[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 82.266 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grindtegel schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 14:23:
Ik heb een macbook van de 1e generatie en laatst een nieuwe macbook pro erbij gekocht. Nou heb ik het idee dat de wifi ontvangst van de macbook toch wel beter is dan de pro. Iemand meer dit opgevallen?
Dat is niet jouw idee, dat is gewoon zo.
En dat is heel logisch, aangezien de MBP van metaal is, en dus als een soort mini kooi van Faraday werkt.
De MBP's hebben nog wel meer gezeur met wifi hoor, maar ach, niks is perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dat is een optie uit MacOS X Tiger die er in Leopard niet meer in zit. Leopard zit standaard op de hedendaagse Macs dus helaas, geen oplossing. Mogelijk dat je het nog via de commandline aan/uit kunt zetten. Overigens zorgde die interference robustness er voor dat je wifi ontvangst fors omlaag ging ipv omhoog. Veel mensen met wifi ontvangst problemen verhielpen het probleem door die interference robustness uit te zetten.

Daar waar de wifi antenne zit op de mbp zit een stuk rubber, het zit dus niet in een kooi van Faraday. De antenne is wat kleiner en zit op een ongelukkigere plek dan bij een Macbook (door de kunststof casing kun je een aardig grote antenne maken in het scherm, dat kan bij de Macbook Pro niet).

[ Voor 60% gewijzigd door ppl op 02-07-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
O.k. het lag dus toch niet aan mij :+

Over het algemeen is mijn bereik prima alleen als ik in bed lig te internetten dan wil de MBP heel af en toe wegvallen en dat deed de MB nooit. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn pruts sitecom routertje ook niet de beste kwaliteit is dus daar kan ik ook nog veel aan verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Ik heb het probleem dat iedere keer de backlight wordt aangepast aan het omgevingslicht. Als ik de setting uitschakel staat hij bij de eerst volgende wake-up weer aan. Ik word er echt goed moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
dat is de lichtsensor een feature van apple, die kan je dus ook uitzetten.
google is your friend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

GUZA schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 00:58:
dat is de lichtsensor een feature van apple, die kan je dus ook uitzetten.
google is your friend!
RLY?
Als ik de setting uitschakel staat hij bij de eerst volgende wake-up weer aan. Ik word er echt goed moe van.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Laatst online: 11-09 14:05
Chiron schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:09:

Ik zit zelf met smart te wachten totdat de hardshell cases van Incase eindelijk in NL leverbaar zijn. Voor de 13.3" macbook zijn ze al verkrijgbaar in de online nl applestore. Dat ziet er dan zo uit:
Ik vind het juist stoerder om met m'n mbp van 2 jaar oud rond te lopen met lichte gebruikssporen. Het is daarmee duidelijk dat het een machine is die op veel plekken geweest is. De hitte is niet meer zo een probleem als mijn mijn oude powerbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik merk dat mijn MBP geluid maakt als hij de drive aanspreekt. Ik hoor ligt geratel, het is geen pokke herrie, maar he viel mij op. Mijn MacBook had dit namelijk niet...

Heeft iedereen dit of ben ik de sjaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:07

Chiron

Moderator Discord
markclausing schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 15:59:
[...]

Ik vind het juist stoerder om met m'n mbp van 2 jaar oud rond te lopen met lichte gebruikssporen. Het is daarmee duidelijk dat het een machine is die op veel plekken geweest is. De hitte is niet meer zo een probleem als mijn mijn oude powerbook.
Na 2 jaar is het logisch ja, maar die van mij gaat dusdanig overal heen (trein, optredens etc.) dat ie in no time echt helemaal vol met deuken en krassen zou zitten.. dat is mij iets teveel van het goeie :)

Na een jaartje donder ik die shell er wel af :) Of ik kan 'm dan met een hogere resale waarde doorverkopen en een nieuwer model aanschaffen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:27
Ik ben misschien van plan om een late 2007 model MBP te kopen, deze hebben ze nog bij diverse winkels tegen toch wel aantrekkelijke prijzen. Het basis model zou dan voldoen. Mijn korte en misschien simpele vraag is, kan ik met deze MBP een tijdje vooruit (toch wel een aantal jaren), voordat deze hardware hopeloos verouderd is? En kun je met de 8600M 128MB toch wel een klein beetje gamen (via windows, geen zware games), en beetje WoW (wat natuurlijk wel draait op OSX)
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

Zo vanmiddag mijn MBP binnen gekomen, :D erg mooi laptopje. lekker ligt, en erg prettig in gebruik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VeeGee schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 20:16:
Ik ben misschien van plan om een late 2007 model MBP te kopen, deze hebben ze nog bij diverse winkels tegen toch wel aantrekkelijke prijzen. Het basis model zou dan voldoen. Mijn korte en misschien simpele vraag is, kan ik met deze MBP een tijdje vooruit (toch wel een aantal jaren), voordat deze hardware hopeloos verouderd is? En kun je met de 8600M 128MB toch wel een klein beetje gamen (via windows, geen zware games), en beetje WoW (wat natuurlijk wel draait op OSX)
Alvast bedankt.
Ja ik heb hem ook net 3 weken en hij werkt fantastisch!
Battlefield 2 en GTA SA werken allebij super met de hoogste instellingen.
WoW zou dus gemakkelijk moeten lopen!
De processor verschilt niet zoveel met de huidige modellen, allen is de nieuwe wat energiezuiniger en ietsje sneller.
Ik zou hem zeker kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 17:03:
[...]

Ja ik heb hem ook net 3 weken en hij werkt fantastisch!
Battlefield 2 en GTA SA werken allebij super met de hoogste instellingen.
WoW zou dus gemakkelijk moeten lopen!
De processor verschilt niet zoveel met de huidige modellen, allen is de nieuwe wat energiezuiniger en ietsje sneller.
Ik zou hem zeker kopen.
WoW draai ik zelfs nog op mijn MacBook, weleens waar met niet alle details op zijn fleurigst maar wel gewoon de Native resolutie en dat draait acceptabel, MacBook van sept 07.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even terzijde, waarom zie ik hier zo weinig klachten over wireless LAN op de MBP's?
Ik heb een gloednieuwe MBP, en op de meeste AP's met WPA(2) haal ik echt bedroevende snelheden van een paar tientallen KByte/s....totdat ik de gebruikte frequentie naar kanaal 7 oid zet, dan vliegt alles.

Maar kanaal 10/11 is gewoon vierdubbel ruk.
Zowel op cheap ass WRT54G's als op Cisco Aironets...
Gebruikt iedereen WEP ofzo?

Mijn MB heeft echt nooit problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:05:
Even terzijde, waarom zie ik hier zo weinig klachten over wireless LAN op de MBP's?
Ik heb een gloednieuwe MBP, en op de meeste AP's met WPA(2) haal ik echt bedroevende snelheden van een paar tientallen KByte/s....totdat ik de gebruikte frequentie naar kanaal 7 oid zet, dan vliegt alles.

Maar kanaal 10/11 is gewoon vierdubbel ruk.
Zowel op cheap ass WRT54G's als op Cisco Aironets...
Gebruikt iedereen WEP ofzo?

Mijn MB heeft echt nooit problemen.
Het enige probleem dat ik heb is het niet kunnen verbinden met het 802.1X netwerk op m'n uni, maar dat komt eigenlijk door Leopard... Heb een MBP uit 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik zat net even wat te stoeien met het sharing gedeelte, blijkbaar was m'n homemap en harddisk geshared als ie aan het netwerk hangt. Dat wilde ik weghalen maar ik klikte iets te enthousiast m'n eigen user weg bij de harddisk rechten ofzo. Weet eigenlijk niet exact wat er gebeurde.

Consequentie was dat de boel hing, rebooten had geen zin want dan start heel Leopard niet meer op.

Ben het nu maar opnieuw aan het installeren.
Tuurlijk m'n eigen fout maar vind dit wel bagger... als opnieuw installeren de enige optie is :(
Had er niet zoveel opstaan maar vind dit wel minpunten, dat je zo gemakkelijk je OS naar de tering kan helpen. Is mij met Windows nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu ook een maand een MB Pro (15" 2.4 GHz. model), erg tevreden mee. Over Wi-Fi ontvangst daar al helemaal geen problemen mee, integendeel. Hier thuis een WRT54G met Tomato firmware, maar ik heb hier altijd vol ontvangst, zelfs al zit ik twee verdiepingen hoger. Snelheden valt ook niet over te klagen, zit altijd over de 1 MB/sec.

Enige "minpuntje" vind ik dat er (nog) geen deugdelijke vervanging is voor VirtueDesktops. Ik vind Spaces maar erg basaal, gelukkig hebben de mensen van VirtueDesktops weer de ontwikkeling opgepakt en komen ze binnenkort met HyperSpaces (www.hyperspacesapp.com), dan krijgen we weer wat meer diepgang met onze desktopindelingen.

Ik ga zelf ook mijn RAM verder upgraden, met name vanwege Vista wat traag draait in VMWare Fusion, en ik toch wel intensief gebruik maak van Garageband en Final Cut. Dadelijk even checken of de SO-DIMMs die hierin zitten dezelfde bussnelheid hebben als de before-last generation MacBook van mijn vriendin, dan prik ik bij haar er 2 GB in (nu 1 GB, is nog te doen, maar het mag allemaal best wat sneller), en bij mijzelf 4 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 08:06
manzana schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:28:
[...]

Het enige probleem dat ik heb is het niet kunnen verbinden met het 802.1X netwerk op m'n uni, maar dat komt eigenlijk door Leopard... Heb een MBP uit 2007.
Vanaf 10.5.3 zou het je moeten lukken. Dat is echt vrij simpel. Bijv. met de handleiding van Raween moet je eind kunnen komen :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 08:31:
Heb nu ook een maand een MB Pro (15" 2.4 GHz. model), erg tevreden mee. Over Wi-Fi ontvangst daar al helemaal geen problemen mee, integendeel. Hier thuis een WRT54G met Tomato firmware, maar ik heb hier altijd vol ontvangst, zelfs al zit ik twee verdiepingen hoger. Snelheden valt ook niet over te klagen, zit altijd over de 1 MB/sec.
Welke encryptie en channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:22:
[...]

Welke encryptie en channel?
TKIP channel 1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, daar heb je meteen je antwoord.
Zet hem voor de grap eens op channel 11, en ping je AP dan maar eens...
Alles onder de channel 10 gaat als een trein, alleen helaas staan de meeste AP's op channel 11.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2008 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
Hoedje schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 09:59:
[...]

Vanaf 10.5.3 zou het je moeten lukken. Dat is echt vrij simpel. Bijv. met de handleiding van Raween moet je eind kunnen komen :)
Ja die handleiding ben ik ook al eens tegengekomen (is verder hetzelfde als van de Rijksuniversiteit Groningen). De hele procedure is vrij straight-forward, daar ligt het niet aan, maar het werkt dus gewoon echt niet. Heb het juiste protocol en alle anderen getest, username/pass kloppen, maar krijg met geen mogelijkheid verbinding. Airport utility loopt ook vaak vast tijdens het proberen. Het heeft onder Tiger wel gewerkt met het Internet Connect programmaatje, deze heb ik geinstalleerd, maar ook dan geen resultaat... Kan zijn dat het na de Airport update van een aantal dagen geleden wel werkt, maar heb nu eerst vakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

manzana schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 16:28:
[...]

Ja die handleiding ben ik ook al eens tegengekomen (is verder hetzelfde als van de Rijksuniversiteit Groningen). De hele procedure is vrij straight-forward, daar ligt het niet aan, maar het werkt dus gewoon echt niet. Heb het juiste protocol en alle anderen getest, username/pass kloppen, maar krijg met geen mogelijkheid verbinding. Airport utility loopt ook vaak vast tijdens het proberen. Het heeft onder Tiger wel gewerkt met het Internet Connect programmaatje, deze heb ik geinstalleerd, maar ook dan geen resultaat... Kan zijn dat het na de Airport update van een aantal dagen geleden wel werkt, maar heb nu eerst vakantie :)
Ik gebruik op mijn werk ook eduroam (zelfde techniek als op je Uni) en heb dat al een tijdje werken op Tiger en vorige week ook op Leopard eindelijk een keer voor elkaar gekregen. Bij Tiger moet je via het Internet Connect tooltje vanuit het menutje expliciet de 802.1x selecteren en daarmee alles instellen. Bij Leopard heb je de zelfde dingen op een andere plek (lekker verwarrend).

Even uit mijn hoofd was het in Leopard:
802.1x selecteren, automatisch protocol kiezen (hij kwam bij WPA uit... snap ik niet, maar goed). Dan als outer protocol in de advanced 8021.x dingen PAP selecteren, dan als inner protocol alleen TTLS overlaten en de rest uitvinken. Username is altijd: '<username>@<instituut/school/uni-domainname>' en je normale wachtwoord. Bij het verbinden naar het netwerk moet je in je keychain het CA certificaat van de wireless van je school/instituut/uni op 'altijd vertrouwen selecteren. Dus dat moet je handmatig doen voor je op OK drukt. Dan faalt het bij altijd de eerste keer. Als het bij het opnieuw proberen weer niet lukt, flikker ik effe mijn Airport uit en weer aan en dan werkt het wel. Dit laatste stukje magie is meestal niet nodig, maar ik heb er altijd ruzie mee, omdat ik het te snel doe.

Als je het werkend krijgt, kan je met je RUG account ook lekker surfen op andere SurfNet aangesloten (hoge)scholen en uni's. Of wazige instituten elders in het land of de wereld zelfs. In Zwitserland kan je ook op iedere universiteit internetten met je RUG account of Nikhef voor mij :) (Heerlijk!)

[ Voor 7% gewijzigd door VisionMaster op 06-07-2008 11:51 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
VisionMaster schreef op zondag 06 juli 2008 @ 11:49:
[...]

Ik gebruik op mijn werk ook eduroam (zelfde techniek als op je Uni) en heb dat al een tijdje werken op Tiger en vorige week ook op Leopard eindelijk een keer voor elkaar gekregen. Bij Tiger moet je via het Internet Connect tooltje vanuit het menutje expliciet de 802.1x selecteren en daarmee alles instellen. Bij Leopard heb je de zelfde dingen op een andere plek (lekker verwarrend).

Even uit mijn hoofd was het in Leopard:
802.1x selecteren, automatisch protocol kiezen (hij kwam bij WPA uit... snap ik niet, maar goed). Dan als outer protocol in de advanced 8021.x dingen PAP selecteren, dan als inner protocol alleen TTLS overlaten en de rest uitvinken. Username is altijd: '<username>@<instituut/school/uni-domainname>' en je normale wachtwoord. Bij het verbinden naar het netwerk moet je in je keychain het CA certificaat van de wireless van je school/instituut/uni op 'altijd vertrouwen selecteren. Dus dat moet je handmatig doen voor je op OK drukt. Dan faalt het bij altijd de eerste keer. Als het bij het opnieuw proberen weer niet lukt, flikker ik effe mijn Airport uit en weer aan en dan werkt het wel. Dit laatste stukje magie is meestal niet nodig, maar ik heb er altijd ruzie mee, omdat ik het te snel doe.

Als je het werkend krijgt, kan je met je RUG account ook lekker surfen op andere SurfNet aangesloten (hoge)scholen en uni's. Of wazige instituten elders in het land of de wereld zelfs. In Zwitserland kan je ook op iedere universiteit internetten met je RUG account of Nikhef voor mij :) (Heerlijk!)
Tsja, dit heb ik dus gedaan. Heb op Apple Support discussion forum ook gelezen (kan topic even niet vinden atm) dat het pas na een paar keer proberen werkt, maar na laatst een uur te hebben verspild heb ik het voorlopig even opgegeven. Anderen hebben het werkend gekregen door het Internet Connect tooltje van Tiger te gebruiken. Dit helpt bij mij ook niet, terwijl ik destijds met Tiger wel een werkende verbinding tot stand kon brengen.

Via de normale weg (zoals jij beschrijft en zoals in de verschillende guides) wordt er inderdaad gevraagd of ik het certificaat wil accepteren, ik kies dan ook voor 'ja, altijd', maar vervolgens krijg ik een timeout error á la "error -1 on port en1".

Bij de 'helpdesk' (ja, tussen aanhalingstekens) leken ze wel bang te worden na het zien van m'n Mac, ze konden me alleen op de standaard guide wijzen. Maargoed, zoals ik zei, misschien werkt het sinds de laatste Airport update wel, dit zal ik van de week nog wel even testen.

Wist trouwens niet dat je op andere eduroam netwerken ook verbinding kunt krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 08:31:
Dadelijk even checken of de SO-DIMMs die hierin zitten dezelfde bussnelheid hebben als de before-last generation MacBook van mijn vriendin, dan prik ik bij haar er 2 GB in (nu 1 GB, is nog te doen, maar het mag allemaal best wat sneller), en bij mijzelf 4 GB.
Dat is hetzelfde geheugen, dus prikken maar :) Wel zorgen dat je in de MacBook goed door duwt bij het plaatsen van het geheugen. Het gebeurt al snel dat een module net niet helemaal lekker in het slotje zit bij de MacBook ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Hi all,

Over een tijdje word er een Macbook pro aangeschaft voor een nieuwe studie.... deze moet elke dag meegesleept worden naar school en wil hem daarom goed beschermen.

Nu zijn er van die hardcase covers voor je macbook die zeg maar een 2de huidje vormen om je laptop heen.

Deze is see-trough maar er zijn ook andere kleurtjes.
Afbeeldingslocatie: http://ec1.images-amazon.com/images/I/41VhNEHztbL._SS500_.jpg

Nu de vraag, (ja ik heb al gezocht maar niks gevonden) zijn er winkels die dit soort hoezen verkopen of is het toch Ebay werk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als je het draadje even doorgelezen had, dan had je mijn post gezien: klik

Ik ben ook aan het rondkijken voor zo'n hardshell, en ik raad je aan om even te wachten tot de hardshell van incase in NL verkrijgbaar is. In de online apple store en in diverse apple retailers kun je ook al hardshells van speck krijgen, maar ik lees hier en daar reviews dat die de macbook (pro) beschadigen bij het aanbrengen en/of verwijderen. Bovendien schijnt de pasvorm in sommige gevallen niet optimaal te zijn, wat tot gevolg heeft dat er stof en andere rommel tussen de shell en de macbook in gaat zitten. Dat leidt weer tot krassen en beschadigingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Chiron op 07-07-2008 21:30 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

manzana schreef op maandag 07 juli 2008 @ 18:17:
[...]

Tsja, dit heb ik dus gedaan. Heb op Apple Support discussion forum ook gelezen (kan topic even niet vinden atm) dat het pas na een paar keer proberen werkt, maar na laatst een uur te hebben verspild heb ik het voorlopig even opgegeven. Anderen hebben het werkend gekregen door het Internet Connect tooltje van Tiger te gebruiken. Dit helpt bij mij ook niet, terwijl ik destijds met Tiger wel een werkende verbinding tot stand kon brengen.

Via de normale weg (zoals jij beschrijft en zoals in de verschillende guides) wordt er inderdaad gevraagd of ik het certificaat wil accepteren, ik kies dan ook voor 'ja, altijd', maar vervolgens krijg ik een timeout error á la "error -1 on port en1".

Bij de 'helpdesk' (ja, tussen aanhalingstekens) leken ze wel bang te worden na het zien van m'n Mac, ze konden me alleen op de standaard guide wijzen. Maargoed, zoals ik zei, misschien werkt het sinds de laatste Airport update wel, dit zal ik van de week nog wel even testen.

Wist trouwens niet dat je op andere eduroam netwerken ook verbinding kunt krijgen :)
Ik heb toevallig mijn collega net ook met zijn Air aan tafel gehad met problemen. Ik heb de standaard dingen gevolgt en het werkte niet... :? Ik heb het toen nog eens op de Mac Mini gedaan en ik ben met stomheid geslagen.
Met het eerste account op het systeem (die van mij met admin rechten) kreeg ik het werkend. Na alle updates. Ik log in, en ik zit op eduroam. Wow. Ik maak een nieuw account aan op het systeem. En ik krijg precies jou error. Ik maak nog een account aan, dit keer met admin mogelijkheden en krijg het niet voor elkaar.

Wat me opvalt is dat ik met mijn andere accounts niet de vraag krijg om ons Nikhef Wireless CA certificaat te accepteren. Ik heb gezien dat het in de KeyChain is gekomen, always trusted, maar toch... Ik vind het vaag. Ik heb ook een User profile gemaakt en de 802.1X hier aan gekoppeld. Nah ja... dit zou het echt moeten zijn. |:( Morgen nog maar eens aan een meer doorgewinterde Leopard gebruiker vragen op mijn werk. Ik blijf nog effe bij Tiger. ;)

En ja, als de systeembeheerders op je Uni hun werk doen, dan kunnen ze hun Radius server doorkoppelen aan die van SurfNet, die als doorgeefluik werkt tussen de SurfNet universiteiten, instituten, (hoge) scholen en de internationale klanten. Daarom moet je als username opgeven <username>@<werkplek domein>, dat is om de Radius te vertellen of je account lokaal of elders doorgegeven moeten worden. De SurfNet Radius server is een doorgeefluik naar de andere Uni's. Misschien zitten er ACLs. Misschien heb je als student niet dezelfde voordelen als ik, maar dat is bureaucratisch beleid of als het niet word geforward extreem zonde, en ik zou rebeleren tegen je admins!

Zie hier: http://www.eduroam.nl/ en hier: http://www.eduroam.org/ (zie wereld kaart)
en vooral de kaart in Europa: http://www.eduroam.org/?p=europe

Die extra 802.1X beveiliging is echt ergens voor. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Chiron schreef op maandag 07 juli 2008 @ 21:29:
Als je het draadje even doorgelezen had, dan had je mijn post gezien: klik

Ik ben ook aan het rondkijken voor zo'n hardshell, en ik raad je aan om even te wachten tot de hardshell van incase in NL verkrijgbaar is. In de online apple store en in diverse apple retailers kun je ook al hardshells van speck krijgen, maar ik lees hier en daar reviews dat die de macbook (pro) beschadigen bij het aanbrengen en/of verwijderen. Bovendien schijnt de pasvorm in sommige gevallen niet optimaal te zijn, wat tot gevolg heeft dat er stof en andere rommel tussen de shell en de macbook in gaat zitten. Dat leidt weer tot krassen en beschadigingen.
Oké, feeling stupid...had je post niet gevonden met de search 8)7
Anyway, de speck cases ben ik ook al meerdere keren tegengekomen maar ben niet echt kapot van de gestanste hoeken die erin zitten en de eerste hit op google citeert "Speck Laptop Case damaged my MacBook", liever niet dus...

De Incase hoezen zien er daarin tegen (zo ver dat kan) wel een stuk gelikter uit dan wat ik tot nu toe ben tegengekomen!
Zit niks anders op dan wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ik heb trouwens om de gedeeltes waar je met je polsen op rust te beschermen een marware protection pack besteld op e-bay :)

Schijnt dat je daar wel nog 2 hoekjes vanaf moet knippen, anders sluit de macbook pro wat lastig, maar het scheelt weer krassen als ik met m'n horloge om aan het typen ben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
een hardcase gebruik ik zelf niet vind tik niet prettig.

Ik heb toen ik hem kocht een Crumpler the Gimp bij gekocht. Werkt echt fijn.

Sleep hem iedere dag mee in de trein / auto / op campus. Zit nog geen krasje op dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Heb je ook daadwerkelijk een hardcase gehad, en zo ja welke? :) Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Ik heb er momenteel een Tucano microfiber skin omheen zitten, alleen dan past ie niet in het laptopvak van m'n Crumpler daily 490. Met hardshell zou ie net wel passen, en de Crumpler beschermt 'm zelf dan verder ook nog. (Laptopvak is padded).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Incase Hardshell er wel voor zorgt dat het beelscherm van je MBP niet meer dan 90 graden opengeklapt kan worden.Stond in 1 van de reviews van de Hardshell.

desbetreffende review:
http://www.maclife.com/article/incase_hardshell_case

offtopic:
wel enorm tof , een zwarte MBP.. of 1 met een halfdoorzichtige case _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door k5052 op 08-07-2008 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Je hebt van Crumpler ook hardcases om te vervoeren. Beetje zoals een sleeve, dus niet om echt voor vast om je MBP heen te doen.
Vond het zelf overigens veel te duur, vroegen er iets van 80-90 euro voor. Heb nu een normale sleeve en dat is voor mijn doen prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de MBP meer iets voor thuis. Voor onderweg vind ik een 15,4 inch te groot en te zwaar. Of je moet de MBP al zakelijk nodig hebben dan is het iets anders, zeker als je met de auto bent.

Maar voor met de trein en lopend vind ik zelfs de gewone Macbook al te zwaar (en te groot). Een Apple 10 inch lijkt me handig.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
kenny89 schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 13:54:
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de Incase Hardshell er wel voor zorgt dat het beelscherm van je MBP niet meer dan 90 graden opengeklapt kan worden.Stond in 1 van de reviews van de Hardshell.

desbetreffende review:
http://www.maclife.com/article/incase_hardshell_case

offtopic:
wel enorm tof , een zwarte MBP.. of 1 met een halfdoorzichtige case _/-\o_
Ik zag in een review dat ze dat probleem hadden opgelost door een stukje van de achterkant af te schuren/zagen/dremelen. Verder kan het ook nog zijn dat het om een pre-productiemodel gaat, want het ding is nog maar net op de markt. Het zal voor mij in ieder geval geen issue zijn (dan slijp ik er gewoon een stuk vanaf).

Een sleeve heb ik ook al, maar wat mij daarvan tegenstaat is dat je eerst je macbook uit de sleeve moet halen, en dan pas open kan klappen. Met zo'n hardshell is het openklappen en werken maar. Verder heeft het als voordeel dat je geen krassen op de bodemplaat kan krijgen (ik wil m'n laptops nog weleens op rommelige dj booths neergooien) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Op MacRumors hebben ze het er over dat de nieuwe MBP misschien wel die verschrikkelijke MacBook toetsenbord krijgt! Dat zou toch wel een verschrikkelijk drama worden. :( Dan zou ik op zoek moeten naar een redelijk geprijsde reparatiedienst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baiko
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 16:17
alienfruit schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:26:
Op MacRumors hebben ze het er over dat de nieuwe MBP misschien wel die verschrikkelijke MacBook toetsenbord krijgt! Dat zou toch wel een verschrikkelijk drama worden. :( Dan zou ik op zoek moeten naar een redelijk geprijsde reparatiedienst :+
Zit die rumors ook te lezen. Het lijkt me toch echt zwaar bagger dat design, zwart toetsenbord en display randen die van glossy black zijn :r

Mag hopen dat het design niet al te veel gaat veranderen anders heb ik al die maanden zitten wachten voor het aanschaffen van een nieuwe MBP :/

Ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen, en wie weet is het design wel uber strak. :Y

Lian Li PC O-11 Dynamic XL, AMD 5950x, NZXT Z73, Asus X570 Gaming-E, 4x8GB 3600mhz, Gigabyte RTX 3090 Vision OC, WD Black SN850 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Zijn er meer mensen hier die er last van hebben dat de trackbutton zo stug is? Ik heb na een uurtje muizen gewoon last van mijn duim. Hij is goed in te drukken (goede beweegbaarheid) en voelt niet zompig of iets dergelijks, maar de daadwerkelijke klikmoment is zo 'zwaar' dat ik het oncomfortabel vind. Met mijn oude MacBook had (en heb) ik hier nooit last van. Hoewel iemand die de MBP maar kort zou gebruiken er misschien geen last van heeft, is het zo vervelend dat ik vrijwel altijd een externe muis gebruik (nog nooit gedaan bij mijn oude MacBook).

Ik overweeg Apple te bellen om om advies te vragen en evt de trackpad te laten vervangen, hoewel ik denk dat ik geen schijn van kans maakt (hij 'werkt' immers). Heel erg vervelend. Het gaat overigens om een SR MBP uit feb 2008.

Overigens geldt hetzelfde bijna voor het toetsenbord: merkwaardige actie en niet zo comfortabel als mijn oude MacBook. Dit is echter geen 'probleem' zoals de muisbutton

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Ach, als ze de MAcBook toetsenbord gaan gebruiken is het voor mij al een aflopende zaak. De alu toetsenbord tikt namelijk echt verschrikkelijk. Slechte aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 11-09 15:22
(jarig!)
Arthur schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 09:23:
Zijn er meer mensen hier die er last van hebben dat de trackbutton zo stug is? Ik heb na een uurtje muizen gewoon last van mijn duim. Hij is goed in te drukken (goede beweegbaarheid) en voelt niet zompig of iets dergelijks, maar de daadwerkelijke klikmoment is zo 'zwaar' dat ik het oncomfortabel vind. Met mijn oude MacBook had (en heb) ik hier nooit last van.
Ik ben zelf een Dell gewoon die een heel lichte klik heeft, en moet zeggen dat ik ook wel liever zou gehad hebben dat de klik bij de MBP iets lichter was.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 19:17:
Ik vind de MBP meer iets voor thuis. Voor onderweg vind ik een 15,4 inch te groot en te zwaar. Of je moet de MBP al zakelijk nodig hebben dan is het iets anders, zeker als je met de auto bent.

Maar voor met de trein en lopend vind ik zelfs de gewone Macbook al te zwaar (en te groot). Een Apple 10 inch lijkt me handig.
Toch maar eens aan de fitness beginnen dan maar?
Op mijn studie stikt het van de macbooks en nog nooit iemand horen klagen eigenlijk...
alienfruit schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 22:26:
Dit is tevens een groot nadeel van Apple, je weet gewoon nooit wanneer er iets nieuws gereleased wordt.
Ik en mijn vriendin staan op het punt om ieder een pro aan te schaffen, maar het is gewoon een grote teleurstelling als een maand na je aankoop er ineens een compleet nieuw design komt. 8)7

Heb nu dus ook geen idee wat we gaan doen aangezien onze nieuwe studie begint in september. ;( ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wootism schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 17:27:
[...]

Op mijn studie stikt het van de macbooks en nog nooit iemand horen klagen eigenlijk...
Ze klagen niet omdat ze niet weten hoe makkelijk zo'n UMPC is, zoals de EEE900 van Asus :)
Als je eenmaal zo'n ding in handen hebt gehad ga je echt niet meer sjouwen met zo'n laptoptas met een 15,4 inch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Wootism schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 17:27:
[...]

[...]

Dit is tevens een groot nadeel van Apple, je weet gewoon nooit wanneer er iets nieuws gereleased wordt.
Ik en mijn vriendin staan op het punt om ieder een pro aan te schaffen, maar het is gewoon een grote teleurstelling als een maand na je aankoop er ineens een compleet nieuw design komt. 8)7

Heb nu dus ook geen idee wat we gaan doen aangezien onze nieuwe studie begint in september. ;( ;(
Dat is met Dell en dergelijke natuurlijk precies hetzelfde. Alleen brengen die heel veel varianten van hetzelfde steeds uit. Tja, het alternatief is een Acer, die brengt iedere twee weken een nieuwe lijn uit. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

VisionMaster schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:21:
[...]

Dat is met Dell en dergelijke natuurlijk precies hetzelfde. Alleen brengen die heel veel varianten van hetzelfde steeds uit. Tja, het alternatief is een Acer, die brengt iedere twee weken een nieuwe lijn uit. |:(
Ja maar Apple is wel wat innovatiever en heeft (vaak) ook echt iets nieuws te bieden. Ze denken net wat verder. Bij een normale Dell heb je steeds iets gewijzigde specs, en de case is hooguit wat anders maar dat was het. Een nieuw model heeft daarom weinig toe te voegen. Dat is iets wat bij Apple vaak anders is (al zijn de tussentijdse updates bij Apple ook niet echt boeiend) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:13:
[...]
Ze klagen niet omdat ze niet weten hoe makkelijk zo'n UMPC is, zoals de EEE900 van Asus :)
Als je eenmaal zo'n ding in handen hebt gehad ga je echt niet meer sjouwen met zo'n laptoptas met een 15,4 inch ;)
Maar 'ze' weten weten wel dat het huilen geblazen is mocht je willen 3DsMaxen of videobewerken op een UMPC. ;)
Het is idd een uitkomst mocht je hem niet verder belasten dan tekstverwerken en wat browsen, maar voor wat zwaardere applicaties is hij gewoonweg niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Bert je gezeur om een umpc van apple wordt ronduit vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 20:21:
Bert je gezeur om een umpc van apple wordt ronduit vervelend.
Dan lees je het lekker niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:13:
[...]

Als jij me een EEE pc met een resolutie van minimaal 1440x900, 2.5 Ghz Core 2 Duo, 4 GB RAM, 250 GB HDD en ook nog een fatsoenlijke videokaart met minimaal 512 MB geheugen kan bezorgen....koop ik hem meteen van je, en ik wil er zelfs nog meer voor betalen dan voor een MBP.

Een EEE pc is leuk om te kijken of de AH om de hoek open is op zondag, maar niet geschikt voor serieus werk waarbij je CPU en geheugen bij nodig hebt...

Overgens, je zit hier in het MBP topic, anders open je effe lekker een [Gaat Apple een UMPC uitbrengen?] topic ofzo...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Laatst online: 30-11-2022
Stiekem hoop ik dat deze specs van de aankomende Zepto Nox ook in de volgende MacBook Pro update komen (augustus?).
De huidige Zepto's (6224w, die ik heb) en MacBook Pro's schelen niet zo veel qua hardware. Dus je zou kunnen verwachten dat dit ook in de nieuwe MBP zou passen. Die 9600M GT lijkt me wel wat.
Processor Intel Montevina (max. 2.8GHz)
Geheugen Maximaal 8GB DDR2 800MHz
Grafische chip nVidia 9600M GT 512 MB DDR3
Beeldscherm WSXGA+ 1680x1050
Zepto NOX website: http://nl.zepto.com/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1079

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ga sowieso maar uit van de processor, grafische chip en waarschijnlijk ook het RAM. Ik hoop stevig op dei 1680x1050 resolutie, zou echt een ideale upgrade zijn, al helemaal i.c.m. de venster management in OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
ik heb sinds kort een rare bug: Voorheen waarschuwde mijn mac altijd als er nog maar 9 minuten stroom in zat, en daarna ging hij vanzelf in standby. Maar sinds kort geen waarschuwingen meer en knalt hij in 1 keer helemaal uit!

heeft iemand dit ook??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simlock schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:51:
ik heb sinds kort een rare bug: Voorheen waarschuwde mijn mac altijd als er nog maar 9 minuten stroom in zat, en daarna ging hij vanzelf in standby. Maar sinds kort geen waarschuwingen meer en knalt hij in 1 keer helemaal uit!

heeft iemand dit ook??
Is je batterij verder nog wel goed, d.w.z. gaat hij nog net zoveel uur mee als eerder? Indien niet, dan kan daar het probleem zitten, je batterij is dan ' op'. Oplossing is dan een nieuwe batterij.
Een andere oorzaak kan zijn dat je een verkeerde batterij hebt uit de serie waar Apple een software-update voor heeft ontwikkeld: http://www.apple.com/nl/s...1ef44798d1022a711f18bd994 Werkt die software update niet en valt je batterij wel onder deze probleemgroep dan kun je een nieuwe batterij krijgen. Vermoedelijk heb je die software-update al wel een keer automatisch gedownload via software-update maar zo niet dan zou ik die software-update eerst even proberen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
mickezzz schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 19:24:
Stiekem hoop ik dat deze specs van de aankomende Zepto Nox ook in de volgende MacBook Pro update komen (augustus?).
De huidige Zepto's (6224w, die ik heb) en MacBook Pro's schelen niet zo veel qua hardware. Dus je zou kunnen verwachten dat dit ook in de nieuwe MBP zou passen. Die 9600M GT lijkt me wel wat.

[...]

Zepto NOX website: http://nl.zepto.com/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1079
Ik hoop er ook op. Voor mijn werk heb ik massas ram nodig. Quad zo ook helpen al verwacht ik dat niet voor het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Laatst online: 09-04 12:25
simlock schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 20:51:

heeft iemand dit ook??
Ja, zoek even eerder in deze thread, ik heb ook een apart topic gemaakt ervoor. Ik had nog garantie en heb een nieuwe batterij gekregen.

Ik heb zelf overigens ook een probleempje: ik trok laatst m'n koptelefoon uit de jack en toen ging het rode licht van de optische uitgang aan. Interne speakers doen het dan niet meer. Heel vervelend. Ik heb al even rondgekeken op het net en er zijn allerlei oplossingen voor, maar die werken bij mij maar half of tijdelijk. Gelukkig nog garantie, maar wel m'n laptop twee weken kwijt. Heel matig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb net een MBP 3,1 (06/2007) model gekocht (2,4Ghz CPU, 2GB RAM, 8600GT 256MB, 160GB HDD, OSX Leopard) voor 1399 euro in de Mediamarkt (splinternieuw, verzegeld). Aardige prijs als je gaat vergelijken met het huidige 2,4 GHz model dat verkocht wordt voor 1799 euro. Men vriendin krijgt men 1st gen Macbookje :)
Ik heb er alvast heel tevreden van. Nu wordt het wel terug wat wennen aan het andere toetsenbord, maar het lukt me al aardig.

Wat ik trouwens vreemd vond is dat ze het 2,2 Ghz model (ook MBP 3,1) verkochten aan 1449 euro.

edit:
Net even de max helderheid van het scherm vergeleken met men Macbookje, waaw, wat een verschil!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2008 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

remmelt schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:40:
[...]
Gelukkig nog garantie, maar wel m'n laptop twee weken kwijt. Heel matig!
Ach dat valt nog wel mee, ik was mijn laptop 7 weken kwijt :+

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 02:33:
heb net een MBP 3,1 (06/2007) model gekocht (2,4Ghz CPU, 2GB RAM, 8600GT 256MB, 160GB HDD, OSX Leopard) voor 1399 euro in de Mediamarkt (splinternieuw, verzegeld). Aardige prijs als je gaat vergelijken met het huidige 2,4 GHz model dat verkocht wordt voor 1799 euro. Men vriendin krijgt men 1st gen Macbookje :)
Ik heb er alvast heel tevreden van. Nu wordt het wel terug wat wennen aan het andere toetsenbord, maar het lukt me al aardig.

Wat ik trouwens vreemd vond is dat ze het 2,2 Ghz model (ook MBP 3,1) verkochten aan 1449 euro.

edit:
Net even de max helderheid van het scherm vergeleken met men Macbookje, waaw, wat een verschil!
Dat is zeker raar...
Ik heb 1299,- voor mijn 2.2 Ghz betaald een maandje terug.
Je hebt wel een hele goede deal gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 22:29

edit:
had je een speciale deal gemaakt met de mediamarkt of verkopen ze die gewoon voor 1339?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
remmelt schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:40:
[...]

Ja, zoek even eerder in deze thread, ik heb ook een apart topic gemaakt ervoor. Ik had nog garantie en heb een nieuwe batterij gekregen.

Ik heb zelf overigens ook een probleempje: ik trok laatst m'n koptelefoon uit de jack en toen ging het rode licht van de optische uitgang aan. Interne speakers doen het dan niet meer. Heel vervelend. Ik heb al even rondgekeken op het net en er zijn allerlei oplossingen voor, maar die werken bij mij maar half of tijdelijk. Gelukkig nog garantie, maar wel m'n laptop twee weken kwijt. Heel matig!
Dit kan je heel makkelijk zelf fixen. De sensor die in de plug zit is nogal gevoelig.
Stop je koptelefoon weer in de plug, en druk voorzichtig tegen de aansluiting, naar "achteren" (dus van je af). Haal hierna de koptelefoon er weer uit, en voila! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:48
Zijn er ook games voor de mac die gebruik maken van de multi touch? Samen pongen met die touch lijkt me bv wel geinig :)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

4POX

Everybody is wired

2 x 4 gigabyte. Dat is stiekum wel een wens van mij.

Heeft er iemand al 4 gigabyte dimms geprobeerd ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lekker overigens als je computer een memoryimage wil schrijven ivm sleepstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
SyS_ErroR schreef op zondag 13 juli 2008 @ 21:10:
[...]

Dit kan je heel makkelijk zelf fixen. De sensor die in de plug zit is nogal gevoelig.
Stop je koptelefoon weer in de plug, en druk voorzichtig tegen de aansluiting, naar "achteren" (dus van je af). Haal hierna de koptelefoon er weer uit, en voila! :)
Dank. Hij doet het nu eigenlijk ook wel weer, dus ik weet nog niet wat ik doe. Als ze (een gedeelte van) het logicboard vervangen, kan dat natuurlijk voordelig zijn omdat het nu nog binnen de garantie valt. Aan de andere kant is het dan wel weer een reparatie, kan net zo goed minder optimaal uitpakken.

Ik ga er nog eens diep over nadenken of ik 'm nou wegbreng of toch liever zo hou, met een klein mankementje. Heeft daar iemand nog een interessante mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
begintmeta schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:00:
Lekker overigens als je computer een memoryimage wil schrijven ivm sleepstand...
Mja, je klapt je laptop dan toch dicht, dus als het dan een paar min duurt dan maakt dat weinig uit lijkt mij :)

Zelf heb ik de standaard 2GB en vind alles al heerlijk vlot reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
ZpAz schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:19:
[...]

Mja, je klapt je laptop dan toch dicht, dus als het dan een paar min duurt dan maakt dat weinig uit lijkt mij :)
Het is de bedoeling dat je je laptop zo min mogelijk beweegt wanneer de harde schijf schrijft. Op schoot is natuurlijk OK, maar vooral het in een sleeve/tas zwieren en op de grond zetten, kan niet goed zijn. Daarom moet je ook wachten totdat het lichtje pulseert voordat je je laptop op- en inpakt. En dat duurt met meer geheugen langer dan met minder geheugen.
Dat is het advies van Apple, ik volg het altijd maar netjes op en heb geen problemen. Verder heb ik safe sleep uitgezet (geen hibernate dus) en dat scheelt ook.
Zelf heb ik de standaard 2GB en vind alles al heerlijk vlot reageren :)
4GB is een must als je virtuele machines gaat draaien. Ik schrijf php en java voor werk, en heb een linux server in vmware draaien als ontwikkelserver met apache/resin/mysql/etc. Als ik daarnaast dan nog een windowsvm openmaak om IE te testen, merk ik toch wel dat de 2GB vol raakt. 4GB heeft me daar echt uit de brand geholpen, nu gaat alles supervlot. Kost ook bijna niks meer, tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

remmelt schreef op maandag 14 juli 2008 @ 10:34:
[...]

Het is de bedoeling dat je je laptop zo min mogelijk beweegt wanneer de harde schijf schrijft. Op schoot is natuurlijk OK, maar vooral het in een sleeve/tas zwieren en op de grond zetten, kan niet goed zijn. Daarom moet je ook wachten totdat het lichtje pulseert voordat je je laptop op- en inpakt. En dat duurt met meer geheugen langer dan met minder geheugen.
Dat is het advies van Apple, ik volg het altijd maar netjes op en heb geen problemen. Verder heb ik safe sleep uitgezet (geen hibernate dus) en dat scheelt ook.

[...]

4GB is een must als je virtuele machines gaat draaien. Ik schrijf php en java voor werk, en heb een linux server in vmware draaien als ontwikkelserver met apache/resin/mysql/etc. Als ik daarnaast dan nog een windowsvm openmaak om IE te testen, merk ik toch wel dat de 2GB vol raakt. 4GB heeft me daar echt uit de brand geholpen, nu gaat alles supervlot. Kost ook bijna niks meer, tegenwoordig.
Klopt,

Acht gigabyte aan raw foto's gaat importeren in Aperture plus standaard bewerkingen en je gaat daarnaast ook photoshop draaien. Oef

Het draait allemaal wel goed. Maar als het een tikje beter kan dan ga ik daar altijd voor.

Ik doe niet aan deepsleep. Ik zorg altijd dat ik voordat het gebeurt wel ergens een prikpunt heb gevonden die de accu weer voorziet van verse juice.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Verwijderd schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 13:52:
[...]

Als jij me een EEE pc met een resolutie van minimaal 1440x900, 2.5 Ghz Core 2 Duo, 4 GB RAM, 250 GB HDD en ook nog een fatsoenlijke videokaart met minimaal 512 MB geheugen kan bezorgen....koop ik hem meteen van je, en ik wil er zelfs nog meer voor betalen dan voor een MBP.

Een EEE pc is leuk om te kijken of de AH om de hoek open is op zondag, maar niet geschikt voor serieus werk waarbij je CPU en geheugen bij nodig hebt...

Overgens, je zit hier in het MBP topic, anders open je effe lekker een [Gaat Apple een UMPC uitbrengen?] topic ofzo...
Wat heb je nou aan zo'n resolutie op een ini-mini beeldschermpje?? Krijg je dan standaard een vergrootglas meegeleverd?

Apple zal imo nooit een UMPC uitbrengen :) Wij Apple gebruikers willen hardcore specs!!

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarknessAwaits
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 12:41

edit:
Net als goodfella ben ik wel benieuwd of het een speciaal prijsje voor jou was en/of ze er nog meer hebben voor die prijs? PM mag ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Adion schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 12:13:
[...]

Ik ben zelf een Dell gewoon die een heel lichte klik heeft, en moet zeggen dat ik ook wel liever zou gehad hebben dat de klik bij de MBP iets lichter was.
Thanks voor je reactie. Ik twijfel of ik er iets aan moet doen. Mijn vorige macbook was enorm comfortabel. Het klikmoment van de MBP is zo zwaar dat ik letterlijk last van m'n duim krijg en meestal maar een muis ben gaan gebruiken. Dat heb ik twee jaar met mijn oude MacBook echt nooit gedaan.

Overigens heeft ook het toetsenbord last van het feit dat sommige aanslagen niet geregistreerd worden. Ik ga er denk ik toch maar mee langs een AASP. Voor zo'n dure laptop horen dit soort ongemakken niet.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 18:59

B2

wa' seggie?

Afgelopen week merkte ik in het midden van mijn scherm een grijze stip op. Eerst dacht ik dat het een vuiltje was, maar de stip bleef. Het was niet een dode pixel. Na wat zoeken kwam ik er achter dat het probleem bekend is als het 'Big Dot on LCD' defect.

Contact gezocht met Apple Technische Support, MBP naar Apple Service Provider gebracht en het scherm zou vervangen worden.

Toch heb ik een mail richting Apple gestuurd. In 11 maanden tijd zou dit namelijk de 3de reparatie zijn. Eerst was op de dag van ontvangst iets mis met het moederbord (Logic Board in Apple termen), de laptop werd erg warm bij het opladen, ging spontaan uit. Moederbord door een AASP vervangen.
Vervolgens merkte ik na enkele maanden dat de batterij capaciteit drastisch verminderd was, tot ongeveer 50% van de originele waarde. Batterij vervangen door Apple.
En nu dus weer het scherm.

Gisteren werd ik na aanleiding van mijn mail gebeld door Apple aftersales. Ik krijg een compleet nieuwe Macbook Pro :-) De MBP wordt nu door een chinees in elkaar gevouwd, en volgende week wordt ie bezorgd. Top service Apple!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wow, een nieuwe versie dus? Lekkere upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

remmelt schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:57:
Nou dat lijkt me niet, in de order staat gewoon de huidige configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac Rumors: Intel Announces Centrino 2 (Montevina)

Today, Intel announced their Centrino 2 (Montevina) platform which incorporates a faster Penryn Core 2 Duo processor, faster bus speed, faster integrated graphics (GMA X4500) and the option of WiMax support.

The new Penryn chips will run from 2.26 GHz up to 3.06 GHz with a 1066MHz Front Side Bus. This is an improvement over the existing processors which range from 2.1 GHz to 2.8 GHz with a 800 Mhz Front Side Bus which currently power Apple's MacBook and MacBook Pro. Apple is expected to incorporate the new processors in the next version of the MacBook and MacBook Pro. Historically, Apple has not adopted Intel's platforms in their entirety, so, for example, they may choose not support to WiMax, a next generation wireless broadbrand standard.

Apple's laptops were last upgraded in February with only modest speed bumps. While Montevina's speed upgrades are also said to be modest, it has also been rumored that Apple will be revamping the physical design of their next notebooks to bring them in line with the current iMac and MacBook Air. Recently leaked photos depicting a more tapered design of the MacBook Pro are believed to be real. Apple's next laptops are rumored to arrive sometime during Q3 2008 (July-September).

Meanwhile, Intel's next major processor revision starts in late 2008 and continues into 2009 with Nehalem. Nehalem promises dramatic speed increases and increased multi-threading and multi-core designs. Nehalem processors suitable for notebooks, however, will not likely arrive until well into 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
Het zou leuk zijn als apple op de blu-ray trein gaat stappen nu hddvd over is. Ik neem ook aan dat er SSD komt, 128GB SSD lijkt me mooie optie. Meer diskspace is wel uit een externe harddisc te halen. Dat maakt het "pro" in de macbook pro weer wat waard...

Ik denk dat apple niet lang zal wachten de update aan te kondigen, aangezien alle andere fabrikanten het al wel gedaan hebben en Apple betere deal heeft met Intel.
Kleine redesign richting de AIR zou leuk zijn, maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Na 5 jaar vind ik dat wel nodig :Z Nieuwe case is ook al te zien op oa appleinsider. BR drives zijn nog te dik voor de huidige MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:46
lowfi schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:13:
Na 5 jaar vind ik dat wel nodig :Z Nieuwe case is ook al te zien op oa appleinsider. BR drives zijn nog te dik voor de huidige MBP.
een normale slimline blu-ray drive past niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickezzz
  • Laatst online: 30-11-2022
Jammer dat Montevina maar een kleine snelheids bump geeft. De Nehalem wordt 'late 2008' verwacht, maar dit zijn alleen de 'high-end chips'. Ik neem aan dat de mobile chips onder de 'meanstream chips' vallen, die pas Q3 2009 verwacht worden...
GS2K1 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 15:19:
Ik denk dat apple niet lang zal wachten de update aan te kondigen, aangezien alle andere fabrikanten het al wel gedaan hebben en Apple betere deal heeft met Intel.
Kleine redesign richting de AIR zou leuk zijn, maar niet noodzakelijk.
Apple kondigt zijn Macbook (pro) producten toch meestal pas aan op de dag/ week dat hij ook daadwerkelijk beschikbaar is, in tegenstelling tot deze andere fabrikanten die alvast ca. 2 maanden van te voren aankondigen.

MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
lowfi schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:13:
Ik snap wel wat je bedoelt, maar nodig... nee, dat vind ik niet. Kijk eens wat de concurrentie ernaast zet en je ziet hoeveel sjieker en vlakker en slicker de MBP nog steeds is, vijf jaar later. Ik vind dat verbazingwekkend, niet alleen van de designers van Apple maar ook van de designers van de concurrent.
Ik moet ook zeggen dat ik de Air minder mooi vind dan de MBP. Wel lekker dun natuurlijk, niks mis mee, maar ik hou wel van het strakke van de MBP. Rechttoe rechtaan, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-08 15:05
Ik hoop inderdaad dat ze de design niet veranderen. Ik kan me niet voorstellen dat ze het veel beter kunnen maken, alles is momenteel perfect IMO. Vooral de toetsenbord, ik hoop echt dat ze dat niet veranderen of er in ieder geval geen MB toetsenbord in komt. Dat is voor mij al een dealbreaker. Het enige wat ze zouden kunnen doen is het wat lichter maken :P Maar goed, kijkend naar wat je allemaal krijgt, is het gewicht nog zeer redelijk :)

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

GS2K1 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:17:
[...]

een normale slimline blu-ray drive past niet?
Een normale slimline is 12 mm hoog, apple gebruikt drives van 9 mm hoog

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

remmelt schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 16:53:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt, maar nodig... nee, dat vind ik niet. Kijk eens wat de concurrentie ernaast zet en je ziet hoeveel sjieker en vlakker en slicker de MBP nog steeds is, vijf jaar later. Ik vind dat verbazingwekkend, niet alleen van de designers van Apple maar ook van de designers van de concurrent.
Ik moet ook zeggen dat ik de Air minder mooi vind dan de MBP. Wel lekker dun natuurlijk, niks mis mee, maar ik hou wel van het strakke van de MBP. Rechttoe rechtaan, zeg maar.
De vorm klopt helemaal. Elke keer als ik mijn MBP, of die van iemand anders zie krijg ik dat fijne gevoel in mijn buik :D Misschien is de hele MBP wel ontworpen met de Gulden snede als uitgangspunt. Wordt erg veel in de fotografie, reclame en wiskunde gebruikt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Na 4 jaar een powerbook gehad te hebben zou ik wel een iets moderner uiterlijk willen. Er zijn wel eens wat mockups voorbij gekomen die goed te doen waren :)

e-sata, makkelijk verwijderbare hdd, 8GB zou ik graag zien in de nieuwe versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iets bekend wanneer de nieuwe MacBook Pro uitkomt? Ik zou hem graag nog voor het nieuwe schooljaar willen hebben. Sorry als deze vraag al een keer gesteld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:20:
Is er al iets bekend wanneer de nieuwe MacBook Pro uitkomt? Ik zou hem graag nog voor het nieuwe schooljaar willen hebben. Sorry als deze vraag al een keer gesteld is.
Deze vraag wordt ongeveer elke twee weken wel een keer gesteld, soms vaker. Dat is afhankelijk van het seizoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 19:20:
Statistisch september 2008. Dat ligt ook mooi tegen de start van de Kerstverkopen in de VS aan. Vermoedelijk is eerst de Mini in augustus nog aan de beurt, die heeft al bijna een jaar geen update gehad en lijkt gezien wat andere merken ook op de markt brengen aan kleine desktops,gelukkig nog steeds in een behoefte te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:14:
[...]

Statistisch september 2008. Dat ligt ook mooi tegen de start van de Kerstverkopen in de VS aan. Vermoedelijk is eerst de Mini in augustus nog aan de beurt, die heeft al bijna een jaar geen update gehad en lijkt gezien wat andere merken ook op de markt brengen aan kleine desktops,gelukkig nog steeds in een behoefte te voorzien.
Thnx voor je antwoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De geruchten voor een nieuwe Macbook Pro worden wel steeds sterker. Vorige week de uitgelekte behuizing en vandaag de aankondiging van Montevina.
Ben benieuwd of Montevina wordt gebruikt in het oude model of dat ze binnenkort gelijk het nieuwe ontwerp presenteren.
Zelf denk ik dat Montevina een kleine update is en dat een paar maanden later een compleet nieuwe Mbp gepresenteerd wordt. Mja, met Apple weet je 't natuurlijk nooit zeker. :/

Ik ga binnenkort voor m'n studie ook een mbp kopen. Gelukkig kan ik er eentje uit de VS laten overkomen en zo 750,- euro besparen (heerlijk die lage dollarkoers :*))
Die laat ik gewoon nog even in de kast liggen, mocht er dan binnenkort nog een update komen dan kan ik 'm altijd nog voor een leuke prijs verkopen en de nieuwe versie kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Die laat je IN DE KAST LIGGEN????

Wat doe jij op dit forum?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remmelt schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 11:27:
Die laat je IN DE KAST LIGGEN????

Wat doe jij op dit forum?

;)
Ik verwachte al zo'n reactie. :+
Maar ik gebruikt gewoon nog even m'n pc (of maak ik 't nu nog erger? :P) want ongebruikte is een mbp natuurlijk het meeste waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerotol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-08 13:22
Jongens ik heb een mb pro van de voorlaatste generatie (dus al met een 8600GT)

Nu gebruik ik via bootcamp windows omdat ik op een netwerk zit op mijn werk.
Dit ging allemaal prima tot ik leopord installeerde.(ik had de cd nabesteld)
Sindsdien hangt mijn mb pro soms in windows (soms 10 seconden , soms meer , meestal minder) om daarna weer rustig verder te werken.

Dit is echt heel irritant! Het hangt niet aan warmte , want soms heeft hij het als hij juist is opgestart en de cpu nog geen 40 graden warm is. Het is ook niet speciaal wanneer ik hem belast.

Weet iemand hier een oplossing voor , want het is echt ergerlijk.

Now i am become death , the destroyer of worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Zo.. net een koerier langsgeweest die 2 Kingston reepjes van 2 gig af kwam leveren, besteld bij prowarehouse :)

Heeft het nog invloed op de garantie als ik zelf het geheugen heb geupgrade?

Installatie was een eitje, ff batterij los, 3 schroefjes los, klepje eraf, reepjes eruit, reepjes erin en het hele zaakje weer dicht :) Mbp staat nu te memtesten, ziet er veelbelovend uit.

De 2x 1 gb reepjes die eruit kwamen waren van Samsung trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
Chiron schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 14:33:
Zo.. net een koerier langsgeweest die 2 Kingston reepjes van 2 gig af kwam leveren, besteld bij prowarehouse :)

Heeft het nog invloed op de garantie als ik zelf het geheugen heb geupgrade?
Vervangen van intern geheugen niet, van harddisk wel, geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
memtesten? Hoe doe je dat dan? Ik was alleen een osx memtest tegengekomen waar je voor moest betalen...

En inderdaad, geheugen vervangen valt binnen de garantie. HD moet je door een apple reseller laten doen.

[ Voor 34% gewijzigd door remmelt op 17-07-2008 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Memtesten met rember, een freeware programmaatje. Het is eigenlijk een gui frontend voor memtest zelf.

Harddisk vervangen hoef ik gelukkig nu nog niet :p dat komt wel tegen de tijd dat ssd's groot genoeg zijn (256gb en groter) en vooral betaalbaar.

Mijn oude reepjes worden overgenomen door een vriend van me met een macbook met 1gb geheugen, zo kost het hele geintje me maar 45 euri :) Als ik het meteen via de applestore erin had laten zetten zou het 180 euro kosten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit dit topic al een tijdtje te volgens en nu is mji opgevallen dat er hier weinig geklacht wordt over de Videokaart van de nieuwe MBP feb. 2008 zo als ze bescherven worden op mac rumors? of vallen die problemen wel mee?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac Rumors: Apple Prepping for Notebook Refresh?

Signs are starting to appear that Apple may be prepping for a revision of their Mac laptops in the near future. Following up a previous Commercial Times report that pointed to a Q3 (July-September) order for MacBook displays, the paper now reports that Apple has increased its order of "notebook-use printed circuit boards" by 20% this quarter.

Meanwhile, Apple has notified Best Buy that they would have limited MacBook shipments over the next two weeks. While retail inventories alone aren't typically an accurate predictor of Apple product refreshes, combined with these other reports it may be more suggestive.

Apple has been rumored to be working on new aluminum MacBook Pro designs that will adopt features of the current iMac and MacBook Air. Intel's recent Montevina introduction also provides Apple with suitable processor upgrades to power new laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Nice ben benieuwd, heb mijn huidige macbook alleen nog maar net een week of 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 08:06
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 14:57:
Ik zit dit topic al een tijdtje te volgens en nu is mji opgevallen dat er hier weinig geklacht wordt over de Videokaart van de nieuwe MBP feb. 2008 zo als ze bescherven worden op mac rumors? of vallen die problemen wel mee?
Misschien kun je aangeven wat voor problemen je bedoelt?

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

remmelt schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 09:57:
En het is inderdaad wel een nieuwe geworden :) Heb nu de 2.4Ghz versie. Goed bezig Apple :)
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.