LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 79 Laatste
Acties:
  • 365.472 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:02
Momenteel werk ik hier thuis op een bescheiden minipc met een N100 en Fedora. Werkt allemaal aardig, maar ik merk dat het pc'tje behoorlijk moet werken om bij te benen (met een fan die randje storend gaat whinen).
Ik ben al even aan het schipperen tussen een nieuwe, wat krachtigere minipc OF toch maar een laptop die ik dan ineens kan op de bank pakken indien gewenst.

Mijn oog is gevallen op een Lenovo Yoga 7 2-in-1 die voor een niet onaardige prijs in solden staat momenteel. Ryzen 5 8640HS, 16gb ram, oled, aluminium bouw,... en touchscreen, mooi pakket in elk geval.

Maar dat touchscreen is de vraag die me hier brengt: ik wil die laptop ook gewoon weer op Fedora zetten, maar is dat compatibel met het touchscreen?

Een touchscreen is nice to have, geen must. Het zou nogal onnozel zijn om een touchscreen te hebben die dan niet werkt onder Fedora. Geen pennetje om te tekenen, gewoon kunnen omklappen en als een tablet gebruiken wanneer nodig.
Distro hopping doe ik niet meer, ik heb in Fedora Gnome mijn draai gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tom Paris schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:16:
En iedereen die eens wil experimenteren met ChromeOS zonder meteen een Chromebook te kopen, kan ChromeOS Flex installeren op een (oude) PC/laptop.

Enige beperking is dat je geen Play Store apps kunt installeren, maar de Linux omgeving werkt wel gelijk als op een Chromebook.
Wat is dat nou weer voor een rare beperking :? :F

Hetzelfde gezeik als met het Widevine L3/L1 gedoe toevallig ?!
Drwho1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:40:
Momenteel werk ik hier thuis op een bescheiden minipc met een N100 en Fedora.
Werkt allemaal aardig, maar ik merk dat het pc'tje behoorlijk moet werken om bij te benen (met een fan die randje storend gaat whinen).
Tja, als je alleen al tijdens het browsen allerlei websites tegenkomt die de fan van een laptop flink laten loeien zonder dat daar echt een logische reden voor is dan kan ik me voorstellen dat zo'n N100 daar ook last van zal hebben :'(
Maar dat touchscreen is de vraag die me hier brengt: ik wil die laptop ook gewoon weer op Fedora zetten, maar is dat compatibel met het touchscreen?

Een touchscreen is nice to have, geen must. Het zou nogal onnozel zijn om een touchscreen te hebben die dan niet werkt onder Fedora. Geen pennetje om te tekenen, gewoon kunnen omklappen en als een tablet gebruiken wanneer nodig.
Distro hopping doe ik niet meer, ik heb in Fedora Gnome mijn draai gevonden.
Dat is dus iets wat ik nog een keer wil testen en ben dan ook van plan om GNOME ervoor te gebruiken, want best wel "Windows 8.x achtig" en dus hopelijk ook geschikt voor touchscreen gebruik... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:02
nero355 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:00:
[...]

[...]

[...]

Dat is dus iets wat ik nog een keer wil testen en ben dan ook van plan om GNOME ervoor te gebruiken, want best wel "Windows 8.x achtig" en dus hopelijk ook geschikt voor touchscreen gebruik... :)
Gnome lijkt me een ideale DE voor het gebruik met een touchscreen.

Hier heeft iemand een beknopte ervaring met de voorganger van het model geschreven (wel ubuntu), maar het is een positief verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik wil toch even delen dat ik volledig verkeerd bezig was. :)

Een tijdje gebruik ik al Fedora Silverblue, maar sinds mijn nieuwe laptop met een NVIDIA GPU, kreeg ik niets werkend. Geen 4K (zou deze makkelijk aan moeten kunnen), veel gestotter, crashes, etc.

Ik heb van alles geprobeerd, zoals alles volgen op Rpmfusion. Daarna toch maar stiekem naar Bluefin gaan kijken.. en ik ben compleet om! Het werkt gewoon, erg bizar. Het is ook veel logischer dan Silverblue, al had ik liever iets minder bloat gehad. Gelukkig kan het meeste eraf.

Voor de NAS ga ik nu over naar ucore (zelfde makers), want ZFS zit daar ook zonder gedoe in.

Beetje teleurgesteld dat ik zo tegen forks/afgeleiden was, maar deze doet het erg goed. Ze schijnen overigens ook een goede image te hebben voor op een apparaat als een Steam Deck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Drwho1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:30:
Gnome lijkt me een ideale DE voor het gebruik met een touchscreen.
Mij dus ook, terwijl ik normaal gesproken liever wat anders gebruik :)
Hier heeft iemand een beknopte ervaring met de voorganger van het model geschreven (wel ubuntu), maar het is een positief verhaal.
Jammer dat hij niet meer dan dit schrijft :
The touch panel is very responsive and accurate. I have no issues with the device in ‘tablet mode’ and am able to navigate the operating system without issue.
Als het om de touchscreen ervaring onder GNOME/Ubuntu gaat -O-
HollowGamer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:37:
Dat idee heb ik ook, want :
Sinds mijn nieuwe laptop met een NVIDIA GPU, kreeg ik niets werkend.
&
Voor de NAS ga ik nu over naar ucore (zelfde makers), want ZFS zit daar ook zonder gedoe in.
Zijn gewoon een kwestie van DKMS netjes zijn ding laten doen en zelfs samen prima werkend te krijgen op mijn HTPC/DIY NAS met een Nvidia GT 1030 en OpenZFS onder Linux :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
@nero355 Dit gaat om een Atomic image, die zijn niet zo simpel. :)

De NV zat als bonus in mijn notebook. Gelukkig zijn ze bezig met een opensource driver (of ja, wat je ervan kunt noemen). Hopelijk vervangt dat alle *** die je nu moet doen om het werkend te krijgen (als het al goed werkt).

[ Voor 62% gewijzigd door HollowGamer op 11-01-2025 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En heb je die video kaart ook echt nodig, of is het puur een non-gaming laptop waar je 't voor gebruikt? Heb namelijk zakelijk ook een laptop gehad met nVidia GPU. Was het zat dat het constant liep te fucken na een kernel update dat ik de driver er maar af heb gegooid. Kaart deed toch een zak.

Waar vroeger de externe video aansluiting op de discrete GPU was gelinkt, is dat tegenwoordig dus niet meer zo. Die heeft helemaal geen outputs meer, het geeft juist z'n beeld door aan de iGPU die het dan weer op een scherm toont.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
HollowGamer schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:37:

Een tijdje gebruik ik al Fedora Silverblue, maar sinds mijn nieuwe laptop met een NVIDIA GPU, kreeg ik niets werkend. Geen 4K (zou deze makkelijk aan moeten kunnen), veel gestotter, crashes, etc.

Ik heb van alles geprobeerd, zoals alles volgen op Rpmfusion. Daarna toch maar stiekem naar Bluefin gaan kijken.. en ik ben compleet om! Het werkt gewoon, erg bizar. Het is ook veel logischer dan Silverblue, al had ik liever iets minder bloat gehad. Gelukkig kan het meeste eraf.

Beetje teleurgesteld dat ik zo tegen forks/afgeleiden was, maar deze doet het erg goed. Ze schijnen overigens ook een goede image te hebben voor op een apparaat als een Steam Deck.
Fedora Silverblue werkt gewoon goed met NVidia en ook in 4K. Bij problemen is het vaak de nouveau driver die je handmatig moet blacklisten.

Voordeel van Bluefin is dat het een kant en klare Fedora Silverblue is.
Je kunt nu met een rpm-ostree status nagaan hoe Nvidia en de kernel mode / modprobet in Bluefin zijn geconfigureerd. Dan weet je het gelijk voor je hardware met Silverblue. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Corrigan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:42:
[...]

Fedora Silverblue werkt gewoon goed met NVidia en ook in 4K. Bij problemen is het vaak de nouveau driver die je handmatig moet blacklisten.

Voordeel van Bluefin is dat het een kant en klare Fedora Silverblue is.
Je kunt nu met een rpm-ostree status nagaan hoe Nvidia en de kernel mode / modprobet in Bluefin zijn geconfigureerd. Dan weet je het gelijk voor je hardware met Silverblue. :)
Trust me, ik heb echt van alles geprobeerd.
Deze guides heb ik alles van gevolgd:
- https://rpmfusion.org/How...erblue.2FKinoite.2Fetc.29
- https://rpmfusion.org/How...rdware_codecs_with_NVIDIA
- https://rpmfusion.org/How...8%5CbCategoryHowto%5Cb%29

Hier heb ik inderdaad de kargs flags voor gezet, maar dus ook de module gesigned.
Het werkte daarna opzicht wel, maar heel erg langzaam en continue crashes.

Het is nu stukken minder, en als bonus heb ik nu VA-API werkend met FF:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGM4_mcpIN47G5IRq0g46Z4aUtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FsU2MFUXhqNaZullYnOc8l8g.png?f=fotoalbum_large

Ik vind ook de ujust --choose command wel nice, hier kun je van alles in togglen.
Vroeger deed ik dat allemaal zelf, maar ik wordt een beetje moe van dat alles bijhouden, en vaak zijn de tweaks niet super goed. In deze image zitten bijvoorbeeld ook de triple-buffer patch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:16:
En heb je die video kaart ook echt nodig, of is het puur een non-gaming laptop waar je 't voor gebruikt? Heb namelijk zakelijk ook een laptop gehad met nVidia GPU. Was het zat dat het constant liep te fucken na een kernel update dat ik de driver er maar af heb gegooid. Kaart deed toch een zak.

Waar vroeger de externe video aansluiting op de discrete GPU was gelinkt, is dat tegenwoordig dus niet meer zo. Die heeft helemaal geen outputs meer, het geeft juist z'n beeld door aan de iGPU die het dan weer op een scherm toont.
Oh, ik wist inderdaad niet dat het linken met de dGPU nu weg is. :)
Mijn allereerste notebook had Optimus (Intel + NV), daar kon je niet enkel voor kiezen voor de dGPU, enkel de iGPU. Sowieso was dat echt een hell, zelfs op Windows werkte het destijds niet lekker of was hij weer de NV GPU 'kwijt'.

De NV-videokaart zou ik wel willen gebruiken. Het is niet de snelste, maar ik zou wel graag met video encoding willen doen, en ook iets met simpele AI-modellen (CUDA). Voor beide heb ik ook een NAS, maar wel handig in testen en wanneer nodig. Gaming ga ik er niet op doen, wel mogelijk 3K/4K (3072x1920).

CUDA is niet zo eenvoudig op Silverblue. Je moet namelijk layered packages gebruiken, Fedora heeft al niet veel codecs, die moet je dan weer doen via Flatpaks. Wat ik heb begrepen gaan ze ook stoppen met layered packages (@Corrigan), maar dit zal wel zijn dacht ik dat ze dan overschakelen naar de opensource NV driver(s) - zonder CUDA dus.

Waarom dan toch voor Fedora Atomic gekozen? Ik geloof in het concept. Voor mijn werk en privé werk ik vrijwel enkel in containers, en ik houd ervan dat je een oudere image kunt starten, of kunt rebasen. Dat laatste vind ik wel buggy nog, heb uiteindelijk toch gekozen voor een clean Bluefish install. Ook kon je gemakkelijk de beta van Fedora Silverblue 41 draaien (straks 42), en op elk moment terugbooten naar de stabiele versie.

Op Arch moest je alle packages downgraden, en als tester van beta-software, vind ik dat zeker niet fijn.

[ Voor 14% gewijzigd door HollowGamer op 12-01-2025 00:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@HollowGamer, je zou verwachten dat een dedicated GPU sneller is met video encoding/decoding, maar er is een tijd terug een review geweest van Gamers Nexus waarbij ze ook de interne Intel GPU hebben getest voor rendering ervan en waren aardig verrast dat dat ding toch nog zoveel power heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:34:
@HollowGamer, je zou verwachten dat een dedicated GPU sneller is met video encoding/decoding, maar er is een tijd terug een review geweest van Gamers Nexus waarbij ze ook de interne Intel GPU hebben getest voor rendering ervan en waren aardig verrast dat dat ding toch nog zoveel power heeft.
Ik heb nog niet echt gebenchmarkt, maar wat ik begreep zijn die externe GPUs iets krachtiger. Ze zijn niet voldoende om te gamen, maar waarschijnlijk zitten er ook in als je met meerdere monitoren werkt en daarbij iets streamt, of iets met CUDA wilt doen tegenwoordig.

Op de Apple zijn ze er helemaal mee gestopt dacht ik. Of zit in een MacBook Pro nog een externe NV/AMD GPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:42
[...]

Waarom Nouveau blacklisten als de huidige Nouveau (Open Nvidia) heel goed is geworden? Het is nog geen proprietary driver kwaliteit, maar komt in de buurt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Waarom Nouveau blacklisten als de huidige Nouveau (Open Nvidia) heel goed is geworden? Het is nog geen proprietary driver kwaliteit, maar komt in de buurt!
Over welke generatie hebben we het hier? Want Nouveau schiet toch echt in alles te kort. Ik geloof zelfs dat de laatste <2/3 jaar niet lekker werken op Nouveau, puur omdat het features mist en boosts ook mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:42
HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Over welke generatie hebben we het hier? Want Nouveau schiet toch echt in alles te kort. Ik geloof zelfs dat de laatste <2/3 jaar niet lekker werken op Nouveau, puur omdat het features mist en boosts ook mist.
Mocht de RTX 5000 serie de nieuwe serie zijn van oud tot nieuw!

https://github.com/NVIDIA/open-gpu-kernel-modules

Ik weet niet of je bij Open NV je Nouveau drivers moet blacklisten. Ik hoef dat niet te doen namelijk met mijn laptop RTX 2060 (CachyOS).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Mark de Vaal schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:51:
[...]

Mocht de RTX 5000 serie de nieuwe serie zijn van oud tot nieuw!

https://github.com/NVIDIA/open-gpu-kernel-modules

Ik weet niet of je bij Open NV je Nouveau drivers moet blacklisten. Ik hoef dat niet te doen namelijk met mijn laptop RTX 2060 (CachyOS).
Dit is niet Nouveau, deze is de amdgpu variant van NV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:07:
De NV zat als bonus in mijn notebook.
Hero of Time schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:16:
Was het zat dat het constant liep te fucken na een kernel update dat ik de driver er maar af heb gegooid.
Kaart deed toch een zak.
Check of je Nvidia GPU in een MXM slot zit : Je kan dan namelijk de videokaart helemaal eruit halen :*)
Ik geloof dat ze tegenwoordig een soort "switch" gebruiken waar beiden aan vast zitten en afhankelijk van welke van de twee je gebruikt de outputs dan op die manier worden aangestuurd :)
Bij problemen is het vaak de nouveau driver die je handmatig moet blacklisten.
Voor zover ik me kan herinneren deed de DKMS driver zeg maar dat voor mij... denk ik... :$
HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:08:
Op de Apple zijn ze er helemaal mee gestopt dacht ik.

Of zit in een MacBook Pro nog een externe NV/AMD GPU?
In hun SoC zit gewoon een VPU die aardig presteert en van alles afhandelt :)
Mark de Vaal schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:38:
Open Nvidia driver ken ik niet, maar Nouveau was i.c.m. een GT 1030 niet bepaald "je van het" dus doe maar gewoon lekker de officiële Nvidia Driver d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:08:
[...]

Ik heb nog niet echt gebenchmarkt, maar wat ik begreep zijn die externe GPUs iets krachtiger. Ze zijn niet voldoende om te gamen, maar waarschijnlijk zitten er ook in als je met meerdere monitoren werkt en daarbij iets streamt, of iets met CUDA wilt doen tegenwoordig.
De benchmark van GN was puur voor video rendering. De interne GPU was procentueel gezien wel wat trager, maar vergeleken met het stroomgebruik was het een aanzienlijk verschil.
Op de Apple zijn ze er helemaal mee gestopt dacht ik. Of zit in een MacBook Pro nog een externe NV/AMD GPU?
De laatste Intel Macs hebben geen aparte graphics. Men begon ooit met AMD, is daarna naar Nvidia gegaan, om daarna helemaal niks meer te hebben. Misschien in de grote, €6k desktop systemen, maar de laptops hadden iig niks noemenswaardig.
nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Check of je Nvidia GPU in een MXM slot zit : Je kan dan namelijk de videokaart helemaal eruit halen :*)
Zakelijke laptop, Dell XPS. Dat zit gewoon vast gesoldeerd.
[...]

Ik geloof dat ze tegenwoordig een soort "switch" gebruiken waar beiden aan vast zitten en afhankelijk van welke van de twee je gebruikt de outputs dan op die manier worden aangestuurd :)
Denk 't niet, iig niet bij de XPS die ik had. Met iets als xrandr stond er bij de GPU 'no outputs', er was dus geen enkele video uitvoer gekoppeld aan de GPU. Diagrammen die ik heb gezien lieten het ook zien, poorten -- iGPU -- dGPU. Het beeld ging van dGPU via de iGPU naar je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:37:
Zakelijke laptop, Dell XPS. Dat zit gewoon vast gesoldeerd.

Denk 't niet, iig niet bij de XPS die ik had.
Met iets als xrandr stond er bij de GPU 'no outputs', er was dus geen enkele video uitvoer gekoppeld aan de GPU.

Diagrammen die ik heb gezien lieten het ook zien, poorten -- iGPU -- dGPU.
Het beeld ging van dGPU via de iGPU naar je scherm.
Double Bummer... :-(

Ik ben namelijk groot fan van het MXM gebeuren en die nieuwe "Outputs Switch" toestand klonk ook wel cool :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:41:
[...]

Double Bummer... :-(

Ik ben namelijk groot fan van het MXM gebeuren en die nieuwe "Outputs Switch" toestand klonk ook wel cool :)
Ik geloof dat dit helemaal is uitgestorven (helaas).

Er is vrijwel niets meer modulair, alles wordt vast gesoldeerd. Ik had naar Framework gekeken, maar was niet erg onder indruk van hun firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 23:11:
Ik geloof dat dit helemaal is uitgestorven (helaas).

Er is vrijwel niets meer modulair, alles wordt vast gesoldeerd.
Hmm...

Wikipedia: Mobile PCI Express Module

Na 2019 niks meer erbij gekomen zo te zien dus dat zou zomaar kunnen...

Zal ook wel weer vallen onder het motto "Dat zou te leuk zijn!" ;w
Ik had naar Framework gekeken, maar was niet erg onder indruk van hun firmware.
Framework :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:31
Whaat? Hoe lang kom jij al op Tweakers? En dan heb je nog niet van Framework gehoord?! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

tot heden heb ik er nog geen in het wild gezien

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 06:40:
Whaat? Hoe lang kom jij al op Tweakers? En dan heb je nog niet van Framework gehoord?! ;)
Lijkt een nieuwerwets merk te zijn uit de tijd dat ik opgehouden met het nieuws lezen, want dat ging op een gegeven moment echt nergens meer over en specifiek de Tweakers Frontpage vermijd ik al enige remakes lang ;)
himlims_ schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:42:
tot heden heb ik er nog geen in het wild gezien
Dan ben ik niet de enige :+

Maar goed...

Ik heb weer iets nieuws ontdekt vandaag! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:42:
[...]

CUDA is niet zo eenvoudig op Silverblue. Je moet namelijk layered packages gebruiken, Fedora heeft al niet veel codecs, die moet je dan weer doen via Flatpaks. Wat ik heb begrepen gaan ze ook stoppen met layered packages (@Corrigan), maar dit zal wel zijn dacht ik dat ze dan overschakelen naar de opensource NV driver(s) - zonder CUDA dus.

Waarom dan toch voor Fedora Atomic gekozen? Ik geloof in het concept. Voor mijn werk en privé werk ik vrijwel enkel in containers, en ik houd ervan dat je een oudere image kunt starten, of kunt rebasen. Dat laatste vind ik wel buggy nog, heb uiteindelijk toch gekozen voor een clean Bluefish install. Ook kon je gemakkelijk de beta van Fedora Silverblue 41 draaien (straks 42), en op elk moment terugbooten naar de stabiele versie.
Ik heb in de Roadmap Bootable Containers gelezen dat Fedora Atomics volledig met bootable containers wil gaan werken . Zodat rpm-ostree daarna volledig vervangen zal gaan worden door bootc voor container management en dnf5 voor layered packages. Ik heb nog niet meegekregen dat Fedora daarna ook wil gaan stoppen met layered packages. Komt dit ook uit een roadmap?

Ik was met Fedora Sway Atomic ook gelijk verkocht met het concept van een Atomic en Immutable distro. Het werkt naast een betere stabiliteit en veiligheid ook meer overzichtelijk dan een standaard package manager Linux distro.

Sway als DE vindt ik wat overzichtelijker werken dan een KDE of XFCE. Eerder dacht ik altijd van een tiling DE altijd... wel, tiling zou zijn. Met Sway kun je ook gelijk met floating windows werken. Best of both worlds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ook nooit gehoord van System76? Tuxedo Systems? Had toch wel verwacht dat juist jij ervan had gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
* RobertMe heeft net Termux op Android ontdekt :X

Lijkt nu wel alsof ik weer een beetje terug ben naar mijn Nokia N9 of Jolla (achteraf de "J1"?, "het eerste model dus" dat gewoon Jolla hete, en pas naderhand een modelnaam kreeg).
Voor SSH heb ik al die jaren (8 en een beetje intussen, dat ik Android gebruik) JuiceSSH gebruikt. Maar daarop werkte agent forwarding niet (zit er wel in, maar vervolgens werkt een "nested" sessie openen gewoon niet, mogelijk omdat de agent niet reageert? Unsetten van SSH_AUTH_SOCK en het werkte, zonder agent uiteraard). Nu dus gewoon een semi volledig Linux systeem. Met gewoon de (Open)SSH client te installeren. zsh kan gebruikt worden, vim kan gebruikt worden, ... * RobertMe is happy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
Hero of Time schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:26:
[...]

Ook nooit gehoord van System76? Tuxedo Systems? Had toch wel verwacht dat juist jij ervan had gehoord.
En niet te vergeten het Spaanse Slimbook. De Slimbook Fedora of de, jawel.... Hero. ;)

https://slimbook.com/en/shop/category/laptops-4
Afbeeldingslocatie: https://slimbook.com/web/image/product.template/1335/image_1024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:26:
Ook nooit gehoord van System76? Tuxedo Systems?

Had toch wel verwacht dat juist jij ervan had gehoord.
Als het goed is heb je mij tenminste System76 meerdere keren zien noemen vanwege Pop!_OS :P

Tuxedo Systems ken ik ook en op de KDE website kan je ook nog het een ander vinden qua opties om een "Linux laptop" te kopen :)
RobertMe schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:51:
* RobertMe heeft net Termux op Android ontdekt :X
Wat slecht van jou dat je dat nog niet wist!

/Flauwe kaatst de bal terug opmerking :P :+
Lijkt nu wel alsof ik weer een beetje terug ben naar mijn Nokia N9 of Jolla (achteraf de "J1"?, "het eerste model dus" dat gewoon Jolla hete, en pas naderhand een modelnaam kreeg).
Jolla Sailfish en Ubuntu Touch hebben gelukkig gewoon een eigen Terminal waarmee je lekker aan de bak kan met OpenSSH :)

Kwam trouwens dit toevallig tegen : YouTube: Nokia N9 | Why MeeGo is The Best OS I Have Ever Used
Bizar hoe ver de Nokia N9 i.c.m. Meego voorop liep ten opzichte van de concurrentie destijds !! :o

Wat zijn we ook vreselijk ver de verkeerde kant op gegaan qua OS op onze telefoons sinds die tijd :'(
Nu dus gewoon een semi volledig Linux systeem.
Eigenlijk ironisch en daarom noem ik Android ook altijd een kreupele Linux distro :+
Corrigan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:50:
En niet te vergeten het Spaanse Slimbook. De Slimbook Fedora of de, jawel.... Hero. ;)

https://slimbook.com/en/shop/category/laptops-4
[Afbeelding]
Ik heb het niet zo op Fedora eerlijk gezegd...

Vroeger ook altijd CentOS gebruikt voor wat .rpm dingetjes :)

Verder was het laatste dat ik ooit bij een bedrijf uit Spanje heb besteld de BQ Aquaris E5 HD - Ubuntu Edition en die zijn uiteindelijk failliet gegaan dus voorlopig zal het hooguit een of ander koopje bij Amazon.es worden of zo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Jolla Sailfish en Ubuntu Touch hebben gelukkig gewoon een eigen Terminal waarmee je lekker aan de bak kan met OpenSSH :)
De N9 had dat ook. Apps developen ging IIRC ook volledig over een SSH server op de telefoon. PC die via wifi of USB gewoon met de SSH server deed verbinden om de deb files te uploaden (/sfp-en) en installeren.
Kwam trouwens dit toevallig tegen : YouTube: Nokia N9 | Why MeeGo is The Best OS I Have Ever Used
Bizar hoe ver de Nokia N9 i.c.m. Meego voorop liep ten opzichte van de concurrentie destijds !! :o
Alleen draait er geen MeeGo op ;) Zoals hij het noemt "MeeGo Harmattan". En Harmattan was gewoon Maemo 6. Noka had Maemo (o.a. op de N900), Intel had tablet OS MeeGo. En vervolgens gingen ze samen werken. Maemo is echter gebaseerd op Debian en MeeGo op ik meen Fedora. Dus dat "conflicteerde" nogal. En aangezien de N9 al ver in de ontwikkeling was is Nokia gewoon verder gegaan daarmee. Totdat het Trojaanse paard Stephen Elops, gekomen van bij Microsoft, de stekker er uit trok en de N9 al doodgeboren was. Dat ze vervolgens het toestel nog hebben uitgebracht én met 2 updates zijn gekomen mag dan ook een wonder heten. En "veel later" hebben ze zelfs vanuit de apt repo nog een of ander "vaag" package geüpdate dat ze vervolgens gebruikten om ergens een config file denk ik te updaten (middels een post install script?) om telefonie werkende te houden i.v.m. wijzigingen met 2G/3G waardoor het toestel niet neer zou werken.

En de eerste Lumia, 800?, was ook gewoon het N9 toestel met iets andere hardware. Maar hetzelfde design en al. Waarbij ik de N9 had en mijn broer de Lumia :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:52:
Alleen draait er geen MeeGo op ;) Zoals hij het noemt "MeeGo Harmattan".
En Harmattan was gewoon Maemo 6.
Er hoort trouwens nog een blog achtig iets bij : https://nokiamob.net/2021...he-best-os-ive-ever-used/ :)
Nokia had Maemo (o.a. op de N900), Intel had tablet OS MeeGo.
En vervolgens gingen ze samen werken.

Maemo is echter gebaseerd op Debian en MeeGo op ik meen Fedora.
Dus dat "conflicteerde" nogal.

En aangezien de N9 al ver in de ontwikkeling was is Nokia gewoon verder gegaan daarmee.
Dat gedeelte weet ik effe niet meer zo goed en zou ik altijd een of andere Wiki of zo erbij moeten pakken...
Volgens mij heeft Samsung ook nog Tizen gemaakt op basis van het Intel gedeelte of zo ?!

Maar wat betreft deze klootzak :
Totdat het Trojaanse paard Stephen Elops, gekomen van bij Microsoft, de stekker er uit trok en de N9 al doodgeboren was.
Die kan ik me helaas maar al te goed herinneren !!! }:|

Die heeft alles naar de klote geholpen inderdaad :(

Ik was toen zo blij met Nokia Maps op mijn simpel C5-00 Nokiatje en opeens was dat helemaal foetsie... ;w
Dat ze vervolgens het toestel nog hebben uitgebracht én met 2 updates zijn gekomen mag dan ook een wonder heten. En "veel later" hebben ze zelfs vanuit de apt repo nog een of ander "vaag" package geüpdate dat ze vervolgens gebruikten om ergens een config file denk ik te updaten (middels een post install script?) om telefonie werkende te houden i.v.m. wijzigingen met 2G/3G waardoor het toestel niet neer zou werken.
Hehe! :)
En de eerste Lumia, 800?, was ook gewoon het N9 toestel met iets andere hardware.
Maar hetzelfde design en al.

Waarbij ik de N9 had en mijn broer de Lumia :+
LOL!!! _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Corrigan schreef op maandag 13 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Ik heb in de Roadmap Bootable Containers gelezen dat Fedora Atomics volledig met bootable containers wil gaan werken . Zodat rpm-ostree daarna volledig vervangen zal gaan worden door bootc voor container management en dnf5 voor layered packages. Ik heb nog niet meegekregen dat Fedora daarna ook wil gaan stoppen met layered packages. Komt dit ook uit een roadmap?

Ik was met Fedora Sway Atomic ook gelijk verkocht met het concept van een Atomic en Immutable distro. Het werkt naast een betere stabiliteit en veiligheid ook meer overzichtelijk dan een standaard package manager Linux distro.

Sway als DE vindt ik wat overzichtelijker werken dan een KDE of XFCE. Eerder dacht ik altijd van een tiling DE altijd... wel, tiling zou zijn. Met Sway kun je ook gelijk met floating windows werken. Best of both worlds.
Het schijnt zo te zijn dat layered packages nogal een probleem kunnen zijn. Ik heb het zelf ook meegemaakt, een layered package stopte mijn updates van werken.

Wat ik heb begrepen van een blog (kan het even niet vinden), is dat ze willen gaan naar containers (toolbox, distrobox, podman, Docker, etc.).

Flatpaks zijn er al, maar die zijn minder geschikt voor services/libs.

Wat is precies bootc? Ik kan overigens niet wachten tot de eerste build van Cosmic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:32:
[...]

Verder was het laatste dat ik ooit bij een bedrijf uit Spanje heb besteld de BQ Aquaris E5 HD - Ubuntu Edition en die zijn uiteindelijk failliet gegaan dus voorlopig zal het hooguit een of ander koopje bij Amazon.es worden of zo :+
Canonical die Canonical dingen doet. Ik had destijds geen stuiver, dus kon helaas niet met dit experimenteren, maar ik wilde het graag.

Ook de HP Folio (WebOS) enzo, maar ook Jola vielen uiteindelijk allemaal tegen.

Nu ik een Steam Deck heb, zie ik het concept wel weer terugkomen. De SD (ik bedoel hier de andere vendors ook mee) heeft krachtiger hardware, en de doorsnee vindt gamen ook leuk. Benieuwd wat dit doet voor de Linux markt.. zelfs LTT was enthousiast schijnbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MS heeft met hun 24H2 aardig wat verkloot met de oktober en november updates waardoor de december update niet te installeren is als je installatie media die updates al bevatte. Maar ze verkloten niet alleen hun eigen systeem: https://www.phoronix.com/...6.13-Dropping-EXECMEM_ROX.
But it turns out this code breaks some Control Flow Integrity (CFI) enabled setups and leads to situations like failing to resume from hibernation on some Intel laptops.
It turns out the Linux x86/x86_64 maintainers hadn't even signed off on this change that was merged to the mainline Linux kernel. Longtime Linux developer Borislav Petkov of AMD remarked:
I just love it how this went in without a single x86 maintainer Ack [acknowledgement], it broke a bunch of things and then it is still there instead of getting reverted.

Let's not do this again please.
Gelukkig is dit dus gevonden vóórdat de kernel als stable live is gegaan met deze code erin. De versie die zondag wordt verwacht heeft deze misser dus niet.

Toch wel bijzonder dat code zomaar gemerged kan worden zonder dat de betrokken maintainers er ook maar iets over konden zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:08:
MS heeft met hun 24H2 aardig wat verkloot met de oktober en november updates waardoor de december update niet te installeren is als je installatie media die updates al bevatte. Maar ze verkloten niet alleen hun eigen systeem: https://www.phoronix.com/...6.13-Dropping-EXECMEM_ROX.

[...]

It turns out the Linux x86/x86_64 maintainers hadn't even signed off on this change that was merged to the mainline Linux kernel. Longtime Linux developer Borislav Petkov of AMD remarked:

[...]

Gelukkig is dit dus gevonden vóórdat de kernel als stable live is gegaan met deze code erin. De versie die zondag wordt verwacht heeft deze misser dus niet.

Toch wel bijzonder dat code zomaar gemerged kan worden zonder dat de betrokken maintainers er ook maar iets over konden zeggen.
Complimenten over de communicatie van de amd persoon, gewoon direct waar het opslaat. :)

MS geeft niet veel om Linux helaas. De bootloader wordt bijvoorbeeld nog altijd gesloopt bij dual boot, en snap Secure Boot, maar volgens mij gebruiken ze daar nog altijd een MS key van?

Ik weet niet wat ik moet vinden van Intel. Aan de ene kant hoop ik dat het omvalt, aan de andere kant hebben we concurrentie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

HollowGamer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:07:
Canonical die Canonical dingen doet. Ik had destijds geen stuiver, dus kon helaas niet met dit experimenteren, maar ik wilde het graag.
In alle eerlijkheid :
Ik was ook een beetje te voorzichtig en achteraf gezien had ik beter nog € 100 bij kunnen leggen voor de Meizu Pro 5 Ubuntu Edition dan wel de Meizu MX4 Ubuntu Edition om zodoende niet pas 10+ jaar later eindelijk Convergence te kunnen draaien dankzij een totaal ander veel nieuwer toestel :') :+
Ook de HP Folio (WebOS) enzo, maar ook Jola vielen uiteindelijk allemaal tegen.
Ik vind op dit moment zowel Ubuntu Touch als Jolla SailFish eigenlijk wel ideaal :
- Telefoon gedeelte werkt prima.
- Browsers die worden meegeleverd kunnen beter, maar voldoen eigenlijk wel om effe snel wat op te zoeken en te bekijken.
- Dankzij allerlei 'Alternative Native Clients' worden een aardig aantal messaging diensten ondersteund.

En voor mij misschien wel het belangrijkste van allemaal : Het zeurt en zeikt niet de hele tijd over allerlei onzin zoals Android/iOS dat doen !!! :*)
Nu ik een Steam Deck heb, zie ik het concept wel weer terugkomen.
Ik zie het verband niet : Telefoon vs. Gaming apparaat :?
zelfs LTT was enthousiast schijnbaar.
Lekker belangrijk !!! :P
Hero of Time schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:08:
Microsoft die aan de Linux Kernel zit :?

How about... NO! }) :P

Laatst ze lekker knutselen aan dat Gaming OS van ze zou ik zeggen :+
HollowGamer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:10:
Ik weet niet wat ik moet vinden van Intel.
Aan de ene kant hoop ik dat het omvalt, aan de andere kant hebben we concurrentie nodig.
Ik vind AMD een ongelooflijk prutsbedrijf als ik zie hoe ze sommige dingen aanpakken dus doe mij maar gewoon lekker Intel voorlopig als ik wat x86-64 spul nodig heb :)

Sinds AMD hele rare dingen ging doen ergens rond 2016/2017 en later moet ik ook niet denken aan een videokaart van dat merk en blijf ik gewoon voor Nvidia kiezen in de toekomst :Y)

Maar eigenlijk wordt het tijd voor meer ARM spul, want wat mij betreft zouden we al een jaar of 8 prima Intel NUC achtige kastjes op basis van Qualcomm spul kunnen hebben bijvoorbeeld :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kom net een vm tegen op onze openstack cloud die al in 2018 is aangemaakt. Dat ding moet echt een hoop upgrades van het os zelf en van de onderliggende infra hebben overleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
HollowGamer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Het schijnt zo te zijn dat layered packages nogal een probleem kunnen zijn. Ik heb het zelf ook meegemaakt, een layered package stopte mijn updates van werken.

Wat ik heb begrepen van een blog (kan het even niet vinden), is dat ze willen gaan naar containers (toolbox, distrobox, podman, Docker, etc.).

Flatpaks zijn er al, maar die zijn minder geschikt voor services/libs.

Wat is precies bootc? Ik kan overigens niet wachten tot de eerste build van Cosmic.
bootc is het bootable container management systeem van Atomic.
https://docs.fedoraproject.org/en-US/bootc/

Layered packages hoeft geen probleem te zijn, het nadeel is alleen dat het updaten wat langer duurt. Ik houd het daarom beperkt met Fedora Atomic tot alleen wat echt nodig is. Met rpm-ostree status krijg je direct een overzicht

@nero355 Slimbook heeft wel meer special editions als labels. Die KDE editie is wel leuk voor de fans.
https://slimbook.com/en/s...7-8845hs-1467?category=58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Corrigan schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:56:
@nero355 Slimbook heeft wel meer special editions als labels. Die KDE editie is wel leuk voor de fans.
https://slimbook.com/en/s...7-8845hs-1467?category=58
Zo te zien worden ze ook genoemd @ https://kde.org/hardware/ waar ik het eerder over had :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Microsoft die aan de Linux Kernel zit :?

How about... NO! }) :P

Laatst ze lekker knutselen aan dat Gaming OS van ze zou ik zeggen :+
Eh, Valve is daar juist mee bezig, SteamOS wordt hét gaming OS.
[...]

Ik vind AMD een ongelooflijk prutsbedrijf als ik zie hoe ze sommige dingen aanpakken dus doe mij maar gewoon lekker Intel voorlopig als ik wat x86-64 spul nodig heb :)
Nee, Intel is lekker heilig wil je zeggen? Zwijgt gewoon over aantoonbare problemen met processoren, doet alsof hun neus bloed, schuiven de schuld naar de moederbord fabrikanten en uiteindelijk na 1,5 jaar zeggen ze dat er toch een klein probleempje schijnt te zijn. Klein. Dat 2 'generaties' van processoren raakt, een scope heeft dat veel breder is dan een specifieke SKU en dat processoren die juist weinig energie zouden moeten gebruiken toch exorbitant er overheen gaan.

Nee, Intel is echt absoluut heilig, doet niks fout en is een fantastisch bedrijf. :')

DREAM ON! Ze hebben jaren lang stil gestaan op 14 nm procedé, innovatie was zelfs in het volgende sterrenstelsel niet te vinden en vinden alles wel best omdat ze zo'n groot marktaandeel hebben. Ze doen geeneens moeite! Dat is juist eerder wat ik een prutsbedrijf noem.
Sinds AMD hele rare dingen ging doen ergens rond 2016/2017 en later moet ik ook niet denken aan een videokaart van dat merk en blijf ik gewoon voor Nvidia kiezen in de toekomst :Y)
Maar AMD werkt volledig dankzij drivers in de kernel. 100% open source. Maar Nvidia daarentegen heeft er nog steeds keiharde schijt aan. Gaat regelmatig stuk met nieuwe kernels en vereist binaire blobs waar je geen flauw idee van hebt wat het nou precies doet. Complete black box en daar leg jij je vertrouwen in? Terwijl je wantrouwig bent op alles wat met MS te maken heeft, TPM, Secure Boot, etc? Does not compute. Juist jij zou dit ook moeten weigeren.

Dat ze bezig zijn met open source drivers is vele jaren te laat. En er wordt alleen wat gedaan voor huidige generaties, heb je een 10-serie dan is de ondersteuning heel basic en mag je blij zijn dat je beeld hebt. De kwaliteit is dermate laag, dat je beter nouveau kan gebruiken.

Als ze het beter hadden willen doen, echt goodwill tonen, hadden ze het nouveau team ondersteund en daar mee samen gaan werken om ook oudere kaarten fatsoenlijk te laten werken. Want die krijgen geen ondersteuning van hun eigen open source driver. De ondersteuning van de binaire driver is er ook niet meer met recente kernel.

En dan heb ik 't nog niet over de video decoding ondersteuning, alleen VDPAU waar browsers niet eens op inhaken, want het is Nvidia only, terwijl VA-API door andere fabrikanten wel gewoon wordt ondersteund, AMD en Intel zijn de grootste maar ook dus andere video chip makers ondersteunen deze API. Zoals dus ARM.

Dus, leuk dat AMD 8 jaar geleden iets niet zo netjes heeft gedaan. Maar Nvidia is nog steeds bezig met enorm vuile tactieken. Veel te hoge prijzen eisen voor hun kaarten (desktop en server/enterprise), klanten een wurgcontract laten tekenen en als ze ook maar met een half oog naar de concurrent kijken, worden ze vrolijk onderop de wachtlijst geschopt.
Maar eigenlijk wordt het tijd voor meer ARM spul, want wat mij betreft zouden we al een jaar of 8 prima Intel NUC achtige kastjes op basis van Qualcomm spul kunnen hebben bijvoorbeeld :*)
ARM is een mooie architectuur. Maar Qualcomm is ook geen lieverdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:11:
Eh, Valve is daar juist mee bezig, SteamOS wordt hét gaming OS.
Nog steeds geen reden om een Microsoft werknemer de Linux Kernel te laten verprutsen :P
Nee, Intel is lekker heilig wil je zeggen?
Geen idee, want volg het nieuws al jarenlang niet meer, maar mijn punt is dat het gewoon werkt op het moment dat de meuk uitkomt in tegenstelling tot AMD die van Athlon 64 tot Ryzen elke keer zitten te kutten onder zowel Windows als Linux :)
Zwijgt gewoon over aantoonbare problemen met processoren, doet alsof hun neus bloed, schuiven de schuld naar de moederbord fabrikanten en uiteindelijk na 1,5 jaar zeggen ze dat er toch een klein probleempje schijnt te zijn. Klein. Dat 2 'generaties' van processoren raakt, een scope heeft dat veel breder is dan een specifieke SKU en dat processoren die juist weinig energie zouden moeten gebruiken toch exorbitant er overheen gaan.
Tja, aan de andere kant maakt AMD spul dat "Freezer" of zoiets in de Control Panel (die een puinhoop is geworden sinds het verdwijnen van CCC) heet die met de GPU driver wordt meegeleverd :F

En lekken en fouten hebben ze allemaal : Daar komen we niet meer onderuit...

Om het bij Intel te houden :
Kijk maar eens hoe vaak ze tegenwoordig hun LAN NIC meuk moeten reviseren/heruitbrengen _O-
Je zou bijna RealTek gaan gebruiken :+
Nee, Intel is echt absoluut heilig, doet niks fout en is een fantastisch bedrijf. :')
Dat zal je mij ook niet horen zeggen, want één grote EVIL CORP toestand natuurlijk, maar als ik iets ga kopen en ik wil dat het zonder gezeik overal mee werkt dan wordt het gewoon geen AMD produkt no matter hoe graag alle AMD Fanboys & Fangirls mij van het tegenovergestelde willen overtuigen... ;)
DREAM ON! Ze hebben jaren lang stil gestaan op 14 nm procedé
Wat uiteindelijk geen eene Consument iets kon schelen... Zelfs niet op Enterprise niveau...
innovatie was zelfs in het volgende sterrenstelsel niet te vinden en vinden alles wel best omdat ze zo'n groot marktaandeel hebben.
Ze doen geeneens moeite! Dat is juist eerder wat ik een prutsbedrijf noem.
Dat is iets wat jij en ik niet kunnen weten :)
Maar AMD werkt volledig dankzij drivers in de kernel. 100% open source.
Maar Nvidia daarentegen heeft er nog steeds keiharde schijt aan.
Ze schijnen ermee bezig te zijn door druk vanuit de Linux Community voor zover ik dat goed heb begrepen...

Ik kan me nog goed herinneren dat bijvoorbeeld LibreELEC ze eruit wilden kicken en vanaf een bepaalde versie geen ondersteuning meer wilden bieden voor Nvidia GPU's :D
Uiteindelijk zijn ze daarop teruggekomen, maar geen idee waarom...
Gaat regelmatig stuk met nieuwe kernels
Niet mijn ervaring en je kan in de Change Logs gewoon lezen wat wel of niet werkt :)

Zo kwam ik erachter dat ik veilig kon upgraden naar een bepaalde Kernel zonder te moeten kiezen tussen Nvidia Driver of OpenZFS kunnen gebruiken : Beide DKMS dames waren met die Kernel compatible :Y)
en vereist binaire blobs waar je geen flauw idee van hebt wat het nou precies doet.
Complete black box en daar leg jij je vertrouwen in?
Dat is met heel veel hardware zo...

Anders kan je het gebruik van HPE spul ook vergeten, want ineens werkt die prachtige HP 530FLR-SFP+ niet om maar wat te noemen... ;)

Of natuurlijk de Raspberry Pi die vol met Broadcom spul zit !!! :D
Terwijl je wantrouwig bent op alles wat met MS te maken heeft, TPM, Secure Boot, etc?
Does not compute. Juist jij zou dit ook moeten weigeren.
Kiezen tussen meerdere kwaden is een bitch...

Dat verhaal is echter ellende met veel grotere en engere gevolgen dan wat Closed Source spul ;)
Dat ze bezig zijn met open source drivers is vele jaren te laat.
Helemaal mee eens !!! :)
En er wordt alleen wat gedaan voor huidige generaties, heb je een 10-serie dan is de ondersteuning heel basic en mag je blij zijn dat je beeld hebt.
Dat was te verwachten...

Maar laten we ook eerlijk zijn : Je maakt iets vanaf 0 en dan wil je zo min mogelijk Legacy zooi meenemen lijkt mij dus hoe klote het ook is (Ik heb een GTX 1080 en GT 1030 en GT 630 hier) het is wel te begrijpen :)
De kwaliteit is dermate laag, dat je beter nouveau kan gebruiken.
Nouveau is een amateuristisch zooitje dat amper bruikbaar was i.c.m. de GT 1030 is mijn ervaring dus dat is gewoon geen optie !!
Als ze het beter hadden willen doen, echt goodwill tonen, hadden ze het nouveau team ondersteund en daar mee samen gaan werken om ook oudere kaarten fatsoenlijk te laten werken.
Want die krijgen geen ondersteuning van hun eigen open source driver.
In een ideale wereld zou mijn Ubuntu Touch telefoon met Convergence de standaard zijn, maar dat gaat helaas niet gebeuren... ;)
De ondersteuning van de binaire driver is er ook niet meer met recente kernel.
Oude Linux installatie die ik net als mijn oude Windows 7 Pro installatie zal koesteren incoming... :+
En dan heb ik 't nog niet over de video decoding ondersteuning, alleen VDPAU waar browsers niet eens op inhaken, want het is Nvidia only, terwijl VA-API door andere fabrikanten wel gewoon wordt ondersteund, AMD en Intel zijn de grootste maar ook dus andere video chip makers ondersteunen deze API.
Zoals dus ARM.
Tja, browsers niet... iets als Kodi of VLC weer wel... één groot feest waarop men met vingertjes naar elkaar wijst... YAY!!! :F
Dus, leuk dat AMD 8 jaar geleden iets niet zo netjes heeft gedaan.
Het is niet één ding, maar keer op keer weer dat typische gedoe van ze : Ik ben er wel klaar mee ondertussen :)

Ik heb ook echt wel genoeg spul van ze gehad verspreid over de afgelopen 30 jaar om die conclusie te kunnen trekken dus daar ligt het niet aan in ieder geval !!
Maar Nvidia is nog steeds bezig met enorm vuile tactieken.
Dat geldt voor alle bedrijven die ik ken zo'n beetje...
Veel te hoge prijzen eisen voor hun kaarten (desktop en server/enterprise)
Dat geldt voor alle hardware de laatste 5 jaar of zo minimaal !!

En het geldt eigenlijk ook gewoon voor alles wat je in een winkel kan kopen en dan bedoel ik dus zelfs je dagelijkse boodschappen en dergelijke...
klanten een wurgcontract laten tekenen en als ze ook maar met een half oog naar de concurrent kijken, worden ze vrolijk onderop de wachtlijst geschopt.
Daarom bestaan er al jarenlang de constructies met dochtermerken die op 1 merk gericht zijn :
Moederbedrijf X
Dochterbedrijf voor ATi/AMD Y
Dochterbedrijf voor Nvidia Z

En blijkbaar werkt dat goed genoeg :)
ARM is een mooie architectuur. Maar Qualcomm is ook geen lieverdje.
Uiteraard !!!

Maar met elk ARM SoC merk is er wel wat dus dat was effe een snel voorbeeld :)

Daarom wil ik ook dit verhaal afsluiten met het volgende :
Ik ben absoluut niet fanboy van een bepaald merk of eraan gehecht, maar op een gegeven moment moet je IETS kiezen wat gewoon voor jou werkt en dan maak je een keuze op basis van wat je het minst irritant vindt en dan kom je dus op bovenstaand verhaal uit ;)

Daarom kies ik bijvoorbeeld voor :
- Linux/*BSD
- Ubuntu Touch & Jolla SailFish

Want :
- Ik wil geen zeikerig Windows 10/11 OS of in ieder geval zo min mogelijk...
- Ik wil geen Android/iOS die denkt dat ik het leuk vind om een wandelende advertising target te zijn en ook nog eens een OS te gebruiken dat allerlei stomme meldingen geeft en beperkingen heeft...

Om maar wat te noemen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 12:02

MrMarcie

CFMoto 650MT

nero355 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:54:
[...]

Oh, ooit bouwde ik AMD pc's maar daar begin deze eeuw ergens mee gestopt en toen over naar Intel. Sinds 2017 weer over naar AMD vanwege hun nieuwe CPU's o.a. Alweer paar machines verder en met AMD GPU's erin ook. Kan me niet blijer maken. Volgend jaar ga ik weer een nieuw AMD systeem bouwen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 10-09 22:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Dit vind ik wel interessant; Microsoft heeft bepaalde Azure componenten ook beschikbaar als Docker images.
Maar nu blijkt dat deze uitsluitend als Linux image beschikbaar zijn en als je deze onder Windows wil gebruiken moet je eerst WSL installeren.
Eerst vond ik de Service Bus emulator: https://learn.microsoft.c...with-service-bus-emulator
En later vond ik ook de API Management service: https://learn.microsoft.c...f-hosted-gateway-overview
Ja, Microsoft voor uw Linux dockers 8)7

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• npourq
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-07 14:08
Heeft iemand hier geëxperimenteerd met sched_ext, of wel de dynamisch laadbare CPU schedulers waarvan de functionaliteit kort geleden aan de kernel is toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

@npourq nope - zojusit stukje gelezen, is mij te technische :+ geen idee wat ik er mee moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Kan iemand mij vertellen welk stukje software mij gewoon een .img of .iso bestand laat browsen alsof het een ZIP/RAR bestand is zeg maar :?

Ik zoek en pruts me een paar uur helemaal suf zonder resultaat... }:|

FUSE + plug-ins voor Dolphin is in ieder geval niet de oplossing helaas :'(
K3b ook niet...

Zoiets :
- Download laatste RaspBian/Raspberry Pi OS versie.
- Pak hem uit en hou een .img bestand over.
- Pak een nog nader uit te zoeken programma en open dat .img bestand.
- Bekijk whatever je wilt.
Moet toch gewoon mogelijk zijn :?

Ik zou zweren dat ik dat vroeger vaak genoeg met iets van Total Commander of 7-Zip of zo heb gedaan onder Windows dus zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn ?!?!

RAAAAARrrrr... -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die dingen bevatten een file system. Gewoon mounten zoals je ook een ISO zou mounten:
mount -o loop file.img /mnt/point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:17:
Die dingen bevatten een file system. Gewoon mounten zoals je ook een ISO zou mounten:
mount -o loop file.img /mnt/point
Dat lijkt inderdaad min of meer de enige optie te zijn, maar ik vind het echt bizar dat er niet desnoods iets van een TUI programma bestaat die ik gewoon effe kan aanslingeren :? |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:24:
[...]

Dat lijkt inderdaad min of meer de enige optie te zijn, maar ik vind het echt bizar dat er niet desnoods iets van een TUI programma bestaat die ik gewoon effe kan aanslingeren :? |:(
Disk image mounter is een onderdeel van gnome-disk-utility. Als je dat geïnstalleerd hebt staan kun je met je rechtermuisknop een img mounten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:29
@nero355 Je gebruikt Kubuntu toch? Functionaliteit zou toch in dolphin-plugins package moeten zitten:
https://apps.kde.org/dolphin_plugins/
https://launchpad.net/ubuntu/+source/dolphin-plugins
https://github.com/KDE/dolphin-plugins

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:58
Als je KDE gebruikt kun je de ISO ook met Ark openen en vanuit daar browsen. Dolphin biedt ook vanuit het context-menu een optie aan om ISO's te mounten, hoef je überhaupt niet naar de command line te gaan. :P

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:24:
[...]

denk dat jij de koffie nog niet op hebt :+ toch peanuts voor je?

maakte in verleden veelal gebruik van; https://launchpad.net/furiusisomount

Afbeeldingslocatie: https://www.cyberciti.biz/tips/wp-content/uploads/2004/03/How-to-mount-an-ISO-file-on-Linux-using-Furius-ISO-Mount-app.jpg

maar heden dag zit iso 'gewoon' ingebakken in de gnome/kde filemanager.
voor die van xfce gebruik ik een losse tool

[ Voor 11% gewijzigd door himlims_ op 22-01-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jullie hebben allemaal gelijk, maar...
synoniem schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:57:
Disk image mounter is een onderdeel van gnome-disk-utility.
Als je dat geïnstalleerd hebt staan kun je met je rechtermuisknop een img mounten.
Daar zag ik wat funky dependencies bij staan dus effe geen zin om mijn Kubuntu 20.04 LTS te slopen :)

En verder is dat eigenlijk ook niet wat ik wil...
Dat zou je denken, maar een hele uitgebreide soortgelijke optie krijgt het ook niet voor elkaar...
WernerL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:01:
Als je KDE gebruikt kun je de ISO ook met Ark openen en vanuit daar browsen.
Zou ik heel graag willen, maar : NOPE.AVI :-(
Dolphin biedt ook vanuit het context-menu een optie aan om ISO's te mounten, hoef je überhaupt niet naar de command line te gaan. :P
Helaas dus niet...
himlims_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:36:
denk dat jij de koffie nog niet op hebt :+ toch peanuts voor je?
Peanuts : Yes.

Koffie drink ik echter niet :P

Vind de geur wel leuk en i.c.m. een of andere chocolade die ik ooit heb gegeten een paar keer is het heerlijk, maar in de vorm van drank vind ik het maar goor ;)
maakte in verleden veelal gebruik van; https://launchpad.net/furiusisomount

[Afbeelding]
Gevonden, maar is ondertussen zwaar outdated helaas...

Ook nog een andere wat nieuwere tool gevonden, maar die is ondertussen ook outdated...
maar heden dag zit iso 'gewoon' ingebakken in de gnome/kde filemanager.
Was het maar zo'n feest... :'(

Ik zat op een geven moment aan mezelf te twijfelen dus effe een Windows 7 flaptop aangeslingerd die ik voor wat "Android Phones Flashing" dingetjes gebruik, vanwege drivers en software en zo...

- Download Raspberry Pi Lite image.
- Open met 7-Zip.
Je ziet de /boot en /root staan.
- Click op één van die twee en je ziet gewoon alle bestanden :*)

Was dus niet helemaal gek geworden! Het kan gewoon! :D

Dus mijn wens voor Kerst 2025 is een 7-Zip voor Linux/*BSD inclusief GUI O+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

die fusion-iso apt-get hier gewoon. kan me ook voorstellen dat zoń tool uit ontwikkeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:23:
die fusion-iso apt-get hier gewoon.
Hier helaas niet... :-(
Kan me ook voorstellen dat zoń tool uit ontwikkeld is.
Ik opzich ook wel, maar als iets zo oud is dan zal je toch ook wel in een dependency hell terechtkomen op het moment dat je 15 jaar later zo'n programma wilt gebruiken gok ik dus daarom zal die waarschijnlijk niet ertussen staan en vind ik het wel best zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:10:
Jullie hebben allemaal gelijk, maar...

[...]

Daar zag ik wat funky dependencies bij staan dus effe geen zin om mijn Kubuntu 20.04 LTS te slopen :)

En verder is dat eigenlijk ook niet wat ik wil...
Bij mij werkt het ook op een machine met Ubuntu met xfce4 zonder problemen met Thunar file manager maar YMMV. Heb in ieder geval nergens Gnome in gebruik maar wel die disktools dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:18

aawe mwan

Wat ook leuk is:

nero355 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:45:
Kan iemand mij vertellen welk stukje software mij gewoon een .img of .iso bestand laat browsen alsof het een ZIP/RAR bestand is zeg maar :?
Zo uit het hoofd zou ik binwalk kiezen als tool om bestanden-in-bestanden te bekijken.
En mijn notitieboekje zegt dit:

"7zip kan overweg met een imagefile (NTFS of FAT)". (had je intussen al gevonden)

"Een bestand bekijken alsof het een disk is:
(een disk file/partitietabel bekijken)
disktype /dev/sdc"

"fcat ??? - bestanden in een image bekijken"

"archivemount - mounts an archive for access as a file system" (maar ook CD-ROM images)

vim en less herkennen het als je een archive opent en tonen dan een lijst van bestanden in de archive. (less herkent ook een CD-ROM image, vim blijkbaar niet)

Weet niet of je dat je nog op ideeën brengt. En er staat me iets bij van dat een van de standaard Linux CLI compressietools ook met diskimages overweg kan,

[ Voor 26% gewijzigd door aawe mwan op 22-01-2025 19:17 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is 7zip beschikbaar voor Linux. CLI, dat wel, maar daar moet je niet bang voor zijn. Kan gewoon de inhoud tonen. De Raspbian image bevat zelf 2 bestanden, 0.fat en 1.img. Die laatste is het OS, de eerste de ramdisk.

En wil je het grafisch kunnen mounten met KDE zoals Gparted het kan, dan is er nog PartitionManager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

aawe mwan schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:42:
Zo uit het hoofd zou ik binwalk kiezen als tool om bestanden-in-bestanden te bekijken.
Daar was ook iets mee... Weet niet meer precies...
"fcat ??? - bestanden in een image bekijken"
https://github.com/mre/fcat
This project is currently broken on newer Linux versions (5.9+) because of some changes
concerning the splice system call.
This can't be fixed unless changes to the kernel get made.
:D Ik heb ze wel getroffen deze week !!! _O-
"archivemount - mounts an archive for access as a file system" (maar ook CD-ROM images)
Zou dan wel meerdere keren moeten mounten, want inderdaad :
Hero of Time schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
De Raspbian image bevat zelf 2 bestanden, 0.fat en 1.img. Die laatste is het OS, de eerste de ramdisk.
:)
vim en less herkennen het als je een archive opent en tonen dan een lijst van bestanden in de archive. (less herkent ook een CD-ROM image, vim blijkbaar niet)

Weet niet of je dat je nog op ideeën brengt. En er staat me iets bij van dat een van de standaard Linux CLI compressietools ook met diskimages overweg kan,
Ideeën/Workarounds zat, maar zat gewoon met volle stomme verbazing te kijken naar het feit dat ik blijkbaar iets bijzonders wil wat helemaal niet zo bijzonder zou mogen zijn ;)

Ik ben namelijk altijd die eene l*l die zit te roepen dat je onder <insert non-Windows OS of non-Android OS> eigenlijk wel alles kan doen ondertussen :+

w00psie... :$ O-)
Hero of Time schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
Er is 7zip beschikbaar voor Linux. CLI, dat wel, maar daar moet je niet bang voor zijn.
Kan gewoon de inhoud tonen.
Eerder een beetje verwend en wil gewoon een GUI omdat het kan/moet kunnen :)

Ik vind Ark verder wel tof onder KDE dus een samenwerking tussen die twee is ook prima!
En wil je het grafisch kunnen mounten met KDE zoals Gparted het kan, dan is er nog PartitionManager.
KDE Partition Manager bedoel je dan ??

Daar kon ik niks mee helaas...

Ben nu wel van plan om effe met een Ubuntu Live ISO te knoeien en te kijken hoe al die GNOME/GTK proggies werken voor de grap, want van het weekend ook effe mee zitten klooien voor iets totaal anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falco
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:28
nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 01:55:
[...]

Ben nu wel van plan om effe met een Ubuntu Live ISO te knoeien en te kijken hoe al die GNOME/GTK proggies werken voor de grap, want van het weekend ook effe mee zitten klooien voor iets totaal anders :)
Ik denk dat jouw probleem wellicht grotendeels in dat klooien zit.... :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Falco schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 08:42:
Ik denk dat jouw probleem wellicht grotendeels in dat klooien zit.... :+ ;)
Ehh... NEE... niet echt :P

Was wel gaaf trouwens :
Als je de Ubuntu Live ISO boot dan herkent die mijn good old Intel NUC DN2820FYKH en staat er met koeienletters INTEL NUC in beeld op de splash screen met een kleiner Ubuntu logo onderaan :*)

Ik gok dat er een of ander "Herken de OEM scriptje" wordt afgetrapt als de boel boot en dan het juiste splash screen wordt gekozen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Ehh... NEE... niet echt :P

Was wel gaaf trouwens :
Als je de Ubuntu Live ISO boot dan herkent die mijn good old Intel NUC DN2820FYKH en staat er met koeienletters INTEL NUC in beeld op de splash screen met een kleiner Ubuntu logo onderaan :*)

Ik gok dat er een of ander "Herken de OEM scriptje" wordt afgetrapt als de boel boot en dan het juiste splash screen wordt gekozen :D
Dat plaatje staat gewoon in de EFI en kan door het OS prima worden weergegeven. Waarbij er in de spec vast iets van ruimte is voor overige zaken.

Want Windows kan dat ook prima, en ook andere Linux distro's. Zelfs mijn custom Manjaro install (systemd-boot i.p.v. grub of whatever en ook geen grafische boot (geen Plymouth of zo)) knalt vol het Dell logo in beeld tijdens boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:16:
Dat plaatje staat gewoon in de EFI en kan door het OS prima worden weergegeven.
Waarbij er in de spec vast iets van ruimte is voor overige zaken.
"I learned something today!" :)

* nero355 is vooral good old BIOS systemen dan wel UEFI capable systemen in BIOS Mode gewend en dan ook nog eens zelfbouw allemaal... O-)
Want Windows kan dat ook prima.
Maar dan moet het wel een kant en klaar HP/DELL/enz. systeem zijn gok ik ??

Op een AsRock Z97 bordje in UEFI mode doet het niks onder Windows 10 in ieder geval :)
en ook andere Linux distro's.
Zelfs mijn custom Manjaro install (systemd-boot i.p.v. grub of whatever en ook geen grafische boot (geen Plymouth of zo)) knalt vol het Dell logo in beeld tijdens boot.
Ja, dat geloof ik dan wel i.c.m. het EFI verhaal :)

Waarom heb je voor SystemD-Boot gekozen eigenlijk ??

Kan me herinneren dat Proxmox ook daarop was overgestapt vanaf een bepaald moment en een hoop mensen dat niet tof vonden om de een of andere reden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

semi-offtopic; https://www.notebookcheck...5G-and-more.950866.0.html

benieuwd of dat iets gaat worden, klinkt initieel wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Maar dan moet het wel een kant en klaar HP/DELL/enz. systeem zijn gok ik ??

Op een AsRock Z97 bordje in UEFI mode doet het niks onder Windows 10 in ieder geval :)
Ik vraag me nu serieus af of het niet altijd werkt, incl. op mijn PC (waarop het veel te dure "hypermoderne" scherm nogal traag is met mode switches :X). Mogelijk gewoon een systemd feature? Zolang je uiteraard maar geen "quiet" gebruikt op de cmdline.
Waarom heb je voor SystemD-Boot gekozen eigenlijk ??
Uhm, goede vraag, geen idee eigenlijk :p. Het is in ieder geval lekker klein en simpel. En als geen grafische opsmuk nodig is is dat prima. Op PC & prive laptop met dual boot heb ik rEFInd. Op zelfbouw router / servertje en werk laptop systemd-boot. Waarbij het kan zijn dat systemd-boot makkelijker was met full disk encryption? Geen idee eigenlijk.
Kan ook 100% gestuurd zijn geweest door de "oudere" Proxmox bak met systemd-boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:39:
semi-offtopic; https://www.notebookcheck...5G-and-more.950866.0.html

benieuwd of dat iets gaat worden, klinkt initieel wel interessant.
Ik hoop dat ze het beter doen dan :
- [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie
- [PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie

Want Purism heeft er echt een puinhoop van gemaakt... :X :| :/

Bij de PinePhone wist je tenminste al vanaf 'Day #1' dat het meer een toestel is voor thuis om mee te rommelen dan elke dag bij je te hebben terwijl je onderweg bent :)

Zo op het eerste gezicht vind ik het vooral jammer dat ze eMMC i.p.v UFS gebruiken, maar wie weet verandert dat nog in de toekomst om wat voor reden dan ook...
RobertMe schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:41:
Ik vraag me nu serieus af of het niet altijd werkt, incl. op mijn PC (waarop het veel te dure "hypermoderne" scherm nogal traag is met mode switches :X).
Hier ook een beetje last van dat scherm gedoe : Moet echt op wat knoppen rammen om de hele boot procedure te zien voordat het OS start :') :+
Mogelijk gewoon een systemd feature?
Geen idee... Zou kunnen...

Wil de komende tijd SystemD wat meer gaan verkennen dus wie weet kom ik het tegen ?!
Zolang je uiteraard maar geen "quiet" gebruikt op de cmdline.
Uiteraard :)
Uhm, goede vraag, geen idee eigenlijk :p
LOL! :D
Het is in ieder geval lekker klein en simpel. En als geen grafische opsmuk nodig is is dat prima.
Altijd fijn inderdaad! d:)b
Op PC & prive laptop met dual boot heb ik rEFInd.
:> https://www.rodsbooks.com/refind/features.html <= Interessant!

Zat toevallig onlangs nog wat te dagdromen over zoiets :D

Weer iets om mee te klooien >:) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Ik hoop dat ze het beter doen dan :
- [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie
- [PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie

Want Purism heeft er echt een puinhoop van gemaakt... :X :| :/

Bij de PinePhone wist je tenminste al vanaf 'Day #1' dat het meer een toestel is voor thuis om mee te rommelen dan elke dag bij je te hebben terwijl je onderweg bent :)

Zo op het eerste gezicht vind ik het vooral jammer dat ze eMMC i.p.v UFS gebruiken, maar wie weet verandert dat nog in de toekomst om wat voor reden dan ook...
i know - meestal is het toch niet goed genoeg voor dagelijks gebruik. maar wel leuk om mee te frotten en kloten. zo heb nog jaren met een N900 gewerkt (was zelfs nog tijdelijk een upgrade mogelijk via duitse ontwikkelaar, die er upgrade mogelijk maakte met ram)

mobiel zie ik net als een schroevendraaier; is een gereedschap wat 'gewoon' moet werken. (alle idealen en etiek over boord; bel met een iphone)

maar zoń linux telefoon blijf ik een utopie vinden. met android kun je waarschijnlijk exact hetzelfde doen :+
kan me prima voorstellen dat deze 2TB telefoon dan weer een boot-scherm krijgt waar je kunt wisselen tussen debian en fedora ofzo :+_ allemaal super onlogisch, onnodig complex en zo stabiel als een stoel met 3 poten. ik wil er een 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door himlims_ op 23-01-2025 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

himlims_ schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:42:
i know - meestal is het toch niet goed genoeg voor dagelijks gebruik. maar wel leuk om mee te frotten en kloten. zo heb nog jaren met een N900 gewerkt (was zelfs nog tijdelijk een upgrade mogelijk via duitse ontwikkelaar, die er upgrade mogelijk maakte met ram)
Daar laatst nog wat over gepost : nero355 in "LNX Kroeg - Deel 2"

Die is compatible met https://openrepos.net/content/basil/about-openrepos

Dus check effe of je wat om kan flashen of zo :D
mobiel zie ik net als een schroevendraaier; is een gereedschap wat 'gewoon' moet werken. (alle idealen en etiek over boord; bel met een iphone)
Bellen kan ik ook met een BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition B-)
maar zoń linux telefoon blijf ik een utopie vinden. met android kun je waarschijnlijk exact hetzelfde doen :+
Ik vind Android sinds mijn eerste telefoon die het gebruikte eigenlijk gewoon helemaal niks dus ik ben heel blij met mijn verzameling Ubuntu Touch en Jolla SailFish telefoons ondertussen <3

Wat nog wel een beetje tof was : ZUK Z2 Pro met hun eigen ZUI ROM erop.
Deze had namelijk een hele fijne "It's not a bug, it's a feature!" dat op het moment dat je een app afsluit deze ook echt STFU doet vanaf dat moment : HEERLIJK!!! :Y)

Hoorde laatst dat men sinds de laatste ZUI die op Android 8.x.x was gebaseerd ondertussen de boel t/m Android 14 heeft doorontwikkeld dus misschien doe ik daar nog een keer wat mee :+
kan me prima voorstellen dat deze 2TB telefoon dan weer een boot-scherm krijgt waar je kunt wisselen tussen debian en fedora ofzo :+_ allemaal super onlogisch, onnodig complex en zo stabiel als een stoel met 3 poten. ik wil er een 8)7
Heb je tenminste eindelijk een echt modern toestel met Convergence features >:) :P

[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 23-01-2025 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

nero355 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Heb je tenminste eindelijk een echt modern toestel met Convergence features >:) :P
volgens mij is dat wel de key-feature

@nero355 nieuws: Spaans bedrijf wil Linux-telefoon op basis van eigen Debian-distro maken

[ Voor 31% gewijzigd door himlims_ op 23-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Naar aanleiding van : juiced01 in "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6"

@juiced01 Bevalt het een beetje om zonder SWAP FILE dan wel SWAP Partitie te draaien :?

Geen programma's die dan raar gaan doen en zo ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13
nero355 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:57:
Naar aanleiding van : juiced01 in "Post hier je Non-Windows screenshots - Deel 6"

@juiced01 Bevalt het een beetje om zonder SWAP FILE dan wel SWAP Partitie te draaien :?

Ha dat viel me ook op toen ik het screenshot maakte. Ik heb het niet bewust uitgezet. Wel was ik de swap partitie vergeten te maken tijdens installatie. Maar ik heb er nog niks van gemerkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

heb mijn desktop ook zonder swap; RAM zit er voldoende in, totaal niet de indruk dat er iets mis gaat.

is dat swap niet ooit bedacht om met weinig ram 'normaal' te kunnen werken? (blijkt dus ander te zitten :+)

draadje op reddit; https://www.reddit.com/r/...n_there_is_ram_available/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
himlims_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:06:
[...]

heb mijn desktop ook zonder swap; RAM zit er voldoende in, totaal niet de indruk dat er iets mis gaat.

is dat swap niet ooit bedacht om met weinig ram 'normaal' te kunnen werken? (blijkt dus ander te zitten :+)

draadje op reddit; https://www.reddit.com/r/...n_there_is_ram_available/
Swap is nodig, zelfde als het pagefile in Windows.

Het probleem zonder, is dat het juist kan leiden tot instabiliteit. Ik dacht namelijk dat stukken van de kernel het liefst wegschrijven in swap, omdat deze ook weer teruggehaald kan worden.

Verder heb je het nodig als je hibernate. Als je echt zo weinig mogelijk swap wilt, maak dan gebruik van zram en een swapfile.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe

Ik draai al jaren zonder swap. Zowel op PC als laptop als "server". Alleen mijn mini PC / servertje heeft / had incidenteel issues. Maar dat is puur omdat ik teveel er op heb gezet en de 8GB gesoldeerd RAM niet toereikend is.

En @HollowGamer mijn desktop en laptop gaan prima in slaapstand. Wellicht geen hibernate? maar stroomverbruik is wel "0" op dat moment, voor mij prima. En als met hibernate alles van RAM naar swap gaat, dan moet swap dus zo groot als swap + RAM zijn? Wat een leuke catch 22 is. Want als je swap groter maakt moet "swap voor hibernate" dus ook groter zijn, waarvoor je swap weer groter maakt, maar dus ook weer "swap + hibernate" groter wordt waardoor je weer swap groter moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

himlims_ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:06:
[...]
Swap is bedacht in een tijd dat er processen in de computer moesten blijven rondhangen, die langere tijd niet zouden draaien (dus slapend tot het tijdstip waarop ze wat moeten gaan doen).

Dat is later opgelost door cron uit te vinden (en je computer aan het eind van de dag gewoon uit te zetten).

Later is swap gebruikt om "suspend to disk" mogelijk te maken, maar met de verhouding ram/swap van tegenwoordig kan dat niet meer (en opstarten van SSD is ook snel).

Een programma dat het geheugen nodig heeft proberen te draaien met swap in plaats van echt geheugen, is vrij kansloos. Overigens kan je op een draaiend systeem probleemloos dynamisch swapfiles toevoegen, als je daar behoefte aan zou hebben; kijk maar eens bij swapon en swapoff

[ Voor 19% gewijzigd door aawe mwan op 29-01-2025 18:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sommige dingen op Windows (of het OS zelf) gaan janken als er geen pagefile is. Maar op Linux heb ik echt nog niet meegemaakt dat er iets ging zeiken dat het ontbrak. Als ik m'n eigen systeem zo bekijk, heb ik het ook echt niet nodig:
code:
1
2
3
4
$ free -m
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:           31208       12394        6062         500       13703       18813
Swap:              0           0           0

M'n vorige PCs hadden in eerste instantie ook geen swap. M'n htpc had eerst zelfs maar 4 GB, dat heb ik later uitgebreid naar 8 GB. Als het geheugen vol was, zag ik wel het lampje van de harde schijf branden en reageerde het systeem niet meer. OOM Killer kon weinig doen, want de applicatie dat het meeste gebruikte was juist degene die het tekort veroorzaakte. :+

Laptop van m'n werk heeft wel een swap partitie voor hibernate. Die is idd zo groot als het geheugen zelf. Het is niet verplicht om het even groot te maken als je RAM hebt, maar hibernate zou wel falen als er meer in RAM zit dan er ruimte is in swap. Vandaar dat er geadviseerd wordt om het iig even groot te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Hero of Time schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:13:

M'n vorige PCs hadden in eerste instantie ook geen swap. M'n htpc had eerst zelfs maar 4 GB, dat heb ik later uitgebreid naar 8 GB. Als het geheugen vol was, zag ik wel het lampje van de harde schijf branden en reageerde het systeem niet meer. OOM Killer kon weinig doen, want de applicatie dat het meeste gebruikte was juist degene die het tekort veroorzaakte. :+

Laptop van m'n werk heeft wel een swap partitie voor hibernate. Die is idd zo groot als het geheugen zelf. Het is niet verplicht om het even groot te maken als je RAM hebt, maar hibernate zou wel falen als er meer in RAM zit dan er ruimte is in swap. Vandaar dat er geadviseerd wordt om het iig even groot te maken.
dat 'standby' / 'slaapstand' / 'hybrid' met linux heb zeer wisselende ervarning mee. Lijkt laatste paar jaar beter te gaan, maar zeker niet zo betrouwbaar als de windows implementatie.

wel gemerkt dat swap 'essentieel' is bij het draaien van (diverse) VM/dockers etc.mijn server lijkt er meer gebruik van te maken dan mijn desktop. daarom heb bij de laatste installatie van mijn (game) desktop ook geen swap partietie gemaakt. zag de meerwaarde niet. en tot nu toe lijkt het geen issues te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Sleep en hibernate is een bijzondere. M'n AMD Zen 4 systeem thuis zet ik in sleep en werkt prima. Aan het begin was het ietwat problematisch, maar paar kernels later is het consistent en goed.

M'n werklaptop met een 13th gen Intel mobile processor wil niet altijd lekker naar sleep gaan, of wordt kort erna weer wakker. Hibernate doet het in principe altijd, als ik m'n schermen eerst afkoppel, anders is er iets dat niet wil suspenden en hibernate blokkeert/annuleert. Vandaag ging het toevallig met schermen eraan wel goed (ik heb 2x 4K schermen via 1 USB-C kabel, de schermen hebben een USB hub en NIC, 1 effectief verbonden, de 2e is alleen video daisy-chained).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
"Hier" een 13th gen Intel in PC. Een AMD laptop (geen idee, iets van 2021 of 2022 qua CPU) en een Intel werk laptop (12th of 13th gen denk ik, Dell uit 2023/2024). Alle drie geen enkel probleem met sleep / "klep dicht doen". Ook niet terwijl via USB-C aangesloten op mijn (Dell) monitor (incl daisy chain + USB hub + USB ethernet adapter aan de hub). En ook niet als tijdens sleep de monitor wordt aangesloten, of juist afgekoppeld.
Kudo's voor KDE die ook de scherm layout onthoud tuasen "wijzigingen" van schermen. Als ik eerst met laptop scherm + extern scherm werk, vervolgens alleen op laptop scherm (/USB-C uit trek) en later weer het scherm aansluit gaat die weer naar de oude layout v.w.b. hoe programma's ingedeeld waren. Wat eerst op monitor stond gaat dus ook terug naar monitor, incl. specifieke positionering (2 vensters naast elkaar / ...).

Grootste issue vind ik dat mijn eigen laptop de power knop aan de buitenkant heeft, ik daarvan vaak de klep sluit (als die aan monitor hangt) maar ik hem na een sleep/hibernate niet aan krijg met de knop tenzij ik de klep open (/openen klep automatisch opstart / uit sleep/hibernare haalt). Maar dat heeft natuurlijk niks met Linux te maken. Zal een Lenovo dingetje zijn dat de power knop niet werkt als de klep gesloten is (zodat die niet opstart in een tas/rugzak? Maar als die daarin zit sluit je natuurlijk geen USB-C aan :+).
Dell heeft dan wel weer een semi leuke feature dat een Dell laptop + Dell scherm via USB-C met elkaar kunnen babbelen en afsluiten laptop automatisch het scherm uitschakeld; Inschakelen scherm automatisch de laptop opstart; .... Maar dat vond ik uiteindelijk ook net niet helemaal lekker werken en staat daarom weer uit, in het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, ik heb een Dell Latitude. Bij Dell laptops (XPS en Latitude iig, al jaren) is er een optie in het BIOS voor 'power on when dock connect' waardoor het automatisch aan gaat als je dus een dock aansluit. Of dus een scherm via USB-C. Heb ik uitgezet voor de mijne, maar voor gebruikers kan dat wel handig zijn die het laptopscherm toch niet gebruiken. Stekker erin en systeem start gelijk op, ipv klep moeten openen voor de knop. Hoewel het dock ook een power knopje heeft om je systeem aan te zetten.

De schermen die ik eraan heb hangen is de 27" versie van m'n 4K scherm thuis, ook van Dell. Ik heb m'n oude 27" Ultrasharp U2711 gedaisy-chained met m'n 4K scherm. Maandag werkte ik thuis en had ik m'n laptop in hibernate gezet terwijl het scherm nog was aangesloten. Dinsdag weer verder gegaan en wat dacht KDE dat m'n schermindeling was? De schermen thuis, in de display config stonden die namen nog. En was m'n 2e scherm dus 1440p ipv 4K. :P

Het gaat ook niet altijd even lekker met de vensters terugzetten waar ze waren bij het hibernaten. Maar dat zal eerder te maken hebben met het feit dat ik m'n schermen dus los koppel. Heb namelijk ook nog een 1080p scherm 90° gedraaid via HDMI met Teams erop (Chromium webapp). Het gebeurt regelmatig dat het Teams venster boven m'n mail staat, buiten zichtbaar beeld. Het minimaliseren en weer herstellen werkt soms, het verplaatsen naar een andere monitor via sneltoets werkt echter niet. Althans, wanneer het op de verkeerde plek staat op een niet-bestaand scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:02:
[...]

Ik draai al jaren zonder swap. Zowel op PC als laptop als "server". Alleen mijn mini PC / servertje heeft / had incidenteel issues. Maar dat is puur omdat ik teveel er op heb gezet en de 8GB gesoldeerd RAM niet toereikend is.

En @HollowGamer mijn desktop en laptop gaan prima in slaapstand. Wellicht geen hibernate? maar stroomverbruik is wel "0" op dat moment, voor mij prima. En als met hibernate alles van RAM naar swap gaat, dan moet swap dus zo groot als swap + RAM zijn? Wat een leuke catch 22 is. Want als je swap groter maakt moet "swap voor hibernate" dus ook groter zijn, waarvoor je swap weer groter maakt, maar dus ook weer "swap + hibernate" groter wordt waardoor je weer swap groter moet maken.
Dat laatste klopt ook niet meer zo, aangezien er tegenwoordig ook compressie op kan zitten. Dan kan je met een kleinere swap (4GB is echt wel genoeg), toch nog prima swappen.

Ik maak altijd een swapfile aan, en bij Fedora maakt die het automatisch aan per situatie dacht ik.

Op een server zou ik het sowieso echt aanraden, genoeg leaks meegemaakt, en daardoor niet fatsoenlijk de server kunnen uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nog een puntje om rekening mee te houden bij gebruik van swap, is dat er bij hibernate-to-disk en eventueel gewoon uitswappen er ook cryptografische sleutels onbeveiligd weggeschreven kunnen worden naar disk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

aawe mwan schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 06:45:
Nog een puntje om rekening mee te houden bij gebruik van swap, is dat er bij hibernate-to-disk en eventueel gewoon uitswappen er ook cryptografische sleutels onbeveiligd weggeschreven kunnen worden naar disk.
Klopt, dat is waarom ik LUKS+LVM gebruik op m'n werklaptop. Alleen /boot en /boot/efi zijn aparte partities, daarna is het 1 partitie voor LVM met LUKS er overheen en dan de logische volumes, allemaal encrypted. Swap dus ook. Na het unlocken van LUKS kan het hervatten uit hibernate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Laatst online: 12:37

DaFeliX

Tnet Devver
pff, Ubuntu begint steeds meer Windows te worden

1. Applicatie werkt niet? Rebooten!
1. Bij "elke applicatie" (lees Firefox/Chrome/Thunderbird) word dmv desktopnotificaties een update aangeboden (er is een update beschikbaar, je moet nu de software sluiten om te updaten, update gelukt)
2. Op mijn desktopmachine deed ik een update van de systeem packages, waarna geen enkele grafische applicatie meer wilde starten. Rebooten bleek de oplossing te zijn

En normaal zou je voor dingen zoals punt 2 dan gewoon die ene service kunnen disabelen (update-notifier in dit geval als ik het goed heb), maar dan krijg je dus dit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ sudo apt remove update-notifier
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  gir1.2-javascriptcoregtk-4.1  gir1.2-snapd-2  gir1.2-webkit2-4.1  update-notifier-common
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.

REMOVING:
  ubuntu-desktop-minimal  ubuntu-release-upgrader-gtk  update-manager  update-notifier

Summary:
  Upgrading: 0, Installing: 0, Removing: 4, Not Upgrading: 4
  Freed space: 1.434 kB

Continue? [Y/n] ^C

Ik begrijp heus wel dat je 'de gewone' gebruiker wil beschermen, maar ik wéét wat ik doe en tóch ben ik hier onwijs door gefrustreerd

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Weet iemand hoe ik de update-notifier voor Ubuntu kan disablen? Ik gebruik i3 als wm, en eigenlijk nooit iets hoeven verwijderen wat in de reguliere Ubuntu UI was ingebakken. Ik weet dus niet zo goed waar ik moet beginnen.

Ik had in elk geval al update-notifier.desktop verwijderd, maar dat bood (zoals ik al verwachtte) geen soelaas

code:
1
$ sudo rm /etc/xdg/autostart/update-notifier.desktop

Na een reboot en inloggen in i3 zag ik alsnog een desktopnotificatie dat Firefox was geupdate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is dat met de updates van je programma's niet een dingetje van hoe snap werkt met updates?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Touchdomex schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:56:
Is dat met de updates van je programma's niet een dingetje van hoe snap werkt met updates?
Het zijn inderdaad wel allemaal applicaties die via snap lopen. Ondanks dat ik alles via apt installeer, worden ze onderhuids door snap overgenomen. Ik weet niet beter dan dat er überhaupt geen deb-packages meer gebruikt worden voor Firefox/Chrome et cetera.
En dat ik dan nu ook met dit soort applicaties last heb van dit soort problemen, maakt mijn houding jegens snap er niet beter op :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Ik zou gewoon een distro gaan zoeken die veel meer voldoet aan je wensen, modulariteit. Er zijn daar genoeg van, zelfs dichterbij dan je zou denken. Debian natuurlijk en anders Arch en zelfs OpenSuse omdat zij patterns gebruiken voor desktops.
Minder mokken en lekker distro hoppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11
Ik gebruik ook Snap van Fx, en die andere ook, maar die zeuren hier nooit of ze even wil sluiten voor de update. Die doen dat gewoon op de achtergrond, en beter dan Fx deed onder Deb. packages in Ubuntu, want die zeiden klik hier om te herstarten (van Firefox).

Wel is er een irritant algemeen icoon ingevoerd dat je wijst dat er na de 2-wekelijkse update een reboot nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
Miki schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:07:
Ik zou gewoon een distro gaan zoeken die veel meer voldoet aan je wensen, modulariteit. Er zijn daar genoeg van, zelfs dichterbij dan je zou denken. Debian natuurlijk en anders Arch en zelfs OpenSuse omdat zij patterns gebruiken voor desktops.
Minder mokken en lekker distro hoppen :)
Ik heb Arch best een tijd gebruikt op mijn developersmachine, en was een groot fan van het rollingupdateprincipe. En ik was de horde altijd voor, omdat ik eerder dan de Ubuntugebruikers de nieuwste versie van software had (en dus de bugs eerder tegenkwam :+ )

Maar Arch is mij helaas niet stabiel genoeg. Vingers gekruist bij elke boot na een update werd me op een gegeven moment toch echt vervelend genoeg. Ik bedoel, ik kwam er altijd wel uit hoor, maar als er een vergadering gepland staat en ik weet niet of ik op tijd kan inbellen omdat ik niet weet of ik eerst een half uur mijn systeem moest debuggen om te zien waarom ie niet bootte... Da's suboptimaal om het maar even te zeggen.
De problemen werden trouwens in 9 van de 10 keer veroorzaakt door de binary driver van NVIDIA, wat mijn keuze voor hardware heeft beïnvloed voor mijn eigen computers.

Misschien toch 'ns serieuzere blik op Debian werpen, ondanks dat ik ook software van m'n baas moet installeren die alleen ondersteuning heeft voor Ubuntu LTS.
Sjah schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:25:
Ik gebruik ook Snap van Fx, en die andere ook, maar die zeuren hier nooit of ze even wil sluiten voor de update. Die doen dat gewoon op de achtergrond, en beter dan Fx deed onder Deb. packages in Ubuntu, want die zeiden klik hier om te herstarten (van Firefox).

Wel is er een irritant algemeen icoon ingevoerd dat je wijst dat er na de 2-wekelijkse update een reboot nodig is.
Ik sluit elke dag mijn computer af, en alle applicaties dus ook. Ik hoef niets in de achtergrond te updaten, dat doe ik zelf liever bij 't starten van m'n werkdag.

Dankzij de opmerking van @Touchdomex vermoed ik dat update-notifier trouwens helemaal niet die notificaties stuurt, maar dat dat snap zelf is! Ik heb in dunst nu maar een regel ingesteld dat ie de notificaties van snap negeert. Niet echt een oplossing, maar misschien net genoeg om niet meer gefrustreerd te raken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik heb het maar geaccepteerd dat het zo werkt dus eens per zoveel dagen sluit ik de programma's af via system monitor zodat er een update langs kan vliegen :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:02
Ondertussen ben ik op m'n laptop al zeker een jaar over van Windows-10 op Linux (Debian Stable). Genoeg ervaring met een Debian server voor mail e.d. om mij er mee te kunnen redden.

Nou is het voor mij niet heel spannend, want gebruik het ding voor wat internet en word/excel, dus niet heel exotisch. Ervaringen afgelopen tijd:
  • Ik had een on-line cursus met zoom. En hoewel er een Linux zoom client is... durfde ik het toch niet aan en heb daarvoor toch de dual-boot Windows-10 opgestart.
  • Ik gebruikte Cattraxx voor bijhouden van m'n CD-collectie en die lijkt niet fatsoenlijk onder Wine te draaien. Opgelost door Spotify te gebruiken... geen CD's meer gekocht, dus Cattraxx gaat hier een stille dood sterven.
  • Ook voor Adobe Digital Editions is Wine niet echt bruikbaar. Al lijken er wel mensen te zijn die het werkend hebben gekregen. Maar flink wat uren in gestoken en niet gelukt. Opgelost door een... eh... alternatieve manier te vinden om gekochte epub's van Bol op m'n Kobo reader te krijgen.
  • Logitech Harmony afstandbediening... Windows software en er is echt genoeg werk verzet door hobbyisten om het onder Linux aan de praat te krijgen, maar ondanks alle workaround en tools niet werkend gekregen. :(
  • Libre-calc ipv Excel... ik ben geen fan van de ribbon, dus prima om naar Libre over te schakelen. Maar, irritatie... copy/paste naar een worksheet en dan krijg je zo'n " ' " voor elke waarde, moet je vervolgens met regular expression search/replace doen van '.*' naar '&' om het te corrigeren. Irritant.
  • Zijn er ook merkbare voordelen... moet ik eerlijk bekennen dat ik die niet zo snel kan opnoemen. Ja, goed om van Microsoft af te zijn, maar qua gebruikservaring merk ik zelf geen dingen die er positief uitspringen.
  • Irritatie die nog over is: alt-codes voor éë°²µ€... wat dus niet zo onder Linux werkt. Moet misschien eens wat tijd investeren om de Linux-alternatieven uit te zoeken.
Maar goed, binnenkort ook eens tijd spenderen aan m'n desktop die ik vooral gebruik om met Vuescan documenten in te scannen. Eens kijken of ik voor het einde van de support van Windows-10 af ben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaFeliX

DaFeliX

Tnet Devver
vanaalten schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:01:
[...]
  • Logitech Harmony afstandbediening... Windows software en er is echt genoeg werk verzet door hobbyisten om het onder Linux aan de praat te krijgen, maar ondanks alle workaround en tools niet werkend gekregen. :(
Ik heb hier heel lang specifiek een windows XP laptop voor gehouden (uiteraard niet aan 't internet gehangen). Er is een degelijke MacOS client beschikbaar, deze gebruik ik nu op een Apple device. Gelukkig hoef ik niet vaak de afstandsbediening te herprogrameren...
  • Irritatie die nog over is: alt-codes voor éë°²µ€... wat dus niet zo onder Linux werkt. Moet misschien eens wat tijd investeren om de Linux-alternatieven uit te zoeken.
[...]
Ik raad je compose keys aan, dat is veel eenvoudiger dan alt-codes uit je hoofd leren.

Ik gebruik mijn rechter alt toets ("meta"), die druk je eenmaal in, dan type je twee of meer karakters die worden samengesteld. Bijvoorbeeld:

<alt> <e> <'>

Geeft als resultaat é, en

<alt> <(> <c> <)>

Geeft ⓒ

En ik heb ze ook uitgebreid voor bijvoorbeeld speelkaarten:

<alt> <[> <s> <a> <]>

🂡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:11
Ik sluit elke dag mijn computer af, en alle applicaties dus ook. Ik hoef niets in de achtergrond te updaten, dat doe ik zelf liever bij 't starten van m'n werkdag. <<<< vziw is bij Snap het verhaal dat je daar niks in te kiezen hebt, hij doet het toch wel in de achtergrond, ben je echt zeker dat je niet toevallig nog Debs draait? Maar goed, jij doet het liever aan begin werkdag, waarom is me niet duidelijjk, en is verder jouw zaak. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@DaFeliX, als je toch wat bij wilt blijven qua software, maar niet de angst wilt hebben zoals bij Arch, is Debian Testing of Unstable/Sid een prima keus. Kan je ook nog gewoon die company software draaien, tenzij het heul specifieke dependencies heeft en gelijk stuk gaat als er een versie afwijkt. Ben je ook gelijk van de snap troep af. Die update dus at random je software en voor een browser betekend dat eigenlijk dat je het direct moet herstarten omdat het anders geen nieuwe tabs meer wil openen. Meest idiote van snap in de korte tijd dat ik er mee te maken heb gehad was dat snap niet wilde updaten omdat snap in gebruik was. Idioot stuk recursive gezeik eerste klas. Snap nodig om snap te kunnen updaten maar snap niet kunnen updaten omdat snap in gebruik is. Het is wat dat betreft exact Windows, kan bestand niet vervangen want is in gebruik.

Ik doe overigens m'n updates eens per week, op maandag. Heb je nog niemand aan je kop zeuren of gelijk meetings (over 't algemeen) omdat men toch eerst het weekend uitgebreid aan het vertellen is. Kop koffie er bij en voordat je koffie op is, ben je weer up to date.

Voor het toetsenbord heb ik eigenlijk nooit met de compose key gespeeld. Heb op een moment US Int altgr deadkeys in gebruik genomen en dat voldoet voor mij prima. Zo kan ik met rechteralt+e direct é typen, altgr+r = ë en meer van die mooie tekens.
@vanaalten:
Altgr+c = © (ziet er imo netter uit dan de compose versie van DaFelix)
Altgr+v = ®
Altgr+V = ™
Altgr+: = °
Altgr+m = µ
Altgr+1 = ¹
Altgr+2 = ²
Altgr+5 = €
Altgr+? = ¿
Altgr+! = ¡
Altgr+s = ß
En zo verder en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

DaFeliX schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 07:53:
pff, Ubuntu begint steeds meer Windows te worden.
En daarom komt er hier geen Kubuntu meer op de Flaptop :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ sudo apt remove update-notifier
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  gir1.2-javascriptcoregtk-4.1  gir1.2-snapd-2  gir1.2-webkit2-4.1  update-notifier-common
Use 'sudo apt autoremove' to remove them.

REMOVING:
  ubuntu-desktop-minimal  ubuntu-release-upgrader-gtk  update-manager  update-notifier

Summary:
  Upgrading: 0, Installing: 0, Removing: 4, Not Upgrading: 4
  Freed space: 1.434 kB

Continue? [Y/n] ^C

Ik begrijp heus wel dat je 'de gewone' gebruiker wil beschermen, maar ik wéét wat ik doe en tóch ben ik hier onwijs door gefrustreerd
En daarom wil die eene meneer een flinke bezem door alle dependencies halen bij Debian achtigen, want zo te zien ben je de hele Minimal Desktop installatie kwijt vanwege één lullig dingetje :') _O-
DaFeliX schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 08:49:
Ik heb Arch best een tijd gebruikt op mijn developersmachine, en was een groot fan van het rollingupdateprincipe. En ik was de horde altijd voor, omdat ik eerder dan de Ubuntugebruikers de nieuwste versie van software had (en dus de bugs eerder tegenkwam :+ )
"Ba dum TSSH !!!" :+
Maar Arch is mij helaas niet stabiel genoeg.
Vingers gekruist bij elke boot na een update werd me op een gegeven moment toch echt vervelend genoeg. Ik bedoel, ik kwam er altijd wel uit hoor, maar als er een vergadering gepland staat en ik weet niet of ik op tijd kan inbellen omdat ik niet weet of ik eerst een half uur mijn systeem moest debuggen om te zien waarom ie niet bootte... Da's suboptimaal om het maar even te zeggen.
Tja, dat doe je uiteindelijk toch echt zelf...

Wat dat betreft vind ik het advies op de Debian Testing pagina wel mooi : https://wiki.debian.org/D...or_testing.2Fsid_users.3F
Choose the right time to upgrade: when you have time to investigate any potential issue, and after saving your work and doing backups - not before some business trip!
:> :D
Misschien toch 'ns serieuzere blik op Debian werpen, ondanks dat ik ook software van m'n baas moet installeren die alleen ondersteuning heeft voor Ubuntu LTS.
Kan je dat niet ergens heen "Offloaden" ??
Desnoods naar een VM die je weer "Alsof het lokaal draait" via S.P.I.C.E. kan benaderen of zo... :)
Ik gebruikte Cattraxx voor bijhouden van m'n CD-collectie en die lijkt niet fatsoenlijk onder Wine te draaien. Opgelost door Spotify te gebruiken... geen CD's meer gekocht, dus Cattraxx gaat hier een stille dood sterven.
Ik vind dat geen oplossing om heel eerlijk te zijn : Spotify is echt TROEP als je programma's zoals FooBar2000 en Audacious bent gewend :r

Zelfs Mopidy met een leuke webGUI is fijner in gebruik dan welke Spotify-achtige dienst dan ook !!!
Logitech Harmony afstandbediening... Windows software en er is echt genoeg werk verzet door hobbyisten om het onder Linux aan de praat te krijgen, maar ondanks alle workaround en tools niet werkend gekregen. :(
Offloaded naar een oude Laptop met Windows 7 erop die ik ook gebruik voor allerlei "Flashing/Unlocking Tools" van de (SoC/telefoon)fabrikanten zelf voor meerdere telefoons :)
Zijn er ook merkbare voordelen... moet ik eerlijk bekennen dat ik die niet zo snel kan opnoemen.
Ja, goed om van Microsoft af te zijn, maar qua gebruikservaring merk ik zelf geen dingen die er positief uitspringen.
Voor mij is er één hele belangrijke reden om zoveel mogelijk Linux/*BSD te gebruiken op PC/Laptop/Tablet/Telefoon namelijk vooral heel veel rust !! :Y)

Als ik bijvoorbeeld Windows 10/11 of de gemiddelde (Samsung) Google Android telefoon zie en al die zeikerige meldingen en andere toestanden daarop dan zou ik waarschijnlijk serieus zo'n ding op een gegeven moment het raam uit gooien en dan het liefst nadat ik ergens 4+ hoog zit zeg maar :X :| :F :+
Irritatie die nog over is: alt-codes voor éë°²µ€... wat dus niet zo onder Linux werkt.
Moet misschien eens wat tijd investeren om de Linux-alternatieven uit te zoeken.
Sinds ik 20+ jaar geleden AltGr heb ontdekt zijn al die codes spontaan uit mijn hoofd verdwenen :*)

€Ø§ßµ = Allemaal geen probleem als je AltGr Dead Keys gebruikt :Y)

Werkt trouwens onder Windows ook heel goed :+
Binnenkort ook eens tijd spenderen aan m'n desktop die ik vooral gebruik om met Vuescan documenten in te scannen.
Eens kijken of ik voor het einde van de support van Windows-10 af ben...
Vuescan wil steeds meer €€ zien voor elke scheet voor zover ik het goed heb gezien een paar keer en ik ben daarom heel blij met iets simpels en straks als Skanlite bijvoorbeeld d:)b

Kwam laatst ook de website tegen van "Alles Scanner gerelateerd" voor Linux/*BSD => http://sane-project.org/
Dus neem daar eens een kijkje als je iets heel specifieks zoekt ;)
DaFeliX schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:25:
Ik heb hier heel lang specifiek een windows XP laptop voor gehouden (uiteraard niet aan 't internet gehangen). Er is een degelijke MacOS client beschikbaar, deze gebruik ik nu op een Apple device.

Gelukkig hoef ik niet vaak de afstandsbediening te herprogrameren...
Dat is opzich ook wel een mooie optie als je toevallig Apple spul hebt staan :)
Ik gebruik mijn rechter alt toets ("meta"), die druk je eenmaal in, dan type je twee of meer karakters die worden samengesteld. Bijvoorbeeld:

<alt> <e> <'>

Geeft als resultaat é, en

<alt> <(> <c> <)>

Geeft ⓒ

En ik heb ze ook uitgebreid voor bijvoorbeeld speelkaarten:

<alt> <[> <s> <a> <]>

🂡
In mijn geval is het echt vasthouden, maar dat klinkt ook wel geinig :D

In MacOS zag ik sowieso een keer iemand net als op de meeste telefoons gewoon E of A bijvoorbeeld vasthouden om dan vervolgens éëàá en dergelijken te kunnen kiezen : Bij jou ook mogelijk gok ik ?!
Sjah schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:42:
Ik hoef niets in de achtergrond te updaten, dat doe ik zelf liever bij 't starten van m'n werkdag.
Zie eerder advies vanuit Debian zou ik zeggen :+
Hero of Time schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 18:57:
Ben je ook gelijk van de snap troep af.

Meest idiote van snap in de korte tijd dat ik er mee te maken heb gehad was dat snap niet wilde updaten omdat snap in gebruik was.
Idioot stuk recursive gezeik eerste klas.

Snap nodig om snap te kunnen updaten maar snap niet kunnen updaten omdat snap in gebruik is.
Dat is echt EPIC FAIL! inderdaad !!! :') _O-

Laatst nog expres getest in een Live ISO omgeving vanaf een USB Stick omdat jij het zo vaak hebt genoemd als het over Ubuntu en dat snapd gebeuren ging :+

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 18-02-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:52
Klein beetje Ubuntu verdedigen, onder 24.10 zijn behoorlijk wat pijnpunten rondom snap verholpen. Waar een actieve app geblokkeerd werd of dat de snap store zichzelf niet kon updaten is dat nu wel verholpen.
Als je het gebruikt met een specifiek doel (Desktop gebruik) dan lijkt mij Ubuntu nog steeds een prima distro is. Het wordt pas vervelend als je daadwerkelijk gaat tweaken, want dan naast de vele hier is ook mijn ervaringen dat er dan veel stuk gaat of onverklaarbare situaties oplevert.

Snaps zelf vanuit het beeld van veiligheid en upgrades begrijp ik overigens wel. Naast sandboxing zorgt het er ook voor dat je geen last meer hebt van PPA’s die upgrades kunnen vernaggelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Miki op 18-02-2025 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar aan de andere kant ben je wel erg beperkt in de versies die je via Snap kan verkrijgen. Een foute update en je kan je programma niet meer gebruiken. Hoe makkelijk is het dan voor een gebruiker om te downgraden en die specifieke versie uitsluiten? De vraag is dan ook gelijk hoe lang je op een update moet wachten.

Nog steeds is het een aardig idee, maar een vulnerability in een library betekend nog steeds dat je meerdere programma's moet gaan zitten bijwerken (of dat nou automatisch gebeurt of niet maakt even niet uit) en dat kan tussen een dag en een maand duren, net naar gelang de maintainers van de snaps de library bijwerken of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Hero of Time schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:19:
Maar aan de andere kant ben je wel erg beperkt in de versies die je via Snap kan verkrijgen. Een foute update en je kan je programma niet meer gebruiken. Hoe makkelijk is het dan voor een gebruiker om te downgraden en die specifieke versie uitsluiten? De vraag is dan ook gelijk hoe lang je op een update moet wachten.
Dat is dezelfde shit als met Docker Containers wat mij betreft : Iedereen gebruikt het als een soort KaZaA Lite van tegenwoordig :F :+

Niemand die eigenlijk zijn eigen zooi wil opbouwen en dan verspreiden naar zijn Clients dus iedereen is ondertussen afhankelijk geworden van "die eene Container bouwer voor Applicatie X" ondertussen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Edit, gelukt is bug van NVIDIA: https://forums.developer....scussion/321956/70?page=3

Hopelijk kunnen ze dit snel fixen voor de stabiele 6.14 release. :)

Maar om dan toch een vraag te stellen.. gebruikt iemand toevallig de open NV driver al?

[ Voor 108% gewijzigd door HollowGamer op 18-02-2025 22:07 ]

Pagina: 1 ... 75 ... 79 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.