Your Friendly Neighborhood Moderator
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. BeidenJorgen schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:14:
TDK SA90... Dat waren m'n favoriete cassettebandjes. En Maxell XL II.
Maar geloof dat chrome tapes niet meer gemaakt worden. Spul blijkt wat giftig te zijn ofzo
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik denk dat ik ze allemaal niet meer heb, helaas.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:30:
[...]
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. Beiden
Maar geloof dat chrome tapes niet meer gemaakt worden. Spul blijkt wat giftig te zijn ofzo
Giftig... Je moet er ook niet aan likken natuurlijk.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Revox zelf spoelt enkel de tape in de shells..Die tape is afkomstig van NAC, een fabrikant in de US van tape met een slechte reputatie. Dropouts, ruwe tape, slecht contact met de koppen,.. . Volgens Revox betreft het hier een custom formulatie die ze door NAC laten maken, gebaseerd op Ampex Grandmaster , maar daar geloof ik niet veel van. De tape is naar alle waarschijnlijkheid gewoon Ferromaster C456 van NAC (die overigens ook als gebaseerd op Ampex Grandmaster verkocht wordt), en dat is geen goed nieuws. De tape hubs komen van Music box in Italië, de shells dus waarschijnlijk ook, en de recording tabs, die ze aankondigen als een speciale en unieke feature, kosten minder dan €0.05 op retrostylemedia.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:08:
Dit even delen: https://hifi.nl/artikel/3...n-ze-zijn-betaalbaar.html
Revox is weer cassettes gaan maken
[...]
Ok, SA90's waren destijds goedkoper de 5 maar goed, dat is dan ook 30 jaar geleden
Nogal vreemd ook dat ze NAC gekozen hebben. Revox tape was traditioneel BASF (na een korte samenwerking met Ampex). Je zou verwachten dat ze voor RTM als tape leverancier gekozen hebben.
En check ook de fotos op hun FB pagina. Volgens Revox was deze foto van een prototype, en is de spoelkwaliteit beter nu, maar waarom zetten ze dan deze foto's online?
:strip_exif()/f/image/DyybmBQYTIX4ZWezeXmX9ChK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels ook een technische fiche gevraagd en de MOL, SOL, Bias, Dynamic range parameters, maar het blijft stil bij Revox. Vreemd, wat naar eigen zeggen hebben ze maanden testen uitgevoerd met verschillende formulaties. Ze zouden deze parameters dus zeker moeten hebben.
Ik denk dat ik deze cassettes links ga laten liggen.
En Ampex heeft voor de langere termijn ook geen goede naam bij mij... Ooit wel eens bandrecorder banden van ze gezien bij anderen en die waren allemaal sticky tape geworden...DatraxZ schreef op zondag 14 december 2025 @ 08:37:
[...]
Revox zelf spoelt enkel de tape in de shells..Die tape is afkomstig van NAC, een fabrikant in de US van tape met een slechte reputatie. Dropouts, ruwe tape, slecht contact met de koppen,.. . Volgens Revox betreft het hier een custom formulatie die ze door NAC laten maken, gebaseerd op Ampex Grandmaster , maar daar geloof ik niet veel van. De tape is naar alle waarschijnlijkheid gewoon Ferromaster C456 van NAC (die overigens ook als gebaseerd op Ampex Grandmaster verkocht wordt), en dat is geen goed nieuws. De tape hubs komen van Music box in Italië, de shells dus waarschijnlijk ook, en de recording tabs, die ze aankondigen als een speciale en unieke feature, kosten minder dan €0.05 op retrostylemedia.
Nogal vreemd ook dat ze NAC gekozen hebben. Revox tape was traditioneel BASF (na een korte samenwerking met Ampex). Je zou verwachten dat ze voor RTM als tape leverancier gekozen hebben.
En check ook de fotos op hun FB pagina. Volgens Revox was deze foto van een prototype, en is de spoelkwaliteit beter nu, maar waarom zetten ze dan deze foto's online?
[Afbeelding]
Ik heb inmiddels ook een technische fiche gevraagd en de MOL, SOL, Bias, Dynamic range parameters, maar het blijft stil bij Revox. Vreemd, wat naar eigen zeggen hebben ze maanden testen uitgevoerd met verschillende formulaties. Ze zouden deze parameters dus zeker moeten hebben.
Ik denk dat ik deze cassettes links ga laten liggen.
Dus Als Ampex al niet geweldig is, waarom zou die Revox dat dan wel zijn? Immers is NAC inderdaad ook bagger... Persoonlijke ervaring mee met zo'n nieuwe type 2 van hen met bandrecorder achtige spoeltjes erin... Die kon nieuw uit de verpakking zo de kliko bak in...
Maar goed, wellicht geef ik deze Revox cassette één keer de kans... Maar valt het tegen dan liggen ze er ook meteen weer uit... RTM heeft bewezen deugdelijke type1 tape te kunnen maken, dus waarom daar eigenlijk van gaan afwijken?
Maar TDK SA en Maxell XLII zijn dan ook geen chrome tapes. Het zijn ferro-cobalts, en hebben meer overeenkomsten met standaaed type 1 ferrics dan met chrome tegenhangers. Chrome als bronmateriaal was kapot gemaakt door patenten, dus de Japanners zijn toen met ferro-cobalt gekomen.The Eagle schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:30:
[...]
Er staan er hier ook nog heel wat in de kast idd. Beiden
Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.
Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/
Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.
Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic
Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6