Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03:28

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Mede-auteur:
  • Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Jelv

[Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

Purism Librem 5
Concept van de Librem 5 uit crowdfunding campagne

De Librem 5-telefoon van Purism is gestart met 2,1 miljoen dollar crowdfunding door 3091 voorbestelling tot 23 oktober 2017. Het laatste publieke cijfer van de doorlopende voorbestellingen is van 11 november 2018: 2,8 miljoen dollar en 4102 voorbestellingen. Op de CCCamp 2019 gaf Nicole Faerber aan dat ze 10.000 telefoons willen produceren. Oorspronkelijk hoopten ze in januari 2019 de eerste toestellen te kunnen leveren, maar dit is vertraagt tot uiteindelijk 24 september 2019.

Telefoon
De Librem 5 onderscheidt zich door het gebruik van PureOS, volledig open source hardware en software en drie hardware kill switches. Ze werken samen met diverse libre/open source projecten zoals Matrix, Xmpp, Mastodon, Nextcloud, Pia, Tor, Gnome, Kde, UBports en Monero. Ze schrijven de code nadrukkelijk voor upstream en dragen dus bij aan de Linux kernel, Debian en de Gnome projecten. De nadruk ligt op beveiliging, privacy en vrijheid.

Batches
Voor de eerste versie van de Librem 5 zijn er vijf batches aangekondigd die er al allemaal iets verschillend uitzien. Een bestelling op 16 september komt in batch vijf terecht. Vanaf batch zes gaan ze over op de tweede versie van de telefoon.
  • Batch Aspen
    Hardware: Initial board, all hardware components included.
    Mechanical Design: Individually milled case, loose fit, varying alignment, unfinished switch caps (hand crafted).
    Software: Initial release of core Apps, manage contacts, basic web browsing, early power management, software updates from the PureOS Store via the terminal.
    Certifications: FCC and CE for Radios
    Known issues: thermal throttling, ram, antenna placing, cpu heat
    Shipping window: September 24th – October 22nd
  • Batch Birch
    Hardware: Next run of board, all hardware included.
    Mechanical Design: Aspen + tighter fit, improved alignment.
    Software: Aspen + improved setup, improved web browsing, improved power management.
    Known issues: thermal throttling, cpu placement / heat
    Shipping window: October 29th November 15th – November 26th
  • Batch Chestnut
    Hardware: All hardware included.
    Mechanical Design: Birch + capped switches.
    Software: Birch + final setup, improved web browsing, improved power management.
    Known issues: cpu placement / heat
    Shipping window: December 3rd – December 31st
  • Batch Dogwood
    Mechanical Design: Chestnut + refinements.
    Software: Chestnut + core apps improved, additional applications, refined graphical PureOS Store.
    Shipping window: January 7th – March 31st
  • Batch Evergreen
    Mechanical Design: Molded case.
    Software: Long term support release
    Certifications: FCC and CE
    Shipping window: Q2 2020
  • Batch Fir
    Hardware: 14nm Next Generation CPU
    Mechanical Design: Version 2
    Software: Long term support release
    Certifications: FCC and CE
    Shipping window: Q4 2020
Besturingssysteem
Er zijn drie varianten voor de Librem 5. Standaard is het op Debian gebaseerde besturingssysteem PureOS met Wayland (phoc obv wlroots) en Gnome technologieën (phosh tbv upstream). Hiernaast is er ook een PureOS met Kde Plasma Mobile en is er een Ubuntu Touch-versie in ontwikkeling.

Bedrijf
Purism SPC is een Amerikaans social purpose corporation en bestaat sinds 2014. Ze maken premium hardware, software en diensten volgens hun roadmap. De eerste hardware was de Librem 13 laptop in 2015. Die was ook gefinancierd met crowdfunding. In 2018 hebben ze de Librem Key gelanceerd. In 2019 is de diensten bundel Librem One gelanceerd.

Voor de duidelijkheid: de Purism Librem 5 is voor early adopters. Het is geen Android of iPhone killer. De software staat nog in de kinderschoenen. De PureOS app store zal alleen open source apps promoten dus er komt geen WhatsApp, Triodos Bank, Spotify of Pokémon Go. Via andere plekken zoals flathub is er wel meer mogelijk. Android app ondersteuning in een container via Anbox of Shashlik wordt onderzocht. Dit is v1 hardware en er zullen dus waarschijnlijk bugs in zitten. De beloofde functies zijn nog in ontwikkeling en halen de lancering hoogst waarschijnlijk niet. Op z'n vroegst is 2020 het jaar van de Linux telefoon :Y)

Inhoudsopgave
Aankondigingen
Terug naar Inhoudsopgave
Links
Links:Frontpage:
Terug naar Inhoudsopgave
Specificaties
Mobiel besturingssysteemPureOS
Schermdiagonaal5.7″ IPS TFT screen @ 720×1440
CPUi.MX8M @ max. 1.5GHz
Geheugen3 GB
Opslag32 GB eMMC internal storage
Wireless802.11abgn 2.4 Ghz / 5Ghz + Bluetooth 4
BasebandOption 1: Gemalto PLS8 3G/4G modem w/ single SIM on replaceable M.2 card

Option 2: Broadmobi BM818 (made in China)

nanoSIM tray for cellular
GPSTESEO LIF3 multiconstellation GNSS receiver
AansluitingenUSB C connector
KnoppenPower button, Volume ± buttons
Sensoren9-axis IMU (gyro, accel, magnetometer)
Camera voor8 megapixel
Camera achter13 megapixel
Accu4,500mAh, user-replaceable
KleurZwart
Afmetingen153 x 75 x 15.5 mm (Evergreen)
Gewicht263 g (Evergreen)
PortenUSB 3.0 type-C, 3.5mm headphone jack with stereo out and mono microphone input, microSD
Prijs$599 (pre-preorder) $649 (preorder) $699 (€ 775,85 incl invoer en btw)*
LanceringJanuari 2019 april 2019 Q3 2019 24 september 2019 (verwacht), nieuwe bestellingen worden uitgeleverd vanaf Q2 2020

*Exclusief invoerrechten en btw. $699 is € 625,56. Invoerrechten zijn 2,5% dus € 625,56 + € 15,64 = € 641,20. Btw is 21% dus totaalprijs is € 641,20 + € 134,65 = € 775,85. Mogelijk gaat Purism vanuit Europa (Duitsland) versturen. Dan zal de invoerrechten vervallen, omdat dit niet geld voor bedrijven.

Terug naar Inhoudsopgave
Afbeeldingen en videos
De afbeeldingen zijn allemaal concepten en renders. Er is nog geen aankondiging gedaan hoe de definitieve hardware eruit gaat zien.

Purism Librem 5 render van alle kanten
Purism Librem 5 front and back
Lollypop headphones

Terug naar Inhoudsopgave
Veel gestelde vragen
Volgt.

Terug naar Inhoudsopgave
Topic informatie
Er zijn ongetwijfeld Tweakers die een betere openingspost kunnen maken. Er zijn ook ongetwijfeld Tweakers die meer verstand van deze smartphone hebben. Dus als je ons wilt helpen met deze startpost, graag! Doe me even een DM.
Terug naar Inhoudsopgave

[ Voor 188% gewijzigd door Herman op 22-11-2020 20:15 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thanks voor dit topic! Ik ga hier goed meelurken, want ik vind het apparaat erg interessant. Ik heb de kickstarter niet gebacked omdat ik het eerst wil zien gebeuren maar ik ben zeer bereid een beetje in te leveren aan functionaliteit om met deze telefoon te kunnen werken.

Mijn vorige Linux-op-de-telefoon-ervaring was Ubuntu Phone op de Meizu MX4... helaas was dat waardeloos. Ik hoop dat deze gaat schitteren!

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 09-03-2019 21:29 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Ik lees nu (pas) dat het toestel helaas is uitgesteld tot Q3 2019...
- https://liliputing.com/20...shed-back-to-q3-2019.html

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter

Lockdown Mode on the Librem 5: Beyond Hardware Kill Switches

Like with our Librem laptops, our Librem 5 smartphone will also feature kill switches; but unlike the laptops it will have three kill switches, not just two:

1. cameras and microphone
2. WiFi and Bluetooth
3. cellular baseband

(...)

Introducing Lockdown Mode

So we have three kill switches, yet there are so many other sensors that we might want to turn off. It’s true that people could disable hardware within the OS and since PureOS is free software and Purism is an ethical company, you have more reason to trust that disabling the hardware with software actually works. That said, the whole idea of the hardware kill switch is to provide you that additional assurance that a piece of hardware is truly off.
Bron: puri.sm March 11, 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 18:14
Volg het met grote intresse , heb een exemplaar besteld .
De specificaties gaven niet de doorslag wel mijn support voor open source en nieuwsgierigheid naar hoe KDE mobile draait .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PureTryOut
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-11-2024
Ik ben blij dat bedrijven eindelijk goede Linux telefoons beginnen te maken. Met de Librem 5 van Purism, de PinePhone van Pine64 en de NC_1 van Necunos ziet de toekomst van Linux on mobile er positief uit!

Persoonlijk heb ik vooral veel hoop op de PinePhone (al heb ik de Librem 5 wel gepreordered). Het is betaalbaar (het gaat $150 kosten), en ze hebben goed contact met de Linux community in tegenstelling tot Purism. Dat is mijn grote probleem eigenlijk met Purism tot nu toe, ze doen hun eigen ding en lijken de rest een beetje te negeren. Ze hebben devkits opgestuurd naar wat KDE en Ubuntu Touch devs, maar ze moeten het verder zelf maar uitzoeken. Daarbij zijn er meer distributies die graag ontwikkeld hadden voor deze telefoon, maar die krijgen helemaal geen aandacht in tegenstelling tot bij de PinePhone en de NC_1. Ook hun keuze om compleet zelf GNOME mobiel vriendelijk te maken in plaats van met een bestaand mobiel systeem te gaan zoals Plasma Mobile vind ik niet verstandig.

Toegeven, ik ben biased als ontwikkelaar van postmarketOS, en ik mag ook eigenlijk niet verwachten dat we als project een devkit opgestuurd zouden krijgen, maar een beetje salty ben ik wel. Ik hoor ook vanuit KDE geluiden dat ze meer van de samenwerking gehoopt hadden. Nou ja, we wachten maar af. Één van onze devs heeft de devkit zelf gekocht en intussen ontvangen en is hard bezig een port op te zetten. Hoe dan ook zullen we bij release een werkend systeem hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Een hands on met de dev-kit van eind maart:

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 24-04-2019 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ouch, dat heeft nog heel, heel veel werk nodig! ;(

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 02:17:
[...]

Ouch, dat heeft nog heel, heel veel werk nodig! ;(
De maandelijkse update is net vrij gegeven. Er zitten paar video’s bij die er een stuk strakker uitzien dan wat er in de dev kit video te zien is.

https://puri.sm/posts/apr...update-librem-5-hardware/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Jelv schreef op donderdag 25 april 2019 @ 03:56:
[...]

De maandelijkse update is net vrij gegeven. Er zitten paar video’s bij die er een stuk strakker uitzien dan wat er in de dev kit video te zien is.

https://puri.sm/posts/apr...update-librem-5-hardware/
Ja, maar die draaien, zo te zien, in een emulator/VM. Dat zal niet representatief zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 04:12:
[...]

Ja, maar die draaien, zo te zien, in een emulator/VM. Dat zal niet representatief zijn.
Voor de performance inderdaad niet maar voor de vormgeving is het wel representatief wat het moet worden.

Edit: de video's waar we het over hebben:
Shell: https://puri.sm/wp-conten.../04/l5shellmockup.mp4?_=1
Nieuw instellingen scherm in libhandy: https://puri.sm/wp-conten...Preferenceswindow.mp4?_=2
Chatty, client voor sms en xmpp: https://puri.sm/wp-conten...chattycolorscheme.mp4?_=3

[ Voor 34% gewijzigd door Jelv op 25-04-2019 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Er is een nieuwe blogpost. Het gaat over het designen van een app: https://puri.sm/posts/librem-5-app-design-tutorial-part-i/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De Librem One dienst is gestart. Het bestaat uit door Purism gehoste diensten met bijbehorende apps voor PureOS maar ook Android en iOS. Het zijn diensten met focus op privacy, zonder ads en zonder tracking.

De eerste diensten en apps zijn nu gelanceerd en dit gaat Purism steeds verder uitbreiding. Alle apps werken met één Librem One account (LDAP-dir). De apps zijn gebaseerd op bestaande open source apps maar dan met een eigen branding laag erover. De crowdfunding nu is bedoeld om de ontwikkeling te versnellen zodat ze zsm alle diensten in de lucht krijgen.

Gratis heeft 1Gb opslag en:
- Chat-app voor chat, voip en video (met Matrix-account en later ook xmpp-account)
- Social-app (met Mastodon-account op eigen instance)

Betaald abonnement heeft 2Gb opslag en:
- Mail-app (met mail-account)
- Tunnel-app (met PIA VPN account)

En als stretch goals voor de toekomst komen daar nog bij extra opslag opties, Files (Nextcloud), Backup, Contacts, Dail, Pay (Monero), Onion (Tor).

Info op:past precies in het verhaal wat de CEO eerder publiceerde: https://puri.sm/posts/purism-origin-story/
Start by manufacturing laptops.
Have laptop sales fund growth.
Prove to the world we can deliver on our promise.
Grow the digital civil rights movement by making a convenient laptop that respected people and didn’t exploit them.
Author and bundle those laptops with an Operating System and applications that protected people by default.
Getting that OS verified and endorsed proving our claim.
Rinse and repeat to iterate hardware versions.
Launch a pre-order crowdfunding campaign to manufacture a mobile phone from the schematics on up that would run that same ethical operating system.
Make sure it has an app store of curated rights respecting apps.
Follow that with a subscription of ethical services, so everybody can join in the fun.
Make protecting oneself more convenient than being exploited by big-tech.
Expand.

[ Voor 136% gewijzigd door Jelv op 01-05-2019 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Tijd voor een update. Er zijn nu 5000 registraties in twee weken voor Librem One. Meeste blog post gaan hierover:

17 mei: Librem Chat
16 mei: Librem One: 5000!
7 mei: '1' Librem One username voor alle diensten
2 mei: Librem Mail
1 mei: Librem Social opt-in uitleg
1 mei: Damage control omdat ze in eerste instantie geen credit gaven aan de open source projecten die ze gecloned hebben
30 april: Librem One: eerste securty bug report

Maar er was ook wat nieuws over de Librem 5. Voornamelijk software updates en een nieuwe tutorial post:
13 mei: Librem 5 app design tutorial part 2
8 mei: Librem 5 mei update

[ Voor 18% gewijzigd door Jelv op 20-05-2019 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Er is zojuist een einde mei update voor de Librem 5 gepubliceerd:
28 mei: Librem 5 eind mei update

Veel updates van de software door het team en community. Geen hardware nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-05 05:49
Ik kijk enorm uit naar deze telefoon, en hoop dat ze daarna ook komen met een Librem 13 op basis van een iMX8M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
De boot-tijden van een developers kit van de Librem 5 tegenover een android-toestel:

Het lijkt erop dat PureOS vrij licht draait :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ja, dit soort vergelijkingen, zeker in dit stadium, komen me altijd erg wanhopig over. Helemaal dat ze vergelijken met een telefoon uit 2013! Niet dat de huidige telefoons sneller starten, maar dit is gewoon sneu. Denk niet dat ze dit zo hadden moeten publiceren.

Overigens vind ik zelf de boottijd erg oninteressant. Ik (re)boot mijn telefoon z.g.a. nooit.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 13-06-2019 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Room42 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:12:
Ja, dit soort vergelijkingen, zeker in dit stadium, komen me altijd erg wanhopig over. Helemaal dat ze vergelijken met een telefoon uit 2013! Niet dat de huidige telefoons sneller starten, maar dit is gewoon sneu. Denk niet dat ze dit zo hadden moeten publiceren.

Overigens vind ik zelf de boottijd erg oninteressant. Ik (re)boot mijn telefoon z.g.a. nooit.
Ja eens, boottijden zijn zo compleet oninteressant. Dacht, als dit de moeite waard is om online te zetten, wat zegt dat dan over de rest.

Er komt sowieso weinig naar buiten. Denk niet dat Q3 gehaald wordt. Maakt niet uit, geduldig blijven wachten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:35
jezus.. die namen.

Librem One
Librem 5
Librem 13

Dan nog hun software oplossingen...

De telefoon ziet er goed uit, maar wat meer duidelijkheid mag wel.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@corset De Librem 5 is 5", de Librem 13 is 13", de Librem One is een SaaS-dienst. :)

@ookhoi Ik heb ook nog ruim voldoende geduld, m'n huidige hardware doet het nog prima. ;) Ik hoop vooral dat het een goed product wordt.

[ Voor 45% gewijzigd door Room42 op 13-06-2019 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:12:

Ik vermoed dat de strekking van de video niet is 'kijk ons eens snelle hardware hebben' o.i.d. maar eerder 'wat doet Android er lang over om op te starten'. Wat wordt er dan allemaal opgestart? Worden er (behalve de bekende bloatware) nog veel meer zaken opgestart? Die vraag heb ik me ook wel eens afgevraagd... Blijkbaar is linux op een simpel toestel in no-time opgestart. Waarom doet een vlaggenschip van $merk met Android er dan zo lang over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:16:
[...]

Ik vermoed dat de strekking van de video niet is 'kijk ons eens snelle hardware hebben' o.i.d. maar eerder 'wat doet Android er lang over om op te starten'. Wat wordt er dan allemaal opgestart? Worden er (behalve de bekende bloatware) nog veel meer zaken opgestart? Die vraag heb ik me ook wel eens afgevraagd... Blijkbaar is linux op een simpel toestel in no-time opgestart. Waarom doet een vlaggenschip van $merk met Android er dan zo lang over? :)
Precies mijn punt! Dat vlaggenschip is 5 jaar oud! Ik heb het zelf niet gecontroleerd maar de Pixel 3 schijnt erg snel op te starten. Nu is dat wel een iets duurdere telefoon (of laat ik zeggen, met meer budget gemaakt), maar neem dan een gelijkwaardige vergelijking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:53

Zjemm

...

laat ze eerst maar eens deliveren. en dan nog een berg app developers achter zich krijgen.
als dat lukt..... well done

opensecure.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zjemm schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:02:
laat ze eerst maar eens deliveren. en dan nog een berg app developers achter zich krijgen.
als dat lukt..... well done
Daarom proberen ze ook vooral samenwerkingen op gang te zetten. In de updates zie je dat ze nu nog vooral met libhandy bezig zijn. Dat maakt het mogelijk om de Gnome apps responsive te maken en dus geschikt voor mobiel. Stap je voor stapje gaat het de goede kant op. Het team is super klein en ik verwacht ook niet dat ze naast die eerste 5.000 tot 10.000 telefoons in korte tijd naar een miljoen telefoons gaan doorstomen. Ik zou het al heel gaaf vinden als de software na een paar updates stabiel genoeg is om mijn mobiele telefoon te kunnen vervangen (voor mij is dat bel, sms, matrix, web, wekker, podcasts, email, maps, weer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Ik ben nog op zoek naar een kalender die ik kan delen met vrouw en kinderen (android). Tips?

[ Voor 80% gewijzigd door rens-br op 13-06-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De juni update van de software is er: https://puri.sm/posts/librem-5-june-software-update/

Ipv van een samenvatting nu wat videos:

[ Voor 62% gewijzigd door Jelv op 01-07-2019 08:33 . Reden: Meer videos zijn verschenen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Elke dag een nieuwe video op YouTube met apps van de Librem 5 gaat week 2 in:

[ Voor 24% gewijzigd door Jelv op 03-07-2019 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

Allemaal leuk voor de hobby.
Wie weet word het een keer wat

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@Zjemm daar ben ik ook bang voor. Ik geloof wel dat de software flink beter gaat worden nog en veel apps zijn er ookal mee bezig. Waar ik vooral benieuwd naar ben is de hardware. Het is al juli tenslotte en het derde kwartaal is begonnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjemm

Zjemm

...

nou ze hadden wat mij betreft zicht beter kunnen focussen op de software eerst, en daarna afstemmen op de hardware. Want nu is de hardware al weer flink verouderd. en de software is toch echt het belangrijkste

opensecure.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
sorry, maar Solitaire laten zien, Quake 2.. en dat moet mensen overtuigen?

Ik denk dat het handiger is om functies te laten zien die de gemiddelde gebruiker echt zou gebruiken. Maar ja, blijkbaar niet.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@Zjemm kip en het ei. Je hebt beide nodig om tot het product te komen dus vind het prima. Wat me vooral zorgen baart is dat we zo weinig horen over de hardware. Iets meer openheid zoals bij de Pyra ontwikkeling zou wel heel fijn zijn geweest.

@corset de dailer hebben ze al laten zien bij een belletje tussen de twee dev kits. Welke functies wil je nog graag zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Zjemm schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:46:
nou ze hadden wat mij betreft zicht beter kunnen focussen op de software eerst, en daarna afstemmen op de hardware. Want nu is de hardware al weer flink verouderd. en de software is toch echt het belangrijkste
Wat aan de hardware is inmiddels niet meer bij de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

corset schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:04:
sorry, maar Solitaire laten zien, Quake 2.. en dat moet mensen overtuigen?
Welnee, die filmpjes zijn slechts zoethoudertjes. Het open en sociale karakter van de hardware, software en het bedrijf erachter is waar het hier om draait.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
8088 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Welnee, die filmpjes zijn slechts zoethoudertjes. Het open en sociale karakter van de hardware, software en het bedrijf erachter is waar het hier om draait.
Agreed, maar laat dat meer zien. Laat zien wat dit anders/beter/unieker maakt dan de gevestigde concurrenten. Leuk dat je er games op kan draaien, maar ik heb het gevoel dat de userbase deze niet koopt om te gamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Het draaien van Emacs lijkt me daarvoor behoorlijk illustratief en aansluitend op de doelgroep. Ook al is het (wat mij betreft) niet meer dan een gimmick zonder los toetsenbord en monitor.

[ Voor 5% gewijzigd door 8088 op 03-07-2019 13:02 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
8088 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 13:01:
Het draaien van Emacs lijkt me daarvoor behoorlijk illustratief en aansluitend op de doelgroep. Ook al is het (wat mij betreft) niet meer dan een gimmick zonder los toetsenbord en monitor.
Het leuke aan deze telefoon is dat je een compacte linux computer bij je draagt. Je kan hier eenvoudig een beeldscherm en muis/toetsenbord aan koppelen. Full size op kantoor, of een compact toetsenbordje voor in het OV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
T/m 31 juli kan je de telefoon nog pre-orderen voor 649 dollar. Hierna gaat de prijs omhoog naar 699 dollar.

Let wel dit is een verzending vanuit Amerika. Hier komen dus nog inklaringskosten en belasting overheen. Ze bekijken nog wel opties om de toestellen zelf te importeren en vanuit Europa te verspreiden zodat je geen aanslag bovenop je zending krijgt maar daar is nog niks over bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Week 3 is begonnen:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
In het filmpje van vandaag zit een hardware preview! We zien alleen de voorkant:

[ Voor 49% gewijzigd door Jelv op 11-07-2019 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Juli software update post is klaar. De focus op afronding van de minimale apps is begonnen. Gnome krijgt er zo een hele mobiele interface bij 🤳 Het begint er steeds gelikter uit te zien. https://puri.sm/posts/librem-5-july-update/

Nog steeds geen vertraging bekend dus Q3 2019 lijkt nog steeds het doel.

Edit update van de videos:

[ Voor 68% gewijzigd door Jelv op 30-07-2019 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De laatste specs zijn bekend geworden! Details van:
CPU: i.MX8M @ max. 1.5GHz

Quad core Cortex A53, 64bit ARM
GPU: OpenGL/ES 3.1, Vulkan, OpenCL 1.2
Auxiliary Cortex M4
RAM: 3GB RAM

Storage:

Internal 32GB eMMC
microSD storage expansion slot (max 2 TB)
Display: 5.7″ IPS TFT screen @ 720×1440

3 Hardware Kill Switches:

WiFi / Bluetooth
Cellular Baseband
Cameras & microphone
All 3 off = additionally disable IMU+compass & GNSS, ambient light
and proximity sensors
Other Buttons: Power button, Volume ± buttons

Battery: 3,500mAh, user replaceable

Wireless : 802.11abgn 2.4 Ghz / 5Ghz + Bluetooth 4

Baseband :

Option 1: Gemalto PLS8 3G/4G modem w/ single sim on replaceable M.2 card
Option 2: Broadmobi BM818 (made in China)
nanoSIM tray for cellular
GPS: Teseo LIV3F GNSS

Cameras:

Rear camera @ 13 MPixel
Camera flash LED for rear camera
Front camera @ 8 MPixel
USB Type-C Port:

USB3.0 data
Power Delivery (Dual-Role Port)
Video out
Audio:

1 earpiece speaker + digital microphone
3.5mm headphone jack with stereo out and mono microphone input
Audio DAC: Wolfson Media WM8962
1 loudspeaker
Smartcard: Reader with 2FF card slot (SIM card size)

Notification Lights: RGB LED with PWM control per color

Other Sensors, Components:

Acceleration, gyro and compass sensor (“9-axis” by ST, LSM9DS1)
Ambient light and proximity sensor: VCNL4040
Haptic motor
Ziet er netjes uit. Toch geen HD scherm helaas. Op Phoronix las ik dat de "OpenGL/ES 3.1, Vulkan, OpenCL 1.2" claim nogal kul is omdat er, zover hij weet, alleen maar OpenGL2 support in de huidige driver pack zit. Daar snap ik zelf te weinig van maar er benieuwd wat er dan uiteindleijk in komt te zitten.

[ Voor 97% gewijzigd door Jelv op 30-07-2019 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Leuke foon behalve de prijs :o

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20
Jelv schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:05:
De laatste specs zijn bekend geworden! Details van:

[...]

Toch geen HD scherm helaas.
720p is HD.
Op Phoronix las ik dat de "OpenGL/ES 3.1, Vulkan, OpenCL 1.2" claim nogal kul is omdat er, zover hij weet, alleen maar OpenGL2 support in de huidige driver pack zit. Daar snap ik zelf te weinig van maar er benieuwd wat er dan uiteindleijk in komt te zitten.
Ik denk dat dit komt omdat de GPU dat allemaal ondersteunt, maar de meegeleverde meegeleverde open-source drivers (nog) niet op dat niveau zijn.
Damic schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:03:
Leuke foon behalve de prijs :o
Als je de prijs tegen de pure hardware aan zet dan is het geen goede deal. Je koopt echter niet enkel de hardware, maar ook vrijheid. Het apparaat is volledig eigen eigendom en eigen beheer. Purism verdient bijvoorbeeld niets aan het verzamelen en verkopen van gebruikersdata. Andere fabrikanten doen dat wel. Zelfs Apple, indirect via applicaties aangeboden door derden die het een reden maken om een iPhone te kopen en eventueel Apple diensten af te nemen. Een gesloten ecosysteem biedt geen alternatieven.

In alle filmpjes geven ze nog met grote letters Q3 2019 aan. Geduldig wachten is het antwoord. Wel is het fijn dat de specificaties nu bekend zijn.

Voor een extra geldinjectie zou Purism een optie aan kunnen bieden om pre-orders uit te breiden met hoge kwaliteit hoesjes die met de toestellen meegeleverd worden. Zeker als de fysieke specificaties van het apparaat bekend zijn moet het niet moeilijk zijn om zoiets te starten.

[ Voor 56% gewijzigd door The Zep Man op 31-07-2019 17:21 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Op z'n meest HD ready.

Edit, nieuwe videos:

Net gelanceerd, GNOME Feeds:
https://gabmus.gitlab.io/gnome-feeds/screenshots/responsive_demo.mp4

[ Voor 68% gewijzigd door Jelv op 13-08-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waspoeder
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:18
Hmm
Best nieuwsgierig geworden naar deze tel
Wil uit de eco van apple stappe (kapot scherm gewoon even 450 euro)
En heb helemaal niks met android

Is er al iets bekend over de apps enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
@waspoeder
Librem heeft eigen apps ontwikkeld, zie ook:
- Jelv in "[Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie"

Z.v.i.w. zal er geen Play Store of App Store ondersteund worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Herman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 00:36:
Z.v.i.w. zal er geen Play Store of App Store ondersteund worden.
Het is gebaseerd op Debian, en Apt zal je applicatiewinkel zijn. Verder komt er de PureOS Store.

[edit]
Is het een idee om een vriendelijke waarschuwing toe te voegen aan de TS met de opmerking dat dit toestel, in ieder geval vlak na de launch, niet bedoeld is voor doorsnee gebruikers die verwachten dat hun dagelijkse applicaties (social media, mobiel bankieren, games...) erop zullen werken? Dit om de verwachtingen bij te stellen. Het is geen 1-op-1 alternatief voor bijvoorbeeld Android voor het gros van de gebruikers.

[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2019 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
The Zep Man schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:40:
[...]
Het is gebaseerd op Debian, en Apt zal je applicatiewinkel zijn. Verder komt er de PureOS Store.

[edit]
Is het een idee om een vriendelijke waarschuwing toe te voegen aan de TS met de opmerking dat dit toestel, in ieder geval vlak na de launch, niet bedoeld is voor doorsnee gebruikers die verwachten dat hun dagelijkse applicaties (social media, mobiel bankieren, games...) erop zullen werken? Dit om de verwachtingen bij te stellen. Het is geen 1-op-1 alternatief voor bijvoorbeeld Android voor het gros van de gebruikers.
Goed punt. Had al op FP tekstje ervoor, zoiets doen?

Maar laat het duidelijk zijn: de Purism Librem 5 is voor early adopters. GNOME shell is nog lang geschikt voor mobiel (vandaar Phosh). PureOS app store zal alleen open source apps promoten dus apps als WhatsApp, Spotify of Pokémon Go zal je er niet snel vinden (er zijn wel mensen bezig met Anbox Android apps ondersteuning). Dit is v1 van de hardware en er zullen dus bugs in zitten. De beloofde crowdfunding functies zijn nog in ontwikkeling en het gaat ook nog wel maanden duren voordat ze af zijn. Op z'n vroegst is 2020 het jaar van de Linux telefoon :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:48:
Maar laat het duidelijk zijn: de Purism Librem 5 is voor early adopters. GNOME shell is nog lang niet geschikt voor mobiel (vandaar Phosh).
Kleine correctie. De rest ziet er goed uit.

Bedankt voor het oppakken. Ik denk dat anders in dit topic in de komende tijd vaak dezelfde vragen langs zullen komen. Tegen die tijd zal een FAQ ook wel nodig zijn. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2019 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Het is toch echt wel overduidelijk dat deze telefoon niet voor mijn moeder is. Je komt er als niet-geinteresseerde al niet mee in aanraking, laat staan dat je als onwetende de bestelling afrondt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Purism’s design decisions help contribute to the Librem 5’s 14-mm profile [...]
Leuk detail! De telefoon is 14mm dik, bijna 2x zo dik als de iPhone XS (7,7mm) dus.

@The Zep Man ts is geupdate
@ookhoi het kan geen kwaad zo toch? vind het wel netjes staan met het Tweakers rood }:O

[ Voor 17% gewijzigd door Jelv op 13-08-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:52:
Het is toch echt wel overduidelijk dat deze telefoon niet voor mijn moeder is.
Must resist mother jokes... Must resist... :X ;)

Jouw moeder komt waarschijnlijk niet zo vaak op GoT. Er zijn echter wel zat gebruikers die vragen naar de bekende weg. Die kan je voor zijn door ze sneller te voorzien van informatie om zo het topic schoon te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
https://www.forbes.com/si...eillance-free-smartphone/
Purism is now on the brink of a more exciting announcement for people increasingly concerned or even paranoid about privacy on their smartphones. The Librem 5 smartphone, which is in the final stages of testing, is preparing to ship in Q3 of 2019.
For their first effort, the Librem 13 laptop, Purism raised $455,170 through crowdfunding.
For the next product, the Librem 15 desktop, they raised $592,065.
For the Librem 5 smartphone, according to a 2017 Softpedia article, Purism raised over $2 Million.
The early adopters of privacy smartphones know something you may not
O-)

[ Voor 33% gewijzigd door ookhoi op 15-08-2019 09:51 . Reden: toevoegen interessante passages ]

• Jelv
  • Niet online
@ookhoi leuk profiel van het bedrijf. Niet echt veel nieuwe informatie helaas :( Maarja nog een kleine 7 weken en dan zitten we op de laatste dag van het derde kwartaal *O*

• The Zep Man
Dat ze door Forbes genoemd worden zet de druk er wel op voor Purism. Kom maar op met die Q3 release. Geen idee of ze het kunnen halen. Ze hebben tot eind september. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 22:35
Pure os zal wel vol met bugs zitten maar als Ubuntu touch erop gezet kan worden heb je wel een goed os.
Uiteraard ga je wel bepaalde apps missen maar op de meizu pro5 met Ubuntu kan je al anbox draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
candyman schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 16:58:
Pure os zal wel vol met bugs zitten
Waarop baseer je dit?

De kracht van deze telefoon is juist dat je erop kan draaien wat je wilt. Het ene kamp hoeft niet het andere zwart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 22:35
The Zep Man schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 07:40:
[...]
Waarop baseer je dit?

De kracht van deze telefoon is juist dat je erop kan draaien wat je wilt. Het ene kamp hoeft niet het andere zwart te maken.
Omdat het een nieuw os is.
Ubuntu touch bestaat al een paar jaar.
Het is niet mijn bedoeling om pure os zwart te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Onwaar. Het besturingssysteem is GNU/Linux. De distributie heet PureOS en is grotendeels gebaseerd op Debian en bestaande software. Daarbovenop draait een GUI (opnieuw, draaiend op bestaande software) waar patches voor geschreven wordt om het te laten werken met mobiele apparaten, en wat extra om het gereed te maken voor smartphones. Zullen er bugs zijn? Natuurlijk, net als in andere software. Gaan die mettertijd opgelost worden? Ja. Sterker nog, Purism is daar hard mee bezig. Alles wat zij vinden en oplossen wordt upstream teruggegeven, ook onder de motorkap.
Ubuntu touch bestaat al een paar jaar.
Ik hoop dat Ubuntu Touch ook een ontwikkelingsslag krijgt door de Librem 5. Meer open-source (libre) concurrentie is goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online

@The Zep Man en @ookhoi het mooie is dat je er ook Ubuntu Touch op kan draaien. Zal zeker paar keer gaan wisselen om te kijken hoever de ontwikkeling van de os'en zijn. Zeker omdat PureOS aan het begin toch nog lang niet feature complete zal zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door Jelv op 18-08-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Doordat de software volledig open-source is verwacht ik wel dat er een bootloader uitkomt waarmee multi-boot mogelijk wordt, mogelijk van de SD kaart. Experimenteren wordt daarmee een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
The Zep Man schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:54:
Doordat de software volledig open-source is verwacht ik wel dat er een bootloader uitkomt waarmee multi-boot mogelijk wordt, mogelijk van de SD kaart. Experimenteren wordt daarmee een stuk makkelijker.
Initieel zal de bootloader Das U-Boot zijn: Librem 5: Flash U-Boot

Maar ik verwacht dat Barebox er ook prima op draait: Barebox Board Support: NXP i.MX8MQ EVK Evaluation Board

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
U-Boot kan gemakkelijk multi-boot doen door te controleren of er bootable bestanden op een SD kaart staan, met het interne geheugen als laatste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De grote augustus update voor de software is bekend: https://puri.sm/posts/librem-5-august-update/

Hardware update: Disappointing. Geen nieuws.
Software update: Super exciting. They made the right choice. Maar is nog wel redelijk beta.

Erg benieuwd wanneer ze de vertraging gaan aankondigen. Ze hebben nog maar 4 weken.

• ookhoi
Jelv schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:41:
Hardware update: Disappointing. Geen nieuws.
Is alle hardware niet inmiddels bekend?

• Jelv
  • Niet online
ookhoi schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Is alle hardware niet inmiddels bekend?
Afmetingen (behalve dikte) en gewicht nog niet. En een foto zou wel fijn zijn ipv de renders die we nu te zien krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 11:15
Er is gisteren een livestream geweest van purism, het bedrijf achter de Librem 5, die middels die video het publiek een overzicht wil geven over hoe de ontwikkeling van de librem 5 de laatste twee jaar voor ze is geweest.
Deze video is vervolgens geupload naar de volgende locatie: https://media.ccc.de/v/Ca...hat_respects_your_freedom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
vancha schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:38:
Er is gisteren een livestream geweest van purism, het bedrijf achter de Librem 5, die middels die video het publiek een overzicht wil geven over hoe de ontwikkeling van de librem 5 de laatste twee jaar voor ze is geweest.
Deze video is vervolgens geupload naar de volgende locatie: https://media.ccc.de/v/Ca...hat_respects_your_freedom
Thanks voor de link! Uit de presentatie de mogelijke dimensies (147,1 x 72,25 x 15) en look van de hardware!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qKNGGevoHlHA9jRAMIjZSooj/full.jpg

En ze geeft aan dat ze 10.000 telefoons willen gaan maken. Voor de rest hele fijne presentatie om te kijken. Ze loopt alle technische uitdagingen die ze hebben door op grote lijnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jelv op 26-08-2019 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Eerste video met Ubuntu Touch on the Librem 5: https://matrix.org/_matri.../QgEFlXmVsXkKXHbVJVlFuyGP via https://twitter.com/Mariogrip/status/1167985168960933888

En er is een nieuwe blog post met welke apps ze klaar hebben: https://puri.sm/posts/the...tion-compatibility-chart/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
24 september begint het versturen!! https://puri.sm/posts/librem-5-shipping-announcement/

• Room42
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wC00TPmLOjR4mbRMTlWMnu5q/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/brJHYiBxoy2YhslFEq1Jv594/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AERMEFyjdedW9rv667BRQqx9/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z5sQHmSZCcFn8YXV3czjuknk/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nYhMylJVZaMPYxuOT22O6W05/full.jpg

Via https://social.librem.one/@purism/102740815257018934 en https://www.phoronix.com/...Librem-5-Shipping-Batches

Helaas met scherm uit xD

[ Voor 17% gewijzigd door Jelv op 05-09-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Het lijkt wel een 3D geprint de cover. Ziet er niet mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:19:
Het lijkt wel een 3D geprint de cover. Ziet er niet mooi uit.
Gelukkig is 'mooi' niet bestemd voor de primaire doelgroep van deze smartphone. Daarvoor kan men langs bij Apple. ;)

Belangrijker is dat de case stevig is voor het alledaagse gebruik. Dat is nog een twijfelpunt voor de eerste batch ('Aspen').

[edit]
De mail die is gestuurd naar klanten met een pre-order:
We are happy to announce our iterative shipping schedule for the Librem
5 phone running PureOS! You can read through the full press release,
for all the details, here:

https://puri.sm/posts/librem-5-shipping-announcement/

Over the next few weeks, we will be reaching out to everyone who
pre-ordered a Librem 5 to verify your current shipping address and other
details relating to the shipping of your Librem 5 -- be on the lookout
for that.

Thank you for your support! Our entire team is excited to share this
with you... and the world.

- The Purism Team
In het persbericht noemen ze ook modemkeuze. Gekeken naar deze tabel lijkt BM818-E1 de beste keuze voor West-Europees gebruik.

[ Voor 52% gewijzigd door The Zep Man op 06-09-2019 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@The Zep Man in de renders was het een steviger materiaal. Als ik in de eerste batch zit hoor je me sowieso niet hoor. Had een vroege bestelling en dezelfde email gehad. Erg benieuwd hoe groot die groepen zijn. We weten hoeveel pre orders er waren dus dan kan je het zo uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:29:
Had een vroege bestelling en dezelfde email gehad. Erg benieuwd hoe groot die groepen zijn. We weten hoeveel pre orders er waren dus dan kan je het zo uitrekenen.
Ik heb er één in januari besteld (pre-order, geen crowdfunding backing), vlak voordat de prijs voor de eerste keer omhoog ging. Een extra datapuntje zal zeker helpen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 06-09-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Vraag me af hoe het met de degelijkheid van de behuizingen gesteld zal zijn. Initiële instabiliteit van de software vind ik niet zo'n ramp, maar ik kies graag voor een behuizing die een tijdje mee kan (Dogwood of Evergreen?). Heb er eentje in mei vooruitbesteld, dus ik zal sowieso relatief laat aan de beurt komen. Eventuele plekken die in vroege batches vrijkomen laat ik denk ik maar aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
8088 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:54:
Eventuele plekken die in vroege batches vrijkomen laat ik denk ik maar aan me voorbij gaan.
Van wat ik hier en daar lees zou ik mij hier geen zorgen om maken. Op chatkanalen waar de die-hard ontwikkelaars zitten hoopt iedereen om zo snel mogelijk een toestel te krijgen. Eventueel vrijkomende toestellen zullen dat niet lang blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Ook prima, weer een dilemma minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:34:
[...]
Ik heb er één in januari besteld (pre-order, geen crowdfunding backing), vlak voordat de prijs voor de eerste keer omhoog ging. Een extra datapuntje zal zeker helpen. ;)
Ik op 5 september 2018. We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online

Punt wat hij maakt is dat in Q2 2020 Molded case komt. Mogelijk is dat plastic. En bij Individually milled case denkt hij aan Metaal. Maar dat zijn allemaal speculaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:52:
Punt wat hij maakt is dat in Q2 2020 Molded case komt. Mogelijk is dat plastic. En bij Individually milled case denkt hij aan Metaal. Maar dat zijn allemaal speculaties.
Dus... Hij zegt eigenlijk niets dat het persbericht niet noemt.

Standaard YouTube formule (meer dan 10 minuten vollullen voor het reclamegeld). :+

[ Voor 15% gewijzigd door The Zep Man op 06-09-2019 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
The Zep Man schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:07:
[...]
Dus... Hij zegt eigenlijk niets dat het persbericht niet noemt.
Dat is exact het probleem van die gast... Hij zegt in elke video precies niks. :X

[ Voor 11% gewijzigd door Room42 op 06-09-2019 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Had bij het lezen van de mail eigenlijk de hoop de telefoon volgende maand binnen te hebben. Maar na het lezen van de batch info zal het voor mij op z'n vroegst de q1 batch worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom1234
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02-2021
*knip*. Ranten is niet toegestaan op Tweakers.

[ Voor 77% gewijzigd door rens-br op 14-09-2019 21:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Topicstarter
*knip*. Dit mag de volgende keer gewoon in een TR.

[ Voor 34% gewijzigd door rens-br op 14-09-2019 21:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Twee dagen geleden is een officiële FAQ verschenen over de eerste leveringen.

Voor de volledigheid van het topic (kan misschien naar gerefereerd worden vanuit de TS):
Q: The shipping announcement says the first batch of the Librem 5 will have a “loose fit”. Does this mean the phones will be low-quality?
A: Every Librem 5 that rolls off the assembly line will be a high-quality smartphone. Every component, tested and lovingly assembled. “Loose fit” in this case leaves us room to have ribbon cables, antenna cables, camera spacer and LED alignment have a looser tolerance than later batches.

Q: The first batch of Librem 5s is listed as having “unfinished switch caps”. What does that mean?
A: That the hardware kill switches will be the bare switch pole, without the ergonomic covers on top that will make them easier and more comfortable to use.

Q: Will all software updates be released for all shipping batches of the Librem 5? If I get batch Birch, will I get the same software updates as later batches?
A: Yes! All batches will receive the same software updates at the same time. That means new (and updated) applications will arrive at the same time, no matter which batch you received.

Q: If I receive the Librem 5 from one of the first batches, will I have a fully functional phone?
A: Yes! Even the very earliest batches will be capable smartphone, including a modern web browser and core cell phone functionality.

Q: How do I know which shipping batch my order will be part of?
A: You will receive an email letting you know which shipment batch you are scheduled to be part of, based on your place in the queue.

Q: Will it be possible to replace the case (or other components) in the Librem 5 I receive with parts from a later batch?
A: Very likely, yes: screw-holes in the PCBA and basic mechanical design are unlikely to change; minor adjustments for ease of assembly or antenna placement are examples of case modifications between batches.

Q: Can the operating system the Librem 5 ships with (the GNU/Linux based PureOS) be replaced with another operating system?
A: Yes! There are community efforts underway to port UBports, Plasma, and PostmarketOS to the Librem 5. We will be publishing a blog post soon with details about the progress of these projects. However, Purism has invested heavily in PureOS for the Librem 5 and will only be able to support PureOS on the Librem 5 directly.

Q: What is PureOS, exactly?
A: PureOS is a GNU/Linux-based operating system, which powers all of the privacy-focused laptops Purism ships. PureOS has been lovingly and painstakingly optimized for the touch screen of the Librem 5. PureOS is also Free Software Foundation endorsed.

Q: I REALLY want one of the Librem 5s from the first batch (Aspen)! Pretty please?
A: Thank you for asking politely! We will be assigning each customer a batch according to when their order was placed. If a customer in an earlier batch chooses to wait for a later batch, we will reassign that slot.

Q: If I order today, what shipping batch will I be in and when will my Librem 5 arrive?
A: Orders placed today will likely fall in Batch Evergreen. Order now to secure your place in line–we are doing everything we can to process orders faster than the queue is filling up, and will continue in that effort.
De huidige verwachting is dus dat een nieuwe bestelling in Q2 (1 april - 30 juni) 2020 wordt verstuurd. Dat is gebaseerd op deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Voor wie nog een preorder telefoon wil, @pixeled heeft er een beschikbaar op V&A aangeboden: Purism Librem 5 Zwart - Pre-order account

[ Voor 4% gewijzigd door Jelv op 16-09-2019 15:17 ]

• Jelv
  • Niet online
Net de email gehad met batch keuze. Je moet een top 3 sturen en dan sturen ze je vervolg informatie op.
Please reply back to this email with the top three batches you would prefer to be in from following list:
- Aspen
- Birch
- Chestnut
- Dogwood
- Evergreen

For instance, if you would like to be part of the Chestnut or later batches you would reply back with:
1. Chestnut
2. Dogwood
3. Evergreen

We will use your preferences along with your priority and place in the order queue to determine which batch to assign you. Once we have assigned your order to a batch we will follow up with you to select the modem and power supply you would like and to confirm the correct shipping address.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op donderdag 19 september 2019 @ 04:35:
Net de email gehad met batch keuze. Je moet een top 3 sturen en dan sturen ze je vervolg informatie op.
Voor mij hetzelfde. Lijkt erop dat alle e-mails tegelijkertijd de deur uit zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Ik ben gegaan voor Birch, Chestnut en Dogwood, eind december 2018 besteld.

Tijd om op zoek te gaan naar een cover. https://forums.puri.sm/t/librem5-silicone-cover/1549

• The Zep Man
Over Aspen:
“Loose fit” in this case leaves us room to have ribbon cables, antenna cables, camera spacer and LED alignment have a looser tolerance than later batches.
Eh, nee. Bedankt. Met dit toestel wil ik lang doen. Eventueel missende/betere switch caps kan ik later zelf wel monteren, maar de interne onderdelen moeten wel zo goed mogelijk op hun plek zitten voor een lange levensduur. Ook is het fijn als de eerste (vaak de zwaarste) kinderziektes overwonnen zijn.

Ik ben voor Birch, Chestnut en Dogwood gegaan. Onafhankelijk beslist, maar toevallig dezelfde lijst als @ookhoi.

[edit]
Overigens was de kans dat ik een toestel uit de Aspen levering zou krijgen best wel klein, gekeken naar het enthousiasme vanuit de community en het moment dat ik het toestel bestelde. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 19-09-2019 08:43 ]

• Jelv
  • Niet online
Ik ben voor A, B en C gegaan. Laat wel weten wat het geworden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ookhoi
Zomaar een voordeel van de Librem 5: https://puri.sm/posts/sim...it-avoid-being-exploited/
Purism is actively working with its modem manufacturers in order to protect Librem 5 users from such exploits. We are also investigating how to have a configuration option: how to opt-in to SAT, if you really need it (e.g. for initial provisioning), and disable it again afterwards–in order to avoid any such forms of exploitation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Daar gaan we! Nieuwe foto’s en de eerste Librem 5 telefoons zijn verzonden: https://puri.sm/posts/fir...smartphones-are-shipping/

• The Zep Man
Goed om te zien dat het begint te lopen. In oktober wordt de Nexdock 2 die ik besteld heb ook verstuurd. Voor de Librem 5 moet ik waarschijnlijk iets langer wachten, maar heb ook andere use cases voor de Nexdock 2. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 11:15
Het lijkt er op dat de e-mail van purism betreffende het type oplader (EU, UK, of US) nog moet worden verstuurd. Dit zou betekenen dat ondanks de indruk die werd gewekt in de blog van Purism, de Librem 5 nog niet daadwerkelijk wordt verzonden.
Wanneer deze mail uiteindelijk wel word verstuurd, zal er ook een keuze gemaakt moeten worden voor de modem die in de telefoon zal moeten worden geplaatst. Is er iemand die zich al heeft verdiept in welk type modem het meest geschikt is voor de Nederlandse markt?

Voor de liefhebber hier de nieuwe afbeeldingen die zijn uitgebracht met de laatse blog post:
Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/454/original/cc474a113d561aa5.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/090/original/e499d2f61a6bface.jpg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/095/original/d32e589c7d7b9469.jpg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/096/original/5a1d261eee9f08e6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/356/original/d361d32b0bfcbd45.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/411/original/7a5d24a122d943eb.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://social.librem.one/system/media_attachments/files/001/649/425/original/deb4df1a013f6b31.jpeg

• The Zep Man
vancha schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:48:
Het lijkt er op dat de e-mail van purism betreffende het type oplader (EU, UK, of US) nog moet worden verstuurd. Dit zou betekenen dat ondanks de indruk die werd gewekt in de blog van Purism, de Librem 5 nog niet daadwerkelijk wordt verzonden.
Het kan ook zijn dat enkel ontvangers van een toestel uit de Aspen batch mails hebben ontvangen.

Verder gaat het niet alleen om het type oplader, maar ook om de modemkeuze.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste