Roelant schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:06:
[...]
Misschien last van de beruchte Nvidia 8600M?
http://support.apple.com/kb/TS2377
Ik ga van de week mijn Macbook Pro wegbregen omdat ik 'm daarvan verdenk. Het valt me sowieso op dat de GPU (en daardoor de laptop als geheel) bij de minste geringste aan belasting al vrij heet wordt. Zelfs idle komt 'ie niet onder de 54 graden - tenzij je 'm net koud hebt opgestart. Bij een beetje belasting schiet 'ie al over de 60 graden en onder zwaardere belasting gemakkelijk 65+. En dan wordt de behuizing ter hoogte van de GPU ook goed heet (het stukje metaal boven escape/F1), niet prettig meer aan te raken.
Ik heb dat probleem deels ondervangen door
Fan Controle te installeren en de instellingen daarvan aan te passen naar "maximaal blazen" op het moment dat ik iets grafisch ga doen. Dan koel je in feite voor de belasting uit, maar het is natuurlijk erg raar dat dat nodig is.
Verder helpt dat ten dele tegen de freezes die ik heb onder belasting (ik moet bekennen dat ik nauwelijks distortion heb, alleen onder bepaalde omstandigheden), rariteiten treden met name op als de temperatuur boven de 63 graden uitkomt - dus door eerder te koelen stel je dat uiteraard uit. Ook boven de 63 graden lijkt de GPU onder de extra koeling iets stabieler te blijven, maar nog steeds niet 100% stabiel onder belasting.
Aaah, bedankt, Paling u ook!
Zou goed kunnen dat dit het is ja, heb inderdaad de 8600m gt erin zitten.
Heb alleen geen last van storingen in videomateriaal.
En inderdaad, de mac word echt belaaachelijk warm inderdaad, echt idioot dat een mbp, gemaakt voor pro. grafisch werk, zo extreem warm word, zonder in te grijpen.
Heb vrij snel smc fan control geinstalleerd, dat heeft de hitte problemen wel opgelost.
Het vreemde is, ik heb die erros in photoshop al direct bij een koude start, gewoon altijd als ik photoshop opstart, verder geen problemen. Heb openGL gewoon enabled, en kan de tools die hiervan gebruik maken, gewoon gebruiken zonder enige foutmeldingen.
Ik kijk het even aan, in ieder geval 'goed' om te weten dat 8600m als probleemgeval bekend staat, kan ik in ieder geval zorgeloos terug.
Bedankt!