LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:
  • 357.953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Toevallig AM4 platform? Dan zou het namelijk kunnen. Ik heb AM5 en hier naar gekeken, stond bij mij al standaard aan. Als je een Intel ARC GPU hebt, is het zelfs verplicht dit aan te hebben, anders doet de kaart niet heel veel.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

synoniem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Nooit gearchiveerd door archive.org?
Wel nodige data en pages; maar ik kan de inhoud van site niet migreren naar nieuw domain.

Ook nodige resources (plaatsjes, benchmark resultaten, pdf rapportjes )

Anyway, we hadden een clubje van 3-4 welke onafhankelijk van elkaar games / Linux distros / wine testen en vergelijken met Windows op dezelfde machine.

(Dat is erg tijdrovend - nadat we de eerste benchmarks, tests en vergelijken serieus uitvoeren (bijna als een wetenschappelijk onderzoek), krijg je ineens stuk meer respect voor de (testlab) boys van Tweakers )

Onze/mijn ervaringen zijn heden dag misschien achterhaald, zoals @_Eend_ en @HollowGamer ook aangeven; veel veranderd en 101x factoren die meespelen.

Dat gezegd te hebben, zijn sommige zaken onveranderd - maar tegelijkertijd er situatie afhankelijk, en wisselend per persoon:
• van alle Linux distros haal je het meeste uit jouw hardware (fps) met Gentoo (minimaal tussen alle distros, maar Gentoo is praktisch “de beste”)
• discutabele opinie; team groen (nvidia) is stabieler en geeft minder hoofdpijn dan team rood
• alle grafische pracht en praal op “high/max” zal onder Windows -altijd- een betere draaien dan onder Linux
• grafische instellingen als; bloom/gloom/reflectie/geavanceerde verlichting hebben flink (negatief) effect op prestatie onder Linux
• multiplayer anti-cheat blijft soms een dingetje , ook met steam en zeker via 3rd party launchers (wine/lutris)
• goed uitgewerkte game(engines) kunnen met 1:1 dezelfde setting van Windows, soms aanzienlijk beter en stabieler draaien (zo heb ik een kennis die gruwelijk fanatiek/serieus CS:GO speelt - en speelt bij voorkeur onder Linux vanwege prestatie )
• sommige games gaan helemaal over de flos bij toepassen van MODS; dan maar Windows :+
• bij Linux heb je veel meer controle over systeem(bronnen) en verwerking van instructies; hierdoor is er meer vrijheid en optimalisatie mogelijk dan bij Windows (vaak tijdrovend, en speciale instelling voor game a, kan game b weer onspeelbaar maken)
• anno 2025 draaien er meer games op Linux, dan ooit had verwacht. (Ik kom nog uit de tijd van loki-games, en transgaming-wine voor de SIMS bij mandrake bundle)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://github.com/revoltchat/
https://revolt.chat/

> opensource discord implementatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:30
himlims_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:51:
[...]

• discutabele opinie; team groen (nvidia) is stabieler en geeft minder hoofdpijn dan team rood

Is dat nog steeds zo? Ik heb lang een nvidia GPU gehad omdat die vroeger betere drivers hadden, maar ik draai nu enkele jaren Linux met een AMD GPU en denk niet dat ik nog ooit terug ga.

AMD is letterlijk plug-and-play terwijl je met Nvidia nog eerst handmatig de juiste driver moet installeren.

Al veel games gespeeld zonder enige hoofdpijn. :)

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het minder hoofdpijn bij team groen vind ik wel apart, want met Debian Sid heb ik anders regelmatig gezeik gehad omdat dkms op z'n bek ging bij een kernel update en moest ik een week of langer wachten totdat de driver via hacks geschikt werd gemaakt. Kaarten gaan ook uiteindelijk naar legacy en als je dat niet op tijd door hebt, zit je zomaar zonder GUI te werken.

Bij AMD heb ik maar 1 keer gehad dat de toen gesloten fglrx driver mijn kaart niet meer ondersteunde maar wel de nieuwe Ubuntu versie. Moest toen verplicht over op de open source radeon driver. Nu echter gaat de amdgpu driver best ver terug, met experimentele ondersteuning voor Southern Islands (R5, R7) tijdperk kaarten. Voor de rest is het zorgen dat je amdgpu-firmware package up to date is en gewoon gaan. Ook geen gedoe dus met modules signen zodat secure boot tevreden is (als je dat aan hebt staan).

Dus wat betreft hoofdpijn is team groen erger dan team rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:07:
Toevallig AM4 platform? Dan zou het namelijk kunnen. Ik heb AM5 en hier naar gekeken, stond bij mij al standaard aan. Als je een Intel ARC GPU hebt, is het zelfs verplicht dit aan te hebben, anders doet de kaart niet heel veel.
Klopt AM4, ik heb geen vergelijkende benchmarks gedraaid maar het lijkt wel een boost te geven. Verder heb ik een AMD RX 6600 en Ryzen 5 3600.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Soldaatje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:16:
[...]

Klopt AM4, ik heb geen vergelijkende benchmarks gedraaid maar het lijkt wel een boost te geven. Verder heb ik een AMD RX 6600 en Ryzen 5 3600.
Als je het wilt weten, zou je kunnen kijken naar Gamers Nexus op Youtube. Die hebben dat eens getest volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:55:
Het minder hoofdpijn bij team groen vind ik wel apart, want met Debian Sid heb ik anders regelmatig gezeik gehad omdat dkms op z'n bek ging bij een kernel update en moest ik een week of langer wachten totdat de driver via hacks geschikt werd gemaakt. Kaarten gaan ook uiteindelijk naar legacy en als je dat niet op tijd door hebt, zit je zomaar zonder GUI te werken.

Bij AMD heb ik maar 1 keer gehad dat de toen gesloten fglrx driver mijn kaart niet meer ondersteunde maar wel de nieuwe Ubuntu versie. Moest toen verplicht over op de open source radeon driver. Nu echter gaat de amdgpu driver best ver terug, met experimentele ondersteuning voor Southern Islands (R5, R7) tijdperk kaarten. Voor de rest is het zorgen dat je amdgpu-firmware package up to date is en gewoon gaan. Ook geen gedoe dus met modules signen zodat secure boot tevreden is (als je dat aan hebt staan).

Dus wat betreft hoofdpijn is team groen erger dan team rood.
Daarnaast is Debian in mijn ogen (persoonlijke mening) niet geschikt als desktop OS.

Het probleem is dat de kernel vaak te oud is waardoor nieuwe hardware niet werkt, er zijn backports en andere mixes, zoiets als drivers (mesa) loopt altijd achter, Cuda/VA-API (hwaccel), codecs, etc. interesseert hun ook vrij weinig.

Debian is prima wellicht op een server, maar op een desktop? Nee, niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31
Doe mij maar team blauw, Intel doet het altijd prima in Linux ongeacht de distro en voor gamen pak ik wel de playstation :)

[ Voor 8% gewijzigd door Miki op 06-03-2025 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Miki schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:55:
Doe mij maar team blauw, Intel doet het altijd prima in Linux ongeacht de distro en voor gamen pak ik wel de playstation :)
Om eerlijk te zijn, ik merk wel het verschul tussen hun chips en de rest.
Als je kijkt naar audio, bt, WiFi bijvoorbeeld.. ik heb nu een Realtek. Het 'werkt', maar ook veel vage issues en bt-audio is al helemaal een ramp.

Voor de CPUs blijf ik er liever weg tegenwoordig. Vind het design en de rest eromheen, gewoon niet betrouwbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:07

_Eend_

🌻🇺🇦

WernerL schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Is dat nog steeds zo? Ik heb lang een nvidia GPU gehad omdat die vroeger betere drivers hadden, maar ik draai nu enkele jaren Linux met een AMD GPU en denk niet dat ik nog ooit terug ga.

AMD is letterlijk plug-and-play terwijl je met Nvidia nog eerst handmatig de juiste driver moet installeren.

Al veel games gespeeld zonder enige hoofdpijn. :)
Jep, ik zit al jaren in team Rood, en bij installatie van Fedora werkte alles out of the box. Ik heb pas moeten rommelen met drivers e.d. bij het installeren van DaVinci Resolve. En bij elke major update ervan moest ik weer aan de bak. Ik gebruik nu KDEnlive, want ik was het gezeik met DaVinci Resolve zat en dat werkt voor mij iig prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:55:
[...]

Jep, ik zit al jaren in team Rood, en bij installatie van Fedora werkte alles out of the box. Ik heb pas moeten rommelen met drivers e.d. bij het installeren van DaVinci Resolve. En bij elke major update ervan moest ik weer aan de bak. Ik gebruik nu KDEnlive, want ik was het gezeik met DaVinci Resolve zat en dat werkt voor mij iig prima.
Is dit nooit op Flathub gekomen? Of een goed alternatief?

Ik ben inmiddels helemaal om, aangezien ik nu al vaker heb geswitched van distro (Arch, Fedora, nu OpenSUSE), maar de software weet ik gewoon wat ik kan verwachten (want Flatpak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Is dit nooit op Flathub gekomen? Of een goed alternatief?

Ik ben inmiddels helemaal om, aangezien ik nu al vaker heb geswitched van distro (Arch, Fedora, nu OpenSUSE), maar de software weet ik gewoon wat ik kan verwachten (want Flatpak).
Niet dat ik weet, maar het maakt mij ook niet uit. DVR is voor mij toch te uitgebreid. Ik wil snel een filmpje in elkaar kunnen knallen, daar heb ik geen (semi-)professionele tool voor nodig, plus dat de Linux versie ervan bepaalde video formaten niet ondersteund, natuurlijk precies de formaten die mijn apparatuur gebruikt. KDEnlive slikt alles en is ook nog iets simpeler.

Dus heel veel tijd heb ik er niet in gestoken. Sowieso gebruik ik liever geen flatpaks of snaps, geef mij maar gewoon een AppImage :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:11:
[...]

Niet dat ik weet, maar het maakt mij ook niet uit. DVR is voor mij toch te uitgebreid. Ik wil snel een filmpje in elkaar kunnen knallen, daar heb ik geen (semi-)professionele tool voor nodig, plus dat de Linux versie ervan bepaalde video formaten niet ondersteund, natuurlijk precies de formaten die mijn apparatuur gebruikt. KDEnlive slikt alles en is ook nog iets simpeler.

Dus heel veel tijd heb ik er niet in gestoken. Sowieso gebruik ik liever geen flatpaks of snaps, geef mij maar gewoon een AppImage :)
Ik heb AppImage geprobeerd, maar heb een Apple van het werk, en dat vind ik ook verschrikkelijk met die losse apps. Gelukkig heb je daar brew voor. :P

Codecs blijft toch zo ** op Linux. OpenSUSE (Ubuntu ook dacht ik) is veel meer flexible dan Fedora/Red Hat, die wilde bepaalde flags niet aanzetten, want stel je voor dat daar een rechtszaak van komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Ik heb AppImage geprobeerd, maar heb een Apple van het werk, en dat vind ik ook verschrikkelijk met die losse apps. Gelukkig heb je daar brew voor. :P

Codecs blijft toch zo ** op Linux. OpenSUSE (Ubuntu ook dacht ik) is veel meer flexible dan Fedora/Red Hat, die wilde bepaalde flags niet aanzetten, want stel je voor dat daar een rechtszaak van komt..
Tja Red Hat snapt, zeker sinds ze eigendom van IBM zijn, heel goed hoe je geld moet verdienen zonder al te veel risico's te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Dat van die codecs is echt een beperking in de gratis versie van DaVinci, en dan ook alleen voor de Linux versie, draai je de gratis versie onder Windows dan werken de codecs wel. Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer welke, maar ik moest de filmpjes met ffmpeg converteren naar proRes, want die codec zat wel in de gratis versie. Met als gevolg dat ik gigantische bestanden kreeg (van 1 gb naar 10-15), beetje overdreven voor filmpjes die je met familie en bekenden deelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

synoniem schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Tja Red Hat snapt, zeker sinds ze eigendom van IBM zijn, heel goed hoe je geld moet verdienen zonder al te veel risico's te nemen.
Red Hat valt nog wel mee, wij hebben ook nog Oracle Enterprise Linux, als je daar een supportcontract voor afsluit ben je significant meer kwijt dan bij Red Hat.

Leuk dat OEL gratis te gebruiken is, maar bij ons is het gebruikt voor machines die lange tijd niet geupdate mochten worden. En nu gaan ze eind dit jaar er uit, maar ze blijven tot die tijd wel in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
synoniem schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:20:
[...]

IBM neemt zo weinig risico, dat ze basic zaken er al uit halen.

Echt zoiets stoms als Intel VA-API dat niet werkt op een bepaalde codec.. niemand zeurt erover, maar RH (of IBM?) haalt dit er dan maar uit. Gevolg is dat voor de gebruikers hun batterij duur achteruit gaat of dat video playback totaal niet meer smooth is.

Was fan van Fedora, aangezien ze niet echt die RH lijn deden volgen, maar nu is die nog dunner geworden. De reden van mij om er helaas van weg te gaan. Het werkt goed hoor, maar al dat gedoe met RPMFusion enzo, nee dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:05:
[...]

Daarnaast is Debian in mijn ogen (persoonlijke mening) niet geschikt als desktop OS.

Het probleem is dat de kernel vaak te oud is waardoor nieuwe hardware niet werkt, er zijn backports en andere mixes, zoiets als drivers (mesa) loopt altijd achter, Cuda/VA-API (hwaccel), codecs, etc. interesseert hun ook vrij weinig.

Debian is prima wellicht op een server, maar op een desktop? Nee, niets voor mij.
Och, voordat Ubuntu met hun HWE meuk kwam voor meer recentere kernels die zonder duidelijkheid maar werd geïnstalleerd, met alle potentiële gevolgen van dien, was net zo met LTS releases. Debian en Ubuntu doen een beetje haasje-over mbt (LTS) releases, dat die twee elkaar niet echt ontlopen. Als je dan Ubuntu wél geschikt vindt en Debian niet, is dat een erg scheve mening.

Voor codecs zijn ze idd wel wat terughoudend, vanwege hun software guidelines. Het is goed dat ze zoiets hebben. Canonical met hun Ubuntu kloten maar wat aan en geven geen zak om bepaalde licenties en kunnen hierdoor nog wel eens wat overtreden. Maar wil je iets uitgebreidere opties voor codecs, dan is er nog de 3rd party repo Deb-Multimedia. Het probeert zo min mogelijk stuk te maken (qua functionaliteit/dependencies) met zo goed mogelijke gebruikerservaring voor multimedia.

Wanneer je wat meer gewend bent met Linux is Debian Testing of zelfs Unstable prima te gebruiken op de desktop. En als je geen hardware hebt dat net is uitgekomen (zoals de RX 9070XT), is Stable ook nog prima bruikbaar. Spul van 1-2 jaar oud of ouder doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 09:47
Ik heb een vraag over een Debian container die ik in Proxmox draai. Eigenlijk heb ik er 2. Maar bij eentje update de kernel niet meer automatisch. Bij container 1 is het gewoon apt update en gaan met die banaan. Bij de tweede ook, behalve dat hij de kernel niet update (alle andere packages dus wel).

Ik draai momenteel deze:

code:
1
Linux homeassistant 6.1.0-31-amd64 #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Debian 6.1.128-1 (2025-02-07) x86_64 GNU/Linux

Hij vindt de nieuwe versie ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
xxxx@homeassistant:~$ sudo apt policy linux-image-amd64
linux-image-amd64:
   Installed: (none)
  Candidate: 6.1.129-1
  Version table:
     6.1.129-1 500
        500 http://deb.debian.org/debian bookworm/main amd64 Packages
     6.1.128-1 500
        500 http://security.debian.org/debian-security bookworm-security/main amd64 Packages
     6.1.124-1 500
        500 http://deb.debian.org/debian bookworm-updates/main amd64 Packages

Het verschil met de andere container met dit zelfde commando is dat hij bij installed: (none) daar wel de juiste versie laat zien. Dus misschien update hij daarom niet meer de kernel omdat hij de installed versie niet kan bepalen?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Mich, ja, doe wat er in de topicwarning staat:
Modbreak:POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Hoewel het hier af en toe wat afdwaalt, is dit topic meer bedoelt voor lekker kletsen over allerlei zaken, niet om je container probleem op te lossen. Antwoorden raken verloren en lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 09:47
Hero of Time schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:52:
@Mich, ja, doe wat er in de topicwarning staat:
[modbreak]POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB[/]

Hoewel het hier af en toe wat afdwaalt, is dit topic meer bedoelt voor lekker kletsen over allerlei zaken, niet om je container probleem op te lossen. Antwoorden raken verloren en lastig te vinden.
Die heb ik gelezen en in de eerste 3 zinnen staat dit:

Het komt geregeld voor dat ik allerlei dingetjes te melden heb over mij nieuwe programma wat ik heb gecompilled, waar ik helemaal trots op ben. Een nieuwe repositorie waar ik helemaal blij mee ben of een gek probleem in mijn X waar ik ergens wel weet hoe het zit, maar het toch niet helemaal doet wat ik wil. Kleine opmerkingen....kleine vraagjes....kleine dingen waar ik trots op ben, maar bij wie kan ik het kwijt?

Dus vandaar dat ik hem hier plaatste. Ik heb namelijk niet verder gelezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mich schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:17:
Ik heb een vraag over een Debian container die ik in Proxmox draai. Eigenlijk heb ik er 2. Maar bij eentje update de kernel niet meer automatisch. Bij container 1 is het gewoon apt update en gaan met die banaan. Bij de tweede ook, behalve dat hij de kernel niet update (alle andere packages dus wel).

Ik draai momenteel deze:

code:
1
Linux homeassistant 6.1.0-31-amd64 #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Debian 6.1.128-1 (2025-02-07) x86_64 GNU/Linux

Hij vindt de nieuwe versie ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
xxxx@homeassistant:~$ sudo apt policy linux-image-amd64
linux-image-amd64:
   Installed: (none)
  Candidate: 6.1.129-1
  Version table:
     6.1.129-1 500
        500 http://deb.debian.org/debian bookworm/main amd64 Packages
     6.1.128-1 500
        500 http://security.debian.org/debian-security bookworm-security/main amd64 Packages
     6.1.124-1 500
        500 http://deb.debian.org/debian bookworm-updates/main amd64 Packages

Het verschil met de andere container met dit zelfde commando is dat hij bij installed: (none) daar wel de juiste versie laat zien. Dus misschien update hij daarom niet meer de kernel omdat hij de installed versie niet kan bepalen?

Iemand een idee?
Is het op een apt-get distro niet apt-get dist-upgrade?
Dat is niet hetzelfde dacht ik als nieuwe release, ook al lijkt het erop.

Draai je trouwens in een container of VM? In een container is de kernel dacht ik niet erg belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 16-03-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mich schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Die heb ik gelezen en in de eerste 3 zinnen staat dit:

Het komt geregeld voor dat ik allerlei dingetjes te melden heb over mij nieuwe programma wat ik heb gecompilled, waar ik helemaal trots op ben. Een nieuwe repositorie waar ik helemaal blij mee ben of een gek probleem in mijn X waar ik ergens wel weet hoe het zit, maar het toch niet helemaal doet wat ik wil. Kleine opmerkingen....kleine vraagjes....kleine dingen waar ik trots op ben, maar bij wie kan ik het kwijt?

Dus vandaar dat ik hem hier plaatste. Ik heb namelijk niet verder gelezen :)
Ik heb het niet over de topicstart, ik heb het over de enorme, niet te missen rood vlak bij de quick reply en boven het reageerveld (ook bij quote). De topicstart van 18 jaar geleden doen we niks meer mee.

Dus nogmaals, apart topic. Zeker omdat er al vaak genoeg een klein vraagje toch helemaal niet zo klein blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kwam dit artikel tegen;
https://gist.github.com/j...298de8bbbf8abfa4c232db097

is het dan niet logischer om 'gewoon' gentoo te gaan draaien?

heb er eens een week aan gespendeerd; gentoo desktop op te zetten, om vervolgens te kunnen gamen met x-% meer FPS dan onder debian had. Leerzaam proces, en ja je haalt echt meer snelheid uit je hardware dan met een prebuild systeem. Maar god wat was dat een moeizaam proces :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:19
Hero of Time schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Ik heb het niet over de topicstart, ik heb het over de enorme, niet te missen rood vlak bij de quick reply en boven het reageerveld (ook bij quote). De topicstart van 18 jaar geleden doen we niks meer mee.

Dus nogmaals, apart topic. Zeker omdat er al vaak genoeg een klein vraagje toch helemaal niet zo klein blijkt te zijn.
Dan moet je een nieuwe topic start maken als een first post niet meer geldig is of te oud is. Dan kan je met nieuwe regels beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:52:
kwam dit artikel tegen;

heb er eens een week aan gespendeerd; gentoo desktop op te zetten, om vervolgens te kunnen gamen met x-% meer FPS dan onder debian had. Leerzaam proces, en ja je haalt echt meer snelheid uit je hardware dan met een prebuild systeem. Maar god wat was dat een moeizaam proces :+
Eigenlijk moet dit in een nieuw topic, maar persoonlijk zijn de prestaties op papier heel mooi, maar in de praktijk valt het nogal vies tegen.

Het nadeel bijvoorbeeld is als je de CPU zou vervangen van je systeem (of je huidige setup meeneemt naar iets nieuws - wat prima kan op Linux), deze packages zullen breken. Verder vallen sommige groter uit in filesize of presteren ze juist slechter - aangezien er juist overhead nodig is die helpen bij bepaalde zaken.

Ik geloof dat -O2 de beste is, alles daarna is eigenlijk zonde van je energierekening en tijd. Ook de 'game' distros als bazzite - kunnen misschien meer fps opleveren, maar onder de streep lever je weer ontzettend in met power management (meer warmte), meer bloat (verschrikkelijk hoeveel troep daar bij zit die je niet kan verwijderen) en een desktop dat nog niet eens clean is (waarom moet een game distro Tailscale GS-extensie hebben?).

Nee, ik blijf op de default (heb wel met OpenSUSE iets aanvinkt hierin), maar zelf zaken doen ben ik heel lang geleden mee gestopt (zoals de kernel opbouwen aan de hand van je eigen hardware).

Wil je echt extra FPS? Koop dan betere hardware. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27
Mark de Vaal schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:58:
[...]

Dan moet je een nieuwe topic start maken als een first post niet meer geldig is of te oud is. Dan kan je met nieuwe regels beginnen!
Tja toch zat de vragensteller niet echt juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

een frisse topic start / make-over beetje actualiseren kan nooit kwaad toch?

denk dat de mods je vast 'schrijf' rechten kunnen geven op de TS?

verder wel leuk draadje, soms kom je (nieuwe) tools of scripts tegen, lees je over iemand zijn persoonlijke succesjes of juist frustraties van nos-systemen.

kroeg een van de 'leukere' topics op tnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
Sjah schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Tja toch zat de vragensteller niet echt juist.
Weet ik alleen Hero's antwoord was een beetje verkeerd. Als je een topic start met regels kan je niet zeggen na 18 jaar (ik schrok hiervan. Toen was ik 30) topic regels gelden niet meer. In mijn ogen moet je een nieuwe topic starten met duidelijke kaders.

Maar ik snap zijn punt.
@Hero of Time Ik had iets minder moeten reageren met een "ik ben wakker" humeur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
himlims_ schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:52:
kwam dit artikel tegen;

Ik had vroeger een Sabayon based on Funtoo/Gentoo. Elke update duurde best wel lang zeg maar. Merge dit en merge dat.

Ik weet niet hoe dat nu is met Gentoo, maar ik denk dat er weinig is veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:21:
[...]

Ik had vroeger een Sabayon based on Funtoo/Gentoo. Elke update duurde best wel lang zeg maar. Merge dit en merge dat.

Ik weet niet hoe dat nu is met Gentoo, maar ik denk dat er weinig is veranderd?
Gentoo heeft nu schijnbaar ook een gedeelte prebuilt packages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:27:
[...]

Gentoo heeft nu schijnbaar ook een gedeelte prebuilt packages.
Dat gaat ergens weer tegen de filosofie van gentoo in, toch?

Weet dat “jaartje of 10”(???) met de geprinte instructie handleiding op schoot, gentoo gecompileerd heb. Als goed herinner was dat een AMD 955 cpu, het compilen van Libre/free/open-office duurde 3-4 werkdagen :+ totaal meer dan week mee zoet geweest.

Veel stuk gemaakt, paar keer opnieuw begonnen, maar ook veel geleerd. De prestatie van games (fps benchmark) was ~10% hoger dan op de Ubuntu installatie.

Vanwege de complexiteit (instabiliteit door mijn onkunde) vond ik het veel te veel werk om dat als daily desktop te gebruiken. Maar er zitten zeker voordelen aan dat emerge systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Mark de Vaal schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Weet ik alleen Hero's antwoord was een beetje verkeerd. Als je een topic start met regels kan je niet zeggen na 18 jaar (ik schrok hiervan. Toen was ik 30) topic regels gelden niet meer. In mijn ogen moet je een nieuwe topic starten met duidelijke kaders.

Maar ik snap zijn punt.
@Hero of Time Ik had iets minder moeten reageren met een "ik ben wakker" humeur. :P
Volgens mij is er niets mis met “vragen”, ligt er alleen beetje aan wat :+ kleine opmerking/duw in richting of hoe houdt je anders kroeg gelul levende .. prima toch?

Maar als te diep of uitgebreid wordt, dan is een separaat topic wenselijk

Nu we toch bezig zijn; hoe/wat moet er dan wel allemaal in een (nieuwe?) TS komen te staan?? <- vraag (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Dat gaat ergens weer tegen de filosofie van gentoo in, toch?

Weet dat “jaartje of 10”(???) met de geprinte instructie handleiding op schoot, gentoo gecompileerd heb. Als goed herinner was dat een AMD 955 cpu, het compilen van Libre/free/open-office duurde 3-4 werkdagen :+ totaal meer dan week mee zoet geweest.

Veel stuk gemaakt, paar keer opnieuw begonnen, maar ook veel geleerd. De prestatie van games (fps benchmark) was ~10% hoger dan op de Ubuntu installatie.

Vanwege de complexiteit (instabiliteit door mijn onkunde) vond ik het veel te veel werk om dat als daily desktop te gebruiken. Maar er zitten zeker voordelen aan dat emerge systeem.
Het is vooral handig om mee te beginnen, je kunt het daarna opnieuw zelf compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 11:24

silverball

De wagen voor moderne mensen

himlims_ schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Volgens mij is er niets mis met “vragen”, ligt er alleen beetje aan wat :+ kleine opmerking/duw in richting of hoe houdt je anders kroeg gelul levende .. prima toch?

Maar als te diep of uitgebreid wordt, dan is een separaat topic wenselijk

Nu we toch bezig zijn; hoe/wat moet er dan wel allemaal in een (nieuwe?) TS komen te staan?? <- vraag (8>
Ik heb toen de topicstart van Het grote welk OS (bijvoorbeeld Linux distro) topic deel 8 geklopt, maar het verbaast mij steeds hoeveel mensen kritiek, opmerkingen hebben en hoe weinig (geen) mensen daadwerkelijk willen helpen om hem te verbeteren en actualiseren. })

Over dat topic specifiek; het blijft lastig. Er zijn zoveel distro's en iedereen wilt zijn favoriete distro in de lijst, maar ik wil het ook niet te ingewikkeld maken voor de daadwerkelijke doelgroep van de topicstart, iemand die een OS zoekt.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kent iemand een RDP-client (webbased?) die ik op een linux servertje kan zetten?

vind 1001 paginaś en projecten voor client software, of nog meer instructies hoe je met RDP verbvinding maakt naar je raspberry. maar dat zoek ik niet

echt een RDP client (webbased) die op linux webserver draait

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:00

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

himlims_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:47:
kent iemand een RDP-client (webbased?) die ik op een linux servertje kan zetten?

vind 1001 paginaś en projecten voor client software, of nog meer instructies hoe je met RDP verbvinding maakt naar je raspberry. maar dat zoek ik niet

Niet zoiets als Guacamole?

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:47:

Heb je echt RDP nodig? De reden is dat ik tegenwoordig alles doe met Cockpit, en de meeste andere tools benader over API of de eigen WebUI.

RDP is enorm langzaam, log en de meeste clients vond ik inderdaad*. Bedoel je iets als Rustdesk? Ik vertrouw het niet persoonlijk, maar genoeg die het een fijne tool vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Wat draai je dan als server backend? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:33:
[...]

Heb je echt RDP nodig? De reden is dat ik tegenwoordig alles doe met Cockpit, en de meeste andere tools benader over API of de eigen WebUI.

RDP is enorm langzaam, log en de meeste clients vond ik inderdaad*. Bedoel je iets als Rustdesk? Ik vertrouw het niet persoonlijk, maar genoeg die het een fijne tool vinden.
ik zit in een google chromeogeving (opzich ben ik daar best enthousiast over geworden)
een van onze toeleveranciers (pink roccade) houdt van aan RDP.
het is klaarblijkelijk 'onmogelijk' om faatsoenlijke rdp sessie op te zetten met je chromebook.

(de windows-app - oude rd-client - herkend geen RDP-files, en handmatig toevoegen werkt ook niet.
Commerciele app aangekocht; xlogic-rdp-client, is schijnbaar niet 100% compatible; geen sessie richting pink-roccade)

dus ik had zo iets van het zal allemaal wel; ik installeer op eoa linux servertje wel een RDP-client waar de collegaś mee kunnen verbinden.

die guacamole klinkt wel leuk, dat vandaag maar eens gaan avonturen.

voor mij prive volstaat ssh -X prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

HollowGamer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:34:
[...]

Wat draai je dan als server backend? :)
Hmmm, ik las het als, ik ga het in een eigen webserver draaien, waar dan ook. Dus vandaar mijn suggestie.
Ik begrijp dat je op een Chromebook wellicht geen apache aan de praat gaat krijgen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ElCondor schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:58:
[...]

Hmmm, ik las het als, ik ga het in een eigen webserver draaien, waar dan ook. Dus vandaar mijn suggestie.
Ik begrijp dat je op een Chromebook wellicht geen apache aan de praat gaat krijgen :D
je hebt met chromeos 'dev-tools' daarmee krijg je direct toegang tot het linux subsystem:

dunix@penguin:~/bztools$ sudo apt-get install apache2
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following additional packages will be installed:
  apache2-bin apache2-data apache2-utils libapr1 libaprutil1 libaprutil1-dbd-sqlite3
  libaprutil1-ldap ssl-cert
Suggested packages:
  apache2-doc apache2-suexec-pristine | apache2-suexec-custom www-browser
The following NEW packages will be installed:
  apache2 apache2-bin apache2-data apache2-utils libapr1 libaprutil1 libaprutil1-dbd-sqlite3
0 upgraded, 9 newly installed, 0 to remove and 30 not upgraded.
Need to get 2,216 kB of archives.
After this operation, 7,858 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] 

heb m niet geinstalleerd, want disk zit bijna vol, maar apache2 deployen moet gewoon werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

himlims_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:07:
[...]

je hebt met chromeos 'dev-tools' daarmee krijg je direct toegang tot het linux subsystem:

dunix@penguin:~/bztools$ sudo apt-get install apache2
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
The following additional packages will be installed:
  apache2-bin apache2-data apache2-utils libapr1 libaprutil1 libaprutil1-dbd-sqlite3
Suggested packages:
  apache2-doc apache2-suexec-pristine | apache2-suexec-custom www-browser
The following NEW packages will be installed:
  apache2 apache2-bin apache2-data apache2-utils libapr1 libaprutil1 libaprutil1-dbd-sqlite3
0 upgraded, 9 newly installed, 0 to remove and 30 not upgraded.
Need to get 2,216 kB of archives.
After this operation, 7,858 kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] 

heb m niet geinstalleerd, want disk zit bijna vol, maar apache2 deployen moet gewoon werken
Nice, Guacamole is zelf ook een package op linux, als ik me niet vergis. Dus wellicht kun je hem zo erbij ploppen, maar inderdaad. Het moet wel passen. Ik zou hem dan eerder op een pi zetten en dan vandaaruit je werkplek bij Pink configggen. Dan kun je er met je Chromebook altijd heen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met toegang tot het Linux subsystem kan je kijken naar Remmina. Niet web-based, maar wel een RDP client dat zelfs claimt .rdp bestanden kan importeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjah
Ubuntu is sinds 24.04 seniel ofzo? Ik zag opeens geen sharing options staan in rechtsklik-menu op een folder...

Je moet nu eerst dit doen in de CLI >>> sudo apt install nautilus-share

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:32:
Ubuntu is sinds 24.04 seniel ofzo? Ik zag opeens geen sharing options staan in rechtsklik-menu op een folder...

Je moet nu eerst dit doen in de CLI >>> sudo apt install nautilus-share
Ik weet het niet meer zeker, maar Ubuntu heeft heel lang de oude Nautilus gehad. Dus je kunt hun bedanken dat je er nu pas achterkomt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Gebruiken jullie Secure Boot?

Het werkt, maar ik krijg toch deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReKuWaS0uJYTXv2ihCX9fbAcmJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OS2bw7RO6Y2LEXG3xcOayUXR.png?f=fotoalbum_large

Dit is gekomen na de laatste BIOS-update, moet ik dit melden bij de vendor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke distro? Lijkt er namelijk eerder op dat je BIOS update nieuwere keys heeft en je distro niet. Er ging dacht ik iets in 2026 verlopen meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:51:
Welke distro? Lijkt er namelijk eerder op dat je BIOS update nieuwere keys heeft en je distro niet. Er ging dacht ik iets in 2026 verlopen meen ik.
OpenSUSE Aeon

Oh? Ik heb de laatste updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In zo'n geval heeft de update wellicht de OpenSuSE keys verwijdert? Geen idee, ik zet SB eigenlijk uit omdat het thuis niet heel boeiend is en op m'n werk gebruik ik KVM en hierdoor wordt m'n log constant vol gespamt met een melding hierover en de enige manier om dat te laten stoppen is wat de log regel zelf ook zegt: SB uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:16
Ja.

[Afbeelding]

Ik niet. Maar mijn laatste BIOS update is alweer een tijdje geleden.

spoiler:
Wat een beknopte vraag. Hoe moeten we hier nu op antwoorden? :F Je geeft niet aan welke hardware (behalve "sinds laatste BIOS update", maar waarvan dan?), je geeft niet aan welke distro, .... Daar kunnen we toch niks mee :X

En in mijn geval, Manjaro, met een eigen key, op een Dell laptop (waar ik al een aantal maanden geen firmware updates / update check op gedaan heb). En met een eigen key verwacht ik niet dit soort problemen. En zal @Hero of Time vast op het juiste pad zitten. Waarschijnlijk iets met een shim die door MS ondertekend is en dat die keys niet meer werken of niet meer gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:04:
Gebruiken jullie Secure Boot?

[Afbeelding]

eigenlijk zelden, wel raar zo na een update. kunt zeker geen rollback doen?
en SB uitschakelen helpt ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:26:
[...]

eigenlijk zelden, wel raar zo na een update. kunt zeker geen rollback doen?
en SB uitschakelen helpt ook niet?
Ik kan wel meerdere snapshots terug.

Ga het morgen eens proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:21:
[...]

Ja.

[...]

Ik niet. Maar mijn laatste BIOS update is alweer een tijdje geleden.

spoiler:
Wat een beknopte vraag. Hoe moeten we hier nu op antwoorden? :F Je geeft niet aan welke hardware (behalve "sinds laatste BIOS update", maar waarvan dan?), je geeft niet aan welke distro, .... Daar kunnen we toch niks mee :X

En in mijn geval, Manjaro, met een eigen key, op een Dell laptop (waar ik al een aantal maanden geen firmware updates / update check op gedaan heb). En met een eigen key verwacht ik niet dit soort problemen. En zal @Hero of Time vast op het juiste pad zitten. Waarschijnlijk iets met een shim die door MS ondertekend is en dat die keys niet meer werken of niet meer gaan werken.
Het stomme is dus dat SB dus wel werkt, maar hij sinds de laatste update aangeeft dat het niet volledig werkt. Of interpreteer ik het verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
HollowGamer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:36:
[...]

Het stomme is dus dat SB dus wel werkt, maar hij sinds de laatste update aangeeft dat het niet volledig werkt. Of interpreteer ik het verkeerd?
Dat is niet perse wat er letterlijk staat. Het kan ook zijn dat SB is ingeschakeld maar dat die in setup mode staat bv.

Gerommel met verkeerde keys verwacht ik in ieder geval eerder dat die helemaal niet boot. Maar een evt onbekende key terwijl SB in setup mode staat zal die wel gewoon booten.
Maar het kan ook liggen aan een combinatie van zaken, geen idee. Het kan ook zijn dat Linux (kernel? Systemd/init systeem? ...?) doet/moet controleren of SB correct actief is (incl dat de EFI executable correct gesigned is dus). Ik weet niet hoe dat proces in elkaar zit. Maar ik weet wel dat in mijn geval met FDE de TPM niet geunlocked zal worden als er een andere signing key gebruikt wordt. (Dus een ander OS / ... heeft geen toegang tot de encryption key uit de TPM doordat die geen toegang heeft/kan krijgen tot de signing key en dus zijn eigen EFI executable niet kan signen met die key).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:35:
[...]

Ik kan wel meerdere snapshots terug.

Ga het morgen eens proberen. :)
Snapshots terug? Is een virtuele bak?

Of is het de host/hypervisor/kvm etc?

Ik doe praktisch niets met SB, een recovery-usb en dan chroot naar je host en nieuwe bootloader bouwen? Of is dat te kort door de bocht ?

//edit; zowel zakelijk als privé zet secure boot / bit locker veelal uit;
Privé - alleen maar irritant
Zakelijk - draait 9/10x in strak beveiligd datacenter, kans op fysieke toegang door ongeautoriseerd volk is zeeeeerr klein.

Ooit storing gehad, waardoor niet in gelegenheid was om aanmelding en toegang verzoek in te dienen bij datacenter. Waardoor toegang geweigerd werd (opzich terecht) situatie die hierop volgde was best bizar;

Voordat de locatie beheerder mij kon autorisatie moest verificatie vragen via telefoon, mail en mijn leidinggevende - terwijl ik voor zijn neus stond met ID

Na akkoord moet een 3e medewerker met ook een sleutel het specifiek server rack / patchkast openen; 2 sleutel principe

Ofwel; ik geloof het wel met die secure boot; kans dat iemand anders fysiek toegang krijgt acht ik minimaal

En im vind alleen maar irritant; boot issues, vertraging boot proces/of file access, vage Linux dingen met die prioritaire meuk :+

[ Voor 57% gewijzigd door himlims_ op 18-04-2025 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:02:
[...]

Dat is niet perse wat er letterlijk staat. Het kan ook zijn dat SB is ingeschakeld maar dat die in setup mode staat bv.

Gerommel met verkeerde keys verwacht ik in ieder geval eerder dat die helemaal niet boot. Maar een evt onbekende key terwijl SB in setup mode staat zal die wel gewoon booten.
Maar het kan ook liggen aan een combinatie van zaken, geen idee. Het kan ook zijn dat Linux (kernel? Systemd/init systeem? ...?) doet/moet controleren of SB correct actief is (incl dat de EFI executable correct gesigned is dus). Ik weet niet hoe dat proces in elkaar zit. Maar ik weet wel dat in mijn geval met FDE de TPM niet geunlocked zal worden als er een andere signing key gebruikt wordt. (Dus een ander OS / ... heeft geen toegang tot de encryption key uit de TPM doordat die geen toegang heeft/kan krijgen tot de signing key en dus zijn eigen EFI executable niet kan signen met die key).
Ik heb dus een TPM met SB, en het werkt gewoon.
De BIOS factory keys heb ik al gereset.

Daarom kwam ik er pas achter toen ik naar de Settings ging.

Dit is het rapport dat je kunt printen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
Device Security Report
======================

Report details
  Date generated:                                  2025-04-18 09:32:04
  fwupd version:                                   2.0.8

System details
  Hardware model:                                  LENOVO ...
  Processor:                                       AMD Ryzen 7 8845HS w/ Radeon 780M Graphics
  Security level:                                  HSI:3! (v2.0.8)

HSI-1 Tests
  UEFI Bootservice Variables:                      Pass (Locked)
  TPM v2.0:                                        Pass (Found)
  System Management Mode:                          Pass (Locked)
  BIOS Firmware Updates:                           Pass (Enabled)
  UEFI Secure Boot:                                Pass (Enabled)
  Fused Platform:                                  Pass (Locked)
  TPM Platform Configuration:                      Pass (Valid)

HSI-2 Tests
  AMD Firmware Write Protection:                   Pass (Enabled)
  TPM Reconstruction:                              Pass (Valid)
  IOMMU Protection:                                Pass (Enabled)
  Platform Debugging:                              Pass (Locked)

HSI-3 Tests
  Pre-boot DMA Protection:                         Pass (Enabled)
  AMD Firmware Replay Protection:                  Pass (Enabled)
  Suspend To RAM:                                  Pass (Not Enabled)
  Control-flow Enforcement Technology:             Pass (Supported)
  Suspend To Idle:                                 Pass (Enabled)

HSI-4 Tests
  Encrypted RAM:                                 ! Fail (Not Supported)
  Supervisor Mode Access Prevention:               Pass (Enabled)
  AMD Secure Processor Rollback Protection:      ! Fail (Not Enabled)

Runtime Tests
  Linux Swap:                                      Pass (Encrypted)
  Firmware Updater Verification:                   Pass (Not Tainted)
  Control-flow Enforcement Technology:             Pass (Supported)
  Linux Kernel Verification:                     ! Fail (Tainted)
  Linux Kernel Lockdown:                           Pass (Enabled)

Host security events
  2025-04-17 21:43:15   Linux Kernel Lockdown        Pass (Not Enabled → Enabled)
  2025-04-17 21:43:15   UEFI Secure Boot             Pass (Not Enabled → Enabled)

For information on the contents of this report, see https://fwupd.github.io/hsi.html

Hier lijkt dus alles ook goed te staan?
himlims_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:15:
[...]

Snapshots terug? Is een virtuele bak?
snapper - dat is het voordeel van Atomic-design. Dit heb je ook met Fedora bijvoorbeeld.

[ Voor 47% gewijzigd door HollowGamer op 18-04-2025 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewGuest
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:02
Ik zie dat regel 45 Linux kernel verification een Fial aan geeft. Misschien dat secure boot een andere verficatie-code heeft en dat het daar niet meer mee overeen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
NewGuest schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:30:
Ik zie dat regel 45 Linux kernel verification een Fial aan geeft. Misschien dat secure boot een andere verficatie-code heeft en dat het daar niet meer mee overeen komt.
Tainted kernel is normaliter toch dat er non-GPL / out of tree? / ... modules ingeladen zijn? (Ik ken het voornamelijk van de Nvidia propriatary driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:49:
[...]

Tainted kernel is normaliter toch dat er non-GPL / out of tree? / ... modules ingeladen zijn? (Ik ken het voornamelijk van de Nvidia propriatary driver)
In mijn geval klopt dit inderdaad precies zo (NVIDIA driver).

Ik heb dus werkelijk geen idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:14:
[...]

In mijn geval klopt dit inderdaad precies zo (NVIDIA driver).

Ik heb dus werkelijk geen idee?
Dus je hebt een AMD CPU met Radeon 780M erin en dan ook nog een aparte nVidia videokaart? Waarom? Maar dat verklaart wel gelijk de 'tainted' vermelding, de module is niet ondertekend. Of iig niet met de key die ook in je Secure Boot te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:08:
[...]

Dus je hebt een AMD CPU met Radeon 780M erin en dan ook nog een aparte nVidia videokaart? Waarom? Maar dat verklaart wel gelijk de 'tainted' vermelding, de module is niet ondertekend. Of iig niet met de key die ook in je Secure Boot te vinden is.
Het is de nvidia open driver, moet je die onderteken?

Ik heb die melding vaker gezien, maar hoeft niet perse slecht te zijn. Misschien hebben ze die melding strenger gemaakt? Want zogezegd lijkt SB dus wel gewoon te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 23:05

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Kon pas voor een paar tientjes een oude Mac Pro 5,1 ophalen, dikke 6-core Xeon en 48 GB geheugen. Wel verouderd natuurlijk, maar heb nooit zo veel met Mac gedaan dus vond het wel interessant. Inmiddels heeft elk denkbaar OS er wel opgestaan denk ik. Linux was een beetje een uitdaging omdat hij geen UEFI boot ondersteunt, dus een cd-tje gebrand met de Ubuntu 18.04 LTS mini.iso en daar van kunnen booten.

Daarna de updates naar 20.04 LTS, 22.04 LTS, 24.04 LTS en uiteindelijk 24.10 gedaan. En nu ben ik me weer aan het vervelen want Ubuntu heeft de updates naar 25.10 tijdelijk uitgezet. :|

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Jazzy schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:11:
Kon pas voor een paar tientjes een oude Mac Pro 5,1 ophalen, dikke 6-core Xeon en 48 GB geheugen. Wel verouderd natuurlijk, maar heb nooit zo veel met Mac gedaan dus vond het wel interessant. Inmiddels heeft elk denkbaar OS er wel opgestaan denk ik. Linux was een beetje een uitdaging omdat hij geen UEFI boot ondersteunt, dus een cd-tje gebrand met de Ubuntu 18.04 LTS mini.iso en daar van kunnen booten.

Daarna de updates naar 20.04 LTS, 22.04 LTS, 24.04 LTS en uiteindelijk 24.10 gedaan. En nu ben ik me weer aan het vervelen want Ubuntu heeft de updates naar 25.10 tijdelijk uitgezet. :|
Tijd om een andere distro te proberen. Misschien Arch dan ben je zeker langer bezig met alles zelf compileren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:19:
[...]

Tijd om een andere distro te proberen. Misschien Arch dan ben je zeker langer bezig met alles zelf compileren. ;)
Alles zelf compileren? Volgens mij ben je in de war met Gentoo of Linux from Scratch.

Zelf compileren is bij Arch toch echt niet nodig. Hoogstens als je stuff uit de Arch User Repository (AUR) wilt installeren, dan krijg je alleen het PKGBUILD bestand.
* RobertMe heeft in die 10, 15 jaar dat die Arch gebruikt nog nooit hoeven te compileren om een werkend systeem te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:49:
[...]

Alles zelf compileren? Volgens mij ben je in de war met Gentoo of Linux from Scratch.

Zelf compileren is bij Arch toch echt niet nodig. Hoogstens als je stuff uit de Arch User Repository (AUR) wilt installeren, dan krijg je alleen het PKGBUILD bestand.
* RobertMe heeft in die 10, 15 jaar dat die Arch gebruikt nog nooit hoeven te compileren om een werkend systeem te krijgen.
Ja ik haalde ze inderdaad door elkaar. Bij Gentoo moet je zo ongeveer alles zelf compileren en bij Arch alleen bij gebruik van de AUR.
Met een stevige XEON en genoeg geheugen zal dat vast niet zo lang duren als bij mij op mijn testmachientje met een Celeron processor :).

[ Voor 9% gewijzigd door synoniem op 25-04-2025 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
synoniem schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:37:
[...]

Ja ik haalde ze inderdaad door elkaar. Bij Gentoo moet je zo ongeveer alles zelf compileren en bij Arch alleen bij gebruik van de AUR.
Met een stevige XEON en genoeg geheugen zal dat vast niet zo lang duren als bij mij op mijn testmachientje met een Celeron processor :).
* RobertMe heeft ooit eens het "Linux from Scratch" boek doorlopen, in een VM, op een laptop, met een Core2Duo CPU, waarbij VTx was uitgeschakeld en niet in BIOS zat. Dan krijg je wel een paar dagen om.

Die laptop, intussen bijna 18 jaar oud, heb ik nog liggen. Vorig jaar ergens nog een Arch installatie op gezet, maar dan uiteraard wel op een SSD, en dat loopt verrassend prima. Ondanks dat die naast de extreem oude CPU ook maar iets van 2 of 4 GB RAM heeft.

Maar ik heb ook Arch draaien op mijn intussen ~7 jaar oude Asus Transformer T103. Met een kreupele Atom CPU en denk ook maar 4GB RAM en eMMC opslag. En ook dat gaat best aardig. (Zou me niks verbazen als de eMMC opslag een groter probleem is dan de CPU).

Waar ik Arch schrijf bedoel ik Arch met KDE. Dus niet met een lightweight DE / alleen een window manager. Maar uiteraard wel puur plasma + ... geïnstalleerd en niet het meta package met "heel KDE".

* RobertMe heeft nu ook gekeken naar een nieuwe Lenovo Duet Chromebook. Maar vind het net iets te iffy. De voorganger, Duet 3, is supported door PostmarketOS. Maar deze (nog?) niet. Linux / kernel support lijkt er dan weer wel te zijn. Of in ieder geval zijn er wat commits te vinden die refereren aan de gerart / ciri codenames van het hardware platform waarop deze Chromebook gebaseerd is. (Blijkbaar worden er altijd referentie borden samengesteld waarbij vervolgens meerdere fabrikanten weer nieuwe modellen maken op basis van dat referentie model. Waarbij Gerart en/of Ciri de codenames zijn die hier mee samenhangen).
En jip. Ben op zoek naar iets met een kickstand en afneembaar (soft) keyboard. Alternatief is een MS Surface. Maar die zit uiteraard in een iets andere prijscategorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

synoniem schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:37:
[...]

gentoo heeft tegenwoordig ook prebuild/binaries, weet dat er ooit bijna een week mee bezig ben geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:50
RobertMe schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:53:
[...]
En jip. Ben op zoek naar iets met een kickstand en afneembaar (soft) keyboard. Alternatief is een MS Surface. Maar die zit uiteraard in een iets andere prijscategorie.
Ik draai hier nu een tijdje Manjaro met KDE op een Surface Go 3, gewoon omdat 't kan. Werkt bijzonder goed, zelfs al is het een Pentium 6500Y met 4 GB RAM. Installeren was eigenlijk supersimpel en bijna alles werkte out of the box (behalve automatische schemrotatie, was ook niet heel spannend om in te stellen).

Gebruik hem nu vooral om als VPN-streaming-doos te draaien bij m'n TV, maar heb er ook daadwerkelijk één en ander aan werk op gedaan op vakantie (VSCode) en dat werkte ook prima. Toch tof hoe lightweight het kan zijn dat een device met 4 GB RAM in 2025 nog steeds soepel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

beetje aan het neuzen voor streaming (gaming) via proxmox op de raspberry.

kwam dit project tegen; https://games-on-whales.github.io/wolf/stable/

ziet er best leuk uit qua features, iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-05 21:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/01962907-9cce-7007-95eb-031cd13e9588/2025-04-12-repair-cafe-heeft-list-om-250-miljoen-computers-van-de-schroot-te-redden
Allemaal aan de Linux, op naar het repair cafe!

Ik heb twee keer geholpen omdat ik toch wel benieuwd was of er ook onder "gewone" mensen nog een beetje animo voor was. Was een succes dus komt er een vervolg op 16 mei:
https://www.repaircafe.org/linux-repair-cafe/

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

xah5kiDe schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 10:43:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/01962907-9cce-7007-95eb-031cd13e9588/2025-04-12-repair-cafe-heeft-list-om-250-miljoen-computers-van-de-schroot-te-redden
Allemaal aan de Linux, op naar het repair cafe!

Ik heb twee keer geholpen omdat ik toch wel benieuwd was of er ook onder "gewone" mensen nog een beetje animo voor was. Was een succes dus komt er een vervolg op 16 mei:
https://www.repaircafe.org/linux-repair-cafe/
Post install handleiding https://www.repaircafe.or..._start_met_Linux_19-1.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 07:43
Nog meer mensen die de Cosmic desktop al aan het uitproberen zijn? Ik word er wel blij van. Het lijkt een beetje tussen KDE en Gnome in te liggen. Over beiden ben ik erg te spreken dus Cosmic sluit zich daar mooi bij aan, en zelf ben ik een groot voorstander van software geschreven in Rust. Cosmic draait tot nu toe ook behoorlijk stabiel voor iets wat nog in de alpha-fase zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Denoiser schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:44:
Nog meer mensen die de Cosmic desktop al aan het uitproberen zijn? Ik word er wel blij van. Het lijkt een beetje tussen KDE en Gnome in te liggen. Over beiden ben ik erg te spreken dus Cosmic sluit zich daar mooi bij aan, en zelf ben ik een groot voorstander van software geschreven in Rust. Cosmic draait tot nu toe ook behoorlijk stabiel voor iets wat nog in de alpha-fase zit.
Ik heb Cosmic geprobeerd als Fedora Atomic spin. :)

De reden voor Atomic, is dat je echt een goed snapshot krijgt en kunt 'snappen' tussen verschillende versies.
Er zijn er die het op Arch draaien, ook nog met mixed packages ook (kuch Brodie), maar dat raad ik echt af. Je wilt echt een clean state en geen mixed packages of andere invloeden.

Er zijn memory leaks, houd daar rekening mee.

Het jammere vind ik wel dat ik fan ben van libadwaita apps. Deze zijn mooi, rond, touch vriendelijk en hebben een moderne look. Maar op Cosmic is daar dus weer die klassieke 'vierkantige' look en feel.

Ik ga zeker Cosmic een kans geven, maar ik moet echt zeggen dat Gnome flinke stappen aan het zetten is. Misschien ook wel doordat Cosmic en KDE beide goed aan de weg timmeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denoiser
HollowGamer schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:47:
Het jammere vind ik wel dat ik fan ben van libadwaita apps. Deze zijn mooi, rond, touch vriendelijk en hebben een moderne look. Maar op Cosmic is daar dus weer die klassieke 'vierkantige' look en feel.

Ik ga zeker Cosmic een kans geven, maar ik moet echt zeggen dat Gnome flinke stappen aan het zetten is. Misschien ook wel doordat Cosmic en KDE beide goed aan de weg timmeren?
Ja, zelf ben ik ook nogal fan van de look van Gnome/gtk4/libadwaita. Kalm, modern. En Gnome heeft erg fijne anti-aliasing, alles ziet er crisp en tegelijkertijd vrij 'zacht' uit. En de activities overview vind ik ook goed bedacht: met één druk op de knop heb je én toegang tot je dock, én tot je workspaces. De geanimeerde contextmenu's vind ik alleen wat minder.

Daar staat tegenover dat ik Cosmic iets meer naar smaak kan aanpassen. En Rust dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Denoiser schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:42:
[...]

Ja, zelf ben ik ook nogal fan van de look van Gnome/gtk4/libadwaita. Kalm, modern. En Gnome heeft erg fijne anti-aliasing, alles ziet er crisp en tegelijkertijd vrij 'zacht' uit. En de activities overview vind ik ook goed bedacht: met één druk op de knop heb je én toegang tot je dock, én tot je workspaces. De geanimeerde contextmenu's vind ik alleen wat minder.

Daar staat tegenover dat ik Cosmic iets meer naar smaak kan aanpassen. En Rust dus.
DE was een van mijn zwakte als gaat om Linux, echt alle ins en uit geprobeerd. Mee bijgedragen aan ontwikkelingen (programmeren kan ik niet, maar icoontjes tekenen, thema’s en kleurtjes bij elkaar rapen wel)

Was toen vrij beperkt; gnome, kde en xfce(?)

Inmiddels een kwam meer keuzes en mogelijkheden bij gekomen; geen een is zalig makend. Maar wel zo te maken dat exact jouw smaak en workflow is.

KDE blijf ik een prachtige omgeving vinden, maar onderaan de streep val ik vaak terug op xfce; simpel en snel.

Dat gezegd hebben; doen jullie reacties en huidige nieuwe systemen mijn eerdere standvastigheid aan xfce heroverwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
himlims_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:36:
[...]

DE was een van mijn zwakte als gaat om Linux, echt alle ins en uit geprobeerd. Mee bijgedragen aan ontwikkelingen (programmeren kan ik niet, maar icoontjes tekenen, thema’s en kleurtjes bij elkaar rapen wel)

Was toen vrij beperkt; gnome, kde en xfce(?)

Inmiddels een kwam meer keuzes en mogelijkheden bij gekomen; geen een is zalig makend. Maar wel zo te maken dat exact jouw smaak en workflow is.

KDE blijf ik een prachtige omgeving vinden, maar onderaan de streep val ik vaak terug op xfce; simpel en snel.

Dat gezegd hebben; doen jullie reacties en huidige nieuwe systemen mijn eerdere standvastigheid aan xfce heroverwegen
Ik snap je enthousiasme. Ik vind het zelf ook erg leuk dat er zoveel keuze is en ben altijd nieuwsgierig naar andere DE's, terwijl ze eigenlijk allemaal grofweg dezelfde concepten gebruiken, zij het in iets andere configuraties. Wel of geen dock, wel of geen topbar, wel of geen startmenu, en ze bieden vrijwel allemaal workspaces en soortgelijke basisapplicaties. Dus uiteindelijk maakt het allemaal niet zoveel uit, zolang mijn apps maar draaien en het geheel redelijk probleemloos functioneert. Wayland-support vind ik wel een vereiste in verband met veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
-verkeerde topic

[ Voor 80% gewijzigd door HollowGamer op 14-05-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:27
Denoiser schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:12:
[...]
Wayland-support vind ik wel een vereiste in verband met veiligheid.
Wat is er onveilig aan xorg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:56
LievenD schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 23:10:
[...]

Wat is er onveilig aan xorg?
In xorg hebben alle windows (misschien ook draaiende applicaties) toegang tot je input devices ook als ze niet in focus zijn. Dus als je 1 app hebt die een keylogger heeft werkt deze ook terwijl je in je browser typt.

Er zijn nog een hoop andere manieren waarop een foute app schade kan aanrichten dus het is niet alsof je met wayland helemaal beschermt bent. Meeste apps hebben toegang tot /home bijvoorbeeld.

Om de linux desktop echt veiliger te maken tegen apps met malicious code is er nog een stuk meer sandboxing nodig maar de beweging die kant op is wel aan de gang met bijvoorbeeld atomic desktops en flatpaks/snaps. Maar met flatpak moet je bijvoorbeeld nog zelf de toegangsrechten beperken ipv toestaan wat mag. Het is ook niet zo dat dit bij Windows is opgelost vziw. Op mobiel is het al wel een stuk verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
Als ik @Guus... post lees, zou je bijna denken dat Linux onveilig is, en vraag je je bijna af waarom er geen Antivirus nodig is.

Had laatst een vaag app installt, en daarna weer uninstallt, mocht dat malware zijn vraag ik me af of een uninstall afdoende is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor malware infecties heb je nooit zekerheid dat alles weg is als je het programma waar het mee kwam verwijdert. Het OS maakt wat dat betreft niet uit.

Wat betreft Wayland vs Xorg, ik gebruik bijvoorbeeld KeepassXC en deze heeft een auto-type functie. Dit kan het doen met specifieke items door te kijken naar de titel van het venster dat op dat ogenblik focus heeft. Werkt prima in Windows en met Xorg, maar op Wayland hebben applicaties geen inzicht in venter namen, types etc.

Het delen van een venster met bijvoorbeeld Teams of Discord gaat ook wat anders en is niet zo vanzelfsprekend als bij Xorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:59:
Als ik @Guus... post lees, zou je bijna denken dat Linux onveilig is, en vraag je je bijna af waarom er geen Antivirus nodig is.

Had laatst een vaag app installt, en daarna weer uninstallt, mocht dat malware zijn vraag ik me af of een uninstall afdoende is..
Xorg is helaas onveilig, en genoeg apps die allang op Wayland hadden kunnen zitten.

Er zijn nog genoeg dingen mis met Wayland, maar gelukkig komen er al snel wat protocollen, etc. bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Hero of Time schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:23:
Voor malware infecties heb je nooit zekerheid dat alles weg is als je het programma waar het mee kwam verwijdert. Het OS maakt wat dat betreft niet uit.
Hee, je bent een mod die ik respecteer omdat je kennis hebt, althans daar vertrouw ik op. Je mag soms best er meer met gestrekt been ingaan voor Linux.... Is het bijv niet zo dat in Linux een malicious app niet zomaar eeuwig opgestart wordt, zoals in Win nog wel ns lijkt? En Apple heeft ook niet de naam onveilig te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Hee, je bent een mod die ik respecteer omdat je kennis hebt, althans daar vertrouw ik op. Je mag soms best er meer met gestrekt been ingaan voor Linux.... Is het bijv niet zo dat in Linux een malicious app niet zomaar eeuwig opgestart wordt, zoals in Win nog wel ns lijkt? En Apple heeft ook niet de naam onveilig te zijn.
Het was niet bedoeld als gestrekt been. Maar als een applicatie extra dingen doet dan je verwacht, zoals extra bestanden aanmaken e.d., dan is de uninstaller uitvoeren, of in geval van Linux het package verwijderen, niet afdoende. Zie maar wat XZ met Openssh kon doen. Als het misbruikt was, was het niet voldoende om XZ te verwijderen, het kwaad was al geschied en de backdoor geïnstalleerd.

Er bestaat genoeg malware voor Linux. Veel is oud en werkt wellicht niet meer. Maar immuun is Linux echt niet. Er staat mij wat bij dat een malware een bestand maakte, werd uitgevoerd en dat bleef draaien op de achtergrond. Maar het bestand werd wel verwijdert, dus een 'ls' op de map toonde niks. Alleen met 'lsof' en dan zoeken op verwijderde bestanden kon je het zien. Pogingen om het de nek om te draaien resulteerde in een kat-muis gevecht, je stopt het proces en net voordat het sloot maakte het proces weer een nieuwe aan met dezelfde truc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Uiteindelijk zijn er altijd wel mogelijkheden. Als het malware in een legitiem ogende app is kan die ook bij (eerste keer) opstarten een systemd user unit activeren bv die elke login opstart (geen root voor nodig, zoals wel het geval is voor een system unit). En er zijn vast nog meer manieren om iets malicious te doen (aanpassen shell config bv?).

En v.w.b. verwijderen is Linux wellicht op het eerste oog iets veiliger. Als je iets via een package installeert kun je er vanuit gaan dat met het verwijderen van het package alles dat door het package geinstalleerd is ook weer weg is. I.t.t. Windows waar een installer ook maar gewoon een programma is, maar dan toevallig een programma dat bestanden op het systeem in bepaalde mappen plaatst. En een uninstaller ook maar gewoon een programma is dat bestanden verwijderd, maar dus ook bewust minder kan verwijderen dan geinstalleerd was. Maar ook daarbij geldt dat het programma dat je zelf installeert vervolgens bij de eerste keer uitvoeren allemaal extra download en "installeert", en dus vervolgens ook niet meer verwijderd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:59:

Zelf ben ik van mening dat antivirus op Linux wel degelijk nodig is. Ik zou niet weten waarom Linux minder vatbaar voor malware zou zijn dan andere besturingssystemen. Ik draai dan ook Bitdefender GravityZone, ook op mijn privé-laptop met Fedora. Druist dit in tegen de free software gedachte? Absoluut. Maar security vind ik erg belangrijk, ook al is mijn threat level niet bijzonder.

Ik geef wel toe: het is verdomd moeilijk om een goed beeld te krijgen van hoe Linux er vandaag de dag voor staat wat beveiliging betreft. Veel mensen op Reddit roepen lukraak dat Linux superveilig is, maar veel zelfbenoemde experts beweren het tegenovergestelde. Zelf denk ik dan maar: liever een laagje beveiliging teveel dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Denoiser schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:20:
Ik geef wel toe: het is verdomd moeilijk om een goed beeld te krijgen van hoe Linux er vandaag de dag voor staat wat beveiliging betreft. Veel mensen op Reddit roepen lukraak dat Linux superveilig is, maar veel zelfbenoemde experts beweren het tegenovergestelde. Zelf denk ik dan maar: liever een laagje beveiliging teveel dan te weinig.
Ik kan mij sowieso niet indenken dat Linux "super veilig" is. Er zijn wellicht minder echte "lekken" (zero days etc), maar, er zijn sowieso veel minder users en dus ook minder aandacht om dergelijke lekken te vinden (immers is de "winst" kleiner als je zo'n lek vind en kunt uitbuiten).
En ik denk dat tegenwoordig (/al jaren), ongeacht het OS, het grootste beveiligingslek in de stoel zit. Willekeurig software installeren waar malware / ... in zit etc. En dat maakt het besturingssysteem niet perse lek. De vraag is dan alleen hoeveel die software kan. En dan heeft zowel Windows als Linux wel "iets" van beveiliging (als in: beiden hebben een systeem waarbij je verhoogde rechten nodig hebt om echt kwaad te kunnen doen), maar bij beiden geldt dan ook weer "de gebruiker is het grootste risico" (als je zonder na te denken het root WW invult of in Windows op "Ja" / "Doorgaan" / ... klikt maakt dat het OS niet perse onveilig(er)).

En verder heb je dan nog zaken zoals waarmee hier de discussie begon. dat bij Xorg elke applicatie (/Xorg client) op elk moment alle inputs kan uitlezen (lekker handig voor keyloggers dus), kan zien welke programma's er open staan, screenshots maken, .... En daar is Wayland wel veiliger in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denoiser
RobertMe schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:32:
En ik denk dat tegenwoordig (/al jaren), ongeacht het OS, het grootste beveiligingslek in de stoel zit. Willekeurig software installeren waar malware / ... in zit etc.
Ik krijg de indruk dat social engineering tegenwoordig een van de grotere risico's is die je als willekeurig persoon loopt. Dat heeft dus weinig met de veiligheid van het OS te maken. Daarentegen lees ik ook genoeg over zero click exploits en malware die via advertenties op reguliere websites wordt verspreid. Dan ben jij in je stoel toch niet zelf het probleem. Malware verspreidt zich niet alleen doordat mensen zelf onbekende bestanden openen en zomaar allerlei zooi installeren, dus met alleen waakzaamheid kom je er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Denoiser schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Zelf ben ik van mening dat antivirus op Linux wel degelijk nodig is. Ik zou niet weten waarom Linux minder vatbaar voor malware zou zijn dan andere besturingssystemen. Ik draai dan ook Bitdefender GravityZone, ook op mijn privé-laptop met Fedora. Druist dit in tegen de free software gedachte? Absoluut. Maar security vind ik erg belangrijk, ook al is mijn threat level niet bijzonder.

Is Bitdefender niet uit Rusland?

Ik raad een virusscanner echt niet aan op Linux. De reden is dat het voornamelijk scant op Windows malware en de meeste zijn erg privacy gevoelig. Vroeger was er echt nog een offline scanner, tegenwoordig is dat vrijwel niet meer zo. De meeste hebben basic rules, maar veel gebeurd in de cloud.

Het is natuurlijk je eigen keuze. Maar SELinux/Apparmor en Flatpaks met Wayland, zouden al vrij dicht moeten zitten. Mocht je het niet vertrouwen, dan heb je nog alternativen die zich echt focussen op Linux, rkhunter bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Ik kan mij sowieso niet indenken dat Linux "super veilig" is. Er zijn wellicht minder echte "lekken" (zero days etc), maar, er zijn sowieso veel minder users en dus ook minder aandacht om dergelijke lekken te vinden (immers is de "winst" kleiner als je zo'n lek vind en kunt uitbuiten).
En ik denk dat tegenwoordig (/al jaren), ongeacht het OS, het grootste beveiligingslek in de stoel zit. Willekeurig software installeren waar malware / ... in zit etc. En dat maakt het besturingssysteem niet perse lek. De vraag is dan alleen hoeveel die software kan. En dan heeft zowel Windows als Linux wel "iets" van beveiliging (als in: beiden hebben een systeem waarbij je verhoogde rechten nodig hebt om echt kwaad te kunnen doen), maar bij beiden geldt dan ook weer "de gebruiker is het grootste risico" (als je zonder na te denken het root WW invult of in Windows op "Ja" / "Doorgaan" / ... klikt maakt dat het OS niet perse onveilig(er)).

En verder heb je dan nog zaken zoals waarmee hier de discussie begon. dat bij Xorg elke applicatie (/Xorg client) op elk moment alle inputs kan uitlezen (lekker handig voor keyloggers dus), kan zien welke programma's er open staan, screenshots maken, .... En daar is Wayland wel veiliger in.
Linux draait op 80% van de servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
[...]
als je zonder na te denken het root WW invult of in Windows op "Ja" / "Doorgaan" /
En nu raak je precies aan de kern van de zwakte van root WW of ja klikken. Dat doet geen mens zomaar....maar het is wel zo dat je lang niet altijd zowel Google als Bing van tevoren geheel afzoekt naar de gevaren van een programma. Dus wat nou niet nadenken , dat hele systeem van root WW en sudo is nepveiligheid, want dat type je toch wel in omdat het moet. Maar misschien praat ik nu teveel als Windows-opgevoed nerdje zonder HBO-informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Ik probeer je te begrijpen, maar wat bedoel je precies met apps opstarten?

Apple heeft die naam overigens wel. Ze hebben nu Gatekeeper (of hoe dat ding tegenwoordig heet), een soort mini Windows Defender. Het voordeel is dat Apple een Store heeft, de meeste users zullen die gebruiken. Daarbuiten wordt ook alles geblokkeerd zoals Windows dat doet als je unsigned apps wilt installeren. Je moet echt die radio omzetten, maar met macOS is dat nog iets strakker geregeld.

Alle OS zijn vatbaar, er is wel meer op slot bij sommige, maar ik vergelijk het meer met meerdere lagen. Je kunt daar altijd wel omheen werken, vraag maar hoe ze dat doen bij de onhackbare iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:40:
[...]

En nu raak je precjes aan de kern van de zwakte van root WW of ja klikken. Dat doet geen mens zomaar....maar het is wel zo dat je lang niet al/tijd zowel Google als Bing van tevoren geheel afzoekt naar de gevaren van een programma. Dus wat nou niet nadenken , dat hele systeem van root WW en sudo is nepveiligheid, want dat type je toch wel in omdat het moet. Maar misschien praat ik nu teveel als Windows-opgevoede nerdje zonder HBO-informatica.
Ja, je praat inderdaad te kort door de bocht (sorry).

Sudo is een middel om root te worden, maar dan nog moet je wel in de juiste groep daarvoor zitten. De meeste apps draaien niet meer in root, en met een Flatpak zelfs in een sandbox. Browsers hebben hun eigen sandbox, maar dat is nogal onhandig met Flatpaks, aangezien je twee lagen door moet.

Bij Linux zijn er altijd verschillende groepen geweest (multi-user), Windows is altijd gericht geweest op een user (single-user). Daar zijn ze inmiddels wel op terugkomen. Maar daardoor kan Linux veel eenvoudiger met iets als SELinux zeggen waar CUPS bij mag komen, en bij Windows iedereen gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:40:
[...]

En nu raak je precies aan de kern van de zwakte van root WW of ja klikken. Dat doet geen mens zomaar....maar het is wel zo dat je lang niet altijd zowel Google als Bing van tevoren geheel afzoekt naar de gevaren van een programma. Dus wat nou niet nadenken , dat hele systeem van root WW en sudo is nepveiligheid, want dat type je toch wel in omdat het moet. Maar misschien praat ik nu teveel als Windows-opgevoed nerdje zonder HBO-informatica.
Als ik op Windows een programma installeer zal ik vrij snel op "Ja" klikken ja. Maar als ik gewoon aan het surfen zou zijn en ineens een UAC (of hoe hete dat ding?) prompt krijg klik ik toch echt niet zomaar op "Ja". En hetzelfde uiteraard op Linux (alhoewel je daar die prompt eigenlijk niet krijgt, maar ik iets op CLI doe en weet dat ik sudo de wel of de niet moet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:46:
[...]

Als ik op Windows een programma installeer zal ik vrij snel op "Ja" klikken ja. Maar als ik gewoon aan het surfen zou zijn en ineens een UAC (of hoe hete dat ding?) prompt krijg klik ik toch echt niet zomaar op "Ja". En hetzelfde uiteraard op Linux (alhoewel je daar die prompt eigenlijk niet krijgt, maar ik iets op CLI doe en weet dat ik sudo de wel of de niet moet doen).
Ik mis vaak wel dat UAC op Linux. Je vult steeds je wachtwoord in, maar dat is inderdaad minder veilig op Xorg apps. Op macOS kan je ook de vinger op de touch houden.

Bestaat zoiets ook voor Linux? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoiser
HollowGamer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:33:
[...]

Is Bitdefender niet uit Rusland?

Ik raad een virusscanner echt niet aan op Linux. De reden is dat het voornamelijk scant op Windows malware en de meeste zijn erg privacy gevoelig. Vroeger was er echt nog een offline scanner, tegenwoordig is dat vrijwel niet meer zo. De meeste hebben basic rules, maar veel gebeurd in de cloud.

Het is natuurlijk je eigen keuze. Maar SELinux/Apparmor en Flatpaks met Wayland, zouden al vrij dicht moeten zitten. Mocht je het niet vertrouwen, dan heb je nog alternativen die zich echt focussen op Linux, rkhunter bijvoorbeeld.
Bitdefender komt uit Roemenië.

Antivirus doet tegenwoordig veel meer dan alleen het klassieke signature scanning. Het meest waardevolle is juist dat het gedrag van apps en scripts en het netwerkverkeer wordt gemonitord. Het is daarmee inderdaad helaas ook een beetje een inbreuk op je privacy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:49:
[...]

Ik mis vaak wel dat UAC op Linux. Je vult steeds je wachtwoord in, maar dat is inderdaad minder veilig op Xorg apps. Op macOS kan je ook de vinger op de touch houden.
Vroeger had je gksudo/kdesu, tegenwoordig gaat het via polkit. Je krijgt dan een melding dat een applicatie meer rechten nodig heeft. Geeft ook aan welke dat is.
Bestaat zoiets ook voor Linux? :)
Jazeker, als je fingerprint reader wordt ondersteund en je hebt die ingesteld, kan je ook met je vinger akkoord geven voor sudo, net zoals je inlogt of ontgrendeld.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.