Het staat wel tussen aanhalingstekens: 'geloofsgenoten'.daanteb schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:58:
Wel grappig, in dat stukje wordt gezegd dat atheisme ook een religie is. Als dat het geval is gaan wetenschap & religie wel samen
Niets, compleet irrelevant. Het gaat uit van de beperkte, beperkende en niet-onderbouwde aanname van een God. Het is ook nog steeds off-topiczeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:36:
Wat vinden jullie van uitspraak?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Niet juist, in ieder geval niet relevant. Een beetje onbegrijpelijk eigenlijk.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:36:
In een ander artikel hierover las ik:
...
Wat vinden jullie van uitspraak?
Ik heb ook geen idee waarom Genesis erbij wordt gehaald.
Stel dat God bestaat, dan klopt de uitspraak toch?begintmeta schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 12:45:
Niet juist, in ieder geval niet relevant. Een beetje onbegrijpelijk eigenlijk.
Ik heb ook geen idee waarom Genesis erbij wordt gehaald.
"De mens, gemaakt uit stof, is een levende ziel geworden. Dat is iets dat kan nooit verklaard worden vanuit de visie dat alles in het leven materie/stof is."
Vanuit de atheïstische visie dat er niets meer is dan wat voor ogen is, kun je toch nooit verklaren dat de mens een levende ziel is/heeft?
Genesis wordt er bij gehaald omdat de betreffende passage in dat boek staat.
Maar goed, we gaan off-topic.
Die aanname is al fout. Verder is het hoe dan ook nergens voor nodig god(en) (laat staan genesis) bij een 'atheistische visie' te betrekken. Ook het (al dan niet) bestaan van zielen doet er niet toe.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:02:
... Vanuit de atheïstische visie dat er niets meer is dan wat voor ogen is, ...
[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 28-04-2009 13:08 ]
Ockam's scheermes heeft zojuist een decapitatie gedaanzeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:02:
Stel dat God bestaat, dan klopt de uitspraak toch?
Stel dat het FSM bestaat en God niet, dan is het toch onzin?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Net zomin als je vanuit een Godsbeeld kunt verklaren dat de aarde kubusvormig is.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:02:
Vanuit de atheïstische visie dat er niets meer is dan wat voor ogen is, kun je toch nooit verklaren dat de mens een levende ziel is/heeft?
Met andere woorden, waarom zou je een verklaring zoeken voor een fenomeen dat je nog niet eens hebt aangetoond?
De uitspraak is net zo onzinnig als "vanuit atheisme kan ik het bestaan van God niet verklaren". Nogal wiedes.
De uitspraak lijkt wellicht een open deur, maar het feit dat de begintmeta's, Dido's en gambieters er tegelijkertijd bovenop springen, zegt eigenlijk al genoeg...Dido schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:36:
Net zomin als je vanuit een Godsbeeld kunt verklaren dat de aarde kubusvormig is.
Met andere woorden, waarom zou je een verklaring zoeken voor een fenomeen dat je nog niet eens hebt aangetoond?
De uitspraak is net zo onzinnig als "vanuit atheisme kan ik het bestaan van God niet verklaren". Nogal wiedes.
Je kunt het betreffende fenomeen niet aantonen vanuit een visie (noem het wetenschappelijk of atheistisch, jullie zijn slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel) die bij voorbaat al het fenomeen uitsluit. Bij voorbaat, met de vooringenomenheid van een visie die ik op mijn beurt weer beperkend en beperkt kan noemen.
Dat komt omdat je de standaard denkfout maakt vanuit religie. Noch begintmeta, noch Dido noch ik zeggen dat God niet bestaat, alleen dat het onwaarschijnlijk is omdat er geen bewijs voor is, en het ook niet nodig is (Ockam). Dat is geen vooringenomenheid, dat is juist neutraal naar de onderbouwing kijken.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:50:
De uitspraak lijkt wellicht een open deur, maar het feit dat de begintmeta's, Dido's en gambieters er tegelijkertijd bovenop springen, zegt eigenlijk al genoeg...
Je kunt het betreffende fenomeen niet aantonen vanuit een visie (noem het wetenschappelijk of atheistisch, jullie zijn slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel) die bij voorbaat al het fenomeen uitsluit. Bij voorbaat, met de vooringenomenheid van een visie die ik op mijn beurt weer beperkend en beperkt kan noemen.
Oftewel: er wordt niets bij voorbaat uitgesloten. Dat is een slap excuus van hen die geen onderbouwing geven
Atheïsme is net zozeer een religie als dat 'kaal' een haarkleur is, of dat het niet verzamelen van postzegels een hobby is.daanteb schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 10:58:
Wel grappig, in dat stukje wordt gezegd dat atheisme ook een religie is. Als dat het geval is gaan wetenschap & religie wel samen
Wat je eigenlijk bedoelt is dat je het jammer vind dat je hier zonder reden bent?zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:50:
[...]
De uitspraak lijkt wellicht een open deur, maar het feit dat de begintmeta's, Dido's en gambieters er tegelijkertijd bovenop springen, zegt eigenlijk al genoeg...
“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”
Wat zegt het dan volgens jou?zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:50:
Er wordt helemaal niets bij voorbaat uitgesloten - het is echter iets heel anders om niet bij voorbaat het bestaan van iets aan te nemen.Je kunt het betreffende fenomeen niet aantonen vanuit een visie (noem het wetenschappelijk of atheistisch, jullie zijn slim genoeg om te begrijpen wat ik bedoel) die bij voorbaat al het fenomeen uitsluit. Bij voorbaat, met de vooringenomenheid van een visie die ik op mijn beurt weer beperkend en beperkt kan noemen.
Wat jij verlangt is een verklaring voor iets waarvan jij het bestaan bij voorbaat aanneemt. Dat is een onzinnige eis. Dan kun je een visie die dat niet verklaart beperkt gaan noemen, maar dat is even zinloos als thermodynamica beperkt noemen omdat het geen FSM of IPU verklaart.
Als ik oranje kabouters verzin, hoef jij toch niet met een verklaring te komen waarom die bestaan
Ach kom, in jullie hart zeggen jullie echt wel dat er geen God bestaat! Hou mij (en jezelf) niet voor de gek.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:55:
Dat komt omdat je de standaard denkfout maakt vanuit religie. Noch begintmeta, noch Dido noch ik zeggen dat God niet bestaat, alleen dat het onwaarschijnlijk is omdat er geen bewijs voor is, en het ook niet nodig is (Ockam). Dat is geen vooringenomenheid, dat is juist neutraal naar de onderbouwing kijken.
Oftewel: er wordt niets bij voorbaat uitgesloten. Dat is een slap excuus van hen die geen onderbouwing geven
Overigens, over vooringenomenheid gesproken: 'de standaard denkfout vanuit religie' tegenover de neutrale blik op de onderbouwing. Eigenlijk een ad hominem: religieuzen maken standaard denkfouten en wij, de neutrale wetenschappers bekijken alles zonder vooringenomenheid. Jaja...
Ik verlang helemaal geen verklaring en ik neem niets bij voorbaat aan.Dido schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:59:
Er wordt helemaal niets bij voorbaat uitgesloten - het is echter iets heel anders om niet bij voorbaat het bestaan van iets aan te nemen.
Wat jij verlangt is een verklaring voor iets waarvan jij het bestaan bij voorbaat aanneemt. Dat is een onzinnige eis. Dan kun je een visie die dat niet verklaart beperkt gaan noemen, maar dat is even zinloos als thermodynamica beperkt noemen omdat het geen FSM of IPU verklaart.
Als ik oranje kabouters verzin, hoef jij toch niet met een verklaring te komen waarom die bestaan
Ik constateer alleen dat als je wetenschap boven allerlei andere vormen van kennisvergadering gaat zetten, je zoveel zaken misloopt.
Ondanks de prachtige zaken die de wetenschap ons voornamelijk sinds de Verlichting heeft opgeleverd (alleen in de medische wetenschap bijvoorbeeld) is het licht wat betreft 'bovennatuurlijke' zaken uit gegaan.
Nee hoor, ik (en jij) zijn hier echt niet zonder reden! Wat een armoe eigenlijk als je dat denk: er is zoveel meer tussen hemel en aarde dan je denkt...daanteb schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:59:
Wat je eigenlijk bedoelt is dat je het jammer vind dat je hier zonder reden bent?
Je weet helemaal niet wat er in mijn hart zit (tip van de sluier: bloed). Je maakt aannames zonder enige onderbouwing.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:31:
Ach kom, in jullie hart zeggen jullie echt wel dat er geen God bestaat! Hou mij (en jezelf) niet voor de gek.
Dat komt helaas door ervaring in een stevig stapeltje topics hier. Dido geeft het al goed weer: waarom zouden wij het tegendeel moeten bewijzen van iets wat jij verzint? Je bent zelf verantwoordelijk voor de onderbouwing van je eigen aannames.Overigens, over vooringenomenheid gesproken: 'de standaard denkfout vanuit religie' tegenover de neutrale blik op de onderbouwing. Eigenlijk een ad hominem: religieuzen maken standaard denkfouten en wij, de neutrale wetenschappers bekijken alles zonder vooringenomenheid. Jaja...
En ja, dat is helaas een standaard denkfout. Omdat zij "weten" dat er een God is, moeten anderen blijkbaar maar het tegendeel bewijzen. Maar zelf geven ze geen enkele onderbouwing, behalve een zelfverkozen heilig boek.
Zoals? Ik kijk al vast uit naar de volgende stroman over moraliteitIk verlang helemaal geen verklaring en ik neem niets bij voorbaat aan.
Ik constateer alleen dat als je wetenschap boven allerlei andere vormen van kennisvergadering gaat zetten, je zoveel zaken misloopt.
Je bedoelt dat mensen kritischer zijn geworden en niet zomaar iets voor waar aannemen?Ondanks de prachtige zaken die de wetenschap ons voornamelijk sinds de Verlichting heeft opgeleverd (alleen in de medische wetenschap bijvoorbeeld) is het licht wat betreft 'bovennatuurlijke' zaken uit gegaan.
Welke hemel? Onderbouwing svp.Nee hoor, ik (en jij) zijn hier echt niet zonder reden! Wat een armoe eigenlijk als je dat denk: er is zoveel meer tussen hemel en aarde dan je denkt...Ik zou zeggen, ga eens op zoek!
Wat een aanmatigend schrijfsel van jou.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:31:
Ach kom, in jullie hart zeggen jullie echt wel dat er geen God bestaat! Hou mij (en jezelf) niet voor de gek.
...
In het licht van bovenstaande quote wel grappig.... ik neem niets bij voorbaat aan. ...
Ik vind het armoedig dat je lijkt te denken het te hebben gevonden. Trouwens: je kunt eventueel ook je eigen reden scheppen, of niet?...
Nee hoor, ik (en jij) zijn hier echt niet zonder reden! Wat een armoe eigenlijk als je dat denk: er is zoveel meer tussen hemel en aarde dan je denkt...Ik zou zeggen, ga eens op zoek!
Ach heden, je doet nu ook alsof het gebruik van beeldspraak je vreemd is?gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:39:
Je weet helemaal niet wat er in mijn hart zit (tip van de sluier: bloed). Je maakt aannames zonder enige onderbouwing.
Maar je ontkent het dus niet. Wees dan een vent en zeg: “Er is geen God”.
Nogmaals, jullie hoeven helemaal niets te onderbouwen. Ik geef alleen aan dat jullie bijzonder vooringenomen klinken. Komt het dan nooit in je op dat je door je wetenschappelijk cq atheïstische bril wellicht een deel van de werkelijkheid uitsluit?Dat komt helaas door ervaring in een stevig stapeltje topics hier. Dido geeft het al goed weer: waarom zouden wij het tegendeel moeten bewijzen van iets wat jij verzint? Je bent zelf verantwoordelijk voor de onderbouwing van je eigen aannames.
En ja, dat is helaas een standaard denkfout. Omdat zij "weten" dat er een God is, moeten anderen blijkbaar maar het tegendeel bewijzen. Maar zelf geven ze geen enkele onderbouwing, behalve een zelfverkozen heilig boek.
Zie bovenstaande.Zoals? Ik kijk al vast uit naar de volgende stroman over moraliteit.
Ik weet dat je in evolutie gelooft, maar dat de mens zo snel kan evolueren...?Je bedoelt dat mensen kritischer zijn geworden en niet zomaar iets voor waar aannemen?
Nee hoor, ik geloof niet dat de mensen vroeger minder kritisch waren. Graag zie ik onderbouwing daarvoor.
Flauw.Welke hemel? Onderbouwing svp.
Waarom is dat armoe? Het idee dat je hier bent met een reden staat mij veel minder aan. Als het leven al voor je is uitgestippelt waarom zou je dan nog leven? En daar gaat het dan ook mis.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:31:
Nee hoor, ik (en jij) zijn hier echt niet zonder reden! Wat een armoe eigenlijk als je dat denk: er is zoveel meer tussen hemel en aarde dan je denkt...Ik zou zeggen, ga eens op zoek!
Als religieuze mensen zich eens realiseren wat voor geluk ze hebben om hier te zijn, misschien dat ze dan hun levens ook niet zo achteloos weggooien (laat staan dat van anderen!). Maarja, wat wil je. Religie belooft je eeuwig leven na je dood. Dat klinkt een stuk aantrekkelijker dan dat het gewoon ophoudt. En dan denken dat je hier bent met een reden (in dienst van je god) geeft je helemaal vleugels.
Gewoon zonder reden je leven leven kan ook wel hoor (leven om te leven?), dat deden oermensen vroeger ook.. denk ik. En dat doen dieren nu nog.
Maar goed, ik ben nog jong, misschien als ik wat ouder en wijzer ben (hopelijk!) dat ik dan toch nog comfort zoek bij religie. Het idee dat het stopt is beangstigend, maar omdat het voor mij nu nog ver weg lijkt heb ik er misschien nog niet goed over nagedacht.
ps. ik wilde nog even toevoegen.
Je zegt dat atheisten moeilijk in een gelovige kunnen inleven, maar voor een gelovige moet het toch net zo moeilijk zijn om in te leven in een atheist? Geloof is niet iets wat je aan en uit kan zetten lijkt mij.
[ Voor 8% gewijzigd door daanteb op 28-04-2009 15:25 ]
“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”
Verwijderd
Heeft niks met vent zijn te maken, hij is een wetenschapper, iemand die met heel wat meer onderbouwing komt voor het niet bestaan voor god, dan jij voor het wel bestaan. En aangezien hij nog niet genoeg bewijs heeft om het uit te sluiten, is hij een vent, en zegt dit eerlijk in een discussie.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:03:
[...]
Ach heden, je doet nu ook alsof het gebruik van beeldspraak je vreemd is?
Onder normale omstandigheden moet er eerst iets bewezen worden voordat het voor waar wordt aangenomen, gelovigen draaien dit vaak om. En blijven dan discussiëren, wat eigenlijk al geen zin meer heeft, want je praat op die manier volledig langs elkaar heen. Heel frustrerend..
Als jij logisch nadenkt dan moet je weten dat er weinig bewijs is (buiten persoonlijke psychologische gevoelens) voor het bestaan voor een opperwezen.
(Veel van die psychologische gevoelens zijn echter heel goed uit te leggen, maar omdat de gemiddelde gelovige hier weinig kaas van heeft gegeten wordt het als 'wonder' of 'ziel' beschouwd)
Wees jij 'een vent', en geef dat toe, in plaats van blijven beweren dat wij iets missen en verkondigen dat er meer tussen hemel en aarde is. Als je dat hebt gezegd mag je van mij gewoon geloven, je bent wat dat betreft immers vrij, erg snugger komt het echter niet over.
[ Voor 17% gewijzigd door Opi op 28-04-2009 15:34 ]
Vooringenomen? Omdat ze het (zeer) onwaarschijnlijk achten dat een materialistisch te bewijzen god bestaat? Omdat jij een omgekeerde bewijslast kennelijk acceptabel acht inzake jouw geloof, betekent het nog niet dat anderen die daar niet in meegaan vooringenomen zijn.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:03:
Nogmaals, jullie hoeven helemaal niets te onderbouwen. Ik geef alleen aan dat jullie bijzonder vooringenomen klinken. Komt het dan nooit in je op dat je door je wetenschappelijk cq atheïstische bril wellicht een deel van de werkelijkheid uitsluit?
Geloven in evolutie? Hoe stel je je dat voor? Zoals geloven in zwaartekracht of de relativiteitstheorie? Je kan op zijn hoogst een autoriteit in een bepaald vakgebied geloven wanneer hij iets als een feit presenteert, indien je het zelf niet kan/wil onderzoeken. Maar kijkend naar Gambieter's vakgebied lijkt mij dat niet van toepassingIk weet dat je in evolutie gelooft, maar dat de mens zo snel kan evolueren...?
Nee hoor, ik geloof niet dat de mensen vroeger minder kritisch waren. Graag zie ik onderbouwing daarvoor.
En waarom mensen misschien minder kritisch waren is ook al eens benoemd door Gambieter (of Kryz/anderen). Op zijn simpelst gezegd: kritiek kon je je leven kosten! 1 keer raden wie/welke organisatie daarin (geregeld) als schuldige kon worden aangewezen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ladon op 28-04-2009 16:34 ]
Beeldspraak is mooi, maar niet als je het gebruikt om anderen woorden in de mond te leggen.zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 15:03:
Ach heden, je doet nu ook alsof het gebruik van beeldspraak je vreemd is?
Als wetenschapper zeg ik simpelweg: de hypothese dat er een God is, is tot nu toe niet onderbouwd. Daar verklaringen voor allerlei processen geen God nodig hebben, is het onwaarschijnlijk dat God bestaat, en hoeven we met deze hypothese geen rekening te houden. Dat verandert zodra de gelovigen iets nieuws proberen en zelf iets gaan onderbouwen, maar zoals de Engelsen zeggen: "don't hold your breath".
Als dat betekent dat ik zweverig moet worden en kritiekloos van alles moet aannemen omdat iemand anders het zegt, dan zal dat niet snel gebeuren.Nogmaals, jullie hoeven helemaal niets te onderbouwen. Ik geef alleen aan dat jullie bijzonder vooringenomen klinken. Komt het dan nooit in je op dat je door je wetenschappelijk cq atheïstische bril wellicht een deel van de werkelijkheid uitsluit?
Ik geloof niet in evolutie, ik zie het gebeuren in mijn werk. Sterker nog, ik geef volgende week een presentatie in een "Darwin Year" lezingen serie over co-evolutie van ziekteverwekkers en gastheren. En het griepvirus is mooi op tijd om te bewijzen dat dit gebeurt.Ik weet dat je in evolutie gelooft, maar dat de mens zo snel kan evolueren...?
Mensen durfden niet openlijk kritisch te zijn door de macht van de kerk. Galileo galileo, galileo figaro. Het toegenomen niveau van scholing en onderwijs geeft mensen meer de kans om kennis op te nemen zonder dat dit eerst door het religieuze filter moest gaan, enz.Nee hoor, ik geloof niet dat de mensen vroeger minder kritisch waren. Graag zie ik onderbouwing daarvoor.
Nee, dat is niet flauw. Het concept hemel is net zo abstract en on-onderbouwd als de rest van je verhaalFlauw.
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 28-04-2009 16:34 ]
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met de hypothese dat God bestaat, maar dat komt niet doordat voor verklaringen van processen geen God nodig is. Het kan prima zo zijn dat God bestaat terwijl het universum zonder God kan worden verklaardgambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:32:
Daar verklaringen voor allerlei processen geen God nodig hebben, is het onwaarschijnlijk dat God bestaat, en hoeven we met deze hypothese geen rekening te houden.
Hoe weet jij dat mensen vroeger minder kritisch waren? Was je er zelf bij of zo? Galileo is een verkeerd voorbeeld want die was kritisch genoeg om het standpunt van de kerk gerepresenteerd te laten worden door Simplicio.Mensen durfden niet openlijk kritisch te zijn door de macht van de kerk. Galileo galileo, galileo figaro. Het toegenomen niveau van scholing en onderwijs geeft mensen meer de kans om kennis op te nemen zonder dat dit eerst door het religieuze filter moest gaan, enz.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Ik zeg toch ook niet dat God niet bestaat? Maar het opperwezen is niet nodig en kan daardoor genegeerd worden. Zie ook het FSM, dat is ook niet nodig (maar wel een mooiere optie imo).Spruit 11 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:04:
Er hoeft geen rekening gehouden te worden met de hypothese dat God bestaat, maar dat komt niet doordat voor verklaringen van processen geen God nodig is. Het kan prima zo zijn dat God bestaat terwijl het universum zonder God kan worden verklaard
Net zoals de creationisten niet bij de schepping waren, de christenen niet bij de wonderen en kruisiging van Jezus en ga zo maar door. Er staat duidelijk in het stukje wat je citeert dat de mensen niet openlijk kritisch konden zijn, en ook minder kennis ter beschikking hadden omdat het onderwijs door de kerk werd gecontroleerd. Diezelfde kerk die er belang bij had om mensen niet te kritisch te laten zijn.Hoe weet jij dat mensen vroeger minder kritisch waren? Was je er zelf bij of zo? Galileo is een verkeerd voorbeeld want die was kritisch genoeg om het standpunt van de kerk gerepresenteerd te laten worden door Simplicio.
Galileo is juist een heel goed voorbeeld omdat hieruit duidelijk wordt hoe goed religies in die tijd omgingen met afwijkende meningen. Had 'ie nog geluk niet op de brandstapel te komen, zoals eerder gebeurde.
(en dan hebben we het nog niet ove fatwa's en zo, de christelijke kerk heeft intussen wat meer beschaving geleerd)
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 28-04-2009 19:23 ]
Nee, jij zegt "het is onwaarschijnlijk dat God bestaat". Maar het feit dat het universum kan worden beschreven door processen waar geen God voor nodig is, maakt het bestaan van God niet onwaarschijnlijk.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:15:
Ik zeg toch ook niet dat God niet bestaat? Maar het opperwezen is niet nodig en kan daardoor genegeerd worden. Zie ook het FSM, dat is ook niet nodig (maar wel een mooiere optie imo).
Het blijft grappig hoe creationisten de bewijslast steeds omdraaien. Het bestaan van God is alleen al onwaarschijnlijk om het feit dat er geen argumenten in het voordeel van zijn bestaan zijn. Dat jij de argumenten tegen zijn bestaan niet aanstaat doet aan het vorige niks af.Spruit 11 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:29:
[...]
Nee, jij zegt "het is onwaarschijnlijk dat God bestaat". Maar het feit dat het universum kan worden beschreven door processen waar geen God voor nodig is, maakt het bestaan van God niet onwaarschijnlijk.
Het is onwaarschijnlijk dat God bestaat omdat er geen enkel bewijs voor is, en nog nooit is geleverd. Extra ondersteuning voor deze stelling komt uit het niet nodig zijn van God voor natuurlijke processen, maar dat is dus niet de enige onderbouwing.Spruit 11 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:29:
Nee, jij zegt "het is onwaarschijnlijk dat God bestaat". Maar het feit dat het universum kan worden beschreven door processen waar geen God voor nodig is, maakt het bestaan van God niet onwaarschijnlijk.
Wat je nu doet is de ID-aanpak volgen, namelijk zelf geen enkele onderbouwing voor de eigen stelling leveren, maar alleen zeggen dat de andere stelling niet klopt of volledig is
Het maakt het filosofische bestaan van een godheid niet onwaarschijnlijk.Spruit 11 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:29:
[...]
Maar een christelijke God zoals in de bijbel beschreven maakt het wel onwaarschijnlijk ( want dan klopt namelijk een deel van de bijbel niet meer ).
En voor het praktische gedeelte, een godheid die actief ingrijpt / gehoor geeft aan gebeden is wel onwaarschijnlijk op het moment dat alles verklaard / beschreven kan worden.
Er is op dat moment nog wel ruimte voor een algemene godheid die de laatste x miljoen jaar achterover geleund heeft en pas op de dag des oordeels iets gaat doen ( een IPU valt ook niet te ontkrachten, net zomin als altijd verbergende kabouters). Maar een actieve godheid die echt luistert en ingrijpt, dat wordt steeds onwaarschijnlijker.
En tijdens mijn godsdienst uurtjes op een christelijke school werd er niet gesproken over een godheid die achteroverleunde, maar over een actieve godheid die luisterde en soms zelfs gehoor gaf.
Als je dan ook maar zelf door hebt dat jouw stelling niet volledig is...gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:50:
Het is onwaarschijnlijk dat God bestaat omdat er geen enkel bewijs voor is, en nog nooit is geleverd. Extra ondersteuning voor deze stelling komt uit het niet nodig zijn van God voor natuurlijke processen, maar dat is dus niet de enige onderbouwing.
Wat je nu doet is de ID-aanpak volgen, namelijk zelf geen enkele onderbouwing voor de eigen stelling leveren, maar alleen zeggen dat de andere stelling niet klopt of volledig is
Nee jongens, ik heb echt niet het idee dat ik jullie kan overtuigen, maar ik ben er van overtuigd dat door alles af te wijzen wat niet op een wetenschappelijke manier te bewijzen valt, je een beperkte blik op de werkelijkheid hebt en houdt. Je moet, denk ik, altijd in je achterhoofd houden dat je een rationalistische, door de Verlichting geproduceerde bril op hebt. En met die bril op heb je wellicht een behoorlijk scherpe visie op allerlei natuurlijke processen, maar je mist de 'bovennatuurlijke'.
En dan vooral het 'bovennatuurlijke' dat in jouw waanbeeld past zeker?zeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:23:
[...]
En met die bril op heb je wellicht een behoorlijk scherpe visie op allerlei natuurlijke processen, maar je mist de 'bovennatuurlijke'.
Verklaar je nader, zou ik zeggen. Met onderbouwingzeeg schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:23:
Als je dan ook maar zelf door hebt dat jouw stelling niet volledig is...
En daar doe je opnieuw een aanname zonder dat je enige onderbouwing geeft. Dat "bovennatuurlijke" bestaat momenteel alleen in jouw wereldbeeld, maar heeft geen enkele waarde daarbuiten. Het verschil is dat mijn visie onderbouwd is en geen aannames van jou vraagt, maar andersom verwacht je wel dat anderen zomaar accepteren dat er "meer is tussen de hemel en aarde".Nee jongens, ik heb echt niet het idee dat ik jullie kan overtuigen, maar ik ben er van overtuigd dat door alles af te wijzen wat niet op een wetenschappelijke manier te bewijzen valt, je een beperkte blik op de werkelijkheid hebt en houdt. Je moet, denk ik, altijd in je achterhoofd houden dat je een rationalistische, door de Verlichting geproduceerde bril op hebt. En met die bril op heb je wellicht een behoorlijk scherpe visie op allerlei natuurlijke processen, maar je mist de 'bovennatuurlijke'.
In een discussie als deze moet je toch echt wat meer brengen dan alleen zeggen dat je iets aanneemt.
Ten eerste: ik gaf geen stelling.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:50:
Het is onwaarschijnlijk dat God bestaat omdat er geen enkel bewijs voor is, en nog nooit is geleverd. Extra ondersteuning voor deze stelling komt uit het niet nodig zijn van God voor natuurlijke processen, maar dat is dus niet de enige onderbouwing.
Ten tweede: dat er volgens jou geen bewijs is dat God bestaat en nooit geleverd is, kan prima komen doordat we nog niet genoeg kennis hebben over dit universum. Extra ondersteuning voor de stelling dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is komt dus niet voort uit het niet nodig zijn van God voor natuurlijke processen. Dan heb ik het niet over de christelijke God.
Ik stel voor dat mensen die deze discussie willen voeren een van de oude topics opzoeken.
Een kleine selectie van topic die wellicht meer raakvlakken hebben dan dit.
God bestaat niet? (gesloten)
God bestaat niet!
Waarom aannemen dat geloof correct is?
Ben je naief als je in een god gelooft?
Geloven in "een god".
De wetenschappelijke methodes en falsificatie en verificatie
Ik kan hier verder alleen aangeven dat ik er niet zo van hou als mij dingen in de mond worden gelegd.
Een kleine selectie van topic die wellicht meer raakvlakken hebben dan dit.
God bestaat niet? (gesloten)
God bestaat niet!
Waarom aannemen dat geloof correct is?
Ben je naief als je in een god gelooft?
Geloven in "een god".
De wetenschappelijke methodes en falsificatie en verificatie
Ik kan hier verder alleen aangeven dat ik er niet zo van hou als mij dingen in de mond worden gelegd.
-knip Die zeggen niet eens wat ze bedoelen, alleen dat er een "hogere macht" is, zonder dit te durven specificeren omdat ze dan moeten toegeven gewoon creationisten met een verborgen agenda te zijn.Spruit 11 schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:42:
Ten eerste: ik gaf geen stelling.
Dan is het aan hen die een God willen postuleren om dat bewijs te gaan leveren. Tot die tijd is er geen onderbouwing voor het bestaan van een opperwezen.Ten tweede: dat er volgens jou geen bewijs is dat God bestaat en nooit geleverd is, kan prima komen doordat we nog niet genoeg kennis hebben over dit universum. Extra ondersteuning voor de stelling dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is komt dus niet voort uit het niet nodig zijn van God voor natuurlijke processen. Dan heb ik het niet over de christelijke God.
Verder negeer je de al vaker aangehaalde Ockam's scheermes. Er is geen opperwezen nodig voor de processen, en gekoppeld aan het complete ontbreken aan bewijs is dat voldoende om dat opperwezen te negeren tot die tijd dat de situatie veranderd.
Het is totaal niet interessant en een complete tijdsverspilling om te proberen te bewijzen dat er geen opperwezen is, omdat je de afwezigheid nooit kunt bewijzen. Dat is ook niet eens nodig, omdat je de afwezigheid mag aannemen totdat het tegendeel bewezen is.
En verder sluit ik me aan bij begintmeta, er is een hoop leesvoer voor hen die blijven proberen de ID-aanpak te volgen.
[ Voor 1% gewijzigd door Opi op 28-04-2009 23:16 ]
Spruit11:
Ik heb hier een onzichtbare paarse eenhoorn voor je, en hier een vliegend spaghettimonster.
Accepteer je dat het bestaan daarvan niet onwaarschijnlijk is?
Zo ja, waarom hamer je dan zo op jouw specifieke wanen zonder de IPU en de FSM mee te nemen in je betoog?
Zo nee, ben je dan niet erg vooringenomen en blind voor een deel van de werkelijkheid waarin die IPU en FSM bestaan?
overigens:
Ik heb hier een onzichtbare paarse eenhoorn voor je, en hier een vliegend spaghettimonster.
Zo ja, waarom hamer je dan zo op jouw specifieke wanen zonder de IPU en de FSM mee te nemen in je betoog?
Zo nee, ben je dan niet erg vooringenomen en blind voor een deel van de werkelijkheid waarin die IPU en FSM bestaan?
overigens:
je stelde letterlijk:Ten eerste: ik gaf geen stelling.
Dat is een stelling, en een heel boude ook. De expliciete stelling is zonder onderbouwing al absurd, maar de impliciete aanname die in die stelling zit (namelijk dat dat bovennatuurlijke bestaat) is nog veel ergerlijker. Die aanname is geen haar beter dan de stelling dat er oranje kaboutertjes bestaan die zich steeds verstoppen als je kijkt.En met die bril op heb je wellicht een behoorlijk scherpe visie op allerlei natuurlijke processen, maar je mist de 'bovennatuurlijke'.
Stellen dat het gebrek aan noodzaak, voldoende is om iets te negeren, is een keuze die je maakt.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:57:
Verder negeer je de al vaker aangehaalde Ockam's scheermes. Er is geen opperwezen nodig voor de processen, en gekoppeld aan het complete ontbreken aan bewijs is dat voldoende om dat opperwezen te negeren tot die tijd dat de situatie veranderd.
Daarnaast weet je volgens mij net zo goed als ik dat het bewijzen van het bestaan van een entiteit als God, indien deze niet waarneembaar is niet mogelijk is en dat er zowel uit naam van een geloof*link* als uit naam van de wetenschap*link* immorele activiteiten ondernomen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Opi op 28-04-2009 23:38 ]
En dus?Opi schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:27:
Daarnaast weet je volgens mij net zo goed als ik dat het bewijzen van het bestaan van een entiteit als God, indien deze niet waarneembaar is niet mogelijk is
Er wordt gesteld dat het voor onwaarschijnlijk houden van het bestaan van een onnodige, onbewezen entiteit een vooringenomen blindheid betekent.
Hoe een uit de definitie van die entiteit volgende onbewijsbaarheid de onzinnigheid van die stelling weerlegt of zelfs maar vermindert ontgaat me. Het toont hooguit aan dat als de stelling houdbaar is, het voor onwaarschijnlijk houden van het bestaan van een IPU even vooringenomen blind is.
Is het wetenschappelijk te verklaren waarom beide kampen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk? Waarom laten beide elkaar niet gewoon in hun waarde en gelooft iedereen maar wat hij of zij wil? Vanwaar de drang van de gelovigen om ongelovigen van hun gelijk te overtuigen en andersom? Waarom moet de ander geloven wat jij gelooft?
Is het onzekerheid? Gelooft de gelovige wel genoeg? Zijn zijn verwoede pogingen om de ander te overtuigen niet meer dan overtuiging van zichzelf? Wat boeit het een ongelovige dat een gelovige gelooft in een God? Is hij zelf onzeker over het bestaan van een God? Waarom denkt de ongelovige niet "Laat ze maar lekker geloven in hun God. Ze verspillen hun tijd, enzovoorts"? Waarom denkt de gelovige niet "Laat die ongelovige maar lekker doen wat hij wil. Als ik maar een goede jood/christen/moslim ben, enzovoorts."
"Oh, geloof jij in God/IPU/FSM en dat Hij alles heeft geschapen? Fijn, moet je zelf weten."
"Oh, geloof jij dat je van de apen afstamt en dat alles door toeval is ontstaan? Fijn, moet je zelf weten."
Wat zou het mij nou boeien dat een ander niet gelooft wat ik geloof?
Het ridiculiseren van de ander is overigens kinderachtig en respectloos. Als je merkt dat je de ander niet kunt overtuigen met argumenten, dan zul je dat zeker niet met ridiculisering.
Is het onzekerheid? Gelooft de gelovige wel genoeg? Zijn zijn verwoede pogingen om de ander te overtuigen niet meer dan overtuiging van zichzelf? Wat boeit het een ongelovige dat een gelovige gelooft in een God? Is hij zelf onzeker over het bestaan van een God? Waarom denkt de ongelovige niet "Laat ze maar lekker geloven in hun God. Ze verspillen hun tijd, enzovoorts"? Waarom denkt de gelovige niet "Laat die ongelovige maar lekker doen wat hij wil. Als ik maar een goede jood/christen/moslim ben, enzovoorts."
"Oh, geloof jij in God/IPU/FSM en dat Hij alles heeft geschapen? Fijn, moet je zelf weten."
"Oh, geloof jij dat je van de apen afstamt en dat alles door toeval is ontstaan? Fijn, moet je zelf weten."
Wat zou het mij nou boeien dat een ander niet gelooft wat ik geloof?
Het ridiculiseren van de ander is overigens kinderachtig en respectloos. Als je merkt dat je de ander niet kunt overtuigen met argumenten, dan zul je dat zeker niet met ridiculisering.
Nee hoor. Ik neem ook zwaartekracht en lichtsnelheid niet mee, terwijl voor zwaartekracht een mooie FSM alternatieve verklaring voor is. Het is gewoon niet relevant; net zoals het bestaan van de IPU, FSM, de grote boze wolf en de boze heks niet zijn bewezen, en daarom worden genegeerd. Al deze potentiele verklaringen worden pas relevant zodra er meer is dan alleen de onbewezen aannames van bepaalde mensen.Opi schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:27:
Stellen dat het gebrek aan noodzaak, voldoende is om iets te negeren, is een keuze die je maakt.
Waarom haal je er moraliteit bij
Dat de entiteit God (of welk opperwezen dan ook) niet bewijsbaar is, is het probleem van hen die in die entiteit willen geloven. Dat is echter geen argument dat ze kunnen gebruiken als onderbouwing.
Saggitarius, dit komt wel wat aan de orde in Verharding van de geloofs-media-oorlog.
Ik heb zelf geen enkele behoefte wie dan ook te overtuigen. Ik heb alleen de behoefte iemand (inclusief mijzelf) zich eventueel zelf te overtuigen.
Wat betreft de 'overtuigingsdruk': die is toch echt wel sterker vanuit het 'religieuze kamp'
Ik heb zelf geen enkele behoefte wie dan ook te overtuigen. Ik heb alleen de behoefte iemand (inclusief mijzelf) zich eventueel zelf te overtuigen.
Wat betreft de 'overtuigingsdruk': die is toch echt wel sterker vanuit het 'religieuze kamp'
Omdat het ronduit beledigend is om mensen die niet geloven een geloof aan te smeren. Niet geloven is geen geloof, namelijk.Sagittarius schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:52:
Is het wetenschappelijk te verklaren waarom beide kampen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk? Waarom laten beide elkaar niet gewoon in hun waarde en gelooft iedereen maar wat hij of zij wil?
Goede vraag. Het wordt nogal eens goedgepraat vanuit het geloof zelf: je bent gered, je houdt van de mensen, dus moet je ze ook redden.Vanwaar de drang van de gelovigen om ongelovigen van hun gelijk te overtuigen
Dat is meestal niets anders dan een reactie open andersom?
1) het ongevraagd gered worden - dat komt namelijk meer over als het ongevraagd een zooi onzin over je uitgestort krijgen.
2) het beledigend aangesmeerd worden van leugens, zoals het idee dat evolutie een geloof is.
Rationeel: geen idee.Waarom moet de ander geloven wat jij gelooft?
En zolang de ander mij niet van onzin beticht mag ie geloven wat ie wil (of niet).
Omdat in nogal wat interpretaties van een "goede" gelovige ingebakken zit dat je dat vooral bent als je anderen vertelt hoe fantastisch het allemaal wel niet is.Waarom denkt de gelovige niet "Laat die ongelovige maar lekker doen wat hij wil. Als ik maar een goede jood/christen/moslim ben, enzovoorts."
Dat is geen geloof, dat is een domme leugen. Een stroman uit de creationistische hoed, die wordt neergezet om een wetenschappelijke theorie in discrediet te brengen."Oh, geloof jij dat je van de apen afstamt en dat alles door toeval is ontstaan? Fijn, moet je zelf weten."
Als je het wilt geloven moet je het natuurlijk helemaal zelf weten, maar insinueer niet dat
1) afstamming van de apen evolutie is
2) evolutie ook maar iets met een geloof te maken heeft
Misschien helemaal niets. Niemand verplicht je om deel te nemen aan een discussie, hoop ik?Wat zou het mij nou boeien dat een ander niet gelooft wat ik geloof?
De vraag is hoe je zou reageren als iemand jou ongevraagd komt vertellen dat
1) je het verkeerde gelooft
2) jouw wereldvisie een verkrachte stroman is
Klopt helemaal. Het is dan ook betreurenswaardig dat een wetenschappelijk fenomeen als evolutie consequent als een geloof in afstamming van apen wordt afgeschilderd, waar dan een big bang, abiogenese en determinisme met de haren bij worden gesleept in een poging een ridicuul beeld te schetsen van een op geen enkele rationele wijze weerlegd fenomeen.Het ridiculiseren van de ander is overigens kinderachtig en respectloos. Als je merkt dat je de ander niet kunt overtuigen met argumenten, dan zul je dat zeker niet met ridiculisering.
Omdat het niet relevant is, _moet_ het niet genegeerd worden. Jij vindt het niet relevant omdat je weet/veronderstelt dat het uiteindelijk geen invloed heeft in jouw argumentatie.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:57:
Nee hoor. Ik neem ook zwaartekracht en lichtsnelheid niet mee, terwijl voor zwaartekracht een mooie FSM alternatieve verklaring voor is. Het is gewoon niet relevant; [...] Al deze potentiele verklaringen worden pas relevant zodra er meer is dan alleen de onbewezen aannames van bepaalde mensen.
Verder vind ik het geen probleem dat je het bij een wetenschappelijk argument buiten beschouwing laat. Laat de ander echter wel de keuze om in zijn prive-leven een godheid niet te negeren.
In het verleden is vaak moraal erbij gehaald.Waarom haal je er moraliteit bij? Ik laat me daar totaal niet over uit, en ben dat ook niet van plan, behalve
De ideologie van een ander beinvloedt je.Sagittarius schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:52:
Vanwaar de drang van de gelovigen om ongelovigen van hun gelijk te overtuigen en andersom? Waarom moet de ander geloven wat jij gelooft?
[ Voor 6% gewijzigd door Opi op 29-04-2009 00:16 ]
1 belangrijk punt wat er imho is is dat het geloof evangeliseert en "infecteert" terwijl de wetenschap alleen maar reageert.Sagittarius schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:52:
Is het wetenschappelijk te verklaren waarom beide kampen elkaar proberen te overtuigen van hun eigen gelijk? Waarom laten beide elkaar niet gewoon in hun waarde en gelooft iedereen maar wat hij of zij wil? Vanwaar de drang van de gelovigen om ongelovigen van hun gelijk te overtuigen en andersom? Waarom moet de ander geloven wat jij gelooft?
Afaik mag van de wetenschap iedereen geloven wat hij / zij wil. Zolang je het maar buiten de wetenschap houdt.
Wil je geloof gaan mengen met wetenschap ( denk aan ID etc ) dan reageert de wetenschap.
Geloof mag best enzovoort, zolang je maar begrijpt dat als je gelovig bent dat je niet te onderbouwen aannames doet ( zoals er is een God etc ) waardoor je jezelf bijna linea recta buiten elke wetenschappelijke discussie plaatst ( is een discussie gebaseerd op onderbouwingen en proefondervindelijk bewijs )
Heel simpel gezegd denkt menig ongelovige dit totdat een gelovige hun gaat aanvallen / irriteren.Wat boeit het een ongelovige dat een gelovige gelooft in een God? Is hij zelf onzeker over het bestaan van een God? Waarom denkt de ongelovige niet "Laat ze maar lekker geloven in hun God. Ze verspillen hun tijd, enzovoorts"?
Het is heel leuk en simplistisch om als je einstein bent te denken, ik weet het toch beter. Maar je moet ook de onwetende massa deels overtuigen van jouw gelijk ( anders krijg je geen subsidie / beurs etc voor verder onderzoek ) en als je dan een stel gelovigen hebt die gewoon de waarheid verdraaien etc om het in hun plaatje te laten passen dan heb je strijd.
Zoek eens in W&L / willekeurig forum naar posts over twijfel over evolutie theorie ( redelijk uitgesproken, maar 9 vd 10 wetenschappelijk aanvaarde theorien waar discussies over zijn volstaan ook ) en kijk dan eens hoeveel van de criticasters gelovig zijn.
Binnen de wetenschappelijke cirkel zijn genoeg theorieeen aanvaard zolang er geen betere theorie is, alleen de gelovigen willen ze keer op keer in twijfel trekken.
Ik gok omdat the god of the gaps steeds verder teruggedrongen wordt waardoor de gelovige zichzelf steeds meer in een hoekje geplaatst ziet.Waarom denkt de gelovige niet "Laat die ongelovige maar lekker doen wat hij wil. Als ik maar een goede jood/christen/moslim ben, enzovoorts."
Schepping in 6 dagen, onwaar.
Ark van noach, onwaar.
Niets, totdat de ander gewoon onderbouwd onderzoek aan probeert te tasten door met losse flarden te schieten...Wat zou het mij nou boeien dat een ander niet gelooft wat ik geloof?
Dan lijk je een erg chaotische denkwijze voor te staan? Om in GoT-termen te zeggen: je houdt bij een computer-reparatie rekening houdt met de spaghetti van de overbuurvrouw die op vakantie is in Benidorm.Opi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:08:
Omdat het niet relevant is, moet het niet genegeerd worden. Jij vindt het niet relevant omdat je weet/veronderstelt dat het uiteindelijk geen invloed heeft.
Om meegenomen te worden in een overweging moet iets eerst een "aanbetaling" in waarschijnlijkheid doen, dwz een mogelijke relevantie en onderbouwing hebben. Aan het eerste kan het opperwezen met een beetje moeite nog voldoen, maar aan het tweede compleet niet.
Ik weet trouwens niet of een opperwezen geen invloed heeft, en zal me daar ook niet over uitlaten; ik verklaar het alleen irrelevant omdat het geen benodigde factor is in de verklaringen.
Door anderen, gebruikelijk in het religieuze "kamp". Dan stel ik voor dat je de opmerking opleukt met eem citaat van iemand die moraliteit in de discussie brengtIn het verleden is vaak moraal erbij gehaald.
Daar is wel een nuance bij te maken. Als de overheid het hoofddoekje verbied uit niet-religieuze overwegingen (zeg even de niqaab uit oogpunt van veiligheid en herkenbaarheid), dan is dat geen religieuze beinvloeding. Net zoals je ook niet uit religieuze overwegingen aan mensoffers mag doen, maar dat verbod heeft geen religieuze context maar een strafrecht onderbouwingDe ideologie van een ander beinvloedt je.Als een moeder haar ongeboren kind wil aborteren, terwijl de arts vanuit zijn geloof dat niet wil doen, beinvloedt hij daarmee de moeder. Wanneer de overheid gelovigen verbiedt hoofddoekjes te dragen, beinvloedt deze de gelovige.
Verwijderd
Ik zou hier het antwoord zoeken in een psychologie/filosofie boekje, valt ongetwijfeld wel wat zinnigs te vinden over deze 'drang'. Zeg van een deel van de bevolking dat het Hutu's zijn en van het andere Tutsi's, even later slachten familieleden elkaar af. Tragisch maar waar.Sagittarius schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 23:52:
Ik zou het er op houden dat we theorieën voor waar aannemen (accepted truths), en dat het verdomd lastig kan zijn deze waarheden op te geven - zeker als hier veel tegenover staat, bij religie een flinke brok emotie die voortkomt uit opvoeding, cultuur, zelf flinke investering in gedaan, e.d.. Het geeft rust en die willen we graag houden. Andere overtuigingen botsen hiermee en zijn dus vijandig, de mogelijkheid dat jouw geaccepteerde waarheid niet de juiste is brengt emotionele verwarring en wil je liever vermijden of bestrijden. Dit betekend twee dingen: of negeren of aanvallen. Om het anders te verwoorden; als jehova getuigen bij mij langs de deur komen ga ik ze echt geen kopje thee aan bieden óf ik moet wil ze in de maling nemen.
Wat jij voorstaat is negeren. Echter hoe meer de een zich aandringt met zijn mening hoe meer je de neiging zal hebben je mening te verdedigen. En er zijn nu eenmaal mensen met persoonlijkheidseigenschappen die op een aggresieve wijze hun mening uitdragen. Het is een sociologisch fenomeen dat door zal gaan totdat de mens eindelijk onomstotelijk vast stelt dat hoe alles gebeurd is en zelfs dan zal het nog lang duren voordat iedereen dat bewijs ook accepteert (als dat uberhaupt gebeurd). Als de mensheid uberhaupt zover zal komen.
Overigens kun je op mijn verhaal aanmerken dat je een derde mogelijkheid hebt in dit hele verhaal: verstandig overleggen. Zolang de theorieën elkaar uitsluiten beschouw ik dit echter als een nette manier van aanvallen want conscencus is onmogelijk, hooguit begrip of in mijn woorden: een gewapende vrede.
Ik heb genoeg vergelijkingen gezien waarin uiteindelijk de invloed van een variabele 0 was. Jij doet a priori de veronderstelling dat de invloed van de variabele 0 is.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:16:
Om meegenomen te worden in een overweging moet iets eerst een "aanbetaling" in waarschijnlijkheid doen, dwz een mogelijke relevantie en onderbouwing hebben. Aan het eerste kan het opperwezen met een beetje moeite nog voldoen, maar aan het tweede compleet niet.
Ik weet trouwens niet of een opperwezen geen invloed heeft, en zal me daar ook niet over uitlaten; ik verklaar het alleen onwaarschijnlijk omdat het geen benodigde factor is in de verklaringen.
Gebruikelijk in beide kampen door verschillende discussies heen en ik kom niet met citaten.Door anderen, gebruikelijk in het religieuze "kamp". Dan stel ik voor dat je de opmerking opleukt met eem citaat van iemand die moraliteit in de discussie brengt.
Strafrecht is ook op een ideologie gebaseerd. Het gaat om de invloed van een ideologie op een individu die die ideologie niet aanhangt.Daar is wel een nuance bij te maken. Als de overheid het hoofddoekje verbied uit niet-religieuze overwegingen (zeg even de niqaab uit oogpunt van veiligheid en herkenbaarheid), dan is dat geen religieuze beinvloeding. Net zoals je ook niet uit religieuze overwegingen aan mensoffers mag doen, maar dat verbod heeft geen religieuze context maar een strafrecht onderbouwing.
Praktisch gezien moet je het wel negeren, of negeer je ook de IPU die nu op je hoofd zit niet, of de auto die sneller dan de lichtsnelheid van rechts aankomt ( voor Gambieter, van links )Opi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:08:
[...]
Omdat het niet relevant is, _moet_ het niet genegeerd worden. Jij vindt het niet relevant omdat je weet/veronderstelt dat het uiteindelijk geen invloed heeft in jouw argumentatie.
Je moet in het dagelijkse leven ontelbaar veel mogelijkheden negeren ( elke seconde negeer je de mogelijkheid dat de lucht opeens weg kan zijn ) puur en enkel omdat ze niet relevant zijn.
Jij wilt 1 irrelevant ding op ontelbaar veel irrelevante dingen niet negeren. Prima, maar ga aub niet doen alsof het niet genegeerd moet worden, daarvoor negeer je teveel dingen die ook irrelevant zijn.
Als je wilt geloven best, maar begrijp donders goed dat het voor mij ( en vele met mij ) net zo irrelevant is als de ontelbare andere irrelevante dingen die ik dagelijks moet negeren om niet gek te worden. Elke overlast die je mij er dus mee bezorgd is puur en enkel overlast voor mij ( ook al zie jij het misschien anders ).
Maar dan kom je in de tweespalt terecht van is een gelovige schizofreen of niet? Op het moment dat je evolutie niet aanneemt maar de bijbel gelooft kan je nooit en te nimmer een goede bioloog zijn.Verder vind ik het geen probleem dat je het bij een wetenschappelijk argument buiten beschouwing laat. Laat de ander echter wel de keuze om in zijn prive-leven een godheid niet te negeren.
Maar dat is nog steeds geen reden om de spaghetti van de in Benidorm verblijvende buurvrouw mee te nemen in de troubleshooting.Opi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:21:
Ik heb genoeg vergelijkingen gezien waarin uiteindelijk de invloed van een variabele 0 was. Jij doet a priori de veronderstelling dat de invloed van de variabele 0 is.
Die variabelen die 0 zijn zullen echter wel eerst relevantie en onderbouwing genoeg hebben gehad om mee te worden genomen in de vergelijking; het zegt niets over de uiteindelijke invloed.
Oneens, en je doet daarmee een aantal mensen in deze discussie tekort. Maar het is verder irrelevant, omdat moralititeit niets met geloof of wetenschap te maken heeftGebruikelijk in beide kampen door verschillende discussies heen en ik kom niet met citaten.
Maar in de context van deze discussie is het wel relevant om het onderscheid te maken. Repressie vanuit een religie is meestal bedoeld om de eigen religie te promoten of te bevoordelen, terwijl in een seculiere maatschappij strafrecht geen onderscheid maakt tussen de groeperingen: de regels gelden voor iedereen, en worden niet vanuit een religieuze bevoordeling uitgeoefend.Strafrecht is ook op een ideologie gebaseerd. Het gaat om de invloed van een ideologie op een individu die die ideologie niet aanhangt.
In de praktijk zal je echter geen complete seculiere wetgeving hebben, en dan krijg je potentiele conflicten
Ben ik het ook mee eens, maar wees je er wel van bewust.Gomez12 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:30:
Praktisch gezien moet je het wel negeren,
Ik heb het idee dat dit voornamelijk het geval is als je dingen letterlijk interpreteert. Bij de gelovigen die mij ik ken, komt het alleen tot uiting in hun moraal (naastenliefde e.d.).Maar dan kom je in de tweespalt terecht van is een gelovige schizofreen of niet? Op het moment dat je evolutie niet aanneemt maar de bijbel gelooft kan je nooit en te nimmer een goede bioloog zijn.
Ik begrijp je punt niet.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:33:
Die variabelen die 0 zijn zullen echter wel eerst relevantie en onderbouwing genoeg hebben gehad om mee te worden genomen in de vergelijking; het zegt niets over de uiteindelijke invloed.
Moraal heeft heel veel met geloof te maken.Oneens, en je doet daarmee een aantal mensen in deze discussie tekort. Maar het is verder irrelevant, omdat moralititeit niets met geloof of wetenschap te maken heeft.
Repressie is repressie wanneer jij je niet kunt vinden in die ideologie. Gelijkheid is heel schattig, maar zolang jij dit niet wilt wordt je onderdrukt en heb je reden om het hier niet mee eens te zijn en de ander hiervan te overtuigen.Maar in de context van deze discussie is het wel relevant om het onderscheid te maken. Repressie vanuit een religie is meestal bedoeld om de eigen religie te promoten of te bevoordelen, terwijl in een seculiere maatschappij strafrecht geen onderscheid maakt tussen de groeperingen: de regels gelden voor iedereen, en worden niet vanuit een religieuze bevoordeling uitgeoefend.
[ Voor 49% gewijzigd door Opi op 29-04-2009 00:44 ]
Verwijderd
Je begint je af te vragen waarom jullie mekaar niet gewoon gaan negeren?Gomez12 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:30:
[...]
Als je wilt geloven best, maar begrijp donders goed dat het voor mij ( en vele met mij ) net zo irrelevant is als de ontelbare andere irrelevante dingen die ik dagelijks moet negeren om niet gek te worden. Elke overlast die je mij er dus mee bezorgd is puur en enkel overlast voor mij ( ook al zie jij het misschien anders ).

Overigens zou ik het omdraaien, je reageert op belangrijke dingen i.p.v. dat je 'bewust negeert' (zo laat je je standpunt overkomen met die ik dagelijks moet negeren om niet gek te worden. De default positie is op idle maar als je naam wordt geroepen begint de processor opeens te lopen.
Ik zie dat ik een edit gemist had, waar ik toch nog op wil reageren 
.
Maar als mensen gaan proberen opperwezens in wetenschappelijke redeneringen te inserteren, dan zullen ze zich moeten onderwerpen aan de regels die binnen de wetenschap gelden
. En om het on-topic te houden: zodra een wetenschapper wetenschap en geloof gaat mixen, dan verhoog je de kans op ononderbouwde aannames zoals die waarop geloof is gestoeld.
Ik spreek hier puur vanuit wetenschappelijke argumenten. Ik respecteer ieders prive-keuze voor of tegen religie, en zolang het geen (onredelijke) beperkingen oplevert voor anderen is er in de praktijk helemaal niets aan de handOpi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:08:
Verder vind ik het geen probleem dat je het bij een wetenschappelijk argument buiten beschouwing laat. Laat de ander echter wel de keuze om in zijn prive-leven een godheid niet te negeren.
Maar als mensen gaan proberen opperwezens in wetenschappelijke redeneringen te inserteren, dan zullen ze zich moeten onderwerpen aan de regels die binnen de wetenschap gelden
Gomez12 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:30:
of de auto die sneller dan de lichtsnelheid van rechts aankomt ( voor Gambieter, van links )
Dat valt uiteindelijk wel mee, zolang die bioloog zich niet met evolutie bezighoudt. Er is echter wel het risico van slechte wetenschap of zelfs non-wetenschap zoals bij Behe.Maar dan kom je in de tweespalt terecht van is een gelovige schizofreen of niet? Op het moment dat je evolutie niet aanneemt maar de bijbel gelooft kan je nooit en te nimmer een goede bioloog zijn.
Wil je nu werkelijk zeggen dat een persoonlijke theistische visie leidt tot non-wetenschap? Alsof atheisten verschoond zouden zijn van wetenschapsvervuiling.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:42:
Dat valt uiteindelijk wel mee, zolang die bioloog zich niet met evolutie bezighoudt. Er is echter wel het risico van slechte wetenschap of zelfs non-wetenschap zoals bij Behe.

Terzijdes, voor zover Behe "non-wetenschap" zou bedrijven lijkt het mij nogal bizar dat meerdere wetenschappers serieus en uitgebreid op Behe in zijn gaan. Ongeacht wie in dat debat gelijk heeft, ik geloof niet dat ook zij (zoals Ken Miller, Provine, etc.) Behe schetsen als iemand die per definitie non-wetenschap bedrijft. Volgens mij ben je dan ook zelf blind voor je eigen presumpties.
Er mag wel degelijk een voorselectie worden gemaakt van argumenten, zoals Gomez12 ook aangeeft. Die voorselectie is zo objectief mogelijk als onderbouwing en relevantie wordt meegenomen, zoals je lichtsnelheid ook niet meeneemt in een evolutie-studieOpi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:34:
Ik begrijp je punt niet.
Maar is er niet afhankelijk van, en geloof is niet noodzakelijk voor moraal. Het kan er een bijdrage aan leveren, maar dat maakt het niet dermate belangrijk dat het een speciale positie behoeft in deze discussie. In het specifieke kader van het topic (Gelovige Wetenschappers) is het zelfs off-topic en wordt hoogstens als drogredenering gebruikt.Moraal heeft heel veel met geloof te maken.
En dat mag, maar ik mis de relevantie voor dit topic?Repressie is repressie wanneer jij je niet kunt vinden in die ideologie. Gelijkheid is heel schattig, maar zolang jij dit niet wilt wordt je onderdrukt en heb je reden om het hier niet mee eens te zijn en de ander hiervan te overtuigen.
Er staat toch duidelijk dat er het risico is van non-wetenschap? Een koorddanser heeft ook een groter risico op een val van grote hoogte, maar dat zegt niet dat alle koorddansers een val van grote hoogte makenSovereign schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:55:
Wil je nu werkelijk zeggen dat een persoonlijke theistische visie leidt tot non-wetenschap? Alsof atheisten verschoond zouden zijn van wetenschapsvervuiling.
"Hullie doen het ook" is trouwens geen argument, en wat atheisten doen moeten ze zelf weten, als ze dezelfde fouten maken zal ik ze dat ook vertellen.
Behe's ID en irreducible complexity redenering is wel degelijk non-wetenschap, zoals de disclaimer op zijn universitaire website zelfs zegt: "While we respect Prof. Behe's right to express his views, they are his alone and are in no way endorsed by the department. It is our collective position that intelligent design has no basis in science, has not been tested experimentally and should not be regarded as scientific.". Zelfs de rechter in de Wikipedia: Kitzmiller v. Dover Area School District rechtszaak gaf aan dat Behe's werk aan irreducible compexity geen wetenschap is.Terzijdes, voor zover Behe "non-wetenschap" zou bedrijven lijkt het mij nogal bizar dat meerdere wetenschappers serieus en uitgebreid op Behe in zijn gaan. Ongeacht wie in dat debat gelijk heeft, ik geloof niet dat ook zij (zoals Ken Miller, Provine, etc.) Behe schetsen als iemand die per definitie non-wetenschap bedrijft. Volgens mij ben je dan ook zelf blind voor je eigen presumpties.
Dat zegt niets over het andere werk van Behe, wat hem een hoogleraarschap heeft opgeleverd. Zijn werk aan ID is echter non-wetenschap, en een heel goed voorbeeld van wat het risico is als je prive-overtuiging niet buiten je wetenschappelijk werk kunt houden
[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 29-04-2009 01:06 ]
Ik zeg puur en alleen dat het feit dat het universum tot nu toe in natuurlijke processen kan worden beschreven, geen argument is voor de stelling dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is.gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:57:
Het is totaal niet interessant en een complete tijdsverspilling om te proberen te bewijzen dat er geen opperwezen is, omdat je de afwezigheid nooit kunt bewijzen. Dat is ook niet eens nodig, omdat je de afwezigheid mag aannemen totdat het tegendeel bewezen is.
Dus: ik zie geen causaal verband tussen de uitspraak "het universum kan tot nu toe met natuurlijke processen worden begrepen" en de uitspraak "er is waarschijnlijk geen god".
Dat er geen opperwezen nodig is voor die processen en dat daarom het opperwezen irrelevant is, daar ben ik het wel mee eens. Maar daar reageerde ik niet op.
Ik had het niet over het al of niet bestaan van God. Ik had het over wat ik hierboven zeg.Dido schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 22:57:
Spruit11:
Nee, dat stelde ik niet, dat stelde iemand anders.overigens:
[...]
je stelde letterlijk:
[...]
Dat is een stelling, en een heel boude ook.
Ik denk dat het misverstand is in dat ik het als een toegevoegde ondersteuning gebruik, dwz [A] de belangrijkste reden is dat er geen enkel bewijs is voor een opperwezen (wat genoeg is om de mogelijkheid niet mee te nemen) en [B] dat opperwezen is niet nodig (wat een extra reden is, maar alleen als A al is gebruikt).Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:08:
Ik zeg puur en alleen dat het feit dat het universum tot nu toe in natuurlijke processen kan worden beschreven, geen argument is voor de stelling dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is.
Dus: ik zie geen causaal verband tussen de uitspraak "het universum kan tot nu toe met natuurlijke processen worden begrepen" en de uitspraak "er is waarschijnlijk geen god".
Duidelijk, dan zijn we het daar over eensDat er geen opperwezen nodig is voor die processen en dat daarom het opperwezen irrelevant is, daar ben ik het wel mee eens. Maar daar reageerde ik niet op.
Met argument B ben ik het niet eens want de mogelijkheid bestaat dat een opperwezen in de toekomst wel nodig blijkt te zijn, als de wetenschap zich veel verder heeft ontwikkeld dan nu.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:13:
Ik denk dat het misverstand is in dat ik het als een toegevoegde ondersteuning gebruik, dwz [A] de belangrijkste reden is dat er geen enkel bewijs is voor een opperwezen (wat genoeg is om de mogelijkheid niet mee te nemen) en [B] dat opperwezen is niet nodig (wat een extra reden is, maar alleen als A al is gebruikt).
Dan gebruik je dat opperwezen nog steeds als een God of the Gaps, en volg je een niet-wetenschappelijke aanpak. Je zult dan nog steeds geen God nodig hebben, je zult alleen moeten toegeven dat je het nog niet begrijptSpruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:41:
Met argument B ben ik het niet eens want de mogelijkheid bestaat dat een opperwezen in de toekomst wel nodig blijkt te zijn, als de wetenschap zich veel verder heeft ontwikkeld dan nu.
Als ik bij presentaties een vraag krijg waarop ik het antwoord niet weet, dan is mijn standaardaanpak dit gewoon toe te geven, samen met het aanbod om wat te freewheelen om toch een poging te doen. Dan kun je BS'en wat je wilt
Tja, maar ben je dan niet aan het mierenneuken?Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:08:
[...]
Ik zeg puur en alleen dat het feit dat het universum tot nu toe in natuurlijke processen kan worden beschreven, geen argument is voor de stelling dat het bestaan van God onwaarschijnlijk is.
Dat er geen opperwezen nodig is voor die processen en dat daarom het opperwezen irrelevant is, daar ben ik het wel mee eens. Maar daar reageerde ik niet op.
Dit topic gaat afaik over gelovige wetenschappers, en dan gelovig voornamelijk in de definitie van een christelijke God, niet in de definitie van een ongedefinieerde godheid.
Als jij wilt gaan argumenteren voor een ongedefinieerde ongeinteresseerde godheid die geen invloed uitoefent / uitgeoefend heeft dan ga je volgens mij buiten het bereik van dit topic.
Wat die godheid betreft klopt je mening wel, maar dat is niet dezelfde godheid als waar imho dit topic over gaat.
Dus tja, een IPU kan bestaan en kan een godheid zijn, maar als het topic over gelovige wetenschappers gaat dan gaat het toch niet direct over in IPU gelovende wetenschappers....
Tja, als Napoleon Bonaparte als opperwezen in de toekomst nodig mocht zijn worden er misschien wat mensen uit het gekkenhuis vrijgelaten. Maar tot die tijd zitten de meeste mensen die beweren Napoleon Bonaparte te zijn toch echt in het gesticht...Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:41:
[...]
Met argument B ben ik het niet eens want de mogelijkheid bestaat dat een opperwezen in de toekomst wel nodig blijkt te zijn, als de wetenschap zich veel verder heeft ontwikkeld dan nu.
Juist dit soort als-maar-dan redeneringen sterken mijn mening dat geloof en wetenschap veelal slecht te combineren zijn.
Als de olievoorraad op korte termijn aangevuld word ( is totaal geen reden om dit aan te nemen, maar als... ) dan hoeft shell geen alternatieve brandstoffen te onderzoeken. Dus feitelijk is al het onderzoek naar zonne-energie / windenergie etc allemaal weggegooid geld ( als ... )
Als morgen de dag des oordeels is, dan is al het huidige onderzoek nutteloos gebleken .
Met als maar dan kan je alles betogen van vooruitgang tot stilstand, alleen schiet je er nu in de huidige tijd weinig mee op.
[ Voor 30% gewijzigd door Gomez12 op 29-04-2009 02:01 ]
Hoe kom je daar bij? Er wordt enkel pragmatisch gekeken of er een voorspellend model gemaakt kan worden op basis van bepaalde variabelen en wanneer dit niet het geval is wordt er bekeken welke variabelen eventueel meegenomen kunnen worden.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:55:
[...]
Er mag wel degelijk een voorselectie worden gemaakt van argumenten, zoals Gomez12 ook aangeeft. Die voorselectie is zo objectief mogelijk als onderbouwing en relevantie wordt meegenomen, zoals je lichtsnelheid ook niet meeneemt in een evolutie-studie.
In elke langlopende wetenschap-vs-geloof-discussie komt het vroeg of laat langs. Een label als drogredenering is volstrekt misplaatst.Maar is er niet afhankelijk van, en geloof is niet noodzakelijk voor moraal. Het kan er een bijdrage aan leveren, maar dat maakt het niet dermate belangrijk dat het een speciale positie behoeft in deze discussie. In het specifieke kader van het topic (Gelovige Wetenschappers) is het zelfs off-topic en wordt hoogstens als drogredenering gebruikt.
De vraag naar het waarom discussies als deze lopen zoals ze lopen. Daarnaast geef je eerst aan dat repressie vanuit geloof pertinent niet mag, maar repressie op basis van andere, subjectieve, gronden in sommige gevallen wel mag. De nuance die je in gambieter in "Gelovige wetenschappers" maakt is daarmee niet op zijn plaats en zodoende zijn dezelfde vraagtekens te stellen bij een seculiere ideologie als bij een religieuze ideologie.En dat mag, maar ik mis de relevantie voor dit topic?
In de zuiverste vorm heeft elke persoon een groep normen en waarden die geen absolute grond heeft en welke als ideologie beschouwd kan worden. Dat de ene ideologie religieus getint is en de andere seculier, is een verdiepingsslag op basis van subjectieve waarden. Wanneer de ene ideologie moet wijken ten koste van een ander en dit zijn weerslag heeft op individuen, dan is de basis waarop dit gebeurt subjectief. Verheerlijking van de ene weerslag en verfoeiing van de andere weerslag zal, een incident daargelaten, op basis gebeuren van de eigen set normen en waarden en daarmee preken voor eigen parochie zijn.
Dan ga je voorbij aan de functie van wetenschap; het scheppen van modellen die verklarend kunnen werken en aanpassen wanneer dit nodig blijkt.Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:41:
[ Voor 39% gewijzigd door Opi op 29-04-2009 08:53 ]
De moraaldiscussie is misschien wel beter op zijn plaats in het nog openstaande Heeft religie een monopolie op moraal?
Hoe dan ook denk ik dat het een verschil mag maken of hetgeen op grond waarvan wordt gedwongen voor iedereen (uitzonderingen daargelaten) realiteit is, en of hetgeen waartoe men wordt gedwongen consequenties heeft buiten degenen die worden gedwongen. Maar goed, de discussie over (non-)cognitivisme, (anti-)realisme en (super-/non-)naturalisme is nog niet uitgewoed...
Hoe dan ook denk ik dat het een verschil mag maken of hetgeen op grond waarvan wordt gedwongen voor iedereen (uitzonderingen daargelaten) realiteit is, en of hetgeen waartoe men wordt gedwongen consequenties heeft buiten degenen die worden gedwongen. Maar goed, de discussie over (non-)cognitivisme, (anti-)realisme en (super-/non-)naturalisme is nog niet uitgewoed...
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 29-04-2009 10:31 ]
Dan zeg je toch hetzelfde als ik? Je maakt je model, het beschrijft de werkelijkheid en alle andere variabelen tellen niet mee totdat er iets niet klopt. Mocht je een matig werkend model hebben, dan ga je kijken naar andere variabelen, maar ook daar zul je pragmatisch moeten zijn.Opi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 08:32:
Hoe kom je daar bij? Er wordt enkel pragmatisch gekeken of er een voorspellend model gemaakt kan worden op basis van bepaalde variabelen en wanneer dit niet het geval is wordt er bekeken welke variabelen eventueel meegenomen kunnen worden.
Daar zijn we het dan niet over eens. Als je kijkt in dergelijke discussies wordt het eigenlijk altijd vanuit de religieuze kant in de discussie gebracht, omdat wetenschap helemaal niets met moraal te maken heeft.In elke langlopende wetenschap-vs-geloof-discussie komt het vroeg of laat langs. Een label als drogredenering is volstrekt misplaatst.
De drogredenering-label slaat op het de vaak ten berde gebrachte nonsens dat je religie of geloof nodig hebt voor moraal, zie sites als evolutie.eu (met plaatjes als deze). De drogredenering is dat het loslaten van religie resulteert in amoraliteit.
Ik doe geen uitspraak over een seculiere ideologie, ik nuanceerde alleen jouw beschrijving die het voorstelde als repressie van religies. Sterker nog, ik ben niet degene die moraal of ideologie in deze discussie heeft gebracht, en wat mij betreft verlaat het de discussie zo snel mogelijkDe vraag naar het waarom discussies als deze lopen zoals ze lopen. Daarnaast geef je eerst aan dat repressie vanuit geloof pertinent niet mag, maar repressie op basis van andere, subjectieve, gronden in sommige gevallen wel mag. De nuance die je in gambieter in "Gelovige wetenschappers" maakt is daarmee niet op zijn plaats en zodoende zijn dezelfde vraagtekens te stellen bij een seculiere ideologie als bij een religieuze ideologie.
Je hebt het over voorselectie die voor zover mogelijk objectief onderbouwd is en mijns inziens is deze voorselectie niet noodzakelijkerwijs objectief onderbouwd, maar is de insteek veel pragmatischer. Maar wellicht hebben we een andere voorstelling van een objectief onderbouwde voorselectie en wordt het daarmee eerder een semantische kwestie.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:29:
Dan zeg je toch hetzelfde als ik? Je maakt je model, het beschrijft de werkelijkheid en alle andere variabelen tellen niet mee totdat er iets niet klopt. Mocht je een matig werkend model hebben, dan ga je kijken naar andere variabelen, maar ook daar zul je pragmatisch moeten zijn.
Hoe volgt uit de constatering dat 1 kamp het geregeld aan brengt in een discussie, je het niet eens bent dat het vroeg of laat in een discussie aangehaald wordt?Daar zijn we het dan niet over eens. Als je kijkt in dergelijke discussies wordt het eigenlijk altijd vanuit de religieuze kant in de discussie gebracht, omdat wetenschap helemaal niets met moraal te maken heeft.
Teruglezend heb ik niet het idee dat ik gesteld heb dat loslaten van religie resulteert in amoreel gedrag. Ik geef enkel aan dat zowel in naam van het geloof als in naam van de wetenschap acties zijn ondernomen die immoreel te beschouwen zijn.De drogredenering-label slaat op het de vaak ten berde gebrachte nonsens dat je religie of geloof nodig hebt voor moraal, zie sites als evolutie.eu (met plaatjes als deze). De drogredenering is dat het loslaten van religie resulteert in amoraliteit.
Waarbij ik aangeef dat de nuancering niets afdoet aan het feit dat er zich repressie van een ideologie voordoet en de nuancering daarmee geen meerwaarde heeft.Ik doe geen uitspraak over een seculiere ideologie, ik nuanceerde alleen jouw beschrijving die het voorstelde als repressie van religies.
EenschOpi schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:00:
Je hebt het over voorselectie die voor zover mogelijk objectief onderbouwd is en mijns inziens is deze voorselectie niet noodzakelijkerwijs objectief onderbouwd, maar is de insteek veel pragmatischer. Maar wellicht hebben we een andere voorstelling van een objectief onderbouwde voorselectie en wordt het daarmee eerder een semantische kwestie.
Hoe volgt uit de constatering dat 1 kamp het geregeld aan brengt in een discussie, je het niet eens bent dat het vroeg of laat in een discussie aangehaald wordt?
offtopic:
In Opi in "Gelovige wetenschappers" zeg je dat beide kampen dat doen, en daar ben ik het niet mee eens. Dat het helaas van tijd tot tijd met de haren erbij wordt gesleept is zeker waar.
In Opi in "Gelovige wetenschappers" zeg je dat beide kampen dat doen, en daar ben ik het niet mee eens. Dat het helaas van tijd tot tijd met de haren erbij wordt gesleept is zeker waar.
Dat klopt, al is moraal wel relatiefTeruglezend heb ik niet het idee dat ik gesteld heb dat loslaten van religie resulteert in amoreel gedrag. Ik geef enkel aan dat zowel in naam van het geloof als in naam van de wetenschap acties zijn ondernomen die immoreel te beschouwen zijn.
Maar dan is het enige wat je nodig hebt dus iets voorstellen als een ideologie, en je wordt altijd wel ergens gerepresseerd. Dan stel je dus de rokerskerk op een zelfde niveau als de grote religies, agnosticisme en atheisme?Waarbij ik aangeef dat de nuancering niets afdoet aan het feit dat er zich repressie van een ideologie voordoet en de nuancering daarmee geen meerwaarde heeft.
Als men trouwens eens hartelijk wil lachen om hoe bepaalde religieuze stromingen zich karaktereigenschappen toeeisen, dan kan ik mijn NST-topic Twintigers zijn calvinistisch? aanbevelen. Ik schijn calvinistische eigenschappen te hebben...
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 29-04-2009 11:54 ]
Ik begrijp niet wat daar God of the Gaps aan is. De mogelijkheid bestaat dat God bijv. de big bang heeft gemaakt. Dat is nog geen reden om te zeggen dat God de big bang heeft gemaakt. Maar het is wel een reden om niet te zeggen dat God niet de big bang heeft gemaakt.gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:45:
Dan gebruik je dat opperwezen nog steeds als een God of the Gaps, en volg je een niet-wetenschappelijke aanpak. Je zult dan nog steeds geen God nodig hebben, je zult alleen moeten toegeven dat je het nog niet begrijpt.
voorbeeld: we weten niet waar de big bang vandaan is gekomen.
[1] God of the Gaps: God heeft de big bang gemaakt.
[2] niet God of the Gaps: er is geen reden om aan te nemen dat God de big bang heeft gemaakt, maar het is ook niet uit te sluiten.
Het verschil is dus dat bij [1] wordt gezegd dat God de big bang heeft gemaakt en bij [2] niet wordt gezegd dat God niet de big bang heeft gemaakt. Het verschil is dat bij [2] gewoon niet wordt ontkend dat God de big bang kan hebben gemaakt.
En daar zit volgens mij de fout in jouw redenering: het feit dat er geen reden is om aan te nemen dat God bijv. de big bang heeft gemaakt, is nog geen reden om te zeggen dat God de big bang niet heeft gemaakt.
Ik zeg toch niet dat God niet bestaat? Ik zeg alleen dat het dermate onwaarschijnlijk is door het gebrek aan onderbouwing en bewijs, dat je het niet hoeft mee te nemen totdat er onderbouwing/bewijs wordt geleverd. In jouw scenario kan dat nog steeds, maar de burden of proof ligt bij hen die die God willen introducerenSpruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:47:
En daar zit volgens mij de fout in jouw redenering: het feit dat er geen reden is om aan te nemen dat God bijv. de big bang heeft gemaakt, is nog geen reden om te zeggen dat God de big bang niet heeft gemaakt.
Daarbij komt nog dat het toevoegen van een opperwezen aan een verklaring voor een bepaald fenomeen (zoals de big bang) extra complexiteit toevoegt. Bijvoorbeeld, als de big bang het begin van "alles" is, maar het is in gang gezet door een opperwezen, waar komt het opperwezen dan vandaan? Opeens heb je een extra "laag" nodig die zich buiten het universum afspeelt. En extra complexiteit is niet zo erg, als het betere voorspellingen voor natuurverschijnselen oplevert. Maar dat is nou juist het probleem, het bestaan van een opperwezen voegt op dat gebied niets toe, maar maakt het systeem wel complexer.
Het is een hypothese zonder voorspellende waarde.
Het is een hypothese zonder voorspellende waarde.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Laat ik even een poging wagen om uit te leggen hoe dat ongeveer in elkaar steekt. De discussie ging als volgt:Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:47:
Ik begrijp niet wat daar God of the Gaps aan is.
gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:13:
Ik denk dat het misverstand is in dat ik het als een toegevoegde ondersteuning gebruik, dwz [A] de belangrijkste reden is dat er geen enkel bewijs is voor een opperwezen (wat genoeg is om de mogelijkheid niet mee te nemen) en [B] dat opperwezen is niet nodig (wat een extra reden is, maar alleen als A al is gebruikt).
gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 01:45:
Dan gebruik je dat opperwezen nog steeds als een God of the Gaps, en volg je een niet-wetenschappelijke aanpak. Je zult dan nog steeds geen God nodig hebben, je zult alleen moeten toegeven dat je het nog niet begrijpt.
Je moet in de wetenschap rekening houden met twee belangrijke principes:Spruit 11 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:47:
Ik begrijp niet wat daar God of the Gaps aan is. De mogelijkheid bestaat dat God bijv. de big bang heeft gemaakt. Dat is nog geen reden om te zeggen dat God de big bang heeft gemaakt. Maar het is wel een reden om niet te zeggen dat God niet de big bang heeft gemaakt.
voorbeeld: we weten niet waar de big bang vandaan is gekomen.
\[1] God of the Gaps: God heeft de big bang gemaakt.
\[2] niet God of the Gaps: er is geen reden om aan te nemen dat God de big bang heeft gemaakt, maar het is ook niet uit te sluiten.
Het verschil is dus dat bij \[1] wordt gezegd dat God de big bang heeft gemaakt en bij \[2] niet wordt gezegd dat God niet de big bang heeft gemaakt. Het verschil is dat bij \[2] gewoon niet wordt ontkend dat God de big bang kan hebben gemaakt.
1) Wetenschap (in principe hebben we het dan weer over natuurwetenschappen, maar in een bredere zin is dit ook nog waar) doet geen uitspraken over de bovennatuurlijke wereld. Dat is het hele idee van natuurwetenschappen: het beschrijven van de natuurlijke wereld zoals die observeerbaar en toetsbaar is.
2) Stel dat je puur theoretisch te werk gaat, en nog niet verklaarde (natuurlijke) fenomenen probeert te verklaren (bijv. op filosofische wijze), dan zal je alsnog niet bij een 'hogere macht' uitkomen om een verklaring te leveren voor die fenomenen. De reden hiervoor is dat het niets verklaart, maar dat het wel complexiteit toevoegt (zie Species5618's post). Hier komt ook Occam's Razor om de hoek kijken.
Dus hoewel je een hogere macht niet zal uitsluiten in de wetenschap, is de kans zeer klein dat je een hogere macht ooit (en zeker niet op dit moment, met de huidige kennis en stand van zaken binnen de wetenschap) zal accepteren binnen een wetenschappelijke theorie. Stel dat het bezwaar mbt principe 2 weggenomen wordt (als een hogere macht wel een waarde oplevert in je theorie zonder nodeloos complexiteit toe te voegen), dan zit je nog met principe 1: aangezien het bovennatuurlijke per definitie niet testbaar of controleerbaar is, kom je hem in de natuurwetenschappen in ieder geval niet tegen, en zal je ook in hypothesen geen hogere macht tegenkomen, aangezien men al weet dat een dergelijke hypothese nooit tot een degelijke, wetenschappelijke theorie kan leiden.
Nogmaals: wetenschap doet geen uitspraak over het al dan niet bestaan van het bovennatuurlijke. Dus misschien is het handig als men stopt met dingen zeggen als 'wees een vent en zeg gewoon dat god volgens jou niet bestaat' of 'god is niet uit te sluiten'. That's not the point, en het is niet eens interessant. Sinterklaas is ook niet uit te sluiten.
Ik kan me voorstellen dat je dat zou denken. Dat is een kwestie van subjectieve perceptie.begintmeta schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:00:
Saggitarius, dit komt wel wat aan de orde in Verharding van de geloofs-media-oorlog.
Buiten de jehova's aan de deur en op de pleintjes met hun folders, ken ik weinig mensen uit het 'religieuze kamp' die zich geroepen voelen om mensen uit het 'niet-religieuze kamp' te overtuigen. Als ik kijk naar wat ik krijg voorgeschoteld in de leslokalen en de media, dan zou ik zeggen dat die druk een stuk sterker is vanuit het 'niet-religieuze kamp'.
Er is natuurlijk nog wel meer dan de paar jehova's getuigen (posters, google-ads bij dit topic, twee religieuze partijen in de regeringscoalitie...), dat doet er echter niet zoveel toe. Ik kan me voorstellen dat je het misschien anders percipieert. Het overgrote deel van wat in de media aan de orde komt is misschien niet-religieus, maar ik denk ook ontbeert het een sterke overtuigingsdruk. Maar het kan heel goed dat ik iets als niet-overtuigingsgericht zie als het dat wel is en andersom, misschien heb je wat concrete voorbeelden.
In de leslokalen wordt geen atheïsme gepredikt en als je kijkt naar het grote aantal religieuze omroepen valt het niet-religieuze geluid vanuit de media wel mee.Sagittarius schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:25:
[...]
Als ik kijk naar wat ik krijg voorgeschoteld in de leslokalen en de media, dan zou ik zeggen dat die druk een stuk sterker is vanuit het 'niet-religieuze kamp'.
In het klaslokaal is bij de (natuur)wetenschappelijke vakken de wetenschap het centrale punt. De wetenschappelijke informatie die daar gegeven wordt is niet atheïstisch te noemen, het geeft simpelweg weer hoe de zaken liggen: er is zoiets als gravitatie, de wetten van Newton, evolutie vindt plaats... dat lijdt geen twijfel. De meest sluitende theorie die dit evolutieproces beschrijft is de 'evolutietheorie', waar een overweldigende hoeveelheid bewijs voor is. Intelligent design en creationisme hebben geen sluitend bewijs.
Dat is geen poging tot bekering, dat is simpelweg feiten weergeven. Harde, correcte feiten met een bijbehorende sluitende wetenschappelijke theorie, die onderbouwd is met bewijs uit diverse bronnen (o.a. fossielen en genetica). Als dit conflicteert met alles wat je in je jeugd is aangeleerd en dat je van je geloof valt, dan is dat een persoonlijk probleem (hoewel ik het persoonlijk eerder als een triomf zou zien). Wetenschap heeft geen probleem met religie, wetenschap beschrijft de wereld om ons heen, doet voorspellingen over verleden en toekomst. Religie kan een probleem hebben met wetenschap, wanneer bepaalde zaken die centraal staan in die religie ontkracht worden door de wetenschap (historische juistheid Bijbel, scheppingsverhalen Genesis).
Net zoals het ronduit beledigend is om mensen die wel geloven belachelijk te maken en proberen te overtuigen dat er niets is na de dood? Niet geloven is dan wel geen geloof, maar zeker wel een overtuiging. En ook daar kunnen extremisten tussen zitten.Dido schreef op woensdag 29 april 2009 @ 00:08:
[...]
Omdat het ronduit beledigend is om mensen die niet geloven een geloof aan te smeren. Niet geloven is geen geloof, namelijk.
Je zou ook kunnen stellen dat het eerder genoemde een reactie is op het ongevraagd overtuigd moeten worden dat God niet zou bestaan. Daarbij stel je dat jou leugens worden aangesmeerd. Denk je dat die mensen denken dat het om leugens gaat en dat zij jou dat willen aansmeren of ervaar jij dat zelf zo? In dat geval zou een agressieve reactie als hier wordt tentoongesteld buiten proportioneel zijn.[...]
Goede vraag. Het wordt nogal eens goedgepraat vanuit het geloof zelf: je bent gered, je houdt van de mensen, dus moet je ze ook redden.
[...]
Dat is meestal niets anders dan een reactie op
1) het ongevraagd gered worden - dat komt namelijk meer over als het ongevraagd een zooi onzin over je uitgestort krijgen.
2) het beledigend aangesmeerd worden van leugens, zoals het idee dat evolutie een geloof is.
Wat voor jou onzin is, hoeft dat voor een ander nog niet te zijn. Sommigen hechten gewoon veel waarde aan een bepaald geloof of overtuiging. Als jij dat bij voorbaat bestempeld als onzin, is dat ronduit beledigend en plaats je jezelf automatisch buiten de fatsoenlijke discussie.[...]
Rationeel: geen idee.
En zolang de ander mij niet van onzin beticht mag ie geloven wat ie wil (of niet).
Je zegt hier eigenlijk "Ik heb gelijk en als de ander vindt dat ik onzin vertel, dan heb ik daar een probleem mee". Aan de andere kant lijk je geen rekening te houden met de andere kant, die wellicht denkt dat hij gelijk heeft en er een probleem mee heeft dat jij hem van onzin beticht. Je verhaal komt nogal eenzijdig over, maar ik hoor graag het tegendeel.
Bedoel je met interpretatie niet beleving? Ik kan me geen enkele interpretatie voorstellen die een dergelijke houding mogelijk maakt. Ik kan me wel voorstellen dat een "goede" gelovige meent dat het bij zijn geloofsbeleving hoort om anderen ook te verblijden met de boodschap. Dit is andersom net zo het geval. Blijkbaar zit het in de aard van de mens, buiten beschouwing gelaten of God de mens nu zo ontworpen heeft om altijd kennis te willen delen of dat de mens door evolutie zo geworden is, om kennis met andere mensen te delen.[...]
Omdat in nogal wat interpretaties van een "goede" gelovige ingebakken zit dat je dat vooral bent als je anderen vertelt hoe fantastisch het allemaal wel niet is.
Is een leugen niet per definitie dom? Ik insinueer niets, ik geef slechts 2 voorbeelden die prima van beide kampen afkomstig zou kunnen zijn. Je gebruik van bepaalde termen is wel zorgwekkend en past eigenlijk niet bij iemand die zich wetenschapper noemt. Het ruikt naar een zwaktebod. Niet dat ik daar nu zo'n probleem mee heb. Mij boeit het niet wat jij of anderen denken of geloven. Wat mij betreft gelooft iedereen in alle vrijheid zoals hij wil, ook al is het je reinste onzin.[...]
Dat is geen geloof, dat is een domme leugen. Een stroman uit de creationistische hoed, die wordt neergezet om een wetenschappelijke theorie in discrediet te brengen.
Als je het wilt geloven moet je het natuurlijk helemaal zelf weten, maar insinueer niet dat
1) afstamming van de apen evolutie is
2) evolutie ook maar iets met een geloof te maken heeft
[...]
Natuurlijk verplicht niemand een ander iets. Daar gaat het toch ook helemaal niet om?Misschien helemaal niets. Niemand verplicht je om deel te nemen aan een discussie, hoop ik?
De vraag is hoe je zou reageren als iemand jou ongevraagd komt vertellen dat
1) je het verkeerde gelooft
2) jouw wereldvisie een verkrachte stroman is
[...]
Antwoord op je vraag: Ik zou zeggen "Geef mij de ketchup eens door". Het boeit mij gewoon niet. Dat anderen daar misschien nachten wakker van kunnen liggen is niet mijn probleem.
Ach, er zijn mensen die betwijfelen of het wetenschappelijk is. Wat maakt dat uit? Voel je je daardoor aangevallen? Treedt er een verdedigingsmechanisme in werking? Wetenschap is ook enkel datgene wat tot nu toe als bekend wordt veronderstelt. Wetenschap is ook niet per definitie zaligmakend en alles verklarend. Zolang het niet alles kan verklaren, zie ik niet in waarom mensen niet zouden mogen geloven in een hogere macht.Klopt helemaal. Het is dan ook betreurenswaardig dat een wetenschappelijk fenomeen als evolutie consequent als een geloof in afstamming van apen wordt afgeschilderd, waar dan een big bang, abiogenese en determinisme met de haren bij worden gesleept in een poging een ridicuul beeld te schetsen van een op geen enkele rationele wijze weerlegd fenomeen.
Verwijderd
De overredingen komen uit het gelovige kamp hoor. Zij zijn degenen die de andere partij overtuigen. Zoals DeGrasse Tyson het zo mooi zegt:Sagittarius schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:53:
Net zoals het ronduit beledigend is om mensen die wel geloven belachelijk te maken en proberen te overtuigen dat er niets is na de dood?
Van 0:56 t/m 1:21.
En wij moeten geloof zo nodig maar respecteren? Waarom? Omdat gelovigen het heilig verklaren, zijn wij op de een of andere manier maar verplicht om compleet uit de lucht gegrepen verzinsels met respect te behandelen? Terwijl wij aan de andere kant een hautaine, belerende, ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-ben-gered-en-jij-niet-maar-ik-kom-jou-ook-wel-even-redden-want-wat-voor-mij-werkt-werkt-voor-jou-ook benadering voorgeschoteld krijgen?
Ik vind het niet nodig om te polariseren, en ik vind het oneindig veel interessanter om op inhoudelijke en volwassen wijze te discussieren over dit onderwerp, maar als ik te horen krijg dat ik respect moet hebben voor geloof, dan schroom ik niet om daarop te reageren met het enige antwoord dat mijns inziens mogelijk is: geloven is een bewijs voor domheid. En dat bedoel ik niet als belediging, maar echt wat er staat: je hersenen presteren op een intellectueel lager-dan-gemiddeld niveau op het moment dat je gelooft. Dat wil niet zeggen dat een gelovige perse dom is (al is er wel een aantoonbare trend uiteraard); iemand kan op andere vlakken uitermate intelligent zijn. Maar geloven is domheid. Niets meer, niets minder. En ik weiger mij te verlagen tot een dergelijk niveau, en kan daar ook geen respect voor opbrengen.
Dit is in deze discussie vast en zeker geen populaire mening, en ik wil niemand persoonlijk aanvallen ermee, maar de opmerking dient wel een doel: als je het vervelend vindt dat mensen je belachelijk maken om je geloof, bedenk dan even hoeveel respect je kan opbrengen voor het geloof van een 59-jarige, zonder aanwijsbare hersenschade, in Sinterklaas. Of kabouters. Of Wodan, Donar, Freya en de rest van de germaanse goden. Niemand kiest ervoor behalve jijzelf om te geloven. De belachelijkheid ervan bepaal je zelf. En respect ervoor kan je niet afdwingen, dat moet je verdienen. En geloof verdient geen respect, het is makkelijk, irrationeel en zelfverheerlijkend.
We trekken even een analogie. Zie het volgende filmpje:Je zou ook kunnen stellen dat het eerder genoemde een reactie is op het ongevraagd overtuigd moeten worden dat God niet zou bestaan. Daarbij stel je dat jou leugens worden aangesmeerd. Denk je dat die mensen denken dat het om leugens gaat en dat zij jou dat willen aansmeren of ervaar jij dat zelf zo? In dat geval zou een agressieve reactie als hier wordt tentoongesteld buiten proportioneel zijn.
Loog Jim Cramer? Nou ja, hij had het in ieder geval fout. Dacht hij dat hij loog? Ik vermoed van niet. Ik vermoed dat hij vanwege zijn hoogmoedige houding, dat hij wel even de professional is die de markt voor die domme investeerders doorgrondt, niet genoeg zelf-kritisch was om te bepalen dat wat hij zei pure onzin was. Maar voor de mensen die hij overtuigde middels zijn tirades, is het minder erg dat hij er geen slechte bedoelingen bij had? Natuurlijk niet, Jim Cramer is een ontzettende eikel, en hij had dat niet moeten zeggen, en zeker niet op die manier, met de zelfverzekerdheid van een... gelovige.
Trouwens, en wat voor agressieve reactie heb je het precies over? Mensen die zich in straffe bewoordingen uitlaten noem je agressief? Dat lijkt me wat overtrokken.
Geloof als onzin bestempelen is niet beledigend. Een gelovige is aangeleerd om dat als beledigend te ervaren. En dat is een heel belangrijk verschil.Wat voor jou onzin is, hoeft dat voor een ander nog niet te zijn. Sommigen hechten gewoon veel waarde aan een bepaald geloof of overtuiging. Als jij dat bij voorbaat bestempeld als onzin, is dat ronduit beledigend en plaats je jezelf automatisch buiten de fatsoenlijke discussie.
Het is niet hetzelfde, helaas. De ene zienswijze is te onderbouwen met rationele, communiceerbare argumenten. De andere zienswijze is alleen te onderbouwen met 'ja maar ik geloof' en 'ja maar god heeft gezegd' en 'ja maar jezus' en 'ja maar in de bijbel staat', etc. Met zulke argumenten zet je jezelf buiten spel in iedere discussie, maar als het om geloof gaat is dat ineens volledig acceptabel! Waarom?Je zegt hier eigenlijk "Ik heb gelijk en als de ander vindt dat ik onzin vertel, dan heb ik daar een probleem mee". Aan de andere kant lijk je geen rekening te houden met de andere kant, die wellicht denkt dat hij gelijk heeft en er een probleem mee heeft dat jij hem van onzin beticht. Je verhaal komt nogal eenzijdig over, maar ik hoor graag het tegendeel.
De interpretatie leidt tot een bepaalde beleving. De beleving volgt dus uit de interpretatie, en als je geloof niet interpreteert met de notie dat je het moet verspreiden, dan zal je het ook niet zo beleven en uitdragen. Dus nee, ik denk niet dat Dido beleving bedoelde, al volgt dat toevallig uit de interpretatie.Bedoel je met interpretatie niet beleving?
Grappig, waarom heb je dan uberhaupt meer gepost in deze draad dan 'Geef mij de ketchup eens door'?Antwoord op je vraag: Ik zou zeggen "Geef mij de ketchup eens door". Het boeit mij gewoon niet. Dat anderen daar misschien nachten wakker van kunnen liggen is niet mijn probleem.
De grootheidswaanzin van dergelijke geloofsverspreiding is weerzinwekkend, dat is 1 ding. Daarnaast is het een bedreiging voor educatie en wetenschap an sich; mensen die evolutie afwijzen vanwege geloofsovertuiging zullen geen goede wetenschappers zijn, en de kans dat ze wetenschappers voortbrengen (via onderwijs of opvoeding, indien de invloed maar groot genoeg is) is laag.Ach, er zijn mensen die betwijfelen of het wetenschappelijk is. Wat maakt dat uit? Voel je je daardoor aangevallen? Treedt er een verdedigingsmechanisme in werking?
Met dien verstande dat wetenschap beter bekend is met haar beperkingen dan anyone else, waarbij het bij geloof precies andersom is: de gelovige weet het allemaal zeker, en alleen de buitenstaander kan kritisch naar geloof kijken. Daarom is wetenschap zelfcorrigerend, en heeft geloof 359 jaar nodig om excuses aan een wetenschapper aan te bieden die niets anders deed dan de werkelijkheid beschrijven. Wel jammer van het huisarrest waar hij de laatste 9 jaar van zijn leven aan vast zat.Wetenschap is ook enkel datgene wat tot nu toe als bekend wordt veronderstelt. Wetenschap is ook niet per definitie zaligmakend en alles verklarend. Zolang het niet alles kan verklaren, zie ik niet in waarom mensen niet zouden mogen geloven in een hogere macht.
Je kunt er niet veel meer naast zitten. Wetenschap an sich zegt helemaal niets over geloof, sterker nog, het negeert het terecht in zijn geheel. Dat zint de grote religies echter niet, en dan krijg je vijfde kolonnes als ID, puur en alleen bedoeld om religie in de wetenschap te krijgen.Sagittarius schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:53:
Net zoals het ronduit beledigend is om mensen die wel geloven belachelijk te maken en proberen te overtuigen dat er niets is na de dood? Niet geloven is dan wel geen geloof, maar zeker wel een overtuiging. En ook daar kunnen extremisten tussen zitten.
Het is natuurlijk een handig discussietrucje om te proberen de arme gelovigen als slachtoffers te projecteren, maar (natuur)wetenschap is helemaal niet geinteresseerd in geloof. Andersom is dat echter anders.
Wanneer is de laatste keer geweest dat er een man in witte jas bij je aanbelde die je de boodschap dat God niet bestaat probeerde aan te smeren? Wanneer heb je voor het laatst een wetenschapper op TV horen verkondigen dat God niet bestaat? Wake up and smell the coffee, zendingsdrang is >99% eenrichtingsverkeer.Je zou ook kunnen stellen dat het eerder genoemde een reactie is op het ongevraagd overtuigd moeten worden dat God niet zou bestaan.
Nope. Ik zeg bijvoorbeeld niets over andermans geloof, totdat ze gaan proberen mij te overtuigen. Daar valt ook onder dat men verwacht dat een ander zich compleet aanpast aan religieuze gebruiken, zoals zondagssluiting, geen afbeeldingen van Mohamed etc.Wat voor jou onzin is, hoeft dat voor een ander nog niet te zijn. Sommigen hechten gewoon veel waarde aan een bepaald geloof of overtuiging. Als jij dat bij voorbaat bestempeld als onzin, is dat ronduit beledigend en plaats je jezelf automatisch buiten de fatsoenlijke discussie.
Deze opmerking suggereert dat je niet weet hoe evolutie werkt.Blijkbaar zit het in de aard van de mens, buiten beschouwing gelaten of God de mens nu zo ontworpen heeft om altijd kennis te willen delen of dat de mens door evolutie zo geworden is, om kennis met andere mensen te delen.
Zolang ze hun waandenkbeelden maar niet in de praktijk brengen. En daar zit een deel van het probleem, zoals de krampachtige pogingen om ID in het wetenschappelijk onderwijs te krijgen, daar waar het niets anders dan vermomde religie is. Dergelijke infliltratiepogingen moeten keihard bestreden worden, en dat valt opnieuw onder reactie: de actie is van de religieuzen, want andersom zijn er geen pogingen om evolutie in het godsdienstonderwijs te krijgen*.Mij boeit het niet wat jij of anderen denken of geloven. Wat mij betreft gelooft iedereen in alle vrijheid zoals hij wil, ook al is het je reinste onzin.
* wat iets anders is dan zeggen dat godsdienstonderwijs niet op scholen hoort
Zie hierboven: ze mogen geloven wat ze willen, zolang ze het niet in de praktijk brengen als het gaat om onderwijs en maatschappij.Ach, er zijn mensen die betwijfelen of het wetenschappelijk is. Wat maakt dat uit? Voel je je daardoor aangevallen? Treedt er een verdedigingsmechanisme in werking? Wetenschap is ook enkel datgene wat tot nu toe als bekend wordt veronderstelt. Wetenschap is ook niet per definitie zaligmakend en alles verklarend. Zolang het niet alles kan verklaren, zie ik niet in waarom mensen niet zouden mogen geloven in een hogere macht.
Kryz

nXXt schreef op woensdag 29 april 2009 @ 23:48:
In de leslokalen wordt geen atheïsme gepredikt en als je kijkt naar het grote aantal religieuze omroepen valt het niet-religieuze geluid vanuit de media wel mee.
ff kort op inhaken. In leslokalen in het algemeen (op de scholen waar ik kom) wordt wel degelijk onderwezen in fenomenen zoals Atheisme. Al vanaf groep 5 van de basisschool is (in Leiden althans) evolutieleer een vast deel van de lessen. Tevens wordt in dat lespakket aangegeven dat er ook andere ideen zijn over het onstaan van het leven (oa bepaalde bijbel uitleg). Dit geeft *nogal* discussie tussen de leerlingen onderling en ik heb het eenmaal meegemaakt dat een turks jochie in de klas volstrekt belachelijk werd gemaakt door de plaatselijke kaaskopjes. Pesten schoppen slaan wegtrappen ,want God bestaat niet etc. De teneur op GoT van de laatste jaren weerspiegelt wat overal gebeurt
And it goes BRAAAAAPP!
Vervelend, maar dit heeft niets te maken met prediken van atheisme of godsdiensthaat. Hoe kinderen met elkaar omgaan heeft helemaal niets met de kracht van argumenten te maken, en al helemaal niets met atheisme of evolutieleer.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:16:
ff kort op inhaken. In leslokalen in het algemeen (op de scholen waar ik kom) wordt wel degelijk onderwezen in fenomenen zoals Atheisme. Al vanaf groep 5 van de basisschool is (in Leiden althans) evolutieleer een vast deel van de lessen. Tevens wordt in dat lespakket aangegeven dat er ook andere ideen zijn over het onstaan van het leven (oa bepaalde bijbel uitleg). Dit geeft *nogal* discussie tussen de leerlingen onderling en ik heb het eenmaal meegemaakt dat een turks jochie in de klas volstrekt belachelijk werd gemaakt door de plaatselijke kaaskopjes. Pesten schoppen slaan wegtrappen ,want God bestaat niet etc. De teneur op GoT van de laatste jaren weerspiegelt wat overal gebeurt
Je sneer naar GoT is onterecht, en dat weet je zelf ook.
gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:21:
[...]
Vervelend, maar dit heeft niets te maken met prediken van atheisme of godsdiensthaat. Hoe kinderen met elkaar omgaan heeft helemaal niets met de kracht van argumenten te maken, en al helemaal niets met atheisme of evolutieleer.
Je sneer naar GoT is onterecht, en dat weet je zelf ook.
offtopic:
< ja echt offtopic>
Je kunt er niet voor kiezen dat het er niks mee te maken heeft omdat je dat nou eenmaal lekker vindt.
Op scholen wordt sinds een aantal jaar uitgelegd wat Atheisme, Religie inhoudt en hoe dit kan botsen en dus ook waar het conflicteert. Dat is waar Nxxt het over had en waar hij denkt dat er niks wordt onderwezen zeg ik dat het wel gebeurt. het uitstapje naar GoT is wel terecht om dat de leden van het klasje er zelf aan gaan staan om elkaar een draai om de oren te verkopen met hun eigen cirkelredeneringen. De variant die kinderen in een klas hanteren is fysiek maar uiteindelijk dezelfde categorie. Het gebeurt overal in de maatschappij dat er geklaagd wordt over de "meer van"of "toename aan"religie terwijl daar geen sprake van is.
Ik heb nergens gezegd dat er godsdiensthaat of andere assertivie keuzes worden geboden dat doe je zelf. Eminem zegt ook dat hij geen role-model is, dat klopt ook maar de fans doe dat zelf wel.
dit is nou wel het laatste wat ik er over zeg want het ging mij erom dat het wel onderwezen wordt en dat het weldegelijk conflicten geeft
< ja echt offtopic>
Je kunt er niet voor kiezen dat het er niks mee te maken heeft omdat je dat nou eenmaal lekker vindt.
Op scholen wordt sinds een aantal jaar uitgelegd wat Atheisme, Religie inhoudt en hoe dit kan botsen en dus ook waar het conflicteert. Dat is waar Nxxt het over had en waar hij denkt dat er niks wordt onderwezen zeg ik dat het wel gebeurt. het uitstapje naar GoT is wel terecht om dat de leden van het klasje er zelf aan gaan staan om elkaar een draai om de oren te verkopen met hun eigen cirkelredeneringen. De variant die kinderen in een klas hanteren is fysiek maar uiteindelijk dezelfde categorie. Het gebeurt overal in de maatschappij dat er geklaagd wordt over de "meer van"of "toename aan"religie terwijl daar geen sprake van is.
Ik heb nergens gezegd dat er godsdiensthaat of andere assertivie keuzes worden geboden dat doe je zelf. Eminem zegt ook dat hij geen role-model is, dat klopt ook maar de fans doe dat zelf wel.
dit is nou wel het laatste wat ik er over zeg want het ging mij erom dat het wel onderwezen wordt en dat het weldegelijk conflicten geeft
[ Voor 6% gewijzigd door ROFLASTC op 30-04-2009 01:51 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Je legt een relatie die er niet is. De statement is: er wordt geen atheisme lesgegeven op school. Evolutieleer != atheisme, ik mag hopen dat dat een overbodige uitspraak is. Wat kinderen denken, en hoe ze ermee omgaan, is een tweede. Het lespakket bevat geen onderwerp 'gij zult atheist zijn'. Het maakt niet zoveel uit in welke vreemde bochten je je wringt, de uitspraak dat er geen les gegeven wordt in atheisme, is 100% correct.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:48:
Zeer verstandig, zeker als het neutraal gebeurt. Maar dat is niet het onderwijzen van atheisme, maar het onderwijzen over atheisme in de context van de maatschappij. Zolang er niet gezegd wordt dat het een beter is dan de ander (wat in het geval van religie wel gebeurt, maar dat terzijde), dan geeft dat de kinderen een goede start in het leven.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:48:
Op scholen wordt sinds een aantal jaar uitgelegd wat Atheisme, Religie inhoudt en hoe dit kan botsen en dus ook waar het conflicteert.
Welles, nietes. Zie verder hierboven.Dat is waar Nxxt het over had en waar hij denkt dat er niks wordt onderwezen zeg ik dat het wel gebeurt.
Eh, de cirkelredeneringen komen gebruikelijk uit de religieuze hoek. "je kunt niet bewijzen dat er geen god is, dus is er een god", "De bijbel is het woord van god, en bewijst dat er een god is", etc.het uitstapje naar GoT is wel terecht om dat de leden van het klasje er zelf aan gaan staan om elkaar een draai om de oren te verkopen met hun eigen cirkelredeneringen.
Mensen accepteren inderdaad niet meer zo makkelijk de religieuze geboden vergeleken met vroeger. Dat heeft ook tot religieuze radicalisatie geleid, waardoor de kleiner wordende religieuze groep wel meer aanwezig is.Het gebeurt overal in de maatschappij dat er geklaagd wordt over de "meer van"of "toename aan"religie terwijl daar geen sprake van is.
Krultang, griepvirusverzameling. Wel een prijswinnaar voor de kromste redenering. Omgekeerd zou het vertellen over Jezus dus betekenen dat zijn volgelingen zich vrijwillig laten kruisigen?Ik heb nergens gezegd dat er godsdiensthaat of andere assertivie keuzes worden geboden dat doe je zelf. Eminem zegt ook dat hij geen role-model is, dat klopt ook maar de fans doe dat zelf wel.
En je zit er dus nog steeds naast. Informatie over != onderwijzen van.dit is nou wel het laatste wat ik er over zeg want het ging mij erom dat het wel onderwezen wordt en dat het weldegelijk conflicten geeft
Ik wring mij in geen enkele bocht ik geef aan dat er les wordt gegeven in.... Dat jij daarbij denkt dat er iets van de kinderen/jongeren verwacht moet worden, (gij zult), voordat er sprake is van lesgeven in ,is jouw keus. Wat er in de klas gebeurt is uitlegen wat categorieen X en Y denken hoe ze dat hanteren en wat jij als toehoorder kan kiezen/denken of zult moeten overwegen als je een clubje uitkiest.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 01:53:
[...]
Je legt een relatie die er niet is. De statement is: er wordt geen atheisme lesgegeven op school. Evolutieleer != atheisme, ik mag hopen dat dat een overbodige uitspraak is. Wat kinderen denken, en hoe ze ermee omgaan, is een tweede. Het lespakket bevat geen onderwerp 'gij zult atheist zijn'. Het maakt niet zoveel uit in welke vreemde bochten je je wringt, de uitspraak dat er geen les gegeven wordt in atheisme, is 100% correct.
Overigens leg ik een relatie tussen GoT en de maatschappij en nergens anders om aan tegeven dat oa NxxT onterecht denkt dat het hier anders gaat dan elders.
in een aantal landen laten mensen zich jaarlijks aan een kruis timmerengambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:03:
Krultang, griepvirusverzameling. Wel een prijswinnaar voor de kromste redenering. Omgekeerd zou het vertellen over Jezus dus betekenen dat zijn volgelingen zich vrijwillig laten kruisigen?
Veder plaats je weer een hoop wensdenkerij. je herlegt het naar je eigen definities omdat je het zo liever hebt dat is precies wat sommige kinderen elkaar aandoen. Waarom heb je dat nodig?
[ Voor 19% gewijzigd door ROFLASTC op 30-04-2009 02:13 ]
And it goes BRAAAAAPP!
*zucht*. Er wordt geen les gegeven in atheisme; wel eens van maatschappijleer gehoord? Of mag er van jou ook geen informatie worden gegeven over homoseksualiteit, omdat anders kinderen opeens stante pede homo worden?ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:06:
Ik wring mij in geen enkele bocht ik geef aan dat er les wordt gegeven in....
Vrije keuze, niets mis mee toch? Of moeten ze gedwongen worden te "geloven"? Dan is dat toch ook niets waard, als het geen vrijwillig gekozen overtuiging is? Informatiebeperking omdat je bang bent dat kinderen anders niet slaafs hun indoctrinatie volgen is nou niet echt een teken dat je vertrouwen hebt in de kracht van de religies.Wat er in de klas gebeurt is uitlegen wat categorieen X en Y denken hoe ze dat hanteren en wat jij als toehoorder kan kiezen/denken of zult moeten overwegen als je een clubje uitkiest.
So? Bedoel je dat de rest geen echte gelovigen zijn?in een aantal landen laten mensen zich jaarlijks aan een kruis timmeren
Ik doe helemaal niets, behalve de kromheid en gaten in je redenering laten zien. Je presenteert een aantal claims en aannames als absolute waarheden, terwijl het een gatenkaas isVeder plaats je weer een hoop wensdenkerij. je herlegt het naar je eigen definities omdat je het zo liever hebt dat is precies wat sommige kinderen elkaar aandoen. Waarom heb je dat nodig?
[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 02:17 ]
Verwijderd
Zeker wel, je maakt gebruik van de kromste redenering die dit topic tot nu toe gezien heeft (en dat is met al die gelovigen hier een prijs waard), en blijft het nog hardnekkig volhouden ook. Tien punten voor volharding.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:06:
Ik wring mij in geen enkele bocht
Je geeft een mening, die overigens volledig naast de waarheid is.ik geef aan
Evolutieleer. En niet atheisme. Echt, welk deel van rationeel discussieren begrijp je niet?dat er les wordt gegeven in....
Nee, jij snapt niet wat het concept 'lesgeven' inhoudt. Dat is helaas geen keus, zo te zien, dat is meer een beperking.Dat jij daarbij denkt dat er iets van de kinderen/jongeren verwacht moet worden, (gij zult), voordat er sprake is van lesgeven in ,is jouw keus.
Hey, je hebt het over homo's! Nu moet ik zeker ook homo worden? Nou, nøken dan maar?gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:15:
*zucht*. Er wordt geen les gegeven in atheisme; wel eens van maatschappijleer gehoord? Of mag er van jou ook geen informatie worden gegeven over homoseksualiteit, omdat anders kinderen opeens stante pede homo worden?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2009 02:24 ]
Hoe eens op met dat soort sneue uitlokkingengambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:15:
Of mag er van jou ook geen informatie worden gegeven over homoseksualiteit, omdat anders kinderen opeens stante pede homo worden?
Of moeten ze gedwongen worden te "geloven"?
omdat je bang bent dat kinderen anders niet slaafs hun indoctrinatie volgen is nou niet echt een teken dat je vertrouwen hebt in de kracht van de religies.
So? Bedoel je dat de rest geen echte gelovigen zijn?
Je laat alleen maar zien dat je bepaalde versies nodig hebt en al een laatje met standaard ideen over oa homosexualiteit opentrekt. Er is niks mis met mijn claims integendeel. Er wordt kinderen onderwezen wat het is en dat over allerlei dingen. Ik heb nergens gezegd dat het een moetje is maar wel dat de kinderen dat zelf concluderen net zoals hier op GoT dingen als een moetje worden gezien. Jij en oa Kryz hebben zelf cirkelredeneren tot een soort kunst verheven. Nergens wordt jullie -uitleg- daadwerkelijk beweertIk doe helemaal niets, behalve de kromheid en gaten in je redenering laten zien. Je presenteert een aantal claims en aannames als absolute waarheden, terwijl het een gatenkaas is.
Maar goed het is nu al laat zat voor wat nu al een afsplitsing is naar het topic waar dit topic weer een afsplitsing van is.
And it goes BRAAAAAPP!
Ik lok helemaal niets uit, ik reageer op je verhaal wat vol zit met losse flodders en wereldvreemde aannames. Waarom reageer je niet of probeer je je bijdragen te verduidelijken?ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:32:
Hoe eens op met dat soort sneue uitlokkingen
Blijkbaar is het je niet duidelijk wat het verschil tussen onderwijzen over en onderwijzen van is.
Onderwijzen over religies en atheisme:
Er zijn heel veel verschillende religies in de wereld, allemaal met specifieke onderdelen en met overlap. De christenen geloven in God, en dat zijn zoon Jezus Christus zijn leven heeft gegeven voor de zonden van alle mensen. Pastafarians geloven in het Vliegende Spaghetti Monster, en atheisten geloven dat er geen opperwezen bestaat.
Onderwijzen van een specifieke religie en anti-atheisme:
Er zijn heel veel verschillende religies in de wereld, maar er is er maar een waar. Aanhangers van alle andere religies zijn verblind en geloven in valse goden, en gaan naar de hel. Er is maar een god, en Jezus Christus heeft zijn leven heeft gegeven voor de zonden van alle mensen. Atheisten geloven niet in God, gaan naar de hel en zijn verantwoordelijk voor alle amorele acties en problemen, zoals moord van ongeboren babies, moord van ouderen en zieken, enzovoort.
Het eerste is neutraal en informatief. Het tweede is een en al vervelende en ophitsende propaganda, en kan zo worden omgeschreven om atheisme te promoten en religie belachelijk te maken. Zo zal er echter geen onderwijs worden gegeven, al worden er helaas redeneringen als in het tweede cursieve stukje gebruikt om het ware geloof uit te dragen.
Onderwijzen over atheisme (wat blijkbaar gebeurt) is dus iets anders dan onderwijzen van atheisme (wat niet gebeurt).
En wat is er dan mis met kinderen informeren over atheisme, samen met informatie over religies? Je maakt namelijk zelf de connectie tussen kinderen vertellen wat atheisme is (goed plan) naar pesten van gelovige kinderen (slecht plan). Die connectie is er echter totaal niet, dat heeft helemaal niets te maken met weten wat atheisme is. En het is ook geen onderbouwing van je claim dat er atheisme wordt onderwezen.Je laat alleen maar zien dat je bepaalde versies nodig hebt en al een laatje met standaard ideen over oa homosexualiteit opentrekt. Er is niks mis met mijn claims integendeel. Er wordt kinderen onderwezen wat het is en dat over allerlei dingen.
De verwijzing naar homoseksualiteit is om te laten zien waar het probleem in je connectie zit.
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:19:
Hey, je hebt het over homo's! Nu moet ik zeker ook homo worden? Nou, nøken dan maar?
offtopic:
Niets moet
. Heb je nog ergens een kruis gezien? 
Niets moet
[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 02:56 ]
Als ik alleen al naar deze topic kijk, is het toch echt wel het ongelovige kamp dat probeert de andere partij te overtuigen. Ik heb niet vaak horen roepen "Je zult in God geloven, want ...", maar ontelbare keren "Je kunt niet in God geloven, want ...." Heb ik het mis?Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:57:
[...]
De overredingen komen uit het gelovige kamp hoor. Zij zijn degenen die de andere partij overtuigen.
Geen idee wie dat is. Zal vast en zeker zeer interessant zijn.
Geloof of ongeloof hoeft niemand te respecteren. Mensen dien je wel te respecteren, zolang ze niemand kwaad doen natuurlijk. Ik respecteer mijn buurman ook, maar niet zijn extreem-rechtse denkbeelden.En wij moeten geloof zo nodig maar respecteren? Waarom? Omdat gelovigen het heilig verklaren, zijn wij op de een of andere manier maar verplicht om compleet uit de lucht gegrepen verzinsels met respect te behandelen?
De enigen die ik tot nu toe ben tegengekomen met een dergelijke houding zijn toch echt wel de ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-geloof-niet-in-sprookjes-en-jij-wel-maar-ik-zal-je-eens-uitleggen-hoe-de-vork-echt-in-de-steel-steekt mensen. Vreemd he?Terwijl wij aan de andere kant een hautaine, belerende, ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-ben-gered-en-jij-niet-maar-ik-kom-jou-ook-wel-even-redden-want-wat-voor-mij-werkt-werkt-voor-jou-ook benadering voorgeschoteld krijgen?
Hoe denk je dat je een serieuze discussie kunt verwachten als je de ander bij voorbaat als dom bestempeld? Ik heb er zelf nooit zo'n probleem mee. Ik beschouw het als een zwaktebod en dat maakt het standpunt van de ander alleen maar sterker. Of is het in de wetenschap gebruikelijk om over te gaan op termen als 'dom' als je de discussie niet op argumenten kunt winnen?Ik vind het niet nodig om te polariseren, en ik vind het oneindig veel interessanter om op inhoudelijke en volwassen wijze te discussieren over dit onderwerp, maar als ik te horen krijg dat ik respect moet hebben voor geloof, dan schroom ik niet om daarop te reageren met het enige antwoord dat mijns inziens mogelijk is: geloven is een bewijs voor domheid. En dat bedoel ik niet als belediging, maar echt wat er staat: je hersenen presteren op een intellectueel lager-dan-gemiddeld niveau op het moment dat je gelooft. Dat wil niet zeggen dat een gelovige perse dom is (al is er wel een aantoonbare trend uiteraard); iemand kan op andere vlakken uitermate intelligent zijn. Maar geloven is domheid. Niets meer, niets minder. En ik weiger mij te verlagen tot een dergelijk niveau, en kan daar ook geen respect voor opbrengen.
"Jij bent wel zo achterlijk, maar ik val je niet persoonlijk aan hoor"Dit is in deze discussie vast en zeker geen populaire mening, en ik wil niemand persoonlijk aanvallen ermee, maar de opmerking dient wel een doel: als je het vervelend vindt dat mensen je belachelijk maken om je geloof, bedenk dan even hoeveel respect je kan opbrengen voor het geloof van een 59-jarige, zonder aanwijsbare hersenschade, in Sinterklaas. Of kabouters. Of Wodan, Donar, Freya en de rest van de germaanse goden. Niemand kiest ervoor behalve jijzelf om te geloven. De belachelijkheid ervan bepaal je zelf. En respect ervoor kan je niet afdwingen, dat moet je verdienen. En geloof verdient geen respect, het is makkelijk, irrationeel en zelfverheerlijkend.
Sorry, ken hem niet. Waarschijnlijk is het zeer interessant wat hij te vertellen heeft.[...]
We trekken even een analogie. Zie het volgende filmpje:
[video]
Loog Jim Cramer? Nou ja, hij had het in ieder geval fout. Dacht hij dat hij loog? Ik vermoed van niet. Ik vermoed dat hij vanwege zijn hoogmoedige houding, dat hij wel even de professional is die de markt voor die domme investeerders doorgrondt, niet genoeg zelf-kritisch was om te bepalen dat wat hij zei pure onzin was. Maar voor de mensen die hij overtuigde middels zijn tirades, is het minder erg dat hij er geen slechte bedoelingen bij had? Natuurlijk niet, Jim Cramer is een ontzettende eikel, en hij had dat niet moeten zeggen, en zeker niet op die manier, met de zelfverzekerdheid van een... gelovige.
Agressie kent verschillende vormen. Je zou kunnen beginnen met na te gaan hoe iets over kan komen bij een ander. Het kan de wereld er alleen maar beter op maken.Trouwens, en wat voor agressieve reactie heb je het precies over? Mensen die zich in straffe bewoordingen uitlaten noem je agressief? Dat lijkt me wat overtrokken.
Zou je de vraag of het beledigend is of niet niet bij het lijdend voorwerp neerleggen ipv bij de bestempelaar?[...]
Geloof als onzin bestempelen is niet beledigend. Een gelovige is aangeleerd om dat als beledigend te ervaren. En dat is een heel belangrijk verschil.
Ach, voor sommige mensen is "Alles is toeval en we zijn hier zonder reden" ook niet helemaal rationeel te noemen. Het bij voorbaat uitsluiten van bepaalde opties om dingen te verklaren, laat je weinig andere opties over en zo kan het zijn dat 'toeval' je complete drijfveer voor je kennis kan zijn.[...]
Het is niet hetzelfde, helaas. De ene zienswijze is te onderbouwen met rationele, communiceerbare argumenten. De andere zienswijze is alleen te onderbouwen met 'ja maar ik geloof' en 'ja maar god heeft gezegd' en 'ja maar jezus' en 'ja maar in de bijbel staat', etc. Met zulke argumenten zet je jezelf buiten spel in iedere discussie, maar als het om geloof gaat is dat ineens volledig acceptabel! Waarom?
Klopt, maar andersom kan een bepaalde beleving niet tot een interpretatie leiden. Een beleving is ook veel meer dan een afgeleide van een interpretatie. Er zijn veel meer factoren die beleving bepalen. Als jij het moeten verspreiden niet terug kunt herleiden naar een interpretatie kunnen we stellen dat dit dus een product is van een andere factor dan de interpretatie.[...]
De interpretatie leidt tot een bepaalde beleving. De beleving volgt dus uit de interpretatie, en als je geloof niet interpreteert met de notie dat je het moet verspreiden, dan zal je het ook niet zo beleven en uitdragen. Dus nee, ik denk niet dat Dido beleving bedoelde, al volgt dat toevallig uit de interpretatie.
Het antwoord dat ik hierboven gaf is een resultaat van een zeer specifieke vraag. Is het verschil een beetje duidelijk?[...]
Grappig, waarom heb je dan uberhaupt meer gepost in deze draad dan 'Geef mij de ketchup eens door'?
Het gevoel van weerzinwekking is nogal subjectief. Zo ook de mening dat het zou gaan om grootheidswaanzin en geloofsverspreiding. Dit alles bij elkaar maakt het verre van een feit.[...]
De grootheidswaanzin van dergelijke geloofsverspreiding is weerzinwekkend, dat is 1 ding. Daarnaast is het een bedreiging voor educatie en wetenschap an sich; mensen die evolutie afwijzen vanwege geloofsovertuiging zullen geen goede wetenschappers zijn, en de kans dat ze wetenschappers voortbrengen (via onderwijs of opvoeding, indien de invloed maar groot genoeg is) is laag.
Wat ik zelf een bedreiging voor educatie en wetenschap vindt is het klakkeloos accepteren van theorieën die zijn gebaseerd op toeval. In de wetenschap bestaat geen toeval. Wetenschap zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd.
Waarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?[...]
Met dien verstande dat wetenschap beter bekend is met haar beperkingen dan anyone else, waarbij het bij geloof precies andersom is: de gelovige weet het allemaal zeker, en alleen de buitenstaander kan kritisch naar geloof kijken. Daarom is wetenschap zelfcorrigerend, en heeft geloof 359 jaar nodig om excuses aan een wetenschapper aan te bieden die niets anders deed dan de werkelijkheid beschrijven. Wel jammer van het huisarrest waar hij de laatste 9 jaar van zijn leven aan vast zat.
Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
Tot zover mijn bijdrage. Meer zal niet volgen. De vooringenomenheid in dit soort discussies maakt het onmogelijk om op een breed niveau verder te praten. De discussie wordt al eeuwen gevoerd en zal wel doorgaan tot het einde van de wereld en dat duurt mij te lang. Ergo, zonde van de tijd.
Ik verwacht uiteraard liever geen reactie op deze post, gezien het topic dat dermate offtopic is geraakt. Eventueel passen reacties beter in een van de andere topics die ooit in WL tot stand zijn gekomen.
Ik denk dat je het mis hebt, ik heb net nog even het hele topic doorgespit en kom het allebei niet echt tegen. Maar ik kan wat over het hoofd hebben gezien, als je wat concretere verwijzingen geeft zal ik daar uiteraard nog eens naar kijken.Sagittarius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:36:
...
Als ik alleen al naar deze topic kijk, is het toch echt wel het ongelovige kamp dat probeert de andere partij te overtuigen. Ik heb niet vaak horen roepen "Je zult in God geloven, want ...", maar ontelbare keren "Je kunt niet in God geloven, want ...." Heb ik het mis?
IMHO dien je te respecteren wat respect waard is. Verder moet je 'gewoon' altijd het juiste doen....
Geloof of ongeloof hoeft niemand te respecteren. Mensen dien je wel te respecteren, zolang ze niemand kwaad doen natuurlijk. Ik respecteer mijn buurman ook, maar niet zijn extreem-rechtse denkbeelden.
Inderdaad vreemd, ik ben ze beide tegengekomen.De enigen die ik tot nu toe ben tegengekomen met een dergelijke houding zijn toch echt wel de ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-geloof-niet-in-sprookjes-en-jij-wel-maar-ik-zal-je-eens-uitleggen-hoe-de-vork-echt-in-de-steel-steekt mensen. Vreemd he?
Over en weer wordt in zekere zin misschien agressief gereageerd. Agressie (in letterlijke zijn) hoeft IMHO ook helemaal niet iets slechts te zijn. Eropafgaan kan heel nuttig zijn. Waar het om gaat is dat je niet blind bent voor de ander en voor jezelf, en dat zijn zaken die vaak mis lijken te gaan....
Agressie kent verschillende vormen. Je zou kunnen beginnen met na te gaan hoe iets over kan komen bij een ander. Het kan de wereld er alleen maar beter op maken.
Dat is een interessante vraag, beledigen en beledigd worden zijn verschillende dingen. Soms wordt iets dat beledigend bedoeld is niet als beledigend gezien en soms wordt iets dat niet beledigend bedoeld is als beledigend gezien. De enige die weet hoe het bedoeld wordt is degene die de uitspraak doet.Zou je de vraag of het beledigend is of niet niet bij het lijdend voorwerp neerleggen ipv bij de bestempelaar?
Of een opvatting rationeel te noemen is is misschien ook iets dat door degene met die opvatting moet worden beoordeeld? En wat is het belang en het wezen van reden, toeval en rationaliteit?Ach, voor sommige mensen is "Alles is toeval en we zijn hier zonder reden" ook niet helemaal rationeel te noemen. ...
Ik krijg het idee dat je een probleem hebt met 'toeval' of het niet-deterministisch zijn van de wereld (in wetenschappelijke aspecten dan in ieder geval). Klopt dit? Hoe komt dat? Waaruit bestaat het probleem? Is het voorlopig buiten beschouwing laten van eventueel bestaande onbekende variabelen totdat je de variabelen hebt ontdekt kwalijk? Is het beter aan te nemen dat een vliegend spaghettimonster, een christelijke god of verbeelding die variabelen invult? Waarom? (Hoe) Moet je kiezen tussen al die mogelijkheden?...
Wat ik zelf een bedreiging voor educatie en wetenschap vindt is het klakkeloos accepteren van theorieën die zijn gebaseerd op toeval. In de wetenschap bestaat geen toeval. Wetenschap zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd.
Aan die vraag gaan IMHO nog wat vragen vooraf, tenminste: waarom zou je hopen en waarom zou je vervolgens hoop vestigen op een mechanisme?Waarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?
Het waarom en de bron. Is er wel überhaupt een waarom en een bron? En zoja, is het van belang die te kennen? Ook ben ik benieuwd of hier mensen meelezen die wetenschap zien als 'de enig mogelijke overtuiging' (ik snap niet precies wat je daarmee bedoelt).Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
Toch is dat vaak een reactie op een bijdrage van iemand die een onhoudbare stelling poneert. En ja, ook in de groep van niet-religieuzen zijn een aantal pitbulls (inclusief mijzelf), die happen en sterke kaken hebben.Sagittarius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:36:
Als ik alleen al naar deze topic kijk, is het toch echt wel het ongelovige kamp dat probeert de andere partij te overtuigen. Ik heb niet vaak horen roepen "Je zult in God geloven, want ...", maar ontelbare keren "Je kunt niet in God geloven, want ...." Heb ik het mis?
Er zal zeker een drempel zijn mbt bijdragen, omdat je het risico loopt afgeschoten te worden als je niet goed beslagen ten ijs komt. Maar dat is toch niet verschillend met het echte leven?
Maar zodra je je in discussies mengt, dan draag je toch die mening uit? En als je buurman zich in de discussie mengt, dan gaat het toch om die denkbeelden en niet om de buurman?Geloof of ongeloof hoeft niemand te respecteren. Mensen dien je wel te respecteren, zolang ze niemand kwaad doen natuurlijk. Ik respecteer mijn buurman ook, maar niet zijn extreem-rechtse denkbeelden.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik ben het grotendeels met je eens. Het gaat om argumenten, maar het is moeilijk om alleen maar argumenten te geven als je dan allerlei kromme redeneringen terug krijgtHoe denk je dat je een serieuze discussie kunt verwachten als je de ander bij voorbaat als dom bestempeld? Ik heb er zelf nooit zo'n probleem mee. Ik beschouw het als een zwaktebod en dat maakt het standpunt van de ander alleen maar sterker. Of is het in de wetenschap gebruikelijk om over te gaan op termen als 'dom' als je de discussie niet op argumenten kunt winnen?
[...]
"Jij bent wel zo achterlijk, maar ik val je niet persoonlijk aan hoor"
Nee, dat moet je zeker niet exclusief doen. Daardoor krijg je namelijk dat het "zichzelf lijdend noemend" voorwerp denkt extra rechten te hebben en te kunnen eisen. Het probleem zit hem hier juist in de aanleg tot overgevoelig zijn, doordat men dat is aangeleerd.Zou je de vraag of het beledigend is of niet niet bij het lijdend voorwerp neerleggen ipv bij de bestempelaar?
Gelukkig gebeurt dat over het algemeen niet in de wetenschap, maar stromingen als ID proberen een dergelijk ethos wel in wetenschap te inserteren. Zodra je een God of the Gaps hebt geintroduceerd, hoef je niet meer verder te zoeken en kun je alles 1 op 1 aannemen.Wat ik zelf een bedreiging voor educatie en wetenschap vindt is het klakkeloos accepteren van theorieën die zijn gebaseerd op toeval. In de wetenschap bestaat geen toeval. Wetenschap zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd.
Het opdoen van kennis is niet hetzelfde als dit klakkeloos aannemen, en goede leraren brengen de kennis ook niet "religieus" over.
Ik denk echter dat je hier een probleem met je toetsenbord hebt gehad en bedoelde "Religie zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd". Wetenschap is van zichzelf namelijk heel kritisch; en ja, natuurlijk zijn er dogma's die moeilijk omver te werpen zijn, maar er zijn er al heel veel verdwenen, iets wat in religie bijna niet gebeurt of heel erg langzaam gaat. Als je nu een wetenschappelijk artikel van 30 jaar terug doorleest, dan staan daar al allerlei aannames in die verworpen zijn; voor religie moet je vaak honderden jaren terug gaan, of ze zijn nog steeds niet verworpen na tweeduizend jaar.
Aangaande toeval: dat is niet het juiste woord. Ik kan alleen niet zo snel op een betere vertaling voor "random" komen. Echter, er is heel erg veel plaats voor toeval in de wetenschap, sterker nog, veel grote ontdekkingen zijn geinitieerd door "toeval". Ik denk dat je definitie van toeval niet klopt, in ieder geval niet aangaande wetenschap.
Ik vind je conclusie te kort door de bochtWaarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?
Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
Tot zover mijn bijdrage. Meer zal niet volgen. De vooringenomenheid in dit soort discussies maakt het onmogelijk om op een breed niveau verder te praten. De discussie wordt al eeuwen gevoerd en zal wel doorgaan tot het einde van de wereld en dat duurt mij te lang. Ergo, zonde van de tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 10:53 ]
Volgens mij wordt er nergens gezegd : "Je kunt niet in God geloven, want..." maar wordt er vooral in de trant van : "Vanuit wetenschappelijk oogpunt is God evenveel waard als kabouters / IPU's etc. Kabouters en IPU's scharen we onder illusies, en illussies hebben niets in de wetenschap te zoeken" gepraat.Sagittarius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:36:
[...]
Dat het sociaal aanlokkelijk kan zijn etc en gemoedsrust kan geven, en dat je het op prive vlak best mag uitoefenen daar hebben weinig ongelovigen iets op tegen ( gok ik ). Maar wetenschappelijk ( en dat is waar dit topic over gaat ) heeft het gewoon nul, generlei waarde. Dat zegt niets over of je wel of niet het in het moet geloven.
Als je dat onderscheid niet ziet dan lees je een ander topic als ik.
En dan komen we op jouw punt uit. Dan heb je de gelovigen die in dit topic ( en vele andere ) proberen om de hele tijd geloof in de wetenschap te plaatsen, terwijl de wetenschap alleen maar zegt dat het daar niets te zoeken heeft.
Maar het punt is juist dat geloof in de wetenschap wel kwaad doet, het gaat uit van veronderstellingen die niets met wetenschap te maken hebben ( niet onderbouwd etc ) wat leidt tot slechte wetenschap.[...]
Geloof of ongeloof hoeft niemand te respecteren. Mensen dien je wel te respecteren, zolang ze niemand kwaad doen natuurlijk. Ik respecteer mijn buurman ook, maar niet zijn extreem-rechtse denkbeelden.
Tja, sorry maar als je de wetenschappelijke arena wilt binnentreden moet je ook wel een wetenschappelijke onderbouwing voor je verhaal hebben. Heb je die niet, dan is het wetenschappelijk gewoon een sprookje.[...]
De enigen die ik tot nu toe ben tegengekomen met een dergelijke houding zijn toch echt wel de ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-geloof-niet-in-sprookjes-en-jij-wel-maar-ik-zal-je-eens-uitleggen-hoe-de-vork-echt-in-de-steel-steekt mensen. Vreemd he?
Vind je het irritant dat jouw geloof voor een sprookje uitgemaakt wordt dan moet je gewoon die arena niet betreden of je moet ervoor zorgen dat jouw geloof volgens de wetten van die arena waarde heeft.
Geloof heeft in de wetenschappelijke arena geen argumenten.[...]
Hoe denk je dat je een serieuze discussie kunt verwachten als je de ander bij voorbaat als dom bestempeld? Ik heb er zelf nooit zo'n probleem mee. Ik beschouw het als een zwaktebod en dat maakt het standpunt van de ander alleen maar sterker. Of is het in de wetenschap gebruikelijk om over te gaan op termen als 'dom' als je de discussie niet op argumenten kunt winnen?
En zonder argumenten ergens in proberen te dringen wordt over het algemeen inderdaad als dom ervaren...
Nee, jij bekijkt het vanuit een totaalstandpunt, waardoor jij je persoonlijk aangevallen voelt. Terwijl het alleen maar over de wetenschap gaat. Dit topic zegt vrij weinig over de andere kanten van het geloof.[...]
Goed plan, als een tak van sport gebaseerd is op nabootsing / bewijzen etc. probeer daar dan niet je mening in te dringen zonder die dingen.[...]
Agressie kent verschillende vormen. Je zou kunnen beginnen met na te gaan hoe iets over kan komen bij een ander. Het kan de wereld er alleen maar beter op maken.
Daar wissel je de ene kant van vooringenomenheid ( geloof ) af met de andere kant van vooringenomenheid ( alles is toeval ), wetenschap zegt dat je niet vooringenomen moet zijn en dat je bewijzen/sluitende verklaringen moet kunnen produceren.[...]
Ach, voor sommige mensen is "Alles is toeval en we zijn hier zonder reden" ook niet helemaal rationeel te noemen. Het bij voorbaat uitsluiten van bepaalde opties om dingen te verklaren, laat je weinig andere opties over en zo kan het zijn dat 'toeval' je complete drijfveer voor je kennis kan zijn.
Wetenschap zegt alleen maar dat het het nog niet weet, maar dat de kans op het een of het ander onnoemelijk klein is, waardoor het te verwaarlozen valt.
Als jij zo graag of het een of het ander wil zien, dat is jouw probleem. Wetenschap kent vele grijsvlakken ertussenin.
Wetenschap kijkt ook kritisch naar bepaalde ideeen, alleen zolang er geen beter werkend idee is, en zolang het huidige idee volstaat dan is het onzinnig om ze te vervangen door ideeen zonder onderbouwing / die feitelijke onjuistheden bevatten.[...]
Simplistisch gezegd, juist omdat het zichzelf corrigeert als het foutief blijkt te zijn ( waardoor je in theorie altijd de meest accurate beschrijving voor die tijd hebt ).[...]
Waarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?
Een mechanisme wat niet van zichzelf zegt dat het beperkingen bevat en zichzelf ooit eens zal moeten corrigeren is of 100% perfect of het is gewoon in de basis fout.
En tja 100% perfect zou ik geen enkel geloof willen noemen...
Wetenschap zegt juist dat het iets nog niet weet of het waarom en de bron ( het zegt zelfs veelal dat het daar niets mee te maken wil hebben, omdat het niet hun veld is ).Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
Alleen is : "weten we nog niet" geen versterking van een ander punt ( wat het geloof vaak probeert te beweren )
Kunnen we niet weten is weer een vooringenomenheid, namelijk dat je in de toekomst kan kijken. Je weet het nu niet, dat is het enige correcte wat je kan zeggen.
Vreemd, je respecteert je buurman terwijl deze verwerpelijke respectloze ideeen heeft? Extreem rechts staat voor niets (gelijkheid en zo) waar het geloof voor staat dacht ik. Daar zou je helemaal geen respect voor moeten hebben aangezien extreemrechts wel degelijk tot doel heeft bepaalde bevolkings groepen kwaad te doen. Of is je buurman PVV stemmer en noem je dat extreemrechts? Ik denk bij extreemrechts eerder aan neonazi's met hakenkruizen dus misschien begrijp ik je verkeerd.Sagittarius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:36:
Als je niet de moeite neemt om filmpjes te bekijken reageer dan ook niet. Dit zijn zinloze opmerkingen.Sorry, ken hem niet. Waarschijnlijk is het zeer interessant wat hij te vertellen heeft.
Gevaarlijke opmerking. Ik ben agressief als jij vind dat ik zo overkom? Heel subjectief. Zo is een jehova getuige om 8 uur in de ochtend niet irritant maar een bus met de tekst "God bestaat waarschijnlijk niet" wel beledigend.Agressie kent verschillende vormen. Je zou kunnen beginnen met na te gaan hoe iets over kan komen bij een ander. Het kan de wereld er alleen maar beter op maken.
Het gaat er niet om wat ze zegt maar om hoe je het onderbouwd. Tot nu toe is de gelovige reactie op wetenschap "Ja maar jullie zijn ook heel eenzijdig hoor" zonder te onderbouwen waar die wetenschap dan precies de fout in gaat en zonder met een redelijk alternatief te komen.[Ach, voor sommige mensen is "Alles is toeval en we zijn hier zonder reden" ook niet helemaal rationeel te noemen. Het bij voorbaat uitsluiten van bepaalde opties om dingen te verklaren, laat je weinig andere opties over en zo kan het zijn dat 'toeval' je complete drijfveer voor je kennis kan zijn.
Wetenschap is dus niet kritisch genoeg?Wat ik zelf een bedreiging voor educatie en wetenschap vindt is het klakkeloos accepteren van theorieën die zijn gebaseerd op toeval. In de wetenschap bestaat geen toeval. Wetenschap zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd.
Wetenschap is dus te kritisch? Wat wil je nou? Of is de wetenschap binnen de gelovige visie niet perfect genoeg. Binnen de wetenschap is niets almachtig en alwetend dat klopt. Ik zie dat echter juist als een sterkte niet als zwakheid.[...]
Waarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?
Waarom toch altijd zo drammen dat er een hoe en waarom moet zijn. Wie is hier nou vooringenomen? Op de stelling "er is meer tussen hemel en aarde" is de reactie "welke hemel bedoel je waar ligt dat" terecht!Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
Suit yourself, niemand hoeft hier te reageren.Tot zover mijn bijdrage. Meer zal niet volgen. De vooringenomenheid in dit soort discussies maakt het onmogelijk om op een breed niveau verder te praten. De discussie wordt al eeuwen gevoerd en zal wel doorgaan tot het einde van de wereld en dat duurt mij te lang. Ergo, zonde van de tijd.
Nee hoor je lokt niks uit je vraagt alleen aan mij een waarde oordeel over andere mensen met vragen als:
Wat ik hier kwam doen is nuanceren dat er een scheve verdeling is op scholen mbt religies en atheïsme. In beiden wordt gedoceerd en zoals ik aan heb gegeven wordt in de klas dan aangeven wat het is, wat voorstanders ervan denken, wat die weer van elkaar (lijken te) denken etc. Ik heb meermalen aangeven dat *jouw* versie van mijn verhaal niet bestaat en toch probeer je het constant te traineren naar wat jij denkt dat ik zeg. Als ik jouw versie afwijs waarom concludeer je dan niet dat ik het ook niet heb gezegd? Je komt met allerlei overbodige uitweidingen met *voor* en *van* maar bedenkt dan niet dat *voor* en *van* gewoon voorzetsels zijn die je met elkaar kan inwisselen. De schuingedrukte teksten die je gaf kan je onder elk voorzetsel parkeren en het klopt nog steeds wat er staat (qua taalgebruik dan). Echter verkies jij weer de versie en uitleg die het meeste gelegenheid geeft tot conflict met een ander.
Het gaat met jou al na 3 postings over discussiëren ipv het onderwerp, puh-lease
Nogmaals de enige connectie die ik maak is dat GoT een voorbeeld/reflectie van de maatschappij is en dat er hier op GoT geen speciale buitencategorie bestaat. Wat er op scholen en elders gebeurt is de verticale connectie van een thema of onderwerp behandelen en de horizontale connectie dat er desondanks weer hatertjes opstaan die elkaar lastig vallen. Haal dat niet door elkaar wat ik heb dat nergens gezegd.
Waar haal je het lef vandaag zeg..gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:15:
So? Bedoel je dat de rest geen echte gelovigen zijn?
Wat ik hier kwam doen is nuanceren dat er een scheve verdeling is op scholen mbt religies en atheïsme. In beiden wordt gedoceerd en zoals ik aan heb gegeven wordt in de klas dan aangeven wat het is, wat voorstanders ervan denken, wat die weer van elkaar (lijken te) denken etc. Ik heb meermalen aangeven dat *jouw* versie van mijn verhaal niet bestaat en toch probeer je het constant te traineren naar wat jij denkt dat ik zeg. Als ik jouw versie afwijs waarom concludeer je dan niet dat ik het ook niet heb gezegd? Je komt met allerlei overbodige uitweidingen met *voor* en *van* maar bedenkt dan niet dat *voor* en *van* gewoon voorzetsels zijn die je met elkaar kan inwisselen. De schuingedrukte teksten die je gaf kan je onder elk voorzetsel parkeren en het klopt nog steeds wat er staat (qua taalgebruik dan). Echter verkies jij weer de versie en uitleg die het meeste gelegenheid geeft tot conflict met een ander.
Het gaat met jou al na 3 postings over discussiëren ipv het onderwerp, puh-lease
Nogmaals de enige connectie die ik maak is dat GoT een voorbeeld/reflectie van de maatschappij is en dat er hier op GoT geen speciale buitencategorie bestaat. Wat er op scholen en elders gebeurt is de verticale connectie van een thema of onderwerp behandelen en de horizontale connectie dat er desondanks weer hatertjes opstaan die elkaar lastig vallen. Haal dat niet door elkaar wat ik heb dat nergens gezegd.
Discusieren is hoe dan ook rationeel. Er bestaat geen speciale buiten categorie om te claimen. Tevens is het uitermate aanmatigend om te beweren dat iemand wel of geen besef heeft van de werkelijkheid.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 02:19:
Echt, welk deel van rationeel discussieren begrijp je niet?
And it goes BRAAAAAPP!
Zou je dat nog eens willen doen? Ik moet bekennen dat ik niet helemaal voor ogen heb wat je vermoedelijk hebt willen weergeven.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:26:
... Wat ik hier kwam doen is nuanceren dat er een scheve verdeling is op scholen mbt religies en atheïsme. ...
Nogmaals, er wordt niet atheisme gedoceerd op scholen, er zijn wel godsdienstige scholen.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:26:
Wat ik hier kwam doen is nuanceren dat er een scheve verdeling is op scholen mbt religies en atheïsme. In beiden wordt gedoceerd en zoals ik aan heb gegeven wordt in de klas dan aangeven wat het is, wat voorstanders ervan denken, wat die weer van elkaar (lijken te) denken etc.
Op een niet-gelovige school wordt over alletwee iets uitgelegd.
Het punt is juist dat je niet alles zo maar kan inwisselen.Je komt met allerlei overbodige uitweidingen met *voor* en *van* maar bedenkt dan niet dat *voor* en *van* gewoon voorzetsels zijn die je met elkaar kan inwisselen.
In geschiedenisles wordt er oa gedoceerd over het nazisme, daar hebben weinig mensen problemen mee. Wordt er opeens een les gestart in nazisme dan is NL te klein.
Als je dit verschil niet ziet dan is de rest van de discussie ook vrij hopeloos.
Serieus, jij verwijt iemand anders dat hij discussieert over het discussieren terwijl jouw eigen verdediging is dat het taalkundig alletwee correct is?De schuingedrukte teksten die je gaf kan je onder elk voorzetsel parkeren en het klopt nog steeds wat er staat (qua taalgebruik dan). Echter verkies jij weer de versie en uitleg die het meeste gelegenheid geeft tot conflict met een ander.
Heeft niets met mijn lef te maken, maar alles met vage en insinuerende posts van jezelf.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:26:
Nee hoor je lokt niks uit je vraagt alleen aan mij een waarde oordeel over andere mensen met vragen als:
[...]
Waar haal je het lef vandaag zeg..
Er is geen verdeling; er zijn religieuze scholen en openbare scholen, er zijn geen atheistische scholen. 100-0 is geen verdeling, dat is een extreem. De enige conclusie die je kunt trekken is dat er dus teveel religieus (niet-neutraal) onderwijs is.Wat ik hier kwam doen is nuanceren dat er een scheve verdeling is op scholen mbt religies en atheïsme.
In beiden wordt gedoceerd

Je begrijpt serieus het verschil niet? Het nazisme voorbeeld van Gomez12 geeft het heel goed weer. Als je een dergelijke nuance al niet maakt, dan is de rest van je verhaal eigenlijk een troll.Je komt met allerlei overbodige uitweidingen met *voor* en *van* maar bedenkt dan niet dat *voor* en *van* gewoon voorzetsels zijn die je met elkaar kan inwisselen.
Discussieren is rationeel, maar allerlei onzin en verdraaiingen in een gesprek gooien is niet hetzelfde als discussieren.Discusieren is hoe dan ook rationeel. Er bestaat geen speciale buiten categorie om te claimen. Tevens is het uitermate aanmatigend om te beweren dat iemand wel of geen besef heeft van de werkelijkheid.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 13:36 ]
Verwijderd
Je hebt het mis. Oorzaak-gevolg: dit topic is een afsplitsing van het topic Verharding van de geloofs-media-oorlog., dat begint met het standpunt van een gelovige, waarbij gevraagd wordt waarom er zo sterk gereageerd wordt op geloof. En dat is precies de sleutel: zoals gambieter ook al zei, is de discussie tussen gelovigen en niet-gelovigen voor >99% reactief vanuit het oogpunt van de niet-gelovigen. Niet-gelovigen doen niet aan zendingsdrang.Sagittarius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:36:
Tuurlijk, dan kijk je toch niet? Tyson is alleen maar een van de bekendste astrofysica die op dit moment levend op aarde rondlopen. Of misschien wel de bekendste, aangezien Stephen Hawking rondrijdt ipv rondloopt (en dat is eigenlijk ook geen astrofysicus). Maar knappe manier van discussieren hoor, input gewoon afdoen als 'zal wel interessant zijn' zonder het uberhaupt te bekijken. Chapeau!Geen idee wie dat is. Zal vast en zeker zeer interessant zijn.
Dat is een dooddoener. Mensen per definitie respecteren zegt niets, behalve in gedrag. En atheisten zijn niet meer of niet minder respectvol tov hun medemens dan gelovigen (en als je denkt dat dat wel zo is, dan ben je ook in de val gelokt door het gelovige statement dat gelovigen het alleenrecht op moraliteit hebben). Nee, gelovigen zeggen expliciet dat je hun geloof dient te respecteren. Dat verzin ik niet hoor.Geloof of ongeloof hoeft niemand te respecteren. Mensen dien je wel te respecteren, zolang ze niemand kwaad doen natuurlijk. Ik respecteer mijn buurman ook, maar niet zijn extreem-rechtse denkbeelden.
Nee, niet vreemd, omdat je met een sterk gekleurde bril kijkt, en je ogen sluit voor zendelingen, christelijke google-ads, demonstraties in de VS tegen mensen die kerk en staat gescheiden willen hebben, schooldirecties die intelligent design in de wetenschapslessen wil verwerken, kerken met enorme letters erop die 'Jezus redt' uitspellen, folders in de bus tegen abortus, darwinisme en ongeloof in het algemeen, EO-ers die 'een van hen' verstoten omdat hij aangeeft dat creationisme en intelligent design toch niet helemaal kloppen naar zijn mening, Jehova's getuigen die aan de deur komen, en noem het allemaal maar op.De enigen die ik tot nu toe ben tegengekomen met een dergelijke houding zijn toch echt wel de ik-ben-beter-dan-jij-want-ik-geloof-niet-in-sprookjes-en-jij-wel-maar-ik-zal-je-eens-uitleggen-hoe-de-vork-echt-in-de-steel-steekt mensen. Vreemd he?
Oh, en als je refereert naar dit topic: er werd gevraagd om de mening van mensen. Die wordt vervolgens gegeven. Mij zal het worst weten of je gelooft of niet. Natuurlijk, ik vind het belachelijk, maar je moet het lekker zelf weten. Maar als je onwaarheden verkondigt, dan kom ik even reageren.
Kijk maar eens goed naar de trends van postings van gambieter en mezelf, bijvoorbeeld. Er zijn steeds momenten dat het topic even wegebt. Steevast komt er dan een gelovige tussendoor, die een of ander nonsens verhaal neerplempt, en dan voelen gambieter en ik ons genoodzaakt om even wat zaken recht te zetten. Maar hoevaak heeft gambieter al gezegd dat hij geen uitspraken doet over het wel of niet bestaan van god? En hoevaak is hier al gezegd dat wetenschap uberhaupt geen uitspraken erover doet, en dat je hooguit voor jezelf kan uitmaken of wat wetenschap zegt eventueel conflicteert met religie, en dat je daaruit kan concluderen dat religie niet klopt - maar dat niemand je dwingt om die keuze zelf ook te maken?
Haha, dit vind ik nou zo prachtig he! Je kan niet door het woord 'dom' heenkijken he? Ik maak een veel belangrijker punt dan de domheid van gelovigen op zich, maar jij voelt je aangesproken, en de enige reactie die je kan geven is dat je vindt dat je geen serieuze discussie kan voeren met iemand die de ander dom noemt. Je kan niet voorbij de belediging kijken, ook al benoem ik expliciet waarom ik hem plaats, en wat mijn bedoeling ermee is. Dat komt overigens wel redelijk overeen met mijn verwachting, dat is dan wel weer aardig.Hoe denk je dat je een serieuze discussie kunt verwachten als je de ander bij voorbaat als dom bestempeld? Ik heb er zelf nooit zo'n probleem mee. Ik beschouw het als een zwaktebod en dat maakt het standpunt van de ander alleen maar sterker. Of is het in de wetenschap gebruikelijk om over te gaan op termen als 'dom' als je de discussie niet op argumenten kunt winnen?
Nee, dit is een serieuze discussietechniek.Sorry, ken hem niet. Waarschijnlijk is het zeer interessant wat hij te vertellen heeft.
Het is tekst. Op een website. Er wordt hier niet gescholden, gevloekt en gedreigd. Er is geen agressie.Agressie kent verschillende vormen. Je zou kunnen beginnen met na te gaan hoe iets over kan komen bij een ander. Het kan de wereld er alleen maar beter op maken.
Dat heeft weinig zin he? Het 'lijdend voorwerp' kiest ervoor om beledigd te zijn, dus natuurlijk zal hij/zij aangeven dat hij/zij beledigd is. That doesn't make it necessarily so.Zou je de vraag of het beledigend is of niet niet bij het lijdend voorwerp neerleggen ipv bij de bestempelaar?
Er is niet zoiets als 'voor sommige mensen is iets wel of niet rationeel'. Rationeel is een redelijk absoluut begrip. Je kan de rationele, logische benadering misschien wel of niet begrijpen, en wel of niet accepteren, maar dat maakt de redenering niet minder rationeel.Ach, voor sommige mensen is "Alles is toeval en we zijn hier zonder reden" ook niet helemaal rationeel te noemen.
Er is niets 'bij voorbaat' aan het uitsluiten van de opties waar jij het over hebt: er is vreselijk lang en vreselijk goed over nagedacht, dus er wordt niet 'even overheen gestapt' - je onderschat wetenschappers een klein beetje, ben ik bang. En toeval is geen drijfveer voor kennis, het is een resultante, een conclusie. Een wetenschapper gaat uit van het feit dat alles mogelijk is, en pakt er vervolgens de wetenschappelijk beschreven, geteste, gecontroleerde en bewezen beperkingen bij om een voor een mogelijkheden uit te sluiten. Dat jij de immense hoeveelheid werk die daarin is gaan zitten zo eventjes onder het vloerkleed veegt, lijkt me een geen goede reclame voor je standpunt.Het bij voorbaat uitsluiten van bepaalde opties om dingen te verklaren, laat je weinig andere opties over en zo kan het zijn dat 'toeval' je complete drijfveer voor je kennis kan zijn.
Maar het moeten verspreiden kan ik wel terug herleiden naar een interpretatie, dus kunnen we stellen dat het niet afhankelijk hoeft te zijn van een andere factor dan de interpretatie.Klopt, maar andersom kan een bepaalde beleving niet tot een interpretatie leiden. Een beleving is ook veel meer dan een afgeleide van een interpretatie. Er zijn veel meer factoren die beleving bepalen. Als jij het moeten verspreiden niet terug kunt herleiden naar een interpretatie kunnen we stellen dat dit dus een product is van een andere factor dan de interpretatie.
Dat begrijp ik wel degelijk, maar de specifieke vraag die gesteld wordt, raakt wel de kern van de discussie. Die jij afdoet met 'geef mij de ketchup eens door'. En toch spendeer je aardig wat tijd in dit topic, dus kan je concluderen dat het antwoord dat je geeft niet overeenstemt met het gedrag dat je vertoont.Het antwoord dat ik hierboven gaf is een resultaat van een zeer specifieke vraag. Is het verschil een beetje duidelijk?
Vast en zeker. Maar op de rest van de argumentatie reageer je niet, en dat doet mij sterk vermoeden dat je die niet kan tegenspreken (anders had je het vast en zeker niet gelaten). Dus kunnen we stellen dat die argumentatie klopt, waarmee de onwenselijkheid van zendingsdrang dus een feit is.Het gevoel van weerzinwekking is nogal subjectief. Zo ook de mening dat het zou gaan om grootheidswaanzin en geloofsverspreiding. Dit alles bij elkaar maakt het verre van een feit.
Wat een grap!Wat ik zelf een bedreiging voor educatie en wetenschap vindt is het klakkeloos accepteren van theorieën die zijn gebaseerd op toeval. In de wetenschap bestaat geen toeval. Wetenschap zou eens kritischer mogen kijken naar bepaalde ideeën ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd.
1) Wetenschap zou kritischer mogen kijken naar... verder hoef ik die zin niet af te maken. Een wetenschapper moet kritischer kijken? Waar denk je dat het centrum van kritisch denkvermogen zich bevindt? In de kerk? Echt.
2) ipv 1 op 1 over te nemen wat je voorouders je hebben voorgekauwd... Je bedoelt geloof, neem ik aan? Want die overdrachtsmethode is de enige reden die geloof bestaansrecht geeft. Geen ander kennisgebied komt hier mee weg.
Een wetenschapper accepteert niets klakkeloos, en doet hij dat wel, dan is hij geen goede wetenschapper. En het resultaat komt uiteindelijk een keer in het klaslokaal terecht. Daar zul je uiteraard minder kritisch denkvermogen treffen, en er zullen dus zeker mensen zijn die bepaalde wetenschappelijke kennis kritiekloos en zonder enige rationalisatie accepteren. Dat is een stuk pragmatiek: als de hele wereld wetenschapper zou moeten zijn, zouden er wat andere zaken blijven liggen, wat de staat van de wereld niet bevordert. Maar kritisch denken wordt wel gestimuleerd en als je dat wilt doen, en als je ook nog eens meent dat je zaken tegenkomt die niet kloppen, dan geeft wetenschap je alle mogelijkheden en gereedschappen om binnen haar eigen werkveld tegengesproken te worden. Hoe cool is dat! Natuurlijk, daar gaat tijd overheen, maar nu we een paar honderd jaar ervaring hebben met dat proces, kan je zien dat het zijn vruchten afwerpt.
Geen wetenschapper is heilig, en authoritatief. Natuurlijk, als een bekende wetenschapper wat zegt, dan is het publiek misschien niet moeilijk te overtuigen van zijn gelijk, maar kijk naar Einstein, dat is toch wel de man van de afgelopen eeuw die stond voor kennis en kunde. Maar Niels Bohr (natuurlijk ook geen kleine jongen, maar hij stond toch echt in Einstein's schaduw) schroomde niet om hem keihard tegen te spreken, en heeft op aardig wat punten nog gelijk gekregen ook. Niet vanwege zijn stand, maar vanwege het feit dat er geen speld tussen zijn argumentatie te krijgen was.
Iedereen kan dat doen, als je maar met de juiste argumenten komt.
Omdat mensen niet onfeilbaar zijn? Die zelfcorrectie moet erin zitten om te voorkomen dat zaken, anders dan diegene die puur en alleen tot doel hebben de werkelijkheid accuraat te beschrijven, de wetenschap corrumperen.Waarom zou ik al mijn hoop vestigen op een mechanisme dat van zichzelf aangeeft beperkingen te hebben en zichzelf moet corrigeren?
Dat is typisch een geval van hoogmoedig geloof: omdat je zo overtuigd bent van het feit dat er 'meer' moet zijn, wat volgt uit het feit dat je niet kan accepteren dat er zaken zijn die je niet begrijpt (je bent toch een mens? het intelligentste wezen dat er bestaat? het zal mij toch zeker niet gebeuren dat ik iets niet kan begrijpen!), kan je de droge werkelijkheid van wetenschap niet accepteren. De combinatie van hoogmoed, gebrek aan zelfkritiek en gebrek aan kennis en kunde om de correctheid van het wetenschappelijke proces, en de uitkomsten daarvan, na kritische evaluatie te kunnen accepteren, zijn de sleutelfactoren die de vooruitgang van wetenschap in de wereld belemmeren.Wetenschap kan ons enkel vertellen over het 'hoe' van zaken en zelfs daarin is het niet altijd even zorgvuldig. Wetenschap vertelt ons niets over het waarom en de bron. Zolang wetenschap over het laatste enkel kan zeggen "het is gewoon zo/toeval/kunnen we niet weten" kan een intelligent mens wetenschap niet omarmen als zijnde de enige mogelijke overtuiging.
En dat bedoel ik: je kan zelf niet eens bevatten hoe vooringenomen je bent.De vooringenomenheid in dit soort discussies maakt het onmogelijk om op een breed niveau verder te praten.
Dit klopt niet. Je gaat er nu van uit dat het domheid is wanneer je hersenen op een intellectueel lager-dan-gemiddeld niveau presteren. Dat is echter onjuist, want er kunnen heel goede redenen zijn om wat minder intellectueel te presteren. God kan nu eenmaal niet wetenschappelijk en rationeel benaderd worden, dus zul je moeten geloven en op dat punt dus rationaliteit moeten laten voor wat het is. Dat is niet dom, dat is het gevolg van het feit dat rationaliteit nu eenmaal niet de juiste methode is om God te benaderen. Geloven hoeft dus helemaal geen domheid te zijn.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 00:57:
Ik vind het niet nodig om te polariseren, en ik vind het oneindig veel interessanter om op inhoudelijke en volwassen wijze te discussieren over dit onderwerp, maar als ik te horen krijg dat ik respect moet hebben voor geloof, dan schroom ik niet om daarop te reageren met het enige antwoord dat mijns inziens mogelijk is: geloven is een bewijs voor domheid. En dat bedoel ik niet als belediging, maar echt wat er staat: je hersenen presteren op een intellectueel lager-dan-gemiddeld niveau op het moment dat je gelooft. Dat wil niet zeggen dat een gelovige perse dom is (al is er wel een aantoonbare trend uiteraard); iemand kan op andere vlakken uitermate intelligent zijn. Maar geloven is domheid. Niets meer, niets minder. En ik weiger mij te verlagen tot een dergelijk niveau, en kan daar ook geen respect voor opbrengen.
Ook dit klopt niet. Er zijn namelijk geen gezonde 59-jarigen die in Sinterklaas/kabouters/whatever geloven. Ik zie niet in dat wanneer er wel zulke mensen zouden bestaan, waarom je daar geen respect voor zou hebben.Dit is in deze discussie vast en zeker geen populaire mening, en ik wil niemand persoonlijk aanvallen ermee, maar de opmerking dient wel een doel: als je het vervelend vindt dat mensen je belachelijk maken om je geloof, bedenk dan even hoeveel respect je kan opbrengen voor het geloof van een 59-jarige, zonder aanwijsbare hersenschade, in Sinterklaas. Of kabouters. Of Wodan, Donar, Freya en de rest van de germaanse goden.
Probleem is alleen dat wanneer je andermans denkbeelden niet respecteert, dat er dan gezeik kan ontstaan. Oorlogen bijv. Om praktische redenen kun je andermans denkbeelden maar beter wel respecteren zolang die denkbeelden niet schadelijk zijn.En geloof verdient geen respect, het is makkelijk, irrationeel en zelfverheerlijkend.
En een mens heeft geen respect voor dingen die hij niet begrijpt.
Als je iets niet begrijpt dan vind je het al snel "dom" en "gek" en zo.
Bovendien ben je blijkbaar in de waan dat geloven geen raakvlakken met de empirische werkelijkheid heeft. Veel gelovigen onderbouwen hun geloof echter met geloofservaringen, en daarmee is dus niet aangetoond dat geloven niet gaat over een werkelijk bestaande werkelijkheid. Jammer voor je.
Onjuist, geloof kan ook worden onderbouwd met geloofservaringen, waarmee geloof rationeler kan worden.De ene zienswijze is te onderbouwen met rationele, communiceerbare argumenten. De andere zienswijze is alleen te onderbouwen met 'ja maar ik geloof' en 'ja maar god heeft gezegd' en 'ja maar jezus' en 'ja maar in de bijbel staat', etc. Met zulke argumenten zet je jezelf buiten spel in iedere discussie, maar als het om geloof gaat is dat ineens volledig acceptabel! Waarom?
Nou ja... hij deed wel wat meer dan alleen de werkelijkheid beschrijven. Hij liet de standpunten van de kerk verkondigen door Simplicio (=beledigend). En Galileo geloofde zelf misschien ook wel. In die tijd was het heel normaal voor wetenschappers om te geloven. Newton hield zich bijv. ook bezig met bijbeltijdrekening.Met dien verstande dat wetenschap beter bekend is met haar beperkingen dan anyone else, waarbij het bij geloof precies andersom is: de gelovige weet het allemaal zeker, en alleen de buitenstaander kan kritisch naar geloof kijken. Daarom is wetenschap zelfcorrigerend, en heeft geloof 359 jaar nodig om excuses aan een wetenschapper aan te bieden die niets anders deed dan de werkelijkheid beschrijven. Wel jammer van het huisarrest waar hij de laatste 9 jaar van zijn leven aan vast zat.
Dat is wel een reuzenstap, andermans denkbeelden niet respecteren > oorlogen. Die conflicten komen echter niet doordat iemand zegt "je denkbeelden zijn niet onderbouwd, en hebben daarmee geen waarde in mijn leven", maar doordat bepaalde personen het niet kunnen accepteren dat mensen weigeren hun visie te aanvaarden. Cue de godsdienstfanaten.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 15:38:
Probleem is alleen dat wanneer je andermans denkbeelden niet respecteert, dat er dan gezeik kan ontstaan. Oorlogen bijv. Om praktische redenen kun je andermans denkbeelden maar beter wel respecteren zolang die denkbeelden niet schadelijk zijn.
Het is een groot verschil of je denkbeelden respecteert, en of je krom buigt om de overgevoelige mensen vooral niet boos te maken.
Sorry, maar hier moest ik wel om lachen. Geloofservaringen hebben geen enkele empirische waarde, en ik moet een beetje terugdenken aan het topic waar geprobeerd werd om subjectieve ervaringen op te waarderen.Bovendien ben je blijkbaar in de waan dat geloven geen raakvlakken met de empirische werkelijkheid heeft. Veel gelovigen onderbouwen hun geloof echter met geloofservaringen, en daarmee is dus niet aangetoond dat geloven niet gaat over een werkelijk bestaande werkelijkheid. Jammer voor je.
Als geloofservaringen empirisch zijn, dan is Char een echt medium en Jomanda de nieuwe verlosser?
Zie hierboven, geloofservaringen zijn net zo empirisch als deliriums van magic mushrooms. Die welig tierden daar waar Mozes en zo en allerlei profeten schijnen te hebben rondgelopen.Onjuist, geloof kan ook worden onderbouwd met geloofservaringen, waarmee geloof rationeler kan worden.
En de respons op satire is niet buiten-proportioneel? Of Galileo weinig respect voor de kerk had is niet zo relevant, want het is de buitenproportionel actie van de kerk die het probleem was.Nou ja... hij deed wel wat meer dan alleen de werkelijkheid beschrijven. Hij liet de standpunten van de kerk verkondigen door Simplicio (=beledigend). En Galileo geloofde zelf misschien ook wel. In die tijd was het heel normaal voor wetenschappers om te geloven. Newton hield zich bijv. ook bezig met bijbeltijdrekening.
Verwijderd
Uhm, nee, als je hersenen op een lager pitje moeten presteren dan ze normaliter doen, dan betekent het dat je hersenen het niet meer accepteren als ze wel weer op dat hogere standje staan. Dat is wat mij betreft bepalend voor het feit dat geloof en intelligentie niet goed samengaan.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 15:38:
Dit klopt niet. Je gaat er nu van uit dat het domheid is wanneer je hersenen op een intellectueel lager-dan-gemiddeld niveau presteren. Dat is echter onjuist, want er kunnen heel goede redenen zijn om wat minder intellectueel te presteren.
Als god niet te combineren is met rationaliteit, dan is er iets mis met god, niet met rationaliteit.God kan nu eenmaal niet wetenschappelijk en rationeel benaderd worden, dus zul je moeten geloven en op dat punt dus rationaliteit moeten laten voor wat het is. Dat is niet dom, dat is het gevolg van het feit dat rationaliteit nu eenmaal niet de juiste methode is om God te benaderen. Geloven hoeft dus helemaal geen domheid te zijn.
Hah, daarmee bewijs je mijn punt! Je zegt dus: iedere 59-jarige die in Sinterklaas/kabouters/whatever gelooft kan dus niet mentaal gezond zijn. Maar als je in iets gelooft dat op een zelfde niveau van controleerbaar waarheidsgehalte gestoeld is, maar je noemt het religie, dan ben je wel mentaal gezond? Wat voor arbitraire keuze maakt die redenering logisch?Ook dit klopt niet. Er zijn namelijk geen gezonde 59-jarigen die in Sinterklaas/kabouters/whatever geloven.
Ik zeg expliciet: "... bedenk dan even hoeveel respect je kan opbrengen voor het geloof van een 59-jarige, zonder aanwijsbare hersenschade, in Sinterklaas." Ik heb het niet over respect voor die persoon. Ik heb het over het respect voor het geloof van die persoon. De opmerking die je hier maakt is dus irrelevant in de discussie, en heeft niets te maken met mijn punt.Ik zie niet in dat wanneer er wel zulke mensen zouden bestaan, waarom je daar geen respect voor zou hebben.
Een geloofservaring kan je niet delen. Je kan hem niet communiceren. Je kan hem niet controleren. Je kan hem niet testen. Je kan hem niet bewijzen. Er is dus per definitie geen enkele methode die het mogelijk maakt om binnen de grenzen van menselijke mogelijkheden een argument aan te bieden dat iemand kan overtuigen van geloof, anders dan de voorbeelden die ik noemde. En die voorbeelden zijn betekenisloos.Onjuist, geloof kan ook worden onderbouwd met geloofservaringen, waarmee geloof rationeler kan worden.
Hij gebruikte Simplicio alleen maar om niet iedere keer zijn argumentatie te hoeven herhalen, en mensen stap voor stap door de logische denkstappen mee te nemen die hij iedere keer moest verklaren als mensen weer boos op hem waren.Nou ja... hij deed wel wat meer dan alleen de werkelijkheid beschrijven. Hij liet de standpunten van de kerk verkondigen door Simplicio (=beledigend). En Galileo geloofde zelf misschien ook wel. In die tijd was het heel normaal voor wetenschappers om te geloven. Newton hield zich bijv. ook bezig met bijbeltijdrekening.
Het is net als in dit topic: gambieter en ik kunnen de discussie intussen vrijwel volledig voeren op basis van quotes van onze eigen berichten in eerdere topics, of zelfs eerdere berichten in dit topic. Waarom? Omdat verschillende mensen iedere keer met dezelfde argumenten komen, die al lang en breed weerlegd zijn. Simplicio was simpelweg een gereedschap om mensen mee te nemen door de rationalisatiestappen die Galilei keer op keer moest maken om dezelfde argumenten te weerleggen. Dat Simplicio dom overkwam is omdat de argumenten die Galilei voorgelegd kreeg dom waren. Dat hij uberhaupt de moeite nam om mensen op hun eigen niveau te benaderen om ze te helpen zijn logische denkstappen te volgen, is al bewonderenswaardig. Veel wetenschappers vinden 'het gewone volk' te min om hun overduidelijk superieure denkvermogen mee te delen.
En Simplicio was helemaal niet beledigend. De christenen kozen ervoor om beledigd te zijn. Dat is wat anders.
Dat is niet waar, wanneer je hersenen op een hogere stand gaan staan kunnen ze een fenomeen gewoon niet begrijpen, en daarom zul je af moeten zien van redeneren.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:03:
Uhm, nee, als je hersenen op een lager pitje moeten presteren dan ze normaliter doen, dan betekent het dat je hersenen het niet meer accepteren als ze wel weer op dat hogere standje staan. Dat is wat mij betreft bepalend voor het feit dat geloof en intelligentie niet goed samengaan.
Dat is ook niet waar. God is gewoon niet rationeel te begrijpen vanwege de manier waarop kennis wordt vergaard. Net zoals wij donkere materie/energie nog niet begrijpen en we slechts kunnen gissen. Of de snaartheorie wat ook een zuivere geloofskwestie is.Als god niet te combineren is met rationaliteit, dan is er iets mis met god, niet met rationaliteit.
Nee, ik zeg: "er zijn geen gezonde 59-jarigen die in Sinterklaas/kabouters/whatever geloven."Hah, daarmee bewijs je mijn punt! Je zegt dus: iedere 59-jarige die in Sinterklaas/kabouters/whatever gelooft kan dus niet mentaal gezond zijn. Maar als je in iets gelooft dat op een zelfde niveau van controleerbaar waarheidsgehalte gestoeld is, maar je noemt het religie, dan ben je wel mentaal gezond? Wat voor arbitraire keuze maakt die redenering logisch?
Nergens zeg ik dat een 59-jarige die daar wel in gelooft mentaal niet gezond zou zijn. Het feit dat zulke 59-jarigen er niet zijn, betekent niet dat een 59-jarige die daar wel in gelooft mentaal ongezond is.
Dat zijn vooronderstellingen die alleen gemaakt worden door mensen die niet erg bekend zijn met geloofservaringen. Sommige geloofservaringen zijn m.i. bijv. prima te controleren.Een geloofservaring kan je niet delen. Je kan hem niet communiceren. Je kan hem niet controleren. Je kan hem niet testen. Je kan hem niet bewijzen. Er is dus per definitie geen enkele methode die het mogelijk maakt om binnen de grenzen van menselijke mogelijkheden een argument aan te bieden dat iemand kan overtuigen van geloof, anders dan de voorbeelden die ik noemde. En die voorbeelden zijn betekenisloos.
Dan had ie beter een andere naam gekozen, in plaats van de standpunten van de kerk bij voorbaat voor dom uit te maken.Hij gebruikte Simplicio alleen maar om niet iedere keer zijn argumentatie te hoeven herhalen, en mensen stap voor stap door de logische denkstappen mee te nemen die hij iedere keer moest verklaren als mensen weer boos op hem waren.
Nee, je voert de discussie vaak op basis van eerder gedane quotes omdat je de argumenten niet begrijpt. De argumenten die ik geef zie ik nergens weerlegd namelijk.Het is net als in dit topic: gambieter en ik kunnen de discussie intussen vrijwel volledig voeren op basis van quotes van onze eigen berichten in eerdere topics, of zelfs eerdere berichten in dit topic. Waarom? Omdat verschillende mensen iedere keer met dezelfde argumenten komen, die al lang en breed weerlegd zijn.
Simplicio = simpel. Dus wel beledigend. Ja, als ik bij voorbaat voor simpel zou worden uitgemaakt dan voel ik me beledigd.En Simplicio was helemaal niet beledigend. De christenen kozen ervoor om beledigd te zijn. Dat is wat anders.
Verwijderd
Wat een onzin redenering, ik heb er niet eens een inhoudelijke reactie op.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:44:
Dat is niet waar, wanneer je hersenen op een hogere stand gaan staan kunnen ze een fenomeen gewoon niet begrijpen, en daarom zul je af moeten zien van redeneren.
Snaartheorie een zuivere geloofskwestie. Wederom totaal onzinnig.Dat is ook niet waar. God is gewoon niet rationeel te begrijpen vanwege de manier waarop kennis wordt vergaard. Net zoals wij donkere materie/energie nog niet begrijpen en we slechts kunnen gissen. Of de snaartheorie wat ook een zuivere geloofskwestie is.
Heb je alle 59-jarigen ter wereld geinterviewd? Zo nee, dan kan je die stelling niet maken.Nee, ik zeg: "er zijn geen gezonde 59-jarigen die in Sinterklaas/kabouters/whatever geloven."
Nergens zeg ik dat een 59-jarige die daar wel in gelooft mentaal niet gezond zou zijn. Het feit dat zulke 59-jarigen er niet zijn, betekent niet dat een 59-jarige die daar wel in gelooft mentaal ongezond is.
Hoewel slechts klein, is de kern van bovenstaande "m.i.". Geen enkele geloofservaring is te controleren, dat is per definitie zo. Denk daar even over na voordat je weer reageert (en dit bedoel ik niet beledigend, voordat je weer op de kast gaat. Ik bedoel: denk er echt even heel goed over na waarom dit zo is).Dat zijn vooronderstellingen die alleen gemaakt worden door mensen die niet erg bekend zijn met geloofservaringen. Sommige geloofservaringen zijn m.i. bijv. prima te controleren.
Waarom? Zodat anderen hem niet konden betichten van belediging? Christenen waren bij voorbaat al beledigd, dus waarom zou hij daar nog voor uit de weg gaan.Dan had ie beter een andere naam gekozen, in plaats van de standpunten van de kerk bij voorbaat voor dom uit te maken.
Kern: jij ziet ze niet weerlegd. Omdat je de argumenten niet begrijpt.Nee, je voert de discussie vaak op basis van eerder gedane quotes omdat je de argumenten niet begrijpt. De argumenten die ik geef zie ik nergens weerlegd namelijk.
Als je bij voorbaat voor simpel zou worden uitgemaakt, heb je dus bij voorbaat Galilei's uitspraken niet geaccepteerd, want dat was het publiek dat Simplicio vertegenwoordigde. Je beledigd voelen betekent dus dat je zelf degene bent die zich in de positie van Simplicio plaatst, zonder eerst openminded Galilei's uitspraken te bestuderen, en op inhoud te bepalen of die klopt of niet. Ga je zo te werk, dan ben je ook simpel, en het vraagstuk of je dan beledigd bent of niet, is wel de minste van je zorgen.Simplicio = simpel. Dus wel beledigend. Ja, als ik bij voorbaat voor simpel zou worden uitgemaakt dan voel ik me beledigd.
Jij schijnt niet te begrijpen dat een fenomeen niet begrepen kan worden en daardoor niet rationeel benaderd kan worden.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:55:
Wat een onzin redenering, ik heb er niet eens een inhoudelijke reactie op.
De snaartheorie kent geen empirische onderbouwing en of je denkt dat de snaartheorie ooit een zinnige beschrijving van het universum geeft is dan ook een zuivere geloofskwestie.Snaartheorie een zuivere geloofskwestie. Wederom totaal onzinnig.
In dit geval definieer je dus de term "geloofservaring" anders dan ik. Ik definieer een geloofservaring als een ervaring die in verband staat met geloof. Zo'n ervaring kan best gecontroleerd worden.Hoewel slechts klein, is de kern van bovenstaande "m.i.". Geen enkele geloofservaring is te controleren, dat is per definitie zo. Denk daar even over na voordat je weer reageert (en dit bedoel ik niet beledigend, voordat je weer op de kast gaat. Ik bedoel: denk er echt even heel goed over na waarom dit zo is).
Ik zou zeggen: geef eens een voorbeeld? Want je doet nu een cirkelredenering, een ervaring die in verband staat met geloof is bewijs voor hetzelfde geloofSpruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:14:
In dit geval definieer je dus de term "geloofservaring" anders dan ik. Ik definieer een geloofservaring als een ervaring die in verband staat met geloof. Zo'n ervaring kan best gecontroleerd worden.
Dat het geloof bestaat is duidelijk. Maar dat is geen onderbouwing voor hetgene waarin wordt geloofd.
Binnen een wetenschappelijke context kan dit imho ook niet. En dat is waar het topic over gaat.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:14:
[...]
Jij schijnt niet te begrijpen dat een fenomeen niet begrepen kan worden en daardoor niet rationeel benaderd kan worden.
Valt daar ook een voorbeeld van te geven? Dus van een daadwerkelijk te controleren ervaring?[...]
In dit geval definieer je dus de term "geloofservaring" anders dan ik. Ik definieer een geloofservaring als een ervaring die in verband staat met geloof. Zo'n ervaring kan best gecontroleerd worden.
Want eerst breng je het in en nu ga je zeggen dat het aan jouw definitie moet voldoen en dat het dan best te controleren is ( mede ondersteund door het feit dat men blijkbaar bekend moet zijn met jouw definitie van geloofservaringen... )
Je begrijpt hopelijk toch wel dat je op dit punt over het algemeen al het controleerbare gedeelte hebt verlaten. Maar als jij een voorbeeld kan geven van een algemeen aanvaard controleerbaar voorbeeld...
Daar ging het niet om, ik reageerde op Kryz uitspraken dat geloven dom is.Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:24:
Binnen een wetenschappelijke context kan dit imho ook niet. En dat is waar het topic over gaat.
Nee, ik geef daar geen voorbeeld van. Dat een geloofservaring te controleren is moet men maar aannemen binnen de discussie.Valt daar ook een voorbeeld van te geven? Dus van een daadwerkelijk te controleren ervaring?