Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Afdrukken + 50hz lamp
Afbeeldingslocatie: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/ubb/download/Number/52293/filename/stroboscoop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 13:09
@Part: Het enige wat ik dan te weten kom is dat hij inderdaad te langzaam loopt, want ik kan hem niet (gemakkelijk) afregelen?
En ik heb intussen andere LP's uit de kringloop gehaald en geprobeerd: zelfde euvel. Het motortje draait dus waarschijnlijk niet snel genoeg, maar wat zou ik daar aan kunnen doen? Ik maak hem een dezer dagen sowieso even open om te smeren en te kijken of er 'iets is'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

kraats

Ik rol

Zit er wellicht nog een mogelijkheid om te switchen tussen 50Hz en 60Hz op? Daar zou hij ook te langzaa van kunnen lopen. Soms is dit in te stellen door de snaar over een ander poelie te laten lopen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Dank je, dat zal ik ook bekijken.
Valt het motortje ook nog op de een of andere manier af te regelen? Ik ben vrij nieuw met platenspelers dus ik weet er nog maar weinig van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Dat ligt er een beetje aan. In sommige platenspelers stond de snelheid 'vast' ingesteld.

Ik denk echter dat je in jou geval, na het verwijderen van de bodem, wat electronica tegenkomt. Grote kans dat daar ergens 1 of meerder regelaartjes (potmeters) op zitten, waarmee je de snelheid kunt instellen. Als dat het geval is:

Snaar (als die erin zit) vervangen, lagertjes schoonmaken en smeren (of indien nodig vervangen) en pas als je alles gedaan hebt, als laatste de snelheid afregelen. En dat kun je dan vrij eenvoudig doen met zo'n strobomat als hierboven afgebeeld. Lamp erop (geen batterij gevoede lamp) en net zolang draaien totdat het patroon onder de lamp stilstaat.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Dank je Killer, ik zal daar wanneer ik de speler open heb eens naar kijken. Hopelijk is het iig te verbeteren, het enige wat in mijn ogen nog overblijft als er niks af te regelen valt is de motor die door een versleten onderdeel steeds iets minder stroom krijgt dan hij zou moeten krijgen. We zien het wel.

Ik had ook nog een Sansui SE-77 equalizer gekocht en binnen gekregen. Bleek dat er in plaats van een normale stekker een platte driepolige plug aan zat... zo blijf je natuurlijk bezig 8)7 . Nou ja, morgen maar naar de bouwmarkt voor een gewone tweepolige met of zonder randaarde, en dan maar weer knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel even op voor je de stekker in de contactdoos steekt, of het apparaat geschikt is voor 230 Volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Betreft die platenspeler, let op dat het alleen goed gaat werken als je echt de juiste snaar hebt. Als de snaar te strak loopt of te slap dan klopt de snelheid ook niet omdat 'ie niet goed over de poelie loopt. Het probleem kan dus zomaar opgelost zijn door de juiste snaar erin te zetten. Daar zou ik eerst naar kijken.
En als je het hele ding uit elkaar sloopt en de arm eraf haalt enzo of verzet, je daarna de boel ook opnieuw af moet stellen, anders klinkt 't niet echt optimaal.

[ Voor 20% gewijzigd door dreeke op 05-09-2010 23:06 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Struikrover schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:54:
Dank je Killer, ik zal daar wanneer ik de speler open heb eens naar kijken. Hopelijk is het iig te verbeteren, het enige wat in mijn ogen nog overblijft als er niks af te regelen valt is de motor die door een versleten onderdeel steeds iets minder stroom krijgt dan hij zou moeten krijgen. We zien het wel.

Ik had ook nog een Sansui SE-77 equalizer gekocht en binnen gekregen. Bleek dat er in plaats van een normale stekker een platte driepolige plug aan zat... zo blijf je natuurlijk bezig 8)7 . Nou ja, morgen maar naar de bouwmarkt voor een gewone tweepolige met of zonder randaarde, en dan maar weer knutselen
Pas op dat het geen 110Volt ding is, dat kan maar zo met zo'n stekker. Ik heb hier nog wel een mooie 10 bands EQ voor je, mocht het niet werken. Mag je hebben tegen verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2022
Weet iemand welke luidsprekers en cassettedeck er origineel horen bij de Akai AM-2600?
Ik wil namelijk de hele set bij elkaar gaan sprokkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Struikrover schreef op woensdag 01 september 2010 @ 21:54:

Deze toevallig?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/L_plug.jpg
Dan zit er een Italiaanse of Spaanse stekker aan.
De middelste pen is randaarde.

Als deze het is, dan werkt hij gewoon in Nederland, moet er alleen even een andere stekker aan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
@deepbass909, gewoonmaf en Killer:

Dank voor jullie reacties ;). De equalizer was gewoon compatible met 220~240V, dit stond achterop het apparaat. Waarschijnlijk was de driepolige plug (die overigens gewoon uit elkaar geschroefd kon worden) gebruikt om hem te koppelen aan de AC outlet van een ander apparaat.
Verder heb ik bij de bouwmarkt een normale stekker met randaarde gekocht en deze er aan gemonteerd. Werkte verder prima.

Wat minder goed werkte was het feit dat er uit het linkerkanaal een enorme brom kwam, met de muziek maar heel licht op de achtergrond, wanneer de equalize functie ingeschakeld was. Het ding was dus gewoon kapot, terwijl ik hem als werkend had gekocht. Gelukkig heb ik het geld terug gekregen, goeie service van de verkoper, en mocht ik het apparaat zelfs houden :>. Nu heb ik dus mooi weer iets om aan te knutselen, aangezien ik denk dat er op het mainboard bij de componenten voor het linkerkanaal een elco o.i.d. kapot is. Geen visuele defecten trouwens, heb hem al open gehad en goed gekeken.
dreeke schreef op zondag 05 september 2010 @ 23:04:
Betreft die platenspeler, let op dat het alleen goed gaat werken als je echt de juiste snaar hebt. Als de snaar te strak loopt of te slap dan klopt de snelheid ook niet omdat 'ie niet goed over de poelie loopt. Het probleem kan dus zomaar opgelost zijn door de juiste snaar erin te zetten. Daar zou ik eerst naar kijken.
En als je het hele ding uit elkaar sloopt en de arm eraf haalt enzo of verzet, je daarna de boel ook opnieuw af moet stellen, anders klinkt 't niet echt optimaal.
Het zou inderdaad kunnen dat de goede snaar er niet op zit, deze zit ook ietwat strak. Maar de snelheid van de platenspeler is niet veranderd door het vervangen van de snaar door dit strakkere exemplaar.
Ik heb hem open gehad en het motortje gedemonteerd maar ik kon niks vinden wat ook maar in de verte op een afstelmechanisme leek.
De oplossing? Ik heb nu simpelweg een stukje duct-tape van 1cm om het bovenste deel van de poelie heen geplakt. Een vieze hack, ik weet het, maar verdomd dat het werkt 8)7. Hij loopt nu in ieder geval bij 33 toeren op het juiste toerental. Een omdat het toch maar een simpele platenspeler is waar t.z.t. nog een ander voor in de plaats moet komen en ik alleen 33 toeren platen heb is het wat mij betreft opgelost.
Ik kan ook nergens de service manual vinden dus weet niet precies wat voor elektronica er in zit zodat ik eventueel het voltage op het motortje zou kunnen verhogen, en ik heb geen multimeter in huis dus nameten zit er ook niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slimme beunoplossing!

Een equalizer wil ik ook nog eens hebben. De komende tijd maar weer de kringlopen af, gisteren een Sansui timer gescoord voor de prijs van een cheapo schakelklok. Daar komt de high-end wekkerradio! :)
Ook een leuk cassettedeck van Denon gekocht, met een laadsysteem zoals een CD-speler.

Afbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/7508/denondrs610open600x328p.gif
Afbeeldingslocatie: http://img811.imageshack.us/img811/1392/denondrs610rt550x320pix.gif
Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/4453/denondrs610rt600x331pix.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, helaas een beetje low end (alleen Dolby B, bijvoorbeeld). Klinkt overigens best strak, ondanks dat het begin van de jaren '90 niet Denon's beste tijd was. Best zwaar voor een tapedeck, ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:18:
Slimme beunoplossing!

Een equalizer wil ik ook nog eens hebben. De komende tijd maar weer de kringlopen af, gisteren een Sansui timer gescoord voor de prijs van een cheapo schakelklok. Daar komt de high-end wekkerradio! :)
Ook een leuk cassettedeck van Denon gekocht, met een laadsysteem zoals een CD-speler.
[knip]
Leuk ding! Vond dat altijd wel een intrigerend gezicht zo'n flat-loader. Weer eens wat anders dan al die gewone cassetteklepjes.

Daar hebben we Vraag & Aanbod voor.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 09-09-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 78% gewijzigd door FeaR op 09-09-2010 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:45:
Interessant! Is er iets wat je ervoor wilt ruilen?

[ Voor 55% gewijzigd door FeaR op 09-09-2010 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Laatst online: 14-09 16:53
Misschien niet de bedoeling van dit topic ;-) maar ik gebruikt ook nog een vintage receiver ;-)
[zelfbouw] HTPC op Vintage Philips Erres Receiver met XBMC

Afbeeldingslocatie: http://www.eksterstraat7.nl/images/xbmc/tweakers/thumbs/htpc%20kast%20eindresultaat1_s.JPG

[ Voor 18% gewijzigd door n0m0r3 op 08-09-2010 16:56 ]

Verwijderd

Killer schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:51:
(Of je moet nog een werkende Luxman DAT recorder hebben, dan ben ik direct je man!!!! Maar dat is wishful thinking)
Ik heb helaas helemaal geen DAT-recorder... als ik er eentje tegenkom bij de Kringloop gaat-ie wel mee, lijkt me ook leuk speelgoed. Een Luxman zul je niet zo gauw tegenkomen bij de Kringloop vermoed ik.

Onlangs wel een strak setje Bose 301 Series III gescoord, niet mijn type speaker dus een vriend er blij mee gemaakt. Ze vielen overigens niet echt tegen voor Bose.

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:39

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Afgelopen zondag op de rommelmarkt een Philips CD850MKII gescoord voor 7,50. Mooi prijsje, nu heb ik eindelijk eens een fatsoenlijke cd speler.

Daarnaast is de versterker ook al onderweg , dit wordt een Philips FA960.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Struikrover schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 10:50:

De oplossing? Ik heb nu simpelweg een stukje duct-tape van 1cm om het bovenste deel van de poelie heen geplakt. Een vieze hack, ik weet het, maar verdomd dat het werkt.
Duct tape is geen vieze hack, het is heilig en universeel.

@n0m0r3675

ik ben in de garage een 2-tal Erres versterker/receivers tegengekomen, nu heb ik mij laten vertellen dat Erres vroeger een Belgisch OEM merk van Philips is, maar hopeliijk weet je (of iemand anders) te vertellen of ze dan ook compleet bouwgelijk aan philips producten waren?

Ze doen het allebei trouwens nog prima, het lijkt ook allemaal niet kapot te kunnen gaan.

Verwijderd

Niet Belgisch. Erres en Aristona waren inderdaad merken van Philips... ook te koop op de Nederlandse markt. Met soms wat andere prijsstelling en soms apparatuur die bij Philips uit het programma verdwenen was. De high end was voorbehouden aan Philips zelf.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Weer eens aan het hamsteren geslagen. Yamaha midden '90 set.
kwaliteit spul zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig...

Yamaha AX -890 versterker
Yamaha KX-580Se " Eisa Award 02 "
Yamaha TX-680RDS
Yamaha CDX 590

foto's wat wazig:
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/de7aky.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2d9cifl.jpg

Tubes....It's what make music music!

• Turbosjaak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:39

Turbosjaak

Un Chien De Liege

Ziet er prima uit,ik heb Yamaha altijd al een prima merk gevonden. Leuk om te zien.

Powered By: Lenovo Thinkpad T61p & IBM Thinkpad X21

Verwijderd

Ik krijg vandaag van een collega van me deze set
Harman Kardon :9~
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79117506.jpg
Gratis !!!
Met twee monitor speakers
Zal vanavond een betere foto plaatsen

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 15:04 ]

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 08:03

silitek

Tubes Only

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:00:
[afbeelding]
Gratis !!!
Onbekend merk Partyflock >:) ... maar ja, een gegeven paard mag je niet in de bek kijken. :*)
Edit: Aha, foto doet het. Herman Karton setje en dat voor noppes. Niet slecht.

[ Voor 8% gewijzigd door silitek op 09-09-2010 14:15 ]

Tubes....It's what make music music!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Killer schreef op woensdag 08 september 2010 @ 16:51:
[...]

[MBR]Daar hebben we Vraag & Aanbod voor[/].
Excuses mod. Het was niet bedoeld als een verkoopdingetje, maar gewoon een weggevertje. Had gedacht dat dat wel in het topic mocht. Zal niet weer gebeuren.
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:00:
Harma Kardon :9~
[afbeelding]
Gratis !!!
Dat is helemaal geen verkeerd setje. Die voor-eind combi klinkt als het spreekwoordelijke klokje.

[ Voor 40% gewijzigd door Killer op 09-09-2010 14:40 ]

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Erres was als Philips-submerk vrij apart, het was tot 1967 een samenwerking van handelsonderneming R.Stokvis (familie van F.A.Stokvis -> Fasto geisers) en fabrikant Van der Heem (ook Solex bromfietsen, boormachines en professionele apparaten en defensie, o.a. Starfighter F104 onderdelen), en ook na die tijd zijn er soms nog vreemde dingen gebeurd. De merkrechten liggen nog steeds zowel bij Philips als bij een andere partij, ook al wordt er niets meer mee gedaan op het moment (de laatste bekende omzwerving was het faillisement van Kroymans, waarin Stokvis ooit was opgegaan).

Verder voerden ze inderdaad vamaf 1967 wel een programma dat erg leek op de andere merken als: ACEC (Belgisch, ook een vrij late aanwinst), Aristona (Nederlands, oorspronkelijk van de NSF en bedoeld voor gebruik voor export naar o.a. Duitsland en Belgie omdat in Duitsland al een andere NSF bestond), Dux (Scandinavie), Horny (Oostenrijk), Phonola (oorspronkelijk van FIMI, Italie), Radiola (Frankrijk), SBR (Belgie), Siera (Belgie), en een aantal submerken dat ik ongetwijfeld vergeten ben.

Overigens gaat het bij de verzaagde receiver om een Japanse inkoop. Daar deed Philips rond eind jaren '70 en vroege jaren '80 wel aan. Onder andere Panasonic, denk ik, maar ook andere merken (heb nog niet alles op een rijtje). In latere jaren '80 kocht men minder in, in de jaren '90 beperkte zich dat tot wat apparatuur van Marantz en Grundig, waar zo nu en dan ook economische banden of andere wederzijdse samenwerkingen mee waren. De herkomst is vaak te herkennen aan onder andere het serienummer, ik geef een paar veel voorkomende lettercombinaties voor audioapparatuur:

1A = inkoop audio algemeen, vaak Grundig
A = Eindhoven
AH = Philips Hasselt
DD = Philips Dendermonde
FF = inkoop Japans algemeen
MZ = Marantz
PL = Philips Leuven
SV = Philips Singapore
WD, WR, WT = Philips Wenen

[ Voor 35% gewijzigd door mae-t.net op 09-09-2010 15:14 ]

• Killer

Killer

Hatseflats!

AD = Philips luidsprekerfabriek Dendermonde (als ik het goed heb)

• mae-t.net
  • Niet online
Nee, want dat is DD al. AD zijn letters die wel in het typenummer van luidsprekers voorkomen, ongeacht de herkomst.

Verwijderd

Leuke sets! Ik heb onlangs een Yamaha tuner gekocht, de TX-580RDS. Eén modelletje lager dus, fijn ding. Die HK-set is ook fraai, strakke vormgeving.

Verwijderd

Heb er even wat betere foto's van geschoten:

Complete set
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79121538.jpg

Tuner
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79121542.jpg

Equalizer
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79121546.jpg

Versterker
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79121550.jpg

1 van de 2 speakers
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/79121554.jpg

Verwijderd

Dat is een topsetje. Als het in goede staat is, zul je weinig modern materiaal vinden wat het beter doet... Magnat speakers, ook prima spul!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 21:04:
Dat is een topsetje. Als het in goede staat is, zul je weinig modern materiaal vinden wat het beter doet... Magnat speakers, ook prima spul!
Ik heb hem pas sinds vandaag en net ff aangesloten op mn media player :9~ :9~ Kannonne wat een geluid produceerd dat ding zeg Wauwie _/-\o_
Hij is laatst ook nog gereviseerd voor zo'n € 700,-

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 21:27 ]

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Grappig die bass en treble met discrete knoppies. :)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:38:
Heb er even wat betere foto's van geschoten:

Equalizer
[afbeelding]
Dat is een voorversterker, geen equalizer. Mooi spul verder. Alles werkt nog naar behoren?

Verwijderd

Killer schreef op donderdag 09 september 2010 @ 23:06:
[...]

Dat is een voorversterker, geen equalizer. Mooi spul verder. Alles werkt nog naar behoren?
Oeps my bad ben nog nieuw met dit spul, maar ja!! als een zonnetje werkt alles 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Mooi man! Je hebt echt een mazzeltje met deze set. De eindversterker die je hebt, werd in een ander kastje met een duur merk er op voor tegen de $4000,- verkocht ooit. Dat was wel vreselijk overdreven, maar je hebt nu gewoon degelijk spul. Als je iets vergelijkbaars nieuw zou willen kopen, moet je behoorlijk in de buidel tasten. Nu nog een beetje sparen en leuke set 2de hands speakers kopen, want op dat gebied kan je nog best wat winnen voor niet al teveel geld.

Veel plezier ermee!

P.S. De speakers die je hebt zijn geen monitoren zoals vermeld, maar normale 3 weg vloerstaanders.

[ Voor 9% gewijzigd door Killer op 10-09-2010 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Damn die HK set ziet er goed uit. Ben jaloers op je dat je zoiets gewoon gratis krijgt ;). Specs van die eindversterker zijn ook prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

mae-t.net schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:59:
Verder voerden ze inderdaad vamaf 1967 wel een programma dat erg leek op de andere merken als: ACEC (Belgisch, ook een vrij late aanwinst), Aristona (Nederlands, oorspronkelijk van de NSF en bedoeld voor gebruik voor export naar o.a. Duitsland en Belgie omdat in Duitsland al een andere NSF bestond), Dux (Scandinavie), Horny (Oostenrijk), Phonola (oorspronkelijk van FIMI, Italie), Radiola (Frankrijk), SBR (Belgie), Siera (Belgie), en een aantal submerken dat ik ongetwijfeld vergeten ben.
Vergeet ook Magnavox in de VS niet, en Bang & Olufsen, waar ze vooral in de jaren 80 en 90 mee samengewerkt hebben. Philips deed toen de techniek, B&O het design.

Vooral de Beogram CDX en CD5500 zijn bekende Philips modellen. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
De tweeter in een van m'n speakers is gaan rinkelen bij sommige hoge tonen. Is de spoel dan bezig door te branden of heb ik de draad niet goed gesoldeerd? Hij maakt een irritant resoneer geluid bij bepaalde frequenties, ik ben er nog niet precies achter welke frequenties.

Het zijn een paar 22RH497 uit '69, maar ik weet niet goed welke tweeter er in zit. Er staat geen typenummer meer op volgens mij :(. Ik kan wel een fotootje maken en posten, misschien dat jullie het dan kunnen zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Hij rammelt nergens tegenaan?
En is de kast goed luchtdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
De kast is wel goed luchtdicht. Maar ik zal hem morgen wel open halen en de tweeter bekijken. Desnoods opnieuw solderen en een kwartslag draaien o.i.d..
Maar het zou kunnen dat de spoel wringt en dan weet ik niet zo goed wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Als vintage setje heb ik sinds kort op mijn computer een Philips FA-890 amp met 2x Pioneer CS-777(uit 1983) en 2x Jamo Compact 70. Geluidskaart is een Audigy 2 ZS. Klinkt allemaal best lekker al vind ik dat de Jamo's flink wat bass missen. De Pioneers klinken echt hartstikke goed voor hun leeftijd!En geen rotte randen :)

Ohja, ik heb ook nog een setje van BASF staan.
De D-6510 (voorversterker)
Afbeeldingslocatie: http://img151.imageshack.us/img151/6423/basfjh3.jpg

De D-6530 (eindversterker).
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/8582/basf1kd6.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Op het moment niet in gebruik maar denk dat ik er wel een leuke bestemming voor kan vinden :)

[ Voor 40% gewijzigd door TweakMaster op 10-09-2010 21:56 ]

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Grappig setje is dat. :)
En waardevoller dan je misschien zou vermoeden. ;)
Hij is helaas niet compleet, er hoort ook nog een tuner bij en een cassettedeck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Alleen mn speakers vallen met gemak in de 'vintage' categorie... Die stammen uit 1985 schat ik... en draaien dagelijks in mn woonkamer. ( JK Acoustics Optima 1 )

Kostten toen fl 700,- per stuk, ik heb ze een paar jaar geleden 2ehands gekocht. Spelen nog altijd superstrak. Alleen de lage tonen zijn wat matig, onder de 100Hz komen ze niet echt los. Maar goed, ik heb een subwoofer erbij die de onderste tonen prima compenseerd, waardoor het geheel prima klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

kraats

Ik rol

DJSmiley schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:37:
Alleen mn speakers vallen met gemak in de 'vintage' categorie... Die stammen uit 1985 schat ik... en draaien dagelijks in mn woonkamer. ( JK Acoustics Optima 1 )

Kostten toen fl 700,- per stuk, ik heb ze een paar jaar geleden 2ehands gekocht. Spelen nog altijd superstrak. Alleen de lage tonen zijn wat matig, onder de 100Hz komen ze niet echt los. Maar goed, ik heb een subwoofer erbij die de onderste tonen prima compenseerd, waardoor het geheel prima klinkt.
JK, daar heb ik nog stagegelopen. Je hebt ze dus lekker uit de buurt ;)

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Laatst online: 21:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Struikrover schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:54:
De tweeter in een van m'n speakers is gaan rinkelen bij sommige hoge tonen. Is de spoel dan bezig door te branden of heb ik de draad niet goed gesoldeerd? Hij maakt een irritant resoneer geluid bij bepaalde frequenties, ik ben er nog niet precies achter welke frequenties.

Het zijn een paar 22RH497 uit '69, maar ik weet niet goed welke tweeter er in zit. Er staat geen typenummer meer op volgens mij :(. Ik kan wel een fotootje maken en posten, misschien dat jullie het dan kunnen zeggen ;)
Ik vermoed dat er een AD0160T dometweeter in zit, schroef het eens los en kijk wat er op de achterzijde staat. De spoel van die tweeter is heel goed te repareren, het is namelijk een compleet los onderdeel, die samen met de dome en de aansluitingen op een aparte drager "in" de magneet zit.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
dreeke schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:22:
Grappig setje is dat. :)
En waardevoller dan je misschien zou vermoeden. ;)
Hij is helaas niet compleet, er hoort ook nog een tuner bij en een cassettedeck.
Tuner heb ik nog wel.. casette deck misschien.. maar ben bang dat die een eeuwigheid terug al weggegooit is omdat hij kapot was :(

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Yes ik gebruik nog vintage audio apparatuur.

Een B6X43A buizen radio.

Spec`s:

2 x 6 watt Bi ampli ( 600 ohm speakers)
Transistor gestuurde stereo decoder

Voorzien van 2 nieuwe eindversterkerbuizen en voorversterker buis (SOVTEK). Heb ook alle elco`s vervangen en andere storingen eruit gehaald met hulp van heren van Circuitsonline.

Ik ben er echt van onder de indruk hoe goed de FM ontvangst is. Het geluid is subliem zeker voor een radio van ruim 40 jaar oud.

YouTube: B6x43a buizenradio na reparatie 2/2

YouTube: B6x43a buizenradio na reparatie 1/2

Heb inmiddels via een kennis een sloop exemplaar kunnen strippen voor onderdelen heb dus speakers trafo`s en buizen genoeg.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TweakMaster schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 23:43:
[...]

Tuner heb ik nog wel.. casette deck misschien.. maar ben bang dat die een eeuwigheid terug al weggegooit is omdat hij kapot was :(
...waarschijnlijk op te lossen met een setje snaren van een paar euro.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2010 23:56 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42
Leuk topic, veel leuke setjes.

Akai GX R70 black
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagecassette.com/srv/images/91498
Nieuw gekocht, wat ik me nog kon herinneren was dat het nog niet zo gemakkelijk was om die aan te komen.

Akai EA-A2 silver
Afbeeldingslocatie: http://www.hifimuseum.info/tn_EA-A2d.jpg

Pioneer GR 555 black
Afbeeldingslocatie: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:MWqGYeQtHk9MaM:http://img244.imageshack.us/img244/2605/gr555bv3.jpg&t=1

Mijn eerste (2e hands versterker)
Akai AM U02 & Tuner AT K02
Afbeeldingslocatie: http://images.gittigidiyor.com/2234/AKAI-AMPLIFIER-AM-U02-TUNER-AT-K02__22342347_0.jpg
Weg gegeven aan mijn zwager, staat nog bijna iedere dag te spelen in zijn werkplaats samen met de tuner
Doet me wel zeer, heeft in een paar jaar heel veel geleden :'(
Ik kocht die set (incl. cassette deck en pick-up) in een rek waar ze in hingen (kwam hier ergens nog een foto tegen van een soortgelijk rek maar veel uitgebreider (ben jaloerssssss :D )
Dit was aangesloten op 2 Jamo J70 two luidsprekers die het tot een jaar of 5 terug nog heel verdienstelijk deden. Waar die nu zijn.... geen idee, had ze aan mijn ouders gegeven en ik meen dat die ze weg gedaan hebben :'(

Weer een edit: Ik had bij bovenstaande ook nog een CS-M02 (meen ik, weet niet niet helemaal zeker meer) casettedeck.
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagecassette.com/srv/images/91277

Edit: ik vergeet mijn 1e cd speler
Akai CD a70 silver
Afbeeldingslocatie: http://audio-database.com/AKAI/player/cd-a70.JPG
Die moet nog ergens bij mijn moeder staan.

Na het lezen hier kriebelt het weer om de app die ik nog heb weer eens tot leven te wekken :P

(foto's zijn niet van mijn apparaten)

Edit: ik kwam net nog een Akai AT-S210 (kleur donkergrijs) tegen tussen mijn oude zooi.
Afbeeldingslocatie: http://www.nrpavs.co.nz/Images/Akai_AT-S210_frnt_700x342_pixels.gif
Paar jaar geleden gekregen maar nooit gebruikt omdat de powerknop afgebroken is (ligt ergens in het apparaat).

Natuurlijk ook een paar Akai Cubes in huis, jammer genoeg zonder voet.

Wat is er eigenlijk allemaal fout/verkeerd gegaan bij Akai, en wanneer?????
Ze maakte volgens mij toch niet eens zo'n verkeerde apparatuur ik meen zelfs dat de tapedecks en de Refrence Master series zelfs heel goed aangeschreven stonden maar ook de mindere series zich goed konden meten met de andere grote(re) merken.
Waar is toch die tijd gebleven dat je ook nog de champagne kleur apparatuur tegen kwam. Zeer apart om te zien maar wat zou (en wil) ik die graag willen hebben. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Ad de Jong op 11-09-2010 10:54 ]

Mijn profiel op Discogs

• mae-t.net
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:45:
[...]

Vergeet ook Magnavox in de VS niet, en Bang & Olufsen, waar ze vooral in de jaren 80 en 90 mee samengewerkt hebben. Philips deed toen de techniek, B&O het design.

Vooral de Beogram CDX en CD5500 zijn bekende Philips modellen. :)
Magnavox was ik inderdaad vergeten omdat het niet "netjes" in het rijtje past. Magnavox is ooit (jaren '80?) overgenomen door Philips, en in de VS langzaam uitgefaseerd na jarenlang ergens tussen submerk en apart bedrijf (technisch en commercieel losstaand en erg eigenwijs) in gezweefd te hebben; Philips en de VS is altijd al een verhaal apart geweest. De naam Magnavox is in de jaren '90 wel nog een blauwe maandag in Europa gebruikt om de submerken uit mijn vorige bericht te vervangen, maar aangezien niemand het kende is men hier uiteindelijk maar helemaal van de submerken afgestapt en heet alles alweer een tijdje gewoon Philips.

B&O.. Tsja, in mijn ogen niet echt een samenwerking, maar gewoon levering op bestelling van televisiechassis (onder andere MX1500, ME6000 en LE6000), videorecorders (alles dat niet bij Hitachi weg kwam), CD-spelers (de modellen die jij al noemt), DVD-spelers en delen daarvan. Zo bestelde B&O in het verleden ook bij Thomson (televisiechassis voor de MX2000, MX3000, MX5500) en Hitachi (alle videorecorders die niet bij Philips wegkwamen). Alleen het bij Hitachi bestelde spul was echt volledig custom. Philips en Thomson leverden licht aangepaste standaardspullen, die deels in Denemarken afgemonteerd en gecompleteerd werden.

Op dezelfde manier heeft Philips ook zo nu en dan spullen aan andere fabrikanten aangeleverd. Pioneer is een naam die dan in me opkomt (TV, video), Loewe ook (video, DVD), maar er zijn er vast meer.

Hoe het met B&O de laatste jaren zit (CD, platte TV, DVD/HD recorders), weet ik eigenlijk niet. De andere spullen maken ze bij mijn weten zelf, zoals eigenlijk bijna altijd.

[ Voor 10% gewijzigd door mae-t.net op 11-09-2010 04:45 ]

• kingmace
  • Laatst online: 19:30
Mijn nieuwe aanwinst:

Een Yamaha A-550, T-550 en K-350.

Afbeeldingslocatie: http://img828.imageshack.us/img828/631/yamaha2.jpg

Mooi als reserve setje voor mijn A-560 en K-760. Ik heb het setje van Marktplaats en heb er maar 30,- voor betaald. Optisch zijn alle componenten oberispelijk. Ik heb alleen het powerlampje van de A-550 en een snaar in de K-350 moeten vervangen. Zelfs de originele handleidingen erbij :)

• Struikrover
Tof, veel replies ineens :). @kingmace: moooi die yahama spullen. Design is heel strak en simpel, echt een beetje tijdloos blijkt tegenwoordig, ze zouden in een modern interieur niet misstaan!
DeBolle schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 23:15:
[...]

Ik vermoed dat er een AD0160T dometweeter in zit, schroef het eens los en kijk wat er op de achterzijde staat. De spoel van die tweeter is heel goed te repareren, het is namelijk een compleet los onderdeel, die samen met de dome en de aansluitingen op een aparte drager "in" de magneet zit.
DANK, als het inderdaad de goede tweeters blijken te zijn ben ik al weer een eind op weg denk ik.

• TweakMaster
het waren niet de snaren. De play knop bleef niet ingedrukt en hij vrat al mijn bandjes op :P

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Struikrover schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:11:
Tof, veel replies ineens :). @kingmace: moooi die yahama spullen. Design is heel strak en simpel, echt een beetje tijdloos blijkt tegenwoordig, ze zouden in een modern interieur niet misstaan!
De grap is dat we nou juist een compleet retro interieur hebben en ze dus eigenlijk weer in hun originele omgeving staan. Maar ik vind inderdaad hun strakke simpele look erg gaaf, plus dat ze ook nog eens fantastisch klinken (met een set Philips 22RH406 en 22RH422). En natuurlijk het feit dat ze zilverkleurig zijn, ik vind dit gewoon veel gaver dan die zwarte sets.

Ik heb overigens mijn Philips CD204 recap project ook afgerond. Heeft me 5 avonden gekost om alle condensatoren te vervangen maar ook deze speler werkt weer naar behoren. Hij leest alles weer, ook CDR's. Hij blijft alleen moeite houden met cd's langer dan 70 minuten (maar dat hebben meer oude spelers). Misschien dat ik de spanning maar eens opnieuw moet afregelen, kijken of dat nog helpt. Maar voorlopig ben ik heel tevreden. Ik denk dat ik binnekort maar eens een versterker ga recappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

TweakMaster schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 21:23:
het waren niet de snaren. De play knop bleef niet ingedrukt en hij vrat al mijn bandjes op :P
Klinkt wel als een snaarprobleem anders. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een prachtige Yamaha-set! De klasse straalt af van de strakke, eenvoudige vormgeving. Niks gimmicky rommel, gewoon mooi geluid. Wat mij betreft nog steeds een karakteristiek van Yamaha.

VWB Akai: ik kocht in de eerste helft van de jaren '80 mijn Akai-versterker, na te weinig onderzoek. Dat was toen ook niet zo makkelijk, geen internet en de bladen testten nauwelijks of geen low end apparatuur. Die versterker bleek een tegenvaller, veel ruis en brom. De importeur kon er niets aan doen, ik kreeg 'm zo weer terug. Volgens de experts gebruikte Akai slechte kwaliteit componenten en slecht ontworpen circuits, daar was redelijkerwijs niets aan te doen. Rond die tijd begon ook de reputatie van het merk bij muziekliefhebbers af te nemen, tegen het eind van de jaren '80 was het wel min of meer bekend dat je beter geen Akai kon kopen. Jammer, want vroeger maakte Akai wel degelijk fijn en goed spul (jaren '70-begin jaren '80) wat goed aangeschreven stond. Ik heb m'n lesje inmiddels geleerd: niet alleen de luidsprekers zijn belangrijk maar ook de versterker verdient veel aandacht.
Ik heb overigens onlangs een oud Akai cassettedeck gekocht, de CS-702D II uit 1978. Fantastisch gemaakt, klinkt nog prima en alles werkt. Meer info: http://www.vintagecassette.com/Akai/CS-702DII (de mijne is zilver).
Kostte me 3 euro bij de kringloop en er is eigenlijk niets mis mee. Tegelijkertijd een TEAC deck gekocht, nog mooier en beter maar daar moet een snaartje van vervangen worden. http://www.vintagecassette.com/Teac/A-550RX
Da's echt een plezier om te bekijken, wat een prachtig gemaakt deck. Tiptoetsen in 1979 waren ook niet bepaald gemeengoed... wordt de eerste keer snaren vervangen voor mij, dus daar ga ik binnenkort eens voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08 15:27
Even een vraagje over recappen, aangezien het nu een aantal keer is langsgekomen.
Wanneer is dit goed om te doen en waarom eigenlijk? Zijn de condensatoren het gevoeligst voor veroudering, of is het omdat deze makkelijk los te halen zijn en worden daarom de andere componenten met rust gelaten?
Ik ben me aan het afvragen of het zin heeft om mijn Nikko versterker (paar posts terug) eens onder handen te nemen, aangezien er volgens mij een offset in de speakeruitgangen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

simonr schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:04:
Even een vraagje over recappen, aangezien het nu een aantal keer is langsgekomen.
Wanneer is dit goed om te doen en waarom eigenlijk? Zijn de condensatoren het gevoeligst voor veroudering, of is het omdat deze makkelijk los te halen zijn en worden daarom de andere componenten met rust gelaten?
Ik ben me aan het afvragen of het zin heeft om mijn Nikko versterker (paar posts terug) eens onder handen te nemen, aangezien er volgens mij een offset in de speakeruitgangen zit.
Condensatoren verouderen. Weerstanden en andere componenten doen dat veel minder. Maar het verslijten van condensatoren wordt ook wel een beetje overdreven. Er zijn bij tijd en wijle slechte produktie-series geweest, wat een beetje heeft bijgedragen aan de mythe.

Het vervangen van condensatoren kan op zich geen kwaad, maar als het apparaat waar ze inzitten nog naar behoren functioneert, is het vaak niet nodig. Zoals hier een paar posts geleden was het nuttig, de cd-speler deed het niet goed meer. Maar vaak is het niet nodig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Bij versterkers en tapedecks uit de jaren '70 zou ik het wel doen. Ook al werkt het apparaat nog, vaak heb je een behoorlijke verbetering in het geluid met nieuwe elco's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
simonr schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:04:
Ik heb het inderdaad gedaan omdat bij de cd spelers ze niet alles goed meer lazen terwijl de lenzen wel schoon waren. Na wat speurwerk op het net leek het er op dat de laser te weinig stroom kreeg. Bij het bekijken van de prints ook een paar lekkende condesatoren gevonden en zodoende ze allemaal maar vervangen en dat pakte goed uit. Vandaar de andere spelers ook maar gedaan en ze kwamen er allemaal beter uit. Ik vond het gewoon een leuk project en het maakt het er nooit slechter op. Deze kunnen de komende jaren weer mee. Ik wil het bij de versterkers ook doen omdat ze dan er voorlopig ook weer tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
Weet iemand of de Akai Am-2800 beter is dan de Am-2600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingmace
Akai_Vintage schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:43:
Weet iemand of de Akai Am-2800 beter is dan de Am-2600?
De 2800 heeft alleen meer vermogen (2x80 Watt, terwijl de 2600 2x60 Watt heeft).

[ Voor 9% gewijzigd door kingmace op 13-09-2010 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Deze gaat binnen nu en een maandje open:
Afbeeldingslocatie: http://www.antiekeradio.nl/images/verzameling/philips_bx310a_01.jpg (niet mijn foto!)

Intern werkt het nog allemaal op de Stel-snaar, is afgebroken, en de Luidspreker, verrot, na... Deze ga ik binnenkort dus vervangen :). 1951 people!!!! Zelfs het interne lampje werkt nog :+!

Mocht iemand de specs weten van de speaker graag een PM sturen. Deze kan ik niet vindne! :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Pat-Juh op 13-09-2010 16:56 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
kingmace schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:50:
[...]

De 2800 heeft alleen meer vermogen (2x80 Watt, terwijl de 2600 2x60 Watt heeft).
Ik heb hier de AM 2600 al staan maar deze werkt niet helemaal lekker meer en vroeg me af of de bouw kwaliteit van de 2800 ook beter zou zijn.
Want de AM 2600 staat een beetje bekend als probleem versterker helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk, zo'n oude radio! Deze beauty staat hier te wachten op reparatie, een Philips uit 1948. Geen geluid, schaalverlichting werkt wel.

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2421/dscn2951l.jpg

Sorry voor de butfoto, batterijen waren bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Gaaf dingetje :)!

Ik heb nu een schema gevonden van mijn BX310A O+ !!!! Zodra ik tijd heb eens deze open draaien en "restaureren/renoveren" :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
Goede dag,

Is er iemand bekend met Deoxit?
Zo ja is het een goed produkt om potmeters mee schoon te maken?

Groeten

Rinus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitstekend, het beste als je het mij vraagt. Voor potmeters zou ik na het schoonmaken proberen om Caig Faderlube te vinden, DeOxit haalt namelijk de smering weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akai_Vintage
bedankt gewoonmaf

Heb ze nu beide besteld hopelijk word mijn versterker daar wat vrolijker van de laatste tijd bromt hij steeds vaker

Groeten,

Rinus

• Ad de Jong
Ik heb mijn oude Pioneer GR 555 weer eens aangesloten en hij werkt nog perfect.
Afbeeldingslocatie: http://www.canuckaudiomart.com/uploads/40/122856_thumb_9133128819e47e391cdcaebbaf00ecd7.jpg

Het is me wel opgevallen dat de meters veel doffer eruit zien dan ik me kan herinneren. Is er een manier om ze weer schoon te krijgen of het dat gewoon omdat ze oud zijn?

Mijn profiel op Discogs

• Killer

Killer

Hatseflats!

Vaak is het 'glas' wat in het front zit vuil\dof geworden. Kwestie van front demonteren, het geheel schoonmaken (binnen en buitenzijde) en dan zijn ze weer als nieuw.

[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 15-09-2010 00:35 ]

• Ad de Jong
Thnx, klinkt niet zo moeilijk dus dat gaat me wel lukken (2 linker handen :P)
Mooi klusje om te doen met dit weer.

Mijn profiel op Discogs

• Killer

Killer

Hatseflats!

Nee, dat is niet zo moeilijk. Beetje voorzichtig zijn met het front en het vastdraaien van de schroeven. Het plastic breekt snel, dus niets forceren en naderhand niet te vast aandraaien.

• deepbass909

deepbass909

theBandit schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 01:07:
[...]
Edit: ik kwam net nog een Akai AT-S210 (kleur donkergrijs) tegen tussen mijn oude zooi.
[afbeelding]
Paar jaar geleden gekregen maar nooit gebruikt omdat de powerknop afgebroken is (ligt ergens in het apparaat).

Natuurlijk ook een paar Akai Cubes in huis, jammer genoeg zonder voet.

Wat is er eigenlijk allemaal fout/verkeerd gegaan bij Akai, en wanneer?????
Ze maakte volgens mij toch niet eens zo'n verkeerde apparatuur ik meen zelfs dat de tapedecks en de Refrence Master series zelfs heel goed aangeschreven stonden maar ook de mindere series zich goed konden meten met de andere grote(re) merken.
Waar is toch die tijd gebleven dat je ook nog de champagne kleur apparatuur tegen kwam. Zeer apart om te zien maar wat zou (en wil) ik die graag willen hebben. :P
hey, bekende tuner, die heeft jaren bij m'n ouders staan spelen (en volgens mij ligt die nog steeds bij hen op zolder). Hij stond in een toren samen met een GX-F31 casette deck (helaas loopt deze niet goed meer), een EA-G30 Equalizer, AP-Q310 draaitafel en AM-U310 stereo versterker (helaas opgeblazen...). En dit alles aangesloten op een set B&W DM22's (die nog steeds dienst doen bij mij thuis als surrounds)

Toen was het zeker goed spul. Het is fout gegaan daarna met de torens en massa apparatuur. Toen werd het allemaal plastic en matige kwaliteit. Eigenlijk hetzelfde wat Philips naar beneden heeft gebracht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Akai_Vintage
Hmmm net ff vervanger gehaald voor mijn Akai AM-2600.
Zodat ik die op mijn gemakje schoon kon maken.
Blijkt de Akai Am-2450 nog erger te zijn het linker kanaal doet op beide speakeruitgangen bijna niets.
Pas op hoog volume hoor je het linker kanaal erbij komen.
Gelukkig maar 30 euro voor gegeven.

Afbeeldingslocatie: http://i898.photobucket.com/albums/ac186/Keessie_Knoei/AkaiAM-2450inside.jpg
Kan het weerstandje dat je ziet bij de donkere plek op de pcb een probleem gaan vormen?

[edit]

Gisteren had ik m alleen op de Aux geprobeerd 8)7
Nu heb ik mijn pc op de Tuner ingang aangesloten daar doet hij het wel goed.
Na een beetje schoonmaken komt ook op de Aux ingang de linkerkant weer een beetje bij al blijft hij een beetje lui :(

Groet,
Rinus

[ Voor 47% gewijzigd door Akai_Vintage op 16-09-2010 09:26 ]

• Killer

Killer

Hatseflats!

Die kan een probleem gaan vormen, maar dat kan nog heel lang duren. Die 'open' potmetertjes gaan eerder een probleem zijn denk ik. Maar vervang hem, dat kost een paar cent en je bent weer voor jaren klaar. Als je dan toch bezig bent vervang dan ook de potmeters door wat betere exemplaren.

Of beter nog: Stel de versterker af volgens de servicemanual, meet de waarde van de potmeters en vervang ze door vaste weerstanden. Zit je helemaal gebakken.

Het blijft mooi om te zien..Geen soldeer, geen connectoren, maar gewoon degelijke wire-wrap _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Killer op 16-09-2010 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Die degelijke wire-wrap is juist de reden dat bij m'n ouders een Akai GX-F31 met slecht lopend deck staat... Omdat die volledig elektronisch gestuurd is, lopen er nogal wat draden naar het loopwerk en ik heb nooit de lef gehad om dat allemaal los te gaan halen om uit te zoeken waarom het loopwerk niet goed meer werkt (spoelen doet het amper, en met afspelen jankt hij).

@Akai_Vintage
Dat die aux-ingang "lui" is, kan komen door oxidatie in de schakelaars. Ik weet niet precies hoe de voorversterker geschakeld zit in de Akai-versterkers. Misschien praat ik nu complete onzin, maar als de input selector ook de spanning voor de volumeregeling van de voorversterker schakelt, kan het zijn dat deze bij lage volumes te laag is om de overgangsweerstand (die hoger is geworden door oxidatie) in de schakelaar te overwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
TweakMaster schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 21:31:
Als vintage setje heb ik sinds kort op mijn computer een Philips FA-890 amp met 2x Pioneer CS-777(uit 1983) en 2x Jamo Compact 70. Geluidskaart is een Audigy 2 ZS. Klinkt allemaal best lekker al vind ik dat de Jamo's flink wat bass missen. De Pioneers klinken echt hartstikke goed voor hun leeftijd!En geen rotte randen :)

Ohja, ik heb ook nog een setje van BASF staan.
De D-6510 (voorversterker)
[afbeelding]

De D-6530 (eindversterker).
[afbeelding]

Uploaded with ImageShack.us

Op het moment niet in gebruik maar denk dat ik er wel een leuke bestemming voor kan vinden :)
Grappig, ik heb precies dezelfde eindversterker als jouw BASF alleen bij mij staat er AIWA op :)
Was ook een set, voor, eind, tuner etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:23
Gisteren een Technics SL-1300 voor 4 euro kunnen scoren, ga hem deze week nog even testen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Cobb schreef op zondag 19 september 2010 @ 12:29:
Gisteren een Technics SL-1300 voor 4 euro kunnen scoren, ga hem deze week nog even testen.
Wow! :D

Veel vinyl op voorraad?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ja wel wat, ik ga straks even naar een verjaardag daarna even kijken of ie het goed doet.
Mocht ie het niet goed doen dan wil ik hem graag reviseren en gaat mijn Pioneer P-15D in de verkoop.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

10 jaar terug had ik twee SL-1400's staan. Die zijn ooit voor 300 gulden ofzo opgehaald door twee gasten met een enorm naar wiet ruikende bus :P

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Als het ding nog een beetje redelijk is, heb je daar echt een mega-koopje aan! gefeliciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
zojuist heb ik van mijn oma (die door omstandigheden naar een vorgingshuis gegaan is), precies dezelfde set als deze gekregen: http://audio-tv-foto.mark...-tuner-5000-cassette.html

binnenkort openmaken, schoonmaken en kijken of ik de kraak uit de knoppen kan krijgen (hij is al kort getest op laag volume de versterken zelf doet het sowieso nog)

ook zitten er nog 2 speakers bij, met het label syncom computer tested, designed by Bose, maar deze moeten als ik ze wil gebruiken gerefoamed worden (als dit het waard is want heb de speakers nog nett kunnen vinden op het www.

ik zal later nog wat fotos posten hier

binnenkort zal ik eigen foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie set. Speakers lijken me Interaudio, conventionele speakers van Bose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

ramonlambal schreef op maandag 20 september 2010 @ 16:00:
zojuist heb ik van mijn oma (die door omstandigheden naar een vorgingshuis gegaan is), precies dezelfde set als deze gekregen: http://audio-tv-foto.mark...-tuner-5000-cassette.html

binnenkort openmaken, schoonmaken en kijken of ik de kraak uit de knoppen kan krijgen (hij is al kort getest op laag volume de versterken zelf doet het sowieso nog)

ook zitten er nog 2 speakers bij, met het label syncom computer tested, designed by Bose, maar deze moeten als ik ze wil gebruiken gerefoamed worden (als dit het waard is want heb de speakers nog nett kunnen vinden op het www.

ik zal later nog wat fotos posten hier

binnenkort zal ik eigen foto's
Leuk spul inderdaad! De speakers zou ik laten voor wat ze zijn, die zijn het refoamen niet waard. Zijn vermoedelijk inderdaad Interaudio en stellen niet zo veel voor (imho)

[ Voor 3% gewijzigd door Killer op 21-09-2010 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
Oh tof, een marantz rack met rackhandles. Goeie combinatie in mijn ogen, ziet er classy en typisch Marantz uit, maar ook op een bepaalde manier wel industrieel. I like :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankzij Killer ben ik in het bezit van een fraaie 2x10-bands Luxman equalizer. Die hangt inmiddels in mijn experimenteer-setje om een aantal minder geslaagd klinkende oude bandopnamen wat 'bij te werken'. Dat werkt prima. :) Hartelijk dank Killer, hij is goed terecht gekomen!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2010 23:09 ]

• Killer

Killer

Hatseflats!

Mooi zo. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Moet de Technics SL-1300 nog testen, maar vandaag een paar Beovox s4500 luidsprekers kunnen scoren voor 20 euro. Is dat wat?

Afbeeldingslocatie: http://img1.classistatic.com/cps/bln/100621/051r1/1442nkn_23.jpeg?set_id=2C4000
(niet mijn foto)

[ Voor 44% gewijzigd door Cobb op 24-09-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:04
Zeker doen. Vond het al met al erg mooie luidsprekers. Let er wel op dat je de S4500/S45-2 hebt en niet een S45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Voorop staat 4500 iig. Wat voor een connectoren heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij van die ouderwetse DIN-pluggen, met een brede platte en een dunne ronde pin. Die zitten namelijk aan mijn S35.2s.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Cobb schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 19:12:
Voorop staat 4500 iig. Wat voor een connectoren heb ik nodig?
Yep. DIN pluggen. deze: Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/6od2xl.jpg

Controleer ook voor dat je gaat spelen de randen van de speakers. Die willen bij deze modellen nog wel eens verrot zijn. Dan is eerst repareren het devies (kun je ook direct wat betere kabelconnectoren monteren)

Leuke boxen verder met een verrassend goed geluid voor hun leeftijd en voor €20,- zeker niet te duur.

Verwijderd

Mijn 35.2s hebben ook nog de bijpassende standaards. Ik heb er een Beocenter bijgekocht voor een habbekrats, da's wel een opknapproject. Prachtige set om te zien.

Verwijderd

Ik heb vorige week nog een gekocht...prachtig vintage apparaat (een kennis van mij heeft er ook nog een) daar beluisterd en idd geweldig geluid komt uit deze cybernet cr 200....bij mij moet ie nog ff nagekeken worden, de linker uitgang is nl defect..verder ziet hij er uit als nieuw...nu nog een paar magnat p7 of p8 luidsprekers erbij en dan is het echt weergaloos...
Pagina: 1 ... 13 ... 172 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het delen van je ervaringen met vintage audio-apparatuur, waaronder gebruik, reparatie en onderhoud. Ook je aankopen showen wordt gewaardeerd.

Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies. Daarvoor is Beeld en geluid koopadvies.
Dit topic is ook niet bedoeld voor vraag en aanbod. Daarvoor hebben we https://tweakers.net/aanbod/

Heb je heel specifieke vragen over platenspelers? Dan kun je terecht in Het Grote Vinyl Topic deel 4
Voor minidisc is er Het Grote Minidisc Topic
Algemene kleine audiovragen? Daarvoor is Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Discussie over de zin en onzin van bepaalde audio-foefjes? Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6