Konstantine schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 23:50:
[...]
Ik wil de wetenschap helemaal niet besmeuren

Ik wil alleen benadrukken dat het ideaalbeeld van een volkomen neutrale en objectieve wetenschap vaak niet in overeenstemming met de werkelijkheid is. Als je je er namelijk van bewust bent dat wetenschappers ook aan externe invloeden onderhevig zijn, is het makkelijker bepaalde onderzoeken op waarde te schatten. Bijvoorbeeld de wanhopige poging van ID'ers om er een wetenschap van te maken komt voort uit hun levensovertuiging. Dit maakt het makkelijker zin en onzin te scheiden.
Dus omdat ID-ers hun onzin proberen tot wetenschap te verheffen is wetenschap gekleurd en niet onafhankelijk? Wat ID-ers doen heeft helemaal niets met wetenschap te maken en hoort er ook niet bij betrokken te worden. Religie hoort in het religievakje, nergens anders.
Wetenschap is wel neutraal en objectief, alleen worden de gegevens misbruikt door mensen buiten de wetenschap.
[...]
Take a chill-pill kerel. Dat mijn mening je niet aan staat is tot daar aan toe, maar there's no need to get personal...
Ik probeer mn statements wel degelijk te onderbouwen. Misschien moet je ze eens lezen?
Nee, je onderbouwd ze niet. Je herdefinieert wetenschap door er maatschappelijke delen aan toe te voegen, en zegt daarna dat wetenschap niet neutraal is vanwege de dingen die je eraan toevoegt. En dat is precies wat Rekcor ook doet in dit topic.
[...]
Ik verwijt de wetenschap helemaal niks. Het enige dat ik steeds probeer uit te leggen is dat wetenschap niet alleen bestaat uit de professoren in laboratoria, maar ook uit het socio-culturele pakket daaromheen. Er is niks mis met het ideaal van een objectieve wetenschap, maar de praktijk is vaak toch iets gekleurder. Nothing more, nothing less.
Zie hierboven. Dat is dus geen wetenschap an sich, maar een uitgebreide definitie van wetenschap die je daarna verwijten maakt gebaseerd op de delen die je onnodig toevoegt.
Helaas bemoeit de regering zich inderdaad met de financiering van onderzoek, gebaseerd op motieven die niets met wetenschap te maken hebben. Dit is helaas een reden dat er bureaucratische monstruositeiten als NWO nodig zijn, omdat je politiek nooit directe invloed mag laten hebben op wetenschappelijk onderzoek.
[...]
Nogmaals, ik verwijt niemand iets. Maar als Ajax hockeyfiguren in het bestuur aannemen heeft dat waarschijnlijk wel zijn invloed op de kwaliteit van Ajax als voetbalclub toch?
Als die mensen zich dienend opstellen niet. Maar zodra ze actief geen proberen hun gebrekkige kennis op te dringen, dan kan je problemen veroorzaken. Maar maakt dat de voetballers slechter, of de voetbalsport slechter?
Wat het NWO betreft, ze hebben misschien niet de kwaliteiten van de gemiddelde professor, maar ze beinvloeden hem wel in zijn werk, wat de objectiviteit en neutraliteit van de wetenschapper beinvloedt!
Ze zorgen voor een grote hoeveelheid papierwerk die mensen van hun werk houdt. Gelukkig bemoeit NWO zich relatief weinig met de inhoudelijke kant van beursaanvragen, omdat ze deze ook niet begrijpen.
[...]
Dat is toch precies wat ik steeds zeg?

Nee, dat is niet hetzelfde. Externe stoorzenders beinvloeden het werk, maar dat maakt het werk an sich niet van mindere kwaliteit, en je kunt ook niet de gehele tak verwijten dat er externe stoorzenders zijn. Verwijt het die stoorzenders maar (zoals ID-ers en politici die hun gebrek aan kennis actief proberen te verspreiden).
Het wordt tijd dat mensen stoppen met het maken van een karikatuur van wetenschap.
Om het even af te zetten: de wetenschap heeft in de laatste 50 jaar al veel meer dogma's overboord gegooid dan alle grote religies in de laatste 2000 jaar bij elkaar. Het zelfreinigende vermogen van de wetenschap is zeker niet perfect, maar gelukkig nog zeker aanwezig.
[
Voor 3% gewijzigd door
gambieter op 20-02-2008 00:12
]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.