• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-02 21:41
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1AIdjnvtjR-Xil9TjAAKfuryT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ShXoPsErnAFL4W1faZtdAJ3.jpg?f=fotoalbum_large

FLX1 en de FLX1s
De Furilabs FLX1 werd op 1 feburari 2024 geïntroduceerd en een dag later op FOSDEM gedemonstreerd. Het is een smartphone met het op Debian gebaseerd FuriOS, met Phosh als GUI (wat initieel door Purism voor de Librem 5 is ontwikkeld). Op 19 september werd de opvolger, de FLX1s (de toegevoegde "s" staat voor "slim" of slank) geïntroduceerd, die een aantal mogelijkheden liet varen, ten faveure van een dunnere body.
Naast het feit dat de telefoon een pure GNU/Linux draait ipv Android, is hij ook bijzonder omdat hij drie hardware kill switches op de zijkant heeft. De switches kunnen achtereenvolgend de camera, het mobiele netwerk en de microfoon uitschakelen.

Bedrijf
Furilabs, het bedrijf achter de FLX1s is gevestigd in Hong Kong. De FLX1 was hun eerste product. Furilabs is ontzettend actief op Telegram/Matrix.

Status van software en disclaimer
De Furilabs FLX1s werkt vele malen beter dan de eerdere Linux phones die ik (de topic starter) heb gehad. Hij gaat makkelijk de hele dag mee, wordt niet heet zoals de Librem 5 dat deed, en met Andromeda (een port van Waydroid) kunnen Android apps geïnstalleerd worden van de Aurora Store en op het home screen staan naast de native apps.
Dat gezegd hebbende is het nog niet een telefoon die een gebruikersvriendelijke vervanging is voor een Android of iOS telefoon. Links en rechts werken dingen nog niet perfect, of is software simpelweg niet af. Veel Android apps werken perfect (Whatsapp, Signal, Spotify, Tado, Claude, Triodos etc) maar veel doen het ook niet goed, of zelfs helemaal niet.

Is het "echt Linux"?
Puristen zullen de Furiphone zéker geen pure Linux noemen. Het draait namelijk op een Halium laag, wat betekent dat er closed source Android drivers worden gebruikt om de hardware aan de spreken. Een nadeel is dat niet de hele stack open source is (op veel Linux laptops, inclusief de mijne, staan ook vaak wel een paar closed source blobs, maar dat terzijde, gezien dat voor de puristen geen argument zal zijn). Het voordeel van Halium in dit stadium van de Linux phone markt is dat het daadwerkelijk en vrij efficiënt werkt. Wat betreft andere distro's; je kan er schijnbaar niet zomaar alles op gooien wat je wil, maar je kan er wel oa Ubuntu Touch en Droidian op draaien, en dit ook met multiboot laten werken. Ik, de topicstarter heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar ik hoor graag mensen hun ervaringen daarin.

En om de vraag of het "echt Linux" is te beantwoorden. De definitie daarvan lijkt me moeilijk objectief te maken. Voor mij is het nu "veel meer Linux dan Android" en vooral "Linux genoeg" (voor nu althans). Ik kan erin ssh'en en volledig root zijn. Ik kan apt en flatpak en wat ik maar wil gebruiken, of alles installeren wat mijn hartje begeert. Dat kan met apt natuurlijk, of door handmatig bestanden heen en weer te gooien. Dat laatste natuurlijk met alle gebruikelijke risico's van dien.. :+

Links
- Furilabs FLX1s home page
- FAQ
- Furilabs Github
- nieuws: Nieuwe Linux-telefoon van Furi Labs FLX1s is downgrade vergeleken met...

Specs
Afmetingen & Gewicht
- Afmetingen: 76 x 170 x 8 mm
- Gewicht: 201 g

Processor & Geheugen en andere hardware
- SoC: MediaTek Dimensity 900 (MT6877)
- CPU: 2x 2.4 GHz ARM Cortex-A78, 6x 2.0 GHz ARM Cortex-A55 (8 cores)
- GPU: ARM Mali-G68 MC4, 900 MHz (4 cores)
- RAM: 8 GB, 2133 MHz
- Opslag: 128 GB
- Geheugenkaarten: microSD, microSDHC, microSDXC

Scherm
- Display: 6.7 inch, IPS, 720 x 1600 pixels, 24 bit

Batterij & OS
- Batterij: 5000 mAh, Li-Polymer
- Besturingssysteem: Furi OS (Linux)

Camera
- Camera: 20 MP, 1920 x 1080 pixels, 30 fps

Connectiviteit
- SIM-kaart: Nano-SIM, Nano-SIM / microSD
- Wi-Fi: a, b, g, n, n 5GHz, ac, Wi-Fi 6 (ax), Wi-Fi Hotspot, Wi-Fi Direct, Wi-Fi Display
- USB: 2.0, USB Type-C
- Bluetooth: 5.2
- Positionering: GPS, A-GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo

Kan deze info beter?
Omdat ik mij verbaasde over het feit dat er nog geen topic was over deze telefoon, is dit een eerste opzet bedoeld om mensen samen te brengen voor discussie en ervaringen. Deze eerste post kan zéker verbeterd worden. Heb je tips of suggesties? Stuur me een DM!

[ Voor 15% gewijzigd door kramer65 op 05-02-2026 17:02 ]

• kramer65
Na deze vrij feitelijke introductiepost hier een meer persoonlijk bericht. Ik heb de FLX1s, of laat ik hem vanaf hier Furiphone noemen, nu een dag of vijf in huis, en ik ben sérieus onder de indruk van hoe het werkt. Na de Librem 5, de Pinephone, een Ubuntu Touch Tablet (toen Canonical die verkocht) en in een ver verleden een FirefoxOS phone, is dit de eerste non-Android/iOS phone die daadwerkelijk bruikbaar is. Waar vorige telefoons nog een battery life van 4 uur hadden en zo heet werden dat je er een eitje op kon bakken (Librem 5), of zelfs scrollen niet zonder stotteren konden (Pinephone), werkt deze telefoon eigenlijk verbazingwekkend goed! Het is wat wennen, maar dingen lopen over het algemeen soepel. Ik heb na een paar dagen heel wat Android apps geïnstalleerd die prima werken. Ik heb er een pre-paid kaartje van Odido in gepropt, wat meteen werkte (in tegenstelling tot eerdere telefoons, waar ik nog met handmatige netwerk settings moest rommelen), en nu heb ik hem samen met mijn Nothing Phone 2 in mijn zak zitten om te zien wat ik er allemaal op dagelijkse basis mee kan doen.

Ook zijn er nog genoeg zaken die niet perfect werken. Ik heb een paar zaken gevonden die voor mij gewoon dealbreakers zijn. Zo kan ik bij een gemiste oproep het nummer nog niet aanklikken om hem toe te voegen aan mijn contacten. Dan moet je dus het nummer selecteren, kopiëren en dan in de contacts app plakken om een contact aan te maken. Dit is functionaliteit die er simpelweg nog niet is. Ook is het zo dat Android apps in een Android container draaien, waardoor dingen zoals gemaakte foto's niet zomaar verstuurd kunnen worden met Signal of Whatsapp. Ik geloof dat er wel een shared folder is tussen Android en het native filesystem, maar dat heb ik nog niet getest. Eenzelfde uitdaging is er nog voor contacten die je misschien native hebt, maar dus niet kan gebruiken in Android apps.

Ik zie echter wel dat er in het Telegram kanaal extreem veel beweging is, en dat ze waanzinnig snel reageren met oplossingen. Ik heb het daar aangekaart, en het zijn allemaal wel dingen waar ze mee bezig zijn. Ik verwacht dus op zich wel dat dingen opgelost gaan worden. Bovendien wil ik wanneer ik de telefoon wat meer in de vingers heb, misschien zelf ook wat rondkijken naar wat ik zelf kan toevoegen. Voor mij zou het toevoegen van die gemiste telefoonnummers wel het eerste zijn wat ik opgelost zou willen hebben. Verder zou ik die contact en file sharing tussen native en Android apps graag opgelost willen hebben.

Al met al ben ik wel serieus onder de indruk met hoe ver ze zijn gekomen met deze telefoon. De eerste Linux foon die voor mij bíjna op dagelijkse basis als hoofdtelefoon bruikbaar is. En als we er even hard aan trekken, dan denk ik dat we daar met een paar maanden wel kunnen zijn!

Verder; als jullie vragen hebben of willen dat ik iets test? Lemme know!

[ Voor 4% gewijzigd door kramer65 op 02-02-2026 16:22 ]

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 18:10
Naast het feit dat de telefoon een pure GNU/Linux draait
Ik was in de veronderstelling dat FLX1 / FLX1s juist geen pure linux draait, maar een soort schil biedt waarop een aangepaste versie van linux kan draaien.

Bedoel je werkelijk dat FLX1 / FLX1s any linux kan draaien?

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12:17
Welke linux apps zijn er beschikbaar?
Is er ook een native linux app voor signal en telegram bijvoorbeeld?
Welke pakket manager gebruiken ze apt rpm of wat anders?

[ Voor 23% gewijzigd door candyman op 05-02-2026 09:16 ]

• kramer65
ookhoi schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat FLX1 / FLX1s juist geen pure linux draait, maar een soort schil biedt waarop een aangepaste versie van linux kan draaien.

Bedoel je werkelijk dat FLX1 / FLX1s any linux kan draaien?
Goed punt, en dit ga ik meteen aan de openingspost toevoegen.

Want nee, de puristen zullen het zéker geen pure Linux noemen. Het draait namelijk op een Halium laag, wat betekent dat er closed source Android drivers worden gebruikt om de hardware aan de spreken. Dit heeft als voordeel dat het daadwerkelijk werkt. Een nadeel is dat dus niet de hele stack open source is (op mijn Linux laptop gebruik ik ook een paar closed source blobs overigens, maar dat terzijde). Wat betreft andere distro's; je kan er niet zomaar alles op gooien idd, maar je kan er wel oa Ubuntu Touch en Droidian op draaien, en dit ook met multiboot laten werken. Ik heb dit zelf echter nog niet geprobeerd, en ga dat voorlopig ook niet doen. De ontwikkeling zit duidelijk in FuriOS, dus daar wil ik me ook op focussen.

En over de vraag of het "echt Linux" is. De definitie daarvan lijkt me moeilijk objectief te maken. Voor mij is het iig "veel meer Linux dan Android" en voor nu vooral "Linux genoeg". Ik kan erin ssh'en en volledig root zijn. Ik kan apt en flatpak gebruiken, of alles installeren wat ik maar wil. Met apt, of door handmatig bestanden heen en weer te gooien. Dat laatste natuurlijk met alle gebruikelijke risico's van dien.. :+

Het mooie hieraan vind ik overigens ook, dat je apps kan maken in welke taal je maar wil. Van C tot aan Python en van Rust tot aan Javascript. En alles wat daartussen zit.

Maar als mensen het niet "Linux genoeg" vinden, dan is het alternatief een andere Linux phone, die in mijn ervaring allemaal totáál niet werken, of Android. Mijn keuze komt dan toch wel hierop uit.. :)

[ Voor 5% gewijzigd door kramer65 op 05-02-2026 17:22 ]

• kramer65
candyman schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 08:57:
Welke linux apps zijn er beschikbaar?
Er is een Software app, waarin een enorme hoeveelheid Linux apps staan. Denk honderden apps (ik heb ze niet geteld). Ik heb er nog maar een handjevol geïnstalleerd, dus ik kan weinig zeggen over àlle apps. Misschien zijn sommigen daarvan ook wel gewoon de desktop versie die zich dan met libadwaita persen in een mobielvriendelijke versie. Ik heb nog geen idee hoeveel kwaliteit of troep er echt tussen zit. Maar als je specifieke vragen hebt kan ik eens op zoek gaan en je een paar screenshots sturen.
Is er ook een native linux app voor signal en telegram bijvoorbeeld?
Nee en ja. Maar de native Telegram app is gewoon de Telegram desktop app, die dus niet lekker werkt. Voor beiden heb ik uiteindelijk de Android versie ervan geïnstalleerd vanuit de Aurora store. Die werken voor mij heel goed.
Welke pakket manager gebruiken ze apt rpm of wat anders?
Het is Debian based, dus apt idd. Maar Flatpak is by default ook geïnstalleerd. En je kan eraan aan toevoegen wat je wil/kan.

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-02 18:10
kramer65 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:52:
En over de vraag of het "echt Linux" is. De definitie daarvan lijkt me moeilijk objectief te maken.
Voor mij is iets een "echte" Linux-telefoon als deze mij de vrijheid geeft een er distributie naar keuze (NixOS in mijn geval) op te installeren. Met de vanilla kernel, of een fork daarvan.

Ik - Librem 5 met NixOS en Openmoko Neo FreeRunner met Debian - ben met je eens dat de huidige Linux-telefoons niet heel bruikbaar zijn.

• kramer65
ookhoi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:45:
[...]

Voor mij is iets een "echte" Linux-telefoon als deze mij de vrijheid geeft een er distributie naar keuze (NixOS in mijn geval) op te installeren. Met de vanilla kernel, of een fork daarvan.
Ja eens. Dat zou geweldig zijn. En ik hoop dat we dat niveau ooit zullen bereiken. Maar daarvoor zijn we wel afhankelijk van hardwarefabrikanten om Linux drivers te publiceren, en dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren.. 😑

Tot die tijd zou ik vooral willen dat er een werkbare Linux phone komt, waarop ik iig de vrijheid heb om in de terminal root te zijn. En deze telefoon komt daar voor nu het dichtste bij.
Pagina: 1