Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is goed spul om een kap mee te polijsten? Zou mijn eerste keer zijn dat ik zoiets doe, dus beetje voorzichtig. Het is niet dat die dingen aan de bomen groeien :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:36
Ik doe aan modelbouw en voor dat soort klusje (transparencies polijsten) kan je polishing compounds gebruiken (b.v. Tamiya levert dat), in combinatie met schuurpapier. Afhankelijk van hoe gekrast de kap is begin je met relatief grof papier en en ga je naar fijner.

Grof in deze context is schuurpapier vanaf 2500 grit en misschien nog wel fijner, afhankelijk van de krassen. Je sluit af met +10000 grit en een polijstdoek. Micromesh levert sets van schuurlinnen die je hiervoor kan gebruiken. Een lokaal autoherstelbedrijf is misschien nog wel beter, daar heb ik in het verleden voor weinig erg veel los gekregen.

En eerst oefenen op een stukje plastic ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-06-2025 10:02 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik begin zelf wat grover met schuurpapier, rond de 1000 (afhankelijk van de krassen, en stop met 5000 geloof ik (ik heb niet fijner), en ga dan over op een accuboormachine met een polijstpad en (automotive) polijstpasta.
Maar begin idd niet te grof. Vooral krassen die je maakt met grof papier kunnen soms lastig weg te krijgen zijn als je heel secuur kijkt.

Veel tussenstapjes met schuren (nat). Bijvoorbeeld met zo'n setje van alie:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007320450963.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005008686088706.html

Daar kan je ook goedkoop polijstpads voor je boormachine krijgen:
bijvoorbeeld een houder:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004570708233.html
(deze is 100mm, maar ik gebruik zelf 75mm, 100mm is wat te zwaar op de polsen met een accuboormachine m.i.)
Pads, ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007010486452.html

Qua schuren gebruik ik een stukje hard verpakkingsschuim als schuurblokje. Kurk vond ik te hard.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 10-06-2025 11:30 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik begin bij diepere krassen al vanaf ca korrel 800 -> 1200 -> 1600 en stop bij korrel 2000/2500, hoger levert bij mij weinig meer op behalve extra zweet. Daarna polijsten.

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:26:
Maar begin idd niet te grof. Vooral krassen die je maakt met grof papier kunnen soms lastig weg te krijgen zijn als je heel secuur kijkt.
Je kan wel grof beginnen, heb ook wel eens korrel 400 gebruikt :o en daarna 600 en 800, geen probleem. Maar wat je vooral niet moet doen is hard drukken. Goed vlak en niet te hard of zacht schuurblokje. Gematigde, gelijkmatige druk. Veel bewegingen ipv kracht naar beneden. Laat het schuurpapier het werk doen. En altijd nat.

Maar vooral niet te vaak stofkappen polijsten. Het is echt een k*lerewerk. Ik snap wel dat IntoVinyl zoveel vervangende stofkappen verkoopt. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ZOu van dat polijstmiddel van de Action voor koplampen ook werken? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat werkt ook wel voor kleine krasjes. Alleen als je echt een kap van de grond af mooi moet maken dan geeft bijvoorbeeld commandant 4 cleaner (groen) + commandant 5 polish geeft echt een mooier resultaat. Bij het Action spul meer haarkrasjes. En 't zijn hele kleine tubetjes van 100ml vergeleken bij zo'n bus cleaner, dus heel veel goedkoper is het niet.

(Zo'n wax-polish als bij de Action daarmee kom je er trouwens niet, dat heeft te weinig polijstende werking).

[ Voor 55% gewijzigd door Cap op 10-06-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik hoor het al. Ik ga voorlopig niet polijsten denk ik. Op zich is de kap prima, houdt het stof tegen iig :)
En ik heb ook twee guppen rondlopen dus tot die wat ouder zijn (de jongste is 7) laat ik het denk ik nog maar even zo ;)

Wel blij dat ik een originele tegengekomen ben. Kap uit de jaren 70 en gezien de leeftijd in prima staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:19
Werkt polijsten ook voor smoked covers? Of heb je dan nog speciale dingen nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Smoked of helder maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 22:29
mr_petit schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:30:
Als je wilt weten wat het verschil is tussen hoge ingangscapaciteit (van kabel danwel phonopre) en een lage ingangscapaciteit (het verschil is hier ongeveer 300pF geloof ik, ik had zo'n bestaand goedkoop dun tulpkabeltje er extra tussen geplaatst), dan heb ik hier 2 samples van Daft Punk.
Ik laat mensen zelf beoordelen welke ze denken wat is en wat ze mooier vinden. (ik heb deze samples al eens een keer eerder geplaatst, dus dit is geen nieuw materiaal. Destijds vond men het verschil zeker hoorbaar)

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft1a.flac

https://audio.home.xs4all...ison/daftpunk/daft2a.flac
Ik had zo iets gelezen over pF waardes. Geen idee waar ik thuis op uit kom op dit moment zonder het zelf te moeten meten. Mijn platenspeler heeft een vast gesoldeerde tulp kabel, dat kan ik natuurlijk los halen en wat anders er tussen doen maar zonder te weten waar ik nu op uit kom heeft dat voor mij geen zin. Het verschil is voor mij in ieder geval goed te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:48

Pierre

Van nature lui!

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dagg schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:04:
[...]
Mijn platenspeler heeft een vast gesoldeerde tulp kabel, dat kan ik natuurlijk los halen en wat anders er tussen doen maar zonder te weten waar ik nu op uit kom heeft dat voor mij geen zin.
Ik denk dat de originele project kabel aan je draaitafel best wel OK is.
Bij de meeste serieuze draaitafelfabrikanten wordt daar wel op gelet.
Ook veel kwaliteitsmodellen (uit het wat hogere segment) van weleer (midden jaren 70 t/m jaren 80) werden ook uitgerust met signaalkabels van vrij lage capaciteit. Ook toen al was dit een aandachtspunt.
Het gaat denk ik meer om tafels van nu met rca chassisdelen waar wel zo'n goedkoop dun dropveterkabeltje bij geleverd wordt. Die zijn vaak echt heel slecht (200pf of soms zelfs nóg meer...).
Als je dan ook nog een phonopre met veel ingangscapaciteit hebt (200pf oid), dan kunnen veel moderne elementen schel gaan klinken. Ik denk dat daar ook het vooroordeel vandaan komt dat veel AT elementen met ML stylus schel klinken. Dat is denk ik grotendeels een typisch gevolg van verkeerde loading.
Het verschil is voor mij in ieder geval goed te horen.
Het verschil is ook aanzienlijk, ongeveer 4dB bij 10kHz. En dat alleen van een dropveterkabletje...
Daarom is het ook een belangrijk punt om op te letten. Heel veel tests van apparatuur (van bijv. phonopre's) staren zich blind op afwijkinkjes van 0,3dB of minder in de RIAA correctie en geven naargelang daarvan een oordeel, maar nemen zoiets als input loading helemaal niet mee, terwijl dat het tienvoudige aan verschil kan uitmaken in bepaalde gevallen.

Bij veel phonopre's wordt de input loading vaak nog wel vermeldt (bij heel veel trouwens ook niet), maar bij kabels wordt het vaak al niet meer gegeven, en bij specs van toonarmen heb ik het zelfs nog nooit gezien wat de parasitaire capaciteit is...
Het zou allemaal veel makkelijker te pareren kunnen zijn als phonopre's in de MM stand een variabele (of kiesbare) afsluitweerstand zouden hebben ipv de standaard 47kOhm, maar dat zie je eigenlijk nooit.
Ik snap ook niet wie bedacht heeft dat die weerstand vast moet zijn en dan ook nog eens 47k.
Bij MC trappen is die weerstand vaak wel te kiezen terwijl het daar veel minder uitmaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 11-06-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Ben geen electricien en heb ook nog geen pre amp geopend maar hoe moeilijk zou het kunnen zijn om dat samen te stellen met een trap er tussen in? Of een platenspeler in het algemeen?

Zo kwam ik tone armen tegen van meer dan €20k of armen die je los naast je draaiend element kunt zetten zoals Pro-ject ook doet met de motor bij sommige platenspelers. Of aparte constructies zoals het merk Clearaudio met hun Statement voert. Dat je een hoop geld kan spenderen aan muziek luisteren wist ik maar dat het ook geldt voor het aanpassen van een platenspeler buiten het element om is mij nieuw. En wat is er veel keus.

De Thales Simplicity II word ik erg vrolijk van vanuit een mechanisch aspect.
https://www.thales.swiss/tonearm.html

Ik denk dat ik het maar hou bij alleen een ander element. Intussen wacht ik ook even op een reactie van Rick Stoet over een witte arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
Als je die Thales mooi vind kijk dan ook eens bij Reed, bijvoorbeeld de 5T. Er is zoveel moois te krijgen!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Zelf heb ik de afgelopen tijd een hoop tijd en energie gestoken in een Ampearl RE2030 SE LCR buizen phono. Deze bleek een spoel in de RIAA correctie te hebben die niet goed was, waardoor er een fase en kanaalgelijkheid fout ontstond.

In de afgelopen weken heb ik de volgende zaken aangepast:
✅Weerstanden signaalweg en RIAA correctie vervangen voor Kiwame & Takman
✅Elco’s voeding vervangen voor Vishay
✅Mechanisch ontkoppelen print phono
✅Dempen behuizing met bitumen
✅Matched pair buizen
✅Ringkerntransformator ontkoppeld
✅Aarde aansluiting vervangen
✅1,5V knoopcellen vervangen
✅Interne bekabeling vervangen voor HF Litze
✅Aarding kast verbeteren, slecht contact tussen delen
✅RIAA spoelen opnieuw gewikkeld en ingegoten in bijenwas

En het volgende staat nog op de planning:
  • IEC socket met zekeringhouder
  • RCA sockets
  • Zekering 3,15 A T Littlefuse 285
  • Voedingskabel
  • Netkabel
  • Philips 341 MKC condensatoren
En dit is dan het voorlopige resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Jl8-5Yid203RGQSF_YyclD5SEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmzfWGwCS7hXiyaeuXLDfGvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmqtDhMQEJqxs3uoHEK2gjQlgn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIppooLIKNtK5bzfY4Yp1OxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Helaas kan Rik Stoet niet aan een witte tone-arm komen helaas. Het heeft geen prioriteit maar ga rustig verder zoeken.

Zat nog te kijken naar de 745ML maar daarvoor heb ik volgens de handleiding van mijn platenspeler een ander gewicht voor nodig dan er nu op zit die is bedoeld voor elementen van tot 5,5gr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Officieel misschien 5.5 gram, maar test gewoon eens uit of je niet weg komt met het gewicht van een 540ML van ca 6.7 gram? Dus het gewicht van de 540ML op de headshell leggen (of verrekenen met je huidige element als je daarvan het werkelijke gewicht precies weet) en dan kijken of je de naalddruk op 1.8 tot 2 gram kan krijgen. Het kan zijn dat je de arm niet op 0 gram kan balanceren, maar dat hoeft ook niet omdat je toch nooit met minder dan 1.5 gram gaat draaien. Wel een naalddrukwegertje noodzakelijk natuurlijk.

Lukt dit neem dan gewoon de 540ML, dan heb je wel het 4-coil design van de body maar hij is een stuk lichter dan 740/745 body. Dan hoef je niet te rommelen met gewichten die eigenlijk niet optimaal voor je arm zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Cap op 14-06-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:44
SomerenV schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:10:
Voor wie zin/tijd heeft en in de buurt is: hier in 't dorp (Sint-Oedenrode, tussen Eindhoven en Den Bosch in) is er dit weekend een boeken en platen beurs. Geen idee hoe groot of drukbezocht het is want ik ben er nog nooit geweest. Op de foto's oogt het nogal ouwbollig en stoffig, maar dat mag de pret niet drukken :+ Ik woon er 5 minuutjes fietsen vanaf dus ik ga sowieso even langs. Morgen met vrouw en kind en zondag met m'n ouders aangezien m'n moeder nogal van de boeken is en we daar praktisch om de hoek gaan lunchen.
Hier nog iets leuks kunnen scoren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:30:
Officieel misschien 5.5 gram, maar test gewoon eens uit of je niet weg komt met het gewicht van een 540ML van ca 6.7 gram? Dus het gewicht van de 540ML op de headshell leggen (of verrekenen met je huidige element als je daarvan het werkelijke gewicht precies weet) en dan kijken of je de naalddruk op 1.8 tot 2 gram kan krijgen. Het kan zijn dat je de arm niet op 0 gram kan balanceren, maar dat hoeft ook niet omdat je toch nooit met minder dan 1.5 gram gaat draaien. Wel een naalddrukwegertje noodzakelijk natuurlijk.

Lukt dit neem dan gewoon de 540ML, dan heb je wel het 4-coil design van de body maar hij is een stuk lichter dan 740/745 body. Dan hoef je niet te rommelen met gewichten die eigenlijk niet optimaal voor je arm zijn.
Of een 500 body met nieuwe 745 naald. Dan heb je namelijk wel het voordeel van de boron cantilever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:08

SomerenV

It's something!

Mainuz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Hier nog iets leuks kunnen scoren?
Ohja, daar heb ik helemaal niks meer over gezegd. Ik vond het aanbod eerlijk gezegd wat tegenvallen. Vooral veel van het niveau kringloopwinkel zeg maar, maar er zat ook wel wat degelijk spul tussen gelukkig.

Emerson, Lake & Palmer - Emerson, Lake & Palmer
Don McLean - Don McLean
Cat Stevens - Mona Bone Jakon
Mike Oldfield - Platinum
Deep Purple - Fireball
Bert Kaempfert - 32 Wereldhits
Feargal Sharkey - Feargal Sharkey
Benatar - Live from Earth

En per ongeluk ook nog twee singles van Mike Oldfield: Crime of Passion en Tricks of the Light. Ik was even vergeten dat 12" singles ook bestaan :+ Dus prima kunnen scoren daar, maar niks wereldschokkends. Je had in principe twee gedeeltes. Een relatief klein stuk met een privéverzameling en een wat groter gedeelte wat uitgezocht was door vrijwilligers van de beurs. Dat grotere gedeelte was niveau kringloop en de privéverzameling had er nog wel wat oke spul tussen zitten, maar ook daar was het merendeel van het niveau kringloop, althans toen ik er doorheen aan het snuffelen was. Dus wellicht dat er meer goed spul tussen heeft gezeten maar dat liefhebbers daar al hun slag hadden geslagen.

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 14-06-2025 15:39 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Duclaasie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:34:
[...]

Of een 500 body met nieuwe 745 naald. Dan heb je namelijk wel het voordeel van de boron cantilever.
Ook een idee. Of een van de vele andere compatible body keuzes, uit mijn hoofd de 100 series (minus de 110, de te zware 150, 155 en 160 (want zelfde type body als VM700 series). En de 430/440. Allen met soortgelijke body als de VM500 series. Ook de AT-7V/9V moet passen.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 14-06-2025 23:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Gister kwam eindelijk het nieuwe album van Kaleo binnen. Ik heb de split color versie via de Kaleo webshop besteld en dat duurde nogal lang aangezien het vanuit Amerika moest komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0AIaoiT3Q1M_p8dl6KvJy3dYFc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmRLNDiuvjyopZ98YBKVTTk5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TL2aQUWyEIqOIA3-gydAX5wsueU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5x6NanSexnn02Gp8fo9CZCfz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
Aanvulling op bovenstaande: bespaar je de moeite als je een goede opname/productie verwacht. Waar bij het eerste album de muziek de slechte opname nog goedmaakte is de vinyl versie van Mixed Emotions niet om aan te horen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vraag: ik heb hier onlangs een tweedehands LP Joyride van Roxette binnen gekregen. Wil nauwelijks om de as van de platenspeler (Thorens TD160) heen, moet er ook echt met moeite af. Is voor zover de enige lp waar ik dat mee heb
Bekend probleem en iets aan te doen, of gewoon voorzichtig mee leren leven?
Boormachine er op klinkt niet als een goed idee iig :P

Ding lijkt ook behoorlijk grijs gedraaid, zie letterlijk de grijze sporen en had niet het idee dat het stof was (maar zou kunnen). Is dat met wassen goed te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bekend probleem met de (net te dikke) as van Thorens. Je kan de truuk met de balpen met wijder wordende punt toepassen (de BIC pen is veel gebruikt): even erin duwen en onder lichte druk ronddraaien, kijken of het dan wel past. Nog niet, dan nog een keer. ;)

Dat grijze zal niet van het draaien zijn, tenzij er met een metalen naald is afgespeeld. :)

Dus dat grijze zit in het vinyl (niet weg te wassen) of is aanslag (mogelijk weg te wassen). Kwestie van proberen. Maar als ie schoon is, geen troep op de naald achterlaat en goed afspeelt zou ik me er niet druk om maken.

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 15-06-2025 22:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
Ik ben niet te bang een boor 7,3 voorzichtig met de hand door een LP te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cap schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:19:
Bekend probleem met de (net te dikke) as van Thorens. Je kan de truuk met de balpen met wijder wordende punt toepassen (de BIC pen is veel gebruikt): even erin duwen en onder lichte druk ronddraaien, kijken of het dan wel past. Nog niet, dan nog een keer. ;)

Dat grijze zal niet van het draaien zijn, tenzij er met een metalen naald is afgespeeld. :)

Dus dat grijze zit in het vinyl (niet weg te wassen) of is aanslag (mogelijk weg te wassen). Kwestie van proberen. Maar als ie schoon is, geen troep op de naald achterlaat en goed afspeelt zou ik me er niet druk om maken.
Thanks, gaan we dat met die pen eens proberen.
Een boor van 7,3 lijkt me wat lastig te vinden, 7 of 8 heb ik liggen maar dat gaat niet werken :P

En dan maar eens goed schoonmaken eerst. Sloeg ook wat over, dus vermoed idd een hoop stof dan. To be continued :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Bij de betere gereedschap winkels kunnen ze je wel aan een boor 7,3 helpen. Het is weliswaar geen courante maat, maar ze zijn er zeker

[ Voor 0% gewijzigd door Duclaasie op 15-06-2025 22:37 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:28
Misschien een gek idee: stukje schuurpapier met dubbelzijdig tape zo’n pen plakken en voorzichtig ronddraaien? Gaat volgens mij meer precies dat een boor in een bestaand gat te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The Eagle schreef op zondag 15 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Thanks, gaan we dat met die pen eens proberen.
Een boor van 7,3 lijkt me wat lastig te vinden, 7 of 8 heb ik liggen maar dat gaat niet werken :P
die kan je voor 2-3 euro op alie halen incl verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gelukkie schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:06:
Misschien een gek idee: stukje schuurpapier met dubbelzijdig tape zo’n pen plakken en voorzichtig ronddraaien? Gaat volgens mij meer precies dat een boor in een bestaand gat te zetten.
Het schuurpapier dat men doorgaans thuis heeft liggen is vrij dik, dat gaat dus vouwen in plaats van mooi rond zitten in zo'n klein cirkeltje. En als er dan ook nog dubbelzijdig tape omheen moet... Dat wordt een gedoe en gaat niet werken. Met een korrel 2000 papiertje gaat het wel lukken, ook zonder tape ertussen.

Maar ik denk: neem dan gewoon een ronde vijl. Of een boortje. :+

Het punt van die pen is dat iedereen het gewoon heeft liggen, en er is vaak zó weinig verwijding nodig dat het zo gebeurd is, ook zonder schuurpapier. De druk is al voldoende om het vinyl iets te doen wijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Cap op 16-06-2025 08:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:10
De BIC pen volstaat hier eigenlijk altijd. Insteken, aanduwen, even ronddraaien terwijl je een en ander wat blijft aanduwen. Testen...klaar, of herhalen tot 't past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnPM4AGz0f_T3IwqV6qu4IBzORk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rV0rLWGcnAJeQRMLUthObAC1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Of anders een afbreekmesje gebruiken en voorzichtig draaien in het gat. Zo maak ik ook slechte boorgaten weer netjes en haal je die losse stukjes vinyl ook weg.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Cap schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:30:

Goed punt, heb van het weekend pas gezien dat de 2M Blue ook 7,2gr is en dus eigenlijk te zwaar voor de arm of het gewicht en die krijg ik ook netjes op 1,8gr naalddruk. Ik heb nog niet geprobeerd om het gewicht te verhogen met een paar gram en dan nog steeds de juiste druk weet te houden voordat ik een nieuwe naald aanschaf. Begin mij ook steeds meer af te vragen of het anti-skate gewicht wel echt nodig is. En ook maar even een align-tool er bij aanschaffen voor de zekerheid want dat komt bij een ML element wat preciezer als ik het zo lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Pavv schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:42:
De BIC pen volstaat hier eigenlijk altijd. Insteken, aanduwen, even ronddraaien terwijl je een en ander wat blijft aanduwen. Testen...klaar, of herhalen tot 't past.

[Afbeelding]
Probleem opgelost, BIC pen werkte goed :)

Hoop wel dat ie nou op andere platenspelers geen probleem geeft, maar goed, da's niet mijn speler dan dus niet mijn probleem :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nou ja, ik als niet-Thorens gebruiker vervloek inderdaad wel eens Thorens gebruikers van wie ik hun platen heb... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Qua platen wassen en met name drogen: zou zo'n Kärcher Window Vac kunnen helpen bij het drogen? Zit wel iets van een rubberen rand op. Maar ramen worden er vrij snel streeploos van. Iemand ervaring?

(Ik heb een knosti anti discostat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_V
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:44

D_V

Als je erop googled zie je wel dat meerdere mensen het al geprobeerd hebben, en blijkbaar er ook best wel positief over zijn.

https://www.vinylengine.c...um/viewtopic.php?t=134734
https://audiokarma.org/fo...-my-dirty-albums.1040036/
https://www.verygoodplus..../36585-new-record-cleaner

Heb hier zelf ook zo'n ding en er ook weleens over gedacht om 'm te begruiken op platen maar dat was voordat ik een Humminguru kocht, dus nooit getest helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Duclaasie
Aangezien ik de alu puck wel zat was, vooral visueel, heb ik uit M’Pingo een mooie puck laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGaQeu0x5oAynYBDNHcsjK4ocP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZRP9IwPXKJ0g6VDIF03fthT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnPKAEMVQlLeHjjbA53-Gz8aiJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5dRRmBpTHmpnfNW7XWYtL8V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEJoLwBut16UeQcEhvDqmcxBMjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pHqe1pJg54eBaA0ui8cS42Z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 09:09
Die M'pingo puck lijkt wel van aluminium 😜, mooi hoor! B.t.w. bijzonder (en duur) element zit er op de speler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Ja, het is geen instap elementje qua prijs. Het staat echter wel mooi in verhouding tot arm en loopwerk, want daar monteer je natuurlijk geen AT95E in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
't is een behoorlijk zwaar element, dat zal dan goed bij deze arm passen.

Grappig, op de foto lijkt het element behoorlijk scheef te staan (azimuth, rechts lager), maar het zal vertekenen door de puck natuurlijk. Het spiegelbeeld lijkt al wel wat meer recht. En het kan natuurlijk ook dat dit alleen visueel is wat betreft de body, en dat ie juist wel goed uitgelijnd is op de naaldtip (op minimale crosstalk, maximale kanaalscheiding). En een plaat hoeft zeker ook niet helemaal vlak te zijn, dat maakt het nog lastiger onm te beoordelen.

Zou je naast die puck eigenlijk niet ook een ring willen om de buitendiameter van de plaat? Zo bereik je m.i. pas echt goede koppeling met het plateau. Met alleen een gewicht in het centrum gaat de plaat al snel hol staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj6jc8BriB0fyTNIzNgMoFVO3YY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vU22r7KvJ0j7BMjGb0X0R296.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yk9Ucg9KoGGLNkubhyakp8yYo4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ENFIvetUDGoyMKVMht6FUZFP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 23-06-2025 09:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
Cap schreef op maandag 23 juni 2025 @ 08:49:
't is een behoorlijk zwaar element, dat zal dan goed bij deze arm passen.

Grappig, op de foto lijkt het element behoorlijk scheef te staan (azimuth, rechts lager), maar het zal vertekenen door de puck natuurlijk. Het spiegelbeeld lijkt al wel wat meer recht. En het kan natuurlijk ook dat dit alleen visueel is wat betreft de body, en dat ie juist wel goed uitgelijnd is op de naaldtip (op minimale crosstalk, maximale kanaalscheiding). En een plaat hoeft zeker ook niet helemaal vlak te zijn, dat maakt het nog lastiger onm te beoordelen.

Zou je naast die puck eigenlijk niet ook een ring willen om de buitendiameter van de plaat? Zo bereik je m.i. pas echt goede koppeling met het plateau. Met alleen een gewicht in het centrum gaat de plaat al snel hol staan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het element heb ik afgesteld op kanaalscheiding (>30dB) zonder daarbij kanaalgelijkheid en fase uit het oog te verliezen. Rechts staat inderdaad fractioneel lager, ik geloof minder dan 0,5°. Uiteindelijk blijft afstellen van een element bij vinyl altijd concessies doen, omdat de verschillen tussen platen onderling vaak groter zijn dan de marges die ik met afstellen nastreef. Desalniettemin is dat voor mij ook deel van de hobby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrHFc5qWwrQgN_CJVh0VlTQeWD4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOEsHB2OI0pqppM0UMRAyAFn.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs de weergave van een blokgolf gaat voor een MC element best wel goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3GoLMLH4X01ltqpFsdBG8DA6dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wasmilOoznaHN5hbNYRkjh2x.jpg?f=fotoalbum_large

Een buitenring is zeker interessant, alleen die zijn erg duur en het maakt plaatsen van de naald op de plaat een stuk hachelijker. Daarnaast voeg je dan ook nog significant massa toe aan je plateau.

[ Voor 3% gewijzigd door Duclaasie op 23-06-2025 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:10
The Eagle schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 00:46:
Qua platen wassen en met name drogen: zou zo'n Kärcher Window Vac kunnen helpen bij het drogen? Zit wel iets van een rubberen rand op. Maar ramen worden er vrij snel streeploos van. Iemand ervaring?

(Ik heb een knosti anti discostat)
Bij mij drogen ze altijd netjes op, en ik spaar ze een beetje op om dan een stuk 50 tegelijk te doen. tussendoor natuurlijk even wat anders doen maar ze drogen als je de juiste mix hebt redelijk snel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Kreeg paar dagen terug een appje van de buurman dat ie een ultrasoon platen reiniger heeft gekocht. Ik was welkom. Mooi, scheelt mij zelf weer werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:10
The Eagle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:15:
Kreeg paar dagen terug een appje van de buurman dat ie een ultrasoon platen reiniger heeft gekocht. Ik was welkom. Mooi, scheelt mij zelf weer werk :P
Dat denk je maar, tenzij hij het voor jou wil doen natuurlijk. Het is eigenlijk een klusje dat je op een regenachtige dag wil doen in alle rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb denk ik 15 platen nu ofzo, dus dat zijn twee of drie wasbeurten. En terwijl de boel staat te drogen lekker muziek luisteren :)

Hij daarentegen heeft er denk ik 200+, zo niet meer. En was destijds een stevige roker ook. Dus die heeft wat meer werk :P

De Thorens TD160 die ik heb is een mooie speler, maar zijn Rega P6 is wel next level, dus daar lonen schone platen nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gat tussen jouw Thorens TD-160 en de Rega P6 is misschien wel kleiner dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Cap schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:59:
Dat gat tussen jouw Thorens TD-160 en de Rega P6 is misschien wel kleiner dan je denkt.
Qua techniek: sure. Ronddraaien is niet zo moeilijk. Element is een ander verhaal. En mijn Thorens heeft ook nog de originele bedrading intern.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 00:35:
[...]
Element is een ander verhaal. En mijn Thorens heeft ook nog de originele bedrading intern.
Jij kan op je thorens ook een ander/beter element monteren. Dat staat los van de tafel.
En je zegt originele bedrading alsof dat iets slechts is.....
Zonder LCR metingen valt daar sowieso niets over te zeggen. Genoeg moderne bedrading die wezenlijk slechter is dan originele bedrading.
En ik denk dat jouw thorens een zwaarder plateau heeft dan die Rega.
Sowieso zijn de toleranties die de kwaliteitsafdeling van Rega aanhoudt qua gelijkloop/W&F niet al te best.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8cmJ3ZvK/Rega-Speed-Tolerances-2016.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/15yN6ZxL/Rega-Wow-and-Flutter-tolerances-2016.png

Dit zijn foto's die gemaakt zijn tijdens een factory visit op de kwaliteitsafdeling.

Of alle rega's die de fabriek verlaten ook zo onprecies draaien, danwel of dat hoorbaar een probleem is laat ik in het midden, maar dat zijn niet toleranties die je bij veel andere merken aantreft.
0,3%W&F als toelaatbare afwijking voor een tafel die €1700 moet kosten (zonder element) is echt veel te veel. Dat zou makkelijk binnen 0,1% moeten.
Daarnaast heeft Rega in het verleden althans ook enorme kwaliteitsproblemen gekend met hun elementen waarbij kanaalongelijkheden van 5dB aan de orde van de dag waren. Ik zou zelf iig nooit een Rega element kopen en al helemaal niet 2e hands/zonder retourrecht. Ik ken mensen die wel 5x een element retour moesten doen en het toen nog niet goed was. Dat was weliswaar ten tijde van de Elys 1, maar je ziet toch ontoevallig vaak topics van mensen met kanaalongelijkheidsproblemen icm Rega.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_petit op 25-06-2025 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik zal het maar niet doorgegeven dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 01:20:
Ik zal het maar niet doorgegeven dan ;)
Ik kan niet zeggen of zijn tafel (zijn specifieke exemplaar) goed danwel slecht is.
Net zoals ik niet kan zeggen of jouw specifieke thorens exemplaar goed danwel slecht is.
Daarom doen mensen zelf allerlei metingen en ABX testen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 25-06-2025 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:46

Toshirou

Vinyl Surfer

Niet als je Michael Fremer en consorten moet geloven. Die horen een wereld van verschil, een verschil dat niet in woorden is uit te drukken. Een platenspeler op hun niveau heeft vijf nullen, maar het is het absoluut waard. :+

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
En als je die Thorens goed aanpakt en van een mooi element voorziet is het de Thorens die gaat winnen vermoed ik. Daarnaast kun je bij Rega de Azimuth niet eens verstellen en de armhoogte ook niet. De kans is dus kleins dat je daar je element optimaal in afgesteld krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 10:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

Na lang twijfelen, hannessen met oven en glasplaten, 20 dlen van de Winkler Prins een jaar op een plaat leggen etc etc de knoop doorgehakt.
Ik heb een aantal reviews bekeken en heb voor mijzelf de Pro-Ject Flatten It gekocht.
Heb hier een aardige hoeveelheid platen die niet te draaien zijn, maar te kostbaar als ze dat wel zouden zijn om weg te gooien.
Blij dat ik ze bewaard heb.

Na wat Alle 13 goed bewust in de zon te hebben gelegd en die weer recht te hebben gekregen nu de eerste serieuze poging met een NL persing uit 1982 van Michael Jackson Thriller.

Ik ben benieuwd, was het een dure gok, of is het echt een magistraal apparaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf8OJhoWUHcSYMbUPRtfcmaVZoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qs0xu2jZqB2BqRA5i65NsNwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPRhYiopG5ztizx9ySCw0kAtv1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSPnAk5BksbrFTeZEE2jeFqV.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat na 2 uur verwarmen en daarna afkoelen
Vrijdag nog maar een keer

[ Voor 5% gewijzigd door GerkeP op 25-06-2025 17:22 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Duclaasie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:29:
[...]

En als je die Thorens goed aanpakt en van een mooi element voorziet is het de Thorens die gaat winnen vermoed ik. Daarnaast kun je bij Rega de Azimuth niet eens verstellen en de armhoogte ook niet. De kans is dus kleins dat je daar je element optimaal in afgesteld krijgt.
ZIt nu een Ortofon SUper OM20 op. Dat klinkt op zich prima. Volgende investering wordt het vervangen van de vilten mat. Neig naar leer of een originele Thorens (als ik die ergens kan vinden voor een zacht prijsje).

Moet er wel bij zeggen dat mijn keten vs die van hem een tikkeltje anders is.
Ik: Thorens -> Fosi X5 _. Denon AVR2311 -> Klipsch F3 + Sub 10
Buurman: Rega P6 -> Marantz PM15S1 --> B&W 600 + Klipsch R115SW
EN dan heb ik het nog niet over evt bekabeling, al is dat gewoon OK en vergelijkbaar spul,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Een keer een OM40 naald er in en met de Thorens onder de arm naar de buurman om daar te luisteren. Je zou wel eens verbaasd kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Duclaasie schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:20:
Een keer een OM40 naald er in en met de Thorens onder de arm naar de buurman om daar te luisteren. Je zou wel eens verbaasd kunnen worden.
Ja daag, ga geen 500 euro voor een element uitgeven op een platenspeler die me alles bij elkaar nog geen 100 euro heeft gekost.
Nofi, ik snap je punt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Dat hij jou maar 100,- heeft gekost zegt niets over de kwaliteit van de platenspeler. Ik heb ooit een Clearaudio Concept inclusief element gekocht voor 250,- euro. Is die minder dan een exemplaar van 1100,- ( waar ik hem dus later voor heb verkocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 16-09 16:37

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Aan de mensen met zo'n puck; hebben jullie wel eens een blinde luistertest gedaan om te horen of zo'n ding nou echt wat toevoegd?
Ik heb het wel eens kort geprobeerd, maar kon écht geen verschil horen...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan ook geen verschil blind horen.
Wellicht als een puck zo zwaar is dat hij warps uit een kromme plaat haalt, maar volgens mij is een clamp dan effectiever.
Om warps echt weg te halen is een vacuumplateau het beste uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05:46

Toshirou

Vinyl Surfer

Op mijn Thorens platenspeler wordt het laag wat meer aangezet (of dat door de vering komt dat durf ik niet te zeggen). Maar vooral bij platen waar een lichte warp in zit, kan ik met de puck deze bijna compleet vlak krijgen.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rens1967
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:43
Voor mij is vinyl een LP op de Denon draaitafel leggen en luisteren. Uiteraard met een fatsoenlijk element, voorversterker, receiver en speakers. En de plaat moet schoon zijn. En dat is het.

Ik vind het wel fascinerend hoe diep sommigen in de materie duiken, hoeveel meer er bij kan komen kijken. En geweldig wat voor moeite sommigen doen om lange posts met informatie en kennis te delen. _/-\o_

Ik draag zelf niet veel bij, maar het is leerzaam om dit topic te volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kwart jongeren kocht vorig jaar vinyl: ‘Houden de branche in leven’
Ongeveer één op de vier jongeren tussen de 15 en 34 jaar kocht het afgelopen jaar muziek op vinylplaten of cd's.
Vinylplaten. Wat een lelijk woord. Waarom niet gewoon platen, of nog logischer... LP's als je in dezelfde zin toch ook CD's zegt?
Opvallend is dat 15 tot 17-jarigen het vaakst platen of cd's kopen. 28 procent gaf daar het afgelopen jaar geld aan uit, flink hoger dan het gemiddelde van 19 procent.
"We leven steeds digitaler. Waar oudere generaties zijn opgegroeid met concertbezoek en het kopen van een fysieke plaat, verlangen jongere generaties ook naar iets tastbaars. Dat fysieke aspect ontbreekt in de moderne tijd. Het verbaast me dan ook niet dat de jonge generatie zich daar weer naartoe beweegt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vermoedelijk omdat een LP iets anders is dan een 12" of EP vinyl plaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daarom dus platen. En wat cd's betreft klopt dat dan niet, het vermijden van de naam van de meestverkochte variant, je hebt immers ook CD-singles...

En we noemen CD's ook geen polycarbonaatplaten, polycarbonaatplaatjes, of polycarbonaatcompactplaten, dus vinylplaten is echt onzin.

Ik kan eigenlijk maar 1 lelijkere variant bedenken: vinyls. Die variant heb ik hier ook al gelezen. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Cap op 26-06-2025 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 14:02
Vinyl, want schellac wordt niet meer gemaakt :)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Totaal 6 uur in de Flatten It, maar het resultaat is wel prima.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vwestlife doet een review over een Ion platen speler en cassettespeler in één:

Detail: hij klinkt geluidstechnisch best oké, maar de arm kan niet moderne LP's aan: die skipt soms, want daar was de toonarm niet voor ontworpen en de speler is voor kwaliteitsonderdelen... :+ :? 8)7

Ja ja, volgens mij gewoon Chinese troep met slechte toonarm lagers... ;) Maar goed, dat is wat Vwestlife zegt in zijn filmpje...

O ja, ook lachen: ondanks de goede kwaliteit spreekt meneer wel over een Chinese knock-off keramisch element en uiteraard dat hij een onnauwkeurige tablet zonder directe connectie gebruikt om z'n cassettespeler snelheid te corrigeren terwijl hij ook een wow/ flutter/ speed meting apparaat heeft die nauw keuriger is (buiten het feit dat hij ook aan kop azumith instelling zit wat je m.i. zelf NOOIT aan moet zitten als je niet weet wat je doet)... :X

[ Voor 19% gewijzigd door rcor op 28-06-2025 07:11 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vintage1967
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-09 15:23
GerkeP schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 12:42:
Totaal 6 uur in de Flatten It, maar het resultaat is wel prima.

[YouTube: 27 juni 2025]
Dank voor het delen van je ervaring. Ik ben benieuwd of de geluidskwaliteit minder is, bijvoorbeeld in de vorm van meer ruis.

Gluren bij (de platen van) de buren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vintage1967 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Dank voor het delen van je ervaring. Ik ben benieuwd of de geluidskwaliteit minder is, bijvoorbeeld in de vorm van meer ruis.
Dat ga ik ook proberen te achterhalen.
Michael Jackson was niet speelbaar, dus ik heb geen vergelijk.
Maar genoeg materiaal om te testen, dus ook dat ga ik meenemen, wordt vervolgd

GerkeP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Van de week bol cadeaubon gekregen, vandaag bleek een van de aanbieders daar hem scherp in prijs verlaagd te hebben, dus nu naar mij onderweg:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/YBGzQz059oV9/wJ77pg/550x578.jpg

Doet normaal 110-130 euro, moest nog 65 bijbetalen nu. Dat scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:02:
Van de week bol cadeaubon gekregen, vandaag bleek een van de aanbieders daar hem scherp in prijs verlaagd te hebben, dus nu naar mij onderweg:
[Afbeelding]

Die gaan we binnenkort live horen spelen op Bospop! Goede artiest met leuke muziek. Dus een goede keus, zeker als je 'm voor de juiste prijs kunt scoren! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

rcor schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Die gaan we binnenkort live horen spelen op Bospop! Goede artiest met leuke muziek. Dus een goede keus, zeker als je 'm voor de juiste prijs kunt scoren! ;)
Marie Fredriksson liet een gat achter, maar Lena Philipsson is een hele goede vervangster als frontvrouw. Heeft bijna het zelfde stemgeluid als Marie.
Toen Marie nog leefde heb ik ze in de HMH gezien, met Lena als achtergrond zangeres / voice dub voor als Marie het niet meer trok. Jammer dat het moest, wel begrijpelijk. Maar twee druppels water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Weet niet of deze al eens langsgekomen was: https://www.fishureprice.com/

Fisher Price platenspeler omgebouwd tot een echte. Ik hou wel van dat soort dingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Iemand nog tips voor platenzaken met een groot aanbod tweedehands (euro) dance, met name uit de jaren 90?
Echt geen idee waar ik dat zou moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

https://www.decks.de/

Ze hebben een enorm aanbod en een serieuze back catalog. Vermoedelijk hebben ze wel e.a. voor jou.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Yalopa schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:27:
https://www.decks.de/

Ze hebben een enorm aanbod en een serieuze back catalog. Vermoedelijk hebben ze wel e.a. voor jou.
Eigenlijk op zoek naar namen als Masterboy, Snap!, Culture Beat. Snap hebben ze maar die kan ik ook gewoon bij Bol krijgen. De rest vrijwel niks.
Maar dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavv
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:10
The Eagle schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:03:
Iemand nog tips voor platenzaken met een groot aanbod tweedehands (euro) dance, met name uit de jaren 90?
12 inches hebben ze een hele 1e verdieping van bij Goodtimes in Alkmaar... wel een zoekplaatje want een en ander staat er los door elkaar. 70's 80' 90's. En veel in witte hoezen dus labelspotten noodzakelijk.

maar, Jaren 90 platen (LP) op vinyl... succes met zoeken, die zijn er amper tot niet of alleen voor de hoofdprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wat ik eigenlijk zoek is zoiets: https://maschinarecords.com/
Die hebben echt zat :)

Helaas Russen (was te verwachten, euro dance is nog steeds groot daar) en ze leveren niet naar de EU. Niet dat ik daar überhaupt zou mogen bestellen though. Maar je snapt mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 17:40

Rincewind

Take me in your arms tonight

The Eagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:18:
Wat ik eigenlijk zoek is zoiets: https://maschinarecords.com/
Die hebben echt zat :)

Helaas Russen (was te verwachten, euro dance is nog steeds groot daar) en ze leveren niet naar de EU. Niet dat ik daar überhaupt zou mogen bestellen though. Maar je snapt mijn punt.
Ze hebben een tijd geleden een EU-site opgetuigd op https://maschinarecordseu.com/ en ze zitten fysiek in Estland. Misschien hebben ze daar wat je zoekt? In het verleden een paar mooie vinyl-uitgaven van Aqua daar gekocht.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Rincewind schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Ze hebben een tijd geleden een EU-site opgetuigd op https://maschinarecordseu.com/ en ze zitten fysiek in Estland. Misschien hebben ze daar wat je zoekt? In het verleden een paar mooie vinyl-uitgaven van Aqua daar gekocht.
Ah, ik wist wel dat ik ergens Vilnius had gezien. Ze vragen wel 12 euro verzendkosten....da's best steep :/
EN masterboy hebben ze nog, 2 unlimited is Get Ready dan weer net out of stock bij Last chance :/

[ Voor 9% gewijzigd door The Eagle op 01-07-2025 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 14:02:
[Afbeelding]

En binnen :)
Nou hopen dat ie goed is, moest voor getekend worden en die lamlul van een bedrieger heeft zelf een krabbel gedaan en het ding met de warmte van vandaag voor de deur gedumpt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Nou hopen dat ie goed is, moest voor getekend worden en die lamlul van een bedrieger heeft zelf een krabbel gedaan en het ding met de warmte van vandaag voor de deur gedumpt :(
Jammer dat die lamlul niet door jou gezien is... Anders zou ik als ik jou was z'n kenteken even genoteerd hebben en 'm bij z'n baas er aan genaaid hebben... Ik bedoel: je legt bestelde spullen van klanten niet voor de deur en gaat dan weg... Ongeacht of de zon schijnt/ het regent of het koud of zoals nu extreem warm is... Immers kunnen spullen dan gestolen worden of beschadigd raken door bijv. een hevige regenbui....

Ik hoop dat je in dit geval geluk hebt en dat de LP nog recht is... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 02-07-2025 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
Sowieso melding van maken, ze weten echt wel wie op welke route rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PostNL wordt hier door een eerder bedrijfje uitgevoerd. De eigenaar ken ik, goede bezorger, tijdens corona regelmatig praatje mee gemaakt dankzij het vele thuiswerken ;)

Zal eens een balletje opgooien als ik hem zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Laatst online: 21:56

-d-

The Eagle schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:03:
Demonfuzz Rotterdam? Hebben een winkel en nog een veel groter assortiment op Discogs https://www.discogs.com/seller/Demonfuzz-Records/profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

-d- schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:04:
[...]

Demonfuzz Rotterdam? Hebben een winkel en nog een veel groter assortiment op Discogs https://www.discogs.com/seller/Demonfuzz-Records/profile
Dank voor de tip, maar online vrijwel niks qua wat ik noemde. Dus winkel is dan nog meer far fetched.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Update: net gecontroleerd, gelukkig allemaal kaarsrecht.
Nu Joyride op de tafel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcniJ48ooYA-KYuFtoCTcopWbsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Snf1Qz0cS94qo3Nod4B0CyuF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 03-07-2025 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zojuist gespot in V&A voor wie nog een platen speler zoekt:
https://tweakers.net/aanb...rbon-esprit-dc-grijs.html
https://tweakers.net/aanb...t-carbon-evo-walnoot.html
https://tweakers.net/aanb...nics-sl-3210-te-koop.html

En deze is een no-brainer als je handig bent:
https://tweakers.net/aanb...anaal-wilt-soms-niet.html

Daar valt wel wat van te maken en dat geheel gratis! ;)

[ Voor 64% gewijzigd door rcor op 04-07-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 17:27
The Eagle schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 22:18:
[...]

Dank voor de tip, maar online vrijwel niks qua wat ik noemde. Dus winkel is dan nog meer far fetched.
Bel ze anders ff om te checken. Bij Demon Fuzz is het assortiment online niet wat ze in de winkel hebben staan en andersom. Dat zijn echt twee verschillende werelden... Tenminste, dat hebben ze mij 2 jaar terug ofzo een keer verteld toen ik een online bestelling kwam halen.

Sympathieke zaak imo, te lang niet meer geweest... Net als Plaatboef. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 04-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:20
@rcor (laatste advertentie)
"Is een goedkope plastic rebrand van een Philips uit de jaren 80 :)"

Dat is gewoon orgineel Philips hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 04-07-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roderiktweaker schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:21:
@rcor (laatste advertentie)
"Is een goedkope plastic rebrand van een Philips uit de jaren 80 :)"

Dat is gewoon orgineel Philips hoor.
Juist! Dat is precies wat bedoel! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
  • Laatst online: 16-09 17:51
Op internet ben ik Grammofoonherinneringen van Tjako Fennema tegengekomen https://www.opusklassiek....ammofoonherinneringen.pdf
Als Hilversummer kan ik me sommige platenzaken herinneren, maar andere niet omdat ze er niet meer waren toen ik geboren werd. Intussen is er nog maar 1 platenzaak over.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rdam
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-09 09:09
Gisteren op het North Sea Jazz festival, Joe Bonamassa. Nu op de draaitafel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPT3oeywbzv-YI8T1Q7zunJuABc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uqmacpw9wBrdFfAbOMmLyiK.jpg?f=fotoalbum_large 18 juli de officiële release en ook verkrijgbaar in de betere platenzaak 😜

(Zo nieuw dat ik zelf een Discog item moest aanmaken)

[ Voor 5% gewijzigd door Rdam op 13-07-2025 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vintage1967 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:52:
[...]

Heb nu een aantal onder handen gehad.
Heb wel gemerkt dat de 180 grams platen met warp meer tijd nodig hebben.
Het "oude" dunnere vinyl gaat heel erg soepel.
Ik heb niet het idee dat er meer ruis aanwezig is.
Ook geen vervorming in het geluid.

Ik heb ook nog geen misser meegemaakt, alles tot nu toe weer speelbaar kunnen maken.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DforceNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:14
Al heel wat jaartjes terug was ik begonnen met Vinyl. Vervolgens tijd niks meer mee gedaan en nu weer begonnen. Helaas heb ik destijds mijn platen bewaard in een PVC buitenhoezen. Gezien de nadelen dus tijd om dit te gaan vervangen voor nieuwe.

Nu zie ik twee type platenhoezen voorbij komen. Van polypropyleen of polyethyleen. Ben even benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Ik gebruik PolyEthyleen van Walvisproducts,
Fijne hoezen, en blijven gewoon soepel, gaan niet plakken

https://www.walvisproduct...lyethyleen-dikte-0-15-mm/

[ Voor 39% gewijzigd door GerkeP op 14-07-2025 17:59 ]

GerkeP