Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
jeanj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:54:
[...]
Wel log bedoel je, die on screen in de applicatie of zit er ergens anders nog een log?

Ik gebruik de app voornamelijk op mijn windows pc, daar maakt de snelheid niet uit, maar als ik dan naar android of ios sync, dan timed ie vaak uit en moet ik meerdere keren syncen, vooral als er veel updates zijn gaat het traag. Ik heb nu 900+ noties, ik liep al tegen problemen aan bij 400+ notities (maar dan met veel wijzigingen)
Joplin laat in de app foutmeldingen zien. Als ik links het menu open op de android app, dan zag ik daar in het begin wel de foutmeldingen.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09

Gotez

42

ahbart schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:40:
[...]

Joplin laat in de app foutmeldingen zien. Als ik links het menu open op de android app, dan zag ik daar in het begin wel de foutmeldingen.
Gek. Bij mij via webdav iets van 1000 notities zonder problemen. Ook syncen van contacts tussen next loud en iOS en macOS is geen enkel probleem. Nooit last van. Meest lastige is alles sso via authentik. En het liefst met forward auth. Dan werken de apps van home asssistant en Immich opeens niet meer.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Gotez schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:49:
[...]

Apart. Ik heb ook Nextcloud. Al hele tijd. Updates gaan altijd vlekkeloos. Eigenlijk van Immich en authentik en calibre ook. Ik heb ook geen gekke dingen verder. Nextcloud aio docker. Draait soepel. Uploads razendsnel. Maar ik upload ook niet zoveel. Af en toe een paar documenten of wat foto’s. Thuis dingetjes. Nextcloud migrate was wel compex. Maar toen alles werkte ging het daarna prima. Lastige va odido is dat het laatste tijd wat vaak storing heeft.
Specifiek wanneer ik scroll in foto's vind ik het nogal traag gaan. Je zou denken zet gewoon alle thumbnails in een cache, en zet die cache in het geheugen of in ieder geval gedefragmenteerd op een SSD.

Misschien moet ik i.p.v. losse Nextcloud container een AIO nemen. Maar ook dan zit het achter een reverse proxy.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jerie schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:16:
[...]

Misschien moet ik i.p.v. losse Nextcloud container een AIO nemen. Maar ook dan zit het achter een reverse proxy.
Dat zal weinig verschil maken, tenzij er een traag netwerk tussen je containers zit. Twee containers op hetzelfde systeem praten gewoon snel met elkaar.

Koop mijn Nikon 14-24mm f/2.8 en Nikon 24-70mm f/2.8 lensen voor een prikkie! - En zie al mijn ads!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09

Gotez

42

Jerie schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:16:
[...]

Specifiek wanneer ik scroll in foto's vind ik het nogal traag gaan. Je zou denken zet gewoon alle thumbnails in een cache, en zet die cache in het geheugen of in ieder geval gedefragmenteerd op een SSD.

oh, ja, foto's vond ik ook drama. Daarom overgestapt naar Immich. Veel en veel beter.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

jeanj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:26:
[...]

Ik draai ook joplin mt sync op nextcloud maar vind het nogal traag. Het syncen duur bij mij lang, en ik daardoor heb ik mijn 4000 notes van evernote maar (nog) niet geïmporteerd. Hoe is het bij jou. Ik overweeg een joplin server te bouwen en dan te kijken of het sneller gaat

Immich staat ook op het lijstje...
Ondertussen informatie gevonden over de performance van Joplin server vs nextcloud
TypeNextcloudJoplin Server
Sync 744 items: Existing client with new sync target (mostly upload)24 min5 min
Sync 744 items: New client with existing sync target (mostly download)7 minutes0 min 51 sec
Change one note and sync (mostly upload - to test sync overhead)18 seconds6 seconds
Ga het toch maar overwegen voor een snellere sync

Everything is better with Bluetooth

• 4acesNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-03 11:16
Zo! Ik was al tijden (jaren) van plan om te ont-Google-en en te ont-Big-tech-en. Maar gemak dient de mens. Of nou ja.. waar alles je op een presenteerblaadje wordt opgediend en de dopamine hits je om de oren weten te vliegen. Dit omdat Big-tech verdomd goed weet ons slaafs te maken en vooral houden. Ik wilde graag digitale autonomie. Al langer. Jaren misschien wel. Maar het gemak en het zogenaamde fijne gevoel hield me vast., neen gevangen. Het is zo heerlijk hoe Apple werkt en je in die walled garden weet te houden. Alles in de cloud! abonnementje hier. Abonnementje daar! Data naar macht hongerige bedrijven die door jouw gebruik zo walgelijk weel rijkdom en macht vergaren dat het ziekmakend is. En dan toch eindelijk de bewustwording van wat jij bent als consument en als afnemer van Big tech. Dat is niet mals. En als we geen stappen ondernemen, dan geven we teveel macht aan een handjevol mensen in de wereld die (door jouw gebruik van..) steeds rijker worden. En de rest zal daar zwaar ZWAAR onder gaan lijden. Apple kan door de fans niets fout doen. Maar ik ben erachter gekomen dat ook dit een walgelijk bedrijf is en niet staat voor wat ik wel belangrijk vindt in het leven en voor de wereld.

Enfin! Ik ben eindelijk overgestapt naar GrapheneOS om dit tegen te gaan. Het was even wennen aan het sobere OS. Geen schreeuwende mooie interfaces met animaties die je in de val weten te lokken. Maar een rechttoe rechtaan systeem die je je digitale soevereiniteit weet te bieden. Dit voelt goed. Ook al is het even afkicken van de eerdergenoemde dopamine hits en sommige gemakken (die achteraf toch te verwaarlozen zijn)! Is het vooral een mooie reis om te ontdekken wat er hierin eigenlijk allemaal mogelijk is.

Het voelt goed om ergens achter te staan en daarnaar te handelen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
4acesNL schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:48:
Zo! Ik was al tijden (jaren) van plan om te ont-Google-en en te ont-Big-tech-en. Maar gemak dient de mens. Of nou ja.. waar alles je op een presenteerblaadje wordt opgediend en de dopamine hits je om de oren weten te vliegen. Dit omdat Big-tech verdomd goed weet ons slaafs te maken en vooral houden. Ik wilde graag digitale autonomie. Al langer. Jaren misschien wel. Maar het gemak en het zogenaamde fijne gevoel hield me vast., neen gevangen. Het is zo heerlijk hoe Apple werkt en je in die walled garden weet te houden. Alles in de cloud! abonnementje hier. Abonnementje daar! Data naar macht hongerige bedrijven die door jouw gebruik zo walgelijk weel rijkdom en macht vergaren dat het ziekmakend is. En dan toch eindelijk de bewustwording van wat jij bent als consument en als afnemer van Big tech. Dat is niet mals. En als we geen stappen ondernemen, dan geven we teveel macht aan een handjevol mensen in de wereld die (door jouw gebruik van..) steeds rijker worden. En de rest zal daar zwaar ZWAAR onder gaan lijden. Apple kan door de fans niets fout doen. Maar ik ben erachter gekomen dat ook dit een walgelijk bedrijf is en niet staat voor wat ik wel belangrijk vindt in het leven en voor de wereld.

Enfin! Ik ben eindelijk overgestapt naar GrapheneOS om dit tegen te gaan. Het was even wennen aan het sobere OS. Geen schreeuwende mooie interfaces met animaties die je in de val weten te lokken. Maar een rechttoe rechtaan systeem die je je digitale soevereiniteit weet te bieden. Dit voelt goed. Ook al is het even afkicken van de eerdergenoemde dopamine hits en sommige gemakken (die achteraf toch te verwaarlozen zijn)! Is het vooral een mooie reis om te ontdekken wat er hierin eigenlijk allemaal mogelijk is.

Het voelt goed om ergens achter te staan en daarnaar te handelen.
Welk merk telefoon heb je nu? ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• 4acesNL
Pixel 9. Was voor een mooie prijs (399) te krijgen bij de Media Markt!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-03 17:20
Ben sinds 2 weken overgestapt naar Graphene OS op een nieuwe Google Pixel 9A. Ben me langzaam aan het ontdoen van alle ongewenste verbindingen, apps en trackers. Dat valt niet mee, het is toch vaak iets inleveren op gebruiksgemak en functionaliteit zoals de Lawnchair launcher in plaats van Nova, Tomtom in plaats van Google Maps, kSuite in plaats van Google werkomgeving, Vanadium browser in plaats van Chrome, Aurora en Fdroid in plaats van Google Playstore. Nu nog een goede vervanger voor Google Keep zien te vinden (suggesties?). De aanhouder wint.

• 4acesNL
Je went er langzaam aan. Ik gebruik de playstore soms nog wel met grapheneOS. Ik merk iets minder contact met mensen die nog op WhatsApp zitten. Maar ach. Haha.

Mijn meest belangrijke mensen zitten gelukkig op signal.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Leo. P. Klepper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 08:38:
Ben sinds 2 weken overgestapt naar Graphene OS op een nieuwe Google Pixel 9A. Ben me langzaam aan het ontdoen van alle ongewenste verbindingen, apps en trackers. Dat valt niet mee, het is toch vaak iets inleveren op gebruiksgemak en functionaliteit zoals de Lawnchair launcher in plaats van Nova, Tomtom in plaats van Google Maps, kSuite in plaats van Google werkomgeving, Vanadium browser in plaats van Chrome, Aurora en Fdroid in plaats van Google Playstore. Nu nog een goede vervanger voor Google Keep zien te vinden (suggesties?). De aanhouder wint.
En wat is je ervaring tot nu toe? Het leest namelijk alsof de basis verder prima is en het doet wat het moet doen.

Ben al langer aan het oriënteren of ik de overstap een keer moet maken. Ironisch genoeg is een Google Pixel dan weer de beste hardware naar meer onafhankelijkheid van Google. :+

Have you tried turning it off and on again?

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-03 17:20
v.w.b. mijn ervaringen, ik heb eerst een paar weken geleden een xiaomi 10 tweedehands gekocht met de laatste versie van Lineage OS en microG er op. Dat werkte prima, ook mijn bank- en digid-app werkten er op (ik gebruik geen NFC voor betalen). Het toestel vond ik te groot en heb ik na 2 weken met winst weer verkocht. Daarna geprobeerd Lineage OS op een kleinere refurbished Xiaomi 12 te laten zetten, het Xiaomi HyperOS werkte niet mee, dus niet gelukt en weer teruggestuurd en geld teruggekregen. Overgang naar Pixel met Graphene OS is goed bevallen, heb al een week mijn oude telefoon, een Xperia 10 VI niet gebruikt. Er zijn overigens oudere Sony Xperia's waarop Lineage en ook Sailfish OS van Jolla goed werkt. Via Google Gemini naar alternatieve apps gezocht, dat ging verrassend goed. Nog niet alle Google apps.naar tevredenheid kunnen vervangen. Ik zou het zeker weer hebben gedaan.

• 4acesNL
Mijn ervaringen zijn ook positief. Ik kom van jarenlang iOS gebruik. Het voelt fijn om de regie weer in eigen handen te hebben. De ongemakken komen vooral van de dopamine hits van OS-en en Sociale media. Het is nu lekker rustig op mijn toestel. Het is weer een werkpaard geworden i.p.v. een ik snoep zoveel als mogelijk tijd van je leven af apparaat! Je komt er snel genoeg achter dat je alle bling/ afleiding en het duurste apparaat niet nodig hebt.

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Leo. P. Klepper schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:19:
Via Google Gemini naar alternatieve apps gezocht, dat ging verrassend goed. Nog niet alle Google apps.naar tevredenheid kunnen vervangen. Ik zou het zeker weer hebben gedaan.
Tja, Gemini dan weer jammer he? In een leven zonder Google topic mag ik dit wel zeggen toch?

Ben zelf al lange tijd van Big Tech af en hou zelf een lijstje bij met alternatieven bij waar ook mobiele apps in staan. Verder is bijv. PrivacyGuides een goede plek om alternatieve apps en diensten te vinden. Mocht je nog een specifiek iets zoeken kun je natuurlijk ook in dit topic, of als dat beter past bijv. het persoonlijk privacy topic posten.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:33

Louw Post

Cerenas

Hier ook bezig om langzamerhand van big tech over te stappen (in mijn geval voornamelijk MS). Nu zit ik alleen nog sterk te twijfelen of ik niet voor Apple devices wil gaan, omdat een MacBook Air me goed beviel in het verleden en m'n Apple TV en iPhone bevallen ook goed. Of wel gewoon richting Ubuntu wil gaan. In het geval van Apple is het natuurlijk een overstap naar weer een andere big tech bedrijf, maar een completer eco-systeem alternatief is wat ik denk ik wel ga missen als ik van MS af ga stappen.

Nu heb ik wel Proton Unlimited en dat bevalt goed, maar het had fijn geweest als Standard Notes daar bij in had gezeten en het feit dat Proton Drive nog niet beschikbaar is voor Linux is ook een groot nadeel als ik definitief voor Ubuntu (en Proton Unlimited) zou willen gaan. (Alhoewel Proton wel aangegeven heeft om wat focus te leggen op Linux dit jaar begreep ik.)

Nextcloud zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb al een computer met 4TB SSD die ik als server gebruik. Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.

Ik heb op mijn laptop nu een dual-boot met Windows 11 en Ubuntu, Ubuntu bevalt me verder prima (heb meerdere distros geprobeerd) en gamen lijkt ook aardig te lukken met Steam. Gamen op een Mac gaat dan weer een stuk lastiger begreep ik (geen voordeel van Steam's Proton bijvoorbeeld). Voordeel van een Mac is dan wel weer dat het wat volwassener en gebruiksvriendelijker is, maar dat is voor mij als ITer niet perse een noodzaak.

Tot nu toe bezig met deze stappen of al overgestapt:
  • Edge -> Firefox (met AdGuard extensions)
  • Outlook -> Proton Mail (mee gestart, plus Proton Pass aliassen wil ik gaan gebruiken voor accounts)
  • Bing -> DuckDuckGo
  • MS Authenticator -> 2FAS (MS Authenticator nog wel in gebruik voor werk)
  • Windows 11 -> Ubuntu (dual-boot voor nu op laptop, later ook op PC doen, alhoewel ik daar Windows sowieso zal houden voor bepaalde multiplayer games)
  • DNS van netwerk naar AdGuard's DNS (DoH)
Ook een beetje naar andere telefoons te kijken, maar ik vind 'goede' foto's belangrijk en dan is een Fairphone niet snel een goede keuze lijkt het. Een Fairphone met /e/OS lijkt me verder wel erg interessant. Misschien dat er wel een leuke opvolger van de 6 komt de komende tijd(?). :)

Nu begrijp ik ook dat Ubuntu en Firefox niet de meest privacy friendly opties zijn in hun soort, maar met de juist instellingen volgens mij meer dan prima.

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:13:
Hier ook bezig om langzamerhand van big tech over te stappen (in mijn geval voornamelijk MS). Nu zit ik alleen nog sterk te twijfelen of ik niet voor Apple devices wil gaan, omdat een MacBook Air me goed beviel in het verleden en m'n Apple TV en iPhone bevallen ook goed. Of wel gewoon richting Ubuntu wil gaan. In het geval van Apple is het natuurlijk een overstap naar weer een andere big tech bedrijf, maar een completer eco-systeem alternatief is wat ik denk ik wel ga missen als ik van MS af ga stappen.

Nu heb ik wel Proton Unlimited en dat bevalt goed, maar het had fijn geweest als Standard Notes daar bij in had gezeten en het feit dat Proton Drive nog niet beschikbaar is voor Linux is ook een groot nadeel als ik definitief voor Ubuntu (en Proton Unlimited) zou willen gaan. (Alhoewel Proton wel aangegeven heeft om wat focus te leggen op Linux dit jaar begreep ik.)

Nextcloud zou natuurlijk ook nog een optie kunnen zijn. Ik heb al een computer met 4TB SSD die ik als server gebruik. Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.

Ik heb op mijn laptop nu een dual-boot met Windows 11 en Ubuntu, Ubuntu bevalt me verder prima (heb meerdere distros geprobeerd) en gamen lijkt ook aardig te lukken met Steam. Gamen op een Mac gaat dan weer een stuk lastiger begreep ik (geen voordeel van Steam's Proton bijvoorbeeld). Voordeel van een Mac is dan wel weer dat het wat volwassener en gebruiksvriendelijker is, maar dat is voor mij als ITer niet perse een noodzaak.

• Outlook -> Proton Mail (mee gestart, plus Proton Pass aliassen wil ik gaan gebruiken voor accounts)
  • Windows 11 -> Ubuntu (dual-boot voor nu op laptop, later ook op PC doen, alhoewel ik daar Windows sowieso zal houden voor bepaalde multiplayer games)
Ook een beetje naar andere telefoons te kijken, maar ik vind 'goede' foto's belangrijk en dan is een Fairphone niet snel een goede keuze lijkt het. Een Fairphone met /e/OS lijkt me verder wel erg interessant. Misschien dat er wel een leuke opvolger van de 6 komt de komende tijd(?). :)

Nu begrijp ik ook dat Ubuntu en Firefox niet de meest privacy friendly opties zijn in hun soort, maar met de juist instellingen volgens mij meer dan prima.
Persoonlijk ben ik al langer aan het nadenken om over te stappen op een Google Pixel met Lineage OS. Hardware is dan nog wel van big tech, maar dan heb je wel een degelijke telefoon met een privacyvriendelijk OS. Een FairPhone is het gewoon nog niet echt, dat herken ik wel.

• Cambionn
  • Niet online
Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
Persoonlijk ben ik al langer aan het nadenken om over te stappen op een Google Pixel met Lineage OS. Hardware is dan nog wel van big tech, maar dan heb je wel een degelijke telefoon met een privacyvriendelijk OS. Een FairPhone is het gewoon nog niet echt, dat herken ik wel.
Als je toch al een Pixel haalt, zou ik er persoonlijk GrapheneOS erop zetten. Die gaat LineageOS en e/OS/ toch wel echt ver te boven qua zowel security als privacy.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

• Cambionn
  • Niet online

• Bing -> DuckDuckGo
Let erop dat AdGuard Russisch is. Ja ze zitten nu officieel in Europa, maar wel in toevallig dat ene plekje waar corruptie best hoog is en ze niet zo moeilijk doen over of je je aan de wet houd. Ik zou voor netwerk/computers Pi-hole pakken, en voor je telefoon DNS66 of als je Proton VPN hebt hun add-blocker. Voor de DNS kun je, als je die wil aanpassen, iets Europees pakken, bijv. DNS4EU.

Qua Ubuntu en Firefox, denk dat je er al een grote vooruitgang mee hebt, zeker met de juist instellingen. Perfect is het wellicht niet, maar dat is niks. Uiteindelijk is het ook een afweging van wat je zelf wil en kan. Ik zou daar dus niet te over in zitten. Mocht je toch wat anders willen, dan is LibreWolf een mooie ipv Firefox. Is een fork met extra patches. Qua Linux distro's... tja daar kunnen we uren of discussiëren. Maar Linux Mint wordt over het algemeen in consensus gezien als een goede beginners distro. Maar nogmaals, het is echt niet alsof je nu heel fout zit ofzo. Als je deze setup fijn vind, lekker blijven doen :) .

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Cambionn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:16:
[...]

Als je toch al een Pixel haalt, zou ik er persoonlijk GrapheneOS erop zetten. Die gaat LineageOS en e/OS/ toch wel echt ver te boven qua zowel security als privacy.
Sorry wat schrijf ik nu dan… bedoelde ook GrapheneOS eigenlijk. :D

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-03 09:29

jurroen

Security en privacy geek

Uiteraard kun je Nextcloud ook backuppen naar welke cloud dan ook - al dan niet encrypted via restic, rclone etc. Maar als je primair foto's wil backuppen is Nextcloud wellicht niet het meest geschikte medium daarvoor.

Heb je al eens gekeken naar Ente? Dat kun je in een cloud vorm afnemen (volledig encrypted) maar ook op een eigen server installeren.

Nextcloud kan het prima - maar is wel wat bewerkelijker dan even het simpel runnen van een VM of Docker image als je een grote bibliotheek hebt (denk aan oa instellen van cronjob die previews genereerd en database optimalisatie want SQLite is niet veel performant met een flinke instance).

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09:02
Nu zit ik alleen nog sterk te twijfelen of ik niet voor Apple devices wil gaan, omdat een MacBook Air me goed beviel in het verleden en m'n Apple TV en iPhone bevallen ook goed.
Tijdens mijn zoektocht naar een gezondere relatie met telefoon en computer heb ik een tijdje Linux en LineageOS gebruikt. Daar is prima mee te werken. Uiteindelijk ben ik toch bij Apple uitgekomen. Dit komt vooral omdat ik merkte dat ik niet zoveel plezier beleefde aan het geknutsel (ja, ik weet het, dit is het Tweakers-forum...). Ook het gebrek aan ondersteuning voor Proton Drive en Digital Photo Professional (Canon) en meer van dat soort zaken hebben me uiteindelijk bij Apple doen belanden. Wel heb ik gekozen voor een low budgetoplossing, een Mac Mini uit 2018 en een oude iPhone. Bij Apple heb ik wel geavanceerde gegevensbescherming voor iCloud ingeschakeld (https://support.apple.com/nl-nl/102651) , zodat de meeste data end-to-end-encrypted is.
Alhoewel Proton wel aangegeven heeft om wat focus te leggen op Linux dit jaar begreep ik.
Ja, als Proton Drive voor Linux beschikbaar komt, zou dat voor mij een reden zijn om Linux opnieuw te proberen op de desktop.
Alleen een 'veilig' gevoel om mijn foto's en dergelijke te laten bij een cloud storage dienst is me ook wat waard (Proton Drive dus bijvoorbeeld), denk dan aan uptime, bereikbaarheid, etc.
Ik ben overgestapt van Google Photos naar Ente Photos. Daar ben ik erg tevreden over. Ook Zeitkapsl zie ik wel eens voorbijkomen, omdat het volledig Europees is.

Voor 2FA-authenticatie kun je ook eens kijken naar Ente Auth. Dit werkt op zowel Android als iOS, wat het switchen tussen platformen makkelijker maakt.

Voor DNS gebruik ik Mullvad. Ik ben er erg tevreden mee. de supportpagina laat veel verschillende configuratiemethoden zien, zoals dnscrypt-proxy, pi-hole of het installeren van een configuratieprofiel op je Mac of iPhone.
Firefox is naar mijn mening dik in orde. Geen enkele bruikbare browser is momenteel smetvrij, en ik heb soms het idee dat mensen doorslaan in hun oordeel over Mozilla.

[ Voor 9% gewijzigd door Bedge85 op 20-03-2026 13:57 ]

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:33

Louw Post

Cerenas

Gr4mpyC3t schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Dat zou misschien wel een betere optie zijn inderdaad (of met Graphene OS zoals besproken zie ik), dan heb je iig goede hardware.
Cambionn schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Let erop dat AdGuard Russisch is. Ja ze zitten nu officieel in Europa, maar wel in toevallig dat ene plekje waar corruptie best hoog is en ze niet zo moeilijk doen over of je je aan de wet houd. Ik zou voor netwerk/computers Pi-hole pakken, en voor je telefoon DNS66 of als je Proton VPN hebt hun add-blocker. Voor de DNS kun je, als je die wil aanpassen, iets Europees pakken, bijv. DNS4EU.

Qua Ubuntu en Firefox, denk dat je er al een grote vooruitgang mee hebt, zeker met de juist instellingen. Perfect is het wellicht niet, maar dat is niks. Uiteindelijk is het ook een afweging van wat je zelf wil en kan. Ik zou daar dus niet te over in zitten. Mocht je toch wat anders willen, dan is LibreWolf een mooie ipv Firefox. Is een fork met extra patches. Qua Linux distro's... tja daar kunnen we uren of discussiëren. Maar Linux Mint wordt over het algemeen in consensus gezien als een goede beginners distro. Maar nogmaals, het is echt niet alsof je nu heel fout zit ofzo. Als je deze setup fijn vind, lekker blijven doen :) .
Voor AdGuard heb je wel een punt. Ik gaf ze de voordeel van de twijfel, omdat ze zich hebben verplaatst naar een EU land, maar dat zegt idd niet alles. Quad9 met de adblock optie in mijn UniFi netwerk zou nog een optie voor me kunnen zijn.

Wat betreft de Linux distros, dat was ook even goed kijken hoe en wat (vooral welke). Ik heb zelf al jaren een Ubuntu server, dus had al een voorkeur naar een op Ubuntu gebaseerde distro. Heb wel nog Fedora geprobeerd en daarnaast dan Ubuntu, Kubuntu, Linux Mint, Zorin OS en Pop!_OS. Gnome vind ik een prima ervaring. Een op Windows gebaseerd UI hoeft voor mij niet per se (ik klik toch zelden door die menus). Ik dacht; als ik Gnome (en dan ook de versie van Ubuntu) prima vind, laat ik dan maar gewoon voor Ubuntu zelf gaan ipv een variant. :)
jurroen schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:35:
[...]
Uiteraard kun je Nextcloud ook backuppen naar welke cloud dan ook - al dan niet encrypted via restic, rclone etc. Maar als je primair foto's wil backuppen is Nextcloud wellicht niet het meest geschikte medium daarvoor.

Heb je al eens gekeken naar Ente? Dat kun je in een cloud vorm afnemen (volledig encrypted) maar ook op een eigen server installeren.

Nextcloud kan het prima - maar is wel wat bewerkelijker dan even het simpel runnen van een VM of Docker image als je een grote bibliotheek hebt (denk aan oa instellen van cronjob die previews genereerd en database optimalisatie want SQLite is niet veel performant met een flinke instance).
Ja dat doet me als snel afhaken om zelf met Nextcloud aan de gang te gaan. Het gemak van een online dienst is mij veel meer waard. :P

Ente wel eens voorbij zien komen maar ga ik zeker naar kijken! Ik zie dat ze ook een Linux client hebben, dus dat is al een plus.
Het geknutsel kan ik me iets bij voorstellen. Voor sommige dingen vind ik dat leuk om te doen (vandaar ook dat ik een Ubuntu server heb draaien), maar voor dagelijks gebruik moeten dingen ook gewoon werken. Vandaar ook mijn twijfel tussen Mac (en het bijbehorende eco-systeme) en Ubuntu. Van de geavanceerde gegevensbescherming wist ik nog niet, ga ik ook eens naar kijken.

Ente ga ik dus ook zoals gezegd even naar kijken. Van Ente Auth wist ik niet af, maar wat mij erg blij maakte met 2FAS is dat er een autofill plugin is voor de browser die na goedkeuring op je telefoon de 2FA code invult (beetje luiheid misschien haha). Kan Ente Auth dat toevallig ook?

Bedankt voor de tips en info allen! Sta nog aan het begin van mijn overstap richting meer privacy vriendelijke producten, maar leuk om dit soort dingen uit te zoeken. :)

• Gr4mpyC3t
  • Niet online
Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:
[...]

Dat zou misschien wel een betere optie zijn inderdaad (of met Graphene OS zoals besproken zie ik), dan heb je iig goede hardware.

[...]

Voor AdGuard heb je wel een punt. Ik gaf ze de voordeel van de twijfel, omdat ze zich hebben verplaatst naar een EU land, maar dat zegt idd niet alles. Quad9 met de adblock optie in mijn UniFi netwerk zou nog een optie voor me kunnen zijn.

Wat betreft de Linux distros, dat was ook even goed kijken hoe en wat (vooral welke). Ik heb zelf al jaren een Ubuntu server, dus had al een voorkeur naar een op Ubuntu gebaseerde distro. Heb wel nog Fedora geprobeerd en daarnaast dan Ubuntu, Kubuntu, Linux Mint, Zorin OS en Pop!_OS. Gnome vind ik een prima ervaring. Een op Windows gebaseerd UI hoeft voor mij niet per se (ik klik toch zelden door die menus). Ik dacht; als ik Gnome (en dan ook de versie van Ubuntu) prima vind, laat ik dan maar gewoon voor Ubuntu zelf gaan ipv een variant. :)

[...]

Ja dat doet me als snel afhaken om zelf met Nextcloud aan de gang te gaan. Het gemak van een online dienst is mij veel meer waard. :P

Ente wel eens voorbij zien komen maar ga ik zeker naar kijken! Ik zie dat ze ook een Linux client hebben, dus dat is al een plus.

[...]

Het geknutsel kan ik me iets bij voorstellen. Voor sommige dingen vind ik dat leuk om te doen (vandaar ook dat ik een Ubuntu server heb draaien), maar voor dagelijks gebruik moeten dingen ook gewoon werken. Vandaar ook mijn twijfel tussen Mac (en het bijbehorende eco-systeme) en Ubuntu. Van de geavanceerde gegevensbescherming wist ik nog niet, ga ik ook eens naar kijken.

Ente ga ik dus ook zoals gezegd even naar kijken. Van Ente Auth wist ik niet af, maar wat mij erg blij maakte met 2FAS is dat er een autofill plugin is voor de browser die na goedkeuring op je telefoon de 2FA code invult (beetje luiheid misschien haha). Kan Ente Auth dat toevallig ook?

Bedankt voor de tips en info allen! Sta nog aan het begin van mijn overstap richting meer privacy vriendelijke producten, maar leuk om dit soort dingen uit te zoeken. :)
Je kan ook overwegen om NextCloud af te nemen bij een hoster. Heb je er zelf geen omkijken naar, maar dat kost vanzelfsprekend wel extra knaken.

Het is ook best dubbel hé, ik zoek ook naar een bepaald gemak. Dat vind je ook steeds meer in een open source applicatie, maar een echt ecosysteem zoals die van Apple of Google is nog lastig.

• ahbart
  • Nu online
Ik ben al lange tijd bezig om los te weken van de grote bedrijven, maar helemaal lukt me dat toch niet.
Lange tijd linux gedraaid, maar nu toch een macbook m4, vanwege de prestaties. Wel met Thunderbird, Firefox, homebrew, Immich voor mijn foto's op mijn eigen server, Bitwarden via Vaultwarden, etc.
Ik gebruik de terminal voor brew en de verbinding met mijn debian IntelNuc. Daarop een hele serie dockers draaien:
OpenCloud, Immich, Dawarich, Invoice Ninja, Kavita, FireflyIII, HomeAssistant, PiHole, Joplin, Mealie, Vaultwarden, etc.
Eerder werkte ik met Nextcloud, maar ik merkte dat ik veel addons net niet lekker vond werken, dus op een gegeven moment gebruikte ik alleen nog het file-cloud deel. Daarom overgestapt naar Opencloud.
Ik heb een aantal domeinen bij Theory7, en daar mijn mail gehost. Groot voordeel: Veel opslag, onbeperkt mailadressen, etc. Ooh en daar draai ik ook Baikal voor caldav en carddav.
Ik heb nog wel een Fairphone met ene Google account. Lange tijd Lineageos met Microg gebruikt, maar dat was toch wel erg vaak behelpen met zaken die niet wilde werken zonder google services. Helaas.
Misschien dat mijn volgende phone wel een iphone wordt, maar dan met zo veel mogelijk eigen diensten.

• Cambionn
  • Niet online
Louw Post schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:13:

Cyprus (waar AdGuard nu zit) zal vast ook deugdelijke bedrijven hebben, maar is wel echt het land waar bedrijven heen gaan om te zeggen "ik ben Europees, dus echt veilig hoor O-) " terwijl ze eigenlijk alsnog kut zijn. Beetje net zoals dat privacy-schendende diensten vaak in Ierland zitten. Diensten met twijfelachtige achtergrond die daarheen gaan zou ik dus altijd wat voorzichtig mee zijn.

Quad9 is ook prima idd. En klinkt mij als een prima reden om voor Ubuntu te kiezen :) .

Overigens draai ik zelf ook geen Mint hoor. Ik zit al meer dan 10 jaar op Manjaro. Nou met het drama van de Manjaro 2.0 Manifest de afgelopen 2 weken mijn werk-pc over gezet op plain Arch (dus hier de mandatory "I use Arch btw"). Nou is dat inmiddels opgelost, of iig is er aardige zekerheid dat er voor de eindgebruiker geen impact is (hooguit positief) en blijft Manjaro een mooi aanraden voor technische mensen die met Linux beginnen, of mensen die wat dieper erin willen maar niet meteen cutting-edge willen zijn. Anyway, dat ik Mint aanraad is meer omdat het voor mensen die verder niet bekend zijn met Linux vaak de makkelijkste optie is. Het is iets wat ik mijn opa nog kan geven, bij wijze van. Maar als je al bekend bent met Ubuntu en Gnome juist fijn vind, lijkt dat me idd een betere keuze voor jou ;) .

• mramiro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 16:44
ahbart schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:02:
(...) Ik heb nog wel een Fairphone met ene Google account. Lange tijd Lineageos met Microg gebruikt, maar dat was toch wel erg vaak behelpen met zaken die niet wilde werken zonder google services. Helaas.
Misschien dat mijn volgende phone wel een iphone wordt, maar dan met zo veel mogelijk eigen diensten.
Lekker bezig!

Heb een zelfde soort eigen infrastructuur met apps draaien maar kwam niet van Google af (door Android phone). Draai nu, na best veel prutsen (eerst op een reserve telefoon), eindelijk 6 maanden stabiel een Pixel met GrapheneOS. Er is werkelijk niets dat ik echt mis.* Vindt juist de afwezigheid van alle nieuwe AI features en standaard apps heerlijk. Als ik het wil kan ik het er op zetten maar het hoeft niet. In de basis is GrapheneOS extreem basic maar je kunt het zo gek maken als je wilt. Ook met Google services.

Wat het grote voordeel van GrapheneOS voor mij is, is dat ik alle big tech diensten (zijn er ondertussen niet zo veel meer) van bijv. Google gewoon kan gebruiken en ze één voor één afbouwen, in plaats van "cold turkey" meteen all inn te gaan.

Ik was ook erg tevreden over e/OS maar zou dan wel kiezen voor een officieel ondersteunde telefoon zodat de boatloader ook weer gelocked kan worden. Voelt wel zo fijn als je met bank apps aan de slag gaat. Toevallig net een review over geplaatst: e/OS op de Fairphone door Arnoud Wokke.

* Alleen de Rabobank app is niet (meer) via de officiële playstore te downloaden (keuze Rabobank) en haal ik binnen via de Aurora store.

[ Voor 11% gewijzigd door mramiro op 21-03-2026 07:56 ]

• ahbart
  • Nu online
mramiro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:13:
[...]

Lekker bezig!

Heb een zelfde soort eigen infrastructuur met apps draaien maar kwam niet van Google af (door Android phone). Draai nu, na best veel prutsen (eerst op een reserve telefoon), eindelijk 6 maanden stabiel een Pixel met GrapheneOS. Er is werkelijk niets dat ik echt mis.* Vindt juist de afwezigheid van alle nieuwe AI features en standaard apps heerlijk. Als ik het wil kan ik het er op zetten maar het hoeft niet. In de basis is GrapheneOS extreem basic maar je kunt het zo gek maken als je wilt. Ook met Google services.

Wat het grote voordeel van GrapheneOS voor mij is, is dat ik alle big tech diensten (zijn er ondertussen niet zo veel meer) van bijv. Google gewoon kan gebruiken en ze één voor één afbouwen, in plaats van "cold turkey" meteen all inn te gaan.

Ik was ook erg tevreden over e/OS maar zou dan wel kiezen voor een officieel ondersteunde telefoon zodat de boatloader ook weer gelocked kan worden. Voelt wel zo fijn als je met bank apps aan de slag gaat. Toevallig net een review over geplaatst: e/OS op de Fairphone door Arnoud Wokke.

* Alleen de Rabobank app is niet (meer) via de officiële playstore te downloaden (keuze Rabobank) en haal ik binnen via de Aurora store.
Hier wilde Revolut niet werken. ING ging gelukkig prima. Wel heel jammer dat ING, net als veel andere banken, alleen nog wilde betalen via Google. of Apple Pay. :o

• mramiro
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-03 16:44
ahbart schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Hier wilde Revolut niet werken. ING ging gelukkig prima. Wel heel jammer dat ING, net als veel andere banken, alleen nog wilde betalen via Google. of Apple Pay. :o
Ook bij Rabobank inderdaad, ik maak gelukkig gebruik van Garmin als sporthorloge en gebruik deze nu al jaren als standaard horloge met de betaalpassen van de Rabo. Werkt super en geen telefoon, portemonnee (of google pay) meer nodig.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste