Na een half jaartje mijn Samsung S7 gebruikt te hebben met LineageOs 16, microG, Blockada, Bromite browser, FairEmail & mailbox.org, F-Droid als store, Gadgetbridge met mijn Pebble en Bip smartwatches ben ik over het algemeen positief verbaasd over hoe goed het leven zonder Google mogelijk is.
Maar er is een maar. Ik heb enkele bedenkingen die mij naar een oplossing/alternatief doen zoeken, namelijk:
- Dagelijks heb ik wel eens te maken met bugs, zoals: SMS-berichten die niet verzonden worden (reboot nodig), bellers die mij niet horen (reboot nodig), spontane reboots, geen wifi meer (vindt geen APs meer => reboot), touch input op scherm die raar gaat doen bij koude, BSG Google Camera app die niet stabiel is, etc.
- Google mobile conversion (GMC) is afgeschreven en microG gebruikt/ondersteunt dit. Hoe lang nog zullen de apps die ik nu gebruik, en toch handig/nodig vind, nog blijven werken zolang microG de opvolger niet weet te ondersteunen?
- Naast deze apps heb ik nog andere apps 'nodig' uit de PlayStore die ik via de Aurora Store eenvoudig heb kunnen installeren. Deze werken allen (incl. bank app) met één uitzondering, namelijk de Payconiq Bancontact app (wat spijtig is, want is een handige app voor betalingen onder vrienden/collega's). Door deze niet open source apps geef ik natuurlijk ook weer wat prijs van mijn privacy, maar dat is (mits wat blocking op de telefoon en de home router (pfSense met o.a. Snort)) geen ramp.
Ik ben geen jonge tweaker meer, heb een gezin (= erg weinig hobby/pruts tijd in mijn geval), een huis vol gadgets (helaas niet allemaal even open) en reken voor veel zaken dus op mijn smartphone (foto's/video's van de kinderen op spontane momenten, werkgerelateerde zaken en config sommige domotica sub-systemen).
Daarom ben ik dus op zoek naar een smartphone voor de privacy bewuste koper die:
- Stabiel werkt
- Goede foto's en video's kan maken (op het niveau van de S7 default ROM of de hedendaagse flagships)
- Mij mijn guilty pleasure (proprietaire/gesloten) apps laat gebruiken
Het is moeilijk daaraan te voldoen. Alternatieve OS's buiten Android en iOS vallen eigenlijk al af (al heb ik een Xperia 10 met Sailfish X overwogen, maar dan mis ik teveel apps).
Dus zoek ik bij voorkeur een hedendaagse smartphone die nog jaren (liefst 'officiële') LineageOs updates krijgt. Maar, die is niet eenvoudig te vinden (is ook erg subjectief, OnePlus wordt bv. goed ondersteund, maar hun telefoons vallen me wat tegen, de Poco F1 spreekt ook maar matig aan). Liefst zou ik een Samsung S10e of Fairphone 3 goed ondersteund zien worden, maarja...
Gezien bovenstaande punten ben ik voor het eerst in mijn leven ook eens gaan kijken naar de iPhone en iOS. Ik maak me geen illusie dat deze mijn privacy 100% waarborgen, maar ben er zeker van deze ze (mits wat aandacht voor de gebruikte apps) het niet al te slecht zullen doen (i.i.g. beter dan Android met Google Services).
Dus nu schipper ik tussen het zoeken naar een LineageOS for microG phone of een iPhone en daarom kom ik hier even ten rade. Is er een 'gouden' LineageOS for microG phone met prima camera en dito software die ik over het hoofd zie? Wat zou me tegen moeten houden (op privacy vlak) om niet voor het gemak van een iPhone te gaan?