gambieter schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 12:48:
[...]
Ja, dat zijn inderdaad keiharde feiten, want:
- een wetenschappelijke opleiding geeft je de kans een kritische visie te ontwikkelen. Dat gaat echter niet iedereen lukken, je zult altijd de volgers houden.
- de grote religies zijn heel erg dogmatisch, en het wordt er bij kinderen ingestampt ipv te wachten tot de kinderen volwassen zijn en zelf kunnen beslissen.
Als je het daar niet mee eens bent, dan kun je ook eens proberen het tegendeel te bewijzen ipv alleen maar te roepen dat het niet zo is. Kom eens met eigen argumenten? Je gedraagt je echt als een ID-er, die geheel steriel niets zelf bijdraagt maar alleen vanaf de zijkant kritiek geeft.
Heb ik al gedaan een aantal weken terug; het feit dat het bij jou niet is blijven hangen, heeft te maken met jouw vooroordeel aangaande religie. Jij blijft stug vasthouden aan jouw mening dat alle gelovigen dogmatisch worden opgevoed en dat religie er van jongs af aan ingestampt wordt. Terwijl we eerder al hebben vastgesteld dat dat hooguit geldt voor de biblebelt christenen hier in Nederland, die slechts 4% van de Nederlandse bevolking beslaan.
Het is je eigen fuck-up door aan te nemen dat Kryz en ik niets weten van religie.
Wie de schoen past... Wat dat betreft ben ik nog best bereid onderscheid te maken tussen Kryz en jouw persoon.
Je vervalt in herhalingen. Het feit dat de grootste denkers in de eerdere eeuwen openlijk religieus zijn geweest moet je ook in de maatschappelijke context van die tijd zien. Men was nog niet zo vrijdenkend als tegenwoordig.
Niet zo vrijdenkend als tegenwoordig? Er is genoeg aan te merken op hoe men "tegenwoordig" denkt. Men is een stuk individualistischer, egocentrischer en daarmee (denk aan de reclames) asocialer dan vroeger.
De wetenschapper van nu is niet noodzakelijkerwijs intelligenter of wijzer dan Isaac Newton. Je verwart intelligentie met kennis en opleiding en de mogelijkheid tot kennisverwerving en experimentatie, en maatschappelijke acceptatie.
En jij verwart maatschappelijke acceptatie met de weerstand tegen religie die de individualisering van de afgelopen decennia heeft veroorzaakt. Mensen zijn liever met zichzelf bezig dan een ander. Mensen stoppen hun grootouders liever in een bejaardentehuis dan dat ze ze zelf verzorgen. En mensen gaan liever niet meer naar de kerk, omdat ze dat zonde van
hun tijd vinden. Maar ze zijn er echt niet intelligenter op geworden hoor, dus die maatschappelijke acceptatie stelt echt geen drol voor.
Natuurkundige verschijnselen zijn overigens prima te verklaren zonder gebruik van God en religie. Maar dat neemt niet weg dat er een plaats voor religie kan bestaan in het leven van wetenschappers, zonder dat deze het beoordelingsvermogen en de objectiviteit van de wetenschapper nadelig beïnvloedt. En daar ging dit topic over.
Wat een voordeel is voor de huidige (natuur)wetenschapper is dat deze niet meer verplicht is om rekening te houden met religieuze gevoelens en vooroordelen, en zijn of haar conclusie mag baseren op de data en experimentatie, en de hypotheses vrijelijk kan maken.
Dat vind ik ook prima. Als jij liever gelooft dat het allemaal toeval is, hoe het universum in elkaar hangt, moet jij dat weten. Maar dat maakt jou geen beter wetenschapper.
Ardana schreef op zondag 26 april 2009 @ 15:15:
[...]
Het dagboek van Anne Frank is niet meer dan het dagboek van Anne Frank. Het beweert geen woord van god te zijn, het beweerd geen absolute waarheid te bevatten en het beweert geen leidraad voor het leven te zijn. Vanwege dit boek worden geen oorlogen gevoerd en miljoenen mensen om zeep geholpen. Wat is de reden dat je Anne Frank er bij haar haren bijtrekt, want de overeenkomst ontgaat me volledig.
De bijbel kan prima als leidraad voor het leven dienen. Dat jij er moeite mee hebt, doet daar geen enkele afbreuk aan. Ik vraag me af of je überhaupt wel beseft dat je - als je goed leeft tenminste - waarschijnlijk een groot deel van de normen en waarden uit de bijbel in de praktijk brengt.
En blijven we nu al die oorlogen in het verleden er bij halen om religie te besmeuren? Dat de naam van om het even welke religie er voor is misbruikt is één ding, maar daarmee is het nog niet de schuld van wat er in de bijbel staat. De Romeinen voerden oorlogen, de Hunnen, de Egyptenaren, de Communistische Russen, de Rode Kmer, de FARC, allemaal niet vies van een flinke dosis geweld. Stalin had religie niet nodig om miljoenen te vermoorden. Het gooien van de atoombommen in WO2 had geen enkele religieuze reden. Hitler's miljoenen waren het gevolg van het in de praktijk proberen te brengen van rasveredeling.
Goed en kwaad zit in de mens, en komt hoe dan ook tot uiting. Als religie hiervan niet de oorzaak was geweest, dan had de mens wel een ander excuus gezocht. Zoals het onderscheid tussen über- en untermenschen, bijvoorbeeld.
Als jij denkt dat de wereld beter af is zonder religie, dat die problemen in één klap zijn opgelost met de afschaffing van religie, moet je je duidelijk laten nakijken.
Overigens lijk je eerst te zeggen dat de bijbel van jou best aangepast mag worden naar nieuwe inzichten, en laten lijk je dit tegen te spreken. Wat wil je nu?
Hoe kom je daar nu bij? Ik ben stellig van mening dat er geen enkele noodzaak is om de bijbel aan te passen. Wel ben ik van mening dat ook het interpreteren van de bijbel aan voortschrijdend inzicht onderhevig moet zijn.
Het is een vooroordeel van jou dat alleen kortzichtige gelovigen dat doen. Jij maakt de connectie "wangedrag moet voortkomen uit kritiekloosheid". Ik weet alleen dat zij zelf zeggen zich te baseren op de bijbel - en zo hun wangedrag goedpraten, want "God zegt dat het juist is".
Nee, ik stel dat de mens goed en kwaad in zich heeft, en dat dit niet afhankelijk is van religie. Dus ja, wangedrag zal altijd plaatsvinden, en mensen zullen het altijd goed proberen te praten.
Waarom kan er niet gewoon simpel in de bijbel opgenomen worden "racisme is verkeerd", "slavernij mag niet", "een mens kan geen eigendom zijn" of "het leven moet niet ten koste van alles beschermd worden", "liefde is universeel en niet afhankelijk van sekse", "man en vrouw zijn gelijkwaardig en dienen dezelfde mogelijkheden en vrijheden te hebben", "'gaat heen en vermenigvuldigd u' is niet hetzelfde als 'fok als konijnen en verpest de wereld'. Zou echt zo ongelooflijk veel ellende schelen.
Waarom moet dat in de bijbel staan? Als mensen dat niet zelf kunnen bedenken, verandert er niets aan hun denkwijze wanneer het in de bijbel staat hoor. Ze kunnen de bijbel dan alleen niet meer als argument gebruiken, maar daar verzinnen ze wel iets op.
Misschien zouden we allemaal wat minder asociaal en egocentrisch moeten worden. Zou echt zo ongelooflijk veel ellende schelen

Een waarschuwing voorin zou al veel schelen: "dit boek is pure fictie en is niet bedoeld als vervanging voor het eigen denkvermogen, de waarde van iedere actie gebaseerd op dit boek zult u moeten meten aan de hand van meer dan alleen dit boek, zoals gezond verstand, plaatselijke en internationale wetten en sociaal wenselijk gedrag. Enige schade gedaan aan anderen kunt u niet afschuiven op dit boek, doch enkel op uw eigen gebrekkige verstand en inzicht."
Het is geen pure fictie, en dat mensen zelf na moeten denken en hun handelingen moeten meten aan onder andere sociaal wenselijk gedrag, staat er al in. We hebben een rechtboek van strafrecht, maar dat weerhoudt mensen er ook niet van dingen te doen die hier lijnrecht tegenin gaan.
Of laat dan in ieder geval ergens genoemd worden dat dit boek alleen bedoeld is voor troost, voor zingeving als het je aanstaat en dat het door god verboden is om bepaald gedrag of levenshouding op te leggen aan anderen.
Waarom? Zodat jij het naast je neer kunt leggen, iets wat je nu ook al doet? En het opleggen van bepaald gedrag is iets waar je niet aan ontkomt, dat gebeurt in onze wetgeving ook. Met goede reden, daar niet van, maar het gebeurt wel.
Maar goed, dit is 'n beetje 'n zijspoor en heeft niet echt meer te maken met gelovige wetenschappers.
Nee, het is duidelijk een stukje frustratie van jouw kant. Misschien kun je een topic "ardana's frustraties" openen of zo...
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.