JLius schreef op zondag 22 december 2019 @ 12:49:
[...]
Dit topic heet leven zonder Google, natuurlijk, maar zijn we niet een beetje te paranoïde? Volledig akkoord dat je je bewust moet zijn van je privacy, maar we moeten nu ook geen wannabe Snowdens zijn, wel?
Nog niet zo lang geleden, toen Google nog enkel een zoekmachine was, was er zoiets als spyware en adware. Een beetje tweaker of computer gebruiker had er de pest aan. Google heeft er een kunst van gemaakt zijn diensten en producten zo 'goed' (en gratis) te maken dat het gros van de mensen niet eens doorhadden dat ze eigenlijk spyware en adware aan het gebruiken waren. Meer nog, met de komst van de smartphone is de datagoudmijn gigantisch geworden en geeft de gebruiker steeds meer en meer bloot. Google is hierin zeker niet de enige boosdoener, iedereen uit op wat geld en/of insights wil uit die goudmijn delven (Facebook, inlichtingendiensten, etc.).
Ik ben zeker geen Snowden, maar ik ben wel iemand die zich duidelijk bewuster is van zijn privacy en het misbruik daarvan door derden. Ik zou mezelf niet paranoïde noemen maar de anderen eerder naïef. Zeker als we zien dat de gewonnen data tegen de gebruikers gebruikt kunnen worden (profilering en manipulatie).
En ik weet niet waar het idee vandaan komt dat je met een iPhone beter af bent qua privacy.
https://digitalcontentnex...Data-Collection-Paper.pdf
Apple is natuurlijk niet heilig, maar doet het in dat onderzoek niet slecht. Maar dat is dus eigenlijk ook mijn vraag, zijn er nog zo'n onderzoeken?
Heel dat leven zonder Google heeft veel weg van een uit de hand gelopen hobby. Ik heb daar alleszins geen tijd/zin voor. Ik gebruik Firefox, DDG als zoekmachine, gebruik geen facebook, IM enkel Signal, publieke wifi enkel met VPN, mijn Google historiek wordt alle 3 maanden gewist, mijn tweets elke week. Dat is voldoende voor mij.
Je doet al meer dan de doorsnee mens, wat ik enkel kan toejuichen.
Moest het voor mij een hobby zijn, dan zou ik het allemaal voor mijn plezier doen, dat doe ik dus niet (zie ook mijn klachten en tekst hierboven). Verder wil ik mijn gezin ook zoveel mogelijk afschermen van deze evolutie (terzijde, dat is niet gemakkelijk als scholen en crèches massaal facebook etc. gebruiken).
Iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt (op voorwaarde dat iedereen ook weet wat er echt met zijn data gebeurt of kan gebeuren in de toekomst...). Maar, er moeten natuurlijk ook grenzen, regels en straffen met effect vastgelegd worden om iedereen te beschermen (maar daar gaat dit topic niet over).
[
Voor 4% gewijzigd door
NuKeM op 22-12-2019 13:59
]