Heel jammer van (misschien toch wel deels terechte) negatieve publiciteit voor purism. Ze hebben inderdaad een aantal dingen fout aangepakt, en zijn behoorlijk laks geweest met de feedback naar de klanten toe. Toch ben ik er van overtuigt, kijkend naar wat ze inmiddels allemaal hebben ontwikkeld, dat de librem 5 gewoon een solide apperaat gaat zijn. De hele software suite (phosh, messaging apps, gnome) wat inmiddels op de librem 5 draait is al gewoon leuk om mee te werken, en de hardware is snel genoeg voor wat een smartphone in de basis moet gaan kunnen.
Zo worden helaas wel alle mogelijke alternatieven voor android en ios in de kiem gesmoord. De hele software suite is 100% open, en bruikbaar/aanpasbaar voor iedereen die dat zou willen. Linux op de telefoon is in de laatste twee jaar mede door hun toedoen realiteit geworden, en dat was eigenlijk waarom ik dit project indertijd heb gesteund. Daar is ondanks de slechte communicatie (en de over de top marketing

) niet zo veel aan veranderd.
Mocht de librem 5 een flop zijn, dan heb je altijd de software nog. Deze is vrij van patenten, heeft een team fantastische ontwikkelaars achter zich, en is zowel geschikt voor arm als x86 gebaseerde processoren.
Ik zie het allemaal wel goed komen, Ik kan er straks op whatsappen (via matrix), browsen, er zit een kalender op, een textverwerker, een terminal en ik hoop in de toekomst op een navigatie app. Wetende dat het geen "android killer" zal gaan zijn, en misschien nog niet per se geschikt voor het grote publiek, zal dat uiteindelijk wel kunnen komen. Vooralsnog blijf ik hoopvol. Iets minder voor het bedrijf er achter, nog wel zeker voor de telfoon zelf.