• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:51
Duclaasie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:37:
Prachtig, maar waar zijn de foto’s van de BL-91 met de MA-505?
Ja, ik was er nog niet aan toegekomen maar wie a zegt moet b zeggen, dus komt ‘ie:

(foto’s zijn ietwat donker helaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWN7_fstopACE6fDrQmW2T84EU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgTJLy3J1BH6Y4querSrezVH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2l6baR2D1BsAassKfbMX7rth_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LblFkDcI7bvbzA3CkNK40JV0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-oSPTc6j8n6OHbOnYJmYQHj8uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFpHINUymC6ltJuKl4idJmVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66zSm1PklAfcetlVzsMbIDVvKgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SadYmea6Bgmxfvl4Fi2pWCMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwqOlmleD2c1MbCaimSESUNHUYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVsotc0EBTno8Iw2UXuqqw4Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr29uurptUqETP4VhQJtoMcdFrw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWF5XVNsrvyZOSoJcpDk8VuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh8futn9OTYR0IwaDT5T2Qo4WXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADwrZIjTmnzs4lEs5bRxGdvb.jpg?f=fotoalbum_large

*Laatse foto ben ik de meest boomerige plaat die ik heb aan het spinnen: de nieuwe Artone sigature persing van Golden Earring - Moontan

Maargoed ik ben extreem blij met deze combinatie. Deze arm is echt geweldig. Het was voor mij de eerste keer dat ik een arm ging overzetten en een element monteren en daarna alles balanceren etc. Maar het bleek uiteindelijk veel minder lastig dan ik eerder dacht. Het scheelt natuurlijk wel dat ik zowel alle handleidingen erbij had als alle originele accessoires, nieuw in verpakking. En met een beetje AI hulp was het eigenlijk in een middagje geregeld. Daarna nog wat experimenteren met de VTA, wat hiermee erg makkelijk is want kan gewoon afgesteld worden tijdens het spelen.

Inmiddels ook een nieuw meubel besteld. Wordt op maat gemaakt. Levertijd week of 10.

Oja gelijk de riem vervangen en een mat van kurk erbij genomen, ga uiteindelijk nog op zoek naar de koperen Micro mat. Maar voor nu wel even genoeg uitgegeven.
Voor wie nog opzoek is naar een mooie Thorens TD-166 MKII:
v&a aangeboden: Platenspeler Thorens TD-166 MK II
Niet van mij en ik heb er ook geen belang bij, maar ik zag deze toevallig te koop staan hier bij V&A...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Morales79 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:41:
[...]
Oja gelijk de riem vervangen en een mat van kurk erbij genomen, ga uiteindelijk nog op zoek naar de koperen Micro mat. Maar voor nu wel even genoeg uitgegeven.
Dat is zeker een mooie setup d:)b

Met zo'n koperen mat (die overigens duur zijn wil je de originele van MS) vraag ik me altijd af of het wel verstandig is om alleen met die mat te spelen (en dus geen extra mat erop).
Zo'n koperen mat is verzwaard het plateau (is goed, meer massa is stabielere gelijkloop), en verrassend goed in het dempen van trillingen in het plateau (verschillende materialen, verschillende resoantiefrequenties die elkaar dus uitdoven), maar het blijft een harde mat.
Je hebt dan minder contact (en demping) van de pvc plaat zelf waar uiteindelijk ook trillingen in ontstaan (door het afspelen van de groef)

"man is not truly one, but truly two,"

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:48
Na de service beurt klinkt de muziek voller en met een rijkere laagweergave, ik wijd dit aan het feit dat er voor de service beurt wat speling was te constateren als ik op de buitenste rand van het plateau drukte, dat is nu geheel verdwenen na de smering van de as. Waar de rode pijl staat lag het plateau iets lager als ter hoogte van de tegenoverliggende zijde, een ringetje van net een mm loste de sscheefstand op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kekL_DUx_6Oy6-ywB_a1Zp_ZIoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Scmgj0wzaw2yC4lCAtohfgiC.jpg?f=fotoalbum_large

• Morales79
mr_petit schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 00:30:
[...]

Dat is zeker een mooie setup d:)b

Met zo'n koperen mat (die overigens duur zijn wil je de originele van MS) vraag ik me altijd af of het wel verstandig is om alleen met die mat te spelen (en dus geen extra mat erop).
Zo'n koperen mat is verzwaard het plateau (is goed, meer massa is stabielere gelijkloop), en verrassend goed in het dempen van trillingen in het plateau (verschillende materialen, verschillende resoantiefrequenties die elkaar dus uitdoven), maar het blijft een harde mat.
Je hebt dan minder contact (en demping) van de pvc plaat zelf waar uiteindelijk ook trillingen in ontstaan (door het afspelen van de groef)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGbiga_oS-2nZsV_tjxkp6QtJow=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4ANhLGqqybDYlSLHSfMprxOL.jpg?f=user_large

Ik vind het wel erg mooi, en het heeft klaarblijkelijk ook echt geluidstechnisch voordelen. Qua prijs is het ook wel opvallend varierend. Micro originele koperen matten zijn er in 2 varianten, de CU-180 en CU-500. Ik zie op ebay prijzen in Japan van ca. €350 dollar, terwijl er veel custom made imitatie is van €1000 +

Performance vs. Risk
AspectPlaced Directly on CopperAdding a Soft Top Mat (Felt/Rubber)
Sonic BenefitMaximum. Delivers clear, uncolored transients, neutral phase shift, and incredible bass extension.Muted. Softening the interface introduces shear-mode micro-slippage, which dampens the energy but limits the maximum dynamic potential of the table.
Risk of Record WearHigh if careless. Microscopic dust or debris trapped between the hard copper and the vinyl will press into the grooves.Low. Soft mats absorb dust into their fibers, offering a safer cushion for the record surface.
Operational RuleRequires a heavy stabilizer or record weight (like the Micro Seiki ST-10) to force the LP flat and prevent dangerous micro-slippage.Can usually be played without a clamp, as the soft mat provides natural friction.

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:23
Tja ik weet niet , maar soms wil je de dingen ook gaan horen.
Zo heb ik laatst een "kapotte" dual 750-1 gekocht, daar zit een 'speciale " mat opgeplakt?? Ik denk ff luisteren met zelfde element aangezien ik meerder 750-1 , 750 heb staan , hoor geen klo... verschil.
Keuze van element en naald daar haal je veel meer mee uit qua geluid.

Maar oke, het ligt ook wel aan type platenspeler welke je hebt

[ Voor 8% gewijzigd door ivo1969 op 04-09-2026 15:29 ]

• Malle-piet
Ik weet nog een verhaal van wijlen legende Henk Niemeijer (audioselectief), een klant kwam met een gemiddelde Pioneer draaitafel en wenste daar een vrij duur element onder te laten monteren. Henk wildde die klant overtuigen dat zoiets het paard achter de wagen spannen is, omdat de prijs van het element de waarde van de draaitafel ruimschoots overteeg. Maar klant is konimg dus het element eronder gemonteerd en Henk was zeer verrast na een test, ongehoord muzikale klanken kwamen voort uit de ze combinatie. Een goed element kan dus ook een doorsnee draaitafel laten zingen en muziek maken waren zijn woorden.

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:37
Malle-piet schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:11:
Ik weet nog een verhaal van Henk Niemeijer, een klant kwam met een gemiddelde Pioneer draaitafel en wenste daar een vrij duur element onder te laten monteren. Henk wildde die klant overtuigen dat zoiets het paard achter de wagen spannen is, omdat de prijs van het element de waarde van de draaitafel ruimschoots overteeg. Maar klant is konimg dus het element eronder gemonteerd en Henk was zeer verrast na een test, ongehoord muzikale klanken kwamen voort uit de ze combinatie. Een goed element kan dus ook een doorsnee draaitafel laten zingen en muziek maken waren zijn woorden.
Maar dat is toch ook zo, ik stap in met een dp-300f en toen ik daar een AT95VML in hing wist ik ook niet wat ik hoorde.. en dat is nog steeds een bescheiden element.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:31
Morales79 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:41:
[...]

Ja, ik was er nog niet aan toegekomen maar wie a zegt moet b zeggen, dus komt ‘ie:

(foto’s zijn ietwat donker helaas)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

*Laatse foto ben ik de meest boomerige plaat die ik heb aan het spinnen: de nieuwe Artone sigature persing van Golden Earring - Moontan

Maargoed ik ben extreem blij met deze combinatie. Deze arm is echt geweldig. Het was voor mij de eerste keer dat ik een arm ging overzetten en een element monteren en daarna alles balanceren etc. Maar het bleek uiteindelijk veel minder lastig dan ik eerder dacht. Het scheelt natuurlijk wel dat ik zowel alle handleidingen erbij had als alle originele accessoires, nieuw in verpakking. En met een beetje AI hulp was het eigenlijk in een middagje geregeld. Daarna nog wat experimenteren met de VTA, wat hiermee erg makkelijk is want kan gewoon afgesteld worden tijdens het spelen.

Inmiddels ook een nieuw meubel besteld. Wordt op maat gemaakt. Levertijd week of 10.

Prachtige speler.

Hoe klinkt de 'nieuwe' Moontan? Op Discogs staan een paar lovende reviews (en wat discussie of het nu wel of niet een analoge remaster is). De prijs weerhoudt mij er een beetje van om hem te kopen.

• Morales79
Malle-piet schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:11:
Ik weet nog een verhaal van wijlen legende Henk Niemeijer (audioselectief), een klant kwam met een gemiddelde Pioneer draaitafel en wenste daar een vrij duur element onder te laten monteren. Henk wildde die klant overtuigen dat zoiets het paard achter de wagen spannen is, omdat de prijs van het element de waarde van de draaitafel ruimschoots overteeg. Maar klant is konimg dus het element eronder gemonteerd en Henk was zeer verrast na een test, ongehoord muzikale klanken kwamen voort uit de ze combinatie. Een goed element kan dus ook een doorsnee draaitafel laten zingen en muziek maken waren zijn woorden.
Een element en de tafel zelf doen 2 verschillende dingen en je hebt beiden nog om tot een optimaal resultaat te komen. Een goed element haal wel veel meer detail uit de groeven en dat zul je direct horen maar uiteindelijk is een belangrijk deel van het eindresultaat / potentieel van een platenspeler het gevolg van het elimineren van resonantie, en dat doet het element niet.

• JimmyNL
Is er hier iemand toevallig in het bezit van het Prince album 'One Nite Alone... Live!' de 4LP? Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van het geluid / opname / persing. Ik vind het een geweldige registratie en zie dat het album eigenlijk alleen nog uit Japan te importeren is. En kost natuurlijk ook wat. Volgens mij is die specifieke batch niet perse in Japan gemaakt en gaat het eigenlijk over een EU export waar Japanse booklets aan zijn toegevoegd welke je dan weer importeert..

• Morales79
Ken Wood schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:13:
[...]

Prachtige speler.

Hoe klinkt de 'nieuwe' Moontan? Op Discogs staan een paar lovende reviews (en wat discussie of het nu wel of niet een analoge remaster is). De prijs weerhoudt mij er een beetje van om hem te kopen.
Deze persing klinkt idd geweldig. Ik was benieuwd naar een persing uit deze nieuwe Artone signature serie omdat het aangekondigd was door Music on Vinyl als hun premium sublabel wat zou moeten concurreren met de bekende reissue labels zoals Mofi en Acoustic Sounds. Het wordt door hen zelf gepromoot als volgt:

This arguably most important record in the Dutch rock canon is available as a 45RPM 2LP edition for the first time, entirely remastered and restored from the original analogue master tapes by Red Bullet catalogue and band archivist Wouter Bessels. In order to fit the album on four sides, the original LP track order was slightly changed and re-sequenced, revealing some never-before-heard oddities.

Maar in de liner notes wordt er dieper ingegaan op het proces en dan ligt het toch wat gecompliceerder en is het in ieder geen puristische AAA filosofie. In The Vinyl Cut Moontan review kun je het precies teruglezen.

Of het de €63 waard is zou je eigenlijk moeten afwegen ten aanzien van de eerdere MOV persing uit 2022 (die je voor rond de €35 kunt vinden). Als dit album belangrijk voor je is en je zoekt de best klinkende versie die er is, met een prachtige presentatie, dan gewoon portemonneetje trekken. Ik zie ook een aanbieding op IMusic ,met free shipping vanaf €100,-

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 13:10
JimmyNL schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:27:
Is er hier iemand toevallig in het bezit van het Prince album 'One Nite Alone... Live!' de 4LP? Ik ben vooral benieuwd naar de kwaliteit van het geluid / opname / persing. Ik vind het een geweldige registratie en zie dat het album eigenlijk alleen nog uit Japan te importeren is. En kost natuurlijk ook wat. Volgens mij is die specifieke batch niet perse in Japan gemaakt en gaat het eigenlijk over een EU export waar Japanse booklets aan zijn toegevoegd welke je dan weer importeert..
Ik heb de Europese (Duitsland) versie en die klinkt in ieder geval heel goed. Dat is dan de paarse heruitgave uit 2020.

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 07:31
Ken Wood schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:13:
[...]

Prachtige speler.

Die klinkt idd zeer goed en is het geld meer dan waard! Die Artone Signature persingen zijn btw een stuk goedkoper dan de mofi persingen...

Iets met onbekend maakt onbemind... ;)

• Morales79
Ja Mofi is in Europa veel duurder dan in de VS omdat het daar gemaakt wordt en het hier dus import is. Andersom zullen Artone en Music on Vinyl in de VS ook duurder zijn dan hier. Ze hebben nu met dat Artone label eigenlijk een Europese variant van Mofi gecreëerd. Hoewel dat natuurlijk niet betekent dat het ook dezelfde titels zijn. Artone (en MOV) blijft sterk gelinkt met de Sony catalogus vanwege de historische banden van Record Industry. Daarnaast ook vaak lokale specialiteiten zoals deze Earrings uitgave.

• ncc1704
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 07:56

ncc1704

- There is always a solution -

In den helder zit een leuke vinyl store voor als je in de buurt bent!

Juicy Records – Recordshop & label Den Helder, The Netherlands - Juicy Records

Zijn alleen vrijdag en zaterdag open.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ncc1704 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:57:

De combinatie Den Helder en in de buurt zijn is wel een vrij zeldzame tbh :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ncc1704

ncc1704

The Eagle schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:23:
[...]

De combinatie Den Helder en in de buurt zijn is wel een vrij zeldzame tbh :+
Ja maar mag de pret niet drukken! er zijn vast mensen die dit lezen en denken, ow weekendje texel, we kunnen er wel langs rijden :-)
ncc1704 schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:32:
[...]

Ja maar mag de pret niet drukken! er zijn vast mensen die dit lezen en denken, ow weekendje texel, we kunnen er wel langs rijden :-)
Inderdaad.
De wegen naar/van Den Helder zijn vooral in de zomermaanden vaak best gevuld....met duitsers :o :+

• The Eagle

The Eagle

mr_petit schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:19:
[...]

Inderdaad.
De wegen naar/van Den Helder zijn vooral in de zomermaanden vaak best gevuld....met duitsers :o :+
Dus eigenlijk moet hier Schallplatten staan, en dan loopt de tent in de zomer een stuk beter:
Afbeeldingslocatie: https://juicyrecords.nl/wp-content/uploads/2025/06/jr1-1536x1152.jpeg

:P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ncc1704

ncc1704

The Eagle schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:37:
[...]

Dus eigenlijk moet hier Schallplatten staan, en dan loopt de tent in de zomer een stuk beter:
[Afbeelding]

HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHAHAHAH
ncc1704 schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:57:

Dat ziet er als een leuk platenzaakje uit! Daar ze nog niet in de TS stonden bij de Nederlandse platenzaken heb ik deze direct toegevoegd om het overzicht zo compleet mogelijk te maken...

@anderen: mochten jullie nog platenzaken kennen die niet in het overzicht staan, meld ze dan hier... Dan voeg ik ze wel toe aan de TS... ;)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik was zojuist op Youtube even aan het zoeken naar Old-Skool 'Italo' en kwam daarbij onderstaand 'pareltje' van (schijnbaar) een maand of negen geleden tegen....
IS dit nu écht dat wat de mensen tegenwoordig verwachten van bijv. een SL1200-MK2 Setup?

Beide spelers staan zónder opname-element 'statisch' niets te doen waarbij een blanco vinyl schijf alleen wat ronddraait.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Will_M schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 00:27:

IS dit nu écht dat wat de mensen tegenwoordig verwachten van bijv. een SL1200-MK2 Setup?
Gen-Z DJ's.... :X :X

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:16
Will_M schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 00:27:
Ik was zojuist op Youtube even aan het zoeken naar Old-Skool 'Italo' en kwam daarbij onderstaand 'pareltje' van (schijnbaar) een maand of negen geleden tegen....

[YouTube: Robert Michel Presenta Italo Disco (1984 - 1986) Miko Mission, Baltimora, P. Lion, Silvio Pozzoli]

Beide spelers staan zónder opname-element 'statisch' niets te doen waarbij een blanco vinyl schijf alleen wat ronddraait.
Ja, een klein apparaatje op de plaat stuurt met een timecode een digitaal muziekbestand op je computer aan. https://www.phasedj.com/phase-essential

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57

momania

iPhone 30! Bam!

The Eagle schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:37:
[...]

[Afbeelding]

SAFTIGE SCHALLPLATTEN !

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Malle-piet
Nieuwe aanwinsten,

Blues News wit vinyl, rauwe 60s blues en zo klinkt het ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8hcoqahM1xeUPhDQDY6zolBKsDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AIpqN33sz3Q5w5h43IGMXqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yXjrXzG6jxkcsTm9NbxOE54thc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOu92l6GFrsyA9MSp6Okke7X.jpg?f=fotoalbum_large

Barrelhouse Blues

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGuAUqAOBKClj0aRdRsmJBEt_Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJy5e4bylQCwO2vbJLCa6TaK.jpg?f=fotoalbum_large

CCR Pendulum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sh2Pa8OVueYzd_z-1Fx_C5PJTBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSw7V6LLCFirWem9Q3Mm5vvW.jpg?f=fotoalbum_large

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 15:36

eagle00789

Est. November 2005

Shop voor in de lijst toe te voegen in de TS:

Kerkrade: Parkstad Recordshop
coinman63 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 07:22:
[...]

Ja, een klein apparaatje op de plaat stuurt met een timecode een digitaal muziekbestand op je computer aan. https://www.phasedj.com/phase-essential
Ja dat is een beetje hetzelfde als die tijdcode platen van Traktor geloof ik icm software, wat 20-25 jaar geleden geloof ik op de markt kwam.
Het heeft iig niets meer met analoge turntablism te maken.
Volgens mij zijn zelfs de turntablism wk wedstrijden digitaal, al dan niet met een timecode plaat. Dat is dus iets wat ik totaal niet begrijp.
Vroeger was dat echt een ongelofelijke kunst (dus echt samples achter elkaar mixen vanuit een analoge plaat), maar nu is het gewoon het bedienen/input geven aan software wat de rest doet.

• SE USER
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 19:33
Hoe doen jullie dat op Discogs? Als je bvb een plaat wil kopen, sturen jullie eerst een bericht naar de verkoper om te vragen of de plaat nog beschikbaar is of bestellen en betalen jullie onmiddellijk?

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

SE USER schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 23:36:
Hoe doen jullie dat op Discogs? Als je bvb een plaat wil kopen, sturen jullie eerst een bericht naar de verkoper om te vragen of de plaat nog beschikbaar is of bestellen en betalen jullie onmiddellijk?
Ik kijk zelf altijd naar meerdere platen in 1 pakket. Heb daarnaast altijd geduld, geef een verkoper gerust een week om iets op te sturen, lees vooral de 'negatieve' feedbacks, daar zitten zeikerds tussen en altijd wel een zeurpiet over de grading. Word er veel geklaagd over grading waardoor je al 99,4 of 99,3 % feedback ziet trek er dan een grading vanaf en bekijk de prijs, tel er bij italianen standaard een grading af en in de UK zijn de platen vies. Een wantlist is je grootste vriend

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:58
Ik bestel gewoon. Als ik ineens zin heb om een plaat te kopen, kijk ik altijd welke platen van mijn wanted-lijst de verkoper nog meer heeft. Dat is het voordeel van zo'n lijst, je ziet gelijk welke de verkoper nog meer heeft. Vorige week nog 5 LP's besteld en betaald, helaas was 1 toch niet op voorraad, daarvan heb ik het geld terug gekregen. De rest is vanmiddag aangekomen, vanavond weer eens de ultrasoonreniger aanslingeren. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rens1967 op 09-09-2026 15:45 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39
Inmiddels door EU regels al meerdere verkopers tegengekomen die niet meer naar NL versturen vanwege het op moeten geven van wat ze gebruiken als verpakking, daaronder ook winkels die naast op Discogs aanwezig te zijn ook een eigen website hebben. Het wordt er zo niet makkelijker op.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 13:58
Vandaag weer via Discogs binnen gekregen:
Hifi Karajan 1 en 2. Tussen de LP's van mijn ouders zat deel 3 (liggend), die ooit door mijn opa is gekocht. Ik kan mij herinneren dat hij Karajan een van de beste dirigenten vond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziC3OBzaqG9HycThDPukXjx_FV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9kVW5307kThnvs92R6frNCO.jpg?f=fotoalbum_large

En verder 2 LP's van Feargal Sharkey en Living in a Box

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDtzAkBl632KcDgA8Yb6OVgHAjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rARyENwHYV809LIbLtoQLzwK.jpg?f=fotoalbum_large

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:26
gewoon bestellen en meteen betalen, dat gaat altijd wel goed. Als iemand anders de plaat heeft gekocht, dan wordt dan wel verwijderd uit Discogs. Dat is gewoon goed geregeld! De verkopers hoeven niet handmatig voorraadbeheer te doen (wel lokaal, maar niet digitaal). Ik heb vorige maand daar ongeveer 50 vinyl records gekocht en daar was, afgezien van regelmatig overgrading, verder niets mis mee.

Ik heb inmiddels redelijk goede contacten met handelaren opgebouwd, als het goed is kan ik deze week alle eerste persingen van deep purple, led, black sabbath, iron maiden (en nog een paar bands die ik volg) compleet maken. Ik krijg tegenwoordig eerste keus als ze partijen hebben. Moet ik wel 50 records ofzo per keer afnemen :) (voor mijn persoonlijke collectie wil ik duitse/ nl persingen. Ik ga niet voor de unieke UK pressings per se. Die zijn echt te duur.

Maar ik heb wel een paar mooie verder, Led Zeppelin 1 , uk pressing (version 8) in near mint uit 1969 ben ik heel erg blij mee :) En was maar 100 euro.

Voor metal fans kan ik trouwens Henk van No Dust Records in Wezep aanraden, goede prijs en heel veel keuze. En ook gewoon een aardige kerel! Bij Henk nog een mooie plaat van Holocaust opgepakt, en via marktplaats, voor maar 60 euro, een eerste pressing in GOEDE conditie van Slayer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcEZ2x34bEspjkrkPM9oQ6dQ6Qw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSl5QusAPqaw8UXuD60buB7q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnf1DCyI99H_xs6WtAjwCOXnQDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4gbw39Js4Cg4ccaqYAy7PnE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IAY-1pbALWLFQp6B6AKojyLG-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z3xUFQ1HCpn3ynvIWu1VBEl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Adlermann op 09-09-2026 21:27 ]

Artificial Intentionality is only a simulation. Strong AI will not exist.

• SE USER
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 19:33
Adlermann schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:20:
[...]

gewoon bestellen en meteen betalen, dat gaat altijd wel goed. Als iemand anders de plaat heeft gekocht, dan wordt dan wel verwijderd uit Discogs. Dat is gewoon goed geregeld! De verkopers hoeven niet handmatig voorraadbeheer te doen (wel lokaal, maar niet digitaal). Ik heb vorige maand daar ongeveer 50 vinyl records gekocht en daar was, afgezien van regelmatig overgrading, verder niets mis mee.

Ik heb inmiddels redelijk goede contacten met handelaren opgebouwd, als het goed is kan ik deze week alle eerste persingen van deep purple, led, black sabbath, iron maiden (en nog een paar bands die ik volg) compleet maken. Ik krijg tegenwoordig eerste keus als ze partijen hebben. Moet ik wel 50 records ofzo per keer afnemen :) (voor mijn persoonlijke collectie wil ik duitse/ nl persingen. Ik ga niet voor de unieke UK pressings per se. Die zijn echt te duur.

Maar ik heb wel een paar mooie verder, Led Zeppelin 1 , uk pressing (version 8) in near mint uit 1969 ben ik heel erg blij mee :) En was maar 100 euro.

Voor metal fans kan ik trouwens Henk van No Dust Records in Wezep aanraden, goede prijs en heel veel keuze. En ook gewoon een aardige kerel! Bij Henk nog een mooie plaat van Holocaust opgepakt, en via marktplaats, voor maar 60 euro, een eerste pressing in GOEDE conditie van Slayer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah ok, bedankt voor de heldere uitleg.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Rens1967 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 19:18:
Vandaag weer via Discogs binnen gekregen:
Hifi Karajan 1 en 2. Tussen de LP's van mijn ouders zat deel 3 (liggend), die ooit door mijn opa is gekocht. Ik kan mij herinneren dat hij Karajan een van de beste dirigenten vond.

[Afbeelding]
d:)b

Ik heb ook nog het nodige aan 'Von Karajan', op vinyl, o.a. alle symfonieën van Beethoven, etc.

Ja, als ik het allemaal nou weer zou vinden... ik kan echt een heleboel LP's niet vinden momenteel. :(

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Malle-piet
Bij de bouwmarkt 2 platen multiplex op maar gratis gekregen, zelf vilt gekocht, afwerklatjes en wasmachine dempers. Tussen de 2 platen vlit geplaatst en niet aan elkaar verbonden door de platen koud op elkaar te plaatsen met het vilt ertussen, dempers tussen meubel en plateau.

Ik moet nu wel heel hard stampen, maar het geeft niets meer door, mooi rustig en open geluidsbeeld op de koop toe.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QgBWHzpXW7hbQNqejBEQ-sNU48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jex3Pu0YBej1WGYWEZPSDEB.jpg?f=fotoalbum_large

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:56

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

LPs die op mekaar liggen plat :X

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• The Eagle

The Eagle

Had ie inmiddels wellicht ook gewoon als demping in kunnen zetten, niet heel goed voor het vinyl idd :X

• Malle-piet
Zijn oude meuk lp’s, de rest staat in de kast😉

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:37
Zo erg is het ook weer niet. Lp's kunnen prima jaren lang gestapeld zijn, mits je er geen 20 op elkaar legt. Maar vertikaal is wel praktischer :p
Flapperbol schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 00:13:
Lp's kunnen prima jaren lang gestapeld zijn,
Maar waarom zou je het doen?
Net als LP's die schuin in een kast staan....
Ik bedoel, er is inderdaad geen harde limiet van x aantal LP's voor x aantal dagen, er spelen zoveel factoren een rol (temperatuur, gewicht, hoek whatever), maar feit is dat zowel LP's schuin in een kast als plat op elkaar bewaren warps veroorzaakt, en Lp's recht (verticaal), goed ondersteund en niet te krap dat niet veroorzaakt.
En warps zijn best wel snel hoorbaar en wanneer hoorbaar worden ze altijd als storend ervaren (dus geen smaakkwestie zoals thd oid.)
Ik zou ze ook niet op een (warme?) versterker (zo te zien) leggen :P
Goed, als het platen zijn waar je niets om geeft maakt het natuurlijk niets uit.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2026 01:14 ]

• Malle-piet
Die versterker is een versterker die gebruikt wordt om het geluid van de TV te verbeteren, maar de TV staat hooguit over de avond nog geen uurtje aan en overdag al helemaal niet, komt ook nauwelijks warmte vanaf.

Ik heb ze rechtop staan en het overgrote deel staat rechtop in kratten op een droge warme zolder.

• Malle-piet
Malle-piet schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:59:
Bij de bouwmarkt 2 platen multiplex op maar gratis gekregen, zelf vilt gekocht, afwerklatjes en wasmachine dempers. Tussen de 2 platen vlit geplaatst en niet aan elkaar verbonden door de platen koud op elkaar te plaatsen met het vilt ertussen, dempers tussen meubel en plateau.

Ik moet nu wel heel hard stampen, maar het geeft niets meer door, mooi rustig en open geluidsbeeld op de koop toe.[Afbeelding]
Gisteren even lekker geluisterd en zelfs mijn vrouw die bijzonder nuchter is, stopte met lezen en zei “wat klinkt het anders, ruimtelijk en kalm”. En dat klopt ook, kalm als de muziek zo is en ritmisch wanneer het zo bedoeld is, heel makkelijk te volgen en instrumenten duidelijk te onderscheiden en vooral de basloopjes. Het laag is vol en vol van detail, een volledig voor mij natuurlijk geheel waar ik nieuwe dingen in ontdek die nooit opgevallen waren, een goede upgrade mag ik wel vinden.

• Adlermann
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Ik van Discogs terug naar marktplaats gegaan. Stiekem kun je daar betere deals sluiten, maar wel hoger risico op slechtere kwaliteit soms. Maar gaat meestal goed. Echter, ik gisteravond heel fanatiek bij kopers biedingen doen, en sommigen niet al te best, maar ook niet slecht. Ik ging er vanuit, ik krijg niet alles. Lang verhaal kort, kon net 1000 euro overmaken van de spaarrekening naar de betaalrekening. Blijkbaar als je er 15 per keer koopt accepteren ze op marktplaats ook niet markt-conform.

(veel had ik ook her en der al wel, maar er komt veel vinyl aan de aankomende week).

Ik heb black sabbath nu geheel in eerste pressing compleet (technisch een paar 2e persingen, maar met stampers van van de eerste persing). Maar ook veel dubbel. Ik heb slayer tot en met south of heaven compleet op road runner, metal blade of Geffen. Iron Maiden tot en met seventh son op eerste persing compleet. Led Zeppelin tot en met Houses of the Holy compleet (waar van mijn led 1 in near mint is, version 7-8). Maar ook een paar dubbele.

En dan een hele boel zoals Tokyo Blade, Cloven Hoof, Venom, Angel Witch, WitchFynde, etc etc. Maar daar moet ik nog even kijken wat ik allemaal daarvan wil kopen. Und so Weiter.

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
@Adlermann Die Led Zeppelin is dan toch hopelijk wel met oranje letters ipv de 1e pressing die met turquoise letters was.

Die 1e is met turuoise letters is erg duur, dus €100 zal dan wel voor de oranje letters zijn.

Ik heb die 1e UK pressing hier wel in de kast staan. Erg trots op ook.

Rib uit mijn lijf toendertijd, maar is het waard geweest omdat de prijzen bleven stijgen. En het dus een goede investering is geweest.

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• Adlermann
Viking Kvinne schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:46:
@Adlermann Die Led Zeppelin is dan toch hopelijk wel met oranje letters ipv de 1e pressing die met turquoise letters was.

Die 1e is met turuoise letters is erg duur, dus €100 zal dan wel voor de oranje letters zijn.

Ik heb die 1e UK pressing hier wel in de kast staan. Erg trots op ook.

Rib uit mijn lijf toendertijd, maar is het waard geweest omdat de prijzen bleven stijgen. En het dus een goede investering is geweest.
Ja, dat is de oranje letters (version 7-8 ook ergens). Ik heb weer zo'n tussenversie die net niet in een echte 'version' past. Maar een hele goede deal opgekregen, waarde is wel iets hoger (eerder 300). Maar de hoes is nog volledig glimmend, 'geen' gebruikssporen, de rug nog leesbaar, etc. En het vinyl is nog heel mooi stil. De reden waarom hij ook zo relatief goedkoop was is er minuscuul op de achterkant initials staan, en dat is voor de hoes een downgrade naar VG+. Maar verder gewoon als nieuw (daarom '' om geen heen)

Ik ben zelf het meest blij met m'n master of reality (nl pressing), want ik heb de poster in EX (ongebruikte) conditie erbij zitten. 59 euro, de verkoper haalde zelfs de poster er nog uit in de winkel en riep trots: ongebruikt, dat zie je nooit!. Ik wist niet hoe snel ik moest afrekenen (alleen die poster is al 'goud' waard.)

[ Voor 8% gewijzigd door Adlermann op 12-09-2026 13:41 ]

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Viking Kvinne

🏳️‍🌈🇳🇴🏳️‍⚧️

Topicstarter
@Adlermann Wat Led Zeppelin aangaat, heb ik ook nog twee speciale 7'' singles van ze.

Stairway to Heaven/ Whole lotta Love. LZ3 met platenmaatschappij stencil, 2 van in totaal 150 stuks, weggegeven aan zakenrelaties toendertijd.

In mint staat

In mijn jukebox zit ook een StH/WlL LZ3 , maar dat is een fake op hemelsblauw vinyl. Die draai ik dus gewoon.

❤️ 🇳🇴 ᛗᚨᚱᛁᚲᚨ

• Adlermann
Viking Kvinne schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:16:
@Adlermann Wat Led Zeppelin aangaat, heb ik ook nog twee speciale 7'' singles van ze.

Stairway to Heaven/ Whole lotta Love. LZ3 met platenmaatschappij stencil, 2 van in totaal 150 stuks, weggegeven aan zakenrelaties toendertijd.

In mint staat

In mijn jukebox zit ook een StH/WlL LZ3 , maar dat is een fake op hemelsblauw vinyl. Die draai ik dus gewoon.
Ik heb nog 2 Japanse singles van deep purple. Leuk verhaal, die zaten als 'extra' van een lp die ik in Japan had gekocht bij een veiling. Dus ik trek 1 van die singles open en zodra ik dat plastic opendoe realiseer ik me: dit is nog uit 1972 en nog nooit open geweest. Zojuist new old stock open gemaakt van highway star, Japanese pressing van de singel uit 1972 :). Whoops. De andere zit nog dicht. Maar an zich wel leuk, want de inserts even beken, 53 jaar oud papier nog spierwit en gewoon nieuw. Dat was wel geinig. Maar ik denk dat ik ze weg doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOaSwQq9_lGOICEpy0RjdWQpOfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3PdnImxRNcP9EffF4gjFPXA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Adlermann op 12-09-2026 16:42 ]

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 13:40
Eindelijk mijn Dual 505-2 met kuren kunnen verkopen. De koper bleek Dr. Dual te zijn, altijd fijn als de spullen die je verkoopt goed terecht komen.

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 17:03
mr_petit schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 20:17:
[...]

Je kan er ook aan denken om je tafel zo aan te passen dat je voor weinig een SME style base erop kan zetten.
Dan ben je heel flexibel qua armen, maar ook qua uitlijning is het gemakkelijker.
Dan bedoel ik dus zoiets (verkrijgbaar in allerlei diameters voor verschillende armen):
https://nl.aliexpress.com/item/1005011786714019.html
[Afbeelding]
Bij uitlijnen zeer makkelijk omdat je je element gewoon ergens in de slots vastschroeft en de hele basis heen en weer schuift (gaat heel soepel) om de juiste uitlijning te krijgen.
Je zal dan in het deck het originele gat als een ovaal moeten uitzagen/freezen, maar voor de rest schroef je 'm er dan natuurlijk gewoon in.
Als je een heel dik plateau gaat monteren, dan kan je ook aluminium spacers voor die sme mounts krijgen om je arm hoger te krijgen zonder dat de montagepen van de arm helemaal op de uiterste stand vastgeschroefd hoeft te worden (stabieler)
Late reactie maar ik ga hier zeker naar kijken. Zat er al aan te denken om echt op een andere plek een gat te boren maar dit lijkt mij handiger.

• ivo1969
Roderiktweaker schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:49:
Eindelijk mijn Dual 505-2 met kuren kunnen verkopen. De koper bleek Dr. Dual te zijn, altijd fijn als de spullen die je verkoopt goed terecht komen.
Sander heeft een 505 zo gefixt , trouwens een 505 met kuren dat kan dus nooit veel zijn dan een condensator, pitch riem, snaar of wat oud vet.
Als iets een werkpaard is dan is het wel een 505

• Malle-piet
Nog even bezig geweest met afstellen van het lateral gewichtje aan de zijkant van het draaipunt van de arm, precies zo uitgevoerd zoals de handleiding schrijft, maar de arm blijft terugkeren naar begin positie. Het lateral gewichtje eraf gehaald en blijft de arm keurig zwevend hangen zonder zich naar links of rechts te verplaatsen, alles opnieuw afgesteld zonder het lateral gewichtje en tot 90mu spoortest geen vervorming, ik ben tevreden zo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD5WQkDQsT0PHJXFj9FB7Q9n93M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tgk7Xn8dbtMmqqTw4rqHGBh.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:03
Staat je DT wel 100% vlak en doet de anti skating echt niets als hij op 0 staat?

• Malle-piet
Duclaasie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:58:
Staat je DT wel 100% vlak en doet de anti skating echt niets als hij op 0 staat?
De procedure is idd eerst 100% horizontaal zetten (check) armgewicht op 0 zodat de arm mooi in balans hangt (check), dan de anti-skating op 0 zetten (check). De draaitafel 45 graden aan de achterzijde omhoog zetten, dan zou de arm rustig in het midden moeten blijven hangen, zonder zich naar links of rechts te verplaatsen, anders het lateraal gewicht verschuiven. Dat hebbende gedaan blijft hoe dan ook de arm naar het beginpunt terugkeren, het lateraal gewicht verwijderd en de arm hangt keurig in balans in het midden.

Met de testplaat de ant-skating afgesteld en bij 90mu had ik iets vervorming, met de anti-skating iets te verstellen viel de vervorming weg. Als ik tijdens de test de antiskating op 0 zet gaat de vervorming naar 1 zijde op de koptelefoon, dus die werkt wel.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Mocht je een bericht kwijt zijn; de discussie over subwoofers is verplaatst naar een eigen aankoopadviestopic, alhier: Heeft het meerwaarde om een subwoofer te kopen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tyDLKXEqa95AFdv3va8OOAP2rc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN6yp4RriqaIKjSv0kTYxT9O.jpg?f=fotoalbum_large

Een upgrade voor mijn woonkamer set, de NAD PP2e, ter vervanging van een cheap ass behringer pre amp die nu en dan wat brom had.. Ik overweeg de Thorens trouwens te vervangen door een SL1200 MK2. Naar mijn aanvoelen is die een stuk stabieler en handiger in gebruik. dat ik daardoor een reserve SL1200 MK2 heb speelt eigenlijk ook wel mee...

[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 15-09-2026 13:49 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• ivo1969
Waarom perse een SL1200MK2?? , die staat hier nog ergens werkeloos te staan, draai persoonlijk liever met andere platenspelers.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Omdat ik ook DJ en dan is het prettig om een reserve exemplaar te hebben. Als je ff terugleest zie je dat ik er nu eentje heb die stuk is, waardoor ik op dat vlak nu niets meer kan. Dat wil ik in de toekomst kunnen opvangen, met een reserve exemplaar.

Om dat verhaal verder te gaan... na uitmeten blijkt de voeding stuk, een nieuwe voeding is onderweg.

[ Voor 16% gewijzigd door Yalopa op 15-09-2026 15:53 ]

• ivo1969
Yalopa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:52:
Omdat ik ook DJ en dan is het prettig om een reserve exemplaar te hebben. Als je ff terugleest zie je dat ik er nu eentje heb die stuk is, waardoor ik op dat vlak nu niets meer kan. Dat wil ik in de toekomst kunnen opvangen, met een reserve exemplaar.

Om dat verhaal verder te gaan... na uitmeten blijkt de voeding stuk, een nieuwe voeding is onderweg.
Tja ik lees niet alles terug nee en niet gelezen dat je ook voor DJ gebruik hebt .

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

geen probleem hoor, ik lees ook niet alles terug, maar dat is het verhaal :)

Deze advertentie liet mij toch wel lachen....
https://www.marktplaats.n...direct-drive-denon-dl-160

• Malle-piet
Ik ga vanaf morgen een proef doen met een 100% linnen doek de statische lading op vinyl te neutraliseren, linnen als zuiver natuur product verbreekt statische lading. Doe maar eens een zoektocht naar linnen en statisch electriciteit, kost weinig om het te proberen met hopelijk een goede uitkomst.

• Duclaasie
Ik denk dat die DT de andere kant op draait… Gewoon heen gaan en vragen of hij een paar platen wil draaien 😂

• Malle-piet
Foto nr5, naald in goede staat?🤣

• nineball
  • Laatst online: 18:54
Duclaasie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat die DT de andere kant op draait… Gewoon heen gaan en vragen of hij een paar platen wil draaien 😂
Hahaaa, dat kan toch niet! Wat erg.
nineball schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:18:
[...]

Hahaaa, dat kan toch niet! Wat erg.
Ik heb zo'n idee dat in dit geval z'n element gesneuveld is doordat hij er foto's van ging maken en hij het gewoon nog niet door heeft.
Of dat iemand anders die foto's maakte en het element molde.
Nu is het iig niets meer waard. Een DL-160 is vaak niet de kosten van het retippen waard, tenzij je dat zelf doet (en dus zelf een retipper bent), maar ook dan nog, nieuwe cantilevers/naalden zijn alleen maar echt goedkoop als je grote hoeveelheden koopt (25 stuks oid en meer)

• nineball
mr_petit schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb zo'n idee dat in dit geval z'n element gesneuveld is doordat hij er foto's van ging maken en hij het gewoon nog niet door heeft.
Of dat iemand anders die foto's maakte en het element molde.
Nu is het iig niets meer waard. Een DL-160 is vaak niet de kosten van het retippen waard, tenzij je dat zelf doet (en dus zelf een retipper bent), maar ook dan nog, nieuwe cantilevers/naalden zijn alleen maar echt goedkoop als je grote hoeveelheden koopt (25 stuks oid en meer)
Gezien zijn overige advertenties heeft ie gewoon de ballen verstand van platenspelers.

• JimmyNL
Ik heb hem een berichtje gestuurd, hij geeft aan dat hij het niet gezien had en legt de schuld bij zijn kinderen 😂. Prijs wordt aangepast.

• Adlermann
JimmyNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:10:
Ik heb hem een berichtje gestuurd, hij geeft aan dat hij het niet gezien had en legt de schuld bij zijn kinderen 😂. Prijs wordt aangepast.
Je had gewoon langs moeten gaan om hem te luisteren voor de koop en popcorn meenemen.

• Duclaasie
Adlermann schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:12:
[...]

Je had gewoon langs moeten gaan om hem te luisteren voor de koop en popcorn meenemen.
Precies dat!

• JimmyNL
Hahaha ja, dat zou ook wel grappig zijn geweest. En dan zeker een plaat van Judast Priest meenemen om te proberen? 🤣😈

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Breaking the law needle

• Adlermann
Als het goed is komt vandaag mijn Black Sabbath Vol. 4 op Vertigo Swirl UK (first pressing) binnen. Ik ben benieuwd of het de 'hype' waard is. De sleeve was matig, dus hij was niet al te duur. Daarnaast online gekocht bij een bedrijf, dus ik heb gewoon koop of stand. Als hij crap is gaat hij gewoon retour voor die 100 euro. Maar ik ben wel benieuwd.

Ik moet zegen, ik heb vol.4 op een hele vroege nems (utopia) en die klinkt al best aardig en is verder in near mint (inclusief origineel boekje in de sleeve (4 page).

Inmiddels heb ik mijn Black Sabbath redelijk compleet op eerste persingen (meeste gewoon Duitsland). En ook dik in vg+ tot NM. Kost soms wel wat pogingen helaas, en marktplaats levert eigenlijk de beste resultaten. Maar er zitten ook veel 'duds' bij vanaf marktplaats.

• nineball
JimmyNL schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:10:
Heeft ie netjes aangepast, te goeder trouw in ieder geval. Ik heb laatst een nette 160 gekocht voor 130 euro dus zijn aanpassing lijkt me wel ok. Mooie draaitafel verder.
Adlermann schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:12:
[...]
Bij echte interesse moet je natuurlijk niets van tevoren zeggen en het als een keihard onderhandelingspunt gaan gebruiken.

Maar er wordt al flink op geboden. €500 door een handelaar.
Op zich een leuke vintage speler, maar of ie dat ook echt waard is?
Mijn CEC BD-7000 heeft ook een plateau van 1,7kg, en die kan je, als die wordt aangeboden (zeldzaam, net als deze) vaak wel voor €150 oid krijgen, of nog minder.

En in 1e instantie zit bij deze de originele headshell er al niet op. Dat is best wel een gemis omdat de originele headshell azimuthverstelling had.
Aan de andere kant...ik liep laatst sinds een hele lange tijd weer eens een high end audiozaak binnen (audiotemple Zwolle), en verbaas me toch weer over de prijzen. Onder de €1000 heb je gewoon heel weinig, en wat je krijgt is gewoon vrij licht en simpel. Dan heb je echt het gevoel dat je toch wat kwaliteit mist.
En het duurdere spul...dat is vooral heel erg duur :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 16-09-2026 17:25 ]

• ivo1969
Prijzen schieten inderdaad enorm omhoog , maar dat hij het van de naald niet had gezien??
Verder wat is de historie van de platenspeler? Onderhoud??
En verder inderdaad niet de originele Headshell dag had ik al gezien.
Maar goed het is wel een platenspeler welke gebouwd is als een tank

• Duclaasie
mr_petit schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:22:
[...]

Bij echte interesse moet je natuurlijk niets van tevoren zeggen en het als een keihard onderhandelingspunt gaan gebruiken.

Maar er wordt al flink op geboden. €500 door een handelaar.
Op zich een leuke vintage speler, maar of ie dat ook echt waard is?
Mijn CEC BD-7000 heeft ook een plateau van 1,7kg, en die kan je, als die wordt aangeboden (zeldzaam, net als deze) vaak wel voor €150 oid krijgen, of nog minder.

En in 1e instantie zit bij deze de originele headshell er al niet op. Dat is best wel een gemis omdat de originele headshell azimuthverstelling had.
Aan de andere kant...ik liep laatst sinds een hele lange tijd weer eens een high end audiozaak binnen (audiotemple Zwolle), en verbaas me toch weer over de prijzen. Onder de €1000 heb je gewoon heel weinig, en wat je krijgt is gewoon vrij licht en simpel. Dan heb je echt het gevoel dat je toch wat kwaliteit mist.
En het duurdere spul...dat is vooral heel erg duur :+
Dan noem je ook wel een zaak 🤐
ivo1969 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:32:
Maar goed het is wel een platenspeler welke gebouwd is als een tank
Wat ik een beetje raar vind, is dat een tijdje geleden (1 of 2 jaar), er een Hitachi HT-840 in hele goede staat echt een hele tijd te koop heeft gestaan, en denk ik voor iets van €400 weg is gegaan.
En ik acht die speler nog wat hoger dan deze sansui (zwaarder, arm is echt los, dus met din connector onderaan etc). Meer een sr-929 concurrent, maar dan minder bekend. Dus wat dat betreft is deze sr-838 wellicht ook wat overhyped.

• Malle-piet
Die audiotemple is wel heel prijzig zeg! 8)7
Malle-piet schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:10:
Die audiotemple is wel heel prijzig zeg! 8)7
Ze hebben vooral dure spullen staan.
Ze hebben ook wel een aantal projects etc, en die prijzen zijn gewoon vergelijkbaar met andere winkels. Het enige wat ik daar zag was tafels van het merk auris. Dat had ik nog nooit gezien.
De goedkopere tafels van dat merk lijken een beetje op project. verschillen zitten in kleine details; AS met een zo'n hendeltje ipv touwtje dat soort dingetjes.
Ik zocht eigenlijk naar een goed vergelijk tussen bijv. een thorens TD403 tov een technics sl1500c of zoiets, maar beide tafels hadden ze niet opgesteld staan. Niet dat ik in de markt ben, maar meer uit algemene interesse.
Wel een leuk gesprek gehad met de bedrijfsleider.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 16-09-2026 18:28 ]

• The Eagle

The Eagle

• Fred G.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-09 15:00
Malle-piet schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:44:
Dit is een link naar een protactor calculator, zeer handig voor elk element op elke draaitafel af te stellen Protactor generator
Vraagje, in hoeverre maakt t uit als mijn geval mijn Dual 604 niet in het lijstje staat?

• Malle-piet
Ik had mijn element met de Bearwald protactor afgesteld en afgelopen week met de protactor uit de calculator en kwam keurig overeen met elkaar. Dit sluit natuurlijk niet uit dat andere merken en type draaitafels wel kleine verschillen opgemerkt zouden kunnen worden. In jou geval zou ik de Bearwald versie nemen, die gebruikte en adviseerde Henk uit Sneek mij toentertijd al.
Fred G. schreef op donderdag 17 september 2026 @ 00:51:
[...]

Vraagje, in hoeverre maakt t uit als mijn geval mijn Dual 604 niet in het lijstje staat?
Malle-piet schreef op donderdag 17 september 2026 @ 05:53: In jou geval zou ik de Bearwald versie nemen,
Hij weet waarschijnlijk zijn spindle-pivot afstand niet (staat ook niet in de service manual/gebruiksaanwijzing), dus kan hij geen boogprotractor maken/printen.
Dat is wat hij waarschijnlijk wil.
Die 'dual CS series' preset heeft in ieder geval andere specs dan zijn 604
Ook wel eens aangeduid als cs604, maar al die CS series nummers in die preset zijn allemaal moderne duals.
De effectieve lengte komt wel enigzins overeen, maar de offsethoek is anders (24gr tov 25gr), dus de spindle-pivot afstand is ook anders.

Je kan natuurlijk altijd wel een 2 punts protractor gebruiken, maar die zijn wat lastiger.

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 07:31
Net geweest. Inderdaad de moeite waarde als je een beetje in de buurt woont: https://www.parkstadrecordshop.nl/. Moet nog eens terug, zo veel.....

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 21:31
Even een vraagje van een complete nono op vinyl (behalve dan dat ik mijn 1985 Technics draaitafel NOOIT weg had moeten doen, net als bijbehorende versterker etc. nou ja, de platen collectie heb ik gelukkig nooit weg gedaan.

In het kort: Ik heb uit een erfenis boedel een Philips 22GA 160 met (waarschijnlijk) een keramisch element.

Om deze op mijn Sonos ecosysteem aan te sluiten heb ik het volgende:
  • raspberry pi
  • behringer ufo202 met phono ingang (vrij simpel kaartje dat netjes een line in omzet naar USB)
  • icecast2
  • darkice
het geheel streamed inderdaad netjes in 320kbps naar de Sonos.

Alleen... geluid klinkt nog blikkerig, zeker niet zoals ik mijn oude analoge systeem herinner (diepe bas van b.v. Genesis etc).

Nu staat er in de kleine lettertjes van de Behringer kaart:pm.: De PHONO-inputs ondersteunen alleen magneto-dynamische (MD) opneemelementen. Deze komen het meest voor, dus tenzij u weet dat uw speler gebruik maakt van een moving coil- (MC-) element, kunt u ervan uitgaan dat uw systeem zal werken.

Van diverse sites lees ik dat die keramische elementen voldoende spanning zouden moeten geven voor een normale input (nou niet dus, ik moet 'm echt op phono zetten)

iemand een idee voor een beter geluid?

• The Eagle

The Eagle

De vraag is een beetje welk element er onder zit. Zal vast iets van een nummertje op staan. Is standaard kennelijk idd een keramisch element, das niet perse goed voor je platen lees ik.
Wat meer info: https://forum-mfbfreaks.n...26e46db45ef23aa16#p128502

Ander element kan (als je het kunt vinden), maar je voorversterking klopt nu ook niet. Moet dus best wel wat centjes in om dat goed te laten werken aan element, preamp of beiden. En dat terwijl de speler zelf niet zo heel veel waard is, zeg 50-100 euro.
De vraag is of je er zoiets in wilt steken.

Btw: https://pickupnaald.nl/pa...c3Q35uJwQM6MrCTSisFEiLLPC
Keramische elementen worden veel toegepast in die moderne alles in een goedkope setjes. Die staan er ook om bekend dat ze je platen slopen...

Heel eerlijk: ik zou een geheel ander alternatief zoeken om je kostbare platen te draaien :)

Het keramisch element is inderdaad verreweg de grootste boosdoener in deze setup. Bij een keramisch element is er geen sprake van Hi-Fi, dit was in de jaren 70 al een bekend gegeven. Vervangen door een MM-element (of MD-element zoals Philips het in die tijd noemde) is volgens mij niet mogelijk, omdat Philips hiervoor geen optie leverde en het om een merkspecifiek Philips klik-systeem gaat.

Je beste optie is naar mijn mening dus een fatsoenlijke platenspeler kopen met een MM-element. De keuze is reuze op marktplaats. Nieuw uiteraard ook, maar marktplaats levert verreweg het meeste bang-for-the-buck.

Daarna zal je waarschijnlijk ook je voorversterking wel willen upgraden, maar dat is in principe een minder grote vooruitgang dan het gigantische verschil tussen een keramische en MM afspeelunit. (Die behringer ufo202 is niet zo slecht als je misschien zou denken, in ieder geval niet slechter dan de meeste ingebouwde phono-pre's die je bij nieuwe platenspelers aan zult treffen.)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 19-09-2026 09:50 ]

• Duclaasie
Het meeste is al wel gezegd, maar doe jezelf en je platen een plezier en speel ze met deze platenspeler en element niet af.

• Malle-piet
Op een kleine plaatselijke platenbeurs geweest en toch 2 LP’s van CCR kunnen scoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC1AA984wqsF0j0j3fgGyc2sing=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ohBHNkrn9cDGDRqHc1nOX2B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2JH16pAgS8dXjHCvQLCrEXlskk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inE5lzL7bSTwaMF5NsE54soR.jpg?f=fotoalbum_large

• Adlermann
Malle-piet schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:03:
Op een kleine plaatselijke platenbeurs geweest en toch 2 LP’s van CCR kunnen scoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik wilde vandaag nog naar Kampen rijden, (daar is ook een platenbeurs). Maar helemaal vergeten. Dan volgende week maar eventueel naar Deventer. Maar mijn budget is even op. Ik heb mijn UK first pressing van Vol 4. (porky) teruggestuurd, want die was volledig over graded. Maar ik heb nu wel gehoord hoe awesome die is, dus nu heb ik de flappen maar gepakt en ben ik in een bidding war op ebay (met buyer protection, en dat zit daar ook wel goed) voor een zoenaamde 'near mint' (dat moet ik nog maar even zien, maar de fotos zagen er heel goed uit. En het boekje was ook nog helemaal intact. Als het een goede vg+ is ben ik blij. Maar dat kan me weleens 500 euro gaan kosten.

[edit]

Hij is voor iets boven de 477 weggegaan, mijn max bod was 475. En dit vond ik eigenlijk al teveel. Maar ugh, het was maar 1 koper die het op heeft gedreven van 224 naar 477. So close.

Nu 1000 euro gezet voor een RL led 2 Monarch (en daarvoor gaat hij niet weg, eerder 3000, 4000). Maar voor 1000 euro wil ik een gokje wagen en dan weer verkopen :)

[ Voor 12% gewijzigd door Adlermann op 20-09-2026 11:53 ]

• Malle-piet
divvid schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 21:31:
Even een vraagje van een complete nono op vinyl (behalve dan dat ik mijn 1985 Technics draaitafel NOOIT weg had moeten doen, net als bijbehorende versterker etc. nou ja, de platen collectie heb ik gelukkig nooit weg gedaan.

In het kort: Ik heb uit een erfenis boedel een Philips 22GA 160 met (waarschijnlijk) een keramisch element.

Om deze op mijn Sonos ecosysteem aan te sluiten heb ik het volgende:
  • raspberry pi
  • behringer ufo202 met phono ingang (vrij simpel kaartje dat netjes een line in omzet naar USB)
  • icecast2
  • darkice
het geheel streamed inderdaad netjes in 320kbps naar de Sonos.

Alleen... geluid klinkt nog blikkerig, zeker niet zoals ik mijn oude analoge systeem herinner (diepe bas van b.v. Genesis etc).

Nu staat er in de kleine lettertjes van de Behringer kaart:pm.: De PHONO-inputs ondersteunen alleen magneto-dynamische (MD) opneemelementen. Deze komen het meest voor, dus tenzij u weet dat uw speler gebruik maakt van een moving coil- (MC-) element, kunt u ervan uitgaan dat uw systeem zal werken.

Van diverse sites lees ik dat die keramische elementen voldoende spanning zouden moeten geven voor een normale input (nou niet dus, ik moet 'm echt op phono zetten)

iemand een idee voor een beter geluid?
Met deze Philips die vroeger ook had, draaide ik letterlijk de platen grijs, was echt een onding, idd koop een goede technics draaitafel met passend element, dit gaat hem niet worden. Bij de weg, deze naalden van philips waren vaak dubbelzijdig, op 1 zijde van het cantilever een keramische naald en andere zijde een naald voor 78 toeren platen, je kon die naald omflippen in de kop.

[ Voor 6% gewijzigd door Malle-piet op 19-09-2026 13:54 ]

• Malle-piet
Adlermann schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:24:
[...]

Ik wilde vandaag nog naar Kampen rijden, (daar is ook een platenbeurs). Maar helemaal vergeten. Dan volgende week maar eventueel naar Deventer. Maar mijn budget is even op. Ik heb mijn UK first pressing van Vol 4. (porky) teruggestuurd, want die was volledig over graded. Maar ik heb nu wel gehoord hoe awesome die is, dus nu heb ik de flappen maar gepakt en ben ik in een bidding war op ebay (met buyer protection, en dat zit daar ook wel goed) voor een zoenaamde 'near mint' (dat moet ik nog maar even zien, maar de fotos zagen er heel goed uit. En het boekje was ook nog helemaal intact. Als het een goede vg+ is ben ik blij. Maar dat kan me weleens 500 euro gaan kosten.
Ik was op deze voor mij plaatselijke beurs, ik had ook nog een een LP van Barrelhouse, maar die had een wobble en sloeg twee keer over, gewoon geld terug gekregen zonder gezeur.

• The Eagle

The Eagle

Vandaag binnen gekomen:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mJlQGqq3LNXG/JyVDxE9/550x521.jpg

Mooi rood vinyl :)
Heb nu de anniversary edities van Joyride, Don't bore us get to the chorus, room service.
En ik zie net dat er binnenkort een gold Edition van Look Sharp uit komt dus die zal er ook wel komen ;)

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:22
Adlermann schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 13:24:
[...]

Hij is voor iets boven de 477 weggegaan, mijn max bod was 475. En dit vond ik eigenlijk al teveel. Maar ugh, het was maar 1 koper die het op heeft gedreven van 224 naar 477. So close.
Dikke kans dat je tegen de verkoper zelf hebt zitten opbieden. Die dus probeert zijn producten zo hoog mogelijk te verkopen, en voorkomen dat hij bij weinig animo tegen een voor hem ongunstige prijs de spullen moet verkopen.
Waarschijnlijk zet de verkoper (of onder een andere naam) deze er eerdaags wéér op. Of je krijgt een berichtje dat de "koper" heeft afgehaakt en dat je hem alsnog kan kopen.

• Adlermann
Pavv schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:37:
[...]

Dikke kans dat je tegen de verkoper zelf hebt zitten opbieden. Die dus probeert zijn producten zo hoog mogelijk te verkopen, en voorkomen dat hij bij weinig animo tegen een voor hem ongunstige prijs de spullen moet verkopen.
Waarschijnlijk zet de verkoper (of onder een andere naam) deze er eerdaags wéér op. Of je krijgt een berichtje dat de "koper" heeft afgehaakt en dat je hem alsnog kan kopen.
Ja, Ik heb de strategie iets aangepast bij een andere verkoper. Op 1 seconde voor het einde een snipe gedaan voor 156 pond (maximale bod was hoger, maar dit werd het). En dat is een goede deal, ben blij. Ook omdat ik per ongeluk een tweede heb gekocht voor 100 euro ook in near mint :) Dus ik kan nu kijke nwel het beste is, eentje terugsturen of verkopen. Marktwaarde van deze vol.4 (met boekje etc er nog in) van uk swirl is behoorlijk hoog verder. Maar ik ben nu wel blij. Ik heb toevallig een behoorlijk slechte versie thuis gehad, maar oh je kon echt horen waarom die porky cut so speciaal is. En nu heb ik er twee ;)

De Robert Ludwig van Led 2 ging weg voor 'maar 900' euro. Mijn max was daar ook 500 (ik ga echt geen 1k uitgeven aan een record). Maar voor 900 euro had ik hem wel weer willen doorverkopen als ie echt in de conditie was die omschreven was. Hij staat op Discogs in die conditie voor 5000 euro....
[edit]

Het zijn professionele (dat helpt) verkopers op eBay, en eBay buyer protection is goed. Als mensen gewoon rare claims doen dan zijn ze of waar, of ik krijg mijn geld volledig terug. Risico is prima te dragen daar.

[ Voor 24% gewijzigd door Adlermann op 20-09-2026 22:35 ]

Pagina: 1 ... 90 91 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.