• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1AIdjnvtjR-Xil9TjAAKfuryT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ShXoPsErnAFL4W1faZtdAJ3.jpg?f=fotoalbum_large

FLX1 en de FLX1s
De Furilabs FLX1 werd op 1 feburari 2024 geïntroduceerd en een dag later op FOSDEM gedemonstreerd. Het is een smartphone met het op Debian gebaseerd FuriOS, met Phosh als GUI (wat initieel door Purism voor de Librem 5 is ontwikkeld). Op 19 september werd de opvolger, de FLX1s (de toegevoegde "s" staat voor "slim" of slank) geïntroduceerd, die een aantal mogelijkheden liet varen, ten faveure van een dunnere body.
Naast het feit dat de telefoon een pure GNU/Linux draait ipv Android, is hij ook bijzonder omdat hij drie hardware kill switches op de zijkant heeft. De switches kunnen achtereenvolgend de camera, het mobiele netwerk en de microfoon uitschakelen.

Bedrijf
Furilabs, het bedrijf achter de FLX1s is gevestigd in Hong Kong. De FLX1 was hun eerste product. Furilabs is ontzettend actief op Telegram/Matrix.

Status van software en disclaimer
De Furilabs FLX1s werkt vele malen beter dan de eerdere Linux phones die ik (de topic starter) heb gehad. Hij gaat makkelijk de hele dag mee, wordt niet heet zoals de Librem 5 dat deed, en met Andromeda (een port van Waydroid) kunnen Android apps geïnstalleerd worden van de Aurora Store en op het home screen staan naast de native apps.
Dat gezegd hebbende is het nog niet een telefoon die een gebruikersvriendelijke vervanging is voor een Android of iOS telefoon. Links en rechts werken dingen nog niet perfect, of is software simpelweg niet af. Veel Android apps werken perfect (Whatsapp, Signal, Spotify, Tado, Claude, Triodos etc) maar veel doen het ook niet goed, of zelfs helemaal niet.

Links
- Furilabs FLX1s home page
- FAQ
- Furilabs Github
- nieuws: Nieuwe Linux-telefoon van Furi Labs FLX1s is downgrade vergeleken met...

Specs
Afmetingen & Gewicht
- Afmetingen: 76 x 170 x 8 mm
- Gewicht: 201 g

Processor & Geheugen en andere hardware
- SoC: MediaTek Dimensity 900 (MT6877)
- CPU: 2x 2.4 GHz ARM Cortex-A78, 6x 2.0 GHz ARM Cortex-A55 (8 cores)
- GPU: ARM Mali-G68 MC4, 900 MHz (4 cores)
- RAM: 8 GB, 2133 MHz
- Opslag: 128 GB
- Geheugenkaarten: microSD, microSDHC, microSDXC

Scherm
- Display: 6.7 inch, IPS, 720 x 1600 pixels, 24 bit

Batterij & OS
- Batterij: 5000 mAh, Li-Polymer
- Besturingssysteem: Furi OS (Linux)

Camera
- Camera: 20 MP, 1920 x 1080 pixels, 30 fps

Connectiviteit
- SIM-kaart: Nano-SIM, Nano-SIM / microSD
- Wi-Fi: a, b, g, n, n 5GHz, ac, Wi-Fi 6 (ax), Wi-Fi Hotspot, Wi-Fi Direct, Wi-Fi Display
- USB: 2.0, USB Type-C
- Bluetooth: 5.2
- Positionering: GPS, A-GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo

Kan deze info beter?
Omdat ik mij verbaasde over het feit dat er nog geen topic was over deze telefoon, is dit een eerste opzet bedoeld om mensen samen te brengen voor discussie en ervaringen. Deze eerste post kan zéker verbeterd worden. Heb je tips of suggesties? Stuur me een DM!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:24
Na deze vrij feitelijke introductiepost hier een meer persoonlijk bericht. Ik heb de FLX1s, of laat ik hem vanaf hier Furiphone noemen, nu een dag of vijf in huis, en ik ben sérieus onder de indruk van hoe het werkt. Na de Librem 5, de Pinephone, een Ubuntu Touch Tablet (toen Canonical die verkocht) en in een ver verleden een FirefoxOS phone, is dit de eerste non-Android/iOS phone die daadwerkelijk bruikbaar is. Waar vorige telefoons nog een battery life van 4 uur hadden en zo heet werden dat je er een eitje op kon bakken (Librem 5), of zelfs scrollen niet zonder stotteren konden (Pinephone), werkt deze telefoon eigenlijk verbazingwekkend goed! Het is wat wennen, maar dingen lopen over het algemeen soepel. Ik heb na een paar dagen heel wat Android apps geïnstalleerd die prima werken. Ik heb er een pre-paid kaartje van Odido in gepropt, wat meteen werkte (in tegenstelling tot eerdere telefoons, waar ik nog met handmatige netwerk settings moest rommelen), en nu heb ik hem samen met mijn Nothing Phone 2 in mijn zak zitten om te zien wat ik er allemaal op dagelijkse basis mee kan doen.

Ook zijn er nog genoeg zaken die niet perfect werken. Ik heb een paar zaken gevonden die voor mij gewoon dealbreakers zijn. Zo kan ik bij een gemiste oproep het nummer nog niet aanklikken om hem toe te voegen aan mijn contacten. Dan moet je dus het nummer selecteren, kopiëren en dan in de contacts app plakken om een contact aan te maken. Dit is functionaliteit die er simpelweg nog niet is. Ook is het zo dat Android apps in een Android container draaien, waardoor dingen zoals gemaakte foto's niet zomaar verstuurd kunnen worden met Signal of Whatsapp. Ik geloof dat er wel een shared folder is tussen Android en het native filesystem, maar dat heb ik nog niet getest. Eenzelfde uitdaging is er nog voor contacten die je misschien native hebt, maar dus niet kan gebruiken in Android apps.

Ik zie echter wel dat er in het Telegram kanaal extreem veel beweging is, en dat ze waanzinnig snel reageren met oplossingen. Ik heb het daar aangekaart, en het zijn allemaal wel dingen waar ze mee bezig zijn. Ik verwacht dus op zich wel dat dingen opgelost gaan worden. Bovendien wil ik wanneer ik de telefoon wat meer in de vingers heb, misschien zelf ook wat rondkijken naar wat ik zelf kan toevoegen. Voor mij zou het toevoegen van die gemiste telefoonnummers wel het eerste zijn wat ik opgelost zou willen hebben. Verder zou ik die contact en file sharing tussen native en Android apps graag opgelost willen hebben.

Al met al ben ik wel serieus onder de indruk met hoe ver ze zijn gekomen met deze telefoon. De eerste Linux foon die voor mij bíjna op dagelijkse basis als hoofdtelefoon bruikbaar is. En als we er even hard aan trekken, dan denk ik dat we daar met een paar maanden wel kunnen zijn!

Verder; als jullie vragen hebben of willen dat ik iets test? Lemme know!

[ Voor 4% gewijzigd door kramer65 op 02-02-2026 16:22 ]