Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Interessante bewering. Waar blijkt dat uit?

Telemetry voor verbetering van de eigen diensten != handel in info of het monitoren van mensen. (Als wel, dan is ook bijv Ubuntu een no-go. En RedHat voor het hebben van telemetry-mogelijkheden).

[...]

Ik ken het verhaal hier achter niet ("even doorzocht", daar zit ongetwijfeld eenheel juridisch steekspel achter), maar het lijkt me sowieso niet relevant voor deze discussie (zolang je er niet wilt gaan werken). Als Elementary LLC info over een eigen medewerker bekijkt dan maakt dat Elementary als OS nog niet automagisch verdacht.
Hier uit blijkt dat https://privacy.microsoft...kpoxiopbn2xhoyrimy1b0m900

Bij Ubuntu is het 1klik, en dat staat telementry écht uit (staat bij default volgens mij ookal op uit...)
Maar ik gebruik arch Linux, dus daar geen probleem ;)

DD
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Ik ken het verhaal hier achter niet ("even doorzocht", daar zit ongetwijfeld eenheel juridisch steekspel achter), maar het lijkt me sowieso niet relevant voor deze discussie (zolang je er niet wilt gaan werken). .
https://www.neowin.net/ne...source-of-windows-8-leaks

Dit artikel gaat er over

http://seattletimes.wpeng.../03/Kibkalo-complaint.pdf
Hier de juridische documenten

[ Voor 19% gewijzigd door dec0de op 25-01-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
was double post, kan 'm niet verwijderen...

[ Voor 92% gewijzigd door dec0de op 25-01-2019 13:41 . Reden: Double post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:13
Het was wellicht een kwestie van tijd, maar Facebook gaat FB Messenger, Instagram en Whatsapp integreren. De apps zullen blijven bestaan, maar dan, zo lijkt, als skin voor dezelfde dienst.

https://www.nytimes.com/2...m-whatsapp-messenger.html
https://news.ycombinator.com/item?id=18997923

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ik heb Facebook tijdje terug opgezegd. Viel tegen, het probeert in sluimermodus te gaan zodat alles weer actief raakt bij een inlogpoging.
Uiteindelijk de verborgen delete gevonden. Echter duurt het dan nog 2 maand voordat werkelijk iets verwijderd wordt.

Whatsapp gebruik ik dagelijks. Ik hoop dat dit gescheiden blijft van FB. En ik niet straks ongevraagd een nieuw FB account cadeau krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MrJayMan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:43:

Whatsapp gebruik ik dagelijks. Ik hoop dat dit gescheiden blijft van FB. En ik niet straks ongevraagd een nieuw FB account cadeau krijg.
Facebook heeft sowieso al de beschikking over alle Whatsapp data, en het is ook bekend dat ze een schaduw-link al reeds hebben met je eventuele FB profiel.

Als dit artikel klopt, dan wordt het dus 1 account straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hmm, MS gaat inderdaad toch wat verder dan ik dacht, @Lets find it @Brent. (Al vond en vind ik telemetry niet echt een probleem, want nodig voor een stabiel product).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:42
MrJayMan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:43:
ik heb Facebook tijdje terug opgezegd. Viel tegen, het probeert in sluimermodus te gaan zodat alles weer actief raakt bij een inlogpoging.
Uiteindelijk de verborgen delete gevonden. Echter duurt het dan nog 2 maand voordat werkelijk iets verwijderd wordt.

Waar zit die verborgen delete?
Ik heb een jaar geleden mijn Facebook account opgezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:19:
Hmm, MS gaat inderdaad toch wat verder dan ik dacht, @Lets find it @Brent. (Al vond en vind ik telemetry niet echt een probleem, want nodig voor een stabiel product).
nou, ik weet niet wat jij stabiel noemt, maar ik heb wel een linux server met een uptime van 1012 dagen (en ben niet de enige) en linux mijn desktop crashed nooit, maar windos crashte regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Blij dat ik na de overname van WhatsApp door FB daar ook gelijk weg ben gegaan. FB heb ik al sinds 2012 niet meer.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 13:42
Lets find it schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:41:
[...]

nou, ik weet niet wat jij stabiel noemt, maar ik heb wel een linux server met een uptime van 1012 dagen (en ben niet de enige) en linux mijn desktop crashed nooit, maar windos crashte regelmatig.
W10 is bij mij ook nog nooit gecrasht en die heb ik ook al vanaf het begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

Arjantje72 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:39:
[...]

Waar zit die verborgen delete?
Ik heb een jaar geleden mijn Facebook account opgezegd :)
ergens in de help-sectie. door schermen heenklikken dat je het echt echt zeker weet.
met 2 maanden retentie als resultaat. je kan het dus niet per direct wegmikken hooguit deactiveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
Arjantje72 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:54:
[...]

W10 is bij mij ook nog nooit gecrasht en die heb ik ook al vanaf het begin.
Snap ik, en bij veel mensen is dat niet zo, maar ik ben niet een doorsnee tweaker, ik ben een echte tweaker.
Ik pas dingen aan het register aan, (wat veel slechter is dan op Linux de dotfiles aanpassen, want die kun je resetten, of bepaalde lijnen terug zetten) en privacy claimen, kost ook veel tweaken, en dan krijg je een onstabiel systeem.

Dus, misschien een beetje eigenschuld, en piraten help ook mee, maar Windows is dan heel onstabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
Brent schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Facebook heeft sowieso al de beschikking over alle Whatsapp data, en het is ook bekend dat ze een schaduw-link al reeds hebben met je eventuele FB profiel.

Als dit artikel klopt, dan wordt het dus 1 account straks.
Via een gdpr data removal request moeten ze het sneller verwijder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Facebook vertrouw ik dan toch een stuk minder als Google. Natuurlijk weet je niks zeker, maar bij Google valt op dat het personeel meteen aan de rem trekt of de media opzoekt als ze iets niet bevalt (zoals een zoekmachine in China), bij Facebook hoor je alles achteraf van oja, dat heeft Facebook gedaan met je data 1,5 jaar geleden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-07 22:08
Ik weet niet of ze al vermeld zijn, maar qwant.com is een andere zoekmachine. Veel nauwkeuriger voor NL zoekresultaten dan DDG. Daarnaast is searx.me ook een alternatief, die zoekresultaten van meerdere zoekmachines combineert, maar ik heb al enkele keren ervaren dat die geen resultaten toont voor bepaalde termen terwijl andere dat wel doen. Misschien is ie niet zo slim met "speciale" termen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik (zelfs mijn vrouw) zijn best wel fan geworden van voicecontrole. Vooral muziek aan/uit zetten, mijn verlichting en Netflix aanzetten/ op pauze zetten gebruiken we veel.
Wat is een goed alternatief die wél rekening houdt met privacy?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

streamnl schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:18:
Ik (zelfs mijn vrouw) zijn best wel fan geworden van voicecontrole. Vooral muziek aan/uit zetten, mijn verlichting en Netflix aanzetten/ op pauze zetten gebruiken we veel.
Wat is een goed alternatief die wél rekening houdt met privacy?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat dat alternatief er niet is nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op reddit is deze vraag ook al eens gesteld. Ik denk dat Snips wel interessant kan zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Volgens mij is Mycroft de grootste, maar van Jasper heb ik ook weleens gehoord. Daarnaast heb je het aloude Nuance nog, die nog steeds pakketten levert om je PC te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mycroft gebruikt op de achtergrond nog steeds de cloud en diensten van derden, en valt wat mij betreft dus af om die reden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 00:28

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Damn, ik heb net pas Firefox Containers ontdekt. Een openbaring. Ik heb dus nu onder andere een container Facebook en een container Google gemaakt waarin ik respectievelijk op Facebook en Google ben ingelogd, en ik open alleen sites in die containers als ik er ook echt op Facebook of Google voor ingelogd moet zijn om daar te doen wat ik wil doen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maek
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-08-2022
Hoi,

Leuk en interessant topic.

Tijdje geleden al begonnen met Pi-hole en een vpn sever op een Pi te zetten. Bevalt me prima!

Momenteel ben ik het ontgooglen verder aan het uitrollen. Inmiddels op elk device chrome er af gegooid, Firefox er voor in de plaats met een andere zoekmachine. Van de week maar eens een ander mail adres gaan instellen.

Hoe doen jullie dat met "Google back ups" maken op telefoons? De back ups die je apps terug zetten wanneer je een nieuwe telefoon instelt.
Ik kan nog wel een Samsung account aanmaken, maar zijn er nog andere alternatieven?

Nu wil ik mijn galaxy s8 nog niet gaan flashen met een ander OS. Wie weet over een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:37

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Fijn dat het topic nog leeft. ik gebruik voorlopig nog opera in plaats van chrome ook wegens ram verbruik.
dingen opzoeken doe ik via duckduckgo en ik heb de google zoekmachine al verbannen. ik zet telkens mijn adblocker aan. maar ik heb weinig keuze gmail ---> protonmail maar beperkter opslag
play store ---> apks die vaak niet werken (is geen optie)
google docs --> onlyoffice op de pc
google drive --> .......................
google backup van smartphone --> .....
er zijn nog zoveel diensten maar er geen (gok ik) weinig mensen overstappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ludwig005 op 06-03-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Voor Firefox Quantum werd gereleased altijd gebruik gemaakt van de Private Tab addon voor bijv. Google, echter na Quantum werkte deze addon niet meer. Sindsdien gebruik ik voor Google een shortcut:
"C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -private-window www.google.nl
Echt praktisch is dat echter niet (ik heb het liefst alles in 1 window).

Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in. Al de tracking zooi die in een specifieke container wordt geplaatst is wel geïsoleerd tot die ene container, maar het blijft er wel gewoon staan totdat je zelf handmatig je history cleared. Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Temporary Containers zou als ik het goed begrijp wel kunnen doen wat ik wil. Iemand ervaring met deze addon?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

temp00 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:28:
[...]
Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in.
......
Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Daar hebben we CookieAutoDelete voor ;)
Temporary Containers zou als ik het goed begrijp wel kunnen doen wat ik wil. Iemand ervaring met deze addon?
Ik ben er nu een tijdje mee bezig.
Erg wennen, ik ben niet zo gecharmeerd van veel tabs.
Als je daar eenmaal aan gewend bent werkt het perfect.
Ik neem aan dat je dit verhaal al gezien hebt?
Af en toe kom je iets tegen dat anders werkt dan je verwacht, in die gevallen Github even raadplegen, waar ik tegen aan liep bleken bekende Firefox bugs te zijn die je pas ziet als je hiermee aan de gang gaat.
Ik denk dat deze Temporary containers voor mij wel een blijvertje zijn.

Edit:
Onderzoek alles en behoud het goede ;)
Ik krijg Temporary Containers niet geconfigureerd zoals ik het wil.
Daarom vergeet ik de containers maar en ga terug naar de configuratie die voor mij prettig werkt:
- Cookie AutoDelete met de meest agressieve configuratie en daar de paar sites whitelisten waar ik ingelogd wil blijven
- about:preferences#privacy Content Blocking Custom: Trackers in all windows en All Third Party Cookies blokkeren.

[ Voor 13% gewijzigd door hp-got op 06-03-2019 13:23 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-08 00:28

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in. Al de tracking zooi die in een specifieke container wordt geplaatst is wel geïsoleerd tot die ene container, maar het blijft er wel gewoon staan totdat je zelf handmatig je history cleared. Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Maar als je erop let dat je in die Facebook en Google containers alleen dingen opent waarvoor je ook daadwerkelijk op Facebook of Google ingelogd moet zijn, voegt dat niet echt extra tracking toe. Je moet immers toch ingelogd zijn dus ook zonder cookies ben je dan te tracken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:45:
[...]

Iedereen heeft iets te verbergen. Ik neem ten slotte aan dat er niet 'Sambalbaj' in je paspoort staat?
Ik heb je een DM gestuurt met een link naar een artikel uit de Correspondent over dit onderwerp waarin het verwoord word.
Als je herkomst/ras(?) bedoelt is dat een verkeerd voorbeeld. Bij mijn vrouw staat in haar paspoort dat ze Chinees is (en ze is nog nooit in China geweest afgezien van een overstap in Hong Kong).
[edit]ah, het gaat om zijn username :p

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 11-03-2019 11:07 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-08 22:22
Twee en half jaar geleden ben ik hier al mee begonnen:
- Gmail ingeruild voor Protonmail
- Google search in geruild voor startpage.com -> Moet eerlijk bekennen dat is niet heel eenvoudig en gebruik het nog wel eens.
- Nooit fan van Chrome geweest, maar toch overgestapt op Firefox.com. -> Ook zorgen dat Chrome niet mee geinstalleerd wordt via de installatie van andere programmas.
- Verder heb ik thuis een PFsense firewall actief met PFblocker, hiermee worden google/android trackers geblockt.
- Qua telefoon Apple / iOS gebruiker
- Chrome cast ingeruild voor Apple TV.

Zomaar van google af stappen is niet eenvoudig, soms zit zoeken met google gewoon als routine er in. Daarnaast zie je Chrome vaak voorgeinstalleerd op bijvoorbeeld werk laptops, dan installeer ik Firefox of gebruik Edge.

Hierbij een tip, om alternatieve voor service en softare te vinden zie de volgende website:
https://prism-break.org/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

@MuVo ik gebruik android omdat je dan controle hebt over je spullen hebt.
Iphone ----> librem5
Apple tv ---> .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-08 22:22
Ludwig005 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:33:
@MuVo ik gebruik android omdat je dan controle hebt over je spullen hebt.
Iphone ----> librem5
Apple tv ---> .......
Dat is ook een betere keus als je volledig controle op je telefoon wil hebben over privacy.
Voor mij speelt comfort ook een factor, voor mij is een telefoon een gebruikersvoorwerp dat het altijd moet doen. Waar ik niet aan hoef te tweaken of veel custom aanpassingen hoef te maken als het gaat om privacy. Ik kies o.a voor Apple/ Iphone, dan lever ik misschien wel wat in op volledige Privacy maar ik weet wel dat het bedrijf wel met meer respect mijn data behandeld dan bijvoorbeeld Google en niet de core business heeft om te adverteren en data te verzamelen. Daarnaast bied Apple ook opties om het gene wat ze verzamelen aan Privacy ook uit te zetten (al zal dit misschien niet volledig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4553
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-07 22:46
Interessante podcast voor mensen die bezig zijn met privacy. Het onderzoeksrapport waarnaar wordt gerefereerd in de podcast is hier te vinden.
Hieruit blijkt toch wel duidelijk – voor zover het onderzoek valide en betrouwbaar is – dat iOS minder datahongerig is dan Android. Desondanks ben ik groot voorstander van de Librem 5. Ben erg benieuwd of de verwachtingen en beloften waargemaakt (kunnen) gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bijzonder dit, en reden om mijn gebruik van Google ook maar tot een minimum te gaan beperken:

In mijn Google account overzicht zie ik een lijst van aankopen. Bij de Bijenkorf, Albert Heijn, Gamma en nog wat webshops. Inclusief datum wanneer de bestelling is afgerond. Ik denk 'ach, kan ik vast ergens uit zetten'. Niet dus. Google leest mailtjes over bestellingen en maakt daar een lijst van aankopen van. Wil je niet dat een aankoop in die lijst komt te staan? Dan mag je de email verwijderen... Andere optie is er niet.

Dat ze uit mijn mail woorden als 'katjang pedis' en 'overhemd bloemdesign' halen, ok. Maar gericht mails scannen op producten die ik gekocht heb, wanneer ze bezorgd zijn, etc gaat me toch echt te ver. Binnenkort wellicht ook wanneer ik betaald heb? Of afhaalberichten van de apotheek ofzo?

Heb sowieso al een hekel aan de acceptemails, de digitale acceptgirokaart - nog zo'n bedrijf dat van veel Nederlanders en van verschillende bedrijven overbodige gegevens (betaalgedrag) van particulieren verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-08 16:55
Mooi topic! Ben zelf al veel bezig hiermee maar het was voor mij inspiratie om daar weer een stapje verder in te gaan. Blijkt uiteindelijk niet zo veel moeite als ik aanvankelijk dacht. Wat ik nu heb:
  • Een permanente VPN verbinding met Mullvad via al mijn devices. Ik kan hiervoor https://thatoneprivacysite.net/ ten zeerste aanraden.
  • Add-ons en about:config aanpassingen in FireFox, o.a. aan de hand van deze website: https://www.ghacks.net/ov...rity-privacy-preferences/ Gebruik zelf momenteel Privacy Badger, I don't care about cookies, Cookie AutoDelete, uBlock Origin, Disable WebRTC plugin, Decentraleyes en HTTPS Everywhere
  • Gewisseld naar Posteo.net voor e-mail. Dit ging vrij eenvoudig omdat ik via KeePass precies weet weer ik met mijn oude Hotmail account ben geregistreerd.
  • LineageOS zonder GApps. Voor maps gebruik ik Maps.ME, NewPipe voor filmpjes, enzovoort. Een handjevol apps functioneerde niet meer zonder Google services maar met een reinstall via YALP was dat opgelost. Grappig genoeg geeft een aantal apps aan niet te kunnen functioneren zonder Google services maar als je op OK drukt dan gebeurt daar verder niks mee :+
  • Een NextCloud server voor cloud opslag. Ik ben zelf niet een expert op het gebied van server beheer dus gebruik hiervoor Cloudron.io, deze kon ik pre-packaged geinstalleerd krijgen op een 18.04 Linux server via NetCup.eu. Heerlijk om je niet druk te hoeven maken over updates en security :)
En het werkt eigenlijk wel goed allemaal! Alleen Google Translate heb ik nog niet echt een alternatief voor gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door Tiimmeh op 03-04-2019 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Verwijderd schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:41:
Bijzonder dit, en reden om mijn gebruik van Google ook maar tot een minimum te gaan beperken:

In mijn Google account overzicht zie ik een lijst van aankopen. Bij de Bijenkorf, Albert Heijn, Gamma en nog wat webshops. Inclusief datum wanneer de bestelling is afgerond. Ik denk 'ach, kan ik vast ergens uit zetten'. Niet dus. Google leest mailtjes over bestellingen en maakt daar een lijst van aankopen van. Wil je niet dat een aankoop in die lijst komt te staan? Dan mag je de email verwijderen... Andere optie is er niet.

Dat ze uit mijn mail woorden als 'katjang pedis' en 'overhemd bloemdesign' halen, ok. Maar gericht mails scannen op producten die ik gekocht heb, wanneer ze bezorgd zijn, etc gaat me toch echt te ver. Binnenkort wellicht ook wanneer ik betaald heb? Of afhaalberichten van de apotheek ofzo?

Heb sowieso al een hekel aan de acceptemails, de digitale acceptgirokaart - nog zo'n bedrijf dat van veel Nederlanders en van verschillende bedrijven overbodige gegevens (betaalgedrag) van particulieren verzameld.
En om die reden heb ik al heel lang geleden besloten dat mijn gmail-adres mijn 'spam'-adres is en dat ik mijn mail niet op mijn telefoon wens te ontvangen. Er is sowieso eigenlijk nooit genoeg spoed om ergens on the road te gaan zitten mailen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-08 15:24
Tiimmeh schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:57:

[...]

Alleen Google Translate heb ik nog niet echt een alternatief voor gevonden.
Wellicht deepl.com? Een Duits bedrijf. Het geeft ook betere resultaten als Google Translate. Wel goed om even de privacy policy door te lezen, en de gratis versie niet gebruiken voor vertrouwelijke vertalingen.

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

[....]
Gebruik zelf momenteel [...]uBlock Origin, Disable WebRTC plugin,
uBlock Origin kan WebRTC al voor je uitzetten (onder Settings / Privacy), scheelt je weer een plug-in ;)

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Felix! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:49:
[...]

Wellicht deepl.com? Een Duits bedrijf. Het geeft ook betere resultaten als Google Translate. Wel goed om even de privacy policy door te lezen, en de gratis versie niet gebruiken voor vertrouwelijke vertalingen.
Alleen jammer dat er geen offline vertalingen mogelijk zijn op Android maar verder een waardig alternatief, dank!
hp-got schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:58:
[...]

uBlock Origin kan WebRTC al voor je uitzetten (onder Settings / Privacy), scheelt je weer een plug-in ;)
Goeie! Volgens mij draait er niet zo veel in deze plugin, maar is toch weer een icoontje minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Jester-NL schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:20:
[...]

En om die reden heb ik al heel lang geleden besloten dat mijn gmail-adres mijn 'spam'-adres is en dat ik mijn mail niet op mijn telefoon wens te ontvangen. Er is sowieso eigenlijk nooit genoeg spoed om ergens on the road te gaan zitten mailen.
Niet? Ik heb mijn mail wel op mijn telefoon en vind het heerlijk om bijvoorbeeld tickets tevoorschijn te kunnen toveren zonder daar vooraf over na te hoeven denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Mooi topic! Ben zelf al veel bezig hiermee maar het was voor mij inspiratie om daar weer een stapje verder in te gaan. Blijkt uiteindelijk niet zo veel moeite als ik aanvankelijk dacht. Wat ik nu heb:
  • ...
  • LineageOS zonder GApps. Voor maps gebruik ik Maps.ME, NewPipe voor filmpjes, enzovoort. Een handjevol apps functioneerde niet meer zonder Google services maar met een reinstall via YALP was dat opgelost. Grappig genoeg geeft een aantal apps aan niet te kunnen functioneren zonder Google services maar als je op OK drukt dan gebeurt daar verder niks mee :+
  • ....
...
Ik gebruikte de MicroG variant van LOS15 maar toen ik vandaag verhuisde naar LOS16 heb ik ook eerst de kale LOS16 geprobeerd maar liep toch tegen een helehoop apps aan die zichzelf killden na gewoon opgestart te zijn, blijkbaar zit er toch echt een harde Googlecheck in een aantal apps.
Zelfs Signal deed het niet echt lekker zonder MicroG.

Daarom na een paar uurtjes proberen en frustratie toch maar weer LOS16 overnieuw geïnstalleerd maar dan wel de MicroG variant, nu werkt alles weer naar behoren en heb toch het idee dat Google niet al te veel aan de door mij gegenereerde data heeft.

Newpipe functioneert op zich ook wel prima maar haalt het niet bij Youtube Vanced (helaas).
Iets simpels als de geabonneerde video's in chronologische volgorde zetten lukt al niet eens.
Soms wil ik gewoon ergens wat casten naar een AndroidTV en dat is dan weer lastig/onmogelijk met Newpipe.
Als mailapp gebruik ik K-9 mail met gewoon de vaste providermail, Gmail is eigenlijk ook mijn spambak, helaas is daar in het verleden wel wat persoonlijke mail ingeslopen wat vervolgens tot in de eeuwigheid door Google bewaard gaat worden :(
Mijn idee is om binnenkort eens een frisse Gmail aan te maken en die slechts voor de Youtube abonnementjes te gaan gebruiken en het oude adres te verlaten.

Mail via Protonmail in K-9 op mobiel en in Thunderbird op pc is dan het plan.
Het meer dan 20 jaar oude XS4all mailadres zie ik in de nabije toekomst nog wel eens verdwijnen wegens een mogelijke providerswitch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiimmeh
PalingDrone schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:13:
[...]

Ik gebruikte de MicroG variant van LOS15 maar toen ik vandaag verhuisde naar LOS16 heb ik ook eerst de kale LOS16 geprobeerd maar liep toch tegen een helehoop apps aan die zichzelf killden na gewoon opgestart te zijn, blijkbaar zit er toch echt een harde Googlecheck in een aantal apps.

Daarom na een paar uurtjes proberen en frustratie toch maar weer LOS16 overnieuw geïnstalleerd maar dan wel de MicroG variant, nu werkt alles weer naar behoren en heb toch het idee dat Google niet al te veel aan de door mij gegenereerde data heeft.

Newpipe functioneert op zich ook wel prima maar haalt het niet bij Youtube Vanced (helaas).
Iets simpels als de geabonneerde video's in chronologische volgorde zetten lukt al niet eens.
Soms wil ik gewoon ergens wat casten naar een AndroidTV en dat is dan weer lastig/onmogelijk met Newpipe.
Als mailapp gebruik ik K-9 mail met gewoon de vaste providermail, Gmail is eigenlijk ook mijn spambak, helaas is daar in het verleden wel wat persoonlijke mail ingeslopen wat vervolgens tot in de eeuwigheid door Google bewaard gaat worden :(
Mijn idee is om binnenkort eens een frisse Gmail aan te maken en die slechts voor de Youtube abonnementjes te gaan gebruiken en het oude adres te verlaten.

Het meer dan 20 jaar oude XS4all mailadres zie ik in de nabije toekomst nog wel eens verdwijnen wegens een mogelijke providerswitch.
Ik liep daar inderdaad ook tegenaan, bij m'n eerste boot werd ik echt flooded door notificaties over het missen van Google services. Echter, het gross van deze apps had ik toch niet "echt" nodig en de meeste apps werken weer gewoon normaal als je ze via de YALP store installeert (zo dus ook Signal bijvoorbeeld).

Overigens werkte mijn GPS ook niet meer, daarvoor moest ik UnifiedNlp installeren (met als backend Déjà Vu Location Service en Mozilla Location Service). Let erop dat je dit wel als root app installeert (als .zip via TWRP bootloader bijvoorbeeld) :)

Je kan trouwens een Google account hebben zonder Gmail als je je aanmeld met een ander mail adres. Voor mijn Google account (heb nog wat gedeelde Drive bestanden) gebruik ik gewoon mijn Posteo account, zonder Gmail dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Felix! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:49:
[...]

persoonlijk vind ik https://dictionary.cambridge.org/translate/
betere resultaten geven
de vertaalmachine komt van microsoft maar er is geen datahonger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Tiimmeh schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:43:
[...]

Ik liep daar inderdaad ook tegenaan, bij m'n eerste boot werd ik echt flooded door notificaties over het missen van Google services. Echter, het gross van deze apps had ik toch niet "echt" nodig en de meeste apps werken weer gewoon normaal als je ze via de YALP store installeert (zo dus ook Signal bijvoorbeeld).

Overigens werkte mijn GPS ook niet meer, daarvoor moest ik UnifiedNlp installeren (met als backend Déjà Vu Location Service en Mozilla Location Service). Let erop dat je dit wel als root app installeert (als .zip via TWRP bootloader bijvoorbeeld) :)

Je kan trouwens een Google account hebben zonder Gmail als je je aanmeld met een ander mail adres. Voor mijn Google account (heb nog wat gedeelde Drive bestanden) gebruik ik gewoon mijn Posteo account, zonder Gmail dus.
Behalve dat ik een persistent notificatie van Signal heb draait die MicroG van LOS16 prima.
GPS is in die MicroG ook geregeld, UnifiedNlp zit al in de rom ingebakken, kwestie van wat vinkjes zetten in de app en de GPS werkt als nooit tevoren.

Goeie tip, was helemaal vergeten dat die optie ook nog bestaat... een Google account zonder Gmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Ludwig005 schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:30:
[...]

persoonlijk vind ik https://dictionary.cambridge.org/translate/
betere resultaten geven
de vertaalmachine komt van microsoft maar er is geen datahonger.
Mooie translator! Weet je of hier een app van is? Kan deze zo even niet vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Tiimmeh schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:59:
[...]

Mooie translator! Weet je of hier een app van is? Kan deze zo even niet vinden..
nee helaas niet, maar je kunt wel een snelkoppeling hiervan op het scherm zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58

timovd

Voorsprong door techniek

Mijn telefoon heb ik geselecteerd op goede LOS (MicroG) ondersteuning en dat bevalt redelijk goed. Zonder Google Maps werkt een aantal functionaliteiten in bepaalde apps niet, zoals winkel, locatie, etc finder (PostNL, Marktplaats, Albert Heijn). Ik draai een officiele MicroG build, zonder producten van Google. Zijn hier alternatieven voor?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

hp-got schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:35:

[...]

- Ik gebruik Cookie AutoDelete in Firefox, die alleen cookies bewaart van sites waar ik een account heb en dagelijks inlog. YouTube valt daar uiteraard niet onder, dus na een bezoek verdampt mijn spoor.

[...]
Handig!
Weet iemand of er ook zo iets voor Safari op MacOS? Een addon die cookies verwijderd maar niet dat je direct overal bent uitgelogd.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-08 16:38

jurroen

Security en privacy geek

Ik zou hier persoonlijk voorzichtig mee zijn. Als je een always-on VPN gebruikt bij een partij ben je eigenlijk alleen je datastroom en het bijbehorende vertrouwen aan het verplaatsen. Ofwel, je geeft Mullvad daarmee alle data die normaal via jouw provider gaat. Is dit ook de reden waarom je het doet? (interesse, geen oordeel).
[lst]
[/list]
Ik kan je ook van harte aanbevelen om eens te kijken naar Maps uit F-Droid. Dat is een fork van Maps.me
PalingDrone schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:13:
Mag ik vragen hoe je van LOS v15 naar v16 bent gegaan? Ik gebruik zelf al jaren roms - waaronder LOS - zonder GApps, GCM, GPS of MicroG. Signal werkt sinds de fallback naar WebSockets voor mij super stabiel op een non-Google Android.

De issues die je omschrijft ken ik zelf wel; de oorzaak daarvan is meestal te zoeken in een gebrekkige wipe. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om in TWRP/CWM alle partities te wipen, dus niet alleen cache/dalvik maar ook sysem, data, etc? Maak vooraf wel een backup want anders ben je alles kwijt (duh).

ProtonMail biedt geen directe IMAP/SMTP interface aan. Dat kan via een bridge maar dat gaat niet werken op mobiel. Of je moet vervolgens de bridge publiekelijk exposen.

[ Voor 24% gewijzigd door jurroen op 29-04-2019 14:58 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
jurroen schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:47:
[...]

Mag ik vragen hoe je van LOS v15 naar v16 bent gegaan? Ik gebruik zelf al jaren roms - waaronder LOS - zonder GApps, GCM, GPS of MicroG. Signal werkt sinds de fallback naar WebSockets voor mij super stabiel op een non-Google Android.

De issues die je omschrijft ken ik zelf wel; de oorzaak daarvan is meestal te zoeken in een gebrekkige wipe. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om in TWRP/CWM alle partities te wipen, dus niet alleen cache/dalvik maar ook sysem, data, etc? Maak vooraf wel een backup want anders ben je alles kwijt (duh).

[...]
Inmiddels heb ik de hele boel gewiped en leeggehaald (had ik de 1e keer ook al gedaan) en heb er al een tijdje naar volle tevredenheid weer de MicroG variant van LOS op staan.
Foutmeldingen kwamen m.i. door de afwezigheid van Google functies, MicroG faket deze en zodoende loopt alles weer als een zonnetje met MicroG.
Beide keren heb ik het volledige toestel gewiped, alleen de laatste keer dus MicroG geflashed.
Signal draait ook gewoon goed sindsdien.
Er staan relatief weinig apps op mijn telefoon dus heb alles gebackupt, een paar accounts teruggezet en wat apps gedownload.
De Xiaomi Mi5 draait als nooit tevoren, zeker omdat deze inmiddels van een verse accu is voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

PalingDrone schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:57:
[...]

Inmiddels heb ik de hele boel gewiped en leeggehaald (had ik de 1e keer ook al gedaan) en heb er al een tijdje naar volle tevredenheid weer de MicroG variant van LOS op staan.
Foutmeldingen kwamen m.i. door de afwezigheid van Google functies, MicroG faket deze en zodoende loopt alles weer als een zonnetje met MicroG.
Beide keren heb ik het volledige toestel gewiped, alleen de laatste keer dus MicroG geflashed.
Signal draait ook gewoon goed sindsdien.
Er staan relatief weinig apps op mijn telefoon dus heb alles gebackupt, een paar accounts teruggezet en wat apps gedownload.
De Xiaomi Mi5 draait als nooit tevoren, zeker omdat deze inmiddels van een verse accu is voorzien.
Dat maakt mij wel nieuwsgierig naar waar het verschil dan in te zoeken is. Ik heb op meerdere telefoons dezelfde ervaring. Begonnen met een Nexus 5X en CopperheadOS; toen die implodeerde ben ik voor de signed LineageOS builds gegaan, zonder root en met FDE. Toen de 5X geen monthlies meer kreeg heb ik de Librem 5 gepreordered en ik gebruik nu een Samsung S7 Edge als tijdelijke telefoon.

Ik gebruik maar twee apps via YALP/APKupdater: Signal en bunq. Persoonlijk vind ik het heel jammer en ook raar dat Moxie ervoor kiest om Signal niet in F-Droid te publiceren (en daarnaast erg vijandig is ten opzichte van forks, een desktop app maakt op basis van Electron, etc). Bunq geeft af en toe eens een melding en de QR scanner werkt niet. Voor de rest werkt de gehele app wel.

De rest van al mijn apps zijn via F-Droid. Niet dat het er heel veel zijn, ik wantrouw smartphones sowieso erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
jurroen schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:47:
[...]

Ik zou hier persoonlijk voorzichtig mee zijn. Als je een always-on VPN gebruikt bij een partij ben je eigenlijk alleen je datastroom en het bijbehorende vertrouwen aan het verplaatsen. Ofwel, je geeft Mullvad daarmee alle data die normaal via jouw provider gaat. Is dit ook de reden waarom je het doet? (interesse, geen oordeel).

[...]
Je hebt helemaal gelijk, menig VPN is zeker niet te vertrouwen en al helemaal niet gratis varianten. Het blijft uiteindelijk in zekere mate een kwestie van vertrouwen maar Mullvad heeft privacy duidelijk hoog in het vaandel staan en dat is ook geverifieerd door ThatOnePrivacyGuy. Zie daarvoor ook zijn uitgebreide review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
....

[ Voor 98% gewijzigd door dutchnltweaker op 20-05-2019 21:43 . Reden: kan weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Weet iemand een vertaal machine die webpagina’s kan vertalen? Ben al van Google Search naar Bing gegaan, maar dat het liefst zou ik naar iets als Deepl willen overstappen. Helaas kan je daar geen urls in geven.

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Even een plug voor NewPipe, alternatief voor de Google Youtube player:
https://drewdevault.com/2...nts-the-best-of-FOSS.html

Dit geldt natuurlijk ook voor de andere Google-alternatieven die hier genoemd zijn.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08 12:47
Is er dan ook een optie om net als via een google account (die ik dus ook alleen maar om deze reden heb) al je telefoon apps etc. te backuppen? Ik heb Syncthing bekeken en die kan alleen mappen syncen. Daarvoor gebruik ik opzich al Nextcloud.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

• Tiimmeh
Operations schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:48:
Is er dan ook een optie om net als via een google account (die ik dus ook alleen maar om deze reden heb) al je telefoon apps etc. te backuppen? Ik heb Syncthing bekeken en die kan alleen mappen syncen. Daarvoor gebruik ik opzich al Nextcloud.
Ik meen dat Titanium Backup zoiets doet, maar heb ik zelf nooit gebruikt. Wat mis je precies? Persoonlijk hecht ik enkel waarde m'n agenda, contacten, foto's en WhatsApp geschiedenis. Iets wat ik allemaal individueel sync naar m'n NextCloud server. Overige applicaties staat eigenlijk geen waardevolle informatie in en alle customizations stel ik indien nodig weer opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:29

LankHoar

Langharig tuig

Ik heb al redelijk wat diensten uitgefaseerd, maar Google Calendar heb ik nog geen goed alternatief voor gevonden. Eerst zette ik mijn hoop op een integrated calendar van ProtonMail, mijn email provider. Dat laat inmiddels echter al behoorlijk lang op zich wachten. Iemand tips?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40
LankHoar schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:17:
Ik heb al redelijk wat diensten uitgefaseerd, maar Google Calendar heb ik nog geen goed alternatief voor gevonden. Eerst zette ik mijn hoop op een integrated calendar van ProtonMail, mijn email provider. Dat laat inmiddels echter al behoorlijk lang op zich wachten. Iemand tips?
Ik gebruik zelf fastmail en dat werkt wel prima, alleen geeft davx5 soms problemen.. snap niet dat caldav ed niet standaard in Android zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

hsb85 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 09:30:
[...]

Ik gebruik zelf fastmail en dat werkt wel prima, alleen geeft davx5 soms problemen.. snap niet dat caldav ed niet standaard in Android zitten
Fastmail heeft een geïntegreerde calendar functie? Hmm.. Eigenlijk zit ik er niet echt op te wachten om weer van provider te switchen (heb ProtonMail en ProtonVPN abo), dus iets los zou beter zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
Ik gebruik zelf NextCloud, met Davdroid (of hoe dat tegenwoordig moge heten) en Etar als frontend voor de kalenderstorage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40
@Flippylosaurus ja dat is davx5 tegenwoordig.

@LankHoar je kan ook hele andere diensten proberen of librem one bv

Kalender en contacten zijn het makkelijkste om te migreren naar iets anders

Proton mail werkte voor mij niet aangezien ik een catch all nodig heb.

[ Voor 39% gewijzigd door hsb85 op 05-10-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je echt privacy wil zal je denk ik toch zelf moeten hosten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-08 12:29
*knip, trollen is niet zo nodig ;) *

[ Voor 84% gewijzigd door F_J_K op 07-10-2019 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
Als Apple-gebruiker, gebruik ik tegenwoordig hun agenda-dienst, via iCloud, samen met mijn vriendin. Exporteren vanuit Google en importeren in Calender (via MacBook) ging perfect, alles staat erin, terug tot aan 2013. We hebben een agenda's gedeeld met elkaar, waarin gezamenlijke afspraken staan, voorlopig tevreden.

Misschien naïef om van de ene grote partij over te gaan naar de andere, maar ik heb op dit moment (nog) niet het idee dat Apple iets met mijn agenda-items doet, behalve zorgen dat ik er altijd en overal vandaag bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

wnwiigrtz schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:27:
[...]

Als Apple-gebruiker, gebruik ik tegenwoordig hun agenda-dienst, via iCloud, samen met mijn vriendin. Exporteren vanuit Google en importeren in Calender (via MacBook) ging perfect, alles staat erin, terug tot aan 2013. We hebben een agenda's gedeeld met elkaar, waarin gezamenlijke afspraken staan, voorlopig tevreden.

Misschien naïef om van de ene grote partij over te gaan naar de andere, maar ik heb op dit moment (nog) niet het idee dat Apple iets met mijn agenda-items doet, behalve zorgen dat ik er altijd en overal vandaag bij kan.
Ik gebruik geen Apple producten, en heb dat ook niet op de planning staan. Hoewel ze zich vaak voordoen als een groot voorvechter van privacy, voelt dat voor mij inderdaad meer als wisselen tussen 2 kwaden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilotto
  • Laatst online: 08-08 17:31

Gilotto

Paint Skillz

Ik gebruik zelf Etar. Dit werkt voor mij super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Gilotto schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:16:
[...]

Ik gebruik zelf Etar. Dit werkt voor mij super.
Ziet er goed uit! Van het weekend eens nader bekijken. Is deze calendar ook benaderbaar vanuit een browser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
LankHoar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:43:
[...]

Ziet er goed uit! Van het weekend eens nader bekijken. Is deze calendar ook benaderbaar vanuit een browser?
Dat hangt af van je provider. Je kan deze app gebruiken met Google Calendar.

Je moet

a) Je kalender ergens hosten (Google calender, zoho, protonmail)
b) Een app hebben om hem te benaderen.

Deze app voorziet slechts in (b).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilotto
  • Laatst online: 08-08 17:31

Gilotto

Paint Skillz

@LankHoar
Ik gebruik hiervoor baikal. Dit host ik op mijn pi. Ik gebruik de sync echter alleen op mijn thuis netwerk, aangezien ik mijn pi niet zo aan het internet wil hangen.

Voor het synchroniseren gebruik ik davx5 zoals zovelen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

CurtPoindexter schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 08:56:
[...]

Dat hangt af van je provider. Je kan deze app gebruiken met Google Calendar.

Je moet

a) Je kalender ergens hosten (Google calender, zoho, protonmail)
b) Een app hebben om hem te benaderen.

Deze app voorziet slechts in (b).
Ah goed om te weten. Dus het is niet echt een vervanging voor mijn Google Calendar dan.
Gilotto schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:19:
@LankHoar
Ik gebruik hiervoor baikal. Dit host ik op mijn pi. Ik gebruik de sync echter alleen op mijn thuis netwerk, aangezien ik mijn pi niet zo aan het internet wil hangen.

Voor het synchroniseren gebruik ik davx5 zoals zovelen hier.
Ik heb enkel een desktop thuis, geen server, pi o.i.d. dus die optie gaat hem voor mij niet worden ben ik bang. Wellicht eens overwegen, maar nu is daar voor mij niet het juiste moment voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Qua kalender / agenda ben ik zelf te spreken over NextCloud. Die kun je vanuit een browser benaderen, in je favoriete mail client instellen of via bijvoorbeeld Davx5 ook met telefoon syncen.

Hoewel er iets te zeggen valt voor het zelf hosten is dat inderdaad niet voor iedereen een optie. Je kunt eens kijken naar bijvoorbeeld The Good Cloud of Disroot.

Beiden zijn Nederlandse partijen die gratis een paar GB accounts hebben. Moet genoeg zijn voor een kalender lijkt mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
Interessant artikel.
How SUPL Reveals My Identity And Location To Google When I Use GPS

Ik heb SUPL uitgeschakeld in gps.conf. GPS doet het nog prima, maar dat kan anders zijn als de telefoon zich verplaatst en de laatst bekende lokatie ver weg is. Nu nog onderzoeken of het echt uit is of dat er 'defaults' gebruikt worden en de lokatie alsnog naar google gaat.

Voor wat betreft agenda en adresboek heb ik radicale, een heel simpele caldav/carddav server. Je hebt niet eens een SQL database nodig, alle data staat in losse bestanden. Het delen van een kalender tussen twee gebruikers kan door een symlink te maken in de folder van de ene gebruiker naar de kalender van de ander.
Voor bestand synchronisatie heb ik syncthing.

Voor thunderbird met cal/carddav heb je een stapeltje addons nodig:
Lightning
TbSync
Provider for CalDAV & CardDAV
CALDAV Search/Subscribe (optioneel maar wel handig)

[ Voor 49% gewijzigd door Ploink op 15-10-2019 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ploink schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:54:
Ik heb SUPL uitgeschakeld in gps.conf. GPS doet het nog prima, maar dat kan anders zijn als de telefoon zich verplaatst en de laatst bekende lokatie ver weg is. Nu nog onderzoeken of het echt uit is of dat er 'defaults' gebruikt worden en de lokatie alsnog naar google gaat.
Interessant. Om SUPL uit te schakelen in gps.conf, heb je daarvoor root nodig? En ik zou het persoonlijk erg fijn vinden om de resultaten van je onderzoek te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Ploink schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:54:
Voor wat betreft agenda en adresboek heb ik radicale, een heel simpele caldav/carddav server. Je hebt niet eens een SQL database nodig, alle data staat in losse bestanden. Het delen van een kalender tussen twee gebruikers kan door een symlink te maken in de folder van de ene gebruiker naar de kalender van de ander.
Voor bestand synchronisatie heb ik syncthing.

Voor thunderbird met cal/carddav heb je een stapeltje addons nodig:
Lightning
TbSync
Provider for CalDAV & CardDAV
CALDAV Search/Subscribe (optioneel maar wel handig)
Ik had exact dezelfde setup voor exact dezelfde reden. Maar aangezien ik nog steeds mijn mails bij Gmail heb staan ben ik overgestapt op Mailcow-dockerized. Dat doet alles: mail, agenda, contacten, notities en herinneringen. Agenda en contacten draaien nu geheel op mailcow. Eerst dat even testen, dan zal ik daarna langzaam mijn mails weghalen bij Gmail.

Mooie van Mailcow is dat het alles intergreert, dus ook een mooie webmail client (SOGo) waarin je makkelijk alles kan beheren. Dat kon jammer genoeg niet met Radicale. Ook ondersteund Mailcow het delen van agenda's met uitgebreid autorisatiebeheer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
jurroen schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 14:11:
[...]

Interessant. Om SUPL uit te schakelen in gps.conf, heb je daarvoor root nodig? En ik zou het persoonlijk erg fijn vinden om de resultaten van je onderzoek te lezen :)
Het blijkt allemaal ingewikkelder dan ik dacht. Zie ook Wikipedia: Assisted GPS
De gps.conf is voor Qualcomm chipsets, heb je een andere chipset dan werkt het waarschijnlijk anders.
De file editen met een root explorer werkte bij mij helaas niet ("cannot remount /system"), dus ik heb het opgelost door deze magisk module aan te passen. De file stond in /vendor/etc bij mijn telefoon (Xiaomi poco F1/CarbonROM/Android 9), maar helaas hadden mijn edits daar geen effect. Blijkbaar is het een dummy of voorbeeld en moet hij eigenlijk in /system/etc staan.

Anyway, ik heb wat zitten snuffelen met tcpdump die al voorgeinstalleerd bleek op mijn telefoon. Dit kan via een terminal app zoals termux en "su" commando om root te krijgen. Ik heb al NTP packets voorbij zien komen voor de tijdsbepaling maar nog geen SUPL. Plaatsbepaling kan via Control Plane Protocol (mobiele modem) gaan of via User Plane Protocol (TCP/IP) en dat is afhankelijk van instellingen en situatie. In het eerste geval kan tcpdump dit niet onderscheppen. Ik weet ook niet of Gapps hier een functie heeft, ik heb het niet op mijn telefoon. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Ploink schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Het blijkt allemaal ingewikkelder dan ik dacht. Zie ook Wikipedia: Assisted GPS
De gps.conf is voor Qualcomm chipsets, heb je een andere chipset dan werkt het waarschijnlijk anders.
De file editen met een root explorer werkte bij mij helaas niet ("cannot remount /system"), dus ik heb het opgelost door deze magisk module aan te passen. De file stond in /vendor/etc bij mijn telefoon (Xiaomi poco F1/CarbonROM/Android 9), maar helaas hadden mijn edits daar geen effect. Blijkbaar is het een dummy of voorbeeld en moet hij eigenlijk in /system/etc staan.

Anyway, ik heb wat zitten snuffelen met tcpdump die al voorgeinstalleerd bleek op mijn telefoon. Dit kan via een terminal app zoals termux en "su" commando om root te krijgen. Ik heb al NTP packets voorbij zien komen voor de tijdsbepaling maar nog geen SUPL. Plaatsbepaling kan via Control Plane Protocol (mobiele modem) gaan of via User Plane Protocol (TCP/IP) en dat is afhankelijk van instellingen en situatie. In het eerste geval kan tcpdump dit niet onderscheppen. Ik weet ook niet of Gapps hier een functie heeft, ik heb het niet op mijn telefoon. Wordt vervolgd.
Heb je de SUPL_HOST en SUPL_PORT gewoon leeg gelaten in de AGPS server settings of die 2 regels een # gegeven?
AGPS_CONFIG_INJECT=1
Zo staat het nu op mijn Lineage Mi 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
PalingDrone schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 02:20:
[...]
of die 2 regels een # gegeven?
Dat ja, maar later bleek dat de hele gps.conf niet gelezen werd en dus defaults gebruikt werden. Ik ga het nu eerst zo aanpakken dat ik XTRA, SUPL (met SSLsplit) en NTP requests via mijn eigen server laat lopen en kan sniffen. Zo kan ik leren wanneer die services gebruikt worden en het napluizen met wireshark. Eerst dus wat meer leren voordat ik het uitschakel en er vertrouwen in heb dat het ook echt uit staat.
Het kan best zo zijn dat SUPL requests vrij zeldzaam zijn. Als je GPS recent nog gebruikt is dan is het ook niet nodig en heeft hij binnen seconden een positie met hulp van de satelliet data die de chip onthoudt.

Met supl.google.com uitschakelen ben je er niet. Het mobiele netwerk adverteert ook een SUPL server en a-gps hoef helemaal niet over de IP netwerk laag te gaan maar kan ook direct via het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
@jurroen @PalingDrone In mijn Poco F1 gaat alle GPS configuratie via Qualcomm NV items en het is me nog niet gelukt om die te vinden.

Maar ik heb wel een andere manier gevonden om SUPL te stoppen via de firewall en permanent te maken met een Magisk boot script in /data/adb/service.d.

Bash:
1
2
#!/bin/sh
iptables -I OUTPUT -p tcp --dport 7275 -j REJECT

Bij controle na enige tijd:
$ su
# iptables -v -L OUTPUT 
Chain OUTPUT (policy ACCEPT .. ) 
 pkts bytes target     prot opt in     out     source               destination
..
    2    80 REJECT     tcp  --  any    any     anywhere             anywhere             tcp dpt:7275 reject-with icmp-port-unreachable
..

De REJECT target lijkt me meer geschikt dan een DROP zodat de service niet zit te wachten op een reply die nooit komt.

Een SUPL request zie ik voorbij komen als ik de GPS na een aantal uren inactiviteit weer gebruik. De grove lokatie wordt dus niet zo vaak aan Google doorgegeven dat ze altijd precies weten waar je bent.
Ik merk in de praktijk weinig van het blokkeren van SUPL requests. De GPS is alleen wat trager met de initiële bootstrap als de ephemeris data verlopen is. Die data wordt ook ontvangen van de satellieten en is enkele uren geldig.

De XTRA data wordt volgens de logcat elke week opgevraagd en daarbij wordt als USER-AGENT een lange fingerprint met alle firmware versies meegestuurd.

Wie wel de supl server kan aanpassen en liever zijn lokatie aan een Chinees bedrijf geeft dan aan Google, kan supl.qxwz.com eens proberen.

[ Voor 32% gewijzigd door Ploink op 01-11-2019 11:14 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3
  • Laatst online: 04-03 12:54

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Apple en ontgooglen kan dat ook?

Ik gebruik een iPad en iPhone. Op die laatste helaas Whatsapp (overtuig collega’s maar eens van Signal).
Verder vind ik de YT app gemak. Dat heeft een zoekmachine niet.
Ik post zelfs wel eens een video. Maar goed dat is natuurlijk mijn data verkopen aan de duivel. Voor posten van een video kan ik naar Vimeo. Voor het zelf kijken van YT naar startpagina.com

Andere Google app’s heb ik niet. Mijn Gmail adres zal ik eens in de prullenbak stoppen, gebruik ik niet meer.

En wat met Spotify?

[ Voor 197% gewijzigd door raginus3 op 29-11-2019 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

raginus3 schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 20:54:
Apple en ontgooglen kan dat ook?

Ik gebruik een iPad en iPhone. Op die laatste helaas Whatsapp (overtuig collega’s maar eens van Signal).
Verder vind ik de YT app gemak. Dat heeft een zoekmachine niet.
Ik post zelfs wel eens een video. Maar goed dat is natuurlijk mijn data verkopen aan de duivel. Voor posten van een video kan ik naar Vimeo. Voor het zelf kijken van YT naar startpagina.com

Andere Google app’s heb ik niet. Mijn Gmail adres zal ik eens in de prullenbak stoppen, gebruik ik niet meer.

En wat met Spotify?
Voor yt gebruik ik invidio.us(of invidiou.sh), volgens mij al eens eerder aangegeven door iemand.

Wat ik vervelend vind zijn de recaptcha. Ik blok veel google domijnen, en dus ook recaptcha.

[ Voor 5% gewijzigd door Woopdedooo op 30-11-2019 00:26 ]

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Uffje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:25:
[...]

Voor yt gebruik ik invidio.us(of invidiou.sh), volgens mij al eens eerder aangegeven door iemand.

Wat ik vervelend vind zijn de recaptcha. Ik blok veel google domijnen, en dus ook recaptcha.
Zijn dat gewoon Youtube video's? De reclame van Youtube in de video's zit er ook niet in.

Ik vind het ook een beetje fout om het dan te gebruiken. Als je een alternatief wilt gebruiken moet je een alternatief gebruiken. Niet een videoscraper die de reclame wegfilterd. Hetzelfde met Microsoft die nu Gmail implementeert in hun webbased Outlook. Ja leuk, maar dat kan alleen omdat Google alles open heeft staan wat Microsoft zelf nooit gedaan heeft met hotmail en dergelijke (weet niet hoe ze het nu doen). Als andere partijen google services in hun frontend gaan zetten en zo reclame inkomsten weghalen is het natuurlijk zo afgelopen.

[ Voor 40% gewijzigd door Marzman op 30-11-2019 10:10 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Marzman schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:07:
[...]

Zijn dat gewoon Youtube video's? De reclame van Youtube in de video's zit er ook niet in.

Ik vind het ook een beetje fout om het dan te gebruiken. Als je een alternatief wilt gebruiken moet je een alternatief gebruiken. Niet een videoscraper die de reclame wegfilterd. Hetzelfde met Microsoft die nu Gmail implementeert in hun webbased Outlook. Ja leuk, maar dat kan alleen omdat Google alles open heeft staan wat Microsoft zelf nooit gedaan heeft met hotmail en dergelijke (weet niet hoe ze het nu doen). Als andere partijen google services in hun frontend gaan zetten en zo reclame inkomsten weghalen is het natuurlijk zo afgelopen.
Dat juist uitermate prima. Ad based services zijn nu juist zo'n enorme last omdat ze de waarde van het werk verkeerd presenteren. Ad based services mogen van mij zo snel mogelijk uitsterven.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 30-11-2019 12:06 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ocf81 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:05:
[...]

Dat juist uitermate prima. Ad based services zijn nu juist zo'n enorme last omdat ze de waarde van het werk verkeerd presenteren. Ad based services mogen van mij zo snel mogelijk uitsterven.
In het geval van YouTube kun je ook gewoon een abonnement nemen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Marzman schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 12:12:
[...]

In het geval van YouTube kun je ook gewoon een abonnement nemen.
Op zich heb je daar een punt, en dat is ook een stap in de juiste richting. Maar ik heb ondertussen zo'n hekel aan google gekregen dat ik er niet over peins om daar ooit nog een een cent te besteden. Bovendien heb ik er ook geen fiducie in dat google dan opeens ophoud om mij te bespieden.

[ Voor 28% gewijzigd door ocf81 op 30-11-2019 19:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Marzman schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 10:07:
[...]

Youtube heeft nou eenmaal een groot aanbod. Ik vind Vimeo ook wel een leuke, maar zie voornamelijk short movies en documentaires.

En met invidious kan ok embedded youtube videos omzetten naar de invidious interface.

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Uffje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 00:25:
[...]

Kende ik nog niet, had het topic wel doorgespit. .us werkt niet, laden duurt en duurt. Eens kijken hoe .sh loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

raginus3 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 16:23:
[...]

Kende ik nog niet, had het topic wel doorgespit. .us werkt niet, laden duurt en duurt. Eens kijken hoe .sh loopt.
Waar kijk je op? Kan aan de instellingen liggen. In Safari werkt Dash niet (goed).

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou verwachten dat een beetje tweaker vandaag de dag zijn eigen services wel op een servertje draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raginus3

raginus3

iPad Air 2 iPadOS 13

Uffje schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 18:47:
[...]

Waar kijk je op? Kan aan de instellingen liggen. In Safari werkt Dash niet (goed).
iPad met iPadOS.

(Nooit gehoord van Dash dus DDG. Verrassende resultaten. Van bank, via dieet naar Dynamic Adaptive Streaming over HTTP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:01:
zou verwachten dat een beetje tweaker vandaag de dag zijn eigen services wel op een servertje draait
Vertel maar, ík luister lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Berlinetta schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:40:
[...]

Vertel maar, ík luister lees.
uhh... smtp, pop, ldap; ssh, vpn, dns, ftp, http/s, misschien nog een scraper/indexer en/of elasticsearch
kunt een aardig eind komen dan wel anonimiseren en in eigen beheer hebben zonder Google, Microsoft, Amazon en andere aanbieders en hun producten.
of wat dacht je van een eigen cameratje en een stream naar je server voor opslag en remote meekijken...
beter en leerzamer dan een chinees prulletje ophangen en achteraf klagen.
of het schakelen van een thermostaat is ook geen rocketscience, kun je zelf ook eenvoudig aansturen...

maar blijkbaar kunnen nog maar weinig mensen echt wat...
als ik afentoe al trotse kook-foto's van een aardappelpureetje uit een doosje op een facebook zie dan is zelfredzaamheid aan het uitsterven inderdaad

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:47:
[...]

uhh... smtp, pop, ldap; ssh, vpn, dns, ftp, http/s, misschien nog een scraper/indexer en/of elasticsearch
kunt een aardig eind komen dan wel anonimiseren en in eigen beheer hebben zonder Google, Microsoft, Amazon en andere aanbieders en hun producten.
of wat dacht je van een eigen cameratje en een stream naar je server voor opslag en remote meekijken...
beter en leerzamer dan een chinees prulletje ophangen en achteraf klagen.
of het schakelen van een thermostaat is ook geen rocketscience, kun je zelf ook eenvoudig aansturen...

maar blijkbaar kunnen nog maar weinig mensen echt wat...
als ik afentoe al trotse kook-foto's van een aardappelpureetje uit een doosje op een facebook zie dan is zelfredzaamheid aan het uitsterven inderdaad
Ik denk het zelfde, maar ja.

Je noemt protocollen op maar daarmee is het nog niet gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Berlinetta op 01-12-2019 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Berlinetta schreef op zondag 1 december 2019 @ 20:00:
[...]

Ik denk het zelfde, maar ja.

Je noemt protocollen op maar daarmee is het nog niet gedaan.
ik ga vanzelfsprekend geen tutorials schrijven hier lol...
punt is dus dat de moderne tweaker eerder het type praxis ledstrip is in plaats van grootmeester tech en software

zou helpen als men zich inleest in plaats van maar koopt zonder te weten wat men in huis haalt...
snap dat het lastig lijkt als men alles tegenwoordig lekker vaag achter een "cloud"-service verstopt..
dus... fijn toch als iemand het bij naam noemt want daar begint het nou eenmaal...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Kent er iemand deze app? https://www.jumboprivacy.com/
Is een sociale media scrubber. Verwijdert alles (?) wat Google, facebook, Twitter... van je opslaat. Kan dat een alternatief zijn voor mensen zonder tijd/kennis voor eigen server, pihole, custom ROM? Of blijft jouw data sowieso op de servers staan ook al verwijdert Jumbo het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Ik zie op hun site niet waarmee Jumbo geld verdient, en het lijkt een gratis app te zijn.
Lijkt me te mooi om waar te zijn .......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
hp-got schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:08:
[...]

Ik zie op hun site niet waarmee Jumbo geld verdient, en het lijkt een gratis app te zijn.
Lijkt me te mooi om waar te zijn .......
Privacy policy ziet er goed uit https://blog.jumboprivacy.com/privacy-policy.html

Voor geld willen ze Jumbo + lanceren, voor 'power users'. https://jumboprivacy.type...roid&deviceLanguage=nl-BE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Privacy policy had ik gezien, maar die betaalde "power users" versie die er aan komt had ik gemist.
Ik ben zo langzamerhand misschien wel gezond paranoïde geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
hp-got schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:35:
[...]

Privacy policy had ik gezien, maar die betaalde "power users" versie die er aan komt had ik gemist.
Ik ben zo langzamerhand misschien wel gezond paranoïde geworden :)
Dan Arel (think privacy) zei in een tweet dat hij deze app gebruikte, daarom dat ik 'm nu aan het uitproberen ben. Op android is er nog wat werk aan (background functionality), maar doet het verder wel goed. Ik gebruik geen facebook, enkel Twitter en laat al mijn tweets ouder dan een week verwijderen + mijn Google zoek en locatie geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

JLius schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:56:
[...]

Dan Arel (think privacy) zei in een tweet dat hij deze app gebruikte,
Vermoedelijk "weet" deze app zometeen meer van je dan Google en Zuckerberg samen.
Prima zolang je ze met je data kan vertrouwen, maar wat gebeurt er als..... (vul maar in: data lek, overname, .....)??
Wat dat betreft heeft Troy Hunt me in een blog laten omdenken: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
hp-got schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:07:
[...]

Vermoedelijk "weet" deze app zometeen meer van je dan Google en Zuckerberg samen.
Prima zolang je ze met je data kan vertrouwen, maar wat gebeurt er als..... (vul maar in: data lek, overname, .....)??
Wat dat betreft heeft Troy Hunt me in een blog laten omdenken: klik
Volgens wat ze zeggen gaat er geen data naar hen, alles blijft op je toestel. Twitter archief staat inderdaad op mijn toestel en niet in een cloud. Enfin, voor 'trust no one' heb ik te weinig kennis. Ik ben ook geen Edward Snowden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 06:53
Na een half jaartje mijn Samsung S7 gebruikt te hebben met LineageOs 16, microG, Blockada, Bromite browser, FairEmail & mailbox.org, F-Droid als store, Gadgetbridge met mijn Pebble en Bip smartwatches ben ik over het algemeen positief verbaasd over hoe goed het leven zonder Google mogelijk is.
Maar er is een maar. Ik heb enkele bedenkingen die mij naar een oplossing/alternatief doen zoeken, namelijk:
  • Dagelijks heb ik wel eens te maken met bugs, zoals: SMS-berichten die niet verzonden worden (reboot nodig), bellers die mij niet horen (reboot nodig), spontane reboots, geen wifi meer (vindt geen APs meer => reboot), touch input op scherm die raar gaat doen bij koude, BSG Google Camera app die niet stabiel is, etc.
  • Google mobile conversion (GMC) is afgeschreven en microG gebruikt/ondersteunt dit. Hoe lang nog zullen de apps die ik nu gebruik, en toch handig/nodig vind, nog blijven werken zolang microG de opvolger niet weet te ondersteunen?
  • Naast deze apps heb ik nog andere apps 'nodig' uit de PlayStore die ik via de Aurora Store eenvoudig heb kunnen installeren. Deze werken allen (incl. bank app) met één uitzondering, namelijk de Payconiq Bancontact app (wat spijtig is, want is een handige app voor betalingen onder vrienden/collega's). Door deze niet open source apps geef ik natuurlijk ook weer wat prijs van mijn privacy, maar dat is (mits wat blocking op de telefoon en de home router (pfSense met o.a. Snort)) geen ramp.
Ik ben geen jonge tweaker meer, heb een gezin (= erg weinig hobby/pruts tijd in mijn geval), een huis vol gadgets (helaas niet allemaal even open) en reken voor veel zaken dus op mijn smartphone (foto's/video's van de kinderen op spontane momenten, werkgerelateerde zaken en config sommige domotica sub-systemen).

Daarom ben ik dus op zoek naar een smartphone voor de privacy bewuste koper die:
  1. Stabiel werkt
  2. Goede foto's en video's kan maken (op het niveau van de S7 default ROM of de hedendaagse flagships)
  3. Mij mijn guilty pleasure (proprietaire/gesloten) apps laat gebruiken
Het is moeilijk daaraan te voldoen. Alternatieve OS's buiten Android en iOS vallen eigenlijk al af (al heb ik een Xperia 10 met Sailfish X overwogen, maar dan mis ik teveel apps).
Dus zoek ik bij voorkeur een hedendaagse smartphone die nog jaren (liefst 'officiële') LineageOs updates krijgt. Maar, die is niet eenvoudig te vinden (is ook erg subjectief, OnePlus wordt bv. goed ondersteund, maar hun telefoons vallen me wat tegen, de Poco F1 spreekt ook maar matig aan). Liefst zou ik een Samsung S10e of Fairphone 3 goed ondersteund zien worden, maarja...
Gezien bovenstaande punten ben ik voor het eerst in mijn leven ook eens gaan kijken naar de iPhone en iOS. Ik maak me geen illusie dat deze mijn privacy 100% waarborgen, maar ben er zeker van deze ze (mits wat aandacht voor de gebruikte apps) het niet al te slecht zullen doen (i.i.g. beter dan Android met Google Services).

Dus nu schipper ik tussen het zoeken naar een LineageOS for microG phone of een iPhone en daarom kom ik hier even ten rade. Is er een 'gouden' LineageOS for microG phone met prima camera en dito software die ik over het hoofd zie? Wat zou me tegen moeten houden (op privacy vlak) om niet voor het gemak van een iPhone te gaan?
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste