Het is bijzonder en ook bijzonder duur. Sommige dingen zijn zinnig, sommige niet.
Het is wel technologisch behoorlijk geavanceerd.
Maar in die klasse (het losse deck zonder arm kost ca. 30k) zijn er ook zat tafels die veel minder voor dat geld bieden. Ik noem maar die uitgedorste Linn LP12 waar een apple designer wat aan geknutseld had. (en zo zijn er nog veel meer...)
Dus bij heel veel tafels van 30-100k heb ik zoiets van.....is dat het nou? en maar bij een paar heb ik zoiets van,.....veel te duur voor mij, maar als ik 30k moest stukslaan op een tafel zou dit een potentiële kandidaat zijn.
En dit techdas deck zou dat kunnen zijn, mits deze een vacuumplateau heeft. Ik weet niet of deze dat heeft, maar de air force V wèl. (ook hier de link met MS, MS heeft ook vacuumplateaus gehad; achter Techdas schijnt ook een gast te zitten die bij MS heeft gewerkt)
Een andere tafel die ik zou overwegen in deze klasse is de muse 3c van Reed (al kost die geloof ik de helft zonder arm). En dan ook met een Reed arm (die zou ik denk ik ook op een TechDAS V stoppen).
Die 0,03% wow interesseert me niet zoveel zolang deze geen systeem heeft om een plaat uit te lijnen à la wat Nakamichi had vroegah met hun Dragon. Want ook al is je plaat nóg zo goed (en let wel, platen kan je niet uitkiezen, je kan alleen kopen wat de artiest/maatschappij je geeft), excentriciteit van het spindlegat is eigenlijk altijd (aanzienlijk) groter dan die 0,03% wow van het (dit) deck.
Qua luchtlager zijn ze hier niet de enige in. Die zijn er meer, en je hebt natuurlijk ook tafels waar er wel een lagerpin is, maar die dan wel zwevend gehouden wordt door magneten (ik bedoel niet die maglev tafel, die heeft geen lagerpin). Dus wel een pin in een gat, maar de pin raakt niet de bodem (waar normaal de grootste krachten zitten en dus ook de meeste geluiden vandaan komen).
Maar een goed lager geeft veel minder geluid dan wat ooit hoorbaar op een plaat is, dus is het imo niet echt nodig om daar extreem op te gaan ontwikkelen. Het is een manier om extra geld te verdienen, je prijs te verantwoorden, maar niet om de weergave te verbeteren.
Wat dat betreft vind ik dat de audioindustrie op veel zaken tekortschiet om èchte problemen bij het afspelen van platen op te lossen.
Ik zou veel liever een tafel willen zien met excentermeting (à la nakamichi), en dan mèt een vacuumplateau. Die is er nog nooit geweest (al kan je wel een los AT666 vacuumplateau op een Nak leggen natuurlijk).
En dan een tangentiale arm à la Reed 5c. Al heeft die natuurlijk geen biotraceresque resonantiedemping. Dat zou erbij moeten, dan heb je volgens mij ongeveer àlle problemen bij het afspelen van platen gepareerd, wat de tafel/arm betreft dan.
De rest is aan het element.
En natuurlijk hopen dat je favoriete artiest/maatschappij een plaat op de markt zet die een beetje behoorlijk gesneden/geperst is. Daar moet het wel mee beginnen.