Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Flabsie schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 22:24:
[...]

Wel leuk die Fungeneration! :) Ik heb in m'n kantoor de cassettespeler nu aangesloten op een grafische equalizer, en dat is eigenlijk ook vooral omdat ik het leuk vind dat ik nu zowel analoge VU metertjes op en af zie gaan alsook de lampjes van de equalizer. Lekker kinderachtig vermaak dus :+

Heeft het eigenlijk een merkbare invloed op het uiteindelijk audiosignaal, wanneer je tussen de bron en de speakers meer van dit soort apparaten zet? Dus stel ik zou de output van mijn grafische equalizer nog eens als input aansluiten op deze Fungeneration spectrum analyzer, en van daar de output pas naar de speakers. Kan ik dan een degradatie van het signaal o.i.d. verwachten?
Goede vraag, wat ik wel heb ervaren. Bij een equalizers met schuifpotmeters kan het gebeuren dat kwaliteit minder wordt door gecorrodeerde banen.

Eigenlijk treedt er altijd kwaliteitsverlies op bij toevoegen van een apparaat tussen een bron en een versterker.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
The Eagle schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:50:
* The Eagle is niet "de meesten" ;)
Heck, ik heb geen enkel abo op een YT kanaal of andere sociale media :D

En volgens mij zag ik die technics cassettewisselaar recent op MP voorbij komen
Oh cool ben wel benieuwd eigenlijk.. hoeveel gaat zoiets nou voor? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
* kozue heeft niet eens een Google account, dus ook geen subscriptions.
Er zijn wel een paar kanalen die ik af en toe check voor nieuw spul, waaronder Techmoan en VWestlife.

Ik denk dat de meeste goede apparaten geen merkbaar kwaliteitsverlies op zullen leveren, maar het zal ook heel erg verschillen per apparaat. Het ene merk is het andere niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:25
poor Leno schreef op zondag 31 januari 2021 @ 09:39:
[...]

Oh cool ben wel benieuwd eigenlijk.. hoeveel gaat zoiets nou voor? :X
Daarvoor hebben we hifishark:
https://www.hifishark.com/search?q=Panasonic+RS-296US

Klik indien nodig even op het tabblad sold/expired en je ziet de prijzen waarvoor ze mogelijk tweedehands zijn gegaan...
Specifiek dit model zien we prijzen van over de 1000 euro... Je moet dus wel erg liefhebber van dit soort techniek zijn om 'm te kopen...

Voor dat geld heb je met wat zoeken minimaal 3 high-end Sony ES cassettedecks.... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:19

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Afgelopen week bij schoon oma op bezoek , als ik ook nog belang had bij een versterker voor bij ons thuis.

Beolab 5000 versterker
Beogram 4002 LP
Beogram 3500 CD

overal een doekje overheen gehaald en getest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RiCFzJ4L2TSv3W1dHt46FmrNDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PW9OqBpzxL3SJISftVLjTmnH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GebzR6z37hJidzl-o05dvhAAlKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hL7sydTq7BCmy4Knf1wK99Tm.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7vOnGCrpz8V3mRNsbgSkV420yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0YjZDbEbLPoi5vovBwJ3a8X.jpg?f=fotoalbum_large

kwam nu alleen bij de LP op de printplaat een plekje tegen. Iemand hier ervaring mee?
speler speelt wel goed af , alleen na een halve plaat zat het volume erg en komt er uit 1 speaker meer geruis dan muziek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcOYTOP8QBmEABaR6gpV7R5TpJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnTST2sFaIOqAkeH8W6FM4l4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSQRMDk6vdfAiP1gLEQ1odBetR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SU88jgyxlIHoNr5H65ldsce.jpg?f=fotoalbum_large

nog niet mee genomen maar ook nog gevonden op zolder de bijbehorende speakers.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:18
Transistor heeft het duidelijk te warm gehad. Of ie kapot is of een verkeerd signaal / voeding heeft weet je alleen na meten.

Zoek iemand die er verstand van heeft. De print is nu verkoold en dat is geleidend. Dus er speelt nu veel meer.

Edit: lijkt een eerder reparatie want de weerstand ziet er nieuw uit. Meten = weten

[ Voor 15% gewijzigd door f2ride2001 op 01-02-2021 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met dik 10k aan posts wordt het tijd voor een volgend deel.
Wie kan er een mooie topicstart maken? @Tha Ra is hier al een tijdje niet geweest... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 07:45
Tha Ra volgt het topic nog wel af en toe 8). Maar nu is de beurt aan iemand anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

f2ride2001 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 19:50:
Transistor heeft het duidelijk te warm gehad. Of ie kapot is of een verkeerd signaal / voeding heeft weet je alleen na meten.

Zoek iemand die er verstand van heeft. De print is nu verkoold en dat is geleidend. Dus er speelt nu veel meer.

Edit: lijkt een eerder reparatie want de weerstand ziet er nieuw uit. Meten = weten
De transistor BC 140 van Texas Instruments ook, ik kan mij niet voorstellen dat een Deens bedrijf onderdelen van Amerikaanse makelij gebruikte.

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 01-02-2021 22:53 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Zullen dan hier terplekke de inhoud voor een nieuwe TopicStart discussiëren?

Dus een kopje:
- Hoe waardeer je hifi? -> Hifishark
- Waar vind je de handleidingen? -> Hifiengine
- Wie zijn goede reparateurs?
- etc

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 01-02-2021 23:05 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-04 01:20
wâldpyk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:42:
Afgelopen week bij schoon oma op bezoek , als ik ook nog belang had bij een versterker voor bij ons thuis.

Beolab 5000 versterker
Beogram 4002 LP
Beogram 3500 CD

overal een doekje overheen gehaald en getest.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

kwam nu alleen bij de LP op de printplaat een plekje tegen. Iemand hier ervaring mee?
speler speelt wel goed af , alleen na een halve plaat zat het volume erg en komt er uit 1 speaker meer geruis dan muziek.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

nog niet mee genomen maar ook nog gevonden op zolder de bijbehorende speakers.
dat is idd wel een hele nette weerstand op een doorgebrande locatie. zeker voor zo'n analoog apparaat. alle weerstanden in de buurt ff meten en ook de printsporen als je niks eigenaardigs tegenkomt. heb eens een labvoeding gehad waarbij een feedbackweerstand doorgebrand was en dus meteen de hele eindtrap had meegenomen. was een leuk reparatieklusje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
MedionAkoya schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:58:
Zullen dan hier terplekke de inhoud voor een nieuwe TopicStart discussiëren?

Dus een kopje:
- Hoe waardeer je hifi? -> Hifishark
- Waar vind je de handleidingen? -> Hifiengine
- Wie zijn goede reparateurs?
- etc
Als ik kijk waar ik verder zelf zeker nog behoefte aan had, dan is dat een goede "buyer's guide" voor het kopen van vintage apparatuur. Dat is waarschijnlijk ook het meest moeilijke om te maken omdat er zoveel factoren spelen. Maar omdat het per definitie om tweedehands producten gaat zijn alle tips over het beoordelen van de staat van een apparaat welkom. Misschien een checklist voor dingen die moet testen/checken voordat je iets koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:38

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Een buyers guide is een goed idee, en een checklist ook. Er zijn hier ook mensen met technische kennis, die misschien kunnen assisteren met (kleine) herstellingen of calibraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 10:00

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

wâldpyk schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:42:

Beolab 5000 versterker
Beogram 4002 LP
Beogram 3500 CD
Wauw, de allerdikste B&O amp van die tijd! Mooi spul! Ik ben benieuwd welke speakers erbij horen, want dat is écht heel vet spul. Zuinig op zijn!

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Een buyers guide is misschien al een forum topic op zichzelf. Immers is vintage audio veel te breed om samen te vatten in 1 guide. Een guide voor een cassettedeck is heel anders dan voor een amp, tuner of speakers. En dan heb je nog een hele range van mainstream (cassette, amp, etc) tot obscuur (elcaset, wire recorders, etc). En platenspelers en minidisc hebben hun eigen topic al (hebben cassettes die dan ook niet nodig?), terwijl ze wel onder vintage vallen. Alles van daar herhalen lijkt me overbodig.

Maar wat algemene informatie zou niet verkeerd zijn. Misschien ook wat tips om te voorkomen dat iemand zich op marktplaats/ebay op laat lichten, aangezien je daar de goede gear en slechte meuk dwars door elkaar hebt staan? Of een lijstje met tools en tips voor het zelf uitvoeren van simpele reparaties? Ik roep ook maar wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Hoe moet je een nieuw topicdeel openen?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

MedionAkoya schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:19:
Hoe moet je een nieuw topicdeel openen?
https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/9

en zo uitgebreid mogelijk en ook goed koppelen aan de vorige zodat de reeks in orde is :P Dan krijg je mooie kleurtjes en knopjes bovenin ervoor.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

Prima weer voor een nieuwe klus de: Kenwood-KX-880-HX. 2 koppen deck met staande VU meters!
Voor weinig uit Duitsland laten komen. Dinsdagmiddag verzonden, donderdagmiddag hier. Mooi.

Klein probleem met de schakelaars. Er was een poging gedaan om met contactspray het weer werkend te krijgen. Er gaan netjes nieuwe op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXIqOx3AlPkRxKhs7952qnmszf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmHrYMN468u1A7EGVJcbhsRE.jpg?f=fotoalbum_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
Dat was een duur TapeDeck 860 DM.
wat heeft u ervoor neergelapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:30:
Prima weer voor een nieuwe klus de: Kenwood-KX-880-HX. 2 koppen deck met staande VU meters!
Voor weinig uit Duitsland laten komen. Dinsdagmiddag verzonden, donderdagmiddag hier. Mooi.

Klein probleem met de schakelaars. Er was een poging gedaan om met contactspray het weer werkend te krijgen. Er gaan netjes nieuwe op.

[Afbeelding]
Prima deck! Ik heb de driekopsvariant, de 1100HX, gehad. Goed Sankyo loopwerk, goede elektronica en goede voeding. De 880HX is een van de betere tweekops cassettedecks. Wat heb je ervoor betaald? Op Marktplaats gaan ze voor 75-100 euro.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

AntoniusDD schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:50:
Dat was een duur TapeDeck 860 DM.
wat heeft u ervoor neergelapt?
In Nederland 999 gulden, destijds.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Eeehmm ja, € 39,--. Da's niet teveel. Maar er is nog aardig wat werk aan. Playback opamp vervangen.

Wel een kast met veel losse panelen en klepjes. Modern en strak gemaakt. 3 staande printen op het grote bord. Da's even lastig want die zitten gesoldeerd....

Ben benieuwd of de elco's in het signaal pad nog een beetje goed zijn.

Edit: back-tension snaar vervangen. Reflectievlakken achter op de cassette asjes schoongemaakt. Capstanmotor gesmeerd, die is zo te zien instelbaar.
Verder veel schoonmaken van de contactspray "douche" ;)

[ Voor 27% gewijzigd door OgWok op 07-02-2021 15:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:35
Hier laatst ook maar weer eens wat bezig geweest met wat spul. Eerst mijn oude Marantz 2216 nog wat verder opgeknapt. Alle elko's moeten vervangen en de potmeters schoon gemaakt en gesmeerd, En de lampjes had ik ooit al eens gedaan. En de rust stroom afgesteld weer van de eindtrap uiteraard, En de tuner gedeelte stond er ook wat naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zx3SwJ_PCJptkkn5upuJOEk_40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7Y4QkoNCvn8YPZMcarrtPQc.jpg?f=fotoalbum_large

Ook eens tijd om de Technics SLD2 platenspeler die hier al heel wat jaren rond slingert wat op te knappen. Die had ook wat aandacht nodig, En heeft ook nieuwe elko's gekregen. Speelt mooi nu in combinatie met de Marantz receiver.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tD12tegUbtuDWrf1rThLrsk0_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CClpMZ2obTLbZFIdJRW71dFp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Vug3lLgeDwk_N7WEB5D-Xy82o4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8oKHbtykBEg2ZurdKypqtPF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rCgBeIkrrG94rs634HZ06Y3ap0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXSa4Ww99uws5hsO3gVl8zWs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Onlangs een EQ-10 binnengekregen om aan een PM310 te koppelen.
De vorige gebruiker of de eerste gebruiker heeft de apparaatvoeten verwijderd. :o
Gelukkig heeft Conrad vrijwel identieke doppen in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/546571_BB_02_FB/image.jpg

https://www.conrad.nl/p/a...mm-x-45-mm-4-stuks-546571
https://www.conrad.nl/p/a...m-x-105-mm-4-stuks-546576
https://www.conrad.nl/p/a...-mm-x-5-mm-4-stuks-546575

Voeten verwijderen was blijkbaar een rage bij iedereen.
Altijd als ik tweedehandse hifi uit jaren 80 koopt = voeten weg. 8)7
Vooral de slim uitvoeringen hebben daar last van.

[ Voor 33% gewijzigd door MedionAkoya op 15-02-2021 20:40 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-05 09:40
serieus? Heb ik nu nog nooit van gehoord :o en wat is de reden daarachter? Want dan "plakken" je componenten toch tegen elkaar? Wat met koeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

diedie2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:49:
serieus? Heb ik nu nog nooit van gehoord :o en wat is de reden daarachter? Want dan "plakken" je componenten toch tegen elkaar? Wat met koeling?
Kleine hifi-componenten zijn niet zo krachtig en die produceren wat minder warmte.
Ik denk dat ze gedaan zijn uit ruimtegebrek.
Door door van elke component uit de stereotoren de voeten weg te halen. bespaar je zo 4cm. :+

Trein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

cmndr_adama schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:42:
Ik heb gisteren mijn Pioneer setje uitgebreid met een GR-777:
[Afbeelding]

Staat toch wel erg leuk en is nog erg netjes, helaas geen ab.

Voor 35,- euro opgehaald samen met een CT-447 (heb ik ook maar handig voor spares) en een PD-S503 waarvan het linker kanaal het niet doet, mogelijk een soldeerdingetje, daar ga ik in het weekend weleens naar kijken.
Ik heb je vandaag nagedaan. GR777 met afstandsbediening (!) En een Onkyo Cd speler, beiden in vrijwel nieuwstaat. Voor 35 euro mocht ik ze ophalen, kreeg nog koffie bij ook :D
Heb de beste man 40 gegeven, ik was al lang blij. Moest er even 100km enkel voor rijden maar was het meer dan waard :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Vandaag de Pioneer RTU-11, het tape gedeelte van de RT-2022, ge-recapped.
Het power PCB had ik reeds eerder gedaan.

Ben er langer mee bezig geweest dan verwacht!

Op de PCB's zijn alle pootjes van de componenten omgeplooid tot tegen het PCB, en dan via een golf of sleepbad gesoldeerd.

Dit maakt het moeilijk om de componenten te de-solderen. De procedure die ik gevolgd heb is eerst de pootjes opwarmen met de soldeerbout, ze dan , met het soldeer in vloeibare toestand, recht plooien met diezelfde soldeerbout. Vervolgend met de de-soldeer bout het overtollige soldeer opzuigen, en de nieuwe component er in solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4WFTM8YYsRb_kBDikYkKDB0AB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7yNzFuggwJzbfRKYKcsCNGD.jpg?f=fotoalbum_large

De PCB's zijn ook slecht toegankelijk. Vaak moeten er draden los gesoldeerd worden om het PCB wat uit het deck te kunnen halen.

Leuke jaren '70 PCB design :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHgJcNvptSGuQbOlyJEXEnAdyE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJ1SR11Sfcdeo8wz4tD7iVgp.jpg?f=fotoalbum_large

Alle elco's vervangen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E99_TbpT_ria9b1yirdlUcSC58k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/93odbmzn5nHLw7gjV9USynMe.jpg?f=fotoalbum_large

Enkele elco's waren aan het lekken geslagen , dus eerst het PCB onder die componenten schoongemaakt.

Opvallen waren de oranje elco's (20% tolerantie, low-dc leakage). Deze zaten 40% boven capaciteits waarde.
De grootste elco's hadden nog een capaciteitswaarde binnen spec. ESR niet gemeten.
In elk geval zijn elco's van 45 jaar oud wel aan vernieuwing toe. Allemaal vervangen door Nichicons met rating 105°C/2000h of hoger.

Next-up : de pre-amp recappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-05 13:23
Nou zit ik dit topic al een tijdje te volgen, en heb niets dan ontzag voor al die opknapbeurten en restauraties (ik weet het verschil niet tussen een elco, transistor of weerstand), maar ik vraag me dan toch een ding af:

Wordt zo'n apparaat (neem de Pioneer hierboven) nu ook beter (beter geluid, minder ruis, zoiets) met nieuwe elco's en dergelijke, of wordt-ie gewoon weer als nieuw?

just asking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Elco's zijn condensatoren waar een vloeibaar elektrolyt in zit. Ze hebben slechts een beperkte levensduur. het elektrolyt ontsnapt langzaam over de jaren, of lekt er uit, of...
Soms kunnen ze ook ontploffen, of de spanningsrails om zeep helpen (bv kortsluiting), en hierdoor meer schade veroorzaken elders in het apparaat.
Hun capaciteits waarde stijgt of daalt buiten de toegelaten toleranties,de ESR gaat omhoog, waardoor ze warmer kunnen worden, etc.
Vandaar worden ze vaak vervangen na x aantal jaar.. Ik doe dat vooral preventief, en dit bij alle apparaten ouder dan 25 jaar.

Case-in-point, bij de Pioneer hierboven waren enkele elco's lek. Elektrolyt kan het PCB aantasten. Verder waren er heel wat buiten spec.

Beter geluid en minder ruis kan ook. Bvb door de transistoren te vervangen door hedendaagse modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Ik heb zelf vrijdag een nieuwe (oude) versterker opgehaald (Kenwood KA-V8500), met maar liefst 12 tulp ingangen. Dat was nodig omdat m’n huidige versterker een beetje gammel begint te worden (linker kanaal viel kort geleden ineens uit, en kwam daarna uit zichzelf weer terug), en de helft zat op een mengpaneeltje uit de jaren 90 (door gebrek aan inputs) die ook z’n ouderdomskuren had. Stereo inputs die steeds meer ongelijkheid in de kanalen begonnen te krijgen enzo. Moest ik dan weer recht trekken met de balansregeling. Ik had nog een Sony receiver staan maar daarvan was het linker kanaal gaar (kwam nauwelijks bas uit en had last van vervorming). Nu zit alles te minste in 1 versterker. Wel zo handig.

Maar waar ik heen wil met dit verhaal? Volgens mij zijn dit allemaal probleempjes die met wat recappen op te lossen zijn. Er zal wel ergens iets in de electronica aan vervanging toe zijn. Maar... daar heb ik allemaal geen verstand van. Ik zie het verschil nog niet tussen een elco, een condensator of een weerstandje, en de laatste keer dat ik een poging deed tot solderen had ik die bout meteen gesloopt (laat nu de stop springen bij inpluggen :x). Dus respect voor iedereen die dit wel kan. Helaas is menselijk werk een stuk duurder dan een ander apparaat kopen, dus m’n bestaande apparatuur laten recappen door een pro zie ik mezelf nog niet zo gauw doen. Misschien als ik ooit echt goede gear heb, maar die middle of the road meuk van mij is het niet waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Tsja, dat is altijd een probleem waar je tegen aanloopt met dit spul. Het is al snel 30 jaar of ouder en dan zijn er gewoon onderdelen versleten. Ik heb, omdat ik zelf benieuwd was, even bijgehouden wat de restauratie van de Marantz 2226B receiver die ik een tijdje terug gedaan heb aan tijd heeft gekost. Dat ding kwam binnen in hele vieze, maar wel soort van werkende en complete toestand. Eerst uitspuiten met de compressor, kap en front demonteren, knoppen, frontplaat en kast reinigen, printen schoonkwasten, inventariseren wat er vervangen moest worden, lijst van onderdelen maken, lijst van onderdelen inkloppen bij een onderdelenleverancier op internet, zoeken welke lampjes erin moesten en bestellen, ding reviseren, nieuwe lampjes monteren, oplossing maken om stereolamp en tunernaaldlampje te vervangen voor LED en de hele boel weer assembleren en testen.. In totaal zit er een ruime 13 uur werk in. Als je dat professioneel doet heb je waarschijnlijk de onderdelen op voorraad en voor het grijpen, maar toch. Dat is amper winstgevend te maken. Als je ervan moet leven en je jezelf ook nog een leuk uurloon wil uitkeren ga je zo vér voorbij de marktwaarde van zo'n apparaat, zelfs na revisie. Het is dus echt een labour of love waar je zin in moet hebben.
Ik reviseer ook niet alles hier, alleen als ik twijfels heb over de werking van een apparaat of de levensduur/kwaliteit van de onderdelen. Ik maak bewust onderscheid tussen bijvoorbeeld de luisterset in de woonkamer (is allemaal in topstaat, grotendeels gereviseerd), de set die op mijn werkkamer staat (alles nagekeken, deels gereviseerd) en de "verzameling": allemaal minstens een keer opengeschroefd, loopwerkjes gangbaar gemaakt, snaren vervangen en waar nodig afgesteld, maar niet gereviseerd. In die verzameling zit ook nog best wel wat "to do" spul, je moet wel iets te hobbyen hebben natuurlijk. Ik had dan bijvoorbeeld nét het goede snaartje niet op voorraad of er was een storing waar ik op dat moment geen zin in had. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:43:
Ik heb zelf vrijdag een nieuwe (oude) versterker opgehaald (Kenwood KA-V8500), met maar liefst 12 tulp ingangen. Dat was nodig omdat m’n huidige versterker een beetje gammel begint te worden (linker kanaal viel kort geleden ineens uit, en kwam daarna uit zichzelf weer terug), en de helft zat op een mengpaneeltje uit de jaren 90 (door gebrek aan inputs) die ook z’n ouderdomskuren had. Stereo inputs die steeds meer ongelijkheid in de kanalen begonnen te krijgen enzo. Moest ik dan weer recht trekken met de balansregeling. Ik had nog een Sony receiver staan maar daarvan was het linker kanaal gaar (kwam nauwelijks bas uit en had last van vervorming). Nu zit alles te minste in 1 versterker. Wel zo handig.

Maar waar ik heen wil met dit verhaal? Volgens mij zijn dit allemaal probleempjes die met wat recappen op te lossen zijn. Er zal wel ergens iets in de electronica aan vervanging toe zijn. Maar... daar heb ik allemaal geen verstand van. Ik zie het verschil nog niet tussen een elco, een condensator of een weerstandje, en de laatste keer dat ik een poging deed tot solderen had ik die bout meteen gesloopt (laat nu de stop springen bij inpluggen :x). Dus respect voor iedereen die dit wel kan. Helaas is menselijk werk een stuk duurder dan een ander apparaat kopen, dus m’n bestaande apparatuur laten recappen door een pro zie ik mezelf nog niet zo gauw doen. Misschien als ik ooit echt goede gear heb, maar die middle of the road meuk van mij is het niet waard.
Je moet het wel leuk vinden om het te solderen. Dan gaat het vanzelf.
Misschien Zijn er nog lokale soldeerclubs. Repaircafe is zo een.

Onthou wel, als je met je met een defecte versterker naar een repaircafe gaat, hou dan rekening mee dat.
zij na een onderzoek concluderen dat je onderdelen nodig hebt (dus dan moet er weer besteld worden). En dan moet je wachten tot de de volgende repaircafe evenement is. Meestal wordt het het een keer per maand gehouden. Of men is heel aardig en besluit het speciaal voor jou te repareren binnen een week (uitnodiging in hun woning).

En repaircafe is voor de gezelligheid (en om afvalprobleem te verkleinen), dus veel praten met over alledaagse dingen (naam zegt het al café). Er schuiven dan mannen aan en die zien dan je Kenwood of Marantz uit 1980. En dan beginnen ze over dat ze zoiets ook vroeger hadden. En dat techniek nu veranderd is.

Nogmaals verwacht niet teveel van en reparaties lukken niet altijd. Ze zeggen ook, We hebben het geprobeerd, volgende keer beter. Maar ze nooit nooit.

PS: is er een transistor defect en die was Japans. Klote voor je, die worden niet meer gemaakt. Nu moet je kijken wat het alternatieve transistor is. Dus succes met je onderzoek.

Europese transistors zijn wel goed verkrijgbaar. Tja.....Dus met een versterker uit Duitsland, kom je zo aan ie transistors

[ Voor 5% gewijzigd door MedionAkoya op 15-02-2021 00:17 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Hmm. Repaircafe doet wel een belletje rinkelen. Volgens mij hebben ze zoiets in de lokale bibliotheek. Maar dat zal door covid ook wel niet doorgaan de komende tijd.

Ik denk dat ik het wel leuk zou vinden om te solderen. Het mechanische werk vind ik ook leuk. Open schroeven, snaartjes vervangen, wat olie hier en daar, schoonmaken, snelheidspots bijstellen, etc etc. Daarom had ik ook die soldeerbout gekocht. Ik had er na wat oefenen een draadje van een walkman weer mee vast gemaakt. Totdat dat ding de geest gaf. Misschien oververhit? Wist niet dat ze dat konden...

Uitzoeken welke onderdelen je nodig hebt tervervanging is het enige waar ik eigenlijk geen zin in heb. Zal tegenwoordig voornamelijk gedoe op internet zijn en het internet is vooral een hoop hoofdpijn. Maar ja, hoort er bij. Zonder vervangende onderdelen geen reparatie. Geef de goeie ouwe tijd maar weer terug. Vroeger hadden we Radio Elco die al dat soort spul verkocht, maar die bestaat allang al niet meer.

Ik zal dat repaircafe wel eens proberen wanneer alles weer open gaat. Over gear praten is ook altijd gezellig. (Offtopic: waarschijnlijk ergens in 2030 als onze overheid hun kop niet uit het zand haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op maandag 15 februari 2021 @ 08:29:
Hmm. Repaircafe doet wel een belletje rinkelen. Volgens mij hebben ze zoiets in de lokale bibliotheek. Maar dat zal door covid ook wel niet doorgaan de komende tijd.
Ja, dar zijn ze wel meestal of in gebouwen van de wijkvereniging.
Ik denk dat ik het wel leuk zou vinden om te solderen. Het mechanische werk vind ik ook leuk. Open schroeven, snaartjes vervangen, wat olie hier en daar, schoonmaken, snelheidspots bijstellen, etc etc. Daarom had ik ook die soldeerbout gekocht. Ik had er na wat oefenen een draadje van een walkman weer mee vast gemaakt. Totdat dat ding de geest gaf. Misschien oververhit? Wist niet dat ze dat konden...
Misschien kan je het uit elkaar halen. En meten is weten.
Uitzoeken welke onderdelen je nodig hebt tervervanging is het enige waar ik eigenlijk geen zin in heb. Zal tegenwoordig voornamelijk gedoe op internet zijn en het internet is vooral een hoop hoofdpijn. Maar ja, hoort er bij. Zonder vervangende onderdelen geen reparatie. Geef de goeie ouwe tijd maar weer terug. Vroeger hadden we Radio Elco die al dat soort spul verkocht, maar die bestaat allang al niet meer.
Tja, onderdelen zoeken is het minst leuke van het geheel.
ook bij verschillende winkels moeten halen. Een winkel heeft niet alles.
Ik zal dat repaircafe wel eens proberen wanneer alles weer open gaat. Over gear praten is ook altijd gezellig. (Offtopic: waarschijnlijk ergens in 2030 als onze overheid hun kop niet uit het zand haalt)
Meerendeel van de repaircafe's bestaat uit mannen 60+. Die hebben allemaal een vaccinatie gehad en ik moet nog heel lang wachten omdat ik tot minst belangrijke groep hoor: Jongeren. Volgens mij zijn ze pas in augustus aan de buurt.

Trein?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

@mentalmadnizz Ik geef je zeker gelijk dat dit professioneel bijna niet haalbaar is om te doen, winst-gewijs dan. Ik recap enkel de apparatuur die het waard is om te doen. Bvb een cassette deck van 40€, daar ga ik dit werk niet insteken. Maar zeldzame tapedecks, zeker weten van wel ;)

Hoe ik te werk ga is als volgt : Ik zorg er voor dat ik de service manual goed beheers, in de zin dat ik weet waar de schematics/layouts van welke PCB staan (nota's maken), wat welke PCB exact doet, en welke componenten er nodig zijn voor dat PCB. Dan een lijst aanleggen van de aan te kopen componenten, en bij Farnell/Digikey bestellen.
Service manuals, en al zeker op vlak van elco's, kunnen nogal eens foutief zijn, dus ik bestel van elk type elco enkele extra, zodat ik wat speling heb. Bij het recappen van de Pioneer slechts 2 elco's die anders waren dan aangegeven in de service manual. Bij de Teac X-1000M was dat wel even anders...

Vervolgens PCB per PCB fotograferen van verschillende hoeken (voor en achter zijde) zodat ik een overzicht heb en bij twijfel kan gaan terug kijken. (polarisatie en soldeer bruggen). Polarisaties staan soms ook fout in de service manual.

Dan component per component uitsolderen en vervangen. Als een PCB volledig klaar is, polarisaties vergelijken met de foto's/service manual. Deck testen, en als alles OK is, verder met de volgende PCB tot alles klaar is.

En ondanks alle checks heb ik het nog wel eens voor dat ik een soldeer punt vergeten ben oid. Zo ook gisteren, na de recap plots geen audio op het linker kanaal. Met de scope snel gevonden wat de fout was, een vergeten soldeer punt, verborgen achter een draad, op een voedingsrail elco.

Bovenstaand werk was makkelijk een uur of 12, mede doordat Pioneer alle pootjes van de componenten heeft omgeplooid tot tegen het PCB, wat desolderen erg lastig maakte.

@kozue Solderen kan je leren :-) Alles begint bij goed materiaal. Dus geen soldeerbout van 15€, maar een fatsoenlijk soldeer station van Weller of Ersa, oid. uiterst belangrijk is de juiste soldeer punt en de juiste temperatuur.

Voor het de-solderen heb je een de-soldeer pistool nodig. Niet zo een manueel pompje.
Ik werk voor een bedrijf wat oa. soldeerdraad maakt, dus heb gelukkig toegang tot goed materiaal wat ik mag uitlenen
We hebben erg goede documentatie voor wat betreft hand-solderen, dus drop me maar een DM als je meer info wil.

Enkele tips voor het werken aan vintage printen : deze zijn gesoldeerd met loodhoudende soldeerdraad, dus je hebt dit type draad nodig wil je componenten gaan vervangen.
Verder zijn de pads op deze PCB's nogal fragiel, en is het koper van deze pads vrij dun. Het koper gaat namelijk langzaam migreren (oplossen) met het tin van het soldeer over de jaren heen, tot wanneer een equilibrium bereikt wordt, en de migratie stopt. Bij het de-solderen hou je best de tijd dat het soldeer in vloeibare toestand is erg kort, alsook de temperatuur zo laag mogelijk. Dit gaat verdere oplossing van het koper en tin tegen.

Desolderen doe ik op 320°C, solderen rond de 300°C. Desolderen max 1.5 seconde, solderen ook.

Als je langer of warmer gaat werken, riskeer je dat de pad loskomt/breekt, en dan dien je een draadje te leggen van dit pad naar het volgende pad (de breuk overbruggen). Ook kan het gebeuren dat de pad volledig oplost in het tin als je het tin te lang vloeibaar houdt.

De beste raad die ik kan geven is : koop fatsoenlijk werkmateriaal, oefen eerst op scrap PCB's, leer de symbolen op service manuals lezen, en als je aan de slag gaat, documenteer alles wat je doet, zodat je kan terugzoeken waar het fout is gelopen mocht het foutlopen. Het is uiteindelijk niet zo moeilijk allemaal, maar oefening baart kunst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Yep! Desnoods haal je een goedkoop budgetcassettedeckje op FB Marketplace of Marktplaats.nl en ga je daarop oefenen, als er iets kapot gaat is er niks aan de hand. Gewoon beginnen met een paar elcootjes, daarna proberen een schakelaar eruit te krijgen enzo. Er zijn ook zat tutorials op youtube te vinden en een leuke tweedehands instelbare Weller WECP20 ofzo heb je voor onder de 100 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

OK, hoe gaat dit? Maak je dan een hele lange lijst (onderdelen voor meerdere versterkers, cassette decks etc) om vervolgens te bestellen.

Wat en hoe hoog zijn de kosten van het bestellen? (inpakkosten, verzendkosten, douanekosten)?
Wat is het minimum bedrag?

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Ik bestel altijd Panasonic elco's bij Reichelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

mentalmadnizz schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:23:
Ik bestel altijd Panasonic elco's bij Reichelt :)
Ik haal daar altijd Chinese torren. :+
Ook bij Conrad haalde ik Panasonic, maar die waren toch helaas iets duurder. Dus toch Reichelt.
Ik betreur wel dat ik geen Panasonic versie kan vinden van 6800uf/50v op Reichelt.

Bij Andijk, zie ik ook Chinese maar ook Japanse torren.
Er is een winkel in Nederland die Japanse/ Taiwanese torren verkoop, maar die noem ik liever niet, hij heeft mottenballenvloot. Dus het is zo op.

[ Voor 17% gewijzigd door MedionAkoya op 15-02-2021 10:31 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

MedionAkoya schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:15:
[...]

OK, hoe gaat dit? Maak je dan een hele lange lijst (onderdelen voor meerdere versterkers, cassette decks etc) om vervolgens te bestellen.

Wat en hoe hoog zijn de kosten van het bestellen? (inpakkosten, verzendkosten, douanekosten)?
Wat is het minimum bedrag?
Soms kan ik bij farnell bestellen via mijn werkgever, dat is next day free delivery. Geen inklarings of inpak kosten.
Als ik ze als particulier moet bestellen bij digikey betaal ik rond de 18€ verzendkosten. Ik geloof dat boven de 50€ de shipping gratis is. Geen inpakkkosten.
Wel even opletten dat je bij digikey soms inklaringskosten moet betalen, bvb als de componenten uit de US komen. Ook opletten dat je bij het selecteren kiest voor bulk/tape on reel/on stock. Dan kan je ze vaak per stuk bestellen, ipv. bvb per 1000 stuks. Soms koop ik ook componenten bij Gotron, een winkel hier in het Gentse (.BE) waar je ook componenten per stuk kan kopen.

Ik heb nu nog 3 apparaten die klaarstaan voor een recap, voor die apparaten maak ik per apparaat een lijst op van de benodigde componenten, en voeg ik deze lijsten samen om de componenten in 1x te bestellen.

Goede fabrikanten van elco's zijn Nichicon en Panasonic. 85°C/2000h of 105°C/1000h spec of langer zijn componenten met een lange levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

DatraxZ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Soms kan ik bij farnell bestellen via mijn werkgever, dat is next day free delivery. Geen inklarings of inpak kosten.
Als ik ze als particulier moet bestellen bij digikey betaal ik rond de 18€ verzendkosten. Ik geloof dat boven de 50€ de shipping gratis is. Geen inpakkkosten.
Wel even opletten dat je bij digikey soms inklaringskosten moet betalen, bvb als de componenten uit de US komen. Ook opletten dat je bij het selecteren kiest voor bulk/tape on reel/on stock. Dan kan je ze vaak per stuk bestellen, ipv. bvb per 1000 stuks. Soms koop ik ook componenten bij Gotron, een winkel hier in het Gentse (.BE) waar je ook componenten per stuk kan kopen.

Ik heb nu nog 3 apparaten die klaarstaan voor een recap, voor die apparaten maak ik per apparaat een lijst op van de benodigde componenten, en voeg ik deze lijsten samen om de componenten in 1x te bestellen.

Goede fabrikanten van elco's zijn Nichicon en Panasonic. 85°C/2000h of 105°C/1000h spec of langer zijn componenten met een lange levensduur.
En Nippon Chemicon dan... :'(

Ik kom ook Elna's tegen. Zijn ze tegenwoordig nog goed? In een van mijn Marantz-versterker zit nog steeds een Elna condensators in het voedingsgedeelte. Ik heb ze ooit twee nagemeten, uf-waarden waren gelijk, maar de ESR-waarde was wel het drievoudige van een nieuwe condensator van Panasonic HD-A. :o

Je denk waarom waarom zitten er nog steeds Elna's in je Marantz.... er zit lijm op en die krijg je heel moeilijk los. En verder helpt het niet dat de rastermaat van die Elna 10 mm is en de nieuwe HD-A van Panasonic slechts 7,5 mm is. 8)7

Weliswaar is HD-A geen audio-condensator. Maar het is wel van Panasonic.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Nippon/united Chemicon is vast ook goed. De vintage caps die ik uit gesoldeerd heb uit mijn japanse equipment zijn allemaal van deze fabrikant.
Met Nichicon en Panasonic caps heb ik nog nooit problemen gehad, dus ik bestel het vaakst deze.
In het verleden ook wel eens Würth caps gebruikt (chinese rebrand geloof ik) , ging ook gewoon goed, maar de laatste jaren enkel nichi en pana.

Edit : nog vergeten te vermelden, om de soldeerpunten van de componenten snel terug te vinden op de soldeer zijde van de print gebruik ik een pen met een felle LED er in. Daarmee schijn ik door het PCB, tot onder het component wat ik wil vervangen, en dan weet ik meteen welke soldeer punten het zijn. Vooral handig bij vintage PCB's, waar de componenten soms erg dicht op elkaar gepakt zitten.

@MedionAkoya Heb je ooit verschil gemeten tussen "audio" caps en "gewone" ? Ik vervang ze meestal door long life caps. Nooit echt een duidelijk verschil gezien of gemeten t.o.v. de caps die er origineel inzaten. (bvb Low DC leakage caps).

[ Voor 46% gewijzigd door DatraxZ op 15-02-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

MedionAkoya schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:56:

Je denk waarom waarom zitten er nog steeds Elna's in je Marantz.... er zit lijm op en die krijg je heel moeilijk los.
Die lijm waarmee die voedingselco's vast zitten? Die is hartstikke broos, als je de tin hebt weggezogen tik je die lijm zo los. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diedie2
Van mijn oom een Technics RS-TR373 gekregen. Denk niet dat ie op technisch vlak zoveel beter is dan de RS-TR255 die ik al had, maar vind het toch een meevaller :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIru6JUnS7rby0ldbf6FX1sKoYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fWlGaGgAJT9Rudb2ifxV4qT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
diedie2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 19:03:
Van mijn oom een Technics RS-TR373 gekregen. Denk niet dat ie op technisch vlak zoveel beter is dan de RS-TR255 die ik al had, maar vind het toch een meevaller :-)

[Afbeelding]
Mooie Technics, die RS-TR373... Is het kleine broertje van de RS-TR474... Beiden goed klinkende autoreverse dubbel cassettedecks... Specifiek van de RS-TR373 kan ik zeggen dat ik hem zelf ook gehad heb... Prima ding, ooit weggedaan naar het milieu station omdattie wat dof begon te klinken...

Ik had destijds nog niet de kennis van nu, want anders had ik de koppen van 'm eerst gedemagnetiseerd om te zien of dat soelaas zou bieden... Dus: heb ik spijt van mijn weggooi actie: met de kennis van nu wel ja...

Maar gedane zaken nemen geen keer...

Tegenwoordig geniet ik van de volgende cassettedecks / portables:
- Akai GX-75 (persoonlijke audioset, superdeck die niet meer weggaat)

- Onkyo TA-201(stond op het werk bij mijn kantoor setup, maar nu besloten om hem bij wat buizen spul thuis te plaatsen als bron)

- Marantz SD-62 (stond bij wat buizen spul als bron, maar ik heb besloten om deze te verkopen wegens twee decks te veel)

- Sony TC-RE340 (staat in de woonkamer set van mijn vader, simpele één motor autoreverse deck, maar wel een goed klinkend ding)

- Goodsell CTR-585 onderwijs cassettedeck met ingebouwde versterker, speaker en ik meen ook microfoon (leuke gadget en als historisch object in bezit)...

- Pioneer CT-443: gekregen van een collega in een deal met een ander product. Deck vernielt bandjes, ik ga nog kijken of ik er een nieuwe aandruk rol in ga zetten, daar deze versleten is (voelt niet meer soepel aan en zie droogte scheurtjes)... Maar e.e.a. hangt af van wat het kost en wat het deck kan opleveren bij verkoop... Anders gaat deze binnenkort als het weer kan naar de kringloop zodat hij daar aangeboden kan worden aan iemand anders...

- Yamaha KX-W321 dubbel autoreverse cassettedeck: maakt tegenwoordig onderdeel uit van mijn kantoor setup op het werk... Klinkt zeer goed en dankzij de twee decks in autoreverse modus hoef ik gedurende de dag mij niet druk te maken om de bandjes: dat speelt vanzelf lekker door en dat was exact de reden waarom ik 'm gekocht heb...

- Panasonic RQ-SX32 walkman: ongeveer zes jaar terug nieuw uit de doos gehaald, 1x defect geweest en speelt na de reparatie eigenlijk gewoon prima...

- Sony WM-D6C field recorder: speelt probleemloos, opnemen werkt ook, maar spoelen (zowel vooruit als terug uit) doet hij niet meer... Versleten tussenwielen schat ik zo in, dus daar moet ik nog eens wat tijd aan investeren of opsturen naar een reparateur zodat hij de liefde krijgt die het verdient...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
kvond het wel vreemd om te zien dat er geen knopje is om de balance te regelen voor als je wil opnemen. Dat had ik nog nooit gezien bij eender welk ander deck. Maar het valt ergens wel te begrijpen, wie zou er ooit al iemand eens een opname gemaakt hebben met de balance niet in het midden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

diedie2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:57:
kvond het wel vreemd om te zien dat er geen knopje is om de balance te regelen voor als je wil opnemen. Dat had ik nog nooit gezien bij eender welk ander deck. Maar het valt ergens wel te begrijpen, wie zou er ooit al iemand eens een opname gemaakt hebben met de balance niet in het midden?
Zijn het twee potmeters op een staaf geplaatst of niet?
Waarbij buitenste ring bijv. geluid links is en binnenste ring geluid rechts is.
Dat zie je ook bij JVC Cassettedecks uit 1980. Denk aan KD-A33.

[ Voor 22% gewijzigd door MedionAkoya op 15-02-2021 22:16 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Dat had inderdaad gekund maar neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
diedie2 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 21:57:
Dat is in de jaren 90 meer regel dan uitzondering... Zover ik weet heeft geen enkel deck hier een rec balance functie.... Ik zou ook niet weten waarvoor ik die nodig zou moeten hebben... Maar in de jaren 80 zag je wel eens zo'n knop of je kon het opname niveau van het linker en rechter kanaal onafhankelijk van elkaar regelen... ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOXkH07B8QXp-HwkbavsOYq2m-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUjIPAgll83fH1rB4OPWlUrB.jpg?f=fotoalbum_large

Rommelige foto, ik weet wet. Maar.. ben fan van het space age design (dus de philips tv moet ook nog komen!), en deze, een Weltron 2001, stond al lang op het lijstje. Kwam een mooi exemplaar tegen waarvan de auction midden op een weekdag afliep en (daardoor) geen medebieders had, dus nu eindelijk in mijn bezit! Inclusief 2 speakers in dezelfde stijl, die zo te zien nog hagelnieuw (en dus spierwit) zijn.

Alleen, het is een 8-track speler, dus nu nog ergens wat 8-tracks zien te verzamelen en op te knappen. Gelukkig wat dat betreft woon ik in de VS dus aanbod genoeg.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:27
The Eagle schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb je vandaag nagedaan. GR777 met afstandsbediening (!) En een Onkyo Cd speler, beiden in vrijwel nieuwstaat. Voor 35 euro mocht ik ze ophalen, kreeg nog koffie bij ook :D
Heb de beste man 40 gegeven, ik was al lang blij. Moest er even 100km enkel voor rijden maar was het meer dan waard :D
Dat heb je dus nog beter gedaan dan ik, en 100km is dat zeker wel waard, mooie score!
Ik moet zeggen dat ik wel regelmatig gewoon naar de analyzer zit te kijken als ik wat muziek aan heb staan.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@rcor die Ct-443 is niet heel speciaal. Alles wat je er meer dan 25 euro voor kunt krijgen is meegenomen. Vrij doorsnee deck. Niet slecht, maar ook zeker niks bijzonders.

Na mijn tweede GR-777 met afstandsbediening zojuist een mooie deal kunnen sluiten voor een nieuw ampje. Gebouwd als een tank :) Specs teaser:
Technische Daten

Dauerleistung:
8 Ohm: 2x 70 W /0,007%
4 Ohm: 2x 95 W /0,009%
Dynamikleistung
8 Ohm:
4 Ohm: 2x 150 W
Gesamtklirrfaktor: 0,007% (20-20.000 Hz, 70 W, 8 Ohm)
Dämpfungsfaktor: 150 / 70 (8 Ohm, 1 kHz / 20-20.000 Hz)
Ws van het weekend ophalen :)
Mag de huidige A550R een paar jaar de doos in, en dan krijgt Eagle Jr hem. Die begint nu (net 5) al muziekliefhebber te worden. Of het slim is om een joch van een jaar of 8 jaar oud een dergelijke installatie te geven laat ik even in het midden, maar het voelt fijn dat het kan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:00:
@rcor die Ct-443 is niet heel speciaal. Alles wat je er meer dan 25 euro voor kunt krijgen is meegenomen. Vrij doorsnee deck. Niet slecht, maar ook zeker niks bijzonders.
Precies, dat is ook mijn gedachte en als de snaren / aandrukrol uiteindelijk duurder dan de dagwaarde is dan loont het niet echt... Maar ja, het is wel Pioneer, dus sommige gekken hebben er wel wat voor over...

Dit, terwijl het deck niets beter is dan de Onkyo TA-201, puur kijkend naar de specs... Echter, in praktijk vindt ik de Onkyo beter klinken dan de Pioneer... De Marantz SD-62 is ook op papier beter qua specs, maar die legt het geluidstechnisch ook af tegen de Onkyo, ondanks de 3 koppen configuratie en de mogelijkheid om tot +12 db uit te sturen richting het bandje tijdens het opnemen... Iets wat de Onkyo niet kan: die komt niet verder tot +8 db...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je bij opname +12dB naar tape moet uitsturen heb je volgens mij een heel ander probleem dan dat je met een tape deck op zou moeten lossen :X

De Pioneer liefhebber zal eerder voor een CT-6xx of hoger gaan. Lagere types zie ik vrijwel dagelijks op MP voorbij komen.

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 16-02-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:24:
Als je bij opname +12dB naar tape moet uitsturen heb je volgens mij een heel ander probleem dan dat je met een tape deck op zou moeten lossen :X

De Pioneer liefhebber zal eerder voor een CT-6xx of hoger gaan. Lagere types zie ik vrijwel dagelijks op MP voorbij komen.
Hahaha... Ja, zover heb ik mijn Marantz SD-62 ook nooit gepushed, zelfs niet eens geprobeerd met type 4 bandjes... Het kan niet anders dan dat dit vervorming oplevert... Ik zelf heb hem ooit naar +6 db geduwd zonder vervorming op een type 4 bandje (weet niet meer welk merk en type, tape / source knop stond op tape)... Dat helpt wel mee om een goede signaal / ruis verhouding te hebben waarbij er meer signaal dan ruis is... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:00:

Na mijn tweede GR-777 met afstandsbediening zojuist een mooie deal kunnen sluiten voor een nieuw ampje. Gebouwd als een tank :) Specs teaser:

[...]

Ws van het weekend ophalen :)
Mag de huidige A550R een paar jaar de doos in, en dan krijgt Eagle Jr hem. Die begint nu (net 5) al muziekliefhebber te worden. Of het slim is om een joch van een jaar of 8 jaar oud een dergelijke installatie te geven laat ik even in het midden, maar het voelt fijn dat het kan :)
Gokje, een Pioneer A-676 of A-701R. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 19:42
Mijn laatste aankoop, een Lenco L236 volautomaat platenspeler, gekocht op MP voor 45,-. Het is de directe opvolger van de Lenco L84 die ik al heb staan. Ben blij met deze speler als backup voor mijn L84. Ik heb hem volledig schoongemaakt, gesmeerd en de landingsplek van de arm opnieuw afgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/N0nL4S2n/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/63Gq1cdp/2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4ykyCc5b/3.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@kingmace Als je Lenco zegt dan denk ik altijd aan:

De L75.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD1eXVe0rdatA9hr6OAU1DyzSU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rhQYrbbuAL9t0G1yqM8X9rjC.jpg?f=user_large

En de B55:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qausCDFYflq_7oKp1EbV4fyq9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C5kKLNuzf3Z4OxPMvQxV4Mr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door OgWok op 17-02-2021 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
OgWok schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:15:
@kingmace Als je Lenco zegt dan denk ik altijd aan:

De L75.....
[Afbeelding]

En de B55:
[Afbeelding]
De L76-S met Jelco arm is degene die ik nog zoek :)
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2019/7/30/6/d/e/6dea2517-4e93-4d82-a66f-643187bad76d.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
rcor schreef op maandag 15 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Dat is in de jaren 90 meer regel dan uitzondering... Zover ik weet heeft geen enkel deck hier een rec balance functie.... Ik zou ook niet weten waarvoor ik die nodig zou moeten hebben... Maar in de jaren 80 zag je wel eens zo'n knop of je kon het opname niveau van het linker en rechter kanaal onafhankelijk van elkaar regelen... ;)
Mijn Kenwood KX-3060 uit 1994 heeft het nog. :+. Niet dat ik het ooit heb gebruikt. Foto's trouwens van het deck zoals het nu nog in mijn jaren-90 torentje op de werkkamer staat. Het deck doet het nog altijd perfect en maakt nog steeds (in mijn oren) fantastische opnames, ondanks dat het verder niet heel bijzonder of high-end is qua specs.

Terug in de jaren 90 nam ik geregeld muziek op tapes op voor anderen, vaak afgespeeld vanaf een CD-ROM drive aan een Sound Blaster 16 (met bass en treble nét iets hoger dan neutraal). Meer dan eens gaven die mensen aan verbaasd te zijn over de kwaliteit van de opnames. Op de midi- en minisetjes die ze zelf thuis hadden, haalden ze dat bij lange na niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K13z9QAs09SfAdl2uezTZIkCg2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3b5TtljEwiBB5Onph35zjlsy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhZ7frysb6ZSrYKHvW-r49ZsGEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlLq4drZ7Dqi9rOGQ859tf6e.jpg?f=fotoalbum_tile

De Sony TC-FX33 uit de jaren 80 die m'n ouders altijd hadden, had inderdaad onafhankelijke L en R schuiven om het opnameniveau in te stellen. Als kind vond ik het altijd al betoverend om al die lampjes te zien (en ook die onder de opname- en pauzeknop). En om er een microfoon aan te hangen en dan de metertjes op m'n stem te zien reageren :D .

Afbeeldingslocatie: https://www.cassettedeck.org/srv/images/402459/sony_tcfx33_600px.png

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 17-02-2021 10:52 ]

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
eymey schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:37:
[...]

Het deck doet het nog altijd perfect en maakt nog steeds (in mijn oren) fantastische opnames, ondanks dat het verder niet heel bijzonder of high-end is qua specs.
desondanks toch HX PRO :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat dan weer wel ja :).

In 1994 had ik een bij elkaar geraapt boeltje staan voor hi-fi: Een Sony versterker en Sony tuner uit dezelfde serie / design als het hierboven afgebeelde cassettedeck (dat het na tig keer deurtje slopen door broertjes en zusjes eindelijk begeven had :P ). Omdat ik heel veel cassettes had en ook veel opnam/overnam mocht ik toen samen met m'n moeder een nieuw cassettedeck uitkiezen, deels bekostigd van eigen zakgeld en rest gesponsord door m'n ouders. Zoals bij het meeste bij ons thuis is het toen iets 'midrange' geworden.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

eymey schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:31:
[...]

Dat dan weer wel ja :).

In 1994 had ik een bij elkaar geraapt boeltje staan voor hi-fi: Een Sony versterker en Sony tuner uit dezelfde serie / design als het hierboven afgebeelde cassettedeck (dat het na tig keer deurtje slopen door broertjes en zusjes eindelijk begeven had :P ). Omdat ik heel veel cassettes had en ook veel opnam/overnam mocht ik toen samen met m'n moeder een nieuw cassettedeck uitkiezen, deels bekostigd van eigen zakgeld en rest gesponsord door m'n ouders. Zoals bij het meeste bij ons thuis is het toen iets 'midrange' geworden.
Herkenbaar.
Ik was vanaf 1991 tot 1994 aan het sparen voor de rest van mijn Pioneer set - ik had alleen de cd speler. Toen kochten mijn ouders een Miniset van Technics. Ik was mee, hoorde het ding, en was verkocht. Klonk zo onwijs goed. Dus toen zijn we met twee sets de deur uitgelopen en ging de Pioneer naar mijn zusje.
Dat was dit setje:
Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/technics_sc-ch650_component_audio_system.jpg
Technics SC-CH650. Alles touch, inclusief het cassettedeck :)

Inmiddels is dat minisetje al lang verdwenen, heb ik de cd speler terug en is mijn droom Pioneer set hier nog steeds in wording, omdat dat spul de tand des tijds een stuk beter overleeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@The Eagle Ha, dat Technics setje ken ik denk ik wel. Stond in die tijd bij een klasgenoot van me in de huiskamer (van zijn ouders dus). Wel bling bling gehalte met die spectrum analyzer, maar ik kan me herinneren dat het geluid helemaaaaal niet verkeerd was, zeker niet voor zo'n setje in die tijd.

Maar geen idee hoe bv. de opnamekwaliteit van het cassettedeck was in die set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Klinkt idd buitengewoon goed voor een dergelijk klein ding. Moet zeggen dat het receiverdeel klein lijkt, maar er achterop een flinke bobbel zit voor de voeding. En de binnekant is packed met elektronica. En dat is niet alleen een spectrum analyzer, maar ook een DSP wat er in zit. Heeft aansluiting voor twee surroundspeakers en doet ook ruimtelijke standen genaamd Disco, Live en Hall, en een speciale stand voor gebruik met headphones.

Opnamekwaliteit was prima. SA90 er in, dolby C aan en gaan. Of ie ook HXpro had durf ik even niet te zeggen maar meen van niet.

Overigens heeft het ding nog een typische jaren 90 functie: er zit een Karaokeknop op die de stemmen weg kan draaien. Of iig toch een poging doet tot :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Ik heb een Pioneer A-X350 versterker en F-X450L tuner. Maar de CD Speler was nog een Sony en dat zag e niet zo goed uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol7YJ9NGvqpkWbUtbEMfzOTchaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0v3lP3e5NRXevpTtHhSnrLzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren een Pioneer PD-Z72T CD Speler opgehaald via Marktplaats. Best een mooi ding, met 2 laadjes, en staat ook beter bij mijn vroege jaren 90 setje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax5Xmr4Lu6U9Dp9_y-WAZb2eIBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68kDUMdZgmExUYzhPcBhK9VK.jpg?f=fotoalbum_large

En... hij doet het! Als de CD in lade 1 klaar is, wisselt 'ie naar lade 2. Wel met wat meer geluid dan verwacht... nu nog even overwegen of ik nog een Pioneer platenspeler wil.... en een betere plek... het setje staat nu in wat wankel op een plank in een te ondiepe kast.

[ Voor 10% gewijzigd door Kalentum op 18-02-2021 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Als stereo-installatie voor thuiswerken. :*)
PM310 uit 1981
EQ-10 uit 1980

EQ-10 vervangt een Akai EA-A22 Equalizer

(niet op foto)
- Marantz DR 4050 CD recorder uit 2000
- Akai GX600D uit 1976
- Jamo Compact 500 (deze moeten nog vervangen worden)

Ze staan op een Formica/Wenge tafel uit 1960 (ik heb geen bureau).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9FrF3AbzX7CvWXjwSYKZVqEvHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUtf10QreMjnYXvfdw0NFDdt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door MedionAkoya op 18-02-2021 09:29 ]

Trein?

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
brama schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:58:

Rommelige foto, ik weet wet. Maar.. ben fan van het space age design Gelukkig wat dat betreft woon ik in de VS dus aanbod genoeg.
Een afgietsel van een prachtige hifi set die Colani destijds had ontworpen en andere firma's met minstens 10 verschillen hebben nagebouwd. Toch een heel mooie vintage vondst.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
brama schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:58:
[Afbeelding]

Rommelige foto, ik weet wet. Maar.. ben fan van het space age design (dus de philips tv moet ook nog komen!), en deze, een Weltron 2001, stond al lang op het lijstje. Kwam een mooi exemplaar tegen waarvan de auction midden op een weekdag afliep en (daardoor) geen medebieders had, dus nu eindelijk in mijn bezit! Inclusief 2 speakers in dezelfde stijl, die zo te zien nog hagelnieuw (en dus spierwit) zijn.

Alleen, het is een 8-track speler, dus nu nog ergens wat 8-tracks zien te verzamelen en op te knappen. Gelukkig wat dat betreft woon ik in de VS dus aanbod genoeg.
Die Philips tv, is dat deze?
https://www.radiomuseum.org/r/philips_discoverer.html

Geweldig ding

Is dat uit dezelfde periode als de Philips Roller Radio http://ianwongresearch.bl...philips-roller-radio.html ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
Ha, die Philips Roller Radio (alleen dan grijs met rode accenten) heb ik vroeger ook gehad. Was m'n eerste eigen 'echte' radio, gekregen toen ik een jaartje of 8 was en m'n zusje een pony kreeg :D. Brings back memories.

Later vond ik de D6350 (https://www.radiomuseum.o...tte_recorder_d635000.html) eigenlijk veeeel leuker, want ondanks mono wel andere coole features zoals microfoonaansluiting en de pitch control :P.

[ Voor 38% gewijzigd door eymey op 18-02-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kalentum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Geweldig ding

Is dat uit dezelfde periode als de Philips Roller Radio http://ianwongresearch.bl...philips-roller-radio.html ?
Nee, die Roller Radio is midden jaren 80, terwijl die TV begin jaren 90 is.
Ik weet dat die TV in https://www.homecomputermuseum.nl te bezichtigen is. Of iig, ik weet dat ze er een of twee in werkende staat hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kalentum schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 12:45:
[...]

Geweldig ding

Ik dacht eigenlijk dat er een oudere was, zwart/wit, jaren 70. Maar daar kan ik zo snel niets over vinden. Er zijn wel andere merken (jvc videosphere, panasonic orbitel), maar ik zou zweren dat er ook een philips was. Heb ik het mis?

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
@MedionAkoya waarom zet je de faders van je EQ allemaal naar beneden? Kan je dan niet gewoon het volume lager zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16

kraats

Ik rol

Volgens mij is defeat ingeschakeld, dus lijkt me dat hij dan sowieso niets doet met het signaal :)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

diedie2 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:54:
@MedionAkoya waarom zet je de faders van je EQ allemaal naar beneden? Kan je dan niet gewoon het volume lager zetten?
Hij staat nu op defeat. Dus equalizer is nu bypassed.
Nee, echter waarheid is dat hifi-componenten uit 2000 veel te hard klinken op een PM310. Die spugen 2 volt uit ipv 0,6volt.

Een user raadde een 19" mixer aan ...., maar dat vond ik te lelijk. :r

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 19-02-2021 18:11 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

MedionAkoya schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:08:
om dat teveel aan signaal naar beneden te krijgen? Dan zijn alleen 4 weerstandjes in je kabels toch voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kraats schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:15:
[...]
om dat teveel aan signaal naar beneden te krijgen? Dan zijn alleen 4 weerstandjes in je kabels toch voldoende?
Ok, ik ben benieuwd hoeveel ohm en watt die weerstanden moeten zijn.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Nee, echter waarheid is dat hifi-componenten uit 2000 veel te hard klinken op een PM310. Die spugen 2 volt uit ipv 0,6volt.

Als die op defeat staat, waarom staat hij er dan tussen?
Anyway: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144977

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

[...]

Dan heeft die PM-310 wel érg weinig headroom zeg, ik heb maar 1x meegemaakt dat een bron te hard binnen kwam en dat was een CD speler aan een Heathkit receiver uit begin jaren '70.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

MedionAkoya schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Ok, ik ben benieuwd hoeveel ohm en watt die weerstanden moeten zijn.
Gewoon 0,25W is zat en volgens bijvoorbeeld deze site is 3k9 en 1k8 bijvoorbeeld wel oké. Ik heb zelf ooit kant en klaar kabels gekocht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@BenEco @cmndr_adama jullie gaan door voor de koelkast :)

Het beest is binnen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmw6d-l35jH5aJHPx0zgTjC-MVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JePTHm3McgD5AqRUG8JdUXmr.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag opgehaald, Pioneer A-701r en een F676 tuner. In zo goed als nieuwstaat en met afstandsbediening :)
Mag de a550r gaan vervangen. Tuner weet ik nog niet wat ik er mee doe. Ding heeft vrijwel de zelfde specs als de f550rds die ik nu in gebruik heb.
Kan nu uit kiezen, heb namelijk ook nog een f441L staan :+

Moet alleen ff kijken wanneer ik hem aan de set kan toevoegen. Mag ivm een ingreep ff niet zoveel kracht op mijn schouder zetten en het ding weegt ruim 13 kilo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
@The Eagle Mooie versterker... Ik zou lekker die F676 gaan gebruiken, maar dat is persoonlijk... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:22:
@The Eagle Mooie versterker... Ik zou lekker die F676 gaan gebruiken, maar dat is persoonlijk... ;)
Waarom dan? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
Als ik kijk naar de specs: http://www.cassettes.ru/catalog/Pioneer_1991.pdf (pag 61) dan zijn ze vrijwel gelijk. Image response ratio van de F550 is lager (en volgens mij is dat juist goed, maar correct me if I'm wrong :) ) en het ding heeft RDS. De 676 heeft dan weer iets wat Pioneer SSS niemt, en wat van een mono FM of AM signaal een leuk stereosignaal maakt. Geloof niet dat ik dat ooit ga gebruiken.
Ok, de 676 is een type hoger en dat staat leuk. Fair point :P

Dus enlighten me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
The Eagle schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Waarom dan? Ben wel benieuwd eigenlijk :)
Als ik kijk naar de specs: http://www.cassettes.ru/catalog/Pioneer_1991.pdf (pag 61) dan zijn ze vrijwel gelijk. Image response ratio van de F550 is lager (en volgens mij is dat juist goed, maar correct me if I'm wrong :) ) en het ding heeft RDS. De 676 heeft dan weer iets wat Pioneer SSS niemt, en wat van een mono FM of AM signaal een leuk stereosignaal maakt. Geloof niet dat ik dat ooit ga gebruiken.
Ok, de 676 is een type hoger en dat staat leuk. Fair point :P

Dus enlighten me :)
idd je fair point... Hij past beter in de stijl van dat jaar... Bij Marantz is het gelukkig wat minder erg, daar heerst al heel lang dezelfde stijl en die voor als nog slechts bij één nieuw model reeks komen te vervallen (waarschijnlijk om te kijken wat het nieuwe design onder de mensen doet)...

Even heel eerlijk: eigenlijk maakt het niet zoveel uit, ik zelf hecht geen directe waarde aan RDS meer... Tegenwoordig luister ik trouwens steeds vaker via internet radio omdat dit op m'n Marantz PM7000N de enige methode is om radio te kunnen luisteren via het ingebouwde Heos systeem (er zit helemaal geen analoge FM / AM tuner ingebouwd)...

Gelukkig kan mijn Philips 22RH720 nog wel FM radio aan, maar ook daar geen RDS tot mijn beschikking...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
Mooie versterker @The Eagle , zo te zien ook nog erg netjes dus goed op gepast. Ik zou, alleen al vanwege het modelnummer, de F-676 gaan gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mja, de CD speler is een PD7700.. dan moet ik de F757 gaan halen ofzo, blijf aan de gang :+
Bovendien is de combi a701r / F550RDS veel geleverd - maar dan in het zilver. Er was in die tijd weinig in zilverkleur verkrijgbaar; als je dat wilde had je eigenlijk een vaste combi te pakken. In zwart kun je veel meer kiezen. Saillant detail: de a701r is heel weinig in het zwart geleverd, meest in zilver. Dit is best wel een zeldzaamheid :)

Stiekem is die a701r trouwens onderhuids een 676: https://www.hifi-wiki.de/index.php/Pioneer_A-701_R
(Tenzij je vloeiend Duits leest, google even zijn vertaalwerk laten doen ;) )

[ Voor 59% gewijzigd door The Eagle op 20-02-2021 23:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Even een Kenwood KX-880HX update:

spoelmechaniek gesmeerd en schoongemaakt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAH_0U8CwJjriRYaD0Sj5rVRj40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0trkobUE7N3WvUBrFKS1A52X.jpg?f=fotoalbum_large

maar daarvoor moet de voorkant eraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quDKz9s9k9jcVBXtXzq4xHxd3Uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2lRzxynsOYJjBstYWj1HfqJt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roger is here
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 12:34

roger is here

duss..

Vandaag deze weten te redden

Philips radio cd. tape speler.
Cd werkt heelaas niet meer maar tapjes en radio doen t prima.
Leuk ding! en! er kunnen batterijen in! haha
Uit 2000. / 2001
Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2021/02/phil-2-576x1024.jpgg]

Afbeeldingslocatie: https://cheapsonofabitch.com/wp-content/uploads/2021/02/philips-rad-1.jpg

Me? Crazy? I aint crazy, poor people are crazy i'm eccentric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Een vraag aan jullie:
Zouden jullie een hifi-component kopen, waarbij de verkoper of overledene een Schukostekker heeft vervangen door een eurostekker? of omgekeerd? :D
Of een C10 aansluiting vervangen heeft door een C14. :D

Ik heb een GX-600D met een Schukostekker. Volgens mij hoort er een eurostekker op.... maar er staat nergens een aanduiding dat het dubbelgeisoleerd is. :?
Het is ook nog eens tweelingdraad.... waarschijnlijk is dit de originele draad die bij deze Akai hoort. :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP5m3nQ4RbyLZ9Ul8kax4xcln2o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxHzwxUbMFfdxr1VwYA1g3HX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACPvsMblItML39OeI6zOYhdV3Nw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qvlg1IhfUM6UHCvBXAv1ELz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 149% gewijzigd door MedionAkoya op 22-02-2021 18:19 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

MedionAkoya schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:48:
Een vraag aan jullie:
Zouden jullie een hifi-component kopen, waarbij de verkoper of overledene een Schukostekker heeft vervangen door een eurostekker? of omgekeerd? :D
Of een C10 aansluiting vervangen heeft door een C14. :D

Ik heb een GX-600D met een Schukostekker. Volgens mij hoort er een eurostekker op.... maar er staat nergens een aanduiding dat het dubbelgeisoleerd is. :?
Het is ook nog eens tweelingdraad.... waarschijnlijk is dit de originele draad die bij deze Akai hoort. :')

[Afbeelding][Afbeelding]
Ja.

Maar wat is voor jou het probleem? (Zelf vind ik zo'n witte stekker er niet kek uitzien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

OgWok schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Ja.

Maar wat is voor jou het probleem? (Zelf vind ik zo'n witte stekker er niet kek uitzien)
Witte stekker hing er al aan, toen het aan mij werd overgedragen.
Ik zal in de rommelbak naar een zwarte zoeken.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

MedionAkoya schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:04:
[...]

Witte stekker hing er al aan, toen het aan mij werd overgedragen.
Ik zal in de rommelbak naar een zwarte zoeken.
Heb vroeger een Akai 4400D gehad en daar zat, vanaf importeur, ook een witte randaarde stekker aan. Zonder dat de randaarde was aangesloten. Geen randaarde was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Heb vroeger een Akai 4400D gehad en daar zat, vanaf importeur, ook een witte randaarde stekker aan. Zonder dat de randaarde was aangesloten. Geen randaarde was geen probleem.
Grote kans dat ze de japanse stekker eraf geknipt/schroeft hadden en er een Shuko opgezet hebben. Alleen die met randaarde kun je schroeven, vandaar dat die erop gezet is. Zal niet alleen voor Akai gelden.

Terug naar de vraag: ik zou een apparaat er absoluut niet om laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OgWok schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:46:
Even een Kenwood KX-880HX update:

spoelmechaniek gesmeerd en schoongemaakt
[Afbeelding]

maar daarvoor moet de voorkant eraf:
[Afbeelding]
Nice, zo'n KX-880HX. Die had een verre neef waar ik in mijn tienerjaren vaak logeerde in z'n Kenwood-componentenset staan, begin jaren '90. Door zijn set ben ik fan van Kenwood geworden. (Hij was wel een jaar of 8 ouder dan ik, dus hij had al bijbanen om het te bekostigen)

Tijdens de logeerpartijen met dit deck altijd volop CD's over ge-taped op TDK-SA90 tapes om mee naar huis te nemen.

Stiekem vind ik die lijn eigenlijk nog altijd veel mooier (want 'strakker'), dan de lijn waaruit mijn KX-3060 uit 1994 komt.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 23-02-2021 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 00:04

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

brama schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Ik dacht eigenlijk dat er een oudere was, zwart/wit, jaren 70. Maar daar kan ik zo snel niets over vinden. Er zijn wel andere merken (jvc videosphere, panasonic orbitel), maar ik zou zweren dat er ook een philips was. Heb ik het mis?
De TF1170 misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hwjrb10Vhvh4zXhfzvLbsp6yuBY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DooNJVih2fYOkNmEfmsHKy2m.png?f=user_large

Is een Philips, uit 1969, werd ook als Radiola verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 23-02-2021 11:55 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Iets later (1992) in de tijd:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/f5/6f/50/f56f505cf6c11c74c85cf7f3b28ea7d8.jpg
Afbeeldingslocatie: https://cdn.globalauctionplatform.com/f67ed157-37dc-47c7-b7b3-a5320100944e/5e79dece-4d28-4ac5-eb16-79c1293f6609/540x360.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/736x/d0/a0/dc/d0a0dc1a80d3b3d6cc044a5760552421.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 19:42
Ik ben op zoek naar onderstaande 8V fuse led lampjes. Ik kan echter nergens in NL rode led fuse lampjes vinden. Iemand enig idee waar deze te krijgen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KvQ0SD4f/s-l300.jpg

Alleen via deze ebay site maar ik vertik het om $23 verzendkosten te betalen :'(

https://www.ebay.com/itm/...328?&shqty=1&isGTR=1#shId

[ Voor 25% gewijzigd door kingmace op 23-02-2021 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

hebben ze dat spul niet bij bijvoorbeeld de Technische Centrale?

Pagina: 1 ... 110 ... 166 Laatste