Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

NuKeM schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:20:
[...]
Dus nu schipper ik tussen het zoeken naar een LineageOS for microG phone of een iPhone en daarom kom ik hier even ten rade. Is er een 'gouden' LineageOS for microG phone met prima camera en dito software die ik over het hoofd zie? Wat zou me tegen moeten houden (op privacy vlak) om niet voor het gemak van een iPhone te gaan?
Hoe herkenbaar!

Ik zat voor een soortgelijk dilemma toen MIcrosoft aankondigde de stekker uit de Lumia's en Windows Mobile te trekken.

Google of iets waar Google met zijn tengels aangezeten heeft komt bij mij de deur niet in dus was het op dat moment kiezen tussen een Android variant waarbij ik zelf het nodige moest gaan doen of iPhone.

Ik geef onmiddellijk toe dat ik geen zin heb in gedoe met iets waar ik dagelijks op vertrouw dus werd het een iPhone 8.

Nog geen moment spijt van gehad, hoewel af en toe de weemoed wel toeslaat als ik mijn Lumia 830 (nu noodgevallen-pech-onderweg-je-weet-maar-nooit-Murphy-ding in de auto) aan de oplader leg en het halfjaarlijkse keep-alive SMSje doe....

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-10-2020
Na een half jaartje mijn Samsung S7 gebruikt te hebben met LineageOs 16, microG, Blockada, Bromite browser, FairEmail & mailbox.org, F-Droid als store, Gadgetbridge met mijn Pebble en Bip smartwatches ben ik over het algemeen positief verbaasd over hoe goed het leven zonder Google mogelijk is.
Maar er is een maar. Ik heb enkele bedenkingen die mij naar een oplossing/alternatief doen zoeken, namelijk:
  • Dagelijks heb ik wel eens te maken met bugs, zoals: SMS-berichten die niet verzonden worden (reboot nodig), bellers die mij niet horen (reboot nodig), spontane reboots, geen wifi meer (vindt geen APs meer => reboot), touch input op scherm die raar gaat doen bij koude, BSG Google Camera app die niet stabiel is, etc.
  • Google mobile conversion (GMC) is afgeschreven en microG gebruikt/ondersteunt dit. Hoe lang nog zullen de apps die ik nu gebruik, en toch handig/nodig vind, nog blijven werken zolang microG de opvolger niet weet te ondersteunen?
  • Naast deze apps heb ik nog andere apps 'nodig' uit de PlayStore die ik via de Aurora Store eenvoudig heb kunnen installeren. Deze werken allen (incl. bank app) met één uitzondering, namelijk de Payconiq Bancontact app (wat spijtig is, want is een handige app voor betalingen onder vrienden/collega's). Door deze niet open source apps geef ik natuurlijk ook weer wat prijs van mijn privacy, maar dat is (mits wat blocking op de telefoon en de home router (pfSense met o.a. Snort)) geen ramp.
Ik ben geen jonge tweaker meer, heb een gezin (= erg weinig hobby/pruts tijd in mijn geval), een huis vol gadgets (helaas niet allemaal even open) en reken voor veel zaken dus op mijn smartphone (foto's/video's van de kinderen op spontane momenten, werkgerelateerde zaken en config sommige domotica sub-systemen).

Daarom ben ik dus op zoek naar een smartphone voor de privacy bewuste koper die:
  1. Stabiel werkt
  2. Goede foto's en video's kan maken (op het niveau van de S7 default ROM of de hedendaagse flagships)
  3. Mij mijn guilty pleasure (proprietaire/gesloten) apps laat gebruiken
Het is moeilijk daaraan te voldoen. Alternatieve OS's buiten Android en iOS vallen eigenlijk al af (al heb ik een Xperia 10 met Sailfish X overwogen, maar dan mis ik teveel apps).
Dus zoek ik bij voorkeur een hedendaagse smartphone die nog jaren (liefst 'officiële') LineageOs updates krijgt. Maar, die is niet eenvoudig te vinden (is ook erg subjectief, OnePlus wordt bv. goed ondersteund, maar hun telefoons vallen me wat tegen, de Poco F1 spreekt ook maar matig aan). Liefst zou ik een Samsung S10e of Fairphone 3 goed ondersteund zien worden, maarja...
Gezien bovenstaande punten ben ik voor het eerst in mijn leven ook eens gaan kijken naar de iPhone en iOS. Ik maak me geen illusie dat deze mijn privacy 100% waarborgen, maar ben er zeker van deze ze (mits wat aandacht voor de gebruikte apps) het niet al te slecht zullen doen (i.i.g. beter dan Android met Google Services).

Dus nu schipper ik tussen het zoeken naar een LineageOS for microG phone of een iPhone en daarom kom ik hier even ten rade. Is er een 'gouden' LineageOS for microG phone met prima camera en dito software die ik over het hoofd zie? Wat zou me tegen moeten houden (op privacy vlak) om niet voor het gemak van een iPhone te gaan?
Dit topic heet leven zonder Google, natuurlijk, maar zijn we niet een beetje te paranoïde? Volledig akkoord dat je je bewust moet zijn van je privacy, maar we moeten nu ook geen wannabe Snowdens zijn, wel? En ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je met een iPhone beter af bent qua privacy.
Heel dat leven zonder Google heeft veel weg van een uit de hand gelopen hobby. Ik heb daar alleszins geen tijd/zin voor. Ik gebruik Firefox, DDG als zoekmachine, gebruik geen facebook, IM enkel Signal, publieke wifi enkel met VPN, mijn Google historiek wordt alle 3 maanden gewist, mijn tweets elke week. Dat is voldoende voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 06:53
JLius schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:49:
[...]

Dit topic heet leven zonder Google, natuurlijk, maar zijn we niet een beetje te paranoïde? Volledig akkoord dat je je bewust moet zijn van je privacy, maar we moeten nu ook geen wannabe Snowdens zijn, wel?
Nog niet zo lang geleden, toen Google nog enkel een zoekmachine was, was er zoiets als spyware en adware. Een beetje tweaker of computer gebruiker had er de pest aan. Google heeft er een kunst van gemaakt zijn diensten en producten zo 'goed' (en gratis) te maken dat het gros van de mensen niet eens doorhadden dat ze eigenlijk spyware en adware aan het gebruiken waren. Meer nog, met de komst van de smartphone is de datagoudmijn gigantisch geworden en geeft de gebruiker steeds meer en meer bloot. Google is hierin zeker niet de enige boosdoener, iedereen uit op wat geld en/of insights wil uit die goudmijn delven (Facebook, inlichtingendiensten, etc.).
Ik ben zeker geen Snowden, maar ik ben wel iemand die zich duidelijk bewuster is van zijn privacy en het misbruik daarvan door derden. Ik zou mezelf niet paranoïde noemen maar de anderen eerder naïef. Zeker als we zien dat de gewonnen data tegen de gebruikers gebruikt kunnen worden (profilering en manipulatie).
En ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je met een iPhone beter af bent qua privacy.
https://digitalcontentnex...Data-Collection-Paper.pdf
Apple is natuurlijk niet heilig, maar doet het in dat onderzoek niet slecht. Maar dat is dus eigenlijk ook mijn vraag, zijn er nog zo'n onderzoeken?
Heel dat leven zonder Google heeft veel weg van een uit de hand gelopen hobby. Ik heb daar alleszins geen tijd/zin voor. Ik gebruik Firefox, DDG als zoekmachine, gebruik geen facebook, IM enkel Signal, publieke wifi enkel met VPN, mijn Google historiek wordt alle 3 maanden gewist, mijn tweets elke week. Dat is voldoende voor mij.
Je doet al meer dan de doorsnee mens, wat ik enkel kan toejuichen.
Moest het voor mij een hobby zijn, dan zou ik het allemaal voor mijn plezier doen, dat doe ik dus niet (zie ook mijn klachten en tekst hierboven). Verder wil ik mijn gezin ook zoveel mogelijk afschermen van deze evolutie (terzijde, dat is niet gemakkelijk als scholen en crèches massaal facebook etc. gebruiken).
Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt (op voorwaarde dat iedereen ook weet wat er echt met zijn data gebeurt of kan gebeuren in de toekomst...). Maar, er moeten natuurlijk ook grenzen, regels en straffen met effect vastgelegd worden om iedereen te beschermen (maar daar gaat dit topic niet over).

[ Voor 4% gewijzigd door NuKeM op 22-12-2019 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JLius
NuKeM schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:31:
[...]
Nog niet zo lang geleden, toen Google nog enkel een zoekmachine was, was er zoiets als spyware en adware. Een beetje tweaker of computer gebruiker had er de pest aan. Google heeft er een kunst van gemaakt zijn diensten en producten zo 'goed' (en gratis) te maken dat het gros van de mensen niet eens doorhadden dat ze eigenlijk spyware en adware aan het gebruiken waren. Meer nog, met de komst van de smartphone is de datagoudmijn gigantisch geworden en geeft de gebruiker steeds meer en meer bloot. Google is hierin zeker niet de enige boosdoener, iedereen uit op wat geld en/of insights wil uit die goudmijn delven (Facebook, inlichtingendiensten, etc.).
Ik ben zeker geen Snowden, maar ik ben wel iemand die zich duidelijk bewuster is van zijn privacy en het misbruik daarvan door derden. Ik zou mezelf niet paranoïde noemen maar de anderen eerder naïef. Zeker als we zien dat de gewonnen data tegen de gebruikers gebruikt kunnen worden (profilering en manipulatie).

[...]
https://digitalcontentnex...Data-Collection-Paper.pdf
Apple is natuurlijk niet heilig, maar doet het in dat onderzoek niet slecht. Maar dat is dus eigenlijk ook mijn vraag, zijn er nog zo'n onderzoeken?

[...]

Je doet al meer dan de doorsnee mens, wat ik enkel kan toejuichen.
Moest het voor mij een hobby zijn, dan zou ik het allemaal voor mijn plezier doen, dat doe ik dus niet (zie ook mijn klachten en tekst hierboven). Verder wil ik mijn gezin ook zoveel mogelijk afschermen van deze evolutie (terzijde, dat is niet gemakkelijk als scholen en crèches massaal facebook etc. gebruiken).
Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt (op voorwaarde dat iedereen ook weet wat er echt met zijn data gebeurt of kan gebeuren in de toekomst...). Maar, er moeten natuurlijk ook grenzen, regels en straffen met effect vastgelegd worden om iedereen te beschermen (maar daar gaat dit topic niet over).
Ja, ik snap het best. Het komt erop aan een gezond en aangenaam evenwicht te zoeken tussen absolute privacy (illusie) en Chinese toestanden (1984).

Heb je je al uitgeschreven op de doorverkoop van je locatiegegevens door je telecombedrijf aan steden en gemeenten? Ik heb mij 2 weken geleden uitgeschreven, vrijdag bevestiging gehad van Proximus (met de mededeling dat mijn locatiegegevens geanonimiseerd zijn 😆). https://www.nytimes.com/i...-tracking-cell-phone.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:52
... Blockada, ... één uitzondering, namelijk de Payconiq Bancontact app (
Ik gebruik ook de Blokada app en bij mij werkt Payconiq enkel als ik de blokada app deactiveer.
Ik heb de Payconiq app wel "omzeild" in de instellingen, maar dat lijkt geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Wat gebruiken jullie als toetsenbord? Ik heb altijd gboard gebruikt, nooit echt bij stilgestaan tot ik daarnet incognito modus bij Signal ontdekte. Heb nu anysoft geïnstalleerd met incognito altijd aan.

Als iemand weet hoe ik anysoft op azerty krijg hoor ik dat graag. Ik heb alle instellingen al 20 keer overlopen.

[ Voor 22% gewijzigd door JLius op 22-12-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
https://blog.powerdns.com...__twitter_impression=true

In begin nu te twijfelen of Firefox wel zo'n goede keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
JLius schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:09:
Wat gebruiken jullie als toetsenbord? Ik heb altijd gboard gebruikt, nooit echt bij stilgestaan tot ik daarnet incognito modus bij Signal ontdekte. Heb nu anysoft geïnstalleerd met incognito altijd aan.

Als iemand weet hoe ik anysoft op azerty krijg hoor ik dat graag. Ik heb alle instellingen al 20 keer overlopen.
Azerty gevonden ondertussen. Blijkbaar zat die er niet in bij f-droos, heb de playstore versie moeten downloaden.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Je kunt inderdaad bedenkingen hebben bij DoH.

Een mogelijke oplossing is een Pi-hole met Unbound (klik), dan heb je je eigen recursive DNS resolver op je netwerk en heb je niets meer te maken met externe aanbieders.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
hp-got schreef op maandag 23 december 2019 @ 11:05:
[...]

Je kunt inderdaad bedenkingen hebben bij DoH.

Een mogelijke oplossing is een Pi-hole met Unbound (klik), dan heb je je eigen recursive DNS resolver op je netwerk en heb je niets meer te maken met externe aanbieders.
Ik ben niet zo technisch onderlegd, dus daar waag ik me niet aan. Ik heb Tor browser geïnstalleerd, dat is mijn laatste privacy optie 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:13
Staat niet standaard aan, en de optie is beter dan niet die optie. Het is een probleem dat in Europa niet echt speelt, maar daarbuiten kan het zeker de moeite waard zijn.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-05 20:59
Ik doe zelf niet mee aan dit topic, maar zag het tussen actieve topics staan en moest denken aan een artikel die ik onlangs heb gelezen die hier goed van toepassing is:

https://gizmodo.com/i-cut...-up-everything-1830565500

Ze probeert een week Google uit haar leven te verbannen, zowel de services van Google zelf, als services die via-via gebruik maken van Google. Enkele interessant bevindingen:
In some cases, the Google block means apps won’t work at all, like Lyft and Uber, or Spotify, whose music is hosted in Google Cloud.
On Airbnb, photos won’t load.
Many of the sites I visit want to load Google fonts
I’m locked out of the system we use here at Gizmodo to publish blogs
I also discover I can’t use Dropbox to send selfie-videos
Mere hours into the first day of the Google block, my devices have tried to reach Google’s servers more often than the 15,000 times they tried to ping Facebook’s the entire week before. By the end of the week, my devices have tried to communicate with Google’s servers over 100,000 times.
The more frequent effect of the Google block though is that the internet itself slows down dramatically for me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Brent schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:50:
[...]

Staat niet standaard aan, en de optie is beter dan niet die optie. Het is een probleem dat in Europa niet echt speelt, maar daarbuiten kan het zeker de moeite waard zijn.
Ik vind op Android (Firefox preview ) niet meteen een optie om DNS in te stellen. Via ipleak zie ik inderdaad geen cloudfare DNS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
JLius schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:03:
[...]

Ik vind op Android (Firefox preview ) niet meteen een optie om DNS in te stellen. Via ipleak zie ik inderdaad geen cloudfare DNS.
Je moet het via about:config inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het voordeel van DoH is dat niet zomaar iedereen die op de lijn kan sniffen ook jouw DNS verkeer ziet.
Het nadeel is dat er nu nog maar 1 standaard ingesteld is op Firefox (binnenkort komt NextDNS er bij als 2e).
Je kunt echter DoH uitschakelen of met de hand een andere DoH provider inschakelen.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLius
Brent schreef op maandag 23 december 2019 @ 17:10:
[...]
Je moet het via about:config inschakelen.
Blijkbaar staat DNS niet aan in Firefox preview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:17
JLius schreef op maandag 23 december 2019 @ 19:37:
[...]
Blijkbaar staat DNS niet aan in Firefox preview.
Ik zie dat about:config niet werkt in FF preview, maar wel in de reguliere Firefox browser voor Android. Daar kan je ook de DNS resolver instellen, is standaard inderdaad leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-08 21:51
Wat gebruik jullie eigenlijk voor eigen domein hosting?

Afgezien van eigen host, wil ik online een domein hosten met eigen naam x&x.nl voor een schappelijk bedrag per maand. Er is zoveel keuze en zoveel problemen met ondersteuning.

Zo wil ik minimaal IMAP en zo min mogelijk privacy problemen/data base leakes. Moet je dan echt gewoon naar een TransIP oid toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40
rolandos582 schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:51:

Afgezien van eigen host, wil ik online een domein hosten met eigen naam x&x.nl voor een schappelijk bedrag per maand. Er is zoveel keuze en zoveel problemen met ondersteuning.

Zo wil ik minimaal IMAP en zo min mogelijk privacy problemen/data base leakes. Moet je dan echt gewoon naar een TransIP oid toe?
Ik gebruik gandi.net, Frans bedrijf, alleen gebruik ik hun mail niet aangezien ze geen catch-all ondersteunen.

Maar privacy zeker ondersteunt ook, daarnaast ook dnssec en standaard afschermen privé gegevens.

[ Voor 7% gewijzigd door hsb85 op 31-12-2019 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-08 22:22
JLius schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:37:
[...]

Ja, ik snap het best. Het komt erop aan een gezond en aangenaam evenwicht te zoeken tussen absolute privacy (illusie) en Chinese toestanden (1984).

Heb je je al uitgeschreven op de doorverkoop van je locatiegegevens door je telecombedrijf aan steden en gemeenten? Ik heb mij 2 weken geleden uitgeschreven, vrijdag bevestiging gehad van Proximus (met de mededeling dat mijn locatiegegevens geanonimiseerd zijn 😆). https://www.nytimes.com/i...-tracking-cell-phone.html
Interssant! Welke stappen heb jij ondernomen voor een Belgische/Nederlandse provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De data uit dat artikel wordt verzameld door 'die handige apps'.
If you lived in one of the cities the dataset covers and use apps that share your location — anything from weather apps to local news apps to coupon savers — you could be in there, too.
Ik mag hopen dat de mensen hier locaties alleen toestaan voor apps die het echt nodig hebben voor de functionaliteit, en waar het voor functies nodig is (kaarten of zo) dan nog alleen tijdens gebruik.

Wel wat offtopic in een leven-zonder-Google-topic: dit soort zaken liever in bijvoorbeeld Persoonlijke Privacy Topic ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLius
MuVo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:16:
[...]

Interssant! Welke stappen heb jij ondernomen voor een Belgische/Nederlandse provider?
Gewoon een mailtje naar privacy@proximus.com met de vraag mij uit te schrijven op de doorverkoop van mijn gegevens.
https://twitter.com/minis.../1201450409753292801?s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Ik gebruik Zoho.eu, helaas doen die sindskort geen IMAP/SMTP meer voor gratis accounts (die heel schappelijk zijn voor klein of persoonlijk gebruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdinger
  • Laatst online: 30-07 12:25
Goed topic! Verdiend meer aandacht.

Ik zag dat deze nog niet is genoemd hier: https://www.privacytools.io/
Beargumenteerde alternatieven voor allerhande diensten die Google je ook graag aanbiedt. Ze houden actief bij wat ze wel en niet aanraden.
Ook is de site informatief over wat je bijvoorbeeld wel en niet hebt aan een VPN wanneer je dit gebruikt t.b.v. privacy.

In hun blog, van 12 November, melden ze te stoppen met startpage.com aanraden i.v.m. een dubieze overname. Het is onduidelijk wat dit voor de site betekend en startpage is er zelf ook weinig transparant in.

How low-code can you go?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
@Erdinger ik gebruik zelf ook qwant, Frans en werkt echt vele malen beter dan de Bing backend van startpage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-08 16:38

jurroen

Security en privacy geek

JLius schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:49:
[...]

Dit topic heet leven zonder Google, natuurlijk, maar zijn we niet een beetje te paranoïde? Volledig akkoord dat je je bewust moet zijn van je privacy, maar we moeten nu ook geen wannabe Snowdens zijn, wel? En ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je met een iPhone beter af bent qua privacy.
Natuurlijk - we zijn geen Edward Snowden en hoogstwaarschijnlijk geen doelwit van de TAO divisie van de NSA. Ik kan alleen voor mijzelf spreken; voor mij is paranoia maar een deel van het verhaal. Belangrijker voor mij is het recht op privacy. Ik wil dat gebruiken en verdedigen, zeker in een tijd waar het enorm onder druk staat. Google is een bedrijf dat gefundeerd is op het verzamelen en gebruiken van data. Alleen al om daar een vuist tegen te maken wil ik daar (ver) weg van blijven. Ik vertrouw ze niet op hun blauwe ogen.

Een van de belangrijkste aspecten is dat het voor jou werkt. Iedereen is vrij om daar zelf een beslissing in te maken, in hoe ver ze willen gaan. Als wat jij doet voor jou voldoende is plus prettig werkt, dan is daar helemaal niets fout of slecht aan. Ik snap best dat sommige aspecten te ver gaan in de ogen van anderen.

Dan, wat betreft de iPhone, ik snap wel waar dat vandaan komt; Google is een advertentie/marketing bedrijf, geen productbouwer zoals Apple dat is. Plus Apple is ten tonele ook een voorvechter van privacy (los van jouw of mijn mening daarover).

Een iPhone is qua beveiliging wel een betere keuze dan een Android telefoon, als ik Daniel Micay (ex-Copperhead, tegenwoordig GrapheneOS) mag geloven. En voor mij heeft hij genoeg credits om dat dan te geloven ;)

Ik gebruik eigen servers, colocated in verschillende datacenters in Nederland. Maar dat is voor velen wat teveel van het goede. Als je een mailprovider zoekt zou ik Mailfence aanraden, een Belgische provider. Soverin is Nederlands, maar na een mailwisseling met een van de oprichters raad ik dat niet meer aan. Teveel "security through obscurity" naar mijn smaak.

Als je IMAP toegang bij Mailfence wilt moet je wel betalen - maar dat is bij bijvoorbeeld TransIP ook het geval.

[ Voor 51% gewijzigd door jurroen op 04-01-2020 12:45 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
Mijn server staat hier naast me in de kast. Bij XS4ALL is er geen beperking voor het thuis hosten. Het blokkeren van SMTP naar buiten kun je uit zetten. Deze server is lokale NAS en host verder alles wat ik nodig heb. Daarnaast heb ik een VPS van 3 euro/maand bij Hetzner om mee te spelen. Hier zou je prima je eigen domein op kunnen hosten.

Nadeel van eigen hosting is dat je alles zelf in moet richten en dat je bij Hetzner extra betaalt als je >20GB schijf ruimte nodig hebt, maar je data is dan wel privee. Misschien dat ik Hetzner nog nodig ga hebben als KPN echt XS4ALL gaat opheffen en ik verplicht wordt uitgaande mail via hun SMTP te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ploink schreef op zondag 5 januari 2020 @ 23:51:
[...]

Mijn server staat hier naast me in de kast. Bij XS4ALL is er geen beperking voor het thuis hosten. Het blokkeren van SMTP naar buiten kun je uit zetten. Deze server is lokale NAS en host verder alles wat ik nodig heb. Daarnaast heb ik een VPS van 3 euro/maand bij Hetzner om mee te spelen. Hier zou je prima je eigen domein op kunnen hosten.

Nadeel van eigen hosting is dat je alles zelf in moet richten en dat je bij Hetzner extra betaalt als je >20GB schijf ruimte nodig hebt, maar je data is dan wel privee. Misschien dat ik Hetzner nog nodig ga hebben als KPN echt XS4ALL gaat opheffen en ik verplicht wordt uitgaande mail via hun SMTP te sturen.
Cool! Je kunt die VPS ook als fallback mx inrichten; stel dat je thuis met issues mbt connectivity of stroom zit... mocht je Hetzner ook uitgaand willen gebruiken, check de reputatie van het IP even qua blacklists en Talos. Een goed begin is het halve werk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben ook van plan om af te stappen van Google/Microsoft (iCloud.com gebruik ik enkel voor de apps)

Zijn er mensen die een eigen mailserver hosten op een Synology? Wat zijn hiervan de voordelen/nadelen?

Ik heb 3 syno waarvan ik 1 enkel voor mail wil gebruiken met een eigen domeinnaam, is dit doenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
@jurroen Talos kende ik nog niet. Mijn VPS is schoon volgens hun.
Volgens blacklist-check zijn er enkele DNSBL's met een negatief oordeel, bv SORBS omdat het IP in 2011 een keer gehackt zou zijn. Bizar dat ze dit oordeel zo lang vast houden. Ik heb al vaker gemerkt dat veel van die blacklists false positives geven. Ik hou het bij zen.spamhaus.org die is betrouwbaar.
JustSys schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:26:
Ik heb 3 syno waarvan ik 1 enkel voor mail wil gebruiken met een eigen domeinnaam, is dit doenbaar?
Waarom alleen voor email? Zo'n apparaat moet veel meer kunnen.
Afgezien daarvan moet je internet provider het toestaan. Vaak hebben ze benodigde poorten dicht gezet in hun firewall. Meestal is de uitgaande poort voor SMTP geblokkeerd zodat je verplicht bent al je email aan je provider te geven en er op te vertrouwen dat die het niet leest en alleen bezorgt. Soms ook is de reputatie van een provider zo slecht dat sommige ontvangers je email niet accepteren. Zie bovenstaande links om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik kreeg op een gegeven moment een mail van een klant dat er bounces kwamen van (legitieme) mails naar @tweedekamer.nl adressen. Uitgezocht en contact gehad, bleek dat de BigIron van TK het tegenhield omdat het bewuste IP volgens Talos een "poor reputation" had.

Was toevallig ook net in de twee dagen dat er wat infra werd gewisseld aan onze kant en gebruik werd gemaakt van een paar tijdelijke adressen.

Frappante was wel dat die tijdelijke IP adressen op geen enkele blacklist voorkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:19

Louw Post

Cerenas

Is er een reden waarom jullie/mensen hier liever een eigen server lijken op te willen zetten in plaats van bijvoorbeeld een dienst als ProtonMail of Tutanota te gebruiken? Beide ondersteunen custom domains.

Ik gebruik zelf nu Tutanota voor een kort maandje met custom domain om te proberen, maar bevalt me tot nu toe wel goed. (Alhoewel ik het meeste mail nog op mijn Microsoft account heb lopen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Louw Post schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 07:39:
Is er een reden waarom jullie/mensen hier liever een eigen server lijken op te willen zetten in plaats van bijvoorbeeld een dienst als ProtonMail of Tutanota te gebruiken? Beide ondersteunen custom domains.
Met het zelf hosten van je eigen mailserver heb je het hoogste niveau van controle dat je maar kunt wensen in privacy en welke software je gebruikt. Dat is voor de meeste Tweakers denk ik de argumentatie + dat het voor veel mensen hobbymatig ook een leuk project is. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen die dit zelf hosten al een kleine server hebben staan in huis waar ze bijvoorbeeld een cloud omgeving op hosten.

De diensten die jij noemt zijn zeker prima om te gebruiken. Vanuit een privacy standpunt is het zelf hosten van een mailserver als individu bijna altijd overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ik gebruik zelf nu Tutanota voor een kort maandje met custom domain om te proberen, maar bevalt me tot nu toe wel goed. (Alhoewel ik het meeste mail nog op mijn Microsoft account heb lopen.)
  • Omdat ik van overtuiging ben dat decentralisatie ook bevorderlijk is voor privacy.
  • Omdat ik IMAP/SMTP toegang wil zonder een of andere Electron-gebaseerde bridge.
  • Omdat ik andere partijen - per definitie - niet of minder vertrouw.
  • Omdat het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent

Zelf een server draaien is mij niet gezien, en met Proton/Tuta zet je al heel wat meer stappen dan met Gmail/Outlook.com/etc, dus daar heb ik niets tegen. Mijn reden voor een eigen domein is controle (kan nooit afgesloten worden) en reden voor een 'gewone' mailhoster is dat ik dan zelf PGP kan gebruiken, en zo niet mijn sleutels wegggeef (Proton) of weer een nieuw custom encryptie methode gebruik specifiek voor die provider (Tuta). Al zijn er bij elkaar slechts 5 gebruikers van PGP, er zijn veel clients op veel platformen en je met iedereen die het ook gebruikt veilig mailen.

Daarom vind ik Proton als instapper voor bijv. familie wel een goede zet, dat is in elk geval PGP compatible en dwingt mij niet ook Proton te gebruiken en hun niet de helaas toch ingewikkelde PGP setup te doen.

Mijn wens zou zijn dat alle clients nu eens Autocrypt gingen doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een eigen domein kan ook een risico vormen als het een aanvaller lukt om je domein te kapen, zie bijvoorbeeld dit frustrerende verhaal over social engineering.

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
AtHomer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:55:
Een eigen domein kan ook een risico vormen als het een aanvaller lukt om je domein te kapen, zie bijvoorbeeld dit frustrerende verhaal over social engineering.
With great power comes great responsibility ;) Nu zal het voor de meesten van ons wel meevallen met de gewildheid van onze domeinen, maar inderdaad, je moet je veiligheid ook op dat gebied serieus nemen, goede passwords, two-factor, bedacht zijn op social engineering.

Ooit maakte iemand een paypal account aan op 1 van mijn emailadressen. Was wel even peentjes zweten, maar hij bleek geen toegang tot dat adres te hebben. Paypal op de hoogte gebracht en verder nooit meer wat van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AtHomer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:55:
Zo kan je voor elke oplossing wel ergens een 'horror verhaal' vinden hoe het toch fout kan gaan, dit geval was de sleutel zijn CC en externe social engineering, net zoals mensen nog steeds dom genoeg zijn om hun Hotmail/gmail gegevens in te vullen in popup schermpjes zonder enige check van URL, en eenmaal je email binnen.. kan je ziekelijk veel.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtHomer
  • Niet online
SinergyX schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:45:
[...]

Zo kan je voor elke oplossing wel ergens een 'horror verhaal' vinden hoe het toch fout kan gaan, dit geval was de sleutel zijn CC en externe social engineering, net zoals mensen nog steeds dom genoeg zijn om hun Hotmail/gmail gegevens in te vullen in popup schermpjes zonder enige check van URL, en eenmaal je email binnen.. kan je ziekelijk veel.
Mijn punt was eigenlijk dat een eigen domein een extra schakel is waar het fout kan gaan, meer attack surface zeg maar.

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

AtHomer schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:47:
[...]

Mijn punt was eigenlijk dat een eigen domein een extra schakel is waar het fout kan gaan, meer attack surface zeg maar.
Wellicht interessant om te lezen: Helm Is a Private Home Email Server Anyone Can Use. Het is dan wel een recensie van Helm, maar het gaat ook wat dieper in op de valkuilen en voordelen van het draaien van een eigen mailserver.

Ik denk persoonlijk dat de attack surface op een eigen domein wel meevalt. Zeker als het een .nl (veel minder info in de whois) is bij een registrar die bijvoorbeeld 2FA aanbiedt en de infra op orde heeft. Dus niet per se voor de eerste beste / goedkoopste registrar gaan :9

Toevoeging: en mocht je privacy heel zwaar vinden wegen en Peter Sunde (ex-Pirate Bay, oprichter Flattr en meer), kun je altijd eens kijken naar bijvoorbeeld Njalla. Die registrerrt domeinen op hun naam, waarbij je zelf "anoniem" blijft. Het nadeel is dan wel weer dat het domein geen eigendom is van de gebruiker.

[ Voor 17% gewijzigd door jurroen op 23-01-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:43
hsb85 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 06:04:
[...]

Ik gebruik gandi.net, Frans bedrijf, alleen gebruik ik hun mail niet aangezien ze geen catch-all ondersteunen.

Maar privacy zeker ondersteunt ook, daarnaast ook dnssec en standaard afschermen privé gegevens.
Mocht de vraagsteller nog zoeken, Gandi heeft recentelijk een omvangrijke storing gehad (webhosting data was assumed verloren door een snafu tijdens het migreren), gandi had zelf geen backups, en hun klantenservice ging ook lekker laconiek om met het issue (https://i.imgur.com/s3R1VVc.png). Ben sindsdien een beetje klaar met hun. Ik zou dat wel even meenemen in je afweging.

[ Voor 6% gewijzigd door SampleUser op 23-01-2020 10:22 . Reden: te vroeg op send geklikt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsb85
Oh dat heb ik helemaal niet meegekregen. Gelukkig is daar ook alleen mijn domeinregistratie..
SampleUser schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Mocht de vraagsteller nog zoeken, Gandi heeft recentelijk een omvangrijke storing gehad (webhosting data was assumed verloren door een snafu tijdens het migreren), gandi had zelf geen backups, en hun klantenservice ging ook lekker laconiek om met het issue (https://i.imgur.com/s3R1VVc.png). Ben sindsdien een beetje klaar met hun. Ik zou dat wel even meenemen in je afweging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• terabyte
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik had niet verwacht dat de discussie/vragen uiteindelijk over hosting zou gaan, juist omdat dat een ding is waarbij Google heel makkelijk te vermijden is (zelf hosten of een Linux VPS of VM ergens).

Anyway, ik wilde nog even de aandacht vestigen op:
https://www.reddit.com/r/degoogle/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren alles van mijn Android phone overgezet op mijn nieuwe iPhone. Ik was al een poos terug overgestapt naar Protonmail en daarna door naar Fastmail voor email ipv gmail. Nu de grote(re) stap om ook Android in de ban te doen. Ik heb heel even gekeken naar LineageOS zonder Google Play Services maar omdat ik wel graag wil blijven internet bankieren etc. en geen zin heb om te blijven hacken heb ik gekozen voor een iPhone. Misschien dat ik nog wel ga spelen met LineageOS op mijn 'oude' OnePlus 5T, maar ik ben er niet van afhankelijk.

edit: ohja, waar ik gisteravond ineens aan dacht. Wat ga ik doen als alternatief voor de Chromecast. Misschien toch een (nieuwe) Apple TV? Of is Roku misschien een redelijk alternatief voor Disney+ en Netflix?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 09:44
Wei heeft zijn huis van G streetview laten halen?

Het moet eigenlijk Opt-in zijn ipv Opt-out.
Vind het mooi om te zien dat ze in Duitsland en Oostenrijk strenger optreden, in Duitsland staan bijvoorbeeld enkel de 20 grootte steden erop.
Wel raar dat Google weer aan het rondrijden is in Duitsland, maar zeggen ze zelf de data zal niet voor steeview gebruikt gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

walterworld schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:45:
Wei heeft zijn huis van G streetview laten halen?

Het moet eigenlijk Opt-in zijn ipv Opt-out.
Vind het mooi om te zien dat ze in Duitsland en Oostenrijk strenger optreden, in Duitsland staan bijvoorbeeld enkel de 20 grootte steden erop.
Wel raar dat Google weer aan het rondrijden is in Duitsland, maar zeggen ze zelf de data zal niet voor steeview gebruikt gaan worden.
Sinds wanneer is het mogelijk om je huis van google streetview af te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:28

Pazo

Mroaw?

Ik ben de afgelopen dagen ook flink bezig geweest om wat meer van Google af te komen.
Ik heb mijn Galaxy A5 2017 voorzien van Lineage OS 16. Daarna alternatieve apps zoals OsmAnd+ (voor Google Maps) en NewPipe (voor Youtube) geïnstalleerd. Moet zeggen dat het allemaal goed werkt. Vrijwel voor alles apps die ik voorheen had, werken nu ook of heb ik alternatieven voor. Een enkele app roept dat het niet werkt omdat Google Play Services nodig heeft, maar het blijft bij de melding want het werkt gewoon.
Alleen geeft de app van Protonmail geen push notificaties, dus dat is wel jammer. Verder nu 2 dagen onderweg met LineageOS, en moet zeggen, bevalt me tot nu toe goed :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-08 09:44
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Sinds wanneer is het mogelijk om je huis van google streetview af te halen?
Bedoel eigenlijk blurred, helaas is het niet mogelijk om het volledig te laten verwijderen.
Meer info hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
walterworld schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:45:

misschien scannen ze SSIDs van wifi-netwerken, zodat ze precies weten waar welke wifi-netwerken waar (incl coordinaten)..

Als je dan met je Android ergens bent (deze scant wifi-netwerken in de buurt), kan Google weten waar je bent.
(alhoewel het me niet duidelijk is of SSID ook daadwerkelijk wordt meegestuurd naar captive portal)

zie ook:
https://www.reddit.com/r/...google_lineageos_in_2019/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte

terabyte

Topicstarter
Mijn bank (KNAB) verplicht mij om gebruik te maken van Google, door de e-dentifier te vervangen door een verplichte App, die niet draait op een Android zonder Google.
Sowieso wil ik mijn bankzaken niet regelen via een 'app' op de telefoon (meer mogelijkheden dataverzameling), maar speciaal voor KNAB mij onderwerpen aan Google-ware gaat voor mij veel te ver.

Logischerwijs ben ik nu op de uitkijk voor een andere (zakelijke) bank. Heeft iemand suggesties voor een bank waar apps niet verplicht zijn?

Edit: eerste zoektocht toont dat ASN Bank geen app verplicht, en dat de app die ze hebben, wel gewoon werkt zonder Play Services - mensen met ASN Bank ervaringen hier die dit kunnen bevestigen?

[ Voor 16% gewijzigd door terabyte op 08-04-2020 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
terabyte schreef op woensdag 8 april 2020 @ 20:09:
Mijn bank (KNAB) verplicht mij om gebruik te maken van Google, door de e-dentifier te vervangen door een verplichte App, die niet draait op een Android zonder Google.
Sowieso wil ik mijn bankzaken niet regelen via een 'app' op de telefoon (meer mogelijkheden dataverzameling), maar speciaal voor KNAB mij onderwerpen aan Google-ware gaat voor mij veel te ver.

Logischerwijs ben ik nu op de uitkijk voor een andere (zakelijke) bank. Heeft iemand suggesties voor een bank waar apps niet verplicht zijn?

Edit: eerste zoektocht toont dat ASN Bank geen app verplicht, en dat de app die ze hebben, wel gewoon werkt zonder Play Services - mensen met ASN Bank ervaringen hier die dit kunnen bevestigen?
Qua ASN heb ik wel eens geprobeerd hem te installeren op mijn nexus 5 met /e/ zonder Google diensten. Volgens mij deed hij het toen wel. Heb er tegenwoordig alleen Ubuntu weer opstaan dus kan het niet 123 voor je testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Ik kan bij ASN alles doen zonder app.
En dat is ze maar geraden ook >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was inmiddels een poosje van gmail af en heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en mijn google account verwijderd. Beetje spannend en bevrijdend tegelijkertijd.

Ik heb wel een iPhone voor 2FA en wat bankieren apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Mijn probleem is dat ik ooit in ~2005 een account heb aangemaakt toen dat heel hip was. Op dat adres heb ik tal van accounts die ik nu bijna nooit meer gebruik en ik heb lang niet alle registratiemails van destijds bewaard. Ik weet dus niet welke accounts mijn gmail account gebruiken. Als ik nu een password reset moet doen kom ik er soms achter dat ik het account nog niet gemigreerd heb. Dus ik heb hem nog om een lock-out te vermijden. Ik zou er graag van af willen.

Tegenwoordig heb ik geen google meer op mijn telefoon en ik block het in mijn browser, dus ik ben al wel een eind om google uit mijn leven te bannen. facebook heb ik gelukkig makkelijker uit mijn leven kunnen slopen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent

Ik los dit op met een oude burner Android. Doe ik niks mee behalve bankapps, omdat helaas om onduidelijke redenen de appificering daar bijna universeel wordt doorgedreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 20:49

killercow

eth0

jurroen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:05:
[...]
  • Omdat ik van overtuiging ben dat decentralisatie ook bevorderlijk is voor privacy.
  • Omdat ik IMAP/SMTP toegang wil zonder een of andere Electron-gebaseerde bridge.
  • Omdat ik andere partijen - per definitie - niet of minder vertrouw.
  • Omdat het kan.
Bovenal, als ik iemand niet *hoef* te vertrouwen is dat voor ons beide een veel toffere samenwerking.

Iemand niet hoeven te vertrouwen schept ruimte en vrijheid in mijn leven, in mijn omgang met die partij en in m'n verwachtingen. Het liefst regel ik zaken zo dat ik ook mezelf niet hoef te vertrouwen. Dus backups en snapshots voor het geval ik stomme dingen doe, en ook authentictie-laagjes waar ik zelf bewust doorheen moet voor zaken die ik niet perongeluk wil verwijderen / lekken.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:01
Ik ben ook aan het proberen zonder google te gaan leven. Ik heb een xiaomi mi9t pro en draai nu op lingeaos. Zonder gapps of microg. Ik loop eigenlijk maar tegen 2 problemen aan: 1) push meldingen komen niet altijd direct binnen. 2) veel camera apps werken niet.

Punt 1 kan ik wel mee leven maar punt 2 is vervelender. Hierdoor werkt de qr scanner van de Rabobank app niet. Het ligt echt aan de app zelf want bijvoorbeeld de DigiD app kan ik wel gebruiken met camera.

Het is best even een speurtocht om vervangende apps te vinden voor alles. Maar ben wel tevreden. Vooral met mijn lokale nextcloud server waar ik nu mijn foto's, contacten , notes en bookmarks mee sync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een vraag. Ik werk via een detacheerder en die eist nu dat ik via chrome en google docs mijn uren en salaris regel. Nu heb ik gemeld dat ik weiger gebruik te maken van google diensten ivm hun verdienmodel. Het antwoord was simpel. “Dan kunt u geen uren invullen en kunnen wij u niet uitbetalen”. Los van dit rare feit ben ik benieuwd of ze dit zo mogen stellen. Heeft iemand hier ervaring mee?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51

Ik zit bij ING (particulier) en gebruik het door hun geleverde apparaatje. Ik heb wel een tablet, waarmee dat ook kan, maar ik weiger die daarvoor te gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hsb85 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:09:
[...]
Qua ASN heb ik wel eens geprobeerd hem te installeren op mijn nexus 5 met /e/ zonder Google diensten. Volgens mij deed hij het toen wel. Heb er tegenwoordig alleen Ubuntu weer opstaan dus kan het niet 123 voor je testen.
De ASN app doet het prima zonder enige Google. Ook de camera.

Ik heb de ASN gevraagd: waarom zitten er 4 #trackers in jullie App?
https://reports.exodus-pr...bank.asnbankieren/latest/

Ik zag namelijk dat de App een hele trits aan servers benadert die allemaal eigendom zijn van Google.
En dat bevalt me niet.

Antwoord van de technici van ASNbank over #trackers:
"Hoe wij de “trackers” hebben geconfigureerd voldoet het aan het kader zoals bepaald door de AVG (wet -en regelgeving) en Autoriteit Persoonsgegevens."

"Adobe Experience Cloud: Staat voor ASN Bank niet aan in de app. Omdat wij 1 applicatie gebruiken van in totaal 4 merken van de Volksbank, is de code wel hetzelfde, maar wordt niet alles wat in de app zit voor/door elk merk gebruikt." Ik heb zelf inderdaad geen connecties gezien naar Adobe.

"Google Crashlytics / Google Firebase Analytics: Worden gebruikt ter verbetering van de app. De data is niet te herleiden naar een persoon of toestel en wordt niet gebruikt om persoonlijke profielen te maken. "

"Google AdMob: Wordt automatisch meegeleverd met Google Firebase Analytics en kan gebruikt worden om advertenties te tonen en inkomsten daaruit te genereren. Wij maken daar uiteraard geen gebruik van."

"Vanuit de AVG mogen Adobe Experience Cloud, Google Crashlytics, Google Firebase Analytics, Google AdMob geen persoonsgegevens verwerken zonder toestemming van de klant. Voor marketing gerelateerde zaken moeten wij onze klanten ook om toestemming vragen."

"In ons privacy reglement en cookie overzicht (https://asnbank.nl/privacy/privacy-en-cookiereglement.html en https://asnbank.nl/overzicht-cookies.html) kunt u meer informatie vinden."

Ik ga ervan uit dat ASNBank me correct heeft geïnformeerd. Ik zie dát er data verzonden wordt, maar niet wàt (versleuteling). De app werkt ook volledig als ik alléén verbindingen naar ASN- en Volksbank servers toesta, en de rest blokkeer. Dat voelt toch beter, ontgoogled, dus dat laat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:01
AlterEgo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Ik zag namelijk dat de App een hele trits aan servers benadert die allemaal eigendom zijn van Google.
En dat bevalt me niet.

"Hoe wij de “trackers” hebben geconfigureerd voldoet het aan het kader zoals bepaald door de AVG (wet -en regelgeving) en Autoriteit Persoonsgegevens."

"Adobe Experience Cloud: Staat voor ASN Bank niet aan in de app. Omdat wij 1 applicatie gebruiken van in totaal 4 merken van de Volksbank, is de code wel hetzelfde, maar wordt niet alles wat in de app zit voor/door elk merk gebruikt." Ik heb zelf inderdaad geen connecties gezien naar Adobe.

"Google Crashlytics / Google Firebase Analytics: Worden gebruikt ter verbetering van de app. De data is niet te herleiden naar een persoon of toestel en wordt niet gebruikt om persoonlijke profielen te maken. "

"Google AdMob: Wordt automatisch meegeleverd met Google Firebase Analytics en kan gebruikt worden om advertenties te tonen en inkomsten daaruit te genereren. Wij maken daar uiteraard geen gebruik van."

"Vanuit de AVG mogen Adobe Experience Cloud, Google Crashlytics, Google Firebase Analytics, Google AdMob geen persoonsgegevens verwerken zonder toestemming van de klant. Voor marketing gerelateerde zaken moeten wij onze klanten ook om toestemming vragen."

"In ons privacy reglement en cookie overzicht (https://asnbank.nl/privacy/privacy-en-cookiereglement.html en https://asnbank.nl/overzicht-cookies.html) kunt u meer informatie vinden."

Ik ga ervan uit dat ASNBank me correct heeft geïnformeerd. Ik zie dát er data verzonden wordt, maar niet wàt (versleuteling). De app werkt ook volledig als ik alléén verbindingen naar ASN- en Volksbank servers toesta, en de rest blokkeer. Dat voelt toch beter, ontgoogled, dus dat laat ik zo.
De Rabobank app heeft de onderste 3 trackers ook. Je kan als je Android telefoon geroot is alsnog blokkeren met deze app. https://gitlab.com/AuroraOSS/AppWarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

stevens20 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:39:
Ik heb een vraag. Ik werk via een detacheerder en die eist nu dat ik via chrome en google docs mijn uren en salaris regel. Nu heb ik gemeld dat ik weiger gebruik te maken van google diensten ivm hun verdienmodel. Het antwoord was simpel. “Dan kunt u geen uren invullen en kunnen wij u niet uitbetalen”. Los van dit rare feit ben ik benieuwd of ze dit zo mogen stellen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je niet een optie om Google Docs te openen via een andere browser (Firefox, Brave e.d.)?.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Slayer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:49:
[...]

Heb je niet een optie om Google Docs te openen via een andere browser (Firefox, Brave e.d.)?.
Dan maak je toch nog steeds gebruik van google?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:17

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

stevens20 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:48:
[...]

Dan maak je toch nog steeds gebruik van google?
Er is een optie: https://www.softonic.nl/a...t-met-mensen-zonder-gmail

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toerist
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-03-2024
Hallo,

Interessante draadje over leven zonder Google. Heb toch een vraag die serieuz bedoeld is. Google verzameld inderdaad veel gegevens, maar je hebt er ook zelf toch heel veel controle over? Een aantal voorbeelden:

1 Als je alles bij Google hebt, zit al je data op 1 plek. Ga je over op alternatieve, zit je data verspreid bij verschillende site's and apps en is de kans dat je data in verkeerde handen komt toch groter lijkt me.

2 Volledige inzage. Je kunt op je account pagina zien wat Google verzamelt over je, en alles verwijderen als je dat wilt.

3 Opties uitzetten. Je kunt alle tracking opties uitzetten, zodat Google je gegevens niet bijhoudt.

4 Niet inloggen. Je hoeft niet in te loggen om Google producten te gebruiken. Maps en youtube en chrome kun je ook gebruiken zonder in teloggen

5 incognito mode je kunt chrome ook in incognito mode gebruiken zodat Google niks bijhoudt als je surft.

Google levert goede producten en alle tracking opties kun je dus uitzetten.Ben ik nu erg naief en zie ik iets over het hoofd?

Dit bericht is overigens niet bedoelt om te trollen, maar gewoon serieuze bedoelde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Mich schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:00:
[...]

De Rabobank app heeft de onderste 3 trackers ook. Je kan als je Android telefoon geroot is alsnog blokkeren met deze app. https://gitlab.com/AuroraOSS/AppWarden
offtopic:
Bank-apps gebruiken op een geroote telefoon is niet heel verstandig

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

toerist schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:43:
Hallo,

Interessante draadje over leven zonder Google. Heb toch een vraag die serieuz bedoeld is. Google verzameld inderdaad veel gegevens, maar je hebt er ook zelf toch heel veel controle over? Een aantal voorbeelden:

1 Als je alles bij Google hebt, zit al je data op 1 plek. Ga je over op alternatieve, zit je data verspreid bij verschillende site's and apps en is de kans dat je data in verkeerde handen komt toch groter lijkt me.
Het kan zijn dat je je data versnipperd hebt staan, het is natuurlijk niet perse noodzakelijk...
Anderzijds is er veel te zeggen voor allerlei verschillende clubjes die maar een deel van je kennen, in plaats van een grote die een 360 graden profiel van je heeft...
2 Volledige inzage. Je kunt op je account pagina zien wat Google verzamelt over je, en alles verwijderen als je dat wilt.
Ik kon bij Facebook ook al mijn gegevens verwijderen... maar dat houdt niet in dat ze stoppen met mijn gedrag in kaart brengen een koppelen aan een schaduwprofiel waar ik vervolgens geen invloed (meer) op heb. En ik verwacht dat zulks bij Google net zo werkt... bijvoorbeeld omdat ik ook in een browser waar ik niet ben ingelogd redelijk passende Youtube-suggesties krijg.
3 Opties uitzetten. Je kunt alle tracking opties uitzetten, zodat Google je gegevens niet bijhoudt.
Weet je dat Google je gegevens niet meer bijhoudt? Of heb je met het uitzetten alleen het tonen in je profiel maar uitgezet?
4 Niet inloggen. Je hoeft niet in te loggen om Google producten te gebruiken. Maps en youtube en chrome kun je ook gebruiken zonder in teloggen
Ik doe niet anders. Desalniettemin staan er toch cookies op mijn PC die mijn translate-geschiedenis weergeven, en mijn eerder opgezochte adressen...
5 incognito mode je kunt chrome ook in incognito mode gebruiken zodat Google niks bijhoudt als je surft.
Zo werkt incognito niet... het is heel handig om je acties lokaal te verbergen, want cookies en geschiedenis worden bij het afsluiten van de incognito-sessie verwijderd. Maar je blijft bezig met een actie op het internet, en dus gaan je opdrachten wel naar buiten. En Google zal ook die gegevens gebruiken om hun eigen dienstverlening (aan jou en aan anderen) te verbeteren...
Google levert goede producten en alle tracking opties kun je dus uitzetten.Ben ik nu erg naief en zie ik iets over het hoofd?

Dit bericht is overigens niet bedoelt om te trollen, maar gewoon serieuze bedoelde vraag.
Al je data is geld waard voor clubs als Google, Facebook, Amazon en noem ze maar. En ze kennen je waarschijnlijk beter dan je jezelf kent... Opties om tracking uit te zetten zijn (mijns inziens) weinig meer dan een wassen neus...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

toerist schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:43:[...]
Google verzameld inderdaad veel gegevens, maar je hebt er ook zelf toch heel veel controle over? Een aantal voorbeelden:
[...]
Voor mij spelen er twee dingen.

Ten eerste: Google is een advertentieboer, een bedrijf dat leeft van het verkopen van reclame.
Ik heb een onbeschrijflijke ******hekel aan reclame en aan mensen die zich met de verkoop van die rommel bezighouden.
Voor mij al reden genoeg om me niet met Google in te laten.

Ten tweede: vertrouwen.
Google heeft in het verleden van alles beloofd om die beloften later te vergeten of te verbreken.
Waarom zouden ze zich over een tijdje nog houden aan de beloften van vandaag?

Alles wat ik hiervoor zeg geldt m.i. net zo voor het Zuckerberg imperium (Facebook, Whatsapp, Instagram, .....)

Maar dat is slechts mijn mening ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
  • Laatst online: 20-01-2021
Tip over Android roms die je zonder Google kunt gebruiken: GrapheneOS en CalixOS.

Dit youtube kanaal (techlore) is gericht op privacy en security.

GrapheneOS
YouTube: GrapheneOS Review: Your BEST Secure & Private Mobile OS!
YouTube: GrapheneOS Installation Guide (Simple, Fast, & EASY!)
YouTube: GrapheneOS Install Error Troubleshooting Guide

CalixOS
YouTube: CalyxOS Review: The Private & Secure Android ROM For Everyone!

Nadeel is wel dat je deze roms niet zomaar op elke telefoon kunt gebruiken. Je hebt er een Pixel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog niet toe aan een google loos leven. Facebook en twitter ben ik vanaf gestapt vorig jaar. Google heeft wel wat meer impact. Ik volg dan ook maar met een half oog mee.

Maar ik las hier een paar berichten over banking en sommige bank apps die niet te installeren zijn.

Er zijn veel bank apps die sowieso checken op root en dat is niet zonder reden.

Als je op Android root rechten hebt dan zou ik daar echt geen banking apps op willen hebben.

De meeste apps werken met dynamische sleutels die op de telefoon op normaal afgeschermde locaties staan die je met root gewoon kunt benaderen. Jij en hackers. Die dynamische sleutels zijn in werking vergelijkbaar met de responses die je met een UCR bakje van de bank anders zelf aanmaakt en doorgeeft. Zo'n app installeren op je rooted device is hetzelfde als je bankkaart en dat bakje van je bank aan iemand anders doorgeven. Dat doe je hoop ik ook niet.

Over de tracking libraries die oa in banking apps zitten was al iets meer duidelijkheid gegeven hier. Dat is ook niet beperkt tot banking apps natuurlijk. Zo goed als elke commerciele app zal tegenwoordig 1 of meerdere tracking opties implementeren om verkoopsprocessen te ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-07 12:59
Banken bieden sowieso de APK’s niet aan buiten de play store.. iedere vorm van garantie ben je in ieder geval kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
[...]

En dat bevalt me niet.

Mag ik vragen hoe je daar achter bent gekomen van de trackers en servers en hoe je dat kan uitschakelen?
ik wil ook zo privé mogelijk door het leven en ben er al gelange tijd mee bezig.

Heb een Samsung S20 Android.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
Hoe gaan jullie met WhatsApp om?
Het is voor mij geen doen om er vanaf te komen, iedereen gebruikt alleen maar WhatsApp en zij gaan echt geen andere app speciaal voor mij gebruiken.
Het liefst ben ik er gewoon vanaf maar wil wel de communicatie behouden met iedereen en die is er niet meer als ik WhatsApp verwijder.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 12:55
[...]
Dat is goed om te lezen. Het aanmaken van een rekening kan echter niet zonder dat Google Tag Manager en Adobe Dynamic Tag Management worden toegestaan (op een pagina waar ook je BSN gevraagd wordt). Dit was voor mijn de reden om hier geen rekening te openen. Bij navraag kreeg ik een standaard "het accepteren van cookies" verhaal, terwijl het injecteren van code niets met cookies te maken heeft. Gezien ik er toch geen rekening meer wilde openen heb ik het daar toen bij gelaten.

Gezien ik best veel met privacy bezig ben worden beide bij mij standaard geblokkeerd. Functionaliteit zou niet afhankelijk moet zijn van scripts die door marketing afdelingen geinjecteerd kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door CyberJack op 31-08-2020 11:27 ]

https://bottenberg.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
CyberJack schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Dat is goed om te lezen. Het aanmaken van een rekening kan echter niet zonder dat Google Tag Manager en Adobe Dynamic Tag Management worden toegestaan (op een pagina waar ook je BSN gevraagd wordt). Dit was voor mijn de reden om hier geen rekening te openen. Bij navraag kreeg ik een standaard "het accepteren van cookies" verhaal, terwijl het injecteren van code niets met cookies te maken heeft. Gezien ik er toch geen rekening meer wilde openen heb ik het daar toen bij gelaten.

Gezien ik best veel met privacy bezig ben worden beide bij mij standaard geblokkeerd. Functionaliteit zou niet afhankelijk moet zijn van scripts die door marketing afdelingen geinjecteerd kunnen worden.
Is dit ook het geval bij andere banken, hoe kan je dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberJack
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:13:
[...]

Is dit ook het geval bij andere banken, hoe kan je dat zien?
Het laden van tag managers gebeurd bij andere banken ook, maar dan zorgt het blokkeren er niet voor dat de site niet meer werkt. Ik zie het laden van de tag managers in de logs van PiHole en in browser plugins (zoals Privacy Badger). Verder kan je kijken in het developer console van je browser of er fouten gelogd worden die te maken hebben met het blokkeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADPeagTvEWUWUKMJ4wxgaUDNydI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p0lMe4IjqPFavxyjQPvrMdu6.png?f=user_large

Het laden van tag managers is overigens geen garantie dat ze daadwerkelijk gebruikt worden, maar gezien dit een tools voor marketing afdelingen is (en die hebben het vaak niet zo op privacy) waarmee ze zonder enige kennis scripts kunnen injecteren op een pagina, kan dit op ieder moment veranderen.

Edit: Ik weet overigens niet of het aanmeld formulier momenteel wel werkt als tag managers geblokkeerd worden. Gezien ik er geen rekening meer wil openen ga ik dit nu ook niet proberen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CyberJack op 31-08-2020 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:02:
Het is voor mij geen doen om er vanaf te komen, iedereen gebruikt alleen maar WhatsApp en zij gaan echt geen andere app speciaal voor mij gebruiken.
Het liefst ben ik er gewoon vanaf maar wil wel de communicatie behouden met iedereen en die is er niet meer als ik WhatsApp verwijder.
Dit is inderdaad heel lastig, maar blijven plakken zal de situatie niet gaan veranderen. Ik heb wel de stap gezet. (net zoals ik in 2012 facebook de deur uit gedaan heb)
Dit wordt je niet door iedereen in dank afgenomen. Je trouwste vrienden zullen je wél volgen. Het likesvee zal je negeren. Dat is misschien niet eens zo slecht. Wat wel verandert is de moeite die je moet doen om in contact te blijven. Dat vereist een proactieve houding van jezelf.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Mag ik vragen hoe je daar achter bent gekomen van de trackers en servers en hoe je dat kan uitschakelen?
ik wil ook zo privé mogelijk door het leven en ben er al gelange tijd mee bezig.

De info tussen quotes heb ik per email van ASN gekregen. Op mijn toestel draait Netguard, en kan ik alle connecties die een app maakt zien (en blokkeren).
MijnASN app mag alleen connecties maken et asnbank.nl en volksbank.nl, en werkt daarmee nog steeds prima.

Is dat voldoende info?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
[...]
WhatsApp draai ik in Shelter. Dat is een soort van sandbox voor apps die ik niet vertrouw. Het heeft bijvoorbeeld een apart adresboek, dat je slechts minimaal hoeft te vullen. Er zitten wel wat andere haken en ogen aan (zie https://community.e.found...atsapp-under-shelter/5662 ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:02:
Ze hebben je nummer al dus een sms versturen gaat gewoon prima en dat kost inmiddels ook niks meer, willen ze uitgebreidere functies gebruiken zoals bijlagen versturen of (video) bellen dan installeren ze maar lekker Signal.
Ben daar al een aantal jaar heel duidelijk in en is men niet bereid dat kleine beetje eenmalige moeite te doen om Signal te installeren dan zoekt men het maar uit, ik heb er per slot van rekening ook niet om gevraagd dat zij hun hele adresboek inclusief mijn gegevens uploaden naar Facebook en consorten.

Nou heb ik misschien makkelijk praten maar kan mij wel voorstellen dat het lastig is als je hele wereld via WA met elkaar communiceert. Ik ben begonnen om familie op Signal te krijgen en zie regelmatig dat het zich langzamerhand meer en meer verspreid, steeds meer mensen die Signal "ernaast" zetten en het ook daadwerkelijk gaan gebruiken.
Heb je zelf Signal al eens geïnstalleerd en gekeken of er al een aantal personen uit je contactenlijst die app beschikbaar hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 31-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
AlterEgo schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:07:
[...]

De info tussen quotes heb ik per email van ASN gekregen. Op mijn toestel draait Netguard, en kan ik alle connecties die een app maakt zien (en blokkeren).
MijnASN app mag alleen connecties maken et asnbank.nl en volksbank.nl, en werkt daarmee nog steeds prima.

Is dat voldoende info?
Bedankt voor de info, de app Netquard kende ik nog niet.
Werkt dat echt goed en kan je daarmee dan bv ook blokkeren dat een app naar een bepaalde reclame server toegaat?

Ik zie allemaal opties staan voor pro functies, want zonder pro functies schijnt die niet zo te werken.
Welke functies wordt geadviseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
CyberJack schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Het laden van tag managers gebeurd bij andere banken ook, maar dan zorgt het blokkeren er niet voor dat de site niet meer werkt. Ik zie het laden van de tag managers in de logs van PiHole en in browser plugins (zoals Privacy Badger). Verder kan je kijken in het developer console van je browser of er fouten gelogd worden die te maken hebben met het blokkeren.

[Afbeelding]

Het laden van tag managers is overigens geen garantie dat ze daadwerkelijk gebruikt worden, maar gezien dit een tools voor marketing afdelingen is (en die hebben het vaak niet zo op privacy) waarmee ze zonder enige kennis scripts kunnen injecteren op een pagina, kan dit op ieder moment veranderen.

Edit: Ik weet overigens niet of het aanmeld formulier momenteel wel werkt als tag managers geblokkeerd worden. Gezien ik er geen rekening meer wil openen ga ik dit nu ook niet proberen ;)
Thx, privacy Bagder had ik al, maar wist niet dat je dit soort info daar ook in kon zien.
en PiHole lijkt mij ook zeer interessant ik lees daar steeds meer over.
misschien dat ik het ook ga overwegen.

Wellicht een domme vraag, maar als je alle trackers automatisch blokkeert via de Pihole werkt dan nog wel cashbacks? Of kan je dat uitsluiten middels instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
.

[ Voor 99% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberJack
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

als je alle trackers automatisch blokkeert via de Pihole werkt dan nog wel cashbacks? Of kan je dat uitsluiten middels instellingen?
Of cashback dan nog werken hangt van het cashback systeem af. Als deze alleen werkt met een eigen systeem niet via tracking of reclame netwerken, dan voorzie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Werkt dat echt goed en kan je daarmee dan bv ook blokkeren dat een app naar een bepaalde reclame server toegaat?

Ik zie allemaal opties staan voor pro functies, want zonder pro functies schijnt die niet zo te werken.
Je kunt heel veel met de gratis versie, maar voor het blokkeren van individuele verbindingen heb je de Pro versie nodig (ook buiten het Google ecosysteem aan te schaffen). Deze vind ik zijn 7.5 € dik waard.
https://netguard.me/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorelei_7

Exodos privacy heeft de code van heel veel apps geanalyseerd op trackers. En ze hebben een open source app gemaakt, die je vertelt welke trackers in de apps op je telefoon zitten. Deze app kijkt alleen welke apps op je telefoon staan. De informatie over trackers wordt daar dan bij opgezocht, zonder dat ze daar jouw telefoon voor hoeven te gebruiken. Op die manier is de app van Exodus zelf geen inbreuk op je privacy. Het enige nadeel van deze aanpak is dat de informatie die ze hebben soms gaat over een vorige versie van de app en niet precies de versie die op je telefoon staat. Een groot deel van de missie van Exodus is ook ontwikkelaars bewust maken van de trackers in hun app. Het komt namelijk heel regelmatig voor dat ontwikkelaars gebruikmaken van standaard pakketten voor het maken van apps, waar alvast trackers zijn ingebouwd. Op die manier hebben ze de app makers van Qwant aan hun jasje getrokken over de trackers die in hun app zitten. Daar waren de Qwant ontwikkelaars zich niet van bewust en het was ook niet hun bedoeling, aangezien ze zich juist richten op privacy. Maar als de Exodus app aangeeft dat er een tracker aanwezig is, dan zegt dat dus ook niks over of die tracker wordt gebruikt. En wie weet als je klaagt bij de ontwikkelaar, haalt hij de tracker er wel uit.

YouTube: Analysis of the behavior of mobile applications and its consequences...

Je hebt verschillende apps waarmee je kunt beperken dat door andere apps op de achtergrond informatie verstuurd wordt. Er is bijvoorbeeld Blokada, Netguard, Greenify en SuperfreezZ. Op die manier kun je beperken hoeveel gegevens er over je verzameld worden door de apps op je telefoon. Maar belangrijk is ook dat je kieskeurig bent met welke apps je op te telefoon wilt hebben. Apps verwijderen is de efficientste manier om je privacy te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Ik heb de gratis versie van Netguard geïnstalleerd op oude telefoons van mijn vriend, die door zijn kinderen worden gebruikt om spelletjes te spelen.

Het nadeel van bijvoorbeeld Netguard is dat het je VPN slot gebruikt. Je kunt op android normaal gesproken maar 1 VPN gebruiken, dus als je al een VPN hebt dan kun je die niet echt combineren met Netguard. Er is wel een omweg door Shelter te gebruiken om een werkprofiel te creëren, maar dan moet je nog steeds per app kiezen of je die met je VPN of met Netguard wilt gebruiken. En het nadeel van Samsung is dat het je met een permanente notificatie op de hoogte wil houden, als een applicatie je VPN slot gebruikt. Bij de oude telefoons van mijn vriend heb ik dat weg kunnen halen met de app TidyPanel, maar dan heb je dus nog weer een extra app nodig.

Netguard is op zich wel een krachtige open source tool om controle te krijgen over het internet gebruik van de apps op je apparaat. Op mijn eigen telefoon ben ik SuperfreezZ aan het uitproberen. Die is ook open source staat op F-Droid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorelei_7
michael3 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:38:
[...]

Probleem is dat ik graag in contact blijft met me vrienden /kennissen die allemaal op WhatsApp zitten.
Had Signal al eerder geïnstalleerd maar toen was er nog geen een die erop zat 🤣

Ik kan niet zomaar zeggen 'dan zoeken ze het maar uit', want dan ben ik diegene die het maar uitzoekt.

Maar Signal ernaast doen kan natuurlijk, wellicht als ik ermee begin dat ik er steeds meer kan overtuigen om ermee te beginnen.
Ik ken het. Ik heb ook nog steeds WhatsApp niet weggedaan. Ik wil niet dat ze me een sms gaan sturen, want dat is helemaal niet versleuteld. Dus van WhatsApp naar sms is voor mij van de regen in de drup. Ik heb wel bij mijn WhatsApp status aangegeven, dat ik op Signal zit. In twee jaar tijd heeft dat niemand aangemoedigd om ook op Signal te komen. Misschien als je actief actie voert, dat het meer succes heeft. Maar mijn familie heeft totaal geen interesse in privacy en dan moet ik uitkijken dat ik geen weerstand oproep. Ontertussen communiceer ik op Signal alleen met mijn partner en 1 andere vriend. Ik vind dat toch de moeite waard. Het houdt tenminste een klein beetje informatie weg bij facebook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:39:
[...]
Zojuist contact gehad met een medewerker via chat en die vertelde mij dat in de toekomst de reader vervangen gaat worden door de app. Ergens begrijpbaar natuurlijk, maar voor mij eigenlijk geen optie.
Zoiets hoorde / las ik ook eens over ING.

Niet iedereen heeft een smartphone, dus ik betwijfel of ze dit er ooit door kunnen drukken.

Rustig afwachten, iets met soep en heet eten en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Bij KNAB wil ik weg omdat ze het er dus door drukken, en als het even kan vervangen voor een duurzame bank zonder (Apple/Google) appverplichting. ASN lijkt dus hetzelfde pad te gaan bewandelen. Voor zover ik weet zijn er geen banken die nadrukkelijk 'open' zijn, dus een mailtje sturen om te vragen of ze een 'reader' blijven ondersteunen in de toekomst lijkt me dan ook weinig zeggen?
Ik snap wel dat de banken deze kant op willen, maar het is nog niet zo ver.
Zolang de ASN deel is van de Volksbank en die Volksbank in handen is van de Staat der Nederlanden zal het (denk ik) zo'n vaart niet lopen, het parlement heeft er ook wat over te zeggen :)

Als je zoekt naar alternatieven is deze link misschien iets voor je (en misschien ken je hem al...): klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

hp-got schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Zoiets hoorde / las ik ook eens over ING.

Niet iedereen heeft een smartphone, dus ik betwijfel of ze dit er ooit door kunnen drukken.

Rustig afwachten, iets met soep en heet eten en zo :)
Op welke termijn? Ze hebben net vorig jaar de reader doorgedrukt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hp-got

hp-got

Moi

ocf81 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:28:
[...]

Op welke termijn? Ze hebben net vorig jaar de reader doorgedrukt.
Geen idee, zou je aan ING moeten vragen......

Als ik me goed herinner stond er vorig jaar op de frontpage van Tweakers een artikel over het uitfaseren van de TAN-codes bij ING waarbij iemand riep dat de reader ook maar een tijdelijk middel zou zijn.

Net zoiets als de medewerker van ASN die in een chat iets zegt.

Voor mij zijn het proefballonnetjes, we zijn nog lang niet zo ver, niet iedereen heeft een slimfoon en zo.

Als ING ooit zo ver zou gaan om een smartphone te verplichten ga ik wel naar de winkel hier in het dorp met mijn Lumia en vraag ik of ze me helpen de app er op te installeren >:)

En nog even voor @Verwijderd als aanvulling op mijn laatste post:
Mailen naar een bank zal vrees ik niet zo veel opleveren.
Als je er energie in wil stoppen kan je misschien beter mailen naar je favoriete volksvertegenwoordiger en je zorgen kenbaar maken. Met wat geluk komen er kamervragen aan Wobke Hoekstra die immers de Volksbank in zijn portefeuille heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Bij KNAB wil ik weg omdat ze het er dus door drukken, en als het even kan vervangen voor een duurzame bank zonder (Apple/Google) appverplichting. ASN lijkt dus hetzelfde pad te gaan bewandelen. Voor zover ik weet zijn er geen banken die nadrukkelijk 'open' zijn, dus een mailtje sturen om te vragen of ze een 'reader' blijven ondersteunen in de toekomst lijkt me dan ook weinig zeggen?
Misschien Triodos? Ik denk niet dat er veel banken zijn die echt last hebben van een geweten of idealen of moraal. Maar mijn vader zei dat Triodos het dichtst in de buurt komt. Geen idee wat ze voor beleid hebben op dit specifieke vlak.

Zelf heb ik een scanner van ING. Dus ik ben nog niet afhankelijk van een app. En dat is de reden dat ik niet weg ben gegaan. Maar ik voelde me wel heel erg in een hoek geduwd door ING en gepusht richting de app. Mijn ervaring is dat je toch niet zo snel van bank wisselt en soms dingen over je heen laat komen als klant. Op dit moment is dat wat minder, maar om ING nou aan te raden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik wilde even mijn ervaringen delen, misschien helpt het iemand...

Je hoort nu vaker dat mensen toegang tot hun Gmail account verliezen, zonder enige reden. Als dat gebeurt kun je niets, er is geen klantenservice, de enige optie is public shaming (populair bericht op sociale media zien te krijgen) en zelfs dat werkt niet altijd. Natuurlijk is de kans enorm klein, maar het is een nachtmerrie scenario en gecombineerd met de privacy issues was het voor mij de druppel :)

Ik heb dus Protonmail, Tutanota en Fastmail geprobeerd. De eerste twee zijn sterker op privacy gebied, maar Protonmail's zoekfunctie kan niet in het hele bericht zoeken en Tutanota's webmail interface kwam gedateerd over op mij. Uiteindelijk voor Fastmail gekozen en dat bevalt heel goed. Nette en snelle interface en apps. Veel features. Niet duur voor zo'n belangrijke dienst (Netflix is duurder). Importeren van Gmail is een eitje. Ondersteunt WebAuthn.

Ook gelijk maar gekoppeld aan een eigen domeinnaam, geen provider lockin meer (Fastmail moedigt dat ook aan).

Conclusie: ik ben er superblij mee en kan het van harte aanraden. Het voelt goed om niet meer het product te zijn en gewoon een partij te betalen voor service, mocht je het ooit nodig hebben, en een goede dienst :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Oh, doet Google dat ook al... Las al berichten over mensen die door Microsoft geblokkeerd werden (lekker dan als je ook afhankelijk bent van Office, onedrive etc..).

Ik heb al een tijd Tutanota, en hoewel ik vrij tevreden ben, vind ik het echt een nadeel dat de mails offline niet beschikbaar zijn. Je kunt ze overigens wel exporteren. Intussen ben ik heel tevreden met mijn Freedom mail, die via de webmail ook ondersteuning niedt voor pgp. Goed om te weten dat Fastmail bevalt, maar het is wel een Australisch bedrijf met servers in o.a. de VS. Ik weet niet of ik mij daar prettig bij zou voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
cat_byte schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:22:
Goed om te weten dat Fastmail bevalt, maar het is wel een Australisch bedrijf met servers in o.a. de VS. Ik weet niet of ik mij daar prettig bij zou voelen.
Dat is het nadeel inderdaad. Op dit moment is Fastmail beter dan Gmail voor mij en neem ik dat voor lief, maar het is ook waarom ik nu een eigen domeinnaam gebruik. Als ik over een jaar liever Protonmail, Tutanota of Soverin wil gebruiken dan is het makkelijk overstappen. Ik heb het idee dat al deze diensten aan het groeien zijn en continu beter worden dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik gewoon de mailbox die bij mijn eigen domein via iXL hoort. Op mijn pc gebruik ik de webmail (via Edge) en op mijn android gebruik ik bluemail. Maar ik heb eigenlijk geen idee of dit privacy technisch een goede oplossing is. Het werkt in ieder geval wel goed.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste