Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fosi Audio box X5 is op zich een goedkope phonopre (~€110) die erg goed getest is:
https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/

THD en ruis zijn echt laag te noemen. Werkt op basis van OPA1612 geloof ik.

Enige nadeel is dat ingangscapaciteit niet te swichen is en standaard op 150pF staat.

Vergeleken met dat douk ding heb je natuurlijk geen ingebouwde koptelefoonversterker en toonregeling.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wellicht is dat een leuk ding, ziet er al serieuzer uit. Daar gaat het geld ook niet in toonregeling / volumepots / headphones sockets e.d. zitten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
Zelf hele goede ervaringen met de Pro-Ject
Phono Box E deze leverde echt een veel beter resultaat op dan een van 20 euro. Wel verder 0 functies, zelf geen aan en uit schakelaar!
https://projectaudio.nl/products/phono-box-e

Geen idee eigenlijk of het intern een beetje goede kwaliteit is trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-04-2025 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Cap schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:46:

...

Waarom denk je eigenlijk dat de Douk pre van 3 of 4 tientjes behoorlijk veel beter is dan een Han-Pin inbouw phono pre?

Ik wil alvast wel wat gedachten plaatsen:

- Het zijn beide Chinese bedrijven die veel spul on-a-budget maken, dus wat dat betreft geen verschil. Dat eentje wat meer buzz op fora genereert omdat ze voor lage prijzen leuke kastjes maken met features waar geeks voor vallen (chi-fi), maakt wat mij betreft geen verschil.
...
Het gebrek aan verassing zit hem voor mij in de combinatie; aan de ene kant een "leuk kastje voor de prijs" terwijl aan de andere kant een geïntegreerde pre-amp staat van een fabrikant die niet bepaald geroemd wordt om de gunstige prijs/kwaliteit verhouding van de productie.

Het kostenplaatje is leuk in theorie, maar heeft het probleem dat bij platenspelers voor de fabrikant een net iets andere kosten/baten analyse speelt dan bij een pre-amp. Een platenspeler kan namelijk nog steeds een aanrader zijn met de noot dat je om daar echt van te profiteren een andere pre-amp moet nemen, terwijl dat bij een externe pre-amp toch wel lastig gaat zijn :+

Die overweging kan bovendien nóg een graadje erger: veel platenspelermerken verkopen namelijk ook zelf externe voorversterkers. Je hoeft geen alu-hoedjes op te zetten om in te zien dat dit weinig zal prikkelen om bij han-pin aan te dringen op verbetering van het ingebouwde exemplaar.

offtopic:
Ik kan er naast zitten, maar ik had begrepen dat han-pin Taiwanees was, met productie in verscheidene landen, waaronder ook China.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 20-04-2025 08:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:56

SomerenV

It's something!

Hier in huis in het vinyl-virus inmiddels overgeslagen naar vrouwlief. Een paar weken terug kwam ze thuis van een concert van Marcel Veenendaal (zanger van Di-Rect) met een jazzbandje en daar had ze een LP gekocht. Een beetje omdat ik het wellicht wel mooi zou vinden (wat niet zo bleek) en vooral omdat ze het zelf gewoon fijne muziek vond. "Ik wil niet alleen op jouw werkkamer naar deze muziek kunnen luisteren..."

Afgelopen week ons dressoir verkocht, eens dezer dagen een kast bestellen die we op het oog hebben waardoor we opeens meer plek hebben en dan een mooi plekje creëren voor de vandaag bestelde Sony PS-LX310BT. In eerste instantie wilde ik de AT LP60X kopen. We zijn beide geen audiofiel en die speler is gewoon een prima instapper, maar toen kwam ik de Sony tegen die er wat ons betreft toch wel wat gradaties strakker uit ziet. Schijnt verder qua interne componenten vrijwel identiek te zijn aan de LP60X, dus prima.

Afbeeldingslocatie: https://www.want.nl/wp-content/uploads/2019/10/Schermafbeelding-2019-10-14-om-14.21.37.png

(er zit overigens wel gewoon een kap bij)

Ik wilde overigens wel al langer een andere oplossing voor de muziek beneden. Nu moet de tv aan omdat we muziek luisteren op Spotify via de Chromecast, maar nu we een kind hebben wil ik niet het signaal af geven dat er altijd een scherm aan moet staan. De speakers beneden hebben gelukkig twee inputs dus dat is ideaal.

M'n moeder sprak trouwens een cliënt/patiënt op de hospice waar ze werkt. Een man die naar eigen zeggen een enorme verzameling goede platen had uit de 60's t/m 80's en geen erfgenamen waar ze eventueel naar toe konden. Na een tijdje kwam via een familielid echter het nieuws dat alles dermate beschimmeld/beschadigd was dat alles bij het grof vuil is gezet. Logisch, maar wel enorm zonde :N

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

Cap schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:04:
[...]

De interessante vraag is, waarom denk je dat eigenlijk? :)
Omdat de phono pre-amp van Audio-Technica een sluitpost zou kunnen zijn die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden. De losstaande is er echt voor ontworpen.

Maar het is een subjectief onderwerp. Als het voor jou beter klinkt dan is de externe pre-amp het geld waard.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:53
Cap schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:40:
[...]
Ik houd het bij de stelregel: als je ook maar met enige regelmaat wisselt tussen 33 en 45 toeren LP's dan neem je geen Thorens. Dat bespaart je een hoop ergernis en geld. :)
Aye, in mijn hele collectie is er maar eentje 45RPM, de rest is allemaal 33... dus dat loopt wel los. Maar soms heb ik weer zin in de Linda Lindas op vinyl ipv als MP3. En dan moet't even. :)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sjaool schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:17:
[...]

Omdat de phono pre-amp van Audio-Technica een sluitpost zou kunnen zijn die zo goedkoop mogelijk gemaakt moet worden. De losstaande is er echt voor ontworpen.
Als een phonopre waar een koptelefoonversterker en toonregeling in zit maar €34,79 kost incl verzenden (alie), dan zitten daarin ook wel wat sluitposten hoor :P
Anyway uiteindelijk kan je zo'n ding alleen maar beoordelen door er aan te meten of heel objectief blind naar te gaan luisteren in een abx test oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:35
Ik heb sinds gister een buizen phono voorversterker met buizen gelijkgerichte voeding en een losse step up trafo staan. De phono is een buizen LCR ontwerp uit Oekraïne, de Ampearl RE2030 SE. Deze werden standaard geleverd met een volledige set reserve stuurbuizen en dat bleek maar goed ook. Een van de buizen bracht de versterker aan het oscilleren, dus die moest er uit. Om de boel te checken quick en dirty een test gedaan met testplaat en scoop om fase en kanaalgelijkheid te controleren. Helaas zat er 2,5 dB verschil in en lopen de fases ook niet mooi gelijk. Met wat testen en wisselen heb ik dit kunnen terugbrengen tot 1,5dB, maar dat is niet acceptabel. Met 2x4 buizen zijn er nogal wat mogelijkheden om tot een beter resultaat te komen, dus die buizen ga ik eerst laten testen. Afhankelijk van wat daar uit komt ga ik verder zoeken naar de mogelijke oorzaak, hoewel de buizen natuurlijk de grote verdachte zijn.

Desalniettemin wel een paar platen gedraaid en dat was bijzonder veelbelovend tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liegebeest schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:47:
[...]

Aye, in mijn hele collectie is er maar eentje 45RPM, de rest is allemaal 33... dus dat loopt wel los. Maar soms heb ik weer zin in de Linda Lindas op vinyl ipv als MP3. En dan moet't even. :)
In zo'n situatie is het inderdaad prima te overzien. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtwo
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-05 22:07
Ik heb hier oa een technics sl-q2 staan waarbij ik er vanmiddag achter kwam dat de de speed select buttons niet meer werken. Blijft dus de hele tijd op 33tpm staan en is niet meer naar 45tpm te krijgen.
Ik heb hem wel even open geschroefd maar er is niet heel makkelijk bij te komen. Het gedeelte met de drukknoppen kreeg ik wel eruit maar het lijkt niet in het mechanische gedeelte te zitten.
Iemand hier ervaring met deze of soortgelijke draaitafel? En is een dot contactspray aan te raden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De knoppen bij deze modellen blijven nog wel eens vast zitten door vuil, er zit namelijk heel weinig ruimte tussen behuizing en knop. Dus dat sowieso heel goed schoonmaken, zowel knop als binnenkant behuizing.

Volgende gegadigde zijn de microswitches op het PCB. Ik zou deze goed uitspoelen met evt contact spray en in ieder geval IPA. Zelf gebruik ik meestal geen contact spray maar alleen IPA, in ieder geval zou ik eindigen met IPA. Ik doe dat met een pipetje, verzadigen + veelvoudig drukken + uitblazen met perslucht, of föhnen. Dit dan een aantal keer herhalen. Dan doen ze het wel weer.

Andere optie is de microswitches vervangen door nieuwe.

En... doe jezelf een lol en neem meteen ook even de start / stop knop mee. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-04-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtwo
Ah, top. Ik ga het uitproberen.
En de start/stop knop pak ik ook mee want die deed het ook niet altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 31-05 07:35

Halfkakkende

Vandring

SomerenV schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:20:
Hier in huis in het vinyl-virus inmiddels overgeslagen naar vrouwlief. Een paar weken terug kwam ze thuis van een concert van Marcel Veenendaal (zanger van Di-Rect) met een jazzbandje en daar had ze een LP gekocht. Een beetje omdat ik het wellicht wel mooi zou vinden (wat niet zo bleek) en vooral omdat ze het zelf gewoon fijne muziek vond. "Ik wil niet alleen op jouw werkkamer naar deze muziek kunnen luisteren..."

Afgelopen week ons dressoir verkocht, eens dezer dagen een kast bestellen die we op het oog hebben waardoor we opeens meer plek hebben en dan een mooi plekje creëren voor de vandaag bestelde Sony PS-LX310BT. In eerste instantie wilde ik de AT LP60X kopen. We zijn beide geen audiofiel en die speler is gewoon een prima instapper, maar toen kwam ik de Sony tegen die er wat ons betreft toch wel wat gradaties strakker uit ziet. Schijnt verder qua interne componenten vrijwel identiek te zijn aan de LP60X, dus prima.

[Afbeelding]

(er zit overigens wel gewoon een kap bij)

Ik wilde overigens wel al langer een andere oplossing voor de muziek beneden. Nu moet de tv aan omdat we muziek luisteren op Spotify via de Chromecast, maar nu we een kind hebben wil ik niet het signaal af geven dat er altijd een scherm aan moet staan. De speakers beneden hebben gelukkig twee inputs dus dat is ideaal.

M'n moeder sprak trouwens een cliënt/patiënt op de hospice waar ze werkt. Een man die naar eigen zeggen een enorme verzameling goede platen had uit de 60's t/m 80's en geen erfgenamen waar ze eventueel naar toe konden. Na een tijdje kwam via een familielid echter het nieuws dat alles dermate beschimmeld/beschadigd was dat alles bij het grof vuil is gezet. Logisch, maar wel enorm zonde :N
Afgezien of het "audiofiel" is, of goed, of whatever: wat mij betreft een zéér mooie speler om te zien! Lekker plaatjes draaien ermee!

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:56

SomerenV

It's something!

Halfkakkende schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:00:
[...]

Afgezien of het "audiofiel" is, of goed, of whatever: wat mij betreft een zéér mooie speler om te zien! Lekker plaatjes draaien ermee!
Ja, het is qua ontwerp echt een tof ding, al ben ik sowieso wel fan van een zwart minimalistisch design. Niet dat ik mijn 80's grijze Philips niet tof vind, maar da's toch een wat andere vibe :+ En audiofiel-stukje komt door Reddit denk ik. De instap-modellen worden daar nogal eens afgefakkeld, dus ik ben geneigd om meteen ietwat defensief in te zetten denk ik. Maar hij werkt top. Ons kind heeft ook al staan te swingen op de deuntjes van Deep Purple, Status Quo, Simon & Garfunkel, Gold* en de Efteling :D

*Dit nummer van Gold kwam ik een tijdje terug tegen toen ik op Spotify een 80's lijstje aan had staan met uitsluitend Franse muziek. Niet dat ik de taal spreek, maar Franse muziek uit die tijd heeft iets. Of kan iets hebben. Opgezocht wat ze op vinyl hebben en toevallig had een verkoper op Discogs die redelijk dichtbij woonde een album van ze (Calicoba).

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5zb6isqKj6sKm3qHa_yMkVazMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLlVngHVZBIgaUdKzSevmPsK.jpg?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zonde dat er een kap overheen hoort…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
mr_petit schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:12:
Fosi Audio box X5 is op zich een goedkope phonopre (~€110) die erg goed getest is:
https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/

THD en ruis zijn echt laag te noemen. Werkt op basis van OPA1612 geloof ik.

Enige nadeel is dat ingangscapaciteit niet te swichen is en standaard op 150pF staat.

Vergeleken met dat douk ding heb je natuurlijk geen ingebouwde koptelefoonversterker en toonregeling.
Al kijkend op internet ben ik akelig dure phono voorversterkers tegengekomen:
https://www.stereophile.c...ition-phono-preamplifiers
Onder andere een CH Precision P1 Phono Stage voor $ 31.000 - $ 90.850.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja op het internet vind je de vreemdste dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05 14:31
Ik hou het wel bij de Phono Box S2 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Xfile schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:00:
[...]

Mend it Mark wil je graag spreken ;) (zie zijn inmiddels teruggekeerde repair video van een zilveren voorversterker van 25.000 pond gemaakt door elven bij maanlicht)

of te wel, laat je niet oplichten.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Xfile schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:00:
[...]

Er is ook nog de P10, met 77.000,- vanaf prijs en die in de duurste uitvoering 132.000,- doet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rens1967
Gisteren waren wij bij een optreden van The Baseballs, en kon deze niet laten liggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMARpd8R0lJzUxNS3cNij62C-fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxIj4g953hMDVgkLrmPeJ2qR.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: voor iemand die opgegroeid is met alleen zwarte LP's is het nog steeds apart, die vrolijke kleurtjes. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YHI8F4jIZJVH-3DeUiVCUy0ej0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Isus5tvV9XuBZ7EXRD36ms0g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Rens1967 op 29-04-2025 20:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 22:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frmWA46Ba8208IFUPVnTrYuc3Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCM4yqtNwposfj4W8Lkvce9a.jpg?f=fotoalbum_large

Ding draait :)
Moet nog beurtje hebben maar klinkt al best ok.

Plint lijkt best wel vuil te zijn. Geen idee wat Thorens daar af fabriek op gezet heeft. Iemand dat al eens schoongemaakt en waarmee dan?
Zou zeggen gewoon sopje oid, maar vraag me af of dat genoeg is. Lees: er zit denk ik 50 jaar aan vuil op :X
En om er nou iets van St Marc op los te laten voelt ook niet helemaal goed...

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 29-04-2025 22:07 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sopje met afwasmiddel / autowasmiddel kan geen kwaad. Doek licht vochtig, niet nat, dan kan er niks misgaan. Stekker eruit, uiteraard. :) En probeer anders de gele Dasty van de Wibra. Uitstekende vetoplosser, erg veel gebruikt voor apparaten met o.a. nicotineaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nicotine zit er gelukkkig niet op :)

Binnenkort even wassen

Iemand trowens nog een goed adresje voor wat olie voor mijn Thorens? Bij voorkeur omgeving Den Bosch of Utrecht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:17:
Nicotine zit er gelukkkig niet op :)

Binnenkort even wassen

Iemand trowens nog een goed adresje voor wat olie voor mijn Thorens? Bij voorkeur omgeving Den Bosch of Utrecht :)
Is Breda ook prima (daar ligt dit bedrijf)? Dit adres verzend ook als je online bestelt en staat 2x per jaar op de platen beurs in Den Bosch:
https://www.green-vinyl.com/nl/spindel-olie-anderol.html

Dit is spindle olie voor een Technics SL-1200 reeks, maar die is ook prima bruikbaar voor een Thorens sinterlager (heb deze onlangs zelf toegepast op mijn Thorens TD-318MKI)... Twee tot drupjes in het gat (nadat je hem met alcohol en een watten staaf schoon hebt gemaakt (lees: oude harde olie en vuil verwijderen)) en dan het binnen plateau terug plaatsen...

Je merkt daarna direct verschil! ;)

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 30-04-2025 16:31 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Duclaasie schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 08:11:
[...]

Er is ook nog de P10, met 77.000,- vanaf prijs en die in de duurste uitvoering 132.000,- doet.
Ik houd het bij de eenvoudige Cambridge Audio Azur 640P phono voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Xfile schreef op woensdag 30 april 2025 @ 17:35:
[...]

Ik houd het bij de eenvoudige Cambridge Audio Azur 640P phono voorversterker.
Die is overigens prima te tweaken mocht je daar behoefte aan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Duclaasie schreef op woensdag 30 april 2025 @ 18:33:
[...]

Die is overigens prima te tweaken mocht je daar behoefte aan hebben
Bedankt voor de tip, maar ik laat het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:29:
[...]

Is Breda ook prima (daar ligt dit bedrijf)? Dit adres verzend ook als je online bestelt en staat 2x per jaar op de platen beurs in Den Bosch:
https://www.green-vinyl.com/nl/spindel-olie-anderol.html

Dit is spindle olie voor een Technics SL-1200 reeks, maar die is ook prima bruikbaar voor een Thorens sinterlager (heb deze onlangs zelf toegepast op mijn Thorens TD-318MKI)... Twee tot drupjes in het gat (nadat je hem met alcohol en een watten staaf schoon hebt gemaakt (lees: oude harde olie en vuil verwijderen)) en dan het binnen plateau terug plaatsen...

Je merkt daarna direct verschil! ;)
Thx. Jammer dat die beurs echt net geweest is :/
Is 40 min rijden voor me. Dichterbij zou handig zijn :)
Of iets wat ik ook gewoon kan gebruiken, naaimachine olie ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
Misschien een beetje vloeken in de kerk maar ik gebruik(te) voor mijn Thorens, en nu ook voor mijn Duals, motorolie. Om precies te zijn Shell Helix Ultra 0w30, dat heb ik bij de hand. Werkt tot nu toe prima en ik ben niet de enige die motorolie gebruikt als je wat op internet rondstruint :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Motorolie van die grade is prima. Naaimachineolie is te dun voor de Thorens.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-05 13:01
even een heads up.... Net vandaag is er bij Rhino.com (USA) de ongenummerde versie verschenen van het geweldige tweede album van Black Sabbath. De genummerde versie (5.000 stuks) was in 12 uur uitverkocht. En als je tóch gaat bestellen dan kun je ook meteen hun self-titled debuutalbum meepakken.

Goedkoop zijn ze niet... 40$ + 16$ shipping en de bijkomende invoerkosten, maar de kwaliteit is echt uitstekend. AAA van Kevin Gray's hand. Bovendien is de dollar lekker onderuit gegaan in de laatste maanden dus dat scheelt zo weer een dikke 10%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNvHwG4vBjigsd6VuoCn79gDBkI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aHNhFwRrO3nOfDqnLvL16m2o.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtwo
Cap schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:36:
De knoppen bij deze modellen blijven nog wel eens vast zitten door vuil, er zit namelijk heel weinig ruimte tussen behuizing en knop. Dus dat sowieso heel goed schoonmaken, zowel knop als binnenkant behuizing.

Volgende gegadigde zijn de microswitches op het PCB. Ik zou deze goed uitspoelen met evt contact spray en in ieder geval IPA. Zelf gebruik ik meestal geen contact spray maar alleen IPA, in ieder geval zou ik eindigen met IPA. Ik doe dat met een pipetje, verzadigen + veelvoudig drukken + uitblazen met perslucht, of föhnen. Dit dan een aantal keer herhalen. Dan doen ze het wel weer.

Andere optie is de microswitches vervangen door nieuwe.

En... doe jezelf een lol en neem meteen ook even de start / stop knop mee. :)
Het is overigens gelukt. Alles werkt weer naar wens.
Ik vond nog ergens een klein flesje IPA dus dat maakte alles wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

cmndr_adama schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:22:
Misschien een beetje vloeken in de kerk maar ik gebruik(te) voor mijn Thorens, en nu ook voor mijn Duals, motorolie. Om precies te zijn Shell Helix Ultra 0w30, dat heb ik bij de hand. Werkt tot nu toe prima en ik ben niet de enige die motorolie gebruikt als je wat op internet rondstruint :)
Laat ik nou net 0W30 in de schuur hebben staan. Kreeg ik bij de uitlevereing van mijn leasewagen. Geen idee waarom :+
Nou alleen nog iets van een spuitje vinden - dat moet te doen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-05 14:31
@The Eagle Kruidvat / Etos enzo hebben wel spuitjes in de winkel, mocht je er geen hebben. En niet teveel olie gebruiken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:48
Weer een flinke uitbreiding op de collectie ...

Vooral de 75 Atlantic Serie uitgaven zijn weer van uitmuntende kwaliteit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdO9b9I5_kNbMY4gzGbvicnMO04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9tnsaeUpf9x8pEUz69wE8br.jpg?f=fotoalbum_large

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Probeer mijn Thorens TD160 een service beurt te geven. Maar de subplatter krijg ik er niet uit. Lijken twee haken onder te zitten en krijg ik geen beweging in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2rGFoK9GmZAqiECBgCwPD058M8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BKjRDR3ED66YQybgpvpVOH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pllVkqRcqwvTd3WVqfxJTKqqoPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8m0NGfaAD3wmUhug0UObh7M.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts van het midden, naast de as zon beetje. Zou naar rechts moeten kunnen zo te zi n, op foto twee zien je dat er ruimte is.
Maar met een schroevendraaier niet zomaar te bewegen. Aan de onderkant is niks te zien. Transport schroeven zijn gewoon los.

Hoe nu verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
Als leek denk ik nu, heeft die inkeping er iets mee te maken, of is die niet groot genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WveNmijB0h6osOdsXJyCGD8xndI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HxULQno7Mvn0S7TiVqoW2pOp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ben er al uit, bleek toch van onderen vast te zitten. Nu nog bedenken hoe ik dat ding ga smeren en dan tegelijkertijd die bescherming weer vastzetten...

Edit: inmiddels gelukt. Zit mooi 0w20 in :)

Plaatje van hoe dat zit (niet het mijne):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QdkhyKJ.jpeg
Die haken blijken onderin vastgeschroefd te zitten, dus moest even open en los.
Lijkt een bescherming te zijn zodat de subplatter de schacht niet uit kan. Was schijnbaar bij de eerste Mk1's een issue dat in de latere types is opgelost.
De mijne is vziw een volledig originele mk1 :)

[ Voor 63% gewijzigd door The Eagle op 07-05-2025 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:19
Je zou toch niet verwachten dat ze met 45 toeren al opstegen en een vliegende schotel werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het is natuurlijk wel een soort van vliegwiel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-05 08:02

sjaool

Every life should have 9 cats

The Eagle schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:55:
Ben er al uit, bleek toch van onderen vast te zitten. Nu nog bedenken hoe ik dat ding ga smeren en dan tegelijkertijd die bescherming weer vastzetten...

Edit: inmiddels gelukt. Zit mooi 0w20 in :)

Plaatje van hoe dat zit (niet het mijne):
[Afbeelding]
Die haken blijken onderin vastgeschroefd te zitten, dus moest even open en los.
Lijkt een bescherming te zijn zodat de subplatter de schacht niet uit kan. Was schijnbaar bij de eerste Mk1's een issue dat in de latere types is opgelost.
De mijne is vziw een volledig originele mk1 :)
Dan heb ik een Mark 1. Ik kan de subplatter er gewoon af pakken. Het probleem wat ik wel een keer gehad heb is dat ik vergeten was om de subplatter eraf te halen toen ik de draaitafel even op de kop moest hebben. Dan is zo'n beveiliging inderdaad wel handig. :P

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Kringloop zojuist, alle vier in topconditie. Totale schade 23 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSdOQ0PhftcTA43b_eO0qeWwJg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kAhO5QtQwYl5JkIwPUD9rxt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:19
dat is bijna de helft van wat ze ooit nieuw hebben gekost. en het geld dubbel en dwars waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
The Nightfly is een welhaast perfecte LP, qua mastering en zeker de eerste releases absoluut top. Deze midprice is natuurlijk pas een paar jaar later geperst, maar deze zal wrschlk ook wel puik klinken. Soulmining is een fantastische plaat, evenals de Joe Jackson en deze Talking Heads.

Geniet er van! Early 80's muziek op z'n best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja ik heb ze ook.
Dat een lp midprice is hoeft niet te betekenen dat het een latere persing is.
Het zijn in mijn ervaring eigenlijk altijd dezelfde, dus stampers van dezelfde laquer/vader/moeder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
Dat komt inderdaad zeker ook wel voor, maar ik heb er zat gezien die echt jaren later pas geperst zijn (en ook hun eigen, latere, Discogs entry hebben, en ook andere info in de deadwax) En de midprice is dan natuurlijk de manier om ze tegen een lagere prijs alsnog aan de man te brengen.

Zo ook deze:
https://www.discogs.com/r...Donald-Fagen-The-Nightfly
This version (manufactured In Germany by Record Service Alsdorf) was released in the mid-1980s to late 1980s.
(hoeft natuurlijk niet de versie te zijn van nineball, en deze versie lijkt wel van hetzelfde snijwerk te zijn als de 1982 OG die is gedaan door Eindbaas Bob Ludwig (RL in de wax)

[ Voor 49% gewijzigd door Pavv op 12-05-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59
The Nightfly is een prachtig opgenomen album. Ook een van de eerste volledig digitaal opgenomen albums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Noob vraagje :P Ik heb een Ortofon OM Super 10 element op mijn Thorens TD160 zitten. MM element als ik me niet vergis, specs hier: https://ortofon.com/pages...os=2&_sid=c38b7b6d4&_ss=r
Staat aangesloten via een Vivanco preamp (niks bijzonders) op een Denon AVR2311.

Maar vroeg me af of ik die preamp eigenljk wel nodig heb. De Denon heeft geen aparte Phono aansluiting, maar het element lijkt me vrij stevig uit te sturen?

Kan ook nergens reviews vinden van de Vivanco. Klinkt goed, kan vast beter - maar wat zou dan in de range van ca 50 euro en mooie preamp zijn als ik die wil vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
@The Eagle
Je hebt altijd een phono pre amp nodig, al is het maar (ook) voor de RIAA equalizer. 4 mV is veel te laag voor een normale lijn ingang.

Als voorversterker heb ik zelf goede ervaringen met deze, of een tweedehands NAD PP maar die zijn iets duurder.
https://projectaudio.nl/products/phono-box-e

[ Voor 60% gewijzigd door Roderiktweaker op 13-05-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pavv schreef op maandag 12 mei 2025 @ 19:40:
Dat komt inderdaad zeker ook wel voor, maar ik heb er zat gezien die echt jaren later pas geperst zijn (en ook hun eigen, latere, Discogs entry hebben, en ook andere info in de deadwax) En de midprice is dan natuurlijk de manier om ze tegen een lagere prijs alsnog aan de man te brengen.

Zo ook deze:
https://www.discogs.com/r...Donald-Fagen-The-Nightfly
Ja dat kan. Ik heb mijn eigen exemplaar ff bekeken, en dat is een RL.
Maar ik heb laatst een aantal billy joel albums vergeleken, en daar hadden verschillende versies verschillende prijscodes, maar wel dezelfde deadwax beschrijving. Mijn diskoopje versie was gewoon een normale laquer denk ik.
Dus het is altijd een wirwar van mogelijkheden, waarvan je ook maar moet afwachten welke het beste klinkt. Het is absoluut niet gezegd dat de eerste laquer ook de beste is
Sterker nog, van amerikaanse artiesten is de eerste laquer ongetwijfeld voor de amerikaanse markt, en er zijn legio albums die in de US op lak gesneden werden, en hier in europa (voornamelijk UK/NL/DE) op DMM, en dat klinkt vaak aanzienlijk beter. DMM is nooit echt in de US populair geworden zoals dat hier werd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
https://www.audio-technica.com/nl-nl/vmx-series-cartridge

Audio Technica heeft de VM lijn geupgrade. Zitten toch een aantal mooie verbeteringen in maar mijn idee. Van de 740ML is nu ook een versie met borium cantilever, de 745ML, en de 750 en 760 krijgen standaard een borium cantilever. De montage kan nu eindelijk dmv getapte draad in het element. En de compliance lijkt ook wat lager te zijn geworden, waardoor matchen met zwaardere armen ook mogelijk lijkt te worden. Al met al een mooie stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie zinvolle updates inderdaad.

Een beetje terug naar de tijd dat beryllium en boor nog volop beschikbaar waren in de premium line-up van Audio-Technica. (Beryllium verdween decennia geleden vanwege gezondheidsrisico's bij de productie van de cantilevers.)

De montage zonder moertjes is ook mooi. Hopelijk is de prijs niet al teveel mee gegaan in de upgrade. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alleen behuizingen met schroefdraad ben ik geen fan van.
Hierdoor zijn ze niet compatibel met sommige armen/headshells.
Je kan het gaatje natuurlijk uitboren, maar het lijkt erop dat er dan niet voldoende ruimte voor het moertje is.

Ik snap dat het voor veel mensen handiger is, zeker als je zelf niet zo handig bent, maar ik heb liever iets dat altijd werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Het is een M2.6 gat, daar zou je altijd nog een M2 boutje doorheen kunnen monteren. Je maakt het nooit iedereen naar het zin hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:19:
Alleen behuizingen met schroefdraad ben ik geen fan van.
Hierdoor zijn ze niet compatibel met sommige armen/headshells.
Je kan het gaatje natuurlijk uitboren, maar het lijkt erop dat er dan niet voldoende ruimte voor het moertje is.
Met welke headshells zijn ze niet compatibel? Bepaalde SME-type headshells of bedoel je iets anders?

Moertje wordt inderdaad krap lijkt het, maar misschien is er wel een type dat past, ook daar heb je natuurlijk allerlei varianten in (rond, zeshoek, platter, dikker).
Ik snap dat het voor veel mensen handiger is, zeker als je zelf niet zo handig bent, maar ik heb liever iets dat altijd werkt.
Dat is er toch niet, je hebt allerlei zooi die op een andere manier geïntegreerd is dan standaard half inch mount. :) Dus ja en nee.

Voor zover ik kan zien zijn de SME headshells met sleuven die ik zelf in gebruik heb (Technics, Denon, Kenwood, JVC, Nagaoka) wel compatibel. En ook de JVC, Micro en Audio Technica headshells waarbij je vanaf de onderkant het moertje in de headshell draait zou toch moeten lukken? Er lijkt me wel ruimte voor de platte kop van zo'n moertje. Het is alleen een kwestie van de juiste lengte. Bij die JVC en Micro headshells kan je het moertje er ook altijd nog van bovenaf in draaien, bij de Audio Technica's gaat dat niet lukken omdat het gat niet doorloopt. :P

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Headshells zoals AT's eigen AT-MG10 of AT-LH13/15/18 (en zo zijn er legio)
Die hebben schroefdraad in de headshell. Je kan derhalve dus nooit het element tegen de headshell aangeklemd krijgen, tenzij je de schroefdraad uit het element boort (of sleuven freesd in de headshell)
En dan heb je nog historische headshells zoals de headshell van de Ortofon AS-212

En voor op sommige thorens armen moet er idd plaats zijn voor het schroefkopje van het m2 boutje.
Dat kan misschien nog wel passen, maar veel ruimte is er niet.

Ik zie zelf niet echt grote problemen met het systeem wat al decennia wordt gebruikt met een los moertje.
Er zijn vroeger ook wel elementen geweest met geintergreerd schroefgat (dus met draad).
Die zijn echter altijd in de minderheid geweest. Daar is m.i. een reden voor.
Ik zie het als een nadeel omdat het het toepassingsbereik verkleint.
De at-vm95 serie heeft het ook, en dat is 1 van de 2 dingen die ik op die serie aan te merken heb.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:30:
Headshells zoals AT's eigen AT-MG10 of AT-LH13/15/18 (en zo zijn er legio)
Dat gaat toch gewoon werken? Of denk je dat de kop van het boutje niet langs de behuizing past, of dat die in de weg gaat zitten van de naaldhouder? Bij dit soort headshells uiteraard eerst de naaldhouder verwijderen en na het monteren van de body er weer op klikken. Ik heb het idee dat het moet passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Nee het gaat niet werken.
Je kan m.i. geen goede verklemming krijgen tussen element en headshell als beide schroefdraad bevatten.
De schroef loopt immers altijd eerst vast in de schroefdraad van het element.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aha ik snap je punt. Dat is inderdaad jammer. Dus het systeem is voor sommigen dan een nadeel, voor velen een voordeel. Voor mijzelf zou het niet zoveel uitmaken, genoeg soorten headshells aanwezig.

Denk overigens dat het in praktijk toch wel aardig gaat klemmen, zeker als je plastic ringetjes gebruikt die wat compressievermogen hebben. Maar ideaal is het niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:40
mr_petit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:33:
Je kan m.i. geen goede verklemming krijgen tussen element en headshell als beide schroefdraad bevatten.
Toch wel, je moet alleen het element hoed tegen de headshell drukken. Bij de genoemde AT headshells staat zelfs letterlijk dat ze werken met threaded body's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat is dan het voordeel?
Dat je geen moertje nodig hebt? Misschien leuk voor de fabrikant die 0,1 cent bespaart voor 2 moertjes
Dat het monteren makkelijker is?
Als je al moeite hebt met montage van een moertje moet je wellicht ook bij jezelf te raden gaan of je wel handig genoeg bent om überhaupt een element uit te lijnen.

Voor mij wegen die voordelen niet op tov de nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
coinman63 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Toch wel, je moet alleen het element hoed tegen de headshell drukken. Bij de genoemde AT headshells staat zelfs letterlijk dat ze werken met threaded body's.
En dat werkt dus niet. De verklemming is niet optimaal, en je moet maar afwachten of die schroefdraden zo goed uitgelijnd zijn (verklapt geheimpje: dat zijn ze nooit want dat is onmogelijk).
Het is onmogelijk om goede verklemming te krijgen, alleen al vanwege rek in materialen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mr_petit Het monteren is gemakkelijker, dat vind ik zelf ook wel een groot voordeel van het type headshells van o.a. AT dat jij aanhaalt, geen moertje nodig. Vind dat zelf erg prettig. Ik kan gerust ook een moertje (+ringetje) erop draaien hoor, maar het is altijd meer gepiel. Terwijl ik toch niet eens onhandig ben met uitlijnen. (Heb alleen wel een hekel aan de traditionele protractor methode, met het getuur onder alle mogelijke - maar nooit ideale - hoeken naar de naald, het gedoe met het goed belichten ervan, het niet kunnen gebruiken van een microscoop, en al dat bukken.)

Maar voor de gemiddelde gebruiker is het voordeel idd beperkt, hoe vaak monteert die nou een ander element... :)

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En met een headshell kan je inderdaad nog een andere headshell zoeken, maar heb je bijv. een speler als een Revox B291 e.a. dan gaat het volgens mij helemaal niet meer werken.
Daar zit geen headshell in en moet het element wel van onderen vastgeschroefd worden volgens mij. (en zo zullen er nog wel andere armen met hetzelfde euvel zijn)

Dus er zitten gewoon nadelen aan die het element onbruikbaar maken in bepaalde situaties, terwijl dat met het traditionele moertje en recht gat volgens mij nooit het geval is.
Dan heb ik liever iets waarbij ik niet voor ongewenste verrassingen kom te staan.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Snapje punt, persoonlijk vind ik die Revox meer een onding qua implementatie van de elementmontage dan dat ik die nieuwe AT's ondingen vind vanwege het schroefdraad en de beperking die dat met zich mee brengt in een relatief klein aantal situaties. :P

Overigens wel opvallend trouwens dat AT zelf beweert dat hun threaded headshells compatibel zijn met threaded bodies. Hoe zien zij dit dan vraag je je af, "een beetje vast" is goed genoeg? Klopt overigens wel met wat ik in de praktijk vaak tegenkom, heel veel wel érg losjes gemonteerde elementen. En dan doel ik niet op threaded elementen maar gewoon klassiek met gaten. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
On a positive note: wel leuk dat ze bij AT nu op de website betere uitleg geven over de naaldvormen, diamanten en naaldschachten. Het voordeel van de naakte diamant en de vierkante schacht met korrel georiënteerde diamant wordt belicht.

En tussen de regels door kan je ook lezen dat ze eigenlijk meer enthousiast zijn over de extra duurzame ML naald dan de duurdere Shibata die ze neerzetten als een opgevoerde elliptische naald, en dat de special line contact nog meer contact area met de groef heeft dan deze naaldvormen omdat ie blijkbaar dieper in de groef komt, met als nadeel meer groefruis bij slechtere platen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je echt geen schroefdraad wil boor je de draad er toch voorzichtig uit…

Overigens heb ik die AT headshells met schroefdraad dan weer nooit begrepen. Lijkt mij een waardeloos systeem met uitlijnen van je element, waarbij je niet goed bij de schroef kan in gemonteerde toestand

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:41:
Als je echt geen schroefdraad wil boor je de draad er toch voorzichtig uit…
Ik vermoed dat je niet genoeg ruimte meer hebt om dan een moertje te plaatsen.
dat de naalddrager dan dus niet meer goed op het element past omdat het tegen het moertje (en evt een klein beetje uistekend schroefje) aankomt.
Ik moet ook nog maar zien of daar een schroefkopje en het nylon moertje tussen passen..
Tuurlijk kan je die naalddrager dan ook uitfrezen met een dremeltje oid.
Het kan allemaal.....maar waarom? Het oude systeem werkte prima m.i.
Overigens heb ik die AT headshells met schroefdraad dan weer nooit begrepen. Lijkt mij een waardeloos systeem met uitlijnen van je element, waarbij je niet goed bij de schroef kan in gemonteerde toestand
Dat is een ander verhaal.
Maar er zijn ook headshells waarbij er van onder ingeschroefd moet worden en dat ze wel traploos verstelbaar zijn voor de uitlijning. Denk ook aan Lenco! En zo zijn er nog wel meer. EMT TDS-15 bijv.
(en dus die ortofon die ik bedoelde in bepaalde iteraties, daarbij zitten uitstekende schroefdraadjes waarop een moertje geschroefd moet worden)

Zelf heb ik geen armen of headshells die tegen dit probleem aanlopen, maar ik heb wel diverse mensen moeten waarschuwen om bijv geen at-vm95x element te kopen omdat dit montageproblemen op hun systeem zou gaan geven.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 16-05-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:41:
AT heeft meerdere types met schroefdraad.
- De types waarbij er alleen voorgeboorde gaten zitten maar die je verder niet kan fijn afstellen vind ik meh (LT en MG series, o.a. de MG-9, MG-10, LT-12, LT-13).
- De types waarbij je de connector aan de headshell kan verstellen voor zowel de lengte als de azimuth, en daar kan je m.i. prima bij tijdens het afstellen (MS, LS en LH series, o.a. MS-9, MS-10, MS-11, LS-12, LS-13, LH-13, LH-15)

Daarbij moet gezegd dat ik meestal uitlijn volgens de fabrieksinstelling van de platenspeler, dus recht in de headshell en dan met met een transparante gauge om het aantal (tienden van) mm's in te stellen. Omdat je met het element op zijn rug loodrecht op de naald kan kijken kan dit relatief ontspannen en precies met een goed vergrootglas of microscoop. Dat komt niet omdat ik de fabrieksuitlijning altijd beter vind, maar omdat ik een hekel heb aan dat gepriegel met een protractor op het plateau, waar de fragiele naald op rust die je nooit echt goed ziet, en nooit loodrecht op de naald kijkt.

Bij bovenstaande manier van uitlijnen is zo'n schuifsysteem met schroefjes aan de onderzijde gewoon heel handig, zoals bij de Micro H303/H202 headshells, JVC PH-8, Technics SH-100s (die heeft wel moertjes nodig maar die rusten daar bovenin). Die JVC PH-8 vind ik eigenlijk nog wel het handigste werken omdat het schuifsysteem, waarbij het element vast zit aan het voorste deel van de headshell, de parallelle stand beter waarborgt.

Ga je op de klassieke manier uitlijnen met een protractor op het plateau dan kan ik me voorstellen dat je het met de schroefjes bovenop de headshell veel handiger vindt. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 16-05-2025 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Gisteren nog 3 nos Shure Hi Track naalden nieuw in box kunnen scoren op MP voor een heel leuk prijsje. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPvfl0o64nn3mH7jkSDkEraSe8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJsusbKLWeXWjAq9EgRTljFI.jpg?f=fotoalbum_large

Klinken echt geweldig op mijn dual platenspelers en stukken beter dan de replica naalden die hier nog liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 17-05-2025 11:40 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuwe aanwinsten van de afgelopen weken:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOhil0xfElAJlVuO25MWbCRoY1LHAGTCJ73YR8QvjIEZ6nNbinkT9SPg_y38Z6u-xE8UGxwHS2MtRp-KL5ux66cq80sh-kcj_lghq5b05-C4T_9_g7H=w2400

Wat zien we:
- Avicii - Forever (best off compilatie van deze DJ die helaas niet meer onder ons is, maar gezamenlijk met alle andere artiesten die met de 27 jaar oud overleden zijn en in de hemel is)....
- Simple Minds - Live In The City Of Diamonds (Live album van Simple Minds, opgenomen vorig jaar in de Ziggo Dome te Amsterdam... Een concert waar ik bij was en dus moest ik dit live album hebben)...
- Normaal - Buugen Of Basten: eindelijk uitgekomen op vinyl... Een van mijn favoriete albums van Normaal... dus meegenomen...
- Normaal - Bi-j Normaal Thuus: Die hadden we nog niet op vinyl en dus mocht hij mee... Heerlijk live album van Normaal, opgenomen in Lochem als ik mij niet vergis...

Van die Avicii heb ik er twee: één voor mijzelf en de ander voor een goede vriend die 'm ook wilde hebben... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Avicii..... voor mij dik beter dan Garrix en Tiesto. Maar sowieso hou ik nagenoeg niet van techno. Weet niet of techno zoals op die festivals gedraaid wordt niet een veel te inferieure term is voor wat Avicii deed...

[ Voor 37% gewijzigd door Sjah op 17-05-2025 19:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laurens85
  • Laatst online: 30-05 22:39
Avicii, Garrix en Tiësto hebben geen van alleen ook maar een klein beetje iets met techno te maken.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Animals van Martin Garrix heeft soms wel een wat techno-achtige klank :)
Maar overall zou ik 'm idd veel meer in de trance/progressive hoek plaatsen als er toch een naampje op zou moeten :) (net als Tiesto en Avicii)
Blijft altijd moeilijk, 1 naampje ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 17-05-2025 23:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:55

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik plaats Avicii en Garrix gewoon onder het alles omvattende genre EDM. Je kan zo alles wel onderverdelen in sub-categoriën. Tuurlijk voor het onderscheid zou je dan nog specifieker kunnen gaan. Maar op mijn Discogs zou ik ze daarin wegzetten. Sommige muziekstromingen hebben teveel sub-stroming dat je echt alles wel zo onder kan verdelen.

En dan heb je nog artiesten die met het éne nummer in country zitten, dan weer pop en alvorens weer rock zoals bijvoorbeeld een Post Malone doet. Dus dan kom je ook weer in allerlei verschillende zijpaden uit. En ook producers als een Garrix maken ook genoeg (dance-)pop waardoor je ook weer niet kan spreken van echte trance.

Ik blijf het interessant vinden hoe sommige gewoon zich in meerdere paden voortbewegen en niet alleen zich beperken tot een enkel genre. En Avicii was er een van die dit perfect deed.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:57
Was een puzzeltje om een Ortofon Red op een Micro Seiki headshell met schoefdraad te krijgen. En ik had geen zin om de schroefdraad van de headshell uit te boren. Uiteindelijk van twee boutjes onder de kop een paar mm schroefdraad weggeslepen zodat ze niet in de headshell pakten.
mr_petit schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:33:

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Vandaag gespot, de nieuwe Miniot Wheel 3:
https://miniot.com/blogs/wheel-updates/introducing-wheel-3
Afbeeldingslocatie: https://platform.theverge.com/wp-content/uploads/sites/2/2025/05/W3fronttint2logo2500.jpg.webp?quality=90&strip=all
En ja, ik vraag me zeer af hoe goed deze speler zal zijn. Ik zie en lees namelijk dat ze een optische licht sensor gebruiken om de plaat uit te lezen (dus geen traditionele naald)...

Hmmm... Waar komt me dit bekend van voor.. :? Oh ja, dat was een platen speler die LP's aftastte me een laser (iets andere techniek, maar toch)... Dat was in ieder geval geen succes, dus ik ben benieuwd of deze Miniot geen afspeel problemen krijgt als er stof op de LP ligt... ;)

Voor wie deze speler nog niet kent even een plaatje lenen van internet:
Afbeeldingslocatie: https://www.stereotimes.com/images/laserturntable.jpg

Maar goed, een koopje is die Miniot Wheel 3 niet: €2.900,- kost deze speler (advies prijs in de pre-order)...
Geef mij dan maar mijn Technics SL-1700! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 23-05-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Al zijn het uitlijnen, vervangen van stylus neit meer aan de orde. Dan vraag ik mij af in hoeverre dit nog analoog geluid gaat opleveren. Want een laser is alles behalve analoog.. dus tja, toch dan maar een cd opzetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:59
Dit is op basis van dezelfde techniek als de de DS Audio?

Afbeeldingslocatie: https://ds-audio-w.biz/cms/wp-content/uploads/2024/08/HFN-Oct-DS-Audio-DS-E3_Reprint-LOW_page-0001-1500x1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

kraats

Ik rol

Toshirou schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:47:
Al zijn het uitlijnen, vervangen van stylus neit meer aan de orde. Dan vraag ik mij af in hoeverre dit nog analoog geluid gaat opleveren. Want een laser is alles behalve analoog.. dus tja, toch dan maar een cd opzetten?
Waarom is een laser niet analoog? Dit kan qua aftasting natuurlijk zonder problemen een analoog signaal opleveren. Als je echter alleen met een laser aftast, dan heb je geen stylus die door de troep in de groef ploegt en hoor je dat allemaal ook. Dan is de oplossing van Miniot met wel een stylus en dan de beweging daarvan optisch opnemen wel een stuk beter

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kraats schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 11:57:
[...]
Waarom is een laser niet analoog? Dit kan qua aftasting natuurlijk zonder problemen een analoog signaal opleveren. Als je echter alleen met een laser aftast, dan heb je geen stylus die door de troep in de groef ploegt en hoor je dat allemaal ook. Dan is de oplossing van Miniot met wel een stylus en dan de beweging daarvan optisch opnemen wel een stuk beter
Een laser straalt met een vaste golflengte en sterke. Die is aan of uit, en dus binair. De laser zelf kan dus geen analoog signaal opleveren. Je kunt er alleen een analoog signaal uit krijgen als je de lichtsterkte kunt variëren (denk aan door een boterhamzakje heen stralen ofzo), maar niet uit een pure reflectie van een aftasting.
Wat dat betreft werkt het met een laser aftasten van vinyl exact hetzelfde als bij de cd. En dat levert een digitaal signaal op vol nullen en enen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

kraats

Ik rol

Je meet toch juist de (hoek van) de reflectie? En dat is juist analoog. Dat je daar een mooi gecalibreerde lichtbron (laser) voor gebruikt is alleen maar goed voor de detectie

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 07:32
The Eagle schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Een laser straalt met een vaste golflengte en sterke. Die is aan of uit, en dus binair. De laser zelf kan dus geen analoog signaal opleveren. Je kunt er alleen een analoog signaal uit krijgen als je de lichtsterkte kunt variëren (denk aan door een boterhamzakje heen stralen ofzo), maar niet uit een pure reflectie van een aftasting.
Wat dat betreft werkt het met een laser aftasten van vinyl exact hetzelfde als bij de cd. En dat levert een digitaal signaal op vol nullen en enen :)
De geclaimde werking van de laser-platenspeler berust op variaties in een interferentie patroon. In principe moet dat analoog afleesbaar zijn.

Of dat het werkelijk zo werkt is natuurlijk een andere zaak. Heb even een lp en een laserpointer er bij gepakt, maar zie niet in of en hoe het zou werken (en of het geclaimde effect wel te zien is met zo een houtje-touwtje opstelling).

[ Voor 5% gewijzigd door AnonymousGerbil op 24-05-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

kraats schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:04:
Je meet toch juist de (hoek van) de reflectie? En dat is juist analoog. Dat je daar een mooi gecalibreerde lichtbron (laser) voor gebruikt is alleen maar goed voor de detectie
Bij een cd speler meet je de reflectie; die is er wel of niet. Binair en dus digitaal hoog of laag signaal.

Als jij reflectie hoeken gaat meten dan doe je dat met een bemonstering frequentie, dat kan niet continue want die hoeken variëren per tijdseenheid. Dan kun je tig keer die hoek berekenen, maar feitelijk heb je dan nog steeds een binair signaal, alleen dan tig stuks naast elkaar waar je een 0 of een 1 uit haalt met die laser (de hoek is uiteindelijk waar of onwaar).

Daarnaast: hoe je het ook wendt of keert, ern analoog signaal dat je met digitale middelen aftast levert een signaal van nullen en enen. Analoge audio is een sinus. Hoe hoger je bemonstering frequentie, hoe scherper de sinus maar nog steeds zijn het hele kleine blokjes naast elkaar en geen vloeiende lijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan prima reflectie van een laser analoog meten. Ik vermoed dat een elp laser draaitafel namelijk de focus van die laser meet en daaruit het signaal haalt. Het is volgens mij een tracking truukje. Die focus meten kan prima analoog. Dat gebeurt in een cd speler volgens mij ook (focus is wat anders dan het datasignaal).
Het patent ervoor is dan ook al best wel oud.
Meer over de werking (waar ook verteld wordt dat het een analoog signaal blijft:
Wikipedia: Laser turntable

Een een laser cartridge (of met elke andere optische lichtbron) kan ook prima analoog zijn. Daar zit dan een gradueel filter voor en een lichtsensor achter waardoor de trillingen in intensiteiten omgezet worden.
Dat soort optische cartridges bestaan al heel lang (60jaar oid), maar vooral de laatste jaren (DS audio) populair geworden omdat er nu sterke lichtbronnen bestaan die nauwelijks hitte afgeven vergeleken met lichtbronnen van 60 jaar oid geleden.
Ik vermoed dat die miniot zoiets gebruikt, dus een cartridge met daarin een gefocussedledje of laser aan de cantilever en een fotocelletje met daartussen een gradueel filter oid.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 24-05-2025 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
mr_petit schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:44:
...
Ik vermoed dat die miniot zoiets gebruikt, dus een cartridge met daarin een gefocussedledje of laser aan de cantilever en een fotocelletje met daartussen een gradueel filter oid.
Yep, maar de "filter" zit aan de cantilever geplakt, sensor in de cartridge en lichtbron aan de andere kant.

Bron (reclame praatje, maar met duidelijke foto) https://miniot.com/blogs/...l-3-sounds-so-much-better

Ziet er elegant uit, maar voor mijn planetspeler-placebo-gevoel heb ik toch liever de klassieke methode.

[ Voor 18% gewijzigd door AnonymousGerbil op 25-05-2025 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oh ja natuurlijk, das veel makkelijker en lichter.
Ik vraag me af wat voor materiaal dat plaatje is en hoeveel het weegt.
Het lijkt wel schuim.
Helaas maakt dat alles erg custom, en kan je dus geen betere naald monteren als miniot die niet levert.
Dat wat er in dat plaatje op zit is een simpel goedkoop bonded naaldje.

[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2025 00:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
Ze bieden voor hun "normale" platenspeler aangepaste audiotechnica vmn95sh naalden aan, dus ik veronderstel dat ze dat (voor een nóg royalere meerprijs) voor deze ook gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door AnonymousGerbil op 25-05-2025 00:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Maar ja, een shibata is ook maar zozo vergeleken met een microline imho.
Ik heb nog nooit een (objectieve) test gezien waarbij een shibata beter presteert dan een microline (qua IGD/kanaalscheiding/levensduur etc).
En dat terwijl je bij een speler die €3k moet gaan kosten toch eigenlijk wel naar een Microline op boron cantilever zou willen kijken. Je zit dan in een budget dat dat allemaal makkelijk zou moeten passen....

Trouwens die cartridge bodies die ze gebruiken (AT-95 danwel AT-VM95, dus de 2 coil AT's) zijn ook meettechnisch (objectief) iets minder goed dan de 4 coil bodies (bandbreedte is lager; de 2 coil bodies vertonen meer wervelstroomverliezen bij hogere frequenties). Het zijn dan ook AT's goedkoopste bodies.
Maar dat is dus voor dat nieuwe systeem natuurlijk niet van toepassing.

[ Voor 64% gewijzigd door mr_petit op 25-05-2025 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Linkje om het bovengenoemde onderscheid van 2 vs 4 coils (en een center plate tussen de kanalen) duidelijk in beeld te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://www.audio-technica.com/wordpress/app/uploads/Picture2-1.png

Afbeeldingslocatie: https://www.audio-technica.com/wordpress/app/uploads/Picture1-5.png

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 26-05-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iets anders: iemand nog aanraders voor een slipmat? Mijn Thorens heeft nu een vilten (volgens mij niet origineel, maar zo kreeg ik hem). Is een beetje een stofnest.
https://hifi.nl/artikel/3...able-mat-Black-Magic.html zegt dat ik naar een Stackaudio Serene zou kunnen kijken, maar 90 euro lijkt me wat gortig, al is de recensie heel goed.

Any thoughts? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een vilten slipmat op een TD-160 is inderdaad niet origineel. Er zit een speciale mat op die opbergruimte biedt voor de 45 rpm puck (omkeren vd puck geeft dan een opstaande puck voor het draaien van singles).
Echter deze mat wordt in het algemeen niet als optimaal gezien, omdat deze voorzien is van opstaande randjes voor single en LP. De LP wordt dus niet in zijn geheel ondersteund op de plek waar de groeven zitten, wat niet optimaal is voor het aftasten van het signaal.

Maar als je de Thorens origineel wilt hebben, dan koop je dit type mat. én de bijbehorende puck, als je die nog niet hebt. Vermoedelijk is die 'verdwenen' toen er een slipmat op die Thorens gelegd werd...

Ik zou in ieder geval geen slipmat nemen, maar iets dat juist niet slipt, een beetje zwaar is en het plateau goed dempt. Rubber bijvoorbeeld.

Die mat die je quote zou best goed kunnen voldoen, ik zou alleen niet teveel rekenen op 'muziek (die) met meer helderheid weergegeven waarmee een significant hoger belevingsniveau wordt gerealiseerd' (quote uit jouw link ;)). Nogmaals, hij moet dempen en (mede daarom) niet te licht zijn. En niet slippen!

Een 3 a 3.5mm rubber mat kan je wel krijgen voor 3 tientjes.

Hier vind ik er eentje voor 19 euro, dat lijkt me ongeveer wel de bodemprijs. Gek genoeg noemen ze die rubberen mat ook een slipmat 8)7, terwijl een rubberen mat i.t.t. vilt juist bedoeld is om slippen te voorkómen (en dat is goed). Ze hebben ook een kurk & rubber mat en die zal ook werken. Ik vind zelf alleen die kurkspikkels niet zo fraai, maar dat is een kwestie van smaak.

Het mooiste zou m.i. zijn zo'n dikke vlakke rubberen mat van de opvolgende Thorens modellen zoals de TD-320 etc:

Afbeeldingslocatie: https://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/4399420-dccd3e77-thorens-td-320-turntable-with-audi-technica-cartridge.jpg

Dat zijn prima matten.

[ Voor 78% gewijzigd door Cap op 27-05-2025 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inzake de matten: wat zijn de meningen over een leren mat?

Ik heb nu kurk ivm de demping, maar dit is erg lelijk met (semi) transparante platen.

[ Voor 43% gewijzigd door Harkelaar op 26-05-2025 21:27 ]

do or do not, there is no try

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat kurk gewoon een goede optie is. Je kijkt toch immers niet naar de plaat maar beluisterd deze 😅. Al die kleuren en transparante opties zijn in mijn optiek zinloze gimmicks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harkelaar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 21:25:
Inzake de matten: wat zijn de meningen over een leren mat?

Ik heb nu kurk ivm de demping, maar dit is erg lelijk met (semi) transparante platen.
Ligt een beetje aan hoe het leer uitgevoerd is maar in het algemeen:

- leer is gladder dan rubber, je wilt dat de mat en plaat niet slipt.
- leer is wat lichter dan rubber, je wilt dat de mat het plateau goed dempt (gong).

Een mat van leer zou m.i. dus idealiter onderaan nog een laag rubber hebben voor meer grip en demping.

Ter vergelijk: een klassieke Denon 5mm rubberen mat van 29cm diameter (6.6 dm2) weegt ca 445 gram. Reken je met die waarde terug (en hou je rekening met een verdunning ter hoogte van het label, gat in midden en in de mat uitgesneden groeven) dan kom je op een soortelijk gewicht van meer dan 1.35 kg/dm3. Leer zit op c.a. 0.9 kg/dm3

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 27-05-2025 11:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Als je Fremer kan verdragen is hier een verslag van hem van munich 2025 alle (extreem dure) phono goodies:

[ Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 28-05-2025 01:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:41

D_V

Deze maand een paar albums van mijn "wanted list" kunnen halen.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6838704064434/683870405dba0-20250529142454217.jpg

De mofi van Duran Duran's "Seven and the Ragged Tiger" via eBay Duitsland kunnen bemachtigen voor net iets meer dan 100 euro. Er zit helaas een punch hole in maar ze hebben 'm daarna weer gesealed dus het vinyl zelf was nog mint. Fijn ook dat er nog een originele prijssticker op zat van $4.99. Heb je in ieder geval het idee dat je niet teveel betaald.
;w

Via discogs voor 50 euro "You cross my path" van de Charlatans gekocht, ook weer in Duitsland. Nou woon ik hier zelf zowat op de grens met Duitsland dus ik kan het vrij gemakkelijk bij een DHL punt laten bezorgen en dat scheelt wel behoorlijk in verzendkosten.
Deze lp is uit 2008 maar helaas nooit opnieuw uitgebracht en daardoor normaal 80+ euro op discogs. Maar ongetwijfeld zal er nu wel binnenkort een reissue komen, nu ik 'm gekocht heb.

"The Ocean at the End" van The Tea Party is van 2014 maar ging ook voor idiote prijzen op discogs. Nu dus een reissue in twee verschillende kleurvarianten. Het vreemde is alleen dat er totaal geen ruchtbaarheid aan is gegeven, althans ik had er nog niets over gelezen, kwam 'm toevallig tegen bij de platenzaak. Het lijkt ook dat er meer Tea Party reissues uit komen.

En tenslotte de Temples lp, da's een RSD 2024 release maar die was 50% korting dus ja... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:32
Voor diegene die de the Beatles mono set uit 2014 willen. Wordt opnieuw geproduceerd, https://www.platenzaak.nl...mono-store-exclusive-11lp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzklOJU1gbxGqUwzm0vUxGgC0oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ioOUW8fQFn7weA76VFzruhfZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Ryatzu op 31-05-2025 15:42 ]

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste