Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:19
handleiding en originele doos kan de prijs ook doen stijgen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
The Eagle schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:45:
Realistische waarde los is denk ik 15-20 voor de cd speler, 30-40 cassettedeck, amp 40-50 en tuner max 10 (want geen rds en analoge radio gaat er toch uit). Omdat set en er vrij veel aanbod is, tussen de 80 en 100 is realistisch qua waarde, met een neiging naar 80. Dus voor 100 euro op MP :+
Vraag is wel hoe oang het duurt voor je het kwijt bent dan :P

Had je nou een GR777 equalizer met afstandsbediening gehad, dan was je alleen daarvoor al tussen de 150 en 200 gekomen. Waarvan 50 voor het feit dat de ab er bij zit.
Zo'n GR777 is wel erg leuk om te hebben inderdaad.. :)

Inmiddels via een DM (want ja dat is Marktplaats.. ) een bod van 50,- euro binnen, genoeg om te laten zien dat ik het binnen een dag weer met winst kan verkopen. Zoals gezegd verkoop ik 'm niet dus ik heb de advertentie weer verwijderd, de bieder bedankt en als verliezer mag m'n collega nu het bier voor de vrijmibo meenemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:59
The Eagle schreef op woensdag 2 december 2020 @ 22:45:
tuner max 10 (want geen rds en analoge radio gaat er toch uit).
Voorlopig blijft analoge radio (FM) nog wel even bestaan hoor O-)
DAB+ is een doodgeboren kindje, internet radio is al een stuk beter.
Bovendien als we FM afschakelen kunnen we 63 miljoen radio's weggooien, heeft er iemand nog opmerkingen over milieu? 8)7

Bij ons in het dorp blijft het sowieso zolang ik leef, zwengel gewoon mijn FM zender weer aan 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Ik denk dat DAB+ wel degelijk zal overleven (tenzij ze weer met een opvolger afkomen en de vorige versie gewoon dumpen zoals met DAB is gebeurd). In een auto bvb zie ik niet zo gauw internetradio want dan moet je weer verbinding hebben met internet (whats in a name) waar dat bij DAB+ helemaal niet nodig is.

DAB+ zal wellicht nooit de aantallen halen van FM, maar om het nu doodgebeuren te noemen...

Volgens mij zit het probleem er vooral in dat de overheid te weinig pusht. Zo hebben ze in BE nu wel verplicht dat alle nieuwe auto's verplicht DAB+ moeten hebben, maar daar stopt het. Zo zouden ze volgens mij perfect kunnen verplichten dat ALLE nieuwe radio's minstens DAB+ moeten bevatten. Mensen die niet genoeg van kennen kopen vaak nog een FM-radio gewoon omdat die goedkoper is, er niet bij stilstaande dat ze over een paar jaar (?) een probleem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Maar waarom zou de regering moeten pushen voor een systeem wat
1) geen voordelen bied
2) een groot millieu probleem veroorzaakt
3) in noodsituaties geen oplossing geeft (je weet wel, die radio in de meterkast met batterijen)
4) hoger verbruik geeft (DAB+ verbruikt meer stroom als FM)
5) niet de geluidskwaliteit geeft dan verwacht vanwege commerciële redenen
6) een nieuwe infra structuur vereist
7) meer radio vervuiling geeft

En zo kan ik nog wel een bladzijde doorschrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:48
offtopic:
Kunnen we weer over oude hifi praten in dit topic aub? DAB+ is in 2013 geintroduceerd, dat is nog niet vintage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

cmndr_adama schreef op woensdag 2 december 2020 @ 23:54:
[...]

Zo'n GR777 is wel erg leuk om te hebben inderdaad.. :)
Ik weet het, dr staat er hier eentje in de keten (helaas zonder AB) :)
Inmiddels via een DM (want ja dat is Marktplaats.. ) een bod van 50,- euro binnen, genoeg om te laten zien dat ik het binnen een dag weer met winst kan verkopen. Zoals gezegd verkoop ik 'm niet dus ik heb de advertentie weer verwijderd, de bieder bedankt en als verliezer mag m'n collega nu het bier voor de vrijmibo meenemen :P
:D

Vwb analoge radio: is er een apparaatje wat een digitale radiostream in een coaxkabel kan injecten als analoog FM signaal? Ik luister toch alleen maar 3FM :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedie2
Ik ben ooit dit tegengekomen => https://eu.pioneer-av.com/en-GLOBAL/c/as-db100/p/156463
maar heb zelf een VSX-831 dus helaas.

Maar ik zou denken dat er ook wel van die dongles of sticks bestaan met RCA- en jackaansluiting zoals je dat nu al vaak ziet voor bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Mja, da's een DAB ontvanger voor een receiver. Letterlijk een plug-in :P
Analoge ontvanger heb ik al. Alleen gaat straks dus het analoge signaal van de kabel af. Dus ik zoek of er iets is om iets als FM signaal te injecteren in mijn huisinstallatie - en dat ook met een DVB radiostream om kan gaan :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:40

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Hier is ook weer wat aangespoeld afgelopen maandag: Drie cassettedecks, allemaal kapot. Een Tascam 112mkII, een Marantz SD-55 (een omgestickerde Teac met een Marantz-jasje aan) en een enorme Sharp Optonica RT7100. De deal was: Fix de Tascam en de rest is gratis.

(foto's allemaal van internet)

Afbeeldingslocatie: https://www.hifiengine.com/images/model/tascam_112_stereo_cassette_deck.jpg
Nu ken ik die Tascams heel goed, het programmamechanisme zit vol oud vet wat een soort lijm wordt, en de tandwielen (de eerste in de keten in het bijzonder) wordt zacht en breekt door de kracht die erop komt te staan. Daarnaast is het snelspoeltussenwiel hard en de snaar wordt weer vloeibaar. Afijn, mooi gebouwd spul dus na een half avondje schroeven werkt 'ie weer prima. Als je ooit de kans krijgt om voor een leuk bedrag aan een dergelijk deck (of z'n driekops-broertje de 122) te komen: zeker doen. Ze zijn, op die paar punten na, ontzettend degelijk, zien er stoer uit en ze klinken echt ontzettend mooi!

Afbeeldingslocatie: https://www.classicaudio.fi/wp-content/uploads/2018/04/markasilk.jpg
Dan de Marantz, deze is in 2018 nog nagekeken en zo te zien voorzien van een nieuwe snaar, er zit nog wat restant van de vorige onderin het deck. de kap lag er los op maar de schroefjes waren netjes meegeleverd, dus hij is in ieder geval compleet. Alle functies doen het, maar hij speelt te langzaam en dit is niet voldoende bij te regelen. Ik vermoed een te strakke snaar of een versleten motortje. Verder nog niet echt naar gekeken.

De Sharp is echt een beest van een deck:
Afbeeldingslocatie: http://www.audiocircuit.com/A-Images/AA-Brands/O/Optonica-OPW/RT-7100_____-F-001-960-OPW.jpg
En vooral heel erg kapot. Eerste stap was de microswitches van de loopwerkbediening. Die waren allemaal slecht. Vervangen voor nieuwe, die iets minder hoog waren, dus dmv een platte tandenstoker de switches een stukje van de print afgezet. Nu werkte in ieder geval de computer weer, maar nog geen bandtransport. Cassettedetectie schakelaars doorgemeten, er zitten er drie op een rijtje: Cassette loading, cassette present en record protection. de eerste twee zitten aan elkaar verbonden (moeten beide geactiveerd worden voordat de loopwerkbediening functioneert) en ze waren beide slecht. Schoongemaakt, en toen ging de capstan draaien op 't moment dat het deck in weergave geschakeld wordt. snaar was slecht, dus ook direct vervangen, en daar zit ik nu, de solenoid die de drukrol aantrekt krijgt wel spanning, maar doet het niet. Er zit een zekering op die solenoid waarvan ik het vermoeden heb dat 'ie stuk is. Als ik zelf de drukrol tegen de capstan druk speelt het deck en klinkt 'ie gewoon goed, dus dat is hoopvol. Van het weekend ga ik ermee verder :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:30

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:53:
Mja, da's een DAB ontvanger voor een receiver. Letterlijk een plug-in :P
Analoge ontvanger heb ik al. Alleen gaat straks dus het analoge signaal van de kabel af. Dus ik zoek of er iets is om iets als FM signaal te injecteren in mijn huisinstallatie - en dat ook met een DVB radiostream om kan gaan :)
Psst: FM signaal kun je ook gewoon uit de lucht halen. Met een beetje antenne is de geluidskwaliteit ook beter dan het gedigitaliseerde en dan weer analoog gemaakte signaal van de kabel.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diedie2
Videopac schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:41:
[...]

Psst: FM signaal kun je ook gewoon uit de lucht halen. Met een beetje antenne is de geluidskwaliteit ook beter dan het gedigitaliseerde en dan weer analoog gemaakte signaal van de kabel.
Inderaad. En je kunt altijd een deftige FM-antenne kopen
In België is het analoge signaal op de kabel zelfs al weg sinds begin dit jaar.

Aangezien toch het vintage-topic is: Bij Technics hebben ze ooit van die coole FM-antenne's gemaakt:
Technics sh-f101
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9XXboTAgsz4Zh8VzCUwfKfcCZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eyrkloPVxjPgdRTxa3XycL8d.jpg?f=user_large

Technics sh-f102
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OP-a5I_7vRv7SvzKLQo3f9I-3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj1JAZiQ9z4r7XGD5K9nmGVj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

diedie2 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:27:
[...]

Inderaad. En je kunt altijd een deftige FM-antenne kopen
In België is het analoge signaal op de kabel zelfs al weg sinds begin dit jaar.

Aangezien toch het vintage-topic is: Bij Technics hebben ze ooit van die coole FM-antenne's gemaakt:
Technics sh-f101
[Afbeelding]

Technics sh-f102
[Afbeelding]
Waar is die potentiometer voor? :o

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
Ik heb er zelf geen ervaring mee (zijn vrij zeldzaam en dus ook heel duur), maar het lijkt me om de golflengte af te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-87zDH5UIb8oagqCJas8h6u11o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/doAzX6qC5CEjLpusaovoIte6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tjt-XUybud5CHxgT-wSDtrtMmw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Klcwhy58siqyuqAQniUiaS91.jpg?f=user_large

Ik vermoed dus als de knop op "auto" staat de golflengte gekozen wordt op de tuner zelf en bij manuel het draaiknop op dit toestel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-05 17:07

D_V

Ben benieuwd, vind dit soort reparaties altijd erg interessant om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:36
diedie2 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:40:
Ik heb er zelf geen ervaring mee (zijn vrij zeldzaam en dus ook heel duur), maar het lijkt me om de golflengte af te stellen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vermoed dus als de knop op "auto" staat de golflengte gekozen wordt op de tuner zelf en bij manuel het draaiknop op dit toestel zelf.
Twee futuristische antennes in ieder geval... Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat het beter werkt dan een ouderwetse hark antenne op het dak...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:45:
[...]

Twee futuristische antennes in ieder geval... Hoewel ik mij niet kan voorstellen dat het beter werkt dan een ouderwetse hark antenne op het dak...
Flinke mast, 30-elements Fuba met dubbele reflector, rotor: waar zijn die toch allemaal gebleven. Hopelijk niet allemaal bij het oud-ijzer.

Toevoeging: mocht er iemand nog op zoek zijn naar een mastje om een (FM-)antenne aan te hangen:
https://www.marktplaats.n...x-15.html?previousPage=lr

[ Voor 23% gewijzigd door Videopac op 03-12-2020 21:39 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Videopac schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:41:
[...]

Weet ik. Nooit gedacht dat we qua radio back to the future zouden gaan :P

Maar zoals ongetwijfeld velen heb ik een aantal analoge radio's op de kabel aangesloten. Op iedere verdieping een Die kabel komt in de meterkast binnen, is verder enkel uitgevoerd en loopt naar einddozen. Gaat ook TV signaal en internet over. Kortom: een gemiddelde huisinstallatie, ook mooi weggewerkt enzo :)
Daar valt straks signaal en functionaliteit weg.
Dat wil ik best zelf op die installatie terugplaatsen, de vraag is alleen hoe.

Losse antenne op het dak kan maar dat betekent ook draden trekken etc. Losse antenne in de woonkamer: liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:31:
[...]

Flinke mast, 30-elements Fuba met dubbele reflector, rotor: waar zijn die toch allemaal gebleven. Hopelijk niet allemaal bij het oud-ijzer.

Toevoeging: mocht er iemand nog op zoek zijn naar een mastje om een (FM-)antenne aan te hangen:
https://www.marktplaats.n...x-15.html?previousPage=lr
Hoe hoger de antenne in de lucht geplaatst is, des te beter het signaal zal zijn... Helaas kleeft er wel één groot nadeel aan zo'n hark antenne: ze zijn een echte bliksem vanger als ze hoog geplaatst zijn, dus bij onweer ontkoppelen van je tuner... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Ik heb gewoon een AM-antenne voor het raam gezet.
en FM-antenne heb ik tegen een kozijn geplakt. gordijntje ervoor.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
MedionAkoya schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:18:
Ik heb gewoon een AM-antenne voor het raam gezet.
en FM-antenne heb ik tegen een kozijn geplakt. gordijntje ervoor.
Ontvang je daar nog wat mee, met die AM antenne? Mijn ervaring is dat hoe ouder de radio is, des te beter je AM-zenders kunt ontvangen... Met een Philips buizenradio ooit overzees ontvangst gehad en een Engels hoorspel aan mogen horen... Maar ook enkele Arabische zenders...

Tjah met die moderne meuk van tegenwoordig ontvang je eigenlijk niets meer omdat er afgestemd wordt met vaste waarden... Die oude analoge afstemknoppen van buizenradio's in combinatie met een goede antenne deden het 'm, want die radio's waren veel gevoeliger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

rcor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:24:
[...]

Ontvang je daar nog wat mee, met die AM antenne? Mijn ervaring is dat hoe ouder de radio is, des te beter je AM-zenders kunt ontvangen... Met een Philips buizenradio ooit overzees ontvangst gehad en een Engels hoorspel aan mogen horen... Maar ook enkele Arabische zenders...
Ik ontvang nu alleen AM-zenders van zendmasten die in Nederland staan.
Dus helaas. de tuner is ook een Marantz ST4000 uit omstreeks 2000.

In het verleden hadden we andere radios en ontvingen we daarmee Engelstalige radiozenders en politieradio. :D

[ Voor 9% gewijzigd door MedionAkoya op 04-12-2020 09:15 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

rcor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:24:
[...]

Tjah met die moderne meuk van tegenwoordig ontvang je eigenlijk niets meer omdat er afgestemd wordt met vaste waarden... Die oude analoge afstemknoppen van buizenradio's in combinatie met een goede antenne deden het 'm, want die radio's waren veel gevoeliger...
Op het moment dat een technologie qua populariteit over het hoogtepunt heen is, neemt de kwaliteit af. Dat geldt voor FM tuners, cassettedecks, autoradio's etc. etc.

(Ik herinner me nog de Philips MCC die mijn vader had: superieure ontvangst en MCC schakelt beter en sneller dan RDS en DAB: we woonden in Drenthe en als we dan voor vakantie naar Schiphol reden hing ik tussen de voorstoelen om te zien wanneer hij van 91,8 MHz naar 96,8 MHz overschakelde, want hoe geconcentreerd je ook luisterde: je hoorde de overgang niet. Die overgang was trouwens in de buurt van Lelystad, als ik me goed herinner.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MedionAkoya schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:12:
[...]

Ik ontvang nu alleen AM-zenders van zendmasten die in Nederland staan.
Dus helaas. de tuner is ook een Marantz ST4000 uit omstreeks 2000.

In het verleden hadden we andere radios en ontvingen we daarmee Engelstalige radiozenders en politieradio. :D
Hangt ook van je huis af: tegenwoordig is alles van beton, vroeger veel meer hout. En modern HR-++ glas houdt ook straling tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-04 07:55
Videopac schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:24:
Hangt ook van je huis af: tegenwoordig is alles van beton, vroeger veel meer hout. En modern HR-++ glas houdt ook straling tegen.
Of aan storing van andere draadloze apparaten. Ik ontvang hier op geen enkele radio meer iets op AM. Niet op de losse Sony hifi component, niet op de wereldontvanger, niks. FM werkt wel prima. Ik dacht eigenlijk dat er gewoon niks meer op de AM zat in de buurt van NL maar ik lees hierboven dat er dus nog wel iets is... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Videopac schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:23:
[...]

Op het moment dat een technologie qua populariteit over het hoogtepunt heen is, neemt de kwaliteit af. Dat geldt voor FM tuners, cassettedecks, autoradio's etc. etc.

(Ik herinner me nog de Philips MCC die mijn vader had: superieure ontvangst en MCC schakelt beter en sneller dan RDS en DAB: we woonden in Drenthe en als we dan voor vakantie naar Schiphol reden hing ik tussen de voorstoelen om te zien wanneer hij van 91,8 MHz naar 96,8 MHz overschakelde, want hoe geconcentreerd je ook luisterde: je hoorde de overgang niet. Die overgang was trouwens in de buurt van Lelystad, als ik me goed herinner.)
Er is in ieder geval één uitzondering op die regel: minidisc... Sony heeft met zijn laatste portable creatie behoorlijk uitgepakt... Niets goedkoop: duur, degelijk. modern en luxueus gevoel... Dat is wat de MZ-RH1 uitstraalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

The Eagle schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:49:
[...]

Weet ik. Nooit gedacht dat we qua radio back to the future zouden gaan :P

Maar zoals ongetwijfeld velen heb ik een aantal analoge radio's op de kabel aangesloten. Op iedere verdieping een Die kabel komt in de meterkast binnen, is verder enkel uitgevoerd en loopt naar einddozen. Gaat ook TV signaal en internet over. Kortom: een gemiddelde huisinstallatie, ook mooi weggewerkt enzo :)
Daar valt straks signaal en functionaliteit weg.
Dat wil ik best zelf op die installatie terugplaatsen, de vraag is alleen hoe.

Losse antenne op het dak kan maar dat betekent ook draden trekken etc. Losse antenne in de woonkamer: liever niet.
Jup same here, vind dat wel makkelijk en het zou jammer zijn als dat zou verdwijnen. :/

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:48:
[...]

Of aan storing van andere draadloze apparaten. Ik ontvang hier op geen enkele radio meer iets op AM. Niet op de losse Sony hifi component, niet op de wereldontvanger, niks. FM werkt wel prima. Ik dacht eigenlijk dat er gewoon niks meer op de AM zat in de buurt van NL maar ik lees hierboven dat er dus nog wel iets is... 8)7
in Den Haag wel, hier zijn lokale radio-zenders die een vergunning hebben voor AM.
zoek op op Wassenaar, Voorburg, Den Haag. let op, ik ontvang maar van een paar zenders een goed signaal.
https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

In Den Haag staat de enige hoogvermogen AM-zendmast van Nederland en wordt beheerd door één radiozender.

[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 04-12-2020 12:53 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Geen V&A op het forum.

[ Voor 128% gewijzigd door FeaR op 08-12-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-04 09:25
dolby B en C dubbeldeck, nice
had ik ook voor de DRS 810 van Denon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Leuk ding, maar: wat heb je verder aan cassettedecks staan?

[ Voor 67% gewijzigd door FeaR op 08-12-2020 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Videopac schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:23:
[...]

Die MCC hoorde je echt wel overschakelen, en dat niet alleen, je hoorde hem ook regelmatig even muten omdat die even een andere frequentie ging checken.

Mijn vader had een AC914/915 of zo, zelf een 954 gehad. Genoeg ervaring met die dingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:17
Ik was iets te voorbarig met kopen. Een week later was ik in een andere kringloopwinkel op zoek naar gereedschap. Nog even naar de audiohoek. Daar stond een CDC935, een wisselaar. Kan ik mooi de nieuwe uitgave van Sign 'o' the times op afspelen. 🙂
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BXgr3Gv0/IMG-20201205-WA0007.jpg
Bijna had ik ook nog een draaitafel gekocht. Maar de Philips 308 was helaas niet in teak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

evilution schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:33:
[...]

Die MCC hoorde je echt wel overschakelen, en dat niet alleen, je hoorde hem ook regelmatig even muten omdat die even een andere frequentie ging checken.

Mijn vader had een AC914/915 of zo, zelf een 954 gehad. Genoeg ervaring met die dingen.
Hmm. Interessant. Ik heb toch echt andere herinneringen. Mijn vader had een 954 trouwens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-03 20:59
Foto's konden misschien wat beter, maar vind ze toch leuk om te delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAJhsxj0cQbhMLizyoFuYlKE94A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntW9hTVlhFXa47Qa04E9ZTOj.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo5cgNA-lldfdcP61c9u0dherK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFOythpxZK0ja04zGe6znvTW.jpg?f=fotoalbum_large

Magnepan SMGa speakers uit '85. (en op foto 2 ook nog een setje Acoustic energy AE109, maar dat is niet echt vintage). Kon de looks niet weerstaan en ze klinken erg goed. Zijn gelijk aangepakt op bekende kwaal (losrakende draden) en hoop er nog lang plezier van te hebben! Ondanks het formaat kan zelfs vriendinlief ze waarderen omdat ze zo dun zijn :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb onlangs deze units gekocht voor aan de PM80 mkII;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAnXFuq1nHz_dR5fNyWRx6tGFcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEH4aDk3UaxHaZZns6EMT7W0.jpg?f=fotoalbum_large

Rogers Monitors mkIII, ik geloof uit begin 80’ maar exacte leeftijd is onbekend. Mooie bezetting met de B139 (die ik moest vervangen), b110, Audax hoog en Seas superhoog. Klinken erg lekker nu de woofers niet meer kraken..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

D_V schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:44:
[...]

Ben benieuwd, vind dit soort reparaties altijd erg interessant om te lezen.
Ben er dit weekend helaas niet aan toegekomen, ik wilde vandaag eraan gaan werken maar er stond een oude IBM Selectric II elektrische schrijfmachine in de weg die gruwelijke geluiden maakte en dat vond ik even een leukere uitdaging :)

Heb wel even met die Marantz SD-55 zitten rommelen, er zat een veel te strakke snaar op, maar daarna liep 'ie nog steeds niet op snelheid. Heb het motortje extern gevoed, maar dat maakt geen verschil omdat er een snelheidsregeling in zit. Met deze snelheidsregeling vol open draait m'n 3150hz testtape zo'n 3000hz, na een tijdje aanstaan trekt dit wel bij en uiteindelijk liep 'ie ongeveer goed, maar met vrij veel flutter. Toen ik met een schroevendraaier op het motortje klopte zakte de snelheid direct in dus die is gewoon gaar. Ik ga proberen een vervanging aan te schaffen.

Verder is het een eenvoudig, maar grappig deck, wel drie koppen en automatic music search, maar geen dual capstan of DBX. En hoewel er Marantz op staat is het hele binnenwerk van TEAC en dat is moeilijk te missen, het staat werkelijk overal op. Hij klinkt ook gewoon erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

De Nakamichi 580 heeft een servicebeurt nodig. Slecht spoelen en de kracht bij het winden van de tape bij afspelen is minimaal. Spoelmotor heeft zelf genoeg kracht, maar knort een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1Hro2SzGkSf5-lq4YHj0ZqWjZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3OifmlOHs4ZD6fwVbEOdOdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLwcHvm3bnlliSofpZ-q5FeGUrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOM8A4PMO9HTqcxuk0nwttC2.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een "old school" loopwerk, wel even wennen aan die grote schroeven ;)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f2ride2001
Ik zie een "idler wheel" dus daar zou ik beginnen met het rubber op het wieltje te vervangen.
Vaak kun je ze eraf wippen en "omdraaien" (lees: binnenstebuiten keren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

f2ride2001 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:00:
Ik zie een "idler wheel" dus daar zou ik beginnen met het rubber op het wieltje te vervangen.
Vaak kun je ze eraf wippen en "omdraaien" (lees: binnenstebuiten keren)
Goed gezien; heb je ervaring met dit loopwerk? Rubber wieltje heb ik al besteld. Het messing rolletje op de motor heeft een soort ruitjes patroon die wat afgesleten zijn. Die moet het rubber beter "pakken".

[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 07-12-2020 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Heb al veel loopwerken gerepareerd. Dus je leert de sterke en zwakke punten kennen :+

Het geruite gedeelte van de as krijg je met IPA wel schoon. Dan is het alleen nog zaak de rubberen rol te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb van m'n vader een Sony MHC-5500 miniset gekregen. Is vermoedelijk uit 1990.
Zelfde set als in dit filmpje:

Maar ik heb alleen de 4 componenten staan. De luidsprekers en afstandsbediening zijn er niet (meer).
Optisch niet zo best meer (de rubberachtige coating is beetje plakkerig geworden) en de CD-speler doet het ook niet (tray blijft telkens open/dicht gaan, zelfs met CD erin).

Aan de features te zien was het destijds best een high-end model.

Enig idee wat een redelijke vraagprijs is? Bij het YouTube filmpje zie ik 'rare' staan :+ O-) Of is het niet gewenst om daar in dit topic naar te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

ThinkPadd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:55:
Heb van m'n vader een Sony MHC-5500 miniset gekregen. Is vermoedelijk uit 1990.
Zelfde set als in dit filmpje: [YouTube: Rare Sony MHC-5500 with Sony APM-3000 Speakers. The best of my rare Sony collection.]

Maar ik heb alleen de 4 componenten staan. De luidsprekers en afstandsbediening zijn er niet (meer).
Optisch niet zo best meer (de rubberachtige coating is beetje plakkerig geworden) en de CD-speler doet het ook niet (tray blijft telkens open/dicht gaan, zelfs met CD erin).

Aan de features te zien was het destijds best een high-end model.

Enig idee wat een redelijke vraagprijs is? Bij het YouTube filmpje zie ik 'rare' staan :+ O-) Of is het niet gewenst om daar in dit topic naar te vragen?
kijk op https://www.hifishark.com/search?q=MHC-5500

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Mja, hifishark levert niet veel info. Meeste wat er staat / stond is de MHC-V5500 en das een ander beestje.
Zag dat ie inmiddels ook op MP stond, benieuwd wat ze er voor bieden.
Zelf zie je die jaren 90 setjes meestal voor tussen de 50 en 75 weg gaan als ze goed zijn. Deze heeft issues, geen speakers maar is wellicht zeldzaam, dus zou ongeveer een soortgelijk bedrag verwachten. Maar WDGEVG eigenlijk, dus hoop voor @ThinkPad op een bidding war :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:23
The Eagle schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:42:
Mja, hifishark levert niet veel info. Meeste wat er staat / stond is de MHC-V5500 en das een ander beestje.
Zag dat ie inmiddels ook op MP stond, benieuwd wat ze er voor bieden.
Zelf zie je die jaren 90 setjes meestal voor tussen de 50 en 75 weg gaan als ze goed zijn. Deze heeft issues, geen speakers maar is wellicht zeldzaam, dus zou ongeveer een soortgelijk bedrag verwachten. Maar WDGEVG eigenlijk, dus hoop voor @ThinkPad op een bidding war :)
Had je sold/expired ook gechecked? , daar staan er 134. Mijn guess is €20-30, meer is pure bonus gezien de plakkerigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcor
Mijn vader had vroeger een Sony MHC-W777AV dolby surround mini system:
Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/252565626772_/Sony-MHC-W777AV-Hi-Fi-with-Mini-disk-deck-MDS-S40.jpg
Dit is een geleend plaatje van Internet en de minidisc recorder had mijn vader niet...

In die periode speelde ik zelf met een Aiwa NSX-S707 miniset met fruit automaat spelletje weggewerkt in het display als hij in stand-by stond (wederom geleend van internet):
Afbeeldingslocatie: https://a1.amlimg.com/YmUyZWI0YzJjNGIyNjJiNjFkNWMwOWMwZjg3MTExMzXJwGBqLfQP2PCPnCd14HpbaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb20vZTUxYTRiNWZlNDI4NzNmM2ZlZjE0MmQxYWVhMjU2MjFlYjMzMDBlNzEyNjMzZjE1NzhiMWY3Yzg2OGI4MjliZC5qcGd8fHx8fHw3MDB4NTI1fGh0dHA6Ly93d3cuYWR2ZXJ0cy5pZS9zdGF0aWMvaS93YXRlcm1hcmsucG5nfHx8.jpg

Voor zijn tijd een leuke set en als ik hem zo zie krijg ik direct een innige herinnering aan die set, gekocht van mijn eigen spaarcentjes in 1998... Uit eindelijk in 2006 / 2007 weggedaan omdat hij versleten was... Soms nog spijt van, maar niet meer terug te draaien... Dat fruit automaat spelletje best vaak gespeeld in zijn tijd...

Bijzonder was het 180 graden front system wat Aiwa had toegepast, het idee was dat het stereo beeld zo groter werd en dat het minder uitmaakte waar je zou zitten om goed van het stereo geluid te kunnen genieten... Of het goed werkte kan ik mij niet meer voor de geest halen, te lang geleden...

Het zijn ieder geval die speakertjes achter het metalen rooster die opzij gericht zijn naar buiten die voor dit effect zouden moeten zorgen... Op dit geleende plaatje staan de speakers ook nog verkeerd om, want die speakers zouden naar binnen moeten wijzen staat mij ergens nog bij...

In de handleiding van een andere miniset van Aiwa die ook hiermee is uitgerust wordt dit nog eens uitgelegd en zie ik mijn bevestiging omtrent de plaatsing van de speakers:
https://www.manualslib.co...Aiwa-Nsx-H90.html?page=28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

General_Snuss schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:55:
[...]

Had je sold/expired ook gechecked? , daar staan er 134. Mijn guess is €20-30, meer is pure bonus gezien de plakkerigheid.
Ja, had ik. For sale waren voornamelijk snaren voor de tapedrive enzo :+
Maar idd, 20-30 en dan zou het best wel eens op kunnen houden.
Ding lekker in de schuur kwatsen, paar oude speakers er aan en knallen zou ik zeggen. Daar boeit het niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Het valt me op dat voor de Nakamichi 580's wel heel flinke prijzen worden gevraagd op het internet.
Het is een behoorlijk deck, maar wel 2 koppen, oude techniek (8 IC's) en veel plastic delen in het loopwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

OgWok schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:14:
Het valt me op dat voor de Nakamichi 580's wel heel flinke prijzen worden gevraagd op het internet.
Het is een behoorlijk deck, maar wel 2 koppen, oude techniek (8 IC's) en veel plastic delen in het loopwerk.
Dat "Nakamichi Classic" loopwerk zit in zo'n beetje alle dikke Nak's, inclusief de Dragon (uiteraard wel met allerlei wijzigingen). Ondanks de hoeveelheid plastic is dat ding oersterk en best goed te servicen. Zwakke punten zijn vast vet, die idler en de programmasnaar. Ander dingetje met die decks zijn slechte condensatoren, daar had mijn 582 last van. Valt genoeg over te vinden, maar als je deck raar vervormt, weigert te wissen of andere rare elektronische storingen heeft moet je daar even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:45

Wokschotel

Op 6 wielen

Wokschotel schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:23:
Vraagje aan de kenners hier. Ik heb een Sony TA-2650 (midden jaren '70) versterker gekregen uit een erfenis. Ik wil deze gebruiken als vervanging van een lelijke jaren ' 90 versterker. Ik draai vooral oude platen uit de jaren 60/70/80. Nu zoek ik bijpassende luidsprekers die qua leeftijd, look, feel en geluid passen bij deze versterker. Liefst ook van Sony. Is er hier iemand die een tip heeft naar welk type ik op zoek moet?
Ok, de luidsprekers zijn binnen maar nu begint de versterker vreemd te doen. Volledige revisie kost rond de 400 euro. Hoop geld voor zo'n oud ding :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
OgWok schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:14:
Alle degelijke decks zijn de laatste jaren flink in prijs aan het stijgen. Misschien omdat de schaarste toeneemt naarmate de tijd verstrijkt? Aangezien er geen degelijke decks meer gemaakt worden heeft iedereen die nog wat kwaliteit wilt een vintage deck nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:05
Wokschotel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:29:
[...]

Ok, de luidsprekers zijn binnen maar nu begint de versterker vreemd te doen. Volledige revisie kost rond de 400 euro. Hoop geld voor zo'n oud ding :/
Wat bedoel je met vreemd doen? Heb je ook niet zelf een soldeerbout? Kan me wel voorstellen dat het best wat geld kost. Er gaat best wel wat tijd in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:45

Wokschotel

Op 6 wielen

popie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:50:
[...]
Wat bedoel je met vreemd doen? Heb je ook niet zelf een soldeerbout? Kan me wel voorstellen dat het best wat geld kost. Er gaat best wel wat tijd in zitten.
Het begon met schakelaars die niet lekker werkten. Maar nu moeten o.a. de elko's en transistoren ook worden vervangen. Het is toch spul van 40 jaar oud. Ik kan zelf prima solderen maar heb er de tijd niet voor (over). Reparateur schat toch wel zo'n 6 a 7 uur bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

mentalmadnizz schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:58:
[...]

Dat "Nakamichi Classic" loopwerk zit in zo'n beetje alle dikke Nak's, inclusief de Dragon (uiteraard wel met allerlei wijzigingen). Ondanks de hoeveelheid plastic is dat ding oersterk en best goed te servicen. Zwakke punten zijn vast vet, die idler en de programmasnaar. Ander dingetje met die decks zijn slechte condensatoren, daar had mijn 582 last van. Valt genoeg over te vinden, maar als je deck raar vervormt, weigert te wissen of andere rare elektronische storingen heeft moet je daar even naar kijken.
Er zijn een handvol kleine condensatoren in het signaalpad vervangen en 1 Dolby ic, die echt kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

Wokschotel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:13:
[...]

Het begon met schakelaars die niet lekker werkten. Maar nu moeten o.a. de elko's en transistoren ook worden vervangen. Het is toch spul van 40 jaar oud. Ik kan zelf prima solderen maar heb er de tijd niet voor (over). Reparateur schat toch wel zo'n 6 a 7 uur bezig te zijn.
Wat bedoel je met raar doen?
Als je weet dat het 400 euro is, dan heb je dus al bij de reparateur gebracht en van hem/haar een offerte ontvangen.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

hugoy schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:

[Afbeelding][Afbeelding]

Magnepan SMGa speakers uit '85. (en op foto 2 ook nog een setje Acoustic energy AE109, maar dat is niet echt vintage). Kon de looks niet weerstaan en ze klinken erg goed. Zijn gelijk aangepakt op bekende kwaal (losrakende draden) en hoop er nog lang plezier van te hebben! Ondanks het formaat kan zelfs vriendinlief ze waarderen omdat ze zo dun zijn :)
Mooie dingen die Magnepan speakers, zou ook zelf ooit graag een setje op de kop tikken!

• kingmace
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:42
Wokschotel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:29:
[...]

Wat doet hij vreemd? 400,- voor een revisie is echt wel veel teveel geld.

• diedie2
kozue schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:37:
[...]

Alle degelijke decks zijn de laatste jaren flink in prijs aan het stijgen. Misschien omdat de schaarste toeneemt naarmate de tijd verstrijkt? Aangezien er geen degelijke decks meer gemaakt worden heeft iedereen die nog wat kwaliteit wilt een vintage deck nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OnQ-cQTx3ebF9_CxF0p1I5zYnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TO2D3Pub7ju4piaOhhupXZrV.png?f=fotoalbum_large

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:53
Pixeltje schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:36:
Ik heb onlangs deze units gekocht voor aan de PM80 mkII;

[Afbeelding]

Rogers Monitors mkIII, ik geloof uit begin 80’ maar exacte leeftijd is onbekend. Mooie bezetting met de B139 (die ik moest vervangen), b110, Audax hoog en Seas superhoog. Klinken erg lekker nu de woofers niet meer kraken..
Klinkt dit nog een beetje? Mij staat bij dat het rendement (en de belastbaarheid) van de B139 verschrikkelijk laag is. En dat beperkte de boel nogal. Plus dat je echt een hele dikke versterker nodig hebt om het in het gareel te houden en om vervolgens te horen wat hij in zijn mars heeft.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Skynett schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:44:
[...]

Klinkt dit nog een beetje? Mij staat bij dat het rendement (en de belastbaarheid) van de B139 verschrikkelijk laag is. En dat beperkte de boel nogal. Plus dat je echt een hele dikke versterker nodig hebt om het in het gareel te houden en om vervolgens te horen wat hij in zijn mars heeft.
Ik vind van wel, maar tis ook een beetje naar welk geluid je zoekt. Die b139 is inderdaad niet de gevoeligste woofer op de markt ;) Met een Marantz pm80 komt het aardig los in ieder geval..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:41

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Mooi deck die Dragon. Nog steeds spijt van dat ik er geen gekocht heb toen de prijzen een heel stuk schappelijker waren.
2500-3000€ is de vraagprijs. Benieuwd of het ook voor die prijs de deur uitgaat.

In die prijsklasse (2300€) stond overigens vorige week een Studer A810 te koop. Met een perfecte headstack. Net, echt net naast gepakt. De verkoper gaf de voorkeur aan iemand die er direct om kon komen, en het was in Duitsland ;( Daar is alvast iemand erg gelukkig nu. Zo een opportuniteit komt helaas zeer zelden voor.

Nu goed, ik kan me alvast bezig houden met een NOS stapeltje That's MR-X PRO (type iv) cassettes uit te testen op de Tascam 122MKII. Ik had er al tweedehandse, en nu dus ook een doosje 'nieuwe'.

Het zijn werkelijk mijn favoriete en veruit beste cassettes in mijn collectie, en een heel stuk betaalbaarder dan bvb Sony Metal Masters. Op Ebay zijn ze wel te krijgen rond de 20€/stuk, mits wat slim bieden. Ik kan ze alvast van harte aanraden.

• f2ride2001
Pfff 2500 euro 8)7 8)7

Sorry hoor, maar dat is het echt niet waard. Alleen de naam, maar niet de (geluids) kwaliteit.

Heb er een aantal gerepareerd, maar vind ze niet beter (ook qua geluid) dan een beetje goede kwaliteits 3 decks / 2(3) motoren deck.

Zijn genoeg andere decks die wel goed zijn met net zo veel plastic, voor een prikkie.

• hugoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-03 20:59
Thomas schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:33:
[...]

Mooie dingen die Magnepan speakers, zou ook zelf ooit graag een setje op de kop tikken!
Vond ze nog best prijzig (400e), maar het aanbod van Magnepan speakers in goeie staat met mooie chromen omlijsting in deze prijscategorie is dusdanig laag dat ik het wel waard vond, zat ook nog originele doos bij, en de verkoper had nog 3 sets magnetostaten staan, dus gaf me ook goed gevoel over deze :)

• kozue
f2ride2001 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:34:
Pfff 2500 euro 8)7 8)7

Sorry hoor, maar dat is het echt niet waard. Alleen de naam, maar niet de (geluids) kwaliteit.
Vind ik ook van metal cassettes. Waarom zou ik €20+ voor 1 cassette neer willen leggen? Een SA of XLII klinkt ook prima en kost een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Pfff 2500 euro 8)7 8)7

Heb er een aantal gerepareerd, maar vind ze niet beter (ook qua geluid) dan een beetje goede kwaliteits 3 decks / 2(3) motoren deck.

Zijn genoeg andere decks die wel goed zijn met net zo veel plastic, voor een prikkie.
Mooi! Heb je een paar voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diedie2
De waarde is altijd wat de dwaas ervoor geeft he ;-) Er zijn wel mensen die miljoenen uitgeven aan een schilderij

Ik zou het er ook niet voor over hebben hoor, zelfs niet mocht ik de loterij winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

kozue schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:57:
[...]
Vind ik ook van metal cassettes. Waarom zou ik €20+ voor 1 cassette neer willen leggen? Een SA of XLII klinkt ook prima en kost een stuk minder.
Ik wilde niet de indruk wekken dat enkel dure cassettes goed zijn. Ik heb hier een stuk of 300 cassettes liggen, gaande van TDK D tot MR-X PRO , waaronder ook enkele XLII's en die klinken idd ook erg goed!

Sony Metal Master's, die over het algemeen beschouwd worden als zijnde de beste cassette ooit gemaakt, gaan voor rond de 100€/stuk! (Een prijs die ik overigens nooit zou betalen, die 20€/stuk nu was al ver buiten mijn comfort zone)

That's was niet zo bekend of groot als bvb Maxell of TDK, Maar wat ze maakten was echt top kwaliteit.
Het zijn allesinds mijn favoriete/beste cassettes.

3000€ zou ik overigens ook nooit geven aan een cassette deck. De meeste apparatuur die ik bezit, waaronder mijn Tascam 122MKII , heb ik gekocht als 'for repair or spare parts'. Ik zie overigens dat een gereviseerde 122MKII nu voor rond de 700€ gaat. Die prijzen zijn erg gestegen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

OgWok schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:34:
[...]

Mooi! Heb je een paar voorbeelden?
De Nakamichi Dragon wordt algemeen wel beschouwd als het allerbeste cassettedeck ooit, daar vallen sommige mensen voor. Voor het allerlaatste beetje extra kwaliteit zijn sommige mensen bereid veel extra geld te betalen.

Cassettedecks, maar ook bandrecorders worden al jaren weer duurder.
Ik zie op marktplaats een Pioneer CT-95 staan waar 1000 euro voor gevraagd wordt: dat is ook een extreem goed deck, wat door een enkel Duits tijdschrift destijds zelfs beter ingeschaald werd dan de Dragon. Bevat een eigen gemaakt loopwerk dat als zeer degelijk te boek staat (Pioneer heeft begin jaren '80 de loopwerkspecialist van JVC binnen gehaald: daar had hij het loopwerk van de JVC DD9 ontwikkeld. Bij Pioneer ontwikkelde hij het loopwerk voor de CT-A9 (dat ook gebruikt is / doorontwikkeld is in de CT-91a/93/95 opvolgers)). Dit zijn de opvolgers van de CT-F lijn die Pioneer daarvoor had. Daar worden ook hoge bedragen voor gevraagd, maar onterecht naar mijn mening.

Ik zie ook een Teac V8030s staan waar iemand minimaal 900 euro voor wil hebben: dit is ook een erg goed deck en Teac is ook echt een loopwerkspecialist.

Revox B-215 is ook een goed deck (maar ook duur).

Bij Nakamichi zijn er ook alternatieven: ZX-9, CR-7, CR-5.

Een treedje lager staan de betere Sony ES decks en de decks gebaseerd op het Sankyo 3 motoren, dual-capstan direct-drive loopwerk, o.a. Kenwood KX-1100G/HX, KX-9010, Yamaha KX-1200, Nakamichi BX-300, CR-4. Bij de CR-4 komt het kennelijk wel voor dat er mensen zijn die wel eens een probleem hebben met dit loopwerk, maar volgens mij staat het niet in het algemeen bekend als onbetrouwbaar. Misschien een implementatie of voedingsoorzaak.

Dit is wat ik op de radar heb staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 11-12-2020 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Een nak ZX-9, Studer A710, Tandberg TCD911 en misschien een Pioneer CTF-1250 & enkele Tascams zitten wat in die range, maar de prijs van die decks laat zich helaas niet omschrijven als 'een prikkie'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 22:23
Ik heb ook nog wat oude apparatuur op zolder staan. Enig idee of dit te verkopen is? Het is allemaal werkend weggezet een jaar of 11 geleden en sindsdien niet meer gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKL_wPoWmj68E2F9_SugPUvA41E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bS0TRiLTO3Kcpv2WmwL9Oxu7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

_jero_813 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:29:
Ik heb ook nog wat oude apparatuur op zolder staan. Enig idee of dit te verkopen is? Het is allemaal werkend weggezet een jaar of 11 geleden en sindsdien niet meer gebruikt.

[Afbeelding]
Als het allemaal nog goed werkt: een paar tientjes per apparaat. Alledrie niet heel bijzonder of gewild.
Toevoeging: als ik het goed zie, zit de transportbeveiliging voor de lade van de cd speler nog in de speler: verwijder die voordat je de cd-speler aan zet.

[ Voor 11% gewijzigd door Videopac op 11-12-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
Over de Dragon had Cassette Comeback laatst een uitgebreide video: YouTube: The Nakamichi Dragon 3 Head Cassette Deck - The "Top Trump" Of Casse...
Voor wie het geduld niet heeft voor een half uur video: het eindoordeel was dat de Dragon eigenlijk nergens het beste in is, er is altijd een deck te vinden die op bepaalde punten beter is dan de Dragon, maar dat het gewoon als totaalpakket uitstekend is.

@DatraxZ That's heb ik er hier ook nog een aantal van. Een paar MG-X, maar meer VX/FX, die kom je nog regelmatig tegen. Hun type 2 cassettes waren ook gebaseerd op een metal formule, maar aangepast voor type 2 eq.

@_jero_813 Ja hoor. Niks bijzonders, maar wel verkoopbaar. Controleer wel eerst of inderdaad alles nog werkt, dat is geen garantie na een lange tijd stilstaan. De riemen kunnen uitgerekt (of zelfs gesmolten) zijn, en sommige motoren ontwikkelen zwakke plekken als ze lang in dezelfde stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:15:

@_jero_813 Ja hoor. Niks bijzonders, maar wel verkoopbaar. Controleer wel eerst of inderdaad alles nog werkt, dat is geen garantie na een lange tijd stilstaan. De riemen kunnen uitgerekt (of zelfs gesmolten) zijn, en sommige motoren ontwikkelen zwakke plekken als ze lang in dezelfde stand staan.
Aanvulling: en het vet/olie kan aangekoekt zijn.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

@_jero_813 Tientjeswerk per stuk idd. In dat Akai deck zit nog een TDK SA90 zie ik, da's als ik het goed begrijp wellicht ook nog 5 euro waard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

The Eagle schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:05:
@_jero_813 Tientjeswerk per stuk idd. In dat Akai deck zit nog een TDK SA90 zie ik, da's als ik het goed begrijp wellicht ook nog 5 euro waard :+
Scherp, Heeft zo'n bespeelde band zo'n hoge waarde? :D
Ik heb een schoenendoos aan bespeelde TDK SA90. :$

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kozue
The Eagle schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:05:
In dat Akai deck zit nog een TDK SA90 zie ik, da's als ik het goed begrijp wellicht ook nog 5 euro waard :+
Alleen als je ze nieuw in wrapper vind. Gebruikte SA's kun je ook bij de kringloop halen voor 50 cent per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

kozue schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:24:
[...]

Alleen als je ze nieuw in wrapper vind. Gebruikte SA's kun je ook bij de kringloop halen voor 50 cent per stuk.
Worden ze daar apart gehouden?
Want ik kom alleen roestbandjes tegen. Tot 2019 kon ik ze voor een kwartje of zelfs 10 cent per stuk halen. :'(

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _jero_813
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 22:23
Thanks allemaal, voor een paar tientjes ga ik geen moeite en (waarschijnlijk) reparatiekosten in deze oude apparatuur steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kozue
MedionAkoya schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:34:
Worden ze daar apart gehouden?
Want ik kom alleen roestbandjes tegen. Tot 2019 kon ik ze voor een kwartje of zelfs 10 cent per stuk halen. :'(
Ze liggen tussen de D’s, hema’s en alle andere random meuk. Er wordt geen onderscheid gemaakt op type. Ik heb er af en toe wel eens metals uit geplukt. Ik ken nog steeds kringlopen die ze voor 10 cent verkopen maar eentje is bijna leeg (nog een paar D’s misschien) en de ander is nogal vochtig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kozue
_jero_813 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:39:
Thanks allemaal, voor een paar tientjes ga ik geen moeite en (waarschijnlijk) reparatiekosten in deze oude apparatuur steken :)
Ook kapot kun je ze nog wel verkopen hoor, aan mensen die ze fixen. Maar meer dan een tientje zal je er dan niet voor krijgen, aangezien zo iemand ook nog geld moet steken in bv nieuwe riemen.

Mochten ze nog werken en je vind een paar tientjes de moeite niet, dump ze dan tenminste bij de kringloop. Deze decks zijn niet erg bijzonder maar wellicht stukken beter dan alles wat ze tegenwoordig maken (met die hoge w&f waardes), dus daar maak je wellicht nog iemand blij mee die net begint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:55
Zit hier af en toe te lurken, en zou zeggen, klasse die foto's . Maarrrrr....koop eens een kamerplant van paar tientjes tot 6 tientjes om tussen de setup/naast de boxen te plaatsen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Sjah schreef op zondag 13 december 2020 @ 06:32:
Zit hier af en toe te lurken, en zou zeggen, klasse die foto's . Maarrrrr....koop eens een kamerplant van paar tientjes tot 6 tientjes om tussen de setup/naast de boxen te plaatsen.
OK. Een Kenwood KX-2060 (1980) met plant ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNOWNELi8zRQbU1QQUFpb2rJLvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8NEGDMEQd14Oa6f12Ev6zhK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
OgWok schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:25:
[...]

OK. Een Kenwood KX-2060 (1980) met plant ;)

[Afbeelding]
2 zelfs😂 nice deck!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

B&W DM305 en een Roterl versterker RA840BX3 25 jaar in mijn bezit en nog steeds mooie warme klanken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJMyiXlTWZFU03brl24jBpURISM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRVmQeeIVphlyYjASyth0MBh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAMiWK786mXLDgeDcz1LRTsa3rg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTudZaOq0FPB42ThN1o4TgXa.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd3YVA3GBJt8MB0VWQIjrytapzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dbh4LokIVSSY8w864dAW4NDr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 85% gewijzigd door kolderindekop op 13-12-2020 11:29 ]

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-05 19:23

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ik neem aan dat met 'vintage' gewoon (vrij tot zeer) oud bedoeld wordt? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E2T2G75l6WCnqEXpMhcAxcb77Bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uaxn7Q3QGSwaZXpdbSU72Ga9.jpg?f=fotoalbum_large

Van boven naar beneden:

Revox B 795 draaitafel, direct drive
Philips CD600 CD speler (toen gewoon een 13 in een dozijn speler, en ik denk nog steeds)
Revox B77 taperecorder
Revox B750 MKII gecombineerde voor-/eindversterker
Revox B760 digital tuner
Dit alles in een Revox (stalen) tower.

Ik heb die hele set (zonder de Philips) in 1989 gekocht bij Stuut & Bruijn Den Haag voor ongeveer 7000 gulden. Het was een inruilset (nieuwprijs toen boven 2 x de aanschaf); de oorspronkelijke eigenaar had 'm ruim 1 jaar in eigendom en ruilde die in op de opvolgende set, die enkele infrarode besturingsmogelijkheden had.
Het was een paar ribben uit m'n lijf toen, maar een uitstekende investering.

Het is een beul van een set, die ik nog steeds meerdere keren per week gebruik. (Bijna) niet kaputt te krijgen. Ik gebruik vnl. de tapedeck, soms LP's en regelmatig de CD speler.

Ik kijk nog wel rond voor een matchende Revox cassettedeck B710 of 215, maar de prijzen die daarvoor gevraagd worden.... een beetje suf :'(

Edit: en natuurlijk heb ik de oorspronkelijke handleidingen nog erbij ;)

Diablo3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 14:40
Leuk om dit topic te vinden via de FP.

Twee jaar geleden was ik op zoek naar een platenspeler. Nieuw of vintage, ik was uren online marktplaats aan het afstruinen, youtube filmpjes aan het kijken en reviews aan het vergelijken. Opeens bedenk ik me dat mijn vader in zijn garage nog steeds mijn stereoset heeft staan die ik 2e hands bij de lokale expert voor een x aantal guldens had gekocht. De behuizing van rest van de componenten zat na al die jaren in een vochtige garage vol met corrosie, maar de platenspeler had altijd op zolder gestaan en was nog in goede staat. Inmiddels staat de speler al weer een paar jaar in de woonkamer en werkt naar behoren. Behalve een nieuw element (AT95 E) is er niets aan gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VWrZ2Qb/IMG-20180128-140353.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TYytF6G/IMG-20180128-133936.jpg
PS-212.

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52
Gaaf, die platenspeler van Sony heb ik ook nog gehad. Met mijn stomme kop verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

@PjotrStroganov Leuk, wel een mooie met veel aluminium, staal en weinig plastic ;)
Welke speakers gebruik je nu?
Je heb t ze wel ontstoft he. Ik had het bij mij niet gedaan. En toen ik oude warme stof. _O-

[ Voor 19% gewijzigd door MedionAkoya op 13-12-2020 16:41 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trashed
  • Laatst online: 21-11-2022
hugoy schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:19:

[Afbeelding][Afbeelding]

Jaaa.. heb zelf ook jaren plezier gehad van de SMGa's, vond het laag wel wat mager maar het midden en hoog briljant.. heb ze nu bij de schoonouders geparkeerd (in bruikleen) omdat ik zelf tegen een setje MG-1c ben aangelopen.. die doen het nog beter, zeker icm de Audio Innovations series 500..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:16
PjotrStroganov schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:06:
Leuk om dit topic te vinden via de FP.

Twee jaar geleden was ik op zoek naar een platenspeler. Nieuw of vintage, ik was uren online marktplaats aan het afstruinen, youtube filmpjes aan het kijken en reviews aan het vergelijken. Opeens bedenk ik me dat mijn vader in zijn garage nog steeds mijn stereoset heeft staan die ik 2e hands bij de lokale expert voor een x aantal guldens had gekocht. De behuizing van rest van de componenten zat na al die jaren in een vochtige garage vol met corrosie, maar de platenspeler had altijd op zolder gestaan en was nog in goede staat. Inmiddels staat de speler al weer een paar jaar in de woonkamer en werkt naar behoren. Behalve een nieuw element (AT95 E) is er niets aan gedaan.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
PS-212.
Mijn ouders hadden deze set! Fm antenne op het dak, alle piraten zenders op zondagmiddag naar binnen halen😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Laatst online: 02-05 14:40
MedionAkoya schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:36:
@PjotrStroganov Leuk, wel een mooie met veel aluminium, staal en weinig plastic ;)
Welke speakers gebruik je nu?
Je heb t ze wel ontstoft he. Ik had het bij mij niet gedaan. En toen ik oude warme stof. _O-
Ik gebruik momenteel alleen de platenspeler icm een Yamaha RX-V667 receiver. De Europese versie komt met een phono aansluiting, dus daar hoefde ik gelukkig geen nieuwe hardware voor aan te schaffen. Speakers zijn in surround opgezet maar met de Sony gebruik ik alleen de Boston Acoustics A26’s fronts.

Vroeger heb ik wel met de platenspeler omgeklooid, maar kon het nooit echt waarderen. Pas toen ik em weer zag, viel me op hoe strak en minimalistisch ie eruit zag. Het semiautomatische mechanisme loopt ietwat stug, maar werkt nog steeds. Dit is iets wat ik bij moderne spelers toch wel zou missen.

De andere componenten zijn me teveel werk om op te knappen. Misschien kan ik iemand hier er blij mee maken als ik besluit ze weg te doen.
htca schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:31:
[...]

Mijn ouders hadden deze set! Fm antenne op het dak, alle piraten zenders op zondagmiddag naar binnen halen😂
Mag je raden waar mijn vader deze set voor gebruikte. :D

[ Voor 11% gewijzigd door PjotrStroganov op 13-12-2020 17:47 ]

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sannie-Bal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 13:31
Nou daar komt ie dan:

ik heb (2x) een Quad 33 / 303 en 1 x een losse FM tuner. De ene set stuurt de ESL 57 electrostaten van Quad aan. En de andere set een paar Sonus Faber Electra.
Daarnaast draai ik op een Thorens TD 165 soms nog wat plaatjes. Qua cd speler draai ik op de NAIM 3-5 en een Cambridge D500 special. En ik ben ook nog de gelukkige eigenaar van een Akai cassettedeck GX F-35.
En last but not least, omdat het er zo leuk uit ziet heb ik ook nog de Grundig Audiorama 4000 HiFi Speakers (Bollen) in mijn bezit, maar niet aangesloten.
De ene Quad set (33 / 303 / Electrostaten, Thorens) heb ik al ruim 35 jaar in mijn bezit en ik verbaas mij nog telkens weer wat voor subliem geluid er uit komt. De andere set staat in mijn werkruimte en daar geven de Sonus Fabers een volledig ander beeld weer. Natuurlijk, het kan altijd beter en ook veel duurder, maar ik hou het even op deze oude meuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-06-2024
Heel gaaf om dit topic via de FP te vinden! Ik heb sinds 2011 een Thorens TD160 en een Luxman L30, beide voor een zeer schappelijke prijs via Marktplaats kunnen regelen destijds (oude oma's enz). Altijd nog het idee om een nieuwe plint te maken voor de TD160 om beter te kleuren bij de kersenhout fineer van de Luxman (ben een sucker voor dat oude hifi hout).

In 2019 begon ik veel 'storm' te krijgen in mn Luxman, tijd voor een revisie dus! Op internet veel informatie gevonden welke onderdelen vervangen konden worden om weer jaren verder te kunnen. Gezien ik ook graag dingen repareer en als beroep robot engineer ben, leek het me een prima project om zelf op te pakken. Het is me uiteindelijk ook gelukt, maar niet zonder slag of stoot. Dus mocht iemand ooit hulp nodig hebben met de Luxman dan hoor ik het wel.

Kon zo even snel deze foto vinden van begin dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B371kkIHHP3pcYLW_ASf8w6Yxqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/amzCWDzAJGzBvOAi0T3MOjCN.png?f=fotoalbum_large

Zoek altijd nog mooie speakers, die bij het setje past. Dus mocht iemand hier goede ideeën hebben dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f2ride2001
Storm, zwarte transistoren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-04 10:46

salient

Want omdat ik herhaal

Ik gebruik nog regelmatig 'vintage' audioapparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZV5jGEfRb0lDVisNQeSvXxRVbM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ragudvGMITJdYn1QKFFEsFFb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3GHtJqqVyehjf_XvSeFLuKb8F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1Nr3dI1RFxkPiMguSE0xOYX.jpg?f=fotoalbum_tile

--

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

salient schreef op zondag 13 december 2020 @ 20:35:
Ik gebruik nog regelmatig 'vintage' audioapparatuur.

[Afbeelding][Afbeelding]
haha, Xbox 360 en Wii moet maar het doen met hoekje van de meubel. :D

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joneboon
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-06-2024
Inderdaad, oude van Hitachi

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Philips 730 DCC (1995)

3de generatie DCC deck. Voor 25€ op de kop getikt (defect), met een 25-tal tapes bij.
Na een grondige reiniging van het loopwerk werkt het deck weer naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NP8gYKA8-ys4uXVy8ycBPV1AThI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p9rD4K2m2kFnWEnPHk2VxASU.jpg?f=user_large

Onkyo TA-6310 Cassette deck (1996)

1 van de latere cassette decks van Onkyo. Dolby B+C+S+HX-Pro en Auto Bias calibratie.
Was 20€ vele jaren geleden. Heeft nog een onderhoudsbeurt nodig, maar werkt verder naar behoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZIzkYoLi8e-NjVWAZsPi8_k2A8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZODoUwnlP7BQ9bkFKBLLmbAH.jpg?f=user_large

Pioneer DV-717 (1998)

Eigenlijk een DVD speler, maar is door velen meer gebruikt als high-end CD speler. Er zit een erg goede DAC in.
Destijds gratis bij de DCC speler gekregen. Ook hier loopwerk issues opgelost door revisie. Speelt als een zonnetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqr9qgZa8UwQseJkpIMYu3ju5Zw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nps16Ken4YIqx9JtnGNNWKq4.jpg?f=user_large

Burwen Research/KLH TNE-7000A. (1980's)

Analoge de-click/pop'er. Verwijdert surface noise en pop's en click's, volledig analoog.
Werkt vrij goed! Deze heb ik vele jaren geleden reeds gereviseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUjsx3-t-YsuMyyVa-bqdqxwhgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eSPyQLdxxKG1fe2eyn3Nc5WI.jpg?f=user_large

Ik ben voor de TEAC X-1000M tapedeck ook een brushless DC capstan motor oplossing aan het bouwen.
De originele capstan motor in het deck (TEAC EM-1449) is bijzonder moeilijk te vinden en erg duur (300€+)
Het is ook meteen het zwakke punt aan het deck. Deze brushed DC motoren slijten. De bestaande motor heb ik reeds gereviseerd, maar een nieuwe oplossing zou beter zijn.

Uiteraard moet de nieuwe oplossing compatibel zijn met de connector, signalen/signaal niveau's & functionaliteit van het deck. Ook moet een nieuwe motor mount gemaakt worden, etc.
Bovenstaande is inmiddels reeds afgerond en in test :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbNKerPwIWt2x_Zl5zrX6mGgta4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EFe0CBTstVkxqEJdQey9ZAc.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier een prototype mount voor de nieuwe 24W DC motor, de motor controller (EM-240), en een klein extra PCB waar de originele connector van het deck op kan aangesloten worden. Dit PCB zorgt voor omzetting van de signalen van het deck naar signalen waar de motor controller mee overweg kan.
Alle functies op het front paneel van het deck werken, zoals Speed Trim, Speed Switch, Motor On/Off bij activering tension arms, etc.

Binnenkort nog W&F metingen doen, om te kijken hoe deze motor zich laat vergelijken met de originele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

[b]DatraxZ in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"DatraxZ schreef op zondag 13 december 2020 @

[Afbeelding]

Burwen Research/KLH TNE-7000A. (1980's)

Analoge de-click/pop'er. Verwijdert surface noise en pop's en click's, volledig analoog.
Werkt vrij goed! Deze heb ik vele jaren geleden reeds gereviseerd.
Joh, ik wist niet dat er nog iemand in NL was met zo'n ding. Ik heb er ook eentje, al heeft de mijne iets andere lettering op het front. Werkt inderdaad verassend goed mits 'ie goed ingesteld is.
Ik ben voor de TEAC X-1000M tapedeck ook een brushless DC capstan motor oplossing aan het bouwen.
De originele capstan motor in het deck (TEAC EM-1449) is bijzonder moeilijk te vinden en erg duur (300€+)
Het is ook meteen het zwakke punt aan het deck. Deze brushed DC motoren slijten. De bestaande motor heb ik reeds gereviseerd, maar een nieuwe oplossing zou beter zijn.

Uiteraard moet de nieuwe oplossing compatibel zijn met de connector, signalen/signaal niveau's & functionaliteit van het deck. Ook moet een nieuwe motor mount gemaakt worden, etc.
Bovenstaande is inmiddels reeds afgerond en in test :

[Afbeelding]

Je ziet hier een prototype mount voor de nieuwe 24W DC motor, de motor controller (EM-240), en een klein extra PCB waar de originele connector van het deck op kan aangesloten worden. Dit PCB zorgt voor omzetting van de signalen van het deck naar signalen waar de motor controller mee overweg kan.
Alle functies op het front paneel van het deck werken, zoals Speed Trim, Speed Switch, Motor On/Off bij activering tension arms, etc.

Binnenkort nog W&F metingen doen, om te kijken hoe deze motor zich laat vergelijken met de originele.
Hee, dat is cool! Die motoren gaan inderdaad wel eens stuk, vaak omdat mensen zo'n ding aanzetten terwijl de snaar verdrabt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

kolderindekop schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:29:
B&W DM305 en een Roterl versterker RA840BX3 25 jaar in mijn bezit en nog steeds mooie warme klanken.[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
DM305 (en de DM301-boekenplankversies) zijn zwaar ondergewaardeerde speakers. Ooit samen met een CC3 (center in matching design) gekocht als mijn eerste full range surround set (Dolby Digital/DTS) toen DVD opkwam. Ik heb ze ook nog steeds.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Pagina: 1 ... 106 ... 166 Laatste