Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 09:32

MacBook Pro

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/fubddj.png
MacBook Pro specificaties:

• 15,4-inch (1440x900 LED) of 17-inch (1920x1200 LED) breedbeeldscherm (glossy / mat optie bij 17")
• 15,4": 2,4GHz, 2,53GHz of 2,8GHz Intel Core 2 Duo
• 17": 2,66Ghz of 2,93Ghz Intel Core 2 Duo
• 15,4": 2 GB (2.4GHz) of 4 GB (2,53GHz) DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 4 GB)
• 17": 4 GB DDR3 werkgeheugen (uitbreidbaar tot 8 GB)
• 1066MHz frontside-bus en hoofdgeheugen
• PCI Express-architectuur
• 250 GB (5400/7200 rpm) of 320 GB (5400/7200 rpm) Seriële ATA-schijf of 128 GB SSD-schijf
• NVIDIA GeForce 9400M met 256MB DDR3 gedeeld werkgeheugen
• NVIDIA GeForce 9600M met 256MB (2,4GHz) of 512MB GDDR3-geheugen
• Mini DisplayPort
• Één FireWire 800-poort
• Twee (17": drie) USB 2.0-poorten
• Optische digitale en analoge geluidsinvoer en -uitvoer, ingebouwde microfoon en stereoluidsprekers
• Slot-loading 8x DL SuperDrive
• ExpressCard/34-sleuf
• Verlicht toetsenbord
• Multi-touch trackpad
• Ingebouwde iSight webcam
• AirPort Extreme (802.11n), Bluetooth 2.1 + EDR en Gigabit Ethernet ingebouwd
• Mac OS X Leopard (10.5), iLife '09, iWork '09-proefversie en meer
• MagSafe connector voor de stroomadapter (85W & 50WHr (15,4") of 95Whr (17") batterij)
Fysieke dimensies:

• Hoogte: 15,4" 2,41cm / 17" 2,5cm
• Breedte: 15,4" 36,4cm / 17" 39,3cm
• Diepte: 15,4" 24,9cm / 17" 26,7cm
• Gewicht: 15,4" 2,49kg / 17" 2,99kg
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/rrqfd3.png
Prijzen:

• 2,4GHz: €1799
• 2,53GHz: €2249
• 2,66Ghz: €2499 (17inch)
Meer informatie:

• Algemene informatie: http://www.apple.com/nl/macbookpro/
• Kenmerken: http://www.apple.com/nl/macbookpro/features.html
• De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Gui...k/Mac/MacBook-Pro-Unibody
• Vergelijking schermen: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=310477
• Review van AnandTech: http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=3435
• Update voor trackpad issues: http://support.apple.com/...ckpad_Firmware_Update_1_0

• Oude delen over de vorige MacBook Pro:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/jsirkx.png

[ Voor 3% gewijzigd door JottemJ op 07-01-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Hier volgt mogelijk nog meer info
07/01/09: 17" MacBook Pro specs toegevoegd

[ Voor 40% gewijzigd door JottemJ op 07-01-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
is dit geheugen geschikt voor een MBP early '08 2,5 Ghz?

http://www.4geheugen.nl/a...dr2-sodimm-667mhz-4gb-kit

En is het normaal dat je de harddisk hoort blazen (links onder notebook)? Ik vind het wel irritant als het stil in huis is. Ik dacht eerst dat het een fan was maar ik kwam er achter dat daar de HDD zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 22:27
Ik weet niet of ik hier ongerust over moet zijn maar ik heb vanmorgen mijn MacBook Pro unibody aan de lader gehangen om 11.30. Hij was toen 69% vol. het is nu 14.30 en hij is nog niet vol, hij is op 95% en hij heeft nog 40 minuten nodig op vol te raken. Klopt dit?

Ik heb apple support gebeld, maar de persoon die ik sprak reageerde niet echt op mijn probleem. Ik denk niet dat hij snapte wat ik bedoelde, getuige zijn antwoord "ja als hij leeg is, moet hij weer opladen". (Dank u.)

4 uur laadtijd voor 30% accu capaciteit? Ik ben er ondertussen gewoon op aan het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Utopist schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:32:
Ik weet niet of ik hier ongerust over moet zijn maar ik heb vanmorgen mijn MacBook Pro unibody aan de lader gehangen om 11.30. Hij was toen 69% vol. het is nu 14.30 en hij is nog niet vol, hij is op 95% en hij heeft nog 40 minuten nodig op vol te raken. Klopt dit?

Ik heb apple support gebeld, maar de persoon die ik sprak reageerde niet echt op mijn probleem. Ik denk niet dat hij snapte wat ik bedoelde, getuige zijn antwoord "ja als hij leeg is, moet hij weer opladen". (Dank u.)

4 uur laadtijd voor 30% accu capaciteit? Ik ben er ondertussen gewoon op aan het werken.
Ik heb al van meerdere mensen vernomen dat het opladen - zeker als ie aanstaat - niet echt rap gaat. Zelf op mijn MacBook ook 'problemen' met het trage laden. Duurt rustig een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 15:12
nee de laatste 10% duurt erg lang.
aleen verder is het niet zoon probleem.
je kan met deze soort accu hem dan ook gewoon van de lader trekken en er mobiel op te gaan werken.
hij hoeft niet elke keer heelemaal leeg en dan heelemaal weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
sk1nny666 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 14:48:
nee de laatste 10% duurt erg lang.
aleen verder is het niet zoon probleem.
je kan met deze soort accu hem dan ook gewoon van de lader trekken en er mobiel op te gaan werken.
hij hoeft niet elke keer heelemaal leeg en dan heelemaal weer vol.
Die laatste 30 min laden = 2 min extra batt tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91491

Stomme updates.... Mijn MBP geraakte nu al 3 keer niet meer uit zijn slaap!!
Als ik dan toch al opgestart heb (door een reboot) staat de batterij op 94%...

Die updates kun je niet ongedaan maken zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 91491 schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 18:01:
Stomme updates.... Mijn MBP geraakte nu al 3 keer niet meer uit zijn slaap!!
Als ik dan toch al opgestart heb (door een reboot) staat de batterij op 94%...

Die updates kun je niet ongedaan maken zeker?
Dat probleem is bij mij door de update juist opgelost.

Wat betreft die batterij: laat hem eens leeg lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:53
Om nog even terug te komen op de SMC en EFI updates voor de Unibody MPB's: Als je geen updates krijgt via software update kan het zijn dat je al de nieuwe versies hebt af fabriek.

Het gaat om de volgende versies:
  • Boot ROM (EFI) - MBP51.0074.B01 (of 01B)
  • SMC - 1.33f8
Je kan dit nagaan via About This Mac --> More Info... (System Profiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik postte in deel 7 al het volgende probleem:
Iemand anders ook dit probleem:
Heb 2 weken geleden 24 inch Samsung scherm aangeslotemn, via mini display naar dvi aangesloten. Maar laatste dagen best wat stroingen op ts cherm, gewoon grizje ruis af en toe door d emonitor heen. Zou dit aan mn mbp kunnen liggen of gewoon aan mn scherm. zelfde aansluiting naar tv geen geen probleem, wel andere dvi kabel.

Ik heb het toen met een andere kabel geprobeerd en het leek opgelost te zijn, dacht dus dat het aan de dvi kabel lag. Maar ook dit geruis kwam weer terug naar een uur en toen ik mn mbp erna aanzette bleef deze ruis doorgaan.

Veemde is wel dat als ik mn mbp aansluit op mn tv, dan heb ik er geen last van, maar dat kan zijn omdat het een andere aansluiting is ofzo, dacht dat ie dvi hdmi was en geen dvi dvi zoals mn scherm.

Maar goed, heb echt geen zin om m terug tge sturen maar ga dat wel eind van volgende week doen, want nu is het nog gewoon garantie en dan heb ik m waarschijnlijk wel na de kerstvakantie terug hoop ik.
Wel balen...

Niemand die precies weet wat het probleem is...? ga er nu wel vanuit dat het aan mn mbp ligt omdat ik die andere kabel er ook op had getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
ThePupD schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:14:
Niemand die precies weet wat het probleem is...? ga er nu wel vanuit dat het aan mn mbp ligt omdat ik die andere kabel er ook op had getest.
Volgens mij is het al een tijdje bekend dat dit met het nieuwe model sporadisch voorkomt bij 24" monitoren. Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar meestal nadat hij uit sleep komt. Oplossing voor nu is dat is even de adapter eruit haal en er weer in doe. Dit lost het probleem even op, maar daar ga ik geen mbp voor terug sturen. Ik wacht lekker op 10.5.6 en dan zal het wel opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Airwolf schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 11:52:
[...]

Volgens mij is het al een tijdje bekend dat dit met het nieuwe model sporadisch voorkomt bij 24" monitoren. Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar meestal nadat hij uit sleep komt. Oplossing voor nu is dat is even de adapter eruit haal en er weer in doe. Dit lost het probleem even op, maar daar ga ik geen mbp voor terug sturen. Ik wacht lekker op 10.5.6 en dan zal het wel opgelost zijn.
zal wel domme vraag zijn... maar adapter van... mbp of scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
ThePupD schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 13:52:
[...]

zal wel domme vraag zijn... maar adapter van... mbp of scherm?
De display-port -> dvi adapter. Gewoon even eruit en er weer in. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-04 15:17
Ondertussen geniet ik ook iets meer dan een weekje van m'n mbp, maar ik vraag me toch wat af.. er zitten volgens mij 2 fans in, maar waar zitten in hemelsnaam de outtakes? die lucht zal er toch ergens uit moeten, of ligt dat aan mij? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 16:39

Digistorm

tenax moderator pomorum

tijntjethf schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:03:
Ondertussen geniet ik ook iets meer dan een weekje van m'n mbp, maar ik vraag me toch wat af.. er zitten volgens mij 2 fans in, maar waar zitten in hemelsnaam de outtakes? die lucht zal er toch ergens uit moeten, of ligt dat aan mij? :')
Als het design van de fans niet veranderd is bij het unibody model, dan zitten de intake in het midden achterin en de outtake links en rechts achterin.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143942

na de update nog steeds last van ruis op mijn 24" HP scherm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Airwolf schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 14:02:
[...]

De display-port -> dvi adapter. Gewoon even eruit en er weer in. :-)
mjah oke... dat had ik al flink wat keertjes gedaan... haalt weinig uit... storing is niet constant maar om de 10 sec ofzo wat ruis en storing. Maar goed dat verdwijnt dus niet.

zoiezo had ik er de eerste 2 weken geen last van... pas sinds 1 week. Mjah ok dan nog even bedenken wat ik ga doen want nu weet ik het ook niet meer...

[ Voor 11% gewijzigd door ThePupD op 13-12-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:32

amphora

Websites & Fotografie

Anoniem: 143942 schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 15:21:
na de update nog steeds last van ruis op mijn 24" HP scherm :(
Ik heb trouwens alleen bij het opstarten van MBP en 22" samsung scherm last van ruis. na een paar seconden is het weg. Het is raar maar zeker niet storend. Ach door de helderheid en kleur van het MBP scherm kwam ik er toch achter dat het samsung scherm (226B) eigenlijk best ruk is. 24" Apple LED display word maandag verwacht. Ik mag aannemen dat daar geen ruis op zal zijn.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:59
Die ruis heb ik altijd een aantal seconden als ik m'n 22" Samsung 226BW scherm aansluit (DVI). Bij m'n beamer (vga) heb ik dit niet. Daarbij heb ik nu wel weer een ander irritant probleem ontdekt. Eerst viel me dit nog niet op omdat OS X stond ingesteld op 'better performance' en dus de 9600M GT gebruikte. Een paar dagen geleden had ik 'm op de 9400M gezet en kreeg ik het probleem dat iedere keer de beamer even het signaal kwijtraakte en dus op zwart ging. Zo'n 5 seconden later kwam het beeld dan weer terug. De ene keer zat hier 2 minuten terug maar af en toe ook wel 20 minuten. Terug switchen naar de 9600M GT loste het probleem weer meteen op dus daar laat ik 'm nu maar even op staan.

De laptop en OS X bevalt me prima maar toch vind ik het eerlijk gezegd best wel slecht van Apple dat voor een laptop in deze prijsklasse er toch zo veel grote problemen zijn (trackpad, sleep probleem, oververhitting bij gamen en nu dit). Lijkt er bijna op alsof ze 'm nauwelijks getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ligt het aan mij of zijn het alleen Samsung schermen die het ruis probleem geven bij een MBP?

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
MysticMan schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:33:
De laptop en OS X bevalt me prima maar toch vind ik het eerlijk gezegd best wel slecht van Apple dat voor een laptop in deze prijsklasse er toch zo veel grote problemen zijn (trackpad, sleep probleem, oververhitting bij gamen en nu dit). Lijkt er bijna op alsof ze 'm nauwelijks getest hebben.
Trackpad heb ik niet, slaap probleem heb ik niet, oververhitting heb ik niet. Niet zo generaliseren.
Digistorm schreef op zondag 14 december 2008 @ 09:10:
Ligt het aan mij of zijn het alleen Samsung schermen die het ruis probleem geven bij een MBP?
Ja, het ligt aan jou, want er zijn meerdere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88064

Je moet ook ff kijken he, de mensen die geen problemen hebben hoor je niet op internet maar juist de mesnen die er last van hebben schrijven er over dus dat moet je dan niet vergeten.

Ik heb namelijk zelf ook de nieuwe mbp en nog nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-04-2024
hallo, welk type DDR3 geheugen moet ik hier in ploffen?

want jullie steken allemaal ddr2 erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
MetalG schreef op zondag 14 december 2008 @ 10:21:
hallo, welk type DDR3 geheugen moet ik hier in ploffen?

want jullie steken allemaal ddr2 erin?
Uhum? Er kan alleen maar ddr3 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:21
ik heb een probleem met windows vista 64 op mn macbook pro. Ik heb het inmiddels 2x geinstalleerd zonder verandering van het probleem, en dat is dat ik na 5 of meer seconden gewoon in het bureaublad te zitten een blauw scherm krijg over dat de driver niet goed. Schijnt een bekend probleem te zijn als ik op internet rondkijk, alleen mijn probleem lijkt wat erger te zijn dan ik tot nu toe tegenkwam.
Ik heb al geprobeerd andere drivers te installeren (in veilige modus)van bv www.laptopvideo2go.com, maar als ik die wil installeren krijg ik een melding dat de stuurprogramma's missen. Ik kom er dus niet uit... Kennen jullie dit probleem en weten jullie een oplossing?

Edit:
Heb ff niet goed gekeken en heb deze vraag dus ook in het bootcamp-topic gezet, toch is alle input welkom ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Tijn89 op 14-12-2008 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
Arosf schreef op zondag 14 december 2008 @ 11:42:
[...]

Uhum? Er kan alleen maar ddr3 in.
welke moet ik aankopen, even een link naar webshop?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
MetalG schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:00:
[...]

welke moet ik aankopen, even een link naar webshop?

alvast bedankt!
Er zit al DDR3 in?

Maar wat is precies je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
Utopist schreef op zondag 14 december 2008 @ 13:31:
[...]

Er zit al DDR3 in?

Maar wat is precies je vraag?
Ik snap het ook niet zo goed? Wil je 4GB DDR3 in je MacBook Pro unibody? Of welk type heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vind dat dat altijd wel een beetje raar al die mensen die een mac kopen en er dan met bootcamp windows op zetten, waarom koop je dan ingodsnaam een mac???

En jah met die verhalen van ik gerbruik sommige windows appez nog daar voor is er ook VMware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88064 schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:18:
vind dat dat altijd wel een beetje raar al die mensen die een mac kopen en er dan met bootcamp windows op zetten, waarom koop je dan ingodsnaam een mac???

En jah met die verhalen van ik gerbruik sommige windows appez nog daar voor is er ook VMware ;)
Idd, maar om VWware te kunnen gebruiken moet je eerst Windows (jammergenoeg) installeren hé

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee hoor, je kunt gewoon VMware for mac geinstalleren en daarin pas windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:22

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb ook gewoon windows er op om af en toe te kunnen gamen. Met VM Ware gaat dat een stuk rottiger ;)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Anoniem: 88064 schreef op zondag 14 december 2008 @ 14:18:

Ik heb Windows erop geinstalleerd om er ook nog op af en toe op te kunnen gamen en catia te kunnen draaien, daarvoor is Parallels of VMWare toch echt te langzaam. Voor alle andere dingen zijn inderdaad prima Mac programma's te vinden.

Zo raar vind ik het dus echt niet. Zeker sinds Apple is overgestapt op Intel hebben ze zo veel nieuwe mensen aangetrokken, waaronder ik. Voor mij was het toch echt een vereiste dat ik er pc games op zou kunnen draaien. Helaas is dat nu dus niet echt goed mogelijk door dat oververhittingsprobleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
haagseblowin schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 13:27:
is dit geheugen geschikt voor een MBP early '08 2,5 Ghz?

http://www.4geheugen.nl/a...dr2-sodimm-667mhz-4gb-kit

En is het normaal dat je de harddisk hoort blazen (links onder notebook)? Ik vind het wel irritant als het stil in huis is. Ik dacht eerst dat het een fan was maar ik kwam er achter dat daar de HDD zit.
Ik zou dit ook graag willen weten...
want dit is wel erg goedkoop!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4pp13
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Fl4pp13

Hmmm yes. Quite.

edgarf28 schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:58:
[...]

Ik zou dit ook graag willen weten...
want dit is wel erg goedkoop!!
Dat kan in je MBP ja. :) Ik heb zelf exact hetzelfde mem in mijn Early 2008 2.4GHz MBP zitten. Draait als een zonnetje. Belachelijk hoe snel de prijzen ervan dalen btw, heb er zelf in juni nog 64 euro voor betaald :(

Waar je op moet letten bij MBP early 08 geheugen is dat het SO-DIMM is, type DDR2 op 667MHz.
Voor meer vragen kan je ook terecht in het Intel-Mac geheugentopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Laatst online: 22-02-2022
Wat zou een MBP Early 2008 model 2 maanden oud nog op moeten brengen?
Specs: 2,5 Ghz Duo core, 2gb geheugen, 250gb HDD, 512mb 8600M GT.
Uiteraard als nieuw, 2 maandjes jong dus nog 10 maanden garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Ik heb net wat meer onderzoek gedaan naar het oververhittingsprobleem tijdens gamen bij m'n MBP. In OS X o.a. Call of Duty 4, Flatout 2 demo en UT2004 gedaan. Allemaal voor langere tijd gespeeld maar de GPU temperatuur stabiliseerde tegen de 80 graden.
Daarna onder Vista geprobeerd te gamen. De eerste poging viel hij binnen een minuut al uit omdat de fans weer niet harder gingen draaien. Daarna PRAM gereset en het opnieuw geprobeerd. Nu reageerden de fans wel snel genoeg. Speedfan had ik op een tweede monitor aanstaan om de temperatuur in de gaten te kunnen houden. Bij Counterstrike Source en Fallout 3 ging de fan steeds harder draaien (maar niet tot aan max) totdat de temperatuur stabiliseerde op 80 graden. Na 40 minuten Fallout 3 spelen bleef de temperatuur op 80 graden dus dat zit wel goed denk ik. Ik heb ook nog een GPU stress test programma geprobeerd waarbij de temperatuur ook op 80 stabiliseerde. Daarna Dead Space ook maar even geprobeerd, net als in Fallout 1440x900 resolutie en opties op high maar hier liep de temperatuur al gauw op tot aan de 86 graden. Daarna weer een zwart scherm...

Blijft een heel raar probleem waarvoor ik echt hoop dat er een firmware update komt. Gelukkig is het bij mij nog niet zo erg als bij sommige anderen waarbij geen enkel spel het lang doet. Het meerendeel van de games werkt nog gewoon dus zo kan ik er wel mee leven, tenzij het erger wordt natuurlijk. Een paar weken wachten op een nieuwe MBP vind ik hiervoor toch net te lang, dan speel ik Dead Space maar op een andere computer. Sowieso zullen ze dan ook moeilijk doen omdat het probleem onder OS X niet voorkomt.

Trouwens nooit geweten dat een bepaald spel de GPU veel meer kan belasten dan anderen. Je zou denken dat iedere game de maximale framerate eruit wil halen en de GPU dus maximaal belast maar blijkbaar dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Nee, het hangt ook er vanaf of de CPU de instructies en het geheugen / de PCI Express bus de data snel genoeg aanlevert. Soms is de GPU wel de bottleneck, maar niet altijd. Overigens balen dat de nieuwe MacBook Pro zo'n last heeft van oververhitting. Ik vraag me af of het echt geen hardware probleem is, mijn oude MacBook Pro met een oude Radeon X1600 bereikt nooit zulke extreme temperaturen. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
80 graden is niet zo extreem hoor kunnen ze prima hebben.
wat 100 graden kunnen moderne videokaarten zelfs prima hebben.
ik heb nog nergens probleemen mee gehad. ik zal vamidag eens kijken wat voor temeratuuren ik haal met onderandere far cry 2 en falout 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalG
ik wil idd 4GB in mijn nieuwe Macbookpro unibody :)
daar zit al DDR3 in..

alleen in België en bij apple zijn ze heel duur :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
DDR3 is zowiezo nog erg duur.
heelemaal voor laptops.
moet zelf zechen dat ik blij ben dat ik het gelijk bij apple heb gedaan zo duur was apple niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 10:36
Ik vind +/- 40 euro per 2GB reepje nog erg meevallen..(bij Komplett.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
sk1nny666 schreef op maandag 15 december 2008 @ 08:42:
80 graden is niet zo extreem hoor kunnen ze prima hebben.
wat 100 graden kunnen moderne videokaarten zelfs prima hebben.
ik heb nog nergens probleemen mee gehad. ik zal vamidag eens kijken wat voor temeratuuren ik haal met onderandere far cry 2 en falout 3.
Ik had ook verwacht dat ie wel tot tegen de 100 zou kunnen komen voordat hij zou uitvallen. Daarom verbaasde me het best wel dat in Dead Space bij ongeveer 86 graden het black screen of death al kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellachi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 21:44
Mij is iets raars opgevallen, misschien dat dit niet een macbook pro probleem is, maar ik heb mijn Programma's map in de dock geplaatst. Het open gebeurd in een raster. Wanneer ik de laptop aan de stroom heb hangen, opent deze veel vloeiender als wanneer de laptop van de accu werkt. Klopt dit en is dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Laatst online: 20:00
Mellachi schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:25:
Mij is iets raars opgevallen, misschien dat dit niet een macbook pro probleem is, maar ik heb mijn Programma's map in de dock geplaatst. Het open gebeurd in een raster. Wanneer ik de laptop aan de stroom heb hangen, opent deze veel vloeiender als wanneer de laptop van de accu werkt. Klopt dit en is dit te verhelpen?
Hier hetzelfde, lijkt me dat de grafische kaart op minimum performance gaat op batterij en dat het inderdaad wat minder vloeiend gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Software-update 10.5.6 is te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
matinez schreef op maandag 15 december 2008 @ 18:45:
Software-update 10.5.6 is te downloaden
http://www.macrumors.com/...releases-mac-os-x-10-5-6/
- Improves reliability of Address Book syncing with iPhone and other devices and applications.
- Improves the reliability of AirPort connections, including improvements when roaming in large wireless networks with an Intel-based Mac.
- Resolves an issue in which pasting text from a Microsoft Office document could insert an image rather than text.
- Includes general improvements to gaming performance.
- Includes graphics improvements for iChat, Cover Flow, Aperture, and iTunes.
- Includes fixes for possible graphics distortion issues with certain ATI graphics cards.
- Mail: Includes overall performance and reliability fixes.
- MobileMe: Contacts, calendars, and bookmarks on a Mac automatically sync within a minute of the change being made on the computer, another device, or the web at me.com.
- Improves reliability and performance for AT&T 3G cards.
- Fixes issues that could cause Time Machine to state the backup volume could not be found.
- Improves Time Machine reliability with Time Capsule.
- Safari: Improves compatibility with web proxy servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Mail is wel het programma dat bij mij het vaakst crashed. Hopelijk is dat nu voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Voor uitwisselen van ervaringen met 10.5.6 kan een nieuw topic worden geopend met een fatsoenlijke topicstart. Dit topic gaat vooralsnog over de MacBook Pro. Laten we dus niet offtopic gaan :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Daedalus schreef op maandag 15 december 2008 @ 19:57:
[mbr]Voor uitwisselen van ervaringen met 10.5.6 kan een nieuw topic worden geopend met een fatsoenlijke topicstart. Dit topic gaat vooralsnog over de MacBook Pro. Laten we dus niet offtopic gaan :)[/]
Jij weet ook niet wat je wilt: [OSX] 10.5.4 is uit, wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je bent het toch met me eens dat dit topic niet bepaald de plek is om hier over 10.5.6 te gaan discussiëren :) In principe past dit soort dingen prima in de Meuktracker, maar als er echt mensen zijn die graag een topic hierover willen openen is dat mogelijk, mits er een fatsoenlijke topicstart komt (zie ook dawuss in "OSX 10.5.6 ervaringen?").

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

4 vingers multitouch activeren op MacBook Pro (early 2008) onder (10.5.6)
http://www.appletips.nl/4...eren-op-macbook-pro-1056/

[ Voor 33% gewijzigd door kaassouffle op 15-12-2008 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Daedalus schreef op maandag 15 december 2008 @ 21:11:
[...]
Je bent het toch met me eens dat dit topic niet bepaald de plek is om hier over 10.5.6 te gaan discussiëren :) In principe past dit soort dingen prima in de Meuktracker, maar als er echt mensen zijn die graag een topic hierover willen openen is dat mogelijk, mits er een fatsoenlijke topicstart komt (zie ook dawuss in "OSX 10.5.6 ervaringen?").
Ik vind het wel fijn te horen van iemand anders met een MPB of de 10.5.6 update een bepaald probleem heeft opgelost. Daarvoor hoeft van mij geen apart topic te worden geopend.

Met name ook omdat "een fatsoenelijke TS" nogal lastig is, je komt niet verder dan een lijstje updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250885

Ik heb inmiddels mijn 3e MBP ontvangen maar wanneer ik hem opstart dan maakt ie rechts bij de SuperDrive een harder kraak/denk geluid dan bij mijn vorige MBP's. Geen idee wat daar zit trouwens....

Hoe hard is het geluid bij jullie bij het opstarten?

En klopt het ook dat de MBP alleen links warm wordt en rechts niet? (voel aan de onderkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-04 14:30

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Apple Portables: Noises from the optical drive : http://support.apple.com/kb/HT1723

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Anoniem: 250885 schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:40:
Ik heb inmiddels mijn 3e MBP ontvangen maar wanneer ik hem opstart dan maakt ie rechts bij de SuperDrive een harder kraak/denk geluid dan bij mijn vorige MBP's. Geen idee wat daar zit trouwens....

En klopt het ook dat de MBP alleen links warm wordt en rechts niet? (voel aan de onderkant)
Volgens mij is het wel normaal dat de linker helft warmer wordt dan de rechterkant. Linksboven zitten dan ook de CPU en GPU dus ook wel normaal. Vooral het randje op de plek boven de F1 t/m F5 toetsen kan bij mij echt heel erg heet worden. Aan de rechterkant zit volgens mij alleen de SuperDrive.

Dit kraakgeluid komt van de superdrive. Zo veel andere mechanische onderdelen die geluid kunnen maken zijn er natuurlijk niet. Bij mij maakt ie ook wel een redelijk geluid maar ik heb me er nooit zorgen over gemaakt. Zolang ie het doet maakt het me ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:28
cornelixnootje1 schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:21:
[...]

Ik vind het wel fijn te horen van iemand anders met een MPB of de 10.5.6 update een bepaald probleem heeft opgelost. Daarvoor hoeft van mij geen apart topic te worden geopend.

Met name ook omdat "een fatsoenelijke TS" nogal lastig is, je komt niet verder dan een lijstje updates.
Het is al snel beter dan één regel :z. Overigens is dit topic primair bedoeld voor de hardware, software hoort meer thuis in ASD. Natuurlijk mag je het hier melden als een update iets oplost, maar in het algemeen vragen naar ervaringen schiet z'n doel wat voorbij :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
Anoniem: 250885 schreef op maandag 15 december 2008 @ 22:40:

haha, ga je macbook nu maar eens gewoon gebruiken zonder naar redenen te zoeken ook deze terug te sturen ;) Linksboven word die indd het warmst, sterker nog volgens mij word die alleen daar warm.

Ik neem aan dat niemand een oplossing heeft voor mijn probleem met het installeren van de drivers in vista ultimate 64? Dan ga ik maar 's een andere windows opzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De leuke tip van kaassouffle geprobeerd op mijn early 2008 mbp nadat ik de 10.5.6 update heb gedaan en nu heb ik ook de 4 finger multitouch, waarbij het overigens ook meteen duidelijk wordt waarom die button er niet meer zit op de nieuwe modellen. Houd wel in de gedachten dat je de boel in de soep kunt draaien omdat je hier wel met een kernel extension bezig bent. Zorg dus voor de nodige backups!

De mbp wordt icm met deze "hack" en multiclutch ineens een erg leuke machine met al dat multitouch :)

EDIT: het is wel aan te raden om de optie voor Secondary Click uit te schakelen, dat werkt niet erg prettig met die knop. Daarmee behoudt je wel de 2 vingers tap functie om te kunnen rightclicken (dat is overigens ook de onderste optie in de preferences).

[ Voor 33% gewijzigd door ppl op 16-12-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132666

lap, heb geupdate naar 10.5.6, met als gevolg dat ik nu niet meer kan gamen in windows. Het gaat om het bekende 'zwarte scherm' probleem.. hiervoor had ik er geen last van :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb die samples even beluisterd en het komt me bekend voor op mijn vorige 2 MBP's die ik heb geretourneerd, daar maakte ik me toen geen zorgen over. Alleen mijn huidige maakt een iets andere en hardere kraak geluid dan normaal. Normaal als je de MBP opstart dan hoor je wel een kraakgeluidje maar dan best wel zachtjes, bij mij is 't gewoon hard.

Verder denk ik ook dat 80% van de nieuwe MBP's 1 of meerdere scheve toetsen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Anoniem: 250885 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 01:21:
[...]

Verder denk ik ook dat 80% van de nieuwe MBP's 1 of meerdere scheve toetsen heeft.
Mijn '9' toets zat er eerst ook niet goed in. Linksboven kon hij niet echt omlaag gaan waardoor je 'm echt aan de onderkant moest indrukken anders deed hij het niet. Ik heb een aantal keren redelijk hard op die linksbovenhoek gedrukt en toen werd het al wel wat beter. Nu zie ik dat de toets onderhand weer helemaal goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103219

Anoniem: 250885 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 01:21:
[...]

Ik heb die samples even beluisterd en het komt me bekend voor op mijn vorige 2 MBP's die ik heb geretourneerd, daar maakte ik me toen geen zorgen over. Alleen mijn huidige maakt een iets andere en hardere kraak geluid dan normaal. Normaal als je de MBP opstart dan hoor je wel een kraakgeluidje maar dan best wel zachtjes, bij mij is 't gewoon hard.

Je kunt ook natuurlijk blijven zoeken naar problemen tot je er uiteindelijk wel 1 vindt. Werk gewoon op je machine, er is niets mis mee!

Trouwens, 80% lijkt me wel heel erg veel, kijk vooral NIET naar de mensen hier op het fo rum, want hier zullen alleen de mensen posten als ze effectief een scheve toets hebben. Alle anderen zullen niet lopen roepen "ik heb gene, ik heb gene".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk ook dat veel mensen er niet op letten en dat ik nu gewoon aan 't mierenneuken ben. Ik hou mijn huidige MBP gewoon, ik kan dat ding wel blijven opsturen en dan heb ik misschien een perfecte bij de 10e MBP ofzo dus dat heeft ook geen zin.

Over mierenneuken gesproken, kunnen jullie de LED-verlichting van het toetsenbord ook door de gleuf van de SuperDrive zien? En hebben jullie ook 1 of meerdere dode pixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
Anoniem: 250885 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 14:40:
Ik denk ook dat veel mensen er niet op letten en dat ik nu gewoon aan 't mierenneuken ben. Ik hou mijn huidige MBP gewoon, ik kan dat ding wel blijven opsturen en dan heb ik misschien een perfecte bij de 10e MBP ofzo dus dat heeft ook geen zin.

Over mierenneuken gesproken, kunnen jullie de LED-verlichting van het toetsenbord ook door de gleuf van de SuperDrive zien? En hebben jullie ook 1 of meerdere dode pixels?
Superdrive weet ik niet, zal vanavond eens kijken.

Geen dode pixels in ieder geval hier. Verder is hij gewoon oke en in orde. Ik ga natuurlijk niet over een m lopen zeuren, maar zover heb ik ook niet gekeken. Hij ziet er gewoon netjes uit, en ik ga niet dingen lopen nameten. Hij sluit mooi af als hij dicht is, typt heerlijk, geen dubbele toetsen en hij werkt heerlijk.

Ik ben er enorm blij mee, en wil nooit meer iets anders. Net weer even hier op stage op een windows machine gewerkt, en hij liep weer eens vast na 2 muisklikken, te frustrerend. Ben er maar van weggelopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 234735

Beste mensen,

Ik overweeg om een macbook pro te kopen, maar lees nu steeds meer berichten over de videochip van nvidia die problemen zou vertonen. Zie link.

Loont het om voorlopig te wachten met aanschaf en is dit wel een echt probleem?

Gr. Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Wel grappig om al dat mierengeneuk te lezen hoor. :) Ik heb de nieuwe Macbook Pro en sinds vandaag op het werk de Dell E6500, top-of-the-line, laptop. Wat een slecht gebouwde machine is dat als je ze gaat vergelijken... ik stond echt even te kijken, zit wel vol met connectors, maar voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
Anoniem: 132666 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 00:46:
lap, heb geupdate naar 10.5.6, met als gevolg dat ik nu niet meer kan gamen in windows. Het gaat om het bekende 'zwarte scherm' probleem.. hiervoor had ik er geen last van :( :( :(
gister was ik left 4 dead aan het speelen voor het eerst.
en die liep naar een tijdje ook vast. geen zwart scherm maar gewoon vast met geluid in een loop.
en kort daar voor viel het spel gewoon weg.
ik weet niet of het aan left 4 dead licht of aan mij mbp maar dat ga ik vanaaf even goed bekijken.
ik zou mijn temp ook monitooren maar heb geen idee hoe ik dat het beste kan doen.

ps: dit was voor de 10.5.6 update. als ik straks thuis kom ga ik even kijken of die nu wel stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-04 21:18
vgroenewold schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 16:46:
Wel grappig om al dat mierengeneuk te lezen hoor. :) Ik heb de nieuwe Macbook Pro en sinds vandaag op het werk de Dell E6500, top-of-the-line, laptop. Wat een slecht gebouwde machine is dat als je ze gaat vergelijken... ik stond echt even te kijken, zit wel vol met connectors, maar voor de rest.
Ik werk al ruim 10 jaar met Dell laptops (allemaal Latitudes) en het mag er wellicht wat minder degelijk uitzien dan een MBP, maar ik werk ruim 10 uur per dag op die apparaten en ze houden het probleemloos 4 jaar vol (dan gaan ze eruit omdat ze qua specs niet meer echt mee kunnen komen). Kapot zijn ze niet. Hooguit een keer een andere accu of HD, maar dat meldt die zelf op tijd.

Mijn MBP voelt wel degelijker aan, maar ik moet nog afwachten of het ook daadwerkelijk zo is. Een Audi lijkt ook beter in elkaar te zitten dan een Toyota en toch gaan die laatsten minder kapot :)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Net de 10.5.6 update gedaan op mijn MBP late... Voorlopig voel ik geen verschil
Hopelijk is het probleem van Airport drop-outs opgelost en komt ie nu ook altijd uit zijn slaap...
Voor de rest blijft hij super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ik heb helemaal geen last van allest wat hierboven beschreven staat. Net 3 uur non stop GoW gedaan op hoge settings in bootcamp, en geen licht door de superdrive. Alle toetsen perfect geen scheef batterijklepje. geen dode pixels, geen bulten in de behuizing geen vastlopers, geen etc etc etc..

Vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-04 16:41
aartrost schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 21:44:
Nou ik heb helemaal geen last van allest wat hierboven beschreven staat. Net 3 uur non stop GoW gedaan op hoge settings in bootcamp, en geen licht door de superdrive. Alle toetsen perfect geen scheef batterijklepje. geen dode pixels, geen bulten in de behuizing geen vastlopers, geen etc etc etc..

Vind dat dit ook wel eens gezegd mag worden.
Ik heb ook 2 "perfect" unibody macbook pro's, heb ze nog niet getest met games (doe ik eigenlijk niet...) maar photoshop/illustrator enzo werken super!

Had mijn vriendin er een iMac bij (20" , 2,66 ghz) bij "gegeven" die ook totaal niet de probemen heeft die ik overal lees.
In ieder geval nog niet ;)

Baal alleen dat m'n Led Cinema displays nog niet binnen zijn had graag daar ook wat info over gegeven icm macbook pro. Zodra ik die binnen heb zal ik proberen een review te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130495

Binnen enige tijd ga ik waarschijnlijk een MBP kopen, na nu toch 2,5 jaar op een gewone MB gewerkt heb. Ik gebruik die MB redelijk veel voor Photoshop en Illustrator, tekstverwerken en voor de rest surfen en mailen. Sporadisch ook eens gamen, maar met een oude MB is dat haast onmogelijk.

Als ik nu een MBP wil kopen, wil ik meteen goeie specs, maar student zijnde, groeit het geld niet op mijn rug, dus wil ik ook wat zuinig zijn. Iemand vertelde mij dat binnen een jaar die DDR3 ram latjes de helft minder zouden kosten. Klopt dat, en loont het de moeite om daarvoor te wachten? Ook vertelde iemand mij dat een hd met 7200 rpm een groot verschil qua snelheid oplevert in vgl met 5400rpm. Is dat zo? En ten slotte, ik zou volgend jaar een 24" scherm kopen, maakt het dan een verschil of je zo'n DVI to MiniDisplay Port of een VGA to MiniDisplay Port kabeltje koopt? (ik bedoel qua kwaliteit, snelheid, etc. Ik hoorde ook dat je een zwaardere grafische kaart nodig hebt om een 24" deftig te laten draaien, zal de standaard grafische kaart (256mb) in de Macbook Pro volstaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Ik heb na de 10.5.6 update geen last meer van ruis op mijn 24" HP scherm. Lijkt me ook wel even relevant om te melden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Anoniem: 130495 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:38:
Binnen enige tijd ga ik waarschijnlijk een MBP kopen, na nu toch 2,5 jaar op een gewone MB gewerkt heb. Ik gebruik die MB redelijk veel voor Photoshop en Illustrator, tekstverwerken en voor de rest surfen en mailen. Sporadisch ook eens gamen, maar met een oude MB is dat haast onmogelijk.

Als ik nu een MBP wil kopen, wil ik meteen goeie specs, maar student zijnde, groeit het geld niet op mijn rug, dus wil ik ook wat zuinig zijn. Iemand vertelde mij dat binnen een jaar die DDR3 ram latjes de helft minder zouden kosten. Klopt dat, en loont het de moeite om daarvoor te wachten?
Dat weet natuurlijk niemand zeker, maar de prijzen van nieuwe soorten geheugen zijn de afgelopen jaren telkens sterk gedaald na de introductie. Ik heb in 2006 nog iets van 160 euro betaald voor 2x 1 GB DDR2 SODIMM voor mijn MacBook, die kosten tegenwoordig nog maar 12 euro per stuk. De kans is groot dat het met DDR3 SODIMM ook zo verloopt.
Ook vertelde iemand mij dat een hd met 7200 rpm een groot verschil qua snelheid oplevert in vgl met 5400rpm. Is dat zo?
Daarover verschillen de meningen. Zoek maar in dit subforum en je krijgt verschillende antwoorden. Sommigen menen dat de 5400 rpm disken van tegenwoordig bijna net zo snel zijn, of dat ze door de hogere datadichtheid zelfs sneller zijn. Anderen willen toch echt de op papier snelst mogelijke disk. Ik heb zelf de 160 GB 5400 rpm Toshiba in mijn nieuwe MacBook direct vervangen door mijn 200 GB 7200 rpm Seagate, maar ik kan niet zeggen dat ik veel snelheidsverschil merk. Ook merk ik nauwelijk iets van de vermeende luidruchtigheid.
En ten slotte, ik zou volgend jaar een 24" scherm kopen, maakt het dan een verschil of je zo'n DVI to MiniDisplay Port of een VGA to MiniDisplay Port kabeltje koopt? (ik bedoel qua kwaliteit, snelheid, etc. Ik hoorde ook dat je een zwaardere grafische kaart nodig hebt om een 24" deftig te laten draaien, zal de standaard grafische kaart (256mb) in de Macbook Pro volstaan?)
De dvi-verloopkabel is altijd beter, want daarin blijft het signaal digitaal. Een zwaardere grafische kaart is alleen noodzakelijk voor intensieve 3D-taken zoals gamen en sommige beeld- en videobewerkingsapplicaties. Voor normaal desktopwerk voldoet de standaard grafische kaart. Ik heb een tijdje met mijn oude MacBook (eerste generatie, dus nog met de Intel GMA 950) in combinatie met een 24" scherm gewerkt. Daarmee heb ik nooit problemen ondervonden.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Anoniem: 130495 schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:38:

Als ik nu een MBP wil kopen, wil ik meteen goeie specs, maar student zijnde, groeit het geld niet op mijn rug, dus wil ik ook wat zuinig zijn. Iemand vertelde mij dat binnen een jaar die DDR3 ram latjes de helft minder zouden kosten. Klopt dat, en loont het de moeite om daarvoor te wachten?
Je krijgt er standaard 2gb bij. Dat is in principe ruim voldoende. En ja, geheugen wordt snel goedkoper. Nu kopen is 100 euro en straks kopen waarschijnlijk 50 euro.
Ook vertelde iemand mij dat een hd met 7200 rpm een groot verschil qua snelheid oplevert in vgl met 5400rpm. Is dat zo?
Niet per definitie. Grote (qua opslag) 5400rpm zijn vaak een stuk sneller dan kleine 7200rpm schijven. Een nieuwe 500gb schijf kost je nu 100 euro. Als je nog langer wacht kost het je nog steeds 100 euro, alleen krijg je er dan 1tb voor.
En ten slotte, ik zou volgend jaar een 24" scherm kopen, maakt het dan een verschil of je zo'n DVI to MiniDisplay Port of een VGA to MiniDisplay Port kabeltje koopt? (ik bedoel qua kwaliteit, snelheid, etc. Ik hoorde ook dat je een zwaardere grafische kaart nodig hebt om een 24" deftig te laten draaien, zal de standaard grafische kaart (256mb) in de Macbook Pro volstaan?)
De macbook pro kan dat scherm prima aan. Een zwaardere kaart zal de games wel sneller laten draaien, maar (bij een gelijke game resolutie) maakt het schermgrootte geen verschil.

Mijn tip: koop het basismodel. Dat heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding, en met relatief weinig geld zet je er 4GB en 500GB in. Het topmodel kost je 1000 euro meer, en is niet enorm veel sneller. En aan het feit dat je dit aan ons moet vragen geeft aan dat je er waarschijnlijk weinig van gaat merken als je toch een 2.53 of een 2.8 koopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mellachi
1voud schreef op maandag 15 december 2008 @ 12:30:
[...]

Hier hetzelfde, lijkt me dat de grafische kaart op minimum performance gaat op batterij en dat het inderdaad wat minder vloeiend gaat.
Weet iemand of dit te verhelpen is? Voor de mensen die wat minder om accuduur geven. Ik vind dat het openen van een raster van iconen ook op batterij gewoon vloeiend mag lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mellachi schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:03:
[...]

Weet iemand of dit te verhelpen is? Voor de mensen die wat minder om accuduur geven. Ik vind dat het openen van een raster van iconen ook op batterij gewoon vloeiend mag lopen.
Mischien een rare vraag maar ik kon dit niet vinden (op de site van apple), maar in een apple store, kan je daar ook de hardware aanschaffen? ik wil een macbook pro met tas en usb->lan en mini dvi->dvi adapters. Maar is het mogelijk omdat gewoon in de winkel te kopen en nog belangrijker mee te nemen of zijn de winkels alleen maar voor demonstratie en verkoop doeleinde maar de levering vindt altijd thuis plaats?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mellachi schreef op woensdag 17 december 2008 @ 11:03:
[...]

Je kunt toch in de System Prefs de Energy-instellingen aanpassen? Standaard zal hij bezuinigen zodat je met je batterij de langste levensduur haalt, maar ik kan gewoon custom instellingen doen waarin hij even snel werkt op batterij als op netstroom, maar dan gaat hij minder lang kunnen werken op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ronaldmathies schreef op woensdag 17 december 2008 @ 15:41:
[...]

Mischien een rare vraag maar ik kon dit niet vinden (op de site van apple), maar in een apple store, kan je daar ook de hardware aanschaffen? ik wil een macbook pro met tas en usb->lan en mini dvi->dvi adapters. Maar is het mogelijk omdat gewoon in de winkel te kopen en nog belangrijker mee te nemen of zijn de winkels alleen maar voor demonstratie en verkoop doeleinde maar de levering vindt altijd thuis plaats?
Er zijn geen Apple Stores in Nederland/België, althans die officiëel van Apple uitgaan. Resellers zijn er des te meer. A-mac, MacHouse etc. Die kopen hun producten natuurlijk van Apple Nederland/België maar je kunt daar gewoon binnenstappen, je mac kopen + andere accessoires en er zo mee naar buitenlopen. Op voorwaarde dat je mac op stock is en je geen (grote) wijzigingen wil aan de configuratie. Geheugen kunnen ze er nog wel on the spot bijprikken normaal.

Op diezelfde Apple site staan ook lijsten van alle dealers in je regio, dus nog wat verder zoeken op die site en je zal alles vinden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
2 firmware fixes + 1 OS X upgrade later is het 'black screen of death' probleem nog steeds niet opgelost.
Ik heb m'n Apple reseller gebeld en geëist dat ze deze kapotte 9600M GT kaart vervangen, wat ze ook gaan doen.

Ik ben er nog steeds zeker van dat dit niet met een software aanpassing op te lossen valt.

Zeker als je dan die onheilspellende berichten op The Inquirer leest. Vandaag is er trouwens nog meer slecht nieuws opgedoken ivm de 9600M GT kaart die in de MBP zit:
Some more interessting stuff to read and a follow up to the last article:

http://www.theinquirer.ne...s-show-underfill-problems

Short version: its a hardware problem and a serious one :(
nVidia is gewoon een stuk vulling 'vergeten' in (sommige?) 9600M GT kaarten (die dus in de MBP zitten)! Wtf?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Zal de uitpakparty @ Bright.nl over de nieuwe MacBook en MacBook Pro.

Klopt het echt dat de scherm van de MacBook zo beroerd is in vergelijking met de MacBook Pro?

Welke panels zitten in de MacBook (alu) / MacBook Pro (alu) eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
Ik sta op het punt een mac pro(15 inch) aan te schaffen. Echter nu sta ik voor de keuze tussen de standaard 2.53 ghz processor of deze te upgraden naar de 2.8 GHZ. De prijs voor de upgrade is 238 euro. Is het verschil te merken of kan ik beter dat geld in mijn zak houden....tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
ik zou voor dat geld mooi wat anders kopen.
tenzij je dagelijks zwaare dingen gaat doen zoals dingen renderen enzo.
maar verder gewoon voor de 2.53 gaan heb ik ook en bloedje snel.
kan je van die 238 euro mooie extras kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knackje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
en waar gebruik jij je mac allemaal voor als ik vragen mag? Ook voor photoshop, indesign en dergelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 15:44
Voor dingen als Photoshop, InDesign, Fireworks en andere grafische programma's zal je het niet merken. Misschien wel in games, 3D design of heel misschien video editing. Maar ik denk dat je beter voor de 2,53 kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
BugBoy schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 18:32:
[...]
Ik werk al ruim 10 jaar met Dell laptops (allemaal Latitudes) en het mag er wellicht wat minder degelijk uitzien dan een MBP, maar ik werk ruim 10 uur per dag op die apparaten en ze houden het probleemloos 4 jaar vol (dan gaan ze eruit omdat ze qua specs niet meer echt mee kunnen komen). Kapot zijn ze niet. Hooguit een keer een andere accu of HD, maar dat meldt die zelf op tijd.

Mijn MBP voelt wel degelijker aan, maar ik moet nog afwachten of het ook daadwerkelijk zo is. Een Audi lijkt ook beter in elkaar te zitten dan een Toyota en toch gaan die laatsten minder kapot :)
Ik heb het ook niet perse over het mogelijk eerder kapot gaan van de Dell, maar gewoon over de kwaliteit van constructie... als ik de E6500 uit zijn tas haal, voelt het al wat minder, het kraakt een beetje, de batterij wiebelt een kleine mm, de knoppen zijn echt el cheapo gemaakt, het scherm wordt beinvloed onder druk... het is echt mijlenver verwijdert van de nieuwe Macbooks. Dan mag de Dell niet stuk gaan, qua gevoel werkt het toch minder prettig, voornamelijk als je dus de nieuwe macbooks gewend bent. En de E6500 configuratie die ik had uitgekozen, kostte 1800 Euro, als ik dat persoonlijk had betaalt en dit gekregen had ik toch niet zo'n "wow nice" effect gehad als met de Macbook.... en dat heb ik al een aantal jaar niet meer, teveel van hetzelfde...alleen maar betere specs... snap je. :)

[ Voor 10% gewijzigd door vgroenewold op 17-12-2008 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Airwolf schreef op dinsdag 16 december 2008 @ 22:54:
Ik heb na de 10.5.6 update geen last meer van ruis op mijn 24" HP scherm. Lijkt me ook wel even relevant om te melden. :)
Ik neem mijn voorgaande geblaat terug, wat blijkt: 10.5.6 combo was blijkbaar niet goed geïnstalleerd? Stond in ieder geval niet in het lijstje met updates via system prefs>system update. De system update werkt ook niet meer, dus ik download de updates sowieso los. Net de normale 10.5.6 geprobeerd, leek goed te gaan maar hij herstartte niet zelf: handmatig aan/uit: wederom geen melding van de update in het overzicht.

Ben bezig met de 3e installatie, gewone 10.5.6 update..en daarna hou ik het voor gezien. Wel erg jammer, was net zo happy met hoe alles beviel, krijg ik van dit soort vage bedoelingen. Het is dat ik over een tijd er een andere HD in prak en met een schone lei weer wil beginnen..maar dit is toch wel frustrerend als beginnende Macgebruiker :/ Tis me niet gegund ;)

Lees wat meer vage zaken over updaten, zal wel net weer pech hebben. De berichten maar ff afwachten dan maar, gelukkig werkt de rest nog wel dus kan mijn dagelijkse taken wel gewoon doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door 2Dutch op 17-12-2008 21:06 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
Wat heb je in hemelsnaam met je installatie gedaan dan? Je moet updates gewoon via de tool installeren, niet los. Misschien heb je wel een ppc versie gedownload, geen idee of de installer die dan slikt, maar dat zou wel rare dingen kunnen veroorzaken dan.

Ik gebruik nu sinds 10.4.3 OS X en ik heb 1 keer mijn OS X om zeep geholpen door de ppc binaries van Rosetta weg te gooien, maar dat was mijn eigen schuld. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin.pw
  • Laatst online: 22-08-2024
Op dit moment heb ik uiteraard niets te klagen over de prestaties van de 9600M GT, maar dit kan natuurlijk gaan veranderen met Snow Leopard of met nieuwere games.
Ik zou zelf namelijk graag zien dat de met SnowLeopard zonder 'lag' kan gaan verwisselen van 9400M GT naar 9600M GT en indien nodig (en mogelijk qua power) beide kaartjes in hybrid Sli. :9~
Zoals de meeste weten is er nog geen mogelijkheid om de 9600M GT en de 9400M GT tegelijkertijd te gebruiken in Hybrid Sli (of afwisselend op een manier zonder uit- en in te loggen 8)7 ).

Al viel Dit artikel viel mij net op over de Physx van Nvidia.
Nu vroeg ik me af of dit op deze manier wel gaat gebeuren, al is dit gebeuren waarschijnlijk enkel in games te gebruiken met Physx.
Of denken jullie dat er een andere mogelijkheid gaat komen?

• Tijn89
2Dutch schreef op woensdag 17 december 2008 @ 21:05:
Lees wat meer vage zaken over updaten, zal wel net weer pech hebben. De berichten maar ff afwachten dan maar, gelukkig werkt de rest nog wel dus kan mijn dagelijkse taken wel gewoon doen :)
Ik heb ook minder geluk. Hij heeft het bij mij ook al 3 keer mogen proberen en is de laatste keer niet verder gekomen dan het confiugeren na bijna 24 uur... Eerst wil windows het niet normaal doen op mn mac, waar ik mee kan leven ;) maar dan osx nu gaat k*tten vind ik wel erg jammer...

Anoniem: 134465

Een aantal dagen geleden heb ik de nieuwe Macbook Pro aangeschaft om mijn oude Macbook te vervangen. Als ik nieuwe hardware aanschaf zet ik er altijd een schone installatie op, nu dus ook. En daar zit nu het probleem!

Ik heb de DMG van OSX op een externe HDD geïnstalleerd. Vervolgens selecteer ik de opstart schijf, klik op herstart en wacht rustig af. De Mac sluit af, start opnieuw op, (het scherm wordt wit en je hoort het bekende opstart geluidje) en dan sluit de Mac weer af, start opnieuw op, sluit weer af enz enz.

Dacht eerst dat er iets was fout gegaan met installeren van de DMG op de externe HDD. Heb dit dus weer opnieuw gedaan en het probleem blijft aanwezig. Heb vervolgens de externe HDD aan mijn Macbook geprikt, en wat denk je? Die start wel probleemloos op van de externe HDD. Kan op mijn Mackbook dus wel een schone installatie zetten vanaf de externe HDD.

Aan de USB poorten ligt het niet, die werken allebei. Mijn iPod wordt op allebei herkend. Iemand een idee?

• Digistorm

Digistorm

tenax moderator pomorum

Heb je wel de installatie DVD die bij je nieuwe MacBook Pro zat gebruikt? De retail DVDs hebben denk ik nog niet de drivers voor de nieuwe MacBook Pro's aan boord. Een installatie op basis van een retail DVD zal dan ook niet willen opstarten op een nieuwe MacBook Pro.

• Mellachi
Anoniem: 103219 schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:04:
[...]

Je kunt toch in de System Prefs de Energy-instellingen aanpassen? Standaard zal hij bezuinigen zodat je met je batterij de langste levensduur haalt, maar ik kan gewoon custom instellingen doen waarin hij even snel werkt op batterij als op netstroom, maar dan gaat hij minder lang kunnen werken op de batterij.
Dit was natuurlijk de eerste plek waar ik zocht, helaas hebben de instellingen daar geen invloed op de snelheid waarmee de iconen verschijnen.

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Anoniem: 134465 schreef op donderdag 18 december 2008 @ 08:01:
Een aantal dagen geleden heb ik de nieuwe Macbook Pro aangeschaft om mijn oude Macbook te vervangen. Als ik nieuwe hardware aanschaf zet ik er altijd een schone installatie op, nu dus ook. En daar zit nu het probleem!

Ik heb de DMG van OSX op een externe HDD geïnstalleerd. Vervolgens selecteer ik de opstart schijf, klik op herstart en wacht rustig af. De Mac sluit af, start opnieuw op, (het scherm wordt wit en je hoort het bekende opstart geluidje) en dan sluit de Mac weer af, start opnieuw op, sluit weer af enz enz.

Dacht eerst dat er iets was fout gegaan met installeren van de DMG op de externe HDD. Heb dit dus weer opnieuw gedaan en het probleem blijft aanwezig. Heb vervolgens de externe HDD aan mijn Macbook geprikt, en wat denk je? Die start wel probleemloos op van de externe HDD. Kan op mijn Mackbook dus wel een schone installatie zetten vanaf de externe HDD.

Aan de USB poorten ligt het niet, die werken allebei. Mijn iPod wordt op allebei herkend. Iemand een idee?
Probeer je te booten vanaf de USB disk? Ik wist niet dat dat kan op een MBP, ik dacht alleen van FW met T ingedrukt (target mode of target disk ofzo).

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:53
Heb je een DMG gemaakt van de bijgeleverde OSX dvd of een oudere versie die je al had? Volgens mij hebben de nieuwe MBP's een aangepaste OSX dvd ivm touchpad, drivers, etc.

[ Voor 27% gewijzigd door Falconey op 18-12-2008 10:39 ]

Anoniem: 134465

Digistorm schreef op donderdag 18 december 2008 @ 08:31:
Heb je wel de installatie DVD die bij je nieuwe MacBook Pro zat gebruikt? De retail DVDs hebben denk ik nog niet de drivers voor de nieuwe MacBook Pro's aan boord. Een installatie op basis van een retail DVD zal dan ook niet willen opstarten op een nieuwe MacBook Pro.
Falconey schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:38:
Heb je een DMG gemaakt van de bijgeleverde OSX dvd of een oudere versie die je al had? Volgens mij hebben de nieuwe MBP's een aangepaste OSX dvd ivm touchpad, drivers, etc.
Dat zou het inderdaad wel is kunnnen zijn. De DMG heb ik gemaakt van de oude installatie DVD, OSX 10.5. De "nieuwe" installatie DVD heb ik naar huis gestuurd, samen met de doos. Die kan ik ff niet gebruiken. Heb mijn MacBook Pro in Kuala Lumpur, Maleisie gekocht. Het is hier trouwens lekker weer!
remmelt schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:34:
Probeer je te booten vanaf de USB disk? Ik wist niet dat dat kan op een MBP, ik dacht alleen van FW met T ingedrukt (target mode of target disk ofzo).
Boot vanaf een 40Gb 2,5'' HDD. Waarschijnlijk kan het ook vanaf een USB disk, probeer het zou ik zeggen. Hier heb je een linkje waar het wordt uitgelegd. Klik
Tha BasZ schreef op woensdag 17 december 2008 @ 16:44:
Zal de uitpakparty @ Bright.nl over de nieuwe MacBook en MacBook Pro.

Klopt het echt dat de scherm van de MacBook zo beroerd is in vergelijking met de MacBook Pro?

Welke panels zitten in de MacBook (alu) / MacBook Pro (alu) eigenlijk?
Het is een beetje een lachwekkende uitpakparty omdat een aantal dingen die genoemd worden simpelweg niet kloppen. Kijk maar eens naar de systemspecs bij Apple en vergelijk dat met wat er in het filmpje wordt gepresenteerd (er even vanuitgaande dat 250 MB gewoon een verspreking is van 250 GB ;)). Zie ook de commentaren die bij dat filmpje staan.

De positie van de camera is nogal erg verkeerd om de schermen te vergelijken, dat soort dingen zijn trouwens ook lastig om te filmen en te fotograferen. Die verschillen zie je namelijk alleen in het echt als je beide machines naast elkaar zet. Het is dus aan te raden om naar de winkel te gaan en de 2 machines gewoon eens naast elkaar te zetten.

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-04 11:36
Kreeg vandaag te horen dat ik via m'n werk toch echt geen mac ging krijgen, dus net meteen ff naar de macme gelopen een een macbook pro gekocht..

Zover doet hij het prima, heb ook absoluut geen last van reflectie ofzo, morgen op m'n werk even kijken hoe het daar is.. anders sloop ik er wel een paar tl buizen uit :)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.