• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:20
Nou voor mij is het een lp op zetten op een van mijn dual , Technics , Jobo, micro seiki en luisteren/; genieten.
Meeste muziek luister ik al haar of 50 en weet precies hoe ze moeten klinken. Een kleine afwijking ga je echt niet horen.
Ooit iemand gehad dat platenspeler jengelde ik hoorde het niet. Iemand anders laten luisteren ook niet. Tja wat moet je dan? Stroboscoop schijf erop. Blokjes blijven stil staan , maar toch hoorde hij het nog
Tja je kan het ook willen horen wat er niet is

• ivo1969
D_V schreef op donderdag 23 april 2026 @ 20:40:
[...]

De "RPM WoW" app via een Pixel 6a geeft bij mijn Kenwood KD-7010 deze waardes:

[Afbeelding]
Die apps zijn leuk maar hebben altijd een afwijking , en heb nu een 9a en die doet het hier beter dan met mijn oude 6a , maar dat terzijde
ivo1969 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:34:
Tja je kan het ook willen horen wat er niet is
Ja maar daarom moet je dus ook blind testen. En goed gecontroleerd dat je weet wat voor jengel je introduceert.

Als je blind test dan vallen dat soort mensen mensen die willen horen wat er niet is echt genadeloos door de mand. Maar dat soort mensen doen vaak geeneens mee met blind testen (heilige huisjes).

"man is not truly one, but truly two,"

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:41

D_V

mr_petit schreef op donderdag 23 april 2026 @ 21:19:
[...]
Het is imo trouwens wel zo dat op een gegeven moment een lagere wow of rpm waarde niet meer per sé beter is.
Ja, ik hecht er ook verder geen waarde aan, vond het wel geinig om een keer die app te gebruiken.
Hmm een plate speler vanTechdas met een draaiplateau op basis van een lucht lager... Bijzonder en vooral: wat vinden de kenners hier ervan?

Link:
https://hifi.nl/artikel/3...lateau-op-luchtlager.html

www.discogs.com/collection?user=rcor

• ivo1969
rcor schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:16:
Hmm een plate speler vanTechdas met een draaiplateau op basis van een lucht lager... Bijzonder en vooral: wat vinden de kenners hier ervan?

Link:
Tja wat moet je er van vinden???
Wat vind je er zelf van?

Kijk je kan het zo gek maken als je wilt , maar of het nog tot iets bijdraagt?

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:21

Link:
Mooi spul hoor, alleen de prijzen zijn iets minder grappig. Overigens licht de oorsprong van TechDas bij Micro Seiki. Kijk maar eens naar de overeenkomst met de RX-1500 bijvoorbeeld.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-04 23:22
Van de week een Akai ap306 opgehaald van Marktplaats. Ik heb wel al een paar keer de 206 en 207 gehad maar nog nooit deze met quartz lock. Technisch was er weinig mee aan de hand, alleen heel erg smerig.
Ik heb nieuwe scharnieren besteld, maar de oude even (heel) quick en dirty gerepareerd zodat met z’n kappie open op de foto kon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9du6galAk1L3W8oUmoMx8IyaaK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGGyp2bGfZHMmDzKq1HkLNNd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJMLew7cXl1l00XpLYBEvxsg_K0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYba6pgqSqKwXPxZybpspZzg.jpg?f=fotoalbum_large

Link:
Het is bijzonder en ook bijzonder duur. Sommige dingen zijn zinnig, sommige niet.
Het is wel technologisch behoorlijk geavanceerd.
Maar in die klasse (het losse deck zonder arm kost ca. 30k) zijn er ook zat tafels die veel minder voor dat geld bieden. Ik noem maar die uitgedorste Linn LP12 waar een apple designer wat aan geknutseld had. (en zo zijn er nog veel meer...)
Dus bij heel veel tafels van 30-100k heb ik zoiets van.....is dat het nou? en maar bij een paar heb ik zoiets van,.....veel te duur voor mij, maar als ik 30k moest stukslaan op een tafel zou dit een potentiële kandidaat zijn.
En dit techdas deck zou dat kunnen zijn, mits deze een vacuumplateau heeft. Ik weet niet of deze dat heeft, maar de air force V wèl. (ook hier de link met MS, MS heeft ook vacuumplateaus gehad; achter Techdas schijnt ook een gast te zitten die bij MS heeft gewerkt)
Een andere tafel die ik zou overwegen in deze klasse is de muse 3c van Reed (al kost die geloof ik de helft zonder arm). En dan ook met een Reed arm (die zou ik denk ik ook op een TechDAS V stoppen).
Die 0,03% wow interesseert me niet zoveel zolang deze geen systeem heeft om een plaat uit te lijnen à la wat Nakamichi had vroegah met hun Dragon. Want ook al is je plaat nóg zo goed (en let wel, platen kan je niet uitkiezen, je kan alleen kopen wat de artiest/maatschappij je geeft), excentriciteit van het spindlegat is eigenlijk altijd (aanzienlijk) groter dan die 0,03% wow van het (dit) deck.
Qua luchtlager zijn ze hier niet de enige in. Die zijn er meer, en je hebt natuurlijk ook tafels waar er wel een lagerpin is, maar die dan wel zwevend gehouden wordt door magneten (ik bedoel niet die maglev tafel, die heeft geen lagerpin). Dus wel een pin in een gat, maar de pin raakt niet de bodem (waar normaal de grootste krachten zitten en dus ook de meeste geluiden vandaan komen).
Maar een goed lager geeft veel minder geluid dan wat ooit hoorbaar op een plaat is, dus is het imo niet echt nodig om daar extreem op te gaan ontwikkelen. Het is een manier om extra geld te verdienen, je prijs te verantwoorden, maar niet om de weergave te verbeteren.

Wat dat betreft vind ik dat de audioindustrie op veel zaken tekortschiet om èchte problemen bij het afspelen van platen op te lossen.
Ik zou veel liever een tafel willen zien met excentermeting (à la nakamichi), en dan mèt een vacuumplateau. Die is er nog nooit geweest (al kan je wel een los AT666 vacuumplateau op een Nak leggen natuurlijk).
En dan een tangentiale arm à la Reed 5c. Al heeft die natuurlijk geen biotraceresque resonantiedemping. Dat zou erbij moeten, dan heb je volgens mij ongeveer àlle problemen bij het afspelen van platen gepareerd, wat de tafel/arm betreft dan.
De rest is aan het element.
En natuurlijk hopen dat je favoriete artiest/maatschappij een plaat op de markt zet die een beetje behoorlijk gesneden/geperst is. Daar moet het wel mee beginnen. :+

nineball schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 13:13:
Ik heb nieuwe scharnieren besteld, maar de oude even (heel) quick en dirty gerepareerd zodat met z’n kappie open op de foto kon.
Bakpoeder en secondelijm truck :P
Ik vraag me af of iets als gipspoeder niet veel beter zou zijn (bakpoeder is denk ik gevoelig voor vocht). (ik gebruik dit soort methodes nooit maar wellicht interessant om ooit mee te experimenteren...).

Is zo'n Akai in jouw ogen nou een interessante tafel?
Hij zal ongetwijfeld prima werken maar echt 13 in dozijn zeg maar. Een beetje dezelfde functie in de markt als een pl-12D (prima, werkt, alles zit erop, niet flimsy maar ook geen audiofiele aspiraties) maar dan van de jaren 80. Soms zie ik er bedragen voor gevraagd worden waarvan ik denk...... :? 8)7
Ik vind zelf van Akai eigenlijk alleen de AP 003//5/6 (uit m'n hoofd) enigzins interessant qua styling/materialen/functionaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2026 15:07 ]

• Duclaasie
Ook die Muse 3C hoor ik mindere verhalen over. Voor de een fractie van die prijs kun je met een gemodificeerde Garrard 401 of Lenco L75 minstens net zo ver komen.

Qua arm weet ik het met die tangentiale arm niet zo. Het zijn allemaal weer overgangen en lagers met bijkomende nadelen. Een luchtgelagerde tangentiale arm of een Thales met pivoterende headshell is dan weer een stuk simpeler in uitvoering. Overigens is tangentiaal ook niet heilig, want horizontale en verticale resonantie zijn daar behoorlijk verschillend.

Persoonlijk vind ik een Glanz MH-1000S qua klassieke armen wel interessant en qua modernere ontwerpen een Tri-planar ultimate wel leuk.

• nineball
mr_petit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 15:05:
[...]

Bakpoeder en secondelijm truck :P
Ik vraag me af of iets als gipspoeder niet veel beter zou zijn (bakpoeder is denk ik gevoelig voor vocht). (ik gebruik dit soort methodes nooit maar wellicht interessant om ooit mee te experimenteren...).

Is zo'n Akai in jouw ogen nou een interessante tafel?
Hij zal ongetwijfeld prima werken maar echt 13 in dozijn zeg maar. Een beetje dezelfde functie in de markt als een pl-12D (prima, werkt, alles zit erop, niet flimsy maar ook geen audiofiele aspiraties) maar dan van de jaren 80. Soms zie ik er bedragen voor gevraagd worden waarvan ik denk...... :? 8)7
Ik vind zelf van Akai eigenlijk alleen de AP 003//5/6 (uit m'n hoofd) enigzins interessant qua styling/materialen/functionaliteit.
Ik vind deze spelers heel erg mooi, en niet te vergelijken met een Pioneer 12 wat een simpele snaarspeler is. Dit zit wat mij betreft in de hoek van de Technics dd’s, en die zijn qua prijs nog meer gehyped.

• rajunl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:18
Pavv schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:59:
[...]

Ik ben benieuwd welke plaat je er als eerste op gaat afspelen....
Gefeliciteerd man, mooie speler.
Ik trok als eerst Roxy Music Avalon uit het rek dat was de eerste plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tn7Vefq8P7iJWYEJqPt2l63aMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCPxIRlKNO2rB888yKzO8ray.jpg?f=fotoalbum_large
@rajunl Gefeliciteerd!
En... doet ie het zoals je verwacht en gehoopt had?
Welke wow&flutter heb je gemeten met je telefoon?
Hoe is de staat van de VM95 shibata naald?
En wat zij de beste man nou over die "vd Hul" kabels?
Armlift gaat die netjes gedempt op en neer ipv met een klap, auto lift en stop einde plaat, werkt ook goed?
Zijn de voeten in hoogte verstelbaar, en heb je de speler wel eerst goed waterpas gezet en de naalddruk opnieuw ingesteld voordat je ging spelen? ;)

[ Voor 67% gewijzigd door Cap op 25-04-2026 10:59 ]

nineball schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:38:
[...]

Ik vind deze spelers heel erg mooi, en niet te vergelijken met een Pioneer 12 wat een simpele snaarspeler is. Dit zit wat mij betreft in de hoek van de Technics dd’s, en die zijn qua prijs nog meer gehyped.
Ok, dus meer een SL-D2 concurrent oid?
Interessant (y)
Dat ze dd waren wist ik

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2026 21:56 ]

Ja tuurlijk is die AKAI AP-306 niet een soort Pioneer PL-12D, dat vind ik wel een mank vergelijk hoor, dat is meer een soort Akai AP-002. :)

Inderdaad veel meer een SL-D concurrent, althans de 206.
De 306 is meer een SL-Q concurrent, met voor- en nadelen.
Ik vind de arm minder dan die van Technics SL-Q (die is moderner, lichter, cardanische ophanging). Dus ik zou dan toch altijd voor de Technics SL-Q kiezen.
Maar ik vind de afwerking wel mooier dan die plastic look van de SL-D serie.
Gewoon een nette speler waar geen zotte prijs voor gevraagd moet worden, wat tegenwoordig helaas wel vaker gebeurt.
Zowel die AKAIs als die Technics series hebben helaas wel plastic prut scharnieren. Dat die paar euro extra voor metalen scharnieren niet uit kon is toch wel jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 24-04-2026 22:09 ]

Cap schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:04:
Ja tuurlijk is die AKAI AP-306 niet een soort Pioneer PL-12D, dat vind ik wel een mank vergelijk hoor, dat is meer een soort Akai AP-002. :)
Mijn vergelijk was meer welke positie ze in de markt innamen. Dat schreef ik er ook letterlijk bij. Ik maakte geen technisch vergelijk. Er zit ook iets van 10 jaar tussen. Toen de pl-12d op de markt was, toen waren alleen topmodellen DD. De ap-002 dateert ook uit die jaren 70 periode afaik.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2026 22:22 ]

rajunl schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:25:
[...]

Ik trok als eerst Roxy Music Avalon uit het rek dat was de eerste plaat.
Prima plaat om mee te beginnen d:)b
Lees ook de 'must-haves' door om te ontdekken welke accesoires etc gebruikt kunnen worden om het afspelen van LP's naar een hoger niveau te tillen.
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Vooral het reinigen van platen (als je ze net hebt gekocht) maakt een wereld van verschil. Uiteraard voor gebruikte platen, maar vaak ook voor nieuwe platen.

• nineball
Cap schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:04:

Inderdaad veel meer een SL-D concurrent, althans de 206.
De 306 is meer een SL-Q concurrent, met voor- en nadelen.
Ik vind de arm minder dan die van Technics SL-Q (die is moderner, lichter, cardanische ophanging). Dus ik zou dan toch altijd voor de Technics SL-Q kiezen.
Maar ik vind de afwerking wel mooier dan die plastic look van de SL-D serie.
Gewoon een nette speler waar geen zotte prijs voor gevraagd moet worden, wat tegenwoordig helaas wel vaker gebeurt.
Zowel die AKAIs als die Technics series hebben helaas wel plastic prut scharnieren. Dat die paar euro extra voor metalen scharnieren niet uit kon is toch wel jammer.
Ik denk dat de Technics arm van vergelijkbare spelers beter is, maar die van de Akai is ook niet beroerd. En qua styling val ik gewoon voor deze serie Akai’s. Wat erna kwam, de dd serie, dat vind ik te plastic. De ap206/207/306/307 wordt vaak gestript en dan krijgt de plint een mooie laag fineer. Dat vind ik zelf een beetje over the top, hoewel het soms fraai is uitgevoerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtWX5l9dss5M77JYy-Tg1nIfWyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GZGQ8pmAXya2KVNLKcxrLXx.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
mr_petit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:54:
[...]

Ok, dus meer een SL-D2 concurrent oid?
Interessant (y)
Dat ze dd waren wist ik
Ja of zelfs 1300/1400. Ik heb ooit de eer gehad om van een 1300mk2 die horror-lift te mogen repareren, dat geeft ook een wat andere blik op de kwaliteit van dat spul.
De Akai volautomaten 207 en 307 maar ook de snaar 103 hebben een aparte motor voor de armbesturing, dat zit echt mooi in elkaar. De halfautomaten hebben een simpeler mechanisme, aangedreven door het plateau.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-04 23:54
Vandaag had ik een transparante LP op de draaitafel. Best een mooie combinatie zo met de zilverkleurige Technics. :D
Om de automatische functie te laten werken met transparante en gekleurde LP's heb ik een zwart dopje gemaakt wat over de sensor gaat. Alleen mag ik niet vergeten die er na het afspelen weer af te halen, anders krijg ik bij het afspelen van een single een probleem... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUqWGr32-Eps4Wgu0etxF5nBGN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Smil8FdvlmcxLCecVlnwAjeV.jpg?f=fotoalbum_large

• ivo1969
Rens1967 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:35:
Vandaag had ik een transparante LP op de draaitafel. Best een mooie combinatie zo met de zilverkleurige Technics. :D
Om de automatische functie te laten werken met transparante en gekleurde LP's heb ik een zwart dopje gemaakt wat over de sensor gaat. Alleen mag ik niet vergeten die er na het afspelen weer af te halen, anders krijg ik bij het afspelen van een single een probleem... 8)7
[Afbeelding]
Geinig om te zien hoe tegenwoordig tegen een platenspeler wordt aangekeken 🙃

• ivo1969
nineball schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:18:
[...]

Ja of zelfs 1300/1400. Ik heb ooit de eer gehad om van een 1300mk2 die horror-lift te mogen repareren, dat geeft ook een wat andere blik op de kwaliteit van dat spul.
De Akai volautomaten 207 en 307 maar ook de snaar 103 hebben een aparte motor voor de armbesturing, dat zit echt mooi in elkaar. De halfautomaten hebben een simpeler mechanisme, aangedreven door het plateau.
Akai was het merk voor bandrecorders en cassettedecks daarin was akai goed in.

• ivo1969
Cap schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:51:
@rajunl Gefeliciteerd!
En... doet ie het zoals je verwacht gehoopt had?
Armlift gaat die netjes gedempt op en neer ipv met een klap, auto lift en stop einde plaat, werkt ook goed?
Zijn de voeten in hoogte verstelbaar, en heb je de speler wel eerst goed waterpas gezet en de naalddruk opnieuw ingesteld voordat je ging spelen? ;)
Al dat gemeet met mobiele telefoon?? Wow hoe moesten wij dat toch doen in de hoogtijd dagen van draaitafels zonder een mobiel om ding goed af te stellen??!
Waterpas ,oke snap ik, maar of woning moet erg scheef zijn maar gewoon op vlakke ondergrond zette is voldoende.
Het doet mij allemaal een beetje denken aan de reclame van BEN , een gewoon frietje met mayo is het lekkerst , hoeft allemaal geen opsmuk.

Verder wow en flutter zit wel goed bij een micro seiki of ding moet plat gezegd verneu... zijn
ivo1969 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:30:
[...]
Al dat gemeet met mobiele telefoon?? Wow hoe moesten wij dat toch doen in de hoogtijd dagen van draaitafels zonder een mobiel om ding goed af te stellen??!
Testplaat en scoop of frequentieteller of eigenlijk een wow/flutter meter (nak, philips etc hadden ze)
Toen was dat allemaal duur en hadden alleen reparatieshops etc dat om een goede service uit te voeren.
Nu kan je dat allemaal zelf. Wees blij.
Ik snap niet waarom je dat als iets negatiefs ziet.
Het is een handige en goedkope/gratis tool om snel en makkelijk te zien of er iets serieus mis is met de aandrijving.
Waterpas ,oke snap ik, maar of woning moet erg scheef zijn maar gewoon op vlakke ondergrond zette is voldoende.
Als je een orsonic skating kracht meter hebt kom je erachter dat je draaitafel waterpas stellen bijna net zo belangrijk is als je antiskating goed instellen. Je kan het wel berekenen, antiskating kracht is ongeveer 0,2-0,3gr; de kop van je arm weegt ongeveer 20 gram. Dus een halve graad afwijking van waterpas zorgt voor net zoveel zijdelingse kracht op de naald als de antiskating.
Dus je wilt eigenlijk binnen ~0,1 tot 0,15 graad van waterpas zitten. Dat is hetzelfde als je AS afstellen op 0,05gr van wat er gevraagd wordt. (waardoor dus de invloed lager is dan ~25%, wat dus hetzelfde is als je AS op 1,5 (of 2,5) instellen terwijl je op 2,0 gram speelt)
Heeft bijvoorbeeld ook uiteindelijk invloed op de levensduur van je naald.

Ik bedoel, het is allemaal geen must, zonder komt er ook geluid uit, maar je kan de lat ook wat hoger leggen.
Het is gewoon een hobby.
Dus zeg maar je kan een frietje mayo eten, maar ook een lekker biefstukje.
Zijn gewoon 2 verschillende dingen. Als jij liever naar de snackbar gaat, prima, vooral doen.
Iemand die van uitgebreid kokkerellen houdt heeft een ander gerecht s'avonds op z'n bordje.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2026 14:06 ]

Rens1967 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 23:35:
[Afbeelding]
Met transparante LP's heeft mijn Philips 22GA209 platen speler geen moeite! Die werkt dan ook niet optisch om te detecteren wat voor LP er op ligt, maar die werkt met pennetjes die naar beneden gedrukt worden... Die maken dan onder het draai plateau contact met daarvoor aangemaakte contact punten en de speler voelt dus welke pennen contact hebben gemaakt en welke niet... Zo bepaald hij welke toerental nodig is en hoe groot de plaat is (7 inch of 12 inch)...

En in zeldzame gevallen kun je de speler ook handmatig bedienen (denk aan 10 inch platen op 33 toeren of wat in de latere jaren van de LP kwam opzetten: 12 inch singles die dan regelmatig op 45 toeren afgespeeld moesten worden)...

Dat laatste doe ik dan liever dan een hoop trucjes toepassen om maar wanhopig die automaat functie werkend te krijgen... Immers lijkt het mij tijd technisch gezien geen winst op te leveren om trucjes toe te passen als het handmatig opzetten van een LP net zo lang duurt...

ivo1969 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 00:30:
[...]

Dat is gewoon omdat we het erover gehad hebben ivm met aankoop van de platenspeler waarbij hij zelf graag goed wilde controleren op mogelijke defecten. Als je dan toch gaat meten, dan is het leuk om te weten wat eruit kwam toch?
Het is meer common sense: ALS de speler hoogteverstelbare voeten heeft en de vorige bewoner heeft die in zijn (scheve) woning gebruikt, dan is het verstandig om de voetjes weer bij te stellen in je eigen (tegenovergesteld scheve?) woning. Behalve de AS waarover @mr_petit het heeft, loopt een motor ook gewoon mooier als het (al dan niet gebalanceerde?) plateau horizontaal staat, ook dat is meetbaar. Leg je je oor op / bij de basis dan kan je het zelfs goed horen: een rustig gereutel vs een eens per rotatie aanzwellende correctie. Het is niet erg als een speler niet perfect waterpas staat, alleen zeker de leek weet / ziet vaak niet HOE erg niet perfect waterpas de draaitafel staat en hebben niet door hoe sterk hun kastje naar voren / achteren helt. En dan is het toch wel nadelig. Dus: als je een waterpas hebt liggen en het je 5 minuten extra kost, waarom zou je het niet even doen?
Verder wow en flutter zit wel goed bij een micro seiki of ding moet plat gezegd verneu... zijn
En vanwege dat laatste was dus die controle met de telefoon om te kijken of er niets mis mee was. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 25-04-2026 10:57 ]

• rajunl
Cap schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 21:51:
@rajunl Gefeliciteerd!
En... doet ie het zoals je verwacht en gehoopt had?
Hij is eigenlijk mooier dan ik verwacht had gewoon een plaatje om te zien.

Ik heb niks gemeten daar heb wel geluisterd naar een plaatje en dat beviel ma al meer dan prima. Hij was helemaal afgesteld en zoals je in de eerdere berichten gelezen zal hebben is de beste man / verkoper een hobbyist liefhebber van vintage spelers.
Ik heb hem tijdelijk aangesloten (moest even snel een versterker ophalen) hij krijgt nog een eindbestemming in de woonkamer.
Nu maar eerst platen wassen 😅

• rajunl
mr_petit schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 22:24:
[...]

Prima plaat om mee te beginnen d:)b
Lees ook de 'must-haves' door om te ontdekken welke accesoires etc gebruikt kunnen worden om het afspelen van LP's naar een hoger niveau te tillen.
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"

Vooral het reinigen van platen (als je ze net hebt gekocht) maakt een wereld van verschil. Uiteraard voor gebruikte platen, maar vaak ook voor nieuwe platen.
Dank je wel voor de link. Ga me daar nu in verdiepen heb een kleine 500 lps een groot deel moet gewassen worden. Ik heb inmiddels nieuwe binnen- en buitenhoezen binnen en een account op discogs aangemaakt om de verzameling bij te houden.
rajunl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:58:
[...]
Ga me daar nu in verdiepen heb een kleine 500 lps een groot deel moet gewassen worden.
Als je 500LP's moet gaan wassen vergt dat idd wel wat strategie.
Wil je het perfect of is tijd ook een grote factor. Wil je het in 1x (een paar keer) doen of alleen wanneer je een lp wilt afspelen etc.

Ik denk dat je de verschillende wassystemen het best zo kan indelen:

Qua prijs (goedkoop/duur)
1. handmatig à la knosti
2. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig) of een afzuiger (à la okki nokki)
3. Ultrasonic met afzuiging

qua snelheid/gemak (van snel en gemakkelijk naar veel werk)
1. Afzuiger (à la okki nokki)
2. Ultrasonic met afzuiging
3. handmatig à la knosti
4. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig)*
* als je platen behoorlijk vuil zijn, dan is eerst voorwassen met een handmatige machine à la knosti aan te raden

qua resultaat (van meeste residu naar minste resterende residu):
1. handmatig à la knosti
2. Afzuiger (à la okki nokki)
3. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig)* of Ultrasonic met afzuiging
*mits voorgewassen in een knosti.

Er zijn hier genoeg members die ervaring hebben met 2 of meerdere systemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2026 17:00 ]

• rajunl
mr_petit schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:59:
[...]

Als je 500LP's moet gaan wassen vergt dat idd wel wat strategie.
Wil je het perfect of is tijd ook een grote factor. Wil je het in 1x (een paar keer) doen of alleen wanneer je een lp wilt afspelen etc.

Ik denk dat je de verschillende wassystemen het best zo kan indelen:

Qua prijs (goedkoop/duur)
1. handmatig à la knosti
2. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig) of een afzuiger (à la okki nokki)
3. Ultrasonic met afzuiging

qua snelheid/gemak (van snel en gemakkelijk naar veel werk)
1. Afzuiger (à la okki nokki)
2. Ultrasonic met afzuiging
3. handmatig à la knosti
4. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig)*
* als je platen behoorlijk vuil zijn, dan is eerst voorwassen met een handmatige machine à la knosti aan te raden

qua resultaat (van meeste residu naar minste resterende residu):
1. handmatig à la knosti
2. Afzuiger (à la okki nokki)
3. goedkope ultrasonic (hummingguru of Vevor achtig)* of Ultrasonic met afzuiging
*mits voorgewassen in een knosti.

Er zijn hier genoeg members die ervaring hebben met 2 of meerdere systemen :)
Denk voorlopig eerst filmpjes en linkjes bekijken hoe het allemaal werkt, dan maak ik een keuze maar het moet goed en goedkoop zijn 😅. Heel veel vinyl zijn 40 jaar of ouder. Ga eerst de staat van de lp's bekijken.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@mr_petit Wat in het lijstje niet staat en nog invloed kan hebben op factor tijd en gemak is dat er platenwassers zijn waar je 1 plaat per keer kan reinigen, platenwassers die 1 plaat reinigen + 1x draaien om kant B te reinigen/drogen en platenwassers die 6 - 8 platen in 1x doen.

• rajunl
BenEco schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:51:
@mr_petit Wat in het lijstje niet staat en nog invloed kan hebben op factor tijd en gemak is dat er platenwassers zijn waar je 1 plaat per keer kan reinigen, platenwassers die 1 plaat reinigen + 1x draaien om kant B te reinigen/drogen en platenwassers die 6 - 8 platen in 1x doen.
Voor mij zal 1 plaat per keer voldoende zijn. Het is een hobby geen werk 😂.
BenEco schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 17:51:
Ja natuurlijk, maar dat scheelt heel erg per machine. Er zijn ultrasoonmachine's waar 1 plaat in kan, 4 platen 8 platen etc.
Hoe meer platen in 1 batch, uiteraard dan des de sneller.

rajunl schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 18:52:
[...]

Voor mij zal 1 plaat per keer voldoende zijn. Het is een hobby geen werk 😂.
Toch ga je met zoveel platen ze waarschijnlijk wel in batches wassen.
Ik zeg maar iets: 15 of 30 stuks per keer.
Ook omdat je alles klaar moet zetten (doorgaans in de keuken)
Alleen zo'n machine met afzuiging (okki nokki is misschien de beste (en nederlands!) maar project heeft er ook een paar en er zijn wel meer) die zou je ergens permanent kunnen opstellen en voor het draaien van een plaat daar een plaat op leggen, vloeistof erop spuiten, borstel erover, afzuigen, omdraaien, vloeistof erop spuiten, borstel erover, afzuigen.
Maar ook dan denk ik dat je tijdens het muziek luisteren meerdere platen gaat doen.
Als je geen machine met afzuiging neemt, moeten je platen ook nog iets van 15-30min drogen in een droogrekje immers.

Als je plaat eenmaal een keer gewassen is, en in een goede schone hoes zit, hoef je 'm ook niet weer te wassen (als je 'm niet vuil maakt uiteraard)
Ze blijven ook gewoon antistatisch. Ook platen die ik meer dan 20 jaar geleden gewassen heb.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-04-2026 19:42 ]

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:34
Ik gebruik gewoon een handmatige Knosti
Eigen mengsel van alcohol, gedestilleerd water, Amalco H10 wetting agent
Ik heb 2 bakken, altijd naspoelen met enkel gedestilleerd water.
Resultaat is perfect. Zo’n duur ding is helemaal niet nodig.
Alleen als je een paar 100 moet doen is het wel een grote klus.
Ik koop een paar plaatjes per maand, hooguit. Dan is dit gewoon prima.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zo duur is een bevor niet. En ook bij platen van 40+ jaar oud prima resultaat. Kunnen er 6 tegelijk in iirc.

Qua workflow moet je even zelf bekijken wat handig is, maar dat wijst zich vanzelf. Verder is het qua opzetten en opruimen niet meer of minder dan een frieteuse gebruiken. Je zet hem neer, vloeistoffen er in en gaan. Na gebruik leeg laten lopen en klaar.

https://www.amazon.nl/VEV...thuiswinkel/dp/B0DK2WR33X
En lees ook vooral de reviews.

Overigens daar ook het verschil gelezen tussen de degritter en deze: degritter doet 120Khz haaks op de plaat, deze 40Khz van onderen. Maar dat maakt dan ook dat het resultaat voor alle platen naast elkaar het zelfde (en nog steeds prima) is.

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 26-04-2026 11:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Morales79
Ik zou mijn dure platen nooit in zo’n (budget) ding stoppen.
Dat ultrasoon reinigen is imo ook totaal niet nodig.
Maargoed is maar een mening he
Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:36:
Want? Of het ding goedkoop is of niet lijkt me hierbij niet zo relevant.

• The Eagle

The Eagle

Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:36:
Dat ultrasoon reinigen is imo ook totaal niet nodig.
Maargoed is maar een mening he
Ik ga je niet proberen te overtuigen.
Maar voor het geld is het een no brainer en je kunt natuurlijk ook gewoon met een paar goedkope platen beginnen. Die heb je vast ook wel en anders is daar de kringloop ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Morales79
Ik heb geen controle over wat dat ding precies doet. En ik begrijp ook niet welk probleem het oplost als ik al 100% tevreden ben met mijn eigen vertrouwde methode waar ik volledige controle over heb wat er precies gebeurd.
Maar ik koop ook geen smerige platen, alleen nieuw of zeer specifiek gebruikte jazzplaten van liefhebbers die in VG+ of NM staat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Morales79 op 26-04-2026 13:45 ]

• ivo1969
Geinig over het schoonmaken van lp's en weet ik wat.
Ik zelf kan me in verhaal van morales79 vinden .
Maar vind veel leuker om te lezen waarom iemand bepaalde type of merk platenspeler heeft , ik zelf heb er een aantal en hier staat dus om de zoveel tijd een andere platenspeler te draaien.
Maar ik denk dat je alleen met een goede platenspeler er niet bent.
Ik ben nog uit de tijd dat de basis de versterker en de luidsprekers dat zijn en vanuit daar bouw je verder.
Hoe plaat schoon maken Tja gewoon old school met de hand gaat echt uitstekend en is geen ultrasone machine voor modig

• Morales79
ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:13:
Geinig over het schoonmaken van lp's en weet ik wat.
Ik zelf kan me in verhaal van morales79 vinden .
Maar vind veel leuker om te lezen waarom iemand bepaalde type of merk platenspeler heeft , ik zelf heb er een aantal en hier staat dus om de zoveel tijd een andere platenspeler te draaien.
Maar ik denk dat je alleen met een goede platenspeler er niet bent.
Ik ben nog uit de tijd dat de basis de versterker en de luidsprekers dat zijn en vanuit daar bouw je verder.
Hoe plaat schoon maken Tja gewoon old school met de hand gaat echt uitstekend en is geen ultrasone machine voor modig
Dat is idd een stuk interessanter en relevanter
Laten we het over versterkers en speakers hebben.
Ik heb mijn Micro BL-71 met Denon DL103r aangesloten via een Rothwell MCL SUT op een Luxman 5C50 / 5M21 versterker combinatie.
En speakers zijn Harbeth M30.2 40th Anniversary

Dus heel erg vintage en ik luister ook alleen oude muziek, of nieuwe muziek die oud klinkt 😀 met nadruk op acoustische instrumenten en zang.

Mijn droomversterker is de nieuwe Luxman L-100 Centennial, een Class A die vanaf nu leverbaar is ter ere van het 100 jarig bestaan van Luxman.
Ik beloof dat hij er binnen nu en 2 jaar staat. Zodra ik hem tegenkom op de gebruikte markt.

• ivo1969
Ik heb hier een Marantz PM64MK2 staan, welke ik zon 41 jaar geleden gloednieuw heb gekocht bij Versloot in Arnhem.
Man daar heb ik een tijdje voor moeten werken, 999 gulden in de aanbieding kosten die , maar wat was ik trots ( en ben ik nog haha want versterker doet nog steeds iedere dag hier zijn / haar werk)
1x de luidspreker relais moeten laten vervangen.
Luidsprekers nu momenteel Philips FB815, dat is even een compromis naar mijn vrouw toe, want luidsprekers mogen maar bepaalde hoogte hebben en tja huwelijk is veel waard en de Philips moeten opnieuw inspelen ivm nieuwe foamranden.
Platenspeler tja, die veranderd hier vaak, nu staat er een Micro Seiki DD1 te draaien met een Stanton 681EEE .
Maar dat kan morgen weer een Dual 701 met AT 3200XEII MC element, dan weer een 701 met zelfde element of een 1229 , een 750-1 ( tja duallekes daar ben ik wel gek mee)
Maar het kan ook een Technics 1210MK2 zijn met een AT 95ML element
Koptelefoon Sennheiser HD 430, ook zo'n 46 jaar gelden gekocht, en alleen ooit de kussens voor moeten vervangen.
CD speler nu een Philips cd 850MK, maar dat kan ook op zijn tijd een Marantz cd73 zijn.

Oke misschien past het wel beter bij vintage apparatuur, maar goed alleen platenwassen is ook maar saai om te lezen

• D_V

D_V

ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:13:
Mijn versterker en luidsprekers samen waren goedkoper dan m'n Humminguru.
:+

• Morales79
D_V schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:57:
[...]

Mijn versterker en luidsprekers samen waren goedkoper dan m'n Humminguru.
:+
Dan ben je dus precies verkeerd om aan het investeren. Speakers en versterker zijn het belangrijkst.

• ivo1969
Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:06:
[...]

Dan ben je dus precies verkeerd om aan het investeren. Speakers en versterker zijn het belangrijkst.
Mijn gedachten, maar je was me voor

• ivo1969
Maar voor alle schoonmakers hier het volgende, zo werden wij "opgevoed" en denk dat de "oudere" onder ons het wel herkennen, kwam het net tegen bij een LP van Queen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJGSiBNM3bqLwX25nYTU09bQevI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLSZO7AaV6GPi6AOjs8vBdPD.jpg?f=fotoalbum_large

• rajunl
https://www.amazon.nl/Pla...rageCustomerReviewsAnchor

Ik kwam deze tegen. Is deze niet goed dan ?

• ivo1969
Of tewel een moderne Knosti Disco Antistat

https://www.thomann.nl/kn...wPA-xX4Vc2wF98nAVLEh6b4Qs

[ Voor 7% gewijzigd door ivo1969 op 26-04-2026 15:51 ]

• D_V

D_V

Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:06:
[...]

ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:20:
[...]

Mijn gedachten, maar je was me voor
Ach, zolang we allemaal maar tevreden zijn toch!
;)
The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:21:
Qua workflow moet je even zelf bekijken wat handig is, maar dat wijst zich vanzelf. Verder is het qua opzetten en opruimen niet meer of minder dan een frieteuse gebruiken. Je zet hem neer, vloeistoffen er in en gaan. Na gebruik leeg laten lopen en klaar.

https://www.amazon.nl/VEV...thuiswinkel/dp/B0DK2WR33X
En lees ook vooral de reviews.
Ik ben zelf ook benieuwd naar die Vevor.
Heb jij dat ding? Of iemand anders hier?

Ik ben vooral benieuwd naar of die motor die erop zit een beetje goed werkt en of die labelhouders goed afdichten etc.
Dat ultrasoongedeelte geloof ik wel. Sowieso handig om een ultrasoonreiniger te hebben (ik heb er wel eentje, maar die is maatje brillen/horloge en was heel goedkoop (en werkt ook niet zo goed, heel weinig vermogen))

Ik wil mijn knosti toch gaan vervangen. Die heeft ook z'n beste tijd gehad (borstels haren flink uit etc).
En nu die ultrasoonreinigers zó goedkoop zijn....

rajunl schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:44:
Ik kwam deze tegen. Is deze niet goed dan ?
Ik zou denk ik eerder voor de knosti gaan, dan draai je de plaat rond de centrale spindle langs vrij stugge borstels. Ik denk dat je zo makkelijker kracht kan zetten dan als de plaat op 2 wieltjes rolt (model à la spin clean).
Maar het zijn vergelijkbare systemen, dat wel

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 16:07 ]

De knosti bestaat ook al sinds ergens in de jaren 70, en de keith monks platenwasser ook (al is die natuurlijk heel duur). Dus hoe 'wij' opgevoed werden is afhankelijk van welke richting 'wij' opkeken.
Een goed gewassen (dus schone) plaat klinkt gewoon beter. Dat wisten 'wij' toen ook al.
Als je dat verschil niet hoort, dan ben je gewoon doof. Een ander woord heb ik er niet voor.
De staat van je plaat en hoe schoon deze is, is het meest hoorbare bij het afspelen van platen.
Zeker gezien vele platen die nu afgespeeld worden 40 jaar of ouder zijn en meerdere eigenaren gehad hebben.

Het is meer van invloed dan een goede naald, meer dan goede luidsprekers of een goede versterker

[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 16:08 ]

• Duclaasie
Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:30:
[...]

Dat is idd een stuk interessanter en relevanter
Laten we het over versterkers en speakers hebben.
Ik heb mijn Micro BL-71 met Denon DL103r aangesloten via een Rothwell MCL SUT op een Luxman 5C50 / 5M21 versterker combinatie.
En speakers zijn Harbeth M30.2 40th Anniversary
Ik mis de foto’s… 😇

• ivo1969
Duclaasie schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:04:
[...]

Ik mis de foto’s… 😇
Ik denk bewust, want anders gaan we hier kwijlen hahaha

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:04:
[...]

De knosti bestaat ook al sinds ergens in de jaren 70, en de keith monks platenwasser ook (al is die natuurlijk heel duur)
Een goed gewassen plaat klinkt gewoon beter.
Als je dat verschil niet hoort, dan ben je gewoon doof. Een ander woord heb ik er niet voor.
De staat van je plaat en hoe schoon deze is, is het meest hoorbare bij het afspelen van platen.
Zeker gezien vele platen die nu afgespeeld worden 40 jaar of ouder zijn en meerdere eigenaren gehad hebben.

Het is meer van invloed dan een goede naald, meer dan goede luidsprekers of een goede versterker
Ik zou zeggen blijf lekker poetsen _/-\o_
ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:08:
[...]

Ik zou zeggen blijf lekker poetsen _/-\o_
zoals ik al schreef (wellicht heb je daar overheen gelezen): 1x schoonmaken en daarna er netjes mee omgaan (schone antistatische hoes etc) is genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 16:10 ]

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:09:
[...]

zoals ik al schreef (wellicht heb je niet de hele draad gelezen): 1x schoonmaken en daarna er netjes mee omgaan is genoeg.
Dan het ik het inderdaad niet goed gelezen.
Maar ik blijf erbij een goede juiste investering in een versterker met bijpassende luidsprekers zou toch eerst mijn centjes naar toe gaan.
En vergeet ook het element niet een goede investering daarin doet ook wonderen .
En laat vooral je eigen oren het beoordelen.

• Morales79
Duclaasie schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:04:
[...]

Ik mis de foto’s… 😇
Haha ik heb het al weleens gepost toch? Alleen de speakers misschien niet.
Ik zal straks nog een paar foto’tjes droppen als ik weer thuis ben.
Na jaren denk ik dat ik wel op mijn end system ben gekomen tenzij ik nog ergens een erfenisje heb wachten ….

Draai met een Technics SL1200 G met een skyanalog MC element die op een Goldnote PH10 pre is aangesloten. Versterker is een Primaluna evo 400 versterker of een bluesound powernode als ik tv kijk. Verder maakt een Bluesound Node Icon en een denon sacd speler het geheel compleet. De speakers zijn de klipsch Forte IV’s …
De plaatjes worden gewassen door de bekende Humminguru …

Ik probeer minstens 2 albums per dag te draaien variërend van Prog rock als Yes/ camel en dream theater en porcupin tree tot light jazz en blues .. laatste tijd ook meer richting klassiek aan het luisteren

MuziekLiefhebbert

• D_V

D_V

oldsmelly schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:22:
Ik probeer minstens 2 albums per dag te draaien variërend van Prog rock als Yes/ camel en dream theater en porcupin tree tot light jazz en blues .. laatste tijd ook meer richting klassiek aan het luisteren
Ooh nice! Toevallig vanmiddag nog "Lightbulb Sun" en "Stationary Traveller" gedraaid.

• ivo1969
D_V schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:31:
[...]

Ooh nice! Toevallig vanmiddag nog "Lightbulb Sun" en "Stationary Traveller" gedraaid.
Ik ben niet van de Jazz , maar een dream theater , Yes kan mij wel bekoren

• Morales79
oldsmelly schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:22:
Na jaren denk ik dat ik wel op mijn end system ben gekomen tenzij ik nog ergens een erfenisje heb wachten ….

Draai met een Technics SL1200 G met een skyanalog MC element die op een Goldnote PH10 pre is aangesloten. Versterker is een Primaluna evo 400 versterker of een bluesound powernode als ik tv kijk. Verder maakt een Bluesound Node Icon en een denon sacd speler het geheel compleet. De speakers zijn de klipsch Forte IV’s …
De plaatjes worden gewassen door de bekende Humminguru …

Mooi coherent systeem. Heb je een grote ruimte te vullen? En geen buren? 😇

• Duclaasie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
de kamer is in totaal 45 m2 en dan gaat de versterkers niet verder een klein stukje open . luister meestal rond de 75db en de buren hebben nog niet geklaagd 😎

MuziekLiefhebbert

• Morales79
Nu dus met foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_T2FooqW2j22HjQKTeDxrtJF3dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xByBbGUDcRYgx2iHF31qboGa.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit luisterpositie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WS2q64SGh5SV0O29lhocYrBjaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3y965GOkTPrbz0G44s4zCe3o.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf boven:
- Micro-Seiki BL-71 met Denon DL-103r
- Cambridge CXN100 streamer
- Luxman D-03x DAC/CD speler
- Luxman 5C50 / 5M21 voor / eindversterker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFJm83DpobXMQoH-3XgKKim8RiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vrt84zQN5t51guMi4kV0iWMr.jpg?f=fotoalbum_large

BL-71 close up

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK5gFr02XZ38UHWtSr2xim7n8do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bKnwqVhYCFiLXK61x3r3eUh.jpg?f=fotoalbum_large

Rothwell MCL SUT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fj5ZAN_EcOO6g4Tb4uAdpUAgAfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeCITHv4qhd1Yw1D3aF8iFXk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqIQJZiC3Zu_XZmvBKOCW4FGt6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOhjOlyaZ2i0cPtrUvEcHqNI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MhLqTtNEnP3xzB5mrHUVJr0J_9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uAOu23gnRh3W0h8rFKjuCv1Q.png?f=fotoalbum_large

Harbeth m30.2 40th anniversary in eucalyptus silver met Tonträger stands

Verder qua interlinks alles Van Damme XKE met Neutrik Profi pluggen
Speakerkabel Ricable Primus
Audioquest Powerquest 2 stroomfilter

Opgebouwd vanuit de BBC-filosofie — midrange focus en muzikale intimiteit — voor akoestische opnames in een mid-size ruimte. Aangedreven door Luxman klassieker uit eind jaren ’70, een bewezen match met de BBC filosofie.
Ik luister vooral Jazz en Americana.

De CXN gaat hier tussen uit omdat ik hem niet mooi vind matchen. Er komt een Bluesound Node nano streamer die ik uit het zicht kan laten. Ik gebruik dit enkel als transport want de DAC van de Luxman is beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Morales79 op 26-04-2026 20:24 ]

ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:13:
[...]
Maar ik blijf erbij een goede juiste investering in een versterker met bijpassende luidsprekers zou toch eerst mijn centjes naar toe gaan.
Ja maar het punt was een reactie specifiek over de installatie van D_V, terwijl we helemaal niet weten wat hij heeft staan. Misschien heeft hij wel een dijk van een set speakers 2e hands gekocht voor een ongelofelijk koopje waarbij het bedrag lager was dan zijn hummingguru. (want daar ging het om en mensen hebben dan gelijk hun afkeurende mening klaar terwijl ze letterlijk gezien helemaal niets weten).
Of heeft hij een set geweldige luidsprekers zelf gebouwd. Dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
Sterker nog, er was laatst hier een samenvatting van een show, waarbij iemand zei dat hij luidsprekers van Kerr fantastisch vond klinken. ik ben toen gaan rekenen.
Hun boekenplankspeakers kosten €8k per paar. Maar je kan makkelijk voor €1k de luidsprekerchassis (exact dezelfde, totaal ca €700), filtermaterialen, hout verf etc etc kopen.
Dus ik vind het gewoon raar dat mensen een oordeel vellen over iets wat ze gewoonweg niet kunnen weten maar wel doen omdat ze kennelijk leven volgens een set vuistregels die vooral voor leken handig zijn.
Als nou iemand had gevraagd:...."gôh...welke speakers en versterker heb je dan precies thuis staan?" dan was het iets anders geweest (ook daar kan natuurlijk smaak verschillen, sommige mensen hebben een heel andere insteek om weergave na te streven, bijvoorbeeld met vintage apparatuur wat soms heel goedkoop kan zijn), maar dat was dus al teveel moeite; het oordeel makkelijk vellen was belangrijker. Dat is niet de sfeer die ik graag zie hier.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 18:19 ]

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 18:03:
[...]

Ja maar het punt was een reactie specifiek over de installatie van D_V, terwijl we helemaal niet weten wat hij heeft staan. Misschien heeft hij wel een dijk van een set speakers 2e hands gekocht voor een ongelofelijk koopje waarbij het bedrag lager was dan zijn hummingguru. (want daar ging het om en mensen hebben dan gelijk hun afkeurende mening klaar terwijl ze letterlijk gezien helemaal niets weten).
Of heeft hij een set geweldige luidsprekers zelf gebouwd. Dat hoeft ook niet de wereld te kosten.
Sterker nog, er was laatst hier een samenvatting van een show, waarbij iemand zei dat hij luidsprekers van Kerr fantastisch vond klinken. ik ben toen gaan rekenen.
Hun boekenplankspeakers kosten €8k per paar. Maar je kan makkelijk voor €1k de luidsprekerchassis (exact dezelfde, totaal ca €700), filtermaterialen, hout verf etc etc kopen.
Dus ik vind het gewoon raar dat mensen een oordeel vellen over iets wat ze gewoonweg niet kunnen weten maar wel doen omdat ze kennelijk leven volgens een set vuistregels die vooral voor leken handig zijn.
Als nou iemand had gevraagd:...."gôh...welke speakers en versterker heb je dan precies thuis staan?" dan was het iets anders geweest (ook daar kan natuurlijk smaak verschillen, sommige mensen hebben een heel andere insteek om weergave na te streven, bijvoorbeeld met vintage apparatuur wat soms heel goedkoop kan zijn), maar dat was dus al teveel moeite; het oordeel makkelijk vellen was belangrijker. Dat is niet de sfeer die ik graag zie hier.
Ik weet niet maar lees je zelf eens terug, je maakt nu zelf een veronderstelling.
laat de gene evt daar zelf antwoord opgeven.
En ja het kan maar als je een versterker met luidsprekers, die goedkoper waren dan platenspelerwasser dan moet genoemde verrekte goedkoop gekocht zijn .

En mijn installatie zou beter kunnen zijn , en dat zal ook wel gebeuren, maar ik persoonlijk zou dat eerst doen dan een wasser aanschaffen.
Maar ieder zijn of haar ding, leven en laten leven.

[ Voor 4% gewijzigd door ivo1969 op 26-04-2026 19:03 ]

ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:01:
[...]

Ik weet niet maar lees je zelf eens terug, je maakt nu zelf een veronderstelling.
laat de gene evt daar zelf antwoord opgeven.
Je gaat hier volgens mij letterlijk mee in de stelling dat hij verkeerd geïnvesteerd zou hebben:
ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:20:
[...]Mijn gedachten, maar je was me voor
Of je moet hem persoonlijk kennen, weten wat hij thuis heeft en wat hij wou bereiken met z'n aanschaffingen wat dan volgens zijn mening ook nog eens niet goed gelukt zou zijn. Als dat het geval is: I stand corrected.
Ik kan diegene zelf antwoord laten geven (dat kan hij doen ongeacht wat ik zeg of doe, ik ben geen mod) maar dat betekend niet dat ik zelf niets van mag vinden van de betreffende post(s). De manier van oordelen danwel de manier van redeneren vind ik in dit geval te wensen over laten. Met name omdat er niet verder gevraagd wordt voordat er een oordeel geveld wordt.
Dingen die je evt als vuistregel zou kunnen aanhouden kan je niet zomaar toepassen op concrete gevallen/installaties.

De 'veronderstelling' die ik maak zijn voorbeelden ter toelichting die duidelijk weergeven dat concrete gevallen (waar dit over gaat) heel specifiek kunnen zijn. Ten minste, ik neem aan dat je dat bedoelt met de term 'veronderstelling' uit je post (wat het indien dat klopt dan taalkundig gezien dus niet zijn)
Als dat zo is en dat ik terug moet lezen omdat ik een veronderstelling maak is een argument op wat precies? Ik weet niet wat je precies bedoelt?

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 20:19 ]

• The Eagle

The Eagle

mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:00:
[...]

Ik ben zelf ook benieuwd naar die Vevor.
Heb jij dat ding? Of iemand anders hier?

Ik ben vooral benieuwd naar of die motor die erop zit een beetje goed werkt en of die labelhouders goed afdichten etc.
Dat ultrasoongedeelte geloof ik wel. Sowieso handig om een ultrasoonreiniger te hebben (ik heb er wel eentje, maar die is maatje brillen/horloge en was heel goedkoop (en werkt ook niet zo goed, heel weinig vermogen))

Ik wil mijn knosti toch gaan vervangen. Die heeft ook z'n beste tijd gehad (borstels haren flink uit etc).
En nu die ultrasoonreinigers zó goedkoop zijn....
Buurman heeft de Vevor, tijdje terug een middagje wesen wassen :)

Motor werkt prima. Ik zie wel mensen die een andere voeding pakken om hem langzamer te laten draaien, maar das een keuze; je zou ook gewoon langer kunnen laten draaien, dan bereik je in principe het zelfde effect.
Labelhouders dekt prima af maar is geen issue. Daar komt je vloeistof immers niet, die komt maar tot een stukje uitloopstrook.
Wat wij wel ervoeren was dat ie net het laatste stukje plaat niet mee pakte (motor hing iets te hoog). De unit voor minder platen tegelijkertijd is anders en heeft dat probleem per definitie niet, maar je kunt hem ook gewoon tot iets voorbij de max vullen en dan gaat het wel helemaal goed.

Prima ding, is al veel doorheen gegaan. 4:1 gedestilleerd water met isopropanol alcohol en een paar druppeltjes spoelglans. En dan 10 minuten, 6 stuks tegelijkertijd. Doe je er inclusief overhead aan wisselen 24 per uur :)

The Eagle schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:31:
[...]
Labelhouders dekt prima af maar is geen issue. Daar komt je vloeistof immers niet, die komt maar tot een stukje uitloopstrook.
Maar druppelt de vloeistof ook niet naar beneden tegen de labelhouder aan?
eea zal er ook vanaf hangen hoe snel ie draait. Een andere voeding met lager voltage oid is voor mij geen probleem.
maar je kunt hem ook gewoon tot iets voorbij de max vullen en dan gaat het wel helemaal goed.
Daar dacht ik ook gelijk aan.
Doe je er inclusief overhead aan wisselen 24 per uur :)
Dat druiprekje wat erbij zit: staan de platen daar een beetje stevig in? het ziet er heel flimsy uit op het plaatje, maar ik heb het natuurlijk niet in de hand gehad.

• The Eagle

The Eagle

Druiprekje niet gebruikt. Heb nog een knosti, dat rekje gebruikt.
Vloeistof op label was geen sprake van. Door de samenstelling van de vloeistof (welke dan ook) en de draaisnelheid krijgt die überhaupt niet de kans om tijdens het draaien bij of op het label te komen. En daar zitten ook de tussen schijven op. Wel goed vastzetten uiteraard maar das standaard anders draaien je platen überhaupt niet rond :+

Zat na het wassen nog wel minimaal laagje vloeistof op, maar dat blaas je er met een koude föhn of zo'n Ali blaasding wel af. Nog niet eens een handdoek nodig eigenlijk :)

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 19:54:
[...]

Je gaat hier volgens mij letterlijk mee in de stelling dat hij verkeerd geïnvesteerd zou hebben:

[...]

Of je moet hem persoonlijk kennen, weten wat hij thuis heeft en wat hij wou bereiken met z'n aanschaffingen wat dan volgens zijn mening ook nog eens niet goed gelukt zou zijn. Als dat het geval is: I stand corrected.
Ik kan diegene zelf antwoord laten geven (dat kan hij doen ongeacht wat ik zeg of doe, ik ben geen mod) maar dat betekend niet dat ik zelf niets van mag vinden van de betreffende post(s). De manier van oordelen danwel de manier van redeneren vind ik in dit geval te wensen over laten. Met name omdat er niet verder gevraagd wordt voordat er een oordeel geveld wordt.
Dingen die je evt als vuistregel zou kunnen aanhouden kan je niet zomaar toepassen op concrete gevallen/installaties.

De 'veronderstelling' die ik maak zijn voorbeelden ter toelichting die duidelijk weergeven dat concrete gevallen (waar dit over gaat) heel specifiek kunnen zijn. Ten minste, ik neem aan dat je dat bedoelt met de term 'veronderstelling' uit je post (wat het indien dat klopt dan taalkundig gezien dus niet zijn)
Als dat zo is en dat ik terug moet lezen omdat ik een veronderstelling maak is een argument op wat precies? Ik weet niet wat je precies bedoelt?
Pssst tis goed🤟
Dat is idd wel handig om erbij te hebben (y)
Drogen duurt gewoon lang.
Die laatste druppel onderaan haal ik nog wel eens weg met een stukje keukenrol, maar in principe wil je natuurlijk geen doeken oid op je plaat want die geven altijd wat af.

Toch maar eens over nadenken om er eentje te kopen.
Ik wou heel graag zo'n afzuiger à la okki nokki voor het gemak, maar die zijn best prijzig (€550), en al mijn platen zijn natuurlijk al door een knosti geweest. Dus heel vuil zijn ze niet.

En de samples die ik van ultrasoon gehoord heb waren toch wel echt heel goed. En nu ze zó goedkoop zijn....(4x zo goedkoop als een okki nokki)
En een ultrasoonreiniger kan ik sowieso wel gebruiken (voor andere hobbies/werkzaamheden)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 21:39 ]

• The Eagle

The Eagle

Enige nadeel van die Ali blaasdingen is dat de accu leeg raakt, meestal sneller dan jij klaar bent met je platen. Vandaar die koude föhn. Zelfde effect, maar op 230v dus gaat gewoon door :)
Een compressor zou ook prima kunnen werken, maar geeft veel meer herrie ;)

mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:37:
[...]

Dat is idd wel handig om erbij te hebben (y)
Drogen duurt gewoon lang.
Die laatste druppel onderaan haal ik nog wel eens weg met een stukje keukenrol, maar in principe wil je natuurlijk geen doeken oid op je plaat want die geven altijd wat af.

Toch maar eens over nadenken om er eentje te kopen.
Ik wou heel graag zo'n afzuiger à la okki nokki voor het gemak, maar die zijn best prijzig (€550), en al mijn platen zijn natuurlijk al door een knosti geweest. Dus heel vuil zijn ze niet.

En de samples die ik van ultrasoon gehoord heb waren toch wel echt heel goed. En nu ze zó goedkoop zijn....(4x zo goedkoop als een okki nokki)
En een ultrasoonreiniger kan ik sowieso wel gebruiken (voor andere hobbies/werkzaamheden)
Bij H&C hifi hebben ze deze regelmatig als 2de kans product en voor die prijs staaf hij ook regelmatig in Den Bosch op de platen beurs te koop... Dus je hoeft geen 500-550 euro te betalen als je dat niet wilt... ;)

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 11% gewijzigd door rcor op 26-04-2026 22:43 ]

rcor schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:38:
[...]
Bij H&C hifi hebben ze deze regelmatig als 2de kans product en voor die prijs staaf hij ook regelmatig in Den Bosch op de platen beurs te koop...
Mocht ik voor een okki nokki gaan zou dat idd wel iets zijn wat ik zou doen denk ik. €369 geloof ik (al is het natuurlijk afwachten wat 'lichte krasjes zijn ;) ).
Ik zou iig wel de laatste versie willen met een kap erop.
Maar zo'n ultrasoon ding is natuurlijk nog veel goedkoper en kan je ook voor andere dingen gebruiken.
Maar eea moet natuurlijk nog steeds drogen etc.
Vroegah toen ik nog vol moed en energie zat (en tijd dacht te hebben) was ik natuurlijk van plan er zelf eentje te gaan bouwen, maar 25 jaar later is daar natuurlijk niets van terecht gekomen :| , dus de kans dat dat in de volgende 25 jaar gebeurt is waarschijnlijk nóg kleiner :z
Ik had trouwens wel een collega die er dus al eentje in de vroege 00's had, die was er echt heel vroeg bij. Toen ze nog maar net op de markt waren denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 22:47 ]

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:44:
[...]

Mocht ik voor een okki nokki gaan zou dat idd wel iets zijn wat ik zou doen denk ik. €369 geloof ik (al is het natuurlijk afwachten wat 'lichte krasjes zijn ;) ).
Ik zou iig wel de laatste versie willen met een kap erop.
Maar zo'n ultrasoon ding is natuurlijk nog veel goedkoper en kan je ook voor andere dingen gebruiken.
Maar eea moet natuurlijk nog steeds drogen etc.
Vroegah toen ik nog vol moed en energie zat (en tijd dacht te hebben) was ik natuurlijk van plan er zelf eentje te gaan bouwen, maar 25 jaar later is daar natuurlijk niets van terecht gekomen :| , dus de kans dat dat in de volgende 25 jaar gebeurt is waarschijnlijk nóg kleiner :z
Ik had trouwens wel een collega die er dus al eentje in de vroege 00's had, die was er echt heel vroeg bij. Toen ze nog maar net op de markt waren denk ik.
Ik meende gelezen te hebben dat je schreef een keer gewassen te hebben met knosti en dan hoeft het niet meer.
Ik zelf heb ooit in verleden met kalkvrij water , wat alcohol en residu vrij wasmiddel eigen mengsel gemaakt en daarna nooit meer.
Tis maar hoe je met je lp s omgaat , en draai eigenlijk iedere dag lp s en meeste zijn wel 40 jaar oud.
Maar is ook kwestie goede afstelling draaitafel , naald onderhoud en je naald regelmatig goed schoonmaken .
Hoef je ook gelijk minder te poetsen
ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:58:
[...]
Ik meende gelezen te hebben dat je schreef een keer gewassen te hebben met knosti en dan hoeft het niet meer.
Nee dat schreef ik niet.
Ik schreef dat als je 'm één keer wast, je 'm niet een tweede keer hoeft te wassen als je er voorzichtig en schoon mee omgaat.
Als zich een betere manier van wassen presenteert, dan verandert dat uiteraard. Zie ook de musthaves en de honderden posts als je daar daadwerkelijk vragen over hebt.

Maar mijn posts betreffende een eventueel nieuwe machine is natuurlijk niet sec gericht op de platen die ik al heb....maar ook op de platen die ik nog verwacht te krijgen/kopen...

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 23:08 ]

• ivo1969
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:05:
[...]

Nee dat schreef ik niet.
Ik schreef dat als je 'm één keer wast, je 'm niet een tweede keer hoeft te wassen als je er voorzichtig en schoon mee omgaat.
Als zich een betere manier van wassen presenteert, dan verandert dat uiteraard. Zie ook de musthaves en de honderden posts als je daar daadwerkelijk vragen over hebt.

Maar mijn posts betreffende een eventueel nieuwe machine is natuurlijk niet sec gericht op de platen die ik al heb....maar ook op de platen die ik nog verwacht te krijgen/kopen...
En wat voor voordeel bereik je nu precies met ultrasoon reinigen, wat is eigen ervaring daarin ?
Ik leer graag bij

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35
Soms, is een plaat na 1 behandeling nog niet helemaal schoon, ook nieuw vinyl, en helpt het die nog een keer ultrasoon te wassen om de laatste kraakjes er uit te halen. Maar ook dat werkt niet altijd.
Ik reinig eigenlijk alles en merk dat vooral het kraken afneemt of zelfs verdwijnt, daarnaast hoef ik de naald iets minder vaak schoon te maken. Als je ziet hoe vuil het water is na een lading nieuwe en gebruikte platen dan heeft het zeker wel nut. En daarnaast is het gewoon lekker therapeutisch werk.
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:44:
[...]

Ik heb ze regelmatig daar zien staan in praktijk en soms vraag ik me af waardoor ze 2de keus zijn geworden, want die krasjes zie ik eigenlijk meer niet dan wel en dat was ook de conclusie van eigenaar Hans elke keer als hij er een binnen kreeg...

Met andere woorden: als er weer een beschikbaar komt, schroom niet en durf hem gewoon te kopen... ;)

ivo1969 schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:26:
[...]
En wat voor voordeel bereik je nu precies met ultrasoon reinigen, wat is eigen ervaring daarin ?
Ik leer graag bij
Ik heb er dus nog geen eigen ervaring in want ik heb geen ultrasoon reiniger, maar ik heb wel samples gehoord van bijvoorbeeld nieuwe test lp's (zelfde persing aangezien er maar 1 persing gemaakt was) die ik met knosti gewassen had en een ander ultrasoon, en die waren echt heel stil. Al weet ik niet precies betreffende die samples hoe die gewassen waren (ja, ultrasoon, maar niet hoeveel in een bak bijv of met welke ultrasoonreiniger)

En omdat die dingen nu zo goedkoop zijn en ik een grotere ultrasoonreiniger zelf ook wel kan gebruiken denk ik erover na.
Het enige wat natuurlijk blijft is dat je met een afzuig RCM altijd 100% nieuwe vloeistof gebruikt. Je gebruikt natuurlijk wel een borstel en een afzuiger met borsteltjes waar vuil in kan komen.
Met een ultrasoonreiniger zal het er heel erg vanaf hangen hoe schoon je vloeistof is. Dat is bij een knosti natuurlijk belangrijk, maar bij een ultrasoonreiniger waarschijnlijk nog meer (hoe beter de reiniging, des de belangrijker zeg maar)
Ik neem aan dat de meeste mensen niet elke keer dat ze een batch wassen 6L nieuwe vloeistof aanmaken.
Ik zou wellicht met een peristaltische pomp de vloeistof kunnen rondpompen door een filter.
Al haal je dan natuurlijk alleen de vaste deeltjes eruit en geen opgeloste deeltjes die weer kunnen kristalliseren tijdens het drogen. Dat is iets wat een afzuig RCM altijd als potentieel voordeel zal hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 23:47 ]

rcor schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:31:
[...]
Met andere woorden: als er weer een beschikbaar komt, schroom niet en durf hem gewoon te kopen... ;)
Voor die krasjes ben ik ook niet bang. ik ben er voornamelijk nog niet uit betreffende wàt ik wil.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 26-04-2026 23:46 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:19
Nu de platenspeler is afgesteld, ben ik op Marktplaats in de buurt gaan zoeken naar mooie platen. Laatste aanwinsten:
Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
Golden Earring - Cut
Golden Earring - No Promises...No Debts
Charli XCX - Brat (Black Ice vinyl)

Er gaan wel een stuk of 20 platen terug naar mijn vader nu hij de hobby ook weer wil oppakken, dus er is ruimte voor meer...

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:42

Toshirou

Vinyl Surfer

ParaDroid2 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:10:
Nu de platenspeler is afgesteld, ben ik op Marktplaats in de buurt gaan zoeken naar mooie platen. Laatste aanwinsten:
Golden Earring - Cut

Er gaan wel een stuk of 20 platen terug naar mijn vader nu hij de hobby ook weer wil oppakken, dus er is ruimte voor meer...
Misschien vandaag op de vrijmarkt nog een paar mooie platen scoren 😉?

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:19
Dat ga ik wel proberen inderdaad!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:35
mr_petit schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:37:
[...]

Ik heb er dus nog geen eigen ervaring in want ik heb geen ultrasoon reiniger, maar ik heb wel samples gehoord van bijvoorbeeld nieuwe test lp's (zelfde persing aangezien er maar 1 persing gemaakt was) die ik met knosti gewassen had en een ander ultrasoon, en die waren echt heel stil. Al weet ik niet precies betreffende die samples hoe die gewassen waren (ja, ultrasoon, maar niet hoeveel in een bak bijv of met welke ultrasoonreiniger)

En omdat die dingen nu zo goedkoop zijn en ik een grotere ultrasoonreiniger zelf ook wel kan gebruiken denk ik erover na.
Het enige wat natuurlijk blijft is dat je met een afzuig RCM altijd 100% nieuwe vloeistof gebruikt. Je gebruikt natuurlijk wel een borstel en een afzuiger met borsteltjes waar vuil in kan komen.
Met een ultrasoonreiniger zal het er heel erg vanaf hangen hoe schoon je vloeistof is. Dat is bij een knosti natuurlijk belangrijk, maar bij een ultrasoonreiniger waarschijnlijk nog meer (hoe beter de reiniging, des de belangrijker zeg maar)
Ik neem aan dat de meeste mensen niet elke keer dat ze een batch wassen 6L nieuwe vloeistof aanmaken.
Ik zou wellicht met een peristaltische pomp de vloeistof kunnen rondpompen door een filter.
Al haal je dan natuurlijk alleen de vaste deeltjes eruit en geen opgeloste deeltjes die weer kunnen kristalliseren tijdens het drogen. Dat is iets wat een afzuig RCM altijd als potentieel voordeel zal hebben.
Ik heb ook zo'n Vevor ultrasoonreiniger. Hiervoor heb ik twee knosti's gehad en ik was er klaar mee dat de labels nat werden, ook met de 'verbeterde' versie. Mij bevalt de Vevor goed. Er kunnen geloof ik 8 platen tegelijk in. De labels blijven droog. Het afdruiprek werkt goed. Ik vind hem iets fijner dan die van de knosti omdat de houders niet zo hoog zijn. Bij de rekken van de knosti moet je goed je best doen om niet met het vinyl tegen de houders te komen. Ik gebruik die rekken nog wel want die van de Vevor is ook een keer vol. Ik spaar mijn platen meestal op en dan was ik er een heleboel. Het enige nadeel is dat je geen plaatjes kunt luisteren tijdens het wassen, want het apparaat maakt een hoop herrie. De meeste platen die ik was zijn overigens niet heel vies. Of ze zijn nieuw en dan zit er vooral wat fabrieksrommel op en is het doel vooral om ze antistatisch te maken. Of ze zijn tweedehands en dan zijn ze meestal wel van zodanige kwaliteit dat ze niet heel vies zijn.

• pman63
ParaDroid2 schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:10:
Golden Earring - Cut

Ik zou op Discogs wat gerichter gaan zoeken, dan weet je vaak ook meteen of je rommel of niet in huis haalt.

• pman63
Morales79 schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:46:
Nu dus met foto’s:

Harbeth m30.2 40th anniversary in eucalyptus silver met Tonträger stands

Verder qua interlinks alles Van Damme XKE met Neutrik Profi pluggen
Speakerkabel Ricable Primus
Audioquest Powerquest 2 stroomfilter

Opgebouwd vanuit de BBC-filosofie — midrange focus en muzikale intimiteit — voor akoestische opnames in een mid-size ruimte. Aangedreven door Luxman klassieker uit eind jaren ’70, een bewezen match met de BBC filosofie.
Ik luister vooral Jazz en Americana.

De CXN gaat hier tussen uit omdat ik hem niet mooi vind matchen. Er komt een Bluesound Node nano streamer die ik uit het zicht kan laten. Ik gebruik dit enkel als transport want de DAC van de Luxman is beter.
Nu vraag ik me dus af hoe blijft je installatie waterpas staan (zeker je platenspeler) en niet omvalt, want om echt stevig te staan heb je 3 poten nodig en die derde zie ik niet.

• ivo1969
pman63 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:02:
[...]

Nu vraag ik me dus af hoe blijft je installatie waterpas staan (zeker je platenspeler) en niet omvalt, want om echt stevig te staan heb je 3 poten nodig en die derde zie ik niet.
Volgens mij als je goed kijkt zit die er wel.
En waterpas staat platenspeler echt wel.

Maar ik zal eens van de week een foto maken van een dual platenspeler die aan de armkant een stuk omhoog wordt gehouden en dan gewoon door blijft spelen, maaar don't try at home, want platenspeler moet goed afgesteld zijn.
Ook even wat plaatjes van deze kant …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oaq_2ezKAfmMaJEHHAcu6UCZLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1HJgpWpfIgjlwXNJOa7Zwmln.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8MZV-2pz40NkGv8GTdgSTn5hmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3LmhNFikjB25So3ezZ3wFFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESGispCMKnRO0JUrOBEVavirhxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EgIZSbhs5HeuywnuTANvmIpW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpqbxzU_h6L2P2a4PFSbSBH-dM8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2TNWyL6EOp9kfqO7RW1Rpob.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vktm7GOaO4keWGSe0O4esvquGoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3U5bBNHC8p0e7drRdfVGEau.jpg?f=fotoalbum_large

Alles pas geplaatst op 2 nieuwe meubels omdat de versterker en platenspeler onder de tv toch wel erg onhandig was … speakers gaan wat naar voren als ik er echt voor ga zitten maar voor TV kijken en achtergrond muziek is het prima zo.

Alles staat achter een audioquest 707 powerunit om het eea te beschermen tegen spikes

[ Voor 11% gewijzigd door oldsmelly op 27-04-2026 13:35 ]

MuziekLiefhebbert

ivo1969 schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:08:
[...]

Volgens mij als je goed kijkt zit die er wel.
Het gaat bij die opmerking om het rek, niet de losse snijplank onder de speler of de poten van de speler zelf. Het rek heeft 2 staanders, dat is op zich niet de stabielste constructie. Wellicht is het rek ergens achteraan vastgezet tegen de muur om het extra stevigheid te geven. Of lopen de staanders door tot in de vloer en plafond.

Die extra plank is vermoedelijk een poging om de vibraties te verminderen middels extra voeten (?), want extra stevigheid zal die snijplank niet geven omdat hij weer los op voetjes staat die weer op de kastplank staan. Maar verstelbaar zijn die snijplankvoetjes niet. Dus het waterpas zetten zal middels de voeten van de platenspeler gebeurd zijn.
oldsmelly schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:51:

Alles pas geplaatst op 2 nieuwe meubels omdat de versterker en platenspeler onder de tv toch wel erg onhandig was … speakers gaan wat naar voren als ik er echt voor ga zitten maar voor TV kijken en achtergrond muziek is het prima zo
Dat kan ik helemaal begrijpen, een platenspeler die zo laag staat is erg onprettig in het gebruik en de kap kan al snel niet meer goed open in een kast.

En ook weer snijplanken op voetjes vermoedelijk ter vermindering van de vibraties. :)

• ivo1969
Cap schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:59:
[...]

Het gaat bij die opmerking om het rek, niet de losse snijplank onder de speler of de poten van de speler zelf. Het rek heeft 2 staanders, dat is op zich niet de stabielste constructie. Wellicht is het rek ergens achteraan vastgezet tegen de muur om het extra stevigheid te geven. Of lopen de staanders door tot in de vloer en plafond.

Die extra plank is vermoedelijk een poging om de vibraties te verminderen middels extra voeten (?), want extra stevigheid zal die snijplank niet geven omdat hij weer los op voetjes staat die weer op de kastplank staan. Maar verstelbaar zijn die snijplankvoetjes niet. Dus het waterpas zetten zal middels de voeten van de platenspeler gebeurd zijn.
Aha oke

• pman63
Inderdaad het gaat om de stellage waar je platenspeler en de versterker op staan.
@Cap Ja het is de looproute naar de keuken dus voor de gemoedsrust en ik vindt het wel leuk staan 😎

Ik heb het idee dat wel “iets” doet maar dat kan ook tussen de oortjes zitten .

Ik heb de versterker los staan van de draaier dus die zitten elkaar al niet meer in de weg zeg maar qua vibraties.

Nou nog eens kijken naar een nieuwe meubel voor de TV waar ook een grotere center oppast

[ Voor 62% gewijzigd door oldsmelly op 27-04-2026 13:56 ]

MuziekLiefhebbert

• The Eagle

The Eagle

@oldsmelly waar heb je die meubels vandaan? :)

FitUeyes via hun eigen website kosten ongeveer 350 euro’s per stuk. Goed stevig spul met kabel management en stalen platen aan de achterkant . De shelves hadden wat dikker mogen zijn maar voor dit geld prima

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.