Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:26:
Nee, ik geef daar geen voorbeeld van. Dat een geloofservaring te controleren is moet men maar aannemen binnen de discussie.

Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:26:
Nee, ik geef daar geen voorbeeld van. Dat een geloofservaring te controleren is moet men maar aannemen binnen de discussie.
Tja, als de discussie gaat over geloven in een wetenschappelijke omgeving dan ben ik het toch echt eens met de uitspraak van Kryz.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:26:
[...]
Daar ging het niet om, ik reageerde op Kryz uitspraken dat geloven dom is.
Dat een geloofservaring ( wat door jezelf ingebracht wordt als onderbouwing voor een geloof ) te controleren is dat moeten we maar aannemen ( /dare i say geloven ).[...]
[ Voor 17% gewijzigd door Gomez12 op 30-04-2009 17:46 ]
En dat het FSM bestaat moet men ook maar aannemen? Door de opmerking hierboven is het erg moeilijk je bijdrage serieus te nemen, wat ik dan ook niet doe.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:26:
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
mr_obb schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:31:
Geniale reactie in een discussie tussen 'wetenschappers' en 'gelovigen'.
Nee, Kryz heeft het over geloven in het algemeen.Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:36:
Tja, als de discussie gaat over geloven in een wetenschappelijke omgeving dan ben ik het toch echt eens met de uitspraak van Kryz.
Alleen ga je er aan voorbij dat Kryz zegt dat we maar moeten aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn, met als enige onderbouwing een definitie. Tsjahhh. als je geloofservaring definieert als "niet te controleren" dan kan ik daar weinig tegenin brengen, behalve dat je dan een andere definitie van geloofservaring hanteert dan ik.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:39:
En dat het FSM bestaat moet men ook maar aannemen? Door de opmerking hierboven is het erg moeilijk je bijdrage serieus te nemen, wat ik dan ook niet doe.
Wil je het als argument kunnen gebruiken, dan geef je een voorbeeld. Anders staat dat deel van je bijdrage buitenspel en is er dus geen enkel empirisch onderdeel.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Nee hoor, ik ga nergens aan voorbij. Het is gewoon een hele grappige opmerking. De 'wetenschappers' moeten maar geloven dat geloofservaringen controleerbaar zijn. Je snapt toch zelf wel dat 'wetenschappers' nou niet bepaald de mensen zijn die zoiets "gewoon aannemen".Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:44:
[...]
![]()
Je gaat er aan voorbij dat Kryz' argumentatie is dat ik binnen de discussie moet aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn.
Verwijderd
Jij schijnt niet te begrijpen dat ik dat niet zeg: ik zeg dat rationele zaken geloof tegenspreken en dat gelovigen te dom zijn om die argumenten te begrijpen. Als ze dat wel konden, zouden ze begrijpen waarom geloof een uiting van domheid is. Dat geloof niet 'begrepen kan worden' is een door het geloof gestelde definitie om het geloof in stand te kunnen houden - dat vrijwaart je namelijk van de verplichting om te hoeven te verklaren waarom je iets accepteert. Een zichzelf instandhoudend systeem dus, volledig gebaseerd op lucht.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:14:
Jij schijnt niet te begrijpen dat een fenomeen niet begrepen kan worden en daardoor niet rationeel benaderd kan worden.
Alleen maar omdat jij niet snapt hoe theoretische fysica in elkaar steekt (een onderzoeksveld waar niet perse testbare, controleerbare resultaten uit voortkomen), wil niet zeggen dat het onderwerp dat ze daar behandelen direct geloof is. En 'zuiver geloof' zeg je alleen maar om te polariseren, om uit te dagen. Snaartheorie is in essentie een theoretische hypothese, met wat losse onderdeeltjes binnen empirisch onderzoek (jazeker, die bestaan wel, denk je van niet, dan zou ik me er eens in gaan verdiepen), maar wat het technisch tot een theorie verheft, is dat hetDe snaartheorie kent geen empirische onderbouwing en of je denkt dat de snaartheorie ooit een zinnige beschrijving van het universum geeft is dan ook een zuivere geloofskwestie.
In dit geval definieer je dus de term "geloofservaring" anders dan ik. Ik definieer een geloofservaring als een ervaring die in verband staat met geloof. Zo'n ervaring kan best gecontroleerd worden.
Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:24:
Valt daar ook een voorbeeld van te geven? Dus van een daadwerkelijk te controleren ervaring?
In een discussie over wetenschap moeten wij, kritische denkers, maar gewoon iets van je aannemen? Vrij onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren, denk je niet?Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:26:
En die argumentatie was alleen maar een reactie op jouw melding dat ze wel te controleren zouden zijn.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:44:
[...]
![]()
Je gaat er aan voorbij dat Kryz' argumentatie is dat ik binnen de discussie moet aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn.
Tja, jij gebruikte het toch als onderbouwing, jij bracht het toch het topic in. Dan ligt de bewijslast ook bij jou...Alleen ga je er aan voorbij dat Kryz zegt dat we maar moeten aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn, met als enige onderbouwing een definitie. Tsjahhh. als je geloofservaring definieert als "niet te controleren" dan kan ik daar weinig tegenin brengen, behalve dat je dan een andere definitie van geloofservaring hanteert dan ik.
Is waar, maar ik zie niet in dat je dan wel zou aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn.mr_obb schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:52:
Nee hoor, ik ga nergens aan voorbij. Het is gewoon een hele grappige opmerking. De 'wetenschappers' moeten maar geloven dat geloofservaringen controleerbaar zijn. Je snapt toch zelf wel dat 'wetenschappers' nou niet bepaald de mensen zijn die zoiets "gewoon aannemen".
Rationele zaken hoeven geloof niet perse tegen te spreken.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:53:
Jij schijnt niet te begrijpen dat ik dat niet zeg: ik zeg dat rationele zaken geloof tegenspreken en dat gelovigen te dom zijn om die argumenten te begrijpen. Als ze dat wel konden, zouden ze begrijpen waarom geloof een uiting van domheid is. Dat geloof niet 'begrepen kan worden' is een door het geloof gestelde definitie om het geloof in stand te kunnen houden - dat vrijwaart je namelijk van de verplichting om te hoeven te verklaren waarom je iets accepteert. Een zichzelf instandhoudend systeem dus, volledig gebaseerd op lucht.
Nee, is niet onwaarschijnlijk, want ik zeg aannemen binnen de discussie. Net zoals een atheïst best binnen een discussie zou kunnen aannemen dat God bestaat.In een discussie over wetenschap moeten wij, kritische denkers, maar gewoon iets van je aannemen? Vrij onwaarschijnlijk dat dit gaat gebeuren, denk je niet?
Dat is niet waar: Kryz begon over controleerbaarheid, vervolgens reageerde ik op Kryz' argumentatie. Overigens gaat het mij niet om het feit dat sommige geloofservaringen te controleren zijn, maar om het feit dat de stelling dat geloofservaringen niet te controleren zijn niet goed genoeg onderbouwd is.Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:00:
En die argumentatie was alleen maar een reactie op jouw melding dat ze wel te controleren zouden zijn.
Nu wordt er dus gevraagd naar een voorbeeld van het kunnen controleren ( omdat er blijkbaar meer mensen de visie van Kryz' aanhangen )
Nee, maar je kunt het wel aannemen als axioma en van daaruit verder redeneren. Maar ik geef toe dat dat niet zo zinvol is. Echter stel ik dan wel dat er niet is aangetoond dat alle geloofservaringen niet te controleren zijn.Maar eigenlijk vind jij het dus wel best dat je in een topic over geloof de tegenstanders het bewijs ook maar moeten geloven...
Nee, Kryz bracht het het topic in.Tja, jij gebruikte het toch als onderbouwing, jij bracht het toch het topic in. Dan ligt de bewijslast ook bij jou...
Aannemen binnen een discussie gaat niet meer op als het als onderbouwing gebruikt wordt.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:15:
[...]
Is waar, maar ik zie niet in dat je dan wel zou aannemen dat geloofservaringen niet te controleren zijn.
Overigens zeg ik: aannemen binnen de discussie, waarmee ik bedoel: als het gegevene binnen de discussie. Kan prima.
Dat hoef je helemaal niet aan te nemen, niemand vraagt daarom. Er wordt enkel wel gevraagd om voorbeelden om jouw stelling te onderbouwen.[...]
Ik vind het ook vreemd dat jij denkt dat ik zou moeten aannemen dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn, terwijl je daar geen goede onderbouwing voor geeft.
Serieus, vind je woordspelletjes leuk ofzo, dit is geen discussieren meer.[...]
Dat is niet waar: Kryz begon over controleerbaarheid, vervolgens reageerde ik op Kryz' argumentatie.
Onderbouw dan eerst eens je eigen feit ( geloofsovertuigingen ) ipv het als losse flodder te gebruiken en ieder die je losse flodder in twijfel trekt om een onderbouwing te vragen.Overigens gaat het mij niet om het feit dat sommige geloofservaringen te controleren zijn, maar om het feit dat de stelling dat geloofservaringen niet te controleren zijn niet goed genoeg onderbouwd is.
Nogmaals, toon eerst jouw te controleren geloofservaringen eens aan.[...]
Nee, maar je kunt het wel aannemen als axioma en van daaruit verder redeneren. Maar ik geef toe dat dat niet zo zinvol is. Echter stel ik dan wel dat er niet is aangetoond dat alle geloofservaringen niet te controleren zijn.
Ik begin echt moe te worden, maar ok :[...]
Nee, Kryz bracht het het topic in.
Als jij een quote van Kryz kan aangeven die eerder was dan jouw noemen van geloofservaringen dan graag.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 15:38:
[...]
En een mens heeft geen respect voor dingen die hij niet begrijpt.
Als je iets niet begrijpt dan vind je het al snel "dom" en "gek" en zo.
Bovendien ben je blijkbaar in de waan dat geloven geen raakvlakken met de empirische werkelijkheid heeft. Veel gelovigen onderbouwen hun geloof echter met geloofservaringen, en daarmee is dus niet aangetoond dat geloven niet gaat over een werkelijk bestaande werkelijkheid. Jammer voor je.
Verwijderd
Hoe lees jij topics in hemelsnaam? Hoe haal je dat uit mijn uitspraak? Er zijn rationele zaken die geloof tegenspreken, waar of niet waar? Nee, niet iedere rationele redenering spreekt geloof tegen. Mag ik even het woord 'duh' bezigen?Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:15:
Rationele zaken hoeven geloof niet perse tegen te spreken.
Ik introduceer een aantal stellingen: "Een geloofservaring kan je niet delen. Je kan hem niet communiceren. Je kan hem niet controleren. Je kan hem niet testen. Je kan hem niet bewijzen." Ik wil wel argumenten geven waarom dat zo is, maar dat is toch aan dovemansoren gericht, dus als je het niet erg vindt, ga ik daar geen moeite voor doen.Nee, is niet onwaarschijnlijk, want ik zeg aannemen binnen de discussie. Net zoals een atheïst best binnen een discussie zou kunnen aannemen dat God bestaat.
Als jij nou belooft dat je oprecht, geinteresseerd en kritisch, zonder makkelijke dooddoeners, kan reageren op argumenten die ik hiervoor kan geven, dan wil ik dat met alle plezier doen. Ik ben echter begonnen met de stellingen poneren, en heb je uitdrukkelijk gevraagd om te bedenken waarom dat zo zou kunnen zijn. Daar heb je helemaal geen zin in, want het past niet in jouw straatje. Zonder erover na te denken, begin je dus met te stellen dat wat ik zeg niet waar is. Daar kan je geen argumenten voor geven (je hebt er namelijk niet over nagedacht), maar je denkt dat je daar wel mee wegkomt. Waarom je dat denkt, geen idee, maar het is wel een zeer interessante manier van discussieren, dat moet ik je wel nageven.Ik vind het ook vreemd dat jij denkt dat ik zou moeten aannemen dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn, terwijl je daar geen goede onderbouwing voor geeft.
Was dat het maar. Je zegt: het is niet waar. Maar je weet niet waarom niet, en je kan geen voorbeeld geven.Dat is niet waar: Kryz begon over controleerbaarheid, vervolgens reageerde ik op Kryz' argumentatie. Overigens gaat het mij niet om het feit dat sommige geloofservaringen te controleren zijn, maar om het feit dat de stelling dat geloofservaringen niet te controleren zijn niet goed genoeg onderbouwd is.
My point exactly.Nee, Kryz bracht het het topic in.
Nope. Jij komt met de stelling dat geloofservaringen als onderbouwing van geloof gelden, en weigert voorbeelden te geven, ondanks aansporingen van verschillende mensen. Wie beweert moet bewijzen, en dat heb je op geen enkele manier gedaan, en het enige wat je zegt is dat jij wat anders bedoeld met geloofservaringen.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:44:
En dan komen ongelovigen met de veronderstelling dat geloofservaringen niet te controleren zijn.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik zeg dat geloofervaringen als onderbouwing van geloof gelden. Hiermee bedoel ik dus dat een gelovige in zijn eigen ogen een soort van empirische onderbouwing van zijn geloof heeft. Dit als antwoord op de visie dat geloof uitsluitend op aannames gebaseerd is, of op opvoeding. Het is dus niet altijd zo dat een gelovige zomaar wat gelooft, en daarom is geloven ook niet perse dom.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:11:
Nope. Jij komt met de stelling dat geloofservaringen als onderbouwing van geloof gelden, en weigert voorbeelden te geven, ondanks aansporingen van verschillende mensen. Wie beweert moet bewijzen, en dat heb je op geen enkele manier gedaan, en het enige wat je zegt is dat jij wat anders bedoeld met geloofservaringen.
De vraag is dus: wat bedoel je ermee? Als je dat duidelijk hebt gemaakt, dan kan er serieus worden gekeken of het waarde heeft in deze discussie. De bal ligt bij jou, dus stop met warmlopen langs de zijlijn.
Ik bedoelde dat geloof niet perse door rationele zaken hoeft te worden tegengesproken.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:45:
Hoe lees jij topics in hemelsnaam? Hoe haal je dat uit mijn uitspraak? Er zijn rationele zaken die geloof tegenspreken, waar of niet waar? Nee, niet iedere rationele redenering spreekt geloof tegen. Mag ik even het woord 'duh' bezigen?
Waarom zou dat aan dovemansoren gericht zijn? Ten eerste lijk je een definitie te geven, namelijk: een geloofservaring kan je per definitie niet delen. Dat zou dus betekenen dat een ervaring die je wel kunt delen per definitie geen geloofservaring is. Ten tweede onderschat je volgens mij mijn inzicht in geloofservaringen.Ik introduceer een aantal stellingen: "Een geloofservaring kan je niet delen. Je kan hem niet communiceren. Je kan hem niet controleren. Je kan hem niet testen. Je kan hem niet bewijzen." Ik wil wel argumenten geven waarom dat zo is, maar dat is toch aan dovemansoren gericht, dus als je het niet erg vindt, ga ik daar geen moeite voor doen.
Oke, maar waarom zouden geloofservaringen niet gedeeld kunnen worden? Omdat het ervaringen zijn? Dan kun je nog altijd de oorzaak van de geloofservaring delen.Echter, jouw reactie: dat is niet waar. Gomez12 zegt: geef eens een voorbeeld dan? En jouw reactie is: neem maar aan 'binnen de discussie' dat dat zo is. Wat heeft dat voor nut? Mijn stellingen, die, zoals je zelf ook aangeeft, ik geintroduceerd heb in dit topic, spreek je tegen door te zeggen: neem binnen de discussie maar aan dat het wel zo is. Nee natuurlijk niet ga ik dat niet aannemen, daarom is het mijn stelling!
Oke, ik beloof dat ik oprecht, geïnteresseerd en kritisch, zonder makkelijke dooddoeners zal reageren op argumenten die jij kunt geven voor de stelling dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn.Als jij nou belooft dat je oprecht, geinteresseerd en kritisch, zonder makkelijke dooddoeners, kan reageren op argumenten die ik hiervoor kan geven, dan wil ik dat met alle plezier doen. Ik ben echter begonnen met de stellingen poneren, en heb je uitdrukkelijk gevraagd om te bedenken waarom dat zo zou kunnen zijn. Daar heb je helemaal geen zin in, want het past niet in jouw straatje. Zonder erover na te denken, begin je dus met te stellen dat wat ik zeg niet waar is. Daar kan je geen argumenten voor geven (je hebt er namelijk niet over nagedacht), maar je denkt dat je daar wel mee wegkomt. Waarom je dat denkt, geen idee, maar het is wel een zeer interessante manier van discussieren, dat moet ik je wel nageven.
Maar zonder opvoeding zal het niet gezien worden als de geloofservaring, dwz het versterkt voor die persoon misschien het geloof, maar zonder de opvoeding of aannames zou het niet aan het geloof worden gekoppeld. Daarmee is het geen empirisch bewijs, zelfs niet voor een gelovige.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:25:
Ik zeg dat geloofervaringen als onderbouwing van geloof gelden. Hiermee bedoel ik dus dat een gelovige in zijn eigen ogen een soort van empirische onderbouwing van zijn geloof heeft. Dit als antwoord op de visie dat geloof uitsluitend op aannames gebaseerd is, of op opvoeding. Het is dus niet altijd zo dat een gelovige zomaar wat gelooft, en daarom is geloven ook niet perse dom.
Dus toch LSD of magic mushrooms?Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:37:
Dan kun je nog altijd de oorzaak van de geloofservaring delen.
Dan blijft staan dat jij eerst een voorbeeld moet geven van wat je bedoeld met een geloofservaring, want ondanks alle oproepen heb je dat nog steeds geweigerd. Wat je nu doet is gewoon geel flauw: iets roepen, hard weglopen en vanuit de verte roepen dat Kryz je woorden fout interpreteert. Wees nu eerst eens to the point, en laat je kaarten zien. Niet dit vervelende soort woordspelletjes.Oke, ik beloof dat ik oprecht, geïnteresseerd en kritisch, zonder makkelijke dooddoeners zal reageren op argumenten die jij kunt geven voor de stelling dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn.
En dan bedoel ik met "geloofservaringen zijn niet controleerbaar" het volgende:
geloofservaringen hebben geen oorzaak buiten een mens, maar zijn volledig psychisch te verklaren, door een oorzaak binnen in een mens.
En met "een geloofservaring is te controleren" bedoel ik: het is aannemelijk te maken dat de oorzaak van de geloofservaring buiten de mens zelf ligt.
[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 19:42 ]
Alleen vergeet je dat alle observaties altijd in het kader van een theorie worden geplaatst. Wetenschappers lopen ook niet zomaar wat te observeren, hun observaties worden gedaan in het kader van achterliggende theorieën en hypothesen. Zo is het ook met geloof: een ervaring (dus observatie) wordt gedaan met het geloof als achterliggende hypothese.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:38:
Maar zonder opvoeding zal het niet gezien worden als de geloofservaring, dwz het versterkt voor die persoon misschien het geloof, maar zonder de opvoeding of aannames zou het niet aan het geloof worden gekoppeld. Daarmee is het geen empirisch bewijs, zelfs niet voor een gelovige.
Nee, want ik trek het standpunt dat geloofservaringen te controleren zijn terug, en zeg: zolang niet aannemelijk is gemaakt dat geloofservaringen (of de oorzaken ervan) niet te controleren zijn, bestaat de mogelijkheid dat ze wel te controleren zijn. Dat is voldoende om Kryz' standpunt, namelijk dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn, af te wijzen.Dan blijft staan dat jij eerst een voorbeeld moet geven van wat je bedoeld met een geloofservaring, want ondanks alle oproepen heb je dat nog steeds geweigerd. Wat je nu doet is gewoon geel flauw: iets roepen, hard weglopen en vanuit de verte roepen dat Kryz je woorden fout interpreteert. Wees nu eerst eens to the point, en laat je kaarten zien. Niet dit vervelende soort woordspelletjes.
[ Voor 34% gewijzigd door Salvatron op 30-04-2009 19:49 ]
Nee, want een wetenschapper kan alleen objectieve data gebruiken, geen subjectieve data. De observatie wordt ook niet gedaan omdat de wetenschapper maar 1 theorie voor ogen heeft. Verder kunnen wetenschappelijke observaties overal gebruikt worden, hallucinaties niet.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:44:
Alleen vergeet je dat alle observaties altijd in het kader van een theorie worden geplaatst. Wetenschappers lopen ook niet zomaar wat te observeren, hun observaties worden gedaan in het kader van achterliggende theorieën en hypothesen. Zo is het ook met geloof: een ervaring (dus observatie) wordt gedaan met het geloof als achterliggende hypothese.
Je redeneert teveel vanuit je eigen vakgebied. Binnen de psychologie bijv. is er zo vaak sprake van subjectieve data, omdat ervaringen van mensen worden bestudeerd.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:47:
Nee, want een wetenschapper kan alleen objectieve data gebruiken, geen subjectieve data. De observatie wordt ook niet gedaan omdat de wetenschapper maar 1 theorie voor ogen heeft. Verder kunnen wetenschappelijke observaties overal gebruikt worden, hallucinaties niet.
Oftewel: een wereld van verschil.
Waarmee het hele kaartenhuis ( van empirische bewijzen waardoor geloof niet dom zou zijn / wel raakvlakken met de werkelijkheid zou hebben ) in elkaar dondert.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:38:
[...]
Maar zonder opvoeding zal het niet gezien worden als de geloofservaring, dwz het versterkt voor die persoon misschien het geloof, maar zonder de opvoeding of aannames zou het niet aan het geloof worden gekoppeld. Daarmee is het geen empirisch bewijs, zelfs niet voor een gelovige.
In psychologie wordt het niet als empirisch bewijs gebruikt, omdat het subjectief is. Als 10 mensen dezelfde ervaring melden, dan is dat niet bewijs dat de ervaring echt is.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:52:
Je redeneert teveel vanuit je eigen vakgebied. Binnen de psychologie bijv. is er zo vaak sprake van subjectieve data, omdat ervaringen van mensen worden bestudeerd.
[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 20:05 ]
Serieus, wat wil je nou?Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:44:
[...]
Nee, want ik trek het standpunt dat geloofservaringen te controleren zijn terug, en zeg: zolang niet aannemelijk is gemaakt dat geloofservaringen (of de oorzaken ervan) niet te controleren zijn, bestaat de mogelijkheid dat ze wel te controleren zijn. Dat is voldoende om Kryz' standpunt, namelijk dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn, af te wijzen.
Tjonge jonge, je maakt de kuil voor jezelf steeds dieper.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:44:
Nee, want ik trek het standpunt dat geloofservaringen te controleren zijn terug, en zeg: zolang niet aannemelijk is gemaakt dat geloofservaringen (of de oorzaken ervan) niet te controleren zijn, bestaat de mogelijkheid dat ze wel te controleren zijn. Dat is voldoende om Kryz' standpunt, namelijk dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn, af te wijzen.
Je trekt op die manier het principe van falsifieerbaarheid op een heel flauwe manier in het belachelijke.Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:44:
Verwijderd
Ik weet wat je bedoelt, ik kan lezen! Ik zeg: er ZIJN rationele zaken die geloof tegenspreken, en DAAR is men DOOF voor in GELOOF. Hoe moeilijk is dit?!Spruit 11 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:37:
Ik bedoelde dat geloof niet perse door rationele zaken hoeft te worden tegengesproken.
Ik heb tot nu toe je mogelijkheid tot het correct inschatten van argumenten overschat, vandaar mijn frustratie en gebrek aan toeschietelijkheid om mezelf uit te leggen.Waarom zou dat aan dovemansoren gericht zijn? Ten eerste lijk je een definitie te geven, namelijk: een geloofservaring kan je per definitie niet delen. Dat zou dus betekenen dat een ervaring die je wel kunt delen per definitie geen geloofservaring is. Ten tweede onderschat je volgens mij mijn inzicht in geloofservaringen.
Om te beginnen moet je bepalen wat precies een geloofservaring is. Volgens mij zijn dit zaken als een openbaring, een wonder, het vinden van geluk en rust, dat soort zaken. Belangrijk: dit zijn geen fenomenen die exclusief zijn voorbehouden als geloofservaringen, maar het zijn wel typische voorbeelden, denk ik.Oke, maar waarom zouden geloofservaringen niet gedeeld kunnen worden? Omdat het ervaringen zijn? Dan kun je nog altijd de oorzaak van de geloofservaring delen.
Oke, ik beloof dat ik oprecht, geïnteresseerd en kritisch, zonder makkelijke dooddoeners zal reageren op argumenten die jij kunt geven voor de stelling dat geloofservaringen niet controleerbaar zijn.
En dan bedoel ik met "geloofservaringen zijn niet controleerbaar" het volgende:
geloofservaringen hebben geen oorzaak buiten een mens, maar zijn volledig psychisch te verklaren, door een oorzaak binnen in een mens.
En met "een geloofservaring is te controleren" bedoel ik: het is aannemelijk te maken dat de oorzaak van de geloofservaring buiten de mens zelf ligt.
Zolang niet aan te tonen is dat A niet waar is, heeft het ook geen zin om aan te nemen dat het naar alle waarschijnlijkheid niet waar is.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:09:
Wel een fantastische drogredenering: zolang niet aan te tonen is dat A niet waar is, is het waar.
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Verwijderd
Die heb ik geleverd op het moment dat ik de uitspraak deed. Ik hoop dat je hem snapt, anders...DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:05:
Wat ik trouwens wel zou willen zien, is onderbouwing van Kryz' standpunt dat gelovigen dom zijn.
Als iets niet valt aan te tonen kun je er voorlopig beter vanuit gaan dat het niet zo is.DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:05:
[...]
Zolang niet aan te tonen is dat A niet waar is, heeft het ook geen zin om aan te nemen dat het naar alle waarschijnlijkheid niet waar is.
Schop jij het topic even terug naar het niveau van een aantal dagen geleden...DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:05:
[...]
Zolang niet aan te tonen is dat A niet waar is, heeft het ook geen zin om aan te nemen dat het naar alle waarschijnlijkheid niet waar is.
Wat ik trouwens wel zou willen zien, is onderbouwing van Kryz' standpunt dat gelovigen dom zijn.
Vreemd genoeg gelden in de kerk die andere logicaregels alleen maar voor hun eigen gedachtengoed, op het moment dat je aan een gelovige vraagt of sinterklaas / kabouters bestaan is hun antwoord gewoon hetzelfde, er is niets anderscornelixnootje1 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:13:
[...]
Als iets niet valt aan te tonen kun je er voorlopig beter vanuit gaan dat het niet zo is.
Wetenschappelijk gezien dan. In de kerk en sprookjes gelden andere logicaregels.
[ Voor 31% gewijzigd door Gomez12 op 30-04-2009 21:25 ]
Dat is een stelling die heel makkelijk met een simpel voorbeeld onderuit te schoffelen is.DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:05:
Ik ben niet geheel verrast dat je dezelfde cirkelredenering probeert aan te houden. Als pastafarian ben ik blij dat het FSM nu dus ook waar is (want het heeft geen zin aan te nemen dat het niet waar is), Wodan en co en Zeus en co vieren nu ook feest, e.d.DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:05:
Punt 1 is al door heel veel mensen lekgeprikt, dusdanig dat er meer gaten dan substantie is. En het was al een band zonder enige lucht om te beginnen...Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:23:
Schop jij het topic even terug naar het niveau van een aantal dagen geleden...
Voor punt 1 zie : Gomez12 in "Gelovige wetenschappers"
Voor punt 2 zie : zie ongeveer de laatste 2 pagina's
[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 21:26 ]
Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:27:
@Gambieter, maar ik zei het ook, en jezelf aanroepen is altijd beter
Verwijderd
Het schuldig totdat het tegendeel bewezen is principe.Dido schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:15:
[...]
Je trekt op die manier het principe van falsifieerbaarheid op een heel flauwe manier in het belachelijke.
Wetenschappelijk gesproken wordt het erg op prijs gesteld als een stelling (of theorie) falsifieerbaar is, dat wil zeggen dat het in principe mogelijk is om te bewijzen dat hij niet klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2009 21:41 ]
Nope, het irrelevant totdat het tegendeel bewezen is principe. Of in je rechtspraak analogie, niet verdacht totdat er aanwijzingen zijn van het tegendeel.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:37:
Het schuldig totdat het tegendeel bewezen is principe.
Een zelfverzonnen hallucinatie is wel degelijk minder waard dan een onderbouwde aanname.Een aanname weerleggen met een aannemelijkere aanname.
Mooi en lelijk zijn waardeoordelen. Ik vind het niet mooi als iemand zijn denkvermogen uitschakeltMogen we even een moment om te lachen? Persoonlijke geloofservaringen samen met de kracht van het willen geloven is dan wel iets mooiers dan een aanname van iemand aanhangen die uiteindelijk ook maar falsifiseerbaar is.
Je hebt helemaal niets geleverd, je gooit de stelling over de schutting.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:13:
[...]
Die heb ik geleverd op het moment dat ik de uitspraak deed. Ik hoop dat je hem snapt, anders...
Dat is gambieter niet met je eens. Die vindt namelijk dat je best mag stellen dat het bestaan van God, IPU of FSM zeer onwaarschijnlijk is, terwijl dat niet aan te tonen is.cornelixnootje1 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:13:
Als iets niet valt aan te tonen kun je er voorlopig beter vanuit gaan dat het niet zo is.
Dus jullie hebben eigenhandig bewezen dat gelovigen dom zijn, op de laatste 2 pagina's? Hoe dan, door heel hard te roepen dat het zo is?Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:23:
Schop jij het topic even terug naar het niveau van een aantal dagen geleden...
Voor punt 2 zie : zie ongeveer de laatste 2 pagina's
Niet relevant. Ze kunnen bestaan zonder dat ze consequenties hebben. Dat is tenslotte ook wat wordt gesteld over een mogelijk bestaande Christelijke God. Of ik er in geloof is een tweede. Maar zoals ik ook al meerdere keren heb aangegeven, geloof is niet iets wat draait om wetenschappelijke bewijzen. Dat staat overigens volledig los van persoonlijk bewijs, wat Spruit de geloofservaring noemt, geloof ik.Dido schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:24:
[...]
Dat is een stelling die heel makkelijk met een simpel voorbeeld onderuit te schoffelen is.
Jij kunt niet bewijzen dat er geen IPU, FSM of zich verstoppende kabouters zijn. Hetzelfde gaat op voor een schier oneindige reeks aan onzinnige entiteiten.
Alleen al uit pragmatische overwegingen is het nuttig om aan te nemen dat die entiteiten naar alle waarschijnlijk niet bestaan: als ik dat niet doe moet ik me serieus gaan afvragen wat de mogelijk consequenties zouden kunnen zijn van het bestaan van die entiteiten - en het zijn er simpelweg teveel om ooit nog aan iets nuttigs toie te komen.
Jij vindt het onzin. Kryz en Gambieter vinden het onzin. Een wereldberoemd astrofysicus vindt het onzin. Nog steeds niets onomstotelijk bewezen. Dus, om even Niek1616 aan te halen, waarom aannemen dat het zo is, als je het niet aan kunt tonen?Maar goed, dit stond al bijna letterlijk eerder ergens in dit topic, dus zo nieuw kan het niet zijn dat je stelling onzin is
Mijn cirkelredenering is niet beter of slechter dan de jouwe. Ik zie jou ook al een aantal pagina's lang hetzelfde verhaal herkauwen.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:24:
[...]
Ik ben niet geheel verrast dat je dezelfde cirkelredenering probeert aan te houden. Als pastafarian ben ik blij dat het FSM nu dus ook waar is (want het heeft geen zin aan te nemen dat het niet waar is), Wodan en co en Zeus en co vieren nu ook feest, e.d.
Heel veel? Ik zie ook heel veel mensen die vinden dat dat lekprikken zwaar overschat wordt door de mensen die denken dat punt 1 al is lekgeprikt. Mag ik hier uit opmaken dat niet-gelovigen zichzelf gewoon heel erg goed vinden? Dat strookt overigens wel met het feit dat ze ook vinden dat gelovigen dom zijn. Ze komen tenslotte allebei voort uit grootheidswaanzin. Overigens moet je dat laatste niet opvatten als belediging hoor, het is gewoon een feit, wat in dit topic al heel duidelijk is aangetoond, de afgelopen pagina's.Punt 1 is al door heel veel mensen lekgeprikt, dusdanig dat er meer gaten dan substantie is. En het was al een band zonder enige lucht om te beginnen...
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Ik wil je graag aanraden eens te googlen op falsificatie. Neem desnoods de naam Popper even mee.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:37:
Een aanname weerleggen met een aannemelijkere aanname. Mogen we even een moment om te lachen? Persoonlijke geloofservaringen samen met de kracht van het willen geloven is dan wel iets mooiers dan een aanname van iemand aanhangen die uiteindelijk ook maar falsifiseerbaar is.
Je begrijpt het echt nog steeds niet? Je hoeft niet te stellen dat iets onwaarschijnlijk is, als er geen bewijs is voor hun bestaan. Iets is automatisch onwaarschijnlijk tot het tegendeel bewezen wordt, of het nu FSM, IPU of opperwezen is.DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:49:
Dat is gambieter niet met je eens. Die vindt namelijk dat je best mag stellen dat het bestaan van God, IPU of FSM zeer onwaarschijnlijk is, terwijl dat niet aan te tonen is.
Zie hierboven: het is onwaarschijnlijk totdat er bewijs of onderbouwing voor het tegendeel komt.Jij vindt het onzin. Kryz en Gambieter vinden het onzin. Een wereldberoemd astrofysicus vindt het onzin. Nog steeds niets onomstotelijk bewezen. Dus, om even Niek1616 aan te halen, waarom aannemen dat het zo is, als je het niet aan kunt tonen?
Je weet dus niet wat het verschil is tussen een herhaling en een cirkelredenering. Ik vind het ook jammer dat ik niet door de zelf-geplaatste barrieres kom die logisch redeneren blokkeren bij een aantal mensen. Dat is echter geen cirkelredenering; check your dictionary, please.Mijn cirkelredenering is niet beter of slechter dan de jouwe. Ik zie jou ook al een aantal pagina's lang hetzelfde verhaal herkauwen.
Ik ben niet beledigd, hoor. Maar je beschuldiging van grootheidswaanzin is alleen te begrijpen als je je eigen redeneringen op een veel lager niveau ziet, want dan is alles hoger.Heel veel? Ik zie ook heel veel mensen die vinden dat dat lekprikken zwaar overschat wordt door de mensen die denken dat punt 1 al is lekgeprikt. Mag ik hier uit opmaken dat niet-gelovigen zichzelf gewoon heel erg goed vinden? Dat strookt overigens wel met het feit dat ze ook vinden dat gelovigen dom zijn. Ze komen tenslotte allebei voort uit grootheidswaanzin. Overigens moet je dat laatste niet opvatten als belediging hoor, het is gewoon een feit, wat in dit topic al heel duidelijk is aangetoond, de afgelopen pagina's.
Dat kan. Maar jij kunt niet bewijzen dat ze geen consequenties hebben. En dus mag je, volgens jouw eigen logica, niet de mogelijkheid verwerpen dat ze consequenties hebben.DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:49:
Niet relevant. Ze kunnen bestaan zonder dat ze consequenties hebben.
Om dan even met je mee te gaan: waarom zou jij aannemen dat genoemde entiteiten geen consequenties hebben?Jij vindt het onzin. Kryz en Gambieter vinden het onzin. Een wereldberoemd astrofysicus vindt het onzin. Nog steeds niets onomstotelijk bewezen. Dus, om even Niek1616 aan te halen, waarom aannemen dat het zo is, als je het niet aan kunt tonen?
Herkauwen van een verhaal is niet hetzelfde als een cirkelredenering, dus deze twee zinnen hebben niets met elkaar te maken. Non-sequitur, kent u die uitdrukking?Mijn cirkelredenering is niet beter of slechter dan de jouwe. Ik zie jou ook al een aantal pagina's lang hetzelfde verhaal herkauwen.
Goed. Even van voren af aan.begintmeta schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:35:
[...]
Zou je dat nog eens willen doen? Ik moet bekennen dat ik niet helemaal voor ogen heb wat je vermoedelijk hebt willen weergeven.
Het niet-religieuze geluid krijgt echter plenty aandacht op school en het wordt gedoceerd als elk ander vak maar dan als onderdeel bij levensbeschouwing wereldbeeld of hoe het vak genoemd wordt. Wat bijvoorbeeld concreet gedaan wordt is ook uitspraken van natuurkundigen mbt levensbeschouwing behandelen of ethische dillema’s door allerlei zienswijzes te bewerken in “spreekbeurten” of oefen debatten.In de leslokalen wordt geen atheïsme gepredikt en als je kijkt naar het grote aantal religieuze omroepen valt het niet-religieuze geluid vanuit de media wel mee.
And it goes BRAAAAAPP!
Er is niets waanzinnig als het gaat over de 'suprematie' van wetenschap over fictionele uitleg over natuurverschijnselen. En over domme gelovigen verwijs ik je naar mijn eerdere reactie van vandaag (waar helaas nog niet op gereageerd is, dus sla je slagDFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:49:
[...]
Mag ik hier uit opmaken dat niet-gelovigen zichzelf gewoon heel erg goed vinden? Dat strookt overigens wel met het feit dat ze ook vinden dat gelovigen dom zijn. Ze komen tenslotte allebei voort uit grootheidswaanzin.
Een niet-religieus geluid is niet hetzelfde als anti-religieus of actief het niet-geloven uitdragen. Binnen natuurwetenschappelijke vakken is geen ruimte voor religie. Over je tweede punt: wetenschappers zijn mensen en hun persoonlijke opvattingen kunnen interessant zijn om te vermelden.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:07:
[...]
Het niet-religieuze geluid krijgt echter plenty aandacht op school en het wordt gedoceerd als elk ander vak maar dan als onderdeel bij levensbeschouwing wereldbeeld of hoe het vak genoemd wordt. Wat bijvoorbeeld concreet gedaan wordt is ook uitspraken van natuurkundigen mbt levensbeschouwing behandelen of ethische dillema’s door allerlei zienswijzes te bewerken in “spreekbeurten” of oefen debatten.
[ Voor 38% gewijzigd door nXXt op 30-04-2009 22:11 ]
Verwijderd
Tja, als je Popper erbij wilt halen dan zijn we snel uitgepraat. Op dit moment zijn er geen fatsoenlijke experimenten uit te voeren die de hypothese van abiogenese falsifiseerbaar kan maken. Volgens Popper kunnen we dan niet over wetenschap praten. Dus jullie zijn gelovigen...Dido schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:54:
[...]
Ik wil je graag aanraden eens te googlen op falsificatie. Neem desnoods de naam Popper even mee.
Zoals Gambieter al zegt, schoonheid is subjectief, maar je denigrerende uitlating over falsieerbare theorieën laten twee mogelijkheden open:
Óf je weet niet waar je het over hebt, óf je denkt dat zwaartekracht, relativiteit en thermodynamica volalagen onzin zijn.
Dat is echter nog steeds iets anders dan je stelling dat atheisme wordt onderwezen, en ook de associatie die je legt met het uitlachen van een kind dat in God gelooft is niet onderbouwd; het feit dat de kinderen iets wisten over atheisme maakte ze geen pestkoppen. Het vertellen over de Russische revolutie is ook geen communisme- of bolsjevisme-onderwijs.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:07:
Het niet-religieuze geluid krijgt echter plenty aandacht op school en het wordt gedoceerd als elk ander vak maar dan als onderdeel bij levensbeschouwing wereldbeeld of hoe het vak genoemd wordt. Wat bijvoorbeeld concreet gedaan wordt is ook uitspraken van natuurkundigen mbt levensbeschouwing behandelen of ethische dillema’s door allerlei zienswijzes te bewerken in “spreekbeurten” of oefen debatten.
Ehh.. volgens mij begrijp je mijn stelling verkeerd. Ik zei:DFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:49:
[...]
Dat is gambieter niet met je eens. Die vindt namelijk dat je best mag stellen dat het bestaan van God, IPU of FSM zeer onwaarschijnlijk is, terwijl dat niet aan te tonen is.
Er is geen 'hypothese' van abiogenese. Abiogenese heeft hoogstwaarschijnlijk wel plaatsgevonden, maar hoe dat gebeurt is... dat is onzeker. Er zijn diverse hypothesen, sommigen daarvan gaan uit van een RNA-gebaseerde fase (waar wel enige aanleiding voor lijkt te zijn als we kijken naar virussen).Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:12:
[...]
Tja, als je Popper erbij wilt halen dan zijn we snel uitgepraat. Op dit moment zijn er geen fatsoenlijke experimenten uit te voeren die de hypothese van abiogenese aannemelijk kan maken. Volgens Popper kunnen we dan niet over wetenschap praten. Dus jullie zijn gelovigen...
[ Voor 9% gewijzigd door nXXt op 30-04-2009 22:19 ]
Verwijderd
huh?nXXt schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:15:
[...]
Er is geen 'hypothese' van abiogenese. Abiogenese heeft hoogstwaarschijnlijk wel plaatsgevonden, maar hoe dat gebeurt is... dat is onzeker. Er zijn diverse hypothesen, sommigen daarvan gaan uit van een RNA-gebaseerde fase (waar wel enige aanleiding voor lijkt te zijn als we kijken naar virussen).
Dom is een relatief begrip, maar gelovigen hebben gemiddeld zeker een lager IQ als atheïsten. Er zijn zeer veel onderzoeken waar uit blijkt dat er een zeer negatieve correlatie is tussen IQ/opleidingsniveau/ontwikkeling en het geloof in een oppperwezen. Natuurlijk zijn er ook slimme gelovigen en domme atheïsten. Alleen is de verhouding tussen de twee nogal verschillend voor beide groepenDFKT schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:49:
[...]
Dus jullie hebben eigenhandig bewezen dat gelovigen dom zijn, op de laatste 2 pagina's? Hoe dan, door heel hard te roepen dat het zo is?
cornelixnootje1 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:15:
Bovendien vind ik Gambieter een communistische hippie, en hij mij een waarschijnlijk een narrow minded kapitalist, maar op het religie-vak zijn we het wel eens.
De hypothesen die onder Abiogenese vallen worden dan ook niet als absolute waarheid verkondigd, opnieuw een mooi verschil met gelovigenVerwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:12:
Tja, als je Popper erbij wilt halen dan zijn we snel uitgepraat. Op dit moment zijn er geen fatsoenlijke experimenten uit te voeren die de hypothese van abiogenese falsifiseerbaar kan maken. Volgens Popper kunnen we dan niet over wetenschap praten. Dus jullie zijn gelovigen...
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 22:33 . Reden: Met dank aan nXXt ]
Wait, wut? Iemand poneert een stelling betreffende de deelbaarheid van geloofservaringen, een ander schuift die triomfantelijk terzijde omdat de stelling falsifieerbaar blijkt, en ik wijs hem erop dat dat nou net ongeveer de beste reden is om de stelling niet terzijde te schuiven.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:12:
Tja, als je Popper erbij wilt halen dan zijn we snel uitgepraat. Op dit moment zijn er geen fatsoenlijke experimenten uit te voeren die de hypothese van abiogenese falsifiseerbaar kan maken. Volgens Popper kunnen we dan niet over wetenschap praten. Dus jullie zijn gelovigen...
eh. Ik lees hier dat je zegt: Er is pas sprake van atheisme doceren als kinderen/jongeren opgeleid worden tot V.1.0 religion slayers.nXXt schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:09:
Een niet-religieus geluid is niet hetzelfde als anti-religieus of actief het niet-geloven uitdragen. Binnen natuurwetenschappelijke vakken is geen ruimte voor religie.
Kunnen? Ik zou zeggen uitermate belangrijk. het zien en horen wat mensen over dit soort dingen te zeggen hebben maakt het mogelijk voor een hoop jongeren om zelf er ook wat over te zeggen. Een filmpje van Bas Haring motiveert veel meer dan een stuk tekst over uitspraken van Einstein (en het gesoebat over wat de beste man al dan niet bedoelde)Over je tweede punt: wetenschappers zijn mensen en hun persoonlijke opvattingen kunnen interessant zijn om te vermelden.
And it goes BRAAAAAPP!
Dan heb je verkeerd gelezen of heb ik verkeerd verwoord. Het idee was namelijk dat men op scholen bezig is met onderwijzen van wetenschap. Dat is niet hetzelfde als het prediken van atheïsme. Dat bedoelde ik te zeggen.ROFLASTC schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:41:
[...]
eh. Ik lees hier dat je zegt: Er is pas sprake van atheisme doceren als kinderen/jongeren opgeleid worden tot V.1.0 religion slayers.
Verwijderd
Ik ben dan toch zeer benieuwd wat jouw bron is. Als ik in het algemeen rondkijk zie ik gemiddeld geen verschil in IQ tussen gelovigen en atheïsten.Morty schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:19:
[...]
Dom is een relatief begrip, maar gelovigen hebben gemiddeld zeker een lager IQ als atheïsten. Er zijn zeer veel onderzoeken waar uit blijkt dat er een zeer negatieve correlatie is tussen IQ/opleidingsniveau/ontwikkeling en het geloof in een oppperwezen. Natuurlijk zijn er ook slimme gelovigen en domme atheïsten. Alleen is de verhouding tussen de twee nogal verschillend voor beide groepen
Een meta-analyse van 43 onderzoeken door Paul Bell voor Mensa Magazine wijst uit dat op vier onderzoeken na alle onderzoeken onderschrijven dat hoe hoger je opleidingsniveau en/of intelligentie is, hoe lager de kans is dat je religieus bent.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:54:
[...]
Ik ben dan toch zeer benieuwd wat jouw bron is. Als ik in het algemeen rondkijk zie ik gemiddeld geen verschil in IQ tussen gelovigen en atheïsten.
http://www.sciencedirect....bae0195cc1ecbd026da77245cVerwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 22:54:
[...]
Ik ben dan toch zeer benieuwd wat jouw bron is. Als ik in het algemeen rondkijk zie ik gemiddeld geen verschil in IQ tussen gelovigen en atheïsten.
Ik denk dat dit wat te kort door de bocht is, er is zeker ook een effect van scholing. Zolang alle scholen religieus zijn zal je toch een groter aantal religieuzen hebben, ook bij de hoger opgeleiden, maar dat komt dan niet zozeer uit overtuiging maar door indoctrinatie en maatschappelijke positie.Morty schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:06:
bijvoorbeeld, maar als je even googeld vind je zo veel meer. Maar je hebt eigenlijk niet eens onderzoeken nodig om te zien dat minder inteligente mensen eerder geneigd zijn in een god te geloven. Je hoeft alleen maar te kijken naar de ontwikkeling van kennis en technologie en de secularisatie die dat als gevolg heeft. Er is een vrij directe lijn te trekken tussen de ontwikkeling van een land en de 'geloofigheid'.
Verwijderd
Oke, de kans wordt dus kleiner. Hiermee kan je niet direct zeggen dat het gemiddelde IQ van een gelovige lager is dan van een atheïst.nXXt schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:02:
[...]
Een meta-analyse van 43 onderzoeken door Paul Bell voor Mensa Magazine wijst uit dat op vier onderzoeken na alle onderzoeken onderschrijven dat hoe hoger je opleidingsniveau en/of intelligentie is, hoe lager de kans is dat je religieus bent.
De conclusie van Bell:
‘Of 43 studies carried out since 1927 on the relationship between religious belief and one’s intelligence and/or educational level, all but four found an inverse connection. That is, the higher one’s intelligence or education level, the less one is likely to be religious or hold “beliefs” of any kind’.
Als de scholen 'goed' onderwijs geven, dan maakt het niet zoveel uit of ze religeus zijn of niet. Probleem is natuurlijk dat echt religieuze scholen meestal niet zo'n trek hebben om 'goed' onderwijs te geven omdat dat hun geloofsbasis nogal ondermijnt. De vraag is natuurlijk of je studenten aan dergelijke scholen als echt hogeropgeleiden kan beschouwengambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:08:
[...]
Ik denk dat dit wat te kort door de bocht is, er is zeker ook een effect van scholing. Zolang alle scholen religieus zijn zal je toch een groter aantal religieuzen hebben, ook bij de hoger opgeleiden, maar dat komt dan niet zozeer uit overtuiging maar door indoctrinatie en maatschappelijke positie.
Jawel, dat kun je wel zeggen aan de hand van de correlatie. Het wil echter niet zeggen dat mensen gelovig zijn omdat ze 'dommer' zijn, want dan heb je weer causatie. En correlatie != causatie.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:10:
[...]
Oke, de kans wordt dus kleiner. Hiermee kan je niet direct zeggen dat het gemiddelde IQ van een gelovige lager is dan van een atheïst.
[ Voor 3% gewijzigd door nXXt op 30-04-2009 23:14 ]
Jawel, dat kan wel. Bijvoorbeeld je hebt 10 mensen met een IQ van 100, 8 geloven en 2 niet. Verder heb je 10 mensen met een IQ van 120, 2 geloven en 8 niet. (Dat komt ongeveer overeen met de kansen.)Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:10:
[...]
Oke, de kans wordt dus kleiner. Hiermee kan je niet direct zeggen dat het gemiddelde IQ van een gelovige lager is dan van een atheïst.
Verwijderd
Ho, stop, grote lees- en interpretatiefout! Er staat:Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:10:
Hier staat dus dat er een directe omgekeerd evenredige relatie bestaat tussen geloof en intelligentie. Dat betekent dus: hoe slimmer, hoe minder gelovig, gemiddeld genomen.Of 43 studies carried out since 1927 on the relationship between religious belief and one’s intelligence and/or educational level, all but four found an inverse connection.
Dus hoe hoger een individu is opgeleid, hoe lager de kans voor dat individu om gelovig te zijn. Dus, er zijn ook slimme gelovigen. En er zijn ook domme atheisten. Dat is het hele idee van gemiddelden. Maar de eerste conclusie zegt wel degelijk dat dus het gemiddelde IQ van een gelovige lager is dan van een atheist. Of je moet een zeer onwaarschijnlijke verdeling hebben van aantallen gelovigen en atheisten, en hun respectievelijke IQ. Maar als dat zo zou zijn, zouden geen van die onderzoeken uberhaupt betrouwbaar zijn.That is, the higher one’s intelligence or education level, the less one is likely to be religious or hold “beliefs” of any kind.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2009 23:25 ]
Verwijderd
Zou je geen rekening moeten houden met het percentage atheïsten en gelovigen? Ik bedoel hiermee dat (denk ik) 1/3 echt gelooft in nederland de andere 2/3 niet. Waardoor je dit mee zou moeten nemen in je berekening.Morty schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:17:
[...]
Jawel, dat kan wel. Bijvoorbeeld je hebt 10 mensen met een IQ van 100, 8 geloven en 2 niet. Verder heb je 10 mensen met een IQ van 120, 2 geloven en 8 niet. (Dat komt ongeveer overeen met de kansen.)
Gemiddelde IQ van gelovigen is (8*100+2*120)/10 = 104
Gemiddelde IQ van ongelovigen is (2*100+8*120)/10 = 116
Verwijderd
gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:26:
Tja, die hele IQ discussie is nogal zinloos imo. IQ is een wat dubieuze eenheid, en om nu gelovigen dom te gaan noemen omdat ze gemiddeld een lager IQ zouden hebben? Ik distantieer me van dat deel van de discussie.
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:27:
offtopic:
Jaja, nog snel even een smiley erbij editten he! Nou, jij zegt dit alleen maar omdat je zelf dom bent! Puh!
Er is ook geselecteerd op opleidingsniveaugambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:26:
Tja, die hele IQ discussie is nogal zinloos imo. IQ is een wat dubieuze eenheid, en om nu gelovigen dom te gaan noemen omdat ze gemiddeld een lager IQ zouden hebben? Ik distantieer me van dat deel van de discussie.
Tsja, verzin dan een beter maatstaf.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:26:
Ontogenetically speaking this means that contemporary denominations are rank ordered by largely hereditary variations in brain efficiency (i.e. IQ). In terms of evolution, modern Atheists are reacting rationally to cognitive and emotional challenges, whereas Liberals and, in particular Dogmatics, still rely on ancient, pre-rational, supernatural and wishful thinking.
Verwijderd
Ik ben het nog steeds niet eens hoe jij het stelt. Mijn interpertatie is dat er meer atheïsten zijn met een hoog IQ dan gelovigen met een hoog IQ.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:23:
Ho, stop, grote lees- en interpretatiefout! Er staat:
Hier staat dus dat er een directe omgekeerd evenredige relatie bestaat tussen geloof en intelligentie. Dat betekent dus: hoe slimmer, hoe minder gelovig, gemiddeld genomen.
En vervolgens:
Dus hoe hoger een individu is opgeleid, hoe lager de kans voor dat individu om gelovig te zijn. Dus, er zijn ook slimme gelovigen. En er zijn ook domme atheisten. Dat is het hele idee van gemiddelden. Maar de eerste conclusie zegt wel degelijk dat dus het gemiddelde IQ van een gelovige lager is dan van een atheist. Of je moet een zeer onwaarschijnlijke verdeling hebben van aantallen gelovigen en atheisten, en hun respectievelijke IQ. Maar als dat zo zou zijn, zouden geen van die onderzoeken uberhaupt betrouwbaar zijn.
Maar ook daar is nog wel wat op af te dingen. Is een universitaire studie kunsthistorie of Frans een hogere opleiding dan een MBO of HBO ICT-training?
Ik vind het onderzoek niet zo erg zinvol, dus die moeite ga ik niet doenMorty schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:31:
Tsja, verzin dan een beter maatstaf.
[ Voor 27% gewijzigd door gambieter op 30-04-2009 23:34 ]
Doe's niet zo moeilijkgambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:32:
[...]
Maar ook daar is nog wel wat op af te dingen. Is een universitaire studie kunsthistorie of Frans een hogere opleiding dan een MBO of HBO ICT-training?
Verwijderd
Daarom doet men ook onderzoek naar dit soort dingen. Om te voorkomen dat mensen hun eigen referentiekader projecteren op hun verwachtingen, en daaraan conclusies verbinden.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:32:
Ik ben het nog steeds niet eens hoe jij het stelt. Mijn interpertatie is dat er meer atheïsten zijn met een hoog IQ dan gelovigen met een hoog IQ.
Aan de andere kant ken ik volksbuurten waar het gemiddelde IQ rond de 80 ligt. Het percentage van gelovige mensen daar ligt rond de 10%
Daarom vermoed ik dat als je in Nederland van alle gelovige het gemiddelde IQ meet en idem dito voor atheïsten, dat je dan zal ziet dat er niet zoveel verschil in zit.
Ik kan het onderzoek niet meer vinden, maar ik heb wel eens een onderzoek gezien dat het ook uitspecificeerde naar welke studie. Daaruit bleek grotendeels dat hoe 'technischer' de studie hoe larger de kans dat de persoon gelooft. Het laagste percentage was bij de biologen. Ook niet zo verassend natuurlijk, biologen worden wat meer gedwogen erover na te denken als kunsthistorie studenten of studenten frans.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:32:
[...]
Ha! Most of you are not worthy, thennXXt schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:45:
Het meest ongelovig waren de biologen en binnen die groep waren de minst gelovigen (weinig verassend) de evolutionair biologen. Het meest gelovig (al was het merendeel nog altijd ongelovig) waren de theoretische fysici.
Meh, ingenieurs werden niet meegenomengambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 23:48:
[...]
Ha! Most of you are not worthy, then. Pwnd!
Dus het bestaan van buitenaards leven is onwaarschijnlijk omdat het tegendeel nog niet bewezen is?gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:57:
Je begrijpt het echt nog steeds niet? Je hoeft niet te stellen dat iets onwaarschijnlijk is, als er geen bewijs is voor hun bestaan. Iets is automatisch onwaarschijnlijk tot het tegendeel bewezen wordt, of het nu FSM, IPU of opperwezen is.
Ik zie niet in dat rationele zaken geloof tegenspreken.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:56:
Ik weet wat je bedoelt, ik kan lezen! Ik zeg: er ZIJN rationele zaken die geloof tegenspreken, en DAAR is men DOOF voor in GELOOF. Hoe moeilijk is dit?!
Nee, zolang niet aan te tonen dat A niet waar is, is de conclusie dat A niet waar is onjuist. Daaruit volgt dus niet dat A waar is.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:09:
Wel een fantastische drogredenering: zolang niet aan te tonen is dat A niet waar is, is het waar.
Dat falsificatieverhaal is volgens mij bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek en niet voor daarbuiten, en daarom is het niet rationeel onzinnig om die stelling te verwerpen. Ik zie niet in waarom ik buiten wetenschappelijk onderzoek van falsificatie zou moeten uitgaan.Dido schreef op donderdag 30 april 2009 @ 20:15:
Je trekt op die manier het principe van falsifieerbaarheid op een heel flauwe manier in het belachelijke.
Wetenschappelijk gesproken wordt het erg op prijs gesteld als een stelling (of theorie) falsifieerbaar is, dat wil zeggen dat het in principe mogelijk is om te bewijzen dat hij niet klopt.
Wat jij nu doet is aantonen dat de stelling van Kruz falsifieerbaar is, en triomfantelijk roepen dat zijn stelling daarom verworpen kan worden.
Op basis daarvan mag je alle gangbare wetenschappelijke theorien verwerpen. Doe je dat?
Je vergeet een klein detail in het falsificatieproces: Kryz heeft een doordachte stelling neergezet die, naar goed wetenschappelijk bewijs uitstekend falsifieerbaar is. Daarmee geeft hij jou een prima mogelijkheid zijn ongelijk aan te tonen, maar in plaats van die mogelijkheid aan te grijpen kraai je victorie omdat je een overduidelijke eigenschap van een rationele stelling ontdekt hebt.
Het detail dat je vergeet: het daadwerkelijk falsifieren. De stelling "geloofservaringen zijn niet deelbaar" is uitstekend falsifieerbaar door 1 enkele geloofservaring te delen. Zolang je dat niet doet heb je de falsifieerbare stelling niet weerlegd en is het rationeel onzinnig om hem te verwerpen.
Stroman. Er wordt niet gezegd dat A niet waar is, maar dat A onwaarschijnlijk is totdat het tegendeel bewezen is. Praktisch gezien betekent dat inderdaad onwaar tot het tegendeel bewezen is, maar dat is hoogstens een nuance.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 15:41:
Dus het bestaan van buitenaards leven is onwaarschijnlijk omdat het tegendeel nog niet bewezen is?
[...]
Nee, zolang niet aan te tonen dat A niet waar is, is de conclusie dat A niet waar is onjuist. Daaruit volgt dus niet dat A waar is.
Dat falsificatieverhaal is ook een onderdeel van logisch en rationeel nadenken. Wat jij dus zegt is dat je in het normale leven irrationeel mag zijn en dat je daaruit voortvloeiende waandenkbeelden niet als dusdanig mag behandelen?Dat falsificatieverhaal is volgens mij bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek en niet voor daarbuiten, en daarom is het niet rationeel onzinnig om die stelling te verwerpen. Ik zie niet in waarom ik buiten wetenschappelijk onderzoek van falsificatie zou moeten uitgaan.
Yep, maar wel weer minder onwaarschijnlijk door het aantal planeten etc.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 15:41:
[...]
Dus het bestaan van buitenaards leven is onwaarschijnlijk omdat het tegendeel nog niet bewezen is?
Ok, wat is A dan ( in praktisch zin dus ) ? Moet je rekening houden met A of niet?[...]
Nee, zolang niet aan te tonen dat A niet waar is, is de conclusie dat A niet waar is onjuist. Daaruit volgt dus niet dat A waar is.
Maakt geen ruk uit. Falsificatie gaat trouwens over relevantie/irrelevantie en niet over waarschijnlijkheid/onwaarschijnlijkheid. Wat betreft relevantie heb je dus wel gelijkgambieter schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:04:
Stroman. Er wordt niet gezegd dat A niet waar is, maar dat A onwaarschijnlijk is totdat het tegendeel bewezen is. Praktisch gezien betekent dat inderdaad onwaar tot het tegendeel bewezen is, maar dat is hoogstens een nuance.
Nee, ik wil alleen falsificatie gebruiken als het om wetenschappelijk onderzoek gaat, waar het volgens mij ook voor bedoeld is. Geen cherrypicking dus, maar het komt me wel goed uitDat falsificatieverhaal is ook een onderdeel van logisch en rationeel nadenken. Wat jij dus zegt is dat je in het normale leven irrationeel mag zijn en dat je daaruit voortvloeiende waandenkbeelden niet als dusdanig mag behandelen?
Wat je wilt doen is cherrypicking, alleen falsificatie gebruiken als het antwoord je aanstaat.
Je hebt gewoon echt niet gelezen waar je op reageert, he?Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 15:41:
Dat falsificatieverhaal is volgens mij bedoeld voor wetenschappelijk onderzoek en niet voor daarbuiten, en daarom is het niet rationeel onzinnig om die stelling te verwerpen. Ik zie niet in waarom ik buiten wetenschappelijk onderzoek van falsificatie zou moeten uitgaan.
Ok, gaan we weer met een onmogelijk slecht voorbeeld.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:22:
[...]
Nee, ik wil alleen falsificatie gebruiken als het om wetenschappelijk onderzoek gaat, waar het volgens mij ook voor bedoeld is. Geen cherrypicking dus, maar het komt me wel goed uitIk zou juist zeggen dat ongelovigen cherries lopen te picken omdat ze de hele tijd met de drogreden van falsificatie aankomen.
Verwijderd
Dat kan ik ook tegen jou zeggen.Dido schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:42:
Je hebt gewoon echt niet gelezen waar je op reageert, he?
Simpel gezegd:Jij toont zelf aan dat een stelling falsifieerbaar is (al bracht je dat niet met zoveel woorden naar voren), en concludeert vervolgens triomfantelijk dat je de stelling dus opzij mag schuiven. Dat is op elke mogelijke manier een absurde conclusie (tenzij je wellicht een vrouwelijke alien met PMS en een rostvast geloof in eenn FSM bent)
Als je geen falsificatie wilt gebruiken, gebruik het dan ook niet half. Kom dan gewoon, zoals al zovaak gevraagd, met onderbouwing voor je eigen stelling, want is ronduit vervelend om elke keer weer te lezen hoe je denkt dat het aantonen van falsifieerbaarheid van andermans stelling genoeg is om die stelling van tafel te vegen. Dat is het niet, het is het tegengestelde van falsificatie, en het raakt rationeel en gevoelsmatig kant noch wal.
Tenzij er is aangetoond dat het niet bestaat.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:44:
Mijn standpunt:
Als er niet is aangetoond dat een fenomeen bestaat dan bestaat het fenomeen misschien.
Dat lijkt me duidelijk onwaar. Bacterien zijn lange tijd niet aangetoond, en het idee van kleine beestjes in je lichaam werd als belachelijk ervaren, toch lijken ze nu wel te bestaan.Het standpunt van jou, en andere falsificatiefans:
Als er niet is aangetoond dat een fenomeen bestaat dan bestaat het fenomeen niet.
Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:44:
Ik begrijp niet dat er zoveel kritiek komt op mijn standpunt.
Voor de zoveelste keer: je zegt helemaal niet dat het fenomeen misschien bestaat, je wilt namelijk dat het bestaan geaccepteerd wordt omdat het tegendeel niet bewezen is. Omdat de onwaarheid van A niet kan worden bewezen, is het dus waar.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:44:
Mijn standpunt:
Als er niet is aangetoond dat een fenomeen bestaat dan bestaat het fenomeen misschien.
Het standpunt van jou, en andere falsificatiefans:
Als er niet is aangetoond dat een fenomeen bestaat dan bestaat het fenomeen niet.
Verwijderd
Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:44:
Mijn standpunt:
Het standpunt van jou, en andere falsificatiefans:
Ik begrijp niet dat er zoveel kritiek komt op mijn standpunt.
gambieter schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:28:
Er wordt een hogere macht gedefinieerd, welke echter niet nodig is en daarmee onwaarschijnlijk is.
gambieter schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 12:51:
het wordt nu gewoon als onwaarschijnlijk gecatalogiseerd.
gambieter schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 15:18:
Daarmee is die hogere macht onwaarschijnlijk en irrelevant, en kan verder genegeerd worden.
gambieter schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 00:09:
Daarentegen is er nog geen enkele religieuze stroming in staat geweest om maar een greintje objectief bewijs voor een opperwezen te leveren, en is het daarmee zeer onwaarschijnlijk dat deze bestaat. Het is aan de religieuzen om hun eigen bewijzen te leveren.
gambieter schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 18:19:
Ik neem aan dat je het verschil tussen afwijzen en onwaarschijnlijk verklaren herkent?
gambieter schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 00:03:
Je kunt het niet volledig uitsluiten, maar zolang er geen onderbouwing is (en het dus onwaarschijnlijk is) hoef je er ook geen rekening mee te houden.
gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 13:55:
Dat komt omdat je de standaard denkfout maakt vanuit religie. Noch begintmeta, noch Dido noch ik zeggen dat God niet bestaat, alleen dat het onwaarschijnlijk is omdat er geen bewijs voor is, en het ook niet nodig is (Ockam).
gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 16:32:
Als wetenschapper zeg ik simpelweg: de hypothese dat er een God is, is tot nu toe niet onderbouwd. Daar verklaringen voor allerlei processen geen God nodig hebben, is het onwaarschijnlijk dat God bestaat, en hoeven we met deze hypothese geen rekening te houden.
gambieter schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 19:50:
Het is onwaarschijnlijk dat God bestaat omdat er geen enkel bewijs voor is, en nog nooit is geleverd.
gambieter schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:24:
Ik zeg toch niet dat God niet bestaat? Ik zeg alleen dat het dermate onwaarschijnlijk is door het gebrek aan onderbouwing en bewijs, dat je het niet hoeft mee te nemen totdat er onderbouwing/bewijs wordt geleverd.
En, snap je het verschil al? Het is pas enkele tientallen malen gezegd in dit topic, maar wij begrijpen wel dat je het niet wilt snappen hoor. En dit was alleen maar een bloemlezing uit Gambieter's Onwaarschijnlijke Werken (dat was het woord waar het makkelijkst op te zoeken was). Oh, wacht, ik was klaar met je... bijna vergeten.gambieter schreef op donderdag 30 april 2009 @ 21:57:
Je hoeft niet te stellen dat iets onwaarschijnlijk is, als er geen bewijs is voor hun bestaan. Iets is automatisch onwaarschijnlijk tot het tegendeel bewezen wordt, of het nu FSM, IPU of opperwezen is.
Je bent gambieter in "Gelovige wetenschappers" vergetenVerwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 22:42:
En, snap je het verschil al? Het is pas enkele tientallen malen gezegd in dit topic, maar wij begrijpen wel dat je het niet wilt snappen hoor. En dit was alleen maar een bloemlezing uit Gambieter's Onwaarschijnlijke Werken (dat was het woord waar het makkelijkst op te zoeken was). Oh, wacht, ik was klaar met je... bijna vergeten.
offtopic:
gambieter, volgens mij zeg je nogal vaak hetzelfde. En je gebruikt het woord 'onwaarschijnlijk' nogal vaak. Wel kudos voor het doorzettingsvermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 01-05-2009 22:47 ]
Verwijderd
Mja, maar die postte je tijdens mijn verzameldrift, en ja, ik kan niet bij iedere wijziging in dit topic mijn post gaan zitten wijzigen.
Uhm, duidelijk niet nee.Ach, dat is de "senior lecturer" in me, bij studenten moet je ook geduld hebben. In ieder geval is Spruit11 geen gelovige wetenschapper.
Er zit dus geen verschil, maar ik vind het wel onzinnig dat er rond wordt gestrooid met falsificatie. Dat het bestaan van bijv. God onwaarschijnlijk is als je geloofservaringen negeert, zul je mij niet zien ontkennen. Als je zegt: "God bestaat waarschijnlijk niet" dan zeg je in feite: "God bestaat misschien" en dan hebben we wat dat betreft geen meningsverschil. Wat falsificatie er mee van doen heeft blijft me echter een raadsel.Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 22:42:
En, snap je het verschil al? Het is pas enkele tientallen malen gezegd in dit topic, maar wij begrijpen wel dat je het niet wilt snappen hoor. En dit was alleen maar een bloemlezing uit Gambieter's Onwaarschijnlijke Werken (dat was het woord waar het makkelijkst op te zoeken was). Oh, wacht, ik was klaar met je... bijna vergeten.
offtopic:
gambieter, volgens mij zeg je nogal vaak hetzelfde. En je gebruikt het woord 'onwaarschijnlijk' nogal vaak. Wel kudos voor het doorzettingsvermogen.
Dan hebben we dus wel een meningsverschil, omdat jouw manier van uitdrukken de mogelijkheid actief open laat, en niet goed weergeeft dat de mogelijkheid noch relevant, noch significant is. Een uitdrukking als "God bestaat misschien" is veel te actief en positief en drukt op geen enkele manier uit dat de kans zo goed als nihiel is.Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:00:
Als je zegt: "God bestaat waarschijnlijk niet" dan zeg je in feite: "God bestaat misschien" en dan hebben we wat dat betreft geen meningsverschil.
Heel simpel: het is aan jou om de stelling te falsificeren. Toon gewoon aan dat er een God is (of het nu de christelijke, islamistische of pastafarianistische versie is), en je mag de stelling opwaarderen naar pandemie-level 1.Wat falsificatie er mee van doen heeft blijft me echter een raadsel.
Aha: je zegt niet dat God niet bestaat, maar je bedoelt het stiekem toch. FFS, zeg dan gewoon: "God bestaat niet" in plaats van te mierenneuken met "het bestaan van God is onwaarschijnlijk".gambieter schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:07:
Dan hebben we dus wel een meningsverschil, omdat jouw manier van uitdrukken de mogelijkheid actief open laat, en niet goed weergeeft dat de mogelijkheid noch relevant, noch significant is. Een uitdrukking als "God bestaat misschien" is veel te actief en positief en drukt op geen enkele manier uit dat de kans zo goed als nihiel is.
Ga dus svp niet de woorden herinterpreteren omdat het anders niet in je straatje past. Kryz, Gomez12, Dido en vele anderen hebben het allemaal heel erg duidelijk gezegd.
Waarom zou ik in 's hemelsnaam die stelling moeten falsificeren? Hou toch op met die lariekoek.Heel simpel: het is aan jou om de stelling te falsificeren. Toon gewoon aan dat er een God is (of het nu de christelijke, islamistische of pastafarianistische versie is), en je mag de stelling opwaarderen naar pandemie-level 1.
Stop toch eens met het verdraaien van andermans woorden. Ik zeg precies wat ik bedoel: "hoogst onwaarschijnlijk" en "irrelevant" zijn de juiste bewoordingen. Als wetenschapper weet ik juist al te goed dat ik het niet-bestaan van God niet kan bewijzen, en probeer dat dan ook niet. Als je dan gaat proberen mijn woorden te veranderen in iets wat ik niet wil zeggen en wat jij wilt aanvallen, dan kom je dicht in de buurt van het stromannen.Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:22:
Aha: je zegt niet dat God niet bestaat, maar je bedoelt het stiekem toch. FFS, zeg dan gewoon: "God bestaat niet" in plaats van te mierenneuken met "het bestaan van God is onwaarschijnlijk".
Omdat je al vele pagina's uitermate krampachtig bezig bent om via verdraaiingen te kunnen concluderen dat er toch een god is. De enige manier om je gelijk te halen is door te falsificeren, en je afkeer daarvan komt door hopelijk de realisatie dat je dat niet kan.Waarom zou ik in 's hemelsnaam die stelling moeten falsificeren? Hou toch op met die lariekoek.
[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 02-05-2009 03:40 ]
Irrelevant volgt uit het falsificatiecriterium.gambieter schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:32:
Stop toch eens met het verdraaien van andermans woorden. Ik zeg precies wat ik bedoel: "hoogst onwaarschijnlijk" en "irrelevant" zijn de juiste bewoordingen. Als wetenschapper weet ik juist al te goed dat ik het niet-bestaan van God niet kan bewijzen, en probeer dat dan ook niet. Als je dan gaat proberen mijn woorden te veranderen in iets wat ik niet wil zeggen en wat jij wilt aanvallen, dan kom je dicht in de buurt van het stromannen.
Maar dat volgt niet uit het falsificatiecriterium.Zeggen dat God bestaat, zeg je dat het FSM bestaat.
Ik kan niet aantonen waarom God zou bestaan.Nu mag jij proberen aan te tonen waarom God wel zou bestaan en het FSM niet.
[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 02-05-2009 09:12 ]
Klopt, maar het is dan aantoonbare lariekoek, terwijl jij aantoonbaar reageerde op iets anders dan wat je quote.Spruit 11 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:44:
Dat kan ik ook tegen jou zeggen.
Dat is simpelweg onjuist. Je legt mensen woorden in de mond.Het standpunt van jou, en andere falsificatiefans:
Je standpunt is een ding, het is vooral je ergerlijke manier van "discussieren" die kritiek krijgt. Vind je het echt gek dat er kritisch gereageerd wordt als je mensen leugens in de mond legt?Ik begrijp niet dat er zoveel kritiek komt op mijn standpunt.
Even op herhaling: de enige reden dat het woord falsificatie naar voren kwam, was omdat jij een stelling dacht te kunnen verwerpen door aan te tonen dat hij falsifieerbaar was. Je gebruikt ehet woord niet, maar het was precies wat je deed.Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:00:
Wat falsificatie er mee van doen heeft blijft me echter een raadsel.
Je verwerpt falsificatie, om het vervolgens weer te gaan lopen gebruiken? Hou toch eens op met dat inconsequente gedraai.Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 04:02:
Irrelevant volgt uit het falsificatiecriterium.
Maar hoogst onwaarschijnlijk volgt niet uit het falsificatiecriterium.
[...]
Maar dat volgt niet uit het falsificatiecriterium.
Op zich klopt het lijstje redelijk, alleen het punt is juist dat met deze gedachtengang je het niet meer specifiek over een god of godheid hebt, Je hebt het over alle mogelijke onwaarschijnlijkheden.begintmeta schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 09:08:
[small]Zullen we deze offopicdiscussie hier in ieder geval ervoor laten en misschien kunnen de 'kampen' zich vinden in het volgende:
'God en goden' bestaan 'in ieder geval': als concept, taalkundig.
God en goden bestaan 'hoogstwaarschijnlijk': in de ervaring van bepaalde mensen
God en goden bestaan 'eventueel': in de 'werkelijkheid'.
Het is 'nergens' voor nodig het werkelijke bestaan van god en goden bij 'iets' te betrekken.
Serieus, de vorige dat je het had over geloofservaringen zei je dat ze controleerbaar waren, dat heb je uiteindelijk teruggetrokken en nu kom je weer op de proppen met dat als je ze gelooft dat dat dan een pluspunt voor een God is?Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 03:00:
[...]
Dat het bestaan van bijv. God onwaarschijnlijk is als je geloofservaringen negeert, zul je mij niet zien ontkennen.
Het woord draaikont is een goede beschrijving voor hen die falsificatie verwerpen en het dan willen gaan gebruiken. En het dan ook nog eens incorrect gebruiken, want er is nooit gezegd dat het hoogst onwaarschijnlijk uit het falsificatiecriterium volgt; dat volgt namelijk uit het gebrek van enige onderbouwing voor het bestaan van een God.Spruit 11 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 04:02:
Irrelevant volgt uit het falsificatiecriterium.
Maar hoogst onwaarschijnlijk volgt niet uit het falsificatiecriterium.
[...]
Maar dat volgt niet uit het falsificatiecriterium.
Ik ben blij dat je toch een zinvolle bijdrage levert met deze bovenstaande zin. Je geeft hiermee toe niet in staat te zijn de bewering "God bestaat" te onderbouwen en ook niet in staat te zijn de bewering "God bestaat niet" te falsificeren. Jammer dat daarvoor zoveel pagina's nodig waren.Ik kan niet aantonen waarom God zou bestaan.
Daar ben ik het niet mee eens, je mag best aannemen dat theepotten op een baan tussen aarde en mars cirkelen, een christelijke god mijn zondigheid beoordeeld, mijn hoofd wordt begraasd door onzichtbare paarse eenhoorns terwijl het vliegende spaghettimonster zorgt dat ik niet ga zweven, maar je moet bij mij niet ermee aankomen dat uit hoofde van de theepot/god... iets moet, evenmin trouwens uit hoofde van iets 'zeker bestaands' (zeg mijn moeder, een stoeptegel...) zonder goede motivatie. Ook kunnen dergelijke bevindingen een hoop tijd kosten. Wat betreft waar ik mijn gedachten (en gevoelens) over laat gaan: ik ben misschien wat te pragmatisch, het kan wel heel leuk zijn om abstracte/absurde/... zaken te overpijnzen, maar als puntje bij paaltje komt wordt het grootste deel van mijn leven toch door de wat concretere gedachten en gevoelens 'beheersd'.Gomez12 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:56:
...
Dus ja, het lijstje klopt redelijk vanuit een geloofsstandpunt ( alhoewel ik gok dat spruit11 hem toch ook niet toepasbaar vind voor een FSM ) maar in werkelijkheid is het lijstje veel omvattender waardoor het omvalt.
Dido in "Gelovige wetenschappers"Dido schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 10:52:
Even op herhaling: de enige reden dat het woord falsificatie naar voren kwam, was omdat jij een stelling dacht te kunnen verwerpen door aan te tonen dat hij falsifieerbaar was. Je gebruikt ehet woord niet, maar het was precies wat je deed.
Ik gebruikte geen falsificatie.Jij gaat vervolgens met dat woord aan de haal, en blijft het te pas en te onpas overal doorheen gooien, terwijl jij de enige was die falsificatie aan het gebruiken was (en dan nog op een onzinnige manier ook).
De enige onderbouwing die je van mij zult krijgen is dat geloofservaringen in de ogen van een gelovige genoeg onderbouwing zijn voor zijn geloof, verder niets.Dus als je niet weet wat falsificatie ergens mee te maken heeft, laat het dan rusten, gebruik het niet, en kom, zoals eerder gezegd (maar je verdomt het gewoon) eindelijk eens met onderbouwing van je eigen stellingen.
Volgens mij is hier sprake van miscommunicatie: ik gebruik falsificatie omdat jullie daarmee aan kwamen zetten.Je verwerpt falsificatie, om het vervolgens weer te gaan lopen gebruiken? Hou toch eens op met dat inconsequente gedraai.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq