Ik ben inmiddels flink opgeschoten met de revisie van de Teac X-1000M.
En die revisie was nodig : er zaten enkele elektrische problemen in, het opgenomen geluid was vrij dof en op een lager level dan het input level, de capstans bewogen niet meer, enz.
Het loopwerk had wat aandacht nodig. Zoals ik vorige keer al schreef was het vet tot lijm verworden.
De X-reeks van Teac heeft een dubbele capstan aandrijving, en dus is het extra belangrijk dat het mechanische gedeelte in orde is. Het loopwerk staat ervoor bekend dat het nogal gevoelig is voor onderhoud.
Vervolgens heb ik alle elco's vervangen door Panasonic FR/FS, en Würth elco's, daar waar er geen Panasonic elco voor voorradig waren.
Er zaten nog enkele fouten in het Controle PCB. Zo was transistor Q63 defect (sturing flash voltage naar solenoids 'brake' en 'play'. Deze transistor zorgt normaal gesproken voor een korte flash van 35V naar de solenoids, zodat die aantrekken. Nu stond er continue 35V op de solenoids. Meteen ook de 1A dioden in dat circuit gedeelte vervangen door 2A dioden.
Er stond ook 16V op de behuizing van de deck. Na wat zoekwerk bleek dit een kortsluiting tussen 1 van de spanningrails en de gnd van een aangrenzende rail.
Een set nieuwe koppen, die ik over de jaren heen bijeen heb gespaard. (hier nog voor installatie). Dit deck is een 2TR-2channel deck, maar kan ook 4TR-2channel tapes afspelen. In de praktijk gebruik ik enkel 2TR-2 channel.
Na het vervangen van componenten is het tijd voor elektrische/mechanische aanpassingen.
Eerst en vooral dient het tape path nagekeken te worden, en de tape tension, tape speed, enz ingeregeld te worden.
Daarna zijn calibratie tapes nodig voor de verdere controles en afstelling. Gelukkig zijn er nog (betrouwbare) bronnen te vinden voor dit soort tapes op Ebay.
Dit is een voorbeeld tape voor 19cm/s, ik heb er ook 1 voor 38cm/s (Teac YTT-1003 & YTT1004)
De eerste test is het afstellen van de head azimuth, tilt, etc. Daarna worden de playback level, VU-meter setting, frequency reponse en phase shift ingeregeld/gemeten.
Daarna gaat het testen verder met blanco tape, voor het inregelen van de record parameters , en azimuth calibratie van de record head.
Een beetje vervelend is dat bijna alle adjustment potentiometers/test punten onderaan zitten, op het play/rec PCB. Het deck moet dus op z'n zij geplaatst worden (of horizontaal, maar dat is zonder behuizing lastig)
Hier wordt het bias-level, pb-level, eq , etc ingesteld. Ik heb de LHI en LHII bias settings gecalibreerd op Maxell XL1. Ook de VU-meters zijn nu correct gecalibreerd, en alle problemen van doffe opnames, level verschillen, etc zijn weg. Er zit geen verschil meer tussen input 'source' en 'tape'.
En hier, het eindresultaat. De frequentierespons is zo goed als volledig vlak tussen 30Hz en 20Khz, op zowel 19cm/s als 38cm/s. Tape is een geweldig fijn medium :-)