Dat ziet er zeer bekend uit.
Hier enkele plaatjes van mijn motor (model EM1449)
Staat borstels :
Niet al te best. Er zit nog wat levensduur op, maar ook niet zo veel meer. Ik heb nieuwe borstels, maar ben er nog niet aan toegekomen om ze er in te solderen.
Commutator bij openen :
Commutator na reinigen en polijsten :
Misschien wat off-topic, maar hieronder het idee wat ik heb uitgewerkt :
De controller is een
EM-240, en de motor is een
36BLR65-24-01.
gewoon een eenvoudig BLDC 24V motortje, 20W, 3000rpm rated, hall sensor feedback.
Het schema wat ik gemaakt heb is dit :
Wat uitleg :
De motor controller bepaalt de snelheid van de motor aan het voltage wat het ontvangt op de SPEED1 ingang. (0-5V of 0-10V instelbaar). De voedingsspanning voor de controller komt van de 32V rail die beschikbaar is in het deck. (staat nog anders in het schema...24V)
Wat ik hier gedaan heb, om zoveel mogelijk de functionaliteit van het deck te behouden, is het volgende :
Neem de 5V output van de controller --> Sluit deze aan op de Speed Switch Com van het deck --> De speed switch high of low uitgang van de speed switch worden dan gerouteerd naar 2 weerstanden+trimpots (nauwkeurig afstellen snelheid voor elke speed setting). --> Vervolgens wordt het signaal naar de trim speed potentiometer van het deck gerouteerd (voor kleine aanpassingen speed), en dan naar de 0V lijn op de controller. Het SPEED1 signaal voor de controller komt van de trim speed pot van het deck.
Het motor start signaal, dat het deck geeft wanneer een tension arm geactiveerd wordt, is middels een spanningsdeler gekoppeld aan de FORWARD input van de controller
Dit zorgt ervoor dat :
De speed switch op het deck, om te kunnen wisselen tussen lage (19cm/s) en hoge (38cm/s) snelheid, functioneel is.
De speed trim potentiometer werkt
De motor start wanneer de tension arm geactiveerd wordt.
Volledig analoog aan de functionaliteit van de originele motor.
Maar....
tijdens het W&F testen zijn enkele problemen naar voor gekomen.
Ik beschik nog niet over een 3kHz tape, dus de meting is : Record 3Khz en dan (digitaal) meten op de tape monitor wat zonet is opgenomen. DIN RMS.
Met de motor controller in closed loop (dus bij het gebruik van de hall sensoren van de motor om de snelheid stabiel te houden), heb ik onstabiliteit in snelheid van +-1.5%. Veel te veel dus. De motor verliest periodiek snelheid, en de controller weet de snelheid niet stabiel te houden.
Met de motor controller in open loop (de controller geeft een vast voltage aan de motor, maar kent geen feedback) krijg ik de snelheid stabiel tot 0.25% Nog steeds niet goed dus.
De motor is alvast krachtig genoeg, ik moet de ramp-up rate zelfs op 2 seconden zetten (max setting), of de riem loopt eraf door doorslippen bij opstarten motor. (Teveel torque).
Ik heb verschillende stroomsterkte limitaties geprobeerd (van 0.2A tot 2A), maar geen van allen geeft het gewenste resultaat. het lijkt mij dat er of iets mis is met de controller (speeds variaties tot 2% lijken mij veel te veel), of deze motor misschien niet 100% compatibel is met deze controller.
De hall outputs zien er alvast OK uit op de scoop, en het ingangssignaal op SPEED1 is stabiel. Heb er een extra 1000µF capacitor overgezet (tussen SPEED1 - 0V lijn) om eventuele kleine spanninsgsverschillen uit te nivelleren, maar ook dat bracht geen verbetering.
Ik heb alvast de support van de makers van de controller gecontacteerd of ze kunnen assisteren met bovenstaande .
Edit : Nog vergeten vermelden : De motor heeft exact dezelfde onstabiliteit in closed-loop bij no-load. Dus wanneer de motor op mijn bureau ligt, onbelast, is de snelheid in closed loop niet stabiel. De instabiliteit heeft dus niets te maken met varierende belasting bij gebruik ik het deck.
Dus het werkt an zich wel, maar alleen nog niet goed genoeg