Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
aph3x schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 19:29:
[...]

De Audio Technica AT33 PTGII wellicht een optie? Een van de beste betaalbare MC's, Microline, boron cantilever, low output en onder de 600,- redelijk hoog compliant, in tegenstelling tot de DL103R, die meer gemaakt lijkt voor een zware arm.

Zie https://www.hifistudio79....udio-technica-at33ptg-ii/
Veel te hoge output icm een 1:30 SUT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zou mogen kiezen zou ik die ook nemen ivm prijs/prestatie, maar hij is ivm compatibiliteit met zijn step-up op zoek naar een element met een output van minder 0.25 mV output en < 10 Ohm ingangsimpedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam100
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 14:50
Ik ben op zoek naar een platenspeler en heb een budget van ongeveer 1.000 euro (inclusief phono stage).

Voor de phono voorversterker denk ik aan de Schiit Mani 2 (220 euro).
Voor de platenspeler twijfel ik nog tussen de Pro-Ject Debut Pro (800 euro) en de Technics SL-100 (900 euro).

Naar welke van deze twee gaat jullie voorkeur uit en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Absoluut de Technics vanwege zowel gebruiksgemak als de wisselbare headshell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:11

sjaool

Every life should have 9 cats

Sam100 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar een platenspeler en heb een budget van ongeveer 1.000 euro (inclusief phono stage).

Voor de platenspeler twijfel ik nog tussen de Pro-Ject Debut Pro (800 euro) en de Technics SL-100 (900 euro).

Als je een ingebouwde Phono pre-amp nodig hebt dan moet je voor de Technics SL-1500C (€990) gaan aangezien de SL-100C deze niet heeft. De witte Technisch SL-1500C is erg mooi (ik heb hem zelf ook. :D ). De draaitafel heeft trouwens auto-lift en auto-stop (dit is niet automatisch in geschakeld maar is met een speciale handeling aan te zetten).

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Nog even terugkomend op de MC element icm Luxman 830 SUT en lichte Micro arm van de BL-71
ik had een mailtje gestuurd naar Thakker en kreeg de opties voor Goldring als advies. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Qua compliantie snap ik die gedachte, maar de output is echt veel te hoog. Gaat absoluut niet met een 1:30 SUT samen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sam100 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:24:

Preamp: Fosi Audio box X5: https://www.audiosciencer...hono-preamp-review.59982/

Tussen de metingen staat ook deze grafiek, kun je zien hoe ze zich een beetje tot elkaar verhouden:
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/best-stereo-phone-audio-stage-preamp-review-2025-png.420491/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Flink gepoetst, maar het resultaat mag er wezen imo. Onderstaand wat voor en na plaatjes. :P

Bij wijze van experiment de kap maar eens wat steviger onder handen genomen met 5-/3-/2000 grit uit een koplamp polijst kitje van de lidl. Nat geschuurd en daarna het meegeleverde poetsmiddel gebruikt op zo'n boormachine tooltje van action. Als laatste de "sealant" uit het lidl kitje er op en uitgewreven... Diepere krassen zitten er nog wel in maar wel een hele verbetering wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtZEFul9VB3gkMJ1lbc64GlZ6BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEK2L4an2zL12xVMxyGwm7Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnKtTzar6qDUtzebnfFjI_uU-1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2MEcEaO7QGcMEPqz7Ai3COje.jpg?f=fotoalbum_large

Het behoorlijk geoxideerde draaiplateau onderhanden genomen met nat schuren, alleen de 2000 grit geloof ik en daarna nog wat nagewreven met Mothers mag polish. Niet perfect, maar wel een stuk beter dan het was. Als ik nog een keer een regenachtige zondag heb doe ik misschien nog wel een rondje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjfmL5_A8MnRS_GKdoxWkE7ZerI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18WxvtE5dY0d0nGzM0NqRRlw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqXd6LoC5tRa1VrjrawpGFo3DNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HVtdfw42W9enDLnEAKIRNN2P.jpg?f=fotoalbum_large

Verder een losgelaten hoekje fineer terug geplakt, heel iets verwarmd met een haardroger, bisonkit er onder en dan glad wrijven met een bankpasje en schilderstape er over terwijl het droogt. Ik had het plan er zelf een sokkel voor te maken maar eigenlijk is ie nu best wel weer keurig, dus ik laat het maar even zo. :)

Dat aanlopen wat ie eerder deed bleek te komen doordat een van de achterste pootjes miste. Daar zit nu een tijdelijke fix maar ik wil ze eigenlijk nog ff alle vier vervangen zodat ze weer gelijk zijn.

Beetje olie in de lager, riem en pulley schoongemaakt, en daarmee zijn w/f waarden op turntable RPM in lijn met andere thorensen (TD160 en TD 165) en nagenoeg gelijk aan mn MK1 SL1200 :X

Het lager is nog niet helemaaal stil trouwens. Er lijkt iets van een kras op de as te zitten maar daar durf ik nog niet zo goed aan te gaan schuren uit angst dat ik het erger maak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Niet aan het lager gaan schuren, zet dat ding goed waterpas en laat het een paar dagen en nachten lopen en kijk of ie dan wel stil(ler) is. Meestal helpt dat inlopen het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:06:
Qua compliantie snap ik die gedachte, maar de output is echt veel te hoog. Gaat absoluut niet met een 1:30 SUT samen
Dat is wel bijzonder inderdaad, dat hij met 0,5 mV elementen aan komt zetten. Ik denk dat hij de SUT niet meegenomen heeft of niet thuis is in die materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-09 13:37
Mooi werk, hoe betrouwbaar zijn die apps eigenlijk? Heb meerdere apps op meerdere spelers geprobeerd, geen een die de fabrieksopgave haalt. Ook nogal wisselende resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Qua gemeten absolute snelheid niet betrouwbaar.

Qua absolute wow & flutter waarde ook niet betrouwbaar want sterk wisselen per app (de geel-rode iPhone RPM app W&F waarden zijn veel hoger dan de andere iOS en Android app equivalenten, in de buurt van een factor 2).

Maar wel nuttig om te kijken of je speler er flink naast zit (toerental meer dan een procent te hoog of te laag) en of er een ongewenste variatie in de loop van je speler zit (wow & flutter waarde en patroon in de grafiek). Of om de wow & flutter van verschillende spelers of voor / na revisie van de speler, binnen dezelfde app en liefst met dezelfde telefoon gemeten, onderling te vergelijken.

PS de gele RPM app kan je gelukkig nog kalibreren op een known-good speler, dus dan kan je toerental waarden wel goed vergelijken, met 2 maren:
1. Auto kalibratie werkt niet. Je zal echt zelf multiplier waarden met 3 a 4 cijfers achter de komma moeten invoeren op je known-good speler totdat deze de perfecte snelheid aangeeft.
2. De kalibratie van je telefoon verloopt. Dus de kalibratiewaarde die op een bepaald moment werkt voor je telefoon kan dat een uur of dag later niet meer doen. Wel is het bijna altijd zo dat de handmatig gekalibreerde waarde beter in de buurt van de werkelijkheid komt dan de niet-gekalibreerde / auto-cal waarde.

Ter vergelijk, mijn kalibratie waarde is meestal een 0,9955 multiplier met een variatie van circa 0,994 tot 0,997, maar dus nooit en ook echt nooit heel dicht in de buurt van 1. En dat is al zo bij 4 of 5 generaties van verschillende iPhones, bij in al die jaren vast wel 100 gemeten draaitafels (type quartz direct drive). :+

Edit: zojuist weer even nagemeten met de kalibratiewaarde die al weken in mijn telefoon staat (0,9954) en zowaar, 33.33 en 45.00 rpm op de speler die nu in mijn woonkamer staat. :Y)

Daarna de 100-omwentelingen aut-cal functie gestart en het resultaat is een multiplier van... 1,001 resulterend in een gemeten 33.49 en 45.21 rpm. |:( Nog niets aan verbeterd dus, geheel conform mijn verwachting. :*)

[ Voor 75% gewijzigd door Cap op 07-08-2025 22:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Dus. Omdat ik als wist dat de resultaten van apps als turntable RPM discutabel zijn vanavond eindelijk die testplaten die ik eerder kocht maar eens uit de kast getrokken en met een testtoon en WFGUI op de laptop mijn platenspelers nog eens vergeleken.

De Thorens scoort 0,049% DIN RMS en de Technics 0,043% ... Heel andere waarden dan uit de app, maar het scheelt nog steeds net niks... Wat eigenlijk wel vreemd is, want die Thorens heeft hoorbaar ergens wrijving op het lager terwijl de Technics eigenlijk geruisloos lijkt te draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door Charly op 07-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Leuk programma, zal hem ook eens proberen.

Overigens zit er tussen testplaten onderling ook weer verschil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Tussen RSD2025 en vandaag is mijn verzameling uitgebreid met onderstaande LP's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4iKDKDb4b41cY5-eajvJlih6XA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTGvRVzJwupCMt8js313GrME.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOhCawR-k4s8gIIJsdMscz8PZLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ouQXiVR0z8depPaJuSuiYvYm.jpg?f=fotoalbum_large

Die laatste is een bootleg. Hoewel ik hier absoluut geen voorstander van ben, is de huidige prijs voor een officiële re-issue uit 2015 reden dat ik toch de bootleg heb gekocht. De andere KISS-schijf herkennen jullie waarschijnlijk wel: I Was Made For Loving You, rood vinyl. Mijn exemplaar heb ik ooit verkocht. Vanmiddag zag ik deze in de bakken en heb ik hem maar gekocht :P .

Twisted Sister blijft gesealed. Voorlopig dan toch. Het is een originele persing en ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om hem uit te pakken. Ik heb dan ook geen idee hoe hij er aan toe is a al die jaren.

Argent en Fist zijn voor mij volledig onbekend. Van Axe heb ik volgens mij wel eens een nummer gehoord op een verzamelaar of zo. Maar echt kennen? Nou nee. Al met al weer genoeg te ontdekken genieten de komende periode.

Niet op de foto, want een aantal CD's :X :
AC/DC - Who Made Who
Scorpions - Crazy World
Guns 'n' Roses - Lies
Queen - Live At Wembley
Woflmother - Wolfmother
Ozzy Osbourne - No More Tears
Ozzy Osbourne - Ozzmosis

Reden dat ik voor het eerst sinds jaren weer CD's heb gekocht, is de steeds hogere prijs voor LP's, ook voor re-issues zoals die van Psycho Circus van KISS.

Nu op de draaiert: Ozzy Osbourne - Speak Of The Devil. Tja, een LP blijft #1 voor mij _/-\o_ !

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat is een mooie aanvulling! 👌🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Duclaasie schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 21:53:
Leuk programma, zal hem ook eens proberen.

Overigens zit er tussen testplaten onderling ook weer verschil.
Net die W&F tool geprobeerd en dan blijkt tussen de Analogue Audio test LP en de Erato test LP een behoorlijk verschil te zitten. Waar de een 3155 aangeeft zit de ander op 3145. Maar welke plaat is nou de “juiste”…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En wat geeft de documentatie van die 2 testplaten op als waarde voor deze testtonen?

Ah beide 3150 Hz zie ik. Ik zal mijn Hifi-Test eens meten.

[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 10-08-2025 21:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Overigens is deze methode ook bedenkelijk, want wanneer er ook maar enige excentriciteit in je plaat zit, dan zie je dat in je Wow en Flutter waarden terug. Soms denk ik wel eens dat je er niet teveel over moet nadenken, want de platen met muziek zijn gegarandeerd ook nooit echt goed. Het blijft uiteindelijk geneuzel in de marge, hoe leuk ik het aanpielen ook vind.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Ik begrijp waar jullie het over hebben. En het wat de Britten mooi een rabbithole noemen. Voor mij is de hoofdregel 'als het goed klinkt, klinkt het goed'. Kan het beter? Vast wel. Ben ik tevreden? Helemaal! Ik geniet elke avond van mjjn LP's, mijn simpele Yamaha versterkertje en Dual 704. En tegelijkertijd heb ik in al die jaren al heel veel van jullie geleerd, waarvoor dank _/-\o_ !

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 20:19
Hi allemaal; ik ben op zoek naar wat algemeen advies. Ik wil graag beginnen met LP platen; en een vinyl speler. Ik ben hierbij een beginner, en vooral op zoek naar veelzijdigheid en een goede geluidskwaliteit.

Waarom ik graag met LP platen wil beginnen:
- Mijn vader heeft erg veel geweldige platen, maar zijn speler werkt niet meer. Ik vind dit een mooie manier om er nieuw leven in te brengen nu vinyl zo populair is geworden.
- Ik doe al veel met muziek streaming, maar mis een beetje iets te "hebben" na te betalen ervoor.
- Geweldige artwork, waar ik groot fan van ben en meehelpt aan de hele beleving
- Manier om artiesten te supporten, meer dan wat streaming uitbetaald

Het lijkt me tof om mijn huidige setup bijna uit te breiden, maar alsnog gebruik te maken van de stereo geluidkwaliteit die vinyl biedt. Ik ben alleen wat zoekende in de setup — en hoop dat dit forum mij kan helpen.

Mijn huidige setup is gewoon een media setup met een TV, aangesloten op een Harman Kardon Citation 1100 en 200. Het lijkt me heel tof om de vinyl hierop aan te kunnen sluiten op deze set voor een kamer vullend geluid, maar ook de optie te hebben om over te schakelen op stereo boxen. Daarvoor kwam ik de Citation Amp tegen die hiermee zou kunnen helpen.

Ik heb een opzetje gemaakt waar ik aan zit te denken in deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTEEQd0ayxXsuyiS0Mk1W0mL-F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwNWj58PmOCBxIvKejhnsV0C.jpg?f=fotoalbum_large

Met een setup als deze kan ik de amp gebruiken om Airplay te streamen naar de volledige media setup. Daarnaast zou ik dan de stereo boxen kunnen gebruiken voor zowel de LP platenspeler (voor het stereo geluid), maar ook via Airplay kunnen koppelen aan mijn soundbar als ik een film wil kijken.

Waar ik dolgraag wat hulp bij zou kunnen gebruiken is:
- Is dit een setup die logisch lijkt? Kan dit überhaupt of mis ik bepaalde dingen?
- Welke stereo boxen en LP speler raden jullie aan? Ik zat nu aan de SONY PS-LX310BT te denken. Voor speakers zoek ik een 'instapmodel' die wel meerwaarde geeft aan het LP geluid
- Is er een alternatief voor de Citation Amp? Ik vind het best duur, en hij wordt niet meer gemaakt. Ik weet niet zo goed of een andere Amp ook zou werken in deze setup.

Een hele bak vragen van waarschijnlijk één van de vele beginners in vinyl, maar ik hoop erg dat jullie kunnen helpen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je 1100 heeft een analoge ingang. Dus een platenspeler er op aansluiten kan. Makkelijkste is zorgen dat je er een hebt met ingebouwde voorversterker. En een beetje een fatsoenlijke zodat ie je platen niet opvreet. Maar die mogelijkheden zijn legiom

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Hoe serieus ga je het nemen en wat is je budget? Die Sony zou op zijn zachtst gezegd niet mijn keuze zijn. Heb je de startpost ook al doorgenomen, voor goede algemene informatie over platen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ik zou zeggen dat ik voor 800 euro klaar wil zijn qua amp, speakers en platenspeler. Ik zie mezelf niet als iemand die het heel serieus wil oppakken. Ik pak het liever op een goede manier op voor de hardware die ik nu koop zodat ik een “degelijke” set heb. Voor minuscule geluidsverbeteringen zou ik niet de hoofdprijs over hebben.

Grappig, ik hoor tot nu toe alleen maar positieve dingen over de Sony, ook ivm het aantal aansluitingen en hij leek me voor 190 euro op Amazon ook een prima prijs. En ik vind het mooi (ik zal het midden in de woonkamer gebruiken dus het oog wil ook wat).

Startpost nog niet gezien, ga ik nu doen! Dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:48
Houstyn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:20:
Hi allemaal; ik ben op zoek naar wat algemeen advies. Ik wil graag beginnen met LP platen; en een vinyl speler. Ik ben hierbij een beginner, en vooral op zoek naar veelzijdigheid en een goede geluidskwaliteit.

Waarom ik graag met LP platen wil beginnen:
- Mijn vader heeft erg veel geweldige platen, maar zijn speler werkt niet meer. Ik vind dit een mooie manier om er nieuw leven in te brengen nu vinyl zo populair is geworden.
- Ik doe al veel met muziek streaming, maar mis een beetje iets te "hebben" na te betalen ervoor.
- Geweldige artwork, waar ik groot fan van ben en meehelpt aan de hele beleving
- Manier om artiesten te supporten, meer dan wat streaming uitbetaald

Het lijkt me tof om mijn huidige setup bijna uit te breiden, maar alsnog gebruik te maken van de stereo geluidkwaliteit die vinyl biedt. Ik ben alleen wat zoekende in de setup — en hoop dat dit forum mij kan helpen.

Mijn huidige setup is gewoon een media setup met een TV, aangesloten op een Harman Kardon Citation 1100 en 200. Het lijkt me heel tof om de vinyl hierop aan te kunnen sluiten op deze set voor een kamer vullend geluid, maar ook de optie te hebben om over te schakelen op stereo boxen. Daarvoor kwam ik de Citation Amp tegen die hiermee zou kunnen helpen.

Ik heb een opzetje gemaakt waar ik aan zit te denken in deze afbeelding:
[Afbeelding]

Met een setup als deze kan ik de amp gebruiken om Airplay te streamen naar de volledige media setup. Daarnaast zou ik dan de stereo boxen kunnen gebruiken voor zowel de LP platenspeler (voor het stereo geluid), maar ook via Airplay kunnen koppelen aan mijn soundbar als ik een film wil kijken.

Waar ik dolgraag wat hulp bij zou kunnen gebruiken is:
- Is dit een setup die logisch lijkt? Kan dit überhaupt of mis ik bepaalde dingen?
- Welke stereo boxen en LP speler raden jullie aan? Ik zat nu aan de SONY PS-LX310BT te denken. Voor speakers zoek ik een 'instapmodel' die wel meerwaarde geeft aan het LP geluid
- Is er een alternatief voor de Citation Amp? Ik vind het best duur, en hij wordt niet meer gemaakt. Ik weet niet zo goed of een andere Amp ook zou werken in deze setup.

Een hele bak vragen van waarschijnlijk één van de vele beginners in vinyl, maar ik hoop erg dat jullie kunnen helpen..
Je geeft niet aan wat je budget is en welk soort muziek je graag luistert maar hoe dan ook zou het voor speakers en platenspeler slim zijn om bij een vintage audio zaak te kijken.
Voor een versterker eventueel ook, maar als je volledige digitale integratie wil in 1 systeem zou je ook voor nieuw kunnen gaan en dan is Cambridge Audio een interessant merk om eens te bekijken. Dat heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Als je aan deze hobby begint moet je erop rekenen dat je in de loop van de jaren zaken wil upgraden. Bijvoorbeeld betere kabels en elementen zijn zaken die je geluid kunnen verbeteren. Je kan dan beter alvast je eerste investering in kwalitatief goed spul gedaan hebben.
Het voordeel is, er is heel veel keuze, het nadeel is dat niemand je kan vertellen wat jij mooi vindt klinken. Vintage systemen hebben vaak een wat warmer en wat meer “afgerond” / minder vermoeiend geluid wat veel liefhebbers van oudere muziek (met echte instrumenten) vaak mooier vinden.
Moderne systemen kunnen vaak wat directer klinken en kunnen beter omgaan met elektronische muziek maar omdat ze meer detail weergeven wordt dit wordt door sommigen ervaren als niet prettig om langdurig naar te luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Binnen je gestelde budget zou ik tweedehands zoeken, dan kun je echt wel iets goeds scoren. Dat vergt echter wel wat tijd en je verdiepen in de materie.

Nieuw voor dat budget wordt toch wel lastig om wat knaps neer te zetten, naar mijn idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Check! Ik heb er geen problemen mee om tweedehands websites in de gaten te houden en langzaam maar zeker de juiste setup te vinden. Ik ben wel erg benieuwd waarom je de Sony zou afraden — in contrast met de positieve reviews die ik tegenkom. Is het ook voor mij als beginner een slechte keuze?

Het merk Cambridge Audio heb ik nog niet gezien, ik dacht dat ik door de Citation serie bijna verplicht was van hetzelfde merk een Amp te nemen omdat het anders niet werkt. Maar qua amp heb ik heb minste verstand van de specificaties. Dus vooral in dit gedeelte ben ik zoekende.

Qua budget, ik ben de Sony tegengekomen voor 190 (die heeft een ingebouwde voorversterker), de Citation Amp voor 190 (wel op Ebay, ik zie wat deals langskomen) waarmee ik dan met 800 budget nog ruim 420 over heb voor de speakers. Is er iets in deze range wat aan te raden is qua merk en/of model?

Iets meer achtergrond; de platen van me vader zijn vooral classic rock uit de jaren 80. Led Zeppelin, Pink Floyd, Queen, etc. Dit vind ik zelf ook mooie muziek, en ik zou hier moderne muziek als Tame Impala, Arctic Monkeys, Vampire Weekend en Gorillaz aan toevoegen. Maar ook zie ik mezelf ook moderne platen kopen die wat meer lo-fi (hip-hop) zijn. Denk aan artiesten als Khruangbin, Mt. Fujitive. Ik hou wat meer van de 'rondere' geluiden die meer op bass leunen. Ik ben niet echt van van elektronische muziek, dus ik denk niet Daft Punk te gaan draaien op de platenspeler.

Het hoeft niet perfect. Ik heb liever een flexibele setup die (aangezien het midden in me woonkamer staat) er ook wat minimalistisch uitziet. Ik hoef geen grote torens of speciale kabels om er het beste van het beste geluid uit te krijgen. Dat geld besteedt ik liever aan extra LP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Heb je ook gedacht aan actieve luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Nee, niet echt — wat vooral komt omdat ik dacht die Citation variant nodig te hebben om het in 1 systeem te houden. En het daardoor zo flexibel mogelijk te houden als set-up. Maar als dat een optie zou zijn om de amp niet nodig te hebben lijkt me dat een goede optie. Ik verwacht alleen wel dat de connectiviteit met mijn andere boxen, dat deze optie minder optimaal voor me is.

Ik heb vanavond wat meer tijd gespendeerd aan videos kijken en reviews lezen over LP spelers, en de Sony PSLX310BT blijft maar bij de aanraders terugkomen. Ben best benieuwd waarom je die afraadt?

[ Voor 21% gewijzigd door Houstyn op 15-08-2025 23:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Houstyn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:22:
Nee, niet echt — wat vooral komt omdat ik dacht die Citation variant nodig te hebben om het in 1 systeem te houden. En het daardoor zo flexibel mogelijk te houden als set-up. Maar als dat een optie zou zijn om de amp niet nodig te hebben lijkt me dat een goede optie. Ik verwacht alleen wel dat de connectiviteit met mijn andere boxen, dat deze optie minder optimaal voor me is.

Ik heb vanavond wat meer tijd gespendeerd aan videos kijken en reviews lezen over LP spelers, en de Sony PSLX310BT blijft maar bij de aanraders terugkomen. Ben best benieuwd waarom je die afraadt?
Het is een basic speler, voor de liefhebbers is de bluetooth verbinding een handig dingetje, maar de meeste platen liefhebbers hier spelen het liefst volledig analoog...

Maar dat is niet de belangrijkste reden om 'm af te raden... De belangrijkste reden zal zijn:
- Geen mogelijkheid om het element om te wisselen met een ander merk en/ of model element. Want geen headshell met sleuven die dit mogelijk maken...
- Geen afstelbare anti-skating en Sony kennende is de anti-skating wel aanwezig in een vaste waarde voor dat meegeleverde element en dat is in ieder geval beter dan zo'n koffer speler van Crosly die dat 100% zeker niet heeft...
- Geen verstelbare contra gewicht aan de achterzijde van de toonarm om zo de naalddruk te kunnen regelen...
- De speler weegt volgens de Sony website slechts 3,5KG, dus de demping van die speler zal niet top zijn... Ik verwacht dat deze speler net zoals al die Technics SL-1200 klonen van bedenkelijke merken vooral heel veel plastic heeft en dus galmt als de beste als je een tik op de behuizing geeft tijdens het afspelen... Letop: er zijn Technics klonen die 10KG wegen (McCrypt DJ-2650B/ DJ-2650D) en dan lijkt dat goed te zijn tot dat je er achter komt dat er een metalen plaat op de bodem geplakt is zodat hij stabieler op zijn plek blijft staan...
- Als dat element een speciaal voor deze speler gemaakt ding is met een kleine oplage qua productie aantallen zal het op latere leeftijd van deze speler mogelijk lastiger worden om aan een naald te komen...

Mijn mening (en ik verwacht ook van velen anderen hier (o.a. @Duclaasie waarschijnlijk ook):
Voor die 245 euro dat hij gemiddeld overal kost koop je een knappe Technics SL-1700/ Technics SL-1710 tweede hands die deze Sony alle hoeken van de kamer laat zien... In combinatie met het juiste element zal deze ook nog eens beter klinken...

[ Voor 12% gewijzigd door rcor op 16-08-2025 01:58 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rcor schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 00:18:
[...]

- Als dat element een speciaal voor deze speler gemaakt ding is met een kleine oplage qua productie aantallen zal het op latere leeftijd van deze speler mogelijk lastiger worden om aan een naald te komen...
Volgens mij zit er een AT-3600L naald op met vast element.
Dus een naald/element van een tientje. Dus een volledig instapelemet. Het speelt, er komt acceptabel geluid uit, maar datgene waarbij je het meest je geluidskwaliteit kan upgraden (betere naalden/elementen) ontbreekt en hoort niet tot de mogelijkheden. (0,0 upgrademogelijkheden)

Dus ik kan 'm zelf alleen maar aanraden voor mensen die zelf totaal geen hifi aspiraties hebben.
Ik bedoel, er wordt gepraat over het aanschaffen van best wel veel nieuwe albums (ik zie meerdere bands langskomen waarvan een aantal meerdere goede albums hebben), en als je er dan vanuit gaat dat een gemiddelde albumprijs snel 35-40 euro is, hoef je maar een heel klein stapeltje platen te kopen en zit je gelijk boven de €500.
Moet je dan zó veel gaan beknibbelen op de speler als er totaal geen upgrade pad is? Dat lijkt mij onverstandig.
Houstyn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:18:
— in contrast met de positieve reviews die ik tegenkom. Is het ook voor mij als beginner een slechte keuze?
Ik vraag me ook af welke reviews deze speler dan zo positief beoordelen? Zijn dat infomercials/gesponsorde youtube reviews etc waarbij totaal geen vergelijkende luistervoorbeelden danwel metingen gegeven worden tot andere spelers of zijn dat reviews/meningen van doorgewinterde liefhebbers (op forums oid) die zich daadwerkelijk verdiepen in weergavekwaliteit van draaitafels?
Zoals met vrijwel alle reviews over alle producten: er zijn zoveel gesponsorde/semi gesponsorde kanalen/outlets die reviews maken puur voor het creëren van content (youtubers, tiktokkers, bloggers sites etc etc): die zijn eigenlijk altijd positief, want het gaat om het creëren van content, en daarvoor heb je een aanvoer van producten nodig (dus sponsoring, ook al krijgen ze er niet altijd direct voor betaald). Dat zijn gewoon slechte informatiebronnen waar je je beslissingen niet door moet laten beïnvloeden.

Een ander stukje info wat ik mis:
Houstyn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:20:

- Mijn vader heeft erg veel geweldige platen, maar zijn speler werkt niet meer.
Welke speler heeft hij dan? Kan je merk en type plaatsen? Het kan een prul zijn, maar het kan natuurlijk net zo goed een hele goede kwaliteitsspeler van weleer zijn waarbij het de moeite waard is om 'm te (laten danwel zelf) repareren :) .

Wil je per sé een nieuwe speler, dan zou ik altijd een speler kiezen waarbij naalddruk en antiskating instelbaar is en waarbij je een ander element kan monteren.
Bijvoorbeeld een Project debut carbon (bij deze heb je afhankelijk van je versterker een aparte phonopre nodig), of een Denon DP-300f, argon audio tt3 of iets in die trant en er dan een kwaliteitselement als een AT-VM95ML (€150) in monteren. Je bent dan wel snel €500 kwijt of ietsje meer, maar dan haal je wel veel meer uit je platen (en je vaders platen). (ik denk dat een dp-300f met at-vm95ml de goedkoopste combi is, die heeft ook een ingebouwde phonopre en is een automaat, maar voor de rest wel een plastic behuizing, maar ik geloof wel een rubberen mat. Die argon audio heeft geloof ik een vilten mat, en dat is iets wat je niet wilt hebben...)

Ook raad ik je aan de 'must haves' door te lezen om een idee te krijgen wat er bij het afspelen van platen (naast een goede speler met goed element) komt kijken (om een goede kwaliteit te krijgen)
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic Deel 3"
Zeker bij de gebruikte platen van je vader heeft het geen zin deze af te spelen zonder ze te wassen. Dat verschil is echt enorm groot doorgaans.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 16-08-2025 04:10 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49

Toshirou

Vinyl Surfer

Zo zag ik recentelijk nog op Marktplaats allerlei Thorens platenspelers uit de 160 serie staan. Dat lijkt mij een hele goede aanschaf in combinatie met actieve speakers erbij (speakers zelf beschikken over eigen versterking, dus geen externe versterker nodig. Scheelt ruimte als je dat van belang vindt) en dus direct aansluiten en genieten! En indien nog een Phono voorversterker erbij en dan kom ver met je gestelde budget.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Er is zóveel meer dan de gehypte TD16x serie van Thorens. Vaak wordt er teveel gevraagd voor matige exemplaren of zit er nog achterstallig onderhoud in.

Wat @rcor ook al aanhaalde aan eigenschappen onderschrijf ik, met als aanvulling dat Azimuth verstelling voor mij ook een must is. Alleen door al deze parameters goed te kunnen afstellen krijg je een goed resultaat.

Wat ik alleen nog niet helemaal helder heb is je idee over de opstelling. Wil je een stereo setup achter je bank? En dan ook nog de draaitafel over je soundbar kunnen afspelen (why?!)? Die Citation versterker, heb je die nu al, of is dat een soort wens?

Ik zou stereo en soundbar gewoon los van elkaar zien, dat maakt het waarschijnlijk een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:43
mr_petit schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 03:48:
[...]...(ik denk dat een dp-300f met at-vm95ml de goedkoopste combi is, die heeft ook een ingebouwde phonopre en is een automaat, maar voor de rest wel een plastic behuizing, maar ik geloof wel een rubberen mat. Die argon audio heeft geloof ik een vilten mat, en dat is iets wat je niet wilt hebben...)

...
De Denon heeft inderdaad een rubberen mat, deze weegt 350 gram. ;) (net op de weegschaal gelegd)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:10
De dp-300f + at-vm95ml (of desnoods 95E) is wat ik inderdaad zou aanraden als het nieuw moet zijn en weinig mag kosten. Qua Nieuwe spelers die minder kosten ga je zo veel water bij de wijn doen dat er te weinig langdurig lol van te krijgen is.

Zelf heb ik gekozen voor goede vintage spelers.

Zoiets als dit is prima:
https://www.marktplaats.n...nics-sl-1300-direct-drive
https://www.marktplaats.n...automatische-platenspeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Duclaasie schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:34:
Wat ik alleen nog niet helemaal helder heb is je idee over de opstelling. Wil je een stereo setup achter je bank? En dan ook nog de draaitafel over je soundbar kunnen afspelen (why?!)? Die Citation versterker, heb je die nu al, of is dat een soort wens?
De Citation versterker is nu besteld. Ik ben een deal tegengekomen voor €150 en die kon ik niet laten gaan.

Hoe ik het zie; ik wil de stereo set om gebruik te maken van analoog geluid. Maar als ik eens in de zoveel tijd een film wil kijken met surround geluid (daarom achter de bank) of muziek wil streamen met een kamer vullend geluid, dan heb ik die optie via deze amp.

Ik waardeer alle hulp, en merk dat het me bijna overweldigd. 8)7 Het is denk ik goed om mij écht te zien als beginner. Ik wil mijn media set uitbreiden, en verwacht niet een geweldige hi-fi audio beleving te hebben. Maar ik wil ook niet het afspelen van LP platen teniet doen door het via Bluetooth te gaan beluisteren.

Updates die "iets meer zijn" en de LP speler €500 laten kosten in plaats van €190 die ik bijvoorbeeld dus voor de Sony zag, zijn voor mij simpelweg niet rendabel. Ik denk dat ik als gebruiker ook minder de audio verschillen zal merken zoals de meeste mensen die in het HiFi forum zitten. Ik heb streaming ook altijd al tof geluid gevonden via mijn huidige Citation setup — maar analoog geluid intrigeert me wel.

Zie me vooral als beginner, die wel analoog wil ervaren op een manier die beter is dan die reis koffer platen die je wel eens ziet. Meer feedback over het krassen van platen bijvoorbeeld, en het kunnen wisselen van de naald vind ik ook zeker de moeite waard. (al zie ik dat meer voor het vervangen als iets kapot is, in plaats van een hele dure naald te kopen voor een verandering in kwaliteit die ik niet verwacht te ervaren).

Ik snap dat mijn situatie wat anders ligt dan anderen op het forum. Maar ik waardeer alle hulp die ik al gelezen heb! _/-\o_

De positieve Sony reviews kom ik overigens tegen op zowel webshop reviews, maar vooral Youtube videos met titels als "Top 5 record players for beginners" waar ook vooral veel AT langskomen — dus vandaar.

PS: Vandaag mijn vader benaderd; en de oude speler, de versterker en boxen zijn allemaal weggegooid. Dus ik ga sowieso een nieuwe (of tweedehands) moeten kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Houstyn op 16-08-2025 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 17:51
Houstyn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:18:
Check! Ik heb er geen problemen mee om tweedehands websites in de gaten te houden en langzaam maar zeker de juiste setup te vinden. Ik ben wel erg benieuwd waarom je de Sony zou afraden — in contrast met de positieve reviews die ik tegenkom. Is het ook voor mij als beginner een slechte keuze?

Het merk Cambridge Audio heb ik nog niet gezien, ik dacht dat ik door de Citation serie bijna verplicht was van hetzelfde merk een Amp te nemen omdat het anders niet werkt. Maar qua amp heb ik heb minste verstand van de specificaties. Dus vooral in dit gedeelte ben ik zoekende.

Qua budget, ik ben de Sony tegengekomen voor 190 (die heeft een ingebouwde voorversterker), de Citation Amp voor 190 (wel op Ebay, ik zie wat deals langskomen) waarmee ik dan met 800 budget nog ruim 420 over heb voor de speakers. Is er iets in deze range wat aan te raden is qua merk en/of model?

Iets meer achtergrond; de platen van me vader zijn vooral classic rock uit de jaren 80. Led Zeppelin, Pink Floyd, Queen, etc. Dit vind ik zelf ook mooie muziek, en ik zou hier moderne muziek als Tame Impala, Arctic Monkeys, Vampire Weekend en Gorillaz aan toevoegen. Maar ook zie ik mezelf ook moderne platen kopen die wat meer lo-fi (hip-hop) zijn. Denk aan artiesten als Khruangbin, Mt. Fujitive. Ik hou wat meer van de 'rondere' geluiden die meer op bass leunen. Ik ben niet echt van van elektronische muziek, dus ik denk niet Daft Punk te gaan draaien op de platenspeler.

Het hoeft niet perfect. Ik heb liever een flexibele setup die (aangezien het midden in me woonkamer staat) er ook wat minimalistisch uitziet. Ik hoef geen grote torens of speciale kabels om er het beste van het beste geluid uit te krijgen. Dat geld besteedt ik liever aan extra LP's.
Sony maakte goede apparatuur: de ES serie.
Bijvoorbeeld Sony TA-F570ES op Marktplaats https://www.marktplaats.n...2300173914-sony-ta-f570es

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Houstyn schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

De Citation versterker is nu besteld. Ik ben een deal tegengekomen voor €150 en die kon ik niet laten gaan.

Hoe ik het zie; ik wil de stereo set om gebruik te maken van analoog geluid. Maar als ik eens in de zoveel tijd een film wil kijken met surround geluid (daarom achter de bank) of muziek wil streamen met een kamer vullend geluid, dan heb ik die optie via deze amp.

Ik waardeer alle hulp, en merk dat het me bijna overweldigd. 8)7 Het is denk ik goed om mij écht te zien als beginner. Ik wil mijn media set uitbreiden, en verwacht niet een geweldige hi-fi audio beleving te hebben. Maar ik wil ook niet het afspelen van LP platen teniet doen door het via Bluetooth te gaan beluisteren.

Updates die "iets meer zijn" en de LP speler €500 laten kosten in plaats van €190 die ik bijvoorbeeld dus voor de Sony zag, zijn voor mij simpelweg niet rendabel. Ik denk dat ik als gebruiker ook minder de audio verschillen zal merken zoals de meeste mensen die in het HiFi forum zitten. Ik heb streaming ook altijd al tof geluid gevonden via mijn huidige Citation setup — maar analoog geluid intrigeert me wel.

Zie me vooral als beginner, die wel analoog wil ervaren op een manier die beter is dan die reis koffer platen die je wel eens ziet. Meer feedback over het krassen van platen bijvoorbeeld, en het kunnen wisselen van de naald vind ik ook zeker de moeite waard. (al zie ik dat meer voor het vervangen als iets kapot is, in plaats van een hele dure naald te kopen voor een verandering in kwaliteit die ik niet verwacht te ervaren).

Ik snap dat mijn situatie wat anders ligt dan anderen op het forum. Maar ik waardeer alle hulp die ik al gelezen heb! _/-\o_

De positieve Sony reviews kom ik overigens tegen op zowel webshop reviews, maar vooral Youtube videos met titels als "Top 5 record players for beginners" waar ook vooral veel AT langskomen — dus vandaar.

PS: Vandaag mijn vader benaderd; en de oude speler, de versterker en boxen zijn allemaal weggegooid. Dus ik ga sowieso een nieuwe (of tweedehands) moeten kopen.
Ik ben altijd op mijn hoede op YouTube met reviews over platenspelers... Niet iedereen heeft de juiste know how om een goede review te schrijven, maar doen dat toch met een dramatisch eindresultaat van de vergelijking...

Maar helaas, ook professionals gaan wel eens de mist in.... Toen Kassa een aantal jaren terug platen spelers ging testen hadden ze alleen waardeloze spelers in hun tet die allemaal in de categorie rommel thuis horen... Toch werd er een winnaar aangewezen en dat verbaasde mij enorm...
Vooral ook omdat Wouter van der Goes (toch een respectabele DJ die weet hoe een platen speler in elkaar hoort te steken) er aan mee deed zonder diepgaande commentaar op de kwaliteit van de spelers...

Tip: ga eens kringlopen shoppen.. Regelmatig kom je daar simpelere spelers tegen van de jaren '80... Niet fancy of super high-end maar sommigen zijn best aardig (bijv. de Akai AP-D210(c)) die je tegen komt... Let erop dat er een verstelbare contra gewicht op zit aan het einde, er anti-skating op zit (vaak een rond knopje die je kunt draaien) en er twee sleuven zitten in de headshell zodat je zeker weet dat het element vervangbaar is door wat anders...

Zoiets is simpel en is goed genoeg als je niet teveel high-end aspiraties momenteel hebt:
https://www.marktplaats.n...antz-tt-4200-platenspeler
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Xfile : goede keus die Sony... Die heb ik onlangs nog op de kop getikt bij "Mien Eigen Kroam" in venray en er meteen een Sony CD-P229ES er aan toegevoegd om 'm compleet te maken... Zie ook mijn post op het vintage audio topic:
rcor schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:06:
Nieuw speelgoed voor Rcor:
[Afbeelding]

Het gaat om de Sony TA-F570ES versterker, dat cassettedeck had ik al en komt uit dezelfde winkel: mien eige kroam in Venray...

Serieus goede versterker... Getest met de Sony TC-K711S 3 koppen cassettedeck, welke met andere koppen ook te koop is geweest als TC-K707ES...

Eigenlijk moet ik er serieuzere speakers op aansluiten om hem pas echt op de proef te stellen... Wellicht straks nog eens doen na mijn maandag avond wandeling met een goede vriend... ;)
rcor schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:05:
Nieuwe aanwinst als aanvulling op de Sony TA-F570ES versterker:
[Afbeelding]

Een Sony CDP-X229ES CD-speler... Gekocht bij Rick's audio te Budel incl. garantie... ☺️

Edit 25-07-2025:
Die garantie van 3 maanden bleek geen overbodige luxe: de laserlens had problemen: geluid klonk als een extreem vuile potmeter en de cd stopte met spelen na een tijdje spelen... op het scherm verscheen de tekst "no cd" nadat het spelen stopte en dat nare geluid wegging...

Ik kon vandaag direct al langs komen bij Rick's Audio te Budel toen ik ze belde... Filmpje daar laten zien met wat er gebeurde, meteen ging de speler naar de reparatie tafel: laser lens er uit en nieuwe Sony laser lens erin... Uurtje testen: geen problemen meer...

Dus eenmaal terug thuis de speler aangesloten en nu al uren cd's aan het spelen zonder problemen... Rcor weer blij en uiteraard een top service van Rick van Rick's Audio... :D d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Mijn vader heeft nog een heel nette Markus’ MX66 te koop staan. Qua uiterlijk valt er over smaak te twisten, maar kwalitatief is dat een prima speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Houstyn schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:41:
[...]

Heb je deze gekocht https://www.harmankardon....eakers/CITATION+AMP-.html ?
Het heeft geen phono ingang.

Als je van de muziek wilt genieten hoef je niet veel geld uit te geven voor een platenspeler.
Bij Hifiklubben is er veel keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Ja klopt, voor hoever ik heb gezocht kan ik deze dan aansluiten aan een platenspeler met ingebouwde phono-voorversterker — en ook de aangesloten boxen als uitbreiding gebruiken voor mijn TV/multi-media set met Airplay/Chromecast/Bluetooth.

Ik ben nu steeds meer naar de Denon DP-300F te kijken, door de vorige tips. Marktplaats vindt ik meestal een goede optie, maar omdat ik te weinig van dit soort hardware afweet wil ik eigenlijk toch wel een soort van extra garantie voor mij door bij een winkel te kopen die garantie of service aanbiedt.

Maar wauw, elke zoektocht op het internet van 1 hardware onderdeel brengt me verder en verder in de loophole van wat nog meer mogelijk/nodig is. Maar ik leer (hopelijk) weer nieuwe dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
rcor schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:33:
[...]

Ik ben altijd op mijn hoede op YouTube met reviews over platenspelers... Niet iedereen heeft de juiste know how om een goede review te schrijven, maar doen dat toch met een dramatisch eindresultaat van de vergelijking...

Maar helaas, ook professionals gaan wel eens de mist in.... Toen Kassa een aantal jaren terug platen spelers ging testen hadden ze alleen waardeloze spelers in hun tet die allemaal in de categorie rommel thuis horen... Toch werd er een winnaar aangewezen en dat verbaasde mij enorm...
Vooral ook omdat Wouter van der Goes (toch een respectabele DJ die weet hoe een platen speler in elkaar hoort te steken) er aan mee deed zonder diepgaande commentaar op de kwaliteit van de spelers...

Tip: ga eens kringlopen shoppen.. Regelmatig kom je daar simpelere spelers tegen van de jaren '80... Niet fancy of super high-end maar sommigen zijn best aardig (bijv. de Akai AP-D210(c)) die je tegen komt... Let erop dat er een verstelbare contra gewicht op zit aan het einde, er anti-skating op zit (vaak een rond knopje die je kunt draaien) en er twee sleuven zitten in de headshell zodat je zeker weet dat het element vervangbaar is door wat anders...

Zoiets is simpel en is goed genoeg als je niet teveel high-end aspiraties momenteel hebt:
https://www.marktplaats.n...antz-tt-4200-platenspeler
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@Xfile : goede keus die Sony... Die heb ik onlangs nog op de kop getikt bij "Mien Eigen Kroam" in venray en er meteen een Sony CD-P229ES er aan toegevoegd om 'm compleet te maken... Zie ook mijn post op het vintage audio topic:

[...]

[...]
Ik heb goede ervaring met de Sony ES serie.
Ik heb een Sony TA-F700ES versterker en een cd speler uit de ES serie. En had een cassettedeck uit de ES serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Houstyn schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

Ja klopt, voor hoever ik heb gezocht kan ik deze dan aansluiten aan een platenspeler met ingebouwde phono-voorversterker — en ook de aangesloten boxen als uitbreiding gebruiken voor mijn TV/multi-media set met Airplay/Chromecast/Bluetooth.

Ik ben nu steeds meer naar de Denon DP-300F te kijken, door de vorige tips. Marktplaats vindt ik meestal een goede optie, maar omdat ik te weinig van dit soort hardware afweet wil ik eigenlijk toch wel een soort van extra garantie voor mij door bij een winkel te kopen die garantie of service aanbiedt.

Maar wauw, elke zoektocht op het internet van 1 hardware onderdeel brengt me verder en verder in de loophole van wat nog meer mogelijk/nodig is. Maar ik leer (hopelijk) weer nieuwe dingen!
De Denon DP-300F is niet duur: 263 euro. Als je het nieuw koopt heb je tenminste garantie. Met tweedehands weet je nooit hoe de vorige eigenaar met de apparatuur is omgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rens1967
[...]

Ik heb deze Denon al 6 jaar. Het standaard element heb ik vervangen door een Ortofon 2M Blue, en de draaitafel is via een Pro-ject Phono Box S2 voorversterker aan mijn Yamaha receiver aangesloten. Het klinkt perfect (in mijn oren dan).
Je kan het element vervangen, naalddruk en anti-skating instellen, en een volautomaat. En zet je liever de naald met de hand op de plaat, kan dat ook ;-)
Als je nieuw wilt met jouw budget, in mijn optiek de beste keus.

[ Voor 6% gewijzigd door Rens1967 op 17-08-2025 12:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:15
[...]

Nog een tip, ik heb zelf de Audio technica lp40wn en had deze voor 300 euro op de kop getikt.
https://www.audio-technic...ype/belt-drive/at-lpw40wn

Gekocht bij: https://www.hifi-uitverkoop.nl/

Hier heb ik inmiddels de mat van vervangen voor een acrylic platter en de naald voor een shibata. Ik kwam van een audio technica LP60 en de verbetering was enorm. Ik gebruik hem in combinatie met een fosi x5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY5WcE3C-J6WLSHYtZZKn3L4xnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFGIchkKSGYJxYLLBouUsTTg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Xfile schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:56:
[...]

De Denon DP-300F is niet duur: 263 euro. Als je het nieuw koopt heb je tenminste garantie. Met tweedehands weet je nooit hoe de vorige eigenaar met de apparatuur is omgegaan.
Dan is hij knap gestegen in prijs, ik kocht deze nog niet zo lang geleden voor 179 euro, maar het is wel een fijn draaitafeltje en ik heb hem voorzien van een AT-VM95ML, fijne combo.. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rens1967
De prijs stuitert altijd aardig op en neer uitvoering: Denon DP-300F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
Soms ook te koop bij Ibood voor 169 euro als je wacht op een goede aanbieding. Ik heb zelf wel veel gedoe met de 300F gehad, toerental te hoog, plateau gaat horizontaal heen en weer, automatische functie defecten...

Het toerental kan makkelijk bij geregeld worden, dat hebben ze dan ook onder garantie gedaan. Het plateau en lager hadden ze ook vervangen maar loste het probleem niet helemaal op. Dus de service was wel prima, ze hebben gedaan wat ze konden binnen het ontwerp. Maar toen ook de automatische functie kuren kreeg was ik er klaar mee en heb ik maar een gereviseerde Dual 505-2 aangeschaft, die werkt al 2 jaar perfect, zonder enige problemen.

Hebben ze in de decennia dat ze de 300F produceren allicht de productie verplaatst waardoor de kwaliteit minder is geworden? Ik had natuurlijk een slecht exemplaar te pakken (kan gebeuren) maar er zijn meer klachten te vinden over dit model.

[ Voor 19% gewijzigd door Roderiktweaker op 17-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xfile
Habana schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:13:
[...]

Dan is hij knap gestegen in prijs, ik kocht deze nog niet zo lang geleden voor 179 euro
Dan heb je geluk gehad.

De prijs stuitert inderdaad erg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s7NBJ6cBJWE4VrOftLheNq79UU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CYpRNZpX5gnA4qgEq4oWcvY3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
Bij Denon zelf zitten er zeker gouden knoppen aan... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Rens1967 op 17-08-2025 16:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik vind het knap dat Denon (of eigenlijk de markt) na alle inflatie (koffie kost het dubbele tov in 2018) de DP-300F voor 200 a 300 euro blijft aanbieden. Het is geen hoogstaande draaitafel natuurlijk, maar heeft wel alle voorzieningen. En de mat die erop zit is gewoon een 350 grams 4.5mm mat, dat is even dik als en iets lichter dan de 450 grams mat die ze 45 jaar geleden verkochten bij een hun DP-67 of DP-80 topmodellen. Dat is gewoon netjes. Een dunnere 3 mm rubberen mat van Tonar kost al 35 a 40 euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 17-08-2025 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Houstyn
Leuk om de andere ervaringen te horen over de Denon! Ik heb zojuist de Denon DP-300F gekocht!
Voor een prijs lager (€200) dan de goedkoopste €263 die ik online tegen ben gekomen, en ik krijg er een ADC Integra XLM II bij. Qua opzet naalden heb ik helemáál weinig verstand, maar zover ik kon vinden lijkt deze goed aangeprezen te worden.

Als laatste stap alleen nog de stereospeakers en dan kan ik alles gaan aansluiten wanneer het allemaal ontvangen is. Tot nu toe overweeg ik de Q Acoustics 3030i, of wellicht de KEF Q150.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Die ADC is een heel oud element, hopelijk zit er een nieuwe naald in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Duclaasie schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 22:19:
Die ADC is een heel oud element, hopelijk zit er een nieuwe naald in…
Ik zal een foto plaatsen wanneer de bestelling binnen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xfile schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:52:
[...]

Ik heb goede ervaring met de Sony ES serie.
Ik heb een Sony TA-F700ES versterker en een cd speler uit de ES serie. En had een cassettedeck uit de ES serie.
Ik over het algemeen ook... In de woonkamer staat een STR-DA2400ES surround receiver in stereo modus een mooie setje Jamo S626 aan te sturen...

Maar soms gaat het ook mis, zoals de Sony TC-K850ES die ik in 2019 kocht: bandjes werden opgegeten omdat het loopwerk niet in orde was en de printplaat bleek op een hoek helemaal door midden gebroken te zijn waardoor het deck niet meer afgeregeld kon worden op de bandjes die ik er in stak voor opnamen... Uiteindelijk het geld van de Marktplaats verkoper terug gekregen en daarna een Akai GX-75 ervoor teruggekocht waar ik sinds ik 'm heb geen problemen mee ervaar, die werkt tot op heden altijd!

Maar goed, back on-topic! Dit weekend weer nieuw vinyl gekocht en de foto's volgen nog! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
Na jaren de plaatjes door de Okkie Nokkie te hebben gehaald, de sprong gemaakt naar een ultrasone cleaner. Omdat de DeGritter buiten het budget ligt en ik toch een cleaner wilde die ook droog maakt gekozen voor de Humminguru Nova. Ik werk veel thuis dus dan ik kan ik regelmatig even een plaatje in de machine stoppen en het ding zijn werk laten doen.
Ik ben tot nu toe zeer tevreden over het geheel, ik doe het in twee stappen ten eerste een rondje met een drupje van hun cleaning vloeistof erin (2 min reinigen 4 min drogen) en dan in batches van 8 platen. Daarna doe ik een rondje met alleen gedemineraliseerd water.
Tot nu wel alleen nieuwe platen gedaan die niet echt vies waren , maar het resultaat klink prima.
Het apparaat is redelijk geluidloos op soms een wat irritante toon wat normaal is bij dit soort apparaten. Maar staat gelukkig in de keuken en daar heb ik vrij weinig last van. Het enige handmatige is alleen wel handmatige vullen van de tank tussen elke plaat in.

Mocht er iemand vragen hebben .... let me know :)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JimmyNL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:54
Wat een leuk topic dit. Ik ben onlangs min of meer in de hobby gevallen omdat ik via via een leuke platencollectie in bezit kreeg. Dus ik dacht laat ik dat eens opstarten. Als basis heb ik een AVR-X2800H versterker, een Dali Oberon 7 5.0 setup en afgelopen weekend via marktplaats een praktisch nieuwe Denon DP-300F op de kop getikt. In de week van voorbereiding was ik al tot een Audioquest gold brush gekomen en maak ik zelf reinigingsmiddel obv gedemineraliseerd water en isopropyl acohol. Ik dacht dan reinig ik zo nu en dan een plaat en ga ik de collectie gedurende de winter één voor één af. Maar gisteren heb ik mijn eerste plaat opgezet na het reinigen en het viel toch een beetje tegen. Wat dof geluid en mijn vesterker moest flink hoog in volume om er nog wat van te maken. Ik heb daarna de interne versterking van de speler aangezet en het op een line-in geplaats ipv van de phono ingang. Dat gaf iets meer dynamiek maar nog lang niet voldoende. Ik had overigens verwacht dat de phono pre-amp van mijn Denon wel enigszins naar verwachting zou presteren. Na wat onderzoek ben ik nu op het punt om in ieder geval het element te vervangen voor een Ortofon 2M Red en pre-amp aan te schaffen. Ik overweeg de Pro-Ject Audio phono box S2. Deze combinatie schijnt ook vrij goed samen te gaan en een redelijk rendement op te leveren voor een redelijke prijs. Wat ik mij alleen afvraag, scheelt dit ook in het benodigde volume straks op de versterker. Ik heb het idee dat mijn Denon het lastiger vind om bij een dermate hoog volume niveau dezelfde prestaties neer te zetten als bij een signaal/input welke doorgaans op 50 procent al flink klinkt qua volume. Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-09 13:37
@JimmyNL Via marktplaats gekocht, dus eigenlijk heb je geen idee wat er met de stylus gebeurd is en hoeveel uur die heeft gespeeld. Controleer eerst even of de naald schoon is, de cantilever recht staat en de cartridge correct uitgelijnd is met een protractor.

Luister daarna even met een plaat waarvan je weet dat 'ie goed is. Is het daarna nog niet goed, dan moet je overwegen de stylus en of complete cartridge te vervangen. Een losse pre amp is niet nodig in jouw setup, naar mijn mening althans. Dat kan je beter uitgeven aan de cartridge. De 2m serie van Ortofon heeft (uit m'n hoofd) zo rond de 5mv, genoeg voor 95% van alle mm pre amps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
@greentea wat is jouw idee bij dat je aangeeft dat het in mijn setup niet nodig is zegmaar? Na het lezen van dit topic en wat andere bronnen krijg ik juist de indruk dat een pre-amp bijdraagt aan een veel gedetailleerder en opener geluid plus enige gain. De Octofon 2m red is idd 5mv tov de 3mv die er nu op zit.
Wat ik weet van de speler is dat deze ongeveer 100 uur heeft gespeelt. Er zit een verhaal achter maar ik ben er vrij zeker van dat dit ook echt zo is. De speler zelf ziet er buitengewoon fraai (nieuw) uit en ik heb een aankoopbewijs van 1 jaar oud erbij. Ik vind het vooral opmerkelijk dat mijn Denon dus bij alle bronnen rond 50% volume niveau al echt heel hard en vol klinkt behalve bij de speler. Dan moet hij zeker naar 70-75% en bereik ik het 'volle' niet. Vandaar dat ik ook dacht aan een pre-amp. Het lastige is dat je bij een gekregen collectie niet zo weet of een album goed is qua opname / referentie. Feit is dat het grootste deel van de collectie 30 jaar of ouder is en vele albums in goede staat zijn qua krassen maar flinke verstoft / vervet zijn. Ik heb gisteren een album (Desintegration van The Cure) geprobeerd en lees dat als je hetzelfde album nu nieuw koopt het een remaster betreft. Dat zal ongetwijfeld veel verschil maken ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
@JimmyNL welkom bij deze heerlijke hobby ..
En dit is een forum onderdeel waar ontzettend veel kennis is en waar mensen bereid zijn elkaar te helpen echt super tof.
Die Ortofon elementen zijn zeker niet de moeilijkste qua aansturing dus als je volume al 70% open moet is niet echt normaal . Zeker omdat dit bij andere bronnen niet hoeft .
Het kan dus zijn dat je element niet goed meer is of dat je phono input op je receiver niet helemaal goed meer is maar dat had je al uitgesloten lees ik .

[ Voor 62% gewijzigd door oldsmelly op 18-08-2025 15:49 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimmyNL
@oldsmelly klopt, maar nu zit dus nog het Denon element erop. Ik overweeg dus en een orto Red en een pre-amp. De phono in op mijn Denon vind ik dus tegenvallen. Dan moet het volume enorm omhoog. Via een reguliere ingang (en dan met de versterker van de platenspeler aan) is het 'iets' beter maar ook nog lang niet wat ik gehoopt had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als ik de specs zo bekijk heeft de Denon phono 38dB aan gain, wat voor een 3mV element misschien wat aan de krappe kant is. Daarnaast is een phono input op een HT receiver natuurlijk een bijzaak en geen hoofdzaak, dus kwalitatief zal dat echt niet hoogstaand zijn. Een losse phono voorversterker is dus een prima idee. Op MP staat deze Trigon Vanguard bijvoorbeeld. Die heeft genoeg instel mogelijkheden en is ook nog van de optionele losse voeding voorzien. Tegenwoordig kost deze >1K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rens1967
JimmyNL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 15:52:
@oldsmelly klopt, maar nu zit dus nog het Denon element erop. Ik overweeg dus en een orto Red en een pre-amp. De phono in op mijn Denon vind ik dus tegenvallen. Dan moet het volume enorm omhoog. Via een reguliere ingang (en dan met de versterker van de platenspeler aan) is het 'iets' beter maar ook nog lang niet wat ik gehoopt had.
Stomme vraag misschien, maar weet je zeker dat de ingebouwde pre-amp van de Deon ingeschakeld is? ;) Ik zie het al, heb je gedaan.
Zelf heb ik ook de Pro-ject preamp, klinkt super.

[ Voor 6% gewijzigd door Rens1967 op 18-08-2025 16:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Houstyn schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:01:
Leuk om de andere ervaringen te horen over de Denon! Ik heb zojuist de Denon DP-300F gekocht!
Voor een prijs lager (€200) dan de goedkoopste €263 die ik online tegen ben gekomen, en ik krijg er een ADC Integra XLM II bij. Qua opzet naalden heb ik helemáál weinig verstand, maar zover ik kon vinden lijkt deze goed aangeprezen te worden.

Als laatste stap alleen nog de stereospeakers en dan kan ik alles gaan aansluiten wanneer het allemaal ontvangen is. Tot nu toe overweeg ik de Q Acoustics 3030i, of wellicht de KEF Q150.
Is het toevallig deze die je besteld hebt? Ik zou de orginele headshell erbij vragen als ze die hebben. Zo is de afstelling toch niet in orde?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsXYvt82sr_fsVi5T55eIQcUee0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hUHioixg3h1X1d6UFkoe2tqw.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7bn2bTR71t4vj0PI0uw9WXQhvw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nrUa7yM4WaxbQV4IFBOiM6Z6.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-08-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Roderiktweaker schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:15:
[...]
Is het toevallig deze die je besteld hebt? Ik zou de orginele headshell erbij vragen als ze die hebben. Zo is de afstelling toch niet in orde?
Ja dat is m, maar nee dat heb ik niet gevraagd. Ik weet niet eens wat een headshell is beste mensen. Elk woord dat hier langskomt is weer iets nieuws voor me om te leren.. Ik kan dus ook niet aan de foto zien wat er niet in orde zou zijn aan afstelling. 8)7

Dit is de eerste platenspeler die ik ooit heb overwogen — laat staan heb gekocht. Ik zal het vragen, al verwacht ik niet dat ik überhaupt direct contact kan maken via Catawiki naar de verkoper.

Edit: Hij is al verzonden..

[ Voor 8% gewijzigd door Houstyn op 18-08-2025 16:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Houstyn Volgens mij moet je bij een rechte arm een headshell hebben waarin je het element "schuin" kunt monteren zodat de naald op de juiste plaats zit. Maar ik weet dat niet zeker dus als andere tweakers er wat over kunnen zeggen... Je kunt altijd de juiste headshell kopen voor weinig geld trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6-x1fR0BJyBatlSd9W_Adwy2a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNEqEV106rq8u6cpY8bAIYRi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Roderiktweaker op 18-08-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Okee check, benieuwd wat anderen inderdaad zeggen.
Het lijkt een advertentie te zijn geweest van wel iemand die het heeft gebruikt; waarom zou iemand anders in een naald als deze investeren, om te bevestigen op een platenspeler waar het niet goed op werkt? Maarja we gaan het zien. Ik ga ook sowieso een foto plaatsen van de platenspeler bij ontvangst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19
Dit is zeker geen goede of zelfs maar bruikbare headshell (het kopje voor aan de arm waar het element aan zit). Kijk maar op foto’s van een nieuw exemplaar. Een headshell hoeft niet veel te kosten (correctie, de juiste headshell kost maar liefst 59 euro), maar zo veel minder dan de nieuwprijs heb je nu ook weer niet betaald. Ik zou dus inderdaad een originele headshell erbij vragen/eisen.

[ Voor 8% gewijzigd door coinman63 op 18-08-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Ga ik doen, bedankt voor de info. Het viel me al op dat er veel vormen waren voor de opzet stukken, maar ik dacht dat dit iets esthetisch was.. Had het er met een vriend over die een Technics SL1210 MK5 heeft, met een Ortofon Concorde "vooral omdat het er tof uit ziet".. Nou lekker dit, mijn eerste stap in de vinyl wereld gaat minder dan ik had gehoopt haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Houstyn Dat ze dit zo bij Catawiki durven verkopen... Hopelijk (waarschijnlijk wel) hebben ze goede aftersales.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Die combinatie gaat inderdaad nooit werken. Lijkt een geïntegreerde headshell te zijn zo op de foto, dus dan heb je naast de headshell ook nog een element nodig. Iets met goedkoop is duurkoop als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Roderiktweaker schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:48:
@Houstyn Dat ze dit zo bij Catawiki durven verkopen... Hopelijk (waarschijnlijk wel) hebben ze goede aftersales.
Dat is gewoon een platform, net als MP. Reken er maar niet op dat je dit terug kan sturen. Er wordt gewoon van je verwacht dat je zelf ook weet wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Ik durfde het nog aan omdat het vanuit een audio winkel komt.. Audio Star in Almelo.
Waarom gaat dit dan "niet werken"? Is het dat de naald niet goed afgesteld kan worden, dat de platen beschadigd worden, dat er helemaal geen geluid uit komt, dat het geluid minder goed is dan zou kunnen, etc? Dan ga ik die winkel daar gewoon voor contacten als de originele headshell er niet bij zit.

[ Voor 64% gewijzigd door Houstyn op 18-08-2025 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:10
Houstyn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:54:
Ik durfde het nog aan omdat het vanuit een audio winkel komt.. Audio Star in Almelo.
Waarom gaat dit dan "niet werken"? Is het dat de naald niet goed afgesteld kan worden, dat de platen beschadigd worden, dat er helemaal geen geluid uit komt, dat het geluid minder goed is dan zou kunnen, etc? Dan ga ik die winkel daar gewoon voor contacten als de originele headshell er niet bij zit.
Zeker doen, maar houdt er rekening mee dat de headshell afwijkend is bij Denon.

Origineel headchell

[ Voor 12% gewijzigd door Habana op 18-08-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
  • Laatst online: 21:32
Houstyn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:35:
Okee check, benieuwd wat anderen inderdaad zeggen.
Kijk even op de site van Denon, dan zie je hoe de headshell er op hoort te zitten: klik
Je ziet dat het element een hoek hoort te maken met de arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
Houstyn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:54:
Waarom gaat dit dan "niet werken"? Is het dat de naald niet goed afgesteld kan worden, .
De naald komt zo niet onder de goede hoek in de groef van de plaat.

Audio Star is gewoon een winkel in Almelo die o.a. verkoopt via CataWiki.
Ze hebben ook een fysieke winkel waar je (ik meen op afspraak) naar binnen kan.
Je zou even bij CataWiki moeten kijken wanneer / waarom je de koop mag ontbinden.
Ik heb één ervaring met die toko in Almelo, ik moest ze nogal achter de broek aanzitten toen ik iets (dat gewoon stuk was) terug wilde sturen maar uiteindelijk is het allemaal wel gelukt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ik zou de koop annuleren. Dit kan je zo echt niet verkopen, een rechte arm zonder offset headhell. Laat je ook niet afschepen met een no-name ('ADC type') offset headshell voor rechte arm, je moet gewoon de originele Denon (of identieke zonder Denon logo) hebben, met de juiste connector, de juiste offset hoek van de headshell en de juiste positie van de sleuven zodat het element correct afgesteld kan worden.

De headshell met Integra element is ook nog een geïntegreerd type. Je kan het element er niet afhalen en op een andere tafel hergebruiken, en er dus ook geen nieuw element op zetten.

Dit is inderdaad goedkoop is duurkoop. Je betaalt in de buurt van de nieuwprijs voor een 2e hands. En als je nog een geschikte headshell moet aanschaffen en element dan zit je op of boven de nieuwprijs. Koop gewoon een nieuwe. Of koop een 2e hands een betere platenspeler voor hetzelfde geld. Of koop een andere DP-300F in geheel originele staat voor minder geld.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 18-08-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houstyn schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 16:40:
Ga ik doen, bedankt voor de info. Het viel me al op dat er veel vormen waren voor de opzet stukken, maar ik dacht dat dit iets esthetisch was.. Had het er met een vriend over die een Technics SL1210 MK5 heeft, met een Ortofon Concorde "vooral omdat het er tof uit ziet".. Nou lekker dit, mijn eerste stap in de vinyl wereld gaat minder dan ik had gehoopt haha.
Bij een S-arm of J-arm met SME aansluiting zijn de headshells tot op zekere hoogte 'universeel', juist omdat er geen sprake is van een hoek in de headshell, dat zit dus al in de arm. Ook daar zijn er trouwens beperkingen ivm de massa vd headshell en de lengte vd montagesleuven / het montagesysteem, maar de meeste mensen malen daar niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
manusz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 17:34:
[...]

Audio Star is gewoon een winkel in Almelo die o.a. verkoopt via CataWiki.
Ze hebben ook een fysieke winkel waar je (ik meen op afspraak) naar binnen kan.
Je zou even bij CataWiki moeten kijken wanneer / waarom je de koop mag ontbinden.
Ik heb één ervaring met die toko in Almelo, ik moest ze nogal achter de broek aanzitten toen ik iets (dat gewoon stuk was) terug wilde sturen maar uiteindelijk is het allemaal wel gelukt.
Klinkt niet echt als een aanbeveling en dat sluit helaas aan op het feit dat ze dit gewoon durven te verkopen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
Cap schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 18:42:
[...]
Klinkt niet echt als een aanbeveling en dat sluit helaas aan op het feit dat ze dit gewoon durven te verkopen... :X
Het was ook niet als aanbeveling bedoeld, maar n=1 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houstyn
Heel vervelend dit, maar ik waardeer de reacties!
Echt heel vreemd dat ze die er inderdaad bij doen als het niet eens werkt. Het artikel stond in Catawiki ook aangegeven als "Tested and working/playable". Dus als dit niet het geval is dan ga ik ze hier gewoon over berichten.

Aangezien het pakket toch al onderweg is geef ik ze nog het voordeel van de twijfel. Misschien zit de originele er nog bij. Zo niet dan maar gaan mailen hoe dit opgelost moet worden..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Daar zit 'm natuurlijk het probleem. "Working" wil zeggen dat de platenspeler draait. "Playable" wil zeggen dat er geluid uit komt. Maar daarmee is het niet af. Als je naald onder een verkeerde hoek de plaat afspeelt, wat zo is met een zwaar incorrecte headshell als deze, dan heb je a) slecht geluid b) bovenmatige slijtage aan je naald c) bovenmatige slijtage aan je plaat.

Dat moet je echt niet willen. En dat moet je verhaal richting de winkel zijn.

Je zit zo aan 100 euro voor de goede headshell (ca 40 tot 60 euro) en een basic element erbij (50 euro). Dan zit je boven de nieuwprijs van een hagelnieuwe DP-300F.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 18-08-2025 19:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusz
En zelfs al zit de juiste headshell er los bij (lijkt me sterk, dan stond hij wel op de foto’s) dan nog moet jij een nieuw element kopen, kost ook weer geld.
Terugsturen dat ding, consumentenrecht zegt binnen 14 dagen, opgaaf van redenen is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
manusz schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:31:
En zelfs al zit de juiste headshell er los bij (lijkt me sterk, dan stond hij wel op de foto’s) dan nog moet jij een nieuw element kopen, kost ook weer geld.
Terugsturen dat ding, consumentenrecht zegt binnen 14 dagen, opgaaf van redenen is niet verplicht.
Klinkt leuk, maar kijk de voorwaarden van Catawiki eerst maar eens door waar je voor hebt getekend bij aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
Duclaasie schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

Klinkt leuk, maar kijk de voorwaarden van Catawiki eerst maar eens door waar je voor hebt getekend bij aanschaf.
https://www.catawiki.com/...ant-to-cancel-my-purchase
Je hebt het object gekocht van een professionele verkoper (aangegeven met het 'PRO'-symbool op de objectpagina).
Van toepassing
Je woont in een land binnen de Europese Economische Ruimte (EER) of het Verenigd Koninkrijk.
Van toepassing
Je bent consument, wat betekent dat je het object niet hebt aangeschaft in verband met je beroep, handel of ambacht.
Van toepassing
Het object valt niet onder een categorie die is uitgesloten van het herroepingsrecht.
Van toepassing
Je vraagt de annulering aan binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de bestelling.
Van toepassing (Mits hij op tijd is :P )

Zo bijzonder zijn deze voorwaarden toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Heel benieuwd hoe dat dan afloopt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Duclaasie Daar ben ik ook benieuwd naar... Het ziet er idd niet goed uit... Zelf zou ik op zoek gaan naar:
A. Een nieuwe DP-300F
B. Op zoek naar een nette tweedehands platen speler

Er is genoeg te koop voor het zelfde geld als de Denon DP-300F tweedehands die technisch ook nog beter zijn dan de Denon DP-300F...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Houstyn Hierbij enkele tweedehands opties die zeer interessant zijn:
Deze Dual is haast een no-brainer voor 100 euro:
https://www.marktplaats.n...drive-platenspeler-getest
De speler is een direct aangedreven speler en heeft dus geen last van slijtende snaren en heeft een prima bouw kwaliteit... Eventueel een nieuw naaldje erbij scoren uitvoorzorg en gaan met die banaan... ;)

Deze Akai AP-206C is prijs technisch iets minder interessant dan de Dual, maar wel een mooie speler... Ook hier weer: direct drive en dus geen snaar die slijt!
https://www.marktplaats.n...akai-ap-206c-platenspeler

Deze Technics SL-1500 heeft helaas geen stofkap, maar is volgens de verkoper gereviseerd... Als dat klopt is het zeker een goede optie, mits je 'm voor de juiste prijs kunt scoren ivm de missende stofkap:
https://www.marktplaats.n...300681807-technics-sl1500
Ook hier weer een mooie direct drive speler en dus geen slijtende snaren... Zelf speel ik al een hele tijd met diversen spelers waaronder de Technics SL-1710 (bruin/ zwart gekleurde speler) en een uit Japan geïmporteerde (destijds New Old Stock) Technics SL-1700 (zelfde speler als de SL-1710, maar dan in het zilver) en de bouw kwaliteit is gewoon super!

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 18-08-2025 23:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Houstyn
Ik heb ivm jullie reacties gisteravond een bericht gestuurd, en zojuist ook antwoord:

"
Goed dat je even contact opneemt. Ik begrijp je volkomen dat dit een teleurstelling is en onze excuses daarvoor. De platenspeler komt van een vaste leverancier van ons en zonder hierbij op te letten is deze door onze fotograaf afgebeeld en online gezet. Helaas hebben we de originele headshell niet, dus het lijkt ons beter als wij de platenspeler retour nemen, waarna je je geld terug krijgt. Ik heb in de bijlage een retourlabel gedaan voor DPD, je mag de doos wel ongeopend terugsturen. Hoop dat we het dan zo opgelost hebben en dan kun je altijd bij ons in de veiling kijken naar een vervanger!
"

Dus ik ga de doos ongeopend retour sturen.

@rcor dankjewel voor deze alternatieven! Waar ik vooral naar zoek is een speler die wel een pre-amp heeft. En dan vindt ik een automatische beweging ook fijn om te hebben. Maar wat ik vooral zoek is — na deze ervaring iets dat direct werkt met degelijke onderdelen die erop horen te zitten.

Heel eerlijk denk ik dat ik gewoon een nieuwe wil kopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49

Toshirou

Vinyl Surfer

Dan denk ik dat een AT-LP120 een leuk alternatief is voor de Denon. Het heeft alles aan boord om je platen te kunnen spelen. De arm staat veel cartridges toe en is zelfs voor een beginnende platenverzamelaar (;)) met de handleiding of YouTube erbij goed af te stellen.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +4 Henk 'm!
rcor schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:44:
@Houstyn Hierbij enkele tweedehands opties die zeer interessant zijn:
Deze Dual is haast een no-brainer voor 100 euro:
https://www.marktplaats.n...drive-platenspeler-getest
De speler is een direct aangedreven speler en heeft dus geen last van slijtende snaren en heeft een prima bouw kwaliteit... Eventueel een nieuw naaldje erbij scoren uitvoorzorg en gaan met die banaan... ;)
Die dual heeft volgens mij een ULM kop. Daar zou ik nooit voor kiezen, zeker niet als beginner.

Ik vind het ook vreemd dat er gekozen was om een gebruikte dp-300f te kopen. Dat ding heeft vooral bestaansrecht als nieuwe speler voor mensen die geen gehannis willen hebben, niet uitvoering willen controleren/testen en 'm makkelijk retour kunnen doen.
Ik bedoel, als je voor gebruikt gaat, dan moet je allerlei dingen als lagering van de arm, gelijkloop, antiskating functie etc toch controleren, of het nou een dp-300f is of een speler uit de jaren 70/80. Er heeft immers al iemand met z'n tengels aangezeten (en in deze tijd is de kans groot dat dat een noob was)

Ga je voor gebruikt (waarbij je dus bij bezichtiging de speler uitvoerig zou moeten testen), en budget is krap, dan zou ik bijv zeker naar zoiets als deze kijken ((sony ps-x35):
https://www.marktplaats.n...-ps-x35-in-originele-doos
Dat er geen preamp in zit (zoals bij de meeste vintage spelers) hoeft m.i. geen probleem te zijn. Veel geïntergreerde versterkers hebben die al (zeker de oudere) en nieuwere ook weer, en anders zijn er prima losse exemplaren te koop voor ca. €100.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2025 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JimmyNL schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 13:38:
Na wat onderzoek ben ik nu op het punt om in ieder geval het element te vervangen voor een Ortofon 2M Red en pre-amp aan te schaffen.
Waarom kies je voor een Ortofon 2m Red en bijv niet voor een AT-VM95ML?
Ik weet dat een at-vm95ml duurder is, maar daarvoor krijg je ook een veel beter element met superieure trackingprestaties en een langere levensduur (nude MicroLine naald ipv een zeer simpele bonded elliptische naald)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Houstyn Kijk, dat is een mooi resultaat! Ze horen dus normaliter wel (iets) de foto's te controleren.

Wat betreft een andere draaitafel, Ik hou zelf eigenlijk niet bij welke nieuwe draaitafels het beste zijn in een bepaald budget. Maar hoe belangrijk is voor jouw de automatische functie? Dus dat de naald automatische op en van de plaat gaat? Als dit niet essentieel is heb je veel meer keus, eventueel ook een DJ achtige draaitafel (reloop?) https://www.thomann.nl/reloop_rp_2000_usb_mk2.htm

Dit is wel een betrouwbare verkoper op Marktplaats alleen staat er nu niet iets wat echt interessant is.
https://www.marktplaats.nl/u/janhifi/249516/ (even zoeken op platenspelers)

[ Voor 24% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-08-2025 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:10
Roderiktweaker schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:19:
@Houstyn Kijk, dat is een mooi resultaat! Ze horen dus normaliter wel (iets) de foto's te controleren.

Wat betreft een andere draaitafel, Ik hou zelf eigenlijk niet bij welke nieuwe draaitafels het beste zijn in een bepaald budget. Maar hoe belangrijk is voor jouw de automatische functie? Dus dat de naald automatische op en van de plaat gaat? Als dit niet essentieel is heb je veel meer keus, eventueel ook een DJ achtige draaitafel (reloop?) https://www.thomann.nl/reloop_rp_2000_usb_mk2.htm

Dit is wel een betrouwbare verkoper op Marktplaats alleen staat er nu niet iets wat echt interessant is.
https://www.marktplaats.nl/u/janhifi/249516/ (even zoeken op platenspelers)
nou, voor ~300 € zou ik het wel weten:
https://www.marktplaats.n...t-drive-cec-made-garantie

(natuurlijk, er moet even een nieuw naaldje/element op en er moet een Phono amp bij .... maar daarna speel je wel wel zo ongeveer alle nieuwe spelers tot 1000+€ naar huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houstyn
Roderiktweaker schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:19:

Wat betreft een andere draaitafel, Ik hou zelf eigenlijk niet bij welke nieuwe draaitafels het beste zijn in een bepaald budget. Maar hoe belangrijk is voor jouw de automatische functie?
Ik ben blij dat ze niet moeilijk doen verder en ik geen meerdere mails hoef te sturen. Dus best een prima resultaat wat als een opluchting voelt.

Hoe meer ik er over nadenk; hoe minder ik het automatische belangrijk vindt. Je moet toch naar de speler lopen om de plaat om te draaien, dus ik denk dat ik hier wel vanaf kan stappen. Ik ga echter wel dit keer voor een nieuwe speler. Dus hoe mooi de Marktplaats items eruit zien, ik ga er toch even vanaf zien.

De hierboven genoemde Audio Technica is iets waar ik vanaf het begin al een beetje naar keek. Ik denk dat dit voor mij een goede optie is, om een degelijke speler te hebben die ook uit te breiden is. Maar ook omdat hij populair is, en er voor mij als 'noob' van deze apparaten veel informatie online te vinden is mocht ik ergens tegenaan lopen.

Speakers heb ik overigens besteld. Het is de Q-Acoustics 3030c geworden. Ik hoop dat deze morgen worden bezorgd. De amp zou vandaag bezorgd moeten worden, dus het begint aardig samen te komen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor die prijs staat er natuurlijk nog veel meer moois te koop.
Trouwens....volgens mij heeft die hitachi een zakkend contragewicht, iets waar veel oude spelers last van hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaNC91uOaCHRe1X8U5uNPC9reyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZhasyTJcUcqy70A3KCPqRsA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat mijn keuze rondom dat bedrag bij het huidige MP aanbod zou uitgaan naar deze Kenwood KD-5070. Mooi zwaar deck (11,5kg):
https://www.marktplaats.n...301114645-kenwood-kd-5070

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben die AT-LP120's niet een probleem met dat de antiskating veel te sterk staat?
Of was dat een andere serie?
Met 1 van die types was iig een structureel probleem aanwezig.
Sowieso zou ik van DJ decks wegblijven die een hele grote AS range hebben (zoals 0-6gr etc wat je soms ziet, of nog meer)

[ Voor 26% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2025 13:35 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 71 Laatste