Het is heel makkelijk, als ik de keuze heb dan heeft een MOV niet de voorkeur. Als iets alleen op MOV is uitgegeven, wat zelden zo is, dan koop ik het gewoon als ik het perse wil hebben. Vergelijken met andere media vind ik eigenlijk niet interessant. Als je niet zeker weet dat dezelfde master is gebruikt, weet je niet naar welk verschil je luistert en heeft vergelijken sowieso geen zin.JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:34:
Ja dit wordt al snel een mooi verhaal haha. @Duclaasie ik was vooral benieuwd waarom je het zo nadrukkelijk zei, van die grote boog. Met andere woorden mijn gevoel was ga ik met boter en suiker in een concept wat niet zo mooi is als dat het lijkt. Maar ik begrijp nu, je geeft een paar voorbeelden van MOV persingen die je niet goed vond (Beth Hart, De Dijk, Wolfmother), dat is duidelijk. Maar mijn oorspronkelijke vraag was waarom jij zegt dat je het hele label met een grote boog mijdt. Dat is nogal een stevige uitspraak.
Dat het per titel kan verschillen geloof ik direct dat lees ik over meerdere, ook bij andere labels die verder een uitstekende reputatie hebben. Een paar tegenvallers zijn op zichzelf nog geen bewijs dat een label structureel slecht is of vermeden moet worden. MOV heeft inmiddels honderden releases gedaan en veel daarvan worden juist geprezen om stille persingen en verzorgde kwaliteit.
Wat ik een beetje te losjes vind in je onderbouwing is dat je het nu verschuift naar mijn setup en referentie. Daarmee maak je er eigenlijk een discussie van of de luisteraar het wel ‘kan horen’, en dat was niet de vraag. Het ging mij er meer om, is jouw ervaring representatief genoeg om MOV als geheel af te schrijven?
Ik begrijp dat je geen zin hebt in van allerlei technisch gedoe, ik zou dat ook niet snel doen, maar nu dit zo loopt vind ik het wel interessant. Ben benieuwd naar de uitkomsten.
Als dat world of hurt is, dan heb je geen keuze. de MOV uitgave is de enige uitgave die ooit op LP gezet is.Toshirou schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:52:
Het verschilt echt per albums. Een van mijn slechtste platen is die van Ilse DeLange (haar debut album), dit album is qua lengte veel te lang voor een enkele LP. Maar daardoor klinkt deze zo schel, zo stil dat het niet om aan te horen is. Ik moet echt letterlijk de volumeknop vol uit zetten om wat te horen.
Dan is het dus geen kwestie van MOV ontlopen, want dat zou het gevolg zijn dat je niet naar dat album luistert.(nou ja, op cd of spotify kan natuurlijk, maar die afweging is er altijd dus die tel ik eigenlijk niet mee)
"man is not truly one, but truly two,"
De grote MFSL rel (grootste rel in de vinylgeschiedenis denk ik...) heeft wel aangetoond dat dat totaal geen probleem is.Toshirou schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:52:
Alleen bij MoV weet jij eigenlijk bijna altijd dat het een Digital to Analog proces is waarbij Analoge taps zoals hierboven al vermeld amper worden gebruikt. Misschien bij wat Nederlandse release of eigen studio (Artone) sessies, maar houdt het ook wel bij op.
Eigenlijk elke die hard analoog criticus uit de media (die er dus van overtuigd is dat analoog een beter proces is) is daar wel bij door de mand gevallen.
Dat gezegd hebbende heeft elke criticus die een objectief oordeel daarover wil vellen wel eens een nummer een extra keertje door een ADC-DAC gehaald en dat blind getoetst. Als dat een ADC-DAC van ook maar enige kwaliteit is (aka net wat beter dan een aliexpress usb geluidskaartje van een tientje) dan gaat niemand daar blind een statistisch verschil in aanwijzen.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 21:09 ]
https://www.soundstagexpe...ering-engineer-kevin-gray
Interessant artikel, waarin ondermeer wordt omschreven hoe er echt gemasterd wordt voor vinyl
Interessant artikel, waarin ondermeer wordt omschreven hoe er echt gemasterd wordt voor vinyl
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Klopt, wat jammer is gezien album zoveel meer verdient. Inmiddels heb ik het album voor een enkele euro bij de kringloop weten te scoren. En dat klinkt toch wel anders is positieve zin. Het album zelf is wel echt goed opgenomen. Als er ooit nog eens een reissue komt, dan graag verdelen over twee platen.mr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:04:
[...]
Als dat world of hurt is, dan heb je geen keuze. de MOV uitgave is de enige uitgave die ooit op LP gezet is.
Dan is het dus geen kwestie van MOV ontlopen, want dat zou het gevolg zijn dat je niet naar dat album luistert.(nou ja, op cd of spotify kan natuurlijk, maar die afweging is er altijd dus die tel ik eigenlijk niet mee)
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Dat is bij bijna alle (pop en rock) platen sinds begin jaren 80 eigenlijk aan te bevelen.Toshirou schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:10:
[...]
. Als er ooit nog eens een reissue komt, dan graag verdelen over twee platen.
Sinds de CD er is, maken artiesten langere albums. En pop en rock hebben een luid signaal met ook nog eens veel bas (vergeleken met andere muzieksoorten), en dat kost ruimte.
Maar ja, het is een kwestie van geld.
DMM heeft er wel gezorgd dat in veel gevallen meer op een kant past zonder de gebruikelijke echo verschijnselen, maar het blijft een compromis.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 21:18 ]
Heel veel muziek is natuurlijk ook gewoon nooit op vinyl uitgebracht. Dit soort opnames alsnog op vinyl uitbrengen heeft vaak louter een commerciële prikkel en dat zie je dan terug in slechte uitgaves. Soms is het beter om iets niet te hebben, dan een uitgave kopen voor de heb en er niet naar luisteren omdat het voor geen meter klinkt.
Dat laatste geldt natuurlijk voor elke vinyluitgave.
Er worden ook slechte uitgaves gemaakt die los staan van MOV (of back to black) etc.
Het mag voor sommigen dan nieuws zijn, maar àlles wat op vinyl wordt uitgegeven is een commerciële prikkel

Ik bedoel...geen enkel medium heeft zo'n hoge winstmarge
Er worden ook slechte uitgaves gemaakt die los staan van MOV (of back to black) etc.
Het mag voor sommigen dan nieuws zijn, maar àlles wat op vinyl wordt uitgegeven is een commerciële prikkel
Ik bedoel...geen enkel medium heeft zo'n hoge winstmarge
[ Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 21:28 ]
Die laatste zin lijkt mij sterk, marge op CD is nog veel hoger. Cd’s zijn veel goedkoper om te produceren
Maar een cd kost in de winkel toch ook veel minder?Duclaasie schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:33:
Die laatste zin lijkt mij sterk, marge op CD is nog veel hoger. Cd’s zijn veel goedkoper om te produceren
Ik bedoel: een cd kost tegenwoording doorgaans €10-15, wellicht 16 euro als je de laatste taylor swift wilt.
Maar op LP kost die €35 bij dezelfde sjopie (en dat is een enkele plaat).
Een plaat maken (dubbel gatefold 180gr met colour inlay) kost in kleine oplage online (online prijsopgaaf) ongeveer iets van €5. Dus een grote maatschappij krijgt dat nog veel goedkoper, laat staan als het een enkele lp is.
Dan kan iedereen zien dat er op die LP minimaal €30 overhead zit. Dat kan natuurlijk nooit bij een cd als die €16 kost....
Ik heb dat sommetje hier al heel vaak in het verleden neergezet met sites die online snij/persprijzen geven etc etc.
Echt, platen zijn tegenwoordig de natte droom voor artiesten/maatschappijen/winkels
[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 22:11 ]
De marge is gewoon een percentage van de verkoopprijs, dus de prijs is niet relevant
Onzin. marge kan je prima ook als bedrag uitdrukken.Duclaasie schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:13:
De marge is gewoon een percentage van de verkoopprijs, dus de prijs is niet relevant
Maar als percentage zou het bij een cd wel meer kunnen zijn.
Daarintegen worden er veel meer LP's verkocht, dus de uiteindelijke winst die van LP's afkomt is ook veel groter.
En uiteindelijk wordt daar naar gekeken door een artiest of label
[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 22:15 ]
Neemr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:14:
[...]
Onzin. marge kan je prima ook als bedrag uitdrukken.
https://onlinemarketingag...s%20de%20geboekte%20winst.
https://www.rabobank.nl/b...e-berekenen-zo-doe-je-dat
" Wat is het verschil tussen winstmarge en winst?
De winstmarge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst."
anyway, semantische discussie als je het mij vraagt, niet de moeite waard voor dit topic.
Platen grossieren in totaal meer winst voor labels/artiesten dan CD's en dat is waar ze uiteindelijk naar kijken. De overhead is groter per product en er worden er sinds een paar jaar ook meer van verkocht.
https://www.rabobank.nl/b...e-berekenen-zo-doe-je-dat
" Wat is het verschil tussen winstmarge en winst?
De winstmarge is het bedrag of het percentage dat je als ondernemer overhoudt als je een product verkoopt. Dit wil niet zeggen dat dit bedrag ook gelijk is aan de winst."
anyway, semantische discussie als je het mij vraagt, niet de moeite waard voor dit topic.
Platen grossieren in totaal meer winst voor labels/artiesten dan CD's en dat is waar ze uiteindelijk naar kijken. De overhead is groter per product en er worden er sinds een paar jaar ook meer van verkocht.
[ Voor 79% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 22:25 ]
Dus als het antwoord je niet bevalt is het opeens een semantische discussie? Marge is een ratio en geen bedrag.
Dat valt dus te betwisten. wikipedia versus rabobank....
Dat maakt het in mijn ogen semantisch ja. En dus ook een beetje off topic. Het verandert niets aan dat muziek uitbrengen op plaat een grotere commerciele prikkel is dan het uitbrengen op CD tegenwoordig
Dat maakt het in mijn ogen semantisch ja. En dus ook een beetje off topic. Het verandert niets aan dat muziek uitbrengen op plaat een grotere commerciele prikkel is dan het uitbrengen op CD tegenwoordig
[ Voor 72% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 22:27 ]
De opbrengst per exemplaar is ondanks de lagere marge bij vinyl wél hoger, dat klopt met de huidige prijzen zeker.
Zoals hier al vermeld is, maar hoeveel albums zijn nog 100% analoog van instrument tot en met master voor het vinyl? Ik snap de liefhebberij, maar laat je niets wijsmaken
You don't need eyes to see, you need vision
Ik ken zelfs labels die niet alleen alles analoog doen t/m het snijden aan toe, maar zelfs alles met buizen (ook het snijden).Yalopa schreef op zondag 28 september 2025 @ 23:01:
Zoals hier al vermeld is, maar hoeveel albums zijn nog 100% analoog van instrument tot en met master voor het vinyl?
Want je hebt natuurlijk analoog en analoog
Je hebt veel artiesten die er wel mee adverteren fan te zijn van analoog opnemen zoals Jack White (o.a. van Seven Nation Army, ook al ken je 'm niet, dat nummer ken je waarschijnlijk wel), maar uiteindelijk blijkt dan wel dat er in de hele keten ergens digitale apparatuur gebruikt wordt.
Voornamelijk bij het limiten, het zg 'brickwallen', wat per definitie digitale limiters zijn, omdat ze voorspellend limiten (dus op basis van welk signaal er komen gaat). Analoge apparatuur kan dat per definitie niet.
Ik denk dat dat soort artiesten voornamelijk bedoelen dat ze de instrumentale opname (en zang) op tape doen.
Maar dat er tape gebruikt wordt bij opname, daar is eigenlijk niets nieuws aan. Ik deed zelf eind jaren 90 een opleiding tot geluidstechnicus, en in die tijd was analoog (en ook platen) helemaal nergens (ja, voor housemuziek, een stroming die altijd digitaal gemaakt wordt
Maar uiteindelijk maakt het m.i. niet zoveel uit of je iets digitaal of analoog doet, het gaat er vooral om wàt je doet.
Neem nog ff die Jack White met z'n albums (of welke andere artiest ook):
Ik kijk graag altijd even naar de dynamic range database (aka loudness war database).
Als je dan albums op CD en op LP ziet waarvan de LP veel meer dynamic range heeft, dan weet je dat er behoorlijk mee geknutseld is, en waarschijnlijk digitaal
Dus hier white's albu Lazaretto:
https://dr.loudness-war.i...ack+white&album=lazaretto
CD versies hebben aanzienlijk minder dynamic range
Hier z'n album boarding house reach:
https://dr.loudness-war.i...lbum=boarding+house+reach
Wederom hetzelfde.
En als ik dan naar de wavevorm van Lazaretto (CD) kijk:
:strip_exif()/f/image/0QAfizQ2rMXu00ft5vDmXoZf.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er toch wel een beetje uit als digitale brickwalling. Het kan veel erger, maar dit is niet heel standaard.
En als ik dan kijk naar Seeds of love van Tears for fears (een album wat ik heel goed gemasterd vindt) in de loudnesswar database:
https://dr.loudness-war.i...s&album=seeds%20of%20love
Dan zie je dat zowel de originele CD als LP release (uit 89) eigenlijk dezelfde hoeveelheid dynamiek hebben. Hier is dus niet 'digitaal geknutseld' terwijl die hele opname natuurlijk volledig digitaal is (DDD zeg maar)
Zo'n onverknutselde opname op CD ziet er dan ook heel anders uit:
:strip_exif()/f/image/CxxqOcQ5PChAX1jhGSKik1Ya.jpg?f=fotoalbum_large)
En zo zag eigenlijk vrijwel elke cd voor ca. '92 eruit, dus voor de tijd dat digitale (intelligente) brickwall limiters kwamen.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 29-09-2025 00:40 ]
Spandau heb ik zelf, gelukkig was die maar een tientje. The Veils heb ik weer doorverkocht. De overige MoV's die ik heb klinken overigens meer dan prima.mr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:01:
[...]
Heb je die zelf of ga je af op discogs reviews?
Indien zelf zou ik graag een sample willen horen als dat mogelijk is.
Dit zijn de MoV's in mijn collectie:

Ik ben bekend met the white stripes. Ook Dave Groll is fan van analoog weet ik (als je de film over waisting light eens kan bekijken, zeker doen). mijn punt was dat het de uitzondering is, niet de regel.
Ik vindt de situatie wat hierboven wordt geschetst dat je echt nooit de originele tapes krijgt voor het maken van een master wellicht (zeg dit heel voorzichtig) wat voorbarig.
Na de controversie rondom MOFI ,waarbij ze hadden verzwegen dat er een digitale stap in hun mastering process zit, kan ik me niet voorstellen dat bv een Analogue Productions met hun Atlantic75 serie waar bij ze heel duidelijk zeggen dat ze gebruik maken van de Originele Master Tapes (indien deze bestaan) dit vanaf een digitale kopie zouden doen.
Van: https://store.acousticsou...5l-kEofLX6mBiLEUyHJ8-ISME
Quote : "We will be using the original, analog master tapes for these reissues. But
there are a few newer artist titles that were recorded to hi-res digital. For
those titles, we will of course cut from the digital masters. And there may
be a few older titles for which the absolute analog master tape is no longer
available or is in poor condition. In those cases, we will use a tape copy if
we determine that it is the absolute best available source. In all such
cases, we will disclose the source used in the mastering."
Geen idee of je dit "moet" geloven, en niks verbaasd me meer helaas, maar ik kan alleen wel zeggen dat deze Atlantic 75 serie uitgaven echt om te smullen zijn. Uiteraard zijn sommigen weer beter dan de andere...
Ja ze zijn schandalig duur (zeker in NL) en of je dit het waard vindt is aan een ieder zelf uiteraard.
En voor mij persoonlijk heb ik me nooit gestoord aan het feit dat er een digitale slag tussen zit, het resultaat is wat geld en als ze goed klinken is het prima.
Maar helaas beginnen hier ook de prijzen nu echt wel te gortig te worden en ik ben nu aan het kijken naar een goede streamer met (losse) dac. Ik blijf zeker wel fysieke media als Vinyl en sa-cd kopen maar het zal een stuk minder worden.
Na de controversie rondom MOFI ,waarbij ze hadden verzwegen dat er een digitale stap in hun mastering process zit, kan ik me niet voorstellen dat bv een Analogue Productions met hun Atlantic75 serie waar bij ze heel duidelijk zeggen dat ze gebruik maken van de Originele Master Tapes (indien deze bestaan) dit vanaf een digitale kopie zouden doen.
Van: https://store.acousticsou...5l-kEofLX6mBiLEUyHJ8-ISME
Quote : "We will be using the original, analog master tapes for these reissues. But
there are a few newer artist titles that were recorded to hi-res digital. For
those titles, we will of course cut from the digital masters. And there may
be a few older titles for which the absolute analog master tape is no longer
available or is in poor condition. In those cases, we will use a tape copy if
we determine that it is the absolute best available source. In all such
cases, we will disclose the source used in the mastering."
Geen idee of je dit "moet" geloven, en niks verbaasd me meer helaas, maar ik kan alleen wel zeggen dat deze Atlantic 75 serie uitgaven echt om te smullen zijn. Uiteraard zijn sommigen weer beter dan de andere...
Ja ze zijn schandalig duur (zeker in NL) en of je dit het waard vindt is aan een ieder zelf uiteraard.
En voor mij persoonlijk heb ik me nooit gestoord aan het feit dat er een digitale slag tussen zit, het resultaat is wat geld en als ze goed klinken is het prima.
Maar helaas beginnen hier ook de prijzen nu echt wel te gortig te worden en ik ben nu aan het kijken naar een goede streamer met (losse) dac. Ik blijf zeker wel fysieke media als Vinyl en sa-cd kopen maar het zal een stuk minder worden.
[ Voor 12% gewijzigd door oldsmelly op 29-09-2025 12:02 ]
MuziekLiefhebbert
Zou je van 1 van de nummers (die je slecht vindt klinken) daarvan een opname van kunnen maken en die hier plaatsen?D_V schreef op maandag 29 september 2025 @ 02:52:
[...]
Spandau heb ik zelf, gelukkig was die maar een tientje.
Ik ben namelijk erg benieuwd wàt er slecht aan klinkt en of dit (of sporen daarvan) ook naar hun andere releases doorsijpelen
Ik ben altijd meer geïnteresseerd in slecht klinkende opnames dan goed klinkende opnames, van slecht klinkende opnames kan je veel meer leren.
Hetzelfde zeiden alle zelfbenoemde vinylcritici van Mofi, totdat intern iemand bij Mofi toch begon te praten.oldsmelly schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:49:
Maar goed, ik heb mijn info van labels en studio's waar mastertapes werden opgeslagen in geclimatiseerde bunkers. Eenmaal in de bunker komen ze er alleen maar uit om een kopie van te maken ter herdistrubering (al dan niet analoog, al dan niet dsd).
Maar dat is natuurlijk al een tijd geleden, voordat er weer een analoge revolutie plaatsvond.
Al denk ik niet dat meer aanvragen voor beschikking over de originele mastertape dat beleid doet veranderen. Ze zijn gewoon heel erg zuinig op die masters, die gaan ze niet opsturen naar 1 of ander label die er 1000 exemplaren van wil verkopen.
Sterker nog, de originele master is naar alle waarschijnlijkheid geeneens gebruikt voor de originele uitgave: de meeste albums (zeker populaire albums) werden destijds ook al op meerdere plekken gesneden, die krijgen echt allemaal een kopie van die master; het is niet dat ze die enige echte master eerst naar brazilie sturen, dan naar portugal, dan naar italie, dan naar griekenland, dan naar duitsland, dan naar thailand, dan naar australie, dan naar mexico, dan naar engeland en dan weer terug naar de usa. Terwijl het echt heel normaal is dat er van een populair album in al die landen laquers gesneden werden en platen geperst werden van datzelfde album.
Zoals ik al zei, je kan misschien een hele kleine artiest met kleine maatschappij overtuigen met geld, maar grote maatschappijen zijn daar denk ik niet onder de indruk van. Daar gaan miljarden om. (dan denk ik aan de big four etc).
Als je dat stuk uit je link goed leest, wordt ook nergens gezegd dat het geen kopie zou kunnen zijn van die originele mastertapes. Zelfs niet of die kopie analoog of digitaal is. Er staat alleen maar dat het van de originele mastertapes afkomt, en dus niet van een andere master van een reissue oid.
Zo zie ik het althans, en ik denk dat als je alleen een direct gesneden laquer rechtstreeks van de originele master verwacht en dat dat de doorslag geeft voor aankoop, je je geld beter aan iets anders kan uitgeven.
Ik denk zelf dus dat je een kopie van een kopie krijgt bij opvraag van een analoge master. En wil je 'm digitaal (dsd) dan krijg je een analoog->digitaal->digitale kopie. Die laatste digitaal->digitaal kopie is uiteraard lossless
[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 29-09-2025 14:22 ]
Zoals meerdere mensen op discogs ben ik ervan overtuigd dat ze de 2010 remaster hebben gebruikt voor het vinyl. Deze dus:mr_petit schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:49:
[...]
Zou je van 1 van de nummers (die je slecht vindt klinken) daarvan een opname van kunnen maken en die hier plaatsen?
Ik ben namelijk erg benieuwd wàt er slecht aan klinkt en of dit (of sporen daarvan) ook naar hun andere releases doorsijpelen
Ik ben altijd meer geïnteresseerd in slecht klinkende opnames dan goed klinkende opnames, van slecht klinkende opnames kan je veel meer leren.
https://dr.loudness-war.info/album/view/148507
YouTube: To Cut a Long Story Short (2010 Remaster)
Je hoort op youtube al dat er totaal geen dynamiek in zit. (youtube bestanden zijn geen absolute graadmeter natuurlijk)
Het vinyl klinkt alsof je luistert via een Fischer Price plastic platenspeler en boxen. Doods.
Ik heb ter vergelijking ook een goedkope Spaanse variant uit 1981, "Viajes A La Gloria"
Ah dat zou natuurlijk kunnen. Als je al een vernaggelde remaster gebruikt als bron..... Crap in->crap out.D_V schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:22:
[...]
Zoals meerdere mensen op discogs ben ik ervan overtuigd dat ze de 2010 remaster hebben gebruikt voor het vinyl. Deze dus:
https://dr.loudness-war.info/album/view/148507
Wel jammer dat die MOV release niet in de dynamic range database staat, dan konden we 'm beter vergelijken.
Want de originele CD en plaat komen aardig met elkaar overeen.
Het enige vergelijk wat ik hier kan maken is die 2010 remaster op youtube (van hun officiele kanaal) met de uitvoering die op gold staat op youtube (ook van hun officiele kanaal) en die klinken inderdaad heel anders. Die 2010 remaster klinkt echt nergens naar (bevestigd alleen maar mijn standpunt betreffende remasters
Die van gold:
YouTube: To Cut A Long Story Short
[ Voor 45% gewijzigd door mr_petit op 29-09-2025 14:31 ]
Bekend voorbeeld voor mij als het om de loudness war gaat is de dance/ (happy) hardcore scene uit de jaren '90... Sin With Sebastian had met Shut Up (And Sleep With Me) een erg leuk liedje voor die tijd... Echter is de opname compleet verprutst door de loudness war:
Op shit speakers klinkt alles slecht, maar bij goede luidsprekers valt het bij dit nummer direct op... Zo zonde!
Op shit speakers klinkt alles slecht, maar bij goede luidsprekers valt het bij dit nummer direct op... Zo zonde!
Metallica - Death Magnetic is nog een mooi voorbeeld hoe de loudness war het verkloot heeft. Heb de cd gekocht toen die uitkwam... man dat klinkt slecht. Jaren later een andere versie gedownload die wel goed klinkt.rcor schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:33:
Bekend voorbeeld voor mij als het om de loudness war gaat is de dance/ (happy) hardcore scene uit de jaren '90... Sin With Sebastian had met Shut Up (And Sleep With Me) een erg leuk liedje voor die tijd... Echter is de opname compleet verprutst door de loudness war:
[YouTube: sin with sebastian - Shut up (and Sleep with Me)]
Euuuh over cd’s praten in Het Grote Vinyl Topic

Een betere versie van Death Magnetic? Welke versie is dat dan?Glarioo schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:40:
[...]
Metallica - Death Magnetic is nog een mooi voorbeeld hoe de loudness war het verkloot heeft. Heb de cd gekocht toen die uitkwam... man dat klinkt slecht. Jaren later een andere versie gedownload die wel goed klinkt.
Euuuh over cd’s praten in Het Grote Vinyl Topic![]()
Vandaag een defecte Cambridge Audio 640P binnen gekregen die niets meer deed. Ik denk dat de foto’s voor zich spreken.
:strip_exif()/f/image/FdbxbKjKLxuJP5Ogbe1jn8TL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltb6OJWmwTCNyKzj802Ser0U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XvLpAYQjqIzTsZ9mb5ZciZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter controle een elco met iets hoger waarde er in geprobeerd en hij kwam weer tot leven. Nu een lijstje maken met elco’s die (preventief) vervangen gaan worden. Daarnaast nog wat weerstanden en diodes in de voeding die ook moeten vervangen voor de betrouwbaarheid, omdat de pootjes zijn aangevreten en gecorrodeerd.
:strip_exif()/f/image/FdbxbKjKLxuJP5Ogbe1jn8TL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ltb6OJWmwTCNyKzj802Ser0U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8XvLpAYQjqIzTsZ9mb5ZciZQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter controle een elco met iets hoger waarde er in geprobeerd en hij kwam weer tot leven. Nu een lijstje maken met elco’s die (preventief) vervangen gaan worden. Daarnaast nog wat weerstanden en diodes in de voeding die ook moeten vervangen voor de betrouwbaarheid, omdat de pootjes zijn aangevreten en gecorrodeerd.
Ik denk dat je deze voor het vintage audio topic bedoeld had @Duclaasie. Das geen platenspeler
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Phonopre's kan ook hier, alles wat vinyl gerelateerd is 
Wel slecht eigenlijk dat die elco's nu al lekken, zo oud zijn die phonopre's ook al weer niet. (15 jaar oid?)
Ik had eigenlijk wel verwacht dat het tijdperk van de lekkende elco's wel voorbij was.
Zijn die elco's van een goedkoop merk of een gevestigd merk?
Die lekkage zit ook echt over het hele board, het zijn niet alleen de elco's in het voedingsgedeelte.
edit: Als je gaat zoeken, dan blijkt het helaas een bekend probleem te zijn wat al vrij lang aan de gang is.
Wel slecht eigenlijk dat die elco's nu al lekken, zo oud zijn die phonopre's ook al weer niet. (15 jaar oid?)
Ik had eigenlijk wel verwacht dat het tijdperk van de lekkende elco's wel voorbij was.
Die lekkage zit ook echt over het hele board, het zijn niet alleen de elco's in het voedingsgedeelte.
edit: Als je gaat zoeken, dan blijkt het helaas een bekend probleem te zijn wat al vrij lang aan de gang is.
[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2025 18:54 ]
Ah my bad, had even gemist dat het een preamp was
Ik zat ook al te kijken, technisch met deze dingen niet zo op de hoogte. Al had ik het vermoeden, maar aan de hand van een paar elco's had ik het niet direct gezien. Misschien was het het vermelden wel even waard geweest. Maakt het allemaal wat duidelijker waar we naar zitten te kijken hahaha
Het grappige is dat de oude zwarte Elna's uit de 70/80-er jaren Denon platenspelers e.d. vrijwel altijd nog uitstekend zijn, geen lekkage, lage ESR en een capaciteit ruim boven de gespecificeerde waarde. Hoog voltage elco's voor de stroboscoop uitgezonderd dan, maar ok die krijgen dan ook enorm op hun donder.mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:
Terwijl verschillend spul uit de jaren 90 / 00 allerlei gebreken vertonen. Ook Elna, bijv die speciale paarse / groene in bepaalde CD spelers uit de Sony ES series. Maar bijv ook veel ontplofte / bulging elco's gezien in Sonos Play 5 speakers. Jamicon zat daar in meen ik. Nieuwer is lang niet altijd beter...
Dat is op zich wel een era wat ik met lekkende elco's associeer, voornamelijk dat debacle met moederboarden rond 2001-2003 met die vermeende verkeerd gestolen formule. (zeg maar het kt133 chipset era)Cap schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:50:
[...]
Terwijl verschillend spul uit de jaren 90 / 00 allerlei gebreken vertonen.
Maar goed, voor pc gerelateerd spul kan ik me het nog voorstellen, je hebt daar vaak enorme capaciteit nodig en lage esr vanwege de grote stromen bij lage spanning (en pc gerelateerd spul hoeft ook niet zo lang mee te gaan), maar in audioapparatuur (zeker phonopre's) verwacht je een meer stabiele config.
Al zie ik ook vaak in testapparatuur zoals oscilloscopen, functiegeneratoren etc (zeker in de geschakelde voedingen die vaak uitbesteed worden) ook genoeg vage merken zitten, terwijl je zo'n apparaat ook koopt om meerdere decennia mee te gaan. (misschien moet je dan helaas toch heel diep in de buidel tasten en tektronix oid kopen....)
Maar ja, zoals je al schrijft dat elna (toch wel een premium merk) ook al lekkende elco's maakt...
Ben ik ff blij dat in mijn phonopre rubycon zit...
Trouwens, er bestaat ook nog dat verhaal van lijm dat werd toegepast (om componenten vast te lijmen) wat langzaam geleidend wordt. Dat is van die lijm die ooit heel lichtbruin was en steeds donkerder wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 30-09-2025 21:31 ]
Dit is veel te nieuw voor vintage en tevens vinyl gerelateerdThe Eagle schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:23:
Ik denk dat je deze voor het vintage audio topic bedoeld had @Duclaasie. Das geen platenspeler
Ik zal de merken nog voor je checken, maar het zijn zéker geen A-merken. Dit is bij CA een bekend probleem helaas, maar goed te verhelpen. Alles met elektrolyt wordt dan ook met A-merk condensatoren vervangen, namelijk Nichicon / Panasonic / Vishaymr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:33:
Er staat Cambridge audio 640PToshirou schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:05:
Ik zat ook al te kijken, technisch met deze dingen niet zo op de hoogte. Al had ik het vermoeden, maar aan de hand van een paar elco's had ik het niet direct gezien. Misschien was het het vermelden wel even waard geweest. Maakt het allemaal wat duidelijker waar we naar zitten te kijken hahaha
Klopt, die lijm uit de 70- begin 80er jaren werd gebruikt om de grotere voedingselco's vast te zetten en bijt pootjes uit van omliggende (zener)diodes en weerstanden. De voedingselco's zijn dan nog prima.mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:26:
[...]
Trouwens, er bestaat ook nog dat verhaal van lijm dat werd toegepast (om componenten vast te lijmen) wat langzaam geleidend wordt. Dat is van die lijm die ooit heel lichtbruin was en steeds donkerder wordt.
Bij jaren 70/80 platenspelers zie ik vaker andere elektronische problemen dan problemen met elco's. Vaak geoxideerde connectoren, slechte soldeerverbindingen / printbanen, vaak in voedingsgedeeltes en bij torren (hitte). Ook bepaalde series torren die onbetrouwbaar worden, germaniums, de eerste series C458's. Die problemen komen vaker voor dan lekkende of slechte elco's.
PS Elna's zijn doorgaans heel goed hoor, alleen uitgerekend die premium Elna' die Sony in enkele top ES spelers gebruikte daar ging het bij mis. Zoek maar eens op Elna Duorex II icm Sony ES.
The Sony x33es used all Elna Duorex II caps. Those were the most corrosive caps i have ever had the pleasure of removing.
[ Voor 13% gewijzigd door Cap op 30-09-2025 23:09 ]
de 'masters' die de game Guitar Hero ontvangen had waren minder slecht dan de CD brickwall. Uiteindelijk zijn van de GH rips 'beter' klinkende versies gemaakt dan de CD.Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:04:
[...]
Een betere versie van Death Magnetic? Welke versie is dat dan?
http://i.imgur.com/BYdnj.jpg | http://i.imgur.com/1sNnu.jpg zomg new pic 14 JAN 2013 www.lannersedge.nl Gezellige LAN is Gezellig | i'm OLD!
Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac]Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 10:04:
[...]
Een betere versie van Death Magnetic? Welke versie is dat dan?
Die versie staat ook in de loudness war database.HanG-BuiK-ZwijN schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:10:
[...]
de 'masters' die de game Guitar Hero ontvangen had waren minder slecht dan de CD brickwall. Uiteindelijk zijn van de GH rips 'beter' klinkende versies gemaakt dan de CD.
Wel grappig dat sommige inzendingen in de loudness war database ook van commentaar voorzien worden.
Bij de cd versie:
" This is the famous winner of the Loudness War"
Die Guitar Hero versie heb ik vergeleken met de Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac] versie. Neem het van mij aan (of niet), die Flac versie uit 2016 klinkt beter. Zo had de cd, volgens mijn bescheiden mening, in 2008 uitgebracht moeten worden.mr_petit schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:39:
[...]
Die versie staat ook in de loudness war database.
Wel grappig dat sommige inzendingen in de loudness war database ook van commentaar voorzien worden.
Bij de cd versie:
" This is the famous winner of the Loudness War"
[ Voor 7% gewijzigd door Glarioo op 01-10-2025 08:13 ]
Heeft iemand Death Magnetic op vinyl? Zit het geluid daar wel goed in vergelijking met de 2008 cd versie.
[ Voor 23% gewijzigd door Glarioo op 01-10-2025 08:16 ]
Ik heb een mooi opgeknapte Aristona variant van de Philips 212 die ik wil gaan gebruiken. Ik heb er een GP-412 element bij, maar daar zijn momenteel alleen basic sferische naalden voor te krijgen en die klinken niet geweldig.
Wat zou een goed element zijn dat past bij de arm van de 212? Die arm is vrij licht en soswieso geen enorme hoogvlieger maar ook niet superslecht. Dus ik zoek iets dat geen overkill is maar wel gewoon goed. Wellicht een AT-VM95ML? Of brengt dat weinig extra tov een VM95E van vijf tientjes bij deze arm/speler. Op mijn Technics 1200 zit een VM740ML en daar ben ik qua geluid erg over te spreken.
Wat zou een goed element zijn dat past bij de arm van de 212? Die arm is vrij licht en soswieso geen enorme hoogvlieger maar ook niet superslecht. Dus ik zoek iets dat geen overkill is maar wel gewoon goed. Wellicht een AT-VM95ML? Of brengt dat weinig extra tov een VM95E van vijf tientjes bij deze arm/speler. Op mijn Technics 1200 zit een VM740ML en daar ben ik qua geluid erg over te spreken.
:strip_exif()/f/image/UzZVI7POjZ7YYKoSwvy359eg.jpg?f=fotoalbum_large)
De Shibata van 160 en de sas van 299 vind ik te duur. De gewone elliptische is uitverkocht
Ik zou altijd voor de AT-VM95ML gaan. Voor een groot gedeelte op een plaat klinken ze natuurlijk enigzins gelijk (al zal de MicroLine altijd meer detail geven), maar ga je naar de binnenste groeven dan wordt het verschil ècht groot.nineball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:00:
Wellicht een AT-VM95ML? Of brengt dat weinig extra tov een VM95E van vijf tientjes bij deze arm/speler.
Dit is een praktijkvoorbeeldje van een verschil tussen AT95e en AT440mla, maar dat verschil zal tussen VM95MLen VM95e hetzelfde zijn:
Grootste hit op het best verkochte album allertijden....dus statistisch best een verantwoord voorbeeldje
Michael Jackson - Billy Jean (op Thriller):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac
Ik vind dit verschil echt wel wat waard. Die vervorming op de AT-VM95e (met name de S klanken zijn overstuurd, maar de snare drum en highhats missen veel detail) is niet misselijk en wordt door de MicroLine vrijwel helemaal opgelost.
Alleen als je ontzettend veel uren op deze speler gaat draaien als achtergrondmuziek zou de goedkopere at-vm95e of een 412 namaaknaaldje zinnig zijn, maar ook daar heeft de AT-VM95ML natuurlijk een voordeel dat deze een veel langere levensduur heeft en goed blijft spelen gedurende die levensduur (itt bijv een shibata naaldje die net zo lang meegaat als een elliptische naald en na enige slijtage ook hetzelfde gaat klinken).
Als 'prognose' gaat een ML naald toch 2-3x zo lang mee als een elliptische/conische naald omdat het contactprofiel vrijwel hetzelfde blijft tijdens het slijtproces. Dus de AT-VM95ml is ca. 3x zo duur als de AT-VM95e, maar gaat ook dito langer mee en klinkt beter.....
En je hebt een goed uitwisselalternatief voor je AT-VM740ML. Altijd interessant om een vergelijk te maken.
Een AT-VM95ML is ook niet misplaatst op een veel duurdere tafel, en velen prefereren 'm boven de AT-VM540ml/740ml/440mla, omdat de AT-VM95ML net iets makkelijker omgaat met meer capacitieve loading, dus is de interlink tussen draaitafel en phonopre net iets minder kritisch. Dus daar waar velen de AT-VM540ml/740ml/440mla scherp vinden klinken, is dat bij de AT-VM95ML minder vanwege de andere koperspoelen in het element zelf.
Vroeger (15-20 jaar geleden) was een AT-95e nog zinvol omdat deze echt goedkoop was (<€25 incl verzenden), en dus een zinvolle optie was voor iemand die met vinyl als hobby wou beginnen omdat het goedkoop was en een pl-12D kocht voor €30 en een stapel 2e hands lp's op MP voor €1,50/stuk, maar die tijd is allang voorbij. Dus is het plaatsen van een geavanceerdere naald nu een beter afgewogen optie m.i.
Hier nog een oude post van mij met luistersamples waarin alle versies van de AT-VM95xx worden vergeleken met de Tacet IGD test ('S' 'F' en 'P' klanken). Vergelijkbaar resultaat als die samples van Billy Jean hierboven.
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 01-10-2025 13:55 ]
Ik had beloofd om hier de eerste ervaring met de Klipsch Forte IV te plaatsten.. here Goes..
:strip_exif()/f/image/IdaU3gTAW73brXNEroOq0jGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze staan inmiddels 2 dagen in de kamer … ben nog aan het spelen met de positie tov de de muur ( klipsch geeft zelf aan tussen 5 en 25 cm ivm de bass aan de achterkant) ook met de tow-in moet ik nog spelen en luisteren .
Eerste indrukken zijn dat deze speakers heel dynamisch klinken en het geluidsbeeld is in de breedte echt heel goed .. Je hoort echt goed de plaatsing van de instrumenten en stemmen in de mix al denk ik wel dat de R3’s daar een pietsie beter in waren . Maar de open sound is echt wat mij tot deze speakers aan trok en dat leveren ze gelukkig ook in mijn huiskamer . Ook op een laag volume is het prettig luisteren.
:strip_exif()/f/image/IdaU3gTAW73brXNEroOq0jGg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze staan inmiddels 2 dagen in de kamer … ben nog aan het spelen met de positie tov de de muur ( klipsch geeft zelf aan tussen 5 en 25 cm ivm de bass aan de achterkant) ook met de tow-in moet ik nog spelen en luisteren .
Eerste indrukken zijn dat deze speakers heel dynamisch klinken en het geluidsbeeld is in de breedte echt heel goed .. Je hoort echt goed de plaatsing van de instrumenten en stemmen in de mix al denk ik wel dat de R3’s daar een pietsie beter in waren . Maar de open sound is echt wat mij tot deze speakers aan trok en dat leveren ze gelukkig ook in mijn huiskamer . Ook op een laag volume is het prettig luisteren.
MuziekLiefhebbert
Wat is eigenlijk de resonantiefrequentie die je meet met die 212 arm en dat gp412 elementje?nineball schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:00:
Die arm is vrij licht
Zou ik even moeten testen.mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:01:
[...]
Wat is eigenlijk de resonantiefrequentie die je meet met die 212 arm en dat gp412 elementje?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:42:
[...]
Ik zou altijd voor de AT-VM95ML gaan. Voor een groot gedeelte op een plaat klinken ze natuurlijk enigzins gelijk (al zal de MicroLine altijd meer detail geven), maar ga je naar de binnenste groeven dan wordt het verschil ècht groot.
Dit is een praktijkvoorbeeldje van een verschil tussen AT95e en AT440mla, maar dat verschil zal tussen VM95MLen VM95e hetzelfde zijn:
Grootste hit op het best verkochte album allertijden....dus statistisch best een verantwoord voorbeeldje![]()
Michael Jackson - Billy Jean (op Thriller):
AT-95e:
https://audio.home.xs4all...%20jean%20at95e%20DS.flac
AT-440mla:
https://audio.home.xs4all...jean%20at440mla%20DS.flac
Ik vind dit verschil echt wel wat waard. Die vervorming op de AT-VM95e (met name de S klanken zijn overstuurd, maar de snare drum en highhats missen veel detail) is niet misselijk en wordt door de MicroLine vrijwel helemaal opgelost.
Alleen als je ontzettend veel uren op deze speler gaat draaien als achtergrondmuziek zou de goedkopere at-vm95e of een 412 namaaknaaldje zinnig zijn, maar ook daar heeft de AT-VM95ML natuurlijk een voordeel dat deze een veel langere levensduur heeft en goed blijft spelen gedurende die levensduur (itt bijv een shibata naaldje die net zo lang meegaat als een elliptische naald en na enige slijtage ook hetzelfde gaat klinken).
Als 'prognose' gaat een ML naald toch 2-3x zo lang mee als een elliptische/conische naald omdat het contactprofiel vrijwel hetzelfde blijft tijdens het slijtproces. Dus de AT-VM95ml is ca. 3x zo duur als de AT-VM95e, maar gaat ook dito langer mee en klinkt beter.....
En je hebt een goed uitwisselalternatief voor je AT-VM740ML. Altijd interessant om een vergelijk te maken.
Een AT-VM95ML is ook niet misplaatst op een veel duurdere tafel, en velen prefereren 'm boven de AT-VM540ml/740ml/440mla, omdat de AT-VM95ML net iets makkelijker omgaat met meer capacitieve loading, dus is de interlink tussen draaitafel en phonopre net iets minder kritisch. Dus daar waar velen de AT-VM540ml/740ml/440mla scherp vinden klinken, is dat bij de AT-VM95ML minder vanwege de andere koperspoelen in het element zelf.
Vroeger (15-20 jaar geleden) was een AT-95e nog zinvol omdat deze echt goedkoop was (<€25 incl verzenden), en dus een zinvolle optie was voor iemand die met vinyl als hobby wou beginnen omdat het goedkoop was en een pl-12D kocht voor €30 en een stapel 2e hands lp's op MP voor €1,50/stuk, maar die tijd is allang voorbij. Dus is het plaatsen van een geavanceerdere naald nu een beter afgewogen optie m.i.
Hier nog een oude post van mij met luistersamples waarin alle versies van de AT-VM95xx worden vergeleken met de Tacet IGD test ('S' 'F' en 'P' klanken). Vergelijkbaar resultaat als die samples van Billy Jean hierboven.
@nineball Ik ben op advies van hier ook overgestapt op een VM95ML en ik kan bevestigen dat het verschil zeker de moeite waard is 👍.
Ik heb ze inderdaad even naast elkaar gelegd (loudness gecorrigeerd), en die [24-96 HD Flac] klinkt inderdaad veruit het beste.Glarioo schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:10:
[...]
Die Guitar Hero versie heb ik vergeleken met de Metallica - Death Magnetic (2016) [24-96 HD Flac] versie. Neem het van mij aan (of niet), die Flac versie uit 2016 klinkt beter.
Die GH versie heeft veel minder stereobeeld, en de tonale balans is ook anders. De hoge tonen klinken te dof en te weinig detail.
Ik heb er ook nog een vinylrip naast gelegd (geript met een at-vm95ml) en die klinkt qua tonale balans en (nauw) stereobeeld heel erg als de GH versie, maar dan met minder dynamiek, dus platter. De slechtste van deze drie.
Het gekke is dat die GH versie ook een bump heeft bij ca. 5-6Hz, alleen minder sterk dan de vinylrip. Hij lijkt alsof deze misschien wel van een plaat komt? Qua overige spectrale resonanties heeft die ook een paar die wel op de vinylrip staan en niet op de 24/96. Je zou bijna zeggen dat het een vinylrip is, maar dan met een gedempte arm (a la biotracer) en dan compleet gedeclicked (en iets meer dynamiek)
Als je bij die GH versie de hoge tonen v.a. 8khz ongeveer 4-5dB opkrikt, dan komen ze tonaal bij elkaar.
De GH versie klinkt makkelijker in de oren vanwege minder compressie (dat valt wel te horen), maar de ruimtelijkheid laat het afweten. Zelfs de vinylrip klinkt een tikkeltje ruimtelijker.
Maar uiteindelijk zijn ze geen van alledrie om over naar huis te schrijven, maar dat is natuurlijk geen oordeel van het vergelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 01-10-2025 17:03 ]
Toe in. Niet tow in. Die eerste is een teen, de tweede is trekken
Xunda, Fujicon, Samwha en Nichicon ( 3 stuks)Duclaasie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:56:
[...]
Ik zal de merken nog voor je checken, maar het zijn zéker geen A-merken. Dit is bij CA een bekend probleem helaas, maar goed te verhelpen. Alles met elektrolyt wordt dan ook met A-merk condensatoren vervangen, namelijk Nichicon / Panasonic / Vishay
:strip_exif()/f/image/x0kWMOFb2LM9JeVT0TmXKqHI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vroeg mij af of hier iemand nog tips heeft voor bakken of een klein meubel waar je LP's in kan zetten? En als het kan zo goedkoop mogelijk. Alvast bedankt!
Probeer eens een bananendoos.
Ikea Kallax, goedkoop te vinden op Marktplaats.Roderiktweaker schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:44:
Ik vroeg mij af of hier iemand nog tips heeft voor bakken of een klein meubel waar je LP's in kan zetten? En als het kan zo goedkoop mogelijk. Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/JTWUkCiAsZa2hsP3lSv3VLTT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door BenEco op 02-10-2025 20:26 ]
Ziet er niet fris meer uit. Ik hoop dat die soldeerpads nog willen vertinnen.Duclaasie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 14:41:
Inmiddels de print ontdaan van alle elco’s en alle overige componenten die door de lijm en/of elektrolyt zijn aangetast. Blijkbaar is ook hier weer een lijm gebruikt die een ware sluipmoordenaar blijkt te zijn.
Ga je 'm nog modden?
@BenEco Thanks, dat was de juiste serie inderdaad. Ik ga lokaal op marktplaats kijken of nieuw bestellen bij Ikea. Ze zijn er in veel varianten zie ik.
Dit zijn allicht twee opties, zoveel ruimte heb ik niet nodig.
https://www.ikea.com/nl/n...-opbergdoos-wit-70515500/
https://www.ikea.com/nl/n...kast-zwartbruin-00392847/
Solderen gaat wel lukken, onderzijde is nog wel goed gelukkig.mr_petit schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:44:
[...]
Ziet er niet fris meer uit. Ik hoop dat die soldeerpads nog willen vertinnen.
Ga je 'm nog modden?
Niet echt modden, maar wel mooie componenten gebruiken zoals Nichicon Muse Es bipolaire elco’s en Nichicon UKA en UKW waar het kan. Uiteindelijk gaat hij waarschijnlijk weer in de verkoop, dus ik moet ook een beetje aan de kosten denken. Heb al genoeg andere projectjes waar ik qua modificaties in los kan gaan.
Je hebt voor de Kallax ook nog verdelers die je in een vak kunt zetten. Zo creëer je kleinere vakken wat helpt bij sorteren en rechtop zetten, enz. https://www.ikea.com/nl/n...nken-zwartbruin-70601003/Roderiktweaker schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:56:
@BenEco Thanks, dat was de juiste serie inderdaad. Ik ga lokaal op marktplaats kijken of nieuw bestellen bij Ikea. Ze zijn er in veel varianten zie ik.
Your Friendly Neighborhood Moderator
je houdt daar krap een cm aan de bovenkant mee over en verliest 5 cm door de dikte van de plankjes. En je zal aan de achterkant sowieso iets moeten verzinnen wil je ze er netjes in hebben staan. Zoiets als deze bij etsy https://www.etsy.com/nl/l...stoppers-voor-vinylopslagJorgen schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:36:
[...]
Je hebt voor de Kallax ook nog verdelers die je in een vak kunt zetten. Zo creëer je kleinere vakken wat helpt bij sorteren en rechtop zetten, enz. https://www.ikea.com/nl/n...nken-zwartbruin-70601003/
Wat ik altijd apart aan het ontwerp gevonden heb is het voedingsgedeelte.Duclaasie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Niet echt modden, maar wel mooie componenten gebruiken zoals Nichicon Muse Es bipolaire elco’s en Nichicon UKA en UKW waar het kan.
Volgens het schema wordt de spanningsregeling gedaan door 7818/7918 regelaars om +/-18V te genereren voor de opamps.
Op zich natuurlijk niets bijzonders, talloze apparaten (niet alleen phonopre's) gebruiken dat.
Maar het rare is dat de input van de phonopre 12V AC is
12VAC wordt na dubbele gelijkrichting en stabilisatie omgezet in maximaal 12V x sqrt2 = 12V x 1.41=16,92V (er zit geen buck converter in natuurlijk)
Daar valt voor zo'n 7818/7918 weinig aan te reguleren lijkt me.
Zou er dan in de phonopre zelf een lagere waarde spanningsregelaar zitten (7815/7915 bijvoorbeeld en dat het schema incorrect is) of geeft de meegeleverde adapter meer spanning af? (bijv. 13,8VAC)
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb bij mijn kallaxxen (meervoud?) met gipsplaten een achterkant gemaakt. Kun je ook gemakkelijk achteraf nog gaatjes in maken voor kabels van verlichting of iets dergelijks.pman63 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:51:
[...]
je houdt daar krap een cm aan de bovenkant mee over en verliest 5 cm door de dikte van de plankjes. En je zal aan de achterkant sowieso iets moeten verzinnen wil je ze er netjes in hebben staan. Zoiets als deze bij etsy https://www.etsy.com/nl/l...stoppers-voor-vinylopslag
Ja, of een plaatje triplex oid.D_V schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:33:
[...]
Ik heb bij mijn kallaxxen (meervoud?) met gipsplaten een achterkant gemaakt. Kun je ook gemakkelijk achteraf nog gaatjes in maken voor kabels van verlichting of iets dergelijks.
Verlichting in een platenkast is trouwens wel ontzettend handig om de zijkanten beter te kunnen lezen. Dat heb ik er ook eigenlijk gelijk ingebouwd toen ik mijn platenkast neerzette (geen kallax, maar wel een ikea modelletje wat onderhand al lang niet meer bestaat)
Gewoon een ledstrip aan de bovenkant vooraan die dan naar beneden schijnt langs de ruggen van de platen.
Dat ziet er bij mij dan zo uit (die ledstrips zijn al wel echt oud hoor, rond 2003 gok ik, voor de tijd dat er plakstripjes waren):

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 03-10-2025 16:55 ]
Onbelast geeft de trafo ongeveer 14 VAC, dus ik denk dat je in de goede richting denktmr_petit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
Wat ik altijd apart aan het ontwerp gevonden heb is het voedingsgedeelte.
Volgens het schema wordt de spanningsregeling gedaan door 7818/7918 regelaars om +/-18V te genereren voor de opamps.
Op zich natuurlijk niets bijzonders, talloze apparaten (niet alleen phonopre's) gebruiken dat.
Maar het rare is dat de input van de phonopre 12V AC is
12VAC wordt na dubbele gelijkrichting en stabilisatie omgezet in maximaal 12V x sqrt2 = 12V x 1.41=16,92V (er zit geen buck converter in natuurlijk)
Daar valt voor zo'n 7818/7918 weinig aan te reguleren lijkt me.
Zou er dan in de phonopre zelf een lagere waarde spanningsregelaar zitten (7815/7915 bijvoorbeeld en dat het schema incorrect is) of geeft de meegeleverde adapter meer spanning af? (bijv. 13,8VAC)
Of zie ik iets over het hoofd?
@mr_petit ze geven in dit schema ook +15 en -15 aan, dus denk dat ze de verkeerde types van de regelaars benoemen
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Dat is de 540P, bij de 640P staat er +18 en -18kraats schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:24:
@mr_petit ze geven in dit schema ook +15 en -15 aan, dus denk dat ze de verkeerde types van de regelaars benoemen
Het gekke in dat 540p schema is dat er wel staat dat er 7818/7918 in zit, dus er zijn wel schoonheidsfoutjesDuclaasie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:28:
[...]
Dat is de 540P, bij de 640P staat er +18 en -18
14VAC is inderdaad prima voor +/-18VDC.
Death Magnetic en zeker St Anger zijn nu niet echt de best geproduceerde platen van hun.mr_petit schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:58:
[...]
<>
Maar uiteindelijk zijn ze geen van alledrie om over naar huis te schrijven, maar dat is natuurlijk geen oordeel van het vergelijk.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Leuke LP's zitten er in je verzameling. 70 en 80 jaren muziek.mr_petit schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:47:
[...]
Ja, of een plaatje triplex oid.
Verlichting in een platenkast is trouwens wel ontzettend handig om de zijkanten beter te kunnen lezen. Dat heb ik er ook eigenlijk gelijk ingebouwd toen ik mijn platenkast neerzette (geen kallax, maar wel een ikea modelletje wat onderhand al lang niet meer bestaat)
Gewoon een ledstrip aan de bovenkant vooraan die dan naar beneden schijnt langs de ruggen van de platen.
Dat ziet er bij mij dan zo uit (die ledstrips zijn al wel echt oud hoor, rond 2003 gok ik, voor de tijd dat er plakstripjes waren):
[Afbeelding]
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Kan iemand iets vertellen over wat voor aanslag of verweer dit is? Ik krijg dit eigenlijk niet verwijdert met normale methoden (knosti en met de hand). Als je heel lang poetst lijkt het iets.. beter te worden maar het is marginaal. Daarbij vraag ik me af hoe goed dat voor een plaat is, flink poetsen.
:strip_exif()/f/image/kpoVft5xEaM6KF6bXHNZcBlA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ooit een stapel lp's gekregen van een familielid en die lp's lagen al tientallen jaren op zolder horizontaal op elkaar opgeslagen met nog wat zooi er bovenop. Dozen waren vaker verplaatst en verhuisd, hierdoor zal er wel frictie ontstaan zijn denk ik. Die hadden ook allemaal deze vorm van schade op de rand. Dus dat zou het kunnen zijn. Tenzij het een nieuwe aankoop is natuurlijk.
Hoezen die een beetje vochtig geworden zijn, waardoor er wat karton afgezet is op de plaat ?
Vandaag ben ik naar Dutch Audio Event geweest in Veldhoven bij NH Koningshof... Aldaar leuke dingen gezien en gehoord waaronder een bandrecorder, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer op een beurs! Altijd goed dus... Maar de grote opvaller voor mij was deze platen speler van Hollandse makelaardij als ik Google Lens mag geloven (Wilking Highend Turntables, de Wilking Lamed):

Dat ding is groot! En die toonarm van hout is heeeel lang... Ongeloofelijk... Volgens de man die er mee speelde op een audio set zou de fouthoek correctie zo beter zijn als ik het mij goed herinner van wat hij zij...
Of dit zo is, weet ik niet, maar imposant is het zeker!
Tevens ook meteen een MFSL-persing van Fleetwood Mac meegenomen, hun album Tango In The Night:
Dat ding is groot! En die toonarm van hout is heeeel lang... Ongeloofelijk... Volgens de man die er mee speelde op een audio set zou de fouthoek correctie zo beter zijn als ik het mij goed herinner van wat hij zij...
Tevens ook meteen een MFSL-persing van Fleetwood Mac meegenomen, hun album Tango In The Night:

Geen fouthoek correctie. Maar hoe langer de arm, hoe kleiner de fouthoek van een radiale arm kan zijn omdat de straal van de cirkel die de arm maakt groter is. (Bij een oneindige straal heb je een tangentiale arm.) Maar een langere arm heeft ook nadelen.
Ja, dat was het... Maar wat zijn de nadelen dan van zo'n lange arm?Cap schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:19:
Geen fouthoek correctie. Maar hoe langer de arm, hoe kleiner de fouthoek van een radiale arm kan zijn omdat de straal van de cirkel die de arm maakt groter is. (Bij een oneindige straal heb je een tangentiale arm.) Maar een langere arm heeft ook nadelen.
Dit lijkt niet op een Wilking Lamed eerlijk gezegd…rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 21:59:
Vandaag ben ik naar Dutch Audio Event geweest in Veldhoven bij NH Koningshof... Aldaar leuke dingen gezien en gehoord waaronder een bandrecorder, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer op een beurs! Altijd goed dus... Maar de grote op valer voor mij was deze platen speler van Hollandse makelaardij als ik Google Lens mag geloven (Wilking Highend Turntables, de Wilking Lamed):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Stijfheid, resonantiegevoeligheid, hogere massa (lagere RF), langere toonarmbedrading (hogere capaciteit), plaatsbaarheid, hanteerbaarheid, kosten, om er maar een paar te noemen.rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Ja, dat was het... Maar wat zijn de nadelen dan van zo'n lange arm?
Mits op de juiste manier gedroogd en behandeld kan dat prima. Kijk maar naar de toonarmen van Reed. Zelf een toonarm uit hout maken zal denk ik niet meevallen
Al blijf ik het interessant vinden hoe men sommige platenspelers als een Thorens TD124/Lenco L75 helemaal aanpassen om een arm van die lengte erop te monteren.
[ Voor 4% gewijzigd door Toshirou op 05-10-2025 08:27 ]
Ik heb een Pioneer PL570 met een Gold Note Babele element, laatst de arm gedempt met kleine rubberen o-ringen en ik mag zeggen dat het een goed effect heeft, betere plaatsing en rust in het beeld. Gelijk de VTA gecontroleerd en element gecontroleerd met de protactor, gewicht en afstelling anti-skating goed afgesteld (met een db meter en testtoon afstellen dat beidde kanalen gelijk zijn). Toen nog even de naald goed bekeken bleek de cantilever enigszings verbogen te zijn, met veel toewijding en geduld deze weer recht geduwd zoals Henk van audioselectief mij ooit leerde. Alles klinkt nu bijzonder mooi zonder vervorming, maar evenwel ga ik op zoek naar een vervanger van de Babele, te denken aan de ES78 of de Vesari van Gold Note waar zeggen en schrijven een 150 euro verschil in zit. Die Ortofoon weegschaal gebruik ik niet meer, heb een digitale gekocht, meten is weten en gissen is missen, de Ortofoon giste teveel.:strip_exif()/f/image/wulrHYvE46JyROzQoRKGcDlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wulrHYvE46JyROzQoRKGcDlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hrZmqeqKzLRygDtMUeZpFCe9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Malle-piet op 05-10-2025 12:34 ]
Dat je eventueel nog een stuk aan je huis moet bouwen.rcor schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 22:26:
[...]
Ja, dat was het... Maar wat zijn de nadelen dan van zo'n lange arm?

Voor 225 euro vond ik een Thorens 160mk2 op mp met wat lichte modificaties en een plint in een voor mij mooie fineersoort. Mijn allereerste platenspeler in 1982 was hetzelfde model in het zwart, dus een beetje oude liefde. Er zit een Stanton 681eee element op, klinkt op het eerste gehoor erg fijn.
De sl-1200 mk2 ga ik verkopen, mooi ding maar ik heb er weinig gevoel bij.
De sl-1200 mk2 ga ik verkopen, mooi ding maar ik heb er weinig gevoel bij.
:strip_exif()/f/image/iC2Wf11Nu02rzGe7oRJAwlLk.jpg?f=fotoalbum_large)
Had je een SL-1200 dan? Ik dacht een Micro DD-35, een Philips / Aristona 212 (?), een PL-1000L, en nog wat meer?
Beneden heb ik een dd-35. Die gaat nooit meer weg.Cap schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:58:
Had je een SL-1200 dan? Ik dacht een Micro DD-35, een Philips / Aristona 212 (?), een PL-1000L, en nog wat meer?
Op zolder is het wat gevarieerder, de pl-1000 (ik had er twee) zijn verkocht. De Aristona versie van de 212 staat gewoon mooi te zijn en het laatste jaar de sl-1200 als dagelijkse platenspeler. Die ga ik dus nu wegdoen en de Thorens ervoor in de plaats.
Zou je voor zo'n speler niet op zoek gaan naar een element met een wat meer gecompliceerdere naald en evt cantilever?Malle-piet schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:12: maar evenwel ga ik op zoek naar een vervanger van de Babele, te denken aan de ES78 of de Vesari van Gold Note
Je bent bekend met de klank van de Gold Note Babele? Klinkt echt waanzinnig mooi, de vervanger zal vermoedelijk de Vesari Gold worden, die Gold Note elementen klinken zo mooi muzikaal.mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:37:
[...]
Zou je voor zo'n speler niet op zoek gaan naar een element met een wat meer gecompliceerdere naald en evt cantilever?
Hiervoor had ik een Denon DL-160 die ik ook erg mooi vond, maar deze sneuvelde en op advies van Henk (Audioselectief Sneek) schafte ik de Babele aan, kwa muzikaliteit was ik meer tevreden dan met de Denon. Perfectie (perfectie is altijd en illusie) in muziek bestaat voor mij niet, maar wel muziek dat mij raakt en voor heel natuurlijk klinkt waar ik uren van kan genieten en omtdekken, de Visari schijnt daarin ook erg goed te zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Malle-piet op 06-10-2025 08:00 ]
Ik ben heel erg bekend met de klank van de AT-95e.Malle-piet schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 06:45:
[...]
Je bent bekend met de klank van de Gold Note Babele?
Als je die aanstaat zou ik eens kijken naar een AT-VM95ML met microline naald.
In deze post van mij staan geluidsamples die goed het verschil weergeven tussen een bonded elliptical naald (zoals de AT-95e danwel de Babele) en een Microline (=MicroRidge) naald (hier is de sample welliswaar van een at-440mla, maar een AT-VM95ML zal hierin grotendeels vergelijkbaar presteren):
Naast superieure trackingsprestaties gaat een microline naald ook nog eens langer mee en verslechtert z'n geluidkwaliteit ook minder over die levensduur.
Het is niet voor niets dat Goldnote die naaldvorm ook in z'n duurste top of the line elementen (Tuscany) toepast.
Maar dan heb je het wel over elementen van tussen de €5000 en €9000. De AT-VM95ML kost slechts €150:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
AT heeft uiteraard nog een hele sloot andere elementen met Microline naald die duurder zijn dan de AT-VM95ML voor als je meer wilt uitgeven.
DL-160 ben ik ook goed bekend mee
Ook in het verleden al veel samples van geplaatst
[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 16:33 ]
Iemand enig idee hoeveel draaiuren een originele Thorens snaar mee zou oeten gaan?
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn TD160 niet naar 45 rpm wil. Al vanalles bijgesteld, maar no dice. Motor azimuth geprobeerd, zelfs veertje bijstellen mocht niet baten. Snaar is relatief nieuw, heeft ook nooit aangelopen.
Verwacht dus dat het issue elders moet zitten maar kan niet pinpointen.
Merk wel dat de vork die de wisseling zou moeten doen lijkt te blijven haken. Veer dus al bijgesteld, maar draait niet goed door. Is dat te smeren?
Ik heb nog steeds het probleem dat mijn TD160 niet naar 45 rpm wil. Al vanalles bijgesteld, maar no dice. Motor azimuth geprobeerd, zelfs veertje bijstellen mocht niet baten. Snaar is relatief nieuw, heeft ook nooit aangelopen.
Verwacht dus dat het issue elders moet zitten maar kan niet pinpointen.
Merk wel dat de vork die de wisseling zou moeten doen lijkt te blijven haken. Veer dus al bijgesteld, maar draait niet goed door. Is dat te smeren?
De vraag was of je de Babele kent kwa geluid en niet de AT95, maar zelf ook de AT95 gehad en snel toen geruild voor de Denon, die AT95 is in geen geval ook maat te vergelijken met de Babele, wat de Babele laat horen en beleven kan de AT95 nergens aan tippen, de AT95 klinkt kil en komt laagweergave tekort. Ofwel de 95 geeft geluid weer en de Babele maakt muziek.mr_petit schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:28:
[...]
Ik ben heel erg bekend met de klank van de AT-95e.
Als je die aanstaat zou ik eens kijken naar een AT-VM95ML met microline naald.
In deze post van mij staan geluidsamples die goed het verschil weergeven tussen een bonded elliptical naald (zoals de AT-95e danwel de Babele) en een Microline (=MicroRidge) naald (hier is de sample welliswaar van een at-440mla, maar een AT-VM95ML zal hierin grotendeels vergelijkbaar presteren):
Naast superieure trackingsprestaties gaat een microline naald ook nog eens langer mee en verslechtert z'n geluidkwaliteit ook minder over die levensduur.
Het is niet voor niets dat Goldnote die naaldvorm ook in z'n duurste top of the line elementen (Tuscany) toepast.
Maar dan heb je het wel over elementen van tussen de €5000 en €9000. De AT-VM95ML kost slechts €150:
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
AT heeft uiteraard nog een hele sloot andere elementen met Microline naald die duurder zijn dan de AT-VM95ML voor als je meer wilt uitgeven.
DL-160 ben ik ook goed bekend mee![]()
Ook in het verleden al veel samples van geplaatst
Hoe beter je punt duidelijk te maken dan een opnamesample van de babele te maken en dezelfde opnamesample van je at-95e te maken en hier te plaatsen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.
Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.
Dan stop ik 'm wel in een ABX test
Mijn samples die verschil aantonen heb je, dus doe ermee wat je wilt.
Anyway, mijn punt blijft staan dat goldnote een microline naald alleen goedacht voor hun allerduurste elementen (tuscany serie), dus €5k en meer.
Ik raad je dan ook aan zo'n element te kopen.
[ Voor 49% gewijzigd door mr_petit op 06-10-2025 18:28 ]