Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Scooterguy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:55
na de aankoop van de T+A Helios Sym 2 was ik eens op zoek gegaan wat er nogal zo te vinden was van dit merk, en dat is blijkbaar enkel in NL, Duitsland en Polen het geval.

Na Marktplaats af te dweilen de beslissing genomen om een paar Triton TR2's op te gaan halen in Steenwijk en ook de subwoofer SKW 70 in Elst (UT), voor deze Belgische Limburger een ritje van 530km (je moet wat over hebben voor je hobby).

Het steeds wederkerende commentaar over de kleinere T+A speakers is dus terecht, in het laag zijn ze niet vol genoeg, het is er wel maar het komt er net niet genoeg door.
Mid en hoog zijn letterlijk ongelooflijk, en dankzij de subwoofer zit het nu ook prima met het laag.

Genoeg tekst, nu foto's :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2BugUiYrf3bv-k3HGVY4saKH7w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5NjKKMzVcEj3dgniuoJFmXvM.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KwrEXom2RFTtXVvmTbZk9q7oZPY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p9Swy9LTN0wyCZUz7mFA3K3S.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvzIVZZEeNX_osdZv2QnjHyUj-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0tsiLRNAjwDUnShwNpEFdk2P.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRwmMZyWkc0z1wys6Hro7xDqpp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1WksnVbIgcN3VYhanbWTej2U.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLe5PSfaEvo9uUSL4EBrYtwM4-U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yH1e0vbyn3AzfXFoQPBedJ3e.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door Scooterguy op 25-12-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Hoi, ik heb nu een Akai GX600D in huis. Geen DB
Werking is onbekend.

Maar ik wil het toch gebruiken:
Dus toch wat voorbereidingen gedaan.
-Ik heb gekeken of de zekering was doorgebrand= nee, naald is nog zichtbaar en er zit geen druppelvorming.
-Ik heb de behuizing afgeschroefd, man wat een stof zeg. Dus ik heb met een kwast met varkensharen. de stof eraf geveegd. En onderaan zag ik bruine stof. Gelukkig ben ik geen dode spinnen, dieren of insecten tegengekomen.
-Riem zag er niet droog of gescheurd uit. Verder zag wel twee handgetekende nummeringen op de motoren en dezelfde nummers zijn ook aan de achterkant van behuizing gegeschreven. Geen idee waarom. Misschien is het ooit gerepareerd.
-Ik heb de voltage van 220 volt naar 240 volt gezet.
Er zit geen origineel stekker meer op. Er zit nu een geaarde stekker op, maar de snoer zelf is niet geaard.
Ik begin echt af te vragen waarom zoveel producten uit de vorige eeuw een geaarde stekker hebben op een ongeaard snoer. 8)7

Wat moet ik nog doen?
Ik moet nog wel de capstan nog schoonmaken Er zitten zwarte spoorstrepen op.

[ Voor 15% gewijzigd door MedionAkoya op 25-12-2020 22:50 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:58
MedionAkoya schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:36:
Werking is onbekend.

-Ik heb gekeken of de zekering was doorgebrand= nee, naald is nog zichtbaar en er zit geen druppelvorming.
-Ik heb de behuizing afgeschroefd, man wat een stof zeg. Dus ik heb met een kwast met varkensharen. de stof eraf geveegd. En onderaan zag ik bruine stof. Gelukkig ben ik geen dode spinnen, dieren of insecten tegengekomen.
-Riem zag er niet droog of gescheurd uit. Verder zag wel twee handgetekende nummeringen op de motoren en dezelfde nummers zijn ook aan de achterkant van behuizing gegeschreven. Geen idee waarom. Misschien is het ooit gerepareerd.
Er zit geen origineel stekker meer op. Er zit nu een geaarde stekker op, maar de snoer zelf is niet geaard.
Ik begin echt af te vragen waarom zoveel producten uit de vorige eeuw een geaarde stekker hebben op een ongeaard snoer. 8)7

Wat moet ik nog doen?
Zwarte spoorstrepen? Klinkt mij als poederende tape in de oren die de vorige eigenaar heeft getracht af te spelen...
Alles van de bandloop goed reinigen met met een watten staaf gedrenkt in Alcohol...

De aandruk rol hiermee niet behandelen, daarvoor hebben we AF PCL100 rubber rol reiniger als hij echt heel smerig is... Je kunt die ook nog reinigen met water en drupje afwasmiddel als het niet zo erg is, maar dat boven genoemde middel is echt een paarden middel, maar heeft alleen nut als de aandruk rol in goede conditie is (mooi rond, soepel rubber)...

Oh ja, een mooie tandarts spiegeltje is een handige tool om goed naar de koppen te kunnen kijken en dus om te zien hoe schoon deze zijn... Normaliter zou ik vragen wat de staat van de koppen zijn, maar gezien het Akai's GX glas koppen zijn zullen deze zeker nog niet versleten zijn... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:32:
[...]

knip

Oh ja, een mooie tandarts spiegeltje is een handige tool om goed naar de koppen te kunnen kijken en dus om te zien hoe schoon deze zijn... Normaliter zou ik vragen wat de staat van de koppen zijn, maar gezien het Akai's GX glas koppen zijn zullen deze zeker nog niet versleten zijn... ;)
Kapje op de koppen kan je bij de GX600D verwijderen.
Het klemt niet vast, dus het valt zo eraf. 8)7

maar alsnog bedankt voor je tip, bovenin zit een printplaat die moeilijk te zien is. Alleen de zijde met koperbanen en soldeersel is zichtbaar (waarschijnlijk een powerboard)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnykKsRoHUTfUORBeVdRJzgv53Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8lFPdG59z2Dq4LHs3m9t83DB.png?f=user_large

[ Voor 56% gewijzigd door MedionAkoya op 26-12-2020 00:15 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
@MedionAkoya Bij mij ook (hoewel hij wel goed vastklemt), maar dan nog zijn de koppen van de recorder te onhandig naar beneden gericht om de vuilgraad goed te kunnen zien... zeker door bepaalde metalen bescherm kapjes rond o.a. de afspeel kop...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 26-12-2020 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 23:18
MedionAkoya schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:36:
Werking is onbekend.

Wat moet ik nog doen?
Oude akai, dus als er nog niet echt gereviseerd is moet je even goed naar de vonkblussers kijken, de condensatoren die gebruikt worden bij schakelcontacten. Vaak kun je daar al barsten in de behuizingen in zien, en die dienen zeker vervangen te worden.

Verder zijn bij veel van die oude akai's een bepaald type transistoren gebruikt (de 2sc458) die na jaren last krijgen van oxidatie en daarmee niet goed meer werken. Als de machine mechanisch werkt, maar problemen heeft met opname/weergave of flink ruist, dan is dat een van de meest waarschijnlijke oorzaken.

En als je het 220v gedeelte niet vertrouwd kun je altijd een oude gloeilamp in serie zetten met het apparaat. Da's een truukje wat vroeger vaak gebruikt werd. Als het apparaat sluiting maakt zal de gloeilamp vol branden en doet het apparaat niks. Als het apparaat gewoon werkt zal de gloeilamp zwak branden en het apparaat start wel gewoon op, alleen op lagere spanning. Dus motoren draaien zwak en langzaam, maar daarmee zie je wel wat er wel en niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 18:59
Blijf het een beetje behelpen vinden met zo'n gloeilamp. Hoeveel mensen hebben nog een 40/60W gloeilamp liggen? Dan vind ik zo'n variac een beter alternatief, zeker als je het vaker doet.

Vonkenblussers > RIFA condensatoren bij relais en schakelaars
2SC458 > dan gaat het geluid knetteren door haren aan de zwarte poten, of functie uitval bij schakelingen.
(Beetje net als "tin whiskers" bij de oude germanium transistors in blikken behuizing)

Mooi deck wel dus zeker de moeite waard!
Heb zelf nog een Akai X-D201, heerlijke machine O+

[ Voor 9% gewijzigd door f2ride2001 op 26-12-2020 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
f2ride2001 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:00:
Blijf het een beetje behelpen vinden met zo'n gloeilamp. Hoeveel mensen hebben nog een 40/60W gloeilamp liggen? Dan vind ik zo'n variac een beter alternatief, zeker als je het vaker doet.
Eens dat het behelpen is, maar voor iemand die even zo iets wil testen is het een redelijk simpele oplossing.. Een variac is zeker beter, maar om eenmalig iets te testen zou ik er geen aanschaffen. Als je vaker met dit soort apparatuur bezig bent is het een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Die schema's zaten in het toestel toch? (ook bij de Beomaster 3000 zat die daar)
We hadden precies dezelfde flips op de Dressoir staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
f2ride2001 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:22:
Iemand vroeg hoe vuil dat ie was?

Na schoonmaken met IPA
en dat naast de kalkoen klaar maken op de keukentafel, WOW respect _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Twynn schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:44:
[...]

Oude akai, dus als er nog niet echt gereviseerd is moet je even goed naar de vonkblussers kijken, de condensatoren die gebruikt worden bij schakelcontacten. Vaak kun je daar al barsten in de behuizingen in zien, en die dienen zeker vervangen te worden.

Verder zijn bij veel van die oude akai's een bepaald type transistoren gebruikt (de 2sc458) die na jaren last krijgen van oxidatie en daarmee niet goed meer werken. Als de machine mechanisch werkt, maar problemen heeft met opname/weergave of flink ruist, dan is dat een van de meest waarschijnlijke oorzaken.

En als je het 220v gedeelte niet vertrouwd kun je altijd een oude gloeilamp in serie zetten met het apparaat. Da's een truukje wat vroeger vaak gebruikt werd. Als het apparaat sluiting maakt zal de gloeilamp vol branden en doet het apparaat niks. Als het apparaat gewoon werkt zal de gloeilamp zwak branden en het apparaat start wel gewoon op, alleen op lagere spanning. Dus motoren draaien zwak en langzaam, maar daarmee zie je wel wat er wel en niet werkt.
Goede opmerking van die vonk blussers van Rifa, daar had ik niet aangedacht... Ze corroderen naar mijn weten over het algemeen niet, maar ze knallen kapot met een hoop stank en rook tot gevolg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

f2ride2001 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:00:

Vonkenblussers > RIFA condensatoren bij relais en schakelaars
2SC458 > dan gaat het geluid knetteren door haren aan de zwarte poten, of functie uitval bij schakelingen.
(Beetje net als "tin whiskers" bij de oude germanium transistors in blikken behuizing)

Mooi deck wel dus zeker de moeite waard!
Heb zelf nog een Akai X-D201, heerlijke machine O+
Ik heb wel een liggen, mag die mag ik alleen in hoge nood gebruiken. ;(
Ik haal wel de onderdelen voor een current limiter bij elkaar. Ff kijken wat de Gamma heeft
(geen gloeilampen in ieder geval :+ )

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MedionAkoya schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:19:
[...]

Ik heb wel een liggen, mag die mag ik alleen in hoge nood gebruiken. ;(
Ik haal wel de onderdelen voor een current limiter bij elkaar. Ff kijken wat de gamma heeft
(geen gloeilampen in ieder geval :+ )
Van wat ik het en der lees heeft de Gamma momenteel voornamelijk een wachtlijst voor het ophalen en kun je nu bestellen en meteen ophalen vergeten. Iets met een lockdown enzo...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• f2ride2001
De kast is er in ieder geval klaar voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv90vCoygY1HTdoPTNwOYD05XhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RSfQ5fLoI89m1BkrUFiYR5f.jpg?f=fotoalbum_large

Nat geschuurd en gepolijst 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
@f2ride2001 Leuk project!

Ik werk zelf regelmatig aan zulk soort oude projecten (ook gitaarversterkers ed)
Tov van mijn dagelijks werk, (moderne Class-D versterkers, embedded etc) vind ik het juist heel rustgevend om aan te werken.
Techniek is heel recht-toe-recht-aan, niks echt ingewikkeld.

Als ik zo de foto's zie, zag ik al dat je elco's aan het vervangen was?
Dat is namelijk wel echt een eis bij deze dingen, zelfs als ze nog goed meten.
Meermaals gehad dat ze namelijk toch ineens de geest geven, mooie knal en flinke zut rook waar je niet zo blij van wordt. Slechtste geval blaas je daarmee een hoop meer op.

Tegenwoordig ben ik ook bezig met een project dat ik maar misfit heb genoemd.
Er zijn behoorlijk veel oude radio's die technisch gezien dermate kapot of stuk zijn dat het niet echt zinvol is om ze echt 100% naar originele staat te brengen. Ook qua budget niet meer vanwege componenten die niet meer te krijgen zijn.
Ipv er enkel maar een bluetooth bordje in te prakken, probeer ik er nog een een circuit omheen te ontwikkelen dat nog redelijke authentiek is (dus volledig buizen, liefst zelfde periode) en daarnaast wat meer aansluit op wat mensen tegenwoordig willen.
Denk bv aan phono buizen preamp, normale aux etc.

Op die manier kun je alsnog van de vintage looks en sound genieten en red je toch nog een berg mooie dingen die anders naar de vuilstort zouden gaan.

Momenteel ook bezig met een zo goed als nieuwe Pioneer SA400 buizen receiver

One World Concepts

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• f2ride2001
Nou, het is klaar hoor.

Nadat ik de prik er langzaam op gebracht had, had ik wel geluid op de FM (zachtjes) maar geen ontvangst op MG/LG. Grrr, weer die composiet weerstanden welke langzaam flink verlopen. Dientengevolge had ik op een aantal buizen (B3 en B5) onvoldoende spanning. Deze vervangen voor nieuwe koolstofweerstanden.
Daarna nog even stoeien met nieuwe EM80 om voldoende uitslag te krijgen.

Tada: O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tITsWVDE2PQ_h5vdypkItn_NYGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxJOe6CAMdZYnV6WZwREn6iC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
@f2ride2001 Mooi gedaan, gered voor het nageslacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:32

PD2JK

ouwe meuk is leuk

"Hilversum III bestond nog niet..."
Dit is pas eer van je werk hebben @f2ride2001 d:)b

Heb het tape mechanisme van de plastic fantastic Sony DHC-MDX10 nog even nagekeken, de capstans zijn van metaal. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
f2ride2001 schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:22:
Nou, het is klaar hoor.

Nadat ik de prik er langzaam op gebracht had, had ik wel geluid op de FM (zachtjes) maar geen ontvangst op MG/LG. Grrr, weer die composiet weerstanden welke langzaam flink verlopen. Dientengevolge had ik op een aantal buizen (B3 en B5) onvoldoende spanning. Deze vervangen voor nieuwe koolstofweerstanden.
Daarna nog even stoeien met nieuwe EM80 om voldoende uitslag te krijgen.

Tada: O-)

[Afbeelding]
Om de radio goed werkend te krijgen zul je echt het eea moeten gaan afstellen.
Dat kan best wel een klus zijn, in sommige gevallen bijna onmogelijk helaas

Wel nice hoor! :) 8)

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Geloof me, afgeregeld is hij al hoor. :+
Is niet mijn eerste radio. Hij is gewoon weer als nieuw :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04-2024
Mooi zo'n plano model radio, ik heb er ook nog een staan alleen is de radio al jaren niet meer aan geweest, opnieuw opstarten met een peertje is de enige veilige remedie. Heb jij die teercondensatoren vervangen door andere types, er zijn mensen die zelf niet teercondensatoren maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Malle-piet schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:26:
Mooi zo'n plano model radio, ik heb er ook nog een staan alleen is de radio al jaren niet meer aan geweest, opnieuw opstarten met een peertje is de enige veilige remedie. Heb jij die teercondensatoren vervangen door andere types, er zijn mensen die zelf niet teercondensatoren maken.
Langzaam opdraaien met een variac is eigenlijk wat netter. Je ziet dan ook snel genoeg of de stroommeter uitslaat.
Eventueel in combinatie met een automatische (programmeerbare) zekering.

Naar mijn mening stuk gecontroleerder dan een lamp. Echt duur zijn ze ook weer niet. Maar goed het hangt er natuurlijk ook vanaf of je vaker aan zulk soort dingen werkt.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Malle-piet schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:26:
Zelf nieuwe teercondensatoren gieten vind ik wat te ver gaan. Zij stoppen een moderne condensator in een teer omhulsel. Zijn erbij die zelfs type plaatje printen en meegieten :o

Voor mij moet de radio goed zijn en voldoen aan moderne standaard. Dat er, intern, dan moderne componenten in zitten is onvermijdelijk en voor mij acceptabel. Zie je aan de buitenkant toch niets van. Zolang het maar functioneel is.

Ik ben fan van de philips plano serie en deze radio was de eerste (1956) met dit ontwerp EN OTL versterker principe (OTL=poging van Philips om een transformator loze versterker te maken en zo de verliezen van een trasnformator te omzeilen. Hiervoor moesten de speakers wel 800ohm zijn.....)

De rest van de serie tot aan B8X44A heb ik ook O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb een eigen current limiter gemaakt (wel geaard natuurlijk, want er bestaan hifi-componenten met een schukostekker zoals Marantz PM310. :D ).
Met onderdelen uit de bouwmarkt, oude multiplexplaat en een oude computervoedingskabel (3x 0,75mm2).
Kosten: 9,45 euro
Wel eerst voor het eerste gebruik eerst doorgemeten met een multimeter.

De Akai GX-600D gaat aan. _/-\o_ Draaien komt nog wel. Eerst de koppen en capstan schoonmaken :+ .
Edit 23:00 : koppen, assen en de capstan zijn schoongemaakt.

Mijn eerste ervaring met Reel to Reel. Geïnspireerd door Techmoan, heb ik nu een (met onbespeelde tapes van Sony :F BASF *O* TDK :z , dus ik moet ze nog vullen met nummers). :+
Gelukkig heb ik toch een bespeelde BASF tape: er werd gewaarschuwd voor loslatende stukjes, maar daar heft deze BASF-tape geen last van. B-)

Dus ik zet het aan, (wel opvallend dat de capstan uit het niets begint te draaien). ik druk op FWD, klik valt terug...ik druk op FWD...lik valt ererug. ik druk op FWD. Deze knop wil dus niet ingedrukt blijven..ik druk nog een keer. hehe nu begint de motor van de spoel wel te draaien.
Bijzonder om te zien dat er geen play-knop bestaat zoals bij Cassettedeck, maar ipv daar hebben FWD bedacht.

Helaas, op een gegeven na 30 seconden moment hoor ik een krakend geluid waarbij na 1 seconde spoel aan de linkerkant uit de as valt. Vermoedelijk loopt de linkerzijde aan. :X
De enige 30 seconden aan Bach dat deze Akai vandag kon toveren.
Morgen weer kijken of ie langer dan 30 seconden kan volhouden. ;(

Gloeilampen staan niet op de foto, deze zijn 40 watt reflector en 100 watt peertje. Via kennissen heb ik beiden kunnen bemachtigen. Voor GX-600D is 100 watt wel raadzaam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZB2LYFw_0nvQVV7Y45z8HaOIno=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXY5No3SBFSpiNgd8TNEA4Eh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9D6STdgQCn3DLbqdk8mbQ9amJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iaiAM8p2Lkzy4FxMr28p0laF.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 56% gewijzigd door MedionAkoya op 29-12-2020 23:52 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Laatst online: 07-05 17:00
Vandaag heb ik de Denon DRA-F102 opgehaald van Marktplaats. Met de bijbehorende luidsprekers SC-F102 en fatsoenlijke bekabeling.
Het is een betrouwbare verkoper, ziet er netjes uit, en de bediening werkt zoals verwacht. Bij het wisselen van ingang hoor ik een zacht klikje van de relais.

Alleen... er komt geen geluid uit. Als ik hem maximaal open zet dan hoor ik een zachte ruis.
Ik heb meerdere ingangen achterop geprobeerd maar helemaal niks.
Als de 3,5mm front ingang gebruik en een hoofdtelefoon aansluit dan hoor ik heel zacht iets.
Het lijkt er op alsof er geen geluid van de voorversterker naar de eindversterker gaat.

De luidsprekers heb ik ook op een andere versterker aangesloten en die zijn prima.

Ik ben zelf geen techneut. Openmaken iets aandrukken lukt me nog wel, maar solderen is geen optie. Een factory reset lijkt hij niet te kennen.
Welke stappen zou ik nog kunnen ondernemen om zoek naar de oorzaak en (hopelijk) oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

digilb schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:15:
Vandaag heb ik de Denon DRA-F102 opgehaald van Marktplaats. Met de bijbehorende luidsprekers SC-F102 en fatsoenlijke bekabeling.
Het is een betrouwbare verkoper, ziet er netjes uit, en de bediening werkt zoals verwacht. Bij het wisselen van ingang hoor ik een zacht klikje van de relais.

Alleen... er komt geen geluid uit. Als ik hem maximaal open zet dan hoor ik een zachte ruis.
Ik heb meerdere ingangen achterop geprobeerd maar helemaal niks.
Als de 3,5mm front ingang gebruik en een hoofdtelefoon aansluit dan hoor ik heel zacht iets.
Het lijkt er op alsof er geen geluid van de voorversterker naar de eindversterker gaat.

De luidsprekers heb ik ook op een andere versterker aangesloten en die zijn prima.

Ik ben zelf geen techneut. Openmaken iets aandrukken lukt me nog wel, maar solderen is geen optie. Een factory reset lijkt hij niet te kennen.
Welke stappen zou ik nog kunnen ondernemen om zoek naar de oorzaak en (hopelijk) oplossing?
Heb je radio-gedeelte al uitgeprobeerd?
Een klik van relay, zonder dat er daarna geluid uit de speakers komt is een vervuilde relay. Deze moet je schoonmaken (de contactpunten).

uit manual van degelijkwaardige Denon DRA-F101
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BMWTzdrcUquV9035uyNHv0vdVg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2AEMrkVg75e3otp7Oub3RMTE.png?f=user_large

Ik zie dat het 14 jaar oud is. Je receiver is net iets te jong voor dit topic. :P

[ Voor 12% gewijzigd door MedionAkoya op 29-12-2020 23:59 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
MedionAkoya schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:21:
[...]

Heb je radio-gedeelte al uitgeprobeerd?
Een klik van relay, zonder dat er daarna geluid uit de speakers komt is een vervuilde relay. Deze moet je schoonmaken (de contactpunten).

Ik zie dat het 14 jaar oud is. Je receiver is net iets te jong voor dit topic. :P
Tuner herkent Radio 2 met RDS info over Top 2000, maar... zonder geluid.
Ik ga uitzoeken hoe je een relay schoonmaakt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Zoek het relais op en tik met de achterkant van een schroevendraaier op. Wil soms helpen, al is het maar met een diagnose.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vitamine
  • Laatst online: 07-05 15:41
Inmiddels mag ik mij hier ook melden :) . Ouders gaan verhuizen en toen kwam deze in ene naar boven:

Een Akai AA-1050:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/YVW1rvhosl8iYAdPoFpJsrhT.jpg

Hij komt uit januari 1979 en dat is te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/m0N2GG86wgkvtVAKL0re1VcR.jpg

Na een korte test blijkt dat er uit de rechter kanalen geen geluid komt (zowel bij speakersetting A, B en C en gecombineerd). Gisteren wat gemeten en meet ook nauwelijks een signaal op de terminals.
Van de week even wat uitgebreider gaan meten, maar zijn er misschien mensen die weten wat de ‘usual suspects’ kunnen zijn?
Plannen voor de toekomst zijn in elk geval hem werken krijgen en de verlichting vervangen.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik heb in mijn tape collectie 4 reels Ampex 20:20+ 373 zitten.
Deze tape heeft last van sticky shed syndrome, en is niet meer bruikbaar.

Gelukkige heb ik nog Quantegy 632 tape op 12.5" pancackes beschikbaar.
Omdat ik niet beschik over een RTR die dit formaat aan kan, ben ik wat creatief geweest met een oude draaitafel. NAB adapter op de platter, en afspoelen maar :-)

Dit is de oude Ampex tape, en de Quantegy 632 pancake ernaast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_7wFMAZRnnQ7EkmYRkuKPsqYZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJd8QobRI1uO03WKGnhdNRSi.jpg?f=fotoalbum_large

En de constructie om de nieuwe tape op de spoel te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gEBLx0GtWhwfKizUZq4NYg9T2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IeiwOp7GpnQiSWoKE0AaU8hc.jpg?f=fotoalbum_large

De 4 Ampex spoelen bevatten nu de nieuwe tape, zij het wel maar ongeveer 2500ft/spoel, ipv 3100ft normaal.

Ik heb nog veel lege Revox /Quantegy reels, die ga ik vullen met RTM LPR35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Vitamine schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:00:
Inmiddels mag ik mij hier ook melden :) . Ouders gaan verhuizen en toen kwam deze in ene naar boven:

Een Akai AA-1050:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een korte test blijkt dat er uit de rechter kanalen geen geluid komt (zowel bij speakersetting A, B en C en gecombineerd). Gisteren wat gemeten en meet ook nauwelijks een signaal op de terminals.
Van de week even wat uitgebreider gaan meten, maar zijn er misschien mensen die weten wat de ‘usual suspects’ kunnen zijn?
Plannen voor de toekomst zijn in elk geval hem werken krijgen en de verlichting vervangen.
Nice, mooie vondst. Die staat ook nog op mijn verlanglijstje om een keer in bezit gehad te hebben!

Wat betreft de usual suspect, ik zou beginnen mat alle schakelaars en potmeters te reinigen. Vooral de drukknopjes in de Akai's hebben veel last van corrosie. Goed inspuiten met IPA, flink vaak heen en weer draaien/in uit drukken, desnoods nog een keer herhalen en dan inspuiten met Kontakt 61 om ze weer te smeren.

[ Voor 13% gewijzigd door kingmace op 30-12-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
digilb schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:15:
Vandaag heb ik de Denon DRA-F102 opgehaald van Marktplaats.
(...)
Alleen... er komt geen geluid uit.
(...)
Ik ben zelf geen techneut. Openmaken iets aandrukken lukt me nog wel, maar solderen is geen optie.
Update: vandaag hebben we 'm beneden toch maar opengemaakt. Niks geks te zien, alle connectors zijn aangesloten, zekeringen zijn OK.
Bij Fixya lees ik de tip m.b.t. andere problemen dat je losse connectoren kunt fixen door hitte en schudden. Ik heb hem 2 uur op max volume aangezet zonder luidsprekers om hem op te warmen. Hij werd er lauw van. Dan beetje heen-en-weer draaien maar nog steeds geen geluid. Uiteindelijk maar weer boven neergezet, luidsprekers aangesloten, en... geluid! Hij werkt weer, en doet het prima.
Afwachten of hij morgenochtend ook met een koude start werkt, maar ik ben voorzichtig positief.
Geen idee wat de oplossing was, maar ik ben blij :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Klinkt niet als een echte duurzame reparatie. Wellicht eerder iets met niet goed aangesloten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Die Denon kan in protection mode vallen, waarschijnlijk zou er ook een lampje moeten knipperen.
Volgens de handleiding van een ander model de F101, kan je pas uren na dit verschijnsel weer een poging doe om de receiver aan (en geluid uit) te kunnen krijgen.

ontopic:
Een Akai GX-600D (van een kennis) met een BASF tape met klassieke nummers (uit de kringloopwinkel).
Het lint heb ik te ver doorgetrokken (hierna heb ik het losse lint weer korter om het spoel gewonden.)

Hoe controleer ik banden op sticky shed syndrome?
Want ik heb ook Sony, Maxell en Philips tapes. Sony schijnen hierom erg berucht te zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 35% gewijzigd door MedionAkoya op 31-12-2020 00:14 ]

Trein?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:25
Nog voor de lockdown had ik bij de kringloop voor € 4,50 dit werkelijk zo goed als nieuwe paartje Wharfedale Diamond IV's gescoord:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4RHNW3KZVJZxirXFawejnR5_G0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PImtAHXMXaehQJ126CCBjiY5.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mIhsO2Pv2KfnhaXiD6T5pSHUMA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9vyzfx79LNSe6CZ99oSoWFb.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnVVOWSb1GP_7gv9mWW1cEvDbcw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RBQ9SIVlxfyKSofRXZiNcan8.jpg?f=fotoalbum_medium

Tot vandaag eigenlijk nog niks mee gedaan maar sinds de lockdown werk ik ook weer volledig thuis en begon ik mee meer en meer te irriteren aan het geluid van de Energy C-100's die ik in gebruik heb in m'n werk/gamehok. Wat teveel nadruk op laag en bij een hele dag luisteren onplezierig op den duur. Wel veel nieuwer, 2008 vs 1991 van de Diamond's.

Vanmiddag was ik zo klaar met de Energy's dat ik de Diamonds maar eens aangesloten heb, dat had ik dus eerder moeten doen... Minder laag(ze zijn ook kleiner) maar wat er is is wel strak. Mid en hoog is beter, levendiger. Overall muzikaler en veel beter dan ik had verwacht van zulke dwergjes. Veel plezieriger om naar te luisteren, ik heb nu meer de neiging het volume wat hoger te zetten en mee te bewegen op de muziek. Blijvertjes dus! O+ .

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Killjoy

Klingon lawn products

Hmm... Zo te horen en ruiken is mijn uiterlijk erg nette Philips cd100 intern aan TLC toe :| . Weet iemand een adresje voor een revisie?

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:49:
Die Denon kan in protection mode vallen, waarschijnlijk zou er ook een lampje moeten knipperen.
Volgens de handleiding van een ander model de F101, kan je pas uren na dit verschijnsel weer een poging doe om de receiver aan (en geluid uit) te kunnen krijgen.

ontopic:
Een Akai GX-600D (van een kennis) met een BASF tape met klassieke nummers (uit de kringloopwinkel).
Het lint heb ik te ver doorgetrokken (hierna heb ik het losse lint weer korter om het spoel gewonden.)

Hoe controleer ik banden op sticky shed syndrome?
Want ik heb ook Sony, Maxell en Philips tapes. Sony schijnen hierom erg berucht te zijn.

***members only***
Eigenlijk is het heel simpel: piepen de banden tijdens het afspelen en geven ze flink af aan de koppen (of nog erger: poederen ze)? Dan is de tape versleten en kan deze zonder haspel (want die is altijd nog wel bruikbaar) de Kliko in...

Er zijn meer merken die hier bekend om staan, Sony is inderdaad er een van... Bij mij ook bekend:
- Ampex
- Shamrock (of zoals we die noemen op de facebook pagina "Bandrecorder fans Nederland" Shamerock :P )

En dan zijn er nog merken waarbij je pech of geluk kunt hebben, Philips, bepaalde TDK modellen, Agfa...

Tapes die tot nog toe altijd goed zijn geweest bij mij na tweedehands aankoop (mits goed bewaard door de vorige eigenaar):
- Maxell
- TDK Audua
- RTM / RMG / BASF / EMTEC LPR-35

De RTM LPR-35 is nog steeds nieuw leverbaar bij Thomann en MFB-freaks en blijft de beste optie, zeker omdat dat de Maxell tapes tweedehands tegenwoordig ook veel geld kosten:
https://www.thomann.de/nl/spoelenbanden.html
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/

• The Eagle

The Eagle

cmndr_adama schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:43:
Nog voor de lockdown had ik bij de kringloop voor € 4,50 dit werkelijk zo goed als nieuwe paartje Wharfedale Diamond IV's gescoord:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Tot vandaag eigenlijk nog niks mee gedaan maar sinds de lockdown werk ik ook weer volledig thuis en begon ik mee meer en meer te irriteren aan het geluid van de Energy C-100's die ik in gebruik heb in m'n werk/gamehok. Wat teveel nadruk op laag en bij een hele dag luisteren onplezierig op den duur. Wel veel nieuwer, 2008 vs 1991 van de Diamond's.

Vanmiddag was ik zo klaar met de Energy's dat ik de Diamonds maar eens aangesloten heb, dat had ik dus eerder moeten doen... Minder laag(ze zijn ook kleiner) maar wat er is is wel strak. Mid en hoog is beter, levendiger. Overall muzikaler en veel beter dan ik had verwacht van zulke dwergjes. Veel plezieriger om naar te luisteren, ik heb nu meer de neiging het volume wat hoger te zetten en mee te bewegen op de muziek. Blijvertjes dus! O+ .
Voor dat geld prima find :)
En als je meer laag wilt, klein subje bijzetten. Kost ook de wereld niet :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rcor
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooie speakers... Als er te weinig laag in het geluid zit zou een subwoofer inderdaad soelaas bieden zoals @The Eagle ook al aan gaf... Dat hoeft niet duur te zijn als je de tijd neemt en rustig zoekt...

Ik heb ooit een Magnat down-firing subwoofer voor 50 euro op de kop getikt
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63768680

En ze staan op marktplaats regelmatig, ook van JBL en dat is net zoals Magnat een prima merk! :)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:09
rcor schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:31:
[...]

Mooie speakers... Als er te weinig laag in het geluid zit zou een subwoofer inderdaad soelaas bieden zoals @The Eagle ook al aan gaf... Dat hoeft niet duur te zijn als je de tijd neemt en rustig zoekt...

Ik heb ooit een Magnat down-firing subwoofer voor 50 euro op de kop getikt
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63768680

En ze staan op marktplaats regelmatig, ook van JBL en dat is net zoals Magnat een prima merk! :)
Eens hiermee. Niet helemaal ontopic: hier staat een Magnat Monitor Supreme Sub 201A een paar JBL Control 1 Pro te ondersteunen.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 15:46

Neerio

bezorgt ook bij regen

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De wharfedale diamond serie scoort extreem hoog qua prijs/kwaliteit. Heb zelf ook een paar op mijn computerkamer staan, wel inderdaad aangevuld met een subwoofer. Al moet ik zelf zeggen dat ik het laag nog best prima vindt voor zulke kleine speakers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmBwMFdX7XQ3vTMfN5L7HKhd3PI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1C7gYmBlpcH4xl1AykH3qjz.jpg?f=fotoalbum_large
Ben onlangs verhuisd en heb mijn speakercollectie weer een mooi plekje gegeven in de woonkamer.

Verschillende modellen van B&W de V202 en DM 220
Verschillende modellen Wharfedale oa de E70, Glendale 3XP en Dentons
Sansui sp1200
Jamo boekenplankspeakers
Akai mini-hoornspeakers sw-30
Nivico (JVC) BLA-104E
kef chorale sp1016

[ Voor 14% gewijzigd door Neerio op 31-12-2020 17:24 ]

HDD 6320 is LIeeev

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:25
Dank voor de tips @rcor en @The Eagle

Ik heb er wel even aan gedacht maar echt te weinig is het ook niet, ik ben er best tevreden mee. En de buren denk ik ook wel ;)

In de woonkamer ook vintage, ik heb een paartje Magnat Magnasphere Lambda 5's staan waar ik nog altijd heel, heel blij mee ben en die ook door de vrouw goedgekeurd zijn :P

Die heb ik van MP geplukt op een zaterdagochtend, stonden er net op zonder merk / model maar ik herkende het bolletje. Ik mocht ze ophalen voor een kratje Hertog Jan, de verkoper ging een weekendje weg en zo hoefde ze geen bier meer te halen.. Ik heb uiteraard eerst nog even gekeken waar de Hertog Jan in de aanbieding was en ze daarna opgehaald. Beste MP mazzeltje voor mij van dit jaar.

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:59
Neerio schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:01:

[Afbeelding]
Ben onlangs verhuisd en heb mijn speakercollectie weer een mooi plekje gegeven in de woonkamer.
Goeie Wall Of Sound!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

rcor schreef op donderdag 31 december 2020 @ 06:55:
[...]

Eigenlijk is het heel simpel: piepen de banden tijdens het afspelen en geven ze flink af aan de koppen (of nog erger: poederen ze)? Dan is de tape versleten en kan deze zonder haspel (want die is altijd nog wel bruikbaar) de Kliko in...

Er zijn meer merken die hier bekend om staan, Sony is inderdaad er een van... Bij mij ook bekend:
- Ampex
- Shamrock (of zoals we die noemen op de facebook pagina "Bandrecorder fans Nederland" Shamerock :P )

En dan zijn er nog merken waarbij je pech of geluk kunt hebben, Philips, bepaalde TDK modellen, Agfa...

Tapes die tot nog toe altijd goed zijn geweest bij mij na tweedehands aankoop (mits goed bewaard door de vorige eigenaar):
- Maxell
- TDK Audua
- RTM / RMG / BASF / EMTEC LPR-35

De RTM LPR-35 is nog steeds nieuw leverbaar bij Thomann en MFB-freaks en blijft de beste optie, zeker omdat dat de Maxell tapes tweedehands tegenwoordig ook veel geld kosten:
https://www.thomann.de/nl/spoelenbanden.html
https://shop.mfbfreaks.co...-en-banden/geluidsbanden/
Op het tapeheads forum staat deze lijst van tapes waar SSS kan voorkomen:

Agfa PEM-468, 469, 526
Ampex 373, 406, 407, 456, 457, 499, 2020
Audiotape/Capitol Q15
EMTEC SM911
Melody 169
Scotch/3M Classic, Master-XS, 175, 201, 250, 806-9,
966, 967, Pro-206, 207, 226, 227, 986
Sony - PR-150, FeCr, SLH, ULH-72-370-BL
TDK 150H

Een wat langere uitleg is hier te vinden :
https://richardhess.com/n...og-audio/degrading-tapes/

Met Maxell, TDK en BASF tape ben ik ook nog nooit problemen tegen gekomen.
Nieuwe tape die ik koop is RTM LPR35 en dat werkt probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Neerio schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:01:
[...]

De wharfedale diamond serie scoort extreem hoog qua prijs/kwaliteit. Heb zelf ook een paar op mijn computerkamer staan, wel inderdaad aangevuld met een subwoofer. Al moet ik zelf zeggen dat ik het laag nog best prima vindt voor zulke kleine speakers.

[Afbeelding]
Gaaf :)
Weerr eens wat anders dan een wandrek in trapvorm met een bordje van de Xenos hoe fijn het is hier te wonen, wat touw en een hangplant :+
Ik herken zo 123 Kef, Jamo, B&W, Wharfedale en volgens mij nog wat verdwaalde Akai en wellicht wat Pioneers ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DatraxZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:41:
[...]

Op het tapeheads forum staat deze lijst van tapes waar SSS kan voorkomen:

Agfa PEM-468, 469, 526
Ampex 373, 406, 407, 456, 457, 499, 2020
Audiotape/Capitol Q15
EMTEC SM911
Melody 169
Scotch/3M Classic, Master-XS, 175, 201, 250, 806-9,
966, 967, Pro-206, 207, 226, 227, 986
Sony - PR-150, FeCr, SLH, ULH-72-370-BL
TDK 150H

Een wat langere uitleg is hier te vinden :
https://richardhess.com/n...og-audio/degrading-tapes/

En waar hoort Philips thuis (de bandjes van o.a. 5 en 7 inch)?

En Sony ULH-72-370-BL is wel heel erg specifiek. Een ULH-tape van 370m terwijl er ook langere tapes bestaan. :D

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 31-12-2020 17:20 ]

Trein?

• Neerio
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-05 15:46

Neerio

bezorgt ook bij regen

The Eagle schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:58:
[...]

Gaaf :)
Weerr eens wat anders dan een wandrek in trapvorm met een bordje van de Xenos hoe fijn het is hier te wonen, wat touw en een hangplant :+
Ik herken zo 123 Kef, Jamo, B&W, Wharfedale en volgens mij nog wat verdwaalde Akai en wellicht wat Pioneers ofzo?
Haha, het bordje met inspirende tekst hangt natuurlijk net naast de foto ;)

In de muur
Verschillende modellen van B&W de V202 en DM 220
Verschillende modellen Wharfedale oa de E70, Glendale 3XP en Dentons
Sansui sp1200
Jamo boekenplankspeakers
Akai mini-hoornspeakers sw-30
Nivico (JVC) BLA-104E
kef chorale sp1016

Los van de muur staat nog een Canton ct 2000 die ik dagelijks gebruik.

Het is een beetje uit de hand gelopen hobby, maar gelukkig kun je oude speakers vrij esthetisch stapelen.

HDD 6320 is LIeeev

• Twynn
DatraxZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 16:41:
BASF kan ook gaan poederen, ligt er een beetje aan welke..
MedionAkoya schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:15:
[...]
En waar hoort Philips thuis (de bandjes van o.a. 5 en 7 inch)?
Philips is ook altijd een verrassing.. Maar je merkt het snel genoeg.. Gaat het piepen tijdens het afspelen, of geeft de tape af op de koppen, dan weet je voldoende.

Als je echt wilt gaan opnemen is het overigens handiger om bij 1 type tape te blijven, en daar de machin op af te regelen (Bias instellen). Als je tape gebruikt waar de machine niet op afgesteld is heb je kans op verlies van hoge tonen, of juist veel te schelle opnames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-05 22:24
Heb twee van deze jongens in gebruik. Ze klinken nog als een zonnetje maar hebben wel wat onderhoud nodig bij de kabelaansluitingen. Weet niet of dit het goede topic is maar weet iemand een goed adres in of rondom stad Utrecht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2e-CcHUyLAbKIPvuAUvehXij0R0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/494XOEkkehZ64phK9I6aSE3l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/la_mEiRiZt6R8848tQdlmomu5WY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWnS45JXovCmCCJII720qTe3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Vandaag voor een hele interessante prijs iemand's collectie tapes overgenomen.
De spoelen zelf zijn in nieuwstaat (zitten vaak nog in de plastiek). Ik weet de komende weken wat te doen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ioySOaIvS6E9eEwhbbR0Zz-wps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rzwuaBB0TuyTZ92FWK4QYD2A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
NICE!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
klmtrf schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 16:09:
Heb twee van deze jongens in gebruik. Ze klinken nog als een zonnetje maar hebben wel wat onderhoud nodig bij de kabelaansluitingen. Weet niet of dit het goede topic is maar weet iemand een goed adres in of rondom stad Utrecht?
Als je het wilt laten doen:
Ronald van Eijk
Visitekaartje

Geen connectie mee maar hij heeft al jaren tevreden klanten. Maar er zijn er vast wel meer. ;)

En misschien kan ie ook geschikte onderdelen leveren als je het zelf wilt doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 01-01-2021 20:03 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roxy90
  • Laatst online: 30-04 00:41
Hier mijn vintage radio's :)

Grundig RF511 en mijn Akai set :)

De Grundig is vorig jaar helemaal gecontroleerd en werkt nu goed. De Akai heb ik sinds ongeveer twee week maar lijkt erop dat hij toch kuren heeft qua geluid. Ik wil hem dan een keer brengen naar zo'n vintage repair shop voor dit soort producten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbO9DP0pPuQvtZynUJFUTYpMr1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4IBLENx966RXKP3vF8dWYI7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-zS-6mefK9RfexDh7xeguXVllM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwNSiM9BVQnoHBZPi7bq0xhm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ho-QbqZdnX0hFStCpgglwZek_Uo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMlWf9TbTUaGQgBv9AtKCThJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uy-ggQzGBrDn0sxP-tP6nBgxmc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbOvvRURusArVvPeWxKlWkN3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Okl_hy0jURLTSrO0UpwESybg0SQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTVneYeGsNgDdbiUYhj1y3bJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FvrwPlcBqaRShb5tqd6tB0gczE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tMcqJj82JbZsh3TXDc16pKcL.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXcrxoy4qA_kCkLH98BLyAOOIoo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F40HSM6cnzwzwQ7LkhIz20ZZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rfplpypwQHcyK0rzvSoSn_6sAvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMmEAMlGmkJomrt32Hw2S2xb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eq9a_e0JTyZ6yukobd_cHL4SCDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fz0kL5q3fdy3LIX1oKVkOYe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5XCGB8-aXvSYbYuZ-nvV_2EF8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aRRiORIU7477KuDYQ1pafXA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf0V1zg5u8ViJUN4HdmtMRlZc4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEx0eR4WMJqB4VNlwXaqIZXe.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 87% gewijzigd door Roxy90 op 03-01-2021 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Mooi die Grundig... ik was er destijds voor aan het sparen (mijn eigen radio op de slaapkamer)
maar het werd uiteindelijk een tweedehands Yamaha Fs1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxy90
AntoniusDD schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:58:
Mooi die Grundig... ik was er destijds voor aan het sparen (mijn eigen radio op de slaapkamer)
Ha, grappig! Toen ik hem kocht en ik later het één en andere uitzocht bleek de radio uit de jaren 70 te stammen wat ik niet had verwacht.

Hier op Youtube mijn radio 7 jaar geleden. Deed nog ongeveer 7 jaar lang toen ik hem ging repareren.

Zoals je ziet is op het filmpje de tuning knop nog zwart. Ik hem ongeveer een half jaar geleden de verf eraf laten halen en er nieuwe opgespoten met een verf bus. Resultaat was best oke maar niet helemaal. Dus voor nu is hij nog blank :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 16:28
AntoniusDD schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 09:58:
...Ik dacht dus serieus dat Yamaha Fs1 een radio is }:O :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roxy90
Marcel Br schreef op zondag 3 januari 2021 @ 11:38:
[...]

...Ik dacht dus serieus dat Yamaha Fs1 een radio is }:O :D
Dat dacht ik eerst ook! Totdat ik Google afbeeldingen bekeek haha :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Laatst online: 07-05 15:41
Vitamine schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:00:

Een Akai AA-1050:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo, na een aantal uur de e-tekening bestudeerd te hebben, dingen nagemeten nog geen verdachte aangewezen. Aangezien de versterker toch emotionele waarde heeft wil ik hier niet zelf aan lopen hobbyen. Dus ik ben op zoek naar een professional voor een betaalbaar tarief in de buurt van Groningen (stad).
Via onder andere dit topic bij De Groef Audio terecht gekomen.
Hoe zijn de ervaringen hier en zijn er misschien bedrijven/mensen die ik ook kan benaderen?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 07-05 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

@Vitamine Wat ik zo zie aan het interieur van de Akai is dat het schoonmaken waarschijnlijk een arm en een been gaat kosten. Dat is niet even in een sopje, afspoelen en klaar.
Jij bepaalt of je dat ervoor over hebt en duidelijke afspraken met de reparateur zijn erg belangrijk. Goed gerepareerd gaat de Akai natuurlijk weer jaren mee.

Overigens: de drive van de Nakamichi 580 uitgebouwd voor schoonmaken, nieuwe tussenrol en spoelmotor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHpe5gAf5qnKbzj4M1ICINnL3sY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLefXzhtWu2gkDelQZDBut7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRYxkJAoWFWMAL2_4xHO-K5Z71w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHI7RHchlMsvSer7XPsN7MRP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door OgWok op 05-01-2021 09:43 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

OgWok schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:23:
@Vitamine Wat ik zo zie aan het interieur van de Akai is dat het schoonmaken waarschijnlijk een arm en een been gaat kosten. Dat is niet even in een sopje, afspoelen en klaar.
Jij bepaalt of je dat ervoor over hebt en duidelijke afspraken met de reparateur zijn erg belangrijk. Goed gerepareerd gaat de Akai natuurlijk weer jaren mee.

Overigens: de drive van de Nakamichi 580 uitgebouwd voor schoonmaken, nieuwe tussenrol en spoelmotor.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat lees ik op Hifiengine.com/.. een cassettedeck van 50cm breed? 8)7
Dimensions: 500 x 130 x 350mm
Ik ben benieuwd hoe men hier een rack-versie van maakt.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

MedionAkoya schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Wat lees ik op Hifiengine.com/.. een cassettedeck van 50cm breed? 8)7

[...]

Ik ben benieuwd hoe men hier een rack-versie van maakt.
Eeehh, niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e73FpSRkUhjJeM9ofCGX-cFtuw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwgsyOK885GWbt91RsKQhN3o.jpg?f=fotoalbum_large King size. Old style verzinkt chassis.

[ Voor 42% gewijzigd door OgWok op 05-01-2021 12:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• f2ride2001
De B8X44A die ik (voor onderdelen) eerder gekocht had, had ik in mijn werkkamer nog rond slingeren (in delen) . De intercom speakers die erbij zaten heb ik gerestaureerd en bij mijn eigen B8X44A gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnLNlGa_CGADxhF2JAaTdJ36-Wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2orXkg46hx0rCeW3Ce5DJS9.jpg?f=fotoalbum_large

Toch eens, in detail, de afgelopen dagen naar gekeken. Alle teer condensatoren vervangen. 1 electrolytische condensator vervangen 10µF de rest zit er gewoon nog in. Wat schetst mijn verbazing: alles werkend. :o
Wel was de gelijkrichter buis al eens gesneuveld en vervangen door 2 diodes los hangend in de lucht. Resten van de verbrande buisvoet zaten er ook nog. Bedrading was buitenomgelegt.  :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXijZj8vYf8pxSIKBCoJNXIPi04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShkDEu7bIHj1kXUBLuVXFZLH.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar even netter gemaakt met een stukje print en met afstandsbusjes en M3 boutje vast gezet. Bedrading ook meteen netjes in het chasis ingebracht. 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5SV1MbAheGtQggnxQ0R-qH0TTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tNtCyzsOPbVuGU7t2wYH72za.jpg?f=fotoalbum_large

Knoppen / kast / alu front schoon gemaakt (wat komt daar toch telkens een bruine drap vanaf..... )
De glasplaat was kapot, maar ik heb hem geprobeerd te lijmen met een glasplaat erachter. Stuk glas wat vermist is bruin geverft, je moet toch iets 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYwOMNvjGpe-9MgqfaEZfVqnjTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcgonXQ2ZA3v5WBnuVJMxI1M.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de rest, nette radio en werkt perfect. Wel heb ik de gloeilampen door LED's vervangen. Ziet er netjes uit en voor wie het niet weet ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIr0RJCwf2--Jk8WfcIUOzb02NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KG8DpvjXImwm8UpIjv7hxX6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2oDnNfMR3ufhtB8AwhrI3QCqtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVUBUlStbYG51CvxsNwUwwMO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7QytOi0xldUDkrLOh1G3z_vmd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8x51hFotAYdUvYxZAzNQR3wB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdSzwj-AokJhWziw0TTpoDcp5y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DONUXceV1COKLjaKEFFtEife.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mkt076mRyc_dmCgLFN5u7-_tgP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9sG8s6yKc2pF3QrXD0VQ3fI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nu dus 2 8)7 8)

[ Voor 4% gewijzigd door f2ride2001 op 05-01-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Schoonvader bood me van de week zijn oude Yamaha CR420 receiver, Denon cassettedeck (2 kops) en Kef Cadenza's aan. Heb gezegd dat ik ze zeker wil hebben, alleen nu even geen plaats voor. Ook dat ie ze zeker niet weg moet doen :)

Die Cadenza's hebben wat TLC nodig maar wil ik op den duur zelf restaureren, dat verdienen ze wel. Denon deck is vermoedelijk naar de vaantjes, Yamaha receiver nog behoorlijk wat waard :)

Hij draait tegenwoordig met B&O :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

The Eagle schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:47:
Schoonvader bood me van de week zijn oude Yamaha CR420 receiver, Denon cassettedeck (2 kops) en Kef Cadenza's aan. Heb gezegd dat ik ze zeker wil hebben, alleen nu even geen plaats voor. Ook dat ie ze zeker niet weg moet doen :)

Die Cadenza's hebben wat TLC nodig maar wil ik op den duur zelf restaureren, dat verdienen ze wel. Denon deck is vermoedelijk naar de vaantjes, Yamaha receiver nog behoorlijk wat waard :)

Hij draait tegenwoordig met B&O :+
Wat van B&O gebruikt hij dan? En is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

OgWok schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:48:
[...]

Wat van B&O gebruikt hij dan? En is het wat?
Beocenter 2300 icm 2x actieve Beolab 8000 (mk1 iirc). Mooi spul, maar heb er voor het laag toch maar een subje bij gezet :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een nieuw jaar, een nieuw project !
Dit jaar ga ik een Pioneer RT-2022 reviseren. Een zeldzaam top-of-the-line deck uit 1978.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U8fbhj3IjXcdKEUmkXoh1-4mgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7SUhJKIlxu2y7geLqhtbhbvL.jpg?f=fotoalbum_large

De advertentie toonde geen bekabeling, en bij dit deck is een zeer specifieke transportkabel nodig, die werkelijk onvindbaar is. Gelukkig waren zowel deze kabel, als de correcte stroomkabel (ook iets specifieks) aanwezig.

Het deck stond te koop als 'spare parts', (en dat is er aan te zien) maar speelt nog wel. Er is flink wat werk aan :
cosmetisch moeten er krassen van de head stack, alu, chroom omlijsting, knoppen, etc. in de mate van het mogelijke.
volledige service, nieuwe rubber, en een recap.
Vandaag : poetsen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
DatraxZ schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:26:
Een nieuw jaar, een nieuw project !
Dit jaar ga ik een Pioneer RT-2022 reviseren. Een zeldzaam top-of-the-line deck uit 1978.

[Afbeelding]

De advertentie toonde geen bekabeling, en bij dit deck is een zeer specifieke transportkabel nodig, die werkelijk onvindbaar is. Gelukkig waren zowel deze kabel, als de correcte stroomkabel (ook iets specifieks) aanwezig.

Het deck stond te koop als 'spare parts', (en dat is er aan te zien) maar speelt nog wel. Er is flink wat werk aan :
cosmetisch moeten er krassen van de head stack, alu, chroom omlijsting, knoppen, etc. in de mate van het mogelijke.
volledige service, nieuwe rubber, en een recap.
Vandaag : poetsen !
Mooi deck @DatraxZ! Alleen, je moet wel de rechter tension arm ook even toevoegen aan je tape transport route... Verder niets aan te merken op het deck als deze 100% in orde gemaakt is door jou... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Zojuist even nog AM radio geluisterd... Ik heb menig AM-radio geprobeerd, maar ik ontvang zelden echt zenders... Meestal heb ik een buizen radio nodig voor een goed resultaat...

Maar voor nu heb ik een positieve uitzondering te pakken: meerdere zenders komen in de verte door en een arabische zender komt zelfs best goed door op een € 50,- draagbare radio van het merk OK (huismerk Mediamarkt) die ik ooit nog voor mijn moeder had gekocht toen ze nog leefde:
[Video: https://photos.app.goo.gl/ZoamzPqxLUmW7Y1SA]

Het kan dus wel: goedkope radio's met een goede AM ontvangst... :)

Edit 23:35 uur:
Ik herinnerde mij nog een AM-antenne die ik ooit eens gekocht had.. Ik heb die maar eens achter de radio gezet en gefintuned met nog positiever resultaat:
[Video: https://photos.app.goo.gl/Kw46MUesqBmggjTY6]

Wie zegt dat er geen AM-zenders meer te ontvangen zijn hier in NL? :P
Oh ja, mensen uit regio Venray die een gok willen wagen: deze zender zit op de frequentie 1449Khz...

[ Voor 25% gewijzigd door rcor op 06-01-2021 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:14
@f2ride2001 Mooi werk , weer een stuk antiek gered voor het nageslacht. Ik hoop dat zij het net zo kunnen waarderen. Maar wat mij opvalt, als je een buizen dubbel diode vervangt door 2 moderne halfgeleider diodes je uitgangsspanning zomaar 20 tot 40V hoger kan uitvallen door de veel lagere spanningsval.. Dit valt te compenseren met een vermogens weerstand in serie. En die weerstand zag ik niet zo snel op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb een paar Jamo Compact 500 gehaald van MP.... man, ze klinken niet echt bijzonder (aangesloten op een Marantz PM310).
Ik wilde een vervanging van de goedkope kringloopspeakers aka Sony SS-CNE3. ze mochten niet te groot zijn. en op een boekenkast kunnen van 24 cm diep.

Ik heb ook een paar Wharfedale 505.2 staan (aangesloten op een Marantz PM8000). die klinken veel beter. Maar die zijn te groot op het bureau.

[ Voor 6% gewijzigd door MedionAkoya op 07-01-2021 09:17 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:09:
Ik heb een paar Jamo Compact 500 gehaald van MP.... man, ze klinken niet echt bijzonder (aangesloten op een Marantz PM310).
Ik wilde een vervanging van de goedkope kringloopspeakers aka Sony SS-CNE3. ze mochten niet te groot zijn. en op een boekenkast kunnen van 24 cm diep.

Ik heb ook een paar Wharfedale 505.2 staan (aangesloten op een Marantz PM8000). die klinken veel beter. Maar die zijn te groot op het bureau.
Ik heb die Jamo Compact series zelf ook al vaker gehoord... Ze zijn niet spectaculair gebouwd en zo klinken ze ook: niet bijzonder... Ik krijg er een gevoel bij die zegt dat het net iets beter is dan de consumenten lijn van Bose, maar meer ook niet...

Nee, ik zou zelf even verder gaan zoeken naar zoiets als een JPW ML510 speakerset en deze Jamo set dan weer te koop zetten... Die JPW's zijn amper duurder in tweedehands aankoop en klinken velen malen beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Misschien is de KEF C10 iets voor je. Niet veel te krijgen, maar prima geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI1D5GvQ3OIvkv6F0rAGkaf9cP4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zrU4W5UhtV4czMfaWTHim8Er.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door OgWok op 07-01-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
jeronimo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 00:34:
@f2ride2001 Mooi werk , weer een stuk antiek gered voor het nageslacht. Ik hoop dat zij het net zo kunnen waarderen. Maar wat mij opvalt, als je een buizen dubbel diode vervangt door 2 moderne halfgeleider diodes je uitgangsspanning zomaar 20 tot 40V hoger kan uitvallen door de veel lagere spanningsval.. Dit valt te compenseren met een vermogens weerstand in serie. En die weerstand zag ik niet zo snel op de foto.
Die zit onderin het chassis. Op de allereerste foto zie je de wit/rode draad gesoldeerd op poot van de (grote 5W) weerstand.

Dus je hebt helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
@rcor De laatste keer dat ik m’n wereldontvangertje uit de jaren 90 aan had geslingerd ontving ik er bijna niks meer op. Voornamelijk een bak storing. Zowel op SW, MW als LW. Geen idee of dat aan een gebrek aan zenders ligt, aan etherstoring die er in de decennia bij is gekomen door smartphones en andere draadloze apparaten, of electronica in de ontvanger die de tijd niet goed doorstaan heeft. Moet nog eens kijken of ik nog zo’n vierkante AM antenne heb liggen, dan kan ik een Sony tuner nog proberen die niet veel gebruikt is, maar als ik het zo hoor valt er niet veel meer te beleven. Ik spreek geen Arabisch...

Heb radio altijd een interessant fenomeen gevonden. Jammer dat het afhankelijk is van uitzendende partijen, die steeds meer verdwijnen, vooral op de non-FM banden. FM is sowieso allang al niks meer aan. Allemaal 13-in-een-dozijn stations die alleen muziek draaien die de platenmaatschappijen willen promoten, veel te veel irritante reclameblokken, DJ’s die zichzelf grappig vinden en de overheidspropaganda (“nieuws”) wat zich ieder uur herhaalt...

Maar misschien ben ik verpest door de overdaad aan reclame om ons heen tegenwoordig, en ben ik reclamemoe geworden. Vroeger (jaren 90) luisterde ik best graag FM, en toen werd je ook al overspoeld met reclame, maar deed het me blijkbaar minder. Of ik nam het voor lief omdat er geen andere bron was voor nieuwe muziek (op kopen na). Het internet was immers nog lang geen gemeengoed. Ik heb vele uurtjes doorgebracht met m’n hand op de opnameknop van m’n goedkope cassettedeck die doffe opnames maakte ;)

AM lijkt me wel weer eens interessant. Zoals die praatprogramma’s die niet mainstream genoeg zijn voor de FM. Zolang het maar in een taal is die ik snap, niet in het Arabisch ;) Eigenlijk zou ik die piraten wel weer terug willen. Dat was vroeger wel een ding. Amateurprogramma’s waar ze maar wat aanklooien, of gewoon een CD op repeat zetten als ze geen tijd hebben om zelf iets te doen. Wel goed voor de verzameling tapes toen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
kozue schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:03:
@rcor De laatste keer dat ik m’n wereldontvangertje uit de jaren 90 aan had geslingerd ontving ik er bijna niks meer op. Voornamelijk een bak storing. Zowel op SW, MW als LW. Geen idee of dat aan een gebrek aan zenders ligt, aan etherstoring die er in de decennia bij is gekomen door smartphones en andere draadloze apparaten, of electronica in de ontvanger die de tijd niet goed doorstaan heeft. Moet nog eens kijken of ik nog zo’n vierkante AM antenne heb liggen, dan kan ik een Sony tuner nog proberen die niet veel gebruikt is, maar als ik het zo hoor valt er niet veel meer te beleven. Ik spreek geen Arabisch...

Heb radio altijd een interessant fenomeen gevonden. Jammer dat het afhankelijk is van uitzendende partijen, die steeds meer verdwijnen, vooral op de non-FM banden. FM is sowieso allang al niks meer aan. Allemaal 13-in-een-dozijn stations die alleen muziek draaien die de platenmaatschappijen willen promoten, veel te veel irritante reclameblokken, DJ’s die zichzelf grappig vinden en de overheidspropaganda (“nieuws”) wat zich ieder uur herhaalt...

Maar misschien ben ik verpest door de overdaad aan reclame om ons heen tegenwoordig, en ben ik reclamemoe geworden. Vroeger (jaren 90) luisterde ik best graag FM, en toen werd je ook al overspoeld met reclame, maar deed het me blijkbaar minder. Of ik nam het voor lief omdat er geen andere bron was voor nieuwe muziek (op kopen na). Het internet was immers nog lang geen gemeengoed. Ik heb vele uurtjes doorgebracht met m’n hand op de opnameknop van m’n goedkope cassettedeck die doffe opnames maakte ;)

AM lijkt me wel weer eens interessant. Zoals die praatprogramma’s die niet mainstream genoeg zijn voor de FM. Zolang het maar in een taal is die ik snap, niet in het Arabisch ;) Eigenlijk zou ik die piraten wel weer terug willen. Dat was vroeger wel een ding. Amateurprogramma’s waar ze maar wat aanklooien, of gewoon een CD op repeat zetten als ze geen tijd hebben om zelf iets te doen. Wel goed voor de verzameling tapes toen :p
Vroeger, toen ik nog jong en klein was (zeg maar tussen 1985 en ik schat in 1992 hadden we in Venray ook een zendpiraat die het Hollandse lied ten gehore bracht... Met typerende na galm in de stem van de DJ en als ze eenmaal gevonden waren wisten ze vaak binnen één a twee dagen weer in de lucht te zijn... Dat waren nog eens tijden... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hmm, maakt de vorm AM-antenne echt zoveel uit? Volgens mij is de bouwjaar van tuner belangrijker dan de antenne zelf.
Marantz ST310 (1981) hier ontvangt ook meer AM-kanalen dan een ST4000 (20xx).

Weliswaar heeft een ST310 een eigen rechthoekige AM-loop antenna _/-\o_
Voor ST4000 heb ik helaas een vierkante Sony AM-loop antenna uit de kringloop moeten halen. :/

[ Voor 90% gewijzigd door MedionAkoya op 08-01-2021 09:24 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:16:
Hmm, maakt de vorm AM-antenne echt zoveel uit. Volgens mij is de bouwjaar van tuner belangrijker dan de antenne zelf.

Voor ST4000 heb ik helaas een vierkante Sony AM-loop antenna uit de kringloop moeten halen. :/
Ja en nee, wellicht dat de vorm wel iets doet, maar belangrijker zal de gevoeligheid van zo'n AM-tuner zijn... Ik merk eigenlijk tot nog toe op dat een analoge tuner vaak een beter ontvangst heeft dan een digitale... Dat komt omdat je een analoge tuner nog echt kan finetunen zodat hij exact op een bepaalde frequentie staat en dat lukt niet met een digitale tuner, die gaat in stappen omhoog en daardoor kun je niet finetunen (afstemmen) op die tussen frequenties voor een optimaal resultaat... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AntoniusDD

Beste MedionAkoya,
ik heb de Technics SB-f1 op mijn bureau staan. keigoed geluid
gekocht 1978 en nog steeds te vinden in menig boekenkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc1oqiPE7276YuopHDulU1FmXoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZ0EFugNYJKjZIdKQCn7DKtJ.jpg?f=fotoalbum_large

aan de Nobsound Bleutooth met pC audio
voor een review https://audio-creative.nl...-f1-vintage-luidsprekers/

[ Voor 6% gewijzigd door AntoniusDD op 08-01-2021 08:39 . Reden: review urk ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurry
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 06:35
kozue schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:03:
AM lijkt me wel weer eens interessant. Zoals die praatprogramma’s die niet mainstream genoeg zijn voor de FM. Zolang het maar in een taal is die ik snap, niet in het Arabisch ;)
Vorige maand onderweg in de auto in midden Nederland heb ik weer eens de LG en MG banden op de autoradio beluisterd. Er waren een aantal praatprogramma's met reguliere nieuwsuitzendingen in het Engels (BBC Radio 4?) en Frans. Wel af en toe storing als ik een auto inhaalde of ingehaald werd. Of mogelijk was het mijn mobiele telefoon. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Hmm, maakt de vorm AM-antenne echt zoveel uit.
Volgens mij maakt de vorm niet uit, maar voor zover ik weet heb je wel zo’n loop antenne nodig. Met zo’n standaard FM draad ga je het niet redden. De reden dat ik het een vierkante noemde was omdat ik alleen maar vierkante heb gehad bij m’n tuners en receivers. Volgens mij is dat het meest gebruikelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
AntoniusDD schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Beste MedionAkoya,
ik heb de Technics SB-f1 op mijn bureau staan. keigoed geluid
gekocht 1978 en nog steeds te vinden in menig boekenkast

[Afbeelding]

aan de Nobsound Bleutooth met pC audio
voor een review https://audio-creative.nl...-f1-vintage-luidsprekers/
Ik heb de SB-F1 speakers ook, fantatische dingen met debiel goed geluid voor hun formaat. Zijn perfecte buro speakers. Ik heb een setje SB-F2 gehad maar die vielen me ietwat wat tegen en de SB-F3 staat nog op mn verlanglijstje om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Mijn broer had de SB-F2 en was er ook niet gelukkig mee.
Maar deze vintage speaker in Aluminium "casing" is voor die paar euro echt beter dan elke pC audio speaker die ik gehoord heb.
Is een beetje jammer van de de ontbrekende lage tonen BOEM maar op je bureaublad met minder als 1 meter afstand een juweeltje.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDMbfFWhqZkS_Xs_J_f2m9KGDbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWAvRFvMDSn7HS6nwWlNKubq.jpg?f=fotoalbum_large

excuseer de draden / kabeltjes (work in Progress)

[ Voor 41% gewijzigd door AntoniusDD op 09-01-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

AntoniusDD schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:19:
Mijn broer had de SB-F2 en was er ook niet gelukkig mee.
Maar deze vintage speaker in Aluminium "casing" is voor die paar euro echt beter dan elke pC audio speaker die ik gehoord heb.
Is een beetje jammer van de de ontbrekende lage tonen BOEM maar op je bureaublad met minder als 1 meter afstand een juweeltje.[Afbeelding]

excuseer de draden / kabeltjes (work in Progress)
"was er ook niet gelukkig mee" -O-
"echt beter dan elke pC audio speaker die ik gehoord heb." :)

Haha, wat is het eigenlijk? _O-
Bedoel je nu dat ze als PC-speakers (met versterker) geschikt zijn maar totaal ongeschikt als hi-fi speakers?

Trein?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een update over de Pioneer RT-2022:

Op het buitendeksel achteraan en bovenaan zat een kleverige residue, die ik niet weggepoetst kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqZVuWZ4srBncNQAaEtGQbI6WDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TXSeO8adDm3mxgUkrDDieBU.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag het buitendeksel opgeschuurd en inmiddels een eerste zwarte deklaag gegeven :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvG6c6qJKKrHQ9jStm2Bymy3-hE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Cu2GgjFYSG8HnTz0GLqnLwR.jpg?f=fotoalbum_large

Verder het binnenwerk gepoetst (42 jaar stof en nicotine aanslag...), motoren lagers geolied, pinch roller systeem gereinigd en opnieuw ingevet, rem vilten gepoetst, en rem rollers schoongemaakt, en nieuwe riemen en pinch roller in bestelling gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3teAU5oMBzrJn397tGjS3QTjq9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m56sAK5nw9B81ryr3MC49DFn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-23ViWR62XfhD2ULbQzCfI2Pk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glHgfvJ8AvNdCzqoTCmvw78B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vykBCBNzea1GfXPO7m30TgyHthE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5W5XZV9CdSL4P9e1dquNhzqk.jpg?f=fotoalbum_large

Verder alle buiten panelen, knoppen, etc schoongemaakt, en dat was nodig. Het deck ziet er alvast veel beter uit nu in vergelijking met enkele dagen geleden, al zijn er nog cosmetische verbeteringen nodig.

Zonet voor de eerste keer de stekker ingestoken, en een functionele test gedaan. Alle functies werken, perfect. :*) (in de advertentie was dit niet beschreven)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uiQTVXoGiPEO5SikOUPy7cWXi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDsk7Gdm8QiZupSGK9f5f0po.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ik wat aan dit deck gewerkt heb, en dit vergelijk met mijn Teac X-1000M, kan ik wel zeggen dat die Pioneer gebouwd is al een tank.
Chunky AC motoren, geen IC's, solide alu constructie, etc... bijna 30Kg zwaar.

De Teac is wat verfijnder, met een tension servo, digitale counter en functies, etc maar die Pioneer is veel solider gebouwd..

Next up : Recappen.

[ Voor 8% gewijzigd door DatraxZ op 09-01-2021 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Leuk he? dat oude spul 8) 8)

Edit, wat is dat experimenteer printje links?

[ Voor 44% gewijzigd door f2ride2001 op 09-01-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Laatst online: 30-04 12:12
Leuk dat vintage, maar mijn oude systemen zijn nu wat betreft radio op dit moment onbruikbaar.

FM via de kabel lijkt voorbij, en via de ether is drie keer niks. Dus moet ik een aparte DAB tuner kopen om radio te luisteren? Wat een vooruitgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:41

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Tsja, opties genoeg om radio via internet te streamen over vintage spul. Ik heb een Cambridge Audio CXN V2 in de set staan.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

r.j.deroos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:43:
Leuk dat vintage, maar mijn oude systemen zijn nu wat betreft radio op dit moment onbruikbaar.

FM via de kabel lijkt voorbij, en via de ether is drie keer niks. Dus moet ik een aparte DAB tuner kopen om radio te luisteren? Wat een vooruitgang...
Nee hoor. Fatsoenlijke (draad) FM antenne, streamertje, desnoods gewoon een klein FM zendertje wat je op de uitgang van een streamer oid aansluit.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook jammer dat het analoge signaal van de kabel af gaat, maar in de ether blijft het echt nog wel even leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hmm, maakt de vorm AM-antenne echt zoveel uit? Volgens mij is de bouwjaar van tuner belangrijker dan de antenne zelf.

Het bouwjaar van je ontvanger is inderdaad belangrijk. Een jaren 80-90 hifi tuner doet doorgaans geen reet op AM. Als je AM wilt luisteren moet je ergens een jaren 50 buizenbak op de kop tikken.

De antenne moet vrij lang zijn, ivm de golflengte. Praktisch kom je dan al gauw op een loop uit tenzij je een flink weiland ter beschikking hebt.

Daarnaast is m.n. bij AM aarding (RF) van je ontvanger belangrijk. Liefst spuit je hiervoor een koperen pijp tot in het grondwater of anders via een aparte aardleiding vanuit je meterkast, zo dicht mogelijk bij binnenkomst.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Laatst online: 30-04 12:12
The Eagle schreef op zondag 10 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Nee hoor. Fatsoenlijke (draad) FM antenne, streamertje, desnoods gewoon een klein FM zendertje wat je op de uitgang van een streamer oid aansluit.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook jammer dat het analoge signaal van de kabel af gaat, maar in de ether blijft het echt nog wel even leven.
Blijkbaar was er een kleine storing want de coax werkt weer... echter lees ik dat Ziggo alsnog later dit jaar de stekker eruit trekt. Streamers ben ik op tegen maar ik zal geen keuze hebben. Ik heb vier radio's op de kabel aangesloten staan en zal dan straks allerlei apparaten voor honderden euro's totaal moeten kopen voor nul vooruitgang.

Bij televisie is er tenminste vooruitgang, maar een veertig jaar oude radio kan nog net zulk prachtig geluid leveren als een nieuwe. De etherontvangst is van een aantal kanalen zeer slecht hier en dus geen alternatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

f2ride2001 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:01:
Leuk he? dat oude spul 8) 8)

Edit, wat is dat experimenteer printje links?
Zeer leuk :) . Dat experimenteer printje moet ik nog eens onderzoeken.

Vandaag wat detailing gedaan op de metalen boven/achter klep van de tape unit en de pre-amp. Die ziet er nu weer als nieuw uit.

Hoe het was :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1RzJnwtvLJ5UCNGVd3nun5Y9vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1YhuuhvPjKBVpFOvuTZuGuH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RoruVmkjCo071BNzPPvBTGGpEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qltoUIDzX8l9bHwoPj1Yxm8t.jpg?f=fotoalbum_large

Na afwerking :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9Phtiqk_LObO2RWkzCz75r8IH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qin6TN3YGUKgzIAb3j0jigjF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DatraxZ schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Zeer leuk :) . Dat experimenteer printje moet ik nog eens onderzoeken.

Vandaag wat detailing gedaan op de metalen boven/achter klep van de tape unit en de pre-amp. Die ziet er nu weer als nieuw uit.

Hoe het was :
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Na afwerking :

[Afbeelding]
Ik zie dat de bovenste voeten opeens zijn verdwenen. :P
En het valt mij op dat de voltageselector niet van buitenaf zichtbaar is, klopt dat? :)

Ik heb zelf een Akai GX600D op 240 volt geselecteerd. Inkomende voltage is hier 237 volt (aan overkant van de straat staat een transformatorkast) 8)7

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MedionAkoya schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:05:
[...]

En het valt mij op dat de voltageselector niet van buitenaf zichtbaar is, klopt dat? :)

Ik heb zelf een Akai GX600D op 240 volt geselecteerd. Inkomende voltage is hier 237 volt (aan overkant van de straat staat een transformatorkast) 8)7
De (bovenste) voeten en de rest van de schroefjes voor dat deksel zitten er idd nog niet in, want ik heb nog wat werk aan de binnenkant van het apparaat ;)
De voltage selector zit idd aan de binnenkant. Ik ga deze ook op 240V zetten (als dat een selecteerbare optie is, normaal gezien wel.) . Hier in de wijk staan heel veel zonnepanelen, en de spanning durft hier wel eens boven de 240V te gaan. standaard meestal rond de 230V.

Vandaag de lijst opmaken voor welke caps er nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:59

Videopac

Rommelt wat aan.

r.j.deroos schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Blijkbaar was er een kleine storing want de coax werkt weer... echter lees ik dat Ziggo alsnog later dit jaar de stekker eruit trekt. Streamers ben ik op tegen maar ik zal geen keuze hebben. Ik heb vier radio's op de kabel aangesloten staan en zal dan straks allerlei apparaten voor honderden euro's totaal moeten kopen voor nul vooruitgang.

Bij televisie is er tenminste vooruitgang, maar een veertig jaar oude radio kan nog net zulk prachtig geluid leveren als een nieuwe. De etherontvangst is van een aantal kanalen zeer slecht hier en dus geen alternatief.
Zelfbouwen met RPi achtige computerjes of Logitech Squeezebox Touch van Marktplaats halen.
Volledig eens m.b.t. je stellingen over analoge FM-radio.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 11-01-2021 07:52 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• f2ride2001
Videopac schreef op maandag 11 januari 2021 @ 07:51:
[...]

Zelfbouwen met RPi achtige computerjes of Logitech Squeezebox Touch van Marktplaats halen.
Volledig eens m.b.t. je stellingen over analoge FM-radio.
FM zender in de meterkast en streaming / usb erop. Kunnen de buren ook nog mee genieten :+ 8)

Zo ga ik het, zeker weten, doen. Genoeg kennis van FM zenders voorhanden (iets met piraat in de jaren 80 :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
MedionAkoya schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:56:
[...]
Haha, wat is het eigenlijk? _O-
Bedoel je nu dat ze als PC-speakers (met versterker) geschikt zijn maar totaal ongeschikt als hi-fi speakers?
Alleen voor de duidelijkheid, te gebruiken zijn ze voor beide. Wat jij er zelf van vindt is jou zaak. Het was enkel een antwoord op jou vraag inzake een keuze voor kleine speakers op je bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 16:28
MedionAkoya schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:05:
[...]

In Nederland zijn normen opgesteld waar de spanning aan dient te voldoen. Deze normen zijn vastgelegd als NEN-EN 50160. Voor de spanning is afgesproken dat de spanning naar beneden toe nooit meer dan 15% mag afwijken (195,5 volt) en naar boven nooit meer dan 10% (253 volt). Gedurende minimaal 95% van de meettijd mag de spanning niet meer dan 10% naar beneden afwijken (207 volt).

van Wikipedia, met 237 V is er niets aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Die 253 volt komt tegenwoordig anders rap in beeld. Leg de hele straat maar vol met zonnepanelen en die omvormers zorgen ervoor dat je er heel rap bent. Is een landelijk probleem aan het worden.

Achtergrond: om terug te kunnen leveren moet de spanning van de omvormer net iets hoger zijn dan de netspanning. Dan loopt de stroom terug (analoog aan de emmer water net iets hoger zetten loopt het water ook naar beneden). Heb je veel omvormers die allemaal de spanning net iets hoger zetten....... Zit je zo aan die 253 V (deze grens staat ook ingesteld in de omvormers die dan dus ook afschakelen.....die moet je dan handmatig resetten en opnieuw inschakelen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Vandaag geprobeerd krassen weg te werken op enkele knoppen van de TAU-11 pre-amp.
Deze zijn gemaakt uit zwart geanodiseerde aluminium.
Dit was de situatie voorheen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hy2UiAiDUpMySnFnqjLCESsK_RQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WIfx0JVRNVIPzTBWmbJmgj2L.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aT_7QBmuEKZy2gYSBW40pBgGRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JYklAFhb5pO9K2joqpfwPK4.png?f=fotoalbum_large

Met enige moeite de rode streepjes / zijkanten afgeplakt: (papieren label in zeer fijne reepjes geknipt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fU1XlTDLxn3QwbmvjfBGZYEQjFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxowVLbFP8IxZKkS0b8nHosf.jpg?f=fotoalbum_large

Heel licht opgeschuurd met 1500 grid schuurpapier, vervolgens 4 lagen Motip Carat mat zwart aangebracht.

Op een klein schoonheidsfoutje na op het kleine knopje, lijkt het mij al bij al wel vrij goed gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDb5oDIrYldOQQTknFKRhGnp5OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ew4h12Q7rxeQW57OTNGarBqj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kingmace
DatraxZ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:31:
Vandaag geprobeerd krassen weg te werken op enkele knoppen van de TAU-11 pre-amp.
Deze zijn gemaakt uit zwart geanodiseerde aluminium.
Dit was de situatie voorheen :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met enige moeite de rode streepjes / zijkanten afgeplakt: (papieren label in zeer fijne reepjes geknipt)

[Afbeelding]

Heel licht opgeschuurd met 1500 grid schuurpapier, vervolgens 4 lagen Motip Carat mat zwart aangebracht.

Op een klein schoonheidsfoutje na op het kleine knopje, lijkt het mij al bij al wel vrij goed gelukt :)

[Afbeelding]
Lekker bezig ;)
Pagina: 1 ... 108 ... 166 Laatste