Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan prima reflectie van een laser analoog meten. Ik vermoed dat een elp laser draaitafel namelijk de focus van die laser meet en daaruit het signaal haalt. Het is volgens mij een tracking truukje. Die focus meten kan prima analoog. Dat gebeurt in een cd speler volgens mij ook (focus is wat anders dan het datasignaal).
Het patent ervoor is dan ook al best wel oud.
Meer over de werking (waar ook verteld wordt dat het een analoog signaal blijft:
Wikipedia: Laser turntable

Een een laser cartridge (of met elke andere optische lichtbron) kan ook prima analoog zijn. Daar zit dan een gradueel filter voor en een lichtsensor achter waardoor de trillingen in intensiteiten omgezet worden.
Dat soort optische cartridges bestaan al heel lang (60jaar oid), maar vooral de laatste jaren (DS audio) populair geworden omdat er nu sterke lichtbronnen bestaan die nauwelijks hitte afgeven vergeleken met lichtbronnen van 60 jaar oid geleden.
Ik vermoed dat die miniot zoiets gebruikt, dus een cartridge met daarin een gefocussedledje of laser aan de cantilever en een fotocelletje met daartussen een gradueel filter oid.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 24-05-2025 18:52 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:44:
...
Ik vermoed dat die miniot zoiets gebruikt, dus een cartridge met daarin een gefocussedledje of laser aan de cantilever en een fotocelletje met daartussen een gradueel filter oid.
Yep, maar de "filter" zit aan de cantilever geplakt, sensor in de cartridge en lichtbron aan de andere kant.

Bron (reclame praatje, maar met duidelijke foto) https://miniot.com/blogs/...l-3-sounds-so-much-better

Ziet er elegant uit, maar voor mijn planetspeler-placebo-gevoel heb ik toch liever de klassieke methode.

[ Voor 18% gewijzigd door AnonymousGerbil op 25-05-2025 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh ja natuurlijk, das veel makkelijker en lichter.
Ik vraag me af wat voor materiaal dat plaatje is en hoeveel het weegt.
Het lijkt wel schuim.
Helaas maakt dat alles erg custom, en kan je dus geen betere naald monteren als miniot die niet levert.
Dat wat er in dat plaatje op zit is een simpel goedkoop bonded naaldje.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2025 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Ze bieden voor hun "normale" platenspeler aangepaste audiotechnica vmn95sh naalden aan, dus ik veronderstel dat ze dat (voor een nóg royalere meerprijs) voor deze ook gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door AnonymousGerbil op 25-05-2025 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar ja, een shibata is ook maar zozo vergeleken met een microline imho.
Ik heb nog nooit een (objectieve) test gezien waarbij een shibata beter presteert dan een microline (qua IGD/kanaalscheiding/levensduur etc).
En dat terwijl je bij een speler die €3k moet gaan kosten toch eigenlijk wel naar een Microline op boron cantilever zou willen kijken. Je zit dan in een budget dat dat allemaal makkelijk zou moeten passen....

Trouwens die cartridge bodies die ze gebruiken (AT-95 danwel AT-VM95, dus de 2 coil AT's) zijn ook meettechnisch (objectief) iets minder goed dan de 4 coil bodies (bandbreedte is lager; de 2 coil bodies vertonen meer wervelstroomverliezen bij hogere frequenties). Het zijn dan ook AT's goedkoopste bodies.
Maar dat is dus voor dat nieuwe systeem natuurlijk niet van toepassing.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2025 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Linkje om het bovengenoemde onderscheid van 2 vs 4 coils (en een center plate tussen de kanalen) duidelijk in beeld te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://www.audio-technica.com/wordpress/app/uploads/Picture2-1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.audio-technica.com/wordpress/app/uploads/Picture1-5.png

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 26-05-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iets anders: iemand nog aanraders voor een slipmat? Mijn Thorens heeft nu een vilten (volgens mij niet origineel, maar zo kreeg ik hem). Is een beetje een stofnest.
https://hifi.nl/artikel/3...able-mat-Black-Magic.html zegt dat ik naar een Stackaudio Serene zou kunnen kijken, maar 90 euro lijkt me wat gortig, al is de recensie heel goed.

Any thoughts? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een vilten slipmat op een TD-160 is inderdaad niet origineel. Er zit een speciale mat op die opbergruimte biedt voor de 45 rpm puck (omkeren vd puck geeft dan een opstaande puck voor het draaien van singles).
Echter deze mat wordt in het algemeen niet als optimaal gezien, omdat deze voorzien is van opstaande randjes voor single en LP. De LP wordt dus niet in zijn geheel ondersteund op de plek waar de groeven zitten, wat niet optimaal is voor het aftasten van het signaal.

Maar als je de Thorens origineel wilt hebben, dan koop je dit type mat. én de bijbehorende puck, als je die nog niet hebt. Vermoedelijk is die 'verdwenen' toen er een slipmat op die Thorens gelegd werd...

Ik zou in ieder geval geen slipmat nemen, maar iets dat juist niet slipt, een beetje zwaar is en het plateau goed dempt. Rubber bijvoorbeeld.

Die mat die je quote zou best goed kunnen voldoen, ik zou alleen niet teveel rekenen op 'muziek (die) met meer helderheid weergegeven waarmee een significant hoger belevingsniveau wordt gerealiseerd' (quote uit jouw link ;)). Nogmaals, hij moet dempen en (mede daarom) niet te licht zijn. En niet slippen!

Een 3 a 3.5mm rubber mat kan je wel krijgen voor 3 tientjes.

Hier vind ik er eentje voor 19 euro, dat lijkt me ongeveer wel de bodemprijs. Gek genoeg noemen ze die rubberen mat ook een slipmat 8)7, terwijl een rubberen mat i.t.t. vilt juist bedoeld is om slippen te voorkómen (en dat is goed). Ze hebben ook een kurk & rubber mat en die zal ook werken. Ik vind zelf alleen die kurkspikkels niet zo fraai, maar dat is een kwestie van smaak.

Het mooiste zou m.i. zijn zo'n dikke vlakke rubberen mat van de opvolgende Thorens modellen zoals de TD-320 etc:

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/4399420-dccd3e77-thorens-td-320-turntable-with-audi-technica-cartridge.jpg

Dat zijn prima matten.

[ Voor 78% gewijzigd door Cap op 27-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inzake de matten: wat zijn de meningen over een leren mat?

Ik heb nu kurk ivm de demping, maar dit is erg lelijk met (semi) transparante platen.

[ Voor 43% gewijzigd door Harkelaar op 26-05-2025 21:27 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:31

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat kurk gewoon een goede optie is. Je kijkt toch immers niet naar de plaat maar beluisterd deze 😅. Al die kleuren en transparante opties zijn in mijn optiek zinloze gimmicks.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harkelaar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:25:
Inzake de matten: wat zijn de meningen over een leren mat?

Ik heb nu kurk ivm de demping, maar dit is erg lelijk met (semi) transparante platen.
Ligt een beetje aan hoe het leer uitgevoerd is maar in het algemeen:

- leer is gladder dan rubber, je wilt dat de mat en plaat niet slipt.
- leer is wat lichter dan rubber, je wilt dat de mat het plateau goed dempt (gong).

Een mat van leer zou m.i. dus idealiter onderaan nog een laag rubber hebben voor meer grip en demping.

Ter vergelijk: een klassieke Denon 5mm rubberen mat van 29cm diameter (6.6 dm2) weegt ca 445 gram. Reken je met die waarde terug (en hou je rekening met een verdunning ter hoogte van het label, gat in midden en in de mat uitgesneden groeven) dan kom je op een soortelijk gewicht van meer dan 1.35 kg/dm3. Leer zit op c.a. 0.9 kg/dm3

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 27-05-2025 11:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Als je Fremer kan verdragen is hier een verslag van hem van munich 2025 alle (extreem dure) phono goodies:

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 28-05-2025 01:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-06 20:15

D_V

Deze maand een paar albums van mijn "wanted list" kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6838704064434/683870405dba0-20250529142454217.jpg

De mofi van Duran Duran's "Seven and the Ragged Tiger" via eBay Duitsland kunnen bemachtigen voor net iets meer dan 100 euro. Er zit helaas een punch hole in maar ze hebben 'm daarna weer gesealed dus het vinyl zelf was nog mint. Fijn ook dat er nog een originele prijssticker op zat van $4.99. Heb je in ieder geval het idee dat je niet teveel betaald.
;w

Via discogs voor 50 euro "You cross my path" van de Charlatans gekocht, ook weer in Duitsland. Nou woon ik hier zelf zowat op de grens met Duitsland dus ik kan het vrij gemakkelijk bij een DHL punt laten bezorgen en dat scheelt wel behoorlijk in verzendkosten.
Deze lp is uit 2008 maar helaas nooit opnieuw uitgebracht en daardoor normaal 80+ euro op discogs. Maar ongetwijfeld zal er nu wel binnenkort een reissue komen, nu ik 'm gekocht heb.

"The Ocean at the End" van The Tea Party is van 2014 maar ging ook voor idiote prijzen op discogs. Nu dus een reissue in twee verschillende kleurvarianten. Het vreemde is alleen dat er totaal geen ruchtbaarheid aan is gegeven, althans ik had er nog niets over gelezen, kwam 'm toevallig tegen bij de platenzaak. Het lijkt ook dat er meer Tea Party reissues uit komen.

En tenslotte de Temples lp, da's een RSD 2024 release maar die was 50% korting dus ja... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 08:02
Voor diegene die de the Beatles mono set uit 2014 willen. Wordt opnieuw geproduceerd, https://www.platenzaak.nl...mono-store-exclusive-11lp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzklOJU1gbxGqUwzm0vUxGgC0oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioOUW8fQFn7weA76VFzruhfZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Ryatzu op 31-05-2025 15:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mijn Thorens had geen stofkap, en een originele of aftermarket kost klauwen met geld.
En toen zag ik bij de Gamma een aanbieding voor opslagboxen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1Z8jg-1dp4jgMJIxqRsOs6DgSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDEcwdH1pHK2XNpW1XegFZhH.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, het is geen helder acryl, maar voor 13 euro mag ik ook niet klagen. En past heel goed :)

Verder vandaag de knoop doorgehakt en een Fosi Audio Box X5 besteld. Reviews en metingen waren wel heel erg goed, deed het beter dan vele topmerken, dus ben benieuwd :)
Link: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 08:02
The Eagle schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:31:
Mijn Thorens had geen stofkap, en een originele of aftermarket kost klauwen met geld.
En toen zag ik bij de Gamma een aanbieding voor opslagboxen :)

[Afbeelding]

Ok, het is geen helder acryl, maar voor 13 euro mag ik ook niet klagen. En past heel goed :)

Verder vandaag de knoop doorgehakt en een Fosi Audio Box X5 besteld. Reviews en metingen waren wel heel erg goed, deed het beter dan vele topmerken, dus ben benieuwd :)
Link: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/
Ik heb de fosi x5, topper van een preamp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ugh. Dit is een van mijn favoriete cd's op vinyl. Niet heel veel uitgebracht kennelijk. Maar dit gaat wel erg ver: https://www.discogs.com/r...us-Roxettes-Greatest-Hits
500+ euro en slechts eentje te koop in heel Europa :X
eBay al niet veel beter btw, staat er eentje voor 400+ die dan nog een van de twee LP's mist ook.

* The Eagle vestigt zijn hoop maar op beurzen dan enzo :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-06 02:04
Tsja, een (verzamel) album uit 1995.... waarvan er maar 1 officiële variant is uitgekomen op vinyl. En in 1995 waarschijnlijk slechts in een superkleine oplage (<1000) op vinyl.

Heel veel albums die in de jaren 90 zijn verschenen zijn vanwege destijds weggevallen interesse in LP's (Iedereen kocht alles op CD) kennen dit probleem. Het wachten is dan op de eventuele re-release van zo'n album en dat gebeurt pas als er genoeg animo voor is en de rechten op het muziekwerk bij een partij liggen die er wat mee wil/kan doen. Ik wacht ook op nog enkele tientallen re-issues van muziek uit de periode 1990-2000 want ik vertik het om daarvoor de hoofdprijs neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ryatzu schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:46:
[...]

Ik heb de fosi x5, topper van een preamp!
Kan inmiddels beamen dat dat ding dikke prima is. Wereld van verschil met de Vivanco die er eerst tussen zat (al was dat ook niet heel lastig tbh :+ ).
* The Eagle happy camper :)

Alleen had mijn speler ineens geen stroom meer. Nog even onduidelijk of dat de stekker of de verlengdoos was. Hoop het laatste :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-06 19:32

..Christiaan..

..zwll..

M'n vrouw (en ik stiekem ook) blij gemaakt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-D0Z9JjO3A8X58m1ZPPuZOcnZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLAckTMQ4icJyAEDfbSWdC6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKjDmmlPErOutGVsHaHt-hbpQog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUWQg2bR7SioBybqLS0lLLm5.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 13:08

silitek

Tubes Only

Wat leuke albums op een rij...heelijk Luistervoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLOPHGRrcOlXAsgoTzd2OE61AKc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SnukkqdFKXRCu0XSBg10PUHy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiKPEu9xK-ma4HkZryfgUtg7V5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSS68ruJ6F6qej5So8t5Vly8.jpg?f=fotoalbum_large

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
En een nette Dual 701 om het op af te spelen...zie ik nu twee verschillende elementen? een 95E en een ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gok een AT-N71, misschien wel op dezelfde AT body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kan iemand me vertellen of (en zo ja wat) het uitmaakt als je een lp van gekleurd vinyl hebt, tov een normale? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:31

Toshirou

Vinyl Surfer

The Eagle schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:21:
Kan iemand me vertellen of (en zo ja wat) het uitmaakt als je een lp van gekleurd vinyl hebt, tov een normale? :)
Over het algemeen niks als de persing goed is, MOV (Music on Vinyl) perst vaak in kleur maar die persingen zijn naar mijn ervaring prima. Maar het kan zijn dat een gekleurde lp (zeker met meerdere kleuren, vegen en helemaal glitter/glow in the dark) ruis kan veroorzaken. Een zwarte plaat heeft dat minder, al zit hier ook een kleurstof in om het zwart te maken. Maar dat is een andere stof naar mijn weten dan dat er voor kleuren pvc/vinyl wordt gebruikt.

Wil je echt neutraal PVC hebben dan kom je uit op transparante platen (zoals MoFI wel eens doet met hun One Step, Miles Davis - Kind of Blue bijvoorbeeld..).

Maar over het algemeen, door toegevoegde kleurstoffen kan de ruis tijdens afspelen toenemen.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
The Eagle schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 21:21:
In mijn ervaring kan een gekleurde plaat net zo goed klinken als een zwarte, maar het is voor beide afhankelijk van de persing.

Enige kleurplaat waar ik wel issues mee had was multi-colored, dit was de "Green Splatter" variant van The Sims 25th vinyl.
Afbeeldingslocatie: https://imgs.search.brave.com/ys4oyoHayzzWtV2ZGDOcznBfyYOGHNFdzBb0fsqIyxY/rs:fit:860:0:0:0/g:ce/aHR0cHM6Ly9oYXBw/eXZhbGxleXNob3Au/Y29tL2Nkbi9zaG9w/L2ZpbGVzL3NpbXNf/MjAwMHguanBnP3Y9/MTczODkyNDgzOQ

Juist de toevoeging van de groene spetters zorgt (volgens mij) voor een minder goede hechting tussen de lagen, waardoor er luchtbellen onstaan en die oneffenheden zijn behoorlijk goed hoorbaar. Had hiervoor een vervangend exemplaar gekregen, maar die had exact hetzelfde probleem.
(Ik heb uiteindelijk elders een "Mint Green" variant gekocht die één kleur is, die klinkt wel perfect)

Dan heb je ook nog picture discs, ik heb er slechts één maar dat is genoeg voor mij om ze in de toekomst te vermijden. Zit een lichte ruis over de gehele plaat heen, enige troost is dat die plaat alleen als picture disc beschikbaar is en er dus geen beter alternatief is.
(en de afbeelding is niet perfect gecentreerd wat opvalt tijdens het spelen, maar dat terzijde).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dank mannen :)

On a different note: de jongste hier (7) vroeg me gisteravond of papa nog een plaatje wilde draaien want hij vond dat zo mooi en leuk O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:12

SomerenV

It's something!

Voor wie zin/tijd heeft en in de buurt is: hier in 't dorp (Sint-Oedenrode, tussen Eindhoven en Den Bosch in) is er dit weekend een boeken en platen beurs. Geen idee hoe groot of drukbezocht het is want ik ben er nog nooit geweest. Op de foto's oogt het nogal ouwbollig en stoffig, maar dat mag de pret niet drukken :+ Ik woon er 5 minuutjes fietsen vanaf dus ik ga sowieso even langs. Morgen met vrouw en kind en zondag met m'n ouders aangezien m'n moeder nogal van de boeken is en we daar praktisch om de hoek gaan lunchen.

De enige andere 'beurs' waar ik tot nu toe ben geweest was in een of andere schuur in het buitengebied van Nederweert (Limburg) en dat was best geinig. Héél compact maar echt bizar veel goede platen. Dus ik ben benieuwd hoe dat dit weekend gaat zijn.

Edit: foto van de 'beurs' in Nederweert :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1wBHZ4H_Rw54ralKuIMVyrN9T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8WjE99pCPQzL4D2kzDD2rAI3.png?f=fotoalbum_large

Was van een of andere verengiging die zich bezighoudt met vinyl, dus die wisten wel wat ze deden.

[ Voor 24% gewijzigd door SomerenV op 06-06-2025 17:12 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoohanDePoohan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:51
Was dat deze ´beurs´ in Nederweert?
Afbeeldingslocatie: https://www.losperros.nl/images/2025/04/11/nederweert.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door JoohanDePoohan op 06-06-2025 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

@JoohanDePoohan Yes, dat was die inderdaad. M'n ouders kwamen er mee op de proppen aangezien die op een kwartiertje rijden van Nederweert wonen. "Er is dan en dan een platenbeurs in Nederweert, kunnen we misschien naar toe!" :D Maar was wel de moeite waard. Ze hadden daar best veel waar ik van hou. Veel rock, metal, 60's, 70's, en 80's. Ik heb daar onder andere wat van Queen, Deep Purple, Simon & Garfunkel en Hall & Oats op de kop getikt.

Het adres bleek overigens ook nog eens zo goed als de buren te zijn van een ex van me van heel wat jaren terug :+ Klein wereldje zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik denk dat ik naar de bekende weg ga vragen maar toch...

Setup:
Argon Audio TT4 SE
NAD C338
B&W 607

Ik gebruik de voorversterker van de TT4 omdat ik die beter vind klinken dat de phono in de NAD.
Mijn speakers zijn verbonden met vandenhul biwire kabels.

Vraag: als ik een externe phono preamp ertussen zet; heb ik dan ook 2x zo'n duurdere set kabels nodig? Denk van wel toch?

Welke phono preamp zou goed zijn? Deze bijvoorbeeld?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:28:

Die NAD PP2e is niet zo heel goed getest op Audiosciencereview:
https://www.audiosciencer...phono-stage-review.51349/

Daar was het voornaamste euvel dat er (te) veel brom in zit. Er wordt gespeculeerd dat dat misschien met een andere/betere/duurdere voeding te verminderen zou kunnen zijn, maar brom weghalen kan heel lastig zijn.
Wat m.i. misschien nog wel een groter minpunt is, is de hoge ingangscapaciteit. Deze is 200pF.
Hierdoor kunnen MM elementen met een meer geavanceerdere naald scherp gaan klinken omdat hoge ingangscapaciteit de hoge tonen versterkt.
Als je deze ingangscapaciteit gebruikt met bijv een kabel die ook al een wat hoge capaciteit heeft (bijv ook 200pf, dus dan heb je samen 400pF), dan is het effect ongeveer dat je je hoge tonenregeling op +4 zet (als deze tot +10 loopt). En dat is best veel.
Helaas besteden ze bij Audiosciencereview hier geen aandacht aan omdat de (overigens hele dure!) testkast die daar gebruikt wordt dit niet kan meten/simuleren.
Wat op zich wel goed is aan deze phonopre is het anti rumble filter wat niet te hoog doorloopt.
Daar komt bij dat deze phonopre niet echt heel goedkoop is.
Voor dat geld zou ik zeker verwachten dat de ingangscapaciteit regelbaar is, en dat de laagste stand veel lager is (idealiter onder de 100pF).
Voor hetzelfde kan je een schiit mani 2 krijgen die als minimale ingangscapaciteit 47pF heeft en veel lagere brom heeft:
https://www.schiit.com/products/mani
https://www.audiosciencer...review-phono-stage.31194/

Qua bekabeling hoe je m.i. alleen te letten op de hoeveelheid parasitaire capaciteit de kabel heeft. Dat is verreweg de parameter die het geluid het meest gaat beinvloeden; dit kan enkele dB's zijn in het hoorbare spectrum in extreme gevallen.
Helaas is dat een parameter wat de meeste fabrikanten niet opgeven, zelfs niet voor interlinks die speciaal voor platenspelers gemaakt danwel gemarket worden. Dat soort fabrikanten kan je m.i. derhalve ook gelijk wegstrepen als 'serieuze fabrikanten' ongeacht hoe goed/mooi/duur hun producten zijn.
Je moet m.i. zoeken naar een interlink die een maximale capaciteit heeft van 100pF per meter.
Hoe langer de kabel, des de belangrijker het wordt (1m heeft hier 100pF, 2m heeft hier 200pF). Lange kabels van draaitafel naar phonopre zijn sowieso af te raden; naast dat de capaciteit oploopt, wordt de kans op brom/ruis ook groter.
Die capaciteiten zijn belangrijk omdat je indien gewenst altijd capaciteit kan toevoegen (betere phonopre's hebben ook die schakeloptie), bijvoorbeeld voor oude elementen die historisch gezien de neiging hebben dof te klinken, maar je kan capaciteit nooit wegnemen!
1 van de goedkopere interlinks die ik heb kunnen vinden waarbij de fabrikant de parasitaire capaciteit opgeeft (en deze ook laag genoeg is), is de CFU CC interlink van Cordial cables:
https://www.cordial-cables.com/de/produkte/cfu-cc
Verkrijgbaar in 2 kleuren en verschillende lengtes:
https://www.thomann.nl/se...cfu%20cc&smcs=d5f25a_4831
Deze interlinks gebruiken een kabel met 80pF/m
Deze interlinks staan ook in de 'Musthaves':

mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Er zijn natuurlijk ook andere goede en betaalbare interlinks met lage capaciteit, al dan niet door privepersonen gemeten. Maar dat is zoeken...
Capaciteit van kabels meten doe je met een goede LCR meter. Bijna alle multimeters zijn te onnauwkeurig om dit te doen, ook al hebben sommige modellen een stand laag genoeg voor deze waardes. Als je die gaat nameten zijn afwijkingen van meer dan 100% heel normaal.

Ik weet niet met welk element je speelt, maar hierin is vaak de grootste winst qua weergavekwaliteit te behalen.
Audio Technica heeft onlangs de AT-VM745xML uitgebracht welke hoog op mijn verlanglijstje staat: Microline naald op boron cantilever :P (€340 : https://www.thakker.eu/to...gnet-tonabnehmer/a-11545/)
Wil je bij andere fabrikanten deze technologie, dan ben je ongeveer €1000(!) meer kwijt. De onlangs gelanceerde Nagaoka MP700 heeft bijvoorbeeld dezelfde naald, maar kost dus €1300,--.
Dat geeft wel aan wat voor deal je krijgt bij die Audio Technica AT-VM745xML

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 07-06-2025 05:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

@mr_petit dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb nu deze interlink.

Ik speel trouwens met een Ortofon Bronze element.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
..Christiaan.. schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 06:19:
@mr_petit dank voor je uitgebreide antwoord!

Ik heb nu deze interlink.

Ik speel trouwens met een Ortofon Bronze element.
Vanuit het plaatje kan ik natuurlijk niet zien wat de parasitaire capaciteit van je interlink is ;)
Gelukkig is het niet zo'n dunne dropveter die je doorgaans bij audioapparatuur krijgt; die hebben vrijwel allemaal een hele hoge specifieke parasitaire capaciteit (vaak 250pF of meer).
Maar ik heb ook kwaliteitsinterlinks en ook losse professionele microfoonkabel gezien waar de specifieke parasitaire capaciteit oploopt tot 250pF/m
En het is natuurlijk niet alleen je interlink. Ook de interne bekabeling van de draaitafel (o.a. in de toonarm) heeft capaciteit. Doorgaans zo'n 30-50pF
Dus als je alles bij elkaar optelt, dus je koopt zo'n NAD phonopre (200pF)+ een minder geschikte interlink (200pF) en ook nog de interne toonarmbekabeling (50pF) zit je opeens op 450pF.
Het element wat je nu hebt is daar ook gevoelig voor schat ik.
Op audiosciencereview worden cartridges getest met behulp van een meetscript en testplaten.
De 2m Bronze is daar helaas niet getest, maar de Concorde Music Bronze wel. Deze heeft dezelfde naaldtip/cantilever, en bijna dezelfde body, en ook deze heeft wat versterkte hoge tonen.
Ik denk dat dat bij heel veel moderne naaldslijpingen eigenlijk meer regel dan uitzondering is.
Dit is daar de test:
https://www.audiosciencer...6108/page-70#post-2127934
Hier zie je dat deze (met een TRS-1007 testplaat) bij een capaciteit van (slechts) 165pF (ik weet niet of dit incl interne bekabeling is) een versterkt hoog heeft tussen de 15kHz en 20kHz.
Dit is op zich niet erg omdat eigenlijk de meeste mensen boven de 15kHz nauwelijks meer horen
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/concordmusic-bronze_47k-165pf_ca-trs-1007-side-png.403270/

Maar als die capaciteit hoger wordt (215pF) dan zie je al dat die bult (dat is een elektrische resonantie) bij een lagere frequentie gaat plaatsvinden (hier dus al tussen de 10kHz en 15kHz) en dus veel hoorbaarder wordt. Wordt deze nóg lager, dan wordt deze nóg hoorbaarder. En we hebben het hier over een bump van 4dB, dat is aanzienlijk:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/concordmusic-bronze_47k-215pf_ca-trs-1007-side-png.403271/
Als je fan bent van hoge tonen is hier natuurlijk niets mis mee, maar je kan het niet weghalen, of je moet echt de hoge tonenknop op je versterker naar beneden draaien (of op een equalizer). En dan moet je ook maar hopen dat het regelbereik van de frequentie van je hoge tonenknop (of equalizer) goed overeen komt met de frequentieband waar die bult van het element in voorkomt.

Wat je eigenlijk zou willen is spelen met de afsluitweerstand. Maar helaas bieden vrijwel geen van de verkrijgbare phonopre's die mogelijkheid. Ooit is een keer 47kOhm als standaard gekozen voor MM elementen, maar ik heb geen flauw idee waarom. Deze waarde zorgt namelijk in combinatie met wat voor veel elementen een normale inductie en voor veel kabels een normale parasitaire capaciteit is automatisch een elektrische resonantie in het hoorbare gebied van de hoge frequenties. Die waarde verlagen naar pak 'm beet 35kOhm lost bijna alles op. Maar ja, wil je dat, dan zul je zelf moeten gaan knutselen, dus andere weerstandjes in of op je phonopre solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
..Christiaan.. schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:28:
Ik denk dat ik naar de bekende weg ga vragen maar toch...

Setup:
Argon Audio TT4 SE
NAD C338
B&W 607

Ik gebruik de voorversterker van de TT4 omdat ik die beter vind klinken dat de phono in de NAD.
Mijn speakers zijn verbonden met vandenhul biwire kabels.

Vraag: als ik een externe phono preamp ertussen zet; heb ik dan ook 2x zo'n duurdere set kabels nodig? Denk van wel toch?

Hoewel ik die brom waar MR_Petit naar verwijst op een ander forum zelf niet opmerk bij die NAD (ooit voor 12,50 euro op de kop getikt bij de Winkel van Sinkel) is het wel zo dat een betere voeding altijd wonderen doet... Zelf heb ik ooit van een mede Tweaker op dit vinyl forum een IFI Micro Phono 2 overgenomen... Twee voedingen in het pret pakket:
- De originele geschakelde voeding
- S-booster voeding upgrade

Ik speel met de S-booster voeding omdat ik 'm nou eenmaal heb en daar klinkt dit ding fantastisch mee (maar hij zal velen malen beter gaan klinken als je een gestabiliseerde lineaire voeding gaat toepassen ipv die geschaklelde muurwratje)... De Ortofon 2M Blue is eigenlijk een doodzonde op de platen speler (ik ben eigenlijk geen diepgaande fan van Ortofon elementen, ze missen net dat laatste stukje laag voor mijn gevoel, die mijn Goldring 2100MM wel laat horen) die erop aangesloten zit...

Enfin, er staat zo'n Ifi nu te koop op Marktplaats en als je het budget ervoor over hebt is het wel een aanrader:
https://www.marktplaats.n...-audio-micro-2-phono-trap

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
Als ik dit allemaal zo lees blijf ik mij afvragen of ik er goed aan doe met mijn NAD C399 en Pro-Ject Debut III Esprit met Ortofon 2M Blue en vaste interlink nog een update te geven met een ander element en/of voorversterker. Of gewoon een nieuwe platenspeler. Ik ga er vast wat van horen maar verhoogt het ook het plezier voor mijzelf?
Ik had bijna de NAD PP4 aangeschaft op Marktplaats maar de verkoper reageert niet meer. En dacht daarbij, ach dan zet ik elke keer de versterker maar een tandje hoger, maakt niet uit.
Jullie doen mijn weer twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:03
Zelf interlinks maken van Grimm TPR kost je niet de kop en dan heb je prima kabels met een lage capaciteit. 33pF per meter tussen de aders onderling 50pF per meter naar de afscherming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dagg schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:41:
Als ik dit allemaal zo lees blijf ik mij afvragen of ik er goed aan doe met mijn NAD C399 en Pro-Ject Debut III Esprit met Ortofon 2M Blue en vaste interlink nog een update te geven met een ander element en/of voorversterker. Of gewoon een nieuwe platenspeler. Ik ga er vast wat van horen maar verhoogt het ook het plezier voor mijzelf?
Ortofon Blue is al een heel aardig element met een mooi nude elliptisch diamantje. Je kan m.i. nog een stap maken als je over gaat op een microline / microridge naald als de ML uitvoeringen van Audio Technica, met name qua tracking prestaties in de binnenste groeven.

Verbeteringen in platenspeler en phono pre zullen veel subtieler zijn zolang wat je hebt geen absoluut budget spul is (en dat is bij jou niet het geval). Het is de vraag of je upgrades op dat gebied er met een blinde A/B test uit gaat halen. Prullen daar gelaten, een nieuwe platenspeler koop je m.i. vooral omdat je oude niet goed (meer) werkt, de bediening / ergonomie niet bevalt of omdat het uiterlijk / materiaalgebruik / afwerking je niet aan staat.

Allemaal prima redenen overigens. Als dat allemaal beter is, dan klínkt het natuurlijk ook meteen beter. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 07-06-2025 11:22 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Stofkap gescoord voor mijn TD160. Gisteravond op MP gezien en meteen op kunnen halen.

Voor:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1Z8jg-1dp4jgMJIxqRsOs6DgSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDEcwdH1pHK2XNpW1XegFZhH.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZhyWPvGrpsYHlis9lG7-Xus3bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3nkG0HSwwLnjPKgYmJp2t6z.jpg?f=fotoalbum_large

Staat toch een stukje beter zo :)

Kap kwam inclusief zwarte plint, dus mocht ik nog willen switchen kan dat ook :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En vandaag even los gegaan bij Kay in Wagenberg. Damn, die zaak is groot :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Euncr-ewwjEyZ8ykHSL9Zw-2Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/37w3AyltGe46q1vHhzMNcVsD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OU6vqdRaK_YP4C3GxFE1ewiwGu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsiGpim9FUcqW4BOK7NGh0jo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

franssie

Save the albatross

@The Eagle Frizzle Sissle - zaten een paar van die meiden bij mij op school. Alles heeft een ritme, dat kon toen nog :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

franssie schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:14:
@The Eagle Frizzle Sissle - zaten een paar van die meiden bij mij op school. Alles heeft een ritme, dat kon toen nog :P
Hier de cover, pick some :P
Afbeeldingslocatie: https://i.discogs.com/txydtm9biJLkCCd25b4OEUcKk82220Ggm-OlfwYpoCs/rs:fit/g:sm/q:90/h:599/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTE5NTE1/NjItMTYxOTI3MzM4/NC00ODQzLmpwZWc.jpeg

En als ik me goed herinner is dat ontstaat uit Kinderen voor Kinderen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zou er zelf geen cent voor willen betalen, maar goed, smaken verschillen.
Ik herinner me het als pulp van de bovenste plank van weleer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Wat je zegt @Cap, heb een satijn witte platenspeler met alu sub-platter en Acryl It en zou toch graag de witte tone-arm van de Pro-Ject Pro B of de Beatles op mijn Debut III Esprit willen zetten maar zie die maar eens te vinden los. En dan nog een nieuwe losse stofkap laten maken. Dat zou mijn ideale upgrades zijn. Met het voorgestelde ML element er op dan vermoed ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je graag wit wil, dan kun je ook je huidige platenspeler verkopen en de Pro B aanschaffen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dagg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:02:
maar zie die maar eens te vinden los.
https://www.henleyaudio.c...-parts/#PJAUTON1944191696

Zal denk ik ook wel in nederland los te krijgen zijn. Ik weet alleen niet of die gaat passen ivm effectieve lengte, maar dat is waarschijnlijk wel in de documentatie te controleren.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Zie er helaas geen witte tone arm tussen staan @mr_petit. Zie nu wel dat ik bij de verhuizing mij anti-skating gewicht kwijt ben geraakt, eens bedenken waar ik die gelaten kan hebben :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dagg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:39:
Zie er helaas geen witte tone arm tussen staan @mr_petit.
Ik zie bij options gewoon een zwart en een wit cirkeltje wat je kan aanklikken? (en is volgens de website zelfs voorradig, maar ze leveren alleen in de UK)
Ik zou gewoon een dealer in nederland aanschrijven op project zelf. Maar nu heb je zelf een soort van idee wat die armen kosten iig.

[ Voor 80% gewijzigd door mr_petit op 08-06-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
mr_petit schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Ik zie bij options gewoon een zwart en een wit cirkeltje wat je kan aanklikken? (en is volgens de website zelfs voorradig, maar ze leveren alleen in de UK)
Ik zou gewoon een dealer in nederland aanschrijven op project zelf. Maar nu heb je zelf een soort van idee wat die armen kosten iig.
Ik zie bij alle tone-arms een wit rondje maar werkt niet. Ik ga eens kijken of ik hier in Nederland wat kan vinden, dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:40
mr_petit schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Ik zat daar ook al te zoeken want ze hebben daar (bijna) alles wat los en vast zit van ProJect, maar sinds Brexit dus geen levering meer naar de EU, jammer.
Ik denk dat er in D ook nog wel winkels zijn die het kunnen leveren als het in NL niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dagg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Ik zie bij alle tone-arms een wit rondje maar werkt niet. Ik ga eens kijken of ik hier in Nederland wat kan vinden, dank je wel!
Bij de debut pro toonarm (waar mijn link naar verwijst) zie je onderaan een zwart èn een wit rondje.
Die kan je beide selecteren. Dat is de enige arm waarbij beide rondjes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
mr_petit schreef op zondag 8 juni 2025 @ 16:09:
[...]

Bij de debut pro toonarm (waar mijn link naar verwijst) zie je onderaan een zwart èn een wit rondje.
Die kan je beide selecteren. Dat is de enige arm waarbij beide rondjes staan.
Aha, dank je wel. Geen idee waarom bij mij Dark Side Of The Moon geopend wordt en dan nog heb ik niet goed zitten kijken want ik zie inderdaad dat er twee opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Deze Engelse site verzend wel naar Nederland:
https://www.audiosanctuar...nt-anti-skate-weight.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dagg schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:53:
[...]

Bel Rik Stoet in Den Haag even. Ik zou verwachten dat als iemand het kan leveren, zij het zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dat antiskating gewichtje kan je ook wel in nederland krijgen (waarschijnlijk bij diverse winkels). Dat scheelt je btw declaratiekosten etc. Spullen uit de UK halen (zeker goedkopere spullen) is sinds de brexit een ramp qua bijkomende kosten.
Volgens project is https://www.highendmusic.nl/ de nederlandse distributeur.
https://www.project-audio.com/en/find-a-dealer/

Betreffende de arm (of een andere tafel wat dat betreft) zou ik niet al te grote stappen in geluid verwachten.
De grootste winst die te behalen valt is m.i. in het element, en dan met name de naaldvorm.

Sowieso kan je verschillen in geluid (vervorming etc) m.i. in 2 groepen onderverdelen:
- hoorbare verschillen die een kwestie van smaak zijn
- hoorbare verschillen die iedereen minder goed vindt klinken

In de eerste groep vallen bijvoorbeeld afwijkingen in RIAA filters, maar ook bijvoorbeeld afwijkingen ten gevolge van teveel parasitaire capaciteit en vaak ook harmonische vervorming. Die geven een afwijking in de frequentiekarakteristiek (net zoals luidsprekers dat hebben en ook elementen, maar of dat het een vervelende afwijking is, is zeer persoonsafhankelijk. De één houdt van wat meer hoge tonen, de ander van wat minder. De één houdt van een wat meer wollige/warme bas, de ander wat minder.
Ik bedoel, er zijn genoeg mensen die het geluid van een buizenversterker aangenaam vinden klinken terwijl die op papier veel meer vervorming geeft.

Maar in de tweede groep vallen bijvoorbeeld brom en ruis, en rumble van een draaitafel. Als die te hard worden, vindt iedereen dat storend. En nog veel vervelende vervormingen zijn jengel (periodieke afwijking in afspeelsnelheid) en trackingproblemen zoals inner groove distortion. Dat zijn vormen van vervorming waarvan ik nog nooit gehoord heb dat mensen die aangenaam voor het oor vinden. Die worden vanaf een bepaald niveau altijd als zeer storend ervaren. Zeker trackingproblemen zijn niet altijd aanwezig, dus worden vaak over het hoofd gezien (gehoord), maar kunnen bij bepaalde nummers toch erg hardnekkig de kop op steken en een heel duidelijk verschil maken in ervaring van goede weergave.

Neem bijvoorbeeld deze luistertest, wat een test is tussen jouw Ortofon Blue, en een Lyra Kleos (MC element van ruim €3k!)
https://abxtests.com/?tes...t9jijay8648wfuesvdku&dl=0
Niemand heeft statistisch het verschil kunnen horen tussen de twee, op diverse fora (de test was uitgebreider met meerdere nummers).

Totdat dezelfde test werd geplaatst met het laatste nummer op (dezelfde) plaat.
https://abxtests.com/?tes...az29axyr9rp7uf58w8vx&dl=0
Dáár kon iedereen statistisch het verschil horen. Door de vervorming op de S klanken van de zang.

Dat is dus het verschil tussen een nude elliptische naald (2m blue) en een nude Microline naald. Puur de tracking als golflengtes op de plaat heel kort worden (inner groove distortion)
Dus in dit geval maakt puur die naaldvorm het verschil tussen een €200 element en een €3200 element.
Dat geeft wel aan wat belangrijk is om op te letten.

[ Voor 69% gewijzigd door mr_petit op 09-06-2025 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Geen idee wat de bijkomende kosten allemaal zijn, heb zo het vermoeden dat je dan niet op de €12,50 uit komt die je in Nederland er voor betaald. Gelukkig heb ik het ook niet meer nodig, Ik heb het gewichtje gevonden in de doos met back-up kabels, gelukkig geen nieuwe nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Gelukkig heb ik geen brom, zat daar nog wel aan te denken door een andere voeding te gaan gebruiken maar mijn Debut is 16W 0,8V en de Grounded High Power It 15W 1,5V. Of dat werkt vind ik geen £35 waard op dit moment.

Liever dat stoppen in jouw voorgestelde Audio Technica AT-VM745XML zoals ik het lees.

De arm is meer omdat ik het mooi vind een compleet 'witte' platenspeler zonder zichtbare knoppen te hebben, niet omdat het beter geluid zou produceren. Maar wie weet merk ik toch wat op omdat ik de investering voor mijzelf wil goedpraten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Nog een algemene vraag, vervangen jullie de naald na een x aantal uur luisteren of is dat niet nodig wat Ortofon meld qua levensduur van hun naalden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
x uur luisteren is maar een hele grove leidraad, mede bedoeld om de verkoop te bevorderen indien het een advies van de fabrikant betreft. :) Uiteraard varieert de slijtage behoorlijk afhankelijk van de omstandigheden (vervuiling platen, naalddruk).

Ik vervang de naald als ik merk dat ie niet meer zo goed klinkt als voorheen (vervorming binnenste groeven meest waarschijnlijke). Het is eigenlijk handig als je wanneer de naald nog bijna nieuw is met een testplaat een opname maakt. Zo kan je later goed vergelijken.

Belangrijk is vooral je naald goed schoon te houden. Zo krijgt aangekoekt vuil geen kans en wordt het geen stofhapper, en klinkt ie daardoor natuurlijk beter. Zit er eenmaal aangekoekte zooi aan een naald (vaak zwarte of bruine kit, soms ook een soort kristallen) dan kan het veel werk zijn om de naald weer goed schoon te krijgen. Vaak is een borsteltje dan niet meer genoeg en moet je met IPA (of stylus cleaner, als je allergisch bent voor het idee van IPA aan je naald) aan de slag. En dan kan je wel een goed vergrootglas of microscoop op statief gebruiken om dat vuil goed weg te krijgen.

Advies qua borsteltje: neem een KORThartig carbonfiber borsteltje voor het reinigen van het diamantje, dat werkt verreweg het beste. Lange, slappe haren zijn meer om los stof weg te vegen op het element, maar niet goed in het reinigen van een aangekoekte naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Toch nog een vraag, zoals ik het begrijp wil je zo’n laag mogelijke flutter/wow en mijn huidige Debut bij 33/45rpm heeft dat voor 0,12% waar de Pro B een waarde van 0,16/0,14% en de snelheidstollerantie 0,8% tegen 0,4/0,5% is. Waar dat aan ligt in de opbouw/constructie weet ik niet maar is dat ‘hoorbaar’? Wel is mijn huidige platenspeler 3dB minder gevoelig, 65dB tegenover 68dB. Ik schat niet in dat het €799 waard is om de platenspeler te vervangen omdat ik die mooier (maar nog steeds niet mooi genoeg) vind zoals @Duclaasie voorstelde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dagg schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:17:

Liever dat stoppen in jouw voorgestelde Audio Technica AT-VM745XML zoals ik het lees.

De arm is meer omdat ik het mooi vind een compleet 'witte' platenspeler zonder zichtbare knoppen te hebben, niet omdat het beter geluid zou produceren. Maar wie weet merk ik toch wat op omdat ik de investering voor mijzelf wil goedpraten ;)
Als kosten een doorslaggevende rol spelen kan je ipv een AT-VM745XML (€339) ook een AT-VM740xML (€269, geen boron cantilever maar conische aluminium cantilever), een AT-VM540ML (€214 conische aluminium cantilever en plastic behuizing ipv aluminium) of een AT-VM95ML (€149, rechte aluminium cantilever) kiezen. Maar dus wel allemaal met een microline stylus welke een veel langere levensduur heeft dan je huidige elliptische naald.
Al deze elementen hebben een verantwoorde prijs omdat je bij elk van de elementen ook duurdere technologie krijgt, maar ik denk dat geen van de upgrades zo belangrijk is als de naaldtip zelf.
De AT-VM95ML is minder gevoelig voor loading, die zal eerder met wat extra loading hetzelfde geluidsprofiel hebben als de overige elementen. Dit komt omdat er goedkopere spoelen in het element zitten die in het hoog qua rendement iets afvallen en daardoor een zetje daar kunnen gebruiken.
Dit is dus een verantwoorde keuze als je geen kabels met hele lage parasitaire capaciteit hebt danwel een phonopre hebt met hoge ingangscapaciteit die je niet kan uitschakelen/veranderen.

Als je liever een witte arm hebt zou ik dat gewoon doen. Een platenspeler neemt een voorname plaats in in de woonkamer dus is uiterlijk altijd een belangrijk punt. Hier heerst onder audiofielen een soort van 'nono' op, maar als je een bank voor in de woonkamer koopt is het opeens wel OK om de aankoop te verantwoorden omdat ie goed in de woonkamer staat ;)

[ Voor 38% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2025 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je wilt weten wat het verschil is tussen hoge ingangscapaciteit (van kabel danwel phonopre) en een lage ingangscapaciteit (het verschil is hier ongeveer 300pF geloof ik, ik had zo'n bestaand goedkoop dun tulpkabeltje er extra tussen geplaatst), dan heb ik hier 2 samples van Daft Punk.
Ik laat mensen zelf beoordelen welke ze denken wat is en wat ze mooier vinden. (ik heb deze samples al eens een keer eerder geplaatst, dus dit is geen nieuw materiaal. Destijds vond men het verschil zeker hoorbaar)

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft1a.flac

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft2a.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat is goed spul om een kap mee te polijsten? Zou mijn eerste keer zijn dat ik zoiets doe, dus beetje voorzichtig. Het is niet dat die dingen aan de bomen groeien :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
Ik doe aan modelbouw en voor dat soort klusje (transparencies polijsten) kan je polishing compounds gebruiken (b.v. Tamiya levert dat), in combinatie met schuurpapier. Afhankelijk van hoe gekrast de kap is begin je met relatief grof papier en en ga je naar fijner.

Grof in deze context is schuurpapier vanaf 2500 grit en misschien nog wel fijner, afhankelijk van de krassen. Je sluit af met +10000 grit en een polijstdoek. Micromesh levert sets van schuurlinnen die je hiervoor kan gebruiken. Een lokaal autoherstelbedrijf is misschien nog wel beter, daar heb ik in het verleden voor weinig erg veel los gekregen.

En eerst oefenen op een stukje plastic ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-06-2025 10:02 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begin zelf wat grover met schuurpapier, rond de 1000 (afhankelijk van de krassen, en stop met 5000 geloof ik (ik heb niet fijner), en ga dan over op een accuboormachine met een polijstpad en (automotive) polijstpasta.
Maar begin idd niet te grof. Vooral krassen die je maakt met grof papier kunnen soms lastig weg te krijgen zijn als je heel secuur kijkt.

Veel tussenstapjes met schuren (nat). Bijvoorbeeld met zo'n setje van alie:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007320450963.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005008686088706.html

Daar kan je ook goedkoop polijstpads voor je boormachine krijgen:
bijvoorbeeld een houder:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004570708233.html
(deze is 100mm, maar ik gebruik zelf 75mm, 100mm is wat te zwaar op de polsen met een accuboormachine m.i.)
Pads, ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007010486452.html

Qua schuren gebruik ik een stukje hard verpakkingsschuim als schuurblokje. Kurk vond ik te hard.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik begin bij diepere krassen al vanaf ca korrel 800 -> 1200 -> 1600 en stop bij korrel 2000/2500, hoger levert bij mij weinig meer op behalve extra zweet. Daarna polijsten.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:26:
Maar begin idd niet te grof. Vooral krassen die je maakt met grof papier kunnen soms lastig weg te krijgen zijn als je heel secuur kijkt.
Je kan wel grof beginnen, heb ook wel eens korrel 400 gebruikt :o en daarna 600 en 800, geen probleem. Maar wat je vooral niet moet doen is hard drukken. Goed vlak en niet te hard of zacht schuurblokje. Gematigde, gelijkmatige druk. Veel bewegingen ipv kracht naar beneden. Laat het schuurpapier het werk doen. En altijd nat.

Maar vooral niet te vaak stofkappen polijsten. Het is echt een k*lerewerk. Ik snap wel dat IntoVinyl zoveel vervangende stofkappen verkoopt. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ZOu van dat polijstmiddel van de Action voor koplampen ook werken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat werkt ook wel voor kleine krasjes. Alleen als je echt een kap van de grond af mooi moet maken dan geeft bijvoorbeeld commandant 4 cleaner (groen) + commandant 5 polish geeft echt een mooier resultaat. Bij het Action spul meer haarkrasjes. En 't zijn hele kleine tubetjes van 100ml vergeleken bij zo'n bus cleaner, dus heel veel goedkoper is het niet.

(Zo'n wax-polish als bij de Action daarmee kom je er trouwens niet, dat heeft te weinig polijstende werking).

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik hoor het al. Ik ga voorlopig niet polijsten denk ik. Op zich is de kap prima, houdt het stof tegen iig :)
En ik heb ook twee guppen rondlopen dus tot die wat ouder zijn (de jongste is 7) laat ik het denk ik nog maar even zo ;)

Wel blij dat ik een originele tegengekomen ben. Kap uit de jaren 70 en gezien de leeftijd in prima staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:06
Werkt polijsten ook voor smoked covers? Of heb je dan nog speciale dingen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smoked of helder maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
mr_petit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:30:
Als je wilt weten wat het verschil is tussen hoge ingangscapaciteit (van kabel danwel phonopre) en een lage ingangscapaciteit (het verschil is hier ongeveer 300pF geloof ik, ik had zo'n bestaand goedkoop dun tulpkabeltje er extra tussen geplaatst), dan heb ik hier 2 samples van Daft Punk.
Ik laat mensen zelf beoordelen welke ze denken wat is en wat ze mooier vinden. (ik heb deze samples al eens een keer eerder geplaatst, dus dit is geen nieuw materiaal. Destijds vond men het verschil zeker hoorbaar)

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft1a.flac

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft2a.flac
Ik had zo iets gelezen over pF waardes. Geen idee waar ik thuis op uit kom op dit moment zonder het zelf te moeten meten. Mijn platenspeler heeft een vast gesoldeerde tulp kabel, dat kan ik natuurlijk los halen en wat anders er tussen doen maar zonder te weten waar ik nu op uit kom heeft dat voor mij geen zin. Het verschil is voor mij in ieder geval goed te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:21

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dagg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Mijn platenspeler heeft een vast gesoldeerde tulp kabel, dat kan ik natuurlijk los halen en wat anders er tussen doen maar zonder te weten waar ik nu op uit kom heeft dat voor mij geen zin.
Ik denk dat de originele project kabel aan je draaitafel best wel OK is.
Bij de meeste serieuze draaitafelfabrikanten wordt daar wel op gelet.
Ook veel kwaliteitsmodellen (uit het wat hogere segment) van weleer (midden jaren 70 t/m jaren 80) werden ook uitgerust met signaalkabels van vrij lage capaciteit. Ook toen al was dit een aandachtspunt.
Het gaat denk ik meer om tafels van nu met rca chassisdelen waar wel zo'n goedkoop dun dropveterkabeltje bij geleverd wordt. Die zijn vaak echt heel slecht (200pf of soms zelfs nóg meer...).
Als je dan ook nog een phonopre met veel ingangscapaciteit hebt (200pf oid), dan kunnen veel moderne elementen schel gaan klinken. Ik denk dat daar ook het vooroordeel vandaan komt dat veel AT elementen met ML stylus schel klinken. Dat is denk ik grotendeels een typisch gevolg van verkeerde loading.
Het verschil is voor mij in ieder geval goed te horen.
Het verschil is ook aanzienlijk, ongeveer 4dB bij 10kHz. En dat alleen van een dropveterkabletje...
Daarom is het ook een belangrijk punt om op te letten. Heel veel tests van apparatuur (van bijv. phonopre's) staren zich blind op afwijkinkjes van 0,3dB of minder in de RIAA correctie en geven naargelang daarvan een oordeel, maar nemen zoiets als input loading helemaal niet mee, terwijl dat het tienvoudige aan verschil kan uitmaken in bepaalde gevallen.

Bij veel phonopre's wordt de input loading vaak nog wel vermeldt (bij heel veel trouwens ook niet), maar bij kabels wordt het vaak al niet meer gegeven, en bij specs van toonarmen heb ik het zelfs nog nooit gezien wat de parasitaire capaciteit is...
Het zou allemaal veel makkelijker te pareren kunnen zijn als phonopre's in de MM stand een variabele (of kiesbare) afsluitweerstand zouden hebben ipv de standaard 47kOhm, maar dat zie je eigenlijk nooit.
Ik snap ook niet wie bedacht heeft dat die weerstand vast moet zijn en dan ook nog eens 47k.
Bij MC trappen is die weerstand vaak wel te kiezen terwijl het daar veel minder uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ben geen electricien en heb ook nog geen pre amp geopend maar hoe moeilijk zou het kunnen zijn om dat samen te stellen met een trap er tussen in? Of een platenspeler in het algemeen?

Zo kwam ik tone armen tegen van meer dan €20k of armen die je los naast je draaiend element kunt zetten zoals Pro-ject ook doet met de motor bij sommige platenspelers. Of aparte constructies zoals het merk Clearaudio met hun Statement voert. Dat je een hoop geld kan spenderen aan muziek luisteren wist ik maar dat het ook geldt voor het aanpassen van een platenspeler buiten het element om is mij nieuw. En wat is er veel keus.

De Thales Simplicity II word ik erg vrolijk van vanuit een mechanisch aspect.
https://www.thales.swiss/tonearm.html

Ik denk dat ik het maar hou bij alleen een ander element. Intussen wacht ik ook even op een reactie van Rick Stoet over een witte arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je die Thales mooi vind kijk dan ook eens bij Reed, bijvoorbeeld de 5T. Er is zoveel moois te krijgen!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Zelf heb ik de afgelopen tijd een hoop tijd en energie gestoken in een Ampearl RE2030 SE LCR buizen phono. Deze bleek een spoel in de RIAA correctie te hebben die niet goed was, waardoor er een fase en kanaalgelijkheid fout ontstond.

In de afgelopen weken heb ik de volgende zaken aangepast:
✅Weerstanden signaalweg en RIAA correctie vervangen voor Kiwame & Takman
✅Elco’s voeding vervangen voor Vishay
✅Mechanisch ontkoppelen print phono
✅Dempen behuizing met bitumen
✅Matched pair buizen
✅Ringkerntransformator ontkoppeld
✅Aarde aansluiting vervangen
✅1,5V knoopcellen vervangen
✅Interne bekabeling vervangen voor HF Litze
✅Aarding kast verbeteren, slecht contact tussen delen
✅RIAA spoelen opnieuw gewikkeld en ingegoten in bijenwas

En het volgende staat nog op de planning:
  • IEC socket met zekeringhouder
  • RCA sockets
  • Zekering 3,15 A T Littlefuse 285
  • Voedingskabel
  • Netkabel
  • Philips 341 MKC condensatoren
En dit is dan het voorlopige resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jl8-5Yid203RGQSF_YyclD5SEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmzfWGwCS7hXiyaeuXLDfGvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmqtDhMQEJqxs3uoHEK2gjQlgn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIppooLIKNtK5bzfY4Yp1OxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Helaas kan Rik Stoet niet aan een witte tone-arm komen helaas. Het heeft geen prioriteit maar ga rustig verder zoeken.

Zat nog te kijken naar de 745ML maar daarvoor heb ik volgens de handleiding van mijn platenspeler een ander gewicht voor nodig dan er nu op zit die is bedoeld voor elementen van tot 5,5gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Officieel misschien 5.5 gram, maar test gewoon eens uit of je niet weg komt met het gewicht van een 540ML van ca 6.7 gram? Dus het gewicht van de 540ML op de headshell leggen (of verrekenen met je huidige element als je daarvan het werkelijke gewicht precies weet) en dan kijken of je de naalddruk op 1.8 tot 2 gram kan krijgen. Het kan zijn dat je de arm niet op 0 gram kan balanceren, maar dat hoeft ook niet omdat je toch nooit met minder dan 1.5 gram gaat draaien. Wel een naalddrukwegertje noodzakelijk natuurlijk.

Lukt dit neem dan gewoon de 540ML, dan heb je wel het 4-coil design van de body maar hij is een stuk lichter dan 740/745 body. Dan hoef je niet te rommelen met gewichten die eigenlijk niet optimaal voor je arm zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 14-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-06 16:11
SomerenV schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:10:
Voor wie zin/tijd heeft en in de buurt is: hier in 't dorp (Sint-Oedenrode, tussen Eindhoven en Den Bosch in) is er dit weekend een boeken en platen beurs. Geen idee hoe groot of drukbezocht het is want ik ben er nog nooit geweest. Op de foto's oogt het nogal ouwbollig en stoffig, maar dat mag de pret niet drukken :+ Ik woon er 5 minuutjes fietsen vanaf dus ik ga sowieso even langs. Morgen met vrouw en kind en zondag met m'n ouders aangezien m'n moeder nogal van de boeken is en we daar praktisch om de hoek gaan lunchen.
Hier nog iets leuks kunnen scoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:30:
Officieel misschien 5.5 gram, maar test gewoon eens uit of je niet weg komt met het gewicht van een 540ML van ca 6.7 gram? Dus het gewicht van de 540ML op de headshell leggen (of verrekenen met je huidige element als je daarvan het werkelijke gewicht precies weet) en dan kijken of je de naalddruk op 1.8 tot 2 gram kan krijgen. Het kan zijn dat je de arm niet op 0 gram kan balanceren, maar dat hoeft ook niet omdat je toch nooit met minder dan 1.5 gram gaat draaien. Wel een naalddrukwegertje noodzakelijk natuurlijk.

Lukt dit neem dan gewoon de 540ML, dan heb je wel het 4-coil design van de body maar hij is een stuk lichter dan 740/745 body. Dan hoef je niet te rommelen met gewichten die eigenlijk niet optimaal voor je arm zijn.
Of een 500 body met nieuwe 745 naald. Dan heb je namelijk wel het voordeel van de boron cantilever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Mainuz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Hier nog iets leuks kunnen scoren?
Ohja, daar heb ik helemaal niks meer over gezegd. Ik vond het aanbod eerlijk gezegd wat tegenvallen. Vooral veel van het niveau kringloopwinkel zeg maar, maar er zat ook wel wat degelijk spul tussen gelukkig.

Emerson, Lake & Palmer - Emerson, Lake & Palmer
Don McLean - Don McLean
Cat Stevens - Mona Bone Jakon
Mike Oldfield - Platinum
Deep Purple - Fireball
Bert Kaempfert - 32 Wereldhits
Feargal Sharkey - Feargal Sharkey
Benatar - Live from Earth

En per ongeluk ook nog twee singles van Mike Oldfield: Crime of Passion en Tricks of the Light. Ik was even vergeten dat 12" singles ook bestaan :+ Dus prima kunnen scoren daar, maar niks wereldschokkends. Je had in principe twee gedeeltes. Een relatief klein stuk met een privéverzameling en een wat groter gedeelte wat uitgezocht was door vrijwilligers van de beurs. Dat grotere gedeelte was niveau kringloop en de privéverzameling had er nog wel wat oke spul tussen zitten, maar ook daar was het merendeel van het niveau kringloop, althans toen ik er doorheen aan het snuffelen was. Dus wellicht dat er meer goed spul tussen heeft gezeten maar dat liefhebbers daar al hun slag hadden geslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 14-06-2025 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Of een 500 body met nieuwe 745 naald. Dan heb je namelijk wel het voordeel van de boron cantilever.
Ook een idee. Of een van de vele andere compatible body keuzes, uit mijn hoofd de 100 series (minus de 110, de te zware 150, 155 en 160 (want zelfde type body als VM700 series). En de 430/440. Allen met soortgelijke body als de VM500 series. Ook de AT-7V/9V moet passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 14-06-2025 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Gister kwam eindelijk het nieuwe album van Kaleo binnen. Ik heb de split color versie via de Kaleo webshop besteld en dat duurde nogal lang aangezien het vanuit Amerika moest komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0AIaoiT3Q1M_p8dl6KvJy3dYFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmRLNDiuvjyopZ98YBKVTTk5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL2aQUWyEIqOIA3-gydAX5wsueU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x6NanSexnn02Gp8fo9CZCfz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Aanvulling op bovenstaande: bespaar je de moeite als je een goede opname/productie verwacht. Waar bij het eerste album de muziek de slechte opname nog goedmaakte is de vinyl versie van Mixed Emotions niet om aan te horen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraag: ik heb hier onlangs een tweedehands LP Joyride van Roxette binnen gekregen. Wil nauwelijks om de as van de platenspeler (Thorens TD160) heen, moet er ook echt met moeite af. Is voor zover de enige lp waar ik dat mee heb
Bekend probleem en iets aan te doen, of gewoon voorzichtig mee leren leven?
Boormachine er op klinkt niet als een goed idee iig :P

Ding lijkt ook behoorlijk grijs gedraaid, zie letterlijk de grijze sporen en had niet het idee dat het stof was (maar zou kunnen). Is dat met wassen goed te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bekend probleem met de (net te dikke) as van Thorens. Je kan de truuk met de balpen met wijder wordende punt toepassen (de BIC pen is veel gebruikt): even erin duwen en onder lichte druk ronddraaien, kijken of het dan wel past. Nog niet, dan nog een keer. ;)

Dat grijze zal niet van het draaien zijn, tenzij er met een metalen naald is afgespeeld. :)

Dus dat grijze zit in het vinyl (niet weg te wassen) of is aanslag (mogelijk weg te wassen). Kwestie van proberen. Maar als ie schoon is, geen troep op de naald achterlaat en goed afspeelt zou ik me er niet druk om maken.

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 15-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik ben niet te bang een boor 7,3 voorzichtig met de hand door een LP te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cap schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:19:
Bekend probleem met de (net te dikke) as van Thorens. Je kan de truuk met de balpen met wijder wordende punt toepassen (de BIC pen is veel gebruikt): even erin duwen en onder lichte druk ronddraaien, kijken of het dan wel past. Nog niet, dan nog een keer. ;)

Dat grijze zal niet van het draaien zijn, tenzij er met een metalen naald is afgespeeld. :)

Dus dat grijze zit in het vinyl (niet weg te wassen) of is aanslag (mogelijk weg te wassen). Kwestie van proberen. Maar als ie schoon is, geen troep op de naald achterlaat en goed afspeelt zou ik me er niet druk om maken.
Thanks, gaan we dat met die pen eens proberen.
Een boor van 7,3 lijkt me wat lastig te vinden, 7 of 8 heb ik liggen maar dat gaat niet werken :P

En dan maar eens goed schoonmaken eerst. Sloeg ook wat over, dus vermoed idd een hoop stof dan. To be continued :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Bij de betere gereedschap winkels kunnen ze je wel aan een boor 7,3 helpen. Het is weliswaar geen courante maat, maar ze zijn er zeker

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 15-06-2025 22:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:00
Misschien een gek idee: stukje schuurpapier met dubbelzijdig tape zo’n pen plakken en voorzichtig ronddraaien? Gaat volgens mij meer precies dat een boor in een bestaand gat te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Thanks, gaan we dat met die pen eens proberen.
Een boor van 7,3 lijkt me wat lastig te vinden, 7 of 8 heb ik liggen maar dat gaat niet werken :P
die kan je voor 2-3 euro op alie halen incl verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gelukkie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:06:
Misschien een gek idee: stukje schuurpapier met dubbelzijdig tape zo’n pen plakken en voorzichtig ronddraaien? Gaat volgens mij meer precies dat een boor in een bestaand gat te zetten.
Het schuurpapier dat men doorgaans thuis heeft liggen is vrij dik, dat gaat dus vouwen in plaats van mooi rond zitten in zo'n klein cirkeltje. En als er dan ook nog dubbelzijdig tape omheen moet... Dat wordt een gedoe en gaat niet werken. Met een korrel 2000 papiertje gaat het wel lukken, ook zonder tape ertussen.

Maar ik denk: neem dan gewoon een ronde vijl. Of een boortje. :+

Het punt van die pen is dat iedereen het gewoon heeft liggen, en er is vaak zó weinig verwijding nodig dat het zo gebeurd is, ook zonder schuurpapier. De druk is al voldoende om het vinyl iets te doen wijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 16-06-2025 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
De BIC pen volstaat hier eigenlijk altijd. Insteken, aanduwen, even ronddraaien terwijl je een en ander wat blijft aanduwen. Testen...klaar, of herhalen tot 't past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnPM4AGz0f_T3IwqV6qu4IBzORk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV0rLWGcnAJeQRMLUthObAC1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of anders een afbreekmesje gebruiken en voorzichtig draaien in het gat. Zo maak ik ook slechte boorgaten weer netjes en haal je die losse stukjes vinyl ook weg.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Cap schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:30:

Goed punt, heb van het weekend pas gezien dat de 2M Blue ook 7,2gr is en dus eigenlijk te zwaar voor de arm of het gewicht en die krijg ik ook netjes op 1,8gr naalddruk. Ik heb nog niet geprobeerd om het gewicht te verhogen met een paar gram en dan nog steeds de juiste druk weet te houden voordat ik een nieuwe naald aanschaf. Begin mij ook steeds meer af te vragen of het anti-skate gewicht wel echt nodig is. En ook maar even een align-tool er bij aanschaffen voor de zekerheid want dat komt bij een ML element wat preciezer als ik het zo lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pavv schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:42:
De BIC pen volstaat hier eigenlijk altijd. Insteken, aanduwen, even ronddraaien terwijl je een en ander wat blijft aanduwen. Testen...klaar, of herhalen tot 't past.

[Afbeelding]
Probleem opgelost, BIC pen werkte goed :)

Hoop wel dat ie nou op andere platenspelers geen probleem geeft, maar goed, da's niet mijn speler dan dus niet mijn probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ja, ik als niet-Thorens gebruiker vervloek inderdaad wel eens Thorens gebruikers van wie ik hun platen heb... ;)
Pagina: 1 ... 65 66 Laatste