Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:11
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test :)
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.

Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.
Technisch gezien klopt je verhaal, maar smaak is niet altijd in technische perfectie te vatten. Sommige mensen zijn gek van conische naalden, anderen van elliptische of lijncontact varianten. Ik denk dat het niet zoveel zijn heeft om iemand te overtuigen dat lijncontacten “beter” zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07

franssie

Save the albatross

Vintage1967 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:29:
[...]

Klopt. En ik wilde ook een behoorlijke stap nemen. Voor een definitief oordeel wil ik het element eerst inspelen. Dat duurt nog een poosje. Vind ik de ML zijn geld niet waard, dan wordt de volgende aankoop de VM95E-naald. Die past in de body van de VM95ML. Eerste indruk van de ML is meer detail en wat meer hoog.
Ik vond je post via zoeken op " inspelen naald" in dit topic, ik heb net een At-Vm95Ml cartridge op mijn speler gezet en vond dat ding ruk klinken. Sommige delen van de bas in " Diamonds on the soles of her shoes" van Paul Simon klonken alsof de bovenburen met meubels aan het schuiven waren :P (en ja echt even het volume op 0 gezet, zat toch echt in de plaat/cartridge/naald).

Nu naar een uurtje of anderhalf draaien is dat effect gelukkig weg.
Voor nu meer detail en hoog, moet het nog een aantal uur geven denk ik. De simpele AT95 die eropzat vond ik voller klinken. Hoe is dat bij jou afgelopen?

De nieuwe zit in een headshell die ik er bij levering bij kreeg, de oude in een zwaardere, dat zou ook nog kunnen uitmaken wellicht (naalddruk wel gecorrigeerd).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:07:
[...]
Technisch gezien klopt je verhaal, maar smaak is niet altijd in technische perfectie te vatten. Sommige mensen zijn gek van conische naalden, anderen van elliptische of lijncontact varianten. Ik denk dat het niet zoveel zijn heeft om iemand te overtuigen dat lijncontacten “beter” zijn.
Daarom plaats ik ook bij uitstek luistersamples van nummers/stukken waarbij ik denk dat het verschil hoorbaar is.
Ik denk dat dat informatiever is dan iemand die een beschrijving maakt in de trant van "de ene geeft geluid weer en de andere maakt muziek". Ik zie niet zo zeer het nut van verbloemende beschrijvingen.
Bij luistersamples (en uiteindelijk het beste blind) kunnen mensen zelf objectief hun oordeel vellen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 19:21 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:04:
Iemand enig idee hoeveel draaiuren een originele Thorens snaar mee zou oeten gaan?
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn TD160 niet naar 45 rpm wil. Al vanalles bijgesteld, maar no dice. Motor azimuth geprobeerd, zelfs veertje bijstellen mocht niet baten. Snaar is relatief nieuw, heeft ook nooit aangelopen.
Verwacht dus dat het issue elders moet zitten maar kan niet pinpointen.
Merk wel dat de vork die de wisseling zou moeten doen lijkt te blijven haken. Veer dus al bijgesteld, maar draait niet goed door. Is dat te smeren?
Wat @Duclaasie zegt, maar mijn managementsamenvatting is: als je regelmatig wilt wisselen tussen 33 en 45 toeren dan beter geen Thorens snaaraangedreven speler gebruiken. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 17:09:
Is de snaar origineel Thorens of Thakker?
Origineel Thorens.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat is zeker waar. Maar als je niet op 45 rpm draait dan maakt het niks uit 😜

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als die van recente datum is zou dat de oorzaak niet mogen zijn. Alles goed ontvet met IPA? Is je subplateau wel goed afgesteld qua veren?

Wat je nog zou kunnen overwegen is een Project Speedbox met 230Volt uitgang. Dan kun je daarop de snelheid aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Daarom plaats ik ook bij uitstek luistersamples van nummers/stukken waarbij ik denk dat het verschil hoorbaar is.
Ik denk dat dat informatiever is dan iemand die een beschrijving maakt in de trant van "de ene geeft geluid weer en de andere maakt muziek". Ik zie niet zo zeer het nut van verbloemende beschrijvingen.
Bij luistersamples (en uiteindelijk het beste blind) kunnen mensen zelf objectief hun oordeel vellen.
Maar dat verschil geldt dan alleen voor jouw setup en dat kan in een andere setup zomaar anders uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen de zelfde smaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
franssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Ik vond je post via zoeken op " inspelen naald" in dit topic, ik heb net een At-Vm95Ml cartridge op mijn speler gezet en vond dat ding ruk klinken. Sommige delen van de bas in " Diamonds on the soles of her shoes" van Paul Simon klonken alsof de bovenburen met meubels aan het schuiven waren :P (en ja echt even het volume op 0 gezet, zat toch echt in de plaat/cartridge/naald).

Nu naar een uurtje of anderhalf draaien is dat effect gelukkig weg.
Voor nu meer detail en hoog, moet het nog een aantal uur geven denk ik. De simpele AT95 die eropzat vond ik voller klinken. Hoe is dat bij jou afgelopen?

De nieuwe zit in een headshell die ik er bij levering bij kreeg, de oude in een zwaardere, dat zou ook nog kunnen uitmaken wellicht (naalddruk wel gecorrigeerd).
Weet je zeker dat de afstelling goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:55:
[...]

Weet je zeker dat de afstelling goed is?
Moet nog een en ander nalopen, maar nu 2 uur verder klinkt hetzelfde nummer wel goed. Er komt meer laag in wat nu ook helder en strak klinkt. Nog nooit meegemaakt (maar zo vaak koop ik ook geen nieuwe cartridge etc

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:53:
[...]

Maar dat verschil geldt dan alleen voor jouw setup en dat kan in een andere setup zomaar anders uitpakken. Ik kan mij voorstellen dat niet iedereen de zelfde smaak heeft.
Die vervorming die je hoort niet hoor.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming. ;)
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.

Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18:41
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 18:02:
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test :)
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.

Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.
Beetje overpriced 5K, moet wel een beetje in balans met de draaitafel blijven en ik zal nooit dat geld aan een element besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Duclaasie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Als die van recente datum is zou dat de oorzaak niet mogen zijn. Alles goed ontvet met IPA? Is je subplateau wel goed afgesteld qua veren?

Wat je nog zou kunnen overwegen is een Project Speedbox met 230Volt uitgang. Dan kun je daarop de snelheid aanpassen.
Alles goed ontvet met opa. Snaar is geen half jaar oud, als dat ding 20 uur gedraaid heeft is het al veel. Vering is oud en piept maar ik. Heeft het de afgelopen tijd ook gewoon goed gedaan
Speedbox is voor mij een te dure optie.
Thorens had ik al, dat ie nu niet meer wil is voor mij verbazend want wisselde gewoon prima. Vork gaat net niet helemaal meer goed omhoog, blijft hangen.
Thorens omruilen voor iets anders niet echt een optie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
[...]

Die vervorming die je hoort niet hoor.
Sterker nog: in mijn post link ik ook naar 1 van mijn andere posts waarin samples staan (van de tacet fricatives track), en die zijn geeneens door mij gemaakt en geven hetzelfde verschil weer.
En qua smaak: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zei: doe me die samples maar met die igd vervorming. ;)
En die samples zijn best veel forums over de wereld langs gegaan.

Maar goed, alle samples die ik post zijn ter leering ende vermaeck. Iedereen mag ermee doen wat hij/zij wil.
Dat lijkt mij beter dan geen samples posten die verschil weergeven.
En toch zien die mensen er gezien de populariteit van conische naalden in bijvoorbeeld de SPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat betekent niet dat ze het geluid van IGD vervorming prefereren. En dat is wat ik specifiek noem in mijn post.
Nog nooit heeft iemand in reactie op het plaatsen van die samples gezegd het geluid van igd te prefereren.

Die spu's zijn historisch gezien radio (studio) elementen. Daar wordt alles van single afgespeeld.
En dat geldt in weze natuurlijk ook voor ene DL-103, shure M44 en AT-3600. Allemaal ontwikkeld om singeltjes af te spelen. En dan wordt het natuurlijk anders, maar dat weet jij ook.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Die vervorming prefereren die liefhebbers ook niet, maar nemen ze wél voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ze daarvan op de hoogte zijn, danwel platen hebben die dat vertonen wel ja.
Maar zoals ik al zei: dergelijke elementen zijn ontwikkeld voor het afspelen van singeltjes. Misschien doen de gebruikers dat dan ook.

Daarom plaats ik dan ook altijd samples met begeleidend schrijven, Om zodoende duidelijk te maken waar de verschillen zitten en een objectief vergelijk te schetsen.
En dus niet van die zemeloze blabla van 'dit element maakt echt muziek' of wat dan ook. Dat zijn echt puur subjectieve uitspraken.
Door informatie naar het objectieve te trekken creëer je informatie die eenduidig is. Daarom zijn dingen blind testen ook zo belangrijk. Om informatie van misinformatie te scheiden. Veel mensen houden zichzelf namelijk voor de gek. Zo lang dat gebeurt weet je ook niet waar je wel en waar je geen geld aan moet besteden (je kan immers je geld maar 1 keer uitgeven). Ten minste, als geluidskwaliteit het doel is. Als het een ander doel betreft (mooie looks, hoge patsfactor whatever) dan spelen andere beoordelingscriteria natuurlijk een rol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
Muziek is een beleving wat je raakt of niet en hoe mooi is het dat iemand met een goedkoper element muziek uit de draaitafel tovert die hem stil laat worden en laat genieten, net zoveel als iemand die daar het tienvoudige aan uit gaf. Het gaat niet om de merken, prijs of apparatuur, een merk en type zijn alleen ter verduidelijking waarmee men de muziek beleeft, de rest is hocuspocus.

En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor :)

[ Voor 30% gewijzigd door Malle-piet op 07-10-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Net even de Babele gecontroleerd en gelukkig is de tip nog in zeer goede staat waardoor ik niets hoeft te vervangen, wel heb ik de O-ringen teruggebracht naar 2 stuks omdat het leven uit de muziek was verdwenen, nu klinkt het levendig en natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Muziek is een beleving wat je raakt of niet en hoe mooi is het dat iemand met een goedkoper element muziek uit de draaitafel tovert die hem stil laat worden en laat genieten, net zoveel als iemand die daar het tienvoudige aan uit gaf. Het gaat niet om de merken, prijs of apparatuur, een merk en type zijn alleen ter verduidelijking waarmee men de muziek beleeft, de rest is hocuspocus.

En ach die ABX blind testen zijn ook subjectief, daar zit je dan met een panel en 1 luisteraar in dat panel valt op dat de muziek iets bij hem raakt op dat moment en de anderen beleven dat niet, dat betekend dat bij diegene waar de muziek hem raakt zwamt? Omdat? Andere het niet beleven? Gewoon een kritische gedachten mijnerzijds hoor :)
Muziek is inderdaad een beleving die jezelf moet ervaren... Voor de duidelijkheid:
De ABX testen ten van Mr_Petit zijn wel correct en ook ik hoor wat Mr_Petit nou eigenlijk bedoelt.
Neem nu een AT-440MLa van Audio Technica (of een AT-VM540ML van datzelfde merk) heeft een naald tip die inderdaad bepaalde instrumenten net wat echter laten klinken met weinig vervorming...

Maar qua tonale balans merk ik persoonlijk op dat dat deze elementen net niet zoveel lage tonen leveren als mijn Nagaoka MP-200/ Nagaoka MP-100 of Goldring 2100MM element (maar dat is hoe ik het beleef, jij of Mr_Petit kunnen dat heel anders beleven)... Dat gezegd hebbende is het dan aan jou om te kijken waar jij je prioriteiten bij legt en of je het voorlief kunt nemen dat zo'n naald van een Nagaoka eerder versleten is omdat het geen microline naald is en wellicht iets meer vervormd met slissende S-klanken... ;)

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 05:30:
Huh?
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@rcor persoonlijk zou ik liever de (mistracking) vervorming minimaliseren dmv het element, dat krijg je er namelijk in de rest van de keten niet meer uit. En vervolgens de toonregeling (meer / minder hoog tov bas) op een andere wijze doen, namelijk met capacitatieve loading en/of toonregeling van de versterker, en niet te vergeten met de speakerkeuze en plaatsing van de speaker in de luisterruimte.

Mistracking vindt namelijk niemand lekker klinken en dat kan je alleen voorkomen bij de bron, dus ik begrijp @mr_petit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
mr_petit schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:05:
[...]

Huh?
Dat is geen ABX test die je daar beschrijft hoor.
Dat klinkt meer als een soort theekransje.
Die dingen hebben niets met elkaar te maken.
Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Dus muziek beluisteren is geen emotie, dan heet ABX het detail in geluid beoordelen?
Nee, de situatie die jij beschrijft is geen ABX proces.
Dat is een theekransje.

ABX berust op of iemand objectief überhaupt verschil kan horen. Het heeft dan ook niets met emotie of gezellig keuvelen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat verschil kan ook wel of geen emotionele betrokkenheid zijn, alleen laat zich dat lastig kwantificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Dus bij een ABX test schakel je je emotie uit en dan puur of geluid beoordeel je? Hoe kun je dan muziek dat je raakt uitschakelen? Luister je dan naar technisch uitstekende (perfecte) opnames?

Ooit was ik in een audio winkel waar achter mij geschakeld werd tussen versterkers en zelfs kabels, toch pikte ik telkens dezelfde eruit omdat er iets was dat mij raakte en stil liet worden. Het andere kwalificeerde ik als geluid wat mij niet als muziek in de oren klonk zeg maar.

Best fijn zo'n theekransje hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:23
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 17:51:
Dus bij een ABX test schakel je je emotie uit en dan puur of geluid beoordeel je? Hoe kun je dan muziek dat je raakt uitschakelen? Luister je dan naar technisch uitstekende (perfecte) opnames?

Ooit was ik in een audio winkel waar achter mij geschakeld werd tussen versterkers en zelfs kabels, toch pikte ik telkens dezelfde eruit omdat er iets was dat mij raakte en stil liet worden. Het andere kwalificeerde ik als geluid wat mij niet als muziek in de oren klonk zeg maar.

Best fijn zo'n theekransje hoor
Als je tijdens een ABX test een 100 procent score haalt omdat je beurtelings moet huilen van geluk en van ellende, dan is de test geslaagd in de zin dat je het verschil consequent kan aanwijzen. Hoe dat verschil zich bij jou manifesteert is niet van belang. De één zal zeggen ik hoor consequent de toon van 13786 hertz wel of niet, de ander zegt ik krijg consequent wel/geen kippenvel. Beide constateringen zijn valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Dan is in mijn inziens ook van belang dat je 99 a 100% goede oren hebt, ik kan bijv verschillende hoge tonen niet horen waar anderen gek worden van die tonen. Dan moeten in dat panel der beoordeling wel mensen zitten met een gelijkend gehoor anders gaat het nog mank.

Hoe dan ook, we dwalen best wel af van het vinyl onderwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Malle-piet schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 18:17:
Hoe dan ook, we dwalen best wel af van het vinyl onderwerp
Nee hoor, het aanwijzen van verschillen bij elementen etc danwel de discussie over de wijze waarop kan prima in dit topic.
Dit topic loopt al 15 jaar, en onderlinge vergelijkingen maken is hier een constant onderdeel.

Trouwens je hebt het over een panel, maar een abx test kan je ook prima voor jezelf doen.
Het is namelijk een hele goede methode om voor jezelf duidelijk te maken of er wel een verschil is of dat je je dat inbeeldt. Dat laatste gebeurt namelijk heel gemakkelijk.
Ik zie het zelf voornamelijk als een beoordelingstool voor mezelf. Het verschil wat anderen wel danwel niet horen is voor mijn gebruik namelijk minder van belang.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_petit op 07-10-2025 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
Duidelijk. Voor mij is van belang dat kwa muziekbeleving alles op zijn plaats valt ongeacht merk, prijs of wat testen zeggen, dat veel in de audio illusies zijn dat is mij wel duidelijk vooral marketing kreten en classificaties die overal aan gehangen worden. Op het einde van de rit vindt ik het heerlijk om in de fauteuil te gaan zitten en mij mee laten nemen op de muzikale golven die mijn oren en emotie strelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
^maar dat staat compleet los van abx testen.

Het doel van abx testen is juist of je muziekbeleving niet beïnvloed wordt door marketing kreten, classificaties en audio illusies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 20:16:
En google lens zat er idd ver naast:
[Afbeelding]
Hifi.nl gaf mij het antwoord...

@D_V : poeh, wat een arm... gelukkig niet mijn speler...
Hier nog even die speler in actie op die beurs:
YouTube: Dutch Audio Event (DAE) 2025 Koningshof Veldhoven the Netherlands. [...

Gelijk weer een reminder waarom ik eigenlijk nooit naar dat soort beurzen meer ga (vroeger in de '90s wel geweest): de muziek die ze daar draaien....sluit echt totaal niet aan met de muziek die ik zelf luister.
Dat filmpje ook; allemaal van die abstracte pling plong muziek. Het meest gewaagde wat tegen het normale aanschuurt is 1 of ander rustig dire straits nummer of kabbelend fleetwood mac deuntje..

Pagina: 1 ... 72 73 Laatste