Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28
Al 2 euvels ontdekt op 2 devices met /e/os:

- Knab herkend geen QR code met de camera
- In Outlook een account toevoegen werkt alleen bij tracking toestaan onder Advanced Privacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:10
ABD schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:12:
Ik heb nu bijna een week /e/ draaien op mijn telefoon. Hoewel een aantal alternatieve apps uit de /e/ Apps store minder fijn zijn als die van Google - welke erg goed zijn - gaat het Google vrije leven prima. Ik kan met mindere functionaliteit leren leven. De apps uit de app store worden vermoedelijk ook steeds beter.

Ik zit alleen met een levensgroot probleem, namelijk dat ik mijn ING bankrekening niet meer in kan, omdat je verplicht moet verifieren met de ING bankieren app.*

Ik heb enkele apk apps gevonden, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat ik mijn bankieren app van onbekende bron te downloaden. Ik ben aan het proberen om ING zo gek te krijgen het apk bestand op de site te zetten, deze mij te mailen of in de Apps store te plaatsen, maar ik ben bang dat men mij gaat negeren.

Verder geldt hetzelfde voor apps als DigiD, ofschoon ik daar via de website in kan.

Overigens denk ik dat het grootste verschil tussen Apple en Google is, dat Google transparanter is met wat het opslaat. Zo'n maandelijkse timeline of de lijst met je aankopen is wat mij betreft echt in your face, ik voel mij gestalked, waardoor ik nu op /e/ zit.

edit: * het probleem is deels opgelost door op mijn oude tablet in te loggen. Maar dat logge bakbeest ligt altijd thuis, dus dat is onhandig. Je kan ook een scanapparaatje bestellen, maar daar doet ING heel moeilijk over, naar het schijnt.

PS: als extra maatregel voor de privacy is PiHole plus OpenVPN naar huis voor je mobiele apparaten heel fijn.
Kan je met ADB niet de APK van ING van je tablet afhalen? https://stackoverflow.com...-device/18003462#18003462

Dan kan je hem vervolgens op je telefoon zetten en weet je 100% zeker dat er niet mee gerommeld is. Zelf niet geprobeerd overigens, maar dat is wat mij te binnen schiet als iets om nog te proberen. Niet kunnen bankieren op je telefoon lijkt mij inderdaad ook heel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
!GN!T!ON schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:04:
[...]

Kan je met ADB niet de APK van ING van je tablet afhalen? https://stackoverflow.com...-device/18003462#18003462

Dan kan je hem vervolgens op je telefoon zetten en weet je 100% zeker dat er niet mee gerommeld is. Zelf niet geprobeerd overigens, maar dat is wat mij te binnen schiet als iets om nog te proberen. Niet kunnen bankieren op je telefoon lijkt mij inderdaad ook heel irritant.
Het is wel een oud bericht waar je op reageert. Om mensen niet op het verkeerde been te zetten: ik gebruik de ING app zonder problemen op e/os v1.10 (Fairphone 3). Alleen mobiel betalen doe ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Een overzichtje van bankapps i.c.m. met e/os vind je hier: https://community.e.found...s-that-work-on-e-os/33091
De bank apps zijn gewoon te installeren via de App Lounge (geforked van Aurora store vermoed ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-04 14:10
cat_byte schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:20:
[...]

Het is wel een oud bericht waar je op reageert. Om mensen niet op het verkeerde been te zetten: ik gebruik de ING app zonder problemen op e/os v1.10 (Fairphone 3). Alleen mobiel betalen doe ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Een overzichtje van bankapps i.c.m. met e/os vind je hier: https://community.e.found...s-that-work-on-e-os/33091
De bank apps zijn gewoon te installeren via de App Lounge (geforked van Aurora store vermoed ik).
ach god, excuses, ik had niet door dat ik zover terug zat :+ sorry O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Interessante video: https://odysee.com/@NaomiBrockwell:4/Essential-privacy-102:6

BTW, heeft iemand hier een advies voor een VOIP dienst waar ik meerdere nummers kan krijgen die op SailfishOS werkt?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:56
ocf81 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:39:
Interessante video: https://odysee.com/@NaomiBrockwell:4/Essential-privacy-102:6

BTW, heeft iemand hier een advies voor een VOIP dienst waar ik meerdere nummers kan krijgen die op SailfishOS werkt?
Ik gebruik voipbuster al een jaar of heel veel. Twee nummers in mijn account en de knop “add number” beschikbaar voor een derde zie ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

oeps schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:28:
[...]

Ik gebruik voipbuster al een jaar of heel veel. Twee nummers in mijn account en de knop “add number” beschikbaar voor een derde zie ik net.
Ik ook, waarschijnlijk al bijna 20 jaar inmiddels. Het gebruik wordt wel steeds minder vanwege whatsapp/messenger en dergeijke wat net zo goed werkt om te bellen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

De Duitse firma Volla (ook bekend van de Volla Phone 22 en 23) start in april op Kickstarter een crowdfunding campagne voor een op privacy gerichte tablet: https://volla.tilda.ws/

Google-Free Privacy |
Experience unparalleled privacy without Google services.

Advanced Security Mode |
Block trackers and malware with comprehensive app and domain controls.

Private Speech Recognition |
Cloud-independent for secure, confidential interactions.

Ubuntu Touch |
Install Ubuntu Touch for an alternative OS option.

-----------------------------------------------------------------------------------

Toevoeging: de Kickstarter-campagne start in de week van 14 april.

[ Voor 35% gewijzigd door choogen op 13-04-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

De Kickstarter campagne voor de Volla tablet begint morgen:
https://www.kickstarter.c...implify-your-digital-life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iT3CH
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-04 10:44
Ik ben Super Early Bird. Heb hier een paar oude iPads liggen en wil weleens de gok wagen. 550 euro voor een 12,3 inch tablet valt ook reuze mee in deze tijd. Ben benieuwd of het een beetje werkt. Ik gebruik hem trouwens alleen voor zaken als Plex en een beetje browsen en geen games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-05 14:23

DaFeliX

Tnet Devver
Dus als ik het goed begrijp is het een tablet met een kale Android (zonder de Google Services) of met Ubuntu Touch. Dat is op zich niet nieuws, die zijn er toch al?

Ik zie kickstarts als projecten die een onzekerheidsfactor hebben omdat ze iets nieuws willen doen; en dan steun zoeken om dat te realiseren. Volgens mij heeft dit project de hardware al, en is de software ook al in Alpha versie verschenen. Mij ontgaat dan waarom dit een kickstarter is?

Noem mij cynisch, maar ik krijg het gevoel dat dit zo'n project is waarbij men inspeelt op goodwill, met zelf weinig risico te lopen; ze hoeven immers niet te leveren, want "kickstarter", maar de tekst is wel lekker wervend geschreven dat het lijkt alsof je een product koopt.

Ik denk dat jij hier anders in staat, anders postte je het hier niet, maar ik ben niet overtuigd na 't lezen van de campagnepagina. Kun je mij toelichten waarom je het hier noemt? :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
DaFelix, ik meen dat de partij niets krijgt als niet het doel haalt. https://help.kickstarter....is-funding-all-or-nothing - maar aangezien na betaling de specs kunnen wijzigen heb je daar niet heel veel aan.

Een kickstarter met een eigen OS-schil, daar zou ik in het kader van privacy niet aan beginnen: als je na een maand geen updates meer krijgt, ga je al snel beveiligings-issues krijgen en die zijn in de regel als snel ook niet goed voor je privacy. Als je zoiets doet, neem dan vooral de Ubuntu Touch-variant. En daar zijn er inderdaad meer van, https://ubports.com/nl/supported-products bijvoorbeeld. Zeg ik zonder kennis van zaken, met een iOS device.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chiel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:06
Als ik een nieuwe tablet nodig zou hebben zou ik eerder een Pixel Tablet kopen en daar GrapheneOS op zetten. Zowel met de hardware als de software ben je dan volgens mij beter af qua veiligheid en privacy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• choogen
  • Niet online

choogen

@F_J_K Dat argument van het risico op beveiligingsproblemen ken ik en is ook valide wat mij betreft. Anderzijds, zonder steun voor de pioniers zal de dominantie van partijen als Google, Apple en Microsoft nooit worden doorbroken. Je moet dan een afweging/uitruil maken van het risico dat je mogelijk loopt en hoe graag je wilt dat alternatieve OS-en een kans krijgen om (enigszins) succesvol te worden.

Overigens is Volla geen volstrekte nieuweling; het Duitse bedrijf produceert al sinds 2020 zijn eigen Volla telefoons, zie: https://volla.online/en/about/

@DaFeliX De reden dat ik deze tablet hier op het Privacy-forum onder de aandacht breng is simpelweg omdat er naar mijn inschatting juist bijzonder weinig tablets bestaan die ook maar enige aandacht geven aan privacybescherming. In bijv. de PriceWatch kun je het aantal tablets waar geen Google-Android, Chrome, Windows of iOS op staat op ongeveer één hand tellen.

Op deze tablet kun je Volla OS of Ubuntu Touch laten installeren of ze er zelfs allebei opzetten (multiboot-functie). Volla OS mag dan zelf een schil zijn van Android, maar vanwege de additioneel ontwikkelde software is het nog altijd stukken beter voor je privacy dan alle mainstream besturingssystemen. Daarnaast gaat het om een moderne tablet met de laatste hardware en niet om één waar je dan zelf nog een OS op mag gaan installeren. Dat laatste is namelijk niet voor iedereen weggelegd.

Dat de tablet (gedeeltelijk) via Kickstarter wordt gefinancierd vind ik persoonlijk niet eens van belang of erg interessant. Ik draag ontwikkelaars van alternatieve besturingssystemen (zoals Volla, e/OS, Ubuntu Touch, Sailfish, etc.) een warm hart toe, omdat ik vind dat er alternatieven moeten komen voor Google-Android en iOS, zowel voor mobieltjes als tablets.

Zelf heb ik er eergisteren overigens geen besteld, omdat ik het toch nog best een fors bedrag vind en ik sowieso geen tablet hoef waarvan je de accu blijkt niet te kunnen vervangen (in tegenstelling tot de Volla Phones). Hopelijk brengt Fairphone ooit nog eens zo'n soort tablet met vervangbare accu uit (en dan ook nog in een e/OS versie).

[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 22-04-2024 11:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M!chiel
Dit topic heeft mij erg geholpen bij mijn zoektocht naar een privacy-vriendelijke en veilige manier om mijn telefoon te gebruiken. Dank aan alle gebruikers die hier iets postten! De belangrijkste uitdagingen en mijn oplossingen beschrijf ik hieronder. Ik hoop dat ze anderen inspireren om ook aan de slag te gaan!
  • De keuze van het OS. Ik gebruik Android omdat ik zelf van alles wil tweaken en omdat iOS een stuk minder privacy-vriendelijk te maken is. Uiteindelijk heb ik gekozen voor GrapheneOS, omdat het de keuze biedt op sandboxed Google Play Services te draaien en omdat het goed wordt onderhouden. Nadeel was dat ik een Pixel moest kopen, maar dat zijn heel prima telefoons. Alternatieven voor wie geen Pixel kan of wil kopen zijn DivestOS, LineageOS en e/OS.
  • Hoe apps te installeren. Er zijn ruwweg vijf manieren: Google Play Store, F-Droid, Aurora, direct van de developers (bv van Github), of via alternatieve webstores als APKMirror. Aurora gebruikt de Play Store, maar dan zonder de noodzaak om in te loggen. Verder kun je met Obtanium ervoor zorgen dat apps van bijvoorbeeld Github automatisch worden geüpdatet. Ik gebruik Github en Obtanium voor apps die een goede reputatie hebben zoals Signal en Lawnchair en de Play Store voor apps die niet op een een veilige manier op een alternatieve manier worden aangeboden, zoals mijn bankapp. F-droid is handig voor (eenvoudige) open-source apps, inclusief Obtanium.
  • Van Google afkomen. Dit was voor mij een stap-voor-stap proces: het is goed om je te realiseren dat het niet in één keer hoeft. Ik ben begonnen met alternatieven voor mijn mail (eerst naar Ziggo mail, nu Proton Mail), kaarten (Organic Maps, Magic Earth), vertalen (DeepL), browser (Vanadium, Brave), keyboard (HeliBoard), notes (Notally), wachtwoorden (Bitwarden), 2FA (Aegis), daarna foto's (ik heb Ente gekozen, Proton had ook gekund), kalender (Proton Calendar) en opslag (Proton Drive). Contacten bewaar ik bij Proton Mail. Verder gebruik ik Breezy Weather, Mastodon, en Squawker (voor twitter). In plaats van nieuws-, discussiefora- en energieapps gebruik ik PWA's of links op mijn homescreen. Daardoor heb ik ook niet zo veel apps nodig.
  • De inrichting van de telefoon: wat te doen met profielen. Profielen zijn eigenlijk bedoeld voor verschillende gebruikers op één telefoon, maar zijn ook handig om groepen apps die Google Play Services nodig hebben te scheiden van andere. In het begin gebruikte ik alleen het Ownerprofiel van GrapheneOS, met Google Play Services. Dat is fijn, omdat de overstap van een gewone androidtelefoon heel klein is en je toch een grote stap kan maken op het gebied van veiligheid en privacy. Nu heb ik één profiel 'Michiel' zonder Play Services: dit is het profiel dat ik bijna uitsluitend gebruik. Tot mij verbazing werken bijvoorbeeld mijn bankapp (Triodos), Spotify, DigID en de NS-app allemaal in dit profiel. Ook Whatsapp doet het er gewoon (het is me nog niet gelukt om daarvan af te komen). Het enige nadeel is dat notificaties later of niet doorkomen (maar dat vind ik eigenlijk wel aangenaam). De andere profielen zijn een profiel 'Werk' voor werkapps (Microsoft apps) en een profiel 'Google' met apps die niet zonder Play Services draaien (zoals Android Auto en mijn thermostaatapp). Het Ownerprofiel gebruik ik alleen om apps te installeren via de Play Store en Obtanium, die ik daarna gelijk weer uit zet in dit profiel; ik kan dan kiezen in welk profiel ik ze wel aan zet.

[ Voor 0% gewijzigd door M!chiel op 02-05-2024 21:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
M!chiel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:43:
De keuze van het OS. Ik gebruik Android omdat ik zelf van alles wil tweaken en omdat iOS een stuk minder privacy-vriendelijk te maken is.
Tip voor mensen die toch iOS (willen) gebruiken:
Gebruik https://nextdns.io/ (gratis tot 300,000 queries/maand) en blokkeer enkele apple domeinen, zoals *.metrics.icloud.com en *.metrics.apple.com.

Ik blokkeer nog een heleboel meer (apple) domeinen maar daardoor kan ik bv. apps die van apple zelf komen niet meer (her)installeren.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 19:45

terabyte

kan denken als een computer

Topicstarter
Ik heb de OP geupdate met links naar een aantal services van Framasoft

Sowieso een interessante organisatie en pagina om te bekijken, en geheel in de geest van deze topic:
https://degooglisons-internet.org/en/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Zo af en toe kom ik een topic tegen op Tweakers die interessant, oud en toch enigszins actief is, maar die ik op 1 of andere manier nooit tegen ben gekomen. Zo ook nu. Dus hoi!

Ben nu meer dan een jaar terug begonnen met Google (en andere Big Tech) zo veel mogelijk uit mijn leven te gooien. Daarbij wil ik, na opzetten, wel het gemak houden dat ik gewend ben. Ik wil dus niet zelf servers onderhouden, hoe klein ook. Waar ik van de meeste al af ben (Microsoft en Meta bijvoorbeeld), ben ik dat voor Google bijna. Gezien het topic zal ik het ff bij Google-vervangers houden en erbij zetten wat het vervangt.

Mijn huidige setup:
  • Zoekmachine (Google) -> Mojeek (eigen crawler + index O+ )
  • Android -> GrapheneOS (heb Sailfish met Android support nog overwogen)
  • WearOS -> AsteroidOS
  • Browser (Chrome) -> FireFox, mobiel Mull (ik wil ook geen Chromium ivm dat ik niet mee wil werken aan Google's monolopy op de browserenginemarkt)
  • Cloudopslag & backups-> Proton Drive + voorgehoste NextCloud bij TheGood.Cloud
  • Mobiel toetsenbord (Google keyboard, default op Android) -> FlorisBoard voor Engels/Nederlands, Fcitx5 for Android voor Japans en Chinees
  • Office (Google Docs) -> LibreOffice
  • MFA (weet zo ff de naam niet, maar heeft Google wel) -> Aegis
  • Mail (Gmail) -> Proton Mail
  • Notes (Keep) -> Joplin
  • Passwords (weet zo ff de naam niet, maar heeft Google wel) -> 1Password
  • Maps (Google Maps) -> OrganicMaps
  • Appstore (Play Store) -> F-Droid en Aurora (enkel als er niets passends in F-Droid te vinden is)
  • Standaard Android apps -> Fossify apps
  • Muziek (YT Music) -> Ik koop CDs, rip deze, zet die bestanden op de voorgehoste NextCloud die hangt aan Astiga (subsonic-compatible). Mobiel gebruik ik de Tempo app, op desktop Astiga's eigen apps. Podcasts zitten hier ook in.
  • Betalen (Google Pay) -> een ouderwetse pinpas in een miniwallet met RFID/NFC bescherming (ja flauw, maar wel waar) en Catima voor loyalty cards op m'n mobiel
Nog een beetje hack-y:
  • Ik heb mijn TV draaien op een Chromecast met GoogleTV, zonder account erop, en apps installeer ik door de APK binnen te halen op m'n telefoon en met Termux via ADB er naartoe te pushen (apps die zelf kunnen updaten daar gelaten, zoals SmartTube).
  • Omdat ik nog niet 100% YouTube afgekicked ben gebruik ik FreeTube op PC en mobiel, en SmartTubeNext voor de TV. Heb Tubular ook op mijn telefoon staan, ben net geswitched naar FreeTube na de laatste blokade van Google uit.
Plannen:
  • Ik wil nog iets als een NUC aanschaffen om HomeAssistant op te draaien samen met een PiHole. Dit wordt waarschijnlijk nadat we een huis hebben gekocht, hopenlijk volgend jaar. Voor nu staan theoretisch de lampen nog op Google Home voor die zeldzame keren dat ik voicecommando's gebruik, in de praktijk gebruik ik de apps van Philips Hue etc. Als dit gedaan is kan het Google account gesloten worden.
Ik lees hier graag verder mee wat mensen verder allemaal doen ;)
terabyte schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:01:
Ik heb de OP geupdate met links naar een aantal services van Framasoft

Sowieso een interessante organisatie en pagina om te bekijken, en geheel in de geest van deze topic:
https://degooglisons-internet.org/en/
Wellicht ook de rest ff nalopen? Ik mis een hoop bekende alternatieven en andere zijn gewoon niet geupdate (doode linkjes enzo). Wil ik op zich wel mee helpen als dat nuttig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Cambionn op 31-07-2024 15:25 . Reden: kleine toevoeging ]

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
M!chiel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:43:
De inrichting van de telefoon: wat te doen met profielen. Profielen zijn eigenlijk bedoeld voor verschillende gebruikers op één telefoon, maar zijn ook handig om groepen apps die Google Play Services nodig hebben te scheiden van andere.
Ik heb vrienden in China, dus zit helaas vast een een paar Chinese apps als ik die vrienden niet wil afstoten (WeChat vooral). Chinese apps zitten op een minimaal profiel waar ik niks anders op ingesteld heb staan (zodat het zo generiek/stock mogelijk is). Mocht ik foto's willen sturen naar die vrienden ofzo, heb ik een mini USB-C stikje aan m'n sleutelbos om foto's over te zetten.

Ik heb ingesteld dat mijn main profiel notificaties krijgt als er notificaties zijn op dat profiel, dus dan weet ik dat ik een berichtje heb en ff moet switchen om het te lezen. De andere kant op niet, het China profiel mag zo ver mogelijk niks van het hoofdprofiel weten.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Locatiegeschiedenis van Google. Heel leuk dat je kan zien waar je op dag XX was. Maar niet heel leuk dat dat bij Google staat .

Ik gebruik nu Owntracks op mijn mobiel, die stuurt 1x per zoveel tijd de GPS locatie van mijn telefoon naar mijn eigen server en dan komt het in mijn eigen database terecht. En ik kan ook elke 5 seconden loggen, dan heb ik een soort Activity Tracker.

Jammer genoeg is het nog afhankelijk van Google Play Services voor een aantal zaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M!chiel
Vandaag heb ik mijn google-account opgeheven. Voelt goed! Het lastigst was Gmail: alle logins, nieuwsbrieven en contacten overzetten (naar proton en simplelogin-adressen) en geduldig wachten wat er nog binnen kwam. Foto's had ik al naar Ente overgezet. Na een jaartje de knoop doorgehakt en het hele account weggegooid. Wel jammer van een paar apps die ik had gekocht in de play store, maar zo belangrijk waren die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cambionn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:05:
[...]
Ik heb vrienden in China, dus zit helaas vast een een paar Chinese apps als ik die vrienden niet wil afstoten (WeChat vooral). Chinese apps zitten op een minimaal profiel waar ik niks anders op ingesteld heb staan (zodat het zo generiek/stock mogelijk is). Mocht ik foto's willen sturen naar die vrienden ofzo, heb ik een mini USB-C stikje aan m'n sleutelbos om foto's over te zetten.

Ik heb ingesteld dat mijn main profiel notificaties krijgt als er notificaties zijn op dat profiel, dus dan weet ik dat ik een berichtje heb en ff moet switchen om het te lezen. De andere kant op niet, het China profiel mag zo ver mogelijk niks van het hoofdprofiel weten.
al lekker op weg zo te zien.
maar nog geen VPN service overwogen?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
JJ Le Funk schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:24:
al lekker op weg zo te zien.
maar nog geen VPN service overwogen?
Gezien hij Proton gebruikt vermoed ik dat hij ook de VPN dienst heeft, die zit bij vrijwel elk abbo erbij ;) .
De vraag is dan eerder of hij hem actief gebruikt, gezien hij dat ook gewoon buiten beschouwing kan hebben gelaten omdat dat weinig met "weg bij Google" te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

M!chiel schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:16:
Vandaag heb ik mijn google-account opgeheven. Voelt goed! Het lastigst was Gmail: alle logins, nieuwsbrieven en contacten overzetten (naar proton en simplelogin-adressen) en geduldig wachten wat er nog binnen kwam. Foto's had ik al naar Ente overgezet. Na een jaartje de knoop doorgehakt en het hele account weggegooid. Wel jammer van een paar apps die ik had gekocht in de play store, maar zo belangrijk waren die ook niet.
Dus je hebt een Androidtelefoon? Hoe ga je dat dan doen? APK's installeren?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
Marzman schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 06:48:
[...]

Of via Aurora Store.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Je kan een normale Android telefoon gewoon uitloggen. Kun je daarna Aurora gebruiken voor play-store exclusive apps, of F-Droid als je open source wil werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chiel
[...]

Klopt (met GrapheneOS). De meeste apps installeer ik met Obtanium, dat de APK's plukt van de site van de developers (github, maar ook direct van Proton en Whatsapp) en F-droid. Aurora is een oplossing voor apps die alleen op de Playstore staan, zoals mijn bank- en thermostaatapps, maar ik heb ervoor gekozen om speciaal een google-account hiervoor aan te maken (gekoppeld aan een simplelogin mailadres), omdat Aurora niet altijd helemaal goed werkt. Ik installeer de apps in het eigenaarprofiel van mij telefoon (dat ik alleen daarvoor gebruik), zet ze daarna uit in het eigenaarsprofiel, en zet ze vervolgens door naar het gebruikersprofiel dat ik normaal gesproken gebruik (zonder play services).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:24
Hoe worden de foto's met GraphenOS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Wolfram55 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:08:
Ik denk dat je bedoeld wat de fotokwaliteit is wanneer je GrapheneOS gebruikt? Heb zelf een Pixel 8 Pro met GrapheneOS en kan er zelf geen slecht woord over zeggen, ze zien er goed uit en werkt eigenlijk prima. Niet super bewerkt met velle kleuren en hoog contrast zoals Samsung en Apple soms doet. Maar scherp, mooi, en natuurlijk. Zit wel een standaard editor app op waar je zelf dingen als contrast mee kan aanpassen als je wil. Maar ik ben ook niet zo'n foto fanaat dus niet per se de meest kieskeurigste. Zolang ik mooie scherpe foto's kan maken die laten zien wat ik wil ben ik al snel blij.

Ik heb hem nooit zonder GrapheneOS geprobeerd, dus ik kan niet een directe vergelijking geven.

[ Voor 11% gewijzigd door Cambionn op 08-10-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Wolfram55 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:08:
[...]

Ik gebruik zelf meestal de Pixel Camera zonder netwerktoegang (die kun je gewoon installeren, bv met Aurora) en de fotokwaliteit is dus identiek als met PixelOS. De ingebouwde GrapheneOS camera is wel oké onder goede lichtomstandigheden, maar daar is het beste wel mee gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• M!chiel
Hieronder mijn overzichtje van Android apps die zonder en met Google Play Services werken. Verrassend veel doen het zonder, ik heb een aantal niche apps die ik gebruik niet genoemd, zoals voor mijn thermostaat en zonnepanelen.

Zonder Google Play Services werken:
Triodos bankieren (alleen installeren met QR van app op andere telefoon)
NS
DeepL
DigID
Berichtenbox (NL overheid)
Ziggo Go
Whatsapp
Albert Heijn
NOS
Spotify
Sonos
Proton Mail (meldingen via f-droid app You have mail)

Deze hebben Google Play Services wel nodig:
Strava (webapp werkt uiteraard wel)
Elemnt (Wahoo fietscomputer)
Yellowbrick
SnappCar

https://alternativeto.net is een handige site om alternatieve apps te vinden. Ik vond er bijvoorbeeld een f-droid appje dat routes op mijn fietscomputer kan uploaden.

Verder gebruik ik veel webapplicaties, zoals voor Strava, Outlook, discussiefora en nieuws sites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

M!chiel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:17:
Yellowbrick
Je kunt Yellowbrick ook in een browser gebruiken.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-04 14:59
Interessant om te zien hoeveel van ons bezig zijn met alternatieven voor Google! Vanuit mijn werk als Data Protection Officer zie ik dagelijks de risico's van dataverzameling en hoe belangrijk privacyvriendelijke keuzes zijn.
Een aantal tools die ik zelf gebruik zijn Startpage als zoekmachine en OsmAnd+ voor navigatie, zodat ik de tracking van grote techbedrijven zoveel mogelijk vermijd. Maar eerlijk gezegd is het soms lastig om Google Maps helemaal los te laten. Heeft iemand hier ervaring met goede/betere alternatieven voor privacyvriendelijke nagivatie opties die beter zijn in real-time informatie?

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties en ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Mark-van-Dijk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:57:
Maar eerlijk gezegd is het soms lastig om Google Maps helemaal los te laten. Heeft iemand hier ervaring met goede/betere alternatieven voor privacyvriendelijke nagivatie opties die beter zijn in real-time informatie?
ANWB app? Heb ik toevallig gisteren getest op de motor met Android Carplay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Interessant om te zien hoeveel van ons bezig zijn met alternatieven voor Google! Vanuit mijn werk als Data Protection Officer zie ik dagelijks de risico's van dataverzameling en hoe belangrijk privacyvriendelijke keuzes zijn.
Een aantal tools die ik zelf gebruik zijn Startpage als zoekmachine en OsmAnd+ voor navigatie, zodat ik de tracking van grote techbedrijven zoveel mogelijk vermijd. Maar eerlijk gezegd is het soms lastig om Google Maps helemaal los te laten. Heeft iemand hier ervaring met goede/betere alternatieven voor privacyvriendelijke nagivatie opties die beter zijn in real-time informatie?

Ik heb goede ervaringen met Magic Earth. Is niet open source, maar werkt prima zonder Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Maar eerlijk gezegd is het soms lastig om Google Maps helemaal los te laten.
Ik heb op m'n homescreen een shortcut naar Google Maps in Firefox Focus. Daardoor moet ik wel iedere keer akkoord met de voorwaarden gaan en weigeren Maps in een andere app te openen en ik heb geen turn-by-turn-navigatie, maar verder werkt het redelijk.

En er is Google Maps Go (com.google.android.apps.mapslite): Google Maps verpakt in een browser, die geen Google Services Framework vereist. Zonder GSF heb je dan nog steeds geen live turn-by-turn-navigatie, maar je kunt wel routes plannen en actuele verkeersinformatie krijgen. En het draait een stuk soepeler dan Google Maps in Firefox Focus.

Hier vind je nog een lijst met navigatie-apps die gebruik maken van OpenStreetMap: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android#Navigation
zx9r_mario schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:00:
De ANWB app (com.themobilecompany.onderweg) is afhankelijk van Google Services Framework.
M!chiel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:08:
Ik heb goede ervaringen met Magic Earth. Is niet open source, maar werkt prima zonder Google.
Ik vind Magic Earth ook net iets prettiger dan OsmAnd~, helaas.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Sorry, ik kan op dit moment niet heel veel concreets toevoegen maar ik wil dit topic in mijn feed hebben.
M!chiel schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Strava (webapp werkt uiteraard wel)
Elemnt (Wahoo fietscomputer)
Yellowbrick
SnappCar
[...]
Tot mijn grote verbazing en irritatie heeft ook de Q-park App Google Play Services nodig. En ik heb het idee dat PostNL ook niet zonder werkt, al geeft die geen duidelijke foutmelding hiervoor.

De ASN Bank-app doet het, volgens mij (ik ben nog bezig met aanmelden) wel zonder.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
zx9r_mario schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:00:
[...]

Ik lees dat zij afhankelijk zijn van GSF. Lijkt soms bijna onmogelijk om die invloed helemaal te vermijden. Heb je voor mij misschien een linkje waar meer informatie over te vinden is hierover van ANWB?
M!chiel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:08:
[...]

Magic Earth klinkt inderdaad goed, vooral omdat het zonder Google werkt, maar het is niet open-source. Vind je het een betrouwbaar alternatief qua privacy?
8088 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb op m'n homescreen een shortcut naar Google Maps in Firefox Focus. Daardoor moet ik wel iedere keer akkoord met de voorwaarden gaan en weigeren Maps in een andere app te openen en ik heb geen turn-by-turn-navigatie, maar verder werkt het redelijk.

En er is Google Maps Go (com.google.android.apps.mapslite): Google Maps verpakt in een browser, die geen Google Services Framework vereist. Zonder GSF heb je dan nog steeds geen live turn-by-turn-navigatie, maar je kunt wel routes plannen en actuele verkeersinformatie krijgen. En het draait een stuk soepeler dan Google Maps in Firefox Focus.

Hier vind je nog een lijst met navigatie-apps die gebruik maken van OpenStreetMap: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Android#Navigation

[...]

De ANWB app (com.themobilecompany.onderweg) is afhankelijk van Google Services Framework.

[...]

Ik vind Magic Earth ook net iets prettiger dan OsmAnd~, helaas.
Google Maps Go klinkt als een interessante workaround. Wel jammer dat er beperkingen zijn qua navigatie. Heb je toevallig ook andere apps die zonder Google werken? Ik merk dat het echt een uitdaging is om een app o.i.d. te vinden die volledig op zichzelf staat en waar je ook echt aan kan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Mark-van-Dijk schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:48:
Heb je toevallig ook andere apps die zonder Google werken? Ik merk dat het echt een uitdaging is om een app o.i.d. te vinden die volledig op zichzelf staat en waar je ook echt aan kan wennen.
Zelf ben ik fan van Organic Maps, die download kaarten van OSM en is verder zelfstandig en compleet open source. Is echt een goed uitgewerkte app, te vinden in F-Droid. Meeste map apps daarin gebruiken OSM kaarten, maar Organic Maps springt er naar kijn mening wel uit als een meest uitgewerkte, modern en proffesioneel ogende app.

Ding is, dat jij graag real time informatie wil. Dat in samenwerking met OpenSource is niet heel veel voorkomend vrees ik. Immers, accurate real-time data komt ergens weg, en de kleinere alternatieven hebben vaak geen mogelijkheid zelf dit te vergaren. Een Google heeft meer resources en gebruikers om data van te verzamelen. En juist omdat ze dat niet per se netjes doen, hebben ze zo veel dat ze veel beter dit soort services kunnen leveren. Wat ze weer mooi gebruiken om "de beste" te zijn en te zorgen dat men bij hun blijft, waardoor ze nog meer data kunnen krijgen. Voor maps is OSM in Nederland best wel goed, mede omdat ze de kaarten van Kadaster hebben gekregen maar ook de data omtrent winkels enzo klopt grotendeels. Soms loopt het zelfs ff voor op Google Maps & Co. Maar real-time informatie over verkeersdrukte en wegopbrekingen enzo, dat is gewoon heel lastig voor zulke projecten.

Overigens, je noemde eerder Startpage. Ook dat is natuurlijk ook gewoon een privacy front-end voor een big tech dienst ;) . Als je echt weg wil kan ik Mojeek aanraden. Die heeft een eigen index en crawler. Mocht je daar niet vinden wat je zoekt, hebben ze ook een functie om met 1 druk op de knop je querrie naar Startpage (of welke zoekmachine dan ook) te gooien als fallback. Was ff wennen omdat hij net anders werkt dan Google, Bing en de front-ends daarvoor, maar ben er zelf erg tevreden over.

[ Voor 4% gewijzigd door Cambionn op 29-10-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Heb je toevallig ook andere apps die zonder Google werken?
Apps die ik heb geprobeerd en werkten zonder GSF (en dat kan ieder moment veranderen):
  • HERE WeGo (com.here.app.maps)
  • Magic Earth (com.generalmagic.magicearth)
  • Organic Maps (app.organicmaps)
  • OsmAnd~ (net.osmand.plus)
  • TomTom GO (com.tomtom.gplay.navapp)
  • TomTom AmiGO (com.tomtom.speedcams.android.map)
  • Sygic (com.sygic.aura)
  • Waze (com.waze)
De enige apps die ik nog gebruik voor navigatie zijn Organic Maps (voor/tijdens wandelingen) en Magic Earth (turn-by-turn).
Room42 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:53:
En ik heb het idee dat PostNL ook niet zonder werkt, al geeft die geen duidelijke foutmelding hiervoor.
Werkt hier op GrapheneOS zonder GSF/GPS. Alleen het zoeken van een PostNL-punt kan niet via de kaart ("Postnl won't run without Google Play services, which are not supported by your device."), maar wel via de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chiel
Magic Earth klinkt inderdaad goed, vooral omdat het zonder Google werkt, maar het is niet open-source. Vind je het een betrouwbaar alternatief qua privacy?
Wat de app precies doet is idd lastig te beoordelen, maar ik vertrouw maar op de privacy community, waar die vaak wordt aangeraden, omdat die real-time verkeersonformatie geeft. Je kunt de app ook gebruiken om je ov-reis te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
Cambionn schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:31:
[...]
Zelf ben ik fan van Organic Maps, die download kaarten van OSM en is verder zelfstandig en compleet open source. Is echt een goed uitgewerkte app, te vinden in F-Droid. Meeste map apps daarin gebruiken OSM kaarten, maar Organic Maps springt er naar kijn mening wel uit als een meest uitgewerkte, modern en proffesioneel ogende app.

Ding is, dat jij graag real time informatie wil. Dat in samenwerking met OpenSource is niet heel veel voorkomend vrees ik. Immers, accurate real-time data komt ergens weg, en de kleinere alternatieven hebben vaak geen mogelijkheid zelf dit te vergaren. Een Google heeft meer resources en gebruikers om data van te verzamelen. En juist omdat ze dat niet per se netjes doen, hebben ze zo veel dat ze veel beter dit soort services kunnen leveren. Wat ze weer mooi gebruiken om "de beste" te zijn en te zorgen dat men bij hun blijft, waardoor ze nog meer data kunnen krijgen. Voor maps is OSM in Nederland best wel goed, mede omdat ze de kaarten van Kadaster hebben gekregen maar ook de data omtrent winkels enzo klopt grotendeels. Soms loopt het zelfs ff voor op Google Maps & Co. Maar real-time informatie over verkeersdrukte en wegopbrekingen enzo, dat is gewoon heel lastig voor zulke projecten.

Overigens, je noemde eerder Startpage. Ook dat is natuurlijk ook gewoon een privacy front-end voor een big tech dienst ;) . Als je echt weg wil kan ik Mojeek aanraden. Die heeft een eigen index en crawler. Mocht je daar niet vinden wat je zoekt, hebben ze ook een functie om met 1 druk op de knop je querrie naar Startpage (of welke zoekmachine dan ook) te gooien als fallback. Was ff wennen omdat hij net anders werkt dan Google, Bing en de front-ends daarvoor, maar ben er zelf erg tevreden over.
Organic Maps klinkt goed, zeker als het gaat om privacy en onafhankelijkheid van big tech. Indrukwekkend dat ze op OSM-data werken en toch die mate van detail en bruikbaarheid bieden. Wat betreft real-time informatie zoals verkeersdrukte en wegopbrekingen, merk ik inderdaad dat het lastiger is bij privacyvriendelijke alternatieven. Zoals je zegt, die data komt meestal van een groot aantal gebruikers en vraagt veel resources - iets wat kleinere initiatieven moeilijk zelf kunnen vergaren. Het is inderdaad een constante afweging. Mojeek kende ik trouwens nog niet, bedankt voor de tip!
8088 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:02:
[...]

Apps die ik heb geprobeerd en werkten zonder GSF (en dat kan ieder moment veranderen):
  • HERE WeGo (com.here.app.maps)
  • Magic Earth (com.generalmagic.magicearth)
  • Organic Maps (app.organicmaps)
  • OsmAnd~ (net.osmand.plus)
  • TomTom GO (com.tomtom.gplay.navapp)
  • TomTom AmiGO (com.tomtom.speedcams.android.map)
  • Sygic (com.sygic.aura)
  • Waze (com.waze)
De enige apps die ik nog gebruik voor navigatie zijn Organic Maps (voor/tijdens wandelingen) en Magic Earth (turn-by-turn).

[...]

Werkt hier op GrapheneOS zonder GSF/GPS. Alleen het zoeken van een PostNL-punt kan niet via de kaart ("Postnl won't run without Google Play services, which are not supported by your device."), maar wel via de lijst.
Handig overzicht, dank je! Goed om te zien dat er nog opties zijn die zonder GSF werken. Ik merk ook dat ik voor verschillende soorten navigatie (wandelen, fietsen, autorijden) liever verschillende apps gebruik, afhankelijk van wat wel/niet met Google te maken heeft. Soms zelfs gewoon uit voorzorg om tracking te beperken. Zoals ik voor e-mail al een tijdje met alias opties werk om wat controle te houden over waar mijn gegevens naartoe gaan, tot nu toe ben ik daar tevreden over. Magic Earth lijkt me sowieso de moeite waard om eens beter te testen!
M!chiel schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:24:
[...]

Wat de app precies doet is idd lastig te beoordelen, maar ik vertrouw maar op de privacy community, waar die vaak wordt aangeraden, omdat die real-time verkeersonformatie geeft. Je kunt de app ook gebruiken om je ov-reis te plannen.
Interessant dat het ook OV-informatie biedt, zie je niet vaak bij privacyvriendelijke apps. Het blijft inderdaad lastig om echt inzicht te krijgen in wat een app allemaal onder de motorkap doet. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te vertrouwen op tools en services die door de provacycommunity als betrouwbaar wordt gezien. En navigatie is niet het enige. Het blijft soms wel een zoektocht om een juiste balans te vinden tussen gemak en bescherming. Daarnaast hebben niet alle bedrijven een app ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidbrown
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-03 12:29
Mark-van-Dijk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:30:
[...]

Organic Maps klinkt goed, zeker als het gaat om privacy en onafhankelijkheid van big tech. Indrukwekkend dat ze op OSM-data werken en toch die mate van detail en bruikbaarheid bieden. Wat betreft real-time informatie zoals verkeersdrukte en wegopbrekingen, merk ik inderdaad dat het lastiger is bij privacyvriendelijke alternatieven. Zoals je zegt, die data komt meestal van een groot aantal gebruikers en vraagt veel resources - iets wat kleinere initiatieven moeilijk zelf kunnen vergaren. Het is inderdaad een constante afweging. Mojeek kende ik trouwens nog niet, bedankt voor de tip!

[...]

Handig overzicht, dank je! Goed om te zien dat er nog opties zijn die zonder GSF werken. Ik merk ook dat ik voor verschillende soorten navigatie (wandelen, fietsen, autorijden) liever verschillende apps gebruik, afhankelijk van wat wel/niet met Google te maken heeft. Soms zelfs gewoon uit voorzorg om tracking te beperken. Zoals ik voor e-mail al een tijdje met alias opties werk om wat controle te houden over waar mijn gegevens naartoe gaan, tot nu toe ben ik daar tevreden over. Magic Earth lijkt me sowieso de moeite waard om eens beter te testen!

[...]

Interessant dat het ook OV-informatie biedt, zie je niet vaak bij privacyvriendelijke apps. Het blijft inderdaad lastig om echt inzicht te krijgen in wat een app allemaal onder de motorkap doet. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te vertrouwen op tools en services die door de provacycommunity als betrouwbaar wordt gezien. En navigatie is niet het enige. Het blijft soms wel een zoektocht om een juiste balans te vinden tussen gemak en bescherming. Daarnaast hebben niet alle bedrijven een app ontwikkeld.
Even off topic. Ik ben al een tijdje op zoek naar bedrijven die email aliases aanbieden. Welke gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chiel
davidbrown schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
Even off topic. Ik ben al een tijdje op zoek naar bedrijven die email aliases aanbieden. Welke gebruik je?
SimpleLogin (is overgenomen door Proton, aliases maken kan nu ook direct in Proton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
davidbrown schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Het is lastig om goede te zoeken. Ik heb verschillende gebruikt, maar die waren niet echt prettig om te gebruiken (gebruikersvriendelijk). Ik gebruik momenteel StartMail voor email aliases. Hier staat wat ze precies aanbieden: https://www.startmail.com/aliases. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
M!chiel schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

SimpleLogin (is overgenomen door Proton, aliases maken kan nu ook direct in Proton)
Als Proton gebruiker vind ik het ideaal, die aliasen. Het werkt (met Proton Pass) super makkelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door voorstad op 31-10-2024 16:58 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05 11:00

_matt_

Never forget T6

Wat ik gebruiik:
Voor wandelen/fietsen: OSM+
Navigatie in de auto: Here we go
Op de computer: organic maps

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
voorstad schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

Als Proton gebruiker vind ik het ideaal, die aliasen. Het werkt (met Proton Pass) super makkelijk.
Overigens kun je SimpleLogin ook direct vanuit Bitwarden gebruiken. Je vult de API-key in, in het venster van username generation en dan maakt ie on the fly een simplelogin alias voor je aan.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Goedemiddag allemaal,

excuus dat ik hier zomaar inbreek met een vraag, maar dit leek me gezien de activiteit van dit draadje misschien wel de beste plek om iemand om advies te vragen.

Ik kijk momenteel of het toegestaan is om Google Analytics te gebruiken voor een intern online platform binnen een grote overheidsinstantie. Vooral om inzicht te hebben in bezoekersaantallen en -navigatie - weten is immers kunnen verbeteren. Helaas is GA hiervoor op de korte termijn de enige mogelijke optie, omdat de leverancier van het platform alleen hiermee een koppeling mogelijk gemaakt.

Van wat ik nu begrijp, verzamelt Google via tags informatie over bezoekers, en gebruikt die data alleen om hun dienst GA mogelijk te maken. Als in: als klant van Google blijf je eigenaar van alle data, en Google slaat deze alleen op en gebruikt deze alleen om jou als klant inzicht in die data te geven. Je kunt dus GDPR/AVG-compliant zijn met Google Analytics (al kost dat wat moeite begrijp ik met het inregelen).

Het grote risico is echter, dat Google onder de Amerikaanse wetgeving valt en je data dus eventueel door de Amerikaanse overheid ingezien kan worden? Klopt dit of bekijk ik het nu te rooskleurig of eenvoudig? Is informatie die doorgestuurd wordt naar Google Analytics veilig, of bestaat er een groot risico dat ik mis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Google analytics, brr. Die JavaScript staat in mijn browser altijd uit. Maar goed, de vraag is wat juridisch mag geloof ik, de meningen in dit topic zullen te raden zijn. Even stukje voor stukje:
Ik kijk momenteel of het toegestaan is om Google Analytics te gebruiken voor een intern online platform binnen een grote overheidsinstantie. Vooral om inzicht te hebben in bezoekersaantallen en -navigatie - weten is immers kunnen verbeteren. Helaas is GA hiervoor op de korte termijn de enige mogelijke optie
Voor een intern platform zou je je ook kunnen afvragen of analytics echt nodig zijn. Het verbeteren is immers niet om bezoekers aan te trekken (die zitten al aan je vast) of om het zo verkoopbaar of verslavend mogelijk te maken, maar om hun op een zo niet-ergerlijk en efficiënt mogelijk manier te kunnen laten werken. Wellicht dat gewoon uitvragen wat je medewerkers vinden in dat geval net zo goed werkt, men is vaak heel goed in staat om te zeggen wat ze omslachtig of moeilijk vinden, of waar ze om een andere reden verandering in willen zien.

Als je toch echt per se die GA wil, dan zou ik vooral je security/privacy mensen erbij halen (ik neem aan dat jullie als overheid die gewoon in dienst hebben, of uitbesteed hebben bij een partij waar je de vraag kan stellen) en desnoods contact opnemen met het AP om te discuseren. Ze zullen nooit een vast "dit is correct" geven, maar wel pointers waar je op moet letten. Het hele onderwerp zal wel iets complexer gaan dan je als antwoord in een Tweakers thread zal krijgen, en er zijn ook dingen die afhangen van interne informatie. Schakel dus gewoon een professional in ;) .
Van wat ik nu begrijp, verzamelt Google via tags informatie over bezoekers, en gebruikt die data alleen om hun dienst GA mogelijk te maken. Als in: als klant van Google blijf je eigenaar van alle data, en Google slaat deze alleen op en gebruikt deze alleen om jou als klant inzicht in die data te geven. Je kunt dus GDPR/AVG-compliant zijn met Google Analytics (al kost dat wat moeite begrijp ik met het inregelen).
Compliant zijn kan, maar enorm non-compliant zijn ook.

Ten eerste, "alles goed inregelen" betekend ook een goede cookiebanner. Tracking JavaScript valt ook onder de e-privacy richtlijn (aka cookiewet). Hoewel sommige claimen dat je het zo kan instellen dat er geen toestemming nodig is, is dat naar mijn mening toch wel een dubieus randje opzoeken. Zorg dus als je het netjes wil doen dat je toestemming vraagt voordat je het gebruikt.

Daarna moet je ook nog opletten wat je daar heen stuurt. Het kan op heel veel manieren ingesteld worden. Je kan bijv. identifiers gebruiken welke anoniem zouden moeten zijn. Dit is een heel stuk minder ingrijpend dat de optie om gehashed naam, adress, telefoonnummer, etc mee te geven. Ook omdat een hash een pseudoniem is, en niet anoniem. En pseudoniemen zijn nog steeds persoonsgegevens.

Let er voor de AVG vooral op dat persoonsgegevens enkel met expliciete toestemming voor dat gebruik mogen worden verwerkt, en dat die toestemming optioneel moet zijn en ingetrokken moet kunnen worden. Die marketingpersoon die een verzoek indiende omdat die dacht dat hij wel gehashde persoonsgegevens naar Google Analytics mocht sturen want ze hadden die gegevens zelf gegeven toen ze een product afnamen heb ik keihard afgekeurd, zelfs al kostte dat me drie dagen discussiëren (true story). Blij dat we momenteel iemand hebben die erop toeziet dat mensen toestemming vragen aan de security & compliance afdeling, want dat gebeurd ook niet overal helaas.

Dit zijn dingen die ik persoonlijk vaak mis heb zien gaan, maar zeker niet alles waar je op moet letten.
Het grote risico is echter, dat Google onder de Amerikaanse wetgeving valt en je data dus eventueel door de Amerikaanse overheid ingezien kan worden? Klopt dit of bekijk ik het nu te rooskleurig of eenvoudig? Is informatie die doorgestuurd wordt naar Google Analytics veilig, of bestaat er een groot risico dat ik mis?
Buiten het feit dat vertrouwen op Amerikaanse Big Tech juist iets is dat we, en zeker de overheid, zouden moeten ontmoedigen als we niet afhankelijk willen blijven, en dat je Google altijd deels op z'n blauwe ogen moet geloven terwijl ze niet de beste reputatie hebben waardoor je al vragentekens zou moeten hebben.

Het juridische antwoord zal liggen aan wat jouw bedrijf afspreekt/eist van Google. Data die enkel in de EU opgeslagen is en waar enkel de Europese tak van Google "bij mag", is juridisch al heel wat anders dan data die buiten de EU wordt opgeslagen of waar de Amerikaanse tak ook bij mag. Ik weet niet hoe ruim de opties zijn vaan GA, maar in het algemeen verschilt het nog wel, ook afhankelijk van je grote als bedrijf. Ik kan me indenken dat de kleinere takken van de overheid weinig eisen kunnen stellen, maar grotere wel meer. Nogmaals, beste schakel je security experts in die jouw casus specifiek kunnen beoordelen.

Of je Google vertrouwd niet stiekem dingen naar de US te sturen, of dat ze vanuit daar je data gebruiken, als je contract zegt dat het niet mag? Tja, ik persoonlijk niet. Maar genoeg bedrijven die dat wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zit een beetje met Google in mij maag. Voorheen was ik een groot fan, maar nu met die hele Maps change en ook ads onderbrengen in privacy, vind ik het eigenlijk niet meer zo'n leuk bedrijf.

De reden dat ik het hier post, is dat ik een Synology heb waar ik al wat containers op draai. Zo draait vaultwarden erop, en verder zou ik dit nog willen uitbreiden met andere apps/services. Verder heb ik nog een home server, daar zit nu Jellyfin als container op.

Vandaar even dit topic. Zijn er die toevallig iets draaien als Nextcloud of andere sync tools, en die dat gebruiken op een privacy vriendelijke ROM anno 2025? :)

Ik heb het hier vooral over contacts, agenda en drive. Er bestaan tools voor heb ik al gezien, maar ook vele keuzes.

Ik kan op mijn Pixel andere ROMs installeren, en een is daarvan echt gericht op privacy. Verder vind ik Proton ondanks hun beperkingen, prima voor wat ik doe, namelijk echt de basics. Dus helemaal tegen de cloud ben ik ook niet.

Helemaal losweken kan ik niet van Google. Ik heb een Pixel en ook YouTube wat ik via een PWA zou willen gaan doen.

Dit is dus geen oproep dat ik niemand meer vertrouw. Ik heb nog zoveel andere stuff, maar het specifiek Google services dat ik graag zou willen vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:49
Losweken van Youtube is bijzonder lastig, er zijn eigenlijk geen alternatieven. Je hebt wel private Youtube frontends als Piped.

Je moet dan wel een instance kiezen, welke helaas niet altijd even reliable zijn qua garantie dat ze online blijven. Maar je kan je subscriptions exporteren als JSON en weer importeren (niet direct vanaf Youtube de eerste keer). Je kan dan uiteraard geen comments plaatsen, want je hebt geen Youtube account.

Bonus: Geen shorts en algoritme wat je zoveel mogelijk bezig probeert te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door ZpAz op 19-02-2025 22:31 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:17:
Vandaar even dit topic. Zijn er die toevallig iets draaien als Nextcloud of andere sync tools, en die dat gebruiken op een privacy vriendelijke ROM anno 2025? :)

Ik heb het hier vooral over contacts, agenda en drive. Er bestaan tools voor heb ik al gezien, maar ook vele keuzes.

Ik kan op mijn Pixel andere ROMs installeren, en een is daarvan echt gericht op privacy. Verder vind ik Proton ondanks hun beperkingen, prima voor wat ik doe, namelijk echt de basics. Dus helemaal tegen de cloud ben ik ook niet.
Als ik hem goed begrijp wil je weten hoe Nextcloud werkt met een custom OS op je Pixel?

Ik heb een voorgehoste Nextcloud gehad op een Pixel met GrapheneOS (beste keuze imho, voor custom OS op een Pixel). Apps werken prima. Je kan DAVx5 gebruiken om telefooncontacten te synchroniseren met Nextcloud. Wel ff zorgen voor een vCard-compatibel contacten app, bijvoorbeeld die van Fossify. Rest kan via Nextcloud's eigen apps. Enkel agenda nooit getest, daar ik die van Proton gebruik. Maar zie ook niet waarom dat niet zou werken.

Enige reden dat ik het niet meer gebruik is omdat ik gratis privé TransIP Stack krijg van de baas, en dat werkt ook dikke prima. Contacten synchroniseren is wat lastiger, maar het heeft wel weer andere pros over Nextcloud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
ZpAz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 22:28:
Losweken van Youtube is bijzonder lastig, er zijn eigenlijk geen alternatieven. Je hebt wel private Youtube frontends als Piped.
Ben zelf fan van Freetube op Android and PC, SmartTube op AndroidTV. Die kan zichzelf ook updaten (wel met een druk van jou op de knop) dus ook lekker makkelijk als je geen Google account erop hebt.

Tubular is een alternatief op mobiel en AndroidTV. Dat is NewPipe met wat extras. Maar vind bovenstaande zelf fijner.

• HollowGamer
  • Niet online
Cambionn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 01:19:
[...]
Ben zelf fan van Freetube op Android and PC, SmartTube op AndroidTV. Die kan zichzelf ook updaten (wel met een druk van jou op de knop) dus ook lekker makkelijk als je geen Google account erop hebt.

Tubular is een alternatief op mobiel en AndroidTV. Dat is NewPipe met wat extras. Maar vind bovenstaande zelf fijner.
Is er ook een YT frontend die werkt met een user feed/recommandation?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
HollowGamer schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:28:
Is er ook een YT frontend die werkt met een user feed/recommandation?
Alles zonder account heeft enkel een chronologische feed met subscribtions en de algemene recommendations page die je zonder account zal zien. Alles met account verslaat weer half het punt van zo'n frontend, want die recommendations krijg je door Google's tracking.

Lokaal de recommendations doen is zo lastig dat dat eigenlijk niet gebeurd. Dan zou je lokale app alle YT videod moeten verwerken. Dat is nogal zwaar en vrijwel niet te doen op een mooie manier.

SmartTube kan overigens wel inloggen met een Google account, maar persoonlijk zou ik dat dus niet doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Cambionn op 20-02-2025 10:03 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het grote voordeel van SmartTube is dat je reclame en ads in een video niet meer ziet (SponsorBlock). Of je dat wel of niet met een account wilt gebruiken, is aan jou. Ik wil niet dat mijn kinderen reclame te zien krijgen. Volgens mij mag dat ook niet in Nederland. Daarom betaalde ik voorheen 2 EUR/maand voor YouTube Premium (ik zat in India in een hotel, was leuk daar!). Het alternatief is dan iets van 26 EUR/maand, en daar pas ik voor. Tracking wordt al zoveel mogelijk geblokkeerd door equivalent aan Pi-Hole.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Cambionn
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:02:
Het grote voordeel van SmartTube is dat je reclame en ads in een video niet meer ziet (SponsorBlock). Of je dat wel of niet met een account wilt gebruiken, is aan jou. Ik wil niet dat mijn kinderen reclame te zien krijgen. Volgens mij mag dat ook niet in Nederland. Daarom betaalde ik voorheen 2 EUR/maand voor YouTube Premium (ik zat in India in een hotel, was leuk daar!). Het alternatief is dan iets van 26 EUR/maand, en daar pas ik voor. Tracking wordt al zoveel mogelijk geblokkeerd door equivalent aan Pi-Hole.
Tuurlijk kun je het als een luxe adblock met sponsorblock gebruiken. Maar dit topic heet "Leven zonder Google, reclaim je privacy." en dat hele punt ga je voorbij als je SmartTube (en vergelijkbaar) met een account gebruikt ;) .

• Jerie
  • Niet online
Cambionn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Tuurlijk kun je het als een luxe adblock met sponsorblock gebruiken. Maar dit topic heet "Leven zonder Google, reclaim je privacy." en dat hele punt ga je voorbij als je SmartTube (en vergelijkbaar) met een account gebruikt ;) .
True, maar ja, leven zonder Google is niet zo moeilijk. Ga je in het Apple ecosysteem zitten. :)

Ik heb een Nvidia Shield Pro, en die draait Android TV. Qua gebruikersvriendelijkheid kan er niets non-Apple tegenop, maar... het draait wel op Android.

Ook qua banking zie ik het somber in, dat leven zonder Google (want geen bank meer met eigen NFC implementatie). Tenzij je vrede hebt met Apple Pay.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 19:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Wat is er mis met gewoon een bankpas?

Qua youtube op android: Newpipe... werkt echt retegoed. Geen account nodig.

[ Voor 51% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:41:
Exact. Sinds de banken alleen maar GooglePay ondersteunen betaal ik weer gewoon alles met de pas zelf. Wel jammer maar ik heb geen Google(Pay).

• Jerie
  • Niet online

Moet je fysiek meenemen, en die van mij heeft bovendien de kleuren van de regenboog waar ik me voor schaam. En dan nog dit pasje, en dat pasje, en die. Enz.

Nou kun je tegenwoordig ook met je bankpas met OV. Klopt dat? Zo ja, dan is het wel interessant voor mij.

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 19:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb sowieso een portomonnee bij.. zo'n mini secrid. Past die pas prima in.

... je schaamt je voor je bankpas?

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-02-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:39
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Moet je fysiek meenemen, en die van mij heeft bovendien de kleuren van de regenboog waar ik me voor schaam. En dan nog dit pasje, en dat pasje, en die. Enz.

Nou kun je tegenwoordig ook met je bankpas met OV. Klopt dat? Zo ja, dan is het wel interessant voor mij.
Regenboog? Welke bank heb je dan?

Anders van bank veranderen, hoef je je niet te schamen :P
https://traderepublic.com/nl-nl

[ Voor 10% gewijzigd door _AcS_ op 20-02-2025 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Tja, welke knudde bank heeft nou een regenboogpas waar je je voor zou schamen? :P ik zit in het proces om van bank te veranderen. Ik wil dan eerst een nieuwe IDkaart, en dat ga ik niet doen als deze nog niet is verlopen.

Ja, dat je een portemonnee bij je hebt (die tegenwoordig geen / weinig cash bevat) snap ik, ben ik ook bekend mee. Ik heb er eentje van Faradaybag.com https://faradaybag.com die zitten in VK. Bij mij zit deze in de jaszak. In de zomer vergeet ik het zaakje nog wel eens mee te nemen.

Punt is dat ik EDC niet te hoog wil hebben. Ik heb bijvoorbeeld ook een briefje van 10 EUR altijd bij me, in een aluminium houdertje, dicht, hangende aan KeyPort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:40:
True, maar ja, leven zonder Google is niet zo moeilijk. Ga je in het Apple ecosysteem zitten. :)

Ik heb een Nvidia Shield Pro, en die draait Android TV. Qua gebruikersvriendelijkheid kan er niets non-Apple tegenop, maar... het draait wel op Android.

Ook qua banking zie ik het somber in, dat leven zonder Google (want geen bank meer met eigen NFC implementatie). Tenzij je vrede hebt met Apple Pay.
Maar dat is juist wel het hele punt van dit topic. Als je er zo in gaat zitten, kun je meteen wel alles opgeven. Maar gelukkig is privacy geen alles-of-niks.

Er nog zit wel een aardig verschil in YT zonder account via een privacy-front end en YT met een Google account dat gebruikt wordt om je kijkgedrag te volgen. Ik zeg niet dat je nooit YT via privacy front-end mag gebruiken he? Ik zeg dat zolang je dat account erin gooit je er privacy-technisch weinig aan hebt (om nog niet te spreken dat je met een Google account aan zich instemt met hun voorwaarden). Dan is het namelijk gewoon een luxe ad-blocker. Prima, maar niet erg nuttig in de context van dit topic, en wel iets wat goed is om te weten. Als je, met die wetenschap, alsnog besluit het wel te doen is dat natuurlijk aan jou. Je zal mij niet horen klagen over wel doordachte keuzes puur omdat ze niet de meest privacy-vriendelijke zijn. Maar het kwam op omdat iemand vroeg om de mogelijkheid tot recommendations via deze front-ends. Daar is de keuze persoonlijke of recommendations, of privacy. Punt daarin was enkel informatie verschaffen.

Kwa TV. Ik heb zelf een Chromecast met GoogleTV zonder Google Account (ik heb inmiddels overigens überhaupt geen Google account meer, noch andere Big Tech accounts op een LinkedIn na. Maar ik besef ook dat dat een beetje ver gaat voor velen. Nogmaals, doordachte afwegingen is het belangrijkste). Ik installeer apps met ADB en heb op dezelfde manier zo veel mogelijk Google spul verwijderd. Je Aurora zou er ook op kunnen zetten om je apps mee te installeren en updaten. Op mijn lokale netwerk draait een Pi-hole die zo veel mogelijk blokkeert waar ook nog wat calls naar Google gefilterd worden. Niet perfect, maar werkt prima en is toch net weer een aardig stapje mooier dan simpelweg AndroidTV draaien zonder verder iets.

Kwa bank. Tja, ik ben tegenwoordig maar gewoon een Secrid waar mijn betaalpassen in zitten. Enige echte oplossing daar vrees ik, of er moet opeens een betrouwbare Europese partij mobiele NFC payments gaan aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
_AcS_ schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:14:
Regenboog? Welke bank heb je dan?
Vermoed Bunk ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Daar zou ik dus Tubular pakken. Dat is NewPipe met wat extra's zoals SponsorBlock ;) .

• Jerie
  • Niet online
Cambionn schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 15:30:
[...]
Maar dat is juist wel het hele punt van dit topic. Als je er zo in gaat zitten, kun je meteen wel alles opgeven. Maar gelukkig is privacy geen alles-of-niks.
Nee, juist niet opgeven maar pragmatisch te werk gaan, en accepteren dat er diversificatie zit in de doelstelling. Het idee is dat binnen FAMAG sommige bedrijven beter met privacy omgaan dan anderen. Apple doet het hierbij beter dan Google, en dat betaal je deels ook af. Als je wilt leven zonder FAMAG of Google + Apple dan moet je dat als titel en uitgangspunt nemen.

Als je compleet FAMAG wilt ontwijken dan kun je hun ASNs noteren en deze blokkeren. Dan gaat er een heleboel stuk op het internet. Ga je verder en wil je Musk blokkeren, dan is Xitter een makkie (IPv4-only: 104.244.40.0/21 :Y)), en een Facebook/Meta is ook niet moeilijk zolang je geen WhatsApp gebruikt, en je diensten zoals Insta en FB op wilt zeggen. Gratis bestaat niet. Apple is enkel moeilijk wanneer je in hun ecosysteem zit. Microsoft, Amazon en Google is heel moeilijk. Dat is niet vanwege Windows, Android, of Amazon.com maar vanwege hun cloud services. Wil je ze alledrie direct blokken, dan is je halve internet stuk. Cloudflare is er nog zo eentje. Niet te doen.
Er nog zit wel een aardig verschil in YT zonder account via een privacy-front end en YT met een Google account dat gebruikt wordt om je kijkgedrag te volgen. Ik zeg niet dat je nooit YT via privacy front-end mag gebruiken he? Ik zeg dat zolang je dat account erin gooit je er privacy-technisch weinig aan hebt (om nog niet te spreken dat je met een Google account aan zich instemt met hun voorwaarden). Dan is het namelijk gewoon een luxe ad-blocker. Prima, maar niet erg nuttig in de context van dit topic, en wel iets wat goed is om te weten. Als je, met die wetenschap, alsnog besluit het wel te doen is dat natuurlijk aan jou. Je zal mij niet horen klagen over wel doordachte keuzes puur omdat ze niet de meest privacy-vriendelijke zijn. Maar het kwam op omdat iemand vroeg om de mogelijkheid tot recommendations via deze front-ends. Daar is de keuze persoonlijke of recommendations, of privacy. Punt daarin was enkel informatie verschaffen.
Wel, het is een apart account voor mijn kinderen. Die kunnen nog niet woorden typen op de afstandsbediening. Althans, de oudste kan dat inmiddels wel een beetje maar het duurt eeuwen (daarom zijn de suggesties die ik krijg op SmartTube handig). Microfoon werken wij niet mee. Afgeplakt O-)
Kwa TV. Ik heb zelf een Chromecast met GoogleTV zonder Google Account (ik heb inmiddels overigens überhaupt geen Google account meer, noch andere Big Tech accounts op een LinkedIn na. Maar ik besef ook dat dat een beetje ver gaat voor velen. Nogmaals, doordachte afwegingen is het belangrijkste). Ik installeer apps met ADB en heb op dezelfde manier zo veel mogelijk Google spul verwijderd. Je Aurora zou er ook op kunnen zetten om je apps mee te installeren en updaten. Op mijn lokale netwerk draait een Pi-hole die zo veel mogelijk blokkeert waar ook nog wat calls naar Google gefilterd worden. Niet perfect, maar werkt prima en is toch net weer een aardig stapje mooier dan simpelweg AndroidTV draaien zonder verder iets.
Ik heb een hele tijd zonder Google gewerkt (ofwel met een anoniem account als proxy). Destijds had mijn bank nog de eigen NFC implementatie, Google Pay kwam toen pas net van de grond. Het meest vervelende was toen dat ik niet zelf een UnifiedPush server gebruikte. Tegenwoordig is dat een eitje <3

Tegenwoordig heb je ook handige diensten als Obtanium. Wel zitten er heel wat vage devs op F-Droid. Indiërs, Russen, enz. Dan gebruik ik liever F-Droid i.p.v. een vage frontend. Ook Aurora, Russische dev, en zelfde naam als AuroraOS (Russische SailfishOS). Is ook een probleem op Google Play Store hoor, daar niet van.

Ik zou heel graag een Android TV achtige STB willen hebben die geen Android TV draait maar AOSP. Of bijvoorbeeld apart VLAN zonder internet, en dan enkel toegang tot Jellyfin server. Dat lijkt me zeer interessant. Chromecast vind ik niet zo boeiend, tenzij we het net als Android TV STBs hebben over jailbreaken.
Kwa bank. Tja, ik ben tegenwoordig maar gewoon een Secrid waar mijn betaalpassen in zitten. Enige echte oplossing daar vrees ik, of er moet opeens een betrouwbare Europese partij mobiele NFC payments gaan aanbieden.
Ik hoop inderdaad dat dat laatste er ooit komt. Misschien wel juist nu! Ik denk dat ik maar eens ga onderzoeken of ik met mijn bankpas ook kan reizen, al weet ik alweer waarom ik daar geen tijd in investeerde: ik wil nog steeds switchen van bank. Ik vraag me af of je dan wel je NS Flex abonnement mee kunt nemen naar je bankpas?

Wat betreft Tubular: hier werkt NewPipe + SponsorBlock / NewPipe niet eens meer. Tubular wel.

• Cambionn
  • Niet online
@Jerie je trekt het nogal uit context. Je quote een post van mij specifiek over YT recommendations en de privacyimplicaties van daarvoor een Google account gebruiken, en begint een verhaal over Apple. Dat heeft niks met YT te maken, noch is het een alternatief op dat specifiek.

Het 2e stukje in je titel is "reclaim je privacy". Dat doe je dus niet door Big Tech oplossing A met net iets minder privacy schendende Big Tech oplossing B te vervangen. Apple is wellicht iets beter dan Google, maar ook niet al te best. Het stukje privacy is dus zeker wel belangrijk in het gesprek, niet enkel "niet Google".

Nogmaals, bij goed overwogen keuzes prima om wel voor die oplossingen te kiezen. Maar je lijkt mijn bericht te willen weerleggen, en ik snap ff niet zo goed waar je precies tegenin probeert te gaan... Je haalt er dingen bij die buiten de scope van mijn opmerking liggen. Ik denk dat je je punten beter los kan posten dan in reactie op mij. Er zit echt wel wat nuttigs in, maar de link naar mijn post snap ik ff niet en laat het wat appart over komen.

Wat betreft reizen met bankkaart. Zolang het een Nederlandse bankpas is moet het werken. NS abbos kunnen nog niet, dus geen NS Flex. Bij NS kan je enkel voor de volle prijs reizen. Zit wel in de planning. Sommige lokale reisbedrijven hebben wel al abbos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Ik weet niet of het hier is besproken, maar ik lees net dat de CEO van Proton Trump prijst en ook de Republieken.

Dat hij die leuk vindt, moet die natuurlijk zelf weten. Maar ik zou juist een bedrijf willen hebben die of afstand van hem neemt, of juist leeft in de Europese gedachte.

Een eigen mailserver opzetten ga ik niet doen, tegenwoordig is dat met DKIM enzo vrijwel onmogelijk geworden.

Wat vinden jullie? Zijn de opmerkingen onjuist? Vreemde is dat ze op Reddit al die negatieve commentaren hebben verwijderd, en wegzetten als slecht in geïnformeerd.

Daar zijn ze tegenwoordig goed in. Je roept iets als CEO, om vervolgens te zeggen dat wij het verkeerd hebben begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:09
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2160626/0

In dit draadje (proton) wordt hierover gesproken vanaf 15 januari

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 24-02-2025 09:38 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Laatst online: 19:19
HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:31:
Ik weet niet of het hier is besproken, maar ik lees net dat de CEO van Proton Trump prijst en ook de Republieken.

Dat hij die leuk vindt, moet die natuurlijk zelf weten. Maar ik zou juist een bedrijf willen hebben die of afstand van hem neemt, of juist leeft in de Europese gedachte.

Een eigen mailserver opzetten ga ik niet doen, tegenwoordig is dat met DKIM enzo vrijwel onmogelijk geworden.

Wat vinden jullie? Zijn de opmerkingen onjuist? Vreemde is dat ze op Reddit al die negatieve commentaren hebben verwijderd, en wegzetten als slecht in geïnformeerd.

Daar zijn ze tegenwoordig goed in. Je roept iets als CEO, om vervolgens te zeggen dat wij het verkeerd hebben begrepen.
Je zult nooit invloed hebben op wat CEO’s zeggen of doen. Interessant is wel dat de CEO van Proton dit publiekelijk uitspreekt. Dat roept de vraag op: hoeveel andere CEO’s denken er net zo over, maar zijn verstandig genoeg om hun mond daarover te houden?

Ik zit met dezelfde zoektocht als jij. Hoe ga ik een partij vinden die e-mail aanbiedt met ongeveer dezelfde functionaliteit als de grote spelers? Zelf knutselen is inderdaad geen optie, maar daarmee geef je wel weer een stukje afhankelijkheid (en dus controle) uit handen. :/

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:03:
[...]

Je zult nooit invloed hebben op wat CEO’s zeggen of doen. Interessant is wel dat de CEO van Proton dit publiekelijk uitspreekt. Dat roept de vraag op: hoeveel andere CEO’s denken er net zo over, maar zijn verstandig genoeg om hun mond daarover te houden?

Ik zit met dezelfde zoektocht als jij. Hoe ga ik een partij vinden die e-mail aanbiedt met ongeveer dezelfde functionaliteit als de grote spelers? Zelf knutselen is inderdaad geen optie, maar daarmee geef je wel weer een stukje afhankelijkheid (en dus controle) uit handen. :/
Het probleem is inderdaad dat een CEO van een privacy-first en voor onafhankelijke journalisten, dit noemt.

In beide zaken doet Trump namelijk niet meer aan. Onafhankelijke journalisten worden geweerd en privacy is er niet echt in Amerika. Er zit nu iemand in de regering die vrijwel overal bijkomt.

Vind het ook moeilijk, had juist vertrouwen in Proton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Het probleem is inderdaad dat een CEO van een privacy-first en voor onafhankelijke journalisten, dit noemt.

In beide zaken doet Trump namelijk niet meer aan. Onafhankelijke journalisten worden geweerd en privacy is er niet echt in Amerika. Er zit nu iemand in de regering die vrijwel overal bijkomt.

Vind het ook moeilijk, had juist vertrouwen in Proton.
Proton is toch nog niet helemaal afgeschreven? De sleutels voor de end-to-end encryptie liggen bij de gebruiker en zelfs Proton zou er niet bij kunnen. Als de VS Proton zou dwingen om data te overhandigen, dan zou dat (volgens Proton zelf) niet mogelijk zijn.

Mocht de CEO de komende maanden alsnog sympathiseren met de VS, dan zien we dat dan wel weer. Ik heb er toch geen controle over. Het enige wat ik kan doen is blijven verifiëren of dit een bedrijf is waar ik mijn data wil opslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15

Herman

FP ProMod

Waar prijst de CEO Trump? Heb je een quote? Hij gaf bij mijn weten alleen aan dat Democraten het misbruik van de big tech niet aanpakt en dat zijn verwachting is dat de Republikeinen dit wel doen. (Ik sta niet in voor de juistheid van die stelling :P ) Dus géén Trump aanhanger, meer zijn waardering voor de Republikeinse partij.

Dit is een nuancering. Dat maakt het nog niet juist dat dit via de officiële kanalen naar buiten kwam. Dat was fout. Dat heeft Proton toegegeven en rechtgezet. Deze storm in een glas water is m.i. daarmee voorbij. Maar het internet (lees Reddit) wil altijd bloed zien en daarvoor is een mea culpa nooit genoeg.

[ Voor 27% gewijzigd door Herman op 24-02-2025 11:31 . Reden: Een en ander verduidelijkt, quote weggehaald want voegde niks toe ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:22

Auredium

Informaticus Chaoticus

Om Google valt lastig heen te komen en dan vooral Android. Ik had het liefste vanuit de EU op politiek niveau een taskgroup gezien met als opdracht een open source native EU smartphone alternatief te ontwikkelen. Deze taskgroup zou dan in samenwerking met Europese bedrijven dit alternatief kunnen ontwikkelen. Waarom vanuit de politiek? Omdat er dan legitieme druk kan zijn om derde partijen aan te sporen apps te ontwikkelen.

Zelfs als je via wat tooltje een alternatief o.s. op je foon zet loop je tegen bankiers apps of digi-id aan die het nieto ondersteunen. De meeste gebruikers willen gewoon een makkelijke optie en Android of iOS is dT dus vanuit die hoek komt geen vraag. Maar de Europese politiek wilt wellicht wel een Europees alternatief vooral met de blik op geopolitieke omstandigheden.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
Dit is een redelijk alternatief en WAAG is ook ervan overtuigd dat er EU wijd aan gewerkt moet worden
https://murena.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
En volgens mij past GrapheneOS ook in dit straatje https://grapheneos.org/.

Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel https://grapheneos.org/faq#device-support.

Het zou fijn/nodig zijn dat de EU keuzevrijheid voor OS's ook door zou trekken naar mobiele telefoons zodat je zelf kunt bepalen om gebruiken te maken van een Google variant van Android of 1 die bijv. meer plain is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
daily.data.inj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:41:

Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel https://grapheneos.org/faq#device-support.

Het zou fijn/nodig zijn dat de EU keuzevrijheid voor OS's ook door zou trekken naar mobiele telefoons zodat je zelf kunt bepalen om gebruiken te maken van een Google variant van Android of 1 die bijv. meer plain is.
Zowel Murena als GrapheneOS lijken een mooie visie te hebben. Vooral de Murena Workspace lijkt me iets waar ze op in moeten zetten als vervanger voor Microsoft 365. Microsoft en Google hebben met het Workspace-verhaal meer in de pap te roeren. Een 'soeverein' besturingsysteem is mooi, maar daar heb je niets aan als de achterliggende applicaties nog steeds bij Microsoft/Google/whatever vandaan komen.

Ik zou graag zien dat de Europese Unie inzet op zo'n suite als Murena Workspace of OpenDesk. Pomp er maar lekker wat geld in en neem een belang in het bedrijf/de stichting. Dan ga je pas echt potten breken en zorg je ook voor continuïteit binnen dat soort bedrijven. Hop, gas d'r op!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online

Ik heb hier in het Proton topic uitgebreider op gereageert en daar staat ook wat meer info al. Maar long story short:
  • CEO prees 1 specifieke actie, men trok dat uit context alsof hij de hele partij aanhing. Ook daar zijn mensen tegenwoordig goed in.
  • CEO was wel super dom dit te doen via het bedrijfsaccount ipv privé.
  • Proton is zacht gezegd niet bepaald handig met de drama omgegaan, maar ik heb zelf nog wel hoop dat dat komt door gebrek aan ervaring met zulk drama.
  • CEO heeft in een statement op Reddit gereageert op een naar mijn mening best nette manier. Veel mensen lijken dat te missen, ook mede door Proton die het zelf niet deelt. Gerelateerd aan het slecht met de drama omgaan punt.
  • In de praktijk heeft dit alles vrij weinig effect dankzij de juridische status en opbouw van Proton; CEO kan niks drastisch en juridisch moeten ze neutraal blijven.
  • Na al het goeds wat dit bedrijf heeft gedaan, en gekeken naar wat er daadwerkelijk gebeurde en de daadwerkelijke impact, imho geen reden ze te cancellen. Wel natuurlijk iets wat opvalt, ze moeten nu geen rare dingen doen. Ze zullen bij veel op de radar staan..
  • Ik ben zelf daarom ook nog tevreden Proton klant.
Proton heeft dus wel echt een paar grofe fouten gemaakt, maar niet op de manier dat men ze online van beschuldigd en waarvoor men oproept tot boycotten. En dat laatste lijkt me dus ook niet nodig.

Puntje nog buiten wat eerder besproken is. Eerlijk, Andy is natuurlijk ook wel iemand die regelmatig publiekelijk zichzelf uit op social media en in interviews. Daardoor horen we vaker van hem dan van CEO's van veel andere bedrijven, en hebben we meer beeld bij hem. Vaak fijn, en meestal worden zijn posts helemaal niet negatief ontvangen. Helaas is dat ook wachten tot een keer zo iets gebeurd, maar hij persoonlijk heeft nou niet de track-record om te denken "da's stiekem een evil Trump aanhanger". Ik hoop dat Andy van deze gebeurtenis leert, zelfs al betekend dat wellicht iets minder posten. Maar los daarvan: je kan je ook heel erg afvragen of je dit andere bedrijven niet overkomt omdat CEOs daar niets denken, of omdat ze minder publiekelijk zijn met hun meningen. Ik vermoed dat 2e.

[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 24-02-2025 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:08

jurroen

Security en privacy geek

Helemaal eens. Dit is dan ook de reden dat ik GrapheneOS al vele jaren gebruik - zelfs nog op de Nexus devices voordat de Pixels er waren.
Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel.
Ironisch is het wel ja. Maar dat komt omdat Google als enige vendor heel serieus omgaat met security. GrapheneOS is er niet voor andere devices, omdat die niet voldoen aan de eisen die GrapheneOS stelt.

Er is een zeer interessant interview met een van de ontwikkelaars, waarin ook wordt ingegaan op die hardware security. Let wel: dat is al eventjes geleden. Sindsdien zijn er ontzettend veel ontwikkelingen geweest, zowel vanuit GrapheneOS maar ook qua Pixel hardware - zoals MTE.

GrapheneOS is trouwens in gesprek met een vendor, het lijkt er wel op dat daar wat uit gaat komen. Maar dat zal dit jaar niet zijn en waarschijnlijk volgend jaar ook niet.

Wat betreft andere devices - er was DivestOS wat redelijk wat code en beveiligingsmaatregelen van GrapheneOS heeft overgenomen en dit ook beschikbaar maakte voor andere devices.

Helaas zijn zij gestopt wegens tijdsgebrek. De ontwikkelaars van GrapheneOS hebben al aangegeven open te staan voor iemand anders die dat werk eventueel wil doorzetten, onder het mom van "harm reduction". GOS heeft er zelf niet de resources voor, omdat het volledig buiten de scope valt.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
jurroen schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:43:
Ironisch is het wel ja. Maar dat komt omdat Google als enige vendor heel serieus omgaat met security. GrapheneOS is er niet voor andere devices, omdat die niet voldoen aan de eisen die GrapheneOS stelt.
Van wat ik begreep is het niet zo zeer dat andere vendors "niet serieus omgaan met security" maar dat die de hardware en firmware gewoon niet vrij wordt geven waardoor het niet in complete vrijheid door GrapheneOS gebruikt kan worden. En dat gezien het security belang van deze dingen ze het daarom niet op devices die dit niet doen willen porten (ze kunnen op dat niveau niet zelf aanpassingen maken voor de security). De originele vendor heeft natuurlijk wel toegang tot alles, dat is dus enkel een issue met third party OS'en en niet voor de vendor zelf. En tuurlijk klopt het dat die van de vendor zelf niet zo secure is als die van GrapheneOS, maar dat is die van Google zelf ook niet. Enige verschil is dat GrapheneOS dat compleet kan aanpassen op hun telefoons.

De enige uitzondering daarop die ik zo zeker weet is Sony's waarvan de support gestopt is, dat is de reden dat Jolla Sailfish enkel op oudere modellen uitgeeft. Wellicht dat ook dingen als Fairphone dit wel vrijgeven, maar dat weet ik zo niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:08

jurroen

Security en privacy geek

Cambionn schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Van wat ik begreep is het niet zo zeer dat andere vendors "niet serieus omgaan met security" maar dat die de hardware en firmware gewoon niet vrij wordt geven waardoor het niet in complete vrijheid door GrapheneOS gebruikt kan worden. En dat gezien het security belang van deze dingen ze het daarom niet op devices die dit niet doen willen porten (ze kunnen op dat niveau niet zelf aanpassingen maken voor de security). De originele vendor heeft natuurlijk wel toegang tot alles, dat is dus enkel een issue met third party OS'en en niet voor de vendor zelf. En tuurlijk klopt het dat die van de vendor zelf niet zo secure is als die van GrapheneOS, maar dat is die van Google zelf ook niet. Enige verschil is dat GrapheneOS dat compleet kan aanpassen op hun telefoons.
Ja en nee. Wat je aangeeft speelt zeker mee. Maar het overgrote deel van de vendoren loopt flink achter qua security. Dan laat ik geavanceerdere zaken als MTE nog even links liggen - maar zoiets simpels als de maandelijkse updates. Flagship modellen van een jaar oud krijgen bijvoorbeeld elk kwartaal een update - of worden alleen voorzien van yyyy-mm-01, terwijl er flinke kwetsbaarheden zijn in de firmware.

Zoals het eigenlijk zou moeten gaan, is dat devices maandelijks worden geupdate naar yyyy-mm-05. En devices die nu nog op Android 14 zitten, ook al worden ze nog ondersteund, voldoen heel officieel niet aan de regels. Een deel van de patches heeft namelijk de nieuwste Android nodig voor ASB (Android Security Bulletin).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
jurroen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:55:
Ja en nee. Wat je aangeeft speelt zeker mee. Maar het overgrote deel van de vendoren loopt flink achter qua security. Dan laat ik geavanceerdere zaken als MTE nog even links liggen - maar zoiets simpels als de maandelijkse updates. Flagship modellen van een jaar oud krijgen bijvoorbeeld elk kwartaal een update - of worden alleen voorzien van yyyy-mm-01, terwijl er flinke kwetsbaarheden zijn in de firmware.

Zoals het eigenlijk zou moeten gaan, is dat devices maandelijks worden geupdate naar yyyy-mm-05. En devices die nu nog op Android 14 zitten, ook al worden ze nog ondersteund, voldoen heel officieel niet aan de regels. Een deel van de patches heeft namelijk de nieuwste Android nodig voor ASB (Android Security Bulletin).
Ja fair, daar heb je zeker gelijk in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zx9r_mario
Gr4mpyC3t schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Ik zou graag zien dat de Europese Unie inzet op zo'n suite als Murena Workspace of OpenDesk. Pomp er maar lekker wat geld in en neem een belang in het bedrijf/de stichting. Dan ga je pas echt potten breken en zorg je ook voor continuïteit binnen dat soort bedrijven. Hop, gas d'r op!
Ik heb Murena Workspace bekeken, dit is een verbouwde Nextcloud omgeving. Ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:16:
Ik gebruik nu Owntracks op mijn mobiel,...
Jammer genoeg is het nog afhankelijk van Google Play Services voor een aantal zaken.
Ik heb Owntracks draaien op een iPhone en een Debloated/degoogled (zonder Google Play Services) en nergens last van.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo

Loop hier momenteel ook tegenaan, ik heb een 2 sporen beleid waarbij privacy op 1 staat en niet US alternatieven op 2.

Inmiddels weg bij Whatsapp, nooit FB, LinkedIn, Instagram gehad dus dat is redelijk gelukt. Sinds een paar weken geen Gmail, Gdrive, Calendar, Contacts, en nog wat Google diensten meer.

Nu zit ik redelijk vast in het Apple ecosysteem maar wil ook hier graag afscheid van nemen, te beginnen bij het lastigste, de IPhone, ga ik voor een FairPhone met e/os van Murena of kies ik voor een Pixel 9 met Graphene OS…ik ben best bereid wat gemak op te geven maar mijn partner wil het graag werkbaar houden. Het zijn ook financieel geen “even proberen” opties.

Ik betaal inmiddels aan Proton, en Signal in plaats van met mijn data maar de vervanging gaat ineens een stuk langzamer :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M!chiel
MarcelGo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Nu zit ik redelijk vast in het Apple ecosysteem maar wil ook hier graag afscheid van nemen, te beginnen bij het lastigste, de IPhone, ga ik voor een FairPhone met e/os van Murena of kies ik voor een Pixel 9 met Graphene OS…ik ben best bereid wat gemak op te geven maar mijn partner wil het graag werkbaar houden. Het zijn ook financieel geen “even proberen” opties.
Dit is een dilemma inderdaad. De meeste Pixels zijn wel een stuk betere toestellen dan de Fairphones (bijvoorbeeld de camera's). GrapheneOS is gericht op dataveiligheid en hun ontwikkelaars vinden de Fairphone niet veilig (door de hardware en het updatebeleid) en ze zijn skeptisch over MicroG, omdat ook daar nog steeds Googlediensten worden gebruikt. Ik heb goede ervaringen met GrapheneOS: ze zijn snel met updates, herstellen bugs adequaat en snel, en je kunt zelf bepalen of en zo ja, hoeveel Google je wil gebruiken. Misschien kun je een tweedehands Pixel 6a kopen om zelf te proberen wat goed past bij je en of alle apps die je nodig hebt ook draaien met of zonder Google? In ieder geval kun je niet contactloos betalen met Google Pay (ik denk ook niet bij /e/OS), maar de meeste bank apps doen het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
@M!chiel Ik zou de Murena versie met e/os op de Fairphone willen, die is volledig “ontgoogled”. Je optie van een oudere pixel kopen en die proberen is een optie die ook op mijn lijstje stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Maarten69 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb Owntracks draaien op een iPhone en een Debloated/degoogled (zonder Google Play Services) en nergens last van.
Wat gebruikt Owntracks dan onder IOS?

Net even de Android versie via Fdroid geïnstalleerd, kijken of dat goed werkt. Dat is de Google dependency uitgehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Geen idee, maar ik stel mij voor de Apple locatie services.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 2x Marstek 5,12kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Kalentum schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:36:
Wat gebruikt Owntracks dan onder IOS?

Net even de Android versie via Fdroid geïnstalleerd, kijken of dat goed werkt. Dat is de Google dependency uitgehaald
Ik gebruik de F-droid versie van Owntracks al een paar maand voor locatiebepaling voor Home Assistant (waar de telefoon "mijn" locatie is). Werkt hier dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:12
Zijn er eigenlijk goede alternatieven voor Google Maps favoriete locaties? Dus waar je het ook in mapjes kunt stoppen, los van elkaar tonen op een kaart, delen, backuppen, er naartoe navigeren, kaart met historie bezochte locaties, etc?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Aardwolf schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:17:
Zijn er eigenlijk goede alternatieven voor Google Maps favoriete locaties? Dus waar je het ook in mapjes kunt stoppen, los van elkaar tonen op een kaart, delen, backuppen, er naartoe navigeren, kaart met historie bezochte locaties, etc?
Ik gebruik zelf Organic Maps en die heeft iig een deel van die functionaliteiten. Maar ik gebruik favorieten niet veel, dus durf niet te zeggen of die alles heeft wat je hier noemt.

Durf wel te zeggen dat Organic Maps in algemene zin één van de meest complete alternatieven is. Draait op OSM kaarten maar met hoop eigen functies erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retrey
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18:49
Auredium schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:37:
Om Google valt lastig heen te komen en dan vooral Android. Ik had het liefste vanuit de EU op politiek niveau een taskgroup gezien met als opdracht een open source native EU smartphone alternatief te ontwikkelen. Deze taskgroup zou dan in samenwerking met Europese bedrijven dit alternatief kunnen ontwikkelen. Waarom vanuit de politiek? Omdat er dan legitieme druk kan zijn om derde partijen aan te sporen apps te ontwikkelen.

Zelfs als je via wat tooltje een alternatief o.s. op je foon zet loop je tegen bankiers apps of digi-id aan die het nieto ondersteunen. De meeste gebruikers willen gewoon een makkelijke optie en Android of iOS is dT dus vanuit die hoek komt geen vraag. Maar de Europese politiek wilt wellicht wel een Europees alternatief vooral met de blik op geopolitieke omstandigheden.
Opzich zijn er genoeg linux gnu alternatieven voor android, het probleem is het totaal gebrek aan apps.

De EU zou ontwikkelaars moeten dwingen om voor linux te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 02-05 16:27
Heeft iemand hier ervaring met Mistborn (self-hosted)? https://gitlab.com/cyber5k/mistborn

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
retrey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
[...]

Opzich zijn er genoeg linux gnu alternatieven voor android, het probleem is het totaal gebrek aan apps.

De EU zou ontwikkelaars moeten dwingen om voor linux te ontwikkelen.
Huh? Zo werkt onze vrije markteconomie niet hoor. :)

De EU zou eerder een markt moeten creëren waarin innovatie aangejaagd wordt. Denk dan aan het verlichten van belastingdruk en bureaucratie. Daarmee creëer je koplopers in het bedrijfsleven.

We kunnen niet al het zware werk (investeren en risico’s nemen) uitbesteden aan buitenlandse partijen, om vervolgens met de vinger te wijzen zodra de vruchten worden geplukt.

[ Voor 0% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 23-04-2025 09:15 . Reden: Lidwoord vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:12
Cambionn schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:56:
[...]
Ik gebruik zelf Organic Maps en die heeft iig een deel van die functionaliteiten. Maar ik gebruik favorieten niet veel, dus durf niet te zeggen of die alles heeft wat je hier noemt.

Durf wel te zeggen dat Organic Maps in algemene zin één van de meest complete alternatieven is. Draait op OSM kaarten maar met hoop eigen functies erbij.
Bedankt nog, al had ik je alvast geliked laatst.

Ik heb hem even gedownload, ben erachter gekomen dat ik satellietbeelden ook mis. Hoe doen je/jullie dat? Bestaat er ook een opensource app met gedetailleerde actuele satellietbeelden?

Ik was daar bij het noemen van mijn eisen niet meer bewust van, maar dat was ook al de beperking van zowel Locusmap als OsmAnd die ik heb geprobeerd in het verleden.
Of iets als streetview... ook nog wel eens handig ter voorbereiding als je naar onbekende plekken wilt reizen.

Kan ik hiervoor los komen van Google?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:53
@Aardwolf Ik gebruik voor plaatsen in NL vaak 'PDOK Viewer', die heeft luchtfoto's van véél hogere resolutie dan Google Maps vaak. Je kunt in het menu diverse lagen aanzetten, denk dat je daar ook een heel eind mee komt.

Ik kwam op hun site ook nog het project 'NLmaps' tegen, ziet er ook wel interessant uit. Soort gratis kaartfunctionaliteit om op je website o.i.d. te gebruiken (wat je vaak ziet bij contactgegevens, "Waar kun je ons vinden").

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2025 11:06 ]

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste