Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
MedionAkoya schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:56:
[...]

Ik heb geen STK-versterkers meer. ik heb mijn budget verhoogt en alles vervangen door versterkers met transistoren. Van receivers Sony en Pioneer uit jaren 90 naar stereoversterkers Marantz PM310, PM350 PM8000 etc. PM8000 blijft natuurlijk het beste van de drie.
Ik heb nog steeds een versterker met een STK module, daar zitten ook nog gewone transistoren in maar dan bij elkaar op een plaatje aluminium. In deze STK zit een complementaire eindtrap met dubbele uitgangs- transistoren. Doet ook gewoon 120W/8Ω bij THD = 0.008 %, f = 20 Hz to 20 kHz. In 2004 in elkaar gezet en daarna alleen voor een foto het dekseler af gehaald. Staat in de woonkamer voor dagelijks gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i9OmnTEriVgobtd6Q9GSnlj1aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4AAM5TOYNGRKmmCgj2K02wLz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcUDdNrRO7LbH8fhf8NMHjZ0VpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLFjB3ErEaAco6MerjfGjjba.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ook maar wat vintage spulletjes opgehaald :-)

Op foto van boven naar onder
- SL-BD20
- SH-GE70
- ST600L
- RS-TR255
- SU-V450

niet op foto:
2x SB-CS7

normaal gezien is er nog een CD-speler ook, model ben ik niet zeker maar hoogst waarschijnlijk SL-PG200A.
De SB-CS9 luidsprekers wou m'n pa nog niet wegdoen (begrijpelijk _/-\o_ ), maar ben heel tevreden met die SB-CS7 :)
De versterker heeft wel het gekende probleem (voor die reeks) dat het linkerkanaal trager op gang komt maar mag al bij al niet klagen. Later eens nader te bekijken of het met contactspray te verbeteren is.

Moet alleen nog eens kijken voor een beter tafeltje of rekje, want doordat die tuner opvallend veel korter is staat het niet 100% goed.

Volgende stap: eindelijk eens werk maken om m'n CD's naar FLAC om te zetten en die MP3's te gaan vervangen. >:)

Voor de geïnteresseerden: momenteel ligt deze vinyl-plaat op 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLlhSFC0seiERbd58M9LpnoB9Fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKv18sq9uFRm4cfYOmh1zwVg.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: als ik het internet mag geloven heeft de versterker een bereik van 20Hz ~ 20 kHz. Waarom is er dan nog een knop "subsonic filter" als de versterker het toch niet kan uitsturen? #dtv

[ Voor 15% gewijzigd door diedie2 op 28-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:58

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

diedie2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:46:

EDIT: als ik het internet mag geloven heeft de versterker een bereik van 20Hz ~ 20 kHz. Waarom is er dan nog een knop "subsonic filter" als de versterker het toch niet kan uitsturen? #dtv
Waarschijnlijk een knopjes om de geluiden van krassen op een LP eruit te filteren.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Mijn amp heeft ook zo'n subsonic filter. Zie manual pagina 17: https://www.manualscat.com/en/pioneer-a-550r-manual
Filtert alles onder de 17hz weg om bijgeluiden van grove groeven op platen te elimineren.
Praktisch gezien zou het een grijsgespeelde plaat beter moeten doen klinken denk ik. Probeer het uit zou ik zeggen :)

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 28-07-2020 22:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Het heeft dus enkel "nut" bij vinyl?

Het verschil is wel dat een Pioneer A-550R een bereik heeft van 5Hz ~ 100kHz, dus alles wegfilteren onder 17Hz kan ik begrijpen.
Maar een knopje om alles onder 20Hz (in mijn geval) weg te filteren op een amp die in principe daar sowieso niet onder geraakt (volgens de manual) vind ik beetje tegenstrijdig klinken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is niet alleen voor grijsgedraaide platen. In praktijk heb je bijna overal te maken met ultra lage tonen trillingen van o.a. verkeer, bouwwerkzaamheden, voetstappen (vooral bij houten vloeren :X) en andere trillingen die in huis worden veroorzaakt. Het element van je platenspeler pikt dat allemaal genadeloos op (het zeldzame geval dat de platenspeler volledig ontkoppeld is van de omgeving daar gelaten). Juist die ultralage tonen beneden de 10 Hz laten je woofers wapperen en kunnen dodelijk zijn als je op flink volume speelt. Een subsonic filter begint ergens rond 15 Hz en is flink steil, beneden de 10 Hz kapt ie effectief dus volledig af. Een hele nuttige feature dus als je platen gaat draaien. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 28-07-2020 22:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

20 Hz tot 20kHz betekent niet dat hij daaronder of daarboven niks doet. Alleen dat het signaal dan (afhankelijk van de meetmethode) meer dan 1 of 3dB zwakker versterkt wordt dan binnen die waardes.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
diedie2 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:46:
[Afbeelding]

Ik heb ook maar wat vintage spulletjes opgehaald :-)
ziet er nog echt strak uit dat setje / bijna nieuw :P
opgehaald, wat was de schade in € ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
De versterker, tuner, cassettedeck en draaitafel heb ik van m'n pa meekregen. De cassettedeck en draaitafel stonden al apart in een kast omdat ze niet meer gebruikt werden. De tuner was eveneens enkele maanden terug apart gezet omdat hij een andere had gekocht met DAB+/internetradio-functie.
De versterker was ook al vervangen door een Pioneer omdat deze problemen heeft op het linkerkanaal en dus niet 100% meer is (meer zeker nog voldoende voor de hobbykamer).

Van de volledige oorspronkelijke setup staat dus enkel nog de CD-speler en de SB-CS9 luidsprekers in de woonkamer van m'n pa. Daar was in principe ook een Onkyo equalizer bij waar vond het niet mooi in het geheel passen.
Normaal gezien was er zelfs een originele Technics-kast bij, maar die staat op zolder met allerlei DVD's in die niet meer bekeken worden :P wie komt die later ook nog wel tot bij mij.

De SH-GE70 equalizer heb ik zelf 2de hands gekocht. Had een zoekertje zien staan op facebook van iemand die allerlei Technics-materiaal verkocht (waaronder een SA TX 50 en SH 8046). Voor de SH-HE70 heb ik uiteindelijk 150 euro betaald. Ben er nog altijd niet uit of dat teveel was of toch een faire prijs, maar het toestel is in goede staat en het leek met echt wel een leuke extra voor bij de setup die ik ondertussen al had. Uiteindelijk is de waarde wat de gek er voor wil geven, en ik ben best tevreden.
Hij heeft me trouwens zijn SA-TX50 in volle actie laten horen, wat een beest :9

Qua luidsprekers had ik al een paar zelfbouw-speakers (materiaal JB Systems) van 200W maar eveneens op facebook zag ik een ander zoekertje voor de SB-CS7. Was niet echt van moeten maar ik heb de combinatie van die SB-CS9 en de versterker altijd super gevonden dus wist dat ik met die SB-CS7 maar weinig kon verkeerd doen. Was ook van het idee dat ik type in goede staat niet vlug meer zou vinden dus heb ze eindelijk maar gekocht voor 120 euro voor het paar.
Aangezien de versterker 4 speakers (A+B) kan aansturen was dat geen probleem.

Ondertussen heb ik ook nog een Technics-slipmat bijgekocht, gewoon voor de looks :p maar dat zal dan (voorlopig) ook wel het laatste zijn dat ik kocht.
https://www.musicstore.co...ror-1-/art-DJE0001880-000
(prijs is voor 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Is dus best de moeite waard om de versterker te repareren betreffende dat linkerkanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

diedie2 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:46:
Voor de SH-HE70 heb ik uiteindelijk 150 euro betaald. Ben er nog altijd niet uit of dat teveel was of toch een faire prijs,
https://www.hifishark.com/model/technics-sh-ge-70
Bepaal maar zelf, ik denk het wel oké is.

Ik ben niet zo kieskeurig. Zo heb ik ooit een KD-A33 cassette recorder gekocht voor 2 euro.
Wel met aanlopende vliegwiel en slippend rubber.

Een PM310 van 25 euro met een hele lichte brom als je de volume voluit gooit. Waarschijnlijk aardingslus (beide kanalen).

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
ah, nu ben ik inderdaad al iets meer gerust dat het een goede prijs was.

Was vooral beginnen twijfelen omdat ik kort na aankoop een ander zoekertje vond voor 3 Technics-componenten, waaronder een sterk gelijkaardige equalizer, die tesamen ongeveer dezelfde prijs hadden dan wat ik voor die ene equalizer had betaald.
Maar de foto erbij was vrij wazig dus de staat is ook een vraagteken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 20:59
Iets heeft een goede prijs als je tevreden bent met wat je krijgt in verhouding tot wat je er voor neer hebt gelegd. Dat verschilt per persoon. Ze verkopen ook nieuw geproduceerde cassettedecks voor honderden euro’s met de kwaliteit van een entry level 80’s ding. Heeft die een goede prijs? Voor mij niet. Ik heb liever een vintage deck, die zijn beter en goedkoper. En hebben daarentegen ook meer onderhoud nodig. Maar dat vind ik leuk om te doen en zie ik dus niet als nadeel.

Je kunt EQ’s vinden in de kringloop voor een tientje. Maar dan passen ze waarschijnlijk niet bij de rest van je set (qua stijl) en hebben ze mogelijk onbekende problemen. Dat heb je met een volledig nagekeken apparaat normaal niet. Het draait allemaal om afwegingen, en die zijn heel persoonlijk. Dus zolang je zelf niet vind dat je er teveel voor hebt betaald, zit het wel goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:06
kozue schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:06:
Iets heeft een goede prijs als je tevreden bent met wat je krijgt in verhouding tot wat je er voor neer hebt gelegd. Dat verschilt per persoon. Ze verkopen ook nieuw geproduceerde cassettedecks voor honderden euro’s met de kwaliteit van een entry level 80’s ding. Heeft die een goede prijs? Voor mij niet. Ik heb liever een vintage deck, die zijn beter en goedkoper. En hebben daarentegen ook meer onderhoud nodig. Maar dat vind ik leuk om te doen en zie ik dus niet als nadeel.

Je kunt EQ’s vinden in de kringloop voor een tientje. Maar dan passen ze waarschijnlijk niet bij de rest van je set (qua stijl) en hebben ze mogelijk onbekende problemen. Dat heb je met een volledig nagekeken apparaat normaal niet. Het draait allemaal om afwegingen, en die zijn heel persoonlijk. Dus zolang je zelf niet vind dat je er teveel voor hebt betaald, zit het wel goed :)
Zeer correct Kozue, die afweging is altijd belangrijk... En koop je een apparaat die heel lang heeft uitgestaan en hij gaat binnen twee weken ellende geven, dan moet je ook de overweging maken of je het de moeite vindt om iets te laten repareren voor een bepaald bedrag...

Dat heb ik destijds ook met mijn Akai GX-225D bandrecorder gedaan toen die na twee weken na aankoop problemen gaf (en die heeft destijds een volledige revisie gekregen)... Deze staat trouwens nu lekker te spelen (en zal zo meteen via autoreverse de andere kant gaan afspelen):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/fgfCNWtDkxGmEZwAEn0QvaVPdxaE9lKIl3HKDIALfdQmcStlXC2Vb_GBr-He6TRGiSMzrvRpEl0S2QgOg6flhaKD2m3a61FLL7EbbiVn0tIHz0LpFrCHU9cs82JQ64chvnlWmha4IQ=w2400

Let niet op verkleuring aan de onderzijde bij vu-meters... Dit komt door de licht inval van de flitser van mijn telefoon camera... In het echt is dit gewoon mooi zwart... Oh ja, er moet nog één keer een nieuwe teller snaar op, daar deze niet meer draait ga ik er van uit dat de snaar wel kapot of versleten zal zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 01-08-2020 09:45 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-09 14:58
Mooie spoelen recorder!

Vind die Akai's echt mooi en degelijk. Ik heb zelf een GX-201. 21kg degelijkheid :+

[ Voor 65% gewijzigd door f2ride2001 op 01-08-2020 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
rcor schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 09:38:
[...]
Dat heb ik destijds ook met mijn Akai GX-225D bandrecorder gedaan toen die na twee weken na aankoop problemen gaf (en die heeft destijds een volledige revisie gekregen)... Deze staat trouwens nu lekker te spelen (en zal zo meteen via autoreverse de andere kant gaan afspelen):
:9
Heb je ook nog voldoende Tapes ervoor kunnen vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
AntoniusDD schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 08:30:
[...]

:9
Heb je ook nog voldoende Tapes ervoor kunnen vinden?
Ja hoor, Marktplaats staat vol met goede tweedehands Maxell tapes, maar het kan gelukkig ook nog gewoon nieuw... O.a. Thomas Baur van MFB-freaks verkoopt nieuwe tapes:
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/

Maar ook het Duitse Thomann verkoopt ze nog (exact dezelfde merken overigens):
https://www.thomann.de/nl/spoelenbanden.html

Ondanks dat ik veel Maxell banden heb tegenwoordig, is mijn deck bij de revisie afgeregeld op de RTM (of zoals ze destijds nog heten RMG) LPR-35 tape... Ik heb er van dat merk ook een aantal liggen, keurige 18 cm spoelen met trident bevestiging...

Die RTM LPR-35 levert uiteraard het beste opname resultaat op, maar goedkoop zijn die tapes per stuk uiteraard niet...

De tweedehands Maxell tapes ook niet meer: vroeger kocht je die voor een paar euro per stuk, maar tegenwoordig zijn die onderhand tweedehands behoorlijk prijzig geworden en nieuw in de verpakking zijn ze niks goedkoper dan die RTM tapes...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Vervolg op mijn vorige post: nu even een bandje draaien met daarop Billy Joel - Glass Houses en Dire Straits - Brother In Arms... Opgenomen op hoge snelheid (19 cm per seconde) op een tape van BASF, Model: LPR-35... En ja toen BASF / Emtec er mee stopte heeft een ander bedrijf (RMG dat nu RTM heet) de productie lijn en de formule opgekocht en produceert deze nog steeds... Enfin, een mooi plaatje van deze combinatie op mooie metalen spoelen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/5t4qrf7LWV_uhTwptyNG1MrOHRTzPH8gd_2PcD2TlQNrGQ4n8CASEWN0BgMC88XuXflaCEuPwCsGdQnRDTbRuG0OG6esVxDiV7YU54mDSbp2mbKkKjdN_E7GvS_1D1-1CkFK52-doA=w2400

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tim_md
  • Registratie: Maart 2019
  • Niet online
Reel-to-Reel ?

Hier een trip down to memory lane ;-)

https://www.1001hifi.com/tape-1.html

https://www.1001hifi.com/reeltoreeladverts.html

Library of Congress
Vintage Manuals, Brochures, Catalogs, & Reports
https://www.loc.gov/progr...ogs-and-reports/#catalogs

Vintage audio brochures
https://www.vintageshifi.com/m800.php

Have fun ...

[ Voor 45% gewijzigd door tim_md op 02-08-2020 13:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diedie2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6o6cLyOWu2S1GbFScSOBocPiqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P9I8sETA2WEV6YZ3aZMwCmHR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dUKP7yMdX2MAg7h2gvSxXBxCK8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q1twfbLdjryhDJUzKQv2puKR.jpg?f=user_large

Dit mocht ik vandaag gratis en voor niets ophalen, inclusief kast en speakers :9

status:
Combinatie amp + tuner+ speaker is prima. Filter van de speakers is vastgelijmd dus niet zomaar zien wat de status ervan is, maar op "gewoon" volume alvast niets slecht te horen. Er hangt geen sticker op dus model, watt en weerstand onbekend.
CD-speler: oorspronkelijk begon de CD te draaien als je 1 in stopte, maar speelde niet af. Op schermpje bleef ook alles op 0 staan. Daarna met reinigingsalcohol de laser schoongemaakt...sindsdien draait de CD zelfs niet meer 8)7 Hopelijk komt dat nog goed...en anders is het jammer maar heb ik er ook geen verlies aan. Binnenkant CD-speler opmerkelijk proper, geen stofje te bespeuren.
EDIT: CD-speler doet het ondertussen _/-\o_
Binnenkant casettedeck "vuil". Valt vast wel iets mee te doen denk ik maar voorlopig nog geen tijd ingestoken.

In de kast zijn extra gaten bijgeboord, maar de rest propere kast. Geen (op het eerste zicht) merkbare krassen op het glas.

Afstandsbediening doet het prima

Leuk dat je een eventueel bijhorende draaitafel kunt bedienen met die afstandsbediening, zie je niet zo vaak (althans ik toch niet)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
Vandaag voor 47,50 meegenomen bij de kringloop. Heb ik ook eens - al is het een instapmodelletje uit 1981 - een vintage Marantz.

Speelt goed, lampje van de wappers is stuk en mini kraakje in de balans potmeter. Morgen maar eens wat aandacht geven van binnen en buiten. Bias checken, potmeter schoonmaken en kijken wat voor lampje erin moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78lYrofgzJbDnjSQppYaquxP2Q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrs4Hw7EaY5EH2p2wiT0Zgwg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Nice, blijft een beetje aparte vormgeving die Marantz. Wel mooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

nineball schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:19:
Vandaag voor 47,50 meegenomen bij de kringloop. Heb ik ook eens - al is het een instapmodelletje uit 1981 - een vintage Marantz.

Speelt goed, lampje van de wappers is stuk en mini kraakje in de balans potmeter. Morgen maar eens wat aandacht geven van binnen en buiten. Bias checken, potmeter schoonmaken en kijken wat voor lampje erin moet.

[Afbeelding]
Leuk, krijg ie nog een plek in je huis?
Ik heb zelf een PM310 als versterker voor PC-speakers in gebruik. Ook uit 1981. Aantal reacties terug zie je mijn PM310. Andere PM310 uit 1980 is kaduuk. |:(

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
MedionAkoya schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

Leuk, krijg ie nog een plek in je huis?
Ik heb zelf een PM310 als versterker voor PC-speakers in gebruik. Ook uit 1981. Aantal reacties terug zie je mijn PM310. Andere PM310 uit 1980 is kaduuk. |:(
Ik heb er niet echt een toepassing voor dus hij zal zijn weg wel weer vinden. Die pm310 heeft digitale wappers, ook leuk. De pm200 heeft een microfoon ingang met mixer knop, karaoke was toen al in zwang blijkbaar.

[ Voor 14% gewijzigd door nineball op 18-08-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqwzsx
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-08 12:59
Hallo allen,

Ik heb de riemen van een tape deck vervangen (Technics RS-M206). Na het vervangen van de riemen liep het deck iets te traag en wou ik de snelheid van de motor aanpassen (via schroevendraaier in de opening achterin). Echter moet er iets misgegaan zijn en draait de motor nu enkel nog extreem traag, en reageert deze niet meer op het aanpassen van de snelheid. Iemand een gelijkaardige ervaring en enig idee of dit nog eenvoudig hersteld kan worden? (ben alles behalve specialist) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
potmeter kapot gedraaid of sluiting gemaakt tussen potmeter en behuizing.

In beide gevallen regelaar kapot.
Oplossing motor open en kijken. Leuk werkje........

Vervanging:

https://www.cafr.ebay.ca/...-All-Brands-/162953204124

[ Voor 31% gewijzigd door f2ride2001 op 26-08-2020 13:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:45
Mijn nieuwste uitbreiding van m'n collectie vintage koptelefoons, een Toshiba HR-50X. Een hele aparte koptelefoon aangezien het een 2-weg systeem is met cross field techniek. Hij heeft dus een aparte woofer en tweeter per oorschelp. Het geluid is echt goed, hij heeft heel diep laag, mooie stereo spreiding (vooral met cross field aan) en een zuiver hoog. Ben zeer blij met deze koptelefoon 8) . Ik heb de bipolaire elco vervangen en het rechte DIN snoer vervangen door een krulsnoer met 3,5mm plug. Even wat eigen en een paar geleende plaatjes om de bouw van de koptelefoon wat duidelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdZ6BSX84K98vt0ZlYZjixjtDrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IE3wFUdwfROw0XIXQZFRjNDs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK4ORLhGcAxlkkxOk_s1LgK9Aww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wpj4qNYELaTBQUo2irQMX5Gw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcRf1iSzQ3AptNDp89FiTfwSbIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYWKr58bVIQftCTSr8DdB7Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmQjkOebnxiSYT4rmzw5vD4SBXY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h94NEpaguPiCgyQ1Utr5pn8C.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldgHvvLHfYhYQUO5wyh3v5_OIFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6O2rZ2VK73ipHwEQUYQZ1Zu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QST9NHTr6xIm1WdD8HfIuu-x4Y0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/piD0f7MC42L0ffsM7OmyLN3g.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Begin jaren ‘00 had ik een koptelefoon met niet alleen een aparte woofer en tweeter in beide schelpen, maar ook een extra speaker achterin voor surround. Je kon de bas en treble bijregelen en de balans tussen voor en “achter”.

Je zou denken dat daar monsterlijk geluid uit zou moeten komen maar zo bijzonder was ie niet. Ik ben vergeten welk merk het was maar een bekend merk was het niet. Hij was vooral op gamers gericht en had daarom een flinke boost in het spraakbereik, wat voor muziek natuurlijk vreselijk is. Een paar Apple dopjes blaast m voor muziek al weg. Ik had m wel gekocht om ook voor gaming te gebruiken (ik denk niet dat iemand die een hoofdtelefoon alleen voor muziek koopt surround wil) maar had gehoopt dat ie voor alles goed zou zijn, dus ik heb m altijd een beetje teleurstellend gevonden.

Ik heb m ook niet meer. Na een tijdje ging de woofer van een van beide kanten stuk en die kreeg ik niet meer aan de praat. En vanwege de focus op gaming heb ik er nooit de animo voor gehad er veel moeite in te steken en kreeg ie dus een enkeltje vuilnisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Om even terug te keren naar de reel-to-reel. Ik heb op zolder nog een SABA 300S bandopnemer gevonden. Helaas draait hij niet meer, er waren verschillende riempjes helemaal verkruimeld. Gelukkig zat het plannetje erbij en hebben we met elastiekjes geprobeerd het ding te repareren, maar het helpt niet (mogelijks zijn de gebruikte elastiekjes te stroef?).
De bandopnemer gaat wel gewoon aan en je hoort ook een gezonde ruis op de ingebouwde luidsprekers, dus die en de ingebouwde amp doen het volgens mij nog prima. Zou dus leuk zijn mochten we dat kunnen repareren.
Iemand ideeën of tips? Ik heb al eens rondgekeken op internet maar vond niets.

Wat bepaald er trouwens de waarde van een bandopnemer? Ik zie er 2de-hands staan gaande van 50 euro, tot 500 euro voor een AKAI tot zelfs 2500 euro voor een TECHNICS RS-1500 (de RS-1700 is zelfs nog duurder heb ik me laten vertellen). Is dat omdat ze écht zo goed zijn? Zeldzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Denk dat status / image veel doet. Sommige merken (Revox/Nakamichi) hebben een extreme naam en dienovereenkomstige prijzen.

Voor de rest, status van machine? Deskundig gereviseerd of niet? Of wat een gek ervoor geeft.
Denk dat tegenwoordig de prijzen al ver voorbij het normale zijn....... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Feit is dat ik onlangs een Technics RS-1500 tegenkwam voor 1250 euro. Blijft veel geld, maar als die effectief 2000 tot 2500 euro waard is, is de aankoop misschien wel het overwegen waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kozue
Iets is “waard” wat een ander er voor geeft. En dat is vaak weer afhankelijk van de kwaliteit, algemene vraag naar, en zeldzaamheid van het object. Als er 0 personen ter wereld geinteresseerd zouden zijn in bandrecorders kun je zelfs een Revox nog niet kwijt voor een tientje. Als er 100 potentiële klanten zijn, maar er zijn 1000 Revoxen, raak je ze ook aan de straatstenen niet kwijt, tenzij je de goedkoopste bent of het apparaat in perfecte staat is. Terwijl als er 100 geinteresseerden zijn, en maar 1 exemplaar, kun je de hoofdprijs vragen, zelfs voor een kapotte (dan koopt een reparateur of rijke hobbyist m wel op).

Onderling tussen modellen is kwaliteit belangrijker. Een Nakamichi deck en een Aldi boombox spelen allebei cassettes, maar met een verschil als zwart en wit. Een apparaat in slechte staat is minder waard dan volledig gereviseerd. En dan uiteindelijk: dat iets te koop staat voor die prijs zegt niet dat het daarvoor verkocht gaat worden. Misschien proberen ze gewoon hun geluk. Het is namelijk erg lastig inschatten hoeveel vraag en hoeveel aanbod er is, en welke prijs er dan bij hoort, met al die verschillende types in verschillende condities. En voor ons is €1250 een hoop geld maar misschien lopen er miljonairs rond met een audiohobby die het niet interesseert wat voor prijs er aan hangt.

Lang verhaal kort: kijk niet te veel naar wat het zogenaamd waard zou zijn. Geniet gewoon van je machine, en misschien ook van het opknapproces als je zoiets leuk vind :)

Over het fixen: elastiekjes kun je beter niet aan beginnen. Niet alleen zijn die vaak niet de juiste maat (te strak is ook slecht voor je mechaniek, het kan dingen kapot trekken), maar die leveren ook veel W&F op. Beter is het om echte riemen proberen te vinden. De originelen zul je nergens meer vinden maar er zijn online een hoop vervangers te vinden. Thakker en fixyouraudio zijn goede voorbeelden voor cassettes, maar of ze ook R2R hebben weet ik niet. Mocht je ze niet vinden kun je het ook met generieke riemen proberen. Meet met een koortje op hoe groot de omtrek is, trek daar 10% vanaf en je hebt ongeveer de lengte die je zoekt. Maar voordat je iets bestelt, kijk eerst of de motor(s) nog goed is/zijn. Als je m laat afspelen zonder riemen er in, gaat er dan ergens iets draaien? Als een motor kapot is heeft het vervangen van riemen natuurlijk geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Een bekend adres met kwaliteits snaren is revox_de op Ebay: https://www.ebay.nl/usr/revox_de?_trksid=p2047675.l2559

Ik heb er wel vaker als het nodig is wat besteld en daar tot nog toe geen problemen mee gehad...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Saba 300S ------ mooi!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhhQjKP_jJrCwujDlrrAm-I3gxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tExt7nfxy3sKxq5hbYEUZK1o.jpg?f=fotoalbum_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Zeker een mooie machine... Ik heb zelf nog een Grundig TK-145 deluxe in bezit welke nog wat liefde nodig heeft:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61548971_10217533825690528_2601185344401440768_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=825194&_nc_ohc=qpb0Dd67JO8AX_skzlu&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=421e7065d018e152f42d52d76aa1cf76&oe=5F71D8FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nineball
Een paar nette KEF 103.2 Reference gevonden, wilde ik altijd nog een keertje hebben. Als groot liefhebber van gesloten luidsprekers mag deze niet ontbreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWlwuRwjY_4v6xvCF1ARbNkqDbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3J1TCxUvPiXm5ElTGuBtkJP7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bBOGhN2yC3soJQM44KcfzqhdWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oRr0Sh9srA1lgkI2qwBf6Ran.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Gaaf! KEF maakt stilletjes al heel lang goede luidsprekers. Waarom ben je fan van dichte luidsprekers?

Ik heb zelf de B&W DM7, met een passieve radiator (eigenlijk een luxe vorm van een basreflexpoort) die onder de 100Hz mee resoneert. Deze luidspreker kan ongelooflijk laag voor een 2-weg en het is niet eens een extreem grote kast. Alleen is het een beetje wisselend: soms verbaas ik me over het laag wat eruit komt, soms valt het een beetje tegen. Ik denk dat het volume gecombineerd met de frequentie van de lage tonen uitmaakt hoe goed de resonantie van de passieve radiator werkt. Zou dat kunnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:48

Videopac

Rommelt wat aan.

RemiB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:09:
Gaaf! KEF maakt stilletjes al heel lang goede luidsprekers. Waarom ben je fan van dichte luidsprekers?
Grofweg: basreflex: kan meer en dieper laag produceren (niet per definitie), gesloten kast: zuiverder weergave, minder vervorming.
(ik heb ooit Celestion 3 Mk.I gehad: kleine, gesloten luidsprekers: erg goed maar niet ver doorlopend laag).
Ik heb zelf de B&W DM7, met een passieve radiator (eigenlijk een luxe vorm van een basreflexpoort) die onder de 100Hz mee resoneert. Deze luidspreker kan ongelooflijk laag voor een 2-weg en het is niet eens een extreem grote kast. Alleen is het een beetje wisselend: soms verbaas ik me over het laag wat eruit komt, soms valt het een beetje tegen. Ik denk dat het volume gecombineerd met de frequentie van de lage tonen uitmaakt hoe goed de resonantie van de passieve radiator werkt. Zou dat kunnen?
Dit kan allerlei oorzaken hebben:
- componenten in het scheidingsfilter die niet meer goed zijn (buiten toleranties vallen), met name condensatoren. Die zijn vaak vrij eenvoudig te vervangen.
- de elastische rand van de radiator of andere weergevers zijn te elastisch geworden / reageren niet meer op de manier zoals oorspronkelijk bedoeld was.
- dempingsmateriaal in de kast kan vergaan zijn.
Ik zou beginnen met de componenten van het scheidingsfilter door te meten.

(Kef heeft natuurlijk de 104A/B die ook een passieve radiator heeft).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
Videopac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
[...]

Grofweg: basreflex: kan meer en dieper laag produceren (niet per definitie), gesloten kast: zuiverder weergave, minder vervorming.
(ik heb ooit Celestion 3 Mk.I gehad: kleine, gesloten luidsprekers: erg goed maar niet ver doorlopend laag).
Ah ik snap het, de resonantie in zo'n reflexpoort is natuurlijk maar op bepaalde frequenties een ongecontroleerde versterking van de lage tonen.
Videopac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:56:
[...]

Dit kan allerlei oorzaken hebben:
- componenten in het scheidingsfilter die niet meer goed zijn (buiten toleranties vallen), met name condensatoren. Die zijn vaak vrij eenvoudig te vervangen.
- de elastische rand van de radiator of andere weergevers zijn te elastisch geworden / reageren niet meer op de manier zoals oorspronkelijk bedoeld was.
- dempingsmateriaal in de kast kan vergaan zijn.
Ik zou beginnen met de componenten van het scheidingsfilter door te meten.

(Kef heeft natuurlijk de 104A/B die ook een passieve radiator heeft).
Hmm, het filter bekijken is geen verkeerd idee voor een luidspreker uit 1977 (!). Ik ga me maar eens verdiepen in het aanschaffen van een (multi)meter. Toevallig tips?

Door je aanwijzing van de rubber randen ben ik ze eens gaan bekijken. Het viel me altijd al op dat de randen van de passieve radiator anders zijn dan die van de midwoofer (andere kleur, grootte en stevigheid, zie foto). Dus dat is lastig inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsV9BFD3eq-SQlRoPo6DVJzEPVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xfOGj0eqlfzBcfp5CHqTVHWE.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het palperen naar de flexibiliteit voelde ik bij 1 rand een verharde plek van een vierkante centimeter! Ik dacht dat het rubber daar wellicht toch aan het verharden was. Het bleek echter een gemorste lijmklodder te zijn (zwarte plek op de foto), die met een pincet gelukkig makkelijk te verwijderen was. Geen idee of het hoorbaar is, maar theoretisch zou het verschil moeten maken. Bedankt voor de adviezen dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuTczUWDZkADNmnquE_K2kIm4QI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBsXR06roAMf1YmdgoKBLoxf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47
Het ziet eruit alsof iemand ietwat slordig de rand opnieuw heeft gelijmd?! Ziet er bobbelig/onregelmatig uit.
Mischien zitten er nieuwe niet geheel goede randen (te stug/te soepel) op de mid/woofers?

Met een multimeter kun je meestal geen condensatoren doormeten (ook loshalen tijdens meten)

[ Voor 28% gewijzigd door mountainbiker op 02-09-2020 14:33 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
mountainbiker schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:27:
Het ziet eruit alsof iemand ietwat slordig de rand opnieuw heeft gelijmd?! Ziet er bobbelig/onregelmatig uit.
Mischien zitten er nieuwe niet geheel goede randen (te stug/te soepel) op de mid/woofers?
goeie suggestie, maar ik denk dat het al in de fabriek is gebeurd. Deze set is nog zeer netjes en de eerste eigenaar vertelde dat er nooit aan gerepareerd is. Daarnaast repareer/reviseer ik dit model luidspreker dikwijls, en andere passieve radiatoren hebben ook een andere rand dan de midwoofer.
het bobbelige wat je ziet is denk ik vertekening door de foto. In het echt zag het er strak en netjes uit.
mountainbiker schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:27:

Met een multimeter kun je meestal geen condensatoren doormeten (ook loshalen tijdens meten)
Ah kijk, ik moet me dus inderdaad gaan inlezen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Multimeter: ik heb er volgens mij een van de Conrad, merk weet ik zo niet, maar die kan wel de capaciteit van condensatoren meten. Dat ding was niet duur. Alleen de echt goedkope multimeters kunnen dat niet.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:47
Bij condensatoren wil je eigenlijk de capaciteit en de ESR (equivalent series resistance) in het werkgebied meten, dus grote condensatoren in het laagdoorlaat filter meten bij bv 100-200 Hz. Standaard multimeters meten ergens bij 1 kHz of nog hoger en dan klopt het vaak nog wel, terwijl deze bij lagere frequenties grotere afwijkingen laten zien.

Ik zie als ik inzoom toch duidelijk lijmresten, no way dat dat af fabriek al zo is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PJTq53oxio_DtRTfh9hMzX0lB4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9ID7mdPWKaHT0bjifdNPgqCv.png?f=user_large

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Basreflex en aanverwanten geven wel meer en dieper laag, maar vaak geen beter laag. Plaatsing kan lastig zijn, vooral met de poort aan de achterkant en dan ligt de one note bass aka de boembas op de loer.
Ik heb wel goede ervaringen met transmissielijnen en de bijzondere constructie van de kef 107 was ook erg goed.
Omdat gesloten systemen vaak niet heel laag komen heb ik er een Rel B2 bij staan, die is goed af te regelen zodat hij bijna onmerkbaar het laagste octaaf vult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemiB
Thanks @Videopac en @mountainbiker voor de info over multimeters.

@mountainbiker, het klopt dat het er wat rommelig uitziet. Echter, heb ik in mijn tijd als reviseur (is dat een woord?) vele DM7 MK1 en MK2 gezien en ze zijn allemaal hetzelfde. Ik denk dat het gewoon handwerk is geweest uit de jaren 70. Het Kevlar is uit zichzelf natuurlijk ook een wat moeilijker materiaal om mee te werken dan bijv bextreen. Het is geweven, en ook keihard spul, dus de uiterste randen waar de rolrand op moet komen zal ook wel wat ongelijk zijn vanwege de uiteinde van de draden kevlar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Had ik maar eerder geweten. _/-\o_
In oude krantenbanken kan je prijzen van oude hi-fi terugvinden.
Wat een dure zooi. 8)7

https://krantenbankzeeland.nl/

ivm met copyright mag ik waarschijnlijk niets delen. -O-

Cassettedeck JVC KD-A33 kosttte in 1980 kennelijk 599 piek. _O- Wat een boel geld.
Marantz PM310= 299 piek, dus duurder dan een PM5005 in 2020 8)7
Marantz TT2000 = 299 piek
Marantz SD1015 = 299 piek
Akai EA-A22 = 199 piek. 7(8)7 Hele ding bestaat slecht uit behuizing met daarin twee kleine boards van A6-formaat groot.

Akai GX630D kostte in 1976, 1395 piek. Brr, ik zag zo'n ding in de werkkamer van een kennis staan.

[ Voor 16% gewijzigd door MedionAkoya op 04-09-2020 14:32 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

kraats

Ik rol

@MedionAkoya Niet vergeten door 2,20371 te delen om de europrijs te krijgen, hè ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kraats schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:25:
@MedionAkoya Niet vergeten door 2,20371 te delen om de europrijs te krijgen, hè ;)
299 piek in 1981 is niet hetzelfde als 135,68 euro ;)

Want volgens http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php
fl 299.00 in het jaar 1981
heeft een "koopkracht" van
fl. 619.01 (€ 280.90) in het jaar 2018

[ Voor 11% gewijzigd door MedionAkoya op 04-09-2020 14:27 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MedionAkoya schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:27:
[...]

299 piek in 1981 is niet hetzelfde als 135,68 euro ;)

Want volgens http://www.iisg.nl/hpw/calculate-nl.php
fl 299.00 in het jaar 1981
heeft een "koopkracht" van
fl. 619.01 (€ 280.90) in het jaar 2018
Dus grofweg het guldenteken vervangen door het euroteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@RemiB @Videopac schoonvader heeft nog twee Kef Cadenza staan, heb ik zelf ook een tijdje mee gedraaid. Die bassradiators hebben een heel lekker strak laag idd.
Maar hoog heeft zijn beste tijd wel een beetje gehad had ik het idee. Enig idee wat er standaard aan gereviseerd kan worden?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Killjoy
  • Laatst online: 21:35

Killjoy

Klingon lawn products

Eindelijk klaar met mijn retro setje.

Philips tuner 22 RH 651
Philips versterker 22 AH 561
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uoe2Zgvg_gFRFb8iu_-fNRA2FFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OemA4YvOZnKGtiK1w0CU4WAa.jpg?f=fotoalbum_large

Philips CD100 (Belgisch)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzgdxCFQaBFqu5v0nuLM9kCvKI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVQjn2wIlcbEWI66svbAPo3U.jpg?f=fotoalbum_large

Translator Impact 5II
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_-NRVfmJY8LO6YScVoPade_scM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k2XKpKsvxscbhfAuUbtCZ93M.jpg?f=fotoalbum_large

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:37:
@RemiB @Videopac schoonvader heeft nog twee Kef Cadenza staan, heb ik zelf ook een tijdje mee gedraaid. Die bassradiators hebben een heel lekker strak laag idd.
Maar hoog heeft zijn beste tijd wel een beetje gehad had ik het idee. Enig idee wat er standaard aan gereviseerd kan worden?
Stap 1, wat mij betreft: condensatoren in het scheidingsfilter. Speakerland en speaker en co zijn goede startpunten. Ik heb ooit op die Celestion 3's het filter verbeterd, terwijl die condensatoren nog goed waren, alleen waren die kwalitatief niet geweldig. Vervangen door Intertechnik MKT of MKP (weet ik niet meer), maar dat was een duidelijke verbetering. Kun je nagaan wat het scheelt als de huidige ver van hun oorspronkelijke capaciteit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Killjoy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:43:

Philips tuner 22 RH 651
[Afbeelding]

Philips CD100 (Belgisch)
[Afbeelding]

Translator Impact 5II
[Afbeelding]
Geweldig!
Maar wat maakt die CD-100 Belgisch? Dat hij in Hasselt geproduceerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Videopac schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:42:
[...]

Geweldig!
Maar wat maakt die CD-100 Belgisch? Dat hij in Hasselt geproduceerd is?
Yep. Hij is 'made in Belgium' volgens de sticker onderop. Ik was op zoek naar een Nederlandse, maar die zijn een stuk duurder. En deze was wel in heel goede staat.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemiB
The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:37:
Ik denk dat ik het met @Videopac eens ben. De tweeters zijn gemaakt van mylar, een soort kunststof lees ik. Ik ken dat niet als materiaal wat over tijd vergaat. Destijds had je ook veel tweeters met een zijden diafragma, deze bevatten een coating welke wel kan vergaan na een paar decennia. Ik denk dat het inderdaad aan het filter ligt.

Even voor de zekerheid: produceren de tweeters nog wel geluid, of zijn ze helemaal stuk? Bij twijfel kun je het testen dmv je oor vlak voor de tweeter te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Videopac schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:07:
[...]

Dus grofweg het guldenteken vervangen door het euroteken.
De koopkracht verschilt per jaar. Dus een snelle aanname is hier niet van toepassing.

Ontopic: vandaag naar een kringloopwinkel gegaan.
Balen, geen hifiapparatuur bij Zwedenburg Den Haag. Alleen een tuners en goedkope speakers uit de jaren 80 en 90. :(
Een Sansui tuner was misschien de mooiste object. Ik heb niet goed gekeken, maar wss was het een t-1000

[ Voor 33% gewijzigd door MedionAkoya op 04-09-2020 18:45 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

RemiB schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:24:
[...]

Ik denk dat ik het met @Videopac eens ben. De tweeters zijn gemaakt van mylar, een soort kunststof lees ik. Ik ken dat niet als materiaal wat over tijd vergaat. Destijds had je ook veel tweeters met een zijden diafragma, deze bevatten een coating welke wel kan vergaan na een paar decennia. Ik denk dat het inderdaad aan het filter ligt.

Even voor de zekerheid: produceren de tweeters nog wel geluid, of zijn ze helemaal stuk? Bij twijfel kun je het testen dmv je oor vlak voor de tweeter te houden.
Ik heb ze al lang niet meer gehoord moet ik bekennen. Zat me vnl af te vragen of het uberhaupt nut had er naar te kijken. Bij mijn weten kwam er nog wel wat geluid uit, maar in vergelijking met de Hepta Tweety's die ie ook had een stuk minder. Dus dikke kans filter, das nog wel te herstellen.
Vraag is of mijn schoonvader het gedoe aan wil...optiesche staat is ook niet echt je dat. Maar geloof niet dat ie er vooralsnog van kan scheiden. Dus who knows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

The Eagle schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:46:
[...]

Ik heb ze al lang niet meer gehoord moet ik bekennen. Zat me vnl af te vragen of het uberhaupt nut had er naar te kijken. Bij mijn weten kwam er nog wel wat geluid uit, maar in vergelijking met de Hepta Tweety's die ie ook had een stuk minder. Dus dikke kans filter, das nog wel te herstellen.
Vraag is of mijn schoonvader het gedoe aan wil...optiesche staat is ook niet echt je dat. Maar geloof niet dat ie er vooralsnog van kan scheiden. Dus who knows.
Filter is niet al te ingewikkeld. Met een paar nieuwe condensatoren ben je zo klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc688cN3toVtrInPz84AkC3KRaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UB2EOK64Yiq1Ax8tfQAeSOHA.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_q2tttmimxS259xONtwDFX8iM0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bXWLvSrtomhSuTaala51qdVY.jpg?f=user_large

Kan ook zijn dat de T27 tweeter op zijn laatste benen loopt. Daar zijn wel goeie vervangers voor.
De spoelen vervangen door echte luchtspoelen zou mooi zijn, maar dat kan in de papieren lopen en die zijn een stuk forser.

Het lijkt ook of de dome metaalachtig is. Made in England!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crvAvkm2KMEqgCV8toPDMO0AWXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYGrK1fyhpsIc10oMwSySdG2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door OgWok op 05-09-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat ziet er idd relatief makkelijk uit. Thx :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:02
Ik heb een Thorens rond 1970 gekocht voor €150,-, welke onlangs helemaal is opgeknapt. Nu heb ik werkelijk weinig verstand van dit specifieke merk, maar volgens mij is het een bijzonder goede deal.

Heb deze aangesloten op mijn Yamaha receiver, waardoor ik dankzij musiccast op mijn zolder draadloos naar mijn platen kan luisteren. Gaat compleet tegen mijn principe in qua audiokwaliteit, maar het is stiekem best tof dat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt er n beetje aan welke Thorens het exact is, maar een goed werkende doet idd minimal 150 uro tweedehand, soms zelfs het dubbele. Is een vn de betere merken in de platenspelerwereld :)
Welke heb je exact?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online
Het ligt er maar aan, ik weet niet waar je het mee vergeljkt. Zo'n "gewone" Thorens verkoopt bij lange na niet voor zo'n prijs zo'n opgepimpte spiegelende Thorens met nieuwe spoilers van IntoVinyl (Arti) die ze voor de hoofdprijs slijt (maar die geluidsmatig verder nulkommanul beter zijn dan een standaard exemplaar met een nieuw snaartje erop).

Als het een TD-165 of TD-146 is onder een laagje stof gekocht voor 150 euro die ook nog moest worden opgeknapt en gepoetst is het geen koopje maar een normale prijs. Voor een TD-150 of TD-115 is het best duur. Als je een stoffige TD-160 of TD-145 in originele staat (dus hard onderhoud nodig: snaar, olie, etc) dan is het een nette prijs maar nog geen echte superdeal. Als het een Thorens TD-125 of TD-126 is in werkende staat ja, dan is het een koopje.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 05-09-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik had destijds iig een stoffige TD160 met grado en ortofon element plus andere accessoires voor 15 euro. Deal van de eeuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
RemiB schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:24:
[...]

De T27 is eigenlijk altijd een zwakke schakel geweest bij KEF.
Zowel technisch als gehoormatig, hoewel dat eigenlijk nogal met elkaar samenhangt.
Hierdoor moet je of de tweeter veel te hoog filteren om het een beetje netjes aan te laten sluiten, of je loopt het risico om vervorming en/of overbelasting. De belastbaarheid van de T27 is gewoon erg laag.

Er zijn hier en daar wel upgrades te vinden, of schema's met andere tweeters.
Uiteraard kun je zelf ook iets laten "inmeten"
Natuurlijk niet geschikt voor de echte purist.
Ik heb hier een setje met B110 en heb de T27 vervangen voor een paar SB Acoustics.
Dat klinkt al zo ongelooflijk veel beter.
@The Eagle

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 06-09-2020 19:45 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@B_FORCE Welke type SB Acoustics heb je gebruikt? Nog een speciale reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD

Philips tuner 22 RH 651
Mooi setje.
Mijn beste jeugdvriend z'n Pa woonde om de hoek en had die set ook. Mijn pa ging er op m'n verzoek eens proef-luisteren toen wij ook een hifi set gingen aanschaffen. Maar m'n pa kocht daarna de Pioneer SX-535 Stereo Receiver zo uit het schap bij de winkel en die werkt nu nog steeds :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

AntoniusDD schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:28:
[...]

Mooi setje.
Mijn beste jeugdvriend z'n Pa woonde om de hoek en had die set ook. Mijn pa ging er op m'n verzoek eens proef-luisteren toen wij ook een hifi set gingen aanschaffen. Maar m'n pa kocht daarna de Pioneer SX-535 Stereo Receiver zo uit het schap bij de winkel en die werkt nu nog steeds :9
Dat is ook een mooi ding.

Het is voor mij een jeugdherinnering. Mijn ouders hadden deze tuner/versterker combinatie. Toen mijn vader in 1990 een nieuwe set kocht, ging de oude naar mij. De versterker ging vrij snel stuk (geen geluid meer over één kanaal) de tuner heeft het nog tot eind jaren '90 uitgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

AntoniusDD schreef op maandag 7 september 2020 @ 09:28:
[...]

Mooi setje.
Beide waren destijd erg goed voor het geld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Mijn buurman gaat verhuizen, woont al een tijdje samen met zijn vriendin en is dus weinig thuis. Nu had hij van de week al allerlei spullen buiten op zijn oprit gezet: kasten ed. met een zeil erover. Onder zijn carport zag ik wat witgoed, koelkast o.i.d.

Bij ons wordt de container op vrijdag geleegd, maar gisteren stond de zijne nog steeds bij de weg. Dus ik zet dat ding netjes terug onder zijn carport. Zie ik tussen een koelkast en een wasmachine iets staan wat ik wel interessant vond.

Vanmorgen grote vuilniswagen van de gemeente die de kastjes ed. op komt halen. Buurman is er nu ook. Wat blijkt: het witgoed kan nu niet mee daar komt donderdag apart een andere wagen van de gemeente voor langs. Dus ik vraag: wat doe je met dat ding, wijzend op een stuk oude audiomeuk. Niets, dus die mocht ik zo meenemen.

Dus, nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJMwSPvF5gtLgEZSdyIGHNaHeBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8wQslYM9lnV3nA0T0zYGd3S.jpg?f=fotoalbum_large

:)

En ik heb nog niet eens tijd gehad om mijn vorige gratis bandrecorder (Philips N4500) goed te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:54

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Zo! Mooie aanwinst hoor. Zijn fijne machines :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Daar denkt mijn vrouw anders over. We zijn bezig de zolder op te ruimen, maar vooralsnog sleep ik meer omhoog dan dat er naar beneden gaat. ;)
Zijn fijne machines :)
We zullen zien. Ben momenteel megadruk met werk en zit midden in een verbouwing, dus heb er voorlopig geen tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
OgWok schreef op maandag 7 september 2020 @ 08:36:
@B_FORCE Welke type SB Acoustics heb je gebruikt? Nog een speciale reden?
In mijn geval een SB19ST-C000-4

Niet heel specifiek een reden voor gehad, behalve dat deze in het uitgefreesde gat paste van een Peerless WA10 die ik daarvoor had. SB Acoustics maakt uitstekende speakers voor het geld (presteren gelijk of beter dan andere duurdere merken)

Uiteraard kun je het originele schema niet zomaar gebruiken, maar die ontwerp ik zelf sowieso altijd al.

Door een verhuizing ed, heb ik de speakers en schema's niet even bij de hand.
Als ik een andere tweeter zou moeten kiezen, zou ik er een nemen met een metalen faceplate, puur om het oude nostalgische gevoel en looks te behouden.

[ Voor 26% gewijzigd door B_FORCE op 07-09-2020 17:00 ]

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor

Philips tuner 22 RH 651
[Afbeelding]

Philips CD100 (Belgisch)
[Afbeelding]

Translator Impact 5II
[Afbeelding]
Mooi setje... Is de losse voor + eindversterker versie van mijn vintage receiver, de Philips 22RH720 die alles geïntegreerd heeft en leuk weetje: ze noemen deze reeks de vissen oog serie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EvXEF7dfuZmpYmU576z0Tgg8.jpg

Rare is dat die voor + eind versterker van jou MFB speaker ondersteuning heeft en mijn 22RH720 niet...

Maar ook in combinatie met de Erres TA-5426 speakers klinkt het geheel wel heel erg mooi, hier in combinatie met mijn Akai GX-225D bandrecorder toen de set tijdelijk even onder een afdek stond ivm een verbouwing van de ruimte waar de set in stond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UpVsOguWB5Go6ziLYeMoywR4.jpg

En het mooiste vergeet ik nog, in het donker schijnen die lampjes echt mooi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/Kz7J1FHWrju7mWNXQZ1CsnkC.jpg

Eigenlijk zou ik hierbij ook nog Philips 22GA212 of 22GA312 (oude versie met groene lampjes) platen speler bij moeten zoeken (beiden ook uit de vissenoog serie) om het geheel af te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wat ik vandaag tegenkwam in de kringloop. Let op: ik heb niets gekocht. Dus onderstaande voorwerpen zag ik op 7 september staan. En staan mogelijk nog in de winkel te koop.

Gloednieuwe Sony audio rack SU-E4440 (wss 50 cm hoog en 45 cm breed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bxl5wZK92yXBIBaGXen5Pnjh3hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9kJc5JX9p5ov0GCV6DUH0PP.jpg?f=fotoalbum_large

Grundig uit de jaren 60 pardon 70 (platenspeler ontbreekt)
Het is mogelijk Grundig Como 7 of 8.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9p4r14nZYdey9uCe5feUBlCB9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSjcNenf3NugSRZwnkzZlRR8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 07-09-2020 22:19 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:55:
[...]

Beide waren destijd erg goed voor het geld.
Mooie bandrecorders... Vooral die Akai... Zowel de GX-630D als de Philips zijn revisie waardig en dat raadt ik je dan ook echt aan om te doen... Door nieuwe condensators gaat hij ook nog eens beter klinken: nieuwe exemplaren hebben namelijk (mits je de juiste condensators koopt) ook veel minder ruis dan de oude exemplaren die mogelijk niet meer aan de specs voldoen zoals ze 30-35 jaar geleden nog wel deden...

Hoe dan ook: veel plezier toegewenst met deze bandrecorders... :) Nu hopen dat ik ooit zo'n mooie vondst mag doen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Als we het dan toch over mooie vondsten hebben... geen idee of ik deze hier al eens had gepost.

Een Sony TC-K515S 3-kops cassettedeck met biascalibratie en Dolby S voor de hoge prijs van €0. Gevonden naast een container. Staat nu hier een mixtape op te nemen voor een vriend die ook weer een cassettedeck in z’n woonkamer heeft staan (een nette Pioneer, weet niet meer exact het model). Voor de prijs van een nieuwe aandrukrol, nieuwe riemen en een paar druppels olie heb ik m’n tot nu favoriete opneemdeck. De geluidskwaliteit is top en die Sony displays heb ik altijd erg mooi gevonden.

Ook recent, een Technics SL-1510MK2 direct drive quartz-locked platenspeler bij een kringloop voor €15. Deze heb ik al wel eens in het vinyl topic gezet. De armlift was stuk maar heb ik kunnen fixen. De vering moet ik nog eens naar kijken, het binnendeel hangt nog op de grond. Verder nog wat cosmetische minpunten (ontbrekende aan/uit knop en kapotte armsteun), maar die fix ik ooit nog wel eens. Speelt verder uitstekend.

Het begint hier wel vol te raken met al die apparaten, maar soms kom je gewoon iets tegen wat je niet kunt laten liggen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
Ook niet slecht voor twee tientjes uit de kringloop: Studio de Schop Climax.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKnspg793G0FoGy555wWRN4SBgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gCpvUeNa4bz1ERyCt4DEg553.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jullie boffen maar met die kringlopen in de buurt...die hierzo heeft als max een stel Allure speakers staan. Zien er groot uit, en en daar is ook alles mee gezegd helaas. Terwijl ze er gewoon 50 euro voor vragen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
Niet iedere kringloop is hetzelfde. Sommigen hebben helemaal niks vintage, en apparatuur is meestal alleen dvd spelers, andere digitale videomeuk en af en toe een versterker. Die gooien een goed werkend deck gewoon weg omdat ze denken dat toch niemand m meer wil.
Sommige kringlopen testen alles voordat ze het te koop zetten en gooien goed werkende cassettedecks die alleen een nieuwe riem nodig hebben gewoon weg omdat ie niet direct speelt.
Sommige kringlopen hebben een technische afdeling, stoppen moeite in reparaties en proberen die vervolgens terug te verdienen door een onopmerkelijk 2-kops deck voor €70 aan te bieden.

De leukste kringlopen zijn naar mijn idee de wat minder professioneel gerunde met genoeg oppervlakte. Die gooien minder snel iets weg en daar belandt vintage audio meestal ergens in een hoekje ipv de vuilnisbak :)
Ik ken er ook nog een die een kast heeft met “niet werkend” spul voor een paar euro. Ben ik al een tijdje niet geweest. Zou ik eigenlijk weer eens langs moeten gaan ;)

• B_FORCE
  • Niet online
Ik loop a jaren kringlopen/2e hands shops af, maar ik ben echt werkelijk nog nooit iets tegengekomen.
Of er werd enkel een schandalige prijs voor gevraagd

One World Concepts

• kozue
Dan kom je bij de verkeerde ;) Ik heb ondertussen zowat alle kringlopen in Noord Holland al gezien dus ik kan je met zekerheid vertellen dat er echt een dag-en-nacht verschil tussen zit. Ik heb er nu 2 waar ik wekelijks kom, 2 waar ik maandelijks kom die ook leuk zijn maar vanwege de afstand wat minder frequent bezoek, en de rest zo af en toe eens, als ik niks beters te doen heb. Welke leuk zijn en niet kom je alleen achter door af en toe eens een nieuwe te bezoeken.

De meesten zijn gewoon gemiddeld. Hebben af en toe eens wat niet zo opmerkelijke apparatuur maar zou je nog iets leuks kunnen verwachten. Sommigen zijn niks aan tenzij je van meubels, serviesgoed en kindermeuk houdt. En sommigen hebben flink wat leuks staan waar af en toe iets cools bij komt. Ik heb behalve de hierboven genoemde SL-1510 uit kringlopen ook een paar leuke cassettedecks, een MDS-JE780 minidisc deck, een Panasonic 90's boombox, een aantal walkmans (die wel allemaal fixes nodig hadden en nog steeds niet 100% zijn) en het gros van m'n cassettes waaronder af en toe wat type 4's.

• Charly
  • Laatst online: 20-09 17:13
Wisselt heel er per winkel maar ook per plaats. Beginnen met winkels in plaatsen / wijken waar mensen wonen het geld hebben voor een boven gemiddelde stereo set of een stukje design scheelt al een hoop in mijn ervaring.

Toen ik nog in Utrecht studeerde was een fietstochtje naar Zeist of Bilthoven nog wel eens de moeite waard bv.
De Arm had ook nog wel eens mooi spul, maar was vaak een stuk duurder. (ps. ik heb het dan over 10/15 jaar geleden, geen idee hoe het daar nu is.)
Charly schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:09:
Net een mooie kringloop vondst gedaan. (Denk ik) Een paar als nieuw uitziende Technics boxjes SB F2 MK2.

[Afbeelding]
(Niet mijn foto)

Eigenlijk gekocht op basis van het gewicht (zwaar! Ik dacht eerst dat het actieve speakers waren!) en de prijzen die ik met een paar Google clicks voorbij zag komen.

Klinken goed, alleen wat schel maar dat kan ook het class D versterkertje geweest zijn waar ik ze mee getest heb.

Komende dagen nog maar wat meer luisteren en uitzoeken. 😋
Deze jongens staan inmiddels al weer een paar maanden op mijn thuiswerkplek. Met een betere versterker zijn het best fijne desktop speakertjes. :)

Sinds dien ook nog een SL1200 Mk1 gevonden op marktplaats, maar daar heb ik in het vinyl topic al het nodige over geschreven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knNwVMdpfVUUPLCYx8uM0cx-zLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t7MfM9oldtpSnQhdXdz9JsQz.jpg?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door Charly op 10-09-2020 16:58 ]

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
B_FORCE schreef op donderdag 10 september 2020 @ 16:09:
Ik loop a jaren kringlopen/2e hands shops af, maar ik ben echt werkelijk nog nooit iets tegengekomen.
Of er werd enkel een schandalige prijs voor gevraagd
Ik heb één keer iets gescoord, een Denon DA-500. Probleem is volgens mij dat veel winkels ook op internet gaan kijken. Dan zien ze dat er bijvoorbeeld 300 euro voor zo'n DA-500 wordt gevraagd, een onrealistische prijs vind ik. Maar daar baseren ze dan hun prijs ook weer op waardoor je dan alsnog 150 euro betaalt (nog steeds te veel denk ik).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:31

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Gisteren een Onkyo DX-V370 Laserdisc speler binnengekregen. Ziet er van binnen werkelijk als nieuw uit. Hij behoeft wel wat onderhoud want hij raakt regelmatig in een loop van 10 seconden en dan moet je doorspoelen. Krijgen we er vast wel weer uit!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBaV9SLIvGSq9vhKls7CUqw_vVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1MnkGVYicRWoB3pHX2ewHJX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7baWW5aPtaof0iQ_XExb6jkN1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OIAkwHJrc2KappM4P0399Kw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9qFvIWMqZpi9TfjSL69XNgU_nk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92Aw5B0PyAoVBj2WpgdTsVG7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3evzEF2zqM-GEaJ7d3ZeSsUUMQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cco6pnRgXLn6bSEmp20IhKP0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhF5fcvE5PhnqCVkKJhH3j-_5y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkAGlu4ZcHIiAgiy7153AFjo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3WLm9QhQG0KFkcwsO64Vq55ULI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTVuPsgWyVAvWQxHZxMRNsWa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cy-pVAid_RaMR5Lod7oQxWtufrk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvK6DaZRp8BaG74YIhN7nOIx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFlTpvruklvfiyQEt82zFmlX7qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aR4YrMegji6OmXN2XkeaEVGL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
Gered van de schroothoop. Het enige dat het nodig had was de lens reinigen met alcohol.
Mijn hart begon te bloeden toen ik zag dat ze op verschillende plaatsen "DEFECT" hadden geschreven met alocohol-stift, tot zelfs op het schermpje toe. Dat was namelijk niet zichtbaar op de foto die de aanbieder had online gezet. Ik hoop dat ik op z'n minst het schermpje nog proper krijg zonder het te beschadigen (iemand tips?).
Er ontbreken ook 3 voetjes maar daar passen we wel een mouw aan.

Technics SL-PD1000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Grdx58ueyZtbExqbLIfrghjffno=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDsgoPLFXVJMKZx2Y7tCqMIh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
@LoCuTuS2000 Dat vastlopen kan ook met de schijven te maken hebben. Die hebben snel last van bitrot en blijven dan vastlopen (zie techmoan laserdisc filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20-09 17:13
diedie2 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:04:
Gered van de schroothoop. Het enige dat het nodig had was de lens reinigen met alcohol.
Mijn hart begon te bloeden toen ik zag dat ze op verschillende plaatsen "DEFECT" hadden geschreven met alocohol-stift, toe zelfs op het schermpje toe. Dat was namelijk niet zichtbaar op de foto die de aanbieder had online gezet. Ik hoop dat ik op z'n minst het schermpje nog proper krijg zonder het te beschadigen (iemand tips?).
Er ontbreken ook 3 voetjes maar daar passen we wel een mouw aan.

Technics SL-PD1000

[Afbeelding]
Worst case... schermpje polijsten? Dan zou het sowieso wel moeten verdwijnen lijkt me?
Stift zit aan de voorkant en die print zal op de achterkant zitten neem ik aan? (En anders heeel voorzichtig zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 11-09-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
Charly schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:49:
Worst case... schermpje polijsten? Dan zou het sowieso wel moeten verdwijnen lijkt me?
Stift zit aan de voorkant en die print zal op de achterkant zitten neem ik aan? (En anders heeel voorzichtig zijn)
Ik zou het eerst proberen met iets als scratch remover voor auto's (voor een paar euro bij de Action ofzo). Dat is minder werk dan helemaal polijsten (kunnen vele uurtjes in gaan zitten) en werkt vaak goed voor oppervlakkige krasjes en wellicht dit soort opschriften. Had ik laatst ook gedaan met de kap van een platenspeler. Ik had toen geen zin in het volledige polijstproces maar even met de scratch remover er overheen bracht in ieder geval de glans weer terug en haalde een hoop kleine krasjes weg. Nu zitten alleen de grote er nog ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• diedie2
De stift is er al af *O* *O*

Ik had een gelijkaardige post gezet op een Technics-fanpagina op facebook en iemand zei dat ik moest proberen met gewone deodorant en dan afwrijven met een droge doek. Dus eerst even voorzichtig geprobeerd op de dekplaat (die was ook beklad) en het ging eraf als sneeuw voor de zon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06z3g-Ok4GYFBP_YjZTAadXaErc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIlSs1mR80QutJQGA5ZQPzxT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nice :)
Ik gok dat gewone alcohol dan ws ook gewerkt had. Ik heb laatst de frontjes van mijn Pioneer set met Alcohol ketanus gepoetst. Wereld van verschil, alle vette vingers etc weg. Aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik poets nieuwe oude apparaten meestal met spiritus. Niet alleen de display maar alles. Komt altijd een dikke zwarte laag rotzooi vanaf. Ik probeer het eerst op een onopvallend plekje om te zien of de verf er niet van oplost maar ik ben nog geen apparaten tegen gekomen waarop het iets kapot heeft gemaakt. Wel altijd oppassen met print (labels bij knoppen enzo). Ik poets gebruikte cassettes ook met spiritus en daar laat de print nog wel eens los als je er te vaak overheen gaat ;)

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:10:
Ik poets nieuwe oude apparaten meestal met spiritus. Niet alleen de display maar alles. Komt altijd een dikke zwarte laag rotzooi vanaf. Ik probeer het eerst op een onopvallend plekje om te zien of de verf er niet van oplost maar ik ben nog geen apparaten tegen gekomen waarop het iets kapot heeft gemaakt. Wel altijd oppassen met print (labels bij knoppen enzo). Ik poets gebruikte cassettes ook met spiritus en daar laat de print nog wel eens los als je er te vaak overheen gaat ;)
Lol, zwart zelfs. Ik dacht bruin of geel. Dat zie vooral terug bij zilverkleurige modellen. :o
Ik gebruik gewoon water en een klein beetje alcohol uit de Kruidvat ( IPA heb ik niet)

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Vandaag auto return van de Marantz TT2000 platenspeler gerepareerd door een plastic lolliestokje van Chupa Chups af te knippen, samen te drukken en deze op de autoreturn-arm te plakken. Zie rood omcirkelde deel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb39XZesNG_7dhoqVNchUBkDIwA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/le6hAjICmk6g6RmlxRRaqxCB.png?f=user_large
Foto gekopieerd van een advertentie op ebay. De verkoper (een Nederlander) hiervan bied het onderdeel en het mechanisme samen voor 11 euro.
Daarvoor moet de hele platenspeler uit elkaar. :o

[ Voor 42% gewijzigd door MedionAkoya op 13-09-2020 15:36 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:17
Ha geweldig! Dat is nog eens creatief repareren. Had je die lolliestokjes al eens eerder voor een reparatie ingezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

musicfreak schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:04:
Ha geweldig! Dat is nog eens creatief repareren. Had je die lolliestokjes al eens eerder voor een reparatie ingezet?
Ja, niet voor audio maar voor een modelauto 1:18 (Borgward Isabella) waarvan de plastic pinnen intern in de bumper waren afgebroken.

Ik had ook een plastic wattenstaafje kunnen gebruiken en daar de koppen kunnen afknippen. Misschien is dat niet het juiste plasticsoort.
Maar je moet wel oppassen welk lijm je gaat gebruiken.
Ik heb de gok genomen door dit met Bison Hard plastic lijm en een Chupa Chups-stokje te doen.

[ Voor 28% gewijzigd door MedionAkoya op 13-09-2020 18:51 ]

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kingmace
Van de week mij geliefde Goldstar GSA-8500 weer even onder handen genomen. Dit was een van mijn eerste versterkers en heeft mij besmet met het Vintage audio virus 8)
De speaker schakelaar moest weer schoon gemaakt worden. Toen ik hem toch open had, alle goedkope elco's eruit gehaald en vervangen door Panasonic. Tevens een aantal kool en metaalfilm weerstanden vervangen en de transistors met koellichamen voorzien van nieuw koelpasta en de eindtransistoren van thermische siliconenpads.

Hij kan er voorlopig weer tegen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJVD3J-0m1JADjff6VXTaUIh5p0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjJLZz6huAx8Uo0EGw7F5PiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX3_C2LWOGY7yxsOIVGYv5KtIYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yWQTdMWT2mct9LsKoCaop0K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPmHcNo8F7XZDNIXJTKQnolGf_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jq5f6tm553ncQBLyIJxT7F2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
The Eagle schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:07:
Nice :)
Ik gok dat gewone alcohol dan ws ook gewerkt had. Ik heb laatst de frontjes van mijn Pioneer set met Alcohol ketanus gepoetst. Wereld van verschil, alle vette vingers etc weg. Aanrader :)
Dat heb ik achteraf nog gelezen, alsook tandpasta.

Denk dat ik sowieso nog eens ga moeten proberen met 1 van die 2. Want de letters zijn wel weg, het display is ietwat mat geworden (enkel zichtbaar als ie aanstaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kingmace schreef op zondag 13 september 2020 @ 20:19:
Van de week mij geliefde Goldstar GSA-8500 weer even onder handen genomen. Dit was een van mijn eerste versterkers en heeft mij besmet met het Vintage audio virus 8)
De speaker schakelaar moest weer schoon gemaakt worden. Toen ik hem toch open had, alle goedkope elco's eruit gehaald en vervangen door Panasonic. Tevens een aantal kool en metaalfilm weerstanden vervangen en de transistors met koellichamen voorzien van nieuw koelpasta en de eindtransistoren van thermische siliconenpads.

Hij kan er voorlopig weer tegen :)

[Afbeelding] [Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie daar dat je power caps met kroonsteentjes heb verbonden? :D :o

Ik weet een ander methode: wat ik ooit bij een eindtrap van een Marantz-versterker hebt gezien.
Tussen het eindtrap en de kabels werd een mini-printplaat met drie printbanen geplaatst.
(Je hebt wel brede en grote printbanen nodig, die voorbeeld is van een 28-watts versterker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSsuZ66tajWGa8kabXwreBgjQlw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FSER8UvADVWJal9Ixf9etLOg.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cMru6f0HKW9R4dWaAzRCI5C8tU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhQGPWFYzBHmQIZxdCuZ6w6k.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 14-09-2020 00:05 ]

Trein?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kingmace
MedionAkoya schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:59:
[...]

Zie daar dat je power caps met kroonsteentjes heb verbonden? :D :o

Ik weet een ander methode: wat ik ooit bij een eindtrap van een Marantz-versterker hebt gezien.
Tussen het eindtrap en de kabels werd een mini-printplaat met drie printbanen geplaatst.
(Je hebt wel brede en grote printbanen nodig, die voorbeeld is van een 28-watts versterker)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De kroonsteentje zitten er alleen omdat ik nog in dubio ben of ik deze of andere powercaps erin zet, zo kon ik in ieder geval testen en de ruststroom afregelen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Vandaag voor slechts 50 euro op de kop getikt bij kringloop winkel oud en nieuw in Sevenum:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/EbsEeVAhY9AJFxCSwTbR3nFyTNSBZD4gWkMuTwX0nnm8CMik62j-4xZvWQKCON6HDBVf835hLKwE-O7qxj8SRUCECRbPOY6guiDMTjO6VDZruTNiJ9PJzpnuI9q6zDp8a8nXhSlNhQ=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/RRgyOo1C6m3EYvh8CYe8hZFTZzy_A8mXJS40pmKURPh4ZWbV5n8DOBK2SIL8nLP96VarcU-jSk8XhVRw1iPBcgBPEfAKfT_1J2g14Aw0Ggz9GkElvtugjoceTyjwaq_KT5fxe_lvig=w2400

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/kqN2RqJOuphwyCbvFY2yerwpbEqQ83DBfckS0a8A78OvOt_NEa1cO6hd5zJfzShjrR6m_3T-K3gIcOZSVE7bUchfZ3gQyh12v5Xo8YtscLsEu3VtmNkOLyj6mq0qPH_lWPqhTD4cew=w2400

Een mooie Magnat subwoofer met 20 / 22cm woofer... Art.nr. 142 420, maar heeft iemand enig idee wat het type nummer / model achter dit artikel nummer schuilt? Ik wil even een handleiding gaan zoeken namelijk...

Hij heeft in ieder geval wel veel weg van de Magnat Beta 20A subwoofer, welke net effe wat nieuwer lijkt...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 14-09-2020 21:28 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6