Dit is een redelijk alternatief en WAAG is ook ervan overtuigd dat er EU wijd aan gewerkt moet worden
https://murena.com/
https://murena.com/
Zowel Murena als GrapheneOS lijken een mooie visie te hebben. Vooral de Murena Workspace lijkt me iets waar ze op in moeten zetten als vervanger voor Microsoft 365. Microsoft en Google hebben met het Workspace-verhaal meer in de pap te roeren. Een 'soeverein' besturingsysteem is mooi, maar daar heb je niets aan als de achterliggende applicaties nog steeds bij Microsoft/Google/whatever vandaan komen.daily.data.inj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:41:
En volgens mij past GrapheneOS ook in dit straatje https://grapheneos.org/.
Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel https://grapheneos.org/faq#device-support.
Het zou fijn/nodig zijn dat de EU keuzevrijheid voor OS's ook door zou trekken naar mobiele telefoons zodat je zelf kunt bepalen om gebruiken te maken van een Google variant van Android of 1 die bijv. meer plain is.
Have you tried turning it off and on again?
Ik heb hier in het Proton topic uitgebreider op gereageert en daar staat ook wat meer info al. Maar long story short:HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:31:
Ik weet niet of het hier is besproken, maar ik lees net dat de CEO van Proton Trump prijst en ook de Republieken.
Dat hij die leuk vindt, moet die natuurlijk zelf weten. Maar ik zou juist een bedrijf willen hebben die of afstand van hem neemt, of juist leeft in de Europese gedachte.
Een eigen mailserver opzetten ga ik niet doen, tegenwoordig is dat met DKIM enzo vrijwel onmogelijk geworden.
Wat vinden jullie? Zijn de opmerkingen onjuist? Vreemde is dat ze op Reddit al die negatieve commentaren hebben verwijderd, en wegzetten als slecht in geïnformeerd.
Daar zijn ze tegenwoordig goed in. Je roept iets als CEO, om vervolgens te zeggen dat wij het verkeerd hebben begrepen.
[ Voor 20% gewijzigd door Cambionn op 24-02-2025 22:52 ]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Helemaal eens. Dit is dan ook de reden dat ik GrapheneOS al vele jaren gebruik - zelfs nog op de Nexus devices voordat de Pixels er waren.daily.data.inj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:41:
Ironisch is het wel ja. Maar dat komt omdat Google als enige vendor heel serieus omgaat met security. GrapheneOS is er niet voor andere devices, omdat die niet voldoen aan de eisen die GrapheneOS stelt.Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Van wat ik begreep is het niet zo zeer dat andere vendors "niet serieus omgaan met security" maar dat die de hardware en firmware gewoon niet vrij wordt geven waardoor het niet in complete vrijheid door GrapheneOS gebruikt kan worden. En dat gezien het security belang van deze dingen ze het daarom niet op devices die dit niet doen willen porten (ze kunnen op dat niveau niet zelf aanpassingen maken voor de security). De originele vendor heeft natuurlijk wel toegang tot alles, dat is dus enkel een issue met third party OS'en en niet voor de vendor zelf. En tuurlijk klopt het dat die van de vendor zelf niet zo secure is als die van GrapheneOS, maar dat is die van Google zelf ook niet. Enige verschil is dat GrapheneOS dat compleet kan aanpassen op hun telefoons.jurroen schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:43:
Ironisch is het wel ja. Maar dat komt omdat Google als enige vendor heel serieus omgaat met security. GrapheneOS is er niet voor andere devices, omdat die niet voldoen aan de eisen die GrapheneOS stelt.
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.
Ja en nee. Wat je aangeeft speelt zeker mee. Maar het overgrote deel van de vendoren loopt flink achter qua security. Dan laat ik geavanceerdere zaken als MTE nog even links liggen - maar zoiets simpels als de maandelijkse updates. Flagship modellen van een jaar oud krijgen bijvoorbeeld elk kwartaal een update - of worden alleen voorzien van yyyy-mm-01, terwijl er flinke kwetsbaarheden zijn in de firmware.Cambionn schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:14:
[...]
Van wat ik begreep is het niet zo zeer dat andere vendors "niet serieus omgaan met security" maar dat die de hardware en firmware gewoon niet vrij wordt geven waardoor het niet in complete vrijheid door GrapheneOS gebruikt kan worden. En dat gezien het security belang van deze dingen ze het daarom niet op devices die dit niet doen willen porten (ze kunnen op dat niveau niet zelf aanpassingen maken voor de security). De originele vendor heeft natuurlijk wel toegang tot alles, dat is dus enkel een issue met third party OS'en en niet voor de vendor zelf. En tuurlijk klopt het dat die van de vendor zelf niet zo secure is als die van GrapheneOS, maar dat is die van Google zelf ook niet. Enige verschil is dat GrapheneOS dat compleet kan aanpassen op hun telefoons.
Ja fair, daar heb je zeker gelijk in.jurroen schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:55:
Ja en nee. Wat je aangeeft speelt zeker mee. Maar het overgrote deel van de vendoren loopt flink achter qua security. Dan laat ik geavanceerdere zaken als MTE nog even links liggen - maar zoiets simpels als de maandelijkse updates. Flagship modellen van een jaar oud krijgen bijvoorbeeld elk kwartaal een update - of worden alleen voorzien van yyyy-mm-01, terwijl er flinke kwetsbaarheden zijn in de firmware.
Zoals het eigenlijk zou moeten gaan, is dat devices maandelijks worden geupdate naar yyyy-mm-05. En devices die nu nog op Android 14 zitten, ook al worden ze nog ondersteund, voldoen heel officieel niet aan de regels. Een deel van de patches heeft namelijk de nieuwste Android nodig voor ASB (Android Security Bulletin).
Ik heb Murena Workspace bekeken, dit is een verbouwde Nextcloud omgeving. Ziet er veelbelovend uit.Gr4mpyC3t schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Ik zou graag zien dat de Europese Unie inzet op zo'n suite als Murena Workspace of OpenDesk. Pomp er maar lekker wat geld in en neem een belang in het bedrijf/de stichting. Dan ga je pas echt potten breken en zorg je ook voor continuïteit binnen dat soort bedrijven. Hop, gas d'r op!
Ik heb Owntracks draaien op een iPhone en een Debloated/degoogled (zonder Google Play Services) en nergens last van.Kalentum schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:16:
Ik gebruik nu Owntracks op mijn mobiel,...
Jammer genoeg is het nog afhankelijk van Google Play Services voor een aantal zaken.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Loop hier momenteel ook tegenaan, ik heb een 2 sporen beleid waarbij privacy op 1 staat en niet US alternatieven op 2.daily.data.inj schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:41:
Het issue waar ik zelf tegenaan loop is dat GrapheneOS alleen te gebruiken is wanneer je daar geschikte hardware voor hebt. Op dit moment is dat, heel hilarisch, een Google Pixel toestel https://grapheneos.org/faq#device-support.
Het zou fijn/nodig zijn dat de EU keuzevrijheid voor OS's ook door zou trekken naar mobiele telefoons zodat je zelf kunt bepalen om gebruiken te maken van een Google variant van Android of 1 die bijv. meer plain is.
Dit is een dilemma inderdaad. De meeste Pixels zijn wel een stuk betere toestellen dan de Fairphones (bijvoorbeeld de camera's). GrapheneOS is gericht op dataveiligheid en hun ontwikkelaars vinden de Fairphone niet veilig (door de hardware en het updatebeleid) en ze zijn skeptisch over MicroG, omdat ook daar nog steeds Googlediensten worden gebruikt. Ik heb goede ervaringen met GrapheneOS: ze zijn snel met updates, herstellen bugs adequaat en snel, en je kunt zelf bepalen of en zo ja, hoeveel Google je wil gebruiken. Misschien kun je een tweedehands Pixel 6a kopen om zelf te proberen wat goed past bij je en of alle apps die je nodig hebt ook draaien met of zonder Google? In ieder geval kun je niet contactloos betalen met Google Pay (ik denk ook niet bij /e/OS), maar de meeste bank apps doen het wel.MarcelGo schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:32:
[...]
Nu zit ik redelijk vast in het Apple ecosysteem maar wil ook hier graag afscheid van nemen, te beginnen bij het lastigste, de IPhone, ga ik voor een FairPhone met e/os van Murena of kies ik voor een Pixel 9 met Graphene OS…ik ben best bereid wat gemak op te geven maar mijn partner wil het graag werkbaar houden. Het zijn ook financieel geen “even proberen” opties.
Wat gebruikt Owntracks dan onder IOS?Maarten69 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Ik heb Owntracks draaien op een iPhone en een Debloated/degoogled (zonder Google Play Services) en nergens last van.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Ik gebruik de F-droid versie van Owntracks al een paar maand voor locatiebepaling voor Home Assistant (waar de telefoon "mijn" locatie is). Werkt hier dikke prima.Kalentum schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:36:
Wat gebruikt Owntracks dan onder IOS?
Net even de Android versie via Fdroid geïnstalleerd, kijken of dat goed werkt. Dat is de Google dependency uitgehaald
Ik gebruik zelf Organic Maps en die heeft iig een deel van die functionaliteiten. Maar ik gebruik favorieten niet veel, dus durf niet te zeggen of die alles heeft wat je hier noemt.Aardwolf schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:17:
Zijn er eigenlijk goede alternatieven voor Google Maps favoriete locaties? Dus waar je het ook in mapjes kunt stoppen, los van elkaar tonen op een kaart, delen, backuppen, er naartoe navigeren, kaart met historie bezochte locaties, etc?
Opzich zijn er genoeg linux gnu alternatieven voor android, het probleem is het totaal gebrek aan apps.Auredium schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:37:
Om Google valt lastig heen te komen en dan vooral Android. Ik had het liefste vanuit de EU op politiek niveau een taskgroup gezien met als opdracht een open source native EU smartphone alternatief te ontwikkelen. Deze taskgroup zou dan in samenwerking met Europese bedrijven dit alternatief kunnen ontwikkelen. Waarom vanuit de politiek? Omdat er dan legitieme druk kan zijn om derde partijen aan te sporen apps te ontwikkelen.
Zelfs als je via wat tooltje een alternatief o.s. op je foon zet loop je tegen bankiers apps of digi-id aan die het nieto ondersteunen. De meeste gebruikers willen gewoon een makkelijke optie en Android of iOS is dT dus vanuit die hoek komt geen vraag. Maar de Europese politiek wilt wellicht wel een Europees alternatief vooral met de blik op geopolitieke omstandigheden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Huh? Zo werkt onze vrije markteconomie niet hoor.retrey schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:14:
[...]
Opzich zijn er genoeg linux gnu alternatieven voor android, het probleem is het totaal gebrek aan apps.
De EU zou ontwikkelaars moeten dwingen om voor linux te ontwikkelen.
[ Voor 0% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 23-04-2025 09:15 . Reden: Lidwoord vergeten ]
Bedankt nog, al had ik je alvast geliked laatst.Cambionn schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:56:
[...]
Ik gebruik zelf Organic Maps en die heeft iig een deel van die functionaliteiten. Maar ik gebruik favorieten niet veel, dus durf niet te zeggen of die alles heeft wat je hier noemt.
Durf wel te zeggen dat Organic Maps in algemene zin één van de meest complete alternatieven is. Draait op OSM kaarten maar met hoop eigen functies erbij.
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2025 11:06 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Jazzy op 25-09-2025 11:40 ]
Een eigen mailserver opzetten klinkt leuk, totdat je belangrijke mail mist en de rabbit hole in mag om het probleem op te lossen. Als je straks ergens op een blacklist staat dan krijg je geen e-mail en ik weet ook niet of je internetprovider het super leuk vindt om gespamd te worden op jouw publieke IP-adres.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
Ik ben ook sinds kort bezig om te de-googlen (en afstappen van andere big-tech).
Heb het volgende al gedaan:
- Browser -> Vivaldi
- Zoekmachine -> Duckduckgo
- Mail -> ProtonMail / eigen hosted mail
Ik heb voor mail nu een auto-forward naar een protonmail. Alleen is de gratis versie vrij beperkt. Ik heb nu een actie om een maand uit te proberen, maar waarschijnlijk ga ik 4.99 p/m te veel vinden voor het mailen.. Bovendien wil ik graag de mail kunnen lezen/sturen vanuit een andere mail client, maar daarvoor moet ik bij protonmail alweer bijzondere dingen doen.
Nu heb ik op m'n synology nas al eens een eigen mailserven opgezet. Dat werkt allemaal prima. Ik vraag mij alleen af of ik daar nu volledig gebruik van moet maken of dat ik toch voor een externe dienst moet gaan. Heb ook een mail-account bij antagonist voor een eigen project, misschien dat ik mijn persoonlijk mail daar ook ga doen..
Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van de Mail Server op een Synology? Ik heb eigenlijk alles wel werkend, behalve "plus adresses" (name+alias@domain.com). Ik weet wel hoe ik een alias kan aanmaken, bijvoorbeeld "shopping@domain.com"), maar ik wil eigenlijk daar een plus-address van maken. Zo weet ik welke dienst mijn mail-adres gelekt/gebruikt heeft voor spam.
Ik heb wel (jaren) ervaring met het draaien van mailservers, en als ik je een raad mag geven: Doe het niet.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
[...]
Nu heb ik op m'n synology nas al eens een eigen mailserven opgezet. Dat werkt allemaal prima. Ik vraag mij alleen af of ik daar nu volledig gebruik van moet maken of dat ik toch voor een externe dienst moet gaan. Heb ook een mail-account bij antagonist voor een eigen project, misschien dat ik mijn persoonlijk mail daar ook ga doen..
Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van de Mail Server op een Synology? Ik heb eigenlijk alles wel werkend, behalve "plus adresses" (name+alias@domain.com). Ik weet wel hoe ik een alias kan aanmaken, bijvoorbeeld "shopping@domain.com"), maar ik wil eigenlijk daar een plus-address van maken. Zo weet ik welke dienst mijn makil-adres gelekt/gebruikt heeft voor spam.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Ik heb het zelf hosten van mail opgegeven. Mail ontvangen gaat nog wel. versturen is gewoon een drama. Je kan alles goed doen en dan nog steeds bij ontvangers in de spam terecht komen.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
Ik ben ook sinds kort bezig om te de-googlen (en afstappen van andere big-tech).
Heb het volgende al gedaan:
- Browser -> Vivaldi
- Zoekmachine -> Duckduckgo
- Mail -> ProtonMail / eigen hosted mail
Ik heb voor mail nu een auto-forward naar een protonmail. Alleen is de gratis versie vrij beperkt. Ik heb nu een actie om een maand uit te proberen, maar waarschijnlijk ga ik 4.99 p/m te veel vinden voor het mailen.. Bovendien wil ik graag de mail kunnen lezen/sturen vanuit een andere mail client, maar daarvoor moet ik bij protonmail alweer bijzondere dingen doen.
Heeft er iemand ervaringen met het gebruik van de Mail Server op een Synology? Ik heb eigenlijk alles wel werkend, behalve "plus adresses" (name+alias@domain.com). Ik weet wel hoe ik een alias kan aanmaken, bijvoorbeeld "shopping@domain.com"), maar ik wil eigenlijk daar een plus-address van maken. Zo weet ik welke dienst mijn mail-adres gelekt/gebruikt heeft voor spam.
Je kan een eigen domein kopen, die vervolgens instellen via SimpleLogin zodat je altijd je mail in eigen beheer kan houden mocht Proton/SL er mee kappen. Daar kan je dan ook regels of catch all instellen voor andere websites. Zo lek je ook nooit je prive mail.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:53:
Klinkt dan alsof dat mij het niet waard gaat zijn. Ik dacht, omdat ik het DMARC gezeur al eens had opgelost en de mailserver voor het grote deel lijkt te werken, dat dit een eenvoudige overstap zal zijn.
Heeft iemand tips dan voor een dienst als protonmail? Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik mijn base email alleen aan familie/vrienden geef, maar dat ik een alias heb voor elke website. Nu weet ik dat veel websites `+` addresses ondersteunen, maar spammers kunnen natuurlijk gemakkelijk de suffix eraf halen en zo mijn base email hebben.
Dus het liefst wil ik een alias, dat los staat van mijn base email, maar dat ik wel per alias nog kan traceren welke website mijn alias gelekt/gebruikt heeft voor spam.
[ Voor 6% gewijzigd door Slechdt op 24-11-2025 13:59 ]
d:)b :henk d:)b
Ik hoor dit vaker en snap dit nooit. Je mail is tegenwoordig zo'n beetje de core van je online identiteit. In het westen hangen we alles aan de mail vast (in Azië is dat bijv. vaak telefoonnummer). Het is gelinkt aan bijna al je accounts en andere online bezigheden. Als mensen je mailbox in komen heeft dat vaak ook grotere gevolgen dan een los account, omdat ze bij dingen als password resets en informatie vanuit duizenden connecties met jou kunnen. Ondertussen worden er door de raarste hoepels gesprongen voor privacy, maar iets fundamenteels als je email wordt als niet belangrijk gezien en is nog geen 4,99 waard.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
Ik heb nu een actie om een maand uit te proberen, maar waarschijnlijk ga ik 4.99 p/m te veel vinden voor het mailen.. Bovendien wil ik graag de mail kunnen lezen/sturen vanuit een andere mail client, maar daarvoor moet ik bij protonmail alweer bijzondere dingen doen.
Koop een domein, hang die aan je email. Stel een catch-all in en dan lekker [dienst]@[domein] gebruiken. Kun je losse emails altijd nog blokkeren of automatisch als spam wegzetten als ze problematisch worden na een lek. Extra voordeel dat als je ooit weer van provider wisseltje, je gewoon je domein aan je nieuwe provider kan koppelen en dan komt de mail daar binnen. Hoef je niet alle accounts weer aan te passen.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:53:
Heeft iemand tips dan voor een dienst als protonmail? Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik mijn base email alleen aan familie/vrienden geef, maar dat ik een alias heb voor elke website. Nu weet ik dat veel websites `+` addresses ondersteunen, maar spammers kunnen natuurlijk gemakkelijk de suffix eraf halen en zo mijn base email hebben.
Dus het liefst wil ik een alias, dat los staat van mijn base email, maar dat ik wel per alias nog kan traceren welke website mijn alias gelekt/gebruikt heeft voor spam.
[ Voor 4% gewijzigd door Cambionn op 24-11-2025 15:49 ]
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
me @ last.fm
Dat ligt - waarschijnlijk - aan de provider die je kiestWilke schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:09:
Omdat proton niet op blocklists staat, en VPS providers wel.
Maar... is dat het probleem van de docker-mailserver (en de configuratie-issues)?Overigens, voor wie het avontuur toch wil aangaan, kan ik docker-mailserver aanbevelen. Daar zonder wordt je sowieso gegarandeerd gek van de config files.
Mail ontvangen is geen probleem, de ergste spam een beetje buiten houden lukt ook nog wel redelijk, maar verzenden is met name richting Microsoft (@hotmail, @live etc.) een volkomen drama. Google doet dat wel beter, maar zelfs met SPF, DKIM en DMARC correct ingesteld (dit kun je met een Gmail account eenvoudig checken) kom je regelmatig alsnog in de spam folder.
me @ last.fm
Er zijn echte betere tools dan de (foutmeldingen) van Gmail om de configuratie van je mail te checken...maar zelfs met SPF, DKIM en DMARC correct ingesteld (dit kun je met een Gmail account eenvoudig checken)
me @ last.fm
Met VPS'en is dit een dingetje. Zelfs wanneer je er als hoster mee bezig bent is het niet te garanderen dat de IP ranges ok zijn door de hoeveelheid misbruik die je tegen moet gaan. Om die garantie te geven moet je zo veel moeite doen dat dat financieel niet interessant is. Maar een beetje hosting partij zit hier voor de email diensten 100x meer bovenop gezien de hele dienst anders weinig waarde heeft. Daarom ook dat ik dat aanraade en niet een VPS zelf. Als je het toch al hebt kan je het dus best ff proberen met Antagonist. Wellicht bevalt het, hoef je niks anders aan te schaffen.Wilke schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:09:
Omdat proton niet op blocklists staat, en VPS providers wel.
Probleem is ook bij zowel Microsoft als Google dat die meer met whitelists werken dan blacklists. Dus als je niet al een goede IP range hebt komt je er moeilijk tussen. En omdat je er moeilijk tussen komt, is het weer lastig je IP reputatie te verbeteren. Als je in de spam komt is dat lastig maar wellicht te doen. Maar als je pech hebt, wordt je al weggesodemieterd voor je in de spam komt en kan de ontvanger niet eens achterhalen dat je een mail had gestuurd.Wilke schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:09:
Overigens, voor wie het avontuur toch wil aangaan, kan ik docker-mailserver aanbevelen. Daar zonder wordt je sowieso gegarandeerd gek van de config files.
Mail ontvangen is geen probleem, de ergste spam een beetje buiten houden lukt ook nog wel redelijk, maar verzenden is met name richting Microsoft (@hotmail, @live etc.) een volkomen drama. Google doet dat wel beter, maar zelfs met SPF, DKIM en DMARC correct ingesteld (dit kun je met een Gmail account eenvoudig checken) kom je regelmatig alsnog in de spam folder.
[ Voor 3% gewijzigd door Cambionn op 24-11-2025 18:57 ]
Nou, hier wat argumenten om wel naar Proton te gaan (of iets vergelijkbaars):Jester-NL schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:54:
Als je het al hebt... waarom zou je dan in godsnaam naar Proton gaan?
Proton is in wezen een online-mail platform met ingebouwde PGP. En heeft dus (tenzij je heel veel met andere proton-klanten mailt) nauwelijks toegevoegde waarde.
Kijk eerst gewoon eens wat je hoster je biedt (waar je dus toch al voor betaald) voordat je geld naar een extra dienst gaat brengen.
En Antagonist is (of was) een van de partijen die graag helpt bij lastig(er) vragen.
me @ last.fm
Oh ja, er zullen ook zeker partijen/diensten zijn die de zaken prima op orde hebben. Het gaat er in dit geval ook om die 4,99 euro per maand en het concept van zelfbeheer. Als je goedkoper wil dan kom je bij de partijen uit die ik net opsomde en zal je zelf ook het een en ander in moeten richten en/of in de gaten moeten houden.Jester-NL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:19:
@Gr4mpyC3t Jouw N=1 en mijn N=1 staan loodrecht op elkaar
De enige momenten die ik de afgelopen jaren heb gehad waarop mijn mailadressen (diverse eigen domeinen) (ook bij een Nederlandse provider, in een Nederlands datacentrum) niet bereikbaar waren, was als mijn internet-provider eruit lag. En in dat geval zou Proton net zo onbereikbaar zijn.
Nou moet ik wel aangeven dat ik host bij een club die zich meer op B2B richt dan op particuliere klanten.
(En het opnieuw moeten toevoegen van gegevens aan Outlook zou ik eerder bij MS zoeken dan bij je mailprovider. Of (opnieuw) zien als jouw N=1... waarbij de mijne is dat ik in al die jaren geen issues heb gehad met Thunderbird)
Mail is vrij vergevingsgezind. Zo uit mijn hoofd is de stelregel dat niet meer dan twee tot drie dagen doentime voor 99 procent van dr MTAs en biigmailers okay was. Ga je hoger zitten krijg je wel kans op harde bounces.Jester-NL schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:19:
@Gr4mpyC3t Jouw N=1 en mijn N=1 staan loodrecht op elkaar
De enige momenten die ik de afgelopen jaren heb gehad waarop mijn mailadressen (diverse eigen domeinen) (ook bij een Nederlandse provider, in een Nederlands datacentrum) niet bereikbaar waren, was als mijn internet-provider eruit lag.
Onze spam en hack gemeenschap heeft dat van die plusjes wel door, en gaat wel daarop combineren.Ktenolix schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:51:
...
Everything is better with Bluetooth
Ik ben op zoek naar het hosten van 15-25 domeinen, mailboxen etc. Hostslim kom ik tegen voor 85ct (scroll naar rechts op de ehosting pakket pagina), en ga ik deze maand gebruiken (ik moet even wachten op de domeinnamen afloop datum), om mijn domeinen te parkeren (na de laatste transip verhoging) en te experimenteren. Ik kan nog weinig reviews vinden, dus geen idee hoe de ervaringen zijn.Kalentum schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:53:
[...]
Ik heb het zelf hosten van mail opgegeven. Mail ontvangen gaat nog wel. versturen is gewoon een drama. Je kan alles goed doen en dan nog steeds bij ontvangers in de spam terecht komen.
Ik zou altijd gaan voor een betaalde, betrouwbare mailoplossing.
Ik gebruik nu Proton maar wil eigenlijk naar https://purelymail.com/ want dat lijkt precies te zijn wat ik wil. Meerdere domeinen (onbeperkt), meerdere mailboxen (ook onbeperkt geloof ik), geen harde limieten op storage. Maar helaas Amerikaans en bovendien een piepklein (eenmans) bedrijf.
[ Voor 3% gewijzigd door jeanj op 01-12-2025 18:15 ]
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Ik maak al tijdje gebruik van Immich als primaire foto app. Zowel thuis als iOS als Android. Werkt als een tierelier. Eigen domein. Proxy met forward auth. Kleine mini pc en traag odido klik en klaar. Eerste keer laadde duurde een paar dagen om alles te verwerken. Nu super snel. Daarbij proton als backup voor foto’s.Jerie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:33:
Self-hosting my photos with Immich
Mooie use-case van iemand die Immich gebruikt als primary backup van Google Photos. Zie ook Ryzen 7 Mini-PC makes a power-efficient VM host (2024)
Ik gebruik zelf andere oplossingen, maar dit ziet er wel goed uit. NB: hij maakt thuis gebruik van glasvezel.
[ Voor 7% gewijzigd door Gotez op 06-12-2025 09:23 ]
Wij maken gebruik van Nextcloud maar ik vind het nogal vervelend dat elke update niet vlekkeloos verloopt, en de performance is ook niet om naar huis te schrijven. Dat Klik & Klaar voldoende performance biedt, is opmerkelijk. Want met VDSL2 vond ik de upload om eerlijk te zijn te matig.Gotez schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:21:
[...]
Ik maak al tijdje gebruik van Immich als primaire foto app. Zowel thuis als iOS als Android. Werkt als een tierelier. Eigen domein. Proxy met forward auth. Kleine mini pc en traag odido klik en klaar. Eerste keer laadde duurde een paar dagen om alles te verwerken. Nu super snel. Daarbij proton als backup voor foto’s.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Apart. Ik heb ook Nextcloud. Al hele tijd. Updates gaan altijd vlekkeloos. Eigenlijk van Immich en authentik en calibre ook. Ik heb ook geen gekke dingen verder. Nextcloud aio docker. Draait soepel. Uploads razendsnel. Maar ik upload ook niet zoveel. Af en toe een paar documenten of wat foto’s. Thuis dingetjes. Nextcloud migrate was wel compex. Maar toen alles werkte ging het daarna prima. Lastige va odido is dat het laatste tijd wat vaak storing heeft.Jerie schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:26:
[...]
Wij maken gebruik van Nextcloud maar ik vind het nogal vervelend dat elke update niet vlekkeloos verloopt, en de performance is ook niet om naar huis te schrijven. Dat Klik & Klaar voldoende performance biedt, is opmerkelijk. Want met VDSL2 vond ik de upload om eerlijk te zijn te matig.
[ Voor 3% gewijzigd door ahbart op 06-12-2025 11:14 ]
Ik draai ook joplin mt sync op nextcloud maar vind het nogal traag. Het syncen duur bij mij lang, en ik daardoor heb ik mijn 4000 notes van evernote maar (nog) niet geïmporteerd. Hoe is het bij jou. Ik overweeg een joplin server te bouwen en dan te kijken of het sneller gaatahbart schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:13:
Ook ik gebruik onder meer Nextcloud en Immich op mijn eigen server thuis. Met domeinnamen. Mail host ik bij theory7.
Thuis draai ik alles in docker. Werkt als een trein. Ook update/upgrades. Voorheen had ik Adressen, notities, foto's, ook via nextcloud, maar dat werkte toch niet vlekkeloos. Met name de apps op de telefoon vond ik daarvoor niet geweldig. Nu Immich, Joblin voor notities (wel gesynct met nextcloud) en adressen en kalender (cal/carddav) doe ik via Baikal bij theory7.
Ik gebruikte eerste de notitie app voor Nextcloud van Niedermann. Maar die gaf te vaak synchronisatieproblemen. Ik heb nu 68 notities, en heb geen problemen ervaren met synchronisatie.jeanj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:26:
[...]
Ik draai ook joplin mt sync op nextcloud maar vind het nogal traag. Het syncen duur bij mij lang, en ik daardoor heb ik mijn 4000 notes van evernote maar (nog) niet geïmporteerd. Hoe is het bij jou. Ik overweeg een joplin server te bouwen en dan te kijken of het sneller gaat
Wel log bedoel je, die on screen in de applicatie of zit er ergens anders nog een log?ahbart schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:45:
[...]
Ik gebruikte eerste de notitie app voor Nextcloud van Niedermann. Maar die gaf te vaak synchronisatieproblemen. Ik heb nu 68 notities, en heb geen problemen ervaren met synchronisatie.
Kun je zien in het log waardoor het traag zou zijn?
Joplin laat in de app foutmeldingen zien. Als ik links het menu open op de android app, dan zag ik daar in het begin wel de foutmeldingen.jeanj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:54:
[...]
Wel log bedoel je, die on screen in de applicatie of zit er ergens anders nog een log?
Ik gebruik de app voornamelijk op mijn windows pc, daar maakt de snelheid niet uit, maar als ik dan naar android of ios sync, dan timed ie vaak uit en moet ik meerdere keren syncen, vooral als er veel updates zijn gaat het traag. Ik heb nu 900+ noties, ik liep al tegen problemen aan bij 400+ notities (maar dan met veel wijzigingen)
Gek. Bij mij via webdav iets van 1000 notities zonder problemen. Ook syncen van contacts tussen next loud en iOS en macOS is geen enkel probleem. Nooit last van. Meest lastige is alles sso via authentik. En het liefst met forward auth. Dan werken de apps van home asssistant en Immich opeens niet meer.ahbart schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:40:
[...]
Joplin laat in de app foutmeldingen zien. Als ik links het menu open op de android app, dan zag ik daar in het begin wel de foutmeldingen.
Specifiek wanneer ik scroll in foto's vind ik het nogal traag gaan. Je zou denken zet gewoon alle thumbnails in een cache, en zet die cache in het geheugen of in ieder geval gedefragmenteerd op een SSD.Gotez schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:49:
[...]
Apart. Ik heb ook Nextcloud. Al hele tijd. Updates gaan altijd vlekkeloos. Eigenlijk van Immich en authentik en calibre ook. Ik heb ook geen gekke dingen verder. Nextcloud aio docker. Draait soepel. Uploads razendsnel. Maar ik upload ook niet zoveel. Af en toe een paar documenten of wat foto’s. Thuis dingetjes. Nextcloud migrate was wel compex. Maar toen alles werkte ging het daarna prima. Lastige va odido is dat het laatste tijd wat vaak storing heeft.
Dat zal weinig verschil maken, tenzij er een traag netwerk tussen je containers zit. Twee containers op hetzelfde systeem praten gewoon snel met elkaar.Jerie schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:16:
[...]
Misschien moet ik i.p.v. losse Nextcloud container een AIO nemen. Maar ook dan zit het achter een reverse proxy.
De vakantie heeft alweer heimwee naar mij
oh, ja, foto's vond ik ook drama. Daarom overgestapt naar Immich. Veel en veel beter.Jerie schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:16:
[...]
Specifiek wanneer ik scroll in foto's vind ik het nogal traag gaan. Je zou denken zet gewoon alle thumbnails in een cache, en zet die cache in het geheugen of in ieder geval gedefragmenteerd op een SSD.
Misschien moet ik i.p.v. losse Nextcloud container een AIO nemen. Maar ook dan zit het achter een reverse proxy.
Ondertussen informatie gevonden over de performance van Joplin server vs nextcloudjeanj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:26:
[...]
Ik draai ook joplin mt sync op nextcloud maar vind het nogal traag. Het syncen duur bij mij lang, en ik daardoor heb ik mijn 4000 notes van evernote maar (nog) niet geïmporteerd. Hoe is het bij jou. Ik overweeg een joplin server te bouwen en dan te kijken of het sneller gaat
Immich staat ook op het lijstje...
| Type | Nextcloud | Joplin Server |
| Sync 744 items: Existing client with new sync target (mostly upload) | 24 min | 5 min |
| Sync 744 items: New client with existing sync target (mostly download) | 7 minutes | 0 min 51 sec |
| Change one note and sync (mostly upload - to test sync overhead) | 18 seconds | 6 seconds |
Welk merk telefoon heb je nu?4acesNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:48:
Zo! Ik was al tijden (jaren) van plan om te ont-Google-en en te ont-Big-tech-en. Maar gemak dient de mens. Of nou ja.. waar alles je op een presenteerblaadje wordt opgediend en de dopamine hits je om de oren weten te vliegen. Dit omdat Big-tech verdomd goed weet ons slaafs te maken en vooral houden. Ik wilde graag digitale autonomie. Al langer. Jaren misschien wel. Maar het gemak en het zogenaamde fijne gevoel hield me vast., neen gevangen. Het is zo heerlijk hoe Apple werkt en je in die walled garden weet te houden. Alles in de cloud! abonnementje hier. Abonnementje daar! Data naar macht hongerige bedrijven die door jouw gebruik zo walgelijk weel rijkdom en macht vergaren dat het ziekmakend is. En dan toch eindelijk de bewustwording van wat jij bent als consument en als afnemer van Big tech. Dat is niet mals. En als we geen stappen ondernemen, dan geven we teveel macht aan een handjevol mensen in de wereld die (door jouw gebruik van..) steeds rijker worden. En de rest zal daar zwaar ZWAAR onder gaan lijden. Apple kan door de fans niets fout doen. Maar ik ben erachter gekomen dat ook dit een walgelijk bedrijf is en niet staat voor wat ik wel belangrijk vindt in het leven en voor de wereld.
Enfin! Ik ben eindelijk overgestapt naar GrapheneOS om dit tegen te gaan. Het was even wennen aan het sobere OS. Geen schreeuwende mooie interfaces met animaties die je in de val weten te lokken. Maar een rechttoe rechtaan systeem die je je digitale soevereiniteit weet te bieden. Dit voelt goed. Ook al is het even afkicken van de eerdergenoemde dopamine hits en sommige gemakken (die achteraf toch te verwaarlozen zijn)! Is het vooral een mooie reis om te ontdekken wat er hierin eigenlijk allemaal mogelijk is.
Het voelt goed om ergens achter te staan en daarnaar te handelen.
En wat is je ervaring tot nu toe? Het leest namelijk alsof de basis verder prima is en het doet wat het moet doen.Leo. P. Klepper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:38:
Ben sinds 2 weken overgestapt naar Graphene OS op een nieuwe Google Pixel 9A. Ben me langzaam aan het ontdoen van alle ongewenste verbindingen, apps en trackers. Dat valt niet mee, het is toch vaak iets inleveren op gebruiksgemak en functionaliteit zoals de Lawnchair launcher in plaats van Nova, Tomtom in plaats van Google Maps, kSuite in plaats van Google werkomgeving, Vanadium browser in plaats van Chrome, Aurora en Fdroid in plaats van Google Playstore. Nu nog een goede vervanger voor Google Keep zien te vinden (suggesties?). De aanhouder wint.
Tja, Gemini dan weer jammer he? In een leven zonder Google topic mag ik dit wel zeggen toch?Leo. P. Klepper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:19:
Via Google Gemini naar alternatieve apps gezocht, dat ging verrassend goed. Nog niet alle Google apps.naar tevredenheid kunnen vervangen. Ik zou het zeker weer hebben gedaan.
Persoonlijk ben ik al langer aan het nadenken om over te stappen op een Google Pixel met Lineage OS. Hardware is dan nog wel van big tech, maar dan heb je wel een degelijke telefoon met een privacyvriendelijk OS. Een FairPhone is het gewoon nog niet echt, dat herken ik wel.Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
Hier ook bezig om langzamerhand van big tech over te stappen (in mijn geval voornamelijk MS). Nu zit ik alleen nog sterk te twijfelen of ik niet voor Apple devices wil gaan, omdat een MacBook Air me goed beviel in het verleden en m'n Apple TV en iPhone bevallen ook goed. Of wel gewoon richting Ubuntu wil gaan. In het geval van Apple is het natuurlijk een overstap naar weer een andere big tech bedrijf, maar een completer eco-systeem alternatief is wat ik denk ik wel ga missen als ik van MS af ga stappen.
Nu heb ik wel Proton Unlimited en dat bevalt goed, maar het had fijn geweest als Standard Notes daar bij in had gezeten en het feit dat Proton Drive nog niet beschikbaar is voor Linux is ook een groot nadeel als ik definitief voor Ubuntu (en Proton Unlimited) zou willen gaan. (Alhoewel Proton wel aangegeven heeft om wat focus te leggen op Linux dit jaar begreep ik.)
Nextcloud zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb al een computer met 4TB SSD die ik als server gebruik. Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.
Ik heb op mijn laptop nu een dual-boot met Windows 11 en Ubuntu, Ubuntu bevalt me verder prima (heb meerdere distros geprobeerd) en gamen lijkt ook aardig te lukken met Steam. Gamen op een Mac gaat dan weer een stuk lastiger begreep ik (geen voordeel van Steam's Proton bijvoorbeeld). Voordeel van een Mac is dan wel weer dat het wat volwassener en gebruiksvriendelijker is, maar dat is voor mij als ITer niet perse een noodzaak.
Tot nu toe bezig met deze stappen of al overgestapt:Ook een beetje naar andere telefoons te kijken, maar ik vind 'goede' foto's belangrijk en dan is een Fairphone niet snel een goede keuze lijkt het. Een Fairphone met /e/OS lijkt me verder wel erg interessant. Misschien dat er wel een leuke opvolger van de 6 komt de komende tijd(?).
- Edge -> Firefox (met AdGuard extensions)
- Outlook -> Proton Mail (mee gestart, plus Proton Pass aliassen wil ik gaan gebruiken voor accounts)
- MS Authenticator -> 2FAS (MS Authenticator nog wel in gebruik voor werk)
- Windows 11 -> Ubuntu (dual-boot voor nu op laptop, later ook op PC doen, alhoewel ik daar Windows sowieso zal houden voor bepaalde multiplayer games)
- DNS van netwerk naar AdGuard's DNS (DoH)
![]()
Nu begrijp ik ook dat Ubuntu en Firefox niet de meest privacy friendly opties zijn in hun soort, maar met de juist instellingen volgens mij meer dan prima.
Als je toch al een Pixel haalt, zou ik er persoonlijk GrapheneOS erop zetten. Die gaat LineageOS en e/OS/ toch wel echt ver te boven qua zowel security als privacy.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Persoonlijk ben ik al langer aan het nadenken om over te stappen op een Google Pixel met Lineage OS. Hardware is dan nog wel van big tech, maar dan heb je wel een degelijke telefoon met een privacyvriendelijk OS. Een FairPhone is het gewoon nog niet echt, dat herken ik wel.
Let erop dat AdGuard Russisch is. Ja ze zitten nu officieel in Europa, maar wel in toevallig dat ene plekje waar corruptie best hoog is en ze niet zo moeilijk doen over of je je aan de wet houd. Ik zou voor netwerk/computers Pi-hole pakken, en voor je telefoon DNS66 of als je Proton VPN hebt hun add-blocker. Voor de DNS kun je, als je die wil aanpassen, iets Europees pakken, bijv. DNS4EU.Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
Nextcloud zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb al een computer met 4TB SSD die ik als server gebruik. Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.
Ik heb op mijn laptop nu een dual-boot met Windows 11 en Ubuntu, Ubuntu bevalt me verder prima (heb meerdere distros geprobeerd) en gamen lijkt ook aardig te lukken met Steam. Gamen op een Mac gaat dan weer een stuk lastiger begreep ik (geen voordeel van Steam's Proton bijvoorbeeld). Voordeel van een Mac is dan wel weer dat het wat volwassener en gebruiksvriendelijker is, maar dat is voor mij als ITer niet perse een noodzaak.
Tot nu toe bezig met deze stappen of al overgestapt:Nu begrijp ik ook dat Ubuntu en Firefox niet de meest privacy friendly opties zijn in hun soort, maar met de juist instellingen volgens mij meer dan prima.
- Edge -> Firefox (met AdGuard extensions)
- Outlook -> Proton Mail (mee gestart, plus Proton Pass aliassen wil ik gaan gebruiken voor accounts)
- Bing -> DuckDuckGo
- MS Authenticator -> 2FAS (MS Authenticator nog wel in gebruik voor werk)
- Windows 11 -> Ubuntu (dual-boot voor nu op laptop, later ook op PC doen, alhoewel ik daar Windows sowieso zal houden voor bepaalde multiplayer games)
- DNS van netwerk naar AdGuard's DNS (DoH)
Sorry wat schrijf ik nu dan… bedoelde ook GrapheneOS eigenlijk.Cambionn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:16:
[...]
Als je toch al een Pixel haalt, zou ik er persoonlijk GrapheneOS erop zetten. Die gaat LineageOS en e/OS/ toch wel echt ver te boven qua zowel security als privacy.
Uiteraard kun je Nextcloud ook backuppen naar welke cloud dan ook - al dan niet encrypted via restic, rclone etc. Maar als je primair foto's wil backuppen is Nextcloud wellicht niet het meest geschikte medium daarvoor.Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
Tijdens mijn zoektocht naar een gezondere relatie met telefoon en computer heb ik een tijdje Linux en LineageOS gebruikt. Daar is prima mee te werken. Uiteindelijk ben ik toch bij Apple uitgekomen. Dit komt vooral omdat ik merkte dat ik niet zoveel plezier beleefde aan het geknutsel (ja, ik weet het, dit is het Tweakers-forum...). Ook het gebrek aan ondersteuning voor Proton Drive en Digital Photo Professional (Canon) en meer van dat soort zaken hebben me uiteindelijk bij Apple doen belanden. Wel heb ik gekozen voor een low budgetoplossing, een Mac Mini uit 2018 en een oude iPhone. Bij Apple heb ik wel geavanceerde gegevensbescherming voor iCloud ingeschakeld (https://support.apple.com/nl-nl/102651) , zodat de meeste data end-to-end-encrypted is.Nu zit ik alleen nog sterk te twijfelen of ik niet voor Apple devices wil gaan, omdat een MacBook Air me goed beviel in het verleden en m'n Apple TV en iPhone bevallen ook goed.
Ja, als Proton Drive voor Linux beschikbaar komt, zou dat voor mij een reden zijn om Linux opnieuw te proberen op de desktop.Alhoewel Proton wel aangegeven heeft om wat focus te leggen op Linux dit jaar begreep ik.
Ik ben overgestapt van Google Photos naar Ente Photos. Daar ben ik erg tevreden over. Ook Zeitkapsl zie ik wel eens voorbijkomen, omdat het volledig Europees is.Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.
Firefox is naar mijn mening dik in orde. Geen enkele bruikbare browser is momenteel smetvrij, en ik heb soms het idee dat mensen doorslaan in hun oordeel over Mozilla.Nu begrijp ik ook dat Ubuntu en Firefox niet de meest privacy friendly opties zijn in hun soort, maar met de juist instellingen volgens mij meer dan prima.
[ Voor 9% gewijzigd door Bedge85 op 20-03-2026 13:57 ]
Dat zou misschien wel een betere optie zijn inderdaad (of met Graphene OS zoals besproken zie ik), dan heb je iig goede hardware.Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Persoonlijk ben ik al langer aan het nadenken om over te stappen op een Google Pixel met Lineage OS. Hardware is dan nog wel van big tech, maar dan heb je wel een degelijke telefoon met een privacyvriendelijk OS. Een FairPhone is het gewoon nog niet echt, dat herken ik wel.
Voor AdGuard heb je wel een punt. Ik gaf ze de voordeel van de twijfel, omdat ze zich hebben verplaatst naar een EU land, maar dat zegt idd niet alles. Quad9 met de adblock optie in mijn UniFi netwerk zou nog een optie voor me kunnen zijn.Cambionn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Let erop dat AdGuard Russisch is. Ja ze zitten nu officieel in Europa, maar wel in toevallig dat ene plekje waar corruptie best hoog is en ze niet zo moeilijk doen over of je je aan de wet houd. Ik zou voor netwerk/computers Pi-hole pakken, en voor je telefoon DNS66 of als je Proton VPN hebt hun add-blocker. Voor de DNS kun je, als je die wil aanpassen, iets Europees pakken, bijv. DNS4EU.
Qua Ubuntu en Firefox, denk dat je er al een grote vooruitgang mee hebt, zeker met de juist instellingen. Perfect is het wellicht niet, maar dat is niks. Uiteindelijk is het ook een afweging van wat je zelf wil en kan. Ik zou daar dus niet te over in zitten. Mocht je toch wat anders willen, dan is LibreWolf een mooie ipv Firefox. Is een fork met extra patches. Qua Linux distro's... tja daar kunnen we uren of discussiëren. Maar Linux Mint wordt over het algemeen in consensus gezien als een goede beginners distro. Maar nogmaals, het is echt niet alsof je nu heel fout zit ofzo. Als je deze setup fijn vind, lekker blijven doen.
Ja dat doet me als snel afhaken om zelf met Nextcloud aan de gang te gaan. Het gemak van een online dienst is mij veel meer waard.jurroen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Uiteraard kun je Nextcloud ook backuppen naar welke cloud dan ook - al dan niet encrypted via restic, rclone etc. Maar als je primair foto's wil backuppen is Nextcloud wellicht niet het meest geschikte medium daarvoor.
Heb je al eens gekeken naar Ente? Dat kun je in een cloud vorm afnemen (volledig encrypted) maar ook op een eigen server installeren.
Nextcloud kan het prima - maar is wel wat bewerkelijker dan even het simpel runnen van een VM of Docker image als je een grote bibliotheek hebt (denk aan oa instellen van cronjob die previews genereerd en database optimalisatie want SQLite is niet veel performant met een flinke instance).
Het geknutsel kan ik me iets bij voorstellen. Voor sommige dingen vind ik dat leuk om te doen (vandaar ook dat ik een Ubuntu server heb draaien), maar voor dagelijks gebruik moeten dingen ook gewoon werken. Vandaar ook mijn twijfel tussen Mac (en het bijbehorende eco-systeme) en Ubuntu. Van de geavanceerde gegevensbescherming wist ik nog niet, ga ik ook eens naar kijken.
Je kan ook overwegen om NextCloud af te nemen bij een hoster. Heb je er zelf geen omkijken naar, maar dat kost vanzelfsprekend wel extra knaken.Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:
[...]
Dat zou misschien wel een betere optie zijn inderdaad (of met Graphene OS zoals besproken zie ik), dan heb je iig goede hardware.
[...]
Voor AdGuard heb je wel een punt. Ik gaf ze de voordeel van de twijfel, omdat ze zich hebben verplaatst naar een EU land, maar dat zegt idd niet alles. Quad9 met de adblock optie in mijn UniFi netwerk zou nog een optie voor me kunnen zijn.
Wat betreft de Linux distros, dat was ook even goed kijken hoe en wat (vooral welke). Ik heb zelf al jaren een Ubuntu server, dus had al een voorkeur naar een op Ubuntu gebaseerde distro. Heb wel nog Fedora geprobeerd en daarnaast dan Ubuntu, Kubuntu, Linux Mint, Zorin OS en Pop!_OS. Gnome vind ik een prima ervaring. Een op Windows gebaseerd UI hoeft voor mij niet per se (ik klik toch zelden door die menus). Ik dacht; als ik Gnome (en dan ook de versie van Ubuntu) prima vind, laat ik dan maar gewoon voor Ubuntu zelf gaan ipv een variant.![]()
[...]
Ja dat doet me als snel afhaken om zelf met Nextcloud aan de gang te gaan. Het gemak van een online dienst is mij veel meer waard.![]()
Ente wel eens voorbij zien komen maar ga ik zeker naar kijken! Ik zie dat ze ook een Linux client hebben, dus dat is al een plus.
[...]
Het geknutsel kan ik me iets bij voorstellen. Voor sommige dingen vind ik dat leuk om te doen (vandaar ook dat ik een Ubuntu server heb draaien), maar voor dagelijks gebruik moeten dingen ook gewoon werken. Vandaar ook mijn twijfel tussen Mac (en het bijbehorende eco-systeme) en Ubuntu. Van de geavanceerde gegevensbescherming wist ik nog niet, ga ik ook eens naar kijken.
Ente ga ik dus ook zoals gezegd even naar kijken. Van Ente Auth wist ik niet af, maar wat mij erg blij maakte met 2FAS is dat er een autofill plugin is voor de browser die na goedkeuring op je telefoon de 2FA code invult (beetje luiheid misschien haha). Kan Ente Auth dat toevallig ook?
Bedankt voor de tips en info allen! Sta nog aan het begin van mijn overstap richting meer privacy vriendelijke producten, maar leuk om dit soort dingen uit te zoeken.
Cyprus (waar AdGuard nu zit) zal vast ook deugdelijke bedrijven hebben, maar is wel echt het land waar bedrijven heen gaan om te zeggen "ik ben Europees, dus echt veilig hoorLouw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:
Voor AdGuard heb je wel een punt. Ik gaf ze de voordeel van de twijfel, omdat ze zich hebben verplaatst naar een EU land, maar dat zegt idd niet alles. Quad9 met de adblock optie in mijn UniFi netwerk zou nog een optie voor me kunnen zijn.
Wat betreft de Linux distros, dat was ook even goed kijken hoe en wat (vooral welke). Ik heb zelf al jaren een Ubuntu server, dus had al een voorkeur naar een op Ubuntu gebaseerde distro. Heb wel nog Fedora geprobeerd en daarnaast dan Ubuntu, Kubuntu, Linux Mint, Zorin OS en Pop!_OS. Gnome vind ik een prima ervaring. Een op Windows gebaseerd UI hoeft voor mij niet per se (ik klik toch zelden door die menus). Ik dacht; als ik Gnome (en dan ook de versie van Ubuntu) prima vind, laat ik dan maar gewoon voor Ubuntu zelf gaan ipv een variant.
Lekker bezig!ahbart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:02:
(...) Ik heb nog wel een Fairphone met ene Google account. Lange tijd Lineageos met Microg gebruikt, maar dat was toch wel erg vaak behelpen met zaken die niet wilde werken zonder google services. Helaas.
Misschien dat mijn volgende phone wel een iphone wordt, maar dan met zo veel mogelijk eigen diensten.
[ Voor 11% gewijzigd door mramiro op 21-03-2026 07:56 ]
Hier wilde Revolut niet werken. ING ging gelukkig prima. Wel heel jammer dat ING, net als veel andere banken, alleen nog wilde betalen via Google. of Apple Pay.mramiro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:13:
[...]
Lekker bezig!
Heb een zelfde soort eigen infrastructuur met apps draaien maar kwam niet van Google af (door Android phone). Draai nu, na best veel prutsen (eerst op een reserve telefoon), eindelijk 6 maanden stabiel een Pixel met GrapheneOS. Er is werkelijk niets dat ik echt mis.* Vindt juist de afwezigheid van alle nieuwe AI features en standaard apps heerlijk. Als ik het wil kan ik het er op zetten maar het hoeft niet. In de basis is GrapheneOS extreem basic maar je kunt het zo gek maken als je wilt. Ook met Google services.
Wat het grote voordeel van GrapheneOS voor mij is, is dat ik alle big tech diensten (zijn er ondertussen niet zo veel meer) van bijv. Google gewoon kan gebruiken en ze één voor één afbouwen, in plaats van "cold turkey" meteen all inn te gaan.
Ik was ook erg tevreden over e/OS maar zou dan wel kiezen voor een officieel ondersteunde telefoon zodat de boatloader ook weer gelocked kan worden. Voelt wel zo fijn als je met bank apps aan de slag gaat. Toevallig net een review over geplaatst: e/OS op de Fairphone door Arnoud Wokke.
* Alleen de Rabobank app is niet (meer) via de officiële playstore te downloaden (keuze Rabobank) en haal ik binnen via de Aurora store.
Ook bij Rabobank inderdaad, ik maak gelukkig gebruik van Garmin als sporthorloge en gebruik deze nu al jaren als standaard horloge met de betaalpassen van de Rabo. Werkt super en geen telefoon, portemonnee (of google pay) meer nodig.ahbart schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Hier wilde Revolut niet werken. ING ging gelukkig prima. Wel heel jammer dat ING, net als veel andere banken, alleen nog wilde betalen via Google. of Apple Pay.
[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 29-07-2026 13:06 ]
Waar we ook een actief topic over hebben: ING: Internetbankieren na WEROchoogen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:56:
De ING bank laat weten dat, als het IDEAL betaalsysteem straks vanaf oktober (tm uiterlijk eind 2027) wordt vervangen door opvolger Wero, de ING scanners daar niet mee om zullen kunnen gaan. In plaats daarvan word je als klant nu gedwongen om de ING telefoon-app te gebruiken, waardoor je dus weer in de armen van Google (en Apple) gedreven wordt:
nieuws: ING-scanner ondersteunt iDEAL-opvolger Wero niet, betalen kan alleen via app
Een vervolgvraag is dan (ook gezien de titel van dit topic): zijn er privacy-vriendelijke alternatieven voor Wero?choogen schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:56:
De ING bank laat weten dat, als het IDEAL betaalsysteem straks vanaf oktober (tm uiterlijk eind 2027) wordt vervangen door opvolger Wero, de ING scanners daar niet mee om zullen kunnen gaan. In plaats daarvan word je als klant nu gedwongen om de ING telefoon-app te gebruiken, waardoor je dus weer in de armen van Google (en Apple) gedreven wordt:
nieuws: ING-scanner ondersteunt iDEAL-opvolger Wero niet, betalen kan alleen via app
En de meer algemene discussie over de invoering van Wero, ook in andere landen:Jazzy schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:30:
[...]
Waar we ook een actief topic over hebben: ING: Internetbankieren na WERO
[ Voor 16% gewijzigd door dirkstreepjejan op 03-09-2026 17:19 ]
'Happiness [is] only real when shared' - Christopher McCandless -
/e/os houd een lijst bij van bank apps die werken met /e/os. ASN Bank staat daar ook tussen (https://community.e.foundation/t/list-banking-apps-on-e-os/33091). Er is geen garantie dat het blijft werken.dirkstreepjejan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:14:
Is het tegenwoordig nog mogelijk om zonder Google / Apple account nog te betalen met iDeal/WeRo met de ASN bank app? Ik lees meerdere oude reactie in dit topic dat dat kan, maar heb niet heel het topic doorgelezen.
Ik heb nu nog een iPhone 12 waar ik de app nog op gebruik, maar wil overstappen naar een Fairphone, die hopelijk in de toekomst nog met /e/OS blijft werken. Heb onlangs mijn Google account verwijderd.
Of loop ik achter de feiten aan? Ik ben sowieso niet echt technisch, dus neem me niet kwalijk als ik het een en andere niet goed begrijp.
Je hebt al een goed antwoord ontvangen, maar gezien ik met ongeveer dezelfde vraag zat en zit, zou ik het graag breder willen bespreken:dirkstreepjejan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:14:
Is het tegenwoordig nog mogelijk om zonder Google / Apple account nog te betalen met iDeal/WeRo met de ASN bank app? Ik lees meerdere oude reactie in dit topic dat dat kan, maar heb niet heel het topic doorgelezen.
Ik heb nu nog een iPhone 12 waar ik de app nog op gebruik, maar wil overstappen naar een Fairphone, die hopelijk in de toekomst nog met /e/OS blijft werken. Heb onlangs mijn Google account verwijderd.
Of loop ik achter de feiten aan? Ik ben sowieso niet echt technisch, dus neem me niet kwalijk als ik het een en andere niet goed begrijp.
Dan ga ik hier ook even verder op inJerie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
Je hebt al een goed antwoord ontvangen, maar gezien ik met ongeveer dezelfde vraag zat en zit, zou ik het graag breder willen bespreken:
Overigens geld dit ook voor andere alternatieve OS systemen. Dit komt door de Play Integrity Check, welke bij installatie via de Play Store kijkt of je op een door Google goed gekeurd OS zit. Zogenaamd uit security redenen, maar als je naar de uitvoering kijkt (waar Pixels die al járen geen security updates krijgen niet mogen, maar bijv. GOS niet op de lijst mag terwijl die probeerde met Google dit te regelen én Google hun security patches juist overneemt in AOSP). Anyways, elke app die dat vereist kun je op geen enkel alternatief systeem installeren via de Play Store.Jerie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
Rabobank (deze gebruikt mijn partner) is niet te installeren in GrapheneOS sandboxed Play Store; dan heb je Aurora Store nodig. Hoe lang dat (nog) blijft werken, is koffiedik kijken.
Sterker nog, GOS is redelijk zeker het OS waar de meeste apps op werken. De kans dat iets daar werkt maar niet op e/OS/ of andere alternatieven is groter dan andersom, dus puur GOS als referentie nemen is idd niet handig. Dat heeft dan weer vooral te maken met technische keuzes zoals bijv. de keuze tussen sandboxed Google Play vs microG en de implementatie van andere technieken, systemen en services.Jerie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
Als iets in GrapheneOS werkt, is dat geen garantie dat het ook in /e/ werkt, maar de kans is groot. Zelfde m.b.t. SFOS en /e/.
Ik krijg op GOS Rabobank wel geïnstalleerd via Aurora store, maar inmiddels niet meer werkend om mee te betalen. De activatie middels biometrie werkt niet meer. Of zie ik iets over het hoofd?Jerie schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:59:
[...]
Je hebt al een goed antwoord ontvangen, maar gezien ik met ongeveer dezelfde vraag zat en zit, zou ik het graag breder willen bespreken:
ASN Bank, gebruik ik zelf ook, werkt zonder Google account (zie bijv. qua SFOS https://forum.sailfishos....apps-on-sailfish-os/18438 ), maar hoe lang dat kan niemand garanderen. Je zou ook je vraag ook alhier kunnen stellen: https://forum.fairphone.com de kans dat je daar mensen tegenkomt die /e/ op een Fairphone draait, is groter.
Rabobank (deze gebruikt mijn partner) is niet te installeren in GrapheneOS sandboxed Play Store; dan heb je Aurora Store nodig. Hoe lang dat (nog) blijft werken, is koffiedik kijken.
Triodos gebruiken we ook, en die doet het wel met GrapheneOS sandboxed Play Store.
Als iets in GrapheneOS werkt, is dat geen garantie dat het ook in /e/ werkt, maar de kans is groot. Zelfde m.b.t. SFOS en /e/.
Ik heb het 2 maand geleden nog opnieuw opgezet zonder issues (op GOS zonder Play Services), inclusief die biometrie. Dus tenzij er zeer recent wat veranderd is zie je iets over het hoofd.johnhuff schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:45:
[...]
Ik krijg op GOS Rabobank wel geïnstalleerd via Aurora store, maar inmiddels niet meer werkend om mee te betalen. De activatie middels biometrie werkt niet meer. Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Valium op 05-09-2026 20:43 ]