:strip_exif()/f/image/7ShXoPsErnAFL4W1faZtdAJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
FLX1 en de FLX1s
De Furilabs FLX1 werd op 1 feburari 2024 geïntroduceerd en een dag later op FOSDEM gedemonstreerd. Het is een smartphone met het op Debian gebaseerd FuriOS, met Phosh als GUI (wat initieel door Purism voor de Librem 5 is ontwikkeld). Op 19 september werd de opvolger, de FLX1s (de toegevoegde "s" staat voor "slim" of slank) geïntroduceerd, die een aantal mogelijkheden liet varen, ten faveure van een dunnere body.
Naast het feit dat de telefoon een pure GNU/Linux draait ipv Android, is hij ook bijzonder omdat hij drie hardware kill switches op de zijkant heeft. De switches kunnen achtereenvolgend de camera, het mobiele netwerk en de microfoon uitschakelen.
Bedrijf
Furilabs, het bedrijf achter de FLX1s is gevestigd in Hong Kong. De FLX1 was hun eerste product. Furilabs is ontzettend actief op Telegram/Matrix.
Status van software en disclaimer
De Furilabs FLX1s werkt vele malen beter dan de eerdere Linux phones die ik (de topic starter) heb gehad. Hij gaat makkelijk de hele dag mee, wordt niet heet zoals de Librem 5 dat deed, en met Andromeda (een port van Waydroid) kunnen Android apps geïnstalleerd worden van de Aurora Store en op het home screen staan naast de native apps.
Dat gezegd hebbende is het nog niet een telefoon die een gebruikersvriendelijke vervanging is voor een Android of iOS telefoon. Links en rechts werken dingen nog niet perfect, of is software simpelweg niet af. Veel Android apps werken perfect (Whatsapp, Signal, Spotify, Tado, Claude, Triodos etc) maar veel doen het ook niet goed, of zelfs helemaal niet.
Links
- Furilabs FLX1s home page
- FAQ
- Furilabs Github
- nieuws: Nieuwe Linux-telefoon van Furi Labs FLX1s is downgrade vergeleken met...
Specs
Afmetingen & Gewicht
- Afmetingen: 76 x 170 x 8 mm
- Gewicht: 201 g
Processor & Geheugen en andere hardware
- SoC: MediaTek Dimensity 900 (MT6877)
- CPU: 2x 2.4 GHz ARM Cortex-A78, 6x 2.0 GHz ARM Cortex-A55 (8 cores)
- GPU: ARM Mali-G68 MC4, 900 MHz (4 cores)
- RAM: 8 GB, 2133 MHz
- Opslag: 128 GB
- Geheugenkaarten: microSD, microSDHC, microSDXC
Scherm
- Display: 6.7 inch, IPS, 720 x 1600 pixels, 24 bit
Batterij & OS
- Batterij: 5000 mAh, Li-Polymer
- Besturingssysteem: Furi OS (Linux)
Camera
- Camera: 20 MP, 1920 x 1080 pixels, 30 fps
Connectiviteit
- SIM-kaart: Nano-SIM, Nano-SIM / microSD
- Wi-Fi: a, b, g, n, n 5GHz, ac, Wi-Fi 6 (ax), Wi-Fi Hotspot, Wi-Fi Direct, Wi-Fi Display
- USB: 2.0, USB Type-C
- Bluetooth: 5.2
- Positionering: GPS, A-GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo
Kan deze info beter?
Omdat ik mij verbaasde over het feit dat er nog geen topic was over deze telefoon, is dit een eerste opzet bedoeld om mensen samen te brengen voor discussie en ervaringen. Deze eerste post kan zéker verbeterd worden. Heb je tips of suggesties? Stuur me een DM!