Na lang zoeken lijkt het nu echt te gaan lukken om definitief over te stappen naar meer privacybewuste en open source software!
Gmail heb ik een tijdje geleden al overgezet naar
ProtonMail. Dat bevalt erg goed. De calendar gaat binnenkort ook over.
Voor Keep, Drive, Docs en Sheets zocht ik vervangers met een soortgelijke moderne interface wat responsive via de browser is te gebruiken (en dat mag best een cloud oplossing zijn). Eventueel ook met een redelijk moderne app die thuis kan syncen. Buiten de deur via VPN verbinding houden is voor mij geen vereiste.
Voor Keep was het best lastig om een goede vervanger te vinden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij
Carnet via NextCloud. Voor Carnet is eventueel ook een
Android app beschikbaar die kan syncen met Nextcloud.
Lokaal heb ik daarvoor nu dus NextCloud via Docker draaien. NextCloud heeft trouwens ook een Cookbook app die er interessant uitziet
Google Drive gebruik ik als portaal voor docs/sheets en niet zozeer voor opslag.
Na veel vergelijken (oa. met
Nextcloud/Collabora,
Synology Office,
Etherpad,
crypt.ee) uiteindelijk uitgekomen bij
Cryptpad als vervanger voor Drive, Docs en Sheets
Cryptpad (de hele suite) komt op mij over als een goed doorontwikkeld product van een bedrijf met de "juiste" visie. Voor mij persoonlijk heeft het voldoende functionaliteit incl. 1 gb aan ruimte in de cloud. Zelf hosten kan eventueel ook.
Wel zag ik dat 2fa ontbreekt, maar dat schijnt
een bewuste keuze te zijn geweest.
Helaas is het met Cryptpad nog niet gelukt om documenten
in bulk over te zetten. Met Google Checkout is het helaas niet mogelijk om documenten in HTML indeling te exporteren, en HTML is een vereiste voor Cryptpad