We zullen dan wel ongeveer even oud zijn, ik kocht mijn 1e CD-speler rond 1990, en heb een forse CD-verzameling, waar ik amper nog iets mee doe...Mickey77 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:00:
@Ramzzz Je brengt mij terug naar mijn (onze) jeugd... ;-)
Ik was tiener in de de jaren 80's en ben - net als veel leeftijdsgenoten - toch echt opgegroeid met vinyl (dat je kocht) en cassette (om muziek van de radio op te nemen). Het duurde echt tot eind jaren 80's en begin '90 voordat de massa overstapte van vinyl naar CD.
Belangrijke factor hierin was dat CD kostbaar was. Albums op vinyl waren iets van 20 piek en platenspelers waren niet duur (en kreeg je van de ouders net zoals mobieltjes nu worden door gegeven). Dus vinyl kon je kopen en luisteren op je zakgeld. Maar CD... de allereerste spelers kostten in het begin 2000 piek(!) Albums op CD's zijn langdurig zo'n 40 piek geweest. Prima voor volwassen, maar te duur voor wie van zakgeld leefde.
Het heeft echt jaren geduurd voordat CD voor jongeren betaalbaar werd EN dat alles ook direct op CD uit kwam. Ik kan dat goed zien aan mijn eigen verzameling. De CD's die ik heb van muziek uit de 80's, die heb ik vaak gekocht... begin jaren '90! Toen kwam ineens alles uit via een re-release. Dus kocht je CD's die je grijs had gedraaid op vinyl, alsnog op CD.
De overgang naar CD kan anders voelen, voor wie een andere leeftijd heeft dan ik. Maar voor het idee dat ik heb, wil ik toch voor cassette omdat het voor mij 'vintage' voelt (het is ook analoog, CD is natuurlijk digitaal)
Spotify is gewoon té handig.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan