• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
@Ramzzz Je brengt mij terug naar mijn (onze) jeugd... ;-)

Ik was tiener in de de jaren 80's en ben - net als veel leeftijdsgenoten - toch echt opgegroeid met vinyl (dat je kocht) en cassette (om muziek van de radio op te nemen). Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.

Belangrijke factor hierin was dat CD kostbaar was. Albums op vinyl waren iets van 20 piek en platenspelers waren niet duur (en kreeg je van de ouders net zoals mobieltjes nu worden door gegeven). Dus vinyl kon je kopen en luisteren op je zakgeld. Maar CD... de allereerste spelers kostten in het begin 2000 piek(!) Albums op CD's zijn langdurig zo'n 40 piek geweest. Prima voor volwassen, maar te duur voor wie van zakgeld leefde.

Het heeft echt jaren geduurd voordat CD voor jongeren betaalbaar werd EN dat alles ook direct op CD uit kwam. Ik kan dat goed zien aan mijn eigen verzameling. De CD's die ik heb van muziek uit de 80's, die heb ik vaak gekocht... begin jaren '90! Toen kwam ineens alles uit via een re-release. Dus kocht je CD's die je grijs had gedraaid op vinyl, alsnog op CD.

De overgang naar CD kan anders voelen, voor wie een andere leeftijd heeft dan ik. Maar voor het idee dat ik heb, wil ik toch voor cassette omdat het voor mij 'vintage' voelt (het is ook analoog, CD is natuurlijk digitaal)
We zullen dan wel ongeveer even oud zijn, ik kocht mijn 1e CD-speler rond 1990, en heb een forse CD-verzameling, waar ik amper nog iets mee doe... :$

Spotify is gewoon té handig.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:20
Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
. Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
1987 was het eerste jaar dat er meer cd's dan platen in Nederland verkocht werden :)
Ik kocht mijn 1e cd speler ook in '87 geloof ik, en de 1e cd die ik kocht was Kick van INXS. Beide heb ik nog steeds :) (al staat die cd speler op zolder stof te happen, heb onderhand wel een andere....)
Rond die tijd ('87) werden CD spelers ook fors goedkoper. Rond de 400 piek waren de instapmodellen geloof ik, misschien nog wel iets goedkoper. Philips cd 207 is zo'n populair instapmodel (toploader) of een cd380 (midi size)

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 13-07-2026 18:40 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...

Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.

Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).

Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
usb in de vorm van een cassettebandje: https://topfineusb.en.mad...lor-white-red-black-.html

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Buzzfeed
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:30
Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:39:
Als vijftiger ben ik ook opgegroeid met deze apparatuur, maar deze uiteraard ooit weg gedaan. Ik heb mooie platenhoezen aan de muur hangen, maar heb nog geen plannen om een platenspeler te kopen. Wel zit ik te denken aan het aanschaffen van een cassettedeck...

Ik ben namelijk een tribute gestart voor een 80's band en nu is het zoeken naar optredens. Om een beetje op te vallen, heb ik het plan opgevat om ter promotie cassettebandjes te gaan versturen. Uiteraard niet met originele audio maar met opnamen van onze band.

Het is even zoeken, maar er zijn nog bedrijven die dit doen. Maar dan wordt het officieel, met buma/stemra etc. Dat voelt niet logisch, want ik ga deze cassettes natuurlijk gratis weg geven. Ook gaat het mij om kleine aantallen (10 of 20 stuks, dan kijken hoe men er op reageert).

Dus zelf maken lijkt logischer. Maar dan heb ik natuurlijk een goed klinkend cassettedeck nodig... of iemand die er al een heeft en mijn idee leuk vind. Iemand die tips heeft?
Ik heb een verzameling staat van (vooral) Akai decks met hun glazen GX koppen. Die hebben geen verlies van de hoge tonen door slijtage van de koppen. Ik wil wel (kleine) batch voor je kopieeren indien gewenst.

Ik heb 3 x Akai GXC 750 D, 2 x GXC 740 D, de GX F 44R en zijn broer de 66R. Enfin allemaal goed onderhouden decks. Geeft me weer een excuus om ze weer eens intensief te gebruiken :) . Laat maar weten of je interesse hebt.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:55
Meerdere decks is natuurlijk wel superhandig. Ben je veel sneller klaar. En natuurlijk altijd leuk om het spul weer echt te gebruiken!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Bij de bandjes fabriek hebben ze om die reden een hele muur aan Akai GX-32 cassettedecks:

Bandjesfabriek
Deze decks zijn gemodificeerd zodat de motor snelheid buiten de motor is in te regelen, want koud lopen de motoren langzamer dan wanneer ze warm zijn...

Info over de bandjes fabriek: Unique radio artikel over de Bandjes Fabriek in Lochem

[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 13-07-2026 23:36 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Taxatie is op het gehele forum niet toegestaan. Toch waardebepaling nodig voor een aankoop, verkoop of reparatie? Kijk eens op Hifishark, Marktplaats, eBay en https://tweakers.net/aanbod/ of https://tweakers.net/pricewatch/, zodat je zelf kunt zien wat iets mogelijk nog waard is.

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6