Bekend Dual probleem met de kap. De veerspanning is regelbaar door te draaien aan de geribbelde cilinders bij de scharnieren. Echter door de constructie van het Dual scharnier is het vaak óf hij gaat niet goed open (te lage veerspanning) óf hij gaat niet goed dicht (te weinig veerspanning). En het nadeel van een hoge veerspanning is ook dat de kans dat de lip aan de achterzijde van de kap, die in de scharnieren valt, eerder gaat scheuren. Dit is iets wat bij veel Duals gebeurt bij onvoorzichtig gebruik.

Technics heeft in bepaalde series (SL-D, SL-Q, SL-5xxx, SL-3xxx) ook zo'n ergernis scharnier met 2 lipjes aan de kap die in een plastic scharnieren moeten vallen: ook ellende. De lipjes zijn erg teer en breken vaak af. -O-

Een klassiek scharnier met een metalen plaatje aan de achterkant heeft het scharnierpunt anders zitten en, belangrijk, bovenin een mooi "dood punt" waar de kap min of meer in balans is. Dit zorgt er samen met de veerspanning voor dat ie goed open blijft staan. En ook goed dicht gaat (want niet te hoge veerspanning). Bovendien scheurt de kap, mits van degelijk materiaal, ook niet snel met 2 van die metalen plaatjes van voldoende oppervlak achterop.

Ook van het klassieke scharnier is een 'ellende' variant die veel in eind jaren 70 / begin jaren 80 spelers van o.a. Sony en Kenwood gebruikt werd: de behuizing is gemaakt van plastic, en de veer drukt met volle kracht tegen dit plastic, graaft zicht verder in en... uiteindelijk breekt de veer door het plastic en weg is de veerspanning en dus de functie van het scharnier.

Dus een goed scharnier is geheel van metaal, heeft voldoende sterke veren en heeft metalen houders van voldoende oppervlak die de kap goed omvatten. :Y Geen lipjes, geen plastic. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 01-03-2026 18:56 ]

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 15-03 17:19

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Geïnspireerd door je bericht ben ik maar wat meer gaan rondspelen met de draaiknoppen en hij zit nu perfect! Hij blijft nu over alle 'hoeken' 'stijf' staan, maar ik vind het best. Er zit dus ook een Lencosupermatic op, geen idee of ik die ooit ga gebruiken, ding lijkt mij vrij onpraktisch, maar ik krijg hem er niet vanaf en ik wil de stofkap niet slopen (ga ik trouwens wel ooit nog mooi polijsten en oppoetsen, maar dat wordt voor over een paar weken maar) dus die blijft mooi zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQ9v7hfk2rtuMNkGlE6-vmOTpPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WltZPHLV8KNNGDd2cQRDh22.jpg?f=fotoalbum_large

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:43
Dit is toch wel genieten. Heerlijk even een plaatje draaien, rust nemen en actief muziek luisteren. Exact wat ik wilde. Kastje bij de kringloop gehaald, eerste platen gekocht en er zijn er nog wat onderweg. Ik snap jullie wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ekVkngd1Jy967VesI4NXMxrC8w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WbaL03dLoWpxMYHtsyOpT0fs.png?f=fotoalbum_large
Net kastje hoor. Stoel staat er ook netjes bij. Nette platenspeler ook. ;-)

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:43
Cap schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:12:
Net kastje hoor. Stoel staat er ook netjes bij. Nette platenspeler ook. ;-)
Yes heel blij mee. Zocht eigenlijk een tijdelijk kastje om in ieder geval de speler kwijt te kunnen, maar deze staat wel echt top. Lang leve de kringloopwinkel.

Speler echt fantastisch, dank voor de hulp en deze tip!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-03 17:49
@Hermes-3040 en @crimby mooie setups :-D

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Even een update inzake de Humminguru HG01
Gisteren binnen gekregen.

Oude LP van Madonna - True Blue uit de kast gepakt en eerst gewassen met de Okki Nokki en vervolgens op de platenspeler.

Schone plaat, afspelen met af en toe een tikje of kraakje (dat is al jaren de beleving met dit exemplaar).

Na het draaien in de HG01 met Demi water en 1 druppel Groovewasher Gsonic.
Wederom op de draaitafel, alle kraakjes en tikjes gewoon verdwenen.

Dus de eerste indruk is gelijk zeer goed.

Nu maar eens alles bij langs en kijken wat ik nog meer tegen ga komen

Zijn er ook zaken die wat minder goed zijn bij de HG01?
Het afmeten van de juiste hoeveelheid water is wel een dingetje, maar dat zal wel gaan wennen.

Daar heeft HG natuurlijk ook al een oplossing voor, maar 190 euro voor een automatische waterdispenser is best een hoop geld, dus eerst maar zonder aan de slag. Ik heb ruim 5000 platen om goed te testen 😁

GerkeP

• Rens1967
Mooi dat je er gelijk succes mee hebt. Met ruim 5000 platen hoef je je voorlopig niet te vervelen. :)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

GerkeP schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:49:
Gisteren binnen gekregen.

Oude LP van Madonna - True Blue uit de kast gepakt en eerst gewassen met de Okki Nokki en vervolgens op de platenspeler.

Schone plaat, afspelen met af en toe een tikje of kraakje (dat is al jaren de beleving met dit exemplaar).

Na het draaien in de HG01 met Demi water en 1 druppel Groovewasher Gsonic.
Wederom op de draaitafel, alle kraakjes en tikjes gewoon verdwenen.

Dus de eerste indruk is gelijk zeer goed.

Nu maar eens alles bij langs en kijken wat ik nog meer tegen ga komen

Zijn er ook zaken die wat minder goed zijn bij de HG01?
Het afmeten van de juiste hoeveelheid water is wel een dingetje, maar dat zal wel gaan wennen.

Daar heeft HG natuurlijk ook al een oplossing voor, maar 190 euro voor een automatische waterdispenser is best een hoop geld, dus eerst maar zonder aan de slag. Ik heb ruim 5000 platen om goed te testen 😁
Blijft met dit apparaat het label droog? Dit is bij b.v. de Knosti wel een dingetje.
Die HG kost ook gewoon 600 piek en dat is een flinke investering...

[ Voor 13% gewijzigd door Nyarlathotep op 04-03-2026 10:27 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

• GerkeP

GerkeP

Nyarlathotep schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:27:
[...]

Blijft met dit apparaat het label droog? Dit is bij b.v. de Knosti wel een dingetje.
Die HG kost ook gewoon 600 piek en dat is een flinke investering...
Label blijft droog als je de juiste hoeveelheid vloeistof gebruikt.
Ja, flinke inverstering, maar de Tonar (OkkiNokki) was ook 550 euro😉
Als je het verdeeld over het aantal platen, dan valt het heel erg mee.
Daarnaast heb ik bij de HG alleen demiwater nodig (en 1 drup Gsonic. Als je dat vergelijkt met de Tonar QS vloeistof, bespaar je daar weer heel veel op

GerkeP

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07

Pierre

Van nature lui!

Die van 338 euro lijkt me toch ook een goede of niet?
https://humminguru.com/pr...ic-vinyl-record-cleaner-2

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• GerkeP

GerkeP

Dat is dezelfde, maar daar moet je rekening houden met invoerrechten, btw en wat de vervoerder nog aan inklaringskosten wil hebben.
Misschien dat je 2 tientjes goedkoper uit bent, maar via Amazon heb je gewoon recht op de in Nederland geldende garantieregels in plaats van 1 jaar beperkte garantie

GerkeP

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:33
Ik zie bij amazon.nl de goedkoopste voor 599 staan dat is nog best een verschil, dus even uitzoeken of het rechtstreeks inclusief verzenden, inklarings ed nog steeds goedkoper is.

• GerkeP

GerkeP

pman63 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:41:
Ik zie bij amazon.nl de goedkoopste voor 599 staan dat is nog best een verschil, dus even uitzoeken of het rechtstreeks inclusief verzenden, inklarings ed nog steeds goedkoper is.
Dat is dezelfde inderdaad.
Het scheelt echt maar 20 euro als je geluk hebt.
Verzending vanuit Hong Kong (China) dus sowieso extra heffingen.
En met de verschillende vervoerders is het altijd de vraag wat ze aan inklaring doorberekenen.

Had laatst een LP van Pet Shop Boys vanuit de UK, PostNL berekende dus gewoon 40 euro aan inklaringskosten op een album van 31 GBP 🤬

GerkeP

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-03 15:23
GerkeP schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:55:
Had laatst een LP van Pet Shop Boys vanuit de UK, PostNL berekende dus gewoon 40 euro aan inklaringskosten op een album van 31 GBP 🤬
Ik durf al jaren niks meer van buiten de EU te bestellen. De kans dat je veel te duur uit bent is gewoon te sterk aanwezig. Het enige non-EU wat ik nog vertrouw is Aliexpress, want dat is tot nu toe altijd goed gegaan (die hebben hun administratie op orde en doen alle aangiftes e.d. vooraf).

• GerkeP

GerkeP

kozue schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Ik durf al jaren niks meer van buiten de EU te bestellen. De kans dat je veel te duur uit bent is gewoon te sterk aanwezig. Het enige non-EU wat ik nog vertrouw is Aliexpress, want dat is tot nu toe altijd goed gegaan (die hebben hun administratie op orde en doen alle aangiftes e.d. vooraf).
Ik heb de HG nu gewoon bij Amazon besteld. Keurig op tijd afgeleverd zonder poespas, Amazon heeft dat allemaal al geregeld en verzending is gewoon vanaf Hong Kong geweest.
Heb ik nu teveel uitgegeven aan het apparaat? Misschien wel, maar is het het mij allemaal waard, absoluut. Inmiddels 8 LP's door de HG heengehaald, verbluffend resultaat

[ Voor 3% gewijzigd door GerkeP op 04-03-2026 13:46 ]

GerkeP

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:44
...

...
Gewoon zo'n maatbeker werkt prima! Je hebt ergens tussen de 350 en 370ml nodig voor 12" platen.
(andere halve liter maatbekers werken ook. Ik gebruik deze maatbeker alleen voor bij de HG, en dus niet bij het bereiden van voedsel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQbNpayC2C3usHV0NevLmn7d6J4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LCTR2cDeR6YpCR4F4B2n1nPt.webp?f=fotoalbum_large

Ik heb nog meegedaan aan de kickstarter campagne (januari 2021) voor de Humminguru en heb de HG01 dus al sinds de eerste leveringen in november 2021. Inmiddels een paar honderd albums gereinigd met meestal zeer goede resultaten. Verwacht echter géén wonderen bij (blijkbaar) versleten albums. Maar zeker echte M, NM en VG++ albums kunnen naar echt uitstekende hoogtes worden gebracht. Alle tweedehands platen gaan bij mij eerst door een Knosti voor een prewash.... en daarna hup, kwartiertje in de HG voor een schoon en droog resultaat. nieuwe (goede) binnenhoes er om heen en klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJqgkdaG4D4XaAFOuTyGrhWgmYg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9CFzMEqVmHwlSkqV2RN2FbTL.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Pavv op 05-03-2026 18:56 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Ultrasoon reinigen is uiteindelijk ook maar getik in een bak vloeistof (en werkt uitstekend, tenminste ik gebruik het voor sierraden etc).
Dus ik vind die HG wel erg duur, en hou het bij mijn knosti. Misschien dat ik wel eens iets bouw met een gastronoom-bak, een 3D geprinte houder en een ding dat tikt (deurbel oid).

Maar voor de eigenaren, zien jullie echt vervuiling/residu in de vloeistof na gebruik?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:02:
Ultrasoon reinigen is uiteindelijk ook maar getik in een bak vloeistof (en werkt uitstekend, tenminste ik gebruik het voor sierraden etc).
Dus ik vind die HG wel erg duur, en hou het bij mijn knosti. Misschien dat ik wel eens iets bouw met een gastronoom-bak, een 3D geprinte houder en een ding dat tikt (deurbel oid).

Maar voor de eigenaren, zien jullie echt vervuiling/residu in de vloeistof na gebruik?
Een knosti kost rond de €60,- en een Vevor ultrasoon voor 6-8 lp's met hoogteverstelling rond de €115,-.
Welk apparaat er duur is......
Ik zie echt vervuiling/residu in de vloeistof na gebruik, nog erger als het nicotine vinyl is. :)
Het vervuilde vinyl is weer als nieuw na een ultrasoon badje.
Versleten / grijs gedraaide exemplaren krijg je met een ultrasoon of knosti behandeling niet meer goed afspeelbaar. Maakt wel herrie. :P

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 05-03-2026 19:38 ]

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik heb ook een knosti, alleen ik moet eens opzoek naar iets anders om het vinyl tussen te klemmen. Ik had zondag een paar keer dat het label nat geworden was.
Denk niet dat ik de enige ben hier met een Knosti, zijn er andere oplossingen voor.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• franssie

franssie

Save the albatross

BenEco schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:28:
[...]

Een knosti kost rond de €60,- en een Vevor ultrasoon voor 6-8 lp's met hoogteverstelling rond de €115,-.
Welk apparaat er duur is......
Ik zie echt vervuiling/residu in de vloeistof na gebruik, nog erger als het nicotine vinyl is. :)
oh 115 is prima, ik heb dan scheef gezocht, want ik zag prijzen van 300+ EUR.
Ik zal eens naar die Vevor kijken dan, ik geloof dus echt wel in ultrasoon reinigen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

In ander nieuws, mijn schoonmoeder had nog een Pioneer PL-1300 en een stapel oude platen waar ze aa gehecht is.
Net even service manual gedownload en laat 'm nu even proefdraaien, ding is nog op snelheid. Morgen even testen aan de versterker en de auto dingen testen, maar met wat mazzel werkt ie nog gewoon (na 20+ jaar stilstand).
Ik heb nog wel een zo goed als nieuwe cartridge over om erin te zetten. Dan nog een compact (micro?) setje vinden met Phono in en CD en boekenkast luidsprekertjes oid.

• GerkeP

GerkeP

Ik heb een Knosti die ik gebruikte om voor te weken.
Daarna op de Tonar (Okki Nokki)
Prima resultaat, maar ik merk nu dat de HG01 echt nog een flinke stap beter is.

Ik zal de komende tijd nog wel vergelijkend warenonderzoek doen en hier af en toe delen

GerkeP

• franssie

franssie

Save the albatross

@Cap ik zag in een oudere versie van dit topic dat jij een SL-1300 had of hebt? Ik kwam een stukje zwart plastic tegen waarvan ik bang ben dat het van de houder voor de arm is.
Ik ben op zoek naar een foto van de arm-houder om te kijken of die compleet is. Eventueel kan ik wat ontwerpen en 3D printen maar dan helpt het of ik weet of er wat mist :P

Ding draait nu nog steeds stabiel, morgen even langs werk denk ik (want daar staan mijn platen etc) om deze te testen.

franssie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:25:
@Cap ik zag in een oudere versie van dit topic dat jij een SL-1300 had of hebt? Ik kwam een stukje zwart plastic tegen waarvan ik bang ben dat het van de houder voor de arm is.
Ik ben op zoek naar een foto van de arm-houder om te kijken of die compleet is. Eventueel kan ik wat ontwerpen en 3D printen maar dan helpt het of ik weet of er wat mist :P

Ding draait nu nog steeds stabiel, morgen even langs werk denk ik (want daar staan mijn platen etc) om deze te testen.
Bedoel je de armsteun of bedoel je wat anders?

Bij de meeste Technicsen kom je er met een SL-1200MK2 armsteun en evt wat freubelen aan het onderstel wel (lijmen op bestaand deel, uitboren, schoeven, etc.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfZ8HYwge50Obu8DavXjnnlGhJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dF26apcGJPHmRO2hBdupObgB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNgJfdyU86HjIZFpaRbeDKK76M4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxbZRnIzKgphXlEugICB9P7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGXinILJjhTJoYfx4Fi53eskjNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/siTmaogVGgoAl0TvzzZru96p.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Cap schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 22:40:
[...]

Bedoel je de armsteun of bedoel je wat anders?

Bij de meeste Technicsen kom je er met een SL-1200MK2 armsteun en evt wat freubelen aan het onderstel wel (lijmen op bestaand deel, uitboren, schoeven, etc.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die bovenste! ik ga morgen met daglicht kijken.
Dank voor je snelle en duidelijke reactie
_/-\o_

• Rens1967

Dit zijn filters van een Degritter, een gebruikte en een schone. Je kan wel zien wat voor prut er van LP's af kan komen (en ik rook niet eens). Dit was na 50 LP's, die ik ook al eens door de Knosti gehaald had. Ultrasoon reinigen heeft duidelijk wel zin. ;) Maar ik heb vroeger gezien dat ook de vloeistof van de Knosti na x LP's gaat verkleuren, dus die haalt ook al aardig wat troep eraf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgkQ5YQwnzMOTtWBL0W2uJirwhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xXzNbMcUeB5oxAkYwwdG4fq.jpg?f=fotoalbum_large

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59

D_V

Er staan toch gewoon 2 streepjes (voor 7"en 12") op de zijkant van de waterbak tot hoe hoog je vullen moet?

• D_V

D_V

Je ziet wel wat drijven op het water ja. Bij nieuw vinyl valt me altijd op dat er een soort van olie-filmpje zichtbaar is aan de wateroppervlakte.

• GerkeP

GerkeP

D_V schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 02:48:
[...]

Er staan toch gewoon 2 streepjes (voor 7"en 12") op de zijkant van de waterbak tot hoe hoog je vullen moet?
Jazeker, maar ik ben 60+ en dan werken de ogen wat minder 😉
Is voor mij lastig te zien vanwege het contrast.

GerkeP

• D_V

D_V

GerkeP schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 03:25:
[...]

Hah, ik ben 50+ en vind ze ook vrij lastig te zien hoor!
Maar ik schud ze gewoon vol vanuit een 5 liter fles. :D

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05:37
Vroegah gingen we anders om met vinyl als heden ten dage, we pakten de LP met de vingers op de groeven, er viel as en stof op en vingers zijn nooit vetvrij, de LP kon dagen op een draaitafel liggen. Stof plak heerlijk aan het vet van de vingers, staticiteit doet er een schepje bovenop. Nicotine geeft nul aanslag maar wel de gekarameliseerde suikers die in sigaetten zitten, dat wordt die bruine teer laag. Ik kocht al in de jaren 70 mijn huidige knosti wasser en gebruik deze nog steeds, nooit 1 label nat gehad, wel goed laten uitlekken voordat je de schijf verwijderd na het wassen.
Malle-piet schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:09:
Vroegah gingen we anders om met vinyl als heden ten dage, we pakten de LP met de vingers op de groeven, er viel as en stof op en vingers zijn nooit vetvrij, de LP kon dagen op een draaitafel liggen.
Wij vroeger als tieners niet hoor: bij het uithalen raakte je alleen de zijrand (duim) en het label (vingers) aan, vervolgens kwam de tweede hand tegen de rand aan de andere kant en werd de LP over de spindle gelegd. Idem bij het afhalen/terugstoppen van de LP. Dit was bij mij en in mijn omgeving (vrienden / bekenden) standaard. De vingers kwamen gewoon nooit aan de groeven.

Was ook wel logisch, want je had al snel 20 of 25 gulden betaald voor die nieuwe LP en dat was toen gewoon heel veel geld, zeker voor een tiener.

Ik krijg juist vaak kriebels als ik in filmpjes zie hoe veel vinyl enthousiastelingen uit het post-vinyl tijdperk de platen hanteren... gewoon met die duimen en vingers vastpakken op de groeven... Lekker met veel druk dat vet in de groeven drukken dus. :X

Dus precies de omgekeerde ervaring. :P

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 06-03-2026 10:12 ]

• Rens1967
Malle-piet schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 05:09:
Vroegah gingen we anders om met vinyl als heden ten dage, we pakten de LP met de vingers op de groeven, er viel as en stof op en vingers zijn nooit vetvrij, de LP kon dagen op een draaitafel liggen. Stof plak heerlijk aan het vet van de vingers, staticiteit doet er een schepje bovenop. Nicotine geeft nul aanslag maar wel de gekarameliseerde suikers die in sigaetten zitten, dat wordt die bruine teer laag. Ik kocht al in de jaren 70 mijn huidige knosti wasser en gebruik deze nog steeds, nooit 1 label nat gehad, wel goed laten uitlekken voordat je de schijf verwijderd na het wassen.
Ik en mijn moeder waren vroeger voorzichtig, maar mijn vader greep alles zo vast, die boeide het niet 8)7

• Pavv
GerkeP schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 03:25:
[...]

Je kunt ook een stickertje plakken, of met een Magic marker een duidelijkere streep zetten op tank op de door jouw gewenste hoogte... goedkopere oplossing kan ik niet bedenken :*)

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:10
Voor 65 euro een Denon HA-1000 mc prepre meegenomen uit de kringloop. Ziet er uit als een serieus gevalletje uit eind jaren 70.

Ik kan hem alleen niet testen, heb geen mc element. De bypass (direct naar een mm voorversterker) werkt, en het geluid is logischerwijs zwaar overstuurd als ik een mm element door de mc trap stuur. Ik lees dat veel eigenaren de elco’s hebben vervangen. Ik kan hem eens openmaken en kijken of ik lekkende elco’s ontwaar, of er een paar loshalen en doormeten. Blind gaan recappen hou ik niet zo van.

As is verkopen kan ook natuurlijk, ben eigenlijk niet van plan om ooit nog met mc te gaan draaien. Had stiekem gehoopt dat het ook een mm pre was maar helaas, de mm stand is puur een bypass.

Wat nu?

Ps de kringloopmedewerker die er ‘ok’ op heeft geschreven had vast wel een draaitafel met mc element staan om hem te testen… 😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWMC2UPOBy3DTbpRjWiL3YKg8JI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZkanSCmtg4FqLtruAVyhvuC.jpg?f=fotoalbum_large

• GerkeP

GerkeP

Pavv schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:48:
[...]

Je kunt ook een stickertje plakken, of met een Magic marker een duidelijkere streep zetten op tank op de door jouw gewenste hoogte... goedkopere oplossing kan ik niet bedenken :*)
Ik heb de knoop al doorgehakt.
Toch de dispenser besteld.
Geld moet rollen en omdat ik geen last heb van de exploderende brandstofprijzen ben ik solidair en geef ik wat extra geld uit aan leuke dingen (heb ik ook wat pijn in de portemonnee) 😜

GerkeP

• D_V

D_V

GerkeP schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Geld moet rollen en omdat ik geen last heb van de exploderende brandstofprijzen ben ik solidair en geef ik wat extra geld uit aan leuke dingen (heb ik ook wat pijn in de portemonnee) 😜
Groot gelijk, gewoon doen als je het leuk vindt. Ben benieuwd naar de review!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:45
nineball schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:33:
Voor 65 euro een Denon HA-1000 mc prepre meegenomen uit de kringloop. Ziet er uit als een serieus gevalletje uit eind jaren 70.

Ik kan hem alleen niet testen, heb geen mc element. De bypass (direct naar een mm voorversterker) werkt, en het geluid is logischerwijs zwaar overstuurd als ik een mm element door de mc trap stuur. Ik lees dat veel eigenaren de elco’s hebben vervangen. Ik kan hem eens openmaken en kijken of ik lekkende elco’s ontwaar, of er een paar loshalen en doormeten. Blind gaan recappen hou ik niet zo van.

As is verkopen kan ook natuurlijk, ben eigenlijk niet van plan om ooit nog met mc te gaan draaien. Had stiekem gehoopt dat het ook een mm pre was maar helaas, de mm stand is puur een bypass.

Wat nu?

Ps de kringloopmedewerker die er ‘ok’ op heeft geschreven had vast wel een draaitafel met mc element staan om hem te testen… 😀

[Afbeelding]
Dat is een hartstikke leuk ding!! Heb hier laatst een HA-500 onder handen gehad en het spul uit die tijd is nog erg mooi gebouwd.

Een recap kan echt geen kwaad, ding is waarschijnlijk meer dan 40 jaar oud. Na een recap en nalopen is die echt wel prima verkoopbaar. Waarom kom ik nooit zulke koopjes tegen bij de kringloopwinkel…
@nineball Head amp, met andere woorden een pre-pre. Dus inderdaad heb je nog altijd een MM voorversterker nodig. :)

Zeker een serieus ding, dat zie je wel aan die gescheiden voeding en ook als je hem openmaakt.
Alleen slechts weinig mensen willen zo'n hele dubbele unit voor alleen MC. Dus de markt voor zo'n ding was en is klein.

Serieuze bouwkwaliteit (deze heeft een recap gehad):
Afbeeldingslocatie: https://www.soriaudio.com/files/attach/images/205/691/042/059/6f988f8c47adc58d5254278bb9406f7d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.soriaudio.com/files/attach/images/205/691/042/059/b5615b6f701ded957038c4d8fddb70a1.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Cap op 06-03-2026 18:41 ]

• Rens1967
GerkeP schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:51:
[...]

Goede keuze, zeker met de grootte van jouw collectie :)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:44

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik zit stiekem wel te twijfelen over die HG... Ik heb genoeg platen die een goed bad kunnen gebruiken, en die Knosti is het ook net niet, zeker omdat de labels nat worden.

Kan ik mijn thuismgemaakte Knosti mix (demi water, isopropanol, druppeltje wetting agent) ook gebruiken in die HG?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• GerkeP

GerkeP

Nyarlathotep schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:53:
Ik zit stiekem wel te twijfelen over die HG... Ik heb genoeg platen die een goed bad kunnen gebruiken, en die Knosti is het ook net niet, zeker omdat de labels nat worden.

Kan ik mijn thuismgemaakte Knosti mix (demi water, isopropanol, druppeltje wetting agent) ook gebruiken in die HG?
Je hebt alleen demiwater en 1 druppel vloeistof voor ultrasoon nodig.
Geen idee of je eigen mengsel kan (en garantie technisch mag)

GerkeP

• D_V

D_V

GerkeP schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:14:
[...]
Geen idee of je eigen mengsel kan (en garantie technisch mag)
Ik denk niet dat je je daar druk over moet maken. Toen de Humminguru net uit was stond er op hun website dat je alleen water zonder toevoegingen mocht gebruiken maar inmiddels verkopen ze zelf ook zo'n flesje (met wetting agent?)

• Pavv
Nyarlathotep schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:53:

Dat is precies wat ik al een paar jaar gebruik in mijn HG.... 8)
(voorheen met oude ilfotol uit mijn doka (!!), tegenwoordig met fancy Groovewasher. G-Sonic. )

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50

BCC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsjO1mYs21SkfXTo_kqdcEWdWQw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iOGIPN4x9ZKJR2eosBvkplh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL2bKFR181K39giT5Abzomlcgbk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Lj70g371SYjt8CtrdMYCkEs.jpg?f=fotoalbum_tile
Mooi weertje voor een line out modificatie 👍

[ Voor 50% gewijzigd door BCC op 08-03-2026 12:42 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-03 16:01
BCC schreef op zondag 8 maart 2026 @ 12:34:
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi weertje voor een line out modificatie 👍
En wat voor modificatie ben je aan het maken?

• BCC

BCC

Rdam schreef op zondag 8 maart 2026 @ 17:53:
[...]

En wat voor modificatie ben je aan het maken?
ik heb een velleman voorversterker ingebouwd met behoud van de orignele tulp aansluitingen. Daar komt dus nu line level uit en kun je dus direct in je versterker / bluetooth speaker prikken. Deze pickup had echter geen DC , dus ik heb een voltcraft gereguleerde adapter gekocht (voor 9 euro bij bol) uit elkaar gesloopt. (Dit is plaatje 2) De adapter heb ik vervolgens en rechtsboven op de AC in gesoldeerd. (Plaatje 1) De 12V loopt vervolgens helemaal rond naar de versterker print ( links op plaatje 1) omdat ik uit de buurt wou blijven van de motor en andere 230Vac storing en de gekke metalen stokjes voor de knoppen.

De tulp stekker is nu 20cm korter maar verder zie je er niets van en als je echt wil kan hij zo terug naar origineel.

Ik kan nog wat foto’s posten als mensen het interessant vinden / zelf ook willen doen. De voorversterker heeft 10-32V gereguleerde DC nodig en normaal vind je dat wel ergens in de pickup maar bij deze dus niet.

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 08-03-2026 18:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Leul project, maar als ik de plastic fantastic behuizing en binnenkant van de platenspeler zo zie vraag ik me wel af of die deze mod (en de centen) waard is? Ik gok dat de adapter en voorversterker meer kosten dan de speler.

Om welke platenspeler gaat het, als ik de made in italy behuizing en de opzet van knoppen etc zo zie denk ik, een Philips FP140 snaaraandrijver?

• birdie_man
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-03 14:15
Pierre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:31:
Ik heb ook een knosti, alleen ik moet eens opzoek naar iets anders om het vinyl tussen te klemmen. Ik had zondag een paar keer dat het label nat geworden was.
Denk niet dat ik de enige ben hier met een Knosti, zijn er andere oplossingen voor.
Ik gebruik de Nagaoka CLP-02 labelbeschermers. Die houden het label goed droog. Ze passen ook in de Knosti, al is het wel een beetje behelpen. Het ratelt wat bij het ronddraaien (van de geribbelde knoppen) en de plaat komt niet zo diep meer in de Knosti, maar meestal wel diep genoeg om de muziekgroeven toch nog tussen de borstels te krijgen. Voordat platen bij mij de Knosti in gaan doe ik meestal nog een eerste reinigingsstap met Vinylzyme Gold en een losse borstel waardoor het ergste vuil eraf is voor ze in de vloeistofbak gaan.

• Rens1967
Cap schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:38:
Leul project, maar als ik de plastic fantastic behuizing en binnenkant van de platenspeler zo zie vraag ik me wel af of die deze mod (en de centen) waard is? Ik gok dat de adapter en voorversterker meer kosten dan de speler.

Om welke platenspeler gaat het, als ik de made in italy behuizing en de opzet van knoppen etc zo zie denk ik, een Philips FP140 snaaraandrijver?
Ik denk een familielid. De FP140 ziet er van binnen net iets anders uit, maar knap dat je dat zo ziet. _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vj-Q4aF5ANdx0r_vEiy4AXj-dCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOtP0is1e0UItxfjRUt8lxOF.jpg?f=fotoalbum_large

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Ik was gisteren weer eens op de platenbeurs in Haarlem (Kennemer Sporthal). Viel me op dat het een stuk rustiger was dan voorgaande jaren. Toch heb ik me weer laten verleiden om het e.e.a. mee te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcwZEwRIrnDCYpFZl6xjOU3Lcts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irFVNqrGf5Y9kkXwrhlytvkM.jpg?f=fotoalbum_large

Discogs

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zijn de prijzen een beetje redelijk op dergelijke beurzen? Ik ga er nooit, maar overweeg toch eens te gaan om m’n zoekgebied voor oude funk soul en disco wat te vergroten

[ Voor 23% gewijzigd door Yalopa op 09-03-2026 12:32 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• BCC

BCC

Cap schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:38:

Yes een FP140A - en natuurlijk is die het niet waard, maar nou kan m’n broer weer plaatjes draaien en ik heb lekker gesoldeerd 🥳

De voorversterkerhttps://www.gigatronic.nl...peler-voorversterker.html is 11,95 en de adapter 12,79 https://www.bol.com/nl/nl...bUdNVw.4_7.8.ProductTitle dus het zijn geen wereldbedragen.

[ Voor 24% gewijzigd door BCC op 09-03-2026 15:04 ]

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Yalopa schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:32:
Zijn de prijzen een beetje redelijk op dergelijke beurzen? Ik ga er nooit, maar overweeg toch eens te gaan om m’n zoekgebied voor oude funk soul en disco wat te vergroten
Mwah, eigenlijk niet. Op internet scoor je veel betere deals dan op een beurs. Die mensen die daar staan moeten ook betalen om een standje te mogen runnen etc. I.i.g. is dat mijn verklaring waarom er geen deals te vinden zijn.

Discogs

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Tnx. Vreesde er eigenlijk voor

• kozue
nineball schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:33:
Als ik het "testen" van de gemiddelde kringloop ken: stekker erin -> lampje gaat aan -> "werkt nog".

Ik heb ook wel eens een videorecorder meegenomen die überhaupt niet meer aan wilde. Zelfs inpluggen en controleren of er een lampje aan gaat was blijkbaar al teveel. Fair enough, er stond wel "ongetest" op, maar zelfs even 10 seconden aan de stroom was teveel gevraagd? Ik was bereid om te gaan klooien met het loopwerk enzo, heb ik wel eerder gedaan, maar een power supply debuggen is mijn basic skills een brug te ver.

Aan de andere kant heb ik ook wel eens volledig werkende apparaten meegenomen voor een spotprijs. Ik had bv eens een grotere IDE harddisk nodig voor een Xbox, en er stond een HDD recorder met de opmerking "doet niks". Prima, hoeft niks te doen, ik heb alleen de HDD nodig. Kom ik thuis, werkt ie perfect, alle oude opnames speelden ook nog gewoon :+ (hoe testen ze dat? aanzetten zonder stekker in het stopcontact?)
kozue schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:38:
[...]
Fair enough, er stond wel "ongetest" op
"Ongetest" betekent op allerlei veilingsites in ieder geval zoveel als stuk, zeker bij professionele (door)verkopers. ;)
Dat is variant 1 om meuk te verkopen zonder gezeur achteraf. Ik kan me goed voorstellen dat diverse kringlopen dezelfde methodiek gebruiken.

De tweede variant is "alleen power getest", oftewel of het lampje gaat branden als je de stekker erin steekt. Idem met als doel, maximale verkoopwaarde (misschien doet ie het...) en geen gezeur achteraf. ;)

De volgende variant op de veilingsites is "basis werking lijkt in orde, maar ben er verder niet bekend mee".
Dat is de derde variant om meuk te verkopen voor de hoogste mogelijke prijs die nog 'iets' doet maar waarschijnlijk niet goed meer werkt, wederom zonder gezeur achteraf. :+

• GerkeP

GerkeP

De automatische dispenser is ook binnen voor de Humminguru

YouTube: 11 maart 2026

GerkeP

• Pavv
GerkeP schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:13:
De automatische dispenser is ook binnen voor de Humminguru

YouTube: 11 maart 2026
Leuk! Ik hoor graag van je hoe het je bevalt. En wat dat geintje nu uiteindelijk ongeveer kost.

(ik ben echter bang dat ik mezelf niet tot een dergelijke aanschaf zal laten verleiden, ben denk ik iets te calvinistisch.)

• GerkeP

GerkeP

Pavv schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Leuk! Ik hoor graag van je hoe het je bevalt. En wat dat geintje nu uiteindelijk ongeveer kost.

(ik ben echter bang dat ik mezelf niet tot een dergelijke aanschaf zal laten verleiden, ben denk ik iets te calvinistisch.)
Ik zal volgende week een update geven.
Nu beetje druk met werk.

Kosten tja, 599 + 189 euro samen.
Hoop geld, maar ook een hoop plezier ervan (nu al)
Ik merk wel dat platen uit bijvoorbeeld de kringloop ook in de Humminguru niet direct volledig schoon worden.
Nu gaan die platen eerst op de Okki Nokki en daarna in de Humminguru, voordeel dat ik ze beide al heb natuurlijk.
En de knosti blijft voor de weekbeurten als het echt extreem is.

GerkeP

• pman63
En wat nu als je diezelfde vuile plaat 2 keer door de HG haalt en de ON overslaat?

• Pavv
pman63 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:57:
En wat nu als je diezelfde vuile plaat 2 keer door de HG haalt en de ON overslaat?
Ik heb gemerkt dat sommige dingen er gewoon niet goed uitgaan met ultrasoon reinigen...of je het nou 1 of 2 of 3 x doet. Vette vingerafdrukken e.d. gaan er niet zomaar af. Een pre-wash in een Knosti (of soortgelijk) of een ON is dan de betere weg. Bovendien houd je je soppie in de HG langer fris als je er geen smerige platen in zet.

• pman63
Duidelijk, ik heb nu gewoon een ultrasone bak met een ding dat langzaam rondjes draait zeg maar de voorloper van wat de HG is geworden en merk dat bij een mix van ethanol (of IPA) met demi-water en Photo-flo de platen er echt wel schoon uitkomen, maar mogelijk dat ik ook nooit echt vuile platen heb gewassen, al zijn sommige inmiddels al dik 40 jaar in mijn bezit en ging er toen minder zogvuldig mee om dan nu.

• Duclaasie
Inmiddels heb ik de eerste platen gespeeld met de Hypno phono. Met de MKP’s die ik gebruikte gaf dat een wat harde randje aan de muziek en miste ik wat natuurlijkheid. Inmiddels zijn die MKP’s gewisseld voor een setje NOS Siemens PIO’s en dat geeft het gewenste resultaat. Binnenkort volgt er nog een andere voedingstrafo en wanneer ik daarmee heb bepaald hoe groot het strooiveld is ga ik de boel inbouwen. Afhankelijk van het strooiveld van die trafo wordt dat in twee of één behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWgJEWIY9rhbFgePPDvQjo8ZAl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwHA8QaFC2Ef5aXGh8xvo33D.jpg?f=fotoalbum_large

• GerkeP

GerkeP

Vandaag een Maxisingel van Mike Anthony in de Humminguru die niet wilde ronddraaien.
Via dit blog van HG de oplossing
https://humminguru.com/blogs/news/a-quick-tips

En inderdaad is de diameter van deze maxi 298 mm in plaats van de 300 die het zou moeten zijn.
Ik heb de plakker nog niet geplaatst, maar als het er meer worden dan zal ik eens gaan kijken.

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

Gelijk maar even mijn werkkamer netjes maken

Volledige was en strijkruimte 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkYCL7xmRGVSEWu3d3BB4WOZp0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7h3YROFUIjncnpuKJaSGV9S.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Techmoan heeft weer een vinyl gerelateerde video over het weghalen popjes en kraakjes bij LP's:

www.discogs.com/collection?user=rcor

rcor schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:04:
Techmoan heeft weer een vinyl gerelateerde video over het weghalen popjes en kraakjes bij LP's:
Ja ook net gezien.
Duur apparaat (€2000 als je degene wilt hebben met ingebouwde phonopre).
Dan kan je beter naar een Parks audio Waxwing (of de oudere Puffin) kijken.
Die kan hetzelfde (en veel andere eq/gain instellingen), maar kost een stuk minder, ongeveer omgerekend €550 incl verzenden en import via de amerikaanse boekwinkel.
Van die Waxwing en Puffin zijn talloze reviews te vinden, ook op ASR
Er staat zelfs een Puffin op MP, maar dat is wel de versie zonder digitale output helaas.

"man is not truly one, but truly two,"

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:25

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Het lijkt me veel leuker om de software van de 'sd card' van dat overpriced techmoan ding te hebben. 99% kans dat het een Linux 'IoT' is. Zijn beethoven LP was wel de bevestiging dat het werkt. maar dat kan ook voor 99 EUR.
offtopic :+ op een draaiert Bryan Adams - Everything i do... (N)M :+

edit : n=m :X

[ Voor 4% gewijzigd door HanG-BuiK-ZwijN op 14-03-2026 18:51 ]

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Ongetwijfeld. Maar het is natuurlijk niet het OS wat interessant is, maar de software die realtime het ontclicken doet. Daar is volgens mij niet zoveel keuze in. Ik vraag me af of dat hun eigen ontwikkeling is.

mr_petit schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:05:
[...]

Ongetwijfeld. Maar het is natuurlijk niet het OS wat interessant is, maar de software die realtime het ontclicken doet. Daar is volgens mij niet zoveel keuze in. Ik vraag me af of dat hun eigen ontwikkeling is.
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar... Wie het antwoord weet of online vindt mag het delen hier... ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uit de comments van ca 8 uur geleden:
UPDATE: Viewers have identified the computer inside as an Aaeon Up rather than a Raspberry Pi. I’d never heard of the Aaeon Up, so I appreciate this additional information.
Als ik moet gokken is er gebruik gemaakt van de eigen ai toolkit van die gasten https://github.com/up-division/up-ai/wiki
En dan gewoon een stukje realtime herkenning en aanpassing. Vergelijk het met het aanpassen van foto's middels diffusion modellen. Klik en ruis laat zich heel mooi digitaal vertalen namelijk, dus eenmaal ingetraind is dat prima mogelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door The Eagle op 14-03-2026 21:16 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Duclaasie
Als je vinyl digitaal gaat versterken en bewerken kun je beter gaan streamen. Wat een waanzin zeg…
Ik denk dat het digitaal bewerken en versterken een beetje los staat van platen draaien.
Er wordt voor plaat een compleet andere mix gebruikt, en met streaming heb je helemaal geen controle over wat voor mix je krijgt. Ik heb er geen 100% studie van gemaakt, maar bijv. op zowel spotify als youtube music krijg je heel vaak een mix waar duidelijk een eq overheen is gegaan zonder dat dat vermeldt wordt.
Om het een wat 'modernere sound' te geven terwijl ik daar eigenlijk niet zo'n behoefte aan heb.
Om te luisteren in de auto of met doppies in is dat wellicht minder een halszaak.
De real time declickingfunctie is iig een redelijk unieke feature en geeft dit soort apparaten denk ik voor het grootste gedeelte het bestaansrecht. Voor de rest denk ik dat het objectief gezien niet echt nodig is om meer dan €400 aan een phonopre uit te geven. Niemand gaat dan nog blind het verschil horen tenzij je een phonopre neemt waar een designflaw in zit wat je toevallig beter vindt klinken.

En niet alles staat natuurlijk op streaming platforms.
Zo staat dit album niet op Spotify of Youtube Music, terwijl het geen obscuur album/band is (dit album heeft 2 top40 hits en heeft in de top10 van de album top100 gestaan, en zelfs op 1 in de UK):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Q32P7N03/curiosity.jpg
Bij mij staat ie iig gewoon in de kast :P ;)

Als je principeel digitaal uit je keten wilt houden, dan kan je dus ook geen zaken als room correction gebruiken (of heel veel moderne topluidsprekers als Dutch&Dutch en dat soort merken die toch alom internationaal gelauwerd worden)
Ik zie het probleem niet zo erg, aangezien er echt talloze blindtesten op het net rondzweven die echt 100% bewijzen dat da/ad converters volledig transparant zijn. Maar dat is natuurlijk een objectief statement. Wat voor innerlijk gevoel je bij de wetenschap krijgt dat je alles analoog houdt daar kan natuurlijk geen argument tegenop.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2026 09:56 ]

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-03 16:30
Duclaasie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:06:
Als je vinyl digitaal gaat versterken en bewerken kun je beter gaan streamen. Wat een waanzin zeg…
Dat was precies ook mijn gedachte. Dan ga je eerst de hele keten optimaliseren voor, ook vaak een half fortuin, om vervolgens toch digitaal te converteren.. koekkoek 8)7

• Duclaasie
mr_petit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:46: Voor de rest denk ik dat het objectief gezien niet echt nodig is om meer dan €400 aan een phonopre uit te geven. Niemand gaat dan nog blind het verschil horen tenzij je een phonopre neemt waar een designflaw in zit wat je toevallig beter vindt klinken.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je zelf gaat bouwen kun je voor max 400,- zeker iets moois bouwen, maar vooral de kosten van behuizing, connectoren en trafo wegen behoorlijk zwaar. Componenten en printjes zijn niet zo gekke duur, zelfs niet als je mooie audiofiele weerstanden enzo gebruikt.

Ga je met buizen in de weer dan wordt het qua kosten al een ander verhaal en is met zelfbouw 400,- al niet te doen, laat staan commerciële Phono voorversterkers.

Ik denk dat hier simpelweg weer sprake is van de wet van de verminderde meeropbrengst. Voor 400,- haal je 80% van het resultaat, voor de 20% daarboven schieten de kosten onmiddellijk omhoog.

Overigens meet de Hypno die ik nu aan het bouwen ben geweldig goed qua frequentie respons, maar klinkt hij veel minder dan de buizen phono die ik heb staan… uiteindelijk blijft het ook gewoon smaak en tweaken naa wat jij in jouw set goed vind klinken. En dat is dus niet perse een liniaal strakke respons.
Duclaasie schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:32:
[...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als je zelf gaat bouwen kun je voor max 400,- zeker iets moois bouwen, maar vooral de kosten van behuizing, connectoren en trafo wegen behoorlijk zwaar. Componenten en printjes zijn niet zo gekke duur, zelfs niet als je mooie audiofiele weerstanden enzo gebruikt.

Ga je met buizen in de weer dan wordt het qua kosten al een ander verhaal en is met zelfbouw 400,- al niet te doen, laat staan commerciële Phono voorversterkers.

Ik denk dat hier simpelweg weer sprake is van de wet van de verminderde meeropbrengst. Voor 400,- haal je 80% van het resultaat, voor de 20% daarboven schieten de kosten onmiddellijk omhoog.

Overigens meet de Hypno die ik nu aan het bouwen ben geweldig goed qua frequentie respons, maar klinkt hij veel minder dan de buizen phono die ik heb staan… uiteindelijk blijft het ook gewoon smaak en tweaken naa wat jij in jouw set goed vind klinken. En dat is dus niet perse een liniaal strakke respons.
Ik had het specifiek over objectief gezien, dus betreffende zo laag mogelijke vervorming en ruis/brom. Dus waarbij het ingaande signaal zoveel mogelijk op het uitgaande signaal lijkt, behalve de versterkingsfactor en RIAA (die ook zeer specifiek is vastgelegd)
Objectief moet een phonopre namelijk niets anders doen dan het signaal versterken en RIAA correctie toepassen. That's it! niets meer en niets minder.
Opamps (of discrete halfgeleiders) en een bromvrije voeding met goede afscherming zijn daarvoor nodig, en dat krijg je prima voor €400 voor mekaar. Als dat niet lukt doe je wat verkeerd.
Je komt al heel makkelijk in zulke lage vervormings/ruis waardes dat blind hier geen verschil meer aan te wijzen valt.
Dit zijn dan ook waardes die met buizen en trafo's niet te bereiken zijn.
(je kan voor €120 een fosi x5 phonopre kopen met brom/ruis van ongeveer -75dB en een THD van ca 0,06% in jawel....MC stand!, iets wat je met buizen en trafo's echt nooit gaat bereiken. MM waardes zijn nog eens ongeveer 10x beter)

Buizen en trafo's zijn hoorbaar anders omdat ze meer vervorming geven. Dus objectief slechter maar wellicht subjectief beter. Aan subjectief is geen prijs vast te knopen, omdat dat...subjectief is :+
Er is dus ook geen goede beter/slechter discussie over te houden, je komt in een spreekwoordelijke discussie terecht waar de een een biefstukje lekkerder vindt en de ander een karbonaatje.
Neemt niet weg dat deze vervorming wellicht ook met halfgeleiders danwel digitaal te induceren valt.
Maar nu zit je dus in het gebied van het toevoegen van klank. Buizen en trafo's zijn wat dat betreft dus toonregelingen. Niets mis mee, maar een subjectief aspect.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 15-03-2026 12:03 ]

• GerkeP

GerkeP

mr_petit schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:46:

En niet alles staat natuurlijk op streaming platforms.
Zo staat dit album niet op Spotify of Youtube Music, terwijl het geen obscuur album/band is (dit album heeft 2 top40 hits en heeft in de top10 van de album top100 gestaan, en zelfs op 1 in de UK):
[Afbeelding]
Bij mij staat ie iig gewoon in de kast :P ;)
Dat dus, ik heb zo veel muziek wat niet op de streamingdiensten beschikbaar is. En als je dan een leuke playlist hebt samengesteld krijg je ineens meldingen dat ze in jouw regio niet meer beschikbaar zijn.......

En helemaal dat album, dat is wat mij betreft echt een album wat in mijn Top10 staat.

Dus gewoon lekker alles fysiek in de kast (ja, inmiddels wel ruimtegebrek, dus er moet wat verkocht gaan worden)

En als ik dan iets digitaal wil hebben, dan zet ik het wel om naar FLAC en gaat het op de SSD die ik dan in de auto kan gebruiken

GerkeP

• The Eagle

The Eagle

Zie hier het verschil tussen een muziekliefhebber en een hifi liefhebber.
De een luistert naar de muziek via zijn installatie, de ander naar zijn installatie via de muziek. En daar zit het eea aan overlap tussen afhankelijk van persoonlijke voorkeur.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-03 16:30
Enige tijd geleden besloten om een meubel op maat te laten maken. Gisteren was het zover en kon ik hem ophalen. Met een bladerbak en een lade voor de accessoires en een vak voor wat muziek gerelateerd leesvoer of whatever 😋. Alles of afgelakt in Bourbon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LqEAX81hQok1BzP0vyBJB1fefM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KcsFYkFs9yPBeWtqJwSGY7Zn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XziTis7ZvQjNMoktlrKU1_fVcUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjOWrLLLYfJ9kN7hsOz3PaTb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8UaYYM4P6M8NltHHnyowXgKSoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTxUd1U2W6Gc2GJvr508964x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmrNIIQkPowtlVWs2HRpc4mRJ4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvPw3JgQJ4UrH31DjDcpjNfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH3po5yAjLn7WZVRiFwt0tmFbDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYBDxHuqgJTbqKLihU8VS36v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbc1nPT4P6pthWa0EwucNshZziU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5vFTO9cZR5qt3e5aBUBIEBl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQtysfkmPRhF4M9K_76aIneL7B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTGjOT5PAZ110DMKzBZZ33rW.jpg?f=fotoalbum_large

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

The Eagle schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
De een luistert naar de muziek via zijn installatie, de ander naar zijn installatie via de muziek. En daar zit het eea aan overlap tussen afhankelijk van persoonlijke voorkeur.
prachtige uitspraak, die wellicht 100% klopt..

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:13

..Christiaan..

..zwll..

@JimmyNL mooi zeg!
En gelijk een goede reden om mijn opstelling weer eens te showen. #kommaardoorallemaalAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ck7pxcRMMjzW9mFcVnT4jl5ey8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqICCNzYDNmB4VRmMOO2tN7s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnt1Sj9NOIUQdaYceXHf_joSw8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIo7LZwvxTUU53ddRCPFMB3e.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

JimmyNL schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:57:
Enige tijd geleden besloten om een meubel op maat te laten maken. Gisteren was het zover en kon ik hem ophalen. Met een bladerbak en een lade voor de accessoires en een vak voor wat muziek gerelateerd leesvoer of whatever 😋. Alles of afgelakt in Bourbon.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Keurig gemaakt meubeltje zo te zien. Zo keurig dat je bijna aan een chiquere platenspeler upgrade zou denken in mooi fineer of zo. :P
The Eagle schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:25:
Dan ben ik zeker beiden! Ik vindt muziek geweldig en kan er ook echt goed voor gaan zitten en er naar luisteren... MAAR: het moet wel goed klinken, dus ik luister naar de muziek via mijn installatie om er volgens wel kritisch op te zijn als het slecht klinkt of juist heel positief als het wel goed klinkt! ;)

• The Eagle

The Eagle

En goed of slecht klinken zijn dan weer jouw eigen oren en hersenpan :)

• Duclaasie
Het een sluit het ander zeker niet uit. Hier moet het goed klinken, maar gevolg is dat matige opnames wel echt door de mand vallen. Is dat erg? Ik vind van niet. Daarnaast vind ik het ook leuk om te modificeren en zelf te bouwen. Daar leer je zowel technisch als ook qua luisteren ongelooflijk veel van.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Ik ga denk ik ook een HumminGuru Ultrasonic kopen. Ik moet beter lezen ik draai geen 7 inch en 10 inch. Dus deze vraag is niet van toepassing.

[ Voor 10% gewijzigd door Pierre op 16-03-2026 10:01 . Reden: Beter zoeken ]

• kozue
rcor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:31:
[...]

Dan ben ik zeker beiden! Ik vindt muziek geweldig en kan er ook echt goed voor gaan zitten en er naar luisteren... MAAR: het moet wel goed klinken, dus ik luister naar de muziek via mijn installatie om er volgens wel kritisch op te zijn als het slecht klinkt of juist heel positief als het wel goed klinkt! ;)
Iedere echte muziekliefhebber houdt ook van goed geluid. Je bent geen echte muziekliefhebber als je geluid uit een telefoontje wel prima vind. Daar ontbreekt immers het grootste deel van het spectrum en hoor je dus maar de helft van de muziek. Het verschil is dat het bij de muziekliefhebber na een tijdje gewoon "goed genoeg" is, en bij de hifi liefhebber nooit. Na de laatste upgrade wordt er al weer gedacht wat de volgende upgrade zal worden, en dat stopt nooit.

Zelf irriteer ik me gauw aan vervorming, of dof geluid, of te weinig lage tonen. Zolang de basis in orde is ben ik meestal wel tevreden. En met m'n huidige installaties vind ik het allemaal wel prima zo. Als ik nog een upgrade doe is dat meestal uit functioneel oogpunt. Vorig jaar bv de versterker in m'n hobby kamer vervangen van een puur-analoog model (Kenwood) naar eentje met HDMI (Yahama), zodat ik er ook game consoles op aan kan sluiten. Het geluid klinkt naar mijn mening op beide hetzelfde. Als er ooit weer een upgrade komt, wordt het er een met 1080p, want de HDMI gaat nu maar tot 720p (het ding is toch iets te oud blijkbaar! ;)). Prima voor m'n audio toepassingen, maar suboptimaal voor games. Alhoewel het op zo'n 24" monitor ook niet echt stoort. En ik heb echt veel inputs nodig (een stuk of 10), waaronder een phono-in, want die losse voorversterker kastjes vind ik maar niks, dus het kan niet zomaar iedere willekeurige versterker zijn. Maar eigenlijk heb ik nog nooit versterkers gehad die ik slecht vond klinken. Meestal ligt het meer aan de speakers. De achterspeakers kunnen misschien nog eens een upgrade krijgen, maar die zijn meer voor de surround in games dan voor muziek, dus ook niet zo belangrijk. Het mag ook niet teveel kosten :+

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:31
Ik heb een Meet & Greet kaartje voor het optreden van BEAT op 23 juli in Oslo. BEAT is een samenwerking tussen Adrian Belew, Tony Levin, Steve Vai en Danny Carey die de muziek van King Crimson uit de jaren 80 spelen, en daarmee optreden met goedkeuring van Robert Fripp.
Nu kwam een vriend op het idee een album te laten signeren als daar een kans toe is. Nu heb ik twee albums van King Crimson - Discipline, een originele uit de jaren 80 en een remasterd versie die ik laatst nog gekocht heb. Wat denken jullie, op de oude originele of op de remasterd? Als het lukt is het niet voor de verkoop, maar gewoon voor de heb, of aan de muur.

• GerkeP

GerkeP

Zo, deze net op de draaitafel gehad.
Ben verbaasd over de geluidskwaliteit, een stuk beter dan je zou verwachten, zeker ook omdat dit een unofficial betreft.
Gelukkig is de vrouw niet thuis en hebben de buren ook lekker mee kunnen genieten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEMQOA-WwbK168HFhPbiaHOvOzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hVlJOMsEJ9swCAhrB4qtfMx.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

• pman63
Daar zijn er heel veel van in omloop en de ene is beter dan de andere.

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:45
@Viking Kvinne Op allebei, hoef je ook niet te kiezen 8)

Mijn platencollectie

• Duclaasie
Heeft er iemand zin om wat te lachen? Moet je die prijzen zien!!

• Charly
  • Laatst online: 19:20
Jaaa, ik hield ze een paar jaar geleden een beetje in de gaten omdat ze toen veel quad deden en ik een tijdje dacht dat ik een 33/303 setje nodig had. O-) Toen waren ze al niet goedkoop en het is er niet beter op geworden de laatste jaren. :X

800 euro voor een linn basik of een CS5000 lijkt mij iig redelijk van het padje af... Maar hey, blijkbaar werkt het voor ze. www.springair.de/ bestaat ook nog steeds, dus blijkbaar is er toch een publiek voor dit soort zaken... Niet iedereen heeft de tijd en/of skills om zelf een beetje te beunen natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 16-03-2026 19:20 ]

• Duclaasie
En dan heb ik ernstige bedenkingen bij wat er nou werkelijk aan is gedaan. Het spul staat er ook nog eens niet super netjes bij. Ik snap dat je als bedrijf wat wil verdienen om je garantie te kunnen bekostigen, maar dit is echt van de pot gerukt.
Het enige interessante wat ze aanbieden zijn de defecte tafels, zoals die sony ps-x70 of denon dp-60L (op die wordt ook redelijk geboden).

Aan de andere kant, als een handelaar ze al niet gefixt krijgt....koop je dan niet enorme ellende, zoals een DD waarbij de spoelen van de motor zijn doorgebrand en je er eigenlijk realistisch gezien niets meer mee kan...
Of een kapotte IC die niet meer leverbaar is.... (al zit in die sony PS-X70 niet de beruchte MB8841 die in de biotracers zit en vooral in de US wel eens stuk gaat)

Gezien de prijzen die ze hanteren zouden ze voor die sony als die werkend zou zijn zomaar 1K vragen en voor die denon waarschijnlijk 1,5K of nog meer...

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 16-03-2026 19:54 ]

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Charly schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:14:
800 euro voor een linn basik of een CS5000 lijkt mij iig redelijk van het padje af... Maar hey, blijkbaar werkt het voor ze. www.springair.de/ bestaat ook nog steeds, dus blijkbaar is er toch een publiek voor dit soort zaken... Niet iedereen heeft de tijd en/of skills om zelf een beetje te beunen natuurlijk.
Als ik op die site een speler voor dik 28k zie staan dan denk ik ben je 8)7

• Duclaasie
Liever 28K voor die Kronos, dan 800 voor een Linn Basik.
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.