Een vilten slipmat op een TD-160 is inderdaad niet origineel. Er zit een
speciale mat op die opbergruimte biedt voor de 45 rpm puck (omkeren vd puck geeft dan een opstaande puck voor het draaien van singles).
Echter deze mat wordt in het algemeen niet als optimaal gezien, omdat deze voorzien is van opstaande randjes voor single en LP. De LP wordt dus niet in zijn geheel ondersteund op de plek waar de groeven zitten, wat niet optimaal is voor het aftasten van het signaal.
Maar als je de Thorens origineel wilt hebben, dan koop je dit type mat. én de bijbehorende puck, als je die nog niet hebt. Vermoedelijk is die 'verdwenen' toen er een slipmat op die Thorens gelegd werd...
Ik zou in ieder geval geen slipmat nemen, maar iets dat juist niet slipt, een beetje zwaar is en het plateau goed dempt. Rubber bijvoorbeeld.
Die mat die je quote zou best goed kunnen voldoen, ik zou alleen niet teveel rekenen op 'muziek (die) met meer helderheid weergegeven waarmee een significant hoger belevingsniveau wordt gerealiseerd' (quote uit jouw link

). Nogmaals, hij moet dempen en (mede daarom) niet te licht zijn. En niet slippen!
Een 3 a 3.5mm rubber mat kan je wel krijgen voor 3 tientjes.
Hier vind ik er eentje voor 19 euro, dat lijkt me ongeveer wel de bodemprijs. Gek genoeg noemen ze die rubberen mat ook een slipmat

, terwijl een rubberen mat i.t.t. vilt juist bedoeld is om slippen te voorkómen (en dat is goed). Ze hebben ook een
kurk & rubber mat en die zal ook werken. Ik vind zelf alleen die kurkspikkels niet zo fraai, maar dat is een kwestie van smaak.
Het mooiste zou m.i. zijn zo'n dikke vlakke rubberen mat van de opvolgende Thorens modellen zoals de TD-320 etc:
Dat zijn prima matten.
[
Voor 78% gewijzigd door
Cap op 27-05-2025 11:49
]