"man is not truly one, but truly two,"
Die waren veel zwaarder, hifi was nog geeneens een norm en ook in platen zelf zat veel minder laagweergave.D_V schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:09:
Ok, dus de tendens is toch wel dat dit soort all-in-one systemen over het algemeen niet al te best zijn. Hoe zat dat eigenlijk met de vintage all-in-one systemen?
Dus je moet dat heel goed zien in de geest van de tijd. Ik weet niet of je vaak singeltjes uit laat jaren 50/begin jaren 60 draait (toevallig laatst nog gedaan met een stapeltje singeltjes die van m'n moeder geweest waren toen ze een tiener was, incl dito grammofoon die nog steeds werkt...), maar die muziek is echt heel anders dan waar we nu naar luisteren
Als je zo'n vintage all in one systeem (dus triotrack en dat soort spul) neemt met plaatjes uit die tijd, dan krijg je ook polygoonjournaal achtig spectrum te horen.
Op een gegeven moment werd het ook normaler dat de luidspreker in de deksel zat ipv het apparaat om bovengenoemde akoestische redenen, en later vaak een 2 delige deksel voor stereoweergave. Wederom om bovengenoemde akoestische redenen
Ik zie dit soort goedkope all in 1 zooi (ik heb er geen andere woorden voor behalve toekomstige e-waste landfill...) ook als een soort 'terug bij af' modegrill, wat absoluut niets met geluidskwaliteit te maken heeft en alles met een soort van nostalgisch terugverlangen, vaak bij mensen die die tijd helemaal niet meegemaakt hebben. Je moet namelijk dik in de 70 zijn om bewust het mono tijdperk te hebben meegemaakt. In 1970 was stereo namelijk al behoorlijk de norm, en mensen die nu 70 zijn, waren toen 14
(als tijdlijnreferentie: in 1967 experimenteerden de Beatles (o.a. sgt peppers) heftig met stereo-effecten om te zien wat ze daar artistiek mee konden. Dus je kan eingelijk wel stellen dat vanaf dat jaartal stereo nodig was om volledig de muziek te kunnen ervaren)
[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2026 07:51 ]
Is nog steeds subjectief. Jij kan met cijfers aantonen dat het signaal dat iemand hoort naadje is, maar die persoon kan alsnog van mening zijn dat het prima klinkt. Als je een bepaalde kwaliteit gewend bent dan weet je simpelweg niet beter. Ik had het bijvoorbeeld met mijn twee monitoren/schermen. Oude beestjes van ~10 jaar oud, 1080p, 60Hz, TN-panelen volgens mij. Dat het aanzienlijk beter kon wist ik ook wel en objectief gezien waren die schermen gewoon niet heel goed (meer). Maar dit was wat ik kende en wat ik gewend was, dus prima. Nu ik mijn 1440p 120Hz IPS-schermen heb kan ik niet meer terug. Vergeleken hiermee zien die oude schermen er gewoon echt heel kut uit. En datzelfde hebben we ook met onze tv, maar hij doet het prima dus vervangen we hem (nog) niet.mr_petit schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:18:
[...]
Ik dacht dat ik duidelijk was in mijn statement:
[...]
Ongetwijfeld dat waar ik mijn muziek op luister ook niet goed genoeg is voor sommige puristen, maar ik vind het goed klinken. Waarom extra geld uit gaan geven terwijl het niet noodzakelijk is? Dat iets beter of mooier kan wil niet zeggen dat dat ook perse moet voor een goede ervaring. Alleen vergeten bijvoorbeeld audiofielen dat nogal eens. Jij kunt niet invullen voor een ander of iets goed klinkt of niet. Dat kun je alleen voor jezelf invullen.
Ja, en dat heet dus subjectief.SomerenV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Is nog steeds subjectief. Jij kan met cijfers aantonen dat het signaal dat iemand hoort naadje is, maar die persoon kan alsnog van mening zijn dat het prima klinkt. Als je een bepaalde kwaliteit gewend bent dan weet je simpelweg niet beter.
Daarom vermeldde ik dat ook specifiek in mijn post.
Maar volgens mij weet je niet helemaal wat het verschil tussen die 2 termen is.
Een discussie hierover is derhalve m.i. ook zinloos.
Als dit je stellige mening is, waarom stel je dan in vredesnaam nota bene die vraag in je post?!?SomerenV schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:28:
[...]
Jij kunt niet invullen voor een ander of iets goed klinkt of niet. Dat kun je alleen voor jezelf invullen.
Op bovenstaande vraag past dus dan ook maar 1 antwoord in jouw straatje: JIJ!SomerenV schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:45:
Iemand hier die kan vertellen hoe dit apparaat daadwerkelijk klinkt?
JIJ kan hier vertellen hoe dat apparaat daadwerkelijk klinkt!
[ Voor 54% gewijzigd door mr_petit op 20-01-2026 20:38 ]
Het minimale is een AT-LP60 dat te aanvaarden is, alles eronder niet. Tweedehands is goede stap richten prijs/kwaliteit en anders kom je toch uit bij onze vrienden van Pro-Ject.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
https://hifi.nl/tweedehan...73,-eerste-eigenaar!.html
[ Voor 21% gewijzigd door Glarioo op 20-01-2026 21:08 ]
Ik heb zoiets ook nog staan... Iets goedkoper uitgevoerd voor mijn gevoel, puur voor de fun... Draai er ook niet mijn beste platen op... Voornamelijk singletjes en dan ook nog bij mijn buizenradio's, want via de din plug van de bandrecorder kan ik het signaal naar buizenradio's sturen...Glarioo schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:06:
Philips platenspeler met luidsprekers uit 1973 te koop.
https://hifi.nl/tweedehan...73,-eerste-eigenaar!.html
Ik weet wel: ik zou iets fatsoenlijks kopen en anders niet... Als ik een te beperkt budget heb om een goede platen speler te kopen, zoek ik een ander cadeau die wel mogelijk is voor een redelijke prijs...
[ Voor 15% gewijzigd door rcor op 20-01-2026 21:21 ]
Betrek die mensen bij je wens om een leuke beginner set te kopen en zo kom je al snel aan een wat leuker budget voor een draaitafel, wat speakers en een paar platen. Aangezien je vader vroeger bij Philips heeft gewerkt kan hij een stukje 'ouderwetse' kwaliteit wellicht ook wat meer waarderen
25k is wel meteen héél veelDuclaasie schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:46:
Als je echt van je ouders houdt, dan sla je 25K kapot op een mooie set met daarbij een echte platenspeler met een mooi MC element er in. Voor 150,- koop je dan de afdekkap voor die platenspeler 😉
Ik heb besloten om te gaan voor tweedehands Philips spul, waaronder de 212 of 222 speler, als ik die redelijk in de buurt voor een schappelijke prijs gevonden krijg. Speakers heb ik al gevonden. Aangezien ik toch speakers nodig ga hebben, ongeacht welke speler ik koop, heb ik die knoop alvast doorgehakt.
Ze gaan vaak met z'n tweetjes naar dat soort dingen toe. Overigens is het betrekken van andere mensen hierbij wel een goed idee, maar ook iets wat echt nooit gebeurt bij ons. Er wordt door familie/vrienden überhaupt maar zelden echt aan cadeaus gedaan, los van de gebruikelijke wijntjes, Rituals-meuk en speciaalbiertjes zeg maar. Wel iets om over na te denken, dat wel. Wellicht de ideale manier om ze aan wat platen te kunnen helpenD-Ed schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:56:
@SomerenV Als je ouders het samen vieren nodigen ze wellicht ook vrienden/bekenden uit waarmee ze naar die concerten en festivals zijn geweest. Dat zijn dan ook al liefhebbers van muziek en leuk geluid (grote aanname.
Betrek die mensen bij je wens om een leuke beginner set te kopen en zo kom je al snel aan een wat leuker budget voor een draaitafel, wat speakers en een paar platen. Aangezien je vader vroeger bij Philips heeft gewerkt kan hij een stukje 'ouderwetse' kwaliteit wellicht ook wat meer waarderen
Zoek naast Philips GA212 zeker ook op: Philips GA312, Aristona SG1312 , Erres SG1312, Aristona AR8540, Erres RS3536. Met en zonder de letter voorvoegsels.
Verder: vaak weten de mensen het typenummer niet dus zoek simpelweg op Philips / Aristona / Erres platenspeler.
Er staan er in ieder geval genoeg te koop dus je gaat wel slagen.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 21-01-2026 15:54 ]
Ik ben een zoektocht begonnen naar een juiste kabel, maar er lijkt weinig te zitten tussen Chinese dropveter en 'audiofiele' kabels (lees: kabels van € 100 of meer). Ik vind € 50 euro al veel voor een meter interlink, maar als ik al interlinks kan vinden voor dat bedrag wordt er nergens vermeld wat de capaciteit is. Wel allerlei nietszeggende termen als Metaallaag Ruis-dissipatie en Massieve Lange-Korrelige Koper (LGC) Geleider, maar over de belangrijkste eigenschap voor een phono kabel geen woord. Alleen deze van Cordial lijkt een goede kabel voor een schappelijke prijs. Volgens de specs een pF van 80. Deze kabel is ook al eerder genoemd in dit topic door @mr_petit.mr_petit schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:31:
[...]
isolatiemateriaal voor onder een laminaatvloer gaat niet werken.
Wat je zoekt is een zg. buigslap materiaal. Dat heeft als eigenschap dat het 'taai' is (en zwaar).
Een onderlegvloer voor laminaat werkt om contactgeluid tegen te gaan, en zou dus wel werken als het bijvl onder de plint (dus tussen de speler en je tafel/meubel) wordt geplaatst, maar daarvoor zijn er wel betere en mooiere dingen (mooie voetjes oid).
Meestal zijn de buigslappe materialen die gebruikt worden om interne trillingen in panelen te dempen een soort van bitumeuze matten met een zelfklevende kant. Ik ken dynamat wel als merk, maar heb het merkproduct nog nooit in m'n handen gehad dus weet ik niet exact waar het uit bestaat.
Zelf heb ik 1 van mijn platenspelers van binnen ooit met een vrij soepele dunne bitumeuze mat bekleed die ik denk ik ooit in een speaker zelfbouwwinkel heb gekocht. Dat was mijn dual 721 waarbij de onderbak deels van plastic is en dus wel wat demping kon gebruiken:
[Afbeelding]
En ik heb een keer een andere draaitafel gekocht die ook door iemand onderhanden was genomen waar echt een aanzienlijke hoeveelheid vergelijkbare mat in was aangebracht, wat de tafel ook aanzienlijk zwaarder maakte (wat voor die tafel ook echt wel nodig was):
[Afbeelding]
Ook een soort van bitumen achtig spul, maar wel iets harder/stugger dan het spul wat ik gebruikte.
Het wordt ook wel ontdreuningsplaat genoemd.
Als ik op dynamat producten zoek, zie ik dat ze heel veel verschillende producten hebben waarbij ze ook adverteren dat het licht is, maar dat is wel het laatste wat je wilt. Hoe zwaarder hoe beter.
Veel van die matten voor auto's is gebaseerd op een soort zwaar schuim. Maar dat is dus per m³ aanzienlijk lichter, wat voor een zware houten plint niet zo effectief is.
Enkele links:
https://www.speakerenco.nl/bitumex
https://www.speakerland.n...e-tegel-330-x-250-x-4-mm/
https://www.easy-noisecon...raudio-ontdreuningsplaten
https://www.soniflex.com/...olie-soni-heavy/H80400004
https://www.geluidsisolat...en-ontdreuningsplaat.html
Maar de vraag is of het dempen van de plint het belangrijkste is. Als dat van voldoende dik hout is.....
Heel vaak wordt juist de metalen dekplaat gedempt en het subchassis (blik). Dat zijn natuurlijk materialen die heel goed kunnen resoneren.
[...]
Voor kabels bij platenspelers moet je voornamelijk kijken naar de parasitaire capaciteit van de kabel (uitgedrukt in pF/m). Elke kabel werkt als een condensator en dat heeft hoorbare invloed op de geluidsweergave indien je met een MM/MI element speelt. Hoe meer paracitaire capaciteit, des de meer hoge tonen (rond de 10khz) je krijgt.
Zelf zou ik zoeken naar een kabel met een parasitaire capaciteit van rond de 80pF/m of lager (iig lager dan 100pF/m) en dan je kabel korter dan 1,5m houden.
Hieronder zie je een schematische weergave van frequentiekarakteristieken en wat verschillende capacitaire waardes met het signaal doen om een idee te krijgen.
Maar dat je +4dB in het hoog kan krijgen door een kabel met hoge capaciteit is zeker realistisch. Of dat gewenst is of niet (of je het mooi vindt of niet) is natuurlijk smaakgebonden (uiteindelijk is het gewoon een toonregeling, enigzins vergelijkbaar met de trebleknop op een versterker), maar capaciteit kan je altijd toevoegen (veel phonopre's kunnen dat), maar je kan het niet wegnemen
Nu is het zo dat op de Thorens een HOMC element (Denon DL-110) zit. Klopt het dat het dan niet zoveel uitmaakt wat de capaciteit van de kabel is? Want anders laat ik de oude gewoon zitten.
Andere vraag: met welke materialen zijn de metalen dekplaat en het subchassis te dempen? Dit moet toch juist licht materiaal zijn? Het liefst gebruik ik iets wat ik al heb liggen zoals die onderdvloer of EPDM (een soort rubber, maar niet heel licht).
Kijk eens of je een Blue Jeans LC-1 te pakken kan krijgen. Die heeft een mooi lage capaciteit en zou niet te duur moeten zijn.
Dempen van metaal zou ik ook met zelfklevend bitumen doen (o.a. Conrad heeft dat spul wel (Sinuslive ADM-50)). Bij het subchassis weet ik niet of ik wel zou dempen; voegt gewicht toe, heeft dan vast ook weer invloed op de vering.
Sommercable SC Albedo en Grimm TPR zijn prima bruikbaar en niet duur. Dit zijn van oorsprong pro kabels waar hele studio’s mee zijn bekabeld en daarnaast hebben ze ook nog een vrij lage capaciteit.Ken Wood schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Ik ben een zoektocht begonnen naar een juiste kabel, maar er lijkt weinig te zitten tussen Chinese dropveter en 'audiofiele' kabels (lees: kabels van € 100 of meer). Ik vind € 50 euro al veel voor een meter interlink, maar als ik al interlinks kan vinden voor dat bedrag wordt er nergens vermeld wat de capaciteit is. Wel allerlei nietszeggende termen als Metaallaag Ruis-dissipatie en Massieve Lange-Korrelige Koper (LGC) Geleider, maar over de belangrijkste eigenschap voor een phono kabel geen woord. Alleen deze van Cordial lijkt een goede kabel voor een schappelijke prijs. Volgens de specs een pF van 80. Deze kabel is ook al eerder genoemd in dit topic door @mr_petit.
Nu is het zo dat op de Thorens een HOMC element (Denon DL-110) zit. Klopt het dat het dan niet zoveel uitmaakt wat de capaciteit van de kabel is? Want anders laat ik de oude gewoon zitten.
Andere vraag: met welke materialen zijn de metalen dekplaat en het subchassis te dempen? Dit moet toch juist licht materiaal zijn? Het liefst gebruik ik iets wat ik al heb liggen zoals die onderdvloer of EPDM (een soort rubber, maar niet heel licht).
Zeg maar dat de capaciteit helemaal niets meer uitmaakt.birdie_man schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:49:
Bij een HOMC is de inductie inderdaad veel lager dan bij een MM-element en maakt de capaciteit van je kabel minder uit.
De resonantie die met MM elementen rond de 10-15khz plaatsvindt, vindt bij een dl-110 plaats bij 400khz (heb ik gemeten). Dus ver buiten het gehoor (met een factor 20!) en ook ver buiten de weergavemogelijkheid van welke speaker of koptelefoon dan ook.
Neem dat EPDM rubber en verlijm met spraylijm of bison kit oid.Ken Wood schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:31:
[...]
Het liefst gebruik ik iets wat ik al heb liggen zoals die onderdvloer of EPDM (een soort rubber, maar niet heel licht).
Het moet niet licht zijn, zwaar buigslap materiaal dempt het beste.
Het enige wat je in de gaten moet houden, is dat als je extra massa aan het subchassis toevoegt (maakt niet uit of dat demping op het subchassis is, of een zwaardere mat, of een clamp/puk etc, dat je de positie van het subchassis in de gaten moet houden, dus of het nog recht in de tafel hangt en niet te laag.
Als 1 van die dingen wel het geval is, dan kan je bij een thorens de veren afstellen, dus in dit geval wat strakker zetten op de punten waar dat nodig is.
Ik weet natuurlijk niet wat voor soort isolerende ondervloer je nog hebt liggen want er zijn legio soorten/merken, maar meestal zijn het een soort vilttegels oid, of schuim. En dat werkt niet als demping voor partiaaltrillingen in een plaat (althans, lang niet zo goed als een zware epdm rubber plaat of bitumenplaat). Dat kan alleen contact tussen 2 platen isoleren, waarvan hier dus geen sprake is.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-01-2026 17:53 ]
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 26-01 13:04
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter
:strip_exif()/f/image/sXsP5cZANfrQGSGrpAek3KLM.jpg?f=fotoalbum_large)
Blue Train (rood vinyl
Verder zien jullie KISS - Kronicles Of Another Night. Dit is een 4LP-box, magenta vinyl
Nu op de draaiert: John Coltrane - Blue Train.
De spelers erboven zijn m.i ook leuk, maar wat stevig geprijsd voor 160's
Links een Thorens TD 160 SUPER met SME 3009 (welke versie?)
Rechts een Thorens TD 160S Mk IV met een Mission Tonearm
Afdingen valt wellicht te proberen.
Iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?
Ik ben me zelf ook aan het oriënteren en mijn muzieksmaak aan het verbreden. Was ook altijd veel van de (hard)rock en metal maar wilde ook gaan verkennen in de jazz wereld. Hoe bevalt Blue Train?Vintage1967 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:35:
Afgelopen dagen een kleine gezinsuitbreiding mogen verwelkomen:
[Afbeelding]
Blue Train (rood vinyl) en Time Out zijn re-issues, gekocht bij groovespin.nl. Ze klinken als een klok. DIsclaimer: ik heb de OG's nog nooit mogen horen. Maar het zijn voor mij in ieder geval prima albums om kennis te maken met Jazz. In de wereld van de hardrock en metal ben ik redelijk bekend. Jazz is een heel ander verhaal. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Bop? Hard Bop? Fusion? Maar daar gaat de komende periode (jaren?) verandering in komen
. Hebben jullie nog tips, dan lees ik die graag. Als er weer budget is, weet ik waar ik naar op zoek moet.
Verder zien jullie KISS - Kronicles Of Another Night. Dit is een 4LP-box, magenta vinyl. Ik heb dit soort bootlegs liever dan de anniversary-boxen en de off-the-soundboard-albums. En dat is een kwestie van smaak........
Ik persoonlijk vind Miles Davis kind of blue de moeite waard als jazz album! Misschien ook is eentje om te proberen
[ Voor 3% gewijzigd door Teknix1982 op 21-01-2026 20:00 ]
- Vintage1967
- Registratie: April 2015
- Laatst online: 26-01 13:04
Hoezo, 'Digtaal is beter'?
Topicstarter
Blue Train is behalve de laatste paar nummers wat meer uptempo dan Time Out. Die laatste is echt voor een super relaxte avond met een goede Leffe. Twee prima albums, elk voor z'n eigen moment. Dat geldt trouwens ook voor de hardrock en metal. Soms Thrash, soms NWOBHM en zo kan ik er nog wel een paar noemen.
Zit zelf nu op de postbode te wachten, die komt me een aantal eerste drukken leveren. Metallica - Ride the Lightning, Gnr Lies, use your illusion I en II daarnaast ook nog Pink Floyd - Dark side of the moon en Bon Jovi - slippery when wet en blaze of gloryVintage1967 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:14:
Kind of Blue heb ik ook vaak voorbij zien komen als het gaat om klassiekers. Die ga ik ook zeker aanschaffen.
Blue Train is behalve de laatste paar nummers wat meer uptempo dan Time Out. Die laatste is echt voor een super relaxte avond met een goede Leffe. Twee prima albums, elk voor z'n eigen moment. Dat geldt trouwens ook voor de hardrock en metal. Soms Thrash, soms NWOBHM en zo kan ik er nog wel een paar noemen.
Maar je hebt gelijk, voor elke plaat is wel een bepaalde time and place te bedenken
Hoi, ik ben zeker geen autoriteit op het gebied van Jazz, ook hier een goed bedoelende amateur die een paar jaar geleden eens is gaan kijken wat er allemaal te krijgen is. Inmiddels heb ik zo'n 125 Jazz albums in de kast staan.Vintage1967 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:35:
DIsclaimer: ik heb de OG's nog nooit mogen horen. Maar het zijn voor mij in ieder geval prima albums om kennis te maken met Jazz. In de wereld van de hardrock en metal ben ik redelijk bekend. Jazz is een heel ander verhaal. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Bop? Hard Bop? Fusion? Maar daar gaat de komende periode (jaren?) verandering in komen. Hebben jullie nog tips, dan lees ik die graag. Als er weer budget is, weet ik waar ik naar op zoek moet.
Blue Train van John Coltrane behoort tot de klassiekers. Voor zover ik ziet aan de reviews heb je een redelijk goede versie te pakken. Dat is mooi.
Maar ik wil je wel waarschuwen voor de grote hoeveelheid Jazz albums (zeker bij de meer bekende titels) die zijn uitgegeven door cowboys die profiteren van het feit dat op een gegeven moment (50 jaar?) de auteursrechten komen te vervallen en ze dus straffeloos die albums opnieuw kunnen uitbrengen op hun fantasielabels. Niet zelden zijn deze platen gewoon gevuld met de muziek die afkomstig is van een CDtje (of erger). Partijen die het niet zo nauw nemen met het vinden van het beste materiaal dus. Vaak (ruim) onder de 20 euro te krijgen, maar dus gevuld met muziek die niet zoveel van doen heeft met vinyl.
Denk daarbij aan labels zoals WaxTime, DOL, Jazz Wax, WaxTime in Color, Vinyl Passion, Jazz Images, Number One Essentials, Cult Legends, ...etc. Niet dat er niet af en toe een prima persing tussen zit, maar het gata daar ook vaak mis.
Je hoeft echt niet op zoek te gaan naar OG's van oude jazz uit de jaren 50 en 60, die zul je niet vinden in de meeste tweedehands bakken. Bovendien zijn de échte OG;s in goede staat PE-PER-DUUR.
Maar je kunt wél proberen om zo dicht mogelijk bij de bron te blijven en dus bijvoorbeeld alleen een nieuw(er) jazz-album kopen als ie ook is uitgegeven door dezelfde platenmaatschappij/ label. Als je dus in de gelegenheid bent om dat even te checken (bijv in Discogs even de plaat opzoeken en kijken waar die in eerste instantie is uitgegeven)...
Mijns inziens kun je je niet echt een enorme buil vallen aan een blinde koop als ie is uitgegeven door een van de grote jongens in de Jazz (en een paar kleinere) zoals bijvoorbeeld (maar niet alleen)
- - Blue Note **
- - Verve
- - Impulse
- - Prestige
- - Columbia
- - ORG
- - Craft
- - Pacific Jazz
- - RCA
- - Speakers Corner
- - SteepleChase
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHq8HRQgyMmgGA14hWAGjyCs.jpg?f=user_large)
Ik heb zo nog wel een lijstje met platen/artiesten die mij aangenaam verrasten met hun muziek:
zo maar even een dwarsdoorsnede van wat fijne jazz lp's
[ Voor 17% gewijzigd door Pavv op 21-01-2026 23:37 ]
Ik weet niet of dat zo duur is. Ik vind het wel meevallen. Is dit bij een winkel waar je 'm uit kan proberen en evt terugbrengen? garantie?Pavv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:55:
Ik ben niet extreem bekend met het thorens universum dan wel het 3009 universum, maar een TD160 super is wel wat anders dan een normale td160.
Je krijgt een veel betere plint, een veel betere mat, een veel betere kap (met veel betere scharnieren), volgens mij zit er binnenin ook meer demping, en wellicht een zwaarder plateau en lager? (weet niet zeker).
En icm een sme3009 is dit wel een hele klassieke combo, die ook zo geleverd is (versie voor losse arm).
Het is de laatste superversie die op de td160mk2 gebaseerd is, wat 1 van de meest iconische spelers ooit is met 1 van de meest iconische armen ooit.
En als ik dan zie dat voor normale TD160mk met enkele makken ook al vaak tussen de €250 en 300 geboden wordt....Deze is veel zeldzamer. Voor elke td160 super zijn er waarschijnlijk 500 td160mk2;s gemaakt, of misschien nog wel meer.
Die td160mk4 met mission 774lc arm is ook zeldzaam. Die arm....mja, ik weet het niet. Ik vraag me af of thorens ooit een base voor die arm heeft gemaakt, dus je moet maar afwachten of deze ook op de exacte/juiste afstand gemonteerd zit. Dat is echt iets om te controleren. Bij een SME base maakt dat niets uit omdat je die ca 3cm in beide richtingen kan schuiven, maar hier is dat natuurlijk een vast gat. Vaak wordt gezegd dat die mission arm door jelco gemaakt is (het zou een sa-250st zijn volgens vele), maar een sa-250st is het zeker niet (geen demping aanwezig) en ik vraag me ook af of die wel door jelco gemaakt is (het lagersysteem is behoorlijk anders)
Ik zou die td160super toch €100 boven die td160mk4 ramen.
TD125 met 3009 is natuurlijk ook een klassieke combo. zo te zien krijg je de doos van de arm er ook nog bij (en wellicht die musical fidelity phonopre ook?) Lijkt me ook een hele goede deal.
Ik bedoel, wat kan je anders voor dat geld krijgen? Nieuw: een project debut carbon evo (geeneens een pro).
Dan zou ik het wel weten
Het is dat ik al helemaal ondergesneeuwd ben met tafels (en mijn liefde toch bij (semi) automaten ligt), anders had ik niets gezegd en proberen te achterhalen waar die vitrinekast precies staat
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 22-01-2026 16:25 ]
Het nadeel van de TD-160 serie is dat een SME arm er niet op past zoals het hoort, in tegenstelling tot de TD-125. De TD-125 heeft een originele verwisselbare headshell, in tegenstelling van die op de TD-160Pavv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:55:
Het is dat ik hier al een aantal best aardige spelers heb staan, en dat ik waarschijnlijk ook meteen een ander slot ga aantreffen op mijn voordeur... maar die Thorens TD 125 Mk II met SME 3009 2 improved Tonearm ziet er toch wel erg aanlokkelijk uit.... Misschien iets duur? of niet? Niet gevraagd of die Musical Fidelity X-LP ook deel uitmaakt van de deal.
Afdingen valt wellicht te proberen.
Iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?
[Afbeelding]
Zeer waarschijnlijk is het de 3009 serie 2, aangezien er daar veel meer van zijn gemaakt dan de serie. De serie 1 is ook veel gewilder, vanwege de hogere effectieve massa waardoor gebruik van MC elementen met een lagere compliantie mogelijk is.
Mijn keuze zou de TD-125 zijn, want die heeft meer keuze qua armen en ook pitch controll.
Wat ook een aanrader is om zo als dicht bij mogelijke originele uitgaven te krijgen is opzoek te gaan naar Japanse persingen. Deze zijn vaak gemaakt met een directe kopie van de originele mastertape. Heel vaak verkeren deze in een 'Near Mint' staat en klinken ze erg goed. Deze platen zijn geproduceerd in de tijd dat de mastertape nog in een zeer goede staat verkeerde, dus die kopie die de Japanners gebruikte was daarom ook zo als een perfecte kopie. In tegenstelling tot moderne heruitgaven hebben deze niet eventuele schade de veel tapes nu wel hebben en dus niet worden gerestaureerd.Pavv schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:49:
[...]
Je hoeft echt niet op zoek te gaan naar OG's van oude jazz uit de jaren 50 en 60, die zul je niet vinden in de meeste tweedehands bakken. Bovendien zijn de échte OG;s in goede staat PE-PER-DUUR.
Maar je kunt wél proberen om zo dicht mogelijk bij de bron te blijven en dus bijvoorbeeld alleen een nieuw(er) jazz-album kopen als ie ook is uitgegeven door dezelfde platenmaatschappij/ label. Als je dus in de gelegenheid bent om dat even te checken (bijv in Discogs even de plaat opzoeken en kijken waar die in eerste instantie is uitgegeven)...
Mijns inziens kun je je niet echt een enorme buil vallen aan een blinde koop als ie is uitgegeven door een van de grote jongens in de Jazz (en een paar kleinere) zoals bijvoorbeeld (maar niet alleen)** De originelen van JAZZ REUS Blue Note zijn vaak niet meer of alleen duur te vinden. Maar sinds enige jaren brengt Blue Note onder de noemer 'Blue Note Classic Vinyl Series' veel albums opnieuw uit, maar dan wel op plaat gezet vanaf een zo goed mogelijke bron (bij voorkeur van de zo origineel mogelijke, analoge tapes), door de betere/beste engineers (de mensen die de groef uitsnijden in de mal die later wordt gebruikt om de albums te persen. een kunst op zich). Deze reeks is herkenbaar aan deze of een soortgelijk sticker op de seal. De prijzen fluctueren, maar met een beetje zoeken kun je de meeste titels wel net onder of niet ver boven de 20€ vinden.
- - Blue Note **
- - Verve
- - Impulse
- - Prestige
- - Columbia
- - ORG
- - Craft
- - Pacific Jazz
- - RCA
- - Speakers Corner
- - SteepleChase
[Afbeelding]
Want eerlijk is eerlijk, al zijn de meeste tapes nog in een eer goede tot uitmuntende staat, soms hebben moderne heruitgaven ook hun problemen die voortkomen uit de huidige staat van de tapes.
Zelf haal ik veel Japanse uitgaven of moderne heruitgaven uit de Tone Poet series, Classic Vinyl Series, OJC / Original Jazz Classics (moderne Craft persingen) maar ook de OJC uit de jaren 80. Deze laatste zijn ook grotendeels geproduceerd vanaf de originele tapes. Maar ook een ritje naar de lokale Plato/Concerto is het zeker waard. Die hebben de Acoustic Sound serie platen voor €20. Ooit waren deze platen tegen de €40/44.
Niks ten nadele van mensen die platen op deze "grijze" labels kopen, maar vaak kan je voor dezelfde prijs of nog minder een plaat halen die hoorbaar beter is. En bij twijfel, open Discogs dan kom je er snel genoeg achter.
[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 22-01-2026 13:09 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Eigenlijk gewoon beide kopen, met beide spelen en degene die het minst bevalt met lichte winst doorverkopenDuclaasie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:03:
[...]
Mijn keuze zou de TD-125 zijn, want die heeft meer keuze qua armen en ook pitch controll.
Met Jazz kan je alle kanten op, ik ben groot fan van Diana Krall en Jamie Cullum (pop-jazz) maar als je de extremen opzoekt, doe eens een plaatje Sun Ra, daar was mijn pa fan van, bij mij staat hij achteraan in de kastVintage1967 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:35:
Afgelopen dagen een kleine gezinsuitbreiding mogen verwelkomen:
[Afbeelding]
Blue Train (rood vinyl) en Time Out zijn re-issues, gekocht bij groovespin.nl. Ze klinken als een klok. DIsclaimer: ik heb de OG's nog nooit mogen horen. Maar het zijn voor mij in ieder geval prima albums om kennis te maken met Jazz. In de wereld van de hardrock en metal ben ik redelijk bekend. Jazz is een heel ander verhaal. Daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Bop? Hard Bop? Fusion? Maar daar gaat de komende periode (jaren?) verandering in komen
. Hebben jullie nog tips, dan lees ik die graag. Als er weer budget is, weet ik waar ik naar op zoek moet.
Verder zien jullie KISS - Kronicles Of Another Night. Dit is een 4LP-box, magenta vinyl. Ik heb dit soort bootlegs liever dan de anniversary-boxen en de off-the-soundboard-albums. En dat is een kwestie van smaak........
Dizzy Gilespie, Stan Getz, John Coltrane, Buddy Miles (drummer van Jimi Hendrix, heeft ook met Santana gewerkt) Rosenberg Trio is ook leuk van tijd tot tijd. en als je van eigen bodem zoekt Diamond 5 of Cees Slinger (wijlen mijn oudoom) Ik ben mijn collectie aan het catalogiseren, als er meer namen komen lees je ze ;-)
Hahaha, dat is ook de reden dat ik de lokatie van deze kast niet zomaar prijs heb gegeven....:-)mr_petit schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 05:58:
[...]
Ik bedoel, wat kan je anders voor dat geld krijgen? Nieuw: een project debut carbon evo (geeneens een pro).
Dan zou ik het wel weten
Het is dat ik al helemaal ondergesneeuwd ben met tafels (en mijn liefde toch bij (semi) automaten ligt), anders had ik niets gezegd en proberen te achterhalen waar die vitrinekast precies staat
En hier dezelfde situatie... al 4 spelers in huis en een vrouw "die daar iets van vindt"
Bedankt voor je uitgebreide betoog en alle informatie die je hier wilt delen.
Ook toekomstige geïnteresseerden zullen zeker veel hebben aan zulke info.
Wellicht dat ik de juiste persoon tzt wel op de hoogte breng van de lokatie
Ik vind ook zeker die 125 het meest interessant.
Veel gedoe, extra risico ivm evt verborgen gebreken en dat voor een geringe kans op een eventuele, kleine winst. De vraag is zelfs zeer of je hier op marktplaats wel winst op gaat maken. Het loopt niet erg meer met de verkoop van de wat duurdere platenspelers op marktplaats. Niet doen dus, alleen leuk voor spelers waar je je qua extreem lage prijs nooit een buil aan kan vallen.mr_petit schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:29:
[...]
Eigenlijk gewoon beide kopen, met beide spelen en degene die het minst bevalt met lichte winst doorverkopen
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 22-01-2026 15:35 ]
Ik zie die spelers ook liever bij een forumlid terecht komen dan ergens andersCap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:30:
Niet flauw doen, als je ze zelf (net zoals ik en bijv @mr_petit en de meeste anderen hier) toch niet kan gebruiken omdat je vrouw anders een echtscheiding aanvraagt, zet er dan gewoon bij welke lokatie het is.
Misschien wel inderdaad. Al vind ik het heel erg wisselen, sommige spelers krijgen echt flinke biedingen andere blijven eeuwig staan.Cap schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:33:
[...]
Het loopt niet erg meer met de verkoop van de wat duurdere platenspelers op marktplaats.
Het aanbod td-160's is trouwens mager op MP, in vergelijk met 20 jaar geleden dan. Toen zag je ze overal (td166 natuurlijk nog meer). Het aantal goedkope spelers is ook laag, en altijd opvallend veel spelers uit de hogere klasse.
Er wordt waarschijnlijk veel meer gehandeld met dure spelers, gaan wellicht meer van hand tot hand en de meeste goedkopere modellen hebben wellicht een vast plekje gekregen
Ik wil namelijk een nieuwe stylus installeren en de oude op een nieuwe headshell apart houden, maar het is onmogelijk de arm te bewegen zonder dat de speler gaat draaien. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt er als hij uitstaat 0 tracking force toegepast, dus weet ik niet of het nut heeft te wegen als ik hem uit heb staan.
Een andere quirk die hij nu heeft dat ik de anti-skate/tracking force nu wat te hoog moet zetten voor de stylus die er nu op zit omdat de auto start anders niet lijkt te werken. Ik gok dat dit ook een probleem is met hoe het (counter) gewicht nu ingesteld staat en/of de hoogte van de arm. Zodra ik m'n nieuwe element heb ga ik het natuurlijk zelf allemaal even onderzoeken en instellen, maar mocht iemand nu een tip hebben hoor ik het graag.
Misschien niet de meest gangbare speler/systeem, maar hopelijk weet iemand wat.
[ Voor 3% gewijzigd door iuuk op 22-01-2026 18:39 ]
En aan de hand van het serienummer heb ik vast kunnen stellen dat de Technics in december 1979 geproduceerd is.
:strip_exif()/f/image/uBytZVVEO70f3ygJdK7afIB9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohdChnLtwYMU3OVcQCxL8gPX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 165% gewijzigd door Rens1967 op 22-01-2026 19:10 ]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Heel pragmatisch: plaat op de speler, aanzetten, naald naar de plek laten bewegen waar je je ding wilt doen, stekker er uit? En dan plaat er af en je ding doen, en na afloop plaat er weer op en stekker er in.iuuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:38:
Ik heb recentelijk een JVC QL-Y5F gekocht (mooi tussen de discussie over al dan niet te dure spelers heen) en heb de vraag of iemand hier weet of je daar de tracking force met een weegschaal op kan meten of ik puur moet vertrouwen op een gebalanceerde arm en wat de Q-damping/Anti-skate wieltjes aangeven.
Ik wil namelijk een nieuwe stylus installeren en de oude op een nieuwe headshell apart houden, maar het is onmogelijk de arm te bewegen zonder dat de speler gaat draaien. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt er als hij uitstaat 0 tracking force toegepast, dus weet ik niet of het nut heeft te wegen als ik hem uit heb staan.
Een andere quirk die hij nu heeft dat ik de anti-skate/tracking force nu wat te hoog moet zetten voor de stylus die er nu op zit omdat de auto start anders niet lijkt te werken. Ik gok dat dit ook een probleem is met hoe het (counter) gewicht nu ingesteld staat en/of de hoogte van de arm. Zodra ik m'n nieuwe element heb ga ik het natuurlijk zelf allemaal even onderzoeken en instellen, maar mocht iemand nu een tip hebben hoor ik het graag.
Misschien niet de meest gangbare speler/systeem, maar hopelijk weet iemand wat.
Of denk ik dan te makkelijk?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Helaas zit de platter vast en is deze volgens mij niet heel simpel te verwijderen. Dat is wel een logisch klinkende optie mocht ik een makkelijke manier vinden de platter te verwijderen.kraats schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:06:
@iuuk Misschien ie het het handigst om de platter er af te pakken en dan iets op de speler te leggen zodat je weegschaal precies op de hoogte van een normale lp komt te liggen? Of slaat de speler dan te snel af?
Ik kan het proberen maar zou hij dan de naalddruk vasthouden? De speler oefent deze via elektronica in de arm uit en ik weet niet of hij zonder stroom weer naar het 0-punt gaat of blijft staan waar hij stond.The Eagle schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Heel pragmatisch: plaat op de speler, aanzetten, naald naar de plek laten bewegen waar je je ding wilt doen, stekker er uit? En dan plaat er af en je ding doen, en na afloop plaat er weer op en stekker er in.
Of denk ik dan te makkelijk?
Ik zal sowieso even testen of er wat duidelijk mee wordt, ik neem aan dat hier niet heel veel mee mis kan gaan.
Bedankt voor het meedenken iig.
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Je hebt gelijk. Ik probeerde het nav je post nog een keer en hij bleek gewoon heel strak te zitten. Thanks, dat moet een optie zijn dan. Nu even iets vinden van de juiste hoogte.kraats schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:36:
@iuuk als ik in de manual kijk zou dat wel gewoon moeten kunnen. Bij mijn Denon DP47f is de naalddruk op dezelfde manier geregeld en daar heb ik het ook op deze wijze kunnen doen
Maar goed, ik vind het niet erg m'n handen vuil te maken en oude apparatuur van top tot teen schoonmaken en waar nodig repareren vind ik echt heerlijk om te doen. Aangezien het nog even duurt voor dit ook daadwerkelijk als cadeau de deur uit gaat heb ik ook gewoon alle tijd om alles zorgvuldig te doen, en eventueel vervangende onderdelen te bestellen.
Maar iedereen die met de 212 (of iets soortgelijks) op de proppen kwam, en die Stevie afraadde, thanks!
Ziet er goed uit @iuuk! Mooie platen speler ook... Daar ga je zeker goed van kunnen genieten!iuuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij deze ook even fotos van het spelertje. Mooi ding namelijk, en de perfecte maat voor m'n tv-meubel.
Dat ding werkt erg leuk, maar omdat het een microscoop is voor biologische doeleinden gaan ze er vanuit dat de belichting van onderen gedaan kan worden... Immers wordt het te bekijken object tussen twee glaasjes gelegd welke doorzichtig is en dat werkt natuurlijk niet als je een niet doorzichtige naald wilt bekijken...
Met een grote lamp die ik aan mijn bureau kan vast klemmen heb ik een redelijke oplossing, echter werd ik onlangs getriggerd door @mr_petit door zijn dubbele lamp setup die eigenlijk bij DJ's vandaan komt...
Nu dacht ik: dat klinkt al beter dan wat ik doe... Ik wilde zo'n lampjes online gaan bestellen, maar toen trof ik led lampjes aan bij de Aldi: klein, met redelijk compacte klem, een niet te stugge of te slappe buigbare slang, meerdere licht modi (lees: warm wit/ koud wit / ietwat minder fel licht) en met ingebouwde accu... Dus even uitproberen... Het geheel ziet er zo uit en heeft wat weg van wat ik bij Mr_Petit zag als ik ze zo positioneer:
:strip_exif()/f/image/1iIUjTX4iYNqlBD0Zz29xur4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb getracht met een USB microscoop camera het beeld vast te leggen van een Audio Technica AT3600(L) naald via mijn moderne pc, maar dat was geen succes.... Die camera werkt niet goed onder Windows 11 voor mijn gevoel en dus ga ik morgen de setup opnieuw plaatsen, maar dan bij mijn vintage computers waarvan er één werkt met Windows 98SE...
Daar zou de camera het beter moeten doen... Het betreft deze goedkope camera uit een cheap ass microscoop kitje van de Aldi uit het verleden:
:strip_exif()/f/image/GV8u7W9eI4wm6A5auK9onvDr.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe dan ook, toch een kleine impressie door de lens van de camera van mijn telefoon op het oculair te plaatsen... Niet de beste manier, maar je ziet wel dat de belichting best aardig goed uitpakt:
:strip_exif()/f/image/V4yI0JmnXsdgCA7NiS2xGT0q.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht ik er morgen aan toe komen ga ik dus met die camera aan de slag op mijn vintage pc's en als dat goed werkt ga ik ook de naald in andere posities leggen om te kijken hoe goed je een naald in beeld kunt krijgen met deze led lampjes...
Ik heb dit altijd een fijne en mooie speler gevonden. Een van mijn favoriete JVC spelers.iuuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:38:
Ik heb recentelijk een JVC QL-Y5F gekocht (mooi tussen de discussie over al dan niet te dure spelers heen) en heb de vraag of iemand hier weet of je daar de tracking force met een weegschaal op kan meten of ik puur moet vertrouwen op een gebalanceerde arm en wat de Q-damping/Anti-skate wieltjes aangeven.
Het is bij de QL-Y5F in de basis gewoon een statisch gebalanceerde arm, alleen de toegevoegde tracking force, anti-skating en q-demping worden electronisch geregeld. Zet de tracking force / anti-skating en de q-demping op 0 en de arm moet vrij zweven na het balanceren op 0. Er moet dan geen demping op de arm zitten, oftewel, als je een tikje omlaag geeft op de headshell of naar de zijkant (denk om je naald) dan moet de arm vrij bewegen. Is dit niet zo dan moet de electronica afgesteld worden.
De naalddruk van deze JVC spelers klopt in het algemeen vrij goed mits eerst juist op 0 gebalanceerd. Starten of stoppen van de motor hoeft niet, je stelt de naalddruk in als de speler uit staat. Het staat zelfs bij de aan/uit (READY) knop vermeld op het bedieningspaneel: OFF - ARM BALANCE. Daarnaast kan je meen ik ook als de speler aan staat de naalddruk gewoon instellen. Daarvoor druk je niet op START maar op ARMLIFT DOWN, nadat je de q-demping en naalddruk / anti-skating op 0 gezet hebt. Probeer maar of deze 2 methoden (vrijwel) hetzelfde resultaat geven.
Wat je na monteren van een nieuw element sowieso moet doen is de armhoogte juist afstellen. Dit kan met de ronde duimschroef aan de zijkant van de armbasis. De arm zo afstellen dat wanneer de naald op de plaat komt deze horizontaal is. Je kan er later nog wel mee spelen maar dit is het uitgangspunt conform de gebruiksaanwijzing. Na aanpassen van de armhoogte de naalddruk nog even controleren en zo nodig bijstellen.
Platter is gewoon te verwijderen. Kan wel wat vast zitten. Wijsvingers in de gaten, duimen op de spindle met evt doekje ertussen tegen de zere handen. Lukt dit echt niet, dan kan een paar drupjes WD40 tussen spindle en plateau aanbrengen helpen, gecombineerd met een tikje met een hamer (rubber of metaal met doekje ertussen) tegen de spindle helpen om het plateau los te krijgen. Maar het verwijden van de platter is niet nodig om de naalddruk te wegen.
Als na correct balanceren de auto start nog steeds alleen werkt na het hoog zetten van de tracking force / anti skating dan zal de speler nagekeken moeten worden, dingen als controle vrije beweging van de arm(lagers), schoonmaken / controleren sensors en intern afstellen van de arm electronica.iuuk schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:38:
[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 23-01-2026 09:20 ]
Dat komt niet bij DJ's vandaan hoor. Sinds jaar en dag, ik denk lang voordat DJ's bestonden, worden in stereomicroscopie opstellingen gebruikt met 2 flexibele (koudlicht of tegenwoordig vaak LED) lampjes om het object goed uit te lichten. Althans dat is 1 van de vele belichtingsmethoden in microscopie. Je hebt ook onder (door) verlichting, boven (ring) verlichting , coaxiale verlichting (door de lens zelf heen loodrecht op het object vallend), en varianten daarop. Elk met zijn eigen specifieke toepassingen.rcor schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:55:
Met een grote lamp die ik aan mijn bureau kan vast klemmen heb ik een redelijke oplossing, echter werd ik onlangs getriggerd door @mr_petit door zijn dubbele lamp setup die eigenlijk bij DJ's vandaan komt...
Wat je in het geval van beoordeling slijtage wilt is diffuse zijverlichting van beide kanten, dus geen puntlichtbronnen. Als je LED lamp geen diffuse COB light is dan werkt bakpapier of rijstpapier wel om het licht diffuus te maken. Maar voor het bekijken of er troep op de naald zit is dit allemaal niet nodig, daarvoor voldoet een willekeurige verlichting van boven die voldoende helder is.
Top, heel erg bedankt. Ik heb de speler specifiek bij een platenzaak gekocht met het idee dat hij nagekeken is, dus hopelijk klopt de anti-skate straks ook. Ik kan hem nu werkend krijgen op 2.1 druk ipv de 2.5 eerst (nog net binnen spec gelukkig) met een element dat ik even vrij heb geinstalleerd, dus hopelijk kan ik het straks bij m'n nieuwe beter laten werken als ik het ook wat beter uit ga lijnen. De arm zal er inderdaad ook iets voor omhoog moeten denk ik; een Goldring E4 tov de Audio Technica VM 520 EB die ik dan op m'n reserve headshell wil installeren.
Als ik de naalddruk op 0 wil lezen moet ik neem ik aan ook 0 op m'n weegschaal zien?
Het is niet goed dat de platenspeler alleen werkt vanaf 2.1 gram. Ook bij 1 gram of zelfs 0.5 gram zou de arm gewoon moeten werken, in die zin dat de arm wil bewegen, de motor wil draaien en de armlift bediend kan worden (arm gaat naar beneden).
Dit duidt er dus op dat de platenspeler onderhoud nodig heeft. Nogmaals, waarschijnlijk een interne instelling van een potmeter voor de naalddruk / AS of een sensor (er zit bijvoorbeeld een lift sensor in het kastje dat rechts op de arm zit), maar er kunnen meer oorzaken zijn zoals een voedingsspanning die niet op orde is of een niet mooi vrij bewegende arm door bijvoorbeeld vervuilde armlagers. Het is op een afstand moeilijk te zeggen.
Met de originele handleiding erbij kan je zien hoe alles moet werken. Doet het dan niet, dan moet je m.i. verhaal halen bij de winkel. Je hebt er vermoedelijk genoeg voor betaald.
Ik keek scheel en hij werkte origineel alleen vanaf 1.5 (onder spec) en nu 1.8. Ik vermoed met mijn minieme kennis dat de anti-skate hoe alles nu ingesteld staat te hard z'n werk deed en hij zodoende niet naar de groeven wilde draaien, maar ik zal inderdaad nog eens kijken hoe het werkt als ik alles echt heb ingesteld. Het was inderdaad geen goedkope speler, dus mocht het niet werken zoals ik wil ga ik in ieder geval even navraag doen bij de winkel (het is natuurlijk nog steeds goed mogelijk dat ik dan wat fout heb gedaan).Cap schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:28:
Het is niet goed dat de platenspeler alleen werkt vanaf 2.1 gram. Ook bij 1 gram of zelfs 0.5 gram zou de arm gewoon moeten werken, in die zin dat de arm wil bewegen, de motor wil draaien en de armlift bediend kan worden (arm gaat naar beneden).
De platenspeler weet niet welk element eronder zit en wat de aanbevolen naaldkracht is. Dus voor het controleren van de werking van de arm doet dat er niet toe. Dus als je de arm netjes balanceert op nul gram en vervolgens de VTF/AS knop op tussen de 0.5 en 1 gram instelt moet de bediening van de arm gewoon werken.
Daarmee bedoel ik:
1. arm balanceren volgens de handleiding zodat de naald net boven de plaat blijft zweven (nog geen mm ertussen). Dit is dan per definitie "0".
2. VTF/AS instellen op 0.5, op 1, op 2 en op 3 gram, wat je ook instelt het volgende zou moeten werken:
- start, arm beweegt naar plaat en daalt op de plaat
- armlift up/down
- stop, arm beweegt terug naar de armsteun
Dat het vervolgens op een 0.5 gram of 1 gram niet goed klinkt met jouw naald die een aanbevolen VTF van 2 gram heeft, dat doet er dan even niet toe. Het gaat me om de basale test van de functies van de platenspeler.
"Ik vermoed met mijn minieme kennis dat de anti-skate hoe alles nu ingesteld staat te hard z'n werk deed en hij zodoende niet naar de groeven wilde draaien,"
Nogmaals, dit moet dus niet gebeuren. Als je de arm gebalanceerd hebt en er een heel geringe VTF op draait dmv de VTF/AS knop instelling, dan moet de platenspeler gaan werken. Een instelling tussen de 0.5 en 1 gram moet al genoeg zijn. Is dat niet zo, dan werkt er iets gewoon niet goed. Nogmaals, de platenspeler weet niet welk element eronder zit en er bestaan (vintage) elementen die 0.5 tot 1.0 gram VTF hebben. Die moeten dus ook werken onder je platenspeler. Als dit niet kan is er iets mis met de platenspeler.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 23-01-2026 12:39 ]
Dank voor de vele info, ik ga ermee aan de slag. Hopelijk heb ik volgende week m'n element en zal ik kijken of na het klopt na juist instellen en zo niet of ik contact moet opnemen.
Ook goed dat je dit zegt, want ik nam aan dat rond 1mm al als net er boven zweven telde.1. arm balanceren volgens de handleiding zodat de naald net boven de plaat blijft zweven (nog geen mm ertussen). Dit is dan per definitie "0".
Het gaat om het principe: bij naalddruk 0 raakt de tip van de naald de plaat net wel/niet aan. Dus als je kan zien dat de naald net op de grens van wel/niet op de plaat zit dan is het goed.
Doe dit liefst met een plaat die niet sterk statisch geladen is. Dit zal de nauwkeurigheid negatief beïnvloeden.
[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 23-01-2026 13:44 ]
:strip_exif()/f/image/vq3Fx9ElnkI72ymrkQPuzRV4.jpg?f=fotoalbum_large)
De Discogs verkoper was in een gulle bui, ik kreeg twee extra LP's erbij
:strip_exif()/f/image/C1VwUgQ8N2uTUE5IEZDaMsL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Alleen, Midnight Blue heb ik al, en die tweede is niet echt mijn smaak
Update: deze waren als extra bescherming toegevoegd, hoor ik net van de verkoper.
Dit vind ik altijd leuk, als de extra info ook nog steeds bij het album in de hoes zit.
:strip_exif()/f/image/CZyGa9lwJ5dhihZhvsiNsLec.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Rens1967 op 24-01-2026 16:46 ]
precies deze (mijn foto's)
https://www.discogs.com/release/2270480-Rick-James-Glow
Ik heb voorkeur voor een tweedehands speler, bijvoorbeeld een Thorens TD160, maar wat zouden alternatieven kunnen zijn? En is het dan de moeite waard om een pre-amp aan te schaffen boven de geïntegreerde in mijn versterker?
Dat ligt uiteraard aan de preamp die nu in je versterker zitParaDroid2 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:11:
Ik ben recent weer meer vinyl aan het draaien, heb ook weer een aantal platen gekocht. Nu zit ik te denken aan een upgrade van mijn draaitafel. Op dit moment speel ik met een Pro-Ject Essential II die ik zo'n 10 jaar heb en waar ook nog de originele cartridge op zit. Deze zit via de Phono in aangesloten op mijn Marantz PM7001.
Ik heb voorkeur voor een tweedehands speler, bijvoorbeeld een Thorens TD160, maar wat zouden alternatieven kunnen zijn? En is het dan de moeite waard om een pre-amp aan te schaffen boven de geïntegreerde in mijn versterker?
Alternatieven zat tweedehands, maar je zult voor jezelf moeten bepalen of je belt drive of direct drive wilt en wat het ding verder moet kunnen, alsook budget.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Veel hangt af van je opstelling en budget. Als je zonder al te veel omkijken wil kunnen spelen, dan zou ik naar een Japanse direct drive kijken. Yamaha YP-D7, D8 of D9, Kenwood KD-770, 990 en afgeleiden, Micro Seiki DD-40, Technics SL-xxxx en zo zijn er nog wel meer.ParaDroid2 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:11:
Ik ben recent weer meer vinyl aan het draaien, heb ook weer een aantal platen gekocht. Nu zit ik te denken aan een upgrade van mijn draaitafel. Op dit moment speel ik met een Pro-Ject Essential II die ik zo'n 10 jaar heb en waar ook nog de originele cartridge op zit. Deze zit via de Phono in aangesloten op mijn Marantz PM7001.
Als je een houten vloer hebt, dan kan een speler met geveerd sub-chassis weer een beter keuze zijn. Recentelijk kwamen in dit topic nog enkele Thorensen voorbij, waaronder een TD-125 mk2 met SME arm voor een nette prijs.
Mooie selectie, aanvullingen:Duclaasie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Yamaha YP-D7, D8 of D9, Kenwood KD-770, 990 en afgeleiden, Micro Seiki DD-40, Technics SL-xxxx en zo zijn er nog wel meer.
Kenwood KD-750 (topper) en KD-650, varianten op KD-990 zijn de KD-7010 en KD-8030, de KD-700 lijkt op de KD-770. Verder Denon DP-55L, DP-60L, DP-2500 (DP-2000) / DP-2800, evt met servo tracer arm DP-57L en DP-67L (topper).
Verder nog Japanse varianten zoals de Micro DQ-7 (topper) en DD-8 (topper), Kenwood KP-7070 (topper) en KP-7700 (topper), Denon DP-50L.
Pioneer niet vergeten met de PL-550, PL-50L (topper) en PL-70L (topper).
JVC mag ook meedoen met de QL-5, QL-7, QL-A7, QL-10 (topper), QL-A75 (topper), QL-A95 (topper).
Een Sony PS-X50, PS-X60 of PS-6750 valt ook nog te overwegen. Biotracers... risky business ivm de betrouwbaarheid.
Yamaha: GT-750.
Van de Technics SL-xxxx de SL-1xxx serie nemen, dus de SL-2000 overslaan. En uitkijken met de auto-return MK2 series ivm armlift problemen. Bij Technics zit je met een SL-1200MKx, een SL-1401 op de sweet spot, een speler met techniek die boven de MK1's uitsteekt en zonder de problemen van de MK2's. Verder zijn de SL-M1 en SL-M2 mooie opties met een houtlook.
Dan nog Dual, een CS704.
Met de Thorens belt drives is afgezien van het belt-onderhoud verder ook weinig mis, met name de TD-2001, 3001, 318, 320, 325 en de oudere TD-160 / 160 super, 145 en 147 varianten.
De complexere volautomaten en niet quartz direct drives laat ik voor het gemak even weg.
PS Persoonlijk zou mijn voorkeur een van de genoemde Micro's, Kenwoods, Yamaha's of JVC's met S-arm zijn, of een Pioneer PL-50L, of een Kenwood KD-990 (of een vd varianten).
Wat betreft de houten vloer: ik ben helemaal niet zo'n voorstander van floating subchassis spelers wat dat betreft. Het hangt in ieder geval heel erg af van je opstelling van je audiomeubel.
Staat je speler op een plek waar je vanaf de lengterichting van de vloerplanken aan komt lopen (vaak is dat de korte zijde vd kamer), dan juist geen zwevend subchassis nemen ivm het wip-effect als je aan komt lopen. Dan doet een massa speler het beter. Ask me how I know, ik heb heel wat skips gehad met mijn verschillende Technics SL-1xxx en Thorens TD-1xx floating subchassis spelers.
Staat je speler op een plek dat je dwars op de vloerplanken aan komt lopen (meestal de lange zijde van de kamer) dan kan het goed gaan, tenzij de houten ondervloer in die richting planken heeft waar beweging in zit...
Mijn ervaringsadvies bij houten vloer is dus een zwaar en stijf meubel en een speler met hoge massa en stabiele voeten. Of nog beter, een audiomeubel dat zwevend aan de stenen muur bevestigd is.
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 25-01-2026 18:33 ]
/f/image/Nh8QLvQiqpBEnviwuw8dOZGM.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/KMUI9TXUTOJoCUePo1gcyM3R.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSfVj3rQ4G2PFv7Z7zEF9kk7.png?f=fotoalbum_large)
Hij draait ook netjes op 33,33 toeren, maar dat doet ie ook als ik hem aan zet op 45 toeren
/f/image/iandI48AKIRWVySeIIv37mSH.png?f=fotoalbum_large)
Het is er dus wel eentje die wat liefde nodig heeft, maar da's niet erg. Dat vind ik denk ik ook leuker dan een duurder maar helemaal gaaf exemplaar kopen. Niet dat ik er ervaring mee heb, maar al doende leert men. Mocht men hier nog tips hebben dan hoor ik ze graag
Maar wat er moet gebeuren:
- Grondige schoonmaak.
- Nieuwe lampjes regelen
- Contacten van de touch buttons nalopen denk ik?
- Stofkap polijsten.
- Nieuwe headshell erop aangezien deze het plaatje mist (of een nieuw plaatje maken) wat erop hoort en een nieuwe naald.
Het is wel oprecht een enorm mooie speler! Vandaag even een Din > Tulp plug besteld zodat ik hem ook daadwerkelijk kan testen.
Waarschijnlijk heb jij een drogere huid dan je zoontje. Probeer het eens met een licht vochtige vinger.SomerenV schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:26:
Hij draait ook netjes op 33,33 toeren, maar dat doet ie ook als ik hem aan zet op 45 toerenLampjes zijn defect, al heeft m'n zoontje het voor elkaar gekregen het lampje van de 45 toeren knop wél te laten branden, tot drie maal toe.
Reken ook op de aanverwante 33/45 rpm potmeters schoonmaken en opnieuw afstellen, enkele nieuwe elco's en evt transistoren indien het nodig blijkt om de 33/45 schakeling te laten werken en het toerental juist en stabiel te krijgen. En zitten er Rifa condensatoren, oftewel Rifa knal/rookbommetjes in het voedingsgedeelte? Dan die zeker vervangen.Maar wat er moet gebeuren:
- Nieuwe lampjes regelen
- Contacten van de touch buttons nalopen denk ik?
Je (of je zoontje
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 26-01-2026 15:04 ]
Meneer zit graag met z'n vingers in de mond dus die kans is zeker aanwezigCap schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:07:
[...]
Waarschijnlijk heb jij een drogere huid dan je zoontje. Probeer het eens met een licht vochtige vinger.
Gisterenavond heb ik nog gecheckt hoe constant hij draait, en of hij op de juiste toeren draait. Na een kleine aanpassing met de potmeter bleef hij heel netjes op 33,33 draaien (met een minimale afwijking). Daarna de 45 nog een keer getest, waarna ook bij mij het lampje aan ging, en dan draait ie wél netjes op het juiste toerental (na een kleine aanpassing met de potmeter). Dus dat is wel heel fijn aangezien het erop lijkt dat ie mechanisch tot zover gewoon in orde is. Of de automatische afslag ook goed werkt moet ik nog testen, maar dat kan ik zo wel even doen. Edit: automatische afslag werkt niet. Dus die komt ook op het lijstje om te fixen.Reken ook op de aanverwante 33/45 rpm potmeters schoonmaken en opnieuw afstellen, enkele nieuwe elco's en evt transistoren indien het nodig blijkt om de 33/45 schakeling te laten werken en het toerental juist en stabiel te krijgen. En zitten er Rifa condensatoren, oftewel Rifa knal/rookbommetjes in het voedingsgedeelte? Dan die zeker.
Je (of je zoontje) kan proberen hem een tijd op 45 rpm, dan 33 rpm en dan weer 45 rpm te laten draaien en kijken of de knoppen beter gaan reageren. Dit wijst dan op oude elco's die moeizaam lading krijgen/houden.
/f/image/qRQ9IJKomrBXEKmnt28uCPpV.png?f=fotoalbum_large)
Dus als het lampje niet aan gaat dan draait ie op 33rpm, en met het lampje aan op 45. Maar ik had al gelezen dat de lampjes invloed hebben op de werking van de touch buttons? Zodra ik vervangend spul binnen heb (lampjes en de aan/uit schakelaar) ga ik hem open halen om te kijken hoe of wat.
Dan check ik ook meteen of er rifa-condensatoren in zitten. Iemand hier nog tips als het gaat om het polijsten van een stofkap? Ik heb nu wat spul van de Action en dan flink wrijven met een spons of doekje, en dat heeft wel effect, maar de wat diepere krassen krijg je er natuurlijk niet mee uit.
Bijv:
Cap in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
coinman63 in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
en ook
Ik zie dat ik in die laatste alleen de fout gemaakt heb commandant 3 aan te bevelen ipv commandant 4, maar verder is het wel de uitgebreidste uitleg.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 26-01-2026 18:49 ]
Thorens TD 166 met toonarm SME 3009 Serie II voor €750.Cap schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:41:
[...]
Mooie selectie, aanvullingen:
Kenwood KD-750 (topper) en KD-650, varianten op KD-990 zijn de KD-7010 en KD-8030, de KD-700 lijkt op de KD-770. Verder Denon DP-55L, DP-60L, DP-2500 (DP-2000) / DP-2800, evt met servo tracer arm DP-57L en DP-67L (topper).
Verder nog Japanse varianten zoals de Micro DQ-7 (topper) en DD-8 (topper), Kenwood KP-7070 (topper) en KP-7700 (topper), Denon DP-50L.
Pioneer niet vergeten met de PL-550, PL-50L (topper) en PL-70L (topper).
JVC mag ook meedoen met de QL-5, QL-7, QL-A7, QL-10 (topper), QL-A75 (topper), QL-A95 (topper).
Een Sony PS-X50, PS-X60 of PS-6750 valt ook nog te overwegen. Biotracers... risky business ivm de betrouwbaarheid.
Yamaha: GT-750.
Van de Technics SL-xxxx de SL-1xxx serie nemen, dus de SL-2000 overslaan. En uitkijken met de auto-return MK2 series ivm armlift problemen. Bij Technics zit je met een SL-1200MKx, een SL-1401 op de sweet spot, een speler met techniek die boven de MK1's uitsteekt en zonder de problemen van de MK2's. Verder zijn de SL-M1 en SL-M2 mooie opties met een houtlook.
Dan nog Dual, een CS704.
Met de Thorens belt drives is afgezien van het belt-onderhoud verder ook weinig mis, met name de TD-2001, 3001, 318, 320, 325 en de oudere TD-160 / 160 super, 145 en 147 varianten.
De complexere volautomaten en niet quartz direct drives laat ik voor het gemak even weg.
PS Persoonlijk zou mijn voorkeur een van de genoemde Micro's, Kenwoods, Yamaha's of JVC's met S-arm zijn, of een Pioneer PL-50L, of een Kenwood KD-990 (of een vd varianten).
Wat betreft de houten vloer: ik ben helemaal niet zo'n voorstander van floating subchassis spelers wat dat betreft. Het hangt in ieder geval heel erg af van je opstelling van je audiomeubel.
Staat je speler op een plek waar je vanaf de lengterichting van de vloerplanken aan komt lopen (vaak is dat de korte zijde vd kamer), dan juist geen zwevend subchassis nemen ivm het wip-effect als je aan komt lopen. Dan doet een massa speler het beter. Ask me how I know, ik heb heel wat skips gehad met mijn verschillende Technics SL-1xxx en Thorens TD-1xx floating subchassis spelers.![]()
Staat je speler op een plek dat je dwars op de vloerplanken aan komt lopen (meestal de lange zijde van de kamer) dan kan het goed gaan, tenzij de houten ondervloer in die richting planken heeft waar beweging in zit...
Mijn ervaringsadvies bij houten vloer is dus een zwaar en stijf meubel en een speler met hoge massa en stabiele voeten. Of nog beter, een audiomeubel dat zwevend aan de stenen muur bevestigd is.
https://hifi.nl/tweedehan...r-TD-166-gerenoveerd.html
Ik zou ook niet voor een SME arm kiezen en al helemaal niet voor een Series III (het is geen series II wat je ziet).
De SME Series III arm is echt een low mass arm (ik meen eff massa 5 gram), geschikt voor een heel beperkt aantal elementen... eigenlijk alleen bepaalde vintage elementen. Er bestaat wel een add-on weight om de effectieve massa te verhogen, maar dat is niet hetzelfde als een arm met een van zichzelf hogere effectieve massa.
[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 26-01-2026 19:21 ]
Thanks, dat ga ik deze week even doornemen en een plan de campagne maken voor de stofkap.Cap schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:47:
Als je in dit topic op polijsten zoekt vind je veel suggesties, zowel voor de kap als voor het plateau.
Bijv:
en ook
Ik zie dat ik in die laatste alleen de fout gemaakt heb commandant 3 aan te bevelen ipv commandant 4, maar verder is het wel de uitgebreidste uitleg.
Net even de 212 aangesloten aangezien ik een Din > tulp + ground binnen had gekregen. Het goede nieuws is dat het allemaal goed werkt en dat ie geluid produceert. Het slechte nieuws is dat de naald echt ramgaar is
Gelukkig heb ik hier wel wat platen liggen waarmee prima getest kunnen worden ondanks een gare naald. Een geluk is nu wel dat ik weet hoe een slechte naald klinkt. Een plaat die ik vanmiddag op m'n F5711 had gedraaid (van Feargal Sharkey) had ik ook even op de 212 gelegd, maar holy shit
Bij een Philips 22GA212/ 22GA312 hoort een echt Philips element met Philips naald... Er vanuit gaande dat er een Philips element op zit kun je hier een vervangingsnaald bestellen:SomerenV schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:37:
[...]
Thanks, dat ga ik deze week even doornemen en een plan de campagne maken voor de stofkap.
Net even de 212 aangesloten aangezien ik een Din > tulp + ground binnen had gekregen. Het goede nieuws is dat het allemaal goed werkt en dat ie geluid produceert. Het slechte nieuws is dat de naald echt ramgaar isMaar ik had ook niet anders verwacht. Geen idee hoe oud ie is, hoe veel plaatjes er mee gedraaid zijn, hoe hij al dan niet 'mishandeld' is.
Gelukkig heb ik hier wel wat platen liggen waarmee prima getest kunnen worden ondanks een gare naald. Een geluk is nu wel dat ik weet hoe een slechte naald klinkt. Een plaat die ik vanmiddag op m'n F5711 had gedraaid (van Feargal Sharkey) had ik ook even op de 212 gelegd, maar holy shitAlsof je naar zwaar gecomprimeerde audio luistert waarbij het op de limiet lekker schuurt. Maar goed, het werkt allemaal. Daar ben ik al lang blij mee. Die naald wilde ik toch al vervangen, dus dat die kut klinkt boeit me niet.
https://shop.mfbfreaks.co...essoires/pick-up-naalden/
Houd rekening met de MK revisie van je element... Naalden zijn tussen de MKI, MKII en MKIII niet altijd uitwisselbaar...
Mocht je een 22GP400(MKI/ MKII/ MKIII) hebben overweeg dan om de naald van de 22GP401 van dezelfde MK versie te bestellen, die zijn namelijk niet meer conisch, maar elliptisch qua naald vorm wat de weergave ten goede komt en het scheelt in aanschaf prijs niet veel (de body van beiden elementen is identiek, alleen de naaldtip is qua slijping anders)...
Wil je het nog mooier maken voor je ouders: regel bij Thomas Baur van MFB-Freaks of via Marktplaats een 22GP412 (MKI/ MKII enz.) met nieuwe naald... Daar ga je ook geen spijt van krijgen...
Voor die 22gp412 reeks is namelijk ook een in Shibata vorm geslepen naald beschikbaar, duurder maar wel mooier voor het geluid...
Edit:
Dit is een interessante aanbieding op MP:
https://www.marktplaats.n...-met-phillips-412-element
Element onder de speler vandaan halen en monteren op die 22GA212 en dan het andere element monteren op deze speler en weer door verkopen voor ongeveer hetzelfde bedrag...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 28-01-2026 07:08 ]
Een Philips-speler, met Philips-element en naald, aangesloten op een Philips-versterker die het verstuurt naar Philips-speakers
Voor nu zal het qua updates wat rustiger worden. Zondag ga ik de versterker ophalen en daarna ga ik rustig aan aan de slag met het vervangen van de defecte onderdelen van de speler en hem zo langzaamaan reviseren. Daarvoor kan ik op zolder een mooi klushoekje inrichten, dus dat is ideaal. To be continued!
Edit: in het geval van die Marktplaats-link weet je natuurlijk ook niet precies wat je krijgt. De speler is defect. Hij zegt dat het de riem is, maar of dat ook klopt... En wat de staat van de naald is weet je natuurlijk ook niet. Daarbij krijg ik denk ik een boze blik van vrouwlief als ik nóg een speler op de kop ga tikken om te repareren
[ Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 28-01-2026 13:33 ]
Inmiddels mijn nieuwe element en dat had hetzelfde probleem; het werkte alleen nog op een tracking force van 1.7 en lager. Ik heb daarna geprobeerd de cueing hight en wat andere instelling aan te passen, met als enige resultaat dat de cueing hight nu helemaal niet meer lijkt te werken, verticale Q-damping weg is en hij enkel nog werkt (met counter weight balance, geen Q-damping) op een tracking force van 1 en lager.Cap schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:00:
[...]
Als na correct balanceren de auto start nog steeds alleen werkt na het hoog zetten van de tracking force / anti skating dan zal de speler nagekeken moeten worden, dingen als controle vrije beweging van de arm(lagers), schoonmaken / controleren sensors en intern afstellen van de arm electronica.
Bij het naar mij vervoeren (door winkel) had hij wel een flinke tik gehad, dus mogelijk is er wat fout gegaan, maar mocht jij hier toevallig ook inzicht in hebben zou ik tips ook flink waarderen.
Ik heb sowieso de winkel gemaild met de problemen. Hopelijk is het te fixen, maar ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen.
Edit: wat ik iig met q-damping bedoel is dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat.
Edit: toegevoegde foto en filmpje van hoe de arm hangt en hoe hij beweegt, start op een heel lage tracking force en vastloopt op een wat hogere. Mogelijk dat ik namelijk wat flink fout doe/heb gedaan.[Video: https://onedrive.live.com/?qt=allmyphotos&photosData=%2Fshare%2FAFEAC383086A7775%21sbe66b9de3e47431882f4704078cd4295%3Fithint%3Dvideo%26migratedtospo%3Dtrue&cid=AFEAC383086A7775&id=AFEAC383086A7775%21sbe66b9de3e47431882f4704078cd4295&redeem=aHR0cHM6Ly8xZHJ2Lm1zL3YvYy9hZmVhYzM4MzA4NmE3Nzc1L0lRRGV1V2EtUno0WVE0TDBjRUI0elVLVkFUMXJjeFlyS3hlNFBCZDk5SDFrLUxB&v=photos]
[ Voor 33% gewijzigd door iuuk op 28-01-2026 18:08 ]
Ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van wat je zegt. Eerder zei je dat ie juist alleen werkte vanaf 2.1 gram, toen vanaf 1.8 gram, ik dacht dat je daarbij bedoelde "2.1 gram of hoger", etc, en legde uit dat ie OOK onder de 1 gram gewoon nog moet werken. Maar nu zeg je dat ie werkt ONDER 1.7 gram. Dus juist niet op hogere waardes?iuuk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:53:
[...]
Inmiddels mijn nieuwe element en dat had hetzelfde probleem; het werkte alleen nog op een tracking force van 1.7 en lager.
Ik ga nog 1 keer herhalen hoe het moet werken.
- Welk element je monteert maakt NIET uit voor het controleren van de werking van de platenspeler (binnen een ruime marge van element massa van ca. 4 tot 10 gram: alleen extreem exotisch lichte of zware elementen, die al lang niet meer verkocht worden, kunnen misschien problemen hebben met de nulbalans. Maar zo'n element heb jij niet.).
Dus de arm moet met ELK element werken, oftewel: je moet de arm kunnen balanceren, de tracking force in kunnen stellen, en q-demping uit en aan kunnen zetten. Dat is de eerste vereiste. (Vervolgens moet ook de auto start werken, auto stop & return aan einde van de plaat, repeat en wisselen van snelheid 33 en 45 rpm, en de cue up/down functie. Maar dat de arm gebalanceerd kan worden en elke willekeurige tracking force toegepast, plus q-demping uit en aan gezet kan worden, dat is de eerste vereiste voordat het zin heeft andere zaken te testen.)
- Je moet bij een nieuw element altijd eerst de arm op 0 gram balanceren met het contragewicht (arm horizontaal zwevend). Pas als je weet dat de arm ook echt "0 gram" is bij een tracking force instelling van 0, heeft het zin om de volgende stappen te doen.
- Begin altijd met de q-demping uit, op 0 dus.
- Op dit moment, met 0 gram gebalanceerde arm en 0 q-demping, moet de arm VRIJ bewegen in de zijwaartse en verticale richting (mits de cueing lift naar beneden staat natuurlijk).
- Dan moet je, welk element er ook gemonteerd zit, de tracking force op ELKE GEWENSTE waarde tussen 0.5 gram en 3 gram kunnen zetten, en als je dat dat controleert met je naaldweger moet dit toch zeker wel binnen de 0.1 a 0.2 gram nauwkeurig kloppen. Check dus de tracking force op 0.5, 1, 1.5, 2, 2.5 en 3 gram. Het moet allemaal kunnen. Onafhankelijk van welk element je precies gemonteerd hebt.
- Lukt bovenstaande stap niet en wijkt de tracking force teveel af, dan is er een probleem met je platenspeler en heeft het geen zin om verder te gaan, of een ander element te proberen. Want aan het element ligt het echt niet.
Hoe heb je precies de cueing hoogte aangepast, kan je dit even goed uitleggen?Ik heb daarna geprobeerd de cueing hight en wat andere instelling aan te passen, met als enige resultaat dat de cueing hight nu helemaal niet meer lijkt te werken, verticale Q-damping weg is en hij enkel nog werkt (met counter weight balance, geen Q-damping) op een tracking force van 1 en lager.
En welke "andere instellingen" die je benoemt heb je precies aangepast?
Als ik dit niet precies weet dan is het moeilijk om een diagnose van het probleem te maken.
Wat bedoel je met "niet werken met q-demping", wat gebeurt er precies als je q-demping aan zet? Ik zie dat je hebt toegevoegd "dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat." Wat doet ie nu dan?
De winkel heeft hem naar jou vervoerd en gezegd dat ie onderweg wel een flinke tik had gehad? Is ie gevallen? Wat is er gebeurd? Dit vind ik een raar verhaal. "Hallo, hier is uw nieuwe duur betaalde platenspeler, onderweg heeft ie een ferme tik gehad maar veel plezier ermee"?Bij het naar mij vervoeren (door winkel) had hij wel een flinke tik gehad, dus mogelijk is er wat fout gegaan, maar mocht jij hier toevallig ook inzicht in hebben zou ik tips ook flink waarderen.
Hoe het hoort te werken met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram, q-demping ingesteld op 0: de arm beweegt bij aanraken vrij, zonder demping, op en neer en zijwaarts.Ik heb sowieso de winkel gemaild met de problemen. Hopelijk is het te fixen, maar ik ben bang dat ik dat niet ga kunnen.
Edit: wat ik iig met q-damping bedoel is dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat.
Met arm eerst goed gebalanceerd op 0 gram (horizontaal zweven), tracking force ingesteld op 0 gram en q-demping ingesteld op een waarde van bijv 2 of 3, moet de arm "stroperig" bewegen, m.a.w. de arm beweegt langzamer, gedempter op en neer en zijwaarts. Hoe hoger je de q-demping zet, hoe stroperiger / langzamer de beweging.
Als ik het filmpje bekijk dan lijkt in het begin de arm permanent in de "UP" stand te staan of dat de offset van de tracking force niet goed staat, oftewel op tracking force 0 is er een kracht omhoog. Dit alles er vanuitgaande dat je de arm wel eerst goed op 0 gebalanceerd hebt natuurlijk (platenspeler uit zetten en arm vrij zwevend balanceren), want alleen dan kan de electronische tracking force instelling juist werken. En dat je dus de cueing OMLAAG hebt gezet voordat je gaat testen. Zit de arm op dat moment niet gewoon in de auto-return (STOP) cyclus? Want ik zie de arm vanzelf terug bewegen naar de armsteun.Edit: toegevoegde foto en filmpje van hoe de arm hangt en hoe hij beweegt, start op een heel lage tracking force en vastloopt op een wat hogere. Mogelijk dat ik namelijk wat flink fout doe/heb gedaan.
Je kan de naalddruk en demping van de arm namelijk NIET testen door op "Start" of "Stop" te drukken. Want in START en STOP modus zit de arm in een cyclus om te starten of stoppen, en wordt de armlift omhoog geforceerd om horizontaal transport van de arm mogelijk te maken. Je moet de arm dus altijd testen in inactieve stand, dwz dat je handmatig de CUE lever DOWN moet zetten en de arm van de armsteun halen om te controleren: 0 balans, tracking force (controleren met naaldweger), en vervolgens weer 0 balans en q-demping uit / aan voor het vrij / stroperig bewegen van de arm. OF starten met start, de arm op de plaat laten dalen, en dan de arm er handmatig af halen en tussen plateau en armsteun positioneren om de tracking force (0 gram gebalanceerd en hogere waardes) en q-demping te testen.
[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 13:13 ]
Dat heb ik toen inderdaad niet duidelijk gezegd, maar met 'ik keek scheel' in m'n tweede post bedoelde ik dat ik dacht het wieltje verkeerdom las. Wat 3 is zag ik dus als 0, om de een of andere reden. Hij werkte alleen op een te lage force, als hij hoger werd werkte hij niet meer. Vandaar dat ik toen ook begon over dat hij misschien teveel anti-skate toepaste.Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Ik snap eerlijk gezegd niet heel veel van wat je zegt. Eerder zei je dat ie juist alleen werkte vanaf 2.1 gram, toen vanaf 1.8 gram, ik dacht dat je daarbij bedoelde "2.1 gram of hoger", etc, en legde uit dat ie OOK onder de 1 gram gewoon nog moet werken. Maar nu zeg je dat ie werkt ONDER 1.7 gram. Dus juist niet op hogere waardes?
Ik heb alles op 0 gezet, de arm en het contragewicht zo geplaatst dat hij (op het oog) horizontaal leek te zweven en dan zo hoog gezet dat de naald praktisch maar niet helemaal de plaat aan leek te raken.Hoe heb je precies de cueing hoogte aangepast, kan je dit even goed uitleggen?
En welke "andere instellingen" die je benoemt heb je precies aangepast?
Als ik dit niet precies weet dan is het moeilijk om een diagnose van het probleem te maken.
Wat bedoel je met "niet werken met q-demping", wat gebeurt er precies als je q-demping aan zet? Ik zie dat je hebt toegevoegd "dat hij voorheen heel zachtjes vrij naar boven en beneden zweefde en dat nu niet meer doet. Hij gaat in ieder geval nog wel gedempt omlaag bij het starten van de plaat." Wat doet ie nu dan?
Wbt Q-damping bedoel ik dat hij zoals op het filmpje nu als ik er op tik heel strak kort op en neer beweegt waar hij voorheen (op elke setting) heel soepel omhoog en omlaag zweefde om vervolgens weer stabiel horizontaal te zweven. Ik weet niet of dat de Q-damping is, maar het voelt minder soepel dus.
[...]
De tik gebeurde in de tussenreis naar de eigenaars huis, voordat het naar mij ging. Het werd me verteld, ze zeiden dat ze hem even snel terug hadden gehaald naar de winkel en gecontroleerd, waar alles nog leek te werken. Uitendelijk heb ik er een kleine korting door gekregen omdat het wat cosmetische schade had (de reden dat ze het vermelden) Mogelijk dat het perfect werken kortstondig was, goed mogelijk dus dat ik iets goed fout doe nu waardoor ik het niet perfect werkend krijg.De winkel heeft hem naar jou vervoerd en gezegd dat ie onderweg wel een flinke tik had gehad? Is ie gevallen? Wat is er gebeurd? Dit vind ik een raar verhaal. "Hallo, hier is uw nieuwe duur betaalde platenspeler, onderweg heeft ie een ferme tik gehad maar veel plezier ermee"?
Erg bedantk voor de weer uitgebreide uitleg. Ik ga hier nog verder even naar kijken de komende week. Excuses voor het onduidelijke verhaal, ik had vooraf het idee dit wel even in te stellen aangezien dit me bij de meeste shit uiteindelijk wel lukt, maar blijkbaar ben ik hier die flapdrol die alles achteraf maar half snapt.Als ik het filmpje bekijk dan lijkt in het begin de arm permanent in de "UP" stand te staan of dat de offset van de tracking force niet goed staat, oftewel op tracking force 0 is er een kracht omhoog. Dit alles er vanuitgaande dat je de arm wel eerst goed op 0 gebalanceerd hebt natuurlijk (platenspeler uit zetten en arm vrij zwevend balanceren), want alleen dan kan de electronische tracking force instelling juist werken. En dat je dus de cueing OMLAAG hebt gezet voordat je gaat testen. Zit de arm op dat moment niet gewoon in de auto-return (STOP) cyclus? Want ik zie de arm vanzelf terug bewegen naar de armsteun.
Je kan de naalddruk en demping van de arm namelijk NIET testen door op "Start" of "Stop" te drukken. Want in START en STOP modus zit de arm in een cyclus om te starten of stoppen, en wordt de armlift omhoog geforceerd om horizontaal transport van de arm mogelijk te maken. Je moet de arm dus altijd testen in inactieve stand, dwz dat je handmatig de CUE lever DOWN moet zetten en de arm van de armsteun halen om te controleren: 0 balans, tracking force (controleren met naaldweger), en vervolgens weer 0 balans en q-demping uit / aan voor het vrij / stroperig bewegen van de arm. OF starten met start, de arm op de plaat laten dalen, en dan de arm er handmatig af halen en tussen plateau en armsteun positioneren om de tracking force (0 gram gebalanceerd en hogere waardes) en q-demping te testen.
Ik acht de kans niet groot dat door een tik tegen een deurpost o.i.d. waarbij de behuizing een deukje gekregen heeft, de platenspeler niet meer werkt. Zo gaat dat doorgaans niet.iuuk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:07:
[...]
De tik gebeurde in de tussenreis naar de eigenaars huis, voordat het naar mij ging. Het werd me verteld, ze zeiden dat ze hem even snel terug hadden gehaald naar de winkel en gecontroleerd, waar alles nog leek te werken. Uitendelijk heb ik er een kleine korting door gekregen omdat het wat cosmetische schade had (de reden dat ze het vermelden) Mogelijk dat het perfect werken kortstondig was, goed mogelijk dus dat ik iets goed fout doe nu waardoor ik het niet perfect werkend krijg.
Defecten komen doorgaans door veroudering of verkeerd gebruik.
"Even snel terug naar de winkel gehaald en gecontroleerd" klinkt niet alsof er een uitgebreide test geweest is van de winkel van de platenspeler. Zeker niet omdat het niet om zomaar een model gaat, maar een uitgebreid model met automatische functies en q-demping.
Het is mij dus niet duidelijk of de platenspeler ooit goed gewerkt heeft. De vorige eigenaar zal tegen de winkel vast hebben beweerd van wel. Maar uit het verhaal begrijp ik dat als de platenspeler bij transport niet ergens tegenaan was gebotst de winkel de platenspeler zo naar jou door had vervoerd, zonder dat ze hem gecontroleerd hadden.
Kortom: het is nog niet duidelijk of de platenspeler correct werkt, maar zo niet dan zal dit niet door een tik komen maar gewoon omdat heel veel 40 jaar oude platenspelers (kleine) defecten hebben die eerst moeten worden opgelost.
Zo'n defect kan soms simpelweg opgelost worden door het opnieuw intern afstellen van de potmeters conform service manual (in jouw geval 2 potmeters voor het afstellen van de tonearm offset wanneer Q-demping wordt toegepast), maar vaak is er wat meer aan de hand.
Mechanisch gaat het vaak om schoonmaken en weer afstellen van armlagers, evt reinigen en opnieuw smeren van het plateaulager. Qua interne electonica gaat het vaak om vaak reinigen van de potmeters en contacten, controle op en herstellen van rotte soldeerverbindingen, vervangen van (voedings-)elco's, transistoren en soms (zener)diodes en weerstanden, en soms een simpele logic IC. Gevolgd door een complete afstelling van de interne afstelpunten conform service manual. Dat soort zaken.
PS ik ben inmiddels heel benieuwd om welke winkel dit gaat!
Met de eigenaar bedoel ik de winkeleigenaar, of manager. Hij was bij de winkel (Plato Leiden, als antwoord op je benieuwdheid
Zo nodig nemen ze de speler ook wel 'gewoon' weer terug, dus ik denk niet dat het probleem per definitie bij hen ligt, voor zover ik weet is het een betrouwbare winkel.
Om een door mij vaag opgesteld verhaal samen te vatten:
- Gekocht bij Plato
- Naar winkeliers huis vervoerd de nacht voor de doorreis naar mij
- Op de snelweg daar 'een tik gekregen' al weet ik niet wat dit inhoudt. Of hij de hele auto doorvloog of even tegen iets in de kofferbak aanstootte.
- Snel even opnieuw terug naar de winkel en gecontroleerd of alles werkte
- Naar mij doorgebracht, korting voor de cosmetische schade
- Hij leek grotendeels te werken, alleen niet op een tracking force hoger dan 1.6
- Nieuw element, wat instellingen veranderd waaronder cueing hight (die een stuk hoger was dan de service manual aanraadde, dus op de gok gekeken of dat het probleem was)
- Arm beweegt niet meer soepel op en neer, de tracking force moet nu nog lager worden ingesteld.
- Hij speelt wel nog
Ik ga er sowieso nog even een weekje mee aan de slag, want het kan altijd goed dat ik iets fout doe. Alleen even opletten dat ik niet echt iets fout doe straks, dus moet ik even m'n tijd nemen.
Die cueing height, hoe heb je die precies aangepast? Je hebt dus het kastje aan de zijkant opengemaakt en bent daar aan de instel potmeter gaan draaien? En ben je ook aan de andere instel potmeters genoemd in de service manual gaan draaien? Want je had het over dat je nog meer "instellingen veranderd had".
[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 19:20 ]
Die was het inderdaad. Verder heb ik idd het kastje opengemaakt en aan de potmeter gedraaid. Toen niks meer mee gedaan en daarna werkte de arm anders.Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:17:
Ok dat klinkt al beter wat betreft de winkel. Deze was het dus?
Die cueing height, hoe heb je die precies aangepast? Je hebt dus het kastje aan de zijkant opengemaakt en bent daar aan de instel potmeter gaan draaien? En ben je ook aan de andere instel potmeters genoemd in de service manual gaan draaien? Want je had het over dat je nog meer "instellingen veranderd had".
Met andere instellingen bedoel ik armhoogte en counterweight, aan de instellingen die door door Plato al gedaan waren heb ik verder niks gedaan (buiten de hoogtes). Ik was al bang genoeg met de cueing height wat mis te doen en heb daar ook extra opgelet geen van de draden of andere schroefjes aan te raken.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 29-01-2026 20:09 ]
En dus heb ik in het verleden hier al eens wat tijd aan besteed... Zonder succes indertijd omdat ik destijds de pulley niet van de motor shaft kreeg... en dus vandaag een nieuwe poging gewaagd en deze keer iet wat meer succes, maar toch nog niet helemaal gelopen zoals gehoopt...
Enkele foto's van het proces:
:strip_exif()/f/image/36baVzDu0c8qbSn1BeVuV9Ed.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat draai plateau heeft rubberen mat die hard geworden is... Hierdoor brak er zo een stuk af... Jammer, daar moet ik straks nog iets op verzinnen.. Blijkbaar heeft deze speler veel uren in de zon gestaan waardoor dat rubber vergaan is.. Hier zien we dat ik de motor al uit elkaar gehaald heb, het schroefje waarmee de pulley vast zat aan de motor shaft wilde nu wel meewerken en kwam eindelijk los...
:strip_exif()/f/image/JBVodvnNLPkfXGkF8Zs7hb4q.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderdelen so far die van de speler af kwamen... Twee klemmen waarmee de chassis aan de koffer werd vast geklemd, motor lager beugels, de rotor met motor shaft, een klein rond kogellagertje, de motor pulley zelf, 4 afstandsbussen om de motor ver weg genoeg te houden van de chassis en enkele schroeven waarmee e.e.a. vast zat geschroefd aan de chassis..
:strip_exif()/f/image/ZXwCfWaqGDcJZtxCclWzJWYa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JMGRoBUrWnwpcgIx6hlONxec.jpg?f=fotoalbum_large)
O.a. de motor pulley oogt groen uitgeslagen, maar dat was dus ook aan de binnen zijde van de stator van de motor, zij het minder erg... Alle delen inclusief de lagers heb ik gereinigd met isopropyl alcohol en een wattenstaaf of stukje keuken papier om zoveel mogelijk groene aanslag te verwijderen... Ook de lager beugels heb ik met isopropyl alcohol gereinigd en licht gesmeerd met sinterlager olie in de hoop dat de frictie hiermee weg is en de motor weer vrij kan draaien in de stator...
Daarna de boel weer in elkaar gezet en helaas voor mij: een groen draadje aan de kant van de motor brak af...
Morgen maar eens op zoek naar Wago lasdoppen met klem, dan weet ik zeker dat contact maakt en kan ik met zekerheid zeggen of het probleem is opgelost... Mocht hij daarna werken ga ik uiteraard een nieuwe kabel verbinding maken tussen de voltage selector en de motor waar de groene draad tussen zat om dit echt goed op te lossen...
Wellicht volgen er dan nog meer foto's, want die op het einde ben ik vergeten te knippen met de telefoon...
[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 29-01-2026 21:38 ]
Het probleem is dat de potmeter helemaal niks meer leek te doen en hij niet meer hoger- of lager wil.Cap schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:09:
Ok, in het vervolg bij potmeters altijd de beginstand onthouden, maak een scherpe foto en/of positie markeren met een stift. Want het is duidelijk dat het resultaat nog niet zo is als gewenst.
Ik stel ook vast wat fout in, maar hij wil nu vaak amper nog omhoog of omlaag terwijl hij voor instelling precies over de plaat zweefde (filmpje 2). Misschien is m'n element te zwaar, maar hij lijkt per keer dat ik speel wat meer problemen te krijgen. De enige dingen waar ik nog aan zit zijn het gewicht en armhoogte, want de rest durf ik zeker nu niet meer aan te raken.
Filmpjes laten (waarschijnlijk slecht weergegeven) zien hoe hij als hij uitstaat precies boven de plaat lijkt te hangen, maar na het spelen ineens niet meer voldoende naar beneden wil gaan.
https://onedrive.live.com...UWlhbi1CS0tNZFNr&v=photos
https://onedrive.live.com...bEZCY2FpRXNEc1ZJ&v=photos
https://onedrive.live.com...WFoyaDZnZVpoTjYw&v=photos
Ik zal je er verder ook niet meer lastig mee vallen, want ik weet dat het onderhand als flink wat gebrabbel begint te klinken, maar omdat ik de filmpjes toch al heb.
Bedankt voor de hulp nogmaals en ik zal kijken of de winkel er wat mee kan en anders zien of ik het kan (laten) oplossen. Misschien dat ik er iemand voor langs kan laten komen als het puur mijn onkunde is.
Late ik kan niet slapen edit: Als ik hem naar beneden druk en/of zelf op de plaat leg werkt hij wel. Hij lijkt de naald nu niet helemaal naar beneden te willen laten vallen, dus zweeft hij er nu ver boven als ik op start druk.
[ Voor 22% gewijzigd door iuuk op 30-01-2026 02:13 ]
Is het wel een potmeter waar je aan gedraaid hebt, is het geen instelschroef? Ik heb nu in de service manual gekeken en het lijkt me een instelschroef. Dus het lijkt me een mechanische "limiter" van de armhoogte in UP stand. Die zal dan waarschijnlijk de armhoogte in DOWN stand niet beïnvloeden, maar dat weet ik niet zeker.iuuk schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:59:
[...]
Het probleem is dat de potmeter helemaal niks meer leek te doen en hij niet meer hoger- of lager wil.
Ik stel ook vast wat fout in, maar hij wil nu vaak amper nog omhoog of omlaag terwijl hij voor instelling precies over de plaat zweefde (filmpje 2). Misschien is m'n element te zwaar, maar hij lijkt per keer dat ik speel wat meer problemen te krijgen. De enige dingen waar ik nog aan zit zijn het gewicht en armhoogte, want de rest durf ik zeker nu niet meer aan te raken.
Nogmaals, het ligt NIET aan je element. Sluit dat uit. Je element is niet te zwaar. Begin bij stap 1. Want als stap 1 niet goed gedaan is gaan de volgende stappen niet lukken. Dus: lukt het nog om de speler in "off - arm balance" mode te zetten en de arm vrij zwevend te balanceren? Contragewicht balanceren als ie in uit stand staat dus, conform manual. Of lukt ook dat niet meer? Dat is namelijk het enige dat er in te stellen valt, naast het tracking-force/AS knopje op een gewenste waarde draaien.
Pas als dat gelukt is, aanzetten en de tracking force instellen. Q-demping laat je uit.
Wat betreft de instelschroef voor de armhoogte, wat voor schroevendraaier heb je gebruikt? Het lijkt kijkende naar de afbeelding in de service manual namelijk een speciale tweepunts te zijn, geen standaard kruiskop of platte. Edit, wacht, ik denk dat de instelschroef een kleine kruiskop is. En 2 de schroefjes van het arm kastje van die platte zijn met 2 gaatjes, waar dan een speciale 2-punts schroevendraaier in moet. Klopt dat? Dan heb je dat kastje dus open gekregen met een speciale schroevendraaier. Die speciale schroeven hebben ze natuurlijk gebruikt om te voorkomen dat iedereen zomaar in dat kastje gaat zitten rommelen.
Heb je met de klok mee (in) zitten draaien? Dan gaat de armlift hoogte omhoog en kan het zijn dat de arm niet meer goed kan dalen als je te ver gaat. Tegen de klok in is naar beneden. De aanbevolen hoogte van 6mm is weinig. Maar zo hoort het. Mensen stellen vaak de armlift te hoog in. Dit maakt het juist positioneren van de arm lastiger, waardoor de juiste groef sneller gemist wordt.
Weet je zeker dat je bij het draaien niet uitgeschoten bent (niet ondenkbaar als je geen passende schroevendraaier gebruikt) of het kapje onvoorzichtig terug hebt geplaatst waarbij de draadjes geraakt zijn (hier wordt voor gewaarschuwd). Want dan zou er wel eens een spoeldraad gebroken kunnen zijn. In dat kastje zitten namelijk de spoeltjes die de arm besturen. Als er een draadje beschadigd raakt, dan werkt je arm niet meer en krijg je effecten als een arm die niet meer omhoog, omlaag of opzij wil (afhankelijk van welk spoeltje geraakt is).
Wellicht dat je het probleem niet kan oplossen door te draaien aan die 'armlift hoogte limiter', en er mee terug moet naar de winkel. Aangezien je zelf op service manual niveau intern bent gaan 'rommelen', kan het natuurlijk zijn dat de winkel dit niet als garantiegeval gaat zien. En ik ben benieuwd of ze het kunnen repareren. Want als het aan de armspoeltjes ligt dan is het geen standaard reparatie.
[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 30-01-2026 10:32 ]
Doe dit trouwens nooit meer zo want dit is DE manier om je naald kapot te krijgen.
Bij balanceren van de arm idem, testen in dat vrije gedeelte tussen arm en plateau. Als de balans bijna goed is, dan pas boven de plaat brengen en bekijken of er nog een beetje moet worden bijgesteld. Bijstellen weer met de arm van de plaat af. Etc.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-01-2026 10:47 ]
Het was inderdaad de instelschroef. De schroevendraaier was een standaard brillenschroevendraaier. Het was geen kruiskopschroef. Wel heb ik er extra op gelet dat ik nergens heen schoot.Cap schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:24:
[...]
Is het wel een potmeter waar je aan gedraaid hebt, is het geen instelschroef? Ik heb nu in de service manual gekeken en het lijkt me een instelschroef. Dus het lijkt me een mechanische "limiter" van de armhoogte in UP stand. Die zal dan waarschijnlijk de armhoogte in DOWN stand niet beïnvloeden, maar dat weet ik niet zeker.
[quote]Heb je met de klok mee (in) zitten draaien? Dan gaat de armlift hoogte omhoog en kan het zijn dat de arm niet meer goed kan dalen als je te ver gaat. Tegen de klok in is naar beneden. De aanbevolen hoogte van 6mm is weinig. Maar zo hoort het. Mensen stellen vaak de armlift te hoog in. Dit maakt het juist positioneren van de arm lastiger, waardoor de juiste groef sneller gemist wordt.[/quote
Ik heb hem naar beneden gehaald, want hij stond op meer dan 1 centimeter, vandaar dat ik dacht dat dat het probleem zou kunnen zijn. Daarna werkte alles even (behoudens dezelfde lage tracking force problemen), dus heb ik het weer dicht gedaan en niet meer aan gedacht, tot ik daarna ineens deze problemen had. Daarna weer naar gekeken en nu gaat hij helemaal niet meer omhoog of omlaag met die schroef.
99% zeker, hier heb ik dus wel extra op gelet. Het kan natuurlijk altijd en dat zou kut zijn, maar in ieder geval m'n eigen schuld.Weet je zeker dat je bij het draaien niet uitgeschoten bent (niet ondenkbaar als je geen passende schroevendraaier gebruikt) of het kapje onvoorzichtig terug hebt geplaatst waarbij de draadjes geraakt zijn (hier wordt voor gewaarschuwd).
Ik zal er volgende week wel weer meer mee gaan instellen. Deze week ben ik strontverkouden geweest en dat helpt mij, en ook de duidelijkheid van m'n posts, niet.
Ik denk ook dat anderen hier wel genoeg hebben van mijn vragen, maar ik ben iig dankbaar voor de hulp.
Edit: hem helemaal vrij zwevend krijgen lukt trouwens helemaal niet meer, ongeacht welk contragewicht ik gebruik. Er lijkt (of de speler aan of uit staat, of zelfs van stroom af) vaak een punt te zijn waar de arm 'vast' lijkt te zitten als ik hem op en neer tik, en als ik hem dan een tikje naar beneden geef komt hij weer 'los' . Dus soms komt hij op 1-2mm hoger terug dan z'n 'balans' en pas nadat ik hem weer een tikje naar beneden geef komt hij op z'n 'equilibrium' .
Foto's van het verschil, met elk contragewicht ongeveer hetzelfde probleem (met andere naald en headshell, dit verschil is er ook met de standaard headshell maar om de naald te ontzien...); https://imgur.com/a/qLV8MM2 . Ik heb op elk punt geprobeerd het contragewicht te hebben, tot hij er bijna vanaf viel, en dit probleem houdt aan.
[ Voor 15% gewijzigd door iuuk op 30-01-2026 14:47 ]
Vandaag bij Dominicanen in Maastricht 3 platen kunnen scoren voor 5 euro! Ze hadden bakken vol cds/boeken/platen, je mocht een tas vullen (lps max 3, cd's max 5) voor 5 euro. Ik kwam een plaat van miles kane tegen die ik wel wilde hebben, en heb toen nog john coffey en crackups erbij gepakt. Die laatste kende ik niet, maar de hoes was gaaf, het genre wel mijn stijl en de stukjes ik even snel op Spotify heb geluisterd waren tof. En aangezien ze 3 voor 5 euro waren, wie weet een kans om een nieuwe band te ontdekken.
Er stond verder niet heel veel tussen wat ik kende, op basis van de hoezen en bandnamen gok ik nog wat punk/metal/rock bands die minder bekend zijn. Ze hadden in totaal nog een stuk of 40 a 50 platen staan denk ik, leuk om even tussen te neuzen!
Stap 1 is de arm kunnen balanceren en vrij laten bewegen, lukt dat niet dan heeft nadere analyse van de beweging van de arm met foto's / filmpjes etc geen zin.iuuk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:50:
[...]
Edit: hem helemaal vrij zwevend krijgen lukt trouwens helemaal niet meer, ongeacht welk contragewicht ik gebruik. Er lijkt (of de speler aan of uit staat, of zelfs van stroom af) vaak een punt te zijn waar de arm 'vast' lijkt te zitten als ik hem op en neer tik, en als ik hem dan een tikje naar beneden geef komt hij weer 'los' . Dus soms komt hij op 1-2mm hoger terug dan z'n 'balans' en pas nadat ik hem weer een tikje naar beneden geef komt hij op z'n 'equilibrium' .
Het goede nieuws, als je de arm al niet vrij zwevend krijgt met de stekker uit het stopcontact dan is het geen probleem met de spoelen maar iets mechanisch. Blijkbaar blokkeert iets de arm. Een paar gedachten van wat eventueel mogelijk zou zijn:
1. Je hebt de armhoogte te extreem (hoog?) ingesteld waardoor er iets intern blokkeert en de arm niet meer vrij kan bewegen. Probeer de armhoogte eens halverwege in te stellen.
2. Door het instellen van de armhoogte is de bekabeling intern fout komen te zitten (haakt ergens achter) waardoor deze de vrije beweging vd arm blokkeert. Niet waarschijnlijk bij dit type speler maar bij andere spelers komt het wel eens voor als er aan de armhoogte gerommeld wordt.
3. Je hebt de stelschroef te ver uitgedraaid om de armhoogte lager te krijgen, waardoor er een situatie is ontstaan dat er iets los is gekomen / verkeerd is gaan zitten dat de arm in de weg zit.
4. Je hebt de klep van de armbehuizing niet goed gemonteerd waardoor deze de vrije beweging van de arm blokkeert. Probeer de arm eens zonder klep te balanceren.
Is dat het allemaal niet dan ben ik bang dat ik out of idea's ben, zonder dat ik het apparaat in handen heb. Het is gewoon een kwestie van speuren waar de arm precies mechanisch blokkeert.
Dank voor het antwoord (ook aan @The Eagle). Ik heb nu dus mijn huidige direct aan mijn versterker hangen, die mijn Quadral Platinum + Nine speakers aanstuurt. De intentie is om dit via een pre-amp te gaan laten lopen, omdat ik vermoed dat daar nog wel winst zit. Mijn huidige is een belt drive, maar ik heb niet per se een voorkeur voor het één of het ander. Er ligt hier laminaat, dus geen direct hout, daarnaast ligt er ook een kleed op.Duclaasie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:45:
[...]
Veel hangt af van je opstelling en budget. Als je zonder al te veel omkijken wil kunnen spelen, dan zou ik naar een Japanse direct drive kijken. Yamaha YP-D7, D8 of D9, Kenwood KD-770, 990 en afgeleiden, Micro Seiki DD-40, Technics SL-xxxx en zo zijn er nog wel meer.
Als je een houten vloer hebt, dan kan een speler met geveerd sub-chassis weer een beter keuze zijn. Recentelijk kwamen in dit topic nog enkele Thorensen voorbij, waaronder een TD-125 mk2 met SME arm voor een nette prijs.
Qua budget, ik zit aan zo'n 300-500 voor de speler zelf te denken, tweedehands heeft dus de voorkeur. Zou dan die Japanse direct drives nog steeds een aanrader zijn?
Daarnaast, ik heb niet zoveel ervaring met het controleren, is er naast het netjes draaien zonder bijgeluiden nog iets wat ik kan doen om de staat te controleren van zo'n vintage speler?
:strip_exif()/f/image/KJ4rs7VSo3gGpt3JPuOxWuKU.jpg?f=fotoalbum_large)
Wetende hoe gaar/ruizig het klonk via de reguliere manier (speler > pre-amp > line-in van de PC) ben ik echt verbaasd over hoe goed dit nu al klinkt. Ik zei al tegen m'n vrouw, ik denk dat ik deze setup hier in huis laat staan
Maar alles werkt dus, wat me echt heel erg meevalt. En het geluid via echt vintage spul klinkt om wat voor reden dan ook altijd zo lekker. Warm, vol en nostalgisch. Komende week ga ik het hele gebeuren naar m'n klushoekje op zolder verhuizen zodat ik daar de komende periode kan rommelen om alles in tip top conditie te krijgen.
80's en geborsteld aluminium (of plastic wat daar op lijkt) is wat mij betreft qua design echt een gouden combinatie. Toen ik op zoek was naar mijn eerste speler heb ik die LX7 ook voorbij zien komen, maar die zat ruim voorbij m'n budgetnineball schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:58:
Nu we het toch over Sony’s hebben, ik vond vorige week een PS-LX7 in de kringloop. Uit 1981 en verbazingwekkend solide uitgevoerd. Het mini snaartje van de lift/arm werkt niet meer, heb een nieuwe besteld. Hopelijk werkt ie dan weer en is er verder niks kapot.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel gaaf ding. Hopelijk werkt ie weer na het vervangen van het snaartje
[ Voor 34% gewijzigd door SomerenV op 01-02-2026 19:24 ]
Die knopjes buiten de stofkap zijn handig, maar goed ik snap de twijfel.ParaDroid2 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:08:
Dank voor het advies! Ziet er op zich netjes uit, alleen is het enigszins onhandig dat de knopjes vooraan zitten, aangezien we een kleine hebben rondlopen die de platenspeler erg interessant vindt en dat mogelijk dus tot indrukken van knopjes gaat leiden... Even over nadenken.
Daarnaast, ik heb niet zoveel ervaring met het controleren, is er naast het netjes draaien zonder bijgeluiden nog iets wat ik kan doen om de staat te controleren van zo'n vintage speler?
Als je een kleine hebt die platenspelers interessant vind dan zou ik juist NIET voor een floating subchassis speler (a la Thorens TD-160, Technics SL-1500, etc) gaan maar juist voor eentje met een vaste basis. Dat is toch minder gevoelig.
Als je al 10 jaar een platenspeler gebruikt weet je wel een beetje waar je op moet letten denk ik.
- komt er op beide kanalen geluid uit en geen brom
- draait ie op alle snelheden correct en constant, inderdaad zonder bijgeluiden
- beweegt de arm mooi vrij en zit er weinig tot geen speling op de lagers
- werkt de armlift goed, met een gecontroleerde gedempte daling ipv en klap naar beneden
- werken alle functies: start, stop, auto return, cue
- werken de scharnieren, dwz blijft de kap omhoog staan én gaat ie goed dicht
- een betrouwbare verkoper (5 sterren verkoper, verkoopt vaker platenspelers (zie MP ervaringen)
Dan ben je denk ik een heel end.
Overigens zijn deze Sony modellen doorgaans betrouwbaar, naast zwaar en degelijk gebouwd. Naar een handmatige of auto lift / return speler heb je doorgaans wat minder omkijken dan naar een volautomaat, omdat het mechaniek eenvoudiger is.
Andere opties die kwalitatief zeker niet onder doen voor de PS-X50/60 zijn bijvoorbeeld onderstaande handmatige spelers: minder knoppen die ook nog eens 'veilig' onder de stofkap zitten. Spelers die m.i. wel tussen de 300 en 450 euro waard zijn. Bij alledrie moet je erop rekenen dat je er zelf een goed element onder zet, want de simpele MM elementen die eronder zitten doen de draaitafels te kort.
JVC QL-5 (tot ca €400, let niet op de mat die verkeerd om ligt)
JVC QL-7 (tot ca €450, misschien €500)
Sony PS-6750 (tot ca €400)
Dit zijn maar voorbeelden van platenspelers rond je budget waarvan ik volmondig ja knik qua kwaliteit van de bouw, niet per se de goedoopste of beste deals of zo. Check bij de JVC spelers wel of het contragewicht, dat zoals zo vaak in rond de 80-er jaren met rubber ontkoppeld is van de armbasis, niet teveel hangt. Een beetje hangen kan geen kwaad maar teveel hangen is gewoon niet fraai.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-02-2026 22:54 ]
We kiezen ook regelmatig samen muziek uit. Vaak wil hij een plaat van de Efteling horen, van Harry Potter of Robin Hood (het oldskool Disney verhaal), maar soms wil ie ook wat horen uit mijn collectie. Dan kiest ie iets wat hij er leuk uit vindt zien en moeten we die op zetten. Ik of m'n vrouw wisselen wel zelf de platen, en hij wacht dan geduldig af. Als de stofkap nog open staat wijst ie ook meteen dat ie nog dicht moet
Is er een kans dat zoiets mis gaat? Sure. Ben ik blij met 5x dezelfde plaat en is dat goed voor de naald en die plaat? Niet perse. Maar, ik zie dat hij er van geniet, en da's me ook wat waard. Wij maken hem duidelijk dat ie er voorzichtig mee om moet gaan, en vooralsnog gaat dat verrassend goed. Ik wil ook het niet het type ouder zijn dat té voorzichtig is met bepaalde dingen. Hij ziet dat wij iets met plezier gebruiken en wil dat logischerwijs zelf ook doen. Dat wil ik hem niet ontnemen, al zijn er altijd wel grenzen natuurlijk.
Door mijn ouders ben ik vroeger besmet geraakt met het muziek-virus (wel met CD's destijds) en ik geef dat graag door aan de volgende generatie. Gisteren was ie aan het dansen op Elton John en vanavond stond ie met z'n hoofd te schudden (lees: headbangen) toen Deep Purple aan stond. Mooi om te zien
:strip_exif()/f/image/yKuE3rDWdT0CocSLCVoz0pWV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dRXgjO6sKSkgn6ZZjOnBGmJm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CggK7EbrgEqd8v9mWz6FRhj7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d65EMJ5UdOaXNEkUm3amDp4y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QHl1agt6OGWE3WHUpcDNSgbN.jpg?f=fotoalbum_large)