Heb je enige onderbouwing voor die flame richting Cambridge Audio? Als je je een beetje verdiept in de geschiedenis van het merk, en dan vooral de periode waaruit deze speler stamt, dan weet je dat het niet zomaar een merk was, maar één die juist heel veel investeerde in de technologie. Ik heb in verschillende fora opmerkingen gelezen dat de ontwerper van deze speler tot de top electronica-ontwerpers uit die tijd gold.
en een eigen voeding aan een dac hangen tsja....denk je nou serieus dat je het verschil zou horen? denk ut nie, kost alleen maar meer geld....geef het liever uit aan fatsoenlijke aansluitkabels
In (digitale) audio is de voeding veel belangrijker dan jij blijkbaar inschat. Stabiliteit is de opamps van enorm belang (net als voor een eindversterker). Daarnaast beïnvloed storing in de voeding de nauwkeurigheid van een DAC. In elk apparaat moet je altijd de afweging maken welke onderdelen een voedingslijn kunnen delen en welke absoluut niet. Het strikt scheiden van de aanstuur-electronica en audio-verwerking is eigenlijk wel een minimale vereiste en dit zie je in vrijwel elke wat betere speler terug. Er zijn zelfs merken die zo ver gaan om voor de audio een geheel gescheiden voeding op te bouwen met een eigen trafo en voor de aansturing een simpele voeding gebruikt.
En trouwens, heb jij enig idee hoeveel het kost om een extra voeding in te bouwen? De kosten daarvoor zijn nog minder dan een drop-veter audio kabel kost, namelijk een 7805 (+5 volt voeding voor de IC's), 7815 en 7915 (+ en - 15 volt voor de opamps) en wat elco's, kosten bij elkaar misschien €15 als ik het in de winkel haal, waarbij de + en - 15 volt sowieso alleen nodig zijn voor de opamps en verder nergens anders gebruikt worden. Ik vind het netjes dat de DAC's een eigen 5 volt voeding hebben, iets wat dus nauwelijks geld kost, maar bij standaard spelers vrijwel altijd achterwegen wordt gelaten.
Of ik het verschil zou horen, geen flauw idee. Ik vind het vanuit een electro-technisch oogpunt gewoon erg netjes en een teken dat er nagedacht is over het ontwerp. Wat uitvoering betreft heb ik wel wat kanttekeningen. Ik zou zelf de voeding zo dicht mogelijk bij de verbruiker plaatsen, en niet met sporen op de printplaat door de hele speler laten lopen. Aangezien ik toch 2 spelers heb, wil ik er dan ook 1 op gaan offeren om hiermee te spelen (samen met nog wat andere mods die ik al heb gevonden).
Er was blijkbaar wel een cad-systeem tot hun beschikking, want een deel is wel duidelijk met een cad-programma getekend, namelijk de lijnen tussen de verschillende TDA's op de onderzijde van de print.
Voeding wel. De dac heeft een goede voeding nodig, aangezien de uitgangsstromen daarvan zijn afgeleid. En in een speler zit veel spul wat die voeding vervuilt (geen constante stroom trekt). Servo's en spul van het loopwerk en ook het hier gebruikte dig. filter is berucht. Al heeft de 1541 nogal eigenaardige voedingsrequirements die in bijna alle spelers niet goed zijn meegenomen.
Dat filter moet inderdaad wel een flinke hoeveel stroom trekken, gezien het koelblok en de temperatuur die hij bereikt. Maar in welk opzicht zijn de voedingsvereisten van de TDA1541 eigenaardig? Grote schommelingen in opgenomen vermogen? Of moet hij extreem stabiel, nauwkeurig en ruisvrij zijn?
Nog even wat betreft de voeding. Bij goedkope spelers gebeurd het nog weleens dat je het opspinnen van de cd over de luidsprekers kan horen doordat storing uit de electro-motor terug komt over de voeding naar de DAC en/of opamps. Dat is dus al 1 hele goede (en duidelijk hoorbare) reden om de voedingen gescheiden te houden.
Op het moment ligt het project wegens tijdgebrek even stil. Ik weet inmiddels wel dat 1 van de spelers een defecte laser heeft (met dank aan de reparatiehandleiding voor de CDM2 weet ik nu hoe ik hem in diagnosestand kan krijgen). Als ik er verder mee wil, moet ik wat test-printjes gaan maken, met onder andere een IR-led in de goede frequentie (780nM), waarmee ik de IR-diodes kan testen. Ook moet ik mijn vintage scoop (een Philips PM3220 buizen scoop

die ouder is dan ik ben en afkomstig uit het Natlab) uit de mottenballen gaan halen, om wat signaalmeting te kunnen verrichten. Één nadeel, de scoop gaat maar tot 10MHz, wat voor het testen van de signalen te langzaam is, maar bijv. nog wel bruikbaar om de IR-diodes te testen en te testen of de HAL-motor nog goed werkt.
[
Voor 8% gewijzigd door
deepbass909 op 04-06-2010 12:36
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier