Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Lets find it
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 17:16

Lets find it

Linux equals life

F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Interessante bewering. Waar blijkt dat uit?

Telemetry voor verbetering van de eigen diensten != handel in info of het monitoren van mensen. (Als wel, dan is ook bijv Ubuntu een no-go. En RedHat voor het hebben van telemetry-mogelijkheden).

[...]

Ik ken het verhaal hier achter niet ("even doorzocht", daar zit ongetwijfeld eenheel juridisch steekspel achter), maar het lijkt me sowieso niet relevant voor deze discussie (zolang je er niet wilt gaan werken). Als Elementary LLC info over een eigen medewerker bekijkt dan maakt dat Elementary als OS nog niet automagisch verdacht.
Hier uit blijkt dat https://privacy.microsoft...kpoxiopbn2xhoyrimy1b0m900

Bij Ubuntu is het 1klik, en dat staat telementry écht uit (staat bij default volgens mij ookal op uit...)
Maar ik gebruik arch Linux, dus daar geen probleem ;)

DD
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:07:
[...]

Ik ken het verhaal hier achter niet ("even doorzocht", daar zit ongetwijfeld eenheel juridisch steekspel achter), maar het lijkt me sowieso niet relevant voor deze discussie (zolang je er niet wilt gaan werken). .
https://www.neowin.net/ne...source-of-windows-8-leaks

Dit artikel gaat er over

http://seattletimes.wpeng.../03/Kibkalo-complaint.pdf
Hier de juridische documenten

Lets find it wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:41 (19%)

AMD a10 9700 OC @4ghz | 8gb hyperX fury oc @2400mhz | skiller mech sgk2 kaihl brown |MSI b350m pro-vdh | rapoo mt750 | ARCH LINUX, I3 GAPS, SUCKLESS TERMINAL, POLYBAR, ATOM, COMPTON

• Lets find it

Lets find it

Linux equals life

was double post, kan 'm niet verwijderen...

Lets find it wijzigde deze reactie 25-01-2019 13:41 (92%)
Reden: Double post

AMD a10 9700 OC @4ghz | 8gb hyperX fury oc @2400mhz | skiller mech sgk2 kaihl brown |MSI b350m pro-vdh | rapoo mt750 | ARCH LINUX, I3 GAPS, SUCKLESS TERMINAL, POLYBAR, ATOM, COMPTON

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-04 21:41
Het was wellicht een kwestie van tijd, maar Facebook gaat FB Messenger, Instagram en Whatsapp integreren. De apps zullen blijven bestaan, maar dan, zo lijkt, als skin voor dezelfde dienst.

https://www.nytimes.com/2...m-whatsapp-messenger.html
https://news.ycombinator.com/item?id=18997923

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• MrJayMan
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

ik heb Facebook tijdje terug opgezegd. Viel tegen, het probeert in sluimermodus te gaan zodat alles weer actief raakt bij een inlogpoging.
Uiteindelijk de verborgen delete gevonden. Echter duurt het dan nog 2 maand voordat werkelijk iets verwijderd wordt.

Whatsapp gebruik ik dagelijks. Ik hoop dat dit gescheiden blijft van FB. En ik niet straks ongevraagd een nieuw FB account cadeau krijg.

[signature is null]

• Brent
MrJayMan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:43:

Whatsapp gebruik ik dagelijks. Ik hoop dat dit gescheiden blijft van FB. En ik niet straks ongevraagd een nieuw FB account cadeau krijg.
Facebook heeft sowieso al de beschikking over alle Whatsapp data, en het is ook bekend dat ze een schaduw-link al reeds hebben met je eventuele FB profiel.

Als dit artikel klopt, dan wordt het dus 1 account straks.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hmm, MS gaat inderdaad toch wat verder dan ik dacht, @Lets find it @Brent. (Al vond en vind ik telemetry niet echt een probleem, want nodig voor een stabiel product).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:07
MrJayMan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:43:
ik heb Facebook tijdje terug opgezegd. Viel tegen, het probeert in sluimermodus te gaan zodat alles weer actief raakt bij een inlogpoging.
Uiteindelijk de verborgen delete gevonden. Echter duurt het dan nog 2 maand voordat werkelijk iets verwijderd wordt.

Waar zit die verborgen delete?
Ik heb een jaar geleden mijn Facebook account opgezegd :)

• Lets find it

Lets find it

Linux equals life

F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:19:
Hmm, MS gaat inderdaad toch wat verder dan ik dacht, @Lets find it @Brent. (Al vond en vind ik telemetry niet echt een probleem, want nodig voor een stabiel product).
nou, ik weet niet wat jij stabiel noemt, maar ik heb wel een linux server met een uptime van 1012 dagen (en ben niet de enige) en linux mijn desktop crashed nooit, maar windos crashte regelmatig.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:57

ocf81

Totally Me!

Blij dat ik na de overname van WhatsApp door FB daar ook gelijk weg ben gegaan. FB heb ik al sinds 2012 niet meer.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 11:07
Lets find it schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:41:
[...]

nou, ik weet niet wat jij stabiel noemt, maar ik heb wel een linux server met een uptime van 1012 dagen (en ben niet de enige) en linux mijn desktop crashed nooit, maar windos crashte regelmatig.
W10 is bij mij ook nog nooit gecrasht en die heb ik ook al vanaf het begin.

• MrJayMan
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

MrJayMan

[subtitle is null]

Arjantje72 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:39:
[...]

Waar zit die verborgen delete?
Ik heb een jaar geleden mijn Facebook account opgezegd :)
ergens in de help-sectie. door schermen heenklikken dat je het echt echt zeker weet.
met 2 maanden retentie als resultaat. je kan het dus niet per direct wegmikken hooguit deactiveren.

[signature is null]

• Lets find it

Lets find it

Linux equals life

Arjantje72 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:54:
[...]

W10 is bij mij ook nog nooit gecrasht en die heb ik ook al vanaf het begin.
Snap ik, en bij veel mensen is dat niet zo, maar ik ben niet een doorsnee tweaker, ik ben een echte tweaker.
Ik pas dingen aan het register aan, (wat veel slechter is dan op Linux de dotfiles aanpassen, want die kun je resetten, of bepaalde lijnen terug zetten) en privacy claimen, kost ook veel tweaken, en dan krijg je een onstabiel systeem.

Dus, misschien een beetje eigenschuld, en piraten help ook mee, maar Windows is dan heel onstabiel.

• Lets find it

Lets find it

Linux equals life

Brent schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 16:45:
[...]

Facebook heeft sowieso al de beschikking over alle Whatsapp data, en het is ook bekend dat ze een schaduw-link al reeds hebben met je eventuele FB profiel.

Als dit artikel klopt, dan wordt het dus 1 account straks.
Via een gdpr data removal request moeten ze het sneller verwijder ;)

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Facebook vertrouw ik dan toch een stuk minder als Google. Natuurlijk weet je niks zeker, maar bij Google valt op dat het personeel meteen aan de rem trekt of de media opzoekt als ze iets niet bevalt (zoals een zoekmachine in China), bij Facebook hoor je alles achteraf van oja, dat heeft Facebook gedaan met je data 1,5 jaar geleden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Aardbol_23564
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18-04 11:46
Ik weet niet of ze al vermeld zijn, maar qwant.com is een andere zoekmachine. Veel nauwkeuriger voor NL zoekresultaten dan DDG. Daarnaast is searx.me ook een alternatief, die zoekresultaten van meerdere zoekmachines combineert, maar ik heb al enkele keren ervaren dat die geen resultaten toont voor bepaalde termen terwijl andere dat wel doen. Misschien is ie niet zo slim met "speciale" termen.

• streamnl
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
Ik (zelfs mijn vrouw) zijn best wel fan geworden van voicecontrole. Vooral muziek aan/uit zetten, mijn verlichting en Netflix aanzetten/ op pauze zetten gebruiken we veel.
Wat is een goed alternatief die wél rekening houdt met privacy?

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 10:53

G_M_C

Nu weg ....

streamnl schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 07:18:
Ik (zelfs mijn vrouw) zijn best wel fan geworden van voicecontrole. Vooral muziek aan/uit zetten, mijn verlichting en Netflix aanzetten/ op pauze zetten gebruiken we veel.
Wat is een goed alternatief die wél rekening houdt met privacy?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik denk dat dat alternatief er niet is nl.

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Op reddit is deze vraag ook al eens gesteld. Ik denk dat Snips wel interessant kan zijn.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Brent
Volgens mij is Mycroft de grootste, maar van Jasper heb ik ook weleens gehoord. Daarnaast heb je het aloude Nuance nog, die nog steeds pakketten levert om je PC te bedienen.

• ocf81

ocf81

Totally Me!

Mycroft gebruikt op de achtergrond nog steeds de cloud en diensten van derden, en valt wat mij betreft dus af om die reden.

© ocf81 1981-infinity

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:50

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Damn, ik heb net pas Firefox Containers ontdekt. Een openbaring. Ik heb dus nu onder andere een container Facebook en een container Google gemaakt waarin ik respectievelijk op Facebook en Google ben ingelogd, en ik open alleen sites in die containers als ik er ook echt op Facebook of Google voor ingelogd moet zijn om daar te doen wat ik wil doen.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Maek
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 06-03 16:50
Hoi,

Leuk en interessant topic.

Tijdje geleden al begonnen met Pi-hole en een vpn sever op een Pi te zetten. Bevalt me prima!

Momenteel ben ik het ontgooglen verder aan het uitrollen. Inmiddels op elk device chrome er af gegooid, Firefox er voor in de plaats met een andere zoekmachine. Van de week maar eens een ander mail adres gaan instellen.

Hoe doen jullie dat met "Google back ups" maken op telefoons? De back ups die je apps terug zetten wanneer je een nieuwe telefoon instelt.
Ik kan nog wel een Samsung account aanmaken, maar zijn er nog andere alternatieven?

Nu wil ik mijn galaxy s8 nog niet gaan flashen met een ander OS. Wie weet over een tijdje.

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
Fijn dat het topic nog leeft. ik gebruik voorlopig nog opera in plaats van chrome ook wegens ram verbruik.
dingen opzoeken doe ik via duckduckgo en ik heb de google zoekmachine al verbannen. ik zet telkens mijn adblocker aan. maar ik heb weinig keuze gmail ---> protonmail maar beperkter opslag
play store ---> apks die vaak niet werken (is geen optie)
google docs --> onlyoffice op de pc
google drive --> .......................
google backup van smartphone --> .....
er zijn nog zoveel diensten maar er geen (gok ik) weinig mensen overstappen.

Ludwig005 wijzigde deze reactie 06-03-2019 10:17 (3%)

• temp00
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam :P

Voor Firefox Quantum werd gereleased altijd gebruik gemaakt van de Private Tab addon voor bijv. Google, echter na Quantum werkte deze addon niet meer. Sindsdien gebruik ik voor Google een shortcut:
"C:\Program Files\Mozilla Firefox\firefox.exe" -private-window www.google.nl
Echt praktisch is dat echter niet (ik heb het liefst alles in 1 window).

Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in. Al de tracking zooi die in een specifieke container wordt geplaatst is wel geïsoleerd tot die ene container, maar het blijft er wel gewoon staan totdat je zelf handmatig je history cleared. Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Temporary Containers zou als ik het goed begrijp wel kunnen doen wat ik wil. Iemand ervaring met deze addon?

♠ FOR THE HOOORDDEE!! ♠ 2600k @ 4.2ghz, 16GB, 850 Evo 1TB, GTX 1080, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy ♠

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 10:44
temp00 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 20:28:
[...]
Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in.
......
Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Daar hebben we CookieAutoDelete voor ;)
Temporary Containers zou als ik het goed begrijp wel kunnen doen wat ik wil. Iemand ervaring met deze addon?
Ik ben er nu een tijdje mee bezig.
Erg wennen, ik ben niet zo gecharmeerd van veel tabs.
Als je daar eenmaal aan gewend bent werkt het perfect.
Ik neem aan dat je dit verhaal al gezien hebt?
Af en toe kom je iets tegen dat anders werkt dan je verwacht, in die gevallen Github even raadplegen, waar ik tegen aan liep bleken bekende Firefox bugs te zijn die je pas ziet als je hiermee aan de gang gaat.
Ik denk dat deze Temporary containers voor mij wel een blijvertje zijn.

Edit:
Onderzoek alles en behoud het goede ;)
Ik krijg Temporary Containers niet geconfigureerd zoals ik het wil.
Daarom vergeet ik de containers maar en ga terug naar de configuratie die voor mij prettig werkt:
- Cookie AutoDelete met de meest agressieve configuratie en daar de paar sites whitelisten waar ik ingelogd wil blijven
- about:preferences#privacy Content Blocking Custom: Trackers in all windows en All Third Party Cookies blokkeren.

hp-got wijzigde deze reactie 06-03-2019 13:23 (13%)
Reden: voortschrijdend inzicht

• Albantar
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 06:50

Albantar

Moderator General Chat

Get schwifty! Ꙭ

Die Firefox Containers zien er veel belovend uit en dit leek precies te zijn wat ik zocht maar ik heb er net even mee gespeeld en er zit geen auto clear optie in. Al de tracking zooi die in een specifieke container wordt geplaatst is wel geïsoleerd tot die ene container, maar het blijft er wel gewoon staan totdat je zelf handmatig je history cleared. Dan wordt je dus alsnog getracked in die specifieke container. Weliswaar wat beperkter maar echt een goeie oplossing vind ik dit niet.
Maar als je erop let dat je in die Facebook en Google containers alleen dingen opent waarvoor je ook daadwerkelijk op Facebook of Google ingelogd moet zijn, voegt dat niet echt extra tracking toe. Je moet immers toch ingelogd zijn dus ook zonder cookies ben je dan te tracken.

Wubba lubba dub dub! В темноте всё кошки серы...

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

715289 schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 16:45:
[...]

Iedereen heeft iets te verbergen. Ik neem ten slotte aan dat er niet 'Sambalbaj' in je paspoort staat?
Ik heb je een DM gestuurt met een link naar een artikel uit de Correspondent over dit onderwerp waarin het verwoord word.
Als je herkomst/ras(?) bedoelt is dat een verkeerd voorbeeld. Bij mijn vrouw staat in haar paspoort dat ze Chinees is (en ze is nog nooit in China geweest afgezien van een overstap in Hong Kong).
[edit]ah, het gaat om zijn username :p

Marzman wijzigde deze reactie 11-03-2019 11:07 (30%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-04 16:27

MuVo

🏁🏎🏎🏎🚥

Twee en half jaar geleden ben ik hier al mee begonnen:
- Gmail ingeruild voor Protonmail
- Google search in geruild voor startpage.com -> Moet eerlijk bekennen dat is niet heel eenvoudig en gebruik het nog wel eens.
- Nooit fan van Chrome geweest, maar toch overgestapt op Firefox.com. -> Ook zorgen dat Chrome niet mee geinstalleerd wordt via de installatie van andere programmas.
- Verder heb ik thuis een PFsense firewall actief met PFblocker, hiermee worden google/android trackers geblockt.
- Qua telefoon Apple / iOS gebruiker
- Chrome cast ingeruild voor Apple TV.

Zomaar van google af stappen is niet eenvoudig, soms zit zoeken met google gewoon als routine er in. Daarnaast zie je Chrome vaak voorgeinstalleerd op bijvoorbeeld werk laptops, dan installeer ik Firefox of gebruik Edge.

Hierbij een tip, om alternatieve voor service en softare te vinden zie de volgende website:
https://prism-break.org/en/

• Ludwig005
  • Nu online
@MuVo ik gebruik android omdat je dan controle hebt over je spullen hebt.
Iphone ----> librem5
Apple tv ---> .......

• MuVo
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-04 16:27

MuVo

🏁🏎🏎🏎🚥

Ludwig005 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:33:
@MuVo ik gebruik android omdat je dan controle hebt over je spullen hebt.
Iphone ----> librem5
Apple tv ---> .......
Dat is ook een betere keus als je volledig controle op je telefoon wil hebben over privacy.
Voor mij speelt comfort ook een factor, voor mij is een telefoon een gebruikersvoorwerp dat het altijd moet doen. Waar ik niet aan hoef te tweaken of veel custom aanpassingen hoef te maken als het gaat om privacy. Ik kies o.a voor Apple/ Iphone, dan lever ik misschien wel wat in op volledige Privacy maar ik weet wel dat het bedrijf wel met meer respect mijn data behandeld dan bijvoorbeeld Google en niet de core business heeft om te adverteren en data te verzamelen. Daarnaast bied Apple ook opties om het gene wat ze verzamelen aan Privacy ook uit te zetten (al zal dit misschien niet volledig zijn).

• A4553
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 06-04 10:26
Interessante podcast voor mensen die bezig zijn met privacy. Het onderzoeksrapport waarnaar wordt gerefereerd in de podcast is hier te vinden.
Hieruit blijkt toch wel duidelijk – voor zover het onderzoek valide en betrouwbaar is – dat iOS minder datahongerig is dan Android. Desondanks ben ik groot voorstander van de Librem 5. Ben erg benieuwd of de verwachtingen en beloften waargemaakt (kunnen) gaan worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zarathustra
  • Registratie: januari 2008
  • Nu online
Bijzonder dit, en reden om mijn gebruik van Google ook maar tot een minimum te gaan beperken:

In mijn Google account overzicht zie ik een lijst van aankopen. Bij de Bijenkorf, Albert Heijn, Gamma en nog wat webshops. Inclusief datum wanneer de bestelling is afgerond. Ik denk 'ach, kan ik vast ergens uit zetten'. Niet dus. Google leest mailtjes over bestellingen en maakt daar een lijst van aankopen van. Wil je niet dat een aankoop in die lijst komt te staan? Dan mag je de email verwijderen... Andere optie is er niet.

Dat ze uit mijn mail woorden als 'katjang pedis' en 'overhemd bloemdesign' halen, ok. Maar gericht mails scannen op producten die ik gekocht heb, wanneer ze bezorgd zijn, etc gaat me toch echt te ver. Binnenkort wellicht ook wanneer ik betaald heb? Of afhaalberichten van de apotheek ofzo?

Heb sowieso al een hekel aan de acceptemails, de digitale acceptgirokaart - nog zo'n bedrijf dat van veel Nederlanders en van verschillende bedrijven overbodige gegevens (betaalgedrag) van particulieren verzameld.

Most people would rather die than think and many of them do! - Bertrand, 'The ABC of Relativity'

• Tiimmeh
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-04 19:16
Mooi topic! Ben zelf al veel bezig hiermee maar het was voor mij inspiratie om daar weer een stapje verder in te gaan. Blijkt uiteindelijk niet zo veel moeite als ik aanvankelijk dacht. Wat ik nu heb:
  • Een permanente VPN verbinding met Mullvad via al mijn devices. Ik kan hiervoor https://thatoneprivacysite.net/ ten zeerste aanraden.
  • Add-ons en about:config aanpassingen in FireFox, o.a. aan de hand van deze website: https://www.ghacks.net/ov...rity-privacy-preferences/ Gebruik zelf momenteel Privacy Badger, I don't care about cookies, Cookie AutoDelete, uBlock Origin, Disable WebRTC plugin, Decentraleyes en HTTPS Everywhere
  • Gewisseld naar Posteo.net voor e-mail. Dit ging vrij eenvoudig omdat ik via KeePass precies weet weer ik met mijn oude Hotmail account ben geregistreerd.
  • LineageOS zonder GApps. Voor maps gebruik ik Maps.ME, NewPipe voor filmpjes, enzovoort. Een handjevol apps functioneerde niet meer zonder Google services maar met een reinstall via YALP was dat opgelost. Grappig genoeg geeft een aantal apps aan niet te kunnen functioneren zonder Google services maar als je op OK drukt dan gebeurt daar verder niks mee :+
  • Een NextCloud server voor cloud opslag. Ik ben zelf niet een expert op het gebied van server beheer dus gebruik hiervoor Cloudron.io, deze kon ik pre-packaged geinstalleerd krijgen op een 18.04 Linux server via NetCup.eu. Heerlijk om je niet druk te hoeven maken over updates en security :)
En het werkt eigenlijk wel goed allemaal! Alleen Google Translate heb ik nog niet echt een alternatief voor gevonden.

Tiimmeh wijzigde deze reactie 03-04-2019 16:08 (5%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Zarathustra schreef op maandag 1 april 2019 @ 21:41:
Bijzonder dit, en reden om mijn gebruik van Google ook maar tot een minimum te gaan beperken:

In mijn Google account overzicht zie ik een lijst van aankopen. Bij de Bijenkorf, Albert Heijn, Gamma en nog wat webshops. Inclusief datum wanneer de bestelling is afgerond. Ik denk 'ach, kan ik vast ergens uit zetten'. Niet dus. Google leest mailtjes over bestellingen en maakt daar een lijst van aankopen van. Wil je niet dat een aankoop in die lijst komt te staan? Dan mag je de email verwijderen... Andere optie is er niet.

Dat ze uit mijn mail woorden als 'katjang pedis' en 'overhemd bloemdesign' halen, ok. Maar gericht mails scannen op producten die ik gekocht heb, wanneer ze bezorgd zijn, etc gaat me toch echt te ver. Binnenkort wellicht ook wanneer ik betaald heb? Of afhaalberichten van de apotheek ofzo?

Heb sowieso al een hekel aan de acceptemails, de digitale acceptgirokaart - nog zo'n bedrijf dat van veel Nederlanders en van verschillende bedrijven overbodige gegevens (betaalgedrag) van particulieren verzameld.
En om die reden heb ik al heel lang geleden besloten dat mijn gmail-adres mijn 'spam'-adres is en dat ik mijn mail niet op mijn telefoon wens te ontvangen. Er is sowieso eigenlijk nooit genoeg spoed om ergens on the road te gaan zitten mailen.

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Felix!
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 10:39
Tiimmeh schreef op woensdag 3 april 2019 @ 15:57:

[...]

Alleen Google Translate heb ik nog niet echt een alternatief voor gevonden.
Wellicht deepl.com? Een Duits bedrijf. Het geeft ook betere resultaten als Google Translate. Wel goed om even de privacy policy door te lezen, en de gratis versie niet gebruiken voor vertrouwelijke vertalingen.

No one is listening until you fart

• hp-got
  • Laatst online: 10:44
[....]
Gebruik zelf momenteel [...]uBlock Origin, Disable WebRTC plugin,
uBlock Origin kan WebRTC al voor je uitzetten (onder Settings / Privacy), scheelt je weer een plug-in ;)

• Tiimmeh
Felix! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:49:
[...]

Wellicht deepl.com? Een Duits bedrijf. Het geeft ook betere resultaten als Google Translate. Wel goed om even de privacy policy door te lezen, en de gratis versie niet gebruiken voor vertrouwelijke vertalingen.
Alleen jammer dat er geen offline vertalingen mogelijk zijn op Android maar verder een waardig alternatief, dank!
hp-got schreef op woensdag 3 april 2019 @ 19:58:
[...]

uBlock Origin kan WebRTC al voor je uitzetten (onder Settings / Privacy), scheelt je weer een plug-in ;)
Goeie! Volgens mij draait er niet zo veel in deze plugin, maar is toch weer een icoontje minder :+

• Tiimmeh
Jester-NL schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:20:
[...]

En om die reden heb ik al heel lang geleden besloten dat mijn gmail-adres mijn 'spam'-adres is en dat ik mijn mail niet op mijn telefoon wens te ontvangen. Er is sowieso eigenlijk nooit genoeg spoed om ergens on the road te gaan zitten mailen.
Niet? Ik heb mijn mail wel op mijn telefoon en vind het heerlijk om bijvoorbeeld tickets tevoorschijn te kunnen toveren zonder daar vooraf over na te hoeven denken

• PalingDrone
  • Laatst online: 01:33
Mooi topic! Ben zelf al veel bezig hiermee maar het was voor mij inspiratie om daar weer een stapje verder in te gaan. Blijkt uiteindelijk niet zo veel moeite als ik aanvankelijk dacht. Wat ik nu heb:
  • ...
  • LineageOS zonder GApps. Voor maps gebruik ik Maps.ME, NewPipe voor filmpjes, enzovoort. Een handjevol apps functioneerde niet meer zonder Google services maar met een reinstall via YALP was dat opgelost. Grappig genoeg geeft een aantal apps aan niet te kunnen functioneren zonder Google services maar als je op OK drukt dan gebeurt daar verder niks mee :+
  • ....
...
Ik gebruikte de MicroG variant van LOS15 maar toen ik vandaag verhuisde naar LOS16 heb ik ook eerst de kale LOS16 geprobeerd maar liep toch tegen een helehoop apps aan die zichzelf killden na gewoon opgestart te zijn, blijkbaar zit er toch echt een harde Googlecheck in een aantal apps.
Zelfs Signal deed het niet echt lekker zonder MicroG.

Daarom na een paar uurtjes proberen en frustratie toch maar weer LOS16 overnieuw geïnstalleerd maar dan wel de MicroG variant, nu werkt alles weer naar behoren en heb toch het idee dat Google niet al te veel aan de door mij gegenereerde data heeft.

Newpipe functioneert op zich ook wel prima maar haalt het niet bij Youtube Vanced (helaas).
Iets simpels als de geabonneerde video's in chronologische volgorde zetten lukt al niet eens.
Soms wil ik gewoon ergens wat casten naar een AndroidTV en dat is dan weer lastig/onmogelijk met Newpipe.
Als mailapp gebruik ik K-9 mail met gewoon de vaste providermail, Gmail is eigenlijk ook mijn spambak, helaas is daar in het verleden wel wat persoonlijke mail ingeslopen wat vervolgens tot in de eeuwigheid door Google bewaard gaat worden :(
Mijn idee is om binnenkort eens een frisse Gmail aan te maken en die slechts voor de Youtube abonnementjes te gaan gebruiken en het oude adres te verlaten.

Mail via Protonmail in K-9 op mobiel en in Thunderbird op pc is dan het plan.
Het meer dan 20 jaar oude XS4all mailadres zie ik in de nabije toekomst nog wel eens verdwijnen wegens een mogelijke providerswitch.

• Tiimmeh
PalingDrone schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:13:
[...]

Ik gebruikte de MicroG variant van LOS15 maar toen ik vandaag verhuisde naar LOS16 heb ik ook eerst de kale LOS16 geprobeerd maar liep toch tegen een helehoop apps aan die zichzelf killden na gewoon opgestart te zijn, blijkbaar zit er toch echt een harde Googlecheck in een aantal apps.
Zelfs Signal deed het niet echt lekker zonder MicroG.

Daarom na een paar uurtjes proberen en frustratie toch maar weer LOS16 overnieuw geïnstalleerd maar dan wel de MicroG variant, nu werkt alles weer naar behoren en heb toch het idee dat Google niet al te veel aan de door mij gegenereerde data heeft.

Newpipe functioneert op zich ook wel prima maar haalt het niet bij Youtube Vanced (helaas).
Iets simpels als de geabonneerde video's in chronologische volgorde zetten lukt al niet eens.
Soms wil ik gewoon ergens wat casten naar een AndroidTV en dat is dan weer lastig/onmogelijk met Newpipe.
Als mailapp gebruik ik K-9 mail met gewoon de vaste providermail, Gmail is eigenlijk ook mijn spambak, helaas is daar in het verleden wel wat persoonlijke mail ingeslopen wat vervolgens tot in de eeuwigheid door Google bewaard gaat worden :(
Mijn idee is om binnenkort eens een frisse Gmail aan te maken en die slechts voor de Youtube abonnementjes te gaan gebruiken en het oude adres te verlaten.

Mail via Protonmail in K-9 op mobiel en in Thunderbird op pc is dan het plan.
Het meer dan 20 jaar oude XS4all mailadres zie ik in de nabije toekomst nog wel eens verdwijnen wegens een mogelijke providerswitch.
Ik liep daar inderdaad ook tegenaan, bij m'n eerste boot werd ik echt flooded door notificaties over het missen van Google services. Echter, het gross van deze apps had ik toch niet "echt" nodig en de meeste apps werken weer gewoon normaal als je ze via de YALP store installeert (zo dus ook Signal bijvoorbeeld).

Overigens werkte mijn GPS ook niet meer, daarvoor moest ik UnifiedNlp installeren (met als backend Déjà Vu Location Service en Mozilla Location Service). Let erop dat je dit wel als root app installeert (als .zip via TWRP bootloader bijvoorbeeld) :)

Je kan trouwens een Google account hebben zonder Gmail als je je aanmeld met een ander mail adres. Voor mijn Google account (heb nog wat gedeelde Drive bestanden) gebruik ik gewoon mijn Posteo account, zonder Gmail dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ludwig005
  • Nu online
Felix! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 16:49:
[...]

persoonlijk vind ik https://dictionary.cambridge.org/translate/
betere resultaten geven
de vertaalmachine komt van microsoft maar er is geen datahonger.

• PalingDrone
  • Laatst online: 01:33
Tiimmeh schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:43:
[...]

Ik liep daar inderdaad ook tegenaan, bij m'n eerste boot werd ik echt flooded door notificaties over het missen van Google services. Echter, het gross van deze apps had ik toch niet "echt" nodig en de meeste apps werken weer gewoon normaal als je ze via de YALP store installeert (zo dus ook Signal bijvoorbeeld).

Overigens werkte mijn GPS ook niet meer, daarvoor moest ik UnifiedNlp installeren (met als backend Déjà Vu Location Service en Mozilla Location Service). Let erop dat je dit wel als root app installeert (als .zip via TWRP bootloader bijvoorbeeld) :)

Je kan trouwens een Google account hebben zonder Gmail als je je aanmeld met een ander mail adres. Voor mijn Google account (heb nog wat gedeelde Drive bestanden) gebruik ik gewoon mijn Posteo account, zonder Gmail dus.
Behalve dat ik een persistent notificatie van Signal heb draait die MicroG van LOS16 prima.
GPS is in die MicroG ook geregeld, UnifiedNlp zit al in de rom ingebakken, kwestie van wat vinkjes zetten in de app en de GPS werkt als nooit tevoren.

Goeie tip, was helemaal vergeten dat die optie ook nog bestaat... een Google account zonder Gmail.

• Tiimmeh
Ludwig005 schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:30:
[...]

persoonlijk vind ik https://dictionary.cambridge.org/translate/
betere resultaten geven
de vertaalmachine komt van microsoft maar er is geen datahonger.
Mooie translator! Weet je of hier een app van is? Kan deze zo even niet vinden..

• Ludwig005
  • Nu online
Tiimmeh schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:59:
[...]

Mooie translator! Weet je of hier een app van is? Kan deze zo even niet vinden..
nee helaas niet, maar je kunt wel een snelkoppeling hiervan op het scherm zetten.
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True