Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ILT: Ik gebruik de 9600 enkel in bootcamp onder Vista Sp1 32bit met de modded info inf 180.48 beta drivers.
Zo speel ik wel eens max een 1,5 uur games zoals NFSundercover, COD5, farcry2 zonder problemen, fingers crossed.
Allen op 1444*900. de rest van de settings ken ik niet vanbuiten maar NFSU en cod5 op max dacht ik.

Dus op dat gebied kan ik niet klagen zeker...of is 1,5 uur te kort om problemen te veroorzaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sk1nny666
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09 09:28
ik game zelf ook onder windows (wel xp).
speel farcry2 bijna max, falout 3 max en left 4 dead ook op max.
en ik kan makelijk 3 uur achter mekaar speelen. geen enkel probleem.
dus je hoeft het niet te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Inderdaad, het is niet bij alle macbooks zo. Om dat statement te onderstrepen: ik vertrouwde de problemen toch niet en ben naar de iFactors teruggegaan ( apple reseller ) Binnen 30 minuten stond ik met een nieuwe macbook pro buiten, die geen enkel probleem heeft met de 9600gt.

Het browsen gaat prima, filmpjes kijken geen probleem en na 2 uur WoW en Flatout geen enkele crash. Macbook komt uit dezelfde batch en heeft een timemachine backup van de vorige machine.

Met andere woorden, iedereen heeft wel eens pech, ook met een nieuwe laptop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Qoriox schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 09:26:
[...]

Probeer eens een filmpje van www.gametrailers.com af te spelen onder de high perfomance mode. Bij mij zie ik allemaal blokken in het beeld.
Net gedaan. Ik zie geen blokken in beeld.

Ik heb getest met een extern scherm, aangesloten op de d-sub poort.

@Iedereen: Mag ik opmerken dat de black screen of death compleet willekeurig verschijnt bij mij. Ik krijg een black screen of death meestal binnen de eerste paar minuten. Als dit niet gebeurd dat kan ik gewoon urenlang doorspelen zonder problemen.
Zolang Apple nog niet officieel heeft gereageerd op dit probleem ga ik mijn Mbp niet terugbrengen, aangezien ze zelf blijkbaar nog van niks weten. Dan krijg ik waarschijnlijk een Mbp met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik ben nou niet zo te spreken over Apple. Ik heb een macbook pro early 2008, meteen na 9 dagen gaat me beeldscherm raar doen en zie ik allemaal strepen erdoorheen. Moet ik hem na 9 dagen alweer 4 weken missen. Nu kom ik er net weer achter dat er een hele kier aan de rechterkant zit als ik mijn laptop dicht doe. Waarschijnlijk dus een verbogen monitor ofzo. Ik ben altijd super zuinig op mijn spullen, ik betaal een hoop geld voor zo'n laptop en ik verwacht dan ook kwaliteit. Met mijn HP laptopje van 600 euro had ik minder problemen in 2 jaar en mijn mbp heb ik nu pas 3 maanden. Bij de Applestore hebben ze ook k*tservice, allemaal arrogante kwallen die het geen zier uitmaakt, voor mij is 2000 euro WEL een berg geld. Ik vind het heerlijk werken en mooi eruit zien maar voor mij echt nooit een Apple computer of laptop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
Poeh, ik zit al een hele tijd te kijken naar deze notebook alleen ik kom er niet uit.

Het meeste werk dat ik zal doen is tekenen in autodesk inventor/solid works en dergelijke. In mindere mate gamen. Ik ben benieuwd of iemand wat benchmarks heeft van beide modellen(en dan het basismodel met 4GB ram ipv de standaard 2GB)?

Is er nu echt zoveel verschil door die 0.1GHz, 6MB cache en 256MB meer video ram?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Het vorige model Macbook Pro 15" 2,4Ghz (8600GT 256mb) is nu nieuw voor 1150 euro verkrijgbaar.

Ik neem aan dat het nieuwe model geen 650 euro meer waard is? (1799 euro)
Wat denken jullie? (Ik ga niet de nieuwste 3d spellen spelen of veel zware applicaties draaien - afgezien van Photoshop, Illustrator)

Nog iets. Ik ben een 15" windows laptop met 1680x1050 scherm gewend. Ik heb nog nooit op een 1440x900 scherm gewerkt. Kan iemand die met beide resoluties ervaring heeft hier iets zinnigs over zeggen? Ik vraag me af of de stap terug me zal irriteren bij het internetten of multitasken.

[ Voor 10% gewijzigd door Mooody op 02-01-2009 22:51 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooooody schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 22:49:
Kan iemand die met beide resoluties ervaring heeft hier iets zinnigs over zeggen? Ik vraag me af of de stap terug me zal irriteren bij het internetten of multitasken.
Heb momenteel een macbook pro met 1440*900 en heb hiervoor een hele vakantie op 1680*1050 gewerkt. Die laatste is inderdaad _erg_ ruim en lekker om mee te werken ;) echter, de nieuwe macbook pro doet het ook erg goed. Vind 1440*900 een goede middenmaat tussen die domme 1280*800 resoluties op 15". Ben er zelf erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 21:44
Ik vroeg me af of jullie veel in clamshell mode werken?
Heb me eindelijk ook een extern scherm aangeschaft en zou dus nu ook in clamshell mode kunnen werken, maar als ik zware applicaties gebruik wordt ie toch wel warm en gaan de ventilatoren hard draaien...
In clamshell mode gaat de koeling dan geen probleem worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Dat mag geen probleem zijn, anders zat de hele clamshell functie er niet op. Je kan wel je laptop openklappen in clamshell mode, het scherm blijft dan gewoon uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Falconey op 03-01-2009 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Ik snap de clamshell mode niet helemaal. Je hebt een heel tweede scherm dat je niet gebruikt... Waarom? Is toch superhandig? Daar kan je al je photoshop toolbars/stack traces/adium windows/films/whatever op zetten terwijl je op je main scherm aan het werk bent. Ik werk altijd met twee schermen en zou niet meer met minder kunnen. MBP op een verhoging en aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:44
Arosf schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:59:
[...].
@Iedereen: Mag ik opmerken dat de black screen of death compleet willekeurig verschijnt bij mij. Ik krijg een black screen of death meestal binnen de eerste paar minuten. Als dit niet gebeurd dat kan ik gewoon urenlang doorspelen zonder problemen.
Ik heb het idee dat het er vooral aan ligt of de ventilatoren het in de eerste paar minuten bij kunnen benen. Ik heb het de afgelopen weken redelijk vaak getest met speedfan op een 2 monitor aan om de temperatuur in de gaten te kunnen houden. In sommige gevallen reageert de ventilator zo traag dat ie pas harder begint te lopen als de GPU temperatuur al over de 90 graden is. Dan kan het gebeuren dat het al te laat is en het BSOD komt. In andere gevallen is ie wel net snel genoeg zodat hij bij mij na een tijdje op volle snelheid draait en de temperatuur, afhankelijk van het spel, tussen de 75 en 82 graden zit.

Ik heb wel gemerkt dat als ik het PRAM reset de fans iets sneller lijken te reageren. Wat ook kan helpen is als de temperatuur richting de 90 graden gaat, even met alt+tab naar het bureaublad terug te gaan en even te wachten tot de fans harder gaan draaien. Wat natuurlijk helemaal goed werkt is onder OS X het programma smcFanControl te installeren en voordat je opnieuw opstart in Windows de fan speed bijvoorbeeld al op 4000 rpm te zetten (of gelijk op 6200). Ik hoop wel dat ze met een firmware update dit probleem toch gaan verhelpen. Zo moeilijk kan het nou ook weer niet zijn om ervoor te zorgen dat de fans sneller reageren op de GPU temperatuur. Lijkt nu wel alsof hij alleen kijkt naar CPU temperatuur (die langzamer stijgt bij gamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
remmelt schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:15:
Ik snap de clamshell mode niet helemaal. Je hebt een heel tweede scherm dat je niet gebruikt... Waarom? Is toch superhandig? Daar kan je al je photoshop toolbars/stack traces/adium windows/films/whatever op zetten terwijl je op je main scherm aan het werk bent. Ik werk altijd met twee schermen en zou niet meer met minder kunnen. MBP op een verhoging en aan de slag.
Dit is denk ik per persoon verschillend.
Ik werk veel in clamshell mode. Ik vind twee schermen niet prettig. Ik gebruik altijd expose om snel te wisselen tussen alle windows, dus zie het nut niet.
Bovendien vind ik het irritant dat windows op de verschillende schermen staan. Ik kijk liever naar 1 scherm.
Dan zit je nog met resolutie verschillen. Mijn MBP draait op het externe scherm een veel hogere resolutie.
Als je twee schermen gebruikt, merkte ik dat het externe scherm wordt aangepast aan het laptop scherm.

Al met al, ik heb het geprobeerd met Final Cut express, maar vond het niet fijn.

Edit: vergeet ik nog te zeggen: in clamshell en FCE gaan bij mij de fans ook hard draaien, maar het is nog nooit vastgelopen.

[ Voor 5% gewijzigd door sander_dr op 03-01-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
sander_dr schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 12:31:
[...]Als je twee schermen gebruikt, merkte ik dat het externe scherm wordt aangepast aan het laptop scherm.
Uuh... die snap ik niet. Wat bedoel je precies? Je draait je externe scherm op een hogere resolutie. Je MBP op 1440x900 (of hoger in geval van 17"). Maar aanpassing van externe scherm aan laptopscherm heb ik zelf niet. heb je het over de mirror mode?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Fair enough. Overigens kan je met F7 (op de oudere MBPs tenminste) wisselen tussen resoluties en kunnen beide schermen op hun native resolutie werken. Als je het niet fijn vindt werken dan snap ik het natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
8)7 fijn dat ik dat nu ook weet...

Oke dat is dan dus niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo, net ook een MBP besteld, toch maar voor de 15", 2.53GHz, 4GB, 512MB versie gegaan omdat ik veel aan het 3D tekenen ben en ik de laptop over 3 jaar ook nog moet kunnen gebruiken.

Totaal €1670,- inclusief verzendkosten, volgensmij is dat best een redelijke prijs :)
Nu nog kijken voor applecare.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik werkte altijd in clamshell op mijn laptop, omdat verschillende schermen onders Windows heel rot werkt wanneer je een game opstart, maar k zal nog eens oordelen over clamshell als ik mijn MBP krijg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Gisteren bij MM Enschede voor 1069 euro een Macbook Pro 15" 2.4Ghz gekocht :)
Staat voor 1299 te koop, maar onderhandelen heeft in dit geval zin.....
Lijkt me een prima prijs voor dit model. Er liggen er nog 2, dus sla je slag....

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Is het misschien een slim idee om een apart topic aan te maken voor de 'black screen of death'. Er zijn een hoop mensen die dit probleem ondervinden en Apple heeft tot nu toe geen moeite genomen om zich hierover uit te laten. Ik kijk regelmatig op het discussie forum van Apple maar er lijkt geen schot in de zaak te komen.

Ik zelf heb de moeite niet genomen om mijn MacBook Pro terug te sturen of überhaupt Apple op te bellen. Als Apple zelf niet weet waar de problemen liggen, krijg ik hoogstwaarschijnlijk gewoon een defect model terug. Daarnaast kan ik mijn overige taken gewoon wel uitvoeren, waardoor het niet erg aantrekkelijk is om hem op te sturen.

Het begint op dit moment erg frustrerend te worden. Zolang Apple geen officiële reactie geeft sta ik met mijn rug tegen de muur. Ik kan mijn MacBook Pro ook niet missen, als ik hem terug moet sturen ben ik hem gewoon te lang kwijt.

Wat denken jullie ervan?

[ Voor 6% gewijzigd door shytah op 04-01-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@Arosf: maak even een topicreport of mail een mod voor toestemming ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fijn.. Volgens mij is m'n videokaart op z'n eind. Heb de MBP sinds Juni ongeveer, maar heb dus allemaal artefacten in Photoshop buiten het canvas. Alles lijkt normaal te werken verder, heb alle updates van de Leopard altijd gedraait. Ook video's afspelen is allemaal geen probleem, zelfs openGL in cs4.. Maar hier een paar screenshots ter illustratie, wat denkt men hier? :(
http://gasten.vincearts.com/Afbeelding%201.png
http://gasten.vincearts.com/Afbeelding%202.png

Het is alleen als ik photoshop opstart en een nieuw werkvenster aanmaak, als ik vervolgens het canvas schermvullend inzoom, en vervolgens uitzoom, zijn de artefacten weg. En als ik daarna een nieuw venster open blijven ze ook weg. Alleen steeds als ik PS opstart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:47:
Fijn.. Volgens mij is m'n videokaart op z'n eind. Heb de MBP sinds Juni ongeveer, maar heb dus allemaal artefacten in Photoshop buiten het canvas. Alles lijkt normaal te werken verder, heb alle updates van de Leopard altijd gedraait. Ook video's afspelen is allemaal geen probleem, zelfs openGL in cs4.. Maar hier een paar screenshots ter illustratie, wat denkt men hier? :(

Het is alleen als ik photoshop opstart en een nieuw werkvenster aanmaak, als ik vervolgens het canvas schermvullend inzoom, en vervolgens uitzoom, zijn de artefacten weg. En als ik daarna een nieuw venster open blijven ze ook weg. Alleen steeds als ik PS opstart..
Volgens mij maakt CS4 best veel gebruik van je GPU, en ik hoop voor jou dat het aan Photoshop ligt dat het programma het video geheugen niet goed uitleest oid... misschien Apple even bellen of zij daar meer van weten :)
Maar als je er alleen in Photoshop last van hebt, lijkt het erop dat het programma niet goed omgaat met de GPU...
Misschien dat je in de preferences even moet kijken bij de Performance tab en dan kijken bij de "Advanced Settings"... wat functies uit en aan zetten ofzo :)

good luck ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:34
Mooooody schreef op zondag 04 januari 2009 @ 10:38:
Gisteren bij MM Enschede voor 1069 euro een Macbook Pro 15" 2.4Ghz gekocht :)
Staat voor 1299 te koop, maar onderhandelen heeft in dit geval zin.....
Lijkt me een prima prijs voor dit model. Er liggen er nog 2, dus sla je slag....
Valt er wat te onderhandelen dan in een Mac store? En gaat er dan veel van de prijs af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41
Japsuh schreef op zondag 04 januari 2009 @ 16:59:
[...]

Valt er wat te onderhandelen dan in een Mac store? En gaat er dan veel van de prijs af?
Bij een Mac store valt er over het algemeen niets af te dingen. Bij toko's zoals de MM vaak wel, en dat is sterk afhankelijk van de bui van de verkoper, hoeveel je koopt, oudheid van het product, verkoopomzet van die dag, tegemoetkoming door de fabrikant, geopende doos / oud-showmodel, noem maar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Precies. Mijn model was gewoon het vorige model, maar nieuw in verzegelde doos. Korting was dus ongeveer 250 euro bovenop de al aantrekkelijke prijs van 1299 euro.
Lijkt me niet dat je voor 1050 euro geen betere laptop kan kopen op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SyS_ErroR schreef op zondag 04 januari 2009 @ 18:41:
[...]

Bij een Mac store valt er over het algemeen niets af te dingen. Bij toko's zoals de MM vaak wel, en dat is sterk afhankelijk van de bui van de verkoper, hoeveel je koopt, oudheid van het product, verkoopomzet van die dag, tegemoetkoming door de fabrikant, geopende doos / oud-showmodel, noem maar op...
Het voordeel voor de MM is namelijk dat zij door hun brede assortiment eventuele misgelopen marge op Apple producten (door het geven van korting) wel weer ergens anders compenseren. Bij een Premium Reseller ligt dat een beetje anders. De marge op Macs is bijzonder laag te noemen; de marge op zaken als iPod accessoires is daarentegen weer behoorlijk hoog. Waarom dan toch naar een Premium Reseller? De Premium Reseller is ook direct een servicepunt, en er werken -officieel- uitsluitend kenners. Wat mij betreft houdt het eerste argument meer stand dan het tweede; in veel APR's is de kennis bij 90% van het personeel om te huilen, terwijl MM momenteel relatief veel energie stopt in het zorgen voor personeel dat tenminste de Apple Product Professional (sales training) certificaten heeft behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Inderdaad een super prijs!

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mooooody schreef op zondag 04 januari 2009 @ 19:40:
Lijkt me niet dat je voor 1050 euro een betere laptop kan kopen op dit moment :)
Het nieuwe 13 inch model hooguit. Nette prijs :)

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 04-01-2009 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roelant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2009 @ 15:47:

Misschien last van de beruchte Nvidia 8600M?
http://support.apple.com/kb/TS2377

Ik ga van de week mijn Macbook Pro wegbregen omdat ik 'm daarvan verdenk. Het valt me sowieso op dat de GPU (en daardoor de laptop als geheel) bij de minste geringste aan belasting al vrij heet wordt. Zelfs idle komt 'ie niet onder de 54 graden - tenzij je 'm net koud hebt opgestart. Bij een beetje belasting schiet 'ie al over de 60 graden en onder zwaardere belasting gemakkelijk 65+. En dan wordt de behuizing ter hoogte van de GPU ook goed heet (het stukje metaal boven escape/F1), niet prettig meer aan te raken.

Ik heb dat probleem deels ondervangen door Fan Controle te installeren en de instellingen daarvan aan te passen naar "maximaal blazen" op het moment dat ik iets grafisch ga doen. Dan koel je in feite voor de belasting uit, maar het is natuurlijk erg raar dat dat nodig is.

Verder helpt dat ten dele tegen de freezes die ik heb onder belasting (ik moet bekennen dat ik nauwelijks distortion heb, alleen onder bepaalde omstandigheden), rariteiten treden met name op als de temperatuur boven de 63 graden uitkomt - dus door eerder te koelen stel je dat uiteraard uit. Ook boven de 63 graden lijkt de GPU onder de extra koeling iets stabieler te blijven, maar nog steeds niet 100% stabiel onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roelant schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:06:
[...]

Misschien last van de beruchte Nvidia 8600M?
http://support.apple.com/kb/TS2377

Ik ga van de week mijn Macbook Pro wegbregen omdat ik 'm daarvan verdenk. Het valt me sowieso op dat de GPU (en daardoor de laptop als geheel) bij de minste geringste aan belasting al vrij heet wordt. Zelfs idle komt 'ie niet onder de 54 graden - tenzij je 'm net koud hebt opgestart. Bij een beetje belasting schiet 'ie al over de 60 graden en onder zwaardere belasting gemakkelijk 65+. En dan wordt de behuizing ter hoogte van de GPU ook goed heet (het stukje metaal boven escape/F1), niet prettig meer aan te raken.

Ik heb dat probleem deels ondervangen door Fan Controle te installeren en de instellingen daarvan aan te passen naar "maximaal blazen" op het moment dat ik iets grafisch ga doen. Dan koel je in feite voor de belasting uit, maar het is natuurlijk erg raar dat dat nodig is.

Verder helpt dat ten dele tegen de freezes die ik heb onder belasting (ik moet bekennen dat ik nauwelijks distortion heb, alleen onder bepaalde omstandigheden), rariteiten treden met name op als de temperatuur boven de 63 graden uitkomt - dus door eerder te koelen stel je dat uiteraard uit. Ook boven de 63 graden lijkt de GPU onder de extra koeling iets stabieler te blijven, maar nog steeds niet 100% stabiel onder belasting.
Aaah, bedankt, Paling u ook!

Zou goed kunnen dat dit het is ja, heb inderdaad de 8600m gt erin zitten.
Heb alleen geen last van storingen in videomateriaal.

En inderdaad, de mac word echt belaaachelijk warm inderdaad, echt idioot dat een mbp, gemaakt voor pro. grafisch werk, zo extreem warm word, zonder in te grijpen.
Heb vrij snel smc fan control geinstalleerd, dat heeft de hitte problemen wel opgelost.
Het vreemde is, ik heb die erros in photoshop al direct bij een koude start, gewoon altijd als ik photoshop opstart, verder geen problemen. Heb openGL gewoon enabled, en kan de tools die hiervan gebruik maken, gewoon gebruiken zonder enige foutmeldingen.

Ik kijk het even aan, in ieder geval 'goed' om te weten dat 8600m als probleemgeval bekend staat, kan ik in ieder geval zorgeloos terug.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 11:37
Pardonlul schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 22:43:
[...]

Ik heb die tik ook. Het 'lijkt' mijn SuperDrive te zijn of de fan.
Maar ik heb hem vaker niet dan wel.

Wanneer ik de tik hoor, lijkt het net of de fans iets harder gaan draaien voor een momentje...strange.
ik heb het inmiddels verholpen lijkt wel. ik heb net een stukje zakdoekje tussen het deksel gelegd en de tik, of gekraak is weg vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Jeuj, twee verschillende hoogtes en resoluties, nee dat werkt fijn.. :)

Okee wat je nu zegt MBP op een verhoging, dan staat het even hoog, maar dan heb je een piepklein schermpje naast een grotere monitor..

Nee grote monitor ftw, of twee grote monitors, maar niet een laptopscherm erbij..

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Ik zie het punt niet. Ik geef direct toe dat ik geen ervaring heb met een echt veel groter scherm naast m'n laptop, ik werk nu met een 1280x1024 naast de 1440x900 van m'n MBP en dat is echt helemaal geen ramp. Verschil in hoogte met een verhoging (http://www.griffintechnology.com/products/elevator) is een centimeter, aan de bovenkant mis ik dan ook nog eens 10 centimeter ofzo. Voor mij volledig aanvaardbaar.

Mijn vorige chef werkte met een 17" MBP met de toen grootste Cinema Display (30", 2560x1600) er aan vast, en nog had 'ie lekker z'n secundaire dingetjes op z'n laptopscherm.

Mijn punt is: dat scherm krijg je er gratis bij en je hebt er ook nog wat aan als je het zo inricht. Desnoods zet je 'm opzij en je main scherm recht voor je. Waarom zou je het niet gebruiken? Meer scherm is toch altijd beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik heb nu de MBP 2 maanden in gebruik. Na een maand heb ik een extern scherm gekocht (24 inch samsung) en na een paar dagen viel het mij al op dat het beeld af en toe een flikkering gaf, soort flikkerende grijze storing. Dit heb ik toen ook hier gepostt en sommige hadden na de updates hier geen last meer van. Ik dus wel.

Ik heb dit even zo gelaten, ik ben toen naar macstore gegaan waar ze het niet wisten dus daar had ik ook weinig aan. Nu heb ik sinds een paar dagen dat het scherm van mijn MBP zelf ook aan het flikkeren is, geen grijze ruis zoals mijn externe scherm, maar af en toe een kwart seconde een soort zwarte flikkering over mijn hele scherm heen.

Iemand gaf mij het advies om Pram te resetten, dit heb ik fgedaan maar dit maakt niks uit.

Wat nu? Mac bellen en hun om hulp vragen, terugsturen of iemand een adere oplossing. Ik baal er wel van datik dik 2000 euro uitgeef en dat ik dit probleem dus bleef houden... maarja goed dat kan bij alles zo zijn.

Dus iemand tips of ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

remmelt schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:24:
Ik zie het punt niet. Ik geef direct toe dat ik geen ervaring heb met een echt veel groter scherm naast m'n laptop, ik werk nu met een 1280x1024 naast de 1440x900 van m'n MBP en dat is echt helemaal geen ramp. Verschil in hoogte met een verhoging (http://www.griffintechnology.com/products/elevator) is een centimeter, aan de bovenkant mis ik dan ook nog eens 10 centimeter ofzo. Voor mij volledig aanvaardbaar.

Mijn vorige chef werkte met een 17" MBP met de toen grootste Cinema Display (30", 2560x1600) er aan vast, en nog had 'ie lekker z'n secundaire dingetjes op z'n laptopscherm.

Mijn punt is: dat scherm krijg je er gratis bij en je hebt er ook nog wat aan als je het zo inricht. Desnoods zet je 'm opzij en je main scherm recht voor je. Waarom zou je het niet gebruiken? Meer scherm is toch altijd beter?
ik kan me goed voorstellen dat het niet prettig is om 2 schermen met zeer verschillende DPI-waarden naast elkaar te gebruiken. Ik zou mijn 20" ACD (1680x1050) icm mijn Dell 2707WFP (1920x1200) nog wel acceptabel vinden (de 27" heeft wel een lagere DPI). Ik heb echter (nog) geen Mac waar 2 schermen aan kunnen ;)

Ik heb nu het Dell scherm aan mijn MBP hangen en gebruik mijn MBP in clamshell mode, omdat ik het DPI verschil tussen het notebookscherm en het Dell scherm te groot vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Hopelijk kan iemand mijn hierboven vermelde probleem oplossen... maar ik zag ook dat er server updates waren. Ik weet niet precies wat deze inhoudt... maar als ik het probeer te installeren dat staat er
U kunt Mac OS X Server Update Combined niet op dit volume installeren. This volume does not meet the requirements for this update.

bij de gewone updates is het wel gelukt 10.5.6. maar bij de server uodates dus niet... ik weet ook niet wqat diot precies is en misschien heb uk het ook helemaal niet nodig.

Kan iemand mij hierbij helpen en mij misschien helpen met mijn boven geposte probleem.
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ThePupD schreef op maandag 05 januari 2009 @ 18:57:
Hopelijk kan iemand mijn hierboven vermelde probleem oplossen... maar ik zag ook dat er server updates waren. Ik weet niet precies wat deze inhoudt... maar als ik het probeer te installeren dat staat er
U kunt Mac OS X Server Update Combined niet op dit volume installeren. This volume does not meet the requirements for this update.

bij de gewone updates is het wel gelukt 10.5.6. maar bij de server uodates dus niet... ik weet ook niet wqat diot precies is en misschien heb uk het ook helemaal niet nodig.

Kan iemand mij hierbij helpen en mij misschien helpen met mijn boven geposte probleem.
Dank
Je krijgt server updates in je Software Update venster? Da's apart. Zou je eens een screenshot kunnen posten? Of haal jij je updates op een andere manier binnen. Mac OS X Server is -zoals je misschien al vermoedt- de server-versie van Mac OS X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Laatst online: 20:05
Server update's zijn alles voor de Server versie.. die heb jij niet en daarom de melding !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Ik vind dat er op mijn nieuwe MBP wat weinig USB-poorten zijn, en ik merk ook dat ik nooit gebruik maak van die Firewire-poort.
Nu had ik dus het idee een USB-hub te kopen, die je in de Firewire poort stopt... een soort omvormer/hub dus... maar bestaat zoiets?
Zou ideaal zijn als ik van mijn ene nutteloze Firewire poort, vier USB-poorten kon maken, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tunboy schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:09:
Ik vind dat er op mijn nieuwe MBP wat weinig USB-poorten zijn, en ik merk ook dat ik nooit gebruik maak van die Firewire-poort.
Nu had ik dus het idee een USB-hub te kopen, die je in de Firewire poort stopt... een soort omvormer/hub dus... maar bestaat zoiets?
Zou ideaal zijn als ik van mijn ene nutteloze Firewire poort, vier USB-poorten kon maken, toch?
Helaas werkt USB een beetje anders dan firewire. Je zou eventueel wel kunnen kijken naar een Expresscard met USB poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:27

amphora

Websites & Fotografie

Tunboy schreef op maandag 05 januari 2009 @ 20:09:
Wat is er mis met een normale USB hub van een tientje?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Laatst online: 27-12-2024
Daar is niets mis mee, maar als er zo iets bestond als 1xfirewire -> 6x usb voor 30 euro dan zou ik dat eerder kopen dan 1xusb -> 4xusb voor 10 euro... ieders noden liggen elders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tunboy schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 10:19:
Daar is niets mis mee, maar als er zo iets bestond als 1xfirewire -> 6x usb voor 30 euro dan zou ik dat eerder kopen dan 1xusb -> 4xusb voor 10 euro... ieders noden liggen elders...
Is dit iets voor je?

Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.sitecom.com/showproductimage.php?id=2320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Laatst online: 14-08 19:28

amahusu

taking over the world!

ik heb vanochtend mijn mbp 2.8ghz binnengekregen. Topdingetje en zo op het eerste oog geen imperfecties behalve 1: ik moet zeer hard op het touchpad drukken wil ik een muisklik maken. Eerst dacht ik dat het aan de kou lag (het moet aardig hebben gevroren in de laadruimte van de ups-truck want toen ik em openmaakte bleven m'n vingertoppen bijna aan de alu case plakken), maar na een middagje opwarmen is het nog steeds niet verholpen.

Het kan ook aan de nieuwigheid liggen, maar MB's en MBP's van vrienden klikten veel soepeler toen ze net nieuw waren. Ik moet echt kracht zetten en doorduwen wil ie iets registreren, terwijl een (stevig) duwtje al voldoende zou moeten zijn. Meer mensen die dit ervaren hebben?

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
amahusu schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:00:
ik heb vanochtend mijn mbp 2.8ghz binnengekregen. Topdingetje en zo op het eerste oog geen imperfecties behalve 1: ik moet zeer hard op het touchpad drukken wil ik een muisklik maken. Eerst dacht ik dat het aan de kou lag (het moet aardig hebben gevroren in de laadruimte van de ups-truck want toen ik em openmaakte bleven m'n vingertoppen bijna aan de alu case plakken), maar na een middagje opwarmen is het nog steeds niet verholpen.

Het kan ook aan de nieuwigheid liggen, maar MB's en MBP's van vrienden klikten veel soepeler toen ze net nieuw waren. Ik moet echt kracht zetten en doorduwen wil ie iets registreren, terwijl een (stevig) duwtje al voldoende zou moeten zijn. Meer mensen die dit ervaren hebben?
Alleen onderste helft is klikbaar, bovenkant is het scharnier zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

baquelappe schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:04:
[...]

Alleen onderste helft is klikbaar, bovenkant is het scharnier zegmaar.
jep, daar was ik ook al achter gekomen, maar het doet zich dus ook voor aan de onderste helft van de touchpad. Het lijkt wel alsof ie geen contact maakt met de verbindingspuntjes onder het ding als je gewoon normaal drukt. Hopelijk is het gewoon de stroefheid van het nieuwe apparaat, want echt prettig werken is het niet en om em nu meteen weer terug naar apple te sturen daar heb ik ook geen zin in :(

edit: heb em nu maar ff op 'tap to click' gezet

[ Voor 4% gewijzigd door amahusu op 06-01-2009 16:29 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04:32
Bij mijn MBP (Late 2008) moet ik ook vrij hard duwen maar hoor ik wel een duidelijke klik, er is dus niet echt een tussen stap, of helemaal niet ingedrukt, of helemaal ingedrukt, is dit ook bij jou ? Anders wordt het helaas een retourtje Apple ben ik bang.
Overigens gebruik ik altijd tap to click, behalve als ik iets moet slepen natuurlijk

Wat je trouwens ook zou kunnen proberen is je accu eruit halen en het schroefje aan de onderkant van je trackpad wat te verstellen, verschillende gebruikers van het Macrumors forum hebben dit gedaan omdat ze vonden dat het trackpad te loud was of te stroef ging

[ Voor 28% gewijzigd door wesleytjuh op 06-01-2009 16:51 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

wesleytjuh schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:49:
Bij mijn MBP (Late 2008) moet ik ook vrij hard duwen maar hoor ik wel een duidelijke klik, er is dus niet echt een tussen stap, of helemaal niet ingedrukt, of helemaal ingedrukt, is dit ook bij jou ? Anders wordt het helaas een retourtje Apple ben ik bang.
Overigens gebruik ik altijd tap to click, behalve als ik iets moet slepen natuurlijk

Wat je trouwens ook zou kunnen proberen is je accu eruit halen en het schroefje aan de onderkant van je trackpad wat te verstellen, verschillende gebruikers van het Macrumors forum hebben dit gedaan omdat ze vonden dat het trackpad te loud was of te stroef ging
ik hoor ook een klik als ik de touchpad indruk, alleen registreert ie dan geen muisklik, daarvoor moet ik nog wat harder drukken. iig tnx voor de tip, ik ga eens lezen wat ze op macrumors ervan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
amahusu schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 16:57:
[...]

ik hoor ook een klik als ik de touchpad indruk, alleen registreert ie dan geen muisklik, daarvoor moet ik nog wat harder drukken. iig tnx voor de tip, ik ga eens lezen wat ze op macrumors ervan zeggen.
Heb je die firmware update van een tijdje terug geinstalleerd? Die zou onder andere het veel voorkomende probleem moeten oplossen dat een klik niet altijd geregistreerd wordt. Via software update zou je die update moeten kunnen installeren. Zou natuurlijk ook kunnen dat ie er bij jou al standaard opstaat aangezien je je MBP nog niet lang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Ik ga 2x 2GB DDR2 RAM in mijn Macbook Pro stoppen, maar vroeg me af of er snelheidsverschil zit tussen de merken/modellen.

M.a.w.: Is de goedkoopste Kingston ValueRam (van 14 euro per 2GB) al goed (cl 5) of moet ik voor wat sneller geheugen iets anders kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Laatst online: 17-01-2022
De nieuwe MPB heeft DDR3 nodig, niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

B2

wa' seggie?

Gisteren mijn early 2008 MBP weggebracht naar een ASP om mijn Superdrive na te laten kijken. Ding begon sinds anderhalve maand steeds meer dvd's uit te spugen bij het branden.. Eerst nog zo'n 2 op de 10 fout, en sinds afgelopen weekend al ongeveer 9 op de 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:41
cornelixnootje1 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 02:04:
De nieuwe MPB heeft DDR3 nodig, niet vergeten.
Hij heeft de early 2008 model, van de Mediamarkt vandaan (zie vorige pagina :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:46

Fab1Man

Live life to the fullest

MysticMan schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 18:28:
[...]

Heb je die firmware update van een tijdje terug geinstalleerd? Die zou onder andere het veel voorkomende probleem moeten oplossen dat een klik niet altijd geregistreerd wordt. Via software update zou je die update moeten kunnen installeren. Zou natuurlijk ook kunnen dat ie er bij jou al standaard opstaat aangezien je je MBP nog niet lang hebt.
Ik heb inmiddels geconstateerd dat na een reboot de "tap" functie niet werkt, hoewel ingeschakeld. Ga ik dan in de Trackpad Settings, zet het uit en weer aan, werkt het wel. Heel irritant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

B2 schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 09:38:
Gisteren mijn early 2008 MBP weggebracht naar een ASP om mijn Superdrive na te laten kijken. Ding begon sinds anderhalve maand steeds meer dvd's uit te spugen bij het branden.. Eerst nog zo'n 2 op de 10 fout, en sinds afgelopen weekend al ongeveer 9 op de 10.
Hmm hier heb ik ook last van. Heb de boel opnieuw geinstalleerd en ga binnenkort nog even andere DVD's proberen. Ik dacht eigenlijk dat het iets met de rechten te maken had, i.v.m. het activeren van de fout-finger gestures.
Ik ben benieuwd of ze wat vinden bij je drive. Anders moet ik ook terug, niet echt veel zin in, maar nu kan het nog ;)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Probeer eens een lenscleaner. Dat hielp bij mij erg goed, ik kon geen cd's meer branden maar wel lezen. Kost €3 bij de HEMA, dus de moeite waard. Werkt prima in een slot loading drive, heb het al meerdere malen geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

Dank
Iemand misschien... dank :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Laatst online: 10-09 19:05
Whieee schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:09:
[...]

Je krijgt server updates in je Software Update venster? Da's apart. Zou je eens een screenshot kunnen posten? Of haal jij je updates op een andere manier binnen. Mac OS X Server is -zoals je misschien al vermoedt- de server-versie van Mac OS X.
the_nowhereman schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:23:
[...]

Server update's zijn alles voor de Server versie.. die heb jij niet en daarom de melding !
Lijkt me duidelijk toch ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
Ik vraag mij af. Zijn er nog andere mensen die merken dat hun MacBook Pro (late 2008) in slaapstand teveel van de accu vreet? Ik weet niet wat normaal is, maar ik ben na een nachtje slapen sowieso meer dan 10% van mijn accu kwijt.
Als ik het vergelijk met vorige generaties van de MacBook Pro dan is dit veel te veel, toch?

Kan iemand dit bevestigen? Als je op het Apple forum kijkt zijn er nog veel meer mensen die hier last van hebben. Ook mensen die hun MacBook Pro omruilen krijgen een model wat met dezelfde problemen kampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Bij mij gebruikt ie ook iets meer dan 1% per uur in slaapstand inderdaad, beetje jammer. Gelukkig heb ik er niet zoveel last van aangezien hij snachts toch altijd aan de lader hangt. Hopelijk wordt dit nog aangepast door iets van firmware door apple.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
In standby trekt de mijne (SR 2.2) ongeveer 2,6W uit het stopcontact. Dan kan je gaan rekenen. 10% na een uur of 8 vind ik helemaal niet zo gek. Bedenk ook dat als 'ie aan is maar 25W neemt en dan een uur of 3-3,5 meegaat. Valt allemaal wel mee dus. 2,6W in standby is niet afschuwelijk zuinig maar ook zeker niet slecht.

[ Voor 12% gewijzigd door remmelt op 07-01-2009 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFRtje
  • Laatst online: 10-09 19:05
Arosf schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:14:
Ik vraag mij af. Zijn er nog andere mensen die merken dat hun MacBook Pro (late 2008) in slaapstand teveel van de accu vreet? Ik weet niet wat normaal is, maar ik ben na een nachtje slapen sowieso meer dan 10% van mijn accu kwijt.
Als ik het vergelijk met vorige generaties van de MacBook Pro dan is dit veel te veel, toch?

Kan iemand dit bevestigen? Als je op het Apple forum kijkt zijn er nog veel meer mensen die hier last van hebben. Ook mensen die hun MacBook Pro omruilen krijgen een model wat met dezelfde problemen kampt.
wesleytjuh schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:21:
Bij mij gebruikt ie ook iets meer dan 1% per uur in slaapstand inderdaad, beetje jammer. Gelukkig heb ik er niet zoveel last van aangezien hij snachts toch altijd aan de lader hangt. Hopelijk wordt dit nog aangepast door iets van firmware door apple.
Even een andere vraag: waarom laten jullie je Mac's aan? Ik hoor dat van meer Apple gebruikers, dat ze hun laptops weinig tot niet uit doen. Zit hier een gedachte achter? Ik doe 'm namelijk netjes elke avond uit en 's ochtends start 'ie weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelJewel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 10:14
SFRtje schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:41:
[...]

[...]

Even een andere vraag: waarom laten jullie je Mac's aan? Ik hoor dat van meer Apple gebruikers, dat ze hun laptops weinig tot niet uit doen. Zit hier een gedachte achter? Ik doe 'm namelijk netjes elke avond uit en 's ochtends start 'ie weer op.
Omdat dat makkelijk is :). MBP openklappen en je kunt 'm vrijwel direct gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
[...]

[...]

Meestal heb ik een hoop documenten/muziek/internet/film noem het maar op aan staan, en klap ik gewoon mijn scherm dicht als ik ga slapen, als ik hem de volgende dag weer open doe kan ik 3 seconden later weer verder. Gewoon omdat het zo makkelijk gaat denk ik ?:P En hij wordt er ook niet langzamer van, dus waarom niet?
remmelt schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 16:35:
In standby trekt de mijne (SR 2.2) ongeveer 2,6W uit het stopcontact. Dan kan je gaan rekenen. 10% na een uur of 8 vind ik helemaal niet zo gek. Bedenk ook dat als 'ie aan is maar 25W neemt en dan een uur of 3-3,5 meegaat. Valt allemaal wel mee dus. 2,6W in standby is niet afschuwelijk zuinig maar ook zeker niet slecht.
Op macrumors werd er vooral over geklaagd dat de standby tijd aanzienlijk korten was dan de vorige generatie, dat valt dus best mee zo te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Ik zet mijn MBP ook bijna nooit uit. Gewoon dichtklappen, en als ik hem weer nodig heb gewoon openklappen en ik kan onmiddelik verder doen. Ik start hem enkel opnieuw op als er een update is of als de batterij volledig plat was.

Nu is het bijvoorbeeld alweer 28 dagen geleden dat ik hem opnieuw opgestart heb, en hij is nog altijd even snel. Ik zie niet in waarom je hem steeds zou moeten afsluiten. (behalve dan dat het beter is voor het milieu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePupD

ThePupD

ik quote de verkeerde post... ik bedoelde deze...
ThePupD schreef op maandag 05 januari 2009 @ 14:34:
Ik heb nu de MBP 2 maanden in gebruik. Na een maand heb ik een extern scherm gekocht (24 inch samsung) en na een paar dagen viel het mij al op dat het beeld af en toe een flikkering gaf, soort flikkerende grijze storing. Dit heb ik toen ook hier gepostt en sommige hadden na de updates hier geen last meer van. Ik dus wel.

Ik heb dit even zo gelaten, ik ben toen naar macstore gegaan waar ze het niet wisten dus daar had ik ook weinig aan. Nu heb ik sinds een paar dagen dat het scherm van mijn MBP zelf ook aan het flikkeren is, geen grijze ruis zoals mijn externe scherm, maar af en toe een kwart seconde een soort zwarte flikkering over mijn hele scherm heen.

Iemand gaf mij het advies om Pram te resetten, dit heb ik fgedaan maar dit maakt niks uit.

Wat nu? Mac bellen en hun om hulp vragen, terugsturen of iemand een adere oplossing. Ik baal er wel van datik dik 2000 euro uitgeef en dat ik dit probleem dus bleef houden... maarja goed dat kan bij alles zo zijn.

Dus iemand tips of ideeen?
anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
ThePupD schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:23:
ik quote de verkeerde post... ik bedoelde deze...

[...]

anyone?
Join the club. Er zijn een hoop problemen met de nieuwe MBP. Tot nu toe nog geen fix gezien voor welk probleem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 22:19

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Apple bellen kan altijd toch? Niet geschoten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de garantie van de accu?
M'n MacBook Pro geeft nu bij 140 cycles een health percentage van 89%

Heeft er iemand ervaring met het omruilen van de accu, en kan je me een indicatie geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaURoN
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:55:

Heeft er iemand ervaring met het omruilen van de accu, en kan je me een indicatie geven?
140 cycles en 89% is toch niet slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kzit met 33% health na 165 cycles (was nog 67% 6 weken geleden!) bij een mid-2007 mb pro maw hij is kapot. Ik beschouw het als mal chance met de batterij en koop mij één dezer dagen een nieuwe.

Het is best normaal dat je batterij stuk gaat (wat ook de reden mag zijn) na een anderhalf jaar als je pech hebt. Sommigen zouden dit ook beter aanvaarden ipv te klagen als ze 5% health kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Nu online
Mijn macbook pro begint annoying kuren te krijgen, de rechterfan tikt wanneer hij op 2000-4000 rpm staat (maakt een tikkend geluid alsof er iets tegenaanzit ofzo). Zet ik hem op 6000 rpm, dan is er niets aan het handje behalfe dat je het gevoel hebt dat ie weg probeert te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
De batterij zal vervangbaar zijn, voor 179$ :)

http://i.gizmodo.com/5124...p-cost-for-17-macbook-pro
http://www.macrumors.com/...ment-179-and-other-notes/

[ Voor 25% gewijzigd door filenox op 07-01-2009 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Nu online
Hoelang ben je je laptop kwijt als je hem laat repaeren? (Garantie)? Ik kan namelijk niet lang zonder de laptop aangezien ik hem gebruik en voor school en voor werk.

Het gaat dus om een tikkende fan.

[ Voor 10% gewijzigd door ZpAz op 07-01-2009 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:35:
Kzit met 33% health na 165 cycles (was nog 67% 6 weken geleden!) bij een mid-2007 mb pro maw hij is kapot. Ik beschouw het als mal chance met de batterij en koop mij één dezer dagen een nieuwe.

Het is best normaal dat je batterij stuk gaat (wat ook de reden mag zijn) na een anderhalf jaar als je pech hebt. Sommigen zouden dit ook beter aanvaarden ipv te klagen als ze 5% health kwijt zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 19:55:

Is het niet zo dat als health onder de 80% zit voor de 300 cycles dat ze dan wat coulanter zijn met garantie? Ook is het zo dat als je een acccu uit een verkeerde batch hebt, ze die sowieso vervangen dacht ik, weet alleen niet uit welke periode die kapotte accu's kwamen

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Mooooody schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 20:30:
Ik ga 2x 2GB DDR2 RAM in mijn Macbook Pro stoppen, maar vroeg me af of er snelheidsverschil zit tussen de merken/modellen.

M.a.w.: Is de goedkoopste Kingston ValueRam (van 14 euro per 2GB) al goed (cl 5) of moet ik voor wat sneller geheugen iets anders kiezen?
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

remmelt schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:16:
Probeer eens een lenscleaner. Dat hielp bij mij erg goed, ik kon geen cd's meer branden maar wel lezen. Kost €3 bij de HEMA, dus de moeite waard. Werkt prima in een slot loading drive, heb het al meerdere malen geprobeerd.
Dat is zo een CD met een borsteltje eraan toch? Past die wel goed in de drive? Niet dat ik zometeen een los borsteltje in de drive heb ;) (Zal wel niet, anders draag je de oplossing niet aan)

Zal in ieder geval van het weekend even kijken naar zo een lenscleaner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 20:41

In jouw geval zal ik Apple gewoon ff bellen, misschien zijn ze coulant.. 33% na 165 cycles is niet echt normaal namelijk! ;)

Ik zit hier met 79% na 392 cycles! (mid 2007 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Nu online

Ik heb nu 167 cycles en mijn batterij is nog 89% dus er is inderdaad iets niet goed bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59

B2

wa' seggie?

remmelt schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 12:16:
Allang geprobeerd, ook schoonblazen met zo'n spuitbus hielp niet. Ik kreeg ook Power Calibration en Buffer Underrun errors dus het lijkt me dat er wat aan de hand is met de drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

SdtThys schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 02:33:
Ik vroeg me af of jullie veel in clamshell mode werken?
Heb me eindelijk ook een extern scherm aangeschaft en zou dus nu ook in clamshell mode kunnen werken, maar als ik zware applicaties gebruik wordt ie toch wel warm en gaan de ventilatoren hard draaien...
In clamshell mode gaat de koeling dan geen probleem worden?
Misschien domme vraag, maar hoe gebruik/activeer ik clamshell mode? ik heb een extern beeldscherm maar zodra ik de MBP dichtklap gaat ie in standby mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticMan
amphora schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:54:
[...]

Misschien domme vraag, maar hoe gebruik/activeer ik clamshell mode? ik heb een extern beeldscherm maar zodra ik de MBP dichtklap gaat ie in standby mode.
Als je een extern toetsenbord en muis erop aan hebt gesloten werkt het pas. Zelf heb ik het nooit gebruikt maar volgens mij moet je dan als je 'm dicht doet even op een toets of iets drukken zodat ie aanblijft.

Je kan ook het programma Insomnia gebruiken dat de MBP wakker houdt ook al heb je geen extern toetsenbord en muis erop aangesloten of alleen een muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach, als je geen OS X Server draait hoor je die updates gewoon niet te zien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online

ReCreator

-geen-

B2 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:04:
[...]

Allang geprobeerd, ook schoonblazen met zo'n spuitbus hielp niet. Ik kreeg ook Power Calibration en Buffer Underrun errors dus het lijkt me dat er wat aan de hand is met de drive.
Hmm die kreeg ik ook :S

Na de herinstall niet meer gehad.. van het weekend maar even uitgebreid testen. Wil wel graag binnen de garantie nog actie ondernemen nu het nog kan :)

Ik las achteraf ook nog dat het te maken kon hebben met rechten.

Ik heb overigens ook nog een ander probleempje sinds kort. Als ik heb klikken op het touchpad aanstaan, maar bij elke reboot werkt dit niet. Dan kijk ik bij de instellingen en staat de optie wel aan. Zet ik deze dan uit en weer aan dan is het weer goed. Erg vreemd ook.

[ Voor 26% gewijzigd door ReCreator op 08-01-2009 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Laatst online: 17:54

Chiron

Moderator Discord
MysticMan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:58:
[...]

Als je een extern toetsenbord en muis erop aan hebt gesloten werkt het pas. Zelf heb ik het nooit gebruikt maar volgens mij moet je dan als je 'm dicht doet even op een toets of iets drukken zodat ie aanblijft.
En je moet je macbook (pro) aan de netstroom hangen, anders doet ie het niet :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Chiron schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:34:
[...]

En je moet je macbook (pro) aan de netstroom hangen, anders doet ie het niet :)
Ik heb nu de volgende setup: MBP (late 2008), Apple 24" LED cinema display, apple alu keyboard (wired) en een logitech muis.
Wat moet ik dan doen om te voorkomen dat dichtklappen er voor zorgt dat ie in standby mode gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Dichtklappen, wachten tot hij in sluimer gaat en weer wakker maken met je toetsenbord. Voor zover ik weet kan het niet anders (nja, het kan geloof ik wel met de applicatie InsomniaX).

[ Voor 26% gewijzigd door Frietsaus op 08-01-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Frietsaus schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:21:
Dichtklappen, wachten tot hij in sluimer gaat en weer wakker maken. Voor zover ik weet kan het niet anders (nja, het kan geloof ik wel met de applicatie InsomniaX).
Het lijkt te werken inderdaad! Bedankt voor de info.

Het is echter niet zo dat als je em dan weer open klapt hij automatisch weer uit clamshell mode gaat. Als ik de MBP open doe blijft het scherm uit.

Edit: Nog een vraag nu we toch bezig zijn. In clamshell mode zet ik de boel uit door op Ctrl-Eject te klikken (of ctrl-alt-cmd-eject). Maar hoe zet ik em weer aan? Kan volgens mij alleen via de aan/uit knop op de MBP zelf en die zit verstopt achter het scherm wat in geklapt zit :)

[ Voor 43% gewijzigd door amphora op 08-01-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

hmm, mijn touchpad problemen zijn vandaag plotseling helemaal verdwenen. Het klikken gaat nu weer als vanouds, terwijl ik niks heb aangepast :P laten we het maar gewoon op de nieuwigheid houden dan ;)

toch valt ie me wel een beetje tegen als het op een dual OS aankomt. Op m'n 'oude' zwarte MB 2.0 ghz heb ik altijd parallels gedraait en kon ik moeiteloos switchen tussen xp en osx zonder een reboot. Zelfs als ik spelletjes aan het spelen was in xp (voornamelijk football manager) kon ik zonder problemen switchen van xp scherm naar een applicatie of scherm in osx. Gezien de specs van m'n unibody mbp (2.8ghz, 4gb, 320/7200 en 2 gfx kaarten) ging ik er eigenlijk stiekem van uit dat dat ook het geval zou zijn als ik zwaardere spellen zou spelen. Helaas is dit niet het geval en begint de boel te haperen als een gek als ik bezig ben met bijvoorbeeld pes 2009 football manager 2009 in vista en ik switch naar osx. Zowieso draaien de meeste spellen niet lekker op hoge settings, zelfs niet via bootcamp.

Voor dat geld en de bijbehorende specs had ik echt wel wat meer verwacht (en dan heb ik het niet eens over het simultaan gebruiken van de 2 gfx kaarten). Ik ben er serieus over aan het nadenken om deze weer terug te sturen, een 13" MB te halen en van het resterende geld een brute pc te bouwen. Enige wat me eigenlijk belet is dat dit nu m'n enige computer is in huis en ik het me niet kan permiteren om een tijd zonder te leven (studie, scriptie, bijbaan). Volgens Apple duurt het 5 tot 7 werkdagen voordat het geld weer op m'n rekening is gestort, dan kan ik dus pas weer een nieuwe MB bestellen, welke er ook nog eens tot week over doet om aan te komen. Al met al zit ik dan toch wel zeker een week zonder pc/mac.

Of er moet iemand zijn die tegen een redelijke prijsverlaging de mijne wilt overnemen en dan kan ik meteen een nieuwe MB kopen. Moeilijk, moeilijk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik denk dat dat meer een beperking is van Parallels. Ik gebruik het zelf voornamelijk voor zakelijke toepassingen, maar als ik iets in Direct 3D probeer te draaien is het meestal huilen met de pet op. Terwijl, als ik gewoon Boot Camp gebruik en native dezelfde applicaties draai, het als een zonnetje gaat.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

ik vind het gewoon erg teleurstellend dat m'n gloednieuwe mbp met deze forse specs een 'simpel' spel als pes2009 fm09 op med. settings niet trekt in een virtual machine. De voordelen van bootcamp zijn mij bekend, maar om nou telkens m'n macbook opnieuw op te starten als ik ff een potje wil ballen gaat mij te ver. Misschien klink ik wel iets te veeleisend, maar ik heb echt het gevoel dat ik nu geen waar voor m'n geld krijg. Juist vanwege de brute specs van de nieuwe mbp heb ik ervoor gekozen om m'n oude macbook + desktop de deur uit te doen, achteraf is het toch niet de desktopvervanger die ik dacht dat het zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

amahusu schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:54:
ik vind het gewoon erg teleurstellend dat m'n gloednieuwe mbp met deze forse specs een 'simpel' spel als pes2009 op med. settings niet trekt in een virtual machine. De voordelen van bootcamp zijn mij bekend, maar om nou telkens m'n macbook opnieuw op te starten als ik ff een potje wil ballen gaat mij te ver. Misschien klink ik wel iets te veeleisend, maar ik heb echt het gevoel dat ik nu geen waar voor m'n geld krijg. Juist vanwege de brute specs van de nieuwe mbp heb ik ervoor gekozen om m'n oude macbook + desktop de deur uit te doen, achteraf is het toch niet de desktopvervanger die ik dacht dat het zou zijn.
Je snapt toch hopelijk wel dat een Virtual Machine softwarematige versnelling heeft? De GPU kan helemaal niet gebruikt worden. Counter Strike 1.6, dat kan je in VMWare of Parallels draaien, dat spel eist niet veel, maar moderne games, die kun je dus vergeten. Zoek anders eens op GoT rond, wat je met een virtuele machine wel en niet kunt qua kracht.

Check je PM!

[ Voor 4% gewijzigd door Hoedje op 09-01-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Fab1Man schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:51:
[...]
Je snapt toch hopelijk wel dat een Virtual Machine softwarematige versnelling heeft? De GPU kan helemaal niet gebruikt worden. Counter Strike 1.6, dat kan je in VMWare of Parallels draaien, dat spel eist niet veel, maar moderne games, die kun je dus vergeten. Zoek anders eens op GoT rond, wat je met een virtuele machine wel en niet kunt qua kracht.
nou nou, forgive me for my ignorance, maar ik ging er vanuit dat ie gewoon gewoon gebruik maakt van 1 van de 2 videokaarten. Bovendien bedoelde ik fm09 (= Football Manager 2009 wat dus geen zwaar grafisch spel is) ipv pro evo en dat zou ie gewoon moeten trekken, gezien m'n 2.0 mb dat ook gewoon trekt (wel traag). Ik snap ook wel dat ik Crysis niet hoef te proberen in Parallels, maar een voornamelijk textbased footbalsim met een poepsimpele 3d engine zou ie gewoon moeten trekken niet? Of ik heb een hardware/software probleem waar ik niet van op de hoogte ben..

[ Voor 18% gewijzigd door een moderator op 09-01-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
De meeste games lopen brak in Parallels, je kunt beter CrossOver Games proberen of het gewoon in Boot Camp doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander_dr
Over het algemeen werkt het gewoon hoor. Heb er zelf ook Kingston ingezet.

edit: lezen is ook een vak... of sneller geheugen uitmaakt of niet weet ik niet. Ik denk eerlijk gezegd dat voor dit soort geheugens de verschillen minimaal zullen zijn. En ik vraag me werkelijk af of je het zou merken. Meetbaar zal het allicht zijn, maar in het dagelijkse werk merk je het denk ik niet. (misschien bij het hele zware werk)

[ Voor 44% gewijzigd door sander_dr op 08-01-2009 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor alle Santa Rosa MacBook Pro's (mid-2007, early-2008) kan je het volgende Kingston kitje aanschaffen: KTA-MB667K2/4G
Fab1Man schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:51:
[...]
Parallels Desktop en Vmware Fusion bieden wel degelijk 3D accelleratie in virtuele machines aan (Windows XP/Vista, en enkel DX8 en 9 - maximaal Shader Model 2). Dat wil niet automatisch zeggen dat elke game werkt, en ook de performance is zeker niet om over naar huis te schrijven (het gaat door een wrapper), maar er is zeker 3D accelleratie.

Ik kan op mijn MacBook Pro (2.4/4GB/8600m GT 256MB) Trackmania Nations in een Vista VM (Fusion 2.01) spelen op 1280x800 op low detail; nagenoeg vloeiend. In BootCamp (XP Pro SP2) gaat 1920x1200 medium/high PS2 vloeiend.

Kortom: het kan wel, maar zowel Parallels als Vmware is nog niet op een niveau dat de performance near-native is. Dat ligt niet aan je MacBook Pro of aan OSX, maar aan de volwassenheid van deze functionaliteit in de virtualisatiepakketten. Het staat nog relatief in de kinderschoenen, maar het is al een stuk beter dan een jaar geleden :)

[ Voor 82% gewijzigd door Whieee op 09-01-2009 10:41 . Reden: opmerking weggehaald die niet meer nodig was na modbreak in ander bericht :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Nu online
amahusu schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:54:
ik vind het gewoon erg teleurstellend dat m'n gloednieuwe mbp met deze forse specs een 'simpel' spel als pes2009 fm09 op med. settings niet trekt in een virtual machine. De voordelen van bootcamp zijn mij bekend, maar om nou telkens m'n macbook opnieuw op te starten als ik ff een potje wil ballen gaat mij te ver. Misschien klink ik wel iets te veeleisend, maar ik heb echt het gevoel dat ik nu geen waar voor m'n geld krijg. Juist vanwege de brute specs van de nieuwe mbp heb ik ervoor gekozen om m'n oude macbook + desktop de deur uit te doen, achteraf is het toch niet de desktopvervanger die ik dacht dat het zou zijn.
Ik ben benieuwd of je met een qaud-sli opstelling FM2009 in een virtuele omgeving wel soepel krijgt, dat ligt hem niet zozeer aan de kracht van de MBP maar omdat het spelen van games in een gevirtualiseerde omgeving nog in de kinderschoenen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Whieee schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:56:
[...]

Voor alle Santa Rosa MacBook Pro's (mid-2007, early-2008) kan je het volgende Kingston kitje aanschaffen: KTA-MB667K2/4G

[...]

Ten eerste hoef je in het vervolg een dergelijke toon niet aan te slaan. Er zijn normalere manieren om iemand iets duidelijk te maken. :/

Ten tweede: Parallels Desktop en Vmware Fusion bieden wel degelijk 3D accelleratie in virtuele machines aan (Windows XP/Vista, en enkel DX8 en 9 - maximaal Shader Model 2). Dat wil niet automatisch zeggen dat elke game werkt, en ook de performance is zeker niet om over naar huis te schrijven (het gaat door een wrapper), maar er is zeker 3D accelleratie.

Ik kan op mijn MacBook Pro (2.4/4GB/8600m GT 256MB) Trackmania Nations in een Vista VM (Fusion 2.01) spelen op 1280x800 op low detail; nagenoeg vloeiend. In BootCamp (XP Pro SP2) gaat 1920x1200 medium/high PS2 vloeiend.

Kortom: het kan wel, maar zowel Parallels als Vmware is nog niet op een niveau dat de performance near-native is. Dat ligt niet aan je MacBook Pro of aan OSX, maar aan de volwassenheid van deze functionaliteit in de virtualisatiepakketten. Het staat nog relatief in de kinderschoenen, maar het is al een stuk beter dan een jaar geleden :)
Ik heb ook niet beweerd dat VMWare/Parallels geen 3D-acceleratie hebben. Dat hebben ze wel degelijk, alleen geen native hardware acceleratie. De GPU kan dus niet rechtstreeks aangesproken worden (door de wrapper). Hierdoor lijkt de MBP zwak, maar vergis je niet, Crysis spelen op medium/high, vind ik petje af voor een notebook, zo dun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kan ook gewoon op de kingston website kijken, hier hebben ze een zoek mogelijkheid om op jouw type apple notebook te zoeken en dan verteld hij netjes welke geheugen kitjes je kan gebruiken.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.