Acties:
  • +4Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 11:21
Eerste plaat in 6 maanden...
Deze kon ik niet laten ontbreken in de collectie :-)

Heerlijke luisterplaat op 45rpm dus je komt ook eens uit je stoel vandaan >:)

[Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 20-03-2023 16:10]

MuziekLiefhebbert

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
oldsmelly schreef op maandag 20 maart 2023 @ 16:09:
Eerste plaat in 6 maanden...
Deze kon ik niet laten ontbreken in de collectie :-)

[Afbeelding]

Heerlijke luisterplaat op 45rpm dus je komt ook eens uit je stoel vandaan >:)
In beweging blijven is belangrijk >:)
Ik zat laatst nog te kijken naar haar Nightbird verzamel LP's. Binnenkort maar eens ruimte maken in de LP kast daarvoor.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

Acties:
  • +2Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-03 11:21
@Bean77 Ja die nightbird is echt een heerlijk album...

Was mijn eerste Vinyl aankoop weer na ehhh 25 jaar of :-)

MuziekLiefhebbert

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 25-03 22:15
badkuip schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:27:
Waarmee zou ik een grote stap kunnen maken? Andere luidsprekers en in een later stadium een ander element? Of toch eerst een ander element?
In plaats van de Ortofon Blue zou ik ook de M2 Red kunnen aanschaffen, is €75-100 voordeliger dan de Blue. Zou de Red nog het overwegen waard zijn, komende van een een onbekend AT-element?
Uit eigen ervaring (en dat wil je denk ik?) de volgende tip: spendeer iets meer aan een 2m Blue i.p.v. Red. Ga je geen spijt van krijgen. Had zelf eerst de 2M Red (standaard op de Pro-Ject) maar na paar maanden al geupgrade. Het verschil is vrij groot, vooral minder schelle S/T/F-klanken in de zang. Daarna kun je in die range nog verder upgraden naar Bronze en Black ofzo, maar dat verschil schijnt minder groot te zijn.

Over de AT elementen/naalden kan je niks zeggen, maar @mr_petit gelukkig wel zie ik ;)

Speakers: tja, dat verschil zal veel groter zijn, omdat je totale sound dan gaat veranderen. Ben overgestapt van KEF naar Monitor Audio, en ga nooit meer terug, ondanks dat het de eerste weken even wennen was. Maar ja, is ook maar een mening.

Hoe dan ook veel plezier met je Denon en je plaotn :)

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:17
Wat is een leuke/betaalbare manier om je platen en naalden schoon te maken? Ik zoek nog wat dingetjes om voor mij verjaardag te vragen. Liefst onder de 20 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 25-03 22:15
Jorgen schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:54:
Wat is een leuke/betaalbare manier om je platen en naalden schoon te maken? Ik zoek nog wat dingetjes om voor mij verjaardag te vragen. Liefst onder de 20 euro.
Betaalbaar en zeker erg leuk: schuurpapier.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• Jorgen
Laurens85 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Betaalbaar en zeker erg leuk: schuurpapier.
Daar heb ik nog wel wat kilo van liggen, maar als ik al mijn platen opnieuw moet kopen is het niet betaalbaar meer.

Ik zat aan een borsteltje en een antistatische doek oid te denken.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Twee borsteltjes: een voor de naald, een voor de LP. Zelf heb ik ook een klein flesje naaldreiniger van Nagaoka.
Als je zelf voor een Knosti zorgt (rond de €50), kan je altijd binnenhoezen (antistatisch gevoerd) en een fles isopropylalcohol vragen. Kan je zelf je reinigingsmiddel mixen.

Volgens mij js er toch een must-have-lijst te vinden aan het begin van dit topic?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3rNsT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36
rcor schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:37:
Voor de liefhebbers op Marktplaats gespot:
https://www.marktplaats.n...nics-sl-1810-direct-drive

Een mooie nette Technics SL-1810...
Hij zou naar verloop van tijd qua snelheid verlopen, lijkt mij een revisie van de elektronica in de speler, potmeters schoonmaken, afregelen en weer gaan met die banaan... Met een bieden vanaf bedrag van € 125 geen gekke deal wat mij betreft!
Het is nu zelfs bieden vanaf 100 ;)

Maar ik vroeg mij eigenlijk af, op foto nummer 6 zie je in de body zelf 2 RCA (als ik het goed heb) aansluitingen zodat je zelf je eigen RCA kabel kan gebruiken.

Nu ga ik er vanuit dat die achteraf is gebeurd en niet vanuit de fabriek, maar is dit een wezenlijke upgrade? En is dit lastig om te doen/laten doen?

Ik heb nu zelf een SL-1310 waar ik echt heel blij mee ben, maar de originele RCA kabel is oud (en deze zit aan de body 'vast') dus mocht hier ooit een kabelbreuk of iets dergelijks inkomen, ben ik wel benieuwd of je dan de kabel vervangt of extra moeite gaat nemen om 2 van die aansluitingen er in te zetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Intergalactic
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-03 14:27

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

3rNsT schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Nu ga ik er vanuit dat die achteraf is gebeurd en niet vanuit de fabriek, maar is dit een wezenlijke upgrade? En is dit lastig om te doen/laten doen?

Ik heb nu zelf een SL-1310 waar ik echt heel blij mee ben, maar de originele RCA kabel is oud (en deze zit aan de body 'vast') dus mocht hier ooit een kabelbreuk of iets dergelijks inkomen, ben ik wel benieuwd of je dan de kabel vervangt of extra moeite gaat nemen om 2 van die aansluitingen er in te zetten.
Juah, kwalitatief zijn de fabrieks af kabels nogal matig, dun en drogen wat uit.
Meer moeite zal mee vallen, gezien je of kabels gaat lopen solderen of 2 gaten maakt en dan connectoren gaat solderen.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
2+1 gratis op oa LP's bij Bol.com, alleen vandaag
https://www.bol.com/nl/nl...op-films-en-muziek/223838

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:24

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:13
Als ik dat zo bekijk win je daar weinig mee. De prijzen hebben ze blijkbaar eerst omhoog gegooid. A Deeper understanding van The War on Drugs voor 48,99

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3rNsT
Ach, ze hebben er geen heel obscure spul, maar als je nog zoekt naar meer populaire LPs van de bekende bands is het geen verkeerde deal in deze tijd.

44 euro voor 3 LPs in mijn geval (Led Zeppeling, The Doors, Muse) stonden op mijn wantlist, dus waarom niet.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Kon het niet laten, maar even bij bol aan het shoppen geweest. :)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+B230.

• Jorgen
Vintage1967 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 08:34:
Twee borsteltjes: een voor de naald, een voor de LP. Zelf heb ik ook een klein flesje naaldreiniger van Nagaoka.
Als je zelf voor een Knosti zorgt (rond de €50), kan je altijd binnenhoezen (antistatisch gevoerd) en een fles isopropylalcohol vragen. Kan je zelf je reinigingsmiddel mixen.

Volgens mij js er toch een must-have-lijst te vinden aan het begin van dit topic?
Dankjewel!

Ik kon het lijstje niet vinden, maar bij nogmaals kijken bleek dat een linkje naar elders in het topic te zijn. (y)
3rNsT schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:14:
[...]

Het is nu zelfs bieden vanaf 100 ;)

Maar ik vroeg mij eigenlijk af, op foto nummer 6 zie je in de body zelf 2 RCA (als ik het goed heb) aansluitingen zodat je zelf je eigen RCA kabel kan gebruiken.

Ik zat mij te bedenken dat dit wel een interessante opvolger zou kunnen zijn voor mijn Thorens TD-280 Exclusiv als hij past op het meubel... Dus heb nu zelf het minimale bod geplaatst die gevraagd wordt en ik ben benieuwd of e.e.a. geaccepteerd gaat worden na verloop van tijd...

Als de man akkoord gaat, moet ik nog even langs Albepro in Helmond met deze SL-1810 voor een onderhoudsbeurt / revisie... Maar als deze eenmaal op orde is kun je er veel plezier van hebben...

Dus nu hopen wat er gaat gebeuren... Cynisch genoeg stond mijn eerste serieuze platen speler ook te koop in Zwolle, is dat een voorbode? :P ;)

Dat was mijn Thorens TD-318 MKI en die platen speler gebruik ik nu al jaren met veel plezier, dus die gaat echt nog lange niet weg...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb heel hard gezocht, maar geen 3 platen gevonden die me boeiden voor de juiste prijs..

You don't need eyes to see, you need vision

rcor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Ik zat mij te bedenken dat dit wel een interessante opvolger zou kunnen zijn voor mijn Thorens TD-280 Exclusiv als hij past op het meubel... Dus heb nu zelf het minimale bod geplaatst die gevraagd wordt en ik ben benieuwd of e.e.a. geaccepteerd gaat worden na verloop van tijd...

Als de man akkoord gaat, moet ik nog even langs Albepro in Helmond met deze SL-1810 voor een onderhoudsbeurt / revisie... Maar als deze eenmaal op orde is kun je er veel plezier van hebben...

Dus nu hopen wat er gaat gebeuren... Cynisch genoeg stond mijn eerste serieuze platen speler ook te koop in Zwolle, is dat een voorbode? :P ;)

Dat was mijn Thorens TD-318 MKI en die platen speler gebruik ik nu al jaren met veel plezier, dus die gaat echt nog lange niet weg...
Ik loop al een paar dagen te twijfelen. Mijn Dual 704 in ere herstellen (nieuwe kap, nieuw strobelampje) of een bod plaatsen voor de 1810. Ik hoop dat hij je de speler gunt. Onder voorwaarde natuurlijk dat er verslag volgt ;) .

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:24
Ook bij Bol 3 albums in het mandje gelegd.
Vintage1967 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ik loop al een paar dagen te twijfelen. Mijn Dual 704 in ere herstellen (nieuwe kap, nieuw strobelampje) of een bod plaatsen voor de 1810. Ik hoop dat hij je de speler gunt. Onder voorwaarde natuurlijk dat er verslag volgt ;) .
Voor mij is het eigenlijk heel simpel: de Thorens TD-280 exclusiv is een leuke standaard speler met automatische afslag, maar heeft enkele probleempjes die ik niet opgelost krijg zonder trucjes uit te halen... Eén ervan is de snaar die consequent van de pulley afloopt zonder mijn prachtig (maar goed werkend) trucje met een stukje 120 grams papier...

Plus dat de snaren van zo'n Thorens snel slijten bij veel gebruik... Dat vindt ik niet erg, maar toch is het onderhoudsarme van zo'n Technics erg prettig... Dus als ik deze weet te bemachtigen is het een fijne kandidaat nadat hij op orde gemaakt is omdat hij daarna onderhoud vrij is voor langere tijd...

De SL-1810 is zover ik weet de handmatige versie van de SL-1710 en dus nog minder gevoelig voor defecten... En ja, voor die paar plaatjes die ik op de locatie waar ik 'm neer zet ga spelen vindt ik het niet erg dat de LP niet stopt op het einde van de plaat...

De Nagaoka MP-110 overzetten vanaf de Thorens TD-280 Exclusiv en gaan met die banaan! ;)

Voor mij is een belangrijke reden om de Dual ipv de TD166 te gebruiken ook de snaar van de Thorens. En ik heb wel meteen het gemak van het automatisch afslaan opnieuw ervaren.

Als ik goed met de koptelefoon luister, hoor ik een hele zachte brom tussen de nummers. Misschien dat ik daar de komende dagen even tijd voor maak.

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik meld mij ook weer eens in dit topic, jaren geleden erg actief geweest hier maar toen kwam het leven tussendoor met verhuizingen, verbouwingen, relaties, nieuwe baan etc en had dan ook lange tijd geen LP's gekocht en zelfs niet gedraaid.

Twee weken geleden heb ik mijn Technics SL-Q3 weer in mijn setup geplaatst en sinds dien ben ik weer druk met platen luisteren. Ik heb ook nog een Thorens TD166 mk2 maar die ga ik van de hand doen, dit ook vanwege vergelijkbare problemen met de snaar en de toeren poelie etc.

Oh en bedankt voor de bol.com tip, uit alle LP's heb ik er precies 3 kunnen vinden die de moeite waard waren om aan te schaffen :)

Ik zal van de week eens een foto van mijn luister/kijk plekje maken :)

GamerTag: ReVisionsX

• Sa.Tan
  • Laatst online: 16:47
Ik heb mijn oog (dankzij dit topic) laten vallen op de Denon DP-300F. Nu lees ik hier dat dit een leuke instap draaitafel is en met een nieuw element erin nog meer zelfs, dankzij mr_petit
lees ik over AT-vm95ml dat dit een goede upgrade is voor deze draaitafel, mijn vraag is : is dit voor een handige amateur eenvoudig te doen?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03 15:42
Ja hoor, met een protractor is zoiets goed te doen. Daarna je gewicht afstellen met een weegschaaltje en spelen maar. Wel je tijd nemen en nauwkeurig werken.
Ik heb dezelfde denon maar het element vervangen voor een ortofon rood.

https://www.turntablelab....alignment-protractor-tool

[Voor 38% gewijzigd door olof op 22-03-2023 13:17]

• Sa.Tan
Dan maar zo,n protraktor aanschaffen, maar wat ik niet goed begrijp, moet ik nu een compleet element aanschaffen die in de toonarm geschroefd wordt of volstaat alleen de naald met die draadhouders hiervoor?

• olof
Je zult een compleet element moeten aanschaffen. Daarna kun je een versleten naald vervangen met een losse naald.

• Sa.Tan
@olof2006 mooi! Nou schiet het voor mij op, hier kan ik wat mee!

• Jorgen
@olof Gefeliciteerd met je verjaardag.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

olof schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:13:
Ja hoor, met een protractor is zoiets goed te doen. Daarna je gewicht afstellen met een weegschaaltje en spelen maar. Wel je tijd nemen en nauwkeurig werken.
Ik heb dezelfde denon maar het element vervangen voor een ortofon rood.

https://www.turntablelab....alignment-protractor-tool
over de rode elementen gesproken. https://www.ortofon.com/2m-red-premounted-p-1021-n-1579 dit komt er aan schijnbaar. prijs is wel okey voor een premount,

Gefeliciteerd trouwens :)

• olof
Volgens de site is de pre-mount alleen voor s shape armen en de denon DP-300F is een rechte arm. Waarschijnlijk gaat het met de DP-400 wel goed maar voor de DP-300F zou ik er niet zomaar op gokken dat het goed gaat.
Sa.Tan schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:30:
Dan maar zo,n protraktor aanschaffen, maar wat ik niet goed begrijp, moet ik nu een compleet element aanschaffen die in de toonarm geschroefd wordt of volstaat alleen de naald met die draadhouders hiervoor?
Voor de duidelijkheid:
De naald wordt in het element gedrukt of geschoven.
Het element met naald wordt onder de headshell geschroefd.
De headshell met element en naald wordt aan de toonarm gezet.

Uitzonderingen bevestigen de regel :P .

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11

Toshirou

Vinyl Surfer

Yalopa schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:22:
[...]

Ik heb heel hard gezocht, maar geen 3 platen gevonden die me boeiden voor de juiste prijs..
Hetzelfde hier, mooie deal maar als er niks tussen zit... dan houd het snel op ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Intergalactic schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 15:37:
[...]
prijs is wel okey voor een premount,
Ik vind het anders hartstikke duur.
En deze premount past inderdaad niet op een dp-300f, die heeft een andere headshell.

En met een premount element, ontkom je ook niet aan uitlijnen. Dit omdat elke arm z'n eigen effectieve lengte/overhang heeft. Daar is niet een vaste standaard in.

Uitlijnen is het makkelijkste als daar een zogenaamde 'overhang gauge' voor bestaat, maar die is er volgens mij niet voor de dp300f.
Ik zie wel deze op thingverse, dus 3d printen, maar het is helaas een beetje jammer welke uitlijning deze gauge gebruikt. Dat maakt het ook een beetje twijfelachtig.

Voor de rest kan het best een lastig werkje zijn. Hangt natuurlijk ook af hoe precies je het wilt hebben.

En volgens mij is een at-vm95ml (de hele serie) lastig uit te lijnen omdat deze geen rechte voorkant heeft.
Kan iemand dat bevestigen?
Ik plak daar altijd een vulling van een vulpotlood op om goed de stand van het element te kunnen zien.
zoals op deze foto van een schön protractor te zien is:

Of kan dat nog net bij een at-vm95 tegen de houdertjes/oortjes van de schroeven?

Ik gebruik overigens 2 punts protractors. Die zijn het lastigst in gebruik maar wel te gebruiken voor elke arm.

Er zou eigenlijk eens een keer een goede how to voor uitlijnen geschreven moeten worden, maar dat is heel veel werk, zeker als je allerlei verschillende protractors gaat behandelen. En pro's en cons van verschillende uitlijningen....

Maar je moet er vooral goed voor gaan zitten. Het liefst aan een keukentafel oid, zodat je goed overal bij kunt, goed zit, goed licht, de arm/naald op werkhoogte etc.
Zat mensen die hun naald vernaggelen bij uitlijnen door trillende handen en ongecontroleerde bewegingen tegen de arm.
Ik ken wel mensen die echt in "het audiowereldje" zitten en ook echt wel goed kunnen uitlijnen en goed op de hoogte zijn van alle techniek etc en heel handig zijn (eigen toonarmen en spelers maken etc), maar geen elementen van vrienden aanraken omdat die gelijk 10k+ kosten....

[Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2023 17:14]

"man is not truly one, but truly two,"

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:10
@mr_petit ze lijken veranderd te zijn, ik heb een AT-95E en die is recht maar wel anders dan de varianten als ik google.

Pre-mounted moet je inderdaad gewoon afstellen, je hebt voor draaitafels met s-arm wel Ortofon PnP premounted headshells voor de hele 2m lijn. De PnP serie, hoef je dan niet meer af te stellen.

Edit: met de naam AT-95E lijken ze recht en AT-95VM schuin, volgens mij zijn ze verder wel hetzelfde.

[Voor 12% gewijzigd door Sluw op 22-03-2023 17:24]

• Sa.Tan
Ik denk dat deze materie wat meer behoeft dan klakkeloos aankopen en hopen dat dit allemaal goedkomt. heb nu eerst weer wat te lezen en het begrijpen.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-03 15:18
mr_petit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:04:
[...]

En volgens mij is een at-vm95ml (de hele serie) lastig uit te lijnen omdat deze geen rechte voorkant heeft.
Ik plak daar altijd een vulling van een vulpotlood op om goed de stand van het element te kunnen zien.
Klopt, de VM serie heeft inderdaad een ronde / bolle voorkant. Wat jij aangeeft doe ik ook, even vulling van een vulpotlood gebruiken!

• Duclaasie
Als iemand in het noorden hulp nodig heeft met afstellen, dan wil ik best een handje helpen. Ik heb een Feickert Protractor, testplaten, oscilloscoop, naalddrukweger en alles staan…
Sluw schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:22:

Pre-mounted moet je inderdaad gewoon afstellen, je hebt voor draaitafels met s-arm wel Ortofon PnP premounted headshells voor de hele 2m lijn. De PnP serie, hoef je dan niet meer af te stellen.
Bij die PNP serie valt niets af te stellen. Het is inderdaad wel waar dat er meerdere tafels zijn die 52mm gebruiken, maar dat je niets hoeft af te stellen valt natuurlijk te bezien. ;)

Maar van die PNP lijn begrijp ik niets.
Die hebben ze ontzettend zwaar gemaakt: 20 gram!!!
Een normale 2m red weegt 7,2 gram, dus die headshell is 12,8 gram.
Op zich komt dat wel meer voor, bijna 13 gram voor een headshell (al is het wel aan de zware kant), maar een 2m red is toch een behoorlijk hoogcompliant element: 20mm/N
Dat houdt in dat, wil je binnen de 8-12Hz blijven, wat een beetje de algemene opinie is, de rest van je arm exact 0 gram (!) wegen. Want met een compliantie van 20mm/N, heb je bij 20 gram een resonantiefrequentie van 8Hz 8)7
Wie verzint zoiets? |:( |:( |:(

En het kost maar €60 extra.....
De enige goede arm om 'm in te monteren is geen arm?
Reken maar dat bij een normale arm er snel 6-10 gram effectief bijkomt, zeker als je 20 gram voor je headshell/element moet compenseren. Met een beetje zware arm komt er nog meer bij.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2023 18:19]

• Jorgen
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

@mr_petit Ik heb bovenstaande handige post van je gelezen. Hoe weet ik of een borstel goed is?

Ik zie bijv. zo'n setje waar je meteen alle borstels compleet hebt https://www.amazon.nl/Sch...nigingsdoek/dp/B0936HPWDR
Jorgen schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 18:20:
Hoe weet ik of een borstel goed is?

Ik zie bijv. zo'n setje waar je meteen alle borstels compleet hebt https://www.amazon.nl/Sch...nigingsdoek/dp/B0936HPWDR
Dat setje is een setje met een fluweelborstel.
Ik zie daar zelf het nut niet van in.
De platenborstel dient namelijk niet om de plaat schoon te maken. De platenborstel dient om los stof van de plaat te verwijderen. Het schoonmaken doe je door de plaat te wassen.

Doordat de platenborstel alleen los stof hoeft te verwijderen wat op de plaat gevallen is tijdens de vorige afspeelbeurt of door het handelen van de plaat, moet de borstel vooral soepel zijn en goed in de groeven kunnen komen.
Daarin is zo'n koolstofborsteltje gewoon beter. Ik heb bij fluweel altijd het idee dat losse deeltjes de kans hebben dieper de groef ingedrukt kunnen worden.
Ook is een koolstofborsteltje elektrisch geleidend, en dat kan statische electriciteit iets verminderen (maar als je je plaat een keer gewassen hebt, en 'm in een antistatische hoes bewaard, blijft deze in principe vrij van statische electriciteit. )

Betreffende dat naaldborstelje: daarbij lijken mij de haartjes wat te lang.
Het naaldborsteltje hoort alleen de naald schoon te maken, niet de cantilever.
Dus de naald (die is hooguit 0,5mm lang) moet door een vrij dicht, compact en recht borsteltje getrokken worden. Het borsteltje wat erbij zit in dat setje lijkt op de foto's daar gewoon niet aan te voldoen.

Ik gebruik zelf een borsteltje van analogis (maar wordt ook verkocht onder andere merknamen), en die ziet er toch anders uit dan het borsteltje in dat setje; daarvan zijn de haren net ff te lang.
analogis:

Als platenborsteltjes gebruik ik eentje van AM (die heb ik al sinds de jaren 80), en eentje van monacor
AM:

Dit is echt het stereotype carbon borsteltje. Wordt verkocht onder vele namen

Monacor:

Eigenlijk wel vergelijkbaar. De borstelhaartjes van de monacor zijn iets stugger.
Ik heb eigenlijk geen voorkeur welke ik fijner vindt. Om het even. Die monacor was erg goedkoop toen ik 'm kocht. 3 euro oid, maar da's ook al 20 jaar geleden.
Beide borsteltjes hebben een richeltje in de plastic onderkant, welke het stof van de koolstofhaartjes verwijdert als je het borsteltje eroverheen swivelt.

Voor mijn naald gebruik ik wel eens een borsteltje met lange haren, maar da's een borsteltje van Denon.
Die haren zijn heel erg zacht, en ik denk dat de haren van een soort plasticvezels zijn.
Dat borsteltje gebruik ik alleen als ik bijv een microscopische foto van een naald wil maken, en de losse stofjes van de cantilever, het plastic en de rubberen ophanging van de naald wil wegvegen.
Je maakt er de naaldtip zelf niet mee schoon, daarvoor doet het borsteltje niks:

Bij mijn at-440mla element zat een vergelijkbaar borsteltje, maar die vind ik net even te stug om op dezelfde manier te gebruiken als hoe ik dat denon borsteltje gebruik.

maar goed, dit is mijn systeem. YMMV

[Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 22-03-2023 20:02]

• Jorgen
Dank voor de uitgebreide reactie! @mr_petit

Ik had ooit een setje van de platenspeler van mijn vader, maar ik heb geen idee of die nog ergens is, helaas.

[Voor 55% gewijzigd door Jorgen op 22-03-2023 20:11]

@mr_petit precies de combinatie van carbon naaldborsteltje + Denon zachtharig naaldborsteltje die ik al sinds jaar en dag gebruik, de combi is goud voor aankoeksel op de naald + losse haren / stof op cantilever en body. d:)b
Intergalactic schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Juah, kwalitatief zijn de fabrieks af kabels nogal matig, dun en drogen wat uit.
Kwalitatief matig in de zin van robuustheid inderdaad. De oude kabels zijn door veroudering van de kunststof vooral kwetsbaar, waarbij aangetekend dat ze geluidstechnisch juist goed zijn want hele lage capaciteit, in tegenstelling tot wat je veelal nieuw kan kopen c.q. wat er bij nieuwe spelers geleverd wordt (helaas ;(). Deel van de reden voor die kwetsbaarheid is de zeer dunne koperen kern gecombineerd met het eromheen gegoten kunststof omhulsel (nog steeds de kern, dus niet de buitenhuls) dat door veroudering stug geworden is. Een breukje in dat stugge omhulsel vormt de ideale hefboom om de dunne koperen kern te breken...

M.a.w. buig die oude kabels nooit in scherpe bochten en ze gaan in principe eindeloos mee en je hebt er een uitstekende kabel aan. En zijn de plugjes je niet glimmend genoeg, knip ze eraf en zet er een stel REANs aan of zo. :)

Als je er nieuwe kabels aan zet, gaat het erom dat het er niet alleen heel kek / dik / glimmend uit ziet of "maximaal afgeschermd", dat is allemaal niet erg belangrijk. Let vooral op dat de capaciteit (core to shield) laag is, ruim onder de 100 pF per meter, ik zou zeggen liefst toch wel onder de 80 pF/meter. Dat is tegenwoordig bepaald geen zelfsprekendheid, ook niet bij prijzige kabels. Ik heb zelf ooit een rolletje 65 pF/meter kabel aangeschaft met geïntegreerde aardedraad, weet niet of die nog ergens te krijgen zijn.

De kabels van de vintage hogere klasse Technicsen zijn trouwens niet zo dun (geldt ook voor de betere Denon DP's en Sony PS-X en bijv). Die van de lagere klassen wel, en de die van de nieuwere SL-1200MK2's zijn wel een tijdje dunner en slechter geweest, met veel te hoge capaciteit. De echt dunne kabels kwam je veel tegen bij Dual en Thorens, en bij het budget georiënteerde spul van de Japanners.

[Voor 20% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 08:16]

Vintage1967 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:03:
[...]

De speler is mij gegund! Vandaag de deal rond gemaakt en zodra ik meer te melden heb zal ik dit zeker met jullie delen... Waarschijnlijk met wat plaatjes van de speler in kwestie... ;)

• Pavv
  • Laatst online: 16:52
rcor schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 23:08:
[...]

De speler is mij gegund! Vandaag de deal rond gemaakt en zodra ik meer te melden heb zal ik dit zeker met jullie delen... Waarschijnlijk met wat plaatjes van de speler in kwestie... ;)
Lekker joh, mooie speler, zeker als ie weer in orde gemaakt is. Hier boven een SL-Q3 staan, en die is ook niet stuk te krijgen (behalve de schanieren van de kap :/ ) Dochter is er erg blij mee, nieuwe stylus er in en gáán... :)

• Pavv
Mij ook blij....

Ik was er al een tijdje naar op zoek en nu deed de gelegenheid zich voor om een net exemplaar te kopen van (m.i.) een van de mooiste exemplaren uit de gouden tijd van de platenspeler. Een opvolger voor mijn Thorens TD-160 is geworden:

de Micro Seiki DD-7 (de Japanse versie van de DD-40) met de MA-505 tonearm en de HS-303 Headshell.

Ik zeg opvolger, maar de TD-160 blijft hier nog wel even (?) in huis. Verkopen kan altijd nog, en ik ben bang dat ik die klassieker uit 1972 anders misschien over een paar jaar ga missen.
Pavv schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:00:
Mij ook blij....

Ik was er al een tijdje naar op zoek en nu deed de gelegenheid zich voor om een net exemplaar te kopen van (m.i.) een van de mooiste exemplaren uit de gouden tijd van de platenspeler. Een opvolger voor mijn Thorens TD-160 is geworden:

de Micro Seiki DD-7 (de Japanse versie van de DD-40) met de MA-505 tonearm en de HS-303 Headshell.
[Afbeelding]

Ik zeg opvolger, maar de TD-160 blijft hier nog wel even (?) in huis. Verkopen kan altijd nog, en ik ben bang dat ik die klassieker uit 1972 anders misschien over een paar jaar ga missen.
Mooie aanwinst, die micro seiki... Voor de locatie waar ik 'm dan zou willen neerzetten een te dure speler... 't is dat die Technics voor een gunstige prijs gaat, anders was die ook geen optie voor mij geweest voor die hoek...

Wat dat betreft: 't is een kwestie van geduld, rustig wachten op d'n dag dat je geluk hebt (en ja, dat is een aangepaste tekst vanuit het nummer Limburg van Rowwen Hèze waar ze zingen " 't is een kwestie van geduld rustig wachten op d'n dag dat heel Holland Limburgs lult...")

@Pavv ik had hem zien staan op MP (Helmich), gefeliciteerd. Kost wat maar dan heb je wat moois. Ik heb hetzelfde model.

Ik zou hem ombouwen naar 230V, dan ben je van die omvormer af. Sowieso moet er de juiste Japanse step down trafo bij. Meestal krijg je bij spul voor de Japanse markt een goedkope 110V Amerikaanse omvormer bij terwijl je een 100V step down transformator nodig hebt, maar die worden in NL helaas niet verkocht. Doorgaans gaan die goedkope 110V dingen toch behoorlijk brommen als ze een tijdje aan staan, best irritant. En het voltage is ook net te hoog.

Oh ja en zitten de rubbertjes nog om de hendeltjes van de armlift / vta verstelling of zijn die vervangen door stukjes tape? Zo ja dan direct vervangen natuurlijk.

[Voor 53% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 12:55]

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Cap schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Kwalitatief matig in de zin van robuustheid inderdaad. De oude kabels zijn door veroudering van de kunststof vooral kwetsbaar, waarbij aangetekend dat ze geluidstechnisch juist goed zijn want hele lage capaciteit, in tegenstelling tot wat je veelal nieuw kan kopen c.q. wat er bij nieuwe spelers geleverd wordt (helaas ;(). Deel van de reden voor die kwetsbaarheid is de zeer dunne koperen kern gecombineerd met het eromheen gegoten kunststof omhulsel (nog steeds de kern, dus niet de buitenhuls) dat door veroudering stug geworden is. Een breukje in dat stugge omhulsel vormt de ideale hefboom om de dunne koperen kern te breken...

M.a.w. buig die oude kabels nooit in scherpe bochten en ze gaan in principe eindeloos mee en je hebt er een uitstekende kabel aan. En zijn de plugjes je niet glimmend genoeg, knip ze eraf en zet er een stel REANs aan of zo. :)

Als je er nieuwe kabels aan zet, gaat het erom dat het er niet alleen heel kek / dik / glimmend uit ziet of "maximaal afgeschermd", dat is allemaal niet erg belangrijk. Let vooral op dat de capaciteit (core to shield) laag is, ruim onder de 100 pF per meter, ik zou zeggen liefst toch wel onder de 80 pF/meter. Dat is tegenwoordig bepaald geen zelfsprekendheid, ook niet bij prijzige kabels. Ik heb zelf ooit een rolletje 65 pF/meter kabel aangeschaft met geïntegreerde aardedraad, weet niet of die nog ergens te krijgen zijn.

De kabels van de vintage hogere klasse Technicsen zijn trouwens niet zo dun (geldt ook voor de betere Denon DP's en Sony PS-X en bijv). Die van de lagere klassen wel, en de die van de nieuwere SL-1200MK2's zijn wel een tijdje dunner en slechter geweest, met veel te hoge capaciteit. De echt dunne kabels kwam je veel tegen bij Dual en Thorens, en bij het budget georiënteerde spul van de Japanners.
oh zeker, doelde inderdaad op de externe eigenschappen, qua geluid is het dikke prima ja

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

mr_petit schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Ik vind het anders hartstikke duur.
En deze premount past inderdaad niet op een dp-300f, die heeft een andere headshell.

En met een premount element, ontkom je ook niet aan uitlijnen. Dit omdat elke arm z'n eigen effectieve lengte/overhang heeft. Daar is niet een vaste standaard in.

Uitlijnen is het makkelijkste als daar een zogenaamde 'overhang gauge' voor bestaat, maar die is er volgens mij niet voor de dp300f.
Ik zie wel deze op thingverse, dus 3d printen, maar het is helaas een beetje jammer welke uitlijning deze gauge gebruikt. Dat maakt het ook een beetje twijfelachtig.

Voor de rest kan het best een lastig werkje zijn. Hangt natuurlijk ook af hoe precies je het wilt hebben.

[Afbeelding]

Of kan dat nog net bij een at-vm95 tegen de houdertjes/oortjes van de schroeven?

Ik gebruik overigens 2 punts protractors. Die zijn het lastigst in gebruik maar wel te gebruiken voor elke arm.

Er zou eigenlijk eens een keer een goede how to voor uitlijnen geschreven moeten worden, maar dat is heel veel werk, zeker als je allerlei verschillende protractors gaat behandelen. En pro's en cons van verschillende uitlijningen....

Maar je moet er vooral goed voor gaan zitten. Het liefst aan een keukentafel oid, zodat je goed overal bij kunt, goed zit, goed licht, de arm/naald op werkhoogte etc.
Zat mensen die hun naald vernaggelen bij uitlijnen door trillende handen en ongecontroleerde bewegingen tegen de arm.
Ik ken wel mensen die echt in "het audiowereldje" zitten en ook echt wel goed kunnen uitlijnen en goed op de hoogte zijn van alle techniek etc en heel handig zijn (eigen toonarmen en spelers maken etc), maar geen elementen van vrienden aanraken omdat die gelijk 10k+ kosten....
Mja een losse red is 119 dus 179 is niet mega gek. Als je dan al plannen hebt om je headshell te vervangen(voor wat voor reden dan ook) lekker simpel toch?
Ben er van bewust dat je de boel alsnog moet uitlijnen, heb daar gelukkig ook de tools voor :D

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:18
Cap schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:19:

Oh ja en zitten de rubbertjes nog om de hendeltjes van de armlift / vta verstelling of zijn die vervangen door stukjes tape? Zo ja dan direct vervangen natuurlijk.
Vraagt de ene man aan de andere: waar haal jij je rubbertjes? ;)

Ik heb ook deze speler en dacht erover om zwarte krimpkous te gebruiken, maar dat is natuurlijk minder fraai.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:24
Hier ook maar eens de platenspeler en doos met lps uit de kast getrokken. Binnenkort maar eens helemaal poetsen.

JVC JL-A40 Direct Drive 1977 + JVC Z-1 S element + Strex voorversterker
coinman63 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Vraagt de ene man aan de andere: waar haal jij je rubbertjes? ;)

Ik heb ook deze speler en dacht erover om zwarte krimpkous te gebruiken, maar dat is natuurlijk minder fraai.
:P

Dat is precies de oplossing die ik gebruikt heb, m.i. fraai zat als je de juiste maat zwarte krimpkous neemt, vind je het wat te dun kan je er ook 2 over elkaar doen. ;)

Maar anders is ook een stukje (EPDM) rubber slang met een paar mm binnendiameter een optie, zolang het materiaal van de slang niet te dik is. Nu ik eraan denk, ik heb ook nog wat zwarte slangetjes van tuinbewateringssystemen liggen, de dunste varianten daarvan zouden ook kunnen passen. Alleen is dat volgens mij PVC en geen rubber.

Mochten de rubbers van de stofkapsteunen kapot of weg zijn dan is een smalle racefietsbinnenband een goede optie, of uiteraard weer een rubberen slang van de juiste diameter, met als voordeel dat die dan van wat dikker materiaal is. Een (online)slangenboer heeft ze wel liggen.

Heb jij ook een DD-40 / DD-7 of een andere speler met de MA-505 arm?

[Voor 4% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 12:39]

Intergalactic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Mja een losse red is 119 dus 179 is niet mega gek. Als je dan al plannen hebt om je headshell te vervangen(voor wat voor reden dan ook) lekker simpel toch?
Ben er van bewust dat je de boel alsnog moet uitlijnen, heb daar gelukkig ook de tools voor :D
Ik snap je redenatie, alleen vind ik zelf de Red dus ook al erg duur voor wat je krijgt (simpele bonded elliptical met dezelfde specs als een AT-95e). :)

M.i. is de plug and play geen top oplossing, dan koop je toch voor best wat geld een element dat erg inflexibel is. Verander je van platenspeler dan kan je hem hoogstwaarschijnlijk niet meenemen omdat de uitlijning dan geen 'Technics-52mm' is. Dat dus nog los van het punt wat @mr_petit aanhaalt, die mega zware headshell met die behoorlijk compliante naald wat op geen enkele arm een optimale match is, ook niet op hun eigen TA-110/210 armen waarmee ze dan adverteren. Sterker nog, meermaals meegemaakt dat je het element helemaal niet goed kan afstellen omdat het contragewicht niet toereikend is voor die mega zware headshell, dan draaiden mensen gewoon met een stuk te hoge naalddruk. :X

Dus mijn advies zou toch altijd zijn, wil je al een Ortofon 2M koop dan altijd de losse versie. :Y

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 12:43]

nachtnet schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:55:
Hier ook maar eens de platenspeler en doos met lps uit de kast getrokken. Binnenkort maar eens helemaal poetsen.
d:)b

Prima speler om met heel veel plezier plaatjes op te draaien! JVC's zijn wat ondergewaardeerd, zeker in Nederland.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even een beetje orienterende vragen.
Ik heb ooit de oude stereo set van m'n pa gered van de stort toen hij ging 'upgraden' naar een B&O systeem.
Er is een Akai AP-003 semi-automaat platenspeler bij waarvan ik weet dat de riem kaduuk is. Die lag namelijk op de draaitafel en was vergaan tot kleverige mush.

Dus, ik moet die riem gaan vervangen. Maar zijn er ook dingen die ik b.v. preventief dan ook meteen kan/moet doen?
Dingen smeren/invetten, en zo ja, waar mee? Voldoet b.v. een druppeltje naaimachine olie of is er speciaal spul voor?

Volgens mij is de naald ook niet meer vervangen in de afgelopen 30 jaar. Verstandig om daar ook meteen een verse voor te kopen? of een hele nieuwe kop aan de arm te zetten?

En om tests te doen of het goed klinkt, is het dan verstandig om b.v. een plaat aan te schaffen van een artiest/album die ik inmiddels van voor tot achter zelf kan mee-blehren omdat ik 'm ook al op CD heb?
Of voldoet een willekeurige plaat uit de collectie van m'n pa? Die heeft b.v. nog wel een paar platen van de Beatles liggen (niet echt mijn stijl, maar het is bekend en dus handiger vergelijken)

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Fijne speler. Je moet niet heel veel, kan wel en is zeker niet onverstandig.

- De juiste snaar met de juiste diameter en dikte.
- Drupje naaimachine olie op het asje vd motor (van boven en onder als het kan).
- Automatische afslag mechanisme is simpel, oude ingedroogde vet verwijderen en wat nieuw vet op smeren, meestal wordt een white grease lithiumvet gebruikt voor nylon delen of een molykote achtig vet voor de metaal op metaal delen. Maar ik zou er bij dit simpele mechanisme geen hele nieuwe pot voor kopen als je al een consistenvet o.i.d. hebt liggen zeg maar.

- Nieuwe naald: je kan even proberen hoe het klinkt, let op vervorming in de S-klanken van stemmen, met name in de binnenste groeven. Klinkt het nog goed dan kan je even met het element voort. Klinkt het bedenkelijk dan zou ik meteen een heel nieuw element kopen, dat is bijna dezelfde prijs als een nieuwe naald van een beetje kwaliteit voor je bestaande element. Een Audio Technica AT95e als je die nog kan krijgen, of anders een iets duurdere AT-VM95e. Wil je later dan toch beter dan kan je daar een betere naald op zetten, de VM95ML. Je kan ook meteen de ML versie kopen, dan heb je in principe een topnaald die lang meegaat, verkrijgbaar voor 165 euro.

• Intergalactic

Intergalactic

𝙸𝚗𝚟𝚊𝚍𝚎𝚛𝚜 𝙼𝚞𝚜𝚝 𝙳𝚒𝚎

Cap schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:35:
[...]

Ik snap je redenatie, alleen vind ik zelf de Red dus ook al erg duur voor wat je krijgt (simpele bonded elliptical met dezelfde specs als een AT-95e). :)

M.i. is de plug and play geen top oplossing, dan koop je toch voor best wat geld een element dat erg inflexibel is. Verander je van platenspeler dan kan je hem hoogstwaarschijnlijk niet meenemen omdat de uitlijning dan geen 'Technics-52mm' is. Dat dus nog los van het punt wat @mr_petit aanhaalt, die mega zware headshell met die behoorlijk compliante naald wat op geen enkele arm een optimale match is, ook niet op hun eigen TA-110/210 armen waarmee ze dan adverteren. Sterker nog, meermaals meegemaakt dat je het element helemaal niet goed kan afstellen omdat het contragewicht niet toereikend is voor die mega zware headshell, dan draaiden mensen gewoon met een stuk te hoge naalddruk. :X

Dus mijn advies zou toch altijd zijn, wil je al een Ortofon 2M koop dan altijd de losse versie. :Y
fair, moet wel zeggen dat de leuke midden klassers slecht verkrijgbaar zijn of mega duur zijn geworden, MP-100 was ooit 50 euro ofzo, nu niet te krijgen onder de 100...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Oh dat komt mooi uit, ik heb allerlei vetten en smeermiddelen staan, iets met een auto/motor hobby.
Dus o.a. lithiumvet en PTFE-vet heb ik in kilo-potten staan.

De naald is dus gewoon even een kwestie van luisteren. Klinkt t niet, ook niet na alles opnieuw te hebben afgesteld, dan een verse aanschaffen.
Wat betreft het niet klinken, S-klanken en hi-hats moet ik dan luisteren naar 'beroerde MP3'-achtige vervorming?

[Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 23-03-2023 12:58]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Intergalactic schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:55:
[...]

fair, moet wel zeggen dat de leuke midden klassers slecht verkrijgbaar zijn of mega duur zijn geworden, MP-100 was ooit 50 euro ofzo, nu niet te krijgen onder de 100...
Nagaoka is inderdaad ook duur. Een MP-100 zou ik geen middenklasse noemen maar instapklasse, daar zit de simpelste .6 mil bonded conical onder. Een prijs van boven de 100 euro voor zo'n element vind ik ook gekkenwerk. :)

[Voor 8% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 13:01]

McKaamos schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:56:
Oh dat komt mooi uit, ik heb allerlei vetten en smeermiddelen staan, iets met een auto/motor hobby.
Dus o.a. lithiumvet en PTFE-vet heb ik in kilo-potten staan.

De naald is dus gewoon even een kwestie van luisteren. Klinkt t niet, ook niet na alles opnieuw te hebben afgesteld, dan een verse aanschaffen.
Wat betreft het niet klinken, S-klanken en hi-hats moet ik dan luisteren naar 'beroerde MP3'-achtige vervorming?
Ja zoals ik zeg, vervorming in s-klanken, dus slissende s-en van stemmen, met name in de meer naar binnen gelegen groeven waar het moeilijker aftasten is. Wel altijd een paar verschillende platen proberen, want het kan ook zijn dat de plaat slecht / beschadigd is. ;)
@Pavv mocht je een 100V step down trafo nodig hebben denk dan aan Japanse merken als Nissyo, Kashimura. Uiteraard even op wattage letten, je moet uitgaan van ongeveer het dubbele wattage als vermeld voor continugebruik, dan zit je veilig. Meer watt betekent groter en duurder, dus hou het binnen de perken.

Wat je bij Amazon e.d. als "Japanse" omvormers tegenkomt zijn gewoon Amerikaanse 110V omvormers, maw volksverlakkerij waarbij je met een te hoog voltage blijft zitten voor Japanse apparatuur.

In zo'n Japanse omvormer zit ook niet allemaal (brommende) electronica maar simpelweg een kleine ringkerntrafo van de juiste specificatie (230V naar 100V). Soms nog een simpele schakeling voor keuze tussen 110V en 230V naar 100V, maar die kan je er ook tussenuit slopen als je het apparaat nooit in de VS gaat gebruiken. :)

Die rinkerntrafo's brommen (nagenoeg) niet. Je kan ze er ook uit slopen en met wat moeite integreren in je platenspeler.

[Voor 33% gewijzigd door Cap op 23-03-2023 13:14]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Cap schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:00:
[...]

Ja zoals ik zeg, vervorming in s-klanken, dus slissende s-en van stemmen, met name in de meer naar binnen gelegen groeven waar het moeilijker aftasten is. Wel altijd een paar verschillende platen proberen, want het kan ook zijn dat de plaat slecht / beschadigd is. ;)
Allrighty, schoonmaken en smeren. Riem vervangen. Afstellen en dan testen.
Denk dat ik dan gewoon een paar platen ga halen die ik al ken :) Meteen een mooie start voor de collectie

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Nieuwste aanwinst, Volume Beta van C418.
Als Minecraftspeler toch een leuk hebbeding. 8)
Poosje geleden kocht ik een aantal LP's op MP. Een er van bleek een extraatje te bevatten:

Kwaliteit is G+ en de hoes ontbreekt, maar ik vind het echt een plaatje. En ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat je dan je spullen niet controleert. Dat bleek ook wel want een van de andere LP's heb ik zo bij het vulmateriaal gezet omdat die helemaal bol stond en ik de arm wel heel erg zag trillen gedurende de eerste minuten. Weer een andere durf ik vanwege ruis en tikjes ook niet hoger dan G+ te beoordelen :S . 'Gebruikte staat' is blijkbaar een heel ruim begrip 8)7 . Frumpy staat nu op MP, want G+ LP's wekken bij mij maar irritatie op.

Komende woensdag ga ik een stuk of 17 LP's ophalen. Is een eindje rijden, maar de verkoper is mij te onervaren. En omdat ik niet zit te wachten op nog een paar G+ LP's kies ik er deze keer voor om de auto te pakken en ze zelf te bekijken.

• Pavv
Cap schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:19:
@Pavv ik had hem zien staan op MP (Helmich), gefeliciteerd. Kost wat maar dan heb je wat moois. Ik heb hetzelfde model.

Ik zou hem ombouwen naar 230V, dan ben je van die omvormer af. Sowieso moet er de juiste Japanse step down trafo bij. Meestal krijg je bij spul voor de Japanse markt een goedkope 110V Amerikaanse omvormer bij terwijl je een 100V step down transformator nodig hebt, maar die worden in NL helaas niet verkocht. Doorgaans gaan die goedkope 110V dingen toch behoorlijk brommen als ze een tijdje aan staan, best irritant. En het voltage is ook net te hoog.
Ha, ik heb er netjes een 100-220v omvormer bij gekregen:

Maar ombouwen naar een ingebouwde voeding heeft ook mijn interesse, maar dat kan ik helaas niet zelf dus dat zal ik wel moeten overlaten aan wat meer technisch onderlegde mensen die zo te zien in Dokkum of Rijssen verblijven. Maar nu is het geld weer even op 8)7
Ja hoor de rubbertjes zitten er netjes op: _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ziet er goed uit! Extra dikke rubbertjes zelfs. ;) Die Super omvormer is zo te zien ook made in Japan, is ie mooi stil?

[Voor 16% gewijzigd door Cap op 24-03-2023 08:20]

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 16:28

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Ik heb net voor de leuk m'n element gewisseld. Van een gehotrodde DL-103 (met houten behuizing en een FG2 stylus) naar een Shure V15-III met Jico SAS.
De 103 werd via een Cinemag SUT naar de phono-ingang gestuurd (Luxman C-02). De V15-III uiteraard direct naar dezelfde voorversterker.
Het lukt me simpelweg niet om verschillen te duiden. Het heeft ongeveer 20 minuten geduurd voordat ik het nieuwe element goed uitgelijnd had en dan luister ik naar dezelfde plaat/platen om eventuele verschillen te herkennen.
Laat ik het erop houden dat ik het knap vind hoe anderen dat doen ;) Niet dat m'n punt is dat er geen verschillen zouden zijn, dat lijkt me bijna een gegeven met zoveel verschillende variabelen, maar tenzij je 2 toonarmen hebt waartussen je direct kunt switchen is het voor mij onmogelijk om verschillen te herkennen.
ZIjn er mensen die dit beter kunnen dan ik ;)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sluw
Vintage1967 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:24:
Poosje geleden kocht ik een aantal LP's op MP. Een er van bleek een extraatje te bevatten:

[Afbeelding]

Kwaliteit is G+ en de hoes ontbreekt, maar ik vind het echt een plaatje. En ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat je dan je spullen niet controleert. Dat bleek ook wel want een van de andere LP's heb ik zo bij het vulmateriaal gezet omdat die helemaal bol stond en ik de arm wel heel erg zag trillen gedurende de eerste minuten. Weer een andere durf ik vanwege ruis en tikjes ook niet hoger dan G+ te beoordelen :S . 'Gebruikte staat' is blijkbaar een heel ruim begrip 8)7 . Frumpy staat nu op MP, want G+ LP's wekken bij mij maar irritatie op.

Komende woensdag ga ik een stuk of 17 LP's ophalen. Is een eindje rijden, maar de verkoper is mij te onervaren. En omdat ik niet zit te wachten op nog een paar G+ LP's kies ik er deze keer voor om de auto te pakken en ze zelf te bekijken.
Beetje offtopic maar ik kwam laatst een leuk stuk tegen over oud gekleurd vinyl (of was dat hier op tweakers?). Grappig dat het vroeger gebruikt werd om genre aan te geven. Vind deze 78 toeren uit de jaren 40 wel mooi 8)

Acties:
  • +5Henk 'm!
Zojuist gearriveerd: mijn nieuwe Philips Stofzuiger met zak!:

Philips heeft wel apart verpakkingsmateriaal toegepast... :P

Veel papier / karton...

Oh, nee... Het is geen nieuwe stofzuiger, maar mijn Technics SL-1810 die ik heb over genomen! :+

Na alles wat apart verpakt was ontdaan was bleef dit over:

Eén minuut later had ik de speler in elkaar staan:

Nu staat hij boven op mijn SL-1710 om te testen of ik plaatjes kan draaien met mijn Goldring 2100MM op de speler afgemonteerd, maar helaas na het afregelen van de speler (middels de opgeschreven waarden van de SL-1710, die dezelfde arm heeft) en het aanzetten van hem via de aan / uit knop en het selecteren van het toerental blijft hij stil staan... Wat gaat hier mis?

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-03 20:58
Moet je bij de Sl-17xx modellen niet de arm bewegen richting plaat voor de platter begint te spinnen? (En dan een “click” horen)
chromium schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 19:49:
Moet je bij de Sl-17xx modellen niet de arm bewegen richting plaat voor de platter begint te spinnen? (En dan een “click” horen)
Bij de SL-17XX modellen wel ja, maar die zijn half automaten... Dus door de arm te verplaatsen bedien je een interne aan / uit knop die aan de buitenzijde niet zichtbaar is...

Deze SL-1800 heeft dat niet, want het is een handmatige speler... Dus geen auto stop en arm terug naar rust steun functie... Op de stop afspelen knop zit bij de SL-1810 een fysieke aan / uit knop...

Dus je selecteert het toerental, legt de plaat op en zet de speler aan met de aan / uit knop... Dan zou het draai plateau moeten gaan rond draaien en dat gebeurt niet...

Ik heb hem even opgemaakt en zag dat er al eens wat gedaan was met een van de condensatoren, wellicht ooit vervangen denk ik (want er was een pootje verlengd van de ondensator)...

Wat wel opvalt is dat de speler in 45 toeren modus het draai plateau een lichte beweging laat zien, maar onvoldoende om 'm helemaal te laten draaien, ongeacht op welke stand de pitch control staat (een zwiepje aan het draai plateau hielp ook niet om 'm op gang te helpen)...

Iets zegt mij dat het probleem veroorzaakt wordt door verlopen condensators bij de voeding en wellicht vuile potmeters bij de pitch control van beiden snelheden...

Binnenkort maar eens een afspraak inplannen bij Albepro, die hebben mijn SL-1710 ook weer helemaal up spec gebracht met succes... ;)

[Voor 3% gewijzigd door rcor op 24-03-2023 22:42]

• Sluw
Hoe stellen jullie anti skating in? Ik lees verschillende verhalen, zelf zet ik de naald op een plaat met lege kant en stel hem dan zo in dat de naald stil blijft staan. Ik stel een element van een vriend af met AT-LH11H headshell met AT-740ML op een SL-1200mk2. Als ik dat dan doe moet de anti skating op de max > 3 staan. Op zich niet erg maar ben benieuwd of het ok is of dat de headshell/element met arm combi misschien niet goed is.

Mogelijkheden die ik vind:
- Anti skating zelfde als naalddruk
- Naald op een lege plaat of cd en de naald moet stil staan
- Naald op een lege plaat of cd en de naald moet heel langzaam naar binnen bewegen
- Sommige fabrikanten (audio technica) zeggen dat je moet starten bij de naalddruk en dan vooral moet luisteren naar de s tonen/sibilance.
- Preciezere afstelling waar je extra tools voor nodig hebt

Edit: in de manual staat anti skate zelfde als naald druk, dat maar eens aankijken.

[Voor 12% gewijzigd door Sluw op 25-03-2023 10:59]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Naald boven een plaat laten zweven, als hij stil hangt of heel lichtjes naar binnen gaat dan ben ik tevreden

• Duclaasie
Ik heb laatst samen met @mr_petit de anti skating afgesteld mbv de Orsonic SG-1. Dit is samen met de Dual skate-o-meter de enige echt goede tool voor afstellen. Overigens kun je naar het schijnt bij de Dual en Thorens armen gerust de schaalverdeling aanhouden die de fabrikant aangeeft, want die is bijzonder accuraat.

• Sluw
Yalopa schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:16:
Naald boven een plaat laten zweven, als hij stil hangt of heel lichtjes naar binnen gaat dan ben ik tevreden
Laten zweven? Bedoel je dan met 0 gram naalddruk laten zweven?

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:40

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Sluw idd.

Sluw schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:55:
Hoe stellen jullie anti skating in? Ik lees verschillende verhalen, zelf zet ik de naald op een plaat met lege kant en stel hem dan zo in dat de naald stil blijft staan. Ik stel een element van een vriend af met AT-LH11H headshell met AT-740ML op een SL-1200mk2. Als ik dat dan doe moet de anti skating op de max > 3 staan. Op zich niet erg maar ben benieuwd of het ok is of dat de headshell/element met arm combi misschien niet goed is.

Mogelijkheden die ik vind:
- Anti skating zelfde als naalddruk
- Naald op een lege plaat of cd en de naald moet stil staan
- Naald op een lege plaat of cd en de naald moet heel langzaam naar binnen bewegen
- Sommige fabrikanten (audio technica) zeggen dat je moet starten bij de naalddruk en dan vooral moet luisteren naar de s tonen/sibilance.
- Preciezere afstelling waar je extra tools voor nodig hebt

Edit: in de manual staat anti skate zelfde als naald druk, dat maar eens aankijken.
Zolang je geen specifieke apparatuur hebt: simpelweg de AS en naalddruk op 0 en dan de arm horizontaal boven de plaat laten zweven. Vervolgens beide op de juiste waarde instellen mbv de schaalverdeling.
Als het dan goed klinkt, dus geen harde s-klanken en juiste balans, dan is het goed. Is er al een afwijking, dan zal die zeker niet schadelijk zijn voor de LP.
rcor schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Bij de SL-17XX modellen wel ja, maar die zijn half automaten... Dus door de arm te verplaatsen bedien je een interne aan / uit knop die aan de buitenzijde niet zichtbaar is...

Deze SL-1800 heeft dat niet, want het is een handmatige speler... Dus geen auto stop en arm terug naar rust steun functie... Op de stop afspelen knop zit bij de SL-1810 een fysieke aan / uit knop...

Dus je selecteert het toerental, legt de plaat op en zet de speler aan met de aan / uit knop... Dan zou het draai plateau moeten gaan rond draaien en dat gebeurt niet...

Ik heb hem even opgemaakt en zag dat er al eens wat gedaan was met een van de condensatoren, wellicht ooit vervangen denk ik (want er was een pootje verlengd van de ondensator)...

Wat wel opvalt is dat de speler in 45 toeren modus het draai plateau een lichte beweging laat zien, maar onvoldoende om 'm helemaal te laten draaien, ongeacht op welke stand de pitch control staat (een zwiepje aan het draai plateau hielp ook niet om 'm op gang te helpen)...

Iets zegt mij dat het probleem veroorzaakt wordt door verlopen condensators bij de voeding en wellicht vuile potmeters bij de pitch control van beiden snelheden...

Binnenkort maar eens een afspraak inplannen bij Albepro, die hebben mijn SL-1710 ook weer helemaal up spec gebracht met succes... ;)
Ziet er mooi uit. Na opknappen lijkt me dat je hier nog veel plezier van gaat hebben :Y .
Dan is er trouwens wel iets meer mee aan de hand dan wat de verkoper vermeldde in de advertentie. Hij had het er over dat de snelheid na verloop van tijd zou verlopen, niet dat hij niet zou draaien :? .

• teot
Een paar weken geleden heb ik mijn Technics SL-1401 verplaatst van op de versterker naar naast de versterker. Beide staan op het tv-meubel. Nu merk ik dat de platenspeler een stuk gevoeliger is geworden voor voetstappen. Waarschijnlijk omdat er minder massa van de versterker daaronder zit.

Nu zoek ik naar manieren om de platenspeler beter te isoleren/ontkoppelen. Een andere plek of een plank ophangen is geen optie. Dus het zal richting iets onder de voeten plaatsen gaan. Hier wil ik maximaal €50 aan uitgeven, liefst minder.
Dit ben ik tegengekomen: https://www.thomann.de/nl...eaker_isolation_riser.htm
Of kan ik net zo goed wasmachinedempers van €10 kopen?

• D_V
  • Laatst online: 08:34
De nieuwe spelers worden steeds goedkoper, de nieuwe platen steeds duurder. Lijkt wel een beetje op het printer en cartridges verdienmodel.

:P
rcor schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:39:
[...]

Pootje verlengd? :? Er is dus aan gerommeld.
Het kan van alles zijn, ook transistoren kunnen kapot zijn of wat slechte soldeerverbindingen, maar eerst maar eens kijken naar het contact van de aan/uit knop (voorzichtig demonteren) en de motorboard connector. Vuile pitch controls zorgen niet voor stilstand, wel voor onregelmatige loop, dus natuurlijk ook die reinigen. Daarna kijken naar soldeerwerk, torren en elco's...
Dat gaat je kosten, dan is het meteen geen koopje meer. :)
Vintage1967 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Ziet er mooi uit. Na opknappen lijkt me dat je hier nog veel plezier van gaat hebben :Y .
Dan is er trouwens wel iets meer mee aan de hand dan wat de verkoper vermeldde in de advertentie. Hij had het er over dat de snelheid na verloop van tijd zou verlopen, niet dat hij niet zou draaien :? .
Inderdaad, zo stond het zeker niet vermeld.

[Voor 17% gewijzigd door Cap op 25-03-2023 14:19]

teot schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:05:
Een paar weken geleden heb ik mijn Technics SL-1401 verplaatst van op de versterker naar naast de versterker. Beide staan op het tv-meubel. Nu merk ik dat de platenspeler een stuk gevoeliger is geworden voor voetstappen. Waarschijnlijk omdat er minder massa van de versterker daaronder zit.

Nu zoek ik naar manieren om de platenspeler beter te isoleren/ontkoppelen. Een andere plek of een plank ophangen is geen optie. Dus het zal richting iets onder de voeten plaatsen gaan. Hier wil ik maximaal €50 aan uitgeven, liefst minder.
Dit ben ik tegengekomen: https://www.thomann.de/nl...eaker_isolation_riser.htm
Of kan ik net zo goed wasmachinedempers van €10 kopen?
Waarschijnlijk een houten vloer? Dure voeten onder de speler zelf zetten gaat het probleem niet oplossen, tenzij je misschien aan hele dure oplossingen als magnetisch zwevend gaat denken. Je moet zorgen dat het TV-meubel zelf stabieler staat, steek daar energie in. De kant waar de versterker niet op staat wappert teveel op en neer. Opties zijn bevestiging vd voeten tv-meubel beter vastzetten, beter waterpas zetten / wiebelvrij maken, betere voetjes onder meubel die oneffenheden en trillingen opvangen, verplaatsen, verzwaren, achterzijde meubel vastschroeven aan muur (heel effectief), houten (onder)vloerdelen beter vastzetten.
Nerpissad schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:04:
Ik heb net voor de leuk m'n element gewisseld. Van een gehotrodde DL-103 (met houten behuizing en een FG2 stylus) naar een Shure V15-III met Jico SAS.
De 103 werd via een Cinemag SUT naar de phono-ingang gestuurd (Luxman C-02). De V15-III uiteraard direct naar dezelfde voorversterker.
Het lukt me simpelweg niet om verschillen te duiden. Het heeft ongeveer 20 minuten geduurd voordat ik het nieuwe element goed uitgelijnd had en dan luister ik naar dezelfde plaat/platen om eventuele verschillen te herkennen.
Laat ik het erop houden dat ik het knap vind hoe anderen dat doen ;) Niet dat m'n punt is dat er geen verschillen zouden zijn, dat lijkt me bijna een gegeven met zoveel verschillende variabelen, maar tenzij je 2 toonarmen hebt waartussen je direct kunt switchen is het voor mij onmogelijk om verschillen te herkennen.
ZIjn er mensen die dit beter kunnen dan ik ;)?
Dat is het ook, zo knap dat je het subjectief zou kunnen noemen. ;) Verschillen hoor je pas goed en objectief als je kan A/B-en. Dat kan je doen door van beide een digitale opname te maken, die kan je prima A/B-en op je computer.

• teot
Cap schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:17:
[...]

Waarschijnlijk een houten vloer? Dure voeten onder de speler zelf zetten gaat het probleem niet oplossen, tenzij je misschien aan hele dure oplossingen als magnetisch zwevend gaat denken. Je moet zorgen dat het TV-meubel zelf stabieler staat, steek daar energie in. De kant waar de versterker niet op staat wappert teveel op en neer. Opties zijn bevestiging vd voeten tv-meubel beter vastzetten, beter waterpas zetten / wiebelvrij maken, betere voetjes onder meubel die oneffenheden en trillingen opvangen, verplaatsen, verzwaren, achterzijde meubel vastschroeven aan muur (heel effectief), houten (onder)vloerdelen beter vastzetten.
Jep, houten vloer, oud huis etc.
Tv-meubel heeft drie vakken en versterker staat in het midden en platenspeler rechts. En dat is waarschijnlijk de lichtste kant van het meubel.

Dan gaat de platenspeler toch terug naar het midden op de versterker, ik zit namelijk te denken aan een ander media-opzet. Bedankt voor het inzicht!
Niet wat je wilt horen natuurlijk, maar een andere oplossing is te veranderen van platenspeler. De SL-1401 heeft een geveerd subchassis, wat erg goed werkt tegen het onderdrukken van de vibraties veroorzaakt door de muziek, maar niet tegen de zeer lage frequenties van footfall en erger, het gewip van houten planken.

Bij een zwiep van een plank wordt de vering in beweging gebracht. Dus een meubel dat dwars op de plankenrichting staat, waarbij een aanlopend persoon de planken als een wip kan gebruiken om het kastje en de platenspeler in beweging te brengen, is vragen om problemen. Indien mogelijk kan de opstelling zo aanpassen dat het kastje aan een muur parallel met de planken staat kan helpen, als je dan komt aanlopen wippen de planken niet / veel minder op.

Een massaspeler heeft geen vering, dus meestal hebben die minder last van dit probleem. Maar vaak zijn ze weer minder goed in het dempen van de vibraties veroorzaakt door de muziek.

[Voor 5% gewijzigd door Cap op 25-03-2023 16:11]

• teot
Cap schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 16:09:
Niet wat je wilt horen natuurlijk, maar een andere oplossing is te veranderen van platenspeler. De SL-1401 heeft een geveerd subchassis, wat erg goed werkt tegen het onderdrukken van de vibraties veroorzaakt door de muziek, maar niet tegen de zeer lage frequenties van footfall en erger, het gewip van houten planken.

Bij een zwiep van een plank wordt de vering in beweging gebracht. Dus een meubel dat dwars op de plankenrichting staat, waarbij een aanlopend persoon de planken als een wip kan gebruiken om het kastje en de platenspeler in beweging te brengen, is vragen om problemen. Indien mogelijk kan de opstelling zo aanpassen dat het kastje aan een muur parallel met de planken staat kan helpen, als je dan komt aanlopen wippen de planken niet / veel minder op.

Een massaspeler heeft geen vering, dus meestal hebben die minder last van dit probleem. Maar vaak zijn ze weer minder goed in het dempen van de vibraties veroorzaakt door de muziek.
Moi valt mee hoor dit antwoord. Ik had de platenspeler verplaatst omdat de versterker het niet zo leuk vindt qua warmte als die op standje club staat. Voor die keren dat dat gebeurt (zeer zelden) even de platenspeler verhuizen dan wel kijken naar een chique verhoging van de platenspeler.

En wat je meegeeft hier is dat er een afweging is tussen verschillende soorten gedempte platenspelers. Een platenspeler vervangen is wat dat betreft een minder ingrijpende onderneming dan het tv-meubel zelf.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:23
Ken je dat je een plaat koopt en dan denkt? Maar wacht even dat klopt niet?

Zo heb ik een jaar geleden de remaster van Kraftwerk - Radio-activität gekocht. Speciaal de duitse versie dus niet Radioactivity.
Vandaag eindelijk tijd om hem op te zetten, tweede nummer op de plaat: Radio-activität begint.

ENGELS! Hoe dan.

Ik was vandaag in Bochum, bij Hanna records. Wat een schatkelder. En vond daar de originele persing uit 1975.
Nogmaals gecheckt, zelfs met de zeer deskundig nederlands sprekende verkoper gesproken. Nee dit is de duitse versie kijk maar.
Verzekerd van zijn antwoord kom ik net thuis, zet na het nogmaals controleren van het label (ja het is echt duits) de plaat op.
Nummer twee speelt weer..... ENGELS.

Ligt het nou aan mij of is dat nummer in 1975 nooit in het duits verschenen? Ik kan me de duitse lyrics zo goed herinneren.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:53
@Dj Neo Ziggy Misschien dat het ooit wel eens na 1975 in het Duits is gezongen in een of andere clip, maar dat kan ik me niet al zodanig herinneren, KRAFTWERK - Radioaktivität/Radioactivity (Official Video 1975)

Dit is de Official Video uit 1975, ook in het Engels..

Kraftwerk, Klaus Schulze, Mike Oldfield, Jean Michel Jarre, beetje zelfde tijdbestek allemaal..

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:11

Toshirou

Vinyl Surfer

Of misschien ooit wel eens uitgebracht in het Duits op een single als b-side. Maar de Engelse versie leidend is geworden en op het album als in de clip worden gebruikt.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou |  iPhone 13 (Blue)

Heb gisteravond een paar Duitse versies beluisterd op Discogs: allemaal Engelstalig. Op Wikipedia staat niets over dit specifieke nummer.

• 3rNsT
Ben ik nu gek, of mis ik is, maar is dit niet te goedkoop?

https://www.marktplaats.n...1210-mk2-met-kap-concorde

dacht dat deze rond de 700/800 zijn?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:26
3rNsT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:15:

Een gewaarschuwd mens... https://www.marktplaats.n...0-mk2-1210mk2-voor-weinig

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
3rNsT schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:15:

Een account in een uithoek van een land, zonder reviews, met twee te goedkope artikelen. Als het te goed lijkt om waar te zijn..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chocovla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:14
endless schreef op zondag 26 maart 2023 @ 11:22:
[...]

Een account in een uithoek van een land, zonder reviews, met twee te goedkope artikelen. Als het te goed lijkt om waar te zijn..
Dat kan ik op de fiets doen, dus kan het zo ophalen voor die prijs. Leuke aanvulling op mijn Thorens 166 :+ Zie dat de verkoper ook een camera body honderden euro's onder de marktprijs te koop heeft. Vrees account hijacking.

[Voor 14% gewijzigd door Chocovla op 26-03-2023 11:56]

"Better ask questions before you shoot"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Zoals beloofd bij deze nog even twee foto's van mijn luister/kijk plekje en apparatuur :)

Daarnaast ook weer een vijf tal nieuwe LP's binnen gekregen dit weekend, plus er zijn er nog een paar onderweg van de bol.com actie.

En dan nog een linkje naar mijn Discogs collectie, hier staat enkel mijn LP's tussen.
CD's en SACD's staan er nog niet bij. https://www.discogs.com/user/ReVision88/collection.

[Voor 26% gewijzigd door ReVision. op 26-03-2023 13:02]

GamerTag: ReVisionsX

Cap schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 14:12:
[...]

Pootje verlengd? :? Er is dus aan gerommeld.
Daar lijkt het wel op ja, dit is de bewuste condensator:

Je ziet dat het omhulsel iets beschadigd is, dat was me vrijdag nog niet opgevallen en je ziet dat het pootje verlengt is... Wellicht heeft iemand de condensator al een keer vervangen door een nieuwe...
[...]

Het kan van alles zijn, ook transistoren kunnen kapot zijn of wat slechte soldeerverbindingen, maar eerst maar eens kijken naar het contact van de aan/uit knop (voorzichtig demonteren) en de motorboard connector. Vuile pitch controls zorgen niet voor stilstand, wel voor onregelmatige loop, dus natuurlijk ook die reinigen. Daarna kijken naar soldeerwerk, torren en elco's...
Zou zomaar kunnen... Ik zie in ieder geval dit als ik 'm op 33 of 45 toeren probeer in te schakelen:
[Video: https://photos.app.goo.gl/76yshK4vLKqicx2Y7]
[...]

Dat gaat je kosten, dan is het meteen geen koopje meer. :)
Ik ken mezelf en ik weet dat ik meer verniel dan repareer als het boven mijn macht ligt en daarom had ik volledige revisie kosten al in mijn overweging meegenomen bij de aanschaf...
Het zal dus geen koopje meer zijn idd... Maar, de kosten zijn gelijk aan wat je normaliter er tegenwoordig voor betaalt als hij van zolder af komt met een laagje stof er op...

En heel eerlijk: dat vindt ik 'm nog waard ook! Hij ziet er nog netjes uit en kan nog jaren mee, mits de IC die het geheel aanstuurt nog goed is... Getuige het feit dat hij wel op gang wil komen, maar dat niet doet zegt mij dat daar niets mis mee is en dat is zeer gunstig als mijn conclusie klopt...

Ps.: had gisteren al willen reageren, maar ivm een concert in het Gelredome van Arnhem met Hotel overnachting aldaar in Arnhem kom ik nu pas aan toe om hier op te reageren... On-topic: van dat concert is een live opname gemaakt en die komt uit op vinyl, dus die moet ik ook nog gaan bestellen!

• Pavv
ReVision. schreef op zondag 26 maart 2023 @ 13:01:
Zoals beloofd bij deze nog even twee foto's van mijn luister/kijk plekje en apparatuur :)
...
[Afbeelding]
...
Ha, mijn dochter heeft ook deze Q3 staan, gekoppeld aan mijn oude, eerste, Sony-versterker (± 1988)

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee