Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
OxiMoron schreef op donderdag 18 december 2008 @ 21:25:
Kreeg vandaag te horen dat ik via m'n werk toch echt geen mac ging krijgen, dus net meteen ff naar de macme gelopen een een macbook pro gekocht..

Zover doet hij het prima, heb ook absoluut geen last van reflectie ofzo, morgen op m'n werk even kijken hoe het daar is.. anders sloop ik er wel een paar tl buizen uit :)
jammer dat je er geen van de zaak kon krijgen.
en reflectie heb ik eigenlijk ook nooit last van of je moet er al een felle lamp op zetten 8)7

veel plezier er mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
(jarig!)
thanks.. zit nu op m'n werk.. nergens last van..
nu komt het lastige werk.. 50+ svn repositories opnieuw uitchecken :S

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het al mogelijk om automatisch te switchen van 9600GT en 9400GS videokaart?
Zeg maar wanneer een game opgestart wordt gaat het automatish naar 9600GT en afgesloten dat hij weer draait op de 9400GS.

Hoe zit het met de warmteproductie. Bij stalen behuizing wordt het soms erg warm bij overmatig gamen of draaien van te zware applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
(jarig!)
Nee, op dit moment moet je opnieuw inloggen als je tussen de 9600 en de 9400 switched.

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Omdat ik nog steeds zo nu en dan last heb van storing op mn externe monitor die ik aansluit via mini display dvi... wat meerdere mensen hebben, ben ik langs een mac store gegaan. Zoals ik al verwachtte, stonden er een paar pubers achter de toonbank beetje interessant te doen, maar wisten hier helemaal niks van. Wisten amper wat ik bedoelde, en hun advies was dat ik maar naar apple moest bellen. Belachelijke service, mahja goed... ik wacht nog even een paar dagen af en dan zie ik wel wat ik ga doen. Zoieoz even naar Apple bellen hoe of wat, daar word ik altijd zeer netjes geholpen... vaak door een belgische madam... hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Tja, zo'n macstore is ook maar een retailer en niet echt "van apple". Het kan niet lang meer duren voordat er echte apple stores in Nederland zijn, en dan vliegen die retailers en hun pubers er vanzelf uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:19:
Tja, zo'n macstore is ook maar een retailer en niet echt "van apple". Het kan niet lang meer duren voordat er echte apple stores in Nederland zijn, en dan vliegen die retailers en hun pubers er vanzelf uit...
Oh ja. Ik erger me ook zo aan de kerels bij de HTR in Arnhem. Wat een stelletje proletarische rambo's zijn dat. Zitten een beetje te gamen en een vriend van me kreeg wel eens als antwoord over een

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:19:
Oh ja. Ik erger me ook zo aan de kerels bij de HTR in Arnhem. Wat een stelletje proletarische rambo's zijn dat. Zitten een beetje te gamen en een vriend van me kreeg wel eens als antwoord over een vraag over het mpb toetsenbord. "Goh, jij weet ook niet veel van mac he."
In de a-mac amersfoort werkt daarintegen een geweldige kerel. Heel erg vriendelijk en daar weer niks over te klagen.

Oh. Ik ben wat offtopic (A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aartrost schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 20:32:
[...]

Oh ja. Ik erger me ook zo aan de kerels bij de HTR in Arnhem. Wat een stelletje proletarische rambo's zijn dat. Zitten een beetje te gamen en een vriend van me kreeg wel eens als antwoord over een vraag over het mpb toetsenbord. "Goh, jij weet ook niet veel van mac he."
In de a-mac amersfoort werkt daarintegen een geweldige kerel. Heel erg vriendelijk en daar weer niks over te klagen.

Oh. Ik ben wat offtopic (A).
Ik ging paar weken geleden naar HTR arnhem.
Ik wilde een draadloze mighty mouse en het draadloze toetsenbord en de dispay dvi verkoop kabel....niks op voorraad...en dat in een apple winkel. Ik snap niet dat de toetsenborden muizen en zo'n verloop stekkertje allemaal niet op voorraad is....slechte zaak zeker voor een specifieke apple store.....hup verder gelopen naar de mediamarkt....alles in huis...verder voor het eerst een apple (mbp) en vind het super werken......het draadloze tb helemaal geweldig...wat typt dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meer mensen hier die nog steeds last hebben van ruis op een extern beeldscherm na de updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nvidia heeft eindelijk eens drivers uitgegeven voor de notebooks (MBP late)

http://www.nvidia.com/object/notebook_drivers.html

Als ik ze probeer te installeren op mijn BootCamp XP dan zegt de installer dat er geen compatibele hardware gevonden is en sluit hij af!

Iemand zelfde problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Moet je dat soort drivers zelf installeren dan? Het lijkt mij toch dat dat via de Apple update gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Apple is alleen een beetje laks met driverupdates voor Windows ;) Daardoor wordt met name het spelen van nieuwe games onder Windows op je Mac soms een groot probleem ;)

Extra stimulans om gewoon OSX te draaien? :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 11:40

^^0nMe

Got Babana's?

Verwijderd schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 23:15:
meer mensen hier die nog steeds last hebben van ruis op een extern beeldscherm na de updates?
Ik werk sinds vorige week met een Mini DP --> VGA adapter op een 19" TFT. Voor en na de OSX update heb ik geen last van ruis of iets dergelijks (raar beeld na wakeup). Helaas kan ik de DVI adapter niet testen omdat ik pas erachter was gekomen dat de DVI aansluiting op mijn TV blijkbaar slechts via een converter op de HDMI port beschikbaar was (zet het als fabrikent dan ook niet in de specs :P)

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:28
Zelf heb ik nu een MacBook Black, Late 2006 edition. Helaas is de MacBook een echte vingerafdrukmagnaat en herriemakertje }:O als de fan op 5500 - 6000 RPM draait.

Omdat de MacBook nu toch alweer twee jaar oud is, en ik op zoek ben naar een andere Laptop zit ik sterk te twijfelen tussen een Aluminium macbook / Pro of een Dell/HP laptop. (Stiekem gaat mijn voorkeur toch uit naar de MacBook pro, omdat ik OSX heerlijk en een verademing vind itt Windows.. en natuurlijk het design)

Nu ben ik naar een Apple Store geweest, en ik was helemaal weg van het glazen trackpad dat als 1 grote knop fungeert, de dikte en het design.

Ik heb wel een paar vragen over de nieuwe Macbook (Met glazen scherm) en over dingen die je dus niet in de winkel kan testen door de TL-verlichting, algemene winkelherrie :+ en door de Kensington sloten )

- Is het een vingerafdrukmagneet?
- Is hij lekker stil (Dus dat je geen loeiende koe op je schoot hebt zitten)
- Is het verlichte toetsenbord fijn in het donker, of reflecteert het dan op je scherm?
- Is het scherm nu echt zoveel helderder dan de vorige generatie MacBook Pro?
- Draagt ie lekker mee onder je arm (om het zo maar te zeggen) > als je van werkplek naar werkplek / werkplek naar vergaderingsruimte moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:22:
Apple is alleen een beetje laks met driverupdates voor Windows ;) Daardoor wordt met name het spelen van nieuwe games onder Windows op je Mac soms een groot probleem ;)

Extra stimulans om gewoon OSX te draaien? :+
laks zou ik het echt niet noemen, ik denk eerder dat je blij mag zijn dat apple überhaupt windows drivers levert voor de mac's ze hadden het ook niet kunnen doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodge_911
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

dodge_911

test wel 'ns wat

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 12:58:
[...]

laks zou ik het echt niet noemen, ik denk eerder dat je blij mag zijn dat apple überhaupt windows drivers levert voor de mac's ze hadden het ook niet kunnen doen :)
Dat zou ik nog zo niet zeggen... Apple levert immers BootCamp toch mee, waardoor je Windows kan runnen, toch? Moeten ze ook maar de drivers leveren, vind ik dan.

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Ik had voor mijn nieuwe mbp (late 2008) ook een zwarte macbook. Dus ik denk dat ik je wel een goed antwoord hierop kan geven.
- Is het een vingerafdrukmagneet?
Gelukkig niet zo erg als een zwarte mbp, omdat hij grotendeels aluminium is. Maar de toetsen blijven zwart, daar zie je dus wel snel afdrukken op, maar dat is inherent aan mat zwart.
- Is hij lekker stil (Dus dat je geen loeiende koe op je schoot hebt zitten)
Ik heb er geen last van, maar dat had ik bij mijn macbook ook niet. Al vind ik dat hij idle net wat meer lawaai maakt dan een idle macbook. Maar ik heb hier dus geen last van, want ik hoor het ook nouwelijks.
- Is het verlichte toetsenbord fijn in het donker, of reflecteert het dan op je scherm?
Jaa, super. En nee. :)
- Is het scherm nu echt zoveel helderder dan de vorige generatie MacBook Pro?
Ik heb geen vergelijking met de mbp, maar wel met de macbook. Het scherm is veeel helderder.
- Draagt ie lekker mee onder je arm (om het zo maar te zeggen) > als je van werkplek naar werkplek / werkplek naar vergaderingsruimte moet lopen.
Hij is inderdaad wat groter, maar ik vind hem niet onhandelbaar of onhandig om mee te nemen. Hij is slechts 200gram zwaarder dan de normale macbook dus dat merk je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sobbereng
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 14:00
@Nasi,

- Enkel op de zwarte rand rond het scherm kan je vingerafdrukken zien, maar dat is een kwestie van opletten bij het opklappen. Vingerafdrukkken op het scherm zijn onzichtbaar door de fantastische helderheid, ténzij je buiten zit op een redelijk goeie dag (vandaag niet dus)
- Met Opera, iTunes, Adium, Limewire en Word krijg ik hem nooit boven de 2004rmp, dat is zo luid als je zelf zachtjes zou blazen. Met de radio aan, of met nog iemand in de kamer, is het onhoorbaar. Onder Bootcamp een potje Crysis echter, = herrie
- Tijdens een film kan je de toetsenbordverlichting afzetten, en verder de lichtsensor doet zijn werk prima. Nog nooit storende reflecties gehad, de verlichting is in het donker heel erg zwakjes. Ook overdags schiet hij soms aan om het net dat dikje leesbaarder te maken.. kies de MBP en je zal niet meer zonder kunnen!
- Ik heb het scherm 1 keer oppervlakkig vergeleken met dat van de vorige generatie, en qua helderheid is deze inderdaad wat beter ja. Het wit verwondert me keer op keer. Ook de kijkhoek wordt door de meesten beter genoemd, maar ik vond de kleuren wel sneller verkleuren.
- De MBP is draagbaar onder de arm, maar niet 'lekker draagbaar', daarvoor is 15" net dat tikje te groot, maar dat is maar persoonlijk. Voldoende draagbaar wel voor werkplek->vergadering.

Nog veel succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:56
Een goedemiddag allemaal,

Ik volg dit topic aandachtig omdat ik een eventuele winstdeling kapot wil slaan op een MBP. Nu zag ik op marktplaats Cross Computers (http://link.marktplaats.nl/211196021). Zij bieden een MacBook Pro aan voor 1300. Ze zijn KvK ingeschreven, alles lijkt too-good-to-be-true, maar toch kan ik niets vinden.

Oplichters of niet?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:33

amphora

Websites & Fotografie

DiedX schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:08:
Een goedemiddag allemaal,

Ik volg dit topic aandachtig omdat ik een eventuele winstdeling kapot wil slaan op een MBP. Nu zag ik op marktplaats Cross Computers (http://link.marktplaats.nl/211196021). Zij bieden een MacBook Pro aan voor 1300. Ze zijn KvK ingeschreven, alles lijkt too-good-to-be-true, maar toch kan ik niets vinden.

Oplichters of niet?
Een nederlands bedrijf dat in het engels op martkplaats adverteerd? ik zou het nooit doen in ieder geval. Geef liever 100 euro meer uit voor wat zekerheid.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Het is gewoon het oude model (zie bijv. de grafische kaart), die vind je op wel meer plaatsen goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Falconey schreef op donderdag 18 december 2008 @ 10:38:
Heb je een DMG gemaakt van de bijgeleverde OSX dvd of een oudere versie die je al had? Volgens mij hebben de nieuwe MBP's een aangepaste OSX dvd ivm touchpad, drivers, etc.
Dit wilde ik jullie niet onthouden! Na wat zoek werk ben ik op een draadje bij Apple gestuit waar over hetzelfde probleem wordt gesproken als dat ik zelf had. De TS klaagt daar onder andere ook over het feit dat hij niet kan booten vanaf een externe HDD op zijn nieuwe MBP. Er ontstaat een discussie of dat er terecht bij Apple een nieuwe MBP kan worden geclaimd. De een vind van wel omdat elke retail OSX DVD (zonder aangepaste drivers voor de nieuwe MBP) zou moeten kunnen booten op de nieuwe MBP. Deze bewering zou door Apple erkend en bevestigd zijn. Een ander zegt dat het heel normaal is dat een retail OSX DVD niet boot omdat er nieuwe hardware in zit (lees nieuwe Nvidia chipset). Afijn, lees en concludeer zelf. Klik!

Edit: Heb het trouwens nu wel voor elkaar gekregen om te booten vanaf een externe HDD. Inplaats van de OSX 10.5 DMG die ik normaal gebruik voor een schone installatie, heb ik met CCC een kloon gemaakt van mijn MacBook, OSX 10.5.6. Werkt trouwens ook veel makkelijker op deze manier!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Dannr schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:22:
Het is gewoon het oude model (zie bijv. de grafische kaart), die vind je op wel meer plaatsen goedkoper.
Ik wou net zeggen, een tijd geleden tijdens de apple mania was deze ook 1249,- bij de mediamarkt. Toen heb ik mijn 2,5 Ghz model gekocht voor 1399,- ook een ' koopje' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 16:59
amphora schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 14:20:
[...]

Een nederlands bedrijf dat in het engels op martkplaats adverteerd? ik zou het nooit doen in ieder geval. Geef liever 100 euro meer uit voor wat zekerheid.
Ze bieden hun waren ook aan op www.macdiscount.nl. Lijkt me geen oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 16:56
haagseblowin schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 17:25:
[...]

Ik wou net zeggen, een tijd geleden tijdens de apple mania was deze ook 1249,- bij de mediamarkt. Toen heb ik mijn 2,5 Ghz model gekocht voor 1399,- ook een ' koopje' dus.
Aaaaaaaaah. Ik meende het nieuwe model te zien. In dat geval: niets aan de hand.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb een mbp, de laatste versie van de 15" vorige model. Nu is het een bekend probleem dat er een storend, krakend, geluid komt uit de jackuitgang. Mijn vraag is alleen, hoe los ik het op? Apple schijnt er niks aan te doen, zoveel is duidelijk.. Vind 't mooi piep, want mn vorige laptop die ik 4 jaar lang gebruikt heb, had het ook, en het schijnt bij de andere mbp modellen geen probleem te zijn! :(

Zijn er mensen die ervaring hebben met een usb geluidskaart? Ik heb even gekeken naar Creative, die heeft er 3 in de omloop, die allemaal geen osx ondersteunen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik had op internet gevonden hoe een nfs share te mounten onder leopard. Hierbij wordt verwezen naar de Directory Utlility app....echter ik kan deze nergens vinden. Hij ou onder de utilities map moeten staan (in nederlands denk ik hulpprogrammas...maar niks te vinden.
Iemand een idee?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 15:59:
Hoi,

Ik had op internet gevonden hoe een nfs share te mounten onder leopard. Hierbij wordt verwezen naar de Directory Utlility app....echter ik kan deze nergens vinden. Hij ou onder de utilities map moeten staan (in nederlands denk ik hulpprogrammas...maar niks te vinden.
Iemand een idee?
Alvast bedankt
1) /Programma's/Hulpprogramma's/Adreslijsthulpprogramma.app

2) zet je OSX in het engels :+

3) Terminal open: /Applications/Utilities/Directory\ Utility.app/Contents/MacOS/Directory\ Utility B)

overigens heb je daar niet per se directory utility voor nodig; Directory Utility heb je enkel nodig voor automatische NFS mounts.

PS: het is niet helemaal de bedoeling om voor softwarevragen een ervaringen topic te kapen in het verkeerde subforum ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Whieee op 21-12-2008 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:28:
Hmm, ik heb een mbp, de laatste versie van de 15" vorige model. Nu is het een bekend probleem dat er een storend, krakend, geluid komt uit de jackuitgang. Mijn vraag is alleen, hoe los ik het op? Apple schijnt er niks aan te doen, zoveel is duidelijk.. Vind 't mooi piep, want mn vorige laptop die ik 4 jaar lang gebruikt heb, had het ook, en het schijnt bij de andere mbp modellen geen probleem te zijn! :(

Zijn er mensen die ervaring hebben met een usb geluidskaart? Ik heb even gekeken naar Creative, die heeft er 3 in de omloop, die allemaal geen osx ondersteunen.

Alvast bedankt!
Dit is ook wel offtopic, hoort meer in software topic thuis volgens mij. Magoed, ik ga je vraag wel beantwoorden.

Ik heb een Creatieve Extigy die perfect werkt onders OS X, hoewel niet ondersteund. Je mag er vanuit gaan dat elke USB soundcard zal werken, omdat dat via een standaard protocol gaat over USB. Reken wel niet op volledige functionaliteit.
Tweede oplossing: optische verbinding. Verbind je MBP met een versterker met optische ingang en je hebt geen ruis meer (denk ik, niet zeker). Ik gebruik hiervoor mijn Extigy; die converteert optisch naar de standaard mini-jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:44
Verwijderd schreef op zondag 21 december 2008 @ 11:28:

Alvast bedankt!
Ik heb dan wel geen last van ruis maar heb toch een externe geluidskaart gekocht omdat de MBP anders alleen 5.1 geluid kan geven over een optische verbinding terwijl m'n Creative speakerset alleen kan worden aangesloten met 3 analoge kabeltjes. Ik heb de Griffin Firewave gekocht (http://www.griffintechnology.com/products/firewave). Dit is een externe firewire kaart speciaal voor Mac, hij werkt dan ook helaas niet onder Windows. In Nederland heb ik de kaart maar bij 1 webshop kunnen vinden (weet helaas niet meer welke) voor ongeveer 85 euro. Dit vond ik te duur dus ben ik op Ebay gaan kijken waar regelmatig Firewaves worden aangeboden (nieuw). Uiteindelijk kostte het me 53 dollar inclusief verzending en had ik 'm na zo'n 5 dagen al binnen uit de VS.

Deze kaart werkt perfect! Geen ruis, snel aan te sluiten en ook in bijvoorbeeld VLC player heb ik bij films 5.1 kanaals geluid. Enige nadeel voor mij was dat de nieuwe MBP een Firewire 800 aansluiting heeft en de Firewave een 400 aansluiting waardoor ik nog een dure verloopkabel kon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Deze kaart werkt perfect! Geen ruis, snel aan te sluiten en ook in bijvoorbeeld VLC player heb ik bij films 5.1 kanaals geluid. Enige nadeel voor mij was dat de nieuwe MBP een Firewire 800 aansluiting heeft en de Firewave een 400 aansluiting waardoor ik nog een dure verloopkabel kon kopen.
Je hoeft niet per se een dure verloopkabel te kopen :+ Een goedkope werkt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand al een goedkopere mini displayport naar dvi gespot? Moet toch wel goedkoper kunnen dan 30e..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Whieee schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:55:
[...]

Met name omdat het om een digitale kabel gaat. Hij doet het of 100% of 0%. Niet een beetje er tussenin. :)

Dus hoe goedkoper, hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds die EFI/SMC updates doet mijn MBP late moeilijk met sleep-toestanden.
Als ik hem open, raakt hij soms niet uit zijn slaap en dan is een reboot de enigste oplossing!
Enorm irritant! !!!!

Een koude opstart duurt hier trouwens 1min15sec tot ik alle iconen van de menu-balk zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Digitale kabel? Hoe zie je dat? Er komt gewoon een analoog signaal doorheen in de vorm van stroompulsen. +5V is dan bijvoorbeeld een 1, 0V is dan 0. Geen enkel signaal is natuurlijk precies +5 of precies 0V, dus alles onder de 0,5V is een 0 en boven de 4,5V is een 1. Stel dat je een draad in je kabeltje hebt die heel slecht geleid en je firewire kaart zend 4,5V, dan zou de andere kant wel eens 4,4V kunnen zien. Signaaldegradatie, error correction, etc. etc. Komt de snelheid niet ten goede.

Dit is natuurlijk een kort-door-de-bocht vorbeeld ter illustratie.

Bovendien vind ik ook niet dat je dan maar een dure kabel moet kopen, zeker niet als je naar de prijzen kijkt en wat je er voor terugkrijgt. En dan met name niet in de audiowereld!

[ Voor 14% gewijzigd door remmelt op 23-12-2008 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 08:58:
Sinds die EFI/SMC updates doet mijn MBP late moeilijk met sleep-toestanden.
Als ik hem open, raakt hij soms niet uit zijn slaap en dan is een reboot de enigste oplossing!
Enorm irritant! !!!!

Een koude opstart duurt hier trouwens 1min15sec tot ik alle iconen van de menu-balk zie...
Op mijn MBP staan die updates al vanaf de fabriek, ik heb nog geen enkele keer gehad dat hij niet uit sleep kwam. Je zou een SMC of PRAM reset kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Whieee schreef op maandag 22 december 2008 @ 10:55:
[...]

Haha, zo extreem duur was hij nou ook weer niet (15 euro ongeveer) maar het is toch iets natuurlijk. Als ik ze op internet had besteld waren ze waarschijnlijk wel goedkoper te krijgen maar ik wilde 'm op dat moment zo snel mogelijk hebben. Toen heel de stad afgelopen en bij de enige winkel waar ze 'm hadden was het 15 euro dus toch maar gedaan.

Voor die mensen met sleep problemen: Ik had eerst ook het probleem dat hij als er tijdens sleep activiteit was geweest op USB apparatuur (bijvoorbeeld muis bewegen, printer aan/uit) de laptop er niet meer uit kwam maar dat de processor en harde schijf wel draaiden. Apple Support had me het power management laten resetten (batterij eruit, netstroom eraf en de power knop 8 seconden ingedrukt houden) en daarna waren alle problemen voorbij. Als ik nu bijvoorbeeld een printer (met usb aangesloten) uitzet terwijl de MBP in sleep is dan springt hij een paar seconden aan, licht het display ook op maar gaat daarna weer meteen terug in sleep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus de batterij eruithalen en ontkoppelen van de stroom (alles uit!)
Dan 8 seconden op powerknop drukken?
Hoe weet je dan dat het "gebeurt" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:23:
Ok, dus de batterij eruithalen en ontkoppelen van de stroom (alles uit!)
Dan 8 seconden op powerknop drukken?
Hoe weet je dan dat het "gebeurt" is?
Alles moet inderdaad uit. Gewoon laptop normaal uitzetten, accu eruit, stroom eraf en het knopje indrukken. Er gaat geen lampje of iets branden zodat je ziet dat het 'gebeurd' is. Maar volgens het boekje is het eigenlijk al na iets van 5 seconden 'gebeurd' maar aan de telefoon vertelden ze me voor de zekerheid 8 seconden zodat ook als je snel telt je 'm nog lang genoeg ingedrukt hebt gehouden. Bij mij heeft dit het probleem opgelost. Eventueel zou je anders ook nog kunnen proberen het PRAM te resetten door bij het opstarten (voor het OS wordt geladen) Option, Command, P en R allemaal tegelijk ingedrukt te houden. Dan gaat daarna het beeld weer op zwart waarna hij weer opnieuw opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Iemand vroeg of er nog meer mensen last hadden van de ruis/storing op extern scherm... nou ik nog steeds dus... zowel op mn externe scherm als op mn tv... soms weinig last... soms meer... in de vakantie ff apple bellen, maar de update heeft in ieder geval niks uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik heb 1 keer last gehad hiervan met een extern scherm aangesloten via DP -> VGA (MBP kwam uit sleep). Even de stekker eruit en weer erin verhielp dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Bij mij niet dus... is elke dag weeer aanwezig... niet elk moment maar soms.

Verwijderd

Heb sinds kort de nieuwe MBP. Toen ik van de week voor de eerste keer een DVD in de optische drive deed, viel het me meteen op dat deze nagenoeg geruisloos werd gelezen, althans daar leek het op. Dit in tegenstelling tot mijn MacBook van twee jaar oud waarbij de drive best veel herrie maakt wanneer daar een DVD in gaat. Gister echter hoorde ik dat de drive van de nieuwe MBP net zoveel herrie lijkt te maken dan mijn MacBook. Hoor ik nu dingen die er helemaal niet zijn? Als er iemand is die dit kan bevestigen dan lees ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels heb ik de nieuwe MBP al een weekje, echt een geweldig apparaat. Alleen had ik tijdens het uitpakken al gelijk een tegenvaller, de MBP wiebelde. Zodra ik mijn rechterhand op de MBP legde/steunde, voelde je de MBP wiebelen. Dag erna natuurlijk terug gegaan en laten fixen. Wat ze hadden gedaan was de onderkant losgeschroefd en terug erop gezet. Zelf wisten ze niet precies waar het aan lag...

Anyway...het zat me toch nog steeds dwars ondanks dat de MBP nu gefixed was en niet meer wiebelde. Er zal vast wel meer niet in orde zijn dacht ik, een productiefoutje, slechte exemplaar ofzo.

Nu zag ik gisteravond, dat wanneer ik het scherm dichtklap, dat er aan de linkerzijde meer speling tussen scherm en body zat dan rechts. Om wat preciezer te zijn, de lengte vanaf de FN tot ESC toets. Als ik dan langs het randje van de body van kortbij bekijk...zie ik er een golving in.

Het gaat hier misschien om slechts 1 á 2 mm en ben dan misschien wel een mierenneuker, maar de reden waarom ik de overstap heb gemaakt naar een MBP/OSX, is vanwege Mac OSX zelf, maar ook vanwege de unibody, degelijkheid en AFWERKING.

Hebben meerdere hier last van, een kleine speling/golving aan de linkerkant? Denken jullie dat het de moeite waard is om terug te gaan na de kerst, of kan ik beter thuis blijven en een lekker warme kop chocolademelk maken en relaxen achter de tv met de mbp op schoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 16:20:
Hebben meerdere hier last van, een kleine speling/golving aan de linkerkant? Denken jullie dat het de moeite waard is om terug te gaan na de kerst, of kan ik beter thuis blijven en een lekker warme kop chocolademelk maken en relaxen achter de tv met de mbp op schoot?
Je kunt beter lekker thuis blijven :) Perfect zul je het nooit krijgen. Je moet je ook bedenken dat speling kan ontstaan doordat het materiaal onder de invloed van temperatuur uitzet of krimpt. Misschien dat het vanuit de fabriek perfect aansloot, maar zodra je 'm aanzet het materiaal door het warm worden uitzet. Zolang dit een paar millimeter is zou ik me geen zorgen maken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 11:37
Inmiddels heb ik de nieuwe MBP al een weekje, echt een geweldig apparaat. Alleen had ik tijdens het uitpakken al gelijk een tegenvaller, de MBP wiebelde. Zodra ik mijn rechterhand op de MBP legde/steunde, voelde je de MBP wiebelen. Dag erna natuurlijk terug gegaan en laten fixen. Wat ze hadden gedaan was de onderkant losgeschroefd en terug erop gezet. Zelf wisten ze niet precies waar het aan lag...

Anyway...het zat me toch nog steeds dwars ondanks dat de MBP nu gefixed was en niet meer wiebelde. Er zal vast wel meer niet in orde zijn dacht ik, een productiefoutje, slechte exemplaar ofzo.

Nu zag ik gisteravond, dat wanneer ik het scherm dichtklap, dat er aan de linkerzijde meer speling tussen scherm en body zat dan rechts. Om wat preciezer te zijn, de lengte vanaf de FN tot ESC toets. Als ik dan langs het randje van de body van kortbij bekijk...zie ik er een golving in.

Het gaat hier misschien om slechts 1 á 2 mm en ben dan misschien wel een mierenneuker, maar de reden waarom ik de overstap heb gemaakt naar een MBP/OSX, is vanwege Mac OSX zelf, maar ook vanwege de unibody, degelijkheid en AFWERKING.

ik heb ff gekeken, maar ik heb het niet. het zou me ook niet zo heel erg veel storen. ik hoor wel vaker een kleine tik komen als ik op mijn mac aan typen ben van de rechterkant, waar mijn rechter pols op rust. dat irriteert me wel enorm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04

Bij mij is hij ook niet helemaal recht. Een vriend van me zei, dat dit ook voorkomt bij oudere generatie MacBooks. Niet echt iets om je zorgen over te maken, wellicht wel irritant als je er op gaat letten. Ik heb me er in ieder geval bij neergelegd. Nu stoor ik me er niet eens meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Volgens mij buigt/slijt het materiaal ook langzaam omdat je je MacBook Pro beetpakt (aan één kant), er op leunt met je polsen, sommige mensen het scherm altijd openklappen aan één kant etc... door al die dingen komen er asymmetrische krachten op het materiaal, de scharnieren, lipjes, etc. En zeker aluminium is een buigzaam materiaal :)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
Digistorm schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 10:37: En zeker aluminium is een buigzaam materiaal :)
Ehh ja, folie ja. MacBook aluminium niet. Althans, niet zonder werkbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pardonlul
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09-2022
Utopist schreef op vrijdag 26 december 2008 @ 18:01:
ik hoor wel vaker een kleine tik komen als ik op mijn mac aan typen ben van de rechterkant, waar mijn rechter pols op rust. dat irriteert me wel enorm..
Ik heb die tik ook. Het 'lijkt' mijn SuperDrive te zijn of de fan.
Maar ik heb hem vaker niet dan wel.

Wanneer ik de tik hoor, lijkt het net of de fans iets harder gaan draaien voor een momentje...strange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zijn niet alleen de oude MacBook Pro versies. Heb net een nieuwe binnengekregen met het zelfde gebrek: een rechterkant die blijft zweven boven het oppervlak. Overigens als het scherm dicht is lijkt er niets aan de hand... En als ik een tijdje werk dan trekt de boel recht als gevolg van de hoge temperaturen. Dit MacBook Pro is 1 van mijn vele Apple portables maar ben niet bepaald onder de indruk van de afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 21:57:
[...]

Ehh ja, folie ja. MacBook aluminium niet. Althans, niet zonder werkbank.
wrong. En als je zo zeker bent van je zaak vind je het vast niet erg als ik mijn standpunt wat kracht bijzet door het te bewijzen op jouw MacBook Pro ;)

subtiele hint: ik heb als technicus bij een AASP gewerkt en weet wat er stuk kan gaan aan die dingen, en heb momenteel zelf een mid-2007 MBP en een unibody MB. They bend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn MBP al 2x teruggebracht en ik typ nu op mijn 3e MBP en hij heeft nog steeds dit probleem. Je betaalt toch voor kwaliteit en afwerking? Valt me toch een beetje tegen van Apple...

Maarja het blijft made in CHINA he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties allemaal.

Het is slechts 1 á 2mm waar het om gaat, het stoort me nu alleen omdat ik weet dat het daar zit. Verder heb ik er gewoon geen last van. Het zit me ook gewoon niet lekker omdat het wel ff €2300 heeft gekost en omdat mijn MBP eerst erg wiebelde, heb ik toch nog altijd het idee dat er gewoon iets krom is :/

Maar goed, ik denk dat ik een beetje te hoge verwachtingen had van Apple en de Unibody.

@ Ferraghini, bij jou zit/zat die lichte golving er ook in en ze deden bij de Apple winkel niet moeilijk voor een omruil?

@ Twentenaar, ik had dus exact het zelfde. Scherm dicht, niks aan de handje, maar zodra je het scherm open doet...komt de rechter voorkant omhoog. Het gaat dan idd een beetje zweven. Naarmate je het scherm meer naar achteren doet, des te speling. Dit hebben ze bij mij weten op te lossen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 11:37
Verwijderd schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 23:32:
[...]
Maarja het blijft made in CHINA he!
Dat hoeft toch niets uit te maken? Je hebt toch bepaalde verwachtingen voor dat geld, en ze vragen het er ook voor, moeten hun ook maar zorgen dat ze een degenlijk product afleveren. China, polen, zimbabwe, dat doet er imo niet echt toe.

De mijne is bijvoorbeeld ook helemaal ik heb ik het idee, ik ken chunki toevallig, ik zal onze mbps binnenkort eens naast elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 13:39
Land doet er helaas wel aan toe. Cultuur, werkomstandigheden enzovoort hebben allemaal hun uitwerking op uiteindelijke producten. Er heerst nu eenmaal een maak-makkelijk/snel-geld cultuur in china.. Ik had het liefst gehad dat mijn mbp uit Turkije kwam; je kan veel zeggen over turken, maar ze leveren altijd goed werk af ;)

Je moet ook niet vergeten dat aluminium een van de zachtste metalen is die er is, dus hitte e.d. zullen ook wel hun uitwerkingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Ferraghini, bij jou zit/zat die lichte golving er ook in en ze deden bij de Apple winkel niet moeilijk voor een omruil?
Ja maar bij was er nog meer aan de hand. Hij sloot links niet goed aan, daar was de opening/gleuf 1 of 2mm groter dan aan de rechterkant. Niet symmetrisch dus en dat stoorde me.

Binnen 14 dagen na bezorging mag ja altijd ruilen, daar heb je recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Pardonlul schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:43:
[...]

Ik heb diet ik ook. Het 'lijkt' mijn SuperDrive te zijn of de fan.
Maar ik heb hem vaker niet dan wel.

Wanneer ik de tik hoor, lijkt het net of de fans iets harder gaan draaien voor een momentje...strange.
is volgens mij de harddisk die je hoort, als je iets te hard je hand op je macbook legt terwijl die aan het werk is kicked die bewegings sensor in. ik vroeg me ook af wat dat was maar dat scheen het te zijn.

maar ik heb een topic aangemaakt over scheve unibody's of speling tussen de schermen en het body zelf: Macbook alu sluiting problemen

[ Voor 13% gewijzigd door Sn0wblind op 28-12-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 19:05
Waarom lopen mijn games via bootcamp steeds vast? Mijn unibody MBP heeft het de hele tijd zonder problemen gedaan, maar nu meer dus :/ . Enig groot verschil met voorheen is 10.5.6... Meer mensen met gelijksoortige klachten?

Oja, videokaart wordt niet warmer dan 78 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
SFRtje schreef op zondag 28 december 2008 @ 22:36:
Waarom lopen mijn games via bootcamp steeds vast? Mijn unibody MBP heeft het de hele tijd zonder problemen gedaan, maar nu meer dus :/ . Enig groot verschil met voorheen is 10.5.6... Meer mensen met gelijksoortige klachten?

Oja, videokaart wordt niet warmer dan 78 graden.
Loopt gewoon alleen het spel vast en gaat ie terug naar de desktop of iets dergelijks of krijg je het 'black screen of death' waarbij het beeld op zwart gaat, het geluid in een loop gaat en waar je alleen uit komt met een harde reset? Als het het eerste is dan lijkt het me dat er gewoon wat fout zit in je windows installatie. Een black screen of death lijkt me niet heel waarschijnlijk, 78 graden moet ie toch wel aankunnen.

Ik heb een paar weken terug nou juist wat problemen gehad met dat black screen of death. Zodra de GPU temperatuur tegen de 85 graden kwam hield ie ermee op. Het rare was dat deze fouten waren ontstaan na een mislukte installatie van SP1 in Vista. Ik heb SP1 er nu inmiddels eindelijk opgekregen door deze handmatig te installeren ipv dat Windows Update het zelf doet en nu doet ie het beter. Dead Space (wat eerst alle problemen veroorzaakte) heb ik niet meer geprobeerd (en staat inmiddels niet meer geinstalleerd) maar Fallout 3, GTA IV en verscheidene Source Engine games werken nu perfect. De fans reageren nog wel altijd traag waardoor de temperatuur net als je begint met spelen over de 90 graden kan gaan waarna hij uiteindelijk stabiliseert tussen de 75 en 82 graden. Het rare is dus dat voor na die mislukte SP1 installatie bij 85 graden hij er al mee ophield terwijl hij er nu al een aantal keren even overheen is gegaan maar het nu wel doet.

De afgelopen 2 weken heb ik het black screen of death nu dus nog maar 2x gehad en dat kwam alleen omdat de fans veel te traag reageerden. Een keer begonnen ze pas langzaamaan harder te draaien toen de GPU al op de 95 graden zat en toen was het dus al te laat. Als ze eenmaal draaien werkt het wel. Ik heb ontdekt dat ik dit probleem kan voorkomen door voordat ik Vista opstart een PRAM reset te doen. Daarna reageren de fans wel net snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
MysticMan schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:20:
[...]

Loopt gewoon alleen het spel vast en gaat ie terug naar de desktop of iets dergelijks of krijg je het 'black screen of death' waarbij het beeld op zwart gaat, het geluid in een loop gaat en waar je alleen uit komt met een harde reset? Als het het eerste is dan lijkt het me dat er gewoon wat fout zit in je windows installatie. Een black screen of death lijkt me niet heel waarschijnlijk, 78 graden moet ie toch wel aankunnen.

Ik heb een paar weken terug nou juist wat problemen gehad met dat black screen of death. Zodra de GPU temperatuur tegen de 85 graden kwam hield ie ermee op. Het rare was dat deze fouten waren ontstaan na een mislukte installatie van SP1 in Vista. Ik heb SP1 er nu inmiddels eindelijk opgekregen door deze handmatig te installeren ipv dat Windows Update het zelf doet en nu doet ie het beter. Dead Space (wat eerst alle problemen veroorzaakte) heb ik niet meer geprobeerd (en staat inmiddels niet meer geinstalleerd) maar Fallout 3, GTA IV en verscheidene Source Engine games werken nu perfect. De fans reageren nog wel altijd traag waardoor de temperatuur net als je begint met spelen over de 90 graden kan gaan waarna hij uiteindelijk stabiliseert tussen de 75 en 82 graden. Het rare is dus dat voor na die mislukte SP1 installatie bij 85 graden hij er al mee ophield terwijl hij er nu al een aantal keren even overheen is gegaan maar het nu wel doet.

De afgelopen 2 weken heb ik het black screen of death nu dus nog maar 2x gehad en dat kwam alleen omdat de fans veel te traag reageerden. Een keer begonnen ze pas langzaamaan harder te draaien toen de GPU al op de 95 graden zat en toen was het dus al te laat. Als ze eenmaal draaien werkt het wel. Ik heb ontdekt dat ik dit probleem kan voorkomen door voordat ik Vista opstart een PRAM reset te doen. Daarna reageren de fans wel net snel genoeg.
Ik heb hier onder os x nog altijd de black screen of death met de flatout 2 demo. Het rare is dat; of ik krijg binnen 5 minuten de black screen of death, of ik kan gewoon urenlang doorspelen zonder dat er wat gebeurd.

Maar het is gewoon echt zuur. Ik weet dat er problemen zijn met mijn macbook. Iedereen op het forum van apple komt met precies dezelfde foutrapporten aanzetten. Maar nog steeds geen officiële reactie van de fabrikant(en). Ja, van nvidia, dat afnemers van hun gpu's gewoon nieuwe lichtingen moeten kopen. Daar hebben wij als eindgebruikers natuurlijk niks aan. Ik vind het heel erg slecht van Apple dat ze niet eens een officiële reactie geven dat ze er mee bezig zijn.

Het zal er wel op neer gaan komen dat aan het einde van de rit iedereen zijn macbook kan laten in ruilen. (Met de berichten van de slechte underfill in het achterhoofd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
MysticMan schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:20:
[...]

Het is meer een zwart scherm, al is 'ie dan niet dood; wat ik dan doe is blinds alt-tab, vervolgens apple-key zodat 'Start' omhoog komt, één tikje omhoog, enter, en dan twee tikjes naar rechts en dan 2x enter. Allemaal met dat zwarte scherm ervoor hé.. Hierdoor wordt Windows opnieuw opgestart en kan ik weer verder.

Ik zal vandaag even op onderzoek uitgaan met verschillende games en de temperaturen erbij houden. Windows versie is XP sp3 met Call of Duty 2 (dus niet CoD4..) draaiende.

[ Voor 3% gewijzigd door SFRtje op 29-12-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
ik wil graag onderweg op internet met de macpro. dus ik heb een mooi hsdpa abbo van vodafone.
nu dacht ik even een mooi klein apparaatje te kopen waar de sim in kan en dan in de cardslot van de pro kan. maar dit blijkt lastig te krijgen te zijn.

Heeft iemand enig idee welke goed express card goed werkt in de macbook in osx. en anders welke usb oplossing ervoor is.

Heeft iemand dit toevallig al? Het liefst heb ik de expresscard, die kan mooi in de laptop blijven zitten dan.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosmalen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-04 10:52
Ik zit met het volgende probleem.. Ben nu een maandje in het bezit van mijn MBpro en heb er die hele tijd mijn externe HDD aangehad waar al mn MP3's enzo opstaan. Heb hier telkens dingen bij kunnen plaatsen enzo tot een paar dagen geleden. Ik krijg nu telkens de foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://vdzande.com/meuk/finder.png

kan iemand me hier mee helpen?! want ik kan er nu bijvoorbeeld wel PDF'jes op slepen.. maar MP3's e.d. gaan niet!

Ik hoor het graag, want dit is uiterst irritant!

www.vdzande.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
SFRtje schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:17:
[...]

Het is meer een zwart scherm, al is 'ie dan niet dood; wat ik dan doe is blinds alt-tab, vervolgens apple-key zodat 'Start' omhoog komt, één tikje omhoog, enter, en dan twee tikjes naar rechts en dan 2x enter. Allemaal met dat zwarte scherm ervoor hé.. Hierdoor wordt Windows opnieuw opgestart en kan ik weer verder.

Ik zal vandaag even op onderzoek uitgaan met verschillende games en de temperaturen erbij houden. Windows versie is XP sp3 met Call of Duty 2 (dus niet CoD4..) draaiende.
Dat is niet het soort zwarte scherm wat bij de meeste mensen voorkomt als ie te heet wordt. Daar is echt niet uit te komen, alleen met een harde reset.

Als je het tot nu toe alleen met 1 game hebt gehad dan zou het gewoon een bug in dat spel kunnen zijn. Als het in meerdere games is zou er misschien iets fout kunnen zitten in je windows installatie of met video drivers. Probeer anders ook de nieuwe laptop video drivers van de nvidia site, die werken ook gewoon op de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
MysticMan schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:37:
[...]

Dat is niet het soort zwarte scherm wat bij de meeste mensen voorkomt als ie te heet wordt. Daar is echt niet uit te komen, alleen met een harde reset.

Als je het tot nu toe alleen met 1 game hebt gehad dan zou het gewoon een bug in dat spel kunnen zijn. Als het in meerdere games is zou er misschien iets fout kunnen zitten in je windows installatie of met video drivers. Probeer anders ook de nieuwe laptop video drivers van de nvidia site, die werken ook gewoon op de MBP.
Tis geen black screen of death, das wel zeker. Het ligt aan Call of Duty 2. Vandaag eerst even hard gegamed met Call of Duty 4, een stuk zwaarder en hierbij kwamen de temperaturen tot aan de 95 graden (maar dat was dan echt een piek; volgens mij waren toen de fans nog niet helemaal vol op bezig want daarna lag het gemiddelde op 85 graden celcius). Maar ik kon gewoon rustig doorgamen. Vervolgens CoD2 en dat liep snel weer vast.
De nieuwste drivers heb ik al (dacht 178.28 ofzo?) dus daar ligt het niet aan. Naja, misschien ook wel; dat CoD2 niet met die drivers om kan gaan. In ieder geval, de MBP is niet de boosdoener dus ik zoek elders even een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 12:49
De foutmelding die je krijgt is een algemene I/O error. Zoek maar eens op "Finder Error Code -36" en je zult zien dat meer mensen dit probleem hebben. Meer gedetailleerde meldingen kun je soms vinden in de console (kijk bij Applications/Utilities). Werkt de externe schijf wel goed op een andere PC? Probeer anders ook eens een CHKDSK uit te voeren op de schijf.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Rosmalen schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:14:
Ik zit met het volgende probleem.. Ben nu een maandje in het bezit van mijn MBpro en heb er die hele tijd mijn externe HDD aangehad waar al mn MP3's enzo opstaan. Heb hier telkens dingen bij kunnen plaatsen enzo tot een paar dagen geleden. Ik krijg nu telkens de foutmelding:

[afbeelding]

kan iemand me hier mee helpen?! want ik kan er nu bijvoorbeeld wel PDF'jes op slepen.. maar MP3's e.d. gaan niet!

Ik hoor het graag, want dit is uiterst irritant!
Als de externe schijf met HFS+ is geformateerd ipv NTFS, dan kan je in de Disk Utility je schijf controleren op permissies en als er puntjes van aandacht zijn, laten fixen. Dat helpt bij mij (tot nu toe) altijd.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 05-09 12:49
Het zal sowieso geen NTFS zijn, want dat kan de Mac (standaard) niet beschrijven. De meeste externe harde schijven worden uitgeleverd op FAT32 formaat.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03-2023
Argh, ik kan mijn MBP niet meer opstarten! Ik zat in de Mac OSX omgeving toen dacht ik,
even een spelletje spelen dus ik verander de opstartschijf naar Windows en ik start hem opnieuw op.
Mac OSX werd toen netjes afgesloten, maar daarna deed hij niks meer... black screen of death zullen
we maar zeggen :| Ik kan nu niets anders als een hard reset (aan/uit-knop aantal sec ingedrukt houden)
Dan hoor ik hem op nieuw opstarten (harddisk gaat weer draaien enzo) maar zie niets verschijnen op
het beeldscherm. Ik dacht doe de Leopard-bootdisk erin, situatie bleef het zelfde... zie niks en mijn
key input lijkt niets te veranderen. Nu zit mijn Leopard cd dus ook vast in mijn laptop want hij luistert niet
naar 'eject' 8)7 Een tripje naar een service point dus maar? :/

edit: Dit betreft een late 2007 model trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Justinski op 30-12-2008 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justinski schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:35:
Argh, ik kan mijn MBP niet meer opstarten! Ik zat in de Mac OSX omgeving toen dacht ik,
even een spelletje spelen dus ik verander de opstartschijf naar Windows en ik start hem opnieuw op.
Mac OSX werd toen netjes afgesloten, maar daarna deed hij niks meer... black screen of death zullen
we maar zeggen :| Ik kan nu niets anders als een hard reset (aan/uit-knop aantal sec ingedrukt houden)
Dan hoor ik hem op nieuw opstarten (harddisk gaat weer draaien enzo) maar zie niets verschijnen op
het beeldscherm. Ik dacht doe de Leopard-bootdisk erin, situatie bleef het zelfde... zie niks en mijn
key input lijkt niets te veranderen. Nu zit mijn Leopard cd dus ook vast in mijn laptop want hij luistert niet

Zelfde probleem had ik. Check of je externe monitor wel werkt. Zo niet, dan is je videokaart dood. Dat kan door een defectieve batch van NVidia komen, waarvoor apple ook buiten de garantie deze dingen repareert.

Kijk eens op dit linkje voor meer info :
http://support.apple.com/kb/TS2377

Mijne ligt nog steeds bij reparatie, via A-Mac in Amersfoort. Ik heb inmiddels ook mijn late MBP 2008 / 2.8 / 4Gb / 320 @ 7200 toeren binnen (gelijk besteld). Mooi ding. Maar ik hoop wel dat mijn oude netjes word gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Laatst online: 05-09 07:46
water_escape schreef op maandag 29 december 2008 @ 12:48:
ik wil graag onderweg op internet met de macpro. dus ik heb een mooi hsdpa abbo van vodafone.
nu dacht ik even een mooi klein apparaatje te kopen waar de sim in kan en dan in de cardslot van de pro kan. maar dit blijkt lastig te krijgen te zijn.

Heeft iemand enig idee welke goed express card goed werkt in de macbook in osx. en anders welke usb oplossing ervoor is.

Heeft iemand dit toevallig al? Het liefst heb ik de expresscard, die kan mooi in de laptop blijven zitten dan.
KPN heeft Express cardslot UMTS-kaarten.
Ik weet niet of deze ook met een Vodafone sim werken en waar ze los te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Piebas schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 15:07:
[...]

KPN heeft Express cardslot UMTS-kaarten.
Ik weet niet of deze ook met een Vodafone sim werken en waar ze los te koop zijn.
Vodaphone heeft toch alleen maar zo'n USB dongle pakket voor laptops? Natuurlijk moet je je eigen sim in een soort apparaatje kunnen doen, maar dan vraag ik me weer af die apparaatjes van bijv. de KPN geen simlock hebben.

I've visited the Mothership @ Cupertino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Justinski schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:35:
Leopard-bootdisk erin, situatie bleef het zelfde... zie niks en mijn

Hoor je geen bong? En als je je cd uit wilt werpen moet je de muisknop inhouden tijdens het booten, niet de eject toets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
VisionMaster schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:05:
[...]

Vodaphone heeft toch alleen maar zo'n USB dongle pakket voor laptops? Natuurlijk moet je je eigen sim in een soort apparaatje kunnen doen, maar dan vraag ik me weer af die apparaatjes van bijv. de KPN geen simlock hebben.
de usb dongle heb ik besteld van vodafone.
maar heb liever de express die ik erin kan laten zitten. de vraag is nu of die van kpn simlock vrij is zodat mijn vodafopne abbo erin kan...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 14:56:
[...]

Zelfde probleem had ik. Check of je externe monitor wel werkt. Zo niet, dan is je videokaart dood. Dat kan door een defectieve batch van NVidia komen, waarvoor apple ook buiten de garantie deze dingen repareert.

Kijk eens op dit linkje voor meer info :
http://support.apple.com/kb/TS2377

Mijne ligt nog steeds bij reparatie, via A-Mac in Amersfoort. Ik heb inmiddels ook mijn late MBP 2008 / 2.8 / 4Gb / 320 @ 7200 toeren binnen (gelijk besteld). Mooi ding. Maar ik hoop wel dat mijn oude netjes word gerepareerd.
Heb net even geprobeerd met externe monitor, geen beeld... dus het zal inderdaad dat probleem zijn,
heel erg bedankt voor deze info! _/-\o_ (hoewel ik er niet echt blij mee kan zijn :9)
Maartenvs schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 16:24:
[...]

Hoor je geen bong? En als je je cd uit wilt werpen moet je de muisknop inhouden tijdens het booten, niet de eject toets.
Ik hoor wel het apple-startup chime geluid (bedoel je dat met bong?), ik ga het even proberen... ik neem aan dat je de muisknop bij het trackpad bedoeld? In iedergeval bedankt voor de info :)

edit: Dank, het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Apart probleempje.

Heb een Macbook Pro waar ik meer Windows op gebruik via bootcamp dan OSX gewoon. Nu heb ik een nieuwe harde schij gekocht ( Seagate 320GB 2,5" @7200 ) en die in een cooler master externe behuizing gezet. Wanneer ik de kabel, die aan het uiteinde aangesloten kan worden op 2 usb poorten, erin prik onder Windows XP dan gaat het goed. Ik gebruik dan alleen de hoofd USB stekker. Reboot ik naar OSX om daar een clone te willen maken van de complete harde schijf ( ga hem inbouwen ), wordt de schijf helemaal niet herkend.

De Macbook Pro heeft wel 2 USB poorten, maar aan de hele andere kant... Dus met de gewone kabel kom ik er niet, maar het is raar dat hij hardwarematig op dezelfde poort het in Windows wel doet en in OSX niet. Het kan zijn dat OSX een soort van powercap heeft op de USB poorten die Windows niet hanteert..

Klopt dit, en is het daardoor niet mogelijk? En is er eventueel een oplossing voor? Zo dat de schijf werkt op 1 USB poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
:P
Justinski schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 20:10:
[...]

Heb net even geprobeerd met externe monitor, geen beeld... dus het zal inderdaad dat probleem zijn,
heel erg bedankt voor deze info! _/-\o_ (hoewel ik er niet echt blij mee kan zijn :9)

[...]

Ik hoor wel het apple-startup chime geluid (bedoel je dat met bong?), ik ga het even proberen... ik neem aan dat je de muisknop bij het trackpad bedoeld? In iedergeval bedankt voor de info :)

edit: Dank, het werkt!
Probeer is de alt toets op je toetsenbord ingedrukt te houden gelijk vanaf je hem opstart tot dat je muispijltje in beeld komt. Nu kan je als het goed is tussen Mac OS X en Windows kiezen.. Kies Mac OS X. De mbp start nu gewoon op als het goed is!
Dus wss gewoon een foutief geinstalleerde windows is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Wat doet die tweede USB poort precies volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
remmelt schreef op woensdag 31 december 2008 @ 09:51:
Wat doet die tweede USB poort precies volgens de handleiding?
Naja, normaal gesproken koop je sommige behuizingen waar een kabeltje bij zit zonder 2 stekkers. Het kan dan ook zijn dat de 2e stekker voor extra stroom is. Maar het kan ook zijn dat een stekker voldoende is voor stroom en datatransfer, maar dan gaat het over het algemeen wat trager ( het overzetten van data dus ). Wanneer je dan de 2e aansluit kan de ene voor stroom en de ander voor datatransfer gebruikt worden.

Het vreemde alleen is, dat hij dus in Windows op 1 kabel prima werkt, en ook nog redelijk vlot is, maar in OSX dus niet.

Heb klein beetje research al gedaan en kwam op de volgende artikelen:
http://blog.fosketts.net/...s-cons-apple-macbook-pro/
http://blog.fosketts.net/...rts-haunt-my-macbook-pro/ #11
Daar lijkt het erop dat het dus geen fullspeed USB poorten zijn maar gedeelde ( de rechter kant met iSight ). Maar het vreemde is dan nog steeds dat het in Windows wel werkt en in OSX niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justinski
edgarf28 schreef op woensdag 31 december 2008 @ 09:49:
:P
[...]

Probeer is de alt toets op je toetsenbord ingedrukt te houden gelijk vanaf je hem opstart tot dat je muispijltje in beeld komt. Nu kan je als het goed is tussen Mac OS X en Windows kiezen.. Kies Mac OS X. De mbp start nu gewoon op als het goed is!
Dus wss gewoon een foutief geinstalleerde windows is het probleem.
Had dit al geprobeerd, maar wat ik ook doe ik krijg echt geen beeld.. het probleem is dus echt de videokaart,
binnenkort dus een tripje naar een service center ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orange.x schreef op woensdag 31 december 2008 @ 10:02:
[...]
Maar het vreemde is dan nog steeds dat het in Windows wel werkt en in OSX niet.
Andere behuizing geprobeerd? Zit namelijk een chipset in je behuizing en misschien loopt die niet lekker met OSX, ook al staat het op het doosje.

Dat de schijf helemaal niet herkend wordt wil niet persé zeggen dat het aan je USB poort ligt lijkt mij. Weet niet of OSX iets heeft als "onbekende apparatuur".

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste tegenvaller!

Ik heb nu een paar weekjes mijn late 2008 mbp en ben er super tevreden van.
Nu wou ik net een dvd-rw'tje gaan branden, krijg ik ineens een foutmelding?!

'De schijf kan niet worden gebruikt omdat de schijfeenheid niet wordt ondersteund. (foutcode 0x80020025)'

De dvd-rw heb ik al meermaals met deze mbp beschreven, maar nu ineens een error?
Ik gebruikte gewoon finder om te branden, heb 10.5.6 geinstalleerd, en de brander is een MATSHITA DVD-R UJ-868.
Bij systeemprofiel staat gewoon over 'ja' dat ik kan lezen, schrijven, ...

Iemand die raad weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is er iemand met ervaring met de DFU re-enable patch?
http://www.hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=60657

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Nog niet. Ik ga hem proberen zodra er een nieuwe software update is voor mijn iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog iets leuks/irritants ontdekt vandaag...

Als ik bijvoorbeeld een Audio CD importeer met iTunes en op de batterij werk (geen netstroom), helderheid van LCD op 1 blokje...dan zie je het scherm elke seconde lichtjes flikkeren. Hoe hoger de helderheid, des te minder het opvalt....vanaf de helft (7 á 8 blokjes) merk ik er niks meer van. Dit ervaarde ik ook al bij een flash bestand waarbij iets in/uit gefade wordt.

Nog iemand die hier last van heeft of misschien eens wilt testen of hij/zij dit ook heeft?:D

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 01:54:
Nog iets leuks/irritants ontdekt vandaag...

Als ik bijvoorbeeld een Audio CD importeer met iTunes en op de batterij werk (geen netstroom), helderheid van LCD op 1 blokje...dan zie je het scherm elke seconde lichtjes flikkeren. Hoe hoger de helderheid, des te minder het opvalt....vanaf de helft (7 á 8 blokjes) merk ik er niks meer van. Dit ervaarde ik ook al bij een flash bestand waarbij iets in/uit gefade wordt.

Nog iemand die hier last van heeft of misschien eens wilt testen of hij/zij dit ook heeft?:D
Werk je dan met de high performance videokaart? Of de built in 9400? Er zijn nogal wat problemen met de 9600GT kaart, waar ik zelf ook last van heb. Zo is het browsen op sites een drama, met screen tearing overal, kan ik geen video afspelen omdat er allemaal gekke blokken in het beeld verschijnen en, misschien nog wel de belangrijkste, gamen is wat lastig om de de macbook een ' black screen of death' krijgt.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1767221

Ik knijp 'em echt; straks is het een HW failure, kan ik mijn macbook gaan wegbrengen. Iemand hier ook problemen mee?

Ik heb een Macbook pro, 2.4 ghz model, Opstart-ROM-versie: MBP51.0074.B01, SMC-versie: 1.33f8

[ Voor 3% gewijzigd door M617573 op 02-01-2009 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Qoriox schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:03:
[...]

Werk je dan met de high performance videokaart? Of de built in 9400? Er zijn nogal wat problemen met de 9600GT kaart, waar ik zelf ook last van heb. Zo is het browsen op sites een drama, met screen tearing overal, kan ik geen video afspelen omdat er allemaal gekke blokken in het beeld verschijnen en, misschien nog wel de belangrijkste, gamen is wat lastig om de de macbook een ' black screen of death' krijgt.

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1767221

Ik knijp 'em echt; straks is het een HW failure, kan ik mijn macbook gaan wegbrengen. Iemand hier ook problemen mee?

Ik heb een Macbook pro, 2.4 ghz model, Opstart-ROM-versie: MBP51.0074.B01, SMC-versie: 1.33f8
Ik heb sowieso last van de 'black screen of death'. Van al het andere weet ik het niet. Zou ik even moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En natuurlijk zijn er mensen die er geen last van hebben. Zoals ik, maar die hoor je natuurlijk niet zo vaak! :)

Terug sturen binnen 8 dagen is sowieso geen probleem mits je bij Apple besteld, test je het gewoon in die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
Arosf schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:09:
[...]

Ik heb sowieso last van de 'black screen of death'. Van al het andere weet ik het niet. Zou ik even moeten testen.
Probeer eens een filmpje van www.gametrailers.com af te spelen onder de high perfomance mode. Bij mij zie ik allemaal blokken in het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:11:
En natuurlijk zijn er mensen die er geen last van hebben. Zoals ik, maar die hoor je natuurlijk niet zo vaak! :)

Terug sturen binnen 8 dagen is sowieso geen probleem mits je bij Apple besteld, test je het gewoon in die periode.
De vraag is nu of het software of hardware matig is. Op een update kan ik wachten, maar met een 'kapotte' macbook kan ik natuurlijk niet leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik bezit ook een late 2008 model en vind dit best schandalig dat ze zoveel geld durven vragen voor in mijne ogen te weinig kwaliteit.
Eerst reduceren ze de productie kosten door naar china te verhuizen en daarnaa de zogezegde kwalitatievere (lees: goedkopere) unibodi.
De produktie kost wordt steeds goedkoper, maar de kwaliteit dus ook.
(neem dit niet als 100% waarheid aan, dit zijn enkel mijn veronderstellingen :))

Zo heb ik een kromme behuizing welke dus wobbelt als ik op een rechte tafel werk, stroingen op een externe monitor, fans dat teveel geluid maken (ondertussen laten vervangen), rechter speaker dat niet 100% zuiver speelt, 1 van de 2 USB slots dat gewoon defect is ... (moet ik weer maar eens voor naar de apple winkel), ruber "pootjes" onderaan dat gewoon te kort zijn waardoor ik zeer veel schade heb in de vorm van diepe krassen, sleep mode dat veel te veel energie verbruik,...

Ik vind dit echt schandalig voor een 2000 euro kostende laptop, je verwacht dan toch echt betere kwaliteit.

Nee dit is mijn eerste apple en ook mijn laatste, mijn volgende laptop wordt een standard laptop met ubuntu.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:53:
ik bezit ook een late 2008 model en vind dit best schandalig dat ze zoveel geld durven vragen voor in mijne ogen te weinig kwaliteit.
Eerst reduceren ze de productie kosten door naar china te verhuizen en daarnaa de zogezegde kwalitatievere (lees: goedkopere) unibodi.
De produktie kost wordt steeds goedkoper, maar de kwaliteit dus ook.
(neem dit niet als 100% waarheid aan, dit zijn enkel mijn veronderstellingen :))

Zo heb ik een kromme behuizing welke dus wobbelt als ik op een rechte tafel werk, stroingen op een externe monitor, fans dat teveel geluid maken (ondertussen laten vervangen), rechter speaker dat niet 100% zuiver speelt, 1 van de 2 USB slots dat gewoon defect is ... (moet ik weer maar eens voor naar de apple winkel), ruber "pootjes" onderaan dat gewoon te kort zijn waardoor ik zeer veel schade heb in de vorm van diepe krassen, sleep mode dat veel te veel energie verbruik,...

Ik vind dit echt schandalig voor een 2000 euro kostende laptop, je verwacht dan toch echt betere kwaliteit.

Nee dit is mijn eerste apple en ook mijn laatste, mijn volgende laptop wordt een standard laptop met ubuntu.
In plaats van hier te ranten over Apple kan je ook met je unit naar een service centre gaan (de winkel waar je je MBP gekocht hebt) en een nieuwe eisen omdat hij niet aan de eisen voldoet.

Immers:
-behuizing krom = fabrieksfout
-storingen via displayport = software- of hardwareprobleem, maar ligt _niet_ aan 3rd party software of human fuckups, dus garantie
-USB poort stuk = garantie
-poortjes te kort = onzin, maar met een kromme behuizing kan het prima zo uitkomen.
-sleep mode met veel energieverbruik = definieer veel? Weet je zeker dat je MBP goed in slaap gaat?

Je hebt nu een slechte unit getroffen, wat natuurlijk eigenlijk niet voor mag komen, maar dat zal bij Dell/Lenovo/HP/etc niet anders zijn. Overal worden fouten gemaakt. Bel met Apple of ga naar een service centre, in plaats van te gaan lopen roepen dat de kwaliteit ruk is en je volgende laptop een 'standaardlaptop' (wat is dat anyway?) wordt met Ubuntu.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 02-01-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:15:
[...]
In plaats van hier te ranten over Apple ...blablabla
uiteraard ben ik al naar de apple winkel gegaan waar ze heel vriendelijk mij laten weten hebben dat dit kan voorvallen bij early adopters...
[...]

Immers:
-behuizing krom = fabrieksfout
-storingen via displayport = software- of hardwareprobleem, maar ligt _niet_ aan 3rd party software of human fuckups, dus garantie
-USB poort stuk = garantie
-poortjes te kort = onzin, maar met een kromme behuizing kan het prima zo uitkomen.
-sleep mode met veel energieverbruik = definieer veel? Weet je zeker dat je MBP goed in slaap gaat?
behuizing krom > lachen ze weg..
stroingen > ai oeps net niet op de schermen dat ze daar hebben staan, en ja dan moet ik maar zo 1 kopen ?
USB port > garantie .. uiteraard
pootjes tekort > tja ze zeggen dat er niets aan de hand is
sleep mode > ja hij gaat mooi slapen maar na een week is mijn batterij volledig plat, aangehaalt in de store en ze zouden het opgelost hebben... niet dus.
[...]
Je hebt nu een slechte unit getroffen, wat natuurlijk eigenlijk niet voor mag komen,
Overal worden fouten gemaakt
boeit mij niet, voor zo een prijs en met name een PRO moet er gewoon een degelijke OQC plaatsvinden zodat deze fouten niet bij de klant terecht komen.
[...]
Bel met Apple of ga naar een service centre, in plaats van te gaan lopen roepen dat de kwaliteit ruk is.
fanboy ? tuurlijk ben ik al menigte keren naar de winkel gegaan, ik heb dan ook een verzekering genomen dat mijn garantie 3 jaar verlengt zodat ik zeker 3 jaar zonder zorgen mijn productie machine kan gebruiken....
[...]
en je volgende laptop een 'standaardlaptop' (wat is dat anyway?) wordt met Ubuntu.
een 500 doller kostend iets waar ik van kan verwachten dat de kwaliteit naar gelang is.
En waar ik dan ook geen beklag zal over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Mijn SR Pro trekt 2,6W uit het stopcontact terwijl 'ie slaapt en de batterij niet oplaadt. Niet gek dus dat hij na een week leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 10:51:
[...]

uiteraard ben ik al naar de apple winkel gegaan waar ze heel vriendelijk mij laten weten hebben dat dit kan voorvallen bij early adopters...
[...]
behuizing krom > lachen ze weg..
stroingen > ai oeps net niet op de schermen dat ze daar hebben staan, en ja dan moet ik maar zo 1 kopen ?
USB port > garantie .. uiteraard
pootjes tekort > tja ze zeggen dat er niets aan de hand is
sleep mode > ja hij gaat mooi slapen maar na een week is mijn batterij volledig plat, aangehaalt in de store en ze zouden het opgelost hebben... niet dus.
Naar welke winkel ben je gegaan. Zo hoor je niet behandeld te worden namelijk. For the record: ik heb bij een AASP gewerkt als technicus en van mij had je met jouw klachten prompt een andere machine gehad.

Overigens is een week in sleep inderdaad redelijk genoeg om een accu leeg te trekken. Dat gaat bij geen enkele laptop anders zijn wanneer STR gebruikt wordt. Mocht je willen dat er standaard een STD gedaan wordt, voer je het volgende terminal command uit:
sudo pmset -a hibernatemode 1

Om het weer terug te zetten naar standaardwaarden:
sudo pmset -a hibernatemode 3
boeit mij niet, voor zo een prijs en met name een PRO moet er gewoon een degelijke OQC plaatsvinden zodat deze fouten niet bij de klant terecht komen.
Dat ben ik geheel met je eens. Desalniettemin: het enige issue van jouw lijstje dat redelijkerwijs voorkomen had moeten worden met hardware QC is de kromme behuizing, welke overigens ook tijdens transport ontstaan kan zijn, of zelfs door misbruik kan komen (note: ik heb geen idee hoe jij je MBP behandelt natuurlijk ;) )
fanboy ? tuurlijk ben ik al menigte keren naar de winkel gegaan, ik heb dan ook een verzekering genomen dat mijn garantie 3 jaar verlengt zodat ik zeker 3 jaar zonder zorgen mijn productie machine kan gebruiken....
Ik ben in een goede bui dus ik zal je vergeven dat je me zojuist geheel ongefundeerd voor fanboy hebt uitgemaakt. ;) Ik heb al heel wat Macs (en PC's) versleten, en ik heb ook wel eens een maandagochtend model getroffen. Over de garantie van Apple heb ik echter weinig te klagen. Het grote probleem met jouw machine ligt hem echter naar mijn mening dan ook in de manier waarop jij door het personeel in de winkel behandeld wordt. Mijn advies is dan ook: bel Apple, leg het probleem voor, regel een casenummer, en geef terloops ook even door dat de manier waarop je door het personeel van $winkel behandeld bent absoluut niet door de beugel kan.
een 500 doller kostend iets waar ik van kan verwachten dat de kwaliteit naar gelang is.
En waar ik dan ook geen beklag zal over doen.
Nogmaals: de grote meerderheid van de Apple bezitters heeft een Mac zonder rare issues; dus over de meet genomen is de kwaliteit zeker goed. Ook de unibody-notebooks zijn erg degelijk, maar overal worden fouten gemaakt; ongeacht of je Mac nu in China, Duitsland of de VS gemaakt zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:21:
[...]
Ik ben in een goede bui dus ik zal je vergeven dat je me zojuist geheel ongefundeerd voor fanboy hebt uitgemaakt. ;)
Ach ja, de grens tussen fanboy en expert is zeer vaag en moeilijk te onderscheiden :)

Maar je hebt wel gelijk wat die winkel betreft, ik zal eens naar apple rechtstreeks moeten bellen.
Ik vermoed wel dat ik problemen zal hebben met mijn verzekering als ik een nieuw model tegestuurd krijg.
Ik neem aan dat die verzekering dat ik bij die bepaalde winkel afgesloten heb op serie nummer gelinked staat..
ps: verzekering != applecare

Wat die sleep modus betreft, een collega van me heeft een MB van enkele gens terug welke toch enkele weken op standby kan.
Standby en niet hibernate omdat hij me vertelt dat deze binnen de second terug up and running is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 11:34:
[...]

Ach ja, de grens tussen fanboy en expert is zeer vaag en moeilijk te onderscheiden :)

Maar je hebt wel gelijk wat die winkel betreft, ik zal eens naar apple rechtstreeks moeten bellen.
Ik vermoed wel dat ik problemen zal hebben met mijn verzekering als ik een nieuw model tegestuurd krijg.
Ik neem aan dat die verzekering dat ik bij die bepaalde winkel afgesloten heb op serie nummer gelinked staat..
ps: verzekering != applecare
Als het een vervanging is van de verzekerde machine en geen nieuwe aanschaf is er niets aan de hand. Wanneer het originele serienummer teruggezocht wordt in het servicesysteem van Apple zal daar normaliter ook vermeld staan dat er een vervangende machine met $sernienummer is uitgeleverd
Wat die sleep modus betreft, een collega van me heeft een MB van enkele gens terug welke toch enkele weken op standby kan.
Standby en niet hibernate omdat hij me vertelt dat deze binnen de second terug up and running is.
De laatste Mac die ik zelf langer dan 2 dagen in sleep heb laten liggen was mijn oude PowerBook, maar die haalde anderhalve week voordat hij echt leeg was. Aan de andere kant is STR natuurlijk niet echt bedoeld voor langdurig gebruik, daar is STD voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILT
  • Laatst online: 18-09-2021

ILT

Verwijderd schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:11:

Misschien hoor je deze mensen niet zo vaak omdat deze mensen de 9600 weinig tot niet gebruiken. Een search op jouw nick laat zien dat dit je eerste post is in dit topic, oftewel, nergens geef jij aan op welke wijze jij 'nergens' last van hebt. Draai je 3D games in OSX of onder Bootcamp in Windows, en zo ja hoe gaat dat in z'n werk zonder BlSOD? Wanneer heb je je MBP gekocht en wat is de batchdatum?

Misschien is dit allemaal wat te veel gevraagd, maar in een topic waar de onderliggende consensus (waarsch. onbedoeld want zo veel mensen komen hier niet) lijkt te zijn Apple en nVidia te volgen in het doodzwijgen (in de zin van dat het hier geen issue lijkt te zijn, wat vele redenen kan hebben) van dit issue, lijkt me dit toch minder het geval wanneer je met ongefundeerd positief geluid komt.

[ Voor 3% gewijzigd door ILT op 02-01-2009 12:27 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.