Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Ik vond een paar jaar geleden bij de plaatselijke kringloop een paar Polk SDA 2B speakers.
Afbeeldingslocatie: http://www.polkaudio.com/images/showcase/176_55_big.jpg
Foto is niet van mij dus geen thumbnail.
Polk is hier in Nederland vrij onbekend maar in de VS is het een vrij bekend en gewaardeerd merk.
Soms zie je ze daar nog te koop staan voor $350 en meer.

Ze klinken geweldig en doen nog steeds dienst als centerspeakers in een 5.1 opstelling.

[ Voor 12% gewijzigd door centr1no op 19-07-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Ik heb Polk in m'n auto zitten. :P
Maar zo als "huiskamer speakers" heb ik ze nooit gehoord. Ben benieuwd. :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:04
dreeke schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:03:
Kringlopen maken vaak de fout om alles waar Philips, Sony of Akai op staat duurder te maken dan de rest. Omdat de rest voor hen een onbekend merk is en dus rotzooi.
Maar voor de koper is dat niet erg. :P
Klopt als een bus. Alleen zien ze bij mijn kringloop merken als B&O en Wharfedale als ''neusje van de zalm''.
Maar merken zoals Hepta JMlaps zijn vaak gunstig geprijsd.

Zal morgen maar weer eens een toch wagen. Vorige keer ging ik voor 20euro naar huis met 2 goede JMlap (focal) monitoren in goede conditie... Zelfde prijs als Plastic rommel van philips....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Hier komt alleen maar Phillips meuk voorbij, ^ Welke kringloop ga jij?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Cobb schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 18:24:
Hier komt alleen maar Phillips meuk voorbij, ^ Welke kringloop ga jij?
Ergens in het midden van het land. Je moet wel erg veel geduld hebben hoor. Kom ongeveer elke week daar en als je geluk hebt zie je er wat tussen.

Trouwens plastic betekend niet altijd dat het rommel is. Tijd geleden eens 2 van de SONY actieve monitoren daar opgehaald (met dat witte woofertje en electrostatiche tweeter) en die doen het nog prima !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan 1 paar Bang Olufsen Beovox RL 6000 overnemen

Heeft iemand hier ervaringen mee??

UPDATE

Ik heb ze gekocht 120,- euro ze zijn van 1991 t/m 1995

Komt een waanzinnig geluid uit!! Ben er super blij mee _/-\o_ :9~ :9~ :9~ :9~

NU nog ergens steuntjes zoeken of zelf maken

Afbeeldingslocatie: http://www.beophile.com/wp-content/produits/beovoxredline_2.jpg

Ze zijn aangesloten op dit setje :

vrijdag een setje gekregen van mijn buurman stond bij hem in de weg. Mijn oog viel er al een geruime tijd op en wist dat het een bijzonder setje was :D

Het gaat namelijk om de beroemde ES serie van Sony helemaal mint met rosewood zijpanelen

TA-E80ES voorversterker ( helaas deze is niet meer 100% zit er aan te denken deze te laten repareren )
Afbeeldingslocatie: http://nate-diggidy.smugmug.com/photos/198319978-M.jpg

TA-N55ES eindversterker ( wel 100% ) 12 Kilo Kan ook als mono blok worden gebruikt
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3152/2676379578_dd5d6a2aa5_o.jpg

TS-S730ESD Tuner
Afbeeldingslocatie: http://home.hiwaay.net/~rgs/sony_sts730es_tuner/front.jpg

Nog geen foto's deze komen nog

edit foto's van google
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3046/3108947580_ae6d39ed96_o.jpg

Voorversterker vertoond wat kuurtjes, ik heb het nagevraagd wat het zou kosten om te repareren dit zou tussen de 100,- en 150 euro kosten.

De Beovox 6000 / 6.2 zijn 8 kilo pers stuk. De manier hoe ze zijn gevormd lijkt het net of je surround hebt want ik hoorde vanmiddag instrumenten achterin mijn slaapkamer :D

En er zit een goed bas in echt geweldig. !! :9~

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2010 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 06:41:
Ik kan 1 paar Bang Olufsen Beovox RL 6000 overnemen

Heeft iemand hier ervaringen mee??

UPDATE

Ik heb ze gekocht 120,- euro ze zijn van 1991 t/m 1995
Geen evaring mee , maar ze zien er wel vet uit :9

edit. foto specs sb5 technics
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/07/24/1279940684-570.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2010 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Jezus, van goed Nederlands hebben ze echt geen kaas gegeten! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TB schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 09:55:
[...]

Jezus, van goed Nederlands hebben ze echt geen kaas gegeten! :D
Dat op zich is ook een rare zin :)

Hier heb je de rest van de handleiding in nederlands , is maar twee pagina s

http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/2867793.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
IK dacht maar weer eens een update doen met betrekking tot mijn Philips speakers. Ik heb ze vandaag aangesloten op de Sony versteker van m'n vader, samen met z'n Sony CD speler en een test CD met 63 frequenties, van 20Hz tot 20kHz.

Ik dacht al dat er iets mis was met m'n ene speaker, maar nu weet ik het zeker: in het laag en het midden, van track 16 t/m 45 ongeveer zit een flink gekraak. De ene speaker geeft de pure sinusvorm keurig weer, geen artefacten whatsoever, maar de ander geeft kraakjes als een kapotte potmeter, ruist wat en wijkt af en toe zelfs wat af qua frequentie. Hij is ook een stukje zachter.

Nu hoop ik dat jullie gaan zeggen: dat zijn waarschijnlijk een of meerdere filters. Ik denk dat die nog wel te vervangen zijn, al weet ik niet precies wat ik er in zou moeten zetten. Ik denk dat wanneer de drivers daadwerkelijk kapot zijn ik hier niks aan kan doen.

Ik ga sowieso het binnenwerk nog nalopen, heb al nieuwe dikkere kabel gekocht om binnenin opnieuw vast te solderen, en ik ben van plan om de squawkers nog te verwisselen en dan de test CD nog een keer te draaien, om te kijken of de 'goede' speaker nu ook kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Filters vervang je niet in het geheel maar je kunt de onderdelen vervangen die erop zitten (als je een beetje kunt solderen moet dat wel lukken en doe dan gelijk die van de andere speaker ook).
En als de speaker(unit) zelf kapot is wordt het zoeken naar een andere en die erin bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 25-07-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
Ik heb op onze zolder een Wega versterker/AM/FM radio gevonden, wat in feite een ge-rebrande sony is. Ik had hem aangesloten en gebruikte hem met mijn koptelefoon (Grado), maar het linkerkanaal viel af en toe weg, wat ik toch wel als erg vervelend ervoer. Ik moest dan wat "akoestisch onderhoud" plegen (lees: versterker een oplawaai verkopen), en/of de volumeknop een heel klein tikje geven. Ook kraakt het ding als ik het volume verander.

Is hier een quick fix voor, of moet ik toch maar iets anders verzinnen?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Vuile potmeters en allicht losse soldeer verbindingen

Oplossing : Met beleid contactspray of liefst ultrasoon reinigen/vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 26-07-2010 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Geen contactspray, helpt even maar probleem wordt daarna alleen maar erger.
Je kan voor die potmeter wel IPA gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
dreeke schreef op zondag 25 juli 2010 @ 23:34:
Filters vervang je niet in het geheel maar je kunt de onderdelen vervangen die erop zitten (als je een beetje kunt solderen moet dat wel lukken en doe dan gelijk die van de andere speaker ook).
En als de speaker(unit) zelf kapot is wordt het zoeken naar een andere en die erin bouwen.
Ik neem aan dat we het dan over de elco's en spoelen hebben? Ik zal kijken welke elco's er in zitten, misschien dat ik een paar kan vinden die er het meest op lijken voor een niet al te dure prijs. Verder ga ik de bedrading in het binnenwerk nog maar vervangen door nieuwere (en dikkere) kabels, misschien dat ik een verbinding tegenkom die los zat.

Maar is er een manier om er achter te komen wat er stuk is _voor_ dat ik eventuele filter onderdelen zou gaan vervangen? Is het ook mogelijk dat iemand hem te hard heeft gezet en dat spoel in de driver los is komen te zitten bijvoorbeeld?
Ik bedoel, de verschijnselen zijn: gekraak in pure laag en middenfrequenties, zachter geluid, licht afwijkende frequentie soms, en na harder zetten van de speaker is het enigszins opgelost al heb ik het gevoel dat er wel wat dynamiek mist.

[ Voor 10% gewijzigd door Struikrover op 26-07-2010 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
dreeke schreef op maandag 26 juli 2010 @ 08:33:
Geen contactspray, helpt even maar probleem wordt daarna alleen maar erger.
Je kan voor die potmeter wel IPA gebruiken.
Bedankt. IPA, dat is toch gewoon gedenatureerde alcohol? Ik heb hier nog een 96% flesje staan (voor het schoonmaken van CPU's), zou het daar mee lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Het is wel alcohol maar of het exact hetzelfde is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik denk dat ik het maar gewoon probeer, dat ding krijgt of een plek in mijn kamer, of gaat bij het grofvuil denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Yes, ik heb vandaag de hele binnen bedrading vervangen, en ik kwam gelijk al een los soldeerpunt tegen bij de woofer. Deze en andere kabels vervangen door m'n dikkere varianten, en het klinkt toch weer erg mooi moet ik zeggen, mooi zuiver met weinig vervorming. Alleen nog steeds wat zachter dan de andere speaker. Ik mis ook nog steeds iets van de dynamiek van de andere speaker. Misschien loont het ooit nog om de elco's te vervangen, al moet ik dan nog meer aan de printplaat komen...

[ Voor 21% gewijzigd door Struikrover op 09-12-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moenssiemen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-04-2023
Hallo

Ik heb hier op zolder een pioneer versterker gevonden (sa-606) samen met een tx-606 tuner
nu de versterker werkt niet meer.
toen ik hem teste leek de versterker te werken (lampjes branden, wijzertjes bewegen) alleen kwam er geen geluid uit de boxen.
dus ik dacht ergens een slecht contact dus heb ik hem opgehaald en wat stof weggeblazen vervolgens terug opgezet en dan is er nog meer misgegaan, het rook even naar verbrande elektronica.
Nu brandt het "power" lichtje heel zwak, en bewegen de wijzertjes niet meer.

iemand hier op het forum met ervaring, tips, connecties,.... over hoe ik dit probleem moet aanpakken

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Openschroeven en kijken of je wat zwarts ziet en of je weet waar de geur vandaan komt?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Gister bij de kringloop weer even gescoord. Oude technics CD speler gekocht, type SL-P212A, en een kleine Nikko stereo receiver. Had van dat hele merk nog nooit gehoord maar deze zag er zo geinig uit dat ik hem niet kon laten liggen. Het is type STA-8010 en volgens google heeft ie maar 26Watt/channel vermogen. Wordt toch lastig om daar m'n boxen fatsoenlijk mee aan te sturen, dus misschien maak ik hem wel mooi een gooi 'm voor 25 euro op marktplaats :).

Fotootje van de Nikko:
http://audio-heritage.jp/NIKKO/amp/sta-8010.html ( Vertaalde versie voor specs ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Struikrover schreef op donderdag 29 juli 2010 @ 14:04:
Gister bij de kringloop weer even gescoord. Oude technics CD speler gekocht, type SL-P212A, en een kleine Nikko stereo receiver. Had van dat hele merk nog nooit gehoord maar deze zag er zo geinig uit dat ik hem niet kon laten liggen. Het is type STA-8010 en volgens google heeft ie maar 21Watt/channel vermogen. Wordt toch lastig om daar m'n boxen fatsoenlijk mee aan te sturen, dus misschien maak ik hem wel mooi een gooi 'm voor 25 euro op marktplaats :).

Fotootje van de Nikko:
http://audio-heritage.jp/NIKKO/amp/sta-8010.html ( Vertaalde versie voor specs ;))
Mocht je hem niet mooi willen maken voor hoeveel doe je hem dan weg? Ik zoek nog iets leuks en simpels voor erbij. Heb je ook pics? Stuur ze maar via de DM! :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Je hebt DM.

Trouwens, ik heb nog wel een mooi verhaaltje bij m'n philips boxen te vertellen :). Ik was bezig met het lossolderen van de drivers van m'n slechte box, en kwam er na het loshalen van de squawker en tweeter van het bordje achter dat ik de aansluitingen nog wel ff met een marker moest doen om ze uit elkaar te houden. Ik had de squawker draden afgeknipt en de tweeter draden los gesoldeerd, dus dat was makkelijk.

Nadat ik alles had vervangen de speaker weer aangesloten: mooi, hij deed 't nog. Niks verprutst en de kraak was er uit. Maar zoals ik al zei: klonk toch een beetje dof.
Toen ging ik luisteren en dacht: 'Verrek! Die hoge tonen komen bij de 'goeie' speaker vanuit de bovenste driver zoals het hoort maar bij de doffe speaker komen ze uit het midden, en met de middentonen is het andersom!'
8)7
En toen kwam ik erachter dat of ikzelf, maar waarschijnlijk iemand die er voor mij aan had zitten kloten de squawker en tweeter aansluitingen had omgedraaid. Heb het meteen maar even gefixt en ja hoor, het klonk weer precies hetzelfde als de andere speaker.

Moraal van het verhaal: als je een paar speakers koopt en ze klinken 'raar', altijd maar even de draadjes bekijken :z

[ Voor 6% gewijzigd door Struikrover op 29-07-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Sorry voor de dubbelpost, ik ben met dit slechte weer alweer eens even gaan shoppen bij de kringloop en heb de volgende juweeltjes kunnen bezetten ;)

Pioneer SA-6500II i.c.m. de tuner TX-6500II en casettedeck CL-F6060
Afbeeldingslocatie: http://www.bezugspunkt.de/img/dd68_1.jpg

Een paar Pioneer HPM-40 speakers. Schijnen wel oké te zijn qua geluid? De foamrand van de woofers is weg, en één tweeter is blijkbaar kapot
Afbeeldingslocatie: http://usr.audioasylum.com/images/y2009/01/19566/Pioneer_HPM-40.JPG

Verder nog een mooie ITT HiFi 8010 platenspeler
Afbeeldingslocatie: http://www.audiostereo.pl/zalaczniki/1259137_1.jpg

Mijn dag kan niet meer stuk, ik ben weg om alles te gaan controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Struikrover schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:12:
Sorry voor de dubbelpost, ik ben met dit slechte weer alweer eens even gaan shoppen bij de kringloop en heb de volgende juweeltjes kunnen bezetten ;)

Pioneer SA-6500II i.c.m. de tuner TX-6500II en casettedeck CL-F6060
[afbeelding]

Een paar Pioneer HPM-40 speakers. Schijnen wel oké te zijn qua geluid? De foamrand van de woofers is weg, en één tweeter is blijkbaar kapot
[afbeelding]

Verder nog een mooie ITT HiFi 8010 platenspeler
[afbeelding]

Mijn dag kan niet meer stuk, ik ben weg om alles te gaan controleren ;)
Volgens mij moet ik komende week ook wat juweeltjes shoppen :9~ :9~

Waar ben je allemaal geweest? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
In de kringloop in Leeuwarden en die in Sneek. Is beide een zgn. 'Estafette' kringloop keten, die hebben altijd genoeg elektronica staan. Enige is dat ze het testen dus het niet voor echte dumpprijzen te koop komt. Maar dan nog, ik vind ze echt 100x beter dan de Mamamini in Groningen. Die lui pikken gewoon het beste er zelf tussenuit, zijn ook ronduit klantonvriendelijk vaak.

Die platenspeler was 28 euro, die was het duurste. Die Pioneer set kostte 30 euro, echt een koopje volgens mij. En die speakers waren een tientje, omdat schijnbaar de tweeter ook stuk was, waar ik niks aan kon horen/ontdekken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Struikrover op 01-08-2010 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Struikrover schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:14:
In de kringloop in Leeuwarden en die in Sneek. Is beide een zgn. 'Estafette' kringloop keten, die hebben altijd genoeg elektronica staan. Enige is dat ze het testen dus het niet voor echte dumpprijzen te koop komt. Maar dan nog, ik vind ze echt 100x beter dan de Mamamini in Groningen. Die lui pikken gewoon het beste er zelf tussenuit, zijn ook ronduit klantonvriendelijk vaak.

Die platenspeler was 28 euro, die was het duurste. Die Pioneer set kostte 30 euro, echt een koopje volgens mij. En die speakers waren een tientje, omdat schijnbaar de tweeter ook stuk was, waar ik niks aan kon horen/ontdekken ;)
Dat zijn inderdaad de betere prijzen! :D Ik was al verbaasd over 2x achter elkaar een leuke vondst! Maar nu weet ik waarom :X :/ Volgens mij zijn er in Groningen geen kringlopen die redelijk zijn qua prijs en wat ze neerzetten? Heel soms vind je bij de Mamamini maar dan moet je wel echt goed zoeken.

De enige waar ik destijds blij van werd hier in de buurt zat in Vries ergens tussen de winkels en huizen in! Die hadden wel nette prijzen en er stond ook nog wat leuks tussen. Jammer dat ik alleen toen wegmoest omdat ze dicht gingen en het een beetje ver is om eventjes langs te gaan. Ga er deze week wel weer lekker langs :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Die Pioneer set voor 30 Euro is goedkoop, die platenspeler voor 28 Euro is daarentegen vrij duur hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me hier ook wel eens melden. Ik heb nog 2 setjes luidsprekers liggen met kapotte woofers.Een setje magnat magnastar (2.1 set die met accousticmass moest concurreren) en een setje JVC zero-3.

Denken jullie dat het het nog waard is om die dingen te repareren of zou het een verloren investering zijn.

Heb ook nog een Tannoy DC-2000 set en een DC-3000 set, die laatste klinkt echt machtig alleen nu doet bij 1 speaker van de 3000 te tweeter het niet meer, dus dat wordt ook nog even knutselen. Bij de 2000 is ook alweer wat stuk. De 2000 gaan overigens wel weer in de verkoop als ze gerepareerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 14:20

NoFearCreations

3DPrint the world!

Voor dit soort zaken hebben we hier op GoT Vraag & Aanbod.

[ Voor 86% gewijzigd door FeaR op 01-08-2010 15:11 ]

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:14:
Ik kan me hier ook wel eens melden. Ik heb nog 2 setjes luidsprekers liggen met kapotte woofers.Een setje magnat magnastar (2.1 set die met accousticmass moest concurreren) en een setje JVC zero-3.

Denken jullie dat het het nog waard is om die dingen te repareren of zou het een verloren investering zijn.

Heb ook nog een Tannoy DC-2000 set en een DC-3000 set, die laatste klinkt echt machtig alleen nu doet bij 1 speaker van de 3000 te tweeter het niet meer, dus dat wordt ook nog even knutselen. Bij de 2000 is ook alweer wat stuk. De 2000 gaan overigens wel weer in de verkoop als ze gerepareerd zijn.
Wat is kapot? Als het alleen de foam is en je bent daar een beetje handig in kun je ze voor niet te duur repareren: ebay linkje bijvoorbeeld.

Of het het waard is weet ik niet, ben verder niet bekend met de speakers, maar je JVC's zien er wel goed uit, en googlen geeft vrij positieve reacties.
dreeke schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:04:
Die Pioneer set voor 30 Euro is goedkoop, die platenspeler voor 28 Euro is daarentegen vrij duur hoor. :)
Klopt, 28 euro vond ikzelf ook vrij duur. Het is alleen vaak zo dat kringlopen vinden dat platenspelers nog redelijk gewild zijn bij audio-fanaten, wat in principe ook waar is, dus maken ze de prijzen wat duurder. Althans, de wat prijsbewustere kringlopen doen dat.
Verder zit er volgens mij wel een goede arm op en een vrij nieuw Akai element. Geen topmerk maar hij doet het goed. Wat wel jammer is, is dat de start beweging van de arm het niet meer doet. Hij gaat niet zelf van de standaard af naar het begin van de plaat. Als ik dat nog kan maken is het een prima ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ja ik zie ook dat platenspelers meestal best veel geld kosten bij kringlopen. En zoals gewoonlijk hebben ze er weinig kaas van gegeten, dus ook een el cheapo plastic spelertje kost dan 30 Euro. |:(
Die ITT lijkt me wel OK, maar verder gewoon niet heel bijzonder. Zelf zou ik hem dan voor dat geld laten staan en dan wachten tot er een keer iets mooiers staat. :P
Ben een keer een hele mooie Yamaha speler misgelopen, volgens mij vroegen ze daar toen 40 Euro voor. Had geen geld bij me. Even later kom ik terug met geld, is 'ie weg. Helaas. :P
Dat was dan weer goedkoop. Hangt er helemaal vanaf wat voor speler het is en dan ook nog van wat voor element er onder zit. Liever een heel oud element waar de naald nog van te krijgen is, dan een splinternieuw baggerelementje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Omdat m'n andere speakers toe zijn aan nieuwe foamranden heb ik deze maar aangesloten. De Philips 22AH494, 20 jaar oud maar in goede conditie.

Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/5843/simg2077.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2022
Hier hebben we Vraag & Aanbod voor.

[ Voor 124% gewijzigd door FeaR op 03-08-2010 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
  • Laatst online: 21-04-2022
Goede dag,

Ik zal mijn setje vintage ook maar eens toevoegen

Versterkers:

Akai AM-2600
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/Am-2600frontthumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/Am2600macrothumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/Am2600insidethumb.jpg

Aristona pick-up (Geen idee welk typenummer het is)
Front
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/AristonaThumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/Aristonatop.jpg

Speakers:

Technics SB-R4
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/Sb-R4thumb.jpg

B&O Beovox s30
Front
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/BOBeovoxS30front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/BOBeovoxS30frontClose-up.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/BOBeovoxS30frontWOcover.jpg
Back
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/BOBeovoxS30back.jpg

Wharfedale Delta 50
Front
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/WharfedaleDelta50front.jpg

Back
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/WharfedaleDelta50back.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/WharfedaleDelta50backclose-up.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Akai_Vintage op 09-09-2010 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Mooi zeg die Akai versterker met die VU meters. Heeft ie een houten ombouw? Zo te zien wel namelijk.

Ik had nog een vraagje over stroomtoevoer. Mijn Pioneer versterker heeft een voltage-selector die op 220V en op 240V gezet kan worden. De spanning op het net in Nederland is 230V. Is het daarom beter om hem op 240 te zetten dan op 220 omdat hij beter te weinig spanning kan krijgen langs de trafo dan teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

240V , domweg omdat je anders een te hoge spanning op je spullen zet. Slecht voor je levensduur. Dat kleine beetje meer stroom door de trafo is niet zo erg.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo
Ik ben "nieuw" hier maar wil mijn "oude" knarretjes graag laten zien:
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/Sfkx9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/Q46b0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s1.postimage.org/Q4bai.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s2.postimage.org/ojda0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s3.postimage.org/U7Q3J.jpg

Yamaha ns-044 heb ik al 25 jaar. Van een kennis gekocht. De frontjes heb ik ook nog.
Ze werken nog dagelijks.

De Celestion Ditton 22 kocht ik ongeveer een jaar geleden.
Ze hoorden bij een volledig stereo-rack van Graetz (versterker, tuner, platenspeler, cassettedeck).
Kostprijs van dit alles: € 30,-
De Dittons haalden me over de streep. (Mijn ouders hebben de Ditton 33 reeks en daar was is altijd al wild van!)
Maar ook de Ditton 22's klinken (ook dagelijks) prachtig!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Ik heb deze twee versterkers nu over, deze heb ik in gebruik:
http://i14.photobucket.co...44/kwhuisman2/Pioneer.jpg

Welke van de onderste twee zal ik in de verkoop doen? De Marantz mist trowuens een knopje, weten jullie hier een adresje voor?

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/marantz.jpg
Marantz 1030

Afbeeldingslocatie: http://i14.photobucket.com/albums/a344/kwhuisman2/IMGP5657.jpg
Technics SU-3050

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
  • Laatst online: 19:30
Hier wat plaatjes van mijn huidige sets (en de prijzen die ik ervoor betaald heb):

1:
Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img706/8908/dscf3703v.jpg

Yamaha A-560 (1981) (10,-)
Yamaha T-760 (1981) (10,-)
Pioneer SG-50 (1984) (17,50)
Philips CD350 (1985) (10,00)

Boxen:
Philips 22RH406 (1971) (30,-)
Philips 22RH422 (1973) (15,-)

2:
Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img808/7204/dscf3704.jpg

Onkyo A-35 (35,-)
Onkyo T-35 (17,50)
Pioneer SG-50 (1984) (15,-)
Philips CD350 (1985) (15,-)

Boxen:
Capella (Made by Bose) (Eind jaren '70) (15,-)

3:
Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img409/3574/dscf3705.jpg

Akai AM-A3 (Halverwege jaren '80?) (20,-)
Akai AT-S3 (Halverwege jaren '80?) (15,-)
Akai CD-A7 (1985) (15.-)
Akai EA-A22 (Halverwege jaren '80?) (7,50)

Boxen:
Philips 22RH491 (15,-)

4:
Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img801/3884/philipsw.jpg

Philips FC144 (Halverwege jaren '80?)
Philips FA156 (Halverwege jaren '80?)
Philips FT144 (Halverwege jaren '80?)
Philips CD350 (1985)

Voor deze hele set heb ik 20,- betaald.

Boxen:
Bose 201 (30,-)

De 2e set lijkt qua componenten sterk op de eerste, maar dat is omdat ik graag wat reserve componenten heb liggen (het blijft oud spul :) )
Bovenop de 2e set staat nog een Philips CD204 die ik voor 20,- gekocht heb. Deze moet ik nog gaan recappen omdat hij slecht cd's leest. Weet iemand misschien de exacte jaartallen van de akai componenten?

[ Voor 11% gewijzigd door kingmace op 23-08-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1985 lijkt me een aardige gok. Ik kocht rond die tijd een nieuwe Akai AM-A2 en Akai had toen de gewoonte om bijna elk jaar de aan/uitknop te veranderen. Als het allemaal dezelfde knop heeft, is het niet meer dan een jaar of zo ouder of jonger.
Hoe is die versterker trouwens? Mijn AM-A2 heeft vanaf het begin last gehad van een irritante brom die ook de TD van Akai niet opgelost kreeg- vermoedelijk cheapo componenten.

Ik zal hier binnenkort ook even mijn collectie vintage apparatuur voorstellen, die is behoorlijk groot inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik heb sinds eergisteren een Geloso G.229/6
En ik zoek wat meer informatie over deze versterker...

Overigens, hoeveel is deze versterker nog waard ?
Ik heb hem zelf gekocht in "uitstekende" en "werkende staat" voor 35 euro.
Blijk nu, na ik hem heb aangesloten dat er een condensator lekt... :(

Maar, 35euro duurkoop? of een prijsje ?
(Die condensator vervangen kost nu ook weer niet zoveel)

deze dus:
http://img201.imageshack.us/img201/1604/57757341.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Verwijderd schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:02:
1985 lijkt me een aardige gok. Ik kocht rond die tijd een nieuwe Akai AM-A2 en Akai had toen de gewoonte om bijna elk jaar de aan/uitknop te veranderen. Als het allemaal dezelfde knop heeft, is het niet meer dan een jaar of zo ouder of jonger.
Hoe is die versterker trouwens? Mijn AM-A2 heeft vanaf het begin last gehad van een irritante brom die ook de TD van Akai niet opgelost kreeg- vermoedelijk cheapo componenten.

Ik zal hier binnenkort ook even mijn collectie vintage apparatuur voorstellen, die is behoorlijk groot inmiddels.
De Akai set in deze opstelling was de eerst set die ik als puber kocht. Ik kon de verleiding dus ook niet weerstaan om de set opnieuw bijelkaar te vergaren uit pure nostalgie. De AM-A3 presteert prima. Deze (en mijn originele) hebben altijd tot grote tevredenheid dienst gedaan. Ik moet wel zeggen dat het steeds moeilijker wordt om een AM-A3 te scoren. De AM-A2 is nog wel redelijk te vinden (daar heb ik er ook al 2 van opgeblazen :) ) maar de AM-A3 komt niet zo veel meer voor (zou dat door de cheapo componenten komen???). Ik heb op zolder nog een AM-U3 staan als vervanging mocht de AM-A3 de geest geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grappig, ik heb ook nog een behoorlijk antieke Geloso staan, een G.1/1040A, die 30 jaar in Afrika in een kerkje heeft gespeeld :) Ding is in ieder geval uit de jaren 50. Ik zou denken dat die toch wel meer waard is dan 35 euro. De microfoons die erbij zitten alleen al zijn al aardig wat waard. Ontbrekende afdekplaatjes zitten er ook nog bij.

(Grote) plaatjes: http://bram.name/~brama/pics/geloso/

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
brama schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:46:
Grappig, ik heb ook nog een behoorlijk antieke Geloso staan, een G.1/1040A, die 30 jaar in Afrika in een kerkje heeft gespeeld :) Ding is in ieder geval uit de jaren 50. Ik zou denken dat die toch wel meer waard is dan 35 euro. De microfoons die erbij zitten alleen al zijn al aardig wat waard. Ontbrekende afdekplaatjes zitten er ook nog bij.

(Grote) plaatjes: http://bram.name/~brama/pics/geloso/
Heb jij je speaker aansluiting niet verkeerd aangesloten ?
Als je hem aansluit op 1 & 5.
Dan moet je toch 1 & 2 kortsluiten ? niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

35 euro lijkt me een koopje voor zo'n apparaat.
kingmace schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:40:
De Akai set in deze opstelling was de eerst set die ik als puber kocht. Ik kon de verleiding dus ook niet weerstaan om de set opnieuw bijelkaar te vergaren uit pure nostalgie. De AM-A3 presteert prima. Deze (en mijn originele) hebben altijd tot grote tevredenheid dienst gedaan. Ik moet wel zeggen dat het steeds moeilijker wordt om een AM-A3 te scoren. De AM-A2 is nog wel redelijk te vinden (daar heb ik er ook al 2 van opgeblazen :) ) maar de AM-A3 komt niet zo veel meer voor (zou dat door de cheapo componenten komen???). Ik heb op zolder nog een AM-U3 staan als vervanging mocht de AM-A3 de geest geven.
Die AM-A2 was ook mijn eerste aankoop na een 1967-Philips-setje van mijn ouders. Wat baalde ik van die versterker, ik had geen geld om iets anders te kopen anders had ik dat meteen gedaan. Ik heb ook nooit meer iets van Akai gekocht en ik zie ze ook nauwelijks meer te koop tegenwoordig- Pioneer, Sony, Technics en dergelijke overleven het blijkbaar beter. Stom genoeg kon ik destijds ook een Technics-versterker kopen die achteraf veel beter bleek, voor hetzelfde geld. Ik had alleen iets tegen de schuifregelaar voor het volume bij Technics, zag er lelijk uit en na een paar jaar begonnen ze te kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Renaud schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:32:
Ik heb sinds eergisteren een Geloso G.229/6
En ik zoek wat meer informatie over deze versterker...

Overigens, hoeveel is deze versterker nog waard ?
Ik heb hem zelf gekocht in "uitstekende" en "werkende staat" voor 35 euro.
Blijk nu, na ik hem heb aangesloten dat er een condensator lekt... :(

Maar, 35euro duurkoop? of een prijsje ?
(Die condensator vervangen kost nu ook weer niet zoveel)

deze dus:
http://img201.imageshack.us/img201/1604/57757341.jpg
Ik heb niet meer info voor je, maar Geloso spul is vaak best aan de prijs... Als ik een schatting moet maken denk ik dat 35 Euro niet te duur is.
In de jaren '70 heb je ook nog "L&G" gehad, dat was Luxman & Geloso.
Condensator gewoon vervangen en pak dan niet alleen die ene. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Renaud schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:59:
[...]

Heb jij je speaker aansluiting niet verkeerd aangesloten ?
Als je hem aansluit op 1 & 5.
Dan moet je toch 1 & 2 kortsluiten ? niet ?
Poe..dat is jaren geleden geweest. Ik heb hem al zeker 15 jaar niet eens meer aangehad. Ik heb hem bewaard vanwege emotionele waarde, niet om daadwerkelijk te gebruiken. Hij doet het overigens wel nog, althans, de buizen zijn allemaal in orde en de versterker is werkend weggezet. Aanzetten ga ik niet eens meer proberen, dan moet 'ie eerst eens gereviseerd worden.

Heeft hier iemand een idee hoe het bouwjaar te achterhalen is? Het enige wat ik weet toen ik 'm kreeg in begin jaren 90, is dat 'ie 30 jaar in een missionariskerk in Afrika dienst had gedaan.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renaud
Hoeveel zou de vraagprijs dan kunnen zijn voor deze versterker ?
mocht je er een getal op plakken...

Uit nieuwschierigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Renaud schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 23:30:
Hoeveel zou de vraagprijs dan kunnen zijn voor deze versterker ?
mocht je er een getal op plakken...

Uit nieuwschierigheid
Dat is bij dit soort apparatuur echt een beetje wat de gek er voor geeft. Zo rond de €50 is denk ik gangbaar. Veel meer moet het ook niet zijn.

Bij mij is er ook nog een nieuwe aanwinst binnen (uit de jaren '80 van de vorige eeuw, dus mag het Vintage heten schat ik): Luxman C-3 voorversterker en M-03 eindversterker:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/P1030490.JPG

Alleen valt de cd-speler nu wat uit de toon door zijn andere kleur opdruk. Daar komt dus denk ik een andere te staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Killer op 24-08-2010 14:35 ]

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een fraai Luxman-setje. Over die opschriften zou ik me zelf niet te druk maken, verder past het mooi bij elkaar (en het zal vast goed klinken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:15

Xanax959

relax...

En "even" een andere luxman cd speler kopen lijkt me ook moeilijk. Ik heb een zilverkleurige versie, de dz-03 :)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Nou verkeer ik in de luxe dat ik ook nog een D-105u cd-speler heb, die is met witte opdruk. Maar de D-107u vind ik een mooiere machine intern. Ik denk dat ik de frontjes ga overzetten van die 2 machines (frontjes zijn identiek, op de opdruk-kleur en display-kleur na)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is best bijzonder, ik kom niet vaak vintage Luxman-apparatuur tegen. Fijn setje trouwens.

Gisteren een setje '70s Wharfedale Denton 1 gekocht. Niet voor het geluid (wat wollig, ik vermoed dat speakers en scheidingsfilters aan een revisie toe zijn) maar voor het geweldige gedateerde uiterlijk.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v505/tom80/Audio/WharfedaleDenton1.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2010 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 18:59:
Dat is best bijzonder, ik kom niet vaak vintage Luxman-apparatuur tegen. Fijn setje trouwens.

Gisteren een setje '70s Wharfedale Denton 1 gekocht. Niet voor het geluid (wat wollig, ik vermoed dat speakers en scheidingsfilters aan een revisie toe zijn) maar voor het geweldige gedateerde uiterlijk.

[afbeelding]
Dat is inderdaad waar. De meeste eigenaren doen het of niet weg omdat ze er tevreden over zijn, of willen er de hoofdprijs voor hebben. En nu heb ik de afwijking dat ik het bijna niet kan laten staan als ik het tegenkom. Heb nu een d-105u\LV-105u cd-speler\versterker combi en 2 maal een d-107u\LV-107u staan en nog wat tuners en equalizers. Ik moet het maar eens wat op Marktplaats neer gaan zetten denk ik :|

Die Dentons zijn erg leuk qua design trouwens! En ze klinken ook best heel erg goed voor hun formaat als ze in goede conditie zijn. Als die van jou wollig klinken zijn ze denk ik inderdaad toe aan een opfris/opknapbeurt. Is geen verspilde moeite, dat zijn ze echt wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Dat ze wollig klinken kan ook aan de combinatie met de versterker liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dreeke schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:26:
Hoezo, is zijn versterker stuk dan?

• Zitilites
  • Laatst online: 14:44
Omdat ik vaak naar muziek luister wilde ik beter geluid dan mijn computer boxjes en ben gaan kijken voor een tweedehands stereo set. Voor een klein budget heb ik nu toch een leuke opstelling gekregen. Nieuw wilde ik niet omdat ik binnen 2 jaar wel een nieuwe tv+surround opstelling verwacht, deze set wou ik alleen voor muziek gebruiken, vandaar de keuze voor stereo.

Ik heb mijn computer nu aangesloten op een pioneer sx-702 versterker:

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/24/!BwwoqqQ!Wk~$(KGrHqJ,!iQEv1+0BTOpBMKgSjb99w~~_12.JPG

De volgende Jamo magic 8 speakers zijn daarop aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~nerbflong/JAMO2.jpg

En tenslotten een cd speler om af en toe een (oude) cd op te zetten:

Afbeeldingslocatie: http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/Denon_DCD_1015_lf_600x322_pixels.gif

De cd-speler en versterker zijn niet echt vintage (jaren 90 volgens mij..), de speakers kun je daar wel toe rekenen lijkt me (jaren 80). Weet iemand meer van deze speakers? kan er barweinig over vinden. Ik zit nog te twijfelen over betere speakers (vloerstaanders), iemand tips?

Zoals gezegd het klinkt heel behoorlijk, werkt prima met AB erbij en dit alles voor minder dan 100euro meegekregen :)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Killer schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:57:
[...]

Hoezo, is zijn versterker stuk dan?
Nee :+ Gaat om de manier waarom zijn versterker de speakers aanstuurt en de karakteristiek van die combinatie ;)

• Minneyar
  • Laatst online: 15-09 10:46
Die Jamo luidsprekers heb ik ook nog gehad, gekregen van mijn vader. Hij heeft ze nieuw gekocht in het geboorte jaar van mijn zusje, dat was 1986. Verder weet ik er ook niet veel van, ik was 3 toen hij ze kocht. Wel heb ik ze uiteindelijk weggedaan om dat de randen rond de woofers totaal aan het vergaan waren, en daardoor het geluid steeds minder werd.

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:14
wow, normaal ben ik niet zon vintage liefhebber, maar wat ik uit de garage (oorsponkelijk uit oma's zolder) heb getrokken, vind ik toch een strak staaltje werk uit vroegere tijden, misschien zelfs de eerste surround versterker allertijden :9 Ik schat dat deze uit begin jaren 70 moet komen.

het gaat om een Pioneer SX-6000 (afbeeleding: http://www.grandcanyontub...model%20SX-6000%20001.jpg )

na het binnenwerk ontstoft te hebben heb ik 'm aangesloten en het is een erg krachtige versterker, je hoort letterlijk dat ie enorm vermogen heeft (iemand op internet claimt 35watt bij 4ohm , maar dat lijkt me erg weinig) en het klinkt alsof ie nieuw is, zij het nogal bassig (dus niet helemaal vlakke freq repsons). Overigens bied de versterker genoeg toonregeling opties welke overigens erg brede EQ curve heeft zodat het geluid erg natuurlijk klinkt als je het afstemt.

Nu het vreemde; naast de aansluitingen voor 3 paar speakers zit er eentje voor een "center speaker" (??) en zover mijn moeder's geheugen reikt zou deze rond 1971 aangeschaft moeten zijn.

Misschien iemand die me er meer over kan vertellen? Internet fora afgestruind maar ik kom niet verder dan een paar ongeinterreseerde regels van audiofiele hufters die hun cambridge audio versterkers beter vinden(ja...duuhhhh) en een vage Canadees die me wel een kopie van de handleding wil toesturen voor 20 dollar.

Alle te vinden specs en verklaring voor de center speaker is welkom!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kan het iets te maken hebben met quadrofonische platen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• vlaaing peerd
Nee denk het niet, hoewel het rond dezelfde periode uitkwam was dat toch nadrukkelijk voor 4 kanaals geluid, niet 2.1 ofzo.

Iemand anders nog ideeen over wat een center aanlsuiting op een vroeg jaren '70 receiver doet?

Andere gegevens die er bekend zijn over deze versterker is natuurlijk ook nog welkom!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat zal toendertijd geen goedkoop bakkie geweest zijn..

[ Voor 250% gewijzigd door mae-t.net op 26-08-2010 18:18 ]

Verwijderd

dreeke schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 22:26:
Ik heb ze geluisterd aan een T-amp en een Marantz PM-350. Twee radicaal verschillende versterkers qua karakter.

Ik heb ook een setje Denton 2XP en die klinken stukken frisser.

• vlaaing peerd
@Japsuh

CHEERS MATE!

dat zijn ook nog best wel decent specs. Het vermogen is ook wel hetgeen wat opvalt, vreemd een beetje dat de power consumption dan weer zo laag is, dat zie je een huidige vergelijkbare amp nog niet snel halen dus heb toch enigszins m'n twijfels over de gegeven specs. Neemt niet weg dat ie trouwens uberfatsoenlijk klinkt tot het punt dat ik me zelfs afvraag wat ze nou werkelijk hebben geinnoveerd de laatste 40 jaar in versterkerland.

Overigens is me nu nog niet duidelijk wat die center speaker aansluiting op deze antieke bak doet, iemand nog een idee daarover?

• dreeke

dreeke

outdated icon

vlaaing peerd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:09:Neemt niet weg dat ie trouwens uberfatsoenlijk klinkt tot het punt dat ik me zelfs afvraag wat ze nou werkelijk hebben geinnoveerd de laatste 40 jaar in versterkerland.
Dan begin je het te snappen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barres B.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:50

Barres B.

six seasons and a movie!!!

Die centerspeaker lijkt er te zijn om in een andere ruimte ook muziek te kunnen draaien(als ik het verhaaltje goed lees). Dat je twee speakers in je woonkamer zet en nog één in de keuken om daar niks te missen.

Lijkt me verder een mooie vondst :)... and totally agree with dreeke

...een dag uit je bed gekomen is een dag niet geleefd... barres.nl | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Touchdomex schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 11:11:
[...]

Nee :+ Gaat om de manier waarom zijn versterker de speakers aanstuurt en de karakteristiek van die combinatie ;)
Voor zover ik weet is het enige wat echt invloed heeft op de 'klank' van een versterker in combinatie met speakers, de dempingsfactor. Als die niet voldoende hoog is, dan krijg je wollige bassen. Maar om deze jongens onder controle te houden heb je echt geen hoge factor nodig. Dus tenzij hij een niet lineaire versterker gebruikt, of een of andere buizenbak, kan dat geen issue zijn.
Zitilites schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 10:36:
[knip]

de speakers kun je daar wel toe rekenen lijkt me (jaren 80). Weet iemand meer van deze speakers? kan er barweinig over vinden. Ik zit nog te twijfelen over betere speakers (vloerstaanders), iemand tips?

Zoals gezegd het klinkt heel behoorlijk, werkt prima met AB erbij en dit alles voor minder dan 100euro meegekregen :)
Dat is absoluut een leuk setje voor dat geld! Hulde _/-\o_ Deze Jamo speakers waren geen verkeerde (kwamen uit hun 'duurdere' lijn), maar ook zeker geen hoogvliegers in hun tijd. Beetje boomerige disco boxen (niet verkeerd bedoeld, maar weet geen betere omschrijving). Tegenwoordig zijn bij bijna al deze speakers de randen van de basspeakers of kapot, of bezig kapot te gaan. (Tenzij ze al een keer vervangen zijn, maar dat is zelden zo). Je kunt dat vrij eenvoudig checken door met je vinger (als de speaker niet speelt) even de rand in te drukken. De rand zou dan gewoon terug moeten veren. Brokkelt hij af, of blijft hij ingedeukt, dan is de rand vergaan en dien je deze te vervangen.
Echter zou ik er bij deze speakers zelf voor kiezen om wat anders te kopen. Om de randen te laten doen is te duur en in mijn ogen de speaker niet waard. Als je een beetje op MP zoekt, kun je voor een habbekrats iets anders krijgen (beter zal ik niet beweren, smaak is heel persoonlijk in deze). Als je de randen zelf kunt vervangen en je vind de sound van deze speakers mooi, dan ben je voor €25,- klaar en kunnen ze er weer een tijdje tegenaan.
vlaaing peerd schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:09:
@Japsuh

CHEERS MATE!

dat zijn ook nog best wel decent specs. Het vermogen is ook wel hetgeen wat opvalt, vreemd een beetje dat de power consumption dan weer zo laag is, dat zie je een huidige vergelijkbare amp nog niet snel halen dus heb toch enigszins m'n twijfels over de gegeven specs. Neemt niet weg dat ie trouwens uberfatsoenlijk klinkt tot het punt dat ik me zelfs afvraag wat ze nou werkelijk hebben geinnoveerd de laatste 40 jaar in versterkerland.

[knip
Ik denk dat die specs heel erg realistisch zijn. En op zich helemaal niet zo vreemd ook hoor. Max vermogen 200 Watt aan 4 Ohm (dat is met alle speakers aangesloten en alle kanalen bij elkaar opgeteld) en dan maximaal opgenomen vermogen 250Watt. Dat klinkt heel realistisch. Stereo vermogen van 2X 36 Watt bij 1% THD. Is dus ook niet zo'n hele zware jongen.

En wat is er aan versterker innovatie geweest de laatste 40 jaar? Niet zo heel veel en toch ook weer wel. Het vermogen is gestegen, terwijl de THD zakte. Maar dat was voornamelijk te danken aan betere componenten, niet zo zeer aan een nieuw 'ontwerp'.

Oh ja en klasse D (en S en H etc) zijn naderhand nog bedacht. Ook niet niks.

[ Voor 22% gewijzigd door Killer op 27-08-2010 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Laatst online: 14:44
Killer schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:09:
[...]

knip

[...]

Dat is absoluut een leuk setje voor dat geld! Hulde _/-\o_ Deze Jamo speakers waren geen verkeerde (kwamen uit hun 'duurdere' lijn), maar ook zeker geen hoogvliegers in hun tijd. Beetje boomerige disco boxen (niet verkeerd bedoeld, maar weet geen betere omschrijving). Tegenwoordig zijn bij bijna al deze speakers de randen van de basspeakers of kapot, of bezig kapot te gaan. (Tenzij ze al een keer vervangen zijn, maar dat is zelden zo). Je kunt dat vrij eenvoudig checken door met je vinger (als de speaker niet speelt) even de rand in te drukken. De rand zou dan gewoon terug moeten veren. Brokkelt hij af, of blijft hij ingedeukt, dan is de rand vergaan en dien je deze te vervangen.
Echter zou ik er bij deze speakers zelf voor kiezen om wat anders te kopen. Om de randen te laten doen is te duur en in mijn ogen de speaker niet waard. Als je een beetje op MP zoekt, kun je voor een habbekrats iets anders krijgen (beter zal ik niet beweren, smaak is heel persoonlijk in deze). Als je de randen zelf kunt vervangen en je vind de sound van deze speakers mooi, dan ben je voor €25,- klaar en kunnen ze er weer een tijdje tegenaan.

[...]

knip
Thnx:) met een beetje goed zoeken/geluk hebben kun je leuke dingen tegenkomen voor weinig geld. (versterkers was 50, speakers+cd speler 45)

Ik heb de randen van de Jamo's even getest, ze zijn nog zacht en flexibel. Ik kan me niet voorstellen dat ze al vervangen zijn dus waarschijnlijk weinig gebruikt/goed bewaard gebleven. De speakers klinken redelijk goed, vrij helder en gedetailleerd, alleen mis ik juist wat bass af en toe. Ik hou wel van een "warme" klank. Maar ik moet erbij vermelden dat ik alleen simpele philips speakers als vergelijk had die hierbij vergeleken erg dof en bonkerig klonken, dan zijn de Jamo's echt 10x beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
@hierboven.

Bedankt voor de terugkoppeling allemaal. Deze versterker gaat in elk geval een plekje bij mij thuis vinden. Helaas heb ik geen passieve speakers meer in huis, maar ja, da's dan weer wat motivatie voor m'n zelfbouw project.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn wat van mijn vintage aankopen van de laatste tijd.

Setje KEF K120s. Hierop ga ik me binnenkort eens uitleven met een poging tot refoamen, de aankoopprijs was ongeveer gelijk aan drie koppen koffie op een terras dus de investering is te overzien.
Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/2692/dscn2984b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/3498/dscn2989b.jpg

Een Aristona tapedeck. Plastic fantastic en best lelijk, maar bedoeld als donor voor zijn Philips-broertje.
Afbeeldingslocatie: http://img822.imageshack.us/img822/8286/dscn2986b.jpg

Twee cassette decks, een Akai (in perfecte staat) en een erg mooie TEAC die een snaartje nodig heeft:
Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/3499/dscn2987b.jpg

Excuses voor de baggerfoto's, ik wilde niet flitsen en er was net niet genoeg licht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Haha briljant die foamranden die met tape zijn gerepareerd :P heb je dat zelf gedaan om de schade te beperken o.i.d. of dacht de vorige eigenaar dat z'n speakers het daarmee nog wel even uit zouden houden? ;)

Die Pioneer hierboven ziet er tof uit, echt lekker retro en redelijk goeie specs idd :). Ook grappig dat je er 3 sets speakers mee aan kunt sluiten, dat moet echt een van de eerste zijn geweest.

[ Voor 16% gewijzigd door Struikrover op 10-12-2010 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's een mooi vintage-setje, ik vind het altijd wel strak dat ze destijds alle apparaten in zo'n set dezelfde hoogte gaven.

De tape-reparatie is van de vorige eigenaar. Ik ben bang om in deze staat de spreekspoel (verder?) te slopen (lastig om een conus te centreren met duct tape), dus ik ga ze zo niet spelen... even die tape eraf en zachtjes spelen om te kijken of alle speakers nog leven, maar als dat het geval is gaan er meteen nieuwe randen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Zitilites schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 09:48:
[...]

Thnx:) met een beetje goed zoeken/geluk hebben kun je leuke dingen tegenkomen voor weinig geld. (versterkers was 50, speakers+cd speler 45)

Ik heb de randen van de Jamo's even getest, ze zijn nog zacht en flexibel. Ik kan me niet voorstellen dat ze al vervangen zijn dus waarschijnlijk weinig gebruikt/goed bewaard gebleven. De speakers klinken redelijk goed, vrij helder en gedetailleerd, alleen mis ik juist wat bass af en toe. Ik hou wel van een "warme" klank. Maar ik moet erbij vermelden dat ik alleen simpele philips speakers als vergelijk had die hierbij vergeleken erg dof en bonkerig klonken, dan zijn de Jamo's echt 10x beter.
Dat is raar. Deze speakers staan nu niet bepaalt bekend om hun gebrek aan bas. Ook het feit dat de randen nog heel zijn is verbazingwekkend (tenzij ze hun hele leven donker en droog, ingesealed hebben doorgebracht). Het foam waarvan de randen zijn gemaakt vervalt. Zaken als zonlicht en rook doen dat proces versnellen, maar na 15 jaar zijn ze zelfs in het meest gunstig behandelde geval ook kapot. Ik vermoed bijna dat een vorige eigenaar er andere basspeakers heeft ingesleuteld en dat daarmee ook het gebrek aan bas te verklaren valt.

Maar goed ik kan het ook natuurlijk flink mis hebben en bij deze speakers moet ik uit herinnering spreken, niet uit hele recente ervaring. Doet verder ook niet ter zake allemaal. Als ze het doen en jij bent er blij mee, dan zijn het de beste speakers ter wereld!
Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:12:
Da's een mooi vintage-setje, ik vind het altijd wel strak dat ze destijds alle apparaten in zo'n set dezelfde hoogte gaven.

De tape-reparatie is van de vorige eigenaar. Ik ben bang om in deze staat de spreekspoel (verder?) te slopen (lastig om een conus te centreren met duct tape), dus ik ga ze zo niet spelen... even die tape eraf en zachtjes spelen om te kijken of alle speakers nog leven, maar als dat het geval is gaan er meteen nieuwe randen op.
Ik zou ze even doormeten als ik jou was. Kans is groot dat de vorige eigenaar een tijdje zo gespeeld heeft met de boxen en dan is het een en ander vermoedelijk al uit lijn. Als je gaat testen door te spelen, leg de speakers dan op hun rug en speel heeeel zachtjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Killer op 27-08-2010 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Vanwege de hevige regen de berging verplicht uitgeruimd en kwam ik de volgende beauties tegen, ze kwamen ooit samen met een Sony TA 1055 versterker van mijn oom. Lange tijd heb ik ze niet meer gebruikt maar nu kwam ik ze weer tegen en vroeg ik me toch af of iemand hier er meer over zou weten. Er hebben ooit labels achterop gezeten maar die zijn er af. Als het ooit als setje gekocht is zijn heb misschien Sony uit begin jaren 70, net als de versterker.
Iemand die ze herkent?

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-63XYLVIE-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RYSYBWJP-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XTXAAGVH-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ERNQ6AZZ-D.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ze lijken zoveel op mijn Philips speakers dat ik haast zou zeggen dat het geen toeval kan zijn. Een opsomming van gelijkenissen ;) :

De steenwol als isolatie is hetzelfde, net als de klep om de speakers open te maken. Vroeger heeft daar een soort rand gezeten bij mij die is uitgedroogd (een soort rubber of lijm?). Ook is de behuizing precies in dezelfde 'stijl', van de vorm en het materiaal (voorloper van MDF?) tot de manier waarop de 4 kanten aan elkaar zijn gelijmd, met die schuine verbindingen. Ook het metalen 'randje' aan de voorkant is precies hetzelfde, evenals de vloerbedekking die ze aan de voorkant hebben. Het wil er niet af, zit op een raamwerk dat op een plaat is gelijmd waarin de drivers zijn geschroefd. De drivers zijn trouwens ook gelijkend, met de 8-hoekige vorm en de achterkant.
Zelfs de manier waarop de speakersnoer zo'n rubber dopje heeft wat in het gat in de achterplaat zit ter isolatie van het geluid :).

Oftewel, 95% zeker dat het philipsen zijn, alleen ik weet niet precies welke. Zo te zien hebben ze maar 1 full-range driver, dus daar zou je op kunnen zoeken. Mijn 497's komen iig uit 1969 maar het zou zomaar kunnen dat de jouwe nog een paar jaar ouder zijn. Ik zou het iig zoeken in 1960-1970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:40:

Een Aristona tapedeck. Plastic fantastic en best lelijk, maar bedoeld als donor voor zijn Philips-broertje.
[afbeelding]
Ah een "broodtrommel" ;)
Inderdaad alles van plastic en lego motortjes, maar als 'ie goed werkt klinkt 'ie helemaal niet verkeerd.

Grootste nadeel zijn de Long Life *kuch* Heads, die sneller slijten dan je schoenzolen. Dan worden ze wat ruw en blijft er heel snel troep aan plakken, gevolg is dat vaak na een paar minuten draaien het geluid al doffer wordt, ook bij goede banden.

Nieuwe snarensetjes zijn overigens makkelijk te krijgen nog voor een paar Euro.

[ Voor 5% gewijzigd door dreeke op 27-08-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
@ Struikrover, dankjewel voor je reactie! Dacht vanavond ook aan Philips, vanwege de opdruk binnenin: PH R 0514. Als ik ook aan mag nemen dat dat nummer het type is zijn ze wellicht nog wat jonger dan jouw 497. Zal eens verder zoeken. Nog goede tips om iets te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:26
ik heb een audio mixxer van volgens mij van marantz (klopt dat) van 20+ JAAR OUD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Staat er op de achterkant van de driver in de andere speaker wel een typenummer achterop? Bij mijn speakers hebben ook niet alle drivers dit typenummer, maar sommige wel. Dan kun je opzoeken waar die driver allemaal in zat op mfbfreaks.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Op de de drivers staat op allebij niets helaas, wel nog een langer nummer in de kast: 43040730173.

Edit: Nou, na een tijdje folders bladeren komen we in de buurt: 22 RH 412 of RH 414 van omstreek '72. Klopt qua afmetingen, enkele breedbander en uiterlijk. 412 is 4 ohm met notenhout, 414 is 8 ohm en zijn jasje wordt omschreven als palisander motief.

[ Voor 56% gewijzigd door simonr op 27-08-2010 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gok ook op Philips speakers, die breedbanders zien er erg bekend uit.
dreeke schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:55:

Ah een "broodtrommel" ;)
Inderdaad alles van plastic en lego motortjes, maar als 'ie goed werkt klinkt 'ie helemaal niet verkeerd.

Grootste nadeel zijn de Long Life *kuch* Heads, die sneller slijten dan je schoenzolen. Dan worden ze wat ruw en blijft er heel snel troep aan plakken, gevolg is dat vaak na een paar minuten draaien het geluid al doffer wordt, ook bij goede banden.

Nieuwe snarensetjes zijn overigens makkelijk te krijgen nog voor een paar Euro.
Dank je, ik heb al een Philips die het nog doet maar daar ontbreken wat delen aan. De koppen van deze Aristona zien er best goed uit, er zit nog een stofkap bij en de schakelaars die bij mijn Philips afgebroken zijn, zijn bij deze intact. Voor die 5 euro heb ik 'm maar meegenomen. :) Lijkt me leuk om aan te knutselen.

Als ik nog eens een échte tegenkom (Revox, Tandberg, Uher...), gaat dit duo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Jammer, heb net een Sony TC-730 en een Teac A-2300SX weggedaan. :P
De Sony is eigenlijk een onding, nutteloos groot en niet degelijk. Zo'n Teac vind ik super. Zit meestal ook wel iets werk aan, maar niks spannends.

Revox lijkt meer dan het is hoor. ;)
Zijn in de basis heel goed, en degelijk, maar vandaag de dag vaak al 3x afgeragd en tot op de draad versleten. Ook als grootste nadeel de koppen... Zijn binnen de korste keren versleten en ze zijn sowieso al erg moeilijk met eerder gebruikte tapes, opname geeft dan al snel veel dropouts.
Tandberg klinkt goed maar opbouw is waardeloos, en altijd kapot.

[ Voor 47% gewijzigd door dreeke op 27-08-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
simonr schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 20:48:
Op de de drivers staat op allebij niets helaas, wel nog een langer nummer in de kast: 43040730173.
Dat nummer maakt er in elk geval 100% Philips van en het 3e en 4e cijfer maken er 100% "made in Belgium" van (ook als er holland op gestempeld staat), en Philips speakers kwamen doorgaans uit Dendermonde (de drivers) en Leuven (de boxen), dus dat klopt wel.

De opdruk PH R 0514 is vermoedelijk geen type, maar een of andere productiecode. Als het een datumcode is, wellicht december 1974, maar ik zou ze wat ouder schatten.

[ Voor 18% gewijzigd door mae-t.net op 28-08-2010 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Opgeknapt en weer inelkaar laat ik ze nu even als setje samen met de versterker zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8LDXRDYR-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-KBY67ZNC-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJVBUGX4-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-GPWMMRYK-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-AGYC3XO8-D.jpg

Wat je ziet:

Sony TA 1055 versterker
(zo goed als zeker) 2 maal Philips 22 RH 414

Set zeer waarschijnlijk uit '72.

Doet nu heel fijn dienst als setje op de studeerkamer voor bij het klussen of studeren. Dan staan de boxen wel een stuk meer uit elkaar, nu even voor de foto bij elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Gaaf setje om te zien _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heerlijk klassiek setje zo. Platenspeler eraan en maar genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Ben net klaar met m'n allereerste recap project. Twee Philips CD350's volledig gerecapped. Alle condensatoren op de servo bord (van het CDM2 loopwerk), het decoder/power suply bord en het display bord voorzien van nieuwe condensatoren. Het is werkelijk fantastisch, ze lezen nu ineens alles weer (ook CDR's) en de displays doen het ook volledig weer. Wel een takkewerk wat behoorlijk wat tijd kost, maar het resultaat is er dan ook wel naar. Net de onderdelen besteld voor m'n volgende recap project: de Philips CD204.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Ik heb hier nog twee Philips SA 5427 speakers staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-0F40_4C7AC5C5.jpg

Zijn ook niet al te opvallend.. :+ (voor die gene die ze kent :X )

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
kingmace schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 19:44:
Ben net klaar met m'n allereerste recap project. Twee Philips CD350's volledig gerecapped. Alle condensatoren op de servo bord (van het CDM2 loopwerk), het decoder/power suply bord en het display bord voorzien van nieuwe condensatoren. Het is werkelijk fantastisch, ze lezen nu ineens alles weer (ook CDR's) en de displays doen het ook volledig weer. Wel een takkewerk wat behoorlijk wat tijd kost, maar het resultaat is er dan ook wel naar. Net de onderdelen besteld voor m'n volgende recap project: de Philips CD204.
Zo'n recap project is best interessant. Ik kan me voorstellen dat je goed uit moet zoeken welke elco's je moet hebben. Zou je wat meer info kunnen geven over hoe je te werk bent gegaan? Hoe heb je vervangende exemplaren gevonden, waar haal je de how-to vandaan en niet onbelangrijk: wat was je in totaal kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Struikrover schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 06:00:
[...]

Zo'n recap project is best interessant. Ik kan me voorstellen dat je goed uit moet zoeken welke elco's je moet hebben. Zou je wat meer info kunnen geven over hoe je te werk bent gegaan? Hoe heb je vervangende exemplaren gevonden, waar haal je de how-to vandaan en niet onbelangrijk: wat was je in totaal kwijt?
Laat ik eerst voorop stellen dat ik niet behept ben met enige kennis van electronica, maar ik kan wel een beetje solderen/desolderen (en heb een gezond verstand en kan logisch nadenken :) ). Ik dacht bij mezelf dat het niet zo heel moeilijk moest zijn om de condensatoren van oude apperatuur te vervangen en op het net lees je over prachtige resultaten.
Omdat ik de Philips CD350 prachtige spelers vind (vanwege hun CDM2 loopwerk) vond ik dat ze wel een tweede kans verdienden. Tevens wou ik alvast oefenen voor mijn Philips CD204. Aangezien ik 3 CD350's heb, heb ik de slechtste gepakt om het hierop uit te proberen. Er zijn genoeg filmpjes op YouTube te vinden over het desolderen/solderen. Ik heb hem helemaal uitelkaar gehaald (gelukkig heeft Philips handige connectoren voor de draden) en de printplaten eruit gehaald (vergeet niet genoeg foto's te maken zodat je later eventueel dingen kunt terugzoeken). Natdat ik de printplaten los had heb ik een inventarisatielijst gemaakt van welke elco's erop zaten, welke waarde/voltage ze hadden en of ze radiaal of axiaal waren. Daarna heb deze lijst bij Conrad.nl besteld (gewoon gebruik gemaakt van standaard elco's). Toen ik alle componenten binnen had heb ik op de printplaten bij alle elco's de - polariteit gemerkt met een stift. Daarna heb ik iedere keer 1 elco losgesoldeerd en de nieuwe erop gesoldeerd in dezelfde positie. 3 avonden later was alles vervangen en heb ik de boel weer inelkaar geschroefd. Aanzetten en zowaar het speelde nog, zelf beter dan voorheen. Display werkte weer naar behoren en hij leest alles weer, ook cdr's en hij leest sneller in. Aangezien dit allemaal goed gegaan was een tweede set elco's besteld en de tweede CD350 gedaan. Ook deze werkt weer 100% (en ging wat sneller doordat je er wat handiger in wordt). Ik heb nu de set besteld om de CD204 te gaan doen.
Wat betreft de kosten, voor de CD spelers komen de kosten aan onderdelen op ong 15,- per cd speler en natuurlijk een aantal uren solderen.

Dingen waar je goed op moet letten:
-Verwissel de polariteit van elco's niet, anders knallen ze uit elkaar!
-Maak genoeg duidelijke foto's zodat je dingen kunt nakijken.
-Een service manual van het desbetreffend apparaat is handig

Het is gewoon een kwestie van proberen, begin met een oud apparaat om te oefenen. Success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
Ik blijf maar posten, maar vanmiddag kwam mijn vriendin thuis met een mooi cadeautje voor me:

Nikko STA-5050 Receiver

Gebouwd tussen '74 en '78, dus weer een super mooi oudje met een houten (vineer) jasje.

Helemaal schoon gemaakt en ook technisch lijkt 'ie nog prima in orde.
Alleen beetje gekraak wanneer ik de Balance ver door draai naar rechts of links.
Ook is er waarschijnlijk een lampje stuk, want het rechterdeel van de frequentiebalk is onverlicht. (Zie laatste foto.) Maar dat moet allemaal prima te maken zijn, binnenkort maar eens openmaken en nalopen.
Al met al is mijn dag weer helemaal goed ;) en dat voor 35,- bij de kringloop.

Nikko was voor mij een onbekend merk, iemand die er meer van weet of in het bijzonder van deze receiver?

Edit: nog een extra plaatje van de achterkant :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y7KPA8VR-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6Q8PGV8-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-6EPVMXED-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-FFP6ZBNG-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3NO37DD-D.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-8ZLOLDRN-D.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door simonr op 30-08-2010 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Nikko audio was een onderdeel van Nikko Electric Works. Dit bedrijfsonderdeel had zich gespecialiseerd in het fabriceren van audio en communicatieapparatuur. Het onderdeel werd opgericht in 1948 en is gesloten in 1990. Hun apparatuur werd had een goede prijs\kwaliteit verhouding, vooral de audioapparatuur. Ze maakten echter niet erg veel poe-ha reclame en hadden geen erg groot dealerkanaal. Het meeste van hun apparatuur werd verkocht in Amerika en Australia. Hun audioapparatuur werd ook verkocht onder de naam ESTI.

Het bedrijf bestaat nu nog en je komt het heel veel tegen. Loop de eerste de beste speelgoedwinkel in en ga op zoek naar: R|C autotjes en dergelijke van......jawel....Nikko.

Hier een kort historisch overzicht:

http://www.asti.co.jp/e/co/co02.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Mijn ITT HiFi-80 platenspeler heeft iets raars. Ik heb een LP gekocht van The Postal Service (goeie band ;) ), en heb deze gedraaid. Wat me eigenlijk meteen opviel is dat het ritme niet goed liep. Dus ik heb de CD er in gestopt en geschakeld tussen de LP speler en de CD speler. Mijn vermoeden bleek terecht: de LP ging langzamer dan de CD (en langzamer dan de MP3 via de PC). Ik heb het elastiek, dat overigens niet echt uitgerekt was, vervangen door een strakker exemplaar, maar dat mocht niet baten, het probleem blijft.

Het zou kunnen dat (1) de motor te langzaam draait of (2) de LP verkeerd is geperst.
optie 2 lijkt mij persoonlijk heel sterk, dan zou de LP te snel moeten zijn opgenomen zodat hij op mijn speler te langzaam klinkt. Dat moet toch opvallen. Blijft over optie 1, maar ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen. Volgens mij is hij wel goed gesmeerd, de overbrenging voelt soepel en de snelheid is consistent. Te langzaam, maar consistent.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Je platenspeler draait gewoon te langzaam. Bij veel platenspelers kun je het toerental afregelen. Of dat bij jou model ook mogelijk is weet ik helaas niet. Ik ken het model niet.

-edit-

Ik heb even voor je gezocht. Het is een PLL (Quartz-lock) gestuurde platendraaiert. De elektronica zal opnieuw afgeregeld moeten worden. Dat is niet moeilijk, maar enige kennis is noodzakelijk.

Je kunt het als het goed is ook zien aan de voorkant van je platenspeler. Daar zit een schermpje met daarachter een stroboscoop schaal. Als de platenspeler draait, zul je geen stilstaand streepje ontdekken, maar een die langzaam verplaatst.

(Tenminste als je deze ITT platenspeler hebt.)

[ Voor 67% gewijzigd door Killer op 31-08-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Nee sorry dat is hem niet ;). Hij lijkt er wel op en idd is het ook een ITT HiFi 80 maar deze is zoals je zegt met quartz-lock logic, en de mijne heeft op de voorkant gewoon '10 record player' staan.

Hier een plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://images.gittigidiyor.com/2338/ITT-HIFI-80-DECK-PIKAP-FAAL__23387560_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Err

Ander album proberen....? Weer hetzelfde: ITT afregelen. Nu gelijk; persing (onwaarschijnlijk)
Pagina: 1 ... 12 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6