Dat probleem wat Nvidea heeft aangegeven dat sommige GPU's niet goed tegen warmte wisselingen kunnen en daarom de pc plots uit kan gaan of andere vage fouten.Hoedje schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 19:02:
[...]
Misschien kun je aangeven wat voor problemen je bedoelt?
Voor zover ik weet heeft dat te maken met de recente generatie kaarten en niet die van de de 8xxx serie, meer de 9xxx en de GT modellenVerwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:31:
[...]
Dat probleem wat Nvidea heeft aangegeven dat sommige GPU's niet goed tegen warmte wisselingen kunnen en daarom de pc plots uit kan gaan of andere vage fouten.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Het is voor mij ook weer eens tijd voor een laptop-upgrade, en heb mijzelf wijsgemaakt dat ik een apple wil proberen. Ik zat zelf te denken aan een Macbook pro, aangezien ik iets te claustrofobische gevoelens kreeg toen ik met de 13-inch zat te werken.
Aangezien ik de 17inch weer te groot vindt komt mijn keuze dus uit op een van de 2 15 inch versies. Het verschil tussen beiden is als ik het goed zie de processor & meer geheugen op de videokaart.
Aangezien ik als enige sub-wens heb, dat ik eventueel Starcraft 2 en Diablo 3 wil kunnen spelen vroeg ik mij af (ondanks de nog onbekende systeem eisen) of de duurste macbook 15 inch hier overkill of noodzaak voor is?
Iemand een idee? (ik kan de power van de huidige macbooks niet zo goed inschatten)
Aangezien ik de 17inch weer te groot vindt komt mijn keuze dus uit op een van de 2 15 inch versies. Het verschil tussen beiden is als ik het goed zie de processor & meer geheugen op de videokaart.
Aangezien ik als enige sub-wens heb, dat ik eventueel Starcraft 2 en Diablo 3 wil kunnen spelen vroeg ik mij af (ondanks de nog onbekende systeem eisen) of de duurste macbook 15 inch hier overkill of noodzaak voor is?
Iemand een idee? (ik kan de power van de huidige macbooks niet zo goed inschatten)
De power moet toch vrij aardig in te schatten zijn aangezien Mac's tegenwoordig uit "standaard" "PC" componenten worden opgebouwd. Het inschatten van wat er nodig is voor nog niet uitgebrachte spellen is natuurlijk wel erg lastig...
[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 20-07-2008 14:45 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het is meer dat ik al 2 jaar geen spel op m'n non dual core pc gespeeld heb door mijn overstap op consoles (en het feit dat bijna elk spel sinds dual core redelijke perfomance issues heeft op mijn pc)
Ik heb een klein puntje waar ik me een beetje aan irriteer, een gemakje uit windows wat ik nu mis.
Als browser gebruik ik Firefox, en als ik een formulier voor mijn neus heb met invulvakjes, dropdowns, en selectieknoppen, dan kon ik in windows er doorheen tappen, met de pijltjes de dropdowns bedienen, en met de spatiebalk de checkboxes of radio boxen aan of uit zetten.
Maar hier op de mac tab't hij alleen maar door de input-boxen? Dus de dropdowns worden overgeslagen, en de checkboxes e.d ook.
----------------
Daarnaast nog een klein vraagje, is het mogelijk om in de Finder een adres balk te hebben? Want nu zie je niet waar je bent op de harde schijf.
Als je de Finder weergave op 'collumns' hebt staan is het wel te volgen, maar ik browse overal doorheen in coverflow modus. En daar zie je dus helemaal niet in welke submap je zit te werken.
Als browser gebruik ik Firefox, en als ik een formulier voor mijn neus heb met invulvakjes, dropdowns, en selectieknoppen, dan kon ik in windows er doorheen tappen, met de pijltjes de dropdowns bedienen, en met de spatiebalk de checkboxes of radio boxen aan of uit zetten.
Maar hier op de mac tab't hij alleen maar door de input-boxen? Dus de dropdowns worden overgeslagen, en de checkboxes e.d ook.
----------------
Daarnaast nog een klein vraagje, is het mogelijk om in de Finder een adres balk te hebben? Want nu zie je niet waar je bent op de harde schijf.
Als je de Finder weergave op 'collumns' hebt staan is het wel te volgen, maar ik browse overal doorheen in coverflow modus. En daar zie je dus helemaal niet in welke submap je zit te werken.
Thank you! Wat heb ik dat gemist zegRonXP schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:54:
Boven in het midden van de finder met rechts op dat icoontje klikken dan zie je waar je zit.
http://www.w3schools.com/html/html_forms.aspZpAz schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:36:
Die heb ik als voorbeeld genomen, en daar werkt het bij mij wel (FF 2.0.0.16) Wel heb ik ooit eens Full Keyboard Access aangezet. In Tiger staat dat onder System Preferences, Keyboard and Mouse, Keyboard Shortcuts, onderop. Ik weet dat het in Leopard ergens anders staat, maar er is wel een soortgelijke functionaliteit. Misschien moet je die aanzetten? Kan je meteen ook in je systeemvenstertjes naar alle form elementen tabben.
^ Yup, dat werkt. In Leopard op dezelfde plek.
Open Finder en kies "Show Path Bar" in menu "View".ZpAz schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:36:
Onder Leopard kan ik die instelling daar niet vinden, ook niet onder de '"Universal Access' groep. Helaasch.
ZpAz schreef op zondag 20 juli 2008 @ 19:15:
Onder Leopard kan ik die instelling daar niet vinden, ook niet onder de '"Universal Access' groep. Helaasch.

@ZpAz: Onder het menu-kopje "Weergave" in de Finder kun je de pad-balk aanzetten. Erg prettig als je diepe file-structures hebt
[ Voor 0% gewijzigd door lhoBas op 20-07-2008 19:30 . Reden: Spuit 11. Vaker refreshen... ]
Verwijderd
Ze verkopen die gewoon voor 1399 Euro. Het gaat wel om de Mediamarkt in Roeselare (ze hadden er nog 9 toen ik de mijne kocht). Ik ben vorige week in Oostende geweest en daar verkopen de enkel de nieuwe generatie MBP aan de normale prijs.goodfella schreef op zondag 13 juli 2008 @ 19:34:
[...]
had je een speciale deal gemaakt met de mediamarkt of verkopen ze die gewoon voor 1339?
Verwijderd
Eurie is geen bestaand woord, het meervoud van Euro is Euro's, en omdat het een valuta is heb je het altijd over een enkelvoudige Euro.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:39:
een paar 100 eurie erbij en je hebt een nieuwe
Anyway, een paar 100 Euro is voor sommige mensen een flink bedrag, daar kan je leuke dingen mee doen.
De meerwaarde van iets meer Hertzen en iets meer grafisch geheugen is nou eenmaal niet voor iedereen zoveel geld waard.
Ik zou het wel weten hoor... 1800 voor t huidige model, of 1400 voor een stapje langzamer.. 
Ik zou dus absoluut voor t stapje langzamer gaan!
Ik zou dus absoluut voor t stapje langzamer gaan!
Verwijderd
Mac Rumors: Apple to Drop Prices of Notebooks?
Investment bank Piper Jaffray issued a note today based on Apple's future outlook in 2008 and 2009. During their financial conference call, Apple told investors that they expect the company's gross margins will by down to 31.5% (from 34.8%) in Q4 2008 with expectations of further declines down to 30% for fiscal 2009.
The investment bank believes that while Apple tends to be conservative in their predictions, they also expect that Apple may be preparing to cut prices of existing prices to maintain sales momentum. They believe there's an "80% chance" that Apple will introduce redesigned MacBooks and possibly MacBook Pros at lower price points. Specifically, the quote prices starting at $999 (down from $1099) for the MacBook and $1,799 (down from $1999) for the MacBook Pro. They also expect "slightly redesigned" iPods and "lower-cost" iPod Touches in time for the holiday buying season.
Apple's financial conference call has sparked off a flurry of speculation about their future "mystery" product. A Page 2 rumor even reintroduces an unconfirmed possibility of a MacBook Touch.
Investment bank Piper Jaffray issued a note today based on Apple's future outlook in 2008 and 2009. During their financial conference call, Apple told investors that they expect the company's gross margins will by down to 31.5% (from 34.8%) in Q4 2008 with expectations of further declines down to 30% for fiscal 2009.
The investment bank believes that while Apple tends to be conservative in their predictions, they also expect that Apple may be preparing to cut prices of existing prices to maintain sales momentum. They believe there's an "80% chance" that Apple will introduce redesigned MacBooks and possibly MacBook Pros at lower price points. Specifically, the quote prices starting at $999 (down from $1099) for the MacBook and $1,799 (down from $1999) for the MacBook Pro. They also expect "slightly redesigned" iPods and "lower-cost" iPod Touches in time for the holiday buying season.
Apple's financial conference call has sparked off a flurry of speculation about their future "mystery" product. A Page 2 rumor even reintroduces an unconfirmed possibility of a MacBook Touch.
Hum.. prijsverlagingen. Je koopt ook nooit op een goed moment iets he... Van het weekend een MacBook Pro 15" gehad. Wel iets aangepast, 200Gb 7200RPM schijf, 2.6Ghz proc en 4Gb geheugen. Hier mijn ervaringen.
De machine is bloedje snel, dat mag ook wel in vergelijking met mijn vorige. Dit was een inmiddels 4 jaar oude PowerBook 1.5Ghz PPC. De machines zijn bijna gelijk, de MP iets iets breder waarschijnlijk voor de resolutie. Deze is trouwens erg goed, alles past veel op het scherm en het is nog leesbaar ook. Verder zijn de kleuren (volgens mij) goed. De laptop is lekker licht en makkelijk mee te nemen.
Ook twee puntjes die tegen vielen;
Zat ik zaterdagmiddag rustig mijn bestanden te kopieren crashed Firefox opeens. Daarna meteen een melding dat het systeem opnieuw opgestart moest worden. Dat gaat lekker, in de afgelopen vier jaar heb ik precies 2 keer zo'n melding gezien en u naar luttelle uurtjes al. Echter, de machine wilde niet meer opstarten. Boekje raadplegen voor toetscombo's voor het opstart menu maar niet werken. Er stond wel iets in over nieuw geplaatst geheugen. De 4Gb was geplaatst door de Apple store en het originele weer mee gekregen. Na het terugzetten van de 2Gb was het probleem opgelost. Technische dienst gebeld en ga binnen kort even langs om de ernst van het probleem te bepalen.
* Verder, bij de Powerbook kon ik de machine in slaapstand zetten, batterij er uit trekken en dan pas de netvoeding er aan. Dit kan niet meer, blijkbaar heeft de machine geen interne batterij meer die in staat is om voor 1 of 2 minuten de geheugen status te beschermen.
Verder als opmerking/vraag; is het mogelijk om de gevoeligheid van de licht correctie aan te passen? Soms als je met je handen over de speakers gaat dimt het scherm en gaat de toetsenbord verlichting aan. Leuk, maar als het te vaak gebeurt redelijk irritant.
Verder geen klagen, heerlijke machine. Verder ben ik het helemaal eens met de Computable, Apple presteert weer het beste.
De machine is bloedje snel, dat mag ook wel in vergelijking met mijn vorige. Dit was een inmiddels 4 jaar oude PowerBook 1.5Ghz PPC. De machines zijn bijna gelijk, de MP iets iets breder waarschijnlijk voor de resolutie. Deze is trouwens erg goed, alles past veel op het scherm en het is nog leesbaar ook. Verder zijn de kleuren (volgens mij) goed. De laptop is lekker licht en makkelijk mee te nemen.
Ook twee puntjes die tegen vielen;
Zat ik zaterdagmiddag rustig mijn bestanden te kopieren crashed Firefox opeens. Daarna meteen een melding dat het systeem opnieuw opgestart moest worden. Dat gaat lekker, in de afgelopen vier jaar heb ik precies 2 keer zo'n melding gezien en u naar luttelle uurtjes al. Echter, de machine wilde niet meer opstarten. Boekje raadplegen voor toetscombo's voor het opstart menu maar niet werken. Er stond wel iets in over nieuw geplaatst geheugen. De 4Gb was geplaatst door de Apple store en het originele weer mee gekregen. Na het terugzetten van de 2Gb was het probleem opgelost. Technische dienst gebeld en ga binnen kort even langs om de ernst van het probleem te bepalen.
* Verder, bij de Powerbook kon ik de machine in slaapstand zetten, batterij er uit trekken en dan pas de netvoeding er aan. Dit kan niet meer, blijkbaar heeft de machine geen interne batterij meer die in staat is om voor 1 of 2 minuten de geheugen status te beschermen.
Verder als opmerking/vraag; is het mogelijk om de gevoeligheid van de licht correctie aan te passen? Soms als je met je handen over de speakers gaat dimt het scherm en gaat de toetsenbord verlichting aan. Leuk, maar als het te vaak gebeurt redelijk irritant.
Verder geen klagen, heerlijke machine. Verder ben ik het helemaal eens met de Computable, Apple presteert weer het beste.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Yup, ga naar je systeemvoorkeuren >> beeldschermenFendtVario schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:11:
Vink het onderste keuzevakje uit (het heet: Pas automatisch aan bij verandering van omgevingslicht)
Have fun with your new MBP!
Dat zou toch gewoon moeten kunnen. Hij houd dan wel niet de sluimerstand vast, maar bij mij komt hij dan uit een soort diepe slaap. Standaard zou je Mac namelijk ook een geheugendump op de HDD moeten zetten, zodat je als de batterij te leeg raakt niet je nog openstaande bewerkte bestand kwijt bent.FendtVario schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:11:
[...]
[...]
Heb het nog even voor je getest en bij mij komt het OS dan inderdaad uit een diepe slaap. Het enige wat ik kan bedenken is dat bij jou die setting anders staat, of dat die dump pas gemaakt word als de batterij onder een bepaald percentage is. Die van mij zit niet zo heel vol namelijk atm.
Even opgezocht: Je kunt je sleep mode opzoeken met 'pmset -g | grep hibernatemode' op de terminal. Mijn MacBook Pro staat op mode 7. Zie eventueel dit pdfje voor meer info over slaap standen enzo.
[ Voor 11% gewijzigd door Mac_Cain13 op 23-07-2008 00:27 . Reden: Terminal dingetje geadd ]
Bedankt voor de pdf
. Ik denk echter dat ik niet 'slaapstand' had moeten zeggen maar dat ik het beeldscherm dicht klap (en dat dat mooie heartbead lampje gaat 'knipperen'). Op de PowerBook ging dat perfect, nu niet meer.
www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5
Prijsverlaging doorvoeren is op dit moment denk ik wel een ideaal moment. Ik heb het idee dat veel mensen ontevreden zijn over Vista of willen het niet eens gaan gebruiken waardoor er weer meer mensen over de streep worden getrokken om een mac te kopen. Ik zit sowieso al bij de groep "geintresseerd om over te stappen" of de prijs nou lager wordt of niet, wat geld over houden is natuurlijk altijd leuk
Even een losse vraag: waarom zou je dat willen doen? De batterij laadt slim op, dus eerst snel en het laatste stuk langzaam, en is bij 95% "vol", waarmee wordt bewerkstelligd dat er niet overladen wordt. Bij vol gaat de lader uit en wordt alleen nog netstroom gebruikt.FendtVario schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:11:
Verder, bij de Powerbook kon ik de machine in slaapstand zetten, batterij er uit trekken en dan pas de netvoeding er aan.
Dus tenzij je van batterij wilt wisselen (dat kan bij de MBP alleen via deep sleep) is het niet nodig je batterij eruit te halen. Ik zeg het maar, er zijn namelijk best veel mensen die de batterij eruit halen om de voeding/batterij te sparen.
Verwijderd
De grote vraag is, wanneer is de prijsverlaging en redesign. Ik heb de update van februari overgeslagen in de hoop dat er verder in het jaar een grotere update zou komen, maar het gaat steeds langer duren.
thnx! Heb gebeld en inmiddels al een nieuwe binnen gekregen, had wel een creditkaart nodig maar gelukkig heb ik die.remmelt schreef op zondag 13 juli 2008 @ 00:40:
[...]
Ja, zoek even eerder in deze thread, ik heb ook een apart topic gemaakt ervoor. Ik had nog garantie en heb een nieuwe batterij gekregen.
Ik heb zelf overigens ook een probleempje: ik trok laatst m'n koptelefoon uit de jack en toen ging het rode licht van de optische uitgang aan. Interne speakers doen het dan niet meer. Heel vervelend. Ik heb al even rondgekeken op het net en er zijn allerlei oplossingen voor, maar die werken bij mij maar half of tijdelijk. Gelukkig nog garantie, maar wel m'n laptop twee weken kwijt. Heel matig!
overigens, het is me opgevallen dat als ik de batterij eruit haal, mijn MBP niet gaat loeien als ik bijvoorbeeld de Spore demo speel, terwijl hij dit wel doet al zit de batterij er in. Weet iemand hoe dit komt?
Misschien is je batterij aan het opladen? Daar wordt de mijne best warm van, ook zonder Spore...
Verwijderd
Ook al draait de machine op netstroom, de temperatuur van de batterij wordt in de machine veel hoger dan de omgevingstemperatuur, en dat is waar de batterij niet tegen kan.remmelt schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:06:
[...]
Ik zeg het maar, er zijn namelijk best veel mensen die de batterij eruit halen om de voeding/batterij te sparen.
Het liefst bewaar je een Li-Ion accu in de koelkast met een halve lading.
Random vraag hier, ik heb af en toe dat een toets blijft hangen nadat ik hem heb aangeslagen. En dan niet fysiek hangen (hij komt gewoon weer omhoog) maar Leopard blijft wel denken dat de toets ingedrukt is. Zit je dus lekker te tikken, en hangt de boel op 'ddddddddddddddd' tot je de toets weer aanslaat. Gebeurd met random letters, net dus voor het eerst de d, heb ook al een keer de k, p en andere letters gehad. Eens per week ofzo.
Laptop is nu een maandje oud dus het niet niet dat er een kilo chips onder de toetsen zit
MBP in kwestie laatste model 2.5GHz 15".
Zijn er meer mensen die dit hebben?
Laptop is nu een maandje oud dus het niet niet dat er een kilo chips onder de toetsen zit
MBP in kwestie laatste model 2.5GHz 15".
Zijn er meer mensen die dit hebben?

Ik hoop dat je dat theoretisch bedoelt.Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:27:
[...]
Ook al draait de machine op netstroom, de temperatuur van de batterij wordt in de machine veel hoger dan de omgevingstemperatuur, en dat is waar de batterij niet tegen kan.
Het liefst bewaar je een Li-Ion accu in de koelkast met een halve lading.
nee, ik bedoel als de batterij er uit is en de comp. op netstroom is aangesloten, maakt hij geen geluid.remmelt schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:21:
Misschien is je batterij aan het opladen? Daar wordt de mijne best warm van, ook zonder Spore...
Ik zie op de apple store website, dat je standaard het "Toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands) " toetsenbord hebt. En dat je optioneel 3 andere kan selecteren:
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels) Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels) Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
nee, bij een MBP is een backlit tobo standaardStefmeister schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:38:
Ik zie op de apple store website, dat je standaard het "Toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands) " toetsenbord hebt. En dat je optioneel 3 andere kan selecteren:Betekend dat dus dat je standaard dus géén verlicht toetsenbord 'kan' hebben als je hem in de winkel koopt?
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels) Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels) Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
Hm loop sterk te denken aan een MBP als desktop vervanging.
Wil zowieso graag 4 GiB ram ipv 2, maar wel gewoon 2.5 Ghz, denk niet dat ik dat kleine verschil ga missen...
Maar wat ik me wel afvraag is of het verschil tussen 200 GB @ 7200 of 250 GB @ 5400 echt merkbaar is?
Ook weet ik al welke resolutie en schermmaat ik graag wil ( 17" 1920x1200 ) maar welke is dan met LED verlichting en is dat echt handig bij foto bewerking?
Wil zowieso graag 4 GiB ram ipv 2, maar wel gewoon 2.5 Ghz, denk niet dat ik dat kleine verschil ga missen...
Maar wat ik me wel afvraag is of het verschil tussen 200 GB @ 7200 of 250 GB @ 5400 echt merkbaar is?
Ook weet ik al welke resolutie en schermmaat ik graag wil ( 17" 1920x1200 ) maar welke is dan met LED verlichting en is dat echt handig bij foto bewerking?
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Alle schermen zijn LED verlicht, dacht ik. Voor fotoverwerking maakt dat niet zo veel uit, het scherm is wel helderder en de batterij gaat langer mee.
Schijf: lees even hier
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=422398
En vooral uit die thread deze post en de gelinkte artikelen.
http://forums.macrumors.c...hp?p=4847769&postcount=16
Schijf: lees even hier
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=422398
En vooral uit die thread deze post en de gelinkte artikelen.
http://forums.macrumors.c...hp?p=4847769&postcount=16
Em, weet je dat zeker. Ik zit net even te neuzen in de technische specificatie op de Apple site. Daar staat namelijk her en der wel het woord "optioneel" in combinatie met led-achtergrondverlichting en het 17" scherm. Dus als je je geen buil wilt vallen zou ik wel even opletten!remmelt schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:58:
Alle schermen zijn LED verlicht, dacht ik. Voor fotoverwerking maakt dat niet zo veel uit, het scherm is wel helderder en de batterij gaat langer mee.
[...]
Edit:[...]
Optioneel 17-inch (diagonaal) ontspiegeld breedbeeld-TFT-scherm met led-achtergrondverlichting; ondersteuning voor miljoenen kleuren; optioneel met glanzende toplaag.
[...]
* Tot 5 uur bij configuratie met optioneel 1920 x 1200 beeldscherm met led-achtergrondverlichting.
[...]
Net ook nog even in de Apple Store gekeken, daar waar je je scherm kunt selecteren even op meer info geklikt. Er staat daar een tekst die suggereert dat je alléén bij een 1920 x 1200 beeldscherm led-verlichting hebt, wat weer zou kloppen met de tekst bij de batterijtijd icm het scherm op de technische specificatie pagina.
Niet echt super helder van Apple, maar het komt er dus op neer dat je led-achtergrondverlichting hebt bij de 15" alle modellen en 17" alleen met 1920 x 1200 resolutie. Je hebt dus géén led, maar standaard verlichting bij het standaard 17" model.Als u de resolutie verhoogt tot 1920 x 1200 pixels, krijgt u een werkruimte met 30% meer pixels dan het standaardmodel, ofwel even veel pixels als een 23-inch Apple Cinema HD Display. Zo krijgt u meer ruimte voor paletten en vensters, en kunt u 1080 HD-videomateriaal op volledige resolutie bekijken.
Het beeldscherm met hoge resolutie is tevens uitgerust met led-achtergrondverlichting, waardoor het scherm direct volledig is verlicht en bovendien energiezuiniger is dan standaardbeeldschermen.
[ Voor 37% gewijzigd door Mac_Cain13 op 23-07-2008 23:33 ]

Het lijkt wel alsof de behuizing aan de rechterkant gewoon loslaat...
[ Voor 12% gewijzigd door Tjebakka op 24-07-2008 11:47 ]
If it aint fixed, it's broken.
Lijkt een bocheltje boven je dvi uitgang te zitten, of bedoel je dat niet?
Oeh dat ziet er nasty uit inderdaad, ik zou er even mee langs de winkel gaan, bij mijn MBP ( laatste revisie ) is er zelfs geen naadje te vinden, waar bij jou overal een naadje zit eigenlijk.
Niet alleen het bocheltje... Het er zit ten opzichte van de linkerkant een enorme kier in m'n laptopZpAz schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:47:
Lijkt een bocheltje boven je dvi uitgang te zitten, of bedoel je dat niet?
Ik denk dat dat het werken van de aluminium behuizing is. De mijne (SR MBP, feb 2008) doet dat aan de voorzijde bij de knop om het display open te maken. Ik wilde hem eens open schroeven om te kijken of ik het terug kan buigen, of zouden wij gewoon allebei een nieuwe lower case moeten krijgen?Bakkert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:43:
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Op zich vind ik het niet zo erg. Maar ik ben vooral bang dat het erger wordt. Ik heb foto's gezien op het apple forum, en dat is mijn probleem + 3 milimeter...Arthur schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:57:
[...]
Ik denk dat dat het werken van de aluminium behuizing is. De mijne (SR MBP, feb 2008) doet dat aan de voorzijde bij de knop om het display open te maken. Ik wilde hem eens open schroeven om te kijken of ik het terug kan buigen, of zouden wij gewoon allebei een nieuwe lower case moeten krijgen?
http://img394.imageshack....okprorightmisalignrr2.jpg
http://img382.imageshack....okproleftmisalignmup6.jpg
Ah dus ik moet niet perse de glans versie pakkenMac_Cain13 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 23:25:
[...]
Em, weet je dat zeker. Ik zit net even te neuzen in de technische specificatie op de Apple site. Daar staat namelijk her en der wel het woord "optioneel" in combinatie met led-achtergrondverlichting en het 17" scherm. Dus als je je geen buil wilt vallen zou ik wel even opletten!
[...]
Edit:
Net ook nog even in de Apple Store gekeken, daar waar je je scherm kunt selecteren even op meer info geklikt. Er staat daar een tekst die suggereert dat je alléén bij een 1920 x 1200 beeldscherm led-verlichting hebt, wat weer zou kloppen met de tekst bij de batterijtijd icm het scherm op de technische specificatie pagina.
[...]
Niet echt super helder van Apple, maar het komt er dus op neer dat je led-achtergrondverlichting hebt bij de 15" alle modellen en 17" alleen met 1920 x 1200 resolutie. Je hebt dus géén led, maar standaard verlichting bij het standaard 17" model.
Wel beetje onduidelijk zo op de site
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Ik had een soort gelijk probleem heeft mij 7 weken geduurd voor ik het gerepareerd kreeg, voornamelijk omdat het volgens de AASP aan mijzelf lag.Bakkert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:49:
[...]
Niet alleen het bocheltje... Het er zit ten opzichte van de linkerkant een enorme kier in m'n laptop
Het beste wat je kan doen is telefonisch contact opnemen met Apple en het probleem uitleggen je wil hier niet te lang mee rond lopen...
There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark
Is langs een reseller niet gemakkelijker? Of moet ik echt contact opnemen met Apple zelf?Royal schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:27:
[...]
Ik had een soort gelijk probleem heeft mij 7 weken geduurd voor ik het gerepareerd kreeg, voornamelijk omdat het volgens de AASP aan mijzelf lag.
Het beste wat je kan doen is telefonisch contact opnemen met Apple en het probleem uitleggen je wil hier niet te lang mee rond lopen...
Hmm. Ik heb ook hier en daar een 'randje' van een millimeter ruimte. Kan toch geen kwaad? Hij zal niet plotseling uit elkaar vallen ofzo.
dat deukje komt denk ik doordat mijn creative gigaworks t-20 boxen topzwaar zijn
ben net even bij een reseller langsgeweest... het was toen een stuk minder omdat de laptop koud was... naja.. tis een gebruiksvoorwerp
En zolang ie doet wat ie moet doen vind ik t ook wel prima

ben net even bij een reseller langsgeweest... het was toen een stuk minder omdat de laptop koud was... naja.. tis een gebruiksvoorwerp
[ Voor 50% gewijzigd door Tjebakka op 24-07-2008 13:14 ]
Mijn ervaring is dat volgens de meeste resellers dit niet onder garantie valt, ik ben eerst naar een echte Apple Store geweest (genius bar) waar ze mij vertelden dat dit gewoon onder garantie valt maar aangezien er bij mijn werk geen officiele Apple stores maar alleen resellers zitten ben ik naar een reseller gegaan en dus veel problemen gehad.Bakkert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:30:
[...]
Is langs een reseller niet gemakkelijker? Of moet ik echt contact opnemen met Apple zelf?
Verwijderd
Vaag, als Apple zelf al vindt dat dit onder garantie valt hoeft de APR de MBP alleen maar op te sturen ter reparatie.Royal schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:18:
[...]
Mijn ervaring is dat volgens de meeste resellers dit niet onder garantie valt, ik ben eerst naar een echte Apple Store geweest (genius bar) waar ze mij vertelden dat dit gewoon onder garantie valt maar aangezien er bij mijn werk geen officiele Apple stores maar alleen resellers zitten ben ik naar een reseller gegaan en dus veel problemen gehad.
Overigens heb ik boven de optische drive ook minimale speling. Dat heeft bijna iedere MBP denk ik. De speling van Bakkert (zie foto hierboven) boven de DVI uitgang vind ik wel vrij veel. Zou ik denk ik toch naar laten kijken.
Ik heb sinds een paar dagen een apple toetsenbord en gebruik mijn macbook pro als desktop vervanger. Dit werkt prima en heb verder geen klachten. Nu vraag ik mij alleen af wat het beste is voor de accu ? Laten jullie deze erin zitten en hangen hem permanent aan het stopcontact ? Laden hem op als het nodig is ? Halen de accu eruit ? Wat is het beste voor de batterij? Ben benieuwd hoe mede macbook pro gebruikers hiermee omgaan.
Browse even 1 pagina terug, daar heb ik een post gepost over wat de batterij doet.
Kortom: erin laten zitten en zo veel mogelijk aan de stroom laten hangen. Hoe minder je op de batterij laat draaien, hoe minder oplaadcycles, hoe langer 'ie meegaat.
Kortom: erin laten zitten en zo veel mogelijk aan de stroom laten hangen. Hoe minder je op de batterij laat draaien, hoe minder oplaadcycles, hoe langer 'ie meegaat.
Ok, bedankt voor de snelle reactie.remmelt schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 11:36:
Browse even 1 pagina terug, daar heb ik een post gepost over wat de batterij doet.
Verwijderd
Het is wel een gebruiksvoorwerp van soms meer dan 2000 euro, geen goedkope Aldi laptop van 300 euro.Bakkert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 13:11:
dat deukje komt denk ik doordat mijn creative gigaworks t-20 boxen topzwaar zijn![]()
ben net even bij een reseller langsgeweest... het was toen een stuk minder omdat de laptop koud was... naja.. tis een gebruiksvoorwerpEn zolang ie doet wat ie moet doen vind ik t ook wel prima
Als je een high end product koopt mag je ook wel eisen dat de kwaliteit perfect is.
Iemand die een Maserati koopt neemt ook geen genoegen met rafelige stiksels in de bekleding.
Verwijderd
Ik heb sinds een tijd een probleempje met het keyboard van mijn MBP (Leopard). Na het opstarten werkt de backspace toets vaak niet. Soms als textedit open, wat rommel intyp en als een gek tekeer ga op de backspace toets icm de FN toets, wil 'ie vaak wel weer gaan werken, maar de laatste tijd werkt die oplossing ook vaak niet meer.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Op google is er niets over te vinden..
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Op google is er niets over te vinden..
Mijn entertoets werkt slecht als ik hem onder indruk, als ik hem boven indruk werkt hij perfect. Ik denk dat er dus ergens wat kruimels verstopt zitten. Kan ik de entertoets (NL layout) er makkelijk vanaf pielen zoals bij het alu-keyboard of kan ik beter aan de slag gaan met perslucht oid?
Verwijderd
Maar waarom zo'n rode ethernetkabel in zo'n mooie MBP. Die kabels zijn er ook in het witBakkert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:43:
[afbeelding]Dit zie je boven mijn optische drive...
[afbeelding]Ter vergelijking, dit zie je aan de andere kant (links dus)
[afbeelding][afbeelding]En hoe dit kanDat kan toch niet??
Montevina ondersteunt ook een interne grafische chip (intel GMA) in combinatie met een aparte grafische chip (b.v. Nvidia 9600M). Wanneer er minder grafische kracht nodig zou zijn (o.a. office) zou er overgeschakeld worden op de interne Intel GMA chip, waardoor een hoop energie bespaard zou kunnen worden.
Hopelijk gaat Apple deze feature ook in de nieuwe MBP implementeren. Het zou leuk zijn als met deze montevina update de batterij tijd opgeschroeft zou worden naar 6 uur batterij werktijd
.
Hopelijk gaat Apple deze feature ook in de nieuwe MBP implementeren. Het zou leuk zijn als met deze montevina update de batterij tijd opgeschroeft zou worden naar 6 uur batterij werktijd
MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4
Dat is wel handig inderdaad. Voor standaard office/photoshop werk is de Intel GMA voldoende. Zodra ik ga gamen word de Nvidia ingeschakeld. Of gebruikt Leopard zelf ook 3D rekenkracht? Net zoals Vista dat doet.mickezzz schreef op maandag 28 juli 2008 @ 15:30:
Montevina ondersteunt ook een interne grafische chip (intel GMA) in combinatie met een aparte grafische chip (b.v. Nvidia 9600M). Wanneer er minder grafische kracht nodig zou zijn (o.a. office) zou er overgeschakeld worden op de interne Intel GMA chip, waardoor een hoop energie bespaard zou kunnen worden.
Hopelijk gaat Apple deze feature ook in de nieuwe MBP implementeren. Het zou leuk zijn als met deze montevina update de batterij tijd opgeschroeft zou worden naar 6 uur batterij werktijd.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ja, al jaren (vanaf Panther al).. Daarom werkt bijvoorbeeld Expose ook zo vloeiend!amphora schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:33:
[...]
Dat is wel handig inderdaad. Voor standaard office/photoshop werk is de Intel GMA voldoende. Zodra ik ga gamen word de Nvidia ingeschakeld. Of gebruikt Leopard zelf ook 3D rekenkracht? Net zoals Vista dat doet.
Maar zelfs die taken (OpenGL) worden prima afgehandeld door een hedendaagse intel GMA
Dus ik hoop ook heel erg dat ze Monteniva gaan gebruiken, icm een intel GMA + Nvidia 9xxx
Maar als ze een mbp bouwen met een externe grafische kaart, hoop ik wel dat er de mogelijkheid is om die voor een ati model om te ruilen en in de toekomst mischien te upgraden. Maar geziens apple's verleden is dat weinig waarschijnlijk. En ik denk trouwens persoonlijk zelf dat ze gewoon bij een ingebouwde videokaart houden. 9600 ofzo.
De huidige designs van Apple bieden te weinig ruimte voor een relatief bulky MXM module, dus een vervangbare GPU lijkt me vrij onwaarschijnlijk, zeker ook omdat Apple dit nog nooit gedaan heeft (ze gebruiken enkel MXM modules in de iMacs). Hybrid SLI is enorm mooi, maar Apple zal dit enkel gaan gebruiken als het op een niet-complexe manier te integreren is. Automatisch switchen is leuk, maar hoe bepaal je dat een game Quake 4 op de nVidia moet, en een desktop app als Word op de GMA? En wat doe je met Motion of Aperture? Leunt redelijk zwaar op de GPU, dus dat zou je door de nVidia willen laten doen. En wat doe je wanneer je op accu werkt, en tijdelijk in Aperture genoegen zou nemen met de GMA? Een control-panel voor dit soort zaken komt er alleen als het 'Apple-like' kan. En tenzij een interface designer met een geniaal idee komt, zie ik het eigenlijk niet zo snel gebeuren helaas...SyS_ErroR schreef op maandag 28 juli 2008 @ 16:51:
[...]
Ja, al jaren (vanaf Panther al).. Daarom werkt bijvoorbeeld Expose ook zo vloeiend!
Maar zelfs die taken (OpenGL) worden prima afgehandeld door een hedendaagse intel GMA
Dus ik hoop ook heel erg dat ze Monteniva gaan gebruiken, icm een intel GMA + Nvidia 9xxx
Maar het zou mooi zijn
Launching containers into space
ik had het ook niet over een vervangbare MXM-module, maar idd alleen over Hybrid-SLI!
Oeh, nu begint het toch wel te kriebelen !Next MacBook to Include Glass Trackpad, Due in September?
Seth Weintraub, the author of 9to5Mac, publishes more information at ComputerWorld about what he has heard about the upcoming MacBook updates.
According to Weintraub's sources, the new MacBooks will be thinner than the current MacBook and MacBook Pro designs while slightly more rounded. The case is said to be made of one piece of aluminum and bears some similarities to the MacBook Air. The trackpad on the new notebook is to be made of glass and support multi-touch and the use of gestures, but the notebook will not incorporate a multi-touch screen.
Finally, Weintraub expects the new MacBook to be released at the end of September.
Based on the description, it appears these new MacBooks will be an evolution on existing laptop designs and not a radical departure into tablet designs. Of course, no one expected Apple to abandon the traditional notebook design, but the use of the term "MacBook Touch" may have confused some. Of course, these rumors don't preclude the possibility of some sort of tablet based device as well.
Vooral nu ik op het punt sta er eentje aan te schaffen!
[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 28-07-2008 19:51 ]
Verwijderd
Eerst was het juli, toen augustus en nu september. Ik hoop toch echt dat de PRO in augustus komt, de 5e vind ik wel een mooie datum hehe.
De vraag is: waarom?sergev schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:31:
Maar als ze een mbp bouwen met een externe grafische kaart, hoop ik wel dat er de mogelijkheid is om die voor een ati model om te ruilen en in de toekomst mischien te upgraden. Maar geziens apple's verleden is dat weinig waarschijnlijk. En ik denk trouwens persoonlijk zelf dat ze gewoon bij een ingebouwde videokaart houden. 9600 ofzo.
Omdat het systeem (kast + inhoud + software + warmteafvoer) op elkaar is afgestemd zodat een 8600M er precies in past en iets dat meer warmte produceert niet. Daarom zal apple alleen high-end laptops uitleveren met zo'n high-end mogelijke chip zonder concessies te doen aan wat anders. De volgende GPU in een MBP kan je dus alleen opzoeken aan de hand van energieverbruik en is dat meer dan een 8600M (zeg minstens 20% meer Watt) dan komt 't er gewoon niet in.
Aangezien Apple toch sowieso de chipsets van Intel koopt is een ingebouwde GPU nemen en in combo laten draaien van een externe chip wel een goed plan. Bij weinig veeleisen verbruik neemt die chipsetGPU de taken waar en bij het high-end gebeuren de externe... en door een goed gebruik van beide win je batterijduur.
Aangezien Apple toch sowieso de chipsets van Intel koopt is een ingebouwde GPU nemen en in combo laten draaien van een externe chip wel een goed plan. Bij weinig veeleisen verbruik neemt die chipsetGPU de taken waar en bij het high-end gebeuren de externe... en door een goed gebruik van beide win je batterijduur.
Verwijderd
Dag heren tweakerts, al jaren gebruik ik jullie forum als kennisdatabase en heb tot op heden altijd mijn antwoorden hier gevonden; bedankt daarvoor!
Echter, vandaag kon ik het antwoord niet hier en niet op Google vinden, dus stel ik mijn vraag hier;
Eerder vandaag zag ik bij een of ander fashion programma op TV een ontwerper die een unit op zijn MBP had zitten om er buiten mee te werken - om het daglicht op het scherm drastisch te verminderen. Het zag er ongeveer zo uit;

Ook in de Applestore, en op A-Mac.nl kan ik deze unit niet vinden. Kan iemand me helpen; hoe heet het? is het van Apple zelf? Waar kan ik het kopen?
Alvast 1000x bedankt!
Echter, vandaag kon ik het antwoord niet hier en niet op Google vinden, dus stel ik mijn vraag hier;
Eerder vandaag zag ik bij een of ander fashion programma op TV een ontwerper die een unit op zijn MBP had zitten om er buiten mee te werken - om het daglicht op het scherm drastisch te verminderen. Het zag er ongeveer zo uit;

Ook in de Applestore, en op A-Mac.nl kan ik deze unit niet vinden. Kan iemand me helpen; hoe heet het? is het van Apple zelf? Waar kan ik het kopen?
Alvast 1000x bedankt!
Verwijderd
Zoiets?Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:55:
[afbeelding]
Alvast 1000x bedankt!
http://www.amazon.com/Com...creen-Shade/dp/B000FX4Z44
http://www.ciao-shopping.nl/Compushade__Review_99378
Gewoon even gegoogled op 'zonlicht' en 'laptop'
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2008 00:41 ]
Verwijderd
Klik op de titel voor het gehele artikel.Apple's next-gen Macs to have something special under the hood
A new generation of personal computers on the way from Apple Inc. may sport some of the most significant architectural changes since the Mac maker made the jump from PowerPC processors to those manufactured by Intel Corp., AppleInsider has learned.
As part of its move to Intel chips in early 2006, the Cupertino-based company largely abandoned its practice of using custom motherboard chipsets to support the primary CPU in its Macs. Instead, it began to rely on slightly tweaked versions of industry-standard chipsets offered by Intel to the broad range of PC manufacturers that develop Intel-powered systems.
For instance, while Apple's existing line of MacBook and MacBook Pro notebooks are unique in that they run the Mac OS X operating system, they're architecturally based on the same run-of-the-mill processors and chipsets from Intel's Santa Rosa mobile platform also employed by Windows-supporting rivals, such as Dell and HP.
However, with Apple striving to maintain Mac sales growth of more than two times the industry average, it's again looking to differentiate the architecture of its personal computer systems through alternative technology that will afford it an advantage beyond the reach of its competition.
As such, people familiar with these plans say an upcoming generation of Macs, lead by a trio of redesigned notebooks, won't adopt the Montevina chipset announced as part of Intel's Centrino 2 mobile platform earlier this month. What's more, those same people suggest the chipset employed by the new wave of Macs may have little or nothing to do with Intel at all. (This should not be confused with the primary CPU, which will continue to come from Intel.)
Exactly what alternative Apple has chosen remains unclear. However it's believed that Intel, which declined to comment for this story, would need to grant the Mac maker a license to use its CPUs with alternative chipsets.
Assuming the chipsets are not based on Intel technology, that would leave Apple with only a handful of viable options. The company could return to a practice common during the years of PowerPC-based Macs in which it developed proprietary chipsets to support the primary processors in its systems.
Another option is that Apple could forge a relationship with one of the other established chipset manufacturers, such as AMD, NVidia or Via, in a move that would allow the company to build its next-generation systems using technology cherry-picked from the best of both worlds.
Dat ze nu alweer overstappen op een nieuw platform lijkt me heel sterk (maar niets is onmogelijk natuurlijk). Ik hoop wel dat het volgende model een grote upgrade word. Heb besloten om een MBP te kopen zodra er een nieuw model beschikbaar is (ik hoop snel, verwacht september). Ik ga namelijk niet dezelfde fout maken als bij de aanschaf van m'n iMac 2 jaar terug (toen kocht ik em bij A-Mac in Utrecht en 2 dagen later kwam het nieuwe model uit, sneller en goedkoper, dus ik balen en omruilen doen ze dan niet aan).
[ Voor 4% gewijzigd door amphora op 29-07-2008 13:00 ]
Sorry, het waarom sloeg natuurlijk op waarom je wil upgraden van nvidia naar ati, terwijl nvidia voor het gebruik voldoet, en waarom er sowieso een upgradebare grafische kaart in moet zitten. Kijk, ik hou ook best van upgraden hoor, maar die kaart zal mij weinig interesseren.Ecteinascidin schreef op maandag 28 juli 2008 @ 21:44:
Omdat het systeem (kast + inhoud + software + warmteafvoer) op elkaar is afgestemd zodat een 8600M er precies in past en iets dat meer warmte produceert niet. Daarom zal apple alleen high-end laptops uitleveren met zo'n high-end mogelijke chip zonder concessies te doen aan wat anders. De volgende GPU in een MBP kan je dus alleen opzoeken aan de hand van energieverbruik en is dat meer dan een 8600M (zeg minstens 20% meer Watt) dan komt 't er gewoon niet in.
Sommige mensen willen wel een upgrade, en die kopen nu een duurdere mac. Wanneer er upgrademodules gemaakt worden, worden die natuurlijk ook door derden geproduceerd, waardoor de winst van Apple daalt. Dat is nu ook zo, met werkgeheugen. Ik denk daarom dat Apple niet snel een upgradebare grafische kaart in een laptop zal steken.
Dat wisselen tussen kaarten is natuurlijk een slim idee, maar zoals boven al aangegeven, wat als je wil dat het op batterij altijd op de "lagere" kaart draait? Hoe geef je randgevallen aan? Voor ons: te doen. Voor de gemiddelde computeraar: hogere mathematica.
... als al die andere mensen die een eerste-generatie-product kopen en dan met de gebakken peren zitten?amphora schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 12:58:
Ik ga namelijk niet dezelfde fout maken
Aan elk voordeel zit een nadeel, etcetera. Natuurlijk is het zuur als er twee dagen later een nieuwe laptop uitkomt, maar je moet ook wel even kijken naar de grote events. Als je Apple een heel klein beetje volgt, weet je wanneer die zijn en dat er dan updates te verwachten zijn. Verder is er nog de buyer's guide op macrumors.com.
Ik neem aan dat je weet dat er met de eerste generatie Macbooks (en ipods, en osx, en en) nogal wat problemen zijn geweest die er in latere versies uitgehaald zijn. Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om de nieuwe MBP een nieuwe generatie te noemen, maar het is wel een nieuwe form factor, kleinere binnenkant, waarschijnlijk dus nieuwe moederbord... vul zelf maar in.
[ Voor 21% gewijzigd door remmelt op 29-07-2008 14:22 ]
Je moet dat helemaal niet aan de gebruiker overlaten. Er zal gewoon een achtergrond process moeten draaien die het GPU verbruik monitored. Gebruikt de GMA 90%? Zet Nvidia aan. Is verbruik weer laag? Nvidia uit. In de praktijk zal het waarschijnlijk iets ingewikkelder zijn maar volgens mij werkt er bij Intel/Nvidia/Apple vast wel een dev nerd die daar een goed stukje software voor kan schrijven. Maar ook een handmatige schakelaar hoeft geen probleem te zijn. Voor standaard Officer/Mail/Browse/Expose gebruik is de GMA voldoende. Ga je een spel starten? Zet de schakelaar om.remmelt schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 14:14:
Dat wisselen tussen kaarten is natuurlijk een slim idee, maar zoals boven al aangegeven, wat als je wil dat het op batterij altijd op de "lagere" kaart draait? Hoe geef je randgevallen aan? Voor ons: te doen. Voor de gemiddelde computeraar: hogere mathematica.
De randgevallen zijn interessanter. Iets als Aperture heeft ook GPU-kracht nodig, en zal net wel of net niet binnen de GMA vallen (hypothetisch). Gaat 'ie dan aan of uit? En op batterijstroom? Als je dat aan de gebruiker overlaat, hoe leg je dat dan netjes en duidelijk (op z'n Appels) uit? Ik denk dat het echt wel een heel stuk ingewikkelder is dan gewoon aan of uit bij bepaalde apps. Bovendien moet dan toch de hele desktop over naar de andere kaart, dat lijkt me ook niet helemaal makkelijk.
Ik snap wel dat het mooi is en misschien ook mogelijk, maar is het niet veel efficienter om gewoon één GPU te nemen en die te scalen zoals ook al met CPUs gebeurt?
Ik snap wel dat het mooi is en misschien ook mogelijk, maar is het niet veel efficienter om gewoon één GPU te nemen en die te scalen zoals ook al met CPUs gebeurt?
----- Offtopic (ik kan je ook niet bereiken via PM...)Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:43:
[...]
Ze verkopen die gewoon voor 1399 Euro. Het gaat wel om de Mediamarkt in Roeselare (ze hadden er nog 9 toen ik de mijne kocht). Ik ben vorige week in Oostende geweest en daar verkopen de enkel de nieuwe generatie MBP aan de normale prijs.
Ik was net van plan morgen een Macbook te bestellen (witte 2.4) maar zag net je post.
Zouden ze er nog hebben in Roeselare denk je?
Anders ga ik zo snel mogelijk heen...
----- Einde Offtopic
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Ik ben sinds een week in het bezit van de maximale 17-inch MacBook Pro .. wat een fantastisch apparaat! Het is dan ook 4 jaar geleden dat ik voor het laatst een laptop heb gehad.
Verwijderd
Wat zou ik kunnen vragen voor deze MBP?
MacBook Pro15-inch: 2.5GHz
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive1
Double-layer SuperDrive
NVIDIA GeForce 8600M GT with 512MB
Gewoon scherm, geen glossy
Nieuwprijs: 2,199.00
Paar dagen oud, zonder doos, met bon.
Ik ga 'm waarschijnlijk verkopen vanwege de verwachte update in september.
Zelf zat ik te denken aan 1999.- of is dat te hoog?
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive1
Double-layer SuperDrive

Volgens Mac2Sell is hij €1470 waard.Verwijderd schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:40:
Wat zou ik kunnen vragen voor deze MBP?
2.5GHz Intel Core 2 Duo
2GB memory
250GB hard drive1
Double-layer SuperDrive
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Zonde om dat ding weer zo snel te verkopen, die 1999 ga je er echt niet meer voor vangen. Eerder rond de 1400 a 1600. Verkoop je hem alleen maar vanwege de verwachte update? Dat kan net zo goed tot oktober of november op zich laten wachten. En het is echt geen 'zwaar verouderd apparaat' als zn opvolger er eenmaal is. Bovendien moet je nog maar afwachten of het nieuwe model daadwerkelijk veel voordelen biedt met alle nieuwe features (ik lees hier en daar wat berichten over een 'glass trackpad' waar ik zo m'n bedenkingen over heb, vlekken, krassen etc).
Zonde om 500 euro door de plee te spoelen, alleen maar omdat je het nieuwste van het nieuwste wil hebben..
Ik heb net een maand geleden een mbp gekocht, en dat ding gaat echt niet de deur meer uit, ook al zou er morgen een upgrade zijn. Heb het ding gewoon nodig, en het is de beste aankoop die ik in jaren heb gedaan.
Gisteravond trouwens m'n incase hard shell binnengehad, en hij is echt gaaf! Macbook pro wordt een mm of 3 in totaal dikker, maar daarvoor krijg je wel volledige bescherming aan de buitenkant terug. Apple logootje is ook nog goed te zien (voor de freaks), met een 'halo' eromheen, omdat het frosted is. Dat wel
maar het heeft wel wat
Zonde om 500 euro door de plee te spoelen, alleen maar omdat je het nieuwste van het nieuwste wil hebben..
Ik heb net een maand geleden een mbp gekocht, en dat ding gaat echt niet de deur meer uit, ook al zou er morgen een upgrade zijn. Heb het ding gewoon nodig, en het is de beste aankoop die ik in jaren heb gedaan.
Gisteravond trouwens m'n incase hard shell binnengehad, en hij is echt gaaf! Macbook pro wordt een mm of 3 in totaal dikker, maar daarvoor krijg je wel volledige bescherming aan de buitenkant terug. Apple logootje is ook nog goed te zien (voor de freaks), met een 'halo' eromheen, omdat het frosted is. Dat wel
[ Voor 16% gewijzigd door Chiron op 30-07-2008 09:02 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ik heb ook wel interesse in zon hard shell, waar heb je hem gekocht? Heb je misschien ook wat pics zodat we hem in het echt kunnen zien?Chiron schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 09:00:
Zonde om dat ding weer zo snel te verkopen, die 1999 ga je er echt niet meer voor vangen. Eerder rond de 1400 a 1600. Verkoop je hem alleen maar vanwege de verwachte update? Dat kan net zo goed tot oktober of november op zich laten wachten. En het is echt geen 'zwaar verouderd apparaat' als zn opvolger er eenmaal is. Bovendien moet je nog maar afwachten of het nieuwe model daadwerkelijk veel voordelen biedt met alle nieuwe features (ik lees hier en daar wat berichten over een 'glass trackpad' waar ik zo m'n bedenkingen over heb, vlekken, krassen etc).
Gisteravond trouwens m'n incase hard shell binnengehad, en hij is echt gaaf! Macbook pro wordt een mm of 3 in totaal dikker, maar daarvoor krijg je wel volledige bescherming aan de buitenkant terug. Apple logootje is ook nog goed te zien (voor de freaks), met een 'halo' eromheen, omdat het frosted is. Dat welmaar het heeft wel wat
Gisteravond nog wat foto's geschoten, maar toen moest ik daarna meteen de deur uit, dus nog geen tijd gehad om ze te bewerken en online te zetten. Komt vanavond hopelijk. Je kan al wel foto's etc zien op de incase website
Ik heb 'm gewoon op de store op apple.nl besteld, als ik thuis was geweest toen ze 'm voor de eerste keer langs kwamen brengen had ik 'm in 2 dagen binnen
Ik heb 'm gewoon op de store op apple.nl besteld, als ik thuis was geweest toen ze 'm voor de eerste keer langs kwamen brengen had ik 'm in 2 dagen binnen
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Vraag en aanbod mag via de frontpage: http://tweakers.net/aanbod/
.
[ Voor 106% gewijzigd door Hoedje op 30-07-2008 11:05 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Verwijderd
Thx. voor de reacties.
De prijzen liggen helaas wat lager dan verwacht, volgens mij waren Apple computers vroeger een stuk waardevaster.
Denk dat ik er toch wel 16-1700 voor moet kunnen krijgen.
Ik weet overigens nog niet zeker of ik m'n MBP daadwerkelijk verkoop, het is idd. nog even afwachten of de update het waard is.
De prijzen liggen helaas wat lager dan verwacht, volgens mij waren Apple computers vroeger een stuk waardevaster.

Denk dat ik er toch wel 16-1700 voor moet kunnen krijgen.
Ik weet overigens nog niet zeker of ik m'n MBP daadwerkelijk verkoop, het is idd. nog even afwachten of de update het waard is.
Over het switchen tussen interne Intel GMA en Nvidia grafische kaart:
Ergens heb ik gelezen dat het switchen in eerste instantie handmatig gedaan zou moeten worden d.m.v. het Nvidia configuratie scherm of batterij prestatie instellingen.
Later wordt er d.m.v. een software update de mogelijkheid toegevoegd om dit automatisch te laten doen aan de hand van een software lijst, waarin verwerkt staat of het programma/ game de Intel of Nvidia chip dient te gebruiken.
Dit artikel was meer gericht op het Windows gebeuren, maar dit lijkt me dan natuurlijk ook mogelijk voor OS X.
Nu er speculaties rond gaan dat Apple niet meer voor een Intel chipset (wel CPU) zou gaan in de aankomende MBP update, betekend natuurlijk niet dat het niet mogelijk zou zijn om een Intel + Nvidia chip achtige wijze te implenteren.
Ergens heb ik gelezen dat het switchen in eerste instantie handmatig gedaan zou moeten worden d.m.v. het Nvidia configuratie scherm of batterij prestatie instellingen.
Later wordt er d.m.v. een software update de mogelijkheid toegevoegd om dit automatisch te laten doen aan de hand van een software lijst, waarin verwerkt staat of het programma/ game de Intel of Nvidia chip dient te gebruiken.
Dit artikel was meer gericht op het Windows gebeuren, maar dit lijkt me dan natuurlijk ook mogelijk voor OS X.
Nu er speculaties rond gaan dat Apple niet meer voor een Intel chipset (wel CPU) zou gaan in de aankomende MBP update, betekend natuurlijk niet dat het niet mogelijk zou zijn om een Intel + Nvidia chip achtige wijze te implenteren.
MBP 2015, iPhone 7+, AppleTV4
Voila,
vanmorgen gebeld, gereserveerd en 2 uur later had ik hem op mijn bureau liggen...
Een Macbook Pro 15", gefabriceerd op 19/11/2007 (2.4, 2GB, 160GB HD, 8600m 256, Leopard)
Prijs: 1399€ in de Mediamarkt Roeselare! Het was de laatste trouwens...
Wat mij betreft de beste deal die ik in jaren heb gemaakt!
Ik post zo snel mogelijk fotos in het "show je apple topic".
vanmorgen gebeld, gereserveerd en 2 uur later had ik hem op mijn bureau liggen...
Een Macbook Pro 15", gefabriceerd op 19/11/2007 (2.4, 2GB, 160GB HD, 8600m 256, Leopard)
iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Mooie dealAries.Mu schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:47:
Voila,
Wat is eigenlijk het verschil met deze en de huidige modellen? Beide 2.4Ghz, Beide 8600m 256. Alleen 40GB kleinere HD?
Kleiner HD, en de nieuwe heeft een Penryn aan boord...amphora schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 17:51:
[...]
Mooie deal
Wat is eigenlijk het verschil met deze en de huidige modellen? Beide 2.4Ghz, Beide 8600m 256. Alleen 40GB kleinere HD?
Dus hij is iets zuiniger en in applicaties die SSE4.1 gebruiken wat sneller ook.
En de multi-touch ontleend van de iPhone/iPod touch in het trackpad is er niet bij.Aries.Mu schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:01:
[...]
Kleiner HD, en de nieuwe heeft een Penryn aan boord...
Dus hij is iets zuiniger en in applicaties die SSE4.1 gebruiken wat sneller ook.
Volgens mij mis je dat niet echt. Voegt dat multitouch touchpad echt iets toe in dagelijks gebruik?tato schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:04:
En de multi-touch ontleend van de iPhone/iPod touch in het trackpad is er niet bij.
Is dat een groot verschil? (Als in 10% zuiniger/sneller of meer 1%?)Aries.Mu schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:01:
volgens anandtech is hij tussen 7 en 15% zuiniger... Sneller is gemiddeld 5% (op gelijke clockspeeds...)amphora schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:25:
[...]
Volgens mij mis je dat niet echt. Voegt dat multitouch touchpad echt iets toe in dagelijks gebruik?
[...]
Is dat een groot verschil? (Als in 10% zuiniger/sneller of meer 1%?)
Ik weet niet hoe scrollen ging met het trackpad op vorige generaties, maar ik zit best vaak zonder externe muis te werken, en ik vind dat twee-vinger-scrollen echt ge-ni-aalamphora schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 18:25:
[...]
Volgens mij mis je dat niet echt. Voegt dat multitouch touchpad echt iets toe in dagelijks gebruik?
Twee vinger scrollen is inderdaad heerlijk, maar dat zit al heel erg lang op Macbooks (ik geloof zelfs ook al op de ibook en de powerbook.)
De nieuwe gestures zijn knijpen en draaien en met drie vingers rechtsklikken.
Hier is 2 vingers tappen rechtsklikken, 3 vingers swipen opzij om de vorige en volgende knop te bedienen, en met 3 vingers omhoog en omlaag om de volgende en vorige tabblad te bedienenremmelt schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:02:
Twee vinger scrollen is inderdaad heerlijk, maar dat zit al heel erg lang op Macbooks (ik geloof zelfs ook al op de ibook en de powerbook.)
Ook reageert de multitouch pad onder alle omstandigheden. Mijn vorige touchpads op mijn macbook en toshiba laptop hadden wel eens last dat mijn vingers niet werden gevoegd. Ik heb regelmatig last van droge handen. Misschien is dat een reden. De multitouch pad heb ik nog nooit last van gehad dat hij niet op mijn vingers reageerde.ZpAz schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:24:
[...]
Hier is 2 vingers tappen rechtsklikken, 3 vingers swipen opzij om de vorige en volgende knop te bedienen, en met 3 vingers omhoog en omlaag om de volgende en vorige tabblad te bedienen
Verwijderd
Ook ik ben sinds anderhalve maand bezitter van een mac pro, en ik moet zeggen dat het me tot op heden uitstekend bevalt. De behuizing het scherm de os zijn van super kwaliteit, en twijfel dan ook niet of ik terug zou moeten gaan naar windows.
Ik vraag me alleen af of ik niet beter een normale macbook had kunnen aanschaffen aangezien ik geen games speel, en voor school de 13.3 toch wat handzamer zou zijn. Thuis wordt de laptop toch aangesloten op een 20 inch scherm van Samsung dus dat maakt verder niet zoveel uit.
Wat zou ik voor de ''instap'' mbp kunnen krijgen? en is het wel een verstandige keus? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de mb die dan binnenkort uitkomen.
Ik vraag me alleen af of ik niet beter een normale macbook had kunnen aanschaffen aangezien ik geen games speel, en voor school de 13.3 toch wat handzamer zou zijn. Thuis wordt de laptop toch aangesloten op een 20 inch scherm van Samsung dus dat maakt verder niet zoveel uit.
Wat zou ik voor de ''instap'' mbp kunnen krijgen? en is het wel een verstandige keus? Ik ben namelijk erg benieuwd naar de mb die dan binnenkort uitkomen.
Even een update: ik ben met mijn MBP langs een AASP geweest en die heeft zonder vragen het toetsenbord en de topcase vervangen. Het toetsenbord schijnt een seriefout te zijn: een bepaalde serie MBP's heeft het probleem dat toetsen alleen geregistreerd worden als je precies in het midden op de knop drukt. Voor mij betekende dit dat ik in een gemiddelde zin 5-10% van de letters opnieuw moest typen als ik niet uitkeek. Het nieuwe toetsenbord is werkelijk een verademing. Het typt zoveel beter en nauwkeuriger dat ik niet begrijp dat ik het uberhaupt een paar maanden heb uitgehouden met dat vorige.Arthur schreef op maandag 14 juli 2008 @ 12:25:
[...]
Overigens heeft ook het toetsenbord last van het feit dat sommige aanslagen niet geregistreerd worden. Ik ga er denk ik toch maar mee langs een AASP. Voor zo'n dure laptop horen dit soort ongemakken niet.
Ik zou een check of replacement zeker aanraden voor mensen die twijfelen of zij ook een 'aangedaan' toetsenbord hebben. (Mijne is overigens een SR MBP uit feb 2008)
Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy
Arthur: dat is dus de voorlaatste versie van de MBP? Ik heb dit denk ik ook, maar heb er minder last van. Misschien omdat ik rechter tiep? Wat ik wel heb is dat de tweede aanslag op de zelfde toets minder vaak doorkomt.
Damn!
Als ik zo dit topic doorlees kan ik echt niet meer wachten op de nieuwe lading Macbooks!
Laat staan op een Mac Conferentie die er al lang tijd niet is geweest!
Ik was onlangs in de een een 'A Mac' in Den Bosch en daar wilde ze helemaal niks weten van een enigszins aangepaste versie van een mbp.
Maarja die moeten hun bestaande assortiment ook tot het laatste moment blijven verkopen.
Als ik zo dit topic doorlees kan ik echt niet meer wachten op de nieuwe lading Macbooks!
Laat staan op een Mac Conferentie die er al lang tijd niet is geweest!
Ik was onlangs in de een een 'A Mac' in Den Bosch en daar wilde ze helemaal niks weten van een enigszins aangepaste versie van een mbp.
Maarja die moeten hun bestaande assortiment ook tot het laatste moment blijven verkopen.
Verwijderd
Ik denk dat je best even belt naar Mediamarkt Roeselare en vraagt of ze nog zo'n 2.4Ghz modellen hebben. Nadat ik de mijne gekocht had hadden ze nog 8 macbook pro's 2.4Ghz over. Ze hadden ook wel nog enkele 2.2Ghz modellen, maar zoals ik al zei worden die vreemdgenoeg voor 50 euro meer verkocht.
telnr. kan je hier vinden: http://www.mediamarkt.be/shops/shop_nl/13
telnr. kan je hier vinden: http://www.mediamarkt.be/shops/shop_nl/13
Aries.Mu schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:25:
[...]
----- Offtopic (ik kan je ook niet bereiken via PM...)
Ik was net van plan morgen een Macbook te bestellen (witte 2.4) maar zag net je post.
Zouden ze er nog hebben in Roeselare denk je?
Anders ga ik zo snel mogelijk heen...
----- Einde Offtopic
Dit topic is gesloten.
Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.