• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Bartjoo71 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:12:
[quote]Nerpissad schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:51:
Ik was gisteren weer eens op de platenbeurs in Haarlem (Kennemer Sporthal). Viel me op dat het een stuk rustiger was dan voorgaande jaren.

Ik ben benieuwd hoe jij (en anderen) dat aanpakt zo'n bezoekje aan de platenbeurs. Ik ben laatst een keertje geweest in Leiden. Heel veel nieuw spul dat net zo duur is als in de winkel. 2e hands is ook minimaal 20 euro. En dan het "bladeren" in al die bakken, de meeste plastic bakken zitten zo vol dat je maar heel moeilijk kan zoeken in het aanbod. Ik heb uiteindelijk wel één LP gevonden. Was al-met-al toch een beetje een deceptie.

Dus eigenlijk is mijn vraag waar haal ik 2e hands LP's ? MP? Vinted? rommelmarkt op koningsdag en 5 mei?
Dan ben ik bv op zoek naar Faith no More, niet te vinden onder pop/rock/metal. #eindeklaagzang
Van alle vinyl die ik wil hebben hou ik 'hengeltjes' aan op discogs. zo heb ik Mizuki Nana - Eternal Blaze alsnog in bezit gekregen via hhv.de op discogs. (en nog goedkoper dan totaalprijs bij cdjapan geweest zou zijn).
Op DC zijn ook alle verschillende uitgaves makkelijk te vinden, en is nee zeggen om de prijs simpel naar gelang je eigen budget.

Een wishlist op DC is ook je vriend om te zien of verkopers soms meer te koop hebben, kost enige moeite maar heeft voor mij al veel opgelevert (bijv 'Pastorale in NM' originele mono, hoofdman was knuppeldik (unplayed!) in Mint en JA enkele deurzakkers unplayed :+).

Verder kijken dan je neus lang is is altijd het advies maar op MP heb ik geen ervaring met vinyl kopen, ik heb het idee dat mensen daar vaak vragen wat de gek zou geven.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:06

D_V

Bartjoo71 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:12:
Dus eigenlijk is mijn vraag waar haal ik 2e hands LP's ? MP? Vinted? rommelmarkt op koningsdag en 5 mei?
Dan ben ik bv op zoek naar Faith no More, niet te vinden onder pop/rock/metal. #eindeklaagzang
Kringloopwinkels, de meeste hebben alleen bagger (James Last, Warm Aanbevolen, Gert en Hermien) maar sommigen hebben ook wel vaker redelijk vinyl maar daar zijn de prijzen dan ook vaak naar.
Used products winkels, de meeste hebben geen vinyl maar sommige wel.
Platenwinkels hebben meestal tweedehands.
Rommelroutes, sommige steden organiseren eens per jaar een rommelroute waar mensen vantevoren aan kunnen geven dat ze spullen uitstallen.

Toevallig een paar jaar geleden nog "Introduce yourself" van Faith no More bij een kringloopwinkel gekocht voor een paar euro.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:47
Welke wil je hebben en wat heb je er voor over is de vraag. Aanbod genoeg in de meeste gevallen maar soms is iets gewoon te duur. En dat is voor iedereen weer anders
https://www.discogs.com/a...Releases&subFilter=Albums

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-04 23:19

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Ik gebruik tegenwoordig ook vnl. Discogs. Eigenlijk op dezelfde manier zoals hierboven ook al verteld werd door @HanG-BuiK-ZwijN.
Maar ook op Discogs zie je veel dat aanbieders elkaars vraagprijs klakkeloos overnemen. Dat zorgt er i.i.g. bij mijn items op de wantlist voor dat ze consequent te duur worden aageboden in vergelijking met de daadwerkelijke verkoopprijzen.

Discogs

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

D_V schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:11:
[...]
{goede tips}

Toevallig een paar jaar geleden nog "Introduce yourself" van Faith no More bij een kringloopwinkel gekocht voor een paar euro.
Nice! Die moet ik ook nog eens op Vinyl zien te halen, wel op CD gekocht destijds.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Idem discogs. Als ik zie dat een handelaar veel heeft in het genre wat ik zoek, dan bekijk ik z’n ganse aanbod en doe een bulk bestelling.

You don't need eyes to see, you need vision

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:08
Ik ben inmiddels, door schade en schande, wijs geworden en heb een vinyl vs cd vs stream filosofie uitgewerkt.
Het houdt in de basis in dat ik alleen nog vinyl koop wat echt een meerwaarde biedt qua sound ten opzichte van digitaal. Dat is hoofdzakelijk bij oudere muziek die analoog is opgenomen en soms bij moderne artiesten die bewust kiezen voor gebruik van analoge keten om het digitale high res opnames te mixen en masteren.
Dan kijk ik ook nog naar de persing. Veel moderne pressing plants hebben matige kwaliteitscontrole. Als je je eenmaal verdiept hebt weet je je bepaalde plants beter kan vermijden.
AI chatbots kunnen je goed helpen snel de juiste persingen te identificeren aan de hand van diverse fora (steve hoffman o.a.)
Met de huidige prijzen van vinyl is het niet leuk meer om alles te kopen wat je wel een leuk album lijkt. En gebruikte LP’s zijn ook extreem in prijs gestegen de laatste jaren. Ik ben deze hobby begonnen in 2011. Ik denk dat gemiddeld genomen gebruikt (kwaliteits)vinyl nu 3x zo duur is als toen.
Het laatste halfjaar heb ik denk ik 150 cd’s gekocht. Gemiddeld 3 a 4 euro per stuk. Dat is nog leuk en het geeft je toch de fysieke media experience. Veel muziek klinkt ook minstens even goed en vaak beter dan de LP . Het is bij specfieke muziek waar alle bovengenoemde randvoorwaarden kloppen dat je met vinyl dat beetje extra krijgt, en dan moet je ook nog een behoorlijke set up hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Morales79 op 25-03-2026 18:05 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@Bartjoo71 je vraag is onlangs ook al voorbij gekomen. Kan je aanraden een keer bij kayvinyl.nl langs te gaan. Serieus groot assortiment. Ok, niet voor een prikkie maar dat maakt de ervaring meer dan goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:29
Ik ben benieuwd naar de resultaten;

https://hifi.nl/artikel/3...are-platenwasmachine.html

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ik niet. Lijkt me een kliederboel worden. Zinloos product, wel leuk vorm gegeven.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JimmyNL
franssie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 01:10:
[...]

ik niet. Lijkt me een kliederboel worden. Zinloos product, wel leuk vorm gegeven.
Maar daar ben ik dan ook wel naar benieuwd. Ik begrijp dat je zelf de plaat moet bevochtigen en borstelen en dan dus.. omdraaien.. lijkt mij idd een rommeltje te worden.
Ben wel benieuwd naar de ervaringen. Met de juiste omdraaitechniek en geen overdaad aan vloeistof valt het wellicht mee. Het apparaat is ieder geval compact. Herrie zal het helaas wel maken.

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:18

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik haak al af als ik de handleiding heb gelezen 😉
Plaat voorzien van vloeistof en dan met de natte kant naar beneden leggen?
Als ik verder zoek dan zou de prijs rond de 500 euro uit gaan komen. Dan is het enige voordeel misschien nog dat het apparaat "compact" is.

Tonar Wash & Dry is 550 euro, Humminguru HG01 599 euro

Maar we gaan de reviews wel zien binnenkort

GerkeP

• JimmyNL
Ik heb de handleiding inmiddels ook gelezen. Ik was eerder benieuwd naar de resultaten qua schoonmaken en hoe hoorbaar het is. Maar idd, het ligt te dicht op de Humminguru, die steeds hoger op mijn lijstje komt te staan. (Nee eigenlijk staat hij al bovenaan maar ik probeer er nog even niet aan toe te geven dat mijn hobby nog een nieuwe investering nodig heeft 🤣)

• GerkeP

GerkeP

JimmyNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:25:
Ik heb de handleiding inmiddels ook gelezen. Ik was eerder benieuwd naar de resultaten qua schoonmaken en hoe hoorbaar het is. Maar idd, het ligt te dicht op de Humminguru, die steeds hoger op mijn lijstje komt te staan. (Nee eigenlijk staat hij al bovenaan maar ik probeer er nog even niet aan toe te geven dat mijn hobby nog een nieuwe investering nodig heeft 🤣)
Als je twijfelt dan mag je best een keer komen buurten hier in ons mooie Friesland 😉
Kun je ze live aanschouwen

GerkeP

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:45
JimmyNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:25:
Je moet maar zo denken, het is geen apparaat wat je na 2 jaar weer gaat vernieuwen. ;)

• rajunl
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:29
Heeft iemand een goed en betaalbaar adresje waar ik binnen en buitenhoezen kan bestellen ?

En weet iemand een plek waar ik zeldzaam vinyl kan aanbieden behalve discogs? Ik heb een heleboel bootlegs vinyl 12 inch liggen.

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 05-04 16:58
rajunl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:25:
Heeft iemand een goed en betaalbaar adresje waar ik binnen en buitenhoezen kan bestellen ?

En weet iemand een plek waar ik zeldzaam vinyl kan aanbieden behalve discogs? Ik heb een heleboel bootlegs vinyl 12 inch liggen.
Walvis Products heeft een groot aanbod en nette prijzen. Alleen géén PVC hoezen bestellen.

Voor de verkoop kun je Marktplaats en eBay gebruiken. Discogs accepteert vaak geen verkoop van bootleg materiaal.
Of je gaat een keertje op een platenbeurs(je) staan.

• rajunl
Pavv schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:30:
[...]

Walvis Products heeft een groot aanbod en nette prijzen. Alleen géén PVC hoezen bestellen.

Voor de verkoop kun je Marktplaats en eBay gebruiken. Discogs accepteert vaak geen verkoop van bootleg materiaal.
Of je gaat een keertje op een platenbeurs(je) staan.
Dank je. Ik ga daar even kijken.
Zal Markplaats of Ebay worden dan.

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:06
Bij krinloopwinkels moet je op jet juiste moment zijn, ik was 2 jaar op zoek naar LA Woman van The Doors en wildde er geen bizar bedrag voor aftikkenen nieuw duurde erg lang. Op een zaterdag een beetje snuffelen in de platenbak bij de plaatselijke kringloop en vond in nieuwe staat LA Woman voor 12 euro, zo ook solo albums van Harry Muskee.

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Pierre

Van nature lui!

[...]
Alleen géén PVC hoezen bestellen.
Misschien een gekke vraag maar waaom niet, vanwege verkleuring van de hoes.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• GerkeP

GerkeP

[...]

waarom geen pvc hoezen?

Die polyethyleen hoezen zijn perfect.
Ik heb de 0,15 mm hoezen al jaren, beter dan die van wiyd.
En ik heb er maar een kleine 6000 in gebruik.

GerkeP

Pierre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Misschien een gekke vraag maar waaom niet, vanwege verkleuring van de hoes.
Hierom:
"
D_V schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:02:
Komt eens in de zoveel jaar voorbij, de PVC hoes horror story. Zal ongetwijfeld in bepaalde omstandigheden voor kunnen komen. Zelf gebruik ik ze al 40 jaar en heb het nog nooit meegemaakt."

Reactie van mij hierop:
"Ik heb de horror meegemaakt bij één LP die fabriek-af in zo'n PVC hoes zat (12c inch dance single, Pure Devotion van Freeloader)... De LP is gelukkig nog niet zover aangetast dat hij niet meer afspeelbaar is, maar toch kun je het zien... Op foto zie je het haast niet, met de blote ogen wel... Toch even een poging gewaagd op deze foto zie je het nog het best wat voor effect dat op de LP heeft:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPgNisz9_ct3aCMOCFOk6fW0Ydt-4Sc5zRS1U0IcQyzmVC9o2Gjvry7elycNEF35LO4sdaWxrH2q43h3qAI9hqrB1iusEPC18YQiYxZXL6f_V6ql7Qj=w2400

Zoals je ziet als goed kijkt heeft de LP met dank aan dat gas een waas over zich heen gekregen... Dat is de schade die een PVC hoes aanricht en wat de effecten zijn als dit nog langer had geduurd durf ik niet te zeggen, maar deze LP is aangetast en om erger te voorkomen heb ik 'm al een flinke tijd terug een andere kartonnen buitenhoes gegeven met antistatische binnen hoes...

E.e.a. kwam ik achter na aanleiding van een eerdere waarschuwing van een andere mede-tweaker waardoor ik specifiek deze LP heb nagekeken indertijd... ;)

Edit:
Op deze fofo zie je dat de LP nog een kleine lichte glans heeft die wat afgedofd is door dat PVC gas:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNChr2U0l3NCrUjRAlmwnxENcNb8TiLESEkLIDggzWuSF0M1BKYHerZ409YEWWoQEZIzgJanJffJnOYLDQqN2Y2cw-EgYeTO3FB_dS1FtKhGqm1TTL3=w2400

Maar ook hier: je moet goed kijken om het te zien... Met het blote oog zie je het echt velen malen beter en dan is de schade ook erger dan wat het op deze foto's lijkt: immers is deze LP in zijn geheel bedekt zodat je het verschil niet ziet... ;)"
Dit is bij een van mijn LP's echt gebeurd...

www.discogs.com/collection?user=rcor

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:40
Als fervent Audio Technica gebruiker vanwege de perfecte prijs/kwaliteit, toch maar eens een Nagaoka mp110 gekocht, nieuwsgierig gemaakt door de lovende reviews.

Prachtig verpakt in ieder geval, in een soort juwelendoosje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2XzkhuAhH7hQZrG2XdhUu_OvCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c79OtjJ2Lz5OAx8PaDXjh47b.jpg?f=fotoalbum_large

• rajunl
GerkeP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:12:
[...]

waarom geen pvc hoezen?

Die polyethyleen hoezen zijn perfect.
Ik heb de 0,15 mm hoezen al jaren, beter dan die van wiyd.
En ik heb er maar een kleine 6000 in gebruik.
En welke binnenhoezen adviseer je erbij ?

• GerkeP

GerkeP

rajunl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:04:
[...]

En welke binnenhoezen adviseer je erbij ?
Ook die van Walvis.
500 stuks voor 90 euro op het moment
https://www.walvisproduct...ring-afgeschuinde-hoeken/

GerkeP

• GerkeP

GerkeP

rcor schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:17:

Maar ook hier: je moet goed kijken om het te zien... Met het blote oog zie je het echt velen malen beter en dan is de schade ook erger dan wat het op deze foto's lijkt: immers is deze LP in zijn geheel bedekt zodat je het verschil niet ziet... ;)"

Dit is bij een van mijn LP' echt gebeurd..
Daarom verkopen ze bij Walvis de PE hoezen, daar heb je dat probleem niet mee.

Voor zover ik weet worden pvc buitenhoezen al een jaar of 10 niet meer verkocht.

GerkeP

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-03 21:14
Vandaag weer gezinsuitbreiding ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3BuO-29KUibigZ4bQxdgvb6iDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f70O8c1XELxeKongL1xloOOs.jpg?f=fotoalbum_large

Ze staan nu te drogen na de verplichte wasbeurt. Ik ben benieuwd hoe ik ze vind, want op een enkele uitzondering na zijn het allemaal onbekende nummers. Ja, Give Peace A Chance, die ken ik wel :P . Maar voor de rest wordt het weer heerlijk ontdekken. Daarbij ben ik nieuwsgierig hoe deze soloalbums zich verhouden tot het werk van de Beatles. Ik kijk uit naar het weekend!

Ze komen trouwens van MP, van een verkoper die zelfs garantie geeft. Hoe mooi is dat! Ze zien er prima uit, maar het eindoordeel wordt geveld na ze gehoord te hebben.

Eerder deze week gekocht op Discogs en niet op de foto: Flotsam & Jetsam - The Cold op CD :X . Ik denk dat er hele volksstammen gaan stuiteren, maar ik vind dit een van hun beste albums. Het tempo mag dan wat lager liggen dan op Doomsday en No Place, maar een nummer als The Cold grijpt mij (figuurlijk) bij de strot. Topalbum _/-\o_ .

Nu op de draaiert: Weird Scenes Inside The Gold Mine oOo

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:20
Nog veel pvc hoezen te koop bij de walvis...

https://www.walvisproducts.nl/c-4612538/lp-hoezen/

• pman63
Wil je een gatefold niet uit de beschermhoes halen dan ontkom je bjjna niet aan de pvc variant, of moet van die Blake-sleeves gaan gebruiken.

• GerkeP

GerkeP

Ik zie het inderdaad.
Maar de PE hoezen moet je dan dus kopen

GerkeP

• Glarioo
Soms kun je volgens mij niet anders dan een pvc hoes te nemen.

Ik heb een ’triple LP’ in zoiets gestoken: https://www.planetedisque...pvc-xl-6151113167105.html

En nog enkele LP’s in deze pvc hoes: https://www.walvisproduct...helder-pvc-dikte-0-18-mm/

[ Voor 13% gewijzigd door Glarioo op 27-03-2026 09:06 ]

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-04 09:57

EraZor

Don't mention the war

OK, ik heb zelf een hele stapel PE hoezen liggen (ooit via ebay gekocht), maar wat is het voordeel/nadeel van PVC?

• GerkeP

GerkeP

Glarioo schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:05:
Soms kun je volgens mij niet anders dan een pvc hoes te nemen.

Ik heb een ’triple LP’ in zoiets gestoken: https://www.planetedisque...pvc-xl-6151113167105.html

En nog enkele LP’s in deze pvc hoes: https://www.walvisproduct...helder-pvc-dikte-0-18-mm/
Dit zouden PE hoezen zijn

https://www.bol.com/nl/nl...lhoezen/9300000253595144/

GerkeP

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-04 11:51
Deze gebruik ik ook voor gatefold albums. Fijne hoezen, geen PVC. En albums passen er ook goed in, zijn ruim genoeg.

• JimmyNL
Ik ben zelf heel tevreden over de hoezen van spincare;
https://www.amazon.nl/sto...n=B00XSM1CM2&ref_=ast_bln

Maar daarnaast ook de GPXIIZ producten;
https://www.amazon.nl/s?r...f=bl_dp_s_web_16269066031

Van deze laatste koop ik geregeld de anti-statische binnenhoezen, erg mooi product.

• JimmyNL
GerkeP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Als je twijfelt dan mag je best een keer komen buurten hier in ons mooie Friesland 😉
Kun je ze live aanschouwen
Dat lijkt mij wel een keer leuk. Ik heb onlangs eindelijk een origineel CCR - Cosmo's Factory album op de kop kunnen tikken. Helaas bleek deze in bijzonder slechte staat. Niet qua krassen maar wel qua klikjes en popjes. Ironisch gezien wel mijn slechtste album, zal je net zien. Maar juist daarom een mooi exemplaar om te proberen. Als de temp wat omhoog gaat kom ik een keer op de motor, meteen een leuk ritje _/-\o_

• GerkeP

GerkeP

JimmyNL schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Dat lijkt mij wel een keer leuk. Ik heb onlangs eindelijk een origineel CCR - Cosmo's Factory album op de kop kunnen tikken. Helaas bleek deze in bijzonder slechte staat. Niet qua krassen maar wel qua klikjes en popjes. Ironisch gezien wel mijn slechtste album, zal je net zien. Maar juist daarom een mooi exemplaar om te proberen. Als de temp wat omhoog gaat kom ik een keer op de motor, meteen een leuk ritje _/-\o_
Stuur maar een DM 👍🏻

GerkeP

• pman63
gloopie schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:40:
[...]

Deze gebruik ik ook voor gatefold albums. Fijne hoezen, geen PVC. En albums passen er ook goed in, zijn ruim genoeg.
Ze zijn alleen niet leverbaar of was dat nog niet opgevallen?

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Afgelopen week bij Bob's Vinyl de re-release van Queen II apart laten leggen voor vandaag. Online zag ik tijdens het rondneuzen dat ie ook Spinvis - Spinvis (nog) had liggen, dus die er ook maar bij laten leggen. Vandaag opgehaald en mezelf even wat extra gekieteld :+ Jean Michel Jarre was maar een tientje, dus die eigenlijk op de gok gekocht, wetende dat ik zijn muziek altijd wel waardeer. Blade Runner is gewoon een classic die ik al even op mijn lijstje had staan. The Wall was de laatste toevoeging.

Ik ben nooit echt Pink Floyd-fan geweest (vond het maar saaie muziek). Maar doordat Dark Side of the Moon in de collectie van m'n schoonmoeder zat die ik heb gekregen, heb ik daar een keer goed naar geluisterd. Dat is me eigenlijk best wel goed bevallen en gaandeweg op Spotify vaker spul van Pink Floyd en Roger Waters voorbij horen komen. Dan moet je The Wall eigenlijk ook gewoon hebben... toch? :Y) Dat album heb ik nooit aan gezet dus ik ga er 'onbevlekt' in zullen we maar zeggen. Ben er heel benieuwd naar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsnSf4clMxSAyBSkgisCOXPRDG8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/szVUZVcTLnz5aElkNOghJZZZ.png?f=fotoalbum_large

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• gloopie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 05-04 11:51
pman63 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:17:
[...]

Ze zijn alleen niet leverbaar of was dat nog niet opgevallen?
Ik heb ze bij Amazon besteld. Paar maanden geleden waren ze daar wel leverbaar.
https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

[ Voor 14% gewijzigd door gloopie op 28-03-2026 09:03 ]

• Glarioo
Over PVC hoezen schrijven ze op deze site het volgende: ”PVC hoezen niet in direct contact laten komen met vinyl (alleen als buitenhoes gebruiken) Bepaalde soorten vinyl kunnen bij langdurig contact met de plaat een verkleuring van het vinyl veroorzaken.”

https://www.45toeren.nl/P...eei_hGOUqtA4cdGu2_KVeUXyz

[ Voor 19% gewijzigd door Glarioo op 28-03-2026 14:22 ]

1 vd Micro DD-35's waar we het van de week hier over hadden is verkocht. Benieuwd of het iemand uit dit topic is die hem gekocht heeft. :)

• JimmyNL
Vandaag de laatste afwerking gedaan, wat eens begon met een kratje platen welke in mijn handen werd geduwd ging al snel over in een idee. Na veel inspiratie en nog véél meer gedraaide platen is er nu precies het resultaat wat ik voor ogen (en oren) had 😄🎶

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrOmxnpfkegVtJz3m1XcR1rHWn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTPafprSaBs5imnvJYdZXH7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5hX732DiimGVtSt_RLVmb61pXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8p1Tr0MIM0pnL8YZDxKSVSV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvMYVjKi22by8idnOzShkCd1Hto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHqfXAUi7v18KKOM6aAhictC.jpg?f=fotoalbum_large

Wat begon met een krat platen.. gaf de inspiratie voor dit project en uiteindelijk liep de hobby een klein beetje uit de hand 😄. Maar nu is het klaar 🙏 🎶

https://www.instagram.com...Xg/?igsh=NTNibmo5bGs1dGJv

• pman63
@JimmyNL Heb jij ook de uitvouwbare Black Moses? zoiets maken ze tegenwoordig bijna niet meer.

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:47

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

Wanneer komen de volgende 3 volle kasten ? :p

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:06

D_V

Iemand nog een platenspeler nodig voor aan de muur?

Afbeeldingslocatie: https://i.kickstarter.com/assets/052/948/948/970ad5d54ebae4c7a0b503f0fe607d5d_original.gif?fit=scale-down&origin=ugc&q=92&v=1773459129&width=680&sig=uFr7bqoUp9%2F7d1r%2FcbTMx2o6DWORqR9uq%2FzmLnEuxPE%3D

geen vervelend calibreren meer.

Afbeeldingslocatie: https://i.kickstarter.com/assets/052/948/952/30cde15427c9636edd78788e6ade526b_original.gif?fit=scale-down&origin=ugc&q=92&v=1773459149&width=680&sig=WnwKp%2FXGzaP7NpxO8mFRn7PNZkpEYjT2gIKZ7BQqL38%3D

en snelheidsregeling voor oude platen die langzamer geworden zijn in de loop der tijd.

Afbeeldingslocatie: https://i.kickstarter.com/assets/052/948/953/50f97dea9538f14ea24282e2a91af2df_original.jpg?fit=scale-down&origin=ugc&q=92&v=1773459153&width=680&sig=l3j82KbXLlBC%2BqcdDB9KgMWSaecoJbLXa5%2F%2FeYdS1S0%3D

_O-

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-04 20:22

Toshirou

Vinyl Surfer

Laat me raden, een Kickstarter gimmick project? 😅 Dit ziet eruit als een goedkope platenspeler voor mensen die geen idee hebben wat ze kopen, wijs wordt gemaakt dat ze iets halen dat bovengemiddeld goed is en vooral van alle markten thuis is... zelfs wandmontage 🤣.

En voor de interesseerden, hierbij de link naar deze hipster-proof draagbare platenspeler.

[ Voor 22% gewijzigd door Toshirou op 30-03-2026 08:16 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Het zit in ieder geval weer vol oplossingen voor niet bestaande / al opgeloste problemen. :Y

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 30-03-2026 08:01 ]

Lijkt mij een plastic fantastic gimmickding. Ik hou het maar bij mijn SL1210mk2. Die doet wat het moet doen, en dat al decennia lang.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:45
"usefull for older records that may not spin perfectly at their original speed anymore"
Dus, als een LP ouder wordt, verandert hun snelheid? Of hoe moet ik dit lezen 8)7

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Degeneratie van het vinyl impacteerd de middelpuntvliedende kracht, wat dan weer flutter negatief beïnvloed

//salespitch.

• Morales79
Ik heb dus sinds een weekje de overstap van een Ortofon Blue MM element naar een Denon DL-103R MC element gemaakt.
Om dit aan het werk te krijgen moest er ook nog een SUT worden aangeschaft dus uiteindelijk was het het geheel weer een verhaal van rib/lijf.

Maargoed is het het waard?
Ik moet zeggen dat het een fantastische upgrade is en mijn analoge Micro Seiki - Luxman - Falcon ls3/5a keten hiermee eindelijk geoptimaliseerd (ja, ja, gevaarlijke uitspraak) is. De muziek die ik dit weekend heb geluisterd klinkt tranentrekkend mooi.

Hierbij nog wat beeld voor de geïnteresseerden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVVWdSGUsZtg4m1pyf4I-DROeYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/varKBDgnB2fZK7yZ5k7zTtc8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9gxCzdEu6mXe36sMO3RQUY_ShE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IZGDwT7RlP6xcvyMDIxzofBb.jpg?f=fotoalbum_large

• JimmyNL
pman63 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:00:
@JimmyNL Heb jij ook de uitvouwbare Black Moses? zoiets maken ze tegenwoordig bijna niet meer.
Nee helaas niet, ik was sowieso al heel lang opzoek naar dit album maar kon hem slecht vinden in het 2e hands aanbod. Althans niet van een acceptabele kwaliteit. Deze reissue heb ik vorig jaar nieuw in Haarlem gekocht. Wel heel blij mee, is geen gatefold en het nadeel is dat er twee 180 grammers in één hoes zitten, die hoes tekent de vorm van de platen nu al, zit eigenlijk iets te 'vol'. Daarentegen is de afspeel kwaliteit zeer goed.

• Pavv
pman63 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:00:
Jimmy dus helaas niet. Ik had iets meer geluk... wel een US import, dus dan komen ze al snel met een extra gaatje of sawtooth er in...maar gelukkig is het vinyl in topstaat ;-) EN is het een geweldig album.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixzhRZC20rX1liRq40SQHEwY9aU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzkLU8piqMUSurB1VweZxgmN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW8LaguOibPEhrazwQExThsO_nY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VJQtmyvxktU2tVBcIYvRCRK.jpg?f=fotoalbum_large

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Benieuwd wat je er zo geweldig aan vind. Zelf ben ik meer fan van Shaft en zeker Hot Buttered Soul.

• Pavv
Yalopa schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:51:
Benieuwd wat je er zo geweldig aan vind. Zelf ben ik meer fan van Shaft en zeker Hot Buttered Soul.
Dié albums zijn ook fantastisch, maar Black Moses is alleen al door de aanwezigheid van Ike's Rap II voor mij een essentiële plaat.
Ook bedankt namens:
Glory Box - Portishead
Hell Is Around The Corner - Tricky
Here - Alessia Cara
e.v.a.

Verder bevat het album zelf natuurlijk ook weer een flink aantal covers maar dan wel overgoten met die heerlijke Isaac Hayes saus.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-04 16:22
Ik wil starten moet vinyl en heb hiervoor een 2e hands Pro-ject Primary E op het oog. Ik ben erg gecharmeerd van het minimalistische ontwerp.
Hij wordt aangesloten op een Cinema 60DAB icm B&W 683 speakers.

Waar moet ik op letten als ik de platenspeler op ga halen? zijn er kritieke punten?

• Pavv
BlueSS50 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:37:
Ik wil starten moet vinyl en heb hiervoor een 2e hands Pro-ject Primary E op het oog. Ik ben erg gecharmeerd van het minimalistische ontwerp.
Hij wordt aangesloten op een Cinema 60DAB icm B&W 683 speakers.

Waar moet ik op letten als ik de platenspeler op ga halen? zijn er kritieke punten?
Als je er geen probleem mee hebt dat je niet veel keuze hebt wanneer je voor een ander (/beter) element wilt gaan dan kun je hier een prima eerste speler aan hebben. Zeker als de 2e hands prijs niet te hoog is.
Zelf zou ik, wanneer ik voor een Pro-ject speler zou gaan, eerder kiezen voor een Pro-Ject Essential of een Debut carbon** (en zo zijn er nog een paar) omdat je daar iets meer keuze hebt met welke elementen je kunt werken doordat deze instelbare anti-skating hebben die je nodig hebt als je andere cartridges wilt gebruiken.

Volgens mijn informatie heeft die Cinema 60DAB ook een phono ingang dus dat scheelt alvast :-)

** als blauw je kleur is dan staat er een op Marktplaats. ...en er staat ook een prachtige witte T2 te koop in Venlo.

[ Voor 22% gewijzigd door Pavv op 30-03-2026 15:09 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Dat is in het algemeen wel het coole aan 70s soul platen @Pavv op elke plaat heeft ooit wel iemand een sample gevonden.

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-04 16:22
Pavv schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:45:
[...]

Als je er geen probleem mee hebt dat je niet veel keuze hebt wanneer je voor een ander (/beter) element wilt gaan dan kun je hier een prima eerste speler aan hebben. Zeker als de 2e hands prijs niet te hoog is.
Zelf zou ik, wanneer ik voor een Pro-ject speler zou gaan, eerder kiezen voor een Pro-Ject Essential of een Debut carbon** (en zo zijn er nog een paar) omdat je daar iets meer keuze hebt met welke elementen je kunt werken doordat deze instelbare anti-skating hebben die je nodig hebt als je andere cartridges wilt gebruiken.

Volgens mijn informatie heeft die Cinema 60DAB ook een phono ingang dus dat scheelt alvast :-)

** als blauw je kleur is dan staat er een op Marktplaats. ...en er staat ook een prachtige witte T2 te koop in Venlo.
Ik heb honderden cd's en Spotify. Maar ik heb 1 lp gekocht omdat deze alleen als oplage van 400 stuks op lp is verschenen. Eerst ff kijken of het mij pakt!

Ik kan hem nu kopen voor 100,- in ogenschijnlijk nieuwstaat.
Als het bevalt kan ik altijd nog voor een andere speler gaan.

Los daarvan staat hij ook heel mooi in de setup. mooi met dat loopwerk in het zicht.

• pman63
Yalopa schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:51:
Alleen al de hoes, het feit dat ik voor een NM 11 jaar geleden slechts 15 euro heb betaald en het vinyl uit 1972 nu nog steeds goed klinkt. Nog even afgezien van de stem van Isaac natuurlijk. Dt het allemaal niet zo gelikt is als Motown is denk ik ook wel een plus.
@BlueSS50 Als jij een Primary E wilt, dan koop je die natuurlijk. Het is een gemankeerde platenspeler zonder anti-skating, maar als het voor jou voldoet dan is dat prima. Voor 100 euro hoef je niet heel erg op te letten behalve dat ie constant draait, de arm niet los of vast zit (dus soepel beweegt maar niet rammelt) en de boel normaal klinkt, dus geen jengel, rare bijgeluiden of (sterke) vervorming. Er valt verder niet zo heel veel te testen aan deze bare-bones platenspeler.

• Pavv
BlueSS50 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Ik kan hem nu kopen voor 100,- in ogenschijnlijk nieuwstaat.
Als het bevalt kan ik altijd nog voor een andere speler gaan.

Los daarvan staat hij ook heel mooi in de setup. mooi met dat loopwerk in het zicht.
Een barkie is een prima prijsje voor zulks ;-)
Er kan niet zo veel stuk zijn aan zo'n speler, dus een prima begin.

• Morales79
Al je van die vette ‘70s soul houdt kan ik het album van RZA - Shaolin Soul Selection vol.1 aanraden. In feite de beste Stax compilatie die je gaat vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl3pL8eYPgtB3TSeCtbAV6jFz3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvELRGdNZqb2ktBKjyEb9N1P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw53pN5huiYv5aq9QlBGBoXOPR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsMkQmtSXtjPTN3N9gIqdWcf.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
  • Laatst online: 17:28
Morales79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:10:
Ik heb dus sinds een weekje de overstap van een Ortofon Blue MM element naar een Denon DL-103R MC element gemaakt.
Om dit aan het werk te krijgen moest er ook nog een SUT worden aangeschaft dus uiteindelijk was het het geheel weer een verhaal van rib/lijf.

Maargoed is het het waard?
Ik moet zeggen dat het een fantastische upgrade is en mijn analoge Micro Seiki - Luxman - Falcon ls3/5a keten hiermee eindelijk geoptimaliseerd (ja, ja, gevaarlijke uitspraak) is. De muziek die ik dit weekend heb geluisterd klinkt tranentrekkend mooi.

Hierbij nog wat beeld voor de geïnteresseerden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk man, dat je de wereld van de MC met SUT aan het ontdekken bent!

Gebruik je de interne phono van je Luxman? Ook bij een SUT kan het namelijk zinvol zijn om met de ingangsimpedantie te spelen. Wat ik zo vind geeft Denon 40ohm afsluitweerstand aan voor de DL103R icm een SUT, waar je nu waarschijnlijk op ca 117 Ohm zit ( obv 47K mm input)

• Morales79
Duclaasie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:49:
[...]

Leuk man, dat je de wereld van de MC met SUT aan het ontdekken bent!

Gebruik je de interne phono van je Luxman? Ook bij een SUT kan het namelijk zinvol zijn om met de ingangsimpedantie te spelen. Wat ik zo vind geeft Denon 40ohm afsluitweerstand aan voor de DL103R icm een SUT, waar je nu waarschijnlijk op ca 117 Ohm zit ( obv 47K mm input)
Ja thx! Mooie ontdekkingstocht idd
Wat betreft de rekensom: Jij baseert je denk ik op de originele versie van de Dl 103, niet de R variant.
De originele heeft een interne impendantie van 40ohm maar de R slechts 14ohm
Die Rothwell MCL SUT is qua specs in feite gebouwd voor de R. Dit geven ze zelf ook aan op hun website.
Maar ik kan soundwise nog wel spelen naar wens met de Luxman phono impedantie settings. Heb hem nu op 47k staan.

• Duclaasie
Nee, ik baseer mij op 47K / (20x20). Die 20 is de step up ratio van de Rothwel step up. Het element krijgt dus een afsluitimpedantie van 117,5 ohm gereflecteerd.

• Duclaasie
Overigens zitten er bij mijn weten gewoon Lundahl LL9226 trafo’s in van 100,- per stuk. Dan zit er een mooie marge op het kastje en de connectoren.

Overigens vind ik in de categorie voordelige SUT’s die van Phasemation erg goed en als je wat meer keuze wil qua ratio en materiaal dan is Orso Audio ook interessant. Daarnaast kun je bij DonAudio ook trafo’s en printplaten bestellen als je zelf wat wil bouwen.

• Morales79
Ja ok, dan begrijpen we elkaar. Ik ga zeker nog wel wat spelen met die impedantie.

Heb die Rothwell overigens niet nieuw gekocht, ik koop sws bijna niets nieuw. Deze komt uit Duitsland en was nog geen jaar oud maar wel -40% van de nieuwprijs (nog steeds veel geld).

• Duclaasie
Ondertussen ben ik mijn zelfbouw phono verder aan het tweaken. De weerstand voor de gain is inmiddels een Shinkoh Tantalum en ook in de signaalweg zit inmiddels een Shinkoh. Helaas zijn die al jaren in veel waardes niet meer te krijgen, dus op een andere positie in de signaalweg zit een Takman Rex.

Voor de afsluitweerstanden ga ik binnenkort Caddock MK232 toepassen. Daarnaast komen er Panasonic FC condensatoren op de print ter vervanging van de FR die er nu zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwR59JXCur4sROD6MK7WVr4Noqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNjyPOMQE2TKXedJ3IDQiqsk.jpg?f=fotoalbum_large

Als het aan de bovenzijde niet past…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8LqCY7GAviNNK2u12YfthPuMaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iBv5UoMNUQDPwq7NZHTxtUoJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuVooptkpHyoZ1gHuWPdeeZl0Q8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6LLDAa1bagByKme3h8EpEt7.jpg?f=fotoalbum_large

• pman63
Morales79 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:59:
Al je van die vette ‘70s soul houdt kan ik het album van RZA - Shaolin Soul Selection vol.1 aanraden. In feite de beste Stax compilatie die je gaat vinden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb alle singles op 9 CD's (The Complete Stax-Volt Singles 1959-1968) En alleen al het boek wat er bij zit is de moeite waard. En ja er is nog heel veel meer, maar dit is toch wel de beste periode van het label.

• JimmyNL
Pavv schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Jimmy dus helaas niet. Ik had iets meer geluk... wel een US import, dus dan komen ze al snel met een extra gaatje of sawtooth er in...maar gelukkig is het vinyl in topstaat ;-) EN is het een geweldig album.
Oh wow, die is echt supernice, must have :D
Evengoed is het album inderdaad geweldig. Zo worden ze niet meer gemaakt _/-\o_

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

pman63 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:54:
[...]

Alleen al de hoes, het feit dat ik voor een NM 11 jaar geleden slechts 15 euro heb betaald en het vinyl uit 1972 nu nog steeds goed klinkt. Nog even afgezien van de stem van Isaac natuurlijk. Dt het allemaal niet zo gelikt is als Motown is denk ik ook wel een plus.
Van Motown ben ik eigenlijk geen fan. Naast Stax, ben ook wel fan van Salsoul. Ook op Atlantic is veel moois uitgebracht, maar die waren uiteraard veel breder dan soul.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:23
Okee, ik ga een beetje heen en weer, aangezien ik dacht voor de Micro Seiki DD-35 te gaan kijken, maar nu zie ik deze Thorens TD-320 MkII in de buurt staan: https://www.marktplaats.n...eler-met-goldring-g-800-e

Van wat ik lees in dit topic lijkt dit een hele aardige speler en zo te zien heeft deze de TP-90 arm, dan lijkt het me een aardige prijs voor deze speler. Of zie ik dat verkeerd?
Ook een hele mooie speler. Het zijn twee heel verschillende typen spelers: een direct drive massaspeler versus een snaaraangedreven met geveerd subchassis. Dat werkt anders en voelt anders aan. Klinkt volgens sommigen ook anders, maar dat is een andere, subjectievere, kwestie want je kan beargumenteren dat elke draaitafel anders klinkt (niet opgedeeld in de beschreven categorieën dus), of zelfs dat de draaitafel niet / nauwelijks klinkt maar (vooral) het element.

Je kan alleen zelf bepalen wat je aanspreekt. Mijn advies: ga je veel wisselen tussen 33 en 45 toeren, neem geen Thorens. Anders: prima!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:23
Het gros van mijn platen is 33 rpm. Ik heb een paar 45, maar dat wisselen is met mijn huidige Pro-Ject ook niet zo'n probleem voor die incidentele keer.
't is meer dat een Thorens na een tijdje nogal eens wil weigeren van 33 naar 45 toeren te springen, dat wil zeggen de snaar wil niet op de 45 toeren pulley komen, en dan moet er weer een nieuwe snaar op. Het eeuwige debat is dan of dit een originele (dure) Thorens snaar moet zijn of het ook een goede vervanger (Thakker?) mag zijn. De een zegt dit, de ander dat. Maar welke snaar je ook gebruikt, veel wisselen vindt die snaar niet lekker en sowieso gaat naar 45 toeren schakelen het eerste probleem worden. Nu gebruikt het gros van de gebruikers de 45 toeren niet, dus dan is er geen issue, buiten periodiek de snaar vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 03-04-2026 10:30 ]

Cap schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:30:
't is meer dat een Thorens na een tijdje nogal eens wil weigeren van 33 naar 45 toeren te springen, dat wil zeggen de snaar wil niet op de 45 toeren pulley komen, en dan moet er weer een nieuwe snaar op. Het eeuwige debat is dan of dit een originele (dure) Thorens snaar moet zijn of het ook een goede vervanger (Thakker?) mag zijn. De een zegt dit, de ander dat. Maar welke snaar je ook gebruikt, veel wisselen vindt die snaar niet lekker en sowieso gaat naar 45 toeren schakelen het eerste probleem worden. Nu gebruikt het gros van de gebruikers de 45 toeren niet, dus dan is er geen issue, buiten periodiek de snaar vervangen.
Een Thorens TD-32X serie heeft geen dubbele pulley.... Ik heb de TD-318 staan en die heeft dit ook niet... De motor wisselt hier van snelheid... Neemt niet weg dat de snaar bij dat hogere toerental toch ook nog steeds van de pulley wil aflopen...

Uiteindelijk gebeurt dat ook bij de 33 toeren en dan moet de snaar vervangen worden en als je net als ik veel plaatjes draait kan dit zomaar jaarlijkse kost worden... Daarom staat de speler nu in een ruimte waar ik iet wat minder plaatjes draai en gebruik ik Technics Direct Drive spelers elders (SL-1710MKI en SL-1700MKI om precies te zijn)

@rcor dank voor je correctie, je hebt gelijk. Maar het resultaat is inderdaad wel wat ik me goed herinner, wisselen naar 45 toeren vindt een snaaraangedreven Thorens niet prettig. Dat de snaar regelmatig vervangen moet worden calculeer je als het goed is in bij een Thorens, met zijn vrij zware plateau en dunne snaar.
Cap schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:29:
@rcor dank voor je correctie, je hebt gelijk. Maar het resultaat is inderdaad wel wat ik me goed herinner, wisselen naar 45 toeren vindt een snaaraangedreven Thorens niet prettig. Dat de snaar regelmatig vervangen moet worden calculeer je als het goed is in bij een Thorens, met zijn vrij zware plateau en dunne snaar.
In het begin gaat dat op 45-toeren zetten best goed, maar zodra de snaar wat rek begint te krijgen... Zo'n Thorens kun je dan ook het beste met een kleine zwiep helpen om op te starten... ;)

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:32
Cap schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:30:
Als vorkje zeg maar van thorens goed is afgesteld icm goede snaar dan schakelt thorens gewoon goed.
Heb een 145mk2 160, en zelfs met een 320 mk 2 ging dat goed.

• nineball
Mijn onlangs aangeschafte Trio KP-7070 direct drive platenspeler stopte opeens met draaien. Dat was niet leuk, het is zo ongeveer het enige dat dat ding moet doen. De toetsen werkten nog wel en als ik met de hand het plateau draaide zag je dat in het display. Dus mijn eerste idee: de motor krijgt geen signaal om te gaan draaien. Ik heb de print met behulp van het (uitstekende) service manual gedebugged en kwam uit bij een cmos chip die verkeerde output gaf bij juiste input. Daardoor werd een transistor verderop niet geopend. Heb je eindelijk eens wat aan die 40 jaar it ervaring. Het is nummer 3 in het bijgaande plaatje. De chip, een CD4001BE chip met 4 NOR gates, besteld (kreeg er gelijk 20), oude chip voorzichtig verwijderd want kwetsbaar dubbelzijdig PCB, nieuwe erin en hij draait weer als een zonnetje!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50fCY1gTyJ7xUzbUGAvI65wwQ_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vS4pmk2JN4Pw44yvBmfxwX4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N-1jG5z64TzMeAwP0QwotG1W_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdFo8KduWStmarF8MdF3F3Nv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QiJkU8XB8tdeenL8L-DeuB4ffE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btsg9eiQtrm1Gb9XASXOHc9S.jpg?f=fotoalbum_large

• nineball
Heeft iemand wel eens gehoord van het fenomeen stylus drag? Dus dat een zwaar gemoduleerde groef een zodanige wrijving op de naald uitoefent dat de snelheid van het plateau naar beneden gaat? Er is het nodige over te vinden op de interwebs maar het lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk als je tenminste een platenspeler hebt die aan minimale kwaliteitseisen voldoet.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Elke vrijving zal een zekere impact hebben, de vraag is als het meetbaar, laat staan hoorbaar is. Daar ben ik toch wat sceptisch over...

• Duclaasie
Als er zoveel vertraging optreed, dan denk ik dat er meer parameters veranderen. Waarschijnlijk verandert de SRA dan ook, omdat de kracht op de cantilever zo groot is.
Ik heb het wel eens geprobeerd te meten, maar die verschillen zijn erg klein en ook afhankelijk van de de aandrijving. Een motor met meer koppel of een draaitafel met toerental terugkoppeling zul je waarschijnlijk sowieso niets merken qua snelheid.

• Sand1957
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-04 09:01
ivo1969 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:33:
[...]

Als vorkje zeg maar van thorens goed is afgesteld icm goede snaar dan schakelt thorens gewoon goed.
Heb een 145mk2 160, en zelfs met een 320 mk 2 ging dat goed.
Ik had vroeger ook een TD320. Draaide regelmatig singles, maar was niet zo'n fijne ervaring.
Zag dat Project dezelfde voedingsspanning gebruikte, meen 15V. Externe quartz-gestuurde voeding gekocht.
Toerental omschakelen ging daarmee electronisch.

• Duclaasie
De TD-320 is een mooie draaitafel en zeker de moeite waard!

Qua riemen zou ik altijd voor origineel gaan, die kosten maar 25,- Voor dat geld ga je toch niet moeilijk doen?

Als alternatief is een Nanocamp Blu belt nog een idee, in Duitsland lopen ze daar helemaal mee weg.

• nineball
Yalopa schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:40:
Elke vrijving zal een zekere impact hebben, de vraag is als het meetbaar, laat staan hoorbaar is. Daar ben ik toch wat sceptisch over...
Ik heb een aantal spelers aan de scope gehangen en van de Ortofon testplaat de modulatie tracks afgespeeld. Als er al iets meetbaar zou zijn, zou dat bij deze tracks moeten optreden.
Philips 212, snaaraandrijving, licht plateau en servosturing: geen verschil. De tracks worden allemaal afgespeeld, de toon fluctueert tussen 314,5 en 315,5 hertz maar dat is niet te relateren aan de mate van modulatie.
Sony ps-lx7 en Trio kp-7070, beiden quartz en direct drive: idem
Wel apart om te zien dat de Philips met gp-412 element zich het beste door de tracks heenslaat. De Sony deed het ook niet slecht en reageerde heel precies op wijzigingen van de anti-skating, je ziet de vervorming bij de hogere modulaties van links naar rechts gaan.
De Trio met at-vm740ml element deed het qua tracking het slechtste, verrassenderwijs. Flinke vervorming in het rechterkanaal die ook niet minder werd bij het verhogen van de dwarsdruk. Bij de 100um track sprong hij zelfs uit de groef.
Bijgaand plaatje de Philips met 100um, je ziet wel vervorming in de top van de rechter sinus maar hij blijft wel goed sporen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7D7u4atFXOva2WBox4_6_GCJRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CPYFuTtMiqqhWOA6dVMgM8K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr6Z5ZcEcTPvSEq52c8CQF5IFCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKMSavRbrMfPAAjmOVY2wEtk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucqomuJOg0jvz4PNrhjFPiRZw3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcN4waws4WwN0RBOiC6lNupj.jpg?f=fotoalbum_large

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-04 20:22

Toshirou

Vinyl Surfer

En hoe vertalen deze resultaten zich bij het luisteren van een regulier album? Gezien ik vermoed dat deze test platen het uiterste van bepaalde situaties opzoeken..

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• nineball
Toshirou schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:31:
En hoe vertalen deze resultaten zich bij het luisteren van een regulier album? Gezien ik vermoed dat deze test platen het uiterste van bepaalde situaties opzoeken..
Een goed afgesteld element is natuurlijk belangrijk, zonde om daar iets te laten liggen. Je gaat geen honderden euro’s uitgeven aan een mooi element om het zaakje vervolgens halfbakken af te regelen. De Trio met vm740ml klinkt het beste, vooral omdat de s klanken erg vrij zijn van vervorming, dus dat is eigenlijk tegenstrijdig met mijn testjes. Door de zware constructie is hij ook het stilste, qua bijgeluiden.
Edit: die modulatietracks worden steeds heftiger, als de naald bij 50um al uit de groef springt is er iets mis. 100um is extreem, maar als een element dat aankan weet je dat je je over de tracking geen zorgen hoeft te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door nineball op 04-04-2026 11:17 ]

• Duclaasie
Als die Philips Servo heeft ga je het natuurlijk ook niet meten in de snelheid.

• nineball
Duclaasie schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 13:43:
Als die Philips Servo heeft ga je het natuurlijk ook niet meten in de snelheid.
Ja da’s waar. Ik dacht, die servo moet toch ergens op reageren en een aanpassing doen dus misschien zie ik dat gebeuren.
Ik heb nog een Dual met snaaraandrijving en ac motor, die ook maar eens proberen.

• nineball
De Dual geeft vergelijkbare resultaten. Volgens mij is het een non-issue, verzonnen om spelers van 25k met plateaus van 50 kilo aan te prijzen. Je weet wel, die wanstaltige boorplatforms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKameG2XtWmETaA0Guh51z3PA5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZnrMmFUrquGfNK6mOOakD0i3.jpg?f=fotoalbum_large

• JimmyNL
Is dit niet ongeveer hetzelfde effect wat ik hier wel eens heb aangekaart met bepaalde innertracks die een beetje gaan zingen / vals klinken? Dat komt toch ook omdat de weerstand op de naald te groot wordt?

• nineball
JimmyNL schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:38:
Is dit niet ongeveer hetzelfde effect wat ik hier wel eens heb aangekaart met bepaalde innertracks die een beetje gaan zingen / vals klinken? Dat komt toch ook omdat de weerstand op de naald te groot wordt?
Bedoel je echt vals klinken of de vervorming die kan optreden omdat alles veel meer is gecomprimeerd in de binnenste groeven, de inner groove distortion?
nineball schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 10:48:
[...]
100um is extreem, maar als een element dat aankan weet je dat je je over de tracking geen zorgen hoeft te maken.
Als je 90µm trackt is het ook goed, en zelfs 80µm is nog allerzins acceptabel.
Bij 70µm wordt het m.i. wel wat zorgwekkend.
Binnen muziek zal je geeneens 50µm vinden bij 315hz, maar amplitudes verschillen zeer per frequentie.
Jouw plaatje van die 100µm tracking zou ik al niet meer acceptabel vinden (dus ik zou dit geen 100µm tracking noemen, maar 90µm).
Bij een dergelijke golfvorm zijn er ook zeker de karakteristieke snerpende boventonen te horen
Ik vind dat vergelijkbaar met hoe mijn at-95e op 100µm trackt:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/chinacart/tracking100mu-at95.jpg

Op 90µm is het nog wel acceptabel:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/chinacart/tracking90mu-at95.jpg

Zelf gebruik ik dus veel liever een wave-editor voor dit soort werk omdat zowel je schermresolutie als de samplingresolutie zoveel hoger is dan dat van een oscilloscoopschermpje, zodat je echt alles haarscherp ziet.
Je ziet op het oscilloscoopscherm dan ook de quantize stapjes (256 stuks maximaal, want 8 bit) tov (theoretisch) 16,7 miljoen (24 bit) voor een hedendaagse geluidskaart

Voor dit soort trackingtests maakt het niet zoveel uit of je een goedkope at-vm95e of een dure at-vm740ml kiest omdat de frequentie nog zo laag is dat het voornamelijk de cantilever ophanging is (dus demping) die de prestaties bepaalt. En die is voor de meeste at MM's die in een bepaalde compliantierange zitten gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 04-04-2026 21:00 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• JimmyNL
nineball schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:40:
[...]

Bedoel je echt vals klinken of de vervorming die kan optreden omdat alles veel meer is gecomprimeerd in de binnenste groeven, de inner groove distortion?
Ja ik hoor het wel al vals. Je hoort het vooral in akkoorden en zang. Het is zingt een beetje. Ik merk dat bij enkele platen, maar dat zijn soms ook recente persingen dus niet versleten. Niet vaak maar zo nu en dan, dus mijn beredenering was dat moet of een slechte persing zijn met teveel minuten naar de binnenkant of het moet de weerstand op de naald zijn. Mijn speler loopt verder netjes. De calibratie van het element is zo goed mogelijk binnen wat ik kon bereiken.
Is het niet gewoon een slecht gecentreerde plaat, zit het gat niet goed in het midden? Dit geeft jengel.
Ik denk dat het effect in de binnenste groeven sterker is, omdat per rotatie de uitslag tov het rotatiecentrum (de spindle) overal op de plaat hetzelfde is, maar de straal van de cirkel en dus effectieve baanlengte (omtrek cirkel) procentueel meer wijzigt dan in de buitenste groeven.

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 05-04-2026 14:07 ]

• Duclaasie
En dat kun je zien aan horizontaal slingeren van de toonarm
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Wil je weten wat iets nog waard is? Taxatie en waardebepaling zijn binnen heel Tweakers niet toegestaan. Wil je toch zelf een idee krijgen van de waarde? Kijk dan in de Pricewatch, bij Tweakers Vraag & Aanbod, of op Hifishark, ebay, Marktplaats, etc.

Voor aankoopadvies en oriëntatie is dit topic een goudmijn qua informatie, maar aankoopadviesvragen horen toch echt in Beeld en geluid koopadvies Zo krijgt elk onderwerp de juiste aandacht.