Ik denk niet al te veel....Die t-amp is toch maar 25 euro of zoiets,
Wat kan ik van een t-amp verwachten?
heb je het topic al doorgelezen?

Mijn tip voor jou: ontspan ff je blaast er zo een hoop geld doorheen, wacht eens even af wat je T-amp doet (welke heb je besteld? en waar?)Anoniem: 210077 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 16:00:
Reageert de t-amp ongeveer hetzelfde als een buizenversterker? Ik begrijp namelijk gewoon niet dat men bij transistor versterkers al klagen dat 200watt niet genoeg is en ook misschien niet eens reeel. Bij buizenversterker is dat minder een probleem omdat het om de werkelijke wattage gaat en ook soft-clipping optreedt als hij tot het uiterste gedreven wordt zodat het lijkt alsof hij meer vermogen heeft. Maar bij een t-amp is iedereen lovend terwijl hij maar 13 watt per kanaal levert. Tenzij hij dezelfde karakteristieken als een buizenversterker heeft.
Ik heb namelijk ook een t-amp besteld en ik zou graag willen weten waar ik sta. Ik sta namelijk nog steeds op het punt om een buizenversterker aan te schaffen. Ik trek het wachten bijna niet meer en als ik dan uiteindelijk de t-amp heb (waarschijnlijk over 2 weken) en hij bevalt niet dan moet ik weer 2-3 weken op een nieuwe versterker wachten. Die t-amp is toch maar 25 euro of zoiets dus een buizenversterker kan er zeker nog extra bij besteld worden. Dat zit nog binnen mijn financiele mogelijkheden. Maar als het gewoon niet nodig is geef ik natuurlijk liever die 600-700 euro aan wat anders uit. Zo graag daarom duidelijkheid willen hebben omdat ik 1) het wachten niet trek en 2) ook niet geld zomaar wil verspillen.
Wat kan ik van een t-amp verwachten?
dat ding gaat misschien wel harstikke tof spelen, een buizenamp kan dan later nog?
in de TS staat veel info over welke buis welke sound levert (de auto metaforen)
[ Voor 82% gewijzigd door Reloader op 07-02-2011 19:29 ]
Anoniem: 102028
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ben al geruime tijd op zoek naar een audio-set waar ik minimaal 10-15 plezier van wil hebben.
Van goedkoop naar duur, van bekende naar onbekende merken, ik zie door de bomen het bos niet meer. Totdat ik op de website van een Amerikaanse fabrikant belandde: Emotiva.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk? Het gaat mij dan vooral om de betrouwbaarheid. Met hun aantrekkelijke prijzen en de huidige dollarkoers, heb ik met een CD-speler, voor- en eindversterker op papier een geweldig systeem voor nog geen negenhonderd ballen. Dat is niet eens de helft van wat ik voor componenten had begroot
.
Meestal is zo'n deal te mooi om waar te zijn, dus mijn vraag blijft: is Emotiva het proberen waard of is het beter dit merk links te laten liggen?
Van goedkoop naar duur, van bekende naar onbekende merken, ik zie door de bomen het bos niet meer. Totdat ik op de website van een Amerikaanse fabrikant belandde: Emotiva.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk? Het gaat mij dan vooral om de betrouwbaarheid. Met hun aantrekkelijke prijzen en de huidige dollarkoers, heb ik met een CD-speler, voor- en eindversterker op papier een geweldig systeem voor nog geen negenhonderd ballen. Dat is niet eens de helft van wat ik voor componenten had begroot

Meestal is zo'n deal te mooi om waar te zijn, dus mijn vraag blijft: is Emotiva het proberen waard of is het beter dit merk links te laten liggen?
Anoniem: 302094
Ik heb mijn M21's al een paar maanden aan de Warfedale Xarus in de studio hangen, en ze maken een takkeherrie als het moet! Ik gebruik ze overigens 'push pull mono', gewoon aan de symetrische XLR van het mengpaneel. Als de knop open gaat holt iedereen de studio uit. Maar toegegeven, dan klinkt het ook niet meer. Tot pakkembeet driekwart open is het prima, daarna krijgt hij het moeilijk. De geluidsdruk ligt dan rond 110dB, in een studiootje van 34 kuub, en ik weet ook wel dat bij die geluidsdruk mijn oren het laten afweten (en die van jullie ook, wed ik!). Wellicht is dat nog een wijze les voor veel mensen die alsmaar denken dat het harder moet: denk nou echt niet dat je de kwaliteit van een installatie nog kan beoordelen boven de 106dB! Tussen de 80 en 96 dB hoor je het beste. Boven de 100dB verdwijnen de eerste details, en boven de 120dB kan je zelfs geen verschil meer horen tussen een sinus op 1400Hz en een op 2800Hz (probeer het maar, evt. blijvende gehoorschade is voor eigen risico!)
Ik gebruik deze setup naast mijn Genelec monitors, omdat je nu eenmaal verschillende uitersten moet kunnen vergelijken.De Genelecs zijn heel wat gedetailleerder, maar ook veel agressiever, maar die bonkende Warfedales hebben dan ook al heel wat klappen gekregen... Om af te mixen voldoen beide setjes prima - binnen hun genre!
Het prijsverschil tussen een Genelec 8040 en een Tarus met een TA2021 amp is trouwens bijna nul. Ik maak me sterk dat er in die Genelec ook een TA versterkertje zit, of iets wat daar sterk op lijkt. Als je mij vraagt "Actieve monitors kopen of klassieke speakers met een Muse" dan kies ik voor het eerste, puur uit gemakzucht. Maar als je die speakers al hebt staan en alleen een versterker nodig hebt om je oude monitors aktief te maken (dat was mijn insteek in dit hele verhaal) dan zijn het fantastische doosjes. Ik ben maar wat blij dat ik mijn oude luxman versterker kon dumpen (had ik immers weer plaats voor 4 effectkasten in het rack!)
Ik heb ook nog ergens wat lompe Tannoys staan, zal ik volgende week eens aansluiten.
Overigens heb ik mijn TA2021 gewoon op ebay besteld, in Frankrijk wel te verstaan, bij diezelfde boys die hier (ik woon in het zuid-Fransche) Yaqin importeren, en kreeg er de voeding bij, totaal 126 euro, dus wel wat duurder dan wat 'men' er voor betaalt. Moet je maar niet op de feiten vooruit willen lopen!
Oh nee, wacht even, ik heb er natuurlijk 2 voor dat geld! Dan valt het nog mee.
Ik gebruik deze setup naast mijn Genelec monitors, omdat je nu eenmaal verschillende uitersten moet kunnen vergelijken.De Genelecs zijn heel wat gedetailleerder, maar ook veel agressiever, maar die bonkende Warfedales hebben dan ook al heel wat klappen gekregen... Om af te mixen voldoen beide setjes prima - binnen hun genre!
Het prijsverschil tussen een Genelec 8040 en een Tarus met een TA2021 amp is trouwens bijna nul. Ik maak me sterk dat er in die Genelec ook een TA versterkertje zit, of iets wat daar sterk op lijkt. Als je mij vraagt "Actieve monitors kopen of klassieke speakers met een Muse" dan kies ik voor het eerste, puur uit gemakzucht. Maar als je die speakers al hebt staan en alleen een versterker nodig hebt om je oude monitors aktief te maken (dat was mijn insteek in dit hele verhaal) dan zijn het fantastische doosjes. Ik ben maar wat blij dat ik mijn oude luxman versterker kon dumpen (had ik immers weer plaats voor 4 effectkasten in het rack!)
Ik heb ook nog ergens wat lompe Tannoys staan, zal ik volgende week eens aansluiten.
Overigens heb ik mijn TA2021 gewoon op ebay besteld, in Frankrijk wel te verstaan, bij diezelfde boys die hier (ik woon in het zuid-Fransche) Yaqin importeren, en kreeg er de voeding bij, totaal 126 euro, dus wel wat duurder dan wat 'men' er voor betaalt. Moet je maar niet op de feiten vooruit willen lopen!
Oh nee, wacht even, ik heb er natuurlijk 2 voor dat geld! Dan valt het nog mee.
[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 07-02-2011 23:58 . Reden: Wel de goede nummertjes gebruiken! ]
De M21 is toch op basis van de TA2021? of begrijp ik jou verhaal verkeerd?
Ja, nee, ik zit uit mijn nek te lullen. Ik heb jaren geleden een ander project gedaan met TA2024s en zit nu de nummers door elkaar te halen.Reloader schreef op maandag 07 februari 2011 @ 23:09:
De M21 is toch op basis van de TA2021? of begrijp ik jou verhaal verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 07-02-2011 23:57 ]
Ah, gelukkig had je zelf al gevonden dat TA2042 ook niet juist is. 
Ik zat net eens de datasheets van de TA2020 en de TA2021 te vergelijken, maar daar staan nogal wat wazigheden in. Het enige wat ik zo snel even kan vinden is dat de channel seperation bij de 2021 beter is (89dB tov 99dB). Vervolgens staat er een grafiekje van metingen en deze blijken van beide gelijk. Daarin wordt de opgegeven waarde op dat punt niet eens gehaald (83dB). Alle grafiekjes zelf lijken identiek te zijn muv de Frequency Response, waarbij de curve gelijk is alleen de legenda iets anders..
Ik zat net eens de datasheets van de TA2020 en de TA2021 te vergelijken, maar daar staan nogal wat wazigheden in. Het enige wat ik zo snel even kan vinden is dat de channel seperation bij de 2021 beter is (89dB tov 99dB). Vervolgens staat er een grafiekje van metingen en deze blijken van beide gelijk. Daarin wordt de opgegeven waarde op dat punt niet eens gehaald (83dB). Alle grafiekjes zelf lijken identiek te zijn muv de Frequency Response, waarbij de curve gelijk is alleen de legenda iets anders..
Anoniem: 13443
Ja, ja en ja (of nee).Anoniem: 102028 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 21:01:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik ben al geruime tijd op zoek naar een audio-set waar ik minimaal 10-15 plezier van wil hebben.
Heeft iemand hier ervaring met dit merk? Het gaat mij dan vooral om de betrouwbaarheid. Met hun aantrekkelijke prijzen en de huidige dollarkoers, heb ik met een CD-speler, voor- en eindversterker op papier een geweldig systeem voor nog geen negenhonderd ballen. Dat is niet eens de helft van wat ik voor componenten had begroot.
Lekker kort en duidelijk he?
Je zit hier hartstikke goed, maar ik denk dat je wat preciezer moet beschrijven wat je wilt. Ik heb nml een beetje het idee dat je misschien ook wel iets wilt met surround? Puur voor stereo luisteren zou ik de Emotiva eindversterker niet als eerste optie aanbevelen. De UPA-7 kan ik daarentegen wel inkomen.
Iemand hier heeft de UMC-1 en is er zeer tevreden mee. Moet je maar even zoeken.
Hoe Emotiva is met betrouwbaarheid is de vraag, en zal dat ook wel even blijven, maar ik neem eigenlijk wel aan dat dat ok is. Verwacht alleen niet dat een cd-speler 15 jaar meegaat. In mijn ervaring gaan ze niet zo lang mee.
Vergis je trouwens ook niet in de verzendkosten. Het zijn zware componenten en je gaat dus honderden €€ betalen aan airfreight. En dan nog de 4% invoerkosten en dan nog eens de BTW. Ik schat de kans dat het zo door de douane zeilt nml nogal laag in.
Wat is het nut van een aparte voorversterker? Ga je je ook een draaitafel gebruiken dat je de USP-1 uitkiest? Wat is het voordeel behalve de MM/MC en het bijpassende front? Heb je al die ingangen nodig? Nee toch?
Ik zie ook veel meer elektronica in de binnenkant dan gezond is om muzikaal geluid over te houden (uitgaande van mijn 'filosofie'/waarheid dat elk componentje, chipje, printbaan/kabeltje, overgangsweerstand iets verlies geeft in muzikale informatie en dat je verloren informatie voorgoed kwijt bent).
Als je door de bomen het bos niet ziet moet je misschien eens naar een echte audiowinkel gaan. Dan kun je gewoon eens luisteren hoe het kan klinken. Als het goed is kom je dan niet bij een Japans setje (Denon, Kenwood etc) of een kloon daarvan uit.
Stel dat je alleen stereo wilt dan zou ik gewoon een geïntegreerde versterker nemen met een cd-speler/andere bron. Een muziekserver met NAS in de meterkast is ook wel vet trouwens.
Stel, je zou ook surround willen bij de tv met de mogelijkheid voor ouderwets stereo, kies speakers die niet lastig aan te sturen zijn, neem de UMC-1 met 3 van die Muse T-ampjes en een buizenversterker voor stereo (7.1=8 kanalen), een goede cd-speler/BD-speler, aansluiting voor muziek en film vanaf een pc-tje (Musiland met goede dac) en een mooie draaitafel, dan zou je wel een aardig ideaal systeem hebben voor zowel audio als video.
Of zit ik nu te beschrijven waar ik zelf naar toe zit te werken?
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 08-02-2011 03:35 ]
ff misschien een stomme vraag, maar hoe sluit je dat aan met 3 t-ampjes? (bijvoorbeeld vanaf je ps3 of van je pc?)
Anoniem: 210077
Ik heb trouwens een ta2020 smsl t-amp besteld. Ik had deze genomen omdat er al dik 100+ van verkocht waren. Maar als ik van de muse m21 had afgeweten had ik die genomen. Maar goed ik denk niet dat er veel verschil in zit.
Maar zit ik wel goed? Ik had hem al eeuwen geleden al besteld maar het is nog steeds geen 10 februari. Ik begin zo langzamerhand het chinees nieuwjaar nu wel echt achterlijk vinden.
Maar zit ik wel goed? Ik had hem al eeuwen geleden al besteld maar het is nog steeds geen 10 februari. Ik begin zo langzamerhand het chinees nieuwjaar nu wel echt achterlijk vinden.
haha, TA2020 of TA2021?
]eep vertelde dat de SMSL ook een goede keuze was, zit er wel een 14 volt voeding bij?
]eep vertelde dat de SMSL ook een goede keuze was, zit er wel een 14 volt voeding bij?
Daar is, als ik het goed begrijp, dan je USP-1 voor.Reloader schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:42:
ff misschien een stomme vraag, maar hoe sluit je dat aan met 3 t-ampjes? (bijvoorbeeld vanaf je ps3 of van je pc?)
De T-ampjes zijn dan puur als eindversterkers aangesloten op je "Receiver".
K to the KillaZ
dat is een stereovoorversterker?KillaZ schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 15:00:
[...]
Daar is, als ik het goed begrijp, dan je USP-1 voor.
De T-ampjes zijn dan puur als eindversterkers aangesloten op je "Receiver".
je zult toch het signaal voor de achterspeakers naar een M21 moeten krijgen , de voorspeakers naar een andere M21 en de centerspeaker naar een M21?
ergens moet dat signaal dan "gescheiden" worden zodat het op je tulpjes terecht komt die weer in de m21 passen
[ Voor 11% gewijzigd door Reloader op 08-02-2011 15:24 ]
Is er hier trouwens nog iemand met een 14V/?A voeding voor de Tripaths in de buurt van NH, Kennermerland? Ik ben namelijk wel even benieuwd naar het verschil met mijn 12V/3A voeding. Anders bestel ik even een 14V/5A, of knoop ik mijn labvoeding eraan.
[ Voor 85% gewijzigd door Oyster op 08-02-2011 16:04 ]
In de advertentie op ebay stond dat er een ta2020 chip in zit. Die voeding is niet zo een probleem ik heb hier echt 1000en adapters liggen.Reloader schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 14:59:
haha, TA2020 of TA2021?
Nu nog een leuke buizenversterker vinden.
Wilcoholic:
je voeding moet wel 12 tot 14V zijn en minstens 4A, hoe zwakker de voeding hoe minder het vermogen dat de versterker kan leveren.
De 2021 en 2020 schelen niet zoveel in vermogen maar de 2021 heeft een vollere klank. Hoe het vermogen verloopt kun je zien:

Tot 8W is het zuiver, daarboven neemt de harmonische vervorming zeer snel toe.
je voeding moet wel 12 tot 14V zijn en minstens 4A, hoe zwakker de voeding hoe minder het vermogen dat de versterker kan leveren.
De 2021 en 2020 schelen niet zoveel in vermogen maar de 2021 heeft een vollere klank. Hoe het vermogen verloopt kun je zien:

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 08-02-2011 19:11 ]
Aha, ik zag al eerder zo'n grafiek (TA2024) nu snap ik wat het inhoudt, bedankt!Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:09:
Wilcoholic:
[afbeelding]
Things are cheaper for a reason
Dit beestje is ERG gevoelig voor een goede voeding. Als de voeding het gevraagde vermogen niet aan kan klinkt het geheel zwaar beroerd. Er zit namelijk geen enkele capaciteit op de Muse zelf. Wat je denkt dat een audio-versterker is, is eigenlijk gewoon een SMPS met een zeer goede transient response. Hij kan echter alleen 'down converten', dus als de voeding inzakt, dan zakt ook je uitgangssignaal meteen weg, in de audio-band, wel te verstaan.Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 19:09:
De adapter moet genoeg capaciteit hebben om de boel een paar seconden op vol vermogen zelfstandig aan het lopen te houden. De adapter die ik er bij kreeg kon dat in elk geval niet! Ik heb er oude adapters van een z.g. minibook PC aan gehangen, 13,6V 5A. Dat ding produceert een partij gras op 200KHz, daar wordt je ziek van, maar dat zie of hoor je aan de achterkant van de Muse niet terug, want die schakelt een orde grootte sneller.
ja, maar de SMSL heeft wel soms een paar 4700µF voedingscondensators.
Edit: verschilt per type.
Over het aansluiten van de Emotiva en T-ampjes: je gebruikt de T-ampjes gewoon als eindversterker. Alleen de Emotiva USP-1 kan ook leuke trucjes met de uitgang. Je hebt namelijk 2 verschillende aparte uitgangen, 1 normale fullrange, en 1 voor 2.1 met instelbare x-overfrequentie. Je kunt met een aantal T-ampjes dus heel makkelijk en goedkoop bi-ampen en dan ook nog een aparte subwoofer aansluiten.

De UMC-1 lijkt me alleen veelzijdiger. En op de 7.1 uitgang kun je gewoon 4 t-ampjes aansluiten en dan ben je er ook. Er zit een DSP in, DTS decoding etc. En je kunt je ruimte helemaal mee inmeten.
Edit: verschilt per type.
Over het aansluiten van de Emotiva en T-ampjes: je gebruikt de T-ampjes gewoon als eindversterker. Alleen de Emotiva USP-1 kan ook leuke trucjes met de uitgang. Je hebt namelijk 2 verschillende aparte uitgangen, 1 normale fullrange, en 1 voor 2.1 met instelbare x-overfrequentie. Je kunt met een aantal T-ampjes dus heel makkelijk en goedkoop bi-ampen en dan ook nog een aparte subwoofer aansluiten.

De UMC-1 lijkt me alleen veelzijdiger. En op de 7.1 uitgang kun je gewoon 4 t-ampjes aansluiten en dan ben je er ook. Er zit een DSP in, DTS decoding etc. En je kunt je ruimte helemaal mee inmeten.
[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 09-02-2011 04:48 ]
maar uit die 2 tulpjes daaro, (high)pass komt gewoon stereo geluid uit?
was mijn aanname verkeerd dat je
1 t-amp gebruikt voor surround speakers
1 t-amp voor de front speakers
1t-amp voor de center?
was mijn aanname verkeerd dat je
1 t-amp gebruikt voor surround speakers
1 t-amp voor de front speakers
1t-amp voor de center?
Het plaatje toont de stereo voorversterker. Daar kun je 2.0 en/of 2.1 uit halen. Geen surround.
Highpass en lowpass slaat op de filtering van het stereosignaal zodat je je gewone speakers kunt uitbreiden met een extra sub. Het is dus een simpel actief filter.
Niet te verwarren met de surround processor. Die is 7.1. Dan heb je voor, midden, achter (L+R), centre en subwoofer.
Highpass en lowpass slaat op de filtering van het stereosignaal zodat je je gewone speakers kunt uitbreiden met een extra sub. Het is dus een simpel actief filter.
Niet te verwarren met de surround processor. Die is 7.1. Dan heb je voor, midden, achter (L+R), centre en subwoofer.
Omdat ik zie dat jullie hier ook erg verstand van hebben wou ik dit vragen. Zonder dat jullie me meteen doorverwijzen naar het kratradiotopic: http://www.dealextreme.co...torcycle-sd-mmc-usb-35199
Deze versterker heeft twee TA801AK chips: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/toshiba/1144.pdf
Op een diagram staat dat bij 16 volt het hoogste wattage behaalt kan worden met de laagste distortie. Je kunt hem ook tussen 10-14 volt gebruiken alleen dan gaat de distortie er gewoon eerder in.
Dan kan ik toch het best gewoon een 16v adapter kopen, met maximum van 5 ampere (moet genoeg zijn) en dan maar gewoon een accu van 12v (die op z'n hoogst toch wel 14,4volt is ongeveer)
En dan nog iets, waarom 2 chips? En er wordt ook aangegeven dat de ene chip op 14,4 volt getest is, en de andere op 13,4. Tevens hebben die chips op die voltage wel evenveel distortie.
Kunnen jullie me hiermee helpen?
Deze versterker heeft twee TA801AK chips: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/toshiba/1144.pdf
Op een diagram staat dat bij 16 volt het hoogste wattage behaalt kan worden met de laagste distortie. Je kunt hem ook tussen 10-14 volt gebruiken alleen dan gaat de distortie er gewoon eerder in.
Dan kan ik toch het best gewoon een 16v adapter kopen, met maximum van 5 ampere (moet genoeg zijn) en dan maar gewoon een accu van 12v (die op z'n hoogst toch wel 14,4volt is ongeveer)
En dan nog iets, waarom 2 chips? En er wordt ook aangegeven dat de ene chip op 14,4 volt getest is, en de andere op 13,4. Tevens hebben die chips op die voltage wel evenveel distortie.
Wat wil je hiermee? 
Ik denk niet dat dat dingetje onder hifi valt, dus wat dat betreft zit je 'hier' verkeerd.
Ik denk dat je in verhouding ook te veel geld kwijt bent aan de voeding.
Het vermogen is trouwens heel weinig, 2x6W of zo. De specs zien er heel rooskleurig uit, maar dat is @4Ohm en 10% thd.
Volgens mij is ie mono en kun je kiezen uit 2 uitgangen. Anders zou je wel heel rare asymmetrische stereo uitgangen hebben.
En verder: lees je eigen onderschrift... Wat ik van DX aan reviews las is de QC erg slecht en moet je wel zelf kunnen solderen.
Ik denk niet dat dat dingetje onder hifi valt, dus wat dat betreft zit je 'hier' verkeerd.
Het vermogen is trouwens heel weinig, 2x6W of zo. De specs zien er heel rooskleurig uit, maar dat is @4Ohm en 10% thd.
Volgens mij is ie mono en kun je kiezen uit 2 uitgangen. Anders zou je wel heel rare asymmetrische stereo uitgangen hebben.
En verder: lees je eigen onderschrift... Wat ik van DX aan reviews las is de QC erg slecht en moet je wel zelf kunnen solderen.
Anoniem: 102028
Wat ik zoek is een klassieke samenstelling van een stereo-set. Dat wil zeggen: tuner, versterker, CD-speler, draaitafel en een set boekenplankspeakers. Mijn muziekvoorkeur varieert enorm: van Enya tot Metallica, van Alice in Chains tot Elton John. De set moet eigenlijk bij elke muziekstijl passen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de set niet te opvallend is, maar juist elegant oogt. Dit alles tegen een budget van hoogstens 3.000 euro.Anoniem: 13443 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 03:25:
[...]
Ja, ja en ja (of nee).
Lekker kort en duidelijk he?
Je zit hier hartstikke goed, maar ik denk dat je wat preciezer moet beschrijven wat je wilt. Ik heb nml een beetje het idee dat je misschien ook wel iets wilt met surround? Puur voor stereo luisteren zou ik de Emotiva eindversterker niet als eerste optie aanbevelen. De UPA-7 kan ik daarentegen wel inkomen.
Iemand hier heeft de UMC-1 en is er zeer tevreden mee. Moet je maar even zoeken.
Hoe Emotiva is met betrouwbaarheid is de vraag, en zal dat ook wel even blijven, maar ik neem eigenlijk wel aan dat dat ok is. Verwacht alleen niet dat een cd-speler 15 jaar meegaat. In mijn ervaring gaan ze niet zo lang mee.
Vergis je trouwens ook niet in de verzendkosten. Het zijn zware componenten en je gaat dus honderden €€ betalen aan airfreight. En dan nog de 4% invoerkosten en dan nog eens de BTW. Ik schat de kans dat het zo door de douane zeilt nml nogal laag in.
Wat is het nut van een aparte voorversterker? Ga je je ook een draaitafel gebruiken dat je de USP-1 uitkiest? Wat is het voordeel behalve de MM/MC en het bijpassende front? Heb je al die ingangen nodig? Nee toch?
Ik zie ook veel meer elektronica in de binnenkant dan gezond is om muzikaal geluid over te houden (uitgaande van mijn 'filosofie'/waarheid dat elk componentje, chipje, printbaan/kabeltje, overgangsweerstand iets verlies geeft in muzikale informatie en dat je verloren informatie voorgoed kwijt bent).
Als je door de bomen het bos niet ziet moet je misschien eens naar een echte audiowinkel gaan. Dan kun je gewoon eens luisteren hoe het kan klinken. Als het goed is kom je dan niet bij een Japans setje (Denon, Kenwood etc) of een kloon daarvan uit.
Stel dat je alleen stereo wilt dan zou ik gewoon een geïntegreerde versterker nemen met een cd-speler/andere bron. Een muziekserver met NAS in de meterkast is ook wel vet trouwens.![]()
Stel, je zou ook surround willen bij de tv met de mogelijkheid voor ouderwets stereo, kies speakers die niet lastig aan te sturen zijn, neem de UMC-1 met 3 van die Muse T-ampjes en een buizenversterker voor stereo (7.1=8 kanalen), een goede cd-speler/BD-speler, aansluiting voor muziek en film vanaf een pc-tje (Musiland met goede dac) en een mooie draaitafel, dan zou je wel een aardig ideaal systeem hebben voor zowel audio als video.
Of zit ik nu te beschrijven waar ik zelf naar toe zit te werken?
Mijn eerste keus viel op de Rotel 06-serie in combinatie met B&W CM1's en een Debut III-draaitafel van Pro-Ject. Minimaal design Helaas is de tuner die ik op het oog had (RT-06) niet meer leverbaar en biedt Rotel in deze serie alleen nog een voor mij aburt dure RT-09 aan.
Voor wat betreft de Emotiva: voor mij zijn er toch te veel nadelen aan dit merk, waardoor ik besloten heb me toch maar op de 06-serie van Rotel te kiezen, met een tweedehands RT-06. Ik heb ook gekeken naar merken zoals Arcam (FMJ A18 met CD17), Vincent (CD-S1.1 met SV-123) en Cambridge Audio (740 Azur). Van de laatste drie heeft de 740 Azur prijs/kwaliteit de voorkeur.
Ik ben behoorlijk noob op het gebied van audio, dus misschien past Rotel totaal niet bij mijn wensen. Suggesties zijn dan ook erg welkom.
In mijn netwerk hangen een 1TB Time Capsule en Airport Express die voor het nodige vermaak kunnen zorgen.
Als je goed leest op meerdere websites zie je dat je bijv. om de sd-kaart en usb-ingang werkend te krijgen eerst flink moet solderen. Ook schijnt de geluidskwaliteit niet geweldig te zijn.Sloeber schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 14:38:
Omdat ik zie dat jullie hier ook erg verstand van hebben wou ik dit vragen. Zonder dat jullie me meteen doorverwijzen naar het kratradiotopic: http://www.dealextreme.co...torcycle-sd-mmc-usb-35199
Dit komt in een kratradio, met 4ohms speakers dus.. Mono maakt niet uit want de speakers zitten op 10cm van elkaar af. En over de voeding, die zijn ook niet echt goedkoper te krijgen, maar dan zal ik het wel even ergens anders vragen.Anoniem: 13443 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:47:
Wat wil je hiermee?
Botje:
Die rotel lijkt me redelijk neutraal. Of het 'minimaal design' is moet je zelf maar beoordelen. Bij 'minimaal' stel ik me toch iets anders voor. Twee knoppen op een versterker is wat mij betreft meer dan genoeg.
Maar ga gewoon naar een goede audio-zaak om wat te luisteren. Met een budget van 3K kom je een heel eind en ben je bij iedereen welkom om 2 weken in de luisterstudio rond te hangen. Probeer er achter te komen in welke richting je smaak tendeert, zonder in eerste instantie naar merken en nummers te kijken. Laat de verkoper gewoon blind (jij blind, niet hij!) wat dingen aansluiten zonder te zeggen wat het is en hoeveel geld je er aan kwijt zou zijn. Vervolgens op basis daarvan wat nauwkeuriger gaan zoeken.
Ik ben 30 jaar geleden ook begonnen met heel een heel specifiek idee van wat ik wilde hebben, op basis van 'looks' en budget, maar niets van wat ik hoorde kon me overtuigen. Toen zei de verkoper 'Oh, maar je wilt ook iets heel anders' en sloot in de andere ruimte een setje LS 3/5A aan (net uit, toen) aan een Audio Innovations 500 versterker. Kijk, DAT was wat ik zocht! (en ook minimal design!) Daarna was het allemaal heel eenvoudig.
Ik heb een paar jaar geleden overwogen mijn LS3/5A ter vervangen door de B&W CM1, maar vond ze niet beter (zeker anders, maar niet per sé slechter!) dan mijn oude BBC speakertjes. Ik zou je aanraden dus ook eens naar een setje LS3/5A te luisteren. En meer on-topic zullen anderen de AL Cantus II aanbevelen (daar kan ik niet over oordelen.)
@Sloeber: Ook als de speakers maar 10cm uit elkaar staan is er nog steeds een groot verschil tussen mono en stereo!
Die rotel lijkt me redelijk neutraal. Of het 'minimaal design' is moet je zelf maar beoordelen. Bij 'minimaal' stel ik me toch iets anders voor. Twee knoppen op een versterker is wat mij betreft meer dan genoeg.
Maar ga gewoon naar een goede audio-zaak om wat te luisteren. Met een budget van 3K kom je een heel eind en ben je bij iedereen welkom om 2 weken in de luisterstudio rond te hangen. Probeer er achter te komen in welke richting je smaak tendeert, zonder in eerste instantie naar merken en nummers te kijken. Laat de verkoper gewoon blind (jij blind, niet hij!) wat dingen aansluiten zonder te zeggen wat het is en hoeveel geld je er aan kwijt zou zijn. Vervolgens op basis daarvan wat nauwkeuriger gaan zoeken.
Ik ben 30 jaar geleden ook begonnen met heel een heel specifiek idee van wat ik wilde hebben, op basis van 'looks' en budget, maar niets van wat ik hoorde kon me overtuigen. Toen zei de verkoper 'Oh, maar je wilt ook iets heel anders' en sloot in de andere ruimte een setje LS 3/5A aan (net uit, toen) aan een Audio Innovations 500 versterker. Kijk, DAT was wat ik zocht! (en ook minimal design!) Daarna was het allemaal heel eenvoudig.
Ik heb een paar jaar geleden overwogen mijn LS3/5A ter vervangen door de B&W CM1, maar vond ze niet beter (zeker anders, maar niet per sé slechter!) dan mijn oude BBC speakertjes. Ik zou je aanraden dus ook eens naar een setje LS3/5A te luisteren. En meer on-topic zullen anderen de AL Cantus II aanbevelen (daar kan ik niet over oordelen.)
@Sloeber: Ook als de speakers maar 10cm uit elkaar staan is er nog steeds een groot verschil tussen mono en stereo!
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 09-02-2011 20:11 ]
Achja, het wordt ook geen zware hi-fi krat. En een TA2024 is ook niet zo veel beter dus.
Wat moet men tegenwoordig nog met een cd-speler, draaitafel en tuner als je gewoon je muziek door een dac heen kunt rammen en dat wireless naar je versterker kunt versturen. In het geval van een tuner wil ik zelfs nog verder gaan en zeggen dat je uit letterlijk een miljard radio stations op internet kunt kiezen wat je niet met een tuner kan.
Ik zie gewoon echt geen reden om iets anders te hebben dan een airport express, laptop, versterker en speakers. Eventueel kun je nog een dac tussen de airport express en de versterker in proppen. Maar waarom heb je echt meer dan dat nodig?
Ik zie gewoon echt geen reden om iets anders te hebben dan een airport express, laptop, versterker en speakers. Eventueel kun je nog een dac tussen de airport express en de versterker in proppen. Maar waarom heb je echt meer dan dat nodig?
Anoniem: 365612
Dan houd je het daar toch bij? Des te goedkoper.
Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren als jij. Misschien eens wat lezen in dit subforum, dan snap je daar meer van...
Niet iedereen heeft dezelfde voorkeuren als jij. Misschien eens wat lezen in dit subforum, dan snap je daar meer van...
Ok ik begin opnieuw. Waarom heb je allerlei cd-spelers, tuners nodig als je een laptop kunt gebruiken?
Het is gewoon een normale vraag waar ik oprecht benieuwd ben naar wat te redenen zijn. Ik zie namelijk geen enkel voordeel om meerdere dingen aan te schaffen. Je hoeft niet gelijk geirriteerd te reageren.
Het is gewoon een normale vraag waar ik oprecht benieuwd ben naar wat te redenen zijn. Ik zie namelijk geen enkel voordeel om meerdere dingen aan te schaffen. Je hoeft niet gelijk geirriteerd te reageren.
Even een vraag voor de experts :-)
Ik ben al een aantal jaren heel tevreden met mijn Yarland FV34CIII.
Nu wil het lot dat ik een paar weken terug een versterker voor mijn vader op de kop heb kunnen tikken... een AMC 3025a... volgens mij ook uit China. Een oerdegelijk gebouwde transistorversterker. Aangesloten op mijn speakers en na een paar dagen luisteren moest ik tot mijn spijt erkennen dat ik liever naar de AMC dan naar mijn eigen Yarland luister op mijn eigen speakers. De AMC heeft simpelweg meer attack, meer punch, gaat dieper in het laag zonder bonkerig te worden, klinkt gedetailleerder. Kortom de versterker is meer fun om naar te luisteren. Mijn Yarland klinkt weliswaar (veel) verfijnder en ruimtelijker maar is lang niet zo overtuigend, met name in het laag. Op de Yarland wordt het geluid meer een mooi sausje - ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Nu hoop ik dat enigzins te tackelen met een beetje tuberollen. Helaas heb ik niet veel kaas gegeten van buizentechniek en weet ik niet of ik zomaar elke EL84 buis in mijn Yarland kan swappen. Ik zat te denken aan deze: http://www.thomann.de/nl/...ehre_el84_cz_quartett.htm. Kan dit zomaar zonder dat ik mijn versterker in de fik zet of er iets anders kapot gaat? Of is het verstandiger om deze versterker in te ruilen voor een wat krachtigere Yarland omdat mijn huidige nooit gaat bieden wat ik mis gezien het lage vermogen (2x 10 watt)?
Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 90dB. Volgens mij hoef ik het "probleem" daar niet te zoeken.
Nu wil het lot dat ik een paar weken terug een versterker voor mijn vader op de kop heb kunnen tikken... een AMC 3025a... volgens mij ook uit China. Een oerdegelijk gebouwde transistorversterker. Aangesloten op mijn speakers en na een paar dagen luisteren moest ik tot mijn spijt erkennen dat ik liever naar de AMC dan naar mijn eigen Yarland luister op mijn eigen speakers. De AMC heeft simpelweg meer attack, meer punch, gaat dieper in het laag zonder bonkerig te worden, klinkt gedetailleerder. Kortom de versterker is meer fun om naar te luisteren. Mijn Yarland klinkt weliswaar (veel) verfijnder en ruimtelijker maar is lang niet zo overtuigend, met name in het laag. Op de Yarland wordt het geluid meer een mooi sausje - ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Nu hoop ik dat enigzins te tackelen met een beetje tuberollen. Helaas heb ik niet veel kaas gegeten van buizentechniek en weet ik niet of ik zomaar elke EL84 buis in mijn Yarland kan swappen. Ik zat te denken aan deze: http://www.thomann.de/nl/...ehre_el84_cz_quartett.htm. Kan dit zomaar zonder dat ik mijn versterker in de fik zet of er iets anders kapot gaat? Of is het verstandiger om deze versterker in te ruilen voor een wat krachtigere Yarland omdat mijn huidige nooit gaat bieden wat ik mis gezien het lage vermogen (2x 10 watt)?
Mijn speakers hebben een gevoeligheid van 90dB. Volgens mij hoef ik het "probleem" daar niet te zoeken.
Omdat de apparatuur waar jij het over hebt vooral veel gemak biedt... maar weinig emotie. En niet iedereen is altijd op zoek naar gemak. Muziek is immers emotie.Anoniem: 210077 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:41:
Ok ik begin opnieuw. Waarom heb je allerlei cd-spelers, tuners nodig als je een laptop kunt gebruiken?
Op zich heb je daar wel een punt. Ik denk echter dat de eerste audiofiele ipods pas over een jaar of 5 op de markt komen en dan neemt die techniek een vogelvlucht. Ik verwacht dat over een jaar of 10 iedereen een soort mediacenter heeft met een simpel interactief scherm, en dan ziet de wereld er ineens heel anders uit.Anoniem: 210077 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:41:
Ik denk dat als je nu gaat investeren in een PC met echt bedieningsgemak, dat je dan toch nog relatief veel geld kwijt bent voor relatief weinig kwaliteit. Ik speel in de studio alles vanaf de computer, maar daar zit dan wel een echte geluidskaart/kast in/aan (Echo Layla 24) en dat kan je echt niet vergelijken met een hercules of de standaard on-board chips die momenteel in een laptop zitten. Maar zo'n layla kost dan ook ongeveer evenveel als je laptop.
Internet-radio, behalve een paar echt professioneel gemaakte streams, is zo'n beetje de ergste bagger die je je kan voorstellen. Er lopen me in die wereld toch een stel dilletanten rond, dat is echt ongelofelijk. Eigenlijk is het net als met youtube: Echte TV is toch heel wat anders, vooral als het om de beeldkwaliteit gaat! (FYI mijn vak is het afmixen en authoren van audio onder TV content, mijn klanten zijn o.a. TF1 en TF3 alsmede een stel TV productiemaatschappijen en filmstudios in en rond Toulouse.)
En verder is dit natuurlijk wel heel erg off-topic. Ik denk dat er betere plaatsen zijn om deze discussie te voeren dan in het chineese draadje.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 302094 op 09-02-2011 23:17 ]
Ik zou zelf gewoon voor de grap een keer een set 6P14P kopen op ebay, stuk goedkoper. Die dure buizen is misschien met een bazooka op een fruitvlieg schieten.Sailorman schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:51:
[ Voor 4% gewijzigd door mace op 09-02-2011 23:20 ]
Stubru kan ik alleen via internet ontvangen en staat vaak op (lijkt me een voorbeeld van een pro gemaakte stream en de kwaliteit is zeker vergelijkbaar beter dan FM), ik draai thuis de configuratie die wilco voorstelt (wel met de spdif kabel en DAC, al klinkt het op analoog ook niet zo slecht als veel mensen zeggen) en zeker mbt tot de lossless geripte CD's moet ik zeggen dat ik er erg tevreden over ben, zozeer zelfs dat mijn CD spelert geeneens meer in de woonkamer staat.Anoniem: 302094 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:05:
[...]
Internet-radio, behalve een paar echt professioneel gemaakte streams, is zo'n beetje de ergste bagger die je je kan voorstellen.
Correct en sorry dat ik er toch op in ging- misschien wel een nieuw draadje waard, "het minimaal analoge audio topic". Ik zeg Wilco, laat je horen (serieus)!En verder is dit natuurlijk wel heel erg off-topic. Ik denk dat er betere plaatsen zijn om deze discussie te voeren dan in het chineese draadje.
edit:// kunnen we er alsnog een chinese amp achter hangen
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 09-02-2011 23:41 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Bij mij ging het vergelijkbaar. Wel simpeler begonnen. Alleen LS3/5a (1976), AI 500 (1990), uhhh? Ik heb mijn LS3/5a in 1987 blind gekocht (toen nog met een Yamaha, later Cyrus 2, toen Audio Innovations 500). Maar idd, heel goede combi. Ik heb daar ook jaren mee gespeeld.Anoniem: 302094 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 20:05:
Ik heb de Aurum Cantus dus wel gehoord (de Leisure 2SE dan) en die klinken heel vergelijkbaar maar dan met mooier hoog en meer bas.
Jawel, want je hebt al eerder blijk gegeven van je onwetendheid en bananen in je oren.Anoniem: 210077 schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:41:
Tuner=overbodig. Baggerkwaliteit. Internetradio=BaggeR²
Ja, en waarom zou je een cd-speler gebruiken. Nou, omdat het een simpel apparaat is dat voor 1 doel gemaakt is. Een laptop is een kloteapparaat, een ergonomische nachtmerrie totaal niet ontworpen om muziek mee weer te geven. Bovendien zijn ellenlange playlists de doodsteek voor je muziekbeleving. Je blijft maar luisteren naar dingen die je niet op dat moment hebt uitgekozen en bij je stemming passen. Been there, done that.
[*sarcasme waarschuwing* !!!] Waarom zou je überhaupt nog naar een installatie luisteren als je gewoon met oordopjes naar je geliefde iPhone kunt luisteren? Het is dat er geen ingebouwde vagina inzit, anders had je je hele leven niets anders meer nodig

Enne, ik blijf al 30 jaar bij mijn standpunt omdat ik nml uit ervaring beter weet; vinyl klinkt gewoon beter dan CD. Het houdt de aandacht veel meer bij de muziek, niet alleen door het ritueel en de kortere duur (20 min is ongeveer de max concentratieboog voor jonge mensen) maar ook omdat het boeiender klinkt ('muzikaler').
@Botje96
Rotel is zonder meer mooi, de andere merken zijn ook echt goede merken. Maar met alle respect voor je plannen, ik zou toch echt NOOIT meer terug willen naar zo'n truttig standaard torentje. Of ze moeten echt heel, heel goed zijn.
Wat ik ook niet snap, wat is het nadeel van die Emotiva dan? Ok, bestellen kost ff wat moeite. Garantie? Het is echt maar heel zelden dat apparatuur binnen de garantie kapot gaat, en daarna moet een evt. reparatie toch betaald worden.
Die cd-speler is prima, de voorversterker ook, de UMC-1 heeft voordelen die je bij de merken die je opnoemt niet hebt (inmeten van de ruimte, zeer belangrijk voordeel!). Eindversterker is IMHO te duur met opsturen, al is die 7.1 nu wel een heel mooie aanbieding.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Buizengeluid is heel mooi, maar het moet ook niet te lievig worden. Ik had dat in het begin ook met mijn FV34A. Je kunt het geluid nog wel een flink stuk ophalen met een paar tweaks: andere voorbuizen, eindbuizen en andere koppelcondensatoren.Sailorman schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 21:51:
Even een vraag voor de experts mij :-)
dat ik liever naar de AMC dan naar mijn eigen Yarland luister op mijn eigen speakers. De AMC heeft simpelweg meer attack, meer punch, gaat dieper in het laag zonder bonkerig te worden, klinkt gedetailleerder. Kortom de versterker is meer fun om naar te luisteren. Mijn Yarland klinkt weliswaar (veel) verfijnder en ruimtelijker maar is lang niet zo overtuigend, met name in het laag. Op de Yarland wordt het geluid meer een mooi sausje - ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Nu hoop ik dat enigzins te tackelen met een beetje tuberollen. ... of ik zomaar elke EL84 buis in mijn Yarland kan swappen. Ik zat te denken aan deze: dure. Kan dit zomaar zonder dat ik mijn versterker in de fik zet of er iets anders kapot gaat?
Niet te bangelijk met die buizen, die kun je gewoon verwisselen als de versterker uit staat, en de buizen koud (anders brand je je fikken). De voorbuizen zijn minstens zo belangrijk als de eindbuizen. De standaard EL84 eindbuizen zijn op zich prima, als ze inmiddels niet al versleten zijn. Dan wordt het geluid ook sloom nml. TAD maakt zelf geen buizen, ik weet niet welke dit zijn, maar ik vermoed dat Sovtek EL84M net zo goed of beter zijn en de helft kosten. Ik heb zelf (andere amp) Philips EL84 en die klinken heel goed.
De voorbuisjes valt veel meer winst uit te halen. Ik heb er nog diverse van liggen. GE, Svetlana, 6N3pE, Western Electric, Raytheon, CBS, RCA. Meer power, mooiere klank, meer ruimte.
En dan, wat bij mij het meeste gedaan heeft voor de klank, de koppelcondensatoen wisselen voor PiO's (paper in oil) ipv de standaard Solen prut. Nu neem ik aan dat jij de EU versie hebt met ClarityCap SA's. Dan heb je wel veel meer bas en mooiere ruimtelijkheid en zijdezacht, maar terughoudend hoog. Typisch CC-SA geluid; dikke vette bechamelsaus.
Je kunt hier heel voordelig EL84 bestellen, de voorbuisjes heb ik meer en beter. Caps ook nog , oeps, je hebt er 4 nodig natuurlijk. Ik heb nog maar 2 Sprague 0.47µF. Ik wil je evt wel helpen met solderen, maar dan moet ik wel nieuwe bestellen. Of Russische PiO's gebruiken (heb ik nog zat). En jij even de V meten over de koppelcaps met inschakelen. Als het niet ver over de 200V piekt is het geen probleem.
10W is zat voor 90dB/W.
[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 10-02-2011 01:59 ]
Nee, ik heb de oude versie van deze versterker met 2 ingangen en de Solen koppelcondensatoren. Heb anderhalf jaar geleden een keer gevraagd aan Crafty wat het zou kosten om mijn versterker te laten upgraden maar dat vond ik te kostbaar gezien het feit dat hij ook nog eens per post heen en weer naar Groningen (of Friesland oid) gestuurd moest worden.Anoniem: 13443 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 01:04:
[...]
En dan, wat bij mij het meeste gedaan heeft voor de klank, de koppelcondensatoen wisselen voor PiO's (paper in oil) ipv de standaard Solen prut. Nu neem ik aan dat jij de EU versie hebt met ClarityCap SA's. Dan heb je wel veel meer bas en mooiere ruimtelijkheid en zijdezacht, maar terughoudend hoog. Typisch CC-SA geluid; dikke vette bechamelsaus.
Terughoudend hoog is niet zo'n probleem, ik heb speakers die van zichzelf op een heldere versterker schel klinken.
Bovenstaand is compleet Chinees voor mijJe kunt hier heel voordelig EL84 bestellen, de voorbuisjes heb ik meer en beter. Caps ook nog , oeps, je hebt er 4 nodig natuurlijk. Ik heb nog maar 2 Sprague 0.47µF. Ik wil je evt wel helpen met solderen, maar dan moet ik wel nieuwe bestellen. Of Russische PiO's gebruiken (heb ik nog zat). En jij even de V meten over de koppelcaps met inschakelen. Als het niet ver over de 200V piekt is het geen probleem.
10W is zat voor 90dB/W.
Ik zou om te beginnen een stel 2C51's op ebay kopen. (die kleintjes). Die zijn goed te betalen en klinken in mijn ervaring wat directer dan de chinese 6N3, dit is in een MHZS trouwens.
Bendix buizen zijn mooi, maar unobtanium.
Ik heb er nu 6N3P-DR buizen inzitten, maar ik heb ze nog niet echt uitvoerig beluisterd.
Maar de russische 6N3P's zijn sowieso al beter dan de chinese 6N3 en een 6N3P-EV is ook niet zo duur.
Bendix buizen zijn mooi, maar unobtanium.
Ik heb er nu 6N3P-DR buizen inzitten, maar ik heb ze nog niet echt uitvoerig beluisterd.
Maar de russische 6N3P's zijn sowieso al beter dan de chinese 6N3 en een 6N3P-EV is ook niet zo duur.
[ Voor 5% gewijzigd door mace op 10-02-2011 13:08 ]
Ik zit even plaatjes van de binnenkant te bekijken van de FV34C en je hebt geluk. De Claritycaps die er in zitten zijn 0.22µF. Daar heb ik nog Sprague VitQ PiO's van.
De originele lijken trouwens rode Wima MKP4 of zoiets, 0.1 µF (volgens het schema dat ik zag). Je zou dat eens aan de binnenkant moeten bekijken welke waarde daar inzitten. Ik wil je best helpen met de modificaties hoor. Ik heb genoeg caps en buisjes in huis. Ik woon ook iets centraler als Grun.
Hoewel, Ede <> Dooslake city is nog niet echt dichtbij.
Ik heb Bendix buisjes gehad maar ik vond ze de prijs niet waard. Bovendien oscilleerden ze. Zoals ik al zei, ik heb een hele doos vol met 5670 buisjes in allerlei merken en types.
De originele lijken trouwens rode Wima MKP4 of zoiets, 0.1 µF (volgens het schema dat ik zag). Je zou dat eens aan de binnenkant moeten bekijken welke waarde daar inzitten. Ik wil je best helpen met de modificaties hoor. Ik heb genoeg caps en buisjes in huis. Ik woon ook iets centraler als Grun.
Ik heb Bendix buisjes gehad maar ik vond ze de prijs niet waard. Bovendien oscilleerden ze. Zoals ik al zei, ik heb een hele doos vol met 5670 buisjes in allerlei merken en types.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 10-02-2011 14:16 ]
offtopic:
ede is trouwens een crime met de trein, afhankelijk waar je van komt, en ze willen je vanaf de A1 óók langs Amersfoort leiden, nou mooi niet ik kar wel door de veluwe.
ede is trouwens een crime met de trein, afhankelijk waar je van komt, en ze willen je vanaf de A1 óók langs Amersfoort leiden, nou mooi niet ik kar wel door de veluwe.
offtopic:
De trein Utrecht-Arnhem stopt er 6x/uur. Het kippenlijntje (vanaf Barneveld enkel spoor) is een crime ja. Snelweg is geen probleem (meer) via A12 of A30. De A1 bij Amersfoort is het probleem.
Ik volg dit topic al een tijdje met veel plezier, maar ik noem mezelf echt geen kenner, verre van. De inhoudelijke discussie kan ik dus niet aangaan, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een vrij goedkoop/simpel setje uit China. In principe wordt deze alleen gebruikt om het geluid niet via m'n tv de wereld in te helpen, maar via het setje met bijbehorende boxen. Bij voorkeur een mooi 2.1 setje want kabels door de woonkamer is niet mijn ding. Blueray's en dvd's zullen via de Playstation gespeeld worden, dus daar zal er een aansluiting voor aanwezig moeten zijn en radio komt uit m'n digitale ontvanger van Ziggo (via scart) op de TV naar de versterker. .
Is een dergelijke combinatie in China te halen voor zeg, pak 'm beet 250 euro, wat ook nog een beetje van kwaliteit is? Nogmaals, ik ben niet een mega audiofiel, maar om bij een Mediamarkt een 400-500 euro af te tikken gaat me op dit moment nog even te ver.
(wellicht is dit niet de plek om deze vragen te stellen, omdat ik vooral een technische discussie hier aantref, maar ik dacht ik probeer het toch even)
Is een dergelijke combinatie in China te halen voor zeg, pak 'm beet 250 euro, wat ook nog een beetje van kwaliteit is? Nogmaals, ik ben niet een mega audiofiel, maar om bij een Mediamarkt een 400-500 euro af te tikken gaat me op dit moment nog even te ver.
(wellicht is dit niet de plek om deze vragen te stellen, omdat ik vooral een technische discussie hier aantref, maar ik dacht ik probeer het toch even)
Ik zou eens naar een setje Logitech Z-5500 digital kijken.
Verder kan ik niet uit je verhaal distilleren hoeveel ingangen je nu nodig hebt. Is 1 genoeg? Als je ook speakers in dat budget gedacht had ga je dat niet redden met Chinese speakers.
Verder kan ik niet uit je verhaal distilleren hoeveel ingangen je nu nodig hebt. Is 1 genoeg? Als je ook speakers in dat budget gedacht had ga je dat niet redden met Chinese speakers.
[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 10-02-2011 15:59 ]
Stel goedkope speakers (eltax ofzo) plus een Muse M21?
maar dan heeft hij geen ingang voor zijn digitale tv kastje & zijn playstation 3
dus er zal dan iets bij moeten?
dus er zal dan iets bij moeten?
Bedankt voor het aanbod! Ik houd het zeker in gedachten. En Boxmeer - Ede valt wel mee. De tuberolling plannen heb ik echter per vandaag even in de ijskast geplaatst nadat ik 2 dagen na elkaar een fijne brief van het flitsteam heb mogen ontvangenAnoniem: 13443 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:10:
(...) Ik wil je best helpen met de modificaties hoor. Ik heb genoeg caps en buisjes in huis. Ik woon ook iets centraler als Grun.Hoewel, Ede <> Dooslake city is nog niet echt dichtbij.
Zou een T-amp met een eenvoudige DAC met wat extra ingangen ervoor niks zijn? Kan je vast ook uit China laten komen als het perse Chinees moet zijntheHoff schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:33:
Ik volg dit topic al een tijdje (...) probeer het toch even)
Yeah, flitsend 2011 in. 
Een goede dac is wat we hier de hongkong-dac noemen. Wel enige montage benodigd.
Verder is de musiland monitor 02 US voor een goedkope kant-en-klare dac ook goed. Heeft een USB, coax en optische aansluiting.
Een goede dac is wat we hier de hongkong-dac noemen. Wel enige montage benodigd.
Verder is de musiland monitor 02 US voor een goedkope kant-en-klare dac ook goed. Heeft een USB, coax en optische aansluiting.
[ Voor 80% gewijzigd door mace op 10-02-2011 20:11 ]
Hoe verhoudt zo iets zich nou tot een dac magic van cambridge of de rdac van arcam?mace schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 20:08:
Yeah, flitsend 2011 in.
Ik weet het nog niet uit ervaring, maar volgens mij zijn er diverse HK-dacs even goed of beter. De Arcam rDAC lijkt mij wel wat, vooral vanwege de asymetrische USB. De Wolfson chip is wel goed. Maar de prijzen zijn ook een flink stuk hoger (>€400).
Ik vind de Musiland 02US erg goed klinken. Ik heb vanmiddag net eens een 24/96 opname geluisterd van Dead Can Dance en dat klonk echt heel goed (met Beyerdynamic DT880).
Ik ben er zelf nog niet uit welke dac ik nou moet hebben. Ik ben nog aan het lezen. Maar vond dit vergelijk van de kleine Muse 1543x4 NOS DAC wel interessant:
Ik vind de Musiland 02US erg goed klinken. Ik heb vanmiddag net eens een 24/96 opname geluisterd van Dead Can Dance en dat klonk echt heel goed (met Beyerdynamic DT880).
Ik ben er zelf nog niet uit welke dac ik nou moet hebben. Ik ben nog aan het lezen. Maar vond dit vergelijk van de kleine Muse 1543x4 NOS DAC wel interessant:
To conclude: of all the DA processors I have at my disposal (Yamaha Receiver, Pioneer SACD player, Ipod, Dacmagic, Bryston), the Muse Mini DAC TDA1543 X 4 has eclipsed all - in a most unique way, in reproducing an accurate, precise, neutral and revealing sound that is more reminiscent of my reality based reference.
What was initially meant as a shootout with the Dacmagic turned into a shootout with the 50 times more expensive Bryston DAC - emerging victorious. Yet the Bryston is universally hailed by professional reviewers as a giant killer - and to me sounds brilliant and streets ahead of the likes of my Dacmagic with very little "digititis". However, I feel it is a weakness that befalls upon all of its Delta Sigma relatives. A weakness the Mini Dac, for now, appears to be free from.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 11-02-2011 03:08 ]
Op de bay zijm de T-Amps ook met ingebouwde DAC te vinden. Geen idee over de prestatie en specificaties though.
Anoniem: 223060
Ik gebruik nu al een aantal weken de Lite AH 8xTD1543 Non Over Sampeling DAC en ik ben er zeer tevreden over ,met name in het middengebied hoor ik nu details die ik hiervoor nog niet hoorde .
@ Jeep , welke cd bedoel jij van Dead Can Dance ?
Ik zat zelf er aan te denken om de versterker via de audio uitgangen aan te sluiten op de TV en de TV vervolgens de verbinding met de Playstation en digitale TV te laten verzorgen. Weet niet of dit de handigste/beste oplossing is, maar volgens mij is dit wel de budgettechnisch meest verantwoorde.Anoniem: 13443 schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:55:
Ik zou eens naar een setje Logitech Z-5500 digital kijken.
Wat dat betreft zou de Muse m21 een idee zijn met 2 goedkope speakers, maar daar zit volgens mij geen afstandsbediening bij? Het is wel lekker om niet te hoeven lopen om het volume aan te passen. (net gelezen dat ik dat eventueel ook gewoon met de uitgang van m'n TV zou moeten kunnen regelen. Straks thuis maar eens kijken)
Het moet natuurlijk niet perse Chinees zijn, maar volgens mij krijg je op die manier wel het meest bang for buck en ik heb er geen haast mee. Heb je een voorbeeldje toevallig van wat je bedoelt? (van een zo'n apparaat in een Chinese winkel bedoel ik)Sailorman schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:46:
[...]
Zou een T-amp met een eenvoudige DAC met wat extra ingangen ervoor niks zijn? Kan je vast ook uit China laten komen als het perse Chinees moet zijn
De Muse m21 is best wel basis (en goedkoop inderdaad) maar ik hoopte meer iets wat je later ook nog eventueel zou kunnen gebruiken in combinatie met nieuwere apparatuur. Echter denk ik wel dat dat is waar ik naar op zoek ben. Bedankt voor de hulp mensen. Ik ga op zoek naar een Muse M21 achtig apparaat met voeding en afstandsbediening.Wat ben ik toch fan van Tweakers
[ Voor 4% gewijzigd door theHoff op 11-02-2011 10:52 . Reden: mezelf geinformeerd ]
Leuk topic dit 
FYI, ik ga binnen nu en 1,5 maand een Muse M21 + Mini DAC bestellen.
Dit komt voor een paartje Eltax monitor of Tangent Evo 4 speakers te draaien.
Het is allemaal voor de slaapkamer dus een ipod/iphone dock is dan het laatste wat we nodig hebben voor een leuk geluid in de slaapkamer.
Vraagje over de mini DAC's: Ze hebben bijna allemaal een optical en een Coax in. Ik kan helaas niet zo goed opmaken uit de plaatjes of de text of hier ook tussen geschakeld kan worden. Ik zie wel dat je kan switchen maar is het ook mogelijk om 2 verschillende apparaten aan te sturen?
Dan kan ik namelijk in de toekomst de tv ook op de DAC aansluiten en zo switchen tussen de tv en de Ipod dock.
FYI, ik ga binnen nu en 1,5 maand een Muse M21 + Mini DAC bestellen.
Dit komt voor een paartje Eltax monitor of Tangent Evo 4 speakers te draaien.
Het is allemaal voor de slaapkamer dus een ipod/iphone dock is dan het laatste wat we nodig hebben voor een leuk geluid in de slaapkamer.
Vraagje over de mini DAC's: Ze hebben bijna allemaal een optical en een Coax in. Ik kan helaas niet zo goed opmaken uit de plaatjes of de text of hier ook tussen geschakeld kan worden. Ik zie wel dat je kan switchen maar is het ook mogelijk om 2 verschillende apparaten aan te sturen?
Dan kan ik namelijk in de toekomst de tv ook op de DAC aansluiten en zo switchen tussen de tv en de Ipod dock.
K to the KillaZ
zwarte M21 besteld, verzenden met DHL was maar 3 euro
dus dat maar gedaan
hopen dat het snel binnen is
heb ik perse banaanpluggen nodig voor de speakers?

[ Voor 36% gewijzigd door Reloader op 11-02-2011 13:08 ]
3 Euro? Ik zie overal minimaal 15 euro staan....of komt hij uit de UK?Reloader schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:04:
zwarte M21 besteld, verzenden met DHL was maar 3 eurodus dat maar gedaan
K to the KillaZ
Niet per sé, maar als je speakerkabel dikker is dan zeg maar 1,5mm2 dan is het wel aan te raden.Reloader schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:04:
waarom? ik ben bijvoorbeeld iemand die het een keer aanlegt en voor de rest nooit meer aankomt (komende paar jaar denk ik), en ik heb ook 2.5mm^2mace schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:52:
[...]
Niet per sé, maar als je speakerkabel dikker is dan zeg maar 1,5mm2 dan is het wel aan te raden.
de pluggen zorgen dan alleen maar voor een extra connectie.
de banaanpluggen zijn vooral handig in gebruik als je de speakers vaker wilt aansluiten/ontkoppelen imo
waar heb je die besteld dan?Reloader schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 13:04:
Je hebt niet perse banaanpluggen nodig, maar ze zijn wel handiger. Wat Ramonlambal zegt is wel waar, maar dan moet je wel snoeistrak aandraaien anders krijg je er toch oxidatie tussen en dan krijg je een flinke overgangsweerstand met 'vonkjes die moeten overspringen' zeg maar. Als je de boel soldeert is de overgang veel beter en langer goed. De banaanpluggen maken dan makkelijker contact dat ook goed blijft door het laagje goud. Maargoed, dat is een beetje overdreven, het heeft vooral met gebruiksgemak te maken.
Oh ja, Dead Can Dance - The Serpents Egg.
Ik heb gisteren de Muse TDA1543 x4 besteld. Dat was maar €45, dat lukt me nog wel. Ik had er na de review van de Teradac op hifi.nl (16x 1543) niet veel vertrouwen in (goed voor het geld maar niet super, in commerciële audiofiele termen). Maar na een review op head-fi (die ik eerlijk gezegd meer vertrouw) van de kleine 4x1543 mini dac toch overtuigd geraakt.Anoniem: 223060 schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 09:52:
Ik gebruik nu al een aantal weken de Lite AH 8xTD1543 Non Over Sampeling DAC en ik ben er zeer tevreden over ,met name in het middengebied hoor ik nu details die ik hiervoor nog niet hoorde .
Oh ja, Dead Can Dance - The Serpents Egg.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 11-02-2011 16:00 ]
Precies, dat zat ik ook te denken. Ik kan het zelf nu met de AB van m'n satellietontvanger doen of met de 5.1 voorversterker.theHoff schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 10:28:
Ik zat zelf er aan te denken om de versterker via de audio uitgangen aan te sluiten op de TV en de TV vervolgens de verbinding met de Playstation en digitale TV te laten verzorgen. ...
Wat dat betreft zou de Muse m21 een idee zijn met 2 goedkope speakers, ... geen afstandsbediening
eventueel ook gewoon met de uitgang van m'n TV zou moeten kunnen regelen
Je zou ook de M30 kunnen proberen met USB. (Ordo=exportversie) Muse M30De Muse m21 is best wel basis (en goedkoop inderdaad) maar ik hoopte meer iets wat je later ook nog eventueel zou kunnen gebruiken in combinatie met nieuwere apparatuur. ...Tegen de tijd dat ik echt een mooi setje neer wil zetten dan val ik me hier in ieder geval geen buil aan want het is overal makkelijk te herbruiken.
Of de Topping Class-T TP41 TA2021 met een flinke interne voeding en 2 ingangen. Dan kun je de tv op 1 ingang en later evt de andere voor een aparte voorversterker of losse dac oid.
Ik denk dat als je ooit een 'mooi setje' neer gaat zetten de versterker toch een flinke kluif gaat hebben aan de M21 hoor.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 11-02-2011 16:30 ]
http://www.dinodirect.com...-ta2024-currency-EUR.html
gratis verzending in principe, en met DHL 3 euro, dus dat maar gedaan
[ Voor 16% gewijzigd door Reloader op 11-02-2011 15:35 ]
Leuk Jeep! Ben erg benieuwd naar je ervaringen. Heb die Teradac hier gehad. Was idd een mooi apparaat, maar ik vond m niet beter dan wat er direct uit de CDP kwam. Er bestaan veel mods voor, maar ik moet gewoon iets hebben wat in de basis al goed is. Die Muse kost ook maar een fractie van de TeraDac.
De vraag is weer, hoeveel zullen er nog volgen
Wat betreft die Muse 2021. Daar ben ik nog steeds van onder de indruk. Enige minpunt tot nu toe is dat de 14v omvormer piept als ie uit staat. Heb ik niet zo veel last van, maar als de vrouw beneden zit wil het wel eens gebeuren dat de muziek niet aan staat. Hebben jullie die piep ook?
De vraag is weer, hoeveel zullen er nog volgen
Wat betreft die Muse 2021. Daar ben ik nog steeds van onder de indruk. Enige minpunt tot nu toe is dat de 14v omvormer piept als ie uit staat. Heb ik niet zo veel last van, maar als de vrouw beneden zit wil het wel eens gebeuren dat de muziek niet aan staat. Hebben jullie die piep ook?
[ Voor 23% gewijzigd door Balboa op 11-02-2011 22:03 ]
Handtekening
Omdat de aansluitingen van de muse IMHO niet zo jofel zijn, erg kleine klemmetjes.ramonlambal schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 14:41:
[...]
waarom? ik ben bijvoorbeeld iemand die het een keer aanlegt en voor de rest nooit meer aankomt (komende paar jaar denk ik), en ik heb ook 2.5mm^2
de pluggen zorgen dan alleen maar voor een extra connectie.
de banaanpluggen zijn vooral handig in gebruik als je de speakers vaker wilt aansluiten/ontkoppelen imo
Ik heb de voeding op een G&W filter. Ik heb m nog niet horen piepen.
Ik heb m even tegen mijn oor gehouden en hij klinkt inderdaad als een bezopen steekmug. Misschien dat de ondergrond als klankkast werkt. Probeer eens er iets onder te leggen.
Ik zou inderdaad niet graag mijn kabels zonder pluggen aansluiten, dat is een heel gepriegel.
Ik heb m even tegen mijn oor gehouden en hij klinkt inderdaad als een bezopen steekmug. Misschien dat de ondergrond als klankkast werkt. Probeer eens er iets onder te leggen.
Ik zou inderdaad niet graag mijn kabels zonder pluggen aansluiten, dat is een heel gepriegel.
toch wel mooi dat die 2021 zo positief bevonden word hehe, hoop dat de mijne er snel is 
]eep ook weer wat verdient met zen aandelen dinodirect
is het nog de moeite om daar een preampje voor te hangen alla DOT tube dingetje? ofzo? das misschien wel leuk voor over een tijdje dan?
vandeweek nog ergens 4 van die banaanklemmen scoren
]eep ook weer wat verdient met zen aandelen dinodirect
is het nog de moeite om daar een preampje voor te hangen alla DOT tube dingetje? ofzo? das misschien wel leuk voor over een tijdje dan?
vandeweek nog ergens 4 van die banaanklemmen scoren
[ Voor 8% gewijzigd door Reloader op 12-02-2011 18:47 ]
Heeft iemand ervaring met 6550 en 300b buizen? Ik las op een aantal forums dat 300b echt het absolute toppunt is van mooi helder geluid.
Nou heb ik zelf een mooie verserker met 6550 buizen gezien die meer wattage levert en goedkoper is dan een vergelijkbare 300b (beide single end en er vanuit gaande dat ze beide ongeveer dezelfde componenten hebben). Is er veel verschil in geluidskwaliteit tussen beide buizen? Hoe groot is dat verschil?
Nou heb ik zelf een mooie verserker met 6550 buizen gezien die meer wattage levert en goedkoper is dan een vergelijkbare 300b (beide single end en er vanuit gaande dat ze beide ongeveer dezelfde componenten hebben). Is er veel verschil in geluidskwaliteit tussen beide buizen? Hoe groot is dat verschil?
nog steeds status orderchecking.. hij had er al lang kunnen zijn
wacht al 2 dagen 
Reloader schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 18:43:
@Muse M21
Ze zijn IMO totaal niet vergelijkbaar, de ene is een beam tetrode en de andere is een directly heated triode. Dat zijn totaal verschillende types.Anoniem: 210077 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 12:21:
Heeft iemand ervaring met 6550 en 300b buizen? Ik las op een aantal forums dat 300b echt het absolute toppunt is van mooi helder geluid.
Er komt toch geluid uit beide buizen? Zo ja, dan zijn ze met elkaar te vergelijken.mace schreef op zondag 13 februari 2011 @ 16:03:
[...]
Ze zijn IMO totaal niet vergelijkbaar, de ene is een beam tetrode en de andere is een directly heated triode. Dat zijn totaal verschillende types.
De technische gegevens hoef ik niet te weten. Dat boeit mij niet. Ik wil alleen weten of het verschil in geluid dat eruit komt groot is en wat exact dat verschil is. In andere woorden een omschrijving van het geluid dat door beide buizen
heb 22 januari besteld ( wel de metallic t-muse 2021 ) dus je zult nog even geduld moeten hebben. Overigens word je van googlen op dinodirect niet direct vrolijk. we wachten af.Reloader schreef op zondag 13 februari 2011 @ 15:46:
nog steeds status orderchecking.. hij had er al lang kunnen zijnwacht al 2 dagen
Oh wacht jij vroeg het, ik heb niet opgelet.Anoniem: 210077 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:19:
[...]
Er komt toch geluid uit beide buizen? Zo ja, dan zijn ze met elkaar te vergelijken.
De technische gegevens hoef ik niet te weten. Dat boeit mij niet. Ik wil alleen weten of het verschil in geluid dat eruit komt groot is en wat exact dat verschil is. In andere woorden een omschrijving van het geluid dat door beide buizen
Zoek maar zelf een paar reviews op ofzo.
Ja dat is wel zo, maar het antwoord staat al lang in de startpost, of iig die van deel 9 of 10.Anoniem: 210077 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:19:
Er komt toch geluid uit beide buizen? Zo ja, dan zijn ze met elkaar te vergelijken.
Ik denk dat als jij een buizenversterker wilt dat je het best kunt gaan voor de Yarland FV34B. Gewoon lekker in NL kopen met 2 jaar garantie. Dat is een goed apparaat met behoorlijk vermogen en voldoende tweakpotentieel. Voor een beginnend luisteraar een superapparaat en behoorlijk waardevast.
Aangezien je geen relevante vragen wenst te beantwoorden kan ik je niet beter helpen met het kiezen tussen
de Bewitch 6550 of 300B.
Ik heb het stukje op Head-Fi weer gevonden waar ze zo enthousiast waren over de Muse mini DAC 4x1543.
[message]Originally Posted by ardilla in why do people buy expensive dacs[/message]
Get this one:
Muse Mini DIR9001+4X TDA1543 parallel connection NOS DAC
I did a blind test assisted by a friend - I preferred it 16 of 18 times to my six months old $2500 Dac. And, no - it wasn't less detailed. Slightly less bright. How come it is so cheap? It is a cheap design. Lucky shot. Whatever. Just do not use the switch too much when power is on - it gets very confused if you do that :-) And it won't do super duper high res files, I believe. But who cares - when such files are readily available - there are hotter designs to buy than the dacs of today.
verlopen Ebay aanbieding
bryston-bda-1-dac-vs-muse-dac-reviewed
mini-dac-tda1543-x-4-nos

Het schijn wel dat de voeding te hoog is en de chipjes worden nogal warm. Ze schijnen vrij snel te sneuvelen en de voeding schijnt de boosdoener te zijn. Met een 9V voeding is dat ws opgelost.
Edit: de voedingsspanning voor de 1543 chipjes kan ook iets verminderd worden door de weerstandjes na de LM317t voedingsregulator te wijzigen.

VOUT = 1.25 * (1 + ( R2 / R1 ))
R1 = 510 ohm, R2 = 100 ohm
1.25*(1+(510/100)) = 7.625V
To make the desired voltage, resistance may be changed to R1(510Ω).
[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-02-2011 22:43 ]
welke verzendmethode had jij gekozen?GUNSY schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:32:
[...]
heb 22 januari besteld ( wel de metallic t-muse 2021 ) dus je zult nog even geduld moeten hebben. Overigens word je van googlen op dinodirect niet direct vrolijk. we wachten af.
Anoniem: 365612
Wat een zeldzaam talent om bot te doen tegen mensen die je ondanks je beroerde gedrag steeds weer helpen. Weinig vrienden, zeker.Anoniem: 210077 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:19:
De technische gegevens hoef ik niet te weten. Dat boeit mij niet.
Vraagje aan de buizenkenners.
Ik heb de Millitt Minimax gebouwd, heerlijk geluid. Bouwen ging goed en ik heb weer veel geleerd
Nu heb ik een klein vraagje over de gebruikte buizen, namelijk de 12FK6.http://tubedata.itchurch.org/sheets/106/1/12FK6.pdf
Waar zijn 5 en 6 voor? In het schema van de versterker (http://www.diyforums.org/MiniMAX/schematic/MiniMAXsch50.jpg) gaan ze gelijk naar de ground. Maar hebben ze verder nog een nut?
Bedankt!
Ik heb de Millitt Minimax gebouwd, heerlijk geluid. Bouwen ging goed en ik heb weer veel geleerd
Nu heb ik een klein vraagje over de gebruikte buizen, namelijk de 12FK6.http://tubedata.itchurch.org/sheets/106/1/12FK6.pdf
Waar zijn 5 en 6 voor? In het schema van de versterker (http://www.diyforums.org/MiniMAX/schematic/MiniMAXsch50.jpg) gaan ze gelijk naar de ground. Maar hebben ze verder nog een nut?
Bedankt!
Anoniem: 365612 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:41:
[...]
Wat een zeldzaam talent om bot te doen tegen mensen die je ondanks je beroerde gedrag steeds weer helpen. Weinig vrienden, zeker.
offtopic:
Maar goed dat het zeldzaam is.
Maar goed dat het zeldzaam is.
Dat lijkt me nog een extra diode te zijn, maar ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder gezien en even 20 secs in de DS gekeken.
Ik denk dat die buis oorspronkelijk voor een specifiek doel ontworpen is met meerdere functies in 1 buis. En pin 5 en 6 worden nu niet gebruikt.
Het is een twin diode, medium-mu triode, en voor dit ontwerp wordt alleen de triode gebruikt.
Was used by Radio/TV-reception etc. zie hier
Het is een twin diode, medium-mu triode, en voor dit ontwerp wordt alleen de triode gebruikt.
Was used by Radio/TV-reception etc. zie hier
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-02-2011 20:23 ]
Diodes werden gebruikt om radiosignalen te ontvangen (detecteren noemden ze dat)
Ok, bedankt.
Ik kan het trouwens aanraden als (beginners) DIY project.
Ik heb nog wat andere buisjes liggen, ga binnenkort kijken welke buisjes het beste bij mijn smaak passen.
Ik kan het trouwens aanraden als (beginners) DIY project.
Ik heb nog wat andere buisjes liggen, ga binnenkort kijken welke buisjes het beste bij mijn smaak passen.
de standaard verzend methode. wellicht maakt het nog eea uit.Reloader schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:38:
welke verzendmethode had jij gekozen?
Ik heb dezelfde DAC alleen die functioneerde niet na behoren. Bij een bepaalde toon hoogte kwam er erg veel vervorming (gesis) in het geluid. Ik gebruikte een after market 2A 12Volt voeding dus allicht kan dat de boosdoener zijn ?Anoniem: 13443 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:02:
[...]
Ja dat is wel zo, maar het antwoord staat al lang in de startpost, of iig die van deel 9 of 10.
Ik denk dat als jij een buizenversterker wilt dat je het best kunt gaan voor de Yarland FV34B. Gewoon lekker in NL kopen met 2 jaar garantie. Dat is een goed apparaat met behoorlijk vermogen en voldoende tweakpotentieel. Voor een beginnend luisteraar een superapparaat en behoorlijk waardevast.
Aangezien je geen relevante vragen wenst te beantwoorden kan ik je niet beter helpen met het kiezen tussen
de Bewitch 6550 of 300B.
Ik heb het stukje op Head-Fi weer gevonden waar ze zo enthousiast waren over de Muse mini DAC 4x1543.
[...]
[afbeelding]
Het schijn wel dat de voeding te hoog is en de chipjes worden nogal warm. Ze schijnen vrij snel te sneuvelen en de voeding schijnt de boosdoener te zijn. Met een 9V voeding is dat ws opgelost.
Edit: de voedingsspanning voor de 1543 chipjes kan ook iets verminderd worden door de weerstandjes na de LM317t voedingsregulator te wijzigen.
[afbeelding]
Kan ik een 9 Volt voeding er voor in de plaats zetten ?
Heren, wie maakt er een deel 12?
Wise enough to play the fool
Ik kan het antwoord niet vinden in de startpost. Wel een vergelijking van een aantal buizen met autos. Daar stond de 6550 niet bij. Maar goed ook al stond die erbij dan had ik alsnog een meer uitgebreide directe vergelijking tussen de 6550 en de 300b willen zien.Anoniem: 13443 schreef op zondag 13 februari 2011 @ 18:02:
[...]
Ja dat is wel zo, maar het antwoord staat al lang in de startpost, of iig die van deel 9 of 10.
de Bewitch 6550 of 300B.
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik wil zeker wel relevante vragen beantwoorden maar wat wil je dan allemaal weten.
We zouden het samen kunnen doen? (ik mace en jeep)teacher schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:27:
Heren, wie maakt er een deel 12?
Misschien dat je in de opening post een klein aantal foto's van complete chinese opstelling kan toevoegen? Zodat geïnteresseerden kunnen zien wat er precies nodig is voor een chinese opstelling.
...Het is maar een idee, maar zo kan je denk ik makkelijk zien wat je precies nodigt hebt om bijvoorbeeld een 'buizen opstelling' of een 'digitale versterker opstelling'
...Het is maar een idee, maar zo kan je denk ik makkelijk zien wat je precies nodigt hebt om bijvoorbeeld een 'buizen opstelling' of een 'digitale versterker opstelling'
Ik heb vrijdag via E-bay de muse besteld. Scheelde 2 euro volgens mij, maar hij is wel zaterdag al op de post gegaan.GUNSY schreef op zondag 13 februari 2011 @ 17:32:
[...]
heb 22 januari besteld ( wel de metallic t-muse 2021 ) dus je zult nog even geduld moeten hebben. Overigens word je van googlen op dinodirect niet direct vrolijk. we wachten af.
Nu op zoek naar boxjes en banaanpluggen+kabel :-). Beetje een impuls aankoop geweest, maar denk niet dat ik er spijt van ga krijgen.
Boudewijn schreef op maandag 14 februari 2011 @ 03:08:
[...]
We zouden het samen kunnen doen? (ik mace en jeep)
Top. You fix, I lock this yes?

Wise enough to play the fool
wat is jou orderstatus op dit moment dan? de mijne staat op "order preparing"GUNSY schreef op maandag 14 februari 2011 @ 00:04:
[...]
de standaard verzend methode. wellicht maakt het nog eea uit.
weet niet. heb geen account. ik zal ze eens mailen.
Anoniem: 396214
N.a.v. de ervaringen in dit topic heb ik ook de Muse M21 besteld bij Dinodirect, op 5 februari, ook met DHL shipping. Na "order preparing" kwam bij mij i.i.g. nog "stock checking" en "quality checking", en sinds afgelopen vrijdag staat er "preparing shipping". Ben benieuwd wat er deze week gaat gebeuren, ik hou jullie op de hoogte.Reloader schreef op maandag 14 februari 2011 @ 10:57:
wat is jou orderstatus op dit moment dan? de mijne staat op "order preparing"
Weliswaar niet uit China maar uit Japan, maar wel een aparte dac http://www.hifi.nl/recensies/4321/ADL-GT40-USB-DAC.html .
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
je kan altijd inloggen met je email adres (van je paypal betaling ofzo)GUNSY schreef op maandag 14 februari 2011 @ 12:26:
weet niet. heb geen account. ik zal ze eens mailen.
en een password wat ik hier maar niet neer zal zetten
password? heb een mail gehad met daarin het order nr, en 1tje van paypal. niets met password.
via livechat gehoord dat mijn order nog under processing is... schiet dus niet echt op.
edit: password is ook niet bij ze bekend, als ik 'm wil laten verzenden naar mijn e-mail adres. heb besteld zonder account. bestellen -> paypal. klaar
via livechat gehoord dat mijn order nog under processing is... schiet dus niet echt op.
edit: password is ook niet bij ze bekend, als ik 'm wil laten verzenden naar mijn e-mail adres. heb besteld zonder account. bestellen -> paypal. klaar
[ Voor 29% gewijzigd door GUNSY op 14-02-2011 15:21 ]
Dit topic is gesloten.