Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
Met de tape monitor komt het wel goed. Ik heb naast m’n Pioneer versterker, die wél een tape monitor heeft, ook een mengpaneel, waar het meeste van m’n apparatuur op zit. Daarin kan ik gewoon alles rondsturen zoals ik wil. Moet alleen nog ff kijken hoe ik het aan wil sluiten, direct op de versterker of ergens in het mengpaneel. Maar eerst maar eens een keer kijken wat de staat van het apparaat is.

1994 was idd net voor de DVD. Maar Laserdisk kon ook al 4-kanaals geluid afspelen en dat was er in de jaren 80 al. Dus op een receiver met 5 kanalen zou ik ook in 1994 al een surround input verwachten (of in ieder geval een subwoofer aansluiting). Maar hier is het puur bedoeld voor fake upscaling en dat vind ik helemaal niks.

Ik heb net ook de CD speler opgepikt. Ziet er ook nog goed uit. Ik doe al jaren niks meer met CD maar gratis hifi apparatuur kan ik niet laten liggen ;)
Het is een CDP-361, waarschijnlijk ook uit 1994. Ik weet niet wat een CD speler high of low end zou maken maar er zitten in ieder geval een hoop functies op. Een snelle test zag er goed uit: hij gaat aan en de lade gaat open.

[edit:] De CD speler werkt nog helemaal 100%. Het cassettedeck gaat aan maar geeft een schurend geluid wanneer je een tape probeert te spelen. Zal m wel eens open maken wanneer ik tijd heb, waarschijnlijk is het gewoon een nieuwe riem en wat olie.

[ Voor 10% gewijzigd door kozue op 23-06-2020 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:25
kozue schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:27:
Met de tape monitor komt het wel goed. Ik heb naast m’n Pioneer versterker, die wél een tape monitor heeft, ook een mengpaneel, waar het meeste van m’n apparatuur op zit. Daarin kan ik gewoon alles rondsturen zoals ik wil. Moet alleen nog ff kijken hoe ik het aan wil sluiten, direct op de versterker of ergens in het mengpaneel. Maar eerst maar eens een keer kijken wat de staat van het apparaat is.

1994 was idd net voor de DVD. Maar Laserdisk kon ook al 4-kanaals geluid afspelen en dat was er in de jaren 80 al. Dus op een receiver met 5 kanalen zou ik ook in 1994 al een surround input verwachten (of in ieder geval een subwoofer aansluiting). Maar hier is het puur bedoeld voor fake upscaling en dat vind ik helemaal niks.

Ik heb net ook de CD speler opgepikt. Ziet er ook nog goed uit. Ik doe al jaren niks meer met CD maar gratis hifi apparatuur kan ik niet laten liggen ;)
Het is een CDP-361, waarschijnlijk ook uit 1994. Ik weet niet wat een CD speler high of low end zou maken maar er zitten in ieder geval een hoop functies op. Een snelle test zag er goed uit: hij gaat aan en de lade gaat open.

[edit:] De CD speler werkt nog helemaal 100%. Het cassettedeck gaat aan maar geeft een schurend geluid wanneer je een tape probeert te spelen. Zal m wel eens open maken wanneer ik tijd heb, waarschijnlijk is het gewoon een nieuwe riem en wat olie.
Ook heb je kans dat de aandruk rollen versleten zijn... Die moet je niet vergeten in je controle... Rotte aandrukrollen slopen namelijk je bandjes...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
kozue schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:05:
Vandaag tijdens een rondje lopen een Sony TC-K515S cassettedeck en STR-D615 receiver gevonden naast de afvalcontainer. Nog geen tijd gehad om ze te proberen maar het zag er nog goed uit. Er stond ook nog een CD speler bij maar daar had ik geen handen meer voor. Misschien morgen, als ie dan nog niet opgepakt is door de afvalwagen ;)
Zo'n Sony TC-K515S zou ik ook wel willen vinden 8) Je snapt het inderdaad soms niet wat mensen allemaal weggooien. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:02:
[...]

Ook heb je kans dat de aandruk rollen versleten zijn... Die moet je niet vergeten in je controle... Rotte aandrukrollen slopen namelijk je bandjes...
Dat is waar. Het voordeel is dat dit een vrij laat uitgebracht cassettedeck is waardoor het niet zo waarschijnlijk is dat die erg intensief gebruikt is.

Wat mij opvalt is dat in de nadagen van het cassettetijdperk er vrij veel driekoppers uitgebracht werden met vrij eenvoudige loopwerkjes: kennelijk was er een overschot aan gescheiden opname en weergave koppen maar niet aan goede loopwerken, of was het te duur die in te bouwen.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

kozue schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:05:
Vandaag tijdens een rondje lopen een Sony TC-K515S cassettedeck en STR-D615 receiver gevonden naast de afvalcontainer. Nog geen tijd gehad om ze te proberen maar het zag er nog goed uit. Er stond ook nog een CD speler bij maar daar had ik geen handen meer voor. Misschien morgen, als ie dan nog niet opgepakt is door de afvalwagen ;)

Wat een barbaar zeg, die een K515S zomaar naast de kliko zet. 3 koppen, tape monitor, bias calibratie, dolby B/C/S, HX pro... Dit ding is mogelijk m’n beste deck ooit (mits alles nog werkt of te fixen is, hij zal wel zoals gewoonlijk een nieuwe riem nodig hebben...).

Die receiver vind ik wel een beetje apart. Er zitten aansluiten op voor 5 speakers (L+R voor, center, achter L+R). Maar er zitten geen surround audio inputs op. Dus wat is het nut om hier meer dan 2 speakers aan te hangen? Alleen een suf fake-surround effect? Een aansluiting voor een subwoofer is er dan weer niet bij. Dat zou ik nuttiger hebben gevonden.

En het probeert ook video te doen. Maar er zitten slechts 2 videoaansluitingen op. Beide composite. En nog een composite out om op je TV aan te sluiten. Volgens mij was in bouwjaar 1994 de scart nog volop in gebruik, en die ontbreekt.

En een beetje vreemde combinatie met een 3 koppen cassettedeck: er lijkt geen tape monitor functie op deze receiver te zitten. Dus hoe zou je hiermee de monitor functie van het cassettedeck kunnen gebruiken? Je hoort immers altijd de source bij het opnemen. Ik denk dat ik het nog maar even op de +/- 2010 Pioneer hou. Geen vreemde surround- en videomeuk maar wel tape monitor ;) Maar leuk als reserve en voor de prijs (gratis) hoef ik het niet te laten ;)
Nice :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1y_3vP0llAiiFxIjMsH-6zoguRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fH6Kq15FQWm5ttYPizYeErz.jpg?f=fotoalbum_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
De riemen waren inderdaad allebei moes geworden. Net 3 uur bezig geweest om alle troep schoon te maken. Dat spul zat echt overal. Wellicht was dat de reden dat ie bij het afval stond: als je m niet kan fixen (of daarvoor de moeite niet wil doen) is ie gewoon “stuk”. Meteen nieuwe riemen besteld, dus de komende dagen kan ie weer in de kast in afwachting van de post.

De pinch roller zag er nog goed uit. De koppen ook, voor zover ik dat kan beoordelen. Inderdaad zal een deck uit 1994 meestal niet heel intensief zijn gebruikt. Ik denk dat mensen die geld hadden om zo’n high end deck te kopen ook eerder dan gemiddeld op de CD trein gesprongen zullen zijn, en de cassettes uit zijn gaan faseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Update op mijn Pioneer voetjes queste: dr stonden er zowaar vandaag wat originele op MP. Dus er zijn er nu 6 naar me onderweg :)
Niet voldoende voor de hele set, maar wel om eens te kijken hoe of dat mooier te maken is

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:21:
De riemen waren inderdaad allebei moes geworden. Net 3 uur bezig geweest om alle troep schoon te maken. Dat spul zat echt overal. Wellicht was dat de reden dat ie bij het afval stond: als je m niet kan fixen (of daarvoor de moeite niet wil doen) is ie gewoon “stuk”. Meteen nieuwe riemen besteld, dus de komende dagen kan ie weer in de kast in afwachting van de post.

De pinch roller zag er nog goed uit. De koppen ook, voor zover ik dat kan beoordelen. Inderdaad zal een deck uit 1994 meestal niet heel intensief zijn gebruikt. Ik denk dat mensen die geld hadden om zo’n high end deck te kopen ook eerder dan gemiddeld op de CD trein gesprongen zullen zijn, en de cassettes uit zijn gaan faseren.
Jouw vondst van deze audioset deed mij ineens denken aan het typetje Bert uit de TV-serie "Het Zonnetje In Huis" van vroeger die altijd tussen het vuilnis zat te struinen en dan iets vond wat vaak niets waard was, maar soms ook een echte parel...

Zijn uitspraak was altijd "Wat sommige mensen allemaal niet weggooien..." zou hier nu perfect bijpassen... :P ;)

Werkt de versterker / receiver trouwens nog? Ik weet niet of de CD-speler echt high-end is, dat deck is in ieder geval een instap 3 koppen deck uit de Sony QS serie, dus dat beloofd veel goeds als hij klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
De receiver werkt prima, voor zover ik kon zien tijdens een snelle test. Ik had geen zin om alles om te pluggen (speakers etc), maar ik had m via de tape out op het mengpaneel aangesloten en dat gaf geluid. Er zit 1 knopje vast (“center -“), maar ik denk niet dat ik de fake surround ooit ga gebruiken, dus dat maakt me niet zo veel uit. Alle andere knoppen voelen goed aan. Wanneer het deck klaar is voor gebruik ga ik een en ander ompluggen dus misschien geef ik de receiver dan een wat uitgebreidere test.

Ik hoop dat dat deck niet al te veel problemen gaat geven. Er zijn threads op tapeheads over veel voorkomende problemen als verharde pinch rollers, te sterke/zwakke afstelling van de motors, en zelfs opeten van tape met onofficiële vervangende pinch rollers. Ik ben benieuwd...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:03
Hij heeft lang op m'n verlanglijstje gestaan, maar ik heb een Technics SL-10!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHajzPK3H0U2vGZ4pNyc-nB-kUo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv9tWD6u75zNINEvn1FjNTJN.jpg?f=fotoalbum_medium

Inclusief het EPC-310MC element en het bijzondere kabeltje met RCA en aarde gecombineerd. De zoektocht naar alle Concise-serie apparaten is nu wel afgerond.

Mocht iemand toevallig nog ergens een SA-C07 hebben liggen dan houd ik mezelf ook warm aanbevolen :+
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/36/ba/5d/36ba5d898748a3ab6e9fbae5486514a6.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door O88088 op 29-06-2020 13:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ik zag deze laatst :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4IjJkdafUy_Sa3wuB2t5UhMcDs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTCIosYcuN6PO3hUcD1TuiWL.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmRFBKrdlbvi99WJfOPPAFWqDbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rMKTwM1vTrZWCACyrYlsvv7j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Volgens mij staat er momenteel een hele set van dat Cyrus spul op MP, inclusief hark. Die gast wil het kwijt geloof ik, want ik zie die ad wekelijks als nieuwe ad naar boven komen :P

@O88088 Je link naar de RCA kabel geeft een 403 forbidden. Maar zo speciaal is dat toch niet? Ik heb ook een simpele RCA interlink voor phono liggen waarbij de aardkabel er bij zit. Voorbeeldje (niet mijn kabel, die is komt wel bij Correct vandaan maar is knalgroen :+ ) http://www.correct.nl/art...iline+Phono-art576855.php

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt, vond het gewoon een mooie set ;) ook niet eens zo`n gek prijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
The Eagle schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:07:
[...]
@O88088 Je link naar de RCA kabel geeft een 403 forbidden. Maar zo speciaal is dat toch niet? Ik heb ook een simpele RCA interlink voor phono liggen waarbij de aardkabel er bij zit. Voorbeeldje (niet mijn kabel, die is komt wel bij Correct vandaan maar is knalgroen :+ ) http://www.correct.nl/art...iline+Phono-art576855.php
Op die manier is het inderdaad vrij universeel, maar bij deze zit alles in 1 connector verwerkt. Linkerkanaal, aarde, rechterkanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
O88088 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:56:
Hij heeft lang op m'n verlanglijstje gestaan, maar ik heb een Technics SL-10!

en het bijzondere kabeltje met RCA en aarde gecombineerd.
Gefeliciteerd! Heeft ie onderhoud gehad? Vervangen aandrijfriempje arm en smeren glijstang arm is eens in de zoveel jaar wel nodig. Soms ook de servoregeling die de armhoek/positie bepaalt, en controleren van de naalddrukafstelling kan ook geen kwaad, na zoveel jaar zal de spanning op het veertje dat zorgt voor de tegenkracht (ipv normaal het contragewicht) toch wat verlaagd zijn.

Je linkje naar het bijzondere kabeltje werkt niet maar het zal onderstaande zijn als het de originele is.

Het kabeltje is inderdaad gewoon RCA L/R + aarde maar de boel is wel bijzonder geïntegreerd. Ik heb wel eens zelf zo'n kabeltje gemaakt door een bestaande RCA kabel met een aardepin te combineren in 1 connector, het is wel goed uitmikken van de posities want het moet goed passen, en de ruimte voor de aardepin is erg beperkt.

Afbeeldingslocatie: https://images.reverb.com/image/upload/s--q0xfa8MA--/f_auto,t_large/v1579086987/abk0op8fynsacf5c6vva.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 29-06-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
Cap schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:17:
[...]

Gefeliciteerd! Heeft ie onderhoud gehad? Vervangen aandrijfriempje arm en smeren glijstang arm is eens in de zoveel jaar wel nodig. Soms ook de servoregeling die de armhoek/positie bepaalt, en controleren van de naalddrukafstelling kan ook geen kwaad, na zoveel jaar zal de spanning op het veertje dat zorgt voor de tegenkracht (ipv normaal het contragewicht) toch wat verlaagd zijn.
Of er echt onderhoud is gepleegd weet ik niet. Hij werkt in ieder geval wel goed. Ik had van tevoren al gelezen dat de servo van de arm soms hoorbaar is maar dat lijkt bij deze niet zo te zijn en hij beweegt soepel.

De naalddruk meten is zo te zien wel een vak apart. Alles even opnieuw oliën kan ik misschien wel een keertje doen. Op Audiokarma.com staat in ieder geval een mooie instructie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08
rcor schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:23:
[...]

Jouw vondst van deze audioset deed mij ineens denken aan het typetje Bert uit de TV-serie "Het Zonnetje In Huis" van vroeger die altijd tussen het vuilnis zat te struinen en dan iets vond wat vaak niets waard was, maar soms ook een echte parel...

Zijn uitspraak was altijd "Wat sommige mensen allemaal niet weggooien..." zou hier nu perfect bijpassen... :P ;)

Werkt de versterker / receiver trouwens nog? Ik weet niet of de CD-speler echt high-end is, dat deck is in ieder geval een instap 3 koppen deck uit de Sony QS serie, dus dat beloofd veel goeds als hij klaar is...
Bedankt voor het naar boven halen van die fijne herinneringen. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
O88088 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 14:10:
[...]

Of er echt onderhoud is gepleegd weet ik niet. Hij werkt in ieder geval wel goed. Ik had van tevoren al gelezen dat de servo van de arm soms hoorbaar is maar dat lijkt bij deze niet zo te zijn en hij beweegt soepel.

De naalddruk meten is zo te zien wel een vak apart. Alles even opnieuw oliën kan ik misschien wel een keertje doen. Op Audiokarma.com staat in ieder geval een mooie instructie.
Het gaat niet alleen om het hoorbare van de armbeweging (dat is smering glijstang en evt motortje, overigens bij luid volume altijd wel hoorbaar via de speakers aan gestommel in de uitloopgroef, en het motortje zelf is ook altijd wel hoorbaar bij snel vooruit/achteruit bewegen van de arm boven de plaat, maar gelukkig niet tijdens het afspelen zelf). Waar het mij om gaat is de optimale werking van de servosturing van de armaandrijving, dus om bij welke fouthoek van de arm de servoregeling besluit de arm een stukje op te schuiven en hoe ver dan, dmv de offset en gain instellingen.

Dat kan in al die jaren best ook wel een beetje verlopen zijn. Het beste zou zijn om dat weer in te regelen conform service manual, ware het niet dat de officiele testplaat onbreekt dus je moet het checken met andere platen. Een 12 inch met een enkel nummer (redelijk ruime groefspacing) is een goede keuze daarvoor. Waar het op neer komt is dat de naald zoveel mogelijk parallel aan de plaatgroef blijft staan, je ziet bij deze apparaten (SL-10, 15, 7, 5, 3, J1/2/3 etc) vaak dat de naald een beetje "lagt" oftewel niet snel genoeg opschuift, daardoor staat ie steeds een beetje schuin naar binnen. Je kan met goed en geduldig observeren recht van bovenaf wel zien of de arm steeds mooi recht staat of de neiging heeft achter te lopen, of juist voor.

Naalddruk meten is wel lastig ja, je moet eigenlijk tijdelijk de aandrijving stopzetten maar dan nog wel de naald naar beneden kunnen laten. Eigenlijk moet het plexiglas dan even uit de klep gehaald worden zodat je erbij kan, dat is best een klusje.

Smeren van het motortje kan met een paar drupjes naaimachine olie aan beide kanten, de glijstang zou ik niet met vettige olie doen maar met droogmiddel of teflonspray.

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 29-06-2020 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
@The Eagle

Ik heb 4 pioneer voetjes voor je. wellicht niet helemaal dezelfde kleur. Ik zal nog even verder kijken voor je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz2ATXU_DxODjMk2Df00v2eief8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rl2M3ndocSjb7ehfgO72ukZV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door General_Snuss op 29-06-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@General_Snuss Thanks man, die wil ik wel hebben. En als het origineel Pioneer is dan past dat wel. Zal ff DM doen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:29
Zal me dan ook maar melden, na een tijdje meelezen in dit mooie topic.

De setup is nog beperkt, maar de start is er sinds een week....

Versterker - Akai AM-2800 - zilver front, houten kast
Platenspeler - Akai AP-207 - zilvergrijze houten kast, zilveren bovenblad

De luidsprekers mag ik eigenlijk niet noemen in dit topic.....(Jamo S608)

Voor de platenspeler is er een nieuw element onderweg, Audio Technica ATVM95E/H 9944 VM-cartridge op een ATHS6BK headshell.
Afstelling daarvan zal nog wel een monnikenwerk zijn, maar al doende leert men (hoop ik).

Ben me nu rot aan het zoeken voor een vintage rack uit die tijd (eind jaren 70), het allerliefst natuurlijk Akai. Maar tot nog toe geen geluk.

Tips, zowel voor het afstellen van de platenspeler als voor het vinden van een mooi rack, zijn van harte welkom
_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b6KANjLXiNrm8HHkKs6Fu4DZns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMkdHojxIOMqobRiZYPjxeeD.jpg?f=fotoalbum_large

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
DivxLover schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:48:

Tips, zowel voor het afstellen van de platenspeler als voor het vinden van een mooi rack, zijn van harte welkom
_/-\o_
Stel die vraag even, liefst wat gerichter mbt wat je precies wil weten, in Het Grote Vinyl Topic Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:57
Ik heb op zolder nog 2 oude Bose 601 series 1 (uit 1976 of '77) staan, waarbij de foam surroundings nagenoeg verteerd zijn. Ik heb ze ooit een met verdunde acrylaatkit en een penseel provisorisch aan het repareren geweest, maar sinds een aantal jaren staan ze stof te happen in een hoekje op zolder. Ik heb er al wel meerdere malen aan zitten denken om ze eens goed op te knappen, maar verder dan denken ben ik tot nu toe nog niet gekomen :P
Verder had ik tot vorig jaar een H/K AVR130 (van voor de tijd van de hdmi aansluitingen) staan, maar met gebruik van de digitale inputs kreeg ik steeds vaker van die hinderlijke snerpende piepjes te horen. Dus dat apparaat is met pensioen gegaan.
Ik heb nog wel 2 Yamaha's NS-166 als frontspeakers staan, welke nog steeds naar tevredenheid werken.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-09 13:14

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Behalve stiekem meelezen zal ik mijn vintage setup dan ook maar eens delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hln0-vmFHx6-tRJqibya1p1mjKY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yevQzIEfBCAMTxUJlhQWJYN7.jpg?f=fotoalbum_large

Als Hifi-setup heb ik een Yamaha CA-810 versterker staan. Hieraan hangen een, niet vintage, Project Debut 3 (Ortofon OM-20 element) en een Sonos Port. Het geluid komt uit een set Mordaunt Short Avant 906 speakers.

De versterker heb ik inmiddels al meer dan 10 jaar in gebruik. Gekocht omdat ik hem erg lekker vond klinken en dat doet hij nog steeds. Daarbij ziet het gewoon ook erg goed uit en mag hij gewoon in het zicht staan :P
Voor het gebruiksgemak hangt er een Sonos Port aan die lekker uit het zicht kan staan.

Ik moet alleen nog eens op zoek naar een mooie bijpassende vintage platenspeler, ik heb nog enkele Dual spelers staan die ik via via gekregen heb. Maar los van het onderhoud wat ze nodig hebben klinken ze eigenlijk ook niet veel beter dan de Project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Mooie set. Welke Duals heb je precies staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Een 1209 en een 1229, beide hebben wat kuren, volgens mij vooral mechanische werking moet worden nagekeken. Handmatig een plaat opleggen en afspelen werkt wel.
Heb nog niet echt tijd gehad ze na te kijken, misschien eens tijd maken om er werk van te maken.

De bijpassende versteker en tuner van de 1229 zijn nog steeds bij mijn ouders in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Zoek eens op steuerpimpel in Het Grote Vinyl Topic Deel 3. Daar kan je ook terecht voor tips over de Duals of eventueel andere platenspelers. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--PcLebY0YnBux6TLJgfp5RnuMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6plegXy3YqDur60XymrGDe3.jpg?f=fotoalbum_large

leuk deck ;) heb na een tip de koppen gesteld met een klein kruis kopje omdat de autoreverse aan de b kant van de tape een minder helder geluid gaf ;) net als de koppen stellen van een ouwe data recorder van een c64 ;)

en dat met een chrome tape van Thats, die waren 25 gulden per stuk, om op te nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2020 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Joost79 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:58:
Een 1209 en een 1229, beide hebben wat kuren, volgens mij vooral mechanische werking moet worden nagekeken. Handmatig een plaat opleggen en afspelen werkt wel.
Heb nog niet echt tijd gehad ze na te kijken, misschien eens tijd maken om er werk van te maken.

De bijpassende versteker en tuner van de 1229 zijn nog steeds bij mijn ouders in gebruik.
De Dual 1229 is de grotere broer van mijn Dual 1226, prima platen speler... Mits:
- De zamac motor lagerbeugels nog in orde zijn
- Het tussenwiel nog inorde is
- De steuer pimpel nog aanwezig is

De onderste is een simpele reparatie die nog gemakkelijk te doen moet zijn..
Het tussenwiel is al iets lastiger omdat je een goede vervangende tussenwiel moet zien te vinden.
De zamac lagerbeugels is echt wel een dingetje...

Ik heb destijds een flinke zoektocht gehad en uiteindelijk een compleet nieuwe motor gekocht van het verkeerde voltage om de lager beugels vanaf te halen zodat de mijne weer in orde zou gemaakt kon worden bij DP-audio te Enschede...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ik heb mijn oude Arcam Delta 60 versterker 'afgedankt', hij heeft wat kleine kuren en ik zou het heel tof vinden als er een liefhebber nog tijd in wil steken.

Had een tijdje terug al in dit topic erover gepost, en bij nader onderzoek heb ik gewoon niet de juiste apparatuur of skills in huis om dat goed te fiksen, dus.... wat mij betreft gratis af te halen, want ik heb liever dat ie nog een leuk 2de leven heeft dan dat ik hem in de elektronicabak gooi...

V&A aangeboden: Arcam Delta 60 versterker

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
DivxLover schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:48:

De setup is nog beperkt, maar de start is er sinds een week....

Versterker - Akai AM-2800 - zilver front, houten kast
Platenspeler - Akai AP-207 - zilvergrijze houten kast, zilveren bovenblad
Heel mooi. Die zilverkleurige 2800 staat ook nog mijn verlanglijstje (of een 2600) :9~ Ik heb ook nog een AP-206 klaar staan bij m'n zus die ik nog moet ophalen. Eens zien of dat goed bevalt tov mijn Lenco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:29
kingmace schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:26:
[...]

Heel mooi. Die zilverkleurige 2800 staat ook nog mijn verlanglijstje (of een 2600) :9~ Ik heb ook nog een AP-206 klaar staan bij m'n zus die ik nog moet ophalen. Eens zien of dat goed bevalt tov mijn Lenco's.
Dankzij de tips van @Cap in het Vinyltopic heb ik vanavond een nieuwe headshell, element en naald gemonteerd op de 207 en ik kan je vertellen dat ik op dit moment ontzettend zit te genieten van Pink Floyd O+

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
DivxLover schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Dankzij de tips van @Cap in het Vinyltopic heb ik vanavond een nieuwe headshell, element en naald gemonteerd op de 207 en ik kan je vertellen dat ik op dit moment ontzettend zit te genieten van Pink Floyd O+
Nog geen idee wat voor element en naald onder die van mij zit. M'n zus heeft hem voor me geregeld en hij was gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Mijn Pioneer SA-508 moet na gekeken worden. Rechter luidspreker klink gedempt en kraakt. Kennen jullie een adresje in regio Rotterdam/Zoetermeer

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Cobb schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:05:
Mijn Pioneer SA-508 moet na gekeken worden. Rechter luidspreker klink gedempt en kraakt. Kennen jullie een adresje in regio Rotterdam/Zoetermeer
Lees op een paar plekken dat het schoonmaken van potmeters en schakelaars soortgelijke problemen oplossen. Mocht er meer aan de hand zijn en de eindtrappen kapot zijn dan heb je een probleem. Die versterker heeft "batwing" type transistoren erin zitten en deze zijn absoluut niet verkrijgbaar meer en er zijn ook geen vervangers voor :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cobb schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:05:
Dordrecht: https://vintageaudiorepair.nl
Den haag: https://www.studio107.nl/c-2893908/reparatie/
Rotterdan zal ook vast iets zitten verwacht ik, en zo niet, mail het Rotterdams Radiomuseum eens of zij iemand weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jon de Regt, (Hal 2000) kom je op diverse audio fora (o.a. Marantz nl forum) tegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Laatst online: 22:31

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Net als mijn vorige post, niet direct vintage audio maar zeker wel vintage. Deze week is deze High Definition Laserdisc speler uit 1994 voor mij op de boot geladen in Japan. De Sony HIL-C1 Hi-Vision MUSE laserdisc speler. Heeft wel een defect maar ik hoop deze te kunnen repareren. Over 2 maanden in Nederland verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd5Q22LxkXab4p6Wpc0WUtjH-7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d8HFDL2cxYBN9WOGADiIwu0F.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HMgja9BXuouJFSj4nxZfHbOWXU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gkWuJc62k9PdILIuoKb4cfG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JsQxAArfggeLQXZcp2n3brko9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qg274QdwDsdbrCizqwsLOoIl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEtjhxhW53Ouo7HDLJ1YRWejJDA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmimCaGEymHJcRXgFEyFZncZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
Haha gaaf een laserdisc, hier nog een Pioneer in de kast staan, ooit vol trots zelf nieuw gekocht. Maar deze staat nu samen met de DVD speler en (SA)CD speler in de kast stof te happen.

Was wel wat halverwege jaren 90, ongeloofelijke beeld kwaliteit en super geluid. Dat waren nog eens tijden, een paar jaar later stond er een DVD speler, nog betere kwaliteit en geluid, meteen een hele biobliotheek aan dvd's erbij aangeschaft. Natuurlijk allemaal regio 1, want met Amazon.com waren ze eenvoudig te krijgen en de release datum van de DVD in de USA was vaak nog voor de film hier in de bioscoop te zien was.
Dan te bedenken dat je nu gewoon een TV aan de muur hebt hangen die alles zelf kan streamen in hoge kwaliteit en een soundbar en kleine surround speakers voor lief neemt als audio-bron....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Laatst online: 22:31

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Joost79 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:45:
Haha gaaf een laserdisc, hier nog een Pioneer in de kast staan, ooit vol trots zelf nieuw gekocht. Maar deze staat nu samen met de DVD speler en (SA)CD speler in de kast stof te happen.

Was wel wat halverwege jaren 90, ongeloofelijke beeld kwaliteit en super geluid. Dat waren nog eens tijden, een paar jaar later stond er een DVD speler, nog betere kwaliteit en geluid, meteen een hele biobliotheek aan dvd's erbij aangeschaft. Natuurlijk allemaal regio 1, want met Amazon.com waren ze eenvoudig te krijgen en de release datum van de DVD in de USA was vaak nog voor de film hier in de bioscoop te zien was.
Dan te bedenken dat je nu gewoon een TV aan de muur hebt hangen die alles zelf kan streamen in hoge kwaliteit en een soundbar en kleine surround speakers voor lief neemt als audio-bron....
Het is een prachtig stukje technologie, ik heb zelf een verzameling van ongeveer 30 discs maar momenteel geen speler meer. Hoop dat ik deze aan de praat kan krijgen want dit is echt een prachtig staaltje techniek. Ook zijn er prachtige concerten op Laserdisc, echt leuk om weer aan te sluiten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
In Berkel en Rodenrijs bij de kringloop rataplan liggen verschillende laserdisc films te koop. Volgens mij 1,50 p/s.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Kleine hulpvraag van mijn kant. Ik ben bezig met de revisie van mijn WM-A602 walkman. Ik heb de gescheurde "clutch gear" vervangen, de gewone smd condensators vervangen en een nieuwe snaar geplaatst. Het loopwerk werkt nu weer prima, hij geeft nu ook weer geluid echter zit er een jank toon van de motor door het geluid heen (vooral aan de rechterkant). Nu blijkt dit model ook horizontale smd elco's te hebben die voornamelijk in het motor circuit te zitten. Dit zijn de zwarte rechthoekige blokjes op de print (bv 22uF 4V). Ik kan deze echter nergens vinden om te bestellen. Ik vermoed dat ze gebruikt zijn vanwege de hoogte, ik kan ze niet vervangen door de gewone smd elco's op sommige plaatsen omdat ze dan onderliggende onderdelen raken. Wie o wie kan mij helpen? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/vmWSKhcP/walkman.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@kingmace Wat misschien een idee is om 2 smd caps omgekeerd op de print te plakken en dan met 2 draadjes de + en - te solderen. De aansluitingen zitten dan boven. Precies klusje, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
OgWok schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:30:
@kingmace Wat misschien een idee is om 2 smd caps omgekeerd op de print te plakken en dan met 2 draadjes de + en - te solderen. De aansluitingen zitten dan boven. Precies klusje, dat wel.
Dan blijf nog steeds met de hoogte zitten, of bedoel je, de smd cap op z'n zijkant plakken en dan de leads connecten? Die zwarte blokjes zijn ongeveer de helft van hoogte van de staande caps (qua hoogte).

[ Voor 9% gewijzigd door kingmace op 03-07-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

kingmace schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:41:
[...]

Dan blijf nog steeds met de hoogte zitten, of bedoel je, de smd cap op z'n zijkant plakken en dan de leads connecten? Die zwarte blokjes zijn ongeveer de helft van hoogte van de staande caps (qua hoogte).
Bijvoorbeeld..... als het maar past en je ze kan aansluiten met 2 draadjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
kingmace schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:30:
Kleine hulpvraag van mijn kant. Ik ben bezig met de revisie van mijn WM-A602 walkman. Ik heb de gescheurde "clutch gear" vervangen, de gewone smd condensators vervangen en een nieuwe snaar geplaatst. Het loopwerk werkt nu weer prima, hij geeft nu ook weer geluid echter zit er een jank toon van de motor door het geluid heen (vooral aan de rechterkant). Nu blijkt dit model ook horizontale smd elco's te hebben die voornamelijk in het motor circuit te zitten. Dit zijn de zwarte rechthoekige blokjes op de print (bv 22uF 4V). Ik kan deze echter nergens vinden om te bestellen. Ik vermoed dat ze gebruikt zijn vanwege de hoogte, ik kan ze niet vervangen door de gewone smd elco's op sommige plaatsen omdat ze dan onderliggende onderdelen raken. Wie o wie kan mij helpen? _/-\o_

[Afbeelding]
Voor zo ver ik weet kun je deze vervangen door tantaaltjes uit de AVX TPS serie.
http://datasheets.avx.com/TPS.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bramsat
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-11-2022
Joost79 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:00:
Behalve stiekem meelezen zal ik mijn vintage setup dan ook maar eens delen.

[Afbeelding]

Als Hifi-setup heb ik een Yamaha CA-810 versterker staan. Hieraan hangen een, niet vintage, Project Debut 3 (Ortofon OM-20 element) en een Sonos Port. Het geluid komt uit een set Mordaunt Short Avant 906 speakers.

De versterker heb ik inmiddels al meer dan 10 jaar in gebruik. Gekocht omdat ik hem erg lekker vond klinken en dat doet hij nog steeds. Daarbij ziet het gewoon ook erg goed uit en mag hij gewoon in het zicht staan :P
Voor het gebruiksgemak hangt er een Sonos Port aan die lekker uit het zicht kan staan.

Ik moet alleen nog eens op zoek naar een mooie bijpassende vintage platenspeler, ik heb nog enkele Dual spelers staan die ik via via gekregen heb. Maar los van het onderhoud wat ze nodig hebben klinken ze eigenlijk ook niet veel beter dan de Project.
Wees maar zuinig op die CA-800,de versterkers tot 1980/81 zijn de best, fijnst klinkende amps.

En of ze nu philips akai of yamaha heten maakt niets uit het zijn klangmatig superversterkers.

De ca-800 koste in 1978 ± 1000 gulden,een vw kever koste 5500 d-mark,

Wil je de set verbeteren? koop een set wharfedale EVO 4.4 en je zit in het hi fi paradijs!

En kraakt de potmeter?...deksel eraf,volumepotmeter flink doorspuiten met kontakt 61,een uurtje drogen

en je kunt weer jaaaren verder :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kingmace
Vrijdag was m'n zus in de buurt en heeft voor me de gratis Akai AP-206C meegenomen. Er zat het originele PC-100 element met en afgebroken RS-100 naald op (geen idee of dat element wat is). Ik heb hem grondig schoongemaakt en voor zien van een Philips GP-500 element met nieuwe naald (want dat was het enige wat ik nog had liggen). De kap heeft helaas wat beschadigingen maar is verder wel heel. Hij speelt echter prima en gaat mijn Lenco L133 op mijn werkkamer vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uuoh2DzXnjhyDDZD03np8JcfJtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xw2LBMxPJX6jA26oh12uFzmE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHlQd3mAV-g_NwfkEMFxVrwH8i0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIn4PDICMgFqiKDtdNMt2vf9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi0nD_jGa_NMAZHm7vWyyBzxJxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1uK4f6yHixYcLgj8PFg9trQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjxfADt-jCgVX23Mg4lrfY4fEvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VX3gE1vPXojCw4vNWwB57lwz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:18

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@MedionAkoya Thanks voor de headsup. Helaas zijn dat de zwarte, ik zoek de alu versie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Iemand nog interesse in een Denon AVR-3803? Met een leeftijd van alweer 17jaar, is het al bijna vintage (20jr) te noemen. :9

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Laatst online: 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Als we dan toch bezig zijn, ik had het al eerder gepost (en had een geïnteresseerde, maar ging helaas toch niet door): gratissss af te halen voor de liefhebber die zijn of haar weg met een soldeerbout wel weet:
V&A aangeboden: Arcam Delta 60 versterker

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lip schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:56:
Iemand nog interesse in een Denon AVR-3803? Met een leeftijd van alweer 17jaar, is het al bijna vintage (20jr) te noemen. :9
_O-
Sorry, moet altijd lachen om mensen die denken dat spul van die leeftijd slechts 50% in waarde daalt.

On a different note: vanmiddag eindelijk eens tijd gehad om mijn 90's setje onder handen te nemen. Frontjes en knoppen eens met ketanus alcohol afgedaan, kwam een hoop meuk af :X

Verder de EX9000 dynamische expander onder handen genomen, de schuifjes hadden even wat tunerspray nodig. Doet het nu weer zoals het hoort. Man wat een verschil. Dusdanig dat ik mezelf afvroeg of ik die aan mijn Denon AVR2311 beneden kon hangen.
Helaas door die onderhoudsbeurt er ook achter gekomen dat mijn plannetje met pootjes vervangen iets moeilijker uit te voeren is. Ik dacht dat de rubber pootjes die er nu onder zitten geschroefd zaten. Echter blijkt dat met klemmetjes vast te zitten. Dus vervangen wordt vermoedelijk bestaand voetje slopen en dan hopen dat het nieuwe past. En om de oude er af te halen moet ik onder de printplaat zijn en moet dus het hele apparaat uit elkaar :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:16:
[...]

_O-
Sorry, moet altijd lachen om mensen die denken dat spul van die leeftijd slechts 50% in waarde daalt.
Tja, de receiver kan veel goedkoper.
https://www.hifishark.com/search?q=avr-3803

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 10-07-2020 18:32 ]

Trein?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rcor
Nooit geweten dat er voor de CD al een digitale manier van muziek opslaan was op videoband... Toch is die er echt en Techmoan heeft er een video van gemaakt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:58
Gaaf, en dat voor 1981 :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Sony was net iets eerder hiermee , de Sony PCM-1 icm de betamax tape unit.

https://www.sony.net/Sony...ory/SonyHistory/2-07.html

http://knisi2001.web.fc2.com/pcm-1.html

Hier een leuke verzameling van Technics spul
https://audio-heritage.jp/TECHNICS/index.html

Japanse audio/hifi "Marktplaats".... _/-\o_ :P

https://www.hifido.co.jp/

(rechtboven klik op Google translate )

[ Voor 24% gewijzigd door tim_md op 11-07-2020 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

tim_md schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Sony was net iets eerder hiermee , de Sony PCM-1 icm de betamax tape unit.

[..]
De PCM-1 was i.c.m. U-Matic, de PCM-F1 i.c.m. Betamax.
Overigens werd de PCM-F1 al in 1986 gebruikt door de meest onderschatte nog levende Nederlander (mijn bescheiden mening).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Sowieso jammer dat het kwalitatief minste systeem het gewonnen heeft wat videorecorders betreft, maar dat is weer een hele andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tsja, dat was Iets met wel of geen porno toestaan iirc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
The Eagle schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:39:
Tsja, dat was Iets met wel of geen porno toestaan iirc.
JVC gaf het patent voor VHS vrij voor andere fabrikanten. Dat gaf de doorslag. Toen Philips stopte met Video 2000 kwamen ze met dat porno-argument, dat blijkbaar nog steeds geloofd wordt.

Licht offtopic: ik had op mijn studentenkamer apparatuur voor (S)VHS, Betamax en Video 2000. Als student Film- en Opvoeringskunsten was dat ideaal. Menig studiegenoot kwam bij mij films kijken. Alleen voor U-Matic of echt analoge film (hoewel, ik had ook twee 16mm-projectors) moesten we een cabine reserveren op de universiteit. Daar was geen bier...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

dreamscape schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:06:
[...]

JVC gaf het patent voor VHS vrij voor andere fabrikanten. Dat gaf de doorslag. Toen Philips stopte met Video 2000 kwamen ze met dat porno-argument, dat blijkbaar nog steeds geloofd wordt.

Licht offtopic: ik had op mijn studentenkamer apparatuur voor (S)VHS, Betamax en Video 2000. Als student Film- en Opvkeringskunsten was dat ideaal. Menig studiegenoot kwam bij mij films kijken. Alleen voor U-Matic of echt analoge film (hoewel, ik had ook twee 16mm-projectors) moesten we een cabine reserveren op de universiteit. Daar was geen bier...
Dit dus. Sommige lekker bekkende argumenten laten zich moeilijk uitroeien en dat geldt niet alleen voor het hele videorecordergebeuren. Zie ook wikipedia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

reactie in de juiste topic geplaatst.
aljooge schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Je kan op MP toch gewoon van tevoren vragen of die werkt?
Ja dat heb ik daarna gedaan. dat ging wel moeilijk, ik vermoed dat de verkoper het ding in bezit had en niet van plan was om te gebruiken. Bijv. verkregen erfenis, apparaat van hun partner of ouders etc. Of het lag op 20 jaar lang op zolder stof te happen.

Gelukkig heb ik aan hun om een foto gevraagd waarbij het groene inschakellampje brand. En het lampje brand.
Alleen weet ik niet wat de geluidskwaliteit is en of beide kanalen wel doen.
Want bij 40 jaar en bij ongereviseerd. Je weet het niet.

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 12-07-2020 15:20 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, bijna vergeten... U-Matic van Sony

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r9g9S2jMuPiw1FEuXOmK2LTVFLA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bXmHQkJ3RkOQLRm1WnMApwyJ.jpg?f=user_large

Werkte jaren geleden bij een video-editing bedrijf en daar hadden ze er, toen, nog eentje staan. Meeste was Betacam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

tim_md schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Japanse audio/hifi "Marktplaats".... _/-\o_ :P

https://www.hifido.co.jp/

(rechtboven klik op Google translate )
Maar dan wel met het betere spul.
Sowieso de bouwkwaliteit van de betere Japanse hifi in de jaren '80 en '90 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-09 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

rcor schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:32:
Nooit geweten dat er voor de CD al een digitale manier van muziek opslaan was op videoband... Toch is die er echt en Techmoan heeft er een video van gemaakt:
[YouTube: Digital Audio on VHS - in 1981 : D.A.T. before DAT - The Technics SV-P100]
Ik ken die dingen. Sterker nog, ik heb er in 2006 mee in m'n handen gestaan. Ding kwam toen van Haagtechno (importeur Panasonic/Technics) af en ik weet waar hij toen heen is gegaan, volgens mij heeft 'ie 'm nu nog steeds. Indrukwekkend ding, maarja.. Wat moet je er nog mee behalve af en toe laten spelen en weer opbergen...

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:58
Videopac schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:57:
[...]

De PCM-1 was i.c.m. U-Matic, de PCM-F1 i.c.m. Betamax.
Overigens werd de PCM-F1 al in 1986 gebruikt door de meest onderschatte nog levende Nederlander (mijn bescheiden mening).
Ken PCM, ik heb nog een EV-S1000 staan MET PCM. (video Hi8)
Bij deze kun je zelfs, na opname, audio erop zetten. M.a.w. audio dubbing door het video signaal heen in PCM (digitaal) _/-\o_ Knap staaltje techniek. O+
Na afloop kun je zelfs kiezen welke audio spoor je wilt luisteren. L / R / Mono / PCM :+

Wel alle SMD elco's moeten vervangen :X Alle lekten op de print. En da's geen leuk klusje..... :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Een Marantz PM310 binnen via MP.nl en PostNL, het moet echt nodig worden doorgesoldeerd.
-Bij geringste beweging valt ie uit.
-Bij aanzetten hoor je een luide plof. Het ploffen blijf wel dingetje met met de goedkope versterkers uit jaren 70 en 80. Ik zal een keer een Velleman speakerbeveiliging moeten halen.
-Interne gedeelte zat vol met haren en stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-EUvpl3xyMI0vDmfzcj9BJsxlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qpwXp4VKemeVhwFWvFVxXZVI.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik deze versterker PM310 mag vergelijken met receiver Marantz SR1100.
De pluspunten
-VU-meter
-reparatievriendelijker (alleen de Japanse transitors zijn wel moeilijk te vinden)
-minder zwaar (Kleinere transformator is wat minder)
-grotere volumeknop.
-Een van de laatste Non-Philips producten (Superscope). Voor diegenen die daar een waarde aan hechten dat ie niet door handen van Philips is geweest.

Minpunten
-geen radio
-warmteontwikkeling merkbaar.
-schuifpotmeters vragen wel om meer onderhoud dan de gewone potmeters

Ik zal nog een foto uploaden. Er is een verschil tussen de PM310's. Ik heb er nu twee. een defecte en deze die vandaag heb binnengekregen. 8)7
-"Designed in USA" is bij de nieuwere weggehaald van het typeplaatje. :o Of de vorige eigenaar was een Japan-minnende persoon.
-De transitoren Q710 en Q709 zijn nu aan de koelplaat bevestigd. :+
- Moederbord heeft lichte wijzigingen in de koperbanen. enkele tranistoren hebben een ander plek gekregen.
- Moederbord heeft een ander kleur groen gekregen (lichtgroen ipv donkergroen)
- Ruwe ipv gladde coating van de behuizing (vergelijkbaar met SR1100).
- Behuizingskleur is donkerder en komt dichterbij de SR1100 te liggen. Het is minder metallic-achtig door de ruwe coating. het lijkt niet meer op Champagne Gold. :X
- Andere merk condensatoren. (eigenlijk is dit niet zo bijzonder ELNA vs Nippon Chemicon). :D
- Ontwerp van de voeding is lichtjes gewijzigd. (typenummer blijft hetzelfde)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrUof_fGCzP5qB_2CLf47kYTG8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X24LN1IsQ9jTGMfo4e9Db4PL.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Izx6vExvUE8Wlf5g47QPF9PlN68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ePaLG1r8fsRngWTDPFbBFO9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door MedionAkoya op 19-07-2020 20:42 ]

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:57
Echt vintage is het nog niet te noemen, maar ik kom zojuist van zolder met mijn oude Sony MDS-JE500 en de CDP-CE215.
Afbeeldingslocatie: https://www.masterforum.nl/forum/index.php?attachments/screenshot_2020-07-14-cd-speler-en-minidisk-png.9/
De cd speler (Sony CDP-CE215) is een 5 cd wisselaar. De minidisc recorder (Sony MDS-JE500) staat op deze foto in de opname stand en geeft op die manier het digitale signaal van de cd speler door aan de Denon AVR-2500H.
Ik heb ook al een paar oude md schijfjes uitgeprobeerd, welke nog steeds in orde zijn.
Beide apparaten heb ik sinds 1994/1995 en hebben de nodige jaren op zolder stof staan te happen.
Ik moet ze nog eens een keer goed af stoffen en dan eens kijken of ik ze beide een vaste plek ga geven.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Ik heb een tijdje geleden een Quad33, Quad 405 en 2x Quad 57 geërfd. Nu wil ik deze graag laten inspecteren/reviseren om zeker te weten dat ze nog een flink aantal jaren vooruit kunnen.

(ik ga er ook nog een jvc sea-60 mee koppelen, maar die heeft geen controle nodig).

Ik zag dat zowel DADA als Quadrevisie de 33 en 405 kunnen reviseren. Hebben mensen hier nog voorkeur voor de ene of de andere winkel? De 57's wil ik sowieso langsbrengen naar Duitsland voor een revisie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Voor wie nog voorbespeelde cassettebandjes zoekt, ik zag ij de Emmaüs Bilthoven twee bakken staan.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JDn1f1z4/DSC-0237.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 22:26
Basekid schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:44:
Ik heb een tijdje geleden een Quad33, Quad 405 en 2x Quad 57 geërfd. Nu wil ik deze graag laten inspecteren/reviseren om zeker te weten dat ze nog een flink aantal jaren vooruit kunnen.

(ik ga er ook nog een jvc sea-60 mee koppelen, maar die heeft geen controle nodig).

Ik zag dat zowel DADA als Quadrevisie de 33 en 405 kunnen reviseren. Hebben mensen hier nog voorkeur voor de ene of de andere winkel? De 57's wil ik sowieso langsbrengen naar Duitsland voor een revisie.
Ik zou zeker ook transtec meenemen in je zoektocht. http://www.transtec.nl/nl/node/53
Zij zijn de verdeler van QUAD in Nederland
Zo te zien laten zij alles uitvoeren door E.S.K. http://www.eskonline.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Weet iemand hoe je de serienumers van een Marantz PM310 of een PM350 kan aflezen.
Ze hebben een afwijkende serienummer.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Opvallend genoeg volgt SR1100 weer de juiste opbouw van de serienummer
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://www.amkproducts.c...rantz-production-numbers/

[ Voor 104% gewijzigd door MedionAkoya op 20-07-2020 22:51 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
mmm... sinds dit weekend een probleem met de CA-810. Bij het opzetten van een plaatje afgelopen zaterdag viel op dat er op het rechter kanaal geen geluid meer hoorbaar was. Natuurlijk eerst alle inputs gechecked, maar het probleem zit in de versterker. Er komt signaal op beide kanalen binnen, ook bij de andere ingangen getest.

Het rechter kanaal blijft niet dood, maar heeft een half-uurtje opstart tijd nodig....? Na ongeveer een half uur kwam er ineens geluid uit het kanaal. En bleef het daarna ook de hele avond doen.

Heeft iemand een tip voor een goede audio-reparateur in (Zuid-)Limburg??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IagLRj5J9gHKof5gCsmyfjxj0xc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FhcrwNXLnFt0xID1taJ0AzX9.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Joost79 op 20-07-2020 11:24 . Reden: Aanpassing plaatjesformaat ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Klinkt als een slecht contact, kwestie van soldeerverbindingen goed bekijken en her en der even opnieuw laten vloeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

Of eerst eens beginnen met de speakerschakelaar een paar keer te bedienen. Daar wil ook wel eens wat viezigheid tussen de contactjes komen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
Basekid schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:44:

Kan ook audio clinic even bellen, aardige vent en goed zaken mee te doen. (Purmerend) via MP

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost79
  • Niet online
kraats schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:59:
Of eerst eens beginnen met de speakerschakelaar een paar keer te bedienen. Daar wil ook wel eens wat viezigheid tussen de contactjes komen
Hee, wat een eenvoudig trucje, lijkt te helpen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Bedankt voor de tips allen. Ben toch naar Quadrevisie gaan waar ze nu bezig zijn de 405 te reviseren. De 33 was helaas in een te slechte staat (was ooit gevallen, voorkant was verbogen), dus dat wordt een 'nieuwe".

Volgende week maar eens naar duitsland voor de revisie van de ESL57's en dan lekker genieten. Heb via marktplaats nog een SEA-50 kunnen scoren dus die komt er ook nog tussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Basekid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:13:
Bedankt voor de tips allen. Ben toch naar Quadrevisie gaan waar ze nu bezig zijn de 405 te reviseren. De 33 was helaas in een te slechte staat (was ooit gevallen, voorkant was verbogen), dus dat wordt een 'nieuwe".

Volgende week maar eens naar duitsland voor de revisie van de ESL57's en dan lekker genieten. Heb via marktplaats nog een SEA-50 kunnen scoren dus die komt er ook nog tussen. :)
Waarom die equalizer? Die heb je toch helemaal niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:32:
[...]

Waarom die equalizer? Die heb je toch helemaal niet nodig?
Is eigenlijk pure nostalgie/emotie. Ik heb deze opstelling van mijn vader geërfd op mn 27ste en wil die graag nabootsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Basekid schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Is eigenlijk pure nostalgie/emotie. Ik heb deze opstelling van mijn vader geërfd op mn 27ste en wil die graag nabootsen.
Ik zou dan de EQ niet aansluiten, die ouwe dingen introduceren vooral een bak ruis in je signaal en js ESL's zijn zo mooi dat ze helemaal geen EQ nodig hebben. Lekker alleen voor de looks neerzetten :)
Bovendien loop je dan ook niet het risico dat ze molt omdat je in een onbewaakt ogenblik flink veel extra laag erbij schuift :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
mentalmadnizz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zou dan de EQ niet aansluiten, die ouwe dingen introduceren vooral een bak ruis in je signaal en js ESL's zijn zo mooi dat ze helemaal geen EQ nodig hebben. Lekker alleen voor de looks neerzetten :)
Bovendien loop je dan ook niet het risico dat ze molt omdat je in een onbewaakt ogenblik flink veel extra laag erbij schuift :)
Goed om te weten, ik ga het overwegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je die EQ al wilt kun je hem ook gewoon als monitor gebruiken natuurlijk. Want knopjes en lampjes :9

Overigens heb ik mijn EQ (Pioneer GR-777), en ook de SR-60 echoversterker en de EX-9000 dynamische expander gewoon in het signaalpad staan. Omdat het kan. Van extra ruis is volgens mij geen sprake. Maar mijn Philips FFB696 speakers zijn dan ook tot ietsje minder in staat als die ESL's van @Basekid dus misschien hoor ik de ruis ook gewoon niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Iemand hier uit Maastricht, of ervaring met de kringlopen daar? Als ik cassettes zoek in Maastricht (recordables, geen prerecorded), en heb slechts tijd om 1 plek te bezoeken, welke moet ik hebben?

Ik ben er morgen om vrienden van m’n vrouw te bezoeken, en als ik daar toch ben, zou ik ook gelijk even cassettes willen kijken, maar tijd voor een volledig rondje langs alles gaat m niet worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Ik had wel verwacht dat er apparaten zijn die cassettebandjes schoonmaken, maar dit werd nu ook bevestigd door Techmoan:

Dus niet allen de koppen en loopwerk kunnen schoongemaakt worden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Hier een leuk vers artikel over MiniDisc

https://www.howtogeek.com...can-still-use-it-in-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Leuke webpagina Tim, maar deze mag ook gepost worden in "Het Grote Minidisc Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Toevallig hadden we in dat topic recent al een discussie over NetMD en hedendaagse software ervoor. Dit artikel lijkt daar vooral op te focusen. Plus nog een opmerking over hoe je ze uit Japan kunt halen, maar dat wordt al snel een dure grap door alle extra kosten die er bij komen (zoals een tijdje terug al naar voren kwam in een video van Techmoan).

Zelf heb ik net recent een NetMD deck opgepikt (MDS-JE780), en ben er wat mee aan het spelen geweest, maar ik wil geen Chrome (of andere Google meuk) op m’n systeem, en de andere software werkte niet. Maar eigenlijk vind ik, als vintage audio liefhebber, realtime opnemen ook veel leuker. Bestanden overzetten via een computerinterface is net een langzame usb stick. Maar dat deck is sowieso wel leuk, er zit ook een keyboard aansluiting op, waardoor namen invoeren een stuk sneller gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:50:
Ik had wel verwacht dat er apparaten zijn die cassettebandjes schoonmaken, maar dit werd nu ook bevestigd door Techmoan:

Dus niet allen de koppen en loopwerk kunnen schoongemaakt worden... :)
Ik zie daar ook wel het nut van in, als je regelmatig gare tapes digitaliseert is zo'n ding een uitkomst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
mentalmadnizz schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:02:
[...]

Ik zie daar ook wel het nut van in, als je regelmatig gare tapes digitaliseert is zo'n ding een uitkomst. :)
Ik ook hoor... Zou ook bij bandrecorder banden een uitkomst kunnen zijn... En het zou mij niets verbazing dat daar ook poets machines voor zijn... Effe een R2R tape bakken in de oven of fruit droger en dan de tape door de tape reiniger halen, als hij last heeft van het Sticky Shed Syndrom...

Daarna digitaliseren en de R2R tape afvoeren...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kingmace
Hij is al een keer voorbij gekomen maar nu is hij helemaal af, mijn Sony WM-A602.

Alle SMD elco's vervangen en de liggende SMD elco's door tantaal SMD elco's (dank jeronimo voor de tip). De gescheurde clutchgear is vervangen evenals de snaar en met moeite een breuk in een flatcable hersteld. Speelt nu weer prachtig maar ik denk dat ik niet gauw nog een keer zoveel moeite ga doen voor een walkman ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKdamDN_7NZUsFBixWvYPShQ2Ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Q8x8nWcWSK5lnqLwf1rLMLl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXPproNCnfPP2ArqLtTtMP_0rNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vBwdMYTiG8yuwTJtzzcWPLXm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H4li4j6qv41mPu6imEcbtwinnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MoJWpGsvz8YwxzLPe2jWNHcU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwI4M-DISS5AwysmA9OaUHI4nJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/to6XbjnhPTyBTSt0LjWvM3B8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-R0RgfdN5MDHBO0f8IEzuUoC_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zt5l3oYYk0Soz7k0AmfofeDY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hoi, een vraag
Weet iemand wanneer de eerste versterkers waren met STK-modules?
Vanaf 1980
Ik heb persoonlijk een hekel aan STK-modules. Vaak een te dure onderdeel bij vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 27-07-2020 18:53 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
Wanneer de eerste op de markt kwam weet ik niet maar ze werden eind jaren 70 al gebruikt. De Optonica SM-1616H uit 78/79 had ze bijvoorbeeld al maar er zijn oudere modellen die ze ook al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Vanaf 76 verschenen de eerste STK's (en meer algemeen IC's al vanaf 1966) in versterkers. En het ging hard. Wil je veilig zitten dan moet je dus voor 1975 zitten. Maar handiger is om voor aanschaf van een apparaat eerst de service manual te bekijken, dan weet je vooraf wat erin zit. ;

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 27-07-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:10
MedionAkoya schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:02:
Hoi, een vraag
Weet iemand wanneer de eerste versterkers waren met STK-modules?
Vanaf 198
Ik heb persoonlijk een hekel aan STK-modules. Vaak een te dure onderdeel bij vervangen.
Welke wil je vervangen en in welke versterkers zaten ze? Ik kan kijekn of ik er een kan vinden, hij is dan wel 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
kozue schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:06:
Iemand hier uit Maastricht, of ervaring met de kringlopen daar? Als ik cassettes zoek in Maastricht (recordables, geen prerecorded), en heb slechts tijd om 1 plek te bezoeken, welke moet ik hebben?

Ik ben er morgen om vrienden van m’n vrouw te bezoeken, en als ik daar toch ben, zou ik ook gelijk even cassettes willen kijken, maar tijd voor een volledig rondje langs alles gaat m niet worden ;)
Helaas te laat, maar voor een volgende keer raad ik Kringloop Zuid aan. Is verreweg de grootste kringloopwinkel en is goed te bereiken vanaf de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

General_Snuss schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:48:
[...]

Welke wil je vervangen en in welke versterkers zaten ze? Ik kan kijekn of ik er een kan vinden, hij is dan wel 2e hands.
Ik heb geen STK-versterkers meer. ik heb mijn budget verhoogt en alles vervangen door versterkers met transistoren. Van receivers Sony en Pioneer uit jaren 90 naar stereoversterkers Marantz PM310, PM350 PM8000 etc. PM8000 blijft natuurlijk het beste van de drie.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 27-07-2020 18:58 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Basekid schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:51:
[...]

Helaas te laat, maar voor een volgende keer raad ik Kringloop Zuid aan. Is verreweg de grootste kringloopwinkel en is goed te bereiken vanaf de snelweg.
Ik heb er uiteindelijk 2 gedaan, waaronder deze. Hadden helaas niks interessants. De andere heette Loods ofzo. Hadden beide 0 cassettes en geen interessante apparatuur. Maar bedankt voor de reactie :)
Pagina: 1 ... 100 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6