Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bekend voorbeeld voor mij als het om de loudness war gaat is de dance/ (happy) hardcore scene uit de jaren '90... Sin With Sebastian had met Shut Up (And Sleep With Me) een erg leuk liedje voor die tijd... Echter is de opname compleet verprutst door de loudness war:

Op shit speakers klinkt alles slecht, maar bij goede luidsprekers valt het bij dit nummer direct op... Zo zonde! :'(

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:03
rcor schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:33:
Bekend voorbeeld voor mij als het om de loudness war gaat is de dance/ (happy) hardcore scene uit de jaren '90... Sin With Sebastian had met Shut Up (And Sleep With Me) een erg leuk liedje voor die tijd... Echter is de opname compleet verprutst door de loudness war:
[YouTube: sin with sebastian - Shut up (and Sleep with Me)]

Op shit speakers klinkt alles slecht, maar bij goede luidsprekers valt het bij dit nummer direct op... Zo zonde! :'(
Metallica - Death Magnetic is nog een mooi voorbeeld hoe de loudness war het verkloot heeft. Heb de cd gekocht toen die uitkwam... man dat klinkt slecht. Jaren later een andere versie gedownload die wel goed klinkt.
Euuuh over cd’s praten in Het Grote Vinyl Topic :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Laatst online: 17:10
Glarioo schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:40:
[...]

Metallica - Death Magnetic is nog een mooi voorbeeld hoe de loudness war het verkloot heeft. Heb de cd gekocht toen die uitkwam... man dat klinkt slecht. Jaren later een andere versie gedownload die wel goed klinkt.
Euuuh over cd’s praten in Het Grote Vinyl Topic :? 8)7
Een betere versie van Death Magnetic? Welke versie is dat dan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
Vandaag een defecte Cambridge Audio 640P binnen gekregen die niets meer deed. Ik denk dat de foto’s voor zich spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EjCh5JwDueamOGHbQQZ3u7wrk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdbxbKjKLxuJP5Ogbe1jn8TL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMovFCZxDGSZcFJC82BOaGl24CQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltb6OJWmwTCNyKzj802Ser0U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X10CuK4wqvNu59hZhL6niaZVeD0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XvLpAYQjqIzTsZ9mb5ZciZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ter controle een elco met iets hoger waarde er in geprobeerd en hij kwam weer tot leven. Nu een lijstje maken met elco’s die (preventief) vervangen gaan worden. Daarnaast nog wat weerstanden en diodes in de voeding die ook moeten vervangen voor de betrouwbaarheid, omdat de pootjes zijn aangevreten en gecorrodeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je deze voor het vintage audio topic bedoeld had @Duclaasie. Das geen platenspeler ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phonopre's kan ook hier, alles wat vinyl gerelateerd is ;)

Wel slecht eigenlijk dat die elco's nu al lekken, zo oud zijn die phonopre's ook al weer niet. (15 jaar oid?)
Ik had eigenlijk wel verwacht dat het tijdperk van de lekkende elco's wel voorbij was.

Zijn die elco's van een goedkoop merk of een gevestigd merk?
Die lekkage zit ook echt over het hele board, het zijn niet alleen de elco's in het voedingsgedeelte.
edit: Als je gaat zoeken, dan blijkt het helaas een bekend probleem te zijn wat al vrij lang aan de gang is.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2025 18:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ah my bad, had even gemist dat het een preamp was :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:03

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik zat ook al te kijken, technisch met deze dingen niet zo op de hoogte. Al had ik het vermoeden, maar aan de hand van een paar elco's had ik het niet direct gezien. Misschien was het het vermelden wel even waard geweest. Maakt het allemaal wat duidelijker waar we naar zitten te kijken hahaha ;)

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:

Wel slecht eigenlijk dat die elco's nu al lekken, zo oud zijn die phonopre's ook al weer niet. (15 jaar oid?)
Ik had eigenlijk wel verwacht dat het tijdperk van de lekkende elco's wel voorbij was.
Het grappige is dat de oude zwarte Elna's uit de 70/80-er jaren Denon platenspelers e.d. vrijwel altijd nog uitstekend zijn, geen lekkage, lage ESR en een capaciteit ruim boven de gespecificeerde waarde. Hoog voltage elco's voor de stroboscoop uitgezonderd dan, maar ok die krijgen dan ook enorm op hun donder.

Terwijl verschillend spul uit de jaren 90 / 00 allerlei gebreken vertonen. Ook Elna, bijv die speciale paarse / groene in bepaalde CD spelers uit de Sony ES series. Maar bijv ook veel ontplofte / bulging elco's gezien in Sonos Play 5 speakers. Jamicon zat daar in meen ik. Nieuwer is lang niet altijd beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:50:
[...]

Terwijl verschillend spul uit de jaren 90 / 00 allerlei gebreken vertonen.
Dat is op zich wel een era wat ik met lekkende elco's associeer, voornamelijk dat debacle met moederboarden rond 2001-2003 met die vermeende verkeerd gestolen formule. (zeg maar het kt133 chipset era)

Maar goed, voor pc gerelateerd spul kan ik me het nog voorstellen, je hebt daar vaak enorme capaciteit nodig en lage esr vanwege de grote stromen bij lage spanning (en pc gerelateerd spul hoeft ook niet zo lang mee te gaan), maar in audioapparatuur (zeker phonopre's) verwacht je een meer stabiele config.
Al zie ik ook vaak in testapparatuur zoals oscilloscopen, functiegeneratoren etc (zeker in de geschakelde voedingen die vaak uitbesteed worden) ook genoeg vage merken zitten, terwijl je zo'n apparaat ook koopt om meerdere decennia mee te gaan. (misschien moet je dan helaas toch heel diep in de buidel tasten en tektronix oid kopen....)
Maar ja, zoals je al schrijft dat elna (toch wel een premium merk) ook al lekkende elco's maakt...
Ben ik ff blij dat in mijn phonopre rubycon zit... :+ (niet zo heel veel voorbeelden te vinden van lekkende rubycons gelukkig op google)

Trouwens, er bestaat ook nog dat verhaal van lijm dat werd toegepast (om componenten vast te lijmen) wat langzaam geleidend wordt. Dat is van die lijm die ooit heel lichtbruin was en steeds donkerder wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
The Eagle schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:23:
Ik denk dat je deze voor het vintage audio topic bedoeld had @Duclaasie. Das geen platenspeler ;)
Dit is veel te nieuw voor vintage en tevens vinyl gerelateerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:

Zijn die elco's van een goedkoop merk of een gevestigd merk?
Die lekkage zit ook echt over het hele board, het zijn niet alleen de elco's in het voedingsgedeelte.
edit: Als je gaat zoeken, dan blijkt het helaas een bekend probleem te zijn wat al vrij lang aan de gang is.
Ik zal de merken nog voor je checken, maar het zijn zéker geen A-merken. Dit is bij CA een bekend probleem helaas, maar goed te verhelpen. Alles met elektrolyt wordt dan ook met A-merk condensatoren vervangen, namelijk Nichicon / Panasonic / Vishay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Toshirou schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:05:
Ik zat ook al te kijken, technisch met deze dingen niet zo op de hoogte. Al had ik het vermoeden, maar aan de hand van een paar elco's had ik het niet direct gezien. Misschien was het het vermelden wel even waard geweest. Maakt het allemaal wat duidelijker waar we naar zitten te kijken hahaha ;)
Er staat Cambridge audio 640P ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:26:
[...]

Trouwens, er bestaat ook nog dat verhaal van lijm dat werd toegepast (om componenten vast te lijmen) wat langzaam geleidend wordt. Dat is van die lijm die ooit heel lichtbruin was en steeds donkerder wordt.
Klopt, die lijm uit de 70- begin 80er jaren werd gebruikt om de grotere voedingselco's vast te zetten en bijt pootjes uit van omliggende (zener)diodes en weerstanden. De voedingselco's zijn dan nog prima. :+ Overigens niet altijd hoor, vaak genoeg is het geen probleem, maar sommige samenstellingen bijten uit. Heb het in meerdere voedingsgedeeltes van Kenwood en Yamaha versterkers gezien bijvoorbeeld, en platenspelers als de Kenwood KD-990 / KD-7010.

Bij jaren 70/80 platenspelers zie ik vaker andere elektronische problemen dan problemen met elco's. Vaak geoxideerde connectoren, slechte soldeerverbindingen / printbanen, vaak in voedingsgedeeltes en bij torren (hitte). Ook bepaalde series torren die onbetrouwbaar worden, germaniums, de eerste series C458's. Die problemen komen vaker voor dan lekkende of slechte elco's.

PS Elna's zijn doorgaans heel goed hoor, alleen uitgerekend die premium Elna' die Sony in enkele top ES spelers gebruikte daar ging het bij mis. Zoek maar eens op Elna Duorex II icm Sony ES.
The Sony x33es used all Elna Duorex II caps. Those were the most corrosive caps i have ever had the pleasure of removing.
:o Daar ben ik het mee eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-09-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 19:42

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:04:
[...]

de 'masters' die de game Guitar Hero ontvangen had waren minder slecht dan de CD brickwall. Uiteindelijk zijn van de GH rips 'beter' klinkende versies gemaakt dan de CD.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:04:
[...]

Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:10:
[...]

de 'masters' die de game Guitar Hero ontvangen had waren minder slecht dan de CD brickwall. Uiteindelijk zijn van de GH rips 'beter' klinkende versies gemaakt dan de CD.
Die versie staat ook in de loudness war database.
Wel grappig dat sommige inzendingen in de loudness war database ook van commentaar voorzien worden.
Bij de cd versie:
" This is the famous winner of the Loudness War" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:39:
[...]

Die versie staat ook in de loudness war database.
Wel grappig dat sommige inzendingen in de loudness war database ook van commentaar voorzien worden.
Bij de cd versie:
" This is the famous winner of the Loudness War" :D
Die Guitar Hero versie heb ik vergeleken met de Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac] versie. Neem het van mij aan (of niet), die Flac versie uit 2016 klinkt beter. Zo had de cd, volgens mijn bescheiden mening, in 2008 uitgebracht moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Glarioo op 01-10-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
Heeft iemand Death Magnetic op vinyl? Zit het geluid daar wel goed in vergelijking met de 2008 cd versie.

[ Voor 23% gewijzigd door Glarioo op 01-10-2025 08:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:13
Ik heb een mooi opgeknapte Aristona variant van de Philips 212 die ik wil gaan gebruiken. Ik heb er een GP-412 element bij, maar daar zijn momenteel alleen basic sferische naalden voor te krijgen en die klinken niet geweldig.

Wat zou een goed element zijn dat past bij de arm van de 212? Die arm is vrij licht en soswieso geen enorme hoogvlieger maar ook niet superslecht. Dus ik zoek iets dat geen overkill is maar wel gewoon goed. Wellicht een AT-VM95ML? Of brengt dat weinig extra tov een VM95E van vijf tientjes bij deze arm/speler. Op mijn Technics 1200 zit een VM740ML en daar ben ik qua geluid erg over te spreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fwZ0ykmZGOsAiqh7aB0hdhBFCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzZVI7POjZ7YYKoSwvy359eg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Keuze genoeg toch in GP412 naalden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
De Shibata van 160 en de sas van 299 vind ik te duur. De gewone elliptische is uitverkocht

Acties:
  • +4 Henk 'm!
nineball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:00:
Wellicht een AT-VM95ML? Of brengt dat weinig extra tov een VM95E van vijf tientjes bij deze arm/speler.
Ik zou altijd voor de AT-VM95ML gaan. Voor een groot gedeelte op een plaat klinken ze natuurlijk enigzins gelijk (al zal de MicroLine altijd meer detail geven), maar ga je naar de binnenste groeven dan wordt het verschil ècht groot.
Dit is een praktijkvoorbeeldje van een verschil tussen AT95e en AT440mla, maar dat verschil zal tussen VM95MLen VM95e hetzelfde zijn:
Grootste hit op het best verkochte album allertijden....dus statistisch best een verantwoord voorbeeldje :+

Michael Jackson - Billy Jean (op Thriller):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac

Ik vind dit verschil echt wel wat waard. Die vervorming op de AT-VM95e (met name de S klanken zijn overstuurd, maar de snare drum en highhats missen veel detail) is niet misselijk en wordt door de MicroLine vrijwel helemaal opgelost.

Alleen als je ontzettend veel uren op deze speler gaat draaien als achtergrondmuziek zou de goedkopere at-vm95e of een 412 namaaknaaldje zinnig zijn, maar ook daar heeft de AT-VM95ML natuurlijk een voordeel dat deze een veel langere levensduur heeft en goed blijft spelen gedurende die levensduur (itt bijv een shibata naaldje die net zo lang meegaat als een elliptische naald en na enige slijtage ook hetzelfde gaat klinken).
Als 'prognose' gaat een ML naald toch 2-3x zo lang mee als een elliptische/conische naald omdat het contactprofiel vrijwel hetzelfde blijft tijdens het slijtproces. Dus de AT-VM95ml is ca. 3x zo duur als de AT-VM95e, maar gaat ook dito langer mee en klinkt beter.....
En je hebt een goed uitwisselalternatief voor je AT-VM740ML. Altijd interessant om een vergelijk te maken.
Een AT-VM95ML is ook niet misplaatst op een veel duurdere tafel, en velen prefereren 'm boven de AT-VM540ml/740ml/440mla, omdat de AT-VM95ML net iets makkelijker omgaat met meer capacitieve loading, dus is de interlink tussen draaitafel en phonopre net iets minder kritisch. Dus daar waar velen de AT-VM540ml/740ml/440mla scherp vinden klinken, is dat bij de AT-VM95ML minder vanwege de andere koperspoelen in het element zelf.

Vroeger (15-20 jaar geleden) was een AT-95e nog zinvol omdat deze echt goedkoop was (<€25 incl verzenden), en dus een zinvolle optie was voor iemand die met vinyl als hobby wou beginnen omdat het goedkoop was en een pl-12D kocht voor €30 en een stapel 2e hands lp's op MP voor €1,50/stuk, maar die tijd is allang voorbij. Dus is het plaatsen van een geavanceerdere naald nu een beter afgewogen optie m.i.

Hier nog een oude post van mij met luistersamples waarin alle versies van de AT-VM95xx worden vergeleken met de Tacet IGD test ('S' 'F' en 'P' klanken). Vergelijkbaar resultaat als die samples van Billy Jean hierboven.
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 01-10-2025 13:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:19
Ik had beloofd om hier de eerste ervaring met de Klipsch Forte IV te plaatsten.. here Goes..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf3SxwpbQIrPl754fEJG9HGKIuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdaU3gTAW73brXNEroOq0jGg.jpg?f=fotoalbum_large

Ze staan inmiddels 2 dagen in de kamer … ben nog aan het spelen met de positie tov de de muur ( klipsch geeft zelf aan tussen 5 en 25 cm ivm de bass aan de achterkant) ook met de tow-in moet ik nog spelen en luisteren .
Eerste indrukken zijn dat deze speakers heel dynamisch klinken en het geluidsbeeld is in de breedte echt heel goed .. Je hoort echt goed de plaatsing van de instrumenten en stemmen in de mix al denk ik wel dat de R3’s daar een pietsie beter in waren . Maar de open sound is echt wat mij tot deze speakers aan trok en dat leveren ze gelukkig ook in mijn huiskamer . Ook op een laag volume is het prettig luisteren.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is eigenlijk de resonantiefrequentie die je meet met die 212 arm en dat gp412 elementje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
[...]

Wat is eigenlijk de resonantiefrequentie die je meet met die 212 arm en dat gp412 elementje?
Zou ik even moeten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:42:
[...]

Ik zou altijd voor de AT-VM95ML gaan. Voor een groot gedeelte op een plaat klinken ze natuurlijk enigzins gelijk (al zal de MicroLine altijd meer detail geven), maar ga je naar de binnenste groeven dan wordt het verschil ècht groot.
Dit is een praktijkvoorbeeldje van een verschil tussen AT95e en AT440mla, maar dat verschil zal tussen VM95MLen VM95e hetzelfde zijn:
Grootste hit op het best verkochte album allertijden....dus statistisch best een verantwoord voorbeeldje :+

Michael Jackson - Billy Jean (op Thriller):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac

Ik vind dit verschil echt wel wat waard. Die vervorming op de AT-VM95e (met name de S klanken zijn overstuurd, maar de snare drum en highhats missen veel detail) is niet misselijk en wordt door de MicroLine vrijwel helemaal opgelost.

Alleen als je ontzettend veel uren op deze speler gaat draaien als achtergrondmuziek zou de goedkopere at-vm95e of een 412 namaaknaaldje zinnig zijn, maar ook daar heeft de AT-VM95ML natuurlijk een voordeel dat deze een veel langere levensduur heeft en goed blijft spelen gedurende die levensduur (itt bijv een shibata naaldje die net zo lang meegaat als een elliptische naald en na enige slijtage ook hetzelfde gaat klinken).
Als 'prognose' gaat een ML naald toch 2-3x zo lang mee als een elliptische/conische naald omdat het contactprofiel vrijwel hetzelfde blijft tijdens het slijtproces. Dus de AT-VM95ml is ca. 3x zo duur als de AT-VM95e, maar gaat ook dito langer mee en klinkt beter.....
En je hebt een goed uitwisselalternatief voor je AT-VM740ML. Altijd interessant om een vergelijk te maken.
Een AT-VM95ML is ook niet misplaatst op een veel duurdere tafel, en velen prefereren 'm boven de AT-VM540ml/740ml/440mla, omdat de AT-VM95ML net iets makkelijker omgaat met meer capacitieve loading, dus is de interlink tussen draaitafel en phonopre net iets minder kritisch. Dus daar waar velen de AT-VM540ml/740ml/440mla scherp vinden klinken, is dat bij de AT-VM95ML minder vanwege de andere koperspoelen in het element zelf.

Vroeger (15-20 jaar geleden) was een AT-95e nog zinvol omdat deze echt goedkoop was (<€25 incl verzenden), en dus een zinvolle optie was voor iemand die met vinyl als hobby wou beginnen omdat het goedkoop was en een pl-12D kocht voor €30 en een stapel 2e hands lp's op MP voor €1,50/stuk, maar die tijd is allang voorbij. Dus is het plaatsen van een geavanceerdere naald nu een beter afgewogen optie m.i.

Hier nog een oude post van mij met luistersamples waarin alle versies van de AT-VM95xx worden vergeleken met de Tacet IGD test ('S' 'F' en 'P' klanken). Vergelijkbaar resultaat als die samples van Billy Jean hierboven.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 23:06
@nineball Ik ben op advies van hier ook overgestapt op een VM95ML en ik kan bevestigen dat het verschil zeker de moeite waard is 👍.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Glarioo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:10:
[...]

Die Guitar Hero versie heb ik vergeleken met de Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac] versie. Neem het van mij aan (of niet), die Flac versie uit 2016 klinkt beter.
Ik heb ze inderdaad even naast elkaar gelegd (loudness gecorrigeerd), en die [24-96 HD Flac] klinkt inderdaad veruit het beste.
Die GH versie heeft veel minder stereobeeld, en de tonale balans is ook anders. De hoge tonen klinken te dof en te weinig detail.
Ik heb er ook nog een vinylrip naast gelegd (geript met een at-vm95ml) en die klinkt qua tonale balans en (nauw) stereobeeld heel erg als de GH versie, maar dan met minder dynamiek, dus platter. De slechtste van deze drie.
Het gekke is dat die GH versie ook een bump heeft bij ca. 5-6Hz, alleen minder sterk dan de vinylrip. Hij lijkt alsof deze misschien wel van een plaat komt? Qua overige spectrale resonanties heeft die ook een paar die wel op de vinylrip staan en niet op de 24/96. Je zou bijna zeggen dat het een vinylrip is, maar dan met een gedempte arm (a la biotracer) en dan compleet gedeclicked (en iets meer dynamiek)
Als je bij die GH versie de hoge tonen v.a. 8khz ongeveer 4-5dB opkrikt, dan komen ze tonaal bij elkaar.
De GH versie klinkt makkelijker in de oren vanwege minder compressie (dat valt wel te horen), maar de ruimtelijkheid laat het afweten. Zelfs de vinylrip klinkt een tikkeltje ruimtelijker.

Maar uiteindelijk zijn ze geen van alledrie om over naar huis te schrijven, maar dat is natuurlijk geen oordeel van het vergelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 01-10-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Toe in. Niet tow in. Die eerste is een teen, de tweede is trekken :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Duclaasie
Inmiddels de print ontdaan van alle elco’s en alle overige componenten die door de lijm en/of elektrolyt zijn aangetast. Blijkbaar is ook hier weer een lijm gebruikt die een ware sluipmoordenaar blijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8rc4JN8PLSGbSZbA3cJl9stmbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIscjqHuooC1ssJHzHAURn4l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:56:
[...]

Ik zal de merken nog voor je checken, maar het zijn zéker geen A-merken. Dit is bij CA een bekend probleem helaas, maar goed te verhelpen. Alles met elektrolyt wordt dan ook met A-merk condensatoren vervangen, namelijk Nichicon / Panasonic / Vishay
Xunda, Fujicon, Samwha en Nichicon ( 3 stuks)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJmWMjK3ONL6ENe8qLnyckdEzas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x0kWMOFb2LM9JeVT0TmXKqHI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
Ik vroeg mij af of hier iemand nog tips heeft voor bakken of een klein meubel waar je LP's in kan zetten? En als het kan zo goedkoop mogelijk. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Probeer eens een bananendoos.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Roderiktweaker schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:44:
Ik vroeg mij af of hier iemand nog tips heeft voor bakken of een klein meubel waar je LP's in kan zetten? En als het kan zo goedkoop mogelijk. Alvast bedankt!
Ikea Kallax, goedkoop te vinden op Marktplaats. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4JjJup-cAd6pgiGL2d1uQpMPDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTWUkCiAsZa2hsP3lSv3VLTT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door BenEco op 02-10-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:41:
Inmiddels de print ontdaan van alle elco’s en alle overige componenten die door de lijm en/of elektrolyt zijn aangetast. Blijkbaar is ook hier weer een lijm gebruikt die een ware sluipmoordenaar blijkt te zijn.
Ziet er niet fris meer uit. Ik hoop dat die soldeerpads nog willen vertinnen.

Ga je 'm nog modden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:21
@BenEco Thanks, dat was de juiste serie inderdaad. Ik ga lokaal op marktplaats kijken of nieuw bestellen bij Ikea. Ze zijn er in veel varianten zie ik.

Dit zijn allicht twee opties, zoveel ruimte heb ik niet nodig.
https://www.ikea.com/nl/n...-opbergdoos-wit-70515500/
https://www.ikea.com/nl/n...kast-zwartbruin-00392847/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:44:
[...]

Ziet er niet fris meer uit. Ik hoop dat die soldeerpads nog willen vertinnen.

Ga je 'm nog modden?
Solderen gaat wel lukken, onderzijde is nog wel goed gelukkig.

Niet echt modden, maar wel mooie componenten gebruiken zoals Nichicon Muse Es bipolaire elco’s en Nichicon UKA en UKW waar het kan. Uiteindelijk gaat hij waarschijnlijk weer in de verkoop, dus ik moet ook een beetje aan de kosten denken. Heb al genoeg andere projectjes waar ik qua modificaties in los kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:00

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Roderiktweaker schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:56:
@BenEco Thanks, dat was de juiste serie inderdaad. Ik ga lokaal op marktplaats kijken of nieuw bestellen bij Ikea. Ze zijn er in veel varianten zie ik.

Dit zijn allicht twee opties, zoveel ruimte heb ik niet nodig.
https://www.ikea.com/nl/n...-opbergdoos-wit-70515500/
https://www.ikea.com/nl/n...kast-zwartbruin-00392847/
Je hebt voor de Kallax ook nog verdelers die je in een vak kunt zetten. Zo creëer je kleinere vakken wat helpt bij sorteren en rechtop zetten, enz. https://www.ikea.com/nl/n...nken-zwartbruin-70601003/

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Jorgen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:36:
[...]

Je hebt voor de Kallax ook nog verdelers die je in een vak kunt zetten. Zo creëer je kleinere vakken wat helpt bij sorteren en rechtop zetten, enz. https://www.ikea.com/nl/n...nken-zwartbruin-70601003/
je houdt daar krap een cm aan de bovenkant mee over en verliest 5 cm door de dikte van de plankjes. En je zal aan de achterkant sowieso iets moeten verzinnen wil je ze er netjes in hebben staan. Zoiets als deze bij etsy https://www.etsy.com/nl/l...stoppers-voor-vinylopslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Niet echt modden, maar wel mooie componenten gebruiken zoals Nichicon Muse Es bipolaire elco’s en Nichicon UKA en UKW waar het kan.
Wat ik altijd apart aan het ontwerp gevonden heb is het voedingsgedeelte.

Volgens het schema wordt de spanningsregeling gedaan door 7818/7918 regelaars om +/-18V te genereren voor de opamps.
Op zich natuurlijk niets bijzonders, talloze apparaten (niet alleen phonopre's) gebruiken dat.
Maar het rare is dat de input van de phonopre 12V AC is
12VAC wordt na dubbele gelijkrichting en stabilisatie omgezet in maximaal 12V x sqrt2 = 12V x 1.41=16,92V (er zit geen buck converter in natuurlijk)
Daar valt voor zo'n 7818/7918 weinig aan te reguleren lijkt me.
Zou er dan in de phonopre zelf een lagere waarde spanningsregelaar zitten (7815/7915 bijvoorbeeld en dat het schema incorrect is) of geeft de meegeleverde adapter meer spanning af? (bijv. 13,8VAC)
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:47

D_V

pman63 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:51:
[...]

je houdt daar krap een cm aan de bovenkant mee over en verliest 5 cm door de dikte van de plankjes. En je zal aan de achterkant sowieso iets moeten verzinnen wil je ze er netjes in hebben staan. Zoiets als deze bij etsy https://www.etsy.com/nl/l...stoppers-voor-vinylopslag
Ik heb bij mijn kallaxxen (meervoud?) met gipsplaten een achterkant gemaakt. Kun je ook gemakkelijk achteraf nog gaatjes in maken voor kabels van verlichting of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Interessante release trouwens van Linda, Roos en Jessica aankomende RSD Black Friday. (ja, weer een RSD en ja, geldklopperij bla bla bla)

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/68dfdf1cc0247/68dfdf1cb6b9a-fhdhdfd.png

:D

Acties:
  • +4 Henk 'm!
D_V schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Ik heb bij mijn kallaxxen (meervoud?) met gipsplaten een achterkant gemaakt. Kun je ook gemakkelijk achteraf nog gaatjes in maken voor kabels van verlichting of iets dergelijks.
Ja, of een plaatje triplex oid.

Verlichting in een platenkast is trouwens wel ontzettend handig om de zijkanten beter te kunnen lezen. Dat heb ik er ook eigenlijk gelijk ingebouwd toen ik mijn platenkast neerzette (geen kallax, maar wel een ikea modelletje wat onderhand al lang niet meer bestaat)
Gewoon een ledstrip aan de bovenkant vooraan die dan naar beneden schijnt langs de ruggen van de platen.
Dat ziet er bij mij dan zo uit (die ledstrips zijn al wel echt oud hoor, rond 2003 gok ik, voor de tijd dat er plakstripjes waren):
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/kast/platenkastverlichting.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 03-10-2025 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Wat ik altijd apart aan het ontwerp gevonden heb is het voedingsgedeelte.

Volgens het schema wordt de spanningsregeling gedaan door 7818/7918 regelaars om +/-18V te genereren voor de opamps.
Op zich natuurlijk niets bijzonders, talloze apparaten (niet alleen phonopre's) gebruiken dat.
Maar het rare is dat de input van de phonopre 12V AC is
12VAC wordt na dubbele gelijkrichting en stabilisatie omgezet in maximaal 12V x sqrt2 = 12V x 1.41=16,92V (er zit geen buck converter in natuurlijk)
Daar valt voor zo'n 7818/7918 weinig aan te reguleren lijkt me.
Zou er dan in de phonopre zelf een lagere waarde spanningsregelaar zitten (7815/7915 bijvoorbeeld en dat het schema incorrect is) of geeft de meegeleverde adapter meer spanning af? (bijv. 13,8VAC)
Of zie ik iets over het hoofd?
Onbelast geeft de trafo ongeveer 14 VAC, dus ik denk dat je in de goede richting denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:03

kraats

Ik rol

@mr_petit ze geven in dit schema ook +15 en -15 aan, dus denk dat ze de verkeerde types van de regelaars benoemen

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
kraats schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:24:
@mr_petit ze geven in dit schema ook +15 en -15 aan, dus denk dat ze de verkeerde types van de regelaars benoemen
Dat is de 540P, bij de 640P staat er +18 en -18

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:28:
[...]

Dat is de 540P, bij de 640P staat er +18 en -18
Het gekke in dat 540p schema is dat er wel staat dat er 7818/7918 in zit, dus er zijn wel schoonheidsfoutjes :)

14VAC is inderdaad prima voor +/-18VDC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:01

franssie

Save the albatross

mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
<>
Maar uiteindelijk zijn ze geen van alledrie om over naar huis te schrijven, maar dat is natuurlijk geen oordeel van het vergelijk.
Death Magnetic en zeker St Anger zijn nu niet echt de best geproduceerde platen van hun.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 05-10 21:32
mr_petit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Ja, of een plaatje triplex oid.

Verlichting in een platenkast is trouwens wel ontzettend handig om de zijkanten beter te kunnen lezen. Dat heb ik er ook eigenlijk gelijk ingebouwd toen ik mijn platenkast neerzette (geen kallax, maar wel een ikea modelletje wat onderhand al lang niet meer bestaat)
Gewoon een ledstrip aan de bovenkant vooraan die dan naar beneden schijnt langs de ruggen van de platen.
Dat ziet er bij mij dan zo uit (die ledstrips zijn al wel echt oud hoor, rond 2003 gok ik, voor de tijd dat er plakstripjes waren):
[Afbeelding]
Leuke LP's zitten er in je verzameling. 70 en 80 jaren muziek.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 23:06
Kan iemand iets vertellen over wat voor aanslag of verweer dit is? Ik krijg dit eigenlijk niet verwijdert met normale methoden (knosti en met de hand). Als je heel lang poetst lijkt het iets.. beter te worden maar het is marginaal. Daarbij vraag ik me af hoe goed dat voor een plaat is, flink poetsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBAGPbp8EEexVQU00UA3R8qtnCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpoVft5xEaM6KF6bXHNZcBlA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Ik heb ooit een stapel lp's gekregen van een familielid en die lp's lagen al tientallen jaren op zolder horizontaal op elkaar opgeslagen met nog wat zooi er bovenop. Dozen waren vaker verplaatst en verhuisd, hierdoor zal er wel frictie ontstaan zijn denk ik. Die hadden ook allemaal deze vorm van schade op de rand. Dus dat zou het kunnen zijn. Tenzij het een nieuwe aankoop is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hoezen die een beetje vochtig geworden zijn, waardoor er wat karton afgezet is op de plaat ?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vandaag ben ik naar Dutch Audio Event geweest in Veldhoven bij NH Koningshof... Aldaar leuke dingen gezien en gehoord waaronder een bandrecorder, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer op een beurs! Altijd goed dus... Maar de grote opvaller voor mij was deze platen speler van Hollandse makelaardij als ik Google Lens mag geloven (Wilking Highend Turntables, de Wilking Lamed):
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMIE7rmhHqR9M02xY3-MLdCErnD6GNP7LV7y2bLzYXtMQEoJ-LqeAGhvywkJLJ1IrE634nt9BjAO7zZMhuXcIsJmjkHwj2bNk8bMAduTXgd0AsEmPiT=w2400

Dat ding is groot! En die toonarm van hout is heeeel lang... Ongeloofelijk... Volgens de man die er mee speelde op een audio set zou de fouthoek correctie zo beter zijn als ik het mij goed herinner van wat hij zij...
Of dit zo is, weet ik niet, maar imposant is het zeker!

Tevens ook meteen een MFSL-persing van Fleetwood Mac meegenomen, hun album Tango In The Night:
Afbeeldingslocatie: https://www.supersonido.es/productos/imagenes/producto54206.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen fouthoek correctie. Maar hoe langer de arm, hoe kleiner de fouthoek van een radiale arm kan zijn omdat de straal van de cirkel die de arm maakt groter is. (Bij een oneindige straal heb je een tangentiale arm.) Maar een langere arm heeft ook nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:19:
Geen fouthoek correctie. Maar hoe langer de arm, hoe kleiner de fouthoek van een radiale arm kan zijn omdat de straal van de cirkel die de arm maakt groter is. (Bij een oneindige straal heb je een tangentiale arm.) Maar een langere arm heeft ook nadelen.
Ja, dat was het... Maar wat zijn de nadelen dan van zo'n lange arm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:59:
Vandaag ben ik naar Dutch Audio Event geweest in Veldhoven bij NH Koningshof... Aldaar leuke dingen gezien en gehoord waaronder een bandrecorder, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer op een beurs! Altijd goed dus... Maar de grote op valer voor mij was deze platen speler van Hollandse makelaardij als ik Google Lens mag geloven (Wilking Highend Turntables, de Wilking Lamed):
[Afbeelding]

Dat ding is groot! En die toonarm van hout is heeeel lang... Ongeloofelijk... Volgens de man die er mee speelde op een audio set zou de fouthoek correctie zo beter zijn als ik het mij goed herinner van wat hij zij...
Of dit zo is, weet ik niet, maar imposant is het zeker!

Tevens ook meteen een MFSL-persing van Fleetwood Mac meegenomen, hun album Tango In The Night:
[Afbeelding]
Dit lijkt niet op een Wilking Lamed eerlijk gezegd…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Stijfheid, resonantiegevoeligheid, hogere massa (lagere RF), langere toonarmbedrading (hogere capaciteit), plaatsbaarheid, hanteerbaarheid, kosten, om er maar een paar te noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:38
Hout werkt en of dat nu een goede eigenschap is voor een toonarm vraag ik me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Mits op de juiste manier gedroogd en behandeld kan dat prima. Kijk maar naar de toonarmen van Reed. Zelf een toonarm uit hout maken zal denk ik niet meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Al blijf ik het interessant vinden hoe men sommige platenspelers als een Thorens TD124/Lenco L75 helemaal aanpassen om een arm van die lengte erop te monteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 05-10-2025 08:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:37
Ik heb een Pioneer PL570 met een Gold Note Babele element, laatst de arm gedempt met kleine rubberen o-ringen en ik mag zeggen dat het een goed effect heeft, betere plaatsing en rust in het beeld. Gelijk de VTA gecontroleerd en element gecontroleerd met de protactor, gewicht en afstelling anti-skating goed afgesteld (met een db meter en testtoon afstellen dat beidde kanalen gelijk zijn). Toen nog even de naald goed bekeken bleek de cantilever enigszings verbogen te zijn, met veel toewijding en geduld deze weer recht geduwd zoals Henk van audioselectief mij ooit leerde. Alles klinkt nu bijzonder mooi zonder vervorming, maar evenwel ga ik op zoek naar een vervanger van de Babele, te denken aan de ES78 of de Vesari van Gold Note waar zeggen en schrijven een 150 euro verschil in zit. Die Ortofoon weegschaal gebruik ik niet meer, heb een digitale gekocht, meten is weten en gissen is missen, de Ortofoon giste teveel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VRAakwK10v31BJtnGe4L5QqUAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wulrHYvE46JyROzQoRKGcDlf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ul7bh-eKiUv1IOwLvqEWYAtiadc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrZmqeqKzLRygDtMUeZpFCe9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Malle-piet op 05-10-2025 12:34 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• D_V

D_V

rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:
[...]

Dat je eventueel nog een stuk aan je huis moet bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://soundmediagroupau.s3.ap-southeast-2.amazonaws.com/monthly_2017_02/58ae0cfc476d2_Longarm!!.JPG.ba5ecc83a758c3b62a434668025d24e2.JPG

_O-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nineball
Voor 225 euro vond ik een Thorens 160mk2 op mp met wat lichte modificaties en een plint in een voor mij mooie fineersoort. Mijn allereerste platenspeler in 1982 was hetzelfde model in het zwart, dus een beetje oude liefde. Er zit een Stanton 681eee element op, klinkt op het eerste gehoor erg fijn.
De sl-1200 mk2 ga ik verkopen, mooi ding maar ik heb er weinig gevoel bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kidlhlIMjflVlYdu4vvEh20CPbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iC2Wf11Nu02rzGe7oRJAwlLk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Had je een SL-1200 dan? Ik dacht een Micro DD-35, een Philips / Aristona 212 (?), een PL-1000L, en nog wat meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
Cap schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:58:
Had je een SL-1200 dan? Ik dacht een Micro DD-35, een Philips / Aristona 212 (?), een PL-1000L, en nog wat meer?
Beneden heb ik een dd-35. Die gaat nooit meer weg.
Op zolder is het wat gevarieerder, de pl-1000 (ik had er twee) zijn verkocht. De Aristona versie van de 212 staat gewoon mooi te zijn en het laatste jaar de sl-1200 als dagelijkse platenspeler. Die ga ik dus nu wegdoen en de Thorens ervoor in de plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En google lens zat er idd ver naast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkO7CaidMWaCukycFs16mN6VS0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPlPs2lY2GsfT7X2xVHgmO6d.jpg?f=fotoalbum_large
Hifi.nl gaf mij het antwoord...

@D_V : poeh, wat een arm... gelukkig niet mijn speler...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 05-10-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:12: maar evenwel ga ik op zoek naar een vervanger van de Babele, te denken aan de ES78 of de Vesari van Gold Note
Zou je voor zo'n speler niet op zoek gaan naar een element met een wat meer gecompliceerdere naald en evt cantilever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:37:
[...]

Zou je voor zo'n speler niet op zoek gaan naar een element met een wat meer gecompliceerdere naald en evt cantilever?
Je bent bekend met de klank van de Gold Note Babele? Klinkt echt waanzinnig mooi, de vervanger zal vermoedelijk de Vesari Gold worden, die Gold Note elementen klinken zo mooi muzikaal.
Hiervoor had ik een Denon DL-160 die ik ook erg mooi vond, maar deze sneuvelde en op advies van Henk (Audioselectief Sneek) schafte ik de Babele aan, kwa muzikaliteit was ik meer tevreden dan met de Denon. Perfectie (perfectie is altijd en illusie) in muziek bestaat voor mij niet, maar wel muziek dat mij raakt en voor heel natuurlijk klinkt waar ik uren van kan genieten en omtdekken, de Visari schijnt daarin ook erg goed te zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Malle-piet op 06-10-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 06:45:
[...]

Je bent bekend met de klank van de Gold Note Babele?
Ik ben heel erg bekend met de klank van de AT-95e.
Als je die aanstaat zou ik eens kijken naar een AT-VM95ML met microline naald.
In deze post van mij staan geluidsamples die goed het verschil weergeven tussen een bonded elliptical naald (zoals de AT-95e danwel de Babele) en een Microline (=MicroRidge) naald (hier is de sample welliswaar van een at-440mla, maar een AT-VM95ML zal hierin grotendeels vergelijkbaar presteren):
Naast superieure trackingsprestaties gaat een microline naald ook nog eens langer mee en verslechtert z'n geluidkwaliteit ook minder over die levensduur.
Het is niet voor niets dat Goldnote die naaldvorm ook in z'n duurste top of the line elementen (Tuscany) toepast.
Maar dan heb je het wel over elementen van tussen de €5000 en €9000. De AT-VM95ML kost slechts €150:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
AT heeft uiteraard nog een hele sloot andere elementen met Microline naald die duurder zijn dan de AT-VM95ML voor als je meer wilt uitgeven.

DL-160 ben ik ook goed bekend mee :)
Ook in het verleden al veel samples van geplaatst :)

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iemand enig idee hoeveel draaiuren een originele Thorens snaar mee zou oeten gaan?
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn TD160 niet naar 45 rpm wil. Al vanalles bijgesteld, maar no dice. Motor azimuth geprobeerd, zelfs veertje bijstellen mocht niet baten. Snaar is relatief nieuw, heeft ook nooit aangelopen.
Verwacht dus dat het issue elders moet zitten maar kan niet pinpointen.
Merk wel dat de vork die de wisseling zou moeten doen lijkt te blijven haken. Veer dus al bijgesteld, maar draait niet goed door. Is dat te smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Is de snaar origineel Thorens of Thakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Ik ben heel erg bekend met de klank van de AT-95e.
Als je die aanstaat zou ik eens kijken naar een AT-VM95ML met microline naald.
In deze post van mij staan geluidsamples die goed het verschil weergeven tussen een bonded elliptical naald (zoals de AT-95e danwel de Babele) en een Microline (=MicroRidge) naald (hier is de sample welliswaar van een at-440mla, maar een AT-VM95ML zal hierin grotendeels vergelijkbaar presteren):
Naast superieure trackingsprestaties gaat een microline naald ook nog eens langer mee en verslechtert z'n geluidkwaliteit ook minder over die levensduur.
Het is niet voor niets dat Goldnote die naaldvorm ook in z'n duurste top of the line elementen (Tuscany) toepast.
Maar dan heb je het wel over elementen van tussen de €5000 en €9000. De AT-VM95ML kost slechts €150:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
AT heeft uiteraard nog een hele sloot andere elementen met Microline naald die duurder zijn dan de AT-VM95ML voor als je meer wilt uitgeven.

DL-160 ben ik ook goed bekend mee :)
Ook in het verleden al veel samples van geplaatst :)
De vraag was of je de Babele kent kwa geluid en niet de AT95, maar zelf ook de AT95 gehad en snel toen geruild voor de Denon, die AT95 is in geen geval ook maat te vergelijken met de Babele, wat de Babele laat horen en beleven kan de AT95 nergens aan tippen, de AT95 klinkt kil en komt laagweergave tekort. Ofwel de 95 geeft geluid weer en de Babele maakt muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test :)
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.

Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.

Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Technisch gezien klopt je verhaal, maar smaak is niet altijd in technische perfectie te vatten. Sommige mensen zijn gek van conische naalden, anderen van elliptische of lijncontact varianten. Ik denk dat het niet zoveel zijn heeft om iemand te overtuigen dat lijncontacten “beter” zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Vintage1967 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:29:
[...]

Klopt. En ik wilde ook een behoorlijke stap nemen. Voor een definitief oordeel wil ik het element eerst inspelen. Dat duurt nog een poosje. Vind ik de ML zijn geld niet waard, dan wordt de volgende aankoop de VM95E-naald. Die past in de body van de VM95ML. Eerste indruk van de ML is meer detail en wat meer hoog.
Ik vond je post via zoeken op " inspelen naald" in dit topic, ik heb net een At-Vm95Ml cartridge op mijn speler gezet en vond dat ding ruk klinken. Sommige delen van de bas in " Diamonds on the soles of her shoes" van Paul Simon klonken alsof de bovenburen met meubels aan het schuiven waren :P (en ja echt even het volume op 0 gezet, zat toch echt in de plaat/cartridge/naald).

Nu naar een uurtje of anderhalf draaien is dat effect gelukkig weg.
Voor nu meer detail en hoog, moet het nog een aantal uur geven denk ik. De simpele AT95 die eropzat vond ik voller klinken. Hoe is dat bij jou afgelopen?

De nieuwe zit in een headshell die ik er bij levering bij kreeg, de oude in een zwaardere, dat zou ook nog kunnen uitmaken wellicht (naalddruk wel gecorrigeerd).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:07:
[...]
Technisch gezien klopt je verhaal, maar smaak is niet altijd in technische perfectie te vatten. Sommige mensen zijn gek van conische naalden, anderen van elliptische of lijncontact varianten. Ik denk dat het niet zoveel zijn heeft om iemand te overtuigen dat lijncontacten “beter” zijn.
Daarom plaats ik ook bij uitstek luistersamples van nummers/stukken waarbij ik denk dat het verschil hoorbaar is.
Ik denk dat dat informatiever is dan iemand die een beschrijving maakt in de trant van "de ene geeft geluid weer en de andere maakt muziek". Ik zie niet zo zeer het nut van verbloemende beschrijvingen.
Bij luistersamples (en uiteindelijk het beste blind) kunnen mensen zelf objectief hun oordeel vellen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:04:
Iemand enig idee hoeveel draaiuren een originele Thorens snaar mee zou oeten gaan?
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn TD160 niet naar 45 rpm wil. Al vanalles bijgesteld, maar no dice. Motor azimuth geprobeerd, zelfs veertje bijstellen mocht niet baten. Snaar is relatief nieuw, heeft ook nooit aangelopen.
Verwacht dus dat het issue elders moet zitten maar kan niet pinpointen.
Merk wel dat de vork die de wisseling zou moeten doen lijkt te blijven haken. Veer dus al bijgesteld, maar draait niet goed door. Is dat te smeren?
Wat @Duclaasie zegt, maar mijn managementsamenvatting is: als je regelmatig wilt wisselen tussen 33 en 45 toeren dan beter geen Thorens snaaraangedreven speler gebruiken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:09:
Is de snaar origineel Thorens of Thakker?
Origineel Thorens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is zeker waar. Maar als je niet op 45 rpm draait dan maakt het niks uit 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als die van recente datum is zou dat de oorzaak niet mogen zijn. Alles goed ontvet met IPA? Is je subplateau wel goed afgesteld qua veren?

Wat je nog zou kunnen overwegen is een Project Speedbox met 230Volt uitgang. Dan kun je daarop de snelheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Daarom plaats ik ook bij uitstek luistersamples van nummers/stukken waarbij ik denk dat het verschil hoorbaar is.
Ik denk dat dat informatiever is dan iemand die een beschrijving maakt in de trant van "de ene geeft geluid weer en de andere maakt muziek". Ik zie niet zo zeer het nut van verbloemende beschrijvingen.
Bij luistersamples (en uiteindelijk het beste blind) kunnen mensen zelf objectief hun oordeel vellen.
Maar dat verschil geldt dan alleen voor jouw setup en dat kan in een andere setup zomaar anders uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen de zelfde smaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
franssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Ik vond je post via zoeken op " inspelen naald" in dit topic, ik heb net een At-Vm95Ml cartridge op mijn speler gezet en vond dat ding ruk klinken. Sommige delen van de bas in " Diamonds on the soles of her shoes" van Paul Simon klonken alsof de bovenburen met meubels aan het schuiven waren :P (en ja echt even het volume op 0 gezet, zat toch echt in de plaat/cartridge/naald).

Nu naar een uurtje of anderhalf draaien is dat effect gelukkig weg.
Voor nu meer detail en hoog, moet het nog een aantal uur geven denk ik. De simpele AT95 die eropzat vond ik voller klinken. Hoe is dat bij jou afgelopen?

De nieuwe zit in een headshell die ik er bij levering bij kreeg, de oude in een zwaardere, dat zou ook nog kunnen uitmaken wellicht (naalddruk wel gecorrigeerd).
Weet je zeker dat de afstelling goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Weet je zeker dat de afstelling goed is?
Moet nog een en ander nalopen, maar nu 2 uur verder klinkt hetzelfde nummer wel goed. Er komt meer laag in wat nu ook helder en strak klinkt. Nog nooit meegemaakt (maar zo vaak koop ik ook geen nieuwe cartridge etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Maar dat verschil geldt dan alleen voor jouw setup en dat kan in een andere setup zomaar anders uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen de zelfde smaak heeft.
Die vervorming die je hoort niet hoor.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming. ;)
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.

Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:

Beetje overpriced 5K, moet wel een beetje in balans met de draaitafel blijven en ik zal nooit dat geld aan een element besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Als die van recente datum is zou dat de oorzaak niet mogen zijn. Alles goed ontvet met IPA? Is je subplateau wel goed afgesteld qua veren?

Wat je nog zou kunnen overwegen is een Project Speedbox met 230Volt uitgang. Dan kun je daarop de snelheid aanpassen.
Alles goed ontvet met opa. Snaar is geen half jaar oud, als dat ding 20 uur gedraaid heeft is het al veel. Vering is oud en piept maar ik. Heeft het de afgelopen tijd ook gewoon goed gedaan
Speedbox is voor mij een te dure optie.
Thorens had ik al, dat ie nu niet meer wil is voor mij verbazend want wisselde gewoon prima. Vork gaat net niet helemaal meer goed omhoog, blijft hangen.
Thorens omruilen voor iets anders niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Die vervorming die je hoort niet hoor.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming. ;)
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.

Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.
En toch zien die mensen er gezien de populariteit van conische naalden in bijvoorbeeld de SPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat betekent niet dat ze het geluid van IGD vervorming prefereren. En dat is wat ik specifiek noem in mijn post.
Nog nooit heeft iemand in reactie op het plaatsen van die samples gezegd het geluid van igd te prefereren.

Die spu's zijn historisch gezien radio (studio) elementen. Daar wordt alles van single afgespeeld.
En dat geldt in weze natuurlijk ook voor ene DL-103, shure M44 en AT-3600. Allemaal ontwikkeld om singeltjes af te spelen. En dan wordt het natuurlijk anders, maar dat weet jij ook.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Die vervorming prefereren die liefhebbers ook niet, maar nemen ze wél voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze daarvan op de hoogte zijn, danwel platen hebben die dat vertonen wel ja.
Maar zoals ik al zei: dergelijke elementen zijn ontwikkeld voor het afspelen van singeltjes. Misschien doen de gebruikers dat dan ook.

Daarom plaats ik dan ook altijd samples met begeleidend schrijven, Om zodoende duidelijk te maken waar de verschillen zitten en een objectief vergelijk te schetsen.
En dus niet van die zemeloze blabla van 'dit element maakt echt muziek' of wat dan ook. Dat zijn echt puur subjectieve uitspraken.
Door informatie naar het objectieve te trekken creëer je informatie die eenduidig is. Daarom zijn dingen blind testen ook zo belangrijk. Om informatie van misinformatie te scheiden. Veel mensen houden zichzelf namelijk voor de gek. Zo lang dat gebeurt weet je ook niet waar je wel en waar je geen geld aan moet besteden (je kan immers je geld maar 1 keer uitgeven). Ten minste, als geluidskwaliteit het doel is. Als het een ander doel betreft (mooie looks, hoge patsfactor whatever) dan spelen andere beoordelingscriteria natuurlijk een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Muziek is een beleving wat je raakt of niet en hoe mooi is het dat iemand met een goedkoper element muziek uit de draaitafel tovert die hem stil laat worden en laat genieten, net zoveel als iemand die daar het tienvoudige aan uit gaf. Het gaat niet om de merken, prijs of apparatuur, een merk en type zijn alleen ter verduidelijking waarmee men de muziek beleeft, de rest is hocuspocus.

En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor :)

[ Voor 30% gewijzigd door Malle-piet op 07-10-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Net even de Babele gecontroleerd en gelukkig is de tip nog in zeer goede staat waardoor ik niets hoeft te vervangen, wel heb ik de O-ringen teruggebracht naar 2 stuks omdat het leven uit de muziek was verdwenen, nu klinkt het levendig en natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Muziek is een beleving wat je raakt of niet en hoe mooi is het dat iemand met een goedkoper element muziek uit de draaitafel tovert die hem stil laat worden en laat genieten, net zoveel als iemand die daar het tienvoudige aan uit gaf. Het gaat niet om de merken, prijs of apparatuur, een merk en type zijn alleen ter verduidelijking waarmee men de muziek beleeft, de rest is hocuspocus.

En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor :)
Muziek is inderdaad een beleving die jezelf moet ervaren... Voor de duidelijkheid:
De ABX testen ten van Mr_Petit zijn wel correct en ook ik hoor wat Mr_Petit nou eigenlijk bedoelt.
Neem nu een AT-440MLa van Audio Technica (of een AT-VM540ML van datzelfde merk) heeft een naald tip die inderdaad bepaalde instrumenten net wat echter laten klinken met weinig vervorming...

Maar qua tonale balans merk ik persoonlijk op dat dat deze elementen net niet zoveel lage tonen leveren als mijn Nagaoka MP-200/ Nagaoka MP-100 of Goldring 2100MM element (maar dat is hoe ik het beleef, jij of Mr_Petit kunnen dat heel anders beleven)... Dat gezegd hebbende is het dan aan jou om te kijken waar jij je prioriteiten bij legt en of je het voorlief kunt nemen dat zo'n naald van een Nagaoka eerder versleten is omdat het geen microline naald is en wellicht iets meer vervormd met slissende S-klanken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Huh?
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rcor persoonlijk zou ik liever de (mistracking) vervorming minimaliseren dmv het element, dat krijg je er namelijk in de rest van de keten niet meer uit. En vervolgens de toonregeling (meer / minder hoog tov bas) op een andere wijze doen, namelijk met capacitatieve loading en/of toonregeling van de versterker, en niet te vergeten met de speakerkeuze en plaatsing van de speaker in de luisterruimte.

Mistracking vindt namelijk niemand lekker klinken en dat kan je alleen voorkomen bij de bron, dus ik begrijp @mr_petit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
mr_petit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Huh?
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.
Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?
Nee, de situatie die jij beschrijft is geen ABX proces.
Dat is een theekransje.

ABX berust op of iemand objectief überhaupt verschil kan horen. Het heeft dan ook niets met emotie of gezellig keuvelen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat verschil kan ook wel of geen emotionele betrokkenheid zijn, alleen laat zich dat lastig kwantificeren.
Pagina: 1 ... 72 73 Laatste