• vancha
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-05 09:33
The Zep Man schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:56:
[...]
Het kan ook zijn dat enkel ontvangers van een toestel uit de Aspen batch mails hebben ontvangen.

Verder gaat het niet alleen om het type oplader, maar ook om de modemkeuze.
Ja het modem had ik ook aangegeven :)
De gegadigden voor de aspen batch zouden al wel zo een mail ontvangen kunnen hebben. Maar omdat de aspen batch naar schatting al zo'n 1000 telefoons betreft, leek dat me sterk. Ik had hier namelijk al naar geinformeerd, en zelfs op Purism's forums is er niemand die al een mail had ontvangen. Dan zouden er van de eerste duizend verzendingen ofwel geen mensen op dat forum zitten, of ze worden gewoon nog niet verstuurd.
Het tweede scenario leek me aannemelijker.

[ Voor 0% gewijzigd door vancha op 25-09-2019 12:07 . Reden: typos fixen ]

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:55
vancha schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:02:
Ja het modem had ik ook aangegeven :)
Overheen gelezen. Excuses. ;)

Om je vraag over modemkeuze te beantwoorden, zie deze reactie van mij. De BroadMobi BM818-E1 lijkt de beste keuze:
• Heeft ondersteuning voor alle GSM banden, dus wereldwijd bellen.
• Heeft ondersteuning voor de in Nederland/West-Europa gebruikte frequenties.
• Heeft het hoogste aantal ondersteunde frequenties, dus de meeste kans in het buitenland dat je een fatsoenlijke verbinding hebt.
• Mist ten opzichte van de Gemalto PLS8-E enkel band 3 voor UMTS (3G). Die band wordt nauwelijks gebruikt en 3G is ook steeds minder relevant. Verder ondersteunt de BM818-E1 alle frequenties van de PLS8-E en meer.

[ Voor 47% gewijzigd door The Zep Man op 26-09-2019 07:17 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-06 00:01
Ik post het hier centraal. We willen uiteraard de Librem 5 graag reviewen op de redactie. Is er iemand die hem nu al gaat krijgen en die hem een paar weken kan missen om er een review van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
arnoudwokke schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:06:
Ik post het hier centraal. We willen uiteraard de Librem 5 graag reviewen op de redactie. Is er iemand die hem nu al gaat krijgen en die hem een paar weken kan missen om er een review van te maken?
Als ik alles goed begrepen heb, moet de mail waarin de koper zal worden uitgelegd welke batch hij/zij gaat ontvangen, nog verstuurd worden. Wanneer deze uiteindelijk zal worden verstuurd (persoonlijk verwacht ik deze binnen een aantal dagen) zal duidelijk worden wanneer mensen ongeveer hun telefoon zullen ontvangen.
Betrokkenen gaven aan dat wanneer iemand niet in 2017 al heeft ge-preordered, deze waarschijnlijk ook niet in aanmerking zullen komen voor de aspen batch, en daarmee al naar een release in December gaan.
Persoonlijk had ik graag willen helpen, maar ik denk dat ik hem pas in 2020 zal gaan krijgen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Purism heeft een video van een Librem 5 Aspen-batch gepubliceerd:

Op Mastodon heeft Purism nog wat foto's geplaats:
https://social.librem.one/@purism/102854780934789095
https://social.librem.one/@purism/102854758636419924

[ Voor 46% gewijzigd door Jelv op 26-09-2019 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
arnoudwokke schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:06:
We willen uiteraard de Librem 5 graag reviewen op de redactie.
Dan hoop ik dat je het artikel wat meer diepgang geeft dan je laatste artikel over Google-loze Android. Dat stelde wat teleur. Beginnen met kijken wat wel kan in plaats van wat niet kan geeft een veel beter beeld van de (on)mogelijkheden.
Is er iemand die hem nu al gaat krijgen en die hem een paar weken kan missen om er een review van te maken?
Waarom vraagt T.net niet om een review exemplaar bij Purism? Dat vergroot de kans op een reviewmodel aanzienlijk, omdat de meeste mensen meteen aan de slag gaan met hun toestel. Anders nemen ze geen toestel uit de eerste levering.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 26-09-2019 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
Waarom vraagt T.net niet om een review exemplaar bij Purism? Dat vergroot de kans op een reviewmodel aanzienlijk, omdat de meeste mensen meteen aan de slag gaan met hun toestel. Anders zaten ze niet in de eerste levering.
Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan, maar ze geven geen antwoord. Ik blijf het proberen, maar in de tussentijd wil ik ook proberen om het op deze manier te regelen. Ik wil érg graag een review van de Librem 5 op de frontpage hebben en dus stop ik graag meerdere ijzers in het vuur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
arnoudwokke schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:56:
Ik wil érg graag een review van de Librem 5 op de frontpage hebben en dus stop ik graag meerdere ijzers in het vuur :)
Dat is helaas de verkeerde mentaliteit (kwak op de front page, en weer door...). Een artikel hebben om maar iets op de frontpage te hebben zal meer schade doen dan dat het goed zal doen, gekeken naar het vorige artikel over Google-loze Android.

De Librem 5 zou eerder een achtergrondartikel moeten hebben. Bij voorkeur kleinere artikelen als onderdeel van een serie. Het toestel (zowel hardware als software) is nu niet ten opzichte van wat het over een jaar zal zijn. Die serie hoeft overigens niet beperkt te zijn tot enkel de Librem 5. De PinePhone komt er ook aan. Na verloop van tijd kan dan teruggeblikt worden en bekeken worden hoe de toestellen verbeteren over tijd.

Als je zo snel mogelijk een toestel wilt hebben, dan kan je altijd nog deze reservering van @pixeled overnemen. Dat is een vroege reservering, dus grote kans op een vroege batch. Daarna kan die altijd nog verloot/doorverkocht worden.

[ Voor 32% gewijzigd door The Zep Man op 26-09-2019 15:07 ]

• arnoudwokke
Dat is helaas de verkeerde mentaliteit (kwak op de front page, en weer door...). De Librem 5 zou eerder een achtergrondartikel moeten hebben. Bij voorkeur kleinere artikelen als onderdeel van een serie. Het toestel (zowel hardware als software) is nu niet ten opzichte van wat het over een jaar is. Een artikel hebben om maar iets op de frontpage te hebben zal meer schade doen dan dat het goed zal doen, gekeken naar het vorige artikel over Google-loze Android.

Die serie hoeft overigens niet beperkt te zijn tot enkel de Librem 5. De PinePhone komt er ook aan. Na verloop van tijd kan dan teruggeblikt worden en bekeken worden hoe de toestellen verbeteren over tijd.

Als je zo snel mogelijk een toestel wilt hebben, dan kan je altijd nog deze reservering van @ThomasAH overnemen. Dat is een eerste reservering, dus grote kans op een vroege batch. Daarna kan die altijd nog verloot/doorverkocht worden.
Dat is een goed punt, waar we met elke telefoon tegenaan lopen (en games hebben trouwens hetzelfde probleem). Op release is een telefoon simpelweg niet wat hij later is, in elk geval op gebied van software. Idealiter maken van elke telefoon meerdere verhalen (en soms doen we dat ook) in de loop van de tijd. Dat is op zijn minst het overwegen waard.

We hebben twee hoofdredenen waarom mensen reviews lezen. De ene is aankoopadvies, de ander is vanwege interesse in tech. Ik zou de Librem 5 schrijven uit interesse voor tech. Het streven naar een zo open mogelijke telefoon is wat het technisch interessant maakt en de functies als de hardware-switches voor microfoon en camera geven het een interessante twist op gebied van ontwerp.

De PinePhone heb ik inderdaad ook op mijn radar, en ik heb erover nagedacht om ze samen te bespreken, maar ik wil ze ook weer niet tekort doen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@arnoudwokke de Librem 5 en de PinePhone verdienen wel een losse review lijkt me. Leuk dat je er ook wat aandacht voor vroeg in de Tweakers Podcast. Van de Librem 5 komt er over een jaar een v2 hardware met nieuwe processor als ze de huidige tijdslijn volgen. Een review met hoe het nu is lijkt me prima. Kan je over jaar kijken wat ze dan uitbrengen. Als ik meer informatie heb over leverdatum zal ik het laten weten.

Op Mastodon zijn zojuist wat foto's geplaatst van de PureOS store op de Librem 5: https://social.librem.one/@purism/102859015945748719

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 26-09-2019 15:36 ]

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 12:01
Dag @arnoudwokke,

Zoals @The Zep Man (en @Jelv eerder al) aangeeft (waarvoor dank) heb ik een account bij Purism in de aanbieding waar een betaalde pre-order aan gekoppeld is. Deze pre-order heb ik geplaatst in augustus 2017, dus inderdaad al vroeg. Als jullie willen kunnen jullie deze van me overnemen. De kans is daarmee inderdaad groot dat jullie bij een vroege batch zitten, en zo dus toch nog mooi op tijd een review-exemplaar hebben.

edit: als dit soort berichten ongewenst zijn in deze thread, dan mijn excuus daarvoor. Laat het in dat geval even weten, dan maak ik dit berichtje leeg.

[ Voor 14% gewijzigd door pixeled op 26-09-2019 16:06 ]

• The Zep Man
pixeled schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:05:
edit: als dit soort berichten ongewenst zijn in deze thread, dan mijn excuus daarvoor. Laat het in dat geval even weten, dan maak ik dit berichtje leeg.
Het is al een paar keer genoemd, en in deze context probeer je T.net te helpen. Denk dat dat wel goed is.

Het moet echter geen "Librem 5 verkooptopic" worden, lijkt me. Dus goed dat je daaraan denkt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Chone
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02 23:13
Ik heb me ook opgegeven voor de Aspen batch. Ik heb niet de verwachting dat dit mijn daily kan worden, ecosysteem moet echt uitgebreid worden. Ik heb er nu al helemaal zin in.\

Gaan we nu een race doen wie hem als eerste heeft?

Are there any experienced suicide bombers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Weer een nieuwe video:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 13:04
Ziet er strak en responsive uit. Wel een storende regenboog over het midden van het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:17:
Wel een storende regenboog over het midden van het scherm.
Dat zou ook door de gebruikte camera kunnen komen waarmee de video is opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
Afbeeldingslocatie: https://cf.mastohost.com/v1/AUTH_91eb37814936490c95da7b85993cc2ff/fosstodon/media_attachments/files/002/806/941/original/e028dd70bf1aa5c3.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://cf.mastohost.com/v1/AUTH_91eb37814936490c95da7b85993cc2ff/fosstodon/media_attachments/files/002/806/942/original/b53b99f2aed9a38a.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://cf.mastohost.com/v1/AUTH_91eb37814936490c95da7b85993cc2ff/fosstodon/media_attachments/files/002/806/943/original/827d2b7d73884866.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://cf.mastohost.com/v1/AUTH_91eb37814936490c95da7b85993cc2ff/fosstodon/media_attachments/files/002/806/944/original/7b7e420f4d287724.jpeg
Even een aantal nieuwe foto's die purism op mastodon heeft gedeeld. Die laatste foto met de dozen lijkt de indruk te wekken dat ze opgestuurd gaan worden.
Oh ja, ze zijn nu overigens van zwart geanodiseert aluminium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-03 19:05
Ik kan niet wachtten op een mooie review van de nieuwe generatie Linux-first telefoons die op dit moment worden uitgebracht (en natuurlijk de enorme lijst met comments eronder waarom dit nooit zou winnen van Android)

Het zou wel mooi zijn om een vergelijking tussen de Librem 5 en de PinePhone te maken aangezien die allebij hetzelfde doel hebben maar de aanpak nogal verschillend is.

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
Tien seconden geleden is de eerste melding binnengekomen van klanten die hun batch-email binnen krijgen van Purism. Het lijkt er op dat de bezorging voor de eerste batch bijna los gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
vancha schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:49:
Tien seconden geleden is de eerste melding binnengekomen van klanten die hun batch-email binnen krijgen van Purism. Het lijkt er op dat de bezorging voor de eerste batch bijna los gaat!
Dit bericht zie ik op reddit voorbij komen. Die bedoel jij ook neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vancha
Jelv schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:37:
[...]

Dit bericht zie ik op reddit voorbij komen. Die bedoel jij ook neem ik aan?
Ja, ik zat in de librem 5 matrix room, en daar was ook iemand die die melding maakte. Zelf heb ik het echter nog niet kunnen bevestigen helaas :( :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Weer een nieuwe video:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha

Deze video zegt meer dan ik kan in deze reactie, eindelijk een werkende versie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Via reddit nog een video tegen gekomen. Het lijkt om dezelfde telefoon te gaan ook in andere media events gebruikt is. De ceo komt dan langs voor een demo en laat alles zien. Er is een warmte probleem met de telefoon en het lijkt erop dat ze die gaan oplossen in de volgende batch Birch (29 oktober) met een "heat pipe system". De Aspen batch heeft cpu throttling om de temperatuur onder controle te houden.

1. No, he didn’t get to keep the phone 📷
  2. This was the very first phone to roll off the line.
  3. Todd has AT&T, and they did not have an AT&T signal, so did not make a call during their conversation. BUT, it does make calls. Todd had 2 Librem 5’s on him, and he showed the call log from one of the phones.
  4. Interesting - They are adding a “heat pipe system” to Birch, to help with heat. Aspen’s main cooling control is CPU throttling.
  5. Other than the heat pipe system, and updates to switch caps, the hardware is done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 12:39:
• Interesting - They are adding a “heat pipe system” to Birch, to help with heat. Aspen’s main cooling control is CPU throttling.
• Other than the heat pipe system, and updates to switch caps, the hardware is done.
Dus Aspen is dus het mankepootje prototype omdat het niet van zijn warmte afkan. Jammer. De hardware was dus niet zo af als dat men dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Het hitteprobleem is sowieso een issue, het betekent namelijk dat de cpu best wat stroom verbruikt. De batterijduur zal dus vrij kort zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Elke SoC is onderhevig aan dissipatie. Als je dat niet verspreid dan blijft de warmte op een enkele plek, die heet wordt. Gewone telefoons zouden hier ook last van hebben al zouden ze geen goede koeloplossing hebben. Het hoeft geen indicatie te zijn dat er veel stroom verbruikt wordt.

Het kan dus zijn dat er een beperking van of gemis is in het eerste model, en dat dit bij toekomstige modellen geen probleem zal zijn. Dat heeft de voorkeur boven het alternatief: dat ze de SoC niet goed in rust krijgen of dat rust zelfs veel warmte genereert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Termen als mankepootje is denk ik nog wat voorbarig zolang er nog niks (in grote getallen) geleverd is. Eerst maar is afwachten tot de eerste onafhankelijk backer of journalist een review doet. En daarnaast zal cpu en accu sowieso nog te verbeteren zijn. Hopelijk kunnen ze het onder controle krijgen met wat software updates in later stadium. Het is zeker mogelijk dat de hardware wat fouten heeft maar dat kan je nu nog niet definitief zeggen. En laten we eerlijk zijn, dit is een early adopters telefoon die wel wat beperkingen zal hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Jelv op 15-10-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Het hoeft geen indicatie te zijn dat er veel stroom verbruikt wordt.
Op het moment dat de cpu dusdanig veel warmte genereert dat dit middels een heatpipe aan de buitenwereld afgegeven moet worden, heb je een mini-verwarminkje. Ik weet niet vanaf welke temperatuur de cpu gaat throttlen, maar dit zal ergens rond 80, 90 graden zijn? De energie daarvoor komt uit het kleine batterijtje.

Dit is op het moment een aluminium telefoon, die dus redelijk warmte kan geleiden. Mijn telefoons zijn (en waren) allemaal van plastic. Die hebben geen mogelijkheid hun warmte kwijt te raken. Ze worden ook niet merkbaar warm overigens (alleen bij het draadloos laden).

Ik ben er van overtuigd dat dit impact heeft op de batterijduur. Niet dat het mij uitmaakt verder overigens, ik zie dit meer als een minicomputertje dan slechts een telefoon (gezien de krachtige specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:15:
Ik ben er van overtuigd dat dit impact heeft op de batterijduur. Niet dat het mij uitmaakt verder overigens, ik zie dit meer als een minicomputertje dan slechts een telefoon (gezien de krachtige specs).
Tot zover ik begrijp zijn de specs vergelijkbaar met een Snapdragon 808, die al best wel oud is (maar bruikbaar!). In tegenstelling tot een Snapdragon heeft dit tenminste het voordeel dat het wel als volledige computer zonder softwarebeperkingen gebruikt kan worden, dus ik deel jouw mening. :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 15-10-2019 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
In de categorie wat leuker nieuws, Pure Maps:

https://devtube.dev-wiki....20-4ad7-8ebe-b79325e3a851

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vancha
The Zep Man schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 10:38:
[...]
Tot zover ik begrijp zijn de specs vergelijkbaar met een Snapdragon 808, die al best wel oud is (maar bruikbaar!). In tegenstelling tot een Snapdragon heeft dit tenminste het voordeel dat het wel als volledige computer zonder softwarebeperkingen gebruikt kan worden, dus ik deel jouw mening. :)
Dat lijkt me niet de meest vergelijkbare processor. De 1.5Ghz waar de I.mx8 van de librem 5 op gaat draaien is echt meer een low end (denk snapdragon 4xx serie) soc, die zeker niet vergelijkbaar is met een 8xx serie soc. Deze cpu krijgt de helft van het aantal punten in antutu dan de snapdragon 650, om een beetje een beeld van de snelheid te geven :)

Qua processorkracht zal dit zeker geen snelheidsmonster zijn, echter is dit wel de snelste cpu op de markt die aan te sturen is met alleen vrije/open source software. Er zijn nog wel een aantal obstakels die aangepakt zouden moeten worden, want het is nog niet helemaal duidelijk of de etnaviv driver, die gebruikt word voor de gpu, hier uberhaupt wel gebruik kan maken van de hardware video accelleratie. Het fijne weet ik echter niet van deze low-level details, maar daar zullen we uitendelijk met zijn allen wel achter gaan komen :)

mooi dat overigens duidelijk in de teardown word verteld dat birch geintegreerde antennes, gewijzigde killswitches, en heat sinks voor de cpu gaat krijgen. Het kan bijna niet zo zijn dat met allemaal software optimalizaties de warmte van de cpu nog steeds voor zoveel issues zorgt als bij de devkit, maar liever gewoon een extra heatsink er op dan dat je alleen op software optimalizaties moet vertrouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door vancha op 15-10-2019 16:14 . Reden: nieuwe info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Meer foto's van de Librem 5 Aspen batch:

https://puri.sm/posts/lib...h-photo-and-video-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De productpagina is helemaal vernieuwd: https://puri.sm/products/librem-5/

Vanavond maar de TS updaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
FM Radio: No
Dat (of een SDR :9~) was toch wel één van de zaken waarvan ik dacht dat je die gemakkelijk kan implementeren. Begrijp wel dat het mist. Er zal niet veel vraag naar zijn, en ze hebben al voldoende andere zaken om in het apparaat te proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Oud CTO van Purism heeft een interview gegeven; https://www.phoronix.com/...=Zlatan-Todoric-Interview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Best een pittig interview.
Ook de "Team" pagina is aangepast en er zijn inderdaad al aardig wat mensen weg.

De tweet van Lunduke neemt in ieder geval geen zorgen weg.

Het zou mij niets verbazen als binnenkort de site offline gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Hier een serie met toots over de launcher op PureOS Librem 5: https://mastodon.social/web/statuses/102989987496249954

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
PR wordt zo wel erg overdreven door de 'Director of Marketing'. Ja, het is een Linux apparaat. Daardoor zal het ongetwijfeld LibreOffice en DOSBox kunnen draaien. Dat is niet spannend. De community kan dat prima zelf aan de praat helpen op zo'n beetje elk soort apparaat.

Voelt een beetje alsof ze niets anders hebben om over te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Het is heerlijk Amerikaans groot gemaakt. Dat is voor Nederlanders sowieso snel wat teveel. De eerste batch zou t/m vandaag verzonden worden. En vanaf volgende week de tweede batch. Ik heb helaas nog steeds geen onafhankelijke reviews gezien. Erg benieuwd wanneer ze nu eens in grote getallen wat gaan leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loggedinasroot
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:46
Jelv schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:50:
Het is heerlijk Amerikaans groot gemaakt. Dat is voor Nederlanders sowieso snel wat teveel. De eerste batch zou t/m vandaag verzonden worden. En vanaf volgende week de tweede batch. Ik heb helaas nog steeds geen onafhankelijke reviews gezien. Erg benieuwd wanneer ze nu eens in grote getallen wat gaan leveren...
Het is ontzettend jammer dat de communicatie zo slecht is. 99% van de backers hebben veeeel liever een mailtje dat er weer vertraging is dan dat er wordt gezegd dat er is geleverd terwijl dat niet blijkt te kloppen.

Ook jammer dat dat transparantie rapport wat bij een SPC hoort niet wordt gemaakt/gepubliceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vancha
Heel jammer van (misschien toch wel deels terechte) negatieve publiciteit voor purism. Ze hebben inderdaad een aantal dingen fout aangepakt, en zijn behoorlijk laks geweest met de feedback naar de klanten toe. Toch ben ik er van overtuigt, kijkend naar wat ze inmiddels allemaal hebben ontwikkeld, dat de librem 5 gewoon een solide apperaat gaat zijn. De hele software suite (phosh, messaging apps, gnome) wat inmiddels op de librem 5 draait is al gewoon leuk om mee te werken, en de hardware is snel genoeg voor wat een smartphone in de basis moet gaan kunnen.
Zo worden helaas wel alle mogelijke alternatieven voor android en ios in de kiem gesmoord. De hele software suite is 100% open, en bruikbaar/aanpasbaar voor iedereen die dat zou willen. Linux op de telefoon is in de laatste twee jaar mede door hun toedoen realiteit geworden, en dat was eigenlijk waarom ik dit project indertijd heb gesteund. Daar is ondanks de slechte communicatie (en de over de top marketing :P) niet zo veel aan veranderd.
Mocht de librem 5 een flop zijn, dan heb je altijd de software nog. Deze is vrij van patenten, heeft een team fantastische ontwikkelaars achter zich, en is zowel geschikt voor arm als x86 gebaseerde processoren.
Ik zie het allemaal wel goed komen, Ik kan er straks op whatsappen (via matrix), browsen, er zit een kalender op, een textverwerker, een terminal en ik hoop in de toekomst op een navigatie app. Wetende dat het geen "android killer" zal gaan zijn, en misschien nog niet per se geschikt voor het grote publiek, zal dat uiteindelijk wel kunnen komen. Vooralsnog blijf ik hoopvol. Iets minder voor het bedrijf er achter, nog wel zeker voor de telfoon zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Zep Man
En zo stopten ze met leveren van Aspen voordat er eigenlijk ook maar één toestel echt geleverd was.

Aspen was een prototype voor intern gebruik. Het is nog minder ver dan de PinePhone toestellen die straks naar ontwikkelaars verstuurd worden, want die zijn er tenminste 'in het wild'.

Al hadden ze in augustus aangegeven dat de eerste batch klein zou zijn en enkel voor intern gebruik met het leverschema van de overige batches zoals wij dat kennen dan was er een stuk meer begrip. Voor een bedrijf dat veel met 'open' heeft zijn ze eigenlijk helemaal niet zo open.

Hopelijk is hun PR en marketing geen indicatie voor de kwaliteit van het nog uit te komen toestel. Laten we eerlijk zijn: de Librem 5 is nog niet uit.

Dit is helemaal pijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2019 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zoals we al vermoede. De eerste batch is alleen intern uitgeleverd: Jelv in 'nieuws: Purism lijkt ondanks belofte geen enkele Librem 5 verzonden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Voor wat het waard is: Purism heeft een betrouwbare reputatie als het gaat om het leveren van hardware (zelf geen ervaring mee overigens), en de telefoons en software zijn echt.

Dat het allemaal (nog weer) langer duurt is te verwachten. Tijdlijnen lopen altijd uit, nooit in. Er zou genoeg geld in kas moeten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de telefoon geleverd wordt, en dat deze dan voor 90% doet wat beloofd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 16:24:
Voor wat het waard is: Purism heeft een betrouwbare reputatie als het gaat om het leveren van hardware (zelf geen ervaring mee overigens), en de telefoons en software zijn echt.
Graag verneem ik dat van een onafhankelijke bron.
Dat het allemaal (nog weer) langer duurt is te verwachten.
Dat is niet de discussie. De discussie gaat over dat Purism niet transparant en open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Graag verneem ik dat van een onafhankelijke bron.
Waar ik op doel is dat er gesproken wordt over oplichting. Ik verneem dan graag van een onafhankelijke bron dat Purism de boel belazert (het mag duidelijk zijn dat ik niet geloof dat Purism de boel belazert), en dat de foto's en filmpjes nep zijn.
Dat is niet de discussie. De discussie gaat over dat Purism niet transparant en open is.
Dat is ook de discussie. En dat is helaas inderdaad het geval. Zonde, want backers zijn over het algemeen loyaal, die kunnen wel een slecht-nieuws-berichtje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Waar ik op doel is dat er gesproken wordt over oplichting. Ik verneem dan graag van een onafhankelijke bron dat Purism de boel belazert (het mag duidelijk zijn dat ik niet geloof dat Purism de boel belazert), en dat de foto's en filmpjes nep zijn.
Men kan pas spreken van oplichting als Purism er met het geld vandoor is gegaan of er niet goed mee is omgegaan. Daar is nog geen sprake van.
Dat is ook de discussie. En dat is helaas inderdaad het geval. Zonde, want backers zijn over het algemeen loyaal, die kunnen wel een slecht-nieuws-berichtje hebben.
Waar het ongenoegen voornamelijk van komt is door de marketing speak en de leugens-die-net-geen-leugens-zijn-als-je-kijkt-naar-exacte-bewoording, wat alsnog een vorm van misleiding is (net als liegen door iets te verzwijgen).

En over de robuustheid van backers kan je boekdelen schrijven. Zie de Pyra. Die zijn (volgens het forum) al een jaar met de case bezig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
En nu ook een blogbericht: https://puri.sm/posts/supplying-the-demand/

Vrij vertaald: Batches A B C D zijn testruns van tientallen toestellen en vanaf E april 2020 komt er pas massaproductie.

Batches:
A is intern (red. volgens teampagina ~50 man) uitgeleverd. Had ram, warmte, cpu en antenne probleem.
B is weer laag volume. Zal wel weer minimaal aantal zijn. Heeft warmte en cpu probleem. Twee weken vertraagd, vanaf 15 nov.
C heeft cpu probleem. Niet verder vertraagd. Tm 31 dec.
D heeft hopelijk oplossing voor cpu probleem. Jan tm maart.
E eerste massa productie. April tm juni.

[ Voor 15% gewijzigd door Jelv op 23-10-2019 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Met andere woorden: B en C zijn helemaal niet zo compleet als dat ze eerder suggereerden. Jammer.

Als ze nu gewoon zeggen wat de huidige orderdatum is vanaf wanneer Evergreen geleverd wordt. Dan weet men meteen of (het waarschijnlijk is dat) ze een eerder toestel kunnen ontvangen of dat ze moeten wachten totdat de massaproductie start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Nog een negatief stuk over Purism https://jaylittle.com/pos...m-and-the-librem-5-part-1

En de Hacker News comments: https://news.ycombinator.com/item?id=21369733

[ Voor 24% gewijzigd door Jelv op 28-10-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Oef, dat leest niet lekker weg :'(
This is when I decided to get a refund.
Ik blijf vooralsnog aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zojuist e-mail ontvangen dat de Birch batch ook erg klein gaat worden en dat er teveel vraag is. Zoals verwacht na de laatste update eigenlijk. Evergreen zal wel de eerste in groter volume komen.

@ookhoi ik probeer wat om zijn zure toon heen te lezen maar er zit wel wat nieuwe informatie in voor mij. Namelijk dat ze "FCC en CE certificering for radios" betekend dat de telefoon niet gekeurd is maar alleen de losse chips. En dat de keuring, vanaf batch Evergreen, ook nog wel eens maanden kan duren.
Dat ze de afgelopen jaren niet naar hun eigen social purpuse company statuten gehandeld hebben door geen jaarcijfers te publiceren zegt ook wel wat.
Financieel is er ook veel servetjes berekeningen met het nodige giswerk. Er zijn wel wat cijfers van funding die ze hebben opgehaald en in combinatie met wat de ex-CTO vertelde over salaris verlagingen in het verleden klinkt het wel alsof ze moeite hebben met de opstartkosten van het produceren van de telefoon.

Wat hem betreft moet iedereen z'n bestelling annuleren en z'n geld terugvragen. Als je je geld echt nodig hebt ben ik het daar wel mee eens. Maar ik zie het meer als crowdfunding en ik hoop dat ze het nog voor elkaar krijgen. Het is niet een normaal bedrijf en een hoger risicoprofiel en rare hobbels in de aanloop horen daar ook bij wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Jelv schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:12:
Zojuist e-mail ontvangen dat de Birch batch ook erg klein gaat worden en dat er teveel vraag is.
Linkje voor degenen die hem niet ontvangen: https://puri.sm/posts/supplying-the-demand/

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat meer informatie over de hardware plannen (Reddit bron omdat deze een overzicht geeft naar de daadwerkelijke bronnen):
the CPU will be flipped to the opposite side of the mainboard of the Librem 5. This means routing it to the other side, printing new circuit boards, changing the surface mount technology (SMT) process, as well as minor mechanical design change. This is to utilize the surface area of the inner aluminum chassis as increased thermal dissipation rather than complicating thermal dissipation through the back case. This of course is one of the many steps of optimization, the primary one is kernel development to optimize CPU/GPU/RAM, where we will see the greatest areas of improvement (that we’ve reproduced).
Jammer dat dit soort informatie gevraagd en gepost wordt in een forum, in plaats van dat dit vrijwillig op een overzichtelijke nieuwspagina wordt geplaatst.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 30-10-2019 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
@The Zep Man goed reddit draadje met veel informatie ook! Dankjewel.

Deze vind ik wel opmerkelijk:
https://old.reddit.com/r/...purisms_ceo_todd/f5rczqb/

Komt erop neer dat ze heat niet konden meten met de devkits omdat er fout in het bord zat. En hij vermoed dat in de eerste run deze fout ook zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De grote software update van september is zojuist gepubliceerd: https://puri.sm/posts/lib...ber-2019-software-update/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Uiteindelijk toch maar een refund aangevraagd. Ik heb net een nieuwe iPhone moeten kopen omdat m'n oude kapot was en wacht dan toch liever op een versie met minder problemen oftewel de tweede revisie van Q4 2020. Ze reageerde gelijk op mijn e-mail en na 3 dagen m'n geld terug dus dat we super.

(Ik blijf de ontwikkeling wel volgen hoor dus er komen hier nog genoeg updates :(:) )

[ Voor 13% gewijzigd door Jelv op 31-10-2019 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Ik kwam dit draadje tegen op Mastodon met de nieuwe visuele documentatie van libhandy. Dit is de lib die Purism aan het maken is om de Gnome Gtk apps geschikt te krijgen voor mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
@Jelv heeft een terugbetaling aangevraagd en onmiddellijk loopt het nieuws al achter. :P ;)

Een eerste (non-Purism) backer heeft drie dagen geleden mail ontvangen over de Birch batch.

Order datum: eerste dag dat de Librem 5 was aangekondigd (rond 24 augustus 2017)
Batch: Birch

Mail:
Hello [My Name]!

Good news! Your Librem 5 smartphone you ordered 8/24/2017 is being prepared for shipment to you in the next few weeks!

As we get your phone ready, we need just a couple pieces of information from you. Simply reply to this email (or contact [Purism email] directly) with the following information:

• Confirm your shipping address:

[My Name]

[My Address] Phone: [My Phone Number]

• Let us know if you would like a US or EU cellular modem (Broadmobi BM818, other cellular modem options are not yet available).

• And if you would like a US, UK, or EU power charger.

That's it! Once we have that information, we'll get your phone prepared, packed up, and shipped to you over the next couple of weeks!

Note: This is an early batch that might have hardware problems and has a limited warranty. If you agree to this batch, you are accepting that risk and understand that you will not be able to exchange it for a later batch when they come out. If your phone is dead on arrival, or has other unexpected issues, you can return it within 14 days of receipt. (This helps to avoid a situation where someone exchanges their phone for a new batch, every time one is released.)

This phone is in what we have designated as a "Birch" batch of phones. If you would prefer to delay your shipment to a later batch, for any reason, simply let us know and we can move you to a later shipping batch. If you would like our full standard warranty, let us know and we can move you to the Evergreen batch.

You can find more information on each batch here: https://puri.sm/posts/supplying-the-demand/

• The Purism Team

[ Voor 81% gewijzigd door The Zep Man op 05-11-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Die had ik gemist inderdaad. Zo te zien wel een Amerikaan. Ik ben erg benieuwd wanneer de persoon zijn telefoon ontvangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Wel zorgelijk:
"If you would like our full standard warranty, let us know and we can move you to the Evergreen batch."

Dus alle batches voor Evergreen krijgen geen volledige garantie. Dat is ook iets dat ze wat eerder hadden kunnen aankondigen.

• ookhoi
Your estimated shipping batch:
"Evergreen" Batch - Starts March 31st
:9

• The Zep Man
Context.
(...) we’ve decided to inform everyone of which batch they are most *likely* to be in. We will be emailing each backer to let them know their likely batch assignment.

Please understand that this is an estimate–some people’s batch assignment might change to a sooner or later batch as we continue to process Librem 5 orders.
Als iedereen die dit bericht ontvangt nu het volgende post:
• Datum crowdfunding/pre-order Librem 5.
• Verwachte batch.

Dan is er meer inzicht in welke orders van welke periode in welke batch voltooid zullen worden.

Tot nu toe niets ontvangen (pre-order datum: 5 januari 2019). Zodra ik dit bericht ontvangen heb zal ik deze reactie wijzigen.

[edit]
Van Reddit:
Datum crowdfunding/pre-order: 6 januari 2019
Verwachte batch: Dogwood

[edit2]
Zie mijn volgende twee reacties.

[ Voor 36% gewijzigd door The Zep Man op 15-11-2019 05:09 ]

• kramer65
  • Laatst online: 27-05 20:45
Ik weet de datum niet meer, maar ik zat bij de eerste 100 orders van de crowdfunding actie. En alhoewel ik om Birch had gevraagd krijg ik net ook deze:
:|

• Jelv
  • Niet online
@The Zep Man had jij toevallig de eerste batch gevraagd? Dat zou het verschil tussen jou en @kramer65 kunnen verklaren.

@ookhoi al een datum gekregen?

[ Voor 24% gewijzigd door Jelv op 14-11-2019 08:47 ]

• ookhoi
Geen datum nog, dit was meer een zoethoudertje, het lijkt erop dat iedereen in Evergreen zit.

• Jelv
  • Niet online
@buildid2010
@pixeled
@The Chone

Is jullie batch al bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:47:
@The Zep Man had jij toevallig de eerste batch gevraagd? Dat zou het verschil tussen jou en @kramer65 kunnen verklaren.
Ik verzocht Birch t/m Dogwood (in die volgorde).

• pixeled
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 12:01
Nope, ik heb nog niks gehoord. Ik heb me ingeschreven op de crowdfunding actie in Augustus 2017, vrij vroeg dus. Mijn verzochte batches, in volgorde, waren D, E, B (waarvan B achteraf uberhaupt onmogelijk is gebleken :+ )

[ Voor 35% gewijzigd door pixeled op 14-11-2019 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramer65
  • Laatst online: 27-05 20:45
Ik denk dat heel die batches gewoon een truc waren om de boel nog verder uit te stellen. Redelijk karig dat ze er zo flauw mee omgaan. Wees dan gewoon eerlijk dat het moeilijk is de boel aan de praat te krijgen.

Hoe dan ook. Ik support het initiatief nog steeds. Ze hebben aanpassingen gedaan aan allerhande Gnome apps om ze geschikt te maken voor mobiel, dus dat is alvast winst. Daar kunnen volgende initiatieven (PinePhone?) ook weer van profiteren.

Ik ben trouwens echt een slut voor Android/iOS-alternatieven. Ik heb een Firefox Phone gehad (totaal kut, zelfs de wekker werkte niet), een Ubuntu Touch Tablet (dat OS was gewoon niet af), deze Librem 5 (we gaan het zien), en ik zal waarschijnlijk ook nog wel zo'n PinePhone bestellen.

Op een gegeven moment moet het toch gewoon lukken? :o :o :o :o

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Besteld op 28 mei 2019. Had Dogwood, Evergreen en Chestnut opgegeven als preferred shipping batches.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-06 17:26
Nee ik ga voor evergreen laatste versie geen haast van mijn kant

Zag net dat ik mail Had : Your estimated shipping batch:

[ Voor 43% gewijzigd door buildid2010 op 14-11-2019 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Gistermiddag een bericht gekregen dat ze voor mijn bestelling mikken op Evergreen. Die hele exercitie van 'kies je voorkeursbatch!' was dus best wel nutteloos...

[ Voor 17% gewijzigd door The Zep Man op 15-11-2019 05:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Birch had blijkbaar een hardware fout:
Librem 5 Birch’s 10kΩ Resistor Fun, Devices Prepping for Shipping

November 15, 2019 at 8:11 PM by Todd Weaver

Purism is working to solve no shortage of problems; making a phone with a never-before used CPU for mobile, to authoring an entire mobile OS, to designing the hardware from scratch. Not to forget forging a social purpose company, avoiding toxic funding, and solving digital civil rights by creating products that are convenient to use and look good. All because of your continued support.

Many of our customers are interested in what goes on behind the scenes when making a phone, so we wanted to share for transparency the kinds of issues that can come up. For instance, with our Birch batch, we sent our hardware engineers the very first phones off of the line ahead of schedule so they could perform quality control testing. We discovered a 10kΩ resistor was missing from the PCBA!

This manifested itself into a non-working USB. We are fortunate to have incredibly talented engineers on our team who quickly traced this error down so we could add the resistor to the remaining Birch devices, restore USB, and keep us on track to ship all Birch devices to backers without changing the Birch shipping window.

Thank you for the continued support and spreading the great news about the Librem 5, it is the single best way to make sure we all have a mobile phone that respects society.
En weer een grote post over software updates: https://puri.sm/posts/librem-5-october-2019-software-update/

[ Voor 5% gewijzigd door Jelv op 15-11-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Not to forget forging a social purpose company,
Als ik Todd was dan had ik hier maar even mijn mond over gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Wat nieuws uit een interview met Todd Weaver door Ars Technica:

• Het versturen van Birch toestellen is vertraagd.
• Backers zouden de smartphone in de eerste week van december moeten ontvangen.
• Ongeveer 100 Birch toestellen gaan naar backers (buiten de toestellen om die naar werknemers/ontwikkelaars van Purism gaan)
• Het wordt verwacht dat eind Q1 2020 5000 toestellen verzonden zullen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 23-11-2019 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Weaver stated that around one hundred Birch phones would ship to backers, not counting units delivered to employees and developers. He went on to state that the company expects to ship 5,000 phones by the end of Q1 2020—most of which will be in the Evergreen batch—and that reviewers and journalists should also receive Birch phones for short-term testing in the coming weeks.
@arnoudwokke zit jij daar ook tussen?

Volgens de publieke voorbestellingspagina hadden ze op 11 nov 2018 4102 voorbestellingen. Ongeveer een 1000 meer dan toen de crowdfunding stopte 23 okt 2017. Kortom 5000 toestellen zijn ongeveer alle voorbestellingen maar niet veel meer. Op CCCamp2019 gaf de CTO Nicole Faerber nog aan dat ze er 10.000 wilde gaan maken maar dat lijkt dus niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 13:39:
Op CCCamp2019 gaf de CTO Nicole Faerber nog aan dat ze er 10.000 wilde gaan maken maar dat lijkt dus niet het geval.
Zij kunnen er gerust 10.000 extra maken. Die worden dan echter voor de 'reguliere' verkoop als die ooit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Waarschijnlijk tellen ze batch fir mee. Maar dat is versie 2 dus dat is weer een nieuwe run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Met slechts 100 toestellen had ik ook niet verwacht dat T.net daartussen zou zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
(Vermoedelijke) eerste niet-Purism gelieerde klant krijgt bericht dat zijn Birch batch Librem 5 verstuurd is. Daar zitten foto's bij.

Op de achtergrond zie je ook een foto van de doos en inhoud. Dit is vermoedelijk:
• USB laad+datakabel.
• Witte (...?) oortjes.
• Netvoeding.
• "Thank you" kaart.
• Dunne handleiding.

Uit het Reddit draadje:
yes, all the Birch phones for US-based recipients went out today with expedited shipping to ensure delivery before the Thanksgiving holiday :)
[edit]
Nog een vergelijkbare post.

[ Voor 70% gewijzigd door The Zep Man op 28-11-2019 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Officiële aankondiging dat Birch toestellen verstuurd worden.

De eerste telefoon lijkt nu echt geleverd. Opnieuw met foto's.

Voor bellen (best wel belangrijk met een smartphone...) werkt het opzetten van de verbinding, maar er wordt nog geen audio doorgestuurd. Zou aan gewerkt worden, en binnen enkele dagen moet dat opgelost zijn. Zie het Reddit draadje voor meer informatie over de smartphone.

Unboxing video
Unboxing foto's

[edit]
De Free Software Foundation geeft de Librem 5 een voorzichtige aanbeveling. Voor de FSF is dat heel wat voor een smartphone.

[ Voor 86% gewijzigd door The Zep Man op 28-11-2019 07:41 ]

• Jelv
  • Niet online
Nog een extra blog post van de CTO Nicole Faeber over waarom de telefoon duur is voor zijn specs (tldr uniek ontwerp en schrijven software zelf) https://puri.sm/posts/breaking-ground/

Leuk om die vermelding van de FSF te linken @The Zep Man. Dit stukje gaat het over:
The Purism Librem 5 cell phone is another exciting addition to the Giving Guide this year: we're giving it a tentative recommendation because the company has publicly committed to doing the right things for prioritizing user freedom and privacy. We also have evaluated and endorsed the operating system that the Librem 5 will run, the fully free PureOS, and the phone is designed for maximum privacy, security, and user freedom.

[ Voor 59% gewijzigd door Jelv op 28-11-2019 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op donderdag 28 november 2019 @ 11:31:
Nog een extra blog post van de CTO Nicole Faeber over waarom de telefoon duur is voor zijn specs (tldr uniek ontwerp en schrijven software zelf)
Uniek ontwerp vind ik niet echt sterk. Een PinePhone is ook zodanig 'uniek' qua ontwerp maar toch een slag goedkoper (ondanks/dankzij dat het misschien wat minder open is).

Het schrijven van software vind ik wel een goed argument. Ontwikkeling kost geld, en duurzame ontwikkeling des te meer. Dit is niet even wat broncode downloaden, aanpassen en gebruiken. Juist doordat alles upstream wordt gedaan wordt het onderhoudsarm en kunnen anderen het ook gaan gebruiken. Dat maakt het mij meer dan waard. Ik hoop dan ook dat op termijn er goedkopere alternatieven, die net zo of nog meer open zijn dan de Librem 5, eraan komen.

Dat ze naast de NXP i.MX specifieke code sterk voor Gnome/GTK ontwikkelen terwijl er ook alternatieven zijn... Ach, straks is er keuze. En keuze hoeft niet slecht te zijn. Het zijn in ieder geval meer opties dan enkel Android of iOS. :+

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 28-11-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
De hardware schematics en ook x-rays van de Birch batch zijn beschikbaar gemaakt: https://developer.puri.sm...nce/Birch.html#schematics https://puri.sm/posts/a-different-kind-of-transparency/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Let op dat dit geen CAD ontwerpbestanden zijn. Goed dat ze het publiceren, maar het is hiermee nog geen 'open hardware ontwerp'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Bryan Lunduke, de marketing directeur is afgetreden om meer tijd met zijn familie door te brengen. Het hele verhaal op https://www.patreon.com/posts/32040135

[ Voor 28% gewijzigd door Jelv op 03-12-2019 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:49:
Bryan Lunduke, de marketing directeur is afgetreden om meer tijd met zijn familie door te brengen. Het hele verhaal op https://www.patreon.com/posts/32040135
• Vindt Purism geweldig.
• Gaat niet verder binnen Purism.
• Gaat meteen elders aan de slag.

Als iemand de schijn tegen heeft, dan is het Lunduke op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Als iemand de schijn tegen heeft, dan is het Lunduke op dit moment.
Schijn tegen, wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
De schijn tegen dat zijn gezin niet de primaire reden is waarom hij vertrekt, maar dat het de afgelopen periode is waarin Purism qua marketing en PR veel steekjes heeft laten vallen. Met andere woorden: hij stapt (semi)vrijwillig op omdat hij niet voldoende kwaliteit leverde in zijn werk.

[ Voor 14% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
De schijn tegen dat zijn gezin niet de primaire reden is waarom hij vertrekt, maar dat het de afgelopen periode is waarin Purism qua marketing en PR veel steekjes heeft laten vallen.
Vanwege de situatie rond zijn gezin misschien? Hij zou niet de eerst zijn:

https://www.linkedin.com/...n-you-think-j-r-storment/
https://www.linkedin.com/...emains-dr-jessica-brandes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 09:38:
[...]

Vanwege de situatie rond zijn gezin misschien?
De discussie is juist dat het mogelijk niet zijn gezin zou kunnen zijn. Er is soms een verschil tussen wat men zegt en wat men doet.

Ik geef alleen aan dat anderen het mogelijk niet geloofwaardig vinden. Verder heb ik hier geen oordeel over.

[ Voor 18% gewijzigd door The Zep Man op 03-12-2019 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zoals altijd ga ik gewoon uit van het goede in de mens. Prima om meer tijd met je gezin door te brengen en je werk hierop aan te passen. Daarnaast was het volgens mij ook geen voltijd baan gezien de videoproductie die hij er nog naast volhield. En op die mediaproductie gaat hij zich weer vol storten dus volgens mij is je opmerking "direct een andere baan" ook niet gepast @The Zep Man.

Iig hopelijk komt er wat beters voor in de plaats bij Purism SPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
Jelv schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 13:52:
En op die mediaproductie gaat hij zich weer vol storten dus volgens mij is je opmerking "direct een andere baan" ook niet gepast @The Zep Man.
Het gaat er niet om wat ik zeg. Zoals ik noem heb ik er geen oordeel over. Ik geef alleen aan dat hij de schijn tegen zich heeft en dat anderen dit zullen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelv
  • Niet online
Zo zeg, wat is nu precies de boodschap van dit artikel? https://puri.sm/posts/purism-closes-2-5m-note-series/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
Zo zeg, wat is nu precies de boodschap van dit artikel? https://puri.sm/posts/purism-closes-2-5m-note-series/
Blijkbaar hebben ze een soort aandelen uitgegeven.
https://www.investopedia.com/terms/n/note.asp
A note is a legal document that serves as an IOU from a borrower to a creditor or to an investor. Notes typically obligate issuers to repay creditor the principal loan, in addition to any interest payments, at a predetermined date.
De boodschap van het artikel is dan dat er veel vraag is naar hun 'aandelen', en dat het dus goed gaat financieel gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
ookhoi schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:28:
Blijkbaar hebben ze een soort aandelen uitgegeven.
Ja en nee. Het betreffen leningen die later terugbetaald kunnen worden in geld of in aandelen.
De boodschap van het artikel is dan dat er veel vraag is naar hun 'aandelen', en dat het dus goed gaat financieel gezien.
Het kan ook zo zijn dat ze wanhopig zijn voor geld. Enkel het uitgeven van deze notes zegt eigenlijk niet veel.

[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 05-12-2019 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:30

Herman

FP ProMod
Topicstarter
Leuk artikel over de eerste gebruikerservaringen die online verschijnen: https://liliputing.com/20...ed-if-optimistic-bag.html

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste