Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:34
Herman schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:43:
Leuk artikel over de eerste gebruikerservaringen die online verschijnen: https://liliputing.com/20...ed-if-optimistic-bag.html
Samenvatting kon beter.
The good news? The Librem 5 is a real thing that mostly works the way it’s supposed to. The bad news? The software is quite clearly still a work in progress.
Het zijn ontwikkeltoestellen. Dit was weliswaar initieel niet bekend, maar is een maandje of twee geleden gecorrigeerd. Natuurlijk is alles nog niet af. Dat de software nog in ontwikkeling is is zeker geen slecht nieuws. Met een project als dit zou het tegenovergestelde slecht nieuws zijn.
Whether it’s a product worth spending $699 on may be another question.
In de huidige staat: nee, tenzij je een ontwikkelaar bent en graag meehelpt.
The smart move for anyone who doesn’t want to be a beta tester is to wait until the “Evergreen” batch is available for purchase — and that’s not expected to ship until the second half of 2020.
De pagina waarnaar ze refereren geeft Q2 2020 aan. Volgens mij is dat gewoon onderdeel van de eerste helft van 2020.

Goed dat er een samenvatting komt voor het publiek dat hier niet bovenop zit, maar je merkt dat veel van dit soort artikelen te snel gepubliceerd worden en er meer aandacht gaat naar het genereren van clicks (inkomsten) en minder naar de inhoud. T.net heeft hier ook een handje van, helaas. Hierom kan ik het mij voorstellen dat een partij zoals Purism niet zo snel geneigd is om (p)reviewtoestellen beschikbaar te stellen. Er is namelijk nog niets om te reviewen, maar wel veel om af te kraken. Slecht nieuws genereert immers meer hits dan hoopvol nieuws.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 05-12-2019 19:15 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
And now for something completely different... The Librem 5 USA.

• Onderdelen uit China, geassembleerd in de VS. Dat heeft veel toegevoegde waarde. :+
• $ 1999. Duurder dan de duurste iPhone. 2,5x zo duur als een 'normale' Librem 5. 8)7
• De 'normale' Librem 5 is nog niet eens af of uitgekomen. Het enige dat uit is is een ontwikkeltoestel dat nog niet eens echt kan bellen. De duurdere 'USA' variant is gepland voor Q3 2020, maar gezien de tegenslagen van de Librem 5 hadden ze zich beter eerst volledig op het 'normale' toestel kunnen storten... :F

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 06-12-2019 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Gaaf dat ze hun crowdfunding belofte wel nakomen. Volgens mij is belangrijkste van de assemblage dat ze controle hebben in VS of er niet met de hardware en software gerommeld is. Als de Librem Key werkt met de telefoon kunnen ze ook de telefoon signen voor verzending zodat je ook kan weten of er gerommeld is tijdens verzending. Grappig details is dat de VS-versie eerst online stond voor 1199 en daarna aangepast werd naar 1999 dollar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Artikel van gisteren met uitleg over de levensverwachting van Librem 5: https://puri.sm/posts/lib...of-disposable-technology/

tldr;
- Duurzaamheid zit in ontwerp van Librem 5
- Open, veilig, beveiligd, met respect voor uw privacy en digitale rechten is voorkomt lockin en positief voor de levensverwachting
- Mid-range telefoons die 2 jaar meegaan zijn slecht voor het milieu
- Linux blijft snel op oude hardware
- Onze updates maken telefoon stabieler en sneller
- Geen provider lock
- SD-kaart uitbreidbaar
- Batterij vervangbaar
- Modem vervangbaar
- Librem 5 heeft levensduur lang updates
- Met convergent is je telefoon ook een pc, sluit simpel weg je monitor en toetsenbord aan
- Telefoons hebben hogere marge/duurder maar dan krijg je ook langer updates

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 11-12-2019 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 19:05
Voor al die dingen hoeven ze de telefoon niet zo duur te maken. Ik denk dat de pinephone wel grotendeels laat zien dat je bijna alles wat Purism beloofd kan doen zonder een grote dure telefoon te maken. Wat veel geld kost is het ontwikkelen van een volledig OS, een nieuwe behuizing en een ARM platform waar ze geen ervaring mee hebben. Was waarschijnlijk beter geweest als ze met een ARM desktop/laptop waren begonnen in plaats van een telefoon.
The Librem 5 features a user-replaceable 4G modem so you can swap between US and EU modems to get the best performance when you travel
Was mooier geweest als er een moden in zat die gewoon overal werkt in plaats van m.2 kaarten gebruiken die de telefoon erg dik maken.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
mrmartijn schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:54:
Voor al die dingen hoeven ze de telefoon niet zo duur te maken. Ik denk dat de pinephone wel grotendeels laat zien dat je bijna alles wat Purism beloofd kan doen zonder een grote dure telefoon te maken. Wat veel geld kost is het ontwikkelen van een volledig OS, een nieuwe behuizing en een ARM platform waar ze geen ervaring mee hebben.
Vergeet het ontwikkelen van upstream code niet, waar later andere fabrikanten ook gebruik van kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Convergent ontwikkeling is ook begonnen. Je telefoon als zakcomputer. Preview: https://social.librem.one/@agx/103321635421385756

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Een uitgebreide vergelijking tussen de PinePhone en de Librem5 op Tuxphones door @mrmartijn https://tuxphones.com/yet...ux-smartphone-comparison/

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 20-12-2019 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De prijs gaat per 1 jan naar 749 dollar. Nog 8 dagen dus om je voordeel te doen: https://shop.puri.sm/shop/librem-5/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 14:07
En na de zomer naar 799 dollar: https://puri.sm/posts/librem-5-price-increase/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Volgens de mailing list zijn er Chestnuts verzonden:
We've shipped Chestnut devices to backers over the past week. A blog post with changes and known issues will be published soon.
Ook wordt er gelinkt naar een review die ik niet eerder voorbij heb zien komen: Librem 5 Birch | Status - HackersGame.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@8088 in de review vermeld hij dat batch c ook een grotere accu dan a en b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Australische gebruiker ontvangt Chestnut toestel, en kan ermee bellen. Ook lukt het hem om contacten te synchroniseren (waarschijnlijk via CardDAV).

Overigens heb ik mijn Nexdock 2 binnen gekregen. Laat Evergreen maar komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Interessant artikel, gevonden in de comments onder Amerikaanse landmacht beschouwt TikTok als cyberdreiging en verbiedt gebruik

https://www.nytimes.com/i...-tracking-cell-phone.html
“To know that you have a list of places I have been, and my phone is connected to that, that’s scary,” Ms. Millben told us. “What’s the business of a company benefiting off of knowing where I am? That seems a little dangerous to me.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
The Zep Man schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:34:
Australische gebruiker ontvangt Chestnut toestel, en kan ermee bellen. Ook lukt het hem om contacten te synchroniseren (waarschijnlijk via CardDAV).

Overigens heb ik mijn Nexdock 2 binnen gekregen. Laat Evergreen maar komen. ;)
Hopelijk word de USB-C video output wel gefixed voor de evergreen uit komt, maar tot nu toe spreekt purism er nog niet over. Huidige USB-C video output doet nog niet displayport alt-mode zoals de specs op de site zeggen maar ze hebben de HDMI lijnen van de SoC rechtstreeks aan de usb-c poort gehangen via een passieve mux. Dat werkt niet met 99% van de USB-C display docks/hubs.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Hands-on van Chestnut door Ars Technica. Eindelijk wat goede foto's. ;)

Overigens een eerlijke hands-on over de huidige status van het toestel, met de impliciete belofte dat ze later terug zullen komen op de voortgang. De redactie van T.net zou hier wat van kunnen leren in plaats van pump & dump posts.

[ Voor 38% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2020 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Hardware verschillen tussen Birch en Chestnut worden hier op de site van Purism uitgelicht. Gekeken naar wat ze hebben opgelost tussen deze twee batches is er nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Leveringstijden van Purism producten zijn aangepast naar aanleiding van het coronavirus:
Expected shipping dates
  • Mid March: Librem 13 V4 inventory
  • Mid March: Librem Key inventory
  • End of March: Librem 5 Dogwood internal hardware revision for the Purism team
  • End of April: Librem 5 Dogwood batch for customer pre-orders
  • Mid August: Start of the Librem 5 Evergreen batch for customer pre-orders
Dus Evergreen is een kwartaal opgeschoven. Dit is helaas, maar begrijpelijk. Andere partijen zoals Pine64 hebben ook problemen.

[ Voor 19% gewijzigd door The Zep Man op 20-02-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een stukje over wat Mobile PureOS is. Het gaat voornamelijk in op de toevoegingen die gedaan zijn en waar men nu mee bezig is om GNU/Linux een goed mobiel besturingssysteem voor smartphones te maken. De nadruk ligt op het voordeel dat GNU/Linux straks als mobiel besturingssysteem ook alle functionaliteit en voordelen van een volledig besturingssysteem zal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Purism gooit het nu (ook) op beveiliging voor grote bedrijven en overheden. Het is wel erg marketingpraat, waarbij ik mij afvraag of er wel een markt voor is.
tl;dr Buy the Librem 5, and if you want US Electronic manufacturing for a secure supply chain, buy the Librem 5 USA.

(...)

Making the most secure phone is not just slapping some monitoring tool onto proprietary rights stripping OSes. It is not believing the marketing terms of “We use encryption; we are secure; or we care about privacy.” advocated by big-tech firms. It is recognizing that you have to start at the foundational level of the business, own and control the schematics, manufacturing, hardware selection, kernel, operating system, software, software store, and offer that. Only then can you truly claim to be the most secure phone for businesses, enterprises, governments, and all of society.
Heel leuk, maar die bedrijven/maatschappij moeten nog steeds de hele supply chain (blijvend) controleren als een derde partij daar controle over heeft, zoals Purism. Tenzij je dat controleert (en elke update die geïnstalleerd wordt) is het aanvalsoppervlak net zo groot als bij gewone smartphones. Aan het einde van de dag blijft Purism een organisatie in de VS, en de overheid daar is er niet vies van om organisaties te verplichten om zaken te doen die het daglicht niet kunnen verdragen.

Het enige alternatief is zelf volledige controle over de supply chain nemen. Kortom, de Librem 5 heeft de potentie om onbetwist de veiligste smartphone te zijn, maar de investering zou zo hoog zijn dat het de informatie die het beschermt niet waard is.

Kan de Librem 5 een veilige (in plaats van onbetwist veiligste) smartphone zijn? Dat denk ik wel.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 22-02-2020 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Een quick start filmpje voor de Librem 5 door David Hamner (Technical Marketer, Purism), mogelijk de eerste van een serie:

Basisfunctionaliteit lijkt te werken, maar de bediening komt erg laggy over. Voldoende punten voor verbetering.

En hierbij het tweede deel (even in deze post, anders wordt het wel erg spammerig):

Een nieuwe versie van de tweede quick start video:

[ Voor 54% gewijzigd door The Zep Man op 06-03-2020 11:42 . Reden: Nieuwe video ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Volgens de FAQ (even de URL herladen zodra de pagina is ingeladen om bij de juiste vraag te komen) is het voorlopig niet mogelijk om refunds te krijgen op bestelde Librem 5's.

Geen stress. Als je een pre-order (geen crowdfunding) hebt geplaatst op de Librem 5 en je wilt je geld terug, ga dan naar je kredietkaartmaatschappij. De reden die je kan opgeven is dat het product niet op tijd geleverd is.

Door het bovenstaande wacht ik het af. It's not about the money... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door The Zep Man op 12-03-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Een video van Purism over het verbeteren van power management, verbeteringen aan de GUI, het draaien van Firefox en het aanpassen van scaling:

Het scrollen is nog steeds niet zo soepel als op een Android toestel, maar het lijkt al een stuk beter dan wat getoond werd in de eerste videos.

[edit]
Linkje voor degenen die de video niet embedded kunnen zien.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 26-03-2020 10:42 . Reden: Poging fix videolink ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Laatst online: 23-04 12:16
Mag ik even een applausje geven aan jou @The Zep Man , voor het eigenhandig in leven houden van dit draadje.

Alhoewel mijn hoop met de maanden vervaagd, wacht ik nog steeds met smart op dit ding.

Ondertussen kijk ik echter ook met een schuin oog naar de Pinephone. Wellicht zal een gevoel van concurrentie tussen de twee beide projecten beter laten worden.

Hoe dan ook, ik verheug mij op een echte Linux telefoon die met een beetje goeie wil als daily driver gebruikt kan worden. En mijn lat ligt laag. Het enige dat ik verlang is bellen, sms'en en een soepele browser experience. De rest kan ik op wachten (tot ik een ons weeg waarschijnlijk, maar whatever..).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
kramer65 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:30:
Mag ik even een applausje geven aan jou @The Zep Man , voor het eigenhandig in leven houden van dit draadje.
Bedankt. Het is niet veel moeite, maar ik hoop dat het anderen helpt om snel een beeld te krijgen van de huidige stand van dit initiatief.
Alhoewel mijn hoop met de maanden vervaagd, wacht ik nog steeds met smart op dit ding.

Ondertussen kijk ik echter ook met een schuin oog naar de Pinephone. Wellicht zal een gevoel van concurrentie tussen de twee beide projecten beter laten worden.
Ik zie het niet echt als concurrentie. De hardware is noodzakelijk, maar de kracht zit hem in alles wat upstream ontwikkeld wordt. Fabrikanten kunnen later van elkaars werk gebruik maken.
Hoe dan ook, ik verheug mij op een echte Linux telefoon die met een beetje goeie wil als daily driver gebruikt kan worden. En mijn lat ligt laag. Het enige dat ik verlang is bellen, sms'en en een soepele browser experience. De rest kan ik op wachten (tot ik een ons weeg waarschijnlijk, maar whatever..).
Ik ben zelf sceptisch, ook gezien hoe Purism hun PR en marketing in het afgelopen jaar heeft aangepakt. Misleidend is een woord dat veel gebruikt wordt, en ik denk dat dat terecht is.

Of de Librem 5 wordt een 'one of a kind' (door de potentiële goedkeuring van de FSF), of het opent een nieuwe markt voor een niche. Hoe het ook zij, ook ik kijk uit naar het toestel. Niet zozeer vanwege de hardware (hoewel het wel mijn tweakerhartje ietsje sneller laat kloppen), maar voor wat het kan betekenen voor de toekomst. Zelfs als het faalt is de poging baanbrekend, en kan het resulteren in toekomstige ARM bordjes die enkel open-source software draaien.

De PinePhone vind ik ook interessant. Wat ik lastig vind van veel PINE64 hardware is beschikbaarheid. Je moet het op een specifiek moment kopen en daarna is het weg. Daarmee bouw je geen grote communities op. Ik hoop dat ze dit voor de PinePhone anders aanpakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Voor de pinephone is het als goed is dat er meerdere vrij grote batches te koop komen snel achter elkaar, alleen ligt dat plan nu behoorlijk achter schema omdat door corona de fabrieken helemaal dicht waren.

En inderdaad, de telefoons zijn niet echt concurrentie, de projecten helpen elkaar. De software verbeteringen die in gnome worden gedaan door de purism devs helpen ook de software projecten op de pinephone. Het bestaan van de pinephone betekend ook meteen dat meer mensen linux telefoons hebben, waardoor er meer devs zijn die apps maken die op beide toestellen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Leuke mockup van een nieuwe convergence versie: https://social.librem.one/@purism/103968808480280097

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQIaLI5XSmclmn7E_3YhSBii2rI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oInANqKmWknCXS6jpzYZTXoy.jpg?f=fotoalbum_large

https://social.librem.one/@purism/103968824971000879
We've received our internal Dogwood batch 🎉 and will be sharing news of the hardware changes and improvements to performance, battery life and thermals soon! #Librem5

De dogwood batch lijkt er ook aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Zelf heb ik geen interesse in een mobiele interface voor desktopgebruik. De mockup is gericht op touchbediening, met verspilde schermruimte als gevolg. Doe mij maar een volledige desktopomgeving.

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 12-04-2020 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Een reclamefilmpje van Purism voor de Librem 5:

Men heeft AD2P en AVRCP over Bluetooth aan de praat. Althans, dat is de implicatie.

Eerder schreef men over de functionaliteit van Chestnut met deze video:

[ Voor 34% gewijzigd door The Zep Man op 22-04-2020 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een nieuw artikel over de kill switches met een nieuw reclamefilmpje:

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 29-04-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 18:14
Een nieuwe artikel goed leesbaar en voor mij niets schokkends

https://www.makeuseof.com/tag/librem-5-review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
https://puri.sm/posts/lib...e-fresh-dogwood-pictures/
Now that we are about ready to wrap up testing we wanted to share some additional Dogwood pictures. Like with previous batches Dogwood is a small batch process. We’ll see mass-production processes with the next batch Evergreen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Een video van hoe een browser met hardware acceleratie draait op de Librem 5. Dat ziet er best wel soepel uit voor iets wat in ontwikkeling is en nog verder geoptimaliseerd moet worden, zeker ten opzichte van oudere videos met algemene GUI elementen die erg traag waren bij het scrollen.

Verder nog een video over de Librem 5 tijdlijn tot zover, van Purism zelf:

Een oudere video over ontwikkelingen m.b.t. de accuduur:

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 28-05-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Afgelopen week was nieuws over Dogwood verschenen. De verwachting is dat Dogwood deze week in productie genomen kan worden.

Voor Evergreen wordt een aankomende 'revised shipping date' genoemd. Vrij vertaalt denk ik dat wij hier spreken over een nieuw aankomend uitstel van Evergreen.

Op de achtergrond wordt er hard doorontwikkeld, bijvoorbeeld aan de accuduur. Op dit moment heeft men 6 uur standby tijd met het modem aan op Birch, wat 10 uur zou zijn op Dogwood. Een voorwaarde is dat op dit moment de SD kaartlezer daarvoor uitgeschakeld moet zijn. Met verdere ontwikkeling kan verwacht worden dat dit nog een stuk beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een e-mail gestuurd aan iedereen die een Librem 5 in de pre-order heeft staan, en iedereen die inmiddels een Librem 5 heeft ontvangen:

Note: This email has been sent to all Librem 5 and Librem 5 USA
customers as a general update on the progress of the project.

Dear (...),

when we wrote our last Dogwood update
https://puri.sm/posts/librem-5-dogwood-update/, we were nearing the end
of the testing process:

> At this point we have successfully verified almost all of
> the components with only a handful left to go and we feel
> we are pretty close to being able to greenlight the remaining
> Dogwood PCB production >within a week so we can start shipping
> a few weeks after that.

“Almost all” turned out to be a key phrase. Since that post, we
discovered a new antenna issue outside of the GNSS one we reported
before, along with a microphone regression (in both cases something we
weren’t expecting, but that were related to the new PCB design). This
set us back a couple of weeks as we dove into troubleshooting these
unexpected issues. Now though, we have firm ship dates. We will
manufacture all Dogwood phones this week and next, begin individual
order packaging and fulfillment immediately with first shipments going
out the first week of July.

What about Evergreen and Librem 5 USA?

As far as Evergreen and Librem 5 USA shipping dates go, while there are
parts of that process that are running in parallel to Dogwood, there are
other parts (such as molds and FCC/CE testing on the final mass-produced
PCB) which must wait until after the final Dogwood phones have arrived
and have been thoroughly evaluated. Before we commit to a revised
shipping date for Evergreen and Librem 5 USA, we’d like a few more weeks
to complete the evaluation of the final Dogwood phones.

So please stay tuned. We will give an update as soon as possible.

--
Purism SPC
Blog: https://puri.sm/news/
tl;dr:
  • Dogwood wordt in deze week en volgende week gefabriceerd. De eerste toestellen worden verstuurd in de eerste week van juli.
  • Evergreen's verwachte verzenddatum geeft men vrij zodra Dogwood 'gearriveerd en doorgrondig geëvalueerd is'. Dit zou enkele weken moeten duren.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 24-06-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Topic helemaal van begin tot eind doorgelezen met als doel de hopeloze zoektocht naar een Ubuntu Phone vervanger, maar zo te zien gaat dit model het voorlopig ook niet worden... jammer! :'(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:47:
Topic helemaal van begin tot eind doorgelezen met als doel de hopeloze zoektocht naar een Ubuntu Phone vervanger, maar zo te zien gaat dit model het voorlopig ook niet worden... jammer! :'(
Waarom denk je dat dit 'm niet gaat worden? (Ik verwacht mijn Librem 5 eind dit jaar en ik ben er van overtuigd dat deze bruikbaarder gaat zijn dan de Openmoko die ik ooit had, en de Android 4.4 die ik nu heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

ookhoi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:23:
Waarom denk je dat dit 'm niet gaat worden?
Omdat :

- Het bedrijf toch een beetje shady lijkt te zijn en vooral veel roept en weinig doet.
- Het toestel vreselijk duur is en dat ook echt zo blijkt te zijn volgens de interview met een ex-medewerker.
- De hardware voorlopig erg rommelig in elkaar zit en bovendien niet erg betrouwbaar lijkt te zijn.
- Ik graag de volledige convergence deze keer zou willen hebben en niet alleen het smartphone gedeelte, zoals destijds met mijn pricewatch: BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart ;)
Dat kan namelijk niet als Purism via rare omwegen de HDMI output naar de USB Type-C poort schakelt!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:31:
[...]

Omdat :

- Het bedrijf toch een beetje shady lijkt te zijn en vooral veel roept en weinig doet.
Er wordt enorm veel ontwikkeld, en al die code gaat upstream zodat iedereen het kan gebruiken.
- Het toestel vreselijk duur is en dat ook echt zo blijkt te zijn volgens de interview met een ex-medewerker.
Het is ook erg duur. Zeker als je enkel kijkt naar de hardware die je krijgt.
- De hardware voorlopig erg rommelig in elkaar zit en bovendien niet erg betrouwbaar lijkt te zijn.
Testtoestellen mogen rommelig zijn. Pas met Evergreen komt het grote oordeel.
- Ik graag de volledige convergence deze keer zou willen hebben en niet alleen het smartphone gedeelte, zoals destijds met mijn pricewatch: BQ Aquaris E5 HD Ubuntu Edition Zwart ;)
Dat kan namelijk niet als Purism via rare omwegen de HDMI output naar de USB Type-C poort schakelt!
Zoals genoemd betreffen dit testtoestellen. Ik weet niet hoe ze dit in het uiteindelijke toestel gaan oplossen en of het hetzelfde zal zijn als met elke andere USB-C aansluiting met DP/HDMI.

Overigens kan ik je alleen maar gelijk geven als je niet voor dit toestel gaat. Ik heb er al één een tijd in de pre-order staan omdat ik de ontwikkeling wil steunen, maar daar krijg je niet direct wat voor terug. En je hebt gelijk dat Purism hun marketing totaal verkeerd aangepakt heeft. De smartphone (zeker de eerste versies) wordt voornamelijk gekocht door engineers. Je kan dus beter tegen die groep eerlijk tot op het bot zijn, want daarmee creëer je veel meer begrip.

Wat ik hoop is dat de Librem 5 een trailblazer is voor andere toestellen die mainline Linux kunnen draaien zonder afhankelijkheid van de fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
nero355 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 18:31:
Omdat :
De ontwikkelingen en tegenslagen zoals bij Purism zijn gebruikelijk bij (opensource) hardwareprojecten. Het is grotendeels toch trial and error vanwege de complexiteit en vanwege de onervarenheid. Dit was (en is) bij de GTA02 en GTA04 precies hetzelfde. Ik wist bij mijn order in december 2018 (*slik*) al dat ze gruwelijk veel later zouden gaan leveren (en toch hoop houden eh :9 )

Ik heb 100% vertrouwen in de goede intenties van Purism, en ook in dat het ze gaat lukken om de Librem 5 te leveren zoals ze dat grotendeels bedoeld hebben.

Dit vertrouwen heb ik vooral vanwege het feit dat ze al een tijdje meedraaien met hun laptops. Ik ben het wel met jou en The Zep Man eens dat ze voor wat betreft communicatie compleet mis gaan. Maar ik herken hier ook mijzelf in van vroeger dus ik heb er begrip voor.

Ik denk dat de telefoon nog te laag geprijsd is eigenlijk. Wij zijn (net als bij vlees in de winkel) verpest door de prijs van 'verkeerde' producten.

Blijf dit topic volgen en zie hoe het ons vergaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

ookhoi schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:21:
Blijf dit topic volgen en zie hoe het ons vergaat :)
Dat sowieso! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Een nieuwe update over Dogwood op het Purism blog. Dit keer geen video, maar wel een stapeltje foto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat te verwachten van Dogwood. Gaat voornamelijk over wat er in de doos wordt meegeleverd (niets bijzonders: toestel, voeding met adapters voor verschillende landen, USB C kabel, oordopjes, en iets om de SIM kaart uit het toestel te kunnen verwijderen). Daarnaast wordt een video gegeven met softwareverbeteringen en verschillen in de hardware tussen Dogwood en eerdere versies van de Librem 5:

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 20-07-2020 08:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Gisteren zijn de eerste Dogwood toestellen verstuurd. De reden voor de vertraging is een bug waardoor toestellen plots uitvallen. Ze weten nog niet zeker of dit een hardware of software bug is.

Om Dogwood klanten tegemoet te komen gaven ze die een keuze:
If you are a developer wanting the Librem 5 to hack on, test, write software, submit an App to PureOS, these issues are likely not going to impact you too significantly.

If you are desiring Dogwood to be mass-production quality like Evergreen and be your daily driver without hardware issues, this will impact you significantly.

Please let us know which you prefer:

A. Ship Dogwood with known issues now!
B. Move your order to the front-of the line for Evergreen.
Mijn verwachting gebaseerd op het verleden is dat Evergreen wel eens verder vertraagd kan worden hierdoor. Dit is een pijnlijke bug, zeker bij de laatste revisie voor Evergreen.

[edit]
Ongerelateerd aan wat hierboven is geschreven, afgelopen week was er een demonstratie van de video uitgang van de Librem 5.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 04-08-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
This extensive and thoughtful post by a member of the #Librem5 community does a good job of explaining the past and present mobile Linux ecosystem and why Purism's approach with phosh makes strategic sense long-term. https://amosbbatto.wordpr...8/05/advantages-of-phosh/
Kwam deze link tegen. Mooie reflectie op de keuze voor phosh van Purism.

[ Voor 17% gewijzigd door Jelv op 06-08-2020 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:43:
[...]

Kwam deze link tegen. Mooie reflectie op de keuze voor phosh van Purism.
TL;NG:

• Phosh kan dankzij de GNOME integratie op veel Linux distributies draaien. Verder is er weinig technological debt ten opzichte van veel bestaande initiatieven.
• Door de Phosh library is het makkelijk om bestaande GTK applicaties te voorzien van schaalbare interfaces. Dit verbetert 'convergence' (smartphone als smartphone, smartphone als desktop).
• Alles upstream.
• Alles als free software.

Laatste twee punten zijn belangrijk. Door deze duurzame ontwikkeling kan uiteindelijk de community het oppakken. Het doel (tussen de regels door gelezen) is om Phosh net zo te (laten) ontwikkelen als bestaande desktop front-ends, zoals GNOME en KDE. Net als dat bij desktop/notebooks oude systemen van nieuwe desktops gebruik kunnen maken wil Purism dat ook op smartphones voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Nieuwe officiële Librem 5 videos. Betreft respectievelijk een uitleg van het gebruik van web applicaties en een marketing video over het modulaire ontwerp:

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 13-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

:o Ze hebben in feite een simpele snelle manier om Electron applicaties te maken ingebouwd! :D _O-

En als ik heel eerlijk ben : 100% TERECHT!!!

De gemiddelde app van tegenwoordig is namelijk niet veel meer dan dat dus dit is een prima oplossing voor al die mensen die voor elke scheet een app nodig hebben i.p.v. dat ze hun browser eens wat vaker gebruiken en handig inrichten voor dagelijks gebruik! >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
https://myactivity.google.com/ kende ik nog niet.
My Google Activity
The activity you keep helps Google make services more useful for you, like helping you rediscover the things you've searched for, read, and watched.
Al m'n browse-activiteiten op Android onder Firefox worden gewoon bijgehouden, net als de Youtube filmpjes die ik binnen de NOS app bekijk.

Heb wel NoScript geinstalleerd maar blijkbaar werkt dat niet onder Firefox op Android.

De Librem 5 kan mij niet snel genoeg komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:10:
Al m'n browse-activiteiten op Android onder Firefox worden gewoon bijgehouden, net als de Youtube filmpjes die ik binnen de NOS app bekijk.
Geen last van. Heb geen Google code draaien op mijn Android toestel. :P

Verder wel met je eens, hoewel ik niet verwacht dat de Librem 5 (Evergreen) vanaf dag 1 een toestel zal zijn voor dagelijks gebruik. Dat moment zal wel komen des te meer de community ermee bezig is.

Waar ik op hoop is dat standalone Android applicaties op een energievriendelijke manier met goede integratie (bijvoorbeeld via Anbox) gaan werken op de Librem 5. Dat zou al enorm helpen in het dagelijks gebruik. Dan nog iets van een native versie van Firefox erbij, en het komt al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
The Zep Man schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:34:
[...]
Waar ik op hoop is dat standalone Android applicaties op een energievriendelijke manier met goede integratie (bijvoorbeeld via Anbox) gaan werken op de Librem 5. Dat zou al enorm helpen in het dagelijks gebruik.
Het is geen prioriteit vanuit Purism om het te ontwikkelen. En zover ik gezien heb is er ook nog niet echt een team aan het werk voor mobiel. Hopelijk komen er nog sprongen als er meer devices zijn maar dat blijft een kip en ei verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:30:
Het is geen prioriteit vanuit Purism om het te ontwikkelen.
Dat hoeft ook niet. Dat is het mooie van een opensource smartphone waar je een zelf gekozen OS op kan draaien.

Er is al het één en ander mogelijk, maar het moet nog werkbaar worden. Time will tell.

• nero355

nero355

Volgens mij bestaat dat al heel lang binnen je Google Profiel maar dan op een andere manier :?
Hier is alles HELEMAAL LEEG :*)

Blijkbaar heb ik er goed aan gedaan om een keer alle mogelijke Google zooi in mijn account door te bladeren en uit te zetten! 8) :Y)

Ik gebruik daarnaast ook nu zo'n 3 jaar lang een telefoon die standaard niet voorzien is van al die Google bloatware die op 99% van de toestellen staat voorgeinstalleerd... :F
Heb wel NoScript geinstalleerd maar blijkbaar werkt dat niet onder Firefox op Android.
Alsof dat alles oplost...

Een Samsung telefoon heeft bijvoorbeeld een hele leuke EULA waarin staat dat ALLES wat je op je toestel doet door Samsung wordt bijgehouden! :P :+
De Librem 5 kan mij niet snel genoeg komen.
In een dagelijks bruikbare vorm : GRAAG! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Een update over Evergreen.

• Evergreen case wordt 3 mm langer voor beter antennebereik.
• Purism verwacht Evergreen mid-eind november te versturen.

Er is natuurlijk een kans dat Evergreen verder vertraagd wordt.

Zaken waar ik het meeste naar uitkijk bij release qua antwoorden:
• Accuduur?
• Desktop mode (USB C ondersteuning voor laden, USB data en DisplayPort alt mode)?

In de aanname dat de hardware bij release goed is kan er veel in software verder geoptimaliseerd worden. Accuduur is belangrijk, gezien Dogwood het nu idle maar iets meer dan 10 uur volhoudt.

[ Voor 51% gewijzigd door The Zep Man op 30-08-2020 06:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Nog wat promotiespul over het ontwerp van de Librem 5 dat ik nog niet genoemd had.

Interessanter is deze lijst met hoe geoptimaliseerd applicaties zijn voor mobiel gebruik in PureOS. Er is nog best wel wat werk om te verzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door The Zep Man op 31-08-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
The Zep Man schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 06:38:
Zaken waar ik het meeste naar uitkijk bij release qua antwoorden:
[...]
• Desktop mode (USB C ondersteuning voor laden, USB data en DisplayPort alt mode)?
Ik hoop dit zo enorm!

Heb een [1]usb hub aangeschaft om beeldscherm/muis/toetsenbord aan te kunnen sluiten op de telefoon.

1.https://www.delock.de/produkt/64062/merkmale.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Over de huidige staat van emulators en controllers:

[ Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 10-09-2020 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Gisteravond onderstaande mail ontvangen (blogpost was al eerder genoemd in dit draadje):
Subject: [Librem 5] Purism_(...) Development and Shipping Update

This email is send to all Librem 5 backers

Hello (...)!

Please visit our blog for:

Librem 5 Evergreen Update: Mold and Milestones

https://puri.sm/posts/lib...date-mold-and-milestones/

Note that we will contact you in time before
shipping your order to verify the delivery address
and ask for your preferred type of modem.

Please follow our blog for more production and shipping news
for the Librem 5 Evergreen batch.

Thank you!

--
Purism Operations - Librem 5 shipping
News: https://puri.sm/news/
Documentation: https://docs.puri.sm/
Het is apart dat zij de aandacht expliciet op die blogpost en daarmee op de huidige verwachte verzenddatum van de toestellen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Anbox draait op de Librem 5! Zojuist video gepubliceerd YouTube: Anbox on the Librem 5

• The Zep Man
Jelv schreef op woensdag 16 september 2020 @ 21:49:
Anbox draait op de Librem 5! Zojuist video gepubliceerd YouTube: Anbox on the Librem 5
Dat is heel goed nieuws! Dit maakt de functionaliteit meteen een stuk groter.

Ik ben benieuwd of/hoe goed dit gaat integreren. Als Signal een notificatie stuurt, is die dan zichtbaar buiten Anbox, etc.

Verder ben ik benieuwd naar de praktische accuduur met Anbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:13:
Dat is heel goed nieuws! Dit maakt de functionaliteit meteen een stuk groter.
Nou ja... :
To install Anbox your system need to support snaps.
Aldus : https://docs.anbox.io/userguide/install.html :+

Wat mij betreft dus gewoon een grote NOPE!!! :P
Ik ben benieuwd of/hoe goed dit gaat integreren. Als Signal een notificatie stuurt, is die dan zichtbaar buiten Anbox, etc.
Is er dan geen native Linux versie van Signal :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
Een gast blog-post van een postmarketOS developer over het porten naar de L5: https://puri.sm/posts/adv...marketos-to-the-librem-5/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:36:
Is er dan geen native Linux versie van Signal :?
Er is een Signal client om te koppelen aan een smartphone voor de desktop, maar geen 'native' versie met dezelfde functionaliteit als de Android/iOS versies. Gekeken naar hoe OWS in het verleden met forks is omgegaan denk ik ook niet dat er snel een native versie zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 12:08

mpol

root@localhost

Mogelijk is Whisperfish voor Sailfish interessant? De onderliggende bibliotheek kan hergebruikt worden en grote delen van de app mogelijk ook:
https://gitlab.com/rubdos/whisperfish

Oh ja, hij is nog in Alpha. Het is in Qt en ik neem aan in QML, dus waarschijnlijk minder interessant als app in zijn geheel voor Librem 5.

[ Voor 28% gewijzigd door mpol op 21-09-2020 11:44 ]

https://timelord.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Een stukje over convergence:

Verder heeft Purism Fund Your App campagne gestart (bron, even om de marketingpraat heen geciteerd):
Purism (...) has launched a Fund Your App campaign to allow people to vote for the mobile phone apps they desire to see working on the Librem 5 phone.

(...)

Fund Your App allows people to select the applications they most use, and explains ways in which those applications can run on the Librem 5, natively or externally, allowing for even popular proprietary applications to run in protected isolation.

(...)

Fund Your App is available for app selection and donation from https://puri.sm/fund-your-app/.
Let op dat je alleen bij een donatie kan stemmen:
We will use the funds from this campaign to invest in the development of these applications and features on the Librem 5 platform informed by which categories have the most support.
De belangrijkste opmerking uit het nieuws:
The mass-produced Librem 5 phones begin shipping late November 2020.
Voor een (mijn) levenslange (voor mij) gratis Tweakers.net elite abonnement mag T.net hem wel even nieuw in doos van mij lenen wanneer ik hem binnen krijg. O-) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 14-10-2020 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Een video over de Librem 5, volledig gemaakt en bewerkt op de Librem 5 d.m.v. convergence (mobiel gebruiken als desktop):

Achtergrondartikel.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 25-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Privacy-focused smartphone runs LineageOS or Ubuntu Touch
http://linuxgizmos.com/pr...ineageos-or-ubuntu-touch/
You get a Snapdragon 835 and 6-inch, 2160 x 1080 AMOLED touchscreen that slides up to reveal a QWERTY keyboard. You can now choose 8GB LPDDR4 as an alternative to 6GB and there’s now a 256GB microSD card option in addition to 128GB.
The Pro1 X is equipped with 802.11ac, Bluetooth 5.0 LE, GPS/A-GPS, and NFC with Google pay support. Dual nano-SIM card slots support global 4G LTE, WCDMA/UMTS, CDMA/EVDO, AND GSM/EDGE.
The Pro1 X supplies a USB Type-C port with power delivery and HDMI output support. Other features include a fingerprint reader, dual stereo speakers, a phone jack, FM radio, and the usual sensors, buttons, and LEDs.
Other phones with a privacy focus include Purism’s Librem 5, which ships with its own Linux-based PureOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:11:
[...]

Wie zei dat dromen niet uitkomen :
[Afbeelding]
:o _O_ :> 8) d:)b O+
Dit betreft een Snapdragon SoC, waarschijnlijk gevoed met binary blobs/drivers die je voor ondersteunde kernelversies afhankelijk maakt van de fabrikant. Ik verwacht dat de ondersteuning hierop niet zo lang zal zijn. Zie ook de verschillende smartphones van Planet Computers met matige Linux ondersteuning.

Wel een mooie smartphone met fysiek toetsenbord, daar niet van! Als Android toestel zou ik hem zeker overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Probleem van een boel nieuwe interresante smartphones zoals die van planet is dat er allemaal mediatek helios in zit. De grootste fuck you richting de opensource community die je kan bedenken. Dan is deze qualcomm al een verbetering maar deze qualcomm soc heeft ook nog geen mainline support.

Dat is het grote verschil met de L5 en PinePhone, daar zit hardware in die wel uitgezocht is om volledig open te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
mrmartijn schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:39:
Dat is het grote verschil met de L5 en PinePhone, daar zit hardware in die wel uitgezocht is om volledig open te kunnen draaien.
Inderdaad. Zelf spreek ik ook over 'volledig onafhankelijk van de fabrikant(en)'. Dat hoeft niet open-source te zijn. Zo kan je een notebook van +8 jaar oud nog prima gebruiken met de laatste software, ondanks dat er binary blobs gebruikt worden (zoals voor de BIOS/UEFI, wireless kaart, Bluetooth, ...). Volledig open zorgt sowieso voor die onafhankelijkheid.

Fabrikanten zoals MediaTek en Qualcomm doen het andersom. Hun producten werken met de Linux versies die zij voorschrijven, en voor de ecosystemen die zij toestaan (zoals Android). Door partijen als Planet en XDA wordt er geknibbeld in de marge, maar het zal nooit goed of langdurig ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

mrmartijn schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:39:
Probleem van een boel nieuwe interresante smartphones zoals die van planet is dat er allemaal mediatek helios in zit. De grootste fuck you richting de opensource community die je kan bedenken.
Die fout heb ik inderdaad destijds gemaakt met de Ubuntu Phone van BQ waar een MediaTek SoC in zat! :|
Dan is deze qualcomm al een verbetering maar deze qualcomm soc heeft ook nog geen mainline support.
Mja, ik heb nu een SD820 in mijn telefoon zitten en dat is dan ook gelijk zo'n beetje mijn ondergrens qua SoC :)
De PinePhone is nog te overwegen voor € 150 maar de L5 is voor mij heel erg aan de prijs gezien de staat en de hardware die erin zit dus als een bedrijf ineens met een SD835 powered Ubuntu Phone aankomt met Convergence ondersteuning en ook nog eens een hardware keyboard dan ben ik eerder geneigd daarvoor te kiezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
nero355 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:32:
De PinePhone is nog te overwegen voor € 150 maar de L5 is voor mij heel erg aan de prijs gezien de staat en de hardware die erin zit
Ik heb zelf een vroege versie van de PinePhone en zie al goede prestatieverbeteringen over de afgelopen maanden heen. De Librem 5 is krachtiger (maar niet in verhouding tot het gevraagde bedrag), dus voor mijn gevoel komt dat wel goed.

Met de L5 koop je niet alleen de smartphone, maar je ondersteunt ook een stukje open-source ontwikkeling dat upstream teruggeleverd wordt aan de relevante projecten (Linux kernel, userland tools, GNOME...). Wat Purism doet profiteert bijvoorbeeld PinePhone ook van. Wat Purism eigenlijk doet is te pogen om zichzelf overbodig te maken, omdat straks iedereen een Librem 5-achtige smartphone uit zou kunnen brengen wanneer de software al gereed is.

Dat maakt Purism overigens niet heilig. Ze hebben steekjes laten vallen (bijvoorbeeld in de comunicatie), en ik kan prima begrijpen als iemand sceptisch is en er geen geld aan wil uitgeven.

[ Voor 20% gewijzigd door The Zep Man op 30-10-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:38:
Met de L5 koop je niet alleen de smartphone, maar je ondersteunt ook een stukje open-source ontwikkeling dat upstream teruggeleverd wordt aan de relevante projecten (Linux kernel, userland tools, GNOME...). Wat Purism doet profiteert bijvoorbeeld PinePhone ook van. Wat Purism eigenlijk doet is te pogen om zichzelf overbodig te maken, omdat straks iedereen een Librem 5-achtige smartphone uit zou kunnen brengen wanneer de software al gereed is.
Begrijp ik allemaal ook wel, maar op het moment zit ik effe zonder "fuck you money" zoals ik dat noem om dergelijke projecten te ondersteunen ;) :+

Daarnaast verwacht ik in 2021 een nieuwe telefoon te moeten kopen dus ik hoop dat ik tegen die tijd een dagelijks bruikbaar model tegenkom zoals de Pro¹ X want die ziet er voor mij best wel ideaal uit! :)
Dat maakt Purism overigens niet heilig. Ze hebben steekjes laten vallen (bijvoorbeeld in de comunicatie), en ik kan prima begrijpen als iemand sceptisch is en er geen geld aan wil uitgeven.
Aan de andere kant : Ze zijn er tenminste mee bezig en ze staan niet bepaald stil de laatste maanden! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Kleine update:
Evergreen zou over enkele weken de deur uit moeten gaan. Verder nog een verkooppraatje op hun website.

En T.net:
The Zep Man schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:25:
Voor een (mijn) levenslange (voor mij) gratis Tweakers.net elite abonnement mag T.net hem wel even nieuw in doos van mij lenen wanneer ik hem binnen krijg. O-) ;)
Dat aanbod staat nog open voor een beperkte tijd. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmartijn
The Zep Man schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:00:
Kleine update:
Evergreen zou over enkele weken de deur uit moeten gaan. Verder nog een verkooppraatje op hun website.

En T.net:

[...]
Dat aanbod staat nog open voor een beperkte tijd. :*)
Hah weet je dat zeker, de PinePhone die was uitgeleend is ook uit elkaar gehaald :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
mrmartijn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:15:
Hah weet je dat zeker, de PinePhone die was uitgeleend is ook uit elkaar gehaald :+
Als zij hem weer netjes in elkaar zetten en hem als nieuw terugleveren dan vind ik het best. Dan wil ik wel dat de instructies voor het uit elkaar halen en in elkaar zetten en de foto's gedeeld worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Nu is er ook een faq online https://puri.sm/posts/the...-production-shipping-faq/

Massaproductie betekend niet dat ze alles gelijk maken maar dat ze het over 3 maanden gaan maken. Halverwege Q1 verwachten ze alle bestellingen geleverd te hebben met wat mitsen en maren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
But When Will I Get My Phone?

This might go without saying but when you get your phone will depend on where you are in line. There are a few main categories of customer who will have different timelines:

• Early backers
• Librem 5 USA pre-orders
• General backers
• Orders placed after shipping begins
• Orders placed after shipping parity
Het is even kijken hoe ze een verschil maken tussen 'early backers' en 'general backers'. Als dat de introductiedatum van de Librem 5 USA is, dan kunnen wij verwachten dat iedereen die de smartphone voor december 2019 via crowdfunding of via pre-order heeft besteld het eerst gaat krijgen. Zo blijkt:
Early Backers

If you qualified for one of the previous batches but chose to defer your shipment to Evergreen, you will get your phone in late November to early December. We will start sending emails to confirm your shipping address, modem choice, and other details starting November 9th and continue that practice each week afterward as we are able to process the previous week’s requests.
Mijn toestel is begin 2019 besteld, dus die zou in de eerste batch moeten zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 05-11-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Even een pingetje voor @arnoudwokke. Lees mijn eerdere reacties. Mogelijk kan T.net een reviewexemplaar krijgen. Terms and conditions may apply. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door The Zep Man op 05-11-2020 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Early Backers

If you qualified for one of the previous batches but chose to defer your shipment to Evergreen, you will get your phone in late November to early December.
Volgens mij heeft niemand van ons ervoor kunnen kiezen om z'n order te verlaten naar Evergreen. Dat zou betekenen dat wij onder General Backers vallen:
General Backers

We estimate a few months to get through most of the backlog [..]
Dat betekent levering op z'n vroegst Q2 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:16:
[...]

Volgens mij heeft niemand van ons ervoor kunnen kiezen om z'n order te verlaten naar Evergreen. Dat zou betekenen dat wij onder General Backers vallen:
Ah, wat duidelijker gelezen. Ik had het geïnterpreteerd als 'als je de keuze had voor een eerdere batch', niet 'als je een eerdere batch had gekozen maar toch een latere batch had genomen toen dit werd aangeboden'.

We gaan 't (weer) afwachten.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 05-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat screenshots gemaakt met het Evergreen productiemodel, en een nieuw trendy reclamefilmpje:

Volgens mij richten ze zich echt op hipsters qua doelgroep met die video. ;)

Verder is gisteren een post geplaatst over een nieuw modem, dat toegespitst is op de frequenties zoals gebruikt in de Azië-Pacific regio.

[ Voor 30% gewijzigd door The Zep Man op 18-11-2020 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
En vandaag ook de aankondiging dat de eerste nu echt de deur uit gaan. Meer tekst op https://puri.sm/posts/lib...phone-has-begun-shipping/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 11:15
Zou het net zeggen, maar de eerste persoon heeft er al eentje ontvangen:
https://forums.puri.sm/t/...librem-5-evergreen/10877/

Het lijkt eindelijk los te gaan :)

• mrmartijn
Dit is niet de eerste keer. Ik wacht nog even af.

Bij de PinePhone verzendingen heb je gewoon daven waar honderden telefoons binnen komen. Hoe kan we nu maar 1 persoon zijn

• The Zep Man
vancha schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:29:
Zou het net zeggen, maar de eerste persoon heeft er al eentje ontvangen:
https://forums.puri.sm/t/...librem-5-evergreen/10877/
Voor de volledigheid, die deed mee aan de crowdfundingactie op 7 september 2017.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
En ze hebben weer drie maanden genomen om ze allemaal te versturen. Het gaat om 6000 telefoons ongeveer dus kan ook dat ze er nu één versturen en eind januari de rest. Voldoen ze nog steeds aan hun eigen belofte... Laten we het maar weer afwachten. Blijf het een klein wonder vinden dat het bedrijf nog bestaat en erg fijn dat ze toch veel bijdragen aan het ecosysteem.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Jelv schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:04:
Blijf het een klein wonder vinden dat het bedrijf nog bestaat en erg fijn dat ze toch veel bijdragen aan het ecosysteem.
Precies mijn gedachten. Ik heb mijn pre-order lange tijd geleden na het zoveelste marketingmailtje geannuleerd, maar blijf de ontwikkelingen met interesse volgen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 11:15
@Jelv Dat is zeker zo. de Librem 5 was al "shipping" ergens in december 2019. Stiekem had ik gehoopt dat ze een keer op zouden houden met die eeuwige beloftes wat betreft verzendingsdatums aangezien ze toch nooit bleken te kloppen.
Ik ben in ieder geval al lang blij dat evergreen nu een fysiek apparaat is, die zelfs al in handen van een niet-purism medewerker is.
Kan ik langzamerhand weer een beetje enthousiast over het ding worden :P Ik heb het bewust maar een beetje gelaten voor wat het was, twee jaar in spanning zitten wachten is niet goed voor de gezondheid ^ ^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
vancha schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:24:
Stiekem had ik gehoopt dat ze een keer op zouden houden met die eeuwige beloftes wat betreft verzendingsdatums aangezien ze toch nooit bleken te kloppen.
Precies. Omdat ze nu toch bijna geen geld uitgeven aan geannuleerde orders hadden ze net zo goed een paar maanden eraan kunnen plakken en in één keer een batch van zoveel duizend toestellen kunnen versturen.
Kan ik langzamerhand weer een beetje enthousiast over het ding worden :P Ik heb het bewust maar een beetje gelaten voor wat het was, twee jaar in spanning zitten wachten is niet goed voor de gezondheid ^ ^
Je had ook een PinePhone erbij kunnen kopen en de softwareontwikkelingen daarmee kunnen volgen. Had ook wat van de druk weg kunnen nemen. :+

Sowieso valt nog te bezien hoe goed de Librem 5 in het dagelijks leven gaat werken, zeker de broodnodige missende optimalisaties. Het is nu echt geen toestel die het met regulier smartphonegebruik een dag uit kan houden. Ook als je in de eerste helft van 2021 je Evergreen toestel ontvangt, zal het waarschijnlijk nog niet zo werken.

[edit]
Nieuw officiële video, over wat er in de doos zit:

Inclusief headphones (die niemand waarschijnlijk ooit gebruikt, maar goed). Zie je wel dat het kan voor een +$600 smartphone, Apple? :P

In de video lijkt de Phosh interface een stuk vlotter dan op de PinePhone.

[edit2]
En een nieuw marketingpraatje van de CEO. Veel fluff, weinig inhoud.

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 20-11-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

The Zep Man schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:06:
Sowieso valt nog te bezien hoe goed de Librem 5 in het dagelijks leven gaat werken, zeker de broodnodige missende optimalisaties. Het is nu echt geen toestel die het met regulier smartphonegebruik een dag uit kan houden. Ook als je in de eerste helft van 2021 je Evergreen toestel ontvangt, zal het waarschijnlijk nog niet zo werken.
Wat zijn de standby of SoT prestaties op dit moment dan ongeveer :?
Inclusief headphones (die niemand waarschijnlijk ooit gebruikt, maar goed).
IMHO nooit verkeerd om die erbij te hebben, maar ik ben niet zo'n fan van in-ear dopjes :-(
Zie je wel dat het kan voor een +$600 smartphone, Apple? :P
Wehehehe! d:)b :+

/Iets anders =>

Ik heb een paar dagen geleden effe wat meer zitten lezen over die eerder genoemde Pro¹ X i.c.m. zowel Android als Ubuntu Touch en dat ding is best wel een beta product :

- Onder Android niet helemaal stabiel en qua updates moet je niet al teveel verwachten!
- Onder Ubuntu Touch nog experimenteler... :'(
- De bouwkwaliteit van de bestaande modellen van het merk is niet echt denderend.
- Er zitten mensen ruim één jaar lang op hun toestel te wachten op het moment!
- De communicatie vanuit het bedrijf is bagger :/
- Als je een RMA hebt dan zit je serieus lang zonder je telefoon! :X

Al met al een dikke teleurstelling dus... ;( :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmartijn
Gôh... het is alsof de Pro¹ X gewoon een android telefoon is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ookhoi
Uit bovenstaand genoemde draadje https://forums.puri.sm/t/...brem-5-evergreen/10877/42
amarok - TS
The hardware looks very solid and tight, everything perfectly assembled. The slides click firmly and look professional. The buttons click nicely. Nothing seems flimsy at all. The back snaps off easily, thanks to a small notch at the lower corner, and it snaps back on perfectly. The battery fits its compartment completely with no give. Haven’t checked the modem as there’s a screwed on cover over it. The whole thing feels premium, but heavy, as I said earlier. The screen is nice to touch.
I don’t think it has quick charging. It does feel warm when charging and when on, but not alarmingly so.
Kyle_Rankin - Purism CSO
We haven’t implemented standby/suspend yet. We’ve been focused first on run-time power management instead of standby power management because we think that’s a higher priority.
joao.azevedo - Support technician
The pureOS version on the Librem 5 is based in Debian stable, with an overlay layer for some packages. There are some packages that will be fast forwarded. And soon it will be based in GNOME 3.38
dos -
xdg-open tel://1234 works for me ;-)
amarok - TS
Re: phone call quality, I tested with a friend, who said I sounded muffled. He sounded clear to me.
dcz - Phone developer
> Default keyboard doesn’t have predictive typing…probably a proprietary thing.

Worry not, prediction is the nearest big feature on the road map.
dos -
> Is the L5 supposed to see an attached USB drive for file transfer?

No. It should be visible as a serial port and network card, but there’s no USB file transfer yet (unless you use something like ssh over USB networking).
amarok - TS
RE: Charging
I’ve noticed that the red charging light goes out when the battery gets to about 70% charge.

From early morning to about early evening, that charge drains to approximately 25-30%, constantly on wifi, with me frequently playing around with the phone (scrolling, installs, uninstalls, investigating all the app menus, checking the web, testing a couple of calls, sending a text or two, etc.), and idling.

Once suspend is implemented, I expect the battery life will improve a lot.

Edit: To clarify, I unplug the phone when the charging light goes out, so I haven’t attempted to charge it beyond the 70% range.
dos -
> I’ve noticed that the red charging light goes out when the battery gets to about 70% charge.

Battery fuel meter needs some adjustments for the percentage readings to be accurate: https://source.puri.sm/Li...next/-/merge_requests/198

Battery charger doesn’t use the fuel gauge readings and manages charging on its own, so when the light goes off you can assume that the battery is now full.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

dcz - Phone developer
> Default keyboard doesn’t have predictive typing…probably a proprietary thing.

Worry not, prediction is the nearest big feature on the road map.
Ik zou dat als een pluspunt zien, want dat schakel ik altijd meteen uit! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
amarok - TS
RE: Charging
I’ve noticed that the red charging light goes out when the battery gets to about 70% charge.

From early morning to about early evening, that charge drains to approximately 25-30%, constantly on wifi, with me frequently playing around with the phone (scrolling, installs, uninstalls, investigating all the app menus, checking the web, testing a couple of calls, sending a text or two, etc.), and idling.
Als dit enkele verhaal een representatieve indicatie is van de batterijduur, dan is dit hoopgevend.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste