Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
@mr_petit Relatie die ik leg is dat bij alle andere kabels hierboven de core-shield waarde ongeveer (grofweg) de helft is van de core-core waarde binnen de shield, niet meer en niet minder. Maar natuurlijk hoeft dat voor de Cordial niet zo te zijn. Core-core binnen de shield nam ik aan, niet die van de L en R ader want dat is bijna niets.

Bij de Tasker C204: goeie, geen idee wat ze hebben genomen. Sommer cable mic cable: lijkt me inderdaad de core-core binnen de shield, erbuiten zal veel lager zijn?

Verder, snap op zich wat in de basis de betekenis van "cond." is maar ik probeer het in de context van capaciteitsmetingen te plaatsen. En dan is dit de logica. Omdat Tasker de terminologie core-core en core-shield gebruikt, en Sommercable de terminologie cond.-cond. en cond-shield: dus ik neem aan dat Tasker core-core = SC cond.-cond, lijkt me logisch? Wat zou je er anders van maken?

...En dan lijkt het me weer heel onlogisch dat Cordial met hun "cond.-cond." specificatie core-shield bedoelt. Maar dat weten we inderdaad niet zeker. Echter de SC Albedo NF-Phono cable is ook al 65 pF core-core, dus waarom zou de Cordial "essentials cable" (geen mic of phono cable) dus geen 80 pF core-core zijn?

Dus ik zet mijn geld voor de Cordial niet-microfoon niet-phono "essentials" cable nog steeds op 80 pF core-core en richting het dubbele voor core-shield. >:) Als ze specificiek een low capacitance kabel hadden gemaakt dan hadden ze dit wel vermeld en het een microfoon of phono kabel genoemd ipv essentials, is mijn idee.

Maarre... had jij niet nog een goede mic kabel die je had gemeten met je LCR meter? Volgens mij wel. Naast de Ali-dropveter meting van dik boven de 200 pF, als ik het me goed herinner. :*)

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 20-11-2025 18:04 ]

Cap schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:46:
...En dan lijkt het me weer heel onlogisch dat Cordial met cond.-cond. core-shield bedoelt. Maar dat weten we inderdaad niet zeker. Echter de SC Albedo NF-Phono cable is ook al 65 pF core-core, dus waarom zou de Cordial "essential cable" (geen mic of phono cable) dus geen 80 pF core-core zijn?
We weten helemaal niet of die cordial interlinks wel per kant 2 cores hebben. Het is een kant en klare rca interlink.
Maarre... had jij niet nog een goede mic kabel die je had gemeten met je LCR meter? Volgens mij wel. Naast de Ali-dropveter meting van dik boven de 200 pF, als ik het me goed herinner. :*)
Ja maar die mic kabel heb ik in de jaren 90 gekocht en is al lang niet meer verkrijgbaar lijkt me.
Het was een kabel van monacor (IMG stage line), maar wel eentje met lage capaciteit. Er staat geen typenummer op.
Ik heb nog even gekeken in de enige catalogus die ik nog van hun heb (2007) en het is waarschijnlijk MLC-102SW €75,89 ex btw voor een 50m rol inkoopsprijs (importeursprijs destijds). Ik had een drive in show in de jaren 90 dus had ook dat soort lengtes nodig.
Spec was 80pF/m geen indicatie of dit core-core is of core-shield.
Hij meet als volgt (1,5m stuk met rca connectoren eraan) 1kHz:
core-core 65pF (trek daar ongeveer 10pF af voor de connectoren en het snoer aan de lcr meter, dus 55pf/1,5=36pF/m core-core
core1-shield 115pF (105pf zonder connectoren/meetsnoer)=70pF/m
core2-shield 104pF (-10pF=94pF)=62pF/m
Die aftrekwaardes zijn natuurlijk natte vingerwerk. de kabel die ik hier meet is namelijk wat vreemd 1 core zit aan - rca, 1 core zit aan + rca en de shields zijn de aardekabel. Dus bij de cores zit de connector op een andere manier.
Maar goed, dus ruim onder de (geadverteerde) 80pF/m
Als ik op 10kHz meet (wat ik prefereer) dan zijn de waardes iets lager (ca 5pF per 1,5m) wat normaal is, Maar ik heb ook wel eens een rca kabel gehad (Ugreen op alie) waarbij het verschil tussen 1khz en 10khz meer dan 30pF was op ca een meter geloof ik.
Die MLC-102 kabel is niet meer verkrijgbaar. MLC-122, MLC-112, MC-102 nog wel. Maar die hebben mindere specs en waren ook goedkoper destijds

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:29 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Ik heb hier ook een 50cm stukje VdH 102mkIII liggen en die meet 39pF (1khz) dus ca. 80pF/m
Zitten ook pluggen aan dus sec de kabel wellicht 70pF/m

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:32 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:38

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben benieuwd of je in een (blinde) test verschil gaat horen als je een plaat afspeelt met of zonder zo'n hockeypuck. Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Misschien past dit beter in het Zilveren Kabels topic...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Nyarlathotep schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:36:
Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Met kabels heb ik hier wel eens een blind testje gedaan met als mededeling dat het verschil subtiel zou kunnen zijn. Dat was wel met een groot verschil (300pF oid) dus een kwaliteitskabel en een goedkope chinese dropveter van 1,8m, maar dat werd er gelijk uitgepikt met de opmerking dat het verschil helemaal niet zo subtiel was.
Dat testje heb ik ook in het zilveren kabels topic later een keer geplaatst, en daar werd het verschil tussen beide kabels niet gehoord door enkele critici. Dus de oortjes zijn niet hetzelfde in alle topics ;)
Dat laatste moet je dus ook niet vergeten: er zijn mensen die blind ontzettend goed kunnen luisteren en er zijn mensen die blind gewoon domweg vrijwel doof zijn :P
Dus of een verschil hoorbaar is of niet hangt net zoveel af van wat je probeert aan te tonen als van aan wie je het vraagt :+
Maar dat grote verschillen in capaciteit (100-300pF) hoorbaar zijn is al heel lang bekend. Grosso modo kan het 2-4dB bij ca. 10kHz schelen, dus aanzienlijk. Metingen wijzen dit ook gewoon uit.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 18:52 ]

Nyarlathotep schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:36:
Ik ben benieuwd of je in een (blinde) test verschil gaat horen als je een plaat afspeelt met of zonder zo'n hockeypuck. Zelfde geldt voor de genoemde kabels.
Ben het hier wel mee eens hoor, ook wat betreft de kabels, zolang die binnen een redelijk nauwe bandbreedte passen qua capaciteit. Maar bijvoorbeeld die 50 pF en 300 pF dat vind ik geen subtiel verschil. Ook kan bijvoorbeeld 4 meter 30 pF/m kabel en 4 meter 90 pF/m toch wel een aardig verschil gaan maken. Niet dat ik 4 meter phono kabel überhaupt wil aanraden. Maar er zijn mensen die dat als een vereiste zien voor hun setup.
Inderdaad als je een interlink hebt van 80pF of eentje van 140pf dat hoeft geen hoorbaar verschil te geven en al helemaal geen hinderlijk hoorbaar verschil.
Maar de test die ik gaf was daadwerkelijk een (vrij lange, 1,8m) goedkope interlink (chinese dropveter) en een goede interlink, dus letterlijk een praktijkvoorbeeld waar het verschil heel duidelijk was. (die geluidssamples staan nog wel ergens in dit of het vorige topic denk ik)

Ik probeer ook al mijn testen en experimenten te betrekken op praktijkvoorbeelden en het hoorbare en daar een soort van vuistregels voor te verzinnen.
En daarin is datgene wat wèl en niet hoorbaar het belangrijkste (en soms ook het moeilijkste).
Verschillen meten is leuk en aardig (ASR staat er helemaal bol van), maar als je geen reflectie houdt op waar het hoorbare ligt heeft het inderdaad niet heel veel nut.

Maar dat goedkope dunne kabels 250pF/meter als parasitaire capaciteit hebben komt best vaak voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ou4y7WSmYNMqVOy6TksuBGD2q8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fQhmW1fJpJYNPkWUQa88qtpQ.jpg?f=user_large

Ik bekijk het dan ook vanuit het gehele plaatje:
Met een element wat gevoelig is voor lage loading (vrijwel elke ML stylus waar een body aan zit met gelamineerde cores), en als je dan een niet al te beste interlink hebt, en een phonopre waarbij je de loading niet zo heel laag kan zetten (er zijn er zat met 150pF loading, wat in de praktijk op ca 175pF uitkomt met paracitaire capaciteit van connectors, printbaantjes etc), dan kom je al snel ruim boven de 300pF aan totale loading, en dat verschil hoor je dus met een systeem wat hele lage loading heeft (rond de 100pF).
Veel oudere versterkers hebben vaak zelfs boven de 200pF loading.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 20-11-2025 21:50 ]

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste