franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die vervorming die je hoort niet hoor.Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:53:
[...]
Maar dat verschil geldt dan alleen voor jouw setup en dat kan in een andere setup zomaar anders uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen de zelfde smaak heeft.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming.
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.
Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 20:10 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Beetje overpriced 5K, moet wel een beetje in balans met de draaitafel blijven en ik zal nooit dat geld aan een element besteden.mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.
Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.
Alles goed ontvet met opa. Snaar is geen half jaar oud, als dat ding 20 uur gedraaid heeft is het al veel. Vering is oud en piept maar ik. Heeft het de afgelopen tijd ook gewoon goed gedaanDuclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:51:
[...]
Als die van recente datum is zou dat de oorzaak niet mogen zijn. Alles goed ontvet met IPA? Is je subplateau wel goed afgesteld qua veren?
Wat je nog zou kunnen overwegen is een Project Speedbox met 230Volt uitgang. Dan kun je daarop de snelheid aanpassen.
Speedbox is voor mij een te dure optie.
Thorens had ik al, dat ie nu niet meer wil is voor mij verbazend want wisselde gewoon prima. Vork gaat net niet helemaal meer goed omhoog, blijft hangen.
Thorens omruilen voor iets anders niet echt een optie.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
En toch zien die mensen er gezien de populariteit van conische naalden in bijvoorbeeld de SPUmr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
[...]
Die vervorming die je hoort niet hoor.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming.![]()
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.
Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.
Nog nooit heeft iemand in reactie op het plaatsen van die samples gezegd het geluid van igd te prefereren.
Die spu's zijn historisch gezien radio (studio) elementen. Daar wordt alles van single afgespeeld.
En dat geldt in weze natuurlijk ook voor ene DL-103, shure M44 en AT-3600. Allemaal ontwikkeld om singeltjes af te spelen. En dan wordt het natuurlijk anders, maar dat weet jij ook.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 22:00 ]
Als ze daarvan op de hoogte zijn, danwel platen hebben die dat vertonen wel ja.Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:12:
maar nemen ze wél voor lief.
Maar zoals ik al zei: dergelijke elementen zijn ontwikkeld voor het afspelen van singeltjes. Misschien doen de gebruikers dat dan ook.
Daarom plaats ik dan ook altijd samples met begeleidend schrijven, Om zodoende duidelijk te maken waar de verschillen zitten en een objectief vergelijk te schetsen.
En dus niet van die zemeloze blabla van 'dit element maakt echt muziek' of wat dan ook. Dat zijn echt puur subjectieve uitspraken.
Door informatie naar het objectieve te trekken creëer je informatie die eenduidig is. Daarom zijn dingen blind testen ook zo belangrijk. Om informatie van misinformatie te scheiden. Veel mensen houden zichzelf namelijk voor de gek. Zo lang dat gebeurt weet je ook niet waar je wel en waar je geen geld aan moet besteden (je kan immers je geld maar 1 keer uitgeven). Ten minste, als geluidskwaliteit het doel is. Als het een ander doel betreft (mooie looks, hoge patsfactor whatever) dan spelen andere beoordelingscriteria natuurlijk een rol.
En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor
[ Voor 30% gewijzigd door Malle-piet op 07-10-2025 08:54 ]
Muziek is inderdaad een beleving die jezelf moet ervaren... Voor de duidelijkheid:Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Muziek is een beleving wat je raakt of niet en hoe mooi is het dat iemand met een goedkoper element muziek uit de draaitafel tovert die hem stil laat worden en laat genieten, net zoveel als iemand die daar het tienvoudige aan uit gaf. Het gaat niet om de merken, prijs of apparatuur, een merk en type zijn alleen ter verduidelijking waarmee men de muziek beleeft, de rest is hocuspocus.
En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor
De ABX testen ten van Mr_Petit zijn wel correct en ook ik hoor wat Mr_Petit nou eigenlijk bedoelt.
Neem nu een AT-440MLa van Audio Technica (of een AT-VM540ML van datzelfde merk) heeft een naald tip die inderdaad bepaalde instrumenten net wat echter laten klinken met weinig vervorming...
Maar qua tonale balans merk ik persoonlijk op dat dat deze elementen net niet zoveel lage tonen leveren als mijn Nagaoka MP-200/ Nagaoka MP-100 of Goldring 2100MM element (maar dat is hoe ik het beleef, jij of Mr_Petit kunnen dat heel anders beleven)... Dat gezegd hebbende is het dan aan jou om te kijken waar jij je prioriteiten bij legt en of je het voorlief kunt nemen dat zo'n naald van een Nagaoka eerder versleten is omdat het geen microline naald is en wellicht iets meer vervormd met slissende S-klanken...
Huh?Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.
Mistracking vindt namelijk niemand lekker klinken en dat kan je alleen voorkomen bij de bron, dus ik begrijp @mr_petit wel.
Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?mr_petit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:05:
[...]
Huh?
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.
Nee, de situatie die jij beschrijft is geen ABX proces.Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:52:
[...]
Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?
Dat is een theekransje.
ABX berust op of iemand objectief überhaupt verschil kan horen. Het heeft dan ook niets met emotie of gezellig keuvelen te maken.
Ooit was ik in een audio winkel waar achter mij geschakeld werd tussen versterkers en zelfs kabels, toch pikte ik telkens dezelfde eruit omdat er iets was dat mij raakte en stil liet worden. Het andere kwalificeerde ik als geluid wat mij niet als muziek in de oren klonk zeg maar.
Best fijn zo'n theekransje hoor
Als je tijdens een ABX test een 100 procent score haalt omdat je beurtelings moet huilen van geluk en van ellende, dan is de test geslaagd in de zin dat je het verschil consequent kan aanwijzen. Hoe dat verschil zich bij jou manifesteert is niet van belang. De één zal zeggen ik hoor consequent de toon van 13786 hertz wel of niet, de ander zegt ik krijg consequent wel/geen kippenvel. Beide constateringen zijn valide.Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:51:
Dus bij een ABX test schakel je je emotie uit en dan puur of geluid beoordeel je? Hoe kun je dan muziek dat je raakt uitschakelen? Luister je dan naar technisch uitstekende (perfecte) opnames?
Ooit was ik in een audio winkel waar achter mij geschakeld werd tussen versterkers en zelfs kabels, toch pikte ik telkens dezelfde eruit omdat er iets was dat mij raakte en stil liet worden. Het andere kwalificeerde ik als geluid wat mij niet als muziek in de oren klonk zeg maar.
Best fijn zo'n theekransje hoor
Hoe dan ook, we dwalen best wel af van het vinyl onderwerp
Nee hoor, het aanwijzen van verschillen bij elementen etc danwel de discussie over de wijze waarop kan prima in dit topic.Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:17:
Hoe dan ook, we dwalen best wel af van het vinyl onderwerp
Dit topic loopt al 15 jaar, en onderlinge vergelijkingen maken is hier een constant onderdeel.
Trouwens je hebt het over een panel, maar een abx test kan je ook prima voor jezelf doen.
Het is namelijk een hele goede methode om voor jezelf duidelijk te maken of er wel een verschil is of dat je je dat inbeeldt. Dat laatste gebeurt namelijk heel gemakkelijk.
Ik zie het zelf voornamelijk als een beoordelingstool voor mezelf. Het verschil wat anderen wel danwel niet horen is voor mijn gebruik namelijk minder van belang.
[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2025 18:28 ]
Het doel van abx testen is juist of je muziekbeleving niet beïnvloed wordt door marketing kreten, classificaties en audio illusies.
Hier nog even die speler in actie op die beurs:rcor schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:16:
En google lens zat er idd ver naast:
[Afbeelding]
Hifi.nl gaf mij het antwoord...
@D_V : poeh, wat een arm... gelukkig niet mijn speler...
YouTube: Dutch Audio Event (DAE) 2025 Koningshof Veldhoven the Netherlands. [...
Gelijk weer een reminder waarom ik eigenlijk nooit naar dat soort beurzen meer ga (vroeger in de '90s wel geweest): de muziek die ze daar draaien....sluit echt totaal niet aan met de muziek die ik zelf luister.
Dat filmpje ook; allemaal van die abstracte pling plong muziek. Het meest gewaagde wat tegen het normale aanschuurt is 1 of ander rustig dire straits nummer of kabbelend fleetwood mac deuntje..
Ik ben wel geweest, voor het eerst sinds de jaren 80. In één woord vreselijk. Veel te druk. En wat een lelijke troep maken al die niche merkjes. Met een oplage van drie keer niks, ja dan wordt je streamertje wel duur.mr_petit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:57:
[...]
Hier nog even die speler in actie op die beurs:
YouTube: Dutch Audio Event (DAE) 2025 Koningshof Veldhoven the Netherlands. [...
Gelijk weer een reminder waarom ik eigenlijk nooit naar dat soort beurzen meer ga (vroeger in de '90s wel geweest): de muziek die ze daar draaien....sluit echt totaal niet aan met de muziek die ik zelf luister.
Dat filmpje ook; allemaal van die abstracte pling plong muziek. Het meest gewaagde wat tegen het normale aanschuurt is 1 of ander rustig dire straits nummer of kabbelend fleetwood mac deuntje..
Overigens vond ik de set van Auer Acoustics het beste. Daar was ook serieus aandacht besteed aan de akoestiek in de ruimte en dat betaalde zich uit in een fantastische weergave.
Dat heb ik dan helaas weer gemist. Ik eindigde zondag om een uur of half 5 bij Penhold die op de Thorens TD 404 DD en Pylon Jade 30 retro plaatjes aan het draaien was. KLF en LL Cool JDuclaasie schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:01:
Ik ben ook geweest en er stonden ook goeie sets te spelen en soms zelfs goeie muziek. Bij Music2 na 16:00 zelfs een uurtje knallen met dance/techno en aanverwanten.
Uiteraard half grijs gedraaid, maar dat is wel hoe het thuis ook klinkt, dus stuk relevanter
Dat had ik juist bij Cube / Qualio. Gewoon twee speakers in een kamer, Topping voor streaming en versterking en verder helemaal niks. Gewoon eerlijk, geen poespas qua demping, akoestiek of whatever. Zelfde als de gemiddelde huiskamer. Imho veel eerlijkerOverigens vond ik de set van Auer Acoustics het beste. Daar was ook serieus aandacht besteed aan de akoestiek in de ruimte en dat betaalde zich uit in een fantastische weergave.
Auer heb ik gezien, klonk prima, maar ging met name om de afwerking in alle RAL kleuren had ik het idee.
Verrassing voor mij was Kerr Audio op de Joenit stand. Die stonden aan voordat ze overschakelden op de Totems. Bookshelves transmission line, klonk heel erg goed. Al waren die Totems een klasse apart. Maar ook een slag duurder
Maar we dwalen af
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Edward Reekers is op 68-jarige leeftijd overleden.
https://nos.nl/artikel/25...-edward-reekers-overleden
"When you grow up your heart dies"
Heel verdrietig nieuws... Die man is geniaal qua muziek en zijn laatste eigen muziek project (The Liberty Project) heb ik nog live mogen horen in De Pul in Uden... Ik keek er naar uit om dit jaar weer te gaan naar Progproms waar hij ook altijd actief in was en achteraf kort een babbeltje met hem te maken zoals ik dat vaker deed als ik daar was, maar helaas: het mocht niet meer zo zijn omdat hij last krijg van die vreselijke ziekte kanker... Long kanker om precies te zijn...sjaool schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:21:
Gezien we in het vinyl topic best wel veel Kayak en Ayreon liefhebbers hebben is er helaas triest nieuws.
Edward Reekers is op 68-jarige leeftijd overleden.
https://nos.nl/artikel/25...-edward-reekers-overleden
Mogen we nog lang genieten van de muziek die hij ons heeft nagelaten... R.I.P. Edward...
:strip_exif()/f/image/P9WqzjidnAuxSYjW00QgxfiX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5KRLTTeHLOoqjXDhzrchwkoc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9Sw0MgexT9mk0L9fQnfOgpRP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RsIca9xsUMM2ZE7GBEO3rpoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HZgs23oU8a8LD9LCA5AkkBGx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is er nu vervangen:
Alle electrolytische condensatoren
Alle diodes in de voeding
Alle 47nF folie condensatoren
Een hele zwik weerstanden
Spanningsregelaars van nieuwe koelpasta voorzien
Bodem gedempt met bitumen
Alle diodes, weerstanden en folie condensatoren is gevolgschade van de gebruikte lijm.
[ Voor 46% gewijzigd door Duclaasie op 08-10-2025 18:52 ]
Die Kerr boekenplank luidsprekertjes zijn altijd nog wel €8k p.p.The Eagle schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 20:47:
Verrassing voor mij was Kerr Audio op de Joenit stand. Die stonden aan voordat ze overschakelden op de Totems. Bookshelves transmission line, klonk heel erg goed. Al waren die Totems een klasse apart. Maar ook een slag duurder
Als het ontwerp enigszins bekend is zouden ze mooi na te bouwen zijn. Er zit een scan speak 18w4531 woofertje in en een Fountek Neo X2.0 tweetertje in, dus ben je voor onder de €1000 klaar qua materiaal voor een paar
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Maar nogmaals, we dwalen af
Dan zou ik toch eens beter zoeken, want voor duizenden euro’s aan drivers is echt geen probleem hoor.The Eagle schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:44:
Je moet echt heel erg goed je best doen om voor 250 euro (inkoop) aan drivers in een speaker te gooien. De rest is marge / winst en er uit halen van R&D.
Maar nogmaals, we dwalen af
Ja die K100 bijvoorbeeld van hetzelfde Kerr.Duclaasie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 21:53:
[...]
Dan zou ik toch eens beter zoeken, want voor duizenden euro’s aan drivers is echt geen probleem hoor.
Daar zit een Volt woofer in van €570, een Volt middentoner in van €670 en een tweeter in van €210, dus €1450 aan drivers per box.
Neemt natuurlijk niet weg dat die K100 van Kerr ongeveer €30.000/paar kost
Uiteraard kan het nog veel duurder, een topluidspreker van Kharma gebruikt ook gewoon off the shelf accutons (o.a.), en dan ben je misschien wel €5000 per box kwijt aan drivers om een €250.000 kostende luidsprekerset (of hoeveel ze ook maar zijn) na te bouwen
Ja dat vraag ik mezelf ook af.Duclaasie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:36:
Als het allemaal zo makkelijk zou zijn, waarom bouwen we dan niet zelf onze luidsprekers? Ik denk dat menigeen onderschat hoe moeilijk het is om een goede luidspreker te bouwen
Mijn eerste setje bouwde ik overigens in 1991, dus nu bijna 35 jaar geleden.
En het hele R&D verhaal kan je ook overslaan; er zijn genoeg bestaande ontwerpen die echt heel goed zijn (dus concurrerend met luidsprekers die kant en klaar tussen de €5k en €30k zouden kosten) die gewoon opgesteld staan in luidsprekerzelfbouwwinkels, waar je dus kan luisteren, en zij leveren niet alleen drivers, filteronderdelen maar vaak ook houtpakketten die voorgefreesd zijn.
Ben je niet bekend met dat concept?
Vaak kan je daar zelfs kant en klaar gebouwde speakers kopen voor een fractie van de prijs die kant en klare audiofiele merken rekenen.
1 van de redenen is dat ze niet van beurs naar beurs reizen om hun speakers aan te prijzen. Het is dus een heel ander verdienmodel.
Maar mensen worden (m.i.) steeds gemakzuchtiger, dus prevaleert bij velen het uitgeven van geld boven het dingen zelf doen.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 08-10-2025 22:55 ]
Ja tuurlijk van scratch iets nieuws ontwikkelen vergt kennis en ervaring.Duclaasie schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 23:07:
Er zijn zeker heel mooie kant en klare kits, maar dat is natuurlijk nog wel wat anders dan écht from scratch iets nieuws te bouwen.
Maar ook daarbij is dat tegenwoordig veel makkelijker dan vroeger.
Er is zoveel info vrij te verkrijgen, zoveel zeer geavanceerde software gratis of vrijwel gratis, en ook zelf metingen doen is tegenwoordig zoveel makkelijker en extreem veel goedkoper dan vroeger.
Maar dat moet je zien als een hobby, en een proces. Wil je dat niet, ga dan voor een kant en klaar ontwerp, al dan niet van een ervaren hobbyist die er zelf veel tijd en kennis in gestoken heeft. Want die zijn er natuurlijk ook.
En ook al heb je geen dode kamer of een klippel van €30k€130k
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 85% gewijzigd door BenEco op 09-10-2025 16:31 ]
Mooi klassiek elementBenEco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 16:19:
Soms kom je op MP nog wel eens iets leuks tegen voor een paar euro's.
Nude hyperelliptical op tapered cantilever,
Moet wel in een lichte arm en ze specificeren <100pF loading, dus dat is behoorlijk weinig (dat laatste zal ook zijn vanwege het beoogde cd4 gebruik, dus wellicht komt het voor normaal gebruik minder nauw).
[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2025 18:35 ]
Yalopa schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:36:
Ik heb dat specifieke hoverphonic gekocht toen het net uitkwam. Ik wil eventueel wel eens een opname maken en delen.
Kant A, stukje eerste nummer + stukje laaste nummer:mr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:25:
[...]
Daar ben ik wel benieuwd naar. Bewerking naar loudness etc om een goed (blind) vergelijk met de originele FLAC te maken kan ik zelf wel
SL1200MK2 >> Concorde first gen >> DJM900NXS >> USB out >> OceanAudio. De naald is wellicht niet meer 100%; je hebt al door dat dit geen audiofiele setup is
https://1drv.ms/u/c/31913...G0-RX14WQUmbxP_Q?e=ui2ZE7
Link vervalt over een week
[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 09-10-2025 21:53 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Het digitale bestandje wat je plaatst is kapot, het skipt en tikt digitaalYalopa schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:20:
EDIT: Ik had mis gekeken, het is het album erna
Maar het is idd battersea van blue wonder power milk, dat hoor ik er wel tussendoor
Dat maakt niet uit, op zich ben ik best benieuwd naar hoe het klinkt.Yalopa schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 21:20:
je hebt al door dat dit geen audiofiele setup is
Van de meeste populaire hifi elementen heb ik wel samples gehoord, en bij hifi phonopre's kan ik me doorgaans ook wel een beeld vormen, maar hoe een concorde op een moderne digitale pro dj mixer klinkt....geen idee eigenlijk
[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 09-10-2025 23:57 ]
Nieuwe recording van dezelfde 2 tracks
https://1drv.ms/u/c/31913...wK8a_l9_bnbyp_JQ?e=IrVXSG
Omdat ik nu zelf ook wel benieuwd ben heb ik er een extra aan toegevoegd, een plaat uit hetzelfde tijdperk, die er heel wat speeluren opzitten heeft, opgenomen op de gain waarop ik normaal zou werken...
Voor de hoverphonic opname heb ik de gain op de mixer een stukje verder moeten openzetten dan voor de 2de plaat, maar op de meters blijf ik bij beide mooi buiten de oversturing waasrshuwing van mn mixer..
Ik heb die hooverphonic tracks even naast de flac's van CD gelegd (loudness gecorrigeerd):Yalopa schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 06:51:
Nieuwe recording van dezelfde 2 tracks
https://1drv.ms/u/c/31913...wK8a_l9_bnbyp_JQ?e=IrVXSG
Battersea van LP (buitenste track):
https://audio.home.xs4all.../BatterseaLPconcorde.flac
Battersea van CD:
https://audio.home.xs4all...erphonic/BatterseaCD.flac
Lung van LP (binnenste track):
https://audio.home.xs4all...honic/LungLPconcorde.flac
Lung van CD:
https://audio.home.xs4all.../Hooverphonic/LungCD.flac
Battersea van LP klinkt prima in mijn oren. Beter dan de CD. De stemmen zijn meer 'open' en de high hats klinken wat minder geknepen. De CD klinkt geknepen/gelimit in vergelijk met de LP
Ik heb het idee dat het stereobeeld op CD iets beter is, terwijl dat m.i. niet zou hoeven omdat de effecten in de muziek die echt duidelijk naar rechts (of links) zijn gepanned (zoals sommige drum effecten) bij de LP wel echt helemaal in dat kanaal vallen, dus kanaalscheiding is er genoeg. Maar het verschil is klein.
Iig (m.i.) niet om zodanig te concluderen dat MOV releases slecht zijn. Bij dit nummer geniet bij mij de LP de voorkeur iig.
Bij het nummer Lung is de weergave op LP wel minder. Voornamelijk hoge tonen. Daar mist gewoon detail. Ik hoor nog niet echt de klassieke IGD (scherpe S'en die massaal oversturen), maar het verlies van detail in het hoog is wel het eerste teken. Niet zo gek natuurlijk met een conische DJ naald op 33 toeren op de binnenste groeven van een lange kant (meer dan 20 minuten).
Wellicht is in het snijproces op de binnenste groeven ook wat minder amplitude in de hoge tonen gesneden om IGD te voorkomen, maar zonder vergelijk met een geavanceerdere naald is daar niet zoveel over te zeggen. Ik denk dat het meer aan de gebruikte naald ligt.
Dat housenummer. Tsja, klassiek type housenummer. De plaat is niet versleten oid als je het mij vraagt. Ook niet te hard opgenomen met je mixer (in het digitale traject althans, hoeveel headroom er in het analoge gedeelte zit valt niet te zeggen hier). Je hebt nog een ruime 3dB over.
Op termijn wil ik op deze setup eens een beter naald en element halen voor als ik eens een plaatje wil luisteren in deze ruimte. Dat gaat dan wellicht een Ortofon bleu worden (bronze is me wat te gek). die keuze is gebaseerd op het feit dat ik dit element al in huis heb en dan naalden kan uitwisselen tussen deze setup en de setup in de woonkamer. helaas beneden geen SME arm, anders had ik wat meer mobiliteit met mn naalden.
Dat deze naald en element geen klank toppers zijn weet ik, dat is hun doel ook niet, In general, wat is je bevinding van de rest van de componenten in deze setup? Ben wel geïnteresseerd nu
Je hebt een sl-1200mk2.Yalopa schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:54:
Dat deze naald en element geen klank toppers zijn weet ik, dat is hun doel ook niet, In general, wat is je bevinding van de rest van de componenten in deze setup? Ben wel geïnteresseerd nu
Dat is eigenlijk de beste all round draaitafel ever.
Quartz gestuurd direct drive (dus in vergelijk tussen lp en flac liepen die ook aan het eind van het nummer nog exact synchroon), nog relatief lichte arm met originele headshell, dus de meeste MM elementen doen het daar prima mee (arm zelf is ook licht, dus een iets zwaardere headshell met azimuth instelling werkt ook nog goed), VTA, goed gedempte plint, degelijk, een rem, een styluslichtje. Hij is alleen volledig handmatig, maar dat is een keuze en geen nadeel.
Als er een (uitschakelbare) semi automatische versie van de sl-1200mk2 had bestaan, had ik het wel geweten...
Het elektronische gedeelte kan ik eigenlijk alleen maar beoordelen op aanwezigheid van brom en ruis. En dat is onhoorbaar dus ook goed. Hoe de tonale balans is, dan moet je toch een vergelijk met een andere phonopre maken.
Het zwakste punt is je naald. Een geavanceerdere naaldtip zou meer detail uit de groeven halen (voornamelijk hoge tonen, dus high hats en cymbals klinken meer als een drumstick die een koper raakt ipv dat ze op een kort stukje witte ruis lijken)
Betreffende de ortofon blue is dit een interessant topic op AK waar een blindtest staat tussen de 2M Blue en een Lyra Kleos (€3k). Niemand kan statistisch een verschil horen totdat een test wordt geplaatst van het laatste nummer op een kant. Daar is het verschil heel duidelijk te horen Die Lyra heeft een Microline naald en de 2M bleu een elliptische naald.
https://audiokarma.org/fo...rence-comparison.1052728/
Wel grappig dat die hooverphonic plaat volgens mij op lak gesneden is (je hoort een echo aan het einde van Lung wat bij mijn weten niet bij DMM gebeurt), terwijl bij mijn weten MOV (Record Industry) bijna alles DMM doet. Zeker nu sinds 1 van de 2 Laquer fabrieken is afgebrand (en volgens mij gestopt)

Wat voor een draaitafel en element zijn dit en werden er voor radio doeleinden gebruikt?
Mwah, valt wel mee toch.Duclaasie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:06:
Dat is zeer waarschijnlijk een EMT draaitafel, nog steeds zeer gewild en erg duur.

Neemt niet weg dat de meeste EMT's (de oude idler drives althans) altijd nog tussen de €5k en €10k opleveren. Misschien tot 15k als je een hele mooie 930bbc hebt oid. De latere direct drives (o.a. 938) zijn minder populair.
Ik begrijp de aantrekkingskracht van oude studiotafels omdat ze met een heel ander doel gebouwd zijn dan consumententafels, maar emt's zijn wel erg duur. Typisch zo'n merk waar een mythe rond zweeft.
En in het DD tijdperk zijn ze eigenlijk nooit doorgebroken. Technics (en andere merken) hadden de strijd toen al gewonnen.
Die EMT van het plaatje heeft een all balance arm, wat typisch was voor het NOB (die keuze was volgens mij gemaakt omdat die arm 5gr naalddruk kon leveren, wellicht omdat ze indien nodig een 78rpm plaatje wilden draaien....).
De NOB tafels hadden hun eigen specs bij EMT, wat destijds wel normaal was (dat landelijke omroepen dus aanpassingen aan hun leveringen wilden hebben)
De lift werkt goed maar je hoort wel een soort gekraak als je hem optilt. Wat is hier aan te doen?
De platenspeler heeft op de draaischijf een paar soort kale plekjes. Is daar iets aan te doen?
Er zat helaas geen stofkap bij, ik weet dat er iemand een zelfgemaakte versie verkoopt maar die vind ik vrij duur en niet mooi. Iemand een idee voor een andere oplossing?
De platenspeler kwam met een orgineel technics 207c. De 205c variant zou net wat beter moeten zijn. Ik kwam van een audio technica shibata VM95SH. Zou de 205c gelijk presteren als ik die weet te vinden (of aftermarket) of is het beter om de VM95SH weer te gaan gebruiken?
Ik zou voor de AT-VM95SH gaan.Ryatzu schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:02:
Zou de 205c gelijk presteren als ik die weet te vinden (of aftermarket) of is het beter om de VM95SH weer te gaan gebruiken?
Sterker nog, als je een nieuw element koopt, dan zou ik voor een AT-VM95ML gaan. Die spoort nog iets beter, is iets goedkoper, gaat aanzienlijk langer mee en heeft minder vervorming in het hoog.
Dan kan je zelf ook een vergelijk tussen die twee maken
De kans dat je een EPS-205c met onversleten naald (titanium cantilever met nude elliptische tip) vindt, is vrijwel nihil, of heel erg duur.
Die naalden worden al decennia niet meer gemaakt.
En alle aftermarket naalden zijn van zeer teleurstellende kwaliteit vergeleken met het origineel.
Er is een Jico SAS versie (boron met ML naald), maar die is €280 (dus ca 2x zo duur als een at-vm95ml), en ik vond de frequentiekarakteristiek die ze op ASR meette toch niet echt denderend:
https://www.audiosciencer...6108/page-39#post-1846800
Sowieso zie ik van die Jico SAS naalden wel vaak vreemde afwijkingen daar, wellicht is de kwaliteitscontrole van Jico toch niet zo goed (wat voor dat bedrag toch wel verlangt kan worden).
De at-vm95 serie meet daar heel erg constant, dus bij AT zit die kwaliteitscontrole wel goed in elkaar.
Genoeg AT-vm95ml plots daar.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 13-10-2025 09:42 ]
Om bij het laatste te beginnen: heb je het element uitgelijnd? Ik geloof zelf namelijk niet helemaal in de juiste afstelling van voorgemonteerde elementen. Verder verandert het gewicht van de arm, als je een zwaardere headshell gebruikt. Dit kan (hoeft niet) een negatief effect op de weergave hebben. Hierover is ook al veel gepost in dit forum.franssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:12:
[...]
Ik vond je post via zoeken op " inspelen naald" in dit topic, ik heb net een At-Vm95Ml cartridge op mijn speler gezet en vond dat ding ruk klinken. Sommige delen van de bas in " Diamonds on the soles of her shoes" van Paul Simon klonken alsof de bovenburen met meubels aan het schuiven waren(en ja echt even het volume op 0 gezet, zat toch echt in de plaat/cartridge/naald).
Nu naar een uurtje of anderhalf draaien is dat effect gelukkig weg.
Voor nu meer detail en hoog, moet het nog een aantal uur geven denk ik. De simpele AT95 die eropzat vond ik voller klinken. Hoe is dat bij jou afgelopen?
De nieuwe zit in een headshell die ik er bij levering bij kreeg, de oude in een zwaardere, dat zou ook nog kunnen uitmaken wellicht (naalddruk wel gecorrigeerd).
Dan de naald. De ML zou veel langer mee moeten gaan dan de E. Dat heeft met de slijping te maken en ook hierover zjjn meerdere posts te vinden. Het tweede voordeel, zoals ik dat ervaar, is de betere scheiding van de kanalen. Zelf ben ik ondertussen gewend aan de ML, denk ik. Of ik er weer een zou kopen? Ik weet het echt niet. Ik was zelf altijd tevreden met de E, maar ben vanwege positieve verhalen overgestapt.
Tenslotte speelt je persoonlijke voorkeur ook mee. Ik heb ooit een Shure element verkocht omdat ik hem veel te wollig vond klinken. De koper was er helemaal blij mee......
Ik heb vanavond eens gemeten. Ook een F7511 met gp401mk3 element. En ook de Thorens die laatst heb gekocht, met tp16mk3 arm en tp63 armbuis. Dat is een lichte arm, ik heb mijn at vm740ml erop gezet en was benieuwd hoe dat zou uitpakken.mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
[...]
Wat is eigenlijk de resonantiefrequentie die je meet met die 212 arm en dat gp412 elementje?
:strip_exif()/f/image/xV2PJW8oXnxsEgp6FJL2W4xZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xxD6kqUv5kQl4KsY9zhBrr5r.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 16-10-2025 12:48 . Reden: Typo ]
Anyway, het artikel:

Zit achter een slotje, maar hier te lezen: https://archive.ph/N6mKy
Als zelfs Guus Meewis zijn muziek weer op vinyl uitbrengt dan weet je het wel!„Ik leid nu een grote kringloopwinkel, waarbij de laatste jaren opvalt dat vinyl en zelfs cassettebandjes weer terugkomen. We verkopen hier een hoop pick-ups. Zelfs een Guus Meeuwis brengt zijn muziek weer uit op elpees. Mooi om te zien. Pure nostalgie, alles herhaalt zich weer.”
Pfff. Telegraaf en een foto van Marco Borsato, nou dan weet je wel hoe serieus je dit moet nemen.D_V schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:36:
Ietwat vreemd stukje over verdwenen platenzaken. Alsof vinyl niet inmiddels al een jaar of 5 tot 10 weer enorm populair is en elke redelijk grote stad één of meerdere platenzaken (met cd's en dvd's) heeft. Maar de insteek van het artikel is een beetje alsof er buiten de Free Record Shop of Van Leest niets anders bestond. En ik weet nou niet of dat nou de winkels zijn die ik zelf heel erg mis. De vroegere (tot jaren 90) FRS'en vond ik nog wel leuk maar de latere jaren waren dat toch meer een soort van dumpshops geworden.
Anyway, het artikel:
[Afbeelding]
Zit achter een slotje, maar hier te lezen: https://archive.ph/N6mKy
[...]
Als zelfs Guus Meewis zijn muziek weer op vinyl uitbrengt dan weet je het wel!
We hebben besloten om een unieke plek voor je te creëren met het breedste aanbod aan grammofoonplaten in Tsjechië. Regelmatig bestellen we platen van Tsjechische en buitenlandse uitgevers.
Prijzen lijken netjes en hun assortiment ruim. Zo heb ik de box Metal Church - Reforged en twee albums van KISS op de whishlist gezet. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Voor een paar euro toch nog wat jaren 80 spul gekocht.

Tevens ook nog een aantal andere aankopen de afgelopen tijd gedaan bij Riddim Recordstore en omdat ik er toch moest zijn MFB-Freaks in Lochem:
In Lochem trof ik twee LP's aan van de Golden Earring:
- Het album NorthEastWestSouth
- De verzamelaar van Arcade van de Golden Earring
Bij Riddim Recordstore:
- Normaal - Fonkel Ni-je Nummers Van Olde Knakkers
- Normaal - Vernemstig Te Passe
Die laatst genoemde is een live registratie van Normaal uit 2003 dat opgenomen zou zijn in vereenigingsgebouw "Juliana" in 't Woold als ik Discogs mag geloven bij de notes van de CD variant...
Tjah en dan het nieuwe album van Bökkers: Zeum, gewoonweg zeer goede boerenrock! Hendrikjan Bökkers, ooit nog onderdeel van de band Jovink en de voederbietels richtte een eigen band op nadat Jovink en de voederbietels door gezondheids redenen van een bandlid moest stoppen... Onder de naam Bökkers Dut Normaal leerde ik deze band kennen tijdens het slot concert van Rowwen Hèze en destijds, zoals de naam al aan gaf coverde ze Normaal...
Twee jaartjes later waren ze er weer bij Rowwen Hèze in het voor programma, nu onder de naam Bökkers en met eigen werk... Ik raakte verkocht aan de muziek en sindsdien ben ik elk album aan het kopen geslagen voor mijn eigen collectie... Veel is er zover ik weet nog niet op LP, maar het laatste Album en een live album die ik eerder gekocht had wel, dus die heb ik op LP en de rest op CD...
Ook dit album zeer geslaagd!
MuziekLiefhebbert
Bedankt, ik zal eens kijken of ik het op kan nemen en delen.oldsmelly schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:17:
@JimmyNL Ik had 2 versies van dat album , een uit de atlantic75 serie en een normale pressing (die heb ik ondertussen weggeven) .. De atlantic klink fenomenaal goed maar de andere pressing is prima om naar te luisteren en ik krijg ook van mijn oom niet te horen dat de pressing slecht is.
Klinkt gewoon prima. Mooi vol geluid.
Wélke versie heb JIJ? misschien een fout bij het persen, misschien een inferieure persing? Ik heb precies die versie die D__V ook heeft en die klinkt prima.JimmyNL schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 15:42:
Ik struikel over het onderstaande album. Het klinkt zó slecht dat ik bijna niet kan geloven dat dat zo is gedaan en of er iets aan mijn kant speelt.
Dat is gewoon precies dezelfde versie als D__V en ik ook hebben.... je kunt dan wel gaan vermoeden dat je een exemplaar hebt met defecten of overmatige slijtage (als de eerdere eigenaar met een brakke speler en/of een brakke oude naald of naalddruk heeft afgespeeld dan ga je dat op een gegeven moment wel horen. )JimmyNL schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:41:
Ik heb deze versie;
Wat moet overigens de functie van die opstaande randjes zijn? Want geen een andere mat, behalve voor zover ik weet die van Thorens heeft dit.
[ Voor 24% gewijzigd door Toshirou op 24-10-2025 10:04 ]
(Vind hem zelf ook niet bepaald mooi, maar dat is maar smaak.
Voor een Thorens wil je m.i. eigenlijk gewoon de TD-160 super / TD-3xx serie mat hebben, vlak en dik rubber op een kleine verlaging bij het label na. (Zou je hem echt helemaal vlak willen dan wordt de spoeling wel heel erg dun. Die verlaging heeft ook de functie om het label ruimte te geven zodat de rest van de plaat maximaal gekoppeld wordt. Dus m.i. is dit beter dan compleet vlak.)
Een andere vlakke mat die me bijstaat is de vlakke mat van de hogere Kenwood KD / KP modellen (990, 7010, 8030) en de JVC QL-Y (3F, 5F, 55F,77F) en QL-A (75, 95) modellen.
De oude Denon matten, 5 mm dik en lekker zwaar, vind ik ook prima, alleen daar zitten wel enkele hele smalle geultjes in. Ik heb hier nog een nieuwe DP-300 mat (original replacement part) liggen en die is ook gewoon 5mm.
Dan heb je nog Technics. Die hebben nog meer geultjes en een verlaging bij het 7 inch gebied. Alleen de echt oude SL-1200MK2 matten van Technics zijn dik (4mm+), daarna werden ze al snel dunner (3.5 en 2.7 mm).
Ik zou zelf rustig wachten tot er een 2e hands TD-3xx / Super mat langs komt.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 24-10-2025 11:46 ]
Deze week eindelijk To The Bone voor een redelijk acceptabele prijs gevonden, nu moet ik alleen nog Insurgentes en Grace For Drowning van zijn soloplatenD_V schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:24:
[...]
"Signify" vind ik ook één van de mindere maar hij was ooit op Amazon Duitsland maar 12 euro dus toch maar gekocht. "The Raven" en "Insurgentes" ook ooit voor 15 euro gekocht op amazon. Hier in de platenwinkel zie ik ze nooit onder de 45 euro.
"Lightbulb Sun" (de 2008 versie met bonus nummers) vind ik overigens één van de best klinkende albums die ik heb.
Precies, die zoek ik. Ik de jaren 80 heb ik er ooit eentje gekocht bij Aring, in de Jordaan. Daar kwamen ook de VB versies van de 160 vandaan, vernoemd naar Vincent Bakker of zo. Die zie je heel soms nog op MP langskomen.Cap schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
Ik zou zelf rustig wachten tot er een 2e hands TD-3xx / Super mat langs komt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Is die cartridge dan niet van blik? Dan heb je al een kooi van Faraday.Duclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:53:
Voor de echte neuroten onder ons, ik heb headshell en element boutjes vervangen voor titanium met messing moeren. De standaard boutjes die bij mijn element geleverd werden zijn, je verzint het niet met een magneet in de buurt, van een Ferro metaal.
[Afbeelding]
Dat werkt niet tegen magnetisme. Houd maar eens (voorzichtig) magnetisch gereedschap bij een MC elementfranssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:04:
[...]
Is die cartridge dan niet van blik? Dan heb je al een kooi van Faraday.
oh stom van me, werkt inderdaad niet tegen magnetische statische veldenDuclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:16:
[...]
Dat werkt niet tegen magnetisme. Houd maar eens (voorzichtig) magnetisch gereedschap bij een MC element
Volgens mij zijn de m2 boutjes van bijv. thorens (en misschien lenco?) ook van een 300 serie rvs en dus heel licht magnetisch (doorgaans alleen met een neodymmagneetje aan te trekken).
Maar de vraag is wel of het kwaad kan. Een ferromagnetisch boutje gaat de polariteit/magneetveldrichting van de bestaande magneet aannemen en neemt dan geen verder deel aan de signaalgeneratie. Dat gebeurt namelijk alleen door beweging.
Doordat het boutje statisch is, verandert het m.i. ook eigenlijk niets aan het aanwezige magneetveld.
Ik denk dat het grootste gevaar erin schuilt dat als de boutjes/moertjes echt magnetisch zijn, ze bij montage/demontage naar een bepaald gedeelte van het element getrokken kunnen worden en de naald kunnen raken/beschadigen in die ongecontroleerde beweging.
[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2025 18:18 ]
Ja tuurlijk. temeer omdat het niet nodig is en er genoeg alternatieven zijn (rvs, aluminium, messing, titanium).Duclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:37:
Soms ís gemoedsrust reden genoeg om iets te doen, ongeacht of het hoorbaar is of niet.
Ik wil ze ook niet hebben.
De enige keer dat ik echt magnetische schroefjes heb gezien dat was toen ik een verschrikkelijk goedkoop chinees element kocht om te testen. Alles was intens slecht aan dat element, incl de magnetische schroefjes..
dus dat is een beetje mijn associatie
Volgens mij heb ik voor de rest alleen nog maar alu schroefjes bij elementen/headshells geleverd gezien (op rvs thorens m2 schroefjes na dan)
:strip_exif()/f/image/4sEAIRtVuokwlJQPVGVG2dC2.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/51IuyIMe0oj0oTwn4P3DivZz.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6zxuTAEXB5sawbEzofWAGk9e.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EoeEOQLVLCI0uSFm2jY0uLSl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6fd7C7QtXrlwlmgau2BP3zIM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WwIVGPeUlXj0XaXpsg6fVEz2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hpNGymfkry5ixYyuRwqCucJJ.jpg?f=fotoalbum_large)