Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:29
Nieuwssamenvatting van april.

• Men is bezig met location services in te richten, met ultieme controle door de gebruiker.
• Er wordt gewerkt aan VoLTE ondersteuning (hoge kwaliteit 4G bellen).
• Er is SIP ondersteuning. Verder werkt men aan de ondersteuning voor Matrix.

Het meest zure nieuws is nog wel dat tot oktober er geen nieuwe toestellen geproduceerd worden, en dat in juni de prijs met $ 100 omhoog gaat (met potentieel nog een verhoging in Q3!). Vanaf juni kost de Librem 5 dus $ 899 in plaats van $ 799.

Toen ik de smartphone bestelde in januari 2019 was deze $ 599. Toen vond ik dat al prijzig, enkel gekeken naar de hardware. :')

[edit]
Een belofte uit de Purism winkel:
Backorder shipping resumes October 2021. Place your order now, get it Q4 2021 – Q1 2022.
Dus voor 1 april 2022 zou je je toestel moeten krijgen als je hem nu besteld? Ik twijfel sterk aan of ze dit waar kunnen maken, gezien hoe traag ze waren met het vervullen van orders sinds het uitkomen van Evergreen tot aan de productiestop.

[ Voor 23% gewijzigd door The Zep Man op 11-05-2021 07:27 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:16
Productiestop tot en met oktober is heel zuur inderdaad. En gezien de resultaten uit het verleden is het waarschijnlijk dat dit een optimistische inschatting is.

Die prijsverhoging begrijp ik totaal niet. Het is nu al veel geld (wat je zegt, dat was het al), de leverdatum is nog onzekerder dan ie toendertijd leek (kan je beter wachten tot de queue een beetje leeg is), de hardware wordt alleen maar ouder (3GB is al meh) en de afstand tot PinePhone wordt op deze manier nog groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:48:
Die prijsverhoging begrijp ik totaal niet. Het is nu al veel geld (wat je zegt, dat was het al), de leverdatum is nog onzekerder dan ie toendertijd leek (kan je beter wachten tot de queue een beetje leeg is), de hardware wordt alleen maar ouder (3GB is al meh) en de afstand tot PinePhone wordt op deze manier nog groter.
Het originele bedrag was veel geld, maar werd ook besteed aand de ontwikkeling van een mobiel ecosysteem. Dat is in juni dit jaar met 50% (!) verhoogt, wat natuurlijk ergens belachelijk begint te worden.

Ondertussen experimenteer ik al driekwart jaar met een PinePhone. In die tijd heb ik zelfs (met korting) een nieuw moederbord kunnen bestellen om een hardwarebug op te lossen. Dus eigenlijk heb ik al twee test releases van de PinePhone in mijn handen gehad, en van Purism... niets.

Ik zie die $ 600 die ik ooit besteed heb dan ook als een investering in het mobiele open source milieu, wat ik weer terugzie in de PinePhone. Als er ooit nog een toestel van terugkomt, dan verkoop ik die wellicht weer door. Dankzij de prijsverhoging van de Librem 5 is daar een nette winst uit te halen, als iemand hem tegen die tijd nog wil hebben. _O-

Hier een opiniestuk van de community manager van Pine64 (met een referentie naar een stuk van onze eigen @mrmartijn). Het is een beetje 'wij van WC-eend op de website van WC-eend zien een glorieuze toekomst voor WC-eend', maar het is inderdaad te hopen dat andere fabrikanten ook soortgelijke hardware (blobloze GNU/Linux smartphones) gaan uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 19:05
Ik heb wel iets meer vertrouwen in dat de huidige smartphone initiatieven doorgaan. In tegenstelling tot Openmoko inc. zijn deze bedrijven niet afhankelijk van het verkoop van de L5/PinePhone. Purism kan met hun laptops en pine64 met de SBCs redelijk wat geld overbruggen als de telefoonverkoop wat minder gaat of die markt gesatureerd raakt. Dat geeft weer een hogere kans dat die bedrijven langer bestaan zodat er een PinePhone 2 en Librem 6 uitgebracht kan worden :)

Nu ben ik wel een beetje bang dat de leveringsproblemen van de L5 purism nog wel eens zou kunnen nekken, ik denk dat ze nog steeds onderschatten hoe lang het duurt voordat ze hun NXP processors kunnen krijgen.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Hoe bevalt de PinePhone voor jullie? Is ie voor jullie bruikbaar als dagelijkse telefoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15

Herman

FP ProMod
Topicstarter
ookhoi schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 12:22:
Hoe bevalt de PinePhone voor jullie? Is ie voor jullie bruikbaar als dagelijkse telefoon?
Anders stel je die vraag in het juiste topic :> :P

[PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@mrmartijn

Is dit :
People even want to use Flutter to make UIs, was the phone lacking in google technologies for your liking?
Serieus meerdere keren gebeurd :? _O- :')

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
nero355 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:14:
@mrmartijn

Is dit :

---
People even want to use Flutter to make UIs, was the phone lacking in google technologies for your liking?
---

Serieus meerdere keren gebeurd :? _O- :')
Bedoel je dat het raar of hypocriet zou zijn om een programmeertaal te gebruiken die door Google ontwikkeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
Ja het is meerdere keren gebeurt, er is 1 UI die op flutter is gebaseerd en genoeg mensen die graag flutter willen gebruiken voor apps, maar de performance van flutter is gewoon waardeloos. Ook genoeg mensen die android op de pinephone willen draaien.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 22:35
Ja ik heb ook gekeken of ik android op de pinephone kon draaien.
Omdat ik regelmatig ga videobellen met telegram en dat is nog niet mogelijk met linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ookhoi schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:00:
Bedoel je dat het raar of hypocriet zou zijn om een programmeertaal te gebruiken die door Google ontwikkeld is?
Uiteraard! :)
mrmartijn schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:43:
Ja het is meerdere keren gebeurt, er is 1 UI die op flutter is gebaseerd en genoeg mensen die graag flutter willen gebruiken voor apps, maar de performance van flutter is gewoon waardeloos. Ook genoeg mensen die android op de pinephone willen draaien.
"I am not sure if the universe is infinite but I know for sure that human stupidity is!" of zoiets... zullen we maar zeggen! _O- :+

Zag trouwens een korte video van jouw camera applicatie en hoe bizar laag de delay is tussen hetgene waarop je de camera richt en de weergave op het scherm : NICE! d:)b
Zelfs de meeste Android merken krijgen dat niet voor elkaar in hun apps en ROM's :o :D
candyman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:25:
Videobellen met Telegram is nog niet mogelijk onder Linux.
Ook niet als je de Telegram Client van hun website downloadt :?

De meeste distro's lopen achter op hun eigen versie helaas... :/

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 14-05-2021 15:06 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
nero355 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:04:
Zag trouwens een korte video van jouw camera applicatie en hoe bizar laag de delay is tussen hetgene waarop je de camera richt en de weergave op het scherm : NICE! d:)b
Zelfs de meeste Android merken krijgen dat niet voor elkaar in hun apps en ROM's :o :D
't moet nog iets sneller kunnen maar moet eerst een kernel bug fixen, ben nu gelimiteerd op 720p30 video voor de preview maar die sensor moet 720p60 kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman
[...]

Nee helaas, op de desktopclient van linux wordt dat nog niet ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Uit het nieuws van mei genomen:

• Wat geneuzel over de Librem 5 USA. Who cares?
• Librem 5 productie is tot nader order gestopt.
• Er wordt een 'lead time' van 180 dagen geclaimd voor nieuwe Librem 5 orders. Zelf zou ik dit met een grote korrel zout nemen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Mooie van al het L5USA nieuws is dat ze in 1 blog toegeven dat de CPUs voor de USA en de normale editie _exact_ hetzelfde is en een foto laten zien dat ze 400 CPUs hebben liggen, en dat ze in de andere blogpost mooi vertellen dat ze geen onderdelen hebben voor de normale L5 die nog uitgeleverd moet worden aan hun backers.

Die lead time van 180 dagen betwijfel ik ook, maar van de andere kant heb toch net een solidrun bord met een NXP erop binnen gekregen met 4 maanden vertraging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• candyman

Nu werkt het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02-05 16:23
mrmartijn schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 16:04:
Mooie van al het L5USA nieuws is dat ze in 1 blog toegeven dat de CPUs voor de USA en de normale editie _exact_ hetzelfde is en een foto laten zien dat ze 400 CPUs hebben liggen, en dat ze in de andere blogpost mooi vertellen dat ze geen onderdelen hebben voor de normale L5 die nog uitgeleverd moet worden aan hun backers.
Ja maar die liggen in de USA en dan heb je dus een Librem 5 USA voor de prijs van een normale Librem 5! 8)7

Nee vind het zelf ook wel raar, vooral omdat ik verwacht dat het animo voor de USA variant vele malen lager ligt. Overigens ga je waarschijnlijk met die 400 CPU's nog altijd niet je backlog vullen, dus dan kun je beter misschien wachten tot je dat wel kunt met je voorraden.

[ Voor 8% gewijzigd door stuiterveer op 13-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat (komkommertijd) nieuws vanuit Purism:
https://puri.sm/posts/librem-5-support-in-mainline-linux/

Een kernelontwikkelaar omschrijft in brede lijnen wat zij doen om mainline ondersteuning te krijgen voor de Librem 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een mail ontvangen.
Your contribution to Purism is continuously advancing the cause of greater freedom, privacy and security for the world. With the Librem 5 and PureOS we are creating a future where our alternative to big tech empire is a growing reality. It is with your initial support that we were able to develop and release PureOS and buy the components parts to produce your phone. Here is an update on everything important:

Where is my Librem 5 ?

While some have received their Librem 5 already, the balance of outstanding orders will begin shipping in September and due to the high volume will take months to reach shipping parity, where we hold stock for new orders being placed. We understand that even though we have invested millions to release PureOS and writing all the necessary mobile software parts, getting your hands on the physical hardware of a Librem 5 will be the most exciting deliverable Purism can make for you. We will send a separate email later in September to each of you with a firm delivery date for your Librem 5 order. We can finally calculate your delivery date more accurately since we have fully funded every single component in the bill-of-materials for mass production with varying lead-times, avoiding the risk of new supply shortages from Just In Time production.

Why is taking this long?

Like all hardware manufacturers, our plans have repeatedly changed due to challenges in the global supply chain. I wrote extensively about such challenges in this post. The continuing impacts of the pandemic have led us to confront:
A continuing global shortage of components
Rising costs of components
Increased lead time for components that need to be pre-paid for
Higher-than-anticipated demand compounding delays
Generally, some parts will be available within months, while others may not see full restoration to pre-pandemic levels of availability until after 2022. We continue to spot-buy difficult to find parts, currently have a good handle on procurement and quantities for the next six-months, and we will continue to procure to replenish our inventory as quickly as possible.

Is it worth the wait?

Besides knowing that your early discounted support for the Librem 5 saw the release of PureOS, there are other reasons it is worth the wait to get the mass-produced Librem 5; The software continues to improve, so the functionality of what you get in your hands will be leaps-and-bounds better than that early recipients would have experienced. Another reason is the Librem 5 is getting faster and better with age. Find out how we are investing your resources to make the whole of mobile computing better. And a final reason it is worth the wait, is that challenging a duopoly of Android and iOS and the monopolistic behaviors of those companies, is a long journey that we are still at the early stages of. While you may believe that getting your phone is the final stage, it is just the beginning of our multi-year long plan to iterate and improve to have the Librem 5 become a convenient alternative to Big Tech.

As previously announced, we will be increasing prices for all new orders of the Librem 5 in stages (the phone will be priced at $1199 from all orders received on or after Nov 1st, 2021 and we expect this price to go upward to $1299 in March 2022) as component prices change and as we deliver greater quantities of product.

We will deliver your phone irrespective of current market price, that means that even if you ordered your phone in the past, when you get your phone, it will have a greater market value.

We will continue to scale the development around the Librem 5 phone. Despite the systemic challenges outlined above, we are taking strides to improve the software and usability of the phone. With the immense support from backers like you, Purism was able to commit tremendous development effort upstream, detailed here .

Can I upgrade my order?

We can issue a coupon that you can use towards purchasing a Librem Mini or a Librem 5 USA at the current price. We regularly update the availability of our products here.

What about refunds?

Please read through our policy in detail. If you would like us to go ahead with refund, we can now allocate your parts to another order and refund your Librem 5 product in accordance with the policy.

We apologize for any inconvenience, and we sincerely appreciate everyone’s patience and understanding.

As always, our hard-working customer service team is available to answer your specific questions.

Please feel free to contact support@puri.sm. We appreciate your assistance

Sincerely, Todd Weaver

Founder and CEO, Purism
Samengevat:
• In september krijgt iedereen een verzenddatum.
• De prijs van de Librem 5 gaat in november omhoog naar 1200 USD en later naar 1300 USD. Dat zijn belachelijk hoge prijzen voor deze hardware. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van de originele pre-orderprijs.
• Net als in veel voorgaande berichten enorm veel onzin over investeren. Ik ben een klant, geen investeerder.

Mijn enthousiasme voor dit toestel is ietwat gedimd. Ben benieuwd wat de nieuwwaarde zal zijn in de losse verkoop, als de Librem 5 daadwerkelijk ooit geleverd wordt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvlug
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-03 11:44
Waarschijnlijk wordt het uitleveren van de Librem 5 snel hervat. Ik heb een mail ontvangen om mijn adresgegevens te bevestigen en eventueel accessoires te bestellen die kunnen worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
janvlug schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 12:27:
Waarschijnlijk wordt het uitleveren van de Librem 5 snel hervat. Ik heb een mail ontvangen om mijn adresgegevens te bevestigen en eventueel accessoires te bestellen die kunnen worden meegeleverd.
Dat is goed nieuws! Wanneer heb jij besteld? Geven ze een indicatie van levering?

[ Voor 3% gewijzigd door ookhoi op 21-09-2021 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ookhoi
https://www.pine64.org/20...ducing-the-pinephone-pro/
We learned a lot from working on the original PinePhone. Over the past two years we painstakingly collected and analyzed your feedback and explored all avenues for hardware improvements. The PinePhone Pro is the end result of this journey. It is powered by a Rockchip hexa-core SoC operating at 1.5GHz, and ships paired with 4GB of dual-channel LPDDR4 RAM as well as 128GB of internal eMMC flash storage. It features a high-fidelity 13MP main camera sensor and a 5MP front-facing camera.
Begint aardig competitie te worden voor Librem 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 12:45
@ookhoi
Die switches achter de cover zijn dan wel weer verrekte onhandig i.t.t. de Purism Librem 5. Het uitgangspunt van Purism is ook anders, volgens mij, voornamelijk puur op privacy en security.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ookhoi
https://forums.puri.sm/t/...brem-5-shipping/11272/471
- by now approximately 2500 phones have shipped
- once 500 more have shipped, this will be all orders till about end-of-October 2017 (+15 days)
- once 500 more have shipped, this will be all orders till about June 2018 (+240 days)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Mail van Purism:
Dear <name>
Thank you for reading the monthly update on the Librem 5. We continue to ship phones to our customers in batches. Here is a snapshot of how some of those who recently received the phones felt and decided to share the moment with us:

Thanks! I'm really excited to finally receive this long-awaited librem 5! I'll finally have a smartphone!!!

Yesterday I received my Librem 5 USA. It is everything I expected and much more. The wait has been well worth it.

Thank you for pursuing the dream!

You can check out some others who posted unboxing pictures here (LINK: https://mastodon.social/@gchocteau/107066570717917718) and here (LINK: https://chaos.social/@copyrights/107060648121808748)

In our last update, we stated that we would provide everyone shipping estimates by the end of September. We sent out emails to the batches ready for shipment. This is in line with our process where the batches ready for shipment receive an email to confirm their delivery address, as we want to make sure you get your phone at the right address. For others, we learned our CPU fabrication lead-time is getting delayed (thus impacting our ability to deliver accurate estimates), which meant we needed to re-calculate estimates for several orders. While it was a self-imposed deadline, we missed it all the same. We apologize.

We have decided instead of using emails only, we would invest in something we've been wanting to do for some time: make current shipping estimates available through self-service.

The parts supply chain throws some hiccups in real-time and this will be an efficient way to update you regularly.

You can see a new field in your Librem 5 order page on our site that will provide a shipping estimate based on our best information on CPU lead times. This will now help customers to see the most up-to-date shipping estimate we have for their order directly on their order page. We request you to refresh your order page every few weeks to keep track of any changes.

To view the estimated arrival of your L5 order, you can go to “My account” on https://shop.puri.sm then click recent orders (LINK: https://shop.puri.sm/my-account/orders/) , once you click “view” on the action tab, you will see a note about your order estimate.

While we have already paid for each CPU for every Librem 5 order, the next fabrication scheduled for CPUs is still up to a year away, so we continue to search the world for existing CPU supplies with shorter lead times. These CPUs we can spot-buy and fabricate our phones with, and we regularly have success with finding them, even as it is also very hard to predict when new CPUs will show up on the market. We want everyone to get their Librem 5 as soon as possible, so we will continue to spot-buy to shorten lead-times for everyone. As we find them we will update the estimate field for corresponding orders directly. Thank you as always for your patience as we navigate these unprecedented supply chain issues that are affecting the entire industry.

For new orders, we are updating the availability page (LINK: https://puri.sm/products/librem-5/#availability) each month to show the best estimates for lead times.
Meanwhile, your investment will enhance its value over time as new price for L5 goes into effect on Nov 1, 2021 and then in March 22, 2022. We will deliver your phone at the price point you originally ordered for, without any additional costs.

We continue to make progress in updating the software to make it more secure. We are investing in educating our ecosystem about secure alternatives like QubesOS (LINK: https://puri.sm/posts/qubes-os-intro-on-the-librem-14/). For creators, we launched a new series on how to create and edit videos using Kdenlive (https://puri.sm/posts/vid...the-most-out-of-kdenlive/).

When you support Purism, you invest in the entire ecosystem that is built on the three pillars of freedom, privacy and security for all.

Thank you!

Todd Weaver

Founder & CEO, Purism
Voor mijn order (begin januari 2019) is de datum:
"Librem 5 - To be determined based on CPU availability. Please check back later."

Dus je weet alsnog niets. Gekeken met hoe traag het gaat, verwacht ik de komende twee jaar nog geen smartphone. Gelukkig kon je hem toen bestellen voor 'slechts' $ 600.

Als ik hem ooit krijg, moet ik even kijken wat er tegen die tijd allemaal te koop is. Begin 2019 was de hardware al verouderd, en inmiddels is dat nog erger geworden (zeker met de aankomende Pinephone Pro) De kans is aanwezig dat ik het toestel nieuw in doos voor een aanzienlijke meerprijs kan verkopen, mede omdat die dan nog steeds niet goed leverbaar zal zijn. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op maandag 8 november 2021 @ 15:19:
De kans is aanwezig dat ik het toestel nieuw in doos voor een aanzienlijke meerprijs kan verkopen, mede omdat die dan nog steeds niet goed leverbaar zal zijn. :+
Scalper ALERT!!! :o >:) :P :+

Maar ehh...

Effe serieus :
We continue to make progress in updating the software to make it more secure. We are investing in educating our ecosystem about secure alternatives like QubesOS (LINK: https://puri.sm/posts/qubes-os-intro-on-the-librem-14/). For creators, we launched a new series on how to create and edit videos using Kdenlive (https://puri.sm/posts/vid...the-most-out-of-kdenlive/).
NICE!!! :*)

De laatste ken ik natuurlijk al omdat ik KDE gebruik, maar QubesOS mag inderdaad wel wat meer aandacht krijgen! d:)b _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Heheh. Dit maakt mij een (soort van) scalper als ik ermee doorga, ook al is het maar één toestel. ;) Ik ben er nog niet zeker van wat tegen die tijd mijn keuze zal zijn.

Waar ik wel zeker van ben is dat Purism het verkeerd aanpakt. Telkens halve beloftes doen ('iedereen krijgt een datum in september') die te laat en incompleet ingewilligd worden. Iemand moet hun CEO en PR manager eens de les geven over de macht van stilte als je niets te melden hebt.

Dat de SoC's zo lang niet leverbaar zijn is best wel zorgwekkend. Ik begin de Librem 5 meer als een katalysator van Linux smartphones te zien, en de PinePhone (Pro) als kartrekker. De ontwikkeling is goed, maar ik hoop dat er straks partijen anders dan Purism springen op het idee om een volledige opensource smartphone te malen.
De laatste ken ik natuurlijk al omdat ik KDE gebruik, maar QubesOS mag inderdaad wel wat meer aandacht krijgen! d:)b _O_
Ik ken dat OS enkel van hun brakke notebook ondersteuning van zoveel jaar geleden. Is dat al beter geworden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:55:
Ik ken dat OS enkel van hun brakke notebook ondersteung van zoveel jaar geleden.

Is dat al beter geworden?
Geen idee, maar de opzet van het geheel is verdomd interessant IMHO :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een beetje nieuws:

Op dit moment worden toestellen van bestellingen van eind oktober 2017 verstuurd.

In theorie zouden er minder toestellen besteld moeten zijn na de initiële aankondiging van de Librem 5 door lagere interesse en hogere prijs, waardoor men grotere sprongen zou moeten maken met het versturen van later bestelde toestellen. Dat is uiteraard afhankelijk van geproduceerde toestellen, wat weer afhankelijk is van beschikbare onderdelen. Zoals wel eens eerder genoemd was mijn bestelling in januari 2019.

Voorlopig is mijn estimated shipping date nog:
"To be determined based on CPU availability. Please check back later."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
Oef...dat is nog eens lang wachten zeg!

Ik wil écht graag een Librem 5, maar 52 weken wachten volgens de site en dan waarschijnlijk nóg langer op een al niet te nieuw platform en een top prijs (maakt me nog niet heel veel uit) ...

Denk dat het een PINE64 PinePhone Pro gaat worden, die leveren tenminste producten uit. De kill switches daarvan vind ik alleen jammer dat ze achter de back-cover zitten.

@Purism, LEVEREN ME JULLIE DONDER! We willen veilige- en betrouwbare eigen apparatuur en software :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 11:15
Het lijkt er op dat alle quad core "automotive cpu's" van NXP een lead time van meer dan 52 weken hebben, en dat is al vrij lang zo. In november 2021 heeft de CEO van NXP een uitspraak gedaan over de toen al aanhoudende chip tekorten, en aangegeven dat hij schatte dat het tot rond 2023 zou duren voordat NXP de boel weer op orde heeft in dat segment.

52 weken is gewoon het maximum aan "lead time" wat nxp op hun website zet, want diezelfde 52 weken staat er al minstens "52 weken" op, het lijkt dus niet beter te zijn geworden.
In de tussentijd heeft purism dus wel een foto geplaatst met een aantal librem 5's, die klaar voor verzending is. Purism lijkt bewust een ander beeld te willen uitdragen, wat mijn inziens twee dingen kan betekenen:
  • purism heeft al cpu's ingekocht, en de tekorten deren ze niet,
  • purism houd de schijn op, en weet dat ze de achterstand voorlopig niet weg gaan werken
In beide gevallen is de achterstand inmiddels zo groot, dat het mij persoonlijk erg sterk lijkt dat ze die in 2022 überhaupt gaan kunnen verwerken. Ik denk dat het niet een heel onredelijke schatting is dat we rekening mogen houden met 2024, voor mensen die ergens in 2019 hebben besteld (waaronder ikzelf). Dat is uitgaande van het gunstigste scenario, waarbij nxp de chips dus wel gaat kunnen leveren die purism nodig heeft om hun achterstand te verwerken.
Maar 180 dagen lead time volgens purism? Geen idee wie dat heeft bedacht, maar lijkt me persoonlijk nog een vorm van de schijn ophouden. Niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vancha schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:29:
Ik denk dat het niet een heel onredelijke schatting is dat we rekening mogen houden met 2024, voor mensen die ergens in 2019 hebben besteld (waaronder ikzelf). Dat is uitgaande van het gunstigste scenario.
:o Dat is echt gewoon belachelijk! :D

Als je daarbij ook nog eens alle overige problemen meeneemt in de overweging om zo'n telefoon aan te schaffen (VoLTE/MMS support om maar wat te noemen...) dan ziet het hele plaatje er wel heel negatief uit! :X :| :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
nero355 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:57:
[...]
dan ziet het hele plaatje er wel heel negatief uit!
Dat is op dit moment ook wel zo, en ondanks dat ik daar purism niet de schuld van kan geven, die chiptekorten treffen ook veel andere bedrijven, is het gebrek aan communicatie ze wel aan te rekenen.
Desalniettemin hebben ze in de tussentijd toch een grote reeks bijdragen geleverd aan software die (onder andere?) op de pinephone draait, en daar ging het me eigenlijk in de basis om toen ik de librem 5 bestelde. De hardware vind ik eigenlijk veel minder intressant.
Er is deze week blijkbaar net een lading librem 5's de deur uitgegaan bij purism (volgens een forumlid zo'n 1160 stuks ), dus nu is het weer wachten tot de volgende levering klaar staat.
Het blijft allemaal een heel intressante markt, maar ik denk dat we wel veilig kunnen stellen dat de librem 5 inmiddels ruim is ingehaald door de alternatieven, en om die reden ook geen grote impact meer op de markt voor mainline linux smartphones gaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
vancha schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:38:
[...]

Dat is op dit moment ook wel zo, en ondanks dat ik daar purism niet de schuld van kan geven, die chiptekorten treffen ook veel andere bedrijven, is het gebrek aan communicatie ze wel aan te rekenen.
En de manier hoe ze met terugbetalingen omgaan, wat niet mag volgens lokale wetgeving.
Desalniettemin hebben ze in de tussentijd toch een grote reeks bijdragen geleverd aan software die (onder andere?) op de pinephone draait, en daar ging het me eigenlijk in de basis om toen ik de librem 5 bestelde. De hardware vind ik eigenlijk veel minder intressant.
Dat excuseert niet hun (illegale) gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

vancha schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 19:38:
die chiptekorten treffen ook veel andere bedrijven
Ik heb daar een andere kijk op/theorie over, maar daar ga ik het niet over ga hebben in dit topic... :X O-)
is het gebrek aan communicatie ze wel aan te rekenen.
Daar waren we al een paar jaar geleden achter gekomen en met zijn allen over eens in dit topic als het goed is! :*) :D :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Hopen dan maar dat ze dit jaar de Librem 6 uitbrengen met wél verkrijgbare onderdelen. Ik neig zelf toch meer naar het concept van Purism.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Nieuwe mail:
Dear <name>,

Thank you so much for your patience as we overcome the CPU shortages. As we are able to source components, in particular CPUs, we are manufacturing new batches of Librem 5s. We just completed a new large batch. We have already started contacting the next customers in the queue for their updated shipping address. We expect to fulfill a lot of Librem 5 orders in the next few months.

We are dedicated to fulfilling all of our orders as soon as we can. While we already have large CPU orders in place with a longer lead time, we also continue to spot buy CPUs as they show up on the market, and the current outlook seems better for our CPU supply than in the past. In addition to contacting customers as their order comes up, we are working to calculate accurate shipping estimates for the rest of the orders we can fulfill with our current batch.

In the coming weeks we intend on updating the order status on our shop for customers who will be part of the current large batch. Once we complete updating this status we will send out a new email to those Librem 5 customers so they can check their own status. We thank you for your support as we continue to innovate on software to advance the mobile free software ecosystem.

Thank you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
Inderdaad ook net gekregen. TL;DR: weer nieuwe batch die wordt verzonden en weer verder zoeken naar nieuwe stock. Oftewel zelfde status als altijd eigenlijk.

Wat me recent trouwens wel echt pijn deed was dit artikel, en dan vooral de volgende tekst:
This transition to reliable short lead times and consistent delivery will mean we are not artificially constrained, and able to meet the exceeding demand for our secure laptops, phones, servers, and services.
Wat nou "meet the exceeding demand", doordat ze geen extra stock hebben moeten we meer dan een jaar wachten terwijl het geen crowdfund meer is, worden de prijzen verhoogd aangezien ze slachtoffer worden van de prijsverhogingen van hardware, en mogen ze actief onderdelen proberen te sourcen voor de telefoons. Reliable short lead times my ass.

Al met al steun ik de visie van Purism nog steeds en houd ik m'n order gewoon open, maar ik hoop wel dat ze eerlijk blijven naar zichzelf toe. Al hun producten zijn vooralsnog vooral "made to order" waarbij ze zo min mogelijk stock houden. En dat is geen speculatie, daar hebben ze het zelf meerdere keren over gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vancha
Ik heb in 2019 de telefoon ook na de crowdfunding actie besteld, als preorder. Omdat je bij een pre-order, in tegenstelling tot een crowdfunding, uiteindelijk wel mag verwachten dat je je product op den duur ook daadwerkelijk krijgt (ongeacht de staat), heb ik uiteindelijk besloten mijn bestelling te annuleren.
Nu krijg ik dus te horen dat er geen geld terug word gegeven op het moment van annuleren, maar dat je dat pas krijgt als er telefoons beschikbaar zijn voor jou plaats in de wachtrij. De wachtrij is voor mij gewoon "To be determined based on CPU availability". Is er iemand die door hetzelfde proces heen is gegaan toevallig en tips heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
vancha schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:15:
Is er iemand die door hetzelfde proces heen is gegaan toevallig en tips heeft?
Check Reddit en de Purism forums. Wat Purism doet is niet legaal (ook niet in de VS). Dreigen met juridische actie schijnt ervoor gezorgd te hebben dat klanten hun geld wel binnen een redelijke tijd terugkregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rookie no. 1
Dit is dan wel weer hoopvol en noodzakelijk voor groei in verschillende fases/facetten naar mijn mening:

https://puri.sm/posts/as-...esident-to-nicole-faerber

https://puri.sm/posts/a-vision-in-focus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
Belangrijk berichtje van 2 dagen geleden: https://puri.sm/posts/the-ball-and-supply-chain-part-2/
The Librem 5 and Librem 5 USA utilize the quad core I.MX8M Quad CPU that can offer 10+ years of operation and improve with time (due to our millions more of investment to continue to improve the entire software stack within PureOS and upstream). While many components that make up the Librem 5 and Librem 5 USA have had supply chain disruptions, the CPU was among the most significant, with long lead times and no alternatives. This CPU is now back in stock and production is ramping up accordingly.
Rejoice brethren! :D
With the main component of the Librem 5 phone available again we are resuming manufacturing of the Librem 5 in China for delivery to all existing orders. The Librem 5 will begin shipping in larger quantities starting in a month or so and continuing throughout the rest of 2022. We are pushing hard to have all existing orders shipped before the end of 2022 and will begin updating more orders on our site with shipping estimates in the coming weeks.
Dit geeft me dan weer gemengde gevoelens. Allereerst blij, want de productie wordt versneld. Daarnaast pissed, want ze hebben klanten aan het lijntje gehouden. In alle communicatie leek het er op dat alles gewoon nog geproduceerd werd, al dan niet op kleinere schaal. In de producttabel voor lead times kreeg je ook een statische tijd van 52 weken te zien (nog steeds overigens) en wordt/werd gezegd "currently shipping backlogs". Maar nee, nu zeggen ze "we are resuming manufacturing of..." wat betekent dat ze fuck-all deden (en ook fuck-all konden doen gezien die eerdere quote "this CPU is now back in stock") en elke week de lead time dus eigenlijk weer omhoog ging met een week.

Blij dat alles weer hervat wordt, maar sjezus Purism, hebben jullie in een jaar nog altijd niemand die beter de communicatie en verwachtingen kan managen?

Ik houd nog altijd m'n order open gezien het product en principe dat ik hiermee steun, maar m'n tolerantie voor de logistieke bullshit wordt wel lager en lager ondertussen. Goed, hoe behandel je een globaal probleem waar je geen invloed op hebt he. Maar het is nog altijd hun eigen keuze geweest om de lead time onveranderd te laten, radiostilte te houden, en damage control (ogenschijnlijk) uit te laten blijven terwijl ze wel in hun "marketing" blog posts spraken over reliable lead times en de USA versie wel ogenschijnlijk geproduceerd kon worden. Vooral gezien de hoge prijs (nogmaals, ik kon het voor mezelf rechtvaardigen gezien het product), dan steekt het behoorlijk dat je maar niet duidelijkheid krijgt of zij eindelijk bezig zijn om hun kant van de overeenkomst te vervullen. Maar ondertussen wel gespammed worden met investeringsmogelijkheden.

[ Voor 13% gewijzigd door stuiterveer op 27-07-2022 09:55 . Reden: Even wat extra frustratie ventileren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@stuiterveer Ben benieuwd of- en wanneer jij hem binnen krijgt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
Ik weet niet hoe verstandig het is daadwerkelijk waarde te hechten aan purisms' "shipping updates". Ze zijn gewoon vijf jaar en tig beloftes te laat. Over de ondersteuning van de i.mx8 gesproken, dat klonk mooi toen ze de eerste keer aangaven dat deze zo veel jaren ondersteuning zou krijgen, maar inmiddels mag je daar al bijna de helft van af trekken, en de telefoon is nog niet eens uit.

Die 52 weken lead time is overigens gewoon letterlijk overgenomen van NXP. Die heeft al sinds bijna twee jaar een lead time van 52 weken voor diezelfde cpu. Mijn vermoeden is dat ze gewoon niet aan purism hebben kunnen leveren omdat de grotere klanten (VW, Audi, etc) voor gaan. Het lijkt er daarom sterk op dat purism inderdaad klanten heeft laten denken dat de telefoon verstuurd werd, terwijl dat niet zo was.

Achterna heb ik geen werk meer gemaakt van mijn refund. Ik heb in eerste instantie de librem 5 besteld omdat ik gewoon een linux telefoon wou, en alle werk daarop gericht wou ondersteunen. Purism werkt nog steeds hard aan de software kant van de librem 5, en o.a. de pinephone maakt daar weer handig gebruik van. Goede ontwikkelingen imho.

We zien wel.. ooit..

maar laat ze alsjeblieft ophouden met belofte's te doen over eventuele leverdata, inmiddels moeten ze toch wel weten dat ze daar echt niet goed in zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Even de stof van dit topic afblazen.

Gebaseerd op een aantal spam mailberichten vanuit Purism voor investeringen en mensen die erop reageren (doordat het een mailing list adres betreft/betrof waarop iedereen kan/kon reageren...), werd ik eraan herinnerd dat ik sinds begin januari 2019 nog een Librem 5 in de bestelling heb staan. Na een kleine zoektocht leerde ik dat er recent veel toestellen de deur uit zijn gegaan, en dat minstens één klant een toestel had besteld in oktober 2018 en deze inmiddels heeft ontvangen.

Er is dus nog een kans dat ik mijn toestel ooit nog zal ontvangen. Ik ben benieuwd of ik 4 jaar aan wachttijd ga halen. :')

Wordt vervolgd.

[edit]
Als je de specificaties van de Librem 5 vergelijkt met die van de Pinephone Pro, dan is de Librem 5 toch een beetje armoedig. Ja, het is praktisch allemaal open-source en ja, er is ook betaald voor de ontwikkeling van Linux voor smartphones. Als de Librem 5 het echter geen dag op een accu volhoudt en niet eens een extern scherm fatsoenlijk kan aansturen, dan voelt het toch een beetje wrang.

[ Voor 31% gewijzigd door The Zep Man op 23-09-2022 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ookhoi
ookhoi schreef op donderdag 19 september 2019 @ 08:09:
Ik ben gegaan voor Birch, Chestnut en Dogwood, eind december 2018 besteld.
code:
1
2
3
4
Order Date:           December 26, 2018
Address Verification: October 24, 2022
Shipped:              October 26, 2022
Received:             October 31, 2022

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
ookhoi schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:11:
code:
1
2
3
4
Order Date:           December 26, 2018
Address Verification: October 24, 2022
Shipped:              October 26, 2022
Received:             October 31, 2022
Jaloers :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-05 18:42
Librem 5 vorige week ontvangen, deze week in gebruik genomen.

Na upgrade naar Linux 6.1 kernel lijkt 4G modem stabieler te zijn, viel met 6.0 kernel wel es uit.

Wat werkt er:
-Bellen
-SMS
(getest met KPN SIM)
-2FA via Authenticator app, heb van m'n oude telefoon in AndOTP een export naar json.aes gedaan, daarna
via github.com/grijul/go-andotp@latest het aes bestand gedecrypt en via nextcloud op de Librem 5 gezet en geimporteerd, commando's op desktop:
go install github.com/grijul/go-andotp@latest
/home/USERNAME/go/bin/go-andotp -d -i otp_accounts.json.aes -o otp_accounts.json -p <password>
-email (getest met disroot.org)
-browsen via firefox esr
-encryptie (native via LUKS)
-lock scherm (via PIN)
-donker thema ingesteld:
installeer adwaita dark via pureos store
installeer gnome tweaks via pureose store
in Tweaks app, appearance, zet de applications dropdown box naar adwaita-dark
-Camera app is een work in progress, Gain/Exposure dien je via sliders aan te passen.
QR codes worden herkend en deze kan je via opties zoals Open URL en Copy gebruiken.
-wachtwoord manager: ik heb via flatpak KeepassXC geinstalleerd, dit werkt prima, moest wel de flathub repo instellen:
sudo flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo
sudo flatpak update
sudo flatpak install keepassxc
Er is een Password Safe app maar deze kreeg ik op het moment van schrijven niet goed in gebruik.
-Nextcloud integratie, TOTP snapt de wizard nog niet, moest Nextcloud app code gebruiken
contacten/calender werden bijgewerkt
-Batterijduur: niet geweldig, 6h gemiddeld bij weinig gebruik, ben nog wat aan het tweaken, lagere scherm brightness, donker thema, experimentele suspend optie in gebruik
-chatten: via Matrix-client: Fluffychat
-installatie van 6.1 kernel: sudo apt install linux-image-6.1.0-1-librem5

Zit via Matrix op #librem5:matrix.org en kreeg daar een invite voor #community-librem-5:talk.puri.sm, hier zitten een aantal devs, is eigenlijk niet bedoeld voor support maar na vriendelijk overleg krijg je wat tips en hints.

Al met al voelt het iets meer een linux desktop dan een telefoon soms maar de basisfunctionaliteit is er, verbetering is er langzaam maar zeker.

[ Voor 0% gewijzigd door Zaggy op 13-12-2022 16:04 . Reden: M'n notities waren in het engels, nog wat meer naar nederlands omgezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zaggy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:23:
-Batterijduur: niet geweldig, 6h gemiddeld bij weinig gebruik, ben nog wat aan het tweaken, lagere scherm brightness, donker thema, experimentele suspend optie in gebruik
Als in SoT of als in het totaal aantal uur dat de telefoon überhaupt aan kan blijven staan :?
Al met al voelt het iets meer een linux desktop dan een telefoon
Ik zie dat als een positief iets! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
nero355 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:47:
[...]

Als in SoT of als in het totaal aantal uur dat de telefoon überhaupt aan kan blijven staan :?

[...]

Ik zie dat als een positief iets! :)
Aantal uur dat de telefoon aan kan blijven staan, ik moet zeggen dat de experimentele suspend optie een hoop verschil maakt.
Nou lijkt het vergelijkbaar te zijn met stand by op een laptop, dus de telefoon gaat helemaal uit, inclusief het cellular modem.
Na wakker maken telefoon en uit/aan schakelen van Mobile netwerk via software krijg ik weer prompt voor SIM PIN.
Scheelt aanzienlijk batterijverbruik maar is niet praktisch voor telefoongebruik, tenzij je van rust houdt :+

Edit: per devs: bellen/sms zou actief moeten blijven tijdens suspend, data is nog niet aan gewerkt.
Ik probeer nog even door!

[ Voor 7% gewijzigd door Zaggy op 13-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
Super om te zien dat er weer een inhaalslag is gemaakt met het verschepen van librem 5's. Volgens de Purism forums hebben ze de backlog inmiddels weten op te schonen tot februari 2019. Nu zijn de van plan de aankomende telefoons weer in verschillende batches te produceren en te verschepen.

Leuk om te lezen wat op dit moment werkt en wat niet, wat mij betreft mag je die ervaringen zeker blijven delen!

Uit nieuwsgierigheid btw:
Zaggy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:23:
Heeft de librem 5 niet een TFT scherm? Het instellen van een donker thema heeft dan toch geen effect op de batterijduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

vancha schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
Heeft de librem 5 niet een TFT scherm? Het instellen van een donker thema heeft dan toch geen effect op de batterijduur?
Ik geloof dat het vooral geen nut heeft voor LCD TN panelen ?!

Hoe het met IPS zit weet ik niet, maar ik gok dat het voor PVA/MVA panelen wel nut heeft, want die kunnen nog een beetje redelijk goed een zwart beeld weergeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

vancha schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:52:
Klopt, dat heeft alleen zin bij OLED.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaggy
8088 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:59:
[...]

Klopt, dat heeft alleen zin bij OLED.
Ah, dan heb ik weer wat geleerd vandaag, bedankt ;)

Is in ieder geval minder fel om naar te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaggy
Even docks aan het uitproberen, m'n notities:

Steam Deck Dock: does not work, no charging, no dock connected devices come alive
sudo dmesg -wH shows below repeatedly:
[ +0.150968] bq25890-charger 3-006a: Upstream supply changed: 1.
[ +0.000028] bq25890-charger 3-006a: Disabling OTG_EN pin

Dell WD19 docking station: works, all peripherals recognized and working
(2x dell monitor, trackball mouse, keyboard, wireless headset)
will only extend to one screen at a time, is showing phone screen + 2 monitors cloned
jellyfin works! flatpak install jellyfin, choose jellyfin media server option
nomachine works!
installed via: https://downloads.nomachi...wnload/?id=116&distro=ARM
sudo dpkg -i filename.deb
disabled autostart of server service through terminal (nomachine services app won't accept auth pw?)
sudo /etc/NX/nxserver --startmode manual
sudo /etc/NX/nxserver --stop nxd
need to find terminal command to disable guest access

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaggy
Dock continued, windows365 werkt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEHC9M_7VVhUeGYjBdFU0OL9k-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7N62h5IqMbG5wdKVSlBhNON.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Recent artikel dat ingaat op de vraag of de Librem 5 als dagelijkse mobiele telefoon te gebruiken is: https://www.makeuseof.com...-drive-a-purism-librem-5/

Ondertussen blijkt de informatie over de leveringsstatus van Librem telefoons al weer een half jaar onveranderd te zijn, met de laatste update daarover op 2 september 2022: https://puri.sm/products/librem-5/#availability

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

:o :> Convergence leeft!!! :D _O_

* nero355 droomt nog steeds van de dag dat het gewoon de standaard is voor alle telefoons! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
choogen schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:10:
Recent artikel dat ingaat op de vraag of de Librem 5 als dagelijkse mobiele telefoon te gebruiken is: https://www.makeuseof.com...-drive-a-purism-librem-5/
Bluetooth werkt meestal prima op Linux, maar wel enkel via de shell. Het zijn de grafische omgevingen die vaak moeilijk doen, maar de ondersteuning is in principe op orde.
choogen schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:10:
Ondertussen blijkt de informatie over de leveringsstatus van Librem telefoons al weer een half jaar onveranderd te zijn, met de laatste update daarover op 2 september 2022: https://puri.sm/products/librem-5/#availability
Ook niet zo verrassend. De VS versie is wel binnen 10 dagen leverbaar. En blijkbaar hebben ze een behoorlijke internationale backlog. Raspberry Pi's beginnen ook pas net weer wat beter beschikbaar te worden, dus waarschijnlijk zal het voor Purism ook nog wel even duren voordat ze snel internationaal kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

RepareerDroid schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:21:
Ook niet zo verrassend. De VS versie is wel binnen 10 dagen leverbaar. En blijkbaar hebben ze een behoorlijke internationale backlog. Raspberry Pi's beginnen ook pas net weer wat beter beschikbaar te worden, dus waarschijnlijk zal het voor Purism ook nog wel even duren voordat ze snel internationaal kunnen leveren.
Let wel, de US versie van de Librem 5 staat nu op een verkoopprijs van $2000. En dat is helaas geen typfoutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
choogen schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:48:
[...]

Let wel, de US versie van de Librem 5 staat nu op een verkoopprijs van $2000. En dat is helaas geen typfoutje.
De internationale versie is met $1300 ook niet bepaald een koopje. Doe mij dan maar 2 Fairphone 4s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1947778

Tja, hoe naïef kan je zijn. ;) Ik had veel sympathie voor dit project en heb ze vol overtuiging gesteund. Maar inmiddels is daar niets van over.

Bijna 4 jaar geleden Librem 5 besteld. Niets ontvangen. Afgelopen 2,5 à 3 jaar na informeren steeds hetzelfde antwoord: 'Telefoon wordt over 2-3 maanden verstuurd. Krijg je bericht van. Dan kan je eventueel ook kiezen voor geld terug.' Ik heb inmiddels meermaals mijn geld teruggevraagd maar niets ontvangen. Is hier iemand die wel geld terug heeft gekregen?

Ik ben er van overtuigd geraakt dat ze de tent draaiend houden, niet met de verkoop van hun producten, maar met de instroom van geld afkomstig van sukkels zoals ik. Dus: heel af en toe een telefoon verschepen (of geld teruggeven) waarmee de illusie in stand gehouden wordt, maar vooral mensen zo lang mogelijk aan het lijntje houden totdat ze er het bijltje bij neergooien. Of gewoon helemaal nergens meer op reageren, dat kan natuurlijk ook.

De mededeling bovenaan de pagina op https://puri.sm/products/librem-5/ staat er volgens mij pas een paar dagen (?).

Ik heb Purism inmiddels aangegeven bij Justitie in de VS:
https://oag.ca.gov/contact/consumer-complaint-against-business-or-company
Ging eigenlijk heel soepeltjes. Netjes bevestiging enzo. :)

Niet dat ik me veel illusies maak. Ook al omdat daar allerlei banken aan het omvallen zijn. Maar dan sta ik in ieder geval vooraan in de rij. ;) Hoe staan jullie erin?

Rob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Anoniem: 1947778 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:29:
Ik ben er van overtuigd geraakt dat ze de tent draaiend houden, niet met de verkoop van hun producten, maar met de instroom van geld afkomstig van sukkels zoals ik. Dus: heel af en toe een telefoon verschepen

[..]
Hoe staan jullie erin?
Jouw overtuiging van Purism klopt niet. Ik heb mijn Librem 5 - net als iedereen - ontvangen op volgorde van bestellen.

Dit lijkt jouw eerste post in dit forum te zijn. Wanneer heb je jouw Librem 5 besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Zo ingewikkeld is het niet hoor. Als je, zelfs na 4 jaar, geen telefoon kunt leveren moet je gewoon de mensen geld teruggeven. Dat is de wet. En als je dat dan steeds weigert, laad je de verdenking op je dat je dat niet kunt omdat je bedrijfsmodel veel weg heeft van een ponzifraude. Dat lijkt althans de consensus in Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
@Anoniem: 1947778 Ik wacht inmiddels ook al jaren, en ben helaas een van de mensen geworden die geen refund hebben gekregen. Ondanks dat ik nog steeds geloof in het concept van de librem 5 (ik vind dat het maken van een telefoon met 100% vrije en open source software een project is dat gesteund moet worden om zodoende een alternatief voor alle gesloten telefoons te bieden), vind ik hun manier van bedrijfsvoering betreurenswaardig. Ik wil dit bedrijf dan ook op geen enkele manier meer ondersteunen, mede doordat zij klanten behandelen zoals ze doen.
Belofte na belofte doen voor tijden, zonder te leren dat ze geen realistische schattingen kunnen maken. Klanten vaak gewoon regelrecht negeren (dat is mij gebeurd, naar aanleiding van de vraag of een refund mogelijk was). Dan, wanneer een klant dreigt met juridische actie ineens wel de "tijd" hebben om te reageren.
- "Je krijgt je geld als je positie in de wachtrij bereikt is.
Inmiddels mijn plaats in de wachtrij meer dan bereikt, mensen die op hetzelfde tijdstip als mij besteld hebben (juni 2019) hebben veelal al hun telefoon ontvangen. Geen refund. Geen email met de vraag of mijn rekeningnummer klopt.
WEER terug naar genegeerd worden met de vraag wanneer ik mijn geld terug krijg.
Dit is het meest klantonvriendelijke bedrijf waar ik ook iets van gekocht heb, en hoop hierna nooit weer iets met ze te maken te hebben.

Ter verduidelijking denk ik niet dat ze mensen bewust oplichten, of fraude plegen. Blijkbaar is wat ze doen twijfelachtig, maar binnen de regeltjes (tot zover ik heb kunnen vinden). Ze hebben gewoon getracht een project van de grond te krijgen die ze achteraf lang niet waar hebben kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Anoniem: 1947778 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:29:
Tja, hoe naïef kan je zijn. ;)

Ik had veel sympathie voor dit project en heb ze vol overtuiging gesteund. Maar inmiddels is daar niets van over.
vancha schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:46:
Ik wil dit bedrijf dan ook op geen enkele manier meer ondersteunen, mede doordat zij klanten behandelen zoals ze doen.

Dit is het meest klantonvriendelijke bedrijf
In alle eerlijkheid :

Na het lang volgen van dit topic kan ik het alleen maar eens zijn met bovenstaande en daar was ik eigenlijk al heel gauw achter in het begin!
Zie de eerste twee reacties van deze Search opdracht : [Purism Librem 5] Ervaringen & Discussie

offtopic:
Voor mooie Topic Search linkjes kan je stemmen op Topic Search link de term laten weergeven ?

Alvast bedankt! _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vancha schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:46:
Ter verduidelijking denk ik niet dat ze mensen bewust oplichten, of fraude plegen.
Ik denk dat dit niet de opzet is geweest. Logisch, anders was ik niet ingestapt. Ook ik vind vond het een prachtig en lovenswaardig concept.

Maar inmiddels is het wel degelijk frauduleus en is er sprake van kwade opzet. Want ze hebben natuurlijk al láng gezien dat die telefoon niet levensvatbaar is. En als je dan ook maar een greintje fatsoen in je lijf hebt, trek je de stekker eruit en vertel je dat open en eerlijk aan alle mensen die je geld hebben gestuurd. Daar zou ik ook geen probleem mee gehad hebben.

Maar dat is niet wat ze doen. Ze blijven adverteren op de site en ze blijven geld vangen voor telefoons waarvan ze weten dat die nooit geleverd zullen worden. Ze blijven trouwens ook mensen e-mails sturen waarin ze vragen om extra investeringen. En daarmee is een prijzenswaardig initiatief verworden tot een ordinaire ponzifraude. Kijk eens op Reddit.com. Daar lopen al een paar jaar massa's mensen helemaal leeg.

Ik heb inmiddels, net als vele anderen, aangifte gedaan bij het ministerie van Justitie van de staat Californië:
https://oag.ca.gov/contact/consumer-complaint-against-business-or-company

De Federal Trade Commission:
https://reportfraud.ftc.gov/

En de FBI:
https://complaint.ic3.gov/

Mogen zij het eindoordeel vellen. Daar krijg ik mijn geld niet mee terug, maar misschien dat iemand dat bedrijf dan eindelijk eens een halt toeroept. Wel zo fijn voor al die andere idealisten. Want voor 699 dollar kan je een leuke (andere) telefoon kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Even een update. Ik heb gisteren mijn geld teruggekregen. Waarmee ik ben toegetreden tot een hele, hele kleine elite. Die refund heeft vast iets te maken met de website voor gedupeerden die ik heb opgezet geprobeerd heb op te zetten. En met het feit dat ik ze de afgelopen 1,5 maand dagelijks heb gestalkt natuurlijk. >:)

Op Reddit lijkt het Librem-5 debacle trouwens in een stroomversnelling te komen. En wisten jullie al dat er wéér een CEO is opgestapt? En dat Purism opnieuw de verkoopvoorwaarden heeft aangepast? Het zou me niks verbazen als Purism binnenkort definitief omvalt. Wat mij betreft: “Serves them right!” Wel uiterst spijtig voor al die mensen die dan definitief naar hun centjes kunnen fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Anoniem: 1947778 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:28:
Die refund heeft vast iets te maken met de website voor gedupeerden die ik heb opgezet geprobeerd heb op te zetten. En met het feit dat ik ze de afgelopen 1,5 maand dagelijks heb gestalkt natuurlijk. >:)
Zou kunnen. Maar 't lijkt me waarschijnlijker dat je eindelijk aan de beurt was om je Librem 5 te ontvangen en men daarom over is gegaan tot terugbetalen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Maar 't lijkt me waarschijnlijker dat je eindelijk aan de beurt was om je Librem 5 te ontvangen en men daarom over is gegaan tot terugbetalen.
I stand corrected. Wat ongelooflijk knap van je, dat je op basis van mijn e-mailcorrespondentie met Purism, die jij niet hebt ingezien, tot een waarschijnlijkere verklaring voor de terugbetaling komt. _/-\o_ Dat is inderdaad het eerste dat ze me vertelden: "Oh, maar dát is toevallig! We stonden nét op het punt om de cheque de deur uit te doen."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuiterveer
Ben persoonlijk wel even klaar met het gezanik over fraude. Ik ben niet blij met de manier waarop Purism de refunds behandelt, maar het product is er daadwerkelijk en de backlog lijkt eindelijk ver aangepakt te zijn. Wat me gelijk bij interessante info brengt:

https://forums.puri.sm/t/...rem-5-shipping/11272/1342 bijna een maand geleden was er een flinke sprong zichtbaar. De orders daarvoor waren van 2019 nog, maar opeens was er een order van april 2020 in de thread voorbij gekomen en later zelfs nog een van 2021. Dat terwijl er nog steeds orders voorbij komen van 2019. Ik begon toen te vrezen voor een selectieve queue bump van orders om het er op te laten lijken dat orders sneller verlopen, maar volgens deze reactie blijkt de realiteit nog mooier te zijn:
We are working to contact all persons that have backorders of Librem 5 until the end of June. And reach shipping parity around that time.

We have cleared 2017, 2018, 2019 and working on pre-orders from mid 2020, and ramping up contacts and shipping like we said we would in the beginning of the year.
Ik heb zelf een order van mei 2021 en heb vannacht een e-mail voor orderbevestiging gekregen, dus ze lijken inderdaad behoorlijk door de backorders heen te ploegen (tenzij ik zelf ook iemand zou zijn die ze in de queue omhoog hebben geplaatst). Dus persoonlijk ben ik blij om te zien dat alle drama langzaamaan tot een eind begint te komen. Ik denk dat @8088 dan ook gelijk had over de refund van @Anoniem: 1947778:
8088 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Zou kunnen. Maar 't lijkt me waarschijnlijker dat je eindelijk aan de beurt was om je Librem 5 te ontvangen en men daarom over is gegaan tot terugbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

stuiterveer schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:54:
Ik denk dat @8088 dan ook gelijk had over de refund van @Anoniem: 1947778
Ik vind het een beetje flauw dat meneer/mevrouw effe kwam posten (zeiken ?!) over een produkt en er meteen vandoor is gegaan en zijn/haar account heeft laten verwijderen ?!

Dat komt bij mij niet echt over als een betrouwbaar persoon/betrouwbare bron eerlijk gezegd... :r

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stuiterveer
Ik heb sinds gisteren m'n Librem 5 binnen, importkosten waren nog ongeveer 180 euro (bovenop de ongeveer 900 euro die ik in totaal had betaald). De accessoires hebben ze best wel moeite in gestopt, maar met wat kanttekeningen:
  • Ik heb een privacy filter erbij besteld. Aanbrengen is goed te doen, maar er zitten totaal geen instructies bij voor iemand die nog nooit eerder een screen protector zou hebben aagebracht. Voor de rest is hij ook lang genoeg (hij komt boven en onder ver buiten het daadwerkelijke scherm uit), maar aan de zijkanten is hij net breed genoeg om het scherm te beslaan. Als je dus daar opzij moet vegen voel je de rand van de screen protector langs je vinger schaven.
  • Ik heb er een OpenPGP smartcard bij besteld. Waar de privacyfilter niet in de doos van de telefoon (maar wel nog in de doos die gebruikt is voor verzending) zat is de smartcard met een plakbandje in de doos van de telefoon erbij gestopt. Probleem is alleen dat het plakband breder is dan de plastic bescherming van de smartcard, waardoor aan alle kanten plastic zit en je dus moet gaan peuteren.
Bij gebruik ook wat haken en ogen vastgesteld qua software.
  • Niet van alle apps schaalt de UI goed mee met het telefoonscherm. Zelfs in de ingebouwde settings app: als je een VPN wilt configureren valt dit venster gedeeltelijk buiten het scherm. Dit heeft Purism ook voorzien, ze hebben nog een aparte app gemaakt voor wat telefooninstellingen waar je ook kunt kiezen om geforceerd UI te schalen. Dit zorgt er voor dat te grote elementen kleiner worden getoond om volledig bruikbaar te zijn, al moet je dan in sommige gevallen echt pielen met UI's die te klein zouden zijn geworden.
  • Software out of the box is gebrekkig. Purism heeft standaard z'n eigen repository's toegevoegd, wat betekent dat non-free software (zoals Telegram) vanuit zowel apt als flatpak niet standaard beschikbaar is zonder extra repositories toe te voegen. Nou zit er gelukkig al behoorlijk wat in de Purism repositories, maar vrijwel niks ervan is beschikbaar in de PureOS Store. Dat heeft ermee te maken dat veel niet is gemarkeerd als adaptive (dus meeschalend naar een kleiner scherm). Dat zorgt er voor dat je bijvoorbeeld maar 14 games ziet in de store, ook al zitten er behoorlijk veel meer in de repo's. Nu is dat niks wat de terminal niet op kan lossen, maar voor een bedrijf dat voor een noob-friendly OS gaat en dan trots zit te adverteren met veel meer spellen (waarvan meerdere, zoals Super Tux Kart, niet eens fatsoenlijk schalen op dit moment en dus out of the box onbruikbaar zijn als je hem al via de terminal installeert), dan ben je dus verkeerde verwachtingen aan het scheppen voor die daadwerkelijke noobs. EDIT 3-7-2023: het is alsnog mogelijk alle software te installeren vanuit de Pure OS Store, hiervoor moet bij de instellingen worden gekozen om incompatibele apps te tonen. Dit neemt overigens nog altijd niet het probleem weg bij het verwijderen van meegebundelde software.
  • Er zitten standaard wat rommel-apps bij. Zoals een simpele onboarding app die, er al vanuitgaande dat je hem daadwerkelijk gebruikt, na eerste gebruik niet meer nodig is. Als je hem vanuit de standaard interface wilt verwijderen (lang drukken, "View Details", verwijderen vanuit de PureOS Store pagina die zich zou openen) gaat dat ook niet vanwege een punt dat al door me is aangehaald: de app is niet daar te vinden omdat hij kennelijk niet adaptive zou zijn of zo. Hierdoor opent "View Details" dan ook naar de beginpagina van de store samen met een foutmelding dat de app niet gevonden kan worden. Verwijderen gaat wel alsnog, maar dan moet je via de terminal zoeken hoe de app heet om hem dan via apt te verwijderen.
  • Er worden 2 browsers meegeleverd in een nieuwe installatie: Epiphany en Firefox ESR. Om dat ik dat wat onnodig vind wilde ik Epiphany verwijderen (ook weer via de terminal omdat hij niet in de store gevonden kan worden). Alleen toch maar uiteindelijk niet gedaan; bij "apt remove epiphany-browser" krijg ik doodleuk te zien dat hij dan ook "librem5-gnome" wilt gaan verwijderen. Zoveel wil ik ook weer niet beunen met de software uiteindelijk, dus voor nu heb ik alsnog 2 browsers ter beschikking.
  • Ik heb zonder moeite m'n WebDAV share kunnen toevoegen en video's krijg ik in VLC gespeeld, maar audio lijkt maar niet te werken. Zowel FLAC als MP3 laadt hij niet, en andere mediaspelers (Rhythmbox en Lollypop) importeren geen enkele muziek van m'n share. Dit zou wel moeten werken; eenzelfde configuratie op m'n desktop heeft heel mooi m'n muziek in Rhythmbox gezet. Ik heb op dit moment ook nog even geen idee waarom dit niet werkt op de Librem 5. EDIT: Geen idee hoe, maar nu werkt het opeens wel via VLC en Rhythmbox. Misschien dat het ook gerelateerd was aan de login keyring? Voor de rest heb ik namelijk geen essentiële wijzigingen gedaan in het OS. Het werkt nog steeds niet voor Lollypop, daar krijg ik errors voor te zien dat hij geen rechten heeft om gvfsd (de manier waarop de file browser de WebDAV share mount) te gebruiken waardoor er nog altijd niks in te zien is. Lollypop in plaats van als flatpak via apt installeren laat de error verdwijnen, maar er verschijnt vooralsnog geen muziek.
  • De netwerksettings geven standaard al een optie om een VPN toe te voegen, maar standaard is geen enkel VPN protocol ondersteund. Dus moet je wel eerst nog "network-manager-<protocol>-gnome" installeren en rebooten. Weer dus niet noob-friendly.
  • Geforceerd apps afsluiten lukt niet. Als een app vasthangt kom je aan het wachten, als je de app naar boven sleept om af te sluiten springt hij weer mooi terug naar onderen na een paar seconden.
  • CardDAV/CalDAV wordt ondersteund, maar alleen als onderdeel van Nextcloud. M'n Radicale installatie gaat dus vooralsnog ongebruikt zijn en m'n contactenlijst leeg, tot ik hier een workaround voor vind. Hier heb ik omheen kunnen werken door een redirect te doen in Apache van "/remote.php/caldav/" en "/remote.php/carddav/" naar "/radicale/". Even wat gefrunnik in je website configs, maar het werkt. Ook niet iets dat gelimiteerd is aan de Librem 5, binnen Sailfish OS is *DAV support vrij wonky zonder Nextcloud instance.
  • Bij het toevoegen van een mailaccount wordt het wachtwoord opgeslagen in de key storage, wat tot dat moment nog ongebruikt is. Dus word je gedwongen een wachtwoord ervoor in te stellen, wat ervoor zorgt dat je nog een extra wachtwoord in komt aan het vullen na opstarten. Dus dan wordt het eerst het wachtwoord voor LUKS, dan het wachtwoord om te ontgrendelen, dan de pincode van de SIM, en daarna nog het wachtwoord voor de keystore. Wachtwoord hetzelfde maken als de ontgrendelcode zorgt er niet voor dat het niet wordt gevraagd, wat binnen desktopomgevingen nog wel eens werkt (omdat de omgeving dit onderschept en hiermee probeert in te loggen bij de keystore zodat hij al ontgrendeld is). Jammer, het zet me aan om de beveiliging te gaan verminderen om maar niet zoveel gespamd te worden bij het opstarten...
  • De Files app heeft nog niet fatsoenlijke support voor extra acties zoals verwijderen via touchscreen. Een bestand/map 1 keer aantikken wordt behandeld als een dubbelklik, scherm ingedrukt houden wordt behandeld als rechtermuisknop indrukken dus geeft een contextmenu. Je kunt echter niks in dat menu selecteren, en vinger loslaten laat het menu weer verdwijnen. Je kunt wel bestanden selecteren door te slepen met je vinger, maar alleen als je ergens met drukken waar nog geen bestand staat, anders sleep je die rond. En alleen als je niet zoveel bestanden in het scherm hebt dat je kunt scrollen, want dan wordt slepen als scrollen behandeld. Zonder toetsenbord/muis of terminal zijn standaardfuncties bij je bestanden dus aanzienlijk beperkt.
  • Voor OTP is de Authenticator app beschikbaar in de PureOS store, maar deze zal vanaf een nieuwe installatie niet openen. Reden daarvoor is dat de "login" keyring mist. Oftewel je moet dan seahorse installeren, daar een nieuwe keyring met de naam "login" maken, en een wachtwoord ervoor aanmaken. Betekent dus wel dat je nog een wachtwoord extra moet invullen na reboot. Maar na deze stap zal Authenticator werken, al is het een flinke (juist: niet noob-friendly) stap.
Android support is werkend genoeg via Waydroid. Loopt enorm soepel, maar ga geen video's afspelen ermee want dan crasht hij. Heb ik geïnstalleerd via de volgende instructies: https://source.puri.sm/-/snippets/1198

De hardware is behoorlijk goed vormgegeven, enige minpuntje is dat de back cover wat "losjes" (lees: een minimale hoeveelheid speling bij de clipjes die de back cover op de telefoon houden) lijkt. Over het algemeen geen probleem, maar je hoort soms wat geluidjes bij "knijpen" in de achterkant wanneer de cover tegen het plastic er onder komt. Het plastic van de back cover lijkt op dit moment ook zwak, ik zie wat vervormingen bij de rand. Nu weet ik niet of dat kwam door het open priegelen met m'n nagels of dat het meer een productiefout is, maar het oogt op z'n minst wat minder mooi.

De batterijduur zie ik niet als hardwareprobleem maar software. Zodra het scherm aan is slurpt hij de batterij leeg, maar met standby houdt hij zich heel goed in. Om die reden de beslissing gemaakt om hem als daily driver in te zetten zodat ik goed er achter kom hoe hij zich gedraagt en hoe ik hem nog meer op m'n eigen gebruik kan aanpassen.

Al met al een heel leuk beestje, maar de noob-friendly opties zijn vooralsnog veel te gebrekkig. De hardware is wel voor het overgrote deel dik in orde.

[ Voor 22% gewijzigd door stuiterveer op 03-07-2023 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Voor de keyring issues: je kan een keyring aanmaken terwijl je het wachtwoord leeg laat. Dat zorgt er voor dat je wat minder gestapelde encryptie hebt. Die keyring is toch praktisch altijd unlocked in deze situatie dus het voegt niet veel toe.

Voor OTP client kun je ook Numberstation installeren. Dat is het alternatief wat ik heb geschreven omdat ik issues had met Authenticator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
Interessant. Ik werd in seahorse echt geforceerd om een wachtwoord aan te maken, hoe kun je dat omzeilen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Hmm ik krijg meestal de keyring aangemaakt de eerste keer als ik de browser start. Het ene dialog heeft een paar seconden timeout voordat een leeg password word geaccepteerd. De andere moet je eerst een letter invullen en weer verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
Dat was de truc, thanks! Ik moest even een toets indrukken en weer verwijderen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik met een aantal van m'n aangehaalde punten voor nieuwe persoonlijke uitdagingen kwam te staan omdat ik niet met alles van Linux/Gnome bekend ben, dus ergens zijn de uitdagingen met de telefoon ook wel leuke (your mileage may vary) leermomenten. Maar nee, voor een degelijke out of the box experience zijn ze er nog niet helaas. Je kunt wel echt duidelijk merken dat ze goed hebben nagedacht over alles wat ze tot nu toe al hebben gedaan in zowel software als hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvlug
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-03 11:44
Volgens de website van Purism is de wachttijd voor de Librem 5 nu zes weken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4HOqdFR_Aceie8l8l6PkIAhxn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FBXdUYGbha5zVtDB8hEOqRNg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
Mooi dat Purism de backlog heeft doorgewerkt. Levertijden voor de librem 5 staan nu al sinds een week of 2 op twee weken, en ik heb die van mij ook vorige week mogen ontvangen. Druk in de weer met knoeien en experimenteren, tot nog toe werkt het allemaal ongeveer zoals ik had verwacht. voor de meeste belangrjike dingen is er wel een app voor mij, (totp, messenging, bellen, etc). Ondanks dat ik in de tussentijd een refund had aangevraagd, werd al snel duidelijk dat dat hem niet ging worden. Dan maar zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hsb85
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 15:13
vancha schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:12:
Mooi dat Purism de backlog heeft doorgewerkt. Levertijden voor de librem 5 staan nu al sinds een week of 2 op twee weken, en ik heb die van mij ook vorige week mogen ontvangen. Druk in de weer met knoeien en experimenteren, tot nog toe werkt het allemaal ongeveer zoals ik had verwacht. voor de meeste belangrjike dingen is er wel een app voor mij, (totp, messenging, bellen, etc). Ondanks dat ik in de tussentijd een refund had aangevraagd, werd al snel duidelijk dat dat hem niet ging worden. Dan maar zo :P
Fijn dat je hem inmiddels ontvangen hebt, wat vind je nu van deze telefoon qua snelheid in het dagelijkse gebruik of als desktop via dock?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vancha
Tot nu toe werkt het apparaat echt stukken sneller dan de 3gb ram van te voren deed vermoeden. De interface werkt, voor apps die specifiek voor het apparaat zijn gemaakt, erg soepel. Apps die libadwaita een beetje goed integreren doen het super.
Er zijn best nog wel grote problemen om op te lossen hoor, de camera werkt bijvoorbeeld niet als camera. Alleen de toegevoegde camera app kan er gebruik van maken. Als ik bijvoorbeeld de Decoder of Authenticator apps van flathub gebruik, detecteren ze beide geen camera. Hiervoor is een library genaamt libcamera in het leven geroepen, om geintegreerde camera's zichzelf te laten presenteren als "webcam", maar dat project lijkt nog in volle ontwikkeling te zijn.
Ik heb nog wat problemen met batterijduur, aangezien de "standby mode" nog experimenteel is. Telefoongesprekken komen bij mij niet altijd door. Soms staat er zomaar "oproep gemist", wanneer standby modus aanstaat. Helaas heb ik zonder deze modus dan weer een iets te korte batterijduur om bruikbaar te zijn.
Voor instant messenging ben ik al een aantal jaar gebruiker van matrix.org, en dat zit geintegreerd in de chats app op de telefoon. Het toevoegen van mijn account ging zonder problemen, maar berichten in deze app worden soms dubbel, driedubbel of meer weergegeven.
Ik heb bluetooth getest met mijn laptop, daarmee kon ik geloof ik wel gewoon bestanden oversturen. Wifi werkt mits het apparaat wpa2 gebruikt, maar wpa3 op bijvoorbeeld een android hotspot werkt (nog) niet. Daarbij wil de wifi zo nu en dan nog wel eens uitvallen.

In het kort zijn bepaalde dingen een stuk beter dan ik had verwacht, en andere componenten zijn er nog net niet. Ik zal eerst even afwachten of de aanstande update naar de nieuwe versie van pureos (crimson) de kleine bugs in het OS zelf oplost (het niet kunnen verwijderen van de email app zonder de volledige DE er af te gooien, etc).

Ben nog erg benieuwd naar de docked ervaring, want ik heb nog geen dock weten te bemachtigen waarvan ik zeker weet dat het gaat werken. De steam-deck dock doet het, zoals hier eerder gemeld, helaas niet.

• nero355

nero355

@vancha

Waar het vanuit mijn oogpunt op neerkomt is dat het toestel nog slechter werkt dan mijn OnePlus 7 Pro met daarop UBPorts Ubuntu Touch 20.04 LTS Focal als ik het allemaal zo eens lees... :-(

Jammer... Erg jammer! ;(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zaggy
Kwam er achter dat de Librem5 tijdens telefoongesprekken terugschakelde naar 2G en na ~30 seconden de verbinding verbrak.
Na contact met Purism support en flash van nieuwere firmware lijkt 4G bellen (VoLTE?) te werken.
Heb Network mode van 2G,3G,4G naar 4G gezet, 3G is uit bij KPN, 2G gaat eind 2025 uit, had ik even niet bij stilgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
Zaggy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:57:
Na contact met Purism support en flash van nieuwere firmware lijkt 4G bellen (VoLTE?) te werken.
Kun je het flashen toelichten? Ik heb namelijk uberhaupt problemen met uitbellen en sms versturen zolang ik op 4G zit, ik moet echt m'n verbinding op 2G en 3G zetten waarna de telefoon op 2G zit en het wel werkt. Misschien dat een firmware upgrade voor mij ook uithelpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zaggy schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:57:
Kwam er achter dat de Librem5 tijdens telefoongesprekken terugschakelde naar 2G en na ~30 seconden de verbinding verbrak.

Heb Network mode van 2G,3G,4G naar 4G gezet, 3G is uit bij KPN, 2G gaat eind 2025 uit, had ik even niet bij stilgestaan.
stuiterveer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:25:
Kun je het flashen toelichten? Ik heb namelijk uberhaupt problemen met uitbellen en sms versturen zolang ik op 4G zit, ik moet echt m'n verbinding op 2G en 3G zetten waarna de telefoon op 2G zit en het wel werkt. Misschien dat een firmware upgrade voor mij ook uithelpt.
Als ik het goed heb begrepen heeft men het afgelopen jaar grote vooruitgang op het gebied van VoLTE voor oFono gemaakt en waarschijnlijk heb je om die reden nu een telefoon die via 4G kan bellen nadat je de laatste firmware erop zet :)

Nou nog iets om alle telefoons ter wereld wat minder de accu leeg te laten slurpen op 4G/4G+ want dat is echt gewoon niet leuk vergeleken met 3G en laat staan 2G :X :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:19:
Nou nog iets om alle telefoons ter wereld wat minder de accu leeg te laten slurpen op 4G/4G+ want dat is echt gewoon niet leuk vergeleken met 3G en laat staan 2G :X :| :/
Tegenwoordig valt dat wel mee. De meeste accuduur klachten zijn enkel over het verbruik bij 5G. Vaak is dan de oplossing terug naar 4G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaggy
stuiterveer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:25:
[...]

Als je support@puri.sm emailed met het verzoek tot de firmware krijg je een document met de howto toegestuurd.

Ik wacht nog op bevestiging of ik het mag delen.

Edit: Librem 5 support geeft aan dat de voorkeur is voor het contact opnemen via het support email adres.

[ Voor 8% gewijzigd door Zaggy op 23-01-2024 16:23 . Reden: Bevestiging ontvangen, edit toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RepareerDroid schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:05:
Tegenwoordig valt dat wel mee. De meeste accuduur klachten zijn enkel over het verbruik bij 5G.
Vaak is dan de oplossing terug naar 4G.
Alles na 2G slurpt in principe je batterij in een veel te snel tempo helemaal leeg... -O-

Ik heb dat met meerdere toestellen door de tijd heen getest en het is echt vreselijk irritant gewoon! :(

Als je Ubuntu Touch draait dan staat er zelfs expliciet alleen achter de 2G optie "(Saves Battery)" en bij de rest niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Zaggy schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:44:
Als je support@puri.sm emailed met het verzoek tot de firmware krijg je een document met de howto toegestuurd.

Ik wacht nog op bevestiging of ik het mag delen.
Mooi toch dat open source.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaggy
ookhoi schreef op maandag 22 januari 2024 @ 07:49:
[...]

Mooi toch dat open source.
Tjah, het firmware bestand heeft nonfree in de bestandsnaam, in het howto document staat dit bovenaan:
'NOTE: For internal use only, Purism is not responsable for any damages.'
Open source software is 1 ding, open source hardware een 2e.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratel
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 13:08
Was altijd al op zoek naar een "Linux" telefoon. Heb hier ook de Librem 5. Maar naar mijn bescheiden mening is de Librem bij lange na niet de belofte die ooit gedaan is. De batterij is heel erg snel leeg en haalt hij het einde van de dag niet mede doordat men destijds bij Purism voor een processor heeft gekozen die niet echt voor een telefoon is gemaakt, Resultaat een hete telefoon.

Het idee van Purism is natuurlijk mooi en met waydroid kun je ook android apps gebruiken.

Kort geleden heb ik een Furilabs FLX1 aangeschaft, Het principe is hetzelfde maar dan net iets anders. De telefoon maakt gebruik van Debian, Halium en een aangepaste Waydroid.

Het positieve van deze telefoon is dat er veel meer op werkt dan op de Librem, de telefoon word niet warm zoals bij de Librem en de duur van de batterij is meer dan voldoende voor meer dan 1 dag.

Bij mij gaat de Librem voorlopig op de stapel van gebruikte telefoons.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ratel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:01:
Kort geleden heb ik een Furilabs FLX1 aangeschaft, Het principe is hetzelfde maar dan net iets anders.
De telefoon maakt gebruik van Debian, Halium en een aangepaste Waydroid.

Het positieve van deze telefoon is dat er veel meer op werkt dan op de Librem, de telefoon word niet warm zoals bij de Librem en de duur van de batterij is meer dan voldoende voor meer dan 1 dag.
Is dit hem : https://furilabs.com/shop/flx1/ :?

Opzich wel geinig, maar ik kan niet tegen dat gat in het scherm... Echt een serieuze hekel aan... -O-

Ik hou het voorlopig maar bij mijn "Ubuntu Touch by UBPorts" telefoons : OnePlus 7 Pro & BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Phone Edition :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
ratel schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:01:
Kort geleden heb ik een Furilabs FLX1 aangeschaft, Het principe is hetzelfde maar dan net iets anders. De telefoon maakt gebruik van Debian, Halium en een aangepaste Waydroid.

Het positieve van deze telefoon is dat er veel meer op werkt dan op de Librem
Het principe is compleet het tegenovergestelde. Namelijk volledige vrijheid in OS en software tegenover een lock in op Android kernel en Drodian. Dat is overigens geen Debian. FLX1 is geen telefoon waarop je Linux kan installeren. Er werkt dan ook veel minder op de FLX1 dan op de Librem 5.

Bron: https://github.com/droidi...ly-Asked-Questions-(FAQs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ookhoi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:55:
Het principe is compleet het tegenovergestelde. Namelijk volledige vrijheid in OS en software tegenover een lock in op Android kernel en Drodian. Dat is overigens geen Debian. FLX1 is geen telefoon waarop je Linux kan installeren. Er werkt dan ook veel minder op de FLX1 dan op de Librem 5.

Het is gewoon net alsof je Ubuntu Touch by UBPorts installeert en IMHO is dat helemaal PRIMA!!! d:)b

Als dit ooit nog wat wordt : https://devices.droidian.org/#/devices/davinci
Dan ga ik meteen mijn Xiaomi Mi 9T omflashen van een oude buggy Jolla SailFish port naar Droidian :Y)

Overigens is men ook bezig Droidian naar de OnePlus 7 Pro te brengen vanuit grofweg dezelfde paar developers die Ubuntu Touch by UBPorts mogelijk hebben gemaakt en heb je kans dat je straks via A/B Slots beiden naast elkaar kan draaien !!! :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ratel
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-02 13:08
ookhoi schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:55:
[...]

Ik heb ook de Librem5 en ik kan zeggen dat er meer werkt op de FLX1 dan op de Liibrem5, je bron vermelding geeft ook aan:

What makes Droidian different from Ubuntu touch ?
Droidian uses Debian as a base and It can be treated as a desktop operating system modified to run on Android devices. While Ubuntu Touch is built as a GNU/Linux operating system with user friendliness in mind.

Daarnaast en niet geheel onbelangrijk is de batterij duur vele malen beter dan van de Librem5. Support voor de software is beter doordat je direct met de ontwikkelaars kunt praten en ze zijn zeer behulpzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 18:14
Ik had jaren geleden een refund aangevraagd , gisteren maar een email gestuurd dat wat mij betreft men ook de telefoon mag sturen , mijn order is van ik denk januari 2019 . We gaan het zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buildid2010
Telefoon begin maart ontvangen , voelt zwaar en degelijk aan . Het gevoel of je weer een paar jaar terug de tijd in gaat en dat klopt wel .

Batterij opladen traag maar kan ik mee leven .
Batterij duur is dramatisch ook bij niet gebruik , echter er is een experimentele functie voor suspend , gisteren heb ik de batterij opgeladen en vanochted was deze 72 % in plaats van leeg dat klinkt al beter .

Email instellen is mij nog niet gelukt maar gaat goed komen hoop ik .
vpn wordt ook een zoektocht ben ik bang gebruik proton als betalende klant .

Bellen en sms dat werkt gelukkig wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
buildid2010 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:41:
Telefoon begin maart ontvangen , voelt zwaar en degelijk aan . Het gevoel of je weer een paar jaar terug de tijd in gaat en dat klopt wel .
Je hebt de 'gewone' met 3GB geheugen en 32GB eMMC? Hoe bevalt het gebruikt je tot nu toe?

Voor mij is de Librem 5 te traag om plezier aan te beleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
buildid2010 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 08:41:
vpn wordt ook een zoektocht ben ik bang gebruik proton als betalende klant .
ProtonVPN maakt gebruik van WireGuard. Dat wordt ondersteund door reguliere Linuxdistributies, en zal ook wel ondersteund worden door wat je op de Librem 5 gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 14-03-2025 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• buildid2010
De telefoon is inderdaad niet de snelste , echter gezien het feit dat een pagina iets minder snel laad raak ik niet van in de stress , voor de huidige generatie is dit een crime :-) . ik zie het als een ontdekkings tocht , sociale media wilde ik al annuleren voor mezelf lukt prima met zo een telefoon . Verder kijk ik wel waar ik tegen aan loop . je telefoon heb je binnen 3 dagen uit de usa , Geld terug duurde meer dan 6 jaar en was niet gelukt , echter ik heb er geen spijt van
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste