Nog DCC gebruikers hier?
Ik had wat issues met mijn DCC730 :
Op side B nogal wat drop-outs tijdens het opnemen, op verschillende cassettes. De capstan motor draaide erg onstabiel. Ik vermoedde een probleem met de motor of de speed servo.
Met wat hulp van de gebruikers op het DCC-museum forum uiteindelijk de fout kunnen traceren naar slechte pinch rollers. Het DCC systeem (gen3 met DDU-2113 drive althans) past de tape speed aan aan de snelheid van de bitstream.
Door de slechte pinch rollers was de tape speed variatie echter groter geworden dan wat het DCC systeem aankan, met drop-outs tot gevolg.
Nieuwe pinch rollers geplaatst (oude eruit klikken met een schroevendraaier, nieuwe met de hand er in klikken), en gisteren ook de DDU-2113 drive eens onder handen genomen (uit elkaar halen, opkuisen, ontvetten en opnieuw invetten/oliën, capstan belt schoongemaakt, etc)
Een ander vervelend probleem was een regelmatige melding van 'clean head', terwijl dit niet nodig was.
De oplossing is de 2 metalen lipjes, die de tape 'vasthouden' in de tray, wat strakker te zetten (plooien), zodat de tape redelijk goed in de tray 'vast' zit, met minimale speling (voorheen kon ik de cassette makkelijk 3 mm verschuiven in de tray). Sindsdien geen 'clean head' meldingen meer gekregen.
Het deck werkt weer als een zonnetje