Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Even schaamteloos jatten van marantzphilips.nl ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.marantzphilips.nl/img/info/philips/philips-cdm9/groot/philips-cdm9-cdmechanism-016.jpg
Het witte loopwerk rechtsboven is een CDM2 zonder pcb, rechts onder is de CDM4.

Ze verschillen vooral in vorm, dus met een CDM4 zit ik er wel aan vast om de laser over te zetten.

Dit is een CDM2 inc. pcb (deze zit er normaal dus onder geschroeft)
Afbeeldingslocatie: http://bakura.nl/blog/wp-content/uploads/2009/08/Overview.jpg

Op deze site kwam ik trouwens nog wat interessante info tegen over de CDM2 en hoe je hem kan reviseren. De schrijver spreekt over 4 elco's die mogelijk vervangen moeten worden, wat natuurlijk nog een goedkoop experimentje op kan leveren.

Iets waar ik nog wel steeds mee zit, is het eventueel aan moeten passen van de focus van de laser. Heeft hier iemand ervaring mee?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha, nu is het duidelijk. Een plaatje van een cdm2 zonder pcb. Die ken ik dus niet. En idd, de vervanger lijkt me de 4/11 te zijn (kijkend naar de vage plaatjes).

Van de onderste cdm2 met pcb is dat de 4/31. Die onderste ken ik dus wel, b.v. in mijn cd650 zit zo'n ding.

Van een 4/19 kan je alleen het middenstuk met de laser/focus om zetten. Niet de motor om de cd te draaien,da's bij iedere cdm2 die ik ken een hall motor en een 4/19 heeft dat niet.

Nu jouw speler, als het een cdm2 zou zijn als op het bovenste plaatje, dan verwacht ik de TDA57xx ic's voor radial en focus op het mainboard. Maar ik zie ze niet op de foto's. De aansluitingen die ik zie, lijken op de aansluitingen van de cdm2 uit het onderste plaatje. Dus ik denk nog steeds dat je een cdm2 nodig hebt als op het onderste plaatje en niet als op het bovenste. In cdm4 termen dus een 4/31 en niet een 4/11.

Een foto zoals ik eerder vroeg zou het wel duidelijk maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Mijn bescheiden duit in het zakje...

Van de kringloop:
- Sanyo Plus Series set. P20 (voor versterker), C20 (eind versterker) en T20 (tuner). Op de kop getikt voor 55,- euro.
- Mission 762i speakertjes, 17,50 euro
- Sony SS-F5 ES speakers, 35 euro

Vandaag de Sony's gekocht en ben echt onder de indruk, stukken beter als de Mission's en hoor bijna net zoveel kleine dingetjes in de muziek als met mijn Beyer Dynamic DT 531's op. Die ik trouwens een jaar of tien geleden wel voor het volle pond heb aangeschaft. Still going strong...

Morgen eens proberen een plaatje te maken bij daglicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 15:55:
Aha, nu is het duidelijk. Een plaatje van een cdm2 zonder pcb. Die ken ik dus niet. En idd, de vervanger lijkt me de 4/11 te zijn (kijkend naar de vage plaatjes).

Van de onderste cdm2 met pcb is dat de 4/31. Die onderste ken ik dus wel, b.v. in mijn cd650 zit zo'n ding.

Van een 4/19 kan je alleen het middenstuk met de laser/focus om zetten. Niet de motor om de cd te draaien,da's bij iedere cdm2 die ik ken een hall motor en een 4/19 heeft dat niet.

Nu jouw speler, als het een cdm2 zou zijn als op het bovenste plaatje, dan verwacht ik de TDA57xx ic's voor radial en focus op het mainboard. Maar ik zie ze niet op de foto's. De aansluitingen die ik zie, lijken op de aansluitingen van de cdm2 uit het onderste plaatje. Dus ik denk nog steeds dat je een cdm2 nodig hebt als op het onderste plaatje en niet als op het bovenste. In cdm4 termen dus een 4/31 en niet een 4/11.

Een foto zoals ik eerder vroeg zou het wel duidelijk maken 8)7
In één van de spelers zit het loopwerk als op de onderste foto (de CDM2/10, inc. de zichtbare modificaties op de print). Wat ik inmiddels heb gevonden, werd de CDM2 vrijwel altijd met die print toegepast. Op de eerste foto is het witte loopwerk ook een CDM2/10, maar is de print om de één of andere reden weggehaalt (waarschijnlijk voor demontage uit de lade).

Gisteren ben ik nog even aan het experimenteren geweest met de spelers en ik weet eigenlijk wel zeker dat de voedingen niet lekker meer zijn (door of defecte elco's of door defecte 780x / 790x spanningsregelaars). In één van de spelers wil de lade niet open of dicht gaan, terwijl in de andere speler deze lade wel werkt. Aangezien de motor hiervoor een ordinaire gelijkstroommotor is, kan ik zonder meten al vrij zeker stellen dat de spanning in dondert. Dat kan de voeding zijn of een schakeltor, maar gezien de berichten die ik op het internet heb gevonden over deze speler, ga ik nu even voor de voeding (en dat is ook het makkelijkst te testen).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spanningsregelaars zitten vast op het koelblok. Als ze warm worden, gaat het wringen.
Zou me niets verbazen als het slechts losse soldeer verbindingen zijn....

Eerder gezien (CD60 marantz etc)

Lade wordt door processor gestuurd. Als deze niet meer werkt om de 1 of andere reden, werkt dat ook niet meer.

Multimeter pakken, datasheets van ic's erbij en dan kijken wat wel/geen voeding heeft.
Te beginnen met de uitgangen van die 78xx/79xx regelaars.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

De 78xx/79xx zitten inderdaad op een koelblok, sterker nog, ze zitten vast aan de behuizing. Ik heb in het verleden veel met die dingen gespeeld en weet dat zeker oudere vrij makkelijk raar kunnen gaan doen. Helemaal als de condensatoren niet lekker meer zijn. Oudere versies waren namelijk nogal gevoelig voor resonantie.

Ik heb nu 1 van de spelers vrijwel helemaal uit elkaar liggen, zodat ik de voedingslijnen kan traceren (deze zitten allemaal aan de onderzijde van de print.

Ik ga morgen sowieso even langs m'n oude werk om een berg elko's te halen en voor de zekerheid 4 spanningsregelaars (aangezien die dingen ook de wereld niet kosten en altijd wel handig zijn om te hebben als je meer met elektronica rommelt ;) )

Gelukkig zitten er geen exotische IC's in de spelers (tenminste, het zijn allemaal gangbare IC's voor een cd-speler), alleen is er 1 mysterieuze, namelijk die onder het koelblokje. Aangezien dat blokje erop gelijmd zit, moet ik even kijken hoe ik kan ontdekken welke het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik al gepost! Denk dat het dig. filter eronder zit. Kijk even of je de SAA7220 terug vindt. If not, dan is het die. Weet het bijna zeker, het xtal zit er naast (11.xx MHz dan).

De speler is 16x oversampling: 4x door de 7220 en 4x door de vier dacs met hetzelfde signaal te voeden, maar met wat tijdvertraging (met wat shift registers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@diepezuiden
Ik wist niet meer of ik het nou hier had gelezen of ergens anders, maar je hebt zo goed als zeker gelijk.

Ik heb vanavond eens lekker zitten rommelen met een multi-meter en spoor-volgen. Onder de koelplaat zit inderdaad 99% zeker een SAA7220, aangezien die nergens anders te vinden is en de sporen tussen de SAA7210 en de "mystery" chip overeenkomen met de datasheet.

Verder liggen er nog 2 microprocessors in (waarvan 1 gebruikt wordt voor de aansturing van het loopwerk en 1 het display aanstuurt). De output van de SAA7220 gaat vervolgens niet naar een enkele standaard TDA, maar naar het speciale DAC-bord met 4 TDA's.

De voedingslijnen lijken in beide spelers in orde te zijn, op 1 ding na. In 1 van de spelers werkt een 7906 niet naar behoren, waardoor die maar -1 Volt levert. Deze wordt gebruikt voor o.a. het loopwerk, maar ook voor de bediening van de lade (samen met een +5 volt lijn). Aansturing hiervoor is trouwens een eenvoudige transistor opstelling van 2 npn's en 2 pnp's.

Ik snap overigens een deel van de commentaren op het ontwerp van de speler. Achterin zit een nette gelijkrichter, opgebouwd uit losse diodes met condensatoren parallel (MKT's, niet bepaald goedkope), vervolgens gaat het naar een simpele 78xx/79xx opstelling voor stabilisatie. Voor echt een goede en strakke voeding, niet het meest optimale (de 78xx/79xx kan voor een hoog-frequent rimpel zorgen als ze niet goed gestabiliseerd zijn, en ze zijn maar beperkt gestabiliseerd). Vervolgens lopen de +15v-lijn en -15v-lijn naast elkaar onder het volledige bord door naar voren, om vanaf daar met een band-kabel naar de DAC te gaan. Het is niet ondenkbaar dat deze lijnen onderweg nog wat extra storing oppikken van de rest van de elektronica. Nu is de DAC zelf wel zwaar gestabiliseerd met condensatoren (op 1 van de foto's kan je wel de enorme berg blauwe condensatoren zien zitten).
Ook wel mooi om te zien, het DAC-bord heeft naast de + en - 15 volt lijnen, een eigen 5 volt voeding liggen.

Ik ga er zelf nog steeds vanuit dat alle schakelingen op de hoofdprint verder in orde zijn en dat het probleem met deze spelers puur in de loopwerken zit. Alle voedingslijnen zitten binnen 5% van wat de regelaars moeten leveren (op de 7906 van 1 van de borden na), dus ik heb nog even geen reden om bang voor schade te zijn. De 5 volt lijn voor de hoofdprint vertoont geen raar gedrag (onder belasting blijft de spanning gelijk), de voedingen voor de DAC lijken ook stabiel (maar die beïnvloeden de werking van het loopwerk sowieso niet), alleen die ene -6 volt lijkt een probleem. De print vertoont overigens al reparatiesporen bij deze IC. Hier haal ik morgen een nieuwe voor, samen de condensatoren voor de loopwerken (die schijnen ook daadwerkelijk vaker problemen te geven).

Ik moet eerlijk bekennen dat dit wel erg leuk puzzelen is. B) Nu weet ik weer waarom ik ooit elektro-techniek ben gaan studeren (maar ook waarom ik weer heel snel ermee gestopt ben... want vraag mij niet aan R/C-, L/C-, L/R-, etc netwerken te rekenen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:24:

Handgetekende sporen op de printplaat B) en top kwaliteit caps, no need to upgrade

De DAC ligt ook nog eens volledig los van de aansturings- en voedingsprintplaat, alleen heeft geen eigen voeding.
Handgetekende sporen op de printplaat lekker boeien...alsof dat uberhaupt toevoegd aan enige vorm van kwaliteit....alleen aan de prijs

flessentrekkerij ook...typisch cambridge....rotmerk

en een eigen voeding aan een dac hangen tsja....denk je nou serieus dat je het verschil zou horen? denk ut nie, kost alleen maar meer geld....geef het liever uit aan fatsoenlijke aansluitkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Handgetekende sporen zullen zo zijn gemaakt omdat ze nog geen cad systeem tot beschikking hadden. Zou mij ook niet boeien.

Voeding wel. De dac heeft een goede voeding nodig, aangezien de uitgangsstromen daarvan zijn afgeleid. En in een speler zit veel spul wat die voeding vervuilt (geen constante stroom trekt). Servo's en spul van het loopwerk en ook het hier gebruikte dig. filter is berucht. Al heeft de 1541 nogal eigenaardige voedingsrequirements die in bijna alle spelers niet goed zijn meegenomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2010 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05 00:14
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 11:52:
[...]

Handgetekende sporen op de printplaat lekker boeien...alsof dat uberhaupt toevoegd aan enige vorm van kwaliteit....alleen aan de prijs

en een eigen voeding aan een dac hangen tsja....denk je nou serieus dat je het verschil zou horen? denk ut nie, kost alleen maar meer geld....geef het liever uit aan fatsoenlijke aansluitkabels
Daar zijn de meningen dan ook weer over verdeeld, aansluitkabels.
Botte reactie verder zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 07:49

DJ Vincento

1422055

bartsled schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:58:
Nieuwe amp met cd speler (cass. deck en tuner niet in gebruik)
[afbeelding]

Zelfde pickup, klinkt alleen stukken beter door nieuwe naald :)
[afbeelding]

Overzicht van het 'altaar' :) Tevens nieuwe speakers!
[afbeelding]
ah, die set ken ik. Hoort ook nog een equalizer bij. En het geheel valt aan en uit te schakelen met de tuner mits je de juiste kabeltjes daarvoor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Heb je enige onderbouwing voor die flame richting Cambridge Audio? Als je je een beetje verdiept in de geschiedenis van het merk, en dan vooral de periode waaruit deze speler stamt, dan weet je dat het niet zomaar een merk was, maar één die juist heel veel investeerde in de technologie. Ik heb in verschillende fora opmerkingen gelezen dat de ontwerper van deze speler tot de top electronica-ontwerpers uit die tijd gold.
In (digitale) audio is de voeding veel belangrijker dan jij blijkbaar inschat. Stabiliteit is de opamps van enorm belang (net als voor een eindversterker). Daarnaast beïnvloed storing in de voeding de nauwkeurigheid van een DAC. In elk apparaat moet je altijd de afweging maken welke onderdelen een voedingslijn kunnen delen en welke absoluut niet. Het strikt scheiden van de aanstuur-electronica en audio-verwerking is eigenlijk wel een minimale vereiste en dit zie je in vrijwel elke wat betere speler terug. Er zijn zelfs merken die zo ver gaan om voor de audio een geheel gescheiden voeding op te bouwen met een eigen trafo en voor de aansturing een simpele voeding gebruikt.

En trouwens, heb jij enig idee hoeveel het kost om een extra voeding in te bouwen? De kosten daarvoor zijn nog minder dan een drop-veter audio kabel kost, namelijk een 7805 (+5 volt voeding voor de IC's), 7815 en 7915 (+ en - 15 volt voor de opamps) en wat elco's, kosten bij elkaar misschien €15 als ik het in de winkel haal, waarbij de + en - 15 volt sowieso alleen nodig zijn voor de opamps en verder nergens anders gebruikt worden. Ik vind het netjes dat de DAC's een eigen 5 volt voeding hebben, iets wat dus nauwelijks geld kost, maar bij standaard spelers vrijwel altijd achterwegen wordt gelaten.

Of ik het verschil zou horen, geen flauw idee. Ik vind het vanuit een electro-technisch oogpunt gewoon erg netjes en een teken dat er nagedacht is over het ontwerp. Wat uitvoering betreft heb ik wel wat kanttekeningen. Ik zou zelf de voeding zo dicht mogelijk bij de verbruiker plaatsen, en niet met sporen op de printplaat door de hele speler laten lopen. Aangezien ik toch 2 spelers heb, wil ik er dan ook 1 op gaan offeren om hiermee te spelen (samen met nog wat andere mods die ik al heb gevonden).
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 19:04:
Handgetekende sporen zullen zo zijn gemaakt omdat ze nog geen cad systeem tot beschikking hadden. Zou mij ook niet boeien.
Er was blijkbaar wel een cad-systeem tot hun beschikking, want een deel is wel duidelijk met een cad-programma getekend, namelijk de lijnen tussen de verschillende TDA's op de onderzijde van de print.
Voeding wel. De dac heeft een goede voeding nodig, aangezien de uitgangsstromen daarvan zijn afgeleid. En in een speler zit veel spul wat die voeding vervuilt (geen constante stroom trekt). Servo's en spul van het loopwerk en ook het hier gebruikte dig. filter is berucht. Al heeft de 1541 nogal eigenaardige voedingsrequirements die in bijna alle spelers niet goed zijn meegenomen.
Dat filter moet inderdaad wel een flinke hoeveel stroom trekken, gezien het koelblok en de temperatuur die hij bereikt. Maar in welk opzicht zijn de voedingsvereisten van de TDA1541 eigenaardig? Grote schommelingen in opgenomen vermogen? Of moet hij extreem stabiel, nauwkeurig en ruisvrij zijn?

Nog even wat betreft de voeding. Bij goedkope spelers gebeurd het nog weleens dat je het opspinnen van de cd over de luidsprekers kan horen doordat storing uit de electro-motor terug komt over de voeding naar de DAC en/of opamps. Dat is dus al 1 hele goede (en duidelijk hoorbare) reden om de voedingen gescheiden te houden.

Op het moment ligt het project wegens tijdgebrek even stil. Ik weet inmiddels wel dat 1 van de spelers een defecte laser heeft (met dank aan de reparatiehandleiding voor de CDM2 weet ik nu hoe ik hem in diagnosestand kan krijgen). Als ik er verder mee wil, moet ik wat test-printjes gaan maken, met onder andere een IR-led in de goede frequentie (780nM), waarmee ik de IR-diodes kan testen. Ook moet ik mijn vintage scoop (een Philips PM3220 buizen scoop B) die ouder is dan ik ben en afkomstig uit het Natlab) uit de mottenballen gaan halen, om wat signaalmeting te kunnen verrichten. Één nadeel, de scoop gaat maar tot 10MHz, wat voor het testen van de signalen te langzaam is, maar bijv. nog wel bruikbaar om de IR-diodes te testen en te testen of de HAL-motor nog goed werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 04-06-2010 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

[...]

Ik denk dat een cd speler uit die tijd met handgetekende sporen goedkoper te ontwerpen was.
Het overschakelen na een cad tekenpakket was een grote investering (computers, software, opleidingen) en tevens een enorme beperking in mogelijkheden. Tegenwoordig kunnen dit soort cad pakketten veel meer en ook alle eigenschappen van de sporen doorberekenen maar in die tijd moest het echt van de kennis en ervaring van de ontwerper komen. En cad pakket was voor analoge schakelingen geen verbetering.
Waarom?
Als er al een verschil is tussen goedkope kabels en dure dan is dit minimaal. Het verschil tussen een goed en een slechte ontwerp is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 12:21:
waarbij de + en - 15 volt sowieso alleen nodig zijn voor de opamps en verder nergens anders gebruikt worden. Ik vind het netjes dat de DAC's een eigen 5 volt voeding hebben, iets wat dus nauwelijks geld kost, maar bij standaard spelers vrijwel altijd achterwegen wordt gelaten.

Maar in welk opzicht zijn de voedingsvereisten van de TDA1541 eigenaardig? Grote schommelingen in opgenomen vermogen? Of moet hij extreem stabiel, nauwkeurig en ruisvrij zijn?

Als ik er verder mee wil, moet ik wat test-printjes gaan maken, met onder andere een IR-led in de goede frequentie (780nM), waarmee ik de IR-diodes kan testen. Ook moet ik mijn vintage scoop (een Philips PM3220 buizen scoop B) die ouder is dan ik ben en afkomstig uit het Natlab) uit de mottenballen gaan halen,
De DAC heeft +5, -5 en -15 nodig, toch maar eens de datasheet lezen. +5/-5 voor het dig gedeelte. En 10V tussen -5 en -15 voor het analoge gedeelte (al staat dat al niet meer in de datasheet...) Vandaar dat een 7905+7915 hiervoor dus geen goed idee is, al zie je dat zo'n beetje bij alle spelers, ook de dure; een aparte regelaar voor -5 en -15. Uitzondering: marantz cd7, waar de -5 wordt gemaakt uit de -15. Da's 1 regelaar die voor 10V moet zorgen ipv de spanning tussen 2. Een compleet losse 10V voeding is theoretisch beter. Als de -5 niet helemaal constant is, dan gaat de -15 mee. Over -5 en -15 blijft de 10V dan toch constant.

Verder is de uitgang voorzien van een constant en een variabel stroom(pje). Zeg c+v. In de +5V lijn loopt dezelfde c en ook de variabele stroom, maar dan c-v. En dat voor zowel links als rechts. Maw de audio signalen (het variabele stroompje) van de uitgangen willen terug naar +5 (en niet agnd). Aangezien er caps rond de opamps en dac zullen zitten, zal dat op de dac printjes gebeuren. Dat de +5 niet dichtbij zit maakt dan niet zoveel meer uit; de rest van de stroom (de constante analoge en die voor het dig. gedeelte) zijn constant.

Dus bij een opamp i/v (hier) dus via de opamps en dan waarschijnlijk via de decoupling caps (via de +15/-15 van de opamps via cap naar gnd en dan weer van gnd via de cap van +5. Vandaar dat er op dat punt zoveel getweakt wordt.

Maar goed, da's theorie. Of je in de praktijk verschillen hoort.. Een betere i/v omzetter zet meer zoden aan de dijk.

Wel raar dat er opamps bij iedere dac zitten (i/v omzetting), terwijl je de stroompjes gewoon mag optellen (= uitgangen aan elkaar knopen) en dan 1 i/v omzetter. Nu moet je spanningen gaan sommeren (=meer opamps) na de 4 i/v's (ook veel opamps).

Dat probleem met meetapp had ik ook; slechts 1 scope uit het buizentijdperk. 1MHz geloof ik. Daar kon je ook niet veel mee. Dus gestopt en voorgenomen eerst eens wat meetapp. te kopen. Da's nu een hobby op zich geworden..... Audio prutsen doe ik dan weer minder :/ Al kan ik nu weer eens beginnen, heb nu genoeg spul bij elkaar verzameld om zo'n beetje alles te kunnen meten (alleen geen HF spul).

Of de laser werkt kan je zien. Licht uit en schuin in de lens kijken. Dan zie je een rode gloed rond de lens.
Niet recht van boven kijken, dan zie je niets meer... Uitkijken hiermee. Verder is een scope wel handig om het eye pattern te checken.

Dat filter is echt een "stoorzender". Veel mensen slopen dat uit de speler om "no oversampling" te horen. En dat vinden ze dan beter klinken. Zou wel eens alleen aan het feit kunnen liggen dat de 5V voeding een stuk rustiger is geworden en niet zozeer aan de signaalverwerking van dat ding...

Zou trouwens niet gaan tweaken in zo'n speler. Dan eerder eens beginnen met een goedkoop spelertje van MP of zo. Daar kom je verder mee, want het meeste op het net is voor 1 dac, niet 4. En als je iets leuks hebt gebouwd, dan 1 cambridge verkopen en een dikke speler met 1 zo'n dac ervoor in de plaats. Kan je de mods van het kleine spelertje overzetten naar de grote. CD80 of zo.

Maar als je de zaak in testmode zet, waar strandt het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Tnx voor het duidelijke verhaal (al zit het wel echt aan het randje van wat ik van elektronica snap ;) ).

De test strand al snel. De kop kan vrij bewegen (test 1), maar bij test 2 herkent hij geen cd. Bij 1 loopwerk kan ik de laser zien branden (idd een rood puntje in de lens, te zien als je er schuin inkijkt), bij de andere is niks te zien. Daarvan is zo goed als zeker de laser-diode kapot (ook de servo-print verwisselen heeft geen effect op deze laser).
Om verder te kunnen gaan met testen, moet ik eerst een kleine testprint maken om de foto-diodes te kunnen testen. Als die goed blijken te zijn, dan wordt de volgende stap het instellen van de juiste sterkte van de laser en kijken of er een signaal afkomt. In de servicemanual staat precies beschreven wat je waar moet kunnen meten. Maar voor deze testen heb ik dus een scoop nodig. Aangezien de komende tijd mijn agenda een beetje erg vol zit, moet het meten nog even wachten.

Wat betreft het modificeren, ik heb nu 2 defecte spelers. Waarschijnlijk zit het probleem in beide spelers in het loopwerk, maar dat weet ik dus pas als ik tenminste 1 werkend loopwerk heb. Zolang ze niet werken, zijn ze in feite ook niks waard, helemaal omdat vervangende loopwerken zo lastig te vinden zijn. Daar komt bij dat van 1 speler het display ook defecten heeft (een berucht defect bij de CD2).
Modificeren zal ook vooral dingen zijn die ik op het net kan vinden.

Die voeding van de DAC zit trouwens niet in de speler (of de 7906 moet daar voor gebruikt worden). Het DAC-bord wordt gevoed met +5, +15 en -15 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou geen testprint maken. Een speler met cdm2 moet toch goed te vinden zijn. Een speler met een ander loopwerk met bruikbare onderdelen ook. Kwestie van rommelmarkten, kringloopwinkels en marktplaats.

Die voeding moet toch echt wel in de speler zitten, anders hoor je niets. Zal de 7906 wel zijn, heb ik vaker gezien. Het zou dus ook kunnen dat de -5 wordt gemaakt met de -15, maar dan zou je daarvan iets terug moeten vinden op het dac bord. Bij de cd7 is dat een zener en transistor plus cap en weerstanden. Maar denk eerder dat het toch de 7906 is en dat er toch -5 (-6) naar het dac board gaat.

Dat verhaal eerder over de 7220 is niet helemaal correct. 't is niet alleen de voeding, ding heeft ook veel jitter op zijn uitgangsignalen. Is dus ook een voordeel van het niet hebben van het ding; minder jitter. Maar dus nog steeds niet het oversamplen "an sich". Al is al dat geproces in de chip de oorzaak van de jitter. Indirect dus weer wel. Overigens zelf geprutst aan het vervangen door een pmd100, is ook gelukt. Da's een veel beter dig filter. Daar is wel wat glue logic voor nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2010 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Dat testprintje stelt minder voor dan je waarschijnlijk denkt. Het is een IR-led in de goede frequentie (CQY89), een sper-diode (BAW62) en weerstand (100Ohm), meer niet. Hij wordt gevoed door rechtstreeks van de trafo 17,5 volt wisselspanning te pakken. Op 4 punten van de servo-print moeten dan 4 sinus-achtige golven te meten zijn. Deze 4 punten komen overeen met de 4 foto-diodes in de leeskop.
De reden dat ik dit wil doen, is omdat ik niet weet of de kop kapot is, of de servo print. Die eerste is makkelijk te vervangen met de kop uit een willekeurige CDM2-speler. De servo-print is lastiger, aangezien hier meerdere varianten van zijn, die niet zomaar uitwisselbaar zijn. En in de overzichten die ik heb gevonden staat niet aangegeven welke servo-print er in de bewuste spelers zitten.
Een ander testprintje is iets uitgebreider, met 2 weerstanden, een groene led en schakelaar. Met dit printje kan de laser-voeding (TDA5708) getest worden. Mocht ik het servo-bord over moeten zetten, is het belangrijk dat deze in orde is, aangezien een defect hierin een nieuwe laser direct weer onbruikbaar maakt.

Omdat deze toch uit standaard componentjes bestaan, en het gewoon leuk spelen is, knutsel ik deze nog in elkaar als ik weer tijd heb.

Ondertussen heb ik ook al iemand gevonden die een CDM2/10 loopwerk op de plank heeft liggen voor een vriendelijk prijsje. Die wordt binnenkort sowieso besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben sinds kort een liefhebber van oude audio apparatuur. Vandaag liep ik op de rommelmarkt en zag ik een stapel oude platenspelers liggen. Bij de ene was het naaldje versleten, bij de andere was het voetje niet meer goed en bij nog een andere lagen alle knoppen er uit. Onderop de stapel stond een, naar omstandigheden, mooie platenspeler, deze zag er erg goed onderhouden uit. Het vervelende is dat het elastiekje doorgebrand is, maar voor de rest zag alles er solide uit. Ook viel mijn oog op het merk Erres. Ik wist dat dit merk overgenomen en uitgefaseerd werd door Philips aan het eind van de jaren 70', en dus al redelijk lang niet meer bestaat.

Ik heb al een paar uurtjes research gedaan naar extra informatie over mijn platenspeler, maar kan tot op dit moment zeer weinig, eigenlijk niets vinden op het internet. De volledige naam is:

"Erres Automatic 1418 HiFi"

Ik vroeg me af of iemand over meer informatie beschikt, ik ben altijd geïnteresseerd naar de geschiedenis van zo'n apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoek eens op philips 418 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje,

dat is precies de speler waar ik het over heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik ook nog Vintage audio.
als audio set een niet echt 1 uit de dure series maar voldoet aan geluidskwaliteid .

De set Dateerd uit 1991

Pioneer A-P510 versterker (2x35Watt RMS en 2x58Watt max bij 8ohm)
Pioneer GR-P510 Equlaizer
Pioneer F-P710L Tuner
Pioneer PD-P710T Cd speler
Pioneer CT-P710L Cassetteplayer
Pioneer CS-777 3Way Speakers 140Watt 8ohm (uit 1983-85)

komt goed geluid uit deze set met de CS-777 Pioneer speakers die er niet orgineel bijhoren.

Verder beschik ik ook nog over ,

Technics SU7300 versterker 2x60Watt 8ohm
Technics ST7300 Tuner met nog een echte slingerknop
Deze komen uit 1978 toen er nog echte kwaliteid werd gebouwd en Watts ook echte Watts waren

Deze Technics set heb ik eens aangesloten op de Pioneer CS-777 Speakers, en daar kwam echt een ongeloofelijk zuiver strak geluid uit in de woonkamer, hoge tonen zijn cristalzuiver zonder vervorming en het midden gebied klink formidable met een mooi diepe niet overheersende bas,echt niet te verglijken met dat Pioneer setje ! jammer dat het zo groot van fomaat is en zwaar maarja dat is de kwaliteid van toen denk ik.

Nog een stel Philips FB291 3 Way speakers 100Watt (bouwjaar rond eind "80er jaren ??)
Deze klinken ook wel aardig alleen het hoogfrequent komt niet lekker uit deze speakers en vervormd , midden frequent is matig maarja als je ook een middentoner van maar 2,5cm gebruikt en een tweeter van 1,5cm terwijl de woofer 15cm bedraagd denk ik niet dat dit echt in hamonie zal klinken en middenlaag gaat overheersen.

Boven staat nog een Sony Stereo rack met een 5.1 Dolby Suround compleet met de originele zuilspeakers en rears and center en niet te vergeten de Dikke Subwoofer die voor zijn bouwjaar er goed klinkt en met het audiorack 1 geheel vormen.

En dat alles werkt nog steeds 100% na al die jaren..

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Mooi spul van Pioneer, ga morgen weer eens naar de kringloop.

Ow en btw:

Dateerd
geluidskwaliteid

8)7

d = Afbeeldingslocatie: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:9Uyrdtj4p9cgFM:http://www.devierheerlijkheden.nl/images/thee.jpg

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
Haha @ hierboven, thee :').

Heb vandaag op de kringloop een setje Philips 22 RH 497 speakers op de kop getikt voor 5 euro. Heb ze nog niet getest maar ben benieuwd. Kon ook niet veel info vinden, wel over z'n broertje, de 499.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Zo, ik heb de speakers even uit kunnen proberen en ze klinken wel erg tof vind ik op m'n sansui versterker.
Vooral het midden is mooi zonder veel vervorming. Bij de ene speaker klinkt het geluid alleen doffer voor mijn gevoel. Ik ga dit nog wel testen met losse frequenties maar het zou kunnen dat die squawker versleten is?

Ik heb ook nog nooit een speaker gerevisiteerd dus ik ben benieuwd of dat gaat lukken.

Tevens zit er van dat isolatie materiaal in de speakers. Ik heb gelezen dat je dat beter kunt vervangen door iets nieuwers, maar wat precies?

De speakers zijn 40W met 8Ohm impedantie. Eén tweeter, één 5" squawker en een 10" woofer.

EDIT: Kon alleen van de woofers het typenummer vinden: AD1055 W8. De squawkers zijn vermoedelijk een paar AD5060 SQ4 of SQ8...

[ Voor 8% gewijzigd door Struikrover op 13-06-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:38
Beste mensen, hier een Grundig TK17 bandrecorder waarvan ik de outup aan wil sluiten aan mijn laptop om de banden te digitaliseren. maar ik zie drie DIN aansluitingen, welke moet ik hebben en wat betekenen de symbolen, kan na 1/2 uur zoeken niet vinden wat de symbolen betekenen

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/1267/getattachmentdb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door technopeuter op 13-06-2010 21:59 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:33
technopeuter schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:34:
Beste mensen, hier een Grundig TK17 bandrecorder waarvan ik de outup aan wil sluiten aan mijn laptop om de banden te digitaliseren. maar ik zie drie DIN aansluitingen, welke moet ik hebben en wat betekenen de symbolen, kan na 1/2 uur zoeken niet vinden wat de symbolen betekenen
Een foto van de aansluitingen zou helpen.

Maar met zo'n kabeltje en een verloopje naar 3,5mm jack zou je uit de brand moeten zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door jeronimo op 13-06-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren een Technics Cassette deck op de kop getik voor 10euro uit 1978 ,De Technics RS-641 met fluorisend VU meters ! dat was hightech in 1978 en is nog prima werkend.
pas mooi bij mijn Technics SU-7300K en ST-7300 uit 1978.

Binnen kort komt de platenspeler van technics uit 1978 binnen en ik heb ook twee mooie speakers op de kop getikt de Technics SB-5000 Liniar Phase puntje gaaf uit 1978 met nog de orginele Woofer van canvas ! deze gaat ik aankomend weekend ophalen.
dus ik heb dan mijn toren van uit 1978 bijna compleet ... echt Vintage ofwel hoe ze het nu noemen lekker Retro setje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:27
technopeuter schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:34:
ik zie drie DIN aansluitingen, welke moet ik hebben en wat betekenen de symbolen,
De linker aansluiting is voor een draaitafel (Deze bandrecorder werkt ook als versterker). De middelste aansluiting heeft golfjes als symbool, dat zou voor een radio kunnen zijn.
Het lijkt me dat het de rechter aansluiting is, maar zeker weten doe ik het niet.
Er zijn kabels die direkt van DIN naar 3,5 mm jack gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Ik vroeg me af of iemand nog tips had over hoe ik het beste kon beginnen bij het achterhalen van eventuele problemen met mijn speaker. Ik had immers gezegd dat de squawker wellicht versleten was, maar het zou ook kunnen dat elektronische onderdelen zoals elco's (zitten die er uberhaupt bij in?) versleten zijn. Ik heb geprobeerd te googlen maar kan niet echt een goeie aanpak vinden voor een beginner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmertjuh
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-10-2021

Remmertjuh

CSS: [Got] Remmertjuh

Ik heb op mijn slaapkamer een Pioneer 506 versterker met daaraan een setje KEF C75. Word gebruikt icm Xbox en PC

XBL: Warheadheadshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Struikrover schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 09:01:
Ik vroeg me af of iemand nog tips had over hoe ik het beste kon beginnen bij het achterhalen van eventuele problemen met mijn speaker. Ik had immers gezegd dat de squawker wellicht versleten was, maar het zou ook kunnen dat elektronische onderdelen zoals elco's (zitten die er uberhaupt bij in?) versleten zijn. Ik heb geprobeerd te googlen maar kan niet echt een goeie aanpak vinden voor een beginner :)
De eerste test is natuurlijk gewoon een optische. Zien beide squakers er hetzelfde uit? Zitten er geen beschadigingen op. Als dat allemaal goed is, dan kan je voorzichtig de speakers demonteren.

De eerste test dan is de mogelijke defecte unit van kast verwisselen (dus de "defecte" squawker in de andere speaker zetten). Verhuist het verstoorde geluid mee, dan is je squawker de oorzaak, blijft het verstoorde geluid bij dezelfde speaker, dan zit het probleem ergens anders. Dit kan je doen met alle drivers die je verdenkt. Blijft het verstoorde geluid in dezelfde speaker zitten, dan is het filter waarschijnlijk de oorzaak.

Als er een filter in zit, zit die bijna altijd achter de aansluitpunten, maar gezien de leeftijd is dat geen garantie.
Het makkelijkste is daarom om de woofer los te halen. Je hebt dan een lekker groot gat de kast in. Label eventueel de draadjes, om verkeerd aansluiten te voorkomen.
Zit er een filter in met elektrolytische condensatoren (zijn dan zo goed als zeker bi-pool caps), dan kan je die het beste vervangen door andere, nieuwe bi-pool's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 23:02:
Ook viel mijn oog op het merk Erres. Ik wist dat dit merk overgenomen en uitgefaseerd werd door Philips aan het eind van de jaren 70', en dus al redelijk lang niet meer bestaat.

[...]

"Erres Automatic 1418 HiFi"

[...]

Ik vroeg me af of iemand over meer informatie beschikt, ik ben altijd geïnteresseerd naar de geschiedenis van zo'n apparaat.
Ik kan in het kort wat algemene informatie geven.

Om te beginnen is de enige manier om een Philips-apparaat ondubbelzinnig te identificeren niet de volledige handelsbenaming, maar het merk, het typenummer inclusief uitvoeringsnummer, en tenminste de eerste 4 tekens van het serienummer. In jouw geval niet meer zo van belang omdat de handelsbenaming van het vergelijkbare Philipstoestel ook de cijfers 418 bevat en dus terug te vinden was en de andere details er in dit geval niet zo toe doen.

Ten tweede wat over de Erresgeschiedenis. Erres zelf is niet door Philips overgenomen, maar aandeelhouder en fabrikant Van Der Heem (ook bekend van boormachines, apparatuur voor het leger, onder andere in de Starfighter F104, en van de Solex-bromfietsen) rond 1966 wel.

Het handelsmerk Erres was eigendom van de firma Stokvis en Stokvis was deels eigendom van Van Der Heem. Stokvis zelf is nooit overgenomen door Philips (maar op den duur wel door anderen en na veel omzwervingen in de auto- en leasebranche minstens 1 keer failliet gegaan). Hoe het precies met de merkenrechten is gegaan, heb ik nog niet uitgevonden maar een feit is dat sinds de overname van Van Der Heem een groot deel van de Erres-producten bij Philips vandaan kwam, Philips op enig moment vermoedelijk rechten op het merk heeft verworven en op enig moment ook via dezelfde logistieke organisatie gingen en sinds begin jaren '70 ook grotendeels in het wereldwijde submerkenbeleid pasten. Het was echter geen oudgediend submerk zoals Aristona, Siera, Dux, Mediator, Hornyphon, Radiola (F), Schneider (F), Phonola (I) etc. Zo ergens midden jaren '90, besloot Philips om niet meer aan landgebonden submerken te doen en Magnavox (overgenomen merknaam uit de VS) in het budgetsegment neer te zetten. Pas op dat moment kwam een echt einde aan deze merknaam. Hoewel, echt?

Het is dus niet zo dat Erres al heel erg lang niet meer bestaat, en behalve Philips is er ook nu nog minstens 1 andere houder van het merkenrecht. Nu maar hopen dat die het niet gaat misbruiken door Turkse of Chinese crap op de markt te zetten zoals met veel andere bekende teloor gegane merken wel gebeurd is (Graetz, Finlux, Telefunken, Nordmende, Salora, Grundig, etc.)
Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:28:
[...]
Nog een stel Philips FB291 3 Way speakers 100Watt (bouwjaar rond eind "80er jaren ??)
[...]
Als je ze gedateerd wilt hebben, post het serienummer maar.

[ Voor 8% gewijzigd door mae-t.net op 16-06-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:27
mae-t.net schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:18:
[...]
Ik kan in het kort wat algemene informatie geven.
Weet jij waar al die codes als rh, ah, ga, el etc precies voor staan? Ooit heb ik daar een website over gezien, maar ik kan de link niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mae-t.net
Tja ik kan nergen op mijn Philips speakers een serie nummer vinden dan alleen het type , dus ik denk dat het stickertje met serienummer en specificaties eraf zijn gegaan in der loop van de jaren..

kan je allen het type geven dat gedrukt staat op de voorkant FB291 3way speaker system... meer kan ik niet vinden op de speakers.
het is wel het type met softdome tweeter en softdome midrange verder geen echte kenmerken..

mischien ken je er iets mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laast een Technics Cassetedeck 641 met HPF koppen voor 10euro gekocht, nu ik zo de afmetingen meet 43cm breed en 14cm hoog moet dit een cassette deck zijn uit het midden sigment van Technics.
in die jaren "70 was het met Technics zo, de betaalbare Hifi was het front van geborsteld aluminium 41cm breed en 13cm hoog en bij het midden segment Hifi 43cm en 14cm en het duurste sigment was 45cm breed en 15cm hoog.

maar goed,

ik heb het deck gereinigd en het binnen werk nagekeken en ziet er best wel high tech uit voor 1978, echt een solide en oerdegelijk loopwerk met weinig plastic maar echt kwaliteid en dus een aluminium loopwerk wat je niet meer in de laaste cassette decks tegen kwam, ook viel mij op dat er een brede snaar van 0,5cm wordt gebruikt en in zeer goede conditie is en ook zelfs de snaarspanning is nog goed.
De HPF koppen waren voor die tijd echt uitstekende koppen met prima opname en afspeel eigenschappen en stonden voor 10jaar garant op niet slijten... en dat is wel gebleken na 31jaar omdat hij nog prima opneemt en afspeelt van bandjes waarbij ik van Cd heb opgenomen en enkel verschil kon horen in het hoogfrequent dat bij c.a 16.000Hz minder hoorbaar was (maar dat was normaal in die tijd) omdat zelfs een FM uitzending op de radio amper 15.000Hz haalde en hedendaag is dat nu nog het geval met een analoge uitzending.
Wat ik ook best wel bijzonder aan de deck vind is dat hij beschikt ove Fluorisent VU meters dat dus eigelijk een soort klein tl-buis is en het ziet er echt strak uit !
De bijpassende versterker die ook uit het midden sigment kwam was de SU-8088K die ook Fluorisent VU meters had om het uitgangs vermogen aan te duiden , ze zijn erg zeldzaam en gaan ook voor prijzen van 300euro de deur uit *ALS* ze worden aangeboden.
dus al met al ik heb een zeer mooi Cassette deck te pakken die ook nog eens 100% technics in orde is en kwa uiterlijk gewoon als nieuw eruit ziet ! dit is echt een blijvertje omdat er zoveel mooie knopjes op zitten en ook gewoon zijn uiterlijk met de Fluorisent VU meters... prachtig Cassette Deck !

hier wat foto's van dit deck, is hij niet adem benemend O+

Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/4900/picture017cg.jpg

En hier de Fluorecent VU meters !

Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/2586/picture019in.jpg

En natuurlijk de Cassette houder met een fraaie verlichting.

Afbeeldingslocatie: http://img231.imageshack.us/img231/9003/picture020sr.jpg

En het bijna afgemaakte stereo kast waar nog een Technics RS-676 met de echte naal VU meters bij moet komen en een Vintage Technics CDspeler.
hier de Technics ST-7300 Tuner en de Technics SU-7300 Amp in zijn volle glorie compleet en 100% werkend zonder krakende knoppen na een grondige schoonmaakbeurt

Afbeeldingslocatie: http://img683.imageshack.us/img683/2099/picture022do.jpg

Leuk en zeer degelijk VintageTechnics setje uit 1978 , Zaterdag ga ik de Vintage Speakers ophalen de Technics SB-5000 Liniair Phase series uit 1978 .

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
nogeeninlog schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:56:
[...]

Weet jij waar al die codes als rh, ah, ga, el etc precies voor staan? Ooit heb ik daar een website over gezien, maar ik kan de link niet meer vinden.
Ik neem aan dat je de letters bedoelt zoals die in typenummers gebruikt zijn. Dat is hier en daar best een zooitje, en door de jaren heen ook continu veranderd.. De overzichten die ik maak beperken zich op dit moment nog tot de nummers (22 = Nederland, 74 = Marantz, enz.) die er vaak voor stonden omstreeks de jaren '70. EL kan ik wel even kort op ingaan (nu echt kort), dat zijn de professionele apparaten van de afdeling ELectro Acoustics, maar ook de eerste jaargangen bandrecorders voordat die met een N voor het type werden aangeduid.
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:28:
mae-t.net
Tja ik kan nergen op mijn Philips speakers een serie nummer vinden dan alleen het type , dus ik denk dat het stickertje met serienummer en specificaties eraf zijn gegaan in der loop van de jaren..

kan je allen het type geven dat gedrukt staat op de voorkant FB291 3way speaker system... meer kan ik niet vinden op de speakers.
het is wel het type met softdome tweeter en softdome midrange verder geen echte kenmerken..

mischien ken je er iets mee ?
Helaas, dat zou dan Philips Magazines doorbladeren worden voor een ruwe indicatie (maar een model kan wel een paar jaar geproduceerd zijn). Op MFB-Freaks staan die wel, of weet iemand het misschien wel. Alternatief is dat je een van de speakers er eens uitschroeft en daar achterop kijkt, daar staan ook altijd datumcodes op.

[ Voor 35% gewijzigd door mae-t.net op 18-06-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

pas een setje bose 4.2 serie II op de kop getikt, binnekort ff wat pic's plaatsen.. klinken super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Ik heb hier 3 quad 33 voorversterkers en 1 303 eindversterker staan, aangesloten op arrow zeta speakers. Aangezien alle muziek op mijn ipod staat heb ik deze direct op de fm-1 ingang gezet.

Alles klinkt verrukelijk, lekker strak en helder. Toch wil ik nog wat beter geluid uit mijn ipod persen..

ik heb al iets gezien als imod , alhoewel dat best prijzig is. zij vervangen de dac van de ipod voor de duurdere betere wolffsen ofzo.

Wie weet er nog meer tweaks om vintage audio geschikt te maken voor ipod/mp3 van tegenwoordig?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vrijdag een setje gekregen van mijn buurman stond bij hem in de weg. Mijn oog viel er al een geruime tijd op en wist dat het een bijzonder setje was :D

Het gaat namelijk om de beroemde ES serie van Sony helemaal mint met rosewood zijpanelen

TA-E80ES voorversterker ( helaas deze is niet meer 100% zit er aan te denken deze te laten repareren )
Afbeeldingslocatie: http://nate-diggidy.smugmug.com/photos/198319978-M.jpg

TA-N55ES eindversterker ( wel 100% ) 12 Kilo Kan ook als mono blok worden gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3152/2676379578_dd5d6a2aa5_o.jpg

TS-S730ESD Tuner
Afbeeldingslocatie: http://home.hiwaay.net/~rgs/sony_sts730es_tuner/front.jpg

Nog geen foto's deze komen nog

edit foto's van google
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3046/3108947580_ae6d39ed96_o.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2010 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is er niet goed aan die preamp?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 28 juni 2010 @ 01:37:
Wat is er niet goed aan die preamp?
Paar inputs werken niet CD in bijv en hij kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

roborobbie schreef op zondag 27 juni 2010 @ 19:55:
Wie weet er nog meer tweaks om vintage audio geschikt te maken voor ipod/mp3 van tegenwoordig?
In feite andersom. ;)
Je ipod is qua geluid hier de beperkende factor. En het geluid zal uiteindelijk zo klinken als de zwakste schakel, je ipod dus.
Wil je beter geluid zal je hoe dan ook van die ipod af moeten stappen. ;)
Het zijn leuke dingen, maar het geluid is eigenlijk niet heel best...

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

wauw, mooi gezicht die SONY toren!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:57

Tarin

Just plain weird.

Ik heb hier 3 quad 33 voorversterkers en 1 303 eindversterker staan, aangesloten op arrow zeta speakers. Aangezien alle muziek op mijn ipod staat heb ik deze direct op de fm-1 ingang gezet.

Alles klinkt verrukelijk, lekker strak en helder. Toch wil ik nog wat beter geluid uit mijn ipod persen..
Als je vindt dat het zo goed klinkt, hoeveel beter wil je het dan nog? [/flauw]
Nee, serieus, kan je dan niet beter gewoon een originele CD opzetten? Vind ik zelf ook leuker, hoewel ik ook prima van de Xtreamer vandaan m'n muziek kan afspelen.
[...]
Cowon's spelers schijnen een stuk beter te zijn dan iPods qua geluidskwaliteit.. bediening is dan weer minder helaas (heb zelf een D2).

[ Voor 12% gewijzigd door Tarin op 28-06-2010 11:19 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 28 juni 2010 @ 00:47:
vrijdag een setje gekregen van mijn buurman stond bij hem in de weg. Mijn oog viel er al een geruime tijd op en wist dat het een bijzonder setje was :D
Mooie Sony set!!

Gekregen of gekocht?

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xfile schreef op maandag 28 juni 2010 @ 13:42:
[...]

Mooie Sony set!!

Gekregen of gekocht?
Helemaal Gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:58

kraats

Ik rol

JALOERS!!! Zelfs al ben ik meer Pioneer-fan dan Sony-fanboy.. wel mooi spul, die ES-serie

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik geen Fanboy, Maar wist niet dat sony in zijn hoge segment goed spul maakte kwam ik namelijk later pas achter.

Ben nooit zo op sony geweest.

Maar hij klnkt super als ik nog zo'n eindversterker zou vinden zou ik ze 2 x mono aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
dreeke schreef op maandag 28 juni 2010 @ 08:09:
[...]

In feite andersom. ;)
Je ipod is qua geluid hier de beperkende factor. En het geluid zal uiteindelijk zo klinken als de zwakste schakel, je ipod dus.
Wil je beter geluid zal je hoe dan ook van die ipod af moeten stappen. ;)
Het zijn leuke dingen, maar het geluid is eigenlijk niet heel best...
Ik heb al een setje onderdelen liggen om hem te reviseren, nieuwe elco's en een mod om het "geschikter" te maken voor nieuwerwetse apparaten zoals cd. Door de modernere Elco's kun je een hoger voltage gebruiken wat alles stabieler maakt.

Verschillende bedrijven maken dockings voor de ipod die de dac van de ipod zouden moeten bypassen met een betere variant. Wellicht is het een beetje overdreven voor een mp3-spelertje, maar ik wilde graag weten of dit soort apparaten verschil maken.

Nu ik eindelijk eens een behoorlijke set bijelkaar heb wilde ik het gewoon eens goed doen zonder teveel concessies voor de geluidskwaliteit. Ik heb er echter te weinig verstand van en zou mezelf zomaar allerlei duur spul in de maag laten splitsen.

De inhoud van de 2e quad 33 wil ik verkopen op ebay, daarna wil ik hier mijn NMT inbouwen. Zo heb ik dat lelijke kastje ook weggewerkt achter flowerpower-design. Voordeel van mijn nmt is dat het een optische uitgang heeft. Deze zou ik via een externe DAC kunnen laten lopen naar mijn quad 33.

Wat ik eigenlijk wil weten is of een externe DAC verschil maakt op een relatief simpel setje als het mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNFiNiTY-
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-07 13:28

iNFiNiTY-

pro

Iemand nog een idee of er nog tweeters te krijgen zijn voor de B&W 610i speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Nu online

ik heb al iets gezien als imod , alhoewel dat best prijzig is. zij vervangen de dac van de ipod voor de duurdere betere wolffsen ofzo.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=95722.0
http://www.foka.nl/site/onkyo-nds1-silver-p-17904.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Nu online
Beter een goede buur _/-\o_ dan een verre vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Om het geluid van mijn quadsetjes te upgraden heb ik hetvolgende gevonden: Afbeeldingslocatie: http://img693.imageshack.us/img693/7637/yaqin1.jpg

Een Yaqin cd-3 tube buffer. Wie kan mij vertellen hoe dit pparaat het geluid verbeterd.. en of je dit het bete tussen voor en eindversterker, of tussen cd en voorversterker kunt plaatsen..

Voor de prijs lijkt het me leuk eens te proberen buizen-geluid uit mijn setje te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

roborobbie schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 07:47:

Verschillende bedrijven maken dockings voor de ipod die de dac van de ipod zouden moeten bypassen met een betere variant. Wellicht is het een beetje overdreven voor een mp3-spelertje, maar ik wilde graag weten of dit soort apparaten verschil maken.

Nu ik eindelijk eens een behoorlijke set bijelkaar heb wilde ik het gewoon eens goed doen zonder teveel concessies voor de geluidskwaliteit. Ik heb er echter te weinig verstand van en zou mezelf zomaar allerlei duur spul in de maag laten splitsen.
Dit vind ik een rare gedachtegang, je wilt niet al teveel concessies doen maar tegelijkertijd houd je vast aan MP3 vanaf een portable MP3 speler. ;)
Hoe beter je set in staat is om details in geluid weer te geven, hoe slechter die MP3's gaan klinken want je gaat juist de beperkingen beter horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik heb er te weinig verstand van om een goed oordeel te geven wat een zinnige koop is om het maximale uit mijn setje te halen..

Ik kan me voorstellen dat er niet veel high-end techniek in een ipod touch kan, echter is een digitale bron 1tjes en nullen.. dus dacht ik als ik een betere DAC ertussen zet zal het geluid beter tot zijn recht komen. Een directe kopie op hoogste bitrate van je cd-collectie op je harde schijf of ipod, zou toch theoretisch geen verschil moeten maken dan hetzelfde pakketje 1tjes en nullen op een CD.

De Yaqin CD3 beloofd "buizengeluid" toe te voegen aan je cd-speler, Nu je het zo stelt denk ik inderdaad dat het meer een filter is dan dat het geluid verbeterd wordt.

Meest zinnige manier is dan denk ik een goede DAC met USB op mijn mac met itunes aansluiten, zodat de DAC het werk doet en van digitaal analoog maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

roborobbie schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 19:15:
Een directe kopie op hoogste bitrate van je cd-collectie op je harde schijf of ipod, zou toch theoretisch geen verschil moeten maken dan hetzelfde pakketje 1tjes en nullen op een CD.
Theoretisch maakt het zeker verschil, want je gebruikt een compressietechniek die gebaseerd is op het weglaten van dingen.
Wanneer je een MP3 codeert worden de enen en nullen omgezet om een kleiner bestand te kunnen maken.
Wat er wordt weggelaten kan je daarna niet meer terug halen, ook niet met de beste apparatuur ter wereld.

Je kunt er wel proberen om het beste van te maken, maar zolang je bron niet goed is zal het nooit optimaal worden.
M.a.w. het zal altijd beter klinken wanneer je een betere bron gebruikt zoals een goede CD speler, of ipv MP3 bestanden WAV of FLAC bestanden gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:38
zit er wel een digital out op een ipod btw

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Ik heb me suf gezocht en je komt alleen superdure digital-out oplossingen tegen. De wadia en ilink, en de imod.. kosten allemaal rond de 2000 euro.

zelf via een pinout schema een digital out solderen gaat ook niet, je zou op de chips zelf de draadjes moeten solderen.. jammer maar waar. Overigens gek dat apple hier geen kabeltje voor gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Nu online
roborobbie schreef op zondag 04 juli 2010 @ 12:39:
Ik heb me suf gezocht en je komt alleen superdure digital-out oplossingen tegen. De wadia en ilink, en de imod.. kosten allemaal rond de 2000 euro.
Bedoel je de Wadia 170 iTransport? Die kost 399 euro bij RAF.
Verder heb je nog de Onkyo ND-S1. Deze kost 129 euro bij Foka.

Dan heb je een digitale output die je op een dac kan aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Xfile op 04-07-2010 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Overigens gek dat apple hier geen kabeltje voor gemaakt heeft.
Slim juist, zo kan je controleren wie wel en niet apparatuur maakt die je aan kan sluiten, als iedereen zo'n kabeltje kan maken kan er ook geen geld meer aan verdiend worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zojuist een geweldige vondst gedaan bij de kringloop hier in Groningen! :D

Voor 5 euro een set Sony speakers uit 197x (precieze jaartal is niet te vinden) Erg groot en lomp... Nette dikke kabels erbij! Vermoedelijk door iemand zwart geverfd... Aangezien hij nergens te vinden is online in het zwart en deze dat wel zijn... Maar dat mag de pret niet drukken! Vermoedelijk ga ik hem nadat ik terug ben van vakantie eens opknappen en de speakers zelf inspecteren... Dat is nog niet te doen omdat de stofkappen erop gespijkerd zitten. Ik moet een klein koevoetje hebben om dat netjes te verwijderen

In ieder geval ga ik de kabels vervangen in de speakers en dus ook de aansluitingen voor de speakers. De standaard sony kabeltjes voelen nogal soft aan terwijl de kabels die ik erbij kreeg erg dik en stug zijn. Daarnaast is de volledige behuizing bekrast en afgebladderd. Dus die moet ook worden geverfd of worden behandeld. Ook zitten er wat zwartige plekken op de achterkant wat op brand schade lijkt van een kaars ofzo...

Daarentegen het belangrijkste doel van de speaker doet het! Het geluid en hoe! Heb hier 2 andere sony setjes staan uit de jaren 80. Kleiner en iets netter. Maar die klinken bij lange na niet zo mooi. Deze nieuwe sony speakers gaan erg mooi diep en erg vol! Zat net op de bank al een filmpje te kijken en op het volume waar ik de vorige speakers op had staan voelde ik nu gewoon door mijn hele lichaam een explosie! WTF! Dat voor speakers van zeker 30 jaar oud!

Plaatje!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pMKxsythC1Wt6PpuQ90RCj8G/full.jpg

Oud VS nieuw :X Nieuwe is echt veel groter

[ Voor 4% gewijzigd door Touchdomex op 06-07-2010 15:41 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Je bedoelt dat de oude groter is, of niet?
Ziet er tof uit, mooi dat ze in Groningen toch nog af en toe goeie speakers hebben staan.

Ondertussen heb ik mijn Philips 22RH 497 drie keer in de hoogglans wit gezet. Ziet er retestrak uit, ze lijken hierdoor ook wat kleiner heb ik het idee.

Ik kon het speakerdoek maar niet los krijgen. Ik had met een schroevendraaier en een keukenmes gefrut om hem uit de behuizing te 'wippen', maar zonder succes. Daarom heb ik daarna de woofer uit de kast geschroefd. Blijkt dat bij deze boxen het speakerdoek op een zacht MDF-plaatje is gespannen, die daarna helemaal verlijmd is met de plaat waar de drivers opgeschroefd zitten. Vandaar dat het zo moeilijk ging 8)7.
Dus uiteindelijk ben ik ongeveer 2 uur bezig geweest om met een schroevendraaier de naad tussen het plaatje met het speakerdoek en de kast groter te maken. Gelukt, godzijdank _/-\o_ , en nu heb ik het nieuwe doek er gewoon bij in gestopt, als een dekbed zogezegd. Zit goed strak, dus dat is ook erg tof. Ik heb trouwens deze stof van de ikea gebruikt, en het staat chill!

Het enige waar ik nu nog mee zit is het akoestische noppenschuim dat ik aan de binnenkant aan de zijwanden, boven- en onderkant, en aan de achterwand wilde bevestigen. Ik heb begrepen dat er (onder andere) twee soorten noppenschuim bestaat, namelijk een dichte en een minder dichte variant. Welke zou het beste zijn om te gebruiken? Verder ben ik nog van plan om er pure schapenwol in te stoppen, omdat ik gelezen heb dat dat de bassweergave ten goede zou komen.

Als ze af zijn post ik wel wat foto's van m'n uberspeakers-voor-5-euro >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Die nieuwe gekochte is groter ;) Dus die oudere van de 2 (die vol met krassen :+ )

Ik ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt! Vermoedelijk word mijn projectje ongeveer hetzelfde! Maar ik wil wel zijn ouderwetse karakter behouden....

Eerst eens op vakantie en daarna lekker eens ermee prutsen! :D Heb toch tijd zat! *O*

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Speakers zijn eigenlijk in de loop der jaren niet of nauwelijks meer verbeterd. :)
Zo'n oud ontwerp kan dus gewoon ontzettend goed klinken.
Nadeel van ouderdom is dat je soms te maken hebt met kapotte speakerranden en mogelijk dat je eens een filter moet vernieuwen, maar dat zijn de kosten niet. :)

Bijkomend voordeel natuurlijk dat je nu voor een paar Euro speakers koopt die destijds nieuw honderden guldens kostten.
Maar vergeet niet dat er destijds ook al goedkope prullen werden gemaakt, dus het is wel aan te raden even te kijken wat je nou precies in huis haalt. :P

[ Voor 31% gewijzigd door dreeke op 06-07-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Speakers ,buizenamps, pickups en analoge tuners is wmb sowieso heel weinig veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Touchdomex schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 19:29:
Die nieuwe gekochte is groter ;) Dus die oudere van de 2 (die vol met krassen :+ )

Ik ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt! Vermoedelijk word mijn projectje ongeveer hetzelfde! Maar ik wil wel zijn ouderwetse karakter behouden....

Eerst eens op vakantie en daarna lekker eens ermee prutsen! :D Heb toch tijd zat! *O*
Die van mij zijn niet meer echt origineel te noemen :o , hier een preview foto:
Afbeeldingslocatie: http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs081.ash2/37408_1371617248996_1188704071_30841223_918940_n.jpg
Ja, ik heb gezien dat de verf op de rechter is afgeknapt, moet nog ff bijwerken ;)

Als ze af zijn maak ik wel een paar mooie foto's.

[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 06-07-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Struikrover schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 22:32:
[...]

Die van mij zijn niet meer echt origineel te noemen :o , hier een preview foto:
[afbeelding]
Ja, ik heb gezien dat de verf op de rechter is afgeknapt, moet nog ff bijwerken ;)

Als ze af zijn maak ik wel een paar mooie foto's.
Ik moet eerlijk zijn dat ik dit zo wel heel erg classy vind! Staat hem erg goed! Hoe heb je dat doek zo mooi gekregen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Ik weet niet of je het op de foto ziet maar naast het doek zit een zilveren randje. Tussen het oude doek wat dus vastzat op een mdf plaatje en dat randje heb ik een platte schroevendraaier gezet en het mdf plaatje naar binnen ingedeukt een beetje, voor een spleet van ongeveer 1.5mm. Daarna het nieuwe doek er op gelegd en gewoon met een botermes het doek in de spleet gedrukt, gewoon ingestopt. Opnieuw bespannen was het beste geweest, maar dit wilde ik eerst proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Struikrover schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 23:38:
Ik weet niet of je het op de foto ziet maar naast het doek zit een zilveren randje. Tussen het oude doek wat dus vastzat op een mdf plaatje en dat randje heb ik een platte schroevendraaier gezet en het mdf plaatje naar binnen ingedeukt een beetje, voor een spleet van ongeveer 1.5mm. Daarna het nieuwe doek er op gelegd en gewoon met een botermes het doek in de spleet gedrukt, gewoon ingestopt. Opnieuw bespannen was het beste geweest, maar dit wilde ik eerst proberen.
Valt niet te zien dat het nog niet zo goed is gespannen! Jammer inderdaad van die schade... Is anders het niet een idee om met kleine spijkertjes hem op te spannen in de hoeken en dan de rest netjes wegstoppen? Dan heb je hem sowieso strak erop gespannen... Mocht je hem nog een keer willen verven kun je misschien met wat plamuur hem wat oplappen :+ Ziet hij er wel weer netjes uit ;)

Als ik jou project zie krijg ik er steeds minder zin in om hem origineel te houden. Maar om hem echt bijzonder te maken... Of bijzonder fout! :D Wat nog leuker is! Aangezien hij toch allang niet meer origineel is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centenbakkie
  • Laatst online: 01-05 23:41
eigenlijk wel slecht dat ik dit allemaal niet meer gebruik

:o

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/14wvs40.jpg

newbie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

centenbakkie schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 20:48:
eigenlijk wel slecht dat ik dit allemaal niet meer gebruik

:o

[afbeelding]
Kun je er niet wat naar mij doen ofzo? >:) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centenbakkie
  • Laatst online: 01-05 23:41
Touchdomex schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 00:11:
[...]

Kun je er niet wat naar mij doen ofzo? >:) :>
de sony en het naamloze ding en de jvc mag je voor niets komen halen.
de marantz worden verkocht en de nakamichi ook :9

newbie :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

centenbakkie schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 07:19:
[...]

de sony en het naamloze ding en de jvc mag je voor niets komen halen.
de marantz worden verkocht en de nakamichi ook :9
Hoeveel voor die Marantzen? Daarnaast waar woon je? :+ Doe desnoods maar via DM :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Boudewijn schreef op dinsdag 06 juli 2010 @ 20:22:
Speakers ,buizenamps, pickups en analoge tuners is wmb sowieso heel weinig veranderd.
Speakers niet veranderd? :O
Ja het concept is nog steeds gelijk, maar ik durf mijn Monitor Audio speakers toch echt niet meer te vergelijken met een speaker van 30 jaar terug. De hele constructie is anders. Sowieso is de speakerophanging in de MA's van poly-carbonaat (extreem licht, maar ook onwaarschijnlijk stijf en akoestisch dood), de kast maakt gebruikt van een dubbele bass-reflex (zowel front als rear), en het te verwerken vermogen en de kracht van de magneten zijn vele malen groter dan 30 jaar terug gebruikelijk was. Daarnaast is de gevoeligheid toch echt wel toegenomen en de vervorming lager geworden.

Als je claimt dat een speaker nauwelijks is veranderd, dan geldt dat ook voor een versterker...

Maar oude speakers in goede conditie kunnen echt heel goed klinken, zeker de oude Philipsen waren onwaarschijnlijk goed.
roborobbie schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 14:27:
Om het geluid van mijn quadsetjes te upgraden heb ik hetvolgende gevonden: [afbeelding]

Een Yaqin cd-3 tube buffer. Wie kan mij vertellen hoe dit pparaat het geluid verbeterd.. en of je dit het bete tussen voor en eindversterker, of tussen cd en voorversterker kunt plaatsen..

Voor de prijs lijkt het me leuk eens te proberen buizen-geluid uit mijn setje te krijgen.
Wil je een eerlijk antwoord? Hij verbetert het geluid niet, hij maakt het zelfs slechter door harmonische vervorming te introduceren. Het klinkt alleen prettiger. Je kan het vergelijken met bijv. het Loudness knopje. Die introduceert bewust bepaalde vervorming (namelijk versterking van de lage en hoge tonen), waardoor het fijner klinkt. Een buizen versterker doet het gelukkig wel iets subtieler, maar het is nog steeds een bewuste vervorming van een signaal.

zelf via een pinout schema een digital out solderen gaat ook niet, je zou op de chips zelf de draadjes moeten solderen.. jammer maar waar. Overigens gek dat apple hier geen kabeltje voor gemaakt heeft.
Er is een digitale uitgang aanwezig in de iPod, maar, deze is niet geactiveerd... Wat de Wadia o.a. doet is de iPod in een bepaalde modus zetten waarin de digitale uitgang wel actief is. Daarom is dit een echte digitale dock voor de iPod. Echter... Om nou een paar 100 euro uit te geven voor een digitale uitgang voor media-speler die zelf minder kost...
Ik heb dat nooit begrepen, om eerlijk te zijn... Er zijn namelijk veel betere spelers als je per sé een digitale uitgang wil, hell, de iPod is zelfs van de A-merken ongeveer de slechtste wat geluidskwaliteit betreft (ik heb er zelf ook 1, en aangesloten op mijn versterker klinkt het echt helemaal nergens naar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
deepbass909 schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 16:55:
[...]
Ik heb dat nooit begrepen, om eerlijk te zijn... Er zijn namelijk veel betere spelers als je per sé een digitale uitgang wil, hell, de iPod is zelfs van de A-merken ongeveer de slechtste wat geluidskwaliteit betreft (ik heb er zelf ook 1, en aangesloten op mijn versterker klinkt het echt helemaal nergens naar...)
Hell, als je per sé onderweg goeie audio wilt kun je gewoon beter een Cowon speler kopen. En als je niet onderweg bent...tsja, je kunt natuurlijk ook al je muziek op een laptopje met een goeie geluidskaart met digital out zetten en het daar vanaf spelen? Dat lijkt me beter dan via iPod in ieder geval.

Maargoed, beetje offtopic wordt het nu. Ik moet mijn squawkers nog omwisselen om de aard van mijn probleem te achterhalen, maar stel nu dat het filter kapot is: wat voor elco / spoel zou ik er dan het beste in kunnen zetten? Geen idee waar ik zulk spul moet halen to be honest (speakertype Philips 22RH497). Ik weet ook niet precies hoe dat werkt, heb ooit ergens gelezen dat té goede onderdelen soms ook de zwakheden van de driver kunnen laten horen waardoor het geluid weer minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik dagelijks een visonik crossover , gedemonteerd uit een 3 wegsysteem , om de boxen aan te sturen die op me stoel gemonteerd zijn. Voordeel is dat je altijd in het midden van het geluid bent als je op de stoel zit. Geluid is vergelijkbaar met een goede koptelefoon , lang met een koptelefoon op zitten is niet goed

Gebruik ook nog een Technics eq , de sh 8055 , er zit een pink noise generator op wat hem de moeite maakt nog te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Nu online
[...]
Er is een digitale uitgang aanwezig in de iPod, maar, deze is niet geactiveerd... Wat de Wadia o.a. doet is de iPod in een bepaalde modus zetten waarin de digitale uitgang wel actief is. Daarom is dit een echte digitale dock voor de iPod. Echter... Om nou een paar 100 euro uit te geven voor een digitale uitgang voor media-speler die zelf minder kost...
De Onkyo ND-S1 doet precies hetzelfde als de Wadia, alleen is de Onkyo goedkoper: €129.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Verwijderd schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 18:05:
Gebruik dagelijks een visonik crossover , gedemonteerd uit een 3 wegsysteem , om de boxen aan te sturen die op me stoel gemonteerd zijn. Voordeel is dat je altijd in het midden van het geluid bent als je op de stoel zit. Geluid is vergelijkbaar met een goede koptelefoon , lang met een koptelefoon op zitten is niet goed

Gebruik ook nog een Technics eq , de sh 8055 , er zit een pink noise generator op wat hem de moeite maakt nog te gebruiken.
Haha, erg origineel idee. Daar wil ik wel een foto van zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

[...]

Ja het concept is nog steeds gelijk, maar ik durf mijn Monitor Audio speakers toch echt niet meer te vergelijken met een speaker van 30 jaar terug. De hele constructie is anders. Sowieso is de speakerophanging in de MA's van poly-carbonaat (extreem licht, maar ook onwaarschijnlijk stijf en akoestisch dood), de kast maakt gebruikt van een dubbele bass-reflex (zowel front als rear), en het te verwerken vermogen en de kracht van de magneten zijn vele malen groter dan 30 jaar terug gebruikelijk was. Daarnaast is de gevoeligheid toch echt wel toegenomen en de vervorming lager geworden.

Als je claimt dat een speaker nauwelijks is veranderd, dan geldt dat ook voor een versterker...

Maar oude speakers in goede conditie kunnen echt heel goed klinken, zeker de oude Philipsen waren onwaarschijnlijk goed.
Eerst een heel verhaal dat er veel veranderd is en vervolgens kom je met Philips speakers. Welke oude speakers heb je wel eens gehoord die echt goed waren, m.a.w. die destijds in het high-end segment vielen?
Ik wil geen mensen voor hun schenen schoppen, maar Philips speakers vallen daar voor mij echt niet onder, ook al hebben ze best een paar leuke speakers gemaakt.

In de jaren 70 werden er ook al hele mooie constructies gemaakt in de kasten en daarvoor zelfs ook al wel.
Wat ik ook niet snap is dat je dubbele bass reflex ziet als een verbetering. Dat is meer gewoon een smaak kwestie. Er zijn zat goede speakers gemaakt die geen bass reflex hebben en waar een véél beter laag uit komt (of anders, zo je wilt, maar daarom smaakkwestie).

En als een magneet meer kracht heeft is dat leuk, maar als 'ie daardoor alleen maar het slechte geluid van de speaker nog eens extra gaat benadrukken, is dat ook geen voordeel.
Leuk om in de folder te zetten, maar klinkt het ook? Want dat is uiteindelijk het belangrijkste bij een speaker.

Vergeet ook niet dat je oude speakers in hun oorspronkelijke staat terug moet brengen alvorens je gaat vergelijken met nieuwe. Dus mocht er iets mis zijn met de ophanging, dat eerst in orde maken. Zelfde verhaal met de filters.

Ik durf jouw Monitor Audio speakers daarom wel naast speakers van 30-40 jaar oud te zetten.
Ze mogen dan anders gebouwd zijn, maar dat betekent niet per definitie dat het geluid er t.o.v. 40 jaar geleden op vooruit is gegaan.

[ Voor 28% gewijzigd door dreeke op 10-07-2010 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@dreeke
Grappig dat je mijn post onderuit probeert te halen, terwijl het eigenlijk een reactie was op Boudewijn dat er nauwelijks iets zou zijn veranderd. De dingen die ik noem zijn natuurlijk slechts voorbeelden.

Voorbeelden van speakers kan ik je absoluut niet noemen. Ik weet dat in mijn studentenhuis een set Philipsen stonden die erg goed klonken, maar welke het waren, geen flauw idee. Ik weet alleen dat ze oud waren.

Ik heb zelf een paar B&W DM-21's staan. Door ouderdom zijn de tweeters niet meer goed, maar ik weet hoe ze hebben geklonken, en dat was erg goed. Natuurlijk kan een originele speaker van 30 jaar oud bijna nooit meer hetzelfde klinken als toen hij nieuw was. Er zitten dom weg te veel materialen in die achteruit gaan in kwaliteit.

Wat betreft een krachtigere magneet, samen met een spoel die meer vermogen aan kan, kan een speaker meer vermogen verwerken. Daarom is een mainstream speaker tegenwoordig 100Watt RMS, terwijl die 30/40 jaar terug misschien net 30 Watt was. En ga alsjeblieft hier niet gelijk over roepen dat vermogen geen maat is voor de kwaliteit, dat weet ik ook wel, maar meer vermogen kan wel een betere controle over de laagweergave betekenen.

Wat betreft de bass-reflex, ik ken maar heel weinig speakers (en ik heb er inmiddels toch al heel wat gehoord, van verschillende constructies en prijsklassen) die zonder bass-reflex echt goed onder de 80Hz weten te komen, zonder een enorm kastvolume nodig te hebben. De enige (echt) gesloten systemen die ik ken, die dat voor elkaar krijgen, zijn de slakkenhuisspeakers, zoals de Nautilus-speaker. Maar toegegeven, ook bass-reflex speakers hebben moeite om goed en gecontroleerd laag te komen.

Om terug te komen op waarom ik het überhaupt opschreef, Boudewijn beweerde dat speakers e.d. nauwelijks veranderd zijn over de jaren, maar even los van of het positief of negatief was, je bent toch wel met me eens dat ze wel degelijke veranderd zijn? (denk alleen al aan andere, lichtere en stijvere materialen dan papier voor de conussen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Speakers waren inderdaad een slecht voorbeeld, excuses die mag je schrappen. Je hebt gelijk.
Versterkers of tuners vind ik niet veel beter geworden (ja mischien wel betere usability door allerlei uC's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand welke kringloop in groningen nog wel eens wat fatsoenlijks heeft? Voor ook een goede prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

deepbass909 schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 23:44:

Om terug te komen op waarom ik het überhaupt opschreef, Boudewijn beweerde dat speakers e.d. nauwelijks veranderd zijn over de jaren, maar even los van of het positief of negatief was, je bent toch wel met me eens dat ze wel degelijke veranderd zijn? (denk alleen al aan andere, lichtere en stijvere materialen dan papier voor de conussen...)
Het materiaal is veranderd, maar ga eens voor jezelf na of dat iets uitmaakt.
Zoek je een speaker uit op materiaal of zoek je een speaker uit op geluid? :)

Zelf heb ik over het algemeen liever oude speakers. Het geluid staat me 9 van de 10x beter aan dan bij nieuwe speakers, of je komt in prijsklasse onbetaalbaar terecht.
Voor zeg tussen de 100 en de 500 Euro kan je ontzettend fijne en goede speakers 2de hands kopen. Dat is dan incl. de kosten voor het opknappen, en daar moet je natuurlijk wel zelf wat moeite in steken. Dan heb ik het niet over een verfje over de kast (ik houd liever alles origineel qua uiterlijk) maar over het technische deel.
Qua geluidsweergave heb je dan iets waar je nieuw minimaal 5x meer voor kwijt bent.
Ja goed, misschien dat die dan niet dezelfde materialen gebruiken, maar dat zal mij een worst wezen. Speakers op papier heb je niks aan.

Voor basweergave, pak eens een mooie set transmissielijnen. Die mogen dan misschien groot zijn, al is dat ook een relatief begrip, maar die hebben geen enkel probleem om bastonen ver onder de 80 Hz goed weer te geven. :)

Als je de kans hebt, probeer het eens uit, dan kom je erachter wat je mist, en dan wil ik nog wel een keer je mening horen of speakers in de loop der jaren nou verbeterd zijn of niet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door dreeke op 11-07-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij elektrostaten heb je mi. ook weinig auditieve kwaliteitsverandering. Bij gewone speakers: Tsja mi ook niet echt. Technisch gezien wel , maar of je het hoort is een tweede (with Dreeke dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@dreeke
Ow, die heb ik al lang gehoord hoor, wees maar niet bang ;) Ik weet wat ik "mis" en ik weet hoe goed mijn huidige Monitor Audio's zich verhouden tot andere speakers, die vaak in een hogere prijsklasse zitten. En waar ze gewoon de heel veel speakers mee verslaan, is de balans in het geluid bij zowel laag als hoog volume.
Nee, ik heb ze niet uitgezocht op de gebruikte materialen, maar met mijn oren in een luisterruimte, aangesloten op mijn eigen versterker en dvd-speler. Maar de hoge gevoeligheid voor de laagweergave bij lage volumes kan wel verklaard worden door de constructie van de woofers in de speaker.

Maar nogmaals, ik zeg en beweer nergens dat oud slecht is en nieuw goed. Als ik dat zou claimen, zou ik niet al een maand of 2 bezig zijn om een Cambridge CD2 speler van 15 jaar oud weer aan de gang te krijgen, terwijl er een top speler al in mijn set staat.

@Boudewijn
Volgens mij kan je hooguit van alleen buizenversterker en draaitafels nog claimen dat ze nauwelijks meer veranderen. Tuners zullen overigens ook wel behoorlijk op het einde van de ontwikkeling zitten. Wat versterkers betreft, 30 - 40 jaar terug waren het vrijwel allemaal nog klasse A of B versterkers, en toegegeven, veel van de top versterkers zijn dat nog steeds, maar je ziet toch ook steeds meer klasse D versterkers komen die niet echt meer onderdoen voor een top klasse B.

Voor mij is het claimen dat in de audio-techniek weinig meer verbeterd is, hetzelfde als claimen dat de afgelopen 15 jaar in de auto industrie nauwelijks wat veranderd is, want de auto's verbruiken nog steeds bijna hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja het consumenten spul is vooral goedkoper/zuiniger/meer-usable geworden. Maar is de kwaliteit ook toegenomen?

Dat is mi. de uiteindelijke verbetering... een gebruiker hoort dat er ook niet aan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Struikrover schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 11:35:
[...]

Haha, erg origineel idee. Daar wil ik wel een foto van zien ;)
Is niet zo byzonder om te zien , de crossover zat vastgelijmd van binnen in de sub , die heb ik er met de decoupeerzaag uit moeten zagen . gewoon een stuk hout met twee ingangen en 4 uitgangen .

@Boudewijn , ben zelf een groot fan van electrostaten , vooral bovenin en in het midden is het eigenlijk zoals het hoort .Alleen de prijs van quads zijn niet voor de poes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2010 @ 13:49:
Weet iemand welke kringloop in groningen nog wel eens wat fatsoenlijks heeft? Voor ook een goede prijs?
Mijn ervaring is dat je net mazzel moet moet hebben met de kringloop, soms kom je er een paar keer en hebben ze alleen maar troep, en een keertje was ik op zoek naar een gas fornuis en hadden ze er een in top conditie voor 10 of 15 euro.

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ook maar eens van me laten horen :)

Ik gebruik een set Tannoy Mayfair T225 luidsprekers, daterend van oktober 1978:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifido.co.jp/photo/00/757/75725/c.jpg

De lijn waarvan deze speakers het topmodel vormden was bedoeld als vervanging voor de Arden-Eaton-lijn met HPD315/385A-units, maar waren toch niet zo succesvol omdat ze niet konden opboksen tegen de fameuze 15" dual concentric uit die tijd. Toch geven ze een geweldig mooi geluid met een diep, strak laag. Het zijn kasten met een 10" dual concentric-luidspeker met pepperpot-tweeter, in combinatie met een 10" passieve radiator.

Ik heb wel flink gezondigd tegen het idee van vintage-hifi. Ik heb het binnenwerk onlangs flink aangepast, waarbij de oude condensatoren zijn vervangen door ClarityCap SA's, de oude potmeters uit de signaalweg gehaald, de interne bekabeling is vervangen door Translator zilveren kabels en de oude aansluitklemmen zijn vervangen door zwaar vergulde exemplaren.

Dat was echt een enorme verbetering in het geluid. Hadden ze voorheen de neiging om nogal 'zompig' te klinken (met name natuurlijk door de 50mm diameter van de tweeter, die daarmee niet de snelste is), nu klinken ze heerlijk fris, met een mooi, open middengebied. Een heel goede upgrade voor niet veel geld en bovendien erg leuk om te doen.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Maar oude speakers in (...)
Je noemt nu allemaal technieken die juist niet zo relevant zijn en zeker niet onderscheidend zijn voor de vraag of de techniek 30 jaar geleden minder was dan nu.

- Polycarbonaat zegt op zichzelf natuurlijk niets over de kwaliteit van een driver. Ik heb Visaton-tweeters van 29,95 per stuk liggen die ook een dome en ophanging van polycarbonaat hebben, maar daarmee zijn het nog geen goede tweeeters, of in elk geval niet 'beter' dan een geïmpregneerde softdome uit de jaren '70. Het is een ander geluid, dat zeker, maar niet per se beter. Dit verschil in smaak zul je ook aantreffen tussen luisteraars die naar twee speakersets uit 2010 luisteren.

- Reflexpoorten aan de voor- en achterzijde is een techniek die 30 jaar geleden nog niet beschikbaar was? Kom op :) Reflexpoorten zijn zo oud als de wereld. De plaatsing en het aantal van de reflexpoorten is a) een kwestie van smaak van de ontwerper, en b) soms gedwongen door technische beperkingen (ivm. maximale pijplengte / max. diameter e.d.). Heeft niets te maken met 'betere techniek'.

- 'Te verwerken vermogen' hoger dan vroeger? Een abstracte term waar ik weinig mee kan. Wat wel vast staat, is dat vroeger luidsprekerfabrikanten vaker 'eerlijk' waren over de belastbaarheid van luidsprekers. Vroeger was het gewoon informatieverstrekking. Tegenwoordig is belastbaarheid gewoon ook een marketingterm geworden: hoe hoger de belastbaarheid, hoe beter de luidspreker, denken velen. Overigens ben je bij normaal huiskamergebruik echt niet naar méér vermogen aan het luisteren dan 10-15 watt, dus een piekbelasting van 400 W is werkelijk onzinnig. Beter sluit je een goede luidspreker met een belastbaarheid van 75 W aan op een versterker die 150 WPC kan leveren met een goede (stabiele en schone) voeding om de benodigde stroom te laten vloeien en de conussen in controle te houden, dan een luidspreker met een belastbaarheid van zogenaamd 400 W op een versterker van 400 WPC van een dubieuze kwaliteit (en dat zijn er heel wat!).

- Kracht van de magneten is niet per se beter dan vroeger. Het is wel zo dat je tegenwoordig materialen hebt die voor minder geld vrij krachtig gemagnetiseerd kunnen worden, maar vroeger waren er ook genoeg krachtige magneten beschikbaar. Kijk bijv. naar het AlNiCo-materiaal van Tannoy. Dat zijn de beste magneten die er zijn, en deze worden nu nog gebruikt in de topmodellen zoals o.a. de Westminster Royal (samen overigens met o.a. een flink aantal andere technieken uit 'de goede oude tijd' -- de Westminster Royal gebruikt in essentie een driver die gelijk is aan de HPD-385A uit de jaren '70 maar dan met een rolrand die niet verrot). Keuze voor andere magnetische materialen dan vroeger is tegenwoordig meer een afweing van de kosten en van de vraag hoe groot de kasten mogen worden ivm. marketingaspecten, en is zeker niet een kwestie van geluidskwaliteit.

- Gevoeligheid beter? Kijk eens in een folder van Tannoy uit de jaren '70. Zonder uitzondering heeft elke luidspreker die zij hebben gemaakt een gevoeligheid van 90 dB/1W/1M, waarbij de meeste modellen boven de 93 dB zaten. Kijk ik tegenwoordig om mij heen dan zie ik de meeste luidspekers niet verder komen dan zo'n 88 dB/1W/1M. Een hoge gevoeligheid is overigens op zichzelf niet zaligmakend, ook dat is een technische afweging; zo zorgt een verzwaring van de conus van een lagetonenluidspreker voor een lagere resonantiefrequentie, maar dus ook voor een lagere gevoeligheid. Het is bijna niet mogelijk om in een luidspreker zowel een hoge gevoeligheid te creëren als een diepe bas, tenzij je gaat denken aan bijzondere behuizingen zoals een exponentiële hoorn, of aan luidsprekers met een chassisdiameter waarvan de gemiddelde koper tegenwoordig gaat gillen.

Een van de weinige échte verbeteringen ten opzichte van ~30 jaar geleden noem je juist weer niet: namelijk, het feit dat in de jaren '70 veel luidsprekers gebruik maakten van elco's voor de filters, terwijl we tegenwoordig weten dat polypropyleen (PP) condensatoren veel beter zijn, met name voor de hogetonensectie. Dat, en het bewustzijn van een verschijnsel genaamd microfonie in filtercomponenten, is wél een kwestie van technische vooruitgang.

Ik wil overigens absoluut niet een welles-nietes-discussie opstarten over de vraag of luidsprekers vroeger beter zijn dan nu, maar het leek me wel juist om de echte onjuistheden even aan de kaak te stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door nare man op 12-07-2010 12:28 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
Heb zojuist de Xiang sheng DAC-01A binnengekregen van de ups man.. wel 23 euro bijbetalen voor de douane, deze letten steeds meer op mijn postadres lijkt wel. Heb al heel wat chinees spul staan.

De DAC werkt perfect. heb hem nu aangesloten via usb op mijn macbook, verschil is behoorlijk! heb wel steeds het gevoel dat iemand me roept, hoor een hoop dingen die ik eerst niet hoorde. hehe..

De dac heeft een tube (ingebouwde vacuum buis) en een normal uitgang. spreekt voor zich wat het verschil is..

nu heb ik alleen een vraag:

heb begrepen dat je die buis nog moet trainen, bijvoorbeeld door een bron met veel verschillende geluidbeelden zoals een tv aan te sluiten.. Hoe pak je dit het beste aan?
Xfile schreef op zondag 04 juli 2010 @ 13:36:
[...]

Bedoel je de Wadia 170 iTransport? Die kost 399 euro bij RAF.
Verder heb je nog de Onkyo ND-S1. Deze kost 129 euro bij Foka.

Dan heb je een digitale output die je op een dac kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:11

Gotez

42

Volgens mij kun je deze vraag beter hier stellen:

HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, dat is niet echt vintage :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

nare man schreef op maandag 12 juli 2010 @ 11:32:

Ik heb wel flink gezondigd tegen het idee van vintage-hifi. Ik heb het binnenwerk onlangs flink aangepast,
Imho geen zondigen, maar goed bezig juist. :Y).

Heb nog een bak met nieuwe caps liggen voor mijn IMF ALS40-II speakers. Wat er nu in zit is nog origineel, dus van ergens rond 1976.
Helaas kan ik er nu even niet mee verder, of althans het heeft nog niet zoveel zin, want de randen van de mids moeten nog vervangen worden en die randen zijn nog niet binnen. :(
Omdat er met de huidige staat van de randen echt niet meer mee te spelen was zonder de boel kapot te maken, heb ik van een vriend een set Acoustic Research AR2ax geleend en nou blijkt dat die naar mijn smaak veel beter klinken hier in huis.

Als versterker gebruik ik een Onkyo Integra A-8500. Wat ik ervan kan horen is dat de versterker gewoon vermogen te kort komt om uit de IMF's te halen wat erin zit.
De IMF's heb ik een keer meegenomen naar een andere vriend en daar aangesloten op een Crown DC300A eindversterker en die kon er een stuk beter mee overweg.

Na het opknappen van de IMF's zal er dus waarschijnlijk iets moeten gebeuren, of een andere versterker of op zoek naar een set AR2ax'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Waar je wel op moet letten bij het vervangen van (oude) elco's voor MKT of MKP is de inwendige weerstand.
Deze is van MKP/MKT meestal veel lager. Indien de condensator in serie staat met de tweeter (zoals in de meeste filters) dan kan het geluidsniveau van de tweeter enkele dB's om hoog gaan.
Dit laat de luidspreker helder klinken en indien je dat prettig vind moet je het zo laten natuurlijk. Om de orginele karakteristiek terug te krijgen kan het zijn dat je een weerstand in serie moet zetten met de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Mijn luidspreker"probleem" heeft zichzelf opgelost.
De luidsprekers die ik te leen heb bevallen me tot nu toe erg goed, eigenlijk beter dan mijn eigen luidsprekers.
In principe waren ze niet te koop, maar kreeg vandaag bericht dat ik ze voor een eerlijke prijs over kon nemen. Dus nieuwe aanwinst, een set Acoustic Research AR-2ax speakers. :*)

http://www.google.com/ima...=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Wooferranden zijn ook al vervangen vlak voordat ik ze te leen kreeg, erg vervelend allemaal. :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 18-07-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Heb hier nog een Kelvin labs klasse a versterker, vintage, maar speelt nog subliem.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:31
Het kan puur toeval zijn alleen ben laatst overgestapt van oude Driade 103MKII (1990) luidsprekers naar Dynaudio Focus 220 (2007) luidsprekers. Dacht dat het eerder een achteruitgang was alleen zeer zeker niet.
Ook als ik andere luidsprekers beluister merk ik wel degelijk verschil in klank. Vaak neutraler meer gedetailleerd en toch ''Anders'' kan zijn dat ik het fout heb alleen dit hoor ik toch wel in het algemeen.

Prijs/kwaliteit is bij vintage wel perfect. Loop maar eens een kringloop binnen en je gaat voor 20euro met een goede luidspreker naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Kringlopen maken vaak de fout om alles waar Philips, Sony of Akai op staat duurder te maken dan de rest. Omdat de rest voor hen een onbekend merk is en dus rotzooi.
Maar voor de koper is dat niet erg. :P

Pagina: 1 ... 11 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6