Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:35

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afgelopen weekend: Bospop tijd! Joe Bonamassa was GEWELDIG! Wat wel tegen viel was dat de platen zaak er dit jaar niet stond... Jammer, vorig jaar nog leuk werk daar geschoord van David Guetta en Daft Punk...

Maar goed, binnenkort komt Joe met nieuw werk en als je van Bluesrock houd (en niet dat commerciële gedoe van The Black Keys die gisteren Bospop afsloot als een dovende nachtkaars, geen dankjewel of toegift, nee gewoon om 00:30 uur direct stoppen en gaan, alsof ze een beetje boos waren omdat voor mijn gevoel het publiek zich niet lieten mee zwieren tijdens het optreden) moet je deze op de wantlist/ wishlist zetten...

Dit nieuwe album van Joe Bonamassa komt over een aantal dagen al uit... Ja, de man die eigenlijk de hoofd act zou moeten zijn die de boel afsluit op Bospop komt met dit album:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/WyXQ1r6W91ko/v2BXKw5/1200x1200.jpg
Website Joe Bonamassa: https://shop.jbonamassa.c...3NTI1MTEwMjgkajYwJGwwJGgw

In NL: Bol.com

En Joe kennende wordt dit weer een absolute aanrader!

Nieuwsgierig? Check nu al Spotify om de in iedergeval de uitgebrachte singles van dit album te luisteren:
https://open.spotify.com/...KcpMr?si=8db7ad02ccc14e7d
Mocht het bevallen: bestel de LP! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 14-07-2025 18:51 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25
@Rdam heeft ‘m al draaien. Geen idee waar hij hem gehaald heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
coinman63 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:17:
@Rdam heeft ‘m al draaien. Geen idee waar hij hem gehaald heeft.
Hij stond zaterdag op het North Sea Jazz Festival, daar verkochten ze ook het album. Is erg goed, afwisseling in stijlen en mooie solo's! zeker aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn vilten mat is echt aan vervanging toe. Maar als ik reviews lees: vilt wil ik niet, kurk en rubber (of combinatie) laten zooi achter, acryl is keihard en niet handig icm de platter van mijn Thorens. Blijft over siliconen en leer.
Leer lijkt standaard een overgebleven lap nubuck te zijn qua kwaliteit, en uiteraard flink duurder. En siliconen: hebben we in de keuken, trekt ook stof aan, zie ik niet helemaal gebeuren.

Kan iemand me de bomen door dit bos laten zien?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38

GerkeP

Vragen mag altijd........

Ik heb een kurk/rubber mat.
Dat laat echt geen rommel achter, geen idee waar je dat gelezen hebt?

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

GerkeP schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:49:
Ik heb een kurk/rubber mat.
Dat laat echt geen rommel achter, geen idee waar je dat gelezen hebt?
Tig reviews op bol en Amazon, en het eea aan Google. Welke heb jij dan? De ene mat zal de andere niet zijn, dat geloof ik wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zou een kwalitatief hoogwaardige rubbermat nemen, het liefst van een merk (dan bedoel ik technics oid).
Die zijn vaak van natuurrubber.
Siliconenrubber is een extreme isolator, wat ervoor zorgt dat statische elektriciteit sneller opbouwt dan bij materialen die wat beter geleiden.
Voor de rest is een kwalitatief hoogwaardige rubbermat zwaar en dempt uitstekend (zeer buigslap en sluit goed aan op het metalen platter),
Ik denk dat rubber ook het grootste contactoppervlak met het plateau heeft.
Dat zijn m.i. de eigenschappen die je zoekt voor hoogwaardige playback.
Een vilten mat is m.i. alleen geschikt voor dj's (slipmat).

Kurk en leer zijn interessante materialen, maar minder zwaar en dempen dus minder.

Bij rubber heb ik nog niet gezien dat dit rommel achter liet. Met kurk heb ik geen ervaring (rubber wel, tientallen tafels...).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 14-07-2025 23:20 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

The Eagle schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Tig reviews op bol en Amazon, en het eea aan Google. Welke heb jij dan? De ene mat zal de andere niet zijn, dat geloof ik wel.
Ik heb die van Tonar, ligt bij mij op een Pioneer PLX1000.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The Eagle Absoluut geen siliconenmat nemen, dat spul is echt super gevoelig voor statische lading, het knettert al als je erbij staat.

Wat @mr_petit zegt, een goede liefst zware mat van echt rubber. Zo'n 4.5 a 5 mm dikke (vintage) mat van Technics of Denon bijvoorbeeld.

En anders is deze 2e hands 3mm rubber mat voor die 12 euro ook nog een goede optie, staat goed op de Thorens ook vind ik, een beetje als de gladde mat op de TD320 en TD160 Super modellen. 3 mm komt kwalitatief overeen met zo'n Tonar rubbermat en die kosten al snel 3 tientjes.

De cork&rubber mat ken ik ook en werkt ook wel maar ik vind hem niet zo fraai en prefereer zelf toch puur rubber, gewoon zwaarder bij dezelfde dikte en dempt de gong die het plateau is dus gewoon beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-09 22:09
Funkfirm Achromat zou je ook nog kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 17:40

Rincewind

Take me in your arms tonight

Ook ik heb een (vind ik) leuke verzameling LP's opgebouwd in de loop van de jaren. Tijdens de opkomst van de CD heb ik toen (achteraf gezien helaas) een deel van mijn LP's weggedaan maar die ben ik nu weer deels aan het terugkopen. De kwaliteit is echter soms wat teleurstellend, net zoals de 'frisheid' van het vinyl (vlekken, vingers etc).

Nu heb ik dus dit setje gekregen om het vinyl te reinigen. Is dat een goede start? Zijn er nog andere tips om mijn vinyl goed te reinigen?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Prima setje, wel zou ik QSA vloeistof gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:13
Heel soms kom je dus nog wel iets tegen in een kringloop. Ik weet nagenoeg niks van Thorensen, behalve dat mensen ze willen en je eigenlijk de 150 moet hebben... Maar voor 50 euro met garantie kon ik deze niet laten staan. :P

Heeft wel wat gebruikssporen, maargoed. Dat hebben de meeste spelers van deze leeftijd wel.

* Charly gaat ff poetsen en luisteren

Edit:
Goed, "getest" blijkt wederom een rekbaar begrip. Naald bleek gebroken, dus er moest een ander element op en ik moest 1 van de RCA stekkers opnieuw solderen voor ik stereo geluid had. :X

Elementje blijkt weer iets redelijk exotisch trouwens. AT3200 XE II een high output MC van audio technica... Maar zonder naald dus helaas. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtZEFul9VB3gkMJ1lbc64GlZ6BQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEK2L4an2zL12xVMxyGwm7Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7svCd8cKfzw0Vl29dBPqOwKh7Wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHmuaOEtI0fwMX6xRgB3A3b9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Charly op 15-07-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 16-09 17:51
DforceNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:11:
Al heel wat jaartjes terug was ik begonnen met Vinyl. Vervolgens tijd niks meer mee gedaan en nu weer begonnen. Helaas heb ik destijds mijn platen bewaard in een PVC buitenhoezen. Gezien de nadelen dus tijd om dit te gaan vervangen voor nieuwe.

Nu zie ik twee type platenhoezen voorbij komen. Van polypropyleen of polyethyleen. Ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Teer vervanging heb ik deze LP hoezen aangeschaft https://www.wydr.nl/lp-ho...FvR2lXkRhcshoCkkgQAvD_BwE

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Charly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:02:
Elementje blijkt weer iets redelijk exotisch trouwens. AT3200 XE II een high output MC van audio technica... Maar zonder naald dus helaas. :|
Je zou een nieuwe naald erop kunnen zetten
https://www.electro-andij...kupnaald-origineel-detail
https://www.pickupnaalden...pick-upnaald/#description

[ Voor 10% gewijzigd door Xfile op 15-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Duclaasie schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:34:
Prima setje, wel zou ik QSA vloeistof gebruiken.
QSA? Bedoel je soms QS Audio vinyl cleaner? Waarom die en niet wat er in het pakket zit? Er zit nu een literflesje 'disco antistat mixture' bij waar ik alvast mee kan gaan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Rincewind schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
[...]

QSA? Bedoel je soms QS Audio vinyl cleaner? Waarom die en niet wat er in het pakket zit? Er zit nu een literflesje 'disco antistat mixture' bij waar ik alvast mee kan gaan beginnen.
QS Audio cleaner geeft een beter resultaat. Overigens kun je natuurlijk prima gebruiken wat er bij zit, maar dat raakt een keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Oh grappig, ik had de vervangingsnaalden al wel gevonden maar niet dat die sony's ook passen.

Ik lees nu trouwens ook dat je door een andere naald (ATN35E) te gebruiken het element low output zou kunnen maken, omdat de spoelen in het naald deel zitten (want moving coil :Y) ) maar die naalden lijken dan weer bijna 2x zo duur voor wat ik tot nu toe zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo'n bijzonder element is de AT3200 HO MC niet, dus voor prijzen van 130 - 200 euro voor alleen een gewone elliptische naald zou ik eerlijk gezegd naar een andere optie gaan kijken.

Namelijk een nieuw AT-VM95ML element voor €150. Dan heb je een veel geavanceerdere naald met een beter geluid die een stuk langer meegaat, voor dezelfde prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 15-07-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Cap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:19:
Zo'n bijzonder element is de AT3200 HO MC niet, dus voor prijzen van 130 - 200 euro voor alleen een gewone elliptische naald zou ik eerlijk gezegd naar een andere optie gaan kijken.

Namelijk een nieuw AT-VM95ML element voor €150. Dan heb je een veel geavanceerdere naald met een beter geluid die een stuk langer meegaat, voor dezelfde prijs.
Ja, ik was nog niet in de specs gedoken maar dat idee had ik ook al een beetje inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
Rincewind schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Mijn ervaring is dat die Knosti-vloeistof residu achterlaat: het roemruchte Knosti-pluisje. Dat blijft achter op de naald na het afspelen van een gereinigde LP. Uiteraard houdt dat een keer op, maar ik heb het altijd irritant gevonden. Advies: niet gebruiken. Het zal geen schade toebrengen, maar het is zoals gezegd, irritant.

Zelf ben ik vrij snel begonnen met het zelf maken van reinigingsvloeistof:

200 ml Isopropylalcohol (99%)
800 ml gedeminiraliseerd water
3 ml wetting agent

Werkt prima.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Vintage1967 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Zelf ben ik vrij snel begonnen met het zelf maken van reinigingsvloeistof:

200 ml Isopropylalcohol (99%)
800 ml gedeminiraliseerd water
3 ml wetting agent
Ik zal er eens naar kijken maar waar koop ik die wetting agent? Als ik daar op zoek vind ik spul voor gazonbemesting en dat lijkt me niet het goede ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Knostivloeistof laat inderdaad een residu achter wat zich als een pluisje op de naald vormt (waarschijnlijk doordat het residu door de naald in hele kleine hoeveelheden weer uit de groef wordt geschraapt)

Als wettingagent kan je Kodak Photo flo 200 gebruiken, hier zit de wetting agent triton x-100 in:
https://fotowereld.com/pr...lo-200-473ml-concentraat/
Wel navragen of ze het bij de winkel ook echt op voorraad hebben, Triton X-100 wil europa (REACH regulering) verbieden.
Van photo flo 200 heb je ca 5ml per 1L nodig (ca. 1/3 Isopropylalcohol 2/3 gedemineraliseerd water is idd een goede samenstelling, dat gebruik ik ook).

Als je het kan vinden, kan je ook de wettingagent Tergitol 15-S-9 gebruiken. Dat is zo hier en daar ook in kleinere hoeveelheden te koop als je goed zoekt.

Ik gebruik zelf Surfynol PSA 336, weer een andere wetting agent.
Dat heb ik ooit als gratis sample bij de toenmalige fabrikant aangevraagd.
Dat kan je nu volgens mij nog doen (weet niet of het nog gratis is):
https://www.coatino.com/products/PR_52042433
Technische datasheet:
https://products.evonik.c..._52042433_en_GB_WORLD.pdf
Met dat sampleflesje doe ik al 20 jaar oid (als je de plaat eenmaal gereinigd hebt en in een schone antistatische binnenhoes (dus met polyliner) hebt gedaan wordt deze ook niet/nauwelijks meer statisch.

Je zou evt ook nog surfynol 104E kunnen gebruiken, maar dan moet je wel een behoorlijke concentratie alcohol gebruiken. Surfynol 104E is vrijwel dezelfde wetting agent als Surfynol PSA 336, maar lost op in alcohol en de PSA 336 variant lost op in water (van dit wetting agent (het is een merknaam) heb je heel veel varianten die oplossen in verschillende vloeistoffen of worden geleverd in verschillende vloeistofoplossingen).

Dit zijn allemaal 'niet ionische' (non-ionic) wetting agents, wat globaal inhoudt dat als deze indrogen, ze geen zout vormen maar doorgaans vloeibaar blijven.
Sommige vloeistoffen en recepten gebruiken ook ionische wetting agents, welke ook voordelen hebben, maar dus, omdat het per definitie een zout is (ionisch) ook een solide residu achterlaat als het indroogt (ik heb een vermoeden dat dit aan de hand is bij de knosti vloeistof).
Als je de platen na het wassen zou naspoelen met demiwater (wat altijd verstandig is) zou dit geen/minder een probleem zijn.
Dat zou je dus ook kunnen doen met de knostivloeistof die je nog hebt, want die maakt wel goed schoon.
Dus zo'n spuitflesje vullen met demiwater van de supermarkt/action en even licht naspoelen als je de plaat uit de knostibak haalt en daarna in het droogrek zetten.
Theoretisch zou een residu met wetting agent op de plaat wel sneller moeten drogen, maar ik denk dat als de plaat nat is met demiwater het ook nog wel te doen is.

Zelf je vloeistof mixen is beduidend goedkoper dan steeds een flesje knostivloeistof oid kopen.

De alcoholcomponent in de schoonmaakvloeistof (dus die 20-25% isopropanol) werkt zelf ook als een wetting agent en als ontvetter en zorgt ook dat de plaat sneller droogt, dus dit voegt zeker iets toe m.i.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 15-07-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb in 2015 dit flesje gekocht (toen nog voor 4,5 euro lol).
Mijn ervaring is dat je in je zelfmaak mengsel waar hierboven ook aan wordt gerefereerd maar een paar druppels nodig hebt van dit spul. En dan loopt alles lekker van de LP af na het reinigen :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
mr_petit schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:55:
Knostivloeistof laat inderdaad een residu achter wat zich als een pluisje op de naald vormt (waarschijnlijk doordat het residu door de naald in hele kleine hoeveelheden weer uit de groef wordt geschraapt)

Als wettingagent kan je Kodak Photo flo 200 gebruiken, hier zit de wetting agent triton x-100 in:
https://fotowereld.com/pr...lo-200-473ml-concentraat/
Wel navragen of ze het bij de winkel ook echt op voorraad hebben, Triton X-100 wil europa (REACH regulering) verbieden.
Van photo flo 200 heb je ca 5ml per 1L nodig (ca. 1/3 Isopropylalcohol 2/3 gedemineraliseerd water is idd een goede samenstelling, dat gebruik ik ook).

Als je het kan vinden, kan je ook de wettingagent Tergitol 15-S-9 gebruiken. Dat is zo hier en daar ook in kleinere hoeveelheden te koop als je goed zoekt.

Ik gebruik zelf Surfynol PSA 336, weer een andere wetting agent.
Dat heb ik ooit als gratis sample bij de toenmalige fabrikant aangevraagd.
Dat kan je nu volgens mij nog doen (weet niet of het nog gratis is):
https://www.coatino.com/products/PR_52042433
Technische datasheet:
https://products.evonik.c..._52042433_en_GB_WORLD.pdf
Met dat sampleflesje doe ik al 20 jaar oid (als je de plaat eenmaal gereinigd hebt en in een schone antistatische binnenhoes (dus met polyliner) hebt gedaan wordt deze ook niet/nauwelijks meer statisch.

Je zou evt ook nog surfynol 104E kunnen gebruiken, maar dan moet je wel een behoorlijke concentratie alcohol gebruiken. Surfynol 104E is vrijwel dezelfde wetting agent als Surfynol PSA 336, maar lost op in alcohol en de PSA 336 variant lost op in water (van dit wetting agent (het is een merknaam) heb je heel veel varianten die oplossen in verschillende vloeistoffen of worden geleverd in verschillende vloeistofoplossingen).

Dit zijn allemaal 'niet ionische' (non-ionic) wetting agents, wat globaal inhoudt dat als deze indrogen, ze geen zout vormen maar doorgaans vloeibaar blijven.
Sommige vloeistoffen en recepten gebruiken ook ionische wetting agents, welke ook voordelen hebben, maar dus, omdat het per definitie een zout is (ionisch) ook een solide residu achterlaat als het indroogt (ik heb een vermoeden dat dit aan de hand is bij de knosti vloeistof).
Als je de platen na het wassen zou naspoelen met demiwater (wat altijd verstandig is) zou dit geen/minder een probleem zijn.
Dat zou je dus ook kunnen doen met de knostivloeistof die je nog hebt, want die maakt wel goed schoon.
Dus zo'n spuitflesje vullen met demiwater van de supermarkt/action en even licht naspoelen als je de plaat uit de knostibak haalt en daarna in het droogrek zetten.
Theoretisch zou een residu met wetting agent op de plaat wel sneller moeten drogen, maar ik denk dat als de plaat nat is met demiwater het ook nog wel te doen is.

Zelf je vloeistof mixen is beduidend goedkoper dan steeds een flesje knostivloeistof oid kopen.

De alcoholcomponent in de schoonmaakvloeistof (dus die 20-25% isopropanol) werkt zelf ook als een wetting agent en als ontvetter en zorgt ook dat de plaat sneller droogt, dus dit voegt zeker iets toe m.i.
Geniale oplossing! Uit mijn dokatijd heb ik nog een fles met wettingagent staan. Het staat al een tijdje te verstoffen. Kan ik het eindelijk weer gebruiken. Ofwel: wie wat bewaart, heeft wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Foutje, bedankt. :X

Ik probeerde de nicotine van mn nieuwe Thorens te halen maar de alcohol die ik daarvoor gebruikte lost de blanke lak van de top plaat op... De letters lijken gelukkig niet aangetast, dus dat valt dan nog weer mee.

Iemand tips over hoe nu verder? Gewoon kaal halen en zo laten? Of zsm weer in de blanke lak spuiten vanwege oxidatie?

Ben een beetje bang dat met nieuwe lak de letters misschien ook gaan lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 16-07-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er zelf weer blanke lak op zetten maar het lijkt me geen halszaak.

De nicotine, voor zover die er nog niet af is, zou ik er proberen af te halen met een doekje met een beetje gele Dasty erop gespoten (van de Wibra, kaliumdifosfaat oplossing). Uiteraard bij elk oppervlaktetype eerst even testen op de meest onopvallende plek.

[ Voor 18% gewijzigd door Cap op 16-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Dasty is voor een volgende keer nog wel een goeie. Dat gebruik ik eigenlijk vooral voor de fiets. Eerst proberen is natuurlijk altijd een goed idee, maar alcohol is eigenlijk mijn go-to middeltje voor dit soort dingen en tot nu toe altijd probleemloos... Helemaal niet aan gedacht om eerst te testen dus. :|

Maargoed. Die zut is er inmiddels allemaal af en hij staat nu weer vrolijk The worst of Jefferson Airplaine te draaien. O-)

Voor de Thorens kenners. Bij het minste of geringste lijkt het plateau aan te lopen. Als je er net een plaat op legt bv. Is dat normaal bij deze tafels of een teken dat ie nieuwe veren nodig heeft? Als ie gewoon zn rondjes draait is er niks aan de hand / te horen.

[ Voor 22% gewijzigd door Charly op 16-07-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:55:
Ik heb in 2015 dit flesje gekocht (toen nog voor 4,5 euro lol).
Mijn ervaring is dat je in je zelfmaak mengsel waar hierboven ook aan wordt gerefereerd maar een paar druppels nodig hebt van dit spul. En dan loopt alles lekker van de LP af na het reinigen :)
Als ik de specs mag geloven is dit Afga Agepon, wat volgens de MSDS 2 ionische wetting agents bevat (dus zouten).
Bij deze wetting agent zou ik dus bij gebruik van een Knosti even licht naspoelen met een knijpflesje met demiwater, zodat alle zouten weg zijn voordat ze het droogrek ingaan.
Bij een platenwasmachine die afzuigt is dit natuurlijk veel minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
Let er wel op dat bijvoorbeeld Kodak Photo-Flo 200 een houdbaarheidsdatum heeft. Dat betekent voor mij dus dat ik 2/3 teveel heb gekocht (ik had dus ruim voldoende aan 473 ml). Wel zijn er in meerdere sessie ruim 700 platen mee schoongemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vraag me zelf af in hoeverre die houdbaarheidsdatum ook echt een effect heeft.

De wetting agent die ik gebruik heeft ook een houdbaarheidsdatum, maar daar is het flesje al 15 jaar oid overheen en ik heb nooit een merkbare afname gemerkt in dispersie of vuilopname (een wetting agent werkt ook als een zeep en omsluit vuil)

Bij mij ging voornamelijk de hardplastic dop van het flesje kapot na die 5 jaar :D
Dus die heb ik maar vervangen.

Als ik naar die molecuulstructuren kijk zijn het imo niet inherent instabiele samenstellingen.
Op suiker of zout uit een zoutvaatje staat ook een houdbaarheidsdatum, maar iig dat zout is natuurlijk al miljoenen jaren oud.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 16-07-2025 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Charly schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:31:
Dasty is voor een volgende keer nog wel een goeie. Dat gebruik ik eigenlijk vooral voor de fiets. Eerst proberen is natuurlijk altijd een goed idee, maar alcohol is eigenlijk mijn go-to middeltje voor dit soort dingen en tot nu toe altijd probleemloos... Helemaal niet aan gedacht om eerst te testen dus. :|

Maargoed. Die zut is er inmiddels allemaal af en hij staat nu weer vrolijk The worst of Jefferson Airplaine te draaien. O-)

Voor de Thorens kenners. Bij het minste of geringste lijkt het plateau aan te lopen. Als je er net een plaat op legt bv. Is dat normaal bij deze tafels of een teken dat ie nieuwe veren nodig heeft? Als ie gewoon zn rondjes draait is er niks aan de hand / te horen.
Zie The Eagle in "Het Grote Vinyl Topic deel 4" en verder. Ik denk dat die bescherming die er onder zit, er wellicht bij jou ook op zit en niet helemaal lekker meer is of te strak zit.
Onderkant er af en ff losser zetten of weghalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:02
Charly schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:02:
Heel soms kom je dus nog wel iets tegen in een kringloop. Ik weet nagenoeg niks van Thorensen, behalve dat mensen ze willen en je eigenlijk de 150 moet hebben... Maar voor 50 euro met garantie kon ik deze niet laten staan. :P

Heeft wel wat gebruikssporen, maargoed. Dat hebben de meeste spelers van deze leeftijd wel.

* Charly gaat ff poetsen en luisteren

Edit:
Goed, "getest" blijkt wederom een rekbaar begrip. Naald bleek gebroken, dus er moest een ander element op en ik moest 1 van de RCA stekkers opnieuw solderen voor ik stereo geluid had. :X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Element heb ik er zelf 2 van, tja heb meerdere draaitafels. jammer dat de naald kaput is , element met originele naald is echt luister genot, naalden zijn zeer lastig aan te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Over elementen gesproken: ik kwam in de kast nog een Goldring G900 uit 19kruik tegen. Heeft het zin om die met mijn huidige Ortofon OM Super 10 te wisselen? Over die G900 is vrij weinig te vinden lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:02
The Eagle schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:58:
Over elementen gesproken: ik kwam in de kast nog een Goldring G900 uit 19kruik tegen. Heeft het zin om die met mijn huidige Ortofon OM Super 10 te wisselen? Over die G900 is vrij weinig te vinden lijkt het.
Wat zeggen je eigen oren?

Ik draai nu hier beneden op de 750-1 met een OMB 40 element met originele naald, klinkt lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Nog niks. Zou mijn eerste wissel zijn, dus voor ik die kant in ga even weten of het de moeite is. Aantal draaiuren van de naald onbekend ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Afgelopen vrijdag en zaterdag was ik samen met vrienden in Düsseldorf... Ja, ik was daar op de kermis en zag hoe het mis ging met het vuurwerk... :| Gelukkig voor mij en mijn vrienden stonden wij niet op de brug of er onder om naar vuurwerk te kijken, maar deden wij dat vanaf een uithoek op het kermis terrein waardoor wij ongedeerd zijn gebleven... Was echt niet leuk voor de mensen die van dichtbij het moesten mee maken, hopelijk komt e.e.a. weer goed of zo goed als het kan weer goed voor de slachtoffers van het ongeluk...

Maar goed, dat was vrijdag... Zaterdag werd ik vanuit een hotel wakker en vandaar uit zijn we na het uitchecken naar Alt-stad gegaan in Düsseldorf... Aldaar hebben we een Lego winkel aangedaan voor kameraad Dennis en ben ik naar twee platenzaken geweest:
- Hitsville
- A&O Medien

Ook vandaag nu ik terug in NL ben heb ik Sounds in Venlo even aangedaan... Verdeelt over twee van deze drie zaken heb ik de volgende dingen gescoord:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPz-fDhbRBx5LBfkGyc8JsAO8T8VU9CIpAoc_OKXS9rW_MdW0wIkzNTFhobJDc_0uaYU8b3u6s09haYBce3Xonqju31KG_NBq94z9Gn-M7e4_wD52ep=w2400

- Abba - Abba (halfspeed master persing van Abby Road Studio's)
- The Pogues - Red Roses For Me
- Bzn - The Best Of Bzn

Die laatst genoemde is een zeldzame LP van Bzn uit hun begin periode... Geen Anny Schilder, geen Carola Smit en vooral geen paling sound: pure pop rock zoals ze in het begin maakten... Deze LP kostte normaal 15 euro, maar kon weg voor 10 euro ivm de staat van de LP... De man achter de draaitafels bij Sounds wilde mij even een specifiek liedje laten horen van deze LP, maar bleek de kras in die track op de LP niet oppervlakkig te zijn... Hoorbare schade en dus gratis meegekregen... Zonde eigenlijk, maar het is niet anders... ;)

Edit 21-07-2025:
Ik ga de LP van Bzn nog wel even wassen met de Okki Nokki/ Knosti bak om te kijken wat er van enkele nummer waar wat mee is beter wordt... Track 1 van kant A zal in ieder geval niet afspeelbaar worden zegt mijn gevoel: die kras voel ik gewoon letterlijk... ;(

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 21-07-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist even de topicstart aangepast en de platenzaken uit Düsseldorf toegevoegd in een kopje die ik heb toegevoegd: Duitsland. Mocht er iemand zijn die nog wat andere plaatsen kent in Duitsland met een platenzaak: voeg 'm toe als je de rechten hebt of vraag het even aan Bestla of een van de mede-auteurs zoals ik. Dan voeg ik of wellicht iemand anders uit de groep mede auteurs (of Bestla uiteraard) 'm toe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:18:
Zojuist even de topicstart aangepast en de platenzaken uit Düsseldorf toegevoegd in een kopje die ik heb toegevoegd: Duitsland. Mocht er iemand zijn die nog wat andere plaatsen kent in Duitsland met een platenzaak: voeg 'm toe als je de rechten hebt of vraag het even aan Bestla of een van de mede-auteurs zoals ik. Dan voeg ik of wellicht iemand anders uit de groep mede auteurs (of Bestla uiteraard) 'm toe!
Geen Duitse tip, wel een andere voor de startpost: klik eens even door alle links met winkels. Er zijn er een hoop op de fles gegaan de laatste tijd helaas, hoop dode linkjes. Die in Düsseldorf zijn ook half dood en die van Den Bosch idem. En dat zullen vast niet de enige zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Geen Duitse tip, wel een andere voor de startpost: klik eens even door alle links met winkels. Er zijn er een hoop op de fles gegaan de laatste tijd helaas, hoop dode linkjes. Die in Düsseldorf zijn ook half dood en die van Den Bosch idem. En dat zullen vast niet de enige zijn.
Bijgewerkt! :D

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1l9mnSdRQONkDKMFbrBagfqnfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7pyrj2Q6NVGnssGfvsangbh.jpg?f=fotoalbum_large

Te mooi om hier niet te delen ;) :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
RIP Ozzy 😫. Ik lees net op de NOS-app dat hij is overleden. Voor mij was er maar één Black Sabbath: die met Ozzy. En ja, ik vind Ronnie James Dio ook een geweldige zanger. Maar Ozzy en Black Sabbath hebben iets magisch waar ik mijn vinger niet achter kan krijgen. Gisteren genoten van Masters Of Reality. Bestaat toeval?

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:53

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik hoorde het op KINK. Dat is wel even schikken. Zeker gezien hij nog zijn laatste concert amper een maand geleden heeft gegeven. Voor mij was er ook maar Black Sabbath en zijn solo werk blijft ook legendarisch.

Wat een nummers heeft deze legende ons achtergelaten. Zijn muziek al altijd onder rock en metal fans blijven terugkomen. Weer een legende die ons heen gegaan is. De titel Prince of Darkness kan niemand meer claimen.. deze zal altijd aan Ozzy toegewezen blijven.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxKJQMdOPT9mSjqVqSb4tKPpt1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DwqIpazNcCl0iTQiICAOSxU.jpg?f=fotoalbum_large

R.I.P.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:56
Toen ik het nieuws hoorde heb ik direct het nummer Changes afgespeeld.

R.I.P. Ozzy

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:10
Veel verdrietig muzieknieuws de laatste dagen :-(

Maar er zijn ook kleine lichtpuntjes:

Na bijna 50 jaar verschijnt er van deze legendarische plaat in een reissue...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWX1OOY2pFLUeCxcxTdSYgSk7_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KJdolESOOjgWwXy9HFBbuuf.jpg?f=fotoalbum_large

Héél lang heeft Stevie Nicks dit tegengehouden, maar er is dus een doorbraak geweest

Ik heb gelukkig al een OG US RL in de kast staan, maar ik kan dit album niet genoeg aanbevelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyfCJ_Sefb3OHwSnXf6rIBlbsX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4WkTc4F0BbAdEyikIHMDSKB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:52
Met al die verdrietige berichten hier weer een technische discussie: "High end" MM vs entry MC? Vast en zeker vaker besproken, maar hoop toch op wat inzichten te komen. Moving coil heb ik eigenlijk nooit aandacht aan geschonken, mijn versterker had hier immers toch geen ondersteuning voor. Nu staat hier sinds kort een mooie Yamaha A-S1200 te glimmen. Met jawel, een MC input. Blijkbaar wel een beperkte, aangezien deze een vaste impedantie heeft van 50 ohm. Maar dat terzijde, het heeft mij in de markt gebracht voor een nieuwe cartridge.

Vergelijk ik MC met MM cartridges van ±300 tot 350 euro, valt mij het e.e.a. op. Bij een MM krijg ik allerlei exotische zaken als naakte micro line naalden en boron cantilevers. Waar de in prijs vergelijkbare MC het met aluminium en een elliptische naald moet doen.

Ik stelde deze vraag ook aan Ortofon, de reactie was: MC is eigenlijk altijd beter dan MM (binnen vergelijkbare prijsklasse).

Is het moving coil systeem dan inherent zoveel beter? Of zijn zaken als boron cantilevers en micro line naalden meer marketing praat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat Ortofon (ik neem aan klantenservice) beweert is veel te simplistisch gesteld.

Luister bijvoorbeeld maar eens naar de "Striden Sibilants And Fricatives = S-Laute" test tracks op de Tacet Vinyl Check test LP met achtereenvolgens:

- een MC element met elliptische naald (bijvoorbeeld een Audio Technica AT-33EV, AT-OC9XEN of EB, of Ortofon Quintet Red)
- een MM element met microline naald (mag er best eentje zijn met een eenvoudig alu cantilever, dus een AT-VM95ML, of VM-540ML, 440MLb met alu tapered cantilever)

Ik weet 100% zeker dat de microline naalden deze testtracks veel beter doorlopen (ask me why ;)) met duidelijk minder vervorming op de S-klanken. De S-laute test track in de binnenste groeven zal het verschil alleen maar groter maken in het voordeel van de goedkopere MM microline naalden.

Het MC principe heeft wat inherente voordelen (en ook nadelen), maar vooral de naaldvorm bepaalt veel. Cantilever is al een stuk minder belangrijk dan de slijping van de naald.

Nou verkoopt Ortofon geen MM microline / microridge elementen, dus ik kan me voorstellen waar hun advies vandaan komt. ;) Hoewel ik eerlijk gezegd eigenlijk denk dat het meer zegt over het kennisniveau van de klantenservice op het gebied van de element- / naald-technieken. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Cap op 23-07-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
In die prijsklasse zou ik altijd voor MM of MI gaan. Een MC stelt veel hogere eisen aan de voorversterker en zoals je al aangeeft kun je afsluitweerstand en capaciteit niet aanpassen. Daarnaast zijn een deel van de instap MC elementen high output exemplaren, wat naar mijn idee “worst of both worlds” is. Een beetje knappe low output MC begint ( helaas) zo rond de 1000,- pas. Wil je het ook nog goed tot zijn recht laten komen dan komt daar waarschijnlijk ook nog een en losse phono voorversterker bij.

Voor wat betreft tracking verteld dat niet het hele verhaal. MC elementen sporen gemiddeld genomen namelijk minder goed dan een MM, ook met een boron cantilever en lijncontact tip. Klankmatig zegt dit echter niet zo veel, omdat je naar muziek luistert en niet naar de en plating met sporing testen.

Daarnaast moet het karakter van MC je ook maar net aanspreken, simpelweg niet iedereen ervaart een MC element als superieur. Uiteindelijk zul je dus met je eigen oren moeten beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik beweer zeker niet dat tracking het hele verhaal vertelt, ik geef slechts een sprekend voorbeeld van een aspect waarop een MM beter kan presteren dankzij de naaldvorm. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
De vraag is of dat beter is… Uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt, en dan zijn er meer factoren dan alleen tracking. Technische specificaties vertellen niet altijd het gehele verhaal en uiteindelijk moet je blij worden van wat je hoort.

Zo gebruik ik een buizen phono, wat op papier qua specs minder zou zijn dan een solid state phono. In de praktijk is dat echter een totaal ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er zijn absoluut meer factoren dan alleen tracking, maar ik heb nog nooit gezien dat iemand het resulterende geluid bij mistracking/IGD aantrekkelijk vond klinken.
Het is een extreem opvallend en irriterend bijgeluid.
Bij zaken als harmonische vervorming, of verzadiging van de spoelkernen bij MM elementen is het geheel aan de luisteraar of deze dit een storend of juist prettig effect vindt.
Zelfs dingen als kanaalscheiding zijn zaken die vaak òf niet opvallen, òf wisselend prettig danwel storend ervaren kunnen worden geïnterpreteerd.
Maar dat heb ik bij mistracking dus nog nooit gezien, dus dat is imho wel 1 van de 1e soort vervormingen die vermeden zou moeten worden. Het zelfde geldt voor wow/flutter. Daar heeft het element natuurlijk geen invloed op, maar ook dat wordt, als het zo groot wordt dat het hoorbaar wordt, eigenlijk altijd als zeer storend ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Als er sprake is van mis tracking dan is dat absoluut hoogst irritant en ik kan mij niet voorstellen dat iemand dat prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik weet ook niet of HOMC elementen nou gelijk 'worst of both worlds' zijn.

Bij HOMC spelen geen zaken als zelfinductie van de spoel of verzadiging van de spoelkern (2 aparte zaken), althans bij lange na niet in het hoorbare gebied, dus capaciteit van de interlink is niet van belang.
Daarnaast is de zelfinductie zó laag, dat de kans op hum/brom ook echt veel lager is dan bij MM/MI (is gelijk ook de reden waarom veel HOMC's gewoon onafgeschermd zijn terwijl àlle MM/MI elementen een afscherming hebben die vaak niet genoeg is. Door de lagere impedantie pakt ook de interlink ook nog eens iets minder brom op.
En ik heb het idee, als ik veel metingen op asr bekijk, dat MC's in het algemeen (zowel HO als LO) een iets betere kanaalscheiding hebben dan MM's.
En een HOMC heeft tov een LOMC natuurlijk geen SUT of grotere versterkertrap nodig (met dus per definitie meer ruis als dezelfde kwaliteit/kostende componenten gebruikt worden).
Ook de spoelassembly hoeft bij HOMC niet echt veel meer te wegen. Er zit natuurlijk iets meer draad op, maar de vorm/materiaal van de drager bepaald hier waarschijnlijk het meeste gewicht. Doordat deze spoel eigenlijk altijd dichter bij het fulcrum ligt vergeleken met de meeste MM/MI's zijn ze op dit punt m.i. meestal in het voordeel.

Ik denk dat het grootste probleem van HOMC's is dat ze qua prijs vaak proberen te concurreren met de betere MM's, maar dan krijg je bij een MM vaak een ML of LC naald terwijl er op de HOMC een elliptische naald zit. En in dat licht presteert een ML of LC naald altijd beter vanwege de aspecten uit mijn eerdere post.
Maar er zijn in het verleden (en wellicht nu nog steeds) ook genoeg HOMC's met een nude ellipt geweest in dezelfde prijsklasse als legio MM's met nude ellipt, en dan zou ik toch snel neigen naar een HOMC, als vervangingsnaalden/retips niet bekeken zouden worden.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2025 21:11 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:01
Een tijdje geleden vond ik voor 15 euro een treurig uitziende Aristona versie van de Philips 212 in de kringloop. Na wat poetsen en de gebruikelijke service bleek hij het prima te doen, alleen de dof uitgeslagen zwarte plint was lelijk. Een vriend van mij die op timmeren zit heeft een nieuw plintje gemaakt van rood ceder. Erg mooi geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fwZ0ykmZGOsAiqh7aB0hdhBFCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UzZVI7POjZ7YYKoSwvy359eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO9oOlLdRf0VFx3xg1wP5N72fH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM1oTnVkSVuZyZi5gmJa1zyo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n24q3sdeo3una7buvamV-LGg6ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8uXVz7HqotEZDC1gxdWa8Sz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlsUBu364PSODMeRFFUCvajdcCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHiEOff9WW3ODKId54ojF09N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66Jlkc789i6nDEh1Zhqd3uh9it0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCkKADEzii8Ec12T9YXRYa87.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Duclaasie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:16:
MC elementen sporen gemiddeld genomen namelijk minder goed dan een MC, ook met een biron cantilever en lijncontact tip.
Deze zin begreep ik ook niet helemaal.
Ik neem aan dat 1 van beide 'MC's hier MM moet zijn, maar ben benieuwd welke.

Ik ben benieuwd wat voor sporing (trakcing) je hier bedoelt: sporing als in IGD type mistracking of sporing als in een 315Hz tracking test oid.

Mijn eigen ervaring is dat dit niet zo heel veel scheelt. Compliantie, VTF en massa van de arm in bepaalde combinaties hebben m.i. veel invloed op de 315Hz tracking en bij IGD is het m.i. voornamelijk naaldvorm en VTF..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Deze zin begreep ik ook niet helemaal.
Ik neem aan dat 1 van beide 'MC's hier MM moet zijn, maar ben benieuwd welke.

Ik ben benieuwd wat voor sporing (trakcing) je hier bedoelt: sporing als in IGD type mistracking of sporing als in een 315Hz tracking test oid.

Mijn eigen ervaring is dat dit niet zo heel veel scheelt. Compliantie, VTF en massa van de arm in bepaalde combinaties hebben m.i. veel invloed op de 315Hz tracking en bij IGD is het m.i. voornamelijk naaldvorm en VTF..
Foutje mijnerzijds, de tweede moet uiteraard MM zijn. De best sporende elementen, zoals bijvoorbeeld sommige van AT, zijn vrijwel altijd MM. Een MC element zonder vervorming 80uM laten sporen is een uitzondering, terwijl menig MM element dat prima haalt. En ja, dan heb ik het over de en trackingtest op een testplaat, niet over IGD. IGD is naar mijn idee veel meer afhankelijk van de gebruikte naaldvorm en gebruikte uitlijning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn dl-160 doet 90µm, net als mijn AT MM's
Die zitten qua compliantie (rond de 16) en naalddruk ook dicht bij elkaar (~1,75gr).
Wellicht als de compliantie lager wordt, dat dat invloed heeft.

Als je betere performance wilt, kan je altijd de naalddruk wat verhogen. Ik haal met een superbudget at-3600 zelfs 80µm op 3,0gr (maar dan ook maar nèt), maar als ik dan terugga na bijvoorbeeld 2,5 gram, dan wordt 70µm al een uitdaging.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

nineball schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:14:
Een tijdje geleden vond ik voor 15 euro een treurig uitziende Aristona versie van de Philips 212 in de kringloop. Na wat poetsen en de gebruikelijke service bleek hij het prima te doen, alleen de dof uitgeslagen zwarte plint was lelijk. Een vriend van mij die op timmeren zit heeft een nieuw plintje gemaakt van rood ceder. Erg mooi geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat heeft ie verdraaid netjes gedaan. Ik zou zeggen dat het zo hoort :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Aangaande elementen en hoe het presteert: uiteindelijk gaat het om je oren en hoe je de muziek ervaart. Dat verschilt van persoon tot persoon. En zeker in het analoge domein zijn er daarbij nog meer factoren die verschil kunnen geven, dan in het digitale domein.
Uiteindelijk luistert een muziekliefhebber naar de muziek via zijn installatie en een audiofiel naar zijn installatie via de muziek. En das geen binaire schaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
mr_petit schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:34:
Mijn dl-160 doet 90µm, net als mijn AT MM's
Die zitten qua compliantie (rond de 16) en naalddruk ook dicht bij elkaar (~1,75gr).
Wellicht als de compliantie lager wordt, dat dat invloed heeft.

Als je betere performance wilt, kan je altijd de naalddruk wat verhogen. Ik haal met een superbudget at-3600 zelfs 80µm op 3,0gr (maar dan ook maar nèt), maar als ik dan terugga na bijvoorbeeld 2,5 gram, dan wordt 70µm al een uitdaging.
Wat zie jij als “halen”? Onvervormd op de scoop en geen vervorming hoorbaar? Er zijn ook mensen die uit de groef springen als grens zien namelijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meten met een scoop is uiteraard prima, maar er is bij de trackingtests m.i. ook een heel duidelijk overgangsmoment waarop je mistracking hoort, zeker als je een koptelefoon gebruikt. Het kan dan echt niet missen als één vd 2 kanalen een 'rafeltje' begint te vertonen, eerst meestal maar een gedeelte / een paar korte gedeeltes van een complete plaatronde die je dan dus herhaald hoort. Dat rafeltje kan je dan meestal minimaliseren / verwijderen door de anti-skating te verstellen. En zodra de mistracking zwaarder wordt (bij de opvolgende zwaardere track) klinkt de mistracking de volledige ronde. Groefspringen is dan nog steeds ver weg...

Mijn definitie van niet halen is dus als je een rafeltje begint te horen. Je kan op die grens dus ook mooi spelen met de anti-skating en de naalddruk verhogen met 0.1g, 0.2g om te kijken of de vervorming verdwijnt.

Uitlijning, mits binnen redelijke grenzen natuurlijk (dus niet de naald met een hoek van 25 graden op de de plaat en ook niet de aller aller binnenste groef), heeft in mijn tests veel minder invloed dan slijtage of een goede Microline naald versus een doorsnee elliptische (.3 x .7mil klasse). Ik heb vorig jaar nogal wat microline, line contact en elliptische naalden op tracking getest: 10+ microline, 30+ line contact / shibata en nog veel meer (nude/bonded) elliptical naalden, en dat allemaal op dezelfde speler met een arm van medium effectieve massa (15g).

Ik heb wat dat betreft exemplarische afwijkingen wel kunnen uitsluiten en een redelijke indruk gekregen van de verschillende aspecten die de tracking beïnvloeden. Een hele belangrijke is daarbij trouwens compliantie, de hoger compliante elementen neigen duidelijk naar betere tracking prestaties. En veelal zijn tegenwoordig de compliantere elementen meer in de MM soort te vinden, dat is waar. Ik denk dat behoorlijk compliante MC's tegenwoordig een zeldzaamheid zijn. Maar bijvoorbeeld die oude Denon MC's, helemaal een DL-303 of DL-305, zijn flink compliant voor een MC, tracken ook op 1.2 gram en sporen uitzonderlijk goed op de tracking tests.

[ Voor 69% gewijzigd door Cap op 23-07-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Duclaasie schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:23:
[...]
Wat zie jij als “halen”? Onvervormd op de scoop en geen vervorming hoorbaar? Er zijn ook mensen die uit de groef springen als grens zien namelijk…
onvervormd op de scoop en niet/nauwelijks vervorming hoorbaar.

Bijv:
AT-95e:
80µm:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/chinacart/tracking80mu-at95.jpg

90µm:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/chinacart/tracking90mu-at95.jpg

100µm
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/chinacart/tracking100mu-at95.jpg

Bij 100µm is de vervorming zeer goed zichtbaar, bij 90µm is het een randgeval.
Dit noem ik 90µm tracking.

[ Voor 40% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2025 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Dan zitten we denk ik redelijk op dezelfde lijn qua interpretatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Overigens zie ik dit niet als een hele belangrijke test; het dient voor mij voornamelijk als test om te kijken of er iets mis is. Als je een lage waarde haalt terwijl anderen met (vrijwel) hetzelfde element beduidend hogere waardes haalt, is er iets mis (met òf de setup, òf het element)

Qua weergave van muziek is de informatie die je hieruit kan destilleren minimaal aangezien muziek zelden hoger dan 50µm gaat.
Ook zal deze waarde heel erg frequentieafhankelijk zijn, dus een testtrack met 300Hz zal waarschijnlijk anders presteren dan eentje van 315Hz

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 23-07-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker. Je zult je ook verbazen hoe verschillende, nieuwe, exemplaren van exact hetzelfde model element kunnen presteren, de een kan zo een paar tracks verder komen dan de andere. Als 70mu vervormings'vrij' gehaald wordt (315 Hz) hoef je je m.i. weinig zorgen te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 23-07-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:05:

Ik denk dat het grootste probleem van HOMC's is dat ze qua prijs vaak proberen te concurreren met de betere MM's, maar dan krijg je bij een MM vaak een ML of LC naald terwijl er op de HOMC een elliptische naald zit.
En dat is logisch omdat een MC gewoon complexer is om te maken (meer fijn handwerk, dat gehannes met die spoeltjes aan het cantilever, suspensie achter de spoeltjes, tension wire). Een MM fabriceren gaat echt een stuk gemakkelijker. Eigenlijk nog best knap dat Denon die HO-MC's zoals jouw DL-160 en ook de DL-110 maakte voor prijzen die met menig MM konden concurreren, en dat inclusief een mooi nude elliptisch naaldje (.2x.7mil) en bij de DL-160 nog een taps cantilever.

Maar ondanks al die moeite klinkt het lang niet altijd per se beter. :P Dus ik blijf het oneens met de stelling van Ortofon.

[ Voor 32% gewijzigd door Cap op 24-07-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 12:17
Goeiemorgen luitjes,

2 maanden geleden ben ik begonnen aan de Vinyl hobby. Hiervoor heb ik een Technics SL 1500C aangeschaft.

Alleen heb ik van het begin af aan het idee gehad dat ik problemen heb met statische elektriciteit op mijn platen. Wat resulteert in (teveel) gekraak in de plaat. Het is ook te zien doordat bijvoorbeeld je haren of papier lichtelijk aangetrokken wordt tot de plaat.

Hiervoor heb ik al een koolstofvezel borsteltje gekocht, maar ook dit lijkt niet het resultaat te hebben wat ik gehoopt had.

De platenspeler is overigens ge-aard aan mijn versterker.

Ook geprobeerd dmv een schoonmaak setje het probleem weg te krijgen, maar hoewel dit een beetje lijkt te werken zou dat een repeterende handeling zijn iedere keer. Wat mij ook niet helemaal de bedoeling lijkt.

Ergens zat ik nog te denken aan de luchtvochtigheid in huis maar die zit rond de 60%, wat volgens mij prima moet zijn.

Iemand tips/tricks voor dit probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:50
LunaTempesta schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:13:
Goeiemorgen luitjes,

2 maanden geleden ben ik begonnen aan de Vinyl hobby. Hiervoor heb ik een Technics SL 1500C aangeschaft.

Alleen heb ik van het begin af aan het idee gehad dat ik problemen heb met statische elektriciteit op mijn platen. Wat resulteert in (teveel) gekraak in de plaat. Het is ook te zien doordat bijvoorbeeld je haren of papier lichtelijk aangetrokken wordt tot de plaat.

Hiervoor heb ik al een koolstofvezel borsteltje gekocht, maar ook dit lijkt niet het resultaat te hebben wat ik gehoopt had.

De platenspeler is overigens ge-aard aan mijn versterker.

Ook geprobeerd dmv een schoonmaak setje het probleem weg te krijgen, maar hoewel dit een beetje lijkt te werken zou dat een repeterende handeling zijn iedere keer. Wat mij ook niet helemaal de bedoeling lijkt.

Ergens zat ik nog te denken aan de luchtvochtigheid in huis maar die zit rond de 60%, wat volgens mij prima moet zijn.

Iemand tips/tricks voor dit probleem?
Een elektrische aansteker. Ik heb een goedkope van Amazon, https://amzn.eu/d/3ZszPeY Deze Heb ik volgens mij toen gehaald.

Klinkt een beetje als lariekoek, maar als je met deze 5cm boven een plaat een paar rondjes maakt is hij niet meer statisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:16
Antistatische lp binnenhoezen ipv de goedkope papieren. Of een electrische aansteker werkt durf ik niet te zeggen, kans dat je daarmee toch je vinyl smelt is me iets te groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrSparkels
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:57
Je platen een keer 'wassen' met bv een Knosti look-a-like middel. Helpt bij mij absoluut en wat @pman63 hierboven zegt: Nieuwe anti-statische hoezen kopen (oude gewoon bewaren als daar tekst of afbeeldingen opstaan).

Heel veel luisterplezier met je nieuwe hobby en dat je maar een paar mooie pareltjes mag scoren voor weinig...dat laatste wordt wel lastiger merk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:52
Bedankt voor de adviezen en reacties, alles doorgelezen en nog flink gegoogled en wat AI erop losgelaten. (Dat laatste is overigens ongeveer net zo zinvol, als op een dijk met windkracht 10 tegen de wind in urineren)

De reden waarom de MC x 10 beter zou zijn dan hun (duurdere) modellen uit de 2m serie, zou het motorontwerp zijn. En als een echte verkoper betaamd, adviseerde hij om door te paren voor een x 20, 30 of 40. Uiteraard allemaal nog beter dan de x 10, met dito prijskaart. Online is een vergelijk te vinden tussen de 10,20,30,40. Hierbij werd de wet van afnemende rendementen in audio, weer snel duidelijk.

Enfin, ik heb een Ortofon MC x 10 besteld. Qua compliance een goede match met de arm en een lage interne weerstand matched ook goed bij de Yamaha. Die volgens sommige dan weer een 100 ohm load zou hebben i.p.v. de gespecificeerde 50. Als de post mee zit en het weer tegen, zit 'ie er dit weekend al op. Ik zeg het niet vaak, maar ik hoop op een regenachtig weekend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
greentea schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:04:
Online is een vergelijk te vinden tussen de 10,20,30,40. Hierbij werd de wet van afnemende rendementen in audio, weer snel duidelijk.
Was dat online vergelijk op de binnenste groeven of de buitenste groeven? Dat maakt namelijk heel veel uit (zeg maar dat maakt vrijwel àlles uit).
Ik heb hier wel eens samplefiles geplaatst van de at-vm95 serie waarbij alleen de naaldvorm varieerde van bonded elliptical (dus vergelijkbaar met de naald op de mc-x10) naar nude elliptical (zoals op de mc x20) naar nude shibata (zoals op de mc X40) naar MicroLine (niet verkrijgbaar op de mc-x serie), waarbij die samples van de Tacet plaat waren waar @Cap het al over had en daar is het verschil toch wel ècht groot te noemen.

Dat was deze post:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic deel 4"
Het is gewoon gesproken woord, maar waarbij en stel duitsers even los gaan op S, F en P klanken, en die vervorming bij lagere naaldvormen is gewoon niet te harden.
Het verschil tussen een bonded elliptical en een nude Microline is gigantisch in mijn oren.

In dat licht is dit topic op AK ook interessant, waarbij een Lyra Kleos (een MC element van ruim boven de €3k; LOMC boron cantilever, ML naald) wordt uitgezet tegenover een Ortofon 2m blue (€200 MM element met nude elliptical).
In dit topic staan ABX blindtesten!
https://audiokarma.org/fo...rence-comparison.1052728/
Bij gewone nummer midden of aan het begin van de plaat kan niemand statistisch blind een verschil horen......
Totdat ik vraag naar een nummer op de binnenste groeven, waarna een ABX test van de sample van norah jones wordt gegeven (dus het is dus nuttig om je te richten op die sampleset)
Dan kan opeens vrijwel iedereen het verschil statistisch blind horen. Dat geeft dus wel aan dat elementen het èchte verschil (het grootste verschil) op de binnenste groeven maken, en dat daar in de praktijk ook echt verschillen te halen valt (dat het dus niet alleen exclusief aan tracks op testplaten voorbehouden is)
En de naaldslijping is daar dus vrijwel 100% debiet aan.

Ik ben dus van mening dat bij elementen niet de wet van de afnemende rendementen geldt, en dat het veel genuanceerder ligt. (zoals ook al hierboven door velen besproken)

Daarnaast is met name voor MC een microline een heel aantrekkelijke naaldtip omdat deze veruit de langste levensduur heeft van de normaal verkrijgbare naaldtips (dan laat ik exoten als een ortofon replicant 100 even buiten beschouwing, omdat hier heel weinig data over is, en deze elementen zó duur zijn dat als je gaat kijken naar levensduur, je ze eigenlijk in beginsel al niet kan betalen).
Bij MC heb je immers maar 2 mogelijkheden aan het einde van de levensduur: een retip of een nieuw element. Beiden zijn duur, dus levensduur van de tip is gewoon een dingetje. En een Microline tip verslechterd minder in klank (vervorming) dan andere naaldvormen over z'n levensduur. Dus een microline tip klinkt aan het einde van z'n levensduur veel meer zoals ie ook in het begin klonk dan andere naaldvormen, die gedurende hun levensduur toch aanmerkelijk verslechten qua klank.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 24-07-2025 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 12:17
pman63 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:34:
Antistatische lp binnenhoezen ipv de goedkope papieren. Of een electrische aansteker werkt durf ik niet te zeggen, kans dat je daarmee toch je vinyl smelt is me iets te groot.
Dit zou een makkelijke oplossing zijn, ga het proberen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Platenzaak weer eens aangedaan vandaag en eerder deze week... aaninsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CIOQA-dyiyMC1LmVnbiJJ46Sh28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkUuBuRgZxW23T0BJLUoQoea.jpg?f=fotoalbum_large

Absoluut genieten!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Gisteren weer een mooie aanwinst

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRkINO4fYGu8f_zk6reod15LHp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhEg1S26Sif9EuPtu3UXv3Mj.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 16:22

..Christiaan..

..zwll..

Grenaa, Denemarken. MermaidMusic.dk, verkoopt heel veel via discogs. Aardige, goed Engels sprekende, man. Ontzettend leuk zaakje in het centrum. Uiteindelijk Supertramp meegenomen voor de verzameling maar hij heeft ontzettend veel en netjes in, niet te volle, bakken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjwwjBpTUMMaJkUL5cFF4-p3hT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8yrCXIZTjNceKOaL4rD6GGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h163K4OkE0qpPZn57EcIApXtQw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKiwKdewqyvYc9G6o1FJVv3L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bbi9EenE3oG-3VePCczNkkSClkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BnlIyLrPtDWqSkYukkzHjpz.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Jaaaa, erg aardig en best wel leuke spul met fatsoenlijke prijzen.
In Kolding heb je ook nog Jungle Records, nog iets kleiner, maar heel schappelijke prijzen en regelmatig bijzonder spul

GerkeP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:44

D_V

Nou, vorige week in m'n vakantie nog maar eens wat tweedehands winkels afgegaan om te kijken of er nog wat leuk vinyl te vinden is. Het lijkt wel steeds minder te worden. Althans, niet qua hoeveelheid want de liefhebbers van BZN, James Last en "warm aanbevolen" komen ruimschoots aan hun trekken. Ik denk dat ik zo'n 20 kringloopwinkels binnen een straal van 50 km rondom Venlo bezocht heb en heb uiteindelijk niets gezien wat ik de moeite waard vond.

Nou was het eigenlijk nooit bij me opgekomen om bij de Used Products winkels te kijken, toch maar even gedaan en dat betaalde zich dubbel en dwars uit. Alle vinyl voor 1,99 euro. Er zat zelfs een vrij recente lp van Imagine Dragons bij. Alles ziet er zelfs prima uit en uiteindelijk na ultrasoon wassen bijna geen kraakje. (en ook niet statisch meer) ;)

Dit was de buit bij de Used Products:

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/688776595c706/68877659562ad-123.jpg

Dan gisteren nog even naar de platenbeurs in het centrum van Weert geweest. Was erg gezellig met live muziek en veel leuke handelaren. Niet een heel erg grote platenmarkt maar wel veel interessante en speciale uitgaves gezien.
Heb er uiteindelijk alleen een boxset van The Coral gekocht die ik op Discogs ook in mijn wantlist had staan maar eigenlijk bijna nooit voor een schappelijke prijs voorbij komt.

Afbeeldingslocatie: https://www.imgdumper.nl/uploads9/6887766733940/688776672e996-124.jpg

Aanstaande woensdag is er trouwens ook een platenbeurs in Roermond tijdens de jaarlijkse braderie. Op de braderie zelf staan vaak ook mensen met lp's die hun zolder leeggehaald hebben. Daar zit soms ook nog weleens wat leuks tussen en vaak niet voor "discogs prijzen". Dus mocht er iemand in de buurt zijn is het misschien een leuke tip!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:27
Ik heb een vraag waar hopelijk een paar kenners me mee kunnen helpen.

Ik ben voornemens om mijn cartridge te upgraden van een Ortofon Blue MM naar een MC Element.
Maar ik twijfel over het juiste element en met name de compatibiliteit met mijn draagarm en step up transformator.

Het zit zo:

Ik heb een Micro Seiki BL-71 draaitafel uit vroege jaren 80. Dit is een luxere (zwaardere) variant van de BL-51. Deze speler heeft een vaste (niet vervangbare) titanium draagarm.
Zie voor de details https://hifi-wiki.com/index.php/Micro_Seiki_BL-71.

Mijn (voor)versterker is een vintage Luxman 5c50 uit de Laboratory Reference Series
Deze heeft standaard geen MC phonostage maar ik heb een bijbehorende step up transfo gekocht, type 8030, deze kun je direct inpluggen in de 5c50. Ik heb trouwens ook de adapter AD 8000 erbij maar deze is dus niet nodig bij gebruik in combinatie met de 5c50.

Tot zover alles prima opzich, ware het niet dat in de handleiding van de Luxman transfo 8030 staat vermeld dat deze compatibel is met een aantal elementen:

Ortofon MC 20, SL 15 serie, SL 20 serie, SPU-G serie, SPU-A
Entré (EC-1), Micro (LC-40), SUPEX (SD-700]

Nou zijn dit voor zover ik kan vinden allemaal elementen die niet meeer verkrijgbaar zijn.

Het element wat ik in eerste instantie van plan was te kiezen, de Denon DL103r staat specifiek vermeld als compatibel bij de 8020 type variant van de Luxman transfo, en die heb ik dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wv_eJDz0MtmkHc_m8hFx74AVhzw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JCBJg8FsvoHRS6Nl0x6cInmv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4uGTdU96RJbXDKDnEkv5pTdkV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fokGEdYavkCqvUtu3Ppjtavy.png?f=fotoalbum_large

Wie kan hier een zinnig advies geven? Is de huidige MC quintet serie van Ortofon bijv. wel geschikt om te matchen met de BL-71 draagarm en de type 8030 step up transfo?

Alvast vriendelijk bedankt en voor de liefhebbers hier nog wat foto’s van speler en transfo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GaXSxKBVeZMCm8xMhSQrxIC3uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcMlXR8szvSWCN46rHZVvLPH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCsQWdha12A_1KwTOqXClVyehvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EdOKr99OB0pdmBCHiMcalu4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Hier nogmaals mijn eerdere antwoord.

Allereerst een heel mooie combinatie, dat heeft zeker potentie.

Qua element zijn er een aantal beperkende factoren die je in ogenschouw moet nemen. De arm kan tussen de 11-21gram inclusief headshell dragen volgens de specs. De SPU valt dus sowieso al met zijn hoge gewicht en lage compliantie.

Dan je step up transformer, die heeft een behoorlijk hoge versterkingsfactor van 30dB. Je zult dus naar low output MC moeten zoeken. In de tijd dat deze SUT en versterker werden gebouwd waren die er zeker, ondermeer de aangehaalde MC20 en Supex SD900. Tegenwoordig ligt de output meestal hoger en is een 26dB-23dB of 20dB veelal toereikend.

Dan is er nog de match van je element met de SUT en bijbehorende afsluitweerstand die goed moet zijn. Neem http://www.rothwellaudiop..._transformers_explai.html maar eens door, als je dat snapt dan heb je de basis wel te pakken.

Dan komt nog de effectieve massa van je toonarm die moet matchen met de compliantie van je element. De toonarm op de BL-71 is niet zo zwaar en vergt dus een element met een wat hogere compliantie.

Dan heb je nog keuze in naaldvorm en cantilever, wat in grote mate de tracking prestaties en levensduur van je element bepaald. Aangezien je bij een MC niet de naald zelf kan vervangen zou ik altijd voor een lijncontact of afgeleide daarvan kiezen, omdat die lage vervorming combineren met een lange levensduur.

Als je gewoon een keer een MC wil proberen, dan is een DL103R qua prijs vrijwel onverslaanbaar. Je budget is alleen wel belangrijk, want je gerust een veelvoud van een DL-103 uitgeven aan MC elementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Nogmaals bedankt Duclaasie
Begrijp ik het goed dat met mijn SUT de Denon (en de meeste andere nog nieuw te verkrijgbare elementen) waarschijnlijk heel hard zal klinken (als in weinig volume nodig) omdat ie al heel erg versterkt wordt door de SUT?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Niet eens zozeer hard klinken, je kunt de phono voorversterker oversturen. Step up trafo’s zijn heel mooi als de match goed is, maar je bent absoluut niet flexibel in je element keuze. Nu heb je nog geluk met je mooie phono waarbij je de afsluitweerstand kan aanpassen, anders wordt het nog veel lastiger. Met deze Step Up moet je eigenlijk lijk niet hoger gaan dan 0,15mV -0,2mV output, zonder dat je de phono input gaat oversturen. En die elementen worden vrijwel niet meer gemaakt.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is een gereviseerd NOS element, maar daar is niet iedereen een voorstander van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De DL-103R heeft 0.25 mV output, de Ortofon MC-20 ook volgens de spec op Ortofon's site, de SPU's op 0.2 mV. De Entré EC-1 ook 0.2 mV, de Micro LC-40 0.13 mV, de Supex SD-700 0.25 mV. Op zich al een redelijk ruime range dus tussen de 0.13 en 0.25 mV voor de als compatible geliste elementen.

De DL-103R heeft echter een interne impedantie van 14 Ohm, dat is hoger dan de aanbevolen 3 Ohm.

Leesvoer:
https://www.leson.org/mc-step-up-transformer-fundamentals/
https://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Mijn inschatting met de DL-103R: misschien theoretisch niet de meest optimale keuze, ivm step-up en de te lage compliante maar het "zal wel werken".

Een Ortofon Quintet past echter beter met 5 Ohm interne impedantie, en 15 cu laterale compliantie (Ortofon specificeert die gelukkig bij 10Hz voor zover ik weet en niet bij 100Hz zoals de Japanners) lijkt me ook in orde voor die arm.

Het gewicht van dit element is alleen wel vrij hoog met 9 gram (de Denon trouwens ook met 8.5g), dus ik zou zelf misschien eerder een wat lichtere headshell kiezen. Zo te zien is wat er nu op zit niet iets origineels van Micro maar een aftermarket headshell van ik gok een gram of 10, met die 9 gram van de Quintet en schroefjes (0.5 gram) zit je dan al dicht tegen de voorgeschreven limiet. Ik zou het zelf proberen met een headshell van een gram of 7 a 8.

PS nog ff nagekeken en de headshell is inclusief bedrading en 2 schroefjes en moertjes 11.5 gram. Dus je zit dan met een element van 9 gram heel erg dicht op de limiet van 21 gram voor die arm (volgens de spec van @Duclaasie. Het contragewicht moet dan erg ver naar achteren. Ik heb zelf liever een lichtere headshell waarbij het contragewicht dichter bij de ophanging komt te zitten, dus ik zou een lichtere headshell kiezen. Lichte headshells die ik ken: de bekende (originele, geen fakes!) Technics headshell is 7.5 gram, de vintage modellen ervan zijn nog wat lichter dan de nieuwere ivm lichtere bedrading. De vintage ADC LMG-1 headshell is ook ca 7.5 gram en de Denon PCL5 6.5 gram. Alles inclusief bedrading. Dit zijn allemaal headshells van een magnesiumlegering. De Technics fakes (die doen de Chinezen tegenwoordig gewoon INCLUSIEF Technics logo) zijn gewoon alu en wegen ruim 10 gram.

(Thakker list jouw headshell als een HS-18 maar vermeldt niet het gewicht... |:( gelukkig heb ik zelf ook zo'n headshell liggen.)

[ Voor 80% gewijzigd door Cap op 01-08-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morales79
Cap schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 17:37:
De DL-103R heeft 0.25 mV output, de Ortofon MC-20 ook volgens de spec op Ortofon's site, de SPU's op 0.2 mV. De Entré EC-1 ook 0.2 mV, de Micro LC-40 0.13 mV, de Supex SD-700 0.25 mV. Op zich al een redelijk ruime range dus tussen de 0.13 en 0.25 mV voor de als compatible geliste elementen.

De DL-103R heeft echter een interne impedantie van 14 Ohm, dat is hoger dan de aanbevolen 3 Ohm.

Leesvoer:
https://www.leson.org/mc-step-up-transformer-fundamentals/
https://www.vinylengine.com/step-ups-and-mc-cartridges.shtml

Mijn inschatting met de DL-103R: misschien theoretisch niet de meest optimale keuze, ivm step-up en de te lage compliante maar het "zal wel werken".

Een Ortofon Quintet past echter beter met 5 Ohm interne impedantie, en 15 cu laterale compliantie (Ortofon specificeert die gelukkig bij 10Hz voor zover ik weet en niet bij 100Hz zoals de Japanners) lijkt me ook in orde voor die arm.

Het gewicht van dit element is alleen wel vrij hoog met 9 gram (de Denon trouwens ook met 8.5g), dus ik zou zelf misschien eerder een wat lichtere headshell kiezen. Zo te zien is wat er nu op zit niet iets origineels van Micro maar een aftermarket headshell van ik gok een gram of 10, met die 9 gram van de Quintet en schroefjes (0.5 gram) zit je dan al dicht tegen de voorgeschreven limiet. Ik zou het zelf proberen met een headshell van een gram of 7 a 8.

PS nog ff nagekeken en de headshell is inclusief bedrading en 2 schroefjes en moertjes 11.5 gram. Dus je zit dan met een element van 9 gram heel erg dicht op de limiet van 21 gram voor die arm (volgens de spec van @Duclaasie. Het contragewicht moet dan erg ver naar achteren. Ik heb zelf liever een lichtere headshell waarbij het contragewicht dichter bij de ophanging komt te zitten, dus ik zou een lichtere headshell kiezen. Lichte headshells die ik ken: de bekende (originele, geen fakes!) Technics headshell is 7.5 gram, de vintage modellen ervan zijn nog wat lichter dan de nieuwere ivm lichtere bedrading. De vintage ADC LMG-1 headshell is ook ca 7.5 gram en de Denon PCL5 6.5 gram. Alles inclusief bedrading. Dit zijn allemaal headshells van een magnesiumlegering. De Technics fakes (die doen de Chinezen tegenwoordig gewoon INCLUSIEF Technics logo) zijn gewoon alu en wegen ruim 10 gram.

(Thakker list jouw headshell als een HS-18 maar vermeldt niet het gewicht... |:( gelukkig heb ik zelf ook zo'n headshell liggen.)
Zeer bedankt hiervoor Cap! Dit is precies waar ik naar op zoek was.
Wat betreft de Technics headshell, platenzaak hier in de buurt is Technics specialist en daar ga ik morgen sws al heen om wat gebogen platen die ze in het tosti ijzer hebben gedaan op te halen. Ik ga daar eens een balletje opwerpen hierover. Ze zijn ook Ortofon dealer dus dat komt allemaal mooi uit.
Nogmaals bedankt voor je uitzoekwerk. Much appreciated!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Die Ortofon Quintet heeft veel te hoge output. Blue en Red zitten op 0,5mV en de Bronze en Black op 0,3mV. Dan kom je op 15 respectievelijk 9mV je MM input in. Die gaat dat echt niet leuk vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Duclaasie je hebt gelijk wat betreft de Red en de Blue, ik ging ivm het budget van €750 uit van de Bronze, natuurlijk niet de Red of de Blue. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand die MC's wil aanschaffen. Ik denk op basis van eigen ervaring met de AU-320 dat die 0.3 mV van de Bronze wel moet lukken. Maar goed, de als compatibel geadverteerde elementen van de step-up zijn inderdaad tot 0.25 mV.

Wat zou jouw suggestie zijn voor een element van rond de 750 euro met 0.25 mV of minder output en 10 Ohm of minder ingangsimpedantie?

@Morales79 eerst nog maar even het verhaal van Duclaasie in overweging nemen mbt het output voltage. En ik weet niet wat die Technics headshell bij de dealer kost maar ik ben bang 100 euro of meer, dat vind ik persoonlijk veel te duur. Albepro biedt een originele aan zonder Technics logo voor 69 euro en list hem als 7.8 gram, dat kan dan kloppen voor de variant met de nieuwere zwaardere bedrading. In de jaren 80 werd de Technics headshell ook geproduceerd zonder logo. Controleren of een Technics headshell echt is doe je niet aan de hand van het logo maar aan de hand van het gewicht, moet echt beneden de 8 gram liggen en niet op ca 10 gram.

(Mocht je inderdaad een element kiezen dat vraagt om een lichtere headshell dan heb ik nog wel een origineel Technics headshell voor je liggen voor een schappelijker prijs.)

[ Voor 64% gewijzigd door Cap op 01-08-2025 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
Het zou een stuk makkelijker zijn om de type 8020 transfo na te jagen. Maar dit spul is extreem schaars. Komt af en toe op Japanse veiling langs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Klopt, dan heb je opeens veel meer keus. Wat er heden ten dage aan ultra low output is valt in een andere prijsklasse.

Ik weet wel iemand die elementen herbouwd en retipt, die kan ook meer of minder wikkelingen gebruiken en andere draad dikte pakken. De vraag is alleen of je dat ziet zitten, want dat is natuurlijk wat anders dan een splinternieuw element. Als je het interessant vindt stuur je maar een PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:29:
@Duclaasie je hebt gelijk wat betreft de Red en de Blue, ik ging ivm het budget van €750 uit van de Bronze, natuurlijk niet de Red of de Blue. Kan me nauwelijks voorstellen dat iemand die MC's wil aanschaffen. Ik denk op basis van eigen ervaring met de AU-320 dat die 0.3 mV van de Bronze wel moet lukken. Maar goed, de als compatibel geadverteerde elementen van de step-up zijn inderdaad tot 0.25 mV.

Wat zou jouw suggestie zijn voor een element van rond de 750 euro met 0.25 mV of minder output en 10 Ohm of minder ingangsimpedantie?

@Morales79 eerst nog maar even het verhaal van Duclaasie in overweging nemen mbt het output voltage. En ik weet niet wat die Technics headshell bij de dealer kost maar ik ben bang 100 euro of meer, dat vind ik persoonlijk veel te duur. Albepro biedt een originele aan zonder Technics logo voor 69 euro en list hem als 7.8 gram, dat kan dan kloppen voor de variant met de nieuwere zwaardere bedrading. In de jaren 80 werd de Technics headshell ook geproduceerd zonder logo. Controleren of een Technics headshell echt is doe je niet aan de hand van het logo maar aan de hand van het gewicht, moet echt beneden de 8 gram liggen en niet op ca 10 gram.

(Mocht je inderdaad een element kiezen dat vraagt om een lichtere headshell dan heb ik nog wel een origineel Technics headshell voor je liggen voor een schappelijker prijs.)
Als de voorversterker en originaliteit een vast gegeven zijn zou ik naar een 8020 SUT gaan zoeken, of een custom element laten maken. In de tijd dat deze voorversterker werd gemaakt was ultra low output in zwang, en had je dus keuze. Tegenwoordig ligt de output op een enkele uitzondering na boven de 0,25mV en veelal zelfs op 0,4mV of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Duclaasie is dat Phonocraft uit Meppel? Ik weet dat hij ook zelf spoeltjes wikkelt. Of is het een ander? Zo ja, dan hoor ik het graag ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morales79
Wat betreft het vastzitten aan deze versterker, ik heb de bijbehorende eindversterker 5M21 na lang zoeken ook gevonden en en deze is onderweg naar hier. Het is het droomkoppel waar ik al lang naar op zoek was. De combi met de Lux SUT is natuurlijk ideaal. Dus dit wil ik voorlopig niet opgeven. Misschien iemand zoeken die de 8030 voor de 8020 wil ruilen, maar dat zal een long shot zijn.
Ofwel voor een aparte SUT gaan, ofwel een custom made element, maar dat zie ik meer als een ultieme optie.

Btw er bestaat ook nog een 8025, ik ben weleens iemand tegengekomen die ze alledrie heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBLHNVXieTY9ZO9ch3Bwt4Jj8rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kw4IRCyJvh6scMepoCofxscb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Morales79 op 01-08-2025 20:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morales79
Werd getipt over de Audio Technica ART-7 als optie.
Is nog nieuw verkijgbaar (wel wat boven budget)
https://www.hifistudio79.nl/product/audio-technica-at-art7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat is een hele goede tip. Nadeel is de impedantie van 12 Ohm, maar met de phono op 100K gaat dat misschien net goed. Je element ziet dan 111 Ohm. Mooier zou zijn om 200K impedantie te hebben in je phono. Deze calculator is een mooi hulpmiddel voor afsluitweerstand en capaciteit. Hier kun je mooi zien welke weerstand je element ziet “door” de SUT heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:46:
@Duclaasie is dat Phonocraft uit Meppel? Ik weet dat hij ook zelf spoeltjes wikkelt. Of is het een ander? Zo ja, dan hoor ik het graag ook!
Klopt, die is het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zeker een goede tip die AT-ART7, inderdaad wel wat boven budget. Een paar tientjes goedkoper bij Thakker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Weer een grootheid overleden, deze keer in de tex-mex hoek: Flaco Jimenez... R.i.p.:
https://www.maxazine.nl/2...-flaco-jimenez-overleden/

Deze man werkte in het verleden wel eens samen met Rowwen Hèze... Leuke artiest met een groot hart voor de tex-mex muziek...

Zoek ook de verschillen tussen Rowwen Hèze - Kroenenberg en Flaco Jimenez zijn Ay Te Dejo En San Antonio!...

Rowwen Hèze - Kroenenberg:

Flaco Jimenez - Ay Te Dejo En San Antonio!:

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 02-08-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-08 15:29
Morales79 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 22:51:
Werd getipt over de Audio Technica ART-7 als optie.
Is nog nieuw verkijgbaar (wel wat boven budget)
https://www.hifistudio79.nl/product/audio-technica-at-art7/
De Audio Technica AT33 PTGII wellicht een optie? Een van de beste betaalbare MC's, Microline, boron cantilever, low output en onder de 600,- redelijk hoog compliant, in tegenstelling tot de DL103R, die meer gemaakt lijkt voor een zware arm.

Zie https://www.hifistudio79....udio-technica-at33ptg-ii/
Pagina: 1 ... 67 ... 71 Laatste