LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:
  • 355.456 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De videokaarten van Nvidia die ik nog heb, zullen nooit ondersteuning krijgen voor hun nieuwe open source driver en vanwege eerdere ongein met de gesloten drivers heb ik nu een AMD videokaart, dat werkt vlekkeloos. Toen ik m'n huidige systeem net had draaien, moest ik wel de firmware van upstream halen, omdat die nog niet in de Debian packages zat, maar dat was relatief vlot in orde.

Ik ben van mening dat Nvidia veel te laat is met hun open source driver en als ik 't goed heb begrepen vereist het alsnog binaire blobs om te functioneren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:15:
De videokaarten van Nvidia die ik nog heb, zullen nooit ondersteuning krijgen voor hun nieuwe open source driver en vanwege eerdere ongein met de gesloten drivers heb ik nu een AMD videokaart, dat werkt vlekkeloos. Toen ik m'n huidige systeem net had draaien, moest ik wel de firmware van upstream halen, omdat die nog niet in de Debian packages zat, maar dat was relatief vlot in orde.

Ik ben van mening dat Nvidia veel te laat is met hun open source driver en als ik 't goed heb begrepen vereist het alsnog binaire blobs om te functioneren.
Helaas zit de NVIDIA GPU vast op mijn laptop, al zou ik het ook kunnen uitschakelen.

Klopt inderdaad dat enkel de nieuwere kaarten ondersteuning krijgen. En ben het helemaal met je eens dat het te laat is. Helaas is CUDA wel weer beter dan wat AMD biedt. Tenminste dat is wat ik heb begrepen? Daar wil ik namelijk wel mee gaan spelen. :)

Stomme is dus dat de open variant helemaal niet werkt voor mij. Ik heb een ondersteunende GPU, maar het lijkt erop dat OpenSUSE de modules er niet inzet in de source.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 18-02-2025 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:36:
[...]

Dat is dezelfde shit als met Docker Containers wat mij betreft : Iedereen gebruikt het als een soort KaZaA Lite van tegenwoordig :F :+

Niemand die eigenlijk zijn eigen zooi wil opbouwen en dan verspreiden naar zijn Clients dus iedereen is ondertussen afhankelijk geworden van "die eene Container bouwer voor Applicatie X" ondertussen :')
Afgezien van de grote namen zoals Apache2 en MySQL bouw ik al mijn containers zelf. Ik wil gewoon weten wat er in een container draait voordat ik die op een van mijn systemen los laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:19
Sinds heel kort heb ik Fedora op een pc gezet. Het valt me op dat er best wel wat software niet (of niet meer) beschikbaar is via dnf. Die software blijkt dan vervolgens wel beschikbaar te zijn via flatpak. Of/en je kunt het handmatig van github afhalen.
Het verbaasd me een beetje. Ik heb ook RPM fusion (zowel free als nonfree) repo's toegevoegd, maar dat hielp ook niet (of ja, het helpt in sommige gevallen).
Misschien ben ik te ouderwets, maar met Flatpak ben ik wat terughoudend omdat het volgens mij niet de meest efficientste manier is voor software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:43
@PrimusIP Ik gebruik liever ook .rpm packages i.p.v. flatpacks. Ik heb voor de software die niet in de RPM fusion repo's staat een .rpm van de website (o.a. Teamviewer, Brother HL-L2375DW printerdriver) en github pagina (Heroic games launcher) gedownload.

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

synoniem schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:49:
Afgezien van de grote namen zoals Apache2 en MySQL bouw ik al mijn containers zelf.

Ik wil gewoon weten wat er in een container draait voordat ik die op een van mijn systemen los laat.
d:)b _O_

Maar helaas ben je echt één van de weinigen die dat doet heb ik het idee ondertussen...
PrimusIP schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:34:
Misschien ben ik te ouderwets, maar met Flatpak ben ik wat terughoudend omdat het volgens mij niet de meest efficientste manier is voor software.
Als je deze drie vergelijkt :
- https://snapcraft.io/snapd
- https://flatpak.org/
- https://appimage.org/

Dan is de laatste de beste optie voor zover ik het goed heb begrepen, want geen Daemon/Service die je hoeft te draaien om ze bij te houden of te integreren in je installatie :)

En als je iets als UBPorts Ubuntu Touch draait dan kom je er helaas niet onderuit om Click Packages te gebruiken, want daar zijn alle apps in verpakt : https://docs.ubports.com/...ppdev/platform/click.html :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Sinds heel kort heb ik Fedora op een pc gezet. Het valt me op dat er best wel wat software niet (of niet meer) beschikbaar is via dnf. Die software blijkt dan vervolgens wel beschikbaar te zijn via flatpak. Of/en je kunt het handmatig van github afhalen.
Het verbaasd me een beetje. Ik heb ook RPM fusion (zowel free als nonfree) repo's toegevoegd, maar dat hielp ook niet (of ja, het helpt in sommige gevallen).
Tijden veranderen, sorry.

De meeste software gaat naar Flatpaks, en voor database spul zit je op containers. De reden is heel simpel: mensen zijn wel klaar dat een distro bepaald hoe iets moet wordt verpakt, of dat ze features weglaten. Voor de developer is het ook veel handiger te debuggen*.

Nu heb je er niet bijgezet welke variant je hebt van Fedora. Weet ook dat Fedora en RPMFusion zich nog weleens kunnen bijten. Dit zie je vaak pas als je update via de terminal.

Voor mij is de reden om weg te gaan bij Fedora. Ik vond hun eigen ding doen (OBS kan er over meepraten..) en codecs weghalen niet echt mijn ding.

[ Voor 7% gewijzigd door HollowGamer op 19-02-2025 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
synoniem schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:49:
[...]

Afgezien van de grote namen zoals Apache2 en MySQL bouw ik al mijn containers zelf. Ik wil gewoon weten wat er in een container draait voordat ik die op een van mijn systemen los laat.
Ik vertrouw opzicht alle grote, maar het probleem is dat de ene weer Alpine heeft, de andere Debian en de andere weer Ubuntu.

Het nadeel komt als je op die basis wilt of moet extended. Alpine vond ik erg leuk, maar merkte ook dat veel software stuk ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik draai al Fedora al sinds versie 33 of 34 maar echt veel software die alleen via snaps/flatpaks te gebruiken zijn heb ik niet. Alleen Discord heb ik als snap geïnstalleerd, omdat die bijna wekelijks updates heeft en de versie die in de repos staat niet zo snel geupdate wordt.

ja, discord = bleh

Als er iets niet beschikbaar is dan kijk ik of er een AppImage van is, dat werkt een stuk vlotter dan een snap. Je moet voor de grap maar eens de Spotify snap opstarten. Toen ik dat deed duurde het opstarten altijd tientallen seconden. Mijn telefoon unlocken en Spotify starten was sneller.

Nadeel van AppImages is dat je ze handmatig moet updaten. Wat mij er weer aan herinnert dat ik ergens nog een simpel scriptje heb daarvoor, wat ik nog moet afmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@_Eend_ Op Flathub is er een applicatie die appimages voor je kan bijwerken en ook desktop entries enzo kan aanmaken. :+

Dat trager opstarten is inderdaad iets dat ik ook vervelend vindt. Dat vond ik bij appimage ook zo, snap heb ik nog niet geprobeerd, maar schijnt nog erger te zijn.

Overigens weet ik niet of het aan mijzelf ligt. Ook op MacOS vind ik het bijvoorbeeld langzaam. Misschien komt het omdat je bij Android meer een instant gevoel hebt, en bij een desktop niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Ik vertrouw opzicht alle grote, maar het probleem is dat de ene weer Alpine heeft, de andere Debian en de andere weer Ubuntu.

Het nadeel komt als je op die basis wilt of moet extended. Alpine vond ik erg leuk, maar merkte ook dat veel software stuk ging.
Alpine gebruikt musl en busybox in de basis image. Voor programma's die een complete shell en libraries verwachten moet je met Alpine vaak wat extra installeren. Staat tegenover dat het erg compacte images zijn en dat is ook de reden dat ik Alpine vooral voor mijn Pi's gebruik. Voor mijn reguliere x86 hardware heb ik inmiddels een eigen basis Debian image met runit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:59:
[...]

Tijden veranderen, sorry.

De meeste software gaat naar Flatpaks, en voor database spul zit je op containers. De reden is heel simpel: mensen zijn wel klaar dat een distro bepaald hoe iets moet wordt verpakt, of dat ze features weglaten. Voor de developer is het ook veel handiger te debuggen*.
Dus omdat men niet tevreden is dat Distro A of Maintainer B iets voor hen bepaald, gaan ze over op een systeem waarbij Bouwer C maar even gaat bepalen wat er in een container zit? Rare keus eigenlijk. Dit is al een reden waarom er zoveel distro's bestaan.

En developers moeten wel weten hoe hun container config werkt. En niet als een dodo maar /latest gaan gebruiken en gek opkijken als hun project opeens keihard onderuit gaat omdat de onderliggende container is bijgewerkt. Gezien bij ontwikkelaars aan wie duidelijk is uitgelegd om niet /latest te gebruiken. :F

Het niet snappen van je basis helpt echt niet om het makkelijker te maken voor debuggen. Stupiditeit los je daar niet mee op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Dus omdat men niet tevreden is dat Distro A of Maintainer B iets voor hen bepaald, gaan ze over op een systeem waarbij Bouwer C maar even gaat bepalen wat er in een container zit? Rare keus eigenlijk. Dit is al een reden waarom er zoveel distro's bestaan.

En developers moeten wel weten hoe hun container config werkt. En niet als een dodo maar /latest gaan gebruiken en gek opkijken als hun project opeens keihard onderuit gaat omdat de onderliggende container is bijgewerkt. Gezien bij ontwikkelaars aan wie duidelijk is uitgelegd om niet /latest te gebruiken. :F

Het niet snappen van je basis helpt echt niet om het makkelijker te maken voor debuggen. Stupiditeit los je daar niet mee op. :+
Het probleem is dat veel werken met een library. Noem het iets stoms als unrar. Op Debian is deze versie anders, dan bijvoorbeeld op Fedora. Je zou dus zomaar een switch hebben die niet meer werkt, of dat iets gecompileerd is op een manier, waardoor unrar niet werkt.

Met Flatpak zeg je deze unrar moet je hebben (open/gesloten/custom), en zo kan ik bij alle libs nog even doorgaan.

Voor de ontwikkelaar zitten daar heel veel voordelen aan. Hij weet dat iedereen dezelfde unrar gebruikt. En bij issues op Debian met een .deb kan zeggen 'not my business als zij dat niet willen ondersteunen '. Nu krijg je distros die patches doen daarbovenop om het toch semi werkend te krijgen.. ik weet niet wat ik lelijker vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

@HollowGamer thnx voor de tip.

Soms nouja, soms... denk ik te moeilijk en ga ik aan de slag zonder te kijken of er al een oplossing voor is. Voor de desktop entries heb ik ook een scriptje. Maar ik had al zoiets kant en klaar, dus dat was even wat aanpassen en klaar. Maar ik heb redelijk wat niche applicaties, dus ik vraag me af of die er wel in staan. Binnenkort even kijken.

AppImages zijn sneller opgestart dan snaps. Heb ook Firefox geprobeerd, maar dat startte zo traag dat ik maar weer dnf install firefox heb gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door _Eend_ op 19-02-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
_Eend_ schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:31:
@HollowGamer thnx voor de tip.

Soms nouja, soms... denk ik te moeilijk en ga ik aan de slag zonder te kijken of er al een oplossing voor is. Voor de desktop entries heb ik ook een scriptje. Maar ik had al zoiets kant en klaar, dus dat was even wat aanpassen en klaar. Maar ik heb redelijk wat niche applicaties, dus ik vraag me af of die er wel in staan. Binnenkort even kijken.

AppImages zijn sneller opgestart dan snaps. Heb ook Firefox geprobeerd, maar dat startte zo traag dat ik maar weer dnf install firefox heb gedaan.
Er zijn zoveel keuzes op Linux. De ene heeft liever scripts, de andere een GUI. :)

Firefox is sowieso best buggy. Ik draai het in een Flatpaks, aangezien je dan ook codecs erbij krijgt. Maar heb je een NVIDIA GPU, dan moet je (zover ik begreep dan) vrijwel de hele sandbox uitschakelen. Er is dacht ik er nog geen goed alternatief voor met NVENC/CUDA. Geen idee hoe dat zit op Appimage en snap.

Maar daar zitten zeker zaken die een package beter doen. Er moeten meer portals bij, en Wayland laat nu eindelijk ook zaken toe die hier belangrijk in kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik had een hele tijd hetzelfde idee over flatpaks en vermeed ze altijd, maar ben inmiddels helemaal om.

Met Flatpaks werken applicaties onafhankelijk van het host systeem en geïsoleerd / sandboxed tot een bepaald niveau. Als er iets misgaat kunnen ze veel minder gemakkelijk je hele OS vernielen. Het werkt slimmer en veiliger.

Nog een stap verder is om een Fedora Atomic distro te kiezen wat helemaal containerized werkt. Ik gebruik nu een tijd Fedora Sway Atomic en wil niet meer anders dan een Atomic distro.

Bijna alle apps zijn nu Flatpaks. :)

https://fedoraproject.org/atomic-desktops/

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:24:
Met Flatpak zeg je deze unrar moet je hebben (open/gesloten/custom), en zo kan ik bij alle libs nog even doorgaan.
Effe doorgaan totdat er een hele distro in die Flatpak zit bedoel je :? :+

Daar gaat mijn 120 GB SSD die tot nu toe meer dan genoeg was voor een Linux distro :P :F
Buggy ? Nee.
Ondertussen totaal de draad kwijt en tot een grote logge rare browser uitgegroeid ? Absoluut!

/Iets wat ik echt vreselijk zonde vind... ;w
Ik draai het in een Flatpaks, aangezien je dan ook codecs erbij krijgt.
Maar heb je een NVIDIA GPU, dan moet je (zover ik begreep dan) vrijwel de hele sandbox uitschakelen.

Er is dacht ik er nog geen goed alternatief voor met NVENC/CUDA.
Dat is geen Firefox probleem : Dat is een Nvidia probleem !! :P
Geen idee hoe dat zit op Appimage en snap.
Hetzelfde, want daar heb je ook last van als je geen Container eromheen bouwt... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iemand ooit zijn vingers gebrand aan; https://www.deepin.org/index/en (chinees?)

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zie : Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 ;)

Gewoon een fake Apple toestand destijds gebleken en dat moet je ook maar net leuk vinden...

Verder boeit het me echt niet waar het vandaan komt :
Mijn ZUK Z2 Pro met zijn ZUI Stock ROM was geweldig *O* net als een hele kleine Router focused distro die we ooit op het werk gebruikten voor van alles :Y)

Ohh en de Custom ROM voor mijn Xiaomi Mi 9T in de vorm van Jolla SailFish is ook door een Chinese gozer gemaakt :P

(Straks lijk ik nog op YouTube: Donald Trump Says "China" :') _O- :+ )

/EDIT :
Mark de Vaal schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 17:39:
Ik weet niet of je naar DeepinDE überhaupt hebt gekeken, maar ik vind dit verre weg een clone van Apple! Sterker nog. Het is een heel verfrissende DE. Heb je het over Gnome, dan heb je gelijk!
Lees nou eens nog eens wat er staat : ...destijds... B)

[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 22-02-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:23
nero355 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:39:
[...]

Zie : Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8 ;)

Gewoon een fake Apple toestand destijds gebleken en dat moet je ook maar net leuk vinden...
Ik weet niet of je naar DeepinDE überhaupt hebt gekeken, maar ik vind dit verre weg een clone van Apple! Sterker nog. Het is een heel verfrissende DE. Heb je het over Gnome, dan heb je gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Na zo'n 13 jaar begint m'n laptop toch wel aan het eind van z'n leven te komen: spontaan uitschakelen zonder oorzaak.

Dus... wat zijn tegenwoordig de dingen waar je op moet letten qua Linux ondersteuning?
Van wat ik zo her en der lees is het veel minder problematisch dan vroeger, maar lijkt WiFi iets te zijn dat soms minder goed out-of-the-box werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 12:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb nog niet meegemaakt dat de WiFi het niet doet onder Linux bij een tweedehands laptop. Ik koop die dan op de bekende veilingen van afgeschreven bedrijfslaptops.

Het aanbod en de prijzen zijn daar wel erg conjunctuurgevoelig. Op dit moment gaat het wat minder met de economie en dan is het aanbod gebruikte laptops kleiner en zijn de bedragen die kopers bieden hoger.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Je kunt ook gewoon inloggen op china.cn, en je persoonlijke gegevens afgeven. ;)

Ik vertrouw het niet, en was niet erg onder de indruk wat ik had gelezen/gezien erover.
Dan geloof ik eerder in iets als Zorin, al ben ik blij met de huidige: SUSE, RH/Fedora, Debian/Ubuntu, Arch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:53:
[...]

Je kunt ook gewoon inloggen op china.cn, en je persoonlijke gegevens afgeven. ;)

Ik vertrouw het niet, en was niet erg onder de indruk wat ik had gelezen/gezien erover.
Dan geloof ik eerder in iets als Zorin, al ben ik blij met de huidige: SUSE, RH/Fedora, Debian/Ubuntu, Arch.
Ben een OS slet/hopper, vind leuk om verschillende uitvoeringen van hetzelfde te testen.

Onderaan de streep zijn de verschillen tussen de 101 distos minimaal.

Maar zo’n Chinese? Geen idee, nog niet geprobeerd. Ik gebruik een hobby distro X van ontwikkelaar Y uit land z “blind” :F hoop alrijd omdat open-source is, dat slimme koppen die wel programma code / instructie begrijpen dat “screenen” :+

Misschien toch maar eens een echte firewall gaan draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat je die screening overschat, met name bij kleinere of obscuurdere projecten.

Sowieso is een source code audit geen sinecure.

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 22-02-2025 18:26 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Precies, zie dat van grotere projecten zoals OpenSSH, OpenSSL, Apache HTTPD, etc. Code wordt regelmatig door een audit gehaald en security issues worden er niet altijd mee gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Hero of Time schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:39:
Precies, zie dat van grotere projecten zoals OpenSSH, OpenSSL, Apache HTTPD, etc. Code wordt regelmatig door een audit gehaald en security issues worden er niet altijd mee gevonden.
De vraag is dan hoe men die audits doet. Want zoals met https://www.qualys.com/2025/02/18/openssh-mitm-dos.txt zat er al sinds 2014 in.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:25:
Ik denk dat je die screening overschat, met name bij kleinere of obscuurdere projecten.

Sowieso is een source code audit geen sinecure.
Verder mis je bij kleine projecten gewoon bugs fixes.

De meeste wachten dan op upstream (bijvoorbeeld bijj basis Ubuntu), en hun eigen tools en patches zijn vaak instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hero of Time schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:39:
Nee en dat zijn wel allemaal top10 projecten waar de community tijd/geld voor een audit over heeft, en in geval van openssh/openssl security feature nr1 is. Een of ander obscuur stuk software krijgt die behandeling echt niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:29
Boudewijn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:43:
[...]

Nee en dat zijn wel allemaal top10 projecten waar de community tijd/geld voor een audit over heeft, en in geval van openssh/openssl security feature nr1 is. Een of ander obscuur stuk software krijgt die behandeling echt niet.
Zie XZ, en dat is niet eens een obscuur project.

En daaraan gerelateerd uiteraard:
Someday ImageMagick will finally break for good and we'll have a long period of scrambling as we try to reassemble civilization from the rubble.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Het toont ook aan dat zo'n developer uiteindelijk geld moet ontvangen of begeleiding moet kunnen krijgen.

Maar nee, dat geld kan beter naar de aandeelhouders en mensen in het bestuur. Die doen namelijk zo'n nuttige dingen. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vanaalten schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:34:
Na zo'n 13 jaar begint m'n laptop toch wel aan het eind van z'n leven te komen: spontaan uitschakelen zonder oorzaak.
Dat moet te fixen zijn! :)

Al eens helemaal opengemaakt en schoongemaakt bijvoorbeeld ?!
Kabels en contacten nagekeken ??
Ook zonder accu getest ?
Dus... wat zijn tegenwoordig de dingen waar je op moet letten qua Linux ondersteuning?
Van wat ik zo her en der lees is het veel minder problematisch dan vroeger, maar lijkt WiFi iets te zijn dat soms minder goed out-of-the-box werkt?
IMHO gewoon een 100% Intel based model kopen en gaan met die banaan !!! :Y)
De laatste tijd kom ik dingen tegen die gemaakt lijken te zijn door ontwikkelaars die inderdaad wel wat begeleding zouden kunnen gebruiken op het gebied van een programma documenteren... :|

- Documentatie zegt doe dit dat zus en zo en dan werkt het.
- Uiteindelijk blijkt het anders bedoeld te zijn dan dat het er staat en moet je toch een beetje je glazen bol erbij pakken om erachter te komen wat er nou wordt bedoeld |:(

Not cool... -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:40:
[...]

De laatste tijd kom ik dingen tegen die gemaakt lijken te zijn door ontwikkelaars die inderdaad wel wat begeleding zouden kunnen gebruiken op het gebied van een programma documenteren... :|

- Documentatie zegt doe dit dat zus en zo en dan werkt het.
- Uiteindelijk blijkt het anders bedoeld te zijn dan dat het er staat en moet je toch een beetje je glazen bol erbij pakken om erachter te komen wat er nou wordt bedoeld |:(

Not cool... -O-
Ontwikkelaars zijn dan ook ontwikkelaars, en geen experts in het schrijven van documentatie, dan hadden ze wel een ander beroep gekozen ;) * RobertMe haat het schrijven van documentatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:42:
Ontwikkelaars zijn dan ook ontwikkelaars, en geen experts in het schrijven van documentatie, dan hadden ze wel een ander beroep gekozen ;)
Gelukkig zijn er ook genoeg anderen die het WEL goed doen! ;)
* RobertMe haat het schrijven van documentatie
Ik had niet anders verwacht :P

/Flauw :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Ontwikkelaars zijn dan ook ontwikkelaars, en geen experts in het schrijven van documentatie, dan hadden ze wel een ander beroep gekozen ;) * RobertMe haat het schrijven van documentatie
Het is helaas wel altijd vervelend, en merk het bij mezelf ook.

Moest de documentatie van SUSE doornemen, nou dat was een hell. Het enige is oud, en de andere gaat naar een 404.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

[...]

De ergste zijn wel die het documenteren haten, het ook niet doen en met je praten alsof je er al jaren mee werkt :+ no offence trouwens hoor.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Van de meeste developers ben ik al blij als er geen een of andere fatale fout bij het opstarten optreedt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:46:
[...]

Ik had niet anders verwacht :P

/Flauw :+
Van jou had ik eerder een reactie verwacht dat ik juist wel veel hier op het forum schrijf :Y)

In any case. Net eens door mijn GitHub repos gescrollt. Merendeel zijn forks dus niet relevant. Maar ook een aantal eigen projecten hebben een readme, die soms ook best lang blijken te zijn. Maar het merendeel, van die eigen repos, heeft geen readme.
En meer serieus, als ik in the mood ben kan ik best wel een stukje tekst schrijven, vooral de technische kant dan. Geen functionele documentatie voor, niet technische, eindgebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:21:
Van jou had ik eerder een reactie verwacht dat ik juist wel veel hier op het forum schrijf :Y)
Ja, daaaag !!! Als ik daar ineens over ga zitten klagen dan heb ik straks geen Wikipedia: Pen pal meer O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

kwam zojuist het volgend project tegen op github; https://github.com/vinceliuice/WhiteSur-gtk-theme

maakt een mac-os achtige look'feel van jouw linux (gtk/gnome) desktop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01SYSdmgGusyZV10OrW6KjBT3Mw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hCGbfj1xfTYddZKI8bZ7OU4v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

himlims_ schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:44:
maakt een mac-os achtige look'feel van jouw linux (gtk/gnome) desktop
Dat is wel super handig voor als je Ubuntu geïnstalleerd hebt op je Macbook !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik vind het VRESELIJK. Wil nog wel eens een ander icon thema instellen, maar van de 100 hoge ratings is >90 een aftreksel van Mac. Dan zijn er nog een paar die allemaal op elkaar zijn gebaseerd, waar je dus ook niet echt veel aan hebt en als er dan eindelijk een originele, degelijk uitziend icon pack is, missen er een flink aantal icoontjes voor de meest simpele zaken (denk aan mappen of bestandstypen).

Vroeger was het nog wel leuk om je desktop qua uiterlijk te customizen. Tegenwoordig is het voornamelijk namaak van commerciële bagger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 13:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Hero of Time schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:14:
Ik vind het VRESELIJK. Wil nog wel eens een ander icon thema instellen, maar van de 100 hoge ratings is >90 een aftreksel van Mac. Dan zijn er nog een paar die allemaal op elkaar zijn gebaseerd, waar je dus ook niet echt veel aan hebt en als er dan eindelijk een originele, degelijk uitziend icon pack is, missen er een flink aantal icoontjes voor de meest simpele zaken (denk aan mappen of bestandstypen).

Vroeger was het nog wel leuk om je desktop qua uiterlijk te customizen. Tegenwoordig is het voornamelijk namaak van commerciële bagger.
Mwa, vroeger was ook echt alles al een MacOS kloon (iig. voor Gnome en KDE) en moest je voor obscuurdere smaken toch echt bij andere WMs als i3, PekWM, *box of eventueel Enlightenment zijn. Zeker met GTK engines zoals Murrine was het doodsimpel om een MacOS achtige look te krijgen.

Dus eigenlijk is er niks veranderd, want wat toen kon, kan je nu nog steeds. Maar ook nu is het nog steeds vaak makkelijker om een andere WM te pakken zoals Sway of Hyprland.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:23
Ventieldopje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Mwa, vroeger was ook echt alles al een MacOS kloon (iig. voor Gnome en KDE) en moest je voor obscuurdere smaken toch echt bij andere WMs als i3, PekWM, *box of eventueel Enlightenment zijn. Zeker met GTK engines zoals Murrine was het doodsimpel om een MacOS achtige look te krijgen.

Dus eigenlijk is er niks veranderd, want wat toen kon, kan je nu nog steeds. Maar ook nu is het nog steeds vaak makkelijker om een andere WM te pakken zoals Sway of Hyprland.
Totdat alles libadwaita is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Jolijter schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Dan noem je nog al wat, maar Gnome zelf is ook een draak van een DE voor het aanpassen van het uiterlijk. Die extensies bijvoorbeeld, die gaan vaak ook stuk bij een nieuwere versie van Gnome. En ik heb mijn twijfels of het de stabiliteit en veiligheid tengoede komt om al die “verbeteringen” te installeren.

Zelf vind ik Gnome au naturel :P heerlijk om te gebruiken op laptops. Maar dat heeft me wel even gekost om de workflow te doorgronden, maar ik moet eerlijk bekennen dan werkt het ook fijn. Super key indrukken en gaan met die banaan!

Voor desktops ben ik een grotere voorstander van Cinamon of KDE en vind ik zelf Gnome minder. Al heb ik met KDE een haat/liefde verhouding. Voor de meest simpelste dingen moet KDE het nodeloos ingewikkeld maken met tig opties en mogelijkheden en ieder knopje heeft ook vaak een symbooltje die precies hetzelfde duid. Ah ja.. alles beter dan Windows 11 wat steeds meer op een reclame zuil voor Microsoft diensten begint te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Miki schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:51:
Voor de meest simpelste dingen moet KDE het nodeloos ingewikkeld maken met tig opties en mogelijkheden en ieder knopje heeft ook vaak een symbooltje die precies hetzelfde duid.
Eerlijk gezegd zouden er wat mij betreft nog meer opties in mogen zitten :)

Zo had ik laatst effe snel een muis aangesloten die ik nog had liggen en deed de duimknop helemaal niks.
Alle mogelijke relevante dingen in System Settings doorgebladerd en niks kunnen vinden...

Sinds het maar een tijdelijke setup was heb ik het ouderwetse aanpassen van xorg.conf maar achterwege gelaten ;)
Ah ja.. alles beter dan Windows 11 wat steeds meer op een reclame zuil voor Microsoft diensten begint te lijken.
Dat was Windows 10 al :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:23
Miki schreef op maandag 24 februari 2025 @ 14:51:
[...]

Dan noem je nog al wat, maar Gnome zelf is ook een draak van een DE voor het aanpassen van het uiterlijk. Die extensies bijvoorbeeld, die gaan vaak ook stuk bij een nieuwere versie van Gnome. En ik heb mijn twijfels of het de stabiliteit en veiligheid tengoede komt om al die “verbeteringen” te installeren.

Zelf vind ik Gnome au naturel :P heerlijk om te gebruiken op laptops. Maar dat heeft me wel even gekost om de workflow te doorgronden, maar ik moet eerlijk bekennen dan werkt het ook fijn. Super key indrukken en gaan met die banaan!
Ik ben ook groot fan van out-of-the-box Gnome, icm Fedora Silverblue in mijn geval. Werkt super!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 13:09

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Jolijter schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Ja nouja dat heeft een beetje hier mee te maken denk ik ook: https://stopthemingmy.app/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Jolijter schreef op maandag 24 februari 2025 @ 17:02:
[...]

Ik ben ook groot fan van out-of-the-box Gnome, icm Fedora Silverblue in mijn geval. Werkt super!
Ik ben ook een van de weinige die juist een libadwaita app erg mooi vind en goed vind werken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ventieldopje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Het gaat mij niet om de window manager of desktop omgeving zelf, maar de keus in thema's en icon packs. Te veel die lijken of sterke inspiratie hebben van een stuk fruit. Dat OS is nou niet het perfecte plaatje te noemen, al zijn er genoeg mensen dat er niks mooiers bestaat.
Ventieldopje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:34:
[...]

Ja nouja dat heeft een beetje hier mee te maken denk ik ook: https://stopthemingmy.app/
Eerste stuk gelezen van de site. Als je als ontwikkelaar een applicatie maakt dat zo enorm afhankelijk is van de exacte plek van je elementen en het direct stuk gaat als er een paar pixels breedte/hoogte veranderen, is je applicatie niet echt dynamisch gemaakt. Linux draait veelal om aanpasbaarheid. Wil je iets maken dat zo flexibel is als een baksteen, ga dan lekker applicaties voor Windows of MacOS maken, daar is helemaal niks van de interface aan te passen, hooguit wit/donker als kleur. Of maak iets in Qt. Want blijkbaar is de toolkit die men gebruikt (libadwaita/GTK) via css makkelijk te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ventieldopje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:34:
Ik ga ook zo'n website starten die ook voor hen is bedoeld :

https://stopwastingmyscreenestate.com

Die website is niet te lezen zonder naar 67% uit te zoomen :r

En dan heb ik gelijk een andere mooie website :

https://stopcallingeverypieceofsoftwareanapp.com

Als we alle hondjes Henkie gaan noemen dan wordt het een zooitje :P

Verder hebben ze opzich wel een punt tot een zekere grens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:15:
[...]

Het gaat mij niet om de window manager of desktop omgeving zelf, maar de keus in thema's en icon packs. Te veel die lijken of sterke inspiratie hebben van een stuk fruit. Dat OS is nou niet het perfecte plaatje te noemen, al zijn er genoeg mensen dat er niks mooiers bestaat.

[...]

Eerste stuk gelezen van de site. Als je als ontwikkelaar een applicatie maakt dat zo enorm afhankelijk is van de exacte plek van je elementen en het direct stuk gaat als er een paar pixels breedte/hoogte veranderen, is je applicatie niet echt dynamisch gemaakt. Linux draait veelal om aanpasbaarheid. Wil je iets maken dat zo flexibel is als een baksteen, ga dan lekker applicaties voor Windows of MacOS maken, daar is helemaal niks van de interface aan te passen, hooguit wit/donker als kleur. Of maak iets in Qt. Want blijkbaar is de toolkit die men gebruikt (libadwaita/GTK) via css makkelijk te slopen.
Ik twijfel of libadwaita nog zoveel css hacks/overwrites toelaat. Het kan wel, maar dacht dat de engine/componenten niet allemaal zoveel ruimte meer hadden als GTK3/4.

Cosmic is iets waar ik naar uitkijk. Gnome begint nu eindelijk met VRR enzo, maar het voelt allemaal zo laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:45:
[...]

Ik twijfel of libadwaita nog zoveel css hacks/overwrites toelaat. Het kan wel, maar dacht dat de engine/componenten niet allemaal zoveel ruimte meer hadden als GTK3/4.
Ik ken GTK niet echt meer sinds versie 3 en met v4 heb ik al helemaal geen idee hoe dat er uit zou moeten zien. Enige wat ik weet is dat er veel GTK programma's te veel op Google's Material Design lijken en alles met mega touch-gerichte elementen moet werken. Dus de knop met 'OK' moet natuurlijk 50 pixels hoog zijn en minstens 80 breed, terwijl dat volslagen onzin is op een desktop. Titelbalken zijn ook mega, 2-3x hoger dan vroeger. Waarom? Door dit soort bs wordt een HD scherm weer klein en geeft het meer het idee dat je terug bent naar 1024x768, of 1366x768, want 16:9 verhouding. Informatiedichtheid is compleet zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:33:
Door dit soort bs wordt een HD scherm weer klein en geeft het meer het idee dat je terug bent naar 1024x768, of 1366x768, want 16:9 verhouding. Informatiedichtheid is compleet zoek.
Echt een hele irritante trend inderdaad !!! :(

Je merkt het hier op GoT ook : Mensen posten screenshots in 1080p formaat voor 4 regels tekst omdat ze niet door hebben welke resolutie ze gebruiken en wat scaling voor je doet 7(8)7 :F

Maar om het maar bij GNOME te houden :

Waarom laat men je de grootte van alles niet gewoon aanpassen :?

Of een paar presets maken die je als een soort Profile kan aanpassen en toepassen :
- Phone
- Tablet
- Laptop
- Desktop PC

Lijkt me allemaal zo simpel/logisch en voor de hand liggend :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:40:
[...]

Echt een hele irritante trend inderdaad !!! :(

Je merkt het hier op GoT ook : Mensen posten screenshots in 1080p formaat voor 4 regels tekst omdat ze niet door hebben welke resolutie ze gebruiken en wat scaling voor je doet 7(8)7 :F

Maar om het maar bij GNOME te houden :

Waarom laat men je de grootte van alles niet gewoon aanpassen :?

Of een paar presets maken die je als een soort Profile kan aanpassen en toepassen :
- Phone
- Tablet
- Laptop
- Desktop PC

Lijkt me allemaal zo simpel/logisch en voor de hand liggend :?
In Cosmic zijn die opties er wel, dacht iets als cozy, compact en large. Of het is inmiddels een slider geworden?

Maar Gnome staat niet echt bekend om hun aanpasbaarheid. Daarvoor zul je nu echt bij KDE moeten zijn. Die vind ik dan weer te groot met hun titlebars en buggy vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:35:
In Cosmic zijn die opties er wel, dacht iets als cozy, compact en large.
Of het is inmiddels een slider geworden?
Cosmic is toch zwaar "Under development" geloof ik :?

Dus daar kan nog van alles gebeuren :)
Maar Gnome staat niet echt bekend om hun aanpasbaarheid. Daarvoor zul je nu echt bij KDE moeten zijn.
Die gebruik ik dan ook over het algemeen :)
Die vind ik dan weer te groot met hun titlebars en buggy vaak.
Mwa, ik heb geloof ik dit weleens eerder gepost : https://tweakers.net/foto...NfTQ6Ftri1M8bUNnWPl4H.jpg

Vergeleken met alles wat GTK-based is zijn dat echt miniaturen zowat :P

Tijdje geleden effe een stock Ubuntu 22.xx LTS geboot als Live omgeving om wat te testen en toen ik weer eens tegen de kreupelheid van GNOME aanliep was ik er eigenlijk wel weer gauw klaar mee, maar moest nog effe de applicatie testen (Die niet compatible bleek te zijn ondanks het vereisen van die Ubuntu versie zogenaamd :') _O- ) dus daarna gelukkig heel veel tijd in de Terminal/Console doorgebracht om wat te rommelen en het toch werkend proberen te krijgen... helaas niet gelukt... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:35:
Maar Gnome staat niet echt bekend om hun aanpasbaarheid. Daarvoor zul je nu echt bij KDE moeten zijn. Die vind ik dan weer te groot met hun titlebars en buggy vaak.
Bijzonder, want wanneer ik naar de titelbalken kijk bij Gnome, zijn ze daar juist zo'n 1/3 tot de helft groter dan bij KDE. Maar Cinnamon en Mate zouden beter moeten zijn dan de gigantische bende dat Gnome is. Niet zo veel opties als KDE, maar wel aanpasbaar genoeg en niet gemaakt met touch only in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
De geest is gewillig maar het vlees is zwak: Zojuist (na een halve week) Fedora vervangen door Ubuntu (LTS). Of ja, eigenlijk wil ik kijken of ik beter resultaat krijg met Steam/Proton. Onder Fedora liep ik tegen bepaalde dingen aan. En het voelt wel vertrouwd omdat ik in verleden eigenlijk vooral met Debian achtig spul bekend ben (waaronder ook Ubuntu trouwens).
Nu ben ik geen fan van Canonical's fratsen zoals Snap, dus heb ik er flatpak op gezet, al gebruik ik zelfs het liefst Apt. Ik meen dat Firefox die er standaard bij wordt geleverd een flat versie is. Mijn vraag: Heeft het nou zin dat ik die er af gooi en met een apt of een flatpak versie vervang, of is dat tijdverspilling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
PrimusIP schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:52:
De geest is gewillig maar het vlees is zwak: Zojuist (na een halve week) Fedora vervangen door Ubuntu (LTS). Of ja, eigenlijk wil ik kijken of ik beter resultaat krijg met Steam/Proton. Onder Fedora liep ik tegen bepaalde dingen aan. En het voelt wel vertrouwd omdat ik in verleden eigenlijk vooral met Debian achtig spul bekend ben (waaronder ook Ubuntu trouwens).
Nu ben ik geen fan van Canonical's fratsen zoals Snap, dus heb ik er flatpak op gezet, al gebruik ik zelfs het liefst Apt. Ik meen dat Firefox die er standaard bij wordt geleverd een flat versie is. Mijn vraag: Heeft het nou zin dat ik die er af gooi en met een apt of een flatpak versie vervang, of is dat tijdverspilling?
Kun je niet beter eerst uitvogelen waarom Steam/Proton niet goed werkt onder Fedora? Desnoods dat je bijvoorbeeld een Fedora afgeleide pakt zoals Nobara om te checken of je dezelfde problemen ondervind. Nabara is bijvoorbeeld specifiek gericht op gamen dus de kans is groot dat je daar wel je heil vind en dan kun je eventueel nalopen welke extra er zijn geïnstalleerd en dan zelf dit reproduceren in een kale Fedora installatie als je dat zou willen. Linkje naar Nobara Linux: https://nobaraproject.org

Een package manager op zich maakt namelijk niet het verschil of iets werkt of niet, het zit hem vaak meer in kernels en versies van pakketjes of ontbrekende bibliotheken waarom e.e.a. niet lekker werkt. Apt, dnf, pacman, yay, zypper, het maakt allemaal niet uit. De commando's lijken allemaal op elkaar en zijn bedoeld om een pakketjes te installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@PrimusIP, als je bij Ubuntu 'apt install firefox' doet, krijg je de Snap versie die je dus liever niet hebt. Wil je Ubuntu zonder Snap, dan is Mint of Pop_OS een eerdere keus. Of wat meer naar de basis en Debian Bookworm/Stable. Al heb je daar Firefox ESR, het is wel gewoon een .deb package. Alternatief is de repo van Mozilla toevoegen.

Weet je nog welke problemen je had met Fedora? Had namelijk fijn geweest als je een apart topic had geopend erover, dan hadden we met z'n allen mee kunnen denken en uitzoeken wat er fout gaat en of dat aan Steam, Fedora, het package of het spel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ok, jullie overtuigen me. Ik ben Fedora er weer terug aan het zetten. Ik vind Ubuntu eigenlijk wel fijn, maar ik word ook tegelijk gek van dat eigenwijze gedrag van ze.
Hero of Time schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:43:
@PrimusIPWeet je nog welke problemen je had met Fedora? Had namelijk fijn geweest als je een apart topic had geopend erover, dan hadden we met z'n allen mee kunnen denken en uitzoeken wat er fout gaat en of dat aan Steam, Fedora, het package of het spel ligt.
Zal ik misschien later nog doen.
Ik denk dat het een cobinatie is, dat maakt het lastig voor me. Zo lijkt Linux (niet alleen Fedora vermoed ik) mijn videokaart niet goed te snappen, want hij denkt zelf dat alles prima gaat. Wat eindelijk wat hielp was toen ik wat in de GRUB configuratie ging aanpassen. Bepaalde games werkten toen wel. Een andere game voor geen meter, maar dat ligt aan die game denk ik. En dan is er een game die onder Windows met minder ram soort van net-net werkte met veel pijn en moeite, en nu met dubbele ram nu een fractie slechter draait.

Maar goed, zal er wellicht later een topic over maken en dan wat ik dan gedaan heb enzo. Iig bedankt voor de reacties @Hero of Time en @Miki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@PrimusIP OpenSUSE eventueel geen oplossing?

Daarmee bedoel ik dat Fedora heel eigenwijs is met de dingen die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@PrimusIP Is het Wayland (XWayland) dat vervelend doet met jouw videokaart in Fedora? Welke videokaart heb je trouwens?

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
pporrio schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:54:
@PrimusIP Is het Wayland (XWayland) dat vervelend doet met jouw videokaart in Fedora? Welke videokaart heb je trouwens?
Weet ik niet. Zou ook kunnen.
Maar toen ik google keek kwam ik wel iets tegen over gebrek aan Vulkan support voor de (oorspronkelijke) driver en het gebruiken van een andere driver (AMDGPU) zou kunnen helpen. Het hielp wel een flink stuk iig.

Ik denk deze:
Inmiddels tien jaar oude kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
@PrimusIP Ik had onder Fedora 41 de beste resultaten wanneer ik terugschakelde naar X11:

Bash:
1
sudo dnf install gnome-session-xsession xorg-x11-drivers xorg-x11-drv-amdgpu setxkbmap xhost xmodmap xorg-x11-xauth xorg-x11-xinit xrdb

Opnieuw opstarten. Daarna kun je in het inlogscherm weer kiezen voor GNOME on Xorg via het tandwieltje.

Ik heb daarnaast de Wayland-sessie helemaal uitgeschakeld via een aanpassing in het
configuratiebestand /etc/gdm3/daemon.conf:
Bash:
1
sudo nano /etc/gdm3/daemon.conf

de '#' verwijderen voor regel #WaylandEnable=false
Daarna het de wijzigingen in het bestand opslaan en opnieuw opstarten.

De Wayland-sessie uitschakelen kan ook met 1 opdracht:
Bash:
1
sudo sed -i 's/#WaylandEnable=false/WaylandEnable=false/' /etc/gdm3/daemon.conf

[ Voor 41% gewijzigd door pporrio op 26-02-2025 16:53 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

HollowGamer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:52:
@PrimusIP OpenSUSE eventueel geen oplossing?

Daarmee bedoel ik dat Fedora heel eigenwijs is met de dingen die je wilt.
OpenSUSE Tumbleweed, maar ik denk dat LEAP net zo erg moet zijn, is namelijk inwisselbaar, is net zo goed eigenwijs hoor. Alles wat met CODECs te maken heeft is gewoon een eindeloos gezeur. Bepaalde libraries worden eindeloos opgesplitst in subpakketjes en je kan door de bomen het bos soms niet meer zien. Maar het is wel een relatief stabiele rollende distro, dus vooralsnog blijf ik er nog wel mee werken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:50:
[...]

OpenSUSE Tumbleweed, maar ik denk dat LEAP net zo erg moet zijn, is namelijk inwisselbaar, is net zo goed eigenwijs hoor. Alles wat met CODECs te maken heeft is gewoon een eindeloos gezeur. Bepaalde libraries worden eindeloos opgesplitst in subpakketjes en je kan door de bomen het bos soms niet meer zien. Maar het is wel een relatief stabiele rollende distro, dus vooralsnog blijf ik er nog wel mee werken.
Bij Arch werd ik niet gelukkig van het vele gedoe en instellen. Bij andere merk je vooral dat het kleine teams zijn, en die dan forken van Arch, waarbij je dan ook weer allemaal werkt krijgt bij het debuggen van issues.

Zit momenteel op Aeon, dat werkt opzicht goed. Er zijn niet veel rolling, dat vind persoonlijk wel het fijnste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

offtopic:
fck java-hell met de jdk, jre, antieke builds, niet beschikbare deb :r

sorry dat moest er even uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:05:
offtopic:

Ik zit niet in de Java wereld, dus een stomme vraag: kan je deze tegenwoordig ook in een container draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

stukje software (essentieel voor werkvloer) de beheer-omgeving van die hardware vereist: java-8 en IE10
we werken in een google workspace omgeving; echt super goed compatibel met elkaar.

na 2 werkdagen kutten heb ik via palemoon de webinterface voor me (yeah) maar die java-8b201 krijg ik functioneel niet werkend; die regeld bepaalde instructies naar de hardware.

dit is echt de harde eis van de software leverancier (anno 2025... java 8 en ie10 PRUTSERS)

[ Voor 10% gewijzigd door himlims_ op 26-02-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

PrimusIP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:33:
Ik denk deze:

[...]

Ik wil niet lullig doen, maar eigenlijk was dat model al 10 jaar geleden een hele slechte keuze vanwege de rebranding waar die serie last van had... :/

Ik zou je eigenlijk wel aan willen raden om die videokaart sowieso te vervangen door iets dat up-to-date is qua Encoding/Deconding van allerlei Codecs op zijn minst en verder zal de 3D Gaming performance van een nieuwere videokaart vanzelf wel genoeg/nog beter zijn ondertussen denk ik :)
ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:50:
Bepaalde libraries worden eindeloos opgesplitst in subpakketjes en je kan door de bomen het bos soms niet meer zien.
Soms heb ik het idee dat men dat eigenlijk wel vaker mag doen i.p.v. ervoor kiezen om dependencies te koppelen aan een stuk software waar ik niks mee doe of überhaupt niet eens van toepassing zijn... :/
HollowGamer schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:08:
Ik zit niet in de Java wereld, dus een stomme vraag: kan je deze tegenwoordig ook in een container draaien?
Het is iets wat je include over het algemeen voor andere software die ook in de Container zit :)

Vanuit Container 1 naar Container 2 verbinden is iets wat je niet met Java doet als het goed is, tenzij een of andere specifieke toepassing waar ik de naam niet meer van weet...
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:05:
offtopic:

F**K JAVA in het algemeen !!! })

Ik ben zo blij dat ik die troep niet meer op mijn PC/Laptop hoef te draaien !!! oOo *O* B-) :+
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:11:
stukje software (essentieel voor werkvloer) de manager van die software vereist: java-8 en IE10
we werken in een google workspace omgeving; echt super goed compatibel met elkaar.

na 2 werkdagen kutten heb ik via palemoon de webinterface voor me (yeah) maar die java-8b201 krijg ik functioneel niet werkend; die regeld bepaalde instructies naar de hardware.

dit is echt de harde eis van de software leverancier (anno 2025... java 8 en ie10 PRUTSERS)
Tering wat een puinhoop... :X :| :F

Maar Pale Moon is sowieso een fijne browser voor het beheren van je eigen spullen via een webGUI omdat je niet zoals bij Firefox en Chromium achtigen het probleem hebt dat het stomme ding een Search aftrapt i.p.v. dat die gewoon naar host.jouwdomein.lan gaat :Y) d:)b

Helaas zijn alle websites zo R-U-K geworden tegenwoordig dat het steeds meer ook echt bij dergelijk gebruik blijft... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:56:

[...]

Soms heb ik het idee dat men dat eigenlijk wel vaker mag doen i.p.v. ervoor kiezen om dependencies te koppelen aan een stuk software waar ik niks mee doe of überhaupt niet eens van toepassing zijn... :/
Op zich is het geen slechte gedachte, maar dan wel overal graag. Ik zou graag zien dat voor bijv. QT een standaardverdeling van pakketten zou zijn, zodat ik iets dat voor Ubuntu gemaakt is, ook voor OpenSUSE compileerbaar is door dezelfde bibliotheken onder dezelfde naam beschikbaar te hebben. Het is te vaak zoeken naar het zoveelste pakketje dat net een andere naam heeft en net wat andere componenten bevat.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ocf81 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Op zich is het geen slechte gedachte, maar dan wel overal graag. Ik zou graag zien dat voor bijv. QT een standaardverdeling van pakketten zou zijn, zodat ik iets dat voor Ubuntu gemaakt is, ook voor OpenSUSE compileerbaar is door dezelfde bibliotheken onder dezelfde naam beschikbaar te hebben. Het is te vaak zoeken naar het zoveelste pakketje dat net een andere naam heeft en net wat andere componenten bevat.
Novell Suse veel gebruikt - die ervaring met suse is heel dubbel/tegenstrijdig;
+ ene kant geweldig; je had een soort configuratiescherm/gui als Windows (yast? Yum?)
+ super stabiel, en toch erg dynamisch qua gebruik en configuratie
+ novell/ipx netwerk , server omgeving (wow)
- yast/yum(?) was rete eigenwijs (eigenlijk inherent aan suse)
- werkte allemaal net iets anders dan Slackware, redhat, debian
- desktop > gpu (drivers) omfg dat was een drama (of ik snapte het gewoon niet)

Afgelopen jaren eigenlijk nooit meer Suse gebruikt

@nero355 werkgever zornin complete vendor lock; we kunnen niet anders. En de leverancier blijft vasthouden aan antieke software technieken , een teeering zooi. Ik krijg het niet (goed) werkend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:41:
[...]

@nero355 werkgever zornin complete vendor lock; we kunnen niet anders. En de leverancier blijft vasthouden aan antieke software technieken , een teeering zooi. Ik krijg het niet (goed) werkend
Ik had onlangs een vergelijkbaar probleem en heb nu dus een vm met Windows en Java 8 om die stinkende javashit niet onder Linux te hoeven draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

synoniem schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Ik had onlangs een vergelijkbaar probleem en heb nu dus een vm met Windows en Java 8 om die stinkende javashit niet onder Linux te hoeven draaien.
Nu antieke / dedicated devices puur voor deze oude meuk

Denk ik “fix dat wel even” onder ChromeOS icm Linux dev modus geactiveerd… nou niet dus.
Ligt overigens niet aan chromeos, en/of hun implementatie van Linux/dev-omgeving, maar eerder aan mijn gebrekkige kennis van java (en beperkte beschikbaarheid van outdated jre/jdk/oracle etc)

Waarschijnlijk heb je 100% bij juiste einde en is de beste oplossing een Windows VM. Echter is dat juist waar we vanaf willen. Maar de gewenste oplossing krijg ik vooralsnog niet werkend. Dus .. over week of twee zullen we wel tot conclusie komen; maak maar een VM :+

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 26-02-2025 20:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PrimusIP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Weet ik niet. Zou ook kunnen.
Maar toen ik google keek kwam ik wel iets tegen over gebrek aan Vulkan support voor de (oorspronkelijke) driver en het gebruiken van een andere driver (AMDGPU) zou kunnen helpen. Het hielp wel een flink stuk iig.

Ik denk deze:

[...]

Dat is een * Islands kaart en die heeft dus experimentele ondersteuning in de AMDGPU driver. Standaard wordt de oudere radeon driver gebruikt. Met nou net deze generatie zit je tussen wal en schip. Tijd dus om te upgraden.
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:11:
stukje software (essentieel voor werkvloer) de beheer-omgeving van die hardware vereist: java-8 en IE10

Java is idd kut. Je zal een wat oudere versie moeten nemen, want volgens mij heeft 8u201 al geen medium security opties meer. Dat wat je moet gebruiken zal vast met embedded java werken in de browser, dus je moet dan ook nog eens letten op het ActiveX object en die whitelisten/starten.

Lang geleden, toen ik bijna klaar was met m'n HBO opleiding, hing er bij de supportdesk ook een blaadje dat er op een management server Java absoluut niet bijgewerkt mocht worden, want ook maar 1 update boven Java 6 update 165 oid zorgde ervoor dat een bepaalde beheerinterface niet meer werkte.
[...]

Novell Suse veel gebruikt - die ervaring met suse is heel dubbel/tegenstrijdig;
+ ene kant geweldig; je had een soort configuratiescherm/gui als Windows (yast? Yum?)
...
- yast/yum(?) was rete eigenwijs (eigenlijk inherent aan suse)
...
Dat moet yast zijn geweest. Yum was de package manager van Red Hat/Fedora en derivaten. ;) Met Yast kon je zowel via de GUI werken, als via een TUI. En je kon er ook gelijk software mee installeren met 'yast install firefox'. Als ik dat goed herinner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Over Suze gesproken, de topman van Suze was gisteren te gast in een radioprogramma: "Dirk-Peter van Leeuwen (SUSE) over concurreren met IBM en het bedrijf waar hij zelf aan bouwde" (on-line te beluisteren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

aawe mwan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:44:
Over Suze gesproken, de topman van Suze was gisteren te gast in een radioprogramma: "Dirk-Peter van Leeuwen (SUSE) over concurreren met IBM en het bedrijf waar hij zelf aan bouwde" (on-line te beluisteren).
Dat is wel leuke luister tip. Het is machtig om dat soort experts/specialisten aan het werk te zien, of hun visie en ervaringen te horen.

Zo heb ooit 2 developers uitgenodigd bij voormalige werkgever: 1 ontwikkelaar uit Canada van LTSP-project, ondersteund door 1 Duitse ontwikkelaar van samba-project (toen nog experimenteel en unsupported)

Die twee samen plus ons ict team, hebben toen een volwaardige thinclient/ltsp implementatie opgetuigd op een samba-omgeving voor ~2000 users.

Daarmee was de grootste opensource-schoolomgeving van benelux een feit. In die periode meer geleerd dan in 5jr systeembeheer

Dat soort podcast of workshop kunnen heel waardevol zijn

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Dat soort podcast of workshop kunnen heel waardevol zijn
Ze kunnen ook minder goed uitpakken, als je bijvoorbeeld iets roept met een politiek statement. :+

Maar ik heb ook podcasts ontdekt, en vind het vaak erg prettig om het met de hoofdtelefoon en dan op de bank of stofzuigen.

Over hoofdtelefoon gesproken.. het is echt heel waardeloos met mijn nieuwe laptop en Bt. Ik vermoed dat de Realtek-chipset te blame is, had deze issues niet met een Intel-chipset. Zoals geratel, geluid dat wegvalt, of hangt bij het opstarten van apps.

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 27-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Novell Suse

+ novell/ipx netwerk , server omgeving (wow)
Ik heb ooit nog wat oude Novell BorderManager + GroupWise en File Server toestanden beheerd/onderhouden en als ik heel eerlijk ben dan heb ik daar nog steeds een voorkeur voor i.p.v. Exchange + Outlook en al die andere Microsoft gerelateerde ellende >:) :Y) B-) <3

Vooral als je de hedendaagse Outlook Client naast die van GroupWise uit die tijd zet dan kan ik niet hard genoeg terugrennen en zou ik dat het liefst per "Teleportatiesnelheid" willen doen :D
werkgever zornin complete vendor lock; we kunnen niet anders.
En de leverancier blijft vasthouden aan antieke software technieken , een teeering zooi.
Ik krijg het niet (goed) werkend
Echt balen man... Moet er niet aan denken... :(:)
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:49:
Nu antieke / dedicated devices puur voor deze oude meuk
Lekker dan...

Op een bepaald moment is de hardware waarop het kan draaien op en onvervangbaar en wat moet je dan ?!?! :(
Denk ik “fix dat wel even” onder ChromeOS icm Linux dev modus geactiveerd… nou niet dus.
Ligt overigens niet aan chromeos, en/of hun implementatie van Linux/dev-omgeving, maar eerder aan mijn gebrekkige kennis van java (en beperkte beschikbaarheid van outdated jre/jdk/oracle etc)
Ik denk dat je dat niet eens voor elkaar krijgt zonder ook weer een verouderde distro te draaien...

En dan bedoel ik echt serieus oud :
- Ubuntu is nu bij versie 24.xx
- Ik gok dat je terug naar versie 8 of 6 of zo moet om zulke oude shit erop te draaien !! :X :| :F
Waarschijnlijk heb je 100% bij juiste einde en is de beste oplossing een Windows VM. Echter is dat juist waar we vanaf willen. Maar de gewenste oplossing krijg ik vooralsnog niet werkend. Dus .. over week of twee zullen we wel tot conclusie komen; maak maar een VM :+
Hopen dat het goed uitpakt dan maar...
Hero of Time schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:28:
Java is idd kut. Je zal een wat oudere versie moeten nemen, want volgens mij heeft 8u201 al geen medium security opties meer. Dat wat je moet gebruiken zal vast met embedded java werken in de browser, dus je moet dan ook nog eens letten op het ActiveX object en die whitelisten/starten.

Lang geleden, toen ik bijna klaar was met m'n HBO opleiding, hing er bij de supportdesk ook een blaadje dat er op een management server Java absoluut niet bijgewerkt mocht worden, want ook maar 1 update boven Java 6 update 165 oid zorgde ervoor dat een bepaalde beheerinterface niet meer werkte.
Wat ik altijd echt EPIC vond was dat je onder Windows van die halvegare update processen kreeg :
- De lijst met programma's die je kan uninstalleren had op een gegeven moment gewoon meerdere Java versies binnen dezelfde reeks erin staan :')
- Als je dan de laatste versie eraf gooide bleven de anderen vrolijk erin staan :F

En om nog maar niet over de procedure om al die shit op te ruimen te beginnen zodat je de laatste/juiste versie helemaal netjes en schoon erop kon krijgen... _O-

Geweldig spul... NOT! 7(8)7
himlims_ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:34:
Die twee samen plus ons ict team, hebben toen een volwaardige thinclient/ltsp implementatie opgetuigd op een samba-omgeving voor ~2000 users.

Daarmee was de grootste opensource-schoolomgeving van benelux een feit.
Opzich wel mooi, maar waarom dan toch alles opbouwen op basis van een pseudo Windows techniek denk ik dan...

Waarom niet gewoon LDAP/Kerberos/RADIUS/enz. i.c.m. NFS en iSCSI en dergelijken :?
In die periode meer geleerd dan in 5jr systeembeheer.
Dat is dan weer wel lekker !!! d:)b
HollowGamer schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:18:
Maar ik heb ook podcasts ontdekt, en vind het vaak erg prettig om het met de hoofdtelefoon en dan op de bank of stofzuigen.
Ik heb het een paar keer geprobeerd onlangs pas, maar ik ben blijkbaar meer een lezer dan een luisteraar :)
Over hoofdtelefoon gesproken.. het is echt heel waardeloos met mijn nieuwe laptop en Bt.
Ik vermoed dat de Realtek-chipset te blame is, had deze issues niet met een Intel-chipset.

Zoals geratel, geluid dat wegvalt, of hangt bij het opstarten van apps.
Dat zou heel goed kunnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

https://github.com/electronicarts/CnC_Red_Alert

Ben benieuwd of dit nog wat gaat doen voor de community

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:21:
[...]

Wat ik altijd echt EPIC vond was dat je onder Windows van die halvegare update processen kreeg :
- De lijst met programma's die je kan uninstalleren had op een gegeven moment gewoon meerdere Java versies binnen dezelfde reeks erin staan :')
- Als je dan de laatste versie eraf gooide bleven de anderen vrolijk erin staan :F

En om nog maar niet over de procedure om al die shit op te ruimen te beginnen zodat je de laatste/juiste versie helemaal netjes en schoon erop kon krijgen... _O-

Geweldig spul... NOT! 7(8)7
Omdat destijds Java in eigen mappen werd geïnstalleerd. Dus iets als java6u#, had je 10 updates geïnstalleerd, had je 10x java er effectief op staan. De oude versies werden niet verwijderd en vanwege unieke mappen ook niet overschreven. Was ook altijd leuk als je bijvoorbeeld Java 6 en 7 naast elkaar moest hebben omdat 1 programma alleen met 6 werkte, maar de standaard 7 moest gebruiken. Had je eerst 7 en daarna 6 geïnstalleerd, dan waren de systeemvariabelen naar 6 aan het wijzen.

Heb met Xelion op m'n vorige werk ook via IcedTea en Java de symlink voor defaultJRE moeten aanpassen, want IcedTea keek naar de locatie via de symlink, maar Xelion eiste 8 en slikte geen nieuwere. Maar de symlink van IcedTea verwees naar de nieuwere. Toen men een nieuwe versie van Xelion had, kon het wel overweg met Java 11, maar was de admin applicatie ook gelijk onbruikbaar op Linux. Ondanks dat Java cross-platform is, was dat het alles behalve.

Jep, java is echt ranzigheid eerste klas. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Volgens mij staat er een dikke vette balk bovenaan dat het project is gesloten :?

En ik zou zweren dat er iemand was in één van de "Linux Desktop" topics over DE's of Distro's en zo die zei dat het al onder Linux werkt ondertussen ?!
Hero of Time schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:34:
Omdat destijds Java in eigen mappen werd geïnstalleerd.
Dus iets als java6u#, had je 10 updates geïnstalleerd, had je 10x java er effectief op staan.
De oude versies werden niet verwijderd en vanwege unieke mappen ook niet overschreven.
Ja, dat dus! 7(8)7
Was ook altijd leuk als je bijvoorbeeld Java 6 en 7 naast elkaar moest hebben omdat 1 programma alleen met 6 werkte, maar de standaard 7 moest gebruiken. Had je eerst 7 en daarna 6 geïnstalleerd, dan waren de systeemvariabelen naar 6 aan het wijzen.
Ook prachtig inderdaad, want dan mag je de $PATH zooi mee gaan geven elke keer of daar eigen shortcuts voor aanmaken en zo... }:|
Ondanks dat Java cross-platform is, was dat het alles behalve.
Ja, dat is ook zo'n mooie wassen neus... :O
Jep, java is echt ranzigheid eerste klas. :r
Zeker weten !!! :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Maar Pale Moon is sowieso een fijne browser voor het beheren van je eigen spullen via een webGUI omdat je niet zoals bij Firefox en Chromium achtigen het probleem hebt dat het stomme ding een Search aftrapt i.p.v. dat die gewoon naar host.jouwdomein.lan gaat :Y) d:)b
Pro-tip: aan het eind van je domein een vooruit-slash typen /
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Soldaatje schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:15:
[...]

Pro-tip: aan het eind van je domein een vooruit-slash typen /
:)
Daarmee maak je van een hostname een overduidelijke url. Ik vind het ook enorm irritant gedrag bij CTFs. Zou willen dat dit uit kan.
(Specifieke browsers zoals chrome en ff zijn soms nodig ivm allerlei plugins voor ctf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
PrimusIP schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:18:
Ok, jullie overtuigen me. Ik ben Fedora er weer terug aan het zetten. Ik vind Ubuntu eigenlijk wel fijn, maar ik word ook tegelijk gek van dat eigenwijze gedrag van ze.
Kleine update. Alles lijkt nu prima te draaien. Zelfs Cyberpunk (op de laagste settings, maar die heeft onder Windows op die oude hardware nooit beter gedraaid). Dus, ben tevreden. Ik hou het op die machine voorlopig bij Fedora.
Wat me dan wel een beetje irriteert was dat na een dnf update (volgens mij deed hij ook updates op kernel niveau) deed mijn (oude) wifi dongel niet meer kon gebruiken. Uiteindelijk een ander ingeplugd, die grappig genoeg aanvankelijk juist niet werkte vanuit de live USB en nu weer wel. Ach, dat ding heeft een sterkere antenne, dus ik vind het wel best, ik hoef die andere dongel niet meer. Maar het was wel een beetje irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

PrimusIP schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:57:
[...]

Kleine update. Alles lijkt nu prima te draaien. Zelfs Cyberpunk (op de laagste settings, maar die heeft onder Windows op die oude hardware nooit beter gedraaid). Dus, ben tevreden. Ik hou het op die machine voorlopig bij Fedora.
Wat me dan wel een beetje irriteert was dat na een dnf update (volgens mij deed hij ook updates op kernel niveau) deed mijn (oude) wifi dongel niet meer kon gebruiken. Uiteindelijk een ander ingeplugd, die grappig genoeg aanvankelijk juist niet werkte vanuit de live USB en nu weer wel. Ach, dat ding heeft een sterkere antenne, dus ik vind het wel best, ik hoef die andere dongel niet meer. Maar het was wel een beetje irritant.
Qua games kun je ook nog wel wat spelen met instellingen en versies. Sommige linux native games draaien beter onder Proton dan native, maar bij mij in bijna alle gevallen beter dan onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

_Eend_ schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Qua games kun je ook nog wel wat spelen met instellingen en versies. Sommige linux native games draaien beter onder Proton dan native, maar bij mij in bijna alle gevallen beter dan onder Windows.
Heb kleine 10jr een Linux gaming website gedraaid, daarbij veeeel getest en geëxperimenteerd;
- con Linux; bloom / gloom / rtx / reflectie effecten draaien aanzienlijk beter op Windows dan onder Linux (ik zet ze sowieso uit)
- pro Linux; veel meer controlemogelijkheden systeembronnen en optimaliseren; bijna altijd meer FPS met dezelfde settings onder Windows

Dat zie je niet bij enkele games; maar een dikke meerderheid, mits je enkele “advanced graphics” uitschakelt .. puur alles op ultra/high kom je met Windows beter weg. Maar door enkele (onnodige) features uit te schakelen, blaast de FPS van je scherm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:26

silverball

De wagen voor moderne mensen

:r Teams for Linux, die pwa electron bende, heeft kortstondig goed gewerkt, met wat minder features. Later, 2023 ofzo, hebben ze de stekker er weer uitgetrokken. Nu zit ik aan de webapp vast, die zou het prima moeten doen; maar het is altijd maar weer de vraag of het goed werkt. Kan zomaar zijn dat mijn microfoon ineens na een paar weken niet meer werkt, en dat is altijd op het verkeerde moment.

Toch maar een VM of een Windows laptop meenemen van kantoor puur voor conferencing.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:06:
[...]

Heb kleine 10jr een Linux gaming website gedraaid, daarbij veeeel getest en geëxperimenteerd;
- con Linux; bloom / gloom / rtx / reflectie effecten draaien aanzienlijk beter op Windows dan onder Linux (ik zet ze sowieso uit)
- pro Linux; veel meer controlemogelijkheden systeembronnen en optimaliseren; bijna altijd meer FPS met dezelfde settings onder Windows

Dat zie je niet bij enkele games; maar een dikke meerderheid, mits je enkele “advanced graphics” uitschakelt .. puur alles op ultra/high kom je met Windows beter weg. Maar door enkele (onnodige) features uit te schakelen, blaast de FPS van je scherm :+
Dat laatste is moeilijk aan te tonen. Er zijn games die op Linux beter werken met Ultra/High, dan diezelfde game op Windows.

Het ligt vooral aan de game zelf en de engine ervan.

Gelukkig zijn ze nu eindelijk bezig met HDR + VRR. Het heeft 10 jaar geduurd, maar eindelijk komt het in Wayland en de opkomende Gnome 48.

Valve had dacht ik dit al, maar zo diep zit ik niet in de materie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
[...]

Toevallig een Realtek chip? Die zijn namelijk heel erg crap.

Je zou een interne kunnen gebruiken. Ben even kwijt welke hardware je hebt, maar vaak zijn die beter dan elke USB oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

HollowGamer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Dat laatste is moeilijk aan te tonen. Er zijn games die op Linux beter werken met Ultra/High, dan diezelfde game op Windows.

Het ligt vooral aan de game zelf en de engine ervan.

Gelukkig zijn ze nu eindelijk bezig met HDR + VRR. Het heeft 10 jaar geduurd, maar eindelijk komt het in Wayland en de opkomende Gnome 48.

dat is wel echt de essentie; zo draait de gemiddelde unity-game onder windows nog altijd beter/sneller dan onder linux. Heb je weer een game die uit de productie van Valve komt (source engine?) die is veel beter geoptimaliseerd. De oudere crysis engine kan (icm vulcan) beter draaien dan onder windows ooit gedaan heeft.

Gelukkig wordt dit het jaar van de linux desktop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
HollowGamer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:18:
[...]

Toevallig een Realtek chip? Die zijn namelijk heel erg crap.

Je zou een interne kunnen gebruiken. Ben even kwijt welke hardware je hebt, maar vaak zijn die beter dan elke USB oplossing.
Die ik nu gebruik wel zo uit mijn hoofd. Had die ooit gehaald om met monitoring mode te spelen. Vervolgens liep die toch maar stof te verzamelen en de antenne is best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:50:
[...]
dat is wel echt de essentie; zo draait de gemiddelde unity-game onder windows nog altijd beter/sneller dan onder linux. Heb je weer een game die uit de productie van Valve komt (source engine?) die is veel beter geoptimaliseerd. De oudere crysis engine kan (icm vulcan) beter draaien dan onder windows ooit gedaan heeft.

Heb je een bron hiervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
himlims_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:50:
[...]

En ook dit ligt er echt aan wat voor een GPU gebruikt? Hierin loopt NVIDIA toch nog erg achter op AMD. Zelfs met hun opensource drivers.

https://www.youtube.com/watch?v=DVHNXLwqP3w&t=929s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
[...]

Is Nobara niks voor jou als je bij Fedora wil blijven?

https://nobaraproject.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik had alle benchamrks en info op rootgamer.com staan (zoals een hobby project beaamd; zonder backup uiteraard - domain expired ... site weg :'( daar ging 9jr aan werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:51:
[...]

ik had alle benchamrks en info op rootgamer.com staan (zoals een hobby project beaamd; zonder backup uiteraard - domain expired ... site weg :'( daar ging 9jr aan werk)
Nooit gearchiveerd door archive.org?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

silverball schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:23:
:r Teams for Linux, die pwa electron bende, heeft kortstondig goed gewerkt, met wat minder features. Later, 2023 ofzo, hebben ze de stekker er weer uitgetrokken. Nu zit ik aan de webapp vast, die zou het prima moeten doen; maar het is altijd maar weer de vraag of het goed werkt. Kan zomaar zijn dat mijn microfoon ineens na een paar weken niet meer werkt, en dat is altijd op het verkeerde moment.

Toch maar een VM of een Windows laptop meenemen van kantoor puur voor conferencing.
Wij hebben op werk ook Teams. Voor Firefox is er een project om PWA er mee te kunnen gebruiken, de code zit namelijk wel in de browser maar wordt niets mee gedaan. Maar omdat 1-op-1 videobellen niet werkt, heb ik uit ellende maar Chromium geïnstalleerd en daarmee de PWA van Teams toegepast. Werkt verders prima. Het gebeurt idd wel eens dat het niet m'n bluetooth headset ziet wanneer ik een call in wil of wil starten en heb maar 1x gehad dat het helemaal niks meer qua audio deed, maar dat was omdat ik Wireplumber (en dus ook PIpewire) had herstart. Even Teams opnieuw openen en het werkte weer.
HollowGamer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Wauw, in de komende Gnome 48 nog wel. KDE heeft sinds Plasma 6 al support voor HDR. VRR zouden ze ook moeten kunnen, maar hoewel mijn TV en receiver dit zouden moeten kunnen, heb ik er geen optie voor in SystemSettings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ja, hdr/vrr werken met KDE en Gamescope met de opties --adaptive-sync en --hdr-enabled. Alleen met fsr upscaling erbij gaat het in AC Oddyssey niet helemaal goed maar dat is een oud spel. Ik ben er sinds kort achter dat een hele belangrijke instelling in mijn bios standaard uitstaat die een enorme prestatiewinst oplevert: resizable BAR.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.