Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:28
Vinyl experts. Ik ben een beetje ten einde raad.
Een tijdje terug een post geplaatst waarin ik aangaf problemen te hebben met 'statisch' geluid op mijn platen.
Toen aangeraden gekregen om anti-statische hoezen te proberen. Deze aangeschaft en mooi alle LP's overgeplaatst. Dit heeft geholpen zolang ik de plaat fysiek niet aanraak en vanuit de hoes op de LP leg. Tenminste met betrekking tot de plaat een lading geven.

Maar helaas ben ik nog steeds niet af van het gekraak in de LP's. De ene lijkt erger dan de andere en ik kan het inmiddels echt niet meer plaatsen.

Alles zit aangesloten op de randaarde en op moment dat een plaat op de speler ligt en ik mijn arm in de buurt houd merk ik niet meer dat er iets geladen is. Is het de naald zelf? Is het de afstelling? Ik heb vanalles geprobeerd maar nu weet ik het echt niet meer.

Een filmpje zegt waarschijnlijk meer dan 1000 worden. Misschien dat iemand in omgeving Bemmel met expertise van zaken het probleem kan verhelpen in ruil voor een lekker biertje ofzo ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:43
pman63 schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:40:
Er zijn ook platen met een patroon waarmee je kan zien of die een beetje OK draait, en ook zat platenspelers waarbij de platter voorzien is van een patroon. Verder is het ook gewoon wel op het oor te doen, je merkt snel genoeg of het te snel of te langzaam draait als je het nummer kent.
Met de app RPM meet ik 34,5 rpm, maar ik weet natuurlijk niet hoe goed de sensoren in mijn mobiel zijn. Vandaar die bestelde stroboscoop inclusief patroonschijf ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Rens1967 schreef op maandag 1 september 2025 @ 13:19:
[...]

Met de app RPM meet ik 34,5 rpm, maar ik weet natuurlijk niet hoe goed de sensoren in mijn mobiel zijn. Vandaar die bestelde stroboscoop inclusief patroonschijf ;-)
Deze ga ik ook even volgen. @Rens1967 we belopen aardig hetzelfde pad heb ik het idee 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:51
LunaTempesta schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:55:[...]
Maar helaas ben ik nog steeds niet af van het gekraak in de LP's. De ene lijkt erger dan de andere en ik kan het inmiddels echt niet meer plaatsen.
Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk maar je zou kunnen overwegen de platen nat af te spelen.
Met nat afspelen heb je geen gekraak door statische elektriciteit en stofjes blijven aan de borstel hangen.

Ik gebruik al 60 jaar LencoClean (het bestaat nog steeds, wordt nu op de markt gebracht door Analogis: klik).
Als je de set eenmaal hebt en je raakt door de vloeistof heen kan je dat desnoods eenvoudig zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:18
Is er iemand hier die tips kan geven waar ik een platenspeler kan laten reviseren? Ik heb al een tijd een philips 777 in gebruik. Deze loopt de laatste tijd iets aan, en ik kan zelf niet vinden waarom. Daarnaast lijkt het me goed om hem een keer helemaal te laten nakijken en mogelijk ook een ander element te kiezen. Dit alles kan en wil ik niet zelf doen, dus ik zoek een betrouwbare, liefst enigszins betaalbare plek om het te laten doen. Ik woon zelf in het zuiden van het land, dus daar ergens in de buurt (of bijvoorbeeld Belgisch Limburg) zou het handigste zijn. Ik hoor graag of er tweakers zijn met tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

evil_lemon schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:45:
Is er iemand hier die tips kan geven waar ik een platenspeler kan laten reviseren? Ik heb al een tijd een philips 777 in gebruik. Deze loopt de laatste tijd iets aan, en ik kan zelf niet vinden waarom. Daarnaast lijkt het me goed om hem een keer helemaal te laten nakijken en mogelijk ook een ander element te kiezen. Dit alles kan en wil ik niet zelf doen, dus ik zoek een betrouwbare, liefst enigszins betaalbare plek om het te laten doen. Ik woon zelf in het zuiden van het land, dus daar ergens in de buurt (of bijvoorbeeld Belgisch Limburg) zou het handigste zijn. Ik hoor graag of er tweakers zijn met tips!
Definieer zuiden van het land? :)
In Budel zit Rick's Audio, in Best zit Vintro Media. Check anders ook even het vintage audio topic met de search, worden ook wat adressen genoemd. Meen dat er ok ergens een in Heerlen of Roermond zat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:06:
[...]
Meen dat er ok ergens een in Heerlen of Roermond zat.
Dat was audio service limburg.
Maar de eigenaar (Roger Poulussen) is helaas onlangs overleden.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
mr_petit schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:10:
[...]

Dat was audio service limburg.
Maar de eigenaar (Roger Poulussen) is helaas onlangs overleden.
Deze had ik inderdaad gevonden. Ik woon in Maastricht, maar kom regelmatig in venlo en op verschillende plekken in de regio Eindhoven. Dus het zuiden van het land was bewust een breed begrip!
@The Eagle thanks voor de tip over het audio topic en de twee opties, ik ga eens kijken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

GerkeP

Vragen mag altijd........

LunaTempesta schreef op maandag 1 september 2025 @ 12:55:
Vinyl experts. Ik ben een beetje ten einde raad.
Een tijdje terug een post geplaatst waarin ik aangaf problemen te hebben met 'statisch' geluid op mijn platen.
Toen aangeraden gekregen om anti-statische hoezen te proberen. Deze aangeschaft en mooi alle LP's overgeplaatst. Dit heeft geholpen zolang ik de plaat fysiek niet aanraak en vanuit de hoes op de LP leg. Tenminste met betrekking tot de plaat een lading geven.

Misschien wat vergezocht, maar wat is de luchtvochtigheid in de ruimte?
Onder de 30% levert bij mij thuis ook meer statische ladingen op, niet alleen de apparatuur, maar ook deurkrukken, vloer etc.
En waar staat de platenspeler op? Vilten voeten?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
manusz schreef op maandag 1 september 2025 @ 14:16:
[...]

Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk maar je zou kunnen overwegen de platen nat af te spelen.
Met nat afspelen heb je geen gekraak door statische elektriciteit en stofjes blijven aan de borstel hangen.

Ik gebruik al 60 jaar LencoClean (het bestaat nog steeds, wordt nu op de markt gebracht door Analogis: klik).
Als je de set eenmaal hebt en je raakt door de vloeistof heen kan je dat desnoods eenvoudig zelf maken.
Kan natuurlijk een oplossing zijn, alleen gaat mij dit iets te ver puur voor het plezier om een plaatje te draaien. Voor de geluidskwaliteit doe ik het niet direct. Dus het moet wel toegankelijk blijven om ff snel te doen.
GerkeP schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:22:
[...]

Misschien wat vergezocht, maar wat is de luchtvochtigheid in de ruimte?
Onder de 30% levert bij mij thuis ook meer statische ladingen op, niet alleen de apparatuur, maar ook deurkrukken, vloer etc.
En waar staat de platenspeler op? Vilten voeten?
Hier had ik eerder ook naar gezocht, maar dit zat netjes rond de 60% wat nodig is.
Ook de TV kast staat niet op viltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Laatst online: 22:29
Heb je de platen wel gewassen voor je ze in de nieuwe hoezen stak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Duclaasie schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:35:
Heb je de platen wel gewassen voor je ze in de nieuwe hoezen stak?
Het betreft nieuwe LP's dus nee, ik heb ze niet allemaal gewassen nadat ik van hoes wisselde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glarioo
  • Laatst online: 06-09 14:55
Ook nieuwe lp’s zijn statisch. Altijd even wassen en dan pas in een nieuw hoes steken.
Test een nieuwe lp maar met met een stukje papier, terwijl je de lp verticaal vasthoudt. Papier blijft er vrijwel zeker ’aanplakken’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
LunaTempesta schreef op maandag 1 september 2025 @ 19:21:
[...]

Het betreft nieuwe LP's dus nee, ik heb ze niet allemaal gewassen nadat ik van hoes wisselde.
Dan zou ik daar eens mee beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
De LPs zijn op een LP speler bij mijn ouders zonder dezelfde problemen afgespeeld. Daarbij heb ik er een tweedehandse tussen zitten welke ik wel grondig gewassen had, en ook hierbij heeft het niks uitgehaald. Verder heeft ook een schoonmaak setje met spray niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Wat voor speler is het? Soms wil aarden van het plateau lager wel eens helpen. Niet voor iedere speler wordt dat namelijk standaard gedaan. Daarnaast is het sowieso een goed idee om de aarding van de arm ook te controleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Laatst online: 22:34
Heb eindelijk de juiste scharnieren gevonden en binnen gekregen voor mijn Technics SL-D2 draaitafel.

In 1 van de scharnieren was het zwarte plastic gebarsten. Ik had ze al eerder is een keer gevonden maar ik vond de scharnieren best wel aan de prijs. En aangezien de kap het nog wel deed als je maar heel voorzichtig deed had ik het nog even uitgesteld.

Heb ze gevonden op eBay en had al gelezen dat je ze een beetje moest bewerken omdat het geklonken gedeelte eigenlijk net een halve mm te ver uitstak. Voorzichtig klapje met de hamer erop en binnen 20 seconden gefixt.

Kap gaat weer lekker goed open en dicht.

Heb meteen een setje voor de platen speler besteld voor mijn dochter haar SL-D2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdMVhvB7ZKdV5D-W8sslMpsRCW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TgOt91NSnakSu13BlelUmMy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gHqpth5fy_0rKWpsdxrp3ylxq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71RoCmNnX52OH8fDOq4zVJPx.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schuurman
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-09 20:28
De 777 heeft de neiging om door te zakken (de bodem) leg er maar eens iets onder waardoor de bodem weer omhoog komt. (Heb hem zelf ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@The Eagle noemde al een aantal adressen... Aanvullend hierop:
- MFB-Freaks van Thomas Baur te Lochem

Als je nu met Philips zou bellen wie je apparatuur van hun kan repareren geven ze je standaard zijn adres door... Hij leeft voor Philips apparatuur en hun uitvinding het cassettebandje welke hij via de bandjes fabriek veelvuldig maakt... ;)

Zelf woon ik in Limburg, maar ik ben al meerdere malen in Lochem geweest... Eerst voor mijn 22RH734 receiver van Philips die zo rot als kaaf was en dus direct gratis aan Thomas gegeven voor de onderdelen en ter plekke een 22RH720 vissenoog receiver gekocht die volledig gereviseerd werd...

Daarna nog een 22AF877 door hem laten opknappen (speler heb ik niet meer, staat bij de zoon van een collega op het werk wiens vader 'm overgenomen heeft als verjaardagscadeautje voor hem)... Reden: ik had voor een leuke prijs een 22GA209 gekocht die beter bij de vissenoog serie past en ja ook die is door MFB-freaks onderhanden genomen!

Telkens puik werk verricht en prima service ontvangen! :) Aanrader namens mij, maar dat geld ook voor Rick's audio te Budel (zie mijn berichten op het vintage audio topic er maar eens op na omtrent een Sony ES CD speler die ik daar afgelopen zomervakantie gekocht had)!

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evil_lemon
rcor schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 00:22:
[...]

@The Eagle noemde al een aantal adressen... Aanvullend hierop:
- MFB-Freaks van Thomas Baur te Lochem

Als je nu met Philips zou bellen wie je apparatuur van hun kan repareren geven ze je standaard zijn adres door... Hij leeft voor Philips apparatuur en hun uitvinding het cassettebandje welke hij via de bandjes fabriek veelvuldig maakt... ;)

Zelf woon ik in Limburg, maar ik ben al meerdere malen in Lochem geweest... Eerst voor mijn 22RH734 receiver van Philips die zo rot als kaaf was en dus direct gratis aan Thomas gegeven voor de onderdelen en ter plekke een 22RH720 vissenoog receiver gekocht die volledig gereviseerd werd...

Daarna nog een 22AF877 door hem laten opknappen (speler heb ik niet meer, staat bij de zoon van een collega op het werk wiens vader 'm overgenomen heeft als verjaardagscadeautje voor hem)... Reden: ik had voor een leuke prijs een 22GA209 gekocht die beter bij de vissenoog serie past en ja ook die is door MFB-freaks onderhanden genomen!

Telkens puik werk verricht en prima service ontvangen! :) Aanrader namens mij, maar dat geld ook voor Rick's audio te Budel (zie mijn berichten op het vintage audio topic er maar eens op na omtrent een Sony ES CD speler die ik daar afgelopen zomervakantie gekocht had)!
Thanks! Helaas is MFB freaks net wat te ver, maar Ricks audio klinkt als een goede optie :)

Ik heb net even een groot boek onder de platenspeler geschoven, maar dat helpt helaas niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je de kunststof bak demonteerd en voorzichtig verwarmd, dan krijg je hem mogelijk wel weer in model. Ik heb het zelf eens met een föhn gedaan, maar voorzichtig in de oven kan ook wel naar mijn idee. Is het alleen de vraag of iedereen in het huishouden de oven een goed idee vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@LunaTempesta Wat voor mat heb je er op liggen? Ik ben laatst geswitcht naa rkurk en dat maakt het veel statischer (onverwacht) :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
The Eagle schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:40:
@LunaTempesta Wat voor mat heb je er op liggen? Ik ben laatst geswitcht naa rkurk en dat maakt het veel statischer (onverwacht) :X
De standaard bijgeleverde (rubberen) mat.

Overigens nogmaals geprobeerd een plaat te wassen met een mild sopje. Heeft geen effect gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evil_lemon
Duclaasie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 14:38:
Als je de kunststof bak demonteerd en voorzichtig verwarmd, dan krijg je hem mogelijk wel weer in model. Ik heb het zelf eens met een föhn gedaan, maar voorzichtig in de oven kan ook wel naar mijn idee. Is het alleen de vraag of iedereen in het huishouden de oven een goed idee vind.
Ging het over mijn speler? Want volgens mij is een vervormde bak niet het probleem.

Anyway, ik heb even met Rick's audio gebeld, daar gaat ie binnenkort naartoe! Ze gaven aan dat bij de 777 soms de veren onder het plateau te ver doorzakken en vervangen moeten worden. Dat verklaart ook waarom hij bij hele dunne/lichte platen niet of veel minder aanloopt dan bij 180 grams platen. Dan wordt hij meteen helemaal gecheckt en gereviseerd, en gaat er een nieuwe naald op.

Bedankt voor het advies allemaal, ik zal jullie laten weten hoe het is gegaan (maar dat duurt nog even, ik denk dat ik pas weer over een paar weken daar in de buurt ben)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
LunaTempesta schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 15:00:
[...]

De standaard bijgeleverde (rubberen) mat.

Overigens nogmaals geprobeerd een plaat te wassen met een mild sopje. Heeft geen effect gehad.
Wat voor sopje? Als je gewoon met een sopje met bijvoorbeeld dreft in de weer gaat worden ze ook niet anti statisch en blijft er mogelijk residu achter. Ik hoop dat je een fatsoenlijke vloeistof voor platen wassen hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@evil_lemon nice. Heb je een indicatie van de prijs voor een dergelijke servicebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Duclaasie schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:43:
[...]

Wat voor sopje? Als je gewoon met een sopje met bijvoorbeeld dreft in de weer gaat worden ze ook niet anti statisch en blijft er mogelijk residu achter. Ik hoop dat je een fatsoenlijke vloeistof voor platen wassen hebt gebruikt.
Heb je een linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glarioo
De vloeistof: https://www.planetedisque...ner-1l-0789943821100.html
De reiniger: https://www.planetedisque...e-plus-4001520135001.html
En daarna spoelen met de Humminguru met twee a drie druppels ’HumminGuru The Small Bottle’ per liter water. Als ik het spoel met water alleen heb ik de indruk dat de lp terug wat statisch is geworden.
Het water: https://www.planetedisque...ter-1l-4002637201016.html

https://humminguru.com/pr...ic-vinyl-record-cleaner-2
https://humminguru.com/pr...ultrasonic-cleaning-agent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glarioo
Bovenstaande is voor oude, vuile (2dehands) lp’s. Bij nieuwe lp’s was ik enkel met de Hummingru.

[ Voor 5% gewijzigd door Glarioo op 02-09-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik gebruik zelf dit spul en dat bevalt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evil_lemon
The Eagle schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:01:
@evil_lemon nice. Heb je een indicatie van de prijs voor een dergelijke servicebeurt?
Nee, nog niet. Ik ga ervan uit dat dat ook ligt aan wat er allemaal moet gebeuren. Maar doordat die van mij aanloopt moet het sowieso, want het is ontzettend irritant. Zodra ik meer weet over de prijs zal ik dat hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44
Ik zou even naar wat recepten in dit topic (of favo suggestiemachine) op zoek gaan gebaseerd op bio-ethanol (3 a 4 euro per liter), gedestilleerd water (50ct per liter) en een middel als photoflo (dat is het duurste maar gaat ook het langste mee), dat is veel goedkoper dan die 15 euro per liter die ze voor die tonar oplossing durven vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
evil_lemon schreef op maandag 1 september 2025 @ 15:15:
[...]

Deze had ik inderdaad gevonden. Ik woon in Maastricht, maar kom regelmatig in venlo en op verschillende plekken in de regio Eindhoven. Dus het zuiden van het land was bewust een breed begrip!
@The Eagle thanks voor de tip over het audio topic en de twee opties, ik ga eens kijken :)
In Venlo zit ook een vintage audio winkel die dingen repareert... Geen idee of die ook platen spelers repareert... Maar vragen kan altijd... Ze hebben ook een Facebook pagina: https://www.facebook.com/...-Systems-100064403755093/

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@mr_petit Dat ik via jou moet horen dat Roger Poulussen overleden is onlangs, nou ja, onlangs... Op dit forum lees ik dat hij al begin dit jaar overleden is: https://www.high-endforum.nl/topic/17498-roger-overleden/

Hoe dan ook: een markant persoon met gevoel voor echte high-end audio en vooral eigenwijs zo tussen door... Hij had altijd een eigen mening op gebied van audio en die kreeg je vaak niet omgeturnd..

Zelf ooit nog bij hem 2x Philips N2554 cassettedecks gekocht die beiden binnen enkele spelen uren defect raakten en weer terug gegaan zijn... Kreeg keurig mijn geld terug destijds... :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rens1967
Ik ben ondertussen voorbereid op een nieuwe sessie: stroboscoop met schijf, koppelstukken voor de RCA-kabels, en een verloopstuk voor de koptelefoon. De snelheid van de draaitafel is ondertussen goed ingesteld (tenzij het lichtnet hier afwijkt van de 50 Hz 8)7 ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eT4JRkud6IPOSoF0CmfPFbAW1sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOB5oj9vVLg1Xq0T9F2uXAG5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rens1967 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:44:
Ik ben ondertussen voorbereid op een nieuwe sessie: stroboscoop met schijf, koppelstukken voor de RCA-kabels, en een verloopstuk voor de koptelefoon. De snelheid van de draaitafel is ondertussen goed ingesteld (tenzij het lichtnet hier afwijkt van de 50 Hz 8)7 ).
[Afbeelding]
Linkje(s) naar die spullenboel? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32
@evil_lemon Ik had ook een 777 die aanliep als je de automatische functie gebruikte maar niet als je de arm handmatig op de arm zetten. Er zit een soort iets om de plaat grote te detecteren, die kan ook aanlopen. Dan hoor je tik tik tik. De vering kan volgens mij ook afgesteld worden.

Ik zal er niet teveel geld aan uitgeven, aan de andere kant is het wel een prima speler als ie goed werkt.

@Rens1967 Ik zal ook nog eens moeten kijken om de snelheid van m'n Dual 505-2 te controleren. Je kunt toch ook een normale gloeilamp gebruiken? Maar zie maar eens zo'n lamp te vinden. Is zo'n speciale lamp die jij hebt duur? (24 euro kennelijk)

[ Voor 30% gewijzigd door Roderiktweaker op 03-09-2025 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
Roderiktweaker schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:55:

@Rens1967 Ik zal ook nog eens moeten kijken om de snelheid van m'n Dual 505-2 te controleren. Je kunt toch ook een normale gloeilamp gebruiken? Maar zie maar eens zo'n lamp te vinden. Is zo'n speciale lamp die jij hebt duur? (24 euro kennelijk)
44 euro, bij Amazon in Duitsland.
Het zou ook met een gloeilamp kunnen, maar dan moet je die hebben, en je hebt nog steeds een plaatje nodig met zo'n patroon. Die zijn rond 20 euro wel te vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Rens1967 op 03-09-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32
Rens1967 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:21:
[...]

44 euro, bij Amazon in Duitsland.
Het zou ook met een gloeilamp kunnen, maar dan moet je die hebben, en je hebt nog steeds een plaatje nodig met zo'n patroon. Die zijn rond 20 euro wel te vinden.
Bij de Dual 505-2 is zo'n patroon in het plateau maar er zit geen lamp in. Zag dat je online nog wel een gloeilamp kan kopen dat is voor een platenspeler wel een goedkopere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:52
Rens1967 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 17:44:
[Afbeelding]
Was er veel afwijking tov een meting met je mobiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rens1967
Mijn mobiel zegt 33,56 en 45,14, gemiddeld over meerdere omwentelingen.

Na een tijdje proberen fijn af te stellen, beter ga ik het niet krijgen. De stelschroeven gaan best stug, dus zodra ze in beweging komen, gaan ze al snel een fractie te ver.
Maar in ieder geval een heel stuk beter dan eerst. En met de stroboscoop zie ik nu geen afwijking.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOOWY2ICsCNaS7tszNBIF08Lnqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/88gaTXjsa2WyzqIHLL3ghwwX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8dsu0slsjB0A57QVEQpn9PdGBA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gOyXdSa2QlylB1eTk3BVzn4h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 119% gewijzigd door Rens1967 op 03-09-2025 23:25 ]

• Duclaasie
Kan zomaar zijn dat het nu goed staat, want de nauwkeurigheid van de meting met de telefoon is niet persé betrouwbaar. Mijn huidige IPhone 12 Mini geeft structureel een te lage waarde, terwijl een oude Nokia wel een accuraat resultaat geeft. Waardes heb ik geverifieerd met testplaat en osciloscoop en met strobo.

Overigens ben ik zelf een neuroot die het exact goed wil hebben, maar zelfs bij testplaten onderling zit al verschil. Dat zal bij muziek waarschijnlijk niet anders zijn..

• RobbieT
  • Laatst online: 21:04
Die apps zijn super gevoelig voor hoe de telefoon gecentreerd ligt.
Met de telefoon op een puck gelegd netjes gecentreerd zijn de resultaten best ok meestal.

Maar je mag er haast wel een mal voor maken die over de spindel heen gaat om dat herhaalbaar te maken.

Dat is denk ik het grootste probleem van die apps ook, wat de gebruiker doet heeft teveel invloed op het resultaat en de nauwkeurigheid.

• Duclaasie
Allerlei posities geprobeerd, en uiteraard netjes op de puck, maar dat geeft alleen verschil in W&F. En voor W&F vind ik die apps sowieso al niet geschikt. Qua snelheid was het gewoon consistent, maar wel te laag.

• RobbieT
  • Laatst online: 21:04
Duclaasie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:29:
Allerlei posities geprobeerd, en uiteraard netjes op de puck, maar dat geeft alleen verschil in W&F. En voor W&F vind ik die apps sowieso al niet geschikt. Qua snelheid was het gewoon consistent, maar wel te laag.
RPM kan je wel middelen en komt daarom waarschijnlijk meestal redelijk goed met die apps.

W&F is denk ik ook lastig, je hebt geen real-time besturingssysteem, dus geen idee van je update-rate van de sensoren of hoe oud de data is die je verwerkt.
Er zit vast geen hele nauwkeurige timestamp aan die data vast.

Is denk ik daarom iets wat je nooit erg goed krijgt met een app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RPM / wow & flutter apps zijn hier al vaak besproken, door mij en ook door anderen. Zoek eens op "RPM" in dit topic en je vindt tussen 2023 en nu heel veel info over die apps.

Hier bijvoorbeeld een vrij recente reactie van mij.

Wat @Duclaasie zegt klopt, voor RPM metingen heeft de precieze positie van de telefoon nauwelijks tot geen invloed behalve bij de lichtste plateaus, zwakste motoren en meest slippery snaren. Voor wow & flutter metingen wil idealiter je dat het zwaartepunt van de telefoon precies boven de spindle ligt. Dus dat moet je eerst even bepalen. :P Uiteraard wil je ook dat je platenspeler perfect waterpas, stabiel en trillingsvrij is opgesteld. Vervolgens moet je ook gaan nadenken of je mét plaat of zónder wilt meten. De telefoon heeft uiteraard ook massa, maar die is veel meer gecentreerd. Etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Als je het goed doet mét plaat en de naald in de groef.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:27

D_V

Ik was vanmorgen toevallig in de buurt van Kringloop Panningen (Noord-Limburg) en daar was al het vinyl en cd's 50% korting. Beetje jaren '80 en '90 spul meegenomen. Was in totaal een tientje.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/68b988b76dd50/68b988b59dcc0-5b1caf70-a578-4041-b211-dda418963e13~1.jpg
Duclaasie schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:29:
Als je het goed doet mét plaat en de naald in de groef.
Voor de Wow & Flutter is dan de vraag met welke muziek / signaal. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D_V schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:42:
Ik was vanmorgen toevallig in de buurt van Kringloop Panningen (Noord-Limburg) en daar was al het vinyl en cd's 50% korting. Beetje jaren '80 en '90 spul meegenomen. Was in totaal een tientje.

[Afbeelding]
Bij Allerhande langs geweest? Dat is een prima kringloop winkel en je treft er soms ook nog echte parels aan qua LP's tussen de meuk... Qua elektronica moet je wat geluk hebben daar... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004

On_E

Housemusic

Koopt iemand wel eens vinyl via Bandcamp?

Ik wilde 2 platen bestellen uit de US en daar kwam per plaat 33 dollar belasting bovenop.. :(

Tariffs?

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 4 september 2025 @ 17:07:
[...]

Voor de Wow & Flutter is dan de vraag met welke muziek / signaal. :P
Je moet je natuurlijk ook afvragen hoe belangrijk het is dat je het exact goed krijgt.
Ik bedoel, op het ASR forum doen ze de meest fantastische W&F metingen op basis van allerlei verschillende meetapparatuur (apps, testplaten, de shakenspin en andere losse gyros/accelerometers) en maken ze de meest fantastische plots, maar ik heb daar ook wel eens de vraag gesteld vanaf wanneer wow&flutter danwel andere afwijkingen hoorbaar worden.
En dan blijft het eigenlijk stil.
Dan komt er een reactie van....'nou ik denk dat....' en 'ik heb wel eens een draaitafel gehad die...'
m.a.w. daar is gewoon heel weinig over bekend en het zo nauwkeurig meten van w&f danwel het zo laag mogelijk krijgen van die waarde is puur een academische oefening. Leuk als je eventueel een draaitafel wilt ontwerpen, maar nutteloos als echte test.
Bij ASR doet niemand onderzoek naar hoorbaarheid van de resultaten. Niemand is er mee bezig. Dat is eigenlijk een beetje jammer van alle intelligentie die daar rondloopt. Ik ben zelf van mening dat het belang van technische perfectie hoofdzakelijk bestaat uit of het hoorbaar is of niet.
En dan kom ik dus ook terug op mijn eerste reactie hier betreffende die dp300f: ik hoorde het verschil meteen. Alsof het in een andere toonladder gespeeld werd.
En dan is het natuurlijk wel belangrijk.
Ik was dan eigenlijk ook wel nieuwsgierig wat de afwijking was, want dat zal behoorlijk geweest zijn. Zelf heb ik het nog nooit zo erg gehoord, maar ik heb dan ook nog nooit een servogestuurde (dus niet lichtsynchroon) non quartz tafel gehad zonder stroboscoop :)
Eigenlijk bij alle blindtests die ik (en andere leden hier) gedaan heb tussen non quartz tafels en bijv een cd sample is er nog nooit de opmerking gekomen dat er een verschil in toonhoogte geconstateerd werd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:44
On_E schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:10:

Ik wilde 2 platen bestellen uit de US en daar kwam per plaat 33 dollar belasting bovenop.. :(

Tariffs?
Het zal meer als alleen de belastingen zijn, vergeet vooral ook niet de afhandelingskosten, als je pech hebt doet DHL dat en dan betaal je de hoofdprijs. En het ligt natuurlijk ook aan wat de platen kosten en hoeveel je voor shipping betaald. Niet voor niets zijn er maar weinig Amerikanen die naar de EU verzenden op Discogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
On_E schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:10:

Tariffs?
Ik had de pech dat de verzender een fuck-up had gedaan. Ik moest bij betaling invoerkosten afreken, maar PostNL zei dat die niet betaald waren dus mocht het nog een keer betalen + administratiekosten. Bandcamp kon alleen de oorspronkelijke invoerkoeten aan mij terugbetalen maar ik was dus wel duurder uit.

Voortaan koop ik alleen bij Europese bands, scheelt gezeik :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Jeuj, weer een nieuw vinylformaat, dit keer voor de hipsters denk ik, Tiny Vinyl, artiesten die hun werk uitbrengen op 4-inch plaatjes. Niets nieuws natuurlijk, we hebben in het verleden wel vaker kleine vinyl formaten gezien als speelgoed of funky Japanse dingetjes, genoeg videos hiervan te vinden op het kanaal van Techmoan. Dit keer echter met "moderne" artiesten. En voor de schappelijke prijs van maar 15 dollar. lol.
ABOUT TINY VINYL: These 4-inch records are as real as it gets — just tiny! Tiny Vinyl is a new pocket-sized way to enjoy your favorite artists. They hold one song on each side, and play on most manual turntables*.

BETTER FOR THE EARTH: Tiny Vinyl is always made using renewable resources and uses just 1/10th the material of a full-size record. 8)7

Tiny Vinyl plays best on manual turntables. Playback may be limited on automatic players that cannot disable auto-stop, or that have tonearms that cannot reach close to center.
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/musically.com/wp-content/uploads/2025/08/TinyVinyl_playable4-inchrecords.webp?resize=1024%2C683&ssl=1
https://musically.com/202...l-yes-tiny-vinyl-records/
Vinyl’s comeback story has been big, but its latest chapter is deliberately small. Tiny, in fact.

Forget 12-inch and seven-inch records. Startup Tiny Vinyl is launching a series of four-inch records that play on standard turntables.

The pitch is not just that they’re cute collectible items: the smaller size (as well as the company’s use of bio-attributed vinyl) lowers the environmental impact.

These records are singles, not albums: the format can only fit one song per side, and those tracks can only be up to four minutes in length.
Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/68bb8f7c5d7b8/68bb8f7c52acf-dfzdsfcsf.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tariffs zijn invoerbelastingen, en de 'Trump tariffs' zijn dus kosten voor amerikanen die spul uit het buitenland willen hebben.

Maar wat voor belastingen waren die 33 dollar dan?
Als ik op bandcamp kijk, dan zie ik dergelijke bedragen voor verzendkosten.
Als het pakje dan hier aankomt, krijg je nog 21% btw toeslag (over het geheel, dus incl die verzendkosten), en nog eens inklaringskosten van de vervoerder (vaak tussen de €10 en €17,50), en eventueel nog wat importbelasting als het bedrag boven de €150 is (weet niet hoeveel, schat 4% ofzo)

Vanwege al dit gerommel koop ik als consument niet/nauwelijks meer buiten de EU, behalve spul via aliexpress oid, waar de btw afhandeling door hun gedaan wordt vrij van inklaringskosten (het is altijd goedkope rommel als ik daar iets bestel, dus dan is €17oid voor inklaringskosten natuurlijk een belachelijk bedrag)

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 06-09-2025 04:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
D_V schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 03:38:
Jeuj, weer een nieuw vinylformaat, dit keer voor de hipsters denk ik, Tiny Vinyl, artiesten die hun werk uitbrengen op 4-inch plaatjes. Niets nieuws natuurlijk, we hebben in het verleden wel vaker kleine vinyl formaten gezien als speelgoed of funky Japanse dingetjes, genoeg videos hiervan te vinden op het kanaal van Techmoan. Dit keer echter met "moderne" artiesten. En voor de schappelijke prijs van maar 15 dollar. lol.

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Mijn speler zal er moeite mee hebben, gok dat ie meteen z'n auto stop activeert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• On_E
  • Registratie: Oktober 2004

On_E

Housemusic

mr_petit schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 04:31:
[...]

Tariffs zijn invoerbelastingen, en de 'Trump tariffs' zijn dus kosten voor amerikanen die spul uit het buitenland willen hebben.

Maar wat voor belastingen waren die 33 dollar dan?
Als ik op bandcamp kijk, dan zie ik dergelijke bedragen voor verzendkosten.
Als het pakje dan hier aankomt, krijg je nog 21% btw toeslag (over het geheel, dus incl die verzendkosten), en nog eens inklaringskosten van de vervoerder (vaak tussen de €10 en €17,50), en eventueel nog wat importbelasting als het bedrag boven de €150 is (weet niet hoeveel, schat 4% ofzo)

Vanwege al dit gerommel koop ik als consument niet/nauwelijks meer buiten de EU, behalve spul via aliexpress oid, waar de btw afhandeling door hun gedaan wordt vrij van inklaringskosten (het is altijd goedkope rommel als ik daar iets bestel, dus dan is €17oid voor inklaringskosten natuurlijk een belachelijk bedrag)
Ik check het nu weer, de LP kost 35 dollar. Daar komt dan 30 dollar verzendkosten bovenop. Maar als ik bij checkout ben, is de LP ineens 62 dollar en is het totaal wat ik moet betalen dus 92 dollar.

Dat gaat me te ver, al is het wel een LP die ik heel graag wil hebben… Hopelijk komt er nog eens een EU repress of zo.

Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
D_V schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 03:38:

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
Wat een achterlijk idee weer zeg. Ga je dan een tweede arm plaatsen met een andere geometrie? Zo dicht bij de spindel afspelen is natuurlijk vragen om problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Tiny Vinyl, wat is er mis met 7'' ? Niets! Speelbaar op alle platenspelers ipv only manual spelers. Echt een niche product voor de hipsters dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Bestla op 06-09-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Het lijkt het zelfde formaat als een CD?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!
On_E schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:50:
[...]

Ik check het nu weer, de LP kost 35 dollar. Daar komt dan 30 dollar verzendkosten bovenop. Maar als ik bij checkout ben, is de LP ineens 62 dollar en is het totaal wat ik moet betalen dus 92 dollar.

Dat gaat me te ver, al is het wel een LP die ik heel graag wil hebben… Hopelijk komt er nog eens een EU repress of zo.
Ik check ff wat random LP's daar bij Bandcamp. Voorbeeld, ik kies er eentje en moet bij afrekenen zelf een prijs invullen vanaf €16, dus dat vul ik in, 1 stuks. Dan is bij de checkout de prijs ook €16 met €12 shipping naar Nederland, totaal €28. Dus dat lijkt normaal. Vervolgens wordt ik naar PayPal doorgestuurd maar dat heb ik niet gecheckt. Zit die hogere prijs al op de site zelf of in Paypal?

En heb je wel het goede land ingevuld? Het valt me op dat jouw verzendkosten veel hoger zijn dan de mijne. En staat de quantity LP's niet op 2 stuks ipv 1 omdat je het 2x geprobeerd hebt? Bij elke poging telt ie 1 stuks bij het aantal op dus dan zie je ineens een hoge prijs bij de checkout. Dus controleer het quantity kopje.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 06-09-2025 14:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik heb hier een Sanyo TP 725 UM staan die het plots niet meer deed. De beruchte “plofrifa’s” hadden de geest gegeven en keurig een zekering meegenomen. Nieuwe zekeringen, vervangers voor de Rifa’s en de aanwezige elco’s preventief vervangen voor Panasonic FC exemplaren. Gezien de uiterlijke staat en is dit exemplaar erg weinig gebruikt en die kan zeker nog jaren mee. Je ziet dit type niet zo vaak, maar dit is wel cut een mooie instapper voor de serieuze vinyl liefhebber. Met een goed element heeft dit zeker potentie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SI4fy63KinjEqpsaet4baP0oQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsE2jxvawqMMmBhwYrx2IDhU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:39
Nieuw hoofdstuk in de vinyl reis van ome Smelly :-)
Na jaren lang mijn platen trouw door de OkkieNokkie wasstraat te hebben gereden was het tijd voor wat anders. Niet omdat ik niet tevreden was over de nokkie maar , door werkzaamheden, was er een flinke achterstand ontstaan in de rij voor de wasstraat. Tijd voor een meer "Automatische" wasbeurt of te wel een ultrasone cleaner met droog functie.
Nu is de Degritter me echt te duur dus is keuze gevallen op de Humminguru Nova.
Na nu ongeveer 75 platen te hebben gedaan tijd voor een tussentijdse evaluatie..

Ding werkt tot nu to perfect draait zijn (soms ietwat te horen) rondjes en maakt de platen goed droog.
Ik werk met batches van 8 platen, 1 keer met een drupje van hun eigen vloeistof erin en een 3 min droog beurt en daarna waterwissel. Dan een cycle met alleen gedeminialiseerd water en een droogtijd van 6 minuten. De platen worden erg goed schoon tenminste als het nieuwe platen zijn of platen die nietg al te vuil zijn. Ze klinken weer prima zonder kraakjes en de naald blijft schoon. Ik denk dat echt vuile platen eerst een wasbeurt moeten hebben met iets als de GrooveWasser oid.

Na 2 jaar naar mijn Kef's + subwoofer te hebben geluisterd moest ik toch bekennen dat ik "iets" miste.
Muziek is voor mij echt emotie en dat gaven deze speakers mij niet, ja ze klinken erg ruimtelijk je hoort elk detail maar het "kippetjesvel" moment ontbrak.
Dus op zoek naar nieuwe speakers.... heel veel geluisterd en beoordeeld maar ook daar nog niet HET moment todat..... ik luisterde naar de klispsch Forte !V..... daar was het moment... zo open zo dynamisch en zo heerlijk om naar te luisteren.

Kortom ze staan in bestelling :-)

Keep draaien mensen.. en luisteren naar prachtige muziek daar gaat het tenslotte om.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_V

D_V

Welkom in de Humminguru club, zijn er toch al een aantal in dit topic volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:39
Mochten er inderdaad nog andere mensen zijn met een humminguru of andere ultrasone reiniger dan ben ik wel benieuwd of er ook gebruik wordt gemaakt van een middeltje tijdens het schoonmaken ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V

D_V

oldsmelly schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:58:
Mochten er inderdaad nog andere mensen zijn met een humminguru of andere ultrasone reiniger dan ben ik wel benieuwd of er ook gebruik wordt gemaakt van een middeltje tijdens het schoonmaken ?
Ik gebruik 2 druppeltjes G-sonic van Groovewasher in gedestillerd water. Water verwarmd tot zo'n 35/40 graden.

Heb nog de "oude" Humminguru, ooit gekocht via Amazon inclusief de 7 en 10" adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26
Kan iemand mij uitleggen wat een washer meer kan als dat ik met de hand reinig? Ik maak zelf een 3/1 oplossing van gedemineraliseerd water een 99,9% isopropanol alcohol waarmee ik mijn platen vochtig afneem. Daarvoor gebruik ik hele fijne doekjes speciaal voor het reinigen van platen. Als ik de 'borstels' zo bekijk van een wasser is dat niet fijner. Wat is dan de extra toevoeging, gaat dat meer over het spoelen in de groef dan dmv watermoleculen? Ik zet ook redelijk vochtig aan en heb het idee dat dit best goed gaat qua resultaat. Alleen sterk verouderde en vervuilde platen blijven lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromium
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
JimmyNL schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:31:
Kan iemand mij uitleggen wat een washer meer kan als dat ik met de hand reinig? Ik maak zelf een 3/1 oplossing van gedemineraliseerd water een 99,9% isopropanol alcohol waarmee ik mijn platen vochtig afneem. Daarvoor gebruik ik hele fijne doekjes speciaal voor het reinigen van platen. Als ik de 'borstels' zo bekijk van een wasser is dat niet fijner. Wat is dan de extra toevoeging, gaat dat meer over het spoelen in de groef dan dmv watermoleculen? Ik zet ook redelijk vochtig aan en heb het idee dat dit best goed gaat qua resultaat. Alleen sterk verouderde en vervuilde platen blijven lastig.
Eigenlijk best een goede vraag. Ik heb een paar jaar mijn platen (quasi) manueel gereinigd met een Knosti, voordeel,is dat je het eigenlijk om het even waar en wanneer kan doen Gewoon vullen met een homebrew mengsel of een voorafgemaakt product, de lp’s laten drogen en na wat filteren en het toestel afdrogen ,alles kan opbergen.
Het grootste verschil was toen ik er een Vinylvac + autostofzuiger aan toevoegde, het resultaat was stukken beter en drogen duurde nu maar een halve minuut per lp. Ik ben echt van mening dat een afzuigsysteem tot veel beter resultaat leidt.

Maar het werd al vlug een hele klus om alles telkens opnieuw uit te halen en op te bergen. Dus kocht ik een Watson record cleaning machine. Dit was een all-in-one, nam weinig plaats in en het grote voordeel was dat je makkelijk 1 lp even vlug kon wassen, terwijl je dat bij de vorige systemen niet ging doen wegens de rompslomp.

Na 5 jaar klemde de schroefdop niet meer goed op de Watson, de schroefdraad op het toestel zelf; was afgesleten en een nieuwe dop bracht geen soelaas. Dan maar een Okki Nokki One gekocht rechtstreeks van Johan Bezem, enkele maanden voor zijn te vroege heengaan. Ik vind de Okki Nokki solider dan de Watson,wel wat groter maar qua resultaat vind ik ze allebei,heel goed.

Uit nieuwsgierigheid heb ik vorig jaar ook een ultrasone Humminguru gekocht, daar is het fijn mee werken omdat je er niet bij moet blijven, maar je moet wel opnieuw bakjes laden met vloeistof en na het kuisen is er weer wat werk om alles “af te breken”.
Qua reiniging was het misschien nog een klein beetje beter dan mijn Okki Nokki, maar ik merkte dat ik maar heel weinig de moeite nam om een plaat te kuisen en veel meer de Okki gebruikte en heb ik dan ook de Humminguru weer doorverkocht.

In het begin wil je natuurlijk al je platen kuisen en heb je dus sessies van enkele uren waar je er tientallen kuist, en dat gaat met alle bovenstaande manieren best goed. Maar op een moment is alles door de machine gegaan en poets je enkel nog wat nieuw binnenkomt of als je wat achtergrond geluid hoort op een LP die je jaren geleden hebt gekuist, dan geef ik de voorkeur aan een systeem waarmee je onmiddellijk mee kan beginnen, in iets meer dan een minuut je LP brandschoon en droog krijgt en voor je naald uit de inloopgroef is gedraaid, het toestel al weer opgeborgen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JimmyNL schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:31:
Kan iemand mij uitleggen wat een washer meer kan als dat ik met de hand reinig? Ik maak zelf een 3/1 oplossing van gedemineraliseerd water een 99,9% isopropanol alcohol waarmee ik mijn platen vochtig afneem.
Ik denk dat het grootste verschil is dat een washer het vuil beter weg neemt.
Als je met een doekje eroverheen gaat, dan moet het doekje ook al het vuil absorberen.
Eigenlijk alle washers/rcm's doen dat anders.
Een knosti/spinclean etc, is een 'grote' bak met vloeistof waarbij al het vuil in die vloeistof mee wegstroomt.
De borstels dienen ervoor om het grove vuil los te maken
Een okki nokki heeft een zuigmond die de vloeistof met het vuil afzuigt. Van tevoren ga je er met een borstel en klein vloeistofbad overheen om het vuil los te maken
Een ultrasoonreiniger is natuurlijk ook een grote bak waarbij ultrasone golven het vuil losweken. Bij deze reinigers wordt het vaak wel aangeraden om als de plaat erg vuil is (dus een gebruikte plaat), dit eerst met een knosti/okki nokki of andersoortige borstelreiniging te behandelen. De ultrasoonreiniger maakt met name alleen het allerfijnste vuil wat nog in de groef zit los. Maar zeker als je dit als 2 stap methode gebruikt (bij nieuwe platen wellicht als 1 stap), dan is dit zeker de beste methode. Maar ook hier heb ik wel eens samples gezien dat nog een extra schoonmaakbeurt door de ultrasoon nog steeds extra tikjes verwijdert.

Maar bij jouw manier ontbreekt de spoelstap.
Bij veel handmatige producten (dus alsof het een handafwas is), wordt wel aangeraden om na het doekje/borsteltje met reinigingsvloeistof de plaat nogmaals onder de stromende kraan te reinigen, evt met een borsteltje.
Dit is dus de spoelstap. Echter gebeurt dit wel met normaal water. Dit heeft dus geen additieven om het vuil te absorberen (alcohol, wetting agent, zeep etc). En het is natuurlijk kraanwater. Als dit indroogt laat dit kalkresten achter.
Kalk is natuurlijk ontzettend hard en zal als dat achter blijft in voldoende mate zeker bijgeluiden geven.
Mocht je gaan spoelen onder de kraan, dan zou ik zeker naspoelen met een knijpflesje met wat demiwater.
Als je manueel gaat naspoelen (dus onder de kraan en daarna nog met wat demiwater en dan aan de lucht drogen), dan moet je er wel voor zorgen dat de plaat niet droog is voordat je 'm onder de kraan stopt.
Ik weet niet hoe nat de plaat is als je er met je doekje overheen bent gegaan, maar als het restvuil weer indroogt is het niet gezegd dat het water uit de kraan dat weer goed kan oplossen.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 07-09-2025 18:32 ]

Pagina: 1 ... 69 70 Laatste