Toon posts:

Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 16:24

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik open deze topic nav mijn opmerking in nieuws: 'Google verzamelt locatiedata in Android en iOS ook al staat die func...
waar ik veel positieve reacties op kreeg. Vandaar dat ik deze nu aanmaak.

Mijn doel is om hier de alternatieven in kaart te brengen voor alle services die Google levert. Het doel is niet discussie over of dit wel haalbaar is of opmerkingen dat het niet kan. Als je privacy belangrijk vindt, dan hoop ik dat dit een waardevol topic wordt, zodat je zo min mogelijk van je data (ongevraagd) deelt met Google.
Als je de inbreuk op jouw recht op privacy geen issue vindt, dan kun je deze topic dus negeren.

Ik hoop dat dit blijft leven, dat iedereen meehelpt met alternatieven aan te dragen, te evalueren, en dat de software-schrijvende tweakers onders ons ideeen krijgen voor nieuwe open-source oplossingen zonder spyware.

Hier alvast een voorzetje op basis van hoe ik zonder Google probeer te leven (Aanvullingen/suggesties welkom!):

Android

• LineageOS is gebaseerd op stock AOSP. Installeer LineageOS zonder GApps, anders zit je nog steeds met de Google libraries die stiekem 'naar huis bellen'
  • Een ander alternatief is /e/ - met als slogan: You Data is YOUR Data
  • Deze is meer gericht op de 'normale' gebruiker (maar je moet nog steeds je telefoon kunnen flashen)
  • Op de lange termijn zie ik postmarketOS als het beste alternatief, alleen is deze nog in ontwikkeling, en dus nog niet bruikbaar voor normaal gebruik. Met postmarketOS draai je direct Linux + je favoriete mobile-enabled desktop environment op je telefoon, dus zonder Android tussenlaag.
"Ja maar de gemiddelde gebruikers gaan hun telefoon niet flashen"
Deze site heet niet voor niets Tweakers. Doelgroep voor deze topic is dan ook: de tweaker. Vroeger bouwden Tweakers hun eigen pc uit losse componenten, anno nu moet een Tweaker best in staat zijn zijn/haar telefoon te flashen.
Alternatieven voor Google-Android Apps
Youtube: NewPipe (geen waterdichte oplossing, Google registreert nog steeds je IP en welke fimpjes je bekeken hebt, tenzij je Tor gebruikt)

App-store:
  • F-Droid
    Apps die niet op F-Droid te vinden zijn installeer ik momenteeel via APK (Op dit moment alleen WhatsApp... helaas ben ik nog afhankelijk van dit privacymonster)

Het mooie van F-droid (tov Play Store) is dat er voor heel veel niet-Google apps alternatieven zijn.
    Voorbeeld: ipv Buienradar: RegenTijd. Zo deel je je gegevens niet met RTL.
  • Met YALP kun je downloaden uit Google-play store zonder Google account
Alle genoemde producten hieronder, zijn te vinden in F-Droid

Maps en navigatie:Automatische backup van data (bijv fotos) op je telefoon naar eigen server

Services

SearchPublieke DNSE-mail, contacten en Calender
Voorkeur: koop je eigen domein en draai een mailserver op een Raspberry PI of Linux server die ergens in een hoekje staat.
  • SOGo: www.sogo.nu - biedt bovendien webmail en CalDav, CardDav, dus toegankelijk vanaf desktop en mobile.
  • https://nextcloud.com/
  • DavDroid
  • CalDav/CardDav synchronisatie op [s]Android[/s] LineageOS
MapsYoutube

Ontwijken van stiekeme dataverzameling

Analytics: geblokkeerd via DNS
(kan bijv dmv PiHole).
Sorry webmasters, maar Google analytics is een van de ergste privacy invaders die bestaan, juist omdat het door zoveel websites gebruikt wordt.

Cloud

Het is handig om alles in de Cloud op te slaan, ivm backup, etc. tov eigen server of eigen Raspberry. Ook dit kan zonder Google. Hieronder een voorzet die ik later zal uitwerken.

www.syncthing.net

https://github.com/gridsync/gridsync en Tahoe-LAFS: distributed storage waarbij de plek waarbij je je data opslaat standaard niet vertrouwd wordt. Client-side encryptie. Al zou je je data bij NSA CIA weet ik veel opslaan, kunnen ze er niets mee. - dit is voor de echte tweaker, is een eigen topic waardig.

https://IPFS.io

Bij deze oplossingen betaal je met je eigen resources, bijv door een stukje schijfruimte, bandbreedte etc. hiervoor in te zetten.

Applicaties

Chrome (en alle andere browsers die Googles render engine gebruiken) -> Firefox

Externe links

[Voor 39% gewijzigd door terabyte op 26-07-2020 16:37. Reden: public DNS]

• DoinkDeClown
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 13:05
Merk op dat LinageOS contact opneemt met Google elke keer als je via WiFi verbindt. Bij blokkade van deze Google-domeinen werkt WiFi niet. Onbegrijpelijke keuze van LinageOS. Meer info:

https://www.reddit.com/r/...gstaticcom_and_googlecom/

Mocht iemand en workaround hebben dan ben ik benieuwd.

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021
Mooi onderwerp!

Er zijn meer privacy-vandalen dan Google (denk: Zuckerberg cum suis) maar allez, dit gaat over Google.

Ik leef al enkele jaren Google-vrij, heb zeer bewust alles wat met die club te maken heeft afgesloten (net zoals ik dat gedaan heb met Zuckerberg c.s, maar dat is een ander onderwerp).

Ik wil zoiets zonder concessies doen, als ik daardoor een dienst / website / .... niet kan gebruiken dan is het maar zo.

Dat geldt ook voor die ellendige reCaptcha (selecteer elk plaatje met een auto enz. enz.) die overal opduikt en waarbij je ongevraagd de AI van Google zit te trainen. Zodra ik die zie sluit ik de betreffende website en gaat mijn klandizie naar een ander.

Ik zal hier en daar reageren op punten die je in je OP aandraagt
Gebruik ik per definitie niet, want Google.
Ik weet dat je kan rooten en een alternatief OS installeren, maar ik ga niet door de source code waden om te kijken of het echt allemaal ontGoogle-d is.
Daarom een tablet onder Windows (Surface Pro) en een iPhone als telefoon.
De verdienmodellen van Microsoft en Apple zijn anders dan van Google, en verder vertelt mijn Pi-Hole me het wel als er verdacht verkeer is.
Zoveel mogelijk vermijden, als het dan toch moet twee opties:
- Via StartPage / Video search (je kan dan kijken via de StartPage proxy)
- Ik gebruik Cookie AutoDelete in Firefox, die alleen cookies bewaart van sites waar ik een account heb en dagelijks inlog. YouTube valt daar uiteraard niet onder, dus na een bezoek verdampt mijn spoor.
Ik leef in een Windows-omgeving, Outlook.com doet alles wat ik nodig heb en integreert goed met de iPhone.

Verder vermijd ik de cloud zoveel mogelijk, ik ga er van uit dat het wel een keer gehackt zal worden en dat alles wat ik er bewaar dan in chocoladeletters op de voorpagina van De Telegraaf staat.
Data die ik bij de hand wil hebben synchroniseer ik tussen PC en tablet met het ingebouwde Sync Center van Win 10 Pro, mijn KeePass database kopieer ik handmatig naar mijn telefoon.
terabyte schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:12:
Ontwijken van stiekeme dataverzameling
Analytics: geblokkeerd via DNS
kan bijv dmv PiHole.
Pi-Hole inderdaad, die jongens verdienen wat mij betreft een Nobel-prijs.
Aangevuld met een stel plug-ins op FireFox (hoewel dat verder gaat dan alleen Google Avoidance )
- uBlock origin
- Cookie AutoDelete
- Privacy Possum
- Canvas Blocker
- Decentraleyes
- HTTPS everywhere

Last but not least: op mijn LAN-router draait een VPN cliënt die verbonden is met PIA. Daardoor heb je aan mijn IP niet zo gek veel, er zijn er nog een paar duizend met hetzelfde adres en bovendien laat ik het regelmatig veranderen >:)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:05

Mx. Alba

die/hen/zij

Ik doe er waarschijnlijk wel wat meer aan dan gemiddeld, maar ook lang niet zoveel als sommigen, zoals @hp-got hierboven...

Ik gebruik een Apple telefoon en tablet ipv Android. Ik gebruik DuckDuckGo als standaard search engine ipv Google. Ik gebruik Firefox als browser en als ik voor iets of wat toch Chrome nodig heb (komt sporadisch voor), dan zorg ik dat die niet is ingelogd. Ik gebruik de Ghostery plugin om allerlei trackers te blokkeren.

Toch gebruik ik nog wel GMail en (niet intensief, maar toch) YouTube.

Het gevaar van Google schuilt hem er vooral in dat wanneer je een Android device gebruikt, en GMail, en Google als search engine, en en en en en alles van Google, dan weten ze echt meer van je dan jij zelf! Door Android, Google Chrome en Google Search niet te gebruiken (en Analytics trackers te blokkeren) doorbreek je dat. Persoonlijk vind ik dat voldoende.

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• 715289
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Sorry webmasters, maar Google analytics is een van de ergste privacy invaders die bestaan, juist omdat het door zoveel websites gebruikt wordt.
Het kan al veel vriendelijker: https://matomo.org/

Ps. Leuk topic,

Ik vind Microsoft en Apple ook niet bepaald privacyvriendelijke clubs en ik gebruik standaard Ubuntu, LibreOffice, Firefox, Vimeo, DuckDuckGo, Soverin mail en heb nog wat stappen te maken, om te ont-Googlen.

Ik wil binnenkort mijn telefoon nog voorzien van LineageOS, mijn volgende telefoon zal waarschijnlijk een toestel worden met Ubuntu Touch. Hopelijk krijgt de Fairphone 3 straks ook Ubuntu Touch ondersteuning.

Daarnaast moet ik mijn Google Drive nog vervangen voor een NAS (heb ik staan inmiddels) en voorzien van NextCloud, maar dat is nog een klusje om alle documenten om te zetten naar LibreOffice compatible formaten en dan ook nog alle foto's downloaden en juist archiveren. Nieuwe foto's en documenten gaan al een poosje niet meer de Google Cloud op.

Al met al is het nog best een klusje om te ont-Googlen, maar ik vind het wel weer een leuke klus waarbij je toch weer veel leert.

Die Pi-Hole vind ik ook weer een mooie vinding die ik wel eens langs heb zien komen, maar nooit tijd in gestoken had, maar wel weer leuk en nuttig om in te duiken.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:30
Heb wel een Android telefoon (Razer Phone) met een Google account. Maar dat account gebruik ik alleen voor mijn telefoon en voor YouTube. Heb zoveel mogelijk tracking in het account uit gezet en dat vind ik voldoende.

Privemail heb ik bij mijn website provider. Voor andere troep waar ik mail voor nodig heb, heb ik een Protonmail account.

Als browser gebruik ik Brave (op mijn telefoon en laptop waar Linux op draait). Heb zo min mogelijk apps op mijn telefoon en doe alles zoveel mogelijk via de site i.p.v. een app.

Als zoekpagina gebruik ik startpage.com.

Mijn files sync ik naar mijn Synology NAS, want ik vertrouw geen enkele cloud dienst.

[Voor 3% gewijzigd door Xyphoid op 16-08-2018 22:39]

Toshiba e755 Pocket PC > Panasonic G500 >Nokia 8210 > Nokia 8850 > Vario MDA (htc wizard 200) > Vario MDA III (htc tytn II) > HTC Hero > HTC Desire HD > Asus Transformer TF101 > Asus Padfone > Oppo Find 5 > LG Nexus 5 > Wileyfox Swift 2X > Razer Phone

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

hp-got schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:35:
(...)
Dat geldt ook voor die ellendige reCaptcha (selecteer elk plaatje met een auto enz. enz.) die overal opduikt en waarbij je ongevraagd de AI van Google zit te trainen. Zodra ik die zie sluit ik de betreffende website en gaat mijn klandizie naar een ander.
(...)
En hoe doe je dat als je zakelijk tegen reCaptcha aanloopt? Omdat leverancier X het gebruikt voor zijn website? (en leverancier Y, en Z...)
In mijn branche is het niet zomaar die website dichtgooien en door naar een andere leverancier, omdat dat gegarandeerd leidt tot kosten die in de tonnen gaan lopen op jaarbasis... en die kosten kan ik niet doorberekenen aan mijn klanten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• hp-got
Jester-NL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:50:
[...]En hoe doe je dat als je zakelijk tegen reCaptcha aanloopt?
Als particulier ken ik dit niet.

[rant]
Eén van de redenen dat ik me wild erger aan die plaatjes-reCaptcha is dat het vaak in herhaling vervalt.
Als ik een keer foto's geselecteerd heb mag ik het nog een keer doen, en nog een keer, net zolang tot ik mijn geduld verlies …..

Misschien komt dit wel doordat ik mijn verkeer via een VPN laat lopen en zo een publiek IP-adres met vele anderen (waaronder misschien wel botjes) deel.

Als dat zo zou zijn zorgt Google er voor dat ik geen toegang heb tot de betreffende dienst omdat ik mijn echte IP-adres niet laat zien terwijl mijn "antwoorden" op de reCaptcha wel degelijk die van een mens zijn.

Is het niet bijzonder dat een advertentieverkoper in zo'n geval bepaalt met wie ik op het web zaken mag doen?
[/rant]

[Voor 67% gewijzigd door hp-got op 18-08-2018 13:02. Reden: reactie uitgebreid]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Het idee achter reCaptcha is onderscheid maken tussen mensen en bots. Over het algemeen krijg ik die krengen alleen te zien als ik te snel aan het klikken ben. Gedraag ik me als een mens, dan zie ik ze veel minder vaak.
Daar komt natuurlijk bij kijken dat ik bepaalde sites inderdaad zakelijk, en slechts van een beperkt aantal IP-adressen bezoek. Wat ook zijn impact heeft op mijn 'menselijk' gedrag.
Hoe harder je je best doet om niet goed gevolgd te worden, hoe harder je je dus gedraagt op een manier die door dit soort tools als niet-menselijk wordt gezien. En hoe vaker je dus getest moet worden ;)

Ik let redelijk op mijn privacy op het web, maar het moet wel werkbaar blijven (zowel zakelijk als privé). En dat houdt ook in dat er zat dingen zijn die ik heb uitgezet bij Google, en dat ik Facebook heb verwijderd. Maar goed... ook zonder Google-account kunnen ze (net als FB) een mooi profiel van je opbouwen...
En ik heb bij FB ondertussen geleerd dat je zonder account gewoon NUL aan respons krijgt over wat ze van je weten... terwijl ze met een account aan wetgeving vast zitten.

me @ last.fm

• 715289
  • Niet online
Jester-NL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:55:
En ik heb bij FB ondertussen geleerd dat je zonder account gewoon NUL aan respons krijgt over wat ze van je weten... terwijl ze met een account aan wetgeving vast zitten.
Dat is wel een mooie casus.

Ook als je je account verwijderd hebt, telt de wet (GDPR/AVG) nog steeds.
Zoekresultaten laten zien dat je een FB verleden hebt en FB zal dus gewoon over de brug moeten komen binnen 30 dagen. Anders is het de moeite van het melden bij de AP waard.

Binnenkort maar eens doen.

• 715289
  • Niet online
Jester-NL schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 14:55:
Hoe had jij een inzage verzoek gedaan bij FB? Ik kan nergens een emailadres of contactformulier vinden om je gegevens die onder de GDPR vallen op te vragen. Ik kom alleen op een punt waar ik een account moet aanmaken en dat lijkt me niet de bedoeling. Dat op zich zijn al overtredingen van de GDPR.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

offtopic:
Ik heb ze gemaild op datarequests@support.facebook.com
Ik weet niet meer waar ik dat adres vandaan heb. Na een aantal FAQ-antwoorden die via case++>>blaat<<@support.facebook.com werden afgehandeld heeft Facebook besloten om gewoon stommetje te spelen.

Ik heb al een tijdje geen account meer, en ik wil kan niet helemaal geloven dat er geen gegevens van mij rondzwerven bij Facebook. Daarnaast begrijp ik niet exact waarom ik een account nodig heb om uitgelegd te krijgen dat data van uit de tijd dat ik wel een actief account al dan niet bij CA terecht is gekomen... of om verklaard te krijgen met wie mijn accountdata allemaal gedeeld is.

me @ last.fm

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32

-36-

Trust me. I'm an amateur

Probleem met een googleloze androidphone waar ik tegenaan loop is dat veel apps alleen via de playstore te downloaden zijn. Bv betaalde apps of internetbankieren, daarvan ga ik niet via een onofficiele appstore een door een user geuploade versie van installeren. Ook sites die beweren direct via de google playstore de apk voor je te downloaden blijken bij controle hun apk's niet bij de playstore vandaan te halen. (app blijkt dan bv oudere versie te zijn of geheel andere app)
Wat ik vervolgens een tijdje heb gedaan is op een 2e androidphone waar wel de playstore op staat apps te installeren en dan naar de googleloze telefoon over te zetten met titanium backup. Maar dit is nogal omslachtig. Zijn hier niet betere manieren voor? Want tot die tijd kan ik eigenlijk niet zonder google apps/playstore.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Jester-NL schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:44:
Ik heb ze gemaild op datarequests@support.facebook.com
Ik weet niet meer waar ik dat adres vandaan heb. Na een aantal FAQ-antwoorden die via case++>>blaat<<@support.facebook.com werden afgehandeld heeft Facebook besloten om gewoon stommetje te spelen.

Ik heb al een tijdje geen account meer, en ik wil kan niet helemaal geloven dat er geen gegevens van mij rondzwerven bij Facebook. Daarnaast begrijp ik niet exact waarom ik een account nodig heb om uitgelegd te krijgen dat data van uit de tijd dat ik wel een actief account al dan niet bij CA terecht is gekomen... of om verklaard te krijgen met wie mijn accountdata allemaal gedeeld is.
privacyshield@support moet het doen, bron: https://www.privacyshield...0000GnywAAC&status=Active

Wetgeving geldt ongeacht of je een account hebt. Als er (na zeg anderhalve maand wachten) geen reactie komt dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Of voor Facebook misschien de Ierse variant daarvan.
Al zal je vast wel moeten aantonen dat het over jou gaat. En mag ik hopen dat je niet alle gegevens gaat krijgen die over jou gaan. Immers zou dat de privacy van anderen schaden. Als iemand "Jester-NL is liev" (of een eikol ;) ) zou schrijven dan zullen ze dat niet met jou mogen delen, me dunkt.

Maar: dit is offtopic. --> als je hier verder over wilt praten, ajb in een eigen topic.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• xwb350
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 30-03 12:49
Yalpstore en Aurora Store (een fork van Yalp) halen toch echt hun APKs direct van Google. Wanneer je inlogt met je eigen account kun je ook je betaalde apps downloaden. Als ik in de logs kijk zie ik ze ook geen verbinding maken met andere servers. Ook de hashes kloppen gewoon.

https://image.ibb.co/jX7roK/Screenshot_20180819_192901.png

https://f-droid.org/en/packages/com.dragons.aurora/
https://f-droid.org/en/pa...ithub.yeriomin.yalpstore/
-36- schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:30:
Probleem met een googleloze androidphone waar ik tegenaan loop is dat veel apps alleen via de playstore te downloaden zijn. Bv betaalde apps of internetbankieren, daarvan ga ik niet via een onofficiele appstore een door een user geuploade versie van installeren. Ook sites die beweren direct via de google playstore de apk voor je te downloaden blijken bij controle hun apk's niet bij de playstore vandaan te halen. (app blijkt dan bv oudere versie te zijn of geheel andere app)
Wat ik vervolgens een tijdje heb gedaan is op een 2e androidphone waar wel de playstore op staat apps te installeren en dan naar de googleloze telefoon over te zetten met titanium backup. Maar dit is nogal omslachtig. Zijn hier niet betere manieren voor? Want tot die tijd kan ik eigenlijk niet zonder google apps/playstore.

[Voor 13% gewijzigd door xwb350 op 19-08-2018 19:34]

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Ik heb hier ook wel eens problemen mee.
Bij mij Duckduckgo als zoekmachine. geen standaard google chrome maar free adblock browser voor android en ublock orgin voor PC. geen play store maar altijd opzoeken via apk. Play store doe ik alleen nog voor apps die constant up to date horen gehouden te worden. Gmail gebruik ik nog lekker makkelijk om deze redenen www.oeioei.nl/internet/gmail.php
Uiteraard als je google vrij wilt zijn dien je helemaal geen android te pakken maar wel best handig.

• xwb350
  • Laatst online: 30-03 12:49
Ludwig005 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:45:
Ik heb hier ook wel eens problemen mee.
Bij mij Duckduckgo als zoekmachine. geen standaard google chrome maar free adblock browser voor android en ublock orgin voor PC. geen play store maar altijd opzoeken via apk. Play store doe ik alleen nog voor apps die constant up to date horen gehouden te worden. Gmail gebruik ik nog lekker makkelijk om deze redenen www.oeioei.nl/internet/gmail.php
Uiteraard als je google vrij wilt zijn dien je helemaal geen android te pakken maar wel best handig.
Maar als je nog wel de Play store op je telefoon hebt, wat is dan het nut van losse APK-bestanden downloaden? Die pagina met redenen om Gmail te gebruiken lijkt vooral geschreven te zijn in het tijdperk dat men vooral nog een mailadres had bij hun internet provider.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:45
Alternatieven voor Google-Android Apps

Youtube: NewPipe (geen waterdichte oplossing, Google registreert nog steeds je IP en welke fimpjes je bekeken hebt)
App-store: https://f-droid.org/
Apps die niet op F-Droid te vinden zijn installeer ik momenteeel via APK (OP dit moment alleen WhatsApp... helaas ben ik nog afhankelijk van dit privacymonster)
Met YALP https://f-droid.org/en/pa...ithub.yeriomin.yalpstore/ kun je downloaden uit Google-play store zonder Google account
Puur vanuit de discussie, maar waarom wel gebruik willen maken van de diensten zonder aan de voorwaarden te willen voldoen? Nou snap ik het standpunt qua privacy, maar ik vind het nogal gemakkelijk om maar buiten de voorwaarden om niet te betalen (want jouw gegevens == geld) maar wel de content te krijgen.

Voor niets gaat de zon op, en dat geld ook voor de grootmachten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ludwig005
  • Nu online
xwb350 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

Maar als je nog wel de Play store op je telefoon hebt, wat is dan het nut van losse APK-bestanden downloaden? Die pagina met redenen om Gmail te gebruiken lijkt vooral geschreven te zijn in het tijdperk dat men vooral nog een mailadres had bij hun internet provider.
uit de play store download ik de apps waarvan ik uiterst zeker wil zijn dat er geen troep in gestoken is bijvoorbeeld de kbc app.

• peterkuli
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:28
Leuk topic. Ik probeer ook zo Google-loos mogelijk door het leven te gaan. Mijn maatregelen zijn o.a. uBlock in de browser, DuckDuckGo, zo min mogelijk Chrome (en als ik dat al doe, uiteraard niet ingelogd met mijn Google account) maar bijna altijd FireFox (en ook hier niet inloggen met Google). Ik heb een Android phone, maar hier alle locatie-services uit (voor zover dat helpt), zo min mogelijk gebruik van Google apps. Sowieso gebruik ik zo min mogelijk apps, als het via een webapp kan doe ik dat.

Ik was een actieve Gmail gebruiker, maar ben al een tijd lang bezig om dit om te zetten naar mijn Posteo adres. Uiteraard ook alle contacten naar Posteo gezet die ik op Android dan weer sync met DAVdroid.

Verder maak ik geen gebruik van welke clouddienst voor opslag dan ook, ik heb een NAS. En ik ben nog op zoek naar een goed alternatief voor Android. LineageOS leek me de perfecte oplossing, maar na de opmerking van @DoinkDeClown heb ik ernstige twijfels daarover.

• 715289
  • Niet online
peterkuli schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:19:
En ik ben nog op zoek naar een goed alternatief voor Android. LineageOS leek me de perfecte oplossing, maar na de opmerking van @DoinkDeClown heb ik ernstige twijfels daarover.
Mijn huidige telefoon is nog niet op een normale manier te voorzien van Ubuntu Touch, maar dat zou mijn eerste keus zijn. Wellicht dat jouw toestel wel compatibel is (https://devices.ubuntu-touch.io/)

Voor mij is LineageOS is nog steeds een prima keus, omdat ik nooit wifi gebruik.

• peterkuli
715289 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Mijn huidige telefoon is nog niet op een normale manier te voorzien van Ubuntu Touch, maar dat zou mijn eerste keus zijn. Wellicht dat jouw toestel wel compatibel is (https://devices.ubuntu-touch.io/)
Draait WhatsApp op Ubuntu Touch? Helaas is dit een van de weinig apps waar ik wel afhankelijk van ben. Ik heb ook geen Facebook, Instagram of ander social medium meer en als ik ook nog stop met WhatsApp mis ik helemaal alles. Plus het feit dat ik WhatsApp ook nog zakelijk gebruik.

• Ludwig005
  • Nu online
715289 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:44:
[...]

Voor mij is LineageOS is nog steeds een prima keus, omdat ik nooit wifi gebruik.
Dus elke keer dat je internet die je dat op dure mobiele data? Niet erg praktisch.
Hier alternatieven
Ubuntu touch
replicant 100% open source
een librem 5 aanschaffen hoewel geen ecosysteem
Wat ik me afvraag beste tweakers is werkt signal messenger ook op ubuntu touch?

[Voor 6% gewijzigd door Ludwig005 op 20-08-2018 10:30]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ludwig005 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:28:
Dus elke keer dat je internet die je dat op dure mobiele data? Niet erg praktisch.
Wie zegt dat hij dure mobiele data heeft? Er zijn nog steeds abonnementen waarbij de data bijna niks kost.

Daarnaast: als je steeds moet kijken of je op wifi zit of op 3/4G dan wordt je daar ook wel een beetje simpel van. Dat sommige mensen daarom lekker hun wifi uit laten staan en zich er niet druk om maken snap ik dan wel. Misschien is het wel een afweging geweest tussen comfort en prijs?

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:35
Goed topic. Mogelijke aanvullingen: Lineage OS + MicroG (emulatie van de Play store zodat sommige apps gewoon werken: https://microg.org/). Moet ik nog eens testen, hopelijk werkt dan Signal wel zonder Google Framework.

Verder misschien Aptoide als store-alternatief.

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:40

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Zag laatst ook al eens zoiets voorbij komen, hier kan je erg veel alternatieven vinden voor Google-producten: https://restoreprivacy.com/google-alternatives/

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• 715289
  • Niet online
peterkuli schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:53:
[...]

Draait WhatsApp op Ubuntu Touch? Helaas is dit een van de weinig apps waar ik wel afhankelijk van ben. Ik heb ook geen Facebook, Instagram of ander social medium meer en als ik ook nog stop met WhatsApp mis ik helemaal alles. Plus het feit dat ik WhatsApp ook nog zakelijk gebruik.
Ik gebruik geen WhatsApp, alleen Signal. Ik heb al mijn frequente Whatapp contacten een laatste bericht gestuurd dat ik stop met WhatsApp en ik alleen nog gebruik zal maken van Signal en vooral ook waarom. Het gros gebruikte daarna ook Signal en degene die dat niet doen kunnen mij altijd nog SMS-en, bellen of emailen.

Ik heb een privételefoon en wil geen zakelijke telefoon, dus die discussie was er voor mij niet.

• 715289
  • Niet online
[...]

....
Wat is duur? Ik betaal 35,00 per maand en vind dat niet duur en een stuk veiliger dan openbare wifi en vaak ook nog sneller.

• Ludwig005
  • Nu online
715289 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

Wat is duur? Ik betaal 35,00 per maand en vind dat niet duur en een stuk veiliger dan openbare wifi en vaak ook nog sneller.
Ik heb zelf prepaid en dan denk je beter 2x na.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Mooi topic.
Helaas is het soms lastiger dan het lijkt. Alternatieven werken vaak niet altijd.
Zelf draai ik wel een pi-hole thuis, maar dat heb je niet onderweg. (Ik heb de moeite nog niet willen nemen om VPN op te gaan zetten om via thuis mobiel te internetten. Dat zou de snelheid ook nog wel eens negatief kunnen beinvloeden, want maar 20Mbit/s upload)

Startpage is nu wel de default search engine in Chrome.
Ik gebruik OneDrive als cloudoplossing en met de O365 apps.

Echter gebruik ik wel Gmail, Youtube, maps, Waze (maar niet met mn google account, hoewel ik denk dat de algoritmes exact weten dat ik het ben.)

Ik kan de mail wel overzetten naar Outlook.com, maar ik ben niet van plan om dat zelf in beheer te nemen.

• 715289
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:56:
Ik kan de mail wel overzetten naar Outlook.com, maar ik ben niet van plan om dat zelf in beheer te nemen.
Ik gebruik Soverin.net voor mijn mail en dat is voor mij een prima alternatief voor Gmail. Goede web-applicatie en voldoende opslag voor jaren mailopslag.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 12:41

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

715289 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:16:
[...]

Ik gebruik Soverin.net voor mijn mail en dat is voor mij een prima alternatief voor Gmail. Goede web-applicatie en voldoende opslag voor jaren mailopslag.
Hoeveel is voldoende opslag?

Outlook.com geeft mij 50GB, Gmail nu 15GB, wat nog voldoende is.

• 715289
  • Niet online
Hann1BaL schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

Hoeveel is voldoende opslag?

Outlook.com geeft mij 50GB, Gmail nu 15GB, wat nog voldoende is.
Ik heb even gekeken op Soverin.net en je krijgt 25 GB. Voor alleen email is dat voor de meesten levenslang genoeg.

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Momenteel maak ik ook gebruik van Soverin. Ik heb voor hun dienst gekozen vanwege hun privacy beleid, maar ook omdat ze synchronisatie van agenda en contacten aanbieden. Alternatieven die ik heb overwogen zijn Fastmail, Protonmail en Transip. Vooralsnog ben ik tevreden over de service van Soverin.

• Brent
  • Laatst online: 14:51
LineageOS hier, met een Zoho.EU account, dus buiten VS-jurisdictie en 5GB met webdav/caldav etc. Werkt als een tierelier. Omdat end2end mailencryptie niet praktisch is, til ik verder niet heel zwaar aan het feit dat dit alsnog geen emaildienst onder eigen beheer is (wel eigen domain, dus kan in de toekomst schakelen). Ik zou graag Autocrypt gebruiken, maar dan moet dus (net als GPG) iedereen al zijn clients synchroniseren/configureren, en dat gaat gewoon niet gebeuren :P Ik denk er evt over mijn custom domain naar Tutanota/Proton over te zetten, maar ik ben er nog niet uit in hoeverre is dan ook niet gewoon in een kooi zit (geen IMAP etc meer). Omdat mail inherent onveilig is en de enige end2end opties teveel gedoe vergen, accepteer ik dan maar dat mail per definitie zo openbaar is als de hoster waar je zit, en Zoho geeft een beter gevoel dan Google.

F-droid heeft hoogwaardige open source alternatieven, de gemiddelde kwaliteit vind ik hoger dan Play Store. Voor sync is er uiteraard Davdroid, en ik gebruikt dan Nextcloud Notes met een owncloud instantie die ik deel met mijn partner (maar is dus niet end2end encrypted, minpuntje, iemand een alternatief?). Met K9 en Simple Calender zijn dan alle PIM zaken afgedekt. Signal voor chats/bellen (helaas niet op F-droid ...)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Ludwig005
  • Nu online
ik zoek ook wat ontgoogling maar dan zonder moeilijke handelingen.
mailclient vervangen oke
zoekmachine ook prima
maar zodra android vervangen moet worden. custom roms zijn allemaal leuk en creatief(voor de tweakers) maar de meeste mensen hebben hiervoor het verstand niet. hier zal dus een oplossing voor moeten komen bovendien is het ook een handeling die altijd de garantie doet vervallen. ik heb toch het vermoeden dat de gemiddelde persoon niet om privacy geeft.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vergeet Xposed Framework niet samen met de xPrivacy module. Dat geeft ook een ton aan privacy settings.

• Brent
LineageOS geeft me elke week een update, gewoon vanuit de GUI. Ja, het installeren was een gedoe, maar daarna is het twee taps en je hebt meer veiligheid (want wekelijkse security updates) dan een officieel fabrikanten image.

Wat de gemiddelde persoon wel of niet wil is in dit topic verder niet erg relevant: de vraag is hier wat de alternatieven zijn en hoe die werken.

• Ludwig005
  • Nu online
Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:03:
LineageOS geeft me elke week een update, gewoon vanuit de GUI. Ja, het installeren was een gedoe, maar daarna is het twee taps en je hebt meer veiligheid (want wekelijkse security updates) dan een officieel fabrikanten image.

Wat de gemiddelde persoon wel of niet wil is in dit topic verder niet erg relevant: de vraag is hier wat de alternatieven zijn en hoe die werken.
oke heel fijn heb je het over een officele lineageOS of over een onofficele?
@CH4OS vergeet niet dat xprivacy geen android oreo of nougat ondersteunt https://www.reddit.com/r/...app_that_works_on_nougat/

[Voor 12% gewijzigd door Ludwig005 op 20-08-2018 14:10]

• Brent
Officieel. De ROM-scene interesseert mij ook verder niet, het gaat me om die updates en de ontgoogeling.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zie nu ook net dat die support waarschijnlijk ook niet gaat komen.
Vanuit xPrivacy verwijst men naar xPrivacyLua, die zou ook uitgebreider zijn dan xPrivacy.

[Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 20-08-2018 14:39]

• 715289
  • Niet online
[...]
.....
een librem 5 aanschaffen hoewel geen ecosysteem
.....
Die telefoons gaan toch PureOS krijgen net zoals de Purism Librem laptops al hebben?

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:34

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik lees met regelmaat dat men DuckDuckGo gebruikt ipv Google vanwege privacy maar welk bewijs is er nu eigenlijk dat deze search engine hier zo veel beter mee om gaat. Ook dit is een Amerikaans initiatief en valt dus onder de Amerikaanse wetgeving. Een deel van de source is open maar de kern is nog steeds gesloten.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:29
Bor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:06:
Ik lees met regelmaat dat men DuckDuckGo gebruikt ipv Google vanwege privacy maar welk bewijs is er nu eigenlijk dat deze search engine hier zo veel beter mee om gaat. Ook dit is een Amerikaans initiatief en valt dus onder de Amerikaanse wetgeving. Een deel van de source is open maar de kern is nog steeds gesloten.
Ik prefereer Searx en StartPage. Het eerste kan je zelf hosten, openbare hosts van anderen en je hebt genoeg opties om Google en DDG bijv. ook ik de zoek resultaten te gooien. Het laatste is gewoon Google zonder de zoekresultaten tracking daarvan (ten minste wordt beweerd) en optionele instelbare proxy.

Om dezelfde redenen die je opnoemde had ik vanaf het begin niet zo heel veel vertrouwen persoonlijk met DDG. Is maar wat je belangrijker vindt in dat opzicht.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Ludwig005 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:58:
custom roms zijn allemaal leuk en creatief [...] bovendien is het ook een handeling die altijd de garantie doet vervallen.
Onzin.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Ludwig005
  • Nu online
715289 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:48:
[...]

Die telefoons gaan toch PureOS krijgen net zoals de Purism Librem laptops al hebben?
Dat weet ik maar er ontbreken alkerlei diensten zoals een mail client. ik denk dat ze alleen hardware en pureOS verkopen.
@8088 er is een wet die zegt dat de garantie niet mag vallen bij een geroot toestel maar de praktijk is anders zoek hier maar naar gevallen waar garantie vervallen is bij deze dingen zelfs als het om een kapotte oplaadpoort gaat.

[Voor 25% gewijzigd door Ludwig005 op 21-08-2018 08:46]

• Brent
Ludwig005 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:43:
[...]

Dat weet ik maar er ontbreken alkerlei diensten zoals een mail client.
Kun je zelf installeren?

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ludwig005 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:43:
zoek hier maar naar gevallen waar garantie vervallen is bij deze dingen zelfs als het om een kapotte oplaadpoort gaat.
nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak

Je bewering is waarschijnlijk gebaseerd op verkopers die denken dat bepaalde regels voor hen niet gelden. Dat maakt het niet tot norm. Het is simpelweg onzin, zeker als je het zo categorisch stelt als jij doet en bovenal zaait het verwarring.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• 715289
  • Niet online
8088 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:07:
[...]

nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak

Je bewering is waarschijnlijk gebaseerd op verkopers die denken dat bepaalde regels voor hen niet gelden. Dat maakt het niet tot norm. Het is simpelweg onzin, zeker als je het zo categorisch stelt als jij doet en bovenal zaait het verwarring.
Helaas zit er altijd nog een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ik heb Dell uitgelegd dat op alle electronica, behalve garantie gedurende de reeël te verwachten levensduur in Nederland op alle electronica minimaal 2 jaar garantie zit.

Dell blijft volhouden dat op de voedingen geen garantie zit als je geen garantie heeft bijgekocht.
Dito voor de acuu die na 3 maanden max 2 uur meegaat.

Moet ik dan gaan procederen? Ik heb sterke principes, maar dat vind ik zonde van de tijd en het geld dat ik initieel moet besteden. Ik los het maar op door nooit meer een Dell te kopen en iedereen die het maar wil weten mijn ervaringen te delen in de hoop dat de keus op een ander merk zou vallen.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

715289 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:24:
Helaas zit er altijd nog een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Zeker. Maar die nuance ontbreekt in de uitspraak waar ik tegen ageerde.

Het kopen van een stuk hardware en daar zelf een besturingssysteem op installeren om te kunnen 'leven zonder Google' en/of je 'privacy te (re)claimen' is iets dat prima mogelijk is zonder je recht op een deugdelijk product (niet te verwarren met fabrieksgarantie waarbij de fabrikant niet de verkopende partij is) te verliezen. In enkele gevallen zul je inderdaad helaas teveel moeite moeten doen om dat recht te halen.
Moet ik dan gaan procederen?
Ik weet ook niet of ik zou gaan procederen, maar verkopers vermijden waarvan bekend is dat ze zich niet aan de wet houden lijkt me inderdaad een prima advies.
Mx. Alba schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:01:
Ik gebruik Firefox als browser en als ik voor iets of wat toch Chrome nodig heb (komt sporadisch voor), dan zorg ik dat die niet is ingelogd.
Voldoet Chromium in dergelijke gevallen niet?

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

8088 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:35:
Voldoet Chromium in dergelijke gevallen niet?
Volgens mij wel. Het probleem met Chrome is vooral dat die browser zelf veel informatie over je opslaat en (vooral als je in Chrome bent ingelogd met je Google account) naar Google doorstuurt... Chromium doet dat volgens mij niet.

• peterkuli
Mx. Alba schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:41:
Volgens mij wel. Het probleem met Chrome is vooral dat die browser zelf veel informatie over je opslaat en (vooral als je in Chrome bent ingelogd met je Google account) naar Google doorstuurt... Chromium doet dat volgens mij niet.
Correct me if I'm wrong maar ik zou daar niet "zomaar" vanuit gaan. Hoewel Chromium en AOSP niet direct van Google zijn (maar Chrome en Android wel), heeft Google een behoorlijke vinger in de pap bij deze projecten. In het geval van LineageOS (wat in principe AOSP is) en zoals in het begin van dit topic al aangegeven wordt er een connectivitycheck gedaan naar een server van Google om te bepalen of je op een landingspagina moet komen van het Wifi netwerk waar je op dat moment op zit. En dat gebeurt dus ook als je geen enkele Google apps op je Android hebt geïnstalleerd maar omdat Google dat in de source heeft gezet van AOSP.

Bij Chromium is dat wellicht een ander verhaal maar wie zegt dat er niet ergens een referentie naar een Google server in de source van Chromium staat? De sourcecode van Chromium staat op een server van Google (googlesource.com), alleen dat vertrouw ik al niet maar misschien ligt dat meer aan mij....

• Mx. Alba

Mx. Alba

die/hen/zij

peterkuli schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 09:35:
[...]

Correct me if I'm wrong maar ik zou daar niet "zomaar" vanuit gaan. Hoewel Chromium en AOSP niet direct van Google zijn (maar Chrome en Android wel), heeft Google een behoorlijke vinger in de pap bij deze projecten. In het geval van LineageOS (wat in principe AOSP is) en zoals in het begin van dit topic al aangegeven wordt er een connectivitycheck gedaan naar een server van Google om te bepalen of je op een landingspagina moet komen van het Wifi netwerk waar je op dat moment op zit. En dat gebeurt dus ook als je geen enkele Google apps op je Android hebt geïnstalleerd maar omdat Google dat in de source heeft gezet van AOSP.

Bij Chromium is dat wellicht een ander verhaal maar wie zegt dat er niet ergens een referentie naar een Google server in de source van Chromium staat? De sourcecode van Chromium staat op een server van Google (googlesource.com), alleen dat vertrouw ik al niet maar misschien ligt dat meer aan mij....
Goede punten, dankjewel!

• 715289
  • Niet online
Chromium is open source en de source code is inzichtelijk voor een ieder. Ik vertrouw Google ook niet, maar heb geen wantrouwen voor wat betreft Chromium. Ik gebruik deze niet, omdat het een brakke browser is.

• Znorkus
  • Laatst online: 04-06 22:22
Ik had er al een apart topic over aangemaakt toen ik hierop werd gewezen. Goed en belangrijk topic wat nog wel een staartje zal krijgen de komende jaren, vermoed ik. Ik weet niet zeker of iedereen erop zit te wachten maar hier mijn persoonlijke afwegingen om uberhaupt tot het ontgoogelen te komen:...

Na ca 20 jaar trouwe gebruiker te zijn geweest van de prachtige search engine Google is de maat nu voor mij vol. In de tijden van Ilse, Altavista, en Metacrawler was Google.com een verademing: eindelijk een intelligente search engine waarbij je niet meer hoefde te bedenken welke woorden er waarschijnlijk voor zouden komen op de website waar je naar op zoek was, maar gewoon in kon tikken waar je naar op zoek was. Door o.a. slim te kijken naar de manier waarop anderen naar een website verwezen (zo heb ik het destijds begrepen) ipv dom keywords te indexeren werd e.e.a. ineens veel efficienter. En, niet te vergeten, een van de bijzonder aantrekkelijke kanten van de website Google.com was: geen overbodige meuk. Je wilt niet weten hoe eind jaren 90 de collega-search engines eruit zagen: volledig bloated pagina's met ads, ads, ads. Google was clean, layout onveranderd t.o.v. nu, en Google was snel. Is nog steeds zo. Maar in tegenstelling tot wat het cleane uiterlijk doet suggereren is Google in de tussentijd veranderd van intelligente en effectieve snelle search engine naar een bijzonder ongemanierd informatie-hongerig spionage- en advertentienetwerk. Ik wil er niet al te lang op ingaan maar een paar recente ontwikkelingen includeren bevoorbeeld: het ongevraagd toch mergen van youtube en gmail accounts, en het toch bijhouden van locatiegegevens (zoek maar binnen nieuws naar Google, je vindt het zo). De ipad die 30x per dag aan mijn dochter van 4 vraagt of ze in wil loggen op Youtube. Dit weekeind was de maat vol: mijn androidphone (Wileyfox Swift) begon te naggen met een of andere assistant. Mijn eerste vraag was "how to turn you off", waarop ik linkjes kreeg voorgeschoteld met het antwoord op de vraag "how to train your ass". Lol :D

Enfin - ik heb besloten me niet langer te lenen als gratis product voor Alphabet. Het is uit, Google!

Wat nu?

Eerste stap is het vervangen van de browser. Ik koos voor firefox. Ik importeerde de bookmarks vanuit Chrome, en stelde DuckDuckGo in als default zoekmachine. Daarna kon Chrome ge-deinstalleerd worden. So far so good!

Al snel realiseer je je twee hele belangrijke obstakels: je .gmail emailadres, en je smartphone. Wil je ontgoogelen, dan dienen beide vervangen te worden.

Als eerste kandidaat voor mail heb ik nu Outlook.com in het vizier. Extreem belangrijk namelijk is dat je niet zomaar een of ander nieuw initiatiefje hebt: als je verandert van emailadres dan wil je dat in principe doen voor de rest van je leven. En dus zit je vast aan een grote tent. En de smartphone... ook maar een windows phone dan...?

Goed topic!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44

MadEgg

Tux is lievvv

Interessant topic. Ik ben hier al jaren mee bezig. De grootste twee struikelblokken zijn reCAPTCHA en ajax.googleapis.com. Googleapis zou je moeten kunnen vermijden met decentraleyes of een dergelijke plugin, maar die laat bij mij zeker de helft van de sites niet goed werken die er gebruik van maken.

Zelf heb ik een script in elkaar gezet die mij via mijn eigen DNS-server terug leid naar mijn eigen webserver waar ik een soort mirror van ajax.googleapis.com draai. Dat werkt op zich prima maar is helaas wel vrij bewerkelijk aangezien ik steeds bezig ben om nieuwere versies toe te voegen. Als iemand hier nog mooie oplossingen voor heeft hou ik mij aanbevolen :)

Via mijn eigen DNS-server die ik overal op al mijn apparaten gebruik heb ik ook zaken als Google Analytics, Doubleclick, Facebook, Microsoft telemetry diensten en wat al niet meer geblokkeerd.

reCAPTCHA heb ik nog helemaal geen work-around voor gevonden, om logische redenen. Je kunt het wel blokkeren maar dan werken diensten die er gebruik van willen maken niet langer. Vrij irritant. Doorgaans wijk ik uit naar een alternatieve website die dat niet vereist, maar dat alternatief is niet altijd voorhanden.

@Znorkus is het niet een idee om een persoonlijk domein te registreren? Kost je een paar euro per jaar, en je kunt het koppelen aan de provider van je keuze. Ook bij bijvoorbeeld outlook.com. Of je kunt natuurlijk een eigen mailserver gaan draaien, maar ik neem aan dat je daar niet direct naar op zoek was. Mocht Outlook dan niet bevallen kun je altijd overstappen naar iets anders.

edit:
Bizar? Ik zie na het posten van deze post dat ik 'karmakeizer' op het gebied van gmail ben. Hoe ik dat bereikt heb als niet-Google-gebruiker is mij een raadsel :+

[Voor 5% gewijzigd door MadEgg op 27-08-2018 14:37]

Tja

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:56
Znorkus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:28:

Als eerste kandidaat voor mail heb ik nu Outlook.com in het vizier. Extreem belangrijk namelijk is dat je niet zomaar een of ander nieuw initiatiefje hebt: als je verandert van emailadres dan wil je dat in principe doen voor de rest van je leven. En dus zit je vast aan een grote tent. En de smartphone... ook maar een windows phone dan...?
Ik gebruik, helaas, ook nog een Android telefoon en door jou topic ben ik hier terecht gekomen. Jammer genoeg moet ik je een Windows-telefoon afraden. Het OS is echt super, een verademing t.o.v. Android. Het nadeel is dat er weinig of geen support op is. Heel veel dingen doen het gewoon niet. Ook van Microsoft zelf, die zijn ook al een tijd bezig met het minder supporten van het eigen OS. Zelf heb ik goede hoop dat er een keer een Goede Microsoft telefoon komt. De Surface-Go geeft ergens toch een beetje hoop.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Znorkus
  • Laatst online: 04-06 22:22
MadEgg schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:36:
@Znorkus is het niet een idee om een persoonlijk domein te registreren? Kost je een paar euro per jaar, en je kunt het koppelen aan de provider van je keuze. Ook bij bijvoorbeeld outlook.com. Of je kunt natuurlijk een eigen mailserver gaan draaien, maar ik neem aan dat je daar niet direct naar op zoek was. Mocht Outlook dan niet bevallen kun je altijd overstappen naar iets anders.
Dat is een bijzonder goede oplossing om in het geval van privacy overwegingen (ik had 5 jaar terug toen ik bij gmail ging niet dezelfde concerns als ik nu heb) toch niet direct de mess te hebben van het wisselen van je emailadres. Uitstekende tip. Wat zou een goede no-nonsense domeinbedrijfje zijn? Ik heb al een stack bij TransIP, misschien moet ik daar eens gaan kijken...

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:44

MadEgg

Tux is lievvv

Znorkus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:04:
[...]
Dat is een bijzonder goede oplossing om in het geval van privacy overwegingen (ik had 5 jaar terug toen ik bij gmail ging niet dezelfde concerns als ik nu heb) toch niet direct de mess te hebben van het wisselen van je emailadres. Uitstekende tip. Wat zou een goede no-nonsense domeinbedrijfje zijn? Ik heb al een stack bij TransIP, misschien moet ik daar eens gaan kijken...
Ik doe zelf al mijn domeinregistraties via TransIP. Prima prijzen en een uitstekende webinterface om alles aan je domeinnamen aan te kunnen passen. Ik ben niet echt fan van hun webhosting- en emailpakketten (maar daar gebruik ik mijn eigen server dan ook voor), maar voor domeinregistratie is het wat mij betreft echt een aanrader.

Tja

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Weet iemand nog een goede youtube app die geen google framework nodig heeft? (En liefst ook met scherm uit blijft afspelen)

• pimskie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:34
-36- schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:35:
Weet iemand nog een goede youtube app die geen google framework nodig heeft? (En liefst ook met scherm uit blijft afspelen)
Toevallig heb ik gisteren NewPipe geinstalleerd via F-Droid: https://newpipe.schabi.org. Wellicht interessant.

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Leuk om te lezen dat jullie er ook zo mee bezig zijn met de privacy.
Ik zelf ben daar ook al een tijdje mee bezig.
Mede door Google die alles van je weet maar ook ivm de sleepwet.
En ben begonnen om mijn android telefoon gedrag meer privé te houden.
Het plan is om later ook de Windows pc aan te pakken, maar die heeft mindere prio momenteel.
Wat ik tot nu toe heb gedaan is het volgende:

Windscribe pro vpn, gebruik daar de eigen app van, de Nederlandse server staat die op ingesteld.
Firefox, daarin aangezet de optie, niet volgen en de optie website laten weten niet volgen.
Verder zit de add on ingeschakeld van
-cookie autodelete.
-Ublock origin
- Cookie AutoDelete
- Ghostery
- HTTPS Everywhere
Als zoekmachine startpage.

Qua email gebruik ik nu gmail en Live.nl, gmail gebruik ik zo min mogelijk en ben bezig om alles een beetje richting live (Outlook) over te hevelen.

Ben ik nu redelijk veilig tegen volgen en evt aftappen van mijn surfgedrag?
Kunnen jullie mij daarmee verder helpen.
Ben niet al te technisch als jullie hiermee.
En Android rooten plus andere besturing systeem erop, daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ik zelf zat nog te denken om een andere DNS te nemen, alleen dan moet je een statische IP hebben, las ik?
En dat moet je weer instellen in de router.
Waardoor andere apparaten niet meer automatisch kunnen verbinden.
Dat is geen optie, kan niet sleutelen aan de router.
Heb daar niet zoveel verstand van, dus als het wel makkelijk kan laat het svp weten.

[Voor 7% gewijzigd door michael3 op 30-08-2018 07:38. Reden: toevoeging]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• KDL
  • Laatst online: 17:35

Het mooie van F-droid (tov Play Store) is dat er voor heel veel niet-Google apps alternatieven zijn.
Voorbeeld: ipv Buienradar: RegenTijd. Zo deel je je gegevens niet met RTL.
Vraagje over regentijd.
In de normale play store zie ik eentje (sander baas, parapluutje), is dit dezelfde?
Is er ook een website hiervan, of zoals dit?

• hp-got
Er zijn kennelijk meer mensen bezig met het zoeken van alternatieven voor Google ......:

https://restoreprivacy.com/google-alternatives/

• stevens20
Ik ben zelf, net als jullie tegen bedrijven als google en ik werk het liefst zo min mogelijk mee. Ik zie hier een hoop dingen die mij de pet te boven gaan zoals pieholes enzo... Ik ben wel benieuwd wie van jullie er zonder smartphone door het leven gaat. Ik zit er zelf aan te denken om een nokia 105 in gebruik te nemen. De smartphone alleen maar thuis te laten en voor oproepen door te schakelen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

Mx. Alba schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:01:
Ik doe er waarschijnlijk wel wat meer aan dan gemiddeld, maar ook lang niet zoveel als sommigen, zoals @hp-got hierboven...

Ik gebruik een Apple telefoon en tablet ipv Android. Ik gebruik DuckDuckGo als standaard search engine ipv Google. Ik gebruik Firefox als browser en als ik voor iets of wat toch Chrome nodig heb (komt sporadisch voor), dan zorg ik dat die niet is ingelogd. Ik gebruik de Ghostery plugin om allerlei trackers te blokkeren.

Toch gebruik ik nog wel GMail en (niet intensief, maar toch) YouTube.

Het gevaar van Google schuilt hem er vooral in dat wanneer je een Android device gebruikt, en GMail, en Google als search engine, en en en en en alles van Google, dan weten ze echt meer van je dan jij zelf! Door Android, Google Chrome en Google Search niet te gebruiken (en Analytics trackers te blokkeren) doorbreek je dat. Persoonlijk vind ik dat voldoende.
Firefox + add ons/Startpage of DuckDuckGo en geroot met Xposed en Protect My Privacy om zoveel mogelijk rechten te beperken, ook van Google services. Maps heeft bijvoorbeeld geen toegang tot mijn GPS coordinaten en ik gebruik Sygic als kaartenapp. Kan ermee leven. Want het alternatief, iOS, past totaal niet bij mijn gebruik. Ik baal ervan dat FirefoxOS niks is geworden.

[Voor 3% gewijzigd door JT op 02-09-2018 23:09]

• 715289
  • Niet online
Znorkus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 14:28:
.....
Al snel realiseer je je twee hele belangrijke obstakels: je .gmail emailadres, en je smartphone. Wil je ontgoogelen, dan dienen beide vervangen te worden.

Goed topic!
Microsoft is nauwelijks een haar beter dan Google, alleen nog gluiperiger. In W10, dat ook gratis werk aangeboden, is privacy niet meer vanzelfsprekend of je moet allerlei truken uithalen, die doodleuk weer ongedaan gemaakt worden met de volgende ongelegen en tijdsverslindende update en je alles weer moet nakijken en terug zetten. Oh, heb je de EULA van W10 gelezen? Je koopt W10 niet meer, maar krijgt het in bruikleen en Microsoft behoud zich het recht voor jouw licentie op elk moment in te trekken.

Ik gebruikte al jaren geen Office en Outlook meer en heb een aantal maanden, privé, afscheid genomen van W10 en overgestapt op Ubuntu 16.04. Wat een fijn OS, ik heb een aantal jaren terug heel lang gebruik gemaakt van Ubuntu en Mint en door omstandigheden sloop Windows weer binnen, maar ik ben blij met de keus om weer terug te gaan naar Linux.

Betreft de telefoon; de goedkoopste oplossing is LineageOS of wellicht Ubuntu Touch als je toestel ondersteund word. Bij aanschaf van een nieuwe; Fairphone + Ubuntu Touch of even de Librem 5 afwachten van Purism wat het ultieme privacyvriendelijke toestel van dit moment is.

Voor email zijn er tal van opties. Ik heb zelf getwijfeld tussen Protonmail en Soverin en heb uiteindelijk gekozen voor Soverin, omdat dit een Nederlands bedrijf is met een fijne webmail client (sterk gelijkend op Gmail). Ik heb nog een Gmail account tot ik overtuigd ben dat 80% van mijn contacten ook mijn Soverin mail zijn gaan gebruiken en dan word deze opgeheven en neem ik er een Protonmail bij voor onbelangrijke zaken (het gros van de nieuwsbrieven, forums, etc.).

Vergeet ook de DNS niet op je computers. Veel mensen, maar ook routers, gebruiken 8.8.8.8 en/of 8.8.4.4 (beide van Google). In DIT topic vind je veel over de alternatieven. Ik wil zelf een Pi-Hole hiervoor gaan neerzetten.

• 715289
  • Niet online
Znorkus schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:04:
[...]

Ik ben happy met Neostrada. goed support en goede hosting, maar ik gebruik dan weer niet of nauwelijk email via mijn eigen domein.

• 715289
  • Niet online
stevens20 schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:59:
..... Ik zie hier een hoop dingen die mij de pet te boven gaan zoals pieholes enzo... Ik ben wel benieuwd wie van jullie er zonder smartphone door het leven gaat. Ik zit er zelf aan te denken om een nokia 105 in gebruik te nemen. De smartphone alleen maar thuis te laten en voor oproepen door te schakelen.
Met een beetje instructie kan iedereen een PiHole neerzetten. Gewoon doen, kost niet te veel en is erg leerzaam. Youtube staat vol met instructies.

Vwb. de smartphone. Ik haat bellen en ontvang en stuur graag email via mijn telefoon. Als mailclient gebruik ik K-9 mail, een open source mail client voor Android en als messenger app gebruik ik Signal. Verder gebruik ik zo min mogelijk apps, maar bij voorkeur een snelkoppeling naar de mobiele site. Dat voldoet meestal prima. Alleen voor werk heb ik een aantal apps (Confluence, Zendesk, PandaDoc, GoToMeeting). Hiervoor staan Skype en Discord ook nog op mijn telefoon, al heb ik bijna iedereen geconditioneerd dat dit niet de beste manieren zijn om mij te bereiken. Gedegen antwoord is mail, snel antwoord is Signal. In het begin mopperden mensen wel eens dat ik nauwelijks Skype gebruik en geen Whatsapp heb, maar ik heb heb ze uitgelgd dat het mijn telefoon en mijn privacy is en heeft het gros begrip en is er ook meer bewustwording gekomen bij de betrokkenen en zoniet, dan doet dat niets af aan mijn nachtrust.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Leuk topic, al is het al eerder besproken.
Ben er wel bewust mee bezig, oa addons VPN en pi-hole komt er nog. Maar gebruik nog wel redelijk wat Google dingen.

Ik ben me er van bewust dat Google (te) veel van me weet. Aan de andere kant, ik vraag me wel af wat Google nou eigenlijk verkeerd doet met die gegevens. Heb wel zoveel mogelijk uit staan. Ergens heb ik vaak dat het liever Google is die dingen weet dan (meerdere) andere partijen.

• 715289
  • Niet online
sambalbaj schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:44:
Leuk topic, al is het al eerder besproken.
Ben er wel bewust mee bezig, oa addons VPN en pi-hole komt er nog. Maar gebruik nog wel redelijk wat Google dingen.

Ik ben me er van bewust dat Google (te) veel van me weet. Aan de andere kant, ik vraag me wel af wat Google nou eigenlijk verkeerd doet met die gegevens. Heb wel zoveel mogelijk uit staan. Ergens heb ik vaak dat het liever Google is die dingen weet dan (meerdere) andere partijen.
Iedereen heeft iets te verbergen. Ik neem ten slotte aan dat er niet 'Sambalbaj' in je paspoort staat?
Ik heb je een DM gestuurt met een link naar een artikel uit de Correspondent over dit onderwerp waarin het verwoord word.

[Voor 0% gewijzigd door 715289 op 04-09-2018 17:18. Reden: Typo]

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 15:11
Interessant wat je zo uitschrijft. Hij werkt dit voor je in de praktijk? Loop je nog wel eens tegen struikelblokken aan omdat je voor deze keuze gaat? Puur uit interesse.

• hp-got
hmmmmmmmmmpffff schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 17:05:
[...]
Interessant wat je zo uitschrijft. Hij werkt dit voor je in de praktijk? Loop je nog wel eens tegen struikelblokken aan omdat je voor deze keuze gaat? Puur uit interesse.
Goeie vraag, moest er even over nadenken.

Ik zie af en toe dingen die niet geheel volgens verwachting zijn, en die hebben te maken met de "last but not least" uit mijn post waar je naar refereert, het gebruik van VPN in de router. Voor de rest ervaar ik geen enkel struikelblok.

Ik merk dat mijn router na verloop van tijd "trager" wordt, de doorvoersnelheid loopt dan in het dagelijks gebruik merkbaar terug en een speedtest bevestigt dat. Ik heb maar een 20 Mbps lijntje, dus snelheidsverlies merk je al snel.
Die snelheidsvermindering heeft vermoedelijk te maken met de implementatie van de OVPN client, het is iets waar ik geen invloed op heb. Ik zou kunnen proberen wat de software van Merlin doet, maar het is me de moeite eerlijk gezegd nog niet waard. If it ain't broke don't fix it en zo.

Elk nadeel hep se foordeel, ik laat nu de router regelmatig opnieuw opstarten (ASUS WRT heeft daar zelfs een scheduler voor 8)), dan is die snelheidsterugval weg en ik kom meteen de tunnel uit met een nieuw IP adres van de VPN provider.

Maar soms krijg je een IP adres dat kennelijk op een blacklist staat, dan kom ik een van mijn dagelijkse forums niet meer in. In dat geval moet ik inloggen in de router en de VPN verbinding verbreken en opnieuw maken.

Een ander onverwacht verschijnsel is dat Startpage (mijn voorkeurszoekmachine) af en toe met een captcha komt om te toetsen dat ik geen robot ben. Dit zie ik vaker beschreven bij VPN gebruik, dus het hoort er een beetje bij.

Afgezien hiervan werkt alles prima.
Maar ik heb geen TV, speel geen on-line games, doe niet aan torrents, .......
Als je dat allemaal wel wil kan het anders liggen.

• stevens20
715289 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:45:
[...]

Iedereen heeft iets te verbergen. Ik neem ten slotte aan dat er niet 'Sambalbaj' in je paspoort staat?
Ik heb je een DM gestuurt met een link naar een artikel uit de Correspondent over dit onderwerp waarin het verwoord word.
Zou je mij de link ook willen toesturen? Ik ben wel benieuwd moet ik zeggen. Ik ben nu net begonnen in het boek "Je hebt echt wel iets te verbergen". Erg leuk!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
-36- schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 22:35:
NewPipe, zie OP.
Is tevens client voor SoundCloud.
Bor schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 23:06:
Dit is waarom ik www,startpage.com gebruik... van NL bodem
KDL schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

Vraagje over regentijd.
In de normale play store zie ik eentje (sander baas, parapluutje), is dit dezelfde?
Is er ook een website hiervan, of zoals dit?
Is zelfde.
de APKs van F-droid worden door F-droid vanaf source gecompileerd, maakt het wat mij betreft een betrouwbare bron
sambalbaj schreef op maandag 3 september 2018 @ 20:44:
Ergens heb ik vaak dat het liever Google is die dingen weet dan (meerdere) andere partijen.
Wat is erger, één bedrijf dat alles weet (en door de enorme hoeveelheid aan data dus ook heel veel kan afleiden en voorspellen), of meerdere bedrijven die elk maar een klein beetje van je weten?

• KDL
  • Laatst online: 17:35
terabyte schreef op zondag 9 september 2018 @ 23:03:

Is zelfde.
de APKs van F-droid worden door F-droid vanaf source gecompileerd, maakt het wat mij betreft een betrouwbare bron
Dank. Inmiddels al geprobeerd. Beperkter dan ik had verwacht. Maar goed genoeg om te blijven gebruiken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:02
715289 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:45:
[...]

Hij zegt toch niet dat hij niks te verbergen heeft? Wel dat je je kan afvragen wat Google uiteindelijk doet met de informatie wat problematisch voor je is.

En zijn andere punt is ook wel wat voor te zeggen: Je kan ook accepteren dat gezien Google toch alles over je weet, het blijft bij enkel Google die alles over je weet. En niet dat Google alles over je weet, Microsoft, Apple, Facebook en nog 20 kleinere bedrijven.

• 715289
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:21:
[...]

Hij zegt toch niet dat hij niks te verbergen heeft? Wel dat je je kan afvragen wat Google uiteindelijk doet met de informatie wat problematisch voor je is.

En zijn andere punt is ook wel wat voor te zeggen: Je kan ook accepteren dat gezien Google toch alles over je weet, het blijft bij enkel Google die alles over je weet. En niet dat Google alles over je weet, Microsoft, Apple, Facebook en nog 20 kleinere bedrijven.
Ik zou op Netflix even 'Terms and Conditions May Apply' kijken. Ik ben benieuwd of je het dan nog steeds accepteerd. En 20 bedrijven? Heel veel meer. Ga even naar Techcrunch en zie hoeveel dataschrapers je kunt uitschakelen bij de cookie instellingen.

Google weet het, Facebook weet het, Twitter weet het, Microsoft weet het, de FBI weet het, de NSA weet het, dus de Nederlandse overheid weet het en wat vandaag volstrekt onschuldig is, kan je morgen voor bestraft worden.

Dus nee, ik accepteer het niet. Ook veranderen mensen en word ik niet graag tot verantwoording geroepen over opmerkingen die ik tig jaar terug eens heb geroepen. Sterker, ik was vroeger best wel een Google-fanboy.

Ik kan nu al niet meer fatsoenlijk reizen, zonder iedere keer intensief gecontroleerd te worden op het vliegveld. En waarom? Omdat ik uitspreek dat ik de overheid niet vertrouw? Omdat ik de X-eyes landen niet vertrouw? Toch heb ik nog steeds een blanco strafblad en ben ik mij ook niet bewust dat ik strafbare zaken zou hebben gepleegd. Ook bij alle controles heb ik rustig en geduldig meegewerkt.

[Voor 0% gewijzigd door 715289 op 10-09-2018 15:08. Reden: Typo (nieuw toetsenbord op mijn telefoon)]

• dutchrsl
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-10-2018
Leuke onderwerp. Ook ik wil mijn leven de-googlen. Ben beetje uitgekeken op google en ook beetje zat dat ze alles van je opslaan. Kwam er achter dat ik op mijn google maps zomaar kan zien waar ik op 15 mei 2014 was en de route die ik gereden heb inclusief de tijdsduur. Ook keek ik eens naar een plek om te eten en kreeg ik de melding dat ik op die dag en tijd daar al geweest was.

Heb zelf geen Android maar een ihpone. Gebruik gewoon de maps van Apple. Nu weet ik dat Apple maps je ook trackt, maar zij verdienen geen geld met het verkopen van je datum. Dus denk ik dat Apple er meer vertrouwelijk omgaat. Misschien heb ik het verkeerd maar goed.

Voor zoeken gebruik ik sinds kort Bing. Niet zo goed als google, maar goed genoeg. Voor de rest gebruik ik de standaard apps van Apple zoals foto. Enige probleem is youtube. Hiervoor heb ik geen echte vervanger nog. Probleem is dat youtube zo populair is dat iedereen het wel gebuikt, en alternativen dus minder aanbod hebben. Ik gerbuik nu vimeo en dailymotion, maar aanbod is beperkt.

Voor e-mail gebruik ik icloud mail van Apple. Nu moet je een andere e-mail hebben voor je icloud registratie volgens mij dus heb ik ook yahoo mail. Maar die gebruik ik bijna nooit. Ik heb nog een gmail account maar die gebruik ik nooit beer. Krijg nog weleens e-mail erop, maar heb alles verplaats naar mijn icloud mail.

Ik denk dus dat google mij dus niet meer kan volgen omdat ik alles buiten google om doe. Ik hoop het tenminste. Als iemand nog tips heeft hou ik me aanbevolen

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Voor diegenen die wel graag bepaalde fysieke prestaties willen bijhouden met een wearable als bijvoorbeeld een FitBit of een Mi band maar gruwen van het feit dat je data op servers van de producenten van dat soort spul terecht komen (om nog maar te zwijgen van het alziende Google) bestaat de app Gadgetbridge.

Te vinden via F-droid of download de apk via de site https://f-droid.org/en/pa...eyourgadget.gadgetbridge/

Gadgetbridge is an Android (4.4+) application which will allow you to use your Pebble, Mi Band, Amazfit Bip and HPlus device (and more) without the vendor's closed source application and without the need to create an account and transmit any of your data to the vendor's servers.

A free and cloudless replacement for your gadget vendors' closed source Android applications.

Geeft leuke discussies met mensen die denken dat je met een smartwatch/band/fitnesstracker gelijk je hele privacy overboord zet ;)
dutchrsl schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:32:
...
Enige probleem is youtube. Hiervoor heb ik geen echte vervanger nog. Probleem is dat youtube zo populair is dat iedereen het wel gebuikt, en alternativen dus minder aanbod hebben. Ik gerbuik nu vimeo en dailymotion, maar aanbod is beperkt.

Voor e-mail gebruik ik icloud mail van Apple. Nu moet je een andere e-mail hebben voor je icloud registratie volgens mij dus heb ik ook yahoo mail. Maar die gebruik ik bijna nooit. Ik heb nog een gmail account maar die gebruik ik nooit beer. Krijg nog weleens e-mail erop, maar heb alles verplaats naar mijn icloud mail.

Ik denk dus dat google mij dus niet meer kan volgen omdat ik alles buiten google om doe. Ik hoop het tenminste. Als iemand nog tips heeft hou ik me aanbevolen
Youtube vind ik ook nog lastig maar stuitte mij laatst weer behoorlijk tegen de borst met hun simpele algoritme.
Vorig jaar is mijn vader overleden en dit jaar omstreeks die tijd herinnerde Youtube mij er aan met suggesties voor de muziek die wij toen voor zijn begrafenis uitgezocht hebben, blijkt maar weer hoe fijn je gevolgd wordt en hoe dat algoritme denkt behulpzaam te moeten zijn omdat ze blijkbaar de zoekopdrachten aan die datum gehangen hebben.

Qua mail heeft Yahoo nou niet echt een geweldige trackrecord, ik zou gewoon de mailbox van je Nederlandse internetprovider gebruiken, eventueel een eigen provider onafhankelijk mailadres maken wat er voor zorgt dat je niet vast zit op het moment dat je van isp switcht.
De Nederlandse wet is stukken privacyvriendelijker dan welke Amerikaanse email provider dan ook.

Dan krijg je iets als jouwnaam@dutchrsi.nl wat je vervolgens kan laten bezorgen op dutchrsi@ziggo.nl en verander je van provider dan verwijs je dat jouwnaam@dutchrsi.nl gewoon naar dutchrsi@xs4all.nl.
Yahoo heeft zo'n beetje het grootste datalek in de geschiedenis gehad, verander daar sowieso je wachtwoord indien je het ooit nog wil gebruiken.

[Voor 51% gewijzigd door PalingDrone op 08-12-2018 18:47]

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
@PalingDrone thanks voor de app GadgetBridge kan ik mooi gebruiken voor de miband 3 die ik voor sinterklaas kreeg :)

edit: GadgetBridge is ook fijner voor mijn batterij overigens :)

[Voor 23% gewijzigd door hsb85 op 18-12-2018 09:14. Reden: update gebruik GadgetBridge]

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
Ik wilde net C&C Rivals spelen op mijn telefoon spelen, maar heb bijna alles van Google gedisabled en uitgeschakeld en krijg daar nu een opmerking van..

Bizar dat al die permissions open moeten staan om een spelletje te spelen.. 7(8)7

Play permissions

[Voor 0% gewijzigd door hsb85 op 26-12-2018 20:59. Reden: Spelling]

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Voor YouTube kwam ik onlangs dit tegen:
https://github.com/FreeTubeApp/FreeTube
dit is een desktop-client voor YouTube, dus geen cookies e.d., en als je tor gebruikt, kun je al helemaal niet getracked worden (je videovoorkeuren zeg maar).

• Bart2005
  • Laatst online: 11-09-2022
In feite zijn ze natuurlijk allemaal evil. Je kunt koortsachtig zoeken naar alternatieven maar echt lukken gaat het nooit wat men wil. Het verstandige alternatief is om helemaal met de communicatie te stoppen via moderne middelen. Maar dat is ongetwijfeld vloeken in de kerk. Wat men hier wil is kansloos zonder je eigen gedrag qua omgang met die middelen te veranderen. Je kunt je afvragen of het allemaal wel nodig is wat men doet. Als je het niet doet heb je geen last van spionage.

[Voor 22% gewijzigd door Bart2005 op 29-12-2018 20:58]

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Bart2005 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:55:
In feite zijn ze natuurlijk allemaal evil. Je kunt koortsachtig zoeken naar alternatieven maar echt lukken gaat het nooit wat men wil. Het verstandige alternatief is om helemaal met de communicatie te stoppen via moderne middelen. Maar dat is ongetwijfeld vloeken in de kerk. Wat men hier wil is kansloos zonder je eigen gedrag qua omgang met die middelen te veranderen. Je kunt je afvragen of het allemaal wel nodig is wat men doet. Als je het niet doet heb je geen last van spionage.
Je slaat de plank mijns inziens tamelijk mis. Als je bijv. TOR gebruikt en je sessies redelijk kort houdt kan je al heel veel tracking tegengaan, mits je nergens inlogt. Soms zullen diensten zoals cloudflare roet in het eten gooien, maar de meeste sites zijn bereikbaar. Het is overigens ook totaal niet nodig om overal in te loggen. Je kan prima zonder whatsapp of facebook. SMS is een beter beschermd medium dat prima volstaat om berichtjes te versturen en het is bij de meeste abonnementen nagenoeg gratis. Er zijn ook prima alternatieven voor die applicaties. Ze zijn niet allemaal even populair en je zal dus idd wat moeite moeten doen om de verandering te implementeren. Het is echter alles behalve onmogelijk om een effectieve verandering door te voeren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Bart2005
  • Laatst online: 11-09-2022
ocf81 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:54:
[...]

Je slaat de plank mijns inziens tamelijk mis.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben helemaal voor privacy maar zonder je er heel erg in te verdiepen is het praktisch niet mogelijk. Als het al mogelijk is.

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Bart2005 Je zet het wel tamelijk negatief aan. Het komt zo zwart over dat je meer lijk aan te zetten tot overgave -O-

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Newpipe loopt hier op meerdere devices al een aantal dagen in de soep. Uiteraard de standaard oplossingen als cache legen en update (magisk ook) al geprobeerd. Hebben meer mensen hier last van?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan je data een beetje spreiden, maar dan weten meer bedrijven veel over je. Ik moet bekennen dat ik toch de Google diensten veel gebruik, Maps en Waze voor navigatie, Google Search voor zoeken, Chrome voor browsen, Gmail voor mail, google calendar, Android, Adresboek van Gmail voor contacten, Docs. Tja, alleen mijn werkdingen zijn gescheiden omdat daarvoor de Microsoft Cloud gebruikt wordt en voor video gebruik ik ook nog Netflix en NLZiet buiten Youtube.

Gmail kan ik niet echt meer zonder eigenlijk (meer dan 10 GB aan mail er in), Docs is wel vrij simpel te vervangen, Android daar ben ik intussen ook zo aan gewend en ik heb ook geen zin meer om nog contacten opnieuw in te voeren, Maps en Waze zijn ieder op hun manier de beste navigatieapps met realtime informatie. Docs is dan wel poepsimpel te vervangen, de Microsoft 360 tegenhanger is denk ik zelfs beter. Youtube daar is alles op te vinden en dat werkt altijd zonder haperen. Tja je moet het wel willen, dat veranderen. Ik wil het denk ik nog niet genoeg, ik zal eerder Facebook de deur uit doen dan Google (Facebook is ook al veel negatiever in het nieuws geweest en het is meer misbaar dan de Google diensten)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Marzman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:19:
Gmail kan ik niet echt meer zonder eigenlijk (meer dan 10 GB aan mail er in)
Wat maakt de hoeveelheid ruimte die je mail in beslag neemt hierbij uit? Het maakt een overstap toch niet complexer? Exporteren naar een ander IMAP-account is en blijft een kwestie van drag-and-drop.
Android daar ben ik intussen ook zo aan gewend en ik heb ook geen zin meer om nog contacten opnieuw in te voeren
Invoeren lijkt me ook wat omslachtig. Exporteren naar vCard en importeren lijkt me de meest logische werkwijze. En dan bij voorkeur op een server/service die CardDAV spreekt, dat is ook gemakkelijk te koppelen aan e-mail.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

8088 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:43:
[...]

Wat maakt de hoeveelheid ruimte die je mail in beslag neemt hierbij uit? Het maakt een overstap toch niet complexer? Exporteren naar een ander IMAP-account is en blijft een kwestie van drag-and-drop.
Ik heb nu de mogelijkheid van 100 gratis accounts van 17 GB onder mijn eigen domein. Dat krijg ik verder nergens (zelfs bij Google niet meer). Ik gebruik er overigens maar 6 accounts.
[...]

Invoeren lijkt me ook wat omslachtig. Exporteren naar vCard en importeren lijkt me de meest logische werkwijze. En dan bij voorkeur op een server/service die CardDAV spreekt, dat is ook gemakkelijk te koppelen aan e-mail.
Het zal wel werken uiteindelijk inderdaad, ik heb de contacten ook in mijn Siemens Gigaset gekregen.

/▌

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Voor mail kan je ook je eigen docker container draaien op een VPS.
https://github.com/tomav/docker-mailserver

© ocf81 1981-infinity

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-

[Voor 100% gewijzigd door Marzman op 24-01-2019 11:30. Reden: verkeerde topic]

/▌

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Marzman Ik denk dat ik voor die laatste reactie iets meer context nodig heb om hem te kunnen begrijpen.

© ocf81 1981-infinity

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ocf81 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:21:
@Marzman Ik denk dat ik voor die laatste reactie iets meer context nodig heb om hem te kunnen begrijpen.
Sorry, verkeerde topic. Ik dacht dat ik in het Netflix topic poste.

/▌

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Marzman Dat verklaart het :)

© ocf81 1981-infinity

• PalingDrone
  • Niet online

PalingDrone

---... .--.

Marzman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Sorry, verkeerde topic. Ik dacht dat ik in het Netflix topic poste.
:)
Netflix is ook wel een dingetje voor de meesten die nogal privacy minded zijn...
Je kijkgedrag is prima verhandelbare data.

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
hp-got schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:35:
Mooi onderwerp!

Er zijn meer privacy-vandalen dan Google (denk: Zuckerberg cum suis) maar allez, dit gaat over Google.

Ik leef al enkele jaren Google-vrij, heb zeer bewust alles wat met die club te maken heeft afgesloten (net zoals ik dat gedaan heb met Zuckerberg c.s, maar dat is een ander onderwerp).

Ik wil zoiets zonder concessies doen, als ik daardoor een dienst / website / .... niet kan gebruiken dan is het maar zo.

Ik zal hier en daar reageren op punten die je in je OP aandraagt

[...]

Gebruik ik per definitie niet, want Google.
Ik weet dat je kan rooten en een alternatief OS installeren, maar ik ga niet door de source code waden om te kijken of het echt allemaal ontGoogle-d is.
Daarom een tablet onder Windows (Surface Pro) en een iPhone als telefoon.
De verdienmodellen van Microsoft en Apple zijn anders dan van Google, en verder vertelt mijn Pi-Hole me het wel als er verdacht verkeer is.

[...]

[...]

Ik leef in een Windows-omgeving, Outlook.com doet alles wat ik nodig heb en integreert goed met de iPhone.

Verder vermijd ik de cloud zoveel mogelijk, ik ga er van uit dat het wel een keer gehackt zal worden en dat alles wat ik er bewaar dan in chocoladeletters op de voorpagina van De Telegraaf staat.
Data die ik bij de hand wil hebben synchroniseer ik tussen PC en tablet met het ingebouwde Sync Center van Win 10 Pro, mijn KeePass database kopieer ik handmatig naar mijn telefoon.

[...]

Pi-Hole inderdaad, die jongens verdienen wat mij betreft een Nobel-prijs.
Aangevuld met een stel plug-ins op FireFox (hoewel dat verder gaat dan alleen Google Avoidance )
- uBlock origin
- Cookie AutoDelete
- Privacy Possum
- Canvas Blocker
- Decentraleyes
- HTTPS everywhere

Last but not least: op mijn LAN-router draait een VPN cliënt die verbonden is met PIA. Daardoor heb je aan mijn IP niet zo gek veel, er zijn er nog een paar duizend met hetzelfde adres en bovendien laat ik het regelmatig veranderen >:)
De verdienmodellen van Microsoft en Google en Apple zijn anders,
Apple: hardware
Google: informatie
Microsoft: software hardware én informatie.

Toen een Microsoft employee source code had geleakt, werd zijn inbox even doorzocht. En ook de inbox van diegene waar het naartoe werd gestuurd...

Privacy is Linux, dat is echt de enige optie, ik heb het geprobeerd met Windows, in een vm (nietdat ik van plan was windows te gaan gebruiken, ik vind tiling wm veel fijner) en toen ik alle domains had geblokt en effe 1 iftopje draaide, had Microsoft toch weer extra domains geclaimd. Ook die geblokt, 2 weken later was er een belangerijke patch en kon die gewoon automatisch updaten...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Lets find it schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:49:
Microsoft: software hardware én informatie.
Interessante bewering. Waar blijkt dat uit?

Telemetry voor verbetering van de eigen diensten != handel in info of het monitoren van mensen. (Als wel, dan is ook bijv Ubuntu een no-go. En RedHat voor het hebben van telemetry-mogelijkheden).
Toen een Microsoft employee source code had geleakt, werd zijn inbox even doorzocht. En ook de inbox van diegene waar het naartoe werd gestuurd...
Ik ken het verhaal hier achter niet ("even doorzocht", daar zit ongetwijfeld eenheel juridisch steekspel achter), maar het lijkt me sowieso niet relevant voor deze discussie (zolang je er niet wilt gaan werken). Als Elementary LLC info over een eigen medewerker bekijkt dan maakt dat Elementary als OS nog niet automagisch verdacht.

[Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 25-01-2019 11:09. Reden: Heh. Elementary ipv Telemtery. Freudiaanse vertyping :D]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Brent
@F_J_K Microsoft draait nog altijd het op Google na meest succesvolle online ad platform (in MS traditie vaak van naam veranderd, nu Bing Ads lijkt het). Ik heb geen reden aan te nemen dat wanneer je met een MS account inlogt deze info (die middels account gedeeld wordt met dat platform) niet ook automatisch OS informatie kan linken.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee