Cap schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Leuke test! Piano is wel een extreem goede test voor het detecteren van wow & flutter vind ik. Ik heb hem 2x gedaan en kwam op 0.1% uit, met wel een opmerking van "High variability in reversal levels.", maar ik merkte ook dat het me op een gegeven moment wel lang duurde dus dat ik wat te snel ging met mijn keuze voor echt nog eens goed te luisteren. Ik denk dat 0.2% doorgaans een prima grens is voor de wat kritische luisteraar, bij de niet kritische luisteraar zal het vast nog een stukje hoger liggen.
Ja op zich een leuke test, maar het geeft me net zoveel vragen als antwoorden.
De eerste keer dat ik die test deed (met koptelefoon op etc) hoorde ik nergens verschil. Geeneens bij 1,5%, ik dacht zelfs dat die test wellicht een soort van hoax was. Dus daar had ik ook nog naar gevraagd...
Maar daarna ging ik met een andere mindset luisteren (gewoon op laptop luidsprekers nota bene) en toen pas hoorde ik het verschil, als ik waarop ik moest letten (dat was me ook niet verteld). En toen kwam ik dus aan die 0,2%.
Maar het patroon wat ik hoorde als W/F was heel anders dan dat ik verwachtte. Ik lette specifiek op die karakteristieke langzame jengel die een piano vals maakt (bijv vergelijkbaar met die piano in die filipijnse persing van Billy Joel, van @rcor destijds geloof ik).
Maar wat ik hier hoorde was een veel snellere tempoafwijking en regelmatig, wat bepaalde noten als een soort 'vibratoeffect' weergaven en wat ook veel minder hinderlijk was als die jengelende filipijnse piano.
Dus de ene jengel danwel wow danwel flutter is ook de andere niet qua 'irritatiefactor'
Deze sneller vibrato is denk ik om cogging oid te simuleren. Zo'n piano die langzaam loopt te jengelen is denk ik een veel langzamere wow.
Nu zitten in de meeste wow/flutter standaarden ook een soort van wegingscurve:

Maar deze curve die laat die langzamere wow (bijv. de 0,5hz wow) just met 10dB oid lager wegen dan 2hz en snellere wow.
Dus dat sluit imo niet aan op mijn 'irritatiefactor'
Maar het blijkt nog iets gecompliceerder, namelijk het wow/flutter spectrum dat is toegepast:

En dat is dus een heel complex w/f spectrum wat erop zit, waarbij ik denk dat ik die 5Hz piek het meeste hoorde.
Maar dus wel ook met 0,5Hz wow, die ik er niet uitpikte. Ik denk dat daar die wegingscurve dan wellicht ook meer voor is, dat wellicht ons oor minder gevoelig is voor 0,5hz wow dan voor 5hz wow.
Betreffende het kritisch en niet kritisch luisteren heb je ook een heel belangrijk punt te pakken.
1 persoon (die ook 0,2% scoorde) zei dat hij naar 10-12 trials ook vermoeid en verward raakte (dat zag je ook aan de tijd die hij spendeerde aan de trial). Dat geeft dan ook wel aan dat de mindset met hoe je naar zo'n luistertest luistert om bepaalde effecten eruit te halen echt totaal anders is dan hoe je normaal relaxed naar muziek luister. Hij gaf ook aan dat het met sinustonen veel makkelijker zou zijn, maar ja dat heeft ook niets met muziek te maken.
Ik gebruikte zelf een kleine passage (van 2sec oid) met een bepaalde tonenset die ik steeds liet herhalen op bepaalde effecten eruit te halen. Ook dat heeft natuurlijk niets met luisteren naar muziek te maken. Dus de theoretische vraag wat je oor kan waarnemen en wat je waarneemt terwijl je normaal muziek luistert zijn ook in dat licht 2 totaal verschillende dingen.
Dus hoe belangrijk is een bepaalde waarde eigenlijk? en ten opzichte van wat? wat je oor theoretisch kan waarnemen (sinustonen), wat je hoort als je heel gespannen naar muziek luistert wat je amper 10min kan volhouden, of wat je hoort als je heel ontspannen op de bank zit, eventueel zelfs met een boekje erbij oid.
Cap schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:15:
Zo denk ik er ook over, de phone apps zijn prima om te zien of er iets mis is met de draaitafel, en je kan bij de apps die voorzien zijn van een grafische weergave van het verloop van de wow & flutter ook interessante dingen ontdekken wat betreft periodieke w&f per omwenteling, maar de absolute waarde daar moet je niet teveel waarde aan hechten.
Ik vraag me ook af of die apps danwel die sensoren in onze telefoons ΓΌberhaupt een 5hz wow kunnen waarnemen. Ik bedoel, ik heb nog nooit zo'n grafiek van zo'n app gezien dat er echt duidelijk een 5hz wow (of nog sneller) te zien was.
Altijd is de 0,5hz wow (van de rotatie van het plateau) de leidende tempoafwijking echt zonder uitzondering (tenzij een riem loopt te slippen oid)
Er zit altijd wel wat storing op die 0,5hz grafiek, maar imo is daar geen duidelijk repeterend patroon in te herkennen. Dus is dat ruis? of toch echt signaal?
Ook vraag ik me wel eens hoeveel van die 0,5hz sinus echt wow is van het plateau of dat dat zeg maar een soort plaatsingserror van de sensor is, wat dan dus als wow wordt weergegeven.
Maar mijn ervaringen met testplaten zijn ook wisselend, en niet per definitie beter.
Ik bedoel, eigenlijk elke plaat is wel iets concentrisch. En gemeten wordt met een 3150hz toon.
Als die track helemaal aan de buitenkant (30cm) zit (maakt voor w/f als percentage niet uit, maar meer als hoe kort die golflengte is), dan is de golflengte van die toon 0,1662218mm
Als je plaat 0,1mm concentrisch is (dus 0,2mm heen en weer beweegt per ronde), wat imo best wel een hele nette LP is (ik denk dat dat nauwelijks waarneembaar is), dan is de golflengte op het langste punt 0.1662772mm en op het kortste punt 0.1661664mm
Da's al +/-0,033% W/F als ik het goed uitreken, een waarde die de spec van een goede DD is....