Nog steeds geen reden om een Microsoft werknemer de Linux Kernel te laten verprutsen

Nee, Intel is lekker heilig wil je zeggen?
Geen idee, want volg het nieuws al jarenlang niet meer, maar mijn punt is dat het gewoon werkt op het moment dat de meuk uitkomt in tegenstelling tot AMD die van Athlon 64 tot Ryzen elke keer zitten te kutten onder zowel Windows als Linux

Zwijgt gewoon over aantoonbare problemen met processoren, doet alsof hun neus bloed, schuiven de schuld naar de moederbord fabrikanten en uiteindelijk na 1,5 jaar zeggen ze dat er toch een klein probleempje schijnt te zijn. Klein. Dat 2 'generaties' van processoren raakt, een scope heeft dat veel breder is dan een specifieke SKU en dat processoren die juist weinig energie zouden moeten gebruiken toch exorbitant er overheen gaan.
Tja, aan de andere kant maakt AMD spul dat "Freezer" of zoiets in de Control Panel (die een puinhoop is geworden sinds het verdwijnen van CCC) heet die met de GPU driver wordt meegeleverd
En lekken en fouten hebben ze allemaal : Daar komen we niet meer onderuit...
Om het bij Intel te houden :
Kijk maar eens hoe vaak ze tegenwoordig hun LAN NIC meuk moeten reviseren/heruitbrengen

Je zou bijna RealTek gaan gebruiken

Nee, Intel is echt absoluut heilig, doet niks fout en is een fantastisch bedrijf.

Dat zal je mij ook niet horen zeggen, want één grote EVIL CORP toestand natuurlijk, maar als ik iets ga kopen en ik wil dat het zonder gezeik overal mee werkt dan wordt het gewoon geen AMD produkt
no matter hoe graag alle
AMD Fanboys & Fangirls mij van het tegenovergestelde willen overtuigen...

DREAM ON! Ze hebben jaren lang stil gestaan op 14 nm procedé
Wat uiteindelijk geen eene Consument iets kon schelen... Zelfs niet op Enterprise niveau...
innovatie was zelfs in het volgende sterrenstelsel niet te vinden en vinden alles wel best omdat ze zo'n groot marktaandeel hebben.
Ze doen geeneens moeite! Dat is juist eerder wat ik een prutsbedrijf noem.
Dat is iets wat jij en ik niet kunnen weten

Maar AMD werkt volledig dankzij drivers in de kernel. 100% open source.
Maar Nvidia daarentegen heeft er nog steeds keiharde schijt aan.
Ze schijnen ermee bezig te zijn door druk vanuit de Linux Community voor zover ik dat goed heb begrepen...
Ik kan me nog goed herinneren dat bijvoorbeeld LibreELEC ze eruit wilden kicken en vanaf een bepaalde versie geen ondersteuning meer wilden bieden voor Nvidia GPU's

Uiteindelijk zijn ze daarop teruggekomen, maar geen idee waarom...
Gaat regelmatig stuk met nieuwe kernels
Niet mijn ervaring en je kan in de Change Logs gewoon lezen wat wel of niet werkt
Zo kwam ik erachter dat ik veilig kon upgraden naar een bepaalde Kernel zonder te moeten kiezen tussen Nvidia Driver of OpenZFS kunnen gebruiken : Beide DKMS dames waren met die Kernel compatible

en vereist binaire blobs waar je geen flauw idee van hebt wat het nou precies doet.
Complete black box en daar leg jij je vertrouwen in?
Dat is met heel veel hardware zo...
Anders kan je het gebruik van HPE spul ook vergeten, want ineens werkt die prachtige
HP 530FLR-SFP+ niet om maar wat te noemen...
Of natuurlijk de Raspberry Pi die vol met Broadcom spul zit !!!

Terwijl je wantrouwig bent op alles wat met MS te maken heeft, TPM, Secure Boot, etc?
Does not compute. Juist jij zou dit ook moeten weigeren.
Kiezen tussen meerdere kwaden is een bitch...
Dat verhaal is echter ellende met veel grotere en engere gevolgen dan wat Closed Source spul

Dat ze bezig zijn met open source drivers is vele jaren te laat.
Helemaal mee eens !!!

En er wordt alleen wat gedaan voor huidige generaties, heb je een 10-serie dan is de ondersteuning heel basic en mag je blij zijn dat je beeld hebt.
Dat was te verwachten...
Maar laten we ook eerlijk zijn : Je maakt iets vanaf 0 en dan wil je zo min mogelijk Legacy zooi meenemen lijkt mij dus hoe klote het ook is (Ik heb een GTX 1080 en GT 1030 en GT 630 hier) het is wel te begrijpen

De kwaliteit is dermate laag, dat je beter nouveau kan gebruiken.
Nouveau is een amateuristisch zooitje dat amper bruikbaar was i.c.m. de GT 1030 is mijn ervaring dus dat is gewoon geen optie !!
Als ze het beter hadden willen doen, echt goodwill tonen, hadden ze het nouveau team ondersteund en daar mee samen gaan werken om ook oudere kaarten fatsoenlijk te laten werken.
Want die krijgen geen ondersteuning van hun eigen open source driver.
In een ideale wereld zou mijn Ubuntu Touch telefoon met Convergence de standaard zijn, maar dat gaat helaas niet gebeuren...

De ondersteuning van de binaire driver is er ook niet meer met recente kernel.
Oude Linux installatie die ik net als mijn oude Windows 7 Pro installatie zal koesteren
incoming... 
En dan heb ik 't nog niet over de video decoding ondersteuning, alleen VDPAU waar browsers niet eens op inhaken, want het is Nvidia only, terwijl VA-API door andere fabrikanten wel gewoon wordt ondersteund, AMD en Intel zijn de grootste maar ook dus andere video chip makers ondersteunen deze API.
Zoals dus ARM.
Tja, browsers niet... iets als Kodi of VLC weer wel... één groot feest waarop men met vingertjes naar elkaar wijst...
YAY!!! 
Dus, leuk dat AMD 8 jaar geleden iets niet zo netjes heeft gedaan.
Het is niet één ding, maar keer op keer weer dat typische gedoe van ze : Ik ben er wel klaar mee ondertussen
Ik heb ook echt wel genoeg spul van ze gehad verspreid over de afgelopen 30 jaar om die conclusie te kunnen trekken dus daar ligt het niet aan in ieder geval !!
Maar Nvidia is nog steeds bezig met enorm vuile tactieken.
Dat geldt voor alle bedrijven die ik ken zo'n beetje...
Veel te hoge prijzen eisen voor hun kaarten (desktop en server/enterprise)
Dat geldt voor alle hardware de laatste 5 jaar of zo minimaal !!
En het geldt eigenlijk ook gewoon voor alles wat je in een winkel kan kopen en dan bedoel ik dus zelfs je dagelijkse boodschappen en dergelijke...
klanten een wurgcontract laten tekenen en als ze ook maar met een half oog naar de concurrent kijken, worden ze vrolijk onderop de wachtlijst geschopt.
Daarom bestaan er al jarenlang de constructies met dochtermerken die op 1 merk gericht zijn :
Moederbedrijf X
Dochterbedrijf voor ATi/AMD Y
Dochterbedrijf voor Nvidia Z
En blijkbaar werkt dat goed genoeg

ARM is een mooie architectuur. Maar Qualcomm is ook geen lieverdje.
Uiteraard !!!
Maar met elk ARM SoC merk is er wel wat dus dat was effe een snel voorbeeld
Daarom wil ik ook dit verhaal afsluiten met het volgende :
Ik ben absoluut niet fanboy van een bepaald merk of eraan gehecht, maar op een gegeven moment moet je IETS kiezen wat gewoon voor jou werkt en dan maak je een keuze op basis van wat je het minst irritant vindt en dan kom je dus op bovenstaand verhaal uit
Daarom kies ik bijvoorbeeld voor :
- Linux/*BSD
- Ubuntu Touch & Jolla SailFish
Want :
- Ik wil geen zeikerig Windows 10/11 OS of in ieder geval zo min mogelijk...
- Ik wil geen Android/iOS die denkt dat ik het leuk vind om een wandelende
advertising target te zijn en ook nog eens een OS te gebruiken dat allerlei stomme meldingen geeft en beperkingen heeft...
Om maar wat te noemen