Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-08 18:49
Ik ben ook een gebruiker van fastmail. Ook fijn met meerdere domeinen en aliassen. Als je bijvoorbeeld een mail ontvangt op onzin@xxx.eu dan beantwoord je de mail ook als onzin@xxx.eu en niet met je hoofd account..

Vind dat zelf erg fijn aangezien ik iedere poep en scheet een eigen alias geef en nooit mijn echte adres. Voordeel dat je makkelijker kan sorteren/terugzoeken + als je een keer spam krijgt weet je precies waar je adres gelekt was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartphonetips
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-05 21:37
Lorelei_7 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 17:08:
[...]

Ik ken het. Ik heb ook nog steeds WhatsApp niet weggedaan. Ik wil niet dat ze me een sms gaan sturen, want dat is helemaal niet versleuteld. Dus van WhatsApp naar sms is voor mij van de regen in de drup. Ik heb wel bij mijn WhatsApp status aangegeven, dat ik op Signal zit. In twee jaar tijd heeft dat niemand aangemoedigd om ook op Signal te komen. Misschien als je actief actie voert, dat het meer succes heeft. Maar mijn familie heeft totaal geen interesse in privacy en dan moet ik uitkijken dat ik geen weerstand oproep. Ontertussen communiceer ik op Signal alleen met mijn partner en 1 andere vriend. Ik vind dat toch de moeite waard. Het houdt tenminste een klein beetje informatie weg bij facebook...
Waarom zet je WhatsApp niet in een sandbox met een app als Shelter als je het niet kan missen? Berichten zijn versleuteld, en op die manier kun je WhatsApp ook de toegang tot je contacten ontzeggen.
Ik gebruik WhatsApp (Business) enkel op mijn werk smartphone. Privé enkel nog signal. De mensen die ik wil bereiken hebben allemaal signal geïnstalleerd (naast WhatsApp). De enkelen die dat niet deden... tja, het zijn geen levensnoodzakelijke conversaties die ik daarmee mis. Als het iets belangrijks is hoor ik het wel via een andere weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-01-2021
Smartphonetips schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 16:58:
[...]

Waarom zet je WhatsApp niet in een sandbox met een app als Shelter als je het niet kan missen?
Dat idee staat me wel aan. Ik denk dat facebook alsnog wel zal weten wie mijn contacten zijn, want alle anderen hebben natuurlijk wel toegang tot hun adresboek gegeven. Maar het is toch weer een kleine verbetering.

Gebruik jij een sandbox? Vertraagt dat je telefoon? Wat ik me ook afvraag, in theorie: als er meerdere apps zijn die je niet helemaal vertrouwt... en je zet ze bij elkaar in een sandbox... kunnen ze dan alsnog info met elkaar over je uitwisselen?
De mensen die ik wil bereiken hebben allemaal signal geïnstalleerd (naast WhatsApp).
Ik ben een beetje jaloers. Ik weet nog hoe mijn zus naar me keek, toen ik het haar uitlegde en vroeg of ze dat voor mij wilde doen. Alsof ze iets vies zag. En ze zei: "Nee, want dan heb ik twee apps die hetzelfde doen." En ik zag aan haar, dat ze er verder niet voor open stond om naar me te luisteren. Een chat app is een chat app voor haar. En iedereen zit toch al op WhatsApp. En zo kom je bij de bekende kip en het ei. Mijn familie denkt ook enigszins autoritair. De belangrijkste persoon heeft dus gelijk. En ik sta zo ongeveer onderaan de ladder. Dus voorlopig heb ik weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
Lorelei_7 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Dat idee staat me wel aan. Ik denk dat facebook alsnog wel zal weten wie mijn contacten zijn, want alle anderen hebben natuurlijk wel toegang tot hun adresboek gegeven. Maar het is toch weer een kleine verbetering.

Gebruik jij een sandbox? Vertraagt dat je telefoon? Wat ik me ook afvraag, in theorie: als er meerdere apps zijn die je niet helemaal vertrouwt... en je zet ze bij elkaar in een sandbox... kunnen ze dan alsnog info met elkaar over je uitwisselen?

[...]
Nee, dat vertraagt je telefoon niet merkbaar (tenzij je een low end toestel hebt misschien). Het is zoals een werkprofiel.
Apps die in hetzelfde profiel zitten kunnen info uitwisselen als je dat toestaat, android 11 legt hier wel meer beperkingen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Lorelei_7 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:30:
[...]

Ik ben een beetje jaloers. Ik weet nog hoe mijn zus naar me keek, toen ik het haar uitlegde en vroeg of ze dat voor mij wilde doen. Alsof ze iets vies zag. En ze zei: "Nee, want dan heb ik twee apps die hetzelfde doen." En ik zag aan haar, dat ze er verder niet voor open stond om naar me te luisteren. Een chat app is een chat app voor haar. En iedereen zit toch al op WhatsApp. En zo kom je bij de bekende kip en het ei. Mijn familie denkt ook enigszins autoritair. De belangrijkste persoon heeft dus gelijk. En ik sta zo ongeveer onderaan de ladder. Dus voorlopig heb ik weinig kans.
En niet om bot te zijn, maar: je gedraagt er ook naar toch? Vragen of ze het alsjeblieft wil installeren legt de beslissing bij haar. Terwijl het jouw telefoon is en jouw gegevens die je vrijgeeft aan FB door het gebruik van WA. Je kunt ook gewoon zeggen: ik heb geen Whatsapp meer. Ik heb wel Signal en daar kun je mij mee appen. Gratis app, ik stuur je de link wel via sms.
Ze hoeft niet per se naar je te luisteren wat je redenen zijn. Ze heeft trouwens ongetwijfeld wel meer apps om te communiceren met anderen; sms, e-mail, messenger, insta etc etc etc. Ik ben ook afgekickt van WA. Een aantal vrienden volgden, anderen niet, of maanden later. En wie niet wil, die sms-t, belt of mailt me wel. Alleen voor werk, op een andere telefoon heb ik WA, wat ik uitdrukkelijk niet privé gebruik. Lekker rustig hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
@cat_byte

Dat ze sms als alternatief gaan zien, dat wil ik dus juist niet. Dat kun je ook lezen in mijn eerdere reactie, waar smartphonetips een quote van heeft geplaatst bijna bovenaan deze pagina.

Maar ik hoop ook nog steeds dat Facebook een grote fout gaat maken met WhatsApp, bijvoorbeeld door het ineens vol te proppen met reclames. Of als ze een officieel Facebook account verplicht stellen voor WhatsApp gebruikers. Dan zullen er mensen schrikken en staan ze meer open voor bijvoorbeeld Signal. En in het laatste geval ben ik trouwens gelijk weg. Ik ga echt niet bewust een facebook account aanmaken. Zoveel zelfwaarde heb ik ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
Smartphonetips schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:57:
[...]

Nee, dat vertraagt je telefoon niet merkbaar (tenzij je een low end toestel hebt misschien). Het is zoals een werkprofiel.
Apps die in hetzelfde profiel zitten kunnen info uitwisselen als je dat toestaat, android 11 legt hier wel meer beperkingen op.
Ik heb een midranger. Het is een Pixel 3a, vooral omdat Pixels ironisch gezien juist weinig bloatware hebben. (In dit topic voel ik me een beetje verplicht om dat uit te leggen.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@Lorelei_7 Sms gebruik ik dan ook nooit om allerlei privé-informatie te versturen. Je hebt natuurlijk niet in de hand wat een ander smst, maar als het persoonlijk wordt, dan antwoord ik ook gewoon 'ik vertel dit liever niet via sms wegens privacy. Via Signal of Telegram kan wel'. Al mijn vrienden weten na ruim een jaar wel waarom ik geen WA heb. En aantal weigeren Signal te installeren. Prima, is hun goed recht. Contact krijgen lukt wel op andere manieren. Bellen kan ook altijd nog hè ;)

Ik verwees ze ook door naar https://www.consumentenbo...alternatief-voor-whatsapp om het niet zelf steeds uit te hoeven leggen. Voor veel mensen is de consumentenbond een autoriteit, waar ze mij misschien zien als overdreven zeurkous.

Maar WA houden en intussen roepen dat we er vanaf moeten, werkt m.i. niet. Wachten tot Het Grote Schandaal ook niet vrees ik. Maar uiteindelijk is het je eigen afweging. Ik heb er ook maanden over gedaan om de knoop door te hakken. Want al die groepen en mensen op WA... ik weet nu wel beter wie WA als tijdverdrijf gebruikt en wie wel echte vrienden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartphonetips
Lorelei_7 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 01:36:
[...]

Ik heb een midranger. Het is een Pixel 3a, vooral omdat Pixels ironisch gezien juist weinig bloatware hebben. (In dit topic voel ik me een beetje verplicht om dat uit te leggen.)
Ik een pixel 4 om dezelfde reden 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
@cat_byte

Ik zou ook niet bang zijn om vriendschapsrelaties te verliezen. Niet dat ik de behoefte heb om ze te testen. Maar het is mijn familie die me bij WhatsApp houdt. En ik heb het mezelf wat moeilijker gemaakt om langs te gaan, door in Engeland te gaan wonen een jaar geleden. Natuurlijk had ik geen idee van corona. Ik dacht dat er een hele grote kans was dat ik regelmatig langs kon komen. Mijn enige angst was brexit en wat daar de gevolgen van zouden zijn. Dat weten we nog steeds niet. Maar het is toch wel een beetje kortzichtig gedacht misschien, dat de afstand helemaal niet zo groot is.

Uiteindelijk zou ik wel van WhatsApp afwillen. Maar ik heb er op dit moment geen haast mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-05 03:08

Woopdedooo

THT: Zie signature

@Lorelei_7 , ik heb dezelfde situatie maar had besloten 1 januari 2020 WA de deur uit te doen. M’n ouders zaten al op signal en na verwijdering zijn ook mijn broers meegegaan. Vrienden zijn niet op signal gegaan op een enkeling na, al is dat omdat ik ook iMessage heb (helaas).

Je bent heus interessant genoeg om contact mee te zoeken als je geen wa hebt en denk dat niemand zin heeft om voor sms te betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Woopdedooo op 25-10-2020 16:33 ]

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Woopdedooo schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 15:53:
Je bent heus interessant genoeg om contact mee te zoeken als je geen wa hebt en denk dat niemand zin heeft om voor sms te betalen.
Bijna niemand betaalt voor SMS, je krijgt het vaak gratis bij een abonnement. Zelf heb ik wel een tijd SMS gebruikt, maar mensen bleven zeuren om het kunnen versturen van plaatjes. Toen maar signal aangeraden. Maar het wordt nu als de messaging app speciaal voor ocf81 gezien.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

@ocf81 ik weet niet precies hoe het met het VK zit, maar waar ik zit moet je in iedergeval wel betalen voor sms .

Snap dat dat in NL niet opgaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Woopdedooo op 25-10-2020 16:34 ]

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
ocf81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Bijna niemand betaalt voor SMS, je krijgt het vaak gratis bij een abonnement. Zelf heb ik wel een tijd SMS gebruikt, maar mensen bleven zeuren om het kunnen versturen van plaatjes. Toen maar signal aangeraden. Maar het wordt nu als de messaging app speciaal voor ocf81 gezien.
Wanneer binnenkort iedereen RCS heeft gaat niemand meer Signal installeren omdat jij WA vaarwel zegt vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Smartphonetips schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:29:
[...]

Wanneer binnenkort iedereen RCS heeft gaat niemand meer Signal installeren omdat jij WA vaarwel zegt vrees ik.
Wat is RCS? Ik herken die term zo 1-2-3 niet .

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
ocf81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:32:
[...]

Wat is RCS? Ik herken die term zo 1-2-3 niet .
RCS

In België werd dit dit jaar uitgerold bij Orange en Proximus. In Nederland al eerder denk ik. Momenteel enkel nog via Google Messages (standaard bij Pixel en Motorola bvb), maar andere berichten apps volgen wel. Voorlopig geen end-to-end encryptie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Smartphonetips schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

RCS

In België werd dit dit jaar uitgerold bij Orange en Proximus. In Nederland al eerder denk ik. Momenteel enkel nog via Google Messages (standaard bij Pixel en Motorola bvb), maar andere berichten apps volgen wel. Voorlopig geen end-to-end encryptie...
Ik moet nog maar eens zien of RCS überhaupt iets gaat worden. Als ik dit zo lees wordt het gewoon een alternatief transportnetwerk voor berichten en ik vermoed dat men op de presentatielaag de voordelen niet gaat terugzien waardoor de meerwaarde niet zo goed uit te leggen is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartphonetips
ocf81 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 17:56:
[...]

Ik moet nog maar eens zien of RCS überhaupt iets gaat worden. Als ik dit zo lees wordt het gewoon een alternatief transportnetwerk voor berichten en ik vermoed dat men op de presentatielaag de voordelen niet gaat terugzien waardoor de meerwaarde niet zo goed uit te leggen is.
Het is iMessage voor android. Het gaat mensen wellicht niet van de WhatsApp afhelpen, maar het gaat zeker mensen niet motiveren om Signal-vrienden te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Smartphonetips schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

Het is iMessage voor android. Het gaat mensen wellicht niet van de WhatsApp afhelpen, maar het gaat zeker mensen niet motiveren om Signal-vrienden te volgen.
Dan zijn het geen échte vrienden. Toen ik van FB af ging merkte ik binnen de kortste tijd wie alleen maar voor de aantallen een connectieverzoekje hebben gestuurd. Dat soort mensen ben ik liever kwijt dan rijk. Good riddance.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darses
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Smartphonetips schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 18:57:
[...]

RCS omschrijven als iMessage voor Android is toch wel interessant, helemaal omdat RCS naar mijn weten standaard geen end-to-end encryptie heeft en ook niet beperkt is tot Android. Los daarvan is er een apart topic over afstappen van Whatsapp waar dit wellicht beter bij past: [Privacy] WhatsApp alternatieven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Worpietje
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-07-2024
Volgens mij wil je geen gebruik maken van RCS als je van google af wilt.
Wat de rest doet maakt eigenlijk niet zoveel uit, het is niet zo dat je helemaal niet bereikbaar bent zonder. :+
Je moet zelf kiezen wat je belangrijker vind.

Zelf heb ik sinds een half jaar LineageOS, zonder google playstore.
Gebruik apps uit de Fdroid-store, en heb Signal apk via de Signal site.
Ik merk dat er steeds meer fam/vrienden/collega's de moeite nemen om Signal te installeren.
Ik betaal voor diensten die ik gebruik, waardoor ik iig de illusie heb dat ik minder het product ben. :)

Waar ik in dit forum niemand over heb gehoord is digid app, deze app wordt steeds belangrijker gemaakt.
Hier is geen alternatief voor als je geen gebruikt maakt van de google playstore of de appstore.
Ik heb contact gehad met digid, echter komt het erop neer dat je dan maar iemand moet machtigen die deze app wel kan installeren. Verder kun je contact opnemen met de diensten die verificatie via de digid app vragen, om te kijken of er misschien een andere mogelijkheid is. Volgens mij kunnen deze diensten niet onder de digid uit, dat betekent dus dat er feitelijk geen alternatief is.

Mocht ik er volledig naast zitten hoor ik graag de alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Worpietje Je hebt helemaal gelijk. Logius maakt ons afhankelijk van de technologiekeuzes en privacy keuzes van een aantal buitenlandse bedrijven die ik voor geen cent vertrouw en waar ze geen alternatief voor beschikbaar stellen. De banken hebben tenminste nog zoiets als een identifier. Dit is denk ik iets wat maar eens aangekaart moet worden in de maatschappij. Papier niet afhankelijk van technologiekeuzes, digitaal is dat wel. Je moet in zo'n geval een beleid voeren dat open staat voor deelname door heel de maatschappij, dus ook de mensen die ervoor kiezen om dingen anders te doen.

Momenteel heb ik wel weer aangegeven bij diverse overheidsinstanties om alles liever op papier te doen. Dat is mede om deze reden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-08 22:03

jurroen

Security en privacy geek

Worpietje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:43:Waar ik in dit forum niemand over heb gehoord is digid app, deze app wordt steeds belangrijker gemaakt.
Hier is geen alternatief voor als je geen gebruikt maakt van de google playstore of de appstore.
Ik heb contact gehad met digid, echter komt het erop neer dat je dan maar iemand moet machtigen die deze app wel kan installeren. Verder kun je contact opnemen met de diensten die verificatie via de digid app vragen, om te kijken of er misschien een andere mogelijkheid is. Volgens mij kunnen deze diensten niet onder de digid uit, dat betekent dus dat er feitelijk geen alternatief is.

Mocht ik er volledig naast zitten hoor ik graag de alternatieven.
Ik heb zelf DigiD werken. Geïnstalleerd met Aurora Store* en het ontbreken van Google Play Services geeft mij geen issues, belemmering of zelfs maar melding bij het gebruik van de app.

*=Aurora Store kun je ironisch genoeg vanuit F-Droid installeren.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:46

Pazo

Mroaw?

Worpietje schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:43:
Waar ik in dit forum niemand over heb gehoord is digid app, deze app wordt steeds belangrijker gemaakt.
Ik heb ook LineageOS zonder Google play services, en gewoon Digid. Ik heb als store Aptoide en Fdroid. Ik vind dat op Fdroid niet zo veel op staat, op Aptoide daarentegen wel. En de update de apps net als Google Play store.

Daarnaast kan je vaak ook apk bestanden vinden via bijvoorbeeld sites als apkmirror.
Eigenlijk heb ik alles werken. Het enige waar ik wel eens tegen aan loopt zijn apps die Google maps gebruiken (bijvoorbeeld hardloop app Strava), die kan ik dan niet installeren.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Pazo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:51:
[...]

Ik heb ook LineageOS zonder Google play services, en gewoon Digid. Ik heb als store Aptoide en Fdroid. Ik vind dat op Fdroid niet zo veel op staat, op Aptoide daarentegen wel. En de update de apps net als Google Play store.

Daarnaast kan je vaak ook apk bestanden vinden via bijvoorbeeld sites als apkmirror.
Eigenlijk heb ik alles werken. Het enige waar ik wel eens tegen aan loopt zijn apps die Google maps gebruiken (bijvoorbeeld hardloop app Strava), die kan ik dan niet installeren.
Ik wil gewoon totaal geen android meer, dus dan valt Aptoide ook af. Voor mij is Sailfish de toekomst, als ik eenmaal een goed werkende Signal cliënt heb.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@ocf81 waarom valt Aptoide dan ook voor je af?

@Verwijderd Ja, app van Rabobank. Enig dat daarin niet werkt is het scannen van een QR code (als je een betaling wilt uitvoeren via QR code ipv met de reader), krijg ik een foutmelding. Weet niet of dat aan de de app ligt, of aan LineageOS, of aan de camera app. Verder werkt het prima.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Pazo Omdat als android afvalt, android apps ook afvallen natuurlijk. Ik gebruik alleen Sailfish native apps.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@ocf81 Ergens begrijp ik je, ergens niet :)
Je draait LineageOS toch, want in feite ook gebaseerd is op Android. Als je geen Google Play services hebt draaien, waarom zou je dan toch geen Android based apps willen? Toch nog bang voor trackers o.i.d.?
Wat is het verschil met Sailfish native apps (oprechte vraag, ken het niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Pazo Ik gebruik Sailfish, geen Lineage. Sailfish is een doorontwikkeling van MeeGo, een pure linux voor telefoons. Heeft ook een van de beste UI experiences van alle mobiele OS'en.

[ Voor 22% gewijzigd door ocf81 op 11-11-2020 10:36 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@ocf81 excuses, was even in de war met @Worpietje zie ik nu :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ocf81 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:20:
[...]

Ik wil gewoon totaal geen android meer, dus dan valt Aptoide ook af. Voor mij is Sailfish de toekomst, als ik eenmaal een goed werkende Signal cliënt heb.
Uit interesse, waarom wil je totaal geen Android meer? Voor Android compatibility heb je een licentie nodig en een Xperia 10 of Xperia XA2 volgens hun website. De Xperia X heeft ook Android compatibility, maar met de compatibiliteitslaag van Android 4.4. Als Signal nu uberhaupt nog werkt met die target API level, gaan ze dat binnenkort niet meer doen. API level 26 gaat een eis zijn, wat vertaald naar Oreo, dus Android 8.

Je kunt er ook voor kiezen om het daar niet vanaf te laten hangen. Je kunt signal-cli instellen als primair device en scli als front-end gebruiken. Ik ben zelf enorm happy met signal-cli, voor mijn OS is de officiele desktop client niet beschikbaar, plus prefereer ik de commandline :9 (maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur).
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:25:
[...]

Heb je ook een bank app draaien toevallig?
ASN mobiel bankieren werkt perfect op mijn Android zonder Google Services :+

[ Voor 9% gewijzigd door jurroen op 11-11-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
ocf81 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:29:
@Pazo Omdat als android afvalt, android apps ook afvallen natuurlijk. Ik gebruik alleen Sailfish native apps.
LineageOS (zeker zonder gapps) moet je zien als een Android distro, en anders dan de Android distro van Google. Als je gapps niet installeert, heb je de voordelen van het kunnen draaien van Android apps zonder dat je elke scheet naar Google servers upload. Nouja, voor zover in de apps geen Google analytics zitten, daarvoor kun je je beperken tot F-droid.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

jurroen schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:39:
[...]

Uit interesse, waarom wil je totaal geen Android meer? Voor Android compatibility heb je een licentie nodig en een Xperia 10 of Xperia XA2 volgens hun website. De Xperia X heeft ook Android compatibility, maar met de compatibiliteitslaag van Android 4.4. Als Signal nu uberhaupt nog werkt met die target API level, gaan ze dat binnenkort niet meer doen. API level 26 gaat een eis zijn, wat vertaald naar Oreo, dus Android 8.
Ik wijs het hele android ecosysteem af, dus ook het gebruik van android emulatie op Sailfish X, hoewel ik het wel zou kunnen draaien op mijn XA2. Als je het ecosysteem in stand houdt, houd je de greep van google in stand. Die moet nu juist verbroken worden. Dus dat betekent dat je alles wat met android te maken heeft zo veel mogelijk moet verwijderen uit je leven. Door android apps middels de emulatie te blijven gebruiken ben je niets anders aan het doen dan gewoon het google ecosysteem te gebruiken met een omweg.
Overigens denk ik dat je de gemiddelde Sailfish gebruiker niet hoeft uit te leggen hoe het werkt, dat weet ie zelf ook al wel denk ik. Juist omdat android emulatie gewoon een zorgenkindje is dat steeds problemen heeft vermijdt ik apps die daar op leunen.
Signal is de laatste strohalm die mij nog aan mijn FairphoneOS telefoon bindt. (Verder dus ook google-loos) Als ik straks WhisperFish kan gebruiken zal die met pensioen worden gestuurd. Misschien dat ik dan wel een 2e telefoon voor het sporten er op na houdt, dan zal dan de FP3 worden. Iets handzamer dan de XA2 Ultra dual sim waar ik nu Sailfish X op draai.
jurroen schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:39:
Je kunt er ook voor kiezen om het daar niet vanaf te laten hangen. Je kunt signal-cli instellen als primair device en scli als front-end gebruiken. Ik ben zelf enorm happy met signal-cli, voor mijn OS is de officiele desktop client niet beschikbaar, plus prefereer ik de commandline :9 (maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur).

[...]

ASN mobiel bankieren werkt perfect op mijn Android zonder Google Services :+
Wel fijn om te zien dat er nog een andere manier is dan WhisperFish. Dank je voor de link!
Brent schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:08:
[...]

LineageOS (zeker zonder gapps) moet je zien als een Android distro, en anders dan de Android distro van Google. Als je gapps niet installeert, heb je de voordelen van het kunnen draaien van Android apps zonder dat je elke scheet naar Google servers upload. Nouja, voor zover in de apps geen Google analytics zitten, daarvoor kun je je beperken tot F-droid.
Ik ben gewoon helemaal van dat ecosysteem af aan het stappen. Zoals hierboven al uitgelegd, dat betekent dus ook het afzweren van derivaten, anders houdt je het ecosysteem in stand. Helaas is WhisperFish nog niet helemaal waar die moet zijn om de laatste knoop door te hakken, maar dat gaat binnenkort veranderen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

ocf81 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:29:
[...]

Ik wijs het hele android ecosysteem af, dus ook het gebruik van android emulatie op Sailfish X, hoewel ik het wel zou kunnen draaien op mijn XA2. Als je het ecosysteem in stand houdt, houd je de greep van google in stand. Die moet nu juist verbroken worden. Dus dat betekent dat je alles wat met android te maken heeft zo veel mogelijk moet verwijderen uit je leven. Door android apps middels de emulatie te blijven gebruiken ben je niets anders aan het doen dan gewoon het google ecosysteem te gebruiken met een omweg.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat een erg toffe houding vind! Snap je ook volledig. Helaas kan ik die keuze wat minder snel maken, voor mij is beveiliging het meest belangrijke aspect. Als dat privacy zou zijn, denk ik dat je hierin de beste keuze hebt gemaakt. Maar dat is natuurlijk ook (grotendeels) persoonlijk.
ocf81 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:29:Signal is de laatste strohalm die mij nog aan mijn FairphoneOS telefoon bindt.
[...]
Wel fijn om te zien dat er nog een andere manier is dan WhisperFish. Dank je voor de link!
Als ik mij niet vergis is er nog een andere optie: Signal op de Fairphone linken aan de officiele Desktop client en vervolgens die Fairphone niet meer gebruiken. Je dient vanwege veiligheid wel te zorgen dat het gelinkte telefoonnummer in jouw bezit blijft, maar volgens mij waren er verder geen nadelen aan. Signal Desktop kan heel goed functioneren zonder de mobiele app.

Als je dit overweegt, zou ik adviseren om het zelf even helemaal uit te pluizen. Wel wat aanvullende info:
  • Er zit een maximum aan de synchronisatie, dat berichten (in een versleutele vorm, uiteraard) op de server van Signal bewaard worden. Volgens mij is dat dertig dagen of 1000 berichten - welke dan ook als eerste wordt bereikt. Let wel: events tellen ook mee aan die berichtquotum, bijvoorbeeld een "is gelezen" notificatie. Zelfs als jij die functionaliteit aan hebt staan, stuurt de andere kant die wel. De server van Signal kan daar geen verschil in maken, vanwege de versleuteling. Het gevolg hiervan: als je de desktop applicatie zou linken en je telefoon 2 maanden uitzet, daarna weer inschakelt en Signal opent, krijg je niet de volledige tussentijdse geschiedenis op je telefoon.
  • Ik meen dat de registratie-vergrendeling wel afhankelijk is van de de mobiele applicatie. Dus als je deze oplossing zou gebruiken, dien je wel te zorgen dat het gelinkte mobiele nummer (in ieder geval tot de aankomende usernames-functionaliteit er is) ten aller tijden in jouw bezit blijft. Als je die verliest en een ander het nummer zou registreren, kunnen ze vanaf dat moment de berichten naar dat nummer lezen (maar niet de tussentijdse berichten en je contacten krijgen dan een melding dat de veiligheidsnummers veranderd zijn).
  • Als we het hebben over de Google-ecosysteem minimalisatie, is Molly wellicht ook het bekijken waard. Dat is een volledig compatible fork van Signal Android die ook een FOSS variant heeft, waar FCM (Firebase Cloud Messaging) uit gesloopt is.
Wat Whisperfish betreft: als ik op Whisperfish Google zoek, vind ik een paar mogelijkheden. Kan het zijn dat je deze versie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worpietje
Pazo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:51:
[...]

Ik snap dat je Digid en een bankapp of wat dan ook via de aurora playstore kunt krijgen, maar ik vraag mij dan af hoe veilig dat dan weer is. Tot nu toe kan ik nog steeds via de site inloggen om mijn bankzaken te regelen, en dit kan niet met Digid, dat is de reden dat ik erover begin. Mijn inziens heb ik daar geen alternatief voor. Mochten men zoiets ook gaan toepassen bij de banken, hebben we een nieuwe uitdaging. Op dit moment is het nog niet zover.

Natuurlijk kan ik een apk downloaden van apkmirror, maar dan wil ik hem graag verifiëren. Dan vind ik dan weer teveel werk, en kies ik ervoor om die app dan maar te laten voor wat het is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worpietje
Pazo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:33:
@ocf81 Ergens begrijp ik je, ergens niet :)
Je draait LineageOS toch, want in feite ook gebaseerd is op Android. Als je geen Google Play services hebt draaien, waarom zou je dan toch geen Android based apps willen? Toch nog bang voor trackers o.i.d.?
Wat is het verschil met Sailfish native apps (oprechte vraag, ken het niet)?
Het heeft er eerder mee te maken, dat ik het gevoel heb dat ik gedwongen wordt.
Gedwongen om apps hetzij uit een Playstore of een anonieme Aurora Store te moeten halen.
Kies je er dan uiteindelijk voor om te stoppen met google, dan in mijn ogen ook met alle apps die via dit soort stores beschikbaar zijn.

Ja de wereld wordt dan wel kleiner, het is wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

@ocf81 Wordt WhisperFish nog actieve ontwikkelt? Ik zie op de github dat hij gearchiveerd is.

Ik wil tzt van iPhone afstappen naar een fairphone en had eigenlijk een lineageos of iets dergelijks in gedachte. Heb wel vaker naar Sailfish gekeken, maar niet meer overwogen. Nu ik dit van jouw lees raak ik toch weer geïnteresseerd :)

Opzich zou ik ook wel graag een feature phone zien met Signal en een privacy focused os.

[ Voor 12% gewijzigd door Woopdedooo op 12-11-2020 13:51 ]

... na de zomer

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:14 ]

• Woopdedooo

Woopdedooo

Ja met feature phone bedoelde ik ook zo’n oude baksteen telefoon wat net iets meer kan, zoals signallen etc, maar niet te veel. Ik ken KaiOS, maar weet niet zo goed of die echt privacy vriendelijk in te stellen is, plus signal ondersteunt het platform niet.

Ik wil eigenlijk zo’n telefoontje om inderdaad minder afleiding te hebben, pak toch wat vaak de telefoon erbij om nieuws of iets dergelijks te lezen.

... na de zomer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Woopdedooo Ja, de ontwikkeling is opgepakt door o.a. @rubdos

© ocf81 1981-infinity

• Woopdedooo

Woopdedooo

@ocf81 nice! Zie dat het nu op gitlab staat, ga ik ‘m daar maar eens volgen 👍🏽

... na de zomer

• EEstar
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12-08 14:44
Woopdedooo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:49:
@ocf81 Wordt WhisperFish nog actieve ontwikkelt? Ik zie op de github dat hij gearchiveerd is.

Ik wil tzt van iPhone afstappen naar een fairphone en had eigenlijk een lineageos of iets dergelijks in gedachte. Heb wel vaker naar Sailfish gekeken, maar niet meer overwogen. Nu ik dit van jouw lees raak ik toch weer geïnteresseerd :)

Opzich zou ik ook wel graag een feature phone zien met Signal en een privacy focused os.
Het beste wat je kan doen is een pixel nemen en daar dan CalyxOS of GrapheneOS opdraaien. CalyxOS is erg gebruiksvriendelijk. En GrapheneOS is heel goed voor je privacy/beveiliging.

https://plexus.techlore.tech/ op deze site kan je kijken of de app die je wilt gebruiken werkt zonder google

• Woopdedooo

Woopdedooo

@EEstar Ja ik ken CalyxOS en GrapheneOS, maar vind de waarde van fairphone ook belangrijk. Maar zal nog wel even de tijd hebben erover na te denken aangezien mijn telefoon nog goed werkt. Hopelijk is er te zijner tijd ook een alternatief voor kaios met een vorm van Signal.

... na de zomer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorelei_7
@EEstar en @Woopdedooo

Wat zou het mooi zijn als er een mogelijkheid zou komen om CalyxOS en GrapheneOS op de Fairphone te draaien. Ik zit op de Techlore server van Discord. En daar heeft Henry toevallig pas aangegeven, dat hij ook heel erg gecharmeerd is van Fairphone. Als het met verified boot zou komen, zou hij het zó kopen. En anderen uit de community geven ook aan dat het etische verhaal van Fairphone hen erg aanspreekt. Maar wel jammer dat de Fairphone alleen in Europa geleverd wordt. En dat je er geen CalixOS of GrapheneOS voor hebt, is de grootste dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEstar
@Lorelei_7

Ik zag ook dat Henry dat zei. Verder weet ik dat GrapheneOS al heeft bevestigt niet een boot te willen maken voor Fairphone zonder de hulp van Fairphone zelf.

Er is voor de Fairphone trouwens /e/OS alleen dit lijkt erg op LineageOS en is niet heel sterk beveiligd. https://esolutions.shop/shop/e-os-fairphone-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorelei_7
EEstar schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:13:
@Lorelei_7

Ik zag ook dat Henry dat zei. Verder weet ik dat GrapheneOS al heeft bevestigt niet een boot te willen maken voor Fairphone zonder de hulp van Fairphone zelf.
Wie weet in de toekomst gebeurt dat wel.
Er is voor de Fairphone trouwens /e/OS alleen dit lijkt erg op LineageOS en is niet heel sterk beveiligd. https://esolutions.shop/shop/e-os-fairphone-3/
Ja, dat je een stukje beveiliging inlevert is toch het lastige. Daarom vind ik het moeilijk om die roms aan te raden aan wie dan ook.

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-08 17:18

Maduth

Probeersel

Hi Allen,

Niet zeker of dit het juiste topic is maar een vraag m.b.t. Google en Gmail App.

Ik heb een proef account aangemaakt bij Mailbox.org en twijfel om over te gaan naar de betaalde versie.

Nu mijn vraag:

Op mijn andriod, gebruik zou ik voor mailbox.org de Gmail App gebruiken [werkt prettig] maar is het dan niet zinloos? 'Leest' google dan die e-mails ook niet zoals bij een Gmail adres?

• EEstar
Maduth schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:33:
Hi Allen,

Niet zeker of dit het juiste topic is maar een vraag m.b.t. Google en Gmail App.

Ik heb een proef account aangemaakt bij Mailbox.org en twijfel om over te gaan naar de betaalde versie.

Nu mijn vraag:

Op mijn andriod, gebruik zou ik voor mailbox.org de Gmail App gebruiken [werkt prettig] maar is het dan niet zinloos? 'Leest' google dan die e-mails ook niet zoals bij een Gmail adres?
Het is inderdaad redelijk nutteloos om dan mailbox.org te gebruiken je kan beter een andere app gebruiken op je telefoon. https://www.privacytools.io/providers/email/

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-08 17:18

Maduth

Probeersel

EEstar schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:00:
[...]

Het is inderdaad redelijk nutteloos om dan mailbox.org te gebruiken je kan beter een andere app gebruiken op je telefoon. https://www.privacytools.io/providers/email/
Dank, ik ken de site maar die geeft geen antwoord op mijn vraag. Mailbox.org staat ook op deze site maar het gaat dus om het gebruik van Google Mail app [dus niet de Google Inbox van gmail].

• Lorelei_7
@Maduth

Er zijn ook open source email apps, zoals deze.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fsck.k9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Ietwat ironisch dat je dan naar uitgerekend Google Play linkt. Hier is de F-Droid link voor K-9 Mail.

Persoonlijk ben ik trouwens erg hapy met FairEmail, ook een open source mail app van een Nederlandse ontwikkelaar. Voor een paar euro koop je de pro-versie die je onbeperkt kunt blijven gebruiken; plus je draagt ook bij aan de doorontwikkeling van de app :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorelei_7
@jurroen Dank je wel. Die link had ik er beter bijgezet inderdaad. Scherp van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:47
Maduth schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:41:
[...]

Dank, ik ken de site maar die geeft geen antwoord op mijn vraag. Mailbox.org staat ook op deze site maar het gaat dus om het gebruik van Google Mail app [dus niet de Google Inbox van gmail].
Als je je Mailbox.org (of ieder ander e-mailaccount) in de Google Mail App configureert (gewoon als 'nette' IMAP/SMTP verbinding) zou dat allemaal buiten Google om gaan. (Als in: ze kunnen niet meelezen of iets dergelijks.) Maar het blijft een Google-product, dus zou het je niet per se aanraden.

Ik heb er zelf geen ervaring mee omdat ik een iPhone heb, maar vanuit werkzaamheden weet ik dat de zojuist genoemde K9 email app op Android best wel prima is (lees: zonder al te veel gekke bugs of problemen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Nu ben ik mijn leven ook aan het ontgooglen, alleen zit ik bij de Rabobank en kan op geen enkele manier op de app inloggen (Android 10, MicroG). Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Adipose schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:14:
Nu ben ik mijn leven ook aan het ontgooglen, alleen zit ik bij de Rabobank en kan op geen enkele manier op de app inloggen (Android 10, MicroG). Iemand enig idee?
Is gelukt met lineage 17.1 met voor geïnstalleerde microg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woopdedooo

Woopdedooo

Over stappen naar een klimaat neutrale bank (ASN) ;)

... na de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
Fut41 schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:35:
[...]

Is gelukt met lineage 17.1 met voor geïnstalleerde microg.
Ik heb Lineage zonder voor geïnstalleerde MicroG, die heb ik zelf achteraf geïnstalleerd en dat is allemaal goed gegaan. Ik kan in de Rabo app alleen maar kiezen voor inloggen via andere geactiveerde app, maar dat heb ik niet. Het activeren van een volledige nieuwe gebruiker lukt totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Adipose schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:45:
[...]

Ik heb Lineage zonder voor geïnstalleerde MicroG, die heb ik zelf achteraf geïnstalleerd en dat is allemaal goed gegaan. Ik kan in de Rabo app alleen maar kiezen voor inloggen via andere geactiveerde app, maar dat heb ik niet. Het activeren van een volledige nieuwe gebruiker lukt totaal niet.
MicroG heeft hier en daar wat uitgebreide instellingen nodig die, als leek zoals ik, niet helemaal zijn te overzien. Daarom de voor gedefinieerde lineage microG geïnstalleerd. Dit is het enige wat ik als tip mee kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adipose
Woopdedooo schreef op maandag 7 december 2020 @ 19:38:
[...]

Over stappen naar een klimaat neutrale bank (ASN) ;)
Tja... De aanvraag is inmiddels verzonden en krijg als het goed is deze week de pas en dergelijke binnen. :9 Heb maar heel kort bij Rabobank gezeten nu ;w

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-07 09:58
Hallo allemaal,

Zeer interessant topic, ik ben zelf ook privacy gerelateerd, en hier al een tijdje mee bezig, heb al wat basis dingen gedaan zoals mijn browser, zoekmachine, extensies etc. Maar ik zou ook graag mijn android telefoon willen de-googlen. Alleen ik heb een vrij nieuw model, OnePlus 8T. En dit lijkt haast onmogelijk, ik heb enkel een unofficial LineageOS versie gevonden, maar als ik de verhalen hierboven moet geloven dan ontkom je haast niet aan Google in LineageOS. Als iemand nog andere alternatieven qua custom roms of andere ideeen hebt, ik sta er open voor :P

When nothing goes right, go left

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Je ontkomt prima aan Google met LineageOS, zonder gapps/microg/enz. kun je slechts een aantal apps (zoals bankieren) niet draaien. Aan jou de keus.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• ItsCrewz
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-07 09:58
Dan ga ik dat proberen, hopelijk kan ik wel op een of andere manier mijn bankieren app gebruiken.

When nothing goes right, go left

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
@ItsCrewz Maak gewoon een goeie Nandroid backup van je telefoon, sterker nog maak zoveel mogelijk backups op verschillende manieren en flash dan eens die unofficial Lineage rom, zo kan je altijd relatief makkelijk terug.
Gewoon een paar dagen met die Lineage versie rondlopen en proberen. Er zijn ongetwijfeld apps die wat beperkter draaien en sommige weigeren zelfs te starten maar voor vrijwel alles is een alternatief.
Apps zijn handig maar je weet vaak niet wat er op de achtergrond gebeurt met je data. Vaak kan je met de website van de desbetreffende app in je browser hetzelfde bereiken maar dan op een wat privacy vriendelijker manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:24
Ik ben ook langzaam aan van de grote bedrijven af aan het stappen. Waar ik eerst de grote voordelen zag om alles onder 1 bedrijf te hebben, zie ik nu de grote (privacy) nadelen.

Ik ben nu alleen op zoek naar een goed alternatief voor Gmail.

Ik zie veel berichten voorbij komen om iets iets te kopen bij Vimexx of TransIP o.i.d., maar volgens mij ben je er dan nog niet toch? Wat is het grote verschil met zoiets kopen of bijvoorbeeld over te stappen naar Mailbox.org (waar ik veel over lees).

Voor mijn mail wil ik gewoon betalen, een email aanmaken, eventueel een eigen domein en klaar! Dan moet het werken (als ik het instel via thunderbird IMAP). Ik heb namelijk geen tijd (gezin en werk) om kennis op te doen over emails instellen e.d. Uiteraard moet het wel een firma zijn die privacy hoog in het vaandel heeft staan.

Hetgene wat ik wel graag wil en het belangrijkste vind, is dat ik zaken zoals forums, aankopen, en privezaken kan splitsen. Ik ga 1 email adres op mijn telefoon gebruiken voor wat dagelijkse zaken die ik nodig heb. Maar voor andere zaken wil ik nog 1 a 2 extra email adressen aanmaken die dus geen link hebben met elkaar. Ik weet niet of ik dit zo goed uitleg, maar ik hoop dat jullie het zo begrijpen.

Ik had ook gekeken naar Protonmail, maar die zijn en niet heel goedkoop, en je zit vast aan hun softwareclient volgens mij. Je kunt daar dus niet iets van Thunderbird gebruiken.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en/of zie teveel beren op de weg vanwege de vele opties en mogelijkheden!

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Wachten... De eerste hit op mijn zoekmachine: https://www.mijndomein.nl/producten/email

Wat is daar onduidelijk aan?

Ik gebruik zelf al jaren een eigen domein (niet bij hun, omdat ik ook af en toe een pagina wil kunnen serveren). Ik vul bijna overal <bedrijfsnaam>@<domeinnaam>.nl in als email adres, die komen allemaal in dezelfde mailbox terecht. Dat kan bij hun ook. Het enige waar je bij op moet letten is dat je in je emailclient dat de afzender aanpast als je antwoord wil geven. Anders stuur je die alsnog vanaf je "normale" emailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
JeroenE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:23:
@Wachten... De eerste hit op mijn zoekmachine: https://www.mijndomein.nl/producten/email

Wat is daar onduidelijk aan?

Ik gebruik zelf al jaren een eigen domein (niet bij hun, omdat ik ook af en toe een pagina wil kunnen serveren). Ik vul bijna overal <bedrijfsnaam>@<domeinnaam>.nl in als email adres, die komen allemaal in dezelfde mailbox terecht. Dat kan bij hun ook. Het enige waar je bij op moet letten is dat je in je emailclient dat de afzender aanpast als je antwoord wil geven. Anders stuur je die alsnog vanaf je "normale" emailadres.
Ik had niet specifiek op die website gekeken, daar wordt het wel iets duidelijker uitgelegd.

Maar is een eigen domeinnaam/webmail dus feitelijk hetzelfde als een mail aanmaken via mailbox.org of protonmail? Als het echt hetzelfde zou zijn, waarom lees ik dan zoveel over deze diensten? Dat is namelijk waarom ik even niet goed begrijp dat je dan voor mailbox.org of protonmail ofzo zou gaan. Komt dit echt enkel door features zoals E2EE? Of zitten er nog meer grote verschilen tussen?

De verwarring komt dus een beetje door 'Tutanota dit, proton dat, mailbox.org zus, Posteo zo'
De meeste 'Search hits' die ik doe linken namelijk vaak naar deze diensten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

Wachten... schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:41:
Ik had ook gekeken naar Protonmail, maar die zijn en niet heel goedkoop, en je zit vast aan hun softwareclient volgens mij. Je kunt daar dus niet iets van Thunderbird gebruiken.
Hier Protonmail gebruiker. Kan je gewoon koppelen aan Outlook of Thunderbird. Moet je wel een betaalde versie hebben.

Stap-voor-stap uitleg op hun site.
Outlook => https://protonmail.com/bridge/outlook2016
Thunderbird => https://protonmail.com/bridge/thunderbird

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Pazo schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:55:
[...]

Hier Protonmail gebruiker. Kan je gewoon koppelen aan Outlook of Thunderbird. Moet je wel een betaalde versie hebben.

Stap-voor-stap uitleg op hun site.
Outlook => https://protonmail.com/bridge/outlook2016
Thunderbird => https://protonmail.com/bridge/thunderbird
Excuus, dan heb ik in searches/forums gekeken toen dat nog niet beschikbaar was.
Maar dan zit ik nog steeds met hetzelfde verhaal. Ga je enkel bij Protonmail (of een vergelijkbare dienst) voor de E2EE en misschien wat enkele andere features, of zit er daadwerkelijk een groot verschil tussen mijndomein.nl en andere 'kant en klare' maildiensten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

@Wachten... kan ik je niet echt zeggen. Ik heb ongeveer een jaar geleden overgestapt van mijn live-mail naar protonmail, juist vanwege E2EE en meer privacy. Ben er erg tevreden over. Moet zeggen dat ik weinig extra functionaliteit gebruik, maar als ik door de instellingen blader is er wel een hele hoop mogelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qoT4RJRVRSwS1wnyqdXPSbZe.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wachten... Volgens mij krijg je normaal bij die providers een email adres zoals wachten@mailbox.org. Je kan ook wel je eigen domein koppelen, zodat je de mail via hun ontvangt. Dan loopt een email adres als webshapXYZ@wachten.nl via hun.

Ik gebruik zelf gewoon de mailbox bij de hoster waar ik mijn eigen domein heb afgenomen. Ik zie ook niet in hoe het versturen van de mail via nog een andere partij "beter" zou zijn dan via die hoster. Die zit ook gewoon in Nederland en leest mijn mail ook niet.

Zaken zoals E2EE werken toch alleen als beide einden dit ondersteunen. Met andere woorden, ik zou niet weten hoe ik zo'n mailtje aan jou zou moeten sturen en als jij het aan mij verstuurd zie ik waarschijnlijk alleen maar onleesbare brei.

Het is natuurlijk anders als je ook gebruik wil maken van andere diensten (of niet); daarom zit ik ook bij een hoster omdat ik dan ook wel eens een webpagina kan hosten als ik daar zin in heb. Maar bijvoorbeeld zaken als een kalender, takenlijstje etc krijg je bij mailbox.org erbij terwijl mijn hoster dat weer niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@JeroenE @Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties!

Oke opzich redelijk duidelijk. Ik kan me er in vinden dat het dan niet perse iets toevoegd om voor mailbox.org te gaan ofzo. Zeker als ik later ook nog een eigen domeinnaam wil, dan kan ik dus net zo goed alles daar af nemen. Waarschijnlijk krijg je ook veel meer waar voor je geld krijgt als je het direct ergens afneemt zoals mijndomein.nl

Volgens mij kun je meestal ook meerder accounts afnemen toch? Dus ook voor mijn vrouw en eventueel ouders ofzo? Dan zouden kosten weer gedeeld kunnen worden. Of zitten hier wel echt nadelen aan om dit te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Verwijderd Tuurlijk, als je daar niet onder wil zitten dan moet je iets anders kiezen. Dit topic is toch om weg te gaan bij Google en niet per se om onder de surveillance van staten uit te komen? Wat dat betreft heb ik niet echt de illusie dat als de CIA mijn mail per se wil lezen dat het ze niet lukt als ik bij een derde partij een accountje neem. Als ze op mijn computer kunnen komen kunnen ze immers ook alle mail lezen die ze willen. Je kan natuurlijk iets anders dan Windows gebruiken, maar ik ga niet 100k+ regels source code doorlezen (nog afgezien van het feit dat ik het toch niet zou begrijpen) en alles met de hand compileren.

Als iemand mij een mailtje stuurt waarbij ik op een link moet klikken om die te lezen dan weet ik 1 ding en dat is dat ik dat dus niet ga doen. Ga lekker iemand anders lastig vallen met mailtjes die er uit zien als phishing/malware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:03:
[...]

@Wachten... zie ook: https://privacytools.io/providers/email/
"Die zit ook gewoon in Nederland en leest mijn mail ook niet."

Nederland zit "gewoon" in de Nine Eyes. Idealiter host je daar volgens onderstaande reden beter dus niet je mail:

[...]

E2EE kan ook zonder dat beide het ondersteunen. Als ontvanger zonder E2EE krijg je dan bijvoorbeeld een link naar de mail.
Ik denk dat je die 2 soorten privacy toch moet scheiden.
- Commerciële bedrijven die winst willen maken
- Overheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:00:

[...]

Ik ben het met je eens dat je met privacy verschillende soorten onderscheid kunt maken. Maar je punt ontgaat me?
Omdat het topic over Google gaat en jij de nine eyes erbij haalt, wat imo dus echt 2 verschillende dingen zijn qua privacy.
De eerste ontwijken is een stuk makkelijk en geeft veel meer opties dan de tweede proberen te ontwijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Zie mijn vorige post. Ik haalde dat erbij om aan te geven dat er wel een verschil zit tussen een Protonmail en een hoster in NL. Dat was immers ook de vraag van @Wachten.... Daarnaast zitten we in een privacy topic, dus het is toch niet heel vreemd om zulke dingen erbij te halen?
Ik zeg ook niet dat het vreemd is, is zeg alleen dat er wel flink wat verschil tussen zit en het topic eigenlijk gaat over privacy gericht op commerciële bedrijven. (als ik de topictitel lees)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:00:
En wat betreft een mail met een link. Hier ging het mij ook om het feit dat je zei dat het alleen werkt als beide partijen het onsteunen, wat dus onjuist is. Dat een link voor jou niet werkt prima, maar het is wel een beveiligde mail. ;)
Tuurlijk, je moet dan alleen niet verbaasd zijn als mensen je mail niet meer lezen. Bovendien is dat nog steeds maar 1 kant op, dus het blijft een halve oplossing.

Ik denk dat als je meer privacy wil dan enkel Google vermijden je beter terecht kan in Persoonlijke Privacy Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-08 08:40
Wachten... schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:41:
...

Hetgene wat ik wel graag wil en het belangrijkste vind, is dat ik zaken zoals forums, aankopen, en privezaken kan splitsen. Ik ga 1 email adres op mijn telefoon gebruiken voor wat dagelijkse zaken die ik nodig heb. Maar voor andere zaken wil ik nog 1 a 2 extra email adressen aanmaken die dus geen link hebben met elkaar. Ik weet niet of ik dit zo goed uitleg, maar ik hoop dat jullie het zo begrijpen.

...
Om even op 1 specifiek punt te reageren:
Bij mailbox.org kun je naast je 'main'-mailaccount nog 2 aliassen aanmaken. Deze komen wel binnen op je 'main'-mailbox, maar evt met een filter kun je ze uiteraard splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@JeroenE @Thile @Ernemmer @Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties, het komt dus allemaal een beetje op hetzelfde neer als ik het zo lees.
Maar mails van Mijndomein.nl of TransIP o.i.d. zijn nooit encrypted toch? Ik weet overigens dat encrypted lang niet altijd iets zegt, maar is het gek om te zeggen dat het me verbaasd dat mail niet standaard encrypted is en/of meer beveiligd?

Email is toch wel een aardig belangrijk iets in je leven, je maakt er namelijk overal accounts mee aan, bankzaken, werkzaken, accounts bij zorgverzekeraars etc. Kijk naar de gegevens die zijn gelekt gisteren van miljoenen Nederlanders. Als je het op die manier bekijkt en met oog op de toekomst, is het dan niet gewoonweg beter om hier echt serieus mee om te gaan en voor de meest veilige optie te kiezen? Of ben ik nu een beetje 'tin-foil-hat' aan het denken?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

-------

Dan nog even wat anders, is het scheiden van bijvoorbeeld aankopen, forums privezaken met aliassen logischer en even veilig als met meerdere domeinnamen? Of moet je dit echt wel doen met lossen domeinen zodat het echt volledig van elkaar gescheiden is?

Ik kan me namelijk voorstellen dat als pietje@thuis.nl (wat een alias is) gehackt wordt of daar gebeurt iets mee, dat er een 'soort link' is met klaasje@thuis.nl (wat het hoofd account is), of werkt dat niet zo?

[ Voor 19% gewijzigd door Wachten... op 26-01-2021 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:04:
@JeroenE @Thile @Ernemmer @Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties, het komt dus allemaal een beetje op hetzelfde neer als ik het zo lees.
Maar mails van Mijndomein.nl of TransIP o.i.d. zijn nooit encrypted toch? Ik weet overigens dat encrypted lang niet altijd iets zegt, maar is het gek om te zeggen dat het me verbaasd dat mail niet standaard encrypted is en/of meer beveiligd?

Email is toch wel een aardig belangrijk iets in je leven, je maakt er namelijk overal accounts mee aan, bankzaken, werkzaken, accounts bij zorgverzekeraars etc. Kijk naar de gegevens die zijn gelekt gisteren van miljoenen Nederlanders. Als je het op die manier bekijkt en met oog op de toekomst, is het dan niet gewoonweg beter om hier echt serieus mee om te gaan en voor de meest veilige optie te kiezen? Of ben ik nu een beetje 'tin-foil-hat' aan het denken?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Beveiliging/privacy is altijd een afweging tegen gebruiksgemak, je moet zelf bepalen waar de lijn ligt.
Ik ben er 100% van overtuigt dat je email bij Google veilig staat en dat deze door niemand anders gelezen wordt. Groot nadeel is wel dat Google alles scant en zo een goed profiel van je kan maken.

Geen idee of je mail bij mijndomein.nl of op je eigen server ook goed beveiligd is.

Zelf gebruik ik wel gewoon gmail, het is toch wel erg makkelijk, maar verder gebruik ik helemaal nis van Google. Dan heeft een profiel niet zo heel veel waarde denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wachten... schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:04:
offtopic:
E-mail bestaat sinds de tijd dat iedereen op internet was te vertrouwen, of in ieder geval toen je ze allemaal nog in een adressenlijst met pen kon uitlijsten. Alle beveiliging er sindsdien op is een noodverbandje waarbij de gebruiksvriendelijkheid ook een factor was. Een veilige dienst zou ueberhaupt nooit gebruikt zijn geworden door mijn oma.
Mail aan iemand met Gmail _kan_ van begin tot eind versleuteld over internet gaan. Maar de tussenliggende mailservers zelf kunnen het uitlezen. Zowel de inhoud als de envelop. Gebruik geen mail als je end2end encrypted wil icm. gebruiksgemak.

Overigens is in de mail alleen wijzen naar een versleuteld bericht, een privacy-probleem op zich. Ik wil helemaal niet dat de verzender kan zien wanneer ik het lees, ik wil helemaal niet dat de verzender een bericht terug kan trekken voor ik het heb gelezen.

Maar slinger die discussie ajb verder aan via Persoonlijke Privacy Topic waar ik later als ik tijd heb misschien een zwik posts naartoe verplaats.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ernemmer schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:16:
[...]

Beveiliging/privacy is altijd een afweging tegen gebruiksgemak, je moet zelf bepalen waar de lijn ligt.
Ik ben er 100% van overtuigt dat je email bij Google veilig staat en dat deze door niemand anders gelezen wordt. Groot nadeel is wel dat Google alles scant en zo een goed profiel van je kan maken.

Geen idee of je mail bij mijndomein.nl of op je eigen server ook goed beveiligd is.

Zelf gebruik ik wel gewoon gmail, het is toch wel erg makkelijk, maar verder gebruik ik helemaal nis van Google. Dan heeft een profiel niet zo heel veel waarde denk ik.
Ja mee eens hoor, daarom begon ik mijn vraag (een aantal posts terug) met dat het wel set and forget moet zijn, echter als je er voor betaald heb je dat al snel natuurlijk. Het is het beste om een eigen mailserver te draaien, maar dat is alles behalve gemak (voor mij als leek dan).

Ik ben het met je eens dat het bij Gmail wel veilig is als je het hebt over gehackt worden of spam/phishing, maar om nou te zeggen dat ze niks met je emails kunnen is wel wat kort door de bocht denk ik. Ik weet niet of je wel eens hebt gekeken wat Google allemaal van je weet enkel aan de hand van emails? Ik blijf hopen dat deze bedrijven het beste met ons voor hebben, goede diensten willen leveren. Maar als je je verdiept in metadata en wat ze aan de hand van metadate kunnen doen en weten over je, dan wordt je daar niet vrolijk van!

@F_J_K Dank voor je heldere uitleg. Ik ga het voortzetten in dat topic. Mag ik dan enkel vragen aan je wat wat voor email dienst jij gebruikt en hoe jij het gebruikt? (meerder aliassen, meerdere domeinnamen etc?)

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 26-01-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Ja mee eens hoor, daarom begon ik mijn vraag (een aantal posts terug) met dat het wel set and forget moet zijn, echter als je er voor betaald heb je dat al snel natuurlijk. Het is het beste om een eigen mailserver te draaien, maar dat is alles behalve gemak (voor mij als leek dan).

Ik ben het met je eens dat het bij Gmail wel veilig is als je het hebt over gehackt worden of spam/phishing, maar om nou te zeggen dat ze niks met je emails kunnen is wel wat kort door de bocht denk ik. Ik weet niet of je wel eens hebt gekeken wat Google allemaal van je weet enkel aan de hand van emails? Ik blijf hopen dat deze bedrijven het beste met ons voor hebben, goede diensten willen leveren. Maar als je je verdiept in metadata en wat ze aan de hand van metadate kunnen doen en weten over je, dan wordt je daar niet vrolijk van!

@F_J_K Dank voor je heldere uitleg. Ik ga het voortzetten in dat topic. Mag ik dan enkel vragen aan je wat wat voor email dienst jij gebruikt en hoe jij het gebruikt? (meerder aliassen, meerdere domeinnamen etc?)
Klopt, ze weten veel van mij, maar ik heb er geen last van met wat ze met die data doen.

Voor de zaak heb ik een O365 abonnement en volgens mij is de betaalde versie beter voor de privacy dat de gratis outlook.com variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-08 21:12

Soggney

Zeekomkommer

Is al even geleden gepost, maar de website is voldoende. Heeft niet alle mogelijkheden van de app zelf. (maar boeie)

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:43

JB

Cédric roelt!

JeroenE schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:40:
@Wachten...

Zaken zoals E2EE werken toch alleen als beide einden dit ondersteunen. Met andere woorden, ik zou niet weten hoe ik zo'n mailtje aan jou zou moeten sturen en als jij het aan mij verstuurd zie ik waarschijnlijk alleen maar onleesbare brei.
Dit is wel een interessante want volgens mij kun je juist daardoor niet forwarden vanuit Proton? Nu zullen jullie waarschijnlijk wel denken, waarom moet dat dan? Nou ik gebruik nu Gmail voor alle weborders/registraties en wil dat adres eigenlijk ook gewoon kwijt. Dit adres laat ik dan forwarden naar mijn domein mail zodat mijn "goede" adres niet ingezet hoeft te worden maar ik alsnog alles daarop binnen krijg, eventuele bagger alsnog op Gmail kan blocken etc.

Ik zoek dus een goed alternatief met forwarding omdat ik dat prettig vind werken maar wel een box met "privacy" ipv Google. Nu kan ik op mijn domein een alias of 2e mailaccount aanmaken maar wil toch graag een andere club daarvoor inzetten zodat ik ook niet altijd meteen mijn domein hoef prijs te geven.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2021 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Dit is elke keer een ander alias voor een website toch? Voor bestellingen etc moet je toch werken met je thuis adres, dus gegevens krijgen ze toch wel van je maar ik wil mijn goede mail account beschermen van spam/mailinglists waardoor ik graag werk met een forward vanaf "crap" adres maar toch alles gebundeld binnen krijg. Dat doe ik nu met Gmail als "crap" adres maar dan weet Google ook meteen _alles_ :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 15:41:
Dit is wel een interessante want volgens mij kun je juist daardoor niet forwarden vanuit Proton?
Wat ik bedoel is dat encryptie tussen 2 partijen alleen werkt als beide partijen dat aan kunnen.

Als ik dus een mailtje aan jou stuur (met welke client dan ook) is dat niet automatisch versleuteld.

Andersom kan ook niet, want hoe moet mijn mailclient dat weten te ontcijferen? Je hebt dan wel "oplossingen" als een linkje sturen waar mensen dan op moeten klikken (hoe dat onversleutelde mailtje dan wel veilig zou zijn is dan natuurlijk de vraag), maar ik zou als ontvanger van zo'n mailtje in ieder geval nergens op klikken. Dat ziet er veel te veel uit als de spam/phishing/etc.

Maar voor zover ik weet ben je bij Proton ook niet verplicht om encryptie te gebruiken, dus ik zou niet weten waarom je geen standaard mailtjes zou kunnen ontvangen/versturen/doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

JeroenE schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:40:
[...]
Wat ik bedoel is dat encryptie tussen 2 partijen alleen werkt als beide partijen dat aan kunnen.

Als ik dus een mailtje aan jou stuur (met welke client dan ook) is dat niet automatisch versleuteld.

Andersom kan ook niet, want hoe moet mijn mailclient dat weten te ontcijferen? Je hebt dan wel "oplossingen" als een linkje sturen waar mensen dan op moeten klikken (hoe dat onversleutelde mailtje dan wel veilig zou zijn is dan natuurlijk de vraag), maar ik zou als ontvanger van zo'n mailtje in ieder geval nergens op klikken. Dat ziet er veel te veel uit als de spam/phishing/etc.

Maar voor zover ik weet ben je bij Proton ook niet verplicht om encryptie te gebruiken, dus ik zou niet weten waarom je geen standaard mailtjes zou kunnen ontvangen/versturen/doorsturen.
Ik doel op automatisch forwarden van alles wat binnen komt op een bepaald Proton e-mail naar een e-mail adres van mijn domein. Dat gaat niet bij Proton zover ik weet.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JB schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:00:
Ik doel op automatisch forwarden van alles wat binnen komt op een bepaald Proton e-mail naar een e-mail adres van mijn domein. Dat gaat niet bij Proton zover ik weet.
Dat zou hele goed zo kunnen zijn, ik gebruik Proton dus niet.

Maar dat heeft op zich niets met End-to-End Encryption te maken. Bijvoorbeeld een gecodeerd mailtje met PGP kan je gewoon doorsturen van adres A naar adres B en dan kan de (juiste) ontvanger via adres B dat mailtje gewoon ontcijferen.

Hoewel tegenwoordig niet meer zo gebruikelijk gingen mailtjes vroeger ook van de afzender via diverse tussenstations naar de ontvanger. De tussenstations die er tegenwoordig tussen zitten zijn niet zo zeer vanwege de kosten of verbinding, maar vanwege spam-detectie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Heeft iemand al eens van FLoC gehoord? Google is kennelijk bezig om tracking op een andere manier aan te pakken. De EFF heeft er niet zo veel fiducie in. Ik denk dat ik het met de EFF eens ben.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Had er al iets over gelezen in de Volkskrant. Ik denk dat het een manoeuvre is om aankomende EU regelgeving hierover te omzeilen.
Ook dan kan je nog steeds niet zonder add-blocker of gewoon betalen voor content zoals op Tweakers.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Sinds nieuws: Google gaat individuele identifiers van adverteerders blokkeren ja :P

Als je zelf de categorie kunt aanpassen is er voor power users weinig aan de hand. Maar de rest...
Dit kan juist -meer- over je verklappen. Nu is alleen bekend dat ik cookie adfguueafg736edsax 'ben', dan zou iedere website horen dat je bijv. in de groep '%partij%-stemmende mannen tussen de 20 en 30' zit. (En oppassen dat je niet in N categorieën komt, waarbij die combi uniek is).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

FLoC stond niet in dat artikel, maar ik zie nu dat het in de commentaren wel werd genoemd. Voor mij dus iets nieuws en iets waar ik niet zo op zit te wachten. Weet iemand al hoe je dit uit kan zetten?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

ocf81 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:35:
Weet iemand al hoe je dit uit kan zetten?
'Gewoon' een browser gebruiken die dat niet inbouwt, lijkt me. Weg blijven bij Chrome, denk ik dan en dat past wel in dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Hmm, ik hoop dan maar dat Firefox en Brave niet op de lijst van geweigerde browsers belanden.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 09-03-2021 16:32 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste