De truc hier is om ook af en toe een album voor de baas te halen, toen ik gisteren thuiskwam stond warempel de platenspeler al te draaien
Zoals sommige van jullie nog weten was ik op zoek naar een witte tone arm voor mij Pro-Ject Debute Esprit III. Just for the looks.
Die zijn eigenlijk niet los te verkrijgen wat eventueel zou inhouden dat ik een hele nieuwe plaatje speler moet kopen mocht ik all white willen hebben.
De Pro-Ject Debut Pro White Edition kost €799 en bedacht mij waarom niet alsnog een losse tone arm aanschaffen en dan bijvoorbeeld de Pro-Ject Evo AS die dan wel weer €200 meer kost.
Wat ik mij af vraag, de meeste winst valt te behalen in het element zoals ik het begrijp maar wat zou de winst kunnen zijn in de tone arm. Is dat alleen maar de tracking door kleinere tolleranties/betere lagers?
Ik verder mij inlezen over tone armen op bijvoorbeeld deze site en weer toch weer aan het kijken naar linear tone armen.
Die zijn eigenlijk niet los te verkrijgen wat eventueel zou inhouden dat ik een hele nieuwe plaatje speler moet kopen mocht ik all white willen hebben.
De Pro-Ject Debut Pro White Edition kost €799 en bedacht mij waarom niet alsnog een losse tone arm aanschaffen en dan bijvoorbeeld de Pro-Ject Evo AS die dan wel weer €200 meer kost.
Wat ik mij af vraag, de meeste winst valt te behalen in het element zoals ik het begrijp maar wat zou de winst kunnen zijn in de tone arm. Is dat alleen maar de tracking door kleinere tolleranties/betere lagers?
Ik verder mij inlezen over tone armen op bijvoorbeeld deze site en weer toch weer aan het kijken naar linear tone armen.
Zo snel gaat het nou ook weer niet, maar Kind of Blue (Miles Davis), een mooie anniversary edition van Dark Side of the Moon (Pink Floyd), een vintage Tubular Bells (Mike Oldfield), en nog wat andere prettige albums. Die moest ik even 'hebben'.HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:04:
[...]
Ik zie het probleem van teveel LPs bestellen nietWeekje noodles is always worth it.
O ja, ook:
- Abbey Road (The Beatles)
- Five Leaves Left, Bryter Later, Pink Moon (Nick Drake)
- Moon Safari (Air)
- Romours (Fleedwood Mac)
- Grace (Jeff Buckley)
Deze ligt er nu op.

[ Voor 28% gewijzigd door Ramzzz op 22-05-2026 17:37 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Het is te verwachten dat die Evo AS arm beter is dan de standaard Pro-Ject arm bij de Debut Pro, omdat hij beter gefabriceerd en ontworpen is. Dat zou je inderdaad terug moeten zien in tracking prestaties en resonantie onderdrukking. Ik weet niet waarom je zegt "alleen maar tracking", want dit is een van de belangrijkste eigenschappen van een arm. Ik weet niet wat je precies bedoelt met de €200 meerprijs, kan je een Pro-ject speler zonder arm bestellen en dan los die arm erbij? voor €200 meer dan een complete standaard speler?Dagg schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:43:
Zoals sommige van jullie nog weten was ik op zoek naar een witte tone arm voor mij Pro-Ject Debute Esprit III. Just for the looks.
Ik zou me niet blind staren op een linear tracking arm. Deze arm heeft een voordeel wat betreft het niet nodig hebben van anti-skating van de volledig rechte arm en een geminimaliseerde fouthoek, hoewel je je moet realiseren dat de meeste linear trackers een zig-zag patroon maken waarbij de arm steeds wordt bijgesteld als de fouthoek te groot wordt, de fouthoek is dus niet constant echt nul. Het hangt dus maar net van de implementatie van het zig/zag systeem af of dit qua fouthoek een significante verbetering is tov een radiale arm.
Verder heeft de linear tracker arm als nadeel dat de hoogte van de arm niet (vrijwel nooit) te verstellen is, dit lever je dus in ten opzichte van een goede radiale arm.
Tot slot is een linear tracker arm bijna altijd afhankelijk van motortjes en sensoren die de arm aandrijven, voorzien van een of meer snaartjes. Die motoren en sensoren zijn weer dingen die storingen kunnen geven, de motoren kunnen hoorbaar ook extra rumble/resonanties veroorzaken, en de snaartjes worden op een gegeven moment onherroepelijk oud en moeten worden vervangen. Die zitten intern en zijn dus vaak niet heel gemakkelijk te vervangen.
Al met al wegen de nadelen van tangentiale / linear tracking armen m.i. dus niet op tegen een goed gefabriceerde radiale arm. Radiale armen zijn gewoon heel erg betrouwbaar en relatief eenvoudig te realiseren. De kleine fouthoek neem je daarbij voor lief.
De meeste moderne goede tangentiale armen werken met luchtlagering en zonder aandrijving in het horizontale vlak. Ze zijn alleen behoorlijk aan de prijs, zeker in vergelijking met een Po-ject arm.Cap schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:26:
[...]
Het is te verwachten dat die Evo AS arm beter is dan de standaard Pro-Ject arm bij de Debut Pro, omdat hij beter gefabriceerd en ontworpen is. Dat zou je inderdaad terug moeten zien in tracking prestaties en resonantie onderdrukking. Ik weet niet waarom je zegt "alleen maar tracking", want dit is een van de belangrijkste eigenschappen van een arm. Ik weet niet wat je precies bedoelt met de €200 meerprijs, kan je een Pro-ject speler zonder arm bestellen en dan los die arm erbij? voor €200 meer dan een complete standaard speler?
Ik zou me niet blind staren op een linear tracking arm. Deze arm heeft een voordeel wat betreft het niet nodig hebben van anti-skating van de volledig rechte arm en een geminimaliseerde fouthoek, hoewel je je moet realiseren dat de meeste linear trackers een zig-zag patroon maken waarbij de arm steeds wordt bijgesteld als de fouthoek te groot wordt, de fouthoek is dus niet constant echt nul. Het hangt dus maar net van de implementatie van het zig/zag systeem af of dit qua fouthoek een significante verbetering is tov een radiale arm.
Verder heeft de linear tracker arm als nadeel dat de hoogte van de arm niet (vrijwel nooit) te verstellen is, dit lever je dus in ten opzichte van een goede radiale arm.
Tot slot is een linear tracker arm bijna altijd afhankelijk van motortjes en sensoren die de arm aandrijven, voorzien van een of meer snaartjes. Die motoren en sensoren zijn weer dingen die storingen kunnen geven, de motoren kunnen hoorbaar ook extra rumble/resonanties veroorzaken, en de snaartjes worden op een gegeven moment onherroepelijk oud en moeten worden vervangen. Die zitten intern en zijn dus vaak niet heel gemakkelijk te vervangen.
Al met al wegen de nadelen van tangentiale / linear tracking armen m.i. dus niet op tegen een goed gefabriceerde radiale arm. Radiale armen zijn gewoon heel erg betrouwbaar en relatief eenvoudig te realiseren. De kleine fouthoek neem je daarbij voor lief.
Ja precies, de goede en prijzige. Met de meeste bedoelde ik wat zoal binnen het bereik van de beginnende enthousiast ligt. Zijn er überhaupt goedkope nieuwe tangentiale platenspelers?
Dat antwoord is simpel, nee. Althans, ik heb ze nog niet gezien.
Een nieuwe platen spelen voor €799 of een nieuwe arm voor €999 bedoelde ik met mijn opmerking van €200 meer.
Vandaag wat onderdelen binnen gekregen voor de Philips 212 die broodnodig wat liefde nodig had dus vandaag met dit snikhete weer vooral lekker koel binnen gezeten tussen de bedrijven door.
/f/image/jNxYGWU2sp7q11ZgsDw1mxOI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p9f6erV7mcuiDPvQxpYazb34.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JKs2bEGCDehiZUskfu6kokcx.png?f=fotoalbum_large)
Lampjes wisselen was zo moeilijk niet. Zeker de 33/STOP/45 niet. Die kun je eruit wippen, lampje losdraaien en nieuw lampje erin. De touchbuttons werkte daarna meteen weer als een zonnetje. M'n zoontje vond het helemaal mooi om het uit te proberen.
Daarna het lampje voor de autoafslag vervangen, aangezien die ook kapot was. Volgens mij was alleen het lampje van de 33 niet stuk
Maar de autoafslag zit wat meer verstopt:
Ik had gehoopt dat ik die er ook af kon schuiven zoals bij de rest, maar hij zat muurvast. En het element waar het lampje in zit zat vast in de houder middels een gedraaid ijzeren lipje, wat meteen brak bij het losdraaien. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen aangezien het nu dus los zit.
Als laatste de power switch vervangen.
Hij paste niet meteen helemaal lekker. De gaten van de bracket zaten te dicht bij elkaar, en het uiteinde van het drukmechanisme was te lang, maar niks wat met een tangetje niet te fixen is
Uiteindelijk de kabeltjes aangesloten (niet permanent), het geheel omgedraaid, op de knop gedrukt en....
Alle lampen uit
Naar de meterkast, en zekering gesprongen. Nou wist ik dat er wat zekeringen lagen, maar verrassing, allemaal kapot. Op één na
Daarna online gekeken of je deze nieuwe switch anders aan moet sluiten en jup... Dus opnieuw aangesloten, weer omgedraaid en dan sta je daar. Ga je het gokken met 0 zekeringen als backup? Doet de speler het überhaupt nog wel na de vorige fuckup? Dus ik druk het knopje in en... hij komt tot leven!
Alles werkt nu weer helemaal top. Aan/uit werkt, de touch buttons werken, de automatische afslag werkt. Ik moet de RPM nog meten, maar verder rest dan nog het cosmetische gedeelte. Wel echt heel vet dat ie het nu weer helemaal doet.
De versterkers zijn overigens bij een reparateur. Ben benieuwd of die er nog wat van weet te maken
/f/image/jNxYGWU2sp7q11ZgsDw1mxOI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/p9f6erV7mcuiDPvQxpYazb34.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JKs2bEGCDehiZUskfu6kokcx.png?f=fotoalbum_large)
Lampjes wisselen was zo moeilijk niet. Zeker de 33/STOP/45 niet. Die kun je eruit wippen, lampje losdraaien en nieuw lampje erin. De touchbuttons werkte daarna meteen weer als een zonnetje. M'n zoontje vond het helemaal mooi om het uit te proberen.
Daarna het lampje voor de autoafslag vervangen, aangezien die ook kapot was. Volgens mij was alleen het lampje van de 33 niet stuk
Ik had gehoopt dat ik die er ook af kon schuiven zoals bij de rest, maar hij zat muurvast. En het element waar het lampje in zit zat vast in de houder middels een gedraaid ijzeren lipje, wat meteen brak bij het losdraaien. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen aangezien het nu dus los zit.
Hij paste niet meteen helemaal lekker. De gaten van de bracket zaten te dicht bij elkaar, en het uiteinde van het drukmechanisme was te lang, maar niks wat met een tangetje niet te fixen is
Alle lampen uit
Naar de meterkast, en zekering gesprongen. Nou wist ik dat er wat zekeringen lagen, maar verrassing, allemaal kapot. Op één na
Alles werkt nu weer helemaal top. Aan/uit werkt, de touch buttons werken, de automatische afslag werkt. Ik moet de RPM nog meten, maar verder rest dan nog het cosmetische gedeelte. Wel echt heel vet dat ie het nu weer helemaal doet.
De versterkers zijn overigens bij een reparateur. Ben benieuwd of die er nog wat van weet te maken
Tijd dus voor een groepenkast met automaten. Ik zorgde er altijd voor dat als 1 kapot was die meteen werd vervangen. Liever 2 doosjes die bijna vol zitten dan zonder goede zekering, zeker in het weekend.
Hier is in de 6 jaar dat wij hier wonen nog maar één keer de zekering gesprongen volgens mij, en ik ben totaal niet thuis in dat soort dingen. Destijds waarschijnlijk zekeringen zien liggen en gedacht 'zullen wel reserve zijn', maar die waren dus bijna allemaal kaput. Morgen even naar de bouwmarkt om nieuwe te halen, omdat je inderdaad niet zonder wilt komen te zitten. Al doende leert men zullen we maar zeggen.pman63 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:19:
Tijd dus voor een groepenkast met automaten. Ik zorgde er altijd voor dat als 1 kapot was die meteen werd vervangen. Liever 2 doosjes die bijna vol zitten dan zonder goede zekering, zeker in het weekend.
Ik had op dat moment wel echt even een hartverzakking, enorm bang dat ik de speler gesloopt zou hebben. Gelukkig was er uiteindelijk niks aan de hand, maar goeiendag zeg
Ja dat met die power schakelaar is een hele leuke (not) 😉 ik geloof dat mbfreaks ze ook eens geleverd heeft waar aansluiting net anders was als de originele.SomerenV schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:52:
Vandaag wat onderdelen binnen gekregen voor de Philips 212 die broodnodig wat liefde nodig had dus vandaag met dit snikhete weer vooral lekker koel binnen gezeten tussen de bedrijven door.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna het lampje voor de autoafslag vervangen, aangezien die ook kapot was. Volgens mij was alleen het lampje van de 33 niet stukMaar de autoafslag zit wat meer verstopt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij paste niet meteen helemaal lekker. De gaten van de bracket zaten te dicht bij elkaar, en het uiteinde van het drukmechanisme was te lang, maar niks wat met een tangetje niet te fixen isUiteindelijk de kabeltjes aangesloten (niet permanent), het geheel omgedraaid, op de knop gedrukt en....
Alle lampen uit![]()
Naar de meterkast, en zekering gesprongen. Nou wist ik dat er wat zekeringen lagen, maar verrassing, allemaal kapot. Op één naDaarna online gekeken of je deze nieuwe switch anders aan moet sluiten en jup... Dus opnieuw aangesloten, weer omgedraaid en dan sta je daar. Ga je het gokken met 0 zekeringen als backup? Doet de speler het überhaupt nog wel na de vorige fuckup? Dus ik druk het knopje in en... hij komt tot leven!
![]()
Deze komt van MBFreaks af. Fijn ook dat ze erbij vermelden dat de aansluiting nét anders isivo1969 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:48:
[...]
Ja dat met die power schakelaar is een hele leuke (not) 😉 ik geloof dat mbfreaks ze ook eens geleverd heeft waar aansluiting net anders was als de originele.
[Offtopic] Wow! Zijn er nog mensen die van die ouderwetse stoppen/zekeringen hebben? Het zou natuurlijk prima functioneren maar het kan wel onhandig zijn. Dacht dat iedereen nu zo ongeveer wel automaten had. Ik zal eens kijken of ik al automaten heb, weet dat geen eens zekerpman63 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:19:
[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 24-05-2026 00:15 ]
Huurwoning waar veel nog is zoals het was in de jaren 80. Is dus ook niet aan ons om er iets aan te doen. En zolang het werkt zal de verhuurder er geen stuiver aan uitgeven helaas. Gelukkig zijn zekeringen niet duur en zoals gezegd heeft het tot nu toe prima gewerkt. Alleen wat vervelend als een zekering sneuvelt en je geen vervangend spul hebtRoderiktweaker schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 23:18:
[...]
[Offtopic] Wow! Zijn er nog mensen die van die ouderwetse stoppen/zekeringen hebben? Het zou natuurlijk prima functioneren maar het kan wel onhandig zijn. Dacht dat iedereen nu zo ongeveer wel automaten had.
Vroeger ook in de supermarkt maar dat is dus verleden tijd, zorg wel dat je de juiste meeneemt (neem een kapotte mee om te vergelijken)SomerenV schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:23:
[...]
Hier is in de 6 jaar dat wij hier wonen nog maar één keer de zekering gesprongen volgens mij, en ik ben totaal niet thuis in dat soort dingen. Destijds waarschijnlijk zekeringen zien liggen en gedacht 'zullen wel reserve zijn', maar die waren dus bijna allemaal kaput. Morgen even naar de bouwmarkt om nieuwe te halen, omdat je inderdaad niet zonder wilt komen te zitten. Al doende leert men zullen we maar zeggen.
Ik had op dat moment wel echt even een hartverzakking, enorm bang dat ik de speler gesloopt zou hebben. Gelukkig was er uiteindelijk niks aan de hand, maar goeiendag zeg
Offtopic: gewoon bij de bouwmarkt dus. https://www.gamma.nl/asso...-ampere-5-stuks/p/B119867
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Met een multimeter ben je er zo achter, maar ze mogen er inderdaad wel even bij zeggen dat de aansluitingen een kwartslag gedraaid zitten.ivo1969 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:48:
[...]
Ja dat met die power schakelaar is een hele leuke (not) 😉 ik geloof dat mbfreaks ze ook eens geleverd heeft waar aansluiting net anders was als de originele.
Aan de positieve kant: je hebt zo wel een zeer effectieve manier om overal het licht uit te doen inclusief de sluipverbruikers. En de koelkast, ok niet handig, maar met een beetje handige groepen indeling kan je daar wel een mouw aan passen. Ik heb daar een hele Hue setup voor moeten kopen.
Ik heb een Audio‑Technica AT‑LP60XBT en ben nieuw in de wereld van vinyl. Tijdens het afspelen lijkt de speler echter ergens tegenaan te lopen, het voelt alsof de spindel scheef staat, hoewel ik dit niet echt zie kan ik dit niet bevestigen. Weet iemand waar ik deze in de omgeving van Leiden kan laten nakijken?
Plato Leiden misschien? Ze verkopen tweedehands spelers dus hebben wellicht ook verstand van reparatie/opknappen.Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:35:
Ik heb een Audio‑Technica AT‑LP60XBT en ben nieuw in de wereld van vinyl. Tijdens het afspelen lijkt de speler echter ergens tegenaan te lopen, het voelt alsof de spindel scheef staat, hoewel ik dit niet echt zie kan ik dit niet bevestigen. Weet iemand waar ik deze in de omgeving van Leiden kan laten nakijken?
Maar hoe merk je dat er iets niet klopt? Klinkt de audio niet goed of hoor je een mechanisch geluid ofzo?
Luxe hoor 😉. Dat ziet er heel netjes uit 👍🏻.nineball schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:39:
[Afbeelding] Een mooie plint gevonden voor mijn 1019. Ik wilde er eerst zelf eentje maken van mdf maar ik heb daar niet het juiste gereedschap voor.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
De metalen plaat waar de LP op ligt, die ligt scheef en bij het draaien ervan loopt ie ergens tegenaan, hoor telkens een "kling".SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:40:
[...]
Plato Leiden misschien? Ze verkopen tweedehands spelers dus hebben wellicht ook verstand van reparatie/opknappen.
Maar hoe merk je dat er iets niet klopt? Klinkt de audio niet goed of hoor je een mechanisch geluid ofzo?
Denk dat je plateau bedoeld, maar kan je geen foto plaatsen, want of plateau is krom of spindel is scheefBandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 10:59:
[...]
De metalen plaat waar de LP op ligt, die ligt scheef en bij het draaien ervan loopt ie ergens tegenaan, hoor telkens een "kling".
Van wat ik online zo snel zie komt een scheve spindel wel vaker voor bij die speler. Als dat het is dan kun je voor 15 dollar een vervangend onderdeel kopen via Audio Technica. Maar goed @Bandicool, dan nog zou ik eerst even langs Plato Leiden gaan (of eerst even bellen) om te vragen of zij er eens naar kunnen kijken, en of ze het eventueel kunnen fixen voor je. Zeker als je er zelf totaal geen ervaring mee hebt is het zonde als je je speler mogelijk nog verder sloopt. Tenzij je het tof vindt om aan zoiets te sleutelen, dan vooral wél zelf doenivo1969 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:44:
[...]
Denk dat je plateau bedoeld, maar kan je geen foto plaatsen, want of plateau is krom of spindel is scheef
@Bandicool vertel eens iets meer, zoals:
- Heb je deze draaitafel net aangeschaft of was deze al langer in het bezit?
- Was het scheef staan van het plateau "opeens" zo? Of is er iets gebeurd? Val, ruw gedrag, etc.
- Heb je deze draaitafel nieuw gekocht of tweedehands?
- Heb je nog garantie op deze draaitafel?
Dit is een platenspeler uit de budgetklasse, dus ik zou er niet mee naar een reparateur gaan. Want:
1. Is er écht een probleem met een verbogen spindle of scheef plateau, dan zit je zo aan (een flink deel van) de kosten die de draaitafel nieuw ook kostte. Even los van (hoog) arbeidsloon ook de kosten onderdelen.
2. Is er een mini probleempje, ik denk aan een scheef opgelegd plateau (bij een goed plateau lukt dit niet, maar in de budget klasse kan dat). Of een object onder het plateau dat zorgt dat het een beetje aanloopt. Het automatische mechanisme dat in een verkeerde stand staat. En dan is dat iets een paar minuten kost om op te lossen wat dan bij de reparatiewinkel minimaal 5 a 7 tientjes kost, zo niet meer. En dan kan je dat zelf ook wel. Namelijk, snaar van de pulley halen, plateau afnemen, even inspecteren, en weer goed recht erop zetten, snaartje weer over de pulley heen.
https://www.reddit.com/r/...ica_lp60_does_a_rotation/
Dit probleem klinkt gelijkaardig, is blijkbaar opgelost door er even aan te rommelen. Dus even snaar en plateau eraf, handmatig de spindle even ca 10 slagen met de klok mee rond draaien om de automatiek te resetten, plateau er weer (goed recht) op, snaar er weer op, en proberen maar.
- Heb je deze draaitafel net aangeschaft of was deze al langer in het bezit?
- Was het scheef staan van het plateau "opeens" zo? Of is er iets gebeurd? Val, ruw gedrag, etc.
- Heb je deze draaitafel nieuw gekocht of tweedehands?
- Heb je nog garantie op deze draaitafel?
Dit is een platenspeler uit de budgetklasse, dus ik zou er niet mee naar een reparateur gaan. Want:
1. Is er écht een probleem met een verbogen spindle of scheef plateau, dan zit je zo aan (een flink deel van) de kosten die de draaitafel nieuw ook kostte. Even los van (hoog) arbeidsloon ook de kosten onderdelen.
2. Is er een mini probleempje, ik denk aan een scheef opgelegd plateau (bij een goed plateau lukt dit niet, maar in de budget klasse kan dat). Of een object onder het plateau dat zorgt dat het een beetje aanloopt. Het automatische mechanisme dat in een verkeerde stand staat. En dan is dat iets een paar minuten kost om op te lossen wat dan bij de reparatiewinkel minimaal 5 a 7 tientjes kost, zo niet meer. En dan kan je dat zelf ook wel. Namelijk, snaar van de pulley halen, plateau afnemen, even inspecteren, en weer goed recht erop zetten, snaartje weer over de pulley heen.
https://www.reddit.com/r/...ica_lp60_does_a_rotation/
Dit probleem klinkt gelijkaardig, is blijkbaar opgelost door er even aan te rommelen. Dus even snaar en plateau eraf, handmatig de spindle even ca 10 slagen met de klok mee rond draaien om de automatiek te resetten, plateau er weer (goed recht) op, snaar er weer op, en proberen maar.
[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 25-05-2026 14:41 ]
Allereerst iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.
https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit
Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Ik heb deze aangeschaft via marktplaats en via verzenden is dit helaas gebeurd. Hij is dus tweedehands, ik zal later vanavond even een foto maken, ben nu niet thuis. Vind het niet erg om zelf te sleutelen, daar leer ik nog van.
https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1f66pr4/everytime_my_audio_technica_lp60_does_a_rotation/ maar dit is inderdaad het probleem, ik zal nog even kijken of de belt er wel correct op zit
Het is inderdaad budgetklasse maar ben nieuw in deze wereld en om nou direct veel geld uit te geven is ook weer zo wat, mocht dit niet gemaakt worden hebben jullie tips qua spelers?
Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde
Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.
/f/image/GPBzADJYnGcEgMIkFoWb2i4g.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AYir1wddUk0MNqvJXjUZzJWw.png?f=fotoalbum_large)
(Contragewicht mist op deze foto)
/f/image/wmzQZM9rqCW6EhSDEZxNQglk.png?f=fotoalbum_large)
Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen
Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):
/f/image/4KMbT9P0UeyVkn3qD8DEReDi.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.
Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde
Zo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.
Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.
/f/image/GPBzADJYnGcEgMIkFoWb2i4g.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/AYir1wddUk0MNqvJXjUZzJWw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wmzQZM9rqCW6EhSDEZxNQglk.png?f=fotoalbum_large)
Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen
Ik heb ook een aluminium plaatje op maat gemaakt voor op de headshell (zit nog niet vast):
/f/image/4KMbT9P0UeyVkn3qD8DEReDi.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap wel dat men deze speler aanwijst als een van de mooiere Philips-spelers ooit gemaakt, want het is echt een mooi ding om te zien. Komende week ga ik aan de slag met de stofkap en de houten plint(en). Ben héél benieuwd hoe het eruit ziet als het allemaal klaar is, maar ben nu al best tevreden met het resultaat.
Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.ivo1969 schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:29:
[...]
Dan niks meer aan doen , met alle respect het is nieuw geen dure draaitafel en reparatie is het niet waard.
Of het was al bij verkoop of niet goed verpakt en dan krijg je helaas dit soort dingen. Verzenden is bij draaitafels zelden een optie.Omdat je zelf niet kan repareren zal het in verhouding niet kloppen met wat speler gekost heeft. Wel zonde
Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waarde
Dus @Bandicool, ik zou toch gewoon Plato benaderen om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen. Al is het maar om je op weg te helpen.
[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 25-05-2026 18:50 ]
Ik zou zeggen als het voor 1-2 tientjes gemaakt kan worden of je kunt het zelf, zeker doen. Zou er geen 100 aan uit geven voor reperatie.Bandicool schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:11:
Dit topic staat vol met tips, de Audica Technica 120 is al een goede keus. Geniet vooral van het zwarte goud op je eigen manier.
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Omdat ik aan het kijken ben naar een nieuwe arm ben ik er achter gekomen dat er 5pins/RCA V kabels als aansluiting kan zitten en daar @mr_petit het had over capaciteit/weerstand zat ik bij Pro-Ject te kijken waar ze een Connect it Phono RS 5P/RCA V van 1,23m hebben en deze heeft een capaciteit/weerstand van 71pF, de Conncet RS in dit geval is de kabel met de laagste waarde. Is dit een mooie waarde want ik kan bij veel geen waarde vinden maar dan hebben ze het wel over gold plated en dies meer, en is dit eigenlijk een 5din naar RCA met een grond kabel?
Wat een wereld gaat er weer open voor mij, nu ik toch lichtelijk aan het kijken ben naar het zelf maken van een platenspeler. Of zelf samen stellen zoals je wilt. Motoren is weer iets waar ik mij in kan verliezen, en constantheid is daar wel belangrijk in begrijp ik maar wat dan goed is..
En dan heb je nog gewicht..
Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.
Wat een wereld gaat er weer open voor mij, nu ik toch lichtelijk aan het kijken ben naar het zelf maken van een platenspeler. Of zelf samen stellen zoals je wilt. Motoren is weer iets waar ik mij in kan verliezen, en constantheid is daar wel belangrijk in begrijp ik maar wat dan goed is..
En dan heb je nog gewicht..
Ik geef als ik mij zo inlees persoonlijk nog de voorkeur aan band aangedreven spelers en wat ik zelf mooi vind aan mijn huidige Pro-Ject Debut Esprit III is dat (los van dat de motor onder het draai plateau zit) de motor in een rubber band hangt en dus met een band verbonden is met het draaiplateau, zo simpel als oplossing tegen een hum/trillingen.
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.
Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld.
Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.
Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.
@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.
Zoals ik al aangaf zou ook ik geen geld meer uitgeven aan deze platenspeler, wel proberen hem zelf te repareren. En dan eventueel verkopen, en iets beters kopen voor bijna hetzelfde geld.
Een beetje reparatie bij een winkel kost ivm uurloon, materiaalkosten en winst zó 100 euro (of meer), en sorry... dat is het gewoon niet waard voor deze speler. Voor 100 euro koop je (eveneens 2e hands) iets beters.
Kijk, ben je vaste klant van bijvoorbeeld het genoemde Plato dan kan je er altijd met de speler onder je arm langs gaan hoor en zeggen, "deze doet het niet goed, enig idee wat eraan scheelt?". En als dan een medewerker treft die hem meteen in het stopcontact steekt en het met een ultiem simpele handeling van minder dan een minuut (die je dan wsch ook zelf had kunnen verrichten mbv de tips op internet) weer prima krijgt, dan kost het je natuurlijk niks. Maar zodra het antwoord is "we kunnen ernaar gaan kijken, ons startbedrag is ..." dan weet je wel hoe laat het is en gaat het m.i. zonde van het geld zijn. Dan kan je hem nog beter weer voor luttel geld verpatsen op MP en daar naar iets wat het wel goed doet kijken.
@SomerenV ik ben ook voor repareren van spullen, maar het vergelijk met jouw 212 gaat wat mij betreft niet helemaal op. Jouw 212 is een veel mooier gemaakte en betere speler dan de speler waar het over gaat. En dát is dus waarom ik het zo zou doen: zelf 'rommelen' om te proberen hem aan de praat te krijgen en dan al dan niet gerepareerd verkopen, vervolgens voor minder dan een reparatie bij een winkel gaat kosten een nieuwe speler kopen. Aangevuld met de opbrengst van de verkoop van de speler.
[ Voor 94% gewijzigd door Cap op 25-05-2026 20:57 ]
Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:54:
Precies. Die Premotec motortjes trillen als de ziekte. Heb zelf ooit een Pro-Ject Expression vrij heftig gemodificeerd en dat kwam vooral neer op het tegengaan van hoorbare trillingen en brom. En uiteindelijk wordt het dan mooi beter dan matig. Dan kun je beter je geld in een goeie Japanse draaitafel uit de jaren 70 of 80 steken.Cap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Een kleine duit in dit zakje: dat een motor in bandjes hangt geeft meer aan dat het nodig is omdat er anders teveel trillingen door dit type motor worden doorgegeven, dan dat 'andere motoren die niet in bandjes hangen' meer trillingen doorgeven. En snaren / rubber bandjes kunnen zeker trillingen onderdrukken, maar ook bepaalde frequenties doorgeven of zelfs versterken (resonantie), wat ook weer invloed kan hebben op de gelijkloop van de speler. Je kan o.b.v. het basisprincipe alleen dus niet direct beoordelen of het één beter is dan het ander.
Voor een fractie van het geld maak je dat gewoon zelf.Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:07:
Van Pro-Ject hebben de Connect it Phono de volgende waarden en de goedkoopste prijs die ik tegen ben gekomen:
E line; 130pF >€95,-
S line; 100pF >€113,-
DS line; 90pF >€185,-
RS line 71pF >€711,-
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.
Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.
Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.
Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.
Was ook even aan het kijken, mijn NAD C399 heeft als phono input 46kohms/100pF en mijn Ortophon 2M Blue geeft aan 47kohms en 150/300pF te prefereren.
Ik weet niet wat de huidige kabels (element ?, arm 50pF, tulp 150pF als basis/gok) allemaal zijn maar verwacht wel dat ik in hoog in de gewenste range uit kom. Maar hoe zit dat dan met de ohms, de Ortophon heeft nameijl 1,3kohms en vermoed dat er bij de kabels ook nog wat bij komt maar ik zit dan al over de 47kohms heen.
Bij de pF kan er een verschil vaak in het hoog aanwezig zijn als er geen goede match zo ik dit forum en het internet lees maar ik kan, vermoedelijk door verkeerd zoeken, niet vinden wat de ohms doen met de installatie.
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?
Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:33:
Mooie duit @Cap, het is nooit zo simpel als je vaak denkt door net wat te simpel te denken zoals ik hierbij.
Audiophonics is een goed adres met ruime keuze. Qua kabels kun je daar ook goed terecht. Als je zelf handig bent en weet hoe je een phono kabel moet maken, dan zoek je op kabelspecs iets wat goed past. Persoonlijk heb ik goede ervaring met Grimm TPR en Sommercable SC Albedo.Dagg schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:43:
Ik was even aan het zoeken in de TS @Duclaasie maar waar adviseer jij om kabels, tulpen ed aan te schaffen waar de juiste info bij staat zodat je goed kunt mix & matchen?
Wanneer je niet zelf wil maken is Audiophonics ook erg geschikt, want die hebben ook zeer goede betaalbare kabels en een service om kabels te laten maken.
Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is, tenzij een relatief lage prijs tegenwoordig al een minpunt isCap schreef op maandag 25 mei 2026 @ 20:32:
@Bandicool Zeker. Als je weinig geld wilt uitgeven dan zou ik op marktplaats in jouw omgeving een goede platenspeler uitzoeken die je niet hoeft te laten verzenden. Er zijn op tweakers genoeg mensen die je kunnen voorzien van tips wbt de in jouw omgeving aangeboden spelers.
On another note: ik zat er al even aan te denken m'n vinyl te digitaliseren zodat ik het mee kan nemen en op die manier mezelf minder afhankelijk maak van bijvoorbeeld Spotify. Daarvoor kwam ik Vinyl Studio tegen. Ik heb de trial geprobeerd maar vond het niet heel lekker werken. Dus ik dacht, in deze tijd van AI, eens kijken wat Claude kan. Et voila, 1 prompt en 2 aanpassingen verder:
Dit is nadat het opnemen klaar is. Hij pakt automatisch de juiste track op basis van de ingevoerde metadata (kwestie van zoeken op barcode en de juiste uitgave selecteren) en exporteert die metadata ook meteen mee, inclusief album cover. Het is nog niet helemaal waar ik het wil hebben, maar het werkt echt heerlijk recht toe recht aan. Metadata laden, arm Recording klikken, speler starten, hij stopt automatisch als de plaat is afgelopen, toont dan de waveform, klikken waar je de splits wilt hebben en exporteren
Zeker een mooie speler! Maar ik vindt de 22GA209 ook een prachtige speler:SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:41:
Vandaag de arm van de 212 schoongemaakt, en dat was hard nodig want hij was echt goed smerig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als er iets bevredigend is, dan is het vuil zien verdwijnen en een lichtere kleur tevoorschijn te zien komen![]()
[Afbeelding]
[...]
Sorry maar wat een onzin. Het is een tafel die 160 euro kost. Dat is wellicht voor de meesten hier goedkope prut, maar voor anderen is het wellicht een hoop geld. Reparatie hoeft ook niet perse moeilijk of duur te zijn. Het is juist zonde om een speler die mogelijk prima te repareren gewoon weg te doen omdat het geen dure speler is, zeker in deze wegwerpeconomie met z'n planned obsolescence.
Als ik jouw gedachtegang volg dan had ik mijn 212 ook nooit moeten kopen. Gewoon weggooien want reparatie kost al snel meer dan wat de speler waard is, zowel qua onderdelen als qua uren. Maar is er meer dan monetaire waardeZo vind ik het leuk om te ontdekken hoe iets werkt, en om het te herstellen als het kapot is. Als iets te repareren of herstellen is voor een een prijs die jij persoonlijk bereid bent te betalen dan gewoon doen.
Deze speler heb ik ooit gekocht als toevoeging aan mijn Philips audio set die voorzien is van een 22RH720 receiver, Erres ta5426 speakers en een Akai GX-225D bandrecorder... Zo stond hij destijds op een carboot sale...Het leuke is dat Philips een goede zet deed zo rond 1972 voor hun vissenoog lijn:
- 22GA212/22GA312: middemoot speler voor wie geen automatische functies nodig heeft.
- 22GA29: high-end alternatief die volledig automatisch kan werken als dat inschakeld wordt door een klepje te sluiten waaronder wat knoppen zitten voor de handmatige bediening...
De 212 past er goed bij met dank aan de groene aanraak gevoelige toetsen en de 312 ook als het de eerste versie is, die je op alle vissenoog producten terug ziet komen... De 209 past dan er weer mooi bij door de plint die hetzelfde is als bij bijv. De 22RH720 receiver... Zet ze langs elkaar en het loopt mooi door voor het oog...
Ik bedacht me net nog een 'derde' optie. Bij ons in de buurt is er een repaircafe wat 1 keer per maand open is, daar kijken vrijwilligers naar je spul in de hoop het te kunnen maken. Donatie optioneel. Misschien heb je zoiets in de buurt. @Bandicool
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Afgelopen week had ik weer een pakketje van onze Japanse vrienden binnengekregen. Alle platen Near Mint en zeer gunstig geprijsd 😁. De afgelopen dagen was het dan ook in de avonden genieten van deze nieuwe set aan platen van Sadao Watanabe.
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Waarschijnlijk gooit - naar goede gewoonte - AI vanalles door elkaar.Duclaasie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:50:
[...]
Ik zou mij eerst eens verder gaan inlezen, want je gooit nu echt vanalles door elkaar. De afsluitweerstand van 47K heeft niets met kabelweerstand of spoel impedantie te maken.
Nou is er naar mijn mening toch wel iets mis met dit type speler, dat technisch in de kern (plateau, motor, arm) gelijk is aan tig andere spelers van andere 'merken', namelijk: zowel de VTF als de anti-skating is niet instelbaar. Nou kan je bij anti-skating misschien nog zeggen "soit", maar een niet instelbare, tracking force die gemiddeld ergens tussen de 3 en 4 gram staat bij dit type spelers, maar ook 5 gram kom je tegen, dat vind ik dus geen aanrader. Zeker niet voor iemand die net nieuwe platen van enkele tientjes per stuk gekocht heeft.SomerenV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:58:
[...]
Dan nog gaat het hier om een (waarschijnlijk) prima te repareren speler waar verder weinig mis mee is
Verder eens hoor, ga hem lekker repareren, waarschijnlijk is het iets kleins, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat de spindle verbogen is van dat extreem lichtgewicht plateau.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 26-05-2026 16:11 ]
Ja, zoek maar eens op hifi-shark om idee te krijgen wat die tegenwoordig (in werkende staat) nog waard is.
Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat er aan stuk is en hoeveel de reparatie gaat kosten.C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,
Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.
Maar hij ziet er zeer goed uit (ik neem aan dat de speler op de foto de jouwe is), en het is geen slechte speler. Geen 'topmodel' van weleer, maar wel het duurste mid tier model van sony (of het goedkoopste topmodel, hoe je het maar wilt zien), en het is (m.i.) een aantrekkelijke verschijning.
Dit is een model uit ~1974, en toen had je de PSE-4000 als non plus ultra topmodel ('studiotafel'), de PS-2250 als 'normaal' topmodel (die heb ik trouwens zelf) en de PS-5550 als 'instap' topmodel (enige snaaraandrijver van deze drie, DD was toen nog best zeldzaam en duur):
https://www.wegavision.eu...ony/Sony-1973-74-HiFi.pdf
(onder de ps-5550 was er dus nog een hele reeks van modellen, van instap (veelal 3in1) tot mid tier, maar die staan niet in die folder)
Het service manual staat op het net, dus als er iets electronisch mee aan de hand is, dan is dat voor iemand met elektronische vaardigheden veel makkelijker om te repareren (het kan natuurlijk ook iets heel simpels zijn als een los contactje, haperend schakelaartje of kapotte zekering).
Ik denk dat deze speler in werkende staat van een particulier in deze optisch goede toestand ongeveer €250 waard is (als er geen krassen in de stofkap zitten) als je de juiste koper vindt (maar daarvoor moet je eea wel goed presenteren en wellicht een tijdje wachten). Heeft de stofkap krassen, dan kan je er zo €50-75 vanaf trekken (optiek is voor veel kopers die bereid zijn veel te betalen belangrijk)
Hifishark prijzen zijn vaak lastig te beoordelen (veel handelaarsprijzen). Sowieso van een handelaar met garantie wordt er meer voor gevraagd (€400 of soms meer, die op MP voor €400 heeft bijv. geen stofkap...)
Het is wel zo dat bij dit soort modellen 'onbekend maakt onbemind' geldt; bijv. een Thorens TD-166 oid van weleer was destijds veel goedkoper maar is thans minstens hetzelfde waard of meer omdat de meesten dit model kennen.
Sowieso als deze van je vader is geweest is het natuurlijk leuk om 'm te laten repareren (zelf denk ik dat eea wel meevalt en dat het simpel te repareren is, dit soort tafels zijn behoorlijk degelijk, en hij ziet er uit alsof er altijd heel zuinig mee is omgegaan).
Heeft je vader ook nog z'n platen? Want dat kan natuurlijk ook heel interessant zijn.
Sowieso als je begint/nieuw bent met platen draaien (geen idee), lees de Must haves even door waarin tips staan wat je allemaal eventueel nodig hebt om platen goed te kunnen afspelen.
Welkom op GoT!
[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 00:44 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Stond die niet op MP??C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,
Nieuw hier. Ik heb de oude platenspeler (Sony PS-5550) van mijn vader gekregen. Doet het alleen niet... Is het de moeite om te laten repareren? Ik vind het wel een leuk idee om weer vinyl te gaan draaien.
[Afbeelding]
Maar goed A is de snaar nog heel? B is intern de switch niet geoxideerd? (Arm naar binnen moet een klik geven) en c is intern de zekering nog heel?
Dat zijn de eerste controle punten voor een sony PS 5550
En al zou het evt een " instap " model zijn geweest, de kwaliteit van toen is Spitze klasse nu
[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 26-05-2026 19:43 ]
Grmbl...
Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.
Ik had me er erg op verheugd.
Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man.
Lijkt er enorm op ook.
<---> 
Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.
Verkeerde LP ontvangen - Pink Floyd - (Anniversary Edition) The Dark Side of the Moon is niet bezorgd.
Ik had me er erg op verheugd.
Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man.
Lijkt er enorm op ook.
<---> Pfff. Dan maar de CD opzetten zo.
[ Voor 5% gewijzigd door Ramzzz op 26-05-2026 21:19 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Beiden lp s heb ik🙃 gisteren nog first we take Manhattan then we take Berlin🙃Ramzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl...![]()
Ik had me er erg op verheugd.![]()
Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man.![]()
Lijkt er enorm op ook.![]()
[Afbeelding] <---> [Afbeelding]
Ben ff gaan zoeken, maar inderdaad:
https://www.marktplaats.n...sony-ps-5550-platenspeler
Zelfde dustbug houdertje op dezelfde plek dus vrijwel zeker dezelfde tafel.
Wellicht dacht pa 'm te willen verkopen onder het mom dat niemand zoiets wil (niet wetende dat vinyl ontzettend populair is) en de zolder leeg moet totdat zoon zei dat het hem wel leuk leek en hij 'm dus mocht hebben? In dat geval maar hopen dat hij al z'n oude platen niet al verkocht had....
We zijn helemaal niet nieuwsgierig...
[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 01:00 ]
Voor dit geval, maar ook meer algemeen: als je laat weten in welke regio je woont dan zitten er altijd wel Tweakers in de buurt die even een blik kunnen werpen zodat je in ieder geval weet wat er aan mankeert. Misschien is de snaar wel gebroken, of iets anders simpels.C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,
[Afbeelding]
Het is een leuke en naar mijn smaak ook mooie speler, was er bijna op gaan bieden toen ie op mp stond. De headshell is een hele mooie met een slimme overhang en azimuth instelfunctie.
Ik ben er gisteren achter gekomen dat er een goede kans is dat de versterker die ik heb gekocht (de F4222) mogelijk niet defect was.... Dit is namelijk de Din-aansluiting van m'n 212:
Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is)
Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar
Ook meteen een striptang besteld. Tot nu toe deed ik alles met een keukenmesje, op gevoel, maar da's altijd zo'n gedoe en nogal foutgevoelig. Altijd handig zoiets in huis te hebben.
Waarschijnlijk een fuckup met verzendlabels, dus iemand anders mag nu gaan genieten van Pink Floyd 
Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is)
Dat is wel een bijzondere foutRamzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl...![]()
Hoe dan, ik ontving dus - op zich ook niet verkeerd - Leonard Cohen - I'm your man.![]()
Ik kan je niet helpen, maar het is wel een enorm tof model om te zien!C-MC schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:35:
Hi,
[Afbeelding]
De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.rcor schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Zeker een mooie speler! Maar ik vindt de 22GA209 ook een prachtige speler:
[Afbeelding] Deze speler heb ik ooit gekocht als toevoeging aan mijn Philips audio set die voorzien is van een 22RH720 receiver, Erres ta5426 speakers en een Akai GX-225D bandrecorder... Zo stond hij destijds op een carboot sale...
Het leuke is dat Philips een goede zet deed zo rond 1972 voor hun vissenoog lijn:
- 22GA212/22GA312: middemoot speler voor wie geen automatische functies nodig heeft.
- 22GA29: high-end alternatief die volledig automatisch kan werken als dat inschakeld wordt door een klepje te sluiten waaronder wat knoppen zitten voor de handmatige bediening...
De 212 past er goed bij met dank aan de groene aanraak gevoelige toetsen en de 312 ook als het de eerste versie is, die je op alle vissenoog producten terug ziet komen... De 209 past dan er weer mooi bij door de plint die hetzelfde is als bij bijv. De 22RH720 receiver... Zet ze langs elkaar en het loopt mooi door voor het oog...
[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 27-05-2026 12:48 ]
helemaal nieuw hier, maar wel een vinylfanaat.
Met een hele rare vraag: voor de lp's zijn er veel verschillende plaat "aandrukkers", evt uitgerust met een klem. Voor 7 inch, de Single , wordt het grote gat opgevuld met een Puck. de puck is altijd hoger als de single op de mat. ik kan nergens iets vinden dat single steviger op de mat te drukt. terwijl de single beduidend minder gewicht heeft dan de lp. Oplossing zou kunnen zijn om alle singles te voorzien van een spindle-ster die geklemd zit in het single gat en daar een gewicht op legt (?)
rare vraag, he? maar niet zonder reden. de thorens TD 160 markII is getuned door Dr Thorens, de platenspeler is afgesteld op het door mij gebruikte platengewicht. tengevolge van de aankoop van een hoop singles, (meeste met groot gapend ) kwam ik op deze vraag. Dus: Platengewicht op single?
Met een hele rare vraag: voor de lp's zijn er veel verschillende plaat "aandrukkers", evt uitgerust met een klem. Voor 7 inch, de Single , wordt het grote gat opgevuld met een Puck. de puck is altijd hoger als de single op de mat. ik kan nergens iets vinden dat single steviger op de mat te drukt. terwijl de single beduidend minder gewicht heeft dan de lp. Oplossing zou kunnen zijn om alle singles te voorzien van een spindle-ster die geklemd zit in het single gat en daar een gewicht op legt (?)
rare vraag, he? maar niet zonder reden. de thorens TD 160 markII is getuned door Dr Thorens, de platenspeler is afgesteld op het door mij gebruikte platengewicht. tengevolge van de aankoop van een hoop singles, (meeste met groot gapend ) kwam ik op deze vraag. Dus: Platengewicht op single?
[ Voor 19% gewijzigd door Willem71 op 27-05-2026 15:07 ]
Dit geeft gelijk al aan waarom ik geen fan van platen gewichten ben.Willem71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:50:
Ik begrijp het principe wel, maar ik denk dat een klem daarin veel effectiever is.
Bij een zacht geveerde speler als een thorens is de afstelling van de veren idd wel significant ja. Zonder platengewicht zal het plateau/de arm niet meer waterpas staan, wat (o.a.) invloed heeft op je antiskating.
Ik weet niet hoe je gewicht gemaakt is, maar zo'n spindle ster is soms ook niet helemaal vlak (delen kunnen soms iets uitsteken boven het label, afhankelijk van de uitvoering). Als je gewicht van onderen dan 100% vlak is zou dat problemen kunnen geven.
Maar als dat niet het geval is, zeker met dat gewicht afspelen. Maar meer voor het waterpas staan van je plateau. Singles zijn klein en zijn daardoor vaak minder gevoelig voor warps.
[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 15:44 ]
De 209 vind ik zelf persoonlijk een beautySomerenV schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:40:
Ik ben er gisteren achter gekomen dat er een goede kans is dat de versterker die ik heb gekocht (de F4222) mogelijk niet defect was.... Dit is namelijk de Din-aansluiting van m'n 212:
[Afbeelding]
Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is)Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar
Ook meteen een striptang besteld. Tot nu toe deed ik alles met een keukenmesje, op gevoel, maar da's altijd zo'n gedoe en nogal foutgevoelig. Altijd handig zoiets in huis te hebben.
[...]
Dat is wel een bijzondere foutWaarschijnlijk een fuckup met verzendlabels, dus iemand anders mag nu gaan genieten van Pink Floyd
[...]
Ik kan je niet helpen, maar het is wel een enorm tof model om te zien!
[...]
De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.
En los dat je een pinnetje mist bij je din, ze zijn ook mooi aardig zwart een glasvezelborsteltje doet normaal ook wonderen , ( moet plug wel compleet zijn)
[ Voor 5% gewijzigd door ivo1969 op 27-05-2026 15:46 ]
tsja, de meningen overgewichten/spindle-klemmen zijn verdeeld. Een klem zou voor mij geen uitkomst bieden, want die drukt dan alleen op de Puck, die altijd hoger is dan de single. Ik ben dus op zoek naar een puck icm klem. of een hele platte puck (ter hoogte van een singlle)zodat het gewicht erover heen kan.
Ja dat snap ik. Je hebt dus van die hele dunne single adapters nodig en dan maar hopen dat ze òf compleet vlak zijn, òf dat je een gewicht hebt die alleen aan de buitenkant van het gewicht aandrukt (dus een gewicht wat van onderen niet helemaal vlak is maar een lichte uitsparing heeft in het midden)Willem71 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:47:
Ik ben dus op zoek naar een puck icm klem. of een hele platte puck (ter hoogte van een singlle)zodat het gewicht erover heen kan.
Met dunne single adapters bedoel ik deze:
https://www.amazon.nl/-/e...ord-Adapter/dp/B00G5XCZ2C
https://vinylsingles.nl/products/45-rpm-record-adapters
Maar je kan bij die eerste variant eigenlijk al zien dat er waarschijnlijk stukjes van die adapter iets boven het label uitsteken, vandaar mijn opmerking betreffende de benodigde uitsparing aan de onderzijde in het midden van je gewicht.
Zou trouwens wel een interessante constructie zijn voor een nieuw type platengewicht:
Een centrale kern ter grootte van het 45rpm gat, waarin dus ook het 7mm gat zit voor de spindle, waarom heen dus een groter platengewicht valt ter grootte max van het label (dat gewicht ziet er dan een beetje uit als een donut). Voor zover ik weet bestaat dit nog niet (maar ik ben geen expert; als ik iets met een warp wil afspelen, dan gebruik ik wel mijn vacuumplateau, dat is de enige echte manier om warps weg te krijgen)
[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 27-05-2026 16:06 ]
Exact ! die laatste oplossing bedoel ik. Iemand met een 3d printer in de zaal?
heb geen vacuumplateau. Kunnen die wel werken bij 45rpm met bijzonder groot gat?
heb geen vacuumplateau. Kunnen die wel werken bij 45rpm met bijzonder groot gat?
[ Voor 35% gewijzigd door Willem71 op 27-05-2026 16:12 ]
Nou, mooi om te zien dat je de fout gevonden hebt en nu dus een nieuwe plug mag monteren...SomerenV schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:40:
[Afbeelding]
Geen idee waarom ik daar niet eerder achter ben gekomen, maar dat pinnetje is verantwoordelijk voor het linker kanaal (als het goed is)Meteen maar een nieuwe plug besteld. Vervangen we die ook maar
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De 209 vind ik persoonlijk niet zo denderend qua look. Oogt ergens een beetje goedkoop ofzo. Hetzelfde heb ik met de 312. Waarschijnlijk omdat er meer zwart/plastic in zit? Kan er m'n vinger niet precies op leggen. De 22RH720 ben ik online overigens ook tegengekomen toen ik op zoek was naar een versterker, maar die ligt buiten m'n budget helaas.
Maar voor wat betreft de 22GA209: die weegt echt wel flink meer dan de 22GA212... Mocht je eens in de buurt van Lochem zijn: neem eens een kijkje bij MFB-Freaks en als beiden met een beetje geluk er staan en til ze beiden maar eens op...
Zelf vindt ik die 22GA212 wat gevoelig en fragiel aanvoelen door dat geveerde sub chassis wat wel erg gemakkelijk veert (net zoals een Thorens TD-14X en TD-16X speler)... Dat gevoel heb je met een 22GA209 niet...
Well... de oude plug zorgvuldig uit elkaar gehaald, wat écht een kutklus was want het rubber van de plug leek wel om de kabels heen gegoten. Dus stukje bij beetje dat verwijderd om te zien welke kabeltjes naar welke pinnetjes gaan.rcor schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 18:47:
[...]
Nou, mooi om te zien dat je de fout gevonden hebt en nu dus een nieuwe plug mag monteren...![]()
Maar voor wat betreft de 22GA209: die weegt echt wel flink meer dan de 22GA212... Mocht je eens in de buurt van Lochem zijn: neem eens een kijkje bij MFB-Freaks en als beiden met een beetje geluk er staan en til ze beiden maar eens op...
Zelf vindt ik die 22GA212 wat gevoelig en fragiel aanvoelen door dat geveerde sub chassis wat wel erg gemakkelijk veert (net zoals een Thorens TD-14X en TD-16X speler)... Dat gevoel heb je met een 22GA209 niet...
Om er vervolgens achter te komen dat maar 3 van de 5 pinnetjes gebruikt worden, en het missende pinnetje is daar geen onderdeel van.
Blijkt een normale gang van zaken te zijn. Je hebt Links + Massa, Rechts + Massa en Ground. Links gaat naar een pinnetje, rechts naar een pinnetje, en de massa + ground gaan samen naar een pinnetje. Had ik dat voorafgaand op moeten zoeken? Ja. Heb ik dat gedaan? Nee
Ik neig nu overigens wel heel erg naar de DIN achterwege laten en twee female tulp plugs + een ground direct uit de speler te laten komen. Qua plugjes aansluiten maakt het niet uit of ik nou een DIN moet aansluiten, of RCA + Ground, en uiteindelijk moet het toch naar RCA voor de versterker. Dan maar gewoon all the way gaan. Dood of de gladiolen.
Lochem zal ik niet snel in de buurt komen overigens, al geloof ik je meteen. Dat geveerde sub chassis voelde voor mij overigens ook enorm fragiel, maar volgens mij is het best een degelijke constructie. Maar puur qua looks wint de 212 het voor mij van de 209 en 312, terwijl ik normaal niet zo van de 70's houten look ben. Het mooiste vind ik overigens nog steeds m'n eigen F7511. Veelal plastic, maar volledig chrome/zilverkleurig. Een beetje een mix tussen 70's en 80's qua stijl. Maar goed, ieder z'n stijl en voorkeur natuurlijk

Niet mijn foto's overigens.
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van vinyl.
Nu vroeg ik me af wat de beste prijsvergelijkingssites zijn specifiek voor lp's (zoals de tweakers pricewatch voor electronica, budgetspelen voor bordspelen, isthereanydeal voor games, etc)?
Nu vroeg ik me af wat de beste prijsvergelijkingssites zijn specifiek voor lp's (zoals de tweakers pricewatch voor electronica, budgetspelen voor bordspelen, isthereanydeal voor games, etc)?
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Hmm nou, dat is een lastige denk ik. Voor nieuw vinyl kun je zelf vrij makkelijk vergelijken bij de betere vinyl zaken beschikbaar op internet. Maar als het gaat om 2e hands is het zo exemplaar afhankelijk, staat van de plaat, hoes, persing, jaartal en nog veeeel meer dat je daar praktisch geen goede vergelijking op kan maken tenzij je exact weet wat je in handen hebt. Discogs geeft inzicht, als je zeker weet wat je dus in handen hebt.anandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
Voor nieuw vinyl zou ik lekker naar je lokale platenzaak gaan. Veel zaken hebben ook veel 2de hands maar vaak zijn dit al "restpartijen". Voordeel is dat je de LP kunt bekijken in de winkel. Lees je goed in wat 'Mint' 'Near-Mint' en 'VG+' betekenen. een VG noem ik wel eens een Vinyl Gokje/Gamble. Zelfs NL en EN zijn het eens met die 'afkorting'.anandus schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:46:
Discogs is zo'n beetje de plek online voor 2de hands. tips : Tel in Italie er minimaal een hele 'gradatie' vanaf en vermijd de 'vieze platen' UK . Maak een leuke wantlist en betaal vooral niet teveel. Met name de populaire dance uit de jaren 90 zijn duur.
Enige 12" die ik 'Good+' heb is ghostbusters en nog afspeelt zelfs prima. Een VG van mr vain was al 10 eur en klinkt nog net acceptabel. VG zou ik alleen overwegen als de prijs ernaar is.
DSOTM 50AE is binnen!Ramzzz schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:13:
Grmbl...![]()
Dus: (ik) zet 'm op!
Ik vind het zelf ook lastig te scoren als ik mijn collectie in Discogs zet. De plaat zelf is nog redelijk te doen qua 'eisen' maar de buitenhoes vind ik altijd een lastige. Ook als je hem bijvoorbeeld wast en de plaat verbeterd sterk qua klikjes en popjes. Dat levert voor jezelf het gevoel van enorme winst op, maar hoeveel klikjes en popjes minder doet een stap in de index zetten🤷♀️. Om dan uiteindelijk een prijs te bepalen die echt objectief is of meer emotie gebonden blijft dus een dingetje..HanG-BuiK-ZwijN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:37:
[...]
.....Discogs is zo'n beetje de plek online voor 2de hands. tips : Tel in Italie er minimaal een hele 'gradatie' vanaf en vermijd de 'vieze platen' UK . Maak een leuke wantlist en betaal vooral niet teveel. Met name de populaire dance uit de jaren 90 zijn duur.
Enige 12" die ik 'Good+' heb is ghostbusters en nog afspeelt zelfs prima. Een VG van mr vain was al 10 eur en klinkt nog net acceptabel. VG zou ik alleen overwegen als de prijs ernaar is...
Ja, dat is wat ik bedoelde... Overigens is het geen verkeerde platen draaier hoor... Zelf had ik met dank aan mijn opa ooit de Aristona variant van de Philips 22GA108... Die voelde net zo fragiel aan, maar had niet de ronde groen verlichte aanraak gevoelige knoppen (en ik weet niet of die onderbak van echt hout is of van plastic met een hout look laagje erover bij de 22GA212. Die van de 22GA108 is zeker van plastic)...SomerenV schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 01:28:
[...]
Lochem zal ik niet snel in de buurt komen overigens, al geloof ik je meteen. Dat geveerde sub chassis voelde voor mij overigens ook enorm fragiel, maar volgens mij is het best een degelijke constructie. Maar puur qua looks wint de 212 het voor mij van de 209 en 312, terwijl ik normaal niet zo van de 70's houten look ben. Het mooiste vind ik overigens nog steeds m'n eigen F7511. Veelal plastic, maar volledig chrome/zilverkleurig. Een beetje een mix tussen 70's en 80's qua stijl. Maar goed, ieder z'n stijl en voorkeur natuurlijk![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet mijn foto's overigens.

Deze speler ging stuk en ons pap vond dat die onder voet lag en weg moest in mijn tiener jaren... Helaas gehoor aangegeven... Al was het maar om nu nog te kunnen zeggen dat ik plaatjes draai op de platen speler van mijn Opa (en dan het liefst aansluiten op zijn oude buizenradio die hier ook staat om het nog leuker te maken)...
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.
Voor de 7'' is het helemaal niet nodig, die dingen zijn bedoelt om afgespeeld te worden in een jukebox, daarom is dat grote spindlegat. Dat maakt het makkelijk voor de automaat om die single op het plateau te mikken. Die jukebox spindles zijn ook nog taps toe lopend, zodat het 7'' plaatje vanzelf goed 'valt'.
Kijk maar eens hoe een jukebox werkt. Staat vast op YT.
Voor de 7'' is het helemaal niet nodig, die dingen zijn bedoelt om afgespeeld te worden in een jukebox, daarom is dat grote spindlegat. Dat maakt het makkelijk voor de automaat om die single op het plateau te mikken. Die jukebox spindles zijn ook nog taps toe lopend, zodat het 7'' plaatje vanzelf goed 'valt'.
Ah, nice, dat van dat gat had ik me nooit gerealiseerd idd ;-)Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Ik begrijp die klemmen niet zo. De extra gewicht alleen al van zo'n klem kan schade aan je plateaulager geven lijkt me.
En daarvoor niet alleen... Ze gingen er ook vanuit dat volledige albums op hun format uitgebracht zouden gaan worden... Dat 45 toeren singletje was in den beginne gewoon een concurrent van de LP en ook toen verschenen er al complete albums... Die waren dan als een een foto album achtig boekje verpakt en zaten soms wel 4 a 5 45 toerenplaatjes in die je dan boven elkaar gestacked in een 45 toeren platen speler hing...Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Let ook maar eens op: zo'n singletje kun je altijd stapelen, het gedeelte waar de muziek zit zullen elkaar nooit raken omdat het midden stuk met het label wat dikker is... Alles erop gericht dat je ze gemakkelijk kun pakken als dit nodig is, zelfs als ze gestapeld zijn...
Op de speler zag dat er zo uit dan:

Dan snap je dat grote gat nog wat beter: je duim of andere vingers moesten er gemakkelijk doorheen kunnen om zo de hele stack aan plaatjes op te kunnen pakken in één keer...
Later in de tijd en nu is het singletje puur als promotie materiaal ingezet om een groter album te promoten (die dan vroeger op 33 toeren LP uitkwam en anno nu ook naast streaming diensten)... Daardoor is het stapelen niet meer nodig en zie dat grote gat niet altijd meer gebruikt worden...
edit:
ik bedenk met net dat Techmoan hier ooit eens mooi filmpje overgemaakt heeft:
https://youtu.be/hbFgVjijrHI?si=Hl6jlmEl8kzmGwXu
ik bedenk met net dat Techmoan hier ooit eens mooi filmpje overgemaakt heeft:
https://youtu.be/hbFgVjijrHI?si=Hl6jlmEl8kzmGwXu
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 30-05-2026 00:24 ]
@rcor Ik ben 61 jaar oud, en zo'n platenstapelaar ken ik nog wel vanuit mijn jeugd. Mijn eerste platenspeler kon dat namelijk ook.
Als 6 jarig kind zat ik al naar Radio Caroline te luisteren. Ja ik voel me ook oud.
Als 6 jarig kind zat ik al naar Radio Caroline te luisteren. Ja ik voel me ook oud.
[ Voor 5% gewijzigd door Viking Kvinne op 29-05-2026 17:24 ]
Schade aan het plateaulager valt wel mee, al is natuurlijk elk geval anders. Maar er zijn zat spelers waarbij hetzelfde plateaulager (danwel motor) wordt toegepast met allerlei verschillende plateaus en dito gewichten.Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
Klemmen danwel extra gewichten zouden ervoor bedoelt zijn kleine warps uit LP's te halen.
De effectiviteit daarvan laat ik in het midden, maar dat veel LP's een (kleine) warp hebben gekregen door de jaren heen (al dan niet door verkeerd gebruik) is wel duidelijk, en dat warps op een gegeven moment hoorbaar zijn (wel afhankelijk van de muziek) is ook wel vastgesteld.
Maar het ging erom dat bij een weke subchassisspeler de spanning van de veren afgesteld wordt op het gewicht van het subchassis. Dus incl flink gewicht als je dat gebruikt. Anders staat het subchassis niet waterpas. Bij een klem maakt het minder uit want die zijn niet zo zwaar (en platen zelf varieren natuurlijk ook in gewicht), maar sommigen gebruiken een platengewicht van 700gr oid.
Ik raad dat alleen al om deze reden af (gebruik dan een klem zou ik zeggen), maar dat is natuurlijk een persoonlijke reden.
Dat extra gewicht doet qua stabilieit van het draaien ook niet zoveel omdat het allemaal rondom het draaipunt (de spindel) zit en daardoor nauwelijks extra inertia/massatraagheid aan het plateau toevoegt.
Merken als MS hebben in het verleden ook koperen ringen uitgebracht die net om de rand van een plaat vallen. Dat is effectiever, maar is waarschijnlijk heel plateau en mat afhankelijk of het past, en misschien ook lastig met inloopgroef en elementbreedte etc (volgens mij maakte MS ze speciaal voor een aantal van hun modellen). Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt. Ze zijn ook ontzettend duur als je ze al kan vinden....(net als vacuumplateau's doorgaans en die passen ook niet op elke speler)
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 29-05-2026 18:30 ]
DPD bracht vandaag weer een pakketje.
- Mai Tai. Een paar weken geleden de dames live gezien met Nederpop Allstars. Ook waren het maar 3 liedjes, en was er maar 1 zangeres bij van de originele bezetting.
- The Cats. Gewoon lekkere muziek. Eerste concert ooit waar ik naar toe was, was van hen, samen met mijn opa.
- Club J. Zomaar, omdat ik nog een singletje heb, en voor die paar euro kon ik dit niet laten liggen.
- BZN. De periode voordat Annie erbij kwam, toch wel wat ruiger. En mooi blauw vinyl
- Tol Hansse.
Mooi blauw is niet lelijk.
- Mai Tai. Een paar weken geleden de dames live gezien met Nederpop Allstars. Ook waren het maar 3 liedjes, en was er maar 1 zangeres bij van de originele bezetting.- The Cats. Gewoon lekkere muziek. Eerste concert ooit waar ik naar toe was, was van hen, samen met mijn opa.
- Club J. Zomaar, omdat ik nog een singletje heb, en voor die paar euro kon ik dit niet laten liggen.
- BZN. De periode voordat Annie erbij kwam, toch wel wat ruiger. En mooi blauw vinyl
- Tol Hansse.
Mooi blauw is niet lelijk.
Die zender ontvang ik ook nog wel eens via de AM in de avond uren als de atmosfeer gunstig is... Hoewel de AM 675 vanuit Engeland komt ook hier in Limburg goed genoeg binnen, zelfs overdag...Viking Kvinne schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:24:
@rcor Ik ben 61 jaar oud, en zo'n platenstapelaar ken ik nog wel vanuit mijn jeugd. Mijn eerste platenspeler kon dat namelijk ook.
Maar terug on-topic, je voelt je zo jong als je je voelt en 61 jaar valt toch wel mee? Zelf 41 jaar oud nu en met dank aan dit forum steeds meer in deze hobby gegleden... Toen ik begon had ik amper singeltjes, maar nu heb ik er stiekem toch best een heel aantal liggen...
Mede hierdoor ben ik mij steeds meer er in gaan verdiepen en dan kom je nog eens wat te weten... Wat dat betreft is het boek "Dutch Mountains" van Peter Vossekuil een erg mooi boek over de geschiedenis van de platen labels en radio stations... Zijdelings komt de LP, cassettebandje en CD ook nog voorbij met zijdelings ook daar informatie over...
Meer dan 10 jaar terug kocht ik BZN - The Bastard voor mijn moeder die erg liefhebber van BZN was toen ze nog leefde... Van de oorspronkelijke persing uit begin jaren '70/ eind jaren '60 zijn er slechts 500 van gemaakt... De herpersing die ik heb liggen zijn er ook maar 500 van... Heb jij deze versie dan of is dit weer een nieuwe her uitgave? Ik ben benieuwd hoe zeldzaam deze nog is...Rens1967 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:30:
DPD bracht vandaag weer een pakketje.[Afbeelding]- Mai Tai. Een paar weken geleden de dames live gezien met Nederpop Allstars. Ook waren het maar 3 liedjes, en was er maar 1 zangeres bij van de originele bezetting.
- The Cats. Gewoon lekkere muziek. Eerste concert ooit waar ik naar toe was, was van hen, samen met mijn opa.
- Tol Hansse.
Mooi blauw is niet lelijk.![]()
[Afbeelding]
Inmiddels heb ik meerdere BZN verzamelaars uit hun rock periode in bezit en dat was gewoon geniaal... Toch heeft het album "Green Valley's" ook een plekje in mijn hart omdat daar het door mij gekozen nummer "May We Always Be Togheter" staat die gedraaid is tijdens de herdenkingsdient bij de uitvaart van mijn moeder, nu inmiddels ook 10 jaar geleden...
B.t.w.: een paar maanden terug hing de oorspronkelijk versie van BZN - The Bastard bij Sounds in Venlo, niet goedkoop, maar de liefhebber heeft hem al gekocht inmiddels...
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen. In grijs vind ik dit een mooie technische arm. Voor mij aan de prijs maar dacht deel hem even met jullie.

En nee dat was geen AI, gewoon een noob die dingen denkt en verkeerd aan elkaar knoopt en de materie voor het eerst probeert te snappen

En nee dat was geen AI, gewoon een noob die dingen denkt en verkeerd aan elkaar knoopt en de materie voor het eerst probeert te snappen
Volgens Discogs zijn er 2 heruitgaves: 500 op zwart vinyl en 500 op blauw vinyl, ik heb nu die laatste.rcor schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 00:47:
[...]
Meer dan 10 jaar terug kocht ik BZN - The Bastard voor mijn moeder die erg liefhebber van BZN was toen ze nog leefde... Van de oorspronkelijke persing uit begin jaren '70/ eind jaren '60 zijn er slechts 500 van gemaakt... De herpersing die ik heb liggen zijn er ook maar 500 van... Heb jij deze versie dan of is dit weer een nieuwe her uitgave? Ik ben benieuwd hoe zeldzaam deze nog is...
Inmiddels heb ik meerdere BZN verzamelaars uit hun rock periode in bezit en dat was gewoon geniaal... Toch heeft het album "Green Valley's" ook een plekje in mijn hart omdat daar het door mij gekozen nummer "May We Always Be Togheter" staat die gedraaid is tijdens de herdenkingsdient bij de uitvaart van mijn moeder, nu inmiddels ook 10 jaar geleden...![]()
B.t.w.: een paar maanden terug hing de oorspronkelijk versie van BZN - The Bastard bij Sounds in Venlo, niet goedkoop, maar de liefhebber heeft hem al gekocht inmiddels...
Ik had hem ook al voorbij zien komen, maar echt zeldzaam zijn ze niet eens. Komen toch wel met enige regelmaat voorbij. Nu is dit wel een arm waarvan ik vind dat hij visueel moet matchen met de draaitafel. Op een Micro Seiki DQX-1000 is dat een mooie combi, maar op een speler met houten plint detoneert het compleet visueel. Daarnaast is dit ook geen arm die je “even” afstelt als beginnend plaatjesdraaier.Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:01:
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen. In grijs vind ik dit een mooie technische arm. Voor mij aan de prijs maar dacht deel hem even met jullie.
[Afbeelding]
@rcor Wat singles betreft, ik heb er ruim 3000, want een jukebox moet natuurlijk een wissel voorraad hebben.
Op LP gebied zit ik op +/- 500 stuks, en ik moet nodig wat nieuwe voorraad in discogs invoeren. Maar met mijn burnout moet ik keuzes maken met wat ik doe op een dag. Na wat tuinwerk en wat laswerk is het voor mij einde werkzaamheden vandaag.
Op LP gebied zit ik op +/- 500 stuks, en ik moet nodig wat nieuwe voorraad in discogs invoeren. Maar met mijn burnout moet ik keuzes maken met wat ik doe op een dag. Na wat tuinwerk en wat laswerk is het voor mij einde werkzaamheden vandaag.
Let wel dat deze arm geen lift heeft (originele headshell zit er ook niet bij).Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 09:01:
Kwam op marktplaats de Dynavector DV 505 toonarm tegen.
Er bestaan versies met lift, maar die zijn duur en zeldzaam (en uiteraard veel meer gewild, want geen lift is gewoon heel onhandig...)
Het is een interessant concept (met eddycurrent demper (lateraal) en inertiademper (verticaal)), maar dat kort verticale armpje is theoretisch wel slechter dan een arm van normale lengte.
Zoals gezegd is deze niet heel zeldzaam. De 507 is vooral zeldzaam (en duur....). Die maken ze nu weer (mk2)
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 30-05-2026 19:05 ]
Leuke info @mr_petit, of niet natuurlijk waar je belang aan hecht.
En dat zeg ik vooral omdat ik deze een paar weken geleden tegen was gekomen, Safety Raiser: https://www.audio-technica.com/en-us/at6006r. Pro-ject heeft ook iets gelijkens zag ik: https://www.project-audio.com/en/product/the-q-up/
Daar moest ik meteen aan denken aangaande jouw bericht waardoor ik ook even snel ben gaan kijken want deze Audio Technica is niet waar jij het over hebt denk ik daar dit automatisch gaat en het neer laten gaan hetgeen is waar jij het over hebt: https://www.amazon.ca/Turntable-Aluminium-Accessories-Accessory-Aluminum/dp/B0FGVX9G4S
Was er zelf vanuit gegaan dat die functie er standaard op zat, blijk ik toch weer de noob te zijn.
En dat zeg ik vooral omdat ik deze een paar weken geleden tegen was gekomen, Safety Raiser: https://www.audio-technica.com/en-us/at6006r. Pro-ject heeft ook iets gelijkens zag ik: https://www.project-audio.com/en/product/the-q-up/
Daar moest ik meteen aan denken aangaande jouw bericht waardoor ik ook even snel ben gaan kijken want deze Audio Technica is niet waar jij het over hebt denk ik daar dit automatisch gaat en het neer laten gaan hetgeen is waar jij het over hebt: https://www.amazon.ca/Turntable-Aluminium-Accessories-Accessory-Aluminum/dp/B0FGVX9G4S
Was er zelf vanuit gegaan dat die functie er standaard op zat, blijk ik toch weer de noob te zijn.
Dat soort liften (net als die safety raiser) werken niet voor zo'n dynavector arm, anders had iedereen dat er wel op gezet.Dagg schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:51:
Leuke info @mr_petit, of niet natuurlijk waar je belang aan hecht.
De originele lift is best ingewikkeld met tandwieltjes etc.
Betreffende die AT safety raisers, Ik heb wel eens zo'n chinese kloon geprobeerd, dus zo'n eentje:
https://nl.aliexpress.com/item/1005008346521860.html
En daarover zijn veel berichten te vinden op het net dat ze gewoon niet goed werken. Ik kan maar 1 ding zeggen, die kloppen
Met dat ding, ik heb die voelertjes verbogen, gepolijst, warmte gehard etc etc, maar ik kreeg 'm gewoon niet goed werkende. Soms werkte hij wel, en soms bleef hij gewoon weer hangen...
Dus materiaalkeuze en afwerking zijn echt superbelangrijk; het is een heel teer systeem.
De Little Fwend is wel een mooi ding als je geen automatische afslag of lift hebt.
Dit is geen verkeerde 🙃👍👍nineball schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:37:
Een Technics SL-6 uit de kringloop. Werkt perfect, beetje poetsen.
[Afbeelding]
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de stofkap. Om een idee te geven waar ik aan begon:
Niet fraai
Dus vol goede moed van die polijstpasta gehaald bij de Action, en wat spul wat je op de boormachine kunt bevestigen, en korrel 2000 schuurpapier besteld. Aan de slag gegaan, en ik had vrij snel best goed resultaat. Alleen de diepere krassen gingen er niet echt uit. Gelezen dat je dan korrel 1000 of 1500 moet hebben. Vervolgens op Amazon een setje met verschillende korrelgroottes gevonden en die besteld. Binnengekregen, korrel 1500 gepakt en die voelde naar mijn idee al wat ruw aan, maar goed, wat weet ik er van...
Het resultaat was een stofkap vol nog meer vrij diepe krassen, want dit was duidelijk geen korrel 1500, maar aanzienlijk lager. Zag daarna in de reviews meer mensen daar over klagen. Fuck...
Even flink gebaald, maar daarna weer aan de slag gegaan met m'n goede korrel 2000 spul en de polijstspulletjes. Natschuren, polijsten met de boormachine, polijsten met de hand, nog meer schuren, nog meer polijsten. M'n zoontje achterna gezeten met de boormachine. Nog meer polijsten. En met resultaat!
Ik ben er nu voor 90% tevreden mee, want onder bepaalde hoeken zie je nog wat krasjes. Dus nog een keertje of 2 polijsten en dan is het goed zo. Ik ben wel echt enorm blij met het resultaat, al helemaal gezien ik hiervoor nog nooit in m'n leven iets gepolijst had.
Ondertussen ook bezig geweest met het testen van het ombouwen van DIN naar RCA, met als doel het inbouwen van female RCA-plugs in de speler, en een aardedraad-plug. Het signaal heb ik zo goed als ruisvrij weten te krijgen met een héél erg houtje touwtje oplossing. Kabels gestript, op de bevestigingen van de plugjes gedraaid en vastgetaped met papieren tape
Voor de experts op dit gebied moet het pijnlijk zijn om te zijn, waarvoor excuses
Ik wilde de ombouw naar RCA testen op een zo min mogelijk destructieve en permanente manier. Dit heeft me maar een paar CM aan kabel gekost. Maar als ik dit werkende zou kunnen krijgen, dan moet inbouwen ook wel lukken, aangezien je dan veel minder kans hebt op factoren die storing kunnen geven.
In eerste instantie had ik alles aangesloten hoe het hoorde, dus L en L Ground op een RCA, R en R Ground op een RCA, en de shielding/aarde op het plugje voor de aardedraad. Maar dat leverde een behoorlijke brom op. Uiteindelijk wat zitten proberen met verschillende verbindingen, en gewoon puur op de gok de shielding tegen de RCA's geduwd en.... weg brom
Niet hoe het zou moeten als ik de kenners moet geloven, maar als het werkt... Komend weekend nog wat meer testen om te kijken of het ook goed werkt op een andere groep, op verschillende stopcontacten, you name it. Als ik niet 100% zeker ben dat ik het om kan bouwen naar RCA zonder brom dan gaat er een nieuwe DIN-plug op.
Niet fraai
Dus vol goede moed van die polijstpasta gehaald bij de Action, en wat spul wat je op de boormachine kunt bevestigen, en korrel 2000 schuurpapier besteld. Aan de slag gegaan, en ik had vrij snel best goed resultaat. Alleen de diepere krassen gingen er niet echt uit. Gelezen dat je dan korrel 1000 of 1500 moet hebben. Vervolgens op Amazon een setje met verschillende korrelgroottes gevonden en die besteld. Binnengekregen, korrel 1500 gepakt en die voelde naar mijn idee al wat ruw aan, maar goed, wat weet ik er van...
Het resultaat was een stofkap vol nog meer vrij diepe krassen, want dit was duidelijk geen korrel 1500, maar aanzienlijk lager. Zag daarna in de reviews meer mensen daar over klagen. Fuck...
Even flink gebaald, maar daarna weer aan de slag gegaan met m'n goede korrel 2000 spul en de polijstspulletjes. Natschuren, polijsten met de boormachine, polijsten met de hand, nog meer schuren, nog meer polijsten. M'n zoontje achterna gezeten met de boormachine. Nog meer polijsten. En met resultaat!
Ik ben er nu voor 90% tevreden mee, want onder bepaalde hoeken zie je nog wat krasjes. Dus nog een keertje of 2 polijsten en dan is het goed zo. Ik ben wel echt enorm blij met het resultaat, al helemaal gezien ik hiervoor nog nooit in m'n leven iets gepolijst had.
Ondertussen ook bezig geweest met het testen van het ombouwen van DIN naar RCA, met als doel het inbouwen van female RCA-plugs in de speler, en een aardedraad-plug. Het signaal heb ik zo goed als ruisvrij weten te krijgen met een héél erg houtje touwtje oplossing. Kabels gestript, op de bevestigingen van de plugjes gedraaid en vastgetaped met papieren tape
Ik wilde de ombouw naar RCA testen op een zo min mogelijk destructieve en permanente manier. Dit heeft me maar een paar CM aan kabel gekost. Maar als ik dit werkende zou kunnen krijgen, dan moet inbouwen ook wel lukken, aangezien je dan veel minder kans hebt op factoren die storing kunnen geven.In eerste instantie had ik alles aangesloten hoe het hoorde, dus L en L Ground op een RCA, R en R Ground op een RCA, en de shielding/aarde op het plugje voor de aardedraad. Maar dat leverde een behoorlijke brom op. Uiteindelijk wat zitten proberen met verschillende verbindingen, en gewoon puur op de gok de shielding tegen de RCA's geduwd en.... weg brom
Ik heb het even gemist en ja ben met vakantie en daarom te lui om terug te lazen🙃, maar om welk platenspeler gaat het, want zoiets ook al is het provisorisch, is wel om tranen in ogen te krijgen🙁. Wel mooi gepolijst 👍👍SomerenV schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:48:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met de stofkap. Om een idee te geven waar ik aan begon:
[Afbeelding]
Niet fraai![]()
[Afbeelding]
Ondertussen ook bezig geweest met het testen van het ombouwen van DIN naar RCA, met als doel het inbouwen van female RCA-plugs in de speler, en een aardedraad-plug. Het signaal heb ik zo goed als ruisvrij weten te krijgen met een héél erg houtje touwtje oplossing. Kabels gestript, op de bevestigingen van de plugjes gedraaid en vastgetaped met papieren tapeVoor de experts op dit gebied moet het pijnlijk zijn om te zijn, waarvoor excuses
![]()
[Afbeelding]Ik wilde de ombouw naar RCA testen op een zo min mogelijk destructieve en permanente manier. Dit heeft me maar een paar CM aan kabel gekost. Maar als ik dit werkende zou kunnen krijgen, dan moet inbouwen ook wel lukken, aangezien je dan veel minder kans hebt op factoren die storing kunnen geven.
In eerste instantie had ik alles aangesloten hoe het hoorde, dus L en L Ground op een RCA, R en R Ground op een RCA, en de shielding/aarde op het plugje voor de aardedraad. Maar dat leverde een behoorlijke brom op. Uiteindelijk wat zitten proberen met verschillende verbindingen, en gewoon puur op de gok de shielding tegen de RCA's geduwd en.... weg bromNiet hoe het zou moeten als ik de kenners moet geloven, maar als het werkt... Komend weekend nog wat meer testen om te kijken of het ook goed werkt op een andere groep, op verschillende stopcontacten, youe lui name it. Als ik niet 100% zeker ben dat ik het om kan bouwen naar RCA zonder brom dan gaat er een nieuwe DIN-plug op.
Dan zoek naar vast een hoekje om in te huilen:ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 18:59:
[...]
Ik heb het even gemist en ja ben met vakantie en daarom te lui om terug te lazen🙃, maar om welk platenspeler gaat het, want zoiets ook al is het provisorisch, is wel om tranen in ogen te krijgen🙁. Wel mooi gepolijst 👍👍
Philips 22GA212
Dat blijven mooie spelers om te zien🙃🙃, ik persoonlijk zou voor din gaan en dan zelf mooie din naar rca maken.SomerenV schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:01:
[...]
Dan zoek naar vast een hoekje om in te huilen:
Philips 22GA212
Misschien heb ik er nog een orginele kabel van Philips liggen , maar dat weet ik pas als ik terug met vakantie ben 😇
Ja, is echt een prachtig ding. Het plan was oorspronkelijk overigens om hem gewoon in een zo goed als originele staat te houden. Het verwijderen van de DIN-plug was ook een fuckup van mijn kant, en ik heb hier gewoon een nieuwe plug liggen. De kabel mist ook maar 5cm ofzo, dus dat is ook niet het einde van de wereld.ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 19:36:
[...]
Dat blijven mooie spelers om te zien🙃🙃, ik persoonlijk zou voor din gaan en dan zelf mooie din naar rca maken.
Misschien heb ik er nog een orginele kabel van Philips liggen , maar dat weet ik pas als ik terug met vakantie ben 😇
Maar.... alles werkt tegenwoordig met tulp/RCA. DIN is een prachtige standaard, maar wel eentje die na de 70s eigenlijk compleet verdwenen is. Praktisch alles wat je sinds de jaren 80 koopt gebruikt RCA. Een verloopje is dan een oplossing, maar esthetisch ook maar la la. Daarom gekozen om te gaan voor ingebouwde RCA-plugs. Dat wil ik wel op een manier doen die qua stijl matched met de rest van de speler. Nou zit het aan de achterkant dus je ziet het niet, maar toch, voor het idee. Na dit weekend ga ik dat plan verder uitwerken. Dan zal ik hier ook wat mockups delen.
Tis dat de Japanners met rca kwamen , eigenlijk vind ik din beterSomerenV schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:21:
[...]
Ja, is echt een prachtig ding. Het plan was oorspronkelijk overigens om hem gewoon in een zo goed als originele staat te houden. Het verwijderen van de DIN-plug was ook een fuckup van mijn kant, en ik heb hier gewoon een nieuwe plug liggen. De kabel mist ook maar 5cm ofzo, dus dat is ook niet het einde van de wereld.
Maar.... alles werkt tegenwoordig met tulp/RCA. DIN is een prachtige standaard, maar wel eentje die na de 70s eigenlijk compleet verdwenen is. Praktisch alles wat je sinds de jaren 80 koopt gebruikt RCA. Een verloopje is dan een oplossing, maar esthetisch ook maar la la. Daarom gekozen om te gaan voor ingebouwde RCA-plugs. Dat wil ik wel op een manier doen die qua stijl matched met de rest van de speler. Nou zit het aan de achterkant dus je ziet het niet, maar toch, voor het idee. Na dit weekend ga ik dat plan verder uitwerken. Dan zal ik hier ook wat mockups delen.
Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt... Din is een mooie alles in één plug... MAAR: een din-kabel is niet altijd exact hetzelfde... Als iemand voor zijn apparaat een andere kabel volgorde intern toepaste kon een bepaalde kabel soms wel eens niet werken op een ander apparaat ook al is het bijv. een 5 polige plug...ivo1969 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:34:
[...]
Tis dat de Japanners met rca kwamen , eigenlijk vind ik din beter
RCA heeft als voordeel dat je eenvoudig met kleuren kunt aangeven waarvoor de connector dient (geel voor composiet video, rood rechter audio kanaal en wit voor het linke audio kanaal).. De aansluiting is fool proof: je kunt een kabel blind inprikken zonder dat het mis kan gaan... Dat is bij een DIN plug wel anders, al helemaal als mini-din wordt toegepast met die priegelige pennen (denk hierbij aan een PS/2 muis of toetsenbord van weleer)...
Voor platen spelers is de din aansluiting wel handiger: de aarding kan direct toegepast worden in de plug waardoor er geen losse aarde draad nodig is...
Ander voordeel van RCA is de kost prijs om ze te maken en toe te passen ...
Signaal overdracht is gewoon beter dan rca , laatste is in loop der jaren storings gevoeligerrcor schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:47:
[...]
Het ligt er maar aan hoe je er naar kijkt... Din is een mooie alles in één plug... MAAR: een din-kabel is niet altijd exact hetzelfde... Als iemand voor zijn apparaat een andere kabel volgorde intern toepaste kon een bepaalde kabel soms wel eens niet werken op een ander apparaat ook al is het bijv. een 5 polige plug...
RCA heeft als voordeel dat je eenvoudig met kleuren kunt aangeven waarvoor de connector dient (geel voor composiet video, rood rechter audio kanaal en wit voor het linke audio kanaal).. De aansluiting is fool proof: je kunt een kabel blind inprikken zonder dat het mis kan gaan... Dat is bij een DIN plug wel anders, al helemaal als mini-din wordt toegepast met die priegelige pennen (denk hierbij aan een PS/2 muis of toetsenbord van weleer)...
Voor platen spelers is de din aansluiting wel handiger: de aarding kan direct toegepast worden in de plug waardoor er geen losse aarde draad nodig is...![]()
Ander voordeel van RCA is de kost prijs om ze te maken en toe te passen ...Tjah en v.w.b. DIN: in NL heeft vooral Philips hier veel gebruik van gemaakt totdat de jappen met RCA kwamen en Philips Marantz had overgenomen: toen deed RCA ook bij Philips zijn intrede...
En Din staat / stond voor een standaard.
Philips was al voor koop van Marantz overgegaan op rca.
Storingsgevoelig ligt aan de dropveter kwaliteit en de afscherming. Goede RCA kabel stoort niet, zeker niet als het een goede coaxiale is.ivo1969 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:26:
[...]
Signaal overdracht is gewoon beter dan rca , laatste is in loop der jaren storings gevoeliger
En Din staat / stond voor een standaard.
Philips was al voor koop van Marantz overgegaan op rca.
DIN uit uit de tijd dat storingsgevoelig nog geen ding was. Intern ook dunner en minder afscherming. En dat het een standaard was zegt alleen dat het aan bepaalde eisen voldeed. Voornamelijk qua maatvoering. Niet welke eisen en of daarin storing ook opgenomen was
Ik wil geen discussie aan slingeren, maar je moet geen appels met peren vergelijken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar dat is natuurlijk geen garantie voor kwaliteit.
RCA is ook een standaard. Namelijk de maatvoering die RCA in de jaren 30 in gedachten had.
Zelf ben ik helemaal geen fan van DIN, en zeker niet voor draaitafels. De DIN stekkers die ik van vroeger ken waren allemaal van belabberde kwaliteit.
En DIN pluggen zijn niet geschikt voor dikke kabels, en kabels met lage capaciteit zijn eigenlijk altijd wat dikker dan de kabels die voor din gebruikt worden.
En qua standaard..... de din connectoren die vroeger voor hifi apparatuur gebruikt werden (en dus aan sommige oude tafels zaten) is weer een andere DIN stekker dan die onderin een toonarm moeten . Allebei 5 pins, maar andere gradenhoek
Het enige waar DIN (als het goed is) beter in is, is dat er eerst met de aarde contact wordt gemaakt, en daarna pas met de signaalpinnen. (dat is een zwak aspect van RCA, om dat op te lossen moet je RCA's van Neutrik kopen, die kunnen dat wel)
En een DIN stekker heeft natuurlijk genoeg pinnen om gebalanceerd (floating) te werken met afscherming in 1.
Uiteindelijk zijn imo beide systemen belabberd. Verre van professionele kwaliteit iig. Maar goed, om alles om te bouwen en je eigen standaarden aan te houden is ook weer zowat.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2026 14:46 ]
Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.
Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.
:strip_exif()/f/image/mfDJCtWM8yQIS3NJE17T5s2b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vcyf73rq4u6bxPeyogcjAKkB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wH5dVacFbq0nWSAoKOYAOXeO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pe7Yk4Mf4hUFrUlRRBq8Qvhd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b2BpKdf0wotPOmgd55fKpE6R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OzgvnYxIfAEAPikzAEVlF8vq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pwZzy1uDxVXb2SPQUcHi8gEA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bQEaXoVaEeHj0fjboff7IjRu.jpg?f=fotoalbum_large)