Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:13
Cap schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:44:
Ik zou zelf rustig wachten tot er een 2e hands TD-3xx / Super mat langs komt. :Y
Precies, die zoek ik. Ik de jaren 80 heb ik er ooit eentje gekocht bij Aring, in de Jordaan. Daar kwamen ook de VB versies van de 160 vandaan, vernoemd naar Vincent Bakker of zo. Die zie je heel soms nog op MP langskomen.

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 18:12
Vandaag kwam ik tijdens het schoonmaken en archiveren van een batch het album bulletproof heart van Grace Jones tegen. Echter schrok ik van het label, heeft iemand dit ooit eerder gezien? Hier wil je je naald niet op laten lopen toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CGRu4IZYNkTVanL432EecUnzy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwIVGPeUlXj0XaXpsg6fVEz2.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:04
Voor de echte neuroten onder ons, ik heb headshell en element boutjes vervangen voor titanium met messing moeren. De standaard boutjes die bij mijn element geleverd werden zijn, je verzint het niet met een magneet in de buurt, van een Ferro metaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWAHU8pFkViXdEDjcUExFCtz0KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpNGymfkry5ixYyuRwqCucJJ.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@JimmyNL is dit aan beide zijden van de LP? Ziet eruit of iemand een leuke tijd heeft gehad met een flesje type-x en een draaiende tafel :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:53:
Voor de echte neuroten onder ons, ik heb headshell en element boutjes vervangen voor titanium met messing moeren. De standaard boutjes die bij mijn element geleverd werden zijn, je verzint het niet met een magneet in de buurt, van een Ferro metaal.

[Afbeelding]
Is die cartridge dan niet van blik? Dan heb je al een kooi van Faraday.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Duclaasie
franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:04:
[...]

Is die cartridge dan niet van blik? Dan heb je al een kooi van Faraday.
Dat werkt niet tegen magnetisme. Houd maar eens (voorzichtig) magnetisch gereedschap bij een MC element

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Dat werkt niet tegen magnetisme. Houd maar eens (voorzichtig) magnetisch gereedschap bij een MC element
oh stom van me, werkt inderdaad niet tegen magnetische statische velden 8)7

Maar waren die boutjes sterk magnetisch zoals een ijzeren boutje, of heel licht magnetisch zoals koud bewerkt rvs uit de 300 serie (niet 400 serie, die zijn redelijk sterk magnetisch)?

Volgens mij zijn de m2 boutjes van bijv. thorens (en misschien lenco?) ook van een 300 serie rvs en dus heel licht magnetisch (doorgaans alleen met een neodymmagneetje aan te trekken).

Maar de vraag is wel of het kwaad kan. Een ferromagnetisch boutje gaat de polariteit/magneetveldrichting van de bestaande magneet aannemen en neemt dan geen verder deel aan de signaalgeneratie. Dat gebeurt namelijk alleen door beweging.
Doordat het boutje statisch is, verandert het m.i. ook eigenlijk niets aan het aanwezige magneetveld.

Ik denk dat het grootste gevaar erin schuilt dat als de boutjes/moertjes echt magnetisch zijn, ze bij montage/demontage naar een bepaald gedeelte van het element getrokken kunnen worden en de naald kunnen raken/beschadigen in die ongecontroleerde beweging.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 26-10-2025 18:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Duclaasie
De boutjes waren sterk magnetisch, vergelijk met RVS heb ik uiteraard ook gemaakt. Soms ís gemoedsrust reden genoeg om iets te doen, ongeacht of het hoorbaar is of niet. Ik denk dat Tweakers ook niet echt het platform is om over het horen van verschillen in materiaal op de klank te beginnen 😉
Duclaasie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:37:
Soms ís gemoedsrust reden genoeg om iets te doen, ongeacht of het hoorbaar is of niet.
Ja tuurlijk. temeer omdat het niet nodig is en er genoeg alternatieven zijn (rvs, aluminium, messing, titanium).
Ik wil ze ook niet hebben.
De enige keer dat ik echt magnetische schroefjes heb gezien dat was toen ik een verschrikkelijk goedkoop chinees element kocht om te testen. Alles was intens slecht aan dat element, incl de magnetische schroefjes..
dus dat is een beetje mijn associatie ;)
Volgens mij heb ik voor de rest alleen nog maar alu schroefjes bij elementen/headshells geleverd gezien (op rvs thorens m2 schroefjes na dan)

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 14:54

D_V

Voor de Roxette fans die net 500 euro uit wilden geven aan de verzamelaar uit 1995...

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/69016b7596ec3/69016b75944b6-fhujryhg.png

:o

Er komt na 30 jaar dan eindelijk een reissue uit:
https://realgrooverecords...-30th-anniversary-edition

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

D_V schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 02:24:
Voor de Roxette fans die net 500 euro uit wilden geven aan de verzamelaar uit 1995...

[Afbeelding]

_/-\o_ *O*
Thanks for the heads up @D_V
Die gaat op het lijstje :)

Edit: https://www.roughtrade.com/en-de/artist/roxette
Komt ook een limited edition paarse vinyl van uit :)

Edit2: Paarse vinly preodered :)
Even subscriben op newsletter (is weer uit te zetten), krijg je 10% korting ook. 50 60 inc verzenden (en 10 euro btw :( ) :)
Release 15 november, nu al zin in :)
Edit 3: Dammit, komt ook nog even 10 euro btw bij, dus 60 totaal

[ Voor 24% gewijzigd door The Eagle op 29-10-2025 17:13 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-11 19:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

D_V schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 02:24:

[Afbeelding]

Top! Gelijk ordered. voor €52,98 thuisbezorgd vanuit Ierland via https://spindizzyrecords....2lp-gatefold-purple-vinyl
(@The Eagle )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMdtNmjTugkF4hHS-_gu9gb8_p8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UWcBmHd8JJeUz1yKX2Xku22r.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Tomba op 30-10-2025 11:10 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

45 euro voor een simpele dubbelaar? En dan ook nog een verzamelalbum... Niets nieuw dus.
Ik vind de prijzen echt te bizar voor woorden. Nu vis ik in een andere vijver als het gaat om (nieuw) vinyl en zijn de prijzen over het algemeen nog een stuk lager. Maar ook uiteraard niet meer het nivo van pakweg 5 jaar geleden.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Duclaasie
In Japan een eerste Japanse persing van Pink Floyd - The Wall besteld. Wederom verbaasd over hoe ongelooflijk netjes Japanners met hun spullen omgaan. De LP was geadverteerd als VG+ en dat was niets te laag.

https://www.discogs.com/release/1888407-Pink-Floyd-The-Wall

• D_V

D_V

Nog iets jaren 90's, voor het eerst op vinyl:

Afbeeldingslocatie: https://www.musiconvinyl.com/cdn/shop/files/MOVLP3961-Mockup.webp?v=1761725894&width=713

https://www.musiconvinyl....itars-anyway-purple-vinyl

:)

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-11 19:40

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Nyarlathotep schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:56:
45 euro voor een simpele dubbelaar? En dan ook nog een verzamelalbum... Niets nieuw dus.
Ik vind de prijzen echt te bizar voor woorden. Nu vis ik in een andere vijver als het gaat om (nieuw) vinyl en zijn de prijzen over het algemeen nog een stuk lager. Maar ook uiteraard niet meer het nivo van pakweg 5 jaar geleden.
Roxette is voor mij toch wel jeugd sentiment, soms mag ik mezelf een beetje verwennen ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• The Eagle
  • Laatst online: 22:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nyarlathotep schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:56:
De CD versie was mijn eerste album van hun, was toen ook net uit. Sindsdien fan. Dus mag iets meer kosten :)

Tijdje terug ook de 30th anniversary Joyride gekocht, 6LP boxset. Was ook niet bepaald gratis ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 30-10-2025 23:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:07

Toshirou

Vinyl Surfer

Een van de weinige Euro-dance albums die ik nog geregeld op cd aan heb staan. Hopelijk is de mastering goed gezien ik toch vaak het idee heb dat dance best wel dun klinkt,.vooral de bass is vaak afgezwakt. Maar deze ga ik absoluut wel halen 😄.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

• nineball
Dacht ik eindelijk een beetje gesetteld te zijn met mijn Thorens, vind ik dit op Marktplaats…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtBfnCByHvnqUtAgTTWGly9U9YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc5iKvPVlmXQxCwCtTI2shST.jpg?f=fotoalbum_large

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dus de Thorens gaat weer op zolder en de Technics met SME maakt plaats? 😆

Of is de SME voor de Thorens?

• nineball
De Thorens stond al op zolder. Als de Technics plus SME me bevallen dan gaat de Thorens weer weg. Beneden staat een Micro Seiki dd35, dat is al jaren een gelukkig huwelijk. Dus mijn wispelturigheid valt wel mee.
Ik moet wel zeggen dat de Thorens op de houten vloer op zolder een beetje gevoelig is voor overslaan door de wiebelconstructie. Spelers zonder geveerd subplateau hebben er minder last van.

• Duclaasie
nineball schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 17:12:
Dacht ik eindelijk een beetje gesetteld te zijn met mijn Thorens, vind ik dit op Marktplaats…

[Afbeelding]
Mooi setje!! Is dat de 3009 improved arm, met een lage effectieve massa?

• nineball
Ja, hier de volledige geboorteakte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvN-NguysE8nYBPuhKn1RuhHHdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heV2DMtubk7PtKD5q0pbNOjT.jpg?f=fotoalbum_large

• Duclaasie
Erg prettig dat je de originele dozen er ook bij hebt. Heb je al een idee wat voor element er in mag?

• nineball
Er zit nu een Shure m95ed op. Maar ik weet niet hoe de naald is. Ik heb een AT740ML die het tot dusver op de meeste armen goed doet, ook op de huidige lichte Thorens arm

• Duclaasie
Een At740ML moet het zeker goed doen in die arm, dan heb je een heel mooie combinatie staan. Is de draaitafel zo netjes als de dozen doen vermoeden, of moet je eerst nog over tot revisie en opnieuw bedraden?

• nineball
De speler moet even schoongemaakt worden qua schakelaar en potmeters. De arm moet ik even testen eerst. Qua uiterlijke conditie helemaal top.

• nineball
Het veertje dat het naaldkracht gewichtje op z’n plek houdt is pleite. En de arm daalt wat sloom.
Verder loopt ie perfect op snelheid na wat schoonmaken van de potmeters en schakelaar.
En nergens een krasje te bekennen.
-edit- Moet het antiskating mechanisme nog installeren, maar het nylon draadje is afgebroken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hq9W8KhJX6SPgYBEMhjEPS1brW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JhHUvgHgZyrDvQcN05MbQaph.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door nineball op 04-11-2025 21:49 ]

• D_V

D_V

"Pull up to my bumper baby".

Nightclubbing is altijd lekker als testplaat.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-11 18:35
Ik weet niet of anderen hier ook game soundtracks verzamelen op Vinyl?

Ik zag vorige week dat er een officiële limited edition Zelda set voor pre-order beschikbaar was gekomen en heb toen spontaan besloten dat ik er nog wel een dure hobby bij kan hebben. :P

Ik heb hiervoor nog nooit interesse gehad in platenspelers dus ik ben op onderzoek uit gegaan om alles wat meer te begrijpen. Hierbij had ik in eerste instantie eigenlijk besloten om een Audio Technica LP60X / LP70X of LP3X te gaan kopen. Het feit dat deze modellen volledig automatisch zijn leek me fijn en ik zag ook veel positieve reviews voor deze modellen.

Hoe meer ik me echter ging verdiepen in platenspelers hoe meer ik toch de neiging kreeg om toch voor een beter model te gaan, ik kwam er al snel achter dat de opties voor moderne automatische platenspelers vrij beperkt zijn. Ik heb toen nog even overwogen om een tweede hands oude Technics of iets dergelijks te kopen, er staat bij mij in de buurt een Technics SL-D3 te koop bijvoorbeeld. Ik had alleen mijn twijfels bij het kopen van iets dat al zo oud is aangezien ik helemaal geen ervaring heb met het onderhouden van een platenspeler.

Uiteindelijk kwam ik een aanbieding tegen voor de Pro-ject Debut E Carbon Phono, voor €399. Als ik het goed begrijp is dit in principe hetzelfde als de Pro-ject Debut Carbon Evo maar dan met een ingebouwde versterker. Gezien dit een goed gewaardeerd model lijkt te zijn heb ik deze uiteindelijk besteld. Ik krijg hem deze week binnen, ben erg benieuwd! Heb ik hiermee een goede keuze gemaakt denken jullie?

Ik heb ondertussen ook al de Expedition 33 6x LP boxset gepre-ordered en de Elden Ring: Shadow of the Erdtree vinyl collection besteld. Moet me echt inhouden om niet nog meer te gaan bestellen wat is er toch veel moois beschikbaar allemaal. O+

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:51
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:43:
Groot deel van mijn verzameling is game soundtracks :)

Die van Zelda en Clair Obscur heb ik ook in de pre order staan. Van Zelda wel de "lite" variant, die full collections voelen vaak een beetje lui aan omdat ze dan meestal niet over de track order nadenken (Dan krijg je drie variaties van één liedje direct achter elkaar :F
Verder ook nog die van Skyrim en Plants VS Zombies besteld, hoop die over een maandje of twee binnen te krijgen.

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:00
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:43:
Niet echt, maar van een paar van mijn favoriete games kon ik het toch niet laten. :*)
Van links naar rechts:
- Minecraft Volume Beta
- Anno 1800
- Minecraft Volume Alfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGvmUS-xadJB2rdT8Lx9RYDRGCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PfvuSSikutETZb9u0NdoIdjz.jpg?f=fotoalbum_large

• Redblader
Flapperbol schreef op woensdag 5 november 2025 @ 13:16:
[...]

Groot deel van mijn verzameling is game soundtracks :)

Die van Zelda en Clair Obscur heb ik ook in de pre order staan. Van Zelda wel de "lite" variant, die full collections voelen vaak een beetje lui aan omdat ze dan meestal niet over de track order nadenken (Dan krijg je drie variaties van één liedje direct achter elkaar :F
Verder ook nog die van Skyrim en Plants VS Zombies besteld, hoop die over een maandje of twee binnen te krijgen.
Ik vroeg me ook wel af hoe ze de muziek zouden indelen over zoveel platen maar aan de tracklist te zien heeft elke plaat wel een beetje zijn eigen thema (bijvoorbeeld elke divine beast en bijbehorende zone). Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask. Hopelijk in de toekomst als deze boxset succesvol is. De limited edition is al uitverkocht bij Nintendo zelf in ieder geval :D
Rens1967 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:06:
[...]

Niet echt, maar van een paar van mijn favoriete games kon ik het toch niet laten. :*)
Van links naar rechts:
- Minecraft Volume Beta
- Anno 1800
- Minecraft Volume Alfa
[Afbeelding]
Ik vind het wel echt mooi om te zien dat ze voor zoveel games platen uitbrengen, weet eigenlijk niet wat ik me bij de muziek van Minecraft moet voorstellen. :P

Ik heb de Pro-ject Debut E Carbon Phono in ieder geval binnen, vanavond of morgen maar is alles klaar zetten en aan mijn Argon Audio Forte A5s hangen. Ik heb de Frieren soundtrack ook maar gekocht zodat ik ook een plaat in huis heb om te proberen anders gaat dat lastig. :+

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:00
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 18:07:

Ik vind het wel echt mooi om te zien dat ze voor zoveel games platen uitbrengen, weet eigenlijk niet wat ik me bij de muziek van Minecraft moet voorstellen. :P
Ingame achtergrondmuziek (vooral veel piano), muziek die je ingame ook kan beluisteren via een jukebox, en verder weet ik het niet meer, moet ze weer eens opzetten en luisteren 8)7

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:51
[...]

Ik vroeg me ook wel af hoe ze de muziek zouden indelen over zoveel platen maar aan de tracklist te zien heeft elke plaat wel een beetje zijn eigen thema (bijvoorbeeld elke divine beast en bijbehorende zone). Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask. Hopelijk in de toekomst als deze boxset succesvol is. De limited edition is al uitverkocht bij Nintendo zelf in ieder geval :D
De zwarte variant van de boxset is nog wel verkrijgbaar bij BlackScreenRecords, daar heb ik de "lite" versie ook besteld.
Als ik kan kiezen tussen een LP met kleureffecten of zwart (of een andere egale kleur) dan zou ik zelf altijd voor de laatste kiezen.

Sommige uitgevers proberen er een slaatje uit te slaan door een dure, tof uitziende set uit te brengen. De kwaliteit van de plaat zelf is dan bijzaak maar het ziet er wel mooi uit in de kast :+
Ik had hier zelf last van bij de soundtrack van The Sims die een tijdje geleden uitkwam, in Nederland alleen te krijgen met een "green splatter" effect. Het splatter effect zorgde juist voor plopjes/klikjes en ik heb na twee albums maar een egaal groene versie uit Duitsland gehaald die wél goed klonk.
Zo'n effect hoeft niet per definitie slecht te klinken, maar omdat er meerdere soorten plastic bij elkaar gedrukt worden vereist het wel wat meer nauwkeurigheid en quality control tijdens de persing en dat kost natuurlijk geld.

(en de soundtrack van VVVVVV kan ik ook niet echt aanraden. Plaat ziet er tof uit, maar de kwaliteit is om te huilen)

• Redblader
Ik moet nog een kast kopen om de platenspeler op te plaatsen dus voor nu maar even een nachtkastje om te proberen. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxrqZtSOBTQwDdvknEQ-BgdYvY0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZc18rz82r6pq7xQo19MX6Wt.jpg?f=fotoalbum_medium

Vind het een supermooi ding! Heb verder geen vergelijkingsmateriaal maar er komt prima muziek uit. Hiervoor was mijn enige ervaring met platenspelers een goedkoop oud Lenco USB platenspeler waar mijn ouders heel soms een plaat op draaiden met de feestdagen, deze klinkt een stuk beter. :D

Merk wel dat ik redelijk wat ruis krijg als ik het volume hoog zet. Ik gebruik nu de ingebouwde versterker van de platenspeler, zou dat minder zijn met een betere versterker?
Flapperbol schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:22:
[...]

De zwarte variant van de boxset is nog wel verkrijgbaar bij BlackScreenRecords, daar heb ik de "lite" versie ook besteld.
Als ik kan kiezen tussen een LP met kleureffecten of zwart (of een andere egale kleur) dan zou ik zelf altijd voor de laatste kiezen.

Sommige uitgevers proberen er een slaatje uit te slaan door een dure, tof uitziende set uit te brengen. De kwaliteit van de plaat zelf is dan bijzaak maar het ziet er wel mooi uit in de kast :+
Ik had hier zelf last van bij de soundtrack van The Sims die een tijdje geleden uitkwam, in Nederland alleen te krijgen met een "green splatter" effect. Het splatter effect zorgde juist voor plopjes/klikjes en ik heb na twee albums maar een egaal groene versie uit Duitsland gehaald die wél goed klonk.
Zo'n effect hoeft niet per definitie slecht te klinken, maar omdat er meerdere soorten plastic bij elkaar gedrukt worden vereist het wel wat meer nauwkeurigheid en quality control tijdens de persing en dat kost natuurlijk geld.

(en de soundtrack van VVVVVV kan ik ook niet echt aanraden. Plaat ziet er tof uit, maar de kwaliteit is om te huilen)
Ah dat klinkt logisch, moet zeggen dat ik de speciale kleuren wel leuk vind. Hopelijk zijn die Zelda platen wel van goede kwaliteit. En van Expedition 33. En van Elden Ring. Heb nog niks zwarts besteld. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Redblader op 05-11-2025 21:09 ]

Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:07:
I
Merk wel dat ik redelijk wat ruis krijg als ik het volume hoog zet. Ik gebruik nu de ingebouwde versterker van de platenspeler, zou dat minder zijn met een betere versterker?
Zeker, als je de juiste phono preamp koopt heb je over het algemeen minder ruis dan een goedkope phono preamp die vaak in zo'n platen speler ingebouwd zit als ze er een toevoegen...

Enkele voorbeelden van goede phono preamps om naar te gaan zoeken:
- NAD PP2
- Musical Fidelty V-LPSII
- Musical Fidelity V-90 LPS
- Ifi Micro Iphono (1ste, 2de of 3de generatie)
- Pro-ject Phonobox/ Pro-ject Phonobox S2

www.discogs.com/collection?user=rcor

• Glarioo
  • Laatst online: 15-11 16:06
Een goede phono preamp tilt het geluid naar een hoger niveau. Deze gebruik ik en ben er zeer tevreden over. Je hebt er gelijk een aansluiting voor een hoofdtelefoon bij.
https://www.cambridgeaudi...n/products/hi-fi/alva/duo
De Fosi Audio Box X5 is een pakje goedkoper en krijgt hier een goede review.
https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/
https://fosiaudio.com/pro...os=1&_sid=f489de57b&_ss=r

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:16
Al kan ik me in dit geval (volgens mij ook een Pro-ject uit een van de vele series) niet voorstellen dat ze er een slechtere dan de goedkoopste Phonobox in stoppen. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je de draaitafel ook hebt geaard.
Of heb je de phono input van je boxen gebruikt? want ik vraag me af wat er dan gebeurt dubbelop lijkt me in zo'n geval niet goed.

[ Voor 21% gewijzigd door pman63 op 05-11-2025 22:29 ]

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ook de IFI Zen Phono is er een die een aantal jaar geleden goed op vele sites uit de bus kwam. De kwaliteit/prijsverhouding is bij deze is zeer goed. Zelf heb ik deze een aantal jaar met veel plezier gebruikt. Dus deze is ook één om naar uit te kijken.

• nineball
Kap gepoetst en op de plek van de Thorens gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9W36R_mNf2YHGQe1xvl659LOB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dz4DWKgRNgInGuTi4NSMQx0G.jpg?f=fotoalbum_large

• Redblader
pman63 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:07:
Al kan ik me in dit geval (volgens mij ook een Pro-ject uit een van de vele series) niet voorstellen dat ze er een slechtere dan de goedkoopste Phonobox in stoppen. We gaan er natuurlijk wel vanuit dat je de draaitafel ook hebt geaard.
Of heb je de phono input van je boxen gebruikt? want ik vraag me af wat er dan gebeurt dubbelop lijkt me in zo'n geval niet goed.
Ik heb hem op de draaitafel op Line out staan (zoals aangegeven in de handleiding wanneer je gebruik wilt maken van de ingebouwde versterker) en aan de speaker op AUX aangesloten. Daarnaast is het aarde kabeltje ook verbonden met de aarde op mijn speaker. Volgens mij is dat dus allemaal correct?

Het is echt pas vanaf een bepaald volume dat de ruis duidelijk aanwezig wordt, niet oorverdovend hard maar wel redelijk luid.

Ik ga denk ik nog wel proberen of ik verschil merk als ik de versterker van mijn speakers gebruik maar op termijn klinkt het alsof een betere versterker inderdaad de oplossing gaat zijn. :)
Toshirou schreef op woensdag 5 november 2025 @ 22:09:
Ook de IFI Zen Phono is er een die een aantal jaar geleden goed op vele sites uit de bus kwam. De kwaliteit/prijsverhouding is bij deze is zeer goed. Zelf heb ik deze een aantal jaar met veel plezier gebruikt. Dus deze is ook één om naar uit te kijken.
Ik zal hem overwegen! Heb voor mijn desktop ook een Ifi Zen Dac V2 waar ik al jaren tevreden mee ben.

• pman63
Redblader schreef op woensdag 5 november 2025 @ 23:50:
[...]

Het is echt pas vanaf een bepaald volume dat de ruis duidelijk aanwezig wordt, niet oorverdovend hard maar wel redelijk luid.
Is de ruis ook aanwezig als er geen plaat afgespeelt wordt? (en de speler wel draait)
Dat is bij mij soms ook het geval maar bij afspelen heb ik daar geen erg in, draai ook niet op hoog volume. en dat is met een tubebox, ook niet de goedkoopste, en die doet het op zowel de oude als de nieuwe eindversterker, wat nog wel kan is dat er vanuit de voedingskant storing naar binnen komt, ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik de voorversterker op een andere groep of voeding aansluit.

• Redblader
pman63 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:01:
[...]

Is de ruis ook aanwezig als er geen plaat afgespeelt wordt? (en de speler wel draait)
Dat is bij mij soms ook het geval maar bij afspelen heb ik daar geen erg in, draai ook niet op hoog volume. en dat is met een tubebox, ook niet de goedkoopste, en die doet het op zowel de oude als de nieuwe eindversterker, wat nog wel kan is dat er vanuit de voedingskant storing naar binnen komt, ik heb nog niet geprobeerd wat er gebeurt als ik de voorversterker op een andere groep of voeding aansluit.
Ja de ruis is er ook zonder dat er een plaat speelt als ik het volume op een bepaald niveau zet. De plaat die ik had draaien had vrij rustige muziek waardoor de ruis extra opvalt waarschijnlijk.

• Glarioo
  • Laatst online: 15-11 16:06
Redblader schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:09:
[...]

Ja de ruis is er ook zonder dat er een plaat speelt als ik het volume op een bepaald niveau zet. De plaat die ik had draaien had vrij rustige muziek waardoor de ruis extra opvalt waarschijnlijk.
Ik zou eerst proberen met de phono ingang vd Argon Audio Forte A5s luidspreker.
Hoor je dan nog ruis?

• Foxion
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-11 13:05
Denken jullie dat de limited edition set van Clair Obscur ooit wat meer geld waard gaat worden, of gebeurt dat niet zo snel? Gaat om deze: https://www.lacedrecords....2630788472&pr_seq=uniform

Ik wil een vriend ermee verrassen maar als hij het niks vindt, bewaar ik hem liever voor de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Foxion op 07-11-2025 13:05 . Reden: vergeten info ]

• D_V

D_V

[...]

Moet wel zeggen dat Breath of the Wild niet mijn eerste keuze was geweest voor een Zelda soundtrack dan ging ik toch liever voor Ocarina of Time of Majora's Mask.
Voor mij was dat de Wind Waker soundtrack, maar die is inmiddels zo duur.

https://www.discogs.com/r...d-Of-Zelda-The-Wind-Waker

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/690de72091204/690de71f6c109-dghdfgsd.jpg
Voor de liefhebbers is vandaag het nieuwe album van Danny Vera uitgekomen:
https://www.pmdstore.nl/n...inyl-limited-edition.html

Ik ga hem morgen nog snel effe halen in de middag zo vlak voor het slot concert van Rowwen Hèze waar ik ook nog heen ga morgen. ;)

• Duclaasie
rcor schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:06:
Voor de liefhebbers is vandaag het nieuwe album van Danny Vera uitgekomen:
https://www.pmdstore.nl/n...inyl-limited-edition.html

Ik ga hem morgen nog snel effe halen in de middag zo vlak voor het slot concert van Rowwen Hèze waar ik ook nog heen ga morgen. ;)
Laat maar weten hoe de opname en deze uitgave zijn. Als dat een beetje ok is bestel ik hem denk ik ook. “Pressure makes Diamonds” vond ik bijvoorbeeld onder de maat, maar “The New Now” weer een stuk beter.

• Redblader
Glarioo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:02:
[...]

Ik zou eerst proberen met de phono ingang vd Argon Audio Forte A5s luidspreker.
Hoor je dan nog ruis?
Al een stuk minder eigenlijk! Ga de setup voorlopig dus zo gebruiken. :)

Ik heb daarnaast vandaag de standaard vilt slipmat vervangen voor eentje van acryl en ik merk meteen dat de crackles/pops die ik soms hoorde vrijwel verdwenen zijn. Had het idee dat de vilt slipmat nogal statisch geladen werd tijdens het afspelen van een plaat. Voor €20 is dit een prima upgrade :D
D_V schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:34:
[...]

Voor mij was dat de Wind Waker soundtrack, maar die is inmiddels zo duur.

https://www.discogs.com/r...d-Of-Zelda-The-Wind-Waker

[Afbeelding]
De Windwaker soundtrack is ook fantastisch! Ik moet zeggen als Nintendo met officiële platensets komt voor iedere Zelda game dat ze me sowieso goed leeg gaan trekken :+

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Gisteren de Mofi Ultradeck besteld bij Hifi Klubben. Voor een zeer mooie actie van €1999 voor €1299,-. Black Friday deal, I guess? Maar goed, een hele mooie prijs! 😄

Vijf jaar geleden had ik deze al eens zien staan bij een HiFi winkel voor €2999,- en had deze altijd in mijn achterhoofd ergens in gedachten gelaten. Een tijd geleden had ik deze nog gezien bij een HiFi zaak en nog steeds zeer onder de indruk van het hele ding. Nu met deze actie maar het besluit genomen om de knoop door te hakken. Aankomende zaterdag wordt deze hoogst waarschijnlijk afgeleverd 😄.

• pman63
Je weet dat er geen element bij die variant zit? dus dat komt er nog wel bij.

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik heb mijn Nagaoka MP200 die ik meeneem 😄

• Xfile
  • Laatst online: 15-11 23:15
Voor de geïnteresseerden, op zondag 23 november 2025 is er een XXL platenbeurs in de Dudok Arena in Hilversum. https://www.platenbeurs.nl/
De Dudok Arena is vlakbij station Hilversum Sportpark.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Techmoan test het platengewicht van de laatste Hummingguru (met ledjes)
Ik vraag me af hoe gebalanceerd dat gewicht is met die electronica erin. De betere platenspelers (zeker diegene met een subchassis) hebben vaak een behoorlijk precies gebalanceerd plateau.

Voor mij zou het een onbruikbaar ding zijn omdat ik eigenlijk altijd met de kap dicht speel.

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:45
Afgelopen periode tijdens een korte vakantie op de Veluwe de volgende albums gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRHcde8As8AOc75FPeT8GeGODrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXk9pEEU5wHh2kXj0lE1FlE0.jpg?f=fotoalbum_large

DeWolff IV is een van de weinige albums van deze band die ik nog niet had. In alle eerlijkheid, ik ben definitief afgehaakt sinds hun laatste album. Vanaf Thrust vond ik het al wat minder. Gelukkig zijn er meer dan genoeg topalbums van deze jongens.

De twee andere albums heb ik blind gekocht, puur op basis van de namen van de bands. Ik had volgens mij nog nooit ook maar één noot van hen gehoord. Ja, het nummer Now I Want To Sniff Some Glue, gecovered door Metallica. Maar ik ben blij met de aankopen. Heerlijke muziek, ook al zijn de nummers van de Ramones niet in de originele uitvoering. Dat album hadden ze trouwens wel in mogen korten. Kant 4 heb ik één keer beluisterd. Het bevat originele versies van een paar jaren '50 en '60 nummers die blijkbaar door de Ramones zijn gecovered. Zal ik toch op zoek moeten naar de versies van de Ramones, want de originelen zijn echt :O .

Danzig III doet me bij vlagen denken aan The Doors, waarbij Danzig het ruigste van het stel is. Dit is trouwens een unofficial. De OG is niet te betalen. Wel een lekker album, hoor. Heerlijk, al die muzikale ontdekkingen.

Nu op de draaiert: KISS - Psycho Circus (ook een unofficial O-) )

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Weer een kijkje in de Ortofon fabriek:
Hier zie je ook de stylus tip monteerrobot. Maar alleen voor bonded tips.
De nude tips voorgemonteerd op cantilevers worden elders ingekocht (Ogura en Gyger waarschijnlijk).
Dat werd ook verteld in de video die Michael Fremer maakte een paar jaar geleden tijdens zijn bezoek.

mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:50:
Techmoan test het platengewicht van de laatste Hummingguru (met ledjes)

[YouTube: HumminGuru Lumi - a 125 pound Record Weight]

Ik vraag me af hoe gebalanceerd dat gewicht is met die electronica erin. De betere platenspelers (zeker diegene met een subchassis) hebben vaak een behoorlijk precies gebalanceerd plateau.

Voor mij zou het een onbruikbaar ding zijn omdat ik eigenlijk altijd met de kap dicht speel.
Niet gebalanceerd. Wat een onzinnig lelijk en duur ding zeg. Sowieso houd ik niet van platenpucks maar dit vind ik echt lelijk, wat een kermis met dat licht. Het kan zo op Ali. Alleen dan wel voor 1/20e van de prijs.
Cap schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:28:
[...]
Wat een onzinnig lelijk en duur ding zeg.
Het is inderdaad een dure gimmick.
Voor dat geld koop je ook een AT-VM95ML
Of 5-6 nieuwe platen

Mijn aanwinsten vandaag op de Mega CD/ DVD/ platen beurs in Den Bosch:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOjqrLqN_Go3Wqbp-Ybgw42NVxNfYS9paPnq_gYSspwbvE0kFV0eNqAA1rB5XVUuJTcJAQxtp9z5YgYiZyeWkrSvjI9NOOmQsz1EebsWrsXO--vscwZ=w2400
- Diversen 12 inch singles van Scooter en Charly Lownoise & Mental Theo
- Marillion - Holiday In Eden op cassettebandje
- Nightwish - Dark Passion Day
- Helmut Lotti - Live At Graspop Metal Meeting 2023
- The Kik - 2
- The Kik - Herhaalt!
- Kayak - Kayak (gekocht als eerbetoon aan de onlangs overleden ex-frontman van deze band: Edward Reekers)

Goeie score vandaag dus op de platen beurs... Wie zijn er ook gegaan vandaag en wat hebben jullie gescoord?

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 15-11-2025 22:23 ]

mr_petit schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:18:
[...]

Het is inderdaad een dure gimmick.
Voor dat geld koop je ook een AT-VM95ML
Of 5-6 nieuwe platen
Precies.

De strobo vertoont trouwens per omwenteling periodieke stilstand en verloop.
Je ziet ook waarom, een slecht gecentreerde strobo disc print... lekker voor die 125 pond. Onding.
Duclaasie schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 20:29:
[...]

Laat maar weten hoe de opname en deze uitgave zijn. Als dat een beetje ok is bestel ik hem denk ik ook. “Pressure makes Diamonds” vond ik bijvoorbeeld onder de maat, maar “The New Now” weer een stuk beter.
Ik zou het haast vergeten, maar de geluidskwaliteit van dit album is prima! Die kun je gerust bestellen... Overigens klinken alle albums van Danny bij mij thuis goed... Ook pressure makes diamonds... Heb je de live versie van dat album? Live albums variëren van geluidskwaliteit en zijn wat mij betreft altijd iets minder direct in de weergave dan studio albums... Niet voor niets klinken live albums die rechtstreeks vanaf het mengpaneel zijn opgenomen het beste: die komen nog het dichtst in de buurt van een studio album ;) ...

• Duclaasie
Nee, dat ging om de reguliere persing. Daar zat heel weinig dynamiek in en een hoop achtergrondruis.
Cap schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:03:
[...]

Precies.

De strobo vertoont trouwens per omwenteling periodieke stilstand en verloop.
Je ziet ook waarom, een slecht gecentreerde strobo disc print... lekker voor die 125 pond. Onding.
Dat valt mij nu ik er beter op let ook op... Slecht zeg en dan veel vragen voor die kermis verlichting...

Had ik niet verwacht van zo'n door velen weggezet a-merk in vinyl accesoires en reinigings spullen...

Zo zie je maar weer: een bekend merk zegt niets... Rest de vraag: wat zou de definitie van een a-merk moeten zijn?

• Duclaasie
Ze hebben de marketing goed voor elkaar als men denkt dat de producten A-Kwaliteit zijn met bijbehorende prijzen. Over de fysieke eigenschappen zegt dat helaas weinig blijkt maar weer
Duclaasie schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:43:
Ze hebben de marketing goed voor elkaar als men denkt dat de producten A-Kwaliteit zijn met bijbehorende prijzen. Over de fysieke eigenschappen zegt dat helaas weinig blijkt maar weer
Dat dus inderdaad... ;)

Pagina: 1 ... 73 74 Laatste