• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:49

D_V

"Pull up to my bumper baby".

Nightclubbing is altijd lekker als testplaat.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:49
Ik weet niet of anderen hier ook game soundtracks verzamelen op Vinyl?

Ik zag vorige week dat er een officiële limited edition Zelda set voor pre-order beschikbaar was gekomen en heb toen spontaan besloten dat ik er nog wel een dure hobby bij kan hebben. :P

Ik heb hiervoor nog nooit interesse gehad in platenspelers dus ik ben op onderzoek uit gegaan om alles wat meer te begrijpen. Hierbij had ik in eerste instantie eigenlijk besloten om een Audio Technica LP60X / LP70X of LP3X te gaan kopen. Het feit dat deze modellen volledig automatisch zijn leek me fijn en ik zag ook veel positieve reviews voor deze modellen.

Hoe meer ik me echter ging verdiepen in platenspelers hoe meer ik toch de neiging kreeg om toch voor een beter model te gaan, ik kwam er al snel achter dat de opties voor moderne automatische platenspelers vrij beperkt zijn. Ik heb toen nog even overwogen om een tweede hands oude Technics of iets dergelijks te kopen, er staat bij mij in de buurt een Technics SL-D3 te koop bijvoorbeeld. Ik had alleen mijn twijfels bij het kopen van iets dat al zo oud is aangezien ik helemaal geen ervaring heb met het onderhouden van een platenspeler.

Uiteindelijk kwam ik een aanbieding tegen voor de Pro-ject Debut E Carbon Phono, voor €399. Als ik het goed begrijp is dit in principe hetzelfde als de Pro-ject Debut Carbon Evo maar dan met een ingebouwde versterker. Gezien dit een goed gewaardeerd model lijkt te zijn heb ik deze uiteindelijk besteld. Ik krijg hem deze week binnen, ben erg benieuwd! Heb ik hiermee een goede keuze gemaakt denken jullie?

Ik heb ondertussen ook al de Expedition 33 6x LP boxset gepre-ordered en de Elden Ring: Shadow of the Erdtree vinyl collection besteld. Moet me echt inhouden om niet nog meer te gaan bestellen wat is er toch veel moois beschikbaar allemaal. O+

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:34
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:43:
Groot deel van mijn verzameling is game soundtracks :)

Die van Zelda en Clair Obscur heb ik ook in de pre order staan. Van Zelda wel de "lite" variant, die full collections voelen vaak een beetje lui aan omdat ze dan meestal niet over de track order nadenken (Dan krijg je drie variaties van één liedje direct achter elkaar :F
Verder ook nog die van Skyrim en Plants VS Zombies besteld, hoop die over een maandje of twee binnen te krijgen.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:58
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:43:
Niet echt, maar van een paar van mijn favoriete games kon ik het toch niet laten. :*)
Van links naar rechts:
- Minecraft Volume Beta
- Anno 1800
- Minecraft Volume Alfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGvmUS-xadJB2rdT8Lx9RYDRGCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfvuSSikutETZb9u0NdoIdjz.jpg?f=fotoalbum_large

• Redblader
Flapperbol schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:16:
[...]

Groot deel van mijn verzameling is game soundtracks :)

Die van Zelda en Clair Obscur heb ik ook in de pre order staan. Van Zelda wel de "lite" variant, die full collections voelen vaak een beetje lui aan omdat ze dan meestal niet over de track order nadenken (Dan krijg je drie variaties van één liedje direct achter elkaar :F
Verder ook nog die van Skyrim en Plants VS Zombies besteld, hoop die over een maandje of twee binnen te krijgen.
Ik vroeg me ook wel af hoe ze de muziek zouden indelen over zoveel platen maar aan de tracklist te zien heeft elke plaat wel een beetje zijn eigen thema (bijvoorbeeld elke divine beast en bijbehorende zone). Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask. Hopelijk in de toekomst als deze boxset succesvol is. De limited edition is al uitverkocht bij Nintendo zelf in ieder geval :D
Rens1967 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:06:
[...]

Niet echt, maar van een paar van mijn favoriete games kon ik het toch niet laten. :*)
Van links naar rechts:
- Minecraft Volume Beta
- Anno 1800
- Minecraft Volume Alfa
[Afbeelding]
Ik vind het wel echt mooi om te zien dat ze voor zoveel games platen uitbrengen, weet eigenlijk niet wat ik me bij de muziek van Minecraft moet voorstellen. :P

Ik heb de Pro-ject Debut E Carbon Phono in ieder geval binnen, vanavond of morgen maar is alles klaar zetten en aan mijn Argon Audio Forte A5s hangen. Ik heb de Frieren soundtrack ook maar gekocht zodat ik ook een plaat in huis heb om te proberen anders gaat dat lastig. :+

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:58
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:07:

Ik vind het wel echt mooi om te zien dat ze voor zoveel games platen uitbrengen, weet eigenlijk niet wat ik me bij de muziek van Minecraft moet voorstellen. :P
Ingame achtergrondmuziek (vooral veel piano), muziek die je ingame ook kan beluisteren via een jukebox, en verder weet ik het niet meer, moet ze weer eens opzetten en luisteren 8)7

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:34
[...]

Ik vroeg me ook wel af hoe ze de muziek zouden indelen over zoveel platen maar aan de tracklist te zien heeft elke plaat wel een beetje zijn eigen thema (bijvoorbeeld elke divine beast en bijbehorende zone). Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask. Hopelijk in de toekomst als deze boxset succesvol is. De limited edition is al uitverkocht bij Nintendo zelf in ieder geval :D
De zwarte variant van de boxset is nog wel verkrijgbaar bij BlackScreenRecords, daar heb ik de "lite" versie ook besteld.
Als ik kan kiezen tussen een LP met kleureffecten of zwart (of een andere egale kleur) dan zou ik zelf altijd voor de laatste kiezen.

Sommige uitgevers proberen er een slaatje uit te slaan door een dure, tof uitziende set uit te brengen. De kwaliteit van de plaat zelf is dan bijzaak maar het ziet er wel mooi uit in de kast :+
Ik had hier zelf last van bij de soundtrack van The Sims die een tijdje geleden uitkwam, in Nederland alleen te krijgen met een "green splatter" effect. Het splatter effect zorgde juist voor plopjes/klikjes en ik heb na twee albums maar een egaal groene versie uit Duitsland gehaald die wél goed klonk.
Zo'n effect hoeft niet per definitie slecht te klinken, maar omdat er meerdere soorten plastic bij elkaar gedrukt worden vereist het wel wat meer nauwkeurigheid en quality control tijdens de persing en dat kost natuurlijk geld.

(en de soundtrack van VVVVVV kan ik ook niet echt aanraden. Plaat ziet er tof uit, maar de kwaliteit is om te huilen)

• Redblader
Ik moet nog een kast kopen om de platenspeler op te plaatsen dus voor nu maar even een nachtkastje om te proberen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxrqZtSOBTQwDdvknEQ-BgdYvY0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZc18rz82r6pq7xQo19MX6Wt.jpg?f=fotoalbum_medium

Vind het een supermooi ding! Heb verder geen vergelijkingsmateriaal maar er komt prima muziek uit. Hiervoor was mijn enige ervaring met platenspelers een goedkoop oud Lenco USB platenspeler waar mijn ouders heel soms een plaat op draaiden met de feestdagen, deze klinkt een stuk beter. :D

Merk wel dat ik redelijk wat ruis krijg als ik het volume hoog zet. Ik gebruik nu de ingebouwde versterker van de platenspeler, zou dat minder zijn met een betere versterker?
Flapperbol schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:22:
[...]

De zwarte variant van de boxset is nog wel verkrijgbaar bij BlackScreenRecords, daar heb ik de "lite" versie ook besteld.
Als ik kan kiezen tussen een LP met kleureffecten of zwart (of een andere egale kleur) dan zou ik zelf altijd voor de laatste kiezen.

Sommige uitgevers proberen er een slaatje uit te slaan door een dure, tof uitziende set uit te brengen. De kwaliteit van de plaat zelf is dan bijzaak maar het ziet er wel mooi uit in de kast :+
Ik had hier zelf last van bij de soundtrack van The Sims die een tijdje geleden uitkwam, in Nederland alleen te krijgen met een "green splatter" effect. Het splatter effect zorgde juist voor plopjes/klikjes en ik heb na twee albums maar een egaal groene versie uit Duitsland gehaald die wél goed klonk.
Zo'n effect hoeft niet per definitie slecht te klinken, maar omdat er meerdere soorten plastic bij elkaar gedrukt worden vereist het wel wat meer nauwkeurigheid en quality control tijdens de persing en dat kost natuurlijk geld.

(en de soundtrack van VVVVVV kan ik ook niet echt aanraden. Plaat ziet er tof uit, maar de kwaliteit is om te huilen)
Ah dat klinkt logisch, moet zeggen dat ik de speciale kleuren wel leuk vind. Hopelijk zijn die Zelda platen wel van goede kwaliteit. En van Expedition 33. En van Elden Ring. Heb nog niks zwarts besteld. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Redblader op 05-11-2025 21:09 ]

Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:07:
I
Merk wel dat ik redelijk wat ruis krijg als ik het volume hoog zet. Ik gebruik nu de ingebouwde versterker van de platenspeler, zou dat minder zijn met een betere versterker?
Zeker, als je de juiste phono preamp koopt heb je over het algemeen minder ruis dan een goedkope phono preamp die vaak in zo'n platen speler ingebouwd zit als ze er een toevoegen...

Enkele voorbeelden van goede phono preamps om naar te gaan zoeken:
- NAD PP2
- Musical Fidelty V-LPSII
- Musical Fidelity V-90 LPS
- Ifi Micro Iphono (1ste, 2de of 3de generatie)
- Pro-ject Phonobox/ Pro-ject Phonobox S2

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Glarioo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:14
Een goede phono preamp tilt het geluid naar een hoger niveau. Deze gebruik ik en ben er zeer tevreden over. Je hebt er gelijk een aansluiting voor een hoofdtelefoon bij.
https://www.cambridgeaudi...n/products/hi-fi/alva/duo
De Fosi Audio Box X5 is een pakje goedkoper en krijgt hier een goede review.
https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/
https://fosiaudio.com/pro...os=1&_sid=f489de57b&_ss=r

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:21
Al kan ik me in dit geval (volgens mij ook een Pro-ject uit een van de vele series) niet voorstellen dat ze er een slechtere dan de goedkoopste Phonobox in stoppen. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je de draaitafel ook hebt geaard.
Of heb je de phono input van je boxen gebruikt? want ik vraag me af wat er dan gebeurt dubbelop lijkt me in zo'n geval niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door pman63 op 05-11-2025 22:29 ]

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-12 21:42

Toshirou

Vinyl Surfer

Ook de IFI Zen Phono is er een die een aantal jaar geleden goed op vele sites uit de bus kwam. De kwaliteit/prijsverhouding is bij deze is zeer goed. Zelf heb ik deze een aantal jaar met veel plezier gebruikt. Dus deze is ook één om naar uit te kijken.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
Kap gepoetst en op de plek van de Thorens gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9W36R_mNf2YHGQe1xvl659LOB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dz4DWKgRNgInGuTi4NSMQx0G.jpg?f=fotoalbum_large

• Redblader
pman63 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:07:
Al kan ik me in dit geval (volgens mij ook een Pro-ject uit een van de vele series) niet voorstellen dat ze er een slechtere dan de goedkoopste Phonobox in stoppen. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je de draaitafel ook hebt geaard.
Of heb je de phono input van je boxen gebruikt? want ik vraag me af wat er dan gebeurt dubbelop lijkt me in zo'n geval niet goed.
Ik heb hem op de draaitafel op Line out staan (zoals aangegeven in de handleiding wanneer je gebruik wilt maken van de ingebouwde versterker) en aan de speaker op AUX aangesloten. Daarnaast is het aarde kabeltje ook verbonden met de aarde op mijn speaker. Volgens mij is dat dus allemaal correct?

Het is echt pas vanaf een bepaald volume dat de ruis duidelijk aanwezig wordt, niet oorverdovend hard maar wel redelijk luid.

Ik ga denk ik nog wel proberen of ik verschil merk als ik de versterker van mijn speakers gebruik maar op termijn klinkt het alsof een betere versterker inderdaad de oplossing gaat zijn. :)
Toshirou schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:09:
Ook de IFI Zen Phono is er een die een aantal jaar geleden goed op vele sites uit de bus kwam. De kwaliteit/prijsverhouding is bij deze is zeer goed. Zelf heb ik deze een aantal jaar met veel plezier gebruikt. Dus deze is ook één om naar uit te kijken.
Ik zal hem overwegen! Heb voor mijn desktop ook een Ifi Zen Dac V2 waar ik al jaren tevreden mee ben.

• pman63
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:50:
[...]

Het is echt pas vanaf een bepaald volume dat de ruis duidelijk aanwezig wordt, niet oorverdovend hard maar wel redelijk luid.
Is de ruis ook aanwezig als er geen plaat afgespeelt wordt? (en de speler wel draait)
Dat is bij mij soms ook het geval maar bij afspelen heb ik daar geen erg in, draai ook niet op hoog volume. en dat is met een tubebox, ook niet de goedkoopste, en die doet het op zowel de oude als de nieuwe eindversterker, wat nog wel kan is dat er vanuit de voedingskant storing naar binnen komt, ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik de voorversterker op een andere groep of voeding aansluit.

• Redblader
pman63 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:01:
[...]

Is de ruis ook aanwezig als er geen plaat afgespeelt wordt? (en de speler wel draait)
Dat is bij mij soms ook het geval maar bij afspelen heb ik daar geen erg in, draai ook niet op hoog volume. en dat is met een tubebox, ook niet de goedkoopste, en die doet het op zowel de oude als de nieuwe eindversterker, wat nog wel kan is dat er vanuit de voedingskant storing naar binnen komt, ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik de voorversterker op een andere groep of voeding aansluit.
Ja de ruis is er ook zonder dat er een plaat speelt als ik het volume op een bepaald niveau zet. De plaat die ik had draaien had vrij rustige muziek waardoor de ruis extra opvalt waarschijnlijk.

• Glarioo
Redblader schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:09:
[...]

Ja de ruis is er ook zonder dat er een plaat speelt als ik het volume op een bepaald niveau zet. De plaat die ik had draaien had vrij rustige muziek waardoor de ruis extra opvalt waarschijnlijk.
Ik zou eerst proberen met de phono ingang vd Argon Audio Forte A5s luidspreker.
Hoor je dan nog ruis?

• Foxion
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 13:05
Denken jullie dat de limited edition set van Clair Obscur ooit wat meer geld waard gaat worden, of gebeurt dat niet zo snel? Gaat om deze: https://www.lacedrecords....2630788472&pr_seq=uniform

Ik wil een vriend ermee verrassen maar als hij het niks vindt, bewaar ik hem liever voor de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxion op 07-11-2025 13:05 . Reden: vergeten info ]

• D_V

D_V

[...]

Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask.
Voor mij was dat de Wind Waker soundtrack, maar die is inmiddels zo duur.

https://www.discogs.com/r...d-Of-Zelda-The-Wind-Waker

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/690de72091204/690de71f6c109-dghdfgsd.jpg
Voor de liefhebbers is vandaag het nieuwe album van Danny Vera uitgekomen:
https://www.pmdstore.nl/n...inyl-limited-edition.html

Ik ga hem morgen nog snel effe halen in de middag zo vlak voor het slot concert van Rowwen Hèze waar ik ook nog heen ga morgen. ;)

• Duclaasie
  • Laatst online: 15:52
rcor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:06:
Voor de liefhebbers is vandaag het nieuwe album van Danny Vera uitgekomen:
https://www.pmdstore.nl/n...inyl-limited-edition.html

Ik ga hem morgen nog snel effe halen in de middag zo vlak voor het slot concert van Rowwen Hèze waar ik ook nog heen ga morgen. ;)
Laat maar weten hoe de opname en deze uitgave zijn. Als dat een beetje ok is bestel ik hem denk ik ook. “Pressure makes Diamonds” vond ik bijvoorbeeld onder de maat, maar “The New Now” weer een stuk beter.

• Redblader
Glarioo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zou eerst proberen met de phono ingang vd Argon Audio Forte A5s luidspreker.
Hoor je dan nog ruis?
Al een stuk minder eigenlijk! Ga de setup voorlopig dus zo gebruiken. :)

Ik heb daarnaast vandaag de standaard vilt slipmat vervangen voor eentje van acryl en ik merk meteen dat de crackles/pops die ik soms hoorde vrijwel verdwenen zijn. Had het idee dat de vilt slipmat nogal statisch geladen werd tijdens het afspelen van een plaat. Voor €20 is dit een prima upgrade :D
D_V schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]

Voor mij was dat de Wind Waker soundtrack, maar die is inmiddels zo duur.

https://www.discogs.com/r...d-Of-Zelda-The-Wind-Waker

[Afbeelding]
De Windwaker soundtrack is ook fantastisch! Ik moet zeggen als Nintendo met officiële platensets komt voor iedere Zelda game dat ze me sowieso goed leeg gaan trekken :+

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gisteren de Mofi Ultradeck besteld bij Hifi Klubben. Voor een zeer mooie actie van €1999 voor €1299,-. Black Friday deal, I guess? Maar goed, een hele mooie prijs! 😄

Vijf jaar geleden had ik deze al eens zien staan bij een HiFi winkel voor €2999,- en had deze altijd in mijn achterhoofd ergens in gedachten gelaten. Een tijd geleden had ik deze nog gezien bij een HiFi zaak en nog steeds zeer onder de indruk van het hele ding. Nu met deze actie maar het besluit genomen om de knoop door te hakken. Aankomende zaterdag wordt deze hoogst waarschijnlijk afgeleverd 😄.

• pman63
Je weet dat er geen element bij die variant zit? dus dat komt er nog wel bij.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik heb mijn Nagaoka MP200 die ik meeneem 😄

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-12 19:13
Voor de geïnteresseerden, op zondag 23 november 2025 is er een XXL platenbeurs in de Dudok Arena in Hilversum. https://www.platenbeurs.nl/
De Dudok Arena is vlakbij station Hilversum Sportpark.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Techmoan test het platengewicht van de laatste Hummingguru (met ledjes)
Ik vraag me af hoe gebalanceerd dat gewicht is met die electronica erin. De betere platenspelers (zeker diegene met een subchassis) hebben vaak een behoorlijk precies gebalanceerd plateau.

Voor mij zou het een onbruikbaar ding zijn omdat ik eigenlijk altijd met de kap dicht speel.

"man is not truly one, but truly two,"

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:41
Afgelopen periode tijdens een korte vakantie op de Veluwe de volgende albums gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRHcde8As8AOc75FPeT8GeGODrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXk9pEEU5wHh2kXj0lE1FlE0.jpg?f=fotoalbum_large

DeWolff IV is een van de weinige albums van deze band die ik nog niet had. In alle eerlijkheid, ik ben definitief afgehaakt sinds hun laatste album. Vanaf Thrust vond ik het al wat minder. Gelukkig zijn er meer dan genoeg topalbums van deze jongens.

De twee andere albums heb ik blind gekocht, puur op basis van de namen van de bands. Ik had volgens mij nog nooit ook maar één noot van hen gehoord. Ja, het nummer Now I Want To Sniff Some Glue, gecovered door Metallica. Maar ik ben blij met de aankopen. Heerlijke muziek, ook al zijn de nummers van de Ramones niet in de originele uitvoering. Dat album hadden ze trouwens wel in mogen korten. Kant 4 heb ik één keer beluisterd. Het bevat originele versies van een paar jaren '50 en '60 nummers die blijkbaar door de Ramones zijn gecovered. Zal ik toch op zoek moeten naar de versies van de Ramones, want de originelen zijn echt :O .

Danzig III doet me bij vlagen denken aan The Doors, waarbij Danzig het ruigste van het stel is. Dit is trouwens een unofficial. De OG is niet te betalen. Wel een lekker album, hoor. Heerlijk, al die muzikale ontdekkingen.

Nu op de draaiert: KISS - Psycho Circus (ook een unofficial O-) )

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Weer een kijkje in de Ortofon fabriek:
Hier zie je ook de stylus tip monteerrobot. Maar alleen voor bonded tips.
De nude tips voorgemonteerd op cantilevers worden elders ingekocht (Ogura en Gyger waarschijnlijk).
Dat werd ook verteld in de video die Michael Fremer maakte een paar jaar geleden tijdens zijn bezoek.

mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:50:

[YouTube: HumminGuru Lumi - a 125 pound Record Weight]

Ik vraag me af hoe gebalanceerd dat gewicht is met die electronica erin. De betere platenspelers (zeker diegene met een subchassis) hebben vaak een behoorlijk precies gebalanceerd plateau.

Voor mij zou het een onbruikbaar ding zijn omdat ik eigenlijk altijd met de kap dicht speel.
Niet gebalanceerd. Wat een onzinnig lelijk en duur ding zeg. Sowieso houd ik niet van platenpucks maar dit vind ik echt lelijk, wat een kermis met dat licht. Het kan zo op Ali. Alleen dan wel voor 1/20e van de prijs.
Cap schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:28:
[...]
Wat een onzinnig lelijk en duur ding zeg.
Het is inderdaad een dure gimmick.
Voor dat geld koop je ook een AT-VM95ML
Of 5-6 nieuwe platen

Mijn aanwinsten vandaag op de Mega CD/ DVD/ platen beurs in Den Bosch:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOjqrLqN_Go3Wqbp-Ybgw42NVxNfYS9paPnq_gYSspwbvE0kFV0eNqAA1rB5XVUuJTcJAQxtp9z5YgYiZyeWkrSvjI9NOOmQsz1EebsWrsXO--vscwZ=w2400
- Diversen 12 inch singles van Scooter en Charly Lownoise & Mental Theo
- Marillion - Holiday In Eden op cassettebandje
- Nightwish - Dark Passion Day
- Helmut Lotti - Live At Graspop Metal Meeting 2023
- The Kik - 2
- The Kik - Herhaalt!
- Kayak - Kayak (gekocht als eerbetoon aan de onlangs overleden ex-frontman van deze band: Edward Reekers)

Goeie score vandaag dus op de platen beurs... Wie zijn er ook gegaan vandaag en wat hebben jullie gescoord?

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 15-11-2025 22:23 ]

mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:18:
[...]

Het is inderdaad een dure gimmick.
Voor dat geld koop je ook een AT-VM95ML
Of 5-6 nieuwe platen
Precies.

De strobo vertoont trouwens per omwenteling periodieke stilstand en verloop.
Je ziet ook waarom, een slecht gecentreerde strobo disc print... lekker voor die 125 pond. Onding.
Duclaasie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:29:
[...]

Laat maar weten hoe de opname en deze uitgave zijn. Als dat een beetje ok is bestel ik hem denk ik ook. “Pressure makes Diamonds” vond ik bijvoorbeeld onder de maat, maar “The New Now” weer een stuk beter.
Ik zou het haast vergeten, maar de geluidskwaliteit van dit album is prima! Die kun je gerust bestellen... Overigens klinken alle albums van Danny bij mij thuis goed... Ook pressure makes diamonds... Heb je de live versie van dat album? Live albums variëren van geluidskwaliteit en zijn wat mij betreft altijd iets minder direct in de weergave dan studio albums... Niet voor niets klinken live albums die rechtstreeks vanaf het mengpaneel zijn opgenomen het beste: die komen nog het dichtst in de buurt van een studio album ;) ...

• Duclaasie
Nee, dat ging om de reguliere persing. Daar zat heel weinig dynamiek in en een hoop achtergrondruis.
Cap schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:03:
[...]

Precies.

De strobo vertoont trouwens per omwenteling periodieke stilstand en verloop.
Je ziet ook waarom, een slecht gecentreerde strobo disc print... lekker voor die 125 pond. Onding.
Dat valt mij nu ik er beter op let ook op... Slecht zeg en dan veel vragen voor die kermis verlichting...

Had ik niet verwacht van zo'n door velen weggezet a-merk in vinyl accesoires en reinigings spullen...

Zo zie je maar weer: een bekend merk zegt niets... Rest de vraag: wat zou de definitie van een a-merk moeten zijn?

• Duclaasie
Ze hebben de marketing goed voor elkaar als men denkt dat de producten A-Kwaliteit zijn met bijbehorende prijzen. Over de fysieke eigenschappen zegt dat helaas weinig blijkt maar weer
Duclaasie schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:43:
Ze hebben de marketing goed voor elkaar als men denkt dat de producten A-Kwaliteit zijn met bijbehorende prijzen. Over de fysieke eigenschappen zegt dat helaas weinig blijkt maar weer
Dat dus inderdaad... ;)

• D_V

D_V

Duclaasie schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:43:
En ze hebben weer een nieuw product verzonnen, een water dispenser, zodat je zelf het bakje water niet meer om hoeft te kiepen in je ultrasone machine. En dat voor maar zo'n 100+ euro.
_O-

https://humminguru.com/pages/humminguru-water-dispenser

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0535/5057/9867/files/HG011-Rendering-7.295.png
D_V schreef op maandag 17 november 2025 @ 03:51:
[...]

En ze hebben weer een nieuw product verzonnen, een water dispenser, zodat je zelf het bakje water niet meer om hoeft te kiepen in je ultrasone machine. En dat voor maar zo'n 100+ euro.
_O-

[Afbeelding]
Wij mensen zijn lui en willen vooral niets zelf hoeven doen... Zelfs even nadenken is tegenwoordig een vervelend en lastig woord voor sommigen... Zelf wat leren te doen is er ook niet meer bij en de overheid laat het gewoon gebeuren... Ik werk als ict-medewerker op een school en zie dagelijks met lede ogen aan hoe de jeugd van tegenwoordig geen analoge klok meer kan lezen... Ja, je leest het goed!

Maar we dwalen af... Terug naar die water dispenser: totaal overbodige luxe die alleen maar kapot kan gaan en onnodig extra ruimte in beslag neemt op je tafel of in de kast als hij opgeborgen is... Want die fles met reinigingsspul staat er gewoon ook nog langs... ;)

• D_V

D_V

rcor schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 22:22:

Goeie score vandaag dus op de platen beurs... Wie zijn er ook gegaan vandaag en wat hebben jullie gescoord?
Ik ben al een paar keer niet meer geweest, vind de kleinere platenbeurzen eigenlijk leuker en wat overzichtelijker. Los daarvan ben ik al 50 euro kwijt voor ik goed en wel binnen ben aan entree en trein.
Hoe was het qua drukte?

• Duclaasie
Wederom ben ik verbaasd over de tracking capaciteiten van de Nagaoka elementen. Gister mocht ik een MP-110 inbouwen in een TP-16 MK-4 op een Thorens TD320. De gemonteerde MP-110 haalde zelfs zonder anti skating al 80uM op 1,85 gram naaldkracht en met een beetje anti skating werd dit zelfs 90uM. Ik denk zelfs dat 100uM op de maximaal aanbevolen 2.0 gram haalbaar moet zijn, wat echt uitzonderlijk hoog is. En dat voor een elliptische naald.
Duclaasie schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
Wederom ben ik verbaasd over de tracking capaciteiten van de Nagaoka elementen. Gister mocht ik een MP-110 inbouwen in een TP-16 MK-4 op een Thorens TD320. De gemonteerde MP-110 haalde zelfs zonder anti skating al 80uM op 1,85 gram naaldkracht en met een beetje anti skating werd dit zelfs 90uM. Ik denk zelfs dat 100uM op de maximaal aanbevolen 2.0 gram haalbaar moet zijn, wat echt uitzonderlijk hoog is. En dat voor een elliptische naald.
Dat is dan ook een prima element... ik heb hem ook, net zoals zijn duurdere broer, de mp200 die ook zeer goed klinkt... :)

• The Eagle
  • Laatst online: 09:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D_V schreef op maandag 17 november 2025 @ 03:51:
[...]

_O-

[Afbeelding]
Water dispenser: 100 euro
Maatbeker van de blokker: 2 euro
Moeilijke keuze :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Duclaasie
rcor schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:40:
[...]

Dat is dan ook een prima element... ik heb hem ook, net zoals zijn duurdere broer, de mp200 die ook zeer goed klinkt... :)
Klopt, de MP-200 is ook mooi. Daar heb ik ook nog mee gespeeld tot tevredenheid op dat moment. Er is alleen altijd mooier…
Duclaasie schreef op maandag 17 november 2025 @ 18:50:
Da's zeker netjes voor een elliptische naald!

ik heb hier Audio Technica AT-15E, AT-13E, AT-120Ea, AT-130E, AT-150E, AT-7V en ADC Q36 en XLM elementen die dat ook halen: 100 micron in de buitenste groeven en 90 micron in de meer naar binnen gelegen groeven zonder te rafelen. Op 1.5 gram of igv van de AT-150E en ADC elementen zelfs 1.25 gram (met anti-skating op dezelfde waarde als de naalddruk). :> Ik heb ook diverse MM en MC elementen die dat duidelijk slechter doen. ;)

Maar toch... op de binnenste groeven halen ze het niet bij de ML elementen wat betreft de S-laute test op de Tacet plaat.
Mijn at-95e doet ook 90µm op 1,75gr. Niet slecht voor een element van €25 :P
Ik denk dat een at-3600L ook wel haalt op de voorgeschreven 3,5gr. Die heb ik alleen op m'n dual getest op 3gr (hoger gaat die niet), en haalde nèt niet 90µm (met hele lichte vervorming, maar haalde 80µm wel gemakkelijk). Ga je lager naar bijv. 2,5gr VTF, dan vervormt ie al op 80µm (aanzienlijk meer dan bij 90µm op 3.0gr). Maar ja, kost ook maar een tientje.
Maar goed, zoals hierboven al vermeld, dit soort naalden schieten voornamelijk tekort op de binnenste groeven. Ze bakken dan ook niet veel soeps van Michael Jackson's Billy Jean op Thriller (of Thriller op de andere kant als laatste nummer). Dat zijn lastig te tracken nummers (om maar even een praktijkvoorbeeldje te noemen van een LP die de meesten wel zullen hebben staan). Zeker als je opnames van deze nummers naast elkaar gaat leggen met een beter element gaat het verschil je echt tegenstaan (bij mij dan).

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:47
Vraagje:

ligt Discogs er bij jullie ook uit? Op een aantal van mijn devices krijg ik alleen deze melding als ik er naar toe wil surfen:
www.discogs.com
Deblokkeer challenges.cloudflare.com om verder te gaan.
EDIT:

Nevermind, het staat zelfs op de frontpage hier:

nieuws: Cloudflare heeft wereldwijde storing die veel apps en diensten treft

[ Voor 37% gewijzigd door Pavv op 18-11-2025 13:07 ]

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-12 19:57
The Eagle schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:45:
[...]

Water dispenser: 100 euro
Maatbeker van de blokker: 2 euro
Moeilijke keuze :+
En die maatbeker heb je niet eens nodig. Je mikt het uitneembaar reservoir vol tot het aangegeven randje en dat mik je in de guru en dan rinse and repeat. Dispenser is echt onzin, kan mij ook niet voorstellen dat het sneller is. Het meest irritante aan mijn Guru vind ik het geluid, maar ja dat hoort er eenmaal bij.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• Duclaasie
Op het Duitse Analog Forum zijn ze anders helemaal lyrisch over die dispenser. Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen.
Goed, gisteravond mij even bezig gehouden met mijn platen speler die ik bij mijn buizen versterkers op een nieuwe gecreëerde plek erbij wil zetten...

Het volgende is tot op heden door mij aan de speler gedaan:
- Onderste lagerbeugel schoon gemaakt en voorzien van wat olie

Daarmee was het probleem nog niet opgelost en dus ging ik verder:
- Continuïteit test per ader vanaf de stekker tot motor met een multimeter: Overal netjes contact en geen onderbrekingen
- Motortje eruit gehaald en ik trof dit aan nadat ik 'm deels uit elkaar had gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM5d0cbYI7xH4krdw63ZTTauWLm_TNOGjyeyvwIt15PgmUy6rTuywFRns01YY0iaYBllW7VifMG58K_v0lDiXYmbxz9gT7TEPL6vL9Td8fyTBBIRxzB=w2400
De stator is nog goed en oogt keurig...

Echter de rotor in het midden niet:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNMUmiifqA1hu1X1oLddFDbpt7d5ZTTNLIuFe7macW-uSbbVcLcBWMHBiGlRifE1UhZPYSc8UN1Aq4UlQwIimFp2bjE7WN9hgq36Na-Up0B-EV_w2D9=w2400
De rotor had groene aanslag en deze heb ik verwijderd met contact cleaner en een stukje keuken papier... Ik wilde ook nog het bovenste lager beugel verwijderen om te reinigen, echter is dat niet gelukt: het Philips schroefje waarmee deze aan de as van de rotor zit wilde niet los komen...

Daar mijn favoriete TV programma op het punt stond om te gaan beginnen heb ik de speler weer in elkaar gezet en snel nog even getest: tot op heden nog geen succes... De motor beweegt nog steeds te troef in verhouding tot het andere exemplaar van datzelfde model speler van Philips die ik ook heb staan bij andere buizenradio's...

Mijn missie nog niet volbracht en wellicht in de toekomst een volgende poging... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 19-11-2025 00:42 ]

• D_V

D_V

Bean77 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:01:
[...]
Het meest irritante aan mijn Guru vind ik het geluid, maar ja dat hoort er eenmaal bij.
Het geluid doet me een beetje denken aan het bekende jaren 90 gekrijs van de internetmodems toen je nog moest inbellen.

• sebastiaanf
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb zojuist een Technics SL-1411 via marktplaats gescoord. Hij is prachtig en werkt, maar helaas heeft de RCA kabel op het linkerkanaal een breuk waardoor die geen geluid geeft als de kabel in een bepaalde positie hangt. Ik wil daarom de kabels vervangen, maar lees nogal wat zaken over maximale lengte en capacitance. Omdat ik net start met vinyl en draaitafels hoop ik dat jullie me wat op weg kunnen helpen. Waar moet ik op letten bij aanschaf kabel, maximale lengte en vast solderen aan de SL?
sebastiaanf schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:18:
Ik wil daarom de kabels vervangen, maar lees nogal wat zaken over maximale lengte en capacitance. Omdat ik net start met vinyl en draaitafels hoop ik dat jullie me wat op weg kunnen helpen. Waar moet ik op letten bij aanschaf kabel, maximale lengte en vast solderen aan de SL?
Makkelijkste en redelijk goedkoop is denk ik van deze interlink aan 1 kant de connectoren afknippen en dan intern vastsolderen aan je draaitafel:
https://www.thomann.nl/cordial_cfu_15_cc.htm
De gebruikte kabel in deze interlink is 80pF/m, dus als je de volle 1,5m gebruikt kom je uit op ca. 120pF voor de kabel en naar schatting ca 30pF voor het kabelgedeelte in de toonarm zelf.
Dat is m.i. een toelaatbare waarde. Ik zou als kabel een maximale waarde van 80pF/m aanhouden.
Als je losse microfoonkabel gaat gebruiken (vaak opgebouwd uit 2 kernen en een mantel) dan moet je de 'core to shield capacitance' opzoeken in de specs. Je gebruikt namelijk doorgaans de mantel als de '-' en 1 kern als de '+'. (de andere kern wordt dan niet gebruikt).
Deze kabel is ook niet zo heel dik (waarschijnlijk vergelijkbaar met de originele kabel), dus als je door tules heen moet en gebruik wilt maken van de bestaande trekontlastingen, zal dat waarschijnlijk niet zoveel problemen opleveren (ik weet niet hoe dit precies in de sl-1411 in elkaar zit).
Gebruik je losse bulkkabel (vaak microfoonkabel/studiokabel), deze is vaak dikker zodat eea niet lekker past, maar YMMV.
Stekkers aan die interlink zijn Neutrik Rean. Dat zijn goedkope RCA connectors uit china, maar nog steeds van een merk (neutrik) en acceptabel. Er bestaan natuurlijk betere en duurdere RCA connectoren. Bijvoorbeeld van WBT (wat m.i. de top is maar ook erg duur)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2025 16:53 ]

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:38
Oude technics tafels zijn relatief makkelijk om aan te werken. Wat hierboven al gezegd wordt, pak een kan en klare kabel en knip deze op gewenste lengte af. Max 1.75 tot 2 als het echt niet anders is. Die cordial kabels zijn prima, maar vergeet de aarde draad niet.

• Xfile
mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:50:

[YouTube: HumminGuru Lumi - a 125 pound Record Weight]

Ik heb er laatst ook naar zitten kijken en heb op internet rondgekeken.
Dit heb ik dit o.a. gevonden: Platen puck, zin of onzin https://www.transistorfor....php?mode=thread&id=62244

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Xfile schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb er laatst ook naar zitten kijken en heb op internet rondgekeken.
Dit heb ik dit o.a. gevonden: Platen puck, zin of onzin https://www.transistorfor....php?mode=thread&id=62244
Zeker zin! In mijn ervaring maakt het laag een stuk strakker en verschil is hoorbaar. Dus een puk is zeker geen mythe. Je hebt ze in alle vormen, maten en gewichten. Al heb ik er een uit China jaren geleden gekocht. Aardig aan gewicht, maar zeker niet slecht en in tegenstelling tot de prul van Thorens of MoFi geen honderden euro's. Temu, Ali staan er vol mee. Dus voor degene die zich eraan willen wagen of het meerwaarde heeft, je kan het zelf proberen 😉.

Op mijn Pro-Ject was het verschil altijd hoorbaar. Ook is het handig met platen waar een lichte warp in zit om deze strakker op het plateau te drukken.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

...

[ Voor 99% gewijzigd door Toshirou op 19-11-2025 18:18 ]

Dit type ring heeft zeker zin:

Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/9df2f0_f963e90f953f4a7b883211d30a6b20e4~mv2.jpg/v1/fill/w_950,h_534,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/9df2f0_f963e90f953f4a7b883211d30a6b20e4~mv2.jpg

Dan zit het op de goede plek om warps weg te krijgen en het vinyl goed aan te drukken. Maar irritant in gebruik zijn ze wel. Uiteraard is het belangrijk om dat de ring precies gemaakt is (mooi cirkelvormig en gebalanceerd), en dat deze goed gecentreerd wordt tov de spindle om verslechtering van de gelijkloop te voorkomen.

Met alleen een gewone platenpuck loop je afhankelijk vh type mat (kuil in het midden) het risico dat je de plaat in zijn geheel in een komvorm drukt, en echte warps op de plek waar ze het meeste pijn doen (de buitenrand) verdwijnen er niet mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 19-11-2025 20:43 ]

• sebastiaanf
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
greentea schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:52:
Oude technics tafels zijn relatief makkelijk om aan te werken. Wat hierboven al gezegd wordt, pak een kan en klare kabel en knip deze op gewenste lengte af. Max 1.75 tot 2 als het echt niet anders is. Die cordial kabels zijn prima, maar vergeet de aarde draad niet.
Is er iets op tegen om de aardedraad in the platenspeler zelf vast te solderen op de plek op het printplaatje waar je ook de aardedraad van één van de rca kabeladers vastst soldeert? Scheelt weer een losse aardedraad die naar de versterker hoeft. Of denk ik dan te simpel?

• Duclaasie
Dan denk je te simpel. Zo heeft Thorens het jaren gedaan en de eerste modificatie die op een Thorens veelal wordt gedaan is een separate aarde

• nineball
mr_petit schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:47:
[...]

Makkelijkste en redelijk goedkoop is denk ik van deze interlink aan 1 kant de connectoren afknippen en dan intern vastsolderen aan je draaitafel:
https://www.thomann.nl/cordial_cfu_15_cc.htm
De gebruikte kabel in deze interlink is 80pF/m, dus als je de volle 1,5m gebruikt kom je uit op ca. 120pF voor de kabel en naar schatting ca 30pF voor het kabelgedeelte in de toonarm zelf.
Dat is m.i. een toelaatbare waarde. Ik zou als kabel een maximale waarde van 80pF/m aanhouden.
Als je losse microfoonkabel gaat gebruiken (vaak opgebouwd uit 2 kernen en een mantel) dan moet je de 'core to shield capacitance' opzoeken in de specs. Je gebruikt namelijk doorgaans de mantel als de '-' en 1 kern als de '+'. (de andere kern wordt dan niet gebruikt).
Deze kabel is ook niet zo heel dik (waarschijnlijk vergelijkbaar met de originele kabel), dus als je door tules heen moet en gebruik wilt maken van de bestaande trekontlastingen, zal dat waarschijnlijk niet zoveel problemen opleveren (ik weet niet hoe dit precies in de sl-1411 in elkaar zit).
Gebruik je losse bulkkabel (vaak microfoonkabel/studiokabel), deze is vaak dikker zodat eea niet lekker past, maar YMMV.
Stekkers aan die interlink zijn Neutrik Rean. Dat zijn goedkope RCA connectors uit china, maar nog steeds van een merk (neutrik) en acceptabel. Er bestaan natuurlijk betere en duurdere RCA connectoren. Bijvoorbeeld van WBT (wat m.i. de top is maar ook erg duur)
De capaciteit van 80pF/m staat op de site van Cordial gespecificeerd als conduct-conduct, moet ik dat dan interpreteren als core/core?
De Tasker c121 die ik altijd gebruik om interlinks te maken is gespecificeerd als 36pF/m voor core/core en 96pF/m voor core/shield. Hoe moet ik die getallen nou plaatsen? Zowel de Cordial als de Tasker zijn twin cables met per ader een shield en een core.
Volgens mij is dit al eerder langsgekomen in het topic. Daar erger ik me dus aan bij merken als Cordial, de slechte, incomplete specs. En dat terwijl je die kabel juist wil kopen vanwege specifieke specs. Waarom vermelden kabelspecialisten dus niet alle relevante specs...? -O-

Je zou inderdaad zeggen dat "conduct-conduct" core-core is en niet core-shield. Terwijl je core-shield wil weten, want dat zal de hoogste waarde zijn die de capaciteit die je element 'ziet' bepaalt. Als ik moet gokken dan heeft die Cordial dus veel hogere capaciteit dan jouw Tasker.

Ik gebruik zelf ook vaak Tasker, bijv type C204 omdat deze een geïntegreerde aardedraad heeft en niet te dik is, waardoor hij door de meeste trekontlastingen te krijgen is, zie hier:
Core/Core 24 pF/m
Core/Shield 65 pF/m
Outer cable Dimensions: 5,3x13 mm (dus 5.3mm diameter per kabel).

https://www.tasker.it/db_files/products/66abd15814.pdf

Als iemand met de juiste apparatuur het nou eens meet, dan weten we het.

Had @mr_petit geen mooie LCR meter? Als we allemaal nou eens 1 meter naar hem opsturen van de verschillende vaak genoemde types. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 20-11-2025 09:57 ]

• Duclaasie
nineball schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:55:
[...]

De capaciteit van 80pF/m staat op de site van Cordial gespecificeerd als conduct-conduct, moet ik dat dan interpreteren als core/core?
De Tasker c121 die ik altijd gebruik om interlinks te maken is gespecificeerd als 36pF/m voor core/core en 96pF/m voor core/shield. Hoe moet ik die getallen nou plaatsen? Zowel de Cordial als de Tasker zijn twin cables met per ader een shield en een core.
Dat zijn twee coaxiale kabels aan elkaar, vandaar dat Core-core waarschijnlijk vrij laag is qua capaciteit. Bij die kabel gebruik je waarschijnlijk de geleider als plus en de mantel als min, dus die capaciteit is 96pF/M

• Duclaasie
Cap schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:37:
Volgens mij is dit al eerder langsgekomen in het topic. Daar erger ik me dus aan bij merken als Cordial, de slechte, incomplete specs. En dat terwijl je die kabel juist wil kopen vanwege specifieke specs. Waarom vermelden kabelspecialisten dus niet alle relevante specs...? -O-

Je zou inderdaad zeggen dat "conduct-conduct" core-core is en niet core-shield. Terwijl je core-shield wil weten, want dat zal de hoogste waarde zijn die de capaciteit die je element 'ziet' bepaalt. Als ik moet gokken dan heeft die Cordial dus veel hogere capaciteit dan jouw Tasker.

Ik gebruik zelf ook vaak Tasker, bijv type C204 omdat deze een geïntegreerde aardedraad heeft en niet te dik is, waardoor hij door de meeste trekontlastingen te krijgen is, zie hier:
Core/Core 24 pF/m
Core/Shield 65 pF/m
Outer cable Dimensions: 5,3x13 mm (dus 5.3mm diameter per kabel).

https://www.tasker.it/db_files/products/66abd15814.pdf

Als iemand met de juiste apparatuur het nou eens meet, dan weten we het.

Had @mr_petit geen mooie LCR meter? Als we allemaal nou eens 1 meter naar hem opsturen van de verschillende vaak genoemde types. :P
Ik heb laatst de kabels die ik heb liggen getest met de LCR meter, en de specs van Sommercable kloppen 100%. De Sommercable Carbokab heeft een lage capaciteit en goede afscherming, maar is wel wat stug. Qua specs echter heel geschikt voor phono interlinks.
De SC Albedo is veel flexibeler, maar heeft een iets hogere capaciteit.
Grimm TPR is ook interessant, maar heeft een iets hogere capaciteit en die is ook hoger dan de opgave van Grimm. Ik meette hem van ader naar afscherming op ongeveer 90pF/M. Navraag bij Grimm gaf tot op heden nog geen heldere verklaring.
Duclaasie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:26:
[...]

Dat zijn twee coaxiale kabels aan elkaar, vandaar dat Core-core waarschijnlijk vrij laag is qua capaciteit. Bij die kabel gebruik je waarschijnlijk de geleider als plus en de mantel als min, dus die capaciteit is 96pF/M
Correct, dat is dus ook de capaciteit waar ik vanuit ga, core-shield, in geval van mijn C204 65 pF/m. Maar de vraag blijft wat de conduct-conduct capaciteit van Cordial voorstelt. Misschien kan jij die eens meten? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 20-11-2025 10:56 ]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF_eKGussjp3AFuHNaG-JrPPtTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n7xCQxWyNCgjJnDOJUryq3TO.jpg?f=fotoalbum_large

En de MoFi Ultradeck is binnen. Nu eens tijdens (thuis)werken laten inspelen. Voordat ik mijn mening erover ga geven. Eerst eens genieten.. maar de eerste indruk is meer dan positief ☺️👌.

Met de input van @Duclaasie en de takser opgave van @nineball en mezelf even een overzichtje gemaakt naar oplopende core-shield capaciteit. Ik geloof dat @mr_petit ook nog een mooie kabel(s) had dus die input is ook welkom.
Even terminologie ip basis van documentatie Sommercable, Tasker en Cordial:

cond. = conductor = core, oftewel verschillende namen de binnenste geleider
  • De opgegeven capaciteit van belang is core-shield oftewel cond-shield, dit is de hoogste waarde in de specs. Voorbeeld Sommercable NF-Phono: 110 pF/m.
  • Daarnaast heb je core-core c.q. cond-cond, deze waarde zal een stuk lager zijn dan de core-shield waarde maar moet je daar dus niet mee verwarren. Voorbeeld Sommercable NF-Phono: 65 pF/m.
  1. Tasker c204 audio cable, core-shield opgave 65 pF/m (core-core 24), goede afscherming, mooi dun met 5.3mm PVC sheet transparant, wel vrij stug.
  2. SC Carbokab 225 microphone cable, core-shield gemeten 90 pF/m (core-core 46), goede afscherming, 7.6mm HD-PP zwart, wel wat stug.
  3. Tasker c121 audio cable, core-shield core-shield opgave 96 pF/m (core-core 36), goede afscherming, mooi dun met 4.5m soft PVC sheet zwart, soepel.
  4. Grimm TPR audio cable, core-shield opgave 52 pF/m (core-core 33), maar heeft volgens meting Duclaasie een hogere core-shield capaciteit van 90 pF/m, wat een groot verschil is.
  5. SC Albedo NF-Phono cable, core-shield gemeten 110 pF/m (core-core 65), goede afscherming, 5.9mm PP groen, veel flexibeler dan de SC Cardiokab.
  6. Cordial CFU 1,5 essential cable, core-shield onbekend maar zal afgaande op de andere kabels ongeveer het dubbele zijn van core-core, dus richting de 150pF/m of meer (core-core 80)
Ik wil nog toevoegen dat ik een keer bij Conrad een microfoonkabel besteld heb en er 2 phono interlinks van gemaakt heb (zal of van Sommercable of Cordial zijn, misschien kan ik het nog ergens terugvinden) van het type met vertinde afscherming én folie laagje. Die was vrij stug en de interne folielaag voelde je ook een beetje bij het buigen. Vervelender vond ik echter dat ik bij dat buigen gewoon het HOORDE als een soort zacht geknisper in de speakers. Dat heb ik bij andere kabels nooit gehad. Vandaar dat ik toen maar gekozen heb voor een kabel zonder dat folie.

Edit: gevonden!
5 meter(s) 609410 Microfoonkabel Sc-Peacock 2x2x0,25mm zw € 3,29 € 16,45

Sommercable SC-Peacock microfoonkabel dus. Maar die beviel niet. Had dus een kraakje door die afscherming en was toch 125 pF/m core-shield, niet laag genoeg naar mijn smaak

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 20-11-2025 18:07 ]

• Xfile
Toshirou schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:16:
[...]

Zeker zin! In mijn ervaring maakt het laag een stuk strakker en verschil is hoorbaar. Dus een puk is zeker geen mythe. Je hebt ze in alle vormen, maten en gewichten. Al heb ik er een uit China jaren geleden gekocht. Aardig aan gewicht, maar zeker niet slecht en in tegenstelling tot de prul van Thorens of MoFi geen honderden euro's. Temu, Ali staan er vol mee. Dus voor degene die zich eraan willen wagen of het meerwaarde heeft, je kan het zelf proberen 😉.

Op mijn Pro-Ject was het verschil altijd hoorbaar. Ook is het handig met platen waar een lichte warp in zit om deze strakker op het plateau te drukken.
Op de bewuste site wordt er van gesproken dat de motor het zwaar te verduren krijgt vanwege het extra gewicht van de puck. Het lijkt met ook als je logisch nadenkt.
2: Daar is gehele systeem aandrijving niet op gebouwd.
Lagering niet,snaar niet enz.
Motor moet er harder aan trekken.
Bij Directdrive is zelf totaal Verboden, de extra massa brengt regeling in moeilijkheden.
JA er zijn moderne Pu's met 5pk 3fase motoren, met giga SKF lagering.
Die kunnen wel paar kilo extra hebben,waarbij cirkel redenering die extra kg niet nodig zijn.

Cap schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:25:

• Cordial CFU 1,5 essential cable, core-shield onbekend maar zal afgaande op de andere kabels ongeveer het dubbele zijn van core-core, dus richting de 150pF/m of meer (core-core 80)
[/list]
Ik volg even niet de relatie die je hier legt.
Normaal is een core to core een waarde van verschillende kernen binnen de shield.
Core van het ene kanaal naar core van het andere kanaal is doorgaans een stuk lager (afstanden zijn groter, er zit een shield tussen etc), maar buiten dat ook totaal niet relevant. Hoe ze dat dan bij Tasker zien (even uitgaande van je link naar de datasheet) is mij dan ook een raadsel. Hebben ze ook een variant met 2 kernen per kant? (zoals normale microfoonkabel). Of is dat de core van de ene kant naar de andere kant? of is het de core van een shielded kant naar de middelste core? (die noemen ze ook een core)
Sowieso is een core to core van 80pF/m best wel hoog, en dus al helemaal als dat van de core van links naar de core van rechts is.
Zonder dat ik die interlink in handen heb gehad lijkt het mij dat de waarde gewoon core to shield is. Maar meten is weten. (trouwens het meten van zulke lage waardes is ook nog wel een dingetje, zelfs met een lcr meter. soms kom je rare dingen tegen. Sowieso wat is een opgave (of meting) waard als de frequentie waarbij gemeten wordt niet gespecificeerd wordt? Daar kunnen ook verschillen in bestaan, zelfs bij audiofrequenties.)

Een conduit is gewoon een geleider. Dat kan een kern zijn en een schild. ;).
Zonder dat dat expliciet wordt verteld is het inderdaad gokken. Ik ben het met je eens dat de meeste fabrikanten niet duidelijk zijn met hun specs. Dat zie je ook bij stekkerfabrikanten overigens. Er zijn er maar een paar die überhaupt specs geven en dan nog kom je vaak fouten/tegenstrijdigheden tegen. Of bij sommige varianten laten ze bepaalde specs weg etc (vergeten?)
Als ik zo'n sommer cable specsheet bekijk, van een tweevoudig microfoonsnoer, en ik zie Kapazität Ader/Ader bei 1 m 70pF, is dat dan van ader naar ader binnen het scherm of van ader naar ader buiten het scherm (dus naar de andere kant?). Het lijkt mij het eerste, maar het wordt niet specifiek benoemd.
https://asset.conrad.com/...22-mm-zwart-per-meter.pdf

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 17:36 ]

@mr_petit Relatie die ik leg is dat bij alle andere kabels hierboven de core-shield waarde ongeveer (grofweg) de helft is van de core-core waarde binnen de shield, niet meer en niet minder. Maar natuurlijk hoeft dat voor de Cordial niet zo te zijn. Core-core binnen de shield nam ik aan, niet die van de L en R ader want dat is bijna niets.

Bij de Tasker C204: goeie, geen idee wat ze hebben genomen. Sommer cable mic cable: lijkt me inderdaad de core-core binnen de shield, erbuiten zal veel lager zijn?

Verder, snap op zich wat in de basis de betekenis van "cond." is maar ik probeer het in de context van capaciteitsmetingen te plaatsen. En dan is dit de logica. Omdat Tasker de terminologie core-core en core-shield gebruikt, en Sommercable de terminologie cond.-cond. en cond-shield: dus ik neem aan dat Tasker core-core = SC cond.-cond, lijkt me logisch? Wat zou je er anders van maken?

...En dan lijkt het me weer heel onlogisch dat Cordial met hun "cond.-cond." specificatie core-shield bedoelt. Maar dat weten we inderdaad niet zeker. Echter de SC Albedo NF-Phono cable is ook al 65 pF core-core, dus waarom zou de Cordial "essentials cable" (geen mic of phono cable) dus geen 80 pF core-core zijn?

Dus ik zet mijn geld voor de Cordial niet-microfoon niet-phono "essentials" cable nog steeds op 80 pF core-core en richting het dubbele voor core-shield. >:) Als ze specificiek een low capacitance kabel hadden gemaakt dan hadden ze dit wel vermeld en het een microfoon of phono kabel genoemd ipv essentials, is mijn idee.

Maarre... had jij niet nog een goede mic kabel die je had gemeten met je LCR meter? Volgens mij wel. Naast de Ali-dropveter meting van dik boven de 200 pF, als ik het me goed herinner. :*)

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 20-11-2025 18:04 ]

Cap schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:46:
...En dan lijkt het me weer heel onlogisch dat Cordial met cond.-cond. core-shield bedoelt. Maar dat weten we inderdaad niet zeker. Echter de SC Albedo NF-Phono cable is ook al 65 pF core-core, dus waarom zou de Cordial "essential cable" (geen mic of phono cable) dus geen 80 pF core-core zijn?
We weten helemaal niet of die cordial interlinks wel per kant 2 cores hebben. Het is een kant en klare rca interlink.
Maarre... had jij niet nog een goede mic kabel die je had gemeten met je LCR meter? Volgens mij wel. Naast de Ali-dropveter meting van dik boven de 200 pF, als ik het me goed herinner. :*)
Ja maar die mic kabel heb ik in de jaren 90 gekocht en is al lang niet meer verkrijgbaar lijkt me.
Het was een kabel van monacor (IMG stage line), maar wel eentje met lage capaciteit. Er staat geen typenummer op.
Ik heb nog even gekeken in de enige catalogus die ik nog van hun heb (2007) en het is waarschijnlijk MLC-102SW €75,89 ex btw voor een 50m rol inkoopsprijs (importeursprijs destijds). Ik had een drive in show in de jaren 90 dus had ook dat soort lengtes nodig.
Spec was 80pF/m geen indicatie of dit core-core is of core-shield.
Hij meet als volgt (1,5m stuk met rca connectoren eraan) 1kHz:
core-core 65pF (trek daar ongeveer 10pF af voor de connectoren en het snoer aan de lcr meter, dus 55pf/1,5=36pF/m core-core
core1-shield 115pF (105pf zonder connectoren/meetsnoer)=70pF/m
core2-shield 104pF (-10pF=94pF)=62pF/m
Die aftrekwaardes zijn natuurlijk natte vingerwerk. de kabel die ik hier meet is namelijk wat vreemd 1 core zit aan - rca, 1 core zit aan + rca en de shields zijn de aardekabel. Dus bij de cores zit de connector op een andere manier.
Maar goed, dus ruim onder de (geadverteerde) 80pF/m
Als ik op 10kHz meet (wat ik prefereer) dan zijn de waardes iets lager (ca 5pF per 1,5m) wat normaal is, Maar ik heb ook wel eens een rca kabel gehad (Ugreen op alie) waarbij het verschil tussen 1khz en 10khz meer dan 30pF was op ca een meter geloof ik.
Die MLC-102 kabel is niet meer verkrijgbaar. MLC-122, MLC-112, MC-102 nog wel. Maar die hebben mindere specs en waren ook goedkoper destijds

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:29 ]

Ik heb hier ook een 50cm stukje VdH 102mkIII liggen en die meet 39pF (1khz) dus ca. 80pF/m
Zitten ook pluggen aan dus sec de kabel wellicht 70pF/m

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:32 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben benieuwd of je in een (blinde) test verschil gaat horen als je een plaat afspeelt met of zonder zo'n hockeypuck. Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Misschien past dit beter in het Zilveren Kabels topic...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Nyarlathotep schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:36:
Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Met kabels heb ik hier wel eens een blind testje gedaan met als mededeling dat het verschil subtiel zou kunnen zijn. Dat was wel met een groot verschil (300pF oid) dus een kwaliteitskabel en een goedkope chinese dropveter van 1,8m, maar dat werd er gelijk uitgepikt met de opmerking dat het verschil helemaal niet zo subtiel was.
Dat testje heb ik ook in het zilveren kabels topic later een keer geplaatst, en daar werd het verschil tussen beide kabels niet gehoord door enkele critici. Dus de oortjes zijn niet hetzelfde in alle topics ;)
Dat laatste moet je dus ook niet vergeten: er zijn mensen die blind ontzettend goed kunnen luisteren en er zijn mensen die blind gewoon domweg vrijwel doof zijn :P
Dus of een verschil hoorbaar is of niet hangt net zoveel af van wat je probeert aan te tonen als van aan wie je het vraagt :+
Maar dat grote verschillen in capaciteit (100-300pF) hoorbaar zijn is al heel lang bekend. Grosso modo kan het 2-4dB bij ca. 10kHz schelen, dus aanzienlijk. Metingen wijzen dit ook gewoon uit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:52 ]

Nyarlathotep schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:36:
Ik ben benieuwd of je in een (blinde) test verschil gaat horen als je een plaat afspeelt met of zonder zo'n hockeypuck. Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Ben het hier wel mee eens hoor, ook wat betreft de kabels, zolang die binnen een redelijk nauwe bandbreedte passen qua capaciteit. Maar bijvoorbeeld die 50 pF en 300 pF dat vind ik geen subtiel verschil. Ook kan bijvoorbeeld 4 meter 30 pF/m kabel en 4 meter 90 pF/m toch wel een aardig verschil gaan maken. Niet dat ik 4 meter phono kabel überhaupt wil aanraden. Maar er zijn mensen die dat als een vereiste zien voor hun setup.
Inderdaad als je een interlink hebt van 80pF of eentje van 140pf dat hoeft geen hoorbaar verschil te geven en al helemaal geen hinderlijk hoorbaar verschil.
Maar de test die ik gaf was daadwerkelijk een (vrij lange, 1,8m) goedkope interlink (chinese dropveter) en een goede interlink, dus letterlijk een praktijkvoorbeeld waar het verschil heel duidelijk was. (die geluidssamples staan nog wel ergens in dit of het vorige topic denk ik)

Ik probeer ook al mijn testen en experimenten te betrekken op praktijkvoorbeelden en het hoorbare en daar een soort van vuistregels voor te verzinnen.
En daarin is datgene wat wèl en niet hoorbaar het belangrijkste (en soms ook het moeilijkste).
Verschillen meten is leuk en aardig (ASR staat er helemaal bol van), maar als je geen reflectie houdt op waar het hoorbare ligt heeft het inderdaad niet heel veel nut.

Maar dat goedkope dunne kabels 250pF/meter als parasitaire capaciteit hebben komt best vaak voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ou4y7WSmYNMqVOy6TksuBGD2q8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fQhmW1fJpJYNPkWUQa88qtpQ.jpg?f=user_large

Ik bekijk het dan ook vanuit het gehele plaatje:
Met een element wat gevoelig is voor lage loading (vrijwel elke ML stylus waar een body aan zit met gelamineerde cores), en als je dan een niet al te beste interlink hebt, en een phonopre waarbij je de loading niet zo heel laag kan zetten (er zijn er zat met 150pF loading, wat in de praktijk op ca 175pF uitkomt met paracitaire capaciteit van connectors, printbaantjes etc), dan kom je al snel ruim boven de 300pF aan totale loading, en dat verschil hoor je dus met een systeem wat hele lage loading heeft (rond de 100pF).
Veel oudere versterkers hebben vaak zelfs boven de 200pF loading.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 21:50 ]

• Sand1957
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-12 08:40
Duclaasie schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:08:
[...]

Klopt, de MP-200 is ook mooi. Daar heb ik ook nog mee gespeeld tot tevredenheid op dat moment. Er is alleen altijd mooier…
Ik bezit beide elementen. De MP200 heb ik opgewaardeerd met de naald van de MP-500, de MP110 met de naald van de MP200. Deze Nagaoka's klinken bijzonder muzikaal.
Dat de tonale balans op orde is en er veel dynamiek in de muziek zit (lees: geen vlakke sound)...

En daar zijn die Nagaoka mp-xxx elementen bijzonder goed in...

• The Eagle
  • Laatst online: 09:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4nRmq48fdYMHhPRyOHQImjrla4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8xW63iV1VUUDOb5PFzZe1ov.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe dubbelaar binnen. Heel blij mee :)
Alleen nog niet op de speler kunnen leggen helaas, beetje tijdgebrek :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:34

momania

iPhone 30! Bam!

Weer eens wat CC punten omgewisseld voor tegoedbonnen van de platenboer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ru7rhR7MlFZRosWS_-Wos5y8JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F31oMiDoDkLMiFc65SNvudxG.webp?f=fotoalbum_large
Deze maar besteld.
Ben benieuwd 😎

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• HanG-BuiK-ZwijN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-12 22:57

HanG-BuiK-ZwijN

Oolong's Fanclub member

momania schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:29:
Weer eens wat CC punten omgewisseld voor tegoedbonnen van de platenboer.

[Afbeelding]
Deze maar besteld.
Ben benieuwd 😎
Best een koopje:p gezien de uitgave.

Komende week maar eens de Rick Roll Zoetropic oppikken bij Riddim.

http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:00
De naald vervangen van de Dual 505-2 voor een originele DN165E naald. De naald leek op het oog wat scheef te staan, maar dat is volgens de leverancier normaal (wat het ook is). Er is nu veel meer detail in het hoog en de bas is veel sterker. Het advies is om de naald dus tijdig te vervangen. Allicht soms een heel klein beetje vervorming hoorbaar, maar allicht word dat nog wel beter met het inspelen van de naald. Het is natuurlijk ook geen dure combinatie al met al.

Er was eventueel wel wat budget voor een upgrade maar dat is nog lastig met die lichte arm van de Dual. Dit is wel een goede combinatie zo. Al was een Grado red wel een optie (geweest) maar die is eigenlijk niet wat te zwaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gmqcJQoMYaopfILyoN7PEvs_6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAsyWtE1HZMpKn1lC6GC3xqq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFt6fiNdmmbxCgVigkFin_UdWkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db6DV2LBkOXuwNNo5YfJ9MDC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ey8aqozlFcWMltXSEaEY7t6E3jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwb1vAIx6jWC0EXM78ELsyUm.jpg?f=fotoalbum_large

Ook wat goede platen bij de kringloop kunnen kopen, voor de verandering, meestal is het het ergste meuk uit de jaren 70, alle 13 goed en dat spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGSl5UGPIS_8jBN7OaFcZn_06Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZECJbpA2SqpCNr18PGEgWoQ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-11-2025 17:32 ]

• Duclaasie
Scheefstand is absoluut niet normaal en wenselijk, laat je dus niets wijsmaken! Vervorming hoort ook niet bij een nieuwe naald, dus ik zou mij afvragen of ze je niet enorm bij de neus hebben genomen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Alleen de naald of hele cartridge vervangen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• nineball
De kringloop leverde twee aardige vondsten op. Een Lenco L76, heeft wat liefde nodig en een nieuwe headshell (inmiddels besteld, duurder dan de speler, grr).

En een Sony T15, niks bijzonders maar met mijn favoriete Sony headshell. Speelt perfect trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNzSng8AwVuI3XPRWOAX_3BGgpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZFS5lfgFmZ3874XqkODXd7x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOOkfh7FbvF0DQT5uTPpOALTEho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxUrreDUpFuKBFWTg2xLHUpR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tXOcC7BFbI0wEaWSSAzBJ8uURU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNdXyBddSk7wIEV6SRiEWHp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8sJ_akvZ-0WGxt6yvYLkJIPMu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qj7vsY8jddk6JQGWC9cHv1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3AJP0pNLUQ7h0PUIQnfovY0WpQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/akrrBbG9R0dTDiBuQDSzpjf2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SB1zJWcxbUGQoayq7WecGgqDpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxmaGAUTLbipqYnz7zrrZ99U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8Do3Hz6sfqfFozfcY8B5NekTy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X51lyt12sFCXUgJnlWHlM3Pt.jpg?f=fotoalbum_large

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02:00
@Duclaasie Bedankt voor je reactie. De naald komt van een goede Leverancier. De reactie was: "Dat is bij deze kleine Ortofon naalden altijd de kunststof buitenkant die soms niet helemaal 100% recht zit, de tube van de naald gaat strak het element in dus die zit automatisch helemaal recht."

@franssie Alleen de naald, het element is orgineel.

[ Voor 53% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-11-2025 19:59 ]

nineball schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:02:
De kringloop leverde twee aardige vondsten op. Een Lenco L76,
Eentje uit de tijd dat ze nog in Zwitserland gemaakt werden :)
"Made in Switzerland".
Later stond er "Lenco of Switzerland" op (en werden denk ik in Italië gemaakt).

• nineball
mr_petit schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:33:
[...]

Eentje uit de tijd dat ze nog in Zwitserland gemaakt werden :)
"Made in Switzerland".
Later stond er "Lenco of Switzerland" op (en werden denk ik in Italië gemaakt).
Klopt, Italie. Er zijn hele websites volgeschreven over de diverse uitvoeringen en herkomsten. Lenco heeft een mooie fanbase. Alles is te reviseren, restaureren, moderniseren. Je kan helemaal los gaan.
nineball schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:36:
[...]
Lenco heeft een mooie fanbase.
Niet zo'n mooie fanbase voor de Telefunken fanatici, want die Lenco gasten roven allemaal die Ortofon as-212 toonarmen van de telefunken tafels :D

• Duclaasie
Een gemodificeerde L75 in een mooie zware plint kan echt beestachtig mooi spelen. Daar speel je menig high end speler mee naar huis, voor een fractie van de prijs.
Ja, Lenco had een zeer goede tussenwiel oplossing die nog lang is door gebruikt toen anderen al waren over gestapt op snaar en direct drive aangedreven spelers...

Bij kringloopwinkel Twedde Kans in Meterik staat ook een Lenco te koekeloeren, absoluut een Zwitsers precisie uurwerk als ik hem mag vergelijken met een klok...

Maar die heeft een witte sokkel en iets zegt mij dat dit fabriek af niet zo geleverd is geweest... Maar verder wel een mooi ding als hij eenmaal op orde is...

• nineball
De nieuwe aftermarket headshell ziet er best ok uit, behoudt de lompe uitstraling maar veel en veel makkelijker te installeren dan het originele blikje.

Volgens mijn bandrecorder service mannetje gebruikte hij vroeger Lenco’s in hun dorpshuis om te dj-en. En ‘s middags werden ze gebruikt voor een cursus pottenbakken, op 78 toeren. Mooie anekdote met enig broodje aap gehalte.

Hij komt uit de omroepwereld dus erg bekend met de EMT’s en Garrards die toen werden gebruikt. Hij vond het wel grappig om te horen dat er zo’n enorme cultus is ontstaan rondom wat vroeger gewoon een werkpaard was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8cvb7oBwrQgn058y_SLiqGA2LU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7ocm0nYptlsnnizIX9fYuSn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iriLXQXJ83bjDC9nIA6aA9LygxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnRki2ItXbiXBsnQFbJtSCrm.jpg?f=fotoalbum_large
Ja zo denken er meer over van vroeger, een simpel werkpaard waarvan ze de hedendaagse cultus niet begrijpen. Lenco's en ook Technics SL-1x00 anders dan de 1200 werden inderdaad veel gebruikt om te DJ-en. De interne vering werd vast gezet. Scratchen deed men nog niet dus het moest gewoon snel starten en stabiel zijn. Die headshell is inderdaad LOMP! :D

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 30-11-2025 08:20 ]

Cap schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:18:
Die headshell is inderdaad LOMP! :D
Wel genoeg ruimte in de slots om elke denkbare uitlijning op elk denkbaar element te realiseren :+

Al zou je bij sommige elementen wel eens extreem lange schroeven nodig kunnen hebben omdat die spacer er tussen zit (wat vroeger de carrier was die weer in de headshell ging)

Bijvoorbeeld die orsonic skate o meters die ik heb; daar moeten enorm lange schroeven in omdat de gehele dikte wordt opgenomen door die skate o meters... AT-33ptg etc zal wel vergelijkbaar zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door mr_petit op 30-11-2025 08:59 ]

• nineball
mr_petit schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:54:
[...]

Wel genoeg ruimte in de slots om elke denkbare uitlijning op elk denkbaar element te realiseren :+

Al zou je bij sommige elementen wel eens extreem lange schroeven nodig kunnen hebben omdat die spacer er tussen zit (wat vroeger de carrier was die weer in de headshell ging)

Bijvoorbeeld die orsonic skate o meters die ik heb; daar moeten enorm lange schroeven in omdat de gehele dikte wordt opgenomen door die skate o meters... AT-33ptg etc zal wel vergelijkbaar zijn.
Ik heb er nu een behoorlijk hoog element ingezet en zonder spacers staat de arm mooi horizontaal.
Spacers worden trouwens in een aantal maten meegeleverd bij deze headshell.
Nu hij netjes speelt zij de volgende klussen de topplate poetsen, het houtwerk verzorgen en de kap polijsten.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:15
nineball schreef op donderdag 27 november 2025 @ 19:36:
[...]

Klopt, Italie. Er zijn hele websites volgeschreven over de diverse uitvoeringen en herkomsten. Lenco heeft een mooie fanbase. Alles is te reviseren, restaureren, moderniseren. Je kan helemaal los gaan.
Na eens goed te hebben rondgeneusd op lencoheaven en https://audio-creative.nl...ar-high-end-platenspeler/ kom ik sterk in de verleiding om ook een Lenco L75, 76… op de kop te tikken en los te gaan. Best benieuwd naar de idler wheel ervaring waar ik voorheen niet erg enthousiast over was. Toch maar eerst mijn energie steken in de revisie van een fraaie Micro Seiki DD40 die nog op mij wacht.

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:41
Zaterdag ben ik naar een grote snuffelmarkt geweest. Behalve een paar stripboeken en wat patches heb ik ook twee LP's op de kop getikt. Het aanbod was netjes, de prijzen over het algemeen redelijk. Het viel mij op dat er ook bij handelaren die echt behoorlijk aan de prijs waren, ook hele stapels LP's werden gekocht. Het zal op een platenbeurs niet anders zijn, schat ik zomaar in :P . Maar goed, Dit zijn mijn aanwinsten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5hgESedFGFdXpgSX1XxILeurPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2EklLMEFg5bNLWkPYOnR54mm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben helemaal niet bekend met Jazz, maar de naam Thelonious Monk ken ik zelfs (z'n naam hè, niet z'n muziek 8) ) . Dat leek me wel een veilige keus om weer eens een grote teen in de wereld van de Jazz te steken. En het klinkt lekker. Met name de stukken waarin het niet als vanzelfsprekend voortkabbelt, vind ik prettig om naar te luisteren. Of het 'mijn' muziek wordt, weet ik niet. Misschien is het gat tussen Monk aan de ene kant en Kreator aan de andere kant, wel heel groot.

Deze jongen gaat nu in ieder geval verder met Kreator. Wat daarna komt, zie ik dan wel weer.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTlfBlqJYaQRgH13ED9t7A0AllM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vl5mq8ZYsPZMadfz2xjjCiw.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd geleden dat ik hier iets heb gepost maar wel altijd dit topic gevolgd, vandaag kreeg ik de dubbel lp binnen van Simply Red - Recollections. De grootste hits opnieuw ingezongen en her en der wat aan de arrangementen gesleuteld. Deze uitgave is gelimiteerd tot 500st en in mooi wit uitgevoerd. Ik ben er erg blij mee!
Pagina: 1 ... 74 75 Laatste