Ik heb ooit nog wat oude Novell BorderManager + GroupWise en File Server toestanden beheerd/onderhouden en als ik heel eerlijk ben dan heb ik daar nog steeds een voorkeur voor i.p.v. Exchange + Outlook en al die andere Microsoft gerelateerde ellende
Vooral als je de hedendaagse Outlook Client naast die van GroupWise uit die tijd zet dan kan ik niet hard genoeg terugrennen en zou ik dat het liefst per "Teleportatiesnelheid" willen doen

werkgever zornin complete vendor lock; we kunnen niet anders.
En de leverancier blijft vasthouden aan antieke software technieken , een teeering zooi.
Ik krijg het niet (goed) werkend
Echt balen man... Moet er niet aan denken...

Lekker dan...
Op een bepaald moment is de hardware waarop het kan draaien op en onvervangbaar en wat moet je dan ?!?!

Denk ik “fix dat wel even” onder ChromeOS icm Linux dev modus geactiveerd… nou niet dus.
Ligt overigens niet aan chromeos, en/of hun implementatie van Linux/dev-omgeving, maar eerder aan mijn gebrekkige kennis van java (en beperkte beschikbaarheid van outdated jre/jdk/oracle etc)
Ik denk dat je dat niet eens voor elkaar krijgt zonder ook weer een verouderde distro te draaien...
En dan bedoel ik echt serieus oud :
- Ubuntu is nu bij versie 24.xx
- Ik gok dat je terug naar versie 8 of 6 of zo moet om zulke oude shit erop te draaien !!

Waarschijnlijk heb je 100% bij juiste einde en is de beste oplossing een Windows VM. Echter is dat juist waar we vanaf willen. Maar de gewenste oplossing krijg ik vooralsnog niet werkend. Dus .. over week of twee zullen we wel tot conclusie komen; maak maar een VM

Hopen dat het goed uitpakt dan maar...
Hero of Time schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 21:28:
Java is idd kut. Je zal een wat oudere versie moeten nemen, want volgens mij heeft 8u201 al geen medium security opties meer. Dat wat je moet gebruiken zal vast met embedded java werken in de browser, dus je moet dan ook nog eens letten op het ActiveX object en die whitelisten/starten.
Lang geleden, toen ik bijna klaar was met m'n HBO opleiding, hing er bij de supportdesk ook een blaadje dat er op een management server Java absoluut niet bijgewerkt mocht worden, want ook maar 1 update boven Java 6 update 165 oid zorgde ervoor dat een bepaalde beheerinterface niet meer werkte.
Wat ik altijd echt EPIC vond was dat je onder Windows van die halvegare update processen kreeg :
- De lijst met programma's die je kan uninstalleren had op een gegeven moment gewoon meerdere Java versies binnen dezelfde reeks erin staan

- Als je dan de laatste versie eraf gooide bleven de anderen vrolijk erin staan
En om nog maar niet over de procedure om al die shit op te ruimen te beginnen zodat je de laatste/juiste versie helemaal netjes en schoon erop kon krijgen...
Geweldig spul...
NOT! 
Opzich wel mooi, maar waarom dan toch alles opbouwen op basis van een pseudo Windows techniek denk ik dan...
Waarom niet gewoon LDAP/Kerberos/RADIUS/enz. i.c.m. NFS en iSCSI en dergelijken

In die periode meer geleerd dan in 5jr systeembeheer.
Dat is dan weer wel lekker !!!

Ik heb het een paar keer geprobeerd onlangs pas, maar ik ben blijkbaar meer een lezer dan een luisteraar

Over hoofdtelefoon gesproken.. het is echt heel waardeloos met mijn nieuwe laptop en Bt.
Ik vermoed dat de Realtek-chipset te blame is, had deze issues niet met een Intel-chipset.
Zoals geratel, geluid dat wegvalt, of hangt bij het opstarten van apps.
Dat zou heel goed kunnen