Ja dat is waar, maar er is idd ook sprake van een budget gerelateerde kwestie. Ik heb lang getwijfeld of ik de vinyl hobby zou starten. Ik heb net een nieuwe setup Dali speakers aangeschaft, toevalligerwijs kreeg ik een platencollectie van iemand anders aangereikt. Mooi moment om alsnog in te stappen dus. Maar als ik kijk hoe de teller loopt, reinigingsmiddel zus, doekjes zo, goede borstel, inner sleeves, platenspeler, pre-amp en dan nu ook nog een element. Dus er zit voor nu wel ergens een einde aan. Uiteraard is het vaak van ja maar voor slechts 100 euro meer heb je.. en dat is een eindeloos proces terwijl ik nog niet zeker weet (hoewelmr_petit schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:28:
[...]
Waarom kies je voor een Ortofon 2m Red en bijv niet voor een AT-VM95ML?
Ik weet dat een at-vm95ml duurder is, maar daarvoor krijg je ook een veel beter element met superieure trackingprestaties en een langere levensduur (nude MicroLine naald ipv een zeer simpele bonded elliptische naald)
Klopt, met de originele modellen was dat een probleem en op YouTube waren er vele die het hadden laten zien. Maar naar mijn weten was dat met het huidige model verbeterd. Dus dat zou nu wel goed moeten zijn.mr_petit schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Hebben die AT-LP120's niet een probleem met dat de antiskating veel te sterk staat?
Of was dat een andere serie?
Met 1 van die types was iig een structureel probleem aanwezig.
Sowieso zou ik van DJ decks wegblijven die een hele grote AS range hebben (zoals 0-6gr etc wat je soms ziet, of nog meer)
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9
Dit was voor mij de reden om voor de lp40wn te gaan. En omdat ik de LP120 niet mooi vind.mr_petit schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:34:
[...]
Hebben die AT-LP120's niet een probleem met dat de antiskating veel te sterk staat?
Of was dat een andere serie?
Met 1 van die types was iig een structureel probleem aanwezig.
Sowieso zou ik van DJ decks wegblijven die een hele grote AS range hebben (zoals 0-6gr etc wat je soms ziet, of nog meer)
Ik vraag mij echt af in hoeverre het verschil tussen de Denon en een 1000+€ draaitafel hoorbaar is als verder alle andere parameters hetzelfde zijn (element, pre-amp, versterker enz). Er zal vast verschil zijn, maar zal het de gemiddelde luisteraar opvallen? Ik heb zelf nog nooit een echt dure draaitafel gehad, dus ik kan er niet over oordelen. Bouwkwaliteit is sowieso een flink verschil.Pavv schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
nou, voor ~300 € zou ik het wel weten:
https://www.marktplaats.n...t-drive-cec-made-garantie
(natuurlijk, er moet even een nieuw naaldje/element op en er moet een Phono amp bij .... maar daarna speel je wel wel zo ongeveer alle nieuwe spelers tot 1000+€ naar huis)
Mee eens, ik denk voor mensen die zichzelf als een gemiddelde luisteraar omschrijven het verschil niet voldoende te merken is voor het prijs verschil. Wellicht eens leuk dit in een HiFi winkel te ervaren, zodat je niet alles hoeft te kopen om te kunnen testen en horen.
Zou het als gemiddeld luisteraar ook bijna als voordeel zien dat je niet kán upgraden, dan open je alleen maar een loophole van constant hoger wordende uitgaven.
Zou het als gemiddeld luisteraar ook bijna als voordeel zien dat je niet kán upgraden, dan open je alleen maar een loophole van constant hoger wordende uitgaven.
Precies dat, voor mij is dat een beetje het uitgangspunt nu, ik probeer in de basis een redelijke setup te hebben en dan vanuit daar proberen het zo goed mogelijk te krijgen binnen die setup. Zo ver ik nu in ieder geval ben wint digitaal nog mijlen ver van vynil. En ik hoop dat gat te gaan dichten.Houstyn schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:36:
Mee eens...... ....Zou het ook bijna als voordeel zien dat je niet kán upgraden, dan open je alleen maar een loophole van constant hoger wordende uitgaven.
Het is dan ook maar net op welk niveau je streaming nu is. Bij mij is de vinyl weergave inmiddels mooier dan streaming, maar vraag dan niet tegen welke prijs.JimmyNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:40:
[...]
Precies dat, voor mij is dat een beetje het uitgangspunt nu, ik probeer in de basis een redelijke setup te hebben en dan vanuit daar proberen het zo goed mogelijk te krijgen binnen die setup. Zo ver ik nu in ieder geval ben wint digitaal nog mijlen ver van vynil. En ik hoop dat gat te gaan dichten.
Daarbij moet je set de verschillen ook nog kúnnen weergeven. Dan hebben we het niet alleen over bron, versterking en weergevers, maar ook over akoestiek. Als je het onderste uit de kan wil dan móét je ook iets met akoestiek gaan doen, anders is de rest grotendeels weggegooid geld. Eén middelmatige set in een akoestisch perfecte ruimte klinkt nog altijd veel beter dan een set van >100K in een slechte akoestiek.
Als je een keer een goeie vinyl setup wil horen dan kun je ook bij mensen op visite gaan die het goed voor elkaar hebben. Dat is naar mijn mening vaak leerzamer dan bij de meeste dealers
Het is denk ik ook afhankelijk van wat je hebt, wat je zelf aangenamer vindt qua klank en natuurlijk de mastering van de plaat zelf.
Ik heb hier als voorbeeld Roxy Music - Avalon (Duitse persing) en de versie op Qobuz zitten vergelijken. Maar de lp klinkt hoorbaar beter. De instrumenten kennen meer ruimte, klankmatig zit er in de plaat meer detail en de vocalen van Bryan Ferry zijn beter hoorbaar.
Maar er zijn zoveel variabelen die het beter of slechter maken, het is afhankelijk van veel en persoonlijke perceptie. Vanuit mijn eigen beleving kan je tot €1xxx per component nog veel terugkrijgen om uitgaven en betere kwaliteit in te winnen. Daarna wordt het toch steeds kleiner.
Ik heb hier als voorbeeld Roxy Music - Avalon (Duitse persing) en de versie op Qobuz zitten vergelijken. Maar de lp klinkt hoorbaar beter. De instrumenten kennen meer ruimte, klankmatig zit er in de plaat meer detail en de vocalen van Bryan Ferry zijn beter hoorbaar.
Maar er zijn zoveel variabelen die het beter of slechter maken, het is afhankelijk van veel en persoonlijke perceptie. Vanuit mijn eigen beleving kan je tot €1xxx per component nog veel terugkrijgen om uitgaven en betere kwaliteit in te winnen. Daarna wordt het toch steeds kleiner.
Die vergat ik nog even, het resultaat wordt natuurlijk nooit beter dan het bronmateriaal. En daar zitten enorme uitschieters in bij zowel digitaal als analoog.
Absoluut, ik ben het met alles hierboven eens. 1 Vriend van me is er ook mee bezig; al heb ik weinig verstand van akoestiek en of dit goed is afgesteld bij hem. Maar wat ik ook leuk vind om te zien is het enthousiasme dat je aan alles ziet wanneer hij het over zijn LP speler heeft. Elkaar een album fysiek kunnen geven, de artwork te bekijken en alles eromheen waar de artiest creatief mee is geweest — dat is ook écht iets waard en voor mij ook een van de redenen om hier wat mee te willen doen.
En een tijdje geleden was een album compleet van Apple Music afgehaald omdat samples opeens weer een probleem werden. Dus om muziek bij betalen ook echt in je bezit te hebben is me ook iets waard. Vooral voor de albums waar ik constant weer naar terug kom. Dat is het eerste album wat ik ook voor mijn speler zal kopen.
Het is een beetje het totaal plaatje. Voor sommigen wellicht het technische aspect en om het beste uit je set te halen. Voor anderen ook de bijzaken die ik net noemde.
En een tijdje geleden was een album compleet van Apple Music afgehaald omdat samples opeens weer een probleem werden. Dus om muziek bij betalen ook echt in je bezit te hebben is me ook iets waard. Vooral voor de albums waar ik constant weer naar terug kom. Dat is het eerste album wat ik ook voor mijn speler zal kopen.
Het is een beetje het totaal plaatje. Voor sommigen wellicht het technische aspect en om het beste uit je set te halen. Voor anderen ook de bijzaken die ik net noemde.
[ Voor 3% gewijzigd door Houstyn op 19-08-2025 16:14 ]
@Houstyn ga nu niet weer te snel kopen in ieder geval. Is die Audio Technica nieuw? Zo nee, dan zijn er meer (en betere) opties voor dezelfde prijs op marktplaats te vinden, en zou ik nooit die Audio Technica kopen.
mr_petit schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:32:
[...]
Ik denk dat mijn keuze rondom dat bedrag bij het huidige MP aanbod zou uitgaan naar deze Kenwood KD-5070. Mooi zwaar deck (11,5kg):
https://www.marktplaats.n...301114645-kenwood-kd-5070
[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 19-08-2025 16:27 ]
Laat ik er dan maar over oordelen omdat ik veel goedkopere en ook duurdere draaitafels gehad heb, en heb.Rens1967 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 14:12:
[...]
Ik vraag mij echt af in hoeverre het verschil tussen de Denon en een 1000+€ draaitafel hoorbaar is als verder alle andere parameters hetzelfde zijn (element, pre-amp, versterker enz). Er zal vast verschil zijn, maar zal het de gemiddelde luisteraar opvallen? Ik heb zelf nog nooit een echt dure draaitafel gehad, dus ik kan er niet over oordelen. Bouwkwaliteit is sowieso een flink verschil.
Ja dat is hoorbaar. Ze zijn bijvoorbeeld een stuk stiller. Of het iemand opvalt, dat valt nooit te voorspellen. De een is de ander niet. Sommigen horen het verschil nog niet als je alle treble wegdraait...
Geluid is niet het enige. De bevrediging van een goede bouwkwaliteit en bediening is er ook zo eentje. Daar ga je met zo'n dure draaitafel gewoon erg op vooruit. Je merkt en voelt dat echt bij de bediening van het apparaat. En je ziet het natuurlijk ook.
Maar: Ik als koper heb óók geen verstand van de werking,Cap schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Precies degene die ik ook op het oog had als goede optie, die kan je voor € 200 a € 220 op de kop tikken. Dat is echt een laag bedrag voor zo'n platenspeler. Alleen: de verkoper heeft geen verstand van de werking, dus dat is weer een risico. Maar het is intrinsiek WEL echt een hele goede, zeer degelijk uitgevoerde platenspeler. Echt een hele andere klasse dan de Denon DP-300F of genoemde Audio Technica.

En qua verschil merken; voor mij is er geen voor of na (of dat nou gaat om het geluid of de bouwkwaliteit), dus ik verwacht met een AT als 'mindere' platenspeler prima te kunnen leven. Ik kan altijd nog upgraden in de toekomst als de hobby uit de hand loopt.
[ Voor 4% gewijzigd door Houstyn op 19-08-2025 16:32 ]
Als er bij een advertentie termen staan als "zelf geen verstand van" of "werkend weggezet" "heeft alleen x nodig" dan ben ik toch wel altijd heel erg voorzichtig. Mijn ervaring leert dat die verkopers precies weten dat het apparaat eigenlijk meer nodig heeft dan het waard is.
Dat laatste gaat je alleen maar lukken met een beter element dan een 2m red.JimmyNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:40:
[...]
Zo ver ik nu in ieder geval ben wint digitaal nog mijlen ver van vynil. En ik hoop dat gat te gaan dichten.
In dit topic is hier al heel erg veel over geschreven (het topic loopt dan ook al 15 jaar), maar hier zijn een aantal posts van mij met luisterfragmenten.
Deze post geeft een luisterfragment van de Tacet testplaat betreffende inner groove distortion. Dus S, F en P klanken die op de binnenste groeven snel overstuurd kunnen klinken waarbij de naaldvorm verreweg de grootste factor is. Hierbij is het verschil tussen een simpele bonded elliptical en een geavanceerde nude microline echt zeer groot:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Hierin hoor je bij de at-vm95e sample (naaldvorm vergelijkbaar met de 2m red) gewoon zo veel oversturing.
Of bijvoorbeeld deze post van mij:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Hier laat ik een paar luisterfragmenten van de drum intro van Billy Jean (Michael Jackson) horen met het verschil tussen microline (at-440mla), bonded ellipt (at-95e, vergelijkbaar met de 2m red) en een at-3600L (dit element zit bijv. op de denon dp-300f) horen.
Ook hier hoor je dat de top end van de snare en de bekkens zoveel duidelijker en preciezer overkomen. Alsof je een dempende deken van de muziek afhaalt noem ik het altijd maar.
Die samples kan je het beste met koptelefoon beluisteren in verschillende browser tabbladen, of in audacity onder elkaar plakken oid, zodat je makkelijk snel kan wisselen tussen de samples. Dan ga je de verschillen horen.
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2025 16:50 ]
"man is not truly one, but truly two,"
@mr_petit leuk, bedankt, dat ga ik zeker luisteren. Maar nogmaals, de rek is even uit de knip. Dus ik begrijp dat er expantie zit maar ik moet nu ook eerst naar een referentie werken. En vanuit daar weer verder kijken. Daarbij moet ik ook nog even op jacht naar een plaat waarvan ik zeker weet dat dit een goede opname is, ik heb immers nu een bak platen van minstens 30 jaar welke slecht onderhoud hebben gehad. Het is een klikjes en popjes feest, ook na schoonmaken. Het valt mij ook op dat de visuele dofheid (ik dacht vet+stof) lastig weg te halen is. Voor nu is de volgorde;
- Nieuwe audyssey meting met nieuwe speakers a.s. vrijdag.
- Pre-amp toevoegen.
- Ander element
- Een paar nieuwe platen kopen als uitgangspunt.
- Nieuwe audyssey meting met nieuwe speakers a.s. vrijdag.
- Pre-amp toevoegen.
- Ander element
- Een paar nieuwe platen kopen als uitgangspunt.
Ik weet niet in welke regio je woont, maar er zijn misschien ook wel tweakers bereid om mee te gaan ter controle bij een tweedehands draaitafel. Althans, als je bij mij in de buurt zo wonen zou ik je best daar mee willen helpen.
Hoe maak je platen nu dan schoon?JimmyNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:42:
Het is een klikjes en popjes feest, ook na schoonmaken. Het valt mij ook op dat de visuele dofheid (ik dacht vet+stof) lastig weg te halen is.
Heb je de musthaves wel eens doorgelezen? wellicht staan daar nog wat tips in:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
@mr_petit Eerst droog, met een audioquest gold borstel. Daar vochtig met een oplossing van één deel Isopropanol (99,9%) en drie delen gedestilleerd water. Voor de vochtige methode gebruik ik doekjes van Spincare.
Dan is het waarschijnlijk verstandig om een keer naar een knosti te kijken. (of natuurlijk naar een nog betere machine, maar die zijn snel behoorlijk veel duurder)JimmyNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:06:
@mr_petit Eerst droog, met een audioquest gold borstel. Daar vochtig met een oplossing van één deel Isopropanol (99,9%) en drie delen gedestilleerd water. Voor de vochtige methode gebruik ik doekjes van Spincare.
Als je je platen niet schoon krijgt heeft het weinig nut om in andere dingen te investeren.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2025 19:38 ]
Ik zou als ik jou was toch echt serieus tweedehands overwegen... Nieuw is in de budget klasse altijd wat op te merken (ja, bij Audio Technica, Reloop, Sony en ja ook merken als Pro-ject)... Is het niet de bouwkwaliteit dan is het wel iets wat ontbreekt om wat toekomst bestendiger te zijn (en in het geval van Crosley speler zelfs over het algemeen beiden aspecten)...Houstyn schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:27:
[...]
Maar: Ik als koper heb óók geen verstand van de werking,dus dat gaat hem niet worden. Ik ga even wegblijven van Marktplaats en voor een optie die nieuw is en waar ik als beginnend luisteraar ook prima mee kan leven. Het gaat me anders allemaal even te ver qua specificaties onderhand.
En qua verschil merken; voor mij is er geen voor of na (of dat nou gaat om het geluid of de bouwkwaliteit), dus ik verwacht met een AT als 'mindere' platenspeler prima te kunnen leven. Ik kan altijd nog upgraden in de toekomst als de hobby uit de hand loopt.
In de jaren '70 werd er veel meer tijd aan de kwaliteit gespendeerd en veel van die spelers (zoals die Kenwood van @mr_petit zijn echt kwaliteitsspelers... Nogmaals, ik zou echt die auto inspringen naar Hoofddorp... Daar krijg je echt geen spijt van!
Hier spreekt iemand uit ervaring:
- 1x McCrypt DJ-2650B instap platen speler gehad van Conad: galmend lijk van een speler met de aller goedkoopste potmeters om de snelheid af te kunnen regelen... Nooit meer voor mij!
- 1x Reloop RP-1000MK1: Je zou denken dat dit merk dan beter is, maar in de budget klasse is niets minder waar... Wederom een galm bak en helaas componenten van slechte kwaliteit: de pitch control was defect en werkte alleen fatsoenlijk naar 10% langzamer... 10% sneller werkte niet meer...
Zelf nu de volgende spelers in gebruik:
- Philips 22GA209: prima werkende speler die na een opknap beurt mij niet in de steek gelaten heeft
- Technics SL-1710: de speler gekocht bij H&C hifi in Venray tweedehands en die werkt echt fijn! Is wel bij Albepro in Helmond geweest uitvoorzorg, maar dat was in feite niet direct nodig omdat de speler fatsoenlijk werkte...
- Technics SL-1700: Japanse import speler die ook nog eens destijds nieuw uit de doos kwam... Mooi ding en deze uitvoering op dat moment zeer zeldzaam (want vindt maar eens een Japanse uitvoering die ook nog eens 50 jaar ongebruikt in een doos zat)...Gekocht bij Albepro in Helmond destijds met doos en originele Japanse handleiding...
- Thorens TD-318MK1: gekocht in Zwolle bij een particulier... Destijds uitvoorzorg een onderhoudsbeurt laten geven door Dr. Thorens en daarna buiten wat versleten snaren (wat bij Thorens echt snel slijt door het zware draai plateau en dus normaal is) geen problemen mee gehad... Maar ook hier: de speler deed het eigenlijk al en dus had ik met alleen wat verse olie en snaar het ook afgekund...
[ Voor 38% gewijzigd door rcor op 19-08-2025 20:31 ]
Ik snap je punt en waardeer de moeite om extra duidelijkheid te geven, maar na de vorige ervaring met tweedehands ga ik toch liever voor nieuw.. Naast het punt dat ik geen auto heb om mee naar Hoofddorp te reizenrcor schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:16:
[...]
Ik zou als ik jou was toch echt serieus tweedehands overwegen...
In de jaren '70 werd er veel meer tijd aan de kwaliteit gespendeerd en veel van die spelers (zoals die Kenwood van @mr_petit zijn echt kwaliteitsspelers... Nogmaals, ik zou echt die auto inspringen naar Hoofddorp... Daar krijg je echt geen spijt van!
Dan kan ik altijd nog upgraden, en dezelfde ervaringen opbouwen zoals je ook zelf hebt gedaan met de variatie van platenspelers, en de upgrades die je hebt kunnen meemaken. Dit is gewoon me eerste stap in dit wereldje — en als het bevalt en ik het het al goed vindt klinken wellicht ook één van de weinigen?
De amp heb ik onderhand binnen en ziet er top uit, de doos van de Denon is er ook, maar daar zit alweer een retour sticker op die ik morgen weg ga brengen.
[ Voor 7% gewijzigd door Houstyn op 19-08-2025 22:11 ]
@Houstyn Helaas had ik die McCrypt eerder gekocht dan dat ik dit forum heb leren kennen... Door schade en schande wijzer geworden...
Maar als je nieuw wilt en niet te duur zou ik voor deze gaan kijken:
https://www.marktplaats.n...24709-roberts-stylus-luxe
Dit is een link naar een Marktplaats advertentie van H&C Hifi waarin ze een nieuwe platen speler aanbieden met garantie...
Ze hebben er nog meer in de prijsklasse tot 400 euro (als ook die Denon DP300F, maar dan nieuw), maar deze waar ik naar link heeft een ingebouwde phono preamp, een fatsoenlijk instap element waar ik en vele andere hier gewoon goede ervaringen mee hebben voor het geld en geen gehannes met snaren die slijten want direct aangedreven...
Maar kijk eens gerust rond op hun website, ze zijn vaak goedkoper dan elders en bieden goede service (je kunt bij hun het zo goedkoop als ook zo duur maken als je zelf wilt):
https://hchifi.nl/product...home-audio/platenspelers/
Ps.: ik heb geen aandelen in die winkel, maar wel zelf positieve ervaringen die er toe doen! Zoals (excuus voor het off-topic gaan) een Marantz CD6005 voor 375 euro toen hij nieuw net uitkwam en die elders voor 450 euro van eigenaar wisselde...
Of z'n voorganger de CD6004 die dan ook doodleuk voor 450 euro aangeboden werd elders ondanks dat hij vervangen zou worden door die CD6005... Toppunt in mijn zoekactie was de Mediamarkt: die durfde 370 euro te vragen voor een CD6004 die als show model had gediend... Je raad al waar ik mijn bestelling geplaatst had indertijd (en daar heb ik nog steeds geen spijt van)...
Dit is een link naar een Marktplaats advertentie van H&C Hifi waarin ze een nieuwe platen speler aanbieden met garantie...
Ze hebben er nog meer in de prijsklasse tot 400 euro (als ook die Denon DP300F, maar dan nieuw), maar deze waar ik naar link heeft een ingebouwde phono preamp, een fatsoenlijk instap element waar ik en vele andere hier gewoon goede ervaringen mee hebben voor het geld en geen gehannes met snaren die slijten want direct aangedreven...
Maar kijk eens gerust rond op hun website, ze zijn vaak goedkoper dan elders en bieden goede service (je kunt bij hun het zo goedkoop als ook zo duur maken als je zelf wilt):
Ps.: ik heb geen aandelen in die winkel, maar wel zelf positieve ervaringen die er toe doen! Zoals (excuus voor het off-topic gaan) een Marantz CD6005 voor 375 euro toen hij nieuw net uitkwam en die elders voor 450 euro van eigenaar wisselde...
Of z'n voorganger de CD6004 die dan ook doodleuk voor 450 euro aangeboden werd elders ondanks dat hij vervangen zou worden door die CD6005... Toppunt in mijn zoekactie was de Mediamarkt: die durfde 370 euro te vragen voor een CD6004 die als show model had gediend... Je raad al waar ik mijn bestelling geplaatst had indertijd (en daar heb ik nog steeds geen spijt van)...
[ Voor 40% gewijzigd door rcor op 20-08-2025 00:15 ]
Of iets met "handige harrie".greentea schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 16:36:
Als er bij een advertentie termen staan als "zelf geen verstand van" of "werkend weggezet" "heeft alleen x nodig" dan ben ik toch wel altijd heel erg voorzichtig. Mijn ervaring leert dat die verkopers precies weten dat het apparaat eigenlijk meer nodig heeft dan het waard is.
Ojee, hopelijk zaten er geen 30 jaar oude pvc hoezen om de platen heen.JimmyNL schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 17:42:
@mr_petit Het valt mij ook op dat de visuele dofheid (ik dacht vet+stof) lastig weg te halen is.
Hier ook geen aandeel in H&C, maar wat een pareltje is dat. Goede service, mooie producten, goede prijzen.rcor schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:56:
@Houstyn Helaas had ik die McCrypt eerder gekocht dan dat ik dit forum heb leren kennen... Door schade en schande wijzer geworden...
Ze hebben op hun website alleen niet zoals gesuggereerd meer in de prijsklasse tot 400 euro. Ja ok, 2 goedkope Duals die je niet wilt hebben.
En die DP-300F kost 400 euro terwijl ie bij Hifi Klubben 263 euro kost. Dus H&C lijkt me eerlijk gezegd geen aanbeveling voor wie een echt betaalbare draaitafel zoekt. Wat die Roberts Stylus Luxe kost staat in de marktplaats advertentie niet vermeld. Ik heb ook een beetje mijn twijfels of dit wel zo'n aanbeveling is t.o.v. de Denon DP-300F. 't is bij dat soort 'merken' vaak meer styling dan draaitafel know-how. Ze adverteren zelf ook met "de styled up stylus turntable". De DP-300F heeft trouwens standaard ook een ingebouwde voorversterker, voor zover ik weet.
En die DP-300F kost 400 euro terwijl ie bij Hifi Klubben 263 euro kost. Dus H&C lijkt me eerlijk gezegd geen aanbeveling voor wie een echt betaalbare draaitafel zoekt. Wat die Roberts Stylus Luxe kost staat in de marktplaats advertentie niet vermeld. Ik heb ook een beetje mijn twijfels of dit wel zo'n aanbeveling is t.o.v. de Denon DP-300F. 't is bij dat soort 'merken' vaak meer styling dan draaitafel know-how. Ze adverteren zelf ook met "de styled up stylus turntable". De DP-300F heeft trouwens standaard ook een ingebouwde voorversterker, voor zover ik weet.
[ Voor 42% gewijzigd door Cap op 20-08-2025 19:08 ]
Edit: verwijderd: gaat teveel off-topic.
[ Voor 93% gewijzigd door Cap op 20-08-2025 14:11 ]
Precies dit, deze discussie begon met een DP-300F en bij Klubben haal je die nieuw en goedkoop.Cap schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
En die DP-300F kost 400 euro terwijl ie bij Hifi Klubben 263 euro kost.
[...]
Als je een ander element wil zetten ze dat er voor je op en stellen de boel netjes voor je af.
Plus 5 jaar garantie.
En nee, ik heb geen zakelijk belang bij Klubben
@mr_petit ik heb vol bewondering naar je geluidsfragmenten geluisterd. Ja dat spreekt boekdelen, enorme verschillen, zeker in de uitgesproken 's' goed te horen. Maar ik had ook nog een andere conclusie, de microline is idd het meest vrij van vervorming. Maar de at-95 klinkt veel warmer en heeft een betere spreiding, vooral ook te horen in de galm en bas van het MJ nummer. Mijn vermoeden is dat er vast een best of both worlds is maar dat dit wederom stappen omhoog zijn qua budget. Kun je mij uitleggen waarom de microline wat iel klinkt en de at-95 juist warmer en voller?
Tja ik ben dan @mr_petit niet maar ga ook een antwoord geven: dat is een lastige. Ik kan me niet herinneren dat ik persoonlijk ervaren heb dat de AT95E voller / warmer / beter klinkt in die fragmenten.
Of iets als voller / ieler scheller / doffer etc wordt ervaren hangt sterk af van je weergevers. Als je "iele" weergevers hebt dan levert een "vol" element misschien een beter resultaat op dan een "iel" element. Als je "volle" weergevers hebt dan is een "iel" element misschien juist beter.
Bedenk wel dat dit vrij extreme test zijn met s-klanken die zo hard zijn als je ze doorgaans niet tegenkomt op gewone muziek LP's, hoewel dat natuurlijk niet valt uit te sluiten, zeker niet bij nummers met bekkens, hi-hats en zang in de binnenste groeven.
Dus de test geeft vooral aan hoeveel speelruimte een element heeft voordat ie hoorbaar gaat vervormen. Op zich is dat wel een nuttig gegeven, zeker omdat naarmate de elliptische of conische of shibata naald meer slijt, de grens van vervorming sneller bereikt wordt. Een Microline blijft danzij het smalle ridge profiel gedurende een groot gedeelte van zijn slijtageproces vrijwel hetzelfde klinken itt die andere naaldvormen. Dat alleen al is m.i. een plus die gezien de bij Audio Technica relatatief geringe meerprijs voor een ML doorslaggevend is. Bovendien is de levensduur van deze hogere kwaliteit, hoog gepolijste diamant op zich al hoger dan van een eenvoudige bonded elliptical.
Of iets als voller / ieler scheller / doffer etc wordt ervaren hangt sterk af van je weergevers. Als je "iele" weergevers hebt dan levert een "vol" element misschien een beter resultaat op dan een "iel" element. Als je "volle" weergevers hebt dan is een "iel" element misschien juist beter.
Bedenk wel dat dit vrij extreme test zijn met s-klanken die zo hard zijn als je ze doorgaans niet tegenkomt op gewone muziek LP's, hoewel dat natuurlijk niet valt uit te sluiten, zeker niet bij nummers met bekkens, hi-hats en zang in de binnenste groeven.
Dus de test geeft vooral aan hoeveel speelruimte een element heeft voordat ie hoorbaar gaat vervormen. Op zich is dat wel een nuttig gegeven, zeker omdat naarmate de elliptische of conische of shibata naald meer slijt, de grens van vervorming sneller bereikt wordt. Een Microline blijft danzij het smalle ridge profiel gedurende een groot gedeelte van zijn slijtageproces vrijwel hetzelfde klinken itt die andere naaldvormen. Dat alleen al is m.i. een plus die gezien de bij Audio Technica relatatief geringe meerprijs voor een ML doorslaggevend is. Bovendien is de levensduur van deze hogere kwaliteit, hoog gepolijste diamant op zich al hoger dan van een eenvoudige bonded elliptical.
[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 21-08-2025 07:53 ]
Toevoeging: ik heb zelf de AT95e en 440MLa fragmenten van Billy Jean nog even beluisterd. Wat ik vind:
- de AT95e klinkt wat doffer, minder dynamisch en de bas klinkt wat overblown, minder strak. Maar het meest storend vind ik de vervormde s-klanken: "movie SSScene" (0:31), en ook de vlak daarop volgende "I SSSaid" is hoorbaar vervormd.
- de 440MLa klinkt helderder, dynamischer, ruimtelijker en niet onbelangrijk, de ssss-en van Michael klinken beter, ik zou zeggen best goed voor vinyl. De muziek als geheel klinkt alsof er een sluier is weggehaald voor de speakers tov het VM95e fragment.
Dus mijn gok is dat jij wat wat slanker / ieler klinkende speakers of koptelefoon hebt, waardoor de overblown VM95e bas juist een goede compensatie biedt. Of je bent gewoon een enorme basshead die van fat muddy bass houdt.
(Ik heb ook geen hekel aan een stevige bas, maar hij moet wel strak blijven met zo min mogelijk vervorming.)
PS er zijn wel meer verschillen die ik hoor, zoals in de definitie van de base- en snare-drums en hi-hats, die ik allemaal dynamischer (drums) en vervormingsarmer (hi-hats, bij de AT-95e niet scherp maar hetzelfde "grind" effect als die s-klanken) vind bij de 440ML. Hoe meer je luistert, hoe meer verschillen je opvallen.
- de AT95e klinkt wat doffer, minder dynamisch en de bas klinkt wat overblown, minder strak. Maar het meest storend vind ik de vervormde s-klanken: "movie SSScene" (0:31), en ook de vlak daarop volgende "I SSSaid" is hoorbaar vervormd.
- de 440MLa klinkt helderder, dynamischer, ruimtelijker en niet onbelangrijk, de ssss-en van Michael klinken beter, ik zou zeggen best goed voor vinyl. De muziek als geheel klinkt alsof er een sluier is weggehaald voor de speakers tov het VM95e fragment.
Dus mijn gok is dat jij wat wat slanker / ieler klinkende speakers of koptelefoon hebt, waardoor de overblown VM95e bas juist een goede compensatie biedt. Of je bent gewoon een enorme basshead die van fat muddy bass houdt.
(Ik heb ook geen hekel aan een stevige bas, maar hij moet wel strak blijven met zo min mogelijk vervorming.)
PS er zijn wel meer verschillen die ik hoor, zoals in de definitie van de base- en snare-drums en hi-hats, die ik allemaal dynamischer (drums) en vervormingsarmer (hi-hats, bij de AT-95e niet scherp maar hetzelfde "grind" effect als die s-klanken) vind bij de 440ML. Hoe meer je luistert, hoe meer verschillen je opvallen.
[ Voor 38% gewijzigd door Cap op 21-08-2025 08:30 ]
Oeps, deze was bedoelt voor het vintage audio topic! Ik verplaats de post naar daar.
[ Voor 96% gewijzigd door rcor op 21-08-2025 13:24 ]
Mooi geworden, (vintage audio voor het resultaat)
[ Voor 89% gewijzigd door pman63 op 21-08-2025 15:52 ]
Die duitse tacet testtrack (met alle S'en en F'en) is natuurlijk niet de beste track om tonaliteit uit te testen.JimmyNL schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:19:
Kun je mij uitleggen waarom de microline wat iel klinkt en de at-95 juist warmer en voller?
Wat er wel gebeurt met een naald die niet helemaal 100% trackt: de klanken die zo'n naald niet kan tracken (dus die harde S klanken), en daar een soort van ongedefineerde ruis van maakt, in het originele signaal zit natuurlijk ontzettend veel energie.
Dus een naald die dit wèl kan tracken, zet deze energie om in geluiddruk. Dat is geluiddruk rond de 10khz of meer, dus dat klinkt wat scherp. Maar dat klinkt dus wat scherp omdàt dat in de plaat/in de muziek zit.
Het verschil in het MJ nummer: daar speelt dat natuurlijk ook. Maar daar is ook het elementbody anders. Dat is dus een vergelijk tussen een AT-95e en een AT-VM440MLA. Die Tacet testplaat is een vergelijk tussen de AT-VM95ML en de AT-VM95E (mijn 440mla staat er ook tussen, maar dat is daar niet het punt).
Het verschil tussen die AT-95e (de AT-VM95 serie, de AT-3600L, AT-91 en alle andere goedkope AT elementen, en overigens ook de 2m serie en OM serie) en de AT-440mla (en AT-540ml etc) is dat de AT-440mla als spoelkern een gelamineerde kern heeft (allemaal plaatjes naast elkaar) en de AT-VM95 serie niet. Dat is gewoon een massief stukje ijzer (het is natuurlijk allemaal heel klein).
Het verschil tussen een massieve spoelkern en een gelamineerde spoelkern is dat een massieve spoelkern veel sneller (in dit geval als in: bij lagere frequentie) spoelkernverzadiging vertoont. Dat houdt in dat een toename van het magnetisch veld niet meer inhoudt dat dat resulteert in een evenredige toename van stroom. Met andere woorden: het rendement van zo'n spoel wordt lager naar mate de frequentie hoger wordt. Dat houdt automatisch in dat hogere tonen minder sterk worden weergegeven.
Dit effect wordt belangrijker naar mate je interlink (tussen draaitafel en phonopre) of afsluitcapaciteit in je phonopre hoger wordt. Dit werkt namelijk als een filter (zie ook de 'musthaves' met de uitleg over interlink)
Dit kan je ook gewoon meten, met een LCR meter die met verschillende frequenties kan meten.
Dit zijn bijv metingen die ik gedaan heb bij enkele cartridges:
:strip_exif()/f/image/r04OasTDflNXGS5RwoMgtltL.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zie je dat de afname in inductie bij een at-440mla slechts ~5% terwijl dat bij een AT-95 kan oplopen tot 20%
Een AT-VM95ML heeft dat effect ook, en dat laat deze ook zien op ASR bijvoorbeeld in de phono cartridge measurement library. Als je de capaciteit van je interlink/phonopre dus niet onder controle kan houden (dus heel laag) is een AT-VM95ML dus een betere keuze dan bijv. een AT-VM540ml (de 440mla is al lang niet meer leverbaar).
Die MJ opname die ik gemaakt heb is denk ik nog met mijn 721 toen er nog een slechtere interlink aan zat.
Voor de rest vind ik dat een AT440mla (en vermoedelijk dus ook een AT-VM540ML) nog nèt wat beter trackt dan de AT-VM95ML.
Je kan in bovenstaand tabelletje ook goed zien dat de spreiding van afname tussen links en rechts kleiner is dan de 2 spoels elementen. Dus die body is vanuit technisch oogpunt duidelijk beter. Wat beter klinkt is een totaal subjectief verhaal natuurlijk.
Maar wat je niet moet vergeten is dat 'warm' of 'minder warm' in dit oogpunt gewoon te compenseren valt door de treble knop iets omlaag of iets omhoog te draaien. Dat is namelijk precies hetzelfde als wat gebeurt met dat inductie/capaciteitsverhaal (het zg. 'loading'). Dat is gewoon een toonregeling.
Maar die trackingsvervorming: dàt valt niet te compenseren. Die vervorming krijg je niet weg, en het missen van de details in de muziek...die krijg je natuurlijk helemaal niet terug, met geen enkel knopje.
Ook is 'warm' of 'niet warm' een heel subjectief verhaal (wat de ene mooi vindt...), maar die trackingsvervorming: ik ben nog nooit iemand tegengekomen die dàt prefereert boven geluid waar die vervorming niet in zit. Het is dus totaal anders dan vervorming die bijv uit een buizenversterker komt (beetje harmonische vervorming). Dergelijke vervorming is veel subjectiever wat sommige mensen wel prefereren.
Veel mensen beseffen dit niet, dat de ene vorm van vervorming heel anders klinkt dan de andere vorm van vervorming.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2025 08:18 ]
Bedankt voor alle uitleg. Het is zeker een stuk duidelijker, en ondanks dat ik overtuigd ben van deze upgrade ben ik voor nu even gebonden aan het spreiden van het budget. Ik denk dat ik nu een nieuw element wil ter vervanging van het element wat standaard in de DP-300F zit. En dan in de toekomst een serieuzere stap ga overwegen. Door alle opties en varianten ben ik wel een beetje tureluurs (zoals dat vaak gaat bij projectjes zoals dit haha) dus welke keuze kan ik nou het beste maken met een budget van rond de 150 euro. De pre-amp wordt een pro-ject phono box S2. En hoe kijken jullie tegen het voordeel van een 5mv output vs een 3mv output? Daar lees ik ook veel over.
Die output zou ik niet over inzitten bij een MM. De Gain van die phonobox S2 is instelbaar, dus dat komt wel goed.
Deze...€ 149JimmyNL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:19:
Ik denk dat ik nu een nieuw element wil ter vervanging van het element wat standaard in de DP-300F zit. En dan in de toekomst een serieuzere stap ga overwegen. Door alle opties en varianten ben ik wel een beetje tureluurs (zoals dat vaak gaat bij projectjes zoals dit haha) dus welke keuze kan ik nou het beste maken met een budget van rond de 150 euro.
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9540/
houd je nog een eurootje over
Mijns inziens beste P/Q verhouding.
Of als de money really tight is... € 49
https://www.thakker.eu/en...-magnet-cartridge/a-9538/
eerst deze, en dan later alleen de stylus (het naaldje) upgraden van de E naar de ML (alhoewel dat eerst genoemde ML-element zo goed geprijsd is dat een losse stylus nauwelijks goedkoper is dan dat...149 om 142...dat is natuurlijk bijna hetzelfde)
[ Voor 24% gewijzigd door Pavv op 21-08-2025 14:03 ]
Ik zou altijd eerst het element upgraden en daarna pas de phonopre.
De phonopre in de dp-300f is natuurlijk niet al te best (het is natuurlijk een goedkope speler), maar de verschillen in elementen zijn m.i. altijd nog steeds veel groter.
Als ik foto's bekijk van de dp-300f en de service manual lees heeft deze overigens ook geen los aardepunt. Die aarde loopt dus via de afscherming van 1 of beide rca stekkers. Je moet natuurlijk wel van tevoren weten of dat een probleem gaat geven met je phono preamp. Waarschijnlijk niet, maar indien wel, dan krijg je een ontzettende brom.
Sowieso zou het aan te bevelen zijn om die RCA kabels te vervangen. Volgens KABUSA is de capaciteit van die kabels 190pF, en als je daar een externe phonopre op aansluit zoals die project, dan kom je uit op 290pF, wat best hoog is en wellicht een wat scheller geluid oplevert.
Idealiter wil je die capaciteit onder de 200pF houden. Met het gebruik van die ingebouwde phonopre is de capaciteit 100pf (de interlinks vervallen en die phonopre zelf heeft 100pF loading, net als die project.)
Het zijn niet hele grote verschillen, maar wellicht toch licht hoorbaar.
m.i. allemaal veel belangrijker dan hoeveel output het element geeft. Dat is alleen maar belangrijk betreffende hoe de phonopre met hele luide tikken/krassen in de plaat omgaat m.i. (headroom)
De phonopre in de dp-300f is natuurlijk niet al te best (het is natuurlijk een goedkope speler), maar de verschillen in elementen zijn m.i. altijd nog steeds veel groter.
Als ik foto's bekijk van de dp-300f en de service manual lees heeft deze overigens ook geen los aardepunt. Die aarde loopt dus via de afscherming van 1 of beide rca stekkers. Je moet natuurlijk wel van tevoren weten of dat een probleem gaat geven met je phono preamp. Waarschijnlijk niet, maar indien wel, dan krijg je een ontzettende brom.
Sowieso zou het aan te bevelen zijn om die RCA kabels te vervangen. Volgens KABUSA is de capaciteit van die kabels 190pF, en als je daar een externe phonopre op aansluit zoals die project, dan kom je uit op 290pF, wat best hoog is en wellicht een wat scheller geluid oplevert.
Idealiter wil je die capaciteit onder de 200pF houden. Met het gebruik van die ingebouwde phonopre is de capaciteit 100pf (de interlinks vervallen en die phonopre zelf heeft 100pF loading, net als die project.)
Het zijn niet hele grote verschillen, maar wellicht toch licht hoorbaar.
m.i. allemaal veel belangrijker dan hoeveel output het element geeft. Dat is alleen maar belangrijk betreffende hoe de phonopre met hele luide tikken/krassen in de plaat omgaat m.i. (headroom)
[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2025 14:22 ]
Ik kan bevestigen dat de DP-300F in combinatie met de Pro-ject pre-amp geen brom oplevert.mr_petit schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:19:
Ik zou altijd eerst het element upgraden en daarna pas de phonopre.
Dat van die kabels is wel interessant, daar had ik nog nooit op gelet.
[ Voor 4% gewijzigd door Rens1967 op 21-08-2025 14:43 ]
@Rens1967 hoe veel verschil merk jij met de pre-amp, puur op basis van hoe je het geluid ervaart?
Het zou nog mooier zijn als je 2 geluidsclips zou kunnen plaatsen; eentje met ingebouwde phonopre en eentje met de project phonopre.
Dan kunnen we de clips in een ABX blindtest generator gooien en kijken of het verschil ook daadwerkelijk hoorbaar is
Dan kunnen we de clips in een ABX blindtest generator gooien en kijken of het verschil ook daadwerkelijk hoorbaar is
Kan trouwens op zich wel lastig zijn.Rens1967 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:41:
Dat van die kabels is wel interessant, daar had ik nog nooit op gelet.
De standaard kabels lopen intern door een trekontlasting, en kabels met lage capaciteit zijn vaak dikker, dus deze passen dan vaak niet in de trekontlasting. De standaardkabels zijn van die ontzettend dunne dropvetertjes.
Kan je je laptop of pc op je stereoinstallatie aansluiten?Rens1967 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 14:56:
Heb je een tip hoe ik dat het beste kan doen?
Dus de mic in van je laptop of de line in van je pc aansluiten op het liefst de tape out van je versterker (als je die hebt) anders gelijk op de line out van je phonopre danwel de line out van de dp-300f.
(in dat laatste geval kan je natuurlijk bij opname niet meeluisteren via je stereo).
En dan opnemen met audacity
Als instelling kan je het beste 48khz Flac files maken.
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2025 15:15 ]
Ben je bekend met audacity (=gratis multiplatform software)? heb je windows of mac?
[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2025 15:16 ]
Ik ken het programma, en heb het ondertussen op mijn Windows laptop geïnstalleerd. Ik heb in het verleden wel eens een paar LP's hiermee gekopieerd naar CD, voor in de auto. ;-)
Zelfde principe. Als je het op CD kan krijgen, dan kan je er ook een flacje van maken en die online zetten.Rens1967 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:32:
Ik heb in het verleden wel eens een paar LP's hiermee gekopieerd naar CD, voor in de auto. ;-)
Ik kan de bestandjes denk ik wel in een online ABX test voor je zetten (en uitlijnen etc).
Daarvoor heb je bijv. deze site: https://abxtests.com/
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2025 15:52 ]
Ik ook naar wat jij er van vindt. Tip: luister voor je het element gaat vervangen eerst nog even een keer naar je favoriete album (en dan met name naar de laatste nummers op de A- en B-kant....en herhaal dit nadat je het nieuwe element goed heb geïnstalleerdJimmyNL schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 15:42:
Knoop doorgehakt, AT-VM95ML besteld. Ben heel benieuwd....
Weegschaaltje tot je beschikking? Helpt best wel.
Nog een tip.... meet even op hoeveel cm het naaldje nu* zit t.o.v. de headshell/of het draaipunt van je arm... dan weet je hoever naar voren of naar achter je de nieuwe moet plaatsen. Beter nog is om met een protractor te bepalen hoe het element geplaatst moet worden. Andere mensen kunnen dit vast nog wel beter uitleggen dan ik. En ook YouTube staat vol met tips, zoals deze:
YouTube: Very Detailed Turntable Setup for Beginners
dit kleine half uurtje is de beste investering die je kunt doen om het geluid zo goed mogelijk te krijgen...
[ Voor 11% gewijzigd door Pavv op 21-08-2025 18:12 ]
Nou, opnemen op pc gaat hem nu ff niet worden.
Eerst kwam ik tot de ontdekking dat ik alleen maar mannelijke RCA-kabels had. Bij de zoektocht vond ik wel dit apparaat, https://www.amazon.de/Spe...dio-Switch/dp/B01NBTREW8/ en aangezien daar 0 elektronica in zit vond ik deze wel een acceptabele oplossing.
Daarna kwam ik tot de ontdekking dat mijn laptop geen microfooningang heeft, alleen een uitgang voor een koptelefoon. Laptop van mijn vriendin idem dito.
Maar, we hadden nog twee oude laptops liggen, en een mini laptop (met Windows XP) heeft zowaar een microfooningang. Yay
Het beestje deed het zelfs nog, 32-bit Audacity op USB stick: nope, XP herkent het bestand niet. Op zoek naar een versie uit de XP-tijd. Yes, geïnstalleerd. En dan kom ik tot de ontdekking dat audacity maar 1 kanaal opneemt. Is dus een mono microfooningang...
De enige apparatuur die ik in huis heb met een fatsoenlijke line-in zijn een Windows 98 laptop waarvan het scherm het niet doet, en mijn pc die wel ook in de woonkamer staat, maar toch op 3.5-4 meter afstand. En aangezien ik bij de draaitafel en de pre-amp alle overlange kabels netjes weggewerkt zijn trek ik die er niet zo snel weg.
Dat wordt een klusje voor morgen of komend weekend.
Eerst kwam ik tot de ontdekking dat ik alleen maar mannelijke RCA-kabels had. Bij de zoektocht vond ik wel dit apparaat, https://www.amazon.de/Spe...dio-Switch/dp/B01NBTREW8/ en aangezien daar 0 elektronica in zit vond ik deze wel een acceptabele oplossing.
Daarna kwam ik tot de ontdekking dat mijn laptop geen microfooningang heeft, alleen een uitgang voor een koptelefoon. Laptop van mijn vriendin idem dito.
Maar, we hadden nog twee oude laptops liggen, en een mini laptop (met Windows XP) heeft zowaar een microfooningang. Yay
Het beestje deed het zelfs nog, 32-bit Audacity op USB stick: nope, XP herkent het bestand niet. Op zoek naar een versie uit de XP-tijd. Yes, geïnstalleerd. En dan kom ik tot de ontdekking dat audacity maar 1 kanaal opneemt. Is dus een mono microfooningang...
De enige apparatuur die ik in huis heb met een fatsoenlijke line-in zijn een Windows 98 laptop waarvan het scherm het niet doet, en mijn pc die wel ook in de woonkamer staat, maar toch op 3.5-4 meter afstand. En aangezien ik bij de draaitafel en de pre-amp alle overlange kabels netjes weggewerkt zijn trek ik die er niet zo snel weg.

Dan haal je een of ander usb stick je met audio in en ben je klaar. Voor onder een tientje ga je niet lopen klooien lijkt me.
On another note:
:strip_exif()/f/image/qoG6usPazuEUQS0DSXd3R9mb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe kurk mat gekocht. Lijkt alleen aan de rand niet helemaal vlak te zijn, zit een hobbel in. Maar ligt net dus hoop dat dat er nog uit trekt. Of kan iemand nu al zeggen dat dat niet bij gaat trekken?
On another note:
:strip_exif()/f/image/qoG6usPazuEUQS0DSXd3R9mb.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe kurk mat gekocht. Lijkt alleen aan de rand niet helemaal vlak te zijn, zit een hobbel in. Maar ligt net dus hoop dat dat er nog uit trekt. Of kan iemand nu al zeggen dat dat niet bij gaat trekken?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Op die verpakking lijkt te staan dat het hier om een Cork Mat gaat....waarbij ik denk dat ze daarmee KURK bedoelen, en geen rubber. Leg uit :-)The Eagle schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:43:
Nieuwe rubber mat gekocht. Lijkt alleen aan de rand niet helemaal vlak te zijn, zit een hobbel in. Maar ligt net dus hoop dat dat er nog uit trekt. Of kan iemand nu al zeggen dat dat niet bij gaat trekken?
Hoe dan ook, ik zou hem even op een vlakke ondergrond leggen en er dan een groter, vlak, item opleggen en dit eventueel aanvullen met een stapel boeken of iets anders zwaars.... dan is ie morgen vast wel plat
[ Voor 18% gewijzigd door Pavv op 21-08-2025 22:26 ]
Fixed, kurk idd 
Ik kijk morgen even hoe de zaken er bij staan en anders gaat ie even onder een plattermaker
Ik kijk morgen even hoe de zaken er bij staan en anders gaat ie even onder een plattermaker
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Weet je zeker dat die 3,5mm jack input op beide laptops alleen maar als hoofdtelefoonuitgang kunnen combineren?Rens1967 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 18:14:
Modernere laptops (<10jaar) hebben meestal een 'combi jack' waarbij deze zowel als hoofdtelefoonuitgang maar ook als microfooningang en line in kunnen fungeren.
Dat kan je ook zien als je audacity opstart, waarbij je dus een opnamebron kunt selecteren (meestal 'microfooningang' genaamd, maar die is dan dus stereo).
Oudere laptops (>10jaar) hebben inderdaad vaak een mic in jack die alleen als (mono) mic in kunnen fungeren.
Ik heb in het verleden wel testjes gezien van dergelijke goedkope usb geluidskaartjes, maar de kwaliteit daarvan is vaak erbarmelijk. Metingen aan dergelijke apparaatjes lieten vaak zien dat er gewoon iets van filtering mist rondom de nyquist frequentie waardoor er allerlei rare effecten in het hoog plaatsvonden.The Eagle schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:43:
Dan haal je een of ander usb stick je met audio in en ben je klaar. Voor onder een tientje ga je niet lopen klooien lijkt me.
Dit zou het inderdaad wel eens kunnen zijn ja. Ik heb wat in de instellingen gerommeld en krijg nu een pop-up van Windows hoe de 3,5 mm jack te gebruiken, waaronder ook als microfooningang. Vanmiddag een nieuwe pogingmr_petit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:38:
[...]
Weet je zeker dat die 3,5mm jack input op beide laptops alleen maar als hoofdtelefoonuitgang kunnen combineren?
Modernere laptops (<10jaar) hebben meestal een 'combi jack' waarbij deze zowel als hoofdtelefoonuitgang maar ook als microfooningang en line in kunnen fungeren.
Dat kan je ook zien als je audacity opstart, waarbij je dus een opnamebron kunt selecteren (meestal 'microfooningang' genaamd, maar die is dan dus stereo).
Oudere laptops (>10jaar) hebben inderdaad vaak een mic in jack die alleen als (mono) mic in kunnen fungeren.
Met dank aan dit topic: https://learn.microsoft.c...y-laptop-using-windows-11
[ Voor 7% gewijzigd door Rens1967 op 22-08-2025 09:18 ]
De Behringer UCA202 USB audio interface is handig. Goedkoop en het geluid is wel in orde. Valt die er ook onder?mr_petit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:38:
[...]
Ik heb in het verleden wel testjes gezien van dergelijke goedkope usb geluidskaartjes, maar de kwaliteit daarvan is vaak erbarmelijk. Metingen aan dergelijke apparaatjes lieten vaak zien dat er gewoon iets van filtering mist rondom de nyquist frequentie waardoor er allerlei rare effecten in het hoog plaatsvonden.
RCA in, headphone out, RCA out, optical out, monitor schakelaar.
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=0805-AAC
Die heb ik nog ook, maar verwacht er niet teveel van. Ding ruist als een malle, afhankelijk van de gebruikte voeding in je laptop of PC. Het mooist is om het ding te tweaken en dan en eigen 5V voeding geven.Cap schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
De Behringer UCA202 USB audio interface is handig. Goedkoop en het geluid is wel in orde. Valt die er ook onder?
RCA in, headphone out, RCA out, optical out, monitor schakelaar.
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=0805-AAC
Welke laptop gebruik je? Het is alweer een tijd geleden, maar bij mij was de ruis niet iets wat me stoorde in ieder geval. De tikjes op de plaat vielen me meer op dan de ruis. Ik gebruik macbooks. Het ding is ook niet bedoeld voor serieuze audiofiele luistersessies natuurlijk, voor A/B testdoeleinden is m.i. een beetje witte ruis niet zo erg. Ik heb er bij het A/B-en in ieder geval nooit moeite mee gehad om de klankverschillen tussen elementen eruit te halen.
Nee, die dingen waar ik op doel zijn meer als dit soort dingetjes:Cap schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:27:
[...]
De Behringer UCA202 USB audio interface is handig. Goedkoop en het geluid is wel in orde. Valt die er ook onder?
https://nl.aliexpress.com/item/1005008834283916.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005965419242.html
Ik heb een keer een test met metingen gezien van een aantal van dit soort dingetjes, en dat was echt hit or miss. Daar zaten echt ontwerpfouten in dat hoge tonen begonnen te oscilleren omdat de filtering van de nyquistfrequentie niet goed was etc.
Van die behringer zijn wel uitgebreide metingen voorhanden:
https://mnaganov.github.i...ing-behringer-uca202.html
https://nwavguy.blogspot....ringer-uca202-review.html
opvolger UCA222
https://www.audiosciencer...ts-behringer-uca222.2036/
Conclusie hier is natuurlijk niet helemaal volledig omdat de behringer een audio interface is en hij wordt beschouwd (en beoordeeld) als alleen een DAC.
Maar dus niet geweldig, maar wel 'goed genoeg' zoals je beschrijft voor a/b vergelijkingen, al zijn er wel meerdere opmerkingen dat een doorsnee ingebouwde laptop dac/adc beter is. Al is dat per laptop natuurlijk ook verschillend; mijn HP laptop klinkt qua koptelefoonuitgang (met een AT ATH-M50x) echt beduidend slechter dan de uitgang van mijn asus laptopje.(beide zijn ongeveer even oud trouwens)
Thanks voor de linkjes, ik zie daar in die tests in ieder geval geen opvallende ruisproblemen en men is vrij positief. Dat ben ik ook wel voor dat geld. De UCA222 is €14,30 bij Thomann zie ik. Laptop input kwaliteit is inderdaad hit and miss. ik moet met mijn huidige macbook de mic/line-in resultaten nog eens bekijken, maar wat ik handig vind aan de UCA202 is dat er gewoon tulpjes in gaan, geen gedoe met verloopplugjes.
Mijn laptop van 4 jaar oud heeft dus via de combi-jack ook alleen maar een mono microfoonaansluiting. Audacity ziet alleen monogeluid. Als monogeluid geen probleem is voor de test kan ik het hier mee doen.mr_petit schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 05:38:
[...]
Weet je zeker dat die 3,5mm jack input op beide laptops alleen maar als hoofdtelefoonuitgang kunnen combineren?
Via PC lukt niet, want daar geeft Audacity een foutmelding.

Kurken mat lijkt inmiddels iets ingezakt te zijn, dus das mooi.
Wat minder mooi is dat de elpees gewoon knetteren van de statische electriciteit als ik ze er af haal. Terwijl dat met kurk juist niet het geval zou moeten zijn toch? Ikke niet snappen, iemand tips
Thorens heeft uiteraard flinke metalen tafel, maar met vilt knetterde het niet eens, dus waar dat dan ineens vandaan zou moeten komen?
Wat minder mooi is dat de elpees gewoon knetteren van de statische electriciteit als ik ze er af haal. Terwijl dat met kurk juist niet het geval zou moeten zijn toch? Ikke niet snappen, iemand tips
Thorens heeft uiteraard flinke metalen tafel, maar met vilt knetterde het niet eens, dus waar dat dan ineens vandaan zou moeten komen?
[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 22-08-2025 21:22 ]
Hier en hier denkt met er anders over: kurk knettert en is statisch, soms zo erg dat de mat mee omhoog komt als je de plaat eraf haalt. Rubber of leer werkt al beter. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat het kurk van je mat niet van de goede kwaliteit is en dat er kurk is dat wel goed werkt.
Wat je het beste kan doen is de oorzaak van het probleem aanpakken: je platen wassen in een demiwater + ipa + wetting agent oplossing of een commerciële variant. Misschien is de mat statisch van het verpakken. Dus wat je ook nog kan proberen als je de mat niet meer terug wil/kan brengen is de mat een keer goed vochtig maken aan beide kanten, misschien met wat afwasmiddel erbij of een platenwas oplossing gebruiken, en laten drogen. Als je denkt dat de mat er tegen kan. Met rubberen matten gaat dat op zich prima.
Wat je het beste kan doen is de oorzaak van het probleem aanpakken: je platen wassen in een demiwater + ipa + wetting agent oplossing of een commerciële variant. Misschien is de mat statisch van het verpakken. Dus wat je ook nog kan proberen als je de mat niet meer terug wil/kan brengen is de mat een keer goed vochtig maken aan beide kanten, misschien met wat afwasmiddel erbij of een platenwas oplossing gebruiken, en laten drogen. Als je denkt dat de mat er tegen kan. Met rubberen matten gaat dat op zich prima.
[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 23-08-2025 16:28 ]
Buurman heeft een ultrasoon platen reiniger dus dat gaan we dan maar eens eerst proberen
Geen stukjes kurk die aan de plaat blijven plakken door de statische lading? Met mijn Cork 'n Rubber mat had ik zeker de eerste twee weken dat er stukjes loskwamen. Inmiddels nergens meer last van.. maar dat was wel opmerkelijk.The Eagle schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:22:
Buurman heeft een ultrasoon platen reiniger dus dat gaan we dan maar eens eerst proberen
Met een monobestand kan je natuurlijk ook een vergelijkingstest doen, maar ik vermoed zelf dat de laptop het als microfoon gaat beschouwen, en dan wordt er vaak allerlei filtering gedaan, en dat het bestand matig gaat klinken.Rens1967 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:24:
[...]
Mijn laptop van 4 jaar oud heeft dus via de combi-jack ook alleen maar een mono microfoonaansluiting. Audacity ziet alleen monogeluid. Als monogeluid geen probleem is voor de test kan ik het hier mee doen.
Via PC lukt niet, want daar geeft Audacity een foutmelding.
Kan je die foutmelding op je pc niet oplossen? Welke foutmelding is het?
Ik neem aan dat je die CD's ooit via je pc gemaakt hebt, dus het zou moeten kunnen werken
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2025 15:10 ]
Kleine update van mijn kant; alles is gearriveerd, aangesloten en werkt!
Het is de volgende set geworden:
- Harman Kardon Citation Amp (is al gekoppeld met soundbar voor streaming/films)
- Audio-Technica LP120X
- Q Acoustic 3030C
Toch voor de AT gegaan voor de enthousiast reacties die ik online zie van beginnende plaat liefhebbers, de opties om te upgraden wanneer ik dit wil, de pre-amp om me set nog wat compacter te houden, toch wel een beetje de looks en de (meeste) reacties op dit forum. Ook kon ik m voor 200 euro kopen. En de boxen voor 440 euro voor de set. Met de Citation amp op 200 euro kwam ik 40 boven me budget uit.
Op Vinted wat platen (nieuw in plastic) kunnen kopen in een bundel met korting, en net even langs de platenwinkel gegaan in mijn buurt voor de plaat die er nu op ligt — wat sinds deze uitkwam vorig jaar één van mijn meest gespeelde albums is.
Maandag mag ik van een collega een album van Daft Punk, en de originele Thriller uit 1983 proberen. Dus benieuwd wat een vintage vinyl, en een electronisch album doet qua geluid.
Het klinkt top! Ik heb alleen 1 vraag; 1 GND kabel kan ik aan de ATi koppelen, maar de amp heeft hier geen plek voor. (ik las ook iets om het achter een schroef te draaien, maar die zitten er ook niet op). Wat moet ik hiermee?
Foto:
- Harman Kardon Citation Amp (is al gekoppeld met soundbar voor streaming/films)
- Audio-Technica LP120X
- Q Acoustic 3030C
Toch voor de AT gegaan voor de enthousiast reacties die ik online zie van beginnende plaat liefhebbers, de opties om te upgraden wanneer ik dit wil, de pre-amp om me set nog wat compacter te houden, toch wel een beetje de looks en de (meeste) reacties op dit forum. Ook kon ik m voor 200 euro kopen. En de boxen voor 440 euro voor de set. Met de Citation amp op 200 euro kwam ik 40 boven me budget uit.
Op Vinted wat platen (nieuw in plastic) kunnen kopen in een bundel met korting, en net even langs de platenwinkel gegaan in mijn buurt voor de plaat die er nu op ligt — wat sinds deze uitkwam vorig jaar één van mijn meest gespeelde albums is.
Maandag mag ik van een collega een album van Daft Punk, en de originele Thriller uit 1983 proberen. Dus benieuwd wat een vintage vinyl, en een electronisch album doet qua geluid.
Het klinkt top! Ik heb alleen 1 vraag; 1 GND kabel kan ik aan de ATi koppelen, maar de amp heeft hier geen plek voor. (ik las ook iets om het achter een schroef te draaien, maar die zitten er ook niet op). Wat moet ik hiermee?
Foto:
:strip_exif()/f/image/FrdKJkOP4jEfsptQN0onoc8f.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Houstyn op 23-08-2025 16:59 ]
Ik neem aan dat je nu de ingebouwde pre van de LP120X gebruikt en dan richting de line-in van je HK. Dan is de aardedraad niet nodig.
Als je de LP120X direct op een phono ingang van een versterker gaat aansluiten dan is die aardedraad wel nodig. Maar dan zit er ook een aansluitpunt op de versterker voor de aardedraad (duimschroef) naast de phono tulpingangen.
Als je de LP120X direct op een phono ingang van een versterker gaat aansluiten dan is die aardedraad wel nodig. Maar dan zit er ook een aansluitpunt op de versterker voor de aardedraad (duimschroef) naast de phono tulpingangen.
[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 23-08-2025 17:01 ]
Ja, maar dat was met mijn eerste zelfbouw-pc uit 2008, toen er nog aparte line in, line out en microfooningangen op een moederbord zaten, en Windows een stuk eenvoudiger in elkaar stak.mr_petit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
Ik neem aan dat je die CD's ooit via je pc gemaakt hebt, dus het zou moeten kunnen werken

Oeh ik zie currents 😎Houstyn schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:48:
Kleine update van mijn kant; alles is gearriveerd, aangesloten en werkt!
- Audio-Technica LP120X
- Q Acoustic 3030C
Maandag mag ik van een collega een album van Daft Punk, en de originele Thriller uit 1983 proberen. Dus benieuwd wat een vintage vinyl, en een electronisch album doet qua geluid.![]()
Foto:
[Afbeelding]
Moet zegggen dat die lp120 in het zilver er best mooi uit ziet.
Weet men/kan men mij uitleggen hoe je een toonarm kan herkennen. Ik ben van plan mijn platenspeler te verkopen en over te stappen naar een automatische (ik erger me ook vooral teveel aan het moeilijke switchen naar 45rpm) maar de waarde zit hem geloof ik voornamelijk in de arm. Het is een Systemdek iix 900 met volgens mij is het een Rega RB300, maar ik weet niet of andere armen hier veel op lijken en ik wil ook niemand met de verkeerde arm opzadelen. Google helpt maar half.
Misschien een ongewenste vraag, zo ja mijn excuses, maar het lijkt me beter dan een apart topic voor te maken.
Misschien een ongewenste vraag, zo ja mijn excuses, maar het lijkt me beter dan een apart topic voor te maken.
@Houstyn Standaard element is zo te zien de AT-VM95E, dat is best netjes voor die prijs. Dit element is ook makkelijk te verbeteren door een andere, betere naald erop te zetten, ruime keuze voor elk budget.
Geen stukjes kurk. Eerste elpee trok wel een heleboel stof aanToshirou schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:25:
[...]
Geen stukjes kurk die aan de plaat blijven plakken door de statische lading? Met mijn Cork 'n Rubber mat had ik zeker de eerste twee weken dat er stukjes loskwamen. Inmiddels nergens meer last van.. maar dat was wel opmerkelijk.

Toen maar even stofzuiger met plumeau borstel op gezet, dat scheelde al heel veel
Ik zie wel een aantal verschillende toonarmen op google afbeeldingen (dus wellicht met verschillende armen geleverd, al dan niet vanuit de winkel), maar de meeste armen lijken mij een RB250 (al dan niet met een michell tecnoweight), en niet de RB300. Die laatste heeft namelijk dynamische naaldkrachtinstelling.iuuk schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:14:
Het is een Systemdek iix 900 met volgens mij is het een Rega RB300, maar ik weet niet of andere armen hier veel op lijken en ik wil ook niemand met de verkeerde arm opzadelen. Google helpt maar half.
Edit: Ik zie net je advertentie op MP (ik neem aan dat je luuk heet); Jouw dek heeft wèl een RB300
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 23-08-2025 19:55 ]
Thanks. Hij lijkt inderdaad ook wat meer op de RB250, dus ik zal 'm voorlopig daarmee adverteren.mr_petit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Ik zie wel een aantal verschillende toonarmen op google afbeeldingen (dus wellicht met verschillende armen geleverd, al dan niet vanuit de winkel), maar de meeste armen lijken mij een RB250 (al dan niet met een michell tecnoweight), en niet de RB300. Die laatste heeft namelijk dynamische naaldkrachtinstelling.
Edit: Ik zie net je advertentie op MP (ik neem aan dat je luuk heet); Jouw dek heeft wèl een RB300
:strip_exif()/f/image/SSKkThkvpu9VzECzSUrF775n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wBdzxLBkBAOSHhvxhKfl9FwG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QJb8AuBXrBOYEgMwFnYOHQyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze, flink stoffige merk ik nu, arm dus.
Edit: ah, dus toch een RB300. Nogmaals bedankt dus, dan kan ie weer teruggewijzigd worden
[ Voor 3% gewijzigd door iuuk op 23-08-2025 20:02 ]
Ik heb het al eens eerder in dit topic genoemd, maar ik kan zelf een electrische (plasma) aansteker van harte aanraden.The Eagle schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:08:
[...]
Geen stukjes kurk. Eerste elpee trok wel een heleboel stof aan
Toen maar even stofzuiger met plumeau borstel op gezet, dat scheelde al heel veel
Die houd je op een veilige afstand van de LP (zo'n 5 - 10 cm) en na een paar rondjes draaien zijn alle problemen opgelost
Een portable platen speler ala Audio Technica Soundburger, maar dan van het huidige Aurex (dus niet meer Toshiba zoals vroeger)... Ironisch genoeg met een Audio Technica element:
Geweldige plaat, ik ben wel erg fan van hun nieuwst werk, dus the Slow Rush staat ook zeker nog op het verlanglijstje. Het viel me ook op hoe goed deze klonk, samen met Wall of Eyes en Plastic Beach.Ryatzu schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:14:
[...]
Oeh ik zie currents 😎
Moet zegggen dat die lp120 in het zilver er best mooi uit ziet.
Ja ik vond de zilveren variant een stuk mooier dan de zwarte. Van een afstand ziet het er top uit, maar het voelt wat plastic aan — wat voor mij ook zeker geen ramp is op dit moment.
Binnenkort ook maar de platen van me vader proberen op deze setup, ik ben erg benieuwd!
Ik ben er deze week niet meer aan toegekomen om e.e.a. uit te proberen. Afgelopen weekend zijn mijn Dali speakers binnengekomen. Na plaatsing en akoestisch uitmeten van de ruimte ben ik eerst gaan luisteren naar het nieuwe geluid. De speakers moeten tot 100 uur inspelen, ik ben op een derde nu denk ik. Ondertussen zijn het nieuwe element, de phonobox S2 en nieuwe kabels binnengekomen. Nu eerst op vakantie maar over een week of drie ga ik er eens uitgebreid voor zitten. Ik hou jullie op de hoogte 😎.
Ik heb 3 verschillende tracks 2 keer opgenomen, 1 keer met de ingebouwde preamp en 1 keer met de PhonoBox S2. Het is inderdaad mono, maar er is verschil te horen.mr_petit schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:09:
[...]
Met een monobestand kan je natuurlijk ook een vergelijkingstest doen, maar ik vermoed zelf dat de laptop het als microfoon gaat beschouwen, en dan wordt er vaak allerlei filtering gedaan, en dat het bestand matig gaat klinken.
Kan je die foutmelding op je pc niet oplossen? Welke foutmelding is het?
Dàt...........is het understatement van dit topic

Ze zijn trouwens niet mono, maar stereo. (ook al vind ik het niet echt overtuigende opnames, maar dat kan ook aan de platen liggen etc.
Ik hoop dat samples B van je phonobox zijn,
spoiler:
anders mag die zo de prullenbak in.
Ik weet dus bijna wel zeker dat de A samples van de ingebouwde phonopre zijn. Daar zit een niet al te beste opamp in, eigenlijk meer een voorversterkermodule zoals ze ook in autoradio's zitten. Naast de behoorlijke brom is er naar wat ik vermoed gewoon niet iets goed met het RIAA filter (ik kan me niet voorstellen dat ze bij Project zó'n fout zouden maken). Er missen gewoon veel te veel hoge tonen. Ook is het signaal overstuurd, waardoor bij sommige nummers alles enorm gecompressed is en waarschijnlijk loopt te clippen. Bij dat klassieke stuk valt dat nog mee, omdat daar het signaal een stuk zachter is.
Ik weet dus bijna wel zeker dat de A samples van de ingebouwde phonopre zijn. Daar zit een niet al te beste opamp in, eigenlijk meer een voorversterkermodule zoals ze ook in autoradio's zitten. Naast de behoorlijke brom is er naar wat ik vermoed gewoon niet iets goed met het RIAA filter (ik kan me niet voorstellen dat ze bij Project zó'n fout zouden maken). Er missen gewoon veel te veel hoge tonen. Ook is het signaal overstuurd, waardoor bij sommige nummers alles enorm gecompressed is en waarschijnlijk loopt te clippen. Bij dat klassieke stuk valt dat nog mee, omdat daar het signaal een stuk zachter is.
Ik zal proberen de samples in ge-editte vorm online te zetten zodat ze gelijk lopen en qua loudness gecorrigeerd zijn.
Een blindtest is voor deze samples niet nodig.
Eigenlijk is alleen het Anno 1800 sample geschikt om een soort van vergelijk te doen, vanwege de oversturing/compressing in de andere samples. Maar ook dat is eigenlijk niet een echt goede opname. Daar zit zoveel rumble in. Ik hoop dat dat niet van je tafel komt maar in de opname zit.
[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 19:29 ]
Ik heb de samples zoals ik ze evalueer (dus bewerkt door ze te knippen zodat ze gelijk lopen en op volume aangepast naar -17 lufs):
Anno 1800 Soundtrack - The Moribund People:
https://audio.home.xs4all.../TheMoribundPeople_A.flac
https://audio.home.xs4all.../TheMoribundPeople_B.flac
Rolling Stones - Undercover of the Night:
https://audio.home.xs4all...20of%20the%20Night_A.flac
https://audio.home.xs4all...20of%20the%20Night_B.flac
Camila Cabello - Bam Bam:
https://audio.home.xs4all...lo%20-%20Bam%20Bam_A.flac
https://audio.home.xs4all...lo%20-%20Bam%20Bam_B.flac
Wellicht ter overvloede (ik heb het al eens eerder verteld): ik test dit soort files in Audacity waarbij ik de tracks onder elkaar plak en dan met de solo knop van de ene naar de andere schakel. Dit is uiteraard niet blind. Als ik blind wil testen (wat hier niet nodig is
gebruik ik andere software: https://lacinato.com/cm/software/othersoft/abx)
OK, nog een ander dingetje wat mij opviel....Wat nieuwsgieriger naar die Anno 1800 soundtrack naar hoe die digitaal zou klinken, haal ik de flac van deze site:
https://downloads.khinsid...20Moribund%2520People.mp3
Tot mijn verbazing loopt die beduidend langzamer, zodanig dat dit ook in de toonhoogte te horen is.
Loopt jouw draaitafel te snel, is die track van het www expres te langzaam, of is dit een foutje in de plaat?
(ik heb de andere tracks niet vergeleken)
Anno 1800 Soundtrack - The Moribund People:
https://audio.home.xs4all.../TheMoribundPeople_A.flac
https://audio.home.xs4all.../TheMoribundPeople_B.flac
Rolling Stones - Undercover of the Night:
https://audio.home.xs4all...20of%20the%20Night_A.flac
https://audio.home.xs4all...20of%20the%20Night_B.flac
Camila Cabello - Bam Bam:
https://audio.home.xs4all...lo%20-%20Bam%20Bam_A.flac
https://audio.home.xs4all...lo%20-%20Bam%20Bam_B.flac
Wellicht ter overvloede (ik heb het al eens eerder verteld): ik test dit soort files in Audacity waarbij ik de tracks onder elkaar plak en dan met de solo knop van de ene naar de andere schakel. Dit is uiteraard niet blind. Als ik blind wil testen (wat hier niet nodig is
OK, nog een ander dingetje wat mij opviel....Wat nieuwsgieriger naar die Anno 1800 soundtrack naar hoe die digitaal zou klinken, haal ik de flac van deze site:
https://downloads.khinsid...20Moribund%2520People.mp3
Tot mijn verbazing loopt die beduidend langzamer, zodanig dat dit ook in de toonhoogte te horen is.
Loopt jouw draaitafel te snel, is die track van het www expres te langzaam, of is dit een foutje in de plaat?

[ Voor 33% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 19:27 ]
Dat hoorde ik ook, die draaitafel loopt veel te snel. Luister ook maar eens de Stones van die opname naast de digitale versie: YouTube: The Rolling Stones - Undercover of the Night
Beroerd afgesteld dus in de frabriek. Zoals we wel weten is dit helaas geen zeldzaamheid bij draaitafels van de budgetklasse. Bij die Aurex draatafel in het YT filmpje van @rcor was dat ook al te zien. Gelukkig is het wel aan te passen.
Samples A zijn beroerde kwaliteit, maken geen kans tegen samples B.
Het is in dit geval dus echt maar de vraag of je eerst het element moet upgraden, of de phono pre.
Beroerd afgesteld dus in de frabriek. Zoals we wel weten is dit helaas geen zeldzaamheid bij draaitafels van de budgetklasse. Bij die Aurex draatafel in het YT filmpje van @rcor was dat ook al te zien. Gelukkig is het wel aan te passen.
Samples A zijn beroerde kwaliteit, maken geen kans tegen samples B.
Het is in dit geval dus echt maar de vraag of je eerst het element moet upgraden, of de phono pre.
[ Voor 46% gewijzigd door Cap op 31-08-2025 19:48 ]
We weten natuurlijk nog niet zeker of Sample A de ingebouwde phonopre is.Cap schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:41:
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat sampe A de project is, waarbij deze bijv. op MC staat ipv MM.
Dan krijg je ook dit soort gekke effecten (en zou het oversturen ook verklaren)
Maar als A de ingebouwde phonopre is, en die brom ook altijd aanwezig is, zou ik zeker eerst de phonopre opwaarderen. Beter element hoor je met name op de binnenste tracks, dit hoor je altijd.
Al kan ik me aan 1 kant niet voorstellen dat A de ingebouwde phonopre is. Dan zou dat kwaliteitsissue toch wel veel meer op fora en in reviews besproken zijn? Ik bedoel: de dp-300f is een erg veel verkochte tafel en al een hele tijd op de markt.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 20:23 ]
Het viel mij ook op dat de draaitafel te snel is. Het nummer Bam Bam duurt volgens Spotify 3:26, en mijn opname 3:15
Er zitten twee potmetertjes aan de onderzijde, volgens een service manual, dus het is in te stellen.
De B samples zijn met de ingebouwde preamp gemaakt. Ik zit nu de instellingen van de Phono Box te bekijken, en de inputgain stond op 43 dB, ipv de geadviseerde 40 dB
Verder is de keten vanaf de draaitafel tot aan de laptop helaas niet perfect. Ik moest een extra apparaat ertussen zetten omdat ik niet de juiste kabels heb.
Het gekke is, gewoon op de bank, via de Yahama versterker en de Dali Oberon 5 luidsprekers klinkt het heel goed. Ik heb geen adapter voor de koptelefoon, anders zou ik direct op de versterker kunnen vergelijken.
Er zitten twee potmetertjes aan de onderzijde, volgens een service manual, dus het is in te stellen.
De B samples zijn met de ingebouwde preamp gemaakt. Ik zit nu de instellingen van de Phono Box te bekijken, en de inputgain stond op 43 dB, ipv de geadviseerde 40 dB
Verder is de keten vanaf de draaitafel tot aan de laptop helaas niet perfect. Ik moest een extra apparaat ertussen zetten omdat ik niet de juiste kabels heb.
Het gekke is, gewoon op de bank, via de Yahama versterker en de Dali Oberon 5 luidsprekers klinkt het heel goed. Ik heb geen adapter voor de koptelefoon, anders zou ik direct op de versterker kunnen vergelijken.
[ Voor 48% gewijzigd door Rens1967 op 31-08-2025 20:30 ]
Hmmm de samples lijken wel beter te klinken.. dat is tegen de verwachting in. De gain van 43 tov 40 zou dit verschil niet moeten maken. Mijn 300F speelt ook iets te snel trouwens, schommelt tussen 34,2 en 34,7. Meteen na de vakantie gaat er een nieuwe snaar in en daarna afstellen. Ik zoek alleen nog een goede protractor voor weinig. Ik heb er een paar geprint via allignmentprotractor.com maar ik twijfel aan de schaal van mijn printwerk. Tevens moet je het rondje stansen wat natuurlijk heel makkelijk een mm verschil maakt. Iemand een aanbeveling?
[ Voor 60% gewijzigd door JimmyNL op 31-08-2025 20:34 ]
Nou, da's geen reclame voor Project.Rens1967 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:23:
Zet de gain op 40dB, maar zorg ook dat de impedantie en capaciteit goed staan!
Dus 47K en 100pF. Dat houdt in dat dipswitch 4 t/m 8 op off horen te staan.
Maar die brom moet dan ook nog steeds opgelost worden. Dat kan best lastig zijn omdat er geen extra aardedraad op de dp-300f zit. Wat je zou kunnen doen is de aarde/negatief van beide rca connectoren verbinden en ook aan het aardeschroefje van de project phonopre leggen.
Maar goed dat je tòch samples hebt geplaatst, want er blijkt nu dus dat er behoorlijk wat mis was met je setup.
Al die issues met brom en ook de frequentiekarakteristiek kunnen eigenlijk niet aan het apparaat wat er tussen zit liggen.
Zelf evalueer ik altijd met een koptelefoon. Ik hoor meer, kan soms op luider volume luisteren (dan dat de buren leuk zouden vinden), en als ik evalueer, dan skip ik telkens heen en weer op kleine deeltjes van nummers, dus is meeluisteren ook heel irritant denk ik.
[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 20:36 ]
Ortofon adviseert 150-300 pF, vandaar dat ik hem op 200 pF heb staan.mr_petit schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:30:
[...]
Nou, da's geen reclame voor Project.
Zet de gain op 40dB, maar zorg ook dat de impedantie en capaciteit goed staan!
Dus 47K en 100pF. Dat houdt in dat dipswitch 4 t/m 8 op off horen te staan.
Maar die brom moet dan ook nog steeds opgelost worden.
Maar goed dat je tòch samples hebt geplaatst, want er blijkt nu dus dat er behoorlijk wat mis was met je setup.
Die brom is via de speakers niet te horen, normaal gesproken. Zal nog eens luisteren als mijn vriendin de deur uit is. Ze zit nu tv te kijken met het geluid via diezelfde Yamaha versterker, dus nu testen van instellingen gaat hem niet worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Rens1967 op 31-08-2025 20:42 ]
Ah ok, welk element heb je dan?Rens1967 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:38:
[...]
Ortofon adviseert 150-300 pF, vandaar dat ik hem op 200 pF heb staan.
Ik zou 'm toch op 100pF zetten om een beter vergelijk met de ingebouwde phonopre te maken. Die heeft namelijk ook 100pF ingebouwd, en je hebt ook niet de extra capaciteit van de interlink.
Stond de afsluitweerstand/impedantie wel goed (dus op 47k). Dat zou namelijk heel veel kunnen verklaren als deze niet goed stond.
Maar hier zit ie er toch echt in, en bij de ingebouwde phonopre niet, dus het is weldegelijk een probleem. Wat je nog zou kunnen proberen is de aarde van de phonopre ook nog eens aan een extra aarde van je installatie te kunnen leggen. Dus een draadje spannen van je je phonopre aarde naar een schroefje op je versterker, of een - pool van 1 van de lijn ingangen oid.Die brom is via de speakers niet te horen, normaal gesproken. Zal nog eens luisteren als mijn vriendin de deur uit is :-P
[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 20:46 ]
Ortofon 2M Blue. De 47k stond al zodanig ingesteld.mr_petit schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:45:
[...]
Ah ok, welk element heb je dan?
Ik zou 'm toch op 100pF zetten om een beter vergelijk met de ingebouwde phonopre te maken. Die heeft namelijk ook 100pF ingebouwd, en je hebt ook niet de extra capaciteit van de interlink.
Stond de afsluitweerstand/impedantie wel goed (dus op 47k). Dat zou namelijk heel veel kunnen verklaren als deze niet goed stond.
Ik zal dit eens uitproberen.mr_petit schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:45:
Maar hier zit ie er toch echt in, en bij de ingebouwde phonopre niet, dus het is weldegelijk een probleem. Wat je nog zou kunnen proberen is de aarde van de phonopre ook nog eens aan een extra aarde van je installatie te kunnen leggen. Dus een draadje spannen van je je phonopre aarde naar een schroefje op je versterker, of een - pool van 1 van de lijn ingangen oid.
[ Voor 32% gewijzigd door Rens1967 op 31-08-2025 21:00 ]
Da's niet zo'n goed teken.
Zorg iig dat als je nieuwe samples maakt, dat je in audacity op de VU meter ziet dat de boel niet overstuurd wordt. Je kan in audacity (en eigenlijk elk ander programma) gewoon de schuif van de input wat dichtschuiven. Dat is de enige verklaring die ik dan kan geven over dat beroerde frequentieverloop.
Nu leek het namelijk dat de samples extreem overstuurd waren opgenomen en daarna loudness gecorrigeerd waren.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 21:05 ]
Ik zal daar beter op letten. Minder (lager) is meer, in dit geval.
Nee, ik heb niks aan bewerking gedaan, afgezien van begin en einde wat trimmen.mr_petit schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:03:
[...]
Nu leek het namelijk dat de samples extreem overstuurd waren opgenomen en daarna loudness gecorrigeerd waren.
[ Voor 70% gewijzigd door Rens1967 op 31-08-2025 21:07 ]
Dat is heel apart, want in die opnames heeft iets ontzettend lopen limiten/normalizen onder het maximale niveau.Rens1967 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:05:
Nee, ik heb niks aan bewerking gedaan, afgezien van begin en einde wat trimmen.
Zie hier beide files:

Ok, misschien nog een hele domme vraag, maar zou het zo kunnen zijn dat toen je de opnames via je phonobox maakte, dat bij de draaitafel de interne phonopre nog aanstond? (dus dat je vergeten bent het schakelaartje over te zetten)Rens1967 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:05:
Ik zal daar beter op letten. Minder (lager) is meer, in dit geval.
Want ook dan krijg je natuurlijk een extreem overstuurd signaal èn dubbele RIAA. (al verwacht ik dat dan de effecten nog groter zijn, maar ik ga gewoon alle mogelijke combinaties in fouten na)
Ik probeer wat mee te denken om het grote verschil in kwaliteit tussen beide samples te verklaren/op te lossen
[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2025 21:24 ]
Ja, snap ik, jij kan niet zien wat ik gedaan heb.
Ik heb eerst de opnames gemaakt zoals alles ingesteld stond, de interne pre-amp uit. Daarna heb de interne pre-amp aangezet en de Phonobox er tussen uitgehaald. Ik zal deze week met de nieuwe (en opgefriste, ik heb uiteindelijk ook op cassette opgenomen vroeger) kennis nog eens bezig gaan.
Ik heb eerst de opnames gemaakt zoals alles ingesteld stond, de interne pre-amp uit. Daarna heb de interne pre-amp aangezet en de Phonobox er tussen uitgehaald. Ik zal deze week met de nieuwe (en opgefriste, ik heb uiteindelijk ook op cassette opgenomen vroeger) kennis nog eens bezig gaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Rens1967 op 31-08-2025 21:38 ]
Leuk, ik haak straks ook aan met mijn phonobox icm de 300F. Kunnen we meteen zien of de brom exemplarisch is.
Aangezien ik niet zeker weet of mijn telefoon-met-rpm-app nauwkeurig genoeg is, heb ik dit setje besteld: https://www.amazon.de/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_titleCap schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:41:
Dat hoorde ik ook, die draaitafel loopt veel te snel. Luister ook maar eens de Stones van die opname naast de digitale versie: YouTube: The Rolling Stones - Undercover of the Night![]()
Er zijn ook platen met een patroon waarmee je kan zien of die een beetje OK draait, en ook zat platenspelers waarbij de platter voorzien is van een patroon. Verder is het ook gewoon wel op het oor te doen, je merkt snel genoeg of het te snel of te langzaam draait als je het nummer kent.