Maar dat is juist wel het hele punt van dit topic. Als je er zo in gaat zitten, kun je meteen wel alles opgeven. Maar gelukkig is privacy geen alles-of-niks.Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:40:
True, maar ja, leven zonder Google is niet zo moeilijk. Ga je in het Apple ecosysteem zitten.
Ik heb een Nvidia Shield Pro, en die draait Android TV. Qua gebruikersvriendelijkheid kan er niets non-Apple tegenop, maar... het draait wel op Android.
Ook qua banking zie ik het somber in, dat leven zonder Google (want geen bank meer met eigen NFC implementatie). Tenzij je vrede hebt met Apple Pay.
Er nog zit wel een aardig verschil in YT zonder account via een privacy-front end en YT met een Google account dat gebruikt wordt om je kijkgedrag te volgen. Ik zeg niet dat je nooit YT via privacy front-end mag gebruiken he? Ik zeg dat zolang je dat account erin gooit je er privacy-technisch weinig aan hebt (om nog niet te spreken dat je met een Google account aan zich instemt met hun voorwaarden). Dan is het namelijk gewoon een luxe ad-blocker. Prima, maar niet erg nuttig in de context van dit topic, en wel iets wat goed is om te weten. Als je, met die wetenschap, alsnog besluit het wel te doen is dat natuurlijk aan jou. Je zal mij niet horen klagen over wel doordachte keuzes puur omdat ze niet de meest privacy-vriendelijke zijn. Maar het kwam op omdat iemand vroeg om de mogelijkheid tot recommendations via deze front-ends. Daar is de keuze persoonlijke of recommendations, of privacy. Punt daarin was enkel informatie verschaffen.
Kwa TV. Ik heb zelf een Chromecast met GoogleTV zonder Google Account (ik heb inmiddels overigens überhaupt geen Google account meer, noch andere Big Tech accounts op een LinkedIn na. Maar ik besef ook dat dat een beetje ver gaat voor velen. Nogmaals, doordachte afwegingen is het belangrijkste). Ik installeer apps met ADB en heb op dezelfde manier zo veel mogelijk Google spul verwijderd. Je Aurora zou er ook op kunnen zetten om je apps mee te installeren en updaten. Op mijn lokale netwerk draait een Pi-hole die zo veel mogelijk blokkeert waar ook nog wat calls naar Google gefilterd worden. Niet perfect, maar werkt prima en is toch net weer een aardig stapje mooier dan simpelweg AndroidTV draaien zonder verder iets.
Kwa bank. Tja, ik ben tegenwoordig maar gewoon een Secrid waar mijn betaalpassen in zitten. Enige echte oplossing daar vrees ik, of er moet opeens een betrouwbare Europese partij mobiele NFC payments gaan aanbieden.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.