Waarom aannemen dat geloof correct is?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Waarom zou je fouten op gaan zoeken in religie, als er in eerste instantie geen goede aanleiding is om te denken dat het de waarheid is?

Bij religie wordt er om de een of andere reden veel in "True, till proven otherwise" gedacht, maar nooit "False, till proven otherwise".

Daarom heb ik nu de vraag, waarom wel?

Voor alle religieuze en/of ex-religieuze mensen onder ons, wat was de reden dat jij gelooft (of geloofde)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:32
Ik heb een geloof,
maar ik ben niet gelovig

maar, het is voor gelovige gewoon een houvast om te weten dat er meer is dat alleen dit leven,
de hoop dat iemand jou kan helpen, nu of na de dood

en hier hoeft geen bewijs voor te zijn, zolang ze er zelf vrede mee sluiten.

als een niet gelovige weet dat deze binnnenkort sterft (ouderdom of ziekte, maakt niets uit)
weten ze dat dit het einde is,

een gelovige denk dit helemaal niet, voor hun is het leven niet het eindige, en is de dood daarom makkelijker te accepteren.

niet echt dom dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat mensen over het algemeen de makkelijkste weg kiezen. Als er iets gebeurt dat in eerste instantie onverklaarbaar lijkt (een wonder) is het gemakkelijker te geloven dat het door een hogere macht komt dan 'de waarheid' te achterhalen.

Of zoiets, geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:59
Sylph-DS schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 12:39:
Voor alle religieuze en/of ex-religieuze mensen onder ons, wat was de reden dat jij gelooft (of geloofde)?
Moeilijk, lezen ;) .

Even heel kort door de bocht: een vriend had me uitgenodigd om een alphacursus te volgen waar ik zeer interessante discussies had. Toen die cursus was afgelopen nam-ie me eens mee naar bijbelstudiekring waar Jezus zich aan me geopenbaard heeft en ik Zijn Geest heb gekregen. Dan doe je niet zo moeilijk meer ;) .

Ik zie mezelf trouwens niet als religieus. Zie ook m'n uitleg erover hier :) . Overigens was ik wel aan het zoeken naar de waarheid. Ik had iig niet zo'n uitkomst verwacht :D .

Het is trouwens verre van de "gemakkelijke weg", integendeel :/

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 16-02-2007 14:03 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

TS.. ik wil hier heel graag op reageren. Voordat ik begin wil ik even aangeven dat ik in mijn ogen Christen ben. Ten tweede gewoon een persoon net zoals jou en iedereen :) Niet meer, niet minder!

- Definitie van geloven

In mijn optiek betekend "Geloven" het volgende:

- Geloven = Vertrouwen

Of dit nou mijn vrouw is of een goede vriend.. of dus God, maakt niet uit.

- Vertrouwen in mijn religie

Vertrouwen in mijn religie betekend dus dat ik vertrouw op God/Jezus. Dit heb ik niet eerder kunnen doen dan dat ik eerst wist wie God en Jezus eigenlijk waren.

- Niet helemaal eerlijk :o

Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk, maar ik heb het makkelijk gehad. Ik heb God/Jezus leren kennen d.m.v. mijn ouders. Deze hebben mij van jongs af aan mij daar mee op gevoed.

- God ken ik dus van horen en zeggen .. maar ja nu nog het vertrouwen

Goed ik wist dus wie God was... maar ja vertrouwen doe je toch niet zomaar even. Om iemand te kunnen vertrouwen moet je deze eerst natuurlijk leren kennen. Kijk God kan wel "zeggen" (andere discussie! ;)) dat ik in de sloot moet springen, maar no way dat ik dat doe :) (nu wel misschien.. maar ik vertrouw er op dat God mij dit niet zomaar vraagt :)).

En waarom wil ik eigenlijk God vertrouwen. Nou bij mij was het simpelweg dat ik heel erg nieuwsgierig was geworden en daarnaast hadden mensen om mij heen "iets" wat ik ook wel wou.

Hoppa Falcon naar 1 van z'n vrienden en vragen hoe ik God leer kennen. Nou zij ie.. je kunt het op 2 manieren doen;

1 Bijbel lezen in je 1tje en dan het risico te lopen dat je er in verdwaald om dat je er toch geen klap in eerste instantie van snapt. (aka het lezen van de userinstructie van een bepaalde videorecorder die ik ooit heb gekocht. Geloof (hey daar istie weer!) me .. de Bijbel is makkelijker! :)

2 Of samen met anderen die bijbel lezen.

Toch maar voor optie 2 gekozen en natuurlijk met de nodig sarcarsme en vragen er bij gaan zitten. Maar wel met de voorwaarde dat we ieder zijn ding respecteerde.

Nou toen leerde ik God kennen.. en Jezus. Ik ga hier niet evangeliseren, maar ik moet zeggen ik hen nu nog last van mijn mondspieren van die smile op me gezicht :D.

- God leren kennen en zijn verhaal.

Langzaam maar zeker kwam er een vertrouwen in. Iemand zij op een gegeven moment tegen mij. Wanneer ga je es praten met God? Ehm praten met iemand die er niet is?.. ja! .. ehm oke... ik dus automatisch mijn ogen dicht (mijn ouders leerde me dit altijd dus ja).. en gewoon es wat gezegd.

En wow dat raakte me. Omschrijving hiervan te vergelijken met mijn eerste autorijles. Je vertrouwt die auto toch niet helemaal maar wat een emoties kwamen daar los (zweet handen, happy feeling en gewoon stoer).

- Geloven en nu

Geloven is dus voor mij een groot onderdeel van me leven geworden. Het mooie is dat ik dus altijd iemand heb waar ik tegen aan kan lullen (soms best moeilijk.. want ja soms zitten mensen je weleens raar aan te kijken.. "Die is gestoord!"). Dit geeft mij een bepaalde mate van rust en zekerheid.

Disclaimer: Ik zit dus niet de hele dag hard op te praten hoor! :) .. Dit kun je prima es op een rustig moment doen. Op het toilet, fiets, auto etcetra. :)

Nou dit was ongeveer mijn verhaal over waarom wel! :)

Als iemand commentaar wil geven.. zou ik het prettig vinden dat het wel met een bepaalde mate van respect gebeurd. Ik respecteer zeker ook TS. Want als je in mijn religie God niet kent kun je in mijn ogen ook niet geloven!

PS!: Sorry voor deze lang post :P

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 16-02-2007 15:16 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste ik geloof zelf niet, maar dit is mijn visie waarom mensen wel geloven. Ik denk dat veel mensen geloven om een leegte te vullen in hun leven. De leegte wordt misschien door angsten, onzekerheden e.d. en door te geloven is er misschien rust voor deze leegte. Ik denk denk dat vooral gezond is tegen stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik poneer de gedurfde stelling dat geloof een zelfreplicerende gedachte is in de zin van Dawkins zijn "meme".

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:57:
[...]

Moeilijk, lezen ;) .

Even heel kort door de bocht: een vriend had me uitgenodigd om een alphacursus te volgen waar ik zeer interessante discussies had. Toen die cursus was afgelopen nam-ie me eens mee naar bijbelstudiekring waar Jezus zich aan me geopenbaard heeft en ik Zijn Geest heb gekregen. Dan doe je niet zo moeilijk meer ;) .

Ik zie mezelf trouwens niet als religieus. Zie ook m'n uitleg erover hier :) . Overigens was ik wel aan het zoeken naar de waarheid. Ik had iig niet zo'n uitkomst verwacht :D .

Het is trouwens verre van de "gemakkelijke weg", integendeel :/
Hij heeft zich aan je geopenbaard en je hebt zijn geest gekregen, kan je daar wat meer over vertellen? moet namelijk altijd stiekem lachen als mensen dat soort dingen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben officieel een Christen, maar ik neig meer naar een realist. Geen hemel of hel voor mij totdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien.

Ik heb zelf het gevoel dat mensen zich keren tot het geloof voor kracht en zekerheid. Wanneer je een geloof volgt kan je in je heilige boek (bijbel, koran, om er een paar te noemen) over het algemeen wel de algemene gedragsregels (ik zeg dit nu heel grof, ik weet het) vinden. Dit zorgt er voor dat je zeker bent wat goed is en wat niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Disclaimer: dit is de eerste keer dat ik in een dergelijk topic reageer, als 't niet volgens de regels van de kunst is, hoor ik het graag.

Ik zou graag even ingaan op (delen van) antwoorden van (enkele van) de gelovigen (niet-stigmatiserend bedoeld) in deze prille discussie.
ucchan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 13:57:
[/small]
Waarom werd je door deze cursus overtuigd van het bestaan van god? Welke waren de argumenten, hoe -- als dit niet te persoonlijk is (aan mij heeft nog niemand zich echt ooit geopenbaard, ik weet niet in hoeverre dergelijke dingen persoonlijk zijn; ik ga er vanuit dat een Jezus toch een vrij homogene boodschap verspreid, die niet te veel verschilt van persoon tot persoon?) -- openbaarde Jezus zich aan u? Wat moet ik me voorstellen bij het krijgen van zijn geest? Waarom doe je dan niet moeilijk meer?

Ik heb wel eens aan enkele mensen die erg zeker zijn van hun geloof (en wat ik zeker niet veracht, ik vind zelf dat het zeker getuigt van een zekere vorm van moed; maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het meest moeidige antwoord voor mij het meest juiste is) gevraagd waarom ze zo zeker zijn. Uit het feit (?) dat dat persoonlijk zou zijn (nogmaals, iets dat ik niet echt snap: is god in iedereen, leeft (de geest van?) Christus in iedereen, waar hij iets anders vertelt; is liefde (wat ik, misschien/waarschijnlijk erg fout, als de basisboodschap van religie zie) niet voor iedereen gelijk?), werd ik niet veel wijzer. Dat ik moest wachten tot hij voor mij zou verschijnen, evenmin.
Falcon schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 15:01:
TS.. ik wil hier heel graag op reageren. Voordat ik begin wil ik even aangeven dat ik in mijn ogen Christen ben. Ten tweede gewoon een persoon net zoals jou en iedereen :) Niet meer, niet minder!

- Definitie van geloven

In mijn optiek betekend "Geloven" het volgende:

- Geloven = Vertrouwen

Of dit nou mijn vrouw is of een goede vriend.. of dus God, maakt niet uit.
Waarom vertrouw je in god? En hoe vertrouw je in god? (Vertrouw je dan niet gewoon in jezelf? En is god dan niet in iedereen -- is er dan wel te spreken van een god?)

- Vertrouwen in mijn religie

Vertrouwen in mijn religie betekend dus dat ik vertrouw op God/Jezus. Dit heb ik niet eerder kunnen doen dan dat ik eerst wist wie God en Jezus eigenlijk waren.

- Niet helemaal eerlijk :o

Eigenlijk is het niet helemaal eerlijk, maar ik heb het makkelijk gehad. Ik heb God/Jezus leren kennen d.m.v. mijn ouders. Deze hebben mij van jongs af aan mij daar mee op gevoed.
Als je het zo vertelt, zie ik hoe jij religie ziet, een beetje als een taal. Mijn moedertaal is Nederlands, met een Vlaamse tongval. Later heb ik Frans geleerd. Misschien ga ik mij later in Frankrijk vestigen en misschien wel nooit meer Nederlands spreken. Misschien ben ik Frankrijk na twintig jaar beu, en verhuis ik naar Nederland, waar ik Nederlands met een (excuzes le mot) 'Hollandse' tongval ga spreken.

Ik ben katholiek opgevoed, met een milde tongval -- weinig 'fanatiek'. Later heb ik nagedacht, en heb ik voor mijzelf besloten niet te geloven. Misschien kom ik toch nog tot inkeer, en 'bekeer' ik mijzelf tot een streng-religieuze kerk.

Jij zegt dat het niet echt eerlijk is. Zou je zonder die 'voorsprong', zonder opgevoed te zijn geweest in die gelovige sfeer waarover jij spreekt, het geloof ook gevonden hebben? Geef je nu niet toe dat geloven, in veel gevallen, een kwestie van opvoeding is? Geloof je omdat je ouders je gezegd hebben dat geloven juist is?
- God ken ik dus van horen en zeggen .. maar ja nu nog het vertrouwen

Goed ik wist dus wie God was... maar ja vertrouwen doe je toch niet zomaar even. Om iemand te kunnen vertrouwen moet je deze eerst natuurlijk leren kennen. Kijk God kan wel "zeggen" (andere discussie! ;)) dat ik in de sloot moet springen, maar no way dat ik dat doe :) (nu wel misschien.. maar ik vertrouw er op dat God mij dit niet zomaar vraagt :)).

En waarom wil ik eigenlijk God vertrouwen. Nou bij mij was het simpelweg dat ik heel erg nieuwsgierig was geworden en daarnaast hadden mensen om mij heen "iets" wat ik ook wel wou.
Ik heb ook al van god en Jezus gehoord, maar ik heb ze nog nooit leren kennen (moet ik mijzelf voorstellen, hoe kan god eigenlijk voor iedereen goed willen doen als iedereen er eerst zelf naar op zoek moet gaan; is god dan niet een beetje zoals een cynische vrijwilligerswerker en druist dat dan niet in tegen gods leer, die ook vertelt dat (correct me if I'm wrong) iedereen gelijk is -- moet je dan niet op zoek gaan naar god om gods liefde te ontvangen, is geloven dan niet overbodig, kan je dan nog spreken van actief geloven of geloven an sich? Of is geloven alleen voor jezelf duidelijk maken dat je gelooft? Welke voordelen geniet een gelovige, buiten het feit dat hij ervan overtuigd is dat hij gelooft, tegenover een goed persoon die niet in god gelooft? Is geloven dan toch niet een beetje op zoek gaan naar, blijkbaar (?), overbodige zekerheid, overbodige verificatie van het bestaan?), en dus volgens jouw redenatie ook niet leren vertrouwen. Je slaat, in mijn ogen, een cruciale stap over: het beginnen geloven zelf. Ik kan niet zomaar in een begrip vertrouwen. Je zegt hier niet hoe, en vooral, waarom je dat doet (buiten het feit dat je zo opgevoed bent en omdat je, in de tweede allinea, nieuwsgierig was naar wat de anderen hadden).

Op de rest van je post ga ik niet ingaan, omdat ik vrees dat ik mezelf toch maar, nog meer, zou herhalen.
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 19:35:
Ik ben officieel een Christen, maar ik neig meer naar een realist. Geen hemel of hel voor mij totdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien.
Waarom ben je dan nog officieel christen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 17:35:
[...]

Hij heeft zich aan je geopenbaard en je hebt zijn geest gekregen, kan je daar wat meer over vertellen? moet namelijk altijd stiekem lachen als mensen dat soort dingen zeggen.
Die openbaring ga ik niet op een publiek forum zetten, is toch wat persoonlijk :) . Ik kan je wel zeggen dat het in woorden was tijdens gebed.

Eenieder die tot geloof komt ontvangt verder Gods Geest (zie ook Pinksteren en post van mij over de Geest als je er niet mee bekend bent, heb er best veel uitgelegd over wat de Geest doet :) ). De Geest schenkt je eigenlijk het geloof en is een duidelijk teken dat je bij Hem hoort. Bij mij was de overgang best wel abrupt; van de ene op de andere dag bekeek ik de wereld door een bijbelse bril en begreep ik ook echt wat ik las; ook dat ik dingen voor het eerst las en eigenlijk al wel 'wist' dat het zo zit. En ik snapte ook ineens alles wat er bij de alphacursus verteld was. Ik was ook enorm blij en heb toen een visjespolsbandje en -bureauvlag gekocht die ik nog steeds heb :P . Ik heb geloof ik niet zo duidelijk gezegd dat de alphacursus zelf het trucje nog niet echt deed en het laatste zetje op de bijbelstudiekring kwam :) .

Ik ben zelf als geheel ook enorm veranderd: slechte gewoontes afgeleerd en een algeheel meer liefdevolle houding naar iedereen (zie wederom post van mij over de Geest, ff zoeken naar 'vrucht' :) ). De Geest leidt je ook en maakt je soms duidelijk wat God van je verlangt. Spreekt ook tot je geweten om je op het rechte pad te houden. Of je er netjes naar luistert is een tweede, je blijft nog steeds een mens ;) .

Wat ook voorkomt is het fenomeen "...volgens mij zei ik dat niet zelf". Ik herinner me een keer dat ik bij een paar new-age-goeroe's, waar ik een soort vriendschapsband mee heb, vertelde wat er met me gebeurd was. Eén keer ging ik erheen (beetje impulsieve actie), maar dat liep niet bepaald goed. Ze kwamen vooral aan met allerlei van hun eigen ideeën waar ik me verre van op m'n gemak bij voelde. De Geest liet me weten: "jij gaat daar niet weer heen totdat Ik het je zeg". En op een dag was het zover, ik ging op bezoek en wist feilloos alles te vertellen zonder dat ze er een speld tussenkregen :) . Ik was dus niet in m'n eentje aan het vertellen :P .

Zo maak nog steeds regelmatig dingen mee, leven met God is iig nooit saai :) .
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 19:54:
Welke voordelen geniet een gelovige, buiten het feit dat hij ervan overtuigd is dat hij gelooft, tegenover een goed persoon die niet in god gelooft?
Eeuwig leven :) . (Ipv eeuwige dood :/ ).

[ Voor 12% gewijzigd door Bananenplant op 16-02-2007 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom zou je fouten op gaan zoeken in religie, als er in eerste instantie geen goede aanleiding is om te denken dat het de waarheid is?

Bij religie wordt er om de een of andere reden veel in "True, till proven otherwise" gedacht, maar nooit "False, till proven otherwise".

Geen goede aanleiding om te geloven? Er zijn een paar miljard mensen op aarde die daar anders over denken. Of het moslims, buddhisten of christenen zijn maakt niet zo veel uit: voor hen is het de waarheid. Er is alleen (blijkbaar) uit jouw optiek geen goede aanleiding om te geloven. Ik denk dat het juist erg vaak voorkomt dat mensen er vantevoren van uitgaan dat er geen goede reden is om te gaan geloven.

De reden dat mensen op zoek gaan naar fouten is imho dat mensen het niet eens zijn met wat een religie verkondigt. Mensen die al geloven hebben die behoefte doorgaans niet meer omdat zij vaak juist al hun vragen en tegenwerpingen hebben gesteld, en die zijn kennelijk al beantwoord cq. opgeruimd (uiteraard zijn er mensen die weggaan en die gaan ook weer vragen stellen).

Goed/fout vragen worden pas gesteld op het moment dat iemand reden heeft om te gaan twijfelen. De meeste van de miljarden gelovigen hebben die reden niet en zullen dus ook geen vragen stellen. Aangezien jij kennelijk niet gelooft heb je die vragen wel en lijkt het misschien vreemd dat de hele wereld het niet met je eens is. Ik geloof zelf (christelijk) en op sommige momenten heb ik dat gevoel ook: waarom zien zo veel mensen het niet, het is zo duidelijk!

Uiteindelijk denk ik dat heel veel mensen die zijn gaan geloven van te voren net zo gedacht hebben als jij: het klopt niet, het kan niet waar zijn, het is dom, het komt niet overeen met wat ik geleerd heb, het klopt niet met de evolutietheorie (die door sommigen ook als een geloof wordt aangehangen!), het klopt niet want... En uiteindelijk hebben ze toch de stap gezet om te gaan geloven. Hetzelfde geldt voor mij: ik dacht dat ik niet goed genoeg was, dat ik perfect moest zijn, maar ik kwam er achter dat dat niet het geval is en toen kon ik me pas echt vrij voelen bij God (maar dat vraagt weer verder een hele uitleg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:07:
[...]
Ik ben zelf als geheel ook enorm veranderd: slechte gewoontes afgeleerd en een algeheel meer liefdevolle houding naar iedereen
Juist ja, een liefdevolle houding naar mensen die voort komt uit je geloof is wat mij betreft weinig authentiek. Ik heb een liefdevolle houding tegenover mensen zonder dat iemand mij verteld heeft dat dat "moet/hoort", dat vind ik meer waard IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verwijderd schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:49:
[...]

Juist ja, een liefdevolle houding naar mensen die voort komt uit je geloof is wat mij betreft weinig authentiek. Ik heb een liefdevolle houding tegenover mensen zonder dat iemand mij verteld heeft dat dat "moet", dat vind ik meer waard IMO.
Hoho.
Jeremía 31:33
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
Gods Geest slijpt je bij waardoor je steeds meer in positieve zin verandert. Dat heeft niks met het houden van regeltjes te maken omdat het vanuit je eigen hart komt. Da's dus wel degelijk authentiek. Vergelijk het met een therapie oid waardoor je een aangenamer persoon geworden bent. Een externe factor heeft je veranderd, maar hoe je handelt komt wel degelijk puur uit je eigen hart voort.

Je kunt zo worden zoals je eigenlijk bedoeld bent maar wat je op eigen kracht moeilijk bereikt, zo zie ik het zelf vooral eigenlijk :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 16-02-2007 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 20:55:
[...]

Hoho.

[...]

Gods Geest slijpt je bij waardoor je steeds meer in positieve zin verandert. Dat heeft niks met het houden van regeltjes te maken omdat het vanuit je eigen hart komt. Da's dus wel degelijk authentiek. Vergelijk het met een therapie oid waardoor je een aangenamer persoon geworden bent. Een externe factor heeft je veranderd, maar hoe je handelt komt wel degelijk puur uit je eigen hart voort.
Gebrainwashde mensen handelen ook vanuit hun eigen persoon/"hart", dat wil niet zeggen dat de haat/liefde die zij opeens voor mij hebben meteen authentiek is. Mensen zijn wat dat betreft zo makkelijk te beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Geloof is nooit correct. Wanneer geloof als correct beschouwd wordt, dan moet het een andere naam krijgen, bijvoorbeeld wetenschap, maar zeker niet geloof. Dat is mijn rechtstreeks antwoord op de vraag in de topictitel.

Naar mijn mening moet je gewoon geloven in iets wat jij denkt dat waar is. Als jij denkt dat de Bijbel 100% correct is, dan geloof je maar 100% in de Bijbel. Denk je, nou, die Bijbel is allemaal leuk en wel, maar hier en daar loop het toch wat fout, dan aanvaard je dat de bijbel niet letterlijk genomen moet worden. Zeg je, de bijbel is complete BS, niks ervan is waar, dan geloof je dat.
Laat je niet inpakken door mensen die zeggen dat je tot een groep MOET behoren, want juist dat idee is fout bij geloof. En dat idee is wat een religie wil, mensen opsplitsen in vakjes en dan later alles opleggen wat voor die religie vereist is (er is maar 1 god, god is een man, god haat condooms en homo's, vrouwen moeten een hoofddoek om,...).

Ik ben katholiek opgevoed, gedoopt, gevormd, de hele reutemeteut. Maar omdat ik in mijn onderwijs zoveel bullshit moest slikken vanuit die hoek zonder dat er een fatsoenlijk antwoord kwam (en nog steeds niet komt in diverse topics hier op GoT) op mijn vragen is dat stilletjes aan weggeebd naar atheist/agnost.

Agnost/atheist, dan doel ik dus de God die mij 'opgelegd' werd door het christendom en al zijn stromingen, daar ben ik het niet mee eens. Ik ga niet zeggen waar ik nu in geloof, want dat moet iedereen zelf maar uitmaken. Maar ik reageer wel altijd op zaken die in mijn ogen flagrant fout zijn. En het creationisme/ID hoort daar zeker bij.

[ Voor 21% gewijzigd door Chubbchubb op 16-02-2007 22:15 ]

Powered by: blond bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad, alsof het een keuze is. Ik sta sceptisch tegenover de evolutietheorie dus ben ik maar christen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Wat mij aangaat: niemand heeft op me ingepraat, ik heb zelf de keuze met m'n volle verstand gemaakt. "Hersenspoelen" is dus niet aan de orde. Ik heb aangaande de tot nu toe gemaakte opmerkingen niet veel zinnigs toe te voegen aan wat ik in deze draad al gepost heb en geen zin in een oeverloze discussie waarin ik mezelf vooral herhaal, dus ik laat het hier eerst bij :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ach, geloof alles wat je wilt, God, Allah of het Flying Spaghetti Monster. Zolang je maar niet probeert anderen je geloof op te dringen, of verwacht dat anderen zich aan jouw geloof aanpassen, of speciale voorrechten/uitzonderingsposities denkt te kunnen claimen op grond van jouw overtuiging. Dan zou deze wereld al een stuk mooier zijn.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 21:34:
Wat mij aangaat: niemand heeft op me ingepraat, ik heb zelf de keuze met m'n volle verstand gemaakt. "Hersenspoelen" is dus niet aan de orde. Ik heb aangaande de tot nu toe gemaakte opmerkingen niet veel zinnigs toe te voegen aan wat ik in deze draad al gepost heb en geen zin in een oeverloze discussie waarin ik mezelf vooral herhaal, dus ik laat het hier eerst bij :) .
Oke,

brainwashing sloeg trouwens niet direct op jou, maar meer op het feit dat mensen zo makkelijk zijn te beïnvloeden. Het was slechts een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Je eerste stelling is ook waar wetenschap op drijft.
Een stelling is waar, tenzij anders bewezen :/

Dus begin maar met te bewijzen, dat de stelling die veel gelovige mensen aannemen niet waar is.

De makkelijkste weg is trouwens om te geloven, dat er geen god bestaat :D
Anders wordt het leven veels te lastig met allerlei regeltjes vinden de meeste mensen, vandaar dat ze maar flink hun best doen op allerlei forums om het continue aan te vallen.

Want stel je nou eens voor, dat ze geen gelijk hebben, oops groot probleem dan toch?
Eeuwigheiddurend probleemtje na de dood dan bij sommige geloven.

Eigenlijk is het best vreemd, als je namelijk kansberekening en verwachtingswaarde erop los gooit, kun je maar beter voor het geloven kiezen, dat heeft namelijk een betere opbrengst.... ook al zou de kans dat het waar kan wezen praktisch 0 zijn :D
Veel nadelen heeft het trouwens niet tijdens het leven, zijn namelijk best allemaal redelijke menselijke waardes en normen, die je dan ook moet aannemen.

De grap is, het is ook niet te bewijzen, dat god niet bestaat.

Dus heb je eigenlijk 2 geloven, 1 gelooft dat god niet bestaat, de ander gelooft, dat god wel bestaat.
En beide is niet te bewijzen.

En ten gevolge van dit allemaal, moeten er hier ook allerlei mensen continue nieuwe topics starten, wat precies over hetzelfde gaat.
Alleen, ze vertikken het om er zonder vooroordelen na te kijken en blijven maar geloven, dat hun zienswijze correct is.

-----------------------------
Waarom zou je fouten op gaan zoeken over religie, als er in eerste instantie geen goede aanleiding is om te denken dat het niet de waarheid is?

Bij "wetenschap" over de stelling "goden bestaan niet" wordt er om de een of andere reden veel in "True, till proven otherwise" gedacht, maar nooit "False, till proven otherwise".

Voor alle niet-religieuze en/of ex-niet-religieuze mensen onder ons, wanneer ga je het eindelijk is bewijzen, dat je geloofsstelling juist is?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dit topic is eigenlijk: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Er is namelijk geen enkele kant ooit nog bewezen, vandaar ook nonstop de discussies overal.
Het is best eigenlijk wel gek, dat geloven zoveel agressie oproept tegenwoordig.
Als het nou echt zo een onzin was, dan zou je toch niet zoveel energie verspillen om het maar nonstop aan te vechten?
Blijkbaar zit er toch iets in, waardoor veel zogenaamde niet-gelovige mensen beetje bang worden.
Blijkbaar twijfelen ze toch altijd diep van binnen: "stel nou, dat ik het fout heb en de andere heeft het correct?"

[ Voor 11% gewijzigd door bangkirai op 16-02-2007 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bangkirai schreef op vrijdag 16 februari 2007 @ 23:11:
[...]
Als het nou echt zo een onzin was, dan zou je toch niet zoveel energie verspillen om het maar nonstop aan te vechten?
Blijkbaar zit er toch iets in, waardoor veel zogenaamde niet-gelovige mensen beetje bang worden.
Blijkbaar twijfelen ze toch altijd diep van binnen: "stel nou, dat ik het fout heb en de andere heeft het correct?"
Nofi, maar wat een nonsens, bangkirai...

Niet-gelovigen zijn niet bang of onzeker, maar zien de onzinnigheid van een hoop religies, en wijzen anderen erop. Ik kan me wel in ucchan's tekst over het verschil tussen geloof en religie vinden; waar ucchan probeert geloof uit te leggen, zijn bangkirai's teksten een typisch voorbeeld van religie. In plaats van heldere argumentatie probeert hij de zaak om te draaien.

De reden dat er veel discussie is over dit onderwerp, is vooral omdat veel religieuze mensen claims leggen en verwachten dat anderen zich aan hen aanpassen, en eisen dat anderen altijd rekening houden met hun geloof. Andersom is er echter weinig consideratie, gezien de drang van veel religies om zich op te dringen aan anderen, en te eisen dat anderen zich aanpassen (niet vloeken, zondagsluiting, geen mm/ff huwelijken, abortus, euthanasie, ect). Dat zijn namelijk dingen die ergernis oproepen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Waarom zou je fouten op gaan zoeken over religie, als er in eerste instantie geen goede aanleiding is om te denken dat het niet de waarheid is?

[...]

Er is namelijk geen enkele kant ooit nog bewezen, vandaar ook nonstop de discussies overal.
Het is best eigenlijk wel gek, dat geloven zoveel agressie oproept tegenwoordig.
Religie is meer dan stellen dat de God waarin men gelooft de ware is. Religie is stellen dat het geheel op een bepaalde manier gecreëerd is, stellen dat er iets is buiten het waarneembare en stellen dat men op een bepaalde manier met elkaar om dient te gaan. Het eerste en tweede aspect lijken mij van onbeduidend belang wanneer men kijkt naar de interactie tussen individuen en groepen. Het derde aspect is dit wel. Een ander stellen dat deze zich op een bepaalde manier moet gedragen is in de huidige samenleving schijnbaar reden om hier pro-actief tegen op te treden. In hoeverre dit vroeger speelde weet ik niet, maar het lijkt me minder omdat er binnen groepen concensus was hierover en deze groepen geen of veel minder contact hadden met andere groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha dat is lekker makkelijk ja,

we discussiëren omdat we bang zijn dat de gelovigen het toch bij het rechte eind hebben! Als ik me ergens NIET druk om maak dan is het dat wel xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

De visie over de relatie tussen religie en het geloven in een God, zoals Opi aangeeft, is ook de mijne.
Daarom komt het mij vreemd over dat ucchan zichzelf niet ziet als religieus. Voor mij is de bijbel een belangrijk deel van een religie. Door die te bestuderen en daar door het contact met het Geestelijke te krijgen is goed mogelijk. Dat geldt ook in zekere zin voor mij. Alleen dat steeds met citaten uit te bijbel te moeten bevestigen naar anderen, vind ik toch het volgen van een religie.
Zelf ben ik juist door die bijbel van mijn geloof, die ik mee had gekregen door m'n opvoeding, afgestapt. Het was zo erg dat ik het bestaan van een God verwierp.

Waarom dan op een later tijdstip weer het geloof in 'n God terug vinden.
Dat kwam door observatie en ervaringen op spirituele vlak. Natuurlijk is dat zeer persoonlijk en wil dan ook niet zeggen dat dit 'geloof' correct is zoals de topic titel vraagt.
Volg zelf geen religie maar ben wel aangesloten bij een groep gelijk denkende. Het leuke is wel dat daar mensen zijn die van diverse Christelijke stroming afkomen. Er wordt daar ook uit de bijbel gelezen en dat doe ik ook nog wel als ik voorga. Mijn probleem is wel dat er voor mij weinig stukken zijn waar ik tenminste voor 80% achter kan staan. Maar je kan en mag ook stukken tekst uit andere boeken halen die mensen kunnen inspireren.

Het heeft mij een hele lange tijd gekost om te zijn waar ik nu ben en er zijn voor mij ook nog steeds vele vragen waar ik nog op zoek ben voor een antwoord. Ben er wel van overtuigd dat die antwoorden door de Geesten wereld zal worden gegeven als de tijd er rijp voor is.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 10:50

MicroWhale

The problem is choice

Waarom zou je een geloof van iemand in eerste instantie niet aannemen als waarheid (voor die persoon)?

Als je accepteert dat een persoon een ervaring gehad heeft waardoor hij een en ander is gaan geloven, waarom zou dat voor die persoon dan niet waar kunnen zijn?

De vraag is of zijn overtuiging aardt bij andere mensen. Daar treedt vaak een moeilijkheid op omdat andere mensen die ervaring niet hebben gehad. Maar dat betekent niet dat het minder waar is.

De reden dat ik geloof is omdat ik dingen ervaren heb die ik (voor mezelf) als waar aanneem. Wie ben ik als ik mijn eigen ervaringen in twijfel moet trekken? Juist. Dat andere mensen hier niet bij kunnen begrijp ik. Zolang ze niet iets soortgelijks hebben ervaren kunnen en willen ze het niet opnemen in hun eigen wereld van ervaringen/gedachten.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MrWilliams schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:38:
[...]
De vraag is of zijn overtuiging aardt bij andere mensen. Daar treedt vaak een moeilijkheid op omdat andere mensen die ervaring niet hebben gehad. Maar dat betekent niet dat het minder waar is.

De reden dat ik geloof is omdat ik dingen ervaren heb die ik (voor mezelf) als waar aanneem. Wie ben ik als ik mijn eigen ervaringen in twijfel moet trekken? Juist. Dat andere mensen hier niet bij kunnen begrijp ik. Zolang ze niet iets soortgelijks hebben ervaren kunnen en willen ze het niet opnemen in hun eigen wereld van ervaringen/gedachten.
Het is inderdaad niet nodig om je eigen ervaringen in twijfel te trekken :) . Maar je moet ook niet willen dat het bij andere mensen aardt, dat gaat wel of niet, maar laat hen die vrijheid om dat volledig zelfstandig te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

gambieter schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 00:44:
[...]

Het is inderdaad niet nodig om je eigen ervaringen in twijfel te trekken :) . Maar je moet ook niet willen dat het bij andere mensen aardt, dat gaat wel of niet, maar laat hen die vrijheid om dat volledig zelfstandig te beslissen.
Haleluja :P

Dat klopt, maar vertel dat maar eens tegen mensen die je op je eigen geloof gaan bediscussiëren.

Dus daarom: Geloof is correct.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MrWilliams schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:00:
[...]
Haleluja :P

Dat klopt, maar vertel dat maar eens tegen mensen die je op je eigen geloof gaan bediscussiëren.

Dus daarom: Geloof is correct.
Even nauwkeurig blijven: Geloof is correct in jouw belevingswereld ;) . En heeft huisarrest :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

gambieter schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:11:
[...]

Even nauwkeurig blijven: Geloof is correct in jouw belevingswereld ;) . En heeft huisarrest :+ .
my bad.... :P

Geloof is correct in ieders eigen belevingswereld.

Ik snap zowiezo niet waarom mensen op dat vlak moeite doen om elkaar ervan te overtuigen dat zij gelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:40

swampy

Coconut + Swallow = ?

Een geloof zonder vertrouwen van het gelijk is als aan half geloofige zijn. Zelf "geloof" ik niet maar ben wel spiritual, maar dan wel ietsje anders als meeste mensen zich voorstellen.

Zoals hierboven al gezegt is "ik geloof" staat gelijk aan "ik vertrouw er in" en voor sommige is het hebben van een stok om zich aan vast te houden een goed iets. Voor vele levert het voordelen op om nou net dat beetje meer te kunnen of aan te durven.

Staat tegenover dat je ook problemen kan creeren met geloof maar..daar spreek ik hier niet over. Het verhaal over de "super" gelovige die op een forum komt kennen we allemaal. Realiteit is dat we allemaal in deze wereld zijn met verschillende geloven, idee-en en paden om te lopen. En daar verander je weinig aan ook al proberen sommige het.

Geloof moet een basis van "gelijk hebben" hebben want anders is het geen "geloof". Dan krijg me meer "de vraag en de zoektocht erachter".

Zonder te diep hier in te gaan en een oorlog tussen groupen te veroorzaken. Het staat wel vast dat een deel van ons leven en hoe we denken dat het is.. maar een aan name is. En daar komt geloof ook bij inbegrepen, zoals je elkaar maar met een beetje respect kan behandelen!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

MrWilliams schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 01:24:
Geloof is correct in ieders eigen belevingswereld.

Ik snap zowiezo niet waarom mensen op dat vlak moeite doen om elkaar ervan te overtuigen dat zij gelijk hebben.
Kijk, dan ga je gevaarlijke dingen zeggen IMO. Wanneer jij gelooft dat het goed is om iemand anders te vermoorden omdat die niet gelooft waar jij in gelooft, wat moet er dan gebeuren?
Of wanneer jouw geloof zegt dat de wetten van Newton complete onzin is, en dat kracht vanaf nu berekend moet worden met hoeveel vogels je op dat moment kunt zien, dan vind ik dat je mag aangepakt worden op je geloof.

Powered by: blond bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Jouw ervaring, op wat gebied dan ook, aan andere doorgeven is eigenlijk normaal.
Minder wordt het als er wordt geëist dan je precies het zelfde moet ervaren.

Een klein voorbeeld uit de praktijk van mijzelf.
We moesten een keer beugels maken om leidingen te monteren. Een opzichter deed het voor wat voor model het moest worden. (Ervaring overdragen).
Hij eiste echter dat we die beugel op precies dezelfde manier moesten maken zoals hij dat deed.
Boog hij bv eerst 2 x links om en dan een keer rechts dan moest je dat ook doen. (Dwang)
Toen we, buiten zijn gezichtsveld, het toch anders deden waren we wel sneller klaar. :)
Dat geldt ook voor een advies over een te rijden route naar een (vakantie)bestemming.
Adviezen over wat je daar wel en niet moet of kan doen worden al dan niet opgevolgd.
Wil ik een bepaalde wegenkaart niet hebben dan is dat prima.

Bij religie schijnt dat ineens wat heftiger te worden. Wanneer je daar zegt dat je niet met bepaalde boeken moet aankomen dan wordt dat niet geaccepteerd. Zelf niet als je het, misschien uit beleefdheid, eerlijk hebt gelezen en dan het als nog niet je eigen kan maken.
"Je bent dan niet goed bezig" zeggen ze. Misschien komt dat door de angst die ze zelf hebben over de gevolgen die zijn/haar religie (dwang ?) hebben verteld.

Wanneer er aan mij iets wordt gevraagd hoe ik tegen bepaalde (geloofs)zaken aankijk geeft ik daar eerlijk mijn ervaring en visie op. Wat de ander daar mee doet is aan die ander.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, dan ben jij duidelijk geen wetenschapper :P. De wetenschap hangt niet aan elkaar van stellingen die waar zijn tenzij ontkracht. De wetenschap hangt aan elkaar van stellingen die _waarschijnlijk_ zijn, die een voorspellende waarde hebben, én ze moeten niet zijn ontkracht ;)

Als simpel voorbeeld weer; neem de wetten van Newton. Die beschrijven bijzonder nauwkeurig hoe een object versnelt onder invloed van krachten, zolang het allemaal een beetje op menselijke schaal is. Nu zouden we kunnen stellen dat op de planeet Jupiter hele andere wetten gelden. Dat daar de massa van een object wél van invloed is op de valversnelling. Momenteel kunnen we dat moeilijk ontkrachten. Kan je daarmee zeggen dat het dan redelijk is om aan te nemen dat de wetten van Newton niet kloppen op Jupiter? Nee. Het is _waarschijnlijk_ dat de wetten van Newton ook gewoon op Jupiter werken; omdat ze hier werken en we geen reden hebben om aan te nemen dat de geldigheid van die wetten verandert door een ruimtelijke verplaatsing.
Dus begin maar met te bewijzen, dat de stelling die veel gelovige mensen aannemen niet waar is.
Dat is een bijzonder vreemd uitgangspunt; wat jij in het dagelijks leven ook niet aanneemt. Als je de straat over steekt houd je ook geen rekening met de mogelijkheid dat er ineens een diesellocomotief met 500 kilometer per uur de bocht om komt zeilen die jou omver rijdt. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen, ook al is het niet te weerleggen dat het mogelijk _zou kunnen zijn_ dat er inderdaad een diesellocomotief aan komt scheuren.

Echter, je kijkt wel of er geen normale auto's langskomen, want daarvan weet je dat het wel redelijk waarschijnlijk is dat die langs kunnen komen.

Ergo; Niet het al of niet _mogelijk zijn_ van een situatie is relevant bij het beoordelen ervan, maar de waarschijnlijkheid speelt een veel grotere rol.

Wat dus vooral discutabel is, is de _waarschijnlijkheid_ dat er een god bestaat. Voor de atheïsten is, alles bij elkaar genomen, de waarschijnlijkheid dat er een god bestaat ongeveer evengroot dat je op de Kalverstraat door een bengaalse tijger wordt aangevallen; geen ding om rekening mee te houden, zelfs al _zou het kunnen_. Voor agnosten geldt dat de waarschijnlijkheid in de categorie ligt dat je in de Kalverstraat tegen een greenpeace werver aanloopt; het kan gebeuren; het kan ook niet gebeuren. Voor theïsten is de waarschijnlijkheid van het bestaan van een god ongeveer even waarschijnlijk als de waarschijnlijkheid van auto's; net zoals je een auto kan zien en ruiken, hebben zij contact met hun god; ze kunnen hem voelen en weten dat hij of zij er is.

Je kan dus wel proberen om een discussie dood te slaan door te zeggen : "Bewijs maar", maar bewijzen speelt in het dagelijks leven (en ook in de wetenschap) een veel kleinere rol dan jij insinueert.
De makkelijkste weg is trouwens om te geloven, dat er geen god bestaat :D
Dat is deels waar, maar deels ook niet. Ik denk dat dat voor verschillende mensen verschillend is. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat het niet in een god geloven natuurlijk het gemakkelijkst is; je hoeft nergens rekening mee te houden en je nergens zorgen over te maken. Anderzijds kan ik me voorstellen dat het juist wél geloven in een god gemakkelijker is dan niet. Als je namelijk wél gelooft in een god (en daarbij hoef je je natuurlijk niet persé gebonden te voelen aan allerlei religieuze rituelen) dan kan je gemakkelijker dingen van je afschuiven. Als dingen misgaan kan je het afdoen met 'zo heeft god het gewild', in plaats van beseffen dat je gewoon een grote prutser bent, zoals een atheïst wellicht zou doen ;)
Anders wordt het leven veels te lastig met allerlei regeltjes vinden de meeste mensen, vandaar dat ze maar flink hun best doen op allerlei forums om het continue aan te vallen.
Je logica snijdt niet echt hout; je gebruik van het woord 'vandaar' suggereert een verband dat er niet is. Ik denk dat de meeste mensen hier discussiëren uit pure interesse. Religie is natuurlijk een waanzinnig interessant verschijnsel; het grootste gedeelte van de wereldbevolking gelooft (aldus de atheïst) om niet aanwijsbare redenen en een enkel boekje in het bestaan van een opperwezen, en tevens wordt dat boekje als leidraad gebruikt voor het gehele leven.

Want stel je nou eens voor, dat ze geen gelijk hebben, oops groot probleem dan toch?
Eeuwigheiddurend probleemtje na de dood dan bij sommige geloven.
Eigenlijk is het best vreemd, als je namelijk kansberekening en verwachtingswaarde erop los gooit, kun je maar beter voor het geloven kiezen, dat heeft namelijk een betere opbrengst.... ook al zou de kans dat het waar kan wezen praktisch 0 zijn :D
Deze mening staat bekend als [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal's_Wager]Pascal's Wager[/url]. Samengevat komt het erop neer dat als je wél gelooft je niets te verliezen hebt, of god nu bestaat of niet, terwijl als je niet gelooft je kans maakt de rest van je dood te slijten in de hel.

Daartegenin is een gigantisch arsenaal aan tegenargumenten te brengen. Een illustratieve is bijvoorbeeld om te zeggen dat er een grote regenworm op de maan leeft, die wil dat je elke dag tien regenwormen uit de grond haalt, ze aait, en weer terugzet. Als je dat doet kom je in de hemel, als je het niet doet in de hel. Ook hiervoor kan je Pascal's Wager gebruiken en concluderen dat je het het beste kan doen; je hebt immers niets te verliezen. Als je echter even doordenkt, zie je al dat er misschien ook nog wel een zebra, een olifant, een spaghetti monster en nog meer opperwezens _kunnen_ zijn die over jouw lot beslissen. Je kunt ze niet allemaal tevreden stellen ;). Er is namelijk wel degelijk een verlies als je het een god naar zijn zin maakt; namelijk het verlies aan tijd. Hierdoor komt de weegschaal al meer in evenwicht. Een atheïst kan hem dan net zo goed gebruiken om zijn mening te onderbouwen. De waarschijnlijkheid dat er een god bestaat is vrijwel nul, de kans dat je dus in de hel komt als je niet gelooft weegt nauwelijks mee, terwijl het tijdsverlies van het aanbidden van een god er wel degelijk is en met bijzonder grote waarschijnlijkheid dat het niets uitmaakt, en dan slaat de balans de andere kant op. Verder moet je ook nog meewegen dat de kans redelijk aanwezig is dat je de verkeerde god aan het aanbidden bent, en ook nog dat de kans redelijk aanwezig is dat het een god werkelijk geen reet kan schelen wat die kleine mannetjes op dat kutplaneetje 'aarde' doen, en ook nog dat de kans zeer redelijk aanwezig is dat als de god een goede god is dat hij ons liever beoordeelt op onze daden dan op ons geloof en dat als het geen goede god is dat hij ons waarschijnlijk toch wel in de hel zal dumpen.
Veel nadelen heeft het trouwens niet tijdens het leven, zijn namelijk best allemaal redelijke menselijke waardes en normen, die je dan ook moet aannemen.
Ach, elke zondag naar de kerk kost natuurlijk wel gewoon tijd, al halen de meeste mensen daar voldoende sociale contacten en plezier vandaan dat dat opzich niet echt verloren is. Zou je echter een atheist naar de kerk dwingen dan is dat wel degelijk vervelend ;)

Verder is er natuurlijk altijd de dreiging dat gelovigen hun waarden die zij niet met logische redeneringen of universele zeer breed gedeelde normen en waarden, maar waarden die zij uit een oud boekwerkje hebben weten te distilleren proberen op te leggen aan de rest van de bevolking. In Nederland is die dreiging niet zo groot en blijft het allemaal binnen de perken; zelfs met een overwegend theïstische regering, maar in allerlei andere (vooral Islamitische) landen is dit een serieus probleem.
Dat klopt inderdaad. Maar dat betekent niet dat je er niets zinnigs over kan zeggen natuurlijk ;)
Dus heb je eigenlijk 2 geloven, 1 gelooft dat god niet bestaat, de ander gelooft, dat god wel bestaat.
Denken dat een god niet bestaat noem ik niet echt een 'geloof'. Iets niet geloven is namelijk een veel gezondere uitgangspositie, dan standaard aannemen dat iets wel zo is. Anders zou je dus ook kunnen geloven dat aan de andere kant van de maan paarse eenhoorns vliegen. En dat mensen die denken van niet degenen zijn die 'geloven dat het niet zo is, en dus eigenlijk ook gelovig zijn'.
En ten gevolge van dit allemaal, moeten er hier ook allerlei mensen continue nieuwe topics starten, wat precies over hetzelfde gaat.
Klopt, gezellig he? :P
Alleen, ze vertikken het om er zonder vooroordelen na te kijken en blijven maar geloven, dat hun zienswijze correct is.
Ach wat makkelijk. Ik denk dat de meeste van de atheisten die hier serieus aan de discussie meedoen echt geen vooroordelen hebben. Wat zijn volgens jou de vooroordelen die bijvoorbeeld ik heb tegen het geloven in een god? Ik zou het zelf namelijk niet weten. Ik ben christelijk opgevoed, het goede ervaringen met gelovige mensen, ik weet dat gelovige mensen gemiddeld bijvoorbeeld meer goede doelen steunen dan niet gelovigen, ik weet dat religie een positieve invloed heeft op heel veel mensen, etcetera. Ik ga af en toe nog weleens met mijn ouders mee naar de kerk, dat vind ik meestal wel gezellig. Alleen, ik geloof niet in een god. Al met al ben ik tot de conclusie gekomen dat hoewel de meeste religies hardstikke vriendelijk zijn en de meeste religieuzen hardstikke sympathieke mensen de onderbouwing van de belangrijkste pijler, het bestaan van een god, op z'n zachtst gezegd bijzonder gammel is :)
Omdat dat niet de manier is waarop mensen denken, en omdat dat niet de manier is waarop je over alle andere dingen denkt.
Bij "wetenschap" over de stelling "goden bestaan niet" wordt er om de een of andere reden veel in "True, till proven otherwise" gedacht, maar nooit "False, till proven otherwise".
'De wetenschap' heeft het over het algemeen nooit over het bestaan of niet bestaan van een god. De stelling is noch verifieerbaar, nog falsificeerbaar, en het model heeft geen voorspellende waarde (Je kan niet zeggen : "Er is een god, dús moeten er ook Higgs deeltjes bestaan" ofzo ;)).
Voor alle niet-religieuze en/of ex-niet-religieuze mensen onder ons, wanneer ga je het eindelijk is bewijzen, dat je geloofsstelling juist is?
Dat zullen we nooit bewijzen :)
Nee, jouw argumentatie is een ontkenning dat de mens zintuigen heeft die werken. Jouw redenering doortrekkend zouden we eigenlijk geen leven kunnen hebben, omdat we niet kunnen bewijzen dat de aarde niet over een tiende seconde in een grote explosie weggevaagd wordt, of dat er een roestvrijstalen vleugelpiano dwars door mijn dak dendert op mijn hoofd. Terwijl in de praktijk blijkt dat de menselijke zintuigen gecombineerd aan het menselijk brein bijzonder goed werken. Je weet dat je op straat moet uitkijken voor auto's, maar niet voor diesellocomotieven die 500 km/uur rijden. Je weet dat je op de Kalverstraat moet opletten voor tasjesdieven, maar niet voor Bengaalse tijgers. Je vermoed dat de wetten van Newton ook werken op Jupiter, maar dat er geen paarse eenhoorns achter Jupiter vliegen. Je vermoed dat de wetten van Newton ook werken op Jupiter, maar dat er geen ondetecteerbaar opperwezen die graag wil dat wij op zondag naar de kerk gaan om voor hem te zingen is.
Ach, vooral in het verleden zijn uit naam van het geloof natuurlijk ontzettende gruwelijkheden begaan door allerlei mensen. Je kan wel zeggen dat die blijkbaar niet goed geloofden, want de meeste geloven wijzen geweld af, maar de praktijk is toch echt dat die mensen zelf wel vonden dat ze heel goed bezig waren. Het is dan ook best te begrijpen dat religies, zeker voor buitenstaanders, best beangstigend kunnen zijn, vooral omdat ze voor een buitenstaander heel onbegrijpelijk (nergens op gebaseerd) en ongrijpbaar zijn.
Ik vecht niets aan, ik probeer mensen te doorgronden. Wat klopt er niet aan mijn redenatie? Waarom geloven zoveel mensen en waarom ik niet?

Verder vind ik dit niet echt energieverspilling hoor, ik heb af en toe best tijd over voor een leuke discussie :)
Weer een onterecht gebruik van een woord. Je rechtvaardigt nergens de term 'blijkbaar', die weer een verband suggereert dat er niet is, of in ieder geval niet door jou onderbouwd. Ik ben persoonlijk écht niet bang voor 'de waarheid'. De kans dat een god bestaat die boos op mij wordt dat ik geen gelovige ben acht ik daarvoor te klein. Natuurlijk kun je daar tegenin brengen dat ik 'diep in mijn hart', 'misschien toch wel bang ben'. Ja, daar kan ik weinig tegenin brengen. Wellicht als tegenvraag; Ben jij diep in je hart bang dat je door een locomotief die 500 kilometer per uur rijdt omver gereden te worden als je een straat zonder treinrails oversteekt? :P
Ook hier is 'blijkbaar' niet terecht. Er zijn talloze andere motivaties te verzinnen. Interesse in het interessante culturele verschijnsel dat geloven heet, misschien een poging mensen te redden van de tijdsverspilling die geloven heet, of misschien een haat tegen de misdaden die uit naam van een geloof zijn uitgevoerd. Het is nogal een zwaktebod om onze gezellige discussie maar terug te voeren op een diepe innerlijke twijfel bij je discussiepartner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Toch wel interessant dat geloof in een God en religie zo verschillend worden geïnterpreteerd.
Wat eamelink oa zei:
Dat is deels waar, maar deels ook niet. Ik denk dat dat voor verschillende mensen verschillend is. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat het niet in een god geloven natuurlijk het gemakkelijkst is; je hoeft nergens rekening mee te houden en je nergens zorgen over te maken. Anderzijds kan ik me voorstellen dat het juist wél geloven in een god gemakkelijker is dan niet. Als je namelijk wél gelooft in een god (en daarbij hoef je je natuurlijk niet persé gebonden te voelen aan allerlei religieuze rituelen) dan kan je gemakkelijker dingen van je afschuiven. Als dingen misgaan kan je het afdoen met 'zo heeft god het gewild', in plaats van beseffen dat je gewoon een grote prutser bent, zoals een atheïst wellicht zou doen ;)
Voor mijn beleving is dat afschuiven op God juist religie. Nu kan het zijn dat dit komt door een ander Godsbeeld bij mij dan de gebruikelijke. Daardoor is het voor mij niet mogelijk om dat zo te zeggen.
Je valt dan toch ook weer terug op persoonlijke ervaringen.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 11:51:
Toch wel interessant dat geloof in een God en religie zo verschillend worden geïnterpreteerd.
Wat eamelink oa zei:
[...]
Voor mijn beleving is dat afschuiven op God juist religie. Nu kan het zijn dat dit komt door een ander Godsbeeld bij mij dan de gebruikelijke. Daardoor is het voor mij niet mogelijk om dat zo te zeggen.
Je valt dan toch ook weer terug op persoonlijke ervaringen.
Die interpretatiekwestie lijkt me vrij triviaal. Hoe dan ook, mensen interpreteren van alles anders. Wat zorgt voor een verschillend Godsbeeld.

Het probleem is dat argumenten die je gebruikt voor God voor veel anderen nietszeggend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
KroontjesPen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:51:
Bij religie schijnt dat ineens wat heftiger te worden. Wanneer je daar zegt dat je niet met bepaalde boeken moet aankomen dan wordt dat niet geaccepteerd. Zelf niet als je het, misschien uit beleefdheid, eerlijk hebt gelezen en dan het als nog niet je eigen kan maken.
"Je bent dan niet goed bezig" zeggen ze. Misschien komt dat door de angst die ze zelf hebben over de gevolgen die zijn/haar religie (dwang ?) hebben verteld.
Heb je het hier over discussies met christenen bij een potje bier op de bank of over iets als een bijbelstudiegroep? In het laatste geval kan ik het me wel voorstellen namelijk, als je de fundamentele geloofsleer verwerpt kun je je gaan afvragen wat je eigenlijk onder de christenen doet ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Dat geldt alleen maar als de stelling te falsifieren is. Laat "God bestaat" nou niet te falsifieren zijn, evenmin als "de IPU bestaat" of "the FSM bestaat".
Wrong way around. De stelling "God bestaat niet" is prima te falsifieren, dus waarom nog niemand dat gedaan heeft is me een raadsel.
Ik zou, als ik jou was, Pascal's wager nog eens wat beter lezen, en dan ook de enorme hoeveelheid kritieken erop. Pascal's wager is namelijk logisch onhoudbaar vanwege een aantal aannames die hij doet (waaronder de op niets gebaseerde aanname dat een god, als ie bestaat, de god is die aan zijn beschrijvingen voldoet.)
Klopt, maar het is prima te falsifieren. Vanuit een puur wetenschappelijk oogunt is de stelling dus bruikbaar (lees: je mag hem voor waar aannemen en gebruiken) totdat hij gefalsifieerd is.
Jawel, de stelling "God bestaat" is prima te bewijzen. Het is alleen nog nooit gedaan - althans niet op objectief acceptabele wijze.
Dat is ook precies het probleem met verificatie: het is nooit 100% duidelijk of iets afdoende geverifieerd is (en dus bewezen) - behoudens in zuiver theoretische wetenschappen als wiskunde.

Daarom is falsificatie zoveel krachtiger. De stelling "er is geen god" kan door het simpelweg aantonen vaan 1 enkele god, welke dan ook, gefalsifieerd worden. Er zal geen wetenschapper zijn die die stelling dan nog voor waar zal aannemen.
Dus racisme is ook geen volslagen onzin, omdat mensen er tegenin gaan :?
Als ik morgen besluit dat ik het volste recht heb om iedereen te vermoorden die ik tegenkom, zal er ook veel energie in gestopt worden om me te stoppen.
Volgens jouw logica betekent dat, dat ik misschien wel gelijk heb met mijn stelling, want anders zou niemand het aanvechten. 8)7
Zoek de betekenis van "non sequitur" eens op op wikipedia, dan kun je dit staaltje van kromme logica toevoegen als voorbeeld ;)

In mijn voorbeeld zou ik dus gearresteerd worden omdat mensen denken dat ik misschien wel gelijk heb :?

En als je mijn voorbeeld niet leuk vindt omdat je denkt dat ik religie met moord vereenzelvig (wa ik niet doe, maar ik verwacht dat sommigen het zo zullen lezen), laat je logica dan eens los op iemand die roept dat de aarde plat is.
ucchan schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:28:
Heb je het hier over discussies met christenen bij een potje bier op de bank of over iets als een bijbelstudiegroep? In het laatste geval kan ik het me wel voorstellen namelijk, als je de fundamentele geloofsleer verwerpt kun je je gaan afvragen wat je eigenlijk onder de christenen doet ;) .
Een vraag die bij me opkomt: kun je je voorstellen dat iemand de bijbel leest, en persoonlijk tot de conclusie komt dat hij het oude testament volledig verwerpt als achterhaald en te tijdsgebonden, maar dat in het NT wel heel waardevolle lessen staan (denk aan de bergrede, aan de twee geboden van christus, etc.) en dus besluit naar de woorden van christus te leven?
Die persoon zal er bar weinig aan gelegen zijn kerken te bezoeken of morele oordelen over zijn medemens uit te spreken gebaseerd op losse quotes uit het OT.
Ook zal het dogma dat Christus God was hem niet noodzakelijkerwijs aanspreken, evenmin als het idee dat de mens sinds de zondeval belast is met zonde, waarvoor Jezus gestorven is. Immers, dat is (mede) gebaseerd op het OT en 1ste-millenium dogma. Hij verwerpt dus inderdaad het credo, maar leeft wel volgens wat hij van Christus heeft geleerd - en misschien gelooft hij wel in Christus als verlosser!

Toch zou hij dan geen christen zijn - hoe noem je hem dan?

[ Voor 17% gewijzigd door Dido op 17-02-2007 12:43 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moeilijk te zeggen. Ik vind dat je christen bent als je Christus als verlosser aanneemt. Maar dat laatste gaat nogal lastig als je het oude testament zou verwerpen. Omdat je geen verlosser nodig hebt als je geen zonde zou doen of dat irrelevant zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Nu online

Dido

heforshe

Mijn woordkeuze was verkeerd, inderdaad.

Een verlosser impliceert inderdaad dat je iets hebt waarvan je verlost moet worden.

Laat ik het anders omschrijven: als iemand Jezus accepteert als "de weg" naar de hemel, of welke beloning na het leven dan ook, is het dan een christen, en zo niet, wat is hij dan wel?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Is dat niet de basis van Geloof? Geloven dat het geloof klopt?

* Delerium ziet niets vreemds aan geloven in geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:32
ecteinascidin schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:59:
Is dat niet de basis van Geloof? Geloven dat het geloof klopt?

* Tonkey ziet niets vreemds aan geloven in geloof.
ja,
veel snappen het niet, maar de naam zegt al genoeg,

het is gewoon geloven ;)
mensen zijn toch ook goed gelovig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Dido schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:55:
Mijn woordkeuze was verkeerd, inderdaad.

Een verlosser impliceert inderdaad dat je iets hebt waarvan je verlost moet worden.

Laat ik het anders omschrijven: als iemand Jezus accepteert als "de weg" naar de hemel, of welke beloning na het leven dan ook, is het dan een christen, en zo niet, wat is hij dan wel?
Euh, ik vind je op de beloning richten niet echt een prettige/liefdevolle insteek, maar als je eraan toevoegt dat het ook de enige weg is en dat je van jezelf te smerig bent ervoor is zo iemand wel een christen, ja. Of hoe dan ook niet ver er vanaf. (Ik had al ergens iets gepost over dit gebeuren trouwens).

Als je het slechts laat bij "waardevolle lessen" imho niet. Dan probeer je het nog steeds op eigen houtje goed te doen terwijl je niet onderkent dat je dat van jezelf helemaal nooit zult kunnen. Hoe je zo iemand doet vind ik verder niet zo ter zake doen eigenlijk :) ("naamchristen" is ook weer zo'n onvriendelijk woord :/ ).

[ Voor 16% gewijzigd door Bananenplant op 17-02-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

ucchan schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 12:28:
Volgens jouw opvatting is de bijbel, waaronder in belangrijke mate het OT, dus de fundamentele basis voor het Christelijke geloof. Als dat zo is waarom leven dan de Christenen niet volgens de Joodse wetten en tradities? Op zich zou dat normaal zijn omdat Jezus zelf een Jood was in dat leven.
Toch heeft hij vaak tegen die wetten in die tijd gestreden.
Verder heeft hij andere wetten weer duidelijker gemaakt zoals die over het leven na de dood.
Alles wat met de dood te maken had was in die tijd onrein geworden dus leven er na kon niet bestaan.

Ook mijn openbaring was heftig. -Dacht dat ik daar wel eens op in gegaan ben in posts hier.-
Daardoor heeft Jezus een hele belangrijke plaats in mijn leven gekregen.
Verder zijn er zaken die ik mag doen en ben er van overtuigd dat hij mij daarbij helpt.
Door hem te volgen denk ik dat ik mij wel Christen mag noemen hoewel ik weet dat het maar een naamgeving is. ;)

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:07:
[...]
Volgens jouw opvatting is de bijbel, waaronder in belangrijke mate het OT, dus de fundamentele basis voor het Christelijke geloof. Als dat zo is waarom leven dan de Christenen niet volgens de Joodse wetten en tradities? Op zich zou dat normaal zijn omdat Jezus zelf een Jood was in dat leven.
Verder heeft hij andere wetten weer duidelijker gemaakt zoals die over het leven na de dood.
Alles wat met de dood te maken had was in die tijd onrein geworden dus leven er na kon niet bestaan.
Dat lijkt me duidelijk. De wet is vervuld en niet de manier om tot God te komen. Het is slechts een spiegel. Jezus schopte tegen bekrompen wetten die leiders van het volk hadden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
KroontjesPen schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 17:07:
Lees Galaten 3, 4 en 5 maar eens... vooral in 5:3 "En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen." De hele Galatenbrief gaat eigenlijk erover dat je als christen vrij van de wet bent en jezelf niet opnieuw dat juk op je hals moet halen.
Dat heeft Hij niet. Lees Matthéüs 5 vanaf vers 17 maar. Jezus legt uit hoe de wet bedoeld is in contrast met het potje wat de farizeeën ervan gemaakt hebben. Hij streed tegen de hypocrisie van die lui, niet tegen de wet zelf.
Ook mijn openbaring was heftig. -Dacht dat ik daar wel eens op in gegaan ben in posts hier.-
Daardoor heeft Jezus een hele belangrijke plaats in mijn leven gekregen.
Verder zijn er zaken die ik mag doen en ben er van overtuigd dat hij mij daarbij helpt.
Door hem te volgen denk ik dat ik mij wel Christen mag noemen hoewel ik weet dat het maar een naamgeving is. ;)
Hm, tja... als ik die nieuwe openbaringen bekijk zie ik minstens 6 v/d 9 punten lijnrecht tegen het evangelie ingaan... dat vind ik nou zo tof aan de Bijbel. God heeft ons iets zwart op wit gegeven én Zijn Geest. Met de Geest snap je wat er in de Bijbel staat en door wat er in de Bijbel staat dwaal je niet af. Je hoort ook te toetsen of wat je meent te horen niet in tegenspraak met de Schrift is. Zou mij op een dag iets geopenbaard worden als die nieuwe openbaringen, dan zou ik de boze vriendelijk verzoeken die rommel bij zich te houden :) . Dit is niet als persoonlijke aanval bedoeld.

Edoch, ik heb het idee dat eea wat specialistisch aan het worden is nu, hier mag je het eerst mee doen, is ook wel zo leuk voor de rest van de deelnemers denk ik :) .

[ Voor 13% gewijzigd door Bananenplant op 17-02-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Eerst even van mij kant iets recht zetten. Met mijn openbaring bedoel ik het moment dat ik de weg letterlijk kwijt was, het ontkennen van het bestaan van een God, en door de Geesten wereld merkbaar geholpen werd.

Het is verder wel duidelijk dat wat elk van ons denkt of overtuigt is wat van God komt door de ander niet zo wordt gezien of ervaren.
Beide voelen we ons prettig en gelukkig onder wat we zelf beleven en dat is toch mooi. :)

Stem blanco!

Verwijderd

Maar nu maak je het wel erg dat je er persoonlijk blij mee kunt zijn, dat het allemaal leuk is, maar daar gaat geloven ook weer niet over. Het is niet een aanreiking waar iedereen iets leuks uit kan halen. Het is meer. God geeft ons geen dingen voor ons eigen gevoel om het leuk te vinden, nee het gaat om een band. Kortom, ik ben het niet helemaal met je eens.

Opmerking: Voordat mensen zich aangevallen voelen, dit is mijn mening.

Verwijderd

"Omdat dat voor sommige mensen het leven een stuk aangenamer/begrijpbaar/makkelijker maakt." is volgens mij de verklaring.

Gevestigde geloven zijn in mijn ogen een soort voorgekauwde vorm van normen, waarden en wereldbeeld. Met als achterliggende doelstelling een vorm van ordehandhaving, creëren van eenheid tussen het volk en het geven van antwoorden op vragen die niet zomaar beantwoord kunnen worden.

• KroontjesPen

KroontjesPen

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 17:04:
Maar nu maak je het wel erg dat je er persoonlijk blij mee kunt zijn, dat het allemaal leuk is, maar daar gaat geloven ook weer niet over.
Gaat geloven hier niet over of religie.
Het is niet een aanreiking waar iedereen iets leuks uit kan halen. Het is meer. God geeft ons geen dingen voor ons eigen gevoel om het leuk te vinden, nee het gaat om een band. Kortom, ik ben het niet helemaal met je eens.
Blijkbaar voelen meer mensen die band ondanks hun verschil van uitdrukking van hun geloofsidee en soms hun religie.
Opmerking: Voordat mensen zich aangevallen voelen, dit is mijn mening.
Alles wat ik neer zet is dat ook. :)

Stem blanco!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 18:01:
"Omdat dat voor sommige mensen het leven een stuk aangenamer/begrijpbaar/makkelijker maakt." is volgens mij de verklaring.

Gevestigde geloven zijn in mijn ogen een soort voorgekauwde vorm van normen, waarden en wereldbeeld. Met als achterliggende doelstelling een vorm van ordehandhaving, creëren van eenheid tussen het volk en het geven van antwoorden op vragen die niet zomaar beantwoord kunnen worden.
Daar zou ik het met je eens zijn als ik atheist zou zijn, maar ik ben het niet. Geloven zijn er niet om mensen iets door de strot te dauwen. Geloof is dus persoonlijk, maar religie geeft een algemeen uitgangspunt weer, wat je niet moet verwarren met regels om mensen te kunnen beheersen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 21:15:
[...]

Daar zou ik het met je eens zijn als ik atheist zou zijn, maar ik ben het niet. Geloven zijn er niet om mensen iets door de strot te dauwen. Geloof is dus persoonlijk, maar religie geeft een algemeen uitgangspunt weer, wat je niet moet verwarren met regels om mensen te kunnen beheersen.
Daarom had ik het ook over gevestigde geloven in plaats van religie :)
Een mens kan best religieus ingesteld zijn zonder godsdienstig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylph-DS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09 15:04
Opvallend hoe Eamelink op een groot vlak hetzelfde denkt als ik, maar het echter beter weet te verwoorden.

Gek genoeg is mijn mening nog weinig verandert sinds het openen van dit topic. Toch vindt ik het een interessante discussie, ook al was ik hem even uit het ook verloren.

Mijn mening is toch nog steeds dat mensen geloven uit sociaal gedrag. Iedereen zegt het, dus het moet wel waar zijn.

Het is het makkelijkste om mee te lopen met anderen, en daar vervolgens wat op voort te borduren. Dit heb ik ook gedaan, echter liep ik niet mee met christenen, maar met atheisten. Aangezien het gros van de mens gelooft zou je kunnen redeneren dat geloven daarom het makkelijkst is, maar eigenlijk hangt het gewoon van je situatie af.

Persoonlijk ben ik eigenlijk nergens 100% zeker van, er is een kans dat er een god is, er is ook een kans dat we allemaal onderdeel van een groot AI project zijn, er is ook een kans dat The Matrix heel stiekem waar is, er zijn eindeloos veel mogelijkheden, en vrijwel geen van alle zijn te bewijzen of te falsificeren. Daarom kijk ik naar suggesties, suggesties in de richting van deze mogelijkheden. En veel suggesties in de richting van het christelijke geloof zie ik niet. De meeste suggesties zie ik tot nu toe toch in de richting van de wetenschap, daarom ga ik hier zoveel mogelijk vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Sylph-DS schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:00:
Persoonlijk ben ik eigenlijk nergens 100% zeker van, er is een kans dat er een god is, er is ook een kans dat we allemaal onderdeel van een groot AI project zijn, er is ook een kans dat The Matrix heel stiekem waar is, er zijn eindeloos veel mogelijkheden, en vrijwel geen van alle zijn te bewijzen of te falsificeren.
Ik zou zeggen pas Ockham's razor toe :+

Hier nog een leuk paper over dit onderwerp: http://www.simulation-argument.com/simulation.pdf

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Chubbchubb schreef op zaterdag 17 februari 2007 @ 10:09:
[...]

Kijk, dan ga je gevaarlijke dingen zeggen IMO. Wanneer jij gelooft dat het goed is om iemand anders te vermoorden omdat die niet gelooft waar jij in gelooft, wat moet er dan gebeuren?
Of wanneer jouw geloof zegt dat de wetten van Newton complete onzin is, en dat kracht vanaf nu berekend moet worden met hoeveel vogels je op dat moment kunt zien, dan vind ik dat je mag aangepakt worden op je geloof.
Sorry?

Er zit een heel groot verschil tussen:
- "geloof" en "wettelijke afspraken" of
- "waarden en normen" en "regels"
- "de interne mensch" en "interactie met de buitenwereld"

Ik doel hier bijvoorbeeld op het wetboek van strafrecht en de rechten van de mens.

Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt hier. Wij hebben met z'n allen dingen afgesproken. Als iemand zich daar niet aan houdt, dan heeft dat gevolgen. Als een meerderheid vindt dat de afspraak niet meer klopt, dan kan deze veranderd worden.

In de tussentijd ben je vrij om te geloven dat bijvoorbeeld "moord een god eert". Als je dan een moord begaat, dan zul je wel de consequenties van je actie (omdat je hier, met de door ons allen gemaakte afspraken, leeft) zullen moeten aanvaarden.

Als je het niet eens bent met de lokale afspraken kun je óf naar een gebied gaan waar andere afspraken gelden óf ervoor gaan zorgen dat jouw afspraken ook hier gaan gelden zodat je hier je gang kunt gaan.

Jij speelt in principe door het "willen uitbannen van in jouw ogen absurdistische geloven" eigenlijk zelf voor god.

[ Voor 4% gewijzigd door MicroWhale op 23-02-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrWilliams schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:28:
[...]

Er zit een heel groot verschil tussen:
- "geloof" en "wettelijke afspraken" of
- "waarden en normen" en "regels"
- "de interne mensch" en "interactie met de buitenwereld"

[...]
In een land waar scheiding van kerk en staat geldt ís dat ook een groot verschil, maar het punt is dat jammer genoeg niet iedereen daar zo over denkt. Voor een groot deel gelovige mensen is het woord van hun god ook wet en zijn de waarden en normen in hun geloofsboek ook regels. Juist daarom worden er moorden gepleegd vanuit het oogpunt van geloof: men denkt dat het geloof niet enkel wet is, maar boven de wet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chubbchubb

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

MrWilliams schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 13:28:
Jij speelt in principe door het "willen uitbannen van in jouw ogen absurdistische geloven" eigenlijk zelf voor god.
Bepaalde absurde aspecten van geloof mogen wat mij betreft inderdaad verbannen worden. Of ik dan voor God speel, dat zeg jij maar ik denk dat ik gewoon een mens ben met (gelukkig) een mening.
Het willen vermoorden van een mens op basis van zijn geloof omdat zoiets volgens jouw geloof kan, is zo'n aspect. Dus niet eens het vermoorden zelf, maar de wil hebben om iemand te vermoorden op basis van het geloof. Dan komt het gerecht namelijk niet in actie...
En het maakt mij trouwens helemaal niet uit of jij het hierover met mij eens bent, gelukkig is de wet (in dit land dan toch) dat wel!

[ Voor 10% gewijzigd door Chubbchubb op 23-02-2007 14:47 ]