MuziekLiefhebbert
Die heeft echt nul problemen met de Kef r3 … zoveel power . Zelfs een tijdje gedraaaid met magnepans ook daar geen enkel probleem.
De klipsch zal dan ook geen probleem zijn vermoed ik 😎
[ Voor 73% gewijzigd door oldsmelly op 15-09-2025 22:07 ]
MuziekLiefhebbert
:strip_exif()/f/image/Y9Z7QLK573ZpKMH8lGsc0aQ8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WyEbE64Edfu3YQJtDsOOT4N7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LgXRKuH4mU5pHymU6qFtWfe5.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond eens platen draaien op de Thorens TD-160. Wat een heerlijke sound heeft deze speler zeg! 😁
Op de speler: John Coltrane - Soultrane 🎶.[
[ Voor 43% gewijzigd door Toshirou op 16-09-2025 07:05 ]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Mooie speler! Goed element ook, die Nagaoka MP-200... Bijzondere plint ook... Zelf gemaakt? Want dat oogt niet als een originele Thorens plint...Toshirou schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:38:
[Afbeelding]
Vanavond eens platen draaien op de Thorens TD-160. Wat een heerlijke sound heeft deze speler zeg! 😁
Op de speler: John Coltrane - Soultrane 🎶.
In de toekomst wil ik de tonearm vervangen voor een andere, maar dat is iets voor volgend jaar. Maar binnenkort wel even de zijkant van het plateau laten polijsten, dat mag wel gebeuren want die is wel erg vuil (dof en vlekkerig), al wel iets geprobeerd maar optisch wordt het er niet mooier op.
Maar al met al ben ik er dan ook echt blij mee. De platenspeler speelt fantastisch maar ook is het een pracht ding om te zien.
[ Voor 28% gewijzigd door Toshirou op 16-09-2025 14:34 ]
Die custom armboards geven me hernieuwde inspiratie om een TD150 te kopen en zelf een nieuwe plinth en armboard te maken.
Lijkt me zo mooi om een stuk ' quilted maple' zoals een gitaar te lakken en te gebruiken als armboard.
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
:strip_exif()/f/image/UAsvorPNLH3zB3C7YxH9TMFR.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmiddag de snaar van mijn DP-300F even vervangen. Oud naast nieuw gelegd en duidelijk te zien hoeveel de oude is opgerekt tov een nieuwe Thakker. Dat loste meteen de wow en flutter op. Dat was tussen 0,7 en 0,8 rpm en nu 0 tot 0,1. Makkelijk verholpen dus. Daarna heb ik de snelheid ook gekalibreerd met de afstelschroefjes onderop de speler. Dat ging perfect trouwens maar is ook heel gevoelig. Aan te bevelen is een delicate schroevendraaier te gebruiken. Ik gebruikte een 1,2mm exemplaar. Ik heb dit optisch gedaan met een stroboscoop en met een gyro app om dat eens naast elkaar te leggen. De telefoon centraal op de puck neergelegd. Beiden (zowel optisch met de strobo als de app) gaven beiden een bevestiging die binnen 0,1 lagen. Dat viel mij van de gyro app niet tegen 😉. Beiden handelingen zijn dus goed zelf uit te voeren met enige voorzichtigheid.
Puck met ingebouwde verlichting en stroboscoop
Hoe oud was die snaar?JimmyNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:52:
[Afbeelding]
Vanmiddag de snaar van mijn DP-300F even vervangen. Oud naast nieuw gelegd en duidelijk te zien hoeveel de oude is opgerekt tov een nieuwe Thakker. Dat loste meteen de wow en flutter op.
Het zijn niet de kosten, zo'n snaar.
[ Voor 16% gewijzigd door Rens1967 op 17-09-2025 20:31 ]
Klopt, origineel Thakker snaartje is 9 euro, maximaal resultaat ;-)Rens1967 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:30:
Hm, mijn Denon heb ik 6 jaar ...
Het zijn niet de kosten, zo'n snaar.
Update: opgelost, niet aan schroefjes zitten waar je niet aan hoeft te zitten 🤦♂️🤭
[ Voor 12% gewijzigd door JimmyNL op 17-09-2025 23:21 ]
Update: had de veer en lift inmiddels binnen. Helaas net iets andere veer, net wat breder en lijkt ooit versteld te zijnThe Eagle schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 16:17:
[...]
Held
Beetje ver rijden voor me, maar zag dat ze het hadden en heb ze net gemaild

Oude Veer weer teruggeplaatst, leek even te werken maar helaas niet definitief. Zit wat speling op de lift ook, lijkt daar op te haperen. Kan ik die smeren ofzo
En misschien toch maar eens een adresje zoeken om hem onder handen te laten nemen. Helaas is Dr. Thorens er mee gestopt...
En ja mijn speler draait regelmatig zijn rondjes.
Maar ik wordt nog blijer van mijn Technics spelers... Daarover gesproken: een goede vriend heeft een Technics SL-1700 aangepast en voetjes van een Technics SL-1200 eronder gemonteerd (nadat hij deze voetjes had gemodificeerd zodat de oorspronkelijke bouten gebruikt konden worden van de oorspronkelijke voeten)...
E.e.a. is zo gemaakt dat het ook weer terug gedraaid kan worden (en dus de speler origineel blijft):
:strip_exif()/f/image/TatHGBTgMz4MBYE1Mhb7wRuO.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij had mij een filmpje gestuurd waarin te zien is dat het deck boven extra veert op de voetjes van de Technics SL-1200 (die hij heeft moeten uitboren om de originele bout die er in zit eruit te kunnen halen, want die was te kort)... Omdat het normale subframe nog steeds onafhankelijk veert heeft de speler een dubbele ontkoppeling gekregen via die SL-1200 voetjes...
Wat vinden jullie? Goed idee om ook bij mijn Technics SL-1700 toe te passen? Kosten voor de voetjes zijn bij Albepro in Helmond voor 36 euro per stuk...
Als je de centjes hebt, waarom niet? Dubbele ontkoppeling is beter dan een enkele, denk ik.rcor schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:16:
Wat een genot dat direct drive... Geen snaren gedoe en werkt altijd! Hoewel ik zeer blij ben met m'n Thorens TD-318, moet je wel regelmatig snaren vervangen als je regelmatig plaatjes draait... Nu staat die Thorens op een plek waar ik wat minder plaatjes draai, dus dat scheelt... Anders zou ik jaarlijks de snaar moeten vervangen...![]()
Maar ik wordt nog blijer van mijn Technics spelers... Daarover gesproken: een goede vriend heeft een Technics SL-1700 aangepast en voetjes van een Technics SL-1200 eronder gemonteerd (nadat hij deze voetjes had gemodificeerd zodat de oorspronkelijke bouten gebruikt konden worden van de oorspronkelijke voeten)...
E.e.a. is zo gemaakt dat het ook weer terug gedraaid kan worden (en dus de speler origineel blijft):
[Afbeelding]
Hij had mij een filmpje gestuurd waarin te zien is dat het deck boven extra veert op de voetjes van de Technics SL-1200 (die hij heeft moeten uitboren om de originele bout die er in zit eruit te kunnen halen, want die was te kort)... Omdat het normale subframe nog steeds onafhankelijk veert heeft de speler een dubbele ontkoppeling gekregen via die SL-1200 voetjes...
Wat vinden jullie? Goed idee om ook bij mijn Technics SL-1700 toe te passen? Kosten voor de voetjes zijn bij Albepro in Helmond voor 36 euro per stuk...
https://www.acs.psu.edu/d...e%20resonance%20frequency.
[ Voor 38% gewijzigd door coinman63 op 18-09-2025 10:20 ]
Hier ook zo blij met mijn Technics
MuziekLiefhebbert
Ben benieuwd hoe je het verschil gaat ervaren. Zelf van grote (Dali) zuilen naar de R3 gegaan, want: compact (waf), shiny (waf), geluid en vooral ook prijs. Een paar KEF stands + REL sub verder, en ik had net zo goed een setje grote staanders uit de R serie kunnen kopenoldsmelly schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:09:
Ja teveel kan verwarring brengen …. Ik zit te wachten op mijn nieuwe speakers .. ga van Kef r3 Meta met 2 subs naar Klipsch Forte IV …
En ja de SPL en midbass die ik had met de Tannoy XT8F is niet te vergelijken en mag je ook niet verwachten wat uit deze standmount speaker komt. Maar de R3 + Sub komt aardig in de buurt.
Na heel wat geluisterd te hebben in de range tot 10K per set kon ik maar geen speaker vinden die me echt kon bekoren. Ja ze klonken allemaal open en gedetailleerd waarbij de ene wat meer van het ene had en een andere weer wat meer van het andere.... Diegene die nog het meest in de buurt kwamen waren de Vienna Accoustic Baby Beethoven en de Fyne Audio F502SP.
Totdat ik tegen de mannen van de verkoop zei.... hee ik zag de klipsch Forte IV staan kun je die ff aan sluiten. En bij het eerste nummer wist ik het... dit is mijn sound zo levendig zo open en zoveel detail , en belangrijk kippenvel met de grote K. Hoe de stem van Eva Casidy binnen rolde in de kamer echt zo fraai. Maar ook blues en Prog rock klinken erg lekker.
Ik moet alleen nog even wachten tot ze binnen zijn, als het goed is ergens deze maand.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn reis naar muzikale hoogten :-) :-)
MuziekLiefhebbert
Vóór het vervangen:
/f/image/SQ6iN1CevChiX5j9A5leGYu6.png?f=fotoalbum_large)
Na het vervangen:
/f/image/3hrLHQr05IIuZfMefKyTy0LV.png?f=fotoalbum_large)
ik moet nog met de stroboscoop kijken of de draaitafel nu echt te langzaam draait.
[Edit]ja dus
Verder heb ik vandaag een leuke verzamelaar uit 1966 van het alom bekende Reader's Digest binnen gekregen.
Beetje nostalgisch, mijn grootouders hadden een aantal LP's hiervan, die mijn ouders van hun geërfd hebben, en ik weer van hun. Aangezien mijn vriendin en ik het gezellige muziek vinden heb ik op Discogs de complete box gekocht. LP's in mint conditie, volgens de advertentie. Geloof ik wel, geen stofje of vingerafdruk te zien toen ik ze uit de hoes haalde. En geen tikje of kraakje uit de speakers (uiteraard hebben ze wel een paar rondjes in de platenwasser gemaakt).
:strip_exif()/f/image/rBV9asd1ahr5vThZo7tbzmmx.jpg?f=fotoalbum_large)
MuziekLiefhebbert
1 augustus twee albums besteld van Caravan Palace, maand later krijg ik een berichtje dat ze er net achter kwamen dat hun gewoonlijke verzender ermee gestopt was, dus het ging nog eventjes duren.
Twee weken later eindelijk de albums binnen, maar helaas ontbrak een Lp bij 1 van de albums. Berichtje op bandcamp gestuurd, maar ondanks dat hetzelfde profiel (de uitgever) een dag later meerdere nieuwe muziek online had gezet bleef een reactie uit. (bij de eerste keer heb ik ook nooit een reactie ontvangen dus ik gok dat het bandcamp systeem niet zo goed werkt)
Uiteindelijk maar de website van de uitgever opgezocht en ze een mailtje gestuurd: Letterlijk binnen 5 minuten reactie van de eigenaar met z'n excuses, en ik krijg een nieuw album opgestuurd.
Dus gelukkig deze keer (hopelijk) een beter einde
Dat, maar zit het elkaar echt in de weg en heeft het de negatieve effecten die ik op de site zie van de door jou toegestuurde link? Op de top plaat zitten de bouten aan vast geschroefd van de voetjes... Het subframe zit daar los van, dat zie ik in het filmpje... Die beweegt onafhankelijk van de geveerde pootjes en veert dus niet mee met de voeten of andersom...coinman63 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:18:
Daar heb ik ernstige twijfels over. Twee verende systemen kunnen door verschillende resonantiefrequenties elkaar in de weg gaan zitten.
https://www.acs.psu.edu/d...e%20resonance%20frequency.
Die van de voeten via de bout, die van het subchassis op de bodemplaat. Kortom, de bovenkant van de veer in de voet beweegt mee met de bodemplaat, en de onderkant van de veer in het subchassis beweegt mee met de bodemplaat. Dus die zullen inderdaad met elkaar interfereren en het punt is dat het gedrag dan moeilijker te voorspellen is. Uiteraard kan je het proberen maar ik zou het vervolgens dan wel heel goed willen testen.
Ik denk alleen dat er geen veren in de voeten van de SL-1200 zitten. Volgens mij is het een dikke plak rubber waar de bouten in gemonteerd zitten, dat dus vooral een dempende werking heeft. Dus vermoedelijk loopt het wel los. Maar je zou het kunnen testen met een geluidsopnames met beide typen voeten waarbij je opzettelijk enkele trillingen introducteert: denk aan footfall, getik op de ondergrond en luide muziek met veel bass. De spectra van de 2 opnames vertellen je dan iets.
@Rens1967 Welke app gebruik jij? Ik wil dat ook eens vergelijken. Ik heb nu alles vervangen en afgeregeld, maar ik heb toch het gevoel dat het geluid af en toe wat zingt of vals is. Niet bij elke plaat goed te horen, in ieder geval nog niet tevreden, dat moet nog beter.Rens1967 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:50:
ik moet nog met de stroboscoop kijken of de draaitafel nu echt te langzaam draait.
[Edit]ja dus
Verder lees ik veel over de kwaliteit van LP's en hoe dicht ze bij de master liggen etc. Wie weet wat nou een echt goed opgenomen album is, wat je nieuw kunt kopen, waarbij je het maximale uit je set naar voren zou moeten 'kunnen' halen. Ik heb iets nodig ter referentie. Mijn collectie albums en singles is oud en ik heb geen goed zicht op de exemplarische kwaliteit. Dus wat zou een ieder aanbevelen?
In mijn digitale wereld gebruik ik altijd steevast het nummer You And Your Friend van Dire Straits als referentie vanwege zijn buitencategorie opname. Een paar albums op vinyl zouden op die manier ook zeer helpend zijn.
https://shop.rammstein.de...s-vinyl-box-33-x-7es.html
Van de ene kant jammer dat het alleen maar kleine gaten zijn.
Maar eens kijken hoe de prijs valt...
Ja, was anders wel leuk jukebox materiaal geweestRob-T6 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 15:11:
ik weet mijn verjaardagscadeautje![]()
https://shop.rammstein.de...s-vinyl-box-33-x-7es.html
Van de ene kant jammer dat het alleen maar kleine gaten zijn.![]()
Maar eens kijken hoe de prijs valt...
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Je nieuwe snaar is dunner dan de oude. Dus loopt ie nu langzamer.Rens1967 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:50:
Ik heb vandaag de snaar van de Denon vervangen door een nieuwe van Thakker. Ervoor en erna heb ik een snelheidsmeting gedaan met mijn telefoon.
Vóór het vervangen:
[Afbeelding]
Na het vervangen:
[Afbeelding]
[Edit]ja dus
Ik zou eerder hooguit verwachten dat een dikkere snaar iets langzamer zou lopen. Aangenomen dat de binnendiameter van de snaar gelijk blijft, that is.nineball schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:41:
[...]
Je nieuwe snaar is dunner dan de oude. Dus loopt ie nu langzamer.
De oude snaar is uitgerekt, de nieuwe niet. Lijkt mij dat de oude dan wat dunner is, omdat dezelfde hoeveelheid materiaal over een grotere lengte verdeeld is?nineball schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 19:41:
[...]
Je nieuwe snaar is dunner dan de oude. Dus loopt ie nu langzamer.
Rechts de nieuwe, links de oude (sorry voor de onscherpte, zag dat nu pas)
:strip_exif()/f/image/Z2PljrjxZP1SVlICuv6Ql9sx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook mijn twijfels. Je kunt je afvragen waarom dubbele vering bij platenspelers niet voorkomt. Ik ben het tenminste nog niet tegengekomen. Er zal wel een reden voor zijn .....rcor schreef op donderdag 18 september 2025 @ 07:16:
Wat een genot dat direct drive... Geen snaren gedoe en werkt altijd! Hoewel ik zeer blij ben met m'n Thorens TD-318, moet je wel regelmatig snaren vervangen als je regelmatig plaatjes draait... Nu staat die Thorens op een plek waar ik wat minder plaatjes draai, dus dat scheelt... Anders zou ik jaarlijks de snaar moeten vervangen...![]()
[Afbeelding]
Zit de nieuwe snaar voor je gevoel behoorlijk strak, of zat de oude juist erg los?Rens1967 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 20:41:
[...]
De oude snaar is uitgerekt, de nieuwe niet. Lijkt mij dat de oude dan wat dunner is, omdat dezelfde hoeveelheid materiaal over een grotere lengte verdeeld is?
Rechts de nieuwe, links de oude (sorry voor de onscherpte, zag dat nu pas)
[Afbeelding]
-edit- ik vind het verschil tussen oud en nieuw erg groot, lijkt me stug dat de oude zover is uitgerekt.
[ Voor 7% gewijzigd door nineball op 20-09-2025 08:55 ]
De oude zat erg los. Een paar dagen geleden heeft JimmyNL ook de snaar vervangen, en daar was ook zo'n groot verschil te zien. JimmyNL in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"nineball schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 08:53:
[...]
Zit de nieuwe snaar voor je gevoel behoorlijk strak, of zat de oude juist erg los?
-edit- ik vind het verschil tussen oud en nieuw erg groot, lijkt me stug dat de oude zover is uitgerekt.
Denon gebruikt voor de DP-300F een platte aandrijfsnaar (prt 9410008800). De service manual noemt geen exacte maten (lengte, breedte, dikte), alleen aanwijzingen voor montage en controle. Online wordt vaak de Flat Drive Belt FBM23.6 aangeboden als vervanging voor de DP-300F met de volgende specs;
Binnenomtrek: ca. 23,6 inch ≈ 60 cm
Breedte: ca. 5,2 mm
Dikte: ca. 0,6 mm
Thakker verkoopt een snaar specifiek als compatibel met de DP-300F. Dat doet mij vermoeden dat de afmetingen overeenkomen met de originele snaar. Verschillen in elasticiteit en materiaal kunnen er wel voor zorgen dat vervangende snaren iets anders aanvoelen (opstartgedrag, stabiliteit, levensduur).
De Thakker snaar lijkt mij een geschikte vervanging en wordt expliciet als passend voor de DP-300F verkocht. Of hij 100% identiek is aan de originele fabriekssnaar is niet zeker, maar de specificaties van de veelgenoemde FBM23.6 lijken sterk overeen te komen. Ik heb Denon support inmiddels gevraagd of zij de exacte officiële maten van de originele snaar kunnen bevestigen. Zodra ik reactie heb zal ik het hier zeker delen.
Ik heb een tijd geleden een snaar vervangen, daar was het verschil op het oog ook vergelijkbaar.Rens1967 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 21:50:
[...]
De oude zat erg los. Een paar dagen geleden heeft JimmyNL ook de snaar vervangen, en daar was ook zo'n groot verschil te zien. JimmyNL in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
https://chrissalzman.com/...speed-on-a-denon-dp-300f/
We zien:
- Träcksäck - Op het hart gedragen:
Ja, als echte Limburger en liefhebber van Rowwen Hèze volg ik ook de bandleden actief in hun neven activiteiten... Dus Jack Poels zijn eigen werk, zijn Neven Project en uiteraard Herberg De Troost zitten in mijn collectie... Maar ook Tren van Enckevort heeft een neven activiteit met TräckSäck en ook hun volg ik hierdoor en de twee albums van ze heb ik inmiddels (de een op CD wegens niet kunnen aankomen op vinyl en nu deze op vinyl)... Zojuist op de speler gehad en echt een leuk album Aanrader! Maar ik had ook niet anders verwacht, aangezien ik TräckSäck een paar jaar terug live op Bospop heb mogen horen spelen...
- Beth Hart & Joe Bonamassa - Seesaw:
Zet deze twee artiesten samen op het podium en je krijgt vuurwerk... Dit was al bij het album Black Coffee en ook bij dit album zeker aan de orde... Als je Bluesrock kunt waarderen mag deze niet missen in je collectie!
- Normaal - Hok & Swing / Normaal - Ik Kom Altied Weer Terug:
Normaal brengt alles opnieuw uit op vinyl en ik verzamel alles wat ik nog niet heb...Oorspronkelijke persingen blijven in mijn collectie, tenzij er op de nieuwe uitgave nieuwe nummers staan die op de oorspronkelijke persing niet aanwezig zijn... Zit zelf nu te luisteren naar Hok & Swing (want die had ik nog niet op CD eerder gekocht) en echt een leuk album!
- Wham!:
Ja, je loopt kringloop winkel 2Switch binnen in Venray en je ziet ineens een fatsoenlijk album in de schappen liggen... Geen Duitse schlager of Nana Mouskouri... Nee, gewoons Wham! aantreffen... Dit bleek een mooie verzamelaar te zijn met hun bekende hits en dus was die zo van mij... Voor 5 hele euro's kon ik 'm niet laten liggen...
- Top 40 Rock Classics:
Bij diezelfde kringloop winkel trof ik ook een verzamelaar aan vol met goede rock muziek er op... Van Meatloaf tot Black Sabbath niets mist... Deze was wat goedkoper en volgde de normale LP prijzen van 2Switch, dus de pret werd alleen maar mooier... Voor de tracklist: https://www.discogs.com/r...ious-Top-40-Rock-Classics
Het snoer ontbrak dus een nieuw netsnoer gemonteerd en proberen...geen beweging!
Alles lijkt te werken maar het motertje draait niet maar bromt wel na inschakeling. De spanningsregelaar verzet van 220 volt naar 110 volt en jawel, na enige aarzeling (na -tig jaar stilstand) kwam hij in beweging maar loopt veel te snel. Terug naar 220 volt: niets meer.
Wat kan het probleem zijn?
Er zijn heel veel vinyl albums die je hiervoor kan gebruiken waaronder die van de Dire Straits zeker als je die koopt op het Mobile Fidelity Label, maar de albums van Dire Straits klinken op hun "normale" uitgaven al fraai.JimmyNL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:33:
[...]
In mijn digitale wereld gebruik ik altijd steevast het nummer You And Your Friend van Dire Straits als referentie vanwege zijn buitencategorie opname. Een paar albums op vinyl zouden op die manier ook zeer helpend zijn.
Ook op labels als Verve, Analogue Productions etc zijn er zeer fraaie uitgaven uitgebracht, die bijna allemaal erg goed klinken en zo'n beetje in elk Genre..
Label Rhinoheeft ook een paar hele goede uitgaven gemaak van oa Black Sabbath als dat meer je voorkeur heeft.
Voor een indicatie kan je hier kijken:
https://www.northendhaarlem.nl/c-960966/high-quality-vinyl/
https://www.cdvinyl4u.nl/
Schrik alleen niet van de prijzen
[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 26-09-2025 12:34 ]
MuziekLiefhebbert
MuziekLiefhebbert
Betwijfel ik, ooit bij het tijdschrift "Guitar Player" (ergens in de jaren '80 een single gekregen van een bijna fotofilm-achtige dikte - die moest ook op een andere singel want anders was ie niet plat genoeg of ging krullen voor de naald uit.rcor schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:15:
Voor de liefhebbers: Flexidisc platen/ singles bij Vwestlife:
[YouTube: The thinnest vinyl record ever made]
Ding natuurlijk niet meer in bezit, was te leuk en een mislukte take van little wing oid door Derek and The Dominos ...
edit: die single was wel enkelzijdig.
edit 2: en natuurlijk niet van Vinyl maar van een soort film.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 26-09-2025 18:48 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Was het vergeten maar die fabriek draait voor een groot deel op stoom, al merk je daar binnen weinig van. Fascinerend om te zien hoe ze direct in koper kunnen snijden vanaf de DAW. Je ziet er ook een toonarm met naald op meedraaien, zo kunnen ze live schakelen tussen bron en de snee om te kijken en luisteren of het geluid goed is.
:strip_exif()/f/image/X0un3GaLNRGcRRPSlt9h5MrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het meeste snijden ze op kunststof (meer volume en meer bas, maar moet eerst verzliverdwoorden voordat ze er nikkel op kunnen galvaniseren)
:strip_exif()/f/image/FPwDVqLAo1npSm1gk5cqcf5T.jpg?f=fotoalbum_large)
En er gaat natuurlijk ook wel eens iets mis, een bak met matrijzen voor de persen
:strip_exif()/f/image/YuENBwMtbqrAqRdku924lcgj.jpg?f=fotoalbum_large)
Cool!franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
Iets anders, vandaag een rondleiding gehad bij Record Industry in Haarlem.
Stoom wordt idd gebruikt om de persen te verwarmen.
Ik zou er zelf ook graag een keer een kijkje willen nemen.
"man is not truly one, but truly two,"
Foo Fighters - Here we are
Prodigy - In the fat of the land
King Crimson - Red
King Crimson - Discipline
Linkin' Park - Hybrid Theory
*Wardruna - Birna
* Noorse artiest die 'noorse folk' muziek speelt op authentieke wijze, zoals ik het omschrijf. Op YT staat een optreden met Aurora en het Oslo fagottkor met Helvegen wat uitgezonden is geweest op de NRK, de noorse omroep.
En dat doen ze met een, hoe kan het ook andersfranssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 18:35:
Je ziet er ook een toonarm met naald op meedraaien, zo kunnen ze live schakelen tussen bron en de snee om te kijken en luisteren of het geluid goed is.
Mooie plaatjes!
Ja ik ben helaas vergeten om te vragen hoe lang zo een element meegaat. Koper is toch wel best hard.Cap schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
[...]
En dat doen ze met een, hoe kan het ook anders, Audio Technica element. Zo te zien een VM740ML.
Mooie plaatjes!
Ik heb ze ook wel eens een ander element zien gebruiken.Cap schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:09:
[...]
En dat doen ze met een, hoe kan het ook anders, Audio Technica element. Zo te zien een VM740ML.
Hier bij MOV:
YouTube: Vinyl DMM 1080p
Lijkt me iets van een Stanton.
(is al wel een 10 jaar oude video).
Bij GZ heb ik ze Shure M44 en AT3600L zien gebruiken ter evaluatie...verschil moet er wezen
(al kan ik me de keuze wel voorstellen, de meeste mensen gebruiken deze elementen, dus wil een producer ook dat ze op die apparatuur goed klinkt)
[ Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 26-09-2025 21:52 ]
:strip_exif()/f/image/kGMfwpimOFS1dYX78dLqFKJA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tof om te zien dat ze een Audio Technica VM740ML element gebruiken. Al jaren heel veel plezier van. Klinkt zo goed!
Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED
Albums die echt heel goed zijn opgenomen (en niet per se van de dure audiofiele labels hoeven te komen, maar ook in de 2ehands bakken te vinden zijn) ... dan denk ik aan bijv The Nightfly van Donald Fagen. Of aan Diamond Life van Sade...van die platen wil je dan wel een OG hebben uit het release jaar (UK, EU of NL, maakt niet zo veel uit). Of een OG van Tracy Chapman of The Seeds of Love van Tears for Fears.JimmyNL schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:33:
Dat vroeg ik mij ook al direct af... Idd koper is erg hard... Kan me wel voorstellen dat sommige fabrieken een ander goedkoper element gebruiken... Niet alleen omdat de meeste mensen een goedkoper element hebben, maar ook om de kosten te drukken... Als zo'n naald snel zou slijten door de koper is het wel een dure om te vervangen bij de AT-VM740ML... Zo'n AT3600(L) daarin tegen kost geen drol...franssie schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 20:21:
[...]
Ja ik ben helaas vergeten om te vragen hoe lang zo een element meegaat. Koper is toch wel best hard.
Eén ding is zeker: ze zullen meerdere naalden op voorraad hebben liggen... Immers is het duurder als de productie plat komt te liggen...
@mr_petit dat element is zo te zien een Stanton 680 II in combinatie met een (gemodificeerde) SME 3009 arm.
Bijzonder op zich, die combi met de 3009. De 680 II is een DJ element is met naalden die een aanbevolen naalddruk van 3 tot 5 gram hebben. Mogelijk is er een 680EE / EEE naald op gezet die dan juist weer een hele lage aanbevolen naalddruk heeft. Moeilijk te beoordelen je hebt zoveel Stanton 680 varianten...
Groot fan van Steven Wilson zijn solowerk. In mei nog naar zijn concert geweestoldsmelly schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 17:47:
@derKaiser29 heee een mede PT fan .. ook fan van Steven Wilson andere projecten ?
Platen knappen er goed van op!
:strip_exif()/f/image/cVylfGOV0CO8RfiCphqhH8Lp.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik hem nu zelfs voor mijn cd’s en het stereo beeld wordt veel breder en de stiltes veel donkerder en dieper.
:strip_exif()/f/image/EVx2lMGDGemMhRaDHfB2gpKs.jpg?f=fotoalbum_large)
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Mijn vader draaide deze plaat vroeger veel. Met name 'Moonlight Shadow' en 'Shadow On The Wall' waren favoriet in mijn jeugd. Blij dat ze weer door de kamer schallen.
:strip_exif()/f/image/46ZnUcNg5GsmjmsU7Da6EfNg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/31814hqavVzAWY8XisWxhqQT.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
[ Voor 4% gewijzigd door JimmyNL op 28-09-2025 10:47 ]
Mijn dochter van 15 en ik gaan samen er naartoe. Eerste platen beurs voor ons beide.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
https://www.walvisproduct...zwart-kunststof-lp-frame/JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:47:
@..Christiaan.. wat is dat voor een leuk lijstje?
Meebesteld bij partijtje platenhoezen. Geeft m'n lphoekje een mooi aanzicht.
:strip_exif()/f/image/xhg0Wc4TDZ0KAtWEwYFNvrZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Zulke grote platenbeurzen trekken mij niet echt. Denk dat er wel genoeg liefhebbers zijn die op zoek naar die ene uitvoering die lastig te verkrijgen is. Ik ga liever voor de winkels.Yamy_Daffy schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:30:
Gaan er nog mensen van hier naar de platen beurs volgende week zaterdag in de Ahoy?
:strip_exif()/f/image/nKeOHDEVdMmp8FUhAMs3u5g4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het Hooverphonic album is een mooie aanwinst voor wat elektro / triphop, zeer heldere opname. Maar toen liep ik tegen een compilatie van Lost Highway. Kon ik niet laten liggen, nu zowel Badalementi als Lynch zijn overleden een mooi verzamelwerk. Heel blij mee.
Vervolgens liep ik ook nog tegen een mooie uitgave van Beth Hart aan (en daarachter lag de klassieker van Portishead, dus ja, die moest ook mee dan voelde de tiphop van Hooverphonic zich niet zo alleen in de tas);
:strip_exif()/f/image/RHqMpNW4MXB1BulQliuR6RJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IK5PY5e7z0HLZhnW6RP3NWJF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JKnyQdGW7mXFkZMpkGn5iTu7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hkDtqEVLmp4u1kMoVETZxzsN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fNDxEQG6zuD1hGU3jJT2FJNB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQmLHPjT4tgIIjbjiPbYObNd.jpg?f=fotoalbum_large)
Het was een mooie dag, maar wat word je daar hebberig van hahaha!
:strip_exif()/f/image/jaANmrFtn5916LMRRyoMvhkA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9YQaHnGpJTb1hv8uM7fgSkbV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YMlfQZiNvAwksP4GysKgAfdg.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat Haarlem voor mij wat ver weg is voor zo’n uitje, want het klinkt als een interessante open dag.
Of Ikea Gladsax lijsten met metalen rand en glas, regelmatig voor een leuke prijs aangeboden op b.v. MP.JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:47:
@..Christiaan.. wat is dat voor een leuk lijstje? Die wil ik ook wel. Sowieso opzoek naar leuke items om iets meer met mijn albumart te doen.
:strip_exif()/f/image/pEdIaYFAUjdlyYtA4hBBofWV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet dat MOV vroeger in de begindagen op 1 of andere manier een slechte naam kreeg, maar de MOV releases die ik heb klinken in mijn oren prima. Ook uitgaves met wat meer minuten per kant, dus meer dan 2-3 nummers wat nu vaak gebeurt (wat een behoorlijk limiterende factor kan zijn als er een minder goede engineer aan het werk is)Duclaasie schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:24:
Music on Vinyl is nu juist een label waar ik met een grote boog omheen loop 🤐.
Het zal ongetwijfeld geen mofi of sheffield kwaliteit zijn, maar dat is dan ook specifiek een audiofiele labels met dito prijs (en beperkt aanbod).
Heb jij een MOV release die echt slecht klinkt?
Ik zou daar graag een sample van willen horen en dan vergelijken met de studio flac om te horen wat er dan ook echt slecht klinkt.
Ik zou ook eigenlijk eens een keer een goed ABX vergelijk met een paar van mijn platen moeten maken.
Ik ben wel benieuwd waarom je er dan omheen loopt? Van wat ik tot nu toe gehoord heb ben ik zéér enthousiast en zijn het van alle platen die ik heb geluisterd en bezit tot nog toe by far de mooiste. Het verhaal en ook hoe het procedé gaat vond ik ik heel transparant en vertrouwd overkomen. Het enige waar ik een vraag bij had is dat ze soms ook digitale masters gebruiken en wat de winst dan zou zijn als je dat weer omzet naar analoog.Duclaasie schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:24:
Music on Vinyl is nu juist een label waar ik met een grote boog omheen loop 🤐.
Jammer dat Haarlem voor mij wat ver weg is voor zo’n uitje, want het klinkt als een interessante open dag.
Als het albums zijn van ca. na '84, dan kan je bijna op je vingers wel natellen dat ze origineel in de studio digitaal zijn opgenomen of gemixed (dus wat vroeger als ADD of DDD werd aangeduid met de SPARS code, alleen AAD heeft een analoge master). Digitaal is dan sowieso the way to go.JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:59:
[...]
Het enige waar ik een vraag bij had is dat ze soms ook digitale masters gebruiken en wat de winst dan zou zijn als je dat weer omzet naar analoog.
Maar ook als het een origineel (dus in de studio) analoge opname is: je krijgt nooit (maar dan ook echt NOOIT!) de originele master ter beschikking. Die ligt veilig in een kluis waar niemand aankomt, laat staan dat die opgestuurd wordt. Kan je je voorstellen wat 'de' master van van st. peppers of thriller waard is?
Je krijgt geeneens een kopie van die master, die gaan ze echt niet voor elke re-issue uit de kluis halen en op een recorder leggen. Zeker niet als het dus een populair topalbum is zoals bovengenoemde. (bij een minder populaire release is dat wellicht anders)
Je krijgt dus een kopie van een kopie.
Dat kan je echt veel beter digitaal doen dan analoog.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 14:39 ]
Bij analoge weergave speelt je eigen apparatuur natuurlijk ook een rol.JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:57:
Het Hooverphonic album heb ik aansluitend ook via lossless geluisterd en wat mij opviel is dat de digitale optie voller klinkt, meer bas en forser in hoe het in één keer gepresenteerd wordt.
Nu heb ik dat specifieke hooverphonic album niet, maar wel een paar andere Hooverphonic albums van MOV, dus wellicht maak ik ook nog een keer een abx test.
Al is het hier natuurlijk niet echt de vraagstelling; dit ging (als ik @Duclaasie 's opmerking even letterlijk neem) niet om een vergelijk tussen plaat en origineel digitaal, maar tussen verschillende pressings van labels.
Maar daar heb ik geen voorbeelden van volgens mij. Dan moet je dus het album 2x hebben elk met een andere uitgave...
Maar dan moet je natuurlijk ook nog maar de keuze hebben:
Dat hooverphonic album bestaat alleen op een MOV release en de originele uit '96/'97...
Die laatste kan je natuurlijk alleen maar gebruikt krijgen, en ik vraag me af of die beter gaat klinken.
En het is natuurlijk best een lastige plaat: kant b is bijna 25 minuten.
En om nou muziek niet te kopen omdat de opname niet helemaal 100% is vergeleken met een mofi uitgave die niet bestaat..dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn.
MOV had natuurlijk kunnen kiezen om er net als mofi een dubbelaar van te maken met wat audiofiele bla bla en er €90 voor vragen (volgens mij gangbare prijs voor een mofi dubbelaar), maar is dat de juiste manier? Dat zal per persoon verschillen. Deze MOV release kost €24 (goedkoopste prijs die ik zo 123 tegenkwam)
[ Voor 56% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 15:24 ]
"Signify" vind ik ook één van de mindere maar hij was ooit op Amazon Duitsland maar 12 euro dus toch maar gekocht. "The Raven" en "Insurgentes" ook ooit voor 15 euro gekocht op amazon. Hier in de platenwinkel zie ik ze nooit onder de 45 euro.derKaiser29 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 13:05:
[Afbeelding]
Mijn laatste aanwinst. Niet mijn favoriete PT plaat, maar kon m toch niet laten liggen.
"Lightbulb Sun" (de 2008 versie met bonus nummers) vind ik overigens één van de best klinkende albums die ik heb.
[ Voor 7% gewijzigd door D_V op 28-09-2025 15:28 ]
Ik heb m'n lijsten allemaal bij kringloopwinkels bij elkaar gesprokkeld, zijn allemaal dezelfde zware aluminium lijsten die ooit als relatiegeschenk werden gemaakt voor Randstad uitzendbureau. LP's passen er precies in en ik vind het persoonlijk wel mooi dat er nog een passepartout (witte omlijsting) omheen zit. Heb er een stuk of 15 en ik kom ze nu nooit meer tegen bij kringlopen dus ik vermoed dat ik ze allemaal heb.JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:47:
Sowieso opzoek naar leuke items om iets meer met mijn albumart te doen.

"Journeys to Glory" van Spandau Ballet klinkt heel slecht.mr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:41:
[...]
Ik zou daar graag een sample van willen horen en dan vergelijken met de studio flac om te horen wat er dan ook echt slecht klinkt.
https://www.discogs.com/r...-Ballet-Journeys-To-Glory
En de release van "The runaway found" van The Veils
https://www.discogs.com/r...e-Veils-The-Runaway-Found
Heb je die zelf of ga je af op discogs reviews?D_V schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:46:
[...]
"Journeys to Glory" van Spandau Ballet klinkt heel slecht.
https://www.discogs.com/r...-Ballet-Journeys-To-Glory
En de release van "The runaway found" van The Veils
https://www.discogs.com/r...e-Veils-The-Runaway-Found
Indien zelf zou ik graag een sample willen horen als dat mogelijk is.
In geval van die laatste: daar bestaat geen andere release van, de MOV versie is dus de enige op LP.
In discogs staat hij als 'reissue' maar letterlijk gezien is dat dus niet correct.
Let wel dat MOV echt een gigantisch label is in vinyluitgaves (4500 releases in discogs, maar dat zijn dus ook verschillende kleuren, dus natuurlijk minder unieke pressings), dus uiteindelijk zullen er ook wel een paar slechte tussen zitten. Een ander 'groot label' als back to black heeft maar 1200 releases, dus ca 4x zo klein. Een label als mfsl is natuurlijk nog veel kleiner en bestaat al heel lang, dus een deel van die releases is ook uit de jaren 80 etc. Als je kijkt vanaf 2007 (zo lang bestaat MOV), dan zijn er nog geen 300 mfsl uitgaves.
[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 17:05 ]
Ik heb de volgende albums van MOVmr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:41:
[...]
Ik weet dat MOV vroeger in de begindagen op 1 of andere manier een slechte naam kreeg, maar de MOV releases die ik heb klinken in mijn oren prima. Ook uitgaves met wat meer minuten per kant, dus meer dan 2-3 nummers wat nu vaak gebeurt (wat een behoorlijk limiterende factor kan zijn als er een minder goede engineer aan het werk is)
Het zal ongetwijfeld geen mofi of sheffield kwaliteit zijn, maar dat is dan ook specifiek een audiofiele labels met dito prijs (en beperkt aanbod).
Ik zou ook eigenlijk eens een keer een goed ABX vergelijk met een paar van mijn platen moeten maken.
Beth Hart - Screaming for my Supper. Niet om aan te horen
Eddie Vedder - Into the Wild. Deze is op zich niet heel verkeerd
De Dijk - 40 Jaar. Vooral LP 1 is echt verschrikkelijk, finaal platgeslagen weergave
Wolfmother - Wolfmother. Matig
“Even” opnemen voor een vergelijk is in mijn setup niet makkelijk. Misschien dat ik er eens naar kijk als het heel slecht weer is en ik echt niets beters te doen heb. Mijn oren zeggen echter genoeg, meer bewijs heb ik niet nodig
Hoeveel vergelijkingsmateriaal heb je en hoe goed kan je set het weergeven?JimmyNL schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:59:
[...]
Ik ben wel benieuwd waarom je er dan omheen loopt? Van wat ik tot nu toe gehoord heb ben ik zéér enthousiast en zijn het van alle platen die ik heb geluisterd en bezit tot nog toe by far de mooiste. Het verhaal en ook hoe het procedé gaat vond ik ik heel transparant en vertrouwd overkomen. Het enige waar ik een vraag bij had is dat ze soms ook digitale masters gebruiken en wat de winst dan zou zijn als je dat weer omzet naar analoog.
You don't need eyes to see, you need vision
Daar ben ik wel benieuwd naar. Bewerking naar loudness etc om een goed (blind) vergelijk met de originele FLAC te maken kan ik zelf welYalopa schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:36:
Ik heb dat specifieke hoverphonic gekocht toen het net uitkwam. Ik wil eventueel wel eens een opname maken en delen.
Het ene nummer is "one two three" van het album "the night before"
Ik heb dit nummer gekozen omdat het het laatste nummer op een kant is èn het een redelijk luid nummer is, dus in principe het lastigst te snijden en waaraan dus de meeste concessies gedaan moeten worden vanuit technisch oogpunt:
sample 1:
https://audio.home.xs4all...20two%20three15lufs1.flac
sample 2:
https://audio.home.xs4all...20two%20three15lufs2.flac
Het 2e nummer is "50 Watt" van het album "The President of the LSD Golf Club"
2e nummer op een kant. Gekozen als meer representatief nummer, maar van een ander album:
Sample 1:
https://audio.home.xs4all...-%2050%20Watt15lufs1.flac
Sample2:
https://audio.home.xs4all...-%2050%20Watt15lufs2.flac
Ik heb de samples laten infaden om klikjes etc iets te maskeren in het begin.
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en of jullie makkelijk/duidelijk de cd danwel LP eruit pikken.
Gek genoeg vind ik zelf dat de samples van "one two three" veel dichter bij elkaar liggen dan bij het nummer "50 Watt" terwijl je dat op technische grond niet zou verwachten.
Tevens vind ik het grootste verschil (bij 50 watt) niet een fenomeen dat specifiek bij vinylweergave hoort maar een ander aspect. Ik ben benieuwd of jullie met datzelfde aspect komen.
Beide zijn enkele LP's, en ook vrij lang. Dus vergelijkbaar met dat hooverphonicalbum van @JimmyNL
Over het algemeen vind ik niet dat dit matige danwel onhoorbare opnames zijn, maar da's natuurlijk een mening.
You don't need eyes to see, you need vision
Maar dat is wel typisch een subjectieve uitspraak als je zelf nog nooit echt een blind ABX vergelijk gemaakt hebt (anders had je die files wel)Duclaasie schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:23:
[...]
Mijn oren zeggen echter genoeg, meer bewijs heb ik niet nodig
[ Voor 78% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 20:22 ]
Ik heb daar helemaal geen plezier in om opnames te maken, dan besteed ik mijn tijd liever aan het bezoeken aan mede liefhebbers om daar gezamenlijk muziek te luisteren en van elkaar te leren. Computers zijn voor mij een noodzakelijk kwaad, daar heb ik gewoon geen plezier in. Dat heeft niets te maken met subjectiviteit of geen ABX willen doen.mr_petit schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:17:
[...]
Maar dat is wel typisch een subjectieve uitspraak als je zelf nog nooit echt een blind ABX vergelijk gemaakt hebt (anders had je die files wel)
Ik heb van bepaalde LP's zelf ook wel eens in mijn hoofd gehad dat ze heel slecht klonken, maar toen ik de CD ernaast legde, alles op gelijke LUFS stelde en het blind ging testen bleek dat toch nog wel mee te vallen.
Zeker als je niet in een file gaat skippen en specifieke kleine secties gaat herhalen, maar alleen A-B overschakelt (zoals je normaal muziek zou luisteren) dan verdwijnen verschillen vaak als sneeuw voor de zon.
Of je er plezier in hebt is een tweede, maar het kan je aankooppatroon wel een stuk verbeteren.
Het meeste kan je altijd nog van jezelf leren als je dingen op objectieve manieren gaat toetsen.
Ten minste: als het om geluidskwaliteit gaat en niet om gevoelsbevrediging (ik bedoel daar niets seksueels mee
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 28-09-2025 20:29 ]
Dat het per titel kan verschillen geloof ik direct dat lees ik over meerdere, ook bij andere labels die verder een uitstekende reputatie hebben. Een paar tegenvallers zijn op zichzelf nog geen bewijs dat een label structureel slecht is of vermeden moet worden. MOV heeft inmiddels honderden releases gedaan en veel daarvan worden juist geprezen om stille persingen en verzorgde kwaliteit.
Wat ik een beetje te losjes vind in je onderbouwing is dat je het nu verschuift naar mijn setup en referentie. Daarmee maak je er eigenlijk een discussie van of de luisteraar het wel ‘kan horen’, en dat was niet de vraag. Het ging mij er meer om, is jouw ervaring representatief genoeg om MOV als geheel af te schrijven?
Ik begrijp dat je geen zin hebt in van allerlei technisch gedoe, ik zou dat ook niet snel doen, maar nu dit zo loopt vind ik het wel interessant. Ben benieuwd naar de uitkomsten.
Daarentegen heb ik ook een paar albums van Hooverphonice (zoals Jackie Cain, LSD Golf Club) en die klinken perfect. Ook de albums van Guano Apes, Within Temptation, Gare du Nord en het album Red Clay van Freddie Hubbard klinken perfect.
Laat die van Ilse DeLange nu mijn eerste MoV plaat zijn, dat gaf zijn geen goede indruk hahaha. Maar goed, dat is enige plaat van ze die mij tegenvalt. De rest is vaak goed tot zeer goed. Al is een mastering niet alleen afhankelijk van de engineer, maar ook de toegeleverde bron materialen zijn van belang.
Alleen bij MoV weet jij eigenlijk bijna altijd dat het een Digital to Analog proces is waarbij Analoge taps zoals hierboven al vermeld amper worden gebruikt. Misschien bij wat Nederlandse release of eigen studio (Artone) sessies, maar houdt het ook wel bij op.