Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

mentalmadnizz schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:38:
[...]
Joh, ik wist niet dat er nog iemand in NL was met zo'n ding. Ik heb er ook eentje, al heeft de mijne iets andere lettering op het front. Werkt inderdaad verassend goed mits 'ie goed ingesteld is.
[...]
Hee, dat is cool! Die motoren gaan inderdaad wel eens stuk, vaak omdat mensen zo'n ding aanzetten terwijl de snaar verdrabt is.
Enkele jaren geleden wou ik een realtime digitale de-clicker/popper bouwen rond een htpc, maar toen ben ik me beginnen afvragen of er geen analoog toestel bestond die dit kon.
En toen ben ik uitgekomen op deze. Is een US import, en ik gebruik aldus een step-down transformator.
Er was ook een SAE 5000A en een Garrard MR101, maar de Burwen TNE 7000A werd als de betere aanzien.

Die TEAC motoren gaan idd het vaakst stuk doordat ze geblokkeerd zitten, maar de koolborstels verslijten ook door gebruik.

Deze ochtend heb ik de motor mount gemonteerd op de basisplaat van het deck :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mtow7fFkb_23DkcPFGcSn9Kpo14=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3dhdzRMFto8HdFVZlO7tUF2A.jpg?f=user_large

Hopelijk vanavond kan ik W&F testen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

De Nak 580 is even de schakelaars kwijt. Geen klachten, maar na al die jaren is een ultrasoonbad wel op zijn plaats. Geel/bruin vet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1JGh_IgXy5hJOpCjmrVepYrhao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cciTjYUWwJod4xFljL7pUX0.jpg?f=fotoalbum_large

Alles nog heel :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KW3qRXrdUTk0wADDlyMluryIiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oh22yYCUXcoLkxPYlAMEZhqf.jpg?f=fotoalbum_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

OgWok schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:26:
De Nak 580 is even de schakelaars kwijt. Geen klachten, maar na al die jaren is een ultrasoonbad wel op zijn plaats. Geel/bruin vet.
...
Goed gedaan! Moet ik doen ook met de switches van mijn Tascam 122MKII.
Heb je een specifieke reinigingsvloeistof gedaan in het ultrasoon bad? Of IPA, oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:01

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

DatraxZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:01:
[...]

En toen ben ik uitgekomen op deze. Is een US import, en ik gebruik aldus een step-down transformator.
Je kunt 'm eenvoudig omsolderen naar 220V, heb ik bij de mijne ook gedaan. Er is een schema van te vinden :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

DatraxZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:42:
[...]

Goed gedaan! Moet ik doen ook met de switches van mijn Tascam 122MKII.
Heb je een specifieke reinigingsvloeistof gedaan in het ultrasoon bad? Of IPA, oid?
Daarvoor gebruik ik Emag EM-303 leiter und platinenreiniger in een 10% water oplossing. Daarna goed droogblazen en heel licht smeren met Kontakt 61.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

salient schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:35:
Ik gebruik nog regelmatig 'vintage' audioapparatuur.

[Afbeelding][Afbeelding]
Philips 900 O+
Synthesizer Greatest O+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Deze had ik nog nodig voor de afstelling van de tapedeck :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kp2D_kZN-docQutE3HaX1VR_bs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ25puDLBZ1gHP1T25sV4tEI.jpg?f=fotoalbum_large

Het was even wachten tot er 1 voor een schappelijke prijs te koop is gekomen. Deze was 120€+shipping (UK)
Ik zie van tegenwoordig al prijzen van 250€ (US) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 14:06

salient

Want omdat ik herhaal

The Eagle schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:03:
[...]

Philips 900 O+
Synthesizer Greatest O+
Ja, de dcc 951 is een leuk ding, maar behoeft toch met enige regelmaat wat onderhoud. Is het me wel waard hoor overigens. :)

En synthesizer greatest.. tja, wat moet ik zeggen... waren mijn eerste CD's destijds. Die discman trouwens niet, dat was mijn tweede, de eerste was de D-20, die ik overigens ook nog heb.

--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

DatraxZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:09:
Deze had ik nog nodig voor de afstelling van de tapedeck :

[Afbeelding]

Het was even wachten tot er 1 voor een schappelijke prijs te koop is gekomen. Deze was 120€+shipping (UK)
Ik zie van tegenwoordig al prijzen van 250€ (US) !
Die dingen zijn inderdaad onmisbaar, ik hoop er ook nog een keer eentje tegen te komen.

Ook een onmisbaar ding als je veel met tapedecks doet, een W&F meter. Ik heb zelf een Woelke 102C en dat is echt een toptool om je loopwerk zo goed mogelijk mee af te regelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:31
MedionAkoya schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:25:
[...]

haha, Xbox 360 en Wii moet maar het doen met hoekje van de meubel. :D
Die Xbox kan ook heel goed zijn warmte kwijt zo te zien :7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Strangler1985
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-11-2024
OMG OMG OMG, my perfect topic!
Ik zag op de Homepage een foto van een Thorens TD-160 passeren, en ik was getriggerd!
Ik ben een verzamelaar van (vooral) platendraaiers.
Nuja, ik noem mezelf verzamelaar, maar ik heb er slechts een 30-tal.

Een lijstje met de "belangrijkste" platenspelers:
- Allereerst, ik heb een daily waar ik heel blij mee ben omdat hij het gewoon goed doet: Een Dual 701. Daarop heb ik nu een Ortofon 2M Blue element zitten, en dat klinkt prettig.
Om in de Dual-reeks te blijven:
- Dual 1019
- Dual 1209
- Dual 1214
- Dual 1215
- Dual 1224
- Dual 1228
- Dual 506
- Dual 510
- Dual 601
(Dat is het zowat uit mijn hoofd.)
In het Thorens-gedeelte:
- Thorens TD125 (met SME IIIs)
- Thorens TD150 (met zeldzame bijhorende tuner en versterker - gemaakt door Carad in opdracht van Thorens)
- 2x Thorens TD160 (1 die ik origineel laat, en 1 die ik volledig aan het upgraden ben)
- Thorens TD160MkII

In het Lenco gedeelte (hier had ik vroeger wel meer van):
- Lenco L70
- Lenco L75
- Lenco L75 PTP5 (met een Jelco SA 250 ST)
- Lenco L78

Verder nog:
- Marantz 6300 (met Denon DL103 element, dit was mijn vroegere daily)
- Braun PS500
- Braun PC3
- Philips 22GF303 (de UFO, in't blauw)

Dat zijn zowat de voornaamste.
Natuurlijk moet dat ook versterkt worden:
In de mancave gebruik ik daar een Marantz PM710DC voor.
Met bijhorend cassettedeck: Marantz SD6000
In de slaapkamer / bureauruimte gebruik ik een Braun CSV13/1 buizenversterker.
In de woonkamer een Denon PMA ... (ik weet het typenummer niet vanbuiten)

Speakers:
In de mancave: B&o Beovox M75
In de slaapkamer / bureauruimte: B&o Beovox S75
(Ja, ik hou van dat 4-wegs geluid)
In de woonkamer: B&W Matrix 803

Ik denk dat dat zowat het belangrijkste is :D

Als je foto's wilt zien: vraag gerust!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:37
@Strangler1985 Wow dat is een erg mooie collectie. Ik zou zeggen neem vooral ook even een kijkje in Het Grote Vinyl Topic Deel 3, daar zitten veel platenspeler liefhebbers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:35
Strangler1985 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:24:
OMG OMG OMG, my perfect topic!
Ik zag op de Homepage een foto van een Thorens TD-160 passeren, en ik was getriggerd!
Ik ben een verzamelaar van (vooral) platendraaiers.
Nuja, ik noem mezelf verzamelaar, maar ik heb er slechts een 30-tal.

Een lijstje met de "belangrijkste" platenspelers:
- Allereerst, ik heb een daily waar ik heel blij mee ben omdat hij het gewoon goed doet: Een Dual 701. Daarop heb ik nu een Ortofon 2M Blue element zitten, en dat klinkt prettig.
Om in de Dual-reeks te blijven:
- Dual 1019
- Dual 1209
- Dual 1214
- Dual 1215
- Dual 1224
- Dual 1228
- Dual 506
- Dual 510
- Dual 601
(Dat is het zowat uit mijn hoofd.)
In het Thorens-gedeelte:
- Thorens TD125 (met SME IIIs)
- Thorens TD150 (met zeldzame bijhorende tuner en versterker - gemaakt door Carad in opdracht van Thorens)
- 2x Thorens TD160 (1 die ik origineel laat, en 1 die ik volledig aan het upgraden ben)
- Thorens TD160MkII

In het Lenco gedeelte (hier had ik vroeger wel meer van):
- Lenco L70
- Lenco L75
- Lenco L75 PTP5 (met een Jelco SA 250 ST)
- Lenco L78

Verder nog:
- Marantz 6300 (met Denon DL103 element, dit was mijn vroegere daily)
- Braun PS500
- Braun PC3
- Philips 22GF303 (de UFO, in't blauw)

Dat zijn zowat de voornaamste.
Natuurlijk moet dat ook versterkt worden:
In de mancave gebruik ik daar een Marantz PM710DC voor.
Met bijhorend cassettedeck: Marantz SD6000
In de slaapkamer / bureauruimte gebruik ik een Braun CSV13/1 buizenversterker.
In de woonkamer een Denon PMA ... (ik weet het typenummer niet vanbuiten)

Speakers:
In de mancave: B&o Beovox M75
In de slaapkamer / bureauruimte: B&o Beovox S75
(Ja, ik hou van dat 4-wegs geluid)
In de woonkamer: B&W Matrix 803

Ik denk dat dat zowat het belangrijkste is :D

Als je foto's wilt zien: vraag gerust!
Indrukwekkende verzameling... Je weet ook dat er een topic is speciaal gewijd aan platen spelers? Daar zullen ze ook van je collectie smullen, dat weet ik zeker... Even een linkje: Het grote vinyl topic deel 3

Edit: @musicfreak was mij net voor!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strangler1985
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-11-2024
@musicfreak @rcor
Aha, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:59

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

salient schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:
[...]

Ja, de dcc 951 is een leuk ding, maar behoeft toch met enige regelmaat wat onderhoud. Is het me wel waard hoor overigens. :)

En synthesizer greatest.. tja, wat moet ik zeggen... waren mijn eerste CD's destijds. Die discman trouwens niet, dat was mijn tweede, de eerste was de D-20, die ik overigens ook nog heb.
Die FV930 is een stuk zeldzamer. :)

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 06:59:
[...]

Die FV930 is een stuk zeldzamer. :)
Oh, dat wist ik eigenlijk niet. Ik gebruik 'm overigens al lang niet meer als equalizer, maar puur voor de spectrum analyzer.. Altijd leuk als muziek ook beweegt vind ik :)

--

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

DatraxZ schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:01:
[...]

Enkele jaren geleden wou ik een realtime digitale de-clicker/popper bouwen rond een htpc, maar toen ben ik me beginnen afvragen of er geen analoog toestel bestond die dit kon.
Er was ook een SAE 5000A en een Garrard MR101, maar de Burwen TNE 7000A werd als de betere aanzien.

Die TEAC motoren gaan idd het vaakst stuk doordat ze geblokkeerd zitten, maar de koolborstels verslijten ook door gebruik.

Deze ochtend heb ik de motor mount gemonteerd op de basisplaat van het deck :

[Afbeelding]

Hopelijk vanavond kan ik W&F testen doen.
Al een Wow & Flutter test gedaan? Is jouw nieuwe motor een stappenmotor?

Heb even in het "archief" gekeken. Ziet de originele motor uit jouw Teac er zo uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFRHD8p3u5Q6LGujtFyvjNrQ6nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksjTEOH63YbNjNpvPUZuYIoN.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ooit een wissel gedaan (2010) van de capstanmotor (als nieuw) uit een X7 naar deze X10R

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbyAM1XvJwBI91PfeK5G42yINPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfupticHpCJknjMD4wgKMdGW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

salient schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:07:
[...]

Oh, dat wist ik eigenlijk niet. Ik gebruik 'm overigens al lang niet meer als equalizer, maar puur voor de spectrum analyzer.. Altijd leuk als muziek ook beweegt vind ik :)
Zo af en toe zie je die Fv930 nog wel voorbij komen. Maar idd, begint wat zeldzaam te worden.
Same here qua lampjes trouwens. Pioneer GR777, SR60 en EX9000. Alle drie hele goede apparaten, maar ze komen pas echt tot hun recht als ik de set in een goede ruimte zou zetten ipv op zolder tussen de zooi. Dan komen speakers ook beter tot hun recht, nu niet. Maar ja, je doet het met wat je hebt. Heleboel lampjes dus :9

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

OgWok schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:21:
[...]

Al een Wow & Flutter test gedaan? Is jouw nieuwe motor een stappenmotor?
Dat ziet er zeer bekend uit.
Hier enkele plaatjes van mijn motor (model EM1449)

Staat borstels :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zeCnUZm05I8kxpeMDJjHPRCStxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Rytgpn07hH2ygOS6400vrcA.jpg?f=fotoalbum_large

Niet al te best. Er zit nog wat levensduur op, maar ook niet zo veel meer. Ik heb nieuwe borstels, maar ben er nog niet aan toegekomen om ze er in te solderen.

Commutator bij openen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQuR_gAn46Pgh8t-sxEyQ9vGtYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXR1eWcJxl0BPX9nbYaZyi0W.jpg?f=fotoalbum_large

Commutator na reinigen en polijsten :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6F6P4T84Sj6llUtV8x42C-HC24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2xvedAH26IE2DmpIJSyBBHV.jpg?f=user_large

Misschien wat off-topic, maar hieronder het idee wat ik heb uitgewerkt :

De controller is een EM-240, en de motor is een 36BLR65-24-01.
gewoon een eenvoudig BLDC 24V motortje, 20W, 3000rpm rated, hall sensor feedback.

Het schema wat ik gemaakt heb is dit :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grjxS0GZ4KmU3zdL0_WyomyeOso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jMn2Xn7yoBPIooXuVwU3evrZ.png?f=user_large

Wat uitleg :

De motor controller bepaalt de snelheid van de motor aan het voltage wat het ontvangt op de SPEED1 ingang. (0-5V of 0-10V instelbaar). De voedingsspanning voor de controller komt van de 32V rail die beschikbaar is in het deck. (staat nog anders in het schema...24V)

Wat ik hier gedaan heb, om zoveel mogelijk de functionaliteit van het deck te behouden, is het volgende :

Neem de 5V output van de controller --> Sluit deze aan op de Speed Switch Com van het deck --> De speed switch high of low uitgang van de speed switch worden dan gerouteerd naar 2 weerstanden+trimpots (nauwkeurig afstellen snelheid voor elke speed setting). --> Vervolgens wordt het signaal naar de trim speed potentiometer van het deck gerouteerd (voor kleine aanpassingen speed), en dan naar de 0V lijn op de controller. Het SPEED1 signaal voor de controller komt van de trim speed pot van het deck.

Het motor start signaal, dat het deck geeft wanneer een tension arm geactiveerd wordt, is middels een spanningsdeler gekoppeld aan de FORWARD input van de controller

Dit zorgt ervoor dat :
De speed switch op het deck, om te kunnen wisselen tussen lage (19cm/s) en hoge (38cm/s) snelheid, functioneel is.
De speed trim potentiometer werkt
De motor start wanneer de tension arm geactiveerd wordt.

Volledig analoog aan de functionaliteit van de originele motor.

Maar....
tijdens het W&F testen zijn enkele problemen naar voor gekomen.
Ik beschik nog niet over een 3kHz tape, dus de meting is : Record 3Khz en dan (digitaal) meten op de tape monitor wat zonet is opgenomen. DIN RMS.

Met de motor controller in closed loop (dus bij het gebruik van de hall sensoren van de motor om de snelheid stabiel te houden), heb ik onstabiliteit in snelheid van +-1.5%. Veel te veel dus. De motor verliest periodiek snelheid, en de controller weet de snelheid niet stabiel te houden.

Met de motor controller in open loop (de controller geeft een vast voltage aan de motor, maar kent geen feedback) krijg ik de snelheid stabiel tot 0.25% Nog steeds niet goed dus.

De motor is alvast krachtig genoeg, ik moet de ramp-up rate zelfs op 2 seconden zetten (max setting), of de riem loopt eraf door doorslippen bij opstarten motor. (Teveel torque).

Ik heb verschillende stroomsterkte limitaties geprobeerd (van 0.2A tot 2A), maar geen van allen geeft het gewenste resultaat. het lijkt mij dat er of iets mis is met de controller (speeds variaties tot 2% lijken mij veel te veel), of deze motor misschien niet 100% compatibel is met deze controller.

De hall outputs zien er alvast OK uit op de scoop, en het ingangssignaal op SPEED1 is stabiel. Heb er een extra 1000µF capacitor overgezet (tussen SPEED1 - 0V lijn) om eventuele kleine spanninsgsverschillen uit te nivelleren, maar ook dat bracht geen verbetering.

Ik heb alvast de support van de makers van de controller gecontacteerd of ze kunnen assisteren met bovenstaande .

Edit : Nog vergeten vermelden : De motor heeft exact dezelfde onstabiliteit in closed-loop bij no-load. Dus wanneer de motor op mijn bureau ligt, onbelast, is de snelheid in closed loop niet stabiel. De instabiliteit heeft dus niets te maken met varierende belasting bij gebruik ik het deck.

Dus het werkt an zich wel, maar alleen nog niet goed genoeg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

mentalmadnizz schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:47:
[...]

Die dingen zijn inderdaad onmisbaar, ik hoop er ook nog een keer eentje tegen te komen.

Ook een onmisbaar ding als je veel met tapedecks doet, een W&F meter. Ik heb zelf een Woelke 102C en dat is echt een toptool om je loopwerk zo goed mogelijk mee af te regelen :)
Idd :-) Maar ze komen aan realistische prijzen, helaas niet zo vaak te koop...

Toen ik een jaar of 10 geleden bij Pioneer was, had ik daar de kans om tegen erg lage bedragen allerlei meet apparatuur te kopen. Men was daar een audiotechnisch labo aan het opdoeken op die moment.
Een W&F meter bvb, was 10€. Heb er tot vandaag nog steeds erg veel spijt van dat ik heel dat labo niet opgekocht heb toen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-07-2024
Vintage-liefhebbers, mochten jullie af en toe de Tweakers podcast luisteren, dan weet je misschien dat ik pas een NAD C 320 heb gekocht. Uit 1998, dus die voldoet net aan het hier geldende criterium dat het ding toch minstens 20 jaar oud moet zijn. Ik heb overigens ook een mooie NAD 302 uit 1993, dat lijkt er al meer op :-)

Maar dat is niet waarom ik schrijf. Net als velen van jullie struin ik veel op Marktplaats en ik zie daar de laatste tijd veel electrostaten voorbijkomen. En hoewel het natuurlijk vaak bakbeesten zij, ben ik toch wel geïnteresseerd. Ik ben met name gecharmeerd van de Quad ESL 57 (uit 1957, dus heel erg vintage!). Iemand daar ervaring mee?

Het kan zijn dat die NAD's misschien net te weinig power hebben, want electrostaten hebben volgens mij wel wat nodig. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Electrostaten zijn niet mijn specialiteit, maar ik weet wel dat het diafragma soms moet vervangen worden (kan in de papieren lopen!), en alvast op zekere tijdstippen onderhoud nodig heeft, zoals bvb stof ervan af halen.. En dat ze flink wat vermogen lusten.
Lees je goed in over dit soort zaken, en vraag zeker aan de verkoper wat de onderhoudsgeschiedenis is, of er al ooit een nieuw diafragma geplaatst is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Paul Hulsebosch schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:57:
Vintage-liefhebbers, mochten jullie af en toe de Tweakers podcast luisteren, dan weet je misschien dat ik pas een NAD C 320 heb gekocht. Uit 1998, dus die voldoet net aan het hier geldende criterium dat het ding toch minstens 20 jaar oud moet zijn. Ik heb overigens ook een mooie NAD 302 uit 1993, dat lijkt er al meer op :-)

Maar dat is niet waarom ik schrijf. Net als velen van jullie struin ik veel op Marktplaats en ik zie daar de laatste tijd veel electrostaten voorbijkomen. En hoewel het natuurlijk vaak bakbeesten zij, ben ik toch wel geïnteresseerd. Ik ben met name gecharmeerd van de Quad ESL 57 (uit 1957, dus heel erg vintage!). Iemand daar ervaring mee?

Het kan zijn dat die NAD's misschien net te weinig power hebben, want electrostaten hebben volgens mij wel wat nodig. Toch?
Da's toevallig. Een grijze C 320 hier staan waar nieuwe ingangs relais' in zitten. Fijne versterker; mooie trafo; genoeg vermogen voor electrostaten? Gewoon proberen, toch? Gescheiden voor - en eindversterker, dus als je daar een stevige eindtrap achter zet is het altijd goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7boRHPoGl_X3Q-1a177Xw7c87-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5rNg5qd5bSWBtHPjjkcrgfs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:23
Paul Hulsebosch schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:57:

Indertijd werd de Quad 33/303 voor/eindversterker combinatie veel gebruikt voor de ESL 57 speakers, deze levert net als de NAD rond de 40 Watt/8 Ohm - dus ik volg @OgWok - probeer het eens. Maar het is natuurlijk nog mooier een gereviseerd Quad versterker setje op de kop te tikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:23

kraats

Ik rol

Ik heb zelf een setje Quad 33/303 en ESL-63 staan. Ik heb juist niet het idee dat electrostaten per se zoveel vermogen vragen. Denk dat dat eerder voor magnetostaten geldt.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
kraats schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:38:
Ik heb zelf een setje Quad 33/303 en ESL-63 staan. Ik heb juist niet het idee dat electrostaten per se zoveel vermogen vragen. Denk dat dat eerder voor magnetostaten geldt.
Op mijn werk liet een toenmalige collega even zien wat een Quad 33 en Quad 303 combinatie allemaal kon... Nu ben ik niet snel verrast, maar een setje ElectroVoice PA speakers perfect aansturen doe je meestal niet zomaar zonder PA-versterker... Maar die simpele Quad set had er totaal geen moeite mee... Ongelofelijk! Gewoon een beest van een versterker, die je ook nog eens in dual mono blok opstelling zou kunnen gebruiken... >:) Respect voor dat ding dus _/-\o_

Mooi vindt ik 'm niet, maar wel goed qua geluidskwaliteit... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Leuk, nog enigszins leesbaar stukje, over current dumping, de techniek achter de Quad. https://quadrevisie.nl/quadinfo/pdf/a30.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH2xQhIQobPIWTiBLoZ7ZLwAqU8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KIH7EmSowI5zCYarBLwxMS87.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:44
salient schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:35:
Ik gebruik nog regelmatig 'vintage' audioapparatuur.

[Afbeelding][Afbeelding]
Leuk die Sony discman, heb mijn eerste ook nog: (Sony D-100 in het wit)
Jarenlang gebruikt met een speciale zwanenhals statief in de auto, werkte perfect. Vloeistof gedempt.
Ding moet hier ook nog ergens rondslingeren

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/962f63_1d958ddd077d4bb1b114c590f76441e7~mv2.jpg/v1/fill/w_740,h_555,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01/962f63_1d958ddd077d4bb1b114c590f76441e7~mv2.webp

Volledig metaal, en werkt ook nog. :9
Alleen is de LCD scherm aan het uitlopen..... iets met leeftijd :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:51:
[...]

Op mijn werk liet een toenmalige collega even zien wat een Quad 33 en Quad 303 combinatie allemaal kon... Nu ben ik niet snel verrast, maar een setje ElectroVoice PA speakers perfect aansturen doe je meestal niet zomaar zonder PA-versterker... Maar die simpele Quad set had er totaal geen moeite mee... Ongelofelijk! Gewoon een beest van een versterker, die je ook nog eens in dual mono blok opstelling zou kunnen gebruiken... >:) Respect voor dat ding dus _/-\o_

Ik vind die 33/303 combi er altijd een beetje legerachtig uitzien. Kan zo bij de verbindingstroepen.
Volgens mij heeft vintro-media.nl regelmatig gereviseerde setjes staan, alleen niet alles staat op zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Ik vind die 33/303 combi er altijd een beetje legerachtig uitzien. Kan zo bij de verbindingstroepen.
Volgens mij heeft vintro-media.nl regelmatig gereviseerde setjes staan, alleen niet alles staat op zijn website.
Mooi is het inderdaad niet... Vintage Audio Repair in Dordrecht heeft er ook altijd wel op voorraad (en repareert / reviseert ze ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
Volgens mij is het probleem met versterkers en electrostaten niet direct een probleem in het vermogen, maar wel in de tolerantie van lage weerstand: veel (oudere) electrostaten hebben de neiging om te zakjen in weerstand naar mate dat het geluid hoger wordt - dat is iets wat versterkers vaak niet appreciëren als er ineens maar 0.8 ohm aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Paul Hulsebosch schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:36:
[...]

Mooi is het inderdaad niet... Vintage Audio Repair in Dordrecht heeft er ook altijd wel op voorraad (en repareert / reviseert ze ook).
Wat ik juist waardeer aan de klassieke Quad en NAD designs (de styling van de C320 is erfgenaam van die van de 302 en 3020) is dat ze een 'functie boven vorm' uitstraling hebben - in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bang & Olufsen en Braun uit de jaren 70 en 80, die waardeer ik ook, maar dat is toch wel 'vorm boven functie'.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 16-12-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

rcor schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 21:51:
[...]

Nouja, zo'n "eenvoudige" Quad heeft genoeg vermogen voor flink wat herrie hoor. En een set PA speakers aansturen vereist niet per definitie een PA versterker, ik heb een set Tannoy i12's met losse processor en die zijn juist ontzettend gevoelig, daar krijg je met relatief weinig vermogen een flinke bak kabaal uit,
manzonderdas schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:09:
Volgens mij is het probleem met versterkers en electrostaten niet direct een probleem in het vermogen, maar wel in de tolerantie van lage weerstand: veel (oudere) electrostaten hebben de neiging om te zakjen in weerstand naar mate dat het geluid hoger wordt - dat is iets wat versterkers vaak niet appreciëren als er ineens maar 0.8 ohm aanhangt.
Volgens mij was dit inderdaad de reden dat je versterker van goede huize moet komen met elektrostaten. De hoeveelheid vermogen is niet zozeer het probleem, vooral de voeding van die versterker is erg belangrijk.
Ik stuur zelf hybride elektrostaten (Martin Logan) aan met twee buizenversterkers (Quad II, 15 watt). Gaat prima, maar buizenversterkers zitten anders in elkaar dan transistorversterkers dus da's geen goede vergelijking :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 22:31
manzonderdas schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:09:
Het probleem met sommige versterkers en electrostaten zat ook vaak in de capacitieve belasting die deze speakers kunnen vormen. Sommige versterkers werden hier instabiel van en gingen oscilleren. Dat kon je dan weer oplossen met inductieve luidspreker kabel of een eenvoudig gedraaid koperdraad als spoeltje in serie met de speaker.

https://www.hififorum.nl/index.php?topic=27502.0

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 17-12-2020 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannie-Bal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 13:31
Ik heb zelf de 33/303 aan de ESL 57 hangen. M.i. een hele goede combinatie. De aankoopkosten voor de ESL 57 vallen vaak erg mee, maar een reparatie is vaak schreeuwend duur.
Zorg dus dat je goede koopt, en dus met garantie of echt goed nagekeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Naar aanleiding van een setje nieuwe tweedehands speakers, hier ook maar een post. Een 'eclectische' mix van nieuw en oud, laten we maar zeggen.

Van boven naar beneden:
Dual 1219
Marantz CD-63 MKII (non-KI)
Technics RS-BX606
Sony MDS-JE520
Onkyo A-9010

speaker stands: Norstone Stylum 2 Eiken
speakers: Monitor Audio Bronze 2

En natuurlijk een hoop stof, want vintage, ahem...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYnAjgb1Am1M8wbZDG-q70W__Os=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAkqrZZ2TZkdckn50XeuRp7L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakerharrie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 09:42
hihi, eerst stofdoek dan foto maken :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
tweakerharrie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:26:
hihi, eerst stofdoek dan foto maken :-)
Eerst foto maken, dan er achter komen dat het toch wel érg stoffig is, en dan toch geen nieuwe foto maken :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-09 11:57
Stof maakt het juist nóg meer vintage 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 07:18
non-KI? dat betekent toch non Ken Iwawowita ofzo? Volgens mij gewoon minder dure materialen. Niet dat het uitmaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Sjah schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:06:
non-KI? dat betekent toch non Ken Iwawowita ofzo? Volgens mij gewoon minder dure materialen. Niet dat het uitmaakt.
Ken Ishiwata, :D
Je hebt ook Ah! Njoe Tjoeb, Marantz CD-spelers met buizen. 8)7

Heb ook een toren van Marantz (maar ik heb geen KI of Ah! Njoe Tjoeb-versie daarvan).
Foto komt wel en keertje.

Alleen de Kenwood, Sony (koptelefoon), JVC en Wharfedale zijn meer dan 25 jaar oud (1992, 1992, 1980 en jaren 80)
De rest (Marantz) komt uit omstreeks 1998 tot 2005.
Wharfedale 505.2 staat niet op de foto.

Allen zijn tweedehands gekocht. Vandaar dat ze verschillende kleuren en jaartallen hebben. De kast is ook tweedehands, het is weliswaar te smal met 78 cm waardoor componenten van 44 cm niet naast elkaar kunnen. De Kenwood is 36 cm. ;)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 63% gewijzigd door MedionAkoya op 19-12-2020 18:42 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• salient

salient

Want omdat ik herhaal

Bintzak schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:20:
[...]

Die Xbox kan ook heel goed zijn warmte kwijt zo te zien :7
Die xbox moet gewoon niet zeuren.

--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Sjah schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:06:
Ken heeft in het verleden bij Marantz als technisch coordinator gewerkt, daarna maakte hij promotie en werd hij Product development manager om als laatste stap in te eindigen in 2019 als brand ambassador... Dus ook non-ki modellen zijn zeker wel langs Ken Ishiwata gegaan, zij het dat hij een bepalende rol had in de beslissingen omtrent de ontwerpen van zijn medewerkers...

Zijn naam is dermate geroemd en bekend geworden dat hij in rol van de laatste functie (die wellicht als neven taak erbij kwam op den duur) apparatuur met zijn naam / handtekening op de behuizing had (en dus ook in het type nummer de toevoeging KI)... Pure marketing die Marantz door de goede naam van Ken goed heeft gebruikt...

Zoals velen al weten is Ken helaas overleden vorig jaar (2019), dus dat soort marketing zal Marantz niet meer kunnen maken...

Feit is wel dat de KI-apparaten vaak iets speciaals hebben of zijn (soms ook een bestaand model die met wat fabriek-af upgrades ten aanzien van het oorspronkelijk ontwerp verkocht werden)...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marantz

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Nu het hier toch over Marantz gaat, hier mijn projectje van afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/p2048x2048/131540233_176862650714625_1558651983202087341_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=2&_nc_sid=ae9488&_nc_ohc=0kiJFzOf1NYAX9qZrBO&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&tp=6&oh=0a39c7795a2804c2be8aca0486ad8dff&oe=6005B0E1

Een Marantz 2226B. Hij is van een collega van me, en kwam hier in een AH shopper, stoffig, vies en onder de verfvlekken. Het moest een pronkstuk voor in de woonkamer worden, dus het ding is helemaal gereviseerd, gepoetst en voorzien van nieuwe lampjes. Hele transformatie, ik had 'm even getest voordat ik ermee begon en het was best een wollige bak. Nu klinkt 'ie weer zoals het hoort, en ziet 'ie er weer prachtig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
rcor schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:28:
[...]

Ken heeft in het verleden bij Marantz als technisch coordinator gewerkt, daarna maakte hij promotie en werd hij Product development manager om als laatste stap in te eindigen in 2019 als brand ambassador... Dus ook non-ki modellen zijn zeker wel langs Ken Ishiwata gegaan, zij het dat hij een bepalende rol had in de beslissingen omtrent de ontwerpen van zijn medewerkers...

Zijn naam is dermate geroemd en bekend geworden dat hij in rol van de laatste functie (die wellicht als neven taak erbij kwam op den duur) apparatuur met zijn naam / handtekening op de behuizing had (en dus ook in het type nummer de toevoeging KI)... Pure marketing die Marantz door de goede naam van Ken goed heeft gebruikt...

Zoals velen al weten is Ken helaas overleden vorig jaar (2019), dus dat soort marketing zal Marantz niet meer kunnen maken...

Feit is wel dat de KI-apparaten vaak iets speciaals hebben of zijn (soms ook een bestaand model die met wat fabriek-af upgrades ten aanzien van het oorspronkelijk ontwerp verkocht werden)...

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marantz
Rond 1997 kocht ik een Marantz CD-63 MkII KI Signature - dat was meen ik de eeste met een badge met de handtekening van de meester, en een van de beste CD spelers die ik heb gehad (hij staat nu bij de buurman van mijn broer, hij doet nog steeds dienst :) )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 07:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Mag mijn Sony DHC-MDX10 ook meedoen? Aangezien MD/CD/FM/AM/MC allen obsolete zijn. O-)

Een tijdje geleden een riempje van de CD tray vervangen, nu waren ze van de tape unit aan de beurt, een iets groter klusje. Hierzo was het in de soep gelopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMAAAaaou5FCxs0aEsnTJ8ar3z8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x6ji9SqBLsOHXdBKkWdI5vv.jpg?f=fotoalbum_medium

Heerlijk verspocht.

Bij een grote Chinese webwinkel wat riempjes besteld in alle soorten en maten.
En toen was het weer als nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2ovCYatM9QLtDJaBeHUH-BPVy4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbw7WLTYa6kPwDUTC3rIgRf2.jpg?f=fotoalbum_medium

Fijn dat Sony zijn service manuals altijd wel op orde heeft, en goed te vinden zijn.

Zijn er nog regels betreft de spanning op de riempjes? Of is dat natte vingerwerk. Ja dus:

Toevoeging: Het lijkt erop dat de belt te klein is, motor draait niet. Binnenkort een grotere diameter belt monteren.

Daarna; een Sony ICF-6800W ontvanger nakijken.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 20-12-2020 11:48 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

martyw schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:47:
[...]

Rond 1997 kocht ik een Marantz CD-63 MkII KI Signature - dat was meen ik de eeste met een badge met de handtekening van de meester, en een van de beste CD spelers die ik heb gehad (hij staat nu bij de buurman van mijn broer, hij doet nog steeds dienst :) )
Beste op welk vlak? :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
Over vintage gesproken, ik heb nog een Philips 320A-16 staan, een buizenradio uit 1938. Het doek aan de voorkant is een beetje beschadigd, maar hij is nog volledig functioneel. Ik gebruik hem nooit. Heeft een mooi plekje in de huiskamer, dat wel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjzdF6t3EBoRccFWxgBf-0qWhLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apUFxlalkKuGLtJlOWqURyBZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Dat noem ik niet een "beetje beschadigd".
Maar een mooi stukje vintage is het zeker.
Ga je hem zo restaureren als in de gegeven link van 't radiomuseum?

Er zijn weer wat Middengolf zenders te beluisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De reproductie van het geluid zoals de muzikanten het op de CD gezet hebben met behulp van hun producer en geluidstechnicus 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
PD2JK schreef op zondag 20 december 2020 @ 08:10:
Mag mijn Sony DHC-MDX10 ook meedoen? Aangezien MD/CD/FM/AM/MC allen obsolete zijn.

[Afbeelding]
Pffff, dubbeldeck met 1 motortje...... :X 8)7
en de Capstans van plastic? wow.

Ik ben blij dat ik van een generatie eerder ben.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Overigens mijn "huiswerk" voor de komende weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MpSyafAi2GlrBw8xkzmXac9VgwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVd28mKOt5tEIXPuspe1vpfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:20:
[...]

Pffff, dubbeldeck met 1 motortje...... :X 8)7
en de Capstans van plastic? wow.

Ik ben blij dat ik van een generatie eerder ben.... O-)
Ik ben de generatie van geboorte jaar 1985, ik heb de daling in kwaliteit van de producten levende lijve als kind meegemaakt en onwetend ook dat soort producten destijds gekocht... Gelukkig ben ik gaan in zien dat dit toch niet de kwaliteit is die je zelf zou moeten willen hebben als je een product zoekt die lang mee gaat... Daarom stel ik tegenwoordig minimale kwaliteitseisen aan producten die ik koop... Producten die hier niet aan voldoen koop ik gewoonweg niet....
f2ride2001 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:23:

[Afbeelding]
Mooi huiswerk... Zo eentje hebben we hier thuis ook nog staan, nog door mijn opa nieuw gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/EJjgNSfMalGO4W7uob4kekTW.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door rcor op 20-12-2020 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Laatst online: 07:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@f2ride2001 Triest hè. Plastic fantastic. Maar het werkt(e). Een Nakamichi zal het nooit worden. :+

Het geluid is dan ook matig tot redelijk, maar het versterker/speaker deel maakt een hoop goed, zolang je maar een andere bron van geluid gebruikt. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Paul Hulsebosch schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:24:
Over vintage gesproken, ik heb nog een Philips 320A-16 staan, een buizenradio uit 1938. Het doek aan de voorkant is een beetje beschadigd, maar hij is nog volledig functioneel. Ik gebruik hem nooit. Heeft een mooi plekje in de huiskamer, dat wel :)
[Afbeelding]
Doek is nog gewoon verkrijgbaar. Kijk even bij Ben Dijkman.
Als je dat vervangt heb je echt gewoon nog een mooie radio.
Bakeliet kun je oppoetsen met autowas.

Succes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Laatst online: 17-09 21:06
Vintage audio? Waar?
In de woonkamer misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdQ-G1WGYBubT3BZJsDdApUzb9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GstOIojBhIJvvBd2MU1c4L5i.jpg?f=fotoalbum_large

Of in de studio?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N_CzTaKUjlSM7e-GP7rYHwDN4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u39YvvqXzXe7E3BA4HAiS0Me.jpg?f=fotoalbum_large

Of rechts in de studio?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc4UxRdWcBXGpGpJ61iOts0a4Bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GXTaImiKqptdhgUSjlam6Bf.jpg?f=fotoalbum_large

Het kan zomaar overal staan...

;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18-09 13:48
Zoals ik wel eens eerder heb gemeld hier hou ik er een aparte subwoofer op na in mijn thuiskantoor/hobbyruimte (deze komt uit het Thialf stadion geloof ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P92nFKfGrfNZNK78fF-UE2l1WgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twwVASxDjMUcodR2QozFX2WQ.jpg?f=fotoalbum_large

Maar laatst kwam ik op Marktplaats iets heel anders doch vergelijkbaars tegen kwa bijzondere subs. Een Technics SST-25Hz die kennelijk bij een setje hoort met andere hoorngeladen (of transmission-line) speakers. Erg bijzonder en ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb een plaatje van internet geleend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMwARG3pDivBRvZ4ZuYmOxsWilA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wke8on8gGrV4QYtb2HZzLEyT.jpg?f=fotoalbum_large

Op een russische site vond ik de meest uitgebreide informatie met plaatjes voor de liefhebber. Speakers en bijbehorende versterkers. Google Translate maakt er een hele mooie vertaling van.

Technics zelf heeft ook informatie.

De link naar Marktplaats heb ik maar niet geplaatst want daar wordt geloof ik geen prijs op gesteld hier.

Anyway, ik heb deze dus niet zelf, maar ik vond het bijzonder genoeg om even hier te melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Scooterguy schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:01:
Vintage audio? Waar?

[Afbeelding]

Of in de studio?

[Afbeelding]

Of rechts in de studio?

[Afbeelding]

;)
Zo zo, een echte Yamaha / JBL liefhebber zo te zien... Mooi spul hoor... Vooral die classic line set van Yamaha is erg leuk... Ik heb zelf de Yamaha KX-10 cassettedeck gehad, wat een fantastische speler was dat... Momenteel heb ik nog de Yamaha MD-X9 minidisc recorder uit de classic line serie... Mooi ding wederom... Wees er maar zuinig op!

Ps.: die Yamaha Classic line serie laat zich ook goed combineren met B&W speakers... Een van mijn vrienden heeft zo'n classic line receiver gecombineerd met de B&W AM1 buiten speakers voor onder zijn afdak en dat klinkt gewoonweg fantastisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Laatst online: 17-09 21:06
rcor schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:33:
[...]

Zo zo, een echte Yamaha / JBL liefhebber zo te zien... Mooi spul hoor... Vooral die classic line set van Yamaha is erg leuk... Ik heb zelf de Yamaha KX-10 cassettedeck gehad, wat een fantastische speler was dat... Momenteel heb ik nog de Yamaha MD-X9 minidisc recorder uit de classic line serie... Mooi ding wederom... Wees er maar zuinig op!

Ps.: die Yamaha Classic line serie laat zich ook goed combineren met B&W speakers... Een van mijn vrienden heeft zo'n classic line receiver gecombineerd met de B&W AM1 buiten speakers voor onder zijn afdak en dat klinkt gewoonweg fantastisch...
Een absolute Yamaha fan inderdaad ;)
TX-10 MK II
CDX-10
MDX-9
KX-10
AX-10
En ik denk nog 4 andere sets in min of meer werkende staat mooi ingepakt in de (droge) kelder.

De zwarte set zijn de volgende:
KX-930
CDX-750
TX-950
AX-570

Set in de woonkamer:
TX-492 RDS
KX-393
CDX-496
MDX-793
DSP-A2

En onder de TV staat nog een RX-V557

En in de kelder staat nog een hele berg :9
Zoek de speakers maar eens op die op mijn bureau staan: T+A Helios Sym 2, pas gekocht voor een goede prijs, maar wat een verademing!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hulsebosch
AntoniusDD schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:34:
Dat noem ik niet een "beetje beschadigd".
Maar een mooi stukje vintage is het zeker.
Ga je hem zo restaureren als in de gegeven link van 't radiomuseum?
Met de tip van @f2ride2001 misschien wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Nog een kleine update over mijn ombouwproject van de capstan motor van de Teac X-1000m:

Inmiddels heb ik bevestiging gekregen van de support van de controller dat deze de snelheid niet voldoende stabiel weet te houden op 1000 en 2000rpm. Dit is een software keuze die men gemaakt heeft om de controller over het hele rpm bereik bruikbaar te maken (0-18k rpm).
Heb hen gevraagd of ze de Atmel controller willen herprogrammeren naar maximale stabiliteit binnen de rpm range die ik nodig heb.

Ook een poging gedaan met een kleinere motor pulley, en bijbehorende hogere motor snelheden, maar die was maar deels succesvol. De W&F waarden zijn iets beter, maar nog niet voldoende.

Ik ga voorlopig de motor brushes van de bestaande motor vervangen in afwachting.
Mogelijks probeer ik een build rondom een arduino oid, maar dat zal helaas niet voor binnenkort zijn.

@Scooterguy Ik heb dezelfde setup ! (JBL Northridge E90's + E30's en Yamaha RX-V650)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

karel-jacobse schreef op zondag 20 december 2020 @ 18:22:
Zoals ik wel eens eerder heb gemeld hier hou ik er een aparte subwoofer op na in mijn thuiskantoor/hobbyruimte (deze komt uit het Thialf stadion geloof ik).

[Afbeelding]

Maar laatst kwam ik op Marktplaats iets heel anders doch vergelijkbaars tegen kwa bijzondere subs. Een Technics SST-25Hz die kennelijk bij een setje hoort met andere hoorngeladen (of transmission-line) speakers. Erg bijzonder en ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb een plaatje van internet geleend:

[Afbeelding]

Op een russische site vond ik de meest uitgebreide informatie met plaatjes voor de liefhebber. Speakers en bijbehorende versterkers. Google Translate maakt er een hele mooie vertaling van.

Technics zelf heeft ook informatie.

De link naar Marktplaats heb ik maar niet geplaatst want daar wordt geloof ik geen prijs op gesteld hier.

Anyway, ik heb deze dus niet zelf, maar ik vond het bijzonder genoeg om even hier te melden.
Die Bose pijp heb ik wel eens in actie gehoord, jeans winkel in Den Haag had er in de jaren 90 twee hangen, Klonk voor een winkel best ok :)

Die techniscs kende ik niet. gezien de prijs die ie er 2e hands voor vraagt (17k :X ) ook niet heel gek, die zal niet heel veel verkocht zijn. En holy shit wat een ding :o Da's niet iets wat je in een doorsnee doorzonwoning neerzet lijkt me. Hier ter indicatie van de grootte een flightcase er bij:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/z/O5YAAOSwcuVfyfou/$_86.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:28:
[...]

Die Bose pijp heb ik wel eens in actie gehoord, jeans winkel in Den Haag had er in de jaren 90 twee hangen, Klonk voor een winkel best ok :)

Die techniscs kende ik niet. gezien de prijs die ie er 2e hands voor vraagt (17k :X ) ook niet heel gek, die zal niet heel veel verkocht zijn. En holy shit wat een ding :o Da's niet iets wat je in een doorsnee doorzonwoning neerzet lijkt me. Hier ter indicatie van de grootte een flightcase er bij:
[Afbeelding]
Heeft sowieso al een lage WAF, bovendien maakt de bolle bovenkant het moeilijk een plant of kop koffie op te zetten.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
[...]

Heeft sowieso al een lage WAF, bovendien maakt de bolle bovenkant het moeilijk een plant of kop koffie op te zetten.
die er anders door het gedreun er toch af trilt... 😉 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Het lijkt wel een BBQ :+ wel vet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Laatst online: 07:18
Een BBQ? Dat is dus wat voor Won Yip, die heeft er de woning wel naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Of een een bolder. :P

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
nou, ik dacht meer aan het muziek instrument bongo bij deze vorm... :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:01:
[...]

Dr zit een gat bovenin. Dus prima geschikt als vaas of wijnkoeler :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Scooterguy schreef op zondag 20 december 2020 @ 17:01:
Vintage audio? Waar?

[Afbeelding]
Deze reeks is mijn favoriet, ik heb 'm ook. :)

Maar dan met 5 CD-wisselaar, dubbel cassettedeck, geen tuner.
Of in de studio?

[Afbeelding]
Daar heb ik de RX-10 van.
Of rechts in de studio?

[Afbeelding]

;)
Ook leuk.

De titanium-reeks vind ik persoonlijk het mooist. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
  • Laatst online: 07-09 15:59
Even een vraag je, hoor!

Ik heb vorige week via MP een vintage set gekocht uit de jaren 70. Foto's ga ik zeker posten!
Alleen ik kom er niet zo goed uit met de Tulp kabels om de set met elkaar te koppelen.

Ik zoek deze kabels met een ononderbroken rondje met uitsparingen (aan beide kanten) zoals dit: https://www.allekabels.nl...575/tulp-kabel-haaks.html

Ik kom alleen echter dit soort kabels tegen: https://www.allekabels.nl...9/1286754/tulp-kabel.html
Dit is ook een ononderbroken rondje maar dan geen uitsparingen. Toevallig heb ik hier nog kabels liggen wat op de set past maar ik merk dat dat de kabel zonder uitsparing er moeilijk in gaat of niet en dat ik stevig moet aandrukken voordat de kabel erin gaat. Lijkt me niet handig

Dus ik vroeg me af wat eigenlijk het verschil is? Ik ben bang als ik dit koop dat ik met moeite de kabels kan gaan aansluiten.

Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:59
Het past alletwee, maar de plug zonder inkepingen knelt wat meer.
Anderzijds heb je zekf al gevinden waar je de pluggen met inkeping kunt kopen, dus ik begrijp je vraag niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
coinman63 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:35:
Het past alletwee, maar de plug zonder inkepingen knelt wat meer.
Anderzijds heb je zekf al gevinden waar je de pluggen met inkeping kunt kopen, dus ik begrijp je vraag niet goed.
Duidelijk gewoon eigenlijk dezelfde kabel. De pluggen zonder inkeping krijg ik er met moeite in (ik moet behoorlijk wat kracht zetten). Met inkeping gaat er makkelijk in. Ik heb zitten testen met beide pluggen (met en zonder inkeping) maar die eindigen op een 3,5 inch aansluiting waar ik dus niks aan heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Roxy90 op 21-12-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Roxy90 schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:00:
Even een vraag je, hoor!

Ik heb vorige week via MP een vintage set gekocht uit de jaren 70. Foto's ga ik zeker posten!
Alleen ik kom er niet zo goed uit met de Tulp kabels om de set met elkaar te koppelen.

Ik zoek deze kabels met een ononderbroken rondje met uitsparingen (aan beide kanten) zoals dit: https://www.allekabels.nl...575/tulp-kabel-haaks.html

Ik kom alleen echter dit soort kabels tegen: https://www.allekabels.nl...9/1286754/tulp-kabel.html
Dit is ook een ononderbroken rondje maar dan geen uitsparingen. Toevallig heb ik hier nog kabels liggen wat op de set past maar ik merk dat dat de kabel zonder uitsparing er moeilijk in gaat of niet en dat ik stevig moet aandrukken voordat de kabel erin gaat. Lijkt me niet handig

Dus ik vroeg me af wat eigenlijk het verschil is? Ik ben bang als ik dit koop dat ik met moeite de kabels kan gaan aansluiten.

Wat is jullie advies?
Wat is mijn advies? Ze gaan inderdaad moeilijk in. Maar die rood/witte zijn niet de ergste in zijn soort.
Ik heb zelf deze krengen https://www.allekabels.nl.../9/1700/tulp-stekker.html

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1743-0/tulp-stekker-verpakt-per-stuk.jpg

Of als je echt bang bent voor te stevige tulpstekker, dan heb je deze shop.

Afbeeldingslocatie: https://www.onlinekabelshop.nl/media/catalog/product/cache/c18edf4837116843a3f95245084ccb34/o/k/oks-77486-tulp-stereo-audio-kabel-zwart-hoofd_13.jpg
2,00 euro + 4,95 aan verzendkosten.
https://www.onlinekabelsh...audio-kabel-zwart-1-meter

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Roxy90 schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:05:
[...]

Duidelijk gewoon eigenlijk dezelfde kabel. De pluggen zonder inkeping krijg ik er met moeite in (ik moet behoorlijk wat kracht zetten). Met inkeping gaat er makkelijk in. Ik heb zitten testen met beide pluggen (met en zonder inkeping) maar die eindigen op een 3,5 inch aansluiting waar ik dus niks aan heb.
Laat me raden, de aansluitingen op de versterker zijn ook geen blank metaal maar zit een wat beige waas op? Zo ja: das aangekoekt stof van jaren. Keertje aan de slag met een poetsdoekje met wat alcohol ketanus of die aansluitingen doet wonderen.
En dat het wat lastig gaat maakt niet zo heel veel uit, als ze maar enigszins contact maken. De pen is het signaal, de mantel is toch de aarde dus dat komt niet zo heel nauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Was een keer bij HoBo HiFi in Den Bosch en daar noemden ze die cinchkabels "dropveters". Had dat nog nooit gehoord en moest 2 keer vragen wat ze bedoelden.
Ja, ik ben 's ochtends ook niet altijd even bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
The Eagle schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:23:
[...]

Laat me raden, de aansluitingen op de versterker zijn ook geen blank metaal maar zit een wat beige waas op? Zo ja: das aangekoekt stof van jaren. Keertje aan de slag met een poetsdoekje met wat alcohol ketanus of die aansluitingen doet wonderen.
En dat het wat lastig gaat maakt niet zo heel veel uit, als ze maar enigszins contact maken. De pen is het signaal, de mantel is toch de aarde dus dat komt niet zo heel nauw.
Ahh, dat is zo zo te zien! Bij de ene set gaat de kabel er wel makkelijk in maar bij de andere eigenlijk niet! Ik heb de aansluiting gecontroleerd en er zit inderdaad een vage waas op. Thanks voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Roxy90 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:52:
[...]

Ahh, dat is zo zo te zien! Bij de ene set gaat de kabel er wel makkelijk in maar bij de andere eigenlijk niet! Ik heb de aansluiting gecontroleerd en er zit inderdaad een vage waas op. Thanks voor de tip! :)
Je hebt een beestje gekocht van 50 jaar oud. Dat is geheid stof van 50 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:16
Pas een mooi setje cadeau gekregen. NAD C320 BEE versterker, JVC ML2464 CD Speler, B&W DM110i luidsprekers en Dual C515 platenspeler

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• f2ride2001
f2ride2001 schreef op zondag 20 december 2020 @ 15:23:

[Afbeelding]
Lekker bezig geweest afgelopen paar dagen. Radio uitgekast, chassis blijkt baggervet en zwart te zijn. Werkt wel. Veel teer condensatoren / composiet weerstanden te vervangen. Eerst maar eens de behuizing aan pakken.

Vanwege de ronding niet geschuurd, maar met verfafbijt gewerkt. Dat ging best goed. Helaas wel philips letters beschadigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHxal8Rl-SPNjLpStfR7_SLsyAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npFJDIMOHSXJ4maC0xRoyFmr.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het schoonmaken van de knoppen liep de bruine drap er vanaf...... brrr. :o

Maar het resultaat was prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7-FMa_q4f8L-TXnMHzTWdKY_zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvQAPeS6PmxDNXMp5yUTSK39.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna geschuurd om de laatst restjes kwijt te raken. Verder de kast bewerkt met porienvullen en nachtje laten dragen. Naar schuren met 600 en 1200 was resultaat best netjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymaI9uXMJ3e0KOQY7QpMCErVmJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X8w9bTDQkYK92mlClCdShPm.jpg?f=fotoalbum_large

Rest van de dag doorgebracht met zwarte rand en goud biesjes. Best een uitdaging. Vervolgens de hele radio in de blanke lak. Die letters philips, bleken flinterdun koper te zijn. Door de verkrabber actie met de afbijt waren ze aardig gefrommeld. Met veel geduld redelijk netjes gekregen. Alleen hoe deden ze die vast maken? Uiteindelijk gewoon tussen 2 lagen blanke lak geplakt en met een tandenstoker aangedrukt in de verse blanke lak. Werkte perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHByPfXeOYeGXEzXaCy_MlcSS8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNvHQMGsyNr6uQKNpktwZj80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVZU060XO0zSwZsKyIY35KD1o-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syirxtZlbaEDafoMH210AK5K.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer verder. Ohja, als ik jullie verveel, ook zeggen dan stop ik het verslag. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je verveelt ons :+

Nee joh, gaaf project, zou willen dat ik de ruimte had om zoiets uit te voeren (lees: een ruimte waarin ik gewoon stof etc kan maken zonder dat mijn vriendin begint te zeuren dat er ook wasgoed of meubels staan :+ )

@SkiFan Dat zijn de betere cadeau's :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de radio (het binnenwerk) zelf er nu uitziet, dus voor de grote schoonmaak zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57
Ik hoop dat je ook de binnenzijde van het Plywood hebt behandeld?

Die Blanke Lak die trekt je fineerlaagje buiten op de kast anders stuk indien die ongelijkmatig warm wordt, bijvoorbeeld door deels in het zonlicht te staan. Gelijmde plaatmaterialen altijd beide zijden behandelen.

maar mooi hoor blijf posten

p.s.
ik heb het al eens geschreven, gebruik liever de bekende Osmo wax-oil voor edel houtfineer en plaatmateriaal O-)

[ Voor 15% gewijzigd door AntoniusDD op 23-12-2020 10:37 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Zeker, ben er blij mee. de combi CD speler/versterker/boxen staat nu boven op zolder, de Dual CS515 heb ik in de woonkamer op de Yamaha 685 versterker aangesloten. LP's via 5.1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SkiFan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:59:
[...]

Zeker, ben er blij mee. de combi CD speler/versterker/boxen staat nu boven op zolder, de Dual CS515 heb ik in de woonkamer op de Yamaha 685 versterker aangesloten. LP's via 5.1 :)
Snap ik. Zou die Dual wel even nakijken voor ie je platen opvreet.
Welke type JVC is dat trouwens? Als ik dat door google heen haal krijg ik allen wat sitemap resultaten met japanse tekens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 15:40
Ik gok JVC Z464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
The Eagle schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:44:
[...]

Snap ik. Zou die Dual wel even nakijken voor ie je platen opvreet.
Welke type JVC is dat trouwens? Als ik dat door google heen haal krijg ik allen wat sitemap resultaten met japanse tekens :?
Moet inderdaad de Z464 zijn. Die Dual is nog netjes, heeft maar weinig km's gemaakt. Weet waar ie vandaan komt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• f2ride2001
Iemand vroeg hoe vuil dat ie was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAQpTmmAtZ_4TxmXnCln_aeeMlo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye7oEth72G0UGCDwXsoKExXO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XQDr5RmlNwIVQCl05sraNgAv_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2dKOngj6tiKcZhOQGY7oS2H.jpg?f=fotoalbum_large

Na schoonmaken met IPA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmPmsY3CnphyrcKmagZK1tdzLY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d02QdqClGP2CQTyDLOlazNjW.jpg?f=fotoalbum_large

Buizen en voeten schoongemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgVJPMZJImii52X9C31T2L8jf4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5BrIHs5LMYLCuXTtmg3DhrI.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens uren doorgebracht met het zenderkoord...... 8)7 8)7

Bleek uiteindelijk 2 problemen te zijn waarom ik er niet uit kwam.
1) het koord was gebroken, omdat een asje uitgesleten was (waardoor ie vastliep en brak). Asje gemaakt met M3 boutje en moertje.
2) bij inrijgen nieuwe koord kreeg ik het niet werkend, er bleek een rubberen rol onder het gewicht van de zender afstemming los te zitten. Dit zag je pas als je het gewicht helemaal weghaalde. Dat heeft me zeker 4 uur gekost voordat ik dat gevonden had :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0_eOiPmwIju4n_Q4qo0Jzlbv78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8SAN2IL6QaAuCeBoEknQBWa.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk vandaag hier ge-eindigd :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmL6n1VHPM6371t2HGq9PK8oVh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fbm7kzckxuNlwvVrIjdS0bV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
f2ride2001 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:22:
Iemand vroeg hoe vuil dat ie was?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na schoonmaken met IPA

[Afbeelding]

Buizen en voeten schoongemaakt

[Afbeelding]

Vervolgens uren doorgebracht met het zenderkoord...... 8)7 8)7

Bleek uiteindelijk 2 problemen te zijn waarom ik er niet uit kwam.
1) het koord was gebroken, omdat een asje uitgesleten was (waardoor ie vastliep en brak). Asje gemaakt met M3 boutje en moertje.
2) bij inrijgen nieuwe koord kreeg ik het niet werkend, er bleek een rubberen rol onder het gewicht van de zender afstemming los te zitten. Dit zag je pas als je het gewicht helemaal weghaalde. Dat heeft me zeker 4 uur gekost voordat ik dat gevonden had :(

[Afbeelding]

Uiteindelijk vandaag hier ge-eindigd :X

[Afbeelding]
Goed werk @f2ride2001! Bij het exemplaar hier in huis slipt de afstemknop nogal... Bekende kwaal die o.a. opgelost moet worden... En ja, doordat het niet lekker werkt en hij ook nog eens niet verder gaat dan 100Mhz heb ik er uitvoorzorg een Akai AT-93L bijgezet zodat de overige zenders ook via het buizen spul te horen zijn...

Oud ding, maar zo gaaf om te zien en te horen (ook al is het geluidskwalitatief niet te vergelijken met het hedendaagse spul)... Voor zijn tijd klinkt deze eerste Philips plano radio bijzonder goed, dat dan weer wel... ;) :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rcor
Omdat het kan even een filmpje gemaakt van de Philips hier thuis in actie, afgestemd met de eigen tuner op onze lokale omroep, Omroep Venray:
[Video: https://photos.app.goo.gl/5cUamuZrBpW6jSpd6]

Bewust in het donker opgenomen om de mooie oude verlichting te laten zien in actie... Dit is toch smullen geblazen, of vergis ik me?

Edit:
Het kan nog even duren voordat het filmpje werkt omdat ik deze net geüpload heb naar Google Photos...

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 23-12-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
Met IPA bedoel je denk ik geen Indian Pale Ale. Maar man wat een verschil tussen voor en na, dan kun je tenminste zien wat je aan doen bent (nog even afgezien van de eer van het werk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Vandaag rondje teer condensatoren gedaan, oogst van vandaag :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIt0F36_6IY1C8Me7YHof516x1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnHSw6Qd0KJVsKDOqE2zGPo3.jpg?f=fotoalbum_large

Zit er weer "opgeruimd" uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRMeMlZ6xtIN7vROLw-rD9fHFuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/duzZa0cRcDF5GahD5oOJkMuE.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens nog een 1 uur gespeeld met de aan/uitschakelaar :(
Zat vast en ging niet meer uit...... maar weer gangbaar gemaakt. Zat vast door meuk met IPA naar bingen gespoeld.

Tot zo ver de stand van zaken. Voorlopig eerst kerst! Prettige kerstdagen allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Heel gaaf dat je het kunt, maar mijn god, dat was toen ook al een fraai misbaksel. Tering jetje, wat een zooitje, die schakeling....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rcor
SkiFan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:10:
Heel gaaf dat je het kunt, maar mijn god, dat was toen ook al een fraai misbaksel. Tering jetje, wat een zooitje, die schakeling....
Printplaten kenden ze toen nog niet... Die kwamen later... Je moet dus ook erg goed opletten als je aan het werk bent in zo'n radio... één goed geladen condensator of lamp kan een minder fijne ervaring opleveren als je niet weet wat je doet...

Ik wil de buizenradio van mijn Opa daarom ook onderhanden laten nemen... De emotionele waarde is hoog en ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen als ik 'm zelf helemaal verpruts... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@rcor Ik vind het heel gaaf hoor.

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wat een uitdaging, Punt-naar-puntconstructie heet dit toch? :X
Doe je dit met een service manual?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Best knap om in die elektraspaghetti geen kortsluiting te veroorzaken ook :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Gelukkig zijn er een aantal clubs welke alle oude informatie verzamelen.

Bedenkt dat vroeger de "service" manual ook een ECHTE service manual was.
Met niet alleen schema, maar ook bedrading schema's, schema's hoe je zender draad moet wikkelen, afregelen voorschriften, materiaallijsten, blokschema's etc.

Vooral Philips was daarin erg ver en duidelijk. Wel moet je goed weten hoe je e.e.a. moet interpreteren, maar als je dat eenmaal doorhebt is het een goede systematiek.

Voorbeeld van schema: In de bovenbalk zie je de schakelaars en componenten, gaat dan in een rechte lijn naar beneden en je komt het component tegen. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fyl8v5PbgGQjeHNfiaUxoIPVD-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KkI2ra4HxpvVwZf61BRgJeA.jpg?f=fotoalbum_large

Meet spanning tov chassis staan er ook bij.

De bedradings schema's zijn wat gecompliceerder. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPVopDHUzZq9pohX4FZ6e2WOXY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuR1EsN74kSJSiuKcFk80Mlf.jpg?f=fotoalbum_large

https://nvhrbiblio.nl/schema/Philips_B7X44A.pdf

Kwestie van schema en bedrading combineren en dan kom je een heel end.

De plano serie waar ik vaak aan werk zijn wel het summum van de buizentechniek. Radio's met 10 buizen en dito hoeveelheid componenten zijn vaak erg moeilijk om te doorgronden.

De normale "jan modaal" radio's hadden 4 tot 5 buizen en waren, dienovereenkomstig, veel simpeler......

Bedenk wel dat er in een buizenradio spanning tot 300VDC voor kunnen komen, zeker met alle blote draden is het verstandig aan zo'n radio te werken achter een isolatie trafo (variac). Daarmee voorkom je onheil.

Verder hebben oude componenten zoals teer condensatoren en composiet weerstanden een dubieuze naam dus vervangen is het wel het devies. Als zo'n teerknol gaat is de schade vaak veel groter dan alleen de condensator. Bovendien zijn ze vrijwel altijd verlopen. De huidige MPT condensatoren zijn wel veel langlevend. Voor de rest zijn buizen eigenlijk best duurzaam. Ik heb nog maar weinig echt kapotte buizen gehad. En als ze toch kapot gaan zijn er, gelukkig, nog redelijk wat verkrijgbaar. Ook dankzij de Russische productie (dankzij spionage vaak pin compatible) welke tot in de jaren 80 doorgelopen zijn (had laatst nog een zending Russische buizen gekocht, productie jaar 89 :o )

Voor de juiste informatie ga je naar :
NFOR.nl of NVHR.nl

Af je vraagt het mij 8)

[ Voor 6% gewijzigd door f2ride2001 op 25-12-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:55

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Pfff, dat bedradings schema. :) Zo'n versterker inelkaar zetten is een uitdaging, maar zo'n bedradings schema maken ook.

Gaaf project zo.
Pagina: 1 ... 107 ... 173 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6